De situatie binnen Rusland

Pagina: 1 ... 96 97 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:50
Of ze het nu wel of niet weten, het wordt gespind alsof Oekraine het is. Goed voor het russische volk en er zijn altijd wat Europeaanse Rechtselingen te vinden die mee gaan in het narratief.

Veel harder optreden. Voor Rusland zijn wel al betrokken, laat dat dan ook zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bvanham schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:22:
Of ze het nu wel of niet weten, het wordt gespind alsof Oekraine het is. Goed voor het russische volk en er zijn altijd wat Europeaanse Rechtselingen te vinden die mee gaan in het narratief.

Veel harder optreden. Voor Rusland zijn wel al betrokken, laat dat dan ook zien.
*knip* Europese politiek hoort beter thuis in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 28-09-2025 20:17 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05:44
Marzman schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:07:
[...]

Ja de AFD en dergelijke gaan inderdaad helemaal mee steeds met Russische propaganda.
*knip* NL politiek is hier offtopc Aanvallen op infrastructuur is in mijn opzichte het beste..vooral doorpakken.

[ Voor 14% gewijzigd door teacup op 28-09-2025 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:52
vincent_1971 schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:02:
[...]

*knip* Aanvallen op infrastructuur is in mijn opzichte het beste..vooral doorpakken.
*knip* reactie op geknipte reactie. En de Europese politiek hoort beter thuis in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

[ Voor 56% gewijzigd door teacup op 28-09-2025 20:05 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:21

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Grote stroomstoring in Russische stad Belgorod na Oekraïense aanval

Volkskrant liveblog
00:16
De Russische stad Belgorod kampt met een grote stroomstoring na een Oekraïense aanval. Duizenden huishoudens zitten zonder elektriciteit nadat een warmtecentrale werd geraakt door een raket, aldus de lokale autoriteiten.
Oekraïne beoogt hiermee voor Russen de oorlog meer dichtbij te laten komen. Indirect hoopt het land zo de support voor de Poetin regering te doen afnemen.
De gouverneur van de gelijknamige regio, Vjatsjeslav Gladkov, zegt in een video op Telegram dat de stad te maken heeft met 'aanzienlijke' stroomuitval. Het luchtalarm is nog steeds van kracht en inwoners zijn opgeroepen om te schuilen.

Bij de aanval zouden twee gewonden zijn gevallen. De ziekenhuizen in de stad draaien op noodaggregaten.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:46

Rzaan

Altijd zoekende

teacup schreef op maandag 29 september 2025 @ 07:31:
Oekraïne beoogt hiermee voor Russen de oorlog meer dichtbij te laten komen. Indirect hoopt het land zo de support voor de Poetin regering te doen afnemen.
Is dit een gevolgtrekking van de journalist of van jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Rzaan schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:19:
[...]

Is dit een gevolgtrekking van de journalist of van jou?
Niet uit het artikeltje in ieder geval. Deze week een podcast van Raam geluisterd (voorheen Raam op Rusland/Oekraïne/Belarus) waaruit dit was op te maken). Die aflevering ging vooral over hoe de Russen met dit alles omgaan en wat op hun inwerkt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:50

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is een signaal naar de russen.

Winter is coming. We zijn de RT hamster video niet vergeten.

Met de nodige kinetische sancties kunnen de fossiele brandstoffen, stroom, licht, verwarming,... weggevaagd worden. Alsof dat ze 200 jaren terug in de tijd gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:57

Seraphin

Meep?

Ik sta er wel wat ambivalent in als UA consequent civiele energiecentrales zou (blijven) bestoken.

Enerzijds: toen RU dit flikte vonden "we" daar ook wat van, en waren "we" overtuigd dat dit het verzet van UA alleen maar zou bestendigen, niet breken.

Anderzijds: oh boy herriner ik mij die RT Hamster reclame maar al te goed. Het zou imo een meer dan terechte vorm van poëtische gerechtigheid zijn als een flink aantal russen deze winter in een huis zonder verlichting komt te zitten (uiteraard het liefste de leden van de Doema voorop).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Gerasimov en Shoigu hebben een arrestatiebevel van het ICC aan hun broek gekregen wegens (onder andere) aanvallen op het Oekraïense stroomnetwerk.
The two warrants of arrest were issued following applications filed by the Prosecution. Pre-Trial Chamber II considered that there are reasonable grounds to believe that the two suspects bear responsibility for missile strikes carried out by the Russian armed forces against the Ukrainian electric infrastructure from at least 10 October 2022 until at least 9 March 2023. During this time-frame, a large number of strikes against numerous electric power plants and sub-stations were carried out by the Russian armed forces in multiple locations in Ukraine.
https://www.icc-cpi.int/n...-kuzhugetovich-shoigu-and

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Seraphin schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:20:
Ik sta er wel wat ambivalent in als UA consequent civiele energiecentrales zou (blijven) bestoken.

Enerzijds: toen RU dit flikte vonden "we" daar ook wat van, en waren "we" overtuigd dat dit het verzet van UA alleen maar zou bestendigen, niet breken.

Anderzijds: oh boy herriner ik mij die RT Hamster reclame maar al te goed. Het zou imo een meer dan terechte vorm van poëtische gerechtigheid zijn als een flink aantal russen deze winter in een huis zonder verlichting komt te zitten (uiteraard het liefste de leden van de Doema voorop).
De vraag kan gesteld worden of dit strookt met het beleid dat Oekraïne altijd heeft gehad. Bij mijn weten focus op militair en militair strategische doelen. Als het even kan zonder burgerslachtoffers. Mijn gedachte erbij was ook wel dat als dit structureel wordt de houding van Oekraïne is veranderd in dit opzicht.

Even los van het morele opzicht vraag ik mij af of het veranderen van de support voor Poetin bij de Russen een effectief middel is. Met de militaire middelen die Oekraïne heeft dan. Het lijkt mij het omkeren van een mammoettanker. Het afbreken van de militair strategische middelen lijkt mij nog steeds effectiever. Toch die blog van Raam nog eens goed luisteren, en kijken of er andere bronnen hierop inzoomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:27

RU heeft energie centrales in dichtbevolkt gebied aangevallen. (vind niet direct een link daarvan).

We zijn ook al vrolijk de kakhovka dam vergeten. Wikipedia: Destruction of the Kakhovka Dam

Voor een agressor gelden in mijn ogen wel andere regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

teacup schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:19:
[...]

De vraag kan gesteld worden of dit strookt met het beleid dat Oekraïne altijd heeft gehad. Bij mijn weten focus op militair en militair strategische doelen. Als het even kan zonder burgerslachtoffers. Mijn gedachte erbij was ook wel dat als dit structureel wordt de houding van Oekraïne is veranderd in dit opzicht.

Even los van het morele opzicht vraag ik mij af of het veranderen van de support voor Poetin bij de Russen een effectief middel is. Met de militaire middelen die Oekraïne heeft dan. Het lijkt mij het omkeren van een mammoettanker. Het afbreken van de militair strategische middelen lijkt mij nog steeds effectiever. Toch die blog van Raam nog eens goed luisteren, en kijken of er andere bronnen hierop inzoomen.
Wat is er niet strategisch aan energiecentrales? Zonder stroom geen wapenproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
downtime schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:44:
[...]

Wat is er niet strategisch aan energiecentrales? Zonder stroom geen wapenproductie.
Ik zat dat net wel te denken maar weet dat dus niet goed. Met je eens dat het aannemelijk is. Om zoiets concreet te maken is het even zoeken wat daar in het honderd loopt bij uitval van de centrale.

Bij Oekraïne ben ik juist gewend dat ze geen morele kaart trekt in haar aanvallen. Wat ik uit Raam begreep is dat Oekraïners helemaal klaar zijn met Russen. Dat Russen moeten ervaren wat zij ervaren leeft en wordt daar gedragen. Of de Oekraïnse overheid zich daardoor heeft laten leiden is weer een tweede. Even op zoek naar een uitspraak van Oekraïnse kant over Belgorod.

Edit: 17:08 uur
Kyiv Independent plaatst het nog wel in het kader van de aanvallen op de strategische infrastructuur:
The attack comes as Kyiv has intensified attacks against Russian oil, gas, and energy infrastructure, a key source of Moscow's revenues helping to fuel its all-out invasion of Ukraine.

[ Voor 22% gewijzigd door teacup op 29-09-2025 17:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:06
damage control

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gh5RfOpCU6WG9u1xtx6t6TsPPwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRUG0GWCxzlsXdYTX8mcUaxW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffb6U9-X0RbU5iBDxmsDMa3AAnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIbMj7iMCWwLwec966F2aAbB.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Denk dat Oekraïne onderhand wel een keer klaar is met 'netjes' oorlog voeren. Al heeft geen olie of gas naar energiecentrales (al zal het meeste in Rusland van kolen en nucleair komen??) hetzelfde effect. Spoor uitschakelen is geen kolen meer naar de huizen en centrales.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 04:50

rapture

Zelfs daar netwerken?

De maximumprijs ver onder de productiekosten of marktwaarde zetten, betekent lege tankstations en ze scalpen de benzine op de zwart markt.

Als ze een maximumprijs op de eieren onder de productiekosten zetten, dan worden de kippen geslacht en voor het vlees verkocht. Zo ontstaan lege winkelrekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 10:48
Ik denk dat het goed is dat UA haar strategie periodiek evalueert.

Overduidelijk was de strategie om alleen zuiver militaire doelen aan te vallen niet voldoende effectief. De huidige strategie gericht op schade aan raffinaderijen lijkt een veel directer en sneller effect te hebben.

Als je met iemand vecht die messen gebruikt, waarom zou je dan met je vuisten blijven vechten? Niet persoonlijk bedoeld naar wie dan ook, maar het is wmb een typisch Europees/westers iets om altijd de morele laag mee te nemen.

Ik snap dat we een rijke cultuur hebben door onze normen en waarden, maar als je aangevallen wordt door een ander land dat alle normen grof schendt, gelden er nieuwe regels. Uiteraard met grenzen (bijv niet bewust burgerdoelen aanvallen), maar een land destabilliseren dmv benzineproblematiek kan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:28
Zolang Oekraine maar geen civiele doelwitten zoals woonblokken, winkelcentra en ziekenhuizen aanvalt! Dan verlaag je je tot het niveau van de Russen.

1. Militaire doelen
2. Energieinfrastructuur
....
....
....
10. Civiele doelen

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

downtime schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:44:
[...]

Dat is een glijdende schaal. Zonder mensen geen arbeiders? Mensen met opzet in de Russische winter in de kou laten zitten, is nog al wat. Dus je moet wel heel voorzichtig zijn met je doelen. Raffinaderijen passen prima in de legitieme doelen.

Nu hebben sommige industrieen naar ik begrijp wel eigen centrales of in ieder geval grote verdeelhuizen.

[ Voor 20% gewijzigd door Rzaan op 29-09-2025 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Rzaan schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:38:
[...]

Dat is een glijdende schaal. Zonder mensen geen arbeiders? Mensen met opzet in de Russische winter in de kou laten zitten, is nog al wat. Dus je moet wel heel voorzichtig zijn met je doelen. Raffinaderijen passen prima in de legitieme doelen.

Nu hebben sommige industrieen naar ik begrijp wel eigen centrales of in ieder geval grote verdeelhuizen.
Van energiecentrales naar mensen is nogal een stap. Hoewel rusland daar geen enkele moeite mee heeft zoals we weten, die bombarderen aan de lopende band woonblokken, scholen, ziekenhuizen etc, en vergeet de Human safari niet, en de double strikes op hulpdiensten na een aanval.
Dat de bevolking in de kou zit, niet naar hun werk kan en winkels niet bevoorraad worden is vervelend voor ze maar niet direct levensbedreigend. Rusland zou ook de brandstof die nu naar het front gaat voor civiele doeleinden kunnen aanwenden om het leed voor hun bevolking te verzachten.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
PASware schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:45:
Zolang Oekraine maar geen civiele doelwitten zoals woonblokken, winkelcentra en ziekenhuizen aanvalt! Dan verlaag je je tot het niveau van de Russen.

1. Militaire doelen
2. Energieinfrastructuur
....
....
....
10. Civiele doelen
Ik zou me daar geen zorgen over maken. Oekraïne richt zich op militaire en economische doelen met als doel de oorlog zo kostbaar mogelijk te maken voor de russen.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brecht_vb
PASware schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:45:

1. Militaire doelen
2. Energieinfrastructuur
....
....
....
10. Civiele doelen
Als er energiecentrale is die aan een wapenfabriek hangt: compleet eruit schieten.

Ergens een dam eruit schieten mag ook wel, RU heeft dat ook gedaan, niet te ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 10:28
brecht_vb schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:39:
[...]

Als er energiecentrale is die aan een wapenfabriek hangt: compleet eruit schieten.

Ergens een dam eruit schieten mag ook wel, RU heeft dat ook gedaan, niet te ontkennen.
Ik vind een dam slopen wel een stap erger dan een energiecentrale. Een doorgebroken dam kan voor overstromingen zorgen en burgerslachtoffers. Ben daar geen voorstander van.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Requiem19 schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:36:
Ik denk dat het goed is dat UA haar strategie periodiek evalueert.

Overduidelijk was de strategie om alleen zuiver militaire doelen aan te vallen niet voldoende effectief. De huidige strategie gericht op schade aan raffinaderijen lijkt een veel directer en sneller effect te hebben.
Als ik even in gedachten terugga in de tijd (~2022) hebben de Oekraïners altijd alles aangevallen wat effectief het Russische militaire apparaat een spaak in de wielen kon steken. Het was niet alleen uit keuze dat toen vooral militaire doelen werden geraakt. Hun reikwijdte was nog niet ver genoeg voor die andere doelen. Bovendien hingen de Amerikanen nog aan de wagen. Mijn impressie is dat vooral de toename in reikwijdte (door acceptatie westerse mogendheden en de beschikbaarheid van wapens) nu Oekraïne die andere doelen aanpakt.

Mischien dat de uitvoering in de tijd schuift. De doelstelling, het vleugellam maken van het Russische militair apparaat, blijft volgens mij wel hetzelfde. Ik volg best wat militaire experts (Veldheren, Philips O'Brien). Als die het ergens over eens zijn dan is het wel hoe effectief Oekraïne omgaat met de resources die het heeft. Er zijn misschien twee situaties waarover een discussie kan ontstaan.
  • Toen Oekraïne in de aanval ging in zuid Oekraïne Augustus 2023. Achteraf is die aanval mede onder druk van de Amerikanen uitgevoerd, maar Oekraïne voerde de aanval anders uit, gespreid en niet gefocused.
  • Toen Oekraïne in de aanval ging bij Koersk Augustus 2024. De aanval is op zich prima uitgevoerd. Over de strategische doelstelling voor de inzet van die resources kunnen we blijven discussiëren
Voert Oekraïne daarentegen een verdedigingsoorlog, dan kan het dat goed en heel effectief. Die effectiviteit zien we nu toenemen met de verscheidenheid aan middelen die Oekraïne inmiddels tot haar beschikking stond. En dat gaat dan juist om het systematisch vernietigen van Ruslands' militair vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 12:54

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Reporting from Ukraine heeft inmiddels ook een vlog aan de brandstofcrisis gewijd. Neem het wel met een klein korreltje zout, aangezien ze nog wel eens heel positief op de hand van Oekraïne zitten. Neem de 'duizenden die protesteren' en dan slechts een enkeling die een bordje omhoog houdt presenteren. Clickbaits :+
Maar het narratief begint wel steeds meer vorm te krijgen, op meer en meer plekken begint dit een ding te worden, wat hamsteren in de hand kan werken.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Benieuwd hoe effectief het is tegen de kinetische energie die tegenwoordig op raffinaderijen wordt losgelaten.
(filmpje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tens schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:24:
Benieuwd hoe effectief het is tegen de kinetische energie die tegenwoordig richting op raffinaderijen wordt losgelaten.
(filmpje)

[X]
De netten had ik inderdaad ook al eerder gezien op de refinery torens, maar dat leken vooral netten bedoeld tegen FPV drones, niet tegen deze lange afstands wapens. dus het nut was nog niet heel goed te bepalen.

metalen cover zou misschien nog wel wat kunnen helpen om een klein deel energie weg te nemen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Maar ze vallen geen energiecentrales aan. Het licht in de huizen blijft gewoon aan, de verwarming blijft werken.
Men kan alleen niet meer (betaalbaar) de auto vol gooien.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
DropjesLover schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:56:
[...]

Maar ze vallen geen energiecentrales aan. Het licht in de huizen blijft gewoon aan, de verwarming blijft werken.
Ehhh, dat klopt niet helemaal.

Ukrainian HIMARS reportedly strike thermal power plant in Russia's Belgorod Oblast
https://kyivindependent.c...-russias-belgorod-oblast/

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Yakolev schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:03:
[...]

Ehhh, dat klopt niet helemaal.

Ukrainian HIMARS reportedly strike thermal power plant in Russia's Belgorod Oblast
https://kyivindependent.c...-russias-belgorod-oblast/
Dan niet massaal, gericht, veelvuldig, puur civiele energiecentrales.
Overigens geen HIMARS, want die zijn door de VS ge-geo-locked en kunnen niet meer de grens over, toch?

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brecht_vb
DropjesLover schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:56:
[...]

Natuurlijk moet UKR zich hiervan moreel verheven weerhouden, want anders verlagen we ons tot Russische praktijken.

Wel, voor mij krijgt UKR carte blanche voor energie centrales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:52
de morele highground nemen, klinkt goed in theorie.
In praktijk zie ik dit niet werken.
indien de local Russische bevolking het niet voelt zal ze zich ook niet genoodzaakt voelen om ertegen op te treden.
Anderszijds, kan het leiden tot een soort van patriotisme van Russische bevolking en scharen ze zich nog meer achter Putin ...

het is geen gemakkelijk hoofdstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:14

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Je energienetwerk bestaat uit verschillende componenten. Om de impact op de RU bevolking te verkleinen kan UKR er ook voor kiezen een substation in de buurt van militaire doelen plat te leggen. Het zal alleen sneller weer in de lucht komen dan de centrale zelf.

Je houd wel het risico dat op den duur het net in onbalans komt met grootschalige uitval als gevolg. Maar ja met alle provocaties en de shadow fleet welke bij belangrijke kabels/leidingen konden komen moet we zelf ook de winter maar afwachten...

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
Kan gerucht zijn, maar kwam het al elders tegen:
as Russia prepares for gasoline imports.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBrKbBYiIL38iF0_DpZhJhRYzKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBoFJF8pWqIwtF1oG75XS9Rs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:53
Freakertje schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:30:
Reporting from Ukraine heeft inmiddels ook een vlog aan de brandstofcrisis gewijd. Neem het wel met een klein korreltje zout, aangezien ze nog wel eens heel positief op de hand van Oekraïne zitten. Neem de 'duizenden die protesteren' en dan slechts een enkeling die een bordje omhoog houdt presenteren. Clickbaits :+
Maar het narratief begint wel steeds meer vorm te krijgen, op meer en meer plekken begint dit een ding te worden, wat hamsteren in de hand kan werken.
[YouTube: Thousands of People in the Streets in All Russian Cities Demanding Gas! | RFU News]
Ik zie deze inmiddels:

De anarchie is begonnen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
Wolfp4ck schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:37:
de morele highground nemen, klinkt goed in theorie.
In praktijk zie ik dit niet werken.
indien de local Russische bevolking het niet voelt zal ze zich ook niet genoodzaakt voelen om ertegen op te treden.
Anderszijds, kan het leiden tot een soort van patriotisme van Russische bevolking en scharen ze zich nog meer achter Putin ...

het is geen gemakkelijk hoofdstuk.
Redenering volg ik, maar in UKR zullen ze dat zeer fijnmazig kunnen adresseren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:18:
Kan gerucht zijn, maar kwam het al elders tegen:
Bedenk je eens hoeveel ze moeten importeren om het verlies aan raffinagecapaciteiten te compenseren >:) .

2e vraag : hoe moeten ze dat importeren nu de winter nadert en er maar een paar ijsvrije havens zijn. Allemaal binnen striking distance O+ .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
asing schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:48:
[...]

Bedenk je eens hoeveel ze moeten importeren om het verlies aan raffinagecapaciteiten te compenseren >:) .

2e vraag : hoe moeten ze dat importeren nu de winter nadert en er maar een paar ijsvrije havens zijn. Allemaal binnen striking distance O+ .
precies, en ruwe olie exporteren ze tegen bodemprijs richting India en China, en benzine importeren zal niet tegen bodemprijs zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer 1 voor de streeplijst:

Local residents of Yaroslavl, Russia, have a very lovely view from their windows this morning.

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 1 oktober 2025

🔥🛢️Russia's fifth largest oil refinery is on fire this morning. Yaroslavl Oil Refinery with the total capacity of 15.7mln tons of oil per year was targeted. 700km from the frontline.

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 1 oktober 2025

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 01-10-2025 09:50 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En belangrijker: in de buurt van Moskou. Dus dan gaan in die regio de tekorten ook oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ah ja, het was geen drone aanval wordt geclaimed. :p
Maakt voor het resultaat iig niet uit:

In Yaroslavl, the Novo-Yaroslavl oil refinery, one of the largest petroleum producers in Russia, is on fire. Its processing capacity is about 15 million tons of oil per year. Yaroslavl region governor Mikhail Evraev claimed the blaze was not related to a drone attack.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 1 oktober 2025

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens
1-2 km wachtrij wordt gemeld in het filmpje, geen 150 zoals in de tekst. Maar als ik de auto's zo zie begint boven modaal in Rusland het ook te voelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Tens schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:03:
1-2 km wachtrij wordt gemeld in het filmpje, geen 150 zoals in de tekst. Maar als ik de auto's zo zie begint boven modaal in Rusland het ook te voelen.
Denk dat de vertaling ergens in de soep gedraait is. De "150 km" komt van het feit dat er maar om de 150km tankstations zijn op dat stuk (tol) weg (wordt elders over het zelfde filmpje gemeld). En als we wat aannames doen dat men max 30ltr mag tanken en men gemiddeld 1 op 8 rijdt, kom je daar 240km ver mee: dus als je een eindje moet, dan sta je over die 150 km weer in de rij.

Tja, vervelend hoor :+

[ Voor 4% gewijzigd door _Arthur op 02-10-2025 09:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De win-gebieden, zoals Tatarstan in dit geval, krijgen het steeds moeilijker zo te zien, ze zullen wel zoveel mogelijk regio moskou en st. petersburg bevoordelen met de voorraden:

The fuel situation in Russia is worsening. Hundreds of cars are stuck on the M-12 Moscow–Kazan highway. Queues at gas stations stretch up to 150 km, with fuel remaining only at a few stations. Media in Tatarstan are already reporting a "local collapse." "SMO" is going according to plan.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 1 oktober 2025

De tekst in de tweet overigens niet helemaal accuraat, per 150 km is er een tankstation, en de rij is een 'paar kilometer'.

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 02-10-2025 12:33 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:De nodige onderstaande posts gaan over de verhoudingen tussen NATO en Rusland. Deze discussie wordt daarom naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 verplaatst. Ga daar verder. Stop in die discussie ook met speculatie. Veel weten wij niet en een discussie zonder onderliggende feiten is lastig. Begin er liever pas over als er weer wat nieuws is te melden.

Hier nu niet meer verder gaan interactie NATO/Rusland. Focus hier op wat er in Rusland gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
according to plan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScHnYe_CXxyFo6dlenlY-tgR10M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCHHHDhwvOs3m9hCTntJ6Rwv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:45
natuurlijk kan je extravagante bedragen bieden, als je niet uitbetaalt omdat er bizarre voorwaarden aan zijn verbonden dan hoef je dit nooit te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Wren schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:42:
[...]
natuurlijk kan je extravagante bedragen bieden, als je niet uitbetaalt omdat er bizarre voorwaarden aan zijn verbonden dan hoef je dit nooit te betalen.
Het gaat om tekengeld:
In Voronezh oblast, officials sharply raised the bonus for signing a contract with the Defense Ministry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:45
Tens schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:48:
[...]

Het gaat om tekengeld:

[...]
Ok, dan nog vraag ik me af of er niet een voorwaarde bij zit zoals bijv: :" minimaal 6 maanden in het leger dienen" oid" wetende dat je kanonnenvlees bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 16:53

ZenTex

Doet maar wat.

Wren schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:49:
[...]

Ok, dan nog vraag ik me af of er niet een voorwaarde bij zit zoals bijv: :" minimaal 6 maanden in het leger dienen" oid" wetende dat je kanonnenvlees bent.
Ik persoonlijk heb misschien wel honderd(en) berichten gezien over het niet uitbetalen van bonussen voor gedode militairen, loon etc.
Over het niet ontvangen van tekengeld: helemaal niets.

Persoonlijk als leek lijkt me dat het tekengeld wel degelijk uitgekeerd word, anders hadden we er wel ergens iets over gelezen dunkt me. Ook wel logisch, als je dat al niet uitbetaalt, wie tekent er dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-10 18:09
ZenTex schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 02:53:
[...]

Ik persoonlijk heb misschien wel honderd(en) berichten gezien over het niet uitbetalen van bonussen voor gedode militairen, loon etc.
Over het niet ontvangen van tekengeld: helemaal niets.

Persoonlijk als leek lijkt me dat het tekengeld wel degelijk uitgekeerd word, anders hadden we er wel ergens iets over gelezen dunkt me. Ook wel logisch, als je dat al niet uitbetaalt, wie tekent er dan nog?
Plus teken geld gaat vrijwel direct terug de economie in.
Afbetaling schulden, nieuwe tv, bank, bed en natuurlijk nieuw tapijtje aan de muur.

Nee dat betalen dat is een "slimme" investering in locale economie in ruil voor een soul.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Kwam op Reddit dit raffinaderij lijstje tegen:

https://docs.google.com/s...3MLQKFUFWA/htmlview#gid=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

sikkwittet schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 07:54:
[...]

Plus teken geld gaat vrijwel direct terug de economie in.
Afbetaling schulden, nieuwe tv, bank, bed en natuurlijk nieuw tapijtje aan de muur.

Nee dat betalen dat is een "slimme" investering in locale economie in ruil voor een soul.
Dat valt nog wel mee hoe slim dit is voor de lokale economie. Een TV komt vaak al uit China, dus dan verdienen alleen de lokale tv-boer en de vrachtwagenchauffeur er iets aan. Het gros van het geld vliegt het land uit richting China en andere producerende landen. En het BTW stuk terug naar de staat, uiteraard.

Dan kun je de Amerika tactiek er nog tegenaan gooien van lokaal produceren, maar daar zit hem in Rusland nu net de crux: zeker de plattelandsgebieden zijn nu zo ontdaan van de belangrijkste arbeidsgroepen, dat dit lang niet volledig mogelijk is. Ingevlogen arbeidskrachten vanuit het buitenland die niet direct naar het front zijn gestuurd, zullen ook wel wat bijdragen, maar ook een flink deel van het geld richting hun achtergebleven familie sturen.

Ik kan niet zeggen hoe groot de portie van het geld naar het buitenland vloeit, maar houd er rekening mee dat die 'slimme' investering nog best kan tegenvallen van wat het voor de lokale economie betekent.

En daarmee verzwakt Rusland zich alleen maar verder. De staatskas raakt leger, zonder dat er structurele inkomsten tegenover staan.

Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
Freakertje schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Dat valt nog wel mee hoe slim dit is voor de lokale economie. Een TV komt vaak al uit China, dus dan verdienen alleen de lokale tv-boer en de vrachtwagenchauffeur er iets aan. Het gros van het geld vliegt het land uit richting China en andere producerende landen. En het BTW stuk terug naar de staat, uiteraard.

Dan kun je de Amerika tactiek er nog tegenaan gooien van lokaal produceren, maar daar zit hem in Rusland nu net de crux: zeker de plattelandsgebieden zijn nu zo ontdaan van de belangrijkste arbeidsgroepen, dat dit lang niet volledig mogelijk is. Ingevlogen arbeidskrachten vanuit het buitenland die niet direct naar het front zijn gestuurd, zullen ook wel wat bijdragen, maar ook een flink deel van het geld richting hun achtergebleven familie sturen.

Ik kan niet zeggen hoe groot de portie van het geld naar het buitenland vloeit, maar houd er rekening mee dat die 'slimme' investering nog best kan tegenvallen van wat het voor de lokale economie betekent.

En daarmee verzwakt Rusland zich alleen maar verder. De staatskas raakt leger, zonder dat er structurele inkomsten tegenover staan.
Slim staat tussen aanhalingstekens

Maar het geld word locaal uitgegeven. Ookal koop je een tv geproduceerd uit China...het is wel gekocht in de lokale dorpstraat etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

sikkwittet schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:28:
[...]

Slim staat tussen aanhalingstekens

Maar het geld word locaal uitgegeven. Ookal koop je een tv geproduceerd uit China...het is wel gekocht in de lokale dorpstraat etc etc
Daarom staat mijn 'slimme' ook tussen aanhalingstekens. Ik kan alleen maar gissen naar wat je ermee bedoeld, maar ga ervan uit dat je loopt te doelen dat een mensenleven inwisselen voor valuta niet erg slim is. En daarom plaats ik het ook tussen diezelfde aanhalingstekens, omdat ik dat ook niet heel slim vind.
De rest van mijn post gaat op de andere kant van het 'slimme' in.

Leuk dat het geld lokaal wordt uitgegeven. Maar wat schiet het lokale dorp ermee op? Hebben ze opeens luxe paleizen? ? Oneindige voorraden vlees?
Of moet de lokale winkelier, die er een klein beetje winst op maakt (hopelijk, soms moet het ook tegen dumpprijzen weg) eerst zijn rekening bij de Chinees ermee afbetalen, voordat hij er weer een nieuw product mag bestellen? Je moet het totale productieproces overzien, waar wordt de meeste waarde toegevoegd? Dat is vaak niet bij het eindstation (de lokale winkelier). Die krijgt misschien wel de grootste zak met geld voor het product, maar het overgrote gedeelte daarvan mag hij direct weer afstaan, zodat de lokale economie er niet veel mee opschiet.

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:55
Brandstof? Helemaal niet nodig :+

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sikkwittet
Freakertje schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:25:
[...]

Daarom staat mijn 'slimme' ook tussen aanhalingstekens. Ik kan alleen maar gissen naar wat je ermee bedoeld, maar ga ervan uit dat je loopt te doelen dat een mensenleven inwisselen voor valuta niet erg slim is. En daarom plaats ik het ook tussen diezelfde aanhalingstekens, omdat ik dat ook niet heel slim vind.
De rest van mijn post gaat op de andere kant van het 'slimme' in.

Leuk dat het geld lokaal wordt uitgegeven. Maar wat schiet het lokale dorp ermee op? Hebben ze opeens luxe paleizen? ? Oneindige voorraden vlees?
Of moet de lokale winkelier, die er een klein beetje winst op maakt (hopelijk, soms moet het ook tegen dumpprijzen weg) eerst zijn rekening bij de Chinees ermee afbetalen, voordat hij er weer een nieuw product mag bestellen? Je moet het totale productieproces overzien, waar wordt de meeste waarde toegevoegd? Dat is vaak niet bij het eindstation (de lokale winkelier). Die krijgt misschien wel de grootste zak met geld voor het product, maar het overgrote gedeelte daarvan mag hij direct weer afstaan, zodat de lokale economie er niet veel mee opschiet.
Voor we off topic gaan

Als geld rond gepompt word blijft een economie draaiende. Zodra iedereen de hand op de knip houd stopt een economie.
Daarom dat de overheid de tozo regeling in het leven riep, en garant voor (bepaald deel) stond van het loon van werknemers tijdens covid. Anders was het snel klaar.

Zo zie ik dit tekengeld dan ook als iets waarvan de overheid uit gaat dat dit geld weer rond gepompt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

mir4dor schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:30:
Brandstof? Helemaal niet nodig :+
[X]
Dit is beter dan de hamsters die we volgens de Russen nodig zouden hebben voor electriciteit.(En later voor voedsel)

(Als hondenbezitter, drie stuks)hondenvoer/vlees doet benzine goedkoop lijken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

sikkwittet schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:06:
[...]

Voor we off topic gaan

Als geld rond gepompt word blijft een economie draaiende. Zodra iedereen de hand op de knip houd stopt een economie.
Daarom dat de overheid de tozo regeling in het leven riep, en garant voor (bepaald deel) stond van het loon van werknemers tijdens covid. Anders was het snel klaar.

Zo zie ik dit tekengeld dan ook als iets waarvan de overheid uit gaat dat dit geld weer rond gepompt word.
Mee eens. Een soort helikoptergeld. Maar dan alleen van voor diegenen die er bereid voor zijn om ervoor te sterven. Hoofdzakelijk kanslozen in de arme gebieden.
Een enorme opsteker voor de verwarmde regios, maar tegelijkertijd erg duur voor de overheid gezien hoe makkelijk ze mensen de vleesmolen insturen en hoe belangrijk menselijk kapitaal is in een natie met een bevolkingspiramide zoals Rusland.

Dan had het spaargeld in de betere tijden beter voor infrastructuur de ingezet kunnen worden ipv opgepot ten behoeve van de oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
ZenTex schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 06:05:
[...]

Mee eens. Een soort helikoptergeld. Maar dan alleen van voor diegenen die er bereid voor zijn om ervoor te sterven. Hoofdzakelijk kanslozen in de arme gebieden.
Een enorme opsteker voor de verwarmde regios, maar tegelijkertijd erg duur voor de overheid gezien hoe makkelijk ze mensen de vleesmolen insturen en hoe belangrijk menselijk kapitaal is in een natie met een bevolkingspiramide zoals Rusland.

Dan had het spaargeld in de betere tijden beter voor infrastructuur de ingezet kunnen worden ipv opgepot ten behoeve van de oorlog.
Realistisch gezien....die 75 kop aan taxpoet die nu iemand dan wel of niet krijgt...dit zou zo iemand maximaal in zijn gehele leven aan belastinggeld hebben opgebracht voor vadertje staat...dus voor overheid staan ze nu weer op nul ipv min 75k.

En in vredestijd zou de Russische overheid echt niet 75 kop of uberhaupt iets die richting aan infrastructuur of wat dan ook uitgeven...zeker niet in een desolate verarmde regio.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Interessant artikel van BNR over de interne economie van Rusland, met name de niet-centrale regio's: https://www.bnr.nl/nieuws...-kannibaliseert-de-regios
Steeds meer Russische regio's rapporteren ernstige begrotingstekorten terwijl de Russische oorlogseconomie lijkt te stagneren, meldt de Amerikaanse denktank The Jamestown Foundation. De denktank voert officiële economische gegevens op waaruit blijkt dat met name industriële centra en grondstoffenrijke regio's scherpe dalingen van de output melden, en dat 67 van de 89 Russische regio's met begrotingstekorten kampen.
In sommige republieken en oblasten is de economische achteruitgang ongemeen sterk: de inkomstenbelastinginkomsten voor de eerste zes maanden van 2025 daalden met 53,9 procent in de republiek Komi en met 33,3 procent in de oblast Tsjeljabinsk, twee niet onaanzienlijke industriële centra. Van de 89 Russische regio's vertoonden 67 in de eerste twee kwartalen van dit jaar een begrotingstekort.
Russische regio's die aan de Europese Unie grenzen, zoals de Republiek Karelië, Kaliningrad, Leningrad en Pskov delen van oudsher een levendige grenshandel en toerisme met Europese landen, zijn sowieso hard getroffen. Sterker nog, Poetins oorlog heeft deze regio's gedwongen hun economieën te militariseren en in dienst te stellen van de oorlog. 'De industrie is zo in beslag genomen door militaire productie dat een plotselinge stopzetting zou leiden tot massale werkloosheid en een sociale crisis.'
Requiem19 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:49:
[...]

Dat maakt het ook zo link: Putin kán niet stoppen met oorlog voeren.
Initieel niet vanwege binnenlands gezichtsverlies en vanwege hoe de Russische politiek werkt, nu ook qua economie van het hele land niet. Maar nog langer volhouden gaat ook niet.
Je kan veel zeggen van de softe aanpak van de EU met sancties, weinig daadkrachtig, maar blijkbaar wordt toch het land economisch helemaal naar de galemiezen getrapt. Alleen... Daar heeft de elite weinig last van, en die beslissen toch echt alles.
Zelfs al vind er een volksopstand plaats, dan wordt die keihard neergeslagen. Aan wiens handen kleeft dat bloed? Immers, we weten dat sancties de gewone man met name raken...

[ Voor 19% gewijzigd door DropjesLover op 06-10-2025 10:01 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 10:48
DropjesLover schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:18:
Interessant artikel van BNR over de interne economie van Rusland, met name de niet-centrale regio's: https://www.bnr.nl/nieuws...-kannibaliseert-de-regios

[...]

[...]

Russische regio's die aan de Europese Unie grenzen, zoals de Republiek Karelië, Kaliningrad, Leningrad en Pskov delen van oudsher een levendige grenshandel en toerisme met Europese landen, zijn sowieso hard getroffen. Sterker nog, Poetins oorlog heeft deze regio's gedwongen hun economieën te militariseren en in dienst te stellen van de oorlog. 'De industrie is zo in beslag genomen door militaire productie dat een plotselinge stopzetting zou leiden tot massale werkloosheid en een sociale crisis.'

[...]
Dat maakt het ook zo link: Putin kán niet stoppen met oorlog voeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Fingers crossed:

According to Russian media, one of the largest explosives manufacturers in the Russian city of Dzerzhinsk was attacked. The target was the Sverdlov Explosives Plant in the Nizhny Novgorod region. Eyewitnesses shared videos from the city, and local chats reported that drones struck the facility.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 6 oktober 2025

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens
Bevestiging vanuit Kyiv, weinig spectaculair, maar brandende grondstoffen is ook OK wat mij betreft

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdBwLlLpI95LmgiLJbwoZxNzXF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XxNWi9FHck3X4q0DUaZHk1F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:De herstelbetalingen discussie wordt hier wat ontwrichtend voor het andere nieuws. Ze is daarom verplaatst naar Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden. Daar hoort ze beter thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:15:
[...]

Bevestiging vanuit Kyiv, weinig spectaculair, maar brandende grondstoffen is ook OK wat mij betreft

[X]

[Afbeelding]
Als je ziet hoe groot dat terrein is dan moet je een tapijt aan drones leggen om dat met de grond gelijk te maken. Een paar drones zet niet echt zoden aan de dijk.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een nieuwe afstand bereikt:

A new record for strike range on Russian territory — attack drones flew 2,000 kilometers to hit an oil refinery in Tyumen. The Russians didn’t even activate an air raid alert, as they did not expect an attack from such a distance.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 6 oktober 2025

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:06
Dat wil zeggen dat drones net zo gemakkelijk tot bij ons geraken.

Als dit de nieuwe modus operandi wordt/is voor wat betreft het oorlogvoeren...
Andere landen, andere partijen zullen dit beginnen nadoen, dat lijkt mij wel zeker.

Dat wordt een wedloop drone-tactiek VS anti-drone strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10 13:10

3raser

⚜️ Premium member

asing schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:24:
[...]

Als je ziet hoe groot dat terrein is dan moet je een tapijt aan drones leggen om dat met de grond gelijk te maken. Een paar drones zet niet echt zoden aan de dijk.
Je hoeft het ook niet met de grond gelijk te maken. Je moet vooral de kritieke componenten raken. Opslag en apparatuur die lastig vervangbaar is en kritisch voor de bedrijfsvoering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:10:
Dat wil zeggen dat drones net zo gemakkelijk tot bij ons geraken.

Als dit de nieuwe modus operandi wordt/is voor wat betreft het oorlogvoeren...
Andere landen, andere partijen zullen dit beginnen nadoen, dat lijkt mij wel zeker.

Dat wordt een wedloop drone-tactiek VS anti-drone strategie.
Wordt? Paar dagen geleden een filmpje gezien uit China. Die hadden een soort trailer met 'lades' die uitschoven en waar vervolgens honderden drones opstegen. Dit werd (nu) gebruikt voor lichtshows, maar de stap naar defensie drones is klein.
Ook werkt China al jaren aan vliegtuigen waarmee ze honderden drones kunnen tegelijk loslaten...

Andere landen zijn ongetwijfeld ook al bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:39

HugoBoss1985

Xenotech

https://bsky.app/profile/...social/post/3m2lymw3gik2w

De ezels zijn al van stal gehaald voor het Russische leger.

Ben wel benieuwd of ze die ergens gejat hebben of dat het army issue is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
3raser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:37:
[...]

Je hoeft het ook niet met de grond gelijk te maken. Je moet vooral de kritieke componenten raken. Opslag en apparatuur die lastig vervangbaar is en kritisch voor de bedrijfsvoering.
Je moet een goede mol hebben om precies te weten waar welk gebouw voor dient. :)

Ik zeg niet dat het niet kan, maar makkelijk is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:04:
Weer een nieuwe afstand bereikt:
[Bluesky]
Dat is geloof ik +800 km range van een drone, of zouden ze het afdoen met drone terwijl het een Flamingo was? Ik heb even op Suchominus zijn kanaal gecheckt, maar nog geen beelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:21:
https://bsky.app/profile/...social/post/3m2lymw3gik2w

De ezels zijn al van stal gehaald voor het Russische leger.

Ben wel benieuwd of ze die ergens gejat hebben of dat het army issue is :)
Er werd al vrij lang geleden over bericht…
https://www.nporadio1.nl/...elig-maar-niet-verrassend

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

asing schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:06:
[...]

Je moet een goede mol hebben om precies te weten waar welk gebouw voor dient. :)

Ik zeg niet dat het niet kan, maar makkelijk is anders.
Dat overschat je waarschijnlijk nogal. Met wat duidelijke luchtfoto's kan een kenner van olie raffinaderijen je waarschijnlijk precies vertellen waar de kritische componenten zitten. Het is niet alsof ze in Rusland een hele bijzondere en geheime techniek gebruiken. Dit is een industrie die vrijwel overal ter wereld hetzelfde werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
IJsbeer schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:42:
[...]

Wordt? Paar dagen geleden een filmpje gezien uit China. Die hadden een soort trailer met 'lades' die uitschoven en waar vervolgens honderden drones opstegen. Dit werd (nu) gebruikt voor lichtshows, maar de stap naar defensie drones is klein.
Ook werkt China al jaren aan vliegtuigen waarmee ze honderden drones kunnen tegelijk loslaten...

Andere landen zijn ongetwijfeld ook al bezig.
Andersom heb je dan ook dit soort anti-drone wapens:
https://www.kijkmagazine....n-een-klap-49-drones-uit/

En 2 jaar eerder al:
https://www.kijkmagazine....t-zwerm-drones-te-gronde/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
3raser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:22:
[...]

Dat overschat je waarschijnlijk nogal. Met wat duidelijke luchtfoto's kan een kenner van olie raffinaderijen je waarschijnlijk precies vertellen waar de kritische componenten zitten. Het is niet alsof ze in Rusland een hele bijzondere en geheime techniek gebruiken. Dit is een industrie die vrijwel overal ter wereld hetzelfde werkt.
In dit geval had @Tens het over de fabriek die springstof maakt. Niet over een raffinaderij. Die laatste heeft standaard componenten (door het Westen geleverd) en zo is te zien wat kritiek is en wat niet.

De fabriek staat echter op een enorm terrein met diverse gebouwen. Daar kan je luchtfoto's van hebben maar ik denk niet dat je daarmee exact kan bepalen wat waar gebeurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9nf6q6Eew0Rwrs8iEFSFB1nJSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OwNJ15Ctznts6nS6szPvXx30.png?f=fotoalbum_large

De oppervlakte is meer dan 15km2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
En bij raffinaderijen is het uitschakelen van een depot wel leuk maar het is veel verstandiger om de krakers aan te pakken. minder boem maar veel duurder en moeilijker te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

asing schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:23:
[...]
De fabriek staat echter op een enorm terrein met diverse gebouwen. Daar kan je luchtfoto's van hebben maar ik denk niet dat je daarmee exact kan bepalen wat waar gebeurt.

[Afbeelding]

De oppervlakte is meer dan 15km2.
Die 15km2 is wat je op de foto ziet neem ik aan? Die bestaat zo te zien al voor zo'n 60% uit opslag bunkers. Als ik dat als amateur al kan zien dan ga ik er vanuit dat professionals hier nog veel meer details in zien. Nogmaals, onderschat niet wat een kenner kan ontdekken op een luchtfoto. Bovendien is het bij een springstof fabriek juist interessant om de opslag te raken. De secundaire explosie is waarschijnlijk zo groot dat die voor meer schade zorgt dan wat jij met je drones zelf voor elkaar zou krijgen. En juist die opslag is dus prima te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
3raser schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:37:
[...]

Die 15km2 is wat je op de foto ziet neem ik aan? Die bestaat zo te zien al voor zo'n 60% uit opslag bunkers. Als ik dat als amateur al kan zien dan ga ik er vanuit dat professionals hier nog veel meer details in zien. Nogmaals, onderschat niet wat een kenner kan ontdekken op een luchtfoto. Bovendien is het bij een springstof fabriek juist interessant om de opslag te raken. De secundaire explosie is waarschijnlijk zo groot dat die voor meer schade zorgt dan wat jij met je drones zelf voor elkaar zou krijgen. En juist die opslag is dus prima te zien.
De bunkers zullen zo ontworpen zijn dat als er 1 gaat, de ander niet meegaat. Blijft rusland, maar toch. Dus dat is niet perse zo. Dat zie je ook bij de opslaganks van raffinaderijen, daar is het ook niet zo dat als er 1 gaat, de rest per definitie meegaat (al hebben we het wel zien gebeuren, maar alsnog zie je er nog 'goede' naast staan).
Bvanham schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:48:
En bij raffinaderijen is het uitschakelen van een depot wel leuk maar het is veel verstandiger om de krakers aan te pakken. minder boem maar veel duurder en moeilijker te vervangen.
Zo zwart wit is het niet, als je niet kan opslaan, heeft produceren ook geen zin :)
Maar eens dat het raken van de krakers beter is, ook omdat het een vervolg kan (!) hebben dat de oliebron zijn olie ook niet kwijt kan. En als die dan afgesloten moet worden ben je echt jaren verder voordat die weer open kan / als dat soms al lukt. Dat schijnt echt een ding te zijn.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tens
Kazachstan, grens met ChinaRusland. Het is me niet helemaal duidelijk waarom (blokkade of extra grenscontroles) maar stilstaande vrachtwagens met spul voor Rusland ga ik niet over klagen.

edit: Dat dus
Kazakhstan’s customs service has dramatically tightened inspections of cargo traffic bound for Russia, creating massive queues at border crossings.
https://united24media.com...hina-tech-transfers-12137
Since September 8, there has been a complete stop at the border of Russia/Kazakhstan - more than 5 thousand trucks with Chinese goods are standing dead cargo.

Mavics, electronic warfare, equipment, batteries - nothing passes, everything is checked and some are simply removed and confiscated.

It is unknown when they will be unblocked. Already their volunteers are complaining that they cannot import anything. They say that this month they will start to have a shortage of equipment and spare parts.

[ Voor 31% gewijzigd door Tens op 08-10-2025 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:04

Auredium

Informaticus Chaoticus

Tens schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:22:
Kazachstan, grens met ChinaRusland. Het is me niet helemaal duidelijk waarom (blokkade of extra grenscontroles) maar stilstaande vrachtwagens met spul voor Rusland ga ik niet over klagen.

[X]

edit: Dat dus

[...]

https://united24media.com...hina-tech-transfers-12137

[...]
Goed nieuws. Dat is een sluiproute voor materiaal te smokkelen wat direct in het conflict wordt gebruikt. Ik zou eventuele illegale vangst voor drones e.d. rerouten naar Oekraïne maar dat zal wel net een brug te ver gaan. :P

Gezien het verbruik van materiaal zal dit vrij snel problemen veroorzaken voor Rusland. Ik denk dat Rusland niet de middelen heeft om deze blokkade effectief ongedaan te maken en dat de enige echte optie is vertrouwen op andere routes.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik vind dit enorm *knip* Laten we het niet zo omschrijven
Een moeder van een gevallen soldaat krijgt bloemen en een ander geschenk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-iZ-FCNA9lubl-XgI4aE3oyErY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4nGEVzSjZiRQYQELF4H5X9tc.jpg?f=user_large

Bron

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 08-10-2025 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:05
Rzaan schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:05:
Ik vind dit enorm geestig.

[Afbeelding]

Bron
Ja, bijzonder wreed. En, lachen als een boer met kiespijn natuurlijk.

Maar het bericht op United 24 is al weer een half jaar oud. Ik geloof dat deze al eens eerder voorbij is gekomen

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:37
Helixes schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:08:
[...]

Ja, bijzonder wreed. En, lachen als een boer met kiespijn natuurlijk.

Maar het bericht op United 24 is al weer een half jaar oud. Ik geloof dat deze al eens eerder voorbij is gekomen
Dat lachen zullen wel de "officials" zijn, voor de propaganda... ;)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04:16

mb1

[Afbeelding]

Bron
Een bos bloemen en een gehaktmolen volgens mij :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 11:41
In het begin kregen ze nog geld voor Lada's. Doodgaan is in Rusland ook niet meer wat het geweest is.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-10 22:45

[Afbeelding]

Bron
En niet zomaar een geschenk... een gehaktmolen, LOL. Een cynischer geschenk valt niet te bedenken :'( :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dit moet toch haast wel gephotoshopt zijn.. al dan niet door AI. Ik geloof hier gewoon niks van. Wat zou het belang zijn van Rusland om een zo'n moeder to tegen zich in het harnas te jagen?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:44
Glashelder schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:55:
Dit moet toch haast wel gephotoshopt zijn.. al dan niet door AI. Ik geloof hier gewoon niks van. Wat zou het belang zijn van Rusland om een zo'n moeder to tegen zich in het harnas te jagen?
Lijkt me ook, zeker met een gehaktmolen als cadeau 8)7 Dit is of een foto van een heel andere gelegenheid of anders 100% AI/photoshop.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Glashelder schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:55:
Lijkt me wel, dat huis, zo cliche worden ze niet meer gemaakt. Zelfs niet in Rusland (alleen in Amerikaanse films misschien ;) )

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
Het plaatje is al oud, minstens een half jaar. Als je terugzoekt kwam het naar voren op meerdere plaatsen en kwam het uit de franse krant lemonde

https://www.lemonde.fr/en...ng-outrage_6738984_4.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bvanham schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:54:
Het plaatje is al oud, minstens een half jaar. Als je terugzoekt kwam het naar voren op meerdere plaatsen en kwam het uit de franse krant lemonde

https://www.lemonde.fr/en...ng-outrage_6738984_4.html
En die hebben het weer van Facebook:
A screenshot from the Facebook page of Belsat, a Polish TV channel aimed at Belarusian citizens, showing Anna Makhunova (right), secretary of the local branch of the United Russia party, and Maxim Chengaev (left), the mayor of the town of Poliarnye Zori, offering a cleaver to a mother of a fallen soldier, in Polyarnye Zori, Russia, March 7, 2025.
De cirkel is dan weer rond :P

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
Novosibirsk (elektronica voor russisch leger) , zo ver weg dat drones onwaarschijnlijk lijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b11hL60QiU6aEHjFInxS1h-Jk44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ad9r1IsBMDXAuwqWevBHnXXS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Marzman schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:48:
[...]

Lijkt me wel, dat huis, zo cliche worden ze niet meer gemaakt. Zelfs niet in Rusland (alleen in Amerikaanse films misschien ;) )
Lijkt sprekend op het appartement van m'n vrouw (Russisch), en zo zijn er nog een paar miljoen.
Cliché, misschien, maar het klopt wel. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ZenTex schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

Lijkt sprekend op het appartement van m'n vrouw (Russisch), en zo zijn er nog een paar miljoen.
Ok, ik moet meer vertrouwen in mijn onderbuik dan ipv steeds vechten tegen de vooroordelen die ik heb :p

Ik dacht dat het net zoiets was als Nederlandse huizen in Amerikaanse films (volgens de films wonen wij ook allemaal in een museum waar bijna geen daglicht binnen komt).

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 09-10-2025 07:23 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:28:
Novosibirsk (elektronica voor russisch leger) , zo ver weg dat drones onwaarschijnlijk lijken.

[X]

[Afbeelding]
Typisch een slingerende sigaret van een Yuri ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ZenTex schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:28:
[...]
Ja, het is de layout van een Leninovski/Stalinovski/Krushovski flat design oid.
Wikipedia: Khrushchevka

Over de jaren heen waren dat standaard ontwerpen voor de gehele CCCP in bepaalde periodes.
1 blauwdruk voor 'iedereen' (behalve de echt rijken uiteraard), communistische insteek :P

/edit:
Dit is net zoals je in NL zo de jaren 70/80 vinex wijken stijl herkent :P

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 09-10-2025 09:23 ]

PSN

Pagina: 1 ... 96 97 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: