Acties:
  • +30 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Maar inmiddels lijkt het dusdanig serieus te zijn, dat het een apart topic verdient. We lijken toch te kijken naar de Oekraïense invasie van Rusland, tijdens de Russische invasie van Oekraine. :z

Eerst wat vermoede gegevens van de situatie:
-De Russen hebben hun kant van de grens, niet zwaar verdedigd. Ze lijken compleet overvallen te zijn en hun linies lijken snel doorbroken te zijn.
-Er zullen ongetwijfeld versterkingen worden aangerukt. Die komen of ergens uit Rusland of vanuit het front in het oosten of zuiden. De vraag is of de Russen hiermee hun offensief bij Chasiv Yar moeten staken of de troepen elders bij een rustige sector gaan halen.
-De Oekrainers lijken zeker twee, mogelijk vier brigades ingezet te hebben voor deze aanval.
-Sudzha lijkt omsingelt te worden. Tegelijkertijd lijken er Oekraïense formaties in zeker drie richtingen op te rukken, verder Rusland in. Een lijkt de 38K-004 weg te volgen naar het noorden. De tweede de 38K-024 naar Lgov en de derde naar het westen langs een rivier. Dat zou vier brigades ook ondersteunen omdat je dan een operationeel doel per brigade hebt.

Mogelijke doelen:
-Lgov ligt aan een rivier en heeft een spoorweg die naar Belgorod loopt. Het lijkt een verdedigbare positie te zijn waar de Oekrainers hun positie kunnen ankeren aan deze rivier en de bezetting kunnen consolideren. Zo kunnen ze Russisch gebied bezetten en hun grenzen beter verdedigbaar maken.
-Niet ver naar het oosten ligt de Koersk kerncentrale om "gelijk" te komen met de kerncentrale in Zaporizhzhia.
-De Russen moeten serieuze concentraties aan troepen weghalen van andere delen van het front. Dit omdat hun grens met Oekraine niet meer veilig is en zwaar verdedigd zal moeten worden. Hiermee kan Oekraine de mogelijkheid verkrijgen om elders meer mogelijkheden te openen. Oekraine was namelijk altijd gedwongen om hun grens wel te verdedigen. En dat kost ze honderdduizenden soldaten.
-Moraal voor de Oekrainers verhogen dat ze een deel van Rusland bezetten.
-Moraal van de Russen beschadigen.
-Grensregio beschermen tegen bombardementen van de Russen.

Liveaumap 10 autustus 2024:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ejlsb__n_aHw_uxxqhNB7pF2PqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Gn7sgKltOXvFBtkCsjjzC0t.jpg?f=fotoalbum_large

Spoorwegkaart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxK13oCWcFrcL7VJrDPOBmGwbaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXs53snhUNfXhMwCel2yx873.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.openrailwaymap.org/

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-08-2024 10:10 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
De russen zullen vanaf nu het gebied achter hun grens goed moeten gaan verdedigen, want ja, vanaf nu is de garantie dat Oekraïne niet ieder moment binnen kan komen vallen er niet meer.

Dit geeft weer genoeg kopzorgen voor de russen en zal ten koste gaan van capaciteit voor het russische offensief in Oekraïne.

Daarnaast heeft Oekraïne laten zien hoe zwak de russen er eigenlijk voorstaan. Het lijkt er toch echt op dat ze geen enkele fast response troepen paraat hebben staan om dit soort zaken de kop in te drukken dan geeft het toch wel aan dat ze de zaken niet op orde hebt.

Het heeft er alles van dat de russen zijn compleet overrompeld en met de neus op de feiten zijn gedrukt. Geforceerd tot reactieve acties, die voorlopig nog niet echt tot stand lijken te komen. Ze lijken totaal niet voorbereid te zijn op deze actie. Ze zijn de regie even kwijt.

Al met al blijft het een geniale move.

Wat nu het hoger liggende doel blijft van deze actie blijft voorlopig gissen, dat zullen we wellicht de komende weken te weten krijgen.

Maar dit is exact waar ik al langere tijd op hoopte en naar mijn mening ook de enige manier waarop Oekraïne overwicht kan gaan creëren; de oorlog naar rusland brengen.

Ik hoop echt dat ze er maximaal voordeel uit weten te slepen.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:18

ZenTex

Doet maar wat.

FrambozenTaart schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:31:
De russen zullen vanaf nu het gebied achter hun grens goed moeten gaan verdedigen, want ja, vanaf nu is de garantie dat Oekraïne niet ieder moment binnen kan komen vallen er niet meer.
En dat is wat mij betreft het hoogtepunt van deze operatie. Er zijn tientallen redenen te bedenken waarom Oekraïne dit doet, maar deze is misschien wel het belangrijkste, en permanent.

Al verlaten ze het gebied weer , uit zichzelf of vanwege russische tegenaanvallen, Rusland zal flink moeten investering in grensverdediging en een flinke zwik troepen achter de hand houden.
Zo komt er weer wat balans in het troepenevenwicht in Oekraïne zelf.

Ging er niet ook al het gerucht dat ze bij belforod de grens zijn overgestoken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Een issue op het moment lijkt een gebrek aan Lancets of FPV drones te zijn aan deze front voor de Russen. Ik zie erg veel beelden verschijnen van Oekraïense voertuigen gemaakt door Zala of Orlan drones, echter zonder het gebruikelijke follow-up filmpje van een Lancet die de doelen dan vervolgens aanvalt.

De AFU lijkt dus operationele vrijheid te hebben zonder angst voor Russische interdictie. Andersom lijken de Russen niks te kunnen bewegen zonder dat Oekraïne er van af weet en kan onderscheppen, wat waarschijnlijk de scherpe verliezen verklaart aan Russische zijde.

Deze aanval is echt uitstekend door de AFU voorbereid en uitgevoerd. Petje af voor Syrski en de generale staf.
Ik begin mij nu zelfs af te vragen of het Oekraïense offensief niet zelfs te gelimiteerd is, volgens mij waren nog veel grotere winsten te behalen. Het zou echter wel betekenen dat je zelf troepen uit de Donbas moet weg halen.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
ZenTex schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:37:
[...]

En dat is wat mij betreft het hoogtepunt van deze operatie. Er zijn tientallen redenen te bedenken waarom Oekraïne dit doet, maar deze is misschien wel het belangrijkste, en permanent.

Al verlaten ze het gebied weer , uit zichzelf of vanwege russische tegenaanvallen, Rusland zal flink moeten investering in grensverdediging en een flinke zwik troepen achter de hand houden.
Zo komt er weer wat balans in het troepenevenwicht in Oekraïne zelf.

Ging er niet ook al het gerucht dat ze bij belforod de grens zijn overgestoken?
Het is misschien daarom ook wel nu het juiste moment om het te doen, de komende maanden zal Rusland haar troepen en resources moeten herschikken, verdedigingswerken moeten aanleggen wat tijd, geld, manschappen en equipment kost en bezighoudt.

Om vervolgens door Oekraïne in de zomer van 2025 hier verder niet frontaal op aan te vallen, maar het offensief in eigen land weer op te pakken nadat Rusland alles heeft moeten herschikken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
Dit is een uitstekende test:

- kan Rusland wat terug doen
- is Iran bereid wapens benodigd voor een oorlog met Israel af te staan
- als UA uit RU verdreven moet worden, valt dan ergens een gat in de linie op bezet UA gebied?

En wat bij mij maar blijft steken: als ze ver genoeg oostwaarts blijven gaan, kunnen ze dan het oostfront afsnijden van reguliere toegang vanuit noord Rusland? Dat lijkt nu geen doel, maar toch.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 10:57
Misschien was dit het enige wat UA nog wel kon doen om te proberen de situatie aan het front te deblokkeren. Er was immers een patstelling ontstaan en een offensief aan het front zou heel moeilijk worden.
Het is in elk geval knap gedaan
We gaan moeten zien hoe dit verder gaat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:16

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Had het zelf niet gespot, maar alles wat een 'Z' heeft komt waarschijnlijk direct van het actieve front.

Hier eentje die de aanval op colonne heeft overleeftAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwV9X7W8Le9oHmtjV6l2Juc94BQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcNivokITfyvozpiGBJtQATb.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Russen posten hun eigen beweging vrijelijk op TikTok:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/iM4j5sf6WO

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ewsz6AL63TRgIwfKb9KfGyF2YGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EnsD950O02qndthOOP77IYo1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
OpSec is een westerse provocatie. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:48:
[...]

OpSec is een westerse provocatie. :+
Maar straks wel weer piepen als het HiMars’O’Clock is :+

Overigens wederom geen pantser, alleen maar trucks met troepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

Geen pantser te zien in de colonne. Zegt niet alles, maar het lijkt niet op een complete eenheid.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:30

Croga

The Unreasonable Man

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:45:
-De Oekrainers lijken zeker twee, mogelijk vier brigades ingezet te hebben voor deze aanval.
Wat ik uit de OSINT kanalen hoor is dat er (minstens) 4 brigades bij betrokken zijn maar uiteraard niet op volle sterkte. Origineel leek het om 300-500 man te gaan, ondertussen wordt dit op 1000-2000 geschat. Bij lange na niet genoeg om het verschil hier te maken maar duidelijk ook niet voldoende om elders het verschil te maken en dus zinnig om hier naar binnen te sturen.

Wat mij uiterst verbaasd is dat de russen dit niet hebben zien aankomen. Er gaan geruchten dat Ukraïne nog wat reserves achter de hand heeft en als dat zo is dan hebben de russen dus een opbouw van enkele duizenden manschappen met hun materieel niet gezien. Dat is wel serieus pijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

Croga schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:59:
dan hebben de russen dus een opbouw van enkele duizenden manschappen met hun materieel niet gezien. Dat is wel serieus pijnlijk.
Genoemde aantallen zijn schattingen uit Russische bron neem ik aan? Oekraïne meldt nog steeds niks.

Wat Oekraïne al wel een tijdje meldt: het succesvol aanvallen van Russische verkenningsdrones met FPV's, blijkbaar niet voor niks geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Tens schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:04:
Genoemde aantallen zijn schattingen uit Russische bron neem ik aan? Oekraïne meldt nog steeds niks.
Ik zit er niet diep genoeg in om te bepalen waar men de gegevens vandaan haalt, alleen dat ik tot nu toe nog geen rare dingen van deze bronnen gehoord heb.

De basis voor de deelname van 4 brigades is in ieder geval dat er beeldmateriaal is van de emblemen van 4 verschillende brigades (als ik mij niet vergis 2 mobiele infanterie en 2 luchtmobiel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Croga schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:59:
[...]

Wat ik uit de OSINT kanalen hoor is dat er (minstens) 4 brigades bij betrokken zijn maar uiteraard niet op volle sterkte. Origineel leek het om 300-500 man te gaan, ondertussen wordt dit op 1000-2000 geschat. Bij lange na niet genoeg om het verschil hier te maken maar duidelijk ook niet voldoende om elders het verschil te maken en dus zinnig om hier naar binnen te sturen.

Wat mij uiterst verbaasd is dat de russen dit niet hebben zien aankomen. Er gaan geruchten dat Ukraïne nog wat reserves achter de hand heeft en als dat zo is dan hebben de russen dus een opbouw van enkele duizenden manschappen met hun materieel niet gezien. Dat is wel serieus pijnlijk.
Is dat frontlijn of totaal? ;)
Want in de regel bevind niet eens de helft van een eenheid, zich aan het front. Er is altijd veel ondersteuning bij. Logistiek, verkenning, communicatie, artillerie, antitank, luchtafweer, hoofdkwartieren etc.

Als het namelijk 1000-2000 man is, verdeeld in compagnies van 100-150 man, dan heb je er dus al circa twintig. Bataljon is meestal drie infanterie compagnieën + ondersteuning en een brigade meestal drie bataljons + ondersteuning. Twintig infanterie compagnieën zou al zomaar twee volle brigades kunnen betekenen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:41
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:14:
Dit is een uitstekende test:

- kan Rusland wat terug doen
- is Iran bereid wapens benodigd voor een oorlog met Israel af te staan
- als UA uit RU verdreven moet worden, valt dan ergens een gat in de linie op bezet UA gebied?

En wat bij mij maar blijft steken: als ze ver genoeg oostwaarts blijven gaan, kunnen ze dan het oostfront afsnijden van reguliere toegang vanuit noord Rusland? Dat lijkt nu geen doel, maar toch.
En zouden ze ook de inzet van de F16's kunnen testen in samenwerking met de grondtroepen. Er is sinds eind mei fiat om met de F16's boven RU te vliegen en doelen aan te vallen.
https://www.bnr.nl/nieuws...p-oliedepots-in-krasnodar

[ Voor 10% gewijzigd door mv_ak op 10-08-2024 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

Croga schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:08:
[...]

Ik zit er niet diep genoeg in om te bepalen waar men de gegevens vandaan haalt, alleen dat ik tot nu toe nog geen rare dingen van deze bronnen gehoord heb.

De basis voor de deelname van 4 brigades is in ieder geval dat er beeldmateriaal is van de emblemen van 4 verschillende brigades (als ik mij niet vergis 2 mobiele infanterie en 2 luchtmobiel)
hm, de geruchten zijn nogal verschillend, o.a. gezien:
3 ingezet, 6 in reserve
4 ingezet 8 in reserve
300 man
2-3000 man.
Eenheden van een brigade gespot betekent ook niet dat die hele brigade ingezet is. Ook Oekraïne zit met tekorten dus één brigade is ook niet per definitie een volledig bezette brigade (kan tot zo'n 5000 man zijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Russia's Kursk region suffers 'massive' DDoS attack amid Ukraine offensive

Volgens de Russen zelf, is dat zo:
Russia's Kursk region was hit by a “massive” distributed denial-of-service (DDoS) attack on Thursday amid Ukraine’s surprise cross-border incursion, Kursk state officials said in a statement.
Data shared by internet monitoring service NetBlocks shows “sporadic disruptions to internet connectivity in and around Kursk,” likely linked to DDoS attacks targeting local infrastructure.
According to Russia’s digital ministry, Kursk online services were hit with over 100,000 junk requests per second at the peak of the attack. DDoS incidents can involve much larger amounts of traffic, sometimes peaking at millions of requests per second.

The internet protocol (IP) addresses involved in the incident were mainly registered in Germany and the U.K., the agency said. DDoS traffic can originate from multiple sources without signifying the exact origin of the attack.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mv_ak schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:19:
[...]

En zouden ze ook de inzet van de F16's kunnen testen in samenwerking met de grondtroepen. Er is sinds eind mei fiat om met de F16's boven RU te vliegen en doelen aan te vallen.
Eén van de grootste problemen met de F-16's is de onervarenheid van de piloten. Een piloot leren om het volledige gamma aan missies op een nieuw type uit te voeren kost jaren en die tijd heeft Oekraine niet.
Ik ga er daarom vanuit dat de piloten maar voor 1 type missie ingezet worden. Waarschijnlijk air defense. Het ligt niet erg voor de hand dat de F-16's beschikbaar zijn voor offensieve acties tegen Rusland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Hier nog een aardige samenvatting van wat er tot nu toe is gebeurd:

https://threadreaderapp.com/thread/1821925246036762961.html

Dit is een Engelse variatie van dit artikel in het Russisch:

https://www.svoboda.org/a...koy-oblasti/33070881.html

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mv_ak schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:19:
[...]

F16’s ga je waarschijnlijk niet zo dicht aan het front zien iig de komende maanden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIzjR0izJeXDnPYfjbK8T34FGxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCBsdtvETxPbxsnqVjZK7Igb.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige status, aldus deze bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 21:56
Ik moest even goed kijken. Je kan het op 2 manieren interpreteren en er zijn geen markeringen te zien. Zoals ik het begrijp zijn het Russische tanks.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:03:
[...]

Ik moest even goed kijken. Je kan het op 2 manieren interpreteren en er zijn geen markeringen te zien. Zoals ik het begrijp zijn het Russische tanks.
Oekraïne heeft ook niet veel T80BVM obr2022’s dus ik zou idd verwachten dat het een Russische is. :p
Ergens bij de filmpjes werd ook het type genoemd.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 10-08-2024 16:48 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Yakolev schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:41:
Deze aanval is echt uitstekend door de AFU voorbereid en uitgevoerd. Petje af voor Syrski en de generale staf.
Ik begin mij nu zelfs af te vragen of het Oekraïense offensief niet zelfs te gelimiteerd is, volgens mij waren nog veel grotere winsten te behalen. Het zou echter wel betekenen dat je zelf troepen uit de Donbas moet weg halen.
Ik herinner me nog de eerste reacties :P
Mick Ryan, militair analist bij het Center for Strategic & International Studies, schrijft op X dat hij de logica van de operatie dan ook “maar moeilijk kan vatten”. Mogelijk wil Oekraïne met de aanval proberen Russische troepen uit de Donbas weg te lokken om zo de druk op de Oekraïners te verlichten. “Maar gezien zijn overmacht kan het Russiche leger wellicht beide gebieden controleren zonder grote impact op de operaties in het oosten.”
Luitenant-kolonel Tom Simoens (KMS Brussel) sluit zich daarbij aan. “Behalve propaganda zie ik niet goed in wat de reden voor deze aanval kan zijn”, zegt hij. “Oekraïne heeft andere katten te geselen, dit lijkt mij verloren moeite. De toestand in de Donbas is ongelooflijk precair, de troepen hebben zwaar te lijden onder de Russische bombardementen en infanterie-aanvallen. En dan stuurt Oekraïne sowieso al schaarse luchtafweer naar Koersk, erg vreemd.”
‘Tatarigami’, een vaak geciteerde Oekraïense oorlogsblogger, analist en ex-officier van het Oekraïense leger, schreef woensdag dat de aanval “aan mentale waanzin grenst”. Hij noemt de situatie bij Pokrovsk net zoals Simoens “kritiek, met defensielijnen die zijn ingestort en nog niet gestabiliseerd zijn, grotendeels door een tekort aan manschappen”. Volgens hem “heeft het strategisch geen enkele zin” om in die omstandigheden “bijna een volledige brigade aan een aanval op Koersk te wijden”.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:03:
[...]
Ik herinner me nog de eerste reacties :P

[...]

[...]

[...]
Maar hebben ze nu, los van een morele overwinning en mogelijk het resultaat dat rusland meer troepen achter de hand moet gaan houden voor grensbewaking, ook iets bereikt? Als het een speldenprikjes is, prima, dan verwacht je dat ze zich tzt weer achter de grens gaan terugtrekken.

Ik zie het doel ook nog steeds niet, al is de russen bezig houden en paniek creëeren nooit verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
RoD schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:15:
[...]

Maar hebben ze nu, los van een morele overwinning en mogelijk het resultaat dat rusland meer troepen achter de hand moet gaan houden voor grensbewaking, ook iets bereikt? Als het een speldenprikjes is, prima, dan verwacht je dat ze zich tzt weer achter de grens gaan terugtrekken.

Ik zie het doel ook nog steeds niet, al is de russen bezig houden en paniek creëeren nooit verkeerd.
Ik verwacht van wel. Er zou een vrede geforceerd kunnen worden waarbij Putin mag houden was hij heeft. Door nu een stuk Rusland te pakken is dat over want dit accepteert Rusland niet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

RoD schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:15:
[...]

Dat Rusland voortaan ook troepen en materieel langs de grens moet positioneren is een overwinning en kan op termijn ook effect hebben op het front in Oekraïne zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:08
Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:45:
[...]

Dat Rusland voortaan ook troepen en materieel langs de grens moet positioneren is een overwinning en kan op termijn ook effect hebben op het front in Oekraïne zelf.
Waarbij dus ook duidelijk is dat de hele verdedigingslinies nog opgezet moeten worden. Het gaat dus niet alleen om troepen verplaatsen, er moet ook heel veel weer worden opgebouwd wat ten koste gaat van soortgelijke verdedigingswerken opbouwen in Oekraïne.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:45:
[...]

En ook dat is potentieel voor Rusland een issue, als er ergens langs de grens een grote concentratie van Russische soldaten zich verzameld, of equipment, dan is het prijsschieten voor HIMARS.

Dus of ze moeten ver genoeg achter de grens zich stationeren, of in kleine groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Tens schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:20:
Eenheden van een brigade gespot betekent ook niet dat die hele brigade ingezet is. Ook Oekraïne zit met tekorten dus één brigade is ook niet per definitie een volledig bezette brigade (kan tot zo'n 5000 man zijn)
En een "betrokken" brigade betekend nog niet dat iedereen van die brigade nu ingezet is. Het feit dat er van 4 brigades de insignes gezien zijn betekend alleen dat er mensen van die brigades aanwezig zijn, niet dat de hele brigade daar is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Kursk NPP 51.676389, 35.606389 lijkt me een mooi doel. Deze produceert max 2000 MW, ligt vlakbij het dorp Kurchatov. Het subject ligt op zo'n 55 km van Kursk (minder als je enkele voorsteden meeneemt).

Wikipedia: Kursk Nuclear Power Plant
The Kursk Nuclear Power Plant[a] is one of the three biggest nuclear power plants (NPPs) in Russia and one of the four biggest electricity producers in the country.
Dat is een RBMK-1000 (zelfde als Chernobyl). Er zijn twee nieuwe in aanbouw, type VVER, en er zijn er nog twee buiten gebruik. Op den duur deze ruilen voor Zapo NPP.

UA deelt geen narratief over wat het doel is, en dat is interessant. Het zou namelijk ook een afleidingsmanoeuvre kunnen zijn voor iets anders leuks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:50:
Kursk NPP 51.676389, 35.606389 lijkt me een mooi doel. Deze produceert max 2000 MW, ligt vlakbij het dorp Kurchatov. Het subject ligt op zo'n 55 km van Kursk (minder als je enkele voorsteden meeneemt).

[...]

Dat is een RBMK-1000 (zelfde als Chernobyl). Er zijn twee nieuwe in aanbouw, type VVER, en er zijn er nog twee buiten gebruik. Op den duur deze ruilen voor Zapo NPP.
Maar dat is een politiek mijnenveld. Het westen zal niet waarderen dat Oekraine om een kerncentrale gaat vechten. De kans dat ze daardoor (belangrijke) bondgenoten verliezen is een stuk groter dan de kans dat het iets oplevert wat Oekraine wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let's nuke ourselves. 8)7

Dat er ook veel Russen in het gebied nog zijn is secundair natuurlijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qg39ep8AtyNzxglydE3gCj_1Rc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpaLW41NiQretr1Qb2lUT5uP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:53:
[...]

Maar dat is een politiek mijnenveld. Het westen zal niet waarderen dat Oekraine om een kerncentrale gaat vechten. De kans dat ze daardoor (belangrijke) bondgenoten verliezen is een stuk groter dan de kans dat het iets oplevert wat Oekraine wil hebben.
Dat weet je niet zeker. Oekraine wil iets dat het Westen niet zo graag wil: hun territorium terug. Dat levert frictie op. Maar tot nu toe heb ik nog niets negatiefs over dit offensief gehoord van gezaghebbende Westerse leiders / woordvoerders die verkondigden: dit offensief mag niet met onze wapens. Integendeel.

Plus, ze kunnen eromheen vechten. Dan uitroken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:54:
let's nuke ourselves. 8)7

Dat er ook veel Russen in het gebied nog zijn is secundair natuurlijk
[Twitter]
[Afbeelding]
Oh ja, je kon er op wachten. Stoer hoor. Je kunt ook dreigen met drones die stiekem poep laten vallen (referentie). Net zo effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:11
Jerie schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:50:

[...]

UA deelt geen narratief over wat het doel is, en dat is interessant. Het zou namelijk ook een afleidingsmanoeuvre kunnen zijn voor iets anders leuks.
De Russen speculeren in ieder geval over een ophanden zijnde aanval in de richting Svatove.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
downtime schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:53:
[...]

Het is ook een geweldig doelwit om te veroveren. Mits dat netjes kan. Rosgvardia is al weg, en heeft alleen de vrouwen achtergelaten. De kans dat iedereen wegrent als Oekraïne aan komt rijden is aanwezig.

De eerste reden om het te pakken is als ruilmiddel. De Zhaporizhzhia NPP voor deze.

De tweede reden is dat deze NPP de energie levert voor oa staalproductie. Met andere woorden, iedere reparatie afdeling die de Russen daar hebben opgezet draait op deze NPP. Mochten ze de treinen daar ook geëlectrificeerd hebben dan kan het zijn dat die ook stil komen te staan. Met andere woorden : je stopt een belangrijke bron van de Russische oorlogsmachine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

Toch geen troepenverplaatsingen van actieve fronten regio Luhansk/Donbas ea volgens ISW.
Command is bang voor verstoren van operaties daar. Ze vertrouwen op dienstplichtigen en 'irregulars' (wat dat ook zijn) die in de regio/achterland beschikbaar zijn.

Edit: De opdracht van Putin aan het hoofd van Kursk regio was ook een beetje van je lost het daar zelf wel even op toch? Sommige beelden van voertuigen met 'Z' logo in Kursk regio lijken het weer tegen te spreken brw.
Russia does not move troops from eastern Ukraine to Kursk region to avoid disrupting offensive - ISW
The Russian military command is in no hurry to redeploy troops to Kursk from other operational areas to prevent the disruption of the offensive in eastern Ukraine.

According to Ukrinform, this is stated in a report by the Institute for the Study of War (ISW).

The Russian military command seems to be relying on units already deployed near the international border and on easily accessible forces in the rear, most of which are units manned by conscripts and irregulars, analysts say.
https://www.ukrinform.net...upting-offensive-isw.html

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 10-08-2024 20:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De Russen hebben maar graafmachines laten komen zodat Russische troepen zich kunnen ingraven:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:34:
[...]

Het is ook een geweldig doelwit om te veroveren. Mits dat netjes kan. Rosgvardia is al weg, en heeft alleen de vrouwen achtergelaten. De kans dat iedereen wegrent als Oekraïne aan komt rijden is aanwezig.
En jij denkt dat dat een goed idee is bij een actieve kerncentrale? Neemt Oekraine dan ook de experts mee om de controle over het ding over te nemen?
De eerste reden om het te pakken is als ruilmiddel. De Zhaporizhzhia NPP voor deze.
De centrale van Zhaporizhzhia is onverdedigbaar. Als ze die ruilen pakt Rusland die binnen een week weer terug.
De tweede reden is dat deze NPP de energie levert voor oa staalproductie. Met andere woorden, iedere reparatie afdeling die de Russen daar hebben opgezet draait op deze NPP. Mochten ze de treinen daar ook geëlectrificeerd hebben dan kan het zijn dat die ook stil komen te staan. Met andere woorden : je stopt een belangrijke bron van de Russische oorlogsmachine.
Prachtig. En hoeveel weken duurt het om die centrale veilig af te sluiten? Het is een actieve kerncentrale. Je zet niet even de knop om.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ik wil graag een detail opmerken tussen de kerncentrales bij Zhaporizhzhia en Koersk.
De reactoren in Zhaporizhzhia gebruiken VVER-1000 reactoren, vrij typerende drukwaterreactoren zoals in zoveel landen gebruikt worden. De reactoren in Koersk, gebruiken RBMK-1000 reactoren. Ja dat type...
Ze zouden allemaal aangepast moeten zijn nadat er wat gebeurde in Tsjernobyl. Maar we hebben het hier over de late Sovjet-Unie en daarna het failliete Rusland...

Zullen we gewoon hopen dat er helemaal niet gevochten word in de buurt van die centrale? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:07
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:12:

Zullen we gewoon hopen dat er helemaal niet gevochten word in de buurt van die centrale? :X
De meeste economische pijn bij Rusland creëren en good will kweken bij de rest, dan zet je hem uit d:)b

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:28

jdh009

FP ProMod
Ze hebben afgelopen 24 uur een flink stuk kunnen consolideren. Zeker in vergelijking met het Russische gebied bij Kharkiv. Afhankelijk van hoe je meet 30-40km tot de NPP Kurskaya. Die in het volgende voorziet:
Kursk NPP produces 52% of the total output of all electric power plants of Chernozemye (Black Earth Belt). It is the key energy supplier of Central Chernozemye, a region that produces 48% of iron ore, 13.5% of steel, 19% of ferrous metals, 9.6% of meat, 19.5% of sugar in Russia.
Is nog een flinke weg te gaan voor ze daar überhaupt zijn maar mocht dat een doel zijn en ze kunnen het innemen zou dat toch een flinke slag zijn. Alleen al de E38 afsnijden in het noorden (22-32km) zou al betekenen dat een deel ten westen van dat gebied onhoudbaar zou kunnen worden voor Rusland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBLPTmGGm0kMo_f2B7ZfPwB6svM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KBr1WcWQp0m5W0Q08RdpEEkY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLRNlOhLZ_KzQ0exW7D1YzyrWl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9awnsyEqpLbt81uEVJGbe1L9.png?f=fotoalbum_large

Source: https://map.ukrdailyupdat...2255&z=11&d=19943&c=1&l=0

[ Voor 4% gewijzigd door jdh009 op 10-08-2024 21:09 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:43
jdh009 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:00:
Ze hebben afgelopen 24 uur een flink stuk kunnen consolideren. Zeker in vergelijking met het Russische gebied bij Kharkiv. Afhankelijk van hoe je meet 30-40km tot de NPP Kurskaya. Die in het volgende voorziet:

[...]

Is nog een flinke weg te gaan voor ze daar überhaupt zijn maar mocht dat een doel zijn en ze kunnen het innemen zou dat toch een flinke slag zijn. Alleen al de E38 afsnijden in het noorden (22-32km) zou al betekenen dat een deel van het westen van dat gebied onhoudbaar zou kunnen worden voor Rusland.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Source: https://map.ukrdailyupdat...2255&z=11&d=19943&c=1&l=0
toon volledige bericht
Ik denk dat Lgov (ook?) een potentieel doel is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCIMYIa1OZHzRL8NcTG1hP8Y5IU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GLEOzvdFv5fW7FATICu3CgcO.png?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Spykie schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:08:
[...]

Ik denk dat Lgov (ook?) een potentieel doel is.

[Afbeelding]
Die mogelijkheid lijkt er inderdaad. Ook dan zal de Avtodoroga Khomutovka-Ryl'sk-Glushkovo weg de enige route zijn voor aanvoer in het gebied ten westen en die ligt binnen FPV range (15km). Mocht dat lukken, dan ben ik benieuwd of we vanuit het westen ook een mogelijk aanval kunnen verwachten. Dan moeten ze wel nog het dubbelen kunnen innemen van wat ze nu gedaan lijken te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5FpMhC2Hs7cZJkKVFRdbdeZcoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4QV1xK9uvIF1vUTANzmAs21I.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door jdh009 op 10-08-2024 21:20 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:39

dr.lowtune

Deugt niet

Ik kan alleen maar hopen dat het Oekraïense leger dit offensief goed vol kan houden naast de andere activiteiten om het land te verdedigen. Laat de Russen maar eens wat pijn voelen.

Over onze Westerse analisten: die kijken toch met een mijn inziens verkeerde bril naar deze oorlog. Naast een continu angst (zeker in het begin) voor het “grote sterke Rusland” lijkt het er op alsof ze alleen maar “hun” manier van oorlogsvoering als de juiste zien. Maar juist die manier werkt voor Oekraine niet omdat we ze gewoon te weinig materiaal geven om de klus te klaren. Ik kan me daarom juist zeer goed voorstellen dat Oekraine het op een alternatieve wijze probeert. We kunnen alleen maar hopen dat het slaagt.

Overigens kan je nu ook mooi het verschil tussen het Russische leger en het Oekraiense leger zien (voor de mensen onder ons die nog zouden denken dat beide partijen schuldig en even slecht zijn); UAF heeft nog geen hele steden tot de grond gelijk gemaakt of vrouwen en kinderen vermoord en verkracht en ander soortgelijke narigheid uitgehaald.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing
jdh009 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:17:
[...]

Die mogelijkheid lijkt er inderdaad. Ook dan zal de Avtodoroga Khomutovka-Ryl'sk-Glushkovo weg de enige route zijn voor aanvoer in het gebied ten westen en die ligt binnen FPV range (15km). Mocht dat lukken, dan ben ik benieuwd of we vanuit het westen ook een mogelijk aanval kunnen verwachten. Dan moeten ze wel nog het dubbelen kunnen innemen van wat ze nu gedaan lijken te hebben.

[Afbeelding]
Ik heb nieuws voor je. Ze zijn al begonnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
downtime schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:04:
[...]

En jij denkt dat dat een goed idee is bij een actieve kerncentrale? Neemt Oekraine dan ook de experts mee om de controle over het ding over te nemen?
Kijk naar Zhaporizhzhia, dat was ook een actieve kerncentrale en de Russen deden er behoorlijk stompzinnige dingen. Het personeel lieten ze overigens gewoon zitten. Ja, het zal spannend worden bij de inname. Maar als de Russen slim zijn geven ze zich over. Daarna heeft Oekraïne een NPP onder controle net als de Russen die in Zhaporizhzha hebben.

En ja, ik ben oud genoeg om de ontploffing van Chernobyl meegemaakt te hebben. Oekraïne heeft ook genoeg mensen die nog weten hoe het was toen Chernobyl ontplofte. Dus ik neem aan dat ze het verstandig doen.
De centrale van Zhaporizhzhia is onverdedigbaar. Als ze die ruilen pakt Rusland die binnen een week weer terug.
De NPP kan als ruilmiddel in de onderhandelingen dienen. Daarna is er een vredesakkoord, in welke vorm dan ook. Dus dan zouden de Russen het akkoord meteen weer breken. Daar staan ze om bekend maar zover zijn we nog lang niet.
Prachtig. En hoeveel weken duurt het om die centrale veilig af te sluiten? Het is een actieve kerncentrale. Je zet niet even de knop om.
Nee weet ik. Je moet een proces stoppen wat lang duurt. Maar tijdens die fase wordt er wel minder en minder stroom opgewekt. Stroom die oa nodig om de oorlogsmachine in de regio gaande te houden.

Dus al met al, die NPP is een key objective. Die willen ze vast hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
De Rusen zetten kampen op voor de vluchtelingen in Kursk.

Als je aan het einde van de video in de tweet bent zie je dat de matjes/matrasjes aan de ene kant geel en de andere kant blauw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

asing schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:41:
[...]

De NPP kan als ruilmiddel in de onderhandelingen dienen. Daarna is er een vredesakkoord, in welke vorm dan ook. Dus dan zouden de Russen het akkoord meteen weer breken. Daar staan ze om bekend maar zover zijn we nog lang niet.
Stel dat ze het ding onder hun command kunnen krijgen, dan moeten ze die powerplant ook nog vast zien te houden. Het lijkt me niet dat de Russen dat zomaar over hun kant laten gaan, dus die zullen al die tijd (totdat er eindelijk eens een keer serieuze onderhandelingen komen tussen Oekraïne en Rusland) proberen het ding weer terug te krijgen. Dat gaat denk ik teveel inspanningen vanuit Oekraïne kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Hippocampus schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:58:
[...]

Stel dat ze het ding onder hun command kunnen krijgen, dan moeten ze die powerplant ook nog vast zien te houden. Het lijkt me niet dat de Russen dat zomaar over hun kant laten gaan, dus die zullen al die tijd (totdat er eindelijk eens een keer serieuze onderhandelingen komen tussen Oekraïne en Rusland) proberen het ding weer terug te krijgen. Dat gaat denk ik teveel inspanningen vanuit Oekraïne kosten.
Terecht punt, maar kijk eens hoe het er nu uit ziet. Alles wat de Russen hebben zit vast. Ze moeten er serieus wat heen sturen om UA terug te dringen. Dat moet ergens vandaan komen en zoals de kaarten nu liggen moeten ze dus iets opgeven want anders hebben ze het niet. En UA heeft nu de gelegenheid om zich in te graven (wat ze al doen) en de logisitek van de Russen echt om zeep te helpen door gericht spoorwegen en bruggen op te blazen.

UA geeft Putin bergen aan dilemma's. Ik denk dat dat goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

asing schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:48:

[Twitter]

Als je aan het einde van de video in de tweet bent zie je dat de matjes/matrasjes aan de ene kant geel en de andere kant blauw zijn.
Mooi, humanitaire hulp…..echt iets waar RU op zi te wachten nu.

Als ze dat net zo glorieus organiseren als de SMO hebben binnen 3 dagen net zo hard cholera als in de loopgraven.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:26
[...]

Als het UA lukt om in te nemen en ze kunnen zich "ingraven" dan hebben ze wel een voorsprong denk ik? Verdediging versus aanvallen.
Maar hoe is de supply chain geregeld voor UA? Ik neem niet aan dat ze met een lunchpakket en een paar magazijnen kogels zijn vertrokken voor dit avontuur.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
asing schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:32:
[...]

Ik heb nieuws voor je. Ze zijn al begonnen.

[Twitter]
Ik doelde eigenlijk op een aanval iets noordelijker. Omdat er o.a. maar beperkte aantal wegen zijn in dat gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
[...]

Zal lastig worden, al denk ik dat Oekraïne misschien liever ziet dat Rusland zijn eigen infrastructuur en huizen verwoest in die regio, dan dat het Oekraïense steden en dorpen treft. Daarbij kunnen de gevolgen van het vasthouden van de plant strategisch gezien ook een risico vormen voor de Russen zelf, wat Oekraïne mogelijk in de kaart zou kunnen spelen.

Russische aanvallen op Oekraïense steden zullen zeker niet volledig stoppen, maar het verscherpen van de strijd zou wel kunnen betekenen dat Russische aanvallen zich ook meer zouden richten op het heroveren van verloren posities in Rusland in plaats van op Oekraïens grondgebied. Ze zeggen nu van niet maar PR technisch lijkt mij dit toch lastig te verkopen (al zullen ze het uiteindelijk wel doen en de gemiddelde Rus zal die onzin ook gewoon slikken).

Maar de situatie is nu nog dynamisch en elke militaire beweging kan nu nog steeds onverwachte gevolgen hebben voor beide partijen.

[ Voor 4% gewijzigd door jdh009 op 10-08-2024 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
asing schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:48:

[Twitter]

Putin heeft ook een noodfonds geopend voor getroffen personen/families.
Ze krijgen 10k Rub, omgerekend €105.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Fraggert schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:10:
[...]

Mooi, humanitaire hulp…..echt iets waar RU op zi te wachten nu.

Als ze dat net zo glorieus organiseren als de SMO hebben binnen 3 dagen net zo hard cholera als in de loopgraven.
Ik zie het nut niet zo van het opzetten in Kursk. Dat zal ook een target zijn dus met een paar dagen tot een week moeten ze daar ook weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

asing schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:37:
[...]

Ik zie het nut niet zo van het opzetten in Kursk. Dat zal ook een target zijn dus met een paar dagen tot een week moeten ze daar ook weer weg.
Allemaal paniekwerk d:)b

Zonder nadenken maar wat doen, met als dat noodfonds….op papier. Mooi werk spelen terwijl het ze allemaal als los zand uit de handen glipt.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• asing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5ZNC9Umk1suwp7snQjQBUWQ0o0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/njBo5GHBpCxSUltUJ6TWYy3v.png?f=fotoalbum_large

1 succesje voor de Russen. Verder is het nogal dramatisch voor ze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqrsSjq00SXk7OsF9_EJa3LMP6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPTCYBXCewNRmVeY9VWsZ5cl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door asing op 10-08-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-05 11:03

flessuh

Set sail for fail!

gise schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:33:
[...]

Putin heeft ook een noodfonds geopend voor getroffen personen/families.
Ze krijgen 10k Rub, omgerekend €105.
Dat is of weer een kleine aanslag op de schatkist, of weer een manier waarop het trage reageren of onbetrouwbaarheid van de Russische overheid aangetoond wordt.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 10:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Even de post van asing samengevat, met al die leuke plaatsnamen ;)

Richting noordoosten (Kursk) is Oekraïne op weerstand gestuit.
Naar het noorden vooral consolidatie en ze naderen Korenevo in het noordwesten (richting Rylsk).

Meer naar het westen zijn ze Snagost' al gepasseerd en zijn ze aanbeland bij de Seym rivier, waar die van noord naar west afbuigt bij een klein plaatsje met een lange moeilijke naam. Krasnooktyabrskoe. Dan hebben ze het over de dreiging uit Glukhov. Ik denk dat ze hier Hloechiv bedoelen, ook aan de E38 op de lijn Rylsk - NPP - Kursk. Ze zijn dus bang voor een tangbeweging, er zijn maar 3 bruggen waarover ze nu nog weg kunnen uit het Glushkovo district zuid van de Seym rivier. Er vanuit gaande dat die bruggen nog bestaan.

Belangrijkste wat ik hier lees is dat ze naar het oost-zuidoosten zouden oprukken en fors ook. Gir'i ligt 25 km van Sudzha. Niet een verkenningseenheid, maar infanterie en zwaar materieel. Dit klopt dan met de berichten die ik zag over een invasie van het Belovsky district.
Gir'i ligt direct aan (ten zuiden van) de Psel rivier, wat dus ook helpt bij de verdediging ervan. Mij zou het niets verbazen als ze richting Belaya gaan en van daaruit naar het zuiden naar Krasnaja Jaroega, de rivier 'Reke Liek' volgende. Dan zit je ook al in Belgorod. Maar goed, dat is nu nog speculatie.

Aanvulling: ik begin haast te denken dat Oekraïne het idee van Rusland van een bufferzone zo'n goed idee vonden, dat ze dat nu zelf maar implementeren en naar rivieren oprukken, zodat ze een goed verdedigbare grens hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Freakertje op 11-08-2024 00:28 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het lachen is snel gedaan toen een raket in Kursk (stad) insloeg.

Video:

Geolocated:

De uitleg dat eraan gegeven wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Ook interessant: FIRMS-data toont hotspots van warmte en branden, waardoor militaire activiteiten en explosies in conflictgebieden zichtbaar worden. Deze gebieden lichten op de kaart op door de vele aanvallen en gevechten die plaatsvinden, wat resulteert in verhoogde thermische emissies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYkTl4gTI94jfLRCKUatYfggKcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YrLHJZI6PSldr0hSMVTvSONv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99w-rnqp0On5F2yW121T-p22Lxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JDlmFOmmgnK79vpXemKCulew.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://firms.modaps.eosd...24hrs;@34.97,51.23,10.37z

[ Voor 32% gewijzigd door jdh009 op 11-08-2024 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Zie groene vakjes in bovenstaande afbeelding voor ongeveer de locaties van onderstaande kaarten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHn_otmIBphylKbq5sFJuxx7OAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yncCxTuX74y5XEx4GBG963i8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/072w8pd5tNhqXT3RoJPrlZv0ojo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylPKRhg27lKBGzcJ3o117uKe.jpg?f=fotoalbum_large
Nieuwe update van NOELreports.

Bron: https://x.com/NOELreports/status/1822392506216284269/photo/1

[ Voor 32% gewijzigd door jdh009 op 11-08-2024 01:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Er wordt ook druk gephotoshopt.

Dus niet alles wat UA post voor waar aannemen. De OPSEC wordt aangevuld met nepinformatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
asing schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 01:27:

[Twitter]

Dus niet alles wat UA post voor waar aannemen. De OPSEC wordt aangevuld met nepinformatie.
Is dat niet voor alles wat geplaatst wordt? Controleer o.a. de bron -> motief -> context -> afbeelding -> authenticiteit -> locatie -> tijd/jaar/seizoen -> onafhankelijke rapportages -> beeldmanipulatie. Het is gewoon belangrijk om kritisch te blijven en niet alles zomaar klakkeloos van iedereen aan te nemen, op deze platformen spelen desinformatie en propaganda een grote rol spelen en het hoeft niet eens door UA zelf geplaatst te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

asing schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 01:27:

[Twitter]

Daarom post ik niet alles dat ik tegenkom. Op Twitter of Reddit iets gezien? Dan vraag ik af wat de achterliggende bron is en kan ik dat in de Oekraïense "verzamelkanalen" op Telegram terugvinden. Als ik veel moeite moet doen om tientallen Oekraïense kanalen te checken, dan is het waarschijnlijk dat het niet van de Oekraïners komt. Iedereen kan iets fotosoepen.

En ze kunnen een filmpje posten om te laten zien dat ze op een bepaalde locatie geweest zijn. De rekenkracht en werk (perspectief, schaduwen,...) vereisten om een filmpje te manipuleren is veel hoger. Zeker als ze eventjes 360° ronddraaien om de omgeving te laten zien.

Een FPV-drone filmpje boven Kursk (stad) heb ik niet kunnen herleiden tot een Oekraïense bron en ik heb het niet gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:12
asing schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:37:
[...]

Denk eerder met opzet gedaan. Burgers als slachtoffers door UA kan weer als propaganda gebruikt worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
https://x.com/oorlog_moni...fQUgPM8ieIBfi354EKSA&s=19

Transport met tanks kapot gemaakt, bijzonder om te zien. De tank heeft niet eens gevochten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:39

dr.lowtune

Deugt niet

rapture schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 00:34:
Het lachen is snel gedaan toen een raket in Kursk (stad) insloeg.

Video:
[Twitter]

Geolocated:
[Twitter]

De uitleg dat eraan gegeven wordt.
[Twitter]
Tja, een afzwaaier kan gebeuren. Ik vermoed dat ze dit niet met Westers materieel uitvoeren (dat zou immers heel veel heibel opleveren). Als je dan ziet dat de andere kant op de raketten regelmatig “afzwaaien” op supermarkten, scholen, ziekenhuizen dan valt dit me nog mee.

Misschien is het omdat deze oorlog al zo lang duurt en ik echt een enorme hekel aan Russen heb gekregen, maar ik kan er absoluut niet wakker van liggen. De enige reden waarom ik vind dat Oekraine voorzichtig moet zijn is het behoud van Westerse steun.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:54

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Wat het ISW over het starten van de counterterrorism operation door Rusland gisteren zegt:
The Federal Security Service (FSB) Head and National Antiterrorism Committee Chairperson Alexander Bortnikov announced counterterrorism operations in Belgorod, Bryansk, and Kursk oblasts in response to "sabotage and reconnaissance units" conducting "terrorist acts" in Russia and "units of the Ukrainian armed forces" conducting a "terrorist attack" in Kursk Oblast.
The counterterrorism operation allows Russian authorities to take a number of measures, including suspending or restricting communications services, monitoring telecommunication channels, confiscating vehicles, and entering private property. Russian authorities previously announced a counterterrorism operation in Belgorod Oblast for one day in May 2023 in response to raids by all-Russian pro-Ukrainian elements.
The Kremlin notably did not elect to declare a formal state of war against Ukraine or martial law — more serious responses that would marshal greater Russian state resources through wider, and more domestically disruptive, mobilization.
Zoals ik gisteren al vermoedde, het grote downplayen is begonnen. Het Poetin bewind moet kostte wat kost uit de wind gehouden worden.
Russian President Vladimir Putin has refrained from officially declaring a state of war, has repeatedly demonstrated his unwillingness to transfer Russian society fully to a war-time footing, and has forgone declaring general mobilization as part of wider efforts to prevent domestic discontent that could threaten the stability of Putin's regime.
Ook lijkt het grote pionnen schuiven met het op het schild hijsen van Bortnikov al een aanvang te hebben genomen. Steeds sneller, en steeds reactiever:
The declaration of the counterterrorism operation under Bortnikov suggests that Putin was dissatisfied with the Russian military command's handling or ability to handle the situation in Kursk Oblast. Chief of the General Staff Army General Valery Gerasimov attempted to portray the Northern Grouping of Forces and FSB as effectively controlling the situation and stopping Ukrainian advances in Kursk Oblast during a meeting with Putin on August 7.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

in tegenspraak met het isw, uitspraken direct van het Donetsk front:
"The Ukrainians do not have any serious defense in this direction and are forced to constantly roll back. Ours are trying not to lose the initiative and move forward, but a significant part of the forces have been transferred, you know where."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Wackmack schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 08:45:
https://x.com/oorlog_moni...fQUgPM8ieIBfi354EKSA&s=19

Transport met tanks kapot gemaakt, bijzonder om te zien. De tank heeft niet eens gevochten.
Dit was op dag 1 al. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ah, dezelfde T62’s vanuit een andere hoek?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:17

Shabbaman

Got love?

Rusland is begonnen met het aanleggen van een Surovkin-linie, maar op slechts 15 km van de Koersk NPP:

Dan verwachten ze nog wel wat terrein kwijt te raken.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:01:
in tegenspraak met het isw, uitspraken direct van het Donetsk front:

[...]

[Twitter]
Vooralsnog zijn er meerdere scenario's mogelijk. Oekraïne laat zich niet in de kaarten kijken, en de VS heeft wel een (naar eigen zeggen vaag?) beter idee wat de bedoeling is.

Scenario #1: bufferzone tot aan de rivieren i.v.m. directe veiligheid Oekraïne ofwel i.v.m. verstevigen onderhandelingspositie.

Scenario #2: omsingeling Kursk NPP i.v.m verstevigen onderhandelingspositie ofwel i.v.m. elektriciteit te ontzien.

Scenario #3: dat dit alles een afleidingsmanoeuvre (diversion) is voor iets dat komen gaat. Een afleidingsmanoeuvre moet serieus zijn. In dat geval hebben we nog nauwelijks iets gezien, al kan het ook druk verminderen aan front.

De VS is heel duidelijk over dat het binnen de kaders blijft. Recent hebben ook diverse EU woordvoerders gesteld (al voor dit front openbrak, bestond) dat doelen vlak over de grens OK zijn.

Gezien de timing net na de gevangenenruil lijkt mij dat het Westen wel wist over dit (mogelijke) offensief. Of in ieder geval een actie welke Rusland negatief zou stemmen. Die hebben hier dus naar ik aanneem mee moeten wachten.

In ieder geval zijn de eerdere speldenprikjes in deze regio van belang geweest. Immers neem je het na #2 of #3 niet zo serieus meer bij een ogenschijnlijke #4. Bovendien kon men reactie verkennen en een baseline zetten wat Rusland kon verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:53:
[...]

Scenario #1: bufferzone tot aan de rivieren i.v.m. directe veiligheid Oekraïne ofwel i.v.m. verstevigen onderhandelingspositie.

Scenario #2: omsingeling Kursk NPP i.v.m verstevigen onderhandelingspositie ofwel i.v.m. elektriciteit te ontzien.

Scenario #3: dat dit alles een afleidingsmanoeuvre (diversion) is voor iets dat komen gaat. Een afleidingsmanoeuvre moet serieus zijn. In dat geval hebben we nog nauwelijks iets gezien, al kan het ook druk verminderen aan front.
Wat denk je van een combinatie van #1 en #3? Creëren van een buffer en een manier om druk weg te nemen op andere fronten. Willen de Russen er wat aan doen dan mogen ze nu hun eigen land in puin leggen. Dat komt Oekraine niet slecht uit.

Ik geloof niet in #2 en ik geloof niet dat Oekraine in staat is om nu een groot offensief elders uit de hoge hoed te trekken. Maar ik laat me graag verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:24:
[...]

Ja, er is maar 1 setje T62's op trailers en daarvan zijn vanuit meerdere hoeken beelden. Ik werd ook op het verkeerde been gezet maar als je de weg, positie, bossages etc bekijkt dan zie je dat het om dezelfde set gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-05 18:02

SgtStrider

Fractal Switchover!

YakuzA schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:24:
[...]

Op reddit zie ik dat gesproken wordt over een correctie, en dat het T-80BVM's zijn: https://www.reddit.com/r/...ms_with_barbecues_in_the/

Maakt het dus eigenlijk nog erger voor RU...

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Suchomimus met een update over Kursk.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Kursk Update: Russia Digs Fortifications Near Nuclear Power Plant, Ukraine Enters Makhnovka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Wilde hem ook net posten maar je was me voor. Op 2:12 komt ie 'terug' op wat ik eerder in het topic zei over het westen mochten ze de E38 bereiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Update van Ukraine Daily update is net binnen.

Vergelijking van twee dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhXLNXEk4s0HXGZN9ojEjPUT14I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NvgdsLiQoN1gaPndPMkDCKqN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8FcZ8pKLWPyzTiz7Z0vja8sP3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wc901ow6ucPEht9X0VDtA5kF.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://map.ukrdailyupdat...8883&z=10&d=19945&c=1&l=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Jerie schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:53:
[...]

Vooralsnog zijn er meerdere scenario's mogelijk. Oekraïne laat zich niet in de kaarten kijken, en de VS heeft wel een (naar eigen zeggen vaag?) beter idee wat de bedoeling is.

De VS is heel duidelijk over dat het binnen de kaders blijft. Recent hebben ook diverse EU woordvoerders gesteld (al voor dit front openbrak, bestond) dat doelen vlak over de grens OK zijn.

Gezien de timing net na de gevangenenruil lijkt mij dat het Westen wel wist over dit (mogelijke) offensief. Of in ieder geval een actie welke Rusland negatief zou stemmen. Die hebben hier dus naar ik aanneem mee moeten wachten.

In ieder geval zijn de eerdere speldenprikjes in deze regio van belang geweest. Immers neem je het na #2 of #3 niet zo serieus meer bij een ogenschijnlijke #4. Bovendien kon men reactie verkennen en een baseline zetten wat Rusland kon verwachten.
toon volledige bericht
optie2, Kerncentrale lijkt me geen goed plan, veel meer problemen dan je kan bedenken. Denk ook niet dat het internationaal gewaardeerd gaat worden.
optie 1, Land voor land onderhandelingspositie, die begint er te komen. Verdedigbare posities innemen/creëren is nog noodzakelijk.
optie 3. Zit er nog steeds in volgens mij, enige optie daarin is eigenlijk de Krim.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens

Tens

Dit kan ook een logistiek probleem worden:
voornamelijk dienstplichtigen, lees vrijwel niet getraind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Tens schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:56:
Dit kan ook een logistiek probleem worden:
voornamelijk dienstplichtigen, lees vrijwel niet getraind.
[Twitter]
Dienstplichtigen die bovendien niet verwachten dat ze een oorlog mee ingetrokken worden. Kan ook voor onrust zorgen, ook bij de families. De kans is niet groot, maar we kunnen altijd hopen dat dit voor destabilisatie gaat zorgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

jdh009 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:51:
Update van Ukraine Daily update is net binnen.

Vergelijking van twee dagen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bron: https://map.ukrdailyupdat...8883&z=10&d=19945&c=1&l=0
De HOI speler in mij heeft de onweerstaanbare drang een paar bataljons in het noordwesten van dat kaartje te sturen om het front te verkorten en de Russen te omsingelen.

Dat zou in het echie nog kunnen werken ook. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:12
ZenTex schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:09:
[...]

De HOI speler in mij heeft de onweerstaanbare drang een paar bataljons in het noordwesten van dat kaartje te sturen om het front te verkorten en de Russen te omsingelen.

Dat zou in het echie nog kunnen werken ook. :+
Ik zat aan precies hetzelfde te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br00d
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-08-2024
RoD schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:04:
[...]

Dienstplichtigen die bovendien niet verwachten dat ze een oorlog mee ingetrokken worden. Kan ook voor onrust zorgen, ook bij de families. De kans is niet groot, maar we kunnen altijd hopen dat dit voor destabilisatie gaat zorgen.
Ik begreep dat dat een probleem was aan de Afghaanse Oorlog door de Sovjets van 1979 - 1989.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Toen wel ja.

Maar anno 2024 denk ik dat er weinig Russen zijn die tegen de inzet van dienstplichtigen in eigen land zijn wanneer dat word binnengevallen.

Hooguit een klaagfilmpje van ouders van gevangengenomen dienstplichtigen naar Vladimir Vladimirovich over hoe het kan dat de lokale goeverneur/leidinggevende hun zonen in de steek liet.

De rest van de Russen zal het een worst wezen als ze zelf maar buiten schot blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

Nog geen bezoek van Putin in de regio om zijn onderdanen een hart onder de riem te steken. :+

Eigenlijk helemaal weinig gehoord van Putin de laatste dagen. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing

Plaatje in tweet, Pokrovsk ligt iets ten noord-westen van Donetsk. Het klopt niet helemaal, want dat is niet bezet door de Russen. Dus ik neem aan dat ze ze weg halen bij het front aldaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

In Rusland zijn er ook een heleboel Oekraïners die beschermd moeten worden tegen de Russische dictatuur, tot ver voorbij Moskou, ze hebben dus nog een hele weg af te leggen: https://en.wikipedia.org/...up_in_areas_of_Russia.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
asing schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:42:
[Twitter]

Plaatje in tweet, Pokrovsk ligt iets ten noord-westen van Donetsk. Het klopt niet helemaal, want dat is niet bezet door de Russen. Dus ik neem aan dat ze ze weg halen bij het front aldaar.
Het kan soms wat verwarrend zijn hoe dit verwoord wordt, maar het betekent simpelweg dat de troepen die daar vochten en mogelijk probeerden op te rukken richting Pokrovsk, daar mogelijk zijn weggehaald. De zin zegt niets over dat ze Pokrovsk onder controle hebben of hadden, maar verwijst naar de richting waarin ze (proberen) land te veroveren. Het feit dat ze vanuit die richting bewegen, geeft alleen aan dat er militaire activiteit is in de buurt, zonder dat het per se om een gecontroleerd gebied gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 09:23
Oekraïense soldaten met wie contact kan worden opgenomen, zeggen dat er een strikt verbod op publicaties geldt, maar ze hebben die wel. Russische Telegram-kanalen zijn momenteel de enige bron van informatie over wat er in Koersk gebeurt. Hier is wat de VChK-OGPU schrijft:

https://x.com/ArturRehi/s...x6Uc2d_r9MiAwr7C7A&s=19t/

Voor de mensen zonder Xitter:
https://threadreaderapp.com/thread/1822634244297949685.html

[ Voor 11% gewijzigd door DJvL op 11-08-2024 18:47 . Reden: Toevoeging link voor mensen zonder Twitter. ]

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-05 11:56
Ik ben ook benieuwd of we de komende dagen/maanden meer sabotage/aanvallen dieper in rusland gaan zien. De ontstane paniek in het gebied lijkt me ideaal voor de geheime dienst/ sf operators om ongezien achter de linies te komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

saikol schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:51:
Ik ben ook benieuwd of we de komende dagen/maanden meer sabotage/aanvallen dieper in rusland gaan zien. De ontstane paniek in het gebied lijkt me ideaal voor de geheime dienst/ sf operators om ongezien achter de linies te komen
Ik denk ook wel dat er idd wat units zijn gaan rondzwerven.
Dit was een goede kans om de grens en controles voorbij te komen met flinke ladingen TNT bijv.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens

Tens

"Chechens do not surrender", they run away :+

ze hebben het niet allemaal gehaald:

[ Voor 33% gewijzigd door Tens op 11-08-2024 19:48 ]

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste