Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

downtime schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:16:
[...]
Maar: Voor een dictator betekent verlies van de macht meestal de dood. Er is daarom altijd een sterke motivatie voor de leider om tot het einde door te gaan. We zullen zien of de kliek rondom Putin sterk genoeg is om op tijd afscheid van hem te nemen.
Ja dit is idd een kernpunt. The point of no return is voor Putin zelf al voorbij, dus dood of de gladiolen. Maar voor hoeveel uit die kring geldt dat ook? Zoals @Brazos ook al opmerkt blijft blinde haat en woede over; rationeel handelen heeft voor hen geen zin meer.

Interessant is over welke middelen die kliek nog kan beschikken. Als het leger, Wagner, FSB (excl de Siloviki) niet onder controle van de zittende macht staan (dus niet meer effectief blijken om intern opstanden te onderdrukken), dan kan die zittende macht alleen nog maar naar hele zware middelen grijpen waarover ze nog wel beschikken.

Overigens helemaal eens dat die kliek gedreven en in stand gehouden is vanuit ziekelijke zelfverrijking, maar dat systeem is nu aan het ontsporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:25
Putin heeft maar een probleem, en dat is dat zijn ego groter is dan Rusland zelf.
Hij gaat net zo lang door tot ze hem afzetten of schieten.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:05
JPS schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:41:
[...]

Ja dit is idd een kernpunt. The point of no return is voor Putin zelf al voorbij, dus dood of de gladiolen. Maar voor hoeveel uit die kring geldt dat ook? Zoals @Brazos ook al opmerkt blijft blinde haat en woede over; rationeel handelen heeft voor hen geen zin meer.

Interessant is over welke middelen die kliek nog kan beschikken. Als het leger, Wagner, FSB (excl de Siloviki) niet onder controle van de zittende macht staan (dus niet meer effectief blijken om intern opstanden te onderdrukken), dan kan die zittende macht alleen nog maar naar hele zware middelen grijpen waarover ze nog wel beschikken.

Overigens helemaal eens dat die kliek gedreven en in stand gehouden is vanuit ziekelijke zelfverrijking, maar dat systeem is nu aan het ontsporen.
Volgens mij kunnen ze prima met een prive-jet oid naar een bevriende dictator vluchten, en daar buiten schot blijven. Dus zo binair is het denk ik niet. Voor Putin is het mss een ander verhaal als godfather, maar voor de anderen...

Kortom: ik geloof niet zo in die niet-rationele "blinde haat en woede" van deze mensen. Het is "gewoon" een ordinaire mafia-clan die een heel land en volk misbruikt voor eigen gewin. En voor de bühne een verhaal over de glorie van het grote Rusland houdt. Maargoed, dat geloof ik. Overigens is dit niks nieuws, in vroegere tijden werkten konigshuizen natuurlijk ook zo, allemaal economisch gedreven over de ruggen van burgers&buitenlui. Inclusief ons koningshuis.

[ Voor 17% gewijzigd door olafmol op 06-10-2022 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:23

ZenTex

Doet maar wat.

olafmol schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:48:
[...]

Volgens mij kunnen ze prima met een prive-jet oid naar een bevriende dictator vluchten, en daar buiten schot blijven. Dus zo binair is het denk ik niet. Voor Putin is het mss een ander verhaal als godfather, maar voor de anderen...
Volgens mij (een nobody, maar goed :+) werkt het met dictators niet zo.
Een nieuwe dictator zou nooit de oude in leven willen zien. Ze leven bij de gratie van een select groepje insiders, in dit geval de oligarchen.

Wanneer voldoende van deze mensen buiten de boot vallen zullen ze er alles aan doen om de oude weer terug te halen.

Kijk naar de koningen in het verleden. Zelfs familienia concurrentie voor de troon, dus het was niet ongehoord dat men hun eigen broers, ooms, noem maar op om zeep hielp teneinde hn macht te consolideren en enige vorm van concurrentie te voorkomen.

Kijk maar waarom er in Rusland geen 2e man is. Dat is concurrentie.
iemand die dreigt polpulait te worden, of te machtig valt uit het raam. Er is Putin en verder niemand. Hij is wel zo slim geweest om die trekpop Medveedev 4 jaar lang het stokje over te laten nemen. Die is machteloos, een leeghoofd., niemand neemt hem serieus And staat ver beneden Putin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ZenTex schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

Volgens mij (een nobody, maar goed :+) werkt het met dictators niet zo.
Een nieuwe dictator zou nooit de oude in leven willen zien. Ze leven bij de gratie van een select groepje insiders, in dit geval de oligarchen.
Er is altijd wel een land te vinden waar een dictator kan verblijven. Bijvoorbeeld de dictator van Uganda moest op een gegeven moment vluchten en mocht de rest van zijn leven in Saudi Arabia doorbrengen.

Wikipedia: Idi Amin

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:18

Wuursj

want worst is al bezet

XWB schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:08:
[...]

Er is altijd wel een land te vinden waar een dictator kan verblijven. Bijvoorbeeld de dictator van Uganda moest op een gegeven moment vluchten en mocht de rest van zijn leven in Saudi Arabia doorbrengen.

of wat dichterbij :X

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:08:
[...]

Een zekere terrorist van Saoedische komaf zat eerst in Afghanistan, en is uiteindelijk via een speciale militaire operatie (:+) in Pakistan opgepakt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:05

de Peer

under peer review

Jerie schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:19:
[...]

Een zekere terrorist van Saoedische komaf zat eerst in Afghanistan, en is uiteindelijk via een speciale militaire operatie (:+) in Pakistan opgepakt.
is dat het alternatieve einde?
ik ken alleen het verhaal waarin hij doodgeschoten werd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:57

_Eend_

🌻🇺🇦

de Peer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:23:
[...]

Daarna hebben ze hem opgepakt en in de heli gelegd.

spoiler:
Flauw woordgrapje, sorry :P

[ Voor 7% gewijzigd door _Eend_ op 06-10-2022 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57
[...]

Het was zeer de vraag of Pakistan het daar helemaal mee eens was (of eigenlijk: wie in Pakistan het er wel mee eens was).

Parijs was ook een berucht oord, vol met versleten dictators uit Afrika + Indo-china.

Wat dat betreft heeft @olafmol wel een punt: veel dictators blijven als stropop van een machtiger land aan de macht. Die hebben dus een logische plek om met pensioen te gaan. Bij mijn weten is Putin zeer zeker geen stropop van een machtiger land (of hij is echt CIAagent :+), dus die uitweg is voor hem niet zomaar beschikbaar.
Anderzijds: hij zal voldoende geld hebben om iets te kunnen regelen als hij de benen wil nemen, dus "rug tegen muur/fysieke wanhoopsdaden" lijkt me niet het meest relevante spoor om zijn handelen te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Weltschmerz schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:44:

Ik wil hier toch nog even op reageren aangezien mijn woorden zonder directe referentie telkens weer aangehaald worden.

"Om de een of andere reden" is hier omdat de vraag die gesteld werd mij deed denken aan zowel de Nazi's in WO2, maar ook de andere terreur in de wereld tijdens oorlog. Ik noemde toen juist de geallieerde omdat de vraag beladen was (verwijzing naar Nazis in WO2).

De whataboutism lag mijns inziens al in de vraag. Er werd namelijk niet gekeken naar wat er hier gebeurt, maar duidelijk om een referentie gevraagd naar iets slechts dat ooit al gebeurd was, om dan duidelijker een beeld van "slecht" te kunnen schetsen. Ik word echter soms een beetje moe van het gemis van nuance in oorlog, waar mensen Russen als "beesten" of "orcs" omschrijven. Ja, ze doen slechte dingen, ja het zijn criminelen, maar nee die verdienen mijns inziens niet de doodstraf, en sowieso eerst een rechterlijk onderzoek en vervolging. Daarom beantwoorde ik juist de vraag met een minder voor de hand liggend antwoord, welke nog steeds de vraag goed beantwoordt.

Verder heb ik ook toegegeven dat het in deze discussie geen handige reactie was. We weten allemaal welke terreur er plaatsvindt in de wereld. Mijn antwoord had niet naar de geallieerden in WO2 hoeven verwijzen, en de vraag had niet naar nazis WO2 hoeven grijpen. Of we die geschiedenis nu hadden of niet, wat de Russen op grote schaal doen is crimineel. Dat kunnen we als losstaande casus beargumenteren, en hebben we geen vergelijkingen voor nodig. Dus laten we dit ook vooral doen.
Stalin had meer doden op z'n geweten dan Hitler (is ook langer aan de macht geweest), vooral intern, maar het hoeft geen pissing contest te zijn; beide dictaturen waren zowel intern als extern afschuwelijk. De Russische graaicultuur en egocentrisme lijken diep geworteld in de maatschappij (zie het boek De Mannen van Poetin). Vandaag in de podcast met Maarten van Rossum had hij het over een reisje dat hij ging maken naar Duitsland, o.a. voormalig DDR (de bufferstaat van ). Interessant genoeg noemde hij een Duits concentratiekamp dat hij ging bezoeken. Datzelfde kamp is na WOII gebruikt door de Sovjets. Daar was relatief weinig over bekend. Ik ben zelf in een concentratiekamp en de Stasigevangenis bij Berlijn geweest. Als ik lees over hoe Rusland Oekraïne en Oekraïners in de media afschildert en ik lees ook over filtratiekampen in Rusland dan krijg ik daar geen goed gevoel bij (vergeet niet dat die media voor interne markt is bedoeld). Tel daarbij op de repressie in China en de kampen in Noord-Korea. Rusland lijkt tot een soortgelijke boevenstaat verworden.

Verder doen orcs in LotR een zerg (die zie je ook terug in bepaalde Westerse oorlogspropagandafilms zoals Rambo), en dat lijken de Russen ook te proberen (met vooral in begin succes, en in verleden ook successen onder de sovjetvlag). Ik vind die vergelijking wat dat betreft aardig gevonden. Maar je tegenstander kleineren middels een scheldwoord is iets dat in elk gewapend conflict terugkomt. En dan vind ik eigenlijk het woord ork of orc nog best meevallen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Sorry, heb de Saoediër met de Irakees verward.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
onkl schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:41:
[...]

Het was zeer de vraag of Pakistan het daar helemaal mee eens was (of eigenlijk: wie in Pakistan het er wel mee eens was).

Parijs was ook een berucht oord, vol met versleten dictators uit Afrika + Indo-china.

Wat dat betreft heeft @olafmol wel een punt: veel dictators blijven als stropop van een machtiger land aan de macht. Die hebben dus een logische plek om met pensioen te gaan. Bij mijn weten is Putin zeer zeker geen stropop van een machtiger land (of hij is echt CIAagent :+), dus die uitweg is voor hem niet zomaar beschikbaar.
Anderzijds: hij zal voldoende geld hebben om iets te kunnen regelen als hij de benen wil nemen, dus "rug tegen muur/fysieke wanhoopsdaden" lijkt me niet het meest relevante spoor om zijn handelen te verklaren.
Parijs, zat Carlos de Jakhals daar ook niet?

Het klopt dat sommige grote dictators, oorlogsmisdadigers, en (vermeende) criminelen (bijvoorbeeld RAF leden, Eichmann, Assange, Le Roux) zich kunnen verschuilen in bevriende vrijstaten maar de geopolitiek staat niet stil (dat is de reden dat Assange en Milosevic gepakt zijn), speciale operaties en/of deceptie (Le Roux, OBL, Eichmann) of gerichte raketten kunnen ze alsnog pakken.

Ik hoop dat Poetin opgepakt en berecht wordt. Ik snap dat veel mensen hem dood willen hebben, ik snap ook dat mensen bang zijn dat hij vlucht, maar ik denk dat de meest eervolle manier om genoegdoening te doen een lange (ongetwijfeld in de praktijk levenslange) gevangenisstraf is. En dat pogen ex-dictators en ex-criminelen te rekken. Dat zo'n levenslange gevangenisstraf een zo klein mogelijk deel van hun leven betreft. Een geheel rationele keus. Iedere crimineel leeft uiteindelijk op 'borrowed time'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
olafmol schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:09:
[...]

Dank, erg goed artikel!

Quote uit dit artikel: "For all of the actors concerned, it might be bad to lose in Ukraine, but it is worse to lose in Russia."
Van Timothy Snyder. Die schrijft alleen maar goede artikelen en boeken :)

Bloodlands, uiteraard.
Russia's genocide handbook -- The evidence of atrocity and of intent mounts (over bewijsmateriaal dat Rusland genocide pleegt).
Ivan Ilyin, Putin’s Philosopher of Russian Fascism
Russia's Obscene "Referendums" -- A media exercise in humiliation, and an element of war crimes
Enz enz

Zeker het waard z'n Substack in de gaten te houden.

[ Voor 46% gewijzigd door Jerie op 06-10-2022 14:23 . Reden: voorbeelden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 23:51
Jerie schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:46:
[...]

Stalin had meer doden op z'n geweten dan Hitler (is ook langer aan de macht geweest), vooral intern, maar het hoeft geen pissing contest te zijn; beide dictaturen waren zowel intern als extern afschuwelijk. De Russische graaicultuur en egocentrisme lijken diep geworteld in de maatschappij (zie het boek De Mannen van Poetin). Vandaag in de podcast met Maarten van Rossum had hij het over een reisje dat hij ging maken naar Duitsland, o.a. voormalig DDR (de bufferstaat van ). Interessant genoeg noemde hij een Duits concentratiekamp dat hij ging bezoeken. Datzelfde kamp is na WOII gebruikt door de Sovjets. Daar was relatief weinig over bekend. Ik ben zelf in een concentratiekamp en de Stasigevangenis bij Berlijn geweest. Als ik lees over hoe Rusland Oekraïne en Oekraïners in de media afschildert en ik lees ook over filtratiekampen in Rusland dan krijg ik daar geen goed gevoel bij (vergeet niet dat die media voor interne markt is bedoeld). Tel daarbij op de repressie in China en de kampen in Noord-Korea. Rusland lijkt tot een soortgelijke boevenstaat verworden.

Verder doen orcs in LotR een zerg (die zie je ook terug in bepaalde Westerse oorlogspropagandafilms zoals Rambo), en dat lijken de Russen ook te proberen (met vooral in begin succes, en in verleden ook successen onder de sovjetvlag). Ik vind die vergelijking wat dat betreft aardig gevonden. Maar je tegenstander kleineren middels een scheldwoord is iets dat in elk gewapend conflict terugkomt. En dan vind ik eigenlijk het woord ork of orc nog best meevallen.
Dat is het concentratiekamp Sachsenhausen waar Maarten van Rossum het dan over heeft. Dit ligt een aantal kilometer boven Berlijn en is als concentratiekamp gebruikt door de Duitsers en als gevangenenkamp door de Soviet Unie.

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 23:51
Jerie schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:06:
[...]

Van Timothy Snyder. Die schrijft alleen maar goede artikelen en boeken :)

Bloodlands, uiteraard.
Russia's genocide handbook -- The evidence of atrocity and of intent mounts (over bewijsmateriaal dat Rusland genocide pleegt).
Ivan Ilyin, Putin’s Philosopher of Russian Fascism
Russia's Obscene "Referendums" -- A media exercise in humiliation, and an element of war crimes
Enz enz

Zeker het waard z'n Substack in de gaten te houden.
Anne Applebaum heeft ook een aantal boeken geschreven die informatie geeft over dat gebied. Zoals Red Famine: Stalin’s war on Ukraine

Wat vaak zo jammer is over die regio, is dat veel geschreven is in het cyrillisch en dan voornamelijk Russisch. Veel bronnen zijn nooit naar het engels vertaald. Terwijl die bronnen toch veel informatie geven.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Emryte schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

Dat is het concentratiekamp Sachsenhausen waar Maarten van Rossum het dan over heeft. Dit ligt een aantal kilometer boven Berlijn en is als concentratiekamp gebruikt door de Duitsers en als gevangenenkamp door de Soviet Unie.
Klopt, ben er geweest tijdens vakantie Berlijn. Aanrader. Zelfde mbt Berlin-Hohenschönhausen Memorial. Ook een aanrader. Zat te doen in Berlijn.

Ik lees de boeken van Applebaum, Plokhii/Plokhy, Snyder, Bolton, en nog_iemand_even_naam_vergeten maar steeds een hoofdstuk van het een en dan weer het ander. Allemaal interessante boeken over de geschiedenis van Oekraïne en omgeving. Het recente boek van Bolton kent een aardige Nederlandse vertaling, en boeken van Plokhii zijn in diverse andere talen vertaald. (Op dit moment ligt mijn focus op het boek van Bolton.)

Je hebt gelijk dat referenties, zeker in verdere verleden, vaak in Cyrillische schrift is. Heb nog geen moed gevonden om dat te leren. Iemand tips? Duolingo heeft Oekraïens en Russisch in beta.

[ Voor 12% gewijzigd door Jerie op 06-10-2022 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 22:14
Jerie schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:47:
[...]

Je hebt gelijk dat referenties, zeker in verdere verleden, vaak in Cyrillische schrift is. Heb nog geen moed gevonden om dat te leren. Iemand tips? Duolingo heeft Oekraïens en Russisch in beta.
Kan toch al even Engels <> UA/Rus doen in Duolingo? Tenminste, dat heb ik even gedaan voor Russisch, maar denk dat je best even bezig bent voor je boeken kan lezen :p

Cyrillisch begrijpen is opzich niet zo heel moeilijk. Dat alleen al maakt sommige woorden makkelijk te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Kan toch al even Engels <> UA/Rus doen in Duolingo? Tenminste, dat heb ik even gedaan voor Russisch, maar denk dat je best even bezig bent voor je boeken kan lezen :p

Cyrillisch begrijpen is opzich niet zo heel moeilijk. Dat alleen al maakt sommige woorden makkelijk te begrijpen.
Probleem is dat ik momenteel 2x vertaal. 1x het schrift, en vervolgens nog de vertaling zelf. Terwijl fonetisch bijvoorbeeld tellen tot 10 een eitje is. Dan eindig ik in de praktijk (ik game wel eens met mensen die vreemde talen spreken) ivm de tijdsdruk toch op Google Translate. Voor Spaans werkt die goed (erg goed zelfs, volgens natives), maar voor Russisch vind ik het (voor zover ik dat kan beoordelen) gebrabbel. Valt ook direct door de mand, Spaans van Google Translate daarentegen niet.

En dan zit ik nog met het dilemma dat ik Oekraïens een voor de toekomst interessantere taal vind, maar Russisch is momenteel populairder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Jerie schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:47:
[...]

Klopt, ben er geweest tijdens vakantie Berlijn. Aanrader. Zelfde mbt Berlin-Hohenschönhausen Memorial. Ook een aanrader. Zat te doen in Berlijn.

Ik lees de boeken van Applebaum, Plokhii/Plokhy, Snyder, Bolton, en nog_iemand_even_naam_vergeten maar steeds een hoofdstuk van het een en dan weer het ander. Allemaal interessante boeken over de geschiedenis van Oekraïne en omgeving. Het recente boek van Bolton kent een aardige Nederlandse vertaling, en boeken van Plokhii zijn in diverse andere talen vertaald. (Op dit moment ligt mijn focus op het boek van Bolton.)

offtopic:
Mijn tip: begin er niet aan. russisch is te moeilijk om even als hobby op te pikken. Mocht je interesse hebben in het leren van woordjes en het kunnen spreken van simpele zinnen dan werkt Duolingo goed. Vergeet dan de grammatica en focus je op het leren van woorden. Het leuke van russisch is weer dat het vaak weinig uitmaakt in welke volgorde ze staan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maestro
  • Laatst online: 05-09 17:13

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Over Moskou gesproken, het blijkt op straat enorm rustig te zijn geworden:

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Inmiddels zijn de eerste Russische bootvluchtelingen(!) aangekomen in Alaska, over de Beringstraat.

2 Russian nationals seek asylum in the US after crossing to Alaska by boat

Two Russian nationals have sought asylum in the US after arriving by boat in Alaska, according to the state's senators.

“This incident makes two things clear: First, the Russian people don’t want to fight Putin’s war of aggression against Ukraine," said Sen. Dan Sullivan, who joined in a statement with Sen. Lisa Murkowski. "Second, given Alaska’s proximity to Russia, our state has a vital role to play in securing America’s national security."

The pair arrived on western Alaska’s St. Lawrence Island on Tuesday, after crossing the Bering Strait, and are now in federal custody in Anchorage, Alaska Gov. Mike Dunleavy said in a news briefing Wednesday.

They were transported to Anchorage for inspection, which includes screening and vetting, and were then processed in accordance with US immigration laws, a spokesperson for the Department of Homeland Security told CNN.

At its narrowest point, the distance between mainland Russia and Alaska is 55 miles, according to Alaska Public Lands Information Centers.

“This was a surprise to us,” Dunleavy said. “Who knows what’s going to happen in the future if more individuals from Russia are trying to leave Russia through the Bering Strait.”

The governor warned of a storm currently hitting areas of northwest Alaska, saying that “any type of transiting the Bering Strait for the next couple of days could be dangerous.”

CNN has reached out to the Alaska Governor’s Office for further information.
https://edition.cnn.com/e...-news-10-06-22/index.html

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48
Ik hoorde van een Rus dat werkgever in Rusland mee moeten werken met mobilisatieoproepen, maar dat sommigen om dat te voorkomen ontslagbrieven met onbepaalde ontslagdatum hebben klaarliggen.

Administratief niet gevonden / bereikt kunnen worden schijnt serieus een ding te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Maestro schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:51:
Inmiddels zijn de eerste Russische bootvluchtelingen(!) aangekomen in Alaska, over de Beringstraat.

[...]

https://edition.cnn.com/e...-news-10-06-22/index.html
Yep.

Deze zou niet misstaan in het memes topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik had deze al in het eindeloze discussie topic dagelijkse ontwikkelingen topic geplaatst, maar hij hoort hier ook:

https://nitter.it/NOELreports/status/1578339627597180933

Het rommelt dus nog steeds in Moskou.

https://nitter.it/KyivIndependent/status/1578339183168749568

https://nitter.it/KyivIndependent/status/1578339185466826752

Artikel: https://kyivindependent.c...riticism-in-inner-circles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Vandaag is big P. jarig, hij is 70 geworden. Van harte gefeliciteerd met je laatste verjaardag. :+

Wordt het eigenlijk gevierd in het land zelf? Lijkt mij een uitstekende dag om bijvoorbeeld een partizanenactie te plegen. (Om nog maar te zwijgen over de inzet van een nucleaire test door big P. himself :X)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jerie schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:00:
Vandaag is big P. jarig, hij is 70 geworden. Van harte gefeliciteerd met je laatste verjaardag. :+

Wordt het eigenlijk gevierd in het land zelf? Lijkt mij een uitstekende dag om bijvoorbeeld een partizanenactie te plegen. (Om nog maar te zwijgen over de inzet van een nucleaire test door big P. himself :X)
Grootsch feest:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.fdn.fr/pic/media%2FFedZ7LoX0AEusvQ.png%3Fname%3Dorig

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
NYT: U.S. Believes Ukrainians Were Behind an Assassination in Russia
WASHINGTON — United States intelligence agencies believe parts of the Ukrainian government authorized the car bomb attack near Moscow in August that killed Daria Dugina, the daughter of a prominent Russian nationalist, an element of a covert campaign that U.S. officials fear could widen the conflict.

The United States took no part in the attack, either by providing intelligence or other assistance, officials said. American officials also said they were not aware of the operation ahead of time and would have opposed the killing had they been consulted. Afterward, American officials admonished Ukrainian officials over the assassination, they said.

The closely held assessment of Ukrainian complicity, which has not been previously reported, was shared within the U.S. government last week. Ukraine denied involvement in the killing immediately after the attack, and senior officials repeated those denials when asked about the American intelligence assessment.

While Russia has not retaliated in a specific way for the assassination, the United States is concerned that such attacks — while high in symbolic value — have little direct impact on the battlefield and could provoke Moscow to carry out its own strikes against senior Ukrainian officials. American officials have been frustrated with Ukraine’s lack of transparency about its military and covert plans, especially on Russian soil.

[...]
Admonished, een specifiek woord. 'Vermaand' volgens DeepL.

Apart dat dit nu (of eigenlijk 5 okt) gelekt is. Waarschijnlijk om de druk in Rusland intern op te voeren.

Overigens zag ik dat @RoD het in het andere topic ook aan had gekaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:28
Guardian artikel over de onrust, verbale kloppartij en ambities in/rond 't hogere Kremlin echelon.

‘Someone will fall victim’: insiders reveal elite anguish as Russia’s war falters
The seven-month-long Russian invasion of its neighbour has plunged the Russian ruling elite into uncertainty, the sources say, and within it a growing understanding the war cannot be won.
[...]
Two of Vladimir Putin’s most notorious lieutenants, Prigozhin and the Chechen leader Ramzan Kadyrov, have openly declared war against the defence minister, Putin loyalist Sergei Shoigu, and his top generals following a series of disastrous defeats that have left Russia’s army in retreat.
“Putin is a very destructive personality, he will play the different factions off each other and see what the best outcome will be,” a former defence ministry official told the Guardian. “He doesn’t know how to fix relationships, so in the end, someone will fall victim. Putin just wants to see what is best for him and the war in Ukraine.”
According to a former senior defence official who worked with Shoigu and Prigozhin, the rivalry between the two men is a longstanding feud that goes back to the founding of Wagner in 2014 after the annexation of Crimea. It was exacerbated, the person said, when Shoigu recently fired deputy defence minister Dmitry Bulgakov, an official who had reportedly helped Prigozhin obtain lucrative contracts supplying the army.

“Prigozhin will now be out for revenge against Shoigu,” that person said. He described Prigozhin as a person with “no morals, no conscience, and no hobbies … He is a machine in the bad sense of the word.”
Ook de recente verfijnde kritiek van Kadyrov wordt verder belicht.
Evengoed wordt ook geschreven dat Shoigu als 'uitstekend-loyaal' bij Vova staat aangeschreven.

Daarnaast is er nog steeds het verschil tussen siloviki en overige kerels met ambitie+positie en manschappen.
“I cannot imagine that the FSB would allow either Prigozhin or Kadyrov to acquire any political power,” said Yevgenia Albats, a Russian investigative journalist and editor of the New Times. “It’s impossible.”
https://www.theguardian.c...tes-as-putins-war-falters

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zou wel een plot twist zijn als het kadirov en Wagner waren die er achter zaten om Shoigu en gerasimov te wippen.
bloody in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10"

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:59
Boekestijn en de Wijk hadden vandaag Pierer Waterdrinker in de Podcast.

Leuke bespiegelingen van iemand die afgelopen 25 jaar in Rusland gewoond heeft. Mijn afdronk: Putin zit intern steeds meer in het nauw en heeft eigenlijk gewoon geen goede uitweg.

Ook interessant dat hij al vooruit denkt; hoe kan het Westen zich tov Rusland opstellen als Putin er niet meer aan de macht is, kunnen wij van binnenuit ook invloed uitoefenen om meer Westers gezinde bewegingen in Rusland goed te positioneren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
Requiem19 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:58:
Boekestijn en de Wijk hadden vandaag Pierer Waterdrinker in de Podcast.

Leuke bespiegelingen van iemand die afgelopen 25 jaar in Rusland gewoond heeft. Mijn afdronk: Putin zit intern steeds meer in het nauw en heeft eigenlijk gewoon geen goede uitweg.

Ook interessant dat hij al vooruit denkt; hoe kan het Westen zich tov Rusland opstellen als Putin er niet meer aan de macht is, kunnen wij van binnenuit ook invloed uitoefenen om meer Westers gezinde bewegingen in Rusland goed te positioneren etc.
Gisteren toevallig een stuk van Boekesteijn en De Wijk gehoord. Daarbij ging het oa. over bovenstaande maar ook over hoe we defensie gaan inrichten als we te maken krijgen met een militair verzwakt Rusland. Denk daarbij aan hybride oorlogvoering waarbij de Russen wellicht op het kinetische vlak een stap achteruit hebben gedaan maar op andere vlakken nog voldoende narigheid kunnen uithalen. Denk aan online geneuzel maar ook politieke beïnvloeding.

Daarnaast werd er kort gesproken over hoe we binnen Europa de budgetten overeind gaan houden om dit te bestrijden. Als de oorlog voorbij is, komt er waarschijnlijk een collectieve zucht van verlichting. Wat het moment is waarop besluitvormers terug kunnen komen op eerder gedane toezeggingen (want de directe dreiging is voorbij en politieke ambities komen weer naar de voorgrond).

Echte antwoorden kwamen er niet, maar het waren wel interessante gedachtes. Uitspraken werden gedaan door De Wijk die op een congres was om over bovenstaande te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Requiem19 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:58:
Volgens mij weet niemand wat er na Putin komt. Staat er al een opvolger klaar? Of valt Rusland helemaal uiteen in deelstaten waarvan sommige westers gezind zijn en sommige ons haten? Krijgen we een herhaling van de jaren '90? Dat maakt het er ook niet makkelijker op.

En wat als ze nu capituleren? Dan moeten ze een enorme schuld betalen aan Oekraine. Krijg je dan geen herhaling van wat Duitsland had met de eerste en tweede wereldoorlog? Het gevoel dat we ze kapot willen maken is al gekweekt op de staatstelevisie.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Marzman schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:15:
[...]

Volgens mij weet niemand wat er na Putin komt. Staat er al een opvolger klaar? Of valt Rusland helemaal uiteen in deelstaten waarvan sommige westers gezind zijn en sommige ons haten? Krijgen we een herhaling van de jaren '90? Dat maakt het er ook niet makkelijker op.

En wat als ze nu capituleren? Dan moeten ze een enorme schuld betalen aan Oekraine. Krijg je dan geen herhaling van wat Duitsland had met de eerste en tweede wereldoorlog? Het gevoel dat we ze kapot willen maken is al gekweekt op de staatstelevisie.
Qua schuld valt het best mee.

Het zal mogelijk komen uit ons geld wat we Rusland hebben gegeven voor gas en olie waar ze 300 miljard van in het buitenland op bankrekeningen hadden staan.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Maakt ook niet uit welk poppetje er na Putin komt, het gaat om welke intenties we wel en niet accepteren. Als Rusland botweg niks wil erkennen en gewoon door probeert te gaan (minus Ukrainse stukken) dan is dat wellicht een reden om de sancties in leven te houden en meer te confisqueren.
Gaat Rusland netjes sorry zeggen, en willen ze wel betalen, dan lijkt mij een uitgestoken hand een betere respons.
En ja, betalen zullen ze moeten, en kunnen ze ook. Ze spenderen nu miljarden aan corruptie, en aan landhuisjes voor hun grote jongens, dus dat geld is er (en gaat nu ook al niet naar de bevolking). Het enige is dat ze even niet kunnen bijbouwen, maar goed, da's wat mij betreft de straf voor het beginnen van een oorlog. Het is niet alsof Ukraine nu geen schade heeft, en dat zal iemand toch echt moeten betalen / opbouwen.

Ps. wat de Russische staats-TV brult is niet heel relevant, en dat ze zichzelf nu al een Calimero-syndroom aanpraten (met geweer nog in de hand) is spijtig, maar geen reden tot andere opstelling.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Is het niet aan de rest van de wereld om te laten zien dat we collectief van die les geleerd hebben?

Uiteindelijk is het een minderheid die deze ellende veroorzaakt heeft en niet de hele natie Rusland.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Precies over die vragen gaat de podcast, luisteren dus :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Deze oorlog zal niet zo eindigen. Het zal eerder op Vietnam lijken. Rusland wordt verdreven of vertrekt zelf omdat ze niet kunnen winnen. Daar stopt het gewoon.
In Vietnam was ook geen Amerikaanse capitulatie, geen herstelbetalingen, niets. Zelfs excuses zijn er pas tientallen jaren later gekomen. Vietnam bleef gewoon met de ellende zitten. Meer zit er voor Oekraine ook niet in.

Wie gaat er dan betalen voor het herstel van Oekraine? Oekraine. Ze zullen vast wel hulp van Europa krijgen maar uiteindelijk zullen ze de boel zelf weer moeten opbouwen. En dat kan tientallen jaren duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Belangrijker nog dan herstelbetalingen is de vraag wat er gaat gebeuren met de grote aantallen burgers, incl. veel kinderen, die naar Rusland zijn afgevoerd.
Handelingen tot nu toe doen vermoeden dat Rusland geen scrupules zal hebben om die groep als waardevol wisselgeld te behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Laatst online: 08-09 19:53
downtime schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

Deze oorlog zal niet zo eindigen. Het zal eerder op Vietnam lijken. Rusland wordt verdreven of vertrekt zelf omdat ze niet kunnen winnen. Daar stopt het gewoon.
In Vietnam was ook geen Amerikaanse capitulatie, geen herstelbetalingen, niets. Zelfs excuses zijn er pas tientallen jaren later gekomen. Vietnam bleef gewoon met de ellende zitten. Meer zit er voor Oekraine ook niet in.

Wie gaat er dan betalen voor het herstel van Oekraine? Oekraine. Ze zullen vast wel hulp van Europa krijgen maar uiteindelijk zullen ze de boel zelf weer moeten opbouwen. En dat kan tientallen jaren duren.
Ja, ik zie dat ook wel als reële optie. Putin is in staat om te zeggen dat hij een overwinning heeft. Ergens.

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:37

Wel grappig dat hij het stukje van Lubach aanhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Beetje irritant de subliminal messaging erin, en de titel is ook incorrect (description zegt 'former speech writer').

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/AgatheDemarais/status/1579456721407254530

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FesuKdmXkAA_yZV?format=jpg&name=medium

Maar de sancties hebben geen effect op RU hoor, echt niet :z

[ Voor 12% gewijzigd door _Eend_ op 11-10-2022 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

_Eend_ schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:49:
[Twitter]https://nitter.it/AgatheDemarais/status/1579456721407254530

[Afbeelding]

Ik heb geen verstand van economie, maar een 6% teruggang in economie klinkt niet als bijzonder?

Dat manufacturing instort klinkt wel weer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
RoD schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:56:
[...]

Ik heb geen verstand van economie, maar een 6% teruggang in economie klinkt niet als bijzonder?

Dat manufacturing instort klinkt wel weer goed.
Het is ongeveer de impact die Covid19 op de omvang van de Nederlandse economie had, tevens de grootste dip in onze geschiedenis.

In Rusland vertekent het een beetje omdat de olie, gas en mijnbouw het goed blijft doen, het verlies zit volledig in de rest van de economie.

[ Voor 15% gewijzigd door ph4ge op 11-10-2022 07:59 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
_Eend_ schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:49:
[Twitter]https://nitter.it/AgatheDemarais/status/1579456721407254530

[Afbeelding]

Mooie getallen. Ik ben wel benieuwd hoe ze aan die data komt. Betrouwbare data en informatie uit Rusland bestaat niet meer (als dat al ooit zo was). Is dit een schatting oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:04
Muncher schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:59:
[...]
Mooie getallen. Ik ben wel benieuwd hoe ze aan die data komt. Betrouwbare data en informatie uit Rusland bestaat niet meer (als dat al ooit zo was). Is dit een schatting oid?
Meeste mensen zijn gewoon naar de cijfers aan de andere kant gaan kijken. Je hebt altijd twee partijen in internationale handel dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 12:49
Ik keek dit soort filmpjes ook maar ik ben er mee gestopt om een paar redenen

- Eigenlijk boeit mij het niet meer wat mensen in Rusland vinden; ze krijgen hun eigen nieuws toch wel te horen en wij weten dat dat niet klopt met de werkelijkheid
- Hoe je het ook went of keert kan dit ook gewoon propaganda zijn die via omwegen de westerse wereld moeten beïnvloeden.
- Het laat niet echt de wens en het denken van de man of vrouw op straat zien in verschillende regio's maar gewoon het nieuws.

Al met al is er voor mij geen enkele waarde meer aan te geven en is het eigenlijk alleen maar een gevaar. My 2 cents.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
In het kader van walgelijke zaken: Russische 'ouders' die superblij zijn omdat ze ontvoerde kinderen uit Oekraïne mogen opnemen:

En dan doe ik er gelijk maar een recent artikel bij over dit onderwerp:

How Moscow grabs Ukrainian kids and makes them Russians
An Associated Press investigation shows that Russia’s strategy is well underway. Thousands of children have been taken from basements of bombed out cities like Mariupol and from orphanages in the Russian-backed separatist territories of Donbas. They include those whose parents were killed by Russian shelling, others in institutions or with foster families.

Russia claims many of these children have no parents or guardians, or that they can’t be reached. But the AP found that officials have deported Ukrainian children to Russia or Russian-held territories without consent, lied to them that they weren’t wanted by their parents, and given them Russian families and citizenship.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:24:
In het kader van walgelijke zaken: Russische 'ouders' die superblij zijn omdat ze ontvoerde kinderen uit Oekraïne mogen opnemen:

[Twitter]

En dan doe ik er gelijk maar een recent artikel bij over dit onderwerp:

How Moscow grabs Ukrainian kids and makes them Russians

[...]
Echt te ziek voor woorden dit. Doet me denken aan een jaar of 80 geleden.
Alleen al dit gegeven is voor mij reden genoeg om te willen dat er op militair vlak zoveel meer aan hulp geboden wordt door de westerse landen dan er nu gedaan wordt. Maar ja, dan zit je er te emotioneel in, is dan het tegenargument. Mij is nog niet helemaal duidelijk wat daar nu precies mis mee is, emotie.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:46

-tom-562

Oliesjeik

Ik word daar zo verdrietig van, als vader van een kereltje van 3... ;( Wat hebben die kinderen ooit misdaan om ze zo bruut te kidnappen en bij hun ouders weg te trekken. Ik vind het echt te ziek voor woorden. Ik ben helemaal klaar met dat k*tland.
Tot een jaar geleden regelmatig nog aan wat projecten gewerkt van een Russische klant van ons. Vanochtend alles wat ik aan email e.d. had, 'ctrl+A + DEL', mede omdat blijkbaar de directie van dat bedrijf ook nog eens maatjes was met Medvedev. Wellicht klein en symbolisch, maar het voelde goed :p

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 13-10-2022 23:20 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:19

defiant

Moderator General Chat
XWB schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:24:
Dat soort praktijken vallen ook onder genocide:
Exclusive: Ukraine probes deportation of children to Russia as possible genocide
International humanitarian law classifies the forced mass deportation of people during a conflict as a war crime. "Forcibly transfering children" in particular qualifies as genocide, the most serious of war crimes, under the 1948 Genocide Convention that outlawed the intent to destroy - in whole or in part - a national, ethnic, racial or religious group.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:35
-tom-562 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:19:
Ik word daar zo verdrietig van, als vader van een kereltje van 3... ;( Wat hebben die kinderen ooit misdaan om ze zo bruut te kidnappen en bij hun ouders weg te trekken. Ik vind het echt te ziek voor woorden. Ik ben helemaal klaar met dat k*tland.
Tot een jaar geleden regelmatig nog aan wat projecten gewerkt van een Russische klant van ons. Vanochtend alles wat ik aan email e.d. had, 'ctrl+A + DEL', mede omdat blijkbaar de directie van dat bedrijf ook nog eens maatjes was met Medvedev. Wellicht klein en symbolisch, maar het voelde goed :p
Je kunt dat vrij goed rationaliseren denk ik. Genoeg redenen om rationeel te kunnen besluiten dat Rusland een Kutland is zonder emotie erin te hoeven gooien.

Dat gedoe met die kidnappings is er een van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zo gaat het dus in een willekeurig appartementengebouw in Rusland. Even naar buiten voor een pakje peuken en er is een kans dat je over 2 weken in UA zit.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Apache4u schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:23:
Zo gaat het dus in een willekeurig appartementengebouw in Rusland. Even naar buiten voor een pakje peuken en er is een kans dat je over 2 weken in UA zit.

[Embed]
Jup, en ook op straat is het niet meer vrolijk:
Vertaling en locatie (Moskou):
https://liveuamap.com/en/...-continues-on-the-streets

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Men hoeft niet eens meer de straat op, wordt gewoon uit het hotel of hostel getrokken (waar men dacht zo veilig te zitten...). Of dikke pech terwijl men op het metrostation aan komt. En je kunt daar beter ook niet dakloos zijn (maar dat wisten we al).

Bron: NOS
Toch lijkt er wel degelijk op grotere schaal te worden gemobiliseerd, ook in grote steden als Moskou en St. Petersburg. Zo zijn er deze week invallen geweest in verschillende mini-hotels en hostels in Moskou. Tientallen mensen werden direct vanuit de slaapzaal meegenomen naar 'mobilisatiekantoren' die waren opgezet in theaters en bioscopen, zo schrijft Radio Free Liberty.

De jonge mannen, van wie enkelen zeggen geen militaire ervaring te hebben, kregen de oproepbrief en een uniform in hun handen gedrukt en moesten zich de volgende dag bij hun lokale registratiekantoor melden. Veel dienstplichtigen besloten juist om een kamer te huren in een hostel om de dienstplicht te ontlopen. Het idee is dat ze dan niet op hun registratieadres aanwezig zijn om opgehaald te worden.

Inmiddels worden ook daklozen in Moskou gemobiliseerd om mee te vechten. Dagvaardingen zijn uitgedeeld in verschillende opvangcentra in de stad, zo schrijft het onafhankelijke iStories. Ook zouden er deze week bij metrostations in Moskou controles worden uitgevoerd, waar mannen op straat gevraagd wordt naar hun documenten en militaire ervaring. En in St. Petersburg wordt artsen 'sterk aangeraden' voorlopig niet naar het buitenland te reizen. Ook medisch personeel kan volgens het mobilisatiedecreet naar het front worden gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Maestro schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:48:
Men hoeft niet eens meer de straat op, wordt gewoon uit het hotel of hostel getrokken (waar men dacht zo veilig te zitten...). Of dikke pech terwijl men op het metrostation aan komt. En je kunt daar beter ook niet dakloos zijn (maar dat wisten we al).

Bron: NOS

[...]
Tja een hostel/hotel is een redelijk logische plaats. De kelder van de buren ligt al minder voor de hand. Helaas heb je ook verraders, dus je zal je als een onderduiker in WOII moeten verbergen. Of op tijd vluchten. Misschien een leuke om met goede tenten en wapens de bossen in de vluchten. De recruitment officer die je dan daar op komt zoeken knal je met z'n allen neer. Ben je meteen broeders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Jerie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:12:
[...]

Tja een hostel/hotel is een redelijk logische plaats. De kelder van de buren ligt al minder voor de hand. Helaas heb je ook verraders, dus je zal je als een onderduiker in WOII moeten verbergen. Of op tijd vluchten. Misschien een leuke om met goede tenten en wapens de bossen in de vluchten. De recruitment officer die je dan daar op komt zoeken knal je met z'n allen neer. Ben je meteen broeders.
Nog twee weekjes volhouden. Het komt allemaal goed :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ik weet niet meer hoe de documentaire heette maar ik heb ooit een gave documentaire gezien over hoe een Rus in de wildernis leefde in de tundra's, in harmonie met de natuur (sneeuw, ijs, meer/rivier, water, wolven, enz). Volgens mij was hij een native. Hij ging dan ook tijden weg van z'n huisje. Hij had veel verstand van de natuur, hoe hij kon overleven. Zo iemand is een fantastische gids, en kun je ook belonen (waarschijnlijk is-ie zo zen dat-ie dat niet eens wil, maar OK). En op zichzelf gaat-ie het uiteraard prima overleven.

Overigens ook zo'n documentaire gezien van ik meen Floortje Dessing maar dan mbt noorden van Finland. Kind ging met huskies en al op een soort van retraite om te overleven in de natuur. Dat was daar heel normaal, letterlijk van levensbelang. En natuurlijk Farao eilanden. Het is indrukwekkend hoe basic mensen kunnen leven, weg van de bewoonde wereld, met geen (of uitzonderlijk: weinig) technologie.

Voor stedelingen is het een moeilijkere beslissing. Ze zijn meer luxe gewend en laten hun vrouw en kinderen achter. Daardoor zijn ze chantabel in het corrupte Rusland. Risico is er ook op plunderingen, des te meer als hele gezin 'm peert. Dat vluchten en je huis plus bezittingen achterlaten kennen veel Oekraïense burgers ook. Wat wel fijn is: de cloud van Amerikaanse bedrijven is betrouwbaar genoeg om zoveel mogelijk van je bagage digitaal in te zetten. Je land is toch al afhankelijk van de VS; afhankelijkheid van bijvoorbeeld Google of Microsoft is dan geen probleem meer, ook als het niet in EU wordt gehost. Enige probleem is dat men (= de boze mannetjes) kan eisen dat men toegang krijgt tot de digitale kluizen, denk hierbij aan filtratiekampen. Wat je zou kunnen doen is je wachtwoord opsplitsen in mensen die je vertrouwt, icm zero knowledge voor jezelf (shamir's shared secret). Ik kan dat wel automatiseren maar gebruikersvriendelijk zou het in Android of iPhone oid moeten zitten, en dat is niet zo. Daarnaast kunnen ze ook wachten op een kwetsbaarheid. Praktisch is het qua OPSEC dus ronduit kut. Maar dan wel weer het voordeel dat je met internet zo een foto kunt maken en delen, of contact kunt houden met anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hoe mobilisatie je economie verkloot :)

(lijnvlucht naar Antalya met Azur Air zo te zien)

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 14-10-2022 15:44 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:19

defiant

Moderator General Chat
Achtergrond bij auteur van het volgende artikel:
Vladimir Yakovlevich Gelman is a Russian political scientist and writer. Candidate of political science, professor at the European University at Saint Petersburg.

There will be no elite split: Vladimir Gelman on why the disgruntled Russian political elites are silent
Almost from the very beginning of the ‘special military operation’, observers mentioned the possibility of a split among the Russian elites into supporters of a more aggressive military engagement and proponents of a more peaceful resolution of the conflict. According to these observers, such an elite split could at the very least have helped put an end to the hostilities and could have eventually brought down the Russian regime. However, nothing of the sort has happened. Moreover, despite the recent deterioration of the situation on the frontline and the withdrawal of Russian troops from eastern and southern Ukraine, there is no reason to expect a split among the Russian elites in the foreseeable future.
Collective leadership is not typical of post-Soviet authoritarian regimes, including the Russian one. Although some analysts have coined catchphrases such as ‘Politburo 2.0′, the nature of Putin’s interactions with his entourage bears little resemblance to the leadership of the Central Committee under Khrushchev or Gorbachev. There are no mechanisms for collective decision-making at the level of the country’s leadership today, and meetings with top officials look more like a demonstration of their approval of decisions made unilaterally by the head of state (recall, for example, the meeting of the Russian Security Council on the eve of the launch of the ‘special military operation’ in February 2022).
A split implies that different segments of the elites are cooperating with one another. In the Russian case, however, no regular cooperation, let alone cooperation based on common political views, is possible. The representatives of the ruling elite are co-opted personally by the head of state on an individual basis. Of course, they may have a common interest in the struggle for some influential positions, for the reallocation of financial resources, or on some other issues. However, such alliances and coalitions are organised on an ad hoc basis and represent not organised factions but rather short-lived cliques whose interests sometimes coincide and sometimes contradict each other.
Just as ordinary Russians who disapprove of the ‘special military operation’ are not very inclined to engage in collective protests, against the backdrop of reprisals from the state, so the elites are not inclined to risk their position and take collective action against Putin. From their point of view, individual risks associated with the threat of punishment for disloyalty clearly outweigh all the collective costs incurred by the elites due to Russian military aggression. Moreover, the elites have grounds to doubt that collective action can bring about the change they desire.
The chances of organised collective action by the Russian elites against the ‘special military operation’ are therefore extremely slim and doomed to remain so in any war scenario.
Het is probleem van alle autocratische regimes, concentratie van macht zorgt uiteindelijk voor een systeem dat draait om absolute loyaliteit en het bestrijden van alles wat een bedreiging kan zijn. Hoe harder dat spel wordt gespeeld, hoe meer mensen met meer gematigde visies afvallen. De cirkel van mensen die invloed en macht hebben wordt uiteindelijk ook steeds kleiner.

In zo'n situatie kan je geen top-down correctie verwachten van een groep die bijvoorbeeld ontevreden is, zoals ook vaak wordt bericht is de groep rondom Poetin juist veel agressiever qua aanpak.

Het probleem is dat dit een uitdaging betreft voor westen, zulke politieke systemen zijn ons vreemd en we projecteren toch altijd ons eigen gedachtegoed op land zoals Rusland. Je ziet het aan alle uitleg maar ook aan de propaganda uit allerlei hoeken die de Rusland verdedigen vanuit het concept van een natiestaat met legitieme historische en geopolitieke belangen.

We kunnen vanuit het westen eigenlijk maar moeilijk bevatten dat zulke concepten in Rusland eigenlijk niet meer bestaan. We hebben feitelijk te maken met een regime dat veel meer gemeen heeft met een maffia organisatie, dan met een natiestaat.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:36

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Laten we de vorige post van @defiant in het achterhoofd houden bij de informatie uit een aardig Volkskrant artikel van vanmorgen.

Het artikel handelt over de toenemende kritiek op de oorlog in de Russische sociale media. Zo wordt vastgesteld dat in het Russische Facebook, VKontakte, Russen zich steeds meer tegen oorlog uitspreken. In een representatieve steekproef van 10.000 berichten komt de term oorlog bijna twee keer zoveel voor dan in maart/april van dit jaar. De term Speciale Operatie bleef in die tijd constant in frequentie.

Nu is aan een dergelijk gegeven nog niet zo makkelijk een conclusie te verbinden. Veilig is wel om aan te nemen dat de steun voor de oorlog afneemt. Het bezigen van de term "oorlog" is namelijk op zichzelf staand al een daad van verzet.

Ook is er nog een ander onderliggend verschijnsel benoemd:
VKontakte lijkt op Facebook en heeft naar eigen zeggen bijna 50 miljoen gebruikers per dag in Rusland (bevolking: 144 miljoen). Veel aanhangers van de politieke oppositie tegen president Poetin hebben VKontakte in de afgelopen jaren verlaten, omdat het netwerk gebruikersgegevens doorspeelt aan de Russische inlichtingendiensten – het netwerk is in handen van Russische zakenmensen die gelieerd zijn aan het Kremlin.
We zien dus twee gegevens die aanwijzen dat de steun voor het Poetin bewind afneemt. Allebei zijn ze alleen op zijn best indicatief. Kijken we met een westerse blik naar deze afname van steun dan verwachten we dat met deze kennis onze overheden bakzeil halen en trachten met ander beleid de steun bij de kiezers te doen toenemen.

In een autocratisch land als Rusland moeten we de verwachtingen temperen dat afname van steun direct leidt tot aanpassing regeringsbeleid. Twee factoren belemmeren dit: overheid is niet te benaderen en te beïnvloeden, en de burgers hebben nooit kunnen leren zich politiek te organiseren.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit is wat we nodig hebben. Interne destabilisatie. We hebben al meer signalen gezien dat de mobilisatie niet lekker loopt, maar het moet nog veel verder escaleren. Hopelijk is dit een signaal.

Nog een:
[Twitter: https://twitter.com/LilythGeist/status/1581357098440740865?t=Qw8z-DYxvRJwL6hrqgnkiA&s=19]
Edit: post verplaatst. Hier past het beter.

[ Voor 16% gewijzigd door RoD op 15-10-2022 20:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mogelijk Tajik mobiks:

Die zullen ongetwijfeld uit een grensregio van RF met de -stan’s komen.

Precies de reden dat de mobiks toen Shoigu op bezoek kwam zonder magazijn moesten oefenen.

[ Voor 52% gewijzigd door YakuzA op 15-10-2022 21:17 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Officiële bevestiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Geeft meer vragen dan antwoorden.
Hoe en waarom heeft RF mensen uit een ander CIS land gemobiliseerd?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 22:44
YakuzA schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:46:
[...]

Hoe en waarom heeft RF mensen uit een ander CIS land gemobiliseerd.
Misschien waren ze in rusland als arbeidsmigrant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:10
[...]

Goed..
1) CIS is de Russische tegenhanger van de NATO/NAVO
2) Lidstaten zijn, denk ik wel te gokken, maar het lijstje is vrij kort (met als "grootste partner" Wit-Rusland en Kazachstan)
3) Er wordt/werd binnenkort een drill gehouden in Midden, Noord en Oost-Rusland

De enige vraag die voor mij dan nog overblijft en lijkt op de jouwe: Wat doen die CIS-gasten in het Westelijk District?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

D_Jeff schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:06:
[...]
Goed..
1) CIS is de Russische tegenhanger van de NATO/NAVO
2) Lidstaten zijn, denk ik wel te gokken, maar het lijstje is vrij kort (met als "grootste partner" Wit-Rusland en Kazachstan)
3) Er wordt/werd binnenkort een drill gehouden in Midden, Noord en Oost-Rusland

De enige vraag die voor mij dan nog overblijft en lijkt op de jouwe: Wat doen die CIS-gasten in het Westelijk District?
Ondanks dat die afkortingen op elkaar lijken, is het CIS niet het CSTO :)

Maar ik ging er ook vanuit dat het mede-mobiks waren, wat niet perse hoeft idd.
(Ik ging er impliciet vanuit dat het geen trainers uit een ander leger waren, want dat zou de situatie nog vreemder maken)

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 15-10-2022 22:18 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Verwachtte jij antwoorden dan? :+

De bevestiging is al heel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

D_Jeff schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:06:
[...]

Waarschijnlijk gastarbeiders? Ik kan me zo voorstellen dat de Russen het niet zo nauw nemen met waar je vandaan komt. De president van Tajikistan had het in ieder geval over arbeidsmigranten in Rusland laatst: RoD in "De CSTO en ex-Sovjetstaten"

Zou ook nog kunnen zijn dat het Russen zijn van Tajikse afkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Best wel een opmerkelijk bericht. Als ik het goed begrijp kan de aanslag gepleegd zijn door Russen, al kunnen personen uit de Oekraïense bezette gebieden ook zijn bedoeld. Al leest het voor mij toch vooral als een republiek als bijvoorbeeld Dagestan.
Tajikistan begrijp ik inmiddels.

Daarom voor mij opmerkelijk. Misschien hebben we gisteren moeten concluderen dat de Russische elite nog steeds vooral voor zichzelf kiest, van de gewone burgers weten we misschien nog te weinig.

Doden en gewonden bij aanslag op Russische legerbasis

Volkskrant Liveblog
22:35 15/10/2022
Twee mannen hebben op een Russische militaire basis in de regio Belgorod het vuur geopend op vrijwilligers die wilden vechten in Oekraïne. Volgens het Russische persbureau RIA Novosti kwamen zeker elf mensen om het leven en vielen er vijftien gewonden. De berichtgeving kon niet onafhankelijk worden geverifieerd.
De aanslagplegers zijn door militairen doodgeschoten. RIA Novosti meldt op basis van het Russische ministerie van Defensie dat het gaat om twee mannen uit een voormalige Sovjet-Republiek. Of daarmee Oekraïne wordt bedoeld is niet duidelijk.

De regio Belgorod grenst aan Oekraïne. De gouverneur van Belgorod beschuldigt Oekraïne er geregeld van het gebied onder vuur te nemen en er aanslagen uit te voeren. Oekraïne ontkent dat. (ANP / Redactie)

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
teacup schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:58:
Best wel een opmerkelijk bericht. Als ik het goed begrijp kan de aanslag gepleegd zijn door Russen, al kunnen personen uit de Oekraïense bezette gebieden ook zijn bedoeld. Al leest het voor mij toch vooral als een republiek als bijvoorbeeld Dagestan.
Tajikistan begrijp ik inmiddels.

Daarom voor mij opmerkelijk. Misschien hebben we gisteren moeten concluderen dat de Russische elite nog steeds vooral voor zichzelf kiest, van de gewone burgers weten we misschien nog te weinig.

Doden en gewonden bij aanslag op Russische legerbasis

Volkskrant Liveblog

[...]

[...]
Tajikistan is geen republiek, maar een autonoom land dat tussen Kyrgizië en Oezbekistan ligt.

Ik ben er een maand geweest - is het meest armoedige land van de gehele regio, met een grotendeels islamitische bevolking. Qua cultuur niet te vergelijken met de meerderheid van Rusland.

Veel Tajikse mannen werken in Rusland om laagbetaald werk te doen, die verblijven dan grote delen van het jaar in Rusland, terwijl de rest van de familie gewoon in Tajikistan blijft.

Wellicht is zo’n gastarbeider (per ongeluk, of misschien wel expres) gemobiliseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Requiem19 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:07:
[...]
Tajikistan is geen republiek, maar een autonoom land dat tussen Kyrgizië en Oezbekistan ligt.

Ik ben er een maand geweest - is het meest armoedige land van de gehele regio, met een grotendeels islamitische bevolking. Qua cultuur niet te vergelijken met de meerderheid van Rusland.

Veel Tajikse mannen werken in Rusland om laagbetaald werk te doen, die verblijven dan grote delen van het jaar in Rusland, terwijl de rest van de familie gewoon in Tajikistan blijft.

Wellicht is zo’n gastarbeider (per ongeluk, of misschien wel expres) gemobiliseerd.
Dank je voor de info! Mijn onwetendheid...

Dit maakt het verhaal inderdaad nog vreemder. Ik begrijp de richting waarin je denkt. Dit zou in dat geval opnieuw illustreren hoe willekeurig die "mobilisatie" verloopt.

Wat dat betreft moet onze focus nog wat meer naar die mobilisatie toe. De aantallen zijn onduidelijk (meer dan die gecommuniceerde 300.000) en dan nu weer de indicatie dat ze maar mobiliseren om wat te kunnen mobiliseren.

Zelf twijfel ik er steeds meer aan dat die mobilisatie niet meer is dan een soort window dressing om de extremistische commentatoren binnen Rusland koest te houden. Die vermoedens zijn in de geschreven media ook al uitgesproken.

Los van deze speculaties, meer zijn het dat niet, vind ik het lastig een strategisch doel te projecteren op wat nu wordt gemobiliseerd. Misschien consolidatie bezette gebieden. Velen zullen hier zeggen dat ze daar door een gebrek aan materieel met deze mobilisatie niet gaan bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

teacup schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Dit maakt het verhaal inderdaad nog vreemder. Ik begrijp de richting waarin je denkt. Dit zou in dat geval opnieuw illustreren hoe willekeurig die "mobilisatie" verloopt.
Poetin noemt het mobilisatie, ik noem het Russische genocide op minderheden in Rusland. Na het slopen van persvrijheid en oppositie kan dat er ook nog wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]
Volgens de berichten ging het om vrijwilligers/contractsoldaten, dus geen gemobiliseerden. RU kan niet mobiliseren buiten eigen grondgebied. Ze kunnen wel eenzijdig een kort contract omzetten naar een voor onbepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

Los van deze speculaties, meer zijn het dat niet, vind ik het lastig een strategisch doel te projecteren op wat nu wordt gemobiliseerd. Misschien consolidatie bezette gebieden. Velen zullen hier zeggen dat ze daar door een gebrek aan materieel met deze mobilisatie niet gaan bereiken.
Ik.neig steeds meer naar de theorie dan Putin eigenlijk een CIA or whatever asset is met de opdracht het land compleet maar de kloten te helpen.

Een compleet mislukte invasie die de geschiedenisboeken ingaat vanwege de talloze blunders, niet leren van die blunder of van het conflict in z'n algemeen, stug volhouden ondanks zware sancties, etc.

Rn dan nu een mobilisatie die misschien wel meer kwaad dan goed doet.
lukraak mensen mobiliseren ongeacht of ze ervaring hebben, ze in kampen laten bivakkeren die in de ergste gevallen gewoon open grasvelden zijn zonder faciliteiten om ze vervolgens op een willekeurige plek aan het front te dumpen met enkel een wapen, maar zonder ook maar iets aan bevoorrading en ze dan te vergeten. Niks geen training of wat dan ook.

Wegrennen van het front, Desertie of Elfs overgeven lijkt redelijk wijdverbreid te zijn.

Een normaal land had eerst groepjea van max 30k man gemobiliseerd, getraind en ze dan naar reeds gefortificeerd front gestuurd waar de logistiek al in orde is. Maar Rusland, hè

Dus putin lijkt erop gebrand de schade enkel te maximaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Zelf twijfel ik er steeds meer aan dat die mobilisatie niet meer is dan een soort window dressing om de extremistische commentatoren binnen Rusland koest te houden. Die vermoedens zijn in de geschreven media ook al uitgesproken.
Kun je dat toelichten? Jij denkt dat de gemobiliseerde troepen niet ingezet zullen worden? Er zitten zoveel nadelen aan mobilisatie (zoals de vlucht naar het buitenland die het veroorzaakt) dat ik me moeilijk kan voorstellen dat dat voor de schone schijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:46
downtime schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:06:
[...]

Kun je dat toelichten? Jij denkt dat de gemobiliseerde troepen niet ingezet zullen worden? Er zitten zoveel nadelen aan mobilisatie (zoals de vlucht naar het buitenland die het veroorzaakt) dat ik me moeilijk kan voorstellen dat dat voor de schone schijn is.
Verder weten we al dat er recentelijk gemobiliseerde personen aan de frontline van UA zijn gekomen. Sommige zijn omgekomen, anderen hebben zich overgegeven. Dus van schijn is zeker geen sprake. Er worden echt gemobiliseerden ingezet aan de frontline, en vrij vlot ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
[...]

Die bronnen moet ik er weer even bij zoeken, in het kader om die mobilisatie scherper te krijgen moet dit nog wel gebeuren. Probeer die er nog wel bij te vinden. Wil hier tussen andere dingen door al een paar weken beter naar kijken.

Als de mobilisatie inderdaad vooral een reactie van Poetin is om de binnenlandse bühne te laten zien dat actie wordt genomen op de slecht verlopende oorlog, dan kan het best zo zijn dat ten tijde van het besluit tot mobilisatie er niet eens een plan was wat met die troepen te doen. Behalve dan de vaststelling dat dat het in Oekraïne niet goed ging en er iets moest gebeuren.

Het zal dus best wel de intentie zijn geweest die troepen in te zetten, en naar wat ik heb begrepen uit eerdere berichtgeving zijn de eerste groepen na een hele korte training al aan het front aangekomen. Dit maakt die mobilisatie niet minder reactief, zonder achterliggend plan en doelstelling. Misschien is het interessant om dat laatste beter scherp te krijgen met meer informatie. Vooralsnog is dit door media zonder aanvullende argumentatie gesuggereerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
[...]

Het lijkt me niet dat het plan is de gemobiliseerden duimen te laten draaien in kazernes, maar ik kan me prima voorstellen dat iedereen wist dat mobiliseren puur militair weinig impact zou gaan brengen, maar er toch is besloten tot mobilisatie, om de milblog factie tevreden te stellen.
Ik krijg ook de indruk dat het ministerie van defensie bij die 300.000 getrainde veteranen in hun hoofd had (die mogelijk nog enig nut zouden kunnen hebben, voor bijv. rotatie van huidige troepen), maar de besturen in de provincies absoluut de informatie (of wil) missen om specifiek die groep te traceren. En wel een target hebben gekregen, wat dus maar wordt gevuld met de eerste de beste dronkenlap/huisvader/etnische inferieur bevondene/wat er maar in het hoofd van de provinciebestuurder opkomt.
Terwijl het ministerie, wat een plan had gemaakt obv. 300.000 veteranen die een korte opfriscursus nodig hebben, dat plan vrolijk uitvoert, omdat het te log is zichzelf bij te sturen. En zo komt er kanonnenvlees wat nauwelijks weet waar de uitgang van hun schietgeweer is in de loopgraven terecht.

Centraal beleid, decentraal uitvoeren. Gaat in Nederland wel eens fout, waar we de krant over vol kunnen schrijven (kinderbescherming, stikstof, duurzame energie), maar er is geen enkele reden waarom dat in Rusland niet net zo goed fout kan gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door onkl op 16-10-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

teacup schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:23:
[...]

Als de mobilisatie inderdaad vooral een reactie van Poetin is om de binnenlandse bühne te laten zien dat actie wordt genomen op de slecht verlopende oorlog, dan kan het best zo zijn dat ten tijde van het besluit tot mobilisatie er niet eens een plan was wat met die troepen te doen. Behalve dan de vaststelling dat dat het in Oekraïne niet goed ging en er iets moest gebeuren.
Op die fiets. Dat kan ik me inderdaad levendig voorstellen. Het leger zal wel over gebrek aan personeel klagen en de publieke opinie klaagt over gebrek aan doortastendheid. Mobiliseer een miljoen man en beide partijen zijn tevreden. Dat het leger eigenlijk een miljoen goed getrainde professionals en bijbehorend materieel wilde doet er niet toe want die zijn er niet. Ze moeten het maar doen met wat ze krijgen. Hoe ze die reservisten dan inzetten moeten ze ook zelf maar uitzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

onkl schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:29:
[...]

Ik krijg ook de indruk dat het ministerie van defensie bij die 300.000 getrainde veteranen in hun hoofd had (die mogelijk nog enig nut zouden kunnen hebben, voor bijv. rotatie van huidige troepen), maar de besturen in de provincies absoluut de informatie (of wil) missen om specifiek die groep te traceren. En wel een target hebben gekregen, wat dus maar wordt gevuld met de eerste de beste dronkenlap/huisvader/etnische inferieur bevondene/wat er maar in het hoofd van de provinciebestuurder opkomt.
Ik las ooit dat de willekeur van Stalins zuiveringen deels ook zo veroorzaakt werd. De regio’s kregen een quota hoeveel ongewenste personen jaarlijks geëxecuteerd moesten worden maar in sommige regio’s konden de veiligheidsdiensten niet genoeg echte verdachten vinden, of deden ze niet eens moeite om die te vinden, en dus werden willekeurige burgers opgepakt en terechtgesteld om de quota’s rond te krijgen.

Dat ter illustratie dat ik meteen geloof dat sommige regio’s maar wat doen om de quota’s te vervullen zelfs als dat betekent dat ze geen veteranen maar daklozen en verslaafden mobiliseren.

Overigens niet uniek. Op Youtube staat een presentatie over McNamara’s Morons, Amerikanen van laag IQ die niet geschikt waren voor het leger, maar toch naar Vietnam gestuurd werden om hoe dan ook aan de gewenste aantallen te komen. YouTube: McNamara's Folly: The Use of Low-IQ Troops in the Vietnam War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Een deel van die conscripts zullen vast in de verdedigingslinie tussen Svatove en Kreminna terecht komen:

https://nitter.it/TallbarFIN/status/1579908940804280320

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fez2zFPWYBQMs_Q?format=jpg&name=medium

[YouTube: Russian BTM-3 Trenching Machine, Builds Trenches In The Area Svatove Kreminna To Stop The AFU]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

_Eend_ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:17:
Een deel van die conscripts zullen vast in de verdedigingslinie tussen Svatove en Kreminna terecht komen:
Denkende mensen zouden half-getrainde dienstplichten inderdaad alleen defensief inzetten. Hier is een loopgraaf, hier is een Kalashnikov, je mag schieten op alles wat uit die richting komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
CSTO vs CIS, wist ik niet kan handig zijn:
https://journalsofindia.com/csto-and-cis/
The Collective Security Treaty Organization (CSTO) is a Russia-led military alliance of seven former Soviet states that was created in 2002. The CSTO’s purpose is to ensure the collective defence of any member that faces external aggression.

The Commonwealth of Independent States (CIS) was founded in 1991 after the dissolution of the Soviet Union. Meetings are held periodically on a rotating basis at the CIS countries’ capitals.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Inmiddels is door de Volkskrant de identiteit van de schutters in Belgorod bevestigd, en ook dat ze zich vrijwillig hadden aangemeld:

Oekraïne: daders aanslag Belgorod komen uit Tadzjikistan
09:39
De twee mannen die gisteren op een Russische legerbasis in de regio Belgorod elf militairen doodschoten en vijftien anderen verwonden, zijn afkomstig uit Tadzjikistan. Dat zegt een adviseur van de Oekraïense president Zelensky. Onduidelijk is hoe de adviseur aan die informatie komt.

Volgens Oekraïne ontstond er op de legerbasis een ruzie over religie. Tadzjikistan is overwegend islamitisch.

De mannen hadden zich vrijwillig gemeld om met Rusland mee te vechten, aldus de gouverneur van Belgorod. Volgens het Russische staatspersbureau RIA begonnen ze te schieten tijdens een oefening met vuurwapens.
Toch vrijwillig dus. De vraag rest nu of dit voortschrijdend inzicht is geweest of een vooropgezet plan. Wij kijken hier vanuit Nederland heel erg tegenaan. Moeilijk om ons in die mensen te verplaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Dit is informatie vanuit Oekraïense zijde, hoeft dus ook niet per se waar te zijn.

Zou wederom onderstrepen dat er binnen Rusland / de ex Sovjet Unie enorme cultuurverschillen zijn.

Wat betreft vrijwillig aanmelden van de Tajiken; kan me voorstellen dat die door het beloofde geld zijn gelokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Requiem19 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:35:
Dit is informatie vanuit Oekraïense zijde, hoeft dus ook niet per se waar te zijn.

Zou wederom onderstrepen dat er binnen Rusland / de ex Sovjet Unie enorme cultuurverschillen zijn.

Wat betreft vrijwillig aanmelden van de Tajiken; kan me voorstellen dat die door het beloofde geld zijn gelokt.
Ja, is ook zo, ook onduidelijk hoe zij dit weten.

Ook de vrijwilligheid: geloven wij een Russische gouverneur op zijn woord? Bezit hij in de chaos over accurate informatie om dit te kunnen stellen?

Maar goed, dat een krant het nieuws durft te brengen zegt mij nog wel iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

Ik las ooit dat de willekeur van Stalins zuiveringen deels ook zo veroorzaakt werd. De regio’s kregen een quota hoeveel ongewenste personen jaarlijks geëxecuteerd moesten worden maar in sommige regio’s konden de veiligheidsdiensten niet genoeg echte verdachten vinden, of deden ze niet eens moeite om die te vinden, en dus werden willekeurige burgers opgepakt en terechtgesteld om de quota’s rond te krijgen.
Klopt, en zo willekeurig waren ze ook mbt de quotas van de boeren (in met name Oost-Oekraïne). Een boerderij die de quota niet haalde moest dan hun eigen eten inleveren, ging dan maar zaad eten, de dieren slachten, of de dieren werden geconfisqueerd als onderdeel van de quota. Dit alles is slecht voor de productie op de middellange termijn. En dan werden ze weer gestraft. Totaal gebrek aan empathie en de stupide lezing dat indien je streng straft men wel verbetert.

Daarnaast waren de zuiveringen targeted op minderheden. Paar jaar UA, paar jaar St. Petersburg, paar jaar Polen, enz.

Dan had je nog administratieve lagen om de boel te verdoezelen. Dan krijg je het argument 'moet van de baas' waarbij je ook nog had 'het moet van Stalin' (een soort god).

Showprocessen waren er ook. Op een gegeven moment hebben ze ook die laten varen vanwege capaciteitsproblemen.

Dat van de Russische pestkop/onderdrukker zit er m.i. nog steeds in. Overigens was Stalin zelf Georgiër.

(Dit alles wordt nog wel eens gebruikt als argument voor 2nd Amendment. Tja...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Silent7 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:22:
CSTO vs CIS, wist ik niet kan handig zijn:
https://journalsofindia.com/csto-and-cis/
The Collective Security Treaty Organization (CSTO) is a Russia-led military alliance of seven former Soviet states that was created in 2002. The CSTO’s purpose is to ensure the collective defence of any member that faces external aggression.

The Commonwealth of Independent States (CIS) was founded in 1991 after the dissolution of the Soviet Union. Meetings are held periodically on a rotating basis at the CIS countries’ capitals.
In het Nederlands bekend als GOS: Gemenebest van Onafhankelijke Staten.

(Buurtgenootjes van me kregen dit op school geleerd (ik niet, andere school :+))

Wikipedia: Gemenebest van Onafhankelijke Staten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:46

FunkyTrip

Funky vidi vici!

teacup schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:31:
Inmiddels is door de Volkskrant de identiteit van de schutters in Belgorod bevestigd, en ook dat ze zich vrijwillig hadden aangemeld:
Toch vrijwillig dus. De vraag rest nu of dit voortschrijdend inzicht is geweest of een vooropgezet plan. Wij kijken hier vanuit Nederland heel erg tegenaan. Moeilijk om ons in die mensen te verplaatsen.
Het kan ook gewoon een simpel gevalletje ' je hebt de profeet Mohammed beledigd, dus ik schiet je neer' zijn. Soms is de werkelijke reden eenvoudig.

Dit dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:28
https://www.washingtonpos.../russia-mobilization-men/

Intussen worden er gewoon mannen van straat geplukt in Moskou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Als artikel gedeeld, de New York Times over de "gedeeltelijke mobilisatie" in Rusland:

‘Coffins Are Already Coming’: The Toll of Russia’s Chaotic Draft https://www.nytimes.com/2...WkqyySo0BVUTQabgc_P8Z7OO9

De uitrusting is op:
Elsewhere, scores of relatives of freshly drafted Russian soldiers crowd outside a training center, passing items through its fence to the recruits — boots, berets, bulletproof vests, backpacks, sleeping bags, camping mats, medicine, bandages and food.

“This is not how it’s done,” a woman named Elena told the news outlet Samara Online. “We buy everything.”
Wat niet erg effectief gebruik van menskracht is:
“They are giving them at best basics and at worst nothing and throwing them into combat, which suggests that these guys are just literally cannon fodder,” said William Alberque, a specialist in the Russian armed forces and the director of the arms control program at the International Institute for Strategic Studies, a research organization based in London.
De gevolgen daarvan zijn te voorspellen:
Inevitably, some draftees have already been killed or captured, stirring ever harsher criticism of the mobilization effort announced on Sept. 21 and considered a shambles from the start.
[...]
“Chelyabinsk, Yekaterinburg, Moscow — zinc coffins are already coming,” she added. “You told us that there would be training, that they would not be sent to the front line in a week. Were you lying again?”
Aantallen blijven nog steeds mistig:
The number of Russian troops in Ukraine remains murky. An estimated 200,000 soldiers were deployed for the invasion, but Western intelligence agencies say that anywhere from a third to one half have been killed or wounded.

[ Voor 58% gewijzigd door teacup op 17-10-2022 07:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Lang telefoon gesprek, maar geeft wel een beeld van hoe de mobiks naar het front gepushed worden.
21 dagen training beloofd, maar zodra ze op het vliegveld aan kwamen werden ze meteen in een Kamaz gepropt en naar Donetsk gereden voor de 'training' (20 km achter het front).

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 17-10-2022 18:06 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Semyon schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:10:
[...]

Ja ik ontken ook helemaal niet dat dit de oorzaak is. Ik wijs alleen aan dat het het geval is. Laten we nu even rusten waardoor het komt, en eerst vaststellen dat het het geval is, dan kunnen we daarna aan de waarom vraag beginnen.

Jij stelde dat het niet de bevolking was, en vooral alleen de leiders. En alhoewel normaal "Wie stelt bewijst" geldt kwam ik aan met verschillende bronnen die laten zien dat het veel meer is dan alleen de leiders. En ik begrijp wel dat aan al de verschillende bronnen haken en ogen kleven, maar
1) Ik heb geen enkele bron gezien die laat zien dat het alleen de leider zijn en de niet de bevolking, zelfs geen data met haken en ogen.
2) Ik zie ontzettende veel verschillende bronnen, allemaal inderdaad met haken en ogen, maar die laten allemaal een vrij zelfde beeld zien. En dat beeld is dat niet dat de gehele bevolking achter Poetin staat, maar laat wel ontzettend duidelijk zien dat het veel en dan ook veel meer is dan alleen de leiders. Sterker nog, er zijn zelfs demografien die er duidelijk uitsteken, vaak oudere mensen, vaak mensen onhandiger met internet etc.
3) Ik lees ook voortdurend berichten van mensen die geen enkel ijzer in het politiek bestuur hebben en zich helemaal niet hoeven uit te spreken, die het toch doen (zonder pressie) en voor de SMO zijn. Bijvoorbeeld Karjakin (schaken) maar ook tweakers hier in dit topic met vrienden in Kalingrad etc etc.
En ja dat zijn incidentele gevallen van N=laag nummer, maar laten weer hetzelfde beeld zien dat ik van allerlei andere kanten hoor, waar haken en ogen aan zitten, maar andere haken en ogen.

Dus :-) Kom maar op met de bron dat het vooral alleen de leiders zijn, en dat een meerderheid van het volk hier graag (blijkbaar stilletjes) van af wil, ik zou dat graag willen zien, wat je denk ik probeerde te stellen; want ik probeer oprecht me een beeld te vormen, en ik zie inderdaad dat aan allerlei bronnen haken en ogen zitten, maar ik heb nog geen enkele bron gevonden die stelde dat "Bedenk dat de leiders fout zijn, niet de bevolking".
Je bekijkt het echt veel te zwart/wit. Als de bevolking beïnvloed is door jarenlange hersenspoeling, dan blijft nog steeds de leider de hoofdverantwoordelijke, daar zijn echt geen bronnen voor nodig.

P.S. even verhuisd naar een ander topic, ik denk dat het hier beter past.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
De eerste tekenen dat het binnen de kringen van de oligarch rommelt zijn te zien.

[ Voor 22% gewijzigd door Tristan op 18-10-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Semyon schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:10:
[...]

Ja ik ontken ook helemaal niet dat dit de oorzaak is. Ik wijs alleen aan dat het het geval is. Laten we nu even rusten waardoor het komt, en eerst vaststellen dat het het geval is, dan kunnen we daarna aan de waarom vraag beginnen.

Jij stelde dat het niet de bevolking was, en vooral alleen de leiders. En alhoewel normaal "Wie stelt bewijst" geldt kwam ik aan met verschillende bronnen die laten zien dat het veel meer is dan alleen de leiders. En ik begrijp wel dat aan al de verschillende bronnen haken en ogen kleven, maar
1) Ik heb geen enkele bron gezien die laat zien dat het alleen de leider zijn en de niet de bevolking, zelfs geen data met haken en ogen.
2) Ik zie ontzettende veel verschillende bronnen, allemaal inderdaad met haken en ogen, maar die laten allemaal een vrij zelfde beeld zien. En dat beeld is dat niet dat de gehele bevolking achter Poetin staat, maar laat wel ontzettend duidelijk zien dat het veel en dan ook veel meer is dan alleen de leiders. Sterker nog, er zijn zelfs demografien die er duidelijk uitsteken, vaak oudere mensen, vaak mensen onhandiger met internet etc.
3) Ik lees ook voortdurend berichten van mensen die geen enkel ijzer in het politiek bestuur hebben en zich helemaal niet hoeven uit te spreken, die het toch doen (zonder pressie) en voor de SMO zijn. Bijvoorbeeld Karjakin (schaken) maar ook tweakers hier in dit topic met vrienden in Kalingrad etc etc.
En ja dat zijn incidentele gevallen van N=laag nummer, maar laten weer hetzelfde beeld zien dat ik van allerlei andere kanten hoor, waar haken en ogen aan zitten, maar andere haken en ogen.

Dus :-) Kom maar op met de bron dat het vooral alleen de leiders zijn, en dat een meerderheid van het volk hier graag (blijkbaar stilletjes) van af wil, ik zou dat graag willen zien, wat je denk ik probeerde te stellen; want ik probeer oprecht me een beeld te vormen, en ik zie inderdaad dat aan allerlei bronnen haken en ogen zitten, maar ik heb nog geen enkele bron gevonden die stelde dat "Bedenk dat de leiders fout zijn, niet de bevolking".
Even hier op in hakend in dit topic; denk je niet dat een bevolking kan veranderen door hoe de leiders van een land alles vormgeven?

Dus misschien is het inderdaad zo dat een groot deel van de bevolking Poetin steunt (we weten dit niet echt bij gebrek aan betrouwbare cijfers!), kunnen we het de bevolking dan in z'n geheel kwalijk nemen?

Als we echt zeggen 'we kunnen het de bevolking kwalijk nemen', dan zeg je eigenlijk 'niet alleen Putin is een slecht mens. maar alle Russen zijn inherent slechte mensen'. Het zou best gek zijn als mensen per toeval slecht worden omdat ze geografisch in het stukje Rusland geboren worden...

Daarnaast verwijs ik naar m'n eerdere betogen: 'de Rus' bestaat niet. Dit is een naief beeld, wat geen rekenschap geeft van de enorme verschillen binnen Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Poken :)

/edit: benieuwd of ze ook nog Dagestan op dezelfde manier gaan erkennen.

[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 18-10-2022 14:55 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Van een betrouwbare bron (Bellingcat):

Niet alleen maakt de FSB hier een verdienmodel van, ook voor ons kan bloot papierwerk van politieke vervolging geen grond meer zijn voor asiel.
Pagina: 1 ... 3 ... 95 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: