Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Soort van, maar niet helemaal de Tweet die ik zocht: https://x.com/NOELreports/status/1833826540469006489Yakolev schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:53:
[...]
Dat heb ik nog niet gezien, heb je toevallig een twitter link?
According to Russian sources, Ukrainian units are moving in the direction of Medvezh'e, Kursk region. This is ~10km east of Novyi Put' where reports came from this morning, stating that Ukrainian units were reportedly attacking. pic.twitter.com/veZVyMncSY
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 11 september 2024
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
En wederom, nieuwe pontoon, HIMARS cluster munitie op troepen rondom de bruggise schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:57:
Wederom een Pontoon uitgeschakeld met HIMARS raket. Deze werd zo te zien actief gebruikt.
Video: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/imLJjRHtSC
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/zvvC4xEAKM
Ukraine succesful taken back Obukhovka in Kursk Region with minimal losses, but we lost one M113 on a mine, unfortunately I don't know the fate of the crew 😢.
— ✙ 🔼Constantine 🔼✙ (@Teoyaomiquu) 13 september 2024
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
UA attempting to breakthrough dragons teeth SW of Veseloye, Kursk.
— seanders_geo (@seanders_geo) 12 september 2024
Source: https://t.co/Ll6J1tWEkJ@UAControlMap @GeoConfirmed pic.twitter.com/eNu5CKvqob
Possibly the claimed UA attack in to Kursk oblast yesterday. This is at least recent. https://t.co/ICN66nYm9q
— Def Mon (@DefMon3) 12 september 2024
https://www.nytimes.com/2...Na9nSUIDne&smid=url-share
(Deelartikel, denk aan mailadres)
Dit artikel is van Zaterdag 14 september, niet meer hagelvers. Desondanks geeft het een impressie over de strijd in het door Oekraïne veroverde stuk van Rusland.
Oekraïne had op dat moment nog steeds het initiatief, maar de Russische weerstand is wel groter geworden, met op sommige plaatsen zelfs tegenaanvallen.Some of the heaviest battles have been taking place on the western edge of the new front, according to the soldiers and combat footage geolocated by military analysts. But the battle lines remained fluid, and there was little reliable information about the scale of Russia’s operation or how successful it has been in reclaiming territory.
Er lijkt een Russische variant van kluitjesvoetbal te ontstaan:Ukrainian soldiers said that even as Russia was counterattacking in some locations, they remained on the offensive along other parts of the Kursk front. But their advances have slowed and clashes are growing deadlier as Moscow deploys reinforcements and increases its aerial bombardments.
Soldaten die zelf de aanvallen uitvoeren ervaren dit uit de eerste hand:There is more resistance,” said Yurii, 21, who was with one of the first Ukrainian units to cross the border when the incursion was launched on Aug. 6. There are more drones, “more shells, and even anti-tank guided missiles,” he said. “Their intelligence is also working very hard. As soon as a vehicle moves out, their artillery starts firing immediately.
[...]
As powerful Russian guided bombs thundered in the distance on a recent day and a puff of smoke overhead marked the spot where a Russian surveillance drone was shot out of the sky, one group of soldiers, speaking on the side of a road near the border, said that more Russian troops were joining the fight every day.
Een militair die in de gelegenheid was om te kunnen vergelijken:After racing across Russian fields in an American Stryker armored fighting vehicle this month, the six-man Ukrainian assault team dismounted in a tree line about 700 yards from the enemy’s trenches and waited for the order to attack.
[...]
Three members of the assault team were injured and pulled back while the other three waited for reinforcements to resume the attack in the Kursk region of Russia.
Ondertussen gaat ook het originele plan rond de Seym rivier gewoon door:Dmytro, a 40-year-old member of a drone unit, said the fighting in Kursk was still less intense than other battles he has fought in over the course of the war, but that is changing.
“They’re trying, but so far, nothing’s working for them,” he said. “We are still attacking.”
Rusland claimt echter succesvolle tegenaanvallen:And they are continuing efforts to isolate a large group of Russian soldiers in a 270-square-mile pocket of land between the Ukrainian border and the meandering Seym River about 10 miles inside Russia, they say.
Afgelopen vrijdag kon ISW deze Russische claims nog niet onafhankelijk bevestigen:Ukrainian forces destroyed all of the bridges across the river and are targeting temporary pontoon bridges as soon as they are spotted, according to soldiers, satellite imagery and geolocated combat footage. But the Russian counterattack this past week appeared designed to relieve pressure on that pocket of land.
Russia’s Defense Ministry said its country’s forces had “penetrated” into the Kursk region, capturing 10 settlements.
In het westen hebben Oekraïners een doorbraak bereikt, alleen hebben ze daar nog niet diep kunnen doordringen:The Institute for the Study of War, whose analysts use geolocated combat footage to track daily battlefield developments, wrote on Friday that they had yet to observe visual confirmation to support the Kremlin’s claims, with Russian soldiers appearing to be in partial control of two villages.
Nog even over de doelstellingen van de Oekraïense verovering:At the same time, Ukrainian forces breached the border in a new location west of the original incursion, according to combat footage released by both sides and geolocated by military analysts. The state of the fighting there is unclear, but it could complicate Russia’s counterattack.
While the Ukrainian leaders acknowledged that the Kremlin has resisted pulling its best forces from the hottest parts of the eastern front as they had hoped, General Syrsky has maintained that the Kursk offensive is still affecting Russia’s ability to sustain other operations around the battlefield as it moves some 60,000 soldiers to the Kursk front.
Ondertussen zijn de Russen met hun enige botte gereedschap ook de eigen huizen en dorpen met de grond gelijk aan het maken.Bill Burns, the C.I.A. director, told a conference in London last weekend that the operation was “a significant tactical achievement” that had boosted Ukrainian morale and exposed Russia’s weaknesses.
Zelfs Sudzha....I bring the guys food, fuel, diesel, and gasoline over there,” a 56 year-old soldier who works in logistics, also named Serhii, said at a rest stop on the Ukrainian side of the border. “It was strange, when our troops first came, everything was intact. The roads were fine, the warehouses were untouched.”
“But after a couple of weeks, everything was destroyed, shattered,” he said. “They are destroying their own villages.
Now, when you stand on a hill, for example, and look at Sudzha, you wake up every morning thanking God that you’re alive,” said Serhii, the soldier from Sumy. The town, he said, is a “land on fire.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Over de Russische tegenstand:
Maar ook:Serhiy Kuzan, head of the Ukrainian Center for Security and Cooperation, stated that Russia is increasing its troop count in the Kursk region to 40,000, aiming to dislodge Ukrainian forces.
As of Sept. 14, Russian troop estimates in the Kursk area range from 30,000 to 45,000, with plans to increase to 60,000-70,000.
Als toelichting:Russia is short 32,000 troops to push Ukrainian forces out of Kursk Oblast.
Dit interview was van vandaag, dus Oekraïne is nog steeds in aanvallende modusUkrainian troops are not in a traditional defense but are constantly on the move, outmaneuvering the Russians.
Despite Russian hopes that Ukraine would weaken, the Ukrainian forces continue advancing.
Voor mijn gevoel heeft deze actie aardig wat Russische troepen uit andere gebieden getrokken, maar ik heb hiervoor geen cijfermatige onderbouwing of dat klopt/hoeveel
Daarvoor moet ik ook even op een wiki teruggrijpen:rube schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:09:
@teacup heb jij enig idee hoeveel Russische troepen er in dat gebied waren voor de inval van Oekraine?
Voor mijn gevoel heeft deze actie aardig wat Russische troepen uit andere gebieden getrokken, maar ik heb hiervoor geen cijfermatige onderbouwing of dat klopt/hoeveel
August 2024 Kursk Oblast incursion
Op basis van westerse bronnen:
10,000 to 15,000 soldiers and 600 armored vehicles
Forbes, Forbes (2)
(as of 14 August 2024) 15,000–30,000 soldiers inews.co.uk
Laten we zeggen dat de Russen nu hun aantal troepen ongeveer hebben verdubbeld. Hier komt nog bovenop dat de Russische troepen daar voor de aanval deels ook bestonden uit dienstplichtigen die geen gevechtservaring in Oekraïne hebben opgebouwd. Die troepensamenstelling is nu inmiddels veranderd.
De Russen vallen ook wel aan, maar lijken toch niet heel goed in een bewegingsoorlog:
Ukrainska Pravda
Zo hebben Oekraieners vandaag een Russische aanval verijdeld. Die aanval was best verdienstelijk, een flankeer actie, maar is geneutraliseerd:
Oleksii Dmytrashkivskyi, representative of the Ukrainian military commandant’s office in Kursk Oblast, in a comment to AFP on 18 September
It is noted that the Ukrainian military recognised the "small success" of the Russian troops.
"The Russians entered one of the settlements. They started fighting for another settlement, but that was it," he said.
De veiligheid van de Russische burgers speelt trouwens niet echt een rol voor de Russische troepen:They tried to attack from the flanks, but they were stopped there. The situation was stabilised and today everything is under control, they are not successful.
Dmytrashkivskyi further stated that Russian strikes on the area, as Russia attempts to retake its territory, had killed 23 civilians since late August, emphasising that these civilians are dying alongside Ukrainian soldiers.
Niet alleen gelezen, ze zijn door meerdere beveiligingscamera’s gefilmd tijdens het plunderen._Eend_ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 06:23:
Ik heb ook berichten gelezen van Russische troepen die huizen plunderen. Zelfs binnen Rusland is de wasmachine niet veilig..
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik zie op wat kaartenbakkers wel dat die beweging nog gaande is, maar heeft iemand hier actuele info over kunnen vinden ?
Ik heb al vanaf het begin vraagtekens gezet bij die tegenaanval in het westen. Die troepen waren voor Rusland enorm moeilijk te bevoorraden omdat ze feitelijk best afgesloten zaten door de rivier en Oekraïne. Ik was enigszins verbaas dat ze het toch deden doorzetten ondanks de enorm zwakke positie. Ik had het begrepen als ze zich als teken daar deden ingraven (alhoewel terugtrekken in mijn ogen slimmer is). Maar aanvallen? Je weet dat je tegenstander alles kan zien en logistiek het voordeel heeft.Gwindorian schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:00:
Het leek erop dat de tegenaanval van Rusland een moment was waar Ukraine op heeft gewacht en een nieuwe aanval te doen, waarbij de russen zouden worden omsingelt. Ik vond het hele idee geniaal.
Ik zie op wat kaartenbakkers wel dat die beweging nog gaande is, maar heeft iemand hier actuele info over kunnen vinden ?
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Er verschenen (eer)gisteren beelden van een grote aanval van Oekraïense gepantserde voertuigen die door de grens heen kwamen, maar gisteren publiceerde Rusland drone footage van een aantal kapotte voertuigen en claimden dat de aanval tot een halt geroepen was. Gezien de AFU nog niet in andere dorpen is gesignaleerd, zou dit waar kunnen zijn.Gwindorian schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:00:
Het leek erop dat de tegenaanval van Rusland een moment was waar Ukraine op heeft gewacht en een nieuwe aanval te doen, waarbij de russen zouden worden omsingelt. Ik vond het hele idee geniaal.
De aanval in ieder geval
Montage from 225th Btn w/ more footage of 🇺🇦 forces (incl. CV-90 & Leo 2/Strv 122) attacking toward Veseloe. In addition to the breach seen below, an UR-77/MICLIC & IMR-2 clear a path at 51.25307,34.53595.https://t.co/RMDYQgVc6phttps://t.co/NOrWjptlRShttps://t.co/r4VDIrY80C pic.twitter.com/byATg3NmvU
— John Hardie (@JohnH105) 18 september 2024
In het grotere gebied doen beide strijdmachten opmarsen maken in elkaars gebied, de situatie is dus nog zeer fluïde..
Het is moeilijk te zeggen wat die aanval was. Als ik Oekraïne was zou ik juist vanuit die locatie aanvallen met een macht die enkel de bedoeling heeft om de Russische macht uit balans te brengen en het offensief te verzwakken. Als dat het geval iis dan heeft het enigszins gewerkt. Het zal vrij moeilijk te beantwoorden zijn omdat Oekraïne niet veel zegt en Rusland alleen zegt wat hun uit komt.Yakolev schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:20:
[...]
Er verschenen (eer)gisteren beelden van een grote aanval van Oekraïense gepantserde voertuigen die door de grens heen kwamen, maar gisteren publiceerde Rusland drone footage van een aantal kapotte voertuigen en claimden dat de aanval tot een halt geroepen was. Gezien de AFU nog niet in andere dorpen is gesignaleerd, zou dit waar kunnen zijn.
De aanval in ieder geval
[Twitter]
In het grotere gebied doen beide strijdmachten opmarsen maken in elkaars gebied, de situatie is dus nog zeer fluïde..
Een token force van Oekraïne zal worden afgeschilderd als een volledige gepantserde aanval die is afgeslagen door Rusland. Net zoals de Russen alle drones kapot schieten en eventuele schade is veroorzaakt door vallende brokstukken.
Ik had iig het idee afgaande op de informatie dat dit geen serieuze push was vanuit Oekraïne. Meer een indicatie dat de Russische macht over zijn schouder moet blijven kijken en dus niet alle resources kan gebruiken om te pushen. De realiteit zal echter wat murky blijven.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Dat denk ik ook. De echte strijd lijkt gaande om Lyubimovka. De Russen reikten al binnen de eerste 48 uur van hun tegenoffensief bij dit dorpje, maar hebben het sindsdien niet kunnen innemen. Op andere plekken is de front wat beweeglijker.Auredium schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:36:
[...]
Ik had iig het idee afgaande op de informatie dat dit geen serieuze push was vanuit Oekraïne. Meer een indicatie dat de Russische macht over zijn schouder moet blijven kijken en dus niet alle resources kan gebruiken om te pushen. De realiteit zal echter wat murky blijven.
Het zal denk ik nog maanden duren voordat de Russen alles onder controle hebben, of er ontstaat een situatie zoals in Kharkiv.
RU zit met die punch wel in een gevaarlijke pocket daar iig, het lijkt alsof hun supply roads zowel naar het noorden (Korenovo) als naar het westen (Glushkovo) nu binnen 1a2 km van de frontlinie ligt.Yakolev schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:46:
[...]
Dat denk ik ook. De echte strijd lijkt gaande om Lyubimovka. De Russen reikten al binnen de eerste 48 uur van hun tegenoffensief bij dit dorpje, maar hebben het sindsdien niet kunnen innemen. Op andere plekken is de front wat beweeglijker.
Het zal denk ik nog maanden duren voordat de Russen alles onder controle hebben, of er ontstaat een situatie zoals in Kharkiv.
PSN
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/jyraP5vj7f
2024 #Kursk Offensive confirmed equipment losses as of 01 October 2024
— Naalsio (@naalsio26) 3 oktober 2024
In summary:
202 (+78) Ukrainian 🇺🇦 losses vs. 134 (+51) Russian 🇷🇺 losses
Ukrainian 🇺🇦 confirmed losses added since last update:
1 destroyed Leopard 2A6
2 destroyed T-64BV
1 captured T-64BV Zr. 2017
1… pic.twitter.com/zDqsfHIqfe
![]() | ![]() |
Ook nog een link naar zijn spreadsheet.
Dit schiet niet echt op zo. Ik had nu wel gehoopt dat de russische verliezen op zouden lopen met hun pogingen terrein terug te winnen. Maar dat gebeurt duidelijk niet.Yakolev schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:44:
Naalsio is terug van vakantie, en ondanks dat ik zei dat ik het niet meer zou posten, toch een update omdat er eigenlijk sinds zijn laatste update er een tegen offensief is geweest en daarna een tegen-tegen offensief. Dus wel interessant om naar de laatste stats te kijken.
[Twitter]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ook nog een link naar zijn spreadsheet.
Zit dat niet meer in mankracht dan materieel inmiddels?RoD schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:20:
[...]
Dit schiet niet echt op zo. Ik had nu wel gehoopt dat de russische verliezen op zouden lopen met hun pogingen terrein terug te winnen. Maar dat gebeurt duidelijk niet.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ja goed punt.PLAE schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:26:
Ik vind het toch een ding, een Duitse tank op Russisch grondgebied.
Wat vind je overigens van 600 russische tanks op Oekraïens grondgebied?
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Waarom dan precies? Omdat 80 jaar geleden andere personen met een andere achtergrond en andere motivatie andere dingen deden tegen andere mensen? Dan zal je het vaak moeilijk hebben..PLAE schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:26:
Ik vind het toch een ding, een Duitse tank op Russisch grondgebied.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
"History doesn't repeat itself, but it often rhymes."Kassad schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 06:49:
[...]
Waarom dan precies? Omdat 80 jaar geleden andere personen met een andere achtergrond en andere motivatie andere dingen deden tegen andere mensen? Dan zal je het vaak moeilijk hebben..
Nu is het Rusland dat de agressor is (waren ze toen al,maar moesten het doen met de 2e plaats) maar de situatie lijkt toch een beetje op die van 80 jaar geleden. Natie geleid door een dictator die een buurland binnenvalt onder het mom van "etnische minderheid bevrijden" en preventieve aanval. Doet toch wel een belletje rinkelen.
Icm "duitse tanks" in de zelfde zin als Koersk. Tsja, ware het niet dat de Duitse tanks nu aan de goede kant strijden.
Die paar tanks van Duitse en Britse makelij (in eigendom van Oekraïne) zijn een druppel op de gloeiende plaat van de banaliteit van dit conflict. Wat mij betreft vooral een propaganda talking point want ze mist bovenstaande context.
Churchill kan niet meer denken. Die is in 1965 overleden.Yakolev schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:28:
Gezien er ook Britse (Challenger II) tanks rijden moet Churchill nu denken dat Operation Unthinkable eindelijk is begonnen. 79 jaar te laat.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Anyway,
In Koersk rommelt het weer een beetje nadat het al tijden stil is geweest. DeepState poste gisteravond op Telegram / X al het volgende.
🏹 Ворог продавив лівий фланг Курського угрупування Сил Оборони України
— DeepState UA (@Deepstate_UA) 10 oktober 2024
⚔️Вкрай жахливий день сьогодні в районі Новоіванівки: вступати в бій довелося артилеристам та дронщикам. Ворог за останній час стягнув чимало техніки та живої сили. Перші спроби хоч і досягли тактичного… pic.twitter.com/mK6oYPwcQk
Volgens AMK zouden de Russen dus al op nieuwe plekken vechten.quote: DeepState🏹 The enemy pushed the left flank of the Kursk group of the Ukrainian Defense Forces
⚔️Вкрай A terrible day today in the area of Novoivanivka: artillery and drone fighters had to engage in combat. The enemy has recently pulled together a lot of equipment and manpower. The first attempts, although they achieved tactical success near Snahosta, were eventually completely stopped. Until today.
The enemy is now trying to gain a foothold in the area of Novoivanivka and Zelenyi Shlyakh. An extremely unreliable tactical situation has formed for the adjacent units to the north.
🗡Today, information about the preparation of a new army corps of the Armed Forces of Ukraine surfaced on the Internet. What is it for? The military themselves do not know the answer. According to our colleague, it should be a “shitty analog of the OK”. At the same time, the formation of tactical units in the form of divisions, which the military has repeatedly mentioned, is out of the question.
🤷🏻♂️ The Kursk grouping of our troops is a large “vinaigrette” with appropriate interaction. Today's vibe: no matter how unfortunate it may sound, a Defense Forces tank was hit by a Defense Forces fpv drone.
📋 To summarize: we are on the verge of another mess due to the repetition of mistakes. We hope that encirclement will be avoided. The Kursk operation is a really great strategic success for the Defense Forces, but any victory must be maintained, and not hoping that the enemy will continue to be a moron.
Translated with DeepL.com (free version)
Geolocated footage indicates that Russian forces have restarted their counteroffensive operations and have made significant progress in Kursk Oblast, recapturing ~56.1 square km of territory.
— AMK Mapping 🇺🇦🇳🇿 (@AMK_Mapping_) 11 oktober 2024
Firstly, a single Russian armoured vehicle from the 106th Airborne Division with an… pic.twitter.com/SXQ5rxmY4p
Multiple reports state that following the re-intensification of offensive operations in Kursk oblast and the establishment of a bridgehad on the eastern bank of the Zor'ka river, Russian forces were able to recapture the village of Liubimovka.
One source even claimed that… pic.twitter.com/mdsE00cm2p
Ook Oekraïne zit niet stil. Er zou misschien weer een nieuwe push naar Glushkovo zijn.
Update from the Glushkovsky district of Kursk Oblast:
Following reports of "local clashes in Veseloe," Ukrainian forces have reportedly restarted offensive operations and are attacking from the village of Veseloe, along the Tetkino-Glushkovo road which is defended by Tula… pic.twitter.com/nocRvBurXu
Het natte najaar komt eraan, ben benieuwd of UA zich nu hier ook zal ingraven en dat dit komende periode ook een (vooral) statisch front zal worden of wat het plan is.
2024 #Kursk Offensive confirmed equipment losses as of 28 October 2024
— Naalsio (@naalsio26) 29 oktober 2024
In summary:
287 (+36) Ukrainian 🇺🇦 losses vs. 249 (+68) Russian 🇷🇺 losses
1 abandoned Unknown tank
1 destroyed BTR-3E
1 destroyed BTR-60PB
3 destroyed… pic.twitter.com/f0s74icLww
![]() | ![]() |
Link naar data vind je hier
Russian counteroffensive in Kursk area has started.
— Kriegsforscher (@OSINTua) 7 november 2024
As I said before, they expect to liberate their territory for 2 or 3 months. Let’s see whether it’s a realistic desire.
AFU expected that RUAF will launch an offensive two days ago at the 5th of November🧵
Hier zullen de Noord-Koreaanse troepen waarschijnlijk ook aan meedoen.
Als ze niet te druk zijn met spelen met hun eigen 'soldaat'...Yakolev schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:55:
Hier zullen de Noord-Koreaanse troepen waarschijnlijk ook aan meedoen.
https://futurism.com/the-...e-gorging-uncensored-porn"A usually reliable source tells me that the North Korean soldiers who have deployed to Russia have never had unfettered access to the internet before," Rachman tweeted. "As a result, they are gorging on pornography."
50,000 Russian and North Korean Troops Mass Ahead of Attack, U.S. Says
The Russian military has assembled a force of 50,000 soldiers, including North Korean troops, as it prepares to begin an assault aimed at reclaiming territory seized by Ukraine in the Kursk region of Russia, according to U.S. and Ukrainian officials.
A new U.S. assessment concludes that Russia has massed the force without having to pull soldiers out of Ukraine’s east — its main battlefield priority — allowing Moscow to press on multiple fronts simultaneously.
Russian troops have been clawing back some of the territory that Ukraine captured in Kursk this year. They have been attacking Ukrainian positions with missile strikes and artillery fire, but they have not yet begun a major assault there, U.S. officials said.
Geen idee waarom ze 28 armored vehicles en 200 doden en gewonden classificeren als "huge losses", maar met 50.000 troepen kunnen de Russen dit riedeltje nog lang blijven herhalen. Ik verwacht dat de Russen blijven pushen en de verliezen voor lief nemen, net zoals ze in de Donbas doen.The Russian armed forces have been conducting a large-scale counter-offensive in the Kursk region for three days now, trying to push out Ukrainian troops, but this offensive has turned into a disaster for Russia, reports BILD open data analysis expert Julian Röpke.
According to him, the Russian Armed Forces have suffered huge losses, while they have only managed to recapture two small settlements - Pogrebki and Darino. "As a result of this [counter-offensive], Russia has lost 28 armored vehicles, mainly modern BTR-82A, and more than 200 soldiers killed and wounded. What a disaster for Vladimir Putin and his generals," writes Röpke.
Bronartikel BILD
Counteroffensive in Kursk Region Became a Disaster for the Russian Army - BILD
Nog een kaartenmaker erbij:
https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1856040205632847947
Wel een rits aan BTR-82 verliezen, maar nog niet in de aantallen die door Kriegsforscher en Julian Röpcke zijn beloofd.
2024 #Kursk Offensive confirmed equipment losses as of 11 November 2024
— Naalsio (@naalsio26) 13 november 2024
In summary:
315 (+7) Ukrainian 🇺🇦 losses vs. 303 (+11) Russian 🇷🇺 losses
1 destroyed M113A3
1 damaged M1126 Stryker infantry carrier vehicle
1… pic.twitter.com/za7GpQEDvX
![]() | ![]() |
Spreadsheet Link hier
PSN
Ukrainian Troops Wreck 90 Russian Vehicles Across Four Square Miles Of Kursk
https://twitter.com/OSINTua/status/1865412118624841992
Oekraïne valt Russische bases, commando posts en support structuur aan in Koersk regio.
Het is soms wat door de Russische ruis heenlezen, maar er komt wel een patroon naar voren dat Oekraine goed gebruik maakt van haar luchtwapens om zich te weer te stellen tegen de Russische druk rond Koersk. Vaak betreft dit aanvallen die duidelijk militaire targets als doel hebben, soms is dat minder duidelijk, klagen Russen over civiele doelen die geraakt zijn, en blijven de Oekraïners stil. Voor ons is het dan raden naar wat waarheid is. Omwille van het patroon zijn ook deze aanvallen toegevoegd.Ik bleef nieuwe aanvallen vinden. wat hieronder staat pretendeert als overzicht niet compleet te zijn, maar geeft hopelijk wel een beeld.
Commando post in het dorpje Marino II 2 Januari 2025
Volkskrant Liveblog gisterenHet Oekraïense leger zegt bij een luchtaanval een commandopost van het Russische leger in de provincie Koersk te hebben geraakt. De post zou gevestigd zijn in het dorpje Marino, zo’n 30 kilometer buiten het deel van Koersk dat door Oekraïne is bezet. Of er slachtoffers zijn gevallen is vooralsnog onbekend.
Blijkbaar is die Russische commandopost al een tijdje in die plaats. Regelmatig verplaatsen omwille van veiligheid? Is dat geen goed gebruik? Zeker als op die post al een keer geraakt is.Het Russische ministerie van Defensie heeft de aanval niet bevestigd. Het Oekraïense leger spreekt van een ‘precisieaanval’, maar maakt niet bekend met welk wapen de commandopost geraakt is. Volgens het leger zijn er maatregelen genomen om de risico's voor onschuldige burgers ‘tot een minimum te beperken’.
Volgens Reuters stelden de Russen dat ze in die regio enkele raketten hebben neergehaald:Eind november was de post in Marino ook doelwit van een luchtaanval; het Oekraïense leger gebruikte toen voor het eerst de Britse Storm Shadow-kruisraketten. Bij die aanval zouden tientallen Russische militairen om het leven zijn gekomen, een Noord-Koreaanse generaal zou gewond zijn geraakt.
Volgens de Oekraïense strijdkrachten:The Russian military said air defence units had downed four Ukrainian missiles in the region, and the regional governor said the strikes had damaged a high-rise apartment building and other buildings in an adjacent village.
"These strikes disrupt the ability of the Russian Federation to conduct terrorism against innocent Ukrainian civilians," the Ukrainian military said in a statement via the Telegram messaging app.
Aanval op Russische basis in Ivanovskoye 2 Januari 2025
Via Reuters meldden de Oekraïners gisteren ook nog iets andersOok hier weer het verhaal van de Oekraieners tegenover dat van de Russen, zonder een derde onafhankelijke bron:Another post showed a video of what the military said was damage to a Russian base in Ivanovskoye, next to Maryino.
XWB in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2025-M1" weet echter te melden dat (informele) Russische kanalen wel degelijk melding maken van slachtoffers, en waar de aanslag op was gericht:Kursk regional governor Alexander Khinshtein said the strike on Ivanovskoye had shattered windows in a multi-storey apartment building and in private homes. Also damaged were a school, a pharmacy and a shop.
Earlier today, Ukrainian forces conducted a highly successful HIMARS strike on a large gathering of Russian soldiers from the 810th Naval Infantry Brigade in Ivanovskoe, Kursk Oblast.
Aanval op Lgov, 30 December 2024
(Reuters)Ook hier verspreiden de Russen vooral civiele informatie:Dec 30 (Reuters) - Ukrainian forces staged a new attack on the town of Lgov in southern Russia's Kursk region on Monday, badly damaging a two-storey apartment building, the region's acting governor said, a week after four people were killed in another strike.
Alexander Khinshtein, writing on the Telegram messaging app, said one person was injured in the latest attack in the region, where Ukrainian forces have seized a chunk of territory after launching an incursion in August.
Khinshtein said power lines were down in two areas.
Ukraine's military reported the damage and posted pictures of what it said was a fire in the town, but made no mention of who was behind the attack.
Aanval op 810th Guards Naval Infantry Brigade in Lgov, 25 December 2024
Deze info hebben we in de kerstdagen even gemist. The Kyiv Independent meldt dat in de nacht van 25 December ook een dergelijke aanval is geweest:The Kyiv Independent licht hierbij ook bij monde van de Oekraïense strijdkrachten toe dat deze aanval, en ook de beide aanvallen gisteren, deel uitmaken van een structureel ondermijnen van de Russische commandostructuur in de Koersk oblast.Ukrainian troops hit the command post of the 810th Guards Naval Infantry Brigade in the town of Lgov in Russia's Kursk Oblast overnight on Dec. 25, Ukraine's Center for Strategic Communications reported.
Dit spiegelt ook de statement van de Oekraïense strijdkrachten in het Reuters bericht van 2 Januari."This fire strike is part of a comprehensive campaign to weaken the ability of the Russian Armed Forces to coordinate military operations against the people of Ukraine,"
Aanval op het stadje Rylsk, 21 December 2024
Onduidelijk of deze aanval (BBC) in dit rijtje thuishoort. Oekraïners vallen niet aan zonder een reden om wapens te sparen, maar het doel is onduidelijk:Russen verspreiden alleen de gebruikelijke ruis over dergelijke aanvallen, moeite om dit serieus te nemen:
Alexander Khinshtein (acting governor of the Kursk region) said a cultural centre, a fitness complex, a school and homes had been damaged in the strike which took place at 15:30 local time (12:30 GMT) on Friday. Russian officials earlier reported six killed, including a child, in Rylsk, about 25km (16 miles) from the Ukrainian border.
But in an audio message on Telegram on Saturday morning, Khinshtein gave the latest update, saying there were five fatalities. "There were no children among those [killed]," he said.
Luchtaanvallen op Kursk en Kurchatov 8 December 2024
rbc.uaOok van deze luchtaanvallen zijn de doelen minder duidelijk, er leek wel in ieder geval een raket bij te zijn betrokken.
Explosions were heard in the cities of Kursk and Kurchatov in the Kursk region [...]on the night of December 8. Air defense systems were deployed in these areas in response to an aerial attack, according to Russian media and the Telegram channel of Andrii Kovalenko, head of the Center for Countering Disinformation (CCD) at Ukraine's National Security and Defense Council.
In the Kursk region, a threat of drone attacks was declared at midnight. By 3 a.m., a missile threat was also reported. Later, local Kursk forums began mentioning the activation of air defense systems. Subsequently, it was announced that the missile threat had been lifted. According to Russian media, several explosions were heard in Kursk after the air raid siren sounded. Kursk-based Telegram channels also reported explosions in the area around the city of Kurchatov, claiming they were quite powerful.
Luchtaanvallen op Kursk 25 November 2024
Dezelfde bron als hierboven (rbc.ua) maakte melding van een aanval de Koersk rego:Explosions were also reported in the Kursk area that night. Local social media and Telegram channels noted that the explosions were quite powerful.
Luchtaanvallen op Kursk 24 November 2024
rbc.uaKursk region
Later op die 24 November (rbc.ua) is met luchtaanvallen een S-400 radar systeem vernietigd bij de aanval op een Russisch missile regiment:Local authorities had warned the previous evening of a potential missile strike threat. Air defense systems were later activated.The Kursk governor subsequently reported at least twice on canceling the missile strike threat, only to later announce that the threat had resurfaced. Additionally, he mentioned the risk of a drone attack on the region.
Late at night, the Russian official reported the alleged interception of two missiles and 27 drones in the Kursk region by air defense systems. He urged residents not to approach debris. According to him, the missiles and UAVs were Ukrainian.
The governor did not comment on any damage caused by the airstrike in the Kursk region.Meanwhile, Kursk-based sources on Russian Telegram channels claimed that Western long-range missiles, such as the ATACMS or Storm Shadow, might have been used in strikes on the region that night.
Russian channels claimed that five missiles had been launched at the region. Russian media provided no supporting evidence for this hypothesis. There were also reports, citing residents of Kursk, that explosions were heard in the cities of Kursk and Kurchatov.
Ukrainian forces attacked a regiment of Russian missile forces in the Kursk region. A S-400 radar was destroyed, according to the General Staff of the Armed Forces of Ukraine.On the night of November 24, the missile forces of the Armed Forces of Ukraine, in coordination with other components of the Defense Forces, carried out a coordinated strike on the positions of the anti-aircraft missile division of the 1490th anti-aircraft missile regiment of the 6th Russian Army in the Kursk region," the report states.
According to the General Staff, a successful hit was recorded on the radar station of the S-400 anti-aircraft missile system. It should be noted that the mentioned Russian military unit was conducting combat operations in 'land-to-land' mode, targeting stationary ground-based objectives," the General Staff added.
Commando post in het dorpje Marino I 21 November 2024
Ukrainska PravdaUkraine’s Unmanned Systems Forces have released footage showing a successful strike on a Russian command post near the village of Maryino in Kursk Oblast.
The mission was completed by the Harpoon crew of the 413th Separate UAS Battalion Raid, in coordination with a consolidated unit of the 78th Separate Air Assault Battalion Dzhmil (Bumblebee) using equipment from the Armed Forces of Ukraine's Main Command."
[ Voor 101% gewijzigd door teacup op 04-01-2025 00:32 ]
A number of Russian channels say that Ukraine has began an offensive operation from near Sudzha towards Bolshoye Soldatskoye in Kursk oblast with armored vehicles. They say Ukrainian EW has been effective against their UAVs and that Ukrainian units cleared mines overnight.… pic.twitter.com/jfllbH9kpj
— Rob Lee (@RALee85) 5 januari 2025
Oekraïense EW zou het gebruik van normale Russische FPV drones stevig doen verhinderen. Het zal nu blijken of de Russen genoeg Fiber Optic FPV drones hebben. (de eerste beelden van aanvallen op Oekraïense pantser ermee lijken al te worden gepubliceerd. [Beeld]
Several Russian channels say that Ukrainian EW has made some of their UAVs temporarily useless (the quantities of fiber optic FPVs may prove critical), and that Ukrainian preparations were effective. 8/https://t.co/6fjC50e2QDhttps://t.co/tzEOBQFNUOhttps://t.co/PgiSuXl7Uj pic.twitter.com/hUBDwlvCHY
De Russen lijken het offensief wel soort van geanticipeerd te hebben.
Almost all the Russian channels say that this was expected and that Russian forces were preparing for this (though not all were confident in the leadership). One channel says they are lucky Ukraine began the offensive today because the weather cleared up, which means Russian can… pic.twitter.com/0K7xsCta2q
Met de mist en sneeuw en modder blijft het toch dat je veel aan de doorgaande wegen bent gebonden.
PSN
https://nos.nl/artikel/25...k-starten-nieuw-offensief
Ze zijn er vlot bij deze keer.
Het ziet er momenteel uit dat de grote van het offensief meevalt als ik de berichten moet geloven. Andersom heeft Rusland volgens Kriegsforscher tegelijkertijd een aanval gedaan in gebied zeer dichtbij.Wilke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:42:
De NOS meldt het ook al:
https://nos.nl/artikel/25...k-starten-nieuw-offensief
Ze zijn er vlot bij deze keer.
❗️Today RUAF launched a massive offensive in Kursk oblast. The largest since our invasion.
— Kriegsforscher (@OSINTua) 5 januari 2025
Approximately 40(!) AFV from 155 and 810 marine brigades, and 106 VDV division took part in advance.
There is also a RF offensive under way in Kursk, taking place simultaneously as the AFU operation, and possibly in response to it. Suffice it to say the situation is dynamic and it will take time figure out what's really taking place. Early reports tend to be wrong.
— Michael Kofman (@michaelkofman.bsky.social) 5 januari 2025
[ Voor 7% gewijzigd door Yakolev op 05-01-2025 19:48 ]
https://united24media.com...ursk-within-48-hours-4882
Nee, dit offensief zou ook vandaag begonnen zijn. Wel zouden er zware verliezen zijn aan de Russische kant (rond de 10 AFV's, volgens Oekraïense bronnen).Wilke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:50:
Zou dit dan gaan over een Russische offensief in dezelfde regio?
https://united24media.com...ursk-within-48-hours-4882
Wat betreft een complete battalion aan Noord-Koreaanse verliezen, dat zou ik wel met een korreltje zout nemen. Er zijn geen beelden / POW's of zelfs berichten vanuit de Russische kant dat zoiets gebeurd zou zijn. Wel zouden de Russische eenheden verliezen hebben gehad de laatste paar dagen.
Over het Oekraïense offensief is ook nog niet duidelijk wat er gaande is. Door OPSEC zal het pas een tijdje duren voordat we weten waar ze zitten en of ze hebben kunnen oprukken.
Het enige wat we echt weten is dat ze onderweg waren naar Berdin [locatie]
Edit:
Deze X thread heeft een heleboel geolocations voor de geïnteresseerden.
Daily Ukraine map thread for Sunday 5th January 2025
— Ukraine Control Map (@UAControlMap) 5 januari 2025
Highlights: Russian and Ukrainian forces both undertook assaults in Kursk oblast, with Ukrainian forces advancing to Berdin, and Russian forces attacking near Leonidovo with over 30 AFVs. Once more footage comes out, we'll… pic.twitter.com/SWdO9CR9tB
[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 05-01-2025 20:20 ]
En wat beeldmateriaal van de zeer zware verliezen aan de Russische zijde.Yakolev schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:08:
[...]
Nee, dit offensief zou ook vandaag begonnen zijn. Wel zouden er zware verliezen zijn aan de Russische kant (rond de 10 AFV's, volgens Oekraïense bronnen).
Edit: Blijkt een photoshop te zijn van Russische verliezen bij Vuhledar in 2023. Excuses.Weggeknipt
[ Voor 36% gewijzigd door Yakolev op 05-01-2025 21:40 ]
De Russen zijn erg specifiek:
Verder worden wat Russische bloggers aangehaald (Bron: Ukrainska Pravda):Russische troepen zouden twee Oekraïense aanvallen hebben afgeslagen vandaag. Er is nog geen officiële verklaring van het Oekraïense leger. Volgens het Russische ministerie van Defensie voert Oekraïne het offensief uit met twee tanks, een mijnontruimer en twaalf gepantserde voertuigen.
The Kyiv Independent is iets specifieker en noemt Roman Alyokhin als bron voor de bovengenoemde plaatsnamen:They claimed, in particular, that Ukrainian troops were advancing from the town of Sudzha towards the village of Bolshoye Soldatskoye. According to milbloggers, the offensive is being carried out with the use of armoured vehicles. In addition to the milbloggers, some Russian officials have mentioned the offensive.
Ook dit:claimed that Kyiv launched an attack northeast of Sudzha toward the village of Bolshoye Soldatskoye, using armored vehicles and demining equipment.
Ook wordt de bekende Russische oorlogsblogger Yuri Podolyak aangehaald, door de Volkskrant zelf begrijp ik:Kovalenko said that Ukrainian troops attacked Russian forces in several directions in Kursk Oblast, which "came as a surprise to them."
Uit The Kyiv Independent kwam het gegeven dat de Russische minister van Defensie Yevkurov in Kursk regio is gearriveerd:De bekende Russische oorlogsblogger Yuri Podolyak denkt dat het Oekraïense offensief een ‘afleidingsmanoeuvre’ is, zodat het leger zich kan voorbereiden op een nog grotere aanval op Glushkovo, verder richting het westen van Rusland. Hij adviseert inwoners daar om te evacueren.
Acting Kursk Oblast Governor Alexander Khinshtein said on Jan. 5 that Russian Deputy Defense Minister Yunus-bek Yevkurov had arrived in Kursk.
It was not immediately clear whether this visit was related to the ongoing activity in the region.
Multiple sources reported that Ukrainian forces launched a counterattack south of Sudzha in Kursk Oblast, recapturing all of Makhnovka and pushing Dmitriukov out of the Grey Zone.
— AMK Mapping 🇺🇦🇳🇿 (@AMK_Mapping_) 20 januari 2025
Previously, there were reports of Ukrainian reserves being concentrated in Sudzha. pic.twitter.com/WvwtGEYtml
[ Voor 49% gewijzigd door Yakolev op 20-01-2025 10:17 ]
There's a new Ukrainian counterattack in the direction of Cherkasskaya Konopelka, Kursk Oblast. There are already unconfirmed reports that the village has been captured. Fighting is ongoing. pic.twitter.com/K3V9Sa6VBo
— AMK Mapping 🇺🇦🇳🇿 (@AMK_Mapping_) 6 februari 2025
Multiple Russian sources are reporting that Ukrainian forces have bypassed Cherkassaya Konopelka from the north and are now fighting near the village of Ulanok. https://t.co/SjOhy29DVs pic.twitter.com/PiXWFPtb6B
Ukrainian forces have reportedly begun counterattacking in two directions, from Viktorovka and Nikolaevka, towards Kruglenkoe.
These reports coincide with a new Ukrainian counterattack near Ulanok. pic.twitter.com/y200PD70XQ
Alles komt momenteel nog af vanaf Russische bronnen.
Sorry maar ik heb echt geen flauw idee wat je met afknippen bedoeld. De eerste gaat over een aanval oostwaarts, de tweede over een aanval westwaarts.flessuh schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:26:
Zou dit een voorbereiding kunnen zijn op het "afknippen" van het gebied tussen die beide delen? Zo ver uit elkaar ligt het niet als ik op Maps kijk
Met afknippen versta ik dat je twee fronten naar elkaar toe beweegt om zo een omcirkeling te maken. Dat gaat hier nu dus sowieso niet gebeuren. Of je moet iets heel anders bedoelen met afknippen?
De tweede aanval richting Kruglen'koe is in mijn ogen het terugpakken van verloren gebied zijn om Malaya Loknya weer beter te beschermen. Zeker nu de Koreanen er niet meer zitten en de Russen er ook vrij zwak lijken te zijn.
Hetzelfde gevoel krijg ik bij de eerste, maar dan om Sudzha beter te kunnen verdedigen, mogelijk door Ulanok terug te pakken (hoewel ik dat niet verwacht dat ze dat gaan redden).
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Inmiddels zijn er meer bronnen bijgekomen. Een goede beschouwing las ik van de Kyiv Post, die met veel data en verschillende perspectieven komt.Yakolev schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:18:
En ook in een tweede richting zou er een aanval zijn.
[Twitter]
[...]
Alles komt momenteel nog af vanaf Russische bronnen.
Totale Modjesgekte
Ook zouden de Russen de Oekraiense logistiek flink aan het opjagen zijn, Russische drones en artillerie vallen Oekraiense voertuigen aan die Koersk voorzien van voorraden. Voor dat laatste zijn al veel beelden verschenen (ook bevestigd door DeepState), het schetst een beeld dat lijkt op eerdere Oekraïense opnames van wegen bezaaid met Russische voertuigen.
DeepState meldt het volgende:
https://t.me/DeepStateUA/21330quote: DeepStateSituation in Kurshchyna. Enemy advance and logistics
🇷🇺 The enemy has completely occupied Sverdlikovo and continues to press on the western part of the territory of the Kursk Group of Defense Forces. At the same time, the Katsaps are actively hunting for logistics going to the Kursk region, actively carrying out fire damage on everything moving in that direction in the Sumy region. The most dangerous area is Pysarivka-Yunakivka, from where repeated video damage from the enemy by FPV drones and artillery has already been published.
📋 For the enemy, an obvious and already familiar goal is logistics. Unfortunately, they have achieved success in this in terms of fire control and are actively trying to achieve this physically, moving from the western part. This is already having unpleasant consequences and may not turn out very well in the future. We hope that this will be paid attention to and the necessary measures will be taken to correct the situation and it will be, preferably, not by the methods that were recently resorted to in order to restore control over Sverdlikovo, because this is a senseless loss of people and equipment.
Ситуація із логістикою на Курщині стрімко погіршується, і вже є критичною.
— Serhii Sternenko ✙ (@sternenko) 6 maart 2025
Спілкуюсь із багатьма підрозділами, які працюють на напрямку.
Логістичні шляхи до Суджі перебувають під повним вогневим контролем противника.
Дальність від основної дороги до російських позицій… pic.twitter.com/ZKmxvKJ5Gr
The logistics situation in Kursk is rapidly deteriorating and is already critical.
I’m communicating with many units operating in the area.
Logistical routes to Sudzha are under complete enemy fire control.
The distance from the main road to Russian positions is 5-7 km, which allows the enemy to continuously target it with drones.
The situation is worsened by the poor condition of the roads, where physically exceeding 20 km/h is impossible.
Warming weather is coming soon, and mud will add to the problem.
All these circumstances greatly favor the Russians. Already, dozens of destroyed vehicles and equipment litter the highway. In most cases, this is the work of FPV drones on fiber optics.
This situation significantly complicates the evacuation of the wounded, who cannot be retrieved for days, the delivery of ammunition, rotations, and more. This reduces the combat capability of our forces in Kursk.
I don’t know what the higher command should do in such a situation. But if things stay as they are, very soon the situation will turn from critical to catastrophic.
We are also receiving an increasing number of drone requests from Kursk. And this is where your help is needed.
https://t.me/samotniyskhid/6182Since the last days of 2024, the Russians have gradually increased the use of various types of FPV drones (operating on different frequencies, fiber optics, and fixed-wing models), aiming to neutralize the logistics of the Armed Forces of Ukraine (AFU). At first, all crews focused on the main highway leading from the "Sudzha" checkpoint—later, this evolved into complete UAV control over all roads in Sudzha itself, the nearby settlements, and the routes connecting them. Starting in February, this expanded into full enemy drone control over AFU supply routes not only in the Kursk region but also in the Sumy border area.
The enemy crews operate cohesively and professionally. They fly in FPV groups at short distances from each other, coordinating well among themselves. They frequently use "ambush" tactics, with drones placed on the ground in standby mode. At times, several of these "hidden" drones may be present on a small section of the road. No wonder comrades from other fronts boast about the lull in enemy drone activity—the Russians have clearly had to pull specialists from elsewhere to reinforce what is now their key sector.
Het schijnt dat Starlink niet meer werkt in Koersk. Geen idee wat er van waar is, maar het zou de problemen die Oekraïne juist daar heeft verklaren.Yakolev schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:40:
De situatie in Koersk is voor Oekraïne steeds meer aan het verslechteren. Russische drones hebben vrij spel om de Oekraïense logistiek aan te vallen (een omgekeerde Pokrovsk). Het kan natuurlijk ook een beetje Doomen zijn, maar dit geluid hoor je van steeds meer prominenten.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Nee, want dit is al weken / maanden bezig. De Russen hebben zich (tegen hoge verliezen) steeds dichter op de Oekraiense aanvoerlijnen weten te vechten. Het hele Oekraïense gebied in Koersk, maar ook het achterland ligt binnen bereik van Russische drones.Standeman schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:08:
Dit zou ook zo maar eens te maken hebben met het wegvallen van Amerikaanse intel.
Enige plek aan het gehele front waar Oekraïne qua verloren voertuigen in aantallen vrijwel gelijk loopt aan Rusland.
Ter vergelijking, dit is de meest recente Pokrovsk update: 2352 Russian 🇷🇺 losses (+67) vs. 679 Ukrainian 🇺🇦 losses (+16)
2024 #Kursk Offensive confirmed equipment losses as of 17 February 2025
— Naalsio (@naalsio26) 21 februari 2025
In summary:
507 (+59) Ukrainian 🇺🇦 losses vs. 661 (+52) Russian 🇷🇺 losses
3 destroyed T-64BV
1 abandoned T-64BV
1 destroyed T-72AMT
1 destroyed… pic.twitter.com/eG8iOgkQpL
[ Voor 10% gewijzigd door Yakolev op 06-03-2025 12:22 ]
it got worse.
— Vitaly (@M0nstas) 7 maart 2025
im afraid AFU logistic is severely impacted as one road is under drone control and the safer route was physically cut.
No official claims so far and @Deepstate_UA is the only source of this really horrible updates. pic.twitter.com/LwYQBz759T
:strip_exif()/f/image/PyzyMYpsiL9xwLnLIOFTZucZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk een ideale situatie voor aanvallen in de flank van de Russen/Noord Koreanen.Yakolev schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:13:
De situatie is nog verder verslechterd voor de Oekraïense troepen in Koersk.
[Twitter]
[Afbeelding]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Slecht nieuws? Dat hoeft niet. Er is héél veel tijd gewonnen en je ziet op de andere fronten in Oekraïne zelf nu dat de Russen het steeds zwaarder lijken te krijgen. Reporting from Ukraine wist gisteren te melden dat de Russen bij Prokrovsk zich nu deels moeten behelpen om manschappen en voorraden naar het front te krijgen m.b.v. paarden, ezels en zelfs kamelen. Als voorbeeldje.
Al met al denk ik nu dus dat Koersk nu een aflopende zaak is.
Totale Modjesgekte
Ik denk dat RU troepen naar Koersk stuurde, zo van,Freakertje schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:15:
Dat denk ik helaas niet. Ik verwacht nu eerder dat Oekraïne deze maand nog uit Koersk geschopt gaan worden. Als ik de progressie van de Russen nu dag na dag zie, dan vermoed ik eerder dat Oekraïne zich nu gecontroleerd aan het terugtrekken is.
Slecht nieuws? Dat hoeft niet. Er is héél veel tijd gewonnen en je ziet op de andere fronten in Oekraïne zelf nu dat de Russen het steeds zwaarder lijken te krijgen. Reporting from Ukraine wist gisteren te melden dat de Russen bij Prokrovsk zich nu deels moeten behelpen om manschappen en voorraden naar het front te krijgen m.b.v. paarden, ezels en zelfs kamelen. Als voorbeeldje.
Al met al denk ik nu dus dat Koersk nu een aflopende zaak is.
met trump afgeproken dat die de boel nog even op houd (dat tekenen..)
zodat als de grenzen bevroren worden we NIKS kwijt zijn maar wél een heleboel mogen houden...
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Het is duidelijk dat Oekraïne is begonnen met terugtrekken van soldaten, echter door de de luchtoverwicht van de Russen zal het geen makkelijk process zijn.
Oekraïne had geschat ongeveer 10.000 soldaten in het gebied. Colonnes zullen dan vrij easy pickings zijn voor de Russen (wat we nu al in Sudzha hebben gezien).
Echter gezien Oekraïne nu op tijd lijkt te zijn begonnen, zal het denk ik vrij succesvol verlopen.
Daily Ukraine map thread for Saturday 8th March 2025
— Ukraine Control Map (@UAControlMap) 9 maart 2025
Highlights: Ukrainian forces withdraw substantially from Kursk oblast. So far no significant losses or encirclements spotted, but we'll see how tomorrow goes.
Russian forces advance and raise flags in Lebedevka, Cherkasskoe… pic.twitter.com/Kx7f9IUMjI
A Ukrainian convoy of 7 vehicles is being bombed by Russian forces near the collapsed bridge in Sudzha.
— Paflagonya Yırtığı (@GPaflagonya) 8 maart 2025
51.19383, 35.28054@GeoConfirmed @UAControlMap https://t.co/hakS9oEoec pic.twitter.com/SHB1bFVyXg
We have updated the map to reflect the emerging situation in the Kursk salient, where recent Russian offensive have forced the Ukrainians to withdraw from large areas. The northern part of the salient has been abandoned, with Russians capturing Malaya Lokanaya. 1/
— Black Bird Group (@blackbirdgroup.bsky.social) 9 maart 2025
Of staat Oekraïne er vlak over de grens toch weer wat beter voor?
Een risico is het altijd, echter zijn die troepen (volgens mij zouden het er in totaal rond de 40k zijn) elders veel harder nodig, met name de drone operators die hier zo succesvol zijn.gustaveau schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:47:
Zou het een extra risico kunnen zijn dat Rusland nadat het dit stukje van Koersk heeft bevrijd, door wil stoten een stuk Oekraïne in?
Of staat Oekraïne er vlak over de grens toch weer wat beter voor?
Ik weet alleen niet wat de Noord-Koreanen hierna gaan doen.
Ik heb er nog niks over gelezen, maar het zou me ook niet verbazen als de Amerikaanse Intel nog een keer de andere kant op gaat vloeien, richting Rusland.
Daar ben ik ook wel een beetje bang voor, om meer druk op (metname) Zelensky te zetten, onder het mom "oh jij wil geen deal, dan gaan we je pijn doen"gustaveau schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:01:
Jammer om te zien dat deze "stunt" nu dan toch ten einde loopt. Tevens pijnlijk dat die Amerikaanse Intel en wapens het enige waren dat Oekraïne daar nog een kans gaf.
Ik heb er nog niks over gelezen, maar het zou me ook niet verbazen als de Amerikaanse Intel nog een keer de andere kant op gaat vloeien, richting Rusland.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Met tot nu toe een geolocation aan de rand van de stad waar een Russische soldaat poseert (lijkt zich geen zorgen te maken over drones of vijandelijke troepen. Kan zo wel stellen dat in zijn directe omgeving alle Oekraiense soldaten zijn teruggetrokken.
Sudzha
51.219003, 35.308781
Embedden werkt echt steeds slechter
[ Voor 11% gewijzigd door Yakolev op 11-03-2025 13:27 ]
Of course not.
— Kriegsforscher (@OSINTua) 12 maart 2025
Ook een andere Oekraïense soldaat in de regio meldt hetzelfde. (in iets meer woorden)
While the Russians are running around Sudzha-2 (that's what we called the part of the city with the railway station behind the bridge from the market), I recently read an article from ISW about the fact that the reason for the fall of Ukrainian positions in the Kursk region is the shutdown of American aid in terms of satellite reconnaissance. Well, I hope this is an IPSO aimed at our partners (which has no basis, since at such a short distance it would be difficult to really assess the damage from this action - and everyone understands this), since the main reason for the failures in the Kursk region is the disruption of our logistics and this problem is far from a week old
Rusland had ook zijn beste drone-groepen daar zitten. In Koersk werden ook de 'fiber optic' drones als eerste in massa ingezet door de russen.SiErRa schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:50:
Het leek wel heel toevallig samen te komen, maar in het onderste verhaal lijkt het op dat het is gestart bij het verliezen van de flanken en het wegtrekken van de droneunits waardoor de logistiek niet meer veilig was.
Met als (ondertussen) bekendste voorbeeld: RubiconIJsbeer schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:57:
[...]
Rusland had ook zijn beste drone-groepen daar zitten. In Koersk werden ook de 'fiber optic' drones als eerste in massa ingezet door de russen.
Yakolev in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2025-M3"
Rusland zegt 430 militairen van Oekraïne gevangen te hebben genomen in Kursk, en die worden mogelijk als terroristen berecht....
Eens kijken hoe dit gaat vallen bij Trump, wispelturig als hij is.
Poetin daadwerkelijk in Koersk? Volgens mij is dit een van de vele body doubles.
https://map.ukrdailyupdat...8272&z=13&d=20159&c=1&l=0
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Even FYI, de Russen waren vorige week al de grens overgetrokken, maar nu zijn ze al een stuk verder doorgestoten naar Basivka.PASware schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:10:
Het lijkt erop dat de Russen inmiddels ook al de grens overtrekken, want er zijn eenheden aangevallen door Oekrainse drones.
https://map.ukrdailyupdat...8272&z=13&d=20159&c=1&l=0
Ik zie het ja als ik een aantal dagen extra terug kijk.Yakolev schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:15:
[...]
Even FYI, de Russen waren vorige week al de grens overgetrokken, maar nu zijn ze al een stuk verder doorgestoten naar Basivka.
Wat zou Trump daar van moeten vinden dan?gustaveau schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:18:
https://www.theguardian.c...in-trump-zelenskyy-update
Rusland zegt 430 militairen van Oekraïne gevangen te hebben genomen in Kursk, en die worden mogelijk als terroristen berecht....
Eens kijken hoe dit gaat vallen bij Trump, wispelturig als hij is.
Moet ik het zo zien dat als je het gebied hebt wat UA had 'ingepikt', dat dit vanuit RU wordt teruggewonnen, of gaat dit vanuit willekeurig elke kant (dus ook vanaf onderop)? Als een soort net wat zich sluit?
Verder snap ik niet waarom deze soldaten dan niet worden opgehaald, bijvoorbeeld per helikopter.
Wat ik zo lees gaat het om ~450 man, en dit lijken me ook niet de minste.
Is UA hier te laat in geweest? Hadden ze eerder moeten terugtrekken toen al bleek dat sommige gegevens niet meer door de VS werden verstrekt?
Het is erg moeilijk om hier neutraal nieuws over te vinden. Op NU.nl is er een negatieve stemming en is dit gebied verloren (en erger), andere roepen weer dat Rusland overal terrein aan het winnen is (vandaar dat Putin zich laat zien), en de andere roepen weer dat UA nog wel even vooruit kan.
Totale Modjesgekte
De Russen maken een gigantische strategische fout door het veroveren van honderden vierkante kilometers van hun eigen gebied waardoor ze rondom Pokrovsk en Toretsk enkele vierkante kilometers aan grondgebied verliezen?
Dat is wel echt een bepaalde draai aan zaken geven.
Ik denk dat er wel iets in zit, maar het wordt niet goed verwoord. Door constant aan te vallen oefent rusland druk uit op Oekraïne. Als rusland stopt met aanvallen dan worden ze in een verdedigende rol gedrongen en dat is niet goed (voor rusland).Yakolev schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:25:
Reporting from Ukraine heeft niet bepaald een betrouwbare reputatie - Maar ook de boodschap van het filmpje is een beetje gek te noemen.
De Russen maken een gigantische strategische fout door het veroveren van honderden vierkante kilometers van hun eigen gebied waardoor ze rondom Pokrovsk en Toretsk enkele vierkante kilometers aan grondgebied verliezen?
Hun aanpak voor koersk was dus om eerst maar een beperkte hoeveelheid manschappen en materiaal naar koersk te sturen. Dat pakte niet goed uit. Nu hebben ze veel meer gestuurd maar gaat het ten koste van hun capaciteit om aan te vallen.
Het gaat om de verhouding, wat heeft het rusland gekost om koersk weer terug te krijgen, wat heeft het Oekraïne gekost.
Het enge aan het koersk verhaal is dat rusland plotseling drones heeft die veel effectiever zijn dan de afgelopen tijd.
En over een week worden 40.000 Russische manschappen die nu in Koersk staan richting de Donbas opgetrommeld, inclusief de zeer succesvolle drone operators. 3x raden wie binnen de kortste keren weer het momentum heeft.phicoh schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:02:
[...]
Ik denk dat er wel iets in zit, maar het wordt niet goed verwoord. Door constant aan te vallen oefent rusland druk uit op Oekraïne. Als rusland stopt met aanvallen dan worden ze in een verdedigende rol gedrongen en dat is niet goed (voor rusland).
Hun aanpak voor koersk was dus om eerst maar een beperkte hoeveelheid manschappen en materiaal naar koersk te sturen. Dat pakte niet goed uit. Nu hebben ze veel meer gestuurd maar gaat het ten koste van hun capaciteit om aan te vallen.
Het gaat om de verhouding, wat heeft het rusland gekost om koersk weer terug te krijgen, wat heeft het Oekraïne gekost.
Het enge aan het koersk verhaal is dat rusland plotseling drones heeft die veel effectiever zijn dan de afgelopen tijd.
Ik zou op geen enkele manier kunnen benoemen hoe de gebeurtenissen de afgelopen weken ook maar positief zijn voor Oekraïne. Ja, ze hebben minder in de Donbas verloren dan normaal, maar het is nu ook niet dat ze veel van de Russen hebben kunnen terugnemen. (behalve het de Russen extreem lastig maken in Toretsk).
Ik heb geen idee hoe Oekraïne daar aan de grens verdedigt, we zullen het zien.Yakolev schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:38:
En over een week worden 40.000 Russische manschappen die nu in Koersk staan richting de Donbas opgetrommeld, inclusief de zeer succesvolle drone operators. 3x raden wie binnen de kortste keren weer het momentum heeft.
Ik zou op geen enkele manier kunnen benoemen hoe de gebeurtenissen de afgelopen weken ook maar positief zijn voor Oekraïne. Ja, ze hebben minder in de Donbas verloren dan normaal, maar het is nu ook niet dat ze veel van de Russen hebben kunnen terugnemen. (behalve het de Russen extreem lastig maken in Toretsk).
Uiteindelijk zal Oekraïne efficiënt het russiche leger moeten slopen zonder zelf al te veel schade op te lopen. Sommige plekken, zoals Pokrovsk leken behoorlijk kritiek te zijn. Hoe dan ook hebben de russen heel veel materiaal gebruikt om koersk weer terug te krijgen.
Ik geef aan dat je de click bait titel moet negeren en vervolgens trek je de inhoud, zonder verdere onderbouwing, in twijfel vanwege de click bait titel.Yakolev schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:25:
Reporting from Ukraine heeft niet bepaald een betrouwbare reputatie - Maar ook de boodschap van het filmpje is een beetje gek te noemen.
Dus...

Aangezien we hier verder geen bronnen discussie moeten voeren, geef ik een verdere onderbouwing hier.
Totale Modjesgekte

Van een journalistieke bron ook een samenvatting van gebeurtenissen en hoe het fout heeft kunnen gaan. In principe zoals velen anderen het voorspeld hebben is de situatie gewoon onhoudbaar geworden wegens aanvallen op de logistieke aanvoer van Soemy naar Koersk.
From daring invasion to rapid retreat: the end of Ukraine’s Kursk gambit
Financial Times
“Russian forces were steadily compressing the pocket and interdicting the main resupply routes,” military analyst Michael Kofman said. “At a certain point, it was simply no longer tenable to sustain these forces.”
“Day X” came in late December, when a vehicle on the single remaining supply road was hit by a Russian drone, Kariakin said.
“Before then, they’d never reached the motorway,” he said. “This was the beginning of the end of our logistics in the Kursk region.” His account was corroborated by at least one other Ukrainian soldier stationed in the area.
From that point on, swarms of drones would target anything that moved on the road, Kariakin said, making it extremely difficult to resupply troops. Medical evacuations soon became almost impossible, he said, and ground forces got stuck in trenches for weeks on end, unable to rotate.
Volgens analist Michael Kofman heeft de operatie weinig gedaan aan de verloop van de oorlog. Een opsteker voor de troepen en eigen bevolking was het wel, en ook hebben ze veel POWs kunnen krijgen die ze vervolgens voor hun eigen troepen konden ruilen.By February, the situation seemed increasingly untenable. “It was getting worse and worse,” Kariakin said. The single road was now under constant Russian fire, and slow and muddy back roads through fields were also getting hit. “Making the journey was always 50-50, and unfortunately not everyone made it,” he said.
A defeat in the settlement of Sverdlikovo in late February set off “the most recent cascade of events”, Kofman said.
Ukraine had begun some withdrawals when Russian troops repeated an operation that had worked for them elsewhere during the war — getting behind Ukrainian lines by walking through a disused gas pipeline.
Kariakin said he believed the Kursk incursion brought some benefits: it gave Ukraine time to build up its defences in the neighbouring region of Sumy, and capture Russian prisoners of war that were then exchanged for high-profile Ukrainian fighters.
History books will probably see the incursion as a “gamble”, Kofman said. “The operation proved a tactical success, but it did not change the overall dynamic in the war.”
"History books will probably see the incursion as a “gamble”, Kofman said. “The operation proved a tactical success, but it did not change the overall dynamic in the war.”Yakolev schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:51:
Volgens analist Michael Kofman heeft de operatie weinig gedaan aan de verloop van de oorlog. Een opsteker voor de troepen en eigen bevolking was het wel, en ook hebben ze veel POWs kunnen krijgen die ze vervolgens voor hun eigen troepen konden ruilen.
De operatie in koersk kon niet beter dan een tactisch succes worden. Dus in die zin was het dus een geslaagde operatie.
De 'overall dynamic in the war' is er een van attritie. Dat verander je niet met een enkele operatie.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Niet helemaal mee eens.phicoh schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:45:
[...]
"History books will probably see the incursion as a “gamble”, Kofman said. “The operation proved a tactical success, but it did not change the overall dynamic in the war.”
De operatie in koersk kon niet beter dan een tactisch succes worden. Dus in die zin was het dus een geslaagde operatie.
De 'overall dynamic in the war' is er een van attritie. Dat verander je niet met een enkele operatie.
De operatie had potentieel veel, maar veel groter kunnen worden als de flanken waren verbreed, zeker als men richting Koronevo en in het Oosten verder waren gekomen.
Rusland had dagen lang nauwelijks troepen in de regio, dus de potentie was er om zeer grote delen van Koersk ook echt in te nemen. De Russen hebben echt geluk gehad dat ze een aantal hinderlagen echt zeer goed hadden uitgevoerd (Akhmat in bijvoorbeeld Gir'i)
Als Koersk of de kerncentrale bedreigd waren, dan had Rusland echt gelijk al haar reserves uit de Donbas moeten halen waardoor het momentum compleet was ingestort. Ik denk echt dat de oorlog veel meer in het voordeel van Oekraïne was verlopen.
Uiteindelijk werd het maar een iets grotere versie dan het Russische Kharkiv offensief van een paar maanden eerder, een front van attritie waar we ondertussen kunnen stellen dat qua bevestigde verliezen, de Russen hebben gewonnen.
Probleem is denk ik dat zowel rusland als Oekraïne poker speelden. De russen door weinig troepen koersk te sturen. Oekraïne doordat veel meer troepen in koersk ze erg kwetsbaar zou maken.Yakolev schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:23:
De operatie had potentieel veel, maar veel groter kunnen worden als de flanken waren verbreed, zeker als men richting Koronevo en in het Oosten verder waren gekomen.
Rusland had dagen lang nauwelijks troepen in de regio, dus de potentie was er om zeer grote delen van Koersk ook echt in te nemen. De Russen hebben echt geluk gehad dat ze een aantal hinderlagen echt zeer goed hadden uitgevoerd (Akhmat in bijvoorbeeld Gir'i)
Als Koersk of de kerncentrale bedreigd waren, dan had Rusland echt gelijk al haar reserves uit de Donbas moeten halen waardoor het momentum compleet was ingestort. Ik denk echt dat de oorlog veel meer in het voordeel van Oekraïne was verlopen.
We zien dat rusland de normale aanvallen enorm heeft opgevoerd en weinig troepen heeft gestuurd naar koersk. Gevolg was dat Oekraïne niet meer kon gokken om veel meer troepen naar koersk te sturen.
rusland heeft later wel weer meer troepen naar koerst gestuurd, maar toen rusland het slechter deed in de Donbas, was het momentum voor Oekraïne in koersk voorbij.
[ Voor 26% gewijzigd door jdh009 op 18-03-2025 18:34 ]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Geen idee over het waarheidsgehalte.
Maar vind het moment wel mooi gekozen (als het waar is)
Een pro-Russische account op X laat ook beelden van beschadigde / vernietigde materiaal zien, en vermeldt dat de aanval mislukt is. Kan dat echter nergens bevestigen.
Ben benieuwd hoe ver Oekraïne heeft weten door te stoten.
[ Voor 11% gewijzigd door Yakolev op 18-03-2025 18:58 ]
1: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/TuTbaKVrE4
2: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/Vo8uXcYKIp
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/GUFs0FuFMX