Interessant artikel van de Moscow Times over de Russische economie,
over het financieren van het Russische begrotingstekort.Russian banks have no spare ruble liquidity to buy the government bonds used to finance the federal budget deficit, a senior Sberbank executive said, raising questions about Moscow’s ability to cover rising wartime spending through domestic borrowing.
De Russische (staats)banken hebben te weinig liquiditeit on de schuld papieren van de staat te kopen.
Waarschijnlijk mede de reden dat de vorige tranches aan bonds gecancelled werden vanwege gebrek aan interesse.Taras Skvortsov, Sberbank’s vice president and chief financial officer, said cash withdrawals from the banking system had reached about 2 trillion rubles ($25.2 billion) since the start of the year, creating a liquidity shortage.
Er is te weinig geld gestald bij de banken door "opnames".
De reden is niet gegeven, gaat het om spaarders die hun spaargeld zagen verdampen, of het banksysteem niet neer vertrouwen? ( Zie mijn eerdere verhaal waarom mijn vrouw haar spaarrekening bij sberbank heeft leeggehaald, ondanks 14% rente)
Today, banks have only enough funds to lend to customers — that is their core business,” Skvortsov was quoted as saying by Reuters. “You can buy OFZ bonds, especially without a significant premium, when you have spare liquidity and are confident that it will remain available. Today, the situation is the opposite.”
Dit spreekt voor zichzelf.
The federal budget recorded a deficit of 5.7 trillion rubles ($71.82 billion) in the first half of 2026 amid higher-than-planned defense spending.
Russia’s war-related expenditures could exceed the amount budgeted for this year by 4 trillion to 5 trillion rubles ($50.4 billion to $63 billion), requiring the Finance Ministry to raise an additional 2 trillion to 3 trillion rubles ($25.2 billion to $37.8 billion), Bloomberg reported in June, citing unidentified sources.
Een 71 miljard USD tekort op de begroting in de eerste helft van 2026 en dat word enkel meer.
De uitgaven voor de oorlog alleen zorgen voor een tekort over 2026 van tussen de 50-63 miljard USD.
Auw.
The regulator has already increased lending to Russian banks that buy government debt. It has injected an additional 2.3 trillion rubles ($28.98 billion) into the banking system since the beginning of the year, bringing banks’ total debt to the Central Bank to 6 trillion rubles ($75.6 billion).
Economist Nikolai Korzhenevsky said the lending was linked to financing the federal budget.
“Money is being ‘printed’ in a way that ensures budget spending can be financed,” he said.
De centrale bank print roebels om de aan de vakken uit te lenen om de aankoop van bonds door banken mogelijk te maken. +)
He added that the economy could enter a recession in the second half of the year, potentially leaving the government 600 billion to 800 billion rubles ($7.56 billion to $10.08 billion) short of expected value-added tax revenue. Corporate profit tax and personal income tax receipts could also fall below target, he said.
Een mogelijke recessie inde 2e helft van het jaar jaar zou betekenen dat de inkomsten voor de staat op minder inkomsten zal kunnen rekenen.
De centrale bank ging eerder al uit van een groei van het GDP met 0-1% voor dit jaar.
Ik ga er persoonlijk vanuit dat dat gewoon flink negatief word voor het gehele jaar, oa gezien de situatie met wildberries en vanwege het feit dat de centrale bank sommige economische cijfer domweg niet meer publiceert, if bij elkaar liegt (zie inflatie cijfers)
Tel daarbij op dat zelfs de MIC verlies maakt vanwege (gedwongen) niet kosten dekkende leveringen aan het leger, en er is bijna geen bedrijf meer dat winst maakt vanwege gestegen salarissen, extreem dure financiering van schuld, torenhoge inflatie, en het lijkt dat Ivan met de pet gewoon weinig meer te besteden heeft dan de basisbehoeften. Hij heeft sowieso amper wat op de bank staan.
Ondertussen
waarschuwt sberbank, de grootste bank van Rusland, over een stijging van wanbetalers, bedrijven die hun leningen niet meer kunnen betalen.
De bal is aan het rollen, de lawine in zicht.
De Russische staat heeft een bailout nodig, en snel ook.
En de enige die ze kan redden is naar mijn mening, China, dat zal rusland meer kunnen kosten dan ze lief is.
Dat jaren 90 situatie dat ik eerder aanhaalde lijkt me op termijn steeds waarschijnlijker te worden.
Zelfs al zouden ze de oorlog nu stoppen (bevriezen) de sancties gaan niet zomaar weg en China weet dat ze sterk staan.
Word Vladivostok straks weer Fúlādíwòsītuōkè
[
Voor 5% gewijzigd door
ZenTex op 03-08-2026 07:38
]