NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:24:
@
Requiem19 het probleem is dat je je beeld een beetje bij beetje vormt op basis van verschillende input. Ik probeer zover mijn menselijke aard mij dat toestaat genuanceerd te denken. Ik baseer mijzelf dus het liefst niet op 1 bron of ervaring. Ook vind ik dat mensen en in dit geval een volledige natie voordeel van de twijfel krijgt.
Voor mij is Rusland met Russen erin dus ook niet over 1 kam te scheren, al zijn mij de afgelopen 20 jaar wel dingen gaan opvallen, waarbij het niet rekening houden met anderen, geen collectiviteitszin hebben en volledig redeneren uit wat in Rusland als waar is bestempeld. Ik ken/kon persoonlijk maar enkele Russen en in alle gevallen, na elkaar wat te hebben leren kennen, kreeg ik vragen over 'durven jullie je kinderen wel in Nederland te laten opgroeien?' omdat ze bang waren voor bijvoorbeeld de kwestie met Ilja die tot en met Putin is besproken en maanden op repeat stond in Russische media (
Geenstijl of all places, maar toch). Mind you: Russische vrouw, van Nederlandse man, die reeds ingeburgerd was en geen kinderen durfden te krijgen vanwege dit voorval. Een kennis had een Russische vriendin, die er na drie maanden vandoor is gegaan met zijn werklaptop, werkpapieren en werk telefoon. Op vakantie diverse malen gemerkt dat er niet voor niets Rus-vrije hotels worden aangeboden. Het is echt niet hetzelfde als dronken Britten of Nederlanders.
Qua werk in de IT heeft het bedrijf waar ik voor werk dagelijks te maken met Russen, omdat onze klanten ransomware slachtoffers zijn van vaak Russische groeperingen. En dan de inmenging of beinvloeding in OPCW onderzoek naar gebruik van gifgas, het onderzoek naar MH17, Brexit, andere landen, waaronder Nederland en het hele desinformatie gebeuren (zie het desinformatie topic waar ik co-auteur van ben). Of de door de AIVD geinfiltreerde trollenfarm in St. Petersburg waar honderden meertalige vaak Westers opgeleide Russen dagelijks werken aan de vernietiging van Europese democratien. Russen in sport zijn natuurlijk ook bekend om.. tjah.. doping aka valsspelen en spelen al jaren slachtoffer van Westerse oppressie.
En dan nu dan de invasie van Ukraine, wat de zoveelste oorlog om te vernietigen, roven en overheersen van de laatste decennia. Tis wel een beetje een patroon - waarbij er vast ergens een enorm aardige openminded Rus is - maar mijn beeld van Rusland en de gemiddelde inwoner niet echt positief is op dit moment. En dan Lavrov de vermoorde onschuld uithangen en claimen dat het westen Rusland zwart probeert te maken - maar daar heeft Rusland heulemaal niemand voor nodig, om er zo op te staan. Werd een keer tijd dat wij de optelsom van alles wat er gebeurt 's maakten en daar een conclusie aan verbonden.
Het probleem is volgens mij juist het volgende:
- Nuance is sowieso moeilijk, want dan kun je dingen niet platslaan. Zwart en wit denken is over het algemeen veel duidelijker en eenvoudiger. Hokje links, of hokje rechts. Zeker in extreme situaties als een oorlog verdwijnt voor veel mensen de nuance
- De emotie die teweeggebracht wordt zorgt voor nog minder nuance, want er is immers vaak persoonlijke betrokkenheid (familie / vrienden / kennissen in Oekraine)
- Voor degenen die niet persoonlijk betrokken zijn, is Rusland vaak ver weg. Het beeld van Rusland dat een groot groep heeft is gebouwd door Westerse bronnen, die de narratief ook versimpelen zodat het makkelijker te begrijpen en te verwerken is.
Ik was, zonder enige persoonlijke betrokkenheid, al een jaar of 6 erg geïnteresseerd in Rusland. Toen ik en mijn vriendin een wereldreis wilden maken op de motor in 2018 zijn we daarom bewust door zoveel mogelijk oud-Sovjet staten gereden. Te weten:
Polen
Litouwen
Letland
Estland
Wit-Rusland
Oekraine
Roemenie
Bulgarije
Georgie
Azerbeidjzan
Kazakhstan
Kyrgizie
Tajikistan
Uzbekistan
Turkmenistan
(en nog veel meer niet ex-Sovjet landen).
De reis door bovenstaande landen duurde ongeveer 4 maanden. Met de motor. Van dorpje naar dorpje naar dorpje, op plekken waar vaak geen toerist ooit kwam. Dan ontmoet je elke dag vele mensen, waarvan velen zich afgekeerd hadden van Rusland, maar we hebben ook ontzettend veel Russen ontmoet. Die komen nu eenmaal graag in dit soort landen omdat iedereen er Russisch spreekt en het in veel landen lekker goedkoop voor hen is.
Mijn beeld van Rusland (en de voormalig Sovjet unie) is erg gevormd door deze reis. De grootste les is dat zowel de voormalig Sovjet staten als de Russen zelf
zo ontzettend van elkaar verschillen. Russen die je ontmoet in Litouwen hebben 0,0000000 te maken met Russen die je ontmoet in Tajikistan. De Rus in Litouwen is een rijke IT'er uit Moskou die lekker wil feesten en zich laaft aan het westen, terwijl in Tajkistan je Islamitische Russen ontmoet die geen alcohol drinken en een totaal ander wereldbeeld hebben.
In het gebrek aan nuance lijkt men de oogkleppen op te doen voor het feit dat het 140 miljoen mensen zijn op een gebied even groot als de lijn van Amsterdam naar het midden van Afrika.
'De Rus' bestaat niet.
Nu het narratief komt 'De Rus is geen mens' ageer ik daar tegen. Want wat is de volgende stap? Dat je zegt dat het niet erg is als 'De Rus' er niet meer is? Of nog erger, dat iemand oproept om 'De Rus' van de aardbodem te verwijderen?
Dan denk ik terug aan de keer midden in Kyrgizie dat ik panne had met de motor en een Russische toerist mij uit de brand hielp, of de keer dat ik ingesneeuwd was in de Pamir in Tajikistan midden in de nacht en een Yuri zn tentje naast ons neerzette, z'n eten met ons deelde en ons hielp om uit de sneeuw weg te komen.
Het zijn mensen, net als elke individuele Tweaker die hier vanachter z'n toetsenbord stoere dingen typt. Op het moment dat we hen niet meer als mensen zien, zijn we onze eigen menselijkheid verloren.
Voor wie denkt dat ik hier onzin verkoop over die reis, pm me maar, dan deel ik m'n Instagram en youtube kanaal voor de plaatjes...