Ik post mijn reactie maar even in dit forum omdat ik anders teveel offtopic ga vrees ik.
NiGeLaToR schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:41:
[...]
Het feit dat dit speelt betekent dat NATO draaiboeken zal moeten maken voor 'retaliation', maar ook moet nadenken over hoe voorkomen we een volledige nucleaire oorlog.
De escalatie ladder waar we blijkbaar op aan het klauteren zijn ziet er niet fraai uit:
- Ukraine timmert Rusland de Donbas uit
- Rusland kan conventioneel onmogelijk winnen, zet (tactische) nucleaire wapens in
- NATO slaat conventioneel terug, Ukraine wordt nu bevrijdt van Rusland
- Rusland kan nu niets meer en heeft nog 1 optie. MAD.
Eerste stap is gaande, tweede stap wordt steeds en steeds aangehaald. Vraag is of Rusland stap 3 durft te riskeren, want inderdaad, luchtoverwicht is binnen no-time behaald en de grondtroepen zullen weinig motivatie meer nodig hebben als ze permanent gehamerd worden door slimme munitie van vliegtuigen en kruisraketten die ze niet zien aankomen. Dus als de logistiek geregeld is, is 96 uur niet per se vreemd in mijn ogen.
Belangrijkste is om onderscheid te maken tussen Putin, Kremlin en Rusland. Met zoveel profiteurs en opportunisten aan de top is het niet waarschijnlijk dat die bestuurlijke elite ideologische martelaren willen worden.
Wat wel zorgelijk is, is dat Putin zijn handpoppen op tv inmiddels de oligarchen kan laten aanvallen. Nu is die machtsbalans slim in elkaar gezet door Putin, zodat hij niet ervan afhankelijk is, maar het is wel een zorgelijk teken dat hij zoveel macht heeft. Of hij overschat zichzelf.
Maar ik begin het vermoeden te krijgen dat Putin zijn lot heeft verbonden met de hardliners, en daarmee bereid is om andere steunpilaren om te schoppen. Al vrij snel na de inval kwamen verschillende oligarchen in de media die aangaven geen invloed (meer) te hebben in het Kremlin.
Ik twijfel daar wel aan, een Abrahimovich bijvoorbeeld is kennelijk nog steeds betrokken bij dealtjes tussen Russische overheid en het Westen.
Hoe voorkom je alleen escalatie naar stap 4?
Om pedant te zijn, met "je" lijkt jouw vraag equivalent te zijn met "wat moeten
wij doen". Wel een praktische vraag, want op ons eigen handelen hebben we het meeste invloed.
Toch denk ik dat de sleutel bij de Rus zelf ligt. Het probleem van de Rus is dat ze geen principieel bezwaar hebben, slechts egocentrische belangen. Met principiële bezwaren valt er te vechten voor een idee. Zelfs het idee dat men grondstof is van de Tsar maakt men niet woedend. De meesten ondergaan het gewillig, de mensen met betere mogelijkheden gaan er vandoor.
Wat wij praktisch kunnen doen is de Rus die hierheen komt bij wijze van spreken een wapen in de hand drukken en terugsturen, en dat klinkt onrealistisch. Het probleem is hierbij nog niet eens praktisch, maar ideologisch. Er brandt geen heilig vuur, want niets is heilig.
Ik dwaal nu van je punt af, maar om daar nog even op door te gaan: die honderdduizenden jongemannen komen in onze landen met een mindset waar je niet vrolijk van wordt. Die zijn straks door hun geld heen. De talkshow hosts lachen: die komen vanzelf terug want het geld is op. Voorspelling: die gaan voor geen goud terug en duiken in de criminaliteit. Wat wij gaan zien is een golf van criminaliteit.
Om weer terug te komen bij je punt, de Russen zelf moeten die escalatie voorkomen. Nu is met geld alles vloeibaar te maken in Rusland, dus hopelijk kunnen wij contacten in de keten beïnvloeden. Daarnaast zie ik voor me dat de hardliners afhankelijk zijn van de duiven, dus dat is ook een hefboom die je kan gebruiken.
Ik denk dat wij van buitenaf de Rogvardia niet onder Putin vandaan krijgen, maar mocht dat gedestabiliseerd kunnen worden, dan zijn de hardliners ook uitgespeeld.