Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:41
Tens schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:05:
Tekorten lijken regionaal (wachttijden en max liters per persoon), de 'rijke' steden lijken er nog nauwelijks onder te lijden. Minstens even Interessant is in hoeverre wordt de export beperkt.
Die export van benzine en diesel is al aan banden gelegd door Rusland:
Russia Moves to Extend Gasoline Export Ban Until 2026 as Shortages Persist
Russia’s government plans to extend its ban on gasoline exports through the end of the year as shortages continue to hit the domestic market, Deputy Prime Minister Alexander Novak said on Thursday.

“In the near future, we will extend the ban on gasoline exports until the end of the year, and a ban on diesel fuel exports by non-producers will also be introduced until the end of the year,” Novak told state media, without specifying when an official announcement would be issued.
(Hier de link naar Tass voor de uiteindelijke bron:
https://tass.ru/ekonomika/25159143)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-10 13:19
Iedereen mist het punt van waarom dit belangrijk is. De olierafiinaderijen worden bestookt zodat Rusland minder olie kan exporteren, wat hen een probleem geeft met buitenlandse deviezen die ze nodig hebben om materialen aan te kopen in het buitenland.

De roebel wordt in het buitenland niet aanvaard, en als ze het doen zal er een grote premium opzitten. Als je geen dollars of andere meer hebt, dan wordt alles veel duurder - en dus heeft de economie een probleem. Ja - er zullen wel tekorten zijn, nee deze zijn niet economie crushing, maar het doet Rusland wel veel pijn. En daar gaat het dan ook om.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:47
ZenTex schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:07:
En in de grotere plaatsen word vooral gebruik gemaakt van stadsverwarming. Ook daar komt geen benzine aan te pas.
Wat wel dan? Kolen wellicht? zal geen zon of wind zijn.

Naam aan dat naast vooral hout en kolen er net als in NL vóór de gasvondst veel oliestook voor woningen zal zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
duvekot schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:11:
[...]

Die export van benzine en diesel is al aan banden gelegd door Rusland:
Russia Moves to Extend Gasoline Export Ban Until 2026 as Shortages Persist

[...]

(Hier de link naar Tass voor de uiteindelijke bron:
https://tass.ru/ekonomika/25159143)
dat dus, geen export is geen inkomsten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:52

ZenTex

Doet maar wat.

Tens schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:12:
[...]

Wat wel dan? Kolen wellicht? zal geen zon of wind zijn.

Naam aan dat naast vooral hout en kolen er net als in NL vóór de gasvondst veel oliestook voor woningen zal zijn.
Heet water dmv kolen/gas voorzover ik weet.
In Russische steden zul je bijna overal dikke pijpen tegenkomen. Die transporteren heet water naar de blokken om de appartementen te verwarmen. Iig een gedeelte hiervan is of was restwarmte van energiecentrales als ik het me goed herinner.

Ik weet niet of het nog zo is, maar tot redelijk recent hadden we in Moskou in de winter de ramen wagenwijd open omdat de verwarming niet te regelen was en dit de enige manier was om te voorkomen dat je huis in een sauna verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:16
Zolang het verbruik maar groter is dan de aanvoer ontstaat er vanzelf een probleem. Rusland zal, net als de beschaafde wereld, wel een strategische reserve hebben die eerst op moet voordat er echt problemen ontstaan.

Brandstofverbruik van auto's in de kou zal wel wat hoger zijn dan in de zomer. Plus extra transport dat nodig is om brandstof, voedsel etc naar de steden te verplaatsen en het verbruik om her en der eens wat wegen begaanbaar te houden zal toch tot een paar procent extra verbruik leiden. Dat moet er wel zijn.

De economie zal niet direct stil gaan vallen, maar wel vertragen. Dat samen met inflatie en andere tekorten is gewoon weer een extra ingredient voor de stagflatie mix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:38
tc982 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:12:
Iedereen mist het punt van waarom dit belangrijk is. De olierafiinaderijen worden bestookt zodat Rusland minder olie kan exporteren, wat hen een probleem geeft met buitenlandse deviezen die ze nodig hebben om materialen aan te kopen in het buitenland.
Als je er echt over nadenkt, dan is het waarschijnlijk dat Rusland juist meer ruwe olie zou (willen) exporteren wanneer raffinagecapaciteit wordt ingeperkt. Alle ruwe olie die wordt opgepompt zal moeten worden bewerkt - en als je dat thuis niet meer kan, dan zal je dat elders moeten laten doen om de olie te laten vloeien. Dus in die zin ben ik dat niet met je eens.

Wat wel zo is, is dat Rusland gold als een groot exporteur van brandstof - vooral diesel. Een hoop van die raffinage is overgenomen door China, India en Turkije. Vuistregel is dat ongeveer de helft van de winst op olie wordt behaald in de raffinage, dus dat was al een grote aderlating voor Rusland.

Maar wat we nu zien is dat Rusland die olie eigenlijk nergens meer op een fatsoenlijke manier kwijt kan. Natuurlijk is er het omkatten van olie middels de schaduwvloot - maar dat kost tijd, en geld, en is ietwat beperkt in de capaciteit.

Omdat diesel zo makkelijk te maken is uit Oeral-olie, is het onwaarschijnlijk dat we ooit op een punt komen waarop Rusland zonder zou komen te zitten. Voor benzine is dat anders - die fractie is gewoonweg kleiner, en bewerking die zou moeten leiden tot meer benzine per vat olie is zeer kapitaal intensief. Ik zie dit toch echt nog steeds als een aanval op de energievoorziening in Rusland zelf. Dat zal dus weinig invloed hebben op het defensie-apparaat (want die draait hoofdzakelijk op diesel) - en juist wel op de gewone burger. En, dus, op de publieke opinie.

Maar nogmaals - Rusland kan dat opvangen door op de internationale markt benzine in te kopen. Er zijn nog wel een aantal bevriende landen met raffinagecapaciteit die dat voor ze zou kunnen doen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
ZenTex schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:21:
[...]

In Russische steden zul je bijna overal dikke pijpen tegenkomen. Die transporteren heet water naar de blokken om de appartementen te verwarmen. Iig een gedeelte hiervan is of was restwarmte van energiecentrales als ik het me goed herinner.

Ik weet niet of het nog zo is, maar tot redelijk recent hadden we in Moskou in de winter de ramen wagenwijd open omdat de verwarming niet te regelen was en dit de enige manier was om te voorkomen dat je huis in een sauna verandert.
Dat gaat inderdaad doorgaans met gas. En elektriciteit is nodig om het de woonblokken in te pompen.

Die situatie met de ramen open in de winter is ook heel herkenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:47
RoD schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:32:
[...]

Dat gaat inderdaad doorgaans met gas. En elektriciteit is nodig om het de woonblokken in te pompen.

Die situatie met de ramen open in de winter is ook heel herkenbaar.

Dit is (was) de default in het gehele oostblok (althans, de bebouwde kom, erbuiten: hout ;)): warmtenetten met een wijkcentrale. Ook het stadje waar mijn schoonmoeder woont midden in Pommeren (Polen) heeft een warmtecentrale die de commieblocks van de stad van warmte voorziet. Uiteraard is het inmiddels wel gangbaar dat elke woning een eigen thermostaat heeft, net zoals hier als je op een warmtenet zit.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:04
ZenTex schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:21:
[...]

Ja dat weten vele hiero niet.

Maar inderdaad in de winter kan het warmer in je huis zijn dan in de zomer.
Dit is niet voor iedereen natuurlijk.
In Kyiv zijn er momenten dat er geen warm water is overdag. Dan word er aan de leidingen gewerkt ofzoiets en kun je alleen koud douchen. Niemand heeft een eigen cv in een kommunalka.

Gaat er dan iets fout in de warmte toevoer. Dan kan zo geheel huizenblok van binnen bevriezen. Dit gebeurd ieder jaar wel op meerdere plekken, zoals hiero iemands cv kapot kan gaan. Echter met het beschadigen van de energie infrastructuur komt dit meer voor. Dit heeft dan direct gevolgen voor vele mensen en bedrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:14
Op BNR gisteren : https://www.bnr.nl/nieuws...maar-voor-drie-dagen-geld

En hun bron ; https://www.themoscowtime...s-reserves-run-dry-a90871

Het gesnij van het Kremlin in de begroting druppelt nu dus door naar de regio's. Het artikel maakt gewag van de onderwijzers die loon moeten inleveren, maar ik kan me voorstellen dat er meerdere publieke diensten worden betaald uit deze pot. Ze willen het gat vullen met extra belastingen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Op bezoek in Dagestan, sneaky pitstop bij de Subway om een broodje te halen zo te zien:

Drones visited the "Dragontekh" oil refinery in Dagestan. It is the largest transshipment complex on the Caspian coast, with a capacity of up to 2.5 million tons of oil per year.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 22 oktober 2025

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:56
asing schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:31:

Het gesnij van het Kremlin in de begroting druppelt nu dus door naar de regio's. Het artikel maakt gewag van de onderwijzers die loon moeten inleveren, maar ik kan me voorstellen dat er meerdere publieke diensten worden betaald uit deze pot. Ze willen het gat vullen met extra belastingen.
Ach, als de USA een shutdown kan laten plaatsvinden kan Rusland dit ook nog wel overleven, zolang ze maar eten (aardappelen) en drinken (Vodka) hebben zullen ze niet al te hard klagen :7

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

asing schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:31:

Die regio's gaan het inderdaad zwaar krijgen, als er iets onverwachts gebeurt kan dat niet meer opgevangen worden:
At least six regions had just two to three day’s worth of spending left in their bank accounts as of Sept. 1.

The Arkhangelsk region, home to about 1 million people, had 50 million rubles ($620,000) in reserve, or just 0.03% of its 156-billion-ruble ($1.93 billion) annual budget.

Kalmykia’s remaining 40 million rubles ($496,000) amounted to 0.1% of its yearly spending plan.

In the Volgograd region, reserves fell to 100 million rubles ($1.24 million), or 0.04% of its annual budget of 196 billion rubles ($2.43 billion).

The Belgorod region had just 200 million rubles ($2.48 million) left, or 0.1% of its 184-billion-ruble ($2.28 billion) budget.

The Ulyanovsk and Irkutsk regions had 500 million ($6.2 million) and 900 million rubles ($11.16 million) remaining, respectively — enough to cover only one to two days of expenses.
Vanuit centraal droogt het ook op om die gaten te vullen denk ik.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:29

ManiacsHouse

Scheisse!

Hier kan ik dan weer van genieten. *O*
Oekraïne straft blunder Russische tv af en vernietigt dronejagers op uitgelekte locatie
https://www.gelderlander....gelekte-locatie~afcd965a/
Door onzorgvuldigheden tijdens een reportage wisten Oekraïense inlichtingendiensten de geheime locatie van een vliegveld te achterhalen. Dinsdag schakelden Oekraïense drones twee vliegtuigen uit die gestationeerd waren op dat vliegveld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Helixes schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:32:
Maar nogmaals - Rusland kan dat opvangen door op de internationale markt benzine in te kopen. Er zijn nog wel een aantal bevriende landen met raffinagecapaciteit die dat voor ze zou kunnen doen.
Dan nog, ruwe olie verkopen tegen bodemprijs, en benzine invoeren tegen topprijs. Ook een win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:47

Amphiebietje

In de blubber

ZenTex schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:07:
[...]

Benzine word doorgaans (nooit?) gebruikt voor verwarming.
Diesel in sommige gevallen wel, maar daar is vooralsnog geen gebrek aan bij mijn weten.

En in de grotere plaatsen word vooral gebruik gemaakt van stadsverwarming. Ook daar komt geen benzine aan te pas.

De gemiddelde Rus zal er voorlopig ook nog warm bijzitten deze winter.
Ja, als Oekraïne wil dat de gewone Rus in de kou komt te zitten moeten ze de (vaak bovengrondse) leidingen voor warm water als doel nemen, of in elk geval de bron van de warmte. Als dat restwarmte is van de lokale industrie of energiecentrales is het natuurlijk wel mogelijk dat het systeem uitvalt bij een aanval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:47

Amphiebietje

In de blubber

asing schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:39:
[...]

Ik snap je punt, maar we moeten werken met de informatie die we kunnen vinden. Nu zijn er diverse redenen om aan te geven dat er iets niet klopt. Zo zou 20% van de capaciteit beschadigd zijn. Dat betekent dat 80% van de capaciteit nog werkt. Er is dus blijkbaar wel brandstof. Aan de andere kant, ook de Russen hebben internet dus er zouden snel berichten zijn waar je nog wel brandstof kan krijgen. En als het klopt wat je schrijft dan zouden al die rijen op Twitter niet hoeven want er zou een ander tankstation voldoende peut hebben.
Op basis van de videos in kwestie kan ik niet uitmaken hoe groot de gebieden zijn met brandstoftekorten (maar Rusland is erg groot). Wat wel werd genoemd in een commentaar was dat naar de volgende stad rijden voor een tankstation niet echt een optie was omdat die op te grote afstand lag - dus ik neem aan dat het plaatsen betreft die niet bij de rijkere steden in de buurt liggen.
Pagina: 1 ... 97 98 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: