Denk onderdelen problemen. Kan mij voorstellen dat b.v. een pomp uit het Westen, in een raffinaderij aan bepaalde eisen moet voldoen. En als dan overcapiciteit plaatsvindt zo'n pomp er niet op berekend is 24 uur te moeten draaien.redwing schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:37:
[...]
Lijkt er dus op dat ze het nu helemaal niet meer op kunnen vangen door de overcapaciteit die ze bij de meeste raffinaderijen hebben(hadden) in te zetten.
Kan je best eens gelijk in hebben. Overcapaciteit is voornamelijk bedoeld om incidentele pieken op te vangen of kan ingezet worden bij periodiek/correctief onderhoud. Zodat er geen productieverlies optreedt en je een betrouwbare output houdt om contractuele leveringen te kunnen garanderen.vincent_1971 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:29:
[...]
Denk onderdelen problemen. Kan mij voorstellen dat b.v. een pomp uit het Westen, in een raffinaderij aan bepaalde eisen moet voldoen. En als dan overcapiciteit plaatsvindt zo'n pomp er niet op berekend is 24 uur te moeten draaien.
Als je overcapaciteit structureel inzet kom je vanzelf op het punt dat je output niet meer te garanderen is. Je raakt de regie kwijt en alle storingen en schade worden correctief.
Dan is het simpelweg kruisje slaan en hopen op het beste
De beruchte 'boem = ho' formule.
They all knew borders no longer divided the world so much as ideologies.
Precies, leuk als je in een oorlog ergens veel van hebt maar zodra het niet meer inzetbaar is wordt het waardeloos tot het probleem is opgelost.K00kaburra schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:56:
[...]
Kan je best eens gelijk in hebben. Overcapaciteit is voornamelijk bedoeld om incidentele pieken op te vangen of kan ingezet worden bij periodiek/correctief onderhoud. Zodat er geen productieverlies optreedt en je een betrouwbare output houdt om contractuele leveringen te kunnen garanderen.
Als je overcapaciteit structureel inzet kom je vanzelf op het punt dat je output niet meer te garanderen is. Je raakt de regie kwijt en alle storingen en schade worden correctief.
Dan is het simpelweg kruisje slaan en hopen op het beste![]()
De beruchte 'boem = ho' formule.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
De Ozon warenhuizen zijn nu aan de beurt, de degene in Chapayevsk wordt thermisch gedemonteerd. Zie link voor filmpje (ik zag helaas nog geen youtube filmpje om te embedden)https://www.reddit.com/r/...arehouse_complex_on_fire/
https://www.reddit.com/r/...nian_drone_strike_onnear/
https://www.reddit.com/r/...s_the_moment_a_ukrainian/
Het is tevens een van de grotere van Ozon:
https://www.reddit.com/r/...nian_drone_strike_onnear/
https://www.reddit.com/r/...s_the_moment_a_ukrainian/
Het is tevens een van de grotere van Ozon:
[ Voor 48% gewijzigd door Drum op 22-08-2026 07:28 ]
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
100 per maand. Dat zijn aantallen waar Trump alleen maar van kan dromen. Indien dit waar is, is het (helaas!) erg knap van Rusland om zelfs nu nog, na 4 jaar oorlog, deze aantallen te halen.YakuzA schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:34:
Mogelijk een iskander launcher gevonden:1/ Zelensky says Ukraine destroyed an Iskander launcher near the border today, part of a hunt for ballistic launchers. He says Russia has about 600 to 630 ballistic missiles left and can make up to 1300 a year, aiming for 100 a month.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 23 augustus 2026
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Rusland zit in een oorlogseconomie, opschalen is wat ze de laatste 4 jaar aan het doen zijn. Deze output zal niet minderen (zonder tussenkomst) en zowel Rusland als Ukraine zijn alles aan het opschalen.PASware schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:48:
[...]
is het (helaas!) erg knap van Rusland om zelfs nu nog, na 4 jaar oorlog, deze aantallen te halen.
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Dat snap ik, echter vind ik het knap dat ze het voor elkaar kregen. Ik weet nog wel dat er in 2022/2023 (ook hier) verteld werd dat Rusland niet op zou kunnen schalen, toch lukt het ze het aardig goed.tc982 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:23:
[...]
Rusland zit in een oorlogseconomie, opschalen is wat ze de laatste 4 jaar aan het doen zijn. Deze output zal niet minderen (zonder tussenkomst) en zowel Rusland als Ukraine zijn alles aan het opschalen.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik denk dat er niet helemaal werd verwacht dat er zoveel westerse tech nog via China en andere omwegen nog Rusland in zou gaan na het starten van de sancties inderdaad.PASware schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:38:
[...]
Dat snap ik, echter vind ik het knap dat ze het voor elkaar kregen. Ik weet nog wel dat er in 2022/2023 (ook hier) verteld werd dat Rusland niet op zou kunnen schalen, toch lukt het ze het aardig goed.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dan is het westen toch erg naief om te denken dat (dit soort) sancties goed zouden helpen. Kan mij nog posts van poos geleden herinneren waarin ik aangaf dat Rusland heer en meester is in het omzeilen van sancties.YakuzA schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:39:
[...]
Ik denk dat er niet helemaal werd verwacht dat er zoveel westerse tech nog via China en andere omwegen nog Rusland in zou gaan na het starten van de sancties inderdaad.
Ze hebben immers jaren achter het ijzeren gordijn geleefd en ook toen hadden ze prima straaljagers, tanks, treinen, raketten.
Ze zijn gewend om uitgekotst te worden, dus tja..dan heb je ook wel wat eelt op je ziel en vind je wel weer wegen (ondanks de corruptie).
je definitie van 'het westen' is vrij breed.PASware schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:45:
[...]
Dan is het westen toch erg naief om te denken dat (dit soort) sancties goed zouden helpen. Kan mij nog posts van poos geleden herinneren waarin ik aangaf dat Rusland heer en meester is in het omzeilen van sancties.
Ze hebben immers jaren achter het ijzeren gordijn geleefd en ook toen hadden ze prima straaljagers, tanks, treinen, raketten.
Ze zijn gewend om uitgekotst te worden, dus tja..dan heb je ook wel wat eelt op je ziel en vind je wel weer wegen (ondanks de corruptie).
Er waren genoeg mensen naief in de beginjaren van de oorlog, en genoeg mensen niet naief.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik bedoel hiermee overheid (en industrie). De bewoner vind ik minder belangrijk, althans..die mag ook weer stemmen.YakuzA schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:51:
[...]
je definitie van 'het westen' is vrij breed.
Er waren genoeg mensen naief in de beginjaren van de oorlog, en genoeg mensen niet naief.
Alle bedrijven die vallen onder 'critical infrastructure facilities' zijn vanaf nu zelf verantwoordelijk voor de beveiliging van de panden, ook voor dreigingen uit de lucht. De bedrijven die toch een drone aanval te verduren krijgen wordt door Putin per decreet (tijdelijk?) onder regeringsmanagement geplaatst (lees: genationaliseerd). Want hij kan die facilities beter beschermen, toch?
Heb geen complete vertaling van alle punten, maar veel van de bedrijven die door Oekraïne aangevallen worden zijn juist eigendom van extreem rijke Russen. Lijkt me dat dat gaat steken in Moskou eo.
Heb geen complete vertaling van alle punten, maar veel van de bedrijven die door Oekraïne aangevallen worden zijn juist eigendom van extreem rijke Russen. Lijkt me dat dat gaat steken in Moskou eo.
Putin brings his looting to a whole new level, signing a decree to seize the businesses and full assets of businesses of those that fail to protect themselves from Ukrainian drone and missile attacks.
— Jay in Kyiv (@JayinKyiv) 24 augustus 2026
Putin is about to loot everything. pic.twitter.com/T5eEchZX4J
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
En de volgende stap is in gang gezet: het nationaliseren van bedrijven is begonnen, puur om de economie te redden met gecentraliseerde leningen van de Staat. Arme siloviki, zou biiiijjjjna medelijden met ze krijgen (j/k, karma biatch). Pure diefstal van Poetin, hij kan ook nog kleine aanvallen zelf uit laten voeren om de boel te nationaliseren. De siloviki kunnen weinig doen. Ze worden één voor één getarget, niet allen tegelijk. Eentje die zeurt, wordt weggewerkt. Ze zullen nu veel van hun macht en invloed in moeten leveren (niet alles) om de Russische economie te laten spartelen. Een bekwame siloviki verlaat dit land; er zijn voldoende andere landen waar je prima smerige zaakjes kunt doen. Kijk maar naar Bolle Jos. Misschien staat er een Von Staufenberg-achtig figuur op die eieren voor het geld kiest? In ieder geval is dat geen eenvoudige operatie.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Volgende maand, 20 september, zijn er in Rusland verkiezingen, en er moet heel wat gekozen worden. Dat die verkiezingen niet als een lichtbaken voor de democratie de geschiedenis in zullen gaan kunnen we al wel veilig aannemen.
Wat er (op papier) wordt gekozen:
De Russische politieke strategen hadden het geniale plan om een kleine partij tot de verkiezingen toe te laten en die dan zondebok te maken voor alles wat in Rusland verkeerd ging. Dit was nodig, want de heersende partij, United Russia, had geen goed verhaal meer om de slechte resultaten mee te kunnen verklaren en het vasthouden aan de oorlog goed te praten. Helemaal uit de lijn van de politieke strategie was dit niet want ook in eerdere verkiezingen werd er voor gezorgd dat concurrerende partijen in de marges van de resultaten bleven.
Zo kwam het dat het slachtoffer van dienst, Jabloko (‘Appel’) (kan een partij een ontwapender naam hebben?) in juli 2026 geregistreerd raakte voor de verkiezingen. Het verkiezingsprogramma van de partij is compact te noemen:
Wat er (op papier) wordt gekozen:
- de Staatsdoema: alle 450 zetels;
- gouverneurs in 11 regio’s;
- regionale parlementen in 39 regio’s;
- diverse lokale bestuursorganen.
De Russische politieke strategen hadden het geniale plan om een kleine partij tot de verkiezingen toe te laten en die dan zondebok te maken voor alles wat in Rusland verkeerd ging. Dit was nodig, want de heersende partij, United Russia, had geen goed verhaal meer om de slechte resultaten mee te kunnen verklaren en het vasthouden aan de oorlog goed te praten. Helemaal uit de lijn van de politieke strategie was dit niet want ook in eerdere verkiezingen werd er voor gezorgd dat concurrerende partijen in de marges van de resultaten bleven.
Zo kwam het dat het slachtoffer van dienst, Jabloko (‘Appel’) (kan een partij een ontwapender naam hebben?) in juli 2026 geregistreerd raakte voor de verkiezingen. Het verkiezingsprogramma van de partij is compact te noemen:
Het ultieme verkiezingsslachtoffer was zo klaargezet. Jabloko overkwam echter iets wat niemand van een oude partij uit 1993 nog had verwacht. De partij had succes:'Voor vrede en vrijheid!
Voor een leven zonder angst!
Voor een staakt-het-vuren, diplomatie en vrede!
Ons doel is nucleaire oorlog te voorkomen!
Voor een Rusland vrij van angst en politieke repressie!
Voor het behoud van leven, respect, waardigheid en het welzijn van alle mensen!
Ons doel is een welvarend, democratisch Rusland!'
Wat zijn dan de succesfactoren van Jabloko?In het Kremlin zag men met lede ogen toe hoe Jabloko steeds populairder werd. Het is lastig hard te maken op hoeveel procent van de stemmen de partij zou kunnen rekenen, maar het was zeer reëel dat Jabloko boven de kiesdrempel van 5% zou uitkomen. Dat gebeurde voor het laatst in 1999.
- partijprogrammaVolgens Jabloko-ideoloog Grigori Javlinski steunden mensen met uiteenlopende opvattingen de partij juist omdat zij ‘een zeer eenvoudig, kort en volkomen duidelijk programma’ heeft, van slechts 43 woorden.
- mobilisatieangstWaarom de partij door jongeren wordt gesteund, is eenvoudig te verklaren: juist zij zullen de belangrijkste basis vormen van een eventuele algehele mobilisatie voor het front, die het Kremlin waarschijnlijk na de verkiezingen zal afkondigen. Angst versterkt de energie van verzet, en benadrukt bovendien de kloof tussen ouderen en jongeren (Poetin is inmiddels 73 en al 26 jaar aan de macht).
- WildberriesBovendien vinden de opstandige jongeren medestanders in ondernemers uit het mkb, die met hun bedrijven in de penarie zitten, bijvoorbeeld door de Oekraïense aanvallen op Wildberries. Het Kremlin besloot het er niet op te laten aankomen en Jabloko onmiddellijk uit de verkiezingen te weren.
Moeten we nog in detail gaan over de beschuldigingen? Toch maar even:Een luttele tien dagen na de registratie van de partij verbood het Russisch Hooggerechtshof Jabloko aan de verkiezingen deel te nemen, en ook dat was een sensatie. De rechtbank ging mee in de bezwaren van de ultrapatriottische (maar niet bijster populaire) partij Rodina (‘Moederland’). ‘Jabloko is een partij van landverraders. Dit zijn mensen die voor het Westen werken.
Over Jabloko moeten we ons trouwens geen illusies maken, de partij was altijd bereid om compromissen met het Kremlin te sluiten. Tegen haar wil werd ze op een schild gezet en opgeheven... en er direct vanaf gestoten. Dit stuk gaat daarom niet over Jabloko, maar over een Russische overheid die klem zit en een deel van de Russen die klaar is met de oorlog die het land in Oekraïne voert:De bezwaren tegen Jabloko zijn formeel van aard: beschuldigingen van verraad (omdat de partij oproept tot vrede), buitenlandse financiering, en beschuldigingen van het schenden van auteursrechten. In het bijzonder staat in de aanklacht dat de partij in campagne-uitingen materiaal heeft gebruikt zonder de makers en rechthebbenden daarvan op de hoogte te stellen. Het gaat onder meer om het populaire Sovjetlied Laat er altijd zonneschijn zijn uit 1962, en een foto van de ravage na de atoombom in Hiroshima. Overigens hebben beide erfgenamen van de schrijvers van het lied — de kleinzoon van dichter Lev Osjanin en de zoon van componist Arkadi Ostrovski — publiekelijk verklaard dat zij geen bezwaar hebben tegen het gebruik van het lied door Jabloko.
Jongeren die zich voor het gebouw van het Hooggerechtshof verzamelden om Jabloko te steunen, schreven op vellen papier: ‘Wij hebben Malaja Tokmatsjka niet nodig’ [klein dorpje in de Oekraïense regio Zaporizja waar het Russische leger zich op stukbeet, red.]. Ze steken de draak met de mislukte imperialistische politiek van het Kremlin en keren zich tegen territoriale veroveringen. Dat is in dezen het meest treurige nieuws voor het Kremlin.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Om dit even extra toe te lichten met wat een nieuwssite erover zegt (aljazeera, naar Reuters):Tens schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:48:
Alle bedrijven die vallen onder 'critical infrastructure facilities' zijn vanaf nu zelf verantwoordelijk voor de beveiliging van de panden, ook voor dreigingen uit de lucht. De bedrijven die toch een drone aanval te verduren krijgen wordt door Putin per decreet (tijdelijk?) onder regeringsmanagement geplaatst (lees: genationaliseerd). Want hij kan die facilities beter beschermen, toch?
The decree, published on Monday, would allow Moscow to strip owners of physical and financial control over facilities should it be determined that they are failing to secure them or repair damage quickly. The move comes as Ukraine maintains an intense drone campaign against Russian infrastructure.
Under the decree, ownership powers would transfer to Russia’s Federal Agency for State Property Management or another designated body, which would take responsibility for the site’s safety and could conduct an inventory of its assets.
Dat inventory of assets lees ik toch als een eufenisme om te scheiden van wat nog iets waard is en wat er in een faillissement mag wegzinken. Misschien krijgt de overheid er weer wat geld bij terwijl de Russische samenleving veel vermogen tot kapitaalvorming is kwijtgeraakt. Op zijn best vertraagt dit het weglopen van kapitaal uit de Russische samenleving.Under the decree, ownership powers would transfer to Russia’s Federal Agency for State Property Management or another designated body, which would take responsibility for the site’s safety and could conduct an inventory of its assets.
Fuel and energy facilities, including nuclear power, are included under the legislation as well as industry, communications, transport and logistics, public utilities and other facilities deemed essential to state security and economic stability.
The same day, Russia was also forced to halt operations at the Perm oil refinery, industry sources told the Reuters news agency. The facility, a major processing plant, has been hit numerous times by Ukrainian drones in recent months.
@teacup ...wat...een....poppenkast! Meer kan ik er niet over zeggen.
Dat dit enorme land gezien wordt als een grootmacht. Ik kan echt niet wachten tot het land als een kaartenhuis in elkaar dondert.
Dat dit enorme land gezien wordt als een grootmacht. Ik kan echt niet wachten tot het land als een kaartenhuis in elkaar dondert.
Als er zo vlak voor verkiezingen naar dit soort instrumenten gegrepen wordt, evenals toch enige demonstraties of proteststemmen, dan gaat het toch echt slecht. Het is absoluut geen business as usual meer.PASware schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:47:
@teacup ...wat...een....poppenkast! Meer kan ik er niet over zeggen.
Ook slim van Oekraine om eerst Wildberries aan te vallen. Alle leveranciers en klanten vluchten naar de concurrent Ozon, en vervolgens val je die ook aan. Een beetje een double tap naar Russisch voorbeeld.
[ Voor 16% gewijzigd door DropjesLover op 25-08-2026 08:25 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik ben absoluut geen kenner van dit soort situaties en praktijken, maar ik krijg nu wel het gevoel dat het voor Rusland nu toch echt heel erg lastig begint te worden. Ergen begin 2025 las ik (volgens mij ook hier) berichten dat eind 2026 financieel nog wel eens een kantelpunt voor Rusland kan gaan worden, wie weet komt het uit, lijkt er bijna wel op.DropjesLover schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:23:
[...]
Als er zo vlak voor verkiezingen naar dit soort instrumenten gegrepen wordt, evenals toch enige demonstraties of proteststemmen, dan gaat het toch echt slecht. Het is absoluut geen business as usual meer.
Ook slim van Oekraine om eerst Wildberries aan te vallen. Alle leveranciers en klanten vluchten naar de concurrent Ozon, en vervolgens val je die ook aan. Een beetje een double tap naar Russisch voorbeeld.
Ik probeer echter niet te positief te zijn, Rusland is gewend om het moeilijk te hebben en is vast goed in konijnen uit de hoed te toveren, maar wie weet zijn de konijnen bijna op.
Ik koop alvast een diepvriestaart, die blijven wel een poosje goed.
[ Voor 3% gewijzigd door PASware op 25-08-2026 11:05 ]
Je kan berekenen dat de uitgaven X zijn en de geschatte spaarpot Y, dus de crash komt rond [tijdstip]. Puur financieel "berekenen" is uitgaan van de dan-bekende status / modus.PASware schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:05:
[...]
Ik ben absoluut geen kenner van dit soort situaties en praktijken, maar ik krijg nu wel het gevoel dat het voor Rusland nu toch echt heel erg lastig begint te worden. Ergen begin 2025 las ik (volgens mij ook hier) berichten dat eind 2026 financieel nog wel eens een kantelpunt voor Rusland kan gaan worden, wie weet komt het uit, lijkt er bijna wel op.
Ik probeer echter niet te positief te zijn, Rusland is gewend om het moeilijk te hebben en is vast goed in konijnen uit de hoed te toveren, maar wie weet zijn de konijnen bijna op.
Ik koop alvast een diepvriestaart, die blijven wel een poosje goed.
Die financieel moeilijke tijd zullen ze wel overleven, maar wanneer er naar niet-standaard aparte kunstgrepen of andere uitingen van protest (veel stemmen voor Jekablo) komen, dan is dat beter een teken aan de wand dat er echt problemen zijn.
Net zoals de geruchten van de mobilisatie na de verkiezingen. Daar hoorden we jaren ook niks over na de eerste ronde en direct de honderdduizenden (die het zich konden veroorloven) die het land ontvluchtten. Dat daar nu weer naar gegrepen lijkt te worden is ook zo'n teken dat het echt serieus wordt.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Van de 16 satellieten gaan er sowieso 2 hun beoogde baan om de aarde niet halen:duvekot schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:56:
In late July, Russia launched a second batch of 16 communication satellites for the Rassvet project. If the deployment of this second group proceeds at a similar pace, it is expected to reach operational altitudes between October and November, potentially providing two additional communication windows.
Dus iig 2 .. maar de andere 14 gaan ook waarschijnlijk niet helemaal lekker:Two satellites from Russia’s second Rassvet launch batch are heading toward reentry after never performing orbit-raising maneuvers, according to tracking data reported by Anatoly Zak of RussianSpaceWeb.com. The pair had fallen below 300 km in altitude as of late August and appeared to be on a decay path, the report said.
Ze hadden al hogere banen moeten hebben in vergelijking met de vorige batch ... Dus wie weet toch niet helemaal gegaan zoals verwacht?By August 5, 11 satellites in the second group were climbing, according to the tracking data cited in the report. By the end of August, three of those had stopped climbing and begun a slow decay at altitudes between 310 and 330 km. None of the 16 satellites in the batch managed to climb above 360 km, the report said.
Van de eerste batch was er ondertussen ook al eentje opgebrand in de atmosfeer.
Voor meer details .. hier het volledige artikel:The Defence Blog reported in June that the first Rassvet satellite lost, designated Object 4, reentered the atmosphere on June 6 after never performing a single maneuver following its March 23 launch, the first confirmed casualty of the program.
Russian ‘Starlink’ constellation satellites falling from orbit
Rusland schijnt nog steeds een stevig handelsoverschot te hebben met de rest van de wereld, dus ik vrees dat het nog te veel wensdenken isDropjesLover schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:57:
[...]
Je kan berekenen dat de uitgaven X zijn en de geschatte spaarpot Y, dus de crash komt rond [tijdstip]. Puur financieel "berekenen" is uitgaan van de dan-bekende status / modus.
Die financieel moeilijke tijd zullen ze wel overleven, maar wanneer er naar niet-standaard aparte kunstgrepen of andere uitingen van protest (veel stemmen voor Jekablo) komen, dan is dat beter een teken aan de wand dat er echt problemen zijn.
Net zoals de geruchten van de mobilisatie na de verkiezingen. Daar hoorden we jaren ook niks over na de eerste ronde en direct de honderdduizenden (die het zich konden veroorloven) die het land ontvluchtten. Dat daar nu weer naar gegrepen lijkt te worden is ook zo'n teken dat het echt serieus wordt.
Een handelsoverschot (meer exporteren dan importeren) zegt niks over de balans van de overheidsfinancien.rik86 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:26:
[...]
Rusland schijnt nog steeds een stevig handelsoverschot te hebben met de rest van de wereld, dus ik vrees dat het nog te veel wensdenken is
Daarbij exporteerden ze voornamelijk olie en raffinage-producten, en dat is door sancties en aanvallen zwaar verminderd.
BThGvNeOA
In een normaal land heb je gelijk, maar Rusland heeft er geen probleem mee om te nationaliseren als dat nodig is. En dan wordt een structureel handelsoverschot (12.5 miljard dollar in juni, al is het voor ons natuurlijk lastig inschatten hoe betrouwbaar zulke getallen zijn) opeens wel 1 van de belangrijkere indicatoren hoe lang een land het vol kan houden. En dus ondanks de aanvallen/ sancties is dat overschot in mijn ogen dus nog verrassend grootDropjesLover schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:33:
[...]
Een handelsoverschot (meer exporteren dan importeren) zegt niks over de balans van de overheidsfinancien.
Daarbij exporteerden ze voornamelijk olie en raffinage-producten, en dat is door sancties en aanvallen zwaar verminderd.
Belangrijke stappen om makkelijk te nationaliseren (lees roven) zijn afgelopen maandag genomen. Maar daar gaan bedrijven niet beter van draaien, of meer van exporteren, dus ook niet meer inkomsten voor de staat genereren. De overheid kan de assets van het bedrijf wel verkopen, maar gezien de sancties gaat dat enkel tegen bodemprijzen.rik86 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:48:
[...]
In een normaal land heb je gelijk, maar Rusland heeft er geen probleem mee om te nationaliseren als dat nodig is. En dan wordt een structureel handelsoverschot (12.5 miljard dollar in juni, al is het voor ons natuurlijk lastig inschatten hoe betrouwbaar zulke getallen zijn) opeens wel 1 van de belangrijkere indicatoren hoe lang een land het vol kan houden. En dus ondanks de aanvallen/ sancties is dat overschot in mijn ogen dus nog verrassend groot
Het schrikt wel weer voor 20 jaar iedereen af die een goed-idee bedrijfje wil beginnen, of wie daar in wil investeren. Want je bent het zo weer kwijt.
Dit is hoogstens een kleine piek/opsteker, en daarna nog harder en dieper een langdurig dal in.
Aan de andere kant, dan is alles wat ooit goed draaide weer in handen van de nieuwe generatie oliegarchen. Precies zoals in de jaren '90.
[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 26-08-2026 10:25 ]
BThGvNeOA
Platform Raam verslaat een debat (Youtube) van enkele leden van de Russische oppositie in Amsterdam.
Dingen die ik er even snel uithaal, maar lees vooral zelf het artikel voor een compleet verhaal.
De oppositie vertegenwoordigers plaatsten zichzelf voor de vraag hoe het moet gaan met een regime-change in Rusland. Het is nooit verkeerd een dergelijke exercitie uit te voeren. Tot nu toe is die oppositie niet in staat gebleken om zich te verenigen en zich achter een gezamenlijk punten programma te scharen. Er is dus nog werk aan de winkel volgens Raam:
De Russische bevolking wordt als volgt geanalyseerd:
Wanneer de oppositie in actie kan komen
Zou de oppositie in actie kunnen komen dan volgt een balansact om een groot deel van de bevolking achter zich te krijgen:
Om de samenleving te stabiliseren heeft de oppositie twee voorstellen:
Verdere observatie van Raam:
Dingen die ik er even snel uithaal, maar lees vooral zelf het artikel voor een compleet verhaal.
De oppositie vertegenwoordigers plaatsten zichzelf voor de vraag hoe het moet gaan met een regime-change in Rusland. Het is nooit verkeerd een dergelijke exercitie uit te voeren. Tot nu toe is die oppositie niet in staat gebleken om zich te verenigen en zich achter een gezamenlijk punten programma te scharen. Er is dus nog werk aan de winkel volgens Raam:
Werk aan de winkel, want naar mening van de oppositieleden zou zo'n regime-change zomaar op handen kunnen zijn:In vier jaar oorlog is de Russische oppositie er niet eens in geslaagd een gezamenlijk politiek programma op te stellen. Er was alleen de Verklaring van Berlijn uit 2023, waarin steun aan Oekraïne werd uitgesproken. Dit debat kan worden beschouwd als een eerste openbaar actieprogramma van de Russische oppositie. De uitzending is inmiddels door een half miljoen mensen bekeken, ook in Rusland.
Al met al een hoop onzekerheid. Ze lijken wel zeker van de Window Of Opportunity, waarop die is gebaseerd blijft alleen onduidelijk:Het regime van Poetin is van ‘personalistische’ aard: alle beslissingen worden door één persoon genomen. Zo’n systeem staat stevig zolang de dictator successen en kracht uitstraalt. Bij een nederlaag aan het front of een ramp in het achterland, iets wat in 2026 waarschijnlijker is geworden door Oekraïense aanvallen op Russisch grondgebied, wordt het systeem kwetsbaar. Als Poetin van het politieke toneel verdwijnt, ontstaat er dus een venster van mogelijkheden voor de oppositie.
Russen over vredeNiemand weet wanneer het regime van Poetin zal vallen, maar één ding staat vast: het ‘venster van mogelijkheden’ voor de oppositie zal kort zijn, drie tot zes maanden. Bij ingrijpende veranderingen zal snel moeten worden gehandeld. Daarvoor moeten vooraf afspraken worden gemaakt over een strategie.
De Russische bevolking wordt als volgt geanalyseerd:
- 64% van de Russen wil vrede sluiten met Oekraïne. Interpretatie is hierbij wel nodig: een groot deel is oorlogsmoe. En die vrede, die moet dan wel op Russische voorwaarden (lees: kremlindoelen) gebeuren.
- 36% van de Russen acht een dergelijke vredesovereenkomst met Oekraïne niet als een realistische mogelijkheid.
- 15% van de Russische bevolking wil terugkeer naar de grenzen van 1991. Deze groep is dus verklaard anti-oorlog. In dit percentage zit nauwelijks beweging.
Wanneer de oppositie in actie kan komen
Zou de oppositie in actie kunnen komen dan volgt een balansact om een groot deel van de bevolking achter zich te krijgen:
De oppositie zou daarom onderhandelingsbereid zijn:Misschien wel de belangrijkste stelling van het debat is dat de oppositie hoe dan ook compromissen zal moeten sluiten met de machthebbers en de samenleving in Rusland.
Dit dan met als rode lijn:Alle Russische topfunctionarissen staan onder persoonlijke westerse sancties. Vanuit het perspectief van het internationaal recht draagt Poetins hele team verantwoordelijkheid voor de oorlog in Oekraïne. Toch pleiten de deelnemers aan het debat voor ‘realisme’: er zal ook met ministers van Poetin moeten worden onderhandeld.
Deelname aan de oorlog, dat zijn er echter velen:Volgens de deelnemers mag niet worden onderhandeld met degenen die zij ‘rechtstreeks verantwoordelijk voor het ontketenen van de oorlog en voor oorlogsmisdaden’ achten, zonder daarbij namen te noemen.
Dit gaat wel wat vragen van de uitvoering. Is zo snel vast te stellen wie zich schuldig heeft gemaakt aan oorlogsmisdaden? We weten inmiddels hoeveel capaciteit dit vraagt van ons ICC.Om in een Rusland na Poetin steun van een meerderheid te krijgen, zal ook moeten worden onderhandeld met mensen die aan de oorlog hebben deelgenomen. Ongeveer een miljoen Russen zijn aan het front geweest [...] Bovendien is het aantal mensen dat profiteert van de oorlog in vier jaar tijd gegroeid. Denk aan werknemers in het Russische militair-industriële complex, die nu hoge lonen en sociale voorzieningen krijgen.
Om de samenleving te stabiliseren heeft de oppositie twee voorstellen:
- een samenleving op sociaaldemocratisch model in plaats van oligarchisch kapitalisme
- vervanging van het huidige presidentiële systeem door een parlementair stelsel
Verdere observatie van Raam:
Tijdens de discussie was duidelijk te zien hoe de vraag naar verantwoordelijkheid voor de agressie verschoof van de Russische samenleving naar de politieke elite. De actieve deelname van linkse activisten versterkte die indruk: zij legden de nadruk op de ‘onrechtvaardige privatisering van grote bezittingen’ in de jaren negentig en beschouwen ook de oligarchen als verantwoordelijk voor de oorlog.
Volgens Raam levert dit een spagaat op:Dit zou het stilzwijgende consensuspunt van de Russische oppositie kunnen worden genoemd: schuldig aan het ontketenen van de oorlog zijn het regime van Poetin en degenen die oorlogsmisdaden hebben gepleegd. Over de rest wordt niet gesproken. Dit nogal cynische signaal is uiteraard bedoeld voor het binnenlandse publiek in Rusland en moet de meerderheid geruststellen: ‘Als u geen oorlogsmisdaden hebt gepleegd, hebt u niets te vrezen.’
Natuurlijk zal de Russische meerderheid, die is geïnfecteerd door Poetins propaganda en hardheid, bij een wisseling van de wacht niet zomaar verdwijnen. Met deze mensen zal moeten worden samengewerkt. Maar als de morele beoordeling van de oorlog wordt losgelaten, wat weerhoudt hen dan van nieuwe vormen van agressie?
Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:
Wat we vooral willen zien:
Wat willen we beslist niet zien:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
AWM / themaforum beleidstopic:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:
Wat we vooral willen zien:
- Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
- Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
- Respect voor elkaars mening.
Wat willen we beslist niet zien:
- Inzet van kernwapens erbij halen.
- Rants.
- Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
- Wegzetten van bevolkingsgroepen.
- Ongefundeerde oneliners.
- Linkdrops zonder duiding.
- Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
- Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
- Geen ongefundeerde speculaties over WW3
- Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
- Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
- Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
- Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
AWM / themaforum beleidstopic: