Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:21

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter

De situatie in Rusland - Waarom dit topic?

De situatie binnen Rusland wordt steeds belangrijker voor de Rusland-Oekraine oorlog. De afgekondigde gedeeltelijke mobilisatie maakt het voor ons nodig om ook naar die interne Russische situatie te kijken.

Waarom is die gedeeltelijke mobilisatie zo van belang?
Het Russische bewind zet zijn eigen positie ermee onder druk. Door de slechte resultaten van de Russische strijdkrachten binnen Oekraïne heeft het Russische bewind zichzelf klem gezet. Het bewind moet bij haar bevolking langs voor extra mankracht.

Afkalvende steun voor het Russische bewind
Ondanks dat formele Russische kanalen benadrukken dat er grote steun is voor de Oekraïne oorlog zijn er steeds meer tekenen dat deze steun niet zo breed gedragen is als het lijkt. Hiervoor zijn los van die gedeeltelijke mobilisatie al de nodige argumenten aan te voeren. Even schetsmatig:

Verwantschap
  • Russen en Oekraïners hebben veel gedeelde geschiedenis. In WO-II vochten ze beiden tegen de Duitsers. Ook maakten beide landen deel uit van de Sovjet Unie
  • Tussen genoeg Russen en Oekraïners zijn familiebanden ontstaan. Dat dit mede heeft kunnen gebeuren als gevolg van de vroegere volksverhuizingen doet niets aan het gegeven af.
  • Oekraïne wordt wel de bakermat van het huidige Rusland genoemd. Kyiv was rond het jaar 1000 al een grote stad. Van de steden Moskou en St. Petersburg was toen nog geen sprake. Oekraïne ligt veel Russen daarom aan het hart.
Mede door het bovenstaande is deze oorlog voor de gewone Rus ingewikkeld. Hun bewind voert een oorlog tegen een land en een volk waar ze veel verwantschap mee voelen.

De dramatisch start van de 2022 oorlog in Oekraïne.
Het conflict tussen Rusland en Oekraïne in de periode 2014-2022 was voor veel Russen een ongemakkelijke waarheid op de achtergrond. Met de operaties in 2022 heeft het Russische bewind veel fouten gemaakt en zijn de Russen met deze lelijke werkelijkheid geconfronteerd geraakt:
  • Russische soldaten zijn onder valse voorwendselen een slecht voorbereidde operatie ingetrokken.
  • Alleen al de 2022 operatie heeft veel doden en gewonden heeft opgeleverd.
  • In 2022 operatie is de illusie doorgeprikt dat Rusland een van grootste en meest capabele strijdkrachten zou hebben.
  • En niet in de laatste plaats: Rusland heeft een niets ontziende oorlog in Oekraïne gevoerd, met veel Oekraïense burgerslachtoffers.

De situatie in Rusland - onze hete aardappel

Om meerdere redenen hebben we in dit forum de situatie in Rusland ontweken. Zo is het door de Russische propaganda lastig informatie van desinformatie te onderscheiden. Ook kan een discussie over Rusland beladen raken met emoties. Omdat Rusland zich als vijand van Oekraïne en de westerse wereld opstelt is het lastig om nuances te zien en onderscheid te maken tussen Rusland, haar huidige bewind en al die individuele Russen. Toch brengt onze vrijheid ook verantwoordelijkheid met zich mee om genuanceerd te blijven. Juist omdat wij dat kunnen. Hieronder in detail hoe om te gaan met dat risico voor desinformatie en wat links die wat over de huidige situatie in Rusland vertellen.

Omgang met desinformatie en propaganda
Rusland is een land dat historisch gezien erg goed is in desinformatie en propaganda campagnes. Ook in deze oorlog wordt dit middel volop ingezet. Vandaar dat we geen propaganda talking points willen zien. We verwachten van discussie deelnemers dat er moeite wordt gestoken in het controleren en checken van bronnen en claims alvorens deze worden gepost.

Om jezelf alert te make op die propaganda talking point kan je eens kijken bij: euvsdisinfo.eu. Een mooi lijstje op deze site is Disinformation About the Current Russia-Ukraine Conflict – Seven Myths Debunked

We zouden tweakers niet zijn als we voor weerbaarheid tegen misinformatie niet een eigen forum hebben: Hoe weren wij ons tegen misinformatie?. Jullie zijn ook uitgenodigd om daar verder te discussiëren hoe onze weerbaarheid verder is te vergroten.

Wat we over de huidige situatie kunnen zeggen
In een snelle rondgang langs wat officiële pers bronnen ontstaat ons volgende beeld. De bedoeling is dat het onderstaande een aftrap is en dat jullie in reacties dit beeld verder invullen.

Russen kunnen zich niet meer afzijdig houden
De gewone Rus heeft zich deels afzijdig gehouden van de plannen van Poetin en de oorlog. Door de mobilisatie veranderd dat opeens. In NOS - Mobilisatie zaait bij Russen meer angst dan in het Westen' is de volgende uitspraak te vinden:
"Dat is het zeker", zegt bijvoorbeeld Maria Kuznetsova van OVD-info, een onafhankelijke Russische mensenrechtenorganisatie. "Kijk, de afgelopen twintig jaar zei het regime: wij vragen niets van jullie, en dan bemoeien jullie je niet met de politiek. Dat was de afspraak tussen Poetin en de samenleving. Die dynamiek is door de mobilisatie drastisch veranderd, daarom is de paniek nu zo groot. Niemand in Rusland verwachtte dat."
Deze paniek wordt verder versterkt omdat de mobilisatie anders verloopt dan is afgekondigd:
Washington Post: Anger flares as Russia mobilization hits minority regions and protesters
Pavel Chikov, the head of a human rights group, Agora, which is helping Russians find legal ways to be spared from serving in the war, reported multiple cases in which men above the stated mobilization age of 55 had received summonses.
De gevolgen zijn ook ons duidelijk geworden. Zo zien we beelden van demonstraties. Ondanks dat het verboden is ontstaan deze, vaak onaangekondigde, protesten. Deze protesten worden wel met harde hand neergeslagen. Veel Russen bevinden zich hierdoor (tijdelijk) in een gevangenis. Ook ontvluchten veel mensen Rusland om aan de dienstplicht te ontkomen. We hebben allemaal we beelden gezien van de files van Russen die met de auto Rusland ontvluchten.

Barsten in de informatieblokkade.
Ondanks de nog steeds grote invloed van propaganda komt er steeds meer kritiek naar buiten: Zo beginnen mensen die het bewind tot nu toe ondersteunden zich te roeren ‘Onaanvaardbare toestanden’: bondgenoten Poetin woedend over ‘fouten’ bij mobilisatie
De voorzitter van de Federatieraad, het Hogerhuis van het Russische parlement, Valentina Matvijenko, gaf via Telegram aan ervan op de hoogte te zijn dat mannen die ongeschikt zijn toch worden opgeroepen. ‘Zulke excessen zijn absoluut onaanvaardbaar. En het is in mijn opinie terecht dat er in de maatschappij scherp op wordt gereageerd’, klinkt het.

Ze stelt de regiogouverneurs verantwoordelijk voor het verloop van de mobilisatie, zo liet ze weten in een boodschap aan hen. ‘Zorg ervoor dat de gedeeltelijke mobilisatie wordt uitgevoerd in overeenstemming met de geschetste criteria, zonder één enkele fout.’

Doemavoorzitter Vijatsjeslav Volodin heeft eenzelfde boodschap. ‘Als er een vergissing wordt begaan, is het nodig die recht te zetten. De autoriteiten op alle niveaus moeten zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheden.’
New York Times: As Russian Losses Mount in Ukraine, So Does Criticism Back Home
More than 40 local elected officials across Russia signed a two-sentence petition on Monday that ended with: “We demand the resignation of Vladimir Putin from the post of president of the Russian Federation!”

The petition, pushed by opponents of the Ukraine invasion, had no practical impact, and it was roundly ignored in Russia’s state-controlled media. But it was striking in its very existence, showing that despite the Kremlin’s extraordinary crackdown on dissent, Ukraine’s counteroffensive successes have left opponents of President Vladimir V. Putin newly emboldened — and his supporters looking for someone else to blame.

[ Voor 96% gewijzigd door teacup op 25-09-2022 21:34 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 15:45

Maestro

It's just completely whack!

Deel EU-landen zit met deserterende Russen in de maag

Pff, wat moeten 'we' hier nou mee dan?
Ik zit eerlijk gezegd totaal niet te wachten op het moment dat dat volk hier naar toe komt. Ten eerste is dat moreel niet te verantwoorden tegenover alle Oekraïners hier en daar. Dan nog de veiligheidsrisico's die het met zich mee brengt. Ik denk dat we hier echt het standpunt van de landen met de meeste ervaring (Baltische staten) moeten volgen iig.

Ben overigens wel benieuwd over Thierry's standpunt inzake deze 'vluchtelingen'.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Simpel, niet accepteren. Als je niet gemobiliseerd wil worden ga je maar in eigen land protesteren. Niet ons probleem.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maestro schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:16:

Ik zit eerlijk gezegd totaal niet te wachten op het moment dat dat volk hier naar toe komt. Ten eerste is dat moreel niet te verantwoorden tegenover alle Oekraïners hier en daar. Dan nog de veiligheidsrisico's die het met zich mee brengt. Ik denk dat we hier echt het standpunt van de landen met de meeste ervaring moeten volgen iig.

Ben overigens wel benieuwd over Thierry's standpunt inzake deze 'vluchtelingen'.
Die discussie was hier thuis ook een kwestie van 1 minuut. Mijn vrouw, geboren in UA, zei meteen.. Ze hebben jaren lang Putin gedoogd en vonden het wel best. Er is geen maidan in RU geweest, en nu zijn ze opeens zielig? Laat maar lekker daar. Ook de protesten in Iran zijn nog aangehaald. “Kijk, dat is protesteren”. De conclusie was eigenlijk, ze hebben het er zelf naar gemaakt dus nu ook op de blaren zitten. Daarnaast het praktische deel, gaan we dan die Russen gezellig naast de Oekrainers in de opvang zetten? Dat zal een gezellige boel worden. Vergeet niet dat het merendeel gewoon voor de “speciale militaire operatie” was voordat die mobilisatie begon. Al dan niet onder invloed van de propaganda.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik zit eerlijk gezegd totaal niet te wachten op het moment dat dat volk hier naar toe komt. Ten eerste is dat moreel niet te verantwoorden tegenover alle Oekraïners hier en daar. Dan nog de veiligheidsrisico's die het met zich mee brengt. Ik denk dat we hier echt het standpunt van de landen met de meeste ervaring moeten volgen iig.

Het is ook heel dubbel. Helpen we de kinderen van rijke Russen daarmee om de consequenties van hun eigen keuze (vóór Putin en vóór oorlog) te ontlopen? Zodat ze veilig de oorlog hier uit kunnen zitten? Of moet het zwaarder wegen dat elke deserteur die we opvangen tenminste niet tegen Oekraine ingezet kan worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

RoD schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:23:
[...]

Simpel, niet accepteren. Als je niet gemobiliseerd wil worden ga je maar in eigen land protesteren. Niet ons probleem.
Daarin kunnen we elkaar de hand schudden! Maar als ik het artikel zo lees, krijgt ter Apel er binnenkort nog een nieuwe bevolkingsgroep bij. K-zooi :(

Voor mij persoonlijk ook een vreemde gewaarwording. Altijd geageerd tegen mensen die vluchtelingen zo gevaarlijk en onwenselijk vonden. Nu sta ik daar zelf ineens...

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:57

HugoBoss1985

Xenotech

Ik vind het ook nergens op lijken en ik vind dat we de poot inderdaad stijf moeten houden.
Laat ze anders maar helpen in Ukraïene (op welke manier dan ook).
Ruimte en werk (wederopbouw/etc) genoeg!

Maar dat gezegd hebbende... hoe zouden we reageren als het om Noord-Koreanen ging?

@Maestro
Toch respect voor je uiting.
Ik had hier al eerder mijn zorgen geuit over de veiligheidsrisico's van dit soort volk binnenhalen.
Maar datzelfde heb je met oorlogsslachtoffers/vluchtelingen uit oorlogsgebied... die mensen zijn vaak van het padje af/beschadigd (en daardoor wellicht een gevaar voor zichzelf en de maatschappij).
En dan heb je nog de luitjes die kwaadwillend (terroristen/spionnen) zijn, daar maak ik mij in het geval van deze "deserteurs" zorgen over.

Begrijp me goed ik ben in ieder geval vóór Oekraïense vluchtelingen helpen!

Verder is het (je eigen land uit moeten vluchten) ook voor deze mensen gewoon diep en diep triest.

[ Voor 76% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-09-2022 16:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:36:

Maar dat gezegd hebbende... hoe zouden we reageren als het om Noord-Koreanen ging?
Er is wel verschil. Russen hebben gewoon toegang tot internet en (dus) informatie uit de hele wereld. Welvarende Russen kunnen/konden ook vrij reizen. Ze kunnen dus weten hoe het echt zit als ze het maar willen weten. Een Noord Koreaan kan het land niet uit, is aangewezen op de officiele media en wordt verder dom gehouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

downtime schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:27:
[...]

Het is ook heel dubbel. Helpen we de kinderen van rijke Russen daarmee om de consequenties van hun eigen keuze (vóór Putin en vóór oorlog) te ontlopen? Zodat ze veilig de oorlog hier uit kunnen zitten? Of moet het zwaarder wegen dat elke deserteur die we opvangen tenminste niet tegen Oekraine ingezet kan worden?
Nee, wat mij betreft helpen we die niet. Zeker van die groep is ook niet te bepalen of de desertie wel oprecht is. De voorgeschiedenis spreekt iig niet in hun voordeel.

Het knaagt hier meer omtrent de 'Pseudo'-russen. Die wonen niet in Moskou of St. Petersburg, maar ergens in het verre Oosten. Die leven zo ver weg (niet alleen qua afstand, maar ook qua ontwikkeling) van alles wat 'Putin's Rusland' is, dat ik veel minder bezwaren tegen de komst van die groep heb.

Iets anders: Om ontsporing van het topic te voorkomen en ik vermoed dat het laatste woord over dit onderwerp nog niet is gesproken. Is het een idee dit af te splitsen in een eigen topic, bijv. EU en de Russische vluchtelingenstroom?

[ Voor 11% gewijzigd door Maestro op 24-09-2022 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Maestro schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:45:
[...]

Het knaagt hier meer omtrent de 'Pseudo'-russen. Die wonen niet in Moskou of St. Petersburg, maar ergens in het verre Oosten. Die leven zo ver weg (niet alleen qua afstand, maar ook qua ontwikkeling) van alles wat 'Putin's Rusland' is, dat ik veel minder bezwaren tegen de komst van die groep ben.
Ik vermoed dat de grote meerderheid daarvan te arm is om te komen. Die kunnen geen 9K voor een vliegticket neertellen.

Zoals ik eerder ook aangaf heb ik ook de indruk dat het regime de weigeraars bewust laat gaan omdat het toch voornamelijk de kinderen van de meer welvarende Russen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door downtime op 24-09-2022 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Maestro schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:45:
[...]

Iets anders: Om ontsporing van het topic te voorkomen en ik vermoed dat het laatste woord over dit onderwerp nog niet is gesproken. Is het een idee dit af te splitsen in een eigen topic, bijv. EU en de Russische vluchtelingenstroom?
Kan toch prima in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3. Persoonlijk vind ik dat er al teveel topics zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door downtime op 24-09-2022 15:52 ]

• Maestro

Maestro

downtime schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:47:
[...]

Ik vermoed dat de grote meerderheid daarvan te arm is om te komen. Die kunnen geen 9K voor een vliegticket neertellen.

Zoals ik eerder ook aangaf heb ik ook de indruk dat het regime de weigeraars bewust laat gaan omdat het toch voornamelijk de kinderen van de meer welvarende Russen zijn.
Dat had ik er inderdaad even bij kunnen zetten: Dat zijn inderdaad niet degenen die met hun BMW of Mercedes aan de Finse grens staan of een ticket kunnen kopen.
downtime schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:52:
[...]

Kan toch prima in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3. Persoonlijk vind ik dat er al teveel topics zijn.
Wat mij betreft ook prima hoor. Ik wacht wel af of en hoe er evt. iets wordt verplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Ik zit eerlijk gezegd totaal niet te wachten op het moment dat dat volk hier naar toe komt. Ten eerste is dat moreel niet te verantwoorden tegenover alle Oekraïners hier en daar. Dan nog de veiligheidsrisico's die het met zich mee brengt. Ik denk dat we hier echt het standpunt van de landen met de meeste ervaring (Baltische staten) moeten volgen iig.

Nou ja de kennismigranten en intelligentsia hebben al zat kans gehad te vluchten. Je zult ze in ieder geval goed moeten debriefen. Hopelijk zit er iets waardevols tussen. Ik sta wel open voor migranten, mits ze iets nuttigs aan de maatschappij toevoegen. Zo werkte het altijd al in mijn land zoals ik het ken (Amsterdam).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-04 11:49
RoD schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:23:
[...]
Zou je dat dan niet bij alle vluchtelingen in meer of mindere mate kunnen zeggen ?
Jij hebt problemen met het lokale regime ? Ga het dan daar maar fixen !

Wat maakt de Rus in deze anders dan een Afghaan die niet al te veel heeft gedaan tegen de Taliban ?
Of een Syrier ? of Iranier ? .. of .. of ..

• gekkie
blissard schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:20:
We zouden vluchtende Russen kunnen behandelen zoals we dat als neutraal land tijdens de eerste WO deden met soldaten van andere landen. Dus binnenlaten en interneren tot de oorlog voorbij is en dan terugsturen naar Rusland.
Zitten een paar (kuch) praktische haken en ogen aan, maar het kan wel een oplossingsrichting zijn.
Praktisch bezwaar kan zijn, dat zoals met zoveel vluchtelingen, terugsturen nou niet echt bepaald vlot loopt omdat men niet accepteert dat het haar onderdanen zijn (om wat voor redenen dan ook). Bij anderen hebben ze dan meestal geen papieren, bij de Russen zou het zo kunnen zijn dat er voorlopig geen regime change komt omdat het momentum ontbreekt omdat iedereen die daar aan zou kunnen bijdragen gevlucht is.

Dus tsja ik snap wel dat dit een dilemma is wat met deze lui aan te vangen (of juist niet).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
OK ik schrik wel een beetje van sommige posts die echt vanuit onderbuik lijken te komen, hoe logisch dat ook moge zijn, voor je zoiets post, adem een paar keer diep in, overweeg onze verworvenheden, lees het terug en pas als je dan nog zeker bent druk je op plaats reactie :)

Russen die mobilisatie willen ontvluchten door:
1 als toerist naar EU te komen
2 als onderdeel van gezin als toerist naar EU komen
3 zich melden als vluchteling

1 en 2 persoonlijk zeg ik, laat ze maar mooi de bankrekening legen en het hoofd vullen hier.

3 daar zijn wetten voor, wetten die gelden voor iedereen, dat is beschaving.

Het is niet relevant wat het thuisregime doet, we zullen daar gewoon de wetten moeten volgen, hoe lekker het voelt om te zeggen, "stuur ze terug", wij zijn gewoon beter dan dat ook al is het moeilijk, punt.

Kan een hele verhandeling houden hoe misinformatie werkt, hoe een geloof in iets, diepe psychologische redenen als aan de goede kant willen staan veel meer nuance brengt dan "ze willen het niet weten, ze hadden het moeten weten en ze hadden tot actie over moeten gaan" maar dat is gewoon niet relevant.
Wij hebben wetten.
Nu kan je als EU snel sancties instellen, bijv er is een visum nodig vanuit rusland en er worden geen toeristenvisa verstrekt aan russen, daar ben ik voor en dan kan je bij de grens terugsturen, beschaafd volgens de wet.
Vang je groep 1 en 2 af (al denk ik dus dat we die beter hier hun hersenspoeling kunnen laten uitwassen op hun eigen kosten en over een tijdje als rusland weer opgebouwd moet worden na regime verandering beter bij kunnen dragen aan de opbouw en verder brengen van Rusland (bewuste capital R nu) en derhalve de wereld).

Voor groep 3, we hebben ons gewoon aan onze beschaafde regels te houden, kan niet genoeg gezegd worden. En eerlijk als iemand bijv trans of LGBTQ++ (of wat het tegenwoordig ook is) is dan zie ik zelfs nog gerede grond onder een asielaanvraag. Inderdaad met keiharde AIVD screenings en liefst in de minst luxe opvangplekken, dat dan weer wel zolang het maar op norm is..

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Silent7 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:24:
OK ik schrik wel een beetje van sommige posts die echt vanuit onderbuik lijken te komen, hoe logisch dat ook moge zijn, voor je zoiets post, adem een paar keer diep in, overweeg onze verworvenheden, lees het terug en pas als je dan nog zeker bent druk je op plaats reactie :)

Russen die mobilisatie willen ontvluchten door:
1 als toerist naar EU te komen
2 als onderdeel van gezin als toerist naar EU komen
3 zich melden als vluchteling

1 en 2 persoonlijk zeg ik, laat ze maar mooi de bankrekening legen en het hoofd vullen hier.

3 daar zijn wetten voor, wetten die gelden voor iedereen, dat is beschaving.

Het is niet relevant wat het thuisregime doet, we zullen daar gewoon de wetten moeten volgen, hoe lekker het voelt om te zeggen, "stuur ze terug", wij zijn gewoon beter dan dat ook al is het moeilijk, punt.

Kan een hele verhandeling houden hoe misinformatie werkt, hoe een geloof in iets, diepe psychologische redenen als aan de goede kant willen staan veel meer nuance brengt dan "ze willen het niet weten, ze hadden het moeten weten en ze hadden tot actie over moeten gaan" maar dat is gewoon niet relevant.
Wij hebben wetten.
Nu kan je als EU snel sancties instellen, bijv er is een visum nodig vanuit rusland en er worden geen toeristenvisa verstrekt aan russen, daar ben ik voor en dan kan je bij de grens terugsturen, beschaafd volgens de wet.
Vang je groep 1 en 2 af (al denk ik dus dat we die beter hier hun hersenspoeling kunnen laten uitwassen op hun eigen kosten en over een tijdje als rusland weer opgebouwd moet worden na regime verandering beter bij kunnen dragen aan de opbouw en verder brengen van Rusland (bewuste capital R nu) en derhalve de wereld).

Voor groep 3, we hebben ons gewoon aan onze beschaafde regels te houden, kan niet genoeg gezegd worden. En eerlijk als iemand bijv trans of LGBTQ++ (of wat het tegenwoordig ook is) is dan zie ik zelfs nog gerede grond onder een asielaanvraag. Inderdaad met keiharde AIVD screenings en liefst in de minst luxe opvangplekken, dat dan weer wel zolang het maar op norm is..
toon volledige bericht
Er zijn inderdaad wel degelijk "echte" russische vluchtelingen (LGBTQ is een goed voorbeeld), maar de stroom die nu op gang komt, zijn opportunisten die "zich niet met politiek bezig houden", maar nu met het risico op mobilisatie ineens weg willen. Dit is geen gewone situatie met vluchtelingen, maar het is een oorlog in Europa. rusland is onze vijand, en deze "vluchtelingen" accepteren dient geen strategisch doel, en is een gevaar voor de staatsveiligheid. Het zijn namelijk ook in veel gevallen mensen die de oorlog wel prima vinden en menen dat de Krim (en Donbas) bij rusland hoort.

Wat mij betreft dus een directe vluchtelingenstop voor russen omwille van de staatsveiligheid. En ja, een aantal echte vluchtelingen gaan daar onder lijden. Maar dat is dan jammer, want het is belangrijker om strategisch de juiste keuzes te maken om Oekraïne te helpen. Er worden daar nog elke dag mensen vermoord, gemarteld en verkracht, en alles moet in het teken staan om dat te stoppen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:59
RoD schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:37:
[...]

Er zijn inderdaad wel degelijk "echte" russische vluchtelingen (LGBTQ is een goed voorbeeld), maar de stroom die nu op gang komt, zijn opportunisten die "zich niet met politiek bezig houden", maar nu met het risico op mobilisatie ineens weg willen. Dit is geen gewone situatie met vluchtelingen, maar het is een oorlog in Europa. rusland is onze vijand, en deze "vluchtelingen" accepteren dient geen strategisch doel, en is een gevaar voor de staatsveiligheid. Het zijn namelijk ook in veel gevallen mensen die de oorlog wel prima vinden en menen dat de Krim (en Donbas) bij rusland hoort.

Wat mij betreft dus een directe vluchtelingenstop voor russen omwille van de staatsveiligheid. En ja, een aantal echte vluchtelingen gaan daar onder lijden. Maar dat is dan jammer, want het is belangrijker om strategisch de juiste keuzes te maken om Oekraïne te helpen. Er worden daar nog elke dag mensen vermoord, gemarteld en verkracht, en alles moet in het teken staan om dat te stoppen.
Ik zou het juist omdraaien: omarm alle gevluchte Russen in de EU. Laat ze zien dat alles wat ze in Rusland over Europa hoorden BS is en laat ze vooral voelen hoe goed je het hier als vrije burger in een democratie kunt hebben.

Dat is vele malen krachtiger dan deze vluchtelingen te weigeren, die juist door onze weigering zullen zeggen ‘zie je wel’.

Rusland kan de Rus niet veranderen, als wij in de EU ook maar een paar % van deze stroom vluchtelingen een inzicht kan geven, is dat onwijs krachtig.

En staatsveiligheid… als Rusland aanslagen wil gaan plegen kunnen ze dat al eenvoudig. Wat genaturaliseerde Brazilian met bogus CV’s stuur je zo deze kant op… https://www.parool.nl/ned...-spion-opgepakt~b38a2682/

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Requiem19 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:45:
[...]
Ik zou het juist omdraaien: omarm alle gevluchte Russen in de EU. Laat ze zien dat alles wat ze in Rusland over Europa hoorden BS is en laat ze vooral voelen hoe goed je het hier als vrije burger in een democratie kunt hebben.

Dat is vele malen krachtiger dan deze vluchtelingen te weigeren, die juist door onze weigering zullen zeggen ‘zie je wel’.

Rusland kan de Rus niet veranderen, als wij in de EU ook maar een paar % van deze stroom vluchtelingen een inzicht kan geven, is dat onwijs krachtig.

En staatsveiligheid… als Rusland aanslagen wil gaan plegen kunnen ze dat al eenvoudig. Wat genaturaliseerde Brazilian met bogus CV’s stuur je zo deze kant op… https://www.parool.nl/ned...-spion-opgepakt~b38a2682/
Dit was dus exact de insteek van de appeasement lijn die gevolgd is sinds 1991.
Laat ze zien hoe goed het hier is en dan veranderen ze vanzelf naar democratisch denkende mensen?
Hoe goed heeft die geholpen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:09

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Als we nu al moeite hebben met de huidige 4k-5k asielzoekers die elk jaar Nederland binnenkomen (en nu met vele duizenden Ukrainers die ook een plekje verdienen) dan zie ik niet in hoe Europa de miljoenen Russen die dit mogelijk betreft kan opnemen. Simpel gezegd hebben we er de plek niet voor, tenzij we mensen hier actief uit hun huis gaan zetten. Dus dan moeten we een selectie maken. Eerst komt, eerst maalt? Of alleen de rijke Russen die een ticket kunnen betalen? Of zoeken we de armste gevallen er juist uit? Roep maar, maar eerlijk wordt het niet.

Daarnaast blijf ik erbij dat wie dit niet zag aankomen bewust onbenullig is geweest, Rusland zit al maanden in een oorlog (kan me niet schelen hoe ze het noemen) en het gaat niet best. Nu pas vluchten deze mensen, terwijl al jaren de slimme Russen ervandoor gaan, en op beschaafde manier proberen een leven op te bouwen. Nogal een klap in hun gezicht als deze laatkomertjes nu de loper uitgerold krijgen, omdat ze lekker nog even bleven snurken in het grote vaderland. (overigens vermoed ik ook dat de motivatie van de nu-vluchtenden niet heel erg hoog is, maar daar zullen we maar niet op selecteren)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

In een opvangcentrum? Tussen de Oekrainers hier? De taal niet machtig? Laat ik het heel voorzichtig zeggen: niet enorm gewaardeerd?

Ze weten ook wel dat het in andere landen er beter aan toe gaat. "I thought Europe is a democracy" zodra het om sancties gaat.
Onze insteek om overal slachtoffers te willen zien, zelfs in daders, dat zit diep. En in de weg van een louterende zelfontdekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 10:59
YakuzA schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:49:
[...]

Dit was dus exact de insteek van de appeasement lijn die gevolgd is sinds 1991.
Laat ze zien hoe goed het hier is en dan veranderen ze vanzelf naar democratisch denkende mensen?
Hoe goed heeft die geholpen?
Kun je me ook vertellen hoe de geschiedenis gegaan was als we dit anders gedaan hadden?

Appeasement is overigens niet het goede woord hiervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

bulle bas schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:01:
[...]

In een opvangcentrum? Tussen de Oekrainers hier? De taal niet machtig? Laat ik het heel voorzichtig zeggen: niet enorm gewaardeerd?
De wet is de wet, als er 100.000 Russen met een zielig verhaal komen moeten die hoe dan ook opgevangen worden. En ook als ze Oekrainers aanvallen en overal een Z op kalken, eenmaal hier kunnen ze niet terug worden gestuurd.

Praktische bezwaren hebben wetten en verdragen geen boodschap aan.

[ Voor 6% gewijzigd door IJzerlijm op 24-09-2022 21:04 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Op zich zou ik er in mee willen gaan, ware het niet dat we legio vluchtelingen en migranten door de eeuwen heen hebben gehad uit Rusland, maar ook uit bijvb China, Afrika. Tot nu toe lijkt de oogst daarvan toch best nogal schraal in de veranderingen in de respectievelijke moederlanden van deze mensen.

Bij nog stemgerechtigde arbeidsmigranten uit bijvb Turkije heb ik ook maar beperkt het idee dat het van gunstige invloed is op het Moederland qua stemgedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:04:
[...]

De wet is de wet, als er 100.000 Russen met een zielig verhaal komen moeten die hoe dan ook opgevangen worden. En ook als ze Oekrainers aanvallen en overal een Z op kalken, eenmaal hier kunnen ze niet terug worden gestuurd.

Rusland staat inderdaad niet op de lijst van veilige landen op het moment. Overigens staan daar heel veel landen niet op, en dan komt er een individuele procedure.
Maar de Russen moeten eerst hier zien te komen. De landen rondom Rusland, die al jaren ons van goed advies voorzien tav de Russen maar dat wij steevast negeren, kunnen bij mijn weten nog altijd een obstakel zijn. Als zij niet via die landen kunnen reizen verwacht ik dat zij een asielprocedure vanuit Rusland zelf moeten starten. Of men vraagt vanuit Rusland een visum aan en die moet eerst hier goedgekeurd worden.
En als we slim zijn gaan we dus uiterst selectief te werk met die visa-aanvragen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:35
IJzerlijm schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:04:
[...]

Volgens het Vluchtelingenverdrag is een vluchteling iemand die zijn of haar land van herkomst ontvlucht vanwege gegronde vrees voor vervolging.

Redenen voor vervolging kunnen zijn: ras of nationaliteit, godsdienst, politieke overtuiging of het behoren tot een bepaalde sociale groep.

Het ontlopen van je wettelijk geldige mobilisatie valt daar dus niet onder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:02
stefanass schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:19:
[...]

Volgens het Vluchtelingenverdrag is een vluchteling iemand die zijn of haar land van herkomst ontvlucht vanwege gegronde vrees voor vervolging.

Redenen voor vervolging kunnen zijn: ras of nationaliteit, godsdienst, politieke overtuiging of het behoren tot een bepaalde sociale groep.

Het komt mij voor dat het ingezet gaan worden in een illegale oorlog daar wel onder valt, helemaal nu het er ook naar uitziet dat etnische minderheden en anti-oorlogs demonstranten onevenredig veel geronseld worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
gekkie schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:16:
[...]

Op zich zou ik er in mee willen gaan, ware het niet dat we legio vluchtelingen en migranten door de eeuwen heen hebben gehad uit Rusland, maar ook uit bijvb China, Afrika. Tot nu toe lijkt de oogst daarvan toch best nogal schraal in de veranderingen in de respectievelijke moederlanden van deze mensen.

Bij nog stemgerechtigde arbeidsmigranten uit bijvb Turkije heb ik ook maar beperkt het idee dat het van gunstige invloed is op het Moederland qua stemgedrag.
Sterker nog, geisoleerd in een omgeving kan men eigen groepsovertuigingen en -kenmerken juist nog meer ontwikkelen. Men trekt naar elkaar toe en de eigen identiteit kan juist verdiept worden als contrast met de omgeving, waar dan een zichzelfversterkend effect optreedt, want de omgeving gaat ze vervolgens nog meer als de ander zien. Dit kan generaties kosten om enigzins te doorbreken. Ontwikkelen van een normen- en waardensysteem gebeurt niet in een asielzoekerscentrum, maar gebeurt in de eigen sociale context, om te beginnen in het gezin en zo langs de verdere verbanden.
De eerste generatie pikt niks op, want ondergaat hier geen vormende ontwikkeling. Kinderen van die eerste generatie komen in een conflict: de normen van thuis en die men op school leert zijn niet hetzelfde.
Zoals ik al zei, assimilerende effecten zijn pas na generaties te verwachten.

Ten aanzien van dit thema bestaan er veel mooie gedachten maar de praktijk is lastig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:08

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Precies dit. Het zijn geen vluchtelingen in die zin. Ja ze proberen hun mobilisatie te ontlopen. Maar dat is dan ook het enige.

Wat mij betreft kan die deur dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
bulle bas schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:31:
Sterker nog, geisoleerd in een omgeving kan men eigen groepsovertuigingen en -kenmerken juist nog meer ontwikkelen. Men trekt naar elkaar toe en de eigen identiteit kan juist verdiept worden als contrast met de omgeving, waar dan een zichzelfversterkend effect optreedt, want de omgeving gaat ze vervolgens nog meer als de ander zien. Dit kan generaties kosten om enigzins te doorbreken. Ontwikkelen van een normen- en waardensysteem gebeurt niet in een asielzoekerscentrum, maar gebeurt in de eigen sociale context, om te beginnen in het gezin en zo langs de verdere verbanden.
De eerste generatie pikt niks op, want ondergaat hier geen vormende ontwikkeling. Kinderen van die eerste generatie komen in een conflict: de normen van thuis en die men op school leert zijn niet hetzelfde.
Zoals ik al zei, assimilerende effecten zijn pas na generaties te verwachten.

Ten aanzien van dit thema bestaat er veel mooie gedachten maar de praktijk is lastig.
Yups en dan is het de vraag of je als samenleving die last van een groot verschil in waarde en normen wilt dragen gedurende die lange periode voor grote getale mensen waarbij je reële twijfel kunt hebben dat die ooit terug zullen gaan, omdat het potentieel ook je eigen ontwikkeling en stabiliteit als land beïnvloed.

Wat dat betreft weet ik ook niet of je er heel veel aan kunt doen, aan dat beloop.

Lijkt toch ook wel een duidelijk verschil ook met Oekraïners die we opvangen, deze keer juist niet de mannen die vooruit reizen, meesten willen graag terug naar man huis en haard en wat opbouwen.

Daarom vind ik dat gesteggel over dat we Oekrainiers niet anders zouden mogen behandelen als vluchtelingen ook niet geheel terecht. Vooralsnog lijkt te last daar van een stuk lager, nu en het vooruitzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:30
bulle bas schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:17:
[...]

Rusland staat inderdaad niet op de lijst van veilige landen op het moment. Overigens staan daar heel veel landen niet op, en dan komt er een individuele procedure.
Maar de Russen moeten eerst hier zien te komen. De landen rondom Rusland, die al jaren ons van goed advies voorzien tav de Russen maar dat wij steevast negeren, kunnen bij mijn weten nog altijd een obstakel zijn. Als zij niet via die landen kunnen reizen verwacht ik dat zij een asielprocedure vanuit Rusland zelf moeten starten. Of men vraagt vanuit Rusland een visum aan en die moet eerst hier goedgekeurd worden.
En als we slim zijn gaan we dus uiterst selectief te werk met die visa-aanvragen.
De route is vrij bekend:
"armere" Rus: Turkije -> Bulgarije -> Hongarije -> EU (Niet voor niets dat Oostenrijk zo strikt de grenzen blijft bekijken -- geen enkele windrichting is uitgezonderd)
Rijkere Rus: legt een paar miljoen euro neer en heeft een paspoort van Malta. Gaat vanuit daar naar Spanje of Italië en zit in de EU

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-04 19:42
[...]

Het lijkt mij dat dit onder 'politieke overtuiging'valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sjoan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:01:
[...]
Het lijkt mij dat dit onder 'politieke overtuiging'valt.
Voor de mensen die de ‘Z’ goed genoeg van de auto hebben af gekrabd?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
YakuzA schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:03:
[...]

Voor de mensen die de ‘Z’ goed genoeg van de auto hebben af gekrabd?
Nee, zij vallen onder de lafaards.

Maar hoe ga je bewijzen dat iemand oprecht tegen de oorlog is? Dat kan je niet. En terugsturen naar Rusland zal een gegarandeerde veroordeling opleveren vanwege hun desertie en/of politieke opvatting.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:00

JoeZuCK

_Fonz > all.

Sjoan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:07:
[...]

Nee, zij vallen onder de lafaards.

Maar hoe ga je bewijzen dat iemand oprecht tegen de oorlog is? Dat kan je niet. En terugsturen naar Rusland zal een gegarandeerde veroordeling opleveren vanwege hun desertie en/of politieke opvatting.
Niet ons probleem. Denk je dat als hier de oorlog uitbreekt tussen zeg eens wat Nederland en België die Russen zitten te wachten op een stel Nederlanders? Nee die zijn ons ook liever kwijt dan rijk.

Ben het zat dat 'wij' in Europa altijd de braafste jongetje van de klas moeten zijn. We moeten meer onze bek open trekken.

[ Voor 12% gewijzigd door JoeZuCK op 24-09-2022 22:17 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoan
JoeZuCK schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:11:
[...]

Niet ons probleem. Denk je dat als hier de oorlog uitbreekt tussen zeg eens wat Nederland en België die Russen zitten te wachten op een stel Nederlanders? Nee die zijn ons ook liever kwijt dan rijk.

Ben het zat dat 'wij' in Europa altijd de braafste jongetje van de klas moeten zijn. We moeten meer onze bek open trekken.
Door mensen terug naar een land te sturen waar ze 100% berecht gaan worden door een voor hun nu vijandelijk regime?

Bij een oorlog tussen België en Nederland zou ook jij maar wat blij zijn dat jij en je familie in Duitsland opgevangen zou kunnen worden, mits Duitsland aan onze kant zou staan.

Om Rusland als voorbeeld voor opvangland te gebruiken is natuurlijk onzin, aangezien Rusland al meerdere keren praktisch de oorlog aan het Westen heeft verklaard.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:00

JoeZuCK

_Fonz > all.

Sjoan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:46:
[...]

Door mensen terug naar een land te sturen waar ze 100% berecht gaan worden door een voor hun nu vijandelijk regime?

Bij een oorlog tussen België en Nederland zou ook jij maar wat blij zijn dat jij en je familie in Duitsland opgevangen zou kunnen worden, mits Duitsland aan onze kant zou staan.

Om Rusland als voorbeeld voor opvangland te gebruiken is natuurlijk onzin, aangezien Rusland al meerdere keren praktisch de oorlog aan het Westen heeft verklaard.
Ik stuur niks terug. Ze komen er gewoon niet in net als wat nu Noorwegen doet en wat ik lees ook Polen nu, en Finland en de Balkanlanden (behalve als ze hun draft papiertje kunnen laten zien). Laat de rest naar Noord-Korea gaan of Venezuela of hun vriendjes in Iran.

Vang ze hier maar op.
*knip* let s.v.p. op de topic warning, de vluchtelingen discussie qua opvang is hier offtopic.

[ Voor 44% gewijzigd door defiant op 25-09-2022 21:05 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hey, een nieuw topic :)

Er komen steeds meer berichten dat rusland inmiddels de grens gesloten heeft, of hier op dit moment mee bezig is, voor russische mannen. Sowieso lijkt de gedeeltelijke mobilisatie meer op een volledige mobilisatie, en ik hoop zo erg dat poetin hiermee zijn laatste fout heeft begaan...

De situatie in Dagestan lijkt erg explosief momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

En het lijkt er op dat een groep in Dagestan het nu echt tijd vond, ie ultimatum verstreken.

https://t.me/utro_dagestan/3033
Bismillagyi Rahmani Rahim. Allah is a witness, we did not want this, but I once again forgot that you are stupid and there are no those among you who know how to think. Release ten today, not all, as we demanded, therefore;
We leave leaving our phones, carefully don't get caught on cameras, put on baseball caps and start acting in Dagestan and throughout Russia! Let's go! May Allah protect and protect you. Amine!

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Draad van 2 economen die zijn gaan rekenen om een verwachting van aantal doden en gewonden van deze Russische mobilisatie op te stellen.
spoiler:
500.000 doden en gewonden

Interessant ook dat men toename in criminaliteit verwacht.
The Russian economists Maxim Mironov (@mironov_fm) and Oleg @itskhoki (of IE University and UCLA respectively) have published an important thread estimating the likely demographic impacts of mobilisation on Russia. A translation follows. ⬇️ /1
From @mironov_fm & @itskhoki:

Brief conclusions:

1. Over the next 6 months an attempt will be made to mobilise between 700,000 and 1 million people. /2
2. We estimate the target group for the first call-up to be 2-3 million people. In total, the probability of being drafted among members of this group exceeds 25%. /3
3. We estimate the expected casualties during the first 6 months among the conscripts at 60-70%. Of these we estimate 15-20% killed, 45-50% wounded. 4/
4. The demographic damage from the war in Ukraine to the Russian population will be many times greater than the damage from the COVID pandemic. 5/
5. We expect two waves of a spike in crime. The first wave will be among those returning from the war. The second wave will be among orphans who will grow up without fathers. 6/
6. Sabotage of conscription and all methods of evading military service is an optimal strategy at the individual level and makes it impossible to conscript significantly more young men. 7/
But this strategy does not significantly alter the number of conscripts in the first months of the campaign and thus avoid the loss of human life associated with it. 8/
Disclaimer 1. The authors of this article are not military men, but economists. Our military experience is limited to two years of training in a military department and one month of military training. 9/
Therefore, all conclusions of this article are based mainly on economic logic and expediency. 10/
Disclaimer 2. Objective figures on the size of the Russian grouping, losses, planned mobilization etc. have never been published. There are only estimates. We will rely on those figures that we believe to be the most reliable. 11/
1. At the beginning of the war the total grouping of Russian troops was estimated at 200,000. Beginning in the spring, the authorities actively recruited citizens to serve on short-term contracts to replace those killed and wounded. 12/
How many new contract servicemen were recruited, as well as how many were mobilised to the LNR/DPR, is not reliably known. In June, British intelligence estimated Russian army losses at 20,000. 13/
It can be assumed that by the end of September this figure is in the order of 35,000-40,000. If we take the ratio of killed to wounded as 1 to 3, the total losses of the Russian grouping at the end of September are of the order of 150,000 men. 14/
If we assume that at least as many were brought in as were dropped out, we get a bottom line of 150,000 men for that time. Even surviving and healthy soldiers in the original grouping need to be replaced in the near future, because they cannot fight without rest. 15/
How many soldiers would have to be drafted to replace the 350,000? At the beginning of the war they sent mostly professional contract soldiers to Ukraine. Then there was contract recruitment of motivated people who wanted to serve. 16/
Mobilization implies the conscription of non-professionals who do not want to serve, which means that their efficiency will be several times lower than that of the professional military. 17/
To make up for the losses, two to three times as many people would have to be drafted as the original grouping, i.e. 700,000-1,000,000 people. 18/
There has been much debate on social media as to what figure was actually in the 7th "secret" clause of the decree. We believe there is no point in these arguments. 19/
The authorities will urge as much as they want to change the figure in the decree at any moment, to this or that side. We should not start from a formal figure in the decree, but from a demand. 20/
As we have shown, we estimate the demand to be much higher than the 300,000 that was officially announced. /21
2. We believe that conscription will target mainly young people between 20 and 30. Older citizens, firstly, are in worse physical shape. Secondly, they are more likely to have children and social ties. 22/
The potential cost of conscripting them to the government is much higher than that of the young. 23/
Because of the demographic hole of the 1990s and early 2000s, there are now only 7.3 million men aged 20-29 in Russia. Mobilization is more likely to target those who have served. In recent years some 250,000 men a year have been drafted. 24/
If we take into account that some of them remained to serve under the contract, some of them became ineligible for different reasons, we get a potential pool of draftees of 200.000 for each year, or about 2 million people among men of 20-29 years old. 25/
If we increase the target age to 35, we get a pool of about 3 million people.

Based on an expected mobilisation of 700,000-1,000,000 men, we get a probability of conscription for those who meet the target criteria above 25% within half a year. 26/
This probability is not evenly distributed across the regions. Poor and remote regions will conscript more, rich cities less, to avoid protests. 27/
After the first days of mobilisation, we see that the authorities are following this tactic, so in poor regions there is a significant probability of people outside the target category being drafted as well. 28/
3. The expected casualties among the newly mobilised will be higher than those of the regular army, primarily because they have worse physical training, no motivation and extremely short training times. Training a military requires time and resources. 29/
The Russian authorities currently do not have enough officers to train the mobilized, nor equipment, nor time. The mobilized will be sent to the front after a few months of training (possibly after a few weeks) essentially as cannon fodder. 30/
Losses will be comparable to those of DNR troops - British intelligence estimates that as of June (3.5 months into the war) they left 55% of their original strength. It can be assumed that in the next 6 months the losses among the Russian mobilised may amount to 60-70%. 31/
Of these, 15-20% were killed, 45-50% wounded. /32
4. The excess death toll from covid in Russia was 1 million. However, covid hit mostly people over 60 who had already given birth to and raised their own children often finished their professional careers. 33/
The war in Ukraine will cause the loss of about 500,000 dead and wounded (a significant proportion of whom will be permanently disabled) in a year. These are men of the most productive age, whose entire working and social lives are ahead of them. 34/
This is a significant percentage of the total number of men in this group. There are 13 million men in Russia at the age of 20 to. 34 years of age. Besides serving, several hundred thousand men of this age could decide (or have already decided) to emigrate. 35/
Altogether, Russia could lose more than 10% of men in the 20-29 age group. /36
5. Those who have returned from war have a number of mental problems - post-traumatic syndrome in the military. In Russia in recent decades it has been the "Afghan" and "Chechen syndrome". The scale of losses in Ukraine has already exceeded both the Afghan and Chechen wars. 37/
After the war is over, Russia faces a surge in crime. Also a significant number of children, especially in poor regions, will be left fatherless, which will lead to a new wave of crime in 5-10 years when these children become teenagers. 38/
6. Independent Russian human rights activists, journalists and politicians suggest sabotaging the draft by all available means - from going abroad to not fulfilling the requirements of draft commissions. 39/
Certainly, this is a minimal resistance strategy to avoid additional loss of life in the criminal war unleashed by the Putin regime in Ukraine. 40/
Moreover, this strategy exhausts the resources of the state enforcement mechanism and will not allow for a significant increase in conscription in the medium term. 41/
Unfortunately, this strategy does not significantly change the number of conscripts in the first months of the campaign. 42/
Due to the fact that the draft potential is rather high, evading military service allows more informed and well-off young people to avoid conscription at the expense of their less fortunate peers. 43/
Consequently, such a strategy does not avoid the massive senseless loss of human life associated with sending hundreds of thousands of conscripts to the war in Ukraine. 44/
Thus, Russian civil society now faces a choice between mass protest against mobilisation and war and the loss of many tens of thousands of young lives. /end
toon volledige bericht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:44

_Eend_

🌻🇺🇦

Compleet ongeverifieerd, maar als de aantallen kloppen:
https://nitter.it/igorsushko/status/1574132579514523648

Dan hebben ze het target van 300.000 man al bijna gehaald.

Oh, wacht :+

[ Voor 17% gewijzigd door _Eend_ op 26-09-2022 14:41 . Reden: geverifieerd = ongeverifieerd ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 421923

grens gaat dicht op 26 september, uiterlijk 30 september.
Precies de datum waarop de referenda in UA afgelopen zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 26-09-2022 07:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Video of a Russian man opening fire and killing the military commandant in a draft centre in the city of Úst-Ilimsk in Irkutsk region. The military commandant was the head of the local draft committee. He has died, according to reports
De tweet waar dit uit komt is inclusief filmpje van het incident, dus die zal ik niet linken.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:18:
[...]

De tweet waar dit uit komt is inclusief filmpje van het incident, dus die zal ik niet linken.
Tja, ik zeg het niet graag, maar in dit geval (of geval van junta) is tweede amandement hebben handig. Hoewel je in een criminele maatschappij defacto hetzelfde hebt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Goedopgeleide jonge Russen slaan massaal op de vlucht. ‘Ik heb al een ticket, mam'

Sinds het afkondigen van de mobilisatie proberen duizenden jonge Russische mannen het land uit te komen. Ze vluchten naar Georgië, Kazachstan of Turkije. Onder hen veel leden van ‘de gouden laag’: mensen die een goede opleiding hebben gehad en Engels spreken. ‘Voor de economie is dit heel schadelijk.’
Nog steeds ieder voor zich, brain drain gaat verder. Op zich zouden ze anders ook op andere wijze 'weggaan' namelijk op front of goelag. Dat is ook het probleem van een mobilisatie. Het is slecht voor de economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YakuzA schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:18:
[...]

heb een filmpje gezien ja, was in elk geval 1 schot, terwijl de tekst het er over had 4x point blank.
Vond het wel opmerkelijk dat Gerashchenko dit gewoon op z'n kanaal zette. Zulke zaken doet ie volgens anders vrijwel nooit.
Jerie schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:50:
[...]

Tja, ik zeg het niet graag, maar in dit geval (of geval van junta) is tweede amandement hebben handig. Hoewel je in een criminele maatschappij defacto hetzelfde hebt.
of dan toch op z'n minst pas je recruten scherp spul geven aan de frontlinie zelf, en niet ergens daar waar dit heeft plaatsgehad.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 26-09-2022 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Anoniem: 421923 schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:58:
[...]

of dan toch op z'n minst pas je recruten scherp spul geven aan de frontlinie zelf, en niet ergens daar waar dit heeft plaatsgehad.
In de Irkutsk regio zou ik wel denken dat heel wat meer mensen jachtgeweren en pistolen thuis hebben voor het jagen en verdediging tegen wolven etc.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:58:
[...]

Goed punt tyr.

Nog een paar quotes uit het artikel:
[...] Reitor en zijn echtgenote hebben zich sinds februari opgeworpen als een soort jeugdherbergouders voor gevluchte jonge landgenoten. Die kregen bij aankomst onderdak in hun flat, steeds zes tegelijk. Sindsdien staat hij ze bij met raad en daad, een man of dertig. Liefdevol heeft hij het over ‘onze kleuterklas’. [...]
De oudere Reitor spreekt het drietal - dat hij vandaag voor het eerst ontmoet - bijna bestraffend toe omdat ze niet al meteen na februari zijn vertrokken
Hun verweer: ze hadden al in maart tickets naar Georgië gekocht, maar die werden ongeldig verklaard. Daarna waren ze ‘er moe van steeds maar bang te zijn’. Bovendien heeft ieder zo zijn eigen redenen, afhankelijk van de omstandigheden.
Tja als ITer kun je vaak (niet altijd) prima remote werken. Verstandige keus. Al is het de vraag of deze landen uitleveringsverdrag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
https://www.volkskrant.nl...0content&utm_content=free

Ook zoiets. Baltische staten en Polen sluiten grenzen Duitsland voor deserteurs, Finland overweegt hetzelfde, Duitsland overweegt ze asiel te bieden. Wat mij betreft moet je hier als EU eensgezind over zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:19

bloody

0.000 KB!!

Wat een triest verhaal, hoe wanhopig ben je dan.

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:39
Met de veelheid aan draadjes over de oorlog is het lastig inschatten of ik hier goed zit, maar denk van wel.

Het FD (paywall denk ik) van vandaag schotelt een economische kijk op de mobilisatie voor. Kleine samenvatting hieronder. (Het artikel gebruikt roebel, dollar en euro door elkaar wat het iets lastiger maakt om de getallen te duiden, ik heb alles in USD gezet).

Een militair kost Rusland circa 200USD per dag om te onderhouden, met 300k gemobiliseerden dus 60 mln dollar per dag. Dat is circa 22 mrd dollar per jaar. Tekort op de begroting is dit jaar naar verwachting 27,5 mrd dollar. En in 2023 zo'n 51,5 mrd dollar. Deze schattingen zijn nog van voor de mobilisatie, waardoor het in 2023 kan gaan om 73.5 mrd dollar. Rusland heeft een Welvaartsfonds als noodfonds om de tekorten te dekken op de korte en middellange termijn. Dat fonds is circa 206,5 mrd dollar. De geraadpleegde (Russische) econoom ziet dus een zeer riskante strategie van Rusland.

Verder wil het MoD dat een conscript hetzelfde betaald wordt als een contractsoldaat, circa 516USD - 860USD per maand. Dat moeten de regio's ophoesten, die dat geld veelal niet hebben. Ook moet tussen de 17.000USD en 51.000USD worden betaald in geval van overlijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:09

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Als ik zie hoe de soldaten erbij lopen en waar ze mee rondrennen betwijfel ik heel sterk of $200 per dag ook maar in de buurt zit... 2 nullen eraf en ik geloof je. Het speelgoed dat ze hebben is over de jaren heen al betaald, dus ook dat hoeft nu niet afgerekend te worden. Alleen als ze ooit nieuw nodig hebben, maar dat komt dan wel weer. Vergeet niet dat Rusland nu officieel all-in is, het boeit ze niet wat het kost, als ze maar winnen, of beter: als de hotshots maar een maandje langer vrij kunnen blijven rondlopen.

In Putins dromen wint hij straks de grote slag om Ukraine, en kan hij daarna weer lekker tegen goeie prijzen olie en gas gaan verkopen, en desnoods doet hij een MBS-kasrondje om de ergste financiele pijn te fiksen. De rest lost zichzelf wel op.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Rybar over de effectiviteit van de mobilisatie.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fdke3IbWIAEHhmI?format=png&name=medium
Het gaat dus eigenlijk zoals je het verwacht. Er komt een order van boven dat er X mensen gemobiliseerd moeten worden. In de regio's doet men er alles aan om aan de quota te komen, dus ze plukken iedereen lukraak van straat om naar de trainingscentra te sturen. In de trainingscentra wordt alleen ja geknikt en zal niemand roepen dat ze niet de faciliteiten hebben voor een fatsoenlijke training. Dus gebeurt er wat je nu ziet: men wordt op pad gestuurd met een training die alleen op papier heeft plaatsgevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:25
Men begint al wat in opstand te komen :X
In een registratie- en rekruteringskantoor in Siberië heeft een man een rekruteringsofficier neergeschoten. De schutter werd daarna aangehouden, schrijft de gouverneur van de regio Irkoetsk.
https://nos.nl/artikel/24...erisch-registratiekantoor

[ Voor 6% gewijzigd door Exception op 26-09-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:43

Nox

Noxiuz

marcelcee schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:48:
Met de veelheid aan draadjes over de oorlog is het lastig inschatten of ik hier goed zit, maar denk van wel.

Het FD (paywall denk ik) van vandaag schotelt een economische kijk op de mobilisatie voor. Kleine samenvatting hieronder. (Het artikel gebruikt roebel, dollar en euro door elkaar wat het iets lastiger maakt om de getallen te duiden, ik heb alles in USD gezet).

Een militair kost Rusland circa 200USD per dag om te onderhouden, met 300k gemobiliseerden dus 60 mln dollar per dag. Dat is circa 22 mrd dollar per jaar. Tekort op de begroting is dit jaar naar verwachting 27,5 mrd dollar. En in 2023 zo'n 51,5 mrd dollar. Deze schattingen zijn nog van voor de mobilisatie, waardoor het in 2023 kan gaan om 73.5 mrd dollar. Rusland heeft een Welvaartsfonds als noodfonds om de tekorten te dekken op de korte en middellange termijn. Dat fonds is circa 206,5 mrd dollar. De geraadpleegde (Russische) econoom ziet dus een zeer riskante strategie van Rusland.

Verder wil het MoD dat een conscript hetzelfde betaald wordt als een contractsoldaat, circa 516USD - 860USD per maand. Dat moeten de regio's ophoesten, die dat geld veelal niet hebben. Ook moet tussen de 17.000USD en 51.000USD worden betaald in geval van overlijden.
En de schade aan de economie is niet meegerekend. Er zijn al bijna een kwart miljoen mensen gevlucht (zie post van vannacht in ander topic). Ik schatte vannacht dat het al bijna een half miljoen beroepsbevolking heeft gekost van gevluchte mensen en mensen die in dienst gingen.

Voordeel: als je niet betaalt kost het ook geen geld. Gewoon zorgen dat ze niet meer terug komen, 1-op-1 laten sterven is goedkoop en efficiënt (tot je ze mist in de economie) als je vermeld dat ze zijn gaan deserteren als ze aan het thuisfront vragen hoe of wat en waar die Lada blijft.

Als er wel betaald wordt, naar rato van contractsoldaat, dan is het met die 200 miljard vlot vergaan want dan is het bijna 100 miljard per jaar wat je aan ze kwijt bent. Zit in die 23 en 51 miljard ook nog de tekorten nav de sancties?

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 26-09-2022 11:57 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:39
Nox schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:55:
[...]

En de schade aan de economie is niet meegerekend. Er zijn al bijna een kwart miljoen mensen gevlucht (zie post van vannacht in ander topic). Ik schatte vannacht dat het al bijna een half miljoen beroepsbevolking heeft gekost van gevluchte mensen en mensen die in dienst gingen.

Voordeel: als je niet betaalt kost het ook geen geld. Gewoon zorgen dat ze niet meer terug komen, 1-op-1 laten sterven is goedkoop en efficiënt (tot je ze mist in de economie) als je vermeld dat ze zijn gaan deserteren als ze aan het thuisfront vragen hoe of wat en waar die Lada blijft.

Als er wel betaald wordt, naar rato van contractsoldaat, dan is het met die 200 miljard vlot vergaan want dan is het bijna 100 miljard per jaar wat je aan ze kwijt bent. Zit in die 23 en 51 miljard ook nog de tekorten nav de sancties?
Het artikel biedt helaas geen gedetailleerde inzichten hoe de schattingen tot stand zijn gekomen. Wel wordt er over de civiele economie opgemerkt dat de mobilisatie 1% van de mannen tussen 20-55 jaar (zijnde 0,5% beroepsbevolking) onttrekt aan het arbeidsproces, volgens Bloomberg-econoom Isakov (tegen de BBC). Dat zou weinig lijken, maar zijn net wel degenen die de grootste bijdrage leveren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Het probleem voor elk autocratisch en dictatoriaal regime is dat dat er ondanks dat de bevolking niets te zeggen heeft er altijd nog een soort van contract tussen het regime en de bevolking en er grenzen zijn aan wat mensen accepteren. Elke dictator/autocraat zal proberen die grenzen zo ver op te rekken als mogelijk is en Rusland is hier relatief succesvol in geweest, maar persoonlijke veiligheid is toch altijd wel een harde barrière waar het op stuk kan lopen.

In de context van een oorlog is bij een invasie in het eigen land, de persoonlijke veiligheid van mensen in gevaar en zal men veel meer geneigd zijn om in het leger te dienen. Maar in een buitenlandse oorlog is die persoonlijke veiligheid niet in het geding en is hierdoor de motivatie om te dienen intrinsiek vaak ook een stuk lager.

Het annexeren van veroverd gebied is dan denk ik ook deels bedoelt voor binnenlandse consumptie om het argument te maken dat het eigen land wordt aangevallen door een vijandelijke mogendheid, Waarbij men de dreiging vanzelfsprekend voor interne consumptie moet maximaliseren, vandaar dat je altijd voor de meesten hier ongeloofwaardige propaganda ziet. Ik zeg de meesten, maar Russische propaganda is ook erg effectief gebleken in het westen vanwege de internationale alt/extreem rechts coalities die in elkaars vijvers vissen.

Ik denk dat de effectiviteit van de mobilisatie voornamelijk een indicatie zal zijn van hoe effectief Ruslands propaganda machine naar de eigen bevolking toe functioneert. Waarbij voor arme gebieden geld ook nog eens een motiverende factor kan zijn, maar ook in zulke situaties maken mensen een risico afweging.

De volgende interne escalatie stap is nog hardere repressie in mobilisatie, maar die weg zal dus denk ik erg moeilijk zijn voor Rusland aangezien het persoonlijke veiligheidsprincipe een harde noot is om te kraken. Om mensen bereid te laten zijn te sterven voor een doel, moeten ze er eerst in geloven, dat is lastiger als het doel van interne Russische propaganda is om mensen juist apathisch te maken. Met religieus extremisme is dit bijvoorbeeld een stuk makkelijk omdat die er vaak beter in slagen om het individu als concept te ontmantelen en te vervangen door een hoger universeel groepsdoel, waardoor de waarde van het eigen leven wordt gedegradeerd of men zelfs bereid is tot zelfmoordaanslagen.

Ik denk dat andere autocratische/dictatoriale landen de situatie in Rusland dan ook vooral op dit vlak zullen volgen, aangezien het bepalend is in hoeverre en op welke manier imperialistische ambities kunnen worden gerealiseerd.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:43

Nox

Noxiuz

defiant schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:22:
In de context van een oorlog is bij een invasie in het eigen land, de persoonlijke veiligheid van mensen in gevaar en zal men veel meer geneigd zijn om in het leger te dienen. Maar in een buitenlandse oorlog is die persoonlijke veiligheid niet in het geding en is hierdoor de motivatie om te dienen intrinsiek vaak ook een stuk lager.

Het annexeren van veroverd gebied is dan denk ik ook deels bedoelt voor binnenlandse consumptie om het argument te maken dat het eigen land wordt aangevallen door een vijandelijke mogendheid, Waarbij men de dreiging vanzelfsprekend voor interne consumptie moet maximaliseren, vandaar dat je altijd voor de meesten hier ongeloofwaardige propaganda ziet. Ik zeg de meesten, maar Russische propaganda is ook erg effectief gebleken in het westen vanwege de internationale alt/extreem rechts coalities die in elkaars vijvers vissen.
Maar het is geen oorlog, ze zijn enorm succesvol in het bevrijden van de broerders van nazi-Oekraïne. Aldus de propaganda. Dus in hoeverre wordt de propaganda nog geloofd dat men wegvlucht voor mobilisatie van die operatie waar je gewoon een beetje zit te chillen in bezet gebied en verwelkomt wordt door de broerders en zusters van het russische volk? Zou een groot gedeelte dan toch door de propaganda heen prikken, het accepteren dat het gedaan wordt zolang het hun maar niet raakt of zij er heen moeten? "Prima die kansloze oorlog, doe maar, ik ga er niet dood dus het zal mij aan mijn derriere oxideren"?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
En zo gaan de grenzen dicht:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

marcelcee schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:48:
Een militair kost Rusland circa 200USD per dag om te onderhouden
Op papier zou dat bedrag best kunnen kloppen. De werkelijkheid is dat als je daar staat je toch echt je eigen geld zal moeten gebruiken om ook maar iets te krijgen wat niet van ellende uit elkaar valt. De rest zal in de zakken boven je verdwijnen (als het überhaupt al onderdeel is van een budget).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Bewakingsbeelden uit Uryupinsk:
A man drove up to the entrance to the military enlistment office in Uryupinsk and set fire to his VAZ.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 20:22

Auredium

Informaticus Chaoticus

Wellicht niet gerelateerd aan de oorlog maar toch opmerkelijk:

https://www.nu.nl/buitenl...r-wie-zeven-kinderen.html

Wellicht het gevolg van een gebrek aan toekomst en dreigende enlistment?

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04 12:45
Qwerty-273 schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:22:
[...]

Op papier zou dat bedrag best kunnen kloppen. De werkelijkheid is dat als je daar staat je toch echt je eigen geld zal moeten gebruiken om ook maar iets te krijgen wat niet van ellende uit elkaar valt. De rest zal in de zakken boven je verdwijnen (als het überhaupt al onderdeel is van een budget).
Het gaat vooral om het leegstromen van de schatkist. Ik denk niet dat iemand de illusie heeft dat die US$200 allemaal gebruikt worden om de dienstplichtige te voeden, kleden, huisvesten, bewapenen en mogelijk betalen. Maar ze zullen allicht uit de schatkist verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Dit is gister, weet niet hoe het afgelopen is met het ultimatum wat de menigte gesteld had van 1 uur om opgepakte mensen vrij te laten.

[ Voor 50% gewijzigd door gise op 26-09-2022 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

gise schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:58:
Dit is gister, weet niet hoe het afgelopen is met het ultimatum wat de menigte gesteld had van 1 uur om opgepakte mensen vrij te laten.
Dat is op weinig uitgelopen. Veel woorden maar verder rustig protest. Er zijn een handvol mensen wel vrijgelaten maar niet de meerderheid.

Ze kondigden wel een (demonstratie) vervolg aan dat rond 3pm lokale tijd zou starten.
https://t.me/utro_dagestan/3081
Assalam alaikum - good afternoon to all who are ready to resist injustice and to those who are ready to stop the evil that has come to our homes - mobilization! By 15 o'clock we are preparing to listen, remember and act.
Ik ben nog erg aan het aftasten hoe serieus het is, dan wel een groep blaffende honden. Wel spreekt deze groep over verdere partizanen acties:
https://t.me/utro_dagestan/3086
Assalam alaikum varahmatuLlaghi vabarakyatugyu my beloved, proud, Dagestan and all of Russia! Greetings free people - people of honor! I decided to create a wide-branched PARTISAN MOVEMENT, which will be aimed at the infrastructure facilities of the state AND ONLY! We are not interested in people, as such, and even cops who are part of our people, and I hope at least some of them will come over to our side, so we DO NOT TOUCH cops, soldiers, or people in general! Our goal is infrastructural state facilities: roads, railways, airports, buildings of military registration and enlistment offices, plants and factories, gas pipelines and high-voltage electric lines and other NON-LIFE AND MANDATORY STATE (not private). We came out of the people and we are the people who have a goal - to STOP MOBILIZATION!!! And this is what our people want and crave! Our toolkit is what YOU CAN BUY IN THE STORE - nothing more! Saw, crowbar, keys, matches, ignition and more! YOUR PERSONAL SAFETY IS IMPORTANT TO WE, therefore, the partisan group will include strictly one person, and tasks will be received in personal chats. One task will not be repeated. And a lot of other chips for maximum security! Already today by 22:00 we will put up several feedback bots where you can write, maybe we can change our communication with the feedback bot. Follow the tape! Today we are creating partisan cells separately for Dagestan and separately for the rest of Russia, and tomorrow we will personally deal with the rest of the regions separately for each region. All tasks of the group will be received personally and in fact we will screen them out. You asked what to do - now it's your time to act! Do not share with anyone, even with your relatives - if you decide to act and form a partisan cell! No one should know you and you will not know anyone! Every night we will hold promotions, consolidate and grow! We figured out the Partisan cells - now by 22 o'clock we are waiting for feedback bots for Dagestan and separately for the rest of Russia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Er staat een forse file vanuit Rusland richting Georgie

Voor de zekerheid even op Google maps gekeken, lijkt zo'n 10km lang te zijn.

Richting Kazachstan hetzelfde beeld op GMaps.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

onbegrijpelijk dat ze allemaal vluchten voor mobilisatie... t is een gratis ticket naar de hemel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Zou even de foto’s weer op moeten zoeken, maar Rusland stuurt nu blijkbaar militairen naar de grenspost bij Georgia om een roadblock op te werpen. Waarschijnlijk om de vluchtende Russen al tegen te houden voordat ze bij de Georgische grens kunnen aankloppen.

Foto’s:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyUmGb1K2D9dJ46XE1ie2fObcnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gv4CS0l5qF7iseSCS5kqjsJx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Btn8Eox4YPh_d07-0i94p5IkD4g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EeqR20qAcLkKj9bSXhT5NGXf.jpg?f=user_large

[ Voor 55% gewijzigd door gise op 26-09-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Dit past misschien beter in het meme topic:
De persoon die die commissaris heeft neergeschoten riskeert 8 jaar gevangenisstraf voor die actie.

Het weigeren van de oproep voor mobilisatie staat 10 jaar gevangenisstraf op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Qwerty-273 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:09:
[...]

Dat is op weinig uitgelopen. Veel woorden maar verder rustig protest. Er zijn een handvol mensen wel vrijgelaten maar niet de meerderheid.

Ze kondigden wel een (demonstratie) vervolg aan dat rond 3pm lokale tijd zou starten.
https://t.me/utro_dagestan/3081

[...]

Ik ben nog erg aan het aftasten hoe serieus het is, dan wel een groep blaffende honden. Wel spreekt deze groep over verdere partizanen acties:
https://t.me/utro_dagestan/3086

[...]
Het wordt pas serieus als er politieagenten massaal worden aangevallen. Anders komen ze nergens. Om het even te verduidelijken voordat iemand denkt dat ik hoop op geweld: in rusland worden protesten onherroepelijk neergeslagen, dus een protest loopt altijd op niets uit, tenzij je bereid bent geweld te gebruiken.

De Madan-strategie ligt voor de hand. Jezelf organiseren in self defense units en bereid zijn om verder te gaan dan alleen verbaal. Of dat gaat gebeuren valt te bezien maar ik verwacht dat het met een paar dagen weer is neergeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:42:
[...]

Het wordt pas serieus als er politieagenten massaal worden aangevallen. Anders komen ze nergens. Om het even te verduidelijken voordat iemand denkt dat ik hoop op geweld: in rusland worden protesten onherroepelijk neergeslagen, dus een protest loopt altijd op niets uit, tenzij je bereid bent geweld te gebruiken.

De Madan-strategie ligt voor de hand jezelf organiseren in self defense units en bereid zijn om verder te gaan dan alleen verbaal. Of dat gaat gebeuren valt te bezien maar ik verwacht dat het met een paar dagen weer is neergeslagen.
Het voordeel is dat deze keer een gedeelte van de OMON en Rosvgardia al in Balaklia was, die zijn dus niet binnenkort in Dagestan of Boerjatie te vinden. ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jerie schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:51:

Ook zoiets. Baltische staten en Polen sluiten grenzen Duitsland voor deserteurs, Finland overweegt hetzelfde, Duitsland overweegt ze asiel te bieden. Wat mij betreft moet je hier als EU eensgezind over zijn.
Dat zal niet lukken, ik gok dat ze dan nog via Hongarije in de EU kunnen komen. Ik moet zeggen dat ik ook twijfel of het vluchtelingen of desserteurs zijn. Het beste zou zijn dat ze gewoon protesteren in Rusland met zijn allen (dan kan de politie weinig meer doen), maar dat zit er niet zo in bij Russen om te protesteren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jerie schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:51:

Ik ben benieuwd waarom dat 'moet'.

EU-breed gaat je met Hongarije toch al niet lukken. Elk land zal zijn eigen afweging maken tussen mensenrechten en weigeren van gevaarlijke individuen en risico op toekomstige agressie van Rusland ivm 'hun minderheid in dat land dat gediscrimineerd wordt'.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 26-09-2022 15:06 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:04:
[...]

EU-breed gaat je met Hongarije toch al niet lukken. Elk land zal zijn eigen afweging maken tussen mensenrechten en weigeren van gevaarlijke individuen en risico op toekomstige agressie van Rusland ivm 'hun minderheid in dat land dat gediscrimineerd wordt'.
In dit geval is het verstandig omdat je bepaalde minimumvoorwaarden wilt. Bijvoorbeeld geen oorlogsmisdadigers. Dus ivm screening. En als het ene land ze massaal toelaat, terwijl het andere niet, zitten ze alsnog binnen de EU waar ze vrij kunnen reizen.

Nee, het 'moet' niet. Ik 'moet' ook geen belasting betalen. Maar de gevolgen zijn wel vervelend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:03:
[...]

Dat zal niet lukken, ik gok dat ze dan nog via Hongarije in de EU kunnen komen. Ik moet zeggen dat ik ook twijfel of het vluchtelingen of desserteurs zijn. Het beste zou zijn dat ze gewoon protesteren in Rusland met zijn allen (dan kan de politie weinig meer doen), maar dat zit er niet zo in bij Russen om te protesteren.
ik begon eerst ff aan mijn topografische kennis te twijfelen maar misschien begrijp ik het verkeerd.. Wie gaat via HU de EU binnen komen? Als het over Russen gaat, die moeten dan toch eerst een stukje UA meepakken.. en ik denk niet dat ze ze doorlaten daar ;)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bloody schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:48:
Wat een triest verhaal, hoe wanhopig ben je dan.

[Twitter]
OF het is een false-flag die de Russen willen gebruiken om de oorlog met extra gewicht uit te roepen.
Een aanval op een stel schoolkinderen is volgens het boekje.
zoek iemand uit die terminaal ziek is oid en beloof een beloning aan de nabestaanden en je krijgt er vast wel een zo ver.
Laat ze een neo-nazi-shirt aantrekken en kat in 't bakkie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Anoniem: 421923 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:58:
[...]

OF het is een false-flag die de Russen willen gebruiken om de oorlog met extra gewicht uit te roepen.
Een aanval op een stel schoolkinderen is volgens het boekje.
zoek iemand uit die terminaal ziek is oid en beloof een beloning aan de nabestaanden en je krijgt er vast wel een zo ver.
Laat ze een neo-nazi-shirt aantrekken en kat in 't bakkie.

[Twitter]
Het punt is dat die dader een bijna-soldaat zou zijn, door de mobilisatie opgeroepen.
Als de Russische media dat zouden melden, zou dat behoorlijk wat imagoschade aan de mobilisatie geven.
Dus trekken ze maar een nazi shirt aan.
Ze hadden ook kunnen zeggen dat ie bv geestelijk gestoord was. Of de school haatte.
Zolang ze maar geen verband met mobilisatie hoeven te maken zijn alle excuses 'goed'.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dagestan:
Wikipedia: Makhachkala

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 26-09-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YakuzA schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:02:
[...]

Het voordeel is dat deze keer een gedeelte van de OMON en Rosvgardia al in Balaklia was, die zijn dus niet binnenkort in Dagestan of Boerjatie te vinden. ;)
helaas:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Twitter: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1574408235368554496]
Gaat daar de verkeerde kant uit idd.
(of goede, ipv naar Oekraine sturen ze Kadyrov richting Dagestan (hun buren), what could go wrong 8)7 )

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-04 21:32
YakuzA schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:57:
[...]

[Twitter]
(of goede, ipv naar Oekraine sturen ze Kadyrov richting Dagestan, what could go wrong 8)7 )
Betere plek voor die baard, daar schiet je tegenstander niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

[Twitter]
(of goede, ipv naar Oekraine sturen ze Kadyrov richting Dagestan (hun buren), what could go wrong 8)7 )
Uitstekend. Dat kan het risico op radicalisatie en geweld alleen maar groter maken en gematigde demonstranten de wind uit de zeilen nemen.

Lomp gezegd: Hoe groter het bloedbad, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:11:
[...]

Uitstekend. Dat kan het risico op radicalisatie en geweld alleen maar groter maken en gematigde demonstranten de wind uit de zeilen nemen.

Lomp gezegd: Hoe groter het bloedbad, hoe beter.
Dagestan:
3 miljoen inwoners
Wikipedia: Dagestan

Tsjetjenie:
1,5 miljoen inwoners
Wikipedia: Chechnya

Wordt een aardig feestje daar idd. Als rechtgeaarde buren kunnen ze elkaar vast niet luchten of zien.

Wel bijzonder die tabelletjes van bevolking btw. Rusland als land heeft een afnemende bevolking, maar deze 2 regio's lijken al jaren door te groeien qua inwonertal.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 26-09-2022 17:14 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:14:
[...]

Wordt een aardig feestje daar idd. Als rechtgeaarde buren kunnen ze elkaar vast niet luchten of zien.

Wel bijzonder die tabelletjes van bevolking btw. Rusland als land heeft een afnemende bevolking, maar deze 2 regio's lijken al jaren door te groeien qua inwonertal.
Ik dacht dat die regio's juist nauw verwant waren. Maar Kadyrov is niet de sympathieke buurman die je je wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

[Twitter]
Ik vroeg mij al af wanneer er iets van militairen die kant op zou gaan, Kadyrov zal de protesten bloeddorstig onderdrukken.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 10:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

gise schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:40:
Dit past misschien beter in het meme topic:
De persoon die die commissaris heeft neergeschoten riskeert 8 jaar gevangenisstraf voor die actie.

Het weigeren van de oproep voor mobilisatie staat 10 jaar gevangenisstraf op.
Een slimme Rus zal inderdaad kiezen voor een pad naar een lichtere straf/vervolging.

Stalin's zuiveringen konden ontweken worden als iemand van adel zichzelf als een ordinaire inbreker/dief liet oppakken. NKVD keek niet naar de gewone criminaliteit, want dat is de bevoegdheid van de gewone politie. Gewoon paar jaren buiten de radar van de NKVD regelen was de moeite waard.

De bureaucratie is een machine dat los staat van de logica en de slimme of rijke Rus kan het systeem naar eigen voordeel hacken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-04 11:36
Ik probeer met heel veel moeite een schijntje van sympathie met de normale Rus te hebben. Na alle voors en tegens zou ik toch de grenzen voor de Rus dichtgooien. De enige manier om dit te stoppen is een interne escalatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-04 19:12
Snowden is officieel een Russisch staatsburger

https://www.reuters.com/w...dward-snowden-2022-09-26/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

misschien kunnen ze hem gebruiken voor z'n tech-vaardigheden... electronic warfare ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Anoniem: 421923 schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:48:
[...]

misschien kunnen ze hem gebruiken voor z'n tech-vaardigheden... electronic warfare ofzo.
Ik denk dat zijn kennis en vaardigheden al een tijdje achterhaald zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

assassin85 schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:49:
[...]

Ik denk dat zijn kennis en vaardigheden al een tijdje achterhaald zijn
t is ook 'slechts' een systeembeheerder die een dump heeft gemaakt van een paar netwerkschrijven denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:23

KrazyJay

Anoniem: 421923 schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:50:
[...]

t is ook 'slechts' een systeembeheerder die een dump heeft gemaakt van een paar netwerkschrijven denk ik :P
En een risico minder voor de VS, nu is hij helemaal niets meer waard als onderhandelbaar goed voor de VS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 10:17
YakuzA schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:04:
[...]

Was laatst op radio 1 discussie over met oud minister Teeven.

Russen binnenlaten zou je wel echt heel goed moeten controleren, daar kan vanalles bij zitten. Is voorheen uit andere landen ook wel eens gebeurd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De_Bastaard schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:06:
[...]

Russen binnenlaten zou je wel echt heel goed moeten controleren, daar kan vanalles bij zitten. Is voorheen uit andere landen ook wel eens gebeurd..
denken we dat Duitsland en/of Nederland dat gaan doen?
lijkt me sterk. Tenzij ze een beperkt aantal gaan opvangen.
300k opvangen? Lijkt me toch niet?
Dus waarom trekken ze hun mond open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

De_Bastaard schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:06:
[...]

Zeker, en misschien actueler dan we door hebben.
Gisteravond zat ik door wat Telegram kanalen te struinen om te volgen wat er op dat moment in Dagestan gebeurde. Daar kwam ik ook onderstaande melding ook tegen, gepost door VAYFOND. Dit is -van wat ik heb kunnen vinden- een Tsjetsjeense mensenrechtenorganisatie, opgericht door Mansur Sadulaev, een oppositielid (?) van Ramzan Kadyrov.
Zeer urgent
Uit betrouwbare bronnen is informatie gebleken dat een groep mensen in opdracht van Delimkhanov naar Litouwen is gegaan (of in de zeer nabije toekomst zal gaan) naar Litouwen (of Letland, helaas, nu is het onmogelijk om het zeker te weten), Zweden, Frankrijk, Estland en België om provocaties en terroristische aanslagen te plegen. Ongeveer 20 mannen zullen zich overgeven als vluchtelingen en tegenstanders van de oorlog in Oekraïne. De provocaties zelf zullen worden gedaan in naam van de "islam", en degenen die dat al van plan zijn, zien eruit als salafisten en positioneren zich als aanhangers van Ichkeria (wat niet waar is).

Een van die in deze groep is een 35-jarige man genaamd Vaha, die onlangs een haartransplantatie heeft ondergaan in Turkije, en als je goed kijkt, kun je het zien.

We zullen nieuwe details verstrekken als onze bron contact met ons kan opnemen.
Bron + NL vertaling: https://t-me.translate.go...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp

Ik weet niet hoe serieus bovenstaande is, maar vind het wel een mooi, vroeg voorbeeld dat Europa alert zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maestro schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:24:
[...]

Zeker, en misschien actueler dan we door hebben.
Gisteravond zat ik door wat Telegram kanalen te struinen om te volgen wat er op dat moment in Dagestan gebeurde. Daar kwam ik ook onderstaande melding ook tegen, gepost door VAYFOND. Dit is -van wat ik heb kunnen vinden- een Tsjetsjeense mensenrechtenorganisatie, opgericht door Mansur Sadulaev, een oppositielid (?) van Ramzan Kadyrov.

[...]

Bron + NL vertaling: https://t-me.translate.go...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp

Ik weet niet hoe serieus bovenstaande is, maar vind het wel een mooi, vroeg voorbeeld dat Europa alert zou moeten zijn.
islamitische aanslagen in Europa zodat we daardoor afgeleid zijn en niets willen weten van het volk in bijv. Dagestan zodat die in de kou blijven staan en in alle stilte door Rosgvardia afgetuigd kunnen worden?

In ander mogelijk nieuws:

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 26-09-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Anoniem: 421923 schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:48:
[...]

Zal wel infanterie worden dan :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Voor het geval we Rosgvardia nog niet kennen:

Wikipedia: National Guard of Russia
National Guard of Russia
Oprichting: 2016
Voorlopers: OMON, SOBR
Aantal poppetjes: 340,000

Doel: interne politie
Maar ze hebben ook al huisgehouden in Oekraine.

Direct aangestuurd door Putin.
Basically.... de SS van Rusland.
Pagina: 1 2 ... 89 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: