Daily driver; MB R171 SLK280
Ukrainian drones have been spotted, reportedly in the skies near Ivanovo Severny Air Base, home to Russia’s 144th Airborne Early Warning Aviation Regiment.
There are rumors which suggest an A-50 AEW&C aircraft may have been struck, though this remains unconfirmed.
✈️📡 There was a strike on the A-50 long-range radar detection and control aircraft at the Ivanovo airfield, — monitoring channels pic.twitter.com/gqstcUVA7a
— The Ukrainian Review (@UkrReview) 1 juni 2025
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Er is een video van 1 man (met rood/zwarte jas) die wordt gearresteerd nabij een van de trucks. Video: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/CgHQfkXpHw
Er circuleert ook een andere foto van een mogelijke bestuurder van een truck die is overleden, mogelijk bij een hardhandige arrestatie (er lijkt een tie-wrap om z’n nek te zitten)
Edit: statement van SBU: “SBU insiders stress that all operatives involved are already safely back in Ukraine. Any arrests by Russian authorities will likely be staged for domestic propaganda”
[ Voor 27% gewijzigd door gise op 01-06-2025 15:06 ]
Een filmpje zelfs en ja, die man ziet er erg levenloos uit. Strangled is het commentaar eronder.gise schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:37:
Mogelijk zijn bestuurder(s) van de truck(s) wel gearresteerd in Rusland.
Er circuleert ook een andere foto van een mogelijke bestuurder van een truck die is overleden, mogelijk bij een hardhandige arrestatie (er lijkt een tie-wrap om z’n nek te zitten)
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/tAMOeFuruE
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/N42U1qm4OM
Hier is iets lost in translation vermoed ik, Voskresensk airfield is een heel kort baantje voor propellorvliegtuigjes.gise schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:07:
Vijfde vliegveld: The VCHK-OGPU channel reports that the fifth airfield attacked today was the Voskresensk airfield in the Moscow region.
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/N42U1qm4OM
https://www.planespotters...nsk-Severka-Airfield-UUML
[ Voor 8% gewijzigd door IJzerlijm op 01-06-2025 15:31 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Fikt goed in ieder geval, en met een jet zal het beter gaan.IJzerlijm schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:31:
[...]
Hier is iets lost in translation vermoed ik, Voskresensk airfield is een heel kort baantje voor propellorvliegtuigjes.
https://www.planespotters...nsk-Severka-Airfield-UUML
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Waarom zou Oekraïne dit willen laten zien? Als het zo effectief is dan kun je hetzelfde kunstje nog een flikken lijkt me.gise schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:47:
Foto’s Van de drones en trucks in voorbereiding:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/tAMOeFuruE
Morele opsteker? Kunnen velen gebruiken3raser schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:01:
[...]
Waarom zou Oekraïne dit willen laten zien? Als het zo effectief is dan kun je hetzelfde kunstje nog een flikken lijkt me.
Extra paniek creëren? Moet Rusland nu elke container beginnen controleren voor ze zich gerust voelen?3raser schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:01:
[...]
Waarom zou Oekraïne dit willen laten zien? Als het zo effectief is dan kun je hetzelfde kunstje nog een flikken lijkt me.
Alles staat daar toch open en bloot in Rusland.3raser schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:01:
[...]
Komende jaar gaat het toch niet op dezelfde manier weer lukken?
Net zoals de vrachtwagen op de Krim brug met springstof omdat ze voornamelijk/alleen wagens controleerden die vanaf de Krim de brug op reden.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Er zijn inderdaad al verschillende filmpjes te vinden van de drones die vanuit de containers opstijgen. Na zo'n aanval is het echt geen geheim meer hoe het gedaan is.YakuzA schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:06:
[...]
Alles staat daar toch open en bloot in Rusland.
Komende jaar gaat het toch niet op dezelfde manier weer lukken?
Net zoals de vrachtwagen op de Krim brug met springstof omdat ze voornamelijk/alleen wagens controleerden die vanaf de Krim de brug op reden.
[removed]
Het is belangrijk dat Oekraïne toont dat zij dit zelf waren en zo leugens over 'Het Was MI6 En De CIA' voor zijn. Rusland claimt vaak dat ze niet van Oekraïne aan het verliezen zijn maar het 'Collective West' dat stiekem al sinds dag 1 met troepen en materiaal actief meevecht.3raser schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:01:
[...]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Het was de Taurus volgens sommige trollen op XIJzerlijm schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:22:
[...]
Het is belangrijk dat Oekraïne toont dat zij dit zelf waren en zo leugens over 'Het Was MI6 En De CIA' voor zijn. Rusland claimt vaak dat ze niet van Oekraïne aan het verliezen zijn maar het 'Collective West' dat stiekem al sinds dag 1 met troepen en materiaal actief meevecht.
Een verrassingsaanval kan je maar 1x uitvoeren.3raser schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:01:
[...]
Rusland komt er toch wel achter hoe het is uitgevoerd, ook aangezien er al meerdere foto’s/filmpjes van Russen online verschenen over de trailers.
Nu moeten ze alles gaan controleren. Onmogelijke taak. Kans dat er nog weer eens iets doorheen fietst is groot.gise schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:36:
[...]
Een verrassingsaanval kan je maar 1x uitvoeren.
Rusland komt er toch wel achter hoe het is uitgevoerd, ook aangezien er al meerdere foto’s/filmpjes van Russen online verschenen over de trailers.
Verder kan ik hier alleen maar van genieten
Ook gewoon netjes. Geen burgerslachtoffers (voorlopig) en alleen raken wat nodig is.
Heel mooie actie van Oekraine.IJzerlijm schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:22:
[...]
Het is belangrijk dat Oekraïne toont dat zij dit zelf waren en zo leugens over 'Het Was MI6 En De CIA' voor zijn. Rusland claimt vaak dat ze niet van Oekraïne aan het verliezen zijn maar het 'Collective West' dat stiekem al sinds dag 1 met troepen en materiaal actief meevecht.
"Collective West' dat stiekem..."
Inmiddels is het voor beide partijen toch wel duidelijk?
Ik heb de Reddit threads niet doorgenomen, maar het is niet nabij Severomorsk. Het is bij Olenegorsk.gise schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:15:
Explosies nabij Severomorsk, volgens Reddit bron worden hier submarines serviced.
Video’s: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/u2LZ2c8Dzk
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/05F84L8Qlb
https://t.me/astrapress/82591
https://t.me/astrapress/82604Telegram channels report a strong explosion in Severomorsk, Murmansk region
The largest base of Russian nuclear submarines is located there.
UPD: it is claimed that the video shows Olenegorsk, not Severomorsk. The information is being clarified.
Verder lijkt het een behoorlijk compleet in detail geplande operatie die uitgevoerd is.UPD: footage shows Olenegorsk in the Murmansk region
https://t.me/astrapress/82596
New footage of Ukrainian drones from a truck that attacked Russian airfields. Ukrainian media write that this military operation "Web" was prepared for 1.5 years.
It is alleged that first the SBU sent FPV drones to Russia, and then mobile wooden containers. Later, on the territory of the Russian Federation, the drones were hidden under the roofs of containers placed on trucks. At the right moment, the lids opened remotely and the drones rushed to hit Russian bombers.
It is alleged that during the operation, 41 aircraft of the Russian strategic aviation were hit.
:strip_exif()/f/image/PpVF7c5PLVS81R9SUFu8BBws.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wkAvw1nFJkTqPwoBcK3JfG00.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QIR3KKv8Yd4Hv3EwMpGNAct2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pU5TYAmC41XI0GcA9sYXE0hj.jpg?f=fotoalbum_large)
https://t.me/astrapress/82611
A truck identical to the one transporting drones allegedly exploded in the Amur Region
The container explosion occurred on the highway near the village of Seryshevo near the Ukrainka airbase. According to the video, one person was injured in the incident.
Earlier, Ukrainian media published a photo of the head of the SBU, Vasily Malyuk, with satellite images of military airbases in Siberia, some of which were attacked by drones. Judging by the photo, it was planned to attack five military facilities.
The Insider writes that Malyuk's photos show the following airbases:
– Olenya
– Belaya
– Dyagilevo
– Ivanovo Severny
– Ukrainka
:strip_exif()/f/image/1TIXYFDNDqZgqqEzZT8jE1Nd.jpg?f=fotoalbum_large)
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Klinkt als "Vrachtwagens hebben een niet-goedgekeurde omleidingsroute genomen" (over de brug).duvekot schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:04:
Afgelopen nacht waren er twee ongelukken met treinen in Rusland:
At least seven dead after Russian bridge collapses on to train
De eerste was een passagiers trein .. waarbij een viaduct over het spoor instorte waardoor vrachtwagens op de voorbij rijdende trein terecht kwamen:
[...]
En even later een stuk verderop:
[...]
Voor het eerste ongeluk is de verklaring nu:
[...]
Volgens mij was de eerste (met de passagiers trein) dat het viaduct over het spoor ingestort was) .. maar bij de andere net andersom (dat de trein over de weg ging) .. maar ik kan het mis hebben .. even zoeken in de rapportages.Amphiebietje schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:15:
[...]
Klinkt als "Vrachtwagens hebben een niet-goedgekeurde omleidingsroute genomen" (over de brug).
De eerste is inderdaad de brug die instortte op de trein.duvekot schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:20:
[...]
Volgens mij was de eerste (met de passagiers trein) dat het viaduct over het spoor ingestort was) .. maar bij de andere net andersom (dat de trein over de weg ging) .. maar ik kan het mis hebben .. even zoeken in de rapportages.
Guardian artikel met foto's:
https://www.theguardian.c...bridge-after-interference
Gezien de gebrekkige staat van de Russische infrastructuur, plus de rijstijl van redelijk wat lokale vrachtwagenchauffeurs (overladen + idiote inhaalacties e.d.) zou het wel eens gewoon een ongeluk kunnen zijn. Als een truck op de brug zou zijn ontploft, zou de meeste explosieve kracht omhoog zijn gericht, niet omlaag op een manier dat de brugpilaren de geest geven.
Lijkt me ook wel een actie die je niet in een paar weken opzet dus die anderhalf jaar klinkt wel realistisch.Rzaan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:17:
In Oekrainse media wordt ook bericht over het feit dat deze actie anderhalf jaar geleden gestart is. En dat een deel van de drones in houten huisjes verstopt zaten die getransporteerd werden.
Het lijkt me ook dat een bijkomend gevolg van deze actie is verscherpte veiligheidsmaatregelen binnen Rusland die ook gewoon capaciteit kosten en logistieke problemen opleveren. Je kunt geen vrachtwagen meer parkeren binnen x km van een basis of er moet gecontroleerd worden.
Al met al een mooie actie. Benieuwd naar de reactie van RU en of ze nog capaciteit hebben voor een reactie na het geweld van afgelopen dagen.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
“The warehouse where the drones were prepared is a warehouse on the territory of the Russian Federation. Namely: the city of Chelyabinsk, Sverdlovsky tract, 28A. It was rented for 350,000 rubles (4,500 dollars).”
:strip_exif()/f/image/Dj8gMjIp2svXtUf5vCOhSg3R.jpg?f=fotoalbum_large)
De firehose of falsehoods zal iig wel overuren gaan draaien.brecht_vb schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:44:
Is er al een officiële reactie van RU ergens te zien? Of van een bekende RU streamer?
PSN
:strip_exif()/f/image/MWdkbl6rnMzfMS4bnUiBp7Ty.jpg?f=fotoalbum_large)
117 drones zijn er gebruikt, ik lees online dat mogelijk één van de trailers problemen had en vroegtijdig is geëxplodeerd. In totaal zouden er mogelijk 150 drones zijn.
Wat leesvoer: https://united24media.com...third-of-its-bombers-8803
[ Voor 10% gewijzigd door gise op 01-06-2025 21:33 ]
Dit is de rapportage op Telegram van de Russische spoorwegen:duvekot schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:20:
[...]
Volgens mij was de eerste (met de passagiers trein) dat het viaduct over het spoor ingestort was) .. maar bij de andere net andersom (dat de trein over de weg ging) .. maar ik kan het mis hebben .. even zoeken in de rapportages.
https://t.me/telerzd/6544
google translate van die telegram post.Today at 2:21 a.m. on the single-track section Ostapovo - Mikhailovsky Rudnik in the Kursk region, a diesel locomotive and three empty cars of a freight train derailed due to a collapse of a bridge span. During the incident, a section of the locomotive caught fire, which was quickly extinguished.
Maar daar kan je niet uit opmaken of de trein over de brug of onder de brug heen ging.
Uit deze post op X wel .. die trein ging over de weg heen:
🇺🇦🇷🇺More footage from the collapse of the bridge on the Ostapovo-Mikhailovsky Rudnik section in the Kursk region. pic.twitter.com/EYkNGh9g08
— Intel Slava (@Intel_Slava) 1 juni 2025
Van mij mag dit door zoveel mogelijk idioten trollen russische influencers worden overgenomen. Immers; indien het Russische volk (beter nog: het leger en het regime) gaat geloven dat dit idd het werk moet zijn geweest van een Taurus, dan is de daadwerkelijke & bewezen inzet van een Taurus geen escalatie meer.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Opmerkelijk is wel dat de Tupolev Tu-95 en Tu-22M3 eigenlijk puur Sovjet zijn (zowel ontwerp als gebouwd tijdens) met een likje nieuwe verf en wat boutjes hier en daar uit recentere dagen. Zelfs de "moderne" Tupolev Tu-160 is eigenlijk ook puur Sovjet, waar een enkeling iets recenter van de band is afgerold (al is daar ook nog discussie over of dat eigenlijk wel klopt).gise schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:29:
Volgens Zelenskyy is met deze actie 34% van Rusland’s strategic bombers uitgeschakeld.
Het maakt ook Europa ietsje veiliger, al heb je natuurlijk voldoende aan één bommenwerper / lanceerinrichting.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Deze zinssnede maakt dat ik toch even reageer. Heb je het over dat we veiliger zijn, doordat Rusland minder kan, dan heb je wel gelijk. Op het gebied van vliegtuigen dan.Qwerty-273 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:57:
[...]
Het maakt ook Europa ietsje veiliger, al heb je natuurlijk voldoende aan één bommenwerper / lanceerinrichting.
Maar bij deze actie bekruipt mij het gevoel dat de GUR teveel naar 'Angel has fallen' heeft zitten kijken en dat als inspiratiebron heeft gebruikt. Dan is het niet vergezocht als een terreurgroep juist aan deze actie weer inspiratie krijgt. Wordt Europa echt veiliger wanneer er naast een vol stadion o.i.d. zo'n truck parkeert met een Al Qaeda signatuur?
Naast dat ik blij wordt dat Rusland weer een stevig pak billenkoek heeft gekregen, zet deze actie mij ook flink aan het denken in wat voor tijdperk wij nu weer zijn beland... Dan had ik allicht liever toch een geslaagde conventionele aanval gezien.
Mocht iemand behoefte voelen op dit onderwerp door te gaan, doe dat dan niet hier, daarvoor gaat dit te ver off-topic. Ik heb gezocht naar een geschikt topic, maar overal schuurt het wel. Meest geschikt is denk ik dan toch nog 'Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne'. Suggesties voor een betere plek mogen in DM, dan pas ik dat hier nog aan zolang mogelijk.
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Terreurgroepen hebben geen inspiratie nodig.Freakertje schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:39:
[...]
Dan is het niet vergezocht als een terreurgroep juist aan deze actie weer inspiratie krijgt. Wordt Europa echt veiliger wanneer er naast een vol stadion o.i.d. zo'n truck parkeert met een Al Qaeda signatuur?
Een half uurtje brainstormen en je hebt 25 ideeen.
Het gaat om het kunnen uitvoeren en daar heeft Oekraine vandaag laten zien, dat ze daar meesters in zijn.
:strip_exif()/f/image/U3IB4xoRTkDfW66QCdjXmrYs.jpg?f=fotoalbum_large)
Chief of SBU Vasyl Malyuk during the special operation “Web”.
Je ziet hier rechtsonder ook een plaatje van de 5e basis die niet geraakt is: Ukrainka Air Base in Amur regio, 6000 km afstand van Oekraine. De truck met drones heeft zichzelf opgeblazen toen Russen de container openmaakten om te kijken wat erin zat.
Ook kun je zien waar de drones getrained zijn om de Tu-95 en Tu-22M3 te raken.
Prachtige actie. Gelukkig was iedereen al weer in Oekraine voor de actie begon.
[ Voor 9% gewijzigd door M411007 op 02-06-2025 00:02 ]
Missile defense is gewoon een andere tak van sport dan drone defense?Amphiebietje schreef op maandag 2 juni 2025 @ 07:41:
Overigens demonstreert deze actie dat Trump's/het Pentagon's Golden Dome systeem inmiddels verouderd is nog voordat het bestaat. Want waarom zou je intercontinentale raketten gebruiken als je ook kamikaze-drones kan gebruiken gelanceerd vanuit een container?
PSN
Ze gebruikten in dit geval drones om 1/3e van de beschikbare capaciteit te vernietigen. Er is dus nog een deel over en dan hebben we het nog niet gehad over de onderzeeërs en de launchers die land based zijn.Amphiebietje schreef op maandag 2 juni 2025 @ 07:41:
Overigens demonstreert deze actie dat Trump's/het Pentagon's Golden Dome systeem inmiddels verouderd is nog voordat het bestaat. Want waarom zou je intercontinentale raketten gebruiken als je ook kamikaze-drones kan gebruiken gelanceerd vanuit een container?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
🚘❌ Irkutsk, they are checking everyone, not letting anyone in, the roads are blocked, everyone is stopping trucks, they are afraid...
— MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 2 juni 2025
PSN
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Dit hebben ze al gedaan met de FPV brillen.FreezeXJ schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:08:
...misschien exploderende piepers...
.. of misschien staan die vrachtwagens er gewoon al ergens in een vergeten loods te wachten en rijden ze over een week naar buiten voor een nog grotere aanval. Niemand zegt dat ze bij 0 moeten beginnen.FreezeXJ schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:08:
Dat gaan ze niet hebben, dit soort grappen werkt 1 keer, het het werkte uitstekend, maar waarom zouden ze het splitsen? De Russen gaan nu een aantal dagen/weken alles dubbelchecken, en elke verdachte vrachtwagen wordt doorgelicht. Dat weten ze bij de SBU ook, en ondertussen bedenken ze daar de volgende stunt. Misschien meevliegen vlak onder een commerciele airliner ofzo (zodat de radar denkt dat het 1 toestel is), misschien exploderende piepers (groetjes uit Israel), of verkeerd geprogrammeerde Shaheds... Ik laat me graag verrassen.
Naah.brecht_vb schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:00:
Zou wel te gek zijn als UKR zo nog een 10 vrachtwagens heeft klaarstaan voor binnen 4-5 weken.
Als je goed hebt opgelet zie je op iedere container 3 platen die grote gelijkenis vertonen met zonnepanelen. Dus je kan met een drone oid heel makkelijk controleren of een container verdacht is.
Ik zou zo gokken dat dat niet alleen lijkt op zonnepanelen, maar mogelijk ook echt zonnepanelen zijn om de drones op/bij te ladenasing schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:23:
[...]
Naah.
Als je goed hebt opgelet zie je op iedere container 3 platen die grote gelijkenis vertonen met zonnepanelen. Dus je kan met een drone oid heel makkelijk controleren of een container verdacht is.
Als je zo'n trailer ergens een paar weken moet parkeren lopen je batterijen anders leeg natuurlijk?
PSN
Het lijkt erop maar helemaal zeker is het niet. Vandaar de voorzichtige formuleringYakuzA schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:14:
[...]
Ik zou zo gokken dat dat niet alleen lijkt op zonnepanelen, maar mogelijk ook echt zonnepanelen zijn om de drones op/bij te laden
Als je zo'n trailer ergens een paar weken moet parkeren lopen je batterijen anders leeg natuurlijk?
Ook waren de chauffeurs die ze vervoerden ingehuurde Russen. Ze kregen de opdracht om de trailer naar die specifieke plek te vervoeren en daar zou iemand ze ontmoeten om het over te nemen, maar diegene kwam nooit, het dak ging eraf en de drones vertrokken één voor één.
Maar er zal in Rusland geen chauffeur meer te vinden zijn die deze vracht voor je gaat vervoeren zonder het te rapporteren.
Ondertussen worden er op verschillende plekken alle vrachtwagens doorzocht, zie video:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/KWqm7kEBdr
Enerzijds kan je nooit ALLE vrachtwagens doorzoeken in het gehele land, anderzijds legt dit lokaal wel al het vrachtvervoer plat en slaat de paranoia toe.
[ Voor 22% gewijzigd door gise op 02-06-2025 14:40 ]
Ze zouden hetzelfde eens moeten doen maar dan per spoor.
Om extra angst aan te jagen.FreezeXJ schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:08:
Dat gaan ze niet hebben, dit soort grappen werkt 1 keer, het het werkte uitstekend, maar waarom zouden ze het splitsen?
Ga er niet van uit, maar stel dat er nu al 3 of 4 van dit soort acties in de startblokken staan. Dat er om de paar dagen zoiets gebeurt, waar de Russen dan weer op moeten reageren met een volledige controle van vrachtwagens, of treinen, of schepen, of vliegtuigen. Het zou het hele land paranoïde maken.
De angst die je daarmee aanwakkert is de prijs van een eventuele vroegtijdige ontdekking wel waard. Zelfs een geslaagde ontdekking wakkert de angst aan, want niemand weet wat er nog meer komt.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Identieke vrachtwagens niet. Maar als er iets anders vervoerd moet worden staan er honderden truckers klaar. Mensen in Rusland kijken niet zo nauw en stellen niet veel vragen als het geld klopt.gise schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:25:
Maar er zal in Rusland geen chauffeur meer te vinden zijn die deze vracht voor je gaat vervoeren zonder het te rapporteren.
Deze bevat ook het Russische statement over wat en is gebeurd.
Paar brandjes en 0 personeel verloren blijkbaar
PSN
:strip_exif()/f/image/8uxh3nO6OxxsMZq4IDZOyO3s.jpg?f=fotoalbum_large)
Text bij de Reddit post neem ik maar met een tonnetje zout: “ The first satellite image of the Ivanovo airfield, published by OSINT researcher Hurin.
The charred wreckage of at least one A-50 aircraft is clearly visible in the areas outlined by the researcher in blue.
The neighboring sites also contain traces of gorenje, though less clear, so that the number of destroyed A-50 aircraft can reach up to three.”
Lijkt me niet dat er 3x A-50 uitgeschakeld is, anders hadden we dit waarschijnlijk wel gister al vernomen.
Link: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/68zIvnMrjN
Met bovenstaande beschrijving zijn veel OSINTers het niet eens.gise schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:58:
Nog een foto, voor mij nog niet heel duidelijk, staat verder nog genoeg wat wel intact lijkt.
[Afbeelding]
Text bij de Reddit post neem ik maar met een tonnetje zout: “ The first satellite image of the Ivanovo airfield, published by OSINT researcher Hurin.
The charred wreckage of at least one A-50 aircraft is clearly visible in the areas outlined by the researcher in blue.
The neighboring sites also contain traces of gorenje, though less clear, so that the number of destroyed A-50 aircraft can reach up to three.”
Lijkt me niet dat er 3x A-50 uitgeschakeld is, anders hadden we dit waarschijnlijk wel gister al vernomen.
Link: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/68zIvnMrjN
Een voorbeeld
I'm fairly certain that this is Il-76MD s/n RF-76551 that crashed on 12 March 2024 some 2 km from the air base. The wreckage was transported back to base for investigation. https://t.co/N9GslSKRjf pic.twitter.com/wlhi8Tm8wZ
— The Military Watch (@MarcinRogowsk14) 2 juni 2025
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
[ Voor 186% gewijzigd door gise op 03-06-2025 14:49 ]
:strip_exif()/f/image/dhVxisAlxgjmHJJkIMyOlpIc.jpg?f=fotoalbum_large)
Medvedev woke up this morning and decided to remind everyone that Russia needs this war and that it’s not particularly interested in the Istanbul negotiations, as they’re merely dragging out time.
— WarTranslated (@wartranslated) 3 juni 2025
When will the American administration finally open its eyes? Dear folks, they're… pic.twitter.com/UnT4eDBrWh
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jD8kXQetWvr182676ze7MSLB.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 03-06-2025 16:26 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Eh, wie weet. Het leuke is dat men nu op zoek is naar containers die er precies zo uitzien. Maar, dat kun je makkelijk wijzigen. Dit is een cosmetisch probleem.gise schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:25:
Als je dit nog een keer wilt uitvoeren kan het natuurlijk niet met identieke houten huisjes op trailers. Iedereen weet nu hoe ze eruit zien.
Als je Dmitri wat roebels geeft, dan rijdt hij die vrachtwagen gewoon naar waar je hem hebben wilt. Ik denk niet dat alle Russische vrachtwagenchauffeurs nu ineens hyperalert worden op verdachte zaken - daar staan ze ook niet echt om bekend.Ook waren de chauffeurs die ze vervoerden ingehuurde Russen. Ze kregen de opdracht om de trailer naar die specifieke plek te vervoeren en daar zou iemand ze ontmoeten om het over te nemen, maar diegene kwam nooit, het dak ging eraf en de drones vertrokken één voor één.
Het tegenover gestelde is dat vrachtwagenchauffeurs alle verdachte zaken gaan melden bij de FSB. Verdachte zaken, in de transportsector, in Rusland. Maak je borst maar nat....
In verreweg de meeste gevallen is het het beste geen vragen te stellen, en de roebels te pakken. Kost alleen maar tijd, en richt het boze oog van Mordor op je.
Tja.Ondertussen worden er op verschillende plekken alle vrachtwagens doorzocht, zie video:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/KWqm7kEBdr
Enerzijds kan je nooit ALLE vrachtwagens doorzoeken in het gehele land, anderzijds legt dit lokaal wel al het vrachtvervoer plat en slaat de paranoia toe.
Kijk, Rusland is een absolute staat. Het kan niet de indruk wekken geen controle te hebben over een bepaalde situatie. Ze moeten uitstralen er bovenop te zitten. In het geval van een vrachtwagen vol explosieven die over een strategische brug rijdt kun je het er nog een keer over hebben. Maar - Rusland, het grootste land ter wereld - is helemaal niet te controleren.
Dit is voor de buhne. Vanavond is er een item op het nieuws dat laat zien dat er allemaal vrachtwagens worden gecontroleerd. Zie je wel! Alles onder controle.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
🔥 A diesel engine manufacturing workshop burned in Yaroslavl at night. The workshop is part of the Yaroslavl Motor Plant "Avtodiesel", which produces a large number of different engines, including for the Russian military.
— MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 4 juni 2025
PSN
79 roebel voor 1 dollar.
Nu is een sterke munt altijd slecht voor de export.
Maar ik weet niet goed hoe ik dit moet duiden.
Gaat de economie juist beter dan, of juist slechter?
Je kan bij het beoordelen van een economie niet naar één cijfer kijken. Rusland zit diep in de problemen en de enige manier om het land drijvende te houden is het Kremlin wat het welfare fund aanspreekt om dingen betaald te krijgen. En zolang het oorlog is blijft dat nog wel goed gaan. Als dat potje leeg is wordt het pas echt spannend want dan is er gewoon geen geld meer om dingen te betalen. Het resultaat kan zijn dat ze moeten bijdrukken. Dan gaat de inflatie door het dak heen.Rzaan schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:49:
Ik las zojuist een artikel (Premium artikel) dat de Roebel zelden zo sterk heeft gestaan in de laatste jaren als vandaag.
79 roebel voor 1 dollar.
Als je wat meer informatie wil dat post Joe Blogs op Youtube geregeld een video.
Relevante documentaire van Nieuwsuur van 4 dagen geleden:Rzaan schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:49:
Ik las zojuist een artikel (Premium artikel) dat de Roebel zelden zo sterk heeft gestaan in de laatste jaren als vandaag.
79 roebel voor 1 dollar.
YouTube: Poetins vermogen om de oorlog te betalen
Daarnaast is een wisselkoers doorgaans ook gebaseerd op enig handelsvolume via grote exchanges - flink deel van die handel is voor de roebel gewoon afgesloten. De vraag is dus ook a) op hoeveel handelsvolume die koers is gebaseerd, en b) hoe betrouwbaar die cijfers zijn in vergelijking met andere wisselkoersen (hoeveel transacties, welke betrokkenen, zijn er side-deals, etc.). Een vergelijking roebel-dollar gaat tegenwoordig vaak ook via een tussenliggende valuta, meen ik een keer te hebben gelezen (Chinese renminbi of Indiase roepie)? Dat zou de vergelijking nog weer lastiger maken.asing schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:56:
[...]
Je kan bij het beoordelen van een economie niet naar één cijfer kijken. Rusland zit diep in de problemen en de enige manier om het land drijvende te houden is het Kremlin wat het welfare fund aanspreekt om dingen betaald te krijgen. En zolang het oorlog is blijft dat nog wel goed gaan. Als dat potje leeg is wordt het pas echt spannend want dan is er gewoon geen geld meer om dingen te betalen. Het resultaat kan zijn dat ze moeten bijdrukken. Dan gaat de inflatie door het dak heen.
Als je wat meer informatie wil dat post Joe Blogs op Youtube geregeld een video.
Vergeet niet dat de dollar zelf ook minder waard is geworden t.o de euro. Weliswaar niet zo hard als dat de waarde van de roebel is gestegen.Rzaan schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:49:
79 roebel voor 1 dollar.
Hier heb je de grafieken van het afgelopen jaar:
https://tradingeconomics.com/russia/currency
https://tradingeconomics.com/euro-area/currency
Mogelijk worden de geëxporteerde grondstoffen in roebel betaald, of gaat de handel met China en India beter.
Speel ook Balls Connect en Repeat
dit artikelRzaan schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:49:
79 roebel voor 1 dollar.
Dit is duur geld. Elke 100 roebel die men leent, blijft voor de bank dus 79 roebel van over om economische dingen mee te doen. Dat is een fikse overhead qua kosten.Volgens de Russische econoom Vladislav Inozemtsev blijft de Centrale Bank van Rusland een sleutelrol spelen in het stutten van de roebel. De financiële toezichthouder heeft vorig herfst al de basisrente opgetrokken tot een duizelingwekkende 21 procent.
dan wat verderop
De Russische overheid komt niet rond, verwachten ook nog een steiging van de roebel tov de dollar en het beetje export wat ze hebben krijgt nog klappen ook doordat de munt nu relatief hoog staat.De hoge roebelkoers is slecht voor de schatkist (want minder export). En dat gecombineerd met de relatief lage olie- en gasprijzen maakt dat het Russische parlement afgelopen week fink in het budget voor dit jaar heeft moeten snijden.
„Met een sterke roebel gaan de staatsinkomsten omlaag en daarom heeft de Staatsdoema de begroting tamelijk drastisch naar beneden moeten schroeven’’, vertelt Inozemtsev.
Daar komt bij dat het financieringstekort flink is gegroeid. Daarom houdt het ministerie van Financiën er rekening mee dat de roebel eind dit jaar weer zal dalen tot 95 roebel voor een dollar, zegt Inozemtsev.
en dan kom je uit bij deze conclusie:
men lijkt vooral te leven op hoop: elke scheet die Trump/de VS laten en wat gunstig is uit te leggen voor Rusland, geeft ze ruimte om positief te zijn. Denk aan Trump die roept om handelsbetrekkingen te willen aan gaan, opheffen van sancties, een snelle vrede belooft maar weinig tot geen druk zet op Rusland, maar vol uit haalt naar Oekraïne.„Het probleem met koersen is dat je een vraag naar buitenlandse valuta nodig hebt. Rusland is sterk afhankelijk van import en als er te weinig dollars zijn, zal de roebel opnieuw zwakker worden.’’
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/x4HdX26gSk
https://old.reddit.com/r/...een_released_showing_the/gise schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:00:
Meer drone beelden vrij gegeven van operation Spider Web (4 min)
voor de mensen zonder reddit account
*knip* offtopicLeipo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:24:
[...]
https://old.reddit.com/r/...een_released_showing_the/
voor de mensen zonder reddit account
[ Voor 27% gewijzigd door polthemol op 04-06-2025 20:17 ]
Heerlijke video! WAUW!gise schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:00:
Rond 1:40 doen meerdere A50's BOEM.
[ Voor 6% gewijzigd door Spykie op 04-06-2025 16:35 ]
Alleen jammer dat iig een ervan een motor mist. Lijkt me dat beide dus in opslag stonden. Ook de zandzakken oid die er op liggen lijken dat aan te geven. Dat zijn geen banden om raketten te misleiden, dat lijkt op extra gewicht dat vaak geplaatst wordt als een vliegtuig gestript is.Spykie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:34:
[...]
Heerlijke video! WAUW!
Rond 1:40 doen meerdere A50's BOEM.
Maar iig laat dit filmpje wel zien waar de aantallen van 40+ vandaan komen
[removed]
[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 04-06-2025 20:18 ]
Helaas lijkt die volledig autonome targetting toch nog niet zo super te werken, ik zie redelijk wat missers en drones die niet 'af' lijken te gaan. Desondanks heerlijke beelden! Ik zat 'em te knijpen bij die A50 waar de drone zo lang boven bleef hoverengise schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:00:
Ik hoop dat de beelden nog in hogere resolutie naar buiten komen/opgeschaald worden.
Dit is wel next level Skynet shit.
[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-06-2025 17:33 ]
Als je er om te beginnen maar 9 hebt, en ze worden niet meer gemaakt... van die 9 waren er misschien 5 operationeel. 3 daarvan zijn eerder al vernield. Eentje met een drone, twee stortten neer na een aanval. Wetende hoe belangrijk die dingen zijn voor overzicht en aansturing, dan is zelfs een half gedemonteerde vernietigen mooi meegenomen. Ook die kan de lucht niet meer in. Al vond je een motor.redwing schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:50:
[...]
Alleen jammer dat iig een ervan een motor mist. Lijkt me dat beide dus in opslag stonden. Ook de zandzakken oid die er op liggen lijken dat aan te geven. Dat zijn geen banden om raketten te misleiden, dat lijkt op extra gewicht dat vaak geplaatst wordt als een vliegtuig gestript is.
Maar iig laat dit filmpje wel zien waar de aantallen van 40+ vandaan komen
Als ze niet ergens nuttig voor waren, stonden ze er niet.
Afleiding voor dit soort aanvallen zou een prima nuttig gebruik kunnen zijn ...SlaadjeBla schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:45:
Bovendien onbruikbaar voor onderdelen.
Het is Rusland. Plek zat en de Russen missen dat Nederlandse gen wat bepaalt dat elk tuintje strak gemaaid moet zijn en dat troep in de afvalbak hoort. Ik vind het niet raar als een Russisch vliegtuig op een militair vliegveld staat weg te roesten als ze de ruimte niet voor iets anders nodig hebben.SlaadjeBla schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:45:
Bovendien onbruikbaar voor onderdelen.
Hetzelfde met tanks, APCs en artillerie. Het staat al sinds Sovjet tijden ergens te roesten en als ze het nodig hebben lappen ze het op. Vandaar ook dat die 2 AWACS worden aangevallen. Als je 1.5 jaar voorbereiding doet weet je ook wat daar al jaren staat te verpieteren. Maar Oekraïne neemt geen enkel risico en doet een double tap.downtime schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:09:
[...]
Het is Rusland. Plek zat en de Russen missen dat Nederlandse gen wat bepaalt dat elk tuintje strak gemaaid moet zijn en dat troep in de afvalbak hoort. Ik vind het niet raar als een Russisch vliegtuig op een militair vliegveld staat weg te roesten als ze de ruimte niet voor iets anders nodig hebben.
[ Voor 91% gewijzigd door wauskoek op 05-06-2025 00:41 ]
Zag op TT ook een account die claimed beelden van deze spinnenweb aanval te hebben.gise schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:00:
Net een vuurwerk show zo van een afstandje
https://www.tiktok.com/@t...video/7511007764878019870
(dit filmpje is iig faik)
[ Voor 3% gewijzigd door schumi2004 op 05-06-2025 10:40 ]
[ Voor 106% gewijzigd door Spykie op 05-06-2025 10:37 ]
Dat is in de ARMA engine gemaakt zo te zien
Ja precies. Hoe meer ik ernaar kijk nu op een wat groter scherm lijkt me dit nep.HugoBoss1985 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:35:
[...]
Dat is in de ARMA engine gemaakt zo te zien
Ik heb toevallig eerder een keer zoiets gezien maar dan met een tankcolonne die werd weggevaagd.schumi2004 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:38:
[...]
Ja precies. Hoe meer ik ernaar kijk nu op een wat groter scherm lijkt me dit nep.
Zag er wel gaaf uit maar dat bleek precies hetzelfde.
Dit kwam me gelijk bekend voor.
[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-06-2025 10:54 ]
https://www.reddit.com/r/...filmed_a_possible_failed/
Oi oi oi oi oi. Zout in de wond

Gaat wel hard zo met de nuclear triad.
1) De bombers zijn kapot
2) De raketten werken niet
3) De subs? We zullen maar zien hoe lang die het overleven
[ Voor 18% gewijzigd door Avalaxy op 05-06-2025 22:12 ]
Dit heeft waarschijnlijk voor 99% niks te maken met een lancering van een IRBM.Avalaxy schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:09:
Hahahaha, GEWELDIG. Rusland heeft, waarschijnlijk, zojuist geprobeerd wraak te nemen door weer een IRBM te lanceren, die boven rusland volledig uit elkaar is geklapt![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
https://www.reddit.com/r/...filmed_a_possible_failed/
Oi oi oi oi oi. Zout in de wond![]()
Gaat wel hard zo met de nuclear triad.
1) De bombers zijn kapot
2) De raketten werken niet
3) De subs? We zullen maar zien hoe lang die het overleven
Most likely false rumors of a "failed Oreshnik launch towards UA" are circulating now. This is based on sightings of falling objects seen from Kazakhstan, e.g. from Astana.
— D. mojavensis 🇺🇲 🇺🇦 (@Dmojavensis) 5 juni 2025
Based on geolocation👇the apparent debris are almost certainly not from a "failed launch towards UA". https://t.co/GwdjB7scDF pic.twitter.com/WphBU6smiR
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Ah oke. Fake news titel dus. Thanks voor de opheldering.Yakolev schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:11:
[...]
Dit heeft waarschijnlijk voor 99% niks te maken met een lancering van een IRBM.
[Twitter]
Meer duiding over de brokstukken. Onderdelen van een Chinese raket die terug naar de aarde viel.Avalaxy schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:12:
[...]
Ah oke. Fake news titel dus. Thanks voor de opheldering.
This event over #Kazachstan at ~17 UTC today was NOT a Russian #missile, but likely the Chinese Zhuque-2E upper stage (2025-103G) which was expected to reenter today. It did pass over Kazachstan around 17:10 UTC which would be ~10 pm local time.https://t.co/frkx2nBzYy
— Dr Marco Langbroek (@Marco_Langbroek) 5 juni 2025
De laatste paar jaar heeft Rusland hiermee redelijk normale economische cijfers kunnen laten zien. Ondanks dat de import- en exportcijfers na 2022 zijn gaan afwijken. Wat die eerdere analyses wel lieten zien was een toename van de druk op die economie. Factoren hierin zijn toch de westerse sancties, het tekort aan arbeidskrachten binnen Rusland met de resulterende hoge lonen, de toenemende afhankelijkheid van het buitenland voor goederen en reserveonderdelen.
Newsweek maakt er melding van dat een Russisch (Kremlin gelieerd) centrum, dat er verantwoordelijk voor is om macroeconomische voorspellingen te doen (Center for Macroeconomic Analysis and Short-Term Forecasting (CMASF)), rekening houdt met een systeemcrisis bij de Russische banken:
Een dergelijke crisis kan op een van de volgende manieren tot uiting komen:The CMASF said in a report this week there is an increased likelihood of "a systemic banking crisis" in Russia.
Een onrustige aandelenmarkt is hiervan een van de oorzaken. De oorzaak hiervoor zijn de uitlatingen van Trump geweest (Poetin is gek geworden), en het toenmalige risico (een artikel van eind mei) dat Trump verdergaande Amerikaanse sancties zou effectueren. Nu weten wij wat Trump betreft helaas wel beter. De Russen zijn er desondanks nerveus over.Such a crisis would involve at least one of three things; a run of the banks by depositors, non-performing loans exceeding 10 percent of total banking assets, or large-scale bank recapitalizations exceeding 2 percent of the country's GDP.
Een andere oorzaak was een toegenomen druk op de liquiditeit (beschikbaarheid van geld) van het Russische banksysteem.
Eigenlijk was het risico op een bankrun al in April aanwezig:The CMASF also told Newsweek a sharp increase in the ratio of money supply to the monetary base reflects the increasing pressure on the liquidity of the Russian banking system. These factors taken together can increase vulnerability and the likelihood of banks experiencing "cash gaps".
Verder noemt het artikel een aantal andere negatieve indicatoren:In April, the CMASF warned there was an increased possibility of "depositor flight" or a run on the banks. This was caused in part by the prospect of an economic downturn due to Russia's Central Bank setting a key interest rate of 21 percent to curb inflation of 10.2 percent amid warnings this will stifle lending and investment.
Oorzaken:
- the boards of two dozen Russian companies advised against paying out dividends to shareholders due to declining export revenues and sanctions
- Firms in mining and energy are among those foregoing dividend payments. such as Gazprom, Norilsk Nickel, NLMK and Severstal, but other could follow suit
- Russian companies generated total earnings of 30.4 trillion rubles ($381.1 billion) down 6.9 percent compared with 2023, or a 15 percent drop when adjusted for inflation.
En even als kernpunt:
- the high key interest rate had put Russian companies in a very difficult position
- higher energy tariffs
- higher gasoline costs
- higher wages
- higher transportation and logistics costs
Eerder (April) signaleerde ook Reuters dat de Russische economie vertraagde. Hiermee het bericht in Newsweek ondersteunend. In toevoeging op het bovenstaande kon het Reuters artikel nog wat extra symptomen opnoemen:The Russian economy faces not just a slowdown, but a likely recession, independent outlet The Bell reported, adding that latest official data suggests the economy could dip into negative growth as early as this summer.
En ook Reuters trekt de stagnatie al door naar een recessie:
- Industrial output growth plunged to 0.2% from 2.2%
- the price of Russia's main export, oil, is falling
- The deterioration in a significant part of the industrial sectors is becoming persistent. Signs of a slowdown are taking hold
- a lack of production capacity outside the defence sector
- only sectors linked to military production or involved in substituting sanctioned imports are still growing
- nonsumer demand, a major contributor to overall growth, slowed, with retail sales up only 2.2% in February after 5.4% in January
- Car sales, which had grown at record rates over the last two years as the market recovered from the withdrawal of Western brands in 2022, were down by 25% year-on-year in the first quarter, and by 46% in March alone.
- Railway freight, monitored by many economists, was down 7.2% in March and 6.1% in the first quarter, including loadings of key export commodities such as oil, grains and metals.
- The S&P Global purchasing managers' index showed a sharp contraction in March in the manufacturing sector to the lows of 2022, amid a decline in production volumes and orders due to weak domestic and external demand.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Verder heeft het regime toch nog voldoende mogelijkheden om landen te vinden die wel producten uit Rusland willen afnemen. En dat doen we zelf als EU zijnde ook nog steeds https://ec.europa.eu/euro...ted_by_the_EU_from_Russia (ja het loopt terug, maar is verre van 0). Zo blijft de import van meststoffen door de EU uit Rusland toch redelijk stabiel. Rusland is zelfs nog steeds de grootste exporteur naar de EU van meststoffen, gevolgd door Egypte en Marokko. En wij als EU leveren nog steeds gestaag onze geneesmiddelen aan Rusland (zitten geen sancties op). En ja dat zijn kritieke onderdelen (als wij geen meststoffen meer krijgen dan hebben we binnen de kortste keren een voedsel probleem, en als wij geen geneesmiddelen meer leveren dan heeft de bevolking daar een direct probleem) die elkaar eigenlijk wel in stand houden.
De sancties zouden ondertussen echt "Rusland = Nee" moeten worden, zowel import als export. Maar dat is ook voor onze Europese economie nog een stap te ver.
Dus ik geloof dat er nog steeds bakken met geld Rusland in komt en die Europese economische sancties vervelend zijn, maar niet meer dan dat.
Ik werk zo nu en dan voor een Nederlands bedrijf dat handelt in goederen die uitgesloten zijn van de sancties. Het is heel onwerkelijk om een russisch bedrijf als een normale klant langs te zien komen.barry86 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:13:
Voor mijn werk zit ik in de machine bouw en wij handelen over de gehele wereld. Daarmee bespreek ik wekelijks met klanten en leveranciers de wereldhandel en Europa is het enigste land dat niet meer (legaal) handelt met Rusland.
Dus ik geloof dat er nog steeds bakken met geld Rusland in komt en die Europese economische sancties vervelend zijn, maar niet meer dan dat.
Wel over oligarchen die wat miljarden dollar in de pot moeten leggen, de wapenfabrikanten en andere bedrijven gaan leningen aan om de oorlogsuitgaven buiten de boeken te houden en de banken moeten het tegen lage rente uitlenen. Hoe groot zijn de schaduwoorlogsuitgaven en hoeveel rek zit er nog in de hefboomeffect (met geleend geld kan je veel meer doen dan wat je inkomen suggereert)?
In rusland was al de regel voor de oligarchen dat ze geen personeel mogen afdanken, want de bedrijven dienen daar niet om kapitalistische redenen, wel om zoveel mogelijk kiesvee met jobzekerheid te voorzien. Jullie stemmen voor putin en putin zorgt ervoor dat jullie niet ontslagen kunnen worden. Er zijn veel steden waar ze maar 1 grote werkgever hebben. Dit betekent overal bedrijven met teveel mensen op de payroll (geen automatisering nodig als je toch teveel personeel hebt) en de overheid moet regelmatig de wapenindustrie bail-outs geven.
Andere indicators is wanneer de russische exportstromen inverteren en er gebeuren dingen dat zelfs in jaren 80 Sovjet rusland niet kon. Zoals wanneer Nederland tulpen importeert of België diepvriesfrieten (België exporteert 3,5 miljoen ton verwerkte aardappelproducten per jaar en is de grootste in diepvriesfrieten in de wereld) importeert.
Konstantin geeft regelmatig een selectie van gekke gebeurtenissen in rusland.
- Aardappelentekort. Paar jaren geleden konden we met Luka lachen die zijn ruimtevaartbudget voor aardappelloodsen ingezet heeft. Belarus produceert aardappelen en ze eten daar jaarlijks 160kg aardappelen per inwoner (hier in de Benelux is het rond 80kg per inwoner). Achteraf gezien zijn de loodsen nuttig om voorraden aan te leggen voor aankomende aardappelentekort in rusland. In de jaren 80 was er geen tekort aan aardappelen.
Niet alleen weer, personeel, brandstofprijzen,... kan invloed hebben maar ze hebben de import van zaden (veredeld in Nederland) met 93% in een jaar tijd verlaagd. Dan doen ze verder met de zaden die aan de planten groeien verder en dat verwildert richting de natuurlijke vorm ipv het geselecteerde op eigenschappen die voor de landbouw belangrijk zijn."It turns out that we don't have enough potatoes,” Putin said on television this week.
Moscow has been scrambling for months to source more potato stocks, depleting even the reserves of its long-time ally, Belarus. During the same broadcast, Putin recounted that when he approached Belarusian President Alexander Lukashenko for help, he was told supplies had already “been sold to Russia.”
In 2024, potato production dropped by 14% in Russia and by 23% in Belarus compared to the previous year due to poor growing conditions. As a result, Russian consumers saw the price of this key culinary staple jump by as much as 92%.
Unfavourable weather conditions isn't the only culprit.
The shortage is also partly driven by Moscow’s January 2024 decision to restrict seed imports from countries on its “unfriendly” list — which includes all EU member states - according to Alex Kokcharov, a geopolitical analyst for Russia and Eastern Europe at Bloomberg Economics.
"This is likely linked to [a] policy of import substitution,” Kokcharov said, adding that restrictive quotas on potatoes “effectively disrupted the 2024 season.”
The quest for self-sufficiency has led Moscow to reduce its seed potato imports by a whooping 93% in a single year and move away from reliance on the EU - once a top supplier before the invasion of Ukraine.
Already in 2023, Russia banned the import of spud planting material from the Netherlands, which had been a key provider.
https://www.euractiv.com/...war-time-potato-shortage/ - rusland importeert kersen van Afghanistan.
Centraal Azië kan je lezen als de achtertuin van rusland waar de russen geen Aziaten (zoals de Mongolen) willen zien. In de jaren 80 waren de kersen in Zuid-rusland in overvloed en was een russische exportproduct.Local officials in Panjshir have announced that around 100 tons of cherry products from the province will be exported to several Central Asian countries and Russia.
https://tolonews.com/business-194544 - Kartonnen doodskisten, "econom light" kan al vanaf 1200 roebels.
YouTube: Russians Are Switching To CARDBOARD Coffins But Why?
Konstantin waarschuwt de andere volkeren om hun politici onder controle te houden. Wanneer politici op hol slaan dan eindigen jullie zoals de russen die hun doden in een 15 dollar kartonnen "kist" gaan begraven en niet meer dan dit kunnen permitteren.
Verder werken we het ook zelf weer in de hand door hier kunstmest fabrieken te sluiten, want stikstof.Qwerty-273 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:54:
Het grootste probleem met de Russische economie is dat het volledig staats gedreven en beheert wordt. Er is geen vrije markt, de grote namen op de beurs zijn allemaal van de kliek rond het Kremlin. Er worden al jaren geen echte economische cijfers vrijgegeven. Het is ruw schatwerk waarbij er eigenlijk van uitgegaan wordt van een vrije markt.
Verder heeft het regime toch nog voldoende mogelijkheden om landen te vinden die wel producten uit Rusland willen afnemen. En dat doen we zelf als EU zijnde ook nog steeds https://ec.europa.eu/euro...ted_by_the_EU_from_Russia (ja het loopt terug, maar is verre van 0). Zo blijft de import van meststoffen door de EU uit Rusland toch redelijk stabiel. Rusland is zelfs nog steeds de grootste exporteur naar de EU van meststoffen, gevolgd door Egypte en Marokko. En wij als EU leveren nog steeds gestaag onze geneesmiddelen aan Rusland (zitten geen sancties op). En ja dat zijn kritieke onderdelen (als wij geen meststoffen meer krijgen dan hebben we binnen de kortste keren een voedsel probleem, en als wij geen geneesmiddelen meer leveren dan heeft de bevolking daar een direct probleem) die elkaar eigenlijk wel in stand houden.
De sancties zouden ondertussen echt "Rusland = Nee" moeten worden, zowel import als export. Maar dat is ook voor onze Europese economie nog een stap te ver.
En dan gaan we weer meer kunstmest uit RU halen, want het moet nog steeds ergens vandaan komen.
PSN
But in the corridors of Lubyanka, the headquarters of Russia’s domestic security agency, known as the F.S.B., a secretive intelligence unit refers to the Chinese as “the enemy.”
Secret Russian Intelligence Document Shows Deep Suspicion of China
Russia’s spy hunters are increasingly worried about China’s espionage, even as the two countries grow closer.
The intelligence officers say that China is spying on the Russian military’s operations in Ukraine to learn about Western weapons and warfare. They fear that Chinese academics are laying the groundwork to make claims on Russian territory. And they have warned that Chinese intelligence agents are carrying out espionage in the Arctic using mining firms and university research centers as cover.
Look at Putin's face. He already knew. China is not a partner: it’s the heir.
— Doktor Klein 🇪🇸 🇪🇺 🇺🇦 (@Doktor_Klein) 8 juni 2025
With russia’s army crushed in Ukraine and unrest spreading, even the FSB now admits: Beijing has plans for the pieces that will fall.
(Article unlocked)
The rest of us have always known that the… pic.twitter.com/XHg6lh1y7J
ik kan het hele bericht lezen zonder accountJay in Kyiv
China's Plan
1. Allow Russia to press as far as possible into Europe until its inevitably defeated.
2 China picks up the pieces, collecting huge pieces of Russian territory and making territorial conquests all over Asia while the west is weakened from years of war.
China now needs Russia to obtain Ukraine, its resources and strategic location in order for Moscow to scale war sufficient that the west is drained and in ruins.
https://www.nytimes.com/2...DddcEH25QZ&smid=url-share
[ Voor 15% gewijzigd door Tens op 08-06-2025 13:32 ]
Ik had het even gemist, maar de belangrijkste soldaat van het Thuisfront deed afgelopen week haar dingetje.teacup schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:32:
Informatie over de Russische economie is lastig te bekomen en lastig te interpreteren. Zelf heb ik hier aan eerder een soort van status update posts gemaakt. Hiermee bevind ik mij in goed gezelschap van een aantal anderen die iets vergelijkbaars trachten te doen. Het beeld in die posts over de afgelopen paar jaar heen verschilt niet zo. De economie wordt overeind gehouden met staatsuitgaven uit een financiële buffer (aka oorlogskas).
Russia's Nabiullina on central bank rate cut, inflation and rouble
Er worden allerlei redenen genoemd, zoals het stabiliseren van de inflatie (die overigens vooral aan een mislukte oogst van vorig jaar wordt verweten), en een stabiele financiële positie van banken en bedrijven.Russian Central Bank Governor Elvira Nabiullina and her deputy Alexei Zabotkin addressed a news conference on Friday after the central bank cut its key rate to 20% from 21%.
Maar de werkelijke reden is dat de koers van de Roebel inmiddels wel is gestabiliseerd op net onder de 80 per Dollar.
Dividend season"We are now more confident in the stability of the exchange rate dynamics than in April. We explain most of the rouble strengthening by the consequences of a tight monetary policy. There may be short-term factors, like the dividend season. This, of course, can influence the rouble exchange rate, but does not determine the trend."
Dit is hoe een Potemkin-economie er uit ziet. Geen woord over het feit dat het het legerapparaat en de defensie-industrie de economie uitelkaar heeft getrokken."We do not see any risks to financial stability, risks of serious deterioration or reduction in the systemic stability of enterprises ... This was not a separate factor for our decision, because in general the situation with companies' financial condition remains stable."
"Overall, despite the more moderate growth in profits, despite the fact that some individual companies are having problems, either facing external restrictions or a large debt burden, overall, the situation is stable, and large companies are mostly stable. There may be slightly more problems in the small and micro business sector."
Mooi ook dat "stable" kan betekenen dat het met heel veel bedrijven heel, heel slecht kan gaan en dat dat blijkbaar al een tijdje zo is. En dat er, dus, geen wijziging in de situatie op te merken is. Zo kan ik het ook.
Dit is toch wel... Er worden hier een paar zaken genoemd die ik verder moet onderzoeken. Wat bedoeld ze met een rehabilitative mechanism? Welke occulte alchemische mechanisme hebben ze verzonnen om herkapitalisatie van banken (in geval van nood?) niet langer noodzakelijk te maken?!"We assess the state of the banking sector as stable... In my opinion, the rehabilitative mechanism that we proposed instead of the credit one, when the bank is immediately capitalized, has proven itself, it is much more effective than the previous instrument."
"And we are, according to plan, exiting the regulatory relaxations that we provided. The banks have already exited most of them. They are coping well and increasing lending, there is enough capital reserve. There are no special concerns here."
En dat terwijl ik hier lees dat er deregulering is teruggedraaid? Meestal betekent dat, dat banken juist tijdelijk meer buffers nodig hebben.
There are no special concerns here
Wordt vervolgd.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Dat is géén teken dat het goed gaat met de bankensector. Je zou ook kunnen zeggen dat het een mechanisme is om nog meer geld in leningen aan de defensie-industrie te steken.
Bron: Bank of Russia’s decisions on macroprudential policy
Er is wel wetgeving in de maak die het mogelijk zou moeten maken om de kapitaalvlucht die heeft plaatsgevonden een weg terug naar Rusland te laten zoeken, maar ik weet niet wat ze daar precies van verwachten - ik vermoed dat de eigenaren van dat kapitaal meer dan gelukkig zijn dat hun geld elders gestald is...
EDIT: De rehabilitative mechanisms komt feitelijk neer op nationalisatie van illiquide banken. In plaats van alleen geld te geven, worden alle bank assets en aandelen overheidsbezit. De overheid financiert en saneert de bank vervolgens, om deze (in theorie) weer door te verkopen aan private investeerders. Binnen de Russische context is daar een hoop mis mee - hoe ga je voorkomen dat een onwelgevallige bank via dit mechanisme in de handen komt van Poetin-vriendjes? Maar, het mechanisme stamt al uit 2017. Daar is dus niets nieuws onder de zon.
Het feit dat de financiële positie van de overheid dus op deze manier wordt ingezet om het fundament onder de Russische bankensector te garanderen is trouwens wel degelijk een gigantisch risico voor diezelfde overheid, gezien de risico's die de overheid de banken oplegt te nemen.
bron
[ Voor 33% gewijzigd door Helixes op 09-06-2025 13:01 ]
Dat is wel vrij uniek, want CMASF (min of meer het Russische CPB) staat niet echt bekend om zijn kritische onafhankelijkheid. (Dergelijke planbureaus staan sowieso, ook in veel andere landen, niet heel erg bekend om kritisch te zijn op hun regering, maar de Russen maakten het vaak vrij bont.) Aangezien er vooralsnog geen mensen uit ramen lijken te vallen, klinkt dit dus als een boodschap van Putin?teacup schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:32:
Newsweek maakt er melding van dat een Russisch (Kremlin gelieerd) centrum, dat er verantwoordelijk voor is om macroeconomische voorspellingen te doen (Center for Macroeconomic Analysis and Short-Term Forecasting (CMASF)), rekening houdt met een systeemcrisis bij de Russische banken
Ligt dat niet ook ook aan de dollar?Rzaan schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:49:
79 roebel voor 1 dollar.
:strip_exif()/f/image/0gRF4TpMJ7suDaXhHyXbyObJ.png?f=user_large)
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
En daarnaast: is er überhaupt handel in de Roebel? In hoeverre is dit een gefingeerde koers?Marzman schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:37:
[...]
Ligt dat niet ook ook aan de dollar?
[Afbeelding]
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:
Wat we vooral willen zien:
- Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
- Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
- Respect voor elkaars mening.
Wat willen we beslist niet zien:
- Inzet van kernwapens erbij halen.
- Rants.
- Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
- Wegzetten van bevolkingsgroepen.
- Ongefundeerde oneliners.
- Linkdrops zonder duiding.
- Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
- Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
- Geen ongefundeerde speculaties over WW3
- Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
- Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
- Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
- Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
AWM / themaforum beleidstopic: