• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Topicstarter
Een 28-jarige laborante die werkte in een civiel laboratorium in Siberië is twee dagen nadat ze was opgenomen in het ziekenhuis overleden, waarschijnlijk als gevolg van een besmetting met de pestbacterie. Volgens de krant The Moscow Times zou ze tijdens haar werkzaamheden in het laboratorium een reageerbuisje met de pestbacillen per ongeluk hebben gebroken. Haar lab houdt zich o.a. bezig met civiel onderzoek naar de pestbacterie, maar zou volgens Amerikaanse bronnen er ook om bekend staan soms militair onderzoek uit te voeren.

Conventionele pestbacteriën kunnen met moderne antibiotica uitstekend worden behandeld, mits de ziekte tenminste op tijd wordt herkend. Daarom is het des te vreemder dat de vrouw kennelijk niet direct na het incident (preventief) met antibiotica is behandeld. Of wellicht sloeg de antibiotica niet aan, omdat het hier niet om een conventionele pestbacterie gaat?

Er is zelfs niet formeel bevestigd dat het de pestbacterie betreft. De lokale Russische autoriteiten in Irkoetsk spreken enkel van een "bijzonder gevaarlijke infectie", maar de gouverneur van de aangrenzende regio Boerjatië spreekt wél van een besmetting met (een niet nader omschreven vorm van) de pest. De meest waarschijnlijke variant is dan de longpest, gegeven de symptomen van een longontsteking die de laborante vertoonde toen ze werd opgenomen.

Tot nu toe hebben de autoriteiten geen nieuwe besmettingen bekend gemaakt onder de circa 200 mensen die onder medische observatie zijn geplaatst. Ook de Russische veiligheidsdienst FSB schijnt bij deze operatie betrokken te zijn. Vijf lokale ziekenhuizen in de regio Irkoetsk zijn inmiddels onder quarantaine geplaatst. Veel is nog onduidelijk, want de Russische autoriteiten laten beslist niet het achterste van hun tong zien.

Aanvullende achtergrond informatie:

[ Voor 93% gewijzigd door NMH op 06-10-2026 19:58 ]

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:47

3raser

⚜️ Premium member

Passengers arriving in Moscow from Irkutsk are undergoing mass temperature checks due to the risk of a plague outbreak. Russian authorities are trying to downplay the situation, but the tightened sanitary controls suggest growing concern over a potential spread.

— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 5 oktober 2026
Is er een serieuze virus uitbraak gaande in Rusland?

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:57
3raser schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:06:
[Bluesky]
Het is geen virus. De zogenaamde "pest" is een bacterie, die nog zeer gevoelig is voor antibiotica. Ook krijgt de normale pest slecht voet aan de grond bij de huidige hygiënische maatregelen.
Per jaar zijn er zo'n 350 gevallen wereldwijd.

Tenzij ze een genetisch monster bacterie hebben gecreëerd in dat lab, die een ontzettend hoge virulentie heeft en ons binnen 2 weken allemaal dood maakt!
Maar voor een beetje spanning kun je beter de film "outbreak" kijken, dan het nieuws in de gaten houden.

hahaha, of misschien begrijp ik ze ook wel. Als de hygiënische standaarden in de buitenwijken van Moskou zo laag zijn, dan kan het lekker rondwaaieren.
Maar ook dan, is dit suboptimaal om het in te dammen. De incubatietijd voor "longpest" kan tot 7 dagen zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door DJustin op 06-10-2026 09:15 ]

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Ik zou oprecht wel waken voor het nieuws hierover, er gaat al bijzonder veel misinformatie rond.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:41

DropjesLover

Dit dus ->

[Bluesky]
De pest is een bacterie, maar wel een serieus nare, bijv. de builenpest heeft een 30 tot 60% fatality rate.
En tsja, er was vorige week iets mis gegaan in een biologisch lab in Irkutsk waar met de pest gewerkt werd...
https://nos.nl/artikel/26...tientallen-in-quarantaine

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:57
DropjesLover schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:15:
[...]

De pest is een bacterie, maar wel een serieus nare, de builenpest heeft een 30 tot 60% fatality rate.
En tsja, er was vorige week iets mis gegaan in een biologisch lab i Irkutsk waar met de pest gewerkt werd...
https://nos.nl/artikel/26...tientallen-in-quarantaine
Buidelpest Builenpest heeft weer een andere etologie. Die worden vaak via vlooien over gedragen en mens op mens overdracht is wat beperkter tot niet.
Ook bij goede hygiënische standaarden wordt het voor vlooien wel wat lastiger om in een Nederlands huishouden te leven.

Maar in principe komt de (long)pest gewoon voor in de wereld. Officieel is er niet eens een uitbraak geweest vanuit het lab, dan alleen gegons en geroddel. Nu weet ik dat je de Russische media daarin niet moet vertrouwen als hun zeggen dat er officieel niets bevestigd is.

Maar we zullen zien of er een monster-pest bacterie, ongevoelig voor alle vormen van antibiotica uit Irkutsk is losgebroken.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:59

servies

Veni Vidi Servici

DJustin schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:23:
[...]

Buidelpest heeft weer een andere etologie. Die worden vaak via vlooien over gedragen en mens op mens overdracht is wat beperkter tot niet.
Ach... we zijn toch geen buideldieren en buiten dierentuinen hebben we ze ook nauwelijks hier dus hier hoeven we niet zo bang voor te zijn.. :D

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:09
[Bluesky]
Er gaan diverse geruchten rond. Wat wel duidelijk is, een labmedewerkster heeft een reageerbuisje oid met levende bacterie laten vallen. Volgens bronnen heeft ze dat niet gemeld want dan krijgt ze management op haar dak. Pas toen ze ziek werd deed ze dat en op 2 oktober overleed ze.

Volgens dezelfde geruchten aan pneumonic plague (long pest?), volgens de autoriteiten aan COVID-19 en rhinovirus. Verspreiding van COVID-19 en pneumonic plague gaan op dezelfde manier, via de lucht. De symptomen zijn ook vergelijkbaar. Om die reden kan Moskou het heel makkelijk onder COVID-19 schuiven terwijl ze eigenlijk zoeken naar de pest.

Voorlopig is er in ieder geval niet veel duidelijk.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Ondanks dat het zeer zeker weten gevaarlijk is, de kans op een epidemie zou volgens Meduza klein zijn.

How easily is the plague transmitted from person to person?
quote: Vertaald
Plague can be transmitted by airborne droplets, but this happens only in the pneumonic form, and this requires prolonged contact - usually the infection develops in people who live with or care for a sick person. In the case of plague, there is no such thing as with measles: a person breathed indoors, went out, another person went in there and got sick.

On the first day, a patient with pneumonic plague is not dangerous to others - the risk arises only with the onset of coughing. People who have been less than two meters away from a person with plague in the past 10 days are recommended by the World Health Organization to take appropriate antibiotics. Despite the fact that pneumonic plague continues to be sick around the world, a new pandemic has not yet occurred - precisely because the bacterium is so difficult to transmit from person to person, there are well-known protocols that help to identify all contacts, isolate them and help them. that a new pandemic awaits us soon.

But, again, the transmission of bacteria by airborne droplets occurs infrequently, and many other methods of transmission of infection from person to person are even more exotic. Now people mainly get sick due to contact with wild animals, or rather, due to flea bites. That is why those who are at risk in Russia are vaccinated. However, the effect of the vaccine, according to Russian instructions, quickly fades away and needs to be updated every year (and if the situation in the region worsens, after six months).
https://meduza.io/feature...ocherednaya-pandemiya-net

Het lijkt me goed dat er voorzichtig wordt omgegaan, en Rusland, net als veel andere landen hebben natuurlijk zeer recente ervaring opgedaan.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:02

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:27:
Ondanks dat het zeer zeker weten gevaarlijk is, de kans op een epidemie zou volgens Meduza klein zijn.

How easily is the plague transmitted from person to person?

[...]

https://meduza.io/feature...ocherednaya-pandemiya-net

Het lijkt me goed dat er voorzichtig wordt omgegaan, en Rusland, net als veel andere landen hebben natuurlijk zeer recente ervaring opgedaan.
Waar in het artikel staat dat volgens Meduza de kans op een epidemie klein zou zijn? Ik lees dat de ziekte zich ongeveer vergelijkbaar verspreid als COVID-19, als ik me niet vergis was dat vrij snel een epidemie.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

met twee maten

Fanta schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:43:
[...]

Waar in het artikel staat dat volgens Meduza de kans op een epidemie klein zou zijn? Ik lees dat de ziekte zich ongeveer vergelijkbaar verspreid als COVID-19, als ik me niet vergis was dat vrij snel een epidemie.
De gehele tweede alinea?

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:49
Een reageerbuisje laten vallen vind ik wel heel stripverhaalachtig. Tijdens het uitglijden over een bananenschil?

Zijn dergelijke labo's dan niet voorzien van aparte glazen kisten met van die handschoengaten, en mogelijk ook robots die de eigenlijke manipulatie doen?

Informatie = Actor x Context x Substantie

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:45:
Een reageerbuisje laten vallen vind ik wel heel stripverhaalachtig. Tijdens het uitglijden over een bananenschil?

Zijn dergelijke labo's dan niet voorzien van aparte glazen kisten met van die handschoengaten, en mogelijk ook robots die de eigenlijke manipulatie doen?
Resident Evil 1 ;)

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:07
Wozmro schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:45:

In theorie misschien wel, maar wanneer ik in dit topic lees hoe het vertalen van theorie naar praktijk in Rusland gebeurt ben ik niet erg verbaasd.

Klein pluspunt is wel dat Rusland ooit veel ervaring had met het beheersen van pathogenen en weinig problemen heeft met het beperken van burgerlijke vrijheden, wat bij het aanpakken van zo'n uitbraak enorm helpt.

De kans op een grote pandemie lijkt me miniem. Het is een bekende pathogeen, goed te bestrijden en eerdere uitbraken zijn altijd (of eigenlijk: sinds de moderne tijd) erg beperkt gebleven.

Eenmaal in ons leven hebben we de mensen gelukkig willen maken. Dat zullen wij onszelf nooit vergeven.

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:27
Oei, ik ben benieuwd wat er gaat volgen komende tijd.

https://www.telegraaf.nl/buitenland/tweede-dode-door-pest-in-rusland-angst-voor-uitbraak-groeit-snel/162650713.html

Dit kan natuurlijk ook een potje angst zaaien zijn door Poetin.

[ Voor 10% gewijzigd door AFCAjax op 06-10-2026 14:25 ]

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik ben een totale leek op dit gebied en had wel al over deze besmetting gelezen, maar stuitte toevallig vanmiddag nog op dit bericht van de NOS over een mazelenuitbraak in de staten New York en Pennsylvania. En dan is er ook altijd nog de ebola-epidemie in Afrika. Ik heb verder niks toe te voegen aan dit topic, maar vind het wel (weer) beangstigend met corona in het achterhoofd.

EV: Leapmotor B10 67,1kWh 2026

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

AFCAjax schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:23:

Dit kan natuurlijk ook een potje angst zaaien zijn door Poetin.
Kan je uitleggen wat de logica hierachter zou moeten zijn?

Poetin is daar helemaal niet bij gebaat, daarom is het kremlin de verhalen al aan het downplayen.

• AFCAjax
Fanta schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:39:
[...]

Poetin is daar helemaal niet bij gebaat, daarom is het kremlin de verhalen al aan het downplayen.
Ik heb geen flauw idee. Het was maar een hersenspinsel.

Heb me even verder verdiept in de situatie. Het schijnt in het ergste geval om longpest te gaan, 1 van de meest besmettelijke vormen, maar dit is preventief goed te behandelen. Ook als er besmetting is goed met antibiotica, omdat de bacterie al lang bekend is. Een geval zoals Covid19 is dus nog geen sprake van.

[ Voor 33% gewijzigd door AFCAjax op 06-10-2026 14:45 ]

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

AFCAjax schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:41:
[...]

Ik heb geen flauw idee. Het was maar een hersenspinsel.
Dan is AWM misschien niet jouw forum... :D

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
*knip*, de huiskamer is een een paar deuren verder.

[ Voor 71% gewijzigd door NMH op 06-10-2026 17:47 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:24

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik las dit artikeltje gisteren al. Ik vond het een artikel waar ik bij dacht, sure, ik wil wel wat onafhankelijke bronnen zien. Dat soort nieuws uit Russische hoek neem ik met een korrel zout. Hopelijk breidt het niet uit, maar als het binnen Rusland blijft dan is het een gevalletje karma of desinformatie.

Android developer & dürüm-liefhebber

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:39
De WHO en daarmee ook Nu.nl nemen rechtstreeks de woorden uit Moskou over en geven aan dat er niets aan de hand is.

Lekker betrouwbare bron wel. Net zo betrouwbaar als China als het om Covid19 gaat.

https://www.nu.nl/buitenl...j-overleden-laborant.html

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
*knip*, de huiskamer is een een paar deuren verder.

[ Voor 86% gewijzigd door NMH op 06-10-2026 17:47 ]

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

TheBrut3 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:59:
De WHO en daarmee ook Nu.nl nemen rechtstreeks de woorden uit Moskou over en geven aan dat er niets aan de hand is.

Lekker betrouwbare bron wel. Net zo betrouwbaar als China als het om Covid19 gaat.

https://www.nu.nl/buitenl...j-overleden-laborant.html
Dit inderdaad.. De laborante is overleden, maar geen spoor van de pest hoor. Dit valt in precies dezelfde categorie desinformatie als de uit het raam gevallen en noodlottig omgekomen afvalligen, complexen die afbranden door een rokende Juri, etc. Als het Kremlin roept dat er niets aan de hand is, dan is er zeker iets aan de hand.

• AFCAjax
Fanta schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:43:
[...]

Dan is AWM misschien niet jouw forum... :D
Wellicht is er ruimte voor discussie, 1 iemand oppert iets, de ander ontkracht het. Dan hoeft het niet per ce wel of niet mijn forum te zijn?

Daarbij draag ik toch ook andere info bij.

• choogen
  • Niet online

choogen

Topicstarter
De eerder genoemde gouverneur van de regio Boerjatië heeft zijn woorden al iets afgezwakt. Hij zegt nu dat de laborante "misschien" door de pest is overleden. En het Russisch persbureau Interfax meldt dat er de afgelopen tien dagen geen noodsituaties of veiligheidslekken hebben plaatsgevonden in het betreffende onderzoekslaboratorium. Lijkt er dus op dat de autoriteiten nu het verhaal willen brengen dat de besmetting buiten het lab is opgelopen.

Ondertussen is er dus wel al een tweede dodelijk slachtoffer gevallen - zie het eerder hier gelinkte Telegraaf artikel.

Alexei Tsydenov, head of the neighboring republic of Buryatia, initially claimed the employee had died of the plague, before modifying his statement with the word “maybe.”

[Consumer safety watchdog] Rospotrebnadzor said that laboratory analysis of material from the patient did not reveal any microorganisms associated with her work handling dangerous pathogens. 

Earlier reports claimed the lab worker may have broken a test tube containing live bacteria.

According to Interfax, the institute’s special commission and Rospotrebnadzor concluded that no emergency or security breach had occurred. The watchdog noted that no other infectious disease complaints had been registered among institute employees over the preceding 10 days.

https://www.themoscowtimes.com/2026/10/05/officials-seek-to-reassure-public-after-irkutsk-anti-plague-institute-workers-death-a93872

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zes ziekenhuizen dus voor 3 weken in quarantaine geplaatst:
https://nos.nl/l/2633856
De Russische gezondheidsinspectie sprak na haar overlijden over een "longontsteking met een onbekende oorzaak". De autoriteiten doen schimmig over de doodsoorzaak, maar inmiddels zijn er al wel zes ziekenhuizen voor drie weken in quarantaine gegaan. Daardoor zijn er twijfels over de ernst van de situatie.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Buurlanden nemen ook preventieve maatregelen:
https://edition.cnn.com/2...tory-plague-accident-intl
Despite such reassurances, several countries in the region have put in place safeguarding measures.

Kazakhstan’s Ministry of Health said that while the risk was “very low”, the situation was being monitored and “sanitary and quarantine controls were implemented at state border crossing points.”

Uzbekistan said it “increased the readiness” of relevant authorities to deal with highly infectious diseases. Kyrgyzstan, which does not share a land border with Russia is some 1,500 miles from Irkutsk, announced Monday it was introducing quarantine controls at state border crossing points.
The World Health Organization notes that the plague has a high fatality rate, but is also easily treated with antibiotics if caught early.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2026 18:00 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:02
Hoe vrij en makkelijk is de geschikte antibiotica beschikbaar met alle maatregelen tegen Rusland op dit moment.

Daarbij; hoe goed is Rusland zelf in staat om (in het geval van een serieuze uitbraak) de juiste afweging te maken tussen effectief helpen en dus openheid geven, of te doen of er niets aan de hand is met alle gevolgen van dien……

Eric, Signing off !!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

choogen schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:06:
Conventionele pestbacteriën kunnen met moderne antibiotica uitstekend worden behandeld, mits de ziekte tenminste op tijd wordt herkend. Daarom is het des te vreemder dat de vrouw kennelijk niet direct na het incident (preventief) met antibiotica is behandeld. Of wellicht sloeg de antibiotica niet aan, omdat het hier niet om een conventionele pestbacterie gaat?
Of ze heeft het niet geëscaleerd. Ik kan me ook niet voorstellen dat Rusland niet aan antibiotica kan komen. Dit is allemaal redelijk patentvrij en wordt meestal geproduceerd in india, of zelfs china.

Overigens
  • Pest: prima te behandelen, lang niet zo besmettelijk als covid, zeker niet in westerse landen, gaat geen pandemie worden
  • Mazelen: Hebben we uitstekende vaccins tegen, kan wel pandemie worden want VRESELIJK besmettelijk (meer dan covid), maar alleen als vaccinatiegraad echt serieus daalt en ik denk dat bij een pandemie, veel semi-antivaxers ("voor de zekerheid doe ik het niet") toch maar dat vaccin gaan nemen
  • Ebola: Extreem eng en enorm dodelijk, tientallen procenten van de besmette mensen sterft. Maar lang niet zo besmettelijk als covid EN het doodt patiënten nogal snel. Gaat geen pandemie worden en zowel, hebben we er in not time een vaccin tegen (ok dat laatste is wel next level speculatie, maar lukte tot nu toe ook en alleen 3e wereldmarkt betekent dat er zeer weinig mee verdiend wordt)
Interessant en opvallend nieuws. Niet echt reden tot zorg zou ik zeggen (ik = ooit microbiologie gestudeerd, doe al 20 jaar niets met pathogene micro organismen)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Fanta schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 14:39:
[...]

Dat is wel het grote gevaar. China was het ook vanaf dag 0 aan het downplayen en alle informatie aan het vergrendelen/onderdrukken waardoor het extreem moeilijk was om waarheidsvinding te doen.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

JvS schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:16:
[...]

Of ze heeft het niet geëscaleerd. Ik kan me ook niet voorstellen dat Rusland niet aan antibiotica kan komen. Dit is allemaal redelijk patentvrij en wordt meestal geproduceerd in india, of zelfs china.

Overigens
  • Pest: prima te behandelen, lang niet zo besmettelijk als covid, zeker niet in westerse landen, gaat geen pandemie worden
  • Mazelen: Hebben we uitstekende vaccins tegen, kan wel pandemie worden want VRESELIJK besmettelijk (meer dan covid), maar alleen als vaccinatiegraad echt serieus daalt en ik denk dat bij een pandemie, veel semi-antivaxers ("voor de zekerheid doe ik het niet") toch maar dat vaccin gaan nemen
  • Ebola: Extreem eng en enorm dodelijk, tientallen procenten van de besmette mensen sterft. Maar lang niet zo besmettelijk als covid EN het doodt patiënten nogal snel. Gaat geen pandemie worden en zowel, hebben we er in not time een vaccin tegen (ok dat laatste is wel next level speculatie, maar lukte tot nu toe ook en alleen 3e wereldmarkt betekent dat er zeer weinig mee verdiend wordt)
Interessant en opvallend nieuws. Niet echt reden tot zorg zou ik zeggen (ik = ooit microbiologie gestudeerd, doe al 20 jaar niets met pathogene micro organismen)
Die ebola gaat desondanks al extreem lang rond, vergeleken met eerdere uitbraken.
Al is daar wel het probleem de slechte hygiëne en zeer laag vertrouwen in overheid en wetenschap, en een halve burgeroorlog.

Andere coronavirussen zijn al decennia bekend en niet zo ernstig/behandelbaar. Het probleem was deze mutatie.
Dat is ook het grote probleem, meer infecties maakt meer kans op mutaties (al helemaal bij besmettingen tussen diersoorten) waar nauwelijks iets tegen te doen is...

[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 06-10-2026 19:34 ]

BThGvNeOA

• choogen
  • Niet online

choogen

Topicstarter
JvS schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:16:
[...]

Ja, het zou op zich kunnen dat ze haar gezondheidsklachten niet gemeld heeft bij hogerhand, wellicht vanwege het vele gedoe dat dat dan oplevert. Dat zou natuurlijk wel behoorlijk onprofessioneel gedrag zijn, waarmee ze niet alleen de veiligheid van haar collega's, maar ook haar eigen leven ernstig (zelfs fataal) in gevaar gebracht heeft. Als laborant had ze bij zichzelf de symptomen van een theoretische pestbesmetting natuurlijk moeten herkennen. Volgens die Nieuwsuur-reportage zou het bij deze vrouw om iemand met een behoorlijk consciëntieus karakter gaan, maar we kunnen zulk onverstandig gedrag natuurlijk niet uitsluiten.

Cruciaal is volgens mij de vraag of de besmetting inderdaad in het lab heeft plaatsgevonden als gevolg van een gebroken reageerbuisje (zoals de eerste berichten lijken uit te wijzen) of dat de laborante bij veldonderzoek in de regio ongemerkt besmet is geraakt, bijv. tijdens contact met knaagdieren. In het eerste geval zou het nog vreemder zijn dat ze niet heeft geëscaleerd en niet om antibiotica-toediening heeft gevraagd.
Pagina: 1