Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-11 11:33

Rzaan

Altijd zoekende

vincent_1971 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Rusland overtreedt keer op keer afspraken. Een ziekenhuis gaat plat een school ook in Oekraïne. En daarbij vorig jaar gerichte aanvallen op elektrische en verwarmings installaties. Vind zelf dat Oekraïne nu niet meer moet inhouden. Gewoon zoveel mogelijk de burgers indirect treffen. Olieraffinaderij elektriciteitscentrales waterzuivering. Opstand en verzet begint pas als de bevolking het slecht heeft.
2 tegenargumenten:
1. "Hullie doen het toch ook?" is nooit sterk, wel infantiel en maakt je net zo'n schurkenstaat. Er zitten gewoon grenzen aan wat je wel of niet moet bombarderen. Het ontregelen is ok. Maar niet burgers in levensgevaar brengen of ziekenhuizen bombarderen of zulks meer.
2. De bombardementen op Duitsland door de geallieerden leiden ook niet tot verzet of opstand. Ik kan me zelfs niet 1 conflict heugen waarin dit wel gebeurde. Is onrealistisch wensdenken. Het zorgt er meestal alleen voor dat de hakken nog dieper in het zand gaan, of dat zelfs de grootste pacifist nog agressief wordt.

Zeker Russen raak je niet zo snel. Want dat zit gewoon niet in de aard van het volk. Die hebben al zoveel klappen gehad; die maak je niet snel heel kwaad.

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:01

ZenTex

Doet maar wat.

Rzaan schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

2. De bombardementen op Duitsland door de geallieerden leiden ook niet tot verzet of opstand. Ik kan me zelfs niet 1 conflict heugen waarin dit wel gebeurde. Is onrealistisch wensdenken. Het zorgt er meestal alleen voor dat de hakken nog dieper in het zand gaan, of dat zelfs de grootste pacifist nog agressief wordt.
Russen zullen misschien niet zo snel in opstand komen als je de energiecentrales in puin legt, maar de industrie, logistiek enz komt wel tot stilstand.

Dan is het welzijn van de gemiddelde Rus die deze invasie en de bombardementen op burgerdoelen toejuichen, dus ook die op de Oekraïense energievoorziening,, even wat minder belangrijk, voor mij dan.

En dat is in de verste verte niet te vergelijken met het carpet bombing van Duitse steden met tot wel tienduizenden doden per raid

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ZenTex schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:01:
Russen zullen misschien niet zo snel in opstand komen als je de energiecentrales in puin legt, maar de industrie, logistiek enz komt wel tot stilstand.
Volgens mij had ik al eerder aangegeven dat ik dat ook wel een goed idee vond.
Dan is het welzijn van de gemiddelde Rus die deze invasie en de bombardementen op burgerdoelen toejuichen, dus ook die op de Oekraïense energievoorziening,, even wat minder belangrijk, voor mij dan.
\Het blijkt nergens uit dat de gemiddelde Rus dit toejuicht. Die zitten ook niet op de oorlog te wachten.
We hoeven ons ook niet te bekommeren om hun welzijn. Maar dat is iets anders dan ze doden of zo aanvallen dat de dood een gevolg is
En dat is in de verste verte niet te vergelijken met het carpet bombing van Duitse steden met tot wel tienduizenden doden per raid
Je leest niet goed. Ik zeg nergens dat deze met elkaar vergeleken moeten worden in gruwelijkheid of intensiteit. Maar zelfs die bombardementen leidden niet tot een opstand of verzet. Daar ging het om.

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-11 16:36
vincent_1971 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Rusland overtreedt keer op keer afspraken. Een ziekenhuis gaat plat een school ook in Oekraïne. En daarbij vorig jaar gerichte aanvallen op elektrische en verwarmings installaties. Vind zelf dat Oekraïne nu niet meer moet inhouden. Gewoon zoveel mogelijk de burgers indirect treffen. Olieraffinaderij elektriciteitscentrales waterzuivering. Opstand en verzet begint pas als de bevolking het slecht heeft.
Top man

Dan is in verlengde van deze gedachte van uit Russische gedachten dan Nederland met leveren van wapens en Rotterdam als haven voor Amerikaans spul richting Oekraine ook legitiem doel.
En zo zijn we weer stapje verder richting de hel.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Rzaan schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

2 tegenargumenten:
1. "Hullie doen het toch ook?" is nooit sterk, wel infantiel en maakt je net zo'n schurkenstaat. Er zitten gewoon grenzen aan wat je wel of niet moet bombarderen. Het ontregelen is ok. Maar niet burgers in levensgevaar brengen of ziekenhuizen bombarderen of zulks meer.

Zeker Russen raak je niet zo snel. Want dat zit gewoon niet in de aard van het volk. Die hebben al zoveel klappen gehad; die maak je niet snel heel kwaad.
ik snap je tegenargumenten, maar dan wél voor de "eerste fase" van de oorlog.
Maar tot hoever? hoelang zou jij het blijven weigeren?
Tot ze Amsterdam platleggen? en wij alleen olievelden?
Tot ze een poseidon de Rotterdamse haven insturen? maar wij allen hun warmwater leidingen kapot gooien?

Er is een grens aan tot wanneer "we lekker beschaafd" moeten blijven, en ik denk dat Ukraine dat meer dan genoeg heeft volgehouden.

Het heeft geen(weinig) nut om een olifantenhuid zachtjes te aaien, er zál een moment moéten komen dat het (morale) kompas om moet, en "hoe het vroeger wel/niet hielp" is naar mijn mening geen argument voor de huidige tijden.
Rusland begrijpt onderhandelingen niét, dat is zwak, moet je dus nooit doen....
Rusland begrijp "klap vol op de bek" heel goed, dat zullen ze dan zoveel mogelijk gaan vermijden.
(Turkiye vs vliegtuig? 1x vol op de bek was genoeg, en ze kwamen niet meer)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hansieo schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:33:
[...]

ik snap je tegenargumenten, maar dan wél voor de "eerste fase" van de oorlog.
Maar tot hoever? hoelang zou jij het blijven weigeren?
Tot ze Amsterdam platleggen? en wij alleen olievelden?
Tot ze een poseidon de Rotterdamse haven insturen? maar wij allen hun warmwater leidingen kapot gooien?

Er is een grens aan tot wanneer "we lekker beschaafd" moeten blijven, en ik denk dat Ukraine dat meer dan genoeg heeft volgehouden.

Het heeft geen(weinig) nut om een olifantenhuid zachtjes te aaien, er zál een moment moéten komen dat het (morale) kompas om moet, en "hoe het vroeger wel/niet hielp" is naar mijn mening geen argument voor de huidige tijden.
Rusland begrijpt onderhandelingen niét, dat is zwak, moet je dus nooit doen....
Rusland begrijp "klap vol op de bek" heel goed, dat zullen ze dan zoveel mogelijk gaan vermijden.
(Turkiye vs vliegtuig? 1x vol op de bek was genoeg, en ze kwamen niet meer)
Ik zeg nergens dat je niet hard moet terugslaan.
Wat ik wel zeg: Burgers doden of enorm hinderen heeft nog nooit tot een opstand geleid. Heeft niets met vroeger of nu te maken, maar alles met de menselijke geest.
En on topic: Russen krijg je echt niet zo snel klein. Je moet ze niet verwarren met mensen die zich druk maken of er wel een genderneutraal toilet is op het station of dat je een vega-burger geen burger meer mag noemen.

Oekraine moet Rusland veel harder aanvallen (zover dat technisch en financieel kan) Zoveel mogelijk naar de klote helpen en het hele land ontregelen, saboteren, vernietigen, wat dan ook.
De EU landen moeten nu al strenger optreden tegen gammele schepen die voor de kust van de EU liggen. Een no fly zone boven de grensgebieden in Oekraine instellen.

Maar burgers met opzet doden is gewoon een no go. Dat het gebeurt valt niet aan te ontkomen. Collateral damage. Maar bombarderen met het doel om burgers te doden of zo aan te vallen dat ze zullen doodgaan, is niet alleen misdadig, maar ook zelfmoord. Want veel EU landen zullen dan hun steun terugtrekken. En terecht vind ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 23-10-2025 18:15 ]

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:12
sikkwittet schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:18:
[...]

Top man

Dan is in verlengde van deze gedachte van uit Russische gedachten dan Nederland met leveren van wapens en Rotterdam als haven voor Amerikaans spul richting Oekraine ook legitiem doel.
En zo zijn we weer stapje verder richting de hel.
Je overdrijft hier wel veel. Nederland aanvallen zou een aanval op de nato zijn en daarom niet gebeuren.
Het feit dat met Rusland geen afspraken over fatsoen te maken zijn en het feit dat geregeld bewust burger doelen aangevallen worden ipv militaire installaties vind ik genoeg reden om niets fatsoenlijk te willen doen. Terugslaan op alle doelen die de aanvals kracht van Rusland ondermijnen lijkt mij geen probleen

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:05
Nox schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:47:
[...]

Punt is dat het Kremlin het spelletje zo speelt door te ontkennen dat er een oorlog is. Die ontkenning kan je zodoende wegnemen. Maar het blijft lastig, burgers lastig vallen wekt meer woede op tegen oekraïne inderdaad. Ik gok dat meer en meer raffinaderijen plat leggen de way to go is.
Als je het strijdverlooptopic volgt dan zie je dat er inmiddels 1.1+ miljoen doden en gewonden zijn gevallen aan Russische zijde. Stel dat er nog eens 7-800.000 man aanwezig is in de zone, dan praat je over 2 miljoen Russische mannen. Met een bevolking van 140 miljoen heb je grofweg 70 miljoen mannen waarvan er 2 miljoen direct betrokken zijn of waren in de strijd. Gemiddeld is dus 1 op de 35 mensen van het mannelijk geslacht direct betrokken in Oekraïne. Dat stijgt nog als je alles onder de 18 en over de 60 niet meetelt.

Dus ik denk dat iedere Rus wel iemand kant die aan het front vecht of heeft gevochten. Ze weten wat er gaande is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:39

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Graag de wel/niet legitiem doel discussie nu laten rusten.

In dit topic raakt ze offtopic en de discussie is wat hypothetisch en speculatief omdat Oekraïne al haar beperkte resources moet inzetten om de Russische oorlogsmachine te ondermijnen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
asing schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:29:
[...]

Als je het strijdverlooptopic volgt dan zie je dat er inmiddels 1.1+ miljoen doden en gewonden zijn gevallen aan Russische zijde. Stel dat er nog eens 7-800.000 man aanwezig is in de zone, dan praat je over 2 miljoen Russische mannen. Met een bevolking van 140 miljoen heb je grofweg 70 miljoen mannen waarvan er 2 miljoen direct betrokken zijn of waren in de strijd. Gemiddeld is dus 1 op de 35 mensen van het mannelijk geslacht direct betrokken in Oekraïne. Dat stijgt nog als je alles onder de 18 en over de 60 niet meetelt.

Dus ik denk dat iedere Rus wel iemand kant die aan het front vecht of heeft gevochten. Ze weten wat er gaande is.
Het zijn toch vreselijke getallen zeker als je bedenkt dat de Oekraïense cijfers er nog bij komen. Volg dit topic al vanaf begin maar reageer weinig omdat dit topic meer informatief voor mij is. Maar even reagerend op je post; heeft rusland, oftewel het Kremlin, de mensen niet zodanig in hun greep dat mensen er niet over praten? Dikke propaganda erbij en dan kan het toch niet waar zijn wat die ene persoon zegt?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• asing
pjot1 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:49:
[...]

Het zijn toch vreselijke getallen zeker als je bedenkt dat de Oekraïense cijfers er nog bij komen. Volg dit topic al vanaf begin maar reageer weinig omdat dit topic meer informatief voor mij is. Maar even reagerend op je post; heeft rusland, oftewel het Kremlin, de mensen niet zodanig in hun greep dat mensen er niet over praten? Dikke propaganda erbij en dan kan het toch niet waar zijn wat die ene persoon zegt?
Het zijn bizarre getallen, dat is zeker.

Wil je weten hoe de Russische media het spint, dan moet je even op zoek naar een Russische bron die pro Kremlin is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
asing schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:31:
[...]

Het zijn bizarre getallen, dat is zeker.

Wil je weten hoe de Russische media het spint, dan moet je even op zoek naar een Russische bron die pro Kremlin is.
Nee, heb liever de waarheid. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-11 10:31

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

teacup schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:39:
[modbreak]Graag de wel/niet legitiem doel discussie nu laten rusten.

In dit topic raakt ze offtopic en de discussie is wat hypothetisch en speculatief omdat Oekraïne al haar beperkte resources moet inzetten om de Russische oorlogsmachine te ondermijnen.[/]
Gezien bovenstaande modbreak wil ik expliciet vragen om NIET de discussie opnieuw te starten. Maar Reporting from Ukraine ((in)direct gelinked met euromaiden press) publiceert domtoevallig een vlog die laat zien dat het toch niet zo hypothetisch meer is zoals gedacht. Sterker nog, als je deze bron moet geloven is het nu 'oog om oog, tand om tand' politiek.
Nogmaals, hierboven is de legitimiteit discussie al uitvoerig gevoerd. Sommigen vinden dat je ten alle tijden beschaafd moet blijven, anderen vinden dat je er nog overheen mag toepen. Lets agree to disagree. Laten we nu kijken naar de feiten die gebeuren en proberen te duiden of er meer bewijs is voor wat RfU hier meldt, want dit lijkt een wijziging te zijn op wat we voorheen zagen: van de olie industrie naar nu ook energie infrastructuur.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Freakertje schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:47:
[...]

Nogmaals, hierboven is de legitimiteit discussie al uitvoerig gevoerd. Sommigen vinden dat je ten alle tijden beschaafd moet blijven, anderen vinden dat je er nog overheen mag toepen. Lets agree to disagree. Laten we nu kijken naar de feiten die gebeuren en proberen te duiden of er meer bewijs is voor wat RfU hier meldt, want dit lijkt een wijziging te zijn op wat we voorheen zagen: van de olie industrie naar nu ook energie infrastructuur.
Dit is wel wat ander koek dan een zinloze discussie op een tech website over wat men vindt ethisch/niet ethisch vindt.

Dit is aan Oekraïense en wat ze doen en kunnen. En het is natuurlijk aan hun wat ze wel of niet aanvallen, wat wij er ook van vinden

We hebben eerder deze maand al een Oekraïense aanval op de Belgorod centrale gezien, expliciet als reactie op de Russische aanvallen, een toekomstige focus op energie als tegenreactie is natuurlijk logisch, mits ze de capaciteit hebben.

Gezien de aanvallen op de raffinaderijen hebben ze dat, en als ik de lijst van getroffen raffinaderijen even Bekijk, is er weinig meer over dat binnen bereik ligt en nog niet geraakt is, en sommigen zijn al 5 keer geraakt.
De capaciteit in Rusland zal de komende maanden, zoniet langer, flink beperkt zijn.

Oftewel, de doelen raken op.

Tijd voor een nieuwe focus wellicht?

En wat capaciteit betreft, ik heb het vermoeden dat ze het 1 en ander opgespaard hebben om het Rusland knap lastig te maken, (denk flamingos e.d) en het vernietigen van Russische luchtafweer capaciteit gaat gewoon door en ik denk niet dat Rusland meer dan een fractie hiervan kan vervangen.

Hoe dan ook, jouw source is maar een vlog*, en kan zomaar bedoeld zijn als dreigement naar Rusland toe, en niet de intentie van Oekraïne.

*Edit: hier een artikel dat hetzelfde vermeldt.

[ Voor 3% gewijzigd door ZenTex op 25-10-2025 05:25 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ZenTex schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 05:15:
[...]
Dit is wel wat ander koek dan een zinloze discussie op een tech website over wat men vindt ethisch/niet ethisch vindt.
Om vervolgens de 'zinloze' discussie gewoon voort te zetten.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:16
@ZenTex ik verwacht een beetje hetzelfde. Er zal af en toe nog wel een bom vallen op een raffinaderij, al was het alleen maar omdat die aanvallen goed zijn voor het moraal. Maar ik denk dat we verplaatsing zullen zien naar andere energie-infra, zoals pompstations van oliepijpleidingen; olie- en gasterminals; gasverwerkingsfabrieken; brandstofopslagen; en hoogspanningverdeelstations. We hebben natuurlijk al aanvallen gezien op zulke objecten, maar ik denk dat die trend zich gaat doorzetten en verstevigen.

Er is ook nog een mogelijkheid dat er een spinneweb-achtige aanval komt op een grote raffinaderij in het verre Oosten of zo. Naarmate de doelen in het Westen opraken, worden die juist exponentieel waardevoller.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• assje
  • Laatst online: 20:53
ZenTex schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 05:15:
Gezien de aanvallen op de raffinaderijen hebben ze dat, en als ik de lijst van getroffen raffinaderijen even Bekijk, is er weinig meer over dat binnen bereik ligt en nog niet geraakt is, en sommigen zijn al 5 keer geraakt.
De capaciteit in Rusland zal de komende maanden, zoniet langer, flink beperkt zijn.

Oftewel, de doelen raken op.
Vrijwel geen enkele van die centrales zijn volledig buiten bedrijf, er is echt geen tekort aan doelen/opties.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 25-10-2025 09:43 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:39
assje schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

Vrijwel geen enkele van die centrales zijn volledig buiten bedrijf, er is echt geen tekort aan doelen/opties.
Dat denk ik ook. Als sommige doelen al vijf keer geraakt zijn geeft dat al aan dat een keer niet genoeg is. Dus al die raffinaderijen die pas een keer geraakt zijn, zijn prima doelen om nog eens te raken.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

assje schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

vanaalten schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:03:
[...]

Dat denk ik ook. Als sommige doelen al vijf keer geraakt zijn geeft dat al aan dat een keer niet genoeg is. Dus al die raffinaderijen die pas een keer geraakt zijn, zijn prima doelen om nog eens te raken.
Dat betwist ik niet.
Zeker de grotere raffinaderijen hebben meerdere torens en draaien door met beperkte capaciteit.

Maar over 1 a 2 maanden van aanvallen, hoeveel is daar nog van over, kunnen ze de rest van de capaciteit vernietigen, hebben ze daar de precisie voor? Met elke aanval zal er minder capaciteit buiten gebruik gesteld worden en zullen ze waarschijnlijk ook beter beschermd worden.ldmv luchtafweer en "door cage" constructies.

Aan de andere kant, wellicht lukt het hen om door lik op stuk aanvallen de aanvallen op de Oekraïense energiesector te verminderen, misschien is enkel het dreigen ermee voldoende, miscchien niet en zullen ze die aanvallen ook uit moeten voeren, of misschien is het een loos dreigement?

Maar al zouden ze het uitvoeren, ik denk niet dat de aanvallen op de raffinaderijen compleet zullen stoppen. Net zoals vandaag de dag de aanvallen op andere industriële complexen niet gestopt zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door ZenTex op 25-10-2025 10:35 ]

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:51

flessuh

Set sail for fail!

ZenTex schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:34:
[...]

[...]

Dat betwist ik niet.
Zeker de grotere raffinaderijen hebben meerdere torens en draaien door met beperkte capaciteit.

Maar over 1 a 2 maanden van aanvallen, hoeveel is daar nog van over, kunnen ze de rest van de capaciteit vernietigen, hebben ze daar de precisie voor? Met elke aanval zal er minder capaciteit buiten gebruik gesteld worden en zullen ze waarschijnlijk ook beter beschermd worden.ldmv luchtafweer en "door cage" constructies.

Aan de andere kant, wellicht lukt het hen om door lik op stuk aanvallen de aanvallen op de Oekraïense energiesector te verminderen, misschien is enkel het dreigen ermee voldoende, miscchien niet en zullen ze die aanvallen ook uit moeten voeren, of misschien is het een loos dreigement?

Maar al zouden ze het uitvoeren, ik denk niet dat de aanvallen op de raffinaderijen compleet zullen stoppen. Net zoals vandaag de dag de aanvallen op andere industriële complexen niet gestopt zijn.
Meerdere torens betekent dat ze nu wel wat backup capaciteit hebben, maar wat over blijft heeft ook onderhoud nodig. En dat zal op termijn een steeds grotere rol spelen bij de overgebleven capaciteit.

https://www.dutchsolarboat.com

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:33

rapture

Zelfs daar netwerken?

Freakertje schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:47:
Na 3 jaren klappen opvangen, wordt het wel tijd voor vergelding. De russen doen alsof ze straffeloos op het Oekraïense elektriciteitsnet kunnen blijven schieten. Elke keer dat ze Oekraïners zonder licht zetten, worden ook russen zonder licht gezet. De Oekraïners hebben de brandstof voor de generatoren en de russen hebben dat niet.

Dan worden de russen voor een keuze gezet. Stoppen met de aanvallen op het Oekraïense elektriciteitsnet of de blackouts in rusland breiden zoals een olievlek uit.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-11 15:30
Russia's Newest Floating Crane Capsizes in Sevastopo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoTZZtXNy8kSZ5iRGlot3qk6Dwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nHmiebBa5E8crD7b6uYW6RMW.png?f=fotoalbum_large

Bron: Suchomimus

Bereken je warmteverlies

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Juup schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:08:
[...]

"Why the f&ck did you fly away, f&cking hell? F&cking faggots, hohollandia... F&ck him... I hope you get shot down, f&cking faggots. Burn, f&cking faggots... F&cking jackals [inaudible]."

Wat hebben wij nou weer misdaan?
De H spreken ze daar uit als G.
Dan klinkt het al aardig als khokhol. De scheldnaam voor Oekraïners.

Oftewel, kutoekenland of zoiets?

Nederland spreken ze uit als "Galandia".

Die zwerver in het filmpje heeft waarschijnlijk nooit van Nederland gehoord

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:31
Je zou haast denken dat dit een één tweetje is tussen Trump en Putin Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNrBnPMsG-hsrlNbuEtjzAuw4aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nrbojw2Gl6cfzpjcYR6wj7D8.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Helixes
@Tens NOS weet te melden dat de Putin-bondgenoot in 2014 diens aandelen heeft verkocht.
Koper Gunvor heeft ook een Nederlands tintje. De olie- en gashandelaar zit al jaren op papier op de Amsterdamse Zuidas. In werkelijkheid is de eigenaar van het bedrijf een Zweed die het bedrijf rond de eeuwwisseling opzette met een vertrouweling van Poetin. Die Gennadi Timchenko verkocht zijn deel van het bedrijf in 2014 na sancties tegen hem.
NOS

Of de deal doorgaat valt nog te bezien. Als de toezichthouder in de VS (toepasselijk OFAC genaamd) het niet ziet zitten, hoeft het alleen maar drie weken niets te doen. Ik denk zelf dat Trump maar wat graag de buitenlandse assets gunt aan een van zijn eigen "strategische partners".

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:27
Tens schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:53:
Je zou haast denken dat dit een één tweetje is tussen Trump en Putin

[X]

[Afbeelding]
De kop van dat artikel is gemanipuleerd of ze hebben het bij de krant aangepast, want dit is nu de kop:
Lukoil Accepts Oil Trader Gunvor's Offer to Buy International Assets After U.S. Sanctions

en bij de NOS schrijven ze:
Koper Gunvor heeft ook een Nederlands tintje. De olie- en gashandelaar zit al jaren op papier op de Amsterdamse Zuidas. In werkelijkheid is de eigenaar van het bedrijf een Zweed die het bedrijf rond de eeuwwisseling opzette met een vertrouweling van Poetin. Die Gennadi Timchenko verkocht zijn deel van het bedrijf in 2014 na sancties tegen hem.
bron: Sancties dwingen Russische oliereus tot grote uitverkoop

Dus die vertrouweling heeft geen aandelen meer in Gunvor. En die persoon staat ook op de Europese sanctie lijst sinds 2022 ..

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:01
duvekot schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:19:
[...]

De kop van dat artikel is gemanipuleerd of ze hebben het bij de krant aangepast, want dit is nu de kop:
Lukoil Accepts Oil Trader Gunvor's Offer to Buy International Assets After U.S. Sanctions

en bij de NOS schrijven ze:

[...]

bron: Sancties dwingen Russische oliereus tot grote uitverkoop

Dus die vertrouweling heeft geen aandelen meer in Gunvor. En die persoon staat ook op de Europese sanctie lijst sinds 2022 ..
Ik zou toch een beetje aarzelen.
Een vertrouweling van Poetin, Gennady Timchenko, in 2014 de op 6 na rijkste Rus, zet in 2000 samen met een Zweed, Torbjörn Törnqvist, een Zwitsers/Cypriotisch/Nederlands oliebedrijf op. Dat runnen ze samen, ze zijn ook 50/50 eigenaar.
Dat gaat in goede harmonie, de enige verstoring is dat Törnqvist in 2009 een zoon krijgt van een 30 jarige Russische, wat leidt tot een scheiding en huwelijk met zijn nieuwe vlam.

Volgens de in 2010 via Wikileaks uitgelekte communicatie binnen de State Departement (VS) is het aannemelijk dat Gunvor direct is gerelateerd aan Putin's privé vermogen.

In 2014, gedwongen door de sancties na de annexatie van de Krim verkoopt Timchenko zijn aandeel aan Törnqvist. Raar, want Törnqvist's vermogen bestaat voornamelijk uit zijn deel van Gunvor en het liquide deel is op geen manier voldoende voor Timchenko's deel, dus waar dat van wordt betaald (en of dat wordt betaald) is nogal mysterieus.

En nu moeten we er vanuit gaan dat de Russische invloed op Lukoil zou verdwijnen door de verkoop aan het "westerse* Gunvor. :?

[ Voor 13% gewijzigd door onkl op 30-10-2025 19:36 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Uit luxe gaat Rusland nu staats obligaties in yuan uitgeven? :?

🇨🇳👀 Russia plans to issue its first yuan-denominated bonds on the domestic market this year, - Reuters. This will allow it to invest the huge amounts of yuan accumulated by exporters and banks from selling Russian energy to China.

Savchenko Volodymyr (@savchenkoua.bsky.social) 31 oktober 2025

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:22
YakuzA schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:03:
[Bluesky]
Ik ben benieuwd hoe vrijwillig het kopen van de obligaties zal zijn. De vertaling kan best zijn dat de handelaren gratis hun chinese munten in mogen leveren in het kremlin.

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Oekraïne heeft een belangrijke brandstof pijpleiding nabij Moskou opgeblazen:

“Ukraine's GUR successfully conducted a major sabotage operation in Moscow, successfully blowing up the main gasoline, diesel fuel, and aviation fuel pipelines for Russia's capital. Seen here, the charges placed on the pipelines detonate. October 31 2025.”

Video: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/pjtZnoqvHf

• asing
[Bluesky]
Een artikel van Reuters hierover : https://www.reuters.com/m...s-sources-say-2025-10-31/

Ik vermoed dat er 2 doelen zijn, die gesuggereerd worden in het artikel.

1) Het omzetten van het overschot aan Yuans binnen Russische instellingen en bedrijven
2) Het voor China mogelijk maken om in Rusland te investeren op een manier die niet zichtbaar is voor de rest van de wereld

Hoe je dat precies moet lezen weet ik niet. Ik denk alleen dat het de invloed van China op Rusland groter maakt.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Rusland bevestigt daarmee zijn status als satelliet van China, ipv als evenwaardige handelspartner.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[Bluesky]
Op deze manier geven ze toe dat mensen niet in roebels willen sparen of de schulden niet in roebels willen uitdrukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SL0YL7M6yDj8F601xXaSvx9JwM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXBTLT07vQ42N1UmbayKcvMk.jpg?f=fotoalbum_large

Tegenover de dollar heeft de yuan in de laatste 12 jaren niet meer dan 20% afgeweken. De roebel kan eender wat zijn en heeft gepiekt op meer dan 3 keren waarde verliezen.

De munt van een ander land gebruiken geeft aan hoe onbelangrijk de roebel is. Met yuan kunnen ze eender wat kopen dat een rus in huis wilt halen.
phicoh schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:22:
Ik ben benieuwd hoe vrijwillig het kopen van de obligaties zal zijn. De vertaling kan best zijn dat de handelaren gratis hun chinese munten in mogen leveren in het kremlin.
Zo sluw zijn ze in het Kremlin wel, dwing de handelaren om hun relatief waardevaste Chinese munten in te leveren voor schuldpapier en we weten hoe onbetrouwbaar russisch schuldpapier is.

• asing
We zitten er een beetje naast.
Het Kremlin zit op zwart zaad. Ze hebben geld nodig en staten lenen dat door bonds uit te geven. Alleen niemand wil bonds in roebels hebben dus ze doen het in yuans.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Wat stilte van mijn kant. Een van de redenen is dat ik de actuele situatie in Rusland aan het inschatten ben. Hierover later wat reacties. Een van de aspecten die ik bij rondzoeken tegenkwam verdient wel apart de aandacht.

Zo is de Russische samenleving groot, intimiderend groot. Toch is ze ook een communicerend vat. Dat blijkt uit de tekorten die inmiddels zijn ontstaan bij de Russische politie:

The Jamestown Foundation

War Against Ukraine Leaving Russian Police State Without Enough Police
October 30, 2025 02:31 PM

Eerst even een zijsprong over dat begrip Politiestaat. Nu wordt dat begrip te pas en te onpas gebruikt. Nu meen ik te weten dat bijvoorbeeld Nederland in de geschiedenis zich in bepaalde opzichten ook kwalificeerde als politiestaat. Uit de online documentatie van de Radboud Universiteit deze boekbespreking[PDF] van een standaardwerk over de Nederlandse politie die daarover het een en ander zegt, informatie snippers die ons op zijn best daarover een indicatie geven:
De politie heeft immers, zo schrijft Fijnaut terecht, in vredestijd in beginsel het monopolie op de daadwerkelijke uitoefening van geweld. Zij is volgens hem in Nederland een staatsinstelling pur sang.
Een rechtsstaat brengt regulering van overheidsmacht met zich. Daarin onderscheidt hij zich juist van een politiestaat. In een politiestaat treedt de overheid min of meer naar willekeur op. Fijnaut schrijft op pagina 555 van zijn boek dat typerend is voor een moderne politiestaat dat het politieapparaat niet langer is ingebed in de algemene bestuurlijke, gerechtelijke of militaire structuren (waar is overigens de verwijzing naar de staatsrechtelijke structuur?)
Een politiestaat kan samenvallen met een totalitaire staat: daarin heeft een overheid onbegrensde bevoegdheden. Een van de centrale beginselen in een rechtsstaat is het legaliteitsbeginsel. Dit beginsel impliceert onder meer dat elk overheidsoptreden berust op algemene regels. Het is de overheid niet toegestaan zich eigenmachtig bevoegdheden aan te meten. Iedere bevoegdheid is gegeven met het oog op een bepaald doel en dient een grondslag te hebben in een wet die de regering en de Staten-Generaal gezamenlijk hebben tot stand gebracht (een zogeheten wet in formele zin). Het legaliteitsbeginsel dient tot waarborg van de rechtszekerheid en de rechtsgelijkheid van de burgers en keert zich tegen de politiestaat.
Dat legaliteitsbeginsel ontstond voor Nederland in 1838. Daarvoor was er voor burgers geen borging van het optreden van de Nederlandse politie. Nu is een politiestaat nog niet meteen een totalitaire staat. Andersom is een totalitaire staat een politiestaat met oneindige bevoegdheden.

Deze Nederlandse context vooral als toelichting op dat politiestaat begrip, en dat onze rechtsstaat nog niet eens zo heel oud is. Het vertelt ons ook dat een land als Rusland na de Tsarentijd waarschijnlijk nog niet op het punt van een rechtstaat is geweest. De best mogelijke kandidaatsperiode daarvoor is denk ik tijdens/na Gorbatsjov. Misschien dat iemand anders hierover wat meer kan zeggen.

Rusland kwalificeert langzamerhand volledig als totalitaire staat, inclusief de eerder genoemde oneindige bevoegdheden. Maar laten nu net die bevoegdheden de bekrachtiging nodig hebben van een politieapparaat. Bij dat laatste lijkt nu een kink in de kabel te komen. Daarom nu weer terug naar het Jamestown artikel.

Voor een geoliede totalitaire staat is veel politie nodig, Rusland heeft niet meer de gewenste aantallen:
Despite Russia having more police officers per capita than any other major country—almost twice as many per capita as the European Union and 2.5 times more than the United States—and having a well-earned reputation as a police state, the Russian Federation has long faced a crisis in putting enough policemen on the beat
De speciale operatie heeft daarin deels de hand gehad, ze werden zo slecht betaald dat zelfs the SMO nog aantrekkelijker was:
the number of policemen in Russia has declined by more than nine thousand since the start of Russian President Vladimir Putin’s full-scale invasion of Ukraine, as poorly paid and overstretched police have left their posts for the army, where they can make far more money.
Dit heeft op de politieorganisatie de volgende impact:
Their departures mean that 36 percent of the roughly 40,000 police positions mandated by Russian law are now vacant. Many police stations are fully or partially empty, forcing policemen still at their posts to serve far more hours than they are supposed to
Nu zijn voor de eigenlijke repressie andere organisaties dan de politie zelf nodig. Een overbelaste politie zet echter meer druk op de bevolking:
The shortage of policemen, however, is corroding public confidence in Moscow’s ability to protect the population from crime during the Kremlin’s war against Ukraine, sparking fears that public safety will be even worse when the war ends and veterans return home.
Dit heeft de volgende effecten:
  • has led some Russians to take matters into their own hands
  • forcing the police to lower hiring standards
  • stations are prompted to recruit personnel from abroad
  • many crimes are never registered, and far fewer are solved
Als gevolge van het eerste punt is de Russische politie gedwongen om met onafhankelijke milities samen te werken. Hierbij kreeg ik een déjà vu met het schisma tussen Wagner en het Russiche ministerie van defensie.
Law enforcement has also started cooperating with independently organized militias, such as the Russian Community, which often have agendas at least nominally separate from those of the Kremlin
Voor wat historische context, de verkleining van de politie macht versneld:
  • Between 2017 and 2022, the number of police officers decreased from 44,000 to just under 40,000
  • Since the start of Putin’s full-scale invasion of Ukraine, their number has declined to 30,000
De werkelijke vermindering kan nog groter zijn omdat de definitie van politie rekkelijk s:
Khodzhayeva suggests that the real decline has been far larger because interior ministry officials often list men and women who work in central offices as police.
Wanneer de soldaten huiswaarts keren legt dat een tijdbom onder het beëindigen van het Rusland-Oekraïne conflict.
All the unmet problems Khodzhayeva points to will almost certainly explode when veterans come back from Moscow’s war against Ukraine and return to the rural areas from which a large share of soldiers were drawn, and where there are no police to enforce the law

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• Helixes
YakuzA schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:49:
Redelijk wat beschadigd, 1 schip helemaal kapot?, 4 schepen brandjes + pijpleidingen beschadigd.
[Bluesky]
[Afbeelding]
Welke grapjas heeft de naam Coast Buster verzonnen? B)

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:00
YakuzA schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:49:
Redelijk wat beschadigd, 1 schip helemaal kapot?, 4 schepen brandjes + pijpleidingen beschadigd.
[Bluesky]
[Afbeelding]
Ik mag toch hopen voor de natuur daar dat die boten leeg waren. De screenshot zegt carrying, maar hoop dat dat de capaciteit is en niet hoeveel erin zat (zo indien wel, hoe weten ze hoe vol ze waren?)

[ Voor 11% gewijzigd door PASware op 03-11-2025 16:01 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PASware schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:01:
[...]

Ik mag toch hopen voor de natuur daar dat die boten leeg waren. De screenshot zegt carrying, maar hoop dat dat de capaciteit is en niet hoeveel erin zat (zo indien wel, hoe weten ze hoe vol ze waren?)
gezien de foto hierboven vermoed ik dat er in ieder geval iets vol was.

PSN

• Helixes
PASware schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:01:
Scherpe observatie.

Oorlog is nooit heel erg goed voor het milieu geweest eerlijk gezegd. Met een boomknuffelende instelling ga je niet winnen, helaas. Maar - ik denk bij iedere ontplofte raffinaderij, gaspijplijn en olieopslag toch wel even aan de impact om de Wereld en de omgeving.

100.000 ton olie, of olieproducten, zijn potentieel absoluut funest voor ongeveer de hele Zwarte Zee. Zoveel is zeker. Dat zijn Exxon-Valdezachtige hoeveelheden in een binnenzee....

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Helixes schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:50:
[...]

Scherpe observatie.

Oorlog is nooit heel erg goed voor het milieu geweest eerlijk gezegd. Met een boomknuffelende instelling ga je niet winnen, helaas. Maar - ik denk bij iedere ontplofte raffinaderij, gaspijplijn en olieopslag toch wel even aan de impact om de Wereld en de omgeving.

100.000 ton olie, of olieproducten, zijn potentieel absoluut funest voor ongeveer de hele Zwarte Zee. Zoveel is zeker. Dat zijn Exxon-Valdezachtige hoeveelheden in een binnenzee....
Helemaal eens, als er geld moet worden verdiend, oorlog moet worden gevoerd of tal van andere zaken dan is het milieu en/of moeder aarde toch even minder belangrijk. Vooral in oorlog situaties is hier ook moeilijk rekening mee te houden.
offtopic:
interessant onderwerp. Helaas leven wij niet lang genoeg om te zien hoe dit zich gaat ontvouwen. Hoe het met moeder aarde gaat in de toekomst bedoel ik dan

Daily driver; MB R171 SLK280

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Maar aan de andere kant; volgens Our world in data:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmSiI4nHXkecl-cTgodhsmz3jCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIXcLquPxaipUykP2iQQxXLP.jpg?f=fotoalbum_large

produceert een Rus 12ton CO2 per jaar. Dus als die 100.000 ton olie verbrand tot 260.000 ton CO2 (emissfiefactor van stookolie) hoeft Oekraïne maar een kleine 900 Russen om te leggen om de uitstoot voor 2050 weer gecompenseerd te hebben. >:)

Nu ik er over nadenk: is het niet veel voordeliger om Oekraïne wat extra wapens te geven en zo onze uitstoot te compenseren dan alle milieumaatregelen die we gepland hebben :+

• Tens
Russische olie is niet meer zo in trek, het aantal volle tankers dat de olie niet kwijt kan stijgt elke dag.
Hier zit ook een eind aan de capaciteit, als Rusland de pompen stil moet leggen hebben ze een groot probleem Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Nyp65a4DWxBVxAKpEXWxgpRc_Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YOKWpe96A1JgrrPLGUp6kvvx.jpg?f=user_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• duvekot
Tens schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:05:
Russische olie is niet meer zo in trek, het aantal volle tankers dat de olie niet kwijt kan stijgt elke dag.
Hier zit ook een eind aan de capaciteit, als Rusland de pompen stil moet leggen hebben ze een groot probleem
[X]

[Afbeelding]
*knip* niet gaan speculeren met iets waar geen bron voor is.

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 05-11-2025 20:36 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Maar dan hadden ze weer terug gaan varen naar de Russische haven om nieuwe olie in te laden. :)

Neem aan dat een outlet als Bloomberg dit wel accuraat weergeeft eigenlijk.

Maargoed, een grafiek zonder 0 op de verticale as lijkt altijd iets dramatischer :P
Door de schaal lijkt op het eerste oog de stijging 50% ipv 7%.

[ Voor 27% gewijzigd door teacup op 05-11-2025 20:38 ]

PSN

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Helixes schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:50:
[...]

Scherpe observatie.

In beetje olietanker (supertanker zoals VLCC, ULCC) past 2 miljoen olievaten (318k kubieke meters, 273k metric tons). Het zijn Aframax'en in de Zwarte Zee.
An Aframax vessel is an oil tanker with a deadweight between 80,000 and 120,000 metric tonnes. [1] The term is based on the Average Freight Rate Assessment (AFRA), a tanker rate system created in 1954 by Shell Oil to standardize shipping contract terms.[2]
Wikipedia: Aframax
Due to their favorable size, Aframax tankers can serve most ports in the world. These vessels serve regions that do not have very large ports or offshore oil terminals to accommodate Very Large Crude Carriers and Ultra-Large Crude Carriers. Aframax tankers are optimal for short- to medium-haul crude oil transportation. Aframax class tankers are largely used in the basins of the Black Sea, the North Sea, the Caribbean Sea, the South and East China Seas, and the Mediterranean.
An Aframax tanker carries 600,000 barrels of oil as compared to larger tankers that may carry up to 2 million barrels of oil.

• Tens
Daar waren vorig jaar verhalen over inderdaad, van shadow fleet naar 'betrouwbaar' om de olie verkoopbaar te maken. De schaal waarop het gebeurt is onduidelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door teacup op 05-11-2025 20:37 ]

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:50

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Tens schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:05:
Hier zit ook een eind aan de capaciteit, als Rusland de pompen stil moet leggen hebben ze een groot probleem
[X]
Vraag me af of een evil persoon als Putin in staat is de wereld te gaan gijzelen met een 'of je laat ons de Donbas houden en stopt met de sancties of we droppen al die honderdduizenden tonnen met olie in de oceanen voor Europa'

Dit dus.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
FunkyTrip schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:39:
[...]

Vraag me af of een evil persoon als Putin in staat is de wereld te gaan gijzelen met een 'of je laat ons de Donbas houden en stopt met de sancties of we droppen al die honderdduizenden tonnen met olie in de oceanen voor Europa'
Dat omhelst wel medewerking van de bemanning van de schepen ofwel onder druk van geweld aan boord, of onder druk van: We weten waar je familie woont. Het opblazen zal het effectiefst zijn. als ze de pompen aanzetten en de boel overboord beginnen te pompen op het Kanaal is er binnen 45 minuten of sneller een defensiemacht aan boord. Ik zie dat niet zo snel gebeuren. Maar de ontwikkelingen zijn natuurlijk wel zorgelijk. De vloot waar de olie ingepompt wordt is belabbert onderhouden, hoe meer er van die roestbakken ronddobberen met aan bord een potentiele mileuramp.. hoe groter de kans er tijdens een herfst storm toch eentje iets gaat mankeren.

Overigens doet china het al jaren. Mammoet tankers vol met olie dobberen soms maandenlang rond te wachten tot de prijzen weer interessanter worden. grote verschil is dat dit meestal geen roestbakken zijn.

Gwindorian's Diablo Profiel

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Schijnbaar een Iskander reloading vehicle gesaboteerd in de Kursk regio:
In the Kursk region of the Russian Federation, the Special Operations Forces of the Armed Forces of Ukraine and the Black Spark resistance movement struck a Russian transport and reloading vehicle for the Iskander mobile short-range ballistic missile system.
https://www.ukrinform.net...tems-in-kursk-region.html

Deze vehicles zie je ivm de afstand tot the front niet vaak in de lijstjes langs komen.

PSN

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:08
Gwindorian schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:02:
[...]

Overigens doet china het al jaren. Mammoet tankers vol met olie dobberen soms maandenlang rond te wachten tot de prijzen weer interessanter worden. grote verschil is dat dit meestal geen roestbakken zijn.
Niet alleen China hoor. Ook westerse bedrijven, ook in onze achtertuin. Artikel gaat over 2020, maar het principe is van alle tijden.

Onderstaand wat er as we speak voor Nederland dobbert, gefilterd op tankers die voor anker liggen. Kan op marine traffic (zonder pro account?) niet filteren wat vol of leeg is helaas. Maar het geeft een idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heS1_qz3OwzzmlCdwDKuPIBolhI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KyDbuGsUNncRnG5Eh7sFTxVx.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Charly op 05-11-2025 11:53 ]

• phicoh
Gwindorian schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:02:
Dat omhelst wel medewerking van de bemanning van de schepen ofwel onder druk van geweld aan boord, of onder druk van: We weten waar je familie woont. Het opblazen zal het effectiefst zijn. als ze de pompen aanzetten en de boel overboord beginnen te pompen op het Kanaal is er binnen 45 minuten of sneller een defensiemacht aan boord. Ik zie dat niet zo snel gebeuren. Maar de ontwikkelingen zijn natuurlijk wel zorgelijk. De vloot waar de olie ingepompt wordt is belabbert onderhouden, hoe meer er van die roestbakken ronddobberen met aan bord een potentiele mileuramp.. hoe groter de kans er tijdens een herfst storm toch eentje iets gaat mankeren.
De vraag is natuurlijk wat dat zou betekenen voor het land onder wiens flag de tanker vaart en de verzekering van het schip.

Verder zit er een verdacht groot verschil in het aantal aanvallen van Oekraïne op raffinage en op havens. Het zou ook kunnen dat als rusland te ver gaat, ze snel geen bruikbare havens meer over hebben.

• _Arthur
  • Laatst online: 21:24

_Arthur

blub

Russia collected 888.6 billion rubles ($9.7 billion) in taxes from oil and gas producers in October, a 27% decline from the same month last year, Russia’s Finance Ministry said Thursday.

The latest figures come as falling crude prices, a stronger ruble and tightening Western sanctions continue to cut into oil and gas revenue that is critical to Russia’s federal budget.
Te lezen op: https://www.themoscowtime...on-year-in-october-a91061

Voor wie meer achtergrond informatie over de financiele kant van Rusland interessant vindt, zijn deze 2 links interessant om zo nu en dan te lezen:
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social
https://old.reddit.com/r/CollapseOfRussia/

Prune60 heeft aardig wat post gerelateerd aan de financiering van het kremlin en verstrekte leningen, samen met hoeveel het huidige budget te kort is van de Russische overheid (nu bijna 6 Triljoen Rubles = 74 Miljard US$).

De economie begint daar nu toch echt wel wat barsten te vertonen, zeker nu ook met de laatste US sancties en de UKR aanvallen op de olie infra.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Arthur schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:23:
[...]
Te lezen op: https://www.themoscowtime...on-year-in-october-a91061

Voor wie meer achtergrond informatie over de financiele kant van Rusland interessant vindt, zijn deze 2 links interessant om zo nu en dan te lezen:
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social
https://old.reddit.com/r/CollapseOfRussia/

Prune60 heeft aardig wat post gerelateerd aan de financiering van het kremlin en verstrekte leningen, samen met hoeveel het huidige budget te kort is van de Russische overheid (nu bijna 6 Triljoen Rubles = 74 Miljard US$).

De economie begint daar nu toch echt wel wat barsten te vertonen, zeker nu ook met de laatste US sancties en de UKR aanvallen op de olie infra.
Het verbaasd me inderdaad dat ze deze cijfers nog mogen publiceren, misschien dat ze binnenkort een belletje van dhr. Putin krijgen dat het niet de bedoeling is dat die publiekelijk gemeld wordt.

PSN

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
Kira (11) brengt Poetin in verlegenheid bij confrontatie op Rode Plein: ‘Haal mijn gewonde oom terug’
https://www.ad.nl/buitenl...wonde-oom-terug~acd0e304/

Gouwepeer Stemwijzer 2025.

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005

flessuh

Set sail for fail!

YakuzA schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:17:
Schijnbaar een Iskander reloading vehicle gesaboteerd in de Kursk regio:

[...]
https://www.ukrinform.net...tems-in-kursk-region.html

Deze vehicles zie je ivm de afstand tot the front niet vaak in de lijstjes langs komen.
Heel speciaal ziet zo'n reloading vehicle er niet uit? Vrachtwagen met kraan er op. Of zit daar ook nog wat specialistisch in wat ze extra waardevol maakt?
Want dan zal het zeker een doel zijn waar flink op gejaagd wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door flessuh op 07-11-2025 09:27 ]

https://www.dutchsolarboat.com

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:18
Lavrov moet mogelijk maar even uit de buurt van een raam blijven voorlopig?

Kremlin ontkent dat minister Lavrov in ongenade is gevallen - https://nos.nl/l/2589568

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wren schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:52:
Lavrov moet mogelijk maar even uit de buurt van een raam blijven voorlopig?

Kremlin ontkent dat minister Lavrov in ongenade is gevallen - https://nos.nl/l/2589568
Zag het vandaag inderdaad op CNN langs komen:
https://edition.cnn.com/2...ergey-lavrov-absence-intl
observers noted that Lavrov was the only permanent member of the Security Council to miss the meeting. And in parallel, it emerged that the foreign minister would not be leading the Russian delegation to the G20 summit in Johannesburg later this month

PSN

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

Spotmatic

Ken sent me

De uitleg van Geert Groot Koerkamp vind ik wel logisch. Oneerbiedig gezegd is Lavrov een oude l*l en hij kan elk moment door ouderdomsverschijnselen uit het raam vallen omvallen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
Is het dan toevallig dat het Lavrov is, of is het meer? Die man vervult die positie zo'n beetje zolang ik besta, als je aan de stoelpoten van zulke vertrouwelingen gaat zagen zou je verwachten dat dat wel voor onrust zorgt in dergelijke kringen?

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:18
SimonBR39 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:54:
Is het dan toevallig dat het Lavrov is, of is het meer? Die man vervult die positie zo'n beetje zolang ik besta, als je aan de stoelpoten van zulke vertrouwelingen gaat zagen zou je verwachten dat dat wel voor onrust zorgt in dergelijke kringen?
Het lijkt mij dat als je je begeeft in de kringen van een dergelijke despoot ( en dat geldt ook voor Trump), je altijd een keer aan de beurt bent...

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:43

Standeman

Prutser 1e klasse

SimonBR39 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:54:
Er zijn geen "vertrouwelingen", er is enkel macht. En in die kringen is er geen enkel probleem wanneer er een offer wordt gemaakt om die macht te behouden.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-11 12:43
Grootste Russische tankfabriek kondigt ontslagen aan.
Meerdere bedrijven in de defensie-industrie hebben moeite financieel rond te komen en kondigen reducties in output en personeel aan.

Mogelijk wordt eerst gesneden in civiele productie.

https://militarnyi.com/en...nced-large-scale-layoffs/

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

M411007 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 00:53:
Grootste Russische tankfabriek kondigt ontslagen aan.
Meerdere bedrijven in de defensie-industrie hebben moeite financieel rond te komen en kondigen reducties in output en personeel aan.

Mogelijk wordt eerst gesneden in civiele productie.

https://militarnyi.com/en...nced-large-scale-layoffs/
Dat zal - denk ik - geen invloed hebben op de productie van de tanks. Want als er daar mensen ontslagen worden, zal Poetin deze gewoon gaan dwingen om te blijven werken. Dan maar minder salaris. Of de fabriek wordt genationaliseerd en verdwijnen de eigenaren ergens richting Siberië.

• Helixes
Rzaan schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:25:
Dat zal - denk ik - geen invloed hebben op de productie van de tanks. Want als er daar mensen ontslagen worden, zal Poetin deze gewoon gaan dwingen om te blijven werken. Dan maar minder salaris. Of de fabriek wordt genationaliseerd en verdwijnen de eigenaren ergens richting Siberië.
De defensie-industrie is de darling van de Russische economie. Ze zijn de enigen die tegen acceptabele tarieven nog geld kunnen binnenhalen voor investeringen - banken worden gedwongen dat te doen.

Intussen hebben de defensie-bedrijven leveringsverplichtingen. Je hebt gelijk dat er, voor zover wij weten, in ieder geval geen wijzigingen aan die kant zijn. Wat dus wel weten is dat de prijzen die het leger bereid is te betalen voor afgeleverde goederen scherp zijn - anders komt zo'n fabriek niet in de problemen.

Maar moet je voorstellen dat dit de best case scenario is voor de Russische industrie. Het lukt dus zelfs niet om winst te maken met het bouwen van tanks.

In oorlogstijd!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Helixes schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:43:
[...]
Maar moet je voorstellen dat dit de best case scenario is voor de Russische industrie. Het lukt dus zelfs niet om winst te maken met het bouwen van tanks.

In oorlogstijd!
In een vrije samenleving zou dat vreemd zijn.
Maar ik denk dat hier de klant de prijs bepaalt, en niet de markt.

• Helixes
Rzaan schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:53:
In een vrije samenleving zou dat vreemd zijn.
Maar ik denk dat hier de klant de prijs bepaalt, en niet de markt.
Wat we zien is dat Rusland zoveel mogelijk de kosten van de oorlog van de balans wil houden. Banken en private ondernemingen worden uitgeknepen om maar niet te laten inzien wat deze oorlog precies kost.

Natuurlijk zijn er wel degelijk maatschappelijke kosten verbonden aan de gemaakte keuzes. De hele economie valt stil doordat er geen investeringen meer kunnen worden gedaan in iets anders dan de oorlog. Consumenten kunnen geen huizen en duurzame goederen meer kopen, want ook geen persoonlijk krediet.

Dat model is per definitie onhoudbaar. Maar we zien nu zelfs dat die onhoudbaar wordt voor de defensie-industrie. Waar het dus eigenlijk allemaal om te doen is.

De dood van de Russische economie is al vaak aangekondigd, en het wil er maar niet van komen. Maar - dit is wel een veeg teken.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Helixes schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:01:
De dood van de Russische economie is al vaak aangekondigd, en het wil er maar niet van komen. Maar - dit is wel een veeg teken.
Hier moeten een paar economen zich eens goed in verdiepen. We horen het inderdaad al jaren inmiddels. Maar tot nu toe leven ze gewoon door en lijkt het leven ook grotendeels zijn gewone gangetje te gaan.
Na 1943 ging bijvoorbeeld in Duitsland de levensstandaard flink achteruit en waren veel goederen niet meer te verkrijgen. In Rusland lijkt dit vooral heel lokaal te gebeuren.

• Helixes
Rzaan schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:11:
Hier moeten een paar economen zich eens goed in verdiepen. We horen het inderdaad al jaren inmiddels. Maar tot nu toe leven ze gewoon door en lijkt het leven ook grotendeels zijn gewone gangetje te gaan.
Na 1943 ging bijvoorbeeld in Duitsland de levensstandaard flink achteruit en waren veel goederen niet meer te verkrijgen. In Rusland lijkt dit vooral heel lokaal te gebeuren.
Die economen vergeten dat Rusland begonnen is als grote exporteur van olie en gas, en met gigantische reserves - gecombineerd met nauwelijks een staatsschuld. Als je dan ook nog bereid bent om de private sector onder de bus te slingeren, dan kun je het inderdaad wel een paar jaar volhouden.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:38
Helixes schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:14:
[...]

Die economen vergeten dat Rusland begonnen is als grote exporteur van olie en gas, en met gigantische reserves - gecombineerd met nauwelijks een staatsschuld. Als je dan ook nog bereid bent om de private sector onder de bus te slingeren, dan kun je het inderdaad wel een paar jaar volhouden.
Er is/was amper een echte private sector. Dus in die zin maakt het niets uit. Ze persen gewoon alles er uit.

Het domme is dat wij veel te weinig doen met onze economische slagkracht om Oekraïne te helpen. Zeker in verhouding tot de bereidheid van de Russen om alles tot het gaatje er uit te halen.

Wij kunnen veel meer maar doen te weinig.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Rzaan schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:11:
[...]

Als jij de keuze maakt om je uitgaven maal 5 of 10 te doen om ver boven je inkomen/stand/klasse te leven en al je spaargeld, beleggingen, bijgeleend geld zoals overwaarde op je huis bijlenen,... over de balk te smijten dan lijkt het ook 3, 4, 5,... jaren goed te gaan. Iedereen weet dat dit niet lang vol te houden is.

Uiteraard willen de russen de schijn hoog houden, doen alsof er niets aan de hand is. Niet alleen omdat het regime of de tsaar het wilt. Voor veel russen is het hun trots en niet willen toegeven aan de Westerlingen die regelmatig vragen of de russen in diepe problemen zitten.

Dit gedrag zie je ook als je aan de mensen vraagt of ze arm zijn, of in de financiële problemen zitten. Heel veel mensen proberen dat maximaal te ontkennen en doen alsof er niets aan de hand is.

Ze zitten in de ontkenningsfase en maximaliseren de leverage/hefboom (geleend geld), verpanden hun bezittingen, vreten hun bezittingen op,... Dat mag je niet interpreteren alsof dat rusland nooit kapot kan gaan.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

rapture schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:47:

Ze zitten in de ontkenningsfase en maximaliseren de leverage/hefboom (geleend geld), verpanden hun bezittingen, vreten hun bezittingen op,... Dat mag je niet interpreteren alsof dat rusland nooit kapot kan gaan.
Alles kan kapot.
Maar de voorspellingen van de economen 'dit voorjaar/najaar klapt het in mekaar' zijn nog steeds geen realiteit geworden.
Wat hebben de voorspellers gemist?

• Requiem19
  • Laatst online: 20:11
Rzaan schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:29:
[...]

Alles kan kapot.
Maar de voorspellingen van de economen 'dit voorjaar/najaar klapt het in mekaar' zijn nog steeds geen realiteit geworden.
Dat het simpelweg niet te voorspellen is.

• PASware
  • Laatst online: 17:00
[...]

Alles kan kapot.
Zouden de voorspellers teveel met een westerse bril gekeken hebben? Ik vermoed dat het antwoord "ja" is.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:11

Onbekend

...

We kunnen de berichten die we 3 jaar geleden hierover hebben geschreven terugvinden. :)

Samenvatting is dat niet alle landen tegen deze oorlog zijn, en sommige zelfs (indirect) ondersteuning bieden zoals Iran, Noord-Korea en China. Daarnaast hebben we wat landen zoals Hongarije en USA die bepaalde zaken tegenwerken om de oorlog sneller te kunnen beëindigen.

Er werd in het verleden ook steeds gekeken naar het aantal tanks wat vernietigd werd met het idee dat als de tanks weg zijn de oorlog snel zou stoppen. Maar nu zien we dat de tanks niet het juiste getal is om naar te kijken, omdat we nu ook naar bijvoorbeeld drones kijken.
Rusland blijft ook niet doorvechten totdat er geen materieel of inwoners over zijn gebleven, maar voorlopig zetten ze van alles in wat ten koste gaat van andere zaken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Naar aanleiding van teacup in "Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Feedbacktopic" graag posts over strijdhandelingen van Oekraïne op Russisch grondgebied zoals raket- en droneaanvallen posten in Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2025-Q4.

Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2025-Q4 is nog steeds HET topic waarin alle strijdhandelingen worden verzameld.

Eerdere posts over dit soort luchtaanvallen geplaatst vanaf begin oktober in dit topic zijn bovendien zojuist verplaatst naar Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2025-Q4

• asing
[...]

Alles kan kapot.
Je zal eerst een definitie moeten hebben die beschrijft wanneer het kapot is. Is dat als de inflatie heel hoog is, of als de rente hoog is, de staatsschuld astronomisch is, werkloosheid de pan uit rijst, als de supermarkten leeg zijn of als je geen benzine meer kan kopen? Of een combinatie?

En wat dan? Dan strompelt het waarschijnlijk gewoon door. Uiteindelijk is Defensie de laatste die hun geld niet krijgt.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

asing schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:37:
[...]

Je zal eerst een definitie moeten hebben die beschrijft wanneer het kapot is. Is dat als de inflatie heel hoog is, of als de rente hoog is, de staatsschuld astronomisch is, werkloosheid de pan uit rijst, als de supermarkten leeg zijn of als je geen benzine meer kan kopen? Of een combinatie?

En wat dan? Dan strompelt het waarschijnlijk gewoon door. Uiteindelijk is Defensie de laatste die hun geld niet krijgt.
Kapot is wanneer Rusland niet meer in staat is om de oorlog voort te zetten.
Hoe dat precies vormt gaat krijgen (als het ooit vorm gaat krijgen) weet ik ook niet.
Hoe dichter we bij het einde komen, des te sneller het zal gaan. Dat zag je ook in Nazi Duitsland gebeuren.

Wel denk ik inderdaad dat te veel zogenaamde experts er met een te westerse bril naar kijken.
Een tendens die ik ook op dit forum waarneem.
De taaiheid en de onverschilligheid van de Russen moet je niet onderschatten. Ook de mate van repressie en hoe die in alle aderen van de samenleving zit, niet.

• Requiem19
  • Laatst online: 20:11
asing schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:37:
[...]

Het enige waar het om draait is het voortzettingsvermogen van de oorlog. Pas zodra (i) de intensiteit, (ii) het voorwaartsvermogen of (iii) de duur afneemt is de staat van Rusland relevant.

En er is in 4 jaar tijd echt geen enkele indicatie op het slagveld dat een van bovenstaande voorwaarden zuchtbaar zijn geworden.

Dat mogen we veel ‘experts’ zeer kwalijk nemen.

• asing
https://www.bnr.nl/nieuws...bonussen-leger-geld-is-op

Zoals eerder al bericht, in diverse regios is het geld op. In 8 regios hebben ze besloten de aanmeldbonus van 3.6 miljoen roebel te verlagen naar 400.000 roebel.

Dat zal ongetwijfeld iets doen met de animo om je aan te melden.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:35:

Zoals eerder al bericht, in diverse regios is het geld op. In 8 regios hebben ze besloten de aanmeldbonus van 3.6 miljoen roebel te verlagen naar 400.000 roebel.

Dat zal inderdaad wel impact hebben, want iedereen weet dat je vorige maand nog 10x zoveel kreeg.

PSN

• phicoh
Requiem19 schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:12:
En er is in 4 jaar tijd echt geen enkele indicatie op het slagveld dat een van bovenstaande voorwaarden zuchtbaar zijn geworden.

Dat mogen we veel ‘experts’ zeer kwalijk nemen.
Veel 'experts' zijn geen experts. Experts weten wat ze niet weten en houden hun mond, of vertellen zo'n genuanceerd verhaal dat het nauwelijks een publiek bereikt.

Er zijn op het slagveld enorme verschuivingen waar te nemen. Maar tegenover het overdreven optimisme van de 'experts' staat een even groot pessimisme van velen dat ook niet gerechtvaardigd is.

• Helixes
asing schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:35:

BNL verzuimt te vermelden dat 400.000 RUB het door het ministerie van defensie aanbevolen minimum is. En je weet hoe het werkt met door het Russische ministerie van defensie aanbevolen minima.

Zal mij benieuwen of deze trend stand houdt; en of het effect zal hebben op de recruteringsaantallen.

• duvekot
YakuzA schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:54:
[...]
Dat zal inderdaad wel impact hebben, want iedereen weet dat je vorige maand nog 10x zoveel kreeg.
Kan ook de andere kant op werken .. dat als ze over een maand het weer ophogen ze meer mensen krijgen want FoMo.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vannacht weer wat naval drones op bezoek geweest in Tuapse:

At night, naval drones attacked the port of Tuapse in Russia’s Krasnodar region. A possible hit on a military ship was also reported.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 10 november 2025

PSN

• asing
duvekot schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:44:
[...]

Kan ook de andere kant op werken .. dat als ze over een maand het weer ophogen ze meer mensen krijgen want FoMo.
De regios krijgen minder geld vanuit Moskou dus er moet gesneden worden. Ik zie niet dat ze extra geld krijgen voor een hogere aanmeld bonus. Dus ze verlagen het bedrag naar het advies zodat niemand kan klagen.

• Tens
Russische reservisten moeten de luchtverdediging ondersteunen.
benieuwd wat voor materieel ze krijgen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QIFvRDcG_CI4lDtVadcaeXBvb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsvvMJY0c9gqtCAgGNPsJuVJ.jpg?f=fotoalbum_large

• asing
Tens schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:11:
Russische reservisten moeten de luchtverdediging ondersteunen.
benieuwd wat voor materieel ze krijgen.

[X]

[Afbeelding]
Rustig afwachten tot het kremlin eenzijdig het contract aanpast en hun nieuwe rekruten naar het front stuurt. ...

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Deze vond ik wel tekenend voor hoe Rusland nu in het defensief gaat:

Rusland blokkeert tijdelijk simkaarten die het land binnenkomen, uit voorzorg tegen droneaanvallen
Volkskrant Liveblog
Simkaarten die Rusland binnenkomen, worden uit veiligheidsoverwegingen 24 uur geblokkeerd. Dat meldt het Russische ministerie van Digitale Zaken. De regering wil met de maatregel de inzet van vijandige drones in het Russische luchtruim bemoeilijken.
Deze maatregel doet Rusland steeds meer in zichzelf opsluiten. Ook voor het toerisme is dit geen visitiekaartje. Toerisme in Rusland? Jazeker [Medusa]. Dat drones aangestuurd worden via mobiele netwerken is inmiddels wel een beproefd concept. Zo heeft Oekraïne haar beroemde aanval op de militaire vliegvelden in Rusland uitgevoerd via mobiele netwerken en bleken ook drones in de EU mobiel te worden aangestuurd (NRC).
Waar Rusland zelf vrijwel iedere nacht tientallen drones inzet tegen Oekraïne, is het zelf ook regelmatig doelwit van drone aanvallen. De onbemande vliegtuigjes bevatten soms een simkaart met een mobiele verbinding, die de drones gebruiken om te navigeren naar de Russische doelen.
Met de nadruk op het woord "soms".(Cybernews):
While a SIM block might disrupt some commercially operated systems, it is unlikely that long-range drones rely on civilian networks. They often have other means of navigation, including GPS, inertial, visual, and other systems.
Een andere vraag is welke functionaliteit dan wegvalt (Kyivpost). Een strijd van meningen blijft het wel een beetje:
Nikita Danilov, CEO of Fly Drone, told Vedomosti that many long-range combat drones are equipped with embedded SIM cards that enable internet connection and manual targeting during the final phase of flight.

However, Igor Beder, Director of Investigations at T.Hunter, noted that not all drones rely on mobile networks, as some can be controlled via radio, satellite, or autopilot, meaning the new measure would not fully prevent drone launches.

Meanwhile, an increasing number of downed Russian drones have been found equipped with Ukrainian SIM cards, apparently used to bypass GPS jamming by relying on cellular triangulation for more precise navigation.
Terug naar de Volkskrant:
Door een ‘afkoelperiode’ in te stellen van 24 uur, kunnen de drones die de grens oversteken geen verbinding maken. De maatregel geldt ook voor simkaarten die langere tijd de grens over zijn geweest of 72 uur niet zijn gebruikt. Mensen die binnen de afkoelperiode verbinding willen maken met het netwerk, kunnen contact opnemen met de telecomprovider. Zij kunnen dan bevestigen dat de simkaart niet wordt gebruikt voor militaire doeleinden.
Meerdere Russische providers hebben hun klanten vandaag per sms bericht over de maatregel, aldus staatspersbureau RBC. Rusland stelde begin vorige maand al een afkoelperiode in voor simkaarten van buitenlanders die het land binnenkomen.
Of die waarschuwing gaat helpen, er wordt rekening gehouden met een "transitieperiode" (militarnyi.com) , dit naar aanleiding van wat eerdere ervaringen:
Russian mobile operators began introducing similar measures as early as the beginning of October 2025. At that time, they referred to a so-called ‘cooling-off period’ for holders of foreign SIM cards.

After crossing the border, users were unable to access mobile internet for 24 hours. The initiators of the decision claimed that this would help limit the use of mobile networks for military purposes.

However, just two weeks later, it turned out that the system was malfunctioning. Many operators were unable to lift the restrictions on time, and the limitations affected not only mobile internet but also SMS messaging.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

teacup schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:01:
Deze vond ik wel tekenend voor hoe Rusland nu in het defensief gaat:

Rusland blokkeert tijdelijk simkaarten die het land binnenkomen, uit voorzorg tegen droneaanvallen
Volkskrant Liveblog
Zodra die drones in Belgie meer doen dan alleen intimideren gaan wij ook over in een andere modus (kijk hoe snel het ging met Corona, van haha kijk wat China doet tot vrij snel naar oh shit we mogen niet meer op een bankje zitten en dat wordt gecontroleerd met een drone en we gaan de grenzen baricaderen met containers). Tot die tijd zijn we een rechtsstaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 12-11-2025 07:50 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Een Russische Su-30SM is neergestort. Het had niks met het strijdtoneel te maken. De piloten zijn omgekomen.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter

Nieuwe militairen voor de Ruslands' oorlog in Oekraïne (eerder bekend als SMO)

Ik luister nog regelmatig naar die Veldheren podcasts. Mart de Kruif attendeerde in twee afleveringen op de wijziging van de algemene mobilisatie wet in Rusland van 13 oktober jl.

Uit deze wet even de kernpunten:
  • In plaats van de huidige tweejaarlijkse lichtingen een komt er een rolling mobilisatie voor de dienstplichtigen (de Russische mobilisatie reserve, zapasniki)
  • Deze rolling mobilisatie gaat ook gelden voor de reservisten. Ook die kunnen nu opgeroepen worden (de Russische actieve reserve, rezervisty).
  • Ambivalentie bestaat er over de wijze waarop genoemde groepen worden ingezet. Volgens de officiële lezing kunnen ze worden ingezet voor het bewaken van strategische objecten, maar voor de rezervisty kunnen zelfs counter-terrorisme operaties tot de mogelijkheden behoren.

Waarom is dit besluit genomen?
De volgende factoren spelen een rol:

Stijgende rekruteringskosten
Het bestaande "pay-to-play"-systeem van Rusland rendeert steeds slechter [1]:
Russian military recruitment offices are failing to increase recruitment rates despite increasing payments – a tactic that had previously raised recruitment rates in 2023 and 2024. The Kremlin’s current method of generating volunteers was already facing financial challenges as of early 2025.[9] The Russian MoD reportedly recruited almost 90,000 personnel during the first three months of 2025 by spending more than the total federal recruitment budget for 2025.
Om een beeld te geven van de eigenlijke kosten [9, 12]:
Na een aankondiging van Poetin in mid-2024 de regionale bonussen doorliepen in de daaropvolgende maanden een flinke groei [12]. Van Juli 2024 groeide de bonus van 195,000 naar 400,000 roebel. In de drie maanden daarna namen de bonussen toe tot 800.000 roebel. In die bonussen is een spreiding onder de departementen te zien. Zo betaalden in Augustus 2024 rijke departementen als Moskou 1.9 miljoen roebel en Sint Petersburg 1.7 miljoen roebel. In november 2024 steeg dat nog verder door en kwam Belgorod als een kampioen uit de bus met 2.6 miljoen roebel.

In februari 2025 kwam een eind aan deze bonusgroei [12]:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvWf3jsb9tYcBwmxPTDFOKbd_t8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DLDbz8X7rzN2JTSLNHQtnMuD.png?f=fotoalbum_large

Ondanks deze afkoeling gaan de budgetten van de Russische overheid er hard doorheen [9]:
Russia’s spending on military personnel reached a record 2 trillion rubles ($25.68 billion) in the first half of 2025, according to new estimates from Re: Russia, an analytical platform run by exiled Russian academics.

Between January and June, federal and regional budgets allocated an estimated 400 billion rubles ($5.14 billion) for enlistment bonuses, 865 billion rubles ($11.11 billion) for military salaries and 765 billion rubles ($9.82 billion) in payments to families of the dead and wounded.

If the current pace of spending continues, total personnel costs are projected to exceed 4 trillion rubles ($51.36 billion) by year’s end. That figure would account for roughly 9.5% of all planned federal government spending in 2025 and represent about 2% of Russia’s gross domestic product (GDP).
In die periode zijn met die inspanning 200.000 nieuwe contracten getekend in de eerste helft van 2025. Stellen we daartegen vast dat alleen al vanaf 1 mei tot en met 9 Juli 31.000 doden zijn gevallen dan gaan die 200.000 nieuwe rekruten maar weinig respijt geven.

Die 200.000 als schatting lijkt wel redelijk accuraat te zijn. Op basis van federale budget data en regionale budget data, gebaseerd op een geëxtrapoleerd resultaat van de informatie van 43% van de Russische regio’s, en de opgaaf van Dmitry Medvedev, hier in zijn rol van Deputy Security Council Chairman, lopen niet veel uiteen [12].

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-VJkcZCdUqCvdBLMoHXnsgCbSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gSF8QphcWfqZwyufAGCSs8CI.png?f=fotoalbum_large

Er is door al die bonussen dus druk gekomen op financiering van regionale overheden [9].
The simultaneous decline in the number of signed contracts and the stagnation of average bonus amounts is likely more related to increasing pressure on regional finances than to any genuine 'saturation' of the front lines with contract soldiers.
Om dit te pareren wordt het volgende ingezet:
  • This is evidenced, in particular, by the rise in reports of various forms of coercion and pressure being applied to conscripted soldiers to sign contracts.
  • nine Russian regions […]are offering monetary rewards ranging from 5,000 to 100,000 roubles to those who bring potential contract recruits to enlistment centres
  • third parties are asked to 'assist' military recruitment offices in finding volunteers to be sent to war
  • The Ministry of Defence itself is increasingly using online job search platforms to attract volunteers, while regional education ministries are offering military contracts to underperforming students.
Meer dan suboptimalisaties zijn deze maatregelen echter niet. Het verandert niets aan de fundamentele issues van de opgelopen rekruteringskosten zelf.

Oekraïense deep-strike campagne
Door de intensieve Oekraïense deep-strike campagne om Ruslands’ militaire vermogen te ondergraven is er een noodzaak voor de verdediging van Russisch grondgebied tegen luchtaanvallen van buiten. Althans, dat wordt als officiële reden opgegeven [4]:
Vice Admiral Vladimir Tsimlyansky, deputy chief of the Russian General Staff’s Main Organizational-Mobilization Directorate, made the announcement in a briefing published by the Ministry of Defense (MOD). Pointing to the growing threat from Ukrainian unmanned aerial vehicle (UAS) strikes, he said Moscow had decided to use reservists to defend energy and transportation infrastructure and other critical facilities
Tsimlyansky indicated that the reservists will be assigned to so-called “mobile fire teams” tasked with counter-UAS. Russia, borrowing from the Ukrainian experience, has been forming these units as a cost-effective means of combating relatively inexpensive drones. They are typically equipped with truck-mounted machine guns, rifles, and shotguns, as well as drone detectors and other gear. Tsimlyansky pointed to recent examples in which enterprises in some Russian regions supposedly were protected by mobile fire teams composed of reservists from those same companies.
De vraag die gesteld kan worden wat voor Rusland binnen die verdediging van Russisch grondgebied valt. Rekent Rusland daar ook Krim en Donbas bij dan komen reservisten, maar mogelijk ook dienstplichtigen in het achterland van deze gebeiden terecht. Dit kan een drempelverlager waardoor deze militairen in de strijd met Oekraine betrokken kunnen raken [1]:
Russian State Duma Defense Committee Chairperson Andrei Kartapolov stated on October 13 that the law will allow the Kremlin to deploy reservists outside of Russian territory, including to Ukraine’s Sumy and Kharkiv oblasts.

Ontwijken van een mobilisatie
De wet creëert een nog groter rookgordijn rond het aantal militairen dat in de Rusland-Oekraïne oorlog betrokken wordt. Door het ontwerp van de regeling is precies die analyse zeer moeilijk te maken. Die onduidelijkheid kan ook gaan gelden voor het Russische ministerie van Defensie zelf [11].
The change made legal rolling and selected call-ups of new recruits and trained reservists without widening involuntary draft obligations on young men, or putting tens of thousands of civilian reservists on notice that they would be forced to return to military service.

Both measures would be politically risky and potentially dangerous for the authoritarian regime of Russian President Vladimir Putin, which has never officially acknowledged its invasion of Ukraine is a war, and whose state-controlled media push a narrative of general peace and prosperity in Russia.
Met deze rolling mobilisatie hoopt de Russische overheid daarom een full blown mobilisatie te ontwijken [1]:
The Kremlin remains unlikely to declare general mobilization of the inactive reserve (“zapas”) due to concerns over the impacts on regime stability, the Russian economy, and the administrative capacity of Russia’s military bureaucracy. Russian officials, including Gerasimov, continued to message to the Russian people that the Kremlin will not conduct “large-scale” mobilization and will continue to rely on recruits who signed military service contracts with the Russian MoD.
Hiervoor is alleen een catch:
The Kremlin will likely invest significant resources in convincing the Russian people that reservists who deploy to Ukraine did so voluntarily. Compulsory military service remains unattractive and controversial, and Putin may face greater domestic political risks if the Kremlin fails to convince the Russian people that mobilized reservists killed in Ukraine went to Ukraine “voluntarily.”

Effect voor de Russische rekruten en auxiliaries

Dienstplichtigen
Rusland heeft de veranderde inzet van dienstplichtigen al “in de planning staan”. Vanaf medio dit jaar bouwt Poetin al aan deze reserve. De 13 oktober wet lijkt de tool om haar te activeren [1]:
Russia has reportedly been forming a “strategic reserve” from new recruits since July 2025, likely because Russian manpower losses decreased in the summer of 2025.[12] A Russian insider source that has consistently provided accurate reports about changes in the Russian military command stated on September 21 that roughly 292,000 people signed contracts with the Russian MoD and that some of these recruits are joining the strategic reserve.[13] The new draft amendment adopted on October 13 may provide the legal mechanize to activate elements of this reserve.

Reservisten
En belangrijke verandering in de mobilisatiewet is dat Rusland ook de reservisten nu kan oproepen zonder dat er een oorlogsverklaring nodig is. Zo komt ook deze groep beschikbaar voor de ondersteuning van de Speciale Militaire Operatie, of de oorlog in Oekraïne [1]:
The Kremlin will likely formally amend restrictions on the use of Russia’s active reserve and will conduct rolling partial mobilization without formally declaring war on Ukraine or formally announcing that it is conducting a partial involuntary call up. Russian State Duma Defense Committee Deputy Chairman Alexei Zhuravlyov signaled that the amendment will allow the Kremlin to call up the reserve in “far more cases than before,” implying that the Kremlin will more actively tap into the Russian active reserve as the new recruitment pool, possibly to supplant the flagging legacy system based on individual payments.
Onder die reservisten zijn nog wat sub-groepen te onderscheiden. Groepen als de Cossacks worden genoemd [2] (niet te verwarren met de strijders waaraan historisch wordt gerefereerd), de BARS (Combat Army Reserve of the Country) zijn officiële door de overheid ondersteunde groepen reservisten. Van de reservisten zijn eigenlijk de BARS de enigen die direct oproepbaar zijn. De PMC’s de Private Military Companies worden nu gekenschetst als Vrijwilligers Formaties. Ze zijn niet legaal en bestaan officieel niet. Die term “Vrijwilligers” heeft geleid tot een juridische handigheid om deze groepen breder te kunnen inzetten [1]:
The Kremlin has labeled personnel in irregular formations such as Cossacks and private military companies (PMCs) “volunteers” who are supporting the Russian Armed Forces within separate “volunteer formations” in an effort to maintain deniability about any future compulsory military service.

Kartapolov specifically denied that the amendment will allow the Kremlin to mobilize PMC elements, in fact, claiming that the amendment only concerns individuals who voluntarily signed military service contracts with the Russian MoD. The Kremlin, however, has been forcing elements of irregular formations to sign military service contracts with the Russian MoD since July 2023, which likely makes them eligible for compulsory call ups under Russian law.
Dat dit mandaat aardig verruimt kan raken duidt de volgende opmerking wel [1]
The draft amendment will also allow Russian President Vladimir Putin to mobilize reservists to perform special tasks in armed conflicts and counterterrorism operations.
Bovendien verplicht Rusland zich tot minder training, wat resulteert in snellere inzet [1]:
The draft amendment also creates a new category of force assemblies called “special assemblies,” during which mobilized reservists would train for no more than two months before being deployed abroad.

Militairen uit het buitenland
Het gegeven dat Rusland militairen uit het buitenland rekruteert geeft mij aan dat het niet voldoende manschappen kan vinden voor het echte vuile werk aan het Oekraïense front [5]. Dat rekruteren vindt dan vooral in het midden oosten plaats. Voor Rusland is historisch over die rekrutering het volgende bekend:
In 2024, the big headline was the deployment of North Korean troops to Ukraine—their numbers are estimated at 10,000−12,000. Come autumn 2025, reports surfaced of Cubans fighting en masse on Russia’s side: the U.S. State Department puts their figure at 1,000−5,000.

Nepalis have also been a recurring topic; in 2024, CNN reported on the possible dispatch of up to 15,000 Nepali citizens to the front. Nepal’s government, however, which is trying to curb its nationals’ involvement in the war, offers a far more modest tally: 'at least 200.'
Rusland had natuurlijk al een relatie met Iran, drone instructeurs uit dat land, maar dan vooral voor trainingsdoeleinden. Maar ook uit landen als Jemen komen strijders:
The first hints that the Middle East might become a more substantial recruitment ground emerged in late 2024, when word got out about the dispatch of several hundred Yemeni fighters. This stemmed from an arrangement between Moscow and the Houthis, the rebels who effectively control much of the country. That episode, however, appears to have been a one-off.
Dit soort info broodkruimels geven geen volledig beeld. Ook over de huidige wervingsactiviteiten is maar weinig bekend. Veranderingen moeten vooral worden afgeleid uit indirecte bronnen:
By the second half of 2025, though, Russia ramped up its efforts to enlist personnel from the region. Stories of aggressive recruitment drives in the Middle East and personal accounts from locals who’ve joined Russia’s military began popping up more frequently in the global press.
[6] is een artikel dat vertelt hoe Rusland in Jordanië de werving uitvoert. De verhalen zijn bekend voor diegenen die in UKR wel meer posts over de rekruteringstechnieken van Rusland heeft gelezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilBCyer612EZV0d50JbB_221pls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sEcsXfHFZoAOH9M9np3r3HRP.png?f=fotoalbum_large
Russische telegram advertentie met een teken-bonus van $8,000 tot $30,000

Om kort te gaan wordt je verleid om naar Rusland te vertrekken, eenmaal daar aangekomen gaan de Russen uit een ander vaatje tappen en worden de kandidaten onder druk gezet. Die waardeloze behandeling vertelt dat Rusland deze mensen bij aankomst al heeft afgeschreven en ze alleen maar als decorstuk fungeren aan het Oekraïne front.

De Russische rekrutering gebeurt via kanalen als telegram en Whatsapp, door civiele personen. Zo blijft het proces buiten officiële kanalen. Over hoe dit soort rekrutering is te kwalificeren, daarover is een Jordanese deskundige duidelijk:
Dr Ayman Halsa, professor of international law and human rights and director of the Information and Research Centre - King Hussein Foundation (IRCKHF), says what’s happening is clear.

“Recruiting Jordanian citizens through misleading Telegram ads and sending them to fight in Russia’s war is not just mercenary activity,” he told MEE. “It’s human trafficking under both international standards and Jordanian law.”
Ook over het doel dat Rusland met deze strijders voor ogen heft, heeft Jordanie geen illusie:
According to retired Jordanian Major General Mamoun Abu Nowar, Russia’s use of foreign recruits is for tactical purposes.

“Foreigners are sent to the frontlines to drain Ukrainian ammunition and manpower,” he told MEE. This clears the way for professional Russian soldiers to take over during the main combat phase.
Ondanks die schaarse informatie zijn er wat bronnen met aantallen. De werkelijkheid zal ergens in het midden van beiden liggen:
  • Politico [7] ziet een groei in de regio van 394 mensen gerekruteerd in 2023/2024 tot 651 in de eeste helft van 2025.
  • Los Angeles Times [8] schrijft over 2000 strijders uit Irak en enkele duizenden uit Egypte, Algerije, Jemen, en Jordanië. Van deze bron moet gezegd worden dat dit een globale inschatting betreft zonder duidelijke broninformatie.
Omdat Rusland met de bekende Russische manier omgaat met ook deze buitenlandse strijders kan dat toekomstisge rekrutering gaan afremmen zodra bekent raakt wat er met buitenlandse rekruten gebeurt [5]:
Middle Eastern recruits are being fed into the deadliest frontline sectors to burn through Ukrainian ammo and troops. But this could backfire over time. Even in hard-up countries, most mercenaries sign on hoping to cash out and go home in one piece. The more headlines about Middle Easterners dying on the front lines, the tougher the sell. And banking on ideological zeal to drive mass enlistments against Ukraine? That’s a non-starter.

Bronnen

1. ISW - https://understandingwar....raine-for-the-first-time/
  2. Jamestown Foundation https://jamestown.org/pro...ng-star-in-kremlin-plans/
  3. GlobalSequrity https://www.globalsecurit.../russia/reserves-bars.htm
  4. LongWarJournal https://www.longwarjourna...mbat-ukrainian-drones.php
  5. Platform Raam https://platformraam.nl/u...tematic-recruitment?idU=1
  6. Middle East Eye https://www.middleeasteye...age-luring-jordanians-war
  7. Politico https://www.politico.eu/a...diers-ukraine-2025-alone/
  8. Los Angeles Times https://www.latimes.com/w...naries-arab-world-ukraine
  9. The Moscow Times https://www.themoscowtime...cord-high-analysis-a89769
  10. The Moscow Times (RU) https://www.moscowtimes.r...irnih-peregovorov-a168386
  11. Kyif Post https://www.kyivpost.com/post/62825
  12. Re: Russia https://re-russia.net/en/analytics/0320/

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:49
Over die rekrutering in het buitenland had Frontlinie een aflevering twee maanden terug. Een Kameroense rekrutering wordt min of meer opgespoord. Kameroeners wordt verteld dat ze gaan studeren of werken, in elk geval niet meedoen in de oorlog, maar dan als ze aankomen, zitten ze opeens binnen korte tijd aan het front. En stoppen dan snel met contact...

https://npo.nl/start/seri...-5/frontlinie_19/afspelen

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: