[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 139 140 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Van vandaag:

BBC: Italy says railways hit by 'serious sabotage' as Winter Olympics begin
Suspected attacks on northern Italy's railway network have led to severe travel disruption in the region, the authorities say, as thousands gathered for the start of the Winter Olympic Games.

[...]
Nog geen bewezen link met Rusland, maar het ligt er dik bovenop gezien ze zijn uitgesloten.

Plus van drie dagen terug:

BBC: Italy foils 'Russian cyber-attacks' at Winter Games
Italy has foiled "Russian origin" cyber-attacks targeting the Winter Olympics, says Foreign Minister Antonio Tajani.

He said websites linked to the Games, hotels in host town Cortina d'Ampezzo and foreign ministry facilities, including an embassy in Washington, were targeted.

[...]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:51

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Bij het onderstaande schaar ik Oekraïne even bij "Europa". Ben eigenlijk met een ander stuk bezig, maar dit moet toch echt even.

Vandaag in het nimmer aflatende Volkskrant Liveblog legt de krant een koppeling tussen twee gegevens:

Als eerste de aanleiding van het bericht in het Liveblog:
Rechts-conservatief Amerikaans medium Newsmax start uitzendingen in Oekraïne
19:27 vandaag
De Amerikaanse zender Newsmax heeft een licentieovereenkomst gesloten om een redactie in Kyiv te starten. De zender heeft een uitgesproken rechts-conservatieve inslag en is een van Trumps favoriete netwerken; hij prijst het kanaal regelmatig en geeft er vaak interviews. De eigenaar van Newsmax is Christopher Ruddy, een goede vriend van Trump. In het Amerikaanse medialandschap positioneert de zender zich ter rechterzijde van FOX News.
Vanaf dit voorjaar zal Newsmax lokaal en regionaal nieuws produceren voor televisie en digitale platforms, zowel voor Oekraïense kijkers als voor het Amerikaanse publiek.
Newsmax bereikt via hun kanalen, waaronder tv, internet en een magazine, meer dan 50 miljoen Amerikanen. Daarnaast heeft het mediabedrijf ruim 22 miljoen volgers op sociale media. Volgens journaliste Lyudmila Nemyria, die de redactie in Kyiv zal leiden, is het doel om Oekraïners en Amerikanen beter inzicht te geven in elkaars standpunten. Nemyria was eerder presentatrice bij een Oekraïense zender en heeft momenteel haar eigen YouTube-kanaal.
Waarom is het nodig dat Amerikanen en Oekraïners een beter inzicht in elkaars standpunten krijgen? De support voor Oekraïne is nog aanzienlijk in de VS. Misschien niet zo hoog als in 2022, maar tegen de verdrukking van het huidige Amerikaanse bewind in nog best hoog. Althans mijn impressie en heeft wel wat onderbouwing nodig.

Bijna tegelijkertijd was er ook iets anders gebeurt. Bij The Washington Post zijn 300 ontslagen gevallen (Volkskrant Paywalled). Dat is dertig procent van het personeel. Bij de ontslagenen hoort ook het team dat voor The Washington Post berichtte vanuit Oekraïne:
Onder de slachtoffers: de sportredactie, de boekensectie, internationale correspondenten van Oekraïne tot het Midden-Oosten, en óók de redactie voor nieuws uit Washington.
Hoe de WaPo qua redactionele opinie aan het kantelen was is hier in het forum ook al opgemerkt (Delerium in "[AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic") en ik kan die beweging ook volledig herkennen.

Twee ontwikkelingen in het medialandschap die mij doen verzuchten. We zien deze ontwikkelingen in een tijd dat er vanuit de Trump administratie een grote druk is om resultaat te bereiken in Oekraïne. De midterms komen eraan en Trump kan goede resultaten wel gebruiken. Die achtergrond geeft wel beweegredenen om Oekraïne aan te moedigen een bepaalde richting op te bewegen.

Ik ben op zoek geweest naar hoe het nu staat met de support van de Amerikanen voor de Oekraïense zaak. Die onderzoeken zijn er wel en de resultaten daaruit zijn genuanceerd. De Amerikaanse support fluctueert, maar staat nog steeds. Nothing new, zou je zeggen, dit is in de EU nu ook wel aan de gang. Dit verdient een eigen post om meer in te duiken. En dat kost mij meer tijd dan ik nu heb. Wat ik tot besluit wil zeggen dat de Trump overheid en haar oogpunten een van de vele factoren zijn in de dynamiek rond de support in Oekraïne. We hebben meer analyse nodig om goed in te schatten wat we in deze post zien gebeuren.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:01
teacup schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:37:
Bij het onderstaande schaar ik Oekraïne even bij "Europa". Ben eigenlijk met een ander stuk bezig, maar dit moet toch echt even.

Vandaag in het nimmer aflatende Volkskrant Liveblog legt de krant een koppeling tussen twee gegevens:

[...]

[...]

[...]

Waarom is het nodig dat Amerikanen en Oekraïners een beter inzicht in elkaars standpunten krijgen? De support voor Oekraïne is nog aanzienlijk in de VS. Misschien niet zo hoog als in 2022, maar tegen de verdrukking van het huidige Amerikaanse bewind in nog best hoog. Althans mijn impressie en heeft wel wat onderbouwing nodig.

Bijna tegelijkertijd was er ook iets anders gebeurt. Bij The Washington Post zijn 300 ontslagen gevallen (Volkskrant Paywalled). Dat is dertig procent van het personeel. Bij de ontslagenen hoort ook het team dat voor The Washington Post berichtte vanuit Oekraïne:

[...]

Hoe de WaPo qua redactionele opinie aan het kantelen was is hier in het forum ook al opgemerkt (Delerium in "[AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic") en ik kan die beweging ook volledig herkennen.

Twee ontwikkelingen in het medialandschap die mij doen verzuchten. We zien deze ontwikkelingen in een tijd dat er vanuit de Trump administratie een grote druk is om resultaat te bereiken in Oekraïne. De midterms komen eraan en Trump kan goede resultaten wel gebruiken. Die achtergrond geeft wel beweegredenen om Oekraïne aan te moedigen een bepaalde richting op te bewegen.

Ik ben op zoek geweest naar hoe het nu staat met de support van de Amerikanen voor de Oekraïense zaak. Die onderzoeken zijn we wel en de resultaten daaruit zijn genuanceerd. De Amerikaanse support fluctueert, maar staat nog steeds. Nothing new, zou je zeggen, dit is in de EU nu ook wel aan de gang. Dit verdient een eigen post om meer in te duiken. En dat kost mij meer tijd dan ik nu heb. Wat ik tot besluit wil zeggen dat de Trump overheid en haar oogpunten een va de vele factoren zijn in de dynamiek rond de support in Oekraïne. We hebben meer analyse nodig om goed in te schatten wat we in deze post zien gebeuren.
Wapo leidt al jaren verlies dus dan word er in het personeelsbestand gesneden. Dus dat is niet vreemd. Ik zal mijn mening niet verder ventileren dan, ja dit is goed nieuws en hopelijk kan er weer echt journalistiek bedreven nu gaan worden ipv ideologie.

De oorlog in Oekraine gaat een dezer dagen stoppen, dit kan jammer genoeg nog wel jaren duren...maar er komt ooit een eind aan.

Oekraine is een mega groot land met zo ongelofelijk veel potentie. Deze potentie zit zowel in de grond als de mensen zelf. Voor wie het niet weet, ik zeg altijd maar zo: Oekraine is zowel California als Texas gezamelijk voor Rusland...zie daar oa de verbetenheid van Putin om überhaupt aan te vallen en maar door te blijven gaan.

Dus met deze gegevens, is het niet gek dat vanuit de VS gekeken wordt wat zij na de oorlog met deze potentie aankunnen.
Dat ze zich willen bemoeien met de grondstoffen en landbouw lijkt mij meer dan logisch, en het zelfde met het menselijk potentieel. Nou door de banden nauwer aan te trekken met bv. Nieuwszenders zou dit kunnen.

*knip* rant zonder onderbouwing

Maar tldr de oorlog gaat ooit stoppen en dan moet er aan opbouw gedaan worden. Hoe dat er uit komt te zien gaan we mee maken maar dat iedereen er zijn of haar slaatje uit wilt slaan is logisch. Met vrede in Oekraine, en een wederopbouw van Oekraine zie ik het zwaarte punt in Europa over 10 jaar in oost Europa liggen. Polen zan dan de kar trekken samen met dit nieuwe Oekraine en niet de Westerse Eu landen.

[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 10-02-2026 09:43 ]

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-03 21:49
sikkwittet schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 04:22:
Dus met deze gegevens, is het niet gek dat vanuit de VS gekeken wordt wat zij na de oorlog met deze potentie aankunnen.
Dat ze zich willen bemoeien met de grondstoffen en landbouw lijkt mij meer dan logisch, en het zelfde met het menselijk potentieel. Nou door de banden nauwer aan te trekken met bv. Nieuwszenders zou dit kunnen.
Ik denk niet dat de VS op grote schaal gaat investeren in Oekraïne. De reden is simpel: de winstmarges zijn te laag. Zeker als Oekraïne zich aansluit bij de EU. De VS heeft ook een geopolitieke reden om niet te investeren in Europa, Europa is al te machtig, als je de industriële productiecapaciteit in Europa vergroot dan wordt het alleen maar erger.

Ik ga er even vanuit dat Oekraïne buiten de EU wat betreft industrie weinig toekomst heeft.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

phicoh schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:48:
[...]
Ik denk niet dat de VS op grote schaal gaat investeren in Oekraïne. De reden is simpel: de winstmarges zijn te laag. Zeker als Oekraïne zich aansluit bij de EU. De VS heeft ook een geopolitieke reden om niet te investeren in Europa, Europa is al te machtig, als je de industriële productiecapaciteit in Europa vergroot dan wordt het alleen maar erger.

Ik ga er even vanuit dat Oekraïne buiten de EU wat betreft industrie weinig toekomst heeft.
Net zoals met Polen die bij de EU kwam, zullen de winst marges nog wel flink wat ruimte hebben de komende 30 jaar.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:33
teacup schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:37:

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik ben op zoek geweest naar hoe het nu staat met de support van de Amerikanen voor de Oekraïense zaak. Die onderzoeken zijn er wel en de resultaten daaruit zijn genuanceerd. De Amerikaanse support fluctueert, maar staat nog steeds. Nothing new, zou je zeggen, dit is in de EU nu ook wel aan de gang. Dit verdient een eigen post om meer in te duiken. En dat kost mij meer tijd dan ik nu heb. Wat ik tot besluit wil zeggen dat de Trump overheid en haar oogpunten een van de vele factoren zijn in de dynamiek rond de support in Oekraïne. We hebben meer analyse nodig om goed in te schatten wat we in deze post zien gebeuren.
Ik zie niet hoe een Amerikaans rechts conservatief medium iets positiefs gaat brengen voor Oekraïne. Ze hebben het over inzicht krijgen in elkaars standpunt; mijn vermoeden is dat hier vooral een anti-EU standpunt gepushed zal gaan worden.

• sikkwittet
phicoh schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:48:
[...]

Oekraine komt niet bij de eu, tenzij rusland opeens instort en alles accepteert als concessie.

En dan nog, duurt het echt jaren voordat oekraine erbij zou kunnen.

• sikkwittet
-Bonalds schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:22:
[...]

Ik zie niet hoe een Amerikaans rechts conservatief medium iets positiefs gaat brengen voor Oekraïne. Ze hebben het over inzicht krijgen in elkaars standpunt; mijn vermoeden is dat hier vooral een anti-EU standpunt gepushed zal gaan worden.
Dat zou ik dan echt toejuichen.
Voor de korte termijn zou het qua subsidies en open markt voor de gemiddelde Oekraïners fijn zijn. *knip*, wat meer onderbouwing en wat minder grof graag.

[ Voor 23% gewijzigd door NMH op 10-02-2026 19:00 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
edit:
Niet langer relevant ivm moderator ingrijpen hierboven.

[ Voor 134% gewijzigd door TheZeroorez op 10-02-2026 20:29 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zoals Bart de Wever zei dat Charles Michael over "European Onion" sprak. Van slecht uitsproken Engels naar de EU moet een ajuin met meerdere lagen/schillen worden.

Je hebt de kern zoals de Benelux waar alles kleinschalig begon. Het federaliseren kan ook in de Benelux beginnen, want we willen niet dat de grote rederijen Antwerpen tegen Rotterdam gaan uitspelen. Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam vormen 1 blok om tegengas aan de grote rederijen te geven. Na verloop van tijd zien de andere landen ook de mogelijkheden van het samenwerken en doen mee.

De eengemaakte markt is onvolledig. Er wordt geschat dat de interne barrières tussen de 27 EU-landen is volgens het IMF 44% tariffs voor goederen en 110% tariffs voor diensten.
Studies based on these methods suggest that substantial costs to integration persist, although the range of estimates is very large. Using a gravity framework, recent studies reveal that, while intra-EU trade costs have declined over time, considerable obstacles remain, especially for services. They also vary widely. The estimated tariff equivalent costs for goods trade were 13% for EU15 and 8% for EU28 in 2017 (Head and Mayer, 2021), 44% for EU27 in 2020 (IMF, 2025), and 60% for the euro area in 2020 (Airaudo et al., 2025). Head and Mayer (2025) indicate that this dispersion reflects differences in estimation strategies, data sources, variables used as controls, estimation choices and the time periods considered. For services, trade costs remain significantly higher. Adilbish et. al (2025) estimate a tariff equivalent of 110% for services, underscoring the scale of impediments to full integration.[9] Fontagné and Yotov (2025) find that only half of the potential benefits from EU membership have been realised to date.[10]
https://www.ecb.europa.eu...508_01~2e71d52829.en.html
De Amerikanen hebben een oplossing. 2/3 van de Fortune 500 bedrijven vallen onder de jurisdictie van Delaware.
The Delaware General Corporation Law (sometimes abbreviated DGCL), officially the General Corporation Law of the State of Delaware (Title 8, Chapter 1 of the Delaware Code), is the statute of the Delaware Code that governs corporate law in the U.S. state of Delaware.[2] The statute was adopted on March 10, 1899. Since the 1913 anti-corporation reforms in New Jersey under the governorship of Woodrow Wilson, Delaware has become the most prevalent jurisdiction in United States corporate law and has been described as the de facto corporate capital of the United States.[3]

Delaware is considered a corporate haven because of its business-friendly corporate laws compared to most other U.S. states.[4][3] 66% of the Fortune 500, including Walmart and Amazon (two of the world's largest companies by revenue) are incorporated (and therefore have their domiciles for service of process purposes) in the state.[5] Over half of all publicly traded corporations listed in the New York Stock Exchange (including its owner, Intercontinental Exchange) are incorporated in Delaware.
Wikipedia: Delaware General Corporation Law
Het bedrijfsleven van 27 lidstaten kan je ook onder 1 wetgeving/jurisdictie plaatsen. Niet door een hele lange merger tussen 27 landen te doen. Wel door een nieuwe virtuele 28th regime creëren en de bedrijven die gemakkelijker geld in de financiële markten willen ophalen kunnen vrijwillig naar 28th regime "verhuizen". Handel tussen bedrijven wordt gemakkelijker als ze allemaal binnen 1 dezelfde wetgeving/jurisdictie functioneren. Dit kan klein beginnen zoals de Benelux, halve dozijn of een dozijn landen.

Wie is tegen eengemaakte financiële markten? De banken en oude rijken willen de macht/controle hebben over wie in Zuid-Europa, ten oosten van Brandenburg,... toegang tot kapitaal kan krijgen of niet. Zo kunnen de oude Fransen, Duitsers,... hun vrienden in de andere sectoren/industrieën beschermen tegen de opkomende concurrentie in Zuid-Europa, Polen,...

De oude rijken verstaan geen technologie, innovatie, venture capital,... (hetzelfde probleem als vroeger moest je aan de Franse koning toestemming voor het geld ophalen vragen, als de koning niet begreep waarom iemand een stoommachine wilt bouwen, dan zal niemand in Frankrijk in een stoommachine mogen investeren) en onze goede ideeën, startups,... krijgen na 30 keren vragen geen geld. Dezelfde vraag aan 3 Amerikanen stellen en 2 staan al klaar om met geld te smijten. Niet raar dat al het goede naar de VS weglekt.

Skype was in Estland opgericht en was door Microsoft opgekocht. Het is later verpakt/omgevormd tot Teams dat veel mensen in hun kantoorbaan gebruiken.

De Amerikanen slokken onze technologie op en bieden de aandelen aan ons waarin we kunnen beleggen en voor pensioen sparen.

Aan de buitenkant is er nood aan een soort EU light om het toetreden te versnellen. Oekraïne is een work in progress dat naar de juiste richting gaat en past in EU light. Kunnen we Hongarije naar EU light degraderen?

• Jerie
  • Niet online
sikkwittet schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:48:
[...]

Voor de korte termijn zou het qua subsidies en open markt voor de gemiddelde Oekraïners fijn zijn. *knip*
*knip*, reactie op geknipt deel.

Ik denk dat dit netwerk na de oorlog (lees: gevechtspauze) een Russisch-Trump narratief gaat propageren, en dat is hoe dan ook ongunstig voor de EU en voor Oekraïne. Want dat narratief is niet enkel rechts-conservatief. Het is meer dan dat. Poetin en Trump zijn immers ook niet 'gewoon rechts-conservatief'. Waren ze dat maar...

[ Voor 44% gewijzigd door NMH op 10-02-2026 18:59 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 21:21
sikkwittet schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:48:
[...]

Voor de korte termijn zou het qua subsidies en open markt voor de gemiddelde Oekraïners fijn zijn. *knip*
*knip*, reactie op geknipt deel.

[ Voor 41% gewijzigd door NMH op 10-02-2026 19:00 ]

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:16
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ‘Oekraïne heeft onder druk van de VS ingestemd met verkiezingen en een referendum’.
Je wordt er toch akelig van dat de vs weer een eis van de russen op deze manier afdwingt door verminderde steun te gaan leveren als er niet aan voldaan wordt.
Bron: NRC.

[ Voor 0% gewijzigd door ratzz op 11-02-2026 16:35 . Reden: Typfout ]

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:16
Jerie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:31:
[...]

[mbr]*knip*, reactie op geknipt deel.[/mbr]

Ik denk dat dit netwerk na de oorlog (lees: gevechtspauze) een Russisch-Trump narratief gaat propageren, en dat is hoe dan ook ongunstig voor de EU en voor Oekraïne. Want dat narratief is niet enkel rechts-conservatief. Het is meer dan dat. Poetin en Trump zijn immers ook niet 'gewoon rechts-conservatief'. Waren ze dat maar...
Dat past dan mooi in dit straatje: ‘Oekraïne heeft onder druk van de VS ingestemd met verkiezingen en een referendum’.

Born: NRC

Update nieuwsbericht.

[ Voor 9% gewijzigd door ratzz op 11-02-2026 18:18 . Reden: Toevoeging ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:45
-Bonalds schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:22:
[...]

en pro Rusland desinformatie en beïnvloeding van verkiezingen. :X

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:49
Tens schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:41:
[...]

en pro Rusland desinformatie en beïnvloeding van verkiezingen. :X
Ja, het is praktisch onhaalbaar om verkiezingen in Oekraïne te houden. Hoe om te gaan met de gevluchte mensen, of de mensen die vast zit in de loopgraven, of gevangen genomen. Er kan nu gewoon geen representatieve uitkomst uitkomen. Verschrikkelijk dat Trump & co dit kunnen afdwingen, ziekmakend gewoon.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
ratzz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:17:
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ‘Oekraïne heeft onder druk van de VS ingestemd met verkiezingen en een referendum’.
Je wordt er toch akelig van dat de vs weer een eis van de russen op deze manier afdwingt door verminderde steun te gaan leveren als er niet aan voldaan wordt.
ik mag lijden dat ze VOL voor Zelensky gaan,
dan kan die .......... de komende jaren zijn ...... dichthouden..

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:09

Fanta

FordPerformance™️

ratzz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:17:
Volgens mij was er ook al gezegd dat die verkiezingen er alleen komen als er veiligheidsgaranties komen. Aangezien daar voorlopig geen zicht op is, kun je die verkiezingen ook wel vergeten. Dat er gecommuniceerd wordt dat ze er open voor staan, is puur goodwill tonen richting Trump.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Requiem19
  • Nu online
Je kunt de verkiezingen niet winnen.

- Als Zelensky wint komt er een fake narratief over valse verkiezingen
- Als hij net wint, bovenstaande + x% van de Oekrainers steunt hem niet!
- Als hij verliest => pro US/Russische kant v/d regering.

Het is een spel met 1 uitkomst.

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Orban is hard bezig om te proberen de meubels te redden:
The real threat facing Hungary is not Russia but the European Union, Prime Minister Viktor Orbán said in a speech to supporters on Saturday, as his nationalist party ramps up an anti-EU campaign ahead of national elections.

Most independent polls show Fidesz trailing the center-right Tisza party and its leader, Péter Magyar, even as Orbán has campaigned on the unsubstantiated premise that the EU would send Hungarians to their deaths in neighboring Ukraine if his party loses.
https://edition.cnn.com/2...-eu-hungary-election-intl

PSN

• Jerie
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:38:

Scherp, cynisch, defaitist.

De geschetste scenario's zijn daar, en schetst reële Russische propaganda talking points (die door Trump & Co worden overgenomen). Het is een strijd op meerdere vlakken. Maar dat maakt het geen verloren zaak. Zeker niet gezien je de strijd van mijlenver aan ziet komen.

Dit is een spel dat je liever niet wilt spelen, maar het is dan ook niet een spel dat gespeeld kan worden want in een tijd van oorlog kun je geen eerlijke verkiezingen houden. Er zitten teveel haken en ogen aan. Om te beginnen: je weet niet eens welke stemgerechtigden nog (in stemgerechtigde vrijheid) leven. Denk aan bezette gebieden, gewonden, vermisten, vluchtelingen. En begin alsjeblieft niet over stemcomputers. Dat wespennest moet je niet willen.

Deze casus is niet gemiddeld, niet normaal. In een casus waarbij de tegenpartij consessies doet die het nooit wil, kan, zal doen in een poging de bemiddelaar's fragiele ego te strelen kun jij ook concessies doen die je nooit wil, kan, zal doen.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Requiem19 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:38:

Ik denk dat het goed is eens vooruit te kijken naar eventuele verkiezingen.

Rusland zal, voor zover mogelijk, de verkiezingen willen organiseren - uiteraard naar Russisch model. Verwacht flashmobs die honderden biljetten in de stembus dauwen.

Trump zal verkiezingen willen naar zijn idee van eerlijke verkiezingen. Dat wil zeggen - dat zijn gekozen kandidaat wint, met veel twist over wie er wel en niet mag stemmen en onder welke voorwaarden. Ik verwacht dat hij Paul Manafort van stal haalt om dat te organiseren.

Maar Oekraïne zal zoveel mogelijk de verkiezingen willen laten organiseren door de partij die - zeker in Europa - daar het best op is voorzien: De OVSE. Ik denk dat zowel Rusland als de VS zullen gruwen van zo'n institutie. Dat Europa verkiezingen ongeldig zouden kunnen verklaten geeft ze daar véél te veel macht. De EU - die niet aan tafel zit - zal het zelfde willen.

Kortom - zelfs over de randvoorwaarden zullen de partijen het niet eens worden. Het is een gotspe...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Artikel van CNN over de Russische olie in Hongarije, en hoe daar de profits weer de broekzakken van Orban en vrienden in loopt:
Hungary is buying Russian oil despite alternative supplies being available, according to a report that accuses Budapest of failing to pass down to consumers the savings it makes from buying cheap Russian fuels.

Instead, the savings become profits for Hungary’s largest oil company, which is part-owned by foundations linked to Prime Minister Viktor Orbán, according to the report from the Center for the Study of Democracy (CSD), a European-based public policy institute, which shared an advance copy of its analysis with CNN.

The CSD analysis found that domestic fuel prices in Hungary were on average 18% higher than in the neighboring Czech Republic in 2025, even though Budapest still buys cheaper Russian oil, while Prague buys costlier non-Russian alternatives.
https://edition.cnn.com/2...ary-russia-oil-orban-intl

Zo profitabel dat ze dit nu dus over zee vanuit Kroatie willen importeren:

🇭🇺 Hungary Wants to Supply Russian Oil via an Alternative Route Hungary officially appealed to 🇭🇷Croatia, asking to allow Russian oil deliveries through the Adriatic route. The reason is the suspension of transit through 🇺🇦Ukraine. Read more 👀 theukrainianreview.info/hungary-want...

The Ukrainian Review (@theukrainianreview.bsky.social) 16 februari 2026

PSN

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:19
YakuzA schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:49:
Artikel van CNN over de Russische olie in Hongarije, en hoe daar de profits weer de broekzakken van Orban en vrienden in loopt:

[...]
https://edition.cnn.com/2...ary-russia-oil-orban-intl

Zo profitabel dat ze dit nu dus over zee vanuit Kroatie willen importeren:
[Bluesky]
Kroatië kan/mag dit toch weigeren? Ben benieuwd of ze dat ook gaan doen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:40

martijn v o

Certified by Enphase.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik zag nu ook waarom dit speelde, blijkbaar heeft een russische raket/drone in januari de druzhba pijpleiding ergens in omgeving Lviv geraakt waardoor die olie transport nu stil ligt.
https://www.reuters.com/b...stern-ukraine-2026-01-27/

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 20-02-2026 14:42 ]

PSN

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:26
Een long read van the Guardian die absoluut de moeite waard is over alle signalen vanuit de intelligence hoek MI6 en CIA voorafgaand aan de inval van Oekraine door Rusland.
https://www.theguardian.c...utin-ukraine-plans-russia

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Binnenkort NASAMS standaard in Antwerpen gestationeerd:
https://nos.nl/l/2604047
De haven van Antwerpen krijgt een luchtafweersysteem. Dat heeft de Belgische premier De Wever aangekondigd op een bijeenkomst van het Antwerpse havenbedrijf, meldt de VRT. Het is niet bekend om hoeveel luchtafweersystemen het gaat.

PSN

• PASware
YakuzA schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:13:
Binnenkort NASAMS standaard in Antwerpen gestationeerd:
https://nos.nl/l/2604047

[...]
Goed, maar beter als die naar Oekraine gaan, daarna mogen ze wat mij betreft terug.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Helixes
  • Nu online
PASware schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:51:
Goed, maar beter als die naar Oekraine gaan, daarna mogen ze wat mij betreft terug.
Spullen gaan niet naar Oekraïne om daarna terug te komen. Spullen gaan naar Oekraïne om gebruikt te worden, tot ze een keertje tegen een Russische kruisraket of drone aanlopen. Zeker GBAD-assets.

Op zich ben ik helemaal voor het versturen en leveren aan Oekraïne. Maar, we moeten onszelf ook niet vergeten. Je kunt best een verdeelsleutel maken tussen zaken die je naar het Oostfront stuurt, en zaken die je zelf houdt.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
Helixes schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:15:
[...]

Spullen gaan niet naar Oekraïne om daarna terug te komen. Spullen gaan naar Oekraïne om gebruikt te worden, tot ze een keertje tegen een Russische kruisraket of drone aanlopen. Zeker GBAD-assets.

Op zich ben ik helemaal voor het versturen en leveren aan Oekraïne. Maar, we moeten onszelf ook niet vergeten. Je kunt best een verdeelsleutel maken tussen zaken die je naar het Oostfront stuurt, en zaken die je zelf houdt.
Dit spul koop je om tegen de Russen te gebruiken, dan is Oekraine een mooie plek om het spul tot zijn recht te laten komen.

Zij hebben het hard nodig, en alles wat ze daar neerhalen is voor ons geen dreiging meer. Dus lekker naar het oosten sturen en netjes dankjewel zeggen dat zij de kolen uit het vuur halen. :-(

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Nederland heeft de Skyranger besteld:
https://www.defensie.nl/a...e-beschermen-tegen-drones

Daarnaast heeft NL een sterke luchtmacht en nog enkele Patriot systemen in NL:
https://www.defensie.nl/o...e-na-donatie-aan-oekraine

De mobilisatie (ook al wilt een groot deel van de burgers het niet zo noemen...) van Europa gaat inderdaad nog tot 2029 duren... Het duurt lang maar zit (eindelijk) wel enig schot in. NL heeft als "taak" gekregen voornamelijk om SLBM's tegen te gaan mocht het zover komen. Frankrijk/Duitsland lange afstand aanvallen en Duitsland, Engeland en Polen close combat.

(en zal vast wat landen vergeten maar op deze 5 landen zijn daar actief mee bezig)

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
gustaveau schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:52:
Een long read van the Guardian die absoluut de moeite waard is over alle signalen vanuit de intelligence hoek MI6 en CIA voorafgaand aan de inval van Oekraine door Rusland.
Niet alleen de geheime diensten. Ook Rusland-kenners riepen het al tijden: https://xcancel.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527

Dat was ook voorafgaand aan de inval.

[ Voor 3% gewijzigd door Llopigat op 26-02-2026 23:38 ]

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 12:07
ArcticWolf schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:29:
[...]

Nederland heeft de Skyranger besteld:
https://www.defensie.nl/a...e-beschermen-tegen-drones

Daarnaast heeft NL een sterke luchtmacht en nog enkele Patriot systemen in NL:
https://www.defensie.nl/o...e-na-donatie-aan-oekraine

De mobilisatie (ook al wilt een groot deel van de burgers het niet zo noemen...) van Europa gaat inderdaad nog tot 2029 duren... Het duurt lang maar zit (eindelijk) wel enig schot in. NL heeft als "taak" gekregen voornamelijk om SLBM's tegen te gaan mocht het zover komen. Frankrijk/Duitsland lange afstand aanvallen en Duitsland, Engeland en Polen close combat.

(en zal vast wat landen vergeten maar op deze 5 landen zijn daar actief mee bezig)
Waar haal je deze informatie van dan als ik mag vragen ?
Deze is namelijk helemaal nieuw voor me, en ik kan hem ook niet rijmen met de huidige materiaal bezetting, ORBAT's en inzet doctrines.

Als dit namelijk het plan is, zijn heel wat landen (NL,UK,DE, FR, BE) momenteel miljarden aan het weggooien aan materiaal, grond/gebied, paxen die geen inzet gaan zien/totaal geen meerwaarde hebben danwel het opzetten/reanimeren van eenheden die er niet toe doen.
De taak verdeling tussen landen gaat ook behoorlijk krom.

[ Voor 10% gewijzigd door dierkx36 op 27-02-2026 00:03 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:59
die miljarden gooien ze toch weg door te investeren in spullen die niet werken in moderne oorlogsvoering. Tanks, grote schepen, vliegtuigen zijn heel dure speeltjes. Tegen drones is ander materiaal nodig. Drones zijn de toekomstige soldaten en daar moet je op reageren niet terug de geschiedenisboeken in. Lichte snelle aanvalsvliegtuigjes waar je er 20 van kunt kopen voor 1 F35 die voor ons praktisch onbruikbaar is bv.

• PASware
[...]

Je kan het wel terugkrijgen na de oorlog, zonder raketten natuurlijk, maar de vrachtwagens en launchers zijn nog prima geschikt.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:03
Bvanham schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:59:
die miljarden gooien ze toch weg door te investeren in spullen die niet werken in moderne oorlogsvoering. Tanks, grote schepen, vliegtuigen zijn heel dure speeltjes. Tegen drones is ander materiaal nodig. Drones zijn de toekomstige soldaten en daar moet je op reageren niet terug de geschiedenisboeken in. Lichte snelle aanvalsvliegtuigjes waar je er 20 van kunt kopen voor 1 F35 die voor ons praktisch onbruikbaar is bv.
Er is een extra laag bij gekomen, maar dat wil niet zeggen dat de vorige spullen niet meer bruikbaar zijn. Het is voorlopig nog echt niet zo dat je alles met alleen maar drones kunt doen. Die 20 lichte aanvalsvliegtuigen kunnen b.v. weinig beginnen tegen die ene F35.

[removed]

• Hansieo
  • Nu online
[...]

als "we" zoveel mogelijk naar UKR sturen en zíj niks doorlaten/oprukken....
hebben wíj niks nodig en kunnen we daarná onze voorraden ophogen.

houden we zoveel mogelijk achter "want je weet nooit" staan ze straks aan ónze grens en hebben we zéker nodig....
(want dan hebben zo óók nog eens al het UKR spul/mensen ingepikt.

Welk scenario klinkt beter?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Hansieo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:10:
[...]

houden we zoveel mogelijk achter "want je weet nooit" staan ze straks aan ónze grens en hebben we zéker nodig....

Een tussenvorm waarbij we zoveel mogelijk spullen naar Oekraïne sturen zonder onze eigen veiligheid teveel te compromitteren. (Daarbij ook rekening houdend met de hoeveelheid materiaal die Oekraïne kan verwerken en waar ze mee om kunnen gaan.)

• Helixes
  • Nu online
Hansieo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:10:

?

Ik stel voor een verdeelsleutel in te stellen voor materiaal dat we naar het Oostfront zouden moeten sturen; en materiaal dat we zouden kunnen gebruiken om onze eigen defensie te versterken. Zeker in de recente ontwikkelingen in de Russisch-Westerse verhoudingen, maar ook in de Westerse verhoudingen, niet onbelangrijk. En dan geef je me een dilemma tussen twee extremen. Ik stel voor beide te doen.

Nu ja. We hadden het over GBAD-assets. Ik ben met je eens dat die een zeer belangrijke rol kunnen spelen in Oekraïne, maar niet om de oorlog te winnen. Die assets moeten schade aan infra en particuliere bezittingen voorkomen. In die context ga je er echter de oorlog niet mee winnen. Daar zijn ze niet voor. Als je die assets naar Oekraïne stuurt, denk ik niet dat je moet verwachten dat ze terug komen. Mocht de oorlog aflopen, dan is het niet zo dat Oekraïne ineens niet langer de verdediging nodig heeft - de bedreiging die van Rusland uit zal gaan, zal gigantisch blijven voor de komende decennia. Bovendien zal veel gewoonweg ook worden vernietigd.

Europa heeft zo snel mogelijk meer en betere GBAD-assets nodig. En dan reken ik Oekraïne even voor het gemak bij Europa.

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

De Britten en Amerikanen zagen het aankomen. De rest in Europa kon nog herinneren met welke leugens de oorlog in Irak gestart was.

Als je rationaal naar de troepenopbouw kijkt, dan heeft rusland veel te weinig troepen verzameld voor een succesvolle slag om Kyiv.
According to Russian estimates obtained and collated by a western service, Moscow thought only 10% of Ukrainians would fight an invasion, while the rest would either actively support or grudgingly accept a Russian takeover. This was a hopelessly optimistic assessment, but even 10% of Ukraine’s population was 4 million people. The force Russia had amassed was not nearly enough to fight against such resistance, the Europeans believed.
Wat is de kans op een domme irrationele YOLO? De wil van een dictator boven alle logica of uitvoerbaarheid van de bevelen? Fransen, Duitsers en Oekraïners dachten 'Why would he?'. De Britten en Amerikanen dachten 'Why wouldn’t he?'.

De ruslandkenners kunnen het aard van het beestje uitleggen, welke Kool Aid dat ze daar drinken, hoe ze in hun eigen propaganda geloven,... en dat was voor velen niet gemakkelijk te verstaan.

De Oekraïners houden rekening met russische psychologische beïnvloeding. Als de russen een land mentaal kunnen slopen met bearish nieuws, sentimentsturing, paniek zaaien,... dan wint de vijand zonder te vechten.

In onze begrippen is dat we met irrationele beslissingen moeten rekening houden. Als iemand een gok kan wagen, dan moeten we rekening houden met hij gaat het doen.

In Parijs, Warschau,... dachten ze dat het niet ging gebeuren en de leider van de Duitse inlichtingendienst heeft in Kyiv geland de avond voor de invasie.
Even more telling is the story of Bruno Kahl, the chief of Germany’s BND foreign intelligence service. By the time his plane landed in Kyiv, late in the evening on 23 February, the US, British and Polish spy agencies had already determined that Russian attack orders had been given. Panicked messages about the imminent invasion were even doing the rounds among foreign journalists in Ukraine, tipped off by their intelligence sources. But Kahl was either oblivious to this information or unperturbed by it.

Soon after Kahl arrived at his upmarket Kyiv hotel, the German ambassador to Ukraine received an order from the foreign ministry in Berlin to evacuate all remaining diplomatic staff from Kyiv by road immediately. The threat was too urgent to wait until morning, said the ministry. Even then, the German spy chief declined an invitation to join the midnight diplomatic convoy, citing his important meetings the next day. Unsurprisingly, those meetings never took place. Instead, Kahl had to be extracted from Kyiv on the day of the invasion with the help of Polish intelligence, along roads gridlocked with fleeing Ukrainians.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 27-02-2026 13:17 ]

• Bvanham
redwing schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:38:
[...]

Er is een extra laag bij gekomen, maar dat wil niet zeggen dat de vorige spullen niet meer bruikbaar zijn. Het is voorlopig nog echt niet zo dat je alles met alleen maar drones kunt doen. Die 20 lichte aanvalsvliegtuigen kunnen b.v. weinig beginnen tegen die ene F35.
De kans dat we ons moeten verdedigen tegen een 5e generatie jager is ongeveer 0, de kans op verdediging tegen drones is veel groter. Je ziet het nu toch ook gebeuren, de luchtmachten doen alleen bombardementen en komen amper in actie tegen gronddoelen of elkaar.

• redwing
Bvanham schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:11:
[...]

De kans dat we ons moeten verdedigen tegen een 5e generatie jager is ongeveer 0, de kans op verdediging tegen drones is veel groter. Je ziet het nu toch ook gebeuren, de luchtmachten doen alleen bombardementen en komen amper in actie tegen gronddoelen of elkaar.
Je moet inderdaad iets tegen drones hebben, maar zodra je dat hebt, is die 5e generatie jager die we hebben plotseling weer de baas van het slagveld. Dat dit in Oekraine niet gebeurt komt vooral doordat geen van beide partijen het voor elkaar krijgt om luchtoverwicht te krijgen.

[removed]

• Jerie
  • Niet online
rapture schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:13:
[...]

In Parijs, Warschau,... dachten ze dat het niet ging gebeuren en de leider van de Duitse inlichtingendienst heeft in Kyiv geland de avond voor de invasie.

[...]
De volgorde van inzien dat hij het gaat doen was in 2022 ongeveer:

1) Warschau
2) Parijs
3) Toen gebeurde het
4) Duitsland

Die Duitse overheidsmedewerker die hebben ze halfoverkop moeten evacueren. Maar Polen was ook al voor de aanval daadwerkelijk was begonnen al overtuigd. Volgens mij was dat eind januari / begin februari als ik me het artikel hierover (met die prachtige reconstructie) goed herinner.

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jerie schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:22:
[...]

De volgorde van inzien dat hij het gaat doen was in 2022 ongeveer:

1) Warschau
2) Parijs
3) Toen gebeurde het
4) Duitsland

Die Duitse overheidsmedewerker die hebben ze halfoverkop moeten evacueren. Maar Polen was ook al voor de aanval daadwerkelijk was begonnen al overtuigd. Volgens mij was dat eind januari / begin februari als ik me het artikel hierover (met die prachtige reconstructie) goed herinner.
Je beschrijft hoe ze last minute overstag gingen. Dat is iets anders dan weken, maanden,... op voorhand al overtuigd zijn en de nodige voorbereidingen kunnen doen.

• Jerie
  • Niet online
rapture schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:35:
[...]

Je beschrijft hoe ze last minute overstag gingen. Dat is iets anders dan weken, maanden,... op voorhand al overtuigd zijn en de nodige voorbereidingen kunnen doen.
Polen was laat, dat is zo, maar ze allen op één hoop gooien is ongenuanceerd. VS valt zichzelf e.e.a. te verwijten (WMDs Irak). Dat was Dubya (2000-2008). Nog bedankt man, lekker gewerkt p.. Trump's nalatenschap zal velen malen erger zijn. Treurig, onnodig.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Dit is voor mij toch wel het meeste kenmerkende en verontrustend fenomeen uit de recente geschiedenis, d.w.z. de inlichtingen die we kregen uit Rusland als westen waren grotendeels betrouwbaar, maar het was de politiek die niet heeft gehandeld naar deze inlichtingen.

Dit gaat al veel verder terug dan de Russische invasie in Oekraïne, al begin deze eeuw waren er al betrouwbare rapporten over hoe Kremlin een versmelting werd van veiligheidsdienst, de maffia en ultranationalisten. Ook de speech van Poetin in 2007 op München security conference werd grotendeels genegeerd, terwijl die volledig in lijn was met die eerdere inlichtingen.

En er zijn nog steeds weinig signalen dat we geleerd hebben van het verleden hierin. Rusland gaat all-in als het gaat om beïnvloeding en ondermijning van Europa, maar de reactie is nog steeds erg terughoudend en de-escalerend. Alsof dat ons iets gebracht heeft in het verleden.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jerie schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 00:13:
[...]
Polen was laat, dat is zo, maar ze allen op één hoop gooien is ongenuanceerd. VS valt zichzelf e.e.a. te verwijten (WMDs Irak). Dat was Dubya (2000-2008). Nog bedankt man, lekker gewerkt p.. Trump's nalatenschap zal velen malen erger zijn. Treurig, onnodig.
Militair gezien heb je niet veel aan last minute overstag gaan.

Wie maanden op voorhand overtuigd was, kon de voorraden checken, gebruiksvriendelijke wapens selecteren, naar Oekraïne transporteren, training geven,...

Het Koude Oorlog angstbeeld was een landschap vol Sovjet tanks die naar het Westen rijden en daarom werden veel antitankwapens gegeven.

30+ dagen voor de full scale invasion hadden de Britten nog antitankwapens naar Oekraïne gevlogen.
Between Jan. 17 and Jan. 19, the C-17 cargo jets of the Royal Air Force’s 99 Squadron based in Brize Norton suddenly got very busy flying flights to and from Ukraine.

Footage from Boryspil International Airport just east of Kyiv showed the jets unloading up to ten cargo pallets, each carrying up to 18 portable anti-tank weapons called the Next Generation Light Antitank Weapon, or NLAW.
https://www.forbes.com/si...-ukraine-are-they-useful/
De russische pantservoertuigen gingen de impact van 2k NLAW wel voelen.
On Jan. 19, British defense secretary Ben Wallace told the Daily Mail the U.K. had already delivered 2,000 NLAWs to Ukraine, a number he indicated might continue to rise. The missiles were London’s way of providing defensive aid to Kyiv as Russian forces deploying around Ukraine’s borders give the impression a new invasion may be imminent.

The British Army also dispatched 30 paratroopers to train Ukrainian forces in operating the NLAWs, which were undoubtedly chosen in part for their ease of use, and thus ability to be rapidly adopted by Ukrainian forces facing the current crisis.
De Britten en Amerikanen konden de Oekraïners aansterken met wapens. Als ze 30 militairen moeten sturen om training te geven, dan is de NLAW nieuw geïntroduceerd vlak voor de full scale invasion.

De landen die last minute overstag gingen, konden niet veel meer doen dan hun mensen weghalen.

• ArcticWolf
  • Niet online
defiant schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 00:29:
[...]

*knip*

En er zijn nog steeds weinig signalen dat we geleerd hebben van het verleden hierin. Rusland gaat all-in als het gaat om beïnvloeding en ondermijning van Europa, maar de reactie is nog steeds erg terughoudend en de-escalerend. Alsof dat ons iets gebracht heeft in het verleden.
Ik verwacht dat dat grotendeels komt omdat Europa nog (lang) niet klaar is voor oorlog, je merkt alleen al binnen NL dat er erg veel weerstand is tegen de hogere defensie uitgaven (terwijl dat juist ook werkgelegenheid met zich meebrengt). Mensen zijn 'bang', in slaap gewiegd door jarenlange vrede binnen Europa en met het feit dat de US grotendeels de defensie deed.

Nu is dat helemaal omgedraaid in korte periode en moeten we dat zelf gaan doen, ook politiek gezien moet hier men aan wennen want de politiek weet absoluut niet hoe ze hier mee om moeten gaan.
Maar er zijn nog steeds erg veel mensen binnen Europa die verwachten dat er helemaal niks gebeurd en dat deze uitgave en opbouw van de militaire eenheden nutteloos en geldverspilling is, dus sterke taal tegen Rusland opzetten heeft ook politieke gevolgen...

Er komt pas een schifting als de bevolking het letterlijk gaat voelen, maar dan is het waarschijnlijk al te laat.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:36
Weer een olietanker van de Russische schaduwvloot geënterd, nu door België, met hulp van Frankrijk.
Het Belgische leger heeft afgelopen nacht een olietanker van de Russische schaduwvloot geënterd. Dat meldt minister van Defensie Theo Francken (N-VA) in een Engelstalig bericht op X. Het schip heet de Ethera en staat op de sanctielijst van de Europese Unie. België kreeg bij de operatie steun van het Franse leger. Het schip vaart momenteel voor de haven van Zeebrugge
...
Het Belgische leger voerde de operatie uit na inlichtingen waaruit bleek dat het schip onder valse vlag voer en dus deel is van de schaduwvloot, meldt het kabinet van Verlinden in een persbericht.
https://www.vrt.be/vrtnws...n-russische-schaduwvloot/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bvanham schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:11:
De kans dat we ons moeten verdedigen tegen een 5e generatie jager is ongeveer 0, de kans op verdediging tegen drones is veel groter.
Dit is een veelgemaakte fout - om aan te nemen dat de volgende oorlog hetzelfde werkt als de laatste oorlog.
Je weet niet wie of waar de volgende tegenstander wordt en wat voor materiaal die heeft of meeneemt.

"Generals always prepare to fight the last war"

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• PASware
Arator schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:58:
Weer een olietanker van de Russische schaduwvloot geënterd, nu door België, met hulp van Frankrijk.

[...]

https://www.vrt.be/vrtnws...n-russische-schaduwvloot/
Wat gebeurt er eigenlijk met de olie die erin zit?

• Juup
  • Niet online
PASware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:17:
Wat gebeurt er eigenlijk met de olie die erin zit?
Niets.
De eigenaar van het schip krijgt een boete en het schip (met de olie) wordt weer vrijgegeven.

[ Voor 17% gewijzigd door Juup op 01-03-2026 10:34 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Juup schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:28:
[...]

Niets.
De eigenaar van het schip krijgt een boete en het schip (met de olie) wordt weer vrijgegeven.
Maar als de boete niet betaald (kan) worden, kan die in beslag worden genomen en doorverkocht om de boete te betalen.

PSN

• Hansieo
  • Nu online
Juup schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:28:
[...]

Niets.
ik lees daar niets over de hoogte van de boete.

Naar NL tarieven peanuts, dus zal dat ze weerhouden?

• Juup
  • Niet online
Hansieo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:54:
ik lees daar niets over de hoogte van de boete.

Naar NL tarieven peanuts, dus zal dat ze weerhouden?
Tijd om naar de opticien te gaan:
1. Quote uit mijn link: a penalty worth "several million euros"
2. Dit is België niet Nederland
3. Het schip is leeg, was op weg naar de Finse golf.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:22
Een prettig neveneffect van het met enige regelmaat in beslagnemen van schaduwvlootschepen, is dat je dan ook eens goed kan rondsnuffelen op en onder die schepen. Dat geeft misschien een iets betere monitoring van Russische acties met onderzeese kabels, drones etc.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Een zeldzame (in mijn ogen) diplomatieke fout van Zelenskyi: een dreigement aan het adres van Viktor Orban. Zelfs de (door Zelenskyi gesteunde) oppositieleider Peter Magyar heeft zijn woorden moeten afkeuren.
quote: Zelenskyi
"We hope that one person in the European Union [Hungarian PM Orban] won't block the 90 billion loan or the first tranche of the 90 billion loan, and that Ukrainian soldiers will receive weapons. Otherwise, we'll give this person's address to our Armed Forces - let them call him and speak with him in their own language."
quote: Peter Magyar
“No foreign head of state can threaten anyone, no Hungarian. Neither the outgoing Orban government nor the future “Tysy” government. Therefore, I call on the Ukrainian president to explain his words, and if he really said them, to retract them,”
https://prm.ua/en/hungari...enskys-words-about-orban/

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:21

Zewatanejo

Fine Thanks!

Yakolev schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:41:
Een zeldzame (in mijn ogen) diplomatieke fout van Zelenskyi: een dreigement aan het adres van Viktor Orban. Zelfs de (door Zelenskyi gesteunde) oppositieleider Peter Magyar heeft zijn woorden moeten afkeuren.

[X]

[...]

[...]

Zal vast bewust gedaan zijn, maar ik vind het ook niet slim. Hij speelt Orban zo in de kaart. Dat blijkt ook wel uit de reactie van Magyar.

Zie nu nu onderstaande. Zou dat een reden tot de woede kunnen zijn? Gaat om 40mln USD
🔴 BREAKING: Hungary took seven Ukrainian bank staff hostage and seized cash.

Foreign Minister Andrii Sybiha accused Viktor Orban’s government of "taking hostages and stealing money" after seven Ukrainian state bank employees were detained while transporting cash through Hungary.

[ Voor 26% gewijzigd door Zewatanejo op 06-03-2026 08:16 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Zewatanejo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:12:
[...]

Zal vast bewust gedaan zijn, maar ik vind het ook niet slim. Hij speelt Orban zo in de kaart. Dat blijkt ook wel uit de reactie van Magyar.

Zie nu nu onderstaande. Zou dat een reden tot de woede kunnen zijn? Gaat om 40mln USD

[...]
Orban laat het conflict ook graag verder escaleren, en voor je het weet moeten de verkiezingen uitgesteld worden omwille van de veiligheid.

Hoe leuk ongefilterde Zelenskyi ook kan zijn, zijn woorden en taalgebruik helpen hier (en ook in andere zaken) niet. Over anderhalve maand zal Magyar (met grote waarschijnlijkheid) gekozen worden. Even je mond houden kan toch niet zo moeilijk zijn.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:09

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:41:

[X]

[...]

[...]

Diplomatiek onhandig? Ja. Maar om dit nou een dreigement te noemen... Die man is gewoon geïrriteerd, en terecht.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Bvanham
Yakolev schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:25:
[...]

Orban laat het conflict ook graag verder escaleren, en voor je het weet moeten de verkiezingen uitgesteld worden omwille van de veiligheid.

Hoe leuk ongefilterde Zelenskyi ook kan zijn, zijn woorden en taalgebruik helpen hier (en ook in andere zaken) niet. Over anderhalve maand zal Magyar (met grote waarschijnlijkheid) gekozen worden. Even je mond houden kan toch niet zo moeilijk zijn.
Dat is nog maar de vraag. Orban is al vaker blijven zitten terwijl niemand dit verwachtte. Een beetje smering bij de verkiezingen heeft daar vast bij geholpen.

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Fanta schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:35:
[...]

Diplomatiek onhandig? Ja. Maar om dit nou een dreigement te noemen... Die man is gewoon geïrriteerd, en terecht.
Ik heb veel bewondering voor Zelensky, maar hier gaat hij toch echt de fout in.
Hoe terecht zijn irritatie ook mag zijn, als leider moet hij de kwaliteit behouden om tot 10 te tellen en zich niet laten verleiden tot dit soort taal.

Ongetwijfeld speelt de vermoeidheid na meer dan 4 jaar oorlog hier een rol. Maar het zou hem inderdaad helpen om gewoon zijn excuses over deze uitlating te doen.

• Requiem19
  • Nu online
Fanta schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:35:
[...]

Persoonlijke emotie is contra-productief in politiek.

Je hebt een doel als politicus, en je moet nadenken over hoe je dat moet bereiken. Los van hoe je zelf voelt over mensen of situaties. Je emotie de overhand laten nemen = verliezen.

Flinke fout van Zelensky, dat hoeven we niet onder stoelen of banken te steken. Ik begrijp het overigens wel, het is niet te doen om na 4 jaar zo cool, calm en collected te blijven. Op persoonlijk vlak volledig te begrijpen, op politiek vlak een slechte zet.

Maar zoals met alle schaakspellen is een slechte zet bijna nooit direct schaakmat. Er zijn genoeg manieren om het spel verder te spelen en de wedstrijd je eigen kant op te laten kantelen.

Zolang je niet tilt. Obviously.

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik ben benieuwd of de reactie van Zelensky voor of na deze "verkiezingsspot" is uitgesproken:

https://x.com/PM_ViktorOrban/status/2029547461853737283

"We will force the Ukrainians to restart deliveries. Not trough business, not trough agreement, not trough compromise. But by force"

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Op zich hoeft Orban weinig schrik te hebben van Magyar: de verkiezingsorganen in Hongarije zijn al lang niet meer onafhankelijk. Zo zijn de kiescommissies samengesteld door vertrouwelingen van Fidesz (Orban's politieke partij). En de kiesdistrictindeling - destijds gevormd door Orban - geeft de regerende partij de meeste kansen.

EP: Hongarije kan niet langer als een volwaardige democratie worden beschouwd

Dus tenzij de kiescommissies Orban zullen verraden, staat de uitslag al min of meer vast.

March of the Eagles

• Brent
  • Registratie: September 2001
XWB schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:30:
Op zich hoeft Orban weinig schrik te hebben van Magyar: de verkiezingsorganen in Hongarije zijn al lang niet meer onafhankelijk. Zo zijn de kiescommissies samengesteld door vertrouwelingen van Fidesz (Orban's politieke partij). En de kiesdistrictindeling - destijds gevormd door Orban - geeft de regerende partij de meeste kansen.

Dus tenzij de kiescommissies Orban zullen verraden, staat de uitslag al min of meer vast.
Misschien moet Zelenskyy inderdaad maar wat freedom komen brengen in Hongarije.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Het is niet meer veilig in Hongarije.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Yakolev schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:54:
[X]

Het is niet meer veilig in Hongarije.
Niet voor Oekrainers nee, die worden nu onderdeel van politieke spelletjes en wisselgeld voor die oliepijpleiding. Al helemaal in aanloop naar de verkiezingen daar.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

XWB schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:30:

Dank je voor het delen. Toch kijken we er maar van de zijlijn naar. De conclusie dat Orban "wel zal winnen" is ondanks zijn kansen en beginvoorwaarden misschien een te makkelijke. Het kan, het kan zeker, maar het is niet de enig mogelijke uitslag met waarschijnlijkheid. We kunnen het van hieruit moeilijk zeggen. Wel zeker is dat Péter Magyar, Orbans opponent, het moeilijk gemaakt zal worden. De stijd is ongelijk. Even verzameld uit een The Guardian artikel van 15 februari:
  • Orban heeft contact met de drie grote autocraten, Trump, Poetin, Xi. Hieraan ontleent hij zijn legitimiteit.
    Orbán also has something his rival can’t match: he has a tailwind from Washington. While he may have little to shout about at home, Orbán has gained new momentum in Donald Trump’s volatile second term.
  • Hongarije heeft haar eigen gerrymandering variant.
    Biases built into the constituency map – with Fidesz-leaning districts on average smaller than those favouring the opposition – mean that the governing party can still win a parliamentary majority even if it narrowly loses the popular vote. To overcome this, Tisza would probably need a lead of at least five percentage points nationally – a high bar in an uneven playing field.
  • In Hongarije staat een groot deel van de media onder controle van Orban. NYT, Oktober 2025.
    Hungary’s media scene has become so one-sided that “everything is warped,” said Miklos Borsa, a former anchor on Hungary’s state-controlled M1 television news channel. “It is like the funny mirrors you get in an amusement park.”
Wat ik hier het EP vooral zie doen is het afdekken van het scenario dat Orban weer zou winnen. Regeren is vooruitkijken. De stemming van komende donderdag moet dan nog goed uitvallen. Is dat het geval, verwacht ik nog een krachtmeting tussen het Europese Parlement en de Europese Commissie. Maar het EP anticipeert in ieder geval.

Orban is echter ook niet zonder problemen. Uit het Guardian artikel weer:
  • The economy is stagnating, despite repeated promises of a long-awaited takeoff. Over the past decade and a half, Hungary has slipped from being one of central and eastern Europe’s strongest performers to one of its weakest.
  • Public services, from healthcare to transport, are widely seen as neglected, and Policy Solutions surveys show that voters have noticed.
  • Hungary is not alone in facing a cost of living crisis, but comparisons offer little consolation to voters who were assured that Orbán’s model would deliver exceptional results.
Als we het omdraaien zijn er Amerikaanse steigers rond Orban nodig om hem niet te laten wegglijden in die binnenlandse problemen. Een andere indicatie is dat hij zichzelf niet meer presenteert als oplossing van alle problemen. Zijn strategische communicatie is er nu vooral op gericht om kiezers onzeker te maken over zijn tegenstander door allerlei schrikbeelden over hem te verspreiden. Misschien kan dit werken voor Orban, dankzij zijn massieve invloed op de media. Een negatieve boodschap is in een politieke competitie geen sterke kaart. Het vertelt ook dat Orban's eigen tools bot raken. De EU doet moeilijk over de vrijheden die Orban zich permitteert. Dit kan de Hongaarse inkomsten uit de EU in gevaar brengen. Rond het Russische gas loopt het ook niet op rolletjes. Teslotte maakt Orban zichzelf ondergeschikt en afhankelijk van Trump, Poetin en Xi.
What is striking about this campaign is that Fidesz, Orbán’s party, is no longer asking voters to reward it for a record of good governance. Rather, it is warning people that however dissatisfied they may be, Hungary could be a lot worse off. The aim is not to mobilise hope, but to suppress it – to make sure voters see the ballot box not as an opportunity for change, but as a risk.
Als iets vertelt hoe slecht Orban het doet, dan is het wel hoe goed die oppositie het tegen de verdrukking in lijkt te doen:
Tisza has unified a previously fragmented opposition and turned the April 12 parliamentary election into a genuine contest. At this stage, nearly half of Hungarians say they want a change of government.
De grote vraag die we niet kunnen beantwoorden is hoe de Hongaren zelf deze informatie ervaren, en tot zich krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 09-03-2026 22:26 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
teacup schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:24:
[...]

Dank je voor het delen. Toch kijken we er maar van de zijlijn naar. De conclusie dat Orban "wel zal winnen" is ondanks zijn kansen en beginvoorwaarden misschien een te makkelijke. Het kan, het kan zeker, maar het is niet de enig mogelijke uitslag met waarschijnlijkheid. We kunnen het van hieruit moeilijk zeggen. Wel zeker is dat Péter Magyar, Orbans opponent, het moeilijk gemaakt zal worden. De stijd is ongelijk. Even verzameld uit een The Guardian artikel van 15 februari:
Uiteraard is er altijd een scenario waarin Orban niet wint, ondanks de controle over de kiescommissies. Want autocratische leiders zijn afhankelijk van loyalisten: als de mensen achter de kiescommissies de stemming een keer eerlijk laten verlopen - bijvoorbeeld omdat ze het hebben gehad met Orban - dan is het ook snel klaar.

Orban gedraagt zich de laatste tijd steeds vreemder en slaat om zich heen. Typerend aan autocratische leiders is dat ze paranoïde kunnen worden en niemand meer vertrouwen, dus ook de loyalisten niet.

March of the Eagles

• M411007
  • Laatst online: 21-03 00:57
Volgens de Washington Post zou Rusland informatie over Amerikaanse doelen in het Midden-Oosten delen met Iran. China zou dit niet doen.
Ik kan me voorstellen dat dit invloed heeft over het standpunt van de Amerikanen over de russen in de Oekraine oorlog.
https://militarnyi.com/en...igence-strikes-us-troops/

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

M411007 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 02:06:
Volgens de Washington Post zou Rusland informatie over Amerikaanse doelen in het Midden-Oosten delen met Iran. China zou dit niet doen.
Ik kan me voorstellen dat dit invloed heeft over het standpunt van de Amerikanen over de russen in de Oekraine oorlog.
https://militarnyi.com/en...igence-strikes-us-troops/
Dank dat meevalt. Want Trump geeft net zoals Putin geen drol met het leven van de soldaten, tenzij het even voor de media moet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gisteren heeft Trump een uur met Putin gebeld.
Gisteren heeft Trump ook gezegd dat "sancties op bepaalde olie-exporterende landen opgeheven zouden kunnen worden"

Misschien heeft het niets met elkaar te maken, natuurlijk.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:27
anandus schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:00:
Gisteren heeft Trump een uur met Putin gebeld.
Gisteren heeft Trump ook gezegd dat "sancties op bepaalde olie-exporterende landen opgeheven zouden kunnen worden"

Misschien heeft het niets met elkaar te maken, natuurlijk.
Hoe onmiskenbaar overtuigend de Trumpfluisteraar ook kan zijn — ik zou eerder naar Bessent kijken:
We may ​unsanction other Russian oil," ​Bessent told Fox Business' "Kudlow" program.

"There ‌are ⁠hundreds of millions of sanctioned barrels of sanctioned crude on the water ​and in ​essence, ⁠by unsanctioning them, Treasury can create ​supply, and we ​are ⁠looking at that," he added.
Dit was afgelopen zaterdag al hardop op Fox Business dat de Treasury honderden miljoenen vaten gesanctioneerde olie vervoerd door Russische schaduwvloot op het water zou kunnen vrijwaren van sancties.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Het Washington Post artikel geeft wel aan dat de Amerikanen wel enigzins snappen waarom de Russen het doen.
“The Russians are more than aware of the assistance that we’re giving the Ukrainians,” said one of the officials familiar with Moscow’s support for Tehran. “I think they were very happy to try to get some payback.”
https://www.washingtonpos...-intelligence-us-targets/

Het is natuurlijk moeilijk boos op de Russen te zijn als je precies hetzelfde andersom terug doet.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Wordt Trump vergeetachtig?

Volkskrant Liveblog

Terwijl Trump ontkent dat Oekraïne helpt met Iraanse drones, vertelt Zelensky meer over zijn betrokkenheid

Trump beweert namelijk het volgende:
Er is geen sprake van Oekraïense hulp aan de Verenigde Staten wat betreft het delen van militaire expertise over het neerhalen van Iraanse drones. Dat beweert althans de Amerikaanse president Donald Trump. Zijn Oekraïense ambtgenoot Volodymyr Zelensky zegt juist een Amerikaans hulpverzoek ingediend te hebben gekregen, evenals van een aantal andere landen in de regio.
En om zijn eerdere uitspraak te bekrachtigen volgt dan, zoals zo vaak, vanuit Trump een tweede overstatement:
Trump zei twee dagen geleden in een interview met Fox News al dat ‘we meer weten over drones dan wie dan ook’. Volgens de president hebben de Amerikanen de beste drones van de wereld. In een interview met NBC News van zaterdag ging Trump verder door te zeggen dat Zelensky ‘de laatste persoon’ is van wie de VS hulp nodig hebben.
Zelenskyy stelt betrokken te zijn bij de hulp in het Midden-Oosten:
De president zegt daarbij dat teams van tientallen Oekraïense specialisten al naar vier landen in het Midden-Oosten zijn gestuurd om ze te helpen bij de verdediging tegen de Iraanse Shahed-drones. Daarvoor willen de Oekraïners geld en militaire technologie terugkrijgen.
Oekraïne heeft daarvoor ook een Unique Selling Point:
Oekraïne heeft in de oorlog met Rusland veel ervaring opgedaan als het gaat om het neerhalen van drones met goedkope middelen, in plaats van de dure luchtverdediging die VS en Golfstaten gebruiken.
Misschien is Trump niet van alle Amerikaanse initiatieven op de hoogte. Het gaat nu ook allemaal zo hard:
Hoe het nu precies zit, blijft onduidelijk. President Zelensky zegt vandaag juist dat de VS ‘meerdere keren’ om hulp hebben gevraagd aan de Oekraïners. Ook spreekt de president over een ‘dronedeal’ met de Amerikanen. Het is volgens Zelensky nu niet duidelijk of die zal worden getekend.

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Een imho werkelijk bizar statement vloog dit weekend onder de radar:
Belgische premier De Wever pleit voor deal met Rusland
De Belgische premier Bart De Wever pleit voor normalisering van de betrekkingen met Rusland en voor hernieuwde toegang tot goedkope energie. Dat zegt hij in interviews met Franstalige media naar aanleiding van de Franstalige publicatie van zijn boek Over welvaart, aldus het Belgische De Tijd.
Volgens De Wever zit Europa in een verliezende positie zolang de oorlog in Oekraïne voortduurt. Europa blijft Oekraïne financieren zonder zelf aan de onderhandelingstafel te zitten, terwijl China profiteert van goedkope fossiele brandstoffen en de Verenigde Staten verdienen aan wapenverkoop. „We verliezen op alle niveaus”, aldus de premier.
Daarom is onderhandelen volgens hem de enige overgebleven optie. Omdat Europa Rusland militair noch economisch kan dwingen zonder Amerikaanse steun, rest volgens De Wever uiteindelijk maar één weg: een deal sluiten.
De vorige "deal" financierde direct het sovereign wealth funds dat Rusland gebruikt om de imperialistische invasie te financieren en de Russische economie te beschermen tegen westerse sancties, naast dat Rusland ook actief onze westerse democratieën ondermijnt. Met onze goedkope energie uit Rusland financierde we dus direct onze grootste geopolitieke vijand. En dan is het plan van de Wever om zo'n zelfde deal opnieuw te maken indirect een bedreiging voor ons veiligheid, dat geld gaat niet naar koekjesfabrieken of bloemen in Rusland.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
teacup schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:45:
Wordt Trump vergeetachtig?

Volkskrant Liveblog

Terwijl Trump ontkent dat Oekraïne helpt met Iraanse drones, vertelt Zelensky meer over zijn betrokkenheid

Trump beweert namelijk het volgende:

[...]

En om zijn eerdere uitspraak te bekrachtigen volgt dan, zoals zo vaak, vanuit Trump een tweede overstatement:

[...]

Zelenskyy stelt betrokken te zijn bij de hulp in het Midden-Oosten:

[...]

Oekraïne heeft daarvoor ook een Unique Selling Point:

[...]

Misschien is Trump niet van alle Amerikaanse initiatieven op de hoogte. Het gaat nu ook allemaal zo hard:

[...]
Hebben de arabische landen niet gewoon onafhankelijk van de V.S. hulp van Oekraïne ingeroepen?

Dat Trump vergeetachtig is is een gegeven.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

De Slowaakse premier Fico is er als de kippen bij om het initiatief van de Wever te ondersteunen:

New Voice of Ukraine
Slovak Prime Minister Robert Fico endorsed Belgium’s proposal to grant the European Union a mandate to negotiate with Russia on ending the war against Ukraine, writing on Facebook on March 15 that prolonging the conflict serves no purpose beyond an obsession with Russia and amounts to senseless mutual Slavic killing.
Als een draaiboek dat afwikkelt. De toon en de inhoud van de boodschap zijn vergelijkbaar:
Fico stated that only negotiations can bring solutions. He highlighted Belgian Prime Minister Bart De Wever’s call for EU member states to give the bloc a mandate to talk directly with Russia about ending the war. Fico interpreted the Belgian leader’s position as an admission that economic pressure has failed to strangle Russia.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

HEY_DUDE schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:25:
[...]

Hebben de arabische landen niet gewoon onafhankelijk van de V.S. hulp van Oekraïne ingeroepen?
Zo heb ik het wel geïnterpreteerd, onafhankelijk van, en naast, de VS die blijkbaar ook hulp inriep:

Volkskrant quote:
Zijn Oekraïense ambtgenoot Volodymyr Zelensky zegt juist een Amerikaans hulpverzoek ingediend te hebben gekregen, evenals van een aantal andere landen in de regio.

[ Voor 30% gewijzigd door teacup op 15-03-2026 22:30 ]

• Llopigat
  • Niet online
defiant schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:09:
En dan is het plan van de Wever om zo'n zelfde deal opnieuw te maken indirect een bedreiging voor ons veiligheid, dat geld gaat niet naar koekjesfabrieken of bloemen in Rusland.
Ik ben het in grote lijnen wel met hem eens. We kunnen niet door blijven gaan met deze cyclus van geweld. Ik zie van Europa veel liever een sterke stem aan de onderhandelingstafel dan op wat percentages nastreven met steeds meer dure Amerikaanse spullen (Oorlog is niet voor niets gewoon een inkomstenbron van Amerika).

Zo'n "deal" hoeft natuurlijk niet per se op dezelfde manier te gebeuren. Bovendien, Trump wil ook niet anders dan een "deal", vergeet dat niet. Als onderdeel daarvan zullen de relaties natuurlijk ook normaliseren en de sancties verdwijnen. Waarom zou Rusland anders toestemmen?

Het idee is dat Putin altijd oorlog zal willen als hij het kan krijgen. Dat hij altijd Europa over zal willen nemen. Dat denk ik niet, hij zal ook voor economische motieven gevoelig zijn. Net zoals het Obama akkoord met Iran een veel betere manier was om hun nucleaire ambities te beteugelen dan Trump zijn 'beuk er in' aanpak. Ik haat Putin net als iedereen maar ik ben de oorlogstaal en opjutterij van Rutte en Trump ook zat aan het worden. Nu dit Iran avontuurtje weer wat nergens op slaat maar de hele wereld weer onder loopt te zuchten. Uiteindelijk moeten we toch op deze planeet met elkaar kunnen leven.

Ik vind ook dat we wat beter militair voorbereid moeten zijn als Europa, zeker nu de VS ook onze tegenstander is geworden, maar het uitgangspunt moet altijd vrede zijn. Ik word nogal moe van al die oorlogstaal van Rutte en Trump.

En met dit punt kan je hem toch echt geen ongelijk geven:
Volgens De Wever zit Europa in een verliezende positie zolang de oorlog in Oekraïne voortduurt. Europa blijft Oekraïne financieren zonder zelf aan de onderhandelingstafel te zitten, terwijl China profiteert van goedkope fossiele brandstoffen en de Verenigde Staten verdienen aan wapenverkoop. „We verliezen op alle niveaus”, aldus de premier.
Dat is ook zo, we zijn nu een speelbal van alle megalomane idioten. Maar als Europa eindelijk eens een sterke kant wil laten zien dan zie ik dat liever aan de onderhandelingstafel. Militair gaan we toch niet mee kunnen met de groten.

PS: En ik ben absoluut niet Pro-Putin, ik ben erg links, niet extreem-rechts. En ik haat elke dictator waaronder Putin. Eigenlijk is er geen enkele wereldleider die ik momenteel respect vind verdienen. Maar ik zie geen pad waarin het weer goedkomt met deze wereld als er niet een stem van redelijkheid opstaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Llopigat op 16-03-2026 23:20 ]

• redwing
Llopigat schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:16:
[...]
Ik ben het in grote lijnen wel met hem eens. We kunnen niet door blijven gaan met deze cyclus van geweld. Ik zie van Europa veel liever een sterke stem aan de onderhandelingstafel dan op wat percentages nastreven met steeds meer dure Amerikaanse spullen (Oorlog is niet voor niets gewoon een inkomstenbron van Amerika).

Zo'n "deal" hoeft natuurlijk niet per se op dezelfde manier te gebeuren. Bovendien, Trump wil ook niet anders dan een "deal", vergeet dat niet. Als onderdeel daarvan zullen de relaties natuurlijk ook normaliseren en de sancties verdwijnen. Waarom zou Rusland anders toestemmen?

Het idee is dat Putin altijd oorlog zal willen als hij het kan krijgen. Dat hij altijd Europa over zal willen nemen. Dat denk ik niet, hij zal ook voor economische motieven gevoelig zijn.
Dat blijkt anders nergens uit. Na de Krim is putin opnieuw een oorlog gestart. En hoewel hij had gedacht dat het beter zou verlopen, heeft hij ook geen enkele poging gedaan om de oorlog te stoppen. Ondanks dat het economisch heel ongunstig voor rusland is. En ook als je naar het verleden van rusland kijkt is het wel duidelijk dat ze altijd oorlog willen en die economische motieven vooral bij een paar personen liggen (oftewel als die er rijk van worden is het goed, ongeacht of rusland er beter van wordt of niet)
Net zoals het Obama akkoord met Iran een veel betere manier was om hun nucleaire ambities te beteugelen dan Trump zijn 'beuk er in' aanpak. Ik haat Putin net als iedereen maar ik ben de oorlogstaal en opjutterij van Rutte en Trump ook zat aan het worden. Nu dit Iran avontuurtje weer wat nergens op slaat maar de hele wereld weer onder loopt te zuchten. Uiteindelijk moeten we toch op deze planeet met elkaar kunnen leven.
Iran is een ander verhaal, daar lijkt nog iets mee af te spreken en naar mijn idee was een akkoord een betere optie geweest om met Iran om te gaan. Ik betwijfel of het met de huidige aanpak beter gaat worden. Wederom kijkend naar het verleden zorgt zo'n aanval eerder voor meer radicalisering,
Ik vind ook dat we wat beter militair voorbereid moeten zijn als Europa, zeker nu de VS ook onze tegenstander is geworden, maar het uitgangspunt moet altijd vrede zijn. Ik word nogal moe van al die oorlogstaal van Rutte en Trump.

En met dit punt kan je hem toch echt geen ongelijk geven:

[...]

Dat is ook zo, we zijn nu een speelbal van alle megalomane idioten. Maar als Europa eindelijk eens een sterke kant wil laten zien dan zie ik dat liever aan de onderhandelingstafel. Militair gaan we toch niet mee kunnen met de groten.
Voorlopig zijn we anders aardig aan het opschalen en moeten we ook niet vergeten dat de VS ook problemen gaat krijgen als ze geen ondersteuning van Europa zouden krijgen. En we moeten inderdaad onafhankelijker wordt, maar denken dat we niet mee kunnen komen klopt ook niet. Wel dat we momenteel te weinig erin geïnvesteerd hebben en dat aan moeten pakken, en ook dat dat nog wel een aantal jaar gaat duren.
PS: En ik ben absoluut niet Pro-Putin, ik ben erg links, niet extreem-rechts. En ik haat elke dictator waaronder Putin. Eigenlijk is er geen enkele wereldleider die ik momenteel respect vind verdienen. Maar ik zie geen pad waarin het weer goedkomt met deze wereld als er niet een stem van redelijkheid opstaat.
Het grote probleem is dat in dit geval je niets hebt aan die redelijkheid. De enige manier om rusland te laten stoppen in Oekraïne is door ze hun zin te geven. En als je dat doet weet je zeker dat ze over tien jaar weer opnieuw beginnen. Want waarom zouden ze stoppen als ze er beter van worden? Ik zou ook willen dat er een deal mogelijk was, maar dat is momenteel gewoon onmogelijk.

En als je dat bekijkt is wat de Wever nu zegt niets meer of minder dan toegeven aan terreur en daar gaan we echt geen vrede mee krijgen.

[removed]

• Llopigat
  • Niet online
redwing schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:35:
[...]
Dat blijkt anders nergens uit. Na de Krim is putin opnieuw een oorlog gestart. En hoewel hij had gedacht dat het beter zou verlopen, heeft hij ook geen enkele poging gedaan om de oorlog te stoppen. Ondanks dat het economisch heel ongunstig voor rusland is.
Ja omdat het voor hemzelf als een verlies gezien wordt, en dus zijn positie. Rusland wordt geleid als een maffiafamilie momenteel, en elke zwakte wordt uitgebuit, ook aan de top. Maar aan zijn kant kan hij ook een deal als een win verkopen. Als iedereen in zijn entourage er maar beter van wordt.
[...]
En ook als je naar het verleden van rusland kijkt is het wel duidelijk dat ze altijd oorlog willen en die economische motieven vooral bij een paar personen liggen (oftewel als die er rijk van worden is het goed, ongeacht of rusland er beter van wordt of niet)
Dit geldt exact hetzelfde voor Amerika. Die starten ook elke paar jaar een oorlog puur om hun militair industrieel complex op te peppen. Met precies diezelfde motieven waarvan de opbrengsten ook bij die paar mensen uitkomen. Toch staan wij meestal aan de kant van Amerika.

Bovendien bestaat "Rusland" nog helemaal niet zo lang. En een land evolueert ook. Het was zelfs even een heuse democratie totdat Jeltsin de macht greep :(
[...]
Iran is een ander verhaal, daar lijkt nog iets mee af te spreken en naar mijn idee was een akkoord een betere optie geweest om met Iran om te gaan. Ik betwijfel of het met de huidige aanpak beter gaat worden. Wederom kijkend naar het verleden zorgt zo'n aanval eerder voor meer radicalisering,
Zeker, er zijn nu weer een hele generatie bij van mensen die familie zijn kwijtgeraakt en nu bloed in de ogen hebben. Dit is precies die cyclus die we moeten voorkomen. En die gebeurt ook in Oekraine en Rusland.
[...]
Het grote probleem is dat in dit geval je niets hebt aan die redelijkheid. De enige manier om rusland te laten stoppen in Oekraïne is door ze hun zin te geven. En als je dat doet weet je zeker dat ze over tien jaar weer opnieuw beginnen. Want waarom zouden ze stoppen als ze er beter van worden? Ik zou ook willen dat er een deal mogelijk was, maar dat is momenteel gewoon onmogelijk.
Maar laten we even serieus de mogelijkheden bekijken. Verwacht je serieus dat Oekraine Rusland volledig uit hun territorium weet weg te werken? De Krim, Donbas, de hele rambam? Dat lijkt me toch niet realistisch. Zelfs als we in Europa alles uit de kan halen.

Hoe dan ook moet dit ophouden want er gaan elke dag nodeloos mensen dood. Ja, ze hebben met eer voor hun land gestreden maar ze hadden veel liever nog geleefd. Ik vind het knap van ze. Maar ze vechten nu een kansloze oorlog. Rusland krijgen ze niet meer weg uit die gebieden. Het is niet anders. We hebben na WOII zelf ook met pijn in het hart hele gebieden van Europa aan Rusland moeten geven. Die mensen in Oost-Europa hebben daar nog decennia onder geleden. Maar soms heeft verder vechten geen zin meer.

Bovendien heeft niemand buiten Oekraine zelf meer het standpunt dat de grenzen terug moeten naar pre-2014. Met name Trump niet. En die is het toch die wij als Europa de leiding laten pakken over de kwestie Oekraine. Als we dat niet zouden willen dan zouden we zelf gesprekken moeten organiseren buiten Trump om maar daar is geen animo voor.
[...]
En als je dat bekijkt is wat de Wever nu zegt niets meer of minder dan toegeven aan terreur en daar gaan we echt geen vrede mee krijgen.
Dit is echter ook precies de insteek van Trump, die hamert al een tijd op gebied opgeven. Ik denk eigenlijk dat dat de uitkomst hier wel gaat zijn. Deels toegeven van Rusland (die willen bijvoorbeeld de hele Donbas, dat zie ik niet gebeuren), deels van Oekraine. Als we Rusland compleet tegen hadden willen houden dan hadden we het het eerste jaar moeten doen door echt als EU mee te vechten. Maar daar was ook de animo niet voor binnen de EU (en ook logisch, ik zou daar ook nooit aan meegedaan hebben).

PS: Ik ben ook niet pro-Trump, maar ik zie een uitkomst waarin alles terug gaat naar voor de oorlog gewoon niet gebeuren. Dat is fantasie. En ik zie ook weinig beweging in het hele verhaal. Ik heb ook weinig vertrouwen in Trump, maar ik zie realistisch gezien geen oplossing meer behalve een compromis.

Wat ik zou zien als de beste oplossing is Oekraine opsplitsen waar het front nu ligt, en vervolgens met hulp van de EU de hele boel dichttimmeren, er een totale "Ostwall" van maken, en bovendien de nucleaire afschrikking van de EU bijspijkeren tot ongeveer het niveau als van de VS en Rusland. Dat is het enige wat echt werkt. Maar ondertussen kunnen we wel de handel weer aanzwengelen. En daarmee de kwestie opsplitsen in een militaire en een economische. Waarbij de economische banden hopelijk de overhand gaan nemen en onze volkeren wat dichter bij elkaar komen.

Het is moreel misschien niet de puurste oplossing maar mensen nodeloos laten sterven om een of andere lijn op een kaartje vind ik ook immoreel. Als er een kans was dat die lijn significant zou bewegen okee maar die zie ik echt niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Llopigat op 17-03-2026 00:33 ]

• redwing
Llopigat schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 00:07:
[...]

Ja omdat het voor hemzelf als een verlies gezien wordt, en dus zijn positie. Rusland wordt geleid als een maffiafamilie momenteel, en elke zwakte wordt uitgebuit, ook aan de top. Maar aan zijn kant kan hij ook een deal als een win verkopen. Als iedereen in zijn entourage er maar beter van wordt.
En dat is alleen als aan al zijn eisen tegemoet gekomen wordt.
[...]

Dit geldt exact hetzelfde voor Amerika. Die starten ook elke paar jaar een oorlog puur om hun militair industrieel complex op te peppen. Met precies diezelfde motieven waarvan de opbrengsten ook bij die paar mensen uitkomen. Toch staan wij meestal aan de kant van Amerika.
Omdat het vaak nogal wat andere oorlogen zijn. Rusland valt degene aan waarvan ze het meeste kunnen winnen. Amerika kiest voorlopig toch meestal voor de slechteriken. En dan ook op zo'n manier dat ze er zelf beter van worden, maar ze vallen ook weer niet zomaar llanden aan.
Bovendien bestaat "Rusland" nog helemaal niet zo lang. En een land evolueert ook. Het was zelfs even een heuse democratie totdat Jeltsin de macht greep :(
Voorheen USSR, nu rusland, de mensen die er zitten zijn hetzelfde en zijn ook precies de reden waaro de democratie zo kort duurde. Rusland bestaat in naam inderdaad pas kort, maar voor de rest zijn ze al eeuwenoud.
[...]
Zeker, er zijn nu weer een hele generatie bij van mensen die familie zijn kwijtgeraakt en nu bloed in de ogen hebben. Dit is precies die cyclus die we moeten voorkomen. En die gebeurt ook in Oekraine en Rusland.
Maar dat ontken ik ook niet, ik ontken alleen dat er een echte uitweg is. Want die is er alleen als we de aggressoren hun zin geven. En dat is puur wachten op de volgende aanval.
[...]
Maar laten we even serieus de mogelijkheden bekijken. Verwacht je serieus dat Oekraine Rusland volledig uit hun territorium weet weg te werken? De Krim, Donbas, de hele rambam? Dat lijkt me toch niet realistisch. Zelfs als we in Europa alles uit de kan halen.
En hoe realistisch vind je het dat rusland volledig krijgt wat ze willen? En daarbij is de huidige situatie toch heel wat anders dan dat we officieel zeggen dat die delen van rusland zijn.
Hoe dan ook moet dit ophouden want er gaan elke dag nodeloos mensen dood. Ja, ze hebben met eer voor hun land gestreden maar ze hadden veel liever nog geleefd. Ik vind het knap van ze. Maar ze vechten nu een kansloze oorlog. Rusland krijgen ze niet meer weg uit die gebieden. Het is niet anders. We hebben na WOII zelf ook met pijn in het hart hele gebieden van Europa aan Rusland moeten geven. Die mensen in Oost-Europa hebben daar nog decennia onder geleden. Maar soms heeft verder vechten geen zin meer.
En we hebben gezien in wat voor situatie ons dat brengt. Soms moet je juist wel vechten voor wat je hebt.
Bovendien heeft niemand buiten Oekraine zelf meer het standpunt dat de grenzen terug moeten naar pre-2014. Met name Trump niet. En die is het toch die wij als Europa de leiding laten pakken over de kwestie Oekraine. Als we dat niet zouden willen dan zouden we zelf gesprekken moeten organiseren buiten Trump om maar daar is geen animo voor.
Blijft staan dat als we nu besluiten dat Oekraine nog meer land af moet staan dan nu al onder controle staat van de russen, we rusland zijn zin geven en we weten dat ze over 10 of 20 jaar weer het volgende stuk komen pakken.
[...]
Dit is echter ook precies de insteek van Trump, die hamert al een tijd op gebied opgeven. Ik denk eigenlijk dat dat de uitkomst hier wel gaat zijn. Deels toegeven van Rusland (die willen bijvoorbeeld de hele Donbas, dat zie ik niet gebeuren), deels van Oekraine. Zo werkt een compromis. Als we Rusland tegen hadden willen houden dan hadden we het het eerste jaar moeten doen door echt als EU mee te vechten. Maar daar was ook de animo niet voor binnen de EU (en ook wel logisch).
Rusland heeft al heel duidelijk gemaakt dat ze niet gaan voor dat compromis. Ze willen alles of gaan door. En dan kun je vrede willen door onderhandelen, maar als 1 partij dat gewoon vertikt wordt dat toch knap lastig.
PS: Ik ben ook niet pro-Trump, maar ik zie een uitkomst waarin alles terug gaat naar voor de oorlog gewoon niet gebeuren. Dat is fantasie. En ik zie ook weinig beweging in het hele verhaal. Ik heb ook weinig vertrouwen in Trump, maar ik zie praktisch gezien geen oplossing meer behalve een compromis.
Alleen zie ik dat compromis niet gebeuren. Het enige 'compromis' dat haalbaar is, is rusland zijn zin geven. En dat noem ik geen compromis.
Wat ik zou zien als de beste oplossing is Oekraine opsplitsen waar het front nu ligt, en vervolgens met hulp van de EU de hele boel dichttimmeren, er een totale "Ostwall" van maken, en bovendien de nucleaire afschrikking van de EU bijspijkeren tot ongeveer het niveau als van de VS en Rusland. Dat is het enige wat echt werkt.
Nogmaals, dat klinkt leuk, maar dat is dus niet wat rusland als compromis accepteert. Die willen de Donbass erbij, garantie dat de boel niet dicht getimmerd wordt, dat het leger van Oekraine wordt uitgekleed. Oftewel die willen een compromis waarbij ze over een paar jaar de rust kunnen gaan innemen.

Dus leuk dat je een compromis wil, en als dat zou kunnen zou het misschien een goede oplossing zijn, maar rusland heeft al heel duidelijk gemaakt dat dat compromis niet acceptabel is. En ze het dus alleen zullen accepteren als ze volledig hun zin krijgen. Wat dan weer wachten is op de volgende oorlog.

[removed]

• jadjong
  • Niet online
Llopigat schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 00:07:

Wat ik zou zien als de beste oplossing is Oekraine opsplitsen waar het front nu ligt, en vervolgens met hulp van de EU de hele boel dichttimmeren, er een totale "Ostwall" van maken, en bovendien de nucleaire afschrikking van de EU bijspijkeren tot ongeveer het niveau als van de VS en Rusland.
Dat is wat er ook gebeurd(behalve dat opsplitsen), van het bovenste stukje Finland tot het laatste randje Turkije moet verdedigd worden en zoiets kost tijd tijd om te organiseren. Tijd die je krijgt door de Russen bezig te houden in Oekraïne.

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-03 04:04

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Dubbel gepost

[ Voor 96% gewijzigd door .ScorpionSquad op 19-03-2026 21:45 ]

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Aardig artikel voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de cyber-dimensie van het Russisch/westerse conflict:

https://ctrlaltintel.com/threat%20research/FancyBear/

FancyBear is blijkbaar nogal slordig geweest en nu ligt er een groot deel van hun MO op straat. Moet eerlijk toegeven dat het jargon mij soms wat te ver gaat, maar er zijn hier vast wel tweakers die hier raad mee weten.

Uit de conclusie:
From a tradecraft perspective, this campaign reveals both capability and carelessness. FancyBear developed a modular, multi-platform exploitation toolkit where a victim simply opening a malicious email - with no further clicks - could result in their credentials stolen, their 2FA bypassed, emails within their mailbox exfiltrated, and a silent forwarding rule established that persists indefinitely.

[ Voor 97% gewijzigd door .ScorpionSquad op 19-03-2026 20:41 ]

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:46
.ScorpionSquad schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:35:
Aardig artikel voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de cyber-dimensie van het Russisch/westerse conflict:

https://ctrlaltintel.com/threat%20research/FancyBear/

FancyBear is blijkbaar nogal slordig geweest en nu ligt er een groot deel van hun MO op straat. Moet eerlijk toegeven dat het jargon mij soms wat te ver gaat, maar er zijn hier vast wel tweakers die hier raad mee weten.
Het zou helpen als je kan aangeven wat je hier bedoelt met MO, want Google weet geen raad helaas.

Het lijkt erop dat ze door een lekje het IP-adres van deze organisatie hebben gevonden, en bij hen eens rondgeneusd hebben in hun werkwijze.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:58
fonsoy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:24:
[...]

Het zou helpen als je kan aangeven wat je hier bedoelt met MO, want Google weet geen raad helaas.

Het lijkt erop dat ze door een lekje het IP-adres van deze organisatie hebben gevonden, en bij hen eens rondgeneusd hebben in hun werkwijze.
Ik schat zo in: MO = Modus Operandi ~ werkwijze

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

rube schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:29:
[...]

Ik schat zo in: MO = Modus Operandi ~ werkwijze
Correct, ook ik maak me graag schuldig aan jargon, blijkt.

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Llopigat schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:16:
Veel mensen zien geweld en oorlog terecht als inhumaan en iets dat kost wat moet worden vermeden. Maar in geopolitieke en menselijk zin gaat dit voorbij aan de vraag waarom er überhaupt oorlog wordt gevoerd. Als dit slecht is, waarom voeren we sinds de opkomst van agricultuur bijna altijd oorlog, of onderdrukken of exploiteren we anderen met geweld. Als je oorlog en geweld wilt voorkomen of stoppen, dan zal de oorzaken ervan eerst moeten begrijpen.

En bij het begrijpen van de oorzaken in de vorm van geopolitiek is oorlog altijd een extensie van normale politiek. Als landen hun wil niet kunnen krijgen via normale diplomatieke wegen, dan komt de optie van oorlog op tafel als er mogelijkheden toe zijn. Het zijn die geopolitieke redenen die de kernoorzaak en casus belli is om oorlog te voeren.

En die oorzaken zijn ook precies de redenen waarom het vaak moeilijk is om vrede te bereiken. Men zal de werkelijke redenen moeten begrijpen waarom Rusland Oekraïne is binnengevallen.

En dat is precies de reden waarom Rusland massaal propaganda verspreid over de redenen waarom ze oorlog gestart zijn, ze zijn allemaal bedoelt om af te leiden of juist inzet van middelen om de oorlogsdoelen via andere middelen te bereiken. Lees dit topic en vorige delen erop na, Rusland geeft continue bewust tegenstrijdige desinformatie/propaganda over wat ze willen bereiken. Op het ene moment ziet Rusland zich als imperialistische grootmacht zoals Peter de Grote die het recht heeft Europa te onderwerpen, op een ander moment 'vecht' hij tegen het z.g.n. nazi regime van Zelenski of beschuldigd hij het westen het overtreden van het zelfbenoemde Russische recht op Russische 'invloedsfeer'. En er zijn er veel meer, vaak afgestemd op de politieke affiliatie van degene die Rusland wil begrijpen of zelfs steunen.

Er zijn mensen die praten over een deal voor het stoppen van de Russische invasie in Oekraïne, maar talk is cheap, er is een reden waarom in sinds de invasie, Minsk 1 en 2 en onderhandelingen met de EU, en de VS die nu historisch gezien erg Rusland gezind er nog steeds geen deal is. Trump heeft bijna alle steun aan Oekraïne gestopt en steunt een hoop eisen van Poetin , maar er is nog steeds geen deal.

De werkelijke doelen van Poetin en Kremlin heeft hij nog niet behaald met de oorlog. En Poetin en Kremlin denkt die doelen nog te kunnen behalen en dat is dan ook de inzet van de onderhandelingstafel.

De kernvraag blijft dan: waar komt het idee vandaan dat we bijvoorbeeld als EU een 'deal' kunnen maken over het einde van de Russische invasie van Oekraïne ? Het machtigste land in het huidige tijdperk met de meeste Russische gezinde Amerikaanse president in de geschiedenis kan nog geen deal maken.

Dat is de reden dat de oorlog voortduurt en Rusland onderhandelingen afwijst, Rusland denkt nog steeds dat het kan winnen. Via oorlog of via maximalistische eisen via de onderhandelingstafel.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
defiant schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:57:
[...]

De kernvraag blijft dan: waar komt het idee vandaan dat we bijvoorbeeld als EU een 'deal' kunnen maken over het einde van de Russische invasie van Oekraïne ? Het machtigste land in het huidige tijdperk met de meeste Russische gezinde Amerikaanse president in de geschiedenis kan nog geen deal maken.
Goede vraag. Ik denk dat dit idee komt van de invloed door Russische eisen en Amerikaanse houding. Er kan best een deal gemaakt worden zeggen zij. Gewoon tekenen bij de kruisjes, zonder garanties tegen verder gedoe in de toekomst.

Maar het idee dat sommigen hebben, dat die mogelijkheid te vertalen valt naar iets wat wij ook als evenwichtige deal zien, is ireëel.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Cuba kampt door een Amerikaanse blokkade met enorme brandstoftekorten. Het is inmiddels duidelijk dat er sprake is van een humanitaire crisis. De prijzen voor brandstof en voedsel zijn enorm gestegen en er dreigt ook een tekort aan water.

'Tipping point': Humanitarian crisis in Cuba continues to grow, aid group director says
https://abcnews.com/Inter...ow-aid/story?id=131143756

Rusland schiet te hulp door olie te sturen, - het is maar de vraag of de Anatoly Kolodkin Cuba zal halen. Een eerdere poging van een Chinees schip om brandstof te leveren zou al mislukt zijn.

Test voor Amerikaanse blokkade: Russische olietanker onderweg naar Cuba
Een olietanker is met Russische olie onderweg naar Cuba, dat door een Amerikaanse blokkade kampt met ernstige brandstoftekorten. Het schip staat op de Europese sanctielijst, als onderdeel van de Russische schaduwvloot. Cuba ontving in januari voor het laatst een levering olie.
https://www.volkskrant.nl...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Benieuwd ook wat de Trump admin zal vinden van de Russische poging om Cuba te steunen.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Hongaarse verkiezingen op 12 april

We moeten het weer even over Hongarije hebben. Dit om bij iedereen de verkiezingen op de kaart zetten. Historische verkiezingen feitjes zijn te vinden in de wiki.

Op 12 April vinden in Hongarije parlementaire verkiezingen plaats en die beloven een bloedstollende race te worden. De regeringspartij Fidesz (Orban) staat onder druk door de opkomende Tisza partij.

De Europa Draait Door podcast van 12 maart 2026 had een goed item waarin Saskia Dekkers wat meer vertelt over haar ervaringen in Hongarije. Om deze reden even een aanrader voor een ieder die wel een tijdje wat kan luisteren.

Het verhaal van deze verkiezing is best een genuanceerd verhaal. Zo is Peter Magyar afkomstig uit de schoot van Fidesz. Hij is nota bene getrouwd geweest met de minister van Justitie Judit Varga. Zij was minister van 2019 tot en met 2023 in een regering met Orban. Ze moest haar positie opgeven vanwege een juridisch schandaal waar haar ministerie bij betrokken was.

Verkiezingsprogramma

Op 7 februari 2026 presenteerde Tisza haar verkiezingsprogramma. Wat highlights uit dit programma van Reuters:
  • Diegenen met een vermogen van meer dan 1 miljard Forint (1 Euro = 393 Forint) krijgt 1% vermogensbelasting op het deel van hun vermogen boven die drempel.
  • Tegen 2035 de afhankelijkheid van Hongarije van Russische energie beëindigen.
  • Het aandeel hernieuwbare energiebronnen tegen 2040 verdubbelen.
  • Groeiende energiebehoefte van Hongarije wordt afgedekt met het bouwen van een kerncentrale
  • Het door Rusland gebouwde Paks 2-kerncentraleproject (dailynewshungary.com) wordt uitgebreid geëvalueerd.
  • Voor de invoering van de euro wordt een voorzienbare en haalbare streefdatum vastgesteld.
  • Er wordt direct gestart met het hervormen van de gezondheidszorg, het onderwijs, het welzijnssysteem, het kinderbeschermingssysteem en het openbaar vervoer
Voordat we van Tisza een volmaakte antagonist maken van Fidesz. Dit is niet het geval. De partij leunt voldoende tegen het programma van Fidesz aan om de kiezers van die partij aan te trekken.

Zo stelt Tisza zich vergelijkbaar op over vluchtelingen (ecfr.eu):
Migration, one of the most sensitive topics in Hungarian politics, will likely remain an area where Tisza opposes Brussels the hardest. The party has signalled it will retain a hard line on border protection, including the maintenance of the controversial border fence and opposition to relocation quotas and the Migration Pact. But here too, tone and practice matter. The Orban government openly flouted EU asylum law even in the face of hefty fines. Tisza is more likely to return to the table and negotiate derogations it believes to serve the national interest.

Boodschap naar de kiezers

De positie van Fidesz staat onder druk. De partij was gewend om in de vorige verkiezingen het thema te bepalen. Deze verkiezing lijkt Fidesz haar geld op het verkeerde paard te hebben gezet. De partij verwachtte dat de nationale belangen versus de belangen van Brussel (lees: Oekraïne) de verkiezing zouden bepalen. De gemiddelde Hongaar is echter meer bezig met het eigen levensonderhoud. Dit had een gevolg, want dat maakte Fidesz deel van het probleem. Orban moest dus snel zijn plan veranderen (hungarianpolitics.substack.com):
Fidesz’s popularity weakened, and certain steps even led to internal debates (the Sovereignty Protection Act had to be taken off the agenda). Orbán switched here too: while the Ukraine issue remained in the autumn politics of Fidesz, they brought the issue of the “war” back to the fore, and launched smear campaigns against Tisza, resonating with cost-of-living fears. With this, Fidesz halted its decline and ensured that by the end of 2025, we can still speak of a “two-horse race.”

Druk van buiten

Vanuit twee grootmachten, de VS en Rusland, wordt druk op deze verkiezingen uitgeoefend om Orban te laten winnen. Trump heeft hem gesteund in begin februari:
“He fights tirelessly for, and loves, his Great Country and People, just like I do for the United States of America,” Trump said.

Drawing parallels between himself and Orban, Trump explained they both pursued efforts to “Stop Illegal Immigration” and “Ensure LAW AND ORDER”.

“Relations between Hungary and the United States have reached new heights of cooperation and spectacular achievement under my Administration, thanks largely to Prime Minister Orban,” Trump wrote.

“I was proud to ENDORSE Viktor for Re-Election in 2022, and am honored to do so again.”
Ook lijkt Jack Vance Hongarije te gaan bezoeken voor de verkiezingen uit dailynewshungary.com maar dit betekent ook dat Trump zelf waarschijnlijk niet komt. Wel kan de aanval op Iran zelfs bij het bezoek van Vance nog roet in het eten gooien:
Plans for Vance’s visit are not yet finalised, as much can change due to Trump’s attack on Iran. The same happened with Trump’s planned visit to China. Reuters noted that the White House has not yet confirmed the Vice President’s visit.

Weerstanden in het Hongaarse systeem

Verkiezingsstelsel
Het Hongaarse verkiezingsstelsel politicalcapital.hu heeft op mij gewerkt als een openbaring, in negatieve zin. Het stelsel heeft veel overeenkomsten met het US systeem, maar is op een vlak nog een beetje erger. De Hongaren hebben de volgende elementen in hun stelsel laten inbouwen:

Gerrymandering
Hongarije kent haar eigen variant van het Amerikaanse Gerrymandering. (dailynewshungary.com):
Parliament adopted a major revision of constituency boundaries on 17 December 2024, with the governing two-thirds majority. Out of Hungary’s 106 constituencies, 39 were affected in some way. The most significant shift was between the capital and its surrounding areas:
  • Budapest moved from 18 constituencies to 16
  • Pest County increased from 12 to 14
Veel andere districten werden als volgt aangepast (instituteofgeoeconomics.org):
[…]constituency boundaries were radically redrawn. Scholars such as Kim Lane Scheppele of Princeton University have argued that the Orbán government used redistricting to pack opposition-leaning areas into larger constituencies while splitting Fidesz-leaning areas into several districts, thereby reducing the number of seats unfavorable to the ruling party.
Single member districten
Ook dit verschijnsel kennen we uit de US. Deze districten kunnen maar een kandidaat uitvaardigen. Dit gaat dan volgens het winner takes all principe. In totaal moeten in het Hongaarse parlement 199 zetels worden ingevuld. 106 van deze zetels worden gevuld met de kandidaten uit die single member districten. De andere 93 zetels worden wel proportioneel ingevuld, maar wel met een twist. Hiermee komen we op de derde factor.
Fragment Votes
Fragment votes zijn een soort van reststemmen uit die single member districten. Het werkt als volgt in district X:
  • Kandidaat met de meeste stemmen heeft 45.000 stemmen
  • De eerstvolgende kandidaat heeft 30.000 stemmen
De winnaar heeft dus maar 30.001 stemmen nodig om zich het district toe te eigenen. De resterende 14.999 stemmen gaan dan in de stemmenbuffer voor de 93 resterende zetels. Ook de stemmen van de verliezende kandidaten gaan in die stemmen buffer.

De surplus stemmen zijn hierdoor dus in staat om te helpen een tweede district te bemachtigen. De andere stemmen werken gewoon proportioneel, maar dan alleen voor die 93 resterende zetels.
De single member districten zijn vaak landelijke gebieden, waar Fidesz de overhand heeft. In verhouding heeft Fidesz daar maar weinig stemmen nodig om te winnen in deze landelijke districten.

De kaart van de oppositiepartijen
De oppositiepartijen hebben een dillemma (oneroinstitute.org). Of ze blijven autonoom meedoen maar moeten Orban weer als winnaar accepteren, of ze verkleinen de fragmentatie door uit de verkiezingen te stappen.

Zo is de radicaal linkse Momentum Movement uit de race gestapt (hungarytoday.hu). Dit uit de verkiezing stappen is niet per se een blijk van solidariteit met Tisza. Zo zou Momentum Movement simpelweg de de 5% kiesdrempel niet halen. Het uit de verkiezing stappen impliceert wel dat haar kiezers een ander heil moeten zoeken.

Momentum Movement is niet alleen (dailynewshungary.com)

Op 12 April doen maar 5 partijen mee:
  • Hungarian Two-Tailed Dog Party (MKKP)
  • Tisza Party
  • Our Homeland Movement (Mi Hazánk)
  • Democratic Coalition (DK)
  • Fidesz–KDNP
Twee factoren worden genoemd:
Two factors explain the unusually small field. First, the requirements for running a national list are strict: a party must field candidates in at least 71 constituencies, across at least 14 counties and Budapest. Second, the opposition landscape has been reshaped in 2024–2025, with multiple parties deciding not to run in order to avoid splitting opposition votes.
Naast Momentum Movement zijn de nodige partijen afgevallen:
Among those not standing are Momentum, MSZP, LMP, Párbeszéd, Szikra, the Second Reform Era, ISZOMM, the Humanists, MMN and the Solution Movement associated with György Gattyán. A late attempt by the Solidarity Party–Hungarian Workers’ Party alliance also fell short after signature checks left it one candidate short of the requirement.

Samenvattend
In de VS zien we een dubbele hefboom, gerrymandering en single member districten ten gunste van de Republikeinen. In Hongarije bestaat een drievoudige hefboom, gerrymandering, single member districten en fragment votes. Om dit te pareren is de oppositie wel gedwongen om allianties met andere oppositiepartijen aan te gaan.

Hoe effectief dit de winnaar bevoordeeld laten deze resultaten zien (electoral-reform.org.uk):
  • The first run of this electoral system in 2014 saw Fidesz win 66.8% of the seats for 45% of the vote (133 of 199)
  • 2018 saw a slightly less disproportionate victory for Fidesz – 67.3% of seats on a higher vote percentage at 49% (134 of 199), but the disproportionate results continue to speak for themselves. Fidesz won 91 of the constituency seats, almost 86%.

Druk op oppositie
De Hongaarse regering kan verschillende manieren druk zetten op de oppositie (Heinrich Boll Stiftung). Hieronder enkele voorbeelden.

Financiële resources van oppositie ondergraven
Eerder heeft de Hongaarse overheid dit kunnen doen door het heffen van boetes.
Based on the experience of the past 35 years, the government has every reason to believe that draining financial resources is the most effective way to cripple a political force. Before the 2018 elections, for example, the rising Jobbik party was put in a dire position after the State Audit Office imposed a fine of 663 million forints (€1.65 million) on it.
Later, the whole “sovereignty protection” narrative emerged from the fact that opposition parties cooperating with each other in the 2022 elections managed to secure foreign funding for their campaign – exploiting legal loopholes, but without breaking the law. The government is now determined to prevent such funding by any means necessary.
For the time being, the TISZA party seems difficult to target on these grounds, so the government will probably have to find another pretext to cut its revenue streams. One likely avenue of attack will be the party's moderate sources of funding from the European People's Party. While this can be used as a political weapon, the government has no direct means of cutting off these funds.

Gebruik autoriteiten als drukmiddel
Oppositiepartijen worden in Hongarije meer dan gemiddeld lastiggevallen door overheidsinstanties.
Magyar and his party members are likely to face constant harassment from the authorities. The tax office has a long history of politically motivated investigations, and anyone associated with TISZA could become a target. Their events could also be obstructed in a number of ways, including denial of venue bookings, refusal of permits for public spaces, and restricted access to essential infrastructure. When it comes to billboard advertising, they can expect minimal access, if any.

Noodgreep: Ongeldig maken verkiezingsresultaat
If no other methods prove effective and TISZA does indeed win the election, we cannot be sure, given the events in Romania, that the Orbán regime would not find a way to invalidate the results. While the new US administration sees both the annulment of the Romanian election results last year and the obstruction of a presidential candidate there this year as evidence of the death of European democracy, it would probably see things differently if the Orbán regime were the one unwilling to accept a possible electoral defeat.

Polls

Enkele recente Polls hieronder laten een gezonde voorsprong zien voor Tisza.Nu is het even opletten wat voor polls je bekijkt. Volgens hungarianpolitics.substack.com moet een onderscheid gemaakt worden tussen instituten die met overheidscontracten werken en onafhankelijke instituten.
  • Op overheidscontract: Nézőpont, Századvég, Magyar Társadalomkutató, Real-PR 93, Center for Fundamental Rights, 21st Century Institute
  • Onafhankelijk: Medián, 21 Research Center, Republikon, Závecz Research, Publicus, IDEA Institute

[ Voor 100% gewijzigd door teacup op 21-03-2026 07:58 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:45
Rusland geeft toe dat ze intel delen met Iran:
❗️Putin has issued an ultimatum to the US: Moscow is ready to stop sharing intelligence with Iran if Washington, in return, halts intelligence support to Ukraine, - Politico

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:57
Tens schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:08:

[...]
Nadat ze dat eerder ontkenden : https://kyivindependent.c...e-with-iran-witkoff-says/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:29

[...]
Lekkere bondgenoot ben je dan ook :o

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:31

[...]
Mooi signaal naar (eventueel toekomstige) vrienden van Rusland. Als je in de shit zit dan laten de Russen je zó vallen! Niet dat dat signaal nog nodig was, na Syrië, maar toch.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Brent
  • Registratie: September 2001

[...]
En Trump die het gelooft... (dat Poetin stopt)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1 ... 139 140 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid