Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:47:
Comments zeggen wel dat geld voor mensen met een buitenlands én een Russisch paspoort. Niet iedere buitenlander.

De vraag is wel of Any hier All betekend ;)

(wel top voor de miljonairszoontjes met gekocht Cypriotisch paspoort iig :) )

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 14-11-2022 15:50 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42

_Arthur

blub

YakuzA schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:49:
[...]

[Twitter]

De vraag is wel of Any hier All betekend ;)
Ik denk dat het nu dus niet uitmaakt dat je, naast je Russisch paspoort een ander paspoort hebt; je bent dan alsnog de lul, pineut, cannonfodder.
YakuzA schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:49:
(wel top voor de miljonairszoontjes met gekocht Cypriotisch paspoort iig :) )
Die blijven natuurlijk sowieso buiten schot (phun intended).

[ Voor 24% gewijzigd door _Arthur op 14-11-2022 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

YakuzA schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:46:
[...]

Ik heb geen zin om het echte document te lezen, maar aangezien in de twitterz commentz geen reactie staat dat de vertaling niet klopt, ga ik er voorlopig vanuit dat dit inderdaad is wat er staat.
Er staat AND, dus de vertaling naar het EN is niet ambigu, alleen die naar het NL blijkbaar :P

Mensen met RU paspoort *en* een ander paspoort zijn niet langer uitgezonderd van opgeroepen worden.

Niet eens zo opzienbarend, dit is in veel landen met dienstplicht (zoals TR om notoir voorbeeld te noemen) al normale situatie.

Maar goed, mijn potentiele schoonzoon moet dus nu echt niet meer terug dat land in. Ik ga eens bellen vanavond...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Arthur schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:50:
[...]
Ik denk dat het nu dus niet uitmaakt dat je, naast je Russisch paspoort een ander paspoort hebt; je bent dan alsnog de lul, pineut, cannonfodder.
[...]

Die blijven natuurlijk sowieso buiten schot (phun intended).
Na tig keer lezen denk ik idd dat die twitterz conclusie wat te kort door de bocht is, en ga ik er voorlopig nu vanuit dat het over iedereen met dubbele paspoorten gaat waarvan 1 Russisch :)

(wat ze stiekem allang deden met Oekrainers in bezette gebieden die verplicht een Russisch paspoort erbij kregen)

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 14-11-2022 16:14 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dion_b schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:59:
[...]

Er staat AND, dus de vertaling naar het EN is niet ambigu, alleen die naar het NL blijkbaar :P

Mensen met RU paspoort *en* een ander paspoort zijn niet langer uitgezonderd van opgeroepen worden.
Enige effect van deze maatregel is waarschijnlijk dat de zwarte bijverdiensten van een handjevol ambtenaren weer wat toenemen. De zoons van oligarchen gaan echt niet naar Oekraine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dat roken op onveilige plekken blijft toch een thema:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een bijzonder verhaal.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:29:
Klinkt aardig dubieus en wanhopig?
[Twitter]
Zien we binnenkort Griner aan het front (ze is zojuist naar een forced labour camp gezonden).

Interessant genoeg heeft Biden moedwillig gewacht tot na de midterms:
“My hope is that now that the election is over, that Mr. Putin will be able to discuss with us and be willing to talk more seriously about a prisoner exchange,” Biden said.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:41:
[...]

Champions league uitduel in Moskou was nog nooit zo spannend ;)

(ja ik weet dat die al niet meer daar gespeeld worden, maar als referentie voor elk sport die een event heeft in Rusland)
We hebben anders vorige decennium nog 2x OS en een WK gehad aldaar, en het komende WK voetbal mannen is in Qatar. Wie weet wanneer we weer in Rusland mogen sporten. Ik ga er in ieder geval voorlopig niet heen, en ik raad iedereen aan (sporter (ongeacht je seksualiteit), buitenlander, Rus, of wat dan ook) er weg te blijven. Zelfs journalisten zou je dit aan kunnen raden. Het is dan ook heldhaftig van bijvoorbeeld Iris de Graaf + team dat men daar nog steeds (of alweer) verblijft.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:29
Het zou, volgens een verduidelijking op deze tweet, alleen gaan om mensen met een dubbele nationaliteit (waarvan één Russisch). Een Cypriotisch paspoort gaat je dus niet meer helpen bij volgende mobilisaties. (Genoeg macht en geld allicht nog wel.)

https://nitter.net/JayinKyiv/status/1592166304412311555#m
Jerie schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:17:
[...]

Interessant genoeg heeft Biden moedwillig gewacht tot na de midterms:

[...]
Het is uit die quote niet af te leiden dat Biden moedwillig gewacht heeft, het lijkt even goed mogelijk dat Rusland geen zin had in onderhandelingen totdat de verkiezingen in de VS voorbij waren.

Eerlijk gezegd lijkt me dat ook veel logischer: Een deal waardoor Griner vrijkomt zou in potentie een boost geven aan de waardering van Biden. En daarmee -vanuit Biden's optiek- positieve effecten hebben op de uitslag van de verkiezingen. Rusland streefde juist naar een Republikeinse overwinning, dus had een prima reden om even te wachten met deze onderhandelingen. (Net als met het evacueren van Kherson..).

[ Voor 30% gewijzigd door onkl op 15-11-2022 12:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 17:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Overigens is het imho best een interessante vraag of een mogelijke coup in rusland al aan de gang is, of Putin momenteel actuef een vlucht (naar de Centraal Afrikaanse Republiek) voorbereid

Putin is sinds 9 november niet meer ergens aktief geweest, die laatste bekende activiteit was een telefoongesprek met de president van de Centraal Afrikaanse Republiek Faustin-Archange Touadéra (waar Rusland al langer een door hen gecontroleerd marionettenregime geinstalleerd heeft en bv de Wagner groep zeer machtig is )
https://www.msn.com/en-gb...ry-deployment/ar-AA13ZZRH

achtergrond
https://www.aljazeera.com...-central-african-republic

In de tussentijd heeft Putin een bezoek aan de G20 in Indonesie, welke juist eigenlijk gold als een diplomatieke winst, aangezien de Indonesische gastheer geweigerd had de russen niet uit te nodigen en hij daar vermoedelijk een gewillig oor bij China, India, Indonesie en zelfs Saudie-arabie had kunnen vinden die erg geneigd waren hem te begroeten.

Lavrov ging in zijn plaats, maar is plots opgenomen in en ziekenhuis daar, al ontkent hij dat zelf, wel blijkt dat hij zich niet in diplomatieke kringen aktief meld en rusland weinig tot geen invloed uitoefent
Momenteel lijkt een zeer rusland-kritische resolutie door de diomaten van westerse landen erdoorheen gedrukt te worden, waartegen de russen niks lijken te kunnen doen, en teken dat hun diplomaten weinig gehoor vinden.

Het zou erg passen bij een situatie waarin de russische regering de controle over events aan het verliezen is... en mocht dat gebeuren zullen de huidige machtige leiders zeker alles eraan doen om _niet_ in moskou te zijn als de 'poep in de ventilator' terechtkomt

[ Voor 7% gewijzigd door RM-rf op 15-11-2022 13:17 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RM-rf schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:50:
Putin is sinds 9 november niet meer ergens aktief geweest, die laatste bekende activiteit was een telefoongesprek met de president van de Centraal Afrikaanse Republiek Faustin-Archange Touadéra (waar Rusland al langer een door hen gecontroleerd marionettenregime geinstalleerd heeft en bv de Wagner groep zeer machtig is )
https://www.msn.com/en-gb...ry-deployment/ar-AA13ZZRH
Putin ging per video verbinding spreken op de G20 als het goed is.

Met de terugtrekking bij Cherson lijkt hij de 'huup huup verdwijntruuk' te doen zodat hij er niet op wordt aangekeken.

[ Voor 41% gewijzigd door YakuzA op 15-11-2022 13:25 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 17:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

YakuzA schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:24:
[...]

Putin ging per video verbinding spreken op de G20 als het goed is.
ook dat werd vrijdag afgezegd
https://www.reuters.com/w...s-g20-kremlin-2022-11-11/

de laatste activiteit van Putin die officiel gemeld is, was dus dit telefoongesprek met de president van de Centraal Afrikaanse Republiek over 'Food security issues'

https://tass.com/economy/1535353
MOSCOW, November 11. /TASS/. Russian President Vladimir Putin has assured the president of the Central African Republic (CAR) Faustin-Archange Touadera that Moscow is ready to supply food and fertilizers to Africa.

"During the exchange of views on the food security issue [Russian President] Vladimir Putin confirmed the Russian side’s readiness to contribute to providing agricultural products and fertilizers to the countries of the African continent," the press service of the Kremlin said in a statement on Friday following a telephone conversation between the heads of state.
sindsdien is er iig van officiele zijde geen enkele melding geweest over activiteiten van Putin (hooguit een melding dat een 'operational meeting with permanent members of the Security Council' ergens volgende week gehouden zou worden waar Putin bij zou zijn)
https://tass.com/politics

[ Voor 10% gewijzigd door RM-rf op 15-11-2022 13:42 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RM-rf schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:40:
[...]
ook dat werd vrijdag afgezegd
https://www.reuters.com/w...s-g20-kremlin-2022-11-11/
de laatste activiteit van Putin die officiel gemeld is, was dus dit telefoongesprek met de president van de Centraal Afrikaanse Republiek over 'Food security issues'

https://tass.com/economy/1535353
[...]
sindsdien is er iig van officiele zijde geen enkele melding geweest over activiteiten van Putin (hooguit een melding dat een 'operational meeting with permanent members of the Security Council' ergens volgende week gehouden zou worden waar Putin bij zou zijn)
https://tass.com/politics
Misschien heeft ie van Lavrov de COVIDz gekregen :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:59:
[...]

Misschien heeft ie van Lavrov de COVIDz gekregen :+
Is dat iOS malware? :+ hij zit enerzijds duidelijk afgezonderd, anderzijds wel gewoon buiten. Sinds Omicron is men wereldwijd niet meer zo streng qua quarantaine. Hoe het aldaar is, weet ik niet, mogelijk wel interessant voor deze hypothese.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jerie schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:04:
[...]

Is dat iOS malware? :+ hij zit enerzijds duidelijk afgezonderd, anderzijds wel gewoon buiten. Sinds Omicron is men wereldwijd niet meer zo streng qua quarantaine. Hoe het aldaar is, weet ik niet, mogelijk wel interessant voor deze hypothese.
Als Lavrov niet in persoon op de meetings bij de G20 komt of pas over 5 dagen terug vliegt weet je het ;)
Testing positive for COVID-19 in Indonesia and isolation

If you test positive for COVID-19 during your stay in Indonesia you will be required to take the following action:

Without follow-up PCR test: Isolate for 10 days. Isolation can be at your home or hotel. At the end of 10 days you are deemed recovered.

With follow-up PCR test: Isolate at your home or hotel and take a second PCR test 5 days after your positive test. If this is negative, your Peduli Lindungi App certification will become green and you are deemed to be recovered and can leave isolation.
https://www.gov.uk/foreig...ice/indonesia/coronavirus

Die heeft ongetwijfeld uitgebreid met Putin alles besproken in persoon voordat hij naar Indonesie vloog ;)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 15-11-2022 14:18 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:39
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:47:
Comments zeggen wel dat geld voor mensen met een buitenlands én een Russisch paspoort. Niet iedere buitenlander.
Maar wat belet ze om voor iedere buitenlander een Russisch paspoort aan te maken en dan te recruiten voor de oorlog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 11:21
Ideaal toch? Vlieg naar Rusland en krijg gratis een russisch paspoort! Kans dat ze daar toch wel enkele duizenden afrikanen die asiel zoeken mee kunnen krijgen. En dan niet via Kalingrad vliegen en over de grens duwen naar de EU als drukmiddel, maar naar Moskou vliegen en over de grens met Oekraine drukken als kannonenvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:56
RM-rf schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:50:
Overigens is het imho best een interessante vraag of een mogelijke coup in rusland al aan de gang is, of Putin momenteel actuef een vlucht (naar de Centraal Afrikaanse Republiek) voorbereid
Die vraag is interessant, maar een groot gat in elke vlucht voor Poetin is waarheen. De invloed, geld, tech en macht die Poetin interessant maakt voor regimes zoals in CAR verdwijnt op het moment dat Poetin die invloed, geld, tech en macht van de Russische staat niet meer beheerst. Een thuishaven voor hem zijn, zijn veiligheid garanderen, zonder een aanvoer van materieel, geld en mankracht om de 'orde' te handhaven lijkt me niet interessant voor het bewind. En niet interessant voor enig ander bewind ook. Misschien Kim. Dat is ook de reden dat ik denk dat het Kremlin dit op de spits (en verder :/) gaat drijven: er is geen uitweg.

Coupplegers zullen hem een kopje kleiner moeten maken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
Brent schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:38:
[...]

Die vraag is interessant, maar een groot gat in elke vlucht voor Poetin is waarheen. De invloed, geld, tech en macht die Poetin interessant maakt voor regimes zoals in CAR verdwijnt op het moment dat Poetin die invloed, geld, tech en macht van de Russische staat niet meer beheerst. Een thuishaven voor hem zijn, zijn veiligheid garanderen, zonder een aanvoer van materieel, geld en mankracht om de 'orde' te handhaven lijkt me niet interessant voor het bewind. En niet interessant voor enig ander bewind ook. Misschien Kim. Dat is ook de reden dat ik denk dat het Kremlin dit op de spits (en verder :/) gaat drijven: er is geen uitweg.

Coupplegers zullen hem een kopje kleiner moeten maken.
In het verleden zag je vaak dat derde landen asiel aanboden, niet perse als aardige geste jegens de ex-dictator, maar vooral om een oplossing van een conflict mogelijk te maken, door diegene een uitweg te bieden.
Parijs was berucht, omdat daar een flink aantal uiterst onfrisse dictators uit voormalig koloniën van hun "pensioen" aan het genieten waren. Op zich zou ik zo'n oplossing, hoe frustrerend ook, nog wel een redelijk compromis vinden (itt. "grenzen van 2014" en dergelijke), maar geen idee welk land hier zijn handen aan wil branden.

CAR lijkt me overigens een vrij onlogische kandidaat voor Putin: Wanneer Prigozhin de macht zou grijpen, is het daar uiterst onveilig voor hem (Want in CAR heeft niet Rusland, maar Wagner de touwtjes in handen.) en het regime is zo zwak dat hij er niet vanuit zal durven te gaan dat ze hem over een paar jaar niet alsnog uitleveren. Ik denk eerder aan landen als Turkije,Saoedi Arabië, Brazilië of India.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:09
Op NOS stond ook al iets van een Zambiaanse student die in Moskou studeerde, maar vastzat i.v.m. een drugsdelict, gestorven is aan het front.

Denk dat ze gewoon iedereen en hun schoonmoeder naar het front sturen. Aparte manier om de gevangenisbezetting te verlagen, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
nst6ldr schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:33:
[...]

Als met 80% steun voor de oorlog niet een kantelpunt is bereikt waarop je je over de bevolking mag uitlaten, dan houdt het eigenlijk ook wel op hé.

En ja, dit artikel nuanceert een hoop, maar slaat ergens wel enorm de plank mis: dit is al meerdere eeuwen de staat van Rusland. Men laat zich al zó ontzettend lang misbruiken voor expansie, genocide en corruptie, dat het letterlijk een integraal deel van de cultuur is.

Dan mag je wat mij betreft behoorlijk kritisch zijn op de bevolking hoor. Dat je je er geen voorstelling bij kan maken is niet het probleem van de persoon die de mening uit.
Ik reageer hier even op je post omdat het beter in dit topic past. Ik kan het artikel niet lezen omdat het achter een registratiewall zit.

Die 80% steun neem je nogal makkelijk aan imo (wellicht wordt het in het artikel wel beter in context geplaatst?). Alle statistieken uit Rusland zijn de facto onbetrouwbaar, ook als het gepeild is door niet Russische bronnen. Welk percentage van die 80% (als dat cijfer klopt) spreekt namelijk echt z'n steun uit? De vraag blijft of ze a) de waarheid vertellen, of uit angst voor repressies het wenselijke antwoord geven en b) of ze hun mening baseren op het beeld van die situatie dat door Russische media gegeven wordt.

Als jouw enige bronnen Russische bronnen zijn, baseer je je mening op onjuiste informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:06

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Yup, ze hebben kanonnenvoer nodig, en vooral geen protesterende mensen. Dus alles wat loopt en niet voldoende aan het regime te danken heeft moet dood. Als je tegelijkertijd je eigen bevolking iets anstiger kunt maken is dat een topdeal.
Tot nu toe lijkt het ook nog te werken zoals geplanned, de Russen aan het front geven zich nog niet massaal over, en protesteren nog niet efficient (met geweer in de hand) tegen meerderen (zover ik zie) dus the only way out is up (naar de hemel).
Welkom in Rusland anno 2022, hoe cynischer je bent, hoe dichter bij de waarheid, vrees ik.

[ Voor 6% gewijzigd door FreezeXJ op 15-11-2022 16:44 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
LZ86 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:39:
[...]

Natuurlijk zijn niet alle Russen voor de oorlog.

Probleem is echter dat ze ook niet collectief opstaan ertegen. Interviews op straat vanuit Rusland met gemiddelde mensen gaat 3 kanten op atm:
A: Ze lopen meteen weg
B: Gaan het gesprek aan en gaan ervanuit dat ze gaan winnen, Rusland uber alles en de Navo is slecht, maar lopen direct weg als gevraagd wordt waarom ze dan zelf niet in dienst gaan als die oorlog zo nodig en goed is
C: (zeer weinig) spreken zich uit tegen de oorlog.

De gemiddelde rus vind het allemaal best, zolang ze er zelf niet al teveel last ervan hebben. Zodra ze zelf in dienst moeten vluchten ze plots met tienduizenden tegelijk..
Dat ze allemaal alleen maar propaganda meerkijgen is natuurlijk gedeeltelijk waar, maar in deze informatie tijd, waarin het makkelijker is dan ooit om de waarheid te kunnen kennen gaat dat excuus ook niet op

Ook jammer.
Ik reageer ook even op jouw bericht in dit topic omdat het beter hier past imo.

Over die interviews kun je - zoals hierboven al vermeldt - uiteraard de vraag stellen of men het echt meent, of een showtje ophoudt zodat zij zelf niet stante pede gedeporteerd worden, dan wel hun familie. Daarnaast blijft het element dat zij een mening hebben die gebaseerd is op een oneindige en constante stroom van fake informatie.

Kun je het hun als volk kwalijk nemen dat men in brede zin niet beter hun best doet om informatie uit andere bronnen te halen, VPN aanslingeren en kijken wat wij zeggen? Ja, dat vind ik wel. Maar besef dan ook wel dat vele Russen simpelweg gehersenspoeld zijn en oprecht denken dat de westerse bronnen allemaal nep nieuws brengen.

Desondanks zit er naar mijn beleving een verantwoordelijkheid voor het Russische volk om door de staatspropaganda heen te prikken, te beseffen wat er echt aan de hand is en zich te verenigen tegen Putin et al.

Dat zij die verantwoordelijkheid niet nemen, betekent voor mij echter niet dat ik 'De Rus' niet meer als mensen zie. Het betekent voor mij dat wij vanuit het Westen meer moeten inzetten op destabilisatie van de nieuwsbronnen, net zoals Rusland met nepnieuws en trollenfabrieken probeert het westen te beinvloeden, is aan ons de taak om Rusland te overstromen met echt nieuws en groeperingen die al stilletjes in verzet zijn met alle middelen te steunen zodat het vlammetje echt gaat branden in Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 11:21
Jij stapt wel heel makkelijk over het cultuur verschil met de russen heen. Vaak zijn ze totaal niet geinteresseerd in welke waarheid dan ook, alleen hun eigen en de rest is slecht.

Het zijn geen westerse normen en waardes die ze aanhouden, maar dat gaat er een beetje moeilijk in. Ik snap dat je probeert te redenen vanuit jouw normen en waardes, maar probeer het eens omgekeerd, draai je normen en waarden 90 of zelfs 180 graden en je komt uit op wat er nu in Rusland gebeurt.

In ons westerse EU denken moeten de zwakken geholpen worden in Rusland (en veel andere culturen) is zwakte tonen een reden om te worden aangevallen en van zwakkeren MOET (niet kun, je MOET) je profiteren, anders ben je zelf zwak en wordt er van je geprofiteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

het staat een ieder vrij om ieder mens als mens te zien.
Er worden echter onmenselijke zaken uitgevoerd door mensen met een Russische vlag op de mouw in een land die een ander vlag hanteert.

Semantische discussies over het wel of niet generaliseren van een heel volk tijdens een oorlog vind ik op mijn beurt dan weer flink afleiden van de dagelijkse gebeurtenissen.

Zelfs op een dag als vandaag laat Rusland zien dat ze eigenlijk geen vrede willen.
Niemand heeft ze gedwongen om 100 kruisraketten af te schieten op Oekraine. Ze hadden het ook niet kunnen doen en dan was het beter geweest.

Maar ze hebben het wel gedaan.
Weer een vol glas water in een emmer die allang overgelopen is.
Rusland maakt van zichzelf een paria. Oekraine wil niets meer met ze te maken hebben, zal ze alleen nog willen verslaan op het slagveld zolang ze in Oekraine blijven.
Al het andere is zonde van de tijd.

Onze eigen normen en waarden en waardigheid behouden is belangrijk maar het nut daarvan is voor ons en niet ter bescherming van 'de Russen' als concept.
De Russen als concept plegen op grote oorlogsmisdaden (waaronder genocide) in Oekraine.
En je zal in de Russische Federatie (met name in het western district ongetwijfeld veel 'katsaps' vinden die neerbuigen zijn jegens de 'kokhols'.
Dat is de onderlinge verhouding en die wordt in stand gehouden door de vermeende superioriteit die de Moskovieten zichzelf toedichten.
De historie van Oekraine is lang en kent o.a. de holodomor.
En nu met de invasie in 2022 is het laatste greintje respect verdwenen.
Jammer voor de Russen. Eigen schuld.
Ja, het blijven mensen, maar zo gedragen ze zich (qua cultuur en mentaliteit) nou niet bepaald.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
@Requiem19 het probleem is dat je je beeld een beetje bij beetje vormt op basis van verschillende input. Ik probeer zover mijn menselijke aard mij dat toestaat genuanceerd te denken. Ik baseer mijzelf dus het liefst niet op 1 bron of ervaring. Ook vind ik dat mensen en in dit geval een volledige natie voordeel van de twijfel krijgt.

Voor mij is Rusland met Russen erin dus ook niet over 1 kam te scheren, al zijn mij de afgelopen 20 jaar wel dingen gaan opvallen, waarbij het niet rekening houden met anderen, geen collectiviteitszin hebben en volledig redeneren uit wat in Rusland als waar is bestempeld. Ik ken/kon persoonlijk maar enkele Russen en in alle gevallen, na elkaar wat te hebben leren kennen, kreeg ik vragen over 'durven jullie je kinderen wel in Nederland te laten opgroeien?' omdat ze bang waren voor bijvoorbeeld de kwestie met Ilja die tot en met Putin is besproken en maanden op repeat stond in Russische media (Geenstijl of all places, maar toch). Mind you: Russische vrouw, van Nederlandse man, die reeds ingeburgerd was en geen kinderen durfden te krijgen vanwege dit voorval. Een kennis had een Russische vriendin, die er na drie maanden vandoor is gegaan met zijn werklaptop, werkpapieren en werk telefoon. Op vakantie diverse malen gemerkt dat er niet voor niets Rus-vrije hotels worden aangeboden. Het is echt niet hetzelfde als dronken Britten of Nederlanders.

Qua werk in de IT heeft het bedrijf waar ik voor werk dagelijks te maken met Russen, omdat onze klanten ransomware slachtoffers zijn van vaak Russische groeperingen. En dan de inmenging of beinvloeding in OPCW onderzoek naar gebruik van gifgas, het onderzoek naar MH17, Brexit, andere landen, waaronder Nederland en het hele desinformatie gebeuren (zie het desinformatie topic waar ik co-auteur van ben). Of de door de AIVD geinfiltreerde trollenfarm in St. Petersburg waar honderden meertalige vaak Westers opgeleide Russen dagelijks werken aan de vernietiging van Europese democratien. Russen in sport zijn natuurlijk ook bekend om.. tjah.. doping aka valsspelen en spelen al jaren slachtoffer van Westerse oppressie.

En dan nu dan de invasie van Ukraine, wat de zoveelste oorlog om te vernietigen, roven en overheersen van de laatste decennia. Tis wel een beetje een patroon - waarbij er vast ergens een enorm aardige openminded Rus is - maar mijn beeld van Rusland en de gemiddelde inwoner niet echt positief is op dit moment. En dan Lavrov de vermoorde onschuld uithangen en claimen dat het westen Rusland zwart probeert te maken - maar daar heeft Rusland heulemaal niemand voor nodig, om er zo op te staan. Werd een keer tijd dat wij de optelsom van alles wat er gebeurt 's maakten en daar een conclusie aan verbonden.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-11-2022 17:28 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:24:
@Requiem19 het probleem is dat je je beeld een beetje bij beetje vormt op basis van verschillende input. Ik probeer zover mijn menselijke aard mij dat toestaat genuanceerd te denken. Ik baseer mijzelf dus het liefst niet op 1 bron of ervaring. Ook vind ik dat mensen en in dit geval een volledige natie voordeel van de twijfel krijgt.

Voor mij is Rusland met Russen erin dus ook niet over 1 kam te scheren, al zijn mij de afgelopen 20 jaar wel dingen gaan opvallen, waarbij het niet rekening houden met anderen, geen collectiviteitszin hebben en volledig redeneren uit wat in Rusland als waar is bestempeld. Ik ken/kon persoonlijk maar enkele Russen en in alle gevallen, na elkaar wat te hebben leren kennen, kreeg ik vragen over 'durven jullie je kinderen wel in Nederland te laten opgroeien?' omdat ze bang waren voor bijvoorbeeld de kwestie met Ilja die tot en met Putin is besproken en maanden op repeat stond in Russische media (Geenstijl of all places, maar toch). Mind you: Russische vrouw, van Nederlandse man, die reeds ingeburgerd was en geen kinderen durfden te krijgen vanwege dit voorval. Een kennis had een Russische vriendin, die er na drie maanden vandoor is gegaan met zijn werklaptop, werkpapieren en werk telefoon. Op vakantie diverse malen gemerkt dat er niet voor niets Rus-vrije hotels worden aangeboden. Het is echt niet hetzelfde als dronken Britten of Nederlanders.

Qua werk in de IT heeft het bedrijf waar ik voor werk dagelijks te maken met Russen, omdat onze klanten ransomware slachtoffers zijn van vaak Russische groeperingen. En dan de inmenging of beinvloeding in OPCW onderzoek naar gebruik van gifgas, het onderzoek naar MH17, Brexit, andere landen, waaronder Nederland en het hele desinformatie gebeuren (zie het desinformatie topic waar ik co-auteur van ben). Of de door de AIVD geinfiltreerde trollenfarm in St. Petersburg waar honderden meertalige vaak Westers opgeleide Russen dagelijks werken aan de vernietiging van Europese democratien. Russen in sport zijn natuurlijk ook bekend om.. tjah.. doping aka valsspelen en spelen al jaren slachtoffer van Westerse oppressie.

En dan nu dan de invasie van Ukraine, wat de zoveelste oorlog om te vernietigen, roven en overheersen van de laatste decennia. Tis wel een beetje een patroon - waarbij er vast ergens een enorm aardige openminded Rus is - maar mijn beeld van Rusland en de gemiddelde inwoner niet echt positief is op dit moment. En dan Lavrov de vermoorde onschuld uithangen en claimen dat het westen Rusland zwart probeert te maken - maar daar heeft Rusland heulemaal niemand voor nodig, om er zo op te staan. Werd een keer tijd dat wij de optelsom van alles wat er gebeurt 's maakten en daar een conclusie aan verbonden.
en de enige reactie van een Russische troll is natuurlijk 'ja maar het westen is Afghanistan en Irak binnengevallen dus wie is hier nou de agressor?' :+

Maar goed, als me specifiek de Russen wil hebben die opdracht geven voor bijv. al deze bombardementen, hier heb je een lijstje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ep-5Ng0HdxVYfKTwLfcTfEbF-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUNcR0yhWPKsD0Kk0ZnTP1b7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2022 17:36 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:24:

Het probleem is volgens mij juist het volgende:

- Nuance is sowieso moeilijk, want dan kun je dingen niet platslaan. Zwart en wit denken is over het algemeen veel duidelijker en eenvoudiger. Hokje links, of hokje rechts. Zeker in extreme situaties als een oorlog verdwijnt voor veel mensen de nuance
- De emotie die teweeggebracht wordt zorgt voor nog minder nuance, want er is immers vaak persoonlijke betrokkenheid (familie / vrienden / kennissen in Oekraine)
- Voor degenen die niet persoonlijk betrokken zijn, is Rusland vaak ver weg. Het beeld van Rusland dat een groot groep heeft is gebouwd door Westerse bronnen, die de narratief ook versimpelen zodat het makkelijker te begrijpen en te verwerken is.

Ik was, zonder enige persoonlijke betrokkenheid, al een jaar of 6 erg geïnteresseerd in Rusland. Toen ik en mijn vriendin een wereldreis wilden maken op de motor in 2018 zijn we daarom bewust door zoveel mogelijk oud-Sovjet staten gereden. Te weten:

Polen
Litouwen
Letland
Estland
Wit-Rusland
Oekraine
Roemenie
Bulgarije
Georgie
Azerbeidjzan
Kazakhstan
Kyrgizie
Tajikistan
Uzbekistan
Turkmenistan
(en nog veel meer niet ex-Sovjet landen).

De reis door bovenstaande landen duurde ongeveer 4 maanden. Met de motor. Van dorpje naar dorpje naar dorpje, op plekken waar vaak geen toerist ooit kwam. Dan ontmoet je elke dag vele mensen, waarvan velen zich afgekeerd hadden van Rusland, maar we hebben ook ontzettend veel Russen ontmoet. Die komen nu eenmaal graag in dit soort landen omdat iedereen er Russisch spreekt en het in veel landen lekker goedkoop voor hen is.

Mijn beeld van Rusland (en de voormalig Sovjet unie) is erg gevormd door deze reis. De grootste les is dat zowel de voormalig Sovjet staten als de Russen zelf zo ontzettend van elkaar verschillen. Russen die je ontmoet in Litouwen hebben 0,0000000 te maken met Russen die je ontmoet in Tajikistan. De Rus in Litouwen is een rijke IT'er uit Moskou die lekker wil feesten en zich laaft aan het westen, terwijl in Tajkistan je Islamitische Russen ontmoet die geen alcohol drinken en een totaal ander wereldbeeld hebben.

In het gebrek aan nuance lijkt men de oogkleppen op te doen voor het feit dat het 140 miljoen mensen zijn op een gebied even groot als de lijn van Amsterdam naar het midden van Afrika.

'De Rus' bestaat niet.

Nu het narratief komt 'De Rus is geen mens' ageer ik daar tegen. Want wat is de volgende stap? Dat je zegt dat het niet erg is als 'De Rus' er niet meer is? Of nog erger, dat iemand oproept om 'De Rus' van de aardbodem te verwijderen?

Dan denk ik terug aan de keer midden in Kyrgizie dat ik panne had met de motor en een Russische toerist mij uit de brand hielp, of de keer dat ik ingesneeuwd was in de Pamir in Tajikistan midden in de nacht en een Yuri zn tentje naast ons neerzette, z'n eten met ons deelde en ons hielp om uit de sneeuw weg te komen.

Het zijn mensen, net als elke individuele Tweaker die hier vanachter z'n toetsenbord stoere dingen typt. Op het moment dat we hen niet meer als mensen zien, zijn we onze eigen menselijkheid verloren.

Voor wie denkt dat ik hier onzin verkoop over die reis, pm me maar, dan deel ik m'n Instagram en youtube kanaal voor de plaatjes...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Voor de Oekrainers aan het front is er wel degelijk 'de Rus', of die soldaat in een Russsich uniform uit Tuva, St. Petersburg of Dagestan komt. Ondanks al die verschillen komen ze netjes naar het rekruteringsbureau, pakken het wapen aan dat ze uitgereikt krijgen en vechten voor een leider die duizenden kilometers weg zit.

Voor de oorlog waren er al die Youtube reisvloggers die het wel beter wisten. Terwijl wij de (snerende toon) Mainstream Media volgden waren zij daar, praatten met de mensen en die wilden allemaal geen oorlog.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Je hebt gelijk, maar je hebt ook ongelijk :+

Je hebt gelijk dat we mensen niet moeten dehumaniseren, hoe inhumaan hun acties ook zijn. Ook is het natuurlijk zo dat niet iedereen in 1 land hetzelfde denkt of doet, en dat in principe leiderschap van het land niet per se representatief is voor het volk, zeker niet in een niet-democratie zoals Rusland.

Tegelijk maakt een gewapend conflict die beschouwing een beetje anders. Het is simpelweg normaal taalgebruik het over 'de X-landers' te hebben. Wij hebben het ook over de Nederlanders tegen de Spanjaarden, of de Nederlands-Engelse oorlogen bijv. Zeker in die tijd was een grote fractie van het leger vaak niet eens uit het land waarvoor men streed, zeker Nederlandse legers niet ivm geringe bevolking. Maar zo zeggen we dat nu eenmaal.

Verder is het zo dat een vlag-dragende soldaat, volgens mij per Geneefse conventie, formeel hun land vertegenwoordigd, en in die zin dus over 1 kam geschoren mag worden. Ook moet helaas vastgesteld worden dat, ook al komt dat door een totaal verziekte media, veel Russen, als het geen meerderheid is, achter de oorlog staan. Daarmee kiezen zij zelf kant.

Ik denk dat door het Kremlin weg te snijden, het land een kans kan hebben zichzelf te ontgiften en daarmee vele normale Russen weer een normale kijk op leven en dit conflict kunnen ontwikkelen. Het is namelijk niets iets westers, mensenrechten, oorlogsrecht, nee, dat is iets ethisch-theoretisch dat we samen eigenlijk verrassend logisch hebben opgebouwd. Het vloeit voort uit humanisme, en dat heeft niets met cultuur te maken, Rusland erkend zulke internationale wetgeving ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt prima (in vredestijd) op een camping gezeten hebben met een handvol personen uit de Russisch Federatie maar dat vlakt de algemene narratief van de RF over de Oekrainers (insert de scheldwoorden over en weer) en de zware oorlogsmisdaden begaan door het Russische leger niet uit.

Ik denk dat we er toch niet uit gaan komen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:05:
je kunt prima (in vredestijd) op een camping gezeten hebben met een handvol personen uit de Russisch Federatie maar dat vlakt de algemene narratief van de RF over de Oekrainers (insert de scheldwoorden over en weer) en de zware oorlogsmisdaden begaan door het Russische leger niet uit.

Ik denk dat we er toch niet uit gaan komen ;)
Mooi voorbeeld van wat ik zei: men vindt het moeilijk om de nuance te houden.

Je verwart namelijk twee dingen door elkaar:

- Dat wat Rusland doet in Rusland oorlogsmisdaden zijn
- Dat de Russische soldaten die oorlogsdaden verrichten onmenselijke dingen doen (/onmenselijk zijn)
- Dat het hele Russische volk niet gelijk gesteld mag worden met bovenstaande.

#Nuance.

Ps, als je denkt dat er in Tajikistan campings zijn, heb je totaal geen beeld van de voormalig Sovjet republieken in die regio :-).

[ Voor 7% gewijzigd door Requiem19 op 16-11-2022 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
't Is jammer dat je niet ingaat op een genuanceerde (denk ik!) post, hier en in het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Brent schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:03:
[...]

't Is jammer dat je niet ingaat op een genuanceerde (denk ik!) post, hier en in het andere topic.
Ik pak eerst even de posts die ik makkelijker kan beantwoorden en waar ik minder lang over na hoef te denken, zo doe ik m'n inbox ook. 8)

Ik kom zeker nog even terug op jouw bijdrage, die nu al gewaardeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:59:
[...]

Mooi voorbeeld van wat ik zei: men vindt het moeilijk om de nuance te houden.

Je verwart namelijk twee dingen door elkaar:

- Dat wat Rusland doet in Rusland oorlogsmisdaden zijn
- Dat de Russische soldaten die oorlogsdaden verrichten onmenselijke dingen doen (/onmenselijk zijn)
- Dat het hele Russische volk niet gelijk gesteld mag worden met bovenstaande.

#Nuance.

Ps, als je denkt dat er in Tajikistan campings zijn, heb je totaal geen beeld van de voormalig Sovjet republieken in die regio :-).
ik had ook kunnen zeggen 'picknicken'.

Enige wat ik van Tajikistan weet is dat er fietsers worden neergestoken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:09:
[...]

Tjah, het enige wat ze in Tajikistan weten is dat er in Nederland mensen in winkelcentra worden neergeschoten (en fair enough, wat dingen over tulpen).

Zo zie je maar dat het nieuws dat ergens over een land ver weg komt altijd de meest extreme dingen zijn 8).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:09:
[...]

Dat ze overwegend een Iraanse taal spreken itt naburige Uzbekistan en Kyrgyzstan die resp Oost-Turkische en Noordwest-Turkische talen spreken. Oh, en iets met speeltuin van Cyrus- en Alexander de Grote destijds. Zou een begin zijn.

Onwetendheid over ergens ver weg is niet erg, maar over een kam - vooral een erg negatieve - scheren van alle mensen uit ergens ver weg ("Russen") is misplaatst. Ook als het gaat over de front in UA.

Ja, het RU leger doet verschrikkelijke dingen, maar dat wil zeker niet zeggen dat iedereen daar even schuldig is. Je hebt volledige spectrum tussen door Wagner gerecruteerde psychopaten die losgelaten worden. Je hebt cynische officieren die bewust marteling, moord, verkrachting en terreur inzetten. Je hebt Kadyrovsty die tussen Tiktok filmpjes maken zowel RU soldaten als lokale bevolking misbruiken. Maar je hebt ook reguliere soldaten die zo goed of kwaadschiks als ze kunnen proberen hun bevelen uit te voeren zonder over de schreef te gaan. En je hebt recent gemobiliseerden die daar tegen hun zin zitten en alleen naar voren rennen en schieten omdat iemand met een geweer achter hen staat. Ik heb bijzonder weinig kijk op hoe al de verschillende etnische groepen die erin verzeild zijn geraakt erin staan - al heb ik gehoord dat Bashkortstan op punt van afscheiding uit RU federatie staat naar aanleiding van hoe mobniks daar vandaan behandeld zijn.

Collectief heeft iedereen die die zooi ongeregeld aanstuurt schuld, hoe hogerop hoe meer. Iedereen die er vrijwillig aan meewerkt wetende wat sommigen uitspoken heeft ook colletieve verantwoordelijkheid. Maar om dat door te trekken naar constatering dat willekeurige anonieme mobniks het verdienen om met honderden tegelijk geslacht te worden? Nee, dat verdient niemand, allerminst degenen die geen keuze hebben gehad. Om Stalin te citeren: een dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek. Daarom moeten we nooit vergeten dat iedere individu die sterft exact dat is: een individu.

Wil niet zeggen dat UA dan maar moet stoppen met vechten, zij vechten terecht voor hun individuele en collectieve voortbestaan. Maar de slachting die daarbij noodzakelijk is onder deze omstandigheden, is en blijft een kwaad, ook de slachting van de Russen. Sterker nog, dat is *nog* iets wat de RU leiding verweten kan worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Brent schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:47:
[...]

Je hebt gelijk, maar je hebt ook ongelijk :+

Je hebt gelijk dat we mensen niet moeten dehumaniseren, hoe inhumaan hun acties ook zijn. Ook is het natuurlijk zo dat niet iedereen in 1 land hetzelfde denkt of doet, en dat in principe leiderschap van het land niet per se representatief is voor het volk, zeker niet in een niet-democratie zoals Rusland.
Wmb mogen we Russen die uit eigen beweging in Oekraine zijn gaan vechten prima dehumaniseren. Net zoals gemobiliseerde Russen die oorlogsmisdaden plegen. Iedereen die willens en wetens deelneemt aan de afschuwlijkheden in Oekraine is wmb inhumaan.

Dat gaat voor mij dus specifiek over die individuen en niet over Rusland als volk.
Tegelijk maakt een gewapend conflict die beschouwing een beetje anders. Het is simpelweg normaal taalgebruik het over 'de X-landers' te hebben. Wij hebben het ook over de Nederlanders tegen de Spanjaarden, of de Nederlands-Engelse oorlogen bijv. Zeker in die tijd was een grote fractie van het leger vaak niet eens uit het land waarvoor men streed, zeker Nederlandse legers niet ivm geringe bevolking. Maar zo zeggen we dat nu eenmaal.
'Zo zeggen we dat nu eenmaal' is volgens mij nooit een goed argument. Want het gaat erom wat ermee bedoeld wordt. Het bleek vrij duidelijk dat voor sommige mensen vanaf nu het startpunt was dat iedere Rus geen mens was.
Verder is het zo dat een vlag-dragende soldaat, volgens mij per Geneefse conventie, formeel hun land vertegenwoordigd, en in die zin dus over 1 kam geschoren mag worden. Ook moet helaas vastgesteld worden dat, ook al komt dat door een totaal verziekte media, veel Russen, als het geen meerderheid is, achter de oorlog staan. Daarmee kiezen zij zelf kant.
Zeker - dat gaat dus om de soldaten op het slagveld en niet om 'de Rus'.
Ik denk dat door het Kremlin weg te snijden, het land een kans kan hebben zichzelf te ontgiften en daarmee vele normale Russen weer een normale kijk op leven en dit conflict kunnen ontwikkelen. Het is namelijk niets iets westers, mensenrechten, oorlogsrecht, nee, dat is iets ethisch-theoretisch dat we samen eigenlijk verrassend logisch hebben opgebouwd. Het vloeit voort uit humanisme, en dat heeft niets met cultuur te maken, Rusland erkend zulke internationale wetgeving ook.
Rusland is een land waarin de burgers eigenlijk al 100 jaar repressie hebben ervaren, waarbij het gehele volk een lange tijd van alle kanten bestookt is met propaganda. Dat heeft op een zeer diep niveau wel echt veel gedaan met veel mensen (and again, niet elke Rus is daar even gevoelig voor, dus hoe propagande de Russen beinvloedt verschilt van persoon tot persoon, van regio to regio, van subcultuur tot subcultuur). Daarnaast zijn er geen veilige onafhankelijke overheidsstructuren. Als Putin et al opeens verdwijnen volgt er weer chaos en zullen andere mensen de brokjes oprapen en onnoemelijk rijk worden.

Een echte diepe verandering kan alleen komen als er van binnen uit een sterke beweging ontstaat die veel steun krijgt van het volk - IMO.

• Jerie
  • Niet online
De Engelsen hebben nog steeds allerlei spreekwoorden waar wij Nederlanders negatief in weg worden gezet. Going Dutch, Double Dutch, etc.

--

Russische economie met 4% gekrompen dit kwartaal: https://www.nu.nl/economi...t-als-vorig-kwartaal.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
Jerie schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:18:
De Engelsen hebben nog steeds allerlei spreekwoorden waar wij Nederlanders negatief in weg worden gezet. Going Dutch, Double Dutch, etc.

--

Russische economie met 4% gekrompen dit kwartaal: https://www.nu.nl/economi...t-als-vorig-kwartaal.html
Off topic: dat komt omdat wij vrij regelmatig met de Engelsen hebben gemat in het verleden. Daar komen veel van de negatieve connotaties vandaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De ontevredenheid binnen Putin's elite zou blijven toenemen, sommigen zouden willen knokken:

Leaked FSB Letters Reveal Civil War Among Putin's Allies
Leaked emails from a whistleblower at Russia's Federal Security Service (FSB), shared with Newsweek, reveal a civil war among President Vladimir Putin's closest allies as his invasion of Ukraine continues to falter.

The agent, dubbed the Wind of Change, writes regular dispatches to Russian dissident exile Vladimir Osechkin, revealing the anger and discontent inside the FSB over the war that began when Putin invaded neighboring Ukraine on February 24.

Dated November, the agent's latest emails detail inner turmoil and conflict within the Kremlin, predicting an "inevitable" civil war, and that Russia will soon "descend into the abyss of terror" as people grow increasingly tired of the war.
Andere kijken alvast vooruit, hoe hun toekomst eruit zou kunnen zien:

Russia's Elite Know Putin 'Lost The Real War': Report
ome of Vladimir Putin's closest confidants are being blunt about what the retreat from Kherson means for them and the war with Ukraine moving forward.

Elites are coming to grips with the Russian military's withdrawal earlier this month, the Russian independent news outlet Meduza reported. Sources close to the presidential administration (AP) and the Russian Federation called recent events "very painful."

"There is an understanding that we lost the real war," said elites and entrepreneurs described as being part of Putin's inner circle. "People begin to think about how to live on, what place they would like to take in the future, what bet to make, what to play. [On the one hand] there will be revanchist sentiments. On the other hand, there will be a request for normalization and stabilization."

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 19-11-2022 13:10 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Zo interessant @XWB
Zelfs al zou het niet zo zijn, dit soort nieuws voert de druk op.
Met alle ellende die we al bewezen hebben gezien, misschien verstandig om putin en die wagner-creep voor Internationaal gerechtshof te dagen als zijnde oorlogsmisdadigers, al is het maar om t zorgen dat de "top" in rusland niet met hem doorwil.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Iemand heeft uitgezocht wie er achter Rybar zit: https://meduza.io/en/feature/2022/11/18/who-s-behind-rybar

Rybar heet bevestigd dat het klopt. Ook wordt er gesproken over de banden met Prigozhin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
XWB schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:09:
De ontevredenheid binnen Putin's elite zou blijven toenemen, sommigen zouden willen knokken:

[...]

[...]
Wind of change. Dat is wel heel toevallig. Het nummer Wind of Change van de Scorpions word in sommige kringen gezien als iets wat de CIA destijds zou hebben gemaakt om een soort psy-op in Rusland te kunnen uitvoeren. Het is wel speculaas :)

6-delict podcast hierover vind je hier.

Korte YT: YouTube: Scorpions: Did the CIA Write Wind of Change?

Waarschijnlijk heeft het voornamelijk met de inhoud en release timing van het nummer te maken. Het nummer kwam na de val van de Berlijnse muur uit, terwijl er een boel gaande was in Rusland.
The lyrics were composed by Meine following the band's visit to the Soviet Union at the height of perestroika, when the enmity between the communist and capitalist blocs subsided concurrently with the promulgation of large-scale socioeconomic reforms in the Soviet Union.
Wikipedia: Wind of Change (Scorpions song)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 07:58
XWB schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:09:

[...]

[...]
Is het daar nu geen "special military operation" maar een oorlog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

@XWB jouw bericht is de zgn '8 November' letter.

Als iemand geïnteresseerd in de FSB letters, hier vind je ze allemaal. Die van 8 Nov komt er wellicht zsm bij?

Vervolgens is er wat gebeurd wat interessant is om even door te spitten:

De '18 Nov letter' schijnt verstuurt te zijn door een bedrieger binnen de FSB, niet door de echte bron.
Deze fake letter meldt een hoop, o.a. dat RU van plan is om Kiev aan te vallen via Belarus.

Een paar uur daarna komt de echte (iig volgens zijn eigen zeggen) Wind Of Change met een statement/eigen letter.

Dat verhaal van een aanval op Kiev via Belarus is ws onzin zoals hij toelicht, maar de beste man doet nog wel een paar mededelingen over Lukashenko:
a politician who is more cunning and sly than #Lukashenko does not exist among the CIS (Commonwealth of Independent States).
He managed to keep his troops out of direct hostilities, he slipped away from an attempted coup of his authority over the RB territory, he made fools of the Service (FSB), the (Russian) military, and everyone else who was working on him.
Note: after receiving another billion-dollar loan [non-repayable, of course] (from Putin), he very menacingly declared almost the next day that he will attack Ukraine, but his rhetoric covered the process of siphoning the allocated money through the banks of Belarus.
Now there are no statements from him (on attacking #Ukraine). No one has been able to outplay him from our side yet.
Kortom: Lukashenko heeft een hoop Russisch geld achterover gedrukt? Dat zou wel meesterlijk zijn :D

Overigens staat er nog veel meer erg interessante info, over de invloed van China, Wagner, etc. Lees de twitter thread maar even door :)

[ Voor 3% gewijzigd door bloody op 19-11-2022 18:45 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Volkskrant lifeblog 15:44 19/11/2022

Enorme brand na explosie bij gaspijpleiding St.-Petersburg
Een explosie bij een gaspijpleiding heeft een enorme brand veroorzaakt bij St.-Petersburg. Video’s op Russische sociale media tonen vlammen die van tientallen kilometers afstand zijn te zien.
Het is onduidelijk of de explosie gerelateerd is aan de Russische oorlog tegen Oekraïne. Sinds de invasie zijn er tal van ontploffingen geweest bij militaire objecten en energiedepots in Rusland. Zweden zei vorige week sporen van explosieven te hebben gevonden bij Nord Stream, een grote gaspijpleiding van Rusland naar Duitsland die in september zwaar beschadigd raakte.
Kan nog steeds van alles zijn, van een sabotage actie tot falende apparatuur die geen goed onderhoud heeft gehad.
Inwoners van St.-Petersburg zeggen een luide knal te hebben gehoord vlak voor de pijpleiding in brand vloog. De plaatselijke gouverneur heeft de explosie bevestigd. Hij stelt dat omwonenden geen gevaar lopen.
Deze Letse bron Medusa heeft het over een tankstation:

Gas station explodes, catches fire outside of St. Petersburg
A large explosion, followed by a fire, occurred not far from the north-east limit of St. Petersburg. Witnesses have posted photos and videos to social media.

Authorities in the Leningrad region say the explosion happened in a filling station in the Vsevolozhsky District, near the village of Berngardovka.
Two teams are currently working to extinguish the fire. Alexander Drozdenko, governor of the Leningrad region, said there was no threat of the fire spreading to residential areas and that, according to preliminary data, no one has been injured.

According to emergency services, a loss of pressure in the pipeline caused the explosion and the fire.
Later wordt toch ook over een pijpleiding gesproken, wat vanuit optiek van een sabotage meer logisch is:

focus.de

Explosion in St. Petersburg: Videos zeigen Großfeuer
Erschreckende Aufnahmen aus St. Petersburg: Über der russischen Hafenstadt macht sich eine große Explosions-Wolke breit. Lodernde Flammen sind zu sehen. Die Explosion einer Gaspipeline soll das Großfeuer ausgelöst haben.

Der Gouverneur des Leningrader Gebiets, Alexander Drosdenko, schrieb am Samstag auf seinem Telegram-Kanal: „Feuerwehr und Rettungskräfte löschen den Brand, der durch eine Explosion an einer Gasleitung zwischen (den Ortschaften) Berngardowka und Kowaljowo entstanden ist.“ Über mögliche Opfer sowie die Ursache der Explosion gibt es noch keine Angaben.
Zunächst hatte es geheißen, dass eine Autogastankstelle explodiert sei. Später wurde eine explodierende Gasleitung als Ursache des Großbrands genannt. Laut Drosdenko besteht keine Gefahr für ein Übergreifen der Flammen auf Wohngebiete. Die Feuersäule ist allerdings über Kilometer sichtbar, wie Videos auf sozialen Netzwerken demonstrieren.

Ende September wurden in der Ostsee mehrere Stränge der Pipeline Nord Stream durch Explosionen leck geschlagen. Inzwischen haben Ermittler Sprengstoff an der Unglücksstelle gefunden. Die russische Führung, die von einem Anschlag sprach, hat dafür die USA oder Großbritannien verantwortlich gemacht.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

:D
Burocrazy wins:

Het geld voor Lada's is op?
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1597181747099480064]

[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 28-11-2022 12:12 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 11:03
YakuzA schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:46:
Burocrazy wins:
They must be sent to the National Headquarters of the Ministry of Defense and are subject to taxation
Want daar zitten mensen die goed zijn in het verdelen van de spullen. (onder de spreekwoordelijke armen)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

YakuzA schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:46:
Burocrazy wins:
[Embed]

Het geld voor Lada's is op?
[Twitter]
Over inflatie gesproken......eerst is je zoon een Lada waard en nu een setje handdoeken....Diezelfde zoon mocht eerst in de kou zitten omdat het leger hem niet de juiste uitrusting kon geven en gedoneerde spullen ook niet bij 'm terecht komen. Wat een land...op dat soort momenten besef je dat hoewel er hier in Nederland ook van alles niet optimaal is, het toch altijd een heel stuk slechter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Dat is de schuld van het stomme westen met hun sancties. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Katoen *) in Chelyabinsk, RUsland

*) Explosie. Taalkundige inside-joke.

[Twitter: https://twitter.com/Brave_spirit81/status/1597577187800096768]

Even afwachten of dit iets reguliers is of dat het iets interessants is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 11:03
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:09:
Katoen *) in Chelyabinsk, RUsland

*) Explosie. Taalkundige inside-joke.

[Twitter]

[Twitter]

Even afwachten of dit iets reguliers is of dat het iets interessants is.
De komma verkeerd gezet bij de berekening van benodigde springstof waarschijnlijk.
the facility is operating normally » nothing to see here, just a normal day in Russia

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Dit vond ik wel een mooi artikel over het "Navalny-team" dat, 2x zo groot dan het in Rusland ooit is geweest, de Russen vanuit Litouwen van informatie voorzien die het Poetin bewind liever niet verspreid ziet worden. Het team communiceert via Youtube.

Youtube is in Rusland nog toegestaan omdat het Russische Regime dat ook keihard nodig heeft om haar jongeren nog enigszins. Hieronder het artikel gedeeld om zelf te kunnen lezen:

https://www.nytimes.com/2...mG7HuLGl8c&smid=share-url

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:23

ZenTex

Doet maar wat.

dr.lowtune schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:53:
[...]

Wat een land...op dat soort momenten besef je dat hoewel er hier in Nederland ook van alles niet optimaal is, het toch altijd een heel stuk slechter kan.
4 jaar geleden nog een hele heisa op het nieuws dat de mariniers in Noorwegen geen winterkleding kregen. Foutje bij de aanbesteding ofzo.

Bleek dat de mariniers zelf hun kleding konden kopen en 1000 euro pp als voorschot kregen.

In Rusland mag je alles zelf kopen, tegen x keer de normale prijs, niks vergoeding, worden tampons als verbandmiddelen aangeprezen want een first aid kit zit er ook niet in, ook zelf te kopen uiteraard, en eenmaal ter plaatse word alles weer ingepikt.
En als winterkleding krijg je de jas van je voorganger, amper gebruikt, maar die (kogel) gaten moet je wel zelf even fiksen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
De Volkskrant vanmorgen vroeg:

Volkskrant Liveblog

Rusland: stroomuitval in regio Koersk door Oekraïense aanvallen
03:04
Oekraïense troepen hebben dinsdag met meerdere luchtaanvallen op de Russische regio Koersk een elektriciteitscentrale getroffen waardoor er stroomuitval is opgetreden, meldt de regionale gouverneur Roman Starovojat op Telegram.

'Hierdoor is er gedeeltelijke stroomuitval in de districten Soedzja en Korenevo', schreef Starovojat, die aangaf geen informatie over mogelijke doden of gewonden te hebben. De districten maken deel uit van de Koersk-regio in Rusland en liggen aan de noordoostelijke grens van Oekraïne.
Dit bericht bevestigt de aanvallen op de Russische energieinfrastructuur. Heel begrijpelijk, maar dit is wel de creep waarvoor iedereen zo beducht is. Laten we hopen dat deze aanvallen een functioneel doel hebben voor de verdediging van Oekraïne, waar ik mij op zich wel iets bij kan voorstellen. Maar als ze dan toch bezig zijn, pik dan direct die lanceerinrichtingen eruit en val die aan. Ik verwacht wel dat Oekraïne die op de kaart zal hebben. Apparatuur genoeg tegenwoordig en de NAVO kijkt mee (of ze die info deelt is trouwens een tweede)
Oekraïne heeft nog niet gereageerd op de beschuldigingen. Russische autoriteiten in regio's die grenzen aan Oekraïne hebben Kiev herhaaldelijk beschuldigd van het aanvallen van doelen zoals elektriciteitsleidingen, brandstof- en munitievoorraden.
Vormtrouw reageert Oekraïne niet op aanvallen op Russisch grondgebied.

Tja, in hetzelfde bericht dan het onderstaande. Een inspanning met als enig doel een wat pathetisch signaal dat Rusland klaar staat..... voor een aanval die waarschijnlijk nooit gaat komen.
Vrijdag zei de Russische Wagner-groep burgers te trainen in de regio's die grenzen aan Oekraïne. Volgens de eigenaar van de paramilitaire organisatie, Jevgeni Prigozjin, vormen ze nieuwe milities en bouwen ze vestingwerken om de grens te bewaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:58
Vrijdag zei de Russische Wagner-groep burgers te trainen in de regio's die grenzen aan Oekraïne. Volgens de eigenaar van de paramilitaire organisatie, Jevgeni Prigozjin, vormen ze nieuwe milities en bouwen ze vestingwerken om de grens te bewaken.
Wat mij betreft mogen ze vestigingswerken bouwen tot ze er letterlijk bij neervallen. Zolang het maar aan de Russische kant van de grens is en ze daar blijven zodra Oekraïne ze eruit heeft getrapt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 22:53

Qwerty-273

Meukposter

teacup schreef op woensdag 30 november 2022 @ 07:21:
Dit bericht bevestigt de aanvallen op de Russische energieinfrastructuur. Heel begrijpelijk, maar dit is wel de creep waarvoor iedereen zo beducht is. Laten we hopen dat deze aanvallen een functioneel doel hebben voor de verdediging van Oekraïne, waar ik mij op zich wel iets bij kan voorstellen.
Ik denk dat we heel goed moeten opletten om echte direct gerichte aanvallen, toevallige treffers, andere oorzaken zoals weersinvloeden en false flags van elkaar te onderscheiden. Het is ook de vraag waar de Russische lanceerinrichtingen staan. Wellicht bij toeval op het zelfde bedrijventerrein als delen van de energie-infrastructuur.

Aan de andere kant is het uitschakelen van de energie-infrastructuur wel gericht om ook het Russische leger dwars te zitten in de regio. Die zit ook niet te wachten om alles op tal van diesel aggregaatjes te moeten draaien, en hebben ook energie nodig voor de manschappen, logistiek, etc.

Wat Roman Starovoit daadwerkelijk recentelijk schreef:
https://t.me/gubernator_46/2073
Right now the Ukrainian armed forces are shelling the Suzhan district. A total of about 11 arrivals have been recorded. A power supply facility was hit. Due to this, Suzhanskyy and Korenevskyy districts are partially de-energized. After the shelling, experts will assess the damage and begin to repair the damage.

At the moment, there is no information about casualties.
https://t.me/gubernator_46/2074
All damage to the power supply line in Suzhansky district has been repaired. Power supply has been restored to all consumers.
Eerder meldde hij ook een vergelijkbaar bericht:
https://t.me/gubernator_46/2066
The Ukrainian armed forces shelled the village of Tetkino today. At least 10 arrivals have been recorded. Fortunately there were no casualties or damage. However, power supply facilities were damaged and part of the village was de-energized. Repair crews are on the spot. Power supply will be restored in the near future.
Maar eerder ook dat door het ijs verschillende elektriciteitslijnen waren gebroken.

https://t.me/gubernator_46/1998
Yesterday's bad weather and freezing rain left nearly 20,000 people in communities in 11 districts of the Kursk region without electricity supply. Most consumers have already been connected, but another 10,000 people in villages in nine districts remain without power.

During the night, 59 emergency crews - almost 600 people - worked to eliminate the consequences of the bad weather.

Unfortunately, the scale of the damage is large, and in some areas it may take a long time to restore power supply. According to preliminary estimates, the failure will be completely eliminated by 18:00. The work is coordinated by the operational headquarters, created on my instructions.

Housing and communal services are working on anti-icing of roads. Around the clock, 213 units of equipment are involved in this work, we have already used about 9 thousand tons of sand and salt mixture. Work continues, including in the yards of the regional centre - about 900 people are removing the consequences of bad weather. Also public transport lines are being cleared of ice, but so far the movement of trolleybuses and trams has been partially restored.

The region is ready to provide any assistance for heating, delivery of water and medicines, food in case of need, you can call 112.

I ask you not to use personal vehicles unnecessarily and to remove the cars parked on the roads so that they do not interfere with the operating equipment.

I would like to thank everyone involved in the disaster relief for their hard work!
https://t.me/gubernator_46/2002
The elimination of the consequences of the freezing rain continues in Kursk Region. As my deputy Alexey Dedov reported, about 3.5 thousand residents in communities of nine districts remain without power supply today because of icing and broken wires. As many as 36 power lines have been damaged.

Unfortunately, the weather conditions are still unfavourable. Despite the efforts of the power supply experts, repeated blackouts have been recorded. Due to the lack of power supply in some settlements there are problems with water supply. Diesel generators are being connected if necessary. The response to the bad weather is being coordinated by the regional headquarters, and the situation is also being monitored by local authorities.

It is planned to finish the basic works to connect consumers by 19:00 today. As many as 104 teams are working round the clock to eliminate the consequences of the bad weather, including over 30 from the neighbouring regions. Thank you to everyone who came to help.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het frappante is dat het Telegram kanaal van de lokale overheid van de Koersk oblast daar verder niets over meldt. Wel melden ze daar het volgende nieuws over een gebeurtenis uit een naastgelegen oblast - waardoor ik zou verwachten dat ze wel iets zouden melden als er een gebeurtenis in de Koersk oblast zou zijn.
https://t.me/kurskadm/40605
‼️ Governor of the Bryansk Region Alexander Bogomaz:

"There is a burning oil product tank in Surazhsky district. Fire and rescue crews are working at the site. The area of the fire is 1,800 square meters. More than 80 people and 30 vehicles, including a fire engine, are involved in extinguishing the fire. An additional group of troops from the Emergency Situations Ministry of Russia's Bryansk Region Air Mobility Unit was also sent to the area. No injuries have been reported.
Maar het eerder genoemde "Суджанский район, Kursk Oblast" is wel op een behoorlijk andere plek dan "Суражском, Bryansk oblast". Opzoeken van locatie werkt een stuk makkelijker op de plaatsnaam uit het Russische bericht dan de naam die uit een vertaalmachine komt rollen.

En het bovenstaande brandje is ondertussen ook weer onder controle:
https://t.me/avbogomaz/1302
Thanks to the coordinated and prompt work of the fire and rescue units, the fire in Surazhsky district was contained.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Qwerty-273 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:43:
Ik denk dat we heel goed moeten opletten om echte direct gerichte aanvallen, toevallige treffers, andere oorzaken zoals weersinvloeden en false flags van elkaar te onderscheiden. Het is ook de vraag waar de Russische lanceerinrichtingen staan. Wellicht bij toeval op het zelfde bedrijventerrein als delen van de energie-infrastructuur.

Aan de andere kant is het uitschakelen van de energie-infrastructuur wel gericht om ook het Russische leger dwars te zitten in de regio. Die zit ook niet te wachten om alles op tal van diesel aggregaatjes te moeten draaien, en hebben ook energie nodig voor de manschappen, logistiek, etc.

Wat Roman Starovoit daadwerkelijk recentelijk schreef:
Right now the Ukrainian armed forces are shelling the Suzhan district. A total of about 11 arrivals have been recorded. A power supply facility was hit. Due to this, Suzhanskyy and Korenevskyy districts are partially de-energized. After the shelling, experts will assess the damage and begin to repair the damage.

At the moment, there is no information about casualties.
Om aan het bovenstaande toe te voegen: Het blijkt wel dat in dezelfde regio het Russische leger actief is met hun artillerie.
https://t.me/kurskadm/40666
‼️ In Suzhansky district, Kursk region, our military are carrying out combat missions: striking at identified enemy firing points in enemy territory.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:36
Geheime peiling van Kremlin: Russen worden oorlog in Oekraïne beu

Het Kremlin zou een geheime peiling hebben gehouden om te kijken. Zo'n 25% van de ondervraagde Russen zou de oorlog nog willen doorzetten. In de zomer was dit nog zo'n 57%. De mobilisatie van september heeft ervoor gezorgd dat het percentage omlaag ging. Zo'n 55% van de ondervraagde Russen zouden vredesonderhandelingen willen voeren.

Edit: Typo (Thnx Ossi)

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Ik denk niet dat die peiling veel zal veranderen, volgens de leider van de Krim-Tataren zal het Kremlin pas beginnen wankelen als de Krim opgegeven moet worden. En dat scenario is niet eens een zekerheid.
Het Kremlin zal uiteenvallen als Oekraïne het schiereiland de Krim, dat in 2014 illegaal werd geannexeerd, herovert. Dat zegt Refat Chubarov, de leider van een etnische groep die al decennia haar thuisbasis heeft op de Krim, in een interview met de Oekraïense radiozender Radio NV.

Volgens hem zal de regering van Poetin beginnen ineenstorten naarmate de Oekraïense strijdkrachten dichter bij de herovering van de Krim komen. “Dit Oekraïense grondgebied is uiterst belangrijk voor Poetin”, zei Refat Chubarov, een vertegenwoordiger van de Krim-Tataren. “Daarom is het duidelijk dat Rusland, vooral in het stadium van de onvermijdelijke nederlaag, al zijn krachten zal stimuleren om de Krim voor zichzelf te houden.”
Krim-leider: “Kremlin zal uiteenvallen als Poetin het schiereiland verliest”

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 12:42
RobinNL schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:22:
Geheime peiling van Kremlin: Russen worden oorlog in Oekraïne beu

Het Kremlin zou een geheime peiling hebben gehouden om te kijken. Zo'n 25% van de ongevraagde Russen zou de oorlog nog willen doorzetten. In de zomer was dit nog zo'n 57%. De mobilisatie van september heeft ervoor gezorgd dat het percentage omlaag ging. Zo'n 55% van de ondervraagde Russen zouden vredesonderhandelingen willen voeren.
Peiling van ongevraagde Russen, klinkt wel typisch Russisch :')

Naamverbasteringen, inclusief alternatief gebruik van kapitalisatie is niet toegestaan op GoT.

[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 02-12-2022 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Filmpje van mobiks in Kazan.
Titel: in Kazan, the mobilized hit the commanders and left the location of the unit.

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
President Macron denkt dat het westen moet overwegen om de veiligheid van Rusland te garanderen. Wat zou hij hiermee bedoelen?

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 04-12-2022 13:45 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
XWB schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:40:
President Macron denkt dat het westen moet overwegen om de veiligheid van Rusland te garanderen. Wat zou hij hiermee bedoelen?

[Twitter]
Een soort verdrag tussen RU - Navo (of leden van de Navo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Was te verwachten: Rusland is bezig een reactie voor te bereiden op de oil cap. Alhoewel het Reuters is, quoten ze RIA News.

https://www.reuters.com/b...emand-our-oil-2022-12-03/

Ze zeggen heel stoer dat wij vanaf volgend jaar zonder Russische olie moeten leven. Dat waren we toch al van plan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Requiem19 schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:31:
[...]

Een soort verdrag tussen RU - Navo (of leden van de Navo).
Putin is wel de laatste die op een stukje papier zal vertrouwen. Zoals de waard is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Twee nieuwe artikelen van Tyzhden / Ukrainian Week over de toekomst van Rusland (na Putin). Gerelateerd aan het komende “Free Nations of Russia Forum”, de vierde editie.

Russia is waiting for collapse. The author of The Jamestown Foundation proposes to work on the "Morgenthau Plan" for it already now

It is necessary to dismantle criminal Russia - preliminary conclusions of the Free Peoples Forum PostRussia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
XWB schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:40:
Ik vond het commentaar van ISW nogal raak: misschien verstandiger om eerst eens na te denken wat voor veiligheidsgaranties het westen acceptabel acht van Rusland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

downtime schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:48:
Rare vergelijking. Er wordt vandaag de dag niet bepaald positief over het Morgenthau Plan gedacht.
Dat klopt, maar hebben we als geallieerden natuurlijk wel de eerste paar jaar in Duitsland in een bepaalde vorm uitgevoerd waarna pas het Marshall plan te tafel kwam. De focus (van het artikel en deze VS denktank) ligt dan ook eerder op de destructie van het huidige Rusland en de structuren die daar nu door het regime zijn neergezet. Of dat de beste keuze is, dat is een hele discussie waard. Maar de huidige structuren aanhouden maar met een ander poppetje aan het hoofd is hoogstwaarschijnlijk geen oplossing.

A ‘Morgenthau Plan’ for Russia: Avoiding Post-1991 Mistakes in Dealing With a Post-Putin Russia (Part One)
Instead of seeking a compromise and negotiating with Putin (or his successor in the case of a reshuffle among the Russian elite), the West should increase military, economic and diplomatic support for Ukraine while making adequate preparations to face a potential collapse of the Russian state in its current form. This primarily means that a comprehensive strategy aimed at pre-empting the re-birth of an aggressive, revanchist and militaristic Russia must be established.

...

Each of these elements could be addressed through, respectively, accomplishing a partial de-colonization of Russia, implementing a comprehensive de-militarization program and overseeing a thorough de-Sovietization of the economy, moving away from such a resource-dependent system.

In the case that Russia loses its war against Ukraine and enters a period of severe internal havoc, re-engagement with Moscow in the domains of economics, business, technology, culture and science must be made conditional on the adoption and implementation of these measures, among others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheekAzzaBreek schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:51:
[...]

Ik vond het commentaar van ISW nogal raak: misschien verstandiger om eerst eens na te denken wat voor veiligheidsgaranties het westen acceptabel acht van Rusland.
Het maakt niet echt veel uit.
Alle garanties van RU zijn minder waard dan wc papier.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Iedereen die interesse heeft in het volgen van het vierde Free Nations of the #PostRussia Forum kan het programma bekijken en intunen vanaf 8 december. Al zijn het voornamelijk speeches van 10-15 minuten per spreker, en is het meer een event om te netwerken / de neuzen op bepaalde punten dezelfde kant op te krijgen. Je krijgt wellicht een klein beeld van alle verschillende partijen die binnen de huidige Russische grenzen zoekende zijn naar onafhankelijkheid / autonomie / etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Conscriptovich heeft bijna z'n nieuwe badkamer bij elkaar gespaard:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Niet heel verrassend maar toch een onofficiële bevestiging dat de DNR ook in Belarus meetraint.
https://t.me/Hajun_BY/5913
Russian Defense Ministry footage from the exercise in Belarus showed armored vehicles flying the flag of the so-called "DPR".

The Russian Defence Ministry has shown footage of company tactical exercises in Belarus, which were carried out with servicemen of the Western Military District, which are part of the regional grouping of troops of the Republic of Belarus and the Russian Federation.

At the very end of the video, one of the shots shows armoured vehicles not under the Russian flag, but under the flag of the so-called DPR.

In addition, the video showed shooting from various types of small arms and mortars, training in tactical medicine and other disciplines at Belarusian training grounds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Qwerty-273 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:53:
Niet heel verrassend maar toch een onofficiële bevestiging dat de DNR ook in Belarus meetraint.
https://t.me/Hajun_BY/5913

[...]
Ja, soortvan idd :P
De Russen rijden ook wel eens met Sovjet Unie vlaggen rond, dat betekent ook niet dat de Sovjet Unie daar ook traint :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Qwerty-273 schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:08:
[...]

Dat klopt, maar hebben we als geallieerden natuurlijk wel de eerste paar jaar in Duitsland in een bepaalde vorm uitgevoerd waarna pas het Marshall plan te tafel kwam. De focus (van het artikel en deze VS denktank) ligt dan ook eerder op de destructie van het huidige Rusland en de structuren die daar nu door het regime zijn neergezet. Of dat de beste keuze is, dat is een hele discussie waard. Maar de huidige structuren aanhouden maar met een ander poppetje aan het hoofd is hoogstwaarschijnlijk geen oplossing.

A ‘Morgenthau Plan’ for Russia: Avoiding Post-1991 Mistakes in Dealing With a Post-Putin Russia (Part One)

[...]
Hoe heet het plan dat in plaats van Morgenthau in Duitsland is uitgevoerd? Er is nogal wat ge-indoctrineert om de democratie er goed in te rammen. Plus een tijdelijke bezetting en overname of in elk geval regie van staatstaken. Een dergelijke fase lijkt me inderdaad ook bij Rusland noodzakelijk. Het opdelen in staten kan redelijke vanzelf gaan: er is geen tekort aan volkeren en autonome republieken tenslotte. Het nadeel van opdeling aan de grote schaaktafel is dat China het stuk tot de Oeral zal willen, wat niet in ons voordeel is en niet in dat van de mensen die daar wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brent schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:20:
[...]

Hoe heet het plan dat in plaats van Morgenthau in Duitsland is uitgevoerd? Er is nogal wat ge-indoctrineert om de democratie er goed in te rammen. Plus een tijdelijke bezetting en overname of in elk geval regie van staatstaken. Een dergelijke fase lijkt me inderdaad ook bij Rusland noodzakelijk. Het opdelen in staten kan redelijke vanzelf gaan: er is geen tekort aan volkeren en autonome republieken tenslotte. Het nadeel van opdeling aan de grote schaaktafel is dat China het stuk tot de Oeral zal willen, wat niet in ons voordeel is en niet in dat van de mensen die daar wonen.
Ik weet niet zoveel van het na-oorlogse Duitsland maar volgens mij was dat vrij beperkt: Er is een nieuwe federale grondwet opgesteld, er was het Marshall-plan en denazificatie. Plus natuurlijk het Neurenberg tribunaal. Waarbij denazificatie onder Adenauer een stille dood is gestorven om het verzet door ex-nazi's de wind uit de zeilen te nemen door die mensen in te zetten voor de wederopbouw. Vandaar het voor de buitenwereld frustrerende verschijnsel dat tot in de jaren 70 en 80 veel ex-nazi's nog altijd hoge posities in de ambtenarij hadden.

Het belangrijkste was uiteindelijk het feit dat Duitsland economisch best snel opgekrabbeld is en er daardoor weinig reden was om nostalgisch naar het verleden te kijken. De nazi's hebben Duitsland verwoest en het land is met hulp van z'n oude vijanden (Marshall-plan) weer opgebouwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
downtime schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:28:
[...]

Ik weet niet zoveel van het na-oorlogse Duitsland maar volgens mij was dat vrij beperkt: Er is een nieuwe federale grondwet opgesteld, er was het Marshall-plan en denazificatie. Plus natuurlijk het Neurenberg tribunaal. [...]
De eerste 4 jaar waren ze gewoon bezet en zeker tot 1947 hadden ze zelf economisch niet zoveel te zeggen: https://duitslandinstituu...rde-rijk-en-duitse-deling

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Om @Caelorum nog verder aan te vullen (uit een Engelse bron).

Morgenthau's memorandum "Suggested Post-Surrender Program for Germany" richtte zijn peilen op de destructie van wat Duitsland (regime/structuren/industrie) was op dat moment.
While the Morgenthau Plan had some influence until July 10, 1947 (adoption of JCS 1779) on Allied planning for the occupation of Germany, it was not adopted. US occupation policies aimed at "industrial disarmament", but contained a number of deliberate loopholes, limiting any action to short-term military measures and preventing large-scale destruction of mines and industrial plants, giving wide-ranging discretion to the military governor and Morgenthau's opponents at the War Department. An investigation by Herbert Hoover concluded the plan was unworkable, and would result in up to 25 million Germans dying from starvation. From 1947, US policies aimed at restoring a "stable and productive Germany" and were soon followed by the Marshall Plan.
Roosevelt schreef in augustus van 1944 in een brief aan onze Koninging Wilhelmina: "There are two schools of thought, those who would be altruistic in regard to the Germans, hoping by loving kindness to make them Christians again and those who would adopt a much 'tougher' attitude. Most decidedly I belong to the latter school, for though I am not bloodthirsty, I want the Germans to know that this time at least they have definitely lost the war."

Het Marshall plan kreeg pas iets later vorm.
After lobbying by the Joint Chiefs of Staff, and Generals Clay and Marshall, the Truman administration realized that economic recovery in Europe could not go forward without the reconstruction of the German industrial base on which it had previously been dependent. In July 1947, President Truman rescinded on "national security grounds" the punitive JCS 1067, which had directed the US forces of occupation in Germany to "take no steps looking toward the economic rehabilitation of Germany". It was replaced by JCS 1779, which instead stressed that "an orderly, prosperous Europe requires the economic contributions of a stable and productive Germany".

The most notable example of this change of policy was a plan established by US Secretary of State George Marshall, the "European Recovery Program", better known as the Marshall Plan, which in the form of loans instead of the free aid received by other recipients was extended to also include West Germany.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Caelorum schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:44:
[...]

De eerste 4 jaar waren ze gewoon bezet en zeker tot 1947 hadden ze zelf economisch niet zoveel te zeggen: https://duitslandinstituu...rde-rijk-en-duitse-deling
Ik denk dan ook vooral aan de periode Adenauer (1949-1963). De periode 1945-1949 zie ik als te kort om echt veel blijvende invloed te hebben. Toen is er vooral (letterlijk en figuurlijk) puin geruimd.
Vergeet ook niet dat de periode waarin Duitsland een dictatuur was relatief kort was (1933-1945) en dat veel vooroorlogse politici na de oorlog weer actief werden (Adenauer is een voorbeeld). Velen hadden in kampen gezeten of waren naar het buitenland gevlucht. Er was een flinke intrinsieke motivatie om dictatuur nooit meer een kans te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
downtime schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:58:
[...]

Velen hadden in kampen gezeten of waren naar het buitenland gevlucht.
Nu zitten er wel wat Poetin-tegenstanders in kampen, maar zouden die het soort momentum kunnen hebben zoals men dat in Duitsland had?
Er was een flinke intrinsieke motivatie om dictatuur nooit meer een kans te geven.
Ook die ontbreekt denk ik in Rusland...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brent schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:20:
[...]
Nu zitten er wel wat Poetin-tegenstanders in kampen, maar zouden die het soort momentum kunnen hebben zoals men dat in Duitsland had?
Ik betwijfel het. Rusland is in essentie al duizend jaar een dictatuur. Wat er aan oppositie vast zit zal vast niet bestaan uit ervaren bestuurders die het landsbestuur kunnen overnemen. Vergeet ook niet dat oppositie tegen een dictator niet hetzelfde is als oppositie tegen dictatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

downtime schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:28:
[...]

Ik betwijfel het. Rusland is in essentie al duizend jaar een dictatuur. Wat er aan oppositie vast zit zal vast niet bestaan uit ervaren bestuurders die het landsbestuur kunnen overnemen. Vergeet ook niet dat oppositie tegen een dictator niet hetzelfde is als oppositie tegen dictatuur.
Dit.

Je krijgt de Russen wel uit Rusland, niet Rusland uit de Russen.

Zie ook dit bericht van een paar dagen geleden:

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:28:
[...]

daarom snap ik ook niet echt dat sommige mensen (ex)-oligarchen zoals Chodorkovsky (in London) zo ophemelen als 'dissident/vluchteling'.
Het was zelf ook lid van de club, totdat ie uit de gratie viel om wat voor reden dan ook. Ook hij is rijk geworden over de rug van het volk, net als de rest van de club.
Dat is ook de reden waarom veel mensen ook argwanend zijn richting mensen als Poroshenko of Zelensky.
Ook zij komen mogelijk nog voort uit dezelfde corrupte bende uit het verleden.
Denk dat Oekraine nog wel een paar generaties nodig heeft om daar van af te komen qua cultuur en 'westers' te worden. Iets wat we trouwens niet moeten verwachten: dat Oekraine net zo wordt als wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:33:
[...]

daarom snap ik ook niet echt dat sommige mensen (ex)-oligarchen zoals Chodorkovsky (in London) zo ophemelen als 'dissident/vluchteling'.
Het was zelf ook lid van de club, totdat ie uit de gratie viel om wat voor reden dan ook. Ook hij is rijk geworden over de rug van het volk, net als de rest van de club.
Dat is ook de reden waarom veel mensen ook argwanend zijn richting mensen als Poroshenko of Zelensky.
Denk dat Oekraine nog wel een paar generaties nodig heeft om daar van af te komen qua cultuur en 'westers' te worden. Iets wat we trouwens niet moeten verwachten: dat Oekraine net zo wordt als wij.
Ervaring leert wel dat onderdeel worden van iets wat wel werkt en minder corrupt is, helpt bij het versnellen van dit proces. Er zijn best wat oost Europese landen waar dit proces best opmerkelijk snel is gegaan en waar deze landen het in relatief korte tijd economisch en qua algemene welvaart erg goed doen.

Op dit moment is corruptie binnen UA volgens mij ook niet meer de standaard, maar het echt uit het systeem halen waar het er tientallen zo niet honderden jaren standaard in zit kost tijd.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:41:
[...]

Ervaring leert wel dat onderdeel worden van iets wat wel werkt en minder corrupt is, helpt bij het versnellen van dit proces. Er zijn best wat oost Europese landen waar dit proces best opmerkelijk snel is gegaan en waar deze landen het in relatief korte tijd economisch en qua algemene welvaart erg goed doen.

Op dit moment is corruptie binnen UA volgens mij ook niet meer de standaard, maar het echt uit het systeem halen waar het er tientallen zo niet honderden jaren standaard in zit kost tijd.
vond het anderszijds ook wel ironisch om te lezen dat de Russische infiltratie in de aanloop naar de invasie 2014-2022 is vertraagd of zelfs mislukt juist vanwege corruptie in Oekraine :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:45:
[...]

vond het anderszijds ook wel ironisch om te lezen dat de Russische infiltratie in de aanloop naar de invasie 2014-2022 is vertraagd of zelfs mislukt juist vanwege corruptie in Oekraine :P
Lol dus het corrumperen mislukte door corruptie. De ironie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FjZxGXzX0AEtOBa?format=png&name=900x900

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Mogelijk al voorbijgekomen maar wilde het toch delen:

Putin’s private warlord is plotting power grab, Wagner defector warns.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onkl
NiGeLaToR schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:41:
[...]

Als individuele illustratie daarbij een al wat ouder (september) filmpje, waarin een Russische soldaat (contractsoldaat) krijgsgevangene wordt gemaakt en nu aan Oekraïnse kant meehelpt, omdat ergens in het traject bij hem het kwartje viel dat hij dertig jaar in een leugen had geleefd.
Mooi om te zien, mocht je aarzelen of het ooit mogelijk gaat zijn om een heel land te veranderen: Met één persoon lijkt het te lukken, gewoon door normaal met hem om te gaan. (Nu nog een beetje opschalen..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Het rommelt al wat langer daar.
Vorige week juist vanuit de andere kant:

Het idee is dat Prigozhin homosexuele gunsten 'ontving' in de gevangenis.
De ontvangende kant wordt gezien als vies/walgelijk en ondergeschikt.
De verzendende kant juist niet, meer een soort van machtsbasis.

Wie daar nu achter zit is natuurlijk niet 1,2,3 te raden.
Kan Putin zijn (want Prigozhin is een bedreiging voor zijn positie), FSB, GRU, etc.

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Winkelcentrum in Moskou heeft de verwarming iets te hoog gezet.
Ik zat direct te denken aan Kremenchuk maar ik ga er niet vanuit dat UA dit soort zaken zou doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2022 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:50
In Moskou is zonet een winkelcentrum volledig in vlammen opgegaan. Of dit Partizanen werk is of een ongeluk is nog niet geweten. De beelden zijn echter wel spectaculair! Zie reddit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 11:44

pro_6or

amateur_60r

Rubberen schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:34:
In Moskou is zonet een winkelcentrum volledig in vlammen opgegaan. Of dit Partizanen werk is of een ongeluk is nog niet geweten. De beelden zijn echter wel spectaculair! Zie reddit
Het is een OBI doe het zelf zaak. OBI heeft naar verluid al haar Russische operaties voor 10 euro van de hand gedaan en heeft zich teruggetrokken uit Rusland. Dan denk ik dat een of andere criminele oligarch zich de zaak heeft toegeeigend en dat een ander het daar niet zo mee eens was. Speculatie natuurlijk.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Rubberen schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:34:
'gewoon' een las ongelukje 8)
— Khimki. In the Moscow region, a fire broke out at the Mega Khimki shopping center at night, as a result, the fire covered about 18 thousand square meters. m. To extinguish the air raised the aircraft of the Ministry of Emergency Situations. The damage is already preliminary estimated at 20-30 billion rubles. It is known that the center of fire was the department of paints and varnishes in the construction hypermarket OBI, where aerosol containers began to rapidly explode and enamels with paints burned. According to official data, welding work that did not meet safety requirements led to the fire.
Dit is vanuit een Partizanen groepje in TG.

Ook daar uit:
🔥 Another interesting thing about fires: an electrical equipment warehouse in the Moscow region burned at night. Colleagues noticed that there is a warehouse of Transport Technologies Capital, which is responsible for the transportation of dangerous goods by rail, which means that this may be part of the activities of the rail guerrillas. In total, the fire covered 1500 square meters. m. Information about what exactly burned, yet.
En dit met
🔥 Chuvashia. Rail guerrillas attacked CCB blocks

On the evening of December 8, rail guerrillas in the Chuvash Republic disabled signaling, centralization and blocking blocks. This blocked traffic on some sections of the railway. The war will not pass!
Voor fotootjes volg de links.

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:33:
[...]

Omdat,

1) Er moed nodig is om tegen de stroom in te gaan.

2) Dit 'persona non grata' tot gevolg heeft.

Hoe ernstiger het gevolg van #2, hoe minder mensen #1 zullen doen. Dat is autoritair leiderschap 101. Daarom bestond een dictator als Kadafi, Hoessein, of bestaat een dictator als Kim Jong Un of Loekasjenko. Het is de angst voor #2. Waarbij #2 banale vormen aan kan nemen, zoals bijvoorbeeld klagen over covid-beleid.

Klokkenluiden is een vorm van #1. Let hierbij wel op dat de informatie geverifieerd dient te worden.

Want desinformatie spreiden kan ook tot gevolg hebben #2 (bijvoorbeeld een rechtszaak wegens smaad of laster, of een daadwerkelijk strafproces zoals met de heren Kat/Raatgever/Knevel), maar dat houdt nog niet in een integere klokkenluider of integere melding.

(Zo wilde ik ook de arbeidsinspectie tippen over misstanden binnen een niet nader te noemen bedrijf. Dat mocht niet, omdat ik er niet meer werkte. Tja, dat snap ik, dan krijg vergelding meldingen, te lage signal to noise ratio. Maar in dit geval was mijn melding zuiver, en had wel degelijk te maken met de veiligheid van medewerkers. Op het moment dat ik er nog werkte had ik dit kort aangekaart aan mijn directe leidinggevende, maar verder niets mee gedaan.)

Natuurlijk zou je kunnen stellen "Chodorkovsky je hebt eerst geprobeerd mee te doen met het spelletje en uiteindelijk ben je gestopt." Tja, mag iemand niet tot inkeer komen? Mag een kroongetuige ook een stukje eigenbelang hebben? Volgens mij wel, het gaat om het hogere doel van het algemeen belang: gerechtigheid. Bij een kroongetuige pleit dat diegene vaak niet vrij, betreft dan strafvermindering. Bij klokkenluiders ligt dat anders; die zijn vaak minder betrokken ofwel onschuldig.
Geen mens is perfect, ook geen president. Gaan we nog veel van zien want tegenwoordig wordt iedere poep en scheet die onze kinderen laten vastgelegd (want "leuk voor later" ..). Het gaat er om om het allemaal in proportie te zien. Een UA president is corrupt of niet in de context van UA (dat is de standaard vergelijking), en als het gaat om toetreding EU dan pas kijken we naar hoe corrupt is UA in de context van EU. In andere vergelijkingen kun je vergelijken met bijvoorbeeld buurlanden of Slavische landen of landen waar Orthodoxe Christendom dominant is, of tov het land waar het mee in oorlog is.

Overigens zijn veel Polen gevlucht naar Oekraïne, de Joodse gemeenschap aldaar was dan ook gigantisch, en het ligt voor de hand dat een Joodse Oekraïner roots in Polen heeft.

Inmiddels is het mij wel duidelijk waar deze oorlog wel over gaat. Ik dacht een tijdje het gaat om natural resources, en dat zal zeker een rol spelen, maar het gaat uiteindelijk er om dat de Russische cultuur deels oorsprong vindt in de Oekraïense, en dat probeert men structureel en historisch gezien te verduisteren.

Pagina: 1 ... 5 ... 95 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: