• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:32
Hongarije een ander EU-vriendelijk bestuur of anders alle subsidies afpakken en wippen uit de EU. Daarnaast geeft een Vance met zijn speech ook precies aan waar de US staat tov Europa en Oekraine. Daar is niets van te verwachtten.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:05
Bvanham schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:18:
[...]

Hongarije een ander EU-vriendelijk bestuur of anders alle subsidies afpakken en wippen uit de EU. Daarnaast geeft een Vance met zijn speech ook precies aan waar de US staat tov Europa en Oekraine. Daar is niets van te verwachtten.
De VS wil geen bondgenoten meer, maar wingebieden.

Alles is transactioneel, zonder normen of waardenpalet.

De steun voor Orban is m.i. ook vooral opportunisme. Hoe meer Europa verdeeld is, hoe zwakker Europa is en daarmee makkelijker om uit te buiten.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:44

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:58:
Ergens hoop ik dat dit ook een mooi signaal is richting Zelensky en Poetin om toch iets meer richting de onderhandelingstafel te kunnen. Af van de maximale eisen en praten over een slot van die verschrikkelijke oorlog.
Zoals vaker (niet alleen door mij) uitgelegd is, kán die oorlog niet aan de onderhandelingstafel eindigen. Rusland zal nooit akkoord gaan met minder dan 100% van hun eisenpakket, dus zou Oekraïne akkoord moeten gaan met allerlei belachelijke eisen van Rusland. Als dit gebeurt, is dat direct een signaal aan China, Israël, de VS, en alle andere schurken op deze wereld, dat het ok is om met geweld een soeverein land binnen te vallen en land af te pakken. Ik kan me niet voorstellen dat je dit toejuicht.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Fanta schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:32:
[...]

Zoals vaker (niet alleen door mij) uitgelegd is, kán die oorlog niet aan de onderhandelingstafel eindigen. Rusland zal nooit akkoord gaan met minder dan 100% van hun eisenpakket, dus zou Oekraïne akkoord moeten gaan met allerlei belachelijke eisen van Rusland. Als dit gebeurt, is dat direct een signaal aan China, Israël, de VS, en alle andere schurken op deze wereld, dat het ok is om met geweld een soeverein land binnen te vallen en land af te pakken. Ik kan me niet voorstellen dat je dit toejuicht.
En toch houdt iedere oorlog op aan de onderhandelingstafel. Hoezeer jij ook denkt dat Rusland verslagen kan worden.

Ik stel ook in vrijwel iedere post dat ik hoop dat beide landen van hun maximale eisen afkunnen, maar dat wordt genegeerd zodat je dan vervolgens woorden in mijn mond kan leggen. Het is irritant. Verder door maar een deel van mijn post te quoten (uit een ander topic) ontbreekt het aan volledige context mbt de Iran / VS oorlog.

Edit: Ga ook niet reageren op onderstaande reactie. Moeizaam allemaal..

[ Voor 20% gewijzigd door Yakolev op 08-04-2026 10:49 ]

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:35:
[...]

En toch houdt iedere oorlog op aan de onderhandelingstafel. Hoezeer jij ook denkt dat Rusland verslagen kan worden.

Ik stel ook in vrijwel iedere post dat ik hoop dat beide landen van hun maximale eisen afkunnen, maar dat wordt genegeerd zodat je dan vervolgens woorden in mijn mond kan leggen. Het is irritant. Verder door maar een deel van mijn post te quoten ontbreekt het aan volledige context mbt de Iran / VS oorlog.
Omdat het niet kan. Ik vind het net zo irritant dat jij als een beschadigde langspeelplaat blijft verkondigen dat het conflict aan de onderhandelingstafel moet eindigen, we weten allebei dat onderhandelen met een 100% onbetrouwbare partij zinloos is, dus hoe zie je dat dan voor je? Ik ben oprecht benieuwd naar jouw visie op het scenario "Zelensky doet water bij de wijn."

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Typisch. Elke keer als deze vraag gesteld wordt, blijft het stil.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:05
Fanta schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:47:
[...]

Omdat het niet kan. Ik vind het net zo irritant dat jij als een beschadigde langspeelplaat blijft verkondigen dat het conflict aan de onderhandelingstafel moet eindigen, we weten allebei dat onderhandelen met een 100% onbetrouwbare partij zinloos is, dus hoe zie je dat dan voor je? Ik ben oprecht benieuwd naar jouw visie op het scenario "Zelensky doet water bij de wijn."
Ik denk dat het heel naïef is een ander scenario voor te stellen.

Alleen conflicten met een enorm bovenliggende en onderliggende partij eindigen niet aan een onderhandelingstafel, omdat er dan simpelweg overgave is.

Het is niet te verwachten dat Rusland op een dag zegt 'aju, we halen al onze troepen terug'. Er is teveel politiek, menselijk, PR, materieel en geo-politiek kapitaal geïnvesteerd door Rusland om dat als realistische optie te verwachten. De enige manier waarop dat wellicht zou kunnen is als er een versnelde ineenval plaatsvindt van Rusland. Een acute instorting van de economie. Onverwacht snel groeiende grote opstanden. Een Prigozhin type die escaleert etc.

Dat is echter - op dit moment - meer hoop dan een realistische verwachting.

Het meest te verwachte scenario is dat beide partijen concessies doen, waarbij de meest onderliggende partij op dat moment meer concessies moet doen.

Een ander scenario is dat Rusland dit (wederom) langer vol kan houden dan iedereen voorspeld (keer op ...), en Oekraïne met behulp van bondgenoot VS voldoende gedestabiliseerd wordt (denk verkiezingen, Zelensky weg, kritisch militair materieel wat opeens niet meer geleverd wordt etc etc), waardoor Oekraïne dusdanig veel snelle concessies moet doen waardoor het de facto een overgave is.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

Ik stel ook in vrijwel iedere post dat ik hoop dat beide landen van hun maximale eisen afkunnen, maar dat wordt genegeerd zodat je dan vervolgens woorden in mijn mond kan leggen. Het is irritant. Verder door maar een deel van mijn post te quoten (uit een ander topic) ontbreekt het aan volledige context mbt de Iran / VS oorlog.

Ik quote hierbij je volledige reactie en zeg dat er geen "beide landen" kan zijn als er maar 1 duidelijke agressor is.

Dat is het verschil.

Het irritante aan terugvechten is dat je er letterlijk niet mee kan stoppen tenzij je jezelf als land laat overlopen / annexeren.

Dat zit wel Schnorr.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Hoop is een illusie van de hersenen. Putin heeft recent aangegeven te blijven doorvechten, dus daar moeten we nu maar van uitgaan.
Rusland zal doorvechten tot het de hele Donbas heeft bezet, zou Poetin gezegd hebben. Hij vroeg om een persoonlijke bijdrage van de oligarchen. Het zou voor het eerst zijn dat Poetin hen zelf heeft gevraagd om geld in te leggen. Eerder verzocht hij alleen bedrijven om dat te doen. Dmitry Peskov, Poetins woordvoerder, heeft nog niet gereageerd op vragen van journalisten over het verzoek.
Ik denk wel dat het mogelijk is. Geef Rusland nog twee jaar en een miljoen soldaten en de gehele Donbas is veroverd.

March of the Eagles

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:10
Requiem19 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:59:
[...]

Ik denk dat het heel naïef is een ander scenario voor te stellen.

Alleen conflicten met een enorm bovenliggende en onderliggende partij eindigen niet aan een onderhandelingstafel, omdat er dan simpelweg overgave is.

Het is niet te verwachten dat Rusland op een dag zegt 'aju, we halen al onze troepen terug'. Er is teveel politiek, menselijk, PR, materieel en geo-politiek kapitaal geïnvesteerd door Rusland om dat als realistische optie te verwachten. De enige manier waarop dat wellicht zou kunnen is als er een versnelde ineenval plaatsvindt van Rusland. Een acute instorting van de economie. Onverwacht snel groeiende grote opstanden. Een Prigozhin type die escaleert etc.

Dat is echter - op dit moment - meer hoop dan een realistische verwachting.

Het meest te verwachte scenario is dat beide partijen concessies doen, waarbij de meest onderliggende partij op dat moment meer concessies moet doen.

Een ander scenario is dat Rusland dit (wederom) langer vol kan houden dan iedereen voorspeld (keer op ...), en Oekraïne met behulp van bondgenoot VS voldoende gedestabiliseerd wordt (denk verkiezingen, Zelensky weg, kritisch militair materieel wat opeens niet meer geleverd wordt etc etc), waardoor Oekraïne dusdanig veel snelle concessies moet doen waardoor het de facto een overgave is.
Mja, het scenario dat Rusland op een dag besluit te vertrekken vind ik nog wel aannemelijk. Dan moet er wel intern het nodige gebeurd zijn: Putin moet vertrokken zijn (na een burgeroorlog of intern verraad), dan kan er een opvolger komen die zo iets heeft van 'we gaan ons weer op Rusland richten' en alle militairen terughaalt.

Edit: is dat dan misschien vergelijkbaar met hoe Rusland Afghanistan opgaf?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:43
XWB schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:10:
Hoop is een illusie van de hersenen. Putin heeft recent aangegeven te blijven doorvechten, dus daar moeten we nu maar van uitgaan.

[...]

Ik denk wel dat het mogelijk is. Geef Rusland nog twee jaar en een miljoen soldaten en de gehele Donbas is veroverd.
Poetin is altijd vrij open geweest met zijn intenties. Wij hebben alleen enorme moeite z'n woorden letterlijk te nemen.

Poetin moet het Tsarenrijk herstellen, er is niets anders dat hem legitimeert of drijft. Kijk op een oude kaart als je wil weten tot waar hij zal blijven doorhameren, zo zacht of zo hard als voor 'm nodig of mogelijk is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Verkeerde topic, excuus.

[ Voor 89% gewijzigd door Yakolev op 08-04-2026 15:07 ]

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:10:

[...]

Maar je ziet steeds meer problemen met aantrekken van "soldaten" in Rusland (en Afrika), niemand wilt erheen en eerst werkte die valse beloftes maar uiteindelijk komt er toch naar voren/buiten dat er heel veel doodgaan in Oekraïne als je erheen gestuurd wordt, dus linksom of rechtsom heeft Putin straks niks meer om mee te vechten.
Ik las gisteren dat Oekraïne hele drone bataljons heeft opgezet en een (autonoom?) monitoringssysteem aan de frontlinie waar ze gecoördineerd aanvalsdrones in kunnen zetten en ze produceren nu al 3 miljoen drones per jaar:

https://www.cbsnews.com/n...aine-new-concept-warfare/

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 08-04-2026 16:10 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

Pagina: 1 ... 140 141 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Geen slowchat
We willen hier een high signal low noise discussie die qua informatie waardevol is voor alle deelenemers. Slowchat is hierdoor niet toegestaan. Wie dit wel doet kan de verwijdering van zijn reacties verwachten. Bij herhaling volgt ook een afkoelban van 48 uur.

Slowchat mag hier: Topicreeks: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Militaire achtergronden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapens en wapensystemen
Europese strijdkrachten en MIC: De Europese strijdkrachten en het Europees MIC
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen slowchat
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. geen vliegbewegingen, dit voegt weinig toe aan het topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid