Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Anoniem: 421923 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:40:
Voor het geval we Rosgvardia nog niet kennen:

Wikipedia: National Guard of Russia
National Guard of Russia
Oprichting: 2016
Voorlopers: OMON, SOBR
Aantal poppetjes: 340,000

Doel: interne politie
Maar ze hebben ook al huisgehouden in Oekraine.

Direct aangestuurd door Putin.
Basically.... de SS van Rusland.
Rosvgardia heeft geen militaire training vziw.
Die vergelijking die je wil maken is niet echt van toepassing?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421923

YakuzA schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:54:
[...]

zo is de SS ook niet begonnen.
Was ook een veredelde lijfwacht.
Onderaan de streep is het een gigantisch veiligheidsapparaat. Misschien een samenraapsel van SA, SS en Gestapo.
Maar ze bouwen inmiddels wel ervaring op.
Een wreed politieapparaat.
Met een enorm aantal, nodig binnen de RF.

Reden waarom ik begon over de Rosgvardia is dat je niet zomaar even wat protesten voert in Rusland.
Er is een enorme knuppelploeg beschikbaar ter grootte van het professionele leger om intern de boel af te knuppelen indien dat nodig is.
Dat is waar het om draait: Putin heeft een enorme troepenmacht opgebouwd ten gunste van ordebewaking binnen de eigen grenzen.
Lees: het gevaar komt voornamelijk van binnenuit.

Een 'maidannetje' is niet zo makkelijk in Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 22:15
YakuzA schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:54:
[...]

Daar heb je dan de aanvulling met Kadyrov voor ?

En ik gok dat ze in Dagestan doorgaans niet of matig bewapend zijn en Kadyrov een uitzonderingspositie heeft met wat hij mag en kan bewapenen (zolang hij z'n vuile diensten maar verleend, al waren die in de Oekraine hem kennelijk wel te riskant, zou dat in Dagestan helaas voor de burgers aldaar anders kunnen zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26

Yucon

*broem*

Anoniem: 421923 schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:59:
[...]

Reden waarom ik begon over de Rosgvardia is dat je niet zomaar even wat protesten voert in Rusland.
Er is een enorme knuppelploeg beschikbaar ter grootte van het professionele leger om intern de boel af te knuppelen indien dat nodig is.
Dat is waar het om draait: Putin heeft een enorme troepenmacht opgebouwd ten gunste van ordebewaking binnen de eigen grenzen.
Lees: het gevaar komt voornamelijk van binnenuit.

Een 'maidannetje' is niet zo makkelijk in Rusland.
Nee, maar het wrange is dat het ondertussen voor de opgeroepen dienstplichtigen bijna minder gevaarlijk is om in opstand te komen dan naar het front te gaan. Bizar als je erover nadenkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-04 07:00

JoeZuCK

_Fonz > all.

@Sjoan Letland wil nu de grenzen blokken voor de vele Russen die 'vluchten'. Ook Kazachstan. China legt zelfs barbwire. Oekrainers zijn doodsbang dat al die Russen hun ook weer in het buitenland gaan treiteren (las dat een moeder tegen haar dochter had gezegd dat ze maar niets moest dragen dat haar kon herleiden tot haar nationaliteit) en dat sommige Russische cellen hier onder het mom van Islam aanslagen willen plegen en dan zouden wij die Russen hier lekker even opvangen? Donder ff lekker op zeg. Jammer genoeg is mijn reactie grotendeels aangepast door defiant, maar ik zoek even wat bronnen weer op.

https://twitter.com/NOELr...Q-K2LFyRCJ9G17lRNIsA&s=19

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:13

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Intelligence Update van het Britse Ministry of Defence

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAdfWr5KuHccrEl0nxVzTuYnGkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dAdnzI4o6HhNDcxo93ic4j95.png?f=fotoalbum_large

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:14

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

teacup schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:38:
Intelligence Update van het Britse Ministry of Defence

[Afbeelding]
Wat een hoop tekst om de definitie van kannonenvoer te verwoorden :X

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FreezeXJ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:57:
[...]

Daarnaast blijf ik erbij dat wie dit niet zag aankomen bewust onbenullig is geweest, Rusland zit al maanden in een oorlog (kan me niet schelen hoe ze het noemen) en het gaat niet best. Nu pas vluchten deze mensen, terwijl al jaren de slimme Russen ervandoor gaan, en op beschaafde manier proberen een leven op te bouwen. Nogal een klap in hun gezicht als deze laatkomertjes nu de loper uitgerold krijgen, omdat ze lekker nog even bleven snurken in het grote vaderland. (overigens vermoed ik ook dat de motivatie van de nu-vluchtenden niet heel erg hoog is, maar daar zullen we maar niet op selecteren)
Onderschat het effect niet om 24/7/365 gebombardeerd te worden door propaganda. Doel van RU propaganda is niet om je te overtuigen van een specifieke waarheid, doel is om zoveel ruis en angst te strooien dat je niets meer gelooft en overal bang voor bent.

Mijn FI/RU schoonzoon had daar twee weken terug last van. Hij was echt, WTF 8)7 twee weken op familiebezoek geweest in RU. Direct na terugkomst hing hij aan de telefoon dat hij doodsbang was dat hij in FI voor militaire dienst opgeroepen zou worden bij de onvermijdelijke, op handen zijnde RU aanval op FI ter vergelding van hun NAVO lidmaatschap. Hij maakte zich daarentegen helemaal geen zorgen over geronseld te worden in RU, want "hij stond daar niet ingeschreven" :X Heb eea moeten verduidelijken FI zou hem interneren, niet oproepen, RU totaal niet in staat nieuw front te openen - en juist daardoor zeer aannemelijk dat RU wel zou gaan ronselen - en mbt situatie in RU kreeg ik helaas ronduit gelijk.

Let wel, dit gaat om een in een Westers land opgegroeide en wonende, intelligente jongeman die in de regel erg goed ingelicht is en nul illusies heeft over of sympathie heeft voor de narigheid van Putin. En dan nog is hij binnen twee weken volkomen realteit kwijt geraakt. Stel je nu voor dat je daar heel je leven gewoond hebt...

Praat verder niets goed, allerminst van de vrolijke Z-fans die opeens kater kregen toen ze zelf ook opgeroepen gingen worden -maar verklaart ten minste ten dele de ongelofelijke naiviteit van zoveel van die vluchtende Russen.

Waar ik me nog meeste zorgen om maak is situatie in Georgie. Klein, arm land dat overspoeld wordt met honderduizenden mensen uit land van de vijand, waar al 1/8 van de bevolking interne vluchteling is tgv oorlog met RU in 2008 en er ook al flink wat UA vluchtelingen zijn waar een stuk meer sympathie voor is. Naast emotionele zaken zorgt influx van RU geldt voor explosie van huizenmarkt en voedselprijzen. Tot nu toe blijft onvrede bij anti-RU graffiti en horecagelegenheden die eisen dat RU klanten expliciet verklaren tegenstander van RU beleid tov GE en UA te zijn - maar ik vrees dat het een kruidvat is waar op enig moment geweld kan losbarsten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:29
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 04:05:
[...]

Dit past beter in het 'Wat gebeurt er intern in Rusland' topic en niet hier. Maar om een tipje van de sluier op te lichten: dit is een prima rationale om asiel aan te vragen. Als je kan aantonen dat je gevaar loopt als individu door overheidshandelen, en dat gevaar is er wanneer je weigert. Om vervuiling hier te voorkomen kan je misschien deze post quoten in 't andere topic ;)
Maar als je in Nederland dienst weigert ben je toch ook strafbaar?

Een (in zowat elk land ter wereld) strafbaar feit plegen en daarvan de concequenties niet willen dragen is toch geen reden voor asiel? Het is toch niet alsof Rusland wettelijk (en ook internationaal wettelijk) iets onredelijks vraagt van deze mannen?

Er zijn zoveel landen ter wereld met actieve dienstplicht en redelijk heftige concequenties bij het weigeren van deze dienstplicht, lijkt me geen reden voor asiel.

[ Voor 11% gewijzigd door Janpietertje89 op 27-09-2022 05:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 05:32:
[...]

Het is toch niet alsof Rusland wettelijk (en ook internationaal wettelijk) iets onredelijks vraagt van deze mannen?
Lijkt me eigenlijk juist wel, ook wettelijk, want er is geen sprake van een dreiging (vanuit het westen).

En die wetten zijn er niet om te worden ingezet omdat een despoot niet goed op z'n stoel kan blijven zitten.

Daarnaast heeft een wet van een maffiabaas weinig bestaansrecht, dus hoever je überhaupt kan spreken van legitieme actie is ook nog iets.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:29
Stukfruit schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 05:56:
[...]

Lijkt me eigenlijk juist wel, ook wettelijk, want er is geen sprake van een dreiging (vanuit het westen).

En die wetten zijn er niet om te worden ingezet omdat een despoot niet goed op z'n stoel kan blijven zitten.

Daarnaast heeft een wet van een maffiabaas weinig bestaansrecht, dus hoever je überhaupt kan spreken van legitieme actie is ook nog iets.
Mogen gemobiliseerde soldaten dan enkel ingezet worden om te verdedigen? Gemobiliseerde US soldaten waren toch ook niet echt bezig hun land te verdedigen in WW2? Op misschien een enkel eilandje na.

Kortom ik begrijp niet op welke grond wij asiel zouden verlenen aan Russische dienstweigeraars, weigeren van dienst is gewoon een misdrijf, ook in Nederland.

Dat ze een president hebben die gekke dingen doet moeten ze lekker intern oplossen zou ik dan denken en staat hier los van. Ze worden niet vervolgd vanwege hun etniciteit, aard of wat dan ook, dus ik zie geen reden voor asiel.

[ Voor 5% gewijzigd door Janpietertje89 op 27-09-2022 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:16
[...]

Maar als je in Nederland dienst weigert ben je toch ook strafbaar?

Een (in zowat elk land ter wereld) strafbaar feit plegen en daarvan de concequenties niet willen dragen is toch geen reden voor asiel? Het is toch niet alsof Rusland wettelijk (en ook internationaal wettelijk) iets onredelijks vraagt van deze mannen?

Er zijn zoveel landen ter wereld met actieve dienstplicht en redelijk heftige concequenties bij het weigeren van deze dienstplicht, lijkt me geen reden voor asiel.
Ongetrainde mensen 1dag training geven en dan een kogelwerend vest en wapen geven die het vaker niet als wel doen... Naar het front sturen. Ik vind dat onredelijk en maakt er een onnodig bloedbad van. Dienstplicht is leuk en goed om het land te verdedigen maar niet voor de aanval dan moet je gewoon je verlies nemen en terug trekken. Maar Putin wil kost wat kost dit doorzetten.

Alwist ik wel dat dit er aan zat te komen na aankondiging dat je speciale titel en geld kreeg als je als vrouw. Want hij heeft die extra handjes hard nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:43
Janpietertje89 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 06:24:

Dat ze een president hebben die gekke dingen doet moeten ze lekker intern oplossen zou ik dan denken en staat hier los van. Ze worden niet vervolgd vanwege hun etniciteit, aard of wat dan ook, dus ik zie geen reden voor asiel.
Precies dit.. bij aankomst linea recta terugsturen. Je zoekt die zooi zelf maar uit in je eigen doorgerot land :w :w
Geen enkele reden om hier opgenomen te worden terwijl ze eerst volop de oorlog steunden. En nu ze zelf aan de beurt zijn ineens vluchten.. :')

[ Voor 13% gewijzigd door nextware op 27-09-2022 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
[...]

Het is toch niet alsof Rusland wettelijk (en ook internationaal wettelijk) iets onredelijks vraagt van deze mannen?
Als die wetten door een legitiem proces en een democratisch gekozen regering zijn opgesteld, dan heb je gelijk. Een wet die er door een despoot doorheen is gedrukt, met wat geheime inlegvelletjes en met als motivatie om een onwettige oorlog verder te kunnen voeren? Not so much.

Als je het onredelijk vindt dat Russen dienstplicht weigeren dan zit er iets los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tristan schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:34:
Ik probeer met heel veel moeite een schijntje van sympathie met de normale Rus te hebben. Na alle voors en tegens zou ik toch de grenzen voor de Rus dichtgooien. De enige manier om dit te stoppen is een interne escalatie.
Schijnbaar zijn ze zo 'opgevoed'. Op staatstelevisie wordt ze al decenia verteld dat het allemaal niks uithaalt wat ze doen en dat iedereen wordt opgepakt. Dus de Rus blijft lekker voor zijn televisie zitten en kijken naar de staatstelevisie. Pas nu met de mobilisatie zie je wat mensen (vooral vrouwen, moeders?) demonstreren.

Ik weet niet of we daar iets interns moeten verwachten (het kan natuurlijk wel als ze beseffen dat ze wel wat kunnen doen, denk aan de val van de berlijnse muur). Als al die mensen die niet gemobiliseerd willen worden samen zouden komen is dat een gigantische groep.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 27-09-2022 08:10 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Janpietertje89 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 06:24:
[...]
Kun je dat ook niet zeggen van Afghanistan waar het land cadeau is gegeven aan de Taliban?

Ik vind het een lastige vraag.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mog schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:39:
[...]

Wat een hoop tekst om de definitie van kannonenvoer te verwoorden :X
Inderdaad; samengevat:
They are likely to suffer a high attrition rate
:X

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-04 11:36
Marzman schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:09:
[...]

Schijnbaar zijn ze zo 'opgevoed'. Op staatstelevisie wordt ze al decenia verteld dat het allemaal niks uithaalt wat ze doen en dat iedereen wordt opgepakt. Dus de Rus blijft lekker voor zijn televisie zitten en kijken naar de staatstelevisie. Pas nu met de mobilisatie zie je wat mensen (vooral vrouwen, moeders?) demonstreren.

Ik weet niet of we daar iets interns moeten verwachten (het kan natuurlijk wel als ze beseffen dat ze wel wat kunnen doen, denk aan de val van de berlijnse muur). Als al die mensen die niet gemobiliseerd willen worden samen zouden komen is dat een gigantische groep.
Ja, kijk maar wat er nu in Iran gebeurd. Tientallen jaren lang werden vrouwen onderdrukt en hardhandig opgepakt als ze de regels overtraden. Zeker een halve generatie weet niet beter. En toch komen ze nu in opstand omdat ze diep van binnen weten dat het ook anders kan en moet.

Ik hoop dat de Rus een soortgelijke revolutie start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 14:57

...

Zeker wel: de invasie is door het Internationaal Gerechtshof illegaal verklaard. Om nog maar te zwijgen over de oorlogsmisdaden die ze zouden ondersteunen.

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws...rlog-in-oekraine-a4102379

[ Voor 8% gewijzigd door emphy op 27-09-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Hoezeer ik het ICC ook waardeer is het natuurlijk alleen relevant voor de landen die de relevante verdragen hebben getekend. En laat Rusland daar nou net 1 van zijn die het niet heeft gedaan. De andere zijn ook wel de usual suspects vanwege duidelijke redenen: China, VS, Israël, Libië en Qatar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

emphy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:58:
[...]

Zeker wel: de invasie is door het Internationaal Gerechtshof illegaal verklaard. Om nog maar te zwijgen over de oorlogsmisdaden die ze zouden ondersteunen.

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws...rlog-in-oekraine-a4102379
De invasie van Irak door de VS en bondgenoten (wij) is ook ilegaal verklaard, maar is daar iets uitgekomen? Herstelbetalingen? Ik heb daar nooit wat over gehoord. Bij Rusland lijkt me dat nog een stuk lastiger.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emphy
Caelorum schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:11:
Hoezeer ik het ICC ook waardeer is het natuurlijk alleen relevant voor de landen die de relevante verdragen hebben getekend. En laat Rusland daar nou net 1 van zijn die het niet heeft gedaan. De andere zijn ook wel de usual suspects vanwege duidelijke redenen: China, VS, Israël, Libië en Qatar.
ICJ, niet ICC.

En het maakt geen moer uit of Rusland wel of niet getekend heeft. Het ging erom dat de mannen wel degelijk internationaal-rechtelijk iets onredelijks gevraagd wordt. Niet zozeer de mobilisatie op zich, dus, maar de mobilisatie ter ondersteuning van een illegale aanval/bezetting

[ Voor 15% gewijzigd door emphy op 27-09-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-04 13:41

Garyu

WW

dion_b schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 00:42:
[...]

Waar ik me nog meeste zorgen om maak is situatie in Georgie. Klein, arm land dat overspoeld wordt met honderduizenden mensen uit land van de vijand, waar al 1/8 van de bevolking interne vluchteling is tgv oorlog met RU in 2008 en er ook al flink wat UA vluchtelingen zijn waar een stuk meer sympathie voor is. Naast emotionele zaken zorgt influx van RU geldt voor explosie van huizenmarkt en voedselprijzen. Tot nu toe blijft onvrede bij anti-RU graffiti en horecagelegenheden die eisen dat RU klanten expliciet verklaren tegenstander van RU beleid tov GE en UA te zijn - maar ik vrees dat het een kruidvat is waar op enig moment geweld kan losbarsten.
Volgens mij is hier het risico op geweld niet eens zo groot. Georgiers zijn een relatief gemoedelijk pragmatisch maar ook patriottisch land. De Russische belangen worden door de regering tegen de wil van het volk behartigd, maar ook uit angst voor represailles uit het grote boze Rusland. Aggressie zal zich op lokaal niveau misschien afspelen, maar ik zie niet waarom dat niet direct door de politie kan worden gehandhaafd als dat nodig mocht zijn. Russische bewapende rebellengroepen die voor polarisering gaan zorgen zie ik nog niet zo snel opstaan.

Het risico op armoedeval is reeel, daar ben ik het met je eens. De Georgiers die ik ken maken zich grote zorgen over de stijgende prijzen. Bij een gemiddeld salaris van een 400-600€/maand maar deels Westerse prijzen hou je gewoon niet veel over om van te leven.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Marzman schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:14:
[...]

De invasie van Irak door de VS en bondgenoten (wij) is ook ilegaal verklaard, maar is daar iets uitgekomen? Herstelbetalingen? Ik heb daar nooit wat over gehoord. Bij Rusland lijkt me dat nog een stuk lastiger.
Maar zijn wij opgeroepen om te vechten in Irak? Want daar ging het om mobilisatie voor een illegaal verklaarde oorlog. En of burgers moeten opvangen die vluchten voor een illegale oorlog mobilisatie?

Want ik had namelijk ook gevlucht/niet gegaan voor een mobilisatie voor de oorlog in Irak waar je 1 dag training krijgt en daarna een wapen en kogelwerend vest en zeggen succes.

Als beroeps militaire kies je er voor. Deze mensen kozen er niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

loki504 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:47:
[...]

Maar zijn wij opgeroepen om te vechten in Irak? Want daar ging het om mobilisatie voor een illegaal verklaarde oorlog. En of burgers moeten opvangen die vluchten voor een illegale oorlog mobilisatie?

Want ik had namelijk ook gevlucht/niet gegaan voor een mobilisatie voor de oorlog in Irak waar je 1 dag training krijgt en daarna een wapen en kogelwerend vest en zeggen succes.

Als beroeps militaire kies je er voor. Deze mensen kozen er niet voor.
Nee dat inderdaad niet.

Voor ons zou het dan nog makkelijker zijn te demonstreren (dat is ook niet gebeurd trouwens en dat verwachtten sommige wel van de russen, ook voor de mobilisatie).

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ondertussen in Kazakhstan:

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Of Putin is echt een mastermind en over een paar jaar gaat hij een referendum houden onder al die gevluchte russen. :+

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 12:46
Haha dat filmpje van die nieuwe recruten op dumpert. Mogen zelf tourniquets en slaapzakken enz regelen. Te kansloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Marzman schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:20:
[...]
Nee dat inderdaad niet.

Voor ons zou het dan nog makkelijker zijn te demonstreren (dat is ook niet gebeurd trouwens en dat verwachtten sommige wel van de russen, ook voor de mobilisatie).
Ik neem aan dat we het over de Irak oorlog in 2003 hebben? Daar gingen weldegelijk mensen de straat op.
Wikipedia: Vredesdemonstratie 15 februari 2003

Tevens is dat in mijn ogen een totaal andere oorlog. Als je kijkt hoeveel landen die oorlog steunde.

Wikipedia: Irakoorlog

En het doel van de oorlog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De_Bastaard schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:28:
Haha dat filmpje van die nieuwe recruten op dumpert. Mogen zelf tourniquets en slaapzakken enz regelen. Te kansloos.
Wow, net gekeken. Een tampon moeten ze meenemen voor een schotwond. Wat een land.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Marzman schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:22:
[...]

Of Putin is echt een mastermind en over een paar jaar gaat hij een referendum houden onder al die gevluchte russen. :+
Kazakhstan is van groot belang voor China. Daar willen ze geen gedonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-04 15:40
YangWenli schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:25:
[...]

Zullen we ook weten hoeveel Russen er naar China zijn gevlucht?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 08:15

Indoubt

Always be indoubt until sure

Marzman schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:22:
[...]

:+

Zo gaat dat inderdaad. De donbass is ook volgestopt met Russen en dan even lekker kijken of je een referendum kunt doen (en voor de resterende Oekrainers at gunpoint voor zover ze niet zijn afgevoerd naar siberie).

Bovenop alle andere goede redenen zie ik nog wel een reden om russen die de mobilisatie willen ontlopen te weren. Tenslotte hebben die alleen geen trek om een winter in een loopgraaf te zitten in plaats van thuis bij het haardvuur maar ze zijn blijkbaar niet tegen de oorlog in Oekraine of tegen de verschrikkingen die daar door het russische leger worden aangericht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
loki504 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:50:
[...]

Ik neem aan dat we het over de Irak oorlog in 2003 hebben? Daar gingen weldegelijk mensen de straat op.
Wikipedia: Vredesdemonstratie 15 februari 2003

Tevens is dat in mijn ogen een totaal andere oorlog. Als je kijkt hoeveel landen die oorlog steunde.

Wikipedia: Irakoorlog

En het doel van de oorlog.
Ik wil hier nog wel even op ingaan. Ja de Irak oorlog was domme stommiteit van Amerika MAAR er zijn eerlijke verkiezingen georganiseerd na de inval.
Amerika heeft Irak niet bijgevoegd bij hun land. En Amerika heeft pro Iraanse/anti Amerikaanse politici niet uit ramen gegooid.

Irak kon zich ontwikkelen tot een onafhankelijk land zonder een Amerikaans marionet regering. Dat is niet wat Putin voor ogen heeft met Ukraine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:56

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

In Dagestan (islamitisch deel van rusland, juist waar het russisch leger zich nu focussed om te recruiteren) vechten volop moeders met de politie.. die weigeren hun zonen als kanonnenvoer mee te geven
[Twitter: https://twitter.com/Borz4562/status/1574052144810016768]

[ Voor 8% gewijzigd door RM-rf op 27-09-2022 14:42 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04 12:45
YangWenli schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:25:
[...]

Bedoel je dat Kazachstan waar Xi een paar weken geleden nog op bezoek was om publiekelijk duidelijk te maken dat Kazachstan hún vriendje was:
“However the international situation changes, going forward we will also resolutely support Kazakhstan in the defense of its independence, sovereignty and territorial integrity; firmly support the reforms conducted by you to assure stability and development; [and] categorically come out against interference by any forces in the internal affairs of your country.”
Om vervolgens door te vliegen naar de SCO in Samarkand, waar Poetin als een schooljongetje uit mocht komen leggen waarom hij er zo'n zooitje van had gemaakt.

Je kan veel over China zeggen, maar als ze een hint willen overbrengen zijn ze veel duidelijker dan het westen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:02
Inside Russia (YouTube) heeft nu een livestream dat hij Rusland heeft verlaten met uitleg.
Zegt net dat er 5 mannen voor hem werden geweigerd. Ticket heeft hem $5200 gekost en nog $2000 aan overheadkosten.

Niki Proshin zit er nog wel, maar ik denk dat hij ook denkt aan vertrekken. Heeft vandaag een kleine upload over hoe het referendum nieuws in Rusland wordt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:36
TheBrut3 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:34:
Inside Russia (YouTube) heeft nu een livestream dat hij Rusland heeft verlaten met uitleg.
Zegt net dat er 5 mannen voor hem werden geweigerd. Ticket heeft hem $5200 gekost en nog $2000 aan overheadkosten.

Niki Proshin zit er nog wel, maar ik denk dat hij ook denkt aan vertrekken. Heeft vandaag een kleine upload over hoe het referendum nieuws in Rusland wordt gebracht.
[YouTube: What Russian State Media Tell Us About REFERENDUMS]
Jemig... @3:25 het vakje DA inkruisen met de letter Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
RM-rf schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:41:
[...]

In Dagestan (islamitisch deel van rusland, juist waar het russisch leger zich nu focussed om te recruiteren) vechten volop moeders met de politie.. die weigeren hun zonen als kanonnenvoer mee te geven
[Twitter][Twitter][Twitter]
Wel allemaal berichten van gisteren en eergisteren. Vandaag weinig gezien/gehoord. Ik vrees toch dat het uitdooft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:43:
[...]

Wel allemaal berichten van gisteren en eergisteren. Vandaag weinig gezien/gehoord. Ik vrees toch dat het uitdooft.
Of het internet is uitgezet?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:03
TheBrut3 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:34:

[YouTube: What Russian State Media Tell Us About REFERENDUMS]
Vond Niki wel vrij naief in zijn laatste video's, met name het onbegrip over weigering van visa voor Russen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:02
Prosac schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:22:
Vond Niki wel vrij naief in zijn laatste video's, met name het onbegrip over weigering van visa voor Russen.
Ik zag dat hij inmiddels toch ook Rusland maar heeft verlaten.
Rusland gaat echt kapot. Zoveel mannen die niet meer komen werken of studeren omdat ze vluchten of naar hun graf worden gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
*knip* schokkende beelden

[ Voor 88% gewijzigd door polthemol op 29-09-2022 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Prosac schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:22:
[...]

Hij kijkt ook vooral naar de staatstelevisie. Hij heeft daar wel vragen bij maar dat zal ook komen door de reacties die hij op Youtube krijgt (en daarom is hij waarschijnlijk ook weg). Hij noemde de gebieden ook al ex-oekraine gebieden voor de uitslag van de referendums officieel bekend was. Maar dat is een term die hij overneemt uit het Russische nieuws.

Sowieso zag ik weinig empathie in zijn berichten (maar ik heb er ook maar een paar gezien) voor Oekraïne behalve dat hij sterk beinvloed wordt door zijn Youtube publiek. Maar misschien dat zijn berichten nu veranderen, ik kan me ook voorstellen dat je niet alles zegt als je in Rusland woont.

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 29-09-2022 07:58 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 30-04 14:35

dr.lowtune

Deugt niet

Ik meen deze een tijd geleden al gezien te hebben in een subreddit. (Als in, ver pre-mobilisatie).

[ Voor 34% gewijzigd door polthemol op 29-09-2022 09:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik post mijn reactie maar even in dit forum omdat ik anders teveel offtopic ga vrees ik.
NiGeLaToR schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:41:
[...]

Het feit dat dit speelt betekent dat NATO draaiboeken zal moeten maken voor 'retaliation', maar ook moet nadenken over hoe voorkomen we een volledige nucleaire oorlog.

De escalatie ladder waar we blijkbaar op aan het klauteren zijn ziet er niet fraai uit:

- Ukraine timmert Rusland de Donbas uit
- Rusland kan conventioneel onmogelijk winnen, zet (tactische) nucleaire wapens in
- NATO slaat conventioneel terug, Ukraine wordt nu bevrijdt van Rusland
- Rusland kan nu niets meer en heeft nog 1 optie. MAD.

Eerste stap is gaande, tweede stap wordt steeds en steeds aangehaald. Vraag is of Rusland stap 3 durft te riskeren, want inderdaad, luchtoverwicht is binnen no-time behaald en de grondtroepen zullen weinig motivatie meer nodig hebben als ze permanent gehamerd worden door slimme munitie van vliegtuigen en kruisraketten die ze niet zien aankomen. Dus als de logistiek geregeld is, is 96 uur niet per se vreemd in mijn ogen.
Belangrijkste is om onderscheid te maken tussen Putin, Kremlin en Rusland. Met zoveel profiteurs en opportunisten aan de top is het niet waarschijnlijk dat die bestuurlijke elite ideologische martelaren willen worden.
Wat wel zorgelijk is, is dat Putin zijn handpoppen op tv inmiddels de oligarchen kan laten aanvallen. Nu is die machtsbalans slim in elkaar gezet door Putin, zodat hij niet ervan afhankelijk is, maar het is wel een zorgelijk teken dat hij zoveel macht heeft. Of hij overschat zichzelf.
Maar ik begin het vermoeden te krijgen dat Putin zijn lot heeft verbonden met de hardliners, en daarmee bereid is om andere steunpilaren om te schoppen. Al vrij snel na de inval kwamen verschillende oligarchen in de media die aangaven geen invloed (meer) te hebben in het Kremlin.
Ik twijfel daar wel aan, een Abrahimovich bijvoorbeeld is kennelijk nog steeds betrokken bij dealtjes tussen Russische overheid en het Westen.
Hoe voorkom je alleen escalatie naar stap 4?
Om pedant te zijn, met "je" lijkt jouw vraag equivalent te zijn met "wat moeten wij doen". Wel een praktische vraag, want op ons eigen handelen hebben we het meeste invloed.
Toch denk ik dat de sleutel bij de Rus zelf ligt. Het probleem van de Rus is dat ze geen principieel bezwaar hebben, slechts egocentrische belangen. Met principiële bezwaren valt er te vechten voor een idee. Zelfs het idee dat men grondstof is van de Tsar maakt men niet woedend. De meesten ondergaan het gewillig, de mensen met betere mogelijkheden gaan er vandoor.
Wat wij praktisch kunnen doen is de Rus die hierheen komt bij wijze van spreken een wapen in de hand drukken en terugsturen, en dat klinkt onrealistisch. Het probleem is hierbij nog niet eens praktisch, maar ideologisch. Er brandt geen heilig vuur, want niets is heilig.

Ik dwaal nu van je punt af, maar om daar nog even op door te gaan: die honderdduizenden jongemannen komen in onze landen met een mindset waar je niet vrolijk van wordt. Die zijn straks door hun geld heen. De talkshow hosts lachen: die komen vanzelf terug want het geld is op. Voorspelling: die gaan voor geen goud terug en duiken in de criminaliteit. Wat wij gaan zien is een golf van criminaliteit.

Om weer terug te komen bij je punt, de Russen zelf moeten die escalatie voorkomen. Nu is met geld alles vloeibaar te maken in Rusland, dus hopelijk kunnen wij contacten in de keten beïnvloeden. Daarnaast zie ik voor me dat de hardliners afhankelijk zijn van de duiven, dus dat is ook een hefboom die je kan gebruiken.
Ik denk dat wij van buitenaf de Rogvardia niet onder Putin vandaan krijgen, maar mocht dat gedestabiliseerd kunnen worden, dan zijn de hardliners ook uitgespeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-04 14:38
Thanks @bulle bas :)

Dat betekent eigenlijk dat we 'de Rus' kunnen helpen met hun probleem door Russen die door hun geld heen zijn terug te sturen en dat de financiele prikkel, hoewel die lang kan duren, uiteindelijk wel werkt. Vind je voorspelling wel logisch - we zien hetzelfde bij mensen uit andere oost europese landen die hier asiel aanvragen, niet krijgen en vervolgens in de criminaliteit opduiken.

Want nu kan men intern nog roebels blijven bijdrukken en uitgeven, maar als de import stagneert en de productie stagneert en iedereen uiteindelijk voor zichzelf kiest dan is een enkeltje naar het front zonder beloning of vooruitzicht voor je familie steeds problematischer. Ik leerde in het begin van het conflict al over de groentetuin paradox: Ukrainers hebben een groentetuin en zelfredzaam, Russen zijn niet zo zelfredzaam.

Dus onvrede, macht, geld, dit voelt als een set van ingredienten, maar de ideale mix moet zich nog vormen wellicht.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ongelofelijke beelden dit. Wat een beschamende vertoning, en dit is natuurlijk een van de vele voorbeelden van de afgelopen dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
RoD schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:52:
[Embed] Ongelofelijke beelden dit. Wat een beschamende vertoning, en dit is natuurlijk een van de vele voorbeelden van de afgelopen dagen.
Alles gaat volgens plan, kameraad!

Toch bevreemd het mij: wij kunnen dit vanaf onze zolderkamertjes zien aankomen, louter door de staat van de Russische linies. Die is namelijk nu al embarmelijk. Vervolgens trommel je nog meer mensen op terwijl je weet dat ze niets hebben om ze te geven - dat kan dan toch nooit spontaan goed komen?

En dan moeten de volgende batches nog komen. Wordt top.

Of zouden ze nu de voorraden geven die nog in de boeken staan maar al lang en breed door oligarchen verkocht zijn aan de hoogste bieder? :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 30-04 14:35

dr.lowtune

Deugt niet

RoD schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:52:
[Embed] Ongelofelijke beelden dit. Wat een beschamende vertoning, en dit is natuurlijk een van de vele voorbeelden van de afgelopen dagen.
Tja, het is vervelend voor ze. Even botweg gezegd; alles wat kapot vriest op een veldje hoeft door het Oekraïense leger niet geneutraliseerd te worden. Alles wat het wel vermoeid en gedemotiveerd tot Oekraïne redt is ook wat makkelijker te verslaan dan tot op het bot gemotiveerde soldaten. Dus ja, sneu voor die gasten, maar voor Oekraïne geen slecht nieuws natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:17
Ergens maakt men gewoon de afweging:
Optie A: Obey: waarschijnlijke snelle dood aan het front
Optie B: Flight: mogelijk beter leven in Georgie/EU/waar dan ook.
Optie C: Resist: langzame pijnlijke dood in een strafkamp

En dan is optie C toch echt de minst aantrekkelijke.

Maar volgens mij is het met deze aantallen gewoon een kwestie van tijd tot de mobilisatie de hele economie in elkaar laat donderen. Op papier is de impact niet zo groot als je 5% van het personeel van een grote organisatie weghaalt. Maar als die 5% nou bijvoorbeeld net vooral beveiligingsmensen of bagage sjouwers zijn; dan valt ineens de hele organisatie stil. ;)
Ik verwacht dan ook dat de mobilisatie een stuk effectiever gaat zijn dan ons eigen sanctie pakket.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bulle bas schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:42:
Ik post mijn reactie maar even in dit forum omdat ik anders teveel offtopic ga vrees ik.
[...]
Belangrijkste is om onderscheid te maken tussen Putin, Kremlin en Rusland. Met zoveel profiteurs en opportunisten aan de top is het niet waarschijnlijk dat die bestuurlijke elite ideologische martelaren willen worden.
Toen ik dit stuk las moest ik denken aan de Putin spagaat met zijn hardliner achterban die ik gisteren zag langs komen.
Dit filmpje illustreert de machtsbalans binnen het kremlin.

PSN

• bulle bas
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:51:
Thanks @bulle bas :)

Dat betekent eigenlijk dat we 'de Rus' kunnen helpen met hun probleem door Russen die door hun geld heen zijn terug te sturen en dat de financiele prikkel, hoewel die lang kan duren, uiteindelijk wel werkt. Vind je voorspelling wel logisch - we zien hetzelfde bij mensen uit andere oost europese landen die hier asiel aanvragen, niet krijgen en vervolgens in de criminaliteit opduiken.

Want nu kan men intern nog roebels blijven bijdrukken en uitgeven, maar als de import stagneert en de productie stagneert en iedereen uiteindelijk voor zichzelf kiest dan is een enkeltje naar het front zonder beloning of vooruitzicht voor je familie steeds problematischer. Ik leerde in het begin van het conflict al over de groentetuin paradox: Ukrainers hebben een groentetuin en zelfredzaam, Russen zijn niet zo zelfredzaam.

Dus onvrede, macht, geld, dit voelt als een set van ingredienten, maar de ideale mix moet zich nog vormen wellicht.
Ja ik zat er tijdens mijn post op te broeden: een aardig scenario zou zijn dat het Kremlin de keuze krijgt om of de Rosgvardia/staatsapparaat te voeden, of de burger voeden. Tenzij het Kremlin de eigen agrarische sector de nek omdraait zie ik dat voedselvoorziening nog eventueel Soviet-style georganiseerd kan worden. Als het Kremlin verstandig is gooit men elke werkloze man de oorlogsoven in, want ja, dat wordt anders wel een probleem intern. Mijn vrees is dus dat het Kremlin in principe nog wel mogelijkheden heeft om die crises enigzins te managen, maar we zouden met die acties in ieder geval zorgen dat het crisisniveau wel stukken heter wordt, wat een wissel zal trekken op het overheids- en veiligheidsapparaat.

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
bulle bas schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:02:
[...]

Ja ik zat er tijdens mijn post op te broeden: een aardig scenario zou zijn dat het Kremlin de keuze krijgt om of de Rosgvardia/staatsapparaat te voeden, of de burger voeden. Tenzij het Kremlin de eigen agrarische sector de nek omdraait zie ik dat voedselvoorziening nog eventueel Soviet-style georganiseerd kan worden. Als het Kremlin verstandig is gooit men elke werkloze man de oorlogsoven in, want ja, dat wordt anders wel een probleem intern. Mijn vrees is dus dat het Kremlin in principe nog wel mogelijkheden heeft om die crises enigzins te managen, maar we zouden met die acties in ieder geval zorgen dat het crisisniveau wel stukken heter wordt, wat een wissel zal trekken op het overheids- en veiligheidsapparaat.
Naja, dat laatste is inderdaad ook wel een 'leuke' feedback loop, hoe meer mensen je gedwongen mobiliseert voor het front of essentiële banen, hoe meer mensen je ook binnenlands moet inzetten om de orde te bewaren. Waarmee je dus ook weer meer mensen moet ronselen voor je Rosgvardia, die ook weer uit andere banen worden getrokken. Etc., etc...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Twam schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:17:
[...]

Naja, dat laatste is inderdaad ook wel een 'leuke' feedback loop, hoe meer mensen je gedwongen mobiliseert voor het front of essentiële banen, hoe meer mensen je ook binnenlands moet inzetten om de orde te bewaren. Waarmee je dus ook weer meer mensen moet ronselen voor je Rosgvardia, die ook weer uit andere banen worden getrokken. Etc., etc...
Klopt je hebt een klasse nodig die slaaf speelt, en je hebt een klasse nodig die de slaven geselt. Aardige is dat de geselende klasse te eten krijgt van de slavenklasse.Nu maak je ze niet-productief door ze in het leger of in de gevangenis te gooien. Sterker nog: deze soldaten en gevangen kosten nu resources in plaats van dat ze die netto opbrengen. Waar haal je dan de voeding vandaan? Uit verkoop van gas en olie.

Nu heeft Rob de Wijk antwoord op zijn vraag: wat is het doel van die sancties? :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emphy
Cijfertjes van cnn over de aantallen van vluchtende Russen:
More than 200,000 people have left Russia since Putin's mobilization announcement, collective data shows

Here's a breakdown of the numbers:
  • Approximately 100,000 Russians have crossed into Kazakhstan in the last week, Marat Kozheyev, Kazakh deputy minister of internal affairs, said Wednesday, according to Kazinform, a state-owned news agency.
  • At least 53,136 people have crossed the Georgian-Russian border between Sept. 21-26, data released by Georgia's Ministry of Internal Affairs Tuesday shows.
  • Nearly 66,000 Russian citizens have entered the European Union over the past week (Sept. 19-25) — a more than 30% increase in comparison to the past week, the European Border and Coast Guard Agency Frontex said Tuesday.
This information does not include data from Mongolia and Armenia, where Russian citizens have also traveled in the past days. Official data from Russia has not been publicly available on how many Russian citizens have left the country since Sept. 21.
Bron: https://edition.cnn.com/e...-news-09-29-22/index.html

[ Voor 10% gewijzigd door emphy op 29-09-2022 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:13

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Commentaar op de 300.000 mobilisatie, maar dan op de Hertling manier. Van zijn steno stijl moet ik toch iedere keer weer glimlachen. Geen nieuwe info, maar meer de manier waarop. Hij brengt het op zo'n manier dat het je verbaast dat de Russen de absurditeit zelf niet zien.

Fascinating story. Russians "trapped" into serving in the military.

A discussion I heard compared the current Russian protest to what the US experienced during Vietnam.

And that's like comparing apples to tennis rackets!

US society (& young men) protested the Vietnam war because they believed it was immoral and most believed it was not in the national interest.

There is more to why RU men are refusing service:
  1. Most haven't been trained (they served in RU army because they had to......the choice was service or jail.
  2. They have no trust in RU's way of war.
  3. These are not "reservist" as the US knows them. US reserves train with their units, have skills. Russia have not, do not.
  4. These men have seen RU's soldiers killed in droves in Ukraine.
  5. Russia recruits/soldiers know their officers & sergeants are corrupt & don't care. There is no trust in leaders.
  6. Most Russian recruits are afraid; while fear is common in all new soldiers, trust in leaders & comrades and in equipment/doctrine/the cause mitigates fear.
  7. Russia is employing "blocking units." Those are units that prevent desertion, shoot deserters. It takes the concept of "kill the enemy or be killed" to another level: "kill the enemy or be killed by either him or us."
  8. Unprepared as individuals, not part of a team......lack of trust in leaders, no belief in a cause, little chance for survival, no support from citizens all contribute to failure.
Yeah, 300,000 mobilized. Premeditated murder of his own army by Putin.

More disaster.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

NiGeLaToR schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:55:
[...]

Alles gaat volgens plan, kameraad!

Toch bevreemd het mij: wij kunnen dit vanaf onze zolderkamertjes zien aankomen, louter door de staat van de Russische linies. Die is namelijk nu al embarmelijk. Vervolgens trommel je nog meer mensen op terwijl je weet dat ze niets hebben om ze te geven - dat kan dan toch nooit spontaan goed komen?

En dan moeten de volgende batches nog komen. Wordt top.

Of zouden ze nu de voorraden geven die nog in de boeken staan maar al lang en breed door oligarchen verkocht zijn aan de hoogste bieder? :o
Nu vullen ze de quota's van gemobiliseerden nog snel.

Toen de Sovjet Unie viel en de lonen niet meer uitbetaald werden, verkochten de officieren de wapens aan iedereen die betaalt.

Aan de inkomstenzijde kan veel aardgas, olie, industriële productie,... weggestreept worden en uitgavenzijde wordt er nog meer aan de oorlog gespendeerd.

Het moment dat de lonen niet meer uitbetaald worden, zullen de Russische officieren aan het front hun wapens aan de Oekraïners verkopen en daarna is het ieder voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:49

Shabbaman

Got love?

Ik kwam deze reactie van het hoofd van Dagestan tegen, hij gaat behoorlijk tekeer over de mobilisatie. Dit lijkt wel sterk op een eerste stap op weg naar escalatie.

EDIT: overigens is dit volgens mij gewoon een Russische trekpop en geen lokale held, dus het zou ook gewoon een spelletje good tsar, bad boyars kunnen zijn. Maar wie weet, misschien heeft deze meneer wel aspiraties. Dagestan is wel een typisch explosieve regio.

[ Voor 32% gewijzigd door Shabbaman op 30-09-2022 10:18 ]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

rapture schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 00:28:
[...]
Toen de Sovjet Unie viel en de lonen niet meer uitbetaald werden, verkochten de officieren de wapens aan iedereen die betaalt.
Alles was toen te koop. Een vluchtje in een Mig was een toeristische attractie als je betaalde.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Shabbaman schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:02:
Ik kwam deze reactie van het hoofd van Dagestan tegen, hij gaat behoorlijk tekeer over de mobilisatie. Dit lijkt wel sterk op een eerste stap op weg naar escalatie.

[Twitter]

EDIT: overigens is dit volgens mij gewoon een Russische trekpop en geen lokale held, dus het zou ook gewoon een spelletje good tsar, bad boyars kunnen zijn. Maar wie weet, misschien heeft deze meneer wel aspiraties. Dagestan is wel een typisch explosieve regio.
Het is gewoon een trekpop die daar de rust moet bewaren. Die kan het niet gebruiken dat mensen van buiten, waar hij geen controle over heeft, onrust veroorzaken door dit soort stomme acties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 23:24

Maestro

It's just completely whack!

NOS - Europese Unie maakt reizen van Russen naar de EU lastiger

Gelukkig lijkt er te worden geluisterd naar de terechte zorgen van de Baltische staten.
En verrassend dat er zo snel een eenduidig standpunt naar buiten wordt gebracht!

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Maestro schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:54:
NOS - Europese Unie maakt reizen van Russen naar de EU lastiger

Gelukkig lijkt er te worden geluisterd naar de terechte zorgen van de Baltische staten.
En verrassend dat er zo snel een eenduidig standpunt naar buiten wordt gebracht!
Het ijzeren gordijn is met deze maatregelen nu weer (voorlopig) terug.
(soortvan)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

YouTube: NATO Secretary General Jens Stoltenberg holds a press briefing at NA...

:/. Die secretaris maakt een hele speech en staat enkele vragen toe, maar geeft vervolgens hele ontwijkende reacties die de vraag helemaal niet beantwoorden. Ik snap waaróm hij de gestelde vragen niet direct kan beantwoorden, maar doe het dan helemaal niet, gewoon. Ik vind dit slecht gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

HTT-Thalan schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:51:
YouTube: NATO Secretary General Jens Stoltenberg holds a press briefing at NA...

:/. Die secretaris maakt een hele speech en staat enkele vragen toe, maar geeft vervolgens hele ontwijkende reacties die de vraag helemaal niet beantwoorden. Ik snap waaróm hij de gestelde vragen niet direct kan beantwoorden, maar doe het dan helemaal niet, gewoon. Ik vind dit slecht gedaan.
Dus als je weet dat er waarschijnlijk lastige vragen kunnen komen moet je preventief de journalisten de mond snoeren?
Lijkt me ook niet de beste oplossing :)

Of doel je meer op de manier van antwoorden?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

YakuzA schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:06:
[...]

Dus als je weet dat er waarschijnlijk lastige vragen kunnen komen moet je preventief de journalisten de mond snoeren?
Lijkt me ook niet de beste oplossing :)

Of doel je meer op de manier van antwoorden?
Ja, een monoloog van enkele minuten die effectief precies geen antwoord op de (terechte) vraag geeft. Ik snap de vraagsteller (terechte vraag, zeker vanuit Oekraine) en ik snap hem ook wel, maar zeg dan gewoon iets in de richting van 'daar kan ik geen antwoord op geven' of 'ik kan daarin geen uitspraken doen' ofzo.

"Moet Oekraine die gebieden terug aanvallen?" - als hij nee zegt steunt hij Oekraine niet en als hij ja zegt speelt hij Putin in de kaart door feitelijk aan te geven dat hij van mening is dat men 'russisch grondgebied' (want zo ziet Putin het nu) moet binnenvallen.

En Putin heeft nu min of meer wat hij wilde hebben - een stuk van Oekraine. Gaat hij dat nu volpompen met mobiks om tegenaanvallen buiten te houden? Krim II ?

De NATO wil geen partij zijn in dit conflict. En dat begrijp ik. Maar ook niet. We willen allemaal één EU en één NATO precies om deze reden, maar zodra het puntje bij paaltje komt moeten we (blijkbaar) zwichten voor zo'n gek met helaas de beschikking over flink wapentuig. Wederom, ik begrijp het, we willen geen WO3. Maar ergens knaagt je rechtsgevoel echt enorm, waarom is het niet mogelijk zo'n vent heel nauwkeurig uit te schakelen.

[ Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 30-09-2022 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Dit is te belangrijk om niet te delen.

We hebben eerder beelden gezien dat Kadyrov publiekelijk een Russische legerleider vernederde, het leger staat in de Russische maatschappij domweg altijd al bewust heel laag in de hiërarchie. Prigozhin (eigenaar Wagner) treedt steeds meer op de voorgrond:
- hij liet zich filmen bij het ronselen van gevangen;
- hij liet zich filmen in een presidentiele rol toen hij zijn officieren bezocht;
- hij heeft enkele Doema-leden die hem vertegenwoordigen;
- hij heeft een uitgebreid economisch netwerk in Afrika (vandaag ook in het nieuws met steun coup Burkina faso);
- hij ronselt publiek mensen in NAVO-landen voor terreur- en sabotage-acties;
- hij claimt publiek zich in Amerikaanse verkiezingen geroerd te hebben, en
- hij claimt nu publiek leider te zijn van Wagner

Wat Putin over Medvedev zei: I trust him, I just trust him. Ik ben benieuwd of Putin dit (ogenschijnlijke) conflict laat oplopen zodat hij als power broker nodig zal blijven, of dat Putin inmiddels overtuigt is dat het leger heruitgevonden moet worden voor deel 2 over een paar jaar, en zo zijn er meer dingen die ik kan bedenken.
In ieder geval staat dit in mijn ogen niet op zichzelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Update: Zie pic in tweet voor tekst

De blamegame wordt warmer.

[ Voor 14% gewijzigd door bulle bas op 01-10-2022 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:16

bloody

0.000 KB!!

bulle bas schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:36:

[Twitter]

Gerelateerd aan de blamegame, hier een interessante post van diehard RU blogger.
Ik noem het maar 'hunting the king'..
Er wordt actief op internet gezocht naar vijanden en verraders die verantwoordelijk zijn voor de nederlagen van ons leger in Oekraïne. Ik rechtvaardig in geen geval Shoigu, Gerasimov, Lapin en andere militaire leiders. Maar achter dit alles zie ik een goed georganiseerde campagne om de belangrijkste boosdoener van wat er gebeurt - de president van Rusland, opperbevelhebber Vladimir Poetin - uit de weg te ruimen.
We hebben een goede koning! Deze boyars zijn slecht!
Hebben Shoigu en andere hoge militaire leiders, die in deze tragische weken hun volledige incompetentie en onvermogen hebben getoond om troepen te leiden, zichzelf op deze hoge posten benoemd? Nee, ze zijn benoemd door de president van de Russische Federatie.

Ging Shoigu een weddenschap aan op Medvedchuk, als de toekomstige leider van broederlijk Oekraïne, die zijn peetvader een menigte enthousiaste Oekraïners beloofde met bloemen om de colonnes van het Russische leger te ontmoeten? Nee, het was de president van de Russische Federatie die het deed.

Heeft onze generale staf in de nacht van het begin van een speciale militaire operatie verboden raketaanvallen uit te voeren op Oekraïense legerdoelen om de vredig slapende soldaten van het Oekraïense leger geen schade toe te brengen? Nee, zo'n bevel werd gegeven door de president van de Russische Federatie, wat hij later niet beschaamd had toe te geven.

Was het niet de president van de Russische Federatie die de terugtrekking van troepen uit Kiev beval om het onderhandelingsproces met Oekraïne in Istanbul te vergemakkelijken, wat hij later ook niet beschaamd heeft toegegeven?

Was het niet de president van de Russische Federatie die stakingen verbood op besluitvormingscentra, bruggen over de Dnjepr, transportcommunicatie en andere strategische objecten van Oekraïne? Hij is het! Geen enkele andere functionaris van de Russische Federatie heeft dergelijke bevoegdheden.

Was het niet de president van de Russische Federatie die de terugtrekking van troepen uit Charkov heeft bevolen als een ander gebaar van goede wil om de oplossing van een aantal zakelijke problemen, waaronder die welke naar de geur van ammoniak ruiken, te vergemakkelijken?

Was het niet de president van de Russische Federatie die opdracht gaf tot het opheffen van de zeeblokkade van de Oekraïense kust en met alle middelen om de doorvoer van graan vanuit Odessa te vergemakkelijken?

Was het niet de president van de Russische Federatie die verbood de doorvoer van gas over Oekraïens grondgebied te stoppen en Oekraïne voor deze doorvoer geld te betalen? Het geld dat naar de wapens gaat die Oekraïne gebruikt om onze soldaten te doden.

Was het niet de president van de Russische Federatie die Donbass in 2014 overgaf, de verraderlijke akkoorden van Minsk ondertekende en Oekraïne acht jaar de tijd gaf om het Oekraïense leger te hervormen en het goed voor te bereiden op een oorlog met Rusland?

Vertelde de president van de Russische Federatie ons niet regelmatig over het Russische leger, als het op één na machtigste leger ter wereld, bewapend met de beste wapens ter wereld, die geen analogen hebben? Hij zond uit dat ons leger, dankzij zijn wijze leiderschap, voor 74 procent opnieuw was uitgerust met moderne wapens.

Was het niet de president van de Russische Federatie, die gedurende alle 22 jaar van zijn verblijf op de hoogste regeringsposten actief heeft bijgedragen aan de grootste de-industrialisatie van het land in de wereldgeschiedenis, waardoor duizenden en duizenden ondernemingen, waaronder het verdedigingscomplex, werden vernietigd. Immers, waarom hebben we fabrieken nodig als we petrodollars hebben, waarmee we altijd alles kopen wat we nodig hebben in het buitenland? Als gevolg daarvan is onze industrie vandaag de dag niet in staat om aan de behoeften van ons leger te voldoen en zijn wij in Oekraïne gedwongen te vechten met verouderde wapens uit Sovjetvoorraden.

Was het niet de president van de Russische Federatie die de uitvoering van gedeeltelijke mobilisatie tot het laatst uitstelde, hoewel al in de eerste weken van de NMD duidelijk werd dat het onmogelijk was om met een leger in vredestijd militaire operaties uit te voeren tegen een vijand die vele malen groter was in aantal?

En dit is de oorzaak van de nederlagen van vandaag.

En vele, vele andere dingen die kunnen worden toegeschreven aan de president van Rusland, opperbevelhebber Vladimir Poetin.

Zoals ze zeggen - van Caesar is van Caesar en van slotenmaker is van slotenmaker.
Aan de ene kant legt deze zo ongeveer alle schuld bij Putin, maar daartegenover staat dat hij vindt dat Oekraïne nog veel harder aangepakt had moeten worden.
Maar het zegt genoeg dat ook dit soort karakters aan Putin's stoelpoten beginnen te zagen.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:10

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Yup, zo lang alles goedgaat zijn ze 'vriendjes' maar nu de muziek straks stopt met spelen zoekt iedereen een stoel op, en zal rustig anderen uit de weg ruimen als dat z'n stoeltje veiligstelt.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-04 17:09
bulle bas schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:36:

[Twitter]

Alweer een “ bloodletting”? Gaat niet helpen lijkt mij. Zo’n ultra-hawk die Putin vervangt lijkt mij echt niet een wenselijk scenario btw. Realiseer ik mij nu pas. Stel je voor, de oprichter van de Wagner groep de volgende leider van Rusland. Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Muncher schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:15:
[...]

Alweer een “ bloodletting”? Gaat niet helpen lijkt mij. Zo’n ultra-hawk die Putin vervangt lijkt mij echt niet een wenselijk scenario btw. Realiseer ik mij nu pas. Stel je voor, de oprichter van de Wagner groep de volgende leider van Rusland. Bah.
Dan zal Wagner eerst het normale Russische leger moeten passeren. Ondanks verzwakkingen, lijkt dat wellicht een stap te ver?

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:10

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Afhankelijk van welke kant de FSB kiest. Maar ja, ik hou er zeker rekening mee dat binnenkort Rusland geen leger meer heeft, maar dat een prive-leger Rusland heeft... Of dat veel uitmaakt voor de situatie betwijfel ik, in alle gevallen walst Ukraine rustig door, en zal er toch een keer vrede gesloten moeten worden, en daarbij: betaald aan Ukraine. Vooral dat laatste gaat heel veel pijn doen, en ik vermoed dat Wagner-chef Prigo en zo nog wat hawks zich liever doodvechten (correctie: hun legers laten doodvechten, en zelf last-minute een enkeltje warm eiland plannen).

Wat er dan gebeurt? Geen idee. Misschien moet de VN maar eens gaan plannen hoe ze Rusland tijdelijk gaan besturen (en even veto afnemen, al is het tijdelijk), want erg veel regering kunnen ze daarna niet vormen. Ik voorzie ook dat een aantal deel'republiekjes' er snel vandoor willen als de boel uit elkaar valt, en ik weet niet of dat zo verstandig is. Dat levert je mogelijk 20 nieuwe schurkenstaatjes op. Van de andere kant: je hebt iets sterkers dan duct-tape nodig om 'Rusland' bij elkaar te houden.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bloody schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

Gerelateerd aan de blamegame, hier een interessante post van diehard RU blogger.

[...]

Aan de ene kant legt deze zo ongeveer alle schuld bij Putin, maar daartegenover staat dat hij vindt dat Oekraïne nog veel harder aangepakt had moeten worden.
Maar het zegt genoeg dat ook dit soort karakters aan Putin's stoelpoten beginnen te zagen.
Interessant om te zien dat Putins leugens nu weer tegen Putin gebruikt kunnen worden. De eindconclusie is natuurlijk correct, als zoveel mensen falen dan moet je het hebben over degene die al 22 jaar alle macht heeft en al die mensen benoemd heeft, maar de onderbouwing is even vol met leugens, verdraaingen en ontkenning van de realiteit als alles wat Putin zelf doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
bloody schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

[...]

Dank voor de quote, dat is een bijzondere, want het is inderdaad gebruikelijk om de boyaren aan te vallen ipv de Tsar.

Bijzonder om de cognitieve verdraaiing te lezen: het beleg van Kiev zou gestaakt zijn vanwege goodwill, in plaats dat hij zich realiseert dat het leger rijp was voor de sloop zonder voorraad.

Ik heb al een poos het idee dat Putin zijn lot verbonden heeft met de hardliners en niet zonder risico.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
bloody schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Dan zal Wagner eerst het normale Russische leger moeten passeren. Ondanks verzwakkingen, lijkt dat wellicht een stap te ver?
De Wagner-groep lijkt een beter en kundiger imago te hebben dan de leiding van het leger. Wat ik mij kan voorstellen is dat als het gezichtsverlies te groot wordt dat de legerleiding functie elders krijgt en dat Prigozhin het leger overneemt. Vanuit het perspectief van de militairen zal dat een verbetering zijn.
Alleen, Prigozhin is veel te machtig. Het leger moet onder de duim gehouden worden. Daarnaast, Prigozhin en Kadyrov hebben wel praatjes maar hebben geen militaire ervaring. Bovendien geloof ik dat in hun organisaties slechts kennis is van infanterie-zaken. Kennis van marine, luchtmacht, militair industrieel complex, nucleaire zaken en ontwikkeling raketten gaat boven hun rambo-pet.
Als Prigozhin het zou overnemen moet hij die afdelingen politiek wel binnenboord zien te halen.

Tussen Putin en Prigozhin is een vertrouwensrelatie, vandaar dat ik ook even die quote over Medvdev aanhaalde. Door Prigozhin meer macht te geven kan hij functioneren als schild voor Putin, maar dat gaat alleen goed als hij een Medvdev-rol aanneemt. Het aardige voor Putin is dat Prigozhin nooit een acceptabele leider kan zijn voor het westen, hij is meer een kandidaat voor een Neurenberg-tribunaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Deze reservisten beginnen te ontdekken dat het nog niet zo goed geregeld is en beginnen blijkbaar in opstand te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:19:
[Embed]

Deze reservisten beginnen te ontdekken dat het nog niet zo goed geregeld is en beginnen blijkbaar in opstand te komen.
Er zijn ook steeds meer berichten dat het een in scene gezette actie is van Wagner om de druk op defensie te verhogen. Dat zou echt betekenen dat de interne politiek ook aan het verschuiven is ten nadele van de grip van Putin op de situatie.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik weet het, ik ben aan het zoeken naar dingen die kunnen wijzen naar interne strubbelingen in rusland, maar dit zou wel eens interessant kunnen worden.
Er gaan geluiden rond dat een aantal van die filmpjes over de slechte staat van de mobilisatie bedoeld zijn om Shoigu in een kwaad daglicht te stellen. Een van de personen die zo'n filmpje heeft gemaakt, heeft dit namelijk al meerdere keren gedaan.
Higgins, van Bellingcat, zegt er het volgende over.

Daarnaast is Kadyrov bevorderd tot kolonel-generaal, wat ook iets is waar veel mensen niet blij mee zullen zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

P_de_B schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:26:
[...]

Er zijn ook steeds meer berichten dat het een in scene gezette actie is van Wagner om de druk op defensie te verhogen. Dat zou echt betekenen dat de interne politiek ook aan het verschuiven is ten nadele van de grip van Putin op de situatie.

[Twitter: title]
Raakt wel heel erg met de conclusie van t verhaal wat Timothy Snyder schreef...
Flimovic schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:56:
Goed artikel van Timothy Snyder over een waarschijnlijk scenario voor het einde van de oorlog. Spoiler alert: dat is niet een kernoorlog

https://snyder.substack.c...gn=post&utm_source=direct

Nu met linkje :+

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 14:52
[...]

Zou kunnen. Maar is het niet zo dat Putin uberhaupt niet zo'n lekkere relatie met het leger heeft? Hij is een FSB'er, daar zat volgens mij altijd al flink wat kwaad bloed tussen de geheime diensten en het leger? Wat ik bedoel: hij zou natuurlijk (met of zonder Wagner) het leger kunnen scapegoaten voor het falen, en dan lekker samen met Wagner verder kunnen "regeren".

[ Voor 10% gewijzigd door olafmol op 06-10-2022 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

[...]

Dat idee krijg ik ook.
Zie ook bv deze thread:

Dat zou wat zijn ; Putin die met behulp van Wagner probeert om Shoigu pootje te haken. Blame game 2.0 :)

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

olafmol schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

Zou kunnen. Maar is het niet zo dat Putin uberhaupt niet zo'n lekkere relatie met het leger heeft? Hij is een FSB'er, daar zat volgens mij altijd al flink wat kwaad bloed tussen de geheime diensten en het leger? Wat ik bedoel: hij zou natuurlijk (met of zonder Wagner) het leger kunnen scapegoaten voor het falen, en dan lekker samen met Wagner verder kunnen "regeren".
FSB kijkt inderdaad op het leger neer. En er is natuurlijk wantrouwen want het leger heeft de zware wapens en zou het in z'n hoofd kunnen halen om de macht te grijpen. In bijna elke dictatuur is het daarom zaak om het leger zwak te houden en tegenkrachten (zoals Rosgvardia) op te zetten.

Ik zie hier eerder het scenario dat Prigozjin eerst controle over het leger wil want dan komt ie wel heel dicht bij de macht. Een zet tegen Putin is dan niet meer ondenkbaar.
Het zou fraai zijn: Een kleine crimineel die opklimt tot vertrouweling van het Kremlin en uiteindelijk de baas zelf opzij schuift. Zoals men in maffia kringen gewoon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
bloody schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:51:
[...]

Dat idee krijg ik ook.
Zie ook bv deze thread:
[Twitter]
[Twitter]

Dat zou wat zijn ; Putin die met behulp van Wagner probeert om Shoigu pootje te haken. Blame game 2.0 :)
Occam's Razor...waarom zo omslachtig? Hij kan Shoigu gewoon ontslaan, of uit een raam laten vallen. Wat zou het voordeel van deze strategie zijn voor Putin? Dan zou het nog eerder Yevgeny Prigozhi zijn die Putin probeert aan te pakken. Maar ook dan lijkt dit me niet de meest effectieve manier, Wagner heeft wel andere betere truukjes denk ik dan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:51:
[...]
De instigators van de paleiscoup lijken meer Prigozhin samen met Kadirov te zijn, niet Putin.
(die promotie van kadirov heeft daar ook mee te maken)
(maar dit is meer voor het interne issues in Rusland topic)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2022 10:59 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

FSB kijkt inderdaad op het leger neer. En er is natuurlijk wantrouwen want het leger heeft de zware wapens en zou het in z'n hoofd kunnen halen om de macht te grijpen. In bijna elke dictatuur is het daarom zaak om het leger zwak te houden en tegenkrachten (zoals Rosgvardia) op te zetten.

Ik zie hier eerder het scenario dat Prigozjin eerst controle over het leger wil want dan komt ie wel heel dicht bij de macht. Een zet tegen Putin is dan niet meer ondenkbaar.
Het zou fraai zijn: Een kleine crimineel die opklimt tot vertrouweling van het Kremlin en uiteindelijk de baas zelf opzij schuift. Zoals men in maffia kringen gewoon is.
Zou idd een strategie kunnen zijn. Ms ruikt hij bloed. Wapens kunnen ook de andere kant opgericht worden idd, richting Moskou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-04 16:46
olafmol schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:09:
[...]

Dank, erg goed artikel!

Quote uit dit artikel: "For all of the actors concerned, it might be bad to lose in Ukraine, but it is worse to lose in Russia."
Goed artikel. Met elke overwinning van Ukraine wordt waarschijnlijker dat problemen in Rusland zelf een (voorlopig) einde betekenen van de oorlog.

De Wagner organisatie lijkt een directe bedreiging te gaan vormen voor het regime in Moscow. Rusland was de grote financier van Wagner en nu de instroom van valuta in de toekomst stil dreigt te vallen is de verleiding bij de Wagner leiding groot om de macht naar zich toe te halen. Argumenten om een greep naar de macht aan het Russische publiek te verkopen zijn met de chaos binnen het leger snel gevonden.

Putin kan de Wagner groep voor zijn door een greep naar de macht in scene te zetten. Een Wagner foplegertje moet dan wat amok maken in Moscow en de Wagner topstukken moeten worden vastgezet. De legertop heeft dan ook een aannemelijk excuus om de reguliere troepen uit Oekraïne terug te halen. De SMO wordt in dat geval afgebroken omdat het moederland van binnen uit is aangevallen het leger wordt een grote nederlaag bespaard. Speelt Putin het slim, dan kan hij wellicht ook nog aanvoeren dat het de coupplegers waren die hem via misleiding tot de SMO hebben bewogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
ledog schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:04:
[...]

Goed artikel. Met elke overwinning van Ukraine wordt waarschijnlijker dat problemen in Rusland zelf een (voorlopig) einde betekenen van de oorlog.

De Wagner organisatie lijkt een directe bedreiging te gaan vormen voor het regime in Moscow. Rusland was de grote financier van Wagner en nu de instroom van valuta in de toekomst stil dreigt te vallen is de verleiding bij de Wagner leiding groot om de macht naar zich toe te halen. Argumenten om een greep naar de macht aan het Russische publiek te verkopen zijn met de chaos binnen het leger snel gevonden.

Putin kan de Wagner groep voor zijn door een greep naar de macht in scene te zetten. Een Wagner foplegertje moet dan wat amok maken in Moscow en de Wagner topstukken moeten worden vastgezet. De legertop heeft dan ook een aannemelijk excuus om de reguliere troepen uit Oekraïne terug te halen. De SMO wordt in dat geval afgebroken omdat het moederland van binnen uit is aangevallen het leger wordt een grote nederlaag bespaard. Speelt Putin het slim, dan kan hij wellicht ook nog aanvoeren dat het de coupplegers waren die hem via misleiding tot de SMO hebben bewogen.
nice :) Of zeggen dat Wagner samenwerkt met de NATO en de Ukrainse nazis!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Er lijkt idd vanuit intern een anti-Shoigu campagne gaande te zijn:
Playmobil General Stremousov is very angry at Shoigu. I think there soon will be much open windows in Kherson.
Ik zou gokken dat Progozhin of Kadirov op Shoigu zijn stoeltje willen gaan plaatsemen.

Misschien dat de promotie van Kadirov daar een opstapje voor is.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Nu Putin himself Shoigu waarschijnlijk wil slachtofferen (Increasing domestic critiques of Russia’s “partial mobilization” are likely driving Putin to scapegoat the Russian Ministry of Defense (MoD) and specifically Defense Minister Sergei Shoigu.) , ben ik wel benieuwd hoe Shoigu zich uit deze situatie gaat redden.

Hij ziet dit uiteraard wel aankomen, want zit niet voor niets al zo lang op die 'gevaarlijke' plek. Bovendien heeft hij ogen en oren genoeg in het leger/GRU.

Het zou wel eens een interessante week kunnen worden in de hoogste kringen in Moskou :)

[ Voor 7% gewijzigd door bloody op 06-10-2022 11:27 ]

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Weltschmerz schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:44:
[...]

Ik wil hier toch nog even op reageren aangezien mijn woorden zonder directe referentie telkens weer aangehaald worden.

"Om de een of andere reden" is hier omdat de vraag die gesteld werd mij deed denken aan zowel de Nazi's in WO2, maar ook de andere terreur in de wereld tijdens oorlog. Ik noemde toen juist de geallieerde omdat de vraag beladen was (verwijzing naar Nazis in WO2).

De whataboutism lag mijns inziens al in de vraag. Er werd namelijk niet gekeken naar wat er hier gebeurt, maar duidelijk om een referentie gevraagd naar iets slechts dat ooit al gebeurd was, om dan duidelijker een beeld van "slecht" te kunnen schetsen. Ik word echter soms een beetje moe van het gemis van nuance in oorlog, waar mensen Russen als "beesten" of "orcs" omschrijven. Ja, ze doen slechte dingen, ja het zijn criminelen, maar nee die verdienen mijns inziens niet de doodstraf, en sowieso eerst een rechterlijk onderzoek en vervolging. Daarom beantwoorde ik juist de vraag met een minder voor de hand liggend antwoord, welke nog steeds de vraag goed beantwoordt.

Verder heb ik ook toegegeven dat het in deze discussie geen handige reactie was. We weten allemaal welke terreur er plaatsvindt in de wereld. Mijn antwoord had niet naar de geallieerden in WO2 hoeven verwijzen, en de vraag had niet naar nazis WO2 hoeven grijpen. Of we die geschiedenis nu hadden of niet, wat de Russen op grote schaal doen is crimineel. Dat kunnen we als losstaande casus beargumenteren, en hebben we geen vergelijkingen voor nodig. Dus laten we dit ook vooral doen.
Voor wat het waard is, volledig met jou, @mphilipp en @olafmol eens. Als er in de vraagstelling letterlijk een oproep staat naar eerdere historische voorvallen, en iemand reageert notabene met een smiley... Niet zo achterdochtig en kleinzerig zou ik zeggen :)

Deze is hier volgens mij nog niet voorbijgekomen, Doema lid en oud generaal die op TV pleit dat MinDef moet stoppen met liegen:

Hoop dat de heer Kartapolov geen balkon op drie hoog heeft :+

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Flimovic schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:56:
Goed artikel van Timothy Snyder over een waarschijnlijk scenario voor het einde van de oorlog. Spoiler alert: dat is niet een kernoorlog

https://snyder.substack.c...gn=post&utm_source=direct

Nu met linkje :+
Zeker een interessante analyse met inzicht in het achterliggende politieke krachtenveld.

De vraag is of opportunisme (machtsbehoud/terugtrekking om intern in RU orde op zaken gaan stellen) van de Putinkliek het gaat winnen van de utopische doelstellingen van een 'greater USSR' (strijden tot het eind).

Gezien de reflectieloze giftige omgeving waar ze in zitten en grote kans op een coup/revolutie) ben ik niet zeker dat de Putinkliek uberhaupt intern die macht kan behouden, dat lijkt een gepasseerd station. Dan blijft alleen het scenario over van vechten tot het eind -hoe irrationeel dat ook is- met inzet van alle middelen waarmee al is gedreigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

JPS schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:50:
[...]

De vraag is of opportunisme (machtsbehoud/terugtrekking om intern in RU orde op zaken gaan stellen) van de Putinkliek het gaat winnen van de utopische doelstellingen van een 'greater USSR' (strijden tot het eind).
Dan moet je wel aannemen dat dat "utopische doel" echt zo gevoeld wordt door die kliek. Ik geloof daar niet in. Ik geloof dat die kliek het voor ordinair eigenbelang doet: Eigen ego, eigen macht, eigen rijkdom. Dezelfde reden als waarom dictaturen zo vaak in oorlog eindigen. Voor een dictator is het nooit genoeg. Als die eenmaal macht in eigen land hebben, en ze zien een zwakker buurland, dan willen ze dat ook hebben.

Maar: Voor een dictator betekent verlies van de macht meestal de dood. Er is daarom altijd een sterke motivatie voor de leider om tot het einde door te gaan. We zullen zien of de kliek rondom Putin sterk genoeg is om op tijd afscheid van hem te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
JPS schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:50:
[...]

Zeker een interessante analyse met inzicht in het achterliggende politieke krachtenveld.

Gezien de reflectieloze giftige omgeving waar ze in zitten en grote kans op een coup/revolutie) ben ik niet zeker dat de Putinkliek uberhaupt intern die macht kan behouden, dat lijkt een gepasseerd station. Dan blijft alleen het scenario over van vechten tot het eind -hoe irrationeel dat ook is- met inzet van alle middelen waarmee al is gedreigd.
Nog even hierop voortbordurend: Putin wil(de) Ukraine misschien voor de grondstoffen, als z'n voornaamste drijfveer geld verdienen is. Wagner zit dik in Afrika en MiddenOosten, om daar via "dictators helpen" aandelen in grondstoffen zoals diamantmijnen te krijgen. Wagner heeft dus minder belang bij Ukraine dan Putin lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Brazos schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:16:
[...]

Ik denk dat dit soort ratio (opportunisme, idealisme) al geen onderdeel meer uitmaken in de overwegingen van Poetin.

Blinde haat en woede is wat hem drijft. Net als menig dictator voor hem accepteert hij geen nee of teleurstelling. Hij krijgt wat hij wil, iets anders kent hij (nog) niet.
Nee joh, denk je dat iemand die alleen maar vanuit emotie handelt op die plek was gekomen? No way, dit gaat puur om geld, heeeeeel veel geld, miljarden verdienen. Mijn mening he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:10
olafmol schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:24:
[...]

Nee joh, denk je dat iemand die alleen maar vanuit emotie handelt op die plek was gekomen? No way, dit gaat puur om geld, heeeeeel veel geld, miljarden verdienen. Mijn mening he.
Een kleine nuance misschien maar het gerucht gaat dat Putin rond de 200 miljard dollar heeft. In de begindagen van het conflict had ik wat artikelen gelezen die er op wezen dat Putin denk dat hij de Religieuze plicht heeft om het oude machtige Rusland weer volledig te herstellen. Ik persoonlijk denk dus niet dat de motieven puur financieel zijn (ze zijn er wel hoor, Putin mag dan 'binnen' zijn, zijn vriendjes moeten ook hun megajachten ergens van bekostigen).

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
The_Butler schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:35:
[...]

Een kleine nuance misschien maar het gerucht gaat dat Putin rond de 200 miljard dollar heeft. In de begindagen van het conflict had ik wat artikelen gelezen die er op wezen dat Putin denk dat hij de Religieuze plicht heeft om het oude machtige Rusland weer volledig te herstellen. Ik persoonlijk denk dus niet dat de motieven puur financieel zijn (ze zijn er wel hoor, Putin mag dan 'binnen' zijn, zijn vriendjes moeten ook hun megajachten ergens van bekostigen).
Dat is het verhaal dat ie op TV vertelt. Ben benieuwd wat ie aan de keukentafel vertelt. Als hij uberhaupt wat vertelt. Z'n tafels zijn doorgaans nogal lang, dus misschien vertelt ie wel wat, maar horen zijn bezoekers hem niet ;P

Even wat serieuzer: het gekke is dat hele rijke mensen nooit tevreden lijken te zijn, sterker nog, ze willen alleen nog maar meer. Dat is niet exclusief voor Putin overigens.

[ Voor 8% gewijzigd door olafmol op 06-10-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-04 16:28

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

inderdaad.

Dit was zijn levenswerk, Russian emprire of USSR 2.0
Hij vergelijkt zich dan ook met Tsaar Peter, zijn grote voorbeeld die de grenzen van Rusland fling verlegde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Een kleine nuance misschien maar het gerucht gaat dat Putin rond de 200 miljard dollar heeft. In de begindagen van het conflict had ik wat artikelen gelezen die er op wezen dat Putin denk dat hij de Religieuze plicht heeft om het oude machtige Rusland weer volledig te herstellen. Ik persoonlijk denk dus niet dat de motieven puur financieel zijn
Ik zou zeggen dat die 200 miljard bewijzen dat het voor Putin nooit genoeg is. Ik snap niet zo goed waarom mensen van zulke rijke mensen denken dat ze het op een gegeven moment wel genoeg vinden. Als dat zo was, dan was ie nooit zo extreem rijk geworden.
Pagina: 1 2 ... 89 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: