De situatie binnen Rusland

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:41:
Kleine, doch vermakelijke anecdote.
Mijn Oekrainse schoonzusje hielp op het vliegveld van Istanboel een oudere Russische vrouw die haar gate niet kon vinden. Helemaal in tranen.
Nadat ze haar naar de juiste gate had gebracht, zei de vrouw "ik schaam me zo voor die klootzak van een Poetin (haar woorden) en ik vind het verschrikkelijk wat hij de Oekrainers aan doet".

Er is hoop
Menselijk.

Face to face is het moeilijker om iemand te laten stikken. Je ziet iemand die hulpbehoevend is, en die help je, zonder na te denken. Hoewel je ook innocent bystander effect hebt.

De kans dat je buiten Rusland een Rus tegen gaat komen die een clue heeft over de smerige zaakjes van dhr. Poetin is groter dan de kans dat je een gemiddelde Rus in Rusland tegenkomt die dat vindt, laat staan eentje die dat durft te uiten.

Voor een oudere mevrouw is het statistisch dan weer wel zeldzamer als ik het wel heb.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
TheGhostInc schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:49:
[...]

Niet bedoeld als 'te optimistisch', maar dit is waarschijnlijk een complete write off, tenzij er binnen branddeuren zijn dichtgezet en er echt verschillende compartimenten zouden zijn geweest. Rook- en waterschade is al snel heel vervelend, als er een sprinklerinstallatie was, dan is sowieso alles nat geworden. Alleen als de expeditie (het laad-/losperron) het overleeft heeft, heb je nog iets te redden en kun je mogelijk nog de locatie gebruiken. Maar als je niks meer fatsoenlijk kunt handlen, dan kun je de locatie alleen nog maar leegtrekken en de pallets gaan beoordelen/afvoeren op een andere plek.
Volgens de foto zijn er twee expedities, namelijk linksboven en rechtsboven. Plus zes loodsen, waarvan er twee duidelijk compleet zijn afgefikt. Die expeditie linksboven is mogelijk beschadigd. Maar die linksonder lijkt intact (waar noorden is op die foto is mij onbekend, dat staat hier even los van). Die linksonder zit ook niet naast een beschadigde loods. De andere loodsen zijn qua dak intact, behalve eentje rechtsonder. Die is wel geraakt, maar lijkt niet erdoorheen te zijn geboord. Misschien een dud drone? Het lijkt er op dat ze die twee loodsen verloren hebben beschouwd. 2/6 = 1/3 = 33,33% afgefikt. Nog voldoende om nog eens te herhalen, maar er zijn ook nog wat andere dichtstbijzijnde doelen waar hetzelfde voor geld. Ook middelgrote (van rond de 75-100k m2). Waarvan ook sommigen dan tussen de 20 en 60% zijn verwoest.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
Nox schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:09:
[...]
edit:
geen idee waarom de embed tag niet werkt.
Deze werkt:

Updated (my personal copy, no guarantee of accuracy, but feel free to keep a copy as well).

Helianthus 🔔🇺🇦 (@theseeduneed.bsky.social) 11 augustus 2026

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Ik las in dit bericht over een dochter van een Hilversumse wethouder die terugkeert dat ze voor immigranten ook allemaal randvoorwaarden introduceren.
Daar kwam een ander probleem bij. Volgens Jacintha zou in Rusland een nieuwe wet gelden waarbij buitenlandse mannen tussen de 18 en 65 jaar een jaar militaire dienst moeten vervullen voordat zij permanente verblijfsstatus kunnen krijgen. Voor haar man zou dat "een onmogelijke juridische situatie" opleveren als Nederlander.
Gezien het recruiteringsprobleem bij het Russisch leger een logische actie, echter lijkt het mij daardoor niet uitnodigend als je nog naar Rusland zou willen emigreren.

[ Voor 7% gewijzigd door Woudloper op 12-08-2026 10:24 ]

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:27

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Tja, dus je vertrekt midden in oorlogstijd naar een land waarmee we onofficieel in oorlog zijn, en je eindigt ergens in een derdewereldland, waar je verbaasd bent dat dingen niet zo goed geregeld zijn. Reality Check!

Daarnaast verwacht ik dat als je voldoende betaalt aan de juiste persoon daar je prima onder militaire dienst uit komt, maar gezien de noodzaak kon dat wel eens een fors sommetje worden.
Deze regel is denk ik meer om gastarbeiders het leger in te kunnen pushen, en om migratie vanaf arme omringende landen (de -Stans in het zuiden) efficient in te kunnen zetten als kanonnenvoer.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:32
Woudloper schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:23:
Ik las in dit bericht over een dochter van een Hilversumse wethouder die terugkeert dat ze voor immigranten ook allemaal randvoorwaarden introduceren.

[...]

Gezien het recruiteringsprobleem bij het Russisch leger een logische actie, echter lijkt het mij daardoor niet uitnodigend als je nog naar Rusland zou willen emigreren.
Wat een verhaal zeg. Ik kan me ook niet heel goed indenken waarom in 2024 iemand het plan bedenkt om per se naar Rusland te willen verhuizen om daar op het platteland remote te willen werken.

En dat de ouders dan ook meeverhuizen, het zo naar hun zin hebben dat ze blijven, terwijl dochter en schoonzoon weer terug naar NL gaan? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat zo'n plan ontstaat omdat Rusland het financieel aantrekkelijk gemaakt heeft om zo PR te kunnen maken.

Er zijn genoeg andere opties als je wilt emigreren naar een land met veel ruimte op het platteland.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:13

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Die rekruterinsgregel is van 2025 zo te lezen, mooie oplossing om de tekorten aan te vullen en minder RU-slachtoffers te hoeven claimen en mooi beter weer te kunnen spelen bij de achterban.

Die rekruten zullen vast ook uitgezonderd worden van een uitbetaling etc in geval van WIA/MIA/KIA.

Ik ben benieuwd hoe goed die registratie is van dergelijke bitenlanders in RU.

Verder begrijp ik echt geen snars van zulke lui, ik moet dat boek van Darwin maar weer eens afstoffen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Woudloper schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:23:

[...]

Geschikte ICT'er ook 8)7 :

Dat plan is volgens Jacintha inmiddels definitief gestrand. "Toen we hier kwamen, kwamen we met de verwachting dat ik thuis kon werken in de ICT", vertelt ze in haar video. In de praktijk bleek werken op afstand veel moeilijker dan verwacht. Op het platteland hadden ze volgens haar wekenlang soms maar enkele uren per week internet.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:08
melvinnie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:14:
[...]

Geschikte ICT'er ook 8)7 :

Dat plan is volgens Jacintha inmiddels definitief gestrand. "Toen we hier kwamen, kwamen we met de verwachting dat ik thuis kon werken in de ICT", vertelt ze in haar video. In de praktijk bleek werken op afstand veel moeilijker dan verwacht. Op het platteland hadden ze volgens haar wekenlang soms maar enkele uren per week internet.
Jammer dat je je nationaliteit niet hoeft in te leveren als je naar de facto vijanden van je geboorteland emigreert. Het was toch zo slecht hier? Maar blijkbaar durven we alleen weg te gaan om "het te proberen". Met de Nederlandse nationaliteit als achtervang. Want ja zo slecht blijkt het hier dan toch niet te zijn.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:17
Wat een verhaal weer van die Walters, zowel moeder als dochter. Behoorlijk wereldvreemd. Biologisch willen boeren dus de wereld beter willen maken, geen moeite hebben met Rusland, maar een "onmogelijke juridische situatie" (=dus niet morele bezwaren maar niet onder dienstplicht uit kunnen komen) is dan weer een brug te ver.

Ik wens ze een lang Russisch staatsburgerschap toe.

• Jerie
  • Niet online
Ik dacht Walters en Hilversum, waar ken ik die naam toch van? Nou, dit:
Het vertrek van Jacintha krijgt extra lading door de voorgeschiedenis van haar moeder. Karin Walters was wethouder voor Hart voor Hilversum toen zij in 2024 in opspraak raakte vanwege haar betrokkenheid bij een bijeenkomst over emigratie naar Rusland en Wit-Rusland.
(Dat is hier eerder op GoT voorbij gekomen, weet ik zeker.)

Dan ben je ver heen. Dan leef je in een fabeltjesfuik. Dochter heeft klaarblijkelijk ook een klap van de molen gekregen.
Ze zochten in Rusland rust, ruimte en privacy.
Hahaha! Privacy. In Rusland.
Andere mogelijkheden, zoals zelf een huis bouwen, bleken evenmin een stabiele oplossing. Vergunningen en aansluitingen op bijvoorbeeld elektriciteit zouden jaren kunnen duren.
Kunnen, ja. Maar dan snap je niet hoe het daar werkt. Alles en iedereen is daar te koop. Kwestie van de juiste persoon een steekpenning geven. Als je daar van houdt, dan kun je daar best een eind komen.

Hoe dan ook, slechte research gedaan. Goedkoop stuk land kopen en huis bouwen kan ook elders in Europa. In Oost-Europa genoeg landen, zowel in EU als buiten EU, waar dat kan. Met ruimte. Veel ruimte. En natuur. En rust. En dat je moet wachten op een vergunning, is eigenlijk doodnormaal, zo werkt dat in de volwassen wereld waar we regels hebben. Dat je in Rusland soms heel lang moet wachten op zaken, daar stond Oost-Europa en de Sovjet-Unie om bekend. Sommige Oost-Duitsers wachten nog steeds op hun Trabi.
edit:
Ehm, en dat de stroom uitvalt, dat klopt, dat los je op met generatoren (moet je wel brandstof hebben, haha). En dat van dat internet los je in de rimboe met rust tegenwoordig op met Starlink. Dat je dat in Rusland niet hebt, kwestie van research doen. Hoe dan ook: mooi voorbeeld voor anderen. Voorbeeld van hoe het niet moet. En dat is dat programma 'Ik Vertrek' ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Jerie op 12-08-2026 13:59 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
melvinnie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:14:
[...]

ICT of "ICT"?
https://www.rtl.nl/nieuws...druk-op-onlyfans-modellen
Overigens wel een beetje jammer van Poetin om OnlyFans modellen te vervolgen, want volgens mij was dit een vrij eenvoudige manier om aan buitenlands valuta te komen.

Sorry, even 2 berichtjes aan elkaar gelinkt, die niks met elkaar te maken hadden ;)
Ze zit blijkbaar in de cybersecurity (In Rusland lekker dicht bij de bron?) volgens haar LinkedIn en is nu op weg naar New Zealand. Gingen daar vroeger ook niet de criminelen heen :P

Ik vind het wel fijn dat er af en toe zoiets in het nieuws komt, zodat al die mensen die op zoek zijn naar het 'beloofde land' ook kunnen zien hoe de wereld echt in elkaar zit.

• Jerie
  • Niet online
TheGhostInc schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:58:
[...]

ICT of "ICT"?
https://www.rtl.nl/nieuws...druk-op-onlyfans-modellen
Overigens wel een beetje jammer van Poetin om OnlyFans modellen te vervolgen, want volgens mij was dit een vrij eenvoudige manier om aan buitenlands valuta te komen.

Sorry, even 2 berichtjes aan elkaar gelinkt, die niks met elkaar te maken hadden ;)
Ze zit blijkbaar in de cybersecurity (In Rusland lekker dicht bij de bron?) volgens haar LinkedIn en is nu op weg naar New Zealand. Gingen daar vroeger ook niet de criminelen heen :P

Ik vind het wel fijn dat er af en toe zoiets in het nieuws komt, zodat al die mensen die op zoek zijn naar het 'beloofde land' ook kunnen zien hoe de wereld echt in elkaar zit.
Op LinkedIn zag ik de naam 'MakeITWork'. Dat is een omscholing traject van HvA. Deze opleiding bieden ze aan: https://it-omscholing.nl/programmas/cybersecurity/ het lijkt me een minor?

Naast wat ik zei over Oost-Europa (en hier zijn zat voorbeelden van, zoals bijvoorbeeld de omgeving Vojvodina in Noord-Servië), las ik nog wel eens iets over VS dat mensen aldaar in een camper (RV) met draadloos internet rondtrekken, en dan werken als bijvoorbeeld software ontwikkelaar. Dan heb je ook veel fysieke vrijheid. Of dit in Europa zou werken? Geen idee.

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:51

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Offtopic discussie verwijderd. Graag nu weer ontopic over wat er in Rusland plaatsvindt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-08 12:55
De koers van de Roebel is na een korte periode van stijging weer aan het dalen (€0,010). Dit lijkt me voor de inflatie geen goed teken. Ingevoerde goederen (ook geraffineerde eigen olie vanuit India) worden zo ook weer een stukje duurder. In het verleden kwamen hier nog wel eens nieuwberichten over naar voren, maar kan hier weinig over vinden. Hebben jullie hier nog inzichten in?

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Bijvangst van een artikel dat ik net toch al las. Naeffecten van eerdere Oekraïense aanvallen.

petrochemical facility shuts down after earlier strikes
Ukrainska Pravda

Zapsibneftekhim plant, Tobolsk,Tyumen Oblast
The Ukrainian military also said that operations ceased at the Zapsibneftekhim plant in Tobolsk, Tyumen Oblast, one of Russia's largest petrochemical complexes, following the 10 August strike on Central Gas Fractionation Unit No. 1.
Orsknefteorgsintez Oil Refinery, Orsk, Orenburg Oblast
The General Staff also confirmed that several units at the Orsknefteorgsintez, a medium-sized oil refinery in the city of Orsk in Russia's Orenburg Oblast, had been hit on 11 August: a hydrocracking unit, three primary crude oil processing units and a secondary distillation unit for light petroleum fractions.
En wat maakt de raffinaderij niet?
The refinery produces petrol, diesel, aviation fuel, fuel oil and other petroleum products used to supply Russian troops and the military-industrial complex, according to the General Staff.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:39
ArcticWolf schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:41:
Er gaat geen deal komen, de Russen zijn daar niet toe in staat zolang er genoeg hardliners levend zijn.
Deze week nog, dacht Lavrov, even samengevat: het enige waar we over willen onderhandelen is plaats en tijd van capitulatie Oekraïne. (zocht ander filmpje, maar ook dit; De oorlog is noodzakelijk om te overleven, voor de Putin kliek wel te verstaan) *knip* Hiervoor is een bron nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door teacup op 17-08-2026 07:03 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Blijkbaar heeft Rusland een nieuw tracking systeem voor buitenlandse mensen in het leger:

😳 Russia "brands" foreign mercenaries with serial numbers, - GUR According to intelligence, instead of regular military badges, foreign mercenaries of the Russian army are being given "inventory numbers" on their equipment or skin.

The Ukrainian Review (@theukrainianreview.bsky.social) 17 augustus 2026

The tags are made with resistant paints, so they last for weeks. Russian security forces also check foreigners for the presence of such numbers, looking for deserters. The GUR claims that such a system depersonalizes mercenaries.

The Ukrainian Review (@theukrainianreview.bsky.social) 17 augustus 2026
/edit: extra disclaimer
Na de 1e post dacht ik dat het tattoo's waren, maar voor de duidelijkheid: het is watervaste inkt op de huid.

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 17-08-2026 15:25 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Yaksa
  • Laatst online: 23:32
YakuzA schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:14:
Blijkbaar heeft Rusland een nieuw tracking systeem voor buitenlandse mensen in het leger:
Na de 1e post dacht ik dat het tattoo's waren, maar voor de duidelijkheid: het is watervaste inkt op de huid.
Vreemd, je huid vernieuwd zich continue, normaliter is watervaste inkt na een week helemaal verdwenen. Of ze gaan er van uit dat met inkt gemerkte soldaten minder dan die tijdsspanne aan het front overleven, kan ook.

[ Voor 17% gewijzigd door Yaksa op 17-08-2026 18:33 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:33:
[...]

Vreemd, je huid vernieuwd zich continue, normaliter is watervaste inkt na een week helemaal verdwenen. Of ze gaan er van uit dat met inkt gemerkte soldaten minder dan die tijdsspanne aan het front overleven, kan ook.
Eén tot drie weken bij Henna lees ik, afhankelijk van welke huid.
https://tatt4aweek.nl/blo...oudbaarheid-en-verzorging
Al zijn er ook wel verhalen te vinden van mensen die er bijna blijvend mee bleven zitten (pun not intended, kon even geen betere formulering vinden).

Maar los daarvan, een bizar verdrietige aanpak die ik alleen nog maar van SciFi films kende

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:02
franssie schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:37:
[...]

Eén tot drie weken bij Henna lees ik, afhankelijk van welke huid.
https://tatt4aweek.nl/blo...oudbaarheid-en-verzorging
Al zijn er ook wel verhalen te vinden van mensen die er bijna blijvend mee bleven zitten (pun not intended, kon even geen betere formulering vinden).

Maar los daarvan, een bizar verdrietige aanpak die ik alleen nog maar van SciFi films kende
Ik kende de aanpak niet uit SciFi films, maar uit de Holocaust.

En vrees dat de achterliggende logica van ontmenselijking daar ook gelijkenissen mee vertoond.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Enkele henna gerelateerde posts verwijderd. Hier svp. verder geen dieptediscussie over inktsoorten of pigmenten. Dat is invullen en dwaalt hier teveel offtopic

• Juup
  • Niet online
The Domino Effect: The Glass Theory Explaining Russia's Inevitable Collapse

Is Russia on the verge of a sudden collapse? While the front lines remain active, the theory of brittleness shows how centralized states carry mounting internal stress in silence before snapping all at once. By comparing the collapses of 1917, Afghanistan, and 1991 against Russia’s current manpower, logistics, and economic strains, explore why a brittle regime’s surface can look entirely intact right up until the moment it breaks.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:00
Hier geloof ik weinig van, China gaat Rusland net genoeg overeind houden zodat het net niet breekt en nog altijd de NAVO kan pesten.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:11

servies

Veni Vidi Servici

brecht_vb schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:43:
Hier geloof ik weinig van, China gaat Rusland net genoeg overeind houden zodat het net niet breekt en nog altijd de NAVO kan pesten.
Jij hebt de val van de muur etc niet meegemaakt. Maar Ukraïne gaat voor Rusland zijn wat Afghanistan was voor de USSR (alleen nog een stukje erger) en daar begint China ook niets tegen. De USSR was destijds volledig uitgeput, economisch en sociaal. Op beide gebieden loopt Rusland nu ook al bijna tegen de grenzen aan...
Heel lang lijkt het nog goed te gaan maar zo ineens valt het als een kaartenhuis in elkaar. En als dat gebeurt moeten we klaar staan om GOED puin te gaan ruimen en zorgen dat er nooit meer zo'n parasitaire staat kan ontstaan...

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:13
Daarom blijft het belangrijk, vooral voor Europa, om de metafoor van de gewonde tijger in het achterhoofd te houden.

Een land als Rusland in vrije val is heel gevaarlijk. Ik mag hopen dat Europese en Russische militairen elkaars rechtstreekse gsm-nrs hebben zodat er rechtstreeks kan getelefoneerd worden met de Russische officieren die militaire installaties beheren.

Zodanig dat die niet verkocht worden aan de hoogstbiedende in het machtsvacuüm na de implosie (in ruil voor immuniteit, nieuw paspoort, andere veiligheidsgaranties,...)

Geweld is projectie van zwakte.

• phicoh
  • Laatst online: 17:19
Wozmro schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:31:
Zodanig dat die niet verkocht worden aan de hoogstbiedende in het machtsvacuüm na de implosie (in ruil voor immuniteit, nieuw paspoort, andere veiligheidsgaranties,...)
Belangrijk is denk ik de vraag in hoeverre wij in het westen gaan bepalen wat goed is voor rusland. Natuurlijk een volkomen vrije markt met alle gevolgen van dien. Vooral de VS zijn daar goed in, maar die spelen hopelijk een minder grote rol.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10

Yucon

*broem*

servies schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:14:
[...]

Heel lang lijkt het nog goed te gaan maar zo ineens valt het als een kaartenhuis in elkaar. En als dat gebeurt moeten we klaar staan om GOED puin te gaan ruimen en zorgen dat er nooit meer zo'n parasitaire staat kan ontstaan...
Even samenvatten: zelfs in Afghanistan of Irak is het het gezamenlijke westen niet gelukt "democratie" te brengen. En dan zouden we nu even de staatsinrichting van een land als rusland op poten moeten gaan zetten?

Wat lijkt je daarvan op een schaal van 1 tot 10 de succeskans?

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:27
Yucon schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:55:
[...]

Even samenvatten: zelfs in Afghanistan of Irak is het het gezamenlijke westen niet gelukt "democratie" te brengen. En dan zouden we nu even de staatsinrichting van een land als rusland op poten moeten gaan zetten?

Democratie brengen is ook maar een verhaal voor de bühne. Ik denk dat hij meer doelt op economische belangen veiligstellen of uitbreiden

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:52
Yucon schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:55:
[...]

Dat hoeft ook niet. In de jaren 90 plofte de USSR uit elkaar om daarna de Russische Federatie, de Baltische staten, Oekraïne en nog een paar landen te vormen. Het enige wat hoeft te gebeuren is dat een aantal regio's autonoom wordt waardoor Rusland een stuk kleiner wordt. Daarnaast zal er, als de oorlog is afgelopen, complete chaos zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13

pro_6or

amateur_60r

phicoh schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:46:
[...]

Belangrijk is denk ik de vraag in hoeverre wij in het westen gaan bepalen wat goed is voor rusland. Natuurlijk een volkomen vrije markt met alle gevolgen van dien. Vooral de VS zijn daar goed in, maar die spelen hopelijk een minder grote rol.
Wat goed is voor Rusland is het stoppen haar buren aan te vallen, waaronder wij. Het is de hooste tijd dat we daarin bepalend gaan zijn. Ze pushen steeds verder. drones, raketten, moorden, aanslagen, duitse schepen motorisch beschadigd, munitie fabriek in Italie. etc.

een treffende spreuk

• Rukapul
  • Laatst online: 23:06
asing schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:30:
[...]

Dat hoeft ook niet. In de jaren 90 plofte de USSR uit elkaar om daarna de Russische Federatie, de Baltische staten, Oekraïne en nog een paar landen te vormen. Het enige wat hoeft te gebeuren is dat een aantal regio's autonoom wordt waardoor Rusland een stuk kleiner wordt. Daarnaast zal er, als de oorlog is afgelopen, complete chaos zijn.
Precies.

"We" / "het Westen" moet niet proberen democratie, vrede, verlichting te brengen naar Rusland. We moeten puur gebruik maken van de situatie om een zo gunstig mogelijke situatie te creeren voor zo lang mogelijke tijd. Het Russische rijk in de afgelopen eeuwen was, is, en blijft vooralsnog een imperialistische staat met een bevolking die keer op keer leiderschap tolereert die een gevaar vormt voor de buren. Europees Rusland - of misschien zelfs wel de stadstaten Moskou en Sint Petersburg - regeren over een derde van Azie als zijnde het kolonien.

Zoals ik elders schreef:
Rukapul schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:21:
[...]

Een zwak Rusland of zelfs gebroken Rusland is wat EU en Europa zou moeten willen. Een ijzeren gordijn aan de oostgrens. Systematisch zwak houden en verzwakken van Rusland schept kansen. Het biedt interne groepen en buurlanden kans om historische zaken te corrigeren. Zie het falen van de USSR wat kansen bood aan diverse Sovjetstaten om (weer) onafhankelijkheid te verwerven. Of Finland dat door de oorlog met Oekraïne zich bij de NAVO kon voegen. En wie weet wat er in de toekomst mogelijk is met Belarus.

De afgelopen eeuwen hebben laten zien dat het met Rusland toch niets wordt, intern en extern. Met dat gegeven kan het maar beter economisch en militair zo zwak mogelijk zijn.
Voor afbrokkelende resten liggen kansen. Voor Rusland niet.

• phicoh
pro_6or schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:38:
Het is de hooste tijd dat we daarin bepalend gaan zijn.
Historisch gezien is het zo dat als wij ons met een regio gaan bemoeien, het een grote puinhoop wordt. Nu is het in rusland ook al een grote puinhoop, maar de kans dat het veel beter wordt is klein.

Dus we zullen toch iets anders moeten verzinnen en niet 'we dat doen waarmee een paar westerse bedrijven geld gaan verdienen en welke dictator daarbij aan de macht komt maakt ons niet uit zolang die maar doet wat wij willen'. Want dat pakt op termijn altijd verkeerd uit.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:26
Wat onze invloed wel/niet gaan zijn..geen idee, maar zolang we maar niet de gas/olie kraan maximaal open laten zetten richting Europa. Rusland zal zich eerst langdurig moeten bewijzen een fatsoenlijk land te zijn voordat we weer zaken (en hun geld "geven") met hun gaan doen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• phicoh
PASware schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:54:
Wat onze invloed wel/niet gaan zijn..geen idee, maar zolang we maar niet de gas/olie kraan maximaal open laten zetten richting Europa. Rusland zal zich eerst langdurig moeten bewijzen een fatsoenlijk land te zijn voordat we weer zaken (en hun geld "geven") met hun gaan doen.
Let ik voorop stellen dat ik niet weet wat we wel moeten doen.

Als we rusland geen geld geven (voordat ze een fatsoenlijk land zijn) dan hebben we een failliet rusland dat een grote kans heeft om uit elkaar te vallen. Misschien is dat goed, maar dan moeten we dat wel zeker weten. Er is dan een grote kans dat China grote delen van het oosten van rusland annexeert.

• PASware
phicoh schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:24:
[...]

Als we rusland geen geld geven (voordat ze een fatsoenlijk land zijn) dan hebben we een failliet rusland dat een grote kans heeft om uit elkaar te vallen. Misschien is dat goed, maar dan moeten we dat wel zeker weten. Er is dan een grote kans dat China grote delen van het oosten van rusland annexeert.
Of er komen groeperingen naar voren die nog minder betrouwbaar zijn. Complexe situatie.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Maar dat zijn dezelfde woorden als aan het einde van de Sovjet Unie voorbij kwamen, dezelfde valkuil van ons denken die weer heeft geleid tot de creatie en in stand houding van dit Rusland.

Rusland is nog steeds een tsaar rijk waar intern nog een 20tal landen onder de duim worden gehouden.

PSN

• K00kaburra
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Voorlopig hoeven 'we' nog helemaal niets met rusland.

Laten we er eerst maar eens voor zorgen dat Oekraïne op de lange termijn in staat blijft om rusland intern te laten branden.

En tegelijkertijd voorkomen dat we zelf als continent qua politiek niet wegzinken in het extreem rechtse isolationische moeras.

They all knew borders no longer divided the world so much as ideologies.

• phicoh
YakuzA schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:00:
Maar dat zijn dezelfde woorden als aan het einde van de Sovjet Unie voorbij kwamen, dezelfde valkuil van ons denken die weer heeft geleid tot de creatie en in stand houding van dit Rusland.

Rusland is nog steeds een tsaar rijk waar intern nog een 20tal landen onder de duim worden gehouden.
De Sovjet Unie was al een leverancier van gas voor een groot deel van Europa. Westerse bedrijven stonden klaar om vestigingen te openen in de voormalige Sovjet Unie. In die zin is de situatie nu anders.

Wat ook anders is, niemand zag een probleem met een uiteenvallen van de Sovjet Unie. En gemiddeld genomen heeft dat goed uitgepakt. Er zijn (afgezien van rusland) eigenlijk geen delen van de Sovjet Unie die voor ons een probleem geworden zijn.

Het gekke is dat iedereen nu wel ontzettend beducht is dat rusland uit elkaar zal vallen.

• Wozmro
Vooral beducht om er niet (nog meer) in meegesleurd te worden in negatieve zin.

Rusland is/zal het meest gevaarlijk zijn op het punt net voordat het verslagen is.

Hoe rottig ook, er moet nagedacht worden over een gouden brug voor de bestuurders van Rusland. Dat is een prijs die Europa (en de rest van de wereld) zal moeten betalen om erger te vermijden.

Het gaat hier niet over een spelletje C&C, dit is de echte wereld. Geen Game Over, try again?

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:21
phicoh schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

De Sovjet Unie was al een leverancier van gas voor een groot deel van Europa. Westerse bedrijven stonden klaar om vestigingen te openen in de voormalige Sovjet Unie. In die zin is de situatie nu anders.

Wat ook anders is, niemand zag een probleem met een uiteenvallen van de Sovjet Unie. En gemiddeld genomen heeft dat goed uitgepakt. Er zijn (afgezien van rusland) eigenlijk geen delen van de Sovjet Unie die voor ons een probleem geworden zijn.

Het gekke is dat iedereen nu wel ontzettend beducht is dat rusland uit elkaar zal vallen.
Waarom is dat nu anders? Als het weer "vrede" is staan we weer vooraan in de rij om weer gas op te gaan halen hoor. De.mens blijft.oppurtunistisch.

• phicoh
Scheurbuik schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:47:
Waarom is dat nu anders? Als het weer "vrede" is staan we weer vooraan in de rij om weer gas op te gaan halen hoor. De.mens blijft.oppurtunistisch.
Er zijn denk ik wel wat verschillen:
- er zijn bijna geen bestaande contracten meer. Bij het uiteenvallen van de Sovjet Unie was er sprake van een betrouwbare leverancier. Er was weinig reden om aan te nemen dat rusland veel slechter zou zijn dan de Sovject Unie. rusland heeft getoond geen betrouwbare leverancier te zijn en heeft NAVO landen ook op allerlei manieren bedrijgd.
- Na het uiteenvallen van de Sovjet Unie waren de landen die bang waren voor rusland ver en raar. Nu kent iedereen het gevaar van rusland. Zelfs als het gevaar niet direct is, we geven een ernom bedrag uit aan defensie. Geld dat we heel goed aan andere dingen kunnen besteden.
- Verder zien we nu ook de ellende die de VS ons oplevert.

Dus tegen nieuwe contracten zal meer weerstand zijn en er zullen ook goede argumenten zijn om het niet te doen. De EU zal veel meer naar binnen gericht zijn. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat gas halen uit rusland geo-politiek ook goed kan uitpakken. Maar uiteindelijk levert het ons het meeste op als we gas gebruik sterk kunnen verminderen.

• phicoh
Wozmro schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:46:
Het gaat hier niet over een spelletje C&C, dit is de echte wereld. Geen Game Over, try again?
In de echte wereld is onze relatie met Oekraïne van cruciaal belang. Dus het komt voor een groot deel neer op wat Oekraïne met rusland wil doen. Zij zijn degenen die vechten. Wij staan min of meer aan de zijlijn. Wel met financiële steun natuurlijk.

Ik denk dat na de oorlog Oekraïne scherp in de gaten zal houden waar rusland in militair opzicht mee bezig zal zijn.

• PASware
@phicoh ik denk dat je te optimistisch/positief bent over het beeld wat je schetst. Ik zit ook in het kamp dat als de oorlog voorbij is al snel de gaskraan weer open gaat. De mens (/politiek) leert onvoldoende van zijn fouten en die fout zal ook hier weer, op termijn, gemaakt gaan worden.

• Wozmro
Daarnaast is de belangrijkste economische(machts)sector van Rusland: de fossiele industrie ook langzaam aan invloed aan het verliezen. Zonder dat daar een alternatief voor lijkt op te duiken op geopolitieke macht te behouden.

Dat is naast Oekraïne die ze volledig verkeerd hebben ingeschat ook een aspect van de gewonde tijger.

Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS, die wedden veel meer op 2 paarden. Grote bek over fossiel maar tegelijkertijd ook stappen zetten in alternatieven.

Europa focust dan meer op circulaire economie en productiemachines.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:13

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zou een uiteenvallen Rusland ook nog een vluchtelingenstroom op gang brengen?

Niemand heeft een glazen bol natuurlijk, maar als dat een enorm onstabiele constellatie oplevert van staten waar het een grote wanorde gaat worden door gebrek aan cohesie, bestuur, etc etc.

Ik zie zelf dan nog wel een hele zwik gelukszoekers "deze*" kant opkomen.

*Europa in zijn geheel allicht.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• phicoh
PASware schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:33:
@phicoh ik denk dat je te optimistisch/positief bent over het beeld wat je schetst. Ik zit ook in het kamp dat als de oorlog voorbij is al snel de gaskraan weer open gaat. De mens (/politiek) leert onvoldoende van zijn fouten en die fout zal ook hier weer, op termijn, gemaakt gaan worden.
Ik denk eerder dat de politiek bezig is met de vorige oorlog. De volgende drijging is er een die nog klein is, maar wel al goed zichtbaar. Die zal uitgroeien tot een groot probleem omdat de politiek er geen zin in heeft.

Natuurlijk zal er druk zijn om weer gas uit rusland te importeren. Maar het belang van gas neemt de komende decennia af.

• PASware
phicoh schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:58:
[...]

Ik denk eerder dat de politiek bezig is met de vorige oorlog. De volgende drijging is er een die nog klein is, maar wel al goed zichtbaar. Die zal uitgroeien tot een groot probleem omdat de politiek er geen zin in heeft.

Natuurlijk zal er druk zijn om weer gas uit rusland te importeren. Maar het belang van gas neemt de komende decennia af.
Vergeet niet de invloed van het rechts populisme. Zodra de oorlog voorbij is, zullen die partijen hard in gaan zetten op goedkoop Russische gas en ze hebben dan ook een extra argument t.o.v. nu: geen oorlog meer, dus het kan "gewoon". Zij zullen melden dat er geen bezwaren meer zijn en de prijzen flink naar beneden kunnen gaan.

De kiezer stemt ook heel erg met zijn portomonnee, een deel ervan zal de pijn van duur gas nu nog wel goed kunnen verdragen vanwege de oorlog, maar die mensen switchen heel snel om naar "wij willen gewoon gas voor lage prijs, want oorlog is klaar", niet denkende aan dat je weer een potentiele vijand gaat financieren.
Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:40:
Zou een uiteenvallen Rusland ook nog een vluchtelingenstroom op gang brengen?

Niemand heeft een glazen bol natuurlijk, maar als dat een enorm onstabiele constellatie oplevert van staten waar het een grote wanorde gaat worden door gebrek aan cohesie, bestuur, etc etc.

Ik zie zelf dan nog wel een hele zwik gelukszoekers "deze*" kant opkomen.

*Europa in zijn geheel allicht.
Goede vraag. Als ik kijk naar de bevolkingsontwikkelingsgrafiek (hoeveel x woordwaarde?):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WNyn0zcC/Rusland-inwoners.png
Dan zie je een lichte afname in de jaren 90, net toen sovjet unie uit elkaar viel. Echter ging het vanaf jaren 2000 harder naar beneden, maar dat lijkt weer in relatie te zijn dat er een flinke daling was in aantal kinderen dat geboren werd:
Afbeeldingslocatie: https://www.prospekt-online.nl/images20/vruchtbaarheid.gif

Dus ja..of er een vlucht was na het vallen..geen idee.

[ Voor 35% gewijzigd door PASware op 19-08-2026 15:11 ]

• phicoh
PASware schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:04:
De kiezer stemt ook heel erg met zijn portomonnee, een deel ervan zal de pijn van duur gas nu nog wel goed kunnen verdragen vanwege de oorlog, maar die mensen switchen heel snel om naar "wij willen gewoon gas voor lage prijs, want oorlog is klaar", niet denkende aan dat je weer een potentiele vijand gaat financieren.
Zeker. Maar dat is de vorige oorlog. De nieuwe zal anders zijn. Verder is rechts is het algemeen gevoelig voor het veiligheids argument. En naarmate het aantal bosbranden, etc. toeneemt zal er ook steeds meer druk zijn om de hoeveelheid CO2 uitstoot te beperken en dat heeft ook weer invloed op de effectieve gasprijs.

• PASware
phicoh schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:29:
[...]

Zeker. Maar dat is de vorige oorlog. De nieuwe zal anders zijn. Verder is rechts is het algemeen gevoelig voor het veiligheids argument. En naarmate het aantal bosbranden, etc. toeneemt zal er ook steeds meer druk zijn om de hoeveelheid CO2 uitstoot te beperken en dat heeft ook weer invloed op de effectieve gasprijs.
Daar hebben Henk en Ingrid weinig boodschap aan, die willen gewoon goedkope gas en zodra de oorloog voorbij is zal rechts politiek europa harder schreeuwen dan ooit dat de gaskraan maximaal open kan. En dat zal (helaas) een hoop stemmen trekken.

Veiligheid is voor rechts ook maar relatief, zolang het in hun ogen blikveld is, zal het hun interesseren, het interesseert hun niet of er 1500km verderop complete steden kapot geschoten worden, zolang ze zelf maar geen pijn hebben.

Ik heb er weinig vertrouwen in dat de gaskraan dichtblijft. Wat mij betreft blijft die dicht en gaan we op ferm tempo door met verder afbouwen van onze gasverslaving.

• Scheurbuik
phicoh schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:03:
[...]

Er zijn denk ik wel wat verschillen:
- er zijn bijna geen bestaande contracten meer. Bij het uiteenvallen van de Sovjet Unie was er sprake van een betrouwbare leverancier. Er was weinig reden om aan te nemen dat rusland veel slechter zou zijn dan de Sovject Unie. rusland heeft getoond geen betrouwbare leverancier te zijn en heeft NAVO landen ook op allerlei manieren bedrijgd.
- Na het uiteenvallen van de Sovjet Unie waren de landen die bang waren voor rusland ver en raar. Nu kent iedereen het gevaar van rusland. Zelfs als het gevaar niet direct is, we geven een ernom bedrag uit aan defensie. Geld dat we heel goed aan andere dingen kunnen besteden.
- Verder zien we nu ook de ellende die de VS ons oplevert.

Dus tegen nieuwe contracten zal meer weerstand zijn en er zullen ook goede argumenten zijn om het niet te doen. De EU zal veel meer naar binnen gericht zijn. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat gas halen uit rusland geo-politiek ook goed kan uitpakken. Maar uiteindelijk levert het ons het meeste op als we gas gebruik sterk kunnen verminderen.
De Eu moet juist aan zichzelf denken en daarmee risico spreiden. Ja deels duurzaam ed, maar we zullen nog decenia afhankelijk blijven van gas. Zelf oppompen willen we niet (?), dus moet.je risicos spreiden.. dus niet alle eitjes in hetzelfse.mandje. Rusland kan daarom weer heel goed een betrouwbare.partner worden. When you camnot beat them, join them. Rusland is gewoon alle lopende.contracten netjes nagekomen hoor. Ze hebben alleen de "excess"/spotmarkt gebruikt door daar af te knijpen. Dat wij (met nl voorop) gegokt hebben op korte termijn contracten vs lang moeten we ons zelf aanrekenen.

Nu denk ik dat het veel wensdenken is.. na corona zouden we ook zelf onze.eigen mondkapjes gaan produceren en minder.in het verre china gaan halen... Zie het resultaat 5 jaar later, dat zijn we al lang en breed vergeten.

• phicoh
Scheurbuik schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:05:
Rusland is gewoon alle lopende.contracten netjes nagekomen hoor.
Zo netjes was dat niet. Er waren de standaard russische leugens. Er was iets stuk en dat kon maar heel moeilijk vervangen worden. rusland begon te zieken met de levering van gas voor de grootschalige oorlog in Oekraïne juist om West-Europa te laten zien dat het steunen van Oekraïne een erg slecht idee zou zijn.

Het hielp natuurlijk niet dat we rusland de controle hadden gegeven over onze gasopslag. Dus die was toevallig ook niet echt gevuld. Een enorme misser van ons op strategisch vlak. Maar wij waren teveel bezig met goedkoop gas binnen te halen.

Het verschil is dat iedereen die daar over gaat dat nu wel weet. Wat dat politiek betekent is natuurlijk altijd de vraag. Maar natief denken "we halen ons gas wel goedkoop uit rusland" is over.

• Scheurbuik
phicoh schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:15:
[...]

Zo netjes was dat niet. Er waren de standaard russische leugens. Er was iets stuk en dat kon maar heel moeilijk vervangen worden. rusland begon te zieken met de levering van gas voor de grootschalige oorlog in Oekraïne juist om West-Europa te laten zien dat het steunen van Oekraïne een erg slecht idee zou zijn.

Het hielp natuurlijk niet dat we rusland de controle hadden gegeven over onze gasopslag. Dus die was toevallig ook niet echt gevuld. Een enorme misser van ons op strategisch vlak. Maar wij waren teveel bezig met goedkoop gas binnen te halen.

Het verschil is dat iedereen die daar over gaat dat nu wel weet. Wat dat politiek betekent is natuurlijk altijd de vraag. Maar natief denken "we halen ons gas wel goedkoop uit rusland" is over.
Als je een lijstje met contracten die Rusland gebroken heeft laat zien, graag.. dat bestata niet. En ja ze hebben ons onder druk gezet met de "spotmarkt". Maar jij denkt dat qatar of de vs betrouwbaarder zijn?

Ik denk dat we het snel vergeten zijn als er weer goedkoop gas deze kant opstroomt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Blijkbaar toch wat sentiment dat in Rusland los komt:

🇬🇪 Russians lined up at Georgian border amid rumors of mobilization after elections. Russian Federal Customs Service reported "record passenger traffic" at Verkhniy Lars border crossing. More than 19,000 people crossed the border into Georgia daily on Aug 15 and 16, and over 20,000 on August 18.

MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 19 augustus 2026
Bij de vorige echte mobilisatie een paar jaar terug was er ook wel zoiets vergelijkbaars met files naar het buitenland toe.

PSN

• franssie

franssie

Save the albatross

YakuzA schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:43:
Blijkbaar toch wat sentiment dat in Rusland los komt:
[Bluesky]
Bij de vorige echte mobilisatie een paar jaar terug was er ook wel zoiets vergelijkbaars met files naar het buitenland toe.
Lijkt me weer en puur hoe overleef ik zelf en red ik mijn eigen hachje gedrag. Dat doen ze al eeuwen, ze weten niet anders. Er lijkt geen enkele vorm van gemeenschapszin te bestaan in Rusland. Puur in de overlevingsdrang

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-08 13:31

FunkyTrip

Funky vidi vici!

franssie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:10:
[...]

Lijkt me weer en puur hoe overleef ik zelf en red ik mijn eigen hachje gedrag. Dat doen ze al eeuwen, ze weten niet anders. Er lijkt geen enkele vorm van gemeenschapszin te bestaan in Rusland. Puur in de overlevingsdrang
Dat was in Oekraine niet anders en ik durf te wedden dat de files van jonge mannen in Nederland aan de Belgische en Duitse grenzen ook behoorlijk lang zullen zijn mochten we hier vanwege redenen ooit een mobilisatie kennen. Dat lijkt me puur de menselijke natuur. Misschien dat het minder zal zijn in zeer nationalistisch trotse landen zoals de VS... Maar het zwaar individualistische blijf-verre-van-nationalisme Nederland? Ik heb er een hard hoofd in.

[ Voor 5% gewijzigd door FunkyTrip op 19-08-2026 17:50 ]

Dit dus.

• asing
PASware schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:33:
[...]

Daar hebben Henk en Ingrid weinig boodschap aan, die willen gewoon goedkope gas en zodra de oorloog voorbij is zal rechts politiek europa harder schreeuwen dan ooit dat de gaskraan maximaal open kan. En dat zal (helaas) een hoop stemmen trekken.

Veiligheid is voor rechts ook maar relatief, zolang het in hun ogen blikveld is, zal het hun interesseren, het interesseert hun niet of er 1500km verderop complete steden kapot geschoten worden, zolang ze zelf maar geen pijn hebben.

Ik heb er weinig vertrouwen in dat de gaskraan dichtblijft. Wat mij betreft blijft die dicht en gaan we op ferm tempo door met verder afbouwen van onze gasverslaving.
Als de oorlogen (we hebben Iran ook nog) over zijn dan daalt de energieprijs wel. Rusland speelde net zo met het gas als Iran met de Straat van Hormuz. Helaas is er geen mogelijkheid om dat geetter met die laatste zo'n genadeklap te geven als de Nordstream pijpleidingen.

Over de Nordstream gesproken. Hoe zou dat moeten, goedkoop Russisch gas? De beide Nordstreams zijn opgeblazen en de pijpleidingen door Oekraïne zouden wel eens beschadigd kunnen zijn en dan nog moeten Oekraïne en Rusland een transitcontract afsluiten. En Oekraïne weet heel goed hoe dat gaat. Rusland bouwt weer een buffer op en probeert opnieuw. De vraag is of dat contract er dan gaat komen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:23

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

franssie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:10:
[...]

Die Russen zijn ook niet helemaal achterlijk en weten donders goed wat hun kansen kansen zijn mocht er een mobilisatieronde komen. Er sneuvelen dagelijks zoveel militairen in Oekraïne dat het zelfs voor Russische begrippen serieus oorlog is en dat is ook niet zomaar meer door propaganda weg te poetsen.

Als ik er een sentiment aan moest hangen dan ben ik blij dat deze mensen in ieder geval niet mee willen doen.

• Jerie
  • Niet online
[...]

Het kan ook de goede kant opgaan. Kijk naar bijvoorbeeld Syrië. Als Rusland uit elkaar valt, kan dat leiden tot conflict. Hetzelfde zag je bijvoorbeeld ook in Joegoslavië, of einde Sovjet-Unie (Grozny is daar direct gevolg van). Er kwamen meer culturen die zich af wilde scheiden, en toen zei Jetsin (en later Poetin): njet. Je kunt zeggen: logisch, anders blijft er niets over. Dat verklaart het, maar praat het niet goed. Misschien moet je immers voldoende bieden zodat men bij je wil blijven horen. En daar moet je mee beginnen voor men zich in grote getallen af wenst te scheiden...

Dat zit niet in het DNA van Rusland. Die onderdrukken liever, en kopen om.

Ik denk dat we moeten overwegen om landen die zelfstandig willen worden te steunen. We kunnen bijvoorbeeld iets van ze afnemen. Ehh, olie, gas, zeldzame metalen, kernwapens (zo, hebben we die ook eindelijk! :+), ...

Ook hebben ze nogal een overschot aan vrouwen; daar zullen ze iets mee moeten.

Maar Poetin heeft het sluw gespeeld, volgens het Sovjetboekje. Hij heeft namelijk de andere grenslanden/randprovincies weten te zuiveren van jongemannen. Dat zijn exact degenen die in opstand hadden kunnen komen tegen Moskou en St. Petersburg. Gevolg bij een ineenstorting lijkt mij dat die culturen dan hulp nodig hebben van buitenaf. Zo kan een stad als Bilhorod misschien wel zeggen: wij willen graag bij Oekraïne horen. De Koerilen zeggen misschien dat ze bij Japan willen, en misschien is er soms ook niet zoveel te kiezen. Als China morgen zegt, Vladivostok is nu van ons, dan is dat ook gewoon zo.

We moeten ook ophouden met dat gebied Rusland noemen. Moskou en St. Petersburg, daar zit de macht, (en die macht is zwaar crimineel). De rest is een vazal. Ze spreken toevallig dezelfde taal (vanwege Sovjet-repressie), that's it.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Russen namen in augustus veel geld op van de banken. Maar dat hebben we eerder gezien, in mei, teacup in "De situatie binnen Rusland" en verder.

Nu is het op zich geen nieuws dat de Russen hun geld opnemen. Sinds 2024 heft Rusland belasting op spaartegoeden. The Washington Post (deelartikel: https://wapo.st/4qvy0Fy) komt nu opnieuw met het verhaal.

Russians pull billions from banks, fearing Kremlin will seize deposits for war

De angst voor het gedwongen moeten omzetten van spaargeld in staatsobligaties, wat in die vorige post ook al is aangedragen, speelt dus nog steeds.

Over wat voor opnames hebben we het?
Nearly $3.4 billion (286.4 billion rubles) was withdrawn in the first two weeks of August, on top of the $7.3 billion withdrawn in July and more than $4.5 billion in June, according to Russian Central Bank data.
Nu waren de opnames in het eerste oorlogsjaar al een extreem voorbeeld:
The total siphoned out this year already exceeds the $24.7 billion (2 trillion rubles) removed in the first year following the February 2022 invasion.
Voor 2026 lijkt het dubbele van 2022 te worden opgenomen:
Total withdrawals this year could nearly double the amount taken out in the first year of Russia’s full-scale invasion of Ukraine, according to Taras Skvortsov, a senior executive at Sberbank, Russia’s biggest retail financial institution.
Dit gaat niet zonder gevolgen:
The withdrawals are causing liquidity problems, according to Skvortsov and a former senior Russian finance official, overstretching a financial sector already strained by increasing levels of bad debts following a government-directed lending boom to ramp up military output.
Banken hadden in die eerste twee weken van de invasie in 2022 geen goed antwoord op de massale opnames:
In the first two weeks of the invasion, $23 billion fled the system, and banks appeared to be imperiled by depositors and businesses lining up to empty their accounts, until the government stemmed the drain by imposing tough capital controls and sharply raising interest rates.
Nieuw is dat het nu niet alleen over particulieren gaat, maar ook over grote bedrijven:
Now, big businesses are also seeking to move money out of the reach of Russian regulators as anxiety grows over potential asset seizures. That is further exacerbating the problems, the former official said.
Ook nu kan het tot problemen leiden:
For some banks this really is a problem,” the former official said. “They didn’t expect this, and they invested all the cash elsewhere, and yet people are coming and taking out half a trillion rubles a month.
De staatsobligaties stonden wel degelijk in de planning, maar zijn even teruggetrokken:
The Finance Ministry last month was forced to cancel planned bond issues, even though it has become ever more dependent on them as a means of filling a yawning budget deficit as spending on the military continues to grow while the economy stalls.
Aan de andere kant worden banken gedwongen om slechte leningen af te sluiten met de militaire industrie, waarvan maar vraag is hoe die uiteindelijk gedekt raken.

Een hoofdeconoom van een grote staatsbank raakte ontslagen voor zijn defaitisme:
In a sign of how sensitive the strain on Russia’s finances is becoming for the Kremlin, the chief economist at VEB, one of the country’s biggest state banks, Andrei Klepach, was fired from his post this weekend after commenting that Russia could not win a war of attrition against Ukraine while Kyiv is supported by the West.

“We won’t win the competition in this war of attrition,” Klepach said in a presentation he made in May, which was circulated in the media last week. “We’re under the illusion that everything [in Ukraine] will collapse. It hasn’t, and it won’t. Meanwhile, the costs we bear are mounting.”

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:17
teacup schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:44:

....
Voor 2026 lijkt het dubbele van 2022 te worden opgenomen:
Nou is de inflatie ook wel heel hoog. Voor een verdubbeling in 4,5 jaar heb je 16% inflatie nodig. Dat ligt volgens mij wel in de buurt van de officiële inflatie.

• franssie

franssie

Save the albatross

BNR (de radio versie van het FD) heeft er ook een informatief artikel over
https://www.bnr.nl/nieuws...engt-kremlin-in-problemen
Volgens de oud-functionaris zijn de opnamen voor sommige banken al echt problematisch. 'Ze hadden dit niet verwacht en hebben al het contante geld elders geïnvesteerd, maar toch komen mensen hun geld ophalen en halen ze maandelijks een half biljoen roebel op.' Ook Alexandra Prokopenko, een oud-adviseur van de Russische centrale bank, noemt de opnames een weerspiegeling van de toenemende angst onder het Russische publiek. 'Het betekent dat mensen geen vertrouwen hebben in het Russische banksysteem of in het Russische financiële stelsel', aldus Prokopenko.
Blijft de vraag of de RU burger, Putin, UA of Rest Of World de schuld gaat geven, of gewoon niet blijft nadenken.

edit: en ook dit is wel tekenend
Ook nu proberen bedrijven hun geld buiten het bereik van de Russische toezichthouders te brengen, bang als ze zijn voor inbeslagnames. Volgens gegevens van de centrale bank werd in het tweede kwartaal van 2026 meer dan 8,1 miljard euro uit Rusland overgemaakt. Sberbank-topman Skvortsov ziet het somber in als de trend zich voortzet; hij ziet maandelijks een grote uitstroom.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 19-08-2026 23:32 ]

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:46
@franssie ik zie dat je een letterlijke kopie-pasta van BNR gedaan hebt, maar ik vermoed dat BNR hier de fout in gaat met de vertaling van Billion naar Biljoen Miljard.

Nog steeds veel geld, maar wel een flinke stuk minder.

[ Voor 3% gewijzigd door m181087 op 20-08-2026 08:12 ]

• PASware
asing schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:51:
[...]

Als de oorlogen (we hebben Iran ook nog) over zijn dan daalt de energieprijs wel. Rusland speelde net zo met het gas als Iran met de Straat van Hormuz. Helaas is er geen mogelijkheid om dat geetter met die laatste zo'n genadeklap te geven als de Nordstream pijpleidingen.

Over de Nordstream gesproken. Hoe zou dat moeten, goedkoop Russisch gas? De beide Nordstreams zijn opgeblazen en de pijpleidingen door Oekraïne zouden wel eens beschadigd kunnen zijn en dan nog moeten Oekraïne en Rusland een transitcontract afsluiten. En Oekraïne weet heel goed hoe dat gaat. Rusland bouwt weer een buffer op en probeert opnieuw. De vraag is of dat contract er dan gaat komen.
Ohja beide Nordstreams liggen eruit, dat verlaagd de capaciteit natuurlijk wel. Vergeet niet dat er ook nog LNG transport is over zee.

Zodra Putin en zijn consorten weg zijn zie ik wel weer een nieuwe leider daar opstaan die de banden aantrekt met het westen, net zoals Putin dat aan begin deed, om de hele riedel weer opnieuw te gaan beginnen. En wij ondertussen profiteren van goedkoop gas.

Laat voorop stellen dat ik heel erg op dat ik faliekant naast zit! Ik heb echt weinig vertrouwen in de algehele leerzaamheid van mens en politiek.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:40
Situatie in Rusland

Leuk NRC artikel over een fotograaf die door het achterland van Rusland trekt om te kijken hoe de situatie daar anders is dan in Moskou.

Gratis voor de eerste 10 klikkers.

Samengevat wordt in Moskou nog steeds de schone schijn opgehouden dat alles goed gaat. Maar hoe verder je van Moskou komt, hoe slechter alles er aan toe is.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:45
FunkyTrip schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:49:
[...]

Dat was in Oekraine niet anders en ik durf te wedden dat de files van jonge mannen in Nederland aan de Belgische en Duitse grenzen ook behoorlijk lang zullen zijn mochten we hier vanwege redenen ooit een mobilisatie kennen. Dat lijkt me puur de menselijke natuur. Misschien dat het minder zal zijn in zeer nationalistisch trotse landen zoals de VS... Maar het zwaar individualistische blijf-verre-van-nationalisme Nederland? Ik heb er een hard hoofd in.
met je eens, wij zijn nog niet eens bereid vol in te gaan terwijl UKR de hete kolen mag rapen voor EU. Ja we doen méér dan in het begin, maar nog steeds te weinig en veel klagers "we moeten maar eens stoppen, eerst wij zélf...."

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:45
Hippocampus schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:00:
[...]

Die Russen zijn ook niet helemaal achterlijk en weten donders goed wat hun kansen kansen zijn mocht er een mobilisatieronde komen. Er sneuvelen dagelijks zoveel militairen in Oekraïne dat het zelfs voor Russische begrippen serieus oorlog is en dat is ook niet zomaar meer door propaganda weg te poetsen.

Als ik er een sentiment aan moest hangen dan ben ik blij dat deze mensen in ieder geval niet mee willen doen.
zo denk ik ook, iedere rus (die nog toekomst heeft/kan hebben) gaat weg, dus de jongere, mooi zo.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56
FireAge schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:41:
Situatie in Rusland

Leuk NRC artikel over een fotograaf die door het achterland van Rusland trekt om te kijken hoe de situatie daar anders is dan in Moskou.

Gratis voor de eerste 10 klikkers.

Samengevat wordt in Moskou nog steeds de schone schijn opgehouden dat alles goed gaat. Maar hoe verder je van Moskou komt, hoe slechter alles er aan toe is.
Volgende 10 klikkers:

• asing
Hansieo schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:01:
[...]

zo denk ik ook, iedere rus (die nog toekomst heeft/kan hebben) gaat weg, dus de jongere, mooi zo.
De hamvraag is of mannen die qua leeftijd geschikt zijn het land uit komen. Alles wat fit suitable to fight is zou er wel eens uitgefilterd kunnen worden. Ik heb gekeken of dat ergens bevestigd wordt maar alleen Atesh heeft het erover dat de mannen via extra controles en checks zolang worden bezig gehouden dat ze hun vlucht missen.

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:07

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

asing schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:19:
[...]

De hamvraag is of mannen die qua leeftijd geschikt zijn het land uit komen. Alles wat fit suitable to fight is zou er wel eens uitgefilterd kunnen worden. Ik heb gekeken of dat ergens bevestigd wordt maar alleen Atesh heeft het erover dat de mannen via extra controles en checks zolang worden bezig gehouden dat ze hun vlucht missen.
Als je voldoende geld hebt en de juiste mensen weet om te kopen kom je een heel eind. Het front wordt zelden bevolkt door de zonen van miljonairs.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• SkiFan
  • Laatst online: 22:54
De wachtrijen bij de tankstations zijn terug en nu ook in Moskou. Van alle tankstations heeft 70% geen brandstoffen meer volgens GdeBenz. En dat terwijl Oekraïne de campagne tegen de olieraffinaderijen na de afgelopen weken vooral gefocussed te hebben op Wildberries nu weer een stand hoger lijkt te hebben gezet. Ik voorspel een najaar met veel lopende en fietsende Russen. Maar, dit moet ook fikse gevolgen hebben voor de oogst die op het veld wegrot.

https://www.euronews.com/...ns-as-fuel-crisis-worsens

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:23
SkiFan schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:20:
De wachtrijen bij de tankstations zijn terug en nu ook in Moskou. Van alle tankstations heeft 70% geen brandstoffen meer volgens GdeBenz. En dat terwijl Oekraïne de campagne tegen de olieraffinaderijen na de afgelopen weken vooral gefocussed te hebben op Wildberries nu weer een stand hoger lijkt te hebben gezet. Ik voorspel een najaar met veel lopende en fietsende Russen. Maar, dit moet ook fikse gevolgen hebben voor de oogst die op het veld wegrot.

https://www.euronews.com/...ns-as-fuel-crisis-worsens
Lijkt er dus op dat ze het nu helemaal niet meer op kunnen vangen door de overcapaciteit die ze bij de meeste raffinaderijen hebben(hadden) in te zetten.

[removed]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:23

Standeman

Prutser 1e klasse

Uit het artikel
Meanwhile, authorities are prosecuting people who have complained publicly about the shortages.

In Volgograd, authorities detained five residents after they recorded a video message to the head of the Russian Investigative Committee Alexander Bastrykin, complaining that officials filled up without restrictions while ordinary drivers faced rationing.

One received five days' administrative arrest, while another was fined. A Perm resident who staged a solo picket over petrol access was also fined.
Dat geeft wel aan dat er inderdaad problemen zijn.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Tens
We weten wat er gebeurt als Moskou iets ontkent.......
Mobilization in Russia ‘not planned or expected,’ Russia’s UN envoy Nebenzya says
uit een langer vraaggesprek na een Georgia statement van Vassily Nebenzia:
Q: My question concerns Georgia. Now, on the eve of mass mobilization, which is expected in Russia after your so-called elections, thousands and tens of thousands of young Russian men are fleeing to Georgia now. Do you have any comment on that?

A: You are much more aware of what will happen after the elections than I am. Let's see what happens after the elections. I wouldn't say that tens of thousands of young Russians are fleeing to Georgia. You know what is happening with the mobilization in Ukraine better than anybody else in this environment. So, don't worry about mobilization in Russia. I think that it was said many times officially that we don't need massive mobilization at the moment, and it is not planned and expected, as far as I know. But let's see what happens after the elections and who is right and who is wrong.
Voor de volledigheid uit het statement; Rusland wil in tegenstelling tot de EU helpen om vrede in de regio te bevorderen en problemen op te lossen:
We would also like to warn some of our colleagues against advancing a destructive agenda on the Georgian track. Attempts by the EU to interfere in the country’s domestic political situation, as well as to drag Tbilisi into NATO, will not lead to anything good. Georgia’s current pragmatic leadership is well aware of this. Russia is guided by the interests of preserving and strengthening security in the region. We stand ready to continue engaging with those who care about the fate of the South Caucasus. We are also prepared to provide comprehensive assistance in promoting dialogue between Tbilisi, Sukhum and Tskhinval with a view to establishing lasting peace and resolving the problems in the region they all share.
https://russiaun.ru/en/news/stakeout_georgia
https://meduza.io/en/news...-s-un-envoy-nebenzya-says
https://kyivindependent.c...-russian-un-envoy-claims/
https://ua.news/en/war-vs...a-zrobiv-zagadkovu-zaiavu

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:19
redwing schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:37:
[...]

Lijkt er dus op dat ze het nu helemaal niet meer op kunnen vangen door de overcapaciteit die ze bij de meeste raffinaderijen hebben(hadden) in te zetten.
Denk onderdelen problemen. Kan mij voorstellen dat b.v. een pomp uit het Westen, in een raffinaderij aan bepaalde eisen moet voldoen. En als dan overcapiciteit plaatsvindt zo'n pomp er niet op berekend is 24 uur te moeten draaien.

• K00kaburra
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
vincent_1971 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:29:
[...]

Denk onderdelen problemen. Kan mij voorstellen dat b.v. een pomp uit het Westen, in een raffinaderij aan bepaalde eisen moet voldoen. En als dan overcapiciteit plaatsvindt zo'n pomp er niet op berekend is 24 uur te moeten draaien.
Kan je best eens gelijk in hebben. Overcapaciteit is voornamelijk bedoeld om incidentele pieken op te vangen of kan ingezet worden bij periodiek/correctief onderhoud. Zodat er geen productieverlies optreedt en je een betrouwbare output houdt om contractuele leveringen te kunnen garanderen.

Als je overcapaciteit structureel inzet kom je vanzelf op het punt dat je output niet meer te garanderen is. Je raakt de regie kwijt en alle storingen en schade worden correctief.

Dan is het simpelweg kruisje slaan en hopen op het beste :D

De beruchte 'boem = ho' formule.

They all knew borders no longer divided the world so much as ideologies.

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:07

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

K00kaburra schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:56:
[...]

Kan je best eens gelijk in hebben. Overcapaciteit is voornamelijk bedoeld om incidentele pieken op te vangen of kan ingezet worden bij periodiek/correctief onderhoud. Zodat er geen productieverlies optreedt en je een betrouwbare output houdt om contractuele leveringen te kunnen garanderen.

Als je overcapaciteit structureel inzet kom je vanzelf op het punt dat je output niet meer te garanderen is. Je raakt de regie kwijt en alle storingen en schade worden correctief.

Dan is het simpelweg kruisje slaan en hopen op het beste :D

De beruchte 'boem = ho' formule.
Precies, leuk als je in een oorlog ergens veel van hebt maar zodra het niet meer inzetbaar is wordt het waardeloos tot het probleem is opgelost.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De Ozon warenhuizen zijn nu aan de beurt, de degene in Chapayevsk wordt thermisch gedemonteerd. Zie link voor filmpje (ik zag helaas nog geen youtube filmpje om te embedden)
https://www.reddit.com/r/...arehouse_complex_on_fire/

https://www.reddit.com/r/...nian_drone_strike_onnear/

https://www.reddit.com/r/...s_the_moment_a_ukrainian/

Het is tevens een van de grotere van Ozon:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hHhOdOl.png

[ Voor 48% gewijzigd door Drum op 22-08-2026 07:28 ]

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Een discussie over de beschikbaarheid in Rusland van onderdelen uit het buitenland verplaatst naar Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden

Wanneer gewenst graag daar de discussie vervolgen.

• PASware
YakuzA schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:34:

Mogelijk een iskander launcher gevonden:

1/ Zelensky says Ukraine destroyed an Iskander launcher near the border today, part of a hunt for ballistic launchers. He says Russia has about 600 to 630 ballistic missiles left and can make up to 1300 a year, aiming for 100 a month.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 23 augustus 2026
100 per maand. Dat zijn aantallen waar Trump alleen maar van kan dromen. Indien dit waar is, is het (helaas!) erg knap van Rusland om zelfs nu nog, na 4 jaar oorlog, deze aantallen te halen.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:14
PASware schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:48:
[...]

is het (helaas!) erg knap van Rusland om zelfs nu nog, na 4 jaar oorlog, deze aantallen te halen.
Rusland zit in een oorlogseconomie, opschalen is wat ze de laatste 4 jaar aan het doen zijn. Deze output zal niet minderen (zonder tussenkomst) en zowel Rusland als Ukraine zijn alles aan het opschalen.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• PASware
tc982 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:23:
[...]

Rusland zit in een oorlogseconomie, opschalen is wat ze de laatste 4 jaar aan het doen zijn. Deze output zal niet minderen (zonder tussenkomst) en zowel Rusland als Ukraine zijn alles aan het opschalen.
Dat snap ik, echter vind ik het knap dat ze het voor elkaar kregen. Ik weet nog wel dat er in 2022/2023 (ook hier) verteld werd dat Rusland niet op zou kunnen schalen, toch lukt het ze het aardig goed.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PASware schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:38:
[...]

Dat snap ik, echter vind ik het knap dat ze het voor elkaar kregen. Ik weet nog wel dat er in 2022/2023 (ook hier) verteld werd dat Rusland niet op zou kunnen schalen, toch lukt het ze het aardig goed.
Ik denk dat er niet helemaal werd verwacht dat er zoveel westerse tech nog via China en andere omwegen nog Rusland in zou gaan na het starten van de sancties inderdaad.

PSN

• PASware
YakuzA schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:39:
[...]

Ik denk dat er niet helemaal werd verwacht dat er zoveel westerse tech nog via China en andere omwegen nog Rusland in zou gaan na het starten van de sancties inderdaad.
Dan is het westen toch erg naief om te denken dat (dit soort) sancties goed zouden helpen. Kan mij nog posts van poos geleden herinneren waarin ik aangaf dat Rusland heer en meester is in het omzeilen van sancties.
Ze hebben immers jaren achter het ijzeren gordijn geleefd en ook toen hadden ze prima straaljagers, tanks, treinen, raketten.
Ze zijn gewend om uitgekotst te worden, dus tja..dan heb je ook wel wat eelt op je ziel en vind je wel weer wegen (ondanks de corruptie).

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PASware schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:45:
[...]

Dan is het westen toch erg naief om te denken dat (dit soort) sancties goed zouden helpen. Kan mij nog posts van poos geleden herinneren waarin ik aangaf dat Rusland heer en meester is in het omzeilen van sancties.
Ze hebben immers jaren achter het ijzeren gordijn geleefd en ook toen hadden ze prima straaljagers, tanks, treinen, raketten.
Ze zijn gewend om uitgekotst te worden, dus tja..dan heb je ook wel wat eelt op je ziel en vind je wel weer wegen (ondanks de corruptie).
je definitie van 'het westen' is vrij breed.
Er waren genoeg mensen naief in de beginjaren van de oorlog, en genoeg mensen niet naief.

PSN

• PASware
YakuzA schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:51:
[...]

je definitie van 'het westen' is vrij breed.
Er waren genoeg mensen naief in de beginjaren van de oorlog, en genoeg mensen niet naief.
Ik bedoel hiermee overheid (en industrie). De bewoner vind ik minder belangrijk, althans..die mag ook weer stemmen.

• Tens
Alle bedrijven die vallen onder 'critical infrastructure facilities' zijn vanaf nu zelf verantwoordelijk voor de beveiliging van de panden, ook voor dreigingen uit de lucht. De bedrijven die toch een drone aanval te verduren krijgen wordt door Putin per decreet (tijdelijk?) onder regeringsmanagement geplaatst (lees: genationaliseerd). Want hij kan die facilities beter beschermen, toch? 8)7
Heb geen complete vertaling van alle punten, maar veel van de bedrijven die door Oekraïne aangevallen worden zijn juist eigendom van extreem rijke Russen. Lijkt me dat dat gaat steken in Moskou eo. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYUP6nECEOT_U95TH_qfNESzlf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upj3a6cSnb893s5vr2nOADeE.jpg?f=fotoalbum_large

• Jerie
  • Niet online
En de volgende stap is in gang gezet: het nationaliseren van bedrijven is begonnen, puur om de economie te redden met gecentraliseerde leningen van de Staat. Arme siloviki, zou biiiijjjjna medelijden met ze krijgen (j/k, karma biatch). Pure diefstal van Poetin, hij kan ook nog kleine aanvallen zelf uit laten voeren om de boel te nationaliseren. De siloviki kunnen weinig doen. Ze worden één voor één getarget, niet allen tegelijk. Eentje die zeurt, wordt weggewerkt. Ze zullen nu veel van hun macht en invloed in moeten leveren (niet alles) om de Russische economie te laten spartelen. Een bekwame siloviki verlaat dit land; er zijn voldoende andere landen waar je prima smerige zaakjes kunt doen. Kijk maar naar Bolle Jos. Misschien staat er een Von Staufenberg-achtig figuur op die eieren voor het geld kiest? In ieder geval is dat geen eenvoudige operatie.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Volgende maand, 20 september, zijn er in Rusland verkiezingen, en er moet heel wat gekozen worden. Dat die verkiezingen niet als een lichtbaken voor de democratie de geschiedenis in zullen gaan kunnen we al wel veilig aannemen.

Wat er (op papier) wordt gekozen:
  • de Staatsdoema: alle 450 zetels;
  • gouverneurs in 11 regio’s;
  • regionale parlementen in 39 regio’s;
  • diverse lokale bestuursorganen.
Platform Raam kan illustreren waarom van die verkiezingen geen democratie is te verwachten. Er lijkt namelijk een experiment te hebben plaatsgevonden dat niet is gelukt.

De Russische politieke strategen hadden het geniale plan om een kleine partij tot de verkiezingen toe te laten en die dan zondebok te maken voor alles wat in Rusland verkeerd ging. Dit was nodig, want de heersende partij, United Russia, had geen goed verhaal meer om de slechte resultaten mee te kunnen verklaren en het vasthouden aan de oorlog goed te praten. Helemaal uit de lijn van de politieke strategie was dit niet want ook in eerdere verkiezingen werd er voor gezorgd dat concurrerende partijen in de marges van de resultaten bleven.

Zo kwam het dat het slachtoffer van dienst, Jabloko (‘Appel’) (kan een partij een ontwapender naam hebben?) in juli 2026 geregistreerd raakte voor de verkiezingen. Het verkiezingsprogramma van de partij is compact te noemen:
'Voor vrede en vrijheid!
Voor een leven zonder angst!

Voor een staakt-het-vuren, diplomatie en vrede!
Ons doel is nucleaire oorlog te voorkomen!

Voor een Rusland vrij van angst en politieke repressie!
Voor het behoud van leven, respect, waardigheid en het welzijn van alle mensen!
Ons doel is een welvarend, democratisch Rusland!'
Het ultieme verkiezingsslachtoffer was zo klaargezet. Jabloko overkwam echter iets wat niemand van een oude partij uit 1993 nog had verwacht. De partij had succes:
In het Kremlin zag men met lede ogen toe hoe Jabloko steeds populairder werd. Het is lastig hard te maken op hoeveel procent van de stemmen de partij zou kunnen rekenen, maar het was zeer reëel dat Jabloko boven de kiesdrempel van 5% zou uitkomen. Dat gebeurde voor het laatst in 1999.
Wat zijn dan de succesfactoren van Jabloko?
  • partijprogramma
    Volgens Jabloko-ideoloog Grigori Javlinski steunden mensen met uiteenlopende opvattingen de partij juist omdat zij ‘een zeer eenvoudig, kort en volkomen duidelijk programma’ heeft, van slechts 43 woorden.
  • mobilisatieangst
    Waarom de partij door jongeren wordt gesteund, is eenvoudig te verklaren: juist zij zullen de belangrijkste basis vormen van een eventuele algehele mobilisatie voor het front, die het Kremlin waarschijnlijk na de verkiezingen zal afkondigen. Angst versterkt de energie van verzet, en benadrukt bovendien de kloof tussen ouderen en jongeren (Poetin is inmiddels 73 en al 26 jaar aan de macht).
  • Wildberries
    Bovendien vinden de opstandige jongeren medestanders in ondernemers uit het mkb, die met hun bedrijven in de penarie zitten, bijvoorbeeld door de Oekraïense aanvallen op Wildberries. Het Kremlin besloot het er niet op te laten aankomen en Jabloko onmiddellijk uit de verkiezingen te weren.
Nu is Poetin inmiddels een synoniem geworden voor controle. Die controle was dus even weg met een als bloemkool groeiende Jabloko. Dus greep de Russische overheid in haar uitgebreide toolbox:
Een luttele tien dagen na de registratie van de partij verbood het Russisch Hooggerechtshof Jabloko aan de verkiezingen deel te nemen, en ook dat was een sensatie. De rechtbank ging mee in de bezwaren van de ultrapatriottische (maar niet bijster populaire) partij Rodina (‘Moederland’). ‘Jabloko is een partij van landverraders. Dit zijn mensen die voor het Westen werken.
Moeten we nog in detail gaan over de beschuldigingen? Toch maar even:
De bezwaren tegen Jabloko zijn formeel van aard: beschuldigingen van verraad (omdat de partij oproept tot vrede), buitenlandse financiering, en beschuldigingen van het schenden van auteursrechten. In het bijzonder staat in de aanklacht dat de partij in campagne-uitingen materiaal heeft gebruikt zonder de makers en rechthebbenden daarvan op de hoogte te stellen. Het gaat onder meer om het populaire Sovjetlied Laat er altijd zonneschijn zijn uit 1962, en een foto van de ravage na de atoombom in Hiroshima. Overigens hebben beide erfgenamen van de schrijvers van het lied — de kleinzoon van dichter Lev Osjanin en de zoon van componist Arkadi Ostrovski — publiekelijk verklaard dat zij geen bezwaar hebben tegen het gebruik van het lied door Jabloko.
Over Jabloko moeten we ons trouwens geen illusies maken, de partij was altijd bereid om compromissen met het Kremlin te sluiten. Tegen haar wil werd ze op een schild gezet en opgeheven... en er direct vanaf gestoten. Dit stuk gaat daarom niet over Jabloko, maar over een Russische overheid die klem zit en een deel van de Russen die klaar is met de oorlog die het land in Oekraïne voert:
Jongeren die zich voor het gebouw van het Hooggerechtshof verzamelden om Jabloko te steunen, schreven op vellen papier: ‘Wij hebben Malaja Tokmatsjka niet nodig’ [klein dorpje in de Oekraïense regio Zaporizja waar het Russische leger zich op stukbeet, red.]. Ze steken de draak met de mislukte imperialistische politiek van het Kremlin en keren zich tegen territoriale veroveringen. Dat is in dezen het meest treurige nieuws voor het Kremlin.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Tens schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:48:
Alle bedrijven die vallen onder 'critical infrastructure facilities' zijn vanaf nu zelf verantwoordelijk voor de beveiliging van de panden, ook voor dreigingen uit de lucht. De bedrijven die toch een drone aanval te verduren krijgen wordt door Putin per decreet (tijdelijk?) onder regeringsmanagement geplaatst (lees: genationaliseerd). Want hij kan die facilities beter beschermen, toch? 8)7
Om dit even extra toe te lichten met wat een nieuwssite erover zegt (aljazeera, naar Reuters):
The decree, published on Monday, would allow Moscow to strip owners of physical and financial control over facilities should it be determined that they are failing to secure them or repair damage quickly. The move comes as Ukraine maintains an intense drone campaign against Russian infrastructure.
Under the decree, ownership powers would transfer to Russia’s Federal Agency for State Property Management or another designated body, which would take responsibility for the site’s safety and could conduct an inventory of its assets.
Under the decree, ownership powers would transfer to Russia’s Federal Agency for State Property Management or another designated body, which would take responsibility for the site’s safety and could conduct an inventory of its assets.
Dat inventory of assets lees ik toch als een eufenisme om te scheiden van wat nog iets waard is en wat er in een faillissement mag wegzinken. Misschien krijgt de overheid er weer wat geld bij terwijl de Russische samenleving veel vermogen tot kapitaalvorming is kwijtgeraakt. Op zijn best vertraagt dit het weglopen van kapitaal uit de Russische samenleving.
Fuel and energy facilities, including nuclear power, are included under the legislation as well as industry, communications, transport and logistics, public utilities and other facilities deemed essential to state security and economic stability.
The same day, Russia was also forced to halt operations at the Perm oil refinery, industry sources told the Reuters news agency. The facility, a major processing plant, has been hit numerous times by Ukrainian drones in recent months.

• PASware
@teacup ...wat...een....poppenkast! Meer kan ik er niet over zeggen.

Dat dit enorme land gezien wordt als een grootmacht. Ik kan echt niet wachten tot het land als een kaartenhuis in elkaar dondert.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:53

DropjesLover

Dit dus ->

PASware schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:47:
@teacup ...wat...een....poppenkast! Meer kan ik er niet over zeggen.

Dat dit enorme land gezien wordt als een grootmacht. Ik kan echt niet wachten tot het land als een kaartenhuis in elkaar dondert.
Als er zo vlak voor verkiezingen naar dit soort instrumenten gegrepen wordt, evenals toch enige demonstraties of proteststemmen, dan gaat het toch echt slecht. Het is absoluut geen business as usual meer.

Ook slim van Oekraine om eerst Wildberries aan te vallen. Alle leveranciers en klanten vluchten naar de concurrent Ozon, en vervolgens val je die ook aan. Een beetje een double tap naar Russisch voorbeeld.

[ Voor 16% gewijzigd door DropjesLover op 25-08-2026 08:25 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• PASware
DropjesLover schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:23:
[...]

Als er zo vlak voor verkiezingen naar dit soort instrumenten gegrepen wordt, evenals toch enige demonstraties of proteststemmen, dan gaat het toch echt slecht. Het is absoluut geen business as usual meer.

Ook slim van Oekraine om eerst Wildberries aan te vallen. Alle leveranciers en klanten vluchten naar de concurrent Ozon, en vervolgens val je die ook aan. Een beetje een double tap naar Russisch voorbeeld.
Ik ben absoluut geen kenner van dit soort situaties en praktijken, maar ik krijg nu wel het gevoel dat het voor Rusland nu toch echt heel erg lastig begint te worden. Ergen begin 2025 las ik (volgens mij ook hier) berichten dat eind 2026 financieel nog wel eens een kantelpunt voor Rusland kan gaan worden, wie weet komt het uit, lijkt er bijna wel op.

Ik probeer echter niet te positief te zijn, Rusland is gewend om het moeilijk te hebben en is vast goed in konijnen uit de hoed te toveren, maar wie weet zijn de konijnen bijna op.

Ik koop alvast een diepvriestaart, die blijven wel een poosje goed.

[ Voor 3% gewijzigd door PASware op 25-08-2026 11:05 ]

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

PASware schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:05:
[...]

Ik ben absoluut geen kenner van dit soort situaties en praktijken, maar ik krijg nu wel het gevoel dat het voor Rusland nu toch echt heel erg lastig begint te worden. Ergen begin 2025 las ik (volgens mij ook hier) berichten dat eind 2026 financieel nog wel eens een kantelpunt voor Rusland kan gaan worden, wie weet komt het uit, lijkt er bijna wel op.

Ik probeer echter niet te positief te zijn, Rusland is gewend om het moeilijk te hebben en is vast goed in konijnen uit de hoed te toveren, maar wie weet zijn de konijnen bijna op.

Ik koop alvast een diepvriestaart, die blijven wel een poosje goed.
Je kan berekenen dat de uitgaven X zijn en de geschatte spaarpot Y, dus de crash komt rond [tijdstip]. Puur financieel "berekenen" is uitgaan van de dan-bekende status / modus.
Die financieel moeilijke tijd zullen ze wel overleven, maar wanneer er naar niet-standaard aparte kunstgrepen of andere uitingen van protest (veel stemmen voor Jekablo) komen, dan is dat beter een teken aan de wand dat er echt problemen zijn.
Net zoals de geruchten van de mobilisatie na de verkiezingen. Daar hoorden we jaren ook niks over na de eerste ronde en direct de honderdduizenden (die het zich konden veroorloven) die het land ontvluchtten. Dat daar nu weer naar gegrepen lijkt te worden is ook zo'n teken dat het echt serieus wordt.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:26
duvekot schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:56:
In late July, Russia launched a second batch of 16 communication satellites for the Rassvet project. If the deployment of this second group proceeds at a similar pace, it is expected to reach operational altitudes between October and November, potentially providing two additional communication windows.
Van de 16 satellieten gaan er sowieso 2 hun beoogde baan om de aarde niet halen:
Two satellites from Russia’s second Rassvet launch batch are heading toward reentry after never performing orbit-raising maneuvers, according to tracking data reported by Anatoly Zak of RussianSpaceWeb.com. The pair had fallen below 300 km in altitude as of late August and appeared to be on a decay path, the report said.
Dus iig 2 .. maar de andere 14 gaan ook waarschijnlijk niet helemaal lekker:
By August 5, 11 satellites in the second group were climbing, according to the tracking data cited in the report. By the end of August, three of those had stopped climbing and begun a slow decay at altitudes between 310 and 330 km. None of the 16 satellites in the batch managed to climb above 360 km, the report said.
Ze hadden al hogere banen moeten hebben in vergelijking met de vorige batch ... Dus wie weet toch niet helemaal gegaan zoals verwacht?

Van de eerste batch was er ondertussen ook al eentje opgebrand in de atmosfeer.
The Defence Blog reported in June that the first Rassvet satellite lost, designated Object 4, reentered the atmosphere on June 6 after never performing a single maneuver following its March 23 launch, the first confirmed casualty of the program.
Voor meer details .. hier het volledige artikel:
Russian ‘Starlink’ constellation satellites falling from orbit

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:46
DropjesLover schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:57:
[...]

Je kan berekenen dat de uitgaven X zijn en de geschatte spaarpot Y, dus de crash komt rond [tijdstip]. Puur financieel "berekenen" is uitgaan van de dan-bekende status / modus.
Die financieel moeilijke tijd zullen ze wel overleven, maar wanneer er naar niet-standaard aparte kunstgrepen of andere uitingen van protest (veel stemmen voor Jekablo) komen, dan is dat beter een teken aan de wand dat er echt problemen zijn.
Net zoals de geruchten van de mobilisatie na de verkiezingen. Daar hoorden we jaren ook niks over na de eerste ronde en direct de honderdduizenden (die het zich konden veroorloven) die het land ontvluchtten. Dat daar nu weer naar gegrepen lijkt te worden is ook zo'n teken dat het echt serieus wordt.
Rusland schijnt nog steeds een stevig handelsoverschot te hebben met de rest van de wereld, dus ik vrees dat het nog te veel wensdenken is

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

rik86 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:26:
[...]

Rusland schijnt nog steeds een stevig handelsoverschot te hebben met de rest van de wereld, dus ik vrees dat het nog te veel wensdenken is
Een handelsoverschot (meer exporteren dan importeren) zegt niks over de balans van de overheidsfinancien.
Daarbij exporteerden ze voornamelijk olie en raffinage-producten, en dat is door sancties en aanvallen zwaar verminderd.

BThGvNeOA

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:46
DropjesLover schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:33:
[...]

Een handelsoverschot (meer exporteren dan importeren) zegt niks over de balans van de overheidsfinancien.
Daarbij exporteerden ze voornamelijk olie en raffinage-producten, en dat is door sancties en aanvallen zwaar verminderd.
In een normaal land heb je gelijk, maar Rusland heeft er geen probleem mee om te nationaliseren als dat nodig is. En dan wordt een structureel handelsoverschot (12.5 miljard dollar in juni, al is het voor ons natuurlijk lastig inschatten hoe betrouwbaar zulke getallen zijn) opeens wel 1 van de belangrijkere indicatoren hoe lang een land het vol kan houden. En dus ondanks de aanvallen/ sancties is dat overschot in mijn ogen dus nog verrassend groot

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

rik86 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:48:
[...]

In een normaal land heb je gelijk, maar Rusland heeft er geen probleem mee om te nationaliseren als dat nodig is. En dan wordt een structureel handelsoverschot (12.5 miljard dollar in juni, al is het voor ons natuurlijk lastig inschatten hoe betrouwbaar zulke getallen zijn) opeens wel 1 van de belangrijkere indicatoren hoe lang een land het vol kan houden. En dus ondanks de aanvallen/ sancties is dat overschot in mijn ogen dus nog verrassend groot
Belangrijke stappen om makkelijk te nationaliseren (lees roven) zijn afgelopen maandag genomen. Maar daar gaan bedrijven niet beter van draaien, of meer van exporteren, dus ook niet meer inkomsten voor de staat genereren. De overheid kan de assets van het bedrijf wel verkopen, maar gezien de sancties gaat dat enkel tegen bodemprijzen.
Het schrikt wel weer voor 20 jaar iedereen af die een goed-idee bedrijfje wil beginnen, of wie daar in wil investeren. Want je bent het zo weer kwijt.

Dit is hoogstens een kleine piek/opsteker, en daarna nog harder en dieper een langdurig dal in.
Aan de andere kant, dan is alles wat ooit goed draaide weer in handen van de nieuwe generatie oliegarchen. Precies zoals in de jaren '90.

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 26-08-2026 10:25 ]

BThGvNeOA

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: