License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ik weet niet of het artikel voor iedereen leesbaar is. (ik heb zelf ook geen abonnement op deze krant maar kan het artikel blijkbaar vandaag volledig lezen)
'Volgens het onafhankelijke Russische mediaplatform Vjorstka sluiten ook meerdere parlementsleden niet uit dat er in het land na de parlementsverkiezingen van 20 september een oorlogstoestand zal worden afgekondigd. Vjorstka’s bronnen, van federale en regionale beleidsmakers tot parlementsleden en Kremlin-intimi, duiden zonder onderscheid een fractie binnen de siloviki, de sterke mannen of vertrouwelingen van president Vladimir Poetin, aan als de belangrijkste initiatiefnemers.
Instorting van het leger
Velen onder hen vinden dat de staat moet stoppen met zijn “ongepast frivool en onnozel pampergedrag”. Voor hen is het hoog tijd dat “alles en iedereen” bij de oorlog betrokken wordt. “De situatie in ons land wordt met de dag ernstiger. En het wordt elke dag moeilijker om die scheve situatie recht te trekken. Daarom moeten we extreme maatregelen treffen,” zo vertelde een Kremlin-insider aan Vjorstka.
Volgens de Russische grondwet kan de oorlogstoestand enkel per presidentieel decreet en voor een afgelijnde periode worden uitgeroepen. Die laat de machtsstructuren toe om de avondklok in te voeren en werknemers van strategisch belangrijke ondernemingen een reisverbod op te leggen. Bezittingen en onroerend goed mogen ook ten behoeve van het leger worden geconfisqueerd, geplande verkiezingen worden geannuleerd en er heerst een totale vorm van censuur.''
Maar 20 september zijn het parlementsverkiezingen. En sommigen denken dat er nadien een algemene mobilisatie zal gebeuren. Gewoon mannen opscheppen langs de straten en bedrijven, er zal geen aankondiging zijn want dat zou vernederend overkomen op Putin. Alles loopt immers perfect aan het front.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
De concurrent van Wildberries, Ozon, neemt maatregelen. Voorlopig is het effectiever dan luchtafweer want ze zijn nog niet geraakt.Russian e-commerce giant Ozon has painted a huge message across the roof of its main logistics hub in Nizhny Novgorod reading:
— Clash Report (@clashreport) 29 juli 2026
This is not Wildberries. Fly past. pic.twitter.com/tsimfVpdk3
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dus zoveel zou er niet veranderenWozmro schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:25:
[...]
Bezittingen en onroerend goed mogen ook ten behoeve van het leger worden geconfisqueerd, geplande verkiezingen worden geannuleerd en er heerst een totale vorm van censuur.'
[ Voor 30% gewijzigd door Borromini op 31-07-2026 09:16 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Op dat vlak niet veel. Alle andere zaken zijn nieuw.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ligt het aan mij of ziet dit er best nep uit? Net iets te strak en recht en het is niet heel gebruikelijk om bij dit soort grote teksten leestekens te gebruikenasing schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:11:
[X]
De concurrent van Wildberries, Ozon, neemt maatregelen. Voorlopig is het effectiever dan luchtafweer want ze zijn nog niet geraakt.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Het zou inderdaad een grap van iemand kunnen zijn. Ik zeg goed gelukt en ik heb gelachenJasphur schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:51:
[...]
Ligt het aan mij of ziet dit er best nep uit? Net iets te strak en recht en het is niet heel gebruikelijk om bij dit soort grote teksten leestekens te gebruikenmaar goed, idee is goed denk ik dan maar.
Verder denk ik dat heel veel influencers hier last van hebben. Ik neem aan dat het Russische internet ook vol zit met schreeuwerige types die goedkope rommel pushen naar hun volgers. Die zullen vast niet blij zijn dat hun voorraden verloren gaan en hun fans gaan klagen dat hun bestelling niet is aangekomen. Als opeens alle bekende makeupmeisjes en supplementenjongens gaan klagen over de oorlog lijkt met dat lastig te censureren.
Het risico is wel dat daarmee juist patriotistische gevoelens worden opgewekt onder die influencers en hun volgers.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Patriotisme gaat in dit geval niet op, want het is 'geen' oorlog en Oekraïne wilt Rusland niet invallen dus. De Vietnam oorlog werd ook van kwaad tot erger tot de VS ermee stopte en de negativiteit onder de bevolking tijdens die oorlog was erg groot, daar was het sentiment ook niet "voor het vaderland".CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:25:
Mijn kijk op de Wildberries aanval is dat het doel van Oekraine is om de Russische bevolking met de oorlog te confronteren. Net als het tekort aan benzine zijn deze aanvallen moeilijk te verbergen. Dit soort logistieke centra liggen typisch dicht bij de grote steden en er werken heel veel mensen. Daarnaast heeft iedereen er last van, niet alleen de onderkant van de bevolking die naar het front wordt gestuurd, maar ook de middenklassers en elite.
Verder denk ik dat heel veel influencers hier last van hebben. Ik neem aan dat het Russische internet ook vol zit met schreeuwerige types die goedkope rommel pushen naar hun volgers. Die zullen vast niet blij zijn dat hun voorraden verloren gaan en hun fans gaan klagen dat hun bestelling niet is aangekomen. Als opeens alle bekende makeupmeisjes en supplementenjongens gaan klagen over de oorlog lijkt met dat lastig te censureren.
Het risico is wel dat daarmee juist patriotistische gevoelens worden opgewekt onder die influencers en hun volgers.
Ondertussen denk ik dat er onder de bevolking in Rusland ook wel doordringt dat ze Oekraïne niet gaan innemen of "bevrijden", die 50.000 Noord Koreanen komen ook niet meer levend thuis, triest maar waar...
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Ukraine’s Unmanned Systems Forces carried out their first reported strike on a logistics facility operated by Russian marketplace giant Ozon. At the same time, another attack hit the ninth Wildberries hub targeted during the expanding campaign against Russia’s commercial supply network.
De Oekraïense strijdkrachten voor onbemande systemen hebben hun eerste gemelde aanval uitgevoerd op een logistieke faciliteit van de Russische e-commercegigant Ozon. Tegelijkertijd werd een negende distributiecentrum van Wildberries getroffen, het negende doelwit in de zich uitbreidende campagne tegen het Russische commerciële bevoorradingsnetwerk.
Artikel united25media
Filmpje
Als je ziet hoe - van bij het begin van de invasie al - rekruten eigenlijk moeten rekenen op parallelle kanalen om aan basisspul te raken, dingen waarin het leger hen zou moeten voorzien, dan denk ik niet dat het primair de bedoeling is om de gewone Rus ermee te confronteren, maar net de officieuze logistiek naar het front te treffen. Als het Russische leger bij het begin van de invasie al systematisch niet in de juiste uitrusting kon voorzien zal dat nu alleen maar erger zijn. Dan lijkt het ook alleen maar logisch dat de aanvoer naar 'grijze' kanalen schuift, zoals dat bij veel dingen in Rusland gaat.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:25:
Mijn kijk op de Wildberries aanval is dat het doel van Oekraine is om de Russische bevolking met de oorlog te confronteren.
Er is de realiteit op papier, de officiële lezing van het staatsapparaat, en de echte realiteit op het terrein waar de Rus het dan maar mee moet doen.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik heb de eerste zin van mijn post een klein beetje herschreven omdat het met je eens ben dat er meerdere doelen zijn en de gewone Rus confronteren niet het hoofddoel is. Wat ik hier wilde toevoegen was vooral het idee dat deze aanvallen ook veel 'influencers' direct en persoonlijk raken. Een groep die dusver de oorlog heeft weten te ontwijken (anders waren ze niet meer online), het financieel relatief goed had dankzij hun handel, veel volgers hebben, en zich normaal niet met politiek of de oorlog bezig houden (en ook niet weten waar de normale grenzen liggen aan wat je wel en niet kan zeggen), net als hun doelgroep.Borromini schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 00:34:
Als je ziet hoe - van bij het begin van de invasie al - rekruten eigenlijk moeten rekenen op parallelle kanalen om aan basisspul te raken, dingen waarin het leger hen zou moeten voorzien, dan denk ik niet dat het primair de bedoeling is om de gewone Rus ermee te confronteren, maar net de officieuze logistiek naar het front te treffen.
Ik verwacht een hoop egocentrische cry-babies.
Gebrek aan brandstof merkt ook iedereen maar het is toch anders, het is niet persoonlijk als iedereen samen in de rij voor het tankstation staat. Of het nu komt door slechte logistiek, corruptie, de oorlog of de wil van god komt maakt dan niet zo veel uit, het is ver weg en een vorm van overmacht, je klaagt tegen je buren die ook in de rij staan te wachten en vraagt je af hoe het in het volgende dorp gaat. Het is anders als je persoonlijke eigendom (winkelvoorraad) vernietigd wordt en je 'buren' door heel het land zitten en naar jouw kijken om hun eigen mening te vormen. Zelfs influencers die zelf buiten rusland wonen kunnen hier last van hebben.
Niet dat ik verwacht dat er nu een opstand komt ofzo, dit is maar een druppel op een emmer water, maar het is wel een nieuwe emmer die begint vol te lopen.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
https://platformraam.nl/artikelen/3087-drie-dagen-rouw-is-goedkoper-dan-wederopbouw
Raam op Rusland.
'Terwijl Oekraïense drones steeds dieper in Rusland doordrongen en de benzine allengs schaarser werd, reisde de Siberische fotokunstenaar Oleg Klimov per auto vanuit Moskou naar de Oeral, het oude industriële hart van Rusland, en weer terug. Behalve lange files voor tankstations zag hij onderweg vooral militaire kerkhoven, verpauperde fabrieken, natuurrampen en ecologische verwoesting. En gewone Russen die weliswaar ver van het front wonen, maar op hun manier toch in oorlog verkeren. In een foto-essay doet hij verslag.'
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Even afwachten kan wellicht ook een interne afrekening zijn? In plaats van een raam?FreezeXJ schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:01:
https://nos.nl/artikel/26...e-in-restaurant-in-moskou Volgens de NOS is er weer een mooie boem is Moskou geweest, en "het Telegramkanaal Astra meldt dat de verjaardag van een generaal werd gevierd." If so, dan komt de oorlog opeens weer wat dichterbij, en is Rusland weer wat opgepoetst koper kwijt.
Maar in hoeverre is dat anders dan anders?Wozmro schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:33:
Ik weet niet of deze website al voorbij gekomen is?
https://platformraam.nl/artikelen/3087-drie-dagen-rouw-is-goedkoper-dan-wederopbouw
Raam op Rusland.
'Terwijl Oekraïense drones steeds dieper in Rusland doordrongen en de benzine allengs schaarser werd, reisde de Siberische fotokunstenaar Oleg Klimov per auto vanuit Moskou naar de Oeral, het oude industriële hart van Rusland, en weer terug. Behalve lange files voor tankstations zag hij onderweg vooral militaire kerkhoven, verpauperde fabrieken, natuurrampen en ecologische verwoesting. En gewone Russen die weliswaar ver van het front wonen, maar op hun manier toch in oorlog verkeren. In een foto-essay doet hij verslag.'
Alles buiten Moskou en Sint Petersburg is altijd al snel niveau paard, ezel en verrot staal geweest. Of laat ik zo zeggen, eigenlijk nooit mooi, modern, nieuw.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
En daar gaat de volgende…🤩🔥 Today, 178,600 m² Wildberries distribution center in the village of Novosemeikino, Samara Region, was hit. pic.twitter.com/qqTlrFlQCa
— MAKS 26 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 2 augustus 2026
Ben benieuwd wanneer ze vol voor de Ozon locaties gaan.
Weet ik niet, ik ben zelf nog nooit in die regio geweest. Het dichtst bij was Kazachstan begin jaren 2000 voor het werk(monteur). En dat was in mijn ogen toen nog redelijk 'Sovjet'. Maar ik was toen zelf maar een naïeve twintiger met zo goed als geen (geo)politiek inzicht.DropjesLover schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 23:12:
[...]
Maar in hoeverre is dat anders dan anders?
Alles buiten Moskou en Sint Petersburg is altijd al snel niveau paard, ezel en verrot staal geweest. Of laat ik zo zeggen, eigenlijk nooit mooi, modern, nieuw.
Ik vermoed dat de verkrijgbaarheid van fossiele brandstoffen nu nog een stukje moeilijker is geworden.
Als je naar de schaalgrootte in percentage GDP en percentage van de workforce kijkt, dan bestaat er geen Westerse equivalent voor Wildberries en Ozon.Wozmro schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:38:
Is WB gelijkaardig aan wat wij kennen als amazon, Zalando, Bol,... voor de gemiddelde Rus? Of zit er daar toch wat verschil op?
Percentage workfore is 4 miljoen gedeeld door 72,8 miljoen russische labor force.Together, Wildberries and competitor Ozon, account for economic activity worth around 8.5% of Russia's GDP.
They support around 4 million jobs, or more than 5% of Russia's workforce.
https://www.independent.c...-map-russia-b3025749.html
2 bingokaarten in 10 weken afhandelen, kan meer schade doen dan 10 jaren Brexit dat de Britse economie 6% gekost heeft.
8,5% GDP is meer dan 2x de Amerikaanse defensie-uitgaven dat de krijgsmacht, aerospace and defense industry betaalt.The UK economy has taken a 6% hit from the effects of Brexit, according to economists' analysis of internal Bank of England data about the decisions, views and financial results of thousands of British companies since the referendum a decade ago.
https://www.bbc.com/news/articles/cvg75npqkq4o
De Amerikaanse wapenindustrie zit in de aerospace and defense industry categorie en dat is 1,5% GDP.
Om de wapenindustrie groter en belangrijker te maken, tellen ze bij de directe jobs commercial aerospace erbij.The industry generated $443 billion in economic value, accounting for 1.5% of the 2024 nominal U.S. growth domestic product (GDP).
https://www.aia-aerospace...inues-economic-dominance/
Dan komen ze op meer dan 2,2 miljoen jobs uit.More than 2.2 million workers were employed across direct and indirect industry roles in 2024, encompassing the entire industry supply chain as well as the design and production of end-market goods and services.
Most of the industry’s 914,000 direct employment is through the defense and national security sector, with a 54% share. Commercial aerospace makes up the remaining 43%.
Aeronautics/Aircraft leads with 468,000 direct jobs. Other key sectors include:
Land & Sea Systems: 178,000 workers
Space Sector: 156,000 workers
Cyber Sector: 111,000 workers
Als Amazon in een land goed bezig is, dan zitten ze rond 1% GDP.
/f/image/Z77TOgFtZURxl8E815tOiXRk.avif?f=fotoalbum_large)
https://www.marketmaze.me/p/amazon-exits-google-shopping
Amazon heeft 1,1 miljoen werknemers in de VS tegenover 174,8 miljoen US labor force. Dat is 0,6% van US labor force.
Als je 8,5% van de Amerikaanse GDP eraf wilt halen, dan moet je hele sectoren van de kaart vegen of de impact van de Corona-lockdowns in 2020 verdubbelen. COVID had de Amerikaanse GDP 3,5% doen dalen en in rusland was het 3% lagere GDP.
Het mikken op Wildberries en Ozon is voor meer dan 2x de COVID economische impact willen gaan.
Dit is typerend voor een land dat ingericht is als centralistische autocratische imperium, alles behalve het machtscentrum wordt gezien als een potentieel wingebied of als een kostenpost waarop bezuinigd moeten worden als dat niet mogelijk is. Hoewel de machtsbasis van de autocraat vaak wel wat verzwakt zodra je verder komt van het machtscentrum, is de keerzijde van meer autonomie vaak armoede als er economisch niets meer te halen valt. En armoede zorgt aan de andere kant weer voor een ingang voor repressie, zoals je ziet met de recrutering van mensen uit zulke gebieden voor het leger met hoge bonussen.Wozmro schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:33:
Ik weet niet of deze website al voorbij gekomen is?
Zo'n website zoals raam geeft inzicht in het functioneren van zo'n land, maar het is kennis die niet echt breed wordt verspreidt. En dat is problematisch omdat Rusland en eerder de Sovjet-Unie ijzersterk zijn in propaganda en beeldvorming. We zijn in de EU algemeen overtuigd dat autocratieën, kolonialisme en imperialisme slecht zijn, maar toch wordt het beeld dat van Rusland en eerder de Sovjet-Unie wordt geschetst vaak niet zo gezien. Als we het hebben over dekolonisatie dat is de blik toch vaak beperkt op Europese landen.
Er zijn voor normale burgers nauwelijks pluspunten voor het leven in zo'n autocratie tegenover het leven in een gemiddelde democratisch land. Toch zie je ook in Nederland bij mensen aan de politieke flanken pleitbezorgers zijn voor het Russische systeem, soms vanuit nostalgie maar vaak ook vanwege de aanlokkelijkheid van ironisch juist het idee repressie en onderdrukking door de staat.
En dat is ook waar de geschiedenis imho aan herziening toe is. De koude oorlog wordt vaak geportretteerd als een strijd tussen 2 economische systemen, d.w.z. het kapitalisme en het communisme. Het idee van het communisme bleef vaak abstract in het westen waardoor zich mythe vorming kon ontwikkeling, ook weer mede door propaganda. Het communisme, en hiermee ook de Sovjet-Unie/Rusland, leek hierdoor voor sommige een nobel menswaardig systeem, tegenover alle ervaarde problemen van het kapitalisme. D.w.z. leven in een niet-democratisch land onder communisme werd als beter beschouwd dan leven in een kapitalistische democratie.
Het functioneren van de Sovjet-Unie en later Rusland was veel meer een resultaat was politiek inrichting van het systeem en was het hierin geen uniek experiment. Het was een vrij standaard autocratisch regime wat gericht was op interne repressie en imperialisme richting buurlanden, met dezelfde machtsdynamiek en machtsmisbruik als soortgelijke landen. Stalin was gewoon een klassieke dictator die direct en indirect miljoenen doden op z'n geweten heeft gehad.
Het is een enorme blinde vlek geweest van communistische ideologen die dachten dat je een bevolking zou kunnen bevrijden zonder de macht te hoeven fragmenteren met bijvoorbeeld een democratie. Centralistische macht corrumpeert niet alleen, het keert zich ook vaak tegen de bevolking door de machtsdynamiek die er ontstaat.
We zouden er imho dus beter aan doen door landen vooral te bekijken door de bril van politieke inrichting niet zozeer economische inrichting, dat is imho een veel betere indicator van het gedrag en ervaren vrijheid en rechten voor burgers. Hetzelfde zag je met China, China was niet zozeer gehecht aan het economische systeem, als meer aan de politiek inrichting. Nu het land kapitalistische is er nog steeds maar 1 partij met 1 leider.
En we hebben er als EU last van het mythische beeld van Rusland, de mythe geeft het land legitimiteit in haar acties. Hierdoor heeft Rusland een belangrijke ingang om invloed uit te oefenen op politiek en burgers in de EU. Dit zou minder problematisch zijn geweest als we EU en burgers een realistischer beeld zouden hebben van de politieke inrichting en geschiedenis van Rusland in relatie tot imperialisme/repressie/onderdrukking/etc en mensenrechten.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
:strip_exif()/f/image/h2oqtyzaw3I0kBi6TSQ4u4Iw.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: deze mist de laatste in Samara.
[ Voor 5% gewijzigd door ZenTex op 02-08-2026 13:21 ]
Tja, Noord Korea heet ook voluit: Democratische Volksrepubliek Korea, Trump claimt ook om de democratie te verdedigen, Rusland doet ook zogezegd aan verkiezingen,... iedereen weet hopelijk wel beter..defiant schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:06:
[...]
Dit is typerend voor een land dat ingericht is als centralistische autocratische imperium, alles behalve het machtscentrum wordt gezien als een potentieel wingebied of als een kostenpost waarop bezuinigd moeten worden als dat niet mogelijk is. Hoewel de machtsbasis van de autocraat vaak wel wat verzwakt zodra je verder komt van het machtscentrum, is de keerzijde van meer autonomie vaak armoede als er economisch niets meer te halen valt. En armoede zorgt aan de andere kant weer voor een ingang voor repressie, zoals je ziet met de recrutering van mensen uit zulke gebieden voor het leger met hoge bonussen.
Zo'n website zoals raam geeft inzicht in het functioneren van zo'n land, maar het is kennis die niet echt breed wordt verspreidt. En dat is problematisch omdat Rusland en eerder de Sovjet-Unie ijzersterk zijn in propaganda en beeldvorming. We zijn in de EU algemeen overtuigd dat autocratieën, kolonialisme en imperialisme slecht zijn, maar toch wordt het beeld dat van Rusland en eerder de Sovjet-Unie wordt geschetst vaak niet zo gezien. Als we het hebben over dekolonisatie dat is de blik toch vaak beperkt op Europese landen.
Er zijn voor normale burgers nauwelijks pluspunten voor het leven in zo'n autocratie tegenover het leven in een gemiddelde democratisch land. Toch zie je ook in Nederland bij mensen aan de politieke flanken pleitbezorgers zijn voor het Russische systeem, soms vanuit nostalgie maar vaak ook vanwege de aanlokkelijkheid van ironisch juist het idee repressie en onderdrukking door de staat.
En dat is ook waar de geschiedenis imho aan herziening toe is. De koude oorlog wordt vaak geportretteerd als een strijd tussen 2 economische systemen, d.w.z. het kapitalisme en het communisme. Het idee van het communisme bleef vaak abstract in het westen waardoor zich mythe vorming kon ontwikkeling, ook weer mede door propaganda. Het communisme, en hiermee ook de Sovjet-Unie/Rusland, leek hierdoor voor sommige een nobel menswaardig systeem, tegenover alle ervaarde problemen van het kapitalisme. D.w.z. leven in een niet-democratisch land onder communisme werd als beter beschouwd dan leven in een kapitalistische democratie.
Het functioneren van de Sovjet-Unie en later Rusland was veel meer een resultaat was politiek inrichting van het systeem en was het hierin geen uniek experiment. Het was een vrij standaard autocratisch regime wat gericht was op interne repressie en imperialisme richting buurlanden, met dezelfde machtsdynamiek en machtsmisbruik als soortgelijke landen. Stalin was gewoon een klassieke dictator die direct en indirect miljoenen doden op z'n geweten heeft gehad.
Het is een enorme blinde vlek geweest van communistische ideologen die dachten dat je een bevolking zou kunnen bevrijden zonder de macht te hoeven fragmenteren met bijvoorbeeld een democratie. Centralistische macht corrumpeert niet alleen, het keert zich ook vaak tegen de bevolking door de machtsdynamiek die er ontstaat.
We zouden er imho dus beter aan doen door landen vooral te bekijken door de bril van politieke inrichting niet zozeer economische inrichting, dat is imho een veel betere indicator van het gedrag en ervaren vrijheid en rechten voor burgers. Hetzelfde zag je met China, China was niet zozeer gehecht aan het economische systeem, als meer aan de politiek inrichting. Nu het land kapitalistische is er nog steeds maar 1 partij met 1 leider.
En we hebben er als EU last van het mythische beeld van Rusland, de mythe geeft het land legitimiteit in haar acties. Hierdoor heeft Rusland een belangrijke ingang om invloed uit te oefenen op politiek en burgers in de EU. Dit zou minder problematisch zijn geweest als we EU en burgers een realistischer beeld zouden hebben van de politieke inrichting en geschiedenis van Rusland in relatie tot imperialisme/repressie/onderdrukking/etc en mensenrechten.
Heel puur theoretisch is er niet zoveel mis met communistische waarden. Op menselijk/lokaal niveau is iedereen op zijn minst deels een communist. Als in: als je tegen je buurman zegt dat het een echte kapitalist is dan zal die zich beledigd voelen.
Maar de gekende voorbeelden zoals de Sovjet, China, Cuba zijn eigenlijk puur autoritaire regimes die zichzelf het label communistisch opgeplakt hebben om legitimiteit van het gewone volk te verkrijgen.
Oorzaak en gevolg zijn soms moeilijk uit elkaar te houden en van plaats verwisseld.
Als ik mijn buurman een echte <vul in> noem, dan voelt hij zich beledigd.Wozmro schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:15:
Heel puur theoretisch is er niet zoveel mis met communistische waarden. Op menselijk/lokaal niveau is iedereen op zijn minst deels een communist. Als in: als je tegen je buurman zegt dat het een echte kapitalist is dan zal die zich beledigd voelen.
Noem ik hem een communist, dan voelt hij zich beledigd.
Noem ik hem een fascist, dan voelt hij zich beledigd.
Noem ik hem een kapitalist, dan zal hij net als eerdergenoemde voorbeelden verbaasd zijn, maar beledigd?
Waarom? We wonen immers in een kapitalistische samenleving.
China is sinds Deng Xiaoping niet meer echt communistisch, maar hybride. Achter de schermen zijn de autoriteiten altijd de baas over de bedrijven. Dat kan bij Nederland ook ver gaan (Nexperia), maar in China zit altijd standaard iemand van de (enige echte) Partij in het bestuur.
Rusland daarentegen, is niet kapitalistisch of communistisch maar vooral crimineel. Het is een criminele organisatie die eruit ziet als een land. Zogenaamd kapitalistisch, maar eigenlijk zo autoritair als het maar kan zijn. Wij zouden D66-rechters hebben; accusation in a mirror want de rechters in Rusland zijn vazallen van Poetin.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Kapitalisme is de waarde van goederen en diensten omzetten naar een hoeveelheid geld in functie van vraag en aanbod.
En dat is ook best wel een goed en slim systeem. Maar je kan dat niet op alles toepassen binnen een samenleving.
Ik kan alleen maar hopen dat je een samenleving wat ruimer ziet dan een economisch systeem.
Denk bijvoorbeeld aan het functioneren van dit eigenste forum.
Rusland, en ook de VS zijn voorbeelden waarbij de samenleving veel te sterk doorgeschoten is in het kapitaliseren van de mens en de samenleving. Je bent geen mens meer, alleen maar een product of een dienst voor iemand met geld.
[ Voor 24% gewijzigd door Wozmro op 02-08-2026 18:04 ]
Toch staat onze rechtsstaat (vooralsnog) nog wel overeind.
Dat is toch wel een verschil met Polen, Hongarije, VS, en Rusland. Maar ook in de jaren '90 was Rusland zo corrupt als de pest. Zie het boek 'De mannen van Poetin'.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
In de door u genoemde landen gebeurt corruptie openlijk. Bij ons in de achterkamertjes. Ik ben helaas van mening dat wij in Nederland niet van corruptie gevrijwaard zijn.Jerie schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:36:
Qua economie kapitalistisch. Qua politiek de ruïnes van een sociaal-democratie. Stelselmatig om zeep geholpen door rechts Nederland, namelijk VVD en in mindere mate CDA.
Toch staat onze rechtsstaat (vooralsnog) nog wel overeind.
Dat is toch wel een verschil met Polen, Hongarije, VS, en Rusland. Maar ook in de jaren '90 was Rusland zo corrupt als de pest. Zie het boek 'De mannen van Poetin'.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Hangt ook van de definitie vak corruptie af.vdr01 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:43:
[...]
In de door u genoemde landen gebeurt corruptie openlijk. Bij ons in de achterkamertjes. Ik ben helaas van mening dat wij in Nederland niet van corruptie gevrijwaard zijn.
Eigen gewin of gemeenschappelijk gewin.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
En niet bij de samenleving die niet over oneindig veel middelen bschikt om corruptie tegen te gaan.
Het zijn de fraudeurs die in de fout gaan, niet de samenleving. 'De samenleving heeft niets gedaan om mij proberen tegen te houden om corruptie te plegen' is echt geen geldig excuus maar een vorm van victim blaming en gaslighting. Trap daar niet in.
China is (anders dan in naam) nooit communistisch geweest. Geen enkel "communistisch" land is ooit verder gekomen dan halverwege de 2e stap naar het communisme: de dictatuur van het proletariaat"...Jerie schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:45:
[...]
China is sinds Deng Xiaoping niet meer echt communistisch, maar hybride. Achter de schermen zijn de autoriteiten altijd de baas over de bedrijven. Dat kan bij Nederland ook ver gaan (Nexperia), maar in China zit altijd standaard iemand van de (enige echte) Partij in het bestuur.
Idd, in elk echt democratisch land zou de "hele" bestuurlijke laag van Rusland in de gevangenis zitten.Rusland daarentegen, is niet kapitalistisch of communistisch maar vooral crimineel. Het is een criminele organisatie die eruit ziet als een land. Zogenaamd kapitalistisch, maar eigenlijk zo autoritair als het maar kan zijn. Wij zouden D66-rechters hebben; accusation in a mirror want de rechters in Rusland zijn vazallen van Poetin.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
[ Voor 90% gewijzigd door NMH op 02-08-2026 20:22 ]
Nog niet op de helft. Nog een paar weken zo door gaan graag...ZenTex schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:14:
De kaart raakt aardig vol zo.
[Afbeelding]
Edit: deze mist de laatste in Samara.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
De Russische (staats)banken hebben te weinig liquiditeit on de schuld papieren van de staat te kopen. Waarschijnlijk mede de reden dat de vorige tranches aan bonds gecancelled werden vanwege gebrek aan interesse.Russian banks have no spare ruble liquidity to buy the government bonds used to finance the federal budget deficit, a senior Sberbank executive said, raising questions about Moscow’s ability to cover rising wartime spending through domestic borrowing.
Er is te weinig geld gestald bij de banken door "opnames".Taras Skvortsov, Sberbank’s vice president and chief financial officer, said cash withdrawals from the banking system had reached about 2 trillion rubles ($25.2 billion) since the start of the year, creating a liquidity shortage.
De reden is niet gegeven, gaat het om spaarders die hun spaargeld zagen verdampen, of het banksysteem niet neer vertrouwen? ( Zie mijn eerdere verhaal waarom mijn vrouw haar spaarrekening bij sberbank heeft leeggehaald, ondanks 14% rente)
Dit spreekt voor zichzelf.Today, banks have only enough funds to lend to customers — that is their core business,” Skvortsov was quoted as saying by Reuters. “You can buy OFZ bonds, especially without a significant premium, when you have spare liquidity and are confident that it will remain available. Today, the situation is the opposite.”
Een 71 miljard USD tekort op de begroting in de eerste helft van 2026 en dat word enkel meer.The federal budget recorded a deficit of 5.7 trillion rubles ($71.82 billion) in the first half of 2026 amid higher-than-planned defense spending.
Russia’s war-related expenditures could exceed the amount budgeted for this year by 4 trillion to 5 trillion rubles ($50.4 billion to $63 billion), requiring the Finance Ministry to raise an additional 2 trillion to 3 trillion rubles ($25.2 billion to $37.8 billion), Bloomberg reported in June, citing unidentified sources.
De uitgaven voor de oorlog alleen zorgen voor een tekort over 2026 van tussen de 50-63 miljard USD.
Auw.
De centrale bank print roebels om de aan de vakken uit te lenen om de aankoop van bonds door banken mogelijk te maken. +)The regulator has already increased lending to Russian banks that buy government debt. It has injected an additional 2.3 trillion rubles ($28.98 billion) into the banking system since the beginning of the year, bringing banks’ total debt to the Central Bank to 6 trillion rubles ($75.6 billion).
Economist Nikolai Korzhenevsky said the lending was linked to financing the federal budget.
“Money is being ‘printed’ in a way that ensures budget spending can be financed,” he said.
Een mogelijke recessie inde 2e helft van het jaar jaar zou betekenen dat de inkomsten voor de staat op minder inkomsten zal kunnen rekenen.He added that the economy could enter a recession in the second half of the year, potentially leaving the government 600 billion to 800 billion rubles ($7.56 billion to $10.08 billion) short of expected value-added tax revenue. Corporate profit tax and personal income tax receipts could also fall below target, he said.
De centrale bank ging eerder al uit van een groei van het GDP met 0-1% voor dit jaar.
Ik ga er persoonlijk vanuit dat dat gewoon flink negatief word voor het gehele jaar, oa gezien de situatie met wildberries en vanwege het feit dat de centrale bank sommige economische cijfer domweg niet meer publiceert, if bij elkaar liegt (zie inflatie cijfers)
Tel daarbij op dat zelfs de MIC verlies maakt vanwege (gedwongen) niet kosten dekkende leveringen aan het leger, en er is bijna geen bedrijf meer dat winst maakt vanwege gestegen salarissen, extreem dure financiering van schuld, torenhoge inflatie, en het lijkt dat Ivan met de pet gewoon weinig meer te besteden heeft dan de basisbehoeften. Hij heeft sowieso amper wat op de bank staan.
Ondertussen waarschuwt sberbank, de grootste bank van Rusland, over een stijging van wanbetalers, bedrijven die hun leningen niet meer kunnen betalen.
De bal is aan het rollen, de lawine in zicht.
De Russische staat heeft een bailout nodig, en snel ook.
En de enige die ze kan redden is naar mijn mening, China, dat zal rusland meer kunnen kosten dan ze lief is.
Dat jaren 90 situatie dat ik eerder aanhaalde lijkt me op termijn steeds waarschijnlijker te worden.
Zelfs al zouden ze de oorlog nu stoppen (bevriezen) de sancties gaan niet zomaar weg en China weet dat ze sterk staan.
Word Vladivostok straks weer Fúlādíwòsītuōkè
[ Voor 5% gewijzigd door ZenTex op 03-08-2026 07:38 ]
De volgende is aan de beurt, een aanval gemeld op WB Khryastovo, 175000 m2The moment an FP-1 strike drone hit another Russian Wildberries logistics hub this morning, the 175,000-square-metre complex in Khryastovo, Vladimir region.
— 🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 3 augustus 2026
Reddit link
[ Voor 29% gewijzigd door ZenTex op 03-08-2026 07:53 ]
Misschien kan de EU zich flink inkopen, om Rusland beter onder controle te houden, en kritieke grondstoffen veilig te stellen. China is al veel te machtig op het wereldtoneel.ZenTex schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 06:34:
Interessant artikel van de Moscow Times over de Russische economie, over het financieren van het Russische begrotingstekort.
[...]
De Russische (staats)banken hebben te weinig liquiditeit on de schuld papieren van de staat te kopen. Waarschijnlijk mede de reden dat de vorige tranches aan bonds gecancelled werden vanwege gebrek aan interesse.
[...]
Er is te weinig geld gestald bij de banken door "opnames".
De reden is niet gegeven, gaat het om spaarders die hun spaargeld zagen verdampen, of het banksysteem niet neer vertrouwen? ( Zie mijn eerdere verhaal waarom mijn vrouw haar spaarrekening bij sberbank heeft leeggehaald, ondanks 14% rente)
[...]
Dit spreekt voor zichzelf.
[...]
Een 71 miljard USD tekort op de begroting in de eerste helft van 2026 en dat word enkel meer.
De uitgaven voor de oorlog alleen zorgen voor een tekort over 2026 van tussen de 50-63 miljard USD.
Auw.
[...]
De centrale bank print roebels om de aan de vakken uit te lenen om de aankoop van bonds door banken mogelijk te maken. +)
[...]
Een mogelijke recessie inde 2e helft van het jaar jaar zou betekenen dat de inkomsten voor de staat op minder inkomsten zal kunnen rekenen.
De centrale bank ging eerder al uit van een groei van het GDP met 0-1% voor dit jaar.
Ik ga er persoonlijk vanuit dat dat gewoon flink negatief word voor het gehele jaar, oa gezien de situatie met wildberries en vanwege het feit dat de centrale bank sommige economische cijfer domweg niet meer publiceert, if bij elkaar liegt (zie inflatie cijfers)
Tel daarbij op dat zelfs de MIC verlies maakt vanwege (gedwongen) niet kosten dekkende leveringen aan het leger, en er is bijna geen bedrijf meer dat winst maakt vanwege gestegen salarissen, extreem dure financiering van schuld, torenhoge inflatie, en het lijkt dat Ivan met de pet gewoon weinig meer te besteden heeft dan de basisbehoeften. Hij heeft sowieso amper wat op de bank staan.
Ondertussen waarschuwt sberbank, de grootste bank van Rusland, over een stijging van wanbetalers, bedrijven die hun leningen niet meer kunnen betalen.
De bal is aan het rollen, de lawine in zicht.
De Russische staat heeft een bailout nodig, en snel ook.
En de enige die ze kan redden is naar mijn mening, China, dat zal rusland meer kunnen kosten dan ze lief is.
Dat jaren 90 situatie dat ik eerder aanhaalde lijkt me op termijn steeds waarschijnlijker te worden.
Zelfs al zouden ze de oorlog nu stoppen (bevriezen) de sancties gaan niet zomaar weg en China weet dat ze sterk staan.
Word Vladivostok straks weer Fúlādíwòsītuōkè
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
De EU kan op dit moment niet investeren in Rusland, want sancties.DropjesLover schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:18:
[...]
Misschien kan de EU zich flink inkopen, om Rusland beter onder controle te houden, en kritieke grondstoffen veilig te stellen. China is al veel te machtig op het wereldtoneel.
China is hier veel minder aan gehouden dan de EU.
EU kan dus pas wat doen als Putin van het toneel is en de 3-daagse SMO beëindigd is.
Je bedoelt dat de EU de staatsobligaties moet opkopen om daarmee invloed te verkrijgen?DropjesLover schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:18:
[...]
Misschien kan de EU zich flink inkopen, om Rusland beter onder controle te houden, en kritieke grondstoffen veilig te stellen. China is al veel te machtig op het wereldtoneel.
1) daarmee financiert de EU de oorlog
2) dat geld is gelijk foetsie, voor altijd.
3) China koopt geen staatsobligaties, maar is momenteel bijna de enige leverancier van goederen, voor de oorlog, en voor de industrie.
Verser 1 van de weinige afnemers van olie en gas.
4) China is bijna de enige "bondgenoot" van rusland, en met nauwe economische samenwerking.
Dat is hoe China zoveel invloed in rusland heeft, en dat gaan we naar niet nadoen.
Als we China dwars willen zitten moeten we gewoon minder made in China kopen.
Ik zag ook deze summary langs komen nog voor deze aanval:ZenTex schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 07:45:
[Bluesky]
De volgende is aan de beurt, een aanval gemeld op WB Khryastovo, 175000 m2
Reddit link
Maar kan wel zijn dat ze nog meer logistics hubs hebben die gewoon nog niet op die lijst staan.DroneBomber says Wildberries lost 62% of its biggest logistics hubs in two weeks. 16 out of 26 major warehouses are down, the ones that handled most of the company's cargo flow.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 2 augustus 2026
Blijkbaar damaged en destroyed opgeteld in die vorige, die was dus iets te optimistisch:
🔥 On the morning of August 3, 2026, FP-1 destroyed one of Wildberries' largest logistics hubs in central Russia - the Vladimir - Vorshinskoye distribution center, - CyberBoroshno 40.4% of the total area burned down, 28.3% damaged, and only 31.3% still intact.
— MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 3 augustus 2026
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 03-08-2026 09:54 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Hǎishēnwǎi vrees ik.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik zeg het niet graag, maar wbt tijd voor een benadering uit de koker van die andere Duitse school: bezet het zaakje en leg dan zaken op. Moet je eens voorstellen wat een powerhouse de EU is als het Rusland met Siberie omvatte. Grondstoffen zat, kennis zat, grenzen met China en VS. Stop de Russen maar eens 5 jaar in heropvoedingskampen, dan wordt het misschien nog eens wat. Zullen we dit plan een Speciale Militaire Operatie noemen? Oost-Brussel is wel een leuke naam voor Vladiwostok. Mag daar gewoon Frans gesproken wordenYakuzA schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:47:
[...]
Dat is dezelfde koker als de Duitse school die graag meer gas en olie producten uit Rusland wilden kopen zodat er economische binding was om meer controle te krijgen en welvaart te brengen.
Dat heeft ook niet zo lekker uitgepakt de laatste jaren
Fire Point chief designer zegt dat ze 1 van de grootste schuldenaren en de tweede grootste bank in rusland kapot willen maken. Systematisch druk op de zwakheden van de russische economie zetten is een onvermijdelijke stap in de oorlog.
Als Wildberries kapot gemaakt is, dan is Ozon aan de beurt.Such intentions were announced by the head of deftech company Fire Point, Depnis Shtilerman, during an interview with Dmitry Gordon. According to him, systemic pressure on the weaknesses of the Russian economy is a mandatory step in the war.
As the company's head explained, Wildberries is one of the largest borrowers in Russia. Its collapse will inevitably lead to the collapse of a large number of financial institutions, including VTB Bank. The latter, according to the speaker, made a big bet on the marketplace, expecting to automatically get its multi-million dollar customer base.
“VTB was already doing poorly, and now trillions of rubles in loans will be irretrievably lost. And this could put the second largest bank in Russia at risk. This needs to continue,” Shtilerman emphasized, adding that Ozon should follow Wildberries.
https://dev.ua/en/news/we...he-russian-banking-system
Als je naar de bevolkingsdichtheid kijkt, dan zitten de relevante distributiecentra binnen Oekraïense dronebereik.YakuzA schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:45:
[...]
Ik zag ook deze summary langs komen nog voor deze aanval:
[Bluesky]
Maar kan wel zijn dat ze nog meer logistics hubs hebben die gewoon nog niet op die lijst staan.
Blijkbaar damaged en destroyed opgeteld in die vorige, die was dus iets te optimistisch:
[Bluesky]
:strip_exif()/f/image/So8zcgyguERHHVVShizzwIeY.jpg?f=fotoalbum_large)
In de gebieden waar bij wijze van spreken niemand woont, ga je niet veel Wildberries logistiek vinden.
Zie ook Pareto-principe: In de industrie wordt het gebruikt om met 20% effort 80% van de resultaten bereiken. De laatste 20% gaat je 80% effort kosten.
1 van de redenen dat het Oekraïense leger uniek is, is dat commandanten zoals Magyar de bedrijfsvoering in het leger injecteert. De niet-beroepsmilitairen in de war effort hebben andere inzichten dan wie in militaire en defensie begrippen denkt.
Er zijn nieuwe doelstellingen in de oorlog zoals de tweede grootste bank in rusland doen omvallen door op de Wildberries exposure te mikken wetende dat VTB zit dieper in de probleemleningen/rommelkredieten dan de sectorgemiddelde in rusland. Gaten in 8,5% GDP schieten is een goed idee.
Nog wat Wildberries cijfers:
/f/image/FEax8rWPSWJpR0sIe7U9fbYJ.webp?f=fotoalbum_large)
https://english.nv.ua/nat...rom-ukraine-50629303.html
De drones gaan al achter de Oeral.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zaTIYXStwAsS1rCSom5KBIaP.jpg?f=user_large)
Hoe is het bij VTB?
Firefox translated:
10% ontslagen in het hoofdkantoor wegens wanbetalers en in elkaar gezakte aandelenkoers.VTB Bank begins a large-scale reduction in staff against the background of deteriorating financial results, an increase in non-payment of loans and the collapse of its shares on the Moscow Exchange to historical lows.
The second largest business Russian state-owned bank in Russia, which keeps 8 trillion rubles of deposits of individuals on accounts, intends to dismiss 10% of the employees of the head office, said Deputy Chairman of the Board, financial Director of VTB Dmitry Pyanov. According to him, this measure is aimed at reducing costs.
“This process will be completed by the end of the year and will have a positive effect” on the bank’s spending ratio and its income, said Pyanov (quoted by Reuters).
https://ru.themoscowtimes...ezhei-po-kreditam-a202107
In de eerste helft van het jaar is de winst met 20% gedaald en in tweede kwartaal 34% gedaald. De bank heeft meer reserves nodig voor de probleemleningen. 1/3 is van return on capital eraf gegaan.
Winstgevendheid en interestinkomsten zijn bijna de helft lager dan de sectorgemiddelde. Hun eigen kapitaal (dat klaar staat voor het opvangen van verliezen) is op het minimumvereiste.The first half of 2026 VTB completed with a drop in profit by 20% (up to 225.2 billion rubles), and in the second quarter the decline reached 34% (to 92.6 billion rubles). According to IFRS reports, in April-June, the bank was forced to increase reserves for problem loans (to 66.5 billion rubles per quarter), and also faced a noticeable decrease in profitability: the return on capital dropped to 13% from 20.5% a year earlier.
VTB’s results are “to put it mildly, not impressive,” analysts write “Vector of Capital”: its profitability and net interest incomes are almost twice lower than the average in the banking system, and the stock of own funds (capital) is on the verge of an acceptable minimum, according to the standards of the Central Bank (10.7% against 10%).
De probleemleningen zijn eind vorig jaar met bijna de helft naar 14,2% van de balans uitgegroeid.
Ook in de wapenindustrie zijn er wanbetalers.At the end of 2025, the share of problem loans on the bank's balance sheet increased almost 1.5 times - to 14.2% and a third exceeds the average level under the banking system. In reality, the loan portfolio of VTB is in much worse shape than is seen in the reporting, a source in the bank told Bloomberg last year. According to him, VTB is experiencing problems due to non-payments on loans that were issued, including for military production.
2 weken geleden stond in moscow Times dat de russische importeurs steeds meer last hebben van bevroren VTB bankrekeningen.
De betalingen van rusland naar China routeren ze via de andere banken en die vragen niet weinig commissie.Russian companies are facing a wave of unexplained account blockages at state-owned banking giant VTB and its Shanghai branch, complicating one of the few remaining channels for trade with China, the independent business outlet Vpost reported.
Employees at five importing firms reported that VTB blocked their accounts between mid-May and July, noting that these incidents have become significantly more frequent since early summer.
“There’s been a recent influx of clients seeking help, partly because of frequent and unexplained account freezes at VTB Shanghai,” the head of a payment agency that supports Russian importers with international transactions told Vpost.
https://www.themoscowtime...upting-china-trade-a89844
In een artikel over Sberbank staat:VTB’s Shanghai office represents Russia’s only direct banking presence in China, offering one of the cheapest and most straightforward ways to transfer funds between the two countries.
Now, with accounts frozen, many importers have been forced to reroute payments through other Russian banks.
“Firms must now process payments through other Russian banks, which charge a commission of 4.5 to 4.9% of the transfer amount,” one business owner told Vpost.
In juni 2025 hadden de russische bankiers gemeld dat een bankencrisis in de komende 12 maanden eraan komt.Analysts have warned that restructurings can obscure underlying asset quality. The government-linked Center for Macroeconomic Analysis and Short-Term Forecasting (CMAKP) has said Russian banks are masking deteriorating loan quality through restructurings. Including loans it considers risky restructurings, the Central Bank classified 11.7% of corporate loans, 1.9% of mortgages and 13.2% of consumer loans as problematic as of the beginning of June, amounting to 13.4 trillion rubles ($167.5 billion) across the banking system.
Sberbank estimates that it accounts for 32.5% of Russia's corporate lending market and 50.5% of retail lending.
Sberbank CEO German Gref said earlier this month that the bank's credit committee had effectively "turned into a committee on problem assets" and was now focused primarily on loan restructurings.
https://www.themoscowtime...bad-loans-increase-a93374
De Oekraïners zijn bezig met de open deur intrappen.Russian banks face growing difficulties due to non-payments on loans and see the threat of a full-fledged banking crisis in the country in the next 12 months. This is reported by Bloomberg with reference to several bankers and documents reflecting non-public statistics.
According to the interlocutors of the agency, the scale of the problem is estimated at trillions of rubles: bankers are concerned that more and more corporate and retail customers can not pay off loans due to high interest rates.
https://ru.themoscowtimes...nkovskogo-krizisa-a167222
[ Voor 100% gewijzigd door rapture op 03-08-2026 16:37 ]
https://nos.nl/l/2625384
Boris Nadezjdin, eerder uitdager van Poetin, heeft Rusland verlaten
Oppositiepoliticus Boris Nadezjdin heeft laten weten dat hij Rusland heeft verlaten, enkele dagen nadat hij gedwongen was zijn kandidatuur voor de parlementsverkiezingen in september in te trekken.
[ Voor 72% gewijzigd door YakuzA op 03-08-2026 15:50 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Poetin onder vuur?
Dit alles om mee te mogen doen aan de Olympische spelen. Ik denk dat het laatste woord hierover nog niet gesproken is.Om te mogen deelnemen aan de Spelen heeft Moskou wat betreft sportjurisdictie nu feitelijk erkend dat deze gebieden tot Oekraïne behoren. En dat schiet bij de ultrapatriottische achterban van het regime volledig in het verkeerde keelgat.
Het hele artikel, https://www.bnr.nl/nieuws...ezet-gebied-als-oekraiens
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Komt er toch eens wat moois uit het IOCpjot1 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:01:
Donetsk, Luhansk, Zaparizjzja en Cherson zijn blijkbaar toch Oekraïens volgens rusland.
Poetin onder vuur?
[...]
Dit alles om mee te mogen doen aan de Olympische spelen. Ik denk dat het laatste woord hierover nog niet gesproken is.
Het hele artikel, https://www.bnr.nl/nieuws...ezet-gebied-als-oekraiens
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Dat besef is de laatste dagen wel een beetje doorgesijpeld.rapture schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:42:
De timing van de Wildberries aanvallen is niet toevallig na de russische krantenartikels van begin juni. Ze geven de analisten een aantal weken tijd om due diligence te doen en hebben bij de dronefabrikanten en drone-eenheden gevraagd of er genoeg capaciteit voor een nieuwe target type erbij nemen.
Fire Point chief designer zegt dat ze 1 van de grootste schuldenaren en de tweede grootste bank in rusland kapot willen maken. Systematisch druk op de zwakheden van de russische economie zetten is een onvermijdelijke stap in de oorlog.
[...]
Als Wildberries kapot gemaakt is, dan is Ozon aan de beurt.
Het hele "militaire/dual use" is een rookgordijn.
Als je de Russische economie kapot wilt maken, dan is wildberries het spreekwoordelijke laaghangende fruit. (Pun intended)
Hier nog een mooi artikel met oa een link naar UA met de echte redenen.
WB is voor de hand liggend, want:
De grootste
De CEO heeft nauwe banden met het Kremlin
Zit enorm diep in de schulden
Als WB klapt:
*Is de kans groot dat de bank (VTB bank, staatseigendom) klapt, tenzij de overheid ingrijpt (en die zit zelf onderwater)
*Neemt het tienduizenden kleine ondernemers mee.
* Heeft het een enorm knock-on effect op de hele economie.
En inderdaad, als WB klaar is, is ozon aan de beurt.
Er is ook een drone op het strand van Black Sea holiday resort van Gelendzhik 'neergestort'.ZenTex schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 05:59:
Wat een dag weer.
Lekker uitslapen, het nieuws lezen en wachten totdat de nieuwste berichten over strikes in Rusland komen binnendruppelen.
De highlights
Rook bij een WB in Krasny Bor, st Petersburg
https://t.me/exilenova_plus/28003
[X]
RoRo schip NADEZHDA, (IMO 7702657) in de fik
[Embed=]https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3ms7hthigw22a[/embed] ~[Afbeelding]
Ryazan raffinaderij, Ivan heeft weer achteloos zijn peuk weggegooid.
Verder, drones en een impact ergens in Moskou verder geen beelden of nieuws hiervan.
Reuters en NOS hebben er artikelen over.
[ Voor 6% gewijzigd door Jasphur op 04-08-2026 08:28 ]
Klopt. Dat was gisteren al.Jasphur schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:12:
[...]
Er is ook een drone op het strand van Black Sea holiday resort van Gelendzhik 'neergestort'.
Reuters en NOS hebben er artikelen over. Het artikel van de NOS bevat een video.
Op de beelden zie je de drone midden in een groep mensen exploderen, dus niet verstandig om hier te linken lijkt me.
@teacup kun je hier wat duidelijkheid over geven misschien?
[ Voor 5% gewijzigd door ZenTex op 04-08-2026 08:43 ]
Dacht dat als zelfs de NOS de beelden niet als schokkend markeert, ik het wel kon delen. Maar je hebt gelijk. Heb de link verwijderd.ZenTex schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:24:
[...]
Klopt. Dat was gisteren al.
Op de beelden zie je de drone midden in een groep mensen exploderen, dus niet verstandig om hier te linken lijkt me.
https://bsky.app/profile/...social/post/3ms6mdlrdwk2p
Export mogelijkheden zijn beperkt, leningen zijn peperduur, de diesel is in prijs omhoog geschoten, en door de overheid opgelegde maximum prijzen resulteren in een verlies van ruim 50% (bijna een derde inkomsten vs kosten volgens de video) voor veel gewassen.
Het zal vast niet zo erg zijn als deze boer het brengt, maar wel stof tot nadenken.
Ik zag een paar weken geleden al berichten dat veel boeren hun brandstof quota tegen woekerprijzen op de markt gooien in plaats van hun land te bewerken.
Dit is dus mogelijk de reden.
Valt mij vaak op dat de Russen relatief rustig reageren wanneer dit soort situaties zich afspelen. Moet hier niet gebeuren, dan breekt er complete paniek uit.ZenTex schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:24:
[...]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
De Rus is... Bijzonder.PASware schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:42:
[...]
Valt mij vaak op dat de Russen relatief rustig reageren wanneer dit soort situaties zich afspelen. Moet hier niet gebeuren, dan breekt er complete paniek uit.
Waarschijnlijk door hun verleden waarbij de toekomst meestal nog uitzichtloze is dan het heden lijkt hun gedachtengang "het kan altijd nog erger, veel erger" te zijn en nemen ze alles gelaten op, omdat er historisch gezien geen alternatief is.
Toen prigozhin vlak voor Moskou stond smeekte ik mn vrouw om haar familie in Moskou, die zich amper hiervan bewust waren, snel de benen te nemen.
Hun reactie? "Wat gebeurt gebeurt, we kunnen er toch niets aan doen, en als het ergste gebeurt leven we toch niet meer om het te betreuren "
Actie ondernemen en vooruit denken is niet hun sterkste punt, lijkt me wel duidelijk na 4 jaar oorlog.
Filmpje is te kort om dat te beoordelen, ik denk dat mensen eerst in een soort shock raken en dan pas beseffen wat er gebeurt is.PASware schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:42:
[...]
Valt mij vaak op dat de Russen relatief rustig reageren wanneer dit soort situaties zich afspelen. Moet hier niet gebeuren, dan breekt er complete paniek uit.
Denk dat dat teveel met een westerse bril bekeken is. Zie de reactie van @ZenTex De Rus kijkt heel anders naar de wereld/situaties dan wij in het westen. Zij hebben eelt op hun ziel, hak een been af en ze verplaatsen zich alsnog, want tja..je hebt nog een been overflaskk schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:57:
[...]
Filmpje is te kort om dat te beoordelen, ik denk dat mensen eerst in een soort shock raken en dan pas beseffen wat er gebeurt is.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Blijf de NOS bijzonder vinden. Of ik ben te gekleurd dat kan natuurlijk ookJasphur schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:35:
[...]
Dacht dat als zelfs de NOS de beelden niet als schokkend markeert, ik het wel kon delen. Maar je hebt gelijk. Heb de link verwijderd.
Vandaag staat er een artikel over aanvallen op Wildberries. Dan beginnen ze eerst uitgebreid over een aanval op de locatie Moscow, die dus mislukt is. Dan een klein stukje over bovesntaande. Daarbij geven ze dus aan dat Wildberries vaker doelwit is omdat Oekraine de 'gewone rus' wilt 'raken'. Daarbij verzuimen ze te zeggen dat er ook nogal veel artikelen voor het leger in de magazijnen liggen en dat de rusische soldaat nogal afhankelijk is van vrijwillige bijdrages op dit gebied.
Om vervolgens weer een heel stuk over de 'aanval' van de drone op het strand, waarbij een reacite is gequote vanuit Oekraine dat het 'aan de luchtverdediging ligt'..
Een filmpje dat een rusische drone operator doelbewust een marktverkoper aanvalt wordt dan maar verzwegen bijvoorbeeld.
De NOS neemt nogal eens dingen uit Rusland voor waar aan en vanuit Oekraine wordt het dan gebagataliseerd.
Nu moet ik wel zeggen dat dit filmpje eerst wordt gebracht alsof de man gedood is terwijl hij later gewoon nog in leven blijkt te zijn. Ook is zijn locatie mogelijk niet goed te verifiëren waardoor het niet goed te zeggen is of dit werkelijk in Cherson is en of de drone operator werkelijk een Russische militair is. Er zijn nogal wat aannames te maken bij dit betreffende filmpje. Als ik dat filmpje zou plaatsen en erbij zou schrijven dat een Oekraïense drone-operator een Russische wapenhandelaar uitschakelt die zich vermomt als markthandelaar is dat net zo geloofwaardig, of niet?IJsbeer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:24:
Een filmpje dat een rusische drone operator doelbewust een marktverkoper aanvalt wordt dan maar verzwegen bijvoorbeeld.
Aan het achtergrondgeluid te horen wordt de drone door afweer/geweervuur uit de lucht geschoten of in iedergeval uit balans gebracht. Hierdoor komt deze tussen de strandgangers terecht.ZenTex schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:24:
[...]
@teacup kun je hier wat duidelijkheid over geven misschien?
Dat dacht ik dus ook al, je ziet de drone ineens naar beneden vallen.Dutchy88 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:54:
[...]
Aan het achtergrondgeluid te horen wordt de drone door afweer/geweervuur uit de lucht geschoten of in iedergeval uit balans gebracht. Hierdoor komt deze tussen de strandgangers terecht.
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Ik benook niet bij machte om het filmpje van de drone op het strand te valideren. Hoor ik Oekrains of russisch?3raser schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:46:
[...]
Nu moet ik wel zeggen dat dit filmpje eerst wordt gebracht alsof de man gedood is terwijl hij later gewoon nog in leven blijkt te zijn. Ook is zijn locatie mogelijk niet goed te verifiëren waardoor het niet goed te zeggen is of dit werkelijk in Cherson is en of de drone operator werkelijk een Russische militair is. Er zijn nogal wat aannames te maken bij dit betreffende filmpje. Als ik dat filmpje zou plaatsen en erbij zou schrijven dat een Oekraïense drone-operator een Russische wapenhandelaar uitschakelt die zich vermomt als markthandelaar is dat net zo geloofwaardig, of niet?
Als het andersom was geweest, dan zou dat idd net zo kwalijk zijn! Alleen is van de russen bekend dat ze dit vaker doen en ook doelbewust. In mijn opinie is dat een veel realistischer beeld (al zullen er andersom ongetwijfeld genoeg voorbeelden zijn van acties vanuit Oekraine die niet door de beugel kunnen, maar gezien ze niet de aggressor zijn en het niet op grote schaal doen levert hebben ze wa tmij betreft wel meer sympathie)
Ik denk dat je pro Oekraine denkt en daarom van mening bent dat de NOS niet gekleurd genoeg rapporteertIJsbeer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:24:
[...]
Blijf de NOS bijzonder vinden. Of ik ben te gekleurd dat kan natuurlijk ook![]()
Vandaag staat er een artikel over aanvallen op Wildberries. Dan beginnen ze eerst uitgebreid over een aanval op de locatie Moscow, die dus mislukt is. Dan een klein stukje over bovesntaande. Daarbij geven ze dus aan dat Wildberries vaker doelwit is omdat Oekraine de 'gewone rus' wilt 'raken'. Daarbij verzuimen ze te zeggen dat er ook nogal veel artikelen voor het leger in de magazijnen liggen en dat de rusische soldaat nogal afhankelijk is van vrijwillige bijdrages op dit gebied.
Om vervolgens weer een heel stuk over de 'aanval' van de drone op het strand, waarbij een reacite is gequote vanuit Oekraine dat het 'aan de luchtverdediging ligt'..
De NOS neemt nogal eens dingen uit Rusland voor waar aan en vanuit Oekraine wordt het dan gebagataliseerd.
NOS probeert zo objectief mogelijk nieuws te brengen en daarvoor is onderzoek, confirmatie en wederhoor noodzakelijk. Toegegeven,degelijk onderzoek lukt zeker niet altijd maar hierdoor duurt het veel langer voor iets naar buiten wordt gebracht, zeker in vergelijking met de continu stroom en filmpjes aan nieuws via alle kanalen.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap je sentiment heel goed. Maar ik zou echter niet zeggen dat de NOS het narratief van Rusland volgt.
Ze quoten beide partijen, en ze hoort het. Maar de ene partij liegt 24/7, en dat gegeven neemt niet iedere lezer mee.IJsbeer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:24:
[...]
Blijf de NOS bijzonder vinden. Of ik ben te gekleurd dat kan natuurlijk ook![]()
De reactie van Oekraïne:
Als je vrolijk blijft zwemmen terwijl er luchtalarm is, dan neem je het niet serieus. Kan hoor, op een gegeven moment wordt je apathisch voor een luchtalarm."Dit was het werk van de Russische luchtverdediging, die de drone neerschoot boven een strand vol vakantiegangers", zegt een hoge Oekraïense defensiefunctionaris. Oekraïne zou zijn wapens alleen inzetten tegen Russische militaire doelen en economische infrastructuur.
Verder zegt de functionaris dat de dood van de mensen op het strand "volledig te wijten is aan de Russische luchtverdediging". Rusland zou een luchtalarm vaak verzwijgen of niet alles doen wat nodig is om ervoor te zorgen dat Russen veilig zijn tijdens zo'n alarm.
We hebben allen meegemaakt hoe snel een crisissituatie went: namelijk de COVID-19 crisis. Na de initiële realisatie ondergaat de een het gelaten, de ander is juist voorzichtig (voor zichzelf, en/of de medemens). Sommigen gingen er vol tegenin, en een deel daarvan is, ehhh... strijdend ten onder gegaan.
Maar onder aan de streep blijft het feit dat dit soort dingen niet gebeuren als Rusland geen SMO was begonnen. MAW ze zijn altijd zelf verantwoordelijk.
Iedere keer als er, na grote offers, toch een positieve verandering leek te zijn (val van de tsaar dankzij Russische revolutie, verslaan van Nazi-Duitsland, val van de Sovjet-Unie) viel het daarna ontzettend tegen.ZenTex schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:52:
[...]
De Rus is... Bijzonder.
Waarschijnlijk door hun verleden waarbij de toekomst meestal nog uitzichtloze is dan het heden lijkt hun gedachtengang "het kan altijd nog erger, veel erger" te zijn en nemen ze alles gelaten op, omdat er historisch gezien geen alternatief is.
Toen prigozhin vlak voor Moskou stond smeekte ik mn vrouw om haar familie in Moskou, die zich amper hiervan bewust waren, snel de benen te nemen.
Hun reactie? "Wat gebeurt gebeurt, we kunnen er toch niets aan doen, en als het ergste gebeurt leven we toch niet meer om het te betreuren "
Actie ondernemen en vooruit denken is niet hun sterkste punt, lijkt me wel duidelijk na 4 jaar oorlog.
Dit volk is compleet murw gebeukt, het zit onder de blauwe plekken. Een familietrauma, zoals in vrijwel heel Europa een Joodse familie die WOII mee heeft gemaakt, had je daar op nog veel grotere en meer heimelijke schaal maar dan voor iedereen. De NKVD zuiverden dissidenten, zette etniciteiten tegen elkaar op (A + B + C tegen D, om daarna met A + B maar C te grazen te nemen; en elders een andere volgorde maar A de etnische Rus, won altijd). Plus het verplaatsen van etniciteiten om ze uit te dunnen. Zo'n Joods familietrauma blijft generaties met zich meedragen, de kinderen van kennen de verhalen van de overlevering. Voor Rusland en ex-Sovjetstaten geldt hetzelfde. En vooral in het gebied tussen Rusland en niet-Slavische gedeelte Europa, hebben ze dit alles keihard meegemaakt.
Dat is ook het doel van een Navalny niet direct omleggen. Het is een publiek executie, een groot showproces, een theaterschouwspel. Maar dat hij zijn vergiftiging overleefde en weer terugkwam dat moet Poetin toch woedend gemaakt hebben. Want dat gaf de burger moed. Hetzelfde met Prigozhin. Vandaar ook dat neerstorten van het vliegtuigje uit een raam vallen. Iedereen die het leest of ziet, weet dat diegene uit de weg is geruimd. Waarom precies, omdat hij tegen de tsaar in ging. En zo heb je meer beeldspraken. We gebruiken er ook eentje hier, recent nog: Ivan rookt. We weten allemaal dat het niet Ivan was, en we weten ook allemaal dat het niet een sigaretje was.
Je kunt dan maar één ding doen (als je het geld hebt om te doen): zuipen vluchten. Vandaar het IJzeren Gordijn. En dit alles is in één land van de wereld nooit opgehouden na val IJzeren Gordijn, en dat land is Noord-Korea.
Volgens dat artikel zit Ozon minder diep in de schulden:ZenTex schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 04:15:
[...]
Dat besef is de laatste dagen wel een beetje doorgesijpeld.
Het hele "militaire/dual use" is een rookgordijn.
Als je de Russische economie kapot wilt maken, dan is wildberries het spreekwoordelijke laaghangende fruit. (Pun intended)
Hier nog een mooi artikel met oa een link naar UA met de echte redenen.
WB is voor de hand liggend, want:
De grootste
De CEO heeft nauwe banden met het Kremlin
Zit enorm diep in de schulden
Als WB klapt:
*Is de kans groot dat de bank (VTB bank, staatseigendom) klapt, tenzij de overheid ingrijpt (en die zit zelf onderwater)
*Neemt het tienduizenden kleine ondernemers mee.
* Heeft het een enorm knock-on effect op de hele economie.
En inderdaad, als WB klaar is, is ozon aan de beurt.
en gebruiken ze meer decentralisatie:[...] Wildberries’ actual debt may be even higher—topping 1.3 trillion rubles ($ 14.3 billion) in total. Of that, 500 billion rubles is owed to a single lender: state-backed VTB Bank. These appear to be the exact figures Mykhailo Podolyak and Denis Shtilerman cited in their recent interviews.
By comparison, Ozon carries a far lighter debt load of 291.6 billion rubles at year-end 2025, with minimal short-term obligations. While public disclosures remain too limited for a comprehensive head-to-head comparison, one conclusion is clear: given its paper-thin operating margins, Wildberries lacks the financial buffer to weather a major crisis without external support. [...]
Ook wordt Wildberries gebruikt om importbelasting te omzeilen via grijze import, al probeert de overheid aldaar dat inmiddels wel aan te pakken. Volgens dat artikel. Ik betwijfel of ze iets doen aan een geïmporteerde iPhoneThese mega-hubs are a signature of Wildberries’ business model. They allow intake, storage, and sorting under one roof before goods are dispatched to pickup points. Competitor Ozon uses smaller, specialized facilities with higher inventory turnover. This operational model partly explains why Ozon’s supply chain has escaped targeting—its decentralized system is harder to disrupt. While Wildberries’ model was cheaper to operate—aided by local governments offering subsidized land, utility connections, and infrastructure to attract a major employer and taxpayer—that competitive edge has abruptly turned into a primary vulnerability.
Die markt verkoper was een Oekraïner.3raser schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:46:
[...]
Nu moet ik wel zeggen dat dit filmpje eerst wordt gebracht alsof de man gedood is terwijl hij later gewoon nog in leven blijkt te zijn. Ook is zijn locatie mogelijk niet goed te verifiëren waardoor het niet goed te zeggen is of dit werkelijk in Cherson is en of de drone operator werkelijk een Russische militair is. Er zijn nogal wat aannames te maken bij dit betreffende filmpje. Als ik dat filmpje zou plaatsen en erbij zou schrijven dat een Oekraïense drone-operator een Russische wapenhandelaar uitschakelt die zich vermomt als markthandelaar is dat net zo geloofwaardig, of niet?
Het filmpje is uitgebracht door een Russische groep, bekend van meerdere human safari filmpjes.
Hun excuus was dat het iemand was die met Oekraïense militairen "samenwerkte" en "dual use" goederen verkocht.
Dat is inderdaad duidelijk te zien aan de goederen in zijn marktkraam. Zijn dat komkommers?
(Doet me denken aan die aflevering van Blackadder, "a particularly sharp slice of mango")
Enfin, zijn die WB medewerkers dan ook dual use verkopers en mag ik dus hopen dat er een paar duizend man levend in zo'n distributie centrum verbrand?
En daar is nu ook de NOS:IJsbeer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:24:
[...]
Drone achtervolgt man in Cherson en ontploft naast hem: 'Rusland is gek geworden' - https://nos.nl/l/2625516
Russia floats out 13,800-ton nuclear-powered submarine ahead of sea trials
Ik heb eventjes gemeten met Google Maps .. maar in een rechte lijn vanuit Kyiv is het "slechts" 1670Km naar die stad toeRussia floated out the nuclear-powered cruise missile submarine Ulyanovsk. The launch ceremony happened on June 28 at the Sevmash shipyard in Severodvinsk, where the submarine was moved from its construction hall into the water for outfitting and trials.
Ulyanovsk reportedly weighs 13,800 tons and is a Project 885M (Yasen-M) multipurpose nuclear-powered submarine. After the float-out, workers will complete onboard systems while the vessel remains alongside the shipyard before it begins a series of harbor and sea tests.
Wren schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:07:
[...]
En daar is nu ook de NOS:
Drone achtervolgt man in Cherson en ontploft naast hem: 'Rusland is gek geworden' - https://nos.nl/l/2625516
I stand corrected. Een heel artikel zelfs. Alsof ze meelezen
Ozon is een ander 'beestje' en verdient een groot deel van zijn geld via Ozon Bank.Jerie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:35:
Volgens dat artikel zit Ozon minder diep in de schulden:
[...]
en gebruiken ze meer decentralisatie:
Dus... als Wildberries klapt en VTB meetrekt, dan gaat Ozon daar vrij vlot achteraan. Die financieren namelijk een aardig stuk eCommerce MKB en zijn kwetsbaar voor een bankrun.
Ik wil niet teveel speculeren, maar als het fout zou gaan is Ozon eerder een molensteen voor de economie dan een rots in de branding. Daarvoor hoeven de magazijnen van Ozon niet voor in de brand.
*knip* niet gaan generaliseren en hele bevolkingen wegzettenTheGhostInc schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:41:
[...]
Ik wil niet teveel speculeren, maar als het fout zou gaan is Ozon eerder een molensteen voor de economie dan een rots in de branding. Daarvoor hoeven de magazijnen van Ozon niet voor in de brand.
[ Voor 28% gewijzigd door teacup op 05-08-2026 19:27 ]
Die zijn natuurlijk veel beter beveiligd en de slagingskans is een stuk lager. Ik geloof wel in de huidige aanpak.barry86 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 06:58:
Domme vraag misschien, maar kan Oekraïne niet beter de lanceer installaties aanvallen van de ballistische raketten?
Die zijn niet stationair .. dus rijden rond .. je kan met de juiste apparatuur waarschijnlijk wel de lancering zien en de plek bepalen, maar tegen de tijd dat je daar dan iets heen kan sturen zijn ze al weer vertrokken.barry86 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 06:58:
Domme vraag misschien, maar kan Oekraïne niet beter de lanceer installaties aanvallen van de ballistische raketten?
die zijn vaak ook mobiel waardoor ze moeilijk traceerbaar zijn. Zo'n opslag is vrij groot, statisch en slecht beveiligd. Ik snap de keuze wel, daarnaast brengen ze hiermee het conflict naar de burgers in Rusland, de enigen die uiteindelijk in protest kunnen komen tegen hun regering. alhoewel dat laatste in de praktijk niet echt lukt in dit soort autocratieen.barry86 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 06:58:
Voor de volledigheid:HugoBoss1985 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:16:
Het verhaal van Yuri en de drone safari heeft nu zelfs een eigen stukje gehad in het NOS journaal.

Drone achtervolgt man in Cherson en ontploft naast hem: 'Rusland is gek geworden'
In de Zuid-Oekraïense stad Cherson heeft het Russische leger vanmorgen gericht een marktverkoper aangevallen, stelt president Zelensky. De politie heeft een video van de droneaanval vrijgegeven. Daarop is te zien dat een man wordt achtervolgd door de drone. De man probeert het toestel te ontwijken, maar uiteindelijk wordt de drone naast hem tot ontploffing gebracht.
De man overleefde de explosie, maar raakte wel gewond. Hij is door de militaire autoriteiten geïdentificeerd als de 57-jarige Yuriy.
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive
Dat artikel is van gisteren maar zojuist was het ook op tv.Fanta schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:25:
[...]
Voor de volledigheid:
[Afbeelding]
Drone achtervolgt man in Cherson en ontploft naast hem: 'Rusland is gek geworden'
[...]
/s
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Die brandde goed zeg. Hij is zo te lezen helemaal afgefikt en heeft zelfs nog wat bonusmateriaal meegepakt.ZenTex schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 04:47:
Een nieuwe dag, een nieuwe WB fik.
https://bsky.app/profile/...social/post/3mschfiplvf27
The Wildberries logistics hub in Aleksin has completely collapsed following the overnight strikes. The destruction appears to cover not only the officially operational section, but the entire 300,000-square-metre complex.
— 🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 5 augustus 2026
Met welk materiaal precies? Want volgens mij schort het daar (ook) bij Rusland juist aanJasphur schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:46:
Ik vind het overigens wel vreemd dat Rusland ogenschijnlijk zo weinig doet tegen de verwoestingen van de WB magazijnen. Je zou denken dat je kan raden welk magazijn er aangevallen gaat worden en er iets van lucht- en/of droneafweer plaatst. Of gebeurd dit ook, maar krijg ik dit niet mee?
Als je het hele gebeuren op de voet volgt zie je dat de Russen wel degelijk luchtafweer plaatsen.Jasphur schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:05:
Okay, dus dan zijn de WB magazijnen gewoon minder belangrijk dan andere potentiële doelen die beschermd moeten worden. Klinkt logisch, als je het zo stelt.
Zo heb ik beelden gezien van, wat werd geduid als een pantsir raket, die op het laatste moment een FP2 ondersxhepte (1 seconde later en ze hadden het magazijn geraakt)
Ik heb beelden gezien van een dozijn drones die neergehaald werden, en bij de 2e of 3e aanval waren er beelden van 20mm geschut dat de WB vestiging op de korrel nam (waarschijnlijk ook een pantsir)
Zoals gewoonlijk is Russisch luchtafweer bijna even gevaarlijk als de drones zelf, vooral die pantsirs.
Maar het staal er dus wèl!
een treffende spreuk
Oh, ze doen wel wat hoor, maar niet defensief; ze doen wat terug. Als het goed is kun je dat teruglezen in het kwartaaltopic.Jasphur schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:46:
Ik vind het overigens wel vreemd dat Rusland ogenschijnlijk zo weinig doet tegen de verwoestingen van de WB magazijnen. Je zou denken dat je kan raden welk magazijn er aangevallen gaat worden en er iets van lucht- en/of droneafweer plaatst. Of gebeurd dit ook, maar krijg ik dit niet mee?
En bij ons zou het precies zo gaan. Wij kunnen, net als Oekraïne en Rusland, ons niet verdedigen tegen gigantische hoeveelheden drones/kruisraketten.
Maar deze discussie is hier verder offtopic.
[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 05-08-2026 17:00 ]
:strip_exif()/f/image/rp25GszXneuOlraenU9ciwN5.jpg?f=fotoalbum_large)
Laat de Oekraïners meer distributiecentra volledig naar de cloud uploaden.
[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 05-08-2026 17:46 ]
Nice, GPS coördinaten erbij ook. Zou nog wel liever een echte foto van huidige staat (+ een timestamp van wanneer die staat is, + referentie bron) willen zien. Of gewoon eentje van 'voor' en eentje van 'na'.rapture schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:18:
Er is een Wildberries live tracker op github: https://drarroway.github.io/wb-bingo-web/
~~~[Afbeelding]
Laat de Oekraïners meer distributiecentra volledig naar de cloud uploaden.
Zo te zien is er ook een Wikipedia: Ukrainian strikes on Wildberries warehouses
Het mooie van deze links is dat deze over een paar dagen in theorie nog steeds up-to-date is. De nieuwsitems over een strike zijn dat niet, maar kunnen dienen als referentie, en zo gaat het zo te zien ook. Nice!
Er zitten er ook nog wel een paar lekker dichtbij. Die in Simferopol moet te doen zijn met een (in geval van goede luchtverdediging grote) zwerm short distance drones. Maar dat is eigenlijk een klein visje, 6k m2.
Wel leuk dat er in een Oekraïne ook een Wildberries zit
Maar er zijn nog zat grotere vissen in de range van 400-500 km vanaf de grens.
Voor wie zelf wil spelen de broncode staat hier https://github.com/DrArroway/wb-bingo-web en de JSON file hier https://raw.githubusercon...eads/main/facilities.json leuk voor data analyses, of raden welke de volgende is
[ Voor 14% gewijzigd door Jerie op 05-08-2026 18:11 ]
Input = facilities.json dus die moet je even downloaden.
Dit is de matplotlib versie:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
| import json
import matplotlib.pyplot as plt
import matplotlib.colors as mcolors
# Load the JSON data from the file
with open('facilities.json', 'r') as file:
data = json.load(file)
# Sort the data by distance_border_km and then by footprint_m2
sorted_data = sorted(data, key=lambda x: (x['distance_border_km'], x['footprint_m2']))
# Extract the sorted fields
distance_border_km = [item['distance_border_km'] for item in sorted_data]
footprint_m2 = [item['footprint_m2'] for item in sorted_data]
damage_levels = [item['damage_level'] for item in sorted_data]
# Normalize damage_level to a 0-1 range for the colormap
norm = mcolors.Normalize(vmin=0, vmax=5)
cmap = plt.cm.RdYlGn_r # Reversed Red-Yellow-Green (green=0, red=5)
# Create a combined plot
plt.figure(figsize=(14, 6))
# Scatter plot with damage_level as color
plt.subplot(1, 2, 1)
scatter = plt.scatter(
distance_border_km,
footprint_m2,
c=damage_levels,
cmap=cmap,
norm=norm,
alpha=0.7,
s=50
)
plt.title('Scatter Plot: Distance vs Footprint (Colored by Damage)')
plt.xlabel('Distance to Border (km)')
plt.ylabel('Footprint (m²)')
plt.grid(True)
plt.colorbar(scatter, label='Damage Level (0=Green, 5=Red)')
# Dual-axis plot with damage_level as color for markers
plt.subplot(1, 2, 2)
ax1 = plt.gca()
ax2 = ax1.twinx()
# Plot distance_border_km with colored markers
line1 = ax1.plot(
range(len(distance_border_km)),
distance_border_km,
label='Distance to Border (km)',
color='blue',
marker='o',
linestyle='-',
markersize=8
)
# Color the markers based on damage_level
for i, (x, y, damage) in enumerate(zip(range(len(distance_border_km)), distance_border_km, damage_levels)):
ax1.scatter(x, y, c=~[damage], cmap=cmap, norm=norm, s=100, edgecolor='black', linewidth=0.5)
# Plot footprint_m2 with colored markers
line2 = ax2.plot(
range(len(footprint_m2)),
footprint_m2,
label='Footprint (m²)',
color='red',
marker='s',
linestyle='--',
markersize=8
)
# Color the markers based on damage_level
for i, (x, y, damage) in enumerate(zip(range(len(footprint_m2)), footprint_m2, damage_levels)):
ax2.scatter(x, y, c=~[damage], cmap=cmap, norm=norm, s=100, edgecolor='black', linewidth=0.5, marker='s')
plt.title('Dual-Axis Plot: Distance and Footprint (Colored by Damage)')
plt.xlabel('Index')
ax1.set_ylabel('Distance to Border (km)')
ax2.set_ylabel('Footprint (m²)')
ax1.grid(True)
# Add legends
lines = line1 + line2
labels = [l.get_label() for l in lines]
ax1.legend(lines, labels, loc='upper left')
plt.tight_layout()
plt.savefig('combined_facilities_plot_sorted_with_damage_dual_axis.png', dpi=200, bbox_inches='tight')
plt.show() |
/f/image/vg75nEJuYuKWOnkwYUZx8CVx.png?f=fotoalbum_large)
En dit is de plotly versie (HTML met locatie middels hover):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
| import json
import plotly.graph_objects as go
from plotly.subplots import make_subplots
# Load the JSON data from the file
data = json.load(file)
# Sort the data by distance_border_km and then by footprint_m2
sorted_data = sorted(data, key=lambda x: (x['distance_border_km'], x['footprint_m2']))
# Extract the sorted fields
footprint_m2 = [item['footprint_m2'] for item in sorted_data]
names = [item.get('name', f'Facility {i}') for i, item in enumerate(sorted_data)] # Extract names or use a default
# Create a combined plot with subplots
fig = make_subplots(rows=1, cols=2, subplot_titles=("Scatter Plot: Distance vs Footprint", "Dual-Axis Plot: Distance and Footprint"))
# Scatter plot with damage_level as color and hover names
scatter = go.Scatter(
x=distance_border_km,
y=footprint_m2,
mode='markers',
marker=dict(
size=12,
color=damage_levels,
colorscale='RdYlGn_r',
cmin=0,
cmax=5,
showscale=True,
colorbar=dict(title='Damage Level')
),
text=names, # Hover text
hovertemplate='<b>%{text}</b><br>Distance: %{x}<br>Footprint: %{y}<extra></extra>'
)
fig.add_trace(scatter, row=1, col=1)
# Dual-axis plot with damage_level as color for markers
# Distance to Border (km) on the left y-axis
fig.add_trace(
go.Scatter(
x=list(range(len(distance_border_km))),
y=distance_border_km,
mode='lines+markers',
name='Distance to Border (km)',
line=dict(color='blue'),
marker=dict(
size=12,
color=damage_levels,
colorscale='RdYlGn_r',
cmin=0,
cmax=5,
showscale=False
),
text=names,
hovertemplate='<b>%{text}</b><br>Distance: %{y}<extra></extra>'
),
row=1, col=2
)
# Footprint (m²) on the right y-axis
fig.add_trace(
go.Scatter(
x=list(range(len(footprint_m2))),
y=footprint_m2,
mode='lines+markers',
name='Footprint (m²)',
line=dict(color='red', dash='dash'),
marker=dict(
size=12,
color=damage_levels,
colorscale='RdYlGn_r',
cmin=0,
cmax=5,
showscale=False,
symbol='square'
),
text=names,
hovertemplate='<b>%{text}</b><br>Footprint: %{y}<extra></extra>'
),
row=1, col=2
)
# Update layout for dual-axis plot
fig.update_layout(
xaxis2=dict(title='Index'),
yaxis2=dict(title='Distance to Border (km)'),
yaxis3=dict(title='Footprint (m²)', overlaying='y2', side='right'),
showlegend=True,
width=1200,
height=600
)
# Save the interactive plot as HTML
fig.write_html('combined_facilities_plot_interactive.html')
# Open the HTML file in the default browser
import webbrowser
webbrowser.open('combined_facilities_plot_interactive.html') |
PS: Dit is de PNG output van de HTML (maar dan mis je de functionaliteit van lokatie na hoover):
/f/image/XaQltL0ji5F5isUMNmQucpyu.png?f=fotoalbum_large)
Misschien allemaal een cijfertje geven (gebaseerd op afstand) en dan een legenda met de lokaties?
[ Voor 5% gewijzigd door Jerie op 05-08-2026 20:04 ]
Ik mag dan wel lang meelopen op Tweakers maar het laatste deel van uw bericht gaat mijn petje helaas te boven.Jerie schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:43:
Even snel wat gevibecode.
Input = facilities.json dus die moet je even downloaden.
Dit is de matplotlib versie:code:Huidige output van 19.30 NL tijd:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87import json import matplotlib.pyplot as plt import matplotlib.colors as mcolors # Load the JSON data from the file with open('facilities.json', 'r') as file: data = json.load(file) # Sort the data by distance_border_km and then by footprint_m2 sorted_data = sorted(data, key=lambda x: (x['distance_border_km'], x['footprint_m2'])) # Extract the sorted fields distance_border_km = [item['distance_border_km'] for item in sorted_data] footprint_m2 = [item['footprint_m2'] for item in sorted_data] damage_levels = [item['damage_level'] for item in sorted_data] # Normalize damage_level to a 0-1 range for the colormap norm = mcolors.Normalize(vmin=0, vmax=5) cmap = plt.cm.RdYlGn_r # Reversed Red-Yellow-Green (green=0, red=5) # Create a combined plot plt.figure(figsize=(14, 6)) # Scatter plot with damage_level as color plt.subplot(1, 2, 1) scatter = plt.scatter( distance_border_km, footprint_m2, c=damage_levels, cmap=cmap, norm=norm, alpha=0.7, s=50 ) plt.title('Scatter Plot: Distance vs Footprint (Colored by Damage)') plt.xlabel('Distance to Border (km)') plt.ylabel('Footprint (m²)') plt.grid(True) plt.colorbar(scatter, label='Damage Level (0=Green, 5=Red)') # Dual-axis plot with damage_level as color for markers plt.subplot(1, 2, 2) ax1 = plt.gca() ax2 = ax1.twinx() # Plot distance_border_km with colored markers line1 = ax1.plot( range(len(distance_border_km)), distance_border_km, label='Distance to Border (km)', color='blue', marker='o', linestyle='-', markersize=8 ) # Color the markers based on damage_level for i, (x, y, damage) in enumerate(zip(range(len(distance_border_km)), distance_border_km, damage_levels)): ax1.scatter(x, y, c=[damage], cmap=cmap, norm=norm, s=100, edgecolor='black', linewidth=0.5) # Plot footprint_m2 with colored markers line2 = ax2.plot( range(len(footprint_m2)), footprint_m2, label='Footprint (m²)', color='red', marker='s', linestyle='--', markersize=8 ) # Color the markers based on damage_level for i, (x, y, damage) in enumerate(zip(range(len(footprint_m2)), footprint_m2, damage_levels)): ax2.scatter(x, y, c=[damage], cmap=cmap, norm=norm, s=100, edgecolor='black', linewidth=0.5, marker='s') plt.title('Dual-Axis Plot: Distance and Footprint (Colored by Damage)') plt.xlabel('Index') ax1.set_ylabel('Distance to Border (km)') ax2.set_ylabel('Footprint (m²)') ax1.grid(True) # Add legends lines = line1 + line2 labels = [l.get_label() for l in lines] ax1.legend(lines, labels, loc='upper left') plt.tight_layout() plt.savefig('combined_facilities_plot_sorted_with_damage_dual_axis.png', dpi=200, bbox_inches='tight') plt.show()
[Afbeelding]
En dit is de plotly versie (HTML met locatie middels hover):code:De meest verre zijn echt kleintjes. De dikste die groen (= (vrijwel) non-damaged) zijn en meest dichtbij zijn, zijn Koledino (Podolsk), Novaya Usman (Nechayevka), en White Pillars (Domodedovo). Dan heb je er nog zeven tussen de 50k en 100k vierkante meter. En je hebt nog drie dikke (100-150k) gele. Maar het is eigenlijk wel een beetje klaar zo. Dit bedrijf lijkt me RIP.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101import json import plotly.graph_objects as go from plotly.subplots import make_subplots # Load the JSON data from the file with open('facilities.json', 'r') as file: data = json.load(file) # Sort the data by distance_border_km and then by footprint_m2 sorted_data = sorted(data, key=lambda x: (x['distance_border_km'], x['footprint_m2'])) # Extract the sorted fields distance_border_km = [item['distance_border_km'] for item in sorted_data] footprint_m2 = [item['footprint_m2'] for item in sorted_data] damage_levels = [item['damage_level'] for item in sorted_data] names = [item.get('name', f'Facility {i}') for i, item in enumerate(sorted_data)] # Extract names or use a default # Create a combined plot with subplots fig = make_subplots(rows=1, cols=2, subplot_titles=("Scatter Plot: Distance vs Footprint", "Dual-Axis Plot: Distance and Footprint")) # Scatter plot with damage_level as color and hover names scatter = go.Scatter( x=distance_border_km, y=footprint_m2, mode='markers', marker=dict( size=12, color=damage_levels, colorscale='RdYlGn_r', cmin=0, cmax=5, showscale=True, colorbar=dict(title='Damage Level') ), text=names, # Hover text hovertemplate='<b>%{text}</b><br>Distance: %{x}<br>Footprint: %{y}<extra></extra>' ) fig.add_trace(scatter, row=1, col=1) # Dual-axis plot with damage_level as color for markers # Distance to Border (km) on the left y-axis fig.add_trace( go.Scatter( x=list(range(len(distance_border_km))), y=distance_border_km, mode='lines+markers', name='Distance to Border (km)', line=dict(color='blue'), marker=dict( size=12, color=damage_levels, colorscale='RdYlGn_r', cmin=0, cmax=5, showscale=False ), text=names, hovertemplate='<b>%{text}</b><br>Distance: %{y}<extra></extra>' ), row=1, col=2 ) # Footprint (m²) on the right y-axis fig.add_trace( go.Scatter( x=list(range(len(footprint_m2))), y=footprint_m2, mode='lines+markers', name='Footprint (m²)', line=dict(color='red', dash='dash'), marker=dict( size=12, color=damage_levels, colorscale='RdYlGn_r', cmin=0, cmax=5, showscale=False, symbol='square' ), text=names, hovertemplate='<b>%{text}</b><br>Footprint: %{y}<extra></extra>' ), row=1, col=2 ) # Update layout for dual-axis plot fig.update_layout( xaxis2=dict(title='Index'), yaxis2=dict(title='Distance to Border (km)'), yaxis3=dict(title='Footprint (m²)', overlaying='y2', side='right'), showlegend=True, width=1200, height=600 ) # Save the interactive plot as HTML fig.write_html('combined_facilities_plot_interactive.html') # Open the HTML file in the default browser import webbrowser webbrowser.open('combined_facilities_plot_interactive.html')
https://nos.nl/artikel/2625653-russische-droneproducent-zwaargewond-door-explosie-auto-bij-jekaterinenburgDe Russische droneproducent Vladimir Tkatsjoek is zwaargewond geraakt door een explosie van zijn auto in Jekaterinenburg. Dat meldt het Russische staatspersbureau Tass. Bij de explosie zou zijn chauffeur zijn omgekomen.
Zij naam stond blijkbaar op de website 'Myrotvorets', een controversiële Oekraïense website waarop "vijanden van Oekraïne" worden geplaatst.
[ Voor 12% gewijzigd door Spykie op 05-08-2026 20:12 ]
Wat begrijp je niet, misschien kan ik helpen. Er zijn twee assen. De x-as is hemelsbreed het aantal km van de Oekraïense grens, de y-as is de grootte van het gebouw in vierkante meters, en de kleur is hoeveel schade het gebouw heeft (donkergroen = 0 = geen, donkerrood = 5 = total loss). Dus de rode zijn voltooid verleden tijd, en de groene zijn potentiële targets, met de andere kleuren daar ergens tussenin. Vervolgens wil je de grote hebben die op korte afstand liggen. Zie je die lichtgroene linksboven? Dat is Novaya Usman (Nechayevka). Deze zit vlakbij, en is groot, en vrijwel intact. Ga je verder naar rechts wat valt dan op? Die met de grootste footprint zijn allemaal al aangevallen, meestal met enig succes (geel) of volledig succes (rood). De groene die dichtbij liggen, zijn allemaal kleintjes, en degenen die ver af liggen, zijn allemaal klein. Op een kaartje kun je dit denk ik nog mooier weergeven. Dan plot je de GPS coordinaten op de kaart, en dan hoe groter het bolletje, hoe groter de locatie is, en hoe roder het bolletje hoe meer stuk (donkergroen is dan intact). Vroeger deden we dit met een printer (voor de kaart), een passer, een liniaal, en wat kleurpotloodjes. Ze moeten dus inderdaad nog die gele nog ff een zetje geven, en die boel kleine groene pakken, plus die ene groene die dichtbij zit die ik al eerder noemde, en dan zijn ze eigenlijk wel klaar. Want die wat heel ver liggen zijn lastig te pakken, en relatief klein. Maar als ze vandaag zouden stoppen dan is dit bedrijf ook dood. Het is ongeveer de helft van alle opslag + de inventaris kwijt.vdr01 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:56:
[...]
Ik mag dan wel lang meelopen op Tweakers maar het laatste deel van uw bericht gaat mijn petje helaas te boven.
Je kunt dus precies zien wat er nog over is, hoe groot deze zijn, en hoe ver ze van de grens zitten.
De output HTML kun je, naast zelf genereren, hier downloaden: https://limewire.com/d/vYjtz#tkJYQZBmsR sha256sum caba4a46b906fda66a10d1b46be0f9a05885cbc86e864bef60ae351b4b60afcb
Ozon schijnt meer gedecentraliseerd te werk te gaan met meer kleinere distributiecentra. Dat maakt het moeilijker.
[ Voor 97% gewijzigd door teacup op 05-08-2026 21:29 ]
[ Voor 96% gewijzigd door teacup op 05-08-2026 21:30 ]
Dat zit wel Schnorr.
Als je een presentatie geeft, en je doet er wat grafiekjes en 'interessante' plaatjes tussen, dan let men ineens beter op. Maar een leuke presentatie heeft m.i. vooral een goed verhaal, en humor (voorbeeld). Leraren weten dit, al zijn er nog wel wat meer trucjes.
Hoe dan ook vond ik de plaatjes in het originele project niet zo boeiend. Dus ik dacht: dat kan beter, met minder noise. De HTML kan dat (de geposte plaatjes missen de namen om bruikbaar te zijn). De Oekraïners kunnen zo ook e.e.a. gebruiken om doelwitten te bepalen. Zo vind ik km hemelsbreed vanaf de grens nogal arbitrair. Magyar gaat niet op de grens zitten, de ene de facto grens is veiliger dan de andere, en dan heb je nog dat boorplatform ten Westen van Krim, plus de zee als factor. Ook zie ik de Oekraïners er voor aan om onderweg wat drones bij te kunnen tanken (met de nadruk op kunnen). In ieder geval zijn ze met Electrostal bij de roos begonnen. Vrijwel de grootste, maar ook meest dichtbij de Russische hoofdstad (waar je zou denken toch relatief meer luchtverdediging actief kan zijn). Dat was de grootste klap in het gezicht. Dat ze nu al weken zo'n beetje dagelijks tot om de dag weten aan te vallen (op basis van datum van aanval is ook nog een leuke om te plotten?) is een prachtige kers op de taart.
Het mooiste van dit project is IMO de JSON. Die moet je trouwens handmatig downloaden. Of deze goed wordt bijgehouden, kan ik trouwens ook niet zeggen.
Hieronder
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| # Calculate total footprint
total_footprint=$(curl -s https://raw.githubusercontent.com/DrArroway/wb-bingo-web/refs/heads/main/facilities.json | jq -r '[.[] | .footprint_m2] | add')
# Calculate destroyed footprint
destroyed_footprint=$(curl -s https://raw.githubusercontent.com/DrArroway/wb-bingo-web/refs/heads/main/facilities.json | \
jq -r '
[.[] |
.footprint_m2 *
(if .damage_level == 0 then 0.0
elif .damage_level == 1 then 0.0
elif .damage_level == 2 then 0.10
elif .damage_level == 3 then 0.40
elif .damage_level == 4 then 0.75
elif .damage_level == 5 then 0.95
else 0.0
end)
] | add
')
# Calculate intact footprint
intact_footprint=$(echo "$total_footprint $destroyed_footprint" | awk '{print $1 - $2}')
# Calculate percentages
percent_destroyed=$(echo "$destroyed_footprint $total_footprint" | awk '{printf "%.2f", ($1 / $2) * 100}')
percent_intact=$(echo "$intact_footprint $total_footprint" | awk '{printf "%.2f", ($1 / $2) * 100}')
# Output results
echo "Total footprint: $total_footprint m²"
echo "Destroyed footprint: $destroyed_footprint m² ($percent_destroyed%)"
echo "Intact footprint: $intact_footprint m² ($percent_intact%)" |
1
2
3
4
| ❯ ./destroyed.sh Total footprint: 3762900 m² Destroyed footprint: 1725480 m² (45.86%) Intact footprint: 2037420 m² (54.14%) |
Wil je een range hebben [1], kom je uit op:
1
2
3
4
| ❯ ./destroyed3.sh Total footprint: 3762900 m² Destroyed footprint: 1485220 m² (39.47%) to 1965800 m² (52.24%) Intact footprint: 1797100 m² (47.76%) to 2277680 m² (60.53%) |
[1] De gebruikte definities voor range zijn (in CSV format):
1
2
3
4
5
6
7
| damage_level,low_percentage,high_percentage 0,0.0,0.0 # 0-0% 1,0.0,0.0 # 0-0% 2,0.01,0.20 # 1-20% 3,0.20,0.60 # 20-60% 4,0.60,0.90 # 60-90% 5,0.90,1.0 # 90-100% |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| # Calculate total footprint
total_footprint=$(curl -s https://raw.githubusercontent.com/DrArroway/wb-bingo-web/refs/heads/main/facilities.json | jq -r '[.[] | .footprint_m2] | add')
# Calculate low estimate for destroyed footprint (using minimum destruction percentage)
low_destroyed_footprint=$(curl -s https://raw.githubusercontent.com/DrArroway/wb-bingo-web/refs/heads/main/facilities.json | \
jq -r '
[.[] |
.footprint_m2 *
elif .damage_level == 2 then 0.01 # Low: 1%
elif .damage_level == 3 then 0.20 # Low: 20%
elif .damage_level == 4 then 0.60 # Low: 60%
elif .damage_level == 5 then 0.90 # Low: 90%
else 0.0
end)
] | add
')
# Calculate high estimate for destroyed footprint (using maximum destruction percentage)
high_destroyed_footprint=$(curl -s https://raw.githubusercontent.com/DrArroway/wb-bingo-web/refs/heads/main/facilities.json | \
jq -r '
[.[] |
.footprint_m2 *
elif .damage_level == 2 then 0.20 # High: 20%
elif .damage_level == 3 then 0.60 # High: 60%
elif .damage_level == 4 then 0.90 # High: 90%
elif .damage_level == 5 then 1.0 # High: 100%
else 0.0
end)
] | add
')
# Calculate low and high intact footprints
low_intact_footprint=$(echo "$total_footprint $low_destroyed_footprint" | awk '{print $1 - $2}')
high_intact_footprint=$(echo "$total_footprint $high_destroyed_footprint" | awk '{print $1 - $2}')
# Calculate percentages for low and high estimates
low_percent_destroyed=$(echo "$low_destroyed_footprint $total_footprint" | awk '{printf "%.2f", ($1 / $2) * 100}')
high_percent_destroyed=$(echo "$high_destroyed_footprint $total_footprint" | awk '{printf "%.2f", ($1 / $2) * 100}')
low_percent_intact=$(echo "$low_intact_footprint $total_footprint" | awk '{printf "%.2f", ($1 / $2) * 100}')
high_percent_intact=$(echo "$high_intact_footprint $total_footprint" | awk '{printf "%.2f", ($1 / $2) * 100}')
# Output results
echo "Total footprint: $total_footprint m²"
echo "Destroyed footprint: $low_destroyed_footprint m² ($low_percent_destroyed%) to $high_destroyed_footprint m² ($high_percent_destroyed%)"
echo "Intact footprint: $low_intact_footprint m² ($low_percent_intact%) to $high_intact_footprint m² ($high_percent_intact%)" |
Hier nog een chronologische en dan stop ik ermee:
/f/image/nqJsn6GGdjS88T2snIPa3D3y.png?f=fotoalbum_large)
(Na Yekaterinburg moesten de Magyar strikers toch even op adem komen van de reis
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
| import json
import matplotlib.pyplot as plt
import matplotlib.colors as mcolors
import matplotlib.dates as mdates
from datetime import datetime
# Load the JSON data
data = json.load(file)
# Flatten the data: extract each strike's date, damage_level, and distance_border_km
# Exclude the strike with date "2024-01-13" and description "Initial historical non-military fire."
flattened_data = []
for facility in data:
if facility['damage_level'] > 0: # Exclude damage_level = 0
for strike in facility.get('strikes', []):
# Skip the specific strike
if strike.get('date') == '2024-01-13' and strike.get('description') == 'Initial historical non-military fire.':
continue
flattened_data.append({
'date': strike.get('date', ''),
'damage_level': facility['damage_level'],
'distance_border_km': facility['distance_border_km'],
'name': facility.get('name', 'Unknown')
})
# Sort by strike date
sorted_data = sorted(flattened_data, key=lambda x: x['date'])
# Extract fields
dates = [item['date'] for item in sorted_data]
names = [item['name'] for item in sorted_data]
# Convert dates to datetime objects for plotting
dates_datetime = [datetime.strptime(date, '%Y-%m-%d') for date in dates]
# Create a colormap for damage_level (1-5)
norm = mcolors.Normalize(vmin=1, vmax=5)
cmap = plt.cm.RdYlGn_r # Red-Yellow-Green (reversed: green=1, red=5)
# Create the plot
plt.figure(figsize=(14, 7))
# Plot distance_border_km on the left y-axis
ax1 = plt.gca()
# Scatter plot for distance_border_km with color representing damage_level
scatter = ax1.scatter(
dates_datetime,
distance_border_km,
c=damage_levels,
cmap=cmap,
norm=norm,
s=100, # Marker size
edgecolor='black',
linewidth=0.5,
label='Distance to Border (km)'
)
# Add colorbar for damage_level
cbar = plt.colorbar(scatter, ax=ax1, label='Damage Level (1-5)')
cbar.set_ticks([1, 2, 3, 4, 5])
cbar.set_ticklabels(['1 (Low)', '2', '3', '4', '5 (High)'])
# Customize the plot
ax1.set_xlabel('Strike Date')
ax1.set_ylabel('Distance to Border (km)')
ax1.set_title('Chronological Plot: Damage Severity and Distance to Border')
ax1.grid(True)
# Format x-axis for dates
ax1.xaxis.set_major_formatter(mdates.DateFormatter('%Y-%m-%d'))
ax1.xaxis.set_major_locator(mdates.AutoDateLocator())
plt.xticks(rotation=45)
# Add legend for distance
ax1.legend(loc='upper left')
plt.tight_layout()
plt.savefig('chronological_damage_distance_plot.png', dpi=200, bbox_inches='tight')
plt.show() |
[ Voor 75% gewijzigd door Jerie op 06-08-2026 00:11 . Reden: Nog eentje ]
quote: Rondslingerende drones op EU grondgebied......teacup schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:04:
[modbreak]Nogmaals het verzoek. Luchtaanvallen in Rusland graag in Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2026-Q3. Zo houden we die berichten wat geclusterd.
Ook hier maar even, is ook in het dagelijkse gepost:
Rondslingerende drones op EU grondgebied.... de beste optie voor een dergelijk onderwerp is Hybride oorlog in Europa - Bescherming van onze democratie.
Voor een toelichting waarom deze keuze van belang is zie teacup in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2026-Q3"[/]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dat filmpje en nieuws staat gewoon op de nos?IJsbeer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:24:
[...]
https://nos.nl/artikel/26...m-rusland-is-gek-geworden
Sorry, ik liep een paar dagen achter blijkbaar
BThGvNeOA
Zijn post was van 09:24 in de ochtend, het NOS nieuws pas van 17:45 dus ruim 8 uur laterDropjesLover schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:06:
[...]
Dat filmpje en nieuws staat gewoon op de nos?
https://nos.nl/artikel/26...m-rusland-is-gek-geworden
Ik liep een paar dagen timestamp hier achterstefanass schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:28:
[...]
Zijn post was van 09:24 in de ochtend, het NOS nieuws pas van 17:45 dus ruim 8 uur later
Zo raar is het niet, traditionele media die een halve dag achterlopen bij niet-breaking news.
BThGvNeOA
Door de slechte kwaliteit van benzine vielen vuilniswagens uit in de stad Kaspiysk (ligt zuidwesten van Rusland aan de Kaspische Zee). Van de 22 vuilniswagens gingen er 12 defect, en de reparatie kostte ongeveer 75.000 roebel (800 euro) per voertuig.
De temperatuur was daar ruim 30 graden en niet al het vuilnis kon worden opgehaald wat uiteindelijk begon te stinken. Nu alles gerepareerd is verwachten ze de achterstand de komende dagen weer weggewerkt te hebben.
Nu is dit een voorbeeldje wat ik toevallig tegenkwam, en de kosten en overlast valt ook wel te overzien, maar het zal mij niets verbazen als er meer van dit soort situaties voorkomen waar de normale burger meer overlast van meemaakt.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:
Wat we vooral willen zien:
- Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
- Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
- Respect voor elkaars mening.
Wat willen we beslist niet zien:
- Inzet van kernwapens erbij halen.
- Rants.
- Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
- Wegzetten van bevolkingsgroepen.
- Ongefundeerde oneliners.
- Linkdrops zonder duiding.
- Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
- Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
- Geen ongefundeerde speculaties over WW3
- Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
- Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
- Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
- Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
AWM / themaforum beleidstopic: