BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Het is denk ik makkelijker om de havens aan te vallen waar de overslag plaats gaat vinden. En dan nog, het zal een druppel op een gloeiende plaat zijn. Plus dat distributie ook weer brandstof kost. En het leverende land zal de hoofdprijs vragen.DropjesLover schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:24:
[...]
Je zou zeggen... Een flinke tanker is een niet te missen doelwit voor sabotage of drones...
En geraffineerde, vluchtige brandstoffen doen extra grote boem.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Het hoeft niet altijd een schaduw vloot tanker te zijn. Je loopt bij de tankers iig het risico dat je een verkeerd doelwit vind bij de vaart de andere kant op.DropjesLover schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:24:
[...]
Je zou zeggen... Een flinke tanker is een niet te missen doelwit voor sabotage of drones...
En geraffineerde, vluchtige brandstoffen doen extra grote boem.
De infrastructuur op land en loading infra is een veel veiliger doelwit iig en je weet zeker dat het Russian owned is.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Denk ook niet dat Europa het fijn vindt als er tonnen olie de zee in stromen. Heb overigens weinig gehoord over oil spills bij het aanvallen van de boten in Hormuz, dus wellicht valt het mee.YakuzA schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:03:
[...]
Het hoeft niet altijd een schaduw vloot tanker te zijn. Je loopt bij de tankers iig het risico dat je een verkeerd doelwit vind bij de vaart de andere kant op.
De infrastructuur op land en loading infra is een veel veiliger doelwit iig en je weet zeker dat het Russian owned is.
Dit dus.
Aangezien de meeste aanvallen met drones of echt gericht vuur is, wordt meestal de machinekamer/motor/propellor geraakt en dat geeft een langdurig uitgeschakelde tanker, maar houdt de tanks wel intakt (en dus geen of weinig oil-spills). Je ziet dit ook bij de beelden die Oekraine van dit soort aanvallen heeft gedeeld, dat is meestal aan de achterkant op de plekken waarmee je het schip uitschakelt zonder het te laten zinken.FunkyTrip schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:22:
[...]
Denk ook niet dat Europa het fijn vindt als er tonnen olie de zee in stromen. Heb overigens weinig gehoord over oil spills bij het aanvallen van de boten in Hormuz, dus wellicht valt het mee.
[removed]
Russia, the world’s third biggest oil producer and a major oil and fuel exporter, is to import fuel by sea this month as it seeks to manage a shortage after extensive Ukrainian drone attacks on its refineries.
Update vanuit the Guardian
Beelden zijn ook overtuigend.Russian state TV claimed a massive fire in Moscow’s Kapotnya district was caused by falling drone debris, saying a coal storage site caught fire. The broadcast showed huge smoke plumes rising over the area following Ukraine’s large-scale strike wave. #Russia pic.twitter.com/JbbbBRWJmH
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 18 juni 2026
Het is wel jammer dat de wind uit het zuid-westen komt en niet uit het zuid-oosten.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
https://meduza.io/en/news/2026/06/18/oil-rain-falling-as-moscow-refinery-burns
Erg heftig allemaal.
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Nadat Google Lens de vertaling van het plaatje had gedaan vond ik wel bijzonder duidelijk wat de gevolgen zullen zijn.Tens schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:05:
Niet geheel onverwacht: Schade door Debris en slechts een kolenopslag in brand.
[X]
Beelden zijn ook overtuigend.
Het is wel jammer dat de wind uit het zuid-westen komt en niet uit het zuid-oosten.![]()
[Afbeelding]
"Horse-drawn transport will help cope with Moscow's passenger flow."
Jeetje wat heftig inderdaad!FrambozenTaart schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:17:
In Mordor Moskou regent het inmiddels olie na de Oekraïense drone aanvallen:
https://meduza.io/en/news/2026/06/18/oil-rain-falling-as-moscow-refinery-burns
Erg heftig allemaal.
/s
ik had ook het idee dat voornamelijk de olie tankers die leeg waren getarget werden.redwing schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:23:
[...]
Aangezien de meeste aanvallen met drones of echt gericht vuur is, wordt meestal de machinekamer/motor/propellor geraakt en dat geeft een langdurig uitgeschakelde tanker, maar houdt de tanks wel intakt (en dus geen of weinig oil-spills). Je ziet dit ook bij de beelden die Oekraine van dit soort aanvallen heeft gedeeld, dat is meestal aan de achterkant op de plekken waarmee je het schip uitschakelt zonder het te laten zinken.
PSN
Deksel van een olieopslag vliegt spectaculair de lucht in.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
🇺🇸❗️The US officially warns its citizens in Russia (!) about drone attacks - if threatened, they are asked to immediately seek shelter and flee from drones.
— MAKS 26 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 18 juni 2026
They are also asked to refrain from traveling to Russia - the country has been assigned the fourth (highest) level of… pic.twitter.com/eSt4NNyMOd
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tH1Mk2POmLQgUYiy6fCxJHfC.jpg?f=user_large)
Meer afbeeldingen:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85515094
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85516510
All your base are belong to us
Hoop ik ook, maar tegelijkertijd ben ik wel bang voor nog meer aanvallen van Rusland op civiele doelen als vergelding. Balletje zal beide kanten op gaan.Spotmatic schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:54:
Hopelijk wordt dit de dagelijkse gang van zaken in en om Moskou. De Moskovieten gun ik van harte een gezellige, hete zomer!
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Er zijn videos uit meerdere hoeken, maar die silo die opgeblazen wordt lijkt te zijn veroorzaakt door een Russische AD raket:Ample Energy schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:59:
Je kunt zeggen wat je wilt over die Russen, maar ze hebben wel mooi de eerste duidelijke foto van een UFO gemaakt:
[Afbeelding]
Meer afbeeldingen:
Post by @tendar.bsky.social — Bluesky
een treffende spreuk
technoaddict schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:08:
[...]
Hoop ik ook, maar tegelijkertijd ben ik wel bang voor nog meer aanvallen van Rusland op civiele doelen als vergelding. Balletje zal beide kanten op gaan.
Niets anders dan de laatste vier jaar. Ze hebben geen excuus nodig on ziekenhuizen en scholen aan te vallen.Russia will carry out regular massive strikes on Ukraine in response to Kyiv’s attacks, Russian Foreign Minister Lavrov says.
waar is de ufo geland?Ample Energy schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:59:
Je kunt zeggen wat je wilt over die Russen, maar ze hebben wel mooi de eerste duidelijke foto van een UFO gemaakt:
[Afbeelding]
Meer afbeeldingen:
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
https://x.com/i/status/2067912507709128994
Daily driver; MB R171 SLK280
Page intentionally left blank.
Ander linkje en ander filmpje maar wel dezelfde kraan volgens mij:StarWing schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:50:
^^ Linkje is dood bij mij.
https://bsky.app/profile/did:plc:whp3lnoglalzs5dcsxw25mhq/post/3mon5y6qqqs2v?ref_src=embed
Ziet er erg nep uit ...melvinnie schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:17:
[...]
Ander linkje en ander filmpje maar wel dezelfde kraan volgens mij:
https://bsky.app/profile/did:plc:whp3lnoglalzs5dcsxw25mhq/post/3mon5y6qqqs2v?ref_src=embed
Andere view, zelfde kraan:
More and more reports are appearing about a new drone attack on Moscow today. Looking forward to more information.
— Anton Gerashchenko (@antongerashchenko.bsky.social) 19 juni 2026
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Het lijkt wel of je nog iemand in de cabine ziet.... maar wellicht een vreemde beweging van een stuk materiaal?melvinnie schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:12:
Nog een andere view, zelfde kraan:
https://x.com/nexta_tv/status/2067620267631788392/video/1
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Drone krijgt een raket van links op zijn kop. lijkt geen botsing met de kraanmelvinnie schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:12:
Nog een andere view, zelfde kraan:
https://x.com/nexta_tv/status/2067620267631788392/video/1
🔥 Latest satellite images of the Moscow Oil Refinery, - Exilenova 1. PJSC Gazpromneft - Moscow Oil Refinery 2. Crude oil, heavy and light petroleum product storage tank farm 3. The very same LID 4. ELOU AVT-6 crude oil distillation unit
— MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 20 juni 2026
Telegram channel „Exilenova“ obtained recent satellite pictures of the Kapotnya refinery in Moscow, Russia. It shows extensive damage to several fuel tanks and the refining equipment, including the gas silo lid which flew into the sky.
— (((Tendar))) (@tendar.bsky.social) 20 juni 2026
[ Voor 20% gewijzigd door arie_papa op 20-06-2026 13:48 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
All your base are belong to us
🚀 The plant that was hit in Voronezh by cruise missiles produces Pantsir missiles, parts for Iskander-K and Kh-101 missiles, - Exilenova
— MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 22 juni 2026
🔥The Russian Voronezh Semiconductor Devices Plant was hit in today's strike missile strike. The plant assembles microelectronics and semiconductor components used in Russian military systems, including S-300 and S-400, Pantsir air-defense systems, Iskander ballistic missiles, etc
— 🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 22 juni 2026
Edit:Clearly jet-propelled missiles have been used to hit the Russian missile factory in Voronezh, Russia.
— (((Tendar))) (@tendar.bsky.social) 22 juni 2026
Wartranslated heeft onder wat filmpjes vertalingen gezet
According to reports, at least 9 missiles flew toward Voronezh. The strike hit a plant that manufactures Pantsir systems, as well as components for Iskander-K and Kh-101 missiles.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 22 juni 2026
[ Voor 18% gewijzigd door arie_papa op 22-06-2026 12:17 ]
PSN
Ik ook, zolang er maar getracht wordt het aantal burgerslachtoffers in en om Moskou en in heel Rusland te minimaliseren.Spotmatic schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:54:
Hopelijk wordt dit de dagelijkse gang van zaken in en om Moskou. De Moskovieten gun ik van harte een gezellige, hete zomer!
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Ik denk dat de doelen wel legitiem zijn - of in ieder geval legitiem genoeg. Je kunt het altijd hebben over of energie-infra legitieme doelen zijn.Lordy79 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:00:
Ik ook, zolang er maar getracht wordt het aantal burgerslachtoffers in en om Moskou en in heel Rusland te minimaliseren.
Maar goed. Afzwaaiers zijn van alle tijden. En daar komt nog bij dat hoewel luchtafweer wellicht niet altijd doel raakt, het toch in ieder geval altijd íéts raakt, al was het maar de grond. Of een flatgebouw. Of een school.
Ik denk niet dat het mogelijk is om Moskou aan te vallen zonder dat er af en toe slachtoffers vallen. Dat maakt de aanvallen aan de ene kant ook dubieus. Of dat uitbalanceert tegen de Russische campagne expliciet gericht tegen burgerdoelen... Da's een hele vervelende discussie zonder winnars.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ik ben het met je eens. Er zullen mensen zijn die andere criteria en grenzen hebben maar ik vind dit legitiem.Helixes schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:10:
[...]
Ik denk dat de doelen wel legitiem zijn - of in ieder geval legitiem genoeg.
Tja dan zeg je het zelf al: niet mogelijk.Ik denk niet dat het mogelijk is om Moskou aan te vallen zonder dat er af en toe slachtoffers vallen.
Als het inderdaad niet mogelijk is zijn er twee alternatieven over:
1. Je valt niet aan.
2. Je neemt die mogelijke burgerslachtoffers voor lief en probeert dat te beperken.
Punt is natuurlijk dat er voor oekraine belangrijke effecten zijn van het uitschakelen van deze faciliteit:
1. Het raakt indirect de moskovieten doordat hun brandstof duurder wordt en/of (zeer) schaars wordt.
2. Daardoor is er minder approval jegens Putin (al zou die het juist kunnen spinnen als: zie je wel, de navo is in oorlog met ons)
3. De inkomsten van Rusland worden geraakt waardoor het misschien toch ooit economisch uitgeput raakt.
*knip* Het nucleaire onderwerp hier liever vermijden, het laat in dit soort topics de discussie te makkelijk offtopic gaan. In Nucleaire dreiging Rusland kan het er wel over gaan.
Al met al wens ik Oekraine heel veel succes.
[ Voor 10% gewijzigd door teacup op 22-06-2026 19:09 ]
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Dat is ook niet de verhaallijn die gaat komen. Er gaan straks weer 500+ bommen/drones richting een ziekenhuis en Poetin kan dan vertellen dat hij de terroristen uit Oekraine flink uit de pan heeft gegeven. Hij zal nooit iets hoeven vertellen over de situatie thuis, of in het geheel. Het zijn voortdurend incidenten.MikeyMan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:14:
Los van de slachtoffers... Het maakt het voor Putin wel zienderogen lastiger om de oorlog uit zicht te houden. Berichten dat het van een leien dakje gaat worden ineens een heel stuk minder geloofwaardig.
Oorlog is technologisch helemaal veranderd sinds pakweg afgelopen jaar.Lordy79 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:00:
[...]
Ik ook, zolang er maar getracht wordt het aantal burgerslachtoffers in en om Moskou en in heel Rusland te minimaliseren.
Ik denk dan: dergelijke drones kunnen evengoed in onze richting komen. Kostprijs, bereik,.. zijn geen belemmeringen, je moet alleen de wil hebben om het te doen.
Je zal het maar meemaken als gewone burger..
En voor de militairen: die filmpjes vanuit die kleine drones die Russische soldaten achterna zitten zijn van het meest griezelige dat ik ooit gezien heb.
Je zal die maar te zien krijgen als Russische familie, de laatste seconden van je vader, zoon,...
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Vooropgesteld: elke dode is er één te veel. Maar ik hoop juist wel dat Russische families die filmpjes te zien krijgen. Want volgens mij krijgen de Russen hier maar bar weinig van mee. Hoe eerder het besef indaalt dat je in Oekraïne een gegarandeerde dood wacht, hoe beter.Wozmro schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:35:
[...]
Je zal die maar te zien krijgen als Russische familie, de laatste seconden van je vader, zoon,...
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Dat zal het verhaal inderdaad wel worden. Maar er valt niet meer te ontkennen dat ze er last van hebben. En daarmee komt Putin veel meer onder druk te staan.breadje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:29:
[...]
Dat is ook niet de verhaallijn die gaat komen. Er gaan straks weer 500+ bommen/drones richting een ziekenhuis en Poetin kan dan vertellen dat hij de terroristen uit Oekraine flink uit de pan heeft gegeven. Hij zal nooit iets hoeven vertellen over de situatie thuis, of in het geheel. Het zijn voortdurend incidenten.
Hielp Oekraïne ook niet actief mee om dergelijke beelden bij de nabestaanden te krijgen zodat ze de overlijdens-premie konden claimen bij het Russische regime (en natuurlijk voor de negatieve "PR")?Spotmatic schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:05:
[...]
Vooropgesteld: elke dode is er één te veel. Maar ik hoop juist wel dat Russische families die filmpjes te zien krijgen. Want volgens mij krijgen de Russen hier maar bar weinig van mee. Hoe eerder het besef indaalt dat je in Oekraïne een gegarandeerde dood wacht, hoe beter.
Russian military blogger Evgeny Golman says it's time to stock up on basics because the country is collapsing. pic.twitter.com/NWe3sycHWA
— Jay in Kyiv (@JayinKyiv) 22 juni 2026
https://www.gelderlander....e-paddenstoelen~ab7f6aee/
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Het leger claimt natuurlijk meer en hulpdiensten, transport en landbouw krijgen voorrang.
We roepen het al jaren, maar ooit moet Rusland toch echt als een kaartenhuis in elkaar zakken...?
https://www.nu.nl/spannin...len-breiden-zich-uit.html
Jazeker, maar vraag terug: wanneer is "ooit"?TheBrut3 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:53:
We roepen het al jaren, maar ooit moet Rusland toch echt als een kaartenhuis in elkaar zakken...?
Sowieso, het in elkaar zakken is een geleidelijk proces. Niet iets dat op 1 dag ineens gebeurd. Wellicht dat als historici over tien jaar terugkijken, ze zullen zeggen dat Rusland in maart 2026 in elkaar begon te zakken - ik noem maar een willekeurige maand in het recente verleden.
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Qua militair overwicht begon Duitsland in 1942 in elkaar te zakken, de productie-output behaalde zijn piek echter (pas) in Q2-Q3 1944. Daarna ging het snel bergafwaarts door het complete luchtoverwicht van de geallieerden en terreinverlies (verlies van Roemeense olievelden).FreezeXJ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:00:
Even terugkijkend naar de Tweede Wereldoorlog begon Duitsland in 1942 al in elkaar te zakken, maar kostte het nog ruim 2 jaar voordat het echt klaar en over was. Rusland is groter, en Russen lijken een stuk meer ellende te kunnen slikken voor ze echt opgeven. Voorlopig lijkt het drama in Moskou/Petrograd nogal mee te vallen, en is alleen op de Krim er nu een brandstoftekort. Af en toe wat spectaculaire explosies en je moet uitkijken met kritiek, maar dat gebeurt altijd al.
Daar valt wat dat betreft lering uit te trekken; Rusland bevindt zich nu in het stadium dat het strategisch initiatief kwijt is, en eigenlijk op nog maar weinig plekken (if any) lokaal overwicht heeft. Maar dat is puur en alleen de militaire kant. De macro-economie zal veel trager reageren. De trend is in ieder geval (hopelijk) gezet.
[ Voor 18% gewijzigd door Seraphin op 23-06-2026 12:11 ]
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
excuus als dit eerder al langskwam, uit de zoekfunctie bleek dit niet het geval.
https://www.ad.nl/buitenl...che-elite-beven~a01c2193/
"Ingewijden laten aan De Morgen weten dat de politie Traber decennialang simpelweg met rust liet. „Je had in onze hele stad geen enkele agent kunnen vinden die het had aangedurfd Traber te arresteren. Hij was simpelweg onaantastbaar.”
Dat juist hij nu geboeid is afgevoerd, zendt een schokgolf door de Russische elite. Onderzoeksjournalist Dennis Korotkov is er zeker van dat de president hoogstpersoonlijk groen licht heeft gegeven voor de actie. „Voor een huiszoeking bij een figuur van dit kaliber kan je simpelweg niet om de toestemming van de president heen”, verklaart hij tegenover nieuwssite Meduza.
Mocht Poetin er onverhoopt níét van afweten, dan is de realiteit voor het regime mogelijk nog gevaarlijker. Het zou betekenen dat de machtige veiligheidsdienst FSB inmiddels volledig een eigen koers vaart."
en nog een (verondersteld) vermoordde journalist:
https://www.ad.nl/buitenl...e-paddenstoelen~ab7f6aee/
Geen thee, maar paddestoelen.
ow, @asing was me voor op deze, toch een 2de keer gezocht en nu wel gevonden.
[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 23-06-2026 12:11 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Duitsland stortte niet in elkaar omdat het aan het thuisfront niet goed ging. De overmacht van de geallieerden was gewoon te groot.FreezeXJ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:00:
Even terugkijkend naar de Tweede Wereldoorlog begon Duitsland in 1942 al in elkaar te zakken, maar kostte het nog ruim 2 jaar voordat het echt klaar en over was. Rusland is groter, en Russen lijken een stuk meer ellende te kunnen slikken voor ze echt opgeven.
De Duitsers thuis hielden het goed vol, terwijl ook daar tekorten waren en de bombardementen toenamen.
Wat de Duitse bevolking te verduren kreeg, komt niet in de buurt bij wat de Russen nu ervaren. Echte diepe ellende en tienduizenden burgerdoden. Dan nog alle vluchtelingen uit Pruisen, Sudetenland, noem maar op.
Het is allemaal mooi om te zien, die rijen bij het benzinestation, en het zal echt wel voor gemor zorgen. Maar ik verwacht geen protesten. Misschien op de Krim omdat daar nog veel mensen wonen die liever Oekraïens zouden zijn gebleven; dan nog mensen die het niet veel uitmaakte toen ze bezet werden. Deze laatste groep zal nu wel denken 'waar zijn we eigenlijk in terecht gekomen?'. Misschien dat daar nog iets van te verwachten is? Denk het niet. Zogenaamde partizanenacties stellen ook niks voor.
In '44 had het Duitse leger al behoorlijk brandstof te kort. Het Sovjet leger moest een absurde afstand overbruggen. In het westen ging het voorspoedig totdat de grens met Duitsland over gestoken moest worden.Rzaan schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:18:
Het is allemaal mooi om te zien, die rijen bij het benzinestation, en het zal echt wel voor gemor zorgen. Maar ik verwacht geen protesten. Misschien op de Krim omdat daar nog veel mensen wonen die liever Oekraïens zouden zijn gebleven; dan nog mensen die het niet veel uitmaakte toen ze bezet werden. Deze laatste groep zal nu wel denken 'waar zijn we eigenlijk in terecht gekomen?'. Misschien dat daar nog iets van te verwachten is? Denk het niet. Zogenaamde partizanenacties stellen ook niks voor.
Dat is totaal anders dan de situatie op dit moment in Oekraïne. Daar is rusland de aanvallende partij. De vraag is wat er gaat gebeuren als rusland niet meer constant aanvalt.
Een ander verschil is dat rusland op dit moment een 'beroepsleger' heeft en verder ook de bevolking niet kan dwingen om iets te doen. Dat kost bakken met geld.
Je kan het dan wellicht vergelijken met het uiteenvallen van de Sovjet-Unie, dat is ook gespreid over 1990 en 1991. Al kan je dat wellicht ook al eerder bestempelen met de onafhankelijkheidswensen van de Baltische staten in 1988 en de oorlog die broeide in Nagorno-Karabach in dat zelfde jaar. En de val van verschillende communistische regeringen in 1989 - 1991 in Midden/Oost Europa wat ook bijdroeg. Maar hoe het ook is, het heeft tijd nodig.vanaalten schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:16:
Jazeker, maar vraag terug: wanneer is "ooit"?
Sowieso, het in elkaar zakken is een geleidelijk proces. Niet iets dat op 1 dag ineens gebeurd. Wellicht dat als historici over tien jaar terugkijken, ze zullen zeggen dat Rusland in maart 2026 in elkaar begon te zakken - ik noem maar een willekeurige maand in het recente verleden.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Natuurlijk loopt de Russische economie vanzelf een keertje van het klif af. En ja, dat gaat ook leiden tot gerommel in Moskou. Maar dat wil niet zeggen dat dat gaat leiden tot opstand. En als dat wél leidt tot een opstand, dat die uitloopt op een oprechte revolutie.
Bedenk goed dat Rusland nog steeds geheel naar Iraans model kan kiezen voor keiharde repressie, en enkele tienduizenden opstandelingen over de kling kan jagen. En bedenk ook dat Iran nog niet eens de ergste vorm van repressie kent. Putin kan ook voorbeeld nemen aan Pyongyang, als hij zich daartoe genoopt ziet.
En dan nog. Als Putin om wat voor reden ook zou wegvallen, dan blijft nog altijd over dat er in ieder geval drie strijdende facties klaar staan de macht over te nemen: De olichargen; het leger; en de FSB. De kans dat het volk daar een teen in de deur krijgt is niet zo groot - en dan nog is vermorzeling de meest waarschijnlijke uitkomst. Het resultaat is waarschijnlijk een tweede Putin, of erger.
In die zin verwacht ik weinig van een eventuele ineenstorting...
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Maar dit topic gaat toch over de situatie binnen Rusland?phicoh schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:19:
[...]
In '44 had het Duitse leger al behoorlijk brandstof te kort. Het Sovjet leger moest een absurde afstand overbruggen. In het westen ging het voorspoedig totdat de grens met Duitsland over gestoken moest worden.
Dat is totaal anders dan de situatie op dit moment in Oekraïne. Daar is rusland de aanvallende partij. De vraag is wat er gaat gebeuren als rusland niet meer constant aanvalt.
Een ander verschil is dat rusland op dit moment een 'beroepsleger' heeft en verder ook de bevolking niet kan dwingen om iets te doen. Dat kost bakken met geld.
Hoe en waarom de Duitsers verloren en wat dit voor invloed op de situatie binnen Duitsland, dat lijkt me relevant als je een vergelijking wil maken.
Dus mijn stelling is dat de oorlog met Oekraine wel een flinke impact heeft op het gevoel van de Russen, maar dat dit hen niet zal sturen naar 'en nu in opstand!'.
Is in Duitsland ook niet gebeurt.
In democratische landen zag je wel meer onrust tijdens oorlogen. Zoals tijdens de Vietnam oorlog bijvoorbeeld.
Een opstand is niet de enige manier dat een land in elkaar kan storten. De kans dat er onder de huidige omstandigheden in moskou een opstand komt is erg klein. De kans dat rusland ineen stort is veel groter.Rzaan schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:24:
Maar dit topic gaat toch over de situatie binnen Rusland?
Hoe en waarom de Duitsers verloren en wat dit voor invloed op de situatie binnen Duitsland, dat lijkt me relevant als je een vergelijking wil maken.
Dus mijn stelling is dat de oorlog met Oekraine wel een flinke impact heeft op het gevoel van de Russen, maar dat dit hen niet zal sturen naar 'en nu in opstand!'.
Is in Duitsland ook niet gebeurt.
In democratische landen zag je wel meer onrust tijdens oorlogen. Zoals tijdens de Vietnam oorlog bijvoorbeeld.
⛽️🙂 Gasoline shortage in Russia all the way to Vladivostok Problems with fuel supply are noted in Novosibirsk, Omsk, Tomsk, Irkutsk, Leningrad regions, as well as in the Khanty-Mansiysk Autonomous Okrug and other territories.
— Savchenko Volodymyr (@savchenkoua.bsky.social) 23 juni 2026
PSN
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Ik zou ook gaan hamsteren:YakuzA schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:50:
Iedereen is weer hard aan het hamsteren geslagen voor de benzine schijnt het:
[Bluesky]
:strip_exif()/f/image/QvJG1NkdxHdsGeqm750nbC7F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0vy4UHC26t8XFcsjngdoRH1a.jpg?f=fotoalbum_large)
Er komt overigens nog een probleempje bij. Vorig jaar was er ook sprake van brandstoftekorten. De oorzaak (dixit het Kremlin) was toen het toerisme en het oogstseizoen. Die tekorten deden zich voor ergens augustus.
Voor wie even niet op de kalender gekeken heeft, het oogstseizoen moet nog beginnen. Er lijkt ook geen einde te komen aan het conflict dus er komt ongetwijfeld ook geen einde aan het aanvallen van de raffinaderijen, opslagen en pompstations. Ook te zien is dat de tekorten zich voordoen in de vruchtbare delen waar granen en aardappels worden verbouwd. De kans dat er niet geoogst kan worden omdat er geen diesel is, is aanwezig.
Dat is helaas voor ons geen gegeven. Ik las daar toevallig in de afgelopen dagen net twee artikelen over. De eerste is een analyse van de staat van de oorlog van Valery Zaloezjnyi, oud-opperbevelhebber van het Oekraïense leger. Hij noemt het idee van een snel einde aan de strijd een fantasie en ziet een soort patstelling ontstaan waarbij geen van beide partijen in staat is de ander te verslaan:TheBrut3 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:53:
Het tweede artikel is een uitgebreide analyse van de economische situatie in Rusland. De teneur is een beetje dat de economie weliswaar onder de sancties en de oorlog lijdt, maar niet op instorten staat:De nederlaag van Rusland of een catastrofale fantasie? [...] Het behalen van tactische doelen gaat gepaard met enorme verliezen die niet in verhouding staan tot de behaalde resultaten. [...] Rusland kan Oekraïne zelfs theoretisch niet militair bezetten. En Oekraïne kan de bezette gebieden niet met militaire middelen heroveren.
Daarnaast wordt ook de mogelijkheid geopperd dat een einde aan de oorlog mogelijk riskanter voor Poetin is dan een voortzetting:‘De tweede grote verrassing, niet in de laatste plaats voor de Russen zelf, is dat de Russische economie niet in elkaar is geklapt. Ik denk dat menigeen zich in Europa heeft laten leiden door wensdenken, in de hoop dat een Russische kladderadatsch het Poetin onmogelijk zou maken de oorlog voort te zetten. Zoals Rusland de militaire kracht van Oekraïne heeft onderschat, zo heeft het Westen de economische weerbaarheid van Rusland onderschat.’
[...]
Hoe matig Ruslands economie recentelijk ook mag presteren, de door het Westen gehoopte ineenstorting is niet nabij, vreest econoom Astrov. Ondanks de Oekraïense droneaanvallen en de gedaalde olieproductie vloeien er dankzij de gestegen energieprijzen bijvoorbeeld fors meer olieroebels in de Russische schatkist dan een jaar geleden.
[...]
Maar een krach? Onwaarschijnlijk, denkt Inozemtsev. ‘Rusland is nog altijd ver verwijderd van een ineenstorting. Bedrijven betalen nog gewoon de lonen van hun werknemers, de banken functioneren, en de handel in grondstoffen spoelt nog steeds miljarden euro’s het land binnen.’
[...]
‘Ik voorzie geen crisis, maar stagnatie’, denkt ook Astrov. En stagnatie, leert bijvoorbeeld de geschiedenis van de Sovjet-Unie, kunnen Russische autocraten lang volhouden.
Nu kan niemand uiteraard de toekomst voorspellen, dus het kan ook anders lopen. Maar op basis hiervan lijkt de instorting nog niet nabij.Misschien is het precies andersom, betoogden zij: dat juist het einde van de oorlog de Russische economie zou laten imploderen. Rusland is inmiddels zo verstrengeld met zijn militair-industrieel complex, dat vrede een groter economisch gevaar betekent dan oorlog.
‘De Russische industrie is zo afhankelijk van militaire uitgaven, dat hele regio’s en sectoren niet zonder kunnen overleven’, schrijven Gunitsky en Morris. ‘De soldij en verhoogde salarissen in de defensie-industrie hebben miljoenen Russen in achtergebleven gebieden voor het eerst in jaren een reële inkomensstijging bezorgd.’
[...]
De Baltische staten vrezen dat zij weleens het volgende slachtoffer van Poetins militaire verdienmodel zouden kunnen worden. ‘De Russische economie is nu gebouwd op oorlog’, constateerde de Litouwse minister van Defensie Robertas Kaunas eind mei. ‘De Russen zullen doorgaan met wapens produceren. Waar gaan die wapens naartoe als de Oekraïne-oorlog eindigt?’ Met een aanval op de Balten kan Poetin zijn oorlogseconomie overeind houden, vreest Kaunas.
Volgens mij ik heb ik sinds het verstrijken van het eerste jaar onder de sancties zelden iemand gehoord die verwachtte dat de Russische economie zou instorten.NMH schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:34:
[...]
Het tweede artikel is een uitgebreide analyse van de economische situatie in Rusland. De teneur is een beetje dat de economie weliswaar onder de sancties en de oorlog lijdt, maar niet op instorten staat:
[...]
Een gesanctioneerd land stort zelden zomaar in, en Rusland al helemaal niet, als grondstoffen exporteur.
Maar de economie is wel aan het verpieteren.
Toeleveranciers van het leger gaan failliet. Omdat ze tegen een te lage prijs hun spulletjes moeten verkopen terwijl de lonen flink stegen, of redden het maar net.
Andere bedrijven kunnen niet uitbreiden vanwege de hoge rente op leningen.
De woningmarkt zit op slot vanwege de hoge hypotheek rente.
De inflatie is nog steeds erg hoog.
In het land en de infrastructuur wordt structureel te weinig geïnvesteerd, dat geld gaat nu naar het leger.
Rusland verkoopt flinke hoeveelheden goud om het gat te dichten.
Rusland zit met een flink begrotingstekort, sommige economische cijfers worden niet meer gepubliceerd, of word over gelogen.
Het enige wat Rusland op de been houdt is de oorlogsindustrie, de export van grondstoffen (olie, goud ed staan op recordhoogten) maar die inkomsten gaan regelrecht een bodemloze put in, en de oorlogskas is bijna op.
Maar zelfs nu al is de defensie industrie niet meer de aanjager van de industrie. Het staat stil, maar de inflatie blijft, en die is er niet omdat de economie aan het oververhitten is en afgeremd moet worden. En daar komen de recente brandstof tekorten en prijzen nog eens bovenop.
Extra inkomsten zullen maar moeilijk te behalen zijn, en interne schuld aangaan (bonds ed) is niet echt een ding in Rusland.
Samen met de wegvallende investeringen in infrastructuur en de rest van het bedrijfsleven gaat dat op termijn heel erg veel pijn doen.
Het stort niet in, het verpietert.
De burger houd nu al de hand op de knip.
De enige korte termijn remedie is maar geld inde oorlog te blijven stoppen, maar hoeveel daarvan gaat er inmiddels niet het land uit naar China, voor drone onderdelen, assault golfkarretjes en wat dan nog?
Dat kan heel lang goed gaan, totdat het niet goed gaat, en dan kan het snel gaan.
Geen instorting, maar wel een steeds sneller neergaande lijn.
Ik ben geen econoom, maar iedereen ziet dit wel aankomen denk ik. Rusland is op een gegeven moment door haar voorraden heen en zonder een line of credit houdt het op een gegeven moment op.
Oekraïne zit in een vergelijkbaar scenario (minus de sancties maar ook zonder grondstoffen), maar word op de been gehouden door Europees geld.
Dus ineenstorting is niet aan der orde voorlopig, maar al zou de oorlog nu stoppen, gaat het herstellen van de economie wel een decennium of 2 duren.en over een jaartje gaat de situatie heel nijpend worden, dus ik verwacht binnen afzienbare tijd toenadering over een eventueel staakt het vuren. [Je mag me hierover aanspreken mocht dit niet binnen een half jaar gebeuren
Dit is eigenlijk iets wat vanaf 2022 in dit forum wordt uitgesproken. De oorlogs modus legitimeert zowel het bewind als het staatsbestel.NMH schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:34:
Daarnaast wordt ook de mogelijkheid geopperd dat een einde aan de oorlog mogelijk riskanter voor Poetin is dan een voortzetting:
Als illustratie van deze zin uit de Volkskrant:
... een diagram van Janis Kluge die op Substack de blog Russianomics verzorgt (https://substack.com/home/post/p-201733788).Een vluchtige blik kan tot de interpretatie leiden dat de Russen ieder jaar nog een groeiend budget voor militaire uitgaven hebben weten te produceren. Tussen Q1 2025 en Q1 2026 een groei van 30%. Het diagram behoeft wat extra toelichting. Het grijze gedeelte van de balken vertegenwoordigd niet publiek gedeelde uitgaven en het blauwe gedeelte wat wel publiek wordt gedeeld. Dat geclassificeerde gedeelte groeide het laatst jaar nog sneller, 43%.Rusland is inmiddels zo verstrengeld met zijn militair-industrieel complex, dat vrede een groter economisch gevaar betekent dan oorlog.
Die militaire uitgaven maken 46% uit van de totale uitgaven van de Russische overheid, 12,8 triljard roebels. Die militaire uitgaven in Q1 2026 van 5,9 triljard roebel moeten we afzetten tegen de begrootte inkomsten. Voor Q1 2026 bedroegen die 8,3 triljard roebels. Het militaire budget maakt dus 2/3 uit van de totale Russische inkomsten in dat kwartaal.
Rusland lijkt dus jaar achter jaar meer uit te geven. We moeten echter ook rekening houden met de mogelijkheid van creatief boekhouden. Rusland heeft er belang bij de kosten voor de militaire inspanning te relativeren en die netjes binnen budget te houden. Om het eind 2025 budget niet te veel uit de pas te laten lopen met de plannen die waren gemaakt om de toen ook al aanwezige tekorten te pareren.
Janis Kluge beargumenteert waarom dit waarschijnlijk is:
- De Russische uitgaven in Q4 2025 groeiden sneller dan ingeschat (3.5% van het GDP in plaats van 2.6%)
- Desondanks kwam end 2025 het begrotingstekort toch uit op het geplande niveau terwijl de uitgaven in december opmerkelijk laag waren (dit dan in vergelijking met eerdere jaren).
- Gedetailleerde informatie van de Q4 2025 uitgaven liet heel weinig uitgaven in het niet publieke gedeelte van die uitgaven zien.
Over die budgetten is nog wel wat meer te vertellen, maar dit voor vanavond even. Janis Kluge stelt trouwens zijn informatie beschikbaar in een soort Russian Federal Budget knowledge base (https://budget.jakluge.de...l=1&sid=Military&ts=1&q=1) die de moeite van nader onderzoek waard lijkt te zijn. Heb ik zelf ook nog niet kunnen doen.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Oekraïne gaat écht niet stoppen met het aanvallen van de olie-industrie totdat Rusland zich terugtrekt..
Volgens mij is het een redelijk unieke situatie in de geschiedenis dat de energie infrastructuur van een land in moderne tijden zo in puin gelegd wordt. Ik vind het best optimistisch om dan te denken dat een land wel even jaren door gaat draaien. Ik denk het niet. Maar ik ben maar een simpele burger. Elk Westers land zou keihard tot stilstand komen als burgers niet meer naar het werk kunnen. Waarom zou dat in Rusland andere zijn?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Uiteindelijk zulken ze brandstof (moeten) gaan importeren - voor de hoofdprijs.Glashelder schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:34:
Hoe hou je een land draaiende als straks een groot deel van de bevolking niet meer naar het werk kan komen of als er geen brandstof is om het werk uit te voeren? Als er niet geoogst kan worden dan wordt er niet gegeten.
Oekraïne gaat écht niet stoppen met het aanvallen van de olie-industrie totdat Rusland zich terugtrekt..
Volgens mij is het een redelijk unieke situatie in de geschiedenis dat de energie infrastructuur van een land in moderne tijden zo in puin gelegd wordt. Ik vind het best optimistisch om dan te denken dat een land wel even jaren door gaat draaien. Ik denk het niet. Maar ik ben maar een simpele burger. Elk Westers land zou keihard tot stilstand komen als burgers niet meer naar het werk kunnen. Waarom zou dat in Rusland andere zijn?
Dat doen ze al.Requiem19 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:48:
[...]
Uiteindelijk zulken ze brandstof (moeten) gaan importeren - voor de hoofdprijs.
Volgens sommige berichten is er een kleine vloot tankers onderweg van China naar Rusland.
Hoe bedoel je, de werknemers kunnen niet meer naar het werk? Je bedoelt dat de werknemers niet meer thuiskomenGlashelder schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:34:
Hoe hou je een land draaiende als straks een groot deel van de bevolking niet meer naar het werk kan komen of als er geen brandstof is om het werk uit te voeren? Als er niet geoogst kan worden dan wordt er niet gegeten.
Al denk ik dat woon-werk-verkeer zeker voor de industrie nieteens echt een ding is, dat komt allemaal nog uit de tijd van de Sovjetunie. Forensen deed je te voet of in het OV. Dat zal zeker voor de industrie nog altijd niet heel anders zijn. Gewoon een stapel flats naast het industrieterrein.
En voor kantoorwerk in de grote steden dus gewoon met de benenwagen of tram/trolley/metro/bus.
Elektriciteit is dan eerder een risico, maar juist UA laat ook zien dat het knap lastig is om dat permanent te verstoren.
Ik denk dat @ZenTex het prima uitlegt. En ik denk dat je het ook best aardig kan vergelijken met de Sovjet Unie in de jaren 80: Stilstand is achteruitgang, alles wordt slechter en slechter, maar het loopt pas echt helemaal vast juist zodra iemand het tij probeert te keren.
People as things, that’s where it starts.
Mensen zijn creatief. De eerste stap is dat je gaat carpoolen. Dan kruip je met z'n tienen in een taxibusje. Je zoekt werk dichterbij. Je wordt te werk gesteld bij het oogsten. Etc. Ik kan mij geen land herinneren dat door sancties helemaal tot stilstand is gekomen> Ik verwacht dan ook eerder dat de Russische bevolking in steeds groter wordende armoede door blijft modderen dan dat Rusland volledig instort.Glashelder schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:34:
[...]
Daar zit wel één caveat bij: de Russische winters kunnen (letterlijk) moordend zijn. Als er straks onvoldoende brandstof is om de huizen te verwarmen dan zou dat een grote humanitaire ramp kunnen veroorzaken. Dat zou weer van invloed kunnen zijn op de beschikbare beroepsbevolking en militairen.
Niemand die benzine of diesel gebruikt om z'n huis the verwarmen.Waaj schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:05:
[...]
Daar zit wel één caveat bij: de Russische winters kunnen (letterlijk) moordend zijn. Als er straks onvoldoende brandstof is om de huizen te verwarmen dan zou dat een grote humanitaire ramp kunnen veroorzaken. Dat zou weer van invloed kunnen zijn op de beschikbare beroepsbevolking en militairen.
In de steden gaat dat meestal met thermal plants gestookt op gas of kolen, in de arme gebieden heb je nog gewoon een kolenkachel of anders op hout.
Het is dus geen probleem om de aanvallen op raffinage vol te houden, er is geen sprake van genocide.
Arme Russen, het overkomt ze allemaal. Nu weer genocide. Door wie precies. De speciale militaire operatie kan vannacht nog stoppen. Mocht de honger de bloeddorst overwinnen.Waaj schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:05:
[...]
Mensen zijn creatief. De eerste stap is dat je gaat carpoolen. Dan kruip je met z'n tienen in een taxibusje. Je zoekt werk dichterbij. Je wordt te werk gesteld bij het oogsten. Etc. Ik kan mij geen land herinneren dat door sancties helemaal tot stilstand is gekomen> Ik verwacht dan ook eerder dat de Russische bevolking in steeds groter wordende armoede door blijft modderen dan dat Rusland volledig instort.
een treffende spreuk
Het gaat hier niet om de sancties, het gaat erom dat elke dag het tekort aan benzine, diesel en kerosine groter zal gaan worden in Rusland. Het tempo waarmee raffinagecapaciteit wordt aangetast lijkt elke week verder opgevoerd te worden.Waaj schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:05:
[...]
Mensen zijn creatief. De eerste stap is dat je gaat carpoolen. Dan kruip je met z'n tienen in een taxibusje. Je zoekt werk dichterbij. Je wordt te werk gesteld bij het oogsten. Etc. Ik kan mij geen land herinneren dat door sancties helemaal tot stilstand is gekomen> Ik verwacht dan ook eerder dat de Russische bevolking in steeds groter wordende armoede door blijft modderen dan dat Rusland volledig instort.
Er komt een moment dat aan de taxibusje ook geen benzine of diesel verkocht kan/gaat worden. In sommige regio's is dat al het geval.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Uiteraard met hulp van buurland China, maar dat geldt nu voor Rusland ook al.
Niet helemaal vergelijkbaar. De situatie in Noord Korea is eigenlijk al 100 jaar hetzelfde: ellende voor de bevolking, "hosanna" voor de elite (eerst onder de heerschappij van Japan, daarna onder de huidige heersers). Ze kennen dus al een aantal generaties niets anders. In Rusland is het tijdelijk anders geweest en "beter", dus de inwoners weten dat het anders kan...Boudewijn schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:46:
En ook dan kan een land nog lang doormodderen. Zie Noord Korea, daarbij vergeleken was de SU een hoorn des overvloeds. En dat land moddert al 70 jaar door.
Belangrijk verschil is dat Noord-Korea niet bij een actieve oorlog betrokken is (als land dan, een paar soldaten naar rusland sturen maakt niet uit). De enerzijds moet rusland een leger in Oekraïne op de been houden met genoeg aanvalskracht dat Oekraïne niet veel kan. Anderszijds heeft Oekraïne min of meer vrij spel om alles wat van belang is in rusland te bombarderen.Boudewijn schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:46:
En ook dan kan een land nog lang doormodderen. Zie Noord Korea, daarbij vergeleken was de SU een hoorn des overvloeds. En dat land moddert al 70 jaar door.
Niet vergelijkbaar eigenlijk. Noord Koreanen kunnen geen rijbewijs betalen en hebben dat nooit gekund. Autobezit is daar uitzonderlijk.Boudewijn schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:46:
De Russen hebben wel een rijbewijs en wel een auto. Alles is ingesteld op een economie waarbij autos en vrachtwagens normaal zijn. Dat stopt nu. Wij kennen de spreuk "zonder transport staat alles stil". Dat is waar de Krim en Rusland heen gaan.
[ Voor 77% gewijzigd door teacup op 24-06-2026 12:29 ]
🚗 Vladimir region, situation difficult and local authorities write that everything is under control...
— MAKS 26 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 24 juni 2026
PSN
Mijn Oekrainse schoonouders hebben jarenlang geen salaris gehad, terwijl ze beiden voor de overheid werkten. Ze kregen betaald in uien, flessen melk, wodka, aardappelen.
Mijn vrouw deed haar huiswerk bij kaarslicht en 6 truien aan want er was maar beperkt gas en elektra. Al hun spaargeld weg door banken die ineens sloten. Bijna elke dag hetzelfde eten en zelden tot nooit vlees.
Veel Russen hebben hetzelfde meegemaakt.
Die krijg je echt niet gek met wachten voor de benzinepomp.
Luxe went snel..Rzaan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:32:
Er wordt in dit topic door sommigen wel heel erg met een westerse verwende blik naar de situatie gekeken.
Mijn Oekrainse schoonouders hebben jarenlang geen salaris gehad, terwijl ze beiden voor de overheid werkten. Ze kregen betaald in uien, flessen melk, wodka, aardappelen.
Mijn vrouw deed haar huiswerk bij kaarslicht en 6 truien aan want er was maar beperkt gas en elektra. Al hun spaargeld weg door banken die ineens sloten. Bijna elke dag hetzelfde eten en zelden tot nooit vlees.
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer
In Moskou voelden ze tot enkele weken geleden amper iets van de oorlog. Als ze daar ook regelmatig met overlast te maken krijgen dan heeft dat echt wel invloed lijkt me. Dat zijn niet bepaald de mensen die 6 truien dragen en geen vlees eten lijkt me.Rzaan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:32:
Er wordt in dit topic door sommigen wel heel erg met een westerse verwende blik naar de situatie gekeken.
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
Lees mijn bericht nog eens door, ik leg jou niets in de mond, en van "genocide" beticht ik je al helemaal niet.Waaj schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 05:53:
@ZenTex en @pro_6or, jullie moeten mij geen woorden in de mond leggen die ik niet gebruik. Ik schetste alleen een (extreem) scenario waarin brandstofgebrek Rusland mogelijk wel laat instorten. Of dat genocide is of zielig voor de Russische bevolking is jullie interpretatie, niet de mijne.
Ik zeg alleen dat bijna niemand afhankelijk is van benzine of diesel om hun huis te verwarmen.
Bron, achter een betaalmuur, dus verder dan de kop kan ik niet lezen.
https://www.reuters.com/b...ion-this-year-2026-06-24/
June 24 (Reuters) - Moscow's oil refinery will be offline for at least six months after suffering extensive damage in Ukrainian drone attacks, two industry sources said on Wednesday, complicating Russian efforts to tackle fuel shortages across the world's largest country.
[ Voor 71% gewijzigd door arie_papa op 24-06-2026 15:05 ]
Zodra hij het bijna weer doet opnieuw een raket/drone er op. Rusland zal dit ook wel begrijpen, maar het begint zo lastig voor ze te worden.arie_papa schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:16:
Raffinaderij in Moskou die 2x geraakt is ligt er voor een maand of 6 uit. Bericht van onder andere Reuters, dus dat nieuws zal aardig kloppen.
Bron, achter een betaalmuur, dus verder dan de kop kan ik niet lezen.
https://www.reuters.com/b...ion-this-year-2026-06-24/
Ik zie het echt wel optimistisch in voor UA.
Even een vraag uit interesse: hoe ging dat met logistiek? Leefde iedereen van de eigen tuin of was er wel zoiets als een markt of supermarkt? En hoe werd die bevoorraad? Was paard en wagen een ding?Rzaan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:32:
Persoonlijk denk ik dat vele russen die buiten de stad wonen bijna autarkisch zijn. Verbouwen eigen groentes, verhandelen die op de markt hebben dieren zoals paarden, varkens, koeien en kippen. Merken weinig van al die brandstof tekorten. Ja op een gegeven moment kan je geen import goederen zoals televisies meer kopen. Zie parallen met de toestand van de w.o.-2 periode hier.asing schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:53:
[...]
Even een vraag uit interesse: hoe ging dat met logistiek? Leefde iedereen van de eigen tuin of was er wel zoiets als een markt of supermarkt? En hoe werd die bevoorraad? Was paard en wagen een ding?
Wat wel van belang is dat rusland nog steeds een oorlog voert. Ze jagen er ongeveer 30000 man per maand doorheen. Verder moeten ze ook een enorme drone muur in de lucht houden.vincent_1971 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:07:
Persoonlijk denk ik dat vele russen die buiten de stad wonen bijna autarkisch zijn. Verbouwen eigen groentes, verhandelen die op de markt hebben dieren zoals paarden, varkens, koeien en kippen. Merken weinig van al die brandstof tekorten. Ja op een gegeven moment kan je geen import goederen zoals televisies meer kopen. Zie parallen met de toestand van de w.o.-2 periode hier.
Voor de autarkische rus is de vraag wanneer de overheid de gewone rus gaat dwingen om te vechten. Dat is een goede manier om een opstand te krijgen. De andere mogelijkheid is belastingheffing.
Zonder ingrijpende maatregelen kan het zijn dat het vermogen om oorlog te voeren afneemt. Voor de autarkische rus maakt dat niet uit. Voor de russische staat is het wel een probleem. En een probleem van de staat kan ook een probleem van de gewone rus worden.
Ik weet niet of je ooit in Moskou bent geweest. Het gros van de mensen woont in aftandse flats. Je moet de beelden die we altijd zien van het centrum en de mensen die daar mooi gekleed rondlopen, niet verwarren met hoe die andere 12 miljoen Moscovieten leven. Ze zullen wel wat morren, maar het is gewoon de zoveelste tegenslag in hun leven. En doorrrrrrrr.3raser schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:52:
[...]
In Moskou voelden ze tot enkele weken geleden amper iets van de oorlog. Als ze daar ook regelmatig met overlast te maken krijgen dan heeft dat echt wel invloed lijkt me. Dat zijn niet bepaald de mensen die 6 truien dragen en geen vlees eten lijkt me.
[ Voor 0% gewijzigd door Rzaan op 24-06-2026 18:48 . Reden: woord vergeten ]
Ook de stedelingen hebben vaak een datsja. Dus ook de stedeling heeft een eigen groentetuin zeg maar. De vraag is alleen hoe je daar komt als je geen benzine meer hebt.vincent_1971 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:07:
[...]
Persoonlijk denk ik dat vele russen die buiten de stad wonen bijna autarkisch zijn. Verbouwen eigen groentes, verhandelen die op de markt hebben dieren zoals paarden, varkens, koeien en kippen. Merken weinig van al die brandstof tekorten. Ja op een gegeven moment kan je geen import goederen zoals televisies meer kopen. Zie parallen met de toestand van de w.o.-2 periode hier.
Iedere Rus zijn Datsja (of in familieverband) zal ook wel niet historisch gegroeid vanuit graag op vakantie willen gaan. Maar een manier om op te gaan met moeilijke periodes, een vorm van redundantie, backup,... En zich verstoppen voor de staat?
Veel stedelingen hebben een datsja, maar de overgrote meerderheid heeft dat niet.asing schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:09:
[...]
Ook de stedelingen hebben vaak een datsja. Dus ook de stedeling heeft een eigen groentetuin zeg maar. De vraag is alleen hoe je daar komt als je geen benzine meer hebt.
En voor die er wel een heeft, kost het momenteel meer om alsmaar geen en weer te rijden dan dat het bespaart.
Dat gezegd, als iemand in Moskou een paard en wagen heeft, we hebben nog een mooi lapje grond vlak buiten Moskou te koop. Prima voor je groente en fruit, en hooi voor je paard.
(M'n vrouw haar datsja is gelukkig prima te bereiken per trein, maar dat verkoopt ze lekker niet)
(Een sneer naar dat filmpje uit 2023 ja.)
Historisch gezien zijn de Datsja's (zoals ze volgens mij hier bedoeld worden) echt buitenhuizen bedoeld voor vakantie en recreatie. Het concept begon onder Peter de Grote die stukken land aan de elite gaf. Later werden deze - uiteraard - onteigend naar goed communistisch gebruik. Hierbij werden de "mindere" gebruikt als vakantiebestemming voor de gewone Russen en de luxere voor - uiteraard - partijleden. Eind 20e eeuw had iedere "niet arme" familie zo'n beetje een Datsja, maar eigenlijk zijn deze door alle tijden heen voornamelijk gebruikt als vakantiebestemming. Als backup is het nooit echt gebruikt, omdat degenen die een Datsja hadden - als 2e "huis" - in principe rijk genoeg waren om geen backup nodig te hebben.Wozmro schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:21:
Mogelijk blijven ze steeds langere periodes in hun Datsja?
Iedere Rus zijn Datsja (of in familieverband) zal ook wel niet historisch gegroeid vanuit graag op vakantie willen gaan. Maar een manier om op te gaan met moeilijke periodes, een vorm van redundantie, backup,... En zich verstoppen voor de staat?
Apple verwijdert Vkontakte (Russische chat) van app store
‼️ Apple removed Russian VK (VKontakte) and Odnoklassniki from the Russian App Store without warning.
— The Ukrainian Review (@UkrReview) 25 juni 2026
Russians will no longer receive push notifications about messages and important events. pic.twitter.com/tNQtbkDR13
Is VKontakte niet volledig onder controle van het Kremlin? Of zou het een andere reden hebben?Tens schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:23:
Afdeling opvallend nieuws/gerucht:
Apple verwijdert Vkontakte (Russische chat) van app store
[X]
worden ze dan niet gék als ze al die "westers" (en die niet alleen...) rijkdom zien?Rzaan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:32:
zo van: dat willen wij OOK als enorme rijke "bronnen" (olie/gas/kolen/hout/metalen.. etc etc etc>) land?
Late we die slurpers nét als tijdens de tsarenrijk over de kling jagen?
(ja, en dan komen de reacties van.. ze zijn het gewend..... maar dan óók niet klagen... want je bent het gewend..en je kijkt NIET naar andere landen....wat jullie óók zouden kunnen hebben)
https://www.themoscowtime...pps-from-app-store-a93094asing schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:02:
[...]
Is VKontakte niet volledig onder controle van het Kremlin? Of zou het een andere reden hebben?
Ah, Max was ook al verwijderd:Kremlin spokesman Dmitry Peskov said Thursday that the Russian government expects an explanation from Apple for the removal of VK apps and advised Russians to switch to other operating systems.
Apple previously removed VK’s apps from its App Store in September 2022 following British sanctions, though it restored access less than a month later.
...
VK CEO Vladimir Kiriyenko, who is the son of Kremlin adviser Sergei Kiriyenko, is currently under U.S., EU and British sanctions.
Earlier this month, Apple removed Russia’s state-backed messaging app Max from the App Store to comply with sanctions.
[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 25-06-2026 15:51 ]
PSN
Geen idee waarom niet. Alsof ze er zich bij neergelegd hebben. Zo van 'ja, zo is het leven nu eenmaal'.Hansieo schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:49:
[...]
worden ze dan niet gék als ze al die "westers" (en die niet alleen...) rijkdom zien?
Het gegeven 'wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje' gaat in Rusland maar ook Oekraine nog steeds op voor veel mensen. Je krijgt niet echt kansen. Of je moet heel erg meegaan met het systeem, maar het systeem kan ook voor veel ellende zorgen realiseren velen zich.
Wel een interessante vraag, maar waarschijnlijk met een zeer complex niet eenduidig antwoord.
kansen kríjg je niet... die moeten ze (wij ook) "pakken"....Rzaan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:50:
[...]
Geen idee waarom niet. Alsof ze er zich bij neergelegd hebben. Zo van 'ja, zo is het leven nu eenmaal'.
Het gegeven 'wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje' gaat in Rusland maar ook Oekraine nog steeds op voor veel mensen. Je krijgt niet echt kansen. Of je moet heel erg meegaan met het systeem, maar het systeem kan ook voor veel ellende zorgen realiseren velen zich.
Wel een interessante vraag, maar waarschijnlijk met een zeer complex niet eenduidig antwoord.
https://x.com/heroiam_slava/status/2069661789030088950?s=61&t=kMJNzBiLE-vmobMJNWxRNQ
een treffende spreuk
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:
Wat we vooral willen zien:
- Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
- Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
- Respect voor elkaars mening.
Wat willen we beslist niet zien:
- Inzet van kernwapens erbij halen.
- Rants.
- Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
- Wegzetten van bevolkingsgroepen.
- Ongefundeerde oneliners.
- Linkdrops zonder duiding.
- Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
- Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
- Geen ongefundeerde speculaties over WW3
- Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
- Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
- Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
- Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
AWM / themaforum beleidstopic:
/f/image/iJ3qiWXeZrf8sKiCbnsKU9rt.webp?f=fotoalbum_large)