Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Weer iemand het loodje gelegd in Rusland.

https://www.ibtimes.sg/ro...und-hanged-his-home-67305

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

En weer een klein scheurtje binnen Rusland's zogenaamde eenheid

Het gaat dus om Bashkortostan. Ik ken het (uiteraard) niet, maar het is toch geen kleine republiek zo te zien op wikipedia.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

bloody schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:18:
En weer een klein scheurtje binnen Rusland's zogenaamde eenheid
[Twitter]

Het gaat dus om Bashkortostan. Ik ken het (uiteraard) niet, maar het is toch geen kleine republiek zo te zien op wikipedia.
Van deze -Stan had ik idd ook niet eerder gehoord.
De Tuva, Tsjetsjenië, Dagestan, Ossetie etc kende ik dan weer wel.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Martial law to be declared in Russia starting tomorrow.

Bron: https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:39
... may be declared.

Wel even lezen he.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Sir_Lion schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 06:27:
[...]

... may be declared.

Wel even lezen he.
De titel heb ik gewoon overgenomen, en daarin staat niet het woordje may.
Maar, zoals met elk bericht van wat er (mogelijk) aangekondigd GAAT worden is het maar afwachten of het ook werkelijk zo is en veel berichten blijken dan ook onjuist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:46

FunkyTrip

Funky vidi vici!

bulle bas schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:48:
Van een betrouwbare bron (Bellingcat):
[Twitter]

Niet alleen maakt de FSB hier een verdienmodel van, ook voor ons kan bloot papierwerk van politieke vervolging geen grond meer zijn voor asiel.
Je zou haast zeggen dat de FSB hier slim is geweest. Russen die politiek asiel aanvragen zijn hierdoor verdacht en het drempeltje wordt hoger én ze verdienen er aan. Win-win.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Waarschijnlijk al eerder gedeeld. Gaat me om de foto rond 44 seconden. De ontploffing plus de piloot met parachute. Pareltje IMO, mag de geschiedenisboeken in. Ook typisch (al kennen we het verhaal (nog) niet).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
FSB Coverup?
In recent years, the Russian Orthodox Church has bought a number of properties on the Norwegian coast, which are located near important military facilities — Dagbladet

In particular, in the town of Bergen, the Russian Orthodox Church purchased a prayer house near one of the most important facilities of the Norwegian Armed Forces, the Haakonsvern Naval Base. The building offers a full view of the approach of ships and most of the base.

The Russian church also has a congregation in Stavanger, a 15-minute walk from the headquarters of the NATO Joint Warfare Centre.
bron: https://t.me/ukrainenowenglish/20755

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:50:
[YouTube: Moment Russian military jet crashes into block of flats caught on CCTV]

Waarschijnlijk al eerder gedeeld. Gaat me om de foto rond 44 seconden. De ontploffing plus de piloot met parachute. Pareltje IMO, mag de geschiedenisboeken in. Ook typisch (al kennen we het verhaal (nog) niet).
Typisch in de zin dat het alle vooroordelen t.o.v. Russische militairen bevestigt. In Europa zou van een piloot verwacht worden dat ie aan boord blijft totdat er echt geen manier meer is om te voorkomen dat zijn jet op een woonwijk terecht komt.
Het is natuurlijk mogelijk dat deze piloten dat ook gedaan hebben, en echt geen kans meer zagen om het vliegtuig ergens anders te laten crashen, maar je houdt hier toch het gevoel aan over dat ze alleen aan hun eigen veiligheid dachten en zich niet druk maakten om de getroffen burgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57
downtime schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:11:
[...]

Typisch in de zin dat het alle vooroordelen t.o.v. Russische militairen bevestigt. In Europa zou van een piloot verwacht worden dat ie aan boord blijft totdat er echt geen manier meer is om te voorkomen dat zijn jet op een woonwijk terecht komt.
Het is natuurlijk mogelijk dat deze piloten dat ook gedaan hebben, en echt geen kans meer zagen om het vliegtuig ergens anders te laten crashen, maar je houdt hier toch het gevoel aan over dat ze alleen aan hun eigen veiligheid dachten en zich niet druk maakten om de getroffen burgers.
Ik kwam een filmpje tegen waarop de landing van de piloot te zien is. Bijna naast het getroffen gebouw. Ik vermoed dat een piloot die bij het eerste rode lampje zonder enige interesse voor bewoners z'n schietstoel gebruikt niet zo dichtbij zal landen.

https://nitter.it/saintjavelin/status/1582076267574489088

[ Voor 9% gewijzigd door onkl op 19-10-2022 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:57

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/AlexKokcharov/status/1582720631241551873

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FfbzStUWYAArH7G?format=jpg&name=medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04

Yucon

*broem*

onkl schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:26:
[...]

Ik kwam een filmpje tegen waarop de landing van de piloot te zien is. Bijna naast het getroffen gebouw. Ik vermoed dat een piloot die bij het eerste rode lampje zonder enige interesse voor bewoners z'n schietstoel gebruikt niet zo dichtbij zal landen.
[Twitter]
Inderdaad, in een eerder filmpje dat ik niet meer terug kan vinden is ook het moment te zien dat hij eruit springt. Het is echt een paar seconden voor impact.

Piloten hebben juist de neiging te laat eruit te springen. De amerikaanse luchtmacht heeft zelfs voorlichtingsfilmpjes gemaakt om op tijd te springen. YouTube: Ejection Decision - A second Too Late! (1981)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

onkl schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:26:
[...]

[Twitter]
Ik heb die beelden ook bekeken, maar op basis daarvan kreeg ik niet direct het idee dat ze bij het eerste de beste alarm zijn gesprongen. Je ziet het toestel hoogte verliezen en vlak voordat het toestel zich in het gebouw boort gebruiken ze allebei de schietstoel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:14
downtime schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:11:
[...]

mwa, dit vind ik echt door een westerse bril kijken en iets zien wat er niet is. Die piloot heeft waarschijnlijk alles gedaan om dit te voorkomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
_Eend_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:20:
[...]

Ik heb die beelden ook bekeken, maar op basis daarvan kreeg ik niet direct het idee dat ze bij het eerste de beste alarm zijn gesprongen. Je ziet het toestel hoogte verliezen en vlak voordat het toestel zich in het gebouw boort gebruiken ze allebei de schietstoel
We zijn het eens (maar ik heb onbedoeld gewonnen met "niet" verstoppertje. :Y) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Een video van een groep gemobiliseerde Russen die aan het muiten zijn:

De vlag lijkt mij die van Tuva:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/77/Flag_of_Tuva.svg/800px-Flag_of_Tuva.svg.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Alex (37) ontvluchtte de mobilisatie in Rusland: 'Ik ben geen moordenaar'

(Artikel is nog van voor het weekend maar ik had nu pas tijd het te lezen.)

Alex (37) is ITer met een handicap. Hij liet zijn gezin achter, vluchtte vanuit St. Petersburg naar de (inmiddels gesloten) Finse grens. De vlucht naar Kirgizië van 1000 EUR was te duur voor hem. Bij de Finse grens mocht hij wel even 200 EUR aftikken voor een ritje. Vervolgens is hij 20 minuten lang ondervraagd door de Russische douane. Inmiddels is hij in een Brabants dorpje aangekomen waar hij in is getrokken bij een Russische vriendin die hier al woonde.

Alex was en is tegen het beleid van Poetin:
Als hij nu terugkijkt, blijft Alex erbij dat hij de juiste keuze heeft gemaakt om te vertrekken. Het is voor hem absoluut geen optie om zich bij het leger aan te sluiten. "Sinds de annexatie van de Krim in 2014 ben ik tegen het beleid van president Poetin. Ik wil niet zijn oorlog vechten in een ander land; ik wil geen moordenaar zijn", zegt hij fel. "Ik geloof dat iedere soldaat die meedoet aan de strijd in Oekraïne ooit verantwoordelijk zal worden gehouden."

De afkondiging van de mobilisatie noemt Alex een "paniekmoment voor heel veel jonge mensen in Rusland". Er volgen protesten en naar schatting honderdduizenden Russen ontvluchten het land. Tegelijkertijd ziet hij dat die groep niet erg divers is. Vooral jonge, hoogopgeleide, grootstedelijke professionals die Engels spreken, lijken Rusland te verlaten; mensen met de middelen en het perspectief om ergens anders een leven op te bouwen.

"Veel anderen hebben niet dezelfde kansen: zij hebben minder geld en spreken geen andere talen. Een deel van hen vertrouwt op de staatsmedia, wordt verleid door het militaire salaris en denkt door de propaganda iets eervols voor hun land te doen", zegt Alex. "Ik vraag me af wat dit op termijn met Rusland zal doen."
Over terugkeer houdt Alex hoop:
Pas als Rusland de oorlog verliest, of als er ooit een nieuwe regering komt, zal Alex naar eigen zeggen terugkeren. Dat laatste ziet hij binnenkort niet gebeuren, al houdt hij hoop voor 'een nieuw Rusland'.
Daarnaast probeert hij een werkvergunning te regelen, en hoopt hij zijn vriendin volgende maand in Frankrijk te kunnen ontmoeten.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:18

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
De Ukranian Pravda deelt informatie over de Russische veiligheidsdienst die zou gaan optreden tegen nationalistische bewegingen binnen Rusland (Russische....Federatie):

Russian intelligence services will launch a campaign against national movements in Russia
OLEKSANDR SHUMILIN — TUESDAY, 25 OCTOBER 2022, 21:08

Russian intelligence services are preparing a smear campaign against the leaders of the national and national liberation movements of the peoples of the Russian Federation in the near future.
De UP refereert zelf aan deze bron: Chief Intelligence Directorate of the Ministry of Defence of Ukraine die niet in het Engels wordt vertaald. De bron laat een suggestief kaartje zien met een kakafonie aan verschillende kleuren. Door de Russische tekst kon ik er even geen bal mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vkD6ghU7sNL0hOyCGNB6hN36Xc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9v9nTy4MmTgZHaiumiUxLJEu.png?f=fotoalbum_large

Door een Google picture search kon ik het vrij snel localiseren als de landbrug tussen de Zwarte Zee en de Kaspische Zee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQ-fpemsXEAZc_AAZpRGPvjWBGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DVH8PsR3rmUSAm2DwAo7c9qV.png?f=fotoalbum_large

Beneden het midden zien we Georgië liggen. Nu is die kaart nogal suggestief, maakt deze kaart deel uit van de Russische informatie? Of wordt ze gebruikt om ons tot een interpretatie te laten komen. Die vraag is wel van belang, omdat de kaart naast het bericht een implicatie betekend: zou de informatie van Rusland afkomstig zijn, dan zou dit een bewijs zijn dat Rusland zijn schuldig maakt aan beïnvloeding buiten de eigen landsgrenzen. Vertel eens wat nieuws, zal iedereen mij zeggen. Maar een veelkleurig op wit bewijs als dit maakt het wel heel concreet.

Maar nog even het artikel van UP:
The main goal of the campaign will be reducing the peoples’ desire for self-determination.

For this purpose, so-called "agents of influence" will disseminate beliefs about the terrorist or even Nazi-style tendencies of any national movements in the informational and political spheres in Russia and abroad.

The regime of Russian President Vladimir Putin considers national liberation movements as one of the key threats to the unity and even the very existence of Russia.
Nu is het bovenstaande nogal wollig, het onderstaande benoemd wat concreter de Kaukasus en Tsjetsjenië
"The goal of this campaign is to undermine the international support for the right of societies to protect their rights, language, and culture. In addition, [it aims to] to form a negative attitude towards the peoples of the Russian Federation within Ukrainian society, who suffer from their imperial politics. Traditionally, the first ones to fall under the influence of Russian propaganda are the peoples of the Caucasus, who are actively fighting for their right to self-determination. In particular, [this concerns] the opposition in Chechnya."
Zelf lees ik dit graag als de barsten waarop ik in Rusland al zo lang wacht. Of dit wishful thinking is, dat is van hieruit lastig te beoordelen. Dat Oekraïne altijd bereid is degelijke informatie te delen is ook logisch en moeten we in het achterhoofd houden. Dat Rusland deze actie tot uitvoer brengt, of hier al mee bezig is, baart zorg. Dat ze het noodzakelijk vond in reactie op een ontwikkeling geeft ook hoop, hoop dat in ieder geval aan de randen van de Russische federatie de steun nu voortdurend afkalft.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
teacup schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 01:01:
De Ukranian Pravda deelt informatie over de Russische veiligheidsdienst die zou gaan optreden tegen nationalistische bewegingen binnen Rusland (Russische....Federatie):
[...]
Ik vind het geen heel verrassend nieuws. Dat kaartje geeft simpelweg de ethische groepen in de Kaukasus aan, dat is niet bijzonder alarmerend. En tja.. Iedere groep (of tenminste delen van iedere groep) wil eigenlijk van Rusland af, maar wordt met harde hand in gareel gedwongen.
Opstanden, vrijheidsstrijders en guerrilla zijn daar aan de orde van de dag.

Die problemen komen grotendeels, maar niet volledig op konto van Rusland: Het gebied is al eeuwenlang een kruitvat, waarbij ieder volk een bloedhekel heeft aan de hullies van de buurvallei.

Het artikel lijkt vooral een reminder dat Oekraïne niet het enige gebied is wat lijdt onder Russisch imperialisme.
Voor mij waren de nieuwtjes dat Rusland z'n "als je tegen ons bent, ben je een nazi" betoog daar ook uitprobeert (klinkt niet heel kansrijk, maar goed) en dat de mobilisatie gebruikt lijkt te worden om gericht ethnische groepen naar het front te sturen, in de hoop dat ze niet meer terugkomen.
Hoe genocidaal zo'n strategie ook is, op zich is het bekend nieuws.

[ Voor 4% gewijzigd door onkl op 26-10-2022 07:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Goede beschrijving van de interne politiek vs publiek in RU:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik ben al met enige regelmaat Vlad Vexler tegengekomen op YT, enorm interessant.
Ik haalde uit een van zijn andere filmpjes dat "het contract" tussen de politieke macht en de bevolking (i.e. ik geef jou persoonlijke vrijheid en laat je met rust, maar je laat mij mijn politieke ding doen en geeft me geen politieke uitdagingen) eenzijdig verbroken is met de mobilisatie: de staat heeft zich bemoeid met de persoonlijke vrijheid.
Ik weet niet meer of Vlad dat zei, of dat ik dat elders gelezen heb, maar dat kan een wake-up call zijn voor de bevolking en de steun voor Putin (of de apathie van de bevolking) doen afbreken.

Heb jij enig idee hoe objectief/feitelijk Vlad Vexler is? Ik lees dat hij filosoof & politiek analist is en is opgegroeid in de USSR, maar hoe veel credits hij daar mee heeft weet ik niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:06

Qwerty-273

Meukposter

Soms kom je ook pareltjes tegen op Russische trol kanalen. Dit keer hoe de Nederlanders de kinderen voorbereiden op de voedsel tekorten die zullen ontstaan door onze sancties tegen Rusland…..

https://t.me/O_KUCHERA/3421
Orda writes that an experiment has started in Dutch schools: 10-12-year-old children are offered dishes from a large flour beetle and other insects for lunch as an alternative to animal meat - to form a new behavioral habit for the inhabitants of a green European future.

It's like Timon and Pumbaa beetles in the hawali cartoon, the new European hakuna matata.

Twenty years from now, they won’t even remember what they ate before the EU once decided to play a sanctions war with Russia.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
onkl schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 07:00:
[...]

Ik vind het geen heel verrassend nieuws. Dat kaartje geeft simpelweg de ethische groepen in de Kaukasus aan, dat is niet bijzonder alarmerend. En tja.. Iedere groep (of tenminste delen van iedere groep) wil eigenlijk van Rusland af, maar wordt met harde hand in gareel gedwongen.
Opstanden, vrijheidsstrijders en guerrilla zijn daar aan de orde van de dag.

Die problemen komen grotendeels, maar niet volledig op konto van Rusland: Het gebied is al eeuwenlang een kruitvat, waarbij ieder volk een bloedhekel heeft aan de hullies van de buurvallei.

Het artikel lijkt vooral een reminder dat Oekraïne niet het enige gebied is wat lijdt onder Russisch imperialisme.
Voor mij waren de nieuwtjes dat Rusland z'n "als je tegen ons bent, ben je een nazi" betoog daar ook uitprobeert (klinkt niet heel kansrijk, maar goed) en dat de mobilisatie gebruikt lijkt te worden om gericht ethnische groepen naar het front te sturen, in de hoop dat ze niet meer terugkomen.
Hoe genocidaal zo'n strategie ook is, op zich is het bekend nieuws.
Voor de zorgvuldigheid toch getracht die kaarten na te zoeken, voordat we zelf een betekenis gaan invullen. Die kaarten lijken inderdaad meer universele kaarten te zijn. De tweede die ik erbij had gezocht was een onderverdeling van de talen (Mapnall) die in dat gebied gesproken wordt. Echt een smeltkroes gebied. Voor het kader. Hier een grotere versie van die kaart, met een legenda voor de kleuren. Ik moet zeggen, er gaat een wereld voor mij open.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFMQ1HnyyuD_KHoiKav0-EooBDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B7RLWIIa9zmzF2XjHRyaloXE.png?f=fotoalbum_large

De eerste kaart, waarvan een fragment was bijgevoegd in het bericht van de Oekraïense veiligheidsdienst is inderdaad een kaart die terug slaat op de etnische verdeling van Wikimedia. Hier de kaart met een (voor mij onleesbare legenda):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlkSEunDzS9ak89CCDmazL1kba0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xXfyrzHhfc0cP1uEWpwltSMg.png?f=fotoalbum_large

De begrippen taal en etnisch worden trouwens best wat los gebruikt, terwijl ze niet per se uitwisselbaar hoeven te zijn. Een laatste ding nog even. Het einde van je laatste post kan een soort business as usual impressie bij lezers achterlaten. Als het signaal van de Oekraïense veiligheidsdienst terecht is dan gaat Rusland op dat verdeel en heers beleid weer extra druk zetten. Los van die Russische druk is de situatie in dat gebied al complex genoeg, dat ben ik wel met je eens.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Vice heeft ook een nieuwe video over het Russische leger online gezet, of eigenlijk over de "instorting" daarvan. Veel beelden en momenten zijn al her en der besproken in de topics hier in dit sub forum (in dat opzicht biedt het niet veel nieuws). Al geeft het in mijn gevoel wel een slechter beeld van het leger dan wat het is. Niet dat er een goed georganiseerde organisatie heerst, maar zo slecht is het ook weer niet overal (helaas). Dan zouden ze nooit gekomen zijn waar ze nu zitten in Oekraïne.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
teacup schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:44:
Ik moet zeggen, er gaat een wereld voor mij open.
Sinds dit conflict heb ik hetzelfde.
Ik zag vanochtend een kort filmpje over de historie van Siberia, dat is ook niet Russisch kwa etniciteit.
Toch opmerkelijk dat wij die enorme blob aan landmassa als 1 land/ding zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:46

unclero

MB EQA ftw \o/

Blader even door het CV van Patriarch Kirill. Die is niet close met het Kremlin omdat hij dé patriarch is, die is close met het Kremlin omdat hij en Putin oud-collega's zijn.

Nog even afgezien van het feit dat in Rusland de scheidslijnen tussen private organisaties, publieke organisaties, inlichtingen/veiligheidsdiensten en georganiseerde misdaad nooit bestaan hebben.
Voor de Russisch Orthodoxe Kerk zijn geestelijke verzorging en sigarettenhandel slechts bijverdiensten.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
Ik heb deze talk grotendeels gekeken gisteravond. Het is een lange zit (bijna 2 uur), maar wel de moeite waard. De mevrouw die aan het woord is, is Ekaterina_Schulmann. Schaamteloze copy-pasta van Wikipedia.
Ekaterina Mikhailovna Schulmann[a] (Russian: Екатерина Михайловна Шульман, Yekaterina Mikhaylovna Shulman; née Zaslavskaya (Заславская); born 19 August 1978) is a Russian political scientist specializing in legislative processes. Schulmann is an associate professor of the RANEPA, an associate professor of the Moscow School for the Social and Economic Sciences, and an associate fellow of Chatham House.
She works as a lecturer and columnist, gives expert commentary to the media, and hosts her own political radio talk show

Een complete samenvatting kan ik niet geven, daarvoor word teveel besproken. Wat mij het meest bij is gebleven is de uitleg over de (perceptie) van waarden binnen en buiten Rusland. Dit geeft een andere lens om naar het handelen van het Kremlin te kijken.

Om van dat laatste een korte samenvatting te geven: Putin ziet dat er een verschuiving gaande is binnen Rusland (en Oekraine) waarbij de waarden die hij nastreeft steeds verder worden ondermijnd. Als je kijkt naar de huidige machtstructuur, dan zitten daar allemaal "broeders" van hem van ongeveer dezelfde leeftijd. Dit zijn mensen die hun formatieve jaren hebben gehad tijdens mogelijk een van de meest repressieve (en wrede) periode binnen de Sovjet Unie. Ze zien nu dat na 30 jaar de zaken die zijn belangrijk vinden, beginnen af te kalven. Zelfs hun eigen kinderen steunen hen maar gedeeltelijk in hun opvattingen. Het gaat Putin erom dat er een kentering moet komen in deze afkalving: het verval van het huidige model binnen Rusland moet worden gestopt. Het gaat om verankeren wat er is en dit over te dragen aan een nieuwe generatie.

Onderbouwing die hiervoor word aangedragen is o.a. de World Value Survey (inmiddels voor de 7de keer gehouden).

Je kan er van alles van vinden, maar ik vond het wel een interessante analyse.

Voor de mensen die liever luisteren dan kijken, heb ik een rip gemaakt van de opname. Je kan de MP3 hier downloaden (om in te laden in je podcast app oid).

Dit is ongeveer wat er besproken word:

1:55 – What do you think about Russia throughout last 8 months?

8:44 – Difference between Russia and Ukraine.

10:30 – Reasons for war.

14:29 – Rationality of Russian government.

18:30 – The idea that drives the Kremlin.

26:40 – Is Russia a fascist state?

36:00 – Does Russia commits genocide?

43:30 – Why do Russia bombing cities without rationality?

46:30 – Misunderstanding of Russia by the “West” and advantages and disadvantages of Russian government.

55:00 – How to change the apoliticism of Russian society? If you would be a literature critic would you still criticize the government?

1:04:42 – Comment about 36:00 and question about sociological data of Ekaterina Shulman arguments about opinion of the younger generation.

1:11:30 – How to help Russia to become better from abroad?

1:17:00 – Is Russia capable of developing outside the imperial project?

1:21:26 – How to achieve non imperial Russia?

1:24:00 – Is the mobilization of minorities is genocide? Will Kazakhstan send back Russians for the mobilization?

1:30:35 – Will Russia use nuclear weapons?

1:33:51 – Can someone stop an autocrat?

1:37:00 – How anyone can explain to people that this is not our war? If Ekaterina Shulman needs to read or listen someone who is for her like Ekaterina Shulman for us, what she do read or listen?

1:42:35 – How does Russia free itself of Putin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
“Moscow. On the 15th of October, 2022, my husband, Zalesky Alexey Vladimirovich, born in 1984, never served, was mobilized. He left for the the mobilization center, (something) Patriot, Odintsovsky raion, Kubinka. That day, the 15th of October, was the last time I had contact with him. On the 19th of October I’ve arrived to the military commissariat to find out the whereabouts of my husband. The commander, Pochnev Mikhail Nikolaevich, assured me that he’s either in a distribution center or was deployed to a military unit. On the 22nd of October, I found out that my husband was transferred on the 16th of October [day after mobilization] and admitted to the hospital Komunarka in highly critical condition. Judging from the doctor’s words, he underwent a surgical procedure of skull trepanation to remove a brain hematoma. As of the 25th of October his condition is serious with full paralysis of the left side of his body.”
Vertaling van de video waarin een vrouw aangeeft dat haar man gemobiliseerd is en direct naar het front gestuurd is en daar dan ook weer direct serieus gewond is geraakt. Eigenlijk maar weer bevestiging van wat we al wisten.

Link: https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter

De Russische Mobilisatie

En dan is die mobilisatie alweer... "voorbij". Gisteren werd dit tenminste aangekondigd door Poetin. Het aantal van 300.000 vereiste troepen was bereikt (19). Vanaf het ontstaan van het De situatie binnen Rusland topic wilde ik al een stuk doen over die Russische mobilisatie. Eindelijk heb ik daar nu tijd voor gevonden. In voorbereiding heb ik verschillende analyses gelezen. Omdat dit al een verhaal met een buik is heb ik enkele aspecten erbuiten laten vallen. Zoals hoe bouwde Rusland zijn leger in het verleden op, en hoe beïnvloeden training en beschikbaarheid van uitrusting de effectiviteit van deze mobilisatie. Heel essentieel, maar ook onderwerpen die een aparte behandeling verdienen.

Doelstelling

De formele lezing van die doelstelling is af te leiden uit de verklaring van Poetin zelf.

Verklaring Poetin
Uittreksel van die verklaring (1)
Today our armed forces . . . are fighting on the line of contact that is over 1,000 kilometers long, fighting not only against neo-Nazi units but actually the entire military machine of the collective West. . . . I find it necessary to support the proposal of the Defense Ministry and the General Staff on partial mobilization in the Russian Federation to defend our Motherland and its sovereignty and territorial integrity, and to ensure the safety of our people and people in the liberated territories. . . . Only military reservists, primarily those who served in the armed forces and have specific military occupational specialties and corresponding experience, will be called up. Before being sent to their units, those called up for active duty will undergo mandatory additional military training based on the experience of the special military operation.
Zie voor een volledige tekst (2).

Interessant is wel dat de formele uitgangspunten van die Russische mobilisatie niet zo veel anders zijn dan die bij de Amerikaanse gedeeltelijke mobilisaties (2,3):
This action is roughly equivalent to U.S. partial mobilization. The United States has used that authority many times in the past for Desert Storm and for the wars in Iraq and Afghanistan, as well as for smaller operations.
Voorbij die formele façade lijkt echter alles bijna anders. Hierover meer verderop. Over de doelstelling gaan trouwens de meningen van de gelezen bronnen al uiteen. Vast staat wel dat de mobilisatie het urgente tekort aan Russische soldaten moet lenigen(2,3):
A number of military experts in the West and Ukraine say Mr. Putin's decision to call up reservists shows that Russian troops are failing badly on the battlefield in Ukraine - more than seven months after Moscow launched its invasion.
De doelstelling kan zich beperken tot het neutraliseren van de verliezen(1,2,5):
The decree implementing partial mobilization adds what is called “stop loss.” (2) Personnel will remain on active duty involuntarily until the end of partial mobilization. This is a sensible step when militaries face personnel shortages and large-scale military operations, as the personnel retained are already in units and trained. However, in the United States, “stop loss” proved to be controversial when implemented during the wars in Iraq and Afghanistan. Critics called it a “backdoor draft.”.
Volgens (1) lijkt trouwens de doelstelling van Rusland met de mobilisatie eerder een politieke dan een militaire:
It is unlikely that the Russian generals believe this mobilization will shift the initiative and allow Russia to launch major attacks. Ukrainian forces are getting too powerful with foreign equipment and training. Rather, the strategy is likely to hold on to what Russia has already captured and push the war into the winter. Putin aims to put the European populations under enough stress from the cold, inflation, and high energy prices that they demand an end to the war. Survey data indicates that the European populations support Ukraine in its fight for democracy but are ambivalent about providing weapons and becoming involved. (The Baltic countries and Poland are an exception, being on the front line and much more concerned about Russian intentions.) Thus, Europeans might force their governments to push for a cease-fire and negotiations.
Tenslotte verwacht (6) niet dat de gemobiliseerde troepen de bestaande troepen aanvullen maar meer vervangen. Tegelijk stelt (6) dat we niet moeten verwachten dat het hiervoor bij Rusland stopt:
The next wave Putin sends to the front lines may include soldiers who have received more training. They will likely take the place of units that have been fighting in Ukraine since the start of Russia’s all-out invasion in February. The Russian command has so far been reluctant to permit rotations – because it (rightly) believed that after returning to Russia the soldiers would attempt to leave the army. Russia will need all the officially announced 300,000 troops to fulfil this task. But it would be naive to think that the Kremlin’s plans are limited only to maintaining the occupied territories.
Voor dat laatste stelt (6) iets voor mij opmerkelijks(6,17):
Furthermore, the Kremlin is unlikely to have given up on taking Kyiv and forcing regime change, which could indeed be a key goal of Putin’s mobilisation. Ukraine has drafted around a million people to fight, but the entire Russian contingent amounts to just 250,000 (that is, if it has managed to compensate for its significant losses(17)). Moscow may therefore be trying to establish at least parity in manpower before it attempts to take more territory.

Het moment, de timing

Ten eerste was de mobilisatie al voor de aankondiging op 21 September begonnen (8):
During a televised interview on Wednesday (Sep 21,2022), Shoigu said Russia would be targeting 300,000 draftees, mainly those with recent military experience. But the actual number in an order signed by Putin is secret.

One woman said a 52-year-old relative had been delivered a povestka shortly before the president announced the draft the previous day.
Eigenlijk is die mobilisatie voor Rusland al te laat (9). Voor een optimaal effect op de strijd had ze een maand of drie eerder moeten zijn geweest:
Russia’s attacks in the Donbas region petered out in July having gained some territory, though at high cost. The Ukrainian counteroffensive has begun. In the southwest, the Ukrainians are currently attacking toward Kherson and though they have not taken much territory, they are putting the Russians under considerable pressure. Russian forces are vulnerable, occupying a large bridgehead on the west side of the Dnipro River. Ukrainian precision strikes are squeezing Russian logistics.
In the northeast, the Ukrainian counteroffensive gained much territory east of Kharkiv, though progress has slowed. The Russian generals likely told Putin that they could not hold their gains without additional troops.
Poetin heeft lang gedraald met die mobilisatie, maar alternatieven had hij eigenlijk niet (9):
Putin did have two other options: use nuclear weapons or negotiate a settlement. The commentariat has speculated endlessly about the use of nuclear weapons. Such use would risk Russian national survival for a sliver of Ukrainian territory. So far, Russia has limited nuclear threats to NATO direct intervention or Ukrainian movement into the Russian homeland.
A negotiated settlement is not possible currently because the two sides are so far apart. Putin cannot give up his conquests without endangering his regime, but Ukraine insists that Russia evacuate all occupied territory, including Crimea.
Hoeveel tijd voor enig effect?
Volgens (7) was het niet te verwachten dat de nieuwe troepen maanden de kans krijgen om zich voor te bereiden, met alle consequenties van dien:
The high-readiness section of Russia’s reserve system has been exploited to generate the initial force that invaded Ukraine; this force is therefore unlikely to provide a rapid change to the war. The massed mobilization will take some time, although it is unlikely that the Russian armed forces will be allowed the months that they would require to turn this force into something truly useful. Instead, Russia’s history of rushing forces into combat is likely to gain a new grizzly chapter as former servicemen are pushed into Ukraine in the coming weeks.

Omvang

De omvang van de mobilisatie is de lastigst te beantwoorden vraag. Hierbij moeten we afgaan op wat we aan informatie uit Rusland krijgen. Zo komt (8) met de volgende informatie:
The first full day of Russia’s first mobilisation since the second world war (12) produced emotional showdowns at draft centers and even signs of protest (13), while it appears Russia could be considering far more than the 300,000 new conscripts claimed by the defence minister, Sergei Shoigu.
In a community of 450 people, the village head was walking from house to house, seeking to hand out more than 20 draft notices. In the past day, she said, she and her colleagues had received and identified more than 3,000 reports of povestka, or draft papers, being delivered in Buryatia within just 24 hours of Vladimir Putin announcing the draft.
Het lijkt dat departementen verplicht worden tot het leveren van een quotum aan troepen
“I understand that we have a quota. Our republic needs to gather 4,000 soldiers,” said Nimayeva in a video addressed to the regional governor. “But some parameters and principles of this partial mobilization must be observed.”
Desondanks zegt het bovenstaande nog niet alles. Als ook waar is dat bepaalde gemeenschappen bovengemiddeld worden geraakt kan dit beeld nog niet makkelijk in een aantal worden vertaald.

Bovengrens voor die Mobilisatie
Vanuit de behoefte denkend kan wel een bovengrens voor de mobilisatie worden bedacht. Het aantal militairen dat Oekraïne maximaal in het veld zou kunnen brengen is rond de miljoen. Eigenlijk delen alle bronnen die ik heb gecheckt dit gegeven wel (8):
Some think it could be far higher. The independent Russian newspaper Novaya Gazeta Europe reported that a source in the presidential administration said Russia was seeking to draft more than 1 million people into the army.
Maar ook (9) noemt een dergelijk getal, afgeleid van (10). Beide bronnen noemen Russische bloggers als bron:
Some Russian bloggers have claimed that the number could be 1 million. All these numbers are speculative. Russia’s ability to induct, train, equip, and move troops to the front is limited. This mobilization will be a stream, not a surge.
Ook (4) noemt het getal van een miljoen als maximum en wijst op extra alertheid doordat het benodigd aantal reservisten een geclassificeerd gegeven was:
However, reports in opposition Russian media suggested that up to one million people could be called up, pointing out that one paragraph believed to be about the exact number of the required reservists was omitted (classified) in the published version of Mr Putin's decree on the official Kremlin website

In his announcement about the mobilization last week, Mr Putin did not specify how many reservists would be called up.
But speaking immediately after the president, Mr Shoigu said 300,000 reservists - people who have had military experience and required specialist skills - would be enlisted.
Tenslotte brengt ook (6) een gedeeltelijke mobilisatie in twijfel, en refereert hierbij aan (11) en weer (8):
Several media outlets (11), meanwhile, have reported that Russia in fact plans to draft a million soldiers – and not only from reserves (8). This has raised credible doubts about the ‘partial’ nature of the Kremlin’s mobilization. The Ukrainian armed forces therefore need to prepare for a large influx of Russian troops arriving in Ukraine over the next few months.

Wie wordt opgeroepen?

Te oude mensen, geen militaire ervaring, invaliden (4,6):
One woman said a 52-year-old relative had been delivered a povestka shortly before the president announced the draft the previous day
Multiple reports say people with no military experience - or who are too old or disabled - are being called up
Mensen die weerstand bieden aan de Russische overheid (1):
In Moscow, hundreds gathered to protest on downtown Arbat Street after Putin announced the mobilisation. Police officers reportedly began giving draft notices to those they detained at the protest
Gevangenen (8):
In a phone call with journalists, Kremlin spokesperson Dmitry Peskov appeared to confirm that police were handing down draft notices to detainees. “It does not violate the law,” he said
Studenten (8):
In Buryatia, activists said they didn’t understand why local officials were recruiting so aggressively, with students at local universities receiving draft notices while they were sitting in class
Ethnische minderheden (8,15):
Many are in Russia’s ethnic minority republics, reinforcing a sense that the country has been disproportionately relying on ethnic minorities to provide its main fighting force in Ukraine. Those regions have also suffered a disproportionate number of deaths and casualties from the war
Yanina Nimayeva, a journalist from Ulan-Ude in Buryatia, complained that her 38-year-old husband had received a draft notice despite never having served in the army.

In Neryungri, the second largest town in Sakha, also known as Yakutia, video footage appeared to show dozens of men being gathered at the Gornyak football stadium and loaded on to buses bound for recruitment centres, as family members bid tearful farewells. Many of the men appeared to be in their 30s and 40s.

“They’ve already given out draft notices to workers from Kolmar and Mechel” (two large mining companies with operations in the region), said the activist who posted the video. “They were giving out draft notices all night.”
In Dagestan, a video appeared to show people angrily confronting an official arguing in favour of the draft at a recruitment centre.

The official said that her son had been fighting in Ukraine since February.

“You’re fighting for your children’s future,” shouted the woman, who was not identified, in front of a crowd outside a municipal building.

“We don’t have a present, what kind of future are you talking about?” a man in the crowd responded.
Dat ethnische minderheden bovengemiddeld zijn vertegenwoordigd in mobilisatie lijsten kan te maken hebben met dat ze vaak voldoen aan de criteria die Rusland stelt aan de mensen die het zoekt (7):
The specific conditions set forth in Putin’s decree cover those with former military experience, especially in desired areas such as drivers, gunners, and artillerymen. It established clear grounds for those that would not be involved in the mobilization, as well as the vague promise of quotas per region. It is worth noting that the decree is likely to disproportionately affect Russia’s poorer regions. The Russian armed forces are seen as one of the primary careers for young men from Dagestan, for example. This means that there will be more people in Dagestan liable for mobilization than will be the case in other more affluent areas of Russia.

Weerstand in Rusland

Deze mobilisatie ging niet zonder weerstand, want veel draagvlak heeft de Speciale Militaire Operatie niet. Laat staan dat mannen ervoor willen gaan vechten (4):
Since the mobilization announcement, more than 2,000 people have been detained at protests across Russia.

"There are cases when the decree is violated," Russian President Vladimir Putin's spokesman said, adding that "all the errors will be corrected". He said that in some regions, "governors are actively working to rectify the situation".
Over the weekend, people in Russia's Dagestan republic in the North Caucasus clashed with police over the mobilisation drive. More than 100 people were arrested during protests in the regional capital, Makhachkala, said OVD-Info, an independent Russian human rights monitor.

There have also been reports of a number of arson attacks on recruitment centres and other administrative buildings across Russia.
Enkele dagen later probeert Poetin de gemoederen wat te bedaren door bijvoorbeeld de studenten van mobilisatie uit te sluiten (4):
On 24 September, Mr Putin issued a new decree specifically stating that students would be deferred from the draft
Wanneer met een scheef oog naar Amerikaanse mobilisaties (1991) wordt gekeken (1) dan blijkt dat een plotselinge mobilisatie een uitdaging is voor een bureaucratie. Ook bij de Amerikanen traden in eerste instantie problemen op die dan later opgelost raakten. Bijzonder bij de Russen is de vraag hoe plotseling deze mobilisatie echt was, of ze niet toch al achter de coulissen kan voorbereid zijn geweest.

Het eerder genoemde systeem van quota per departement werkt misbruik in de hand. De doelen zijn bij de lokale autoriteiten gelegd, waardoor het risico ontstaat dat vooral de focus wordt gelegd op het halen van een quotum, ongeacht de middelen.

Initial Reports Indicate Mobilization Is Going Badly
(1)
The bureaucracy appears unready to handle the demands of such a complex effort. Personnel must be identified, notified, medically evaluated, administratively brought onto active duty, and then sent to a training establishment. During this administrative period, personnel must be fed and housed. The United States suffered problems with its mobilization mechanisms in 1991, the first large mobilization since World War II, but worked out procedures over time. The Russians may have the same experience.
Like many bureaucratic tasks in Russia, mobilization is being conducted using quotas levied on districts. The quota system decentralizes and simplifies execution but incentivizes local authorities to prioritize output at any cost. This can create abuses.
In addition to bureaucratic problems, security forces seem to be threatening demonstrators with mobilization, contrary to the announced policy
Ofschoon we van de Russische oppositie momenteel niet de wereld mogen verwachten kan de weerstand tegen de mobilisatie wel de oppositie de wind in de zeilen geven (1).

The Wild Card Is Political Opposition
Domestic opposition arose at the beginning of the war, with antiwar demonstrations in many cities. However, the Russian security forces successfully suppressed these demonstrations. The government-controlled media dominated the information space, convincing most Russians that the war was defensive and intended to suppress a neo-Nazi regime in Ukraine. Overall, the war seems to be popular with the average Russian. However, mobilization involves more Russian families in the war and has induced fears among many men that they might be called up. Opposition seems to be widespread. However, it remains to be seen whether this opposition will have an operational effect on the war or if it will peter out as earlier antiwar efforts did

Effect – Consequenties

Al die mobilisatie enig effect resulteren? De inschatting van (7) is dat ze op zijn best stabiliserend kan werken op de linies bij een verdedigende oorlog:
With many Russian units in Ukraine between 50% and 70% strength, the most immediate effect of mobilisation will be to create a large number of poorly trained replacements to shore up the numbers. Today, their guns are suppressed because of the threat to their ammunition from GMLRS, and so this immediate topping-up of units will not produce significant offensive capabilities. It will, however, likely help to stabilise defensive lines, increasing the level of resources Kyiv must commit to achieve breakthroughs. Nevertheless, throwing unwilling and under-trained replacements into already-demoralised units at the onset of winter is unlikely to change the direction of fighting on the ground.
Op langere termijn bestaat een risico dat door Rusland nieuwe eenheden kunnen worden opgericht, uitgerust en getraind. Dit gaat maanden duren en die eenheden komen druppelsgewijs beschikbaar. Mogelijk is dit voor Oekraïne beheersbaar:
Much more dangerous for Ukraine is the prospect of Russia forming new formations out of their mobilised recruits. To take new recruits, turn them into units with a basic level of training, refurbish old equipment and distribute it, and create the command and control for any sort of offensive manoeuvres will take months. It will be hampered by Russia having already deployed many of its instructors for various military specialisms to Ukraine, and the fact that Russian recruits usually complete their training in their units, which are now deployed. Nevertheless, it is reasonable to expect new formations to be formed for February.
Initial formations are likely to be equipped with an assortment of older weaponry. Russian industry is still reeling to service existing fleets. Over time, however, if the Russian government manages its industry competently, it will consolidate its efforts on a limited number of systems and begin to stabilise supply. It is also possible that Iran and China – some equipment from both countries is already in use in Ukraine – may help to equip new formations from the spring.
Veel soldaten met relatief minder uitrusting kan nog steeds een resultaat opleveren, als die dan maar ervaren zijn (7):
The history of infantry-heavy formations conducting offensives against modern, mechanised troops demonstrates that they can deliver results. The best example is China’s driving back US forces in Korea during its initial offensive. There, however, Chinese forces were made up of highly experienced and motivated veterans of the People’s Liberation Army. And they still took massive casualties. The prospects for Russia’s new formations against Ukrainian troops is less promising, so long as Ukraine has the ammunition and reserves to deal with the numbers. Men against metal is usually a poor bet.
Russen verlaten het land
Volgens (4) zou de impact van de mobilisatie op de economie nog wel meevallen (1,15):
Some have speculated that this will severely disrupt the Russian economy, but that is unlikely. Even if 300,000 troops are mobilized, that represents only .4 percent of the Russian labor force
.
Tellen we hierbij de Russen op die het land sinds de aanvang van de mobilisatie hebben ontvlucht (4):
Mr Peskov also said he was unaware of any decisions to shut Russia's borders and impose martial law in the country. Media reports earlier suggested this could be done to stop potential recruits escaping abroad. Since the mobilisation was announced, many young Russians have been seeking to leave the country. Satellite images show lengthy queues of Russian cars on the border with Georgia
.
...dan kan hiervoor volgens (16) een getal van 700.000 worden genoemd. In dat geval zou in totaal 1.3% van de beroepsbevolking wegvallen. Van de ontvluchtte groep kan je verwachten dat ze meer impact vertegenwoordigd, omdat ze tot de intellectuele bovenklasse zal behoren.

Desondanks limiteert Rusland zich met haar Speciale Militaire Operatie. Ze kan geen (...weinig) dienstplichtigen gebruiken. Bovendien is het Russische leger totaal niet georiënteerd op het uitvoeren van offensieve operatie. Grozny, Afganistan zijn hiervan eerdere getuigenissen.

Russia Is Struggling to Turn Potential Power into Actual Power
(1):
From the beginning of the conflict, commentators have pointed out that the Russian population is over three times the size of Ukraine’s (146 million versus 41 million), with larger armed forces and a much larger economy. In theory, it should prevail in a long war of attrition. Russia’s problem has been turning potential power into battlefield capabilities. Putin has described the conflict as a “special military operation” and not a war. That limited his powers. For example, the Russian military has not been able to use many conscripts, even though they constitute the major part of the ground forces. Partial mobilization will tap into some of this potential power. Ukraine, in contrast, has been able to access all the elements of its national power
As Russia analysts Michael Kofman and Rob Lee point out, the Russian army is structured to defend the homeland against invasion, not to invade a neighboring country (16) Thus, units were typically at about 70 percent personnel strength and had a lot of conscripts who could not deploy outside of Russia proper. For defense of the homeland, reserve call-up would fill the ranks. For a special military operation, where mobilization authorities were limited, there were just not enough troops to deploy. This is a very different military from that of the United States, which is structured for high readiness and rapid deployment outside the country

En hoe verder, en waar nu op te letten?

Waar we de vinger goed op moeten gaan houden is wat de oppositie in Rusland aan het doen is. Van de week waren er alweer nieuwe berichten van sabotage acties. Een belangrijke indicator is of we dat in frequentie zien toenemen.

Vandaag heeft Poetin aangekondigd dat de mobilisatie is voltooid en dat het aantal van 300.000 nieuwe soldaten was bereikt (19). Dat hierbij 82.000 militairen al in actie zijn gekomen is een veeg teken voor hun training.

Deze beëindiging kwam op mij schielijk over. Vragen die bij mij opkwamen waren: “is dit wel echt zo, of alleen het managen van westerse verwachtingen?” en: “zouden binnenlandse toestanden tot deze plotselinge beëindiging hebben geleid?

Hieronder daarom nog even kort waarop te letten de komende tijd. Zowel (1) als (6) benadrukten al het belang om die oppositie in de gaten te houden. Zoals (6) ook aangeeft, gaat het Poetin er vooral om dat de mobilisatie een succes wordt, ongeacht wat. Bij dit laatste kunnen we van alles invullen, wat we maar even niet doen:

What to Watch for
(1):
Several indicators are worth monitoring to see how this mobilization plays out. First, does domestic opposition interfere with the mobilization? From a military point of view, the key question is whether such opposition significantly reduces the number of personnel available for mobilization. Can Russian forces hold out until the mobilized personnel start arriving? Although the front lines seem to have stabilized, the Russian position is fragile. It could crack in the weeks before mobilized personnel arrive. Can Russia train and equip these forces? Although the standards do not need to rise to the U.S. expectations, they do need to achieve a minimum level for personnel to be effective. Finally, does Russian morale maintain at least a minimum level? Russian morale has not been high, but the Russians keep fighting. A thousand years of history indicate that the Russians can continue fighting in conditions other nations might not tolerate.
(6):
The Kremlin’s mobilisation should signal to Ukraine and its partners that Russia is playing all its cards, even those that could endanger the stability of the Putin regime. After all, Putin held off mobilising for many months, believing he could conduct a successful military campaign for the TV cameras without any losses. But few Russians are eager to sacrifice their lives for what they perceive as a TV show – as the wave of protests across the country and the exodus of around 200,000 men from Russia attest.
(6):
This mobilisation is therefore a sign of the regime’s weakness, not a demonstration of strength. And its main aim may be to discourage the West from further arming Ukraine. The Kremlin is doing this by making nuclear threats and trying to convince Ukraine’s allies that the war will drag on for years, placing their economies under intolerable strain. It is important to see these manipulations for what they are: attempts to scare Europe into making concessions and slowing down its support for Ukraine. But if Putin is successful in this, European leaders will only end up serving his interests and goals. It is crucial that the Ukrainian armed forces can continue their counteroffensive and are prepared for larger numbers of Russian troops arriving at the front line. Ukraine already has sufficient numbers of well-qualified, highly motivated soldiers. These soldiers now need weapons to defend and take back their territories, and win the war.
Dat de mobilisatie nu zo plots tot een eind lijkt te komen geeft mij de impressie dat dit meer een signaal is dan een feitelijk gegeven. Misschien kunnen we het beste dit signaal vooralsnog naast ons neerleggen en vooral kijken naar andere informatie die uit Rusland komt.

Ofschoon veel van de bronnen stammen uit de eerste dagen van de mobilisatie blijven veel van hun analyses door gebrek aan meer en betere informatie nog staan. En met die analyses hun waarschuwingen die eigenlijk als volgt zijn samen te vatten:

Wantrouw wat er gezegd wordt en kijk vooral wat er gebeurt.

Bronnen

1. September 26, 2022 - https://www.csis.org/analysis/what-does-russias-partial-mobilization-mean
  2. September 21, 2022 - https://www.politico.eu/article/text-vladimir-putin-mobilization-decree-war-ukraine-russia/
  3. October 27, 2022 - https://uscode.house.gov/view.xhtml?req=granuleid:USC-prelim-title10-section12302&num=0&edition=prelim
  4. September 26, 2022 - https://www.bbc.com/news/world-europe-63036985
  5. March 28, 2008 - https://www.npr.org/2008/03/28/89176560/is-the-u-s-army-operating-a-back-door-draft
  6. October 4, 2022 - https://ecfr.eu/article/no-partial-measures-how-ukraine-can-meet-the-challenge-of-russias-mobilisation/
  7. September 28, 2022 - https://rusi.org/explore-our-research/publications/commentary/understanding-russias-mobilisation
  8. September 22, 2022 - https://www.theguardian.com/world/2022/sep/22/russia-mobilisation-ukraine-war-army-drive
  9. September 21, 2022 - https://www.washingtonpost.com/world/2022/09/21/putin-speech-annexation-ukraine-russia/
  10. September 22, 2022 - https://www.reuters.com/world/europe/kremlin-denies-that-mobilisation-decree-allows-million-be-enlisted-2022-09-22/
  11. September 22, 2022 - https://kyivindependent.com/uncategorized/novaya-gazeta-russian-government-plans-to-mobilize-1-million-people-against-ukraine
  12. September 21, 2022 - https://www.theguardian.com/world/2022/sep/21/putin-announces-partial-mobilisation-in-russia-in-escalation-of-ukraine-war
  13. September 22, 2022 - https://www.theguardian.com/world/2022/sep/22/russia-protests-more-than-1300-arrested-at-anti-war-demonstrations-ukraine
  14. March 30, 2022 - https://www.theguardian.com/world/2022/mar/30/coffins-in-buryatia-ukraine-invasion-takes-toll-on-russias-remote-regions
  15. February 8, 2022 - https://data.worldbank.org/indicator/SL.TLF.TOTL.IN?locations=RU
  16. June 2, 2022 - https://warontherocks.com/2022/06/not-built-for-purpose-the-russian-militarys-ill-fated-force-design/
  17. September 13, 2022 - https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/09/13/putin-russia-military-spent-ukraine/
  18. October 6, 2022 - https://www.reuters.com/world/europe/where-have-russians-been-fleeing-since-mobilisation-began-2022-10-06/
  19. October 28, 2022 - https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/live-zelensky-vier-miljoen-oekrainers-zitten-zonder-stroom-vs-beloven-oekraine-nog-eens-275-miljoen-dollar-aan-militaire-steun~b4c1db9a/

[ Voor 100% gewijzigd door teacup op 30-10-2022 19:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.itm/officejjsmart/status/1586456976497643521

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Bijzonder fragment weer. Er wordt ook genoemd dat deze aanvallen echt niet gaan zorgen dat de Oekraïners zich over willen geven. Met het gebruikelijke overschreeuwen want "niemand is geïnteresseerd hierin" :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:23

ZenTex

Doet maar wat.

user109731 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:03:
[Twitter]
Bijzonder fragment weer. Er wordt ook genoemd dat deze aanvallen echt niet gaan zorgen dat de Oekraïners zich over willen geven. Met het gebruikelijke overschreeuwen want "niemand is geïnteresseerd hierin" :')
Daar ging iemand duidelijk off script.

Die eerste gast aan het woord was ook niet al te positief, maar geen enkele interruptie, dat was wss wel volgens script.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:15

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

_Eend_ schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:53:
[Twitter]https://nitter.itm/officejjsmart/status/1586456976497643521
Ik heb dit zojuist (10 minuten terug) geverifieerd met Russische collega's en het blijkt niet waar. Mensen in/uit Rusland kunnen nog gewoon TG gebruiken. Mij word uitgelegd dat wat hier is gebeurd, het blokkeren was van enkele Telegram channels waarin (door Oekraïne, moet ik aannemen) opgeroepen werd (aan Russische militairen) om zich over te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:14:

Ik heb dit zojuist (10 minuten terug) geverifieerd met Russische collega's en het blijkt niet waar. Mensen in/uit Rusland kunnen nog gewoon TG gebruiken. Mij word uitgelegd dat wat hier is gebeurd, het blokkeren was van enkele Telegram channels waarin (door Oekraïne, moet ik aannemen) opgeroepen werd (aan Russische militairen) om zich over te geven.
Zo te zien heeft ProtonVPN (non-free) endpoints in Rusland staan (16 stuks, in Sint-Petersburg). Ik neem aan dat je via zo'n VPN e.e.a. zelf kunt testen. Ze hebben er ook 8 in Kyiv maar dat is logischerwijs minder interessant.

Anyway, hoe je specifieke Telegram kanalen blokkeren? Telegram zit achter TLS en Durov werkt -naar eigen zeggen- niet mee met welke autoriteit dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:14

Crp

Jerie schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:50:
[...]

Zo te zien heeft ProtonVPN (non-free) endpoints in Rusland staan (16 stuks, in Sint-Petersburg). Ik neem aan dat je via zo'n VPN e.e.a. zelf kunt testen. Ze hebben er ook 8 in Kyiv maar dat is logischerwijs minder interessant.

Anyway, hoe je specifieke Telegram kanalen blokkeren? Telegram zit achter TLS en Durov werkt -naar eigen zeggen- niet mee met welke autoriteit dan ook.
Is volgens mij niet helemaal waar, openbare kanalen kunnen wel degelijk op verzoek van de regering geblokkeerd/afgesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Crp schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:40:
[...]

Is volgens mij niet helemaal waar, openbare kanalen kunnen wel degelijk op verzoek van de regering geblokkeerd/afgesloten worden.
In theorie zou dat kunnen maar in de praktijk vindt dit volgens mij niet plaats omdat Telegram weigert mee te werken. Daarom zitten er ook zoveel criminelen op.

Want op verzoek van welke regering? De keren dat de Nederlandse politie dat heeft klaargespeeld hebben ze het account van een beheerder overgenomen / over kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

Jerie schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:54:
[...]

In theorie zou dat kunnen maar in de praktijk vindt dit volgens mij niet plaats omdat Telegram weigert mee te werken. Daarom zitten er ook zoveel criminelen op.

Want op verzoek van welke regering? De keren dat de Nederlandse politie dat heeft klaargespeeld hebben ze het account van een beheerder overgenomen / over kunnen nemen.
Ik haalde het inderdaad door elkaar, ik meende zoiets gelezen te hebben. Maar het was Telegram zelf die (openbare) kanalen verwijderde omdat ze bijv. oproepen tot geweld of desinformatie verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Crp schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:40:
[...]

Ik haalde het inderdaad door elkaar, ik meende zoiets gelezen te hebben. Maar het was Telegram zelf die (openbare) kanalen verwijderde omdat ze bijv. oproepen tot geweld of desinformatie verspreiden.
Heb je hier een bron over? Dat is dan zeer interessant. Want op het moment dat een platform totaal geen moderatie doet kunnen ze zich beroepen op dingen als 'tja, E2E cryptografie' of 'we lezen het niet' (het eerste staat bij Telegram ironisch genoeg standaard uit). Bij The Pirate Bay is op een gegeven moment bepaald verwerpelijk pornografisch materiaal geüpload, en prompt verwijderd. Dat is dan bewijs dat men wel kordaat kan modereren. Dan kan men dat ook bij overduidelijke, grootschalige inbreuk op auteursrecht. Natuurlijk kan Telegram dat ook. Ze kunnen zo een kanaal sluiten. Alleen doen ze dat consequent niet. Ze werken niet mee met justitie, bijvoorbeeld door IP adres van een verdachte te verstrekken.

Dat maakt het trouwens ook interessant voor partijen die in repressieve maatschappijen leven. Een duidelijke upgrade van ICQ (voorheen populaire IM in Rusland).

offtopic:
In deze context wordt Twitter ook nog interessant gezien de content moderators de laan uit gestuurd lijken te worden. Wordt nog leuk lachwekkende, treurige soap. Het geheel zal wel populairder worden bij Pro-Rusland trollen. Ik zou alvast de boel naar Mastodon exporteren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crp

Crp

Jerie schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:48:
[...]

Heb je hier een bron over? Dat is dan zeer interessant. Want op het moment dat een platform totaal geen moderatie doet kunnen ze zich beroepen op dingen als 'tja, E2E cryptografie' of 'we lezen het niet' (het eerste staat bij Telegram ironisch genoeg standaard uit). Bij The Pirate Bay is op een gegeven moment bepaald verwerpelijk pornografisch materiaal geüpload, en prompt verwijderd. Dat is dan bewijs dat men wel kordaat kan modereren. Dan kan men dat ook bij overduidelijke, grootschalige inbreuk op auteursrecht. Natuurlijk kan Telegram dat ook. Ze kunnen zo een kanaal sluiten. Alleen doen ze dat consequent niet. Ze werken niet mee met justitie, bijvoorbeeld door IP adres van een verdachte te verstrekken.

Dat maakt het trouwens ook interessant voor partijen die in repressieve maatschappijen leven. Een duidelijke upgrade van ICQ (voorheen populaire IM in Rusland).

offtopic:
In deze context wordt Twitter ook nog interessant gezien de content moderators de laan uit gestuurd lijken te worden. Wordt nog leuk lachwekkende, treurige soap. Het geheel zal wel populairder worden bij Pro-Rusland trollen. Ik zou alvast de boel naar Mastodon exporteren :)
Jazeker!:
https://www.dw.com/en/tel...germany-report/a-60752775

https://techcrunch.com/20...-violent-threats-capitol/?

https://iapp.org/news/a/t...kong-for-alleged-doxxing/

Maar dit gaat voornamelijk denk ik over openbare kanalen/groepen. Dus daar heeft encryptie weinig nut als gewoon alles en iedereen kan zien wat daar geplaatst word.

En ik las over india die bepaalde kanalen had geblokkeerd, alleen las ik verderop dat dit gewoon een gehele telgram blokade was. Heb niet verder gekeken of 1 van beide klopte.

[ Voor 4% gewijzigd door Crp op 01-11-2022 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Nog maar weer een artikeltje.

https://www.thesun.co.uk/...-russian-insider-reveals/

Denk persoonlijk niet dat The Sun een goeie bron voor hoogstaand journalistiek is, en zie ook niks over het dan wel geheime document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-08 22:45
@gise de Sun is een uitermate slechte bron, maar wel effectief om in te zetten voor desinformatie de andere kant op. Er zijn ook personen uit Rusland die dit lezen.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Zoals altijd weer, het directe tegenovergestelde beweren.
Dmitry #Peskov on the incident in #Sevastopol: "There is evidence that #Britain is involved in a sabotage, or to say it directly, an act of terrorism, against vital energy infrastructure".
UK zou geholpen hebben met de aanval op de Russische vloot in Sevastopol - volgens de Russen.
Maar vervolgens ook nog beweren dat de aanval was op vitale energie infrastructuur? terwijl ze zelf kamikaze drones op vitale energie infrastructuur van Oekraine afsturen... ?? 8)7

bron

[ Voor 13% gewijzigd door gise op 02-11-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 22:44
Een groep gemobiliseerden russen uiten hun frustratie op de leugens van het uitbetalen van geld. Stille hoop dat dit verder doorzet onder de mensen.

https://www.reddit.com/r/...niks_are_getting_angrier/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:24
wauskoek schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:48:
Een groep gemobiliseerden russen uiten hun frustratie op de leugens van het uitbetalen van geld. Stille hoop dat dit verder doorzet onder de mensen.

https://www.reddit.com/r/...niks_are_getting_angrier/
Mjah ze zouden eens moeten bedenken dat ze ook georganiseerd met al dat wapentuig richting Moskou zouden kunnen gaan. In plaats van de vleesmolen in, gaan vechten voor een beter eigen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51
gekkie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:01:
[...]

Mjah ze zouden eens moeten bedenken dat ze ook georganiseerd met al dat wapentuig richting Moskou zouden kunnen gaan. In plaats van de vleesmolen in, gaan vechten voor een beter eigen leven.
Je zou het inderdaad hopen.. Maar ik vermoed dat als ze dat zouden doen hun familie een enkeltje Goelag krijgen of nog erger.. En ik heb het donkerbruin vermoeden dat de RU soldaten dit meerdere malen is medegedeeld.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:28
nextware schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:52:
[...]
Je zou het inderdaad hopen.. Maar ik vermoed dat als ze dat zouden doen hun familie een enkeltje Goelag krijgen of nog erger.. En ik heb het donkerbruin vermoeden dat de RU soldaten dit meerdere malen is medegedeeld.. :'(
Evengoed krijgen 300.000 man een kalashnikov in de handen gedrukt en krijgen te horen; "Schiet Oekraïners dood".

Als ze zich zouden omdraaien en stellen; "Hier hebben wij dus echt geen zin in", wie houdt ze dan tegen?
(Vereist inderdaad wel verdergaande stappen, gezien represaille-mogelijkheden van de staat).
Maar die 300.000 man hebben meer opties dan alleen "Oekraïners doodschieten".

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik denk dat Putin liever een nuke op z'n eigen mannen afschiet dan dat ie gaat wachten tot ze in Moskou staan...
Sterker nog, dat kon wel eens de reden zijn van mobilisatie: dat verhuist boze jongemannen ver weg, houdt ze onder controle, met een goeie kans dat ze afgeknald worden ook. Kost je wel de toekomst van je land, maar he, who cares? Na Putin de zondvloed.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19
Baserk schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:15:
[...]

Evengoed krijgen 300.000 man een kalashnikov in de handen gedrukt en krijgen te horen; "Schiet Oekraïners dood".

Als ze zich zouden omdraaien en stellen; "Hier hebben wij dus echt geen zin in", wie houdt ze dan tegen?
(Vereist inderdaad wel verdergaande stappen, gezien represaille-mogelijkheden van de staat).
Maar die 300.000 man hebben meer opties dan alleen "Oekraïners doodschieten".
Het probleem is dat die 300.000 man zich niet kan organiseren.

Dat doet Rusland best slim, waardoor er nooit een grote groep ontstaat die zich tegen de overheid keert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Requiem19 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 06:49:
[...]

Dat doet Rusland best slim, waardoor er nooit een grote groep ontstaat die zich tegen de overheid keert.
Maar waarom niet? Sommige moeders van die 300 man kunnen het wel. Ze hebben toch ook social media daar, het is (nog) geen China daar.

Volgens mij is het puur omdat ze het gewend zijn niks te doen (wat er dan wel door de overheid ingedrild is).

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 03-11-2022 08:37 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 08:57

Croga

The Unreasonable Man

gekkie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:01:
Goed plan....

We praten hier over mannen die opgeladen worden, naar het front gereden worden, gewezen op de loopgraaf die ze moeten bemannen met enkele tientallen meters daar achter de loopgraaf van de "professionals". En daarna een geweer in hun handen gedrukt krijgen "Point that way ->"
(Verhaal van één van de 35 soldaten van een groep van 100 die slechts gewond afgevoerd werden. De andere 65 hebben het niet overleefd)

Ze kunnen vast uit die loopgraaf stappen en richting Moskou gaan wandelen maar erg ver gaan ze niet komen.

Het wordt niet voor niets een vleesmolen genoemd. Het is letterlijk een menselijk schild voor de professionele troepen. Zodra de Oekraïners de cannon fodder aanvallen krijgen ze retourvuur van de professionals. Deze conscripts zijn er niet om de oorlog te winnen, ze zijn er om te voorkomen dat ze de oorlog verliezen. En als deze 500'000-800'000 op zijn dan zijn er nog miljoenen meer die ingezet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19
Marzman schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:37:
[...]

Maar waarom niet? Sommige moeders van die 300 man kunnen het wel. Ze hebben toch ook social media daar, het is (nog) geen China daar.

Volgens mij is het puur omdat ze het gewend zijn niks te doen (wat er dan wel door de overheid ingedrild is).
Dat heeft meerdere redenen:

- 80 jaar repressie vanuit de overheid
- Angst voor de geheime diensten, veel mensen die iets proberen verdwijnen of familie verdwijnt
- Directe actie van de overheid bij ook maar de kleinste protesten
- Beperkingen en monitoren van sociale media

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:28
Requiem19 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 06:49:

Er zijn natuurlijk veel parallellen met de geschiedenis te trekken, in het bijzonder met de Russische revolutie van 1917. Die speelde zich af tijdens de Eerste Wereldoorlog (WO1).

Aanvankelijk was die oorlog populair net als nu, maar de situatie aan het front en de economische situatie verslechterde snel. Het land was nog een ouderwetse autocratie waar de Tsaar absolute macht had en met harde hand regeerde, niet anders dan Putin nu. Hoewel de onvrede al lang broeide in het land was het toen ook ondenkbaar om tegen het regime in opstand te komen, elk verzet was bruut de kop ingedrukt, net als nu.

Ook tijdens WO1 moest er veel sneller dan verwacht teruggegrepen worden op ongetrainde dienstplichtigen. Na gematigde successen in de beginfase van de oorlog sloeg de oorlog om en werden er grote nederlagen geleden, net als nu. Er werd gestreden tegen een kleinere maar veel beter getrainde, bewapende en bevoorrade tegenstander, net als nu, maar het aantal slachtoffers aan Russische kant was wel een factor 10 hoger dan nu. Dit resulteerde in lokale maar ongeorganiseerde desertie en opstanden aan het front, die langzaam maar zeker groter werden en oversloegen naar de rest van het land. Als je sociale media mag geloven gebeurt dit nu ook steeds vaker aan het Russische front.

Uiteindelijk kwam dit samen in de Februari Revolutie toen er een vonk oversprong in de steden en het leger tegen de demonstranten werd ingezet, maar zich juist bij hen aansloot. We lijken een vergelijkbaar punt te naderen in Rusland, de situatie aan het front is al een poosje rampzalig en zou weleens snel kunnen verslechteren, de economie loopt vast en zowel de soldaten en het volk zullen vroeg of laat hun geduld verliezen. Natuurlijk kent Putin zn geschiedenis en is de vraag hoe het zich uit gaat spelen, maar de parallellen zijn in mijn ogen overduidelijk. Je kan een volk nog zo hard onderdrukken en hersenspoelen, vroeg of laat knakt er iets en probeer dan het vuurtje nog maar te doven, zeker als het land straks vol zit met teleurgestelde en mogelijk bewapende teruggekeerde veteranen. Mede daarom vindt Putin het helemaal niet zo erg dat er zo weinig terugkeren.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dit zou denk ik ook prima passen in het meme-topic, maar ik post hem maar even hier:

https://www.reuters.com/w...itary-weapons-2022-11-02/

Om je een cookiewall te besparen:
Nov 2 (Reuters) - President Vladimir Putin said on Wednesday that the weapons used by Russia's military should be modernised.

"Weapons must constantly, continuously improve and remain effective. To achieve this, I repeat, it is important to ensure that there is active competition between manufacturers and developers," Putin told a meeting of his co-ordination council.
Ja, uhh, dat is toch wel een jaar of wat te laat vriend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:39
_Eend_ schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:41:
Dit zou denk ik ook prima passen in het meme-topic, maar ik post hem maar even hier:

https://www.reuters.com/w...itary-weapons-2022-11-02/

Om je een cookiewall te besparen:

[...]

Ja, uhh, dat is toch wel een jaar of wat te laat vriend :+
En ze hebben wel individuele prototypes van 'modern' materiaal. Maar het is gewoon niet en-masse te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Omg. Kun je even bijbetalen voor je vlucht?
Je helm en vest zijn zwaarder dan de baggage limiet :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

YakuzA schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:24:
[Embed]
Omg. Kun je even bijbetalen voor je vlucht?
Je helm en vest zijn zwaarder dan de baggage limiet :+
Je moet wat over hebben voor het geannexeerd vaderland :X

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 18:24
Croga schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:47:
[...]

Goed plan....

We praten hier over mannen die opgeladen worden, naar het front gereden worden, gewezen op de loopgraaf die ze moeten bemannen met enkele tientallen meters daar achter de loopgraaf van de "professionals". En daarna een geweer in hun handen gedrukt krijgen "Point that way ->"
(Verhaal van één van de 35 soldaten van een groep van 100 die slechts gewond afgevoerd werden. De andere 65 hebben het niet overleefd)

Ze kunnen vast uit die loopgraaf stappen en richting Moskou gaan wandelen maar erg ver gaan ze niet komen.

Het wordt niet voor niets een vleesmolen genoemd. Het is letterlijk een menselijk schild voor de professionele troepen. Zodra de Oekraïners de cannon fodder aanvallen krijgen ze retourvuur van de professionals. Deze conscripts zijn er niet om de oorlog te winnen, ze zijn er om te voorkomen dat ze de oorlog verliezen. En als deze 500'000-800'000 op zijn dan zijn er nog miljoenen meer die ingezet kunnen worden.
Is maar de vraag hoe een genocide op je eigen opstandige tot militair gemaakte burgers zal worden ontvangen als dat grote getallen aan begint te nemen. In theorie hadden de Maidan protesten dan ook nooit tot iets kunnen leiden, Berkut was ook professioneel en mocht ook op alles knallen en dat is ook wel gebeurd, maar uiteindelijk hebben die het ook afgelegd.
Er zijn weinig professionals waar legitimiteit en eigen belang nooit en te nimmer enige rol speelt. En als je dan in een situatie zit waar een omwenteling dreigt dan zullen die ook hun knopen gaan tellen voor de toekomst, hoe het beste uit de situatie te gaan komen.
En ja het zal zeker helpen dat er afdoende mensen tussen zitten waar afdoende op neer gekeken kan worden om die afweging van die professioneel momenteel naar loyaliteit aan gezag te laten uitkomen, maar of dat bij grotere aantallen zo zal blijven vraag ik me af. Bovendien is je menselijke schild op dat moment weg en mag je gelijk bezig met de Oekrainers, dus het afschieten van je menselijk schild omdat ze weigeren menselijk schild te zijn, levert betrekkelijk weinig op.

[ Voor 12% gewijzigd door gekkie op 03-11-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Nu begint het Oekraïense energienet pas te kraken als het massaal wordt aangevallen. Een dergelijke behandeling heeft het Russische energienet blijkbaar niet nodig, Tijdens een vergadering van Poetin met zijn ministers (of was het een instructiesessie?) trad er een black-out in Moskou zelf op.
Een paar vakjes in de vergader app waren behoorlijk donker.

Ukrainska Pravda

Downtown Moscow off grid, Putin and his ministers sit in dark during meeting

Thursday, 3 November 2022, 19:15
There has been a blackout in Moskva-City (Moscow City), a business quarter of the Russian capital; due to this, two ministers have been sitting in the dark during the meeting with Vladimir Putin, the Russian President.

As RBC states, three towers of Moskva-City have been cut off the grid, including the IQ quarter complex where three ministries are located, including the Ministry of Economic Development, Ministry of Industry and Trade, and Ministry of Digital Development, Communications and Mass Media.
It was obvious that the ministries did not have electricity during the live of the meeting with Putin. It was clear that Maksim Reshetnikov, Minister of Economic Development, and Denis Manturov, Minister of Industry and Trade, were sitting in the dark.

Putin suggested that Reshetnikov, who was in the Moskva-City at the time, report on investments, and expressed his hope that being left without electricity would not interfere with the meeting.
Poetin blijft natuurlijk boven de partijen. Of... neem toch even de moeite de bron te bekijken. Zijn uitdrukking op de foto onder het filmpje komt op mij nog verbetener over dan normaal al het geval is. En op mij komt het ook over als een betrapte uitdrukking van iemand die in het nauw zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 08:57

Croga

The Unreasonable Man

gekkie schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:12:
Is maar de vraag hoe een genocide op je eigen opstandige tot militair gemaakte burgers zal worden ontvangen als dat grote getallen aan begint te nemen.
Dat is zeker waar maar ook hier weer:
De propaganda spreekt nogsteeds van 300'000 man terwijl data analyse uit komt op 800'000 man. Hoeveel weet het volk van het feit dat er bijna 3 keer zoveel mannen opgeroepen zijn dan aangekondigt?
De verhalen van de soldaten aan de frontlinie bereiken waarschijnlijk ook het thuisland niet. Ik vraag me sterk af of de families van overleden soldaten überhaupt ingelicht worden. Die komen er dan pas achter als de oorlog afgelopen is (opgeroepen voor een jaar, vervolgens een verhaal opgespeld worden dat het verlengd is....)

Al met al kan het best lang duren voordat het volk überhaupt door heeft dat de vleesmolen overuren draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:50
Om het andere topic niet te vervuilen maar even hier; https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button

Ik weet niet hoe te verifiëren maar dit lijkt me een broodje aap verhaal? Okay, die Russen zijn gek maar, hoe haal je dan de trekker over.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mir4dor schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:22:
Om het andere topic niet te vervuilen maar even hier; https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button

Ik weet niet hoe te verifiëren maar dit lijkt me een broodje aap verhaal? Okay, die Russen zijn gek maar, hoe haal je dan de trekker over.
Voor de trekker heb je maar 1 vinger nodig?
9 little piggies om op uit te leven, bovendien heeft zo iemand met 40 jaar cel die in de voorste loopgraaf komt toch niet zoveel kans.

Er zijn van Russische kant ook wel meerdere verhalen van fysiek misbruik tegen soldaten die minder welwillend zijn om aan het front te vechten voor het paleis van putin.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 05-11-2022 12:30 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:50
YakuzA schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:28:
[...]

9 little piggies om op uit te leven, bovendien heeft zo iemand met 40 jaar cel die in de voorste loopgraaf komt toch niet zoveel kans.

Er zijn van Russische kant ook wel meerdere verhalen van fysiek misbruik tegen soldaten die minder welwillend zijn om aan het front te vechten voor het paleis van putin.
Ja dat begrijp ik allemaal maar wat een moraal kunstenaars zijn dat, dit verzint geen weldenkend mens
Althans, ik niet.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
'Russia’s Wagner Group opens defence tech centre in St Petersburg'
Russia’s Wagner Group – the once-secretive private militia controlled by Yevgeny Prigozhin – has opened a military technology centre in St Petersburg, in the latest move by the Putin ally who has criticised the Kremlin’s defence top brass over the Ukraine conflict.

The opening of the “Wagner Centre” on Friday is seen as another step by Prigozhin to publicise his military credentials and take a more public role in shaping Russia’s defence policy.
Prigozhin knutselt stevig aan z'n maatschappelijke profiel.

https://www.theguardian.c...h-centre-in-st-petersburg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bizarre cijfers.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
Waarschijnlijk al eerder gepost maar imo nog steeds zeer de moeite waard om te kijken.
"Putin's Road to war".
PBS Frontline (ongeveer US versie van NOS Nieuwsuur) interview met gelauwerde Amerikaanse, in Rusland geboren, journalist Julia Ioffe.
Heeft ook gestudeerd in Rusland, brede en diepe kijk op Putin's Rusland.

Heeft gepubliceerd in o.a. The New Yorker, The New York Times, The Washington Post, Foreign Policy, The New Republic, Politico en The Atlantic.

Specifiek in dit interview, een terugblik op het begin van de oorlog.

YouTube: Putin's Road to War: Julia Ioffe (interview) | FRONTLINE

Ook een eerder interview in de serie 'The Putin files' biedt inzicht.
YouTube: The Putin Files: Julia Ioffe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Baserk schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:44:
Waarschijnlijk al eerder gepost maar imo nog steeds zeer de moeite waard om te kijken.
"Putin's Road to war".
PBS Frontline (ongeveer US versie van NOS Nieuwsuur) interview met gelauwerde Amerikaanse, in Rusland geboren, journalist Julia Ioffe.
Heeft ook gestudeerd in Rusland, brede en diepe kijk op Putin's Rusland.

Heeft gepubliceerd in o.a. The New Yorker, The New York Times, The Washington Post, Foreign Policy, The New Republic, Politico en The Atlantic.

Specifiek in dit interview, een terugblik op het begin van de oorlog.

YouTube: Putin's Road to War: Julia Ioffe (interview) | FRONTLINE

Ook een eerder interview in de serie 'The Putin files' biedt inzicht.
YouTube: The Putin Files: Julia Ioffe
Net zitten kijken, zeker de moeite waard. Erg goed interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

In Rusland beginnen de geruchten over een nieuwe mobilisatie ronde vlak na oud en nieuw rond te gaan.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

YakuzA schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:28:
[...]

Nou….je hebt (bij voorkeur) een wijsvinger voor de trekker nodig, maar die andere vingers helpen wel enorm met het stevig vasthouden van de pistol grip. Met slechts 1 vinger lijkt het me erg lastig om enigszins accuraat met een AK te schieten.

Lijkt me een onzinverhaal want je beperkt de effectiviteit van je troepen behoorlijk als je dit doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ontevredenheid in een kazerne in Kazan.

Alle gemobiliseerden zijn overduidelijk nog niet in Oekraïne, laat staan aan het front.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Baserk schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:44:
"Putin's Road to war".
Dank voor het delen. Hoewel weinig nieuws voor mijzelf geeft Julia Loffe een zeer heldere uiteenzetting van de denkwereld van Putin en Rusland in het algemeen. Voor naïevelingen die denken dat er wel over vrede valt te spreken hopelijk een eye-opener.

Helaas sluit het dus ook af met de onvermijdelijke deprimerende conclusie dat Putin op geen enkele manier zal stoppen, omdat zijn persoonlijke gezichtverlies zwaarder telt dan miljoenen slachtoffers en een land dat volledig ten onder gaat. Dan maar de hele wereld onderuit; dat is de inzet die op tafel ligt.

Overigens ben ik zelf van mening dat het probleem veel groter is dan Putin. Putin is een exponent van het systeem van volkomen corruptie, angst en elimineren van iedere oppositie. Dit in een rare mix van nationalisme en misplaatst Russisch superioriteitsgevoel. Samenleven en grenzen respecteren is niet iets wat Russen aangeleerd krijgen; nog los van het hanteren morele en ethische standaarden.
Na Putin zal dat systeem niet veranderd zijn en staat de volgende Tsaar wel weer op. Cultuur verandert niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
dr.lowtune schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:06:
[...]

Nou….je hebt (bij voorkeur) een wijsvinger voor de trekker nodig, maar die andere vingers helpen wel enorm met het stevig vasthouden van de pistol grip. Met slechts 1 vinger lijkt het me erg lastig om enigszins accuraat met een AK te schieten.

Lijkt me een onzinverhaal want je beperkt de effectiviteit van je troepen behoorlijk als je dit doet.
Volgens mij is dit wat ze bedoelen met "lead by example": als leader een example maken van iemand anders. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
Prigozhin, van de Wagner huurlingen groep en etentjes voor de grote baas, runt daarnaast de trollenfabriek in St Petersburg.
Ook de huidige US mid-term verkiezingen staan in de aandacht, geeft meneer ruiterlijk toe.
The influential Russian businessman Yevgeny Prigozhin, who is linked to President Vladimir Putin and has faced sanctions from Washington and European countries, admitted on Monday to interfering in US elections.
“Gentlemen, we interfered, we are interfering and we will interfere,” Prigozhin, who has been accused of running a “troll factory” to influence the outcome of votes in several western countries, said in a statement quoted by his team.

“Carefully, precisely, surgically and the way we do it, the way we can,” Prigozhin quipped.
https://www.theguardian.c...terfering-in-us-elections

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
We lezen steeds vaker dat Rusland geen meer moeite doet om te liegen, maar gewoon heel schofterig toegeeft wat ze allemaal uitvreten. Blijkbaar zijn ze een soort punt overgegaan waarbij liegen niet meer nodig is.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ja dat liegen is niet meer nodig omdat ze (momenteel) geen politiek gewin meer kunnen en willen halen. De kaarten liggen op tafel zoals ik hierboven omschreef, het andere spel is niet meer relevant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

defiant

Moderator General Chat
Het is een strategie die bestaande verdeeldheid versterkt. Voor mensen die in propaganda bubbels zitten raakt dit nieuws hun niet. Sterker, vele zullen dit juist steunen omdat ze in ideologische en qua morele normen en waarden achter Rusland zullen staan, althans het propaganda beeld. Voor mensen die dit al wisten zorgt het voor Russische machtsvertoon, d.w.z. kijk hoe we vrijelijk we kunnen doen wat we willen en jullie eigen bevolking tegen jullie kunnen mobiliseren.

En hij kan dit ook zeggen omdat erin het westen de afgelopen decennia er weinig politiek animo is geweest om het probleem van buitenlandse beïnvloeding serieus te nemen en de kern van het probleem aan te pakken. Zo'n boodschap als dit zal niet leiden tot beleidsverandering of een andere politieke houding.

Dus in essentie is het machtsvertoon.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een bericht uit Belarus over een verloren en gevonden telefoon in/rond Gomel door een Rus. Daar wordt eigenlijk wel duidelijk uit dat de reden van de aanwezigheid in Belarus niet alleen met militaire oefeningen te maken had. Maar dat er al genoeg bekend was van eventuele plannen om naar Oekraïne te gaan. Ten minste op het niveau van de eigenaar van de telefoon, die volgens het artikel ergens in Maart is overleden.

The lost smartphone of the Russian military told how the Russian Federation was preparing to attack Ukraine from the territory of the Gomel region

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Qwerty-273 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:14:
Een bericht uit Belarus over een verloren en gevonden telefoon in/rond Gomel door een Rus. Daar wordt eigenlijk wel duidelijk uit dat de reden van de aanwezigheid in Belarus niet alleen met militaire oefeningen te maken had. Maar dat er al genoeg bekend was van eventuele plannen om naar Oekraïne te gaan. Ten minste op het niveau van de eigenaar van de telefoon, die volgens het artikel ergens in Maart is overleden.

The lost smartphone of the Russian military told how the Russian Federation was preparing to attack Ukraine from the territory of the Gomel region
Maar er is ook een aanval geweest vanuit die regio:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLi3tjIE6R3U6vtdABewY9MjwPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rl7oQTTRStEAT1Z4cZnDyZW8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Russische middelbare scholen moeten vanaf 2023 militaire training opnemen in het studiepakket:

[ Voor 11% gewijzigd door XWB op 11-11-2022 23:27 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
Sommige mensen hebben een zwaar leven:

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55

franssie

Save the albatross

Tens schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:42:

[Twitter]
[brigitte kaandorp] een heel zwaar leven [/]

Vooral de laatste paar minuten zijn bijna zwelgend in (zelf)medelijden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:42:

[Twitter]
Hetzelfde figuur in 2008:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Bijzonder

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gestripte text uitbraken is toch niet heel bijzonder? ;)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Als we toch met uitspraken bezig zijn:

https://news.yahoo.com/me...-not-panic-121217616.html
Dmitry Medvedev, Deputy Chairman of the Security Council of the Russian Federation, has announced to Russians that they need not panic over the retreat of the Russian army from Kherson, and assured them that all of the annexed territories would eventually be Russian.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.it/ItsArtoir/status/1591101133984235521

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Op naar Washington :?

een wappie demonstratie in Rusland?

goed gefilmd, als je goed kijkt is de hele demonstratie net tien rijen diep. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:56
Had het net in een verkeerd topic geplaatst 8)7

Maar... kwam op Tass dit artikel tegen:
https://tass.ru/obschestvo/16307925

Korte samenvatting: In de regio Kislovodsk is het "Z" logo aangeplant met dennenbomen, goed voor zo'n 200m². Doet mij wel heel erg veel denken aan het hakenkruis wat destijds in de jaren 30 is aangeplant in de omgeving van Brandenburg :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Achtergrond artikel over de staat van de legers.
Veel dingen die we al wisten.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
Geniale zet van RU leger dus, terugtrekken om NAVO troepen te lokken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:05
Tens schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:18:
Geniale zet van RU leger dus, terugtrekken om NAVO troepen te lokken
[Twitter]
Cognitieve dissonantie is real.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Perun heeft een erg scherpe analyse live gezet van cultuur van vranyo (structureel onwaarheden verspreiden binnen chain of command terwijl commandanten dondersgoed weten dat het niet klopt maar het accepteren) binnen RU maatschappij en specifieker leger en hoe dat heeft kunnen leiden tot enorm gat tussen - door vriend en vijand - verwachte prestaties en werkelijke prestaties. Uitgewerkte voorbeelden op operationeel niveau (hoe het kan dat ze steeds massa's troepen tegen versterkte posities sturen zonder enig effect anders dan bloedbad) tot en met hoe het kan dat de oorlog onder faliekant onjusite vooronderstellingen gestart kon worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Kijk naar de gezichten van de luisterende heren, duidelijk dat ze er niet echt gemakkelijk bijzitten.

nog even wachten op deel2 met ondertiteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:21
https://www.bloomberg.com...riving-for-g-20-summit-in

Teveel thee gedronken op weg naar Bali?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42

_Arthur

blub

YakuzA schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:29:
Klinkt aardig dubieus en wanhopig?
[Twitter]
Ook gelijk elke vorm van tourisme (if any) omzeep geholpen. Prima plan zeg ik :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Arthur schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:32:
[...]

Ook gelijk elke vorm van tourisme (if any) omzeep geholpen. Prima plan zeg ik :D
Champions league uitduel in Moskou was nog nooit zo spannend ;)

(ja ik weet dat die al niet meer daar gespeeld worden, maar als referentie voor elk sport die een event heeft in Rusland)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

YakuzA schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:29:
Klinkt aardig dubieus en wanhopig?
[Twitter]
Is het document al vertaald, want mijn Russisch is niet zo best :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

-tom-562 schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:43:
[...]

Is het document al vertaald, want mijn Russisch is niet zo best :P
Ik heb geen zin om het echte document te lezen, maar aangezien in de twitterz commentz geen reactie staat dat de vertaling niet klopt, ga ik er voorlopig vanuit dat dit inderdaad is wat er staat.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 22:14
Comments zeggen wel dat geld voor mensen met een buitenlands én een Russisch paspoort. Niet iedere buitenlander.
Pagina: 1 ... 4 ... 95 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: