@
phicoh Wat er (constant - en
letterlijk gisteren en vanochtend - nog steeds verkeerd gaat is dat er stellige (of iig met redelijke mate van zekerheid) voorspellingen worden gedaan over het
voortzettingsvermogen van Rusland.
Dat wil zeggen: 'ze verliezen zoveel tanks per dag, dus dan en dan zijn ze op.
DUS kunnen ze deze intensiteit niet volhouden.
Het eerste deel klopt (tanks in de voorraden zijn veel lager, je ziet minder tanks op het slagveld etc. Maar
cruciaal is de intensiteit die ze op de mat leggen niet verlaagd. En uiteindelijk gaat het daar toch om? Het is niet een wedstrijdje tanks voorspellen, het is essentieel om in te kunnen schatten hoe lang ze de aanvalsintensiteit vol kunnen houden.
Probleem is dat 99,99% van de mensen (waaronder ik zelf) niet zo creatief is. Wij zien het begin van de oorlog en zien veel tanks. Analyse: tanks gaan op, dus gaan ze het niet volhouden. Wat we nog niet begrepen in 2022 was dat tanks veel minder belangrijk zouden worden in de loop van de oorlog.
Idem met munitie: we voorzagen niet dat Korea en Iran zouden inspringen. Idem met sancties: we voorzagen onvoldoende dat er goed genoeg omheen gewerkt kon worden.
En vraag jezelf dan goed af: als we zo kort geleden flink wat toekomstige ontwikkelingen over het hoofd zagen: zouden we vandaag dan ook iets over het hoofd kunnen zien?
Want in mijn ogen doen we weer precies hetzelfde. We extrapoleren de situatie en cijfers van 12 September 2025 en trekken een conclusie. Dat kan eigenlijk niet, want wat vandaag gewicht in de schaal legt militair, kan over 6 maanden iets totaal anders zijn.
Ik ben niet creatief, dus een simpel voorbeeld: als Rusland de drone productie blijft opschalen van
ong 100 per dag naar 500 per dag in 2026, hoe gaat een Navo land zich dan verdedigen tegen een week geconcentreerde drone-aanvallen van 1000 drones per aanval?
Er worden ong 2500 AIM missiles per jaar geproduceerd. Voor het aantal dat de VS aan de EU wil leveren zijn we dan zo door onze voorraad heen.
Wat ik in ieder geval persoonlijk belangrijk vind, is dat het bagetalliseren van de vijand leidt tot een lagere urgentie. En dat heeft invloed op oa het stemgedrag van veel lezers hier bij de komende verkiezingen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Requiem19 op 12-09-2025 10:04
]