De situatie binnen Rusland

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:10

DropjesLover

Dit dus ->

Tens schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:21:
Een helder momentje in het Kremlin; Russen die in Letland wonen (kinderen van russen die daarheen gedeporteerd zijn) terugsturen naar Rusland is inhumaan

[Afbeelding]
Nu zijn er hier (ik ben er nu ff) nog steeds veel Russen.
Paar dingetjes:
Die Russen zijn hier destijds niet heen gedeporteerd, maar wel flink gemotiveerd met gratis nieuwe huizen en gegarandeerd een baan, in een fijner klimaat dan binnen Rusland. Nog los daar van, velen zijn niet etnisch Russisch, maar USSR-burger (velen uit bijv. Oekraïne), en kennen door de actieve uitwisseling hun eigen achtergrond niet meer, enkel USSR=Russisch.

Die deportatie is het uitzetten van mensen die hier al decennia lang wonen, maar nooit Lets staatsburger geworden zijn, en dus geen Lets paspoort hebben. Wel een (oud) Russisch. Gewoon het uitzetten van (decennia gedoogde) totaal gesegregeerde samenleving illegalen dus.

Overigens zijn hier ook Russische scholen nu verboden, alle lessen en examens moeten in het Lets gebeuren. Dat is een enorme impact omdat die leraren vaak nauwelijks Lets spreken, waardoor de schoolresultaten voor zowel Russische als Letse leerlingen onderuit gaan.

Russische (USSR) symbolen / monumenten zijn de eerste 2 jaar na 2021 al massaal gesloopt.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:09
DropjesLover schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:13:
Die Russen zijn hier destijds niet heen gedeporteerd, maar wel flink gemotiveerd met gratis nieuwe huizen en gegarandeerd een baan, in een fijner klimaat dan binnen Rusland.
Mja ok, misschien iets te scherp gesteld. maar echte keuze was er vaak ook niet dacht ik.

Ze moesten de plaats innemen van Letten die gedeporteerd werden naar Siberië toch?
(bron geschiedenisles 70's)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Tens schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:42:
[...]

Mja ok, misschien iets te scherp gesteld. maar echte keuze was er vaak ook niet dacht ik.

Ze moesten de plaats innemen van Letten die gedeporteerd werden naar Siberië toch?
(bron geschiedenisles 70's)
Niet in de plaats, er werd hier veel plan-landbouw opgezet en fabrieken (Riga met een ijsvrije haven) geopend, dus ook veel aanvullende werkkrachten nodig.

Maar ja, er is ~10% van de originele bevolking gedeporteerd destijds.
Cijfers zeggen zo'n 60.000 van de 1,9 miljoen, maar ook in de jaren na 1950 zijn er velen gedeporteerd.

Overigens is Siberië alles in Rusland ten oosten van de Oeral. Veel meer dan alleen centraal Rusland.

[ Voor 16% gewijzigd door DropjesLover op 16-10-2025 16:01 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:08
DropjesLover schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:13:
[...]

Nu zijn er hier (ik ben er nu ff) nog steeds veel Russen.
Paar dingetjes:
Die Russen zijn hier destijds niet heen gedeporteerd, maar wel flink gemotiveerd met gratis nieuwe huizen en gegarandeerd een baan, in een fijner klimaat dan binnen Rusland. Nog los daar van, velen zijn niet etnisch Russisch, maar USSR-burger (velen uit bijv. Oekraïne), en kennen door de actieve uitwisseling hun eigen achtergrond niet meer, enkel USSR=Russisch.

Die deportatie is het uitzetten van mensen die hier al decennia lang wonen, maar nooit Lets staatsburger geworden zijn, en dus geen Lets paspoort hebben. Wel een (oud) Russisch. Gewoon het uitzetten van (decennia gedoogde) totaal gesegregeerde samenleving illegalen dus.

Overigens zijn hier ook Russische scholen nu verboden, alle lessen en examens moeten in het Lets gebeuren. Dat is een enorme impact omdat die leraren vaak nauwelijks Lets spreken, waardoor de schoolresultaten voor zowel Russische als Letse leerlingen onderuit gaan.

Russische (USSR) symbolen / monumenten zijn de eerste 2 jaar na 2021 al massaal gesloopt.
Mijn ex komt uit Letland, haar moeders kant is echt Lets Lets ( toch heeft ze een duitse achternaam vanwege een verre voorouder). Haar vaders kant is Soviet Russisch ( deels Rus, Deels Oekrains) Haar Vaders familie kan geen Lets, en woont al 40 jaar daar in Letland. Zij hebben ook nooit een Lets paspoort gekregen/aangevraagd sinds start van Letland.

Wat mij opvalt, is dat de mensen die het verschrikkelijk vinden wat ICE en Trump doen het wel toejuichen om Russen uit de Baltische staten te verwijderen.

Mij lijkt het niet slim om Rusland ( Mede ook wie de leider na Putin ooit wordt) ammunitie te geven, in het aanwakkeren van haat gevoelens tegen over de " Nieuwe Landen" die uit het oud Sovjet en oud Tsarenrijk ontstaan zijn vanaf 1991.
Echter de haat zit, terecht, diep bij vele mensen in o.a. Baltische staten tegenover Rusland. Toch ben ik van mening dat we de oorlog hitsers in het Kremlin en op de staatspropaganda Televisie geen ammo moet geven. Mensen uitzetten die al vanaf 1930 ofzo ergens wonen er uit kicken is geen goed beeld namelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door sikkwittet op 16-10-2025 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
sikkwittet schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:35:
[...]

Mijn ex komt uit Letland, haar moeders kant is echt Lets Lets ( toch heeft ze een duitse achternaam vanwege een verre voorouder). Haar vaders kant is Soviet Russisch ( deels Rus, Deels Oekrains) Haar Vaders familie kan geen Lets, en woont al 40 jaar daar in Letland. Zij hebben ook nooit een Lets paspoort gekregen/aangevraagd sinds start van Letland.

Wat mij opvalt, is dat de mensen die het verschrikkelijk vinden wat ICE en Trump doen het wel toejuichen om Russen uit de Baltische staten te verwijderen.
je bent bekend met het doel van russificatie?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
Tens schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:38:
[...]

je bent bekend met het doel van russificatie?
Mijn fam geschiedenis is daar een voorbeeld van. Dus ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Beide zijn totaal niet te vergelijken.
Hier zijn geen razzia's of andere grote invallen.
De geschiedenis is ook wat anders met de grove onderdrukking van de bevolking. De Russen hier zijn een totaal gesegregeerde groep, niet integreren of ook maar de taal leren,die ook nog veel "denken te zijn", of net de zeer rijken zijn, met ook nog behoorlijk wat corruptie er omheen.
Alsof Nederland na WW2 nog 5 miljoen Duitsers hier had wonen...

Estland heeft in de jaren 90 zeer actief de achtergebleven Russen er uit gewerkt. Dat was toen niet bepaald netjes, maar ze hebben daar nu veel minder uitdagingen met die groep.

En, last but not least, men is hier (Letland) nog behoorlijk xenofoob en sterk nationalistisch. Iedereen hier is blank enzo, en trots op eigen land en cultuur. Niet in de vorm van "wij zijn beter dan andere landen", maar wel redelijk gesloten.
De afgelopen 3 jaar zijn er veel Indiërs en Bangladeshi hier komen "studeren", maar veelal maaltijdbezorger zijn, welke ook geheel niet integreren of de taal leren. Daar zijn ook steeds meer sterke meningen over.
Overigens ook over Oekraïners, ook omdat die nog veel overheidssteun (gratis geld...) krijgen, en omdat iedereen toch ook nog wel Russisch spreekt, ook niet Lets leren of integreren...

[ Voor 27% gewijzigd door DropjesLover op 16-10-2025 20:14 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
sikkwittet schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:41:
[...]

Mijn fam geschiedenis is daar een voorbeeld van. Dus ja.
never mind

[ Voor 32% gewijzigd door Tens op 16-10-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
DropjesLover schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:43:
[...]

Beide zijn totaal niet te vergelijken.
Hier zijn geen razzia's of andere grote invallen.
De geschiedenis is ook wat anders met de grove onderdrukking van de bevolking. De Russen hier zijn een totaal gesegregeerde groep, niet integreren of ook maar de taal leren,die ook nog veel "denken te zijn", of net de zeer rijken zijn, met ook nog behoorlijk wat corruptie er omheen.
Alsof Nederland na WW2 nog 5 miljoen Duitsers hier had wonen...

Estland heeft in de jaren 90 zeer actief de achtergebleven Russen er uit gewerkt. Dat was toen niet bepaald netjes, maar ze hebben daar nu veel minder uitdagingen met die groep.

En, last but not least, men is hier (Letland) nog behoorlijk xenofoob. Iedereen hier is blank enzo.
De afgelopen 3 jaar zijn er veel Indiërs en Bangladeshi hier komen "studeren", maar veelal maaltijdbezorger zijn, welke ook geheel niet integreren of de taal leren.
In reactie vergelijking mbt 5 miljoen Duitsers of enig andere groep, die Russen kunnen ook overigens al honderden jaren ergens wonen en of een stad gesticht hebben. Dat gaat in Nl alleen echt op met Friezen.
Dus stel dat je nu friezen er uit gaat zetten, of Friezen Nederlanders..Limburg dat zich afkeert. Voor de mensen in Rusland zou dit dan ook zo gevoeld worden. Zij voelen zich verbonden met die miljoenen mensen en hun locaties, maar dan wel in een Russisficatie achtige gedachten goed. Niet ver af van Dugin zijn gedachten gang.
Mocht je nu Russen in oud Sovjet gebieden het leven zuur gaan maken. Dan pak je niet een Oligarch zijn speeltje af, maar iemands oom in Jelgava. Er leven namelijk miljoenen Ethnische russen in oud Sovjet gebieden, net als miljoenen mensen uit oud Sovjet landen in Rusland. Over de jaren genoeg Russen met vrijwel geheel Oekraïense afkomst uit Rusland leren kennen. Het is geheel complex voorbij oost grens Duitsland.
Waar de meeste landen in het Westen van Europa met boten er op uit gingen was midden en oost Europa even heftige volks verplaatsingen met even schandalige gebeurtenissen gaande. Dus waar een persoon in Nederland met een opa uit Suriname een verscheidenheid aan afkomsten kan hebben. Is dit in Oost Europa zoals boven al geschets, net zo complex en niet eenduidig te begrijpen uit volkstellingen of iets dergelijks.

Hierdoor is Rusland en daarmee Putin constant zo onder druk van binnen uit. Er zijn makkelijk te recruteren personen met een of andere makkelijke manier te bevoorraden wapentuig (drone + kaboem). Dit levert James Bond achtige vuurballen op, midden in een cruciale infrastructuur punt nabij een stadje waar nog nooit iemand van heeft gehoord. Blijkens nieuws rapporten steeds opnieuw herhalend.
Als dit inderdaad zo is (referent aan drone + explosief), dan veranderd dat oorlogvoering voor altijd. Dan is elke burger makkelijk een guerilla strijder voor elke vijandelijke mogendheid. Hoe ga je hier een iron drone voor maken. Pun always intended

Link naar Wiki Aleksandr Dugin. Aanrader om iets over deze man te weten. Vrij onbekend hier, echter zeeeer omstreden on het lief te zeggen. Wel mede toon aangevend in Rusland.
Dugin is zeg maar een geleerde Xenofoob...dus waar Letland old school xenofobie heeft mede door wat de boer niet kent dat vreet ie niet. Heet Rusland ook nog eens daar een elitaire saus over heen want Rusland kan zeer high class zijn...zelfs in fubar praktijken
Wikipedia: Aleksandr Dugin

[ Voor 6% gewijzigd door sikkwittet op 16-10-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:41

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

Even een nuance.

Letland is al jaren, decennia bezig deze groep te integreren. Ze konden al jaren een Ests leren en een paspoort aanvragen en als zodanig legaal in Estland verblijven. En daar heeft een grote groep zich jaren tegen verzet, al hebben grote getallen tussen dat uiteindelijk wèl gedaan.

Dat kunnen de immigranten in de VS niet.

Verder ben ik persoonlijk niet eens tegen het uitzetten van immigranten in het algemeen, laat staan in de VS.
Wat mij tegen de borst stuit wat daar gebeurt is de manier waarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:05

ManiacsHouse

Scheisse!

ZenTex schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 02:14:
[...]

Verder ben ik persoonlijk niet eens tegen het uitzetten van immigranten in het algemeen, laat staan in de VS.
Wat mij tegen de borst stuit wat daar gebeurt is de manier waarop.
Immigranten uitzetten want? Nu doen je toch wel een Trumpje vind ik. Alsof immigranten (in het algemeen) slecht zijn (ofzo?) en maar uitgezet moeten worden.

Trump (en zijn club fascisten) misbruikt de immigranten puur om zijn agenda te kunnen uitvoeren. Goh tja ja waar kennen we dat principe van? We hadden een Adolf H. in het verleden en tegenwoordig dichterbij huis bijvoorbeeld een Geert W.

[ Voor 12% gewijzigd door ManiacsHouse op 17-10-2025 03:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

ManiacsHouse schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 03:30:
[...]

Immigranten uitzetten want? Nu doen je toch wel een Trumpje vind ik. Alsof immigranten (in het algemeen) slecht zijn (ofzo?) en maar uitgezet moeten worden.

Trump (en zijn club fascisten) misbruikt de immigranten puur om zijn agenda te kunnen uitvoeren. Goh tja ja waar kennen we dat principe van? We hadden een Adolf H. in het verleden en tegenwoordig dichterbij huis bijvoorbeeld een Geert W.
offtopic:
Wat?

In Nederland worden illegale immigranten ook gewoon uitgezet hoor.
Of dacht je dat iedereen gewoon Nederland in kan wandelen en blijven?
Waar denk je dat visas voor zijn?

En moet hij even opletten wat er met jou gebeurt als je illegaal in welk land dan ook verblijft en gepakt word.

Ik woon zelf in het buitenland, buiten Europa. Legaal. En heb daar heel wat moeite voor moeten doen. Vind jij dat ik dat achterwege had moeten laten en gewoon zonder dat de autoriteiten ervan weten, hier zou kunnen wonen en werken, zonder dat er een haan naar kraait?

Jouw reactie is, en dit is niet als belediging bedoeld, extreem naïef.

En jouw vergelijking met Adolfje slaat kant nog wal |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-10 15:09
ManiacsHouse schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 03:30:

In de VS worden illegale migranten al decennia in de gevangenis gegooid en uitgezet. Trump is behoorlijk fascistisch bezig, maar heel veel wat hij doet was al lang al beleid. Hij voert het alleen uit met veel meer geweld en minachting voor de rechterlijke macht.

Verschil tussen de VS en Baltische staten is natuurlijk dat Rusland zich nadrukkelijk opstelt als vijand. Dus het is een totaal andere situatie. De VS wordt niet bedrijgd, de Baltische staten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

ZenTex schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 03:49:
[...]
offtopic:
Wat?

In Nederland worden illegale immigranten ook gewoon uitgezet hoor.
Of dacht je dat iedereen gewoon Nederland in kan wandelen en blijven?
Waar denk je dat visas voor zijn?

En moet hij even opletten wat er met jou gebeurt als je illegaal in welk land dan ook verblijft en gepakt word.

Ik woon zelf in het buitenland, buiten Europa. Legaal. En heb daar heel wat moeite voor moeten doen. Vind jij dat ik dat achterwege had moeten laten en gewoon zonder dat de autoriteiten ervan weten, hier zou kunnen wonen en werken, zonder dat er een haan naar kraait?

Jouw reactie is, en dit is niet als belediging bedoeld, extreem naïef.

En jouw vergelijking met Adolfje slaat kant nog wal |:(
offtopic:
In je post benoem je alle migranten.. Je maakte geen onderscheid over al dan niet illegaal zijn. ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:21

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik snap de Letten ook wel. Rusland gebruikt in elke buurstaat het argument 'om de Russen aldaar te beschermen' om ze binnen te vallen. Georgie, Oekraïne en in Moldavië was ook al een opzetje bezig.
Als alle 'Russen' Russen dan weg zijn en de overige Russen echte Letlanders zijn geworden dan valt dat argument in ieder geval weg.

Dit dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

FunkyTrip schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:08:
Ik snap de Letten ook wel. Rusland gebruikt in elke buurstaat het argument 'om de Russen aldaar te beschermen' om ze binnen te vallen. Georgie, Oekraïne en in Moldavië was ook al een opzetje bezig.
Als alle 'Russen' Russen dan weg zijn en de overige Russen echte Letlanders zijn geworden dan valt dat argument in ieder geval weg.
Na het wegnemen van 1 drogreden wordt er wel weer een nieuwe opgevoerd :)

En ja dit was inderdaad het beleid in USSR tijd, om zoveel mogelijk mensen overal te mixen, zodat in zo'n losse 'vazal' staat altijd genoeg invloed was van 'native-Russen' en andere vazal staten om de kans om een lokale opstand te verkleinen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

FunkyTrip schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:08:
Het blijft een vijfde kolonne, hoe je het ook draait of keert. Etnische Russen hadden een betere status in de satellietstaten dan de 'natives' zolang de Sovjet-Unie nog bestond. Nu zijn ze net tweederangsburgers omdat ze etnisch Russisch zijn, en in het slechtste geval potentieel een risico, want Putin kan ze als excuus voor inmenging of interventie inroepen. Los daarvan zijn ze ook gevoeliger voor beïnvloeding, want zij kijken vaak naar Moskou en daar komt alleen maar desinformatie en een verknipt wereldbeeld vandaan.

Als lokale overheid zou ik ook verwachten dat in zo'n omstandigheden een grote etnische groep actief moeite doet om deel van de maatschappij te zijn. Maar mocht Rusland niet voortdurend druk zetten zou dat ook niet aan de orde zijn. De Russen gooien de hele tijd hun eigen ruiten in, en dan gaan huilen bij Xi.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:13

Rzaan

Altijd zoekende

YakuzA schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:21:
[...]
En ja dit was inderdaad het beleid in USSR tijd, om zoveel mogelijk mensen overal te mixen, zodat in zo'n losse 'vazal' staat altijd genoeg invloed was van 'native-Russen' en andere vazal staten om de kans om een lokale opstand te verkleinen.
De Krim is van dit laatste natuurlijk een uitstekend voorbeeld. Er was dan ook niet veel weerstand toen Rusland de Krim innam. De meesten vonden het wel prima. De oorspronkelijke bevolking, de Krimtataren, werden in verschillende golven massaal gedeporteerd en vervangen door andere Sowjetburgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Rzaan schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:40:
[...]

De Krim is van dit laatste natuurlijk een uitstekend voorbeeld. Er was dan ook niet veel weerstand toen Rusland de Krim innam. De meesten vonden het wel prima. De oorspronkelijke bevolking, de Krimtataren, werden in verschillende golven massaal gedeporteerd en vervangen door andere Sowjetburgers.
Ook omdat Rusland natuurlijk al sinds de val van de USSR de militaire basis en havens daar met een overeenkomst met Oekraine in gebruik had.
De Oekrainers vonden al die Russische toeristen die daar op zomervakantie kwamen elk jaar ook wel best, evenals de (rijkere) pensioenado's, dat bracht prima geld in het laatje.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DropjesLover schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:30:

De Oekrainers vonden al die Russische toeristen die daar op zomervakantie kwamen elk jaar ook wel best, evenals de (rijkere) pensioenado's, dat bracht prima geld in het laatje.
De meesten die ik daar sprak voelden zich ook niet Oekrains. Sterker nog, zelfs veel Oekrainers die ik ken vinden weliswaar dat Rusland niet de Krim had moeten bezetten, maar ze zien de Krim ook niet echt als een belangrijk deel van Oekraine. Nu ben ik natuurlijk N=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-10 15:09
Rzaan schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:12:
De meesten die ik daar sprak voelden zich ook niet Oekrains. Sterker nog, zelfs veel Oekrainers die ik ken vinden weliswaar dat Rusland niet de Krim had moeten bezetten, maar ze zien de Krim ook niet echt als een belangrijk deel van Oekraine. Nu ben ik natuurlijk N=1
Probleem is natuurlijk dat de eisen van rusland veel te ver gaan. Dat rusland de Krim wil hebben is tot daar aan toe. Maar daar stopt het niet. Omdat de Krim een water probleem heeft, wil rusland ook een enorm groot deel van het zuiden van Oekraïne in handen hebben. En dan hebben ze verder bedacht dat Oekraïne maar een vazel staat van rusland moet worden.

Dus in het hele verhaal is de Krim eigenlijk niet relevant meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Rzaan schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:12:
[...]

Correct, men was daar nog minder Oekrains als in de Luhansk / Donetsk :P

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:36

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Verplaatste Russen in de voormalige Sovjet Republieken valt nog wel binnen de kaders van dit topic.

Laten we wel opletten dat de discussie niet verder gaat over de situatie in die afzonderlijke landen.

Daarvoor zijn bijvoorbeeld [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 of Oekraïne: Maatschappij & wederopbouw beter geschikt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Nu in bijna alle regio’s brandstof tekorten gemeld
*knip* graag een bron erbij, is wel vaker gevraagd. Het is van belang te weten waar dit is te vinden en wat er meer over verteld wordt. Indicaties op het plaatje zijn hiervoor niet voldoende.

[ Voor 72% gewijzigd door teacup op 18-10-2025 19:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het rad van fortuin landde vannacht op Samara:

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De plant is nu tijdelijk stil gelegd:

The Novokuybyshevsk oil refinery in Russia’s Samara region, which processed 4.9 million tons annually, has halted operations after a Ukrainian drone strike. Reuters reports the plant shut down two main processing units, marking its second suspension this month. www.reuters.com/world/russia...

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 20 oktober 2025

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Af en toe hebben ze wel humor iig :)

“The Kremlin isn’t here, guys! You’ve got the wrong coordinates — strike the Kremlin!” Furious Rostov locals, fed up with the fallout of the “special military operation,” are now turning their anger toward Putin. Bataysk saw heavy destruction last night, intensifying public outrage.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 21 oktober 2025

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-10 14:11

Nox

Noxiuz

Is er al een statusupdate over de brandstofschaarste? Je zou met de recentste aanvallen op raffinaderijen toch onderhand wel eens wat meer chaos verwachten. Dat bluesky account met kaartje heeft al een tijdje geen nieuwe gepost.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:10
YakuzA schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:21:
Af en toe hebben ze wel humor iig :)
[Bluesky]
Het moet ergens beginnen. Een opstand zou helpen, maar dat heb je niet morgen. Ergens moet iets gaan smeulen. Ze hebben er nu in ieder geval tabak van dus dat is een begin.

Er is geen reden voor Putin om te stoppen, die belt gewoon het Witte Huis en dan zet Trump Zelenski weer op een plek :X .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

asing schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:31:
[...]

Het moet ergens beginnen. Een opstand zou helpen, maar dat heb je niet morgen. Ergens moet iets gaan smeulen. Ze hebben er nu in ieder geval tabak van dus dat is een begin.

Er is geen reden voor Putin om te stoppen, die belt gewoon het Witte Huis en dan zet Trump Zelenski weer op een plek :X .
Jij zit te wachten op een opstand, maar die gaat echt niet komen.
Protesten misschien. Of ergens heel lokaal een opstandje dat dan meedogenloos wordt neergeslagen, zodat iedereen weer weet wie de baas is en blijft.

Russen zijn zeer afwachtend.
Oekrainers overigens ook. Denk dat als in latere tijden er nog eens goed naar de Maidan protesten wordt gekeken, dat het dan minder als een revolutie zal worden bekeken. Veel Oekrainers die ik ken bekijken het een beetje zoals 'of je nou door de hond of de kat gebeten wordt..'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Rzaan schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:44:
[...]

Jij zit te wachten op een opstand, maar die gaat echt niet komen.
Protesten misschien. Of ergens heel lokaal een opstandje dat dan meedogenloos wordt neergeslagen, zodat iedereen weer weet wie de baas is en blijft.

Russen zijn zeer afwachtend.
Oekrainers overigens ook. Denk dat als in latere tijden er nog eens goed naar de Maidan protesten wordt gekeken, dat het dan minder als een revolutie zal worden bekeken. Veel Oekrainers die ik ken bekijken het een beetje zoals 'of je nou door de hond of de kat gebeten wordt..'
Zo lang het in de Russische steden geen pijn gaat doen zal het tegenvallen idd. Waar het kantelpunt zit weet niemand natuurlijk, maar gezien de kritiek die ook uit de hoek van de propagandakanalen komt komt het punt wel dichterbij. Oekraïne lijkt te werken een black out in Moskou.
Veel Oekrainers die ik ken bekijken het een beetje zoals 'of je nou door de hond of de kat gebeten wordt..'
Wat Oekraïne betreft; je hebt de demonstraties (en het resultaat ervan) in juli gemist?

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 21-10-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Tens schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:55:
[...]

Zo lang het in de Russische steden geen pijn gaat doen zal het tegenvallen idd. Waar het kantelpunt zit weet niemand natuurlijk, maar gezien de kritiek die ook uit de hoek van de propagandakanalen komt komt het punt wel dichterbij. Oekraïne lijkt te werken een black out in Moskou.

Wat Oekraïne betreft; je hebt de demonstraties (en het resultaat ervan) in juli gemist?
Demonstraties zijn nog geen opstand. Daarnaast is dat vooral grootstedelijk en voor zo'n groot land een kleine groep. Het is vooral de druk van de EU die Zelensky deed inbinden.
Zit een groot gapend gat tussen demonstratie en opstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Rzaan schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:17:
[...]
Zit een groot gapend gat tussen demonstratie en opstand.
Ik denk dat je voor het Russische regime niet genoeg hebt aan een protestatie. Ook niet aan een flinke.

Je moet met iets heftigs komen om dat omver te krijgen. Misschien dat een opstand genoeg is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

asing schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:14:
[...]

Ik denk dat je voor het Russische regime niet genoeg hebt aan een protestatie. Ook niet aan een flinke.

Je moet met iets heftigs komen om dat omver te krijgen. Misschien dat een opstand genoeg is.
Gaat niet gebeuren. Zo erg lijden ze nou ook weer niet onder de oorlog. En ook als ze wel lijden, dan ondergaan ze het. Wetende dat elke vorm van opstand met veel bloedvergieten vernietigd wordt.
Heel, heel misschien dat er iets vanuit muitende troepen komt ooit, zoals destijds bij Wagner. Maar Wagner soldaten waren naar het leek solidair aan de leider.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• asing
Nox schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:54:
Is er al een statusupdate over de brandstofschaarste? Je zou met de recentste aanvallen op raffinaderijen toch onderhand wel eens wat meer chaos verwachten. Dat bluesky account met kaartje heeft al een tijdje geen nieuwe gepost.
@teacup had eerder een post met alleen een plaatje gemod met het commentaar dat er te weinig onderbouwing was. Ik heb even mijn best gedaan en ik hoop dat dit voldoende is om het plaatje te motiveren. De data wordt ververst bij datawrapper.de. Dat kan je zien aan de datum van de tweet en de datum in het plaatje. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlWuO6ViIKSy8JIQcTsRxFu22rA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BqfPdR8QKXO7CQZJuuVlKrHg.png?f=fotoalbum_large

bron van het plaatje in de tweet: En daarachter zit weer een CSV:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
region,status,status EN,updated_at,deficit_link,average price,price92,price95,price_diesel,Загальна сума виплат (руб.),updated_at1,X.1,LTE status,updated_at2,no_inet_link
Altai,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,19.10.2025,https://katun24.ru/news/841439,"58,9",57.11,60.69,72.39 ,1 200 000,01.10.2025,,22 - 28 September,25.09.2025,https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://rubtsovskmv.ru/obshhestvo/kakie-sajty-i-servisy-dostupny-rubcovchanam-pri-ogranichenii-mobilnogo-interneta/2025/09/23/&ved=2ahUKEwi4-5Sk1PSPAxXm9gIHHTgsJc04ChDF9AEoAHoECAgQAQ&usg=AOvVaw0GNlV19MscYjh13_E-GUcV
Bashkortostan,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,19.10.2025,https://ufa1.ru/text/transport/2025/10/19/76081704/,"59,935",57.66,62.21,68.95,2 100 000,01.10.2025,,22 - 28 September,25.09.2025,https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://news-bash.ru/news/v-bashkirii-snova-otklyuchili-mobilnyy-internet/&ved=2ahUKEwi_s76M1PSPAxUv-QIHHU7BNBAQxfQBKAB6BAgREAE&usg=AOvVaw1B2sob7YuGXcy01P-ZzbFw
Irkutsk,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,19.10.2025,https://nts-tv.ru/amp/events/zhitelyam-kirenska-perestali-prodavat-benzin/,"63,745",61.47,66.02,76.31,1 400 000,01.10.2025,,no data,,
Novosibirsk,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,19.10.2025,https://ngs.ru/text/economics/2025/10/19/76078956/,"59,41",57.34,61.48,74.41,2 000 000,01.10.2025,,no data,,
Zabaykalsky,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,19.10.2025,https://www.chita.ru/text/business/2025/10/18/76081213/?utm_source=smi2agr&utm_campaign=124252&utm_term=84683,"69,03",65.81,72.25,83.42,2 400 000,01.10.2025,,25 - 31 August,25.08.2025,https://75.ru/news/418084
Rostov,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,18.10.2025,https://rostov.tsargrad.tv/news/v-beloj-kalitve-benzin-rekordno-vyros-do-85-rubl-v-regione-ocheredi_1410012?utm_source=smi2,"63,97",60.58,67.36,68.17,2 400 000,,,22 - 28 September,24.09.2025,https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://donday.ru/obshhestvo/121126-iz-za-bespilotnoj-i-raketnoj-opasnosti-v-rostove-snova-pereboi-so-svjazju.html&ved=2ahUKEwiGgKbI5vGPAxV_hf0HHfGSHPcQxfQBKAB6BAgIEAE&usg=AOvVaw2p3XMHNu5LE34P_maZMjTu
Yamalo-Nenets,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,18.10.2025,https://amp.ura.news/news/1053012225,"62,105",60.28,63.93,76.55,2 300 000,01.10.2025,,no data,,
Arkhangelsk,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,17.10.2025,https://29.ru/text/transport/2025/10/17/76080691/?utm_source=smi2agr&utm_campaign=100410&utm_term=84683,"62,34",59.81,64.87,73.78,800 000,01.10.2025,,22 - 28 September,25.09.2025,https://region29.ru/2025/09/22/68cc1502fdbff58aa606ba70.html
Buryatia,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,17.10.2025,https://www.baikal-daily.ru/news/15/508395/,"61,83",60.6,63.06,75.96,1 000 000,01.10.2025,,no data,,
Kemerovo,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,17.10.2025,https://www.interfax.ru/amp/1053077,"59,085",56.69,61.48,72.3,1 200 000,01.10.2025,,no data,,
Kurgan,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,17.10.2025,https://vk.com/wall-175359769_11363,"58,68",56.22,61.14,70.32,2 100 000,01.10.2025,,no data,,
Udmurt,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,17.10.2025,https://izhlife.ru/society/defitsit-benzina-nishcheta-kak-stimul-i-neadekvatnyy-voditel-avtobusa-chto-obsuzhdayut-izhevchane-v-.html,"60,045",57.73,62.36,70.2,800 000,01.10.2025,,no data,,
Chelyabinsk,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,16.10.2025,https://amp.ura.news/news/1053011824,"58,485",55.82,61.15,70.06,2 000 000,01.10.2025,,25 - 31 August,25.08.2025,https://uralpolit.ru/news/chel/27-08-2025/313614
Ulyanovsk,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,16.10.2025,https://73online.ru/r/melkie_seti_na_grani_krupnye_derzhat_udar_kuda_v_ulyanovske_podevalsya_benzin-156587,"60,23",57.94,62.52,67.17,2 500 000,01.10.2025,,no data,,
Kaliningrad,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,15.10.2025,https://www.pravda.ru/news/economics/2292282-fuel-crisis-kaliningrad-region/,"65,05",63.18,66.92,71.99,1 400 000,01.10.2025,,no data,,
Khabarovsk,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,15.10.2025,https://transsibinfo.com/news/2025-10-14/benzinom-nadezhno-obespechat-zhiteley-habarovskogo-kraya-5490687,"62,195",60.89,63.5,76.23,1 205 000,01.10.2025,,8 - 14 September,08.09.2025,https://gubernia.com/mobilnyj-internet-ogranichili-zhiteljam-juzhnogo-mikrorajona-v-habarovske/
Khanty-Mansi,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,15.10.2025,https://t.me/istrebin/27952,"62,96",60.55,65.37,76.07,3 250 000,07.10.2025,,15 - 21 September,16.09.2025,https://nyagan.life/news/obschestvo/glava-nyagani-prokommentiroval-problemy-s-mobilnym-internetom-v-gorode
Krasnoyarsk,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,15.10.2025,https://prmira.ru/news/2025-10-15/benzina-net-sotrudniki-krasnoyarskih-azs-25-chasov-zhaluyutsya-na-nevyplatu-zarplat-5491159,"63,69",61.5,65.88,76,1 100 000,01.10.2025,,22 - 28 September,22.09.2025,https://trk7.ru/news/179695.html
Sakhalin,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,15.10.2025,https://astv.ru/news/society/2025-10-13-zhiteli-holmska-i-tomari-zhaluyutsya-na-otsutstvie-benzina-na-chastnyh-azs,"73,995",71.78,76.21,90.08,2 550 000,,,no data,,
Smolensk,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,15.10.2025,https://kprf.ru/crisis/237810.html,"62,44",60.03,64.85,68.65,1 000 000,01.10.2025,,15 - 21 September,21.09.2025,https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://smolnarod.ru/news/smolensk/v-smolenskom-mincifry-prokommentirovali-ogranicheniya-v-rabote-mobilnogo-interneta/&ved=2ahUKEwiNgeno1PSPAxWm2wIHHd12Fzc4KBDF9AEoAHoECAwQAQ&usg=AOvVaw24FLx0_09yIuPCJxOgg_1u
Stavropol,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,15.10.2025,https://vse42.ru/amp/news/33625580,"64,01",61.02,67,69.81,2 200 000,01.10.2025,,22 - 28 September,22.09.2025,https://vesti26.ru/tele/212364
Tomsk,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,15.10.2025,https://pikabu.ru/story/kak_zhit_13288397,"59,17",57.29,61.05,73.2,1 400 000,01.10.2025,,no data,,
Volgograd,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,15.10.2025,https://v1.ru/text/gorod/2025/10/15/76076708/,"62,32",59.07,65.57,69.11,2 100 000,01.10.2025,,1 - 7 September,04.09.2025,https://v1.ru/text/gorod/2025/09/04/76014152/
Yaroslavl,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,15.10.2025,https://smart-lab.ru/blog/1217476.php,"58,975",56.84,61.11,69.02,1 100 000,01.10.2025,,22 - 28 September,22.09.2025,https://progorod76.ru/news/90178
Astrakhan,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,14.10.2025,https://astrakhan.su/news/society/ogromnye-ocheredi-na-zapravku/amp/,"63,395",60.54,66.25,69.52,2 000 000,01.10.2025,,no data,,
Krasnodar,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,14.10.2025,https://krasnodar.bezformata.com/listnews/toplivom-na-azs/151955498/,"63,83",60.64,67.02,68.07,2 400 000,01.10.2025,,22 - 28 September,22.09.2025,https://sochistream.ru/novosti/obshhestvo/posle-ataki-bpla-po-krayu-sochi-stolknulsya-s-masshtabnym-sboem-mobilnogo-interneta-176961/
Omsk,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,14.10.2025,https://ngs55.ru/text/transport/2025/10/14/76073223/,"57,855",55.45,60.26,70.88,1 500 000,01.10.2025,,22 - 28 September,25.09.2025,https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://superomsk.ru/news/153912-novaya_tsifrovaya_realnost_kak_v_omske_adaptiroval/&ved=2ahUKEwi4-5Sk1PSPAxXm9gIHHTgsJc04ChDF9AEoAHoECAkQAQ&usg=AOvVaw3too7526dHV7p7y8dkfe2F
Sverdlovsk,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,14.10.2025,https://serovglobus.ru/novosti/tri-avtozapravki-v-serove-stoyat-bez-benzina-/,"60,59",58.51,62.67,71.44,3 100 000,01.10.2025,,no data,,
Tyumen,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,14.10.2025,https://www.newsinfo.ru/news/fuel-purchase-limit/934886/,"60,59",57.68,63.5,71.3,2 000 000,01.10.2025,,25 - 31 August,25.08.2025,https://megatyumen.ru/obshestvo/zhitelyam-tyumeni-obyasnili-pochemu-nochyu-zamedlyaetsya-mobilnyj-internet/
Belgorod,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,13.10.2025,https://oskol.city/news/auto/100843/,"61,43",58.89,63.97,68.21,1 200 000,01.10.2025,,no data,,
Perm,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,14.10.2025,https://www.newsko.ru/articles/nk-8925805.html,"61,13",58.56,63.7,72.02,2 150 000,01.10.2025,,22 - 28 September,25.09.2025,https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://59.ru/text/gorod/2025/09/24/76044771/&ved=2ahUKEwi_s76M1PSPAxUv-QIHHU7BNBAQxfQBKAB6BAgKEAE&usg=AOvVaw2ysEEYmRXjzGrZ_csp5M1z
Vladimir,6 - 12 жовтня,6 - 12 October,10.10.2025,https://t.me/istrebin/27763,"62,895",60.35,65.44,69.4,2 000 000,01.10.2025,,25 - 31 August,25.08.2025,https://zebra-tv.ru/novosti/jizn/vlasti-ne-znayut-kuda-devalsya-mobilnyy-internet-vo-vladimirskoy-oblasti/
Khakassia,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,16.10.2025,https://19rusinfo.ru/ekonomika/106653-mintopenergo-respubliki-obyasnilo-prichiny-pereboev-s-benzinom-na-azs,"62,01",60.13,63.89,73.88,800 000,01.10.2025,,no data,,
Kirov,6 - 12 жовтня,6 - 12 October,09.10.2025,https://vkirove.ru/news/2025/10/08/ogranicheniya_na_prodazhu_benzina_vveli_na_azs_dvizhenie_v_kirovskoy_oblasti.html,"60,99",58.3,63.68,69.86,800 000,01.10.2025,,no data,,
Kursk,6 - 12 жовтня,6 - 12 October,09.10.2025,https://vkurske.com/auto/216351/,"62,62",59.65,65.59,66.99,800 000,01.10.2025,,no data,,
Nizhny Novgorod,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,19.10.2025,https://news.google.com/read/CBMiSkFVX3lxTE94R1FsY1p0MXFrdVBZQ0JwVHJVZ1R3WmFDUElKWmZkNHFKVHdCaTlzaEp0OUdBYmJtX2M2ZUZhUUFncV9zYUVtRG1R?hl=ru&gl=RU&ceid=RU%3Aru,"61,73",59.38,64.08,68.71,1 900 000,01.10.2025,,22 - 28 September,24.09.2025,https://www.gipernn.ru/zhurnal/tehnologii/novosti/mobilnyy-internet-nachal-propadat-v-verhney-chasti-nizhnego-novgoroda
North Ossetia,6 - 12 жовтня,6 - 12 October,09.10.2025,https://t.me/newsvladikavkaz/43526,"63,03",60.29,65.77,65.84,800 000,01.10.2025,,no data,,
Primorsky,6 - 12 жовтня,6 - 12 October,09.10.2025,https://pikabu.ru/story/pro_benzin_13267815,"67,625",66.34,68.91,74.73,2 000 000,01.10.2025,,no data,,
Murmansk,6 - 12 жовтня,6 - 12 October,08.10.2025,https://murmansk.mk.ru/social/2025/10/08/v-murmanskoy-oblasti-nachalas-vremennaya-nekhvatka-benzina.html?utm_source=mk&utm_medium=smi2&utm_campaign=anons,"64,67",62.45,66.89,78.02,800 000,01.10.2025,,no data,,
Ryazan,6 - 12 жовтня,6 - 12 October,08.10.2025,https://ya62.ru/text/economics/2025/10/08/76063962/,"61,35",58.99,63.71,67.8,1 400 000,,,25 - 31 August,25.08.2025,https://62info.ru/news/proisshestviya/139632-v-ryazanskoy-oblasti-zamedlili-mobilnyy-internet/
Tambov,6 - 12 жовтня,6 - 12 October,08.10.2025,https://gazetamuchkap.ru/news/society/2025-10-08/defitsit-topliva-snova-udaril-po-muchkapskomu-300751,"65,235",62.56,67.91,67.97,1 000 000,01.10.2025,,no data,,
Penza,6 - 12 жовтня,6 - 12 October,07.10.2025,https://news.google.com/read/CBMilAFBVV95cUxONG1IRW5NdVowRlBseXNsa1l3OUNDaXEtSUoxNERLQzI3Y1NBRkxYUURhbjBVYXB4cWRib3MyektSU1l6alk5dXRNeDZkckV1X0NsMWM1Y3Y3b2xOQUdEMlFPRG5hWFZYczJrMHZKaEZGVzE2UlVfY1lTaDBCYmU2LWkwM2prQWQ3LTRsOWtrRjltTEQy?hl=ru&gl=RU&ceid=RU%3Aru,"61,385",59.18,63.59,68.69,1 000 000,01.10.2025,,no data,,
Bryansk,6 - 12 жовтня,6 - 12 October,06.10.2025,"https://yandex.ru/clck/jsredir?from=yandex.ru%3Bsearch%2Fsite%2F%3Bweb%3B%3B%2Fsite%2Fweb%2Fitem%2Ftitle,pos,p2,source,web&text=%D0%B1%D0%B5%D0%BD%D0%B7%D0%B8%D0%BD&etext=&uuid=&state=p0xMUgUEWJtcZBIIioDH35SC_MTyxd4Mlc76ZUC3HTqqAaqaqc7Rgg,,&&cst=AiuY0DBWFJ5Hyx_fyvalFP7-tRZKRnHZJO3ZCy7ML8af4ZCtR7owD2VhDOqm_XWVQivsqd0H3kBGcSbuIKbLSUiVfs0J27ifIKZsdF5f_uBK1L79g9KfTOF0H71Fl22QHlSoJVEEPnbvsjV3xVq5nEu7tImjrA-4chA0CKqNnkNszkZpUMfI_-dSYdhq4GtLuU40wqPhp35I_8iKHL1Fy6HMgYE_08ErMSHLtn3ikuGYNts07DHTbm5vPrl7eMj-ROnYMBTWHJ4QrRhSi5IN-PEYi35n_M13YIOjIq_c0yfE03T5BC5eEQZX2Wlg4SDQo7W2FhgRmAdo_7fnclQ88mOzPKayexv_uIyMKp3VmWE4F4SrjnFevLhD-sYL_M2bV0WTF6WPUgVGgxbGXrUP-rHc5eioiIEMKLJst1vQOHdPXNMeE8p_1yjBXNebpn3ymRLCm0qCKXwLPJ-pCToMbin81WHuws69VXbEsu-9o5Q7bVlLYphVwCKT0nVGnnuGOJEo-tESCQnb7ziDNKAvIt55LBLjEI6zUjChGV5nZIZRHZ7IK0T2tPeUjcRdb-StBjTuE8uOlX4,&data=UlNrNmk5WktYejY4cHFySjRXSWhXQWR5bVBmQkJxalFCMmdoS0hnYVU0X0Rscy1KRGpUVXpYX1V4Q2JYRHVUNTk4dnNCQ1Z2UVgxR0pUX1pJeHNjcGRoY0Fid1ZLQTJNUHU1Q3BCdGdfb2pBYkM4MHBNNzRBQm1wV3EwSWE3QlFkYzNjR0szTTBXOXp1a1hrTlRreVZoYmhOYy00OVNDVDJLMGtqLS0zdXVYU0ZQZ05zeTZtemcsLA,,&sign=fe44d5387df6ec86e81c6120fae2441c&keyno=0&b64e=2&ref=orjY4mGPRjk5boDnW0uvlrrd71vZw9kpm2F6k0-IhYAME5jXKeG-9AF4WXTF6VOcQQ0VXmdj4tTceNwY6zLPHzAu-Fo5MANPtV-WVnf54hnpHwkHZYSGq_RdFQGual8CwSHJyc71rWAnPkY2ESygfGAMUwsaKB2FTR8qyL1EO4ag87f4GMoQuEfN0PZoaoVRYMu3YkKPwmM-vYAdBJQfng4wzNl5GSyYmk3HPG3yToDfRsaz22teLrvtLyIJyEZnvOpdYRaFCG1Md-a9p3n7lt8D2vmO_6HtFgpwXamZVuxdq2QaCN4o8DxMo27SoDHUxYxyqftaKc4vVq6VIleJpNNU5_T1CrlXitke-NmRMzJPMTAK8P7xn1O-WwvWphbci_rX_OAB5XRAV31X8GfhVoWw9ZQthB8Tl3AQO_Tlyu0JJJkMIc_-aWFb9BHgoVUemauUFaxhGJ9zK8Smn0uN4LlZcQuujBIgJGiItLY4o5t7rCvQelSr1T0MhmVN5isv&l10n=ru","62,78",60.2,65.36,67.78,1 000 000,01.10.2025,,no data,,
Ivanovo,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,16.10.2025,https://news.google.com/read/CBMilgFBVV95cUxPVkw3Um5GbENpdWdzRTNETjV5XzdFeExaWmVVNm0zVGNvY0lZOHQtUFF4U1FlVHh0OE1HNU9LWWZIVk12TWpHR01wR0lHRkF4UUZFX29CRmdCOEM1S2swRUtlLXRhcmxKT0U2dUNhWHNZTnBLa19zVlN5T0lRS2pUOVhBUk5XTi0wLXZmLUxkU3djcXhENEE?hl=ru&gl=RU&ceid=RU%3Aru,"60,345",58.74,61.95,68.17,1 000 000,01.10.2025,,no data,,
Tula,6 - 12 жовтня,6 - 12 October,06.10.2025,https://www.google.ru/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://myslo.ru/news/tula/2025-10-05-travlya-soseda-ajtishnika-umershie-ot-goloda-ovcharki-i-problemy-s-benzinom-top-novostej-nedeli-na-myslo&ved=2ahUKEwjvr6iT3I-QAxWlcKQEHXyyAvs4WhDF9AEoAHoECAgQAQ&usg=AOvVaw2v36FAS-M21U_24Ai_G7ZI,"63,035",60.14,65.93,68.82,3 000 000,01.10.2025,,1 - 7 September,04.09.2025,https://newstula.ru/fn_1719873.html
Orenburg,29 - 5 жовтня,29 - 5 October,05.10.2025,https://www.google.ru/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://vgae.ru/news/vlast/40041-v-otdelnyh-tochkah-orenbuzhja-propal-benzin-i-vvedeny-ogranichenija-a-kakova-obstanovka-v-gae.html&ved=2ahUKEwjk2PLD-I2QAxWgW0EAHd6TMxU4FBDF9AEoAHoECBAQAQ&usg=AOvVaw2msHLs9rQffe8yBmD4NH_Y,"60,455",58.2,62.71,69.34,2 400 000,01.10.2025,,no data,,
Moskovskaya,29 - 5 жовтня,29 - 5 October,04.10.2025,https://regions.ru/egorievsk/novosti/vse-vyshe-i-vyshe-chto-v-egorevske-proishodit-s-tsenami-na-benzin,"62,175",59.11,65.24,70.75,2 300 000,01.10.2025,,no data,,
Karelia,29 - 5 жовтня,29 - 5 October,03.10.2025,https://kprf.ru/crisis/237810.html,"65,905",63.94,67.87,73.43 ,800 000,01.10.2025,,no data,,
Leningrad,29 - 5 жовтня,29 - 5 October,03.10.2025,https://spb.aif.ru/auto/deficita-benzina-v-peterburge-ne-obeshchayut,"61,485",59.15,63.82,71.03,2 100 000,01.10.2025,,no data,,
Saint Petersburg,29 - 5 жовтня,29 - 5 October,03.10.2025,https://kprf.ru/crisis/237810.html,"61,835",59.18,64.49,71.58,2 500 000,,,22 - 28 September,22.09.2025,https://www.ixbt.com/news/2025/08/23/v-sanktpeterburge-ogranichili-mobilnyj-internet.html
Saratov,29 - 5 жовтня,29 - 5 October,03.10.2025,https://reporter64.ru/content/view/minprom-obyasnil-pereboi-s-benzinom-na-azs-saratovskoj-oblasti,"62,53",60.13,64.93,68.89,3 700 000,07.10.2025,,22 - 28 September,25.09.2025,https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://nversia.ru/news/v-oblastnom-centre-ne-rabotaet-mobilnyy-internet-v-gagarine-nablyudayutsya-zaderzhki-reysov-odin-samolet-vmesto-saratova-okazalsya-v-samare/&ved=2ahUKEwiNgeno1PSPAxWm2wIHHd12Fzc4KBDF9AEoAHoECAkQAQ&usg=AOvVaw1OvG00XzhWogRk6hlm59nm
Tver,29 - 5 жовтня,29 - 5 October,03.10.2025,https://kprf.ru/crisis/237810.html,"61,25",59.08,63.42,70,2 400 000,01.10.2025,,no data,,
Kaluga,29 - 5 жовтня,29 - 5 October,02.10.2025,https://kaluganews.ru/fn_1731997.html?utm_source=yandex.com&utm_medium=organic&utm_campaign=yandex.com&utm_referrer=yandex.com,"61,855",59.77,63.94,67.96,2 500 000,01.10.2025,,1 - 7 September,06.09.2025,https://www.kp40.ru/news/society/131938/
Lipetsk,29 - 5 жовтня,29 - 5 October,02.10.2025,https://www.google.ru/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://newslipetsk.ru/fn_1732829.html&ved=2ahUKEwik4ujD7YWQAxU82AIHHfU0Mmw4KBDF9AEoAHoECA4QAQ&usg=AOvVaw2G0KkAIQU4uGBkNprUj6M3,"62,375",59.66,65.09,68.61,1 500 000,01.10.2025,,no data,,
Oryol,29 - 5 жовтня,29 - 5 October,02.10.2025,https://oreltimes.ru/news/obshhestvo/klychkov-ne-vidit-problem-s-benzinom-na-zapravkah/,"61,36",58.85,63.87,67.64,800 000,01.10.2025,,no data,,
Komi,29 - 5 жовтня,29 - 5 October,01.10.2025,https://syktyvkar.1istochnik.ru/news/159640,"60,305",57.79,62.82,71.33,760 000,01.10.2025,,29 - 5 October,01.10.2025,https://www.google.ru/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://t.me/s/komiinform&ved=2ahUKEwjs3vDs-oCQAxWE87sIHd5kI7o4ChAWegQIJxAB&usg=AOvVaw2hydoZLyOV2YT_fL38W6lD
Kostroma,29 - 5 жовтня,29 - 5 October,01.10.2025,https://iz.ru/1963737/pavel-vikhrov/bak-nazad-vlasti-potrebovali-u-azs-obosnovanie-rosta-cen-na-toplivo,"61,05",58.93,63.17,69.5,800 000,01.10.2025,,no data,,
Samara,29 - 5 жовтня,29 - 5 October,01.10.2025,https://t.me/istrebin/27169,"61,665",59.05,64.28,68,2 500 000,,,22 - 28 September,22.09.2025,https://63.ru/text/world/2025/09/24/75822453/
Dagestan,22 - 28 вересня,22 - 28 September,25.09.2025,https://riadagestan.ru/news/economy/tseny_na_benzin_v_dagestane_i_dostupnost_topliva_mneniya_i_prognozy_ekspertov/,"71,195",68.69,73.7,65.34,1 500 000,01.10.2025,,no data,,
Moskva,22 - 28 вересня,22 - 28 September,25.09.2025,https://msk1.ru/text/economics/2025/09/25/76045710/,"62,915",59.5,66.33,71.18,2 350 000,01.10.2025,,no data,,
Voronezh,22 - 28 вересня,22 - 28 September,25.09.2025,https://voronezhnews.ru/fn_1729341.html,"64,45",61.68,67.22,68.49,905 000,01.10.2025,,22 - 28 September,24.09.2025,https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://moe-online.ru/news/city/1237485&ved=2ahUKEwjHquvl5vGPAxVxgf0HHbrACY0QxfQBKAB6BAgIEAE&usg=AOvVaw0iavVbQ_32_iLbj42Bix_C
Amur,22 - 28 вересня,22 - 28 September,24.09.2025,https://dzen.ru/a/aM97LvvkXnkH3BS3,"64,195",62.07,66.32,77.06,800 000,01.10.2025,,no data,,
Tatarstan,22 - 28 вересня,22 - 28 September,24.09.2025,https://www.business-gazeta.ru/article/683616,"57,98",55.87,60.09,67.21,2 800 000,01.10.2025,,1 - 7 September,04.09.2025,https://inkazan.ru/news/2025-09-03/v-chasti-kazani-ne-rabotaet-mobilnyy-internet-kak-eto-ob-yasnyayut-vlasti-5468321
Jewish Autonomous Oblast,8 - 14 вересня,8 - 14 September,14.09.2025,,"64,825",63.47,66.18,78.07,800 000,01.10.2025,,no data,,
Kamchatka,8 - 14 вересня,8 - 14 September,14.09.2025,,"76,6",75.51,77.69,88.68,1 100 000,01.10.2025,,22 - 28 September,25.09.2025,https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://kamchatka-news.ru/society/2025/09/25/19273.html&ved=2ahUKEwi13s691PSPAxVKyAIHHc5zA3c4FBDF9AEoAHoECBMQAQ&usg=AOvVaw05ODJgWXLpLUTbBVjOov5p
Pskov,8 - 14 вересня,8 - 14 September,14.09.2025,,"60,825",58.71,62.94,71.68,800 000,01.10.2025,,no data,,
Mordovia,1 - 7 вересня,1 - 7 September,01.09.2025,https://info-rm.com/lenta/societyru/chto-po-benzinu-grozit-li-saransku-toplivnyy-krizis-/,"62,225",59.99,64.46,68.63,1 700 000,01.10.2025,,no data,,
Adygea,немає даних,no data,,,"64,335",61.15,67.52,,2 400 000,01.10.2025,,no data,,
Chechnya,немає даних,no data,,,"69,84",66.54,73.14,65.3,500 000,01.10.2025,,no data,,
Chukotka,немає даних,no data,,,"75,5",74,77,76,2 100 000,01.10.2025,,no data,,
Chuvashia,немає даних,no data,,,"60,065",57.36,62.77,67.31,2 500 000,01.10.2025,,no data,,
Gorno-Altai,немає даних,no data,,,"61,965",59.66,64.27,76.29,800000,01.10.2025,,no data,,
Ingushetia,немає даних,no data,,,"64,185",62.12,66.25,64.85,800 000,01.10.2025,,no data,,
Kabardino-Balkaria,немає даних,no data,,,"67,515",64.6,70.43,67.61,1 900 000,01.10.2025,,no data,,
Kalmykia,немає даних,no data,,,"67,21",64.48,69.94,68.69,1 500 000,01.10.2025,,no data,,
Karachay-Cherkessia,немає даних,no data,,,"63,515",60.32,66.71,66.61,2 000 000,01.10.2025,,no data,,
Magadan,немає даних,no data,,,"71,865",70.49,73.24,89.02,2 500 000,01.10.2025,,no data,,
Mari El,немає даних,no data,,,"61,145",58.28,64.01,68.21,3 000 000,01.10.2025,,no data,,
Nenets,немає даних,no data,,,"65,625",62.77,68.48,77.11,800 000,01.10.2025,,no data,,
Novgorod,немає даних,no data,,,"60,8",58.87,62.73,71.07,800 000,01.10.2025,,no data,,
Sakha,немає даних,no data,,,"75,535",73.73,77.34,92.68,1 600 000,,,no data,,
Tuva,13 - 19 жовтня,13 - 19 October,16.10.2025,https://1line.info/news/economic/v-tuve-proiskhodyat-pereboi-s-toplivom-na-roznichnykh-zapravkakh-.html,"68,56",66.81,70.31,78.46,800 000,01.10.2025,,no data,,
Vologda,немає даних,no data,,,"62,17",59.98,64.36,73.2,1 205 000,01.10.2025,,25 - 31 August,25.08.2025,https://cherinfo.ru/news/142008-v-vologodskoj-oblasti-dla-bezopasnosti-mogut-ogranicit-mobilnyj-internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

@asing Naar ik heb begrepen moet dit helaas met een grote korrel zout worden genomen, want het gaat om lokale meldingen en de brandstoftekorten treffen meestal maar kleine gebieden rondom de installaties in kwestie.

Zo nu en dan kijk ik filmpjes op Youtube waarbij ook beelden van Russische wegen voorbij komen, en wat daarin opvalt is dat de brandstoftekorten nooit voorbij komen, wel veel gerenoveerde wegen en nieuwe (voornamelijk* Chinese) auto's, alhoewel het van de regio afhangt en of het bij een grote stad in de buurt is.

* Overigens denk ik dat het eens tijd is een onderzoek naar Mercedes te openen - die zijn ook veel te zien, en niet alleen in normale situaties; in Russische autoraceseries lijken ze gewoon toegang te hebben tot de nieuwste modellen. Blijkbaar worden daar de sancties ontdoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:47
Amphiebietje schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:55:

* Overigens denk ik dat het eens tijd is een onderzoek naar Mercedes te openen - die zijn ook veel te zien, en niet alleen in normale situaties; in Russische autoraceseries lijken ze gewoon toegang te hebben tot de nieuwste modellen. Blijkbaar worden daar de sancties ontdoken.
Frappant, zou er nu niet van verschieten als dat via China komt. BMW Mercedes en audi boeren redelijk goed omdat er in China veel wordt afgenomen. Dat geldt niet voor Franse merken.

Off-Topic: destijds heeft Toyota ook mogen uitzoeken hoe IS aan de laatste nieuwe Toyota’s kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Amphiebietje schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:55:
@asing Naar ik heb begrepen moet dit helaas met een grote korrel zout worden genomen, want het gaat om lokale meldingen en de brandstoftekorten treffen meestal maar kleine gebieden rondom de installaties in kwestie.

Zo nu en dan kijk ik filmpjes op Youtube waarbij ook beelden van Russische wegen voorbij komen, en wat daarin opvalt is dat de brandstoftekorten nooit voorbij komen, wel veel gerenoveerde wegen en nieuwe (voornamelijk* Chinese) auto's, alhoewel het van de regio afhangt en of het bij een grote stad in de buurt is.
Ik snap je punt, maar we moeten werken met de informatie die we kunnen vinden. Nu zijn er diverse redenen om aan te geven dat er iets niet klopt. Zo zou 20% van de capaciteit beschadigd zijn. Dat betekent dat 80% van de capaciteit nog werkt. Er is dus blijkbaar wel brandstof. Aan de andere kant, ook de Russen hebben internet dus er zouden snel berichten zijn waar je nog wel brandstof kan krijgen. En als het klopt wat je schrijft dan zouden al die rijen op Twitter niet hoeven want er zou een ander tankstation voldoende peut hebben.

Het feit dat die rijen er zijn, er een zwarte markt voor brandstof is ontstaan, en benzine (plaatselijk) gerationeerd is, maakt dat er toch enige waarheid in de berichten zal zitten. Er werd gevraagd om een onderbouwing, die zit er nu bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:07
Het gegeven dat Putin nog flink z'n hak in het zand houdt om de frontlinies te bevriezen geeft toch wel aan dat het water nog niet tot de lippen staat in Rusland.

Ik vind die verhalen over het brandstof tekort moeilijk op waarde te schatten, omdat er ook wel een beetje narratief-building vanuit pro-UA bronnen in lijkt te zitten. Rusland zelf gaat natuurlijk ook geen enkele betrouwbare informatie delen.

Krijg het idee dat we niet goed kunnen vaststellen of het op dit moment echt een pijnpunt is in de bredere Russische samenleving, of dat het zeer lokaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:41:
Ik vind die verhalen over het brandstof tekort moeilijk op waarde te schatten, omdat er ook wel een beetje narratief-building vanuit pro-UA bronnen in lijkt te zitten. Rusland zelf gaat natuurlijk ook geen enkele betrouwbare informatie delen.

Krijg het idee dat we niet goed kunnen vaststellen of het op dit moment echt een pijnpunt is in de bredere Russische samenleving, of dat het zeer lokaal is.
Steve Rosenberg van de BBC volgt dagelijks de Russische kranten. Dat zijn natuurlijk allemaal staatsmedia, en dus propaganda. Soms geeft dat toch interessante inzichten, om te zien welk verhaal ze wél willen vertellen, en welke zaken ze toch bereid zijn niet te ontkennen. Maar, dat biedt dus wel een ondergrens van de werkelijkheid wanneer op ongemakkelijke zaken als deze aankomt.
We mogen er dus vanuit gaan dat het brandstoftekort minimaal 20% is.

Edit: Ik heb trouwens ook gehoord dat er wordt nagedacht over de import van benzine. We hebben in ieder geval gezien dat er brandstof vanuit Belarus wordt gezonden. Rusland heeft natuurlijk wel veel infrastructuur om brandstof te transporteren, hoewel de stroom meestal de andere kant uit is. In die zin denk ikzelf dat het vooral een tijdelijk probleem is, dat zich op andere - dure - manieren wel oplost. Ja, de gemiddelde Rus zal waarschijnlijk een hoop extra moeten betalen voor hun peut, maar dat is dan maar zo.

[ Voor 18% gewijzigd door Helixes op 22-10-2025 09:58 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:39

Auredium

Informaticus Chaoticus

Wat betreft het brandstoftekort. De winter moet nog beginnen en in Rusland zijn de winters vaak niet mals. Het feit dat men nu al brandstof tekort heeft terwijl het gebruik enkel zal toenemen is een aardig gegeven. We zien ook afgaande op het eerder geplaatste kaartje dat de west Europese regio rond Moskou het meeste aan brandstof krijgt (maar nog steeds een tekort heeft). Waarbij ik voor het gemak even het deel van Rusland buiten zicht houd aangezien beren en vogels geen brandstof verstoken :P.

De vraag is dus hoe het gaat lopen in Rusland als de aanvallen blijven aanhouden en de winter daadwerkelijk inzet. Maar de gedachte is dat het gewone volk de problemen heeft maar Poetin er zelf warmpjes bij zal zitten.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Requiem19 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:41:
Het gegeven dat Putin nog flink z'n hak in het zand houdt om de frontlinies te bevriezen geeft toch wel aan dat het water nog niet tot de lippen staat in Rusland.
Voor Putin betekent terugtrekken vrijwel zeker einde verhaal voor hem, dus dat heeft niet zo veel met brandstof tekort te maken.

Tekorten lijken regionaal (wachttijden en max liters per persoon), de 'rijke' steden lijken er nog nauwelijks onder te lijden. Minstens even Interessant is in hoeverre wordt de export beperkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Auredium schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:01:
Wat betreft het brandstoftekort. De winter moet nog beginnen en in Rusland zijn de winters vaak niet mals. Het feit dat men nu al brandstof tekort heeft terwijl het gebruik enkel zal toenemen is een aardig gegeven.
...

De vraag is dus hoe het gaat lopen in Rusland als de aanvallen blijven aanhouden en de winter daadwerkelijk inzet. Maar de gedachte is dat het gewone volk de problemen heeft maar Poetin er zelf warmpjes bij zal zitten.
Benzine word doorgaans (nooit?) gebruikt voor verwarming.
Diesel in sommige gevallen wel, maar daar is vooralsnog geen gebrek aan bij mijn weten.

En in de grotere plaatsen word vooral gebruik gemaakt van stadsverwarming. Ook daar komt geen benzine aan te pas.

De gemiddelde Rus zal er voorlopig ook nog warm bijzitten deze winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:35
Tens schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:05:
Tekorten lijken regionaal (wachttijden en max liters per persoon), de 'rijke' steden lijken er nog nauwelijks onder te lijden. Minstens even Interessant is in hoeverre wordt de export beperkt.
Die export van benzine en diesel is al aan banden gelegd door Rusland:
Russia Moves to Extend Gasoline Export Ban Until 2026 as Shortages Persist
Russia’s government plans to extend its ban on gasoline exports through the end of the year as shortages continue to hit the domestic market, Deputy Prime Minister Alexander Novak said on Thursday.

“In the near future, we will extend the ban on gasoline exports until the end of the year, and a ban on diesel fuel exports by non-producers will also be introduced until the end of the year,” Novak told state media, without specifying when an official announcement would be issued.
(Hier de link naar Tass voor de uiteindelijke bron:
https://tass.ru/ekonomika/25159143)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:40
Iedereen mist het punt van waarom dit belangrijk is. De olierafiinaderijen worden bestookt zodat Rusland minder olie kan exporteren, wat hen een probleem geeft met buitenlandse deviezen die ze nodig hebben om materialen aan te kopen in het buitenland.

De roebel wordt in het buitenland niet aanvaard, en als ze het doen zal er een grote premium opzitten. Als je geen dollars of andere meer hebt, dan wordt alles veel duurder - en dus heeft de economie een probleem. Ja - er zullen wel tekorten zijn, nee deze zijn niet economie crushing, maar het doet Rusland wel veel pijn. En daar gaat het dan ook om.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
ZenTex schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:07:
En in de grotere plaatsen word vooral gebruik gemaakt van stadsverwarming. Ook daar komt geen benzine aan te pas.
Wat wel dan? Kolen wellicht? zal geen zon of wind zijn.

Naam aan dat naast vooral hout en kolen er net als in NL vóór de gasvondst veel oliestook voor woningen zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
duvekot schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:11:
[...]

Die export van benzine en diesel is al aan banden gelegd door Rusland:
Russia Moves to Extend Gasoline Export Ban Until 2026 as Shortages Persist

[...]

(Hier de link naar Tass voor de uiteindelijke bron:
https://tass.ru/ekonomika/25159143)
dat dus, geen export is geen inkomsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Tens schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:12:
[...]

Wat wel dan? Kolen wellicht? zal geen zon of wind zijn.

Naam aan dat naast vooral hout en kolen er net als in NL vóór de gasvondst veel oliestook voor woningen zal zijn.
Heet water dmv kolen/gas voorzover ik weet.
In Russische steden zul je bijna overal dikke pijpen tegenkomen. Die transporteren heet water naar de blokken om de appartementen te verwarmen. Iig een gedeelte hiervan is of was restwarmte van energiecentrales als ik het me goed herinner.

Ik weet niet of het nog zo is, maar tot redelijk recent hadden we in Moskou in de winter de ramen wagenwijd open omdat de verwarming niet te regelen was en dit de enige manier was om te voorkomen dat je huis in een sauna verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:18
Zolang het verbruik maar groter is dan de aanvoer ontstaat er vanzelf een probleem. Rusland zal, net als de beschaafde wereld, wel een strategische reserve hebben die eerst op moet voordat er echt problemen ontstaan.

Brandstofverbruik van auto's in de kou zal wel wat hoger zijn dan in de zomer. Plus extra transport dat nodig is om brandstof, voedsel etc naar de steden te verplaatsen en het verbruik om her en der eens wat wegen begaanbaar te houden zal toch tot een paar procent extra verbruik leiden. Dat moet er wel zijn.

De economie zal niet direct stil gaan vallen, maar wel vertragen. Dat samen met inflatie en andere tekorten is gewoon weer een extra ingredient voor de stagflatie mix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
tc982 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:12:
Iedereen mist het punt van waarom dit belangrijk is. De olierafiinaderijen worden bestookt zodat Rusland minder olie kan exporteren, wat hen een probleem geeft met buitenlandse deviezen die ze nodig hebben om materialen aan te kopen in het buitenland.
Als je er echt over nadenkt, dan is het waarschijnlijk dat Rusland juist meer ruwe olie zou (willen) exporteren wanneer raffinagecapaciteit wordt ingeperkt. Alle ruwe olie die wordt opgepompt zal moeten worden bewerkt - en als je dat thuis niet meer kan, dan zal je dat elders moeten laten doen om de olie te laten vloeien. Dus in die zin ben ik dat niet met je eens.

Wat wel zo is, is dat Rusland gold als een groot exporteur van brandstof - vooral diesel. Een hoop van die raffinage is overgenomen door China, India en Turkije. Vuistregel is dat ongeveer de helft van de winst op olie wordt behaald in de raffinage, dus dat was al een grote aderlating voor Rusland.

Maar wat we nu zien is dat Rusland die olie eigenlijk nergens meer op een fatsoenlijke manier kwijt kan. Natuurlijk is er het omkatten van olie middels de schaduwvloot - maar dat kost tijd, en geld, en is ietwat beperkt in de capaciteit.

Omdat diesel zo makkelijk te maken is uit Oeral-olie, is het onwaarschijnlijk dat we ooit op een punt komen waarop Rusland zonder zou komen te zitten. Voor benzine is dat anders - die fractie is gewoonweg kleiner, en bewerking die zou moeten leiden tot meer benzine per vat olie is zeer kapitaal intensief. Ik zie dit toch echt nog steeds als een aanval op de energievoorziening in Rusland zelf. Dat zal dus weinig invloed hebben op het defensie-apparaat (want die draait hoofdzakelijk op diesel) - en juist wel op de gewone burger. En, dus, op de publieke opinie.

Maar nogmaals - Rusland kan dat opvangen door op de internationale markt benzine in te kopen. Er zijn nog wel een aantal bevriende landen met raffinagecapaciteit die dat voor ze zou kunnen doen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
ZenTex schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:21:
[...]

In Russische steden zul je bijna overal dikke pijpen tegenkomen. Die transporteren heet water naar de blokken om de appartementen te verwarmen. Iig een gedeelte hiervan is of was restwarmte van energiecentrales als ik het me goed herinner.

Ik weet niet of het nog zo is, maar tot redelijk recent hadden we in Moskou in de winter de ramen wagenwijd open omdat de verwarming niet te regelen was en dit de enige manier was om te voorkomen dat je huis in een sauna verandert.
Dat gaat inderdaad doorgaans met gas. En elektriciteit is nodig om het de woonblokken in te pompen.

Die situatie met de ramen open in de winter is ook heel herkenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:15
RoD schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:32:
[...]

Dat gaat inderdaad doorgaans met gas. En elektriciteit is nodig om het de woonblokken in te pompen.

Die situatie met de ramen open in de winter is ook heel herkenbaar.

Dit is (was) de default in het gehele oostblok (althans, de bebouwde kom, erbuiten: hout ;)): warmtenetten met een wijkcentrale. Ook het stadje waar mijn schoonmoeder woont midden in Pommeren (Polen) heeft een warmtecentrale die de commieblocks van de stad van warmte voorziet. Uiteraard is het inmiddels wel gangbaar dat elke woning een eigen thermostaat heeft, net zoals hier als je op een warmtenet zit.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
ZenTex schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:21:
[...]

Ja dat weten vele hiero niet.

Maar inderdaad in de winter kan het warmer in je huis zijn dan in de zomer.
Dit is niet voor iedereen natuurlijk.
In Kyiv zijn er momenten dat er geen warm water is overdag. Dan word er aan de leidingen gewerkt ofzoiets en kun je alleen koud douchen. Niemand heeft een eigen cv in een kommunalka.

Gaat er dan iets fout in de warmte toevoer. Dan kan zo geheel huizenblok van binnen bevriezen. Dit gebeurd ieder jaar wel op meerdere plekken, zoals hiero iemands cv kapot kan gaan. Echter met het beschadigen van de energie infrastructuur komt dit meer voor. Dit heeft dan direct gevolgen voor vele mensen en bedrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Op BNR gisteren : https://www.bnr.nl/nieuws...maar-voor-drie-dagen-geld

En hun bron ; https://www.themoscowtime...s-reserves-run-dry-a90871

Het gesnij van het Kremlin in de begroting druppelt nu dus door naar de regio's. Het artikel maakt gewag van de onderwijzers die loon moeten inleveren, maar ik kan me voorstellen dat er meerdere publieke diensten worden betaald uit deze pot. Ze willen het gat vullen met extra belastingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Op bezoek in Dagestan, sneaky pitstop bij de Subway om een broodje te halen zo te zien:

Drones visited the "Dragontekh" oil refinery in Dagestan. It is the largest transshipment complex on the Caspian coast, with a capacity of up to 2.5 million tons of oil per year.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 22 oktober 2025

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:11
asing schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:31:

Het gesnij van het Kremlin in de begroting druppelt nu dus door naar de regio's. Het artikel maakt gewag van de onderwijzers die loon moeten inleveren, maar ik kan me voorstellen dat er meerdere publieke diensten worden betaald uit deze pot. Ze willen het gat vullen met extra belastingen.
Ach, als de USA een shutdown kan laten plaatsvinden kan Rusland dit ook nog wel overleven, zolang ze maar eten (aardappelen) en drinken (Vodka) hebben zullen ze niet al te hard klagen :7

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:31:

Die regio's gaan het inderdaad zwaar krijgen, als er iets onverwachts gebeurt kan dat niet meer opgevangen worden:
At least six regions had just two to three day’s worth of spending left in their bank accounts as of Sept. 1.

The Arkhangelsk region, home to about 1 million people, had 50 million rubles ($620,000) in reserve, or just 0.03% of its 156-billion-ruble ($1.93 billion) annual budget.

Kalmykia’s remaining 40 million rubles ($496,000) amounted to 0.1% of its yearly spending plan.

In the Volgograd region, reserves fell to 100 million rubles ($1.24 million), or 0.04% of its annual budget of 196 billion rubles ($2.43 billion).

The Belgorod region had just 200 million rubles ($2.48 million) left, or 0.1% of its 184-billion-ruble ($2.28 billion) budget.

The Ulyanovsk and Irkutsk regions had 500 million ($6.2 million) and 900 million rubles ($11.16 million) remaining, respectively — enough to cover only one to two days of expenses.
Vanuit centraal droogt het ook op om die gaten te vullen denk ik.

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:05

ManiacsHouse

Scheisse!

Hier kan ik dan weer van genieten. *O*
Oekraïne straft blunder Russische tv af en vernietigt dronejagers op uitgelekte locatie
https://www.gelderlander....gelekte-locatie~afcd965a/
Door onzorgvuldigheden tijdens een reportage wisten Oekraïense inlichtingendiensten de geheime locatie van een vliegveld te achterhalen. Dinsdag schakelden Oekraïense drones twee vliegtuigen uit die gestationeerd waren op dat vliegveld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
Helixes schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:32:
Maar nogmaals - Rusland kan dat opvangen door op de internationale markt benzine in te kopen. Er zijn nog wel een aantal bevriende landen met raffinagecapaciteit die dat voor ze zou kunnen doen.
Dan nog, ruwe olie verkopen tegen bodemprijs, en benzine invoeren tegen topprijs. Ook een win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

ZenTex schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:07:
[...]

Benzine word doorgaans (nooit?) gebruikt voor verwarming.
Diesel in sommige gevallen wel, maar daar is vooralsnog geen gebrek aan bij mijn weten.

De gemiddelde Rus zal er voorlopig ook nog warm bijzitten deze winter.
Ja, als Oekraïne wil dat de gewone Rus in de kou komt te zitten moeten ze de (vaak bovengrondse) leidingen voor warm water als doel nemen, of in elk geval de bron van de warmte. Als dat restwarmte is van de lokale industrie of energiecentrales is het natuurlijk wel mogelijk dat het systeem uitvalt bij een aanval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

asing schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:39:
[...]

Ik snap je punt, maar we moeten werken met de informatie die we kunnen vinden. Nu zijn er diverse redenen om aan te geven dat er iets niet klopt. Zo zou 20% van de capaciteit beschadigd zijn. Dat betekent dat 80% van de capaciteit nog werkt. Er is dus blijkbaar wel brandstof. Aan de andere kant, ook de Russen hebben internet dus er zouden snel berichten zijn waar je nog wel brandstof kan krijgen. En als het klopt wat je schrijft dan zouden al die rijen op Twitter niet hoeven want er zou een ander tankstation voldoende peut hebben.
Op basis van de videos in kwestie kan ik niet uitmaken hoe groot de gebieden zijn met brandstoftekorten (maar Rusland is erg groot). Wat wel werd genoemd in een commentaar was dat naar de volgende stad rijden voor een tankstation niet echt een optie was omdat die op te grote afstand lag - dus ik neem aan dat het plaatsen betreft die niet bij de rijkere steden in de buurt liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Amphiebietje schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:27:
[...]

Ja, als Oekraïne wil dat de gewone Rus in de kou komt te zitten moeten ze de (vaak bovengrondse) leidingen voor warm water als doel nemen, of in elk geval de bron van de warmte. Als dat restwarmte is van de lokale industrie of energiecentrales is het natuurlijk wel mogelijk dat het systeem uitvalt bij een aanval.
Bombarderen om Russen in de kou te laten zitten, gaat al weer richting oorlogsmisdaad. Laat dat soort acties maar aan de Russen over, en richt je als Oekraine zijnde maar op militaire doelen of die in ieder geval het militaire apparaat ontregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:15
Rzaan schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:23:
[...]

Bombarderen om Russen in de kou te laten zitten, gaat al weer richting oorlogsmisdaad. Laat dat soort acties maar aan de Russen over, en richt je als Oekraine zijnde maar op militaire doelen of die in ieder geval het militaire apparaat ontregelen.
Plus dat de burgers raken alleen de haat jegens Oekraïne zal vergroten maar nauwelijks druk op de Russische machthebbers zal opleveren, tenzij ze dit doen in hartje Moskou of St. Petersburg, waarna Trump zich er weer mee gaat bemoeien (want ook zijn vastgoed staat daar).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Rzaan schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:23:
[...]

Wat vind je van de aanvallen op de olie industrie? Die voorziet niet alleen het leger van brandstoffen, maar ook de bevolking. In potentie zouden die aanvallen de burgers ook in de kou kunnen zetten? Of is de energievoorziening niet afhankelijk van de olie industrie?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

PASware schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:38:
[...]

Wat vind je van de aanvallen op de olie industrie? Die voorziet niet alleen het leger van brandstoffen, maar ook de bevolking. In potentie zouden die aanvallen de burgers ook in de kou kunnen zetten? Of is de energievoorziening niet afhankelijk van de olie industrie?
Brandstof is ook belangrijk om het gehele militaire apparaat aan de gang te houden.
Ik vind wel dat je dingen mag vernietigen die de samenleving, ook de burgersamenleving, schaden. Zoals wegen, bruggen, treinstations. Maar bombarderen met het directe doel om burgers in de kou te zetten, gaat over die grens. Dan bedoel ik ook echt de letterlijke kou want dat staat in een Russische winter bijna gelijk aan de dood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
Rzaan schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

Brandstof is ook belangrijk om het gehele militaire apparaat aan de gang te houden.
Ik vind wel dat je dingen mag vernietigen die de samenleving, ook de burgersamenleving, schaden. Zoals wegen, bruggen, treinstations. Maar bombarderen met het directe doel om burgers in de kou te zetten, gaat over die grens. Dan bedoel ik ook echt de letterlijke kou want dat staat in een Russische winter bijna gelijk aan de dood.
Duidelijk! En helemaal mee eens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vannacht weer op Ryazan:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
Rzaan schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:48:
Ik denk dat het voor Rusland vrij eenvoudig is om met Oekraïne af te spreken geen aanvallen meer te plaatsen op die delen van de infrastructuur die kritiek zijn in verwarming van huizen. Oekraïne heeft dit type aanval bepaald niet uitgevonden wat dat aangaat...

De vraag of Oekraïne zich zou moeten inhouden in diens existentiële strijd tegen de Russen, omdat daar het machtssysteem niet langer opkomt voor de meest basale rechten en levensbehoeften van diens eigen bevolking vind ik trouwens wel interessant. Het is zeker een grijs gebied.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

To the border with Ukraine — 2,000 kilometers. In the city of Kopeysk, in Chelyabinsk, a powerful explosion occurred at one of the factories. The city is under drone attack. Wonderful.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 22 oktober 2025

The explosion allegedly happened at a plastics plant. I would bet the target was the JSC Plastmass Plant, which is one of the main suppliers of artillery shells and unguided rockets for the Russian military. bsky.app/profile/manc...

Pax Lusitanica (@paxlusitanica.bsky.social) 22 oktober 2025
Mooie explosie :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Helixes schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

Ik denk dat het voor Rusland vrij eenvoudig is om met Oekraïne af te spreken geen aanvallen meer te plaatsen op die delen van de infrastructuur die kritiek zijn in verwarming van huizen. Oekraïne heeft dit type aanval bepaald niet uitgevonden wat dat aangaat...

De vraag of Oekraïne zich zou moeten inhouden in diens existentiële strijd tegen de Russen, omdat daar het machtssysteem niet langer opkomt voor de meest basale rechten en levensbehoeften van diens eigen bevolking vind ik trouwens wel interessant. Het is zeker een grijs gebied.
Rusland overtreedt keer op keer afspraken. Een ziekenhuis gaat plat een school ook in Oekraïne. En daarbij vorig jaar gerichte aanvallen op elektrische en verwarmings installaties. Vind zelf dat Oekraïne nu niet meer moet inhouden. Gewoon zoveel mogelijk de burgers indirect treffen. Olieraffinaderij elektriciteitscentrales waterzuivering. Opstand en verzet begint pas als de bevolking het slecht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:35
vincent_1971 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Rusland overtreedt keer op keer afspraken. Een ziekenhuis gaat plat een school ook in Oekraïne. En daarbij vorig jaar gerichte aanvallen op elektrische en verwarmings installaties. Vind zelf dat Oekraïne nu niet meer moet inhouden. Gewoon zoveel mogelijk de burgers indirect treffen. Olieraffinaderij elektriciteitscentrales waterzuivering. Opstand en verzet begint pas als de bevolking het slecht heeft.
Die opstand en verzet gaat zich dan richten op Oekraïne . Dus niet zo handig ...
Vergeet niet dat in Rusland de media gewoon het spelletje van het Kremlin meespeelt . Dus die zullen alles er aan doen om Oekraïne nog kwaadaardiger neer te zetten als dat ze nu al doen ...

Dus "gewoon" (niets is gewoon in een oorlog) je alleen op militaire doelen richten .. en zonder benzine voor je auto ga je als burger niet direct dood . Zonder warmte en elektriciteit in de winter een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-10 14:11

Nox

Noxiuz

duvekot schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:27:
[...]

Die opstand en verzet gaat zich dan richten op Oekraïne . Dus niet zo handig ...
Vergeet niet dat in Rusland de media gewoon het spelletje van het Kremlin meespeelt . Dus die zullen alles er aan doen om Oekraïne nog kwaadaardiger neer te zetten als dat ze nu al doen ...

Dus "gewoon" (niets is gewoon in een oorlog) je alleen op militaire doelen richten .. en zonder benzine voor je auto ga je als burger niet direct dood . Zonder warmte en elektriciteit in de winter een stuk sneller.
Punt is dat het Kremlin het spelletje zo speelt door te ontkennen dat er een oorlog is. Die ontkenning kan je zodoende wegnemen. Maar het blijft lastig, burgers lastig vallen wekt meer woede op tegen oekraïne inderdaad. Ik gok dat meer en meer raffinaderijen plat leggen de way to go is.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

2 tegenargumenten:
1. "Hullie doen het toch ook?" is nooit sterk, wel infantiel en maakt je net zo'n schurkenstaat. Er zitten gewoon grenzen aan wat je wel of niet moet bombarderen. Het ontregelen is ok. Maar niet burgers in levensgevaar brengen of ziekenhuizen bombarderen of zulks meer.
2. De bombardementen op Duitsland door de geallieerden leiden ook niet tot verzet of opstand. Ik kan me zelfs niet 1 conflict heugen waarin dit wel gebeurde. Is onrealistisch wensdenken. Het zorgt er meestal alleen voor dat de hakken nog dieper in het zand gaan, of dat zelfs de grootste pacifist nog agressief wordt.

Zeker Russen raak je niet zo snel. Want dat zit gewoon niet in de aard van het volk. Die hebben al zoveel klappen gehad; die maak je niet snel heel kwaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Rzaan schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

2. De bombardementen op Duitsland door de geallieerden leiden ook niet tot verzet of opstand. Ik kan me zelfs niet 1 conflict heugen waarin dit wel gebeurde. Is onrealistisch wensdenken. Het zorgt er meestal alleen voor dat de hakken nog dieper in het zand gaan, of dat zelfs de grootste pacifist nog agressief wordt.
Russen zullen misschien niet zo snel in opstand komen als je de energiecentrales in puin legt, maar de industrie, logistiek enz komt wel tot stilstand.

Dan is het welzijn van de gemiddelde Rus die deze invasie en de bombardementen op burgerdoelen toejuichen, dus ook die op de Oekraïense energievoorziening,, even wat minder belangrijk, voor mij dan.

En dat is in de verste verte niet te vergelijken met het carpet bombing van Duitse steden met tot wel tienduizenden doden per raid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

AD bij Moskou heeft iig succesvol een stadsbus onderschept:

Near Moscow, part of a Russian missile hit a passenger bus. Russia claims debris from a drone struck the roof of a bus from Malino to Kotelniki metro, but footage shows it was actually the booster stage of a Pantsir-S1 missile.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 23 oktober 2025

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ZenTex schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:01:
Russen zullen misschien niet zo snel in opstand komen als je de energiecentrales in puin legt, maar de industrie, logistiek enz komt wel tot stilstand.
Volgens mij had ik al eerder aangegeven dat ik dat ook wel een goed idee vond.
Dan is het welzijn van de gemiddelde Rus die deze invasie en de bombardementen op burgerdoelen toejuichen, dus ook die op de Oekraïense energievoorziening,, even wat minder belangrijk, voor mij dan.
\Het blijkt nergens uit dat de gemiddelde Rus dit toejuicht. Die zitten ook niet op de oorlog te wachten.
We hoeven ons ook niet te bekommeren om hun welzijn. Maar dat is iets anders dan ze doden of zo aanvallen dat de dood een gevolg is
En dat is in de verste verte niet te vergelijken met het carpet bombing van Duitse steden met tot wel tienduizenden doden per raid
Je leest niet goed. Ik zeg nergens dat deze met elkaar vergeleken moeten worden in gruwelijkheid of intensiteit. Maar zelfs die bombardementen leidden niet tot een opstand of verzet. Daar ging het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
[...]

Top man

Dan is in verlengde van deze gedachte van uit Russische gedachten dan Nederland met leveren van wapens en Rotterdam als haven voor Amerikaans spul richting Oekraine ook legitiem doel.
En zo zijn we weer stapje verder richting de hel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:06
Rzaan schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

2 tegenargumenten:
1. "Hullie doen het toch ook?" is nooit sterk, wel infantiel en maakt je net zo'n schurkenstaat. Er zitten gewoon grenzen aan wat je wel of niet moet bombarderen. Het ontregelen is ok. Maar niet burgers in levensgevaar brengen of ziekenhuizen bombarderen of zulks meer.

Zeker Russen raak je niet zo snel. Want dat zit gewoon niet in de aard van het volk. Die hebben al zoveel klappen gehad; die maak je niet snel heel kwaad.
ik snap je tegenargumenten, maar dan wél voor de "eerste fase" van de oorlog.
Maar tot hoever? hoelang zou jij het blijven weigeren?
Tot ze Amsterdam platleggen? en wij alleen olievelden?
Tot ze een poseidon de Rotterdamse haven insturen? maar wij allen hun warmwater leidingen kapot gooien?

Er is een grens aan tot wanneer "we lekker beschaafd" moeten blijven, en ik denk dat Ukraine dat meer dan genoeg heeft volgehouden.

Het heeft geen(weinig) nut om een olifantenhuid zachtjes te aaien, er zál een moment moéten komen dat het (morale) kompas om moet, en "hoe het vroeger wel/niet hielp" is naar mijn mening geen argument voor de huidige tijden.
Rusland begrijpt onderhandelingen niét, dat is zwak, moet je dus nooit doen....
Rusland begrijp "klap vol op de bek" heel goed, dat zullen ze dan zoveel mogelijk gaan vermijden.
(Turkiye vs vliegtuig? 1x vol op de bek was genoeg, en ze kwamen niet meer)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hansieo schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:33:
[...]

ik snap je tegenargumenten, maar dan wél voor de "eerste fase" van de oorlog.
Maar tot hoever? hoelang zou jij het blijven weigeren?
Tot ze Amsterdam platleggen? en wij alleen olievelden?
Tot ze een poseidon de Rotterdamse haven insturen? maar wij allen hun warmwater leidingen kapot gooien?

Er is een grens aan tot wanneer "we lekker beschaafd" moeten blijven, en ik denk dat Ukraine dat meer dan genoeg heeft volgehouden.

Het heeft geen(weinig) nut om een olifantenhuid zachtjes te aaien, er zál een moment moéten komen dat het (morale) kompas om moet, en "hoe het vroeger wel/niet hielp" is naar mijn mening geen argument voor de huidige tijden.
Rusland begrijpt onderhandelingen niét, dat is zwak, moet je dus nooit doen....
Rusland begrijp "klap vol op de bek" heel goed, dat zullen ze dan zoveel mogelijk gaan vermijden.
(Turkiye vs vliegtuig? 1x vol op de bek was genoeg, en ze kwamen niet meer)
Ik zeg nergens dat je niet hard moet terugslaan.
Wat ik wel zeg: Burgers doden of enorm hinderen heeft nog nooit tot een opstand geleid. Heeft niets met vroeger of nu te maken, maar alles met de menselijke geest.
En on topic: Russen krijg je echt niet zo snel klein. Je moet ze niet verwarren met mensen die zich druk maken of er wel een genderneutraal toilet is op het station of dat je een vega-burger geen burger meer mag noemen.

Oekraine moet Rusland veel harder aanvallen (zover dat technisch en financieel kan) Zoveel mogelijk naar de klote helpen en het hele land ontregelen, saboteren, vernietigen, wat dan ook.
De EU landen moeten nu al strenger optreden tegen gammele schepen die voor de kust van de EU liggen. Een no fly zone boven de grensgebieden in Oekraine instellen.

Maar burgers met opzet doden is gewoon een no go. Dat het gebeurt valt niet aan te ontkomen. Collateral damage. Maar bombarderen met het doel om burgers te doden of zo aan te vallen dat ze zullen doodgaan, is niet alleen misdadig, maar ook zelfmoord. Want veel EU landen zullen dan hun steun terugtrekken. En terecht vind ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 23-10-2025 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:47
sikkwittet schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:18:
[...]

Top man

Dan is in verlengde van deze gedachte van uit Russische gedachten dan Nederland met leveren van wapens en Rotterdam als haven voor Amerikaans spul richting Oekraine ook legitiem doel.
En zo zijn we weer stapje verder richting de hel.
Je overdrijft hier wel veel. Nederland aanvallen zou een aanval op de nato zijn en daarom niet gebeuren.
Het feit dat met Rusland geen afspraken over fatsoen te maken zijn en het feit dat geregeld bewust burger doelen aangevallen worden ipv militaire installaties vind ik genoeg reden om niets fatsoenlijk te willen doen. Terugslaan op alle doelen die de aanvals kracht van Rusland ondermijnen lijkt mij geen probleen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Nox schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:47:
[...]

Punt is dat het Kremlin het spelletje zo speelt door te ontkennen dat er een oorlog is. Die ontkenning kan je zodoende wegnemen. Maar het blijft lastig, burgers lastig vallen wekt meer woede op tegen oekraïne inderdaad. Ik gok dat meer en meer raffinaderijen plat leggen de way to go is.
Als je het strijdverlooptopic volgt dan zie je dat er inmiddels 1.1+ miljoen doden en gewonden zijn gevallen aan Russische zijde. Stel dat er nog eens 7-800.000 man aanwezig is in de zone, dan praat je over 2 miljoen Russische mannen. Met een bevolking van 140 miljoen heb je grofweg 70 miljoen mannen waarvan er 2 miljoen direct betrokken zijn of waren in de strijd. Gemiddeld is dus 1 op de 35 mensen van het mannelijk geslacht direct betrokken in Oekraïne. Dat stijgt nog als je alles onder de 18 en over de 60 niet meetelt.

Dus ik denk dat iedere Rus wel iemand kant die aan het front vecht of heeft gevochten. Ze weten wat er gaande is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:36

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Graag de wel/niet legitiem doel discussie nu laten rusten.

In dit topic raakt ze offtopic en de discussie is wat hypothetisch en speculatief omdat Oekraïne al haar beperkte resources moet inzetten om de Russische oorlogsmachine te ondermijnen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
asing schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:29:
[...]

Als je het strijdverlooptopic volgt dan zie je dat er inmiddels 1.1+ miljoen doden en gewonden zijn gevallen aan Russische zijde. Stel dat er nog eens 7-800.000 man aanwezig is in de zone, dan praat je over 2 miljoen Russische mannen. Met een bevolking van 140 miljoen heb je grofweg 70 miljoen mannen waarvan er 2 miljoen direct betrokken zijn of waren in de strijd. Gemiddeld is dus 1 op de 35 mensen van het mannelijk geslacht direct betrokken in Oekraïne. Dat stijgt nog als je alles onder de 18 en over de 60 niet meetelt.

Dus ik denk dat iedere Rus wel iemand kant die aan het front vecht of heeft gevochten. Ze weten wat er gaande is.
Het zijn toch vreselijke getallen zeker als je bedenkt dat de Oekraïense cijfers er nog bij komen. Volg dit topic al vanaf begin maar reageer weinig omdat dit topic meer informatief voor mij is. Maar even reagerend op je post; heeft rusland, oftewel het Kremlin, de mensen niet zodanig in hun greep dat mensen er niet over praten? Dikke propaganda erbij en dan kan het toch niet waar zijn wat die ene persoon zegt?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
pjot1 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:49:
[...]

Het zijn toch vreselijke getallen zeker als je bedenkt dat de Oekraïense cijfers er nog bij komen. Volg dit topic al vanaf begin maar reageer weinig omdat dit topic meer informatief voor mij is. Maar even reagerend op je post; heeft rusland, oftewel het Kremlin, de mensen niet zodanig in hun greep dat mensen er niet over praten? Dikke propaganda erbij en dan kan het toch niet waar zijn wat die ene persoon zegt?
Het zijn bizarre getallen, dat is zeker.

Wil je weten hoe de Russische media het spint, dan moet je even op zoek naar een Russische bron die pro Kremlin is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
asing schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:31:
[...]

Het zijn bizarre getallen, dat is zeker.

Wil je weten hoe de Russische media het spint, dan moet je even op zoek naar een Russische bron die pro Kremlin is.
Nee, heb liever de waarheid. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:16

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

teacup schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:39:
[modbreak]Graag de wel/niet legitiem doel discussie nu laten rusten.

In dit topic raakt ze offtopic en de discussie is wat hypothetisch en speculatief omdat Oekraïne al haar beperkte resources moet inzetten om de Russische oorlogsmachine te ondermijnen.[/]
Gezien bovenstaande modbreak wil ik expliciet vragen om NIET de discussie opnieuw te starten. Maar Reporting from Ukraine ((in)direct gelinked met euromaiden press) publiceert domtoevallig een vlog die laat zien dat het toch niet zo hypothetisch meer is zoals gedacht. Sterker nog, als je deze bron moet geloven is het nu 'oog om oog, tand om tand' politiek.
Nogmaals, hierboven is de legitimiteit discussie al uitvoerig gevoerd. Sommigen vinden dat je ten alle tijden beschaafd moet blijven, anderen vinden dat je er nog overheen mag toepen. Lets agree to disagree. Laten we nu kijken naar de feiten die gebeuren en proberen te duiden of er meer bewijs is voor wat RfU hier meldt, want dit lijkt een wijziging te zijn op wat we voorheen zagen: van de olie industrie naar nu ook energie infrastructuur.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Freakertje schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:47:
[...]

Nogmaals, hierboven is de legitimiteit discussie al uitvoerig gevoerd. Sommigen vinden dat je ten alle tijden beschaafd moet blijven, anderen vinden dat je er nog overheen mag toepen. Lets agree to disagree. Laten we nu kijken naar de feiten die gebeuren en proberen te duiden of er meer bewijs is voor wat RfU hier meldt, want dit lijkt een wijziging te zijn op wat we voorheen zagen: van de olie industrie naar nu ook energie infrastructuur.
Dit is wel wat ander koek dan een zinloze discussie op een tech website over wat men vindt ethisch/niet ethisch vindt.

Dit is aan Oekraïense en wat ze doen en kunnen. En het is natuurlijk aan hun wat ze wel of niet aanvallen, wat wij er ook van vinden

We hebben eerder deze maand al een Oekraïense aanval op de Belgorod centrale gezien, expliciet als reactie op de Russische aanvallen, een toekomstige focus op energie als tegenreactie is natuurlijk logisch, mits ze de capaciteit hebben.

Gezien de aanvallen op de raffinaderijen hebben ze dat, en als ik de lijst van getroffen raffinaderijen even Bekijk, is er weinig meer over dat binnen bereik ligt en nog niet geraakt is, en sommigen zijn al 5 keer geraakt.
De capaciteit in Rusland zal de komende maanden, zoniet langer, flink beperkt zijn.

Oftewel, de doelen raken op.

Tijd voor een nieuwe focus wellicht?

En wat capaciteit betreft, ik heb het vermoeden dat ze het 1 en ander opgespaard hebben om het Rusland knap lastig te maken, (denk flamingos e.d) en het vernietigen van Russische luchtafweer capaciteit gaat gewoon door en ik denk niet dat Rusland meer dan een fractie hiervan kan vervangen.

Hoe dan ook, jouw source is maar een vlog*, en kan zomaar bedoeld zijn als dreigement naar Rusland toe, en niet de intentie van Oekraïne.

*Edit: hier een artikel dat hetzelfde vermeldt.

[ Voor 3% gewijzigd door ZenTex op 25-10-2025 05:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ZenTex schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 05:15:
[...]
Dit is wel wat ander koek dan een zinloze discussie op een tech website over wat men vindt ethisch/niet ethisch vindt.
Om vervolgens de 'zinloze' discussie gewoon voort te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
@ZenTex ik verwacht een beetje hetzelfde. Er zal af en toe nog wel een bom vallen op een raffinaderij, al was het alleen maar omdat die aanvallen goed zijn voor het moraal. Maar ik denk dat we verplaatsing zullen zien naar andere energie-infra, zoals pompstations van oliepijpleidingen; olie- en gasterminals; gasverwerkingsfabrieken; brandstofopslagen; en hoogspanningverdeelstations. We hebben natuurlijk al aanvallen gezien op zulke objecten, maar ik denk dat die trend zich gaat doorzetten en verstevigen.

Er is ook nog een mogelijkheid dat er een spinneweb-achtige aanval komt op een grote raffinaderij in het verre Oosten of zo. Naarmate de doelen in het Westen opraken, worden die juist exponentieel waardevoller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
ZenTex schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 05:15:
Gezien de aanvallen op de raffinaderijen hebben ze dat, en als ik de lijst van getroffen raffinaderijen even Bekijk, is er weinig meer over dat binnen bereik ligt en nog niet geraakt is, en sommigen zijn al 5 keer geraakt.
De capaciteit in Rusland zal de komende maanden, zoniet langer, flink beperkt zijn.

Oftewel, de doelen raken op.
Vrijwel geen enkele van die centrales zijn volledig buiten bedrijf, er is echt geen tekort aan doelen/opties.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 25-10-2025 09:43 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:35
assje schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

Vrijwel geen enkele van die centrales zijn volledig buiten bedrijf, er is echt geen tekort aan doelen/opties.
Dat denk ik ook. Als sommige doelen al vijf keer geraakt zijn geeft dat al aan dat een keer niet genoeg is. Dus al die raffinaderijen die pas een keer geraakt zijn, zijn prima doelen om nog eens te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

assje schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

vanaalten schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:03:
[...]

Dat denk ik ook. Als sommige doelen al vijf keer geraakt zijn geeft dat al aan dat een keer niet genoeg is. Dus al die raffinaderijen die pas een keer geraakt zijn, zijn prima doelen om nog eens te raken.
Dat betwist ik niet.
Zeker de grotere raffinaderijen hebben meerdere torens en draaien door met beperkte capaciteit.

Maar over 1 a 2 maanden van aanvallen, hoeveel is daar nog van over, kunnen ze de rest van de capaciteit vernietigen, hebben ze daar de precisie voor? Met elke aanval zal er minder capaciteit buiten gebruik gesteld worden en zullen ze waarschijnlijk ook beter beschermd worden.ldmv luchtafweer en "door cage" constructies.

Aan de andere kant, wellicht lukt het hen om door lik op stuk aanvallen de aanvallen op de Oekraïense energiesector te verminderen, misschien is enkel het dreigen ermee voldoende, miscchien niet en zullen ze die aanvallen ook uit moeten voeren, of misschien is het een loos dreigement?

Maar al zouden ze het uitvoeren, ik denk niet dat de aanvallen op de raffinaderijen compleet zullen stoppen. Net zoals vandaag de dag de aanvallen op andere industriële complexen niet gestopt zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door ZenTex op 25-10-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:43

flessuh

Set sail for fail!

ZenTex schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:34:
[...]

[...]

Dat betwist ik niet.
Zeker de grotere raffinaderijen hebben meerdere torens en draaien door met beperkte capaciteit.

Maar over 1 a 2 maanden van aanvallen, hoeveel is daar nog van over, kunnen ze de rest van de capaciteit vernietigen, hebben ze daar de precisie voor? Met elke aanval zal er minder capaciteit buiten gebruik gesteld worden en zullen ze waarschijnlijk ook beter beschermd worden.ldmv luchtafweer en "door cage" constructies.

Aan de andere kant, wellicht lukt het hen om door lik op stuk aanvallen de aanvallen op de Oekraïense energiesector te verminderen, misschien is enkel het dreigen ermee voldoende, miscchien niet en zullen ze die aanvallen ook uit moeten voeren, of misschien is het een loos dreigement?

Maar al zouden ze het uitvoeren, ik denk niet dat de aanvallen op de raffinaderijen compleet zullen stoppen. Net zoals vandaag de dag de aanvallen op andere industriële complexen niet gestopt zijn.
Meerdere torens betekent dat ze nu wel wat backup capaciteit hebben, maar wat over blijft heeft ook onderhoud nodig. En dat zal op termijn een steeds grotere rol spelen bij de overgebleven capaciteit.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Freakertje schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:47:
Na 3 jaren klappen opvangen, wordt het wel tijd voor vergelding. De russen doen alsof ze straffeloos op het Oekraïense elektriciteitsnet kunnen blijven schieten. Elke keer dat ze Oekraïners zonder licht zetten, worden ook russen zonder licht gezet. De Oekraïners hebben de brandstof voor de generatoren en de russen hebben dat niet.

Dan worden de russen voor een keuze gezet. Stoppen met de aanvallen op het Oekraïense elektriciteitsnet of de blackouts in rusland breiden zoals een olievlek uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:59

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik zag deze vanochtend voorbij komen :+ .

This video of a Ukrainian long-range drone flying through Russian territory perfectly captures the real essence of Russia. Watch to the end.🍿

Igor Sushko (@igorsushko.bsky.social) 27 oktober 2025
En deze.

Russian Telegram channels report a drone attack on Moscow/Moscow region. Reportedly, this photo was taken near the Kremlin tonight (unconfirmed).

Anton Gerashchenko (@antongerashchenko.bsky.social) 26 oktober 2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cf9TeZg-o2aA991ye8Jas456nj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLRYGgU31EH1FJcstRUyUctm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door arie_papa op 27-10-2025 15:04 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
"Why the f&ck did you fly away, f&cking hell? F&cking faggots, hohollandia... F&ck him... I hope you get shot down, f&cking faggots. Burn, f&cking faggots... F&cking jackals [inaudible]."

Wat hebben wij nou weer misdaan?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Juup schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:08:
[...]

"Why the f&ck did you fly away, f&cking hell? F&cking faggots, hohollandia... F&ck him... I hope you get shot down, f&cking faggots. Burn, f&cking faggots... F&cking jackals [inaudible]."

Tsaar Peter de Grote geleerd hoe die boten moet bouwen. Maar verder zou ik het niet weten :+

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:23

_Eend_

🌻🇺🇦

Standeman schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:21:
[...]

Tsaar Peter de Grote geleerd hoe die boten moet bouwen. Maar verder zou ik het niet weten :+
We werken samen met Oekraïne aan drones: https://www.defensie.nl/a...joen-in-oekraiense-drones

Misschien dat ze dat bedoelen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:37
Russia's Newest Floating Crane Capsizes in Sevastopo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoTZZtXNy8kSZ5iRGlot3qk6Dwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nHmiebBa5E8crD7b6uYW6RMW.png?f=fotoalbum_large

Bron: Suchomimus

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Juup schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:08:
[...]

De H spreken ze daar uit als G.
Dan klinkt het al aardig als khokhol. De scheldnaam voor Oekraïners.

Oftewel, kutoekenland of zoiets?

Nederland spreken ze uit als "Galandia".

Die zwerver in het filmpje heeft waarschijnlijk nooit van Nederland gehoord
Pagina: 1 ... 97 98 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: