Thanks @Jerie, wil er graag twee zaken aan toevoegen die soort-van met elkaar te maken hebben:Jerie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:33:
[...]
<mooi betoog!>
Inmiddels is het mij wel duidelijk waar deze oorlog wel over gaat. Ik dacht een tijdje het gaat om natural resources, en dat zal zeker een rol spelen, maar het gaat uiteindelijk er om dat de Russische cultuur deels oorsprong vindt in de Oekraïense, en dat probeert men structureel en historisch gezien te verduisteren.
- false balance principe in de (ver)oordeling van gedrag. Als Trump vrouwen bij hun genitalien wil grijpen en daarmee weg komt, maar Biden z'n hand mogen 1cm te laag op een vrouw haar zij legt zijn de rapen gaar. Dit is een principe waarin de onaantastbare moraal van de een tegen een soort 100% meetlat wordt gelegd, terwijl de ander geen moraal heeft en dus daardoor kan doen wat ie wil. Rusland verkracht, martelt en vermoord er op los - maar 1 filmpje van een handvol Russissche soldaten waarvan er 1 op UA troepen begon te schieten en 'het hele UA leger vermoord zomaar ongewapende mensen'. Ze worden tegen een totaal andere meetlat gehouden. Dus Zelensky zal zich geen enkele misstap kunnen permitteren in de opinie van rechts extremisten en andere Rusland minnende populisten, terwijl Rusland dagelijks vele male ergere dingen doet.
- Populisten zijn schijnheilig en spelen met (culturele) lading en verdeling: toen ik Lavrov in Bali zag bij het ziekenhuis-waar-hij-niet-was met een iPhone en Apple watch, gemaakt in het land van de duivel door een bedrijf geleid door een homofiele man kreeg ik nogmaals de bevestiging: er is geen culturele kwestie, er is geen werkelijk bestaande haat richting het westen - het is het principe van beinvloeding en propaganda waarmee de meute voorzien wordt van een vijandbeeld en voldoende woede en boosheid zodat ze niet doorhebben dat hun eigen ruif wordt leeggeroofd. Idem met populisten in NL, zelfverrijking is daar de standaard, maar oh wee als iemand anders een keer een koffie declareert buiten dienstijd.
Dus ik ben er niet per se van overtuigd dat het culturele erfgoed van UA uitgewist moet worden of dat het toch niet gewoon het toevoegen van land + mensen aan het oude Soviet rijk is, omdat Rusland zoals al vaker aangehaald op een dood spoor zit.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!