Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
Jerie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:33:
[...]

<mooi betoog!>

Inmiddels is het mij wel duidelijk waar deze oorlog wel over gaat. Ik dacht een tijdje het gaat om natural resources, en dat zal zeker een rol spelen, maar het gaat uiteindelijk er om dat de Russische cultuur deels oorsprong vindt in de Oekraïense, en dat probeert men structureel en historisch gezien te verduisteren.
Thanks @Jerie, wil er graag twee zaken aan toevoegen die soort-van met elkaar te maken hebben:

- false balance principe in de (ver)oordeling van gedrag. Als Trump vrouwen bij hun genitalien wil grijpen en daarmee weg komt, maar Biden z'n hand mogen 1cm te laag op een vrouw haar zij legt zijn de rapen gaar. Dit is een principe waarin de onaantastbare moraal van de een tegen een soort 100% meetlat wordt gelegd, terwijl de ander geen moraal heeft en dus daardoor kan doen wat ie wil. Rusland verkracht, martelt en vermoord er op los - maar 1 filmpje van een handvol Russissche soldaten waarvan er 1 op UA troepen begon te schieten en 'het hele UA leger vermoord zomaar ongewapende mensen'. Ze worden tegen een totaal andere meetlat gehouden. Dus Zelensky zal zich geen enkele misstap kunnen permitteren in de opinie van rechts extremisten en andere Rusland minnende populisten, terwijl Rusland dagelijks vele male ergere dingen doet.
- Populisten zijn schijnheilig en spelen met (culturele) lading en verdeling: toen ik Lavrov in Bali zag bij het ziekenhuis-waar-hij-niet-was met een iPhone en Apple watch, gemaakt in het land van de duivel door een bedrijf geleid door een homofiele man kreeg ik nogmaals de bevestiging: er is geen culturele kwestie, er is geen werkelijk bestaande haat richting het westen - het is het principe van beinvloeding en propaganda waarmee de meute voorzien wordt van een vijandbeeld en voldoende woede en boosheid zodat ze niet doorhebben dat hun eigen ruif wordt leeggeroofd. Idem met populisten in NL, zelfverrijking is daar de standaard, maar oh wee als iemand anders een keer een koffie declareert buiten dienstijd.

Dus ik ben er niet per se van overtuigd dat het culturele erfgoed van UA uitgewist moet worden of dat het toch niet gewoon het toevoegen van land + mensen aan het oude Soviet rijk is, omdat Rusland zoals al vaker aangehaald op een dood spoor zit.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:46

Mooie reportage van Nieuwsuur (Iris de Graaf) over de veroordeling van een politicus die via zn eigen YouTube kanaal heeft gezegd dat hij zn twijfels heeft bij het Russische verhaal over Bucha.

Dit beeld vanuit Rusland zelf biedt hoop, echter is het helaas nog een kleine groep...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 18:01

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Met een Russische vrouw zijn wij ook heel erg bezig met de oorlog. Vooropgesteld, mijn vrouw is ook tegen de oorlog, maar kan heel veel berichtgeving nuanceren of bevestigen, omdat ze natuurlijk ook het nieuws vanuit Rusland bijhoudt.

Sterker nog, op 25 december reizen we met het gezin naar Rusland om naar mijn schoonmoeder te gaan. We reizen via Talinn om daarna met de trein naar de grens te gaan, te voet de grens over en daarna de trein naar St. Petersburg.

Als er dus interesse is in hoe er vanuit Rusland wordt gedacht en hoe het daar onder de mensen is, daar wil ik best op antwoorden (en daar dus ook echt vragen). :)

Zover wij (mijn vrouw en ik) weten nu, is er relatief weinig merkbaar van de oorlog. In ieder geval in St. Petersburg. Dingen als een McDonalds zijn weg, maar er zijn genoeg alternatieven. Het leven daar gaat gewoon door alsof er niks aan de hand is. Natuurlijk, als je een relatie hebt met het leger (reservist) of als je momenteel een hypotheek wilt om een huis te kopen, dan heb je er veel last van. Anders dan dat, weinig merkbaar.

Het is alsof er in Veendam een probleem is onder de lokale bevolking en dat men geen raspatat meer mag uitvoeren naar Amsterdam. Een Amsterdammer zal hier heel weinig om geven, behalve die enorm fan zijn van raspatat :P . Klinkt als een raar voorbeeld, maar St. Petersburg en Oekraïne is een gigantische afstand (> 1800 km). Langer dan van Amsterdam naar Madrid..

Hoe dan ook, ik ga er dus heen en ben zeker van dat ik ook weer terug kom begin januari (ik heb een visum t/m september 2023 trouwens). Dus mocht iemand vragen hebben die ik daar lokaal kan vragen, laat maar weten ;)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
WHiZZi schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:26:
Hoe dan ook, ik ga er dus heen en ben zeker van dat ik ook weer terug kom begin januari (ik heb een visum t/m september 2023 trouwens). Dus mocht iemand vragen hebben die ik daar lokaal kan vragen, laat maar weten ;)
Nou, een klein reisverslagje met dingen die je zijn opgevallen zou een mooi stukje informatie uit de eerste hand opleveren. Dan zou ik zelf in ieder geval interessant vinden.

Hiermee wil ik je niet op de bok zetten hoor :) maar hoe meer nuances we in deze fora horen hoe beter het denk ik is. Rusland is voor veel Nederlanders een black box van waaruit vooral anekdotische informatie komt. Willen we uiteindelijk uit deze oorlog komen dan is het openstaan voor nuances een eerste stap. Naar mijn bescheiden mening dan tenminste.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Fascinerend dat 50 duizend mensen kunnen sneuvelen in een oorlog en het boeit je geen reet en gaat over tot de orde van de dag.

Vraag me af of Rutte soms niet jaloers is op Putin met zo'n volk!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
@WHiZZi ben wel benieuwd naar het aanbod aan technologie producten in winkels, dit zou in theorie gereduceerd moeten zijn tot niet westerse (aka Chinese) merken. Dat ze er niets van merken is ook wel tekenend, het land is in oorlog en iedereen doet zoveel mogelijk alsof het er niet is of is het meer de acceptatie en eigen bubbel waar men mee bezig is (logische overlevingsstrategie in repressieve situaties).

Verder uiteraard benieuwd naar hoe ze kijken naar de wandaden en prestaties van het Russische leger en het structureel kidnappen van Ukrainse burgers. Ook benieuwd naar hun beeld van 'ons' en in hoeverre ze uberhaupt nog mogelijkheden hebben om een eigen mening te hebben (al dan niet durven uit te spreken, zie post boven de jouwe). Min of meer in hoeverre de propaganda werkt zeg maar.

Ik benijd je niet, lijkt mij een lastige situatie. Alleen de route die je nu moet nemen en de risico's die je moet nemen bij terugkeer (of is je vrouw genationaliseerd Europeaan?). En voor je vrouw ook - hoewel je schoonfamilie niet direct verantwoording draagt voor de gruwelijkheden die in UA gebeuren, houdt de wereld uiteindelijk wel iedereen die zich nu niet verzet impliciet min of meer verantwoordelijk. Die ethische discussie over je vaderland en afkomst lijkt mij ingewikkeld. Andersom loop jij met je vragen in Rusland het risico gedetineerd te worden, begrijp ik uit de wetgeving en hoe die wordt toegepast - ook oppassen op jezelf dus wellicht.

Tenslotte top dat je het aanbiedt, geeft ons misschien een kijkje in het leven van gewone Russen die uiteindelijk ook gewoon hun leven willen leven, net als wij. Tis immers kerst.

@YangWenli daar wat vinden kan je duur komen te staan, veel mensen nemen dat voor lief en houden hun mond. Ik heb genoeg Iraniers, Vietnamezen, etc gesproken om te weten dat ze twee levens hebben: het openbare en het achter gesloten deuren. In Iran zie je die wereld nu naar buiten komen, bijv. Vanuit ons gezien geen excuus, maar als je erin geboren bent en niet beter weet.. tjah, complex.

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-12-2022 13:39 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
YangWenli schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:36:
Fascinerend dat 50 duizend mensen kunnen sneuvelen in een oorlog en het boeit je geen reet en gaat over tot de orde van de dag.

Vraag me af of Rutte soms niet jaloers is op Putin met zo'n volk!
Merk op dat dit een interpretatie is die wij maken op basis van de informatie die we uit Rusland krijgen.

Rusland is een angstige samenleving waar gevoelens binnenskamers blijven. In het openbaar kunnen die bijna niet zonder consequenties worden geuit.

Ga ik er vanuit dat alle mensen vergelijkbare gevoelens hebben dan is daar veel stil leed. Ik besef dat ik hier ook een veronderstelling maak, maar iets anders verwachten is denk ik onwaarschijnlijk. Uiteindelijk zijn we allemaal maar mensen met universeel menselijke eigenschappen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:37:
@WHiZZi ben wel benieuwd naar het aanbod aan technologie producten in winkels, dit zou in theorie gereduceerd moeten zijn tot niet westerse (aka Chinese) merken.
iPhones zijn geheel verdwenen. Mijn vrouw heeft een nieuwe iPhone gekocht en haar oude gaat naar haar moeder, omdat ze dus niks nieuwers kan vinden daar (heeft nu nog een iPhone SE dacht ik)
Verder uiteraard benieuwd naar hoe ze kijken naar de wandaden en prestaties van het Russische leger en het structureel kidnappen van Ukrainse burgers. Ook benieuwd naar hun beeld van 'ons' en in hoeverre ze uberhaupt nog mogelijkheden hebben om een eigen mening te hebben (al dan niet durven uit te spreken, zie post boven de jouwe). Min of meer in hoeverre de propaganda werkt zeg maar.
De mensen die ik heb gesproken zijn vooral blij dat er iemand van buiten Rusland naar Rusland komt. Net alsof ze juist willen weten hoe wij over de Russen denken.
Ik benijd je niet, lijkt mij een lastige situatie. Alleen de route die je nu moet nemen en de risico's die je moet nemen bij terugkeer (of is je vrouw genationaliseerd Europeaan?).
Ja, mijn vrouw is genationaliseerd maar heeft dus ook de Russische nationaliteit nog. Daarom kunnen we relatief 'eenvoudig' het land in en uit.
En voor je vrouw ook - hoewel je schoonfamilie niet direct verantwoording draagt voor de gruwelijkheden die in UA gebeuren, houdt de wereld uiteindelijk wel iedereen die zich nu niet verzet impliciet min of meer verantwoordelijk. Die ethische discussie over je vaderland en afkomst lijkt mij ingewikkeld. Andersom loop jij met je vragen in Rusland het risico gedetineerd te worden, begrijp ik uit de wetgeving en hoe die wordt toegepast - ook oppassen op jezelf dus wellicht.
Ik moet niet niet met spandoeken rond lopen nee :+ . Anders dan dat lijkt er niks aan de hand en loop je gewoon, ook als niet-Rus, zonder problemen over straat. Het zou anders worden als ik hand-in-hand en al dan niet zoenend met een man in een regenboog trui rondloop ;) (dan heb ik trouwens ook een groot probleem met mijn vrouw... 8)7 )
Tenslotte top dat je het aanbiedt, geeft ons misschien een kijkje in het leven van gewone Russen die uiteindelijk ook gewoon hun leven willen leven, net als wij. Tis immers kerst.
De meeste mensen die ik ken zijn tegen Putin, maar beseffen ook dat er tegen in gaan geen enkele zin heeft. Bovendien is het ook het gevoel van een soort 'ver van mijn bed'-show. St. Petersburg is zo groot dat eigenlijk alles gewoon uit die plaats komt.

En de propaganda komt vooral op TV voor en dat is nou net iets wat de gemiddelde Rus (lees: < 65) niet meer kijkt. Mijn schoonmoeder (70) vindt dus dat Rusland goed bezig is in Oekraïne omdat zij niks anders meer krijgt te zien. Daarom kunnen we ook niet praten over de oorlog met mijn schoonmoeder, die heeft al bijna 10 jaar te horen gekregen dat er Nazi's in Oekraïne zitten, dat kun je niet even vertellen dat het anders is.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een Russische vrouw zijn wij ook heel erg bezig met de oorlog. Vooropgesteld, mijn vrouw is ook tegen de oorlog, maar kan heel veel berichtgeving nuanceren of bevestigen, omdat ze natuurlijk ook het nieuws vanuit Rusland bijhoudt.

Sterker nog, op 25 december reizen we met het gezin naar Rusland om naar mijn schoonmoeder te gaan. We reizen via Talinn om daarna met de trein naar de grens te gaan, te voet de grens over en daarna de trein naar St. Petersburg.

Als er dus interesse is in hoe er vanuit Rusland wordt gedacht en hoe het daar onder de mensen is, daar wil ik best op antwoorden (en daar dus ook echt vragen). :)

Zover wij (mijn vrouw en ik) weten nu, is er relatief weinig merkbaar van de oorlog. In ieder geval in St. Petersburg. Dingen als een McDonalds zijn weg, maar er zijn genoeg alternatieven. Het leven daar gaat gewoon door alsof er niks aan de hand is. Natuurlijk, als je een relatie hebt met het leger (reservist) of als je momenteel een hypotheek wilt om een huis te kopen, dan heb je er veel last van. Anders dan dat, weinig merkbaar.

Het is alsof er in Veendam een probleem is onder de lokale bevolking en dat men geen raspatat meer mag uitvoeren naar Amsterdam. Een Amsterdammer zal hier heel weinig om geven, behalve die enorm fan zijn van raspatat :P . Klinkt als een raar voorbeeld, maar St. Petersburg en Oekraïne is een gigantische afstand (> 1800 km). Langer dan van Amsterdam naar Madrid..

ik denk dat er weinig te vragen valt.
Misschien eentje: wanneer krijgt Rusland eens een fatsoenlijke leider waar de wereld baat bij heeft?

Ben ook benieuwd of je het Pushkin museum in Moskou nog kunt bezichtigen.

Twee vragen dus :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
Recente thread van Kamil Galeev over het (niet) samenhouden van Rusland. Interessant omdat het maar weer eens aantoont wat voor nep land Rusland is: lang niet iedereen identificeert zich als “Rus” maar de staat doet het wel zo voorkomen.

https://threadreaderapp.com/thread/1601601620181422081.html
Russia must be desolate to remain united. Any region growing too much might threaten the power of Moscow. So Moscow must keep everyone poor to maintain integrity of the empire. This is the major reason for the national divorce: so that *some* colonies could get a chance

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Muncher schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:19:
Recente thread van Kamil Galeev over het (niet) samenhouden van Rusland. Interessant omdat het maar weer eens aantoont wat voor nep land Rusland is: lang niet iedereen identificeert zich als “Rus” maar de staat doet het wel zo voorkomen.

https://threadreaderapp.com/thread/1601601620181422081.html
Interessant inderdaad, het huidige Rusland heeft dit natuurlijk deels overgeërfd van het Sovjet regime waar ook al een sterke nadruk bestond op onderdrukken van etniciteit. Kijk bijvoorbeeld naar de geschiedenis van de Baltische staten.

Het probleem is dat deze tactiek grotendeels ook succesvol is als je een land inricht op oligarchie en exploitatie in combinatie met repressie. Als je geen functionerende hoog ontwikkelende economie nodig hebt, dan kan je het veroorloven om verdeel en heers te spelen op eigen grondgebied.

Want zoals ook beschreven in het Dictator's handbook, zijn dictaturen die hun inkomsten voornamelijk halen uit grondstoffen hierdoor ook relatief stabiel omdat ze grote delen van de bevolking niet nodig hebben voor hun eigen inkomsten.

Zonder olie-en gasinkomsten had het huidige Rusland onder Poetin niet kunnen bestaan, het zal interessant worden om te zien hoeverre een daling van die inkomsten de stabiliteit van het land zal beïnvloeden.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

defiant schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:02:
[...]

Want zoals ook beschreven in het Dictator's handbook [...]
Welke? Volgens BOL zijn er twee boeken met die titel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
downtime schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:13:
[...]

Welke? Volgens BOL zijn er twee boeken met die titel.
Excuus, ik had even moeten linken inderdaad:
The Dictator's Handbook: Why Bad Behavior is Almost Always Good Politics
CPC Grey heeft dat verwerkt in een van z'n youtube series: The Rules for Rulers.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 01:14

FreakNL

Well do ya punk?

NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:37:

..
Ik was in Kazachstan toen de oorlog uitbrak. Paar dagen later kwam er een Rus terug van roulatie dus ik vroeg hem naar zijn gedachten over de oorlog;

“Dikke prima en volledig terecht” 7(8)7

Nu was dat aan het begin, misschien denkt hij er nu anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007

ZenTex

Doet maar wat.

FreakNL schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:39:
[...]

Ik was in Kazachstan toen de oorlog uitbrak. Paar dagen later kwam er een Rus terug van roulatie dus ik vroeg hem naar zijn gedachten over de oorlog;

“Dikke prima en volledig terecht” 7(8)7

Nu was dat aan het begin, misschien denkt hij er nu anders over.
Dat is niet enkel is Rusland zo.
Een oorlog is altijd een prima manier om alle neuzen de zelfde kant op te laten wijzen.

Zo was ik in de US ten tijde van de invasie van Irak. Bijna iedereen vond het dikke prima ondanks dat elk zinnig mens wel doorhad dat die WMDs een fabeltje waren. En diegenen die er tegen waren hielden hun mond wel.

Rusland is nog een stukje erger, staatspropaganda op alle media en geen mogelijkheid je ongenoegen te uiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50
ZenTex schreef op zondag 11 december 2022 @ 02:35:
[...]
Zo was ik in de US ten tijde van de invasie van Irak. Bijna iedereen vond het dikke prima ondanks dat elk zinnig mens wel doorhad dat die WMDs een fabeltje waren...
Er zijn een hoop chemische wapens (WMD) gevonden. Vraag is of je dat allemaal Saddam in de schoenen kunt schuiven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuxfLnGgeh70zwDpln2w_3GfpSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNJadyZ81NN3eyugs4w4W5de.jpg?f=fotoalbum_large
In all, American troops secretly reported finding roughly 5,000 chemical warheads, shells or aviation bombs, according to interviews with dozens of participants, Iraqi and American officials, and heavily redacted intelligence documents obtained under the Freedom of Information Act.

The United States had gone to war declaring it must destroy an active weapons of mass destruction program. Instead, American troops gradually found and ultimately suffered from the remnants of long-abandoned programs, built in close collaboration with the West.

https://web.archive.org/w...news&WT.nav=top-news&_r=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

enermax schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:32:
[...]

The United States had gone to war declaring it must destroy an active weapons of mass destruction program. Instead, American troops gradually found and ultimately suffered from the remnants of long-abandoned programs, built in close collaboration with the West
Oftewel een wassen neus.

Maar dat was mijn punt niet eens. Mijn punt is dat de gemiddelde Amerikaan het een dikke prima om een ander land binnen te vallen. De reden waarom is een ander punt, vantevoren was er al geen echte aanleiding, evt bewijs was flinterdun, en achteraf bleek het dikke onzin re zijn, maar veel Amerikanen vonden achteraf de oorlog wel gerechtvaardigd.

Dat dat, juist in Rusland, met niets anders dan propaganda in de media, niet veel anders is verbaast me niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

enermax schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:32:
[...]

Er zijn een hoop chemische wapens (WMD) gevonden. Vraag is of je dat allemaal Saddam in de schoenen kunt schuiven.
Iedereen wist dat Irak tot de eerste Golfoorlog programma’s had om allerhande WMD’s te ontwikkelen en dat die projecten daarna waren gestopt. Er waren ook inspecteurs van de VN actief om daarop toe te zien.
Maar om onduidelijke redenen zat Saddam het werk van die inspecteurs vaak dwars, werd hun verboden om bepaalde locaties te bezoeken, en daardoor ontstond in de VS het idee dat een deel van dat wapenonderzoek in het geheim gewoon door ging want waarom zou Saddam anders geen volledige medewerking aan die inspecteurs geven?
Het zoeken naar echte bewijzen voor een wapenprogramma werd daarom ook niet belangrijk gevonden want de politieke top was al overtuigd en had geen bewijs meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:12
downtime schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:09:
[...]

Iedereen wist dat Irak tot de eerste Golfoorlog programma’s had om allerhande WMD’s te ontwikkelen en dat die projecten daarna waren gestopt. Er waren ook inspecteurs van de VN actief om daarop toe te zien.
Maar om onduidelijke redenen zat Saddam het werk van die inspecteurs vaak dwars, werd hun verboden om bepaalde locaties te bezoeken, en daardoor ontstond in de VS het idee dat een deel van dat wapenonderzoek in het geheim gewoon door ging want waarom zou Saddam anders geen volledige medewerking aan die inspecteurs geven?
Het zoeken naar echte bewijzen voor een wapenprogramma werd daarom ook niet belangrijk gevonden want de politieke top was al overtuigd en had geen bewijs meer nodig.
Dat de politieke top daadwerkelijk bewijs niet belangrijk vond is toch stuitend? Dat is niet heel veel beter dan andere landen die om niets oorlogen gestart zijn.

Het westen (/Amerika) heeft ook geen schone handen. Maar wmb is dat irrelevant voor wat Rusland doet in UA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 22:44

Persoonlijk ken ik enkele Russen die West-Europa wonen en een paar in Rusland zelf. Ondanks dat ik heel benieuwd ben wat hun er allemaal over weten ga ik ze niet mee lastig vallen.

Ben daarom heel benieuwd naar je verslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Het enige dat ik je aan wil raden is wees je bewust van de eventuele consequenties van je gedrag ("ken de wet"). Nou, ik ken zelfs de wet in Nederland niet en daarom heb je ook juridische experts. Griner is op die manier op iets lulligs gepakt (hetzij voor de oorlog was begonnen). Rusland is een maatschappij waar omkopen doodnormaal is (in Oost-Europa ben ik dat ook tegengekomen). Ik zelf blijf er voorlopig ver weg, maar mijn roots liggen daar niet en ik heb respect voor je dat je de confrontatie aan gaat. Dit subforum wordt niet geïndexeerd door Google vziw maar ik zou dat wel in het achterhoofd houden (incl. geconfisqueerde smartphones, spyware, enz). Maw je moet van te voren ook een plan hebben voor je OPSEC, en je cover story (voor zover je die nodig hebt :+) moet ook helder en coherent zijn (waar speel je open kaart over een waar niet over?). Uiteindelijk heb je voor hetgeen dat je aanbiedt een professioneel, betaald beroep: journalist. Daar zijn er om een goede reden nu een stuk minder van. De mensen die dat op YouTube doen/deden maar Rusland zijn ontvlucht waren iets soortgelijks van beroep. Maar bijv het team van Iris de Graaf is al weer een hele tijd teruggekeerd.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WHiZZi schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:06:
[...]

Ik moet niet niet met spandoeken rond lopen nee :+ . Anders dan dat lijkt er niks aan de hand en loop je gewoon, ook als niet-Rus, zonder problemen over straat. Het zou anders worden als ik hand-in-hand en al dan niet zoenend met een man in een regenboog trui rondloop ;) (dan heb ik trouwens ook een groot probleem met mijn vrouw... 8)7
Pas desondanks op.

Grootste risico is willekeur. Hoogstwaarschijnlijk overkomt je niets naars, maar als iemand net een Nederlander nodig heeft als ruil/pressiemiddel kun je de lul zijn. En dan hebben we het nog niet eens over verhalen als die illegale Uzbeekse bouwvakker die ondanks geen Rus zijn enkeltje front kreeg.

Ik denk dat je vrouw behoorlijk veilig die kant op kan, maar ik raad momenteel m'n schoonzoon (RU+FI, geboren in Petrozavodsk, maar opgegroeid in buurt van Helsinki) met klem af die kant op te gaan. Nu kan hij daadwerkelijk legaal geronseld worden sinds 16 november, maar de letter van de wet is alleen in een rechtstaat wat waard en dat is RU duidelijk niet - en ondertussen is de overheid daar behoorlijke kat in het nauw. Die maken rare sprongen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

dion_b schreef op maandag 12 december 2022 @ 02:44:
[...]

Pas desondanks op.

Grootste risico is willekeur. Hoogstwaarschijnlijk overkomt je niets naars, maar als iemand net een Nederlander nodig heeft als ruil/pressiemiddel kun je de lul zijn. En dan hebben we het nog niet eens over verhalen als die illegale Uzbeekse bouwvakker die ondanks geen Rus zijn enkeltje front kreeg.

Ik denk dat je vrouw behoorlijk veilig die kant op kan, maar ik raad momenteel m'n schoonzoon (RU+FI, geboren in Petrozavodsk, maar opgegroeid in buurt van Helsinki) met klem af die kant op te gaan. Nu kan hij daadwerkelijk legaal geronseld worden sinds 16 november, maar de letter van de wet is alleen in een rechtstaat wat waard en dat is RU duidelijk niet - en ondertussen is de overheid daar behoorlijke kat in het nauw. Die maken rare sprongen.
Uiteraard letten we op. Daarom blijven we ook in St. Petersburg. Daar is nog de minste kans dat ze iemand van de straat plukken en ik ben inmiddels wel wat vaker in St. Petersburg geweest en besef heel goed wat je wel en niet kan maken.

Internet ga ik alleen doen via VPN (dat overigens veel Russen doen) en ik heb geen beroep waardoor ik van enige interesse ben.

Dus ja, we zijn heel voorzichtig en bij het minste of geringste vermoeden dat het onveilig is daar, annuleren we de reis. Voor nu lijkt het voorlopig in Rusland (wederom, met name de grote steden zoals St. Petersburg en Moskou) rustig en ga ik gewoon daar naar theaters en praten over muziek en oude computers met vrienden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 22:53

Qwerty-273

Meukposter

WHiZZi schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:00:
...ik heb geen beroep waardoor ik van enige interesse ben. ...
[grapje] nou met jouw verzameling in het museum zou je haast nog als moderne leverancier van het regime aangemerkt kunnen worden :+ [/grapje]
Ik ben wel benieuwd wat je schoonfamilie van de situatie vind, en of er wellicht een oom, verre neef of de buurvrouw je toch niet gaat proberen te overtuigen van het gelijk van de andere kant. Al heb ik wel het vermoeden dat de grote steden zoals Moskou en St. Petersburg het meest ontzien worden (cq dat het regime er eerder voor zorgt dat de mensen daar er weinig van merken - behalve een mobilisatie dan)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:56
Dat is tegelijk ook een bias om ons bewust van te zijn: de Russen die we in Nederland persoonlijk kennen komen bijna altijd uit de grote steden, en vaak Petersburg of Moskou. Dat lijkt in veel opzichten haast meer op Nederland dan het Russische platteland/de deelrepublieken.

Hoe dan ook, @WHiZZi wees op uw hoede.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Qwerty-273 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:38:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat je schoonfamilie van de situatie vind, en of er wellicht een oom, verre neef of de buurvrouw je toch niet gaat proberen te overtuigen van het gelijk van de andere kant. Al heb ik wel het vermoeden dat de grote steden zoals Moskou en St. Petersburg het meest ontzien worden (cq dat het regime er eerder voor zorgt dat de mensen daar er weinig van merken - behalve een mobilisatie dan)
Ik heb alleen een schoonmoeder om mee te dealen, mijn vrouw is haar enige kind en haar biologische vader is inmiddels dood en heeft ze ook nooit gekend.

Mijn schoonmoeder heeft als enige informatiebron de Russische TV dus die denkt dat Rusland goed bezig is om de "Nazi's" uit Oekraïne te verdrijven. Dat is iets wat al bijna 10 jaar daar wordt geroepen, dus het heeft ook geen zin om daar tegen in te gaan.

De laatste keer dat zij in Nederland was, hebben we ook geen woord gepraat over de oorlog (of over de missie) en ik vermoed dat we ook niks daar over gaan hebben in Rusland.

Zij is ook precies het type wat eigenlijk niks merkt van de oorlog. Ze kan haar dingen gewoon doen. Alleen kan ze dus nergens een iPhone kopen. Dat is voor haar het enige wat ze er van merkt. Dat ze wat minder spullen her en der kan kopen, tja.. dat hoort er gewoon bij als Rus. Dat was 30 jaar geleden ook en de Russen passen zich aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:23

FunkyTrip

Funky vidi vici!

WHiZZi schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:00:
Uiteraard letten we op. Daarom blijven we ook in St. Petersburg. Daar is nog de minste kans dat ze iemand van de straat plukken en ik ben inmiddels wel wat vaker in St. Petersburg geweest en besef heel goed wat je wel en niet kan maken.
Denk dat het punt vooral is dat ze je voor iets lulligs oppakken en je ruilen tegen wat POWs. Jij bent immers een prima ruilmiddel.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
WHiZZi schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:54:
[...]

Ik heb alleen een schoonmoeder om mee te dealen, mijn vrouw is haar enige kind en haar biologische vader is inmiddels dood en heeft ze ook nooit gekend.

Mijn schoonmoeder heeft als enige informatiebron de Russische TV dus die denkt dat Rusland goed bezig is om de "Nazi's" uit Oekraïne te verdrijven. Dat is iets wat al bijna 10 jaar daar wordt geroepen, dus het heeft ook geen zin om daar tegen in te gaan.

De laatste keer dat zij in Nederland was, hebben we ook geen woord gepraat over de oorlog (of over de missie) en ik vermoed dat we ook niks daar over gaan hebben in Rusland.

Zij is ook precies het type wat eigenlijk niks merkt van de oorlog. Ze kan haar dingen gewoon doen. Alleen kan ze dus nergens een iPhone kopen. Dat is voor haar het enige wat ze er van merkt. Dat ze wat minder spullen her en der kan kopen, tja.. dat hoort er gewoon bij als Rus. Dat was 30 jaar geleden ook en de Russen passen zich aan.
Thanks voor deze inside informatie.

Op basis van verschillende bronnen was dit ook mijn indruk. Een paar keer besproken ook in dit topic, waarop iedereen zei dat dit Russische propaganda was, ‘want natuurlijk staat het water de Russen aan de lippen door onze sancties’.

Onze sancties hebben echt veel te weinig effect op de middenklasse in de grote steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Geen linkdropping s.v.p.

[ Voor 79% gewijzigd door teacup op 12-12-2022 22:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het grootste gevaar in Rusland wordt de volgende mobilisatie ronde.

Iedereen die ook maar een beetje goesting had om naar het front te gaan zit er nu al, de volgende 300k worden waarschijnlijk 300k gedwongen en opgepakte mannen.
(aan het einde van de vorige mobilisatie waren ze al bij de raids in Moskou en St. Petersburg aangekomen, dus dat wordt nog wat)

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 12-12-2022 10:38 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
Requiem19 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:23:
[...]

Thanks voor deze inside informatie.

Op basis van verschillende bronnen was dit ook mijn indruk. Een paar keer besproken ook in dit topic, waarop iedereen zei dat dit Russische propaganda was, ‘want natuurlijk staat het water de Russen aan de lippen door onze sancties’.

Onze sancties hebben echt veel te weinig effect op de middenklasse in de grote steden.
Je kunt hiervoor ook gewoon naar de sancties kijken. Uiteindelijk zal er daardoor alleen een tekort zijn aan de luxe middelen. En dat is iets waar je pas op langere termijn wat aan merkt, maar daarnaast iets is waar je ook prima zonder kan. Een telefoon van 5 jaar geleden doet b.v. precies hetzelfde als de huidige series, alleen wat langzamer. Maar als het het beste is wat je kunt krijgen merk je dat verschil veel minder.

Op de lange termijn gaat het dus echt wel merkbaar zijn, vraag is alleen of dat dat ook voor problemen zal zorgen. Want een oude telefoon doet het gewoon prima, en een auto zonder allerlei electronica brengt je nog steeds waar je moet zijn. Zolang je referentiekader mee naar beneden gaat zul je al snel niet eens doorhebben dat het slechter gaat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
YakuzA schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:38:
Het grootste gevaar in Rusland wordt de volgende mobilisatie ronde.

Iedereen die ook maar een beetje goesting had om naar het front te gaan zit er nu al, de volgende 300k worden waarschijnlijk 300k gedwongen en opgepakte mannen.
(aan het einde van de vorige mobilisatie waren ze al bij de raids in Moskou en St. Petersburg aangekomen, dus dat wordt nog wat)
Er was flink wat gemor bij die eerste ronde, maar uiteindelijk heeft het Kremlin dit verrassend makkelijk overleefd. Het is inderdaad wel erg interessant hoe een 2e mobilisatieronde zou verlopen, maar het is nog geen vaststaand feit dat de boel dan implodeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:42:
[...]
Er was flink wat gemor bij die eerste ronde, maar uiteindelijk heeft het Kremlin dit verrassend makkelijk overleefd. Het is inderdaad wel erg interessant hoe een 2e mobilisatieronde zou verlopen, maar het is nog geen vaststaand feit dat de boel dan implodeert.
Ah, ik doelde ook niet op een implosie.

Maar het gevaar in Rusland om überhaupt als man in de leeftijdsgroep 18-60 over straat te lopen :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mwa als je naar zijn geschiedenis kijkt, dan is dat eigenlijk niets nieuws onder de zon. Uit een 2015 artikel van Vice wordt hij gequote in een interview met de woorden:
"I'm not afraid of anyone and I go into a fight without a problem," he later explained his credo in an interview. "And I don't protect my face."
https://www.vice.com/en/a...who-will-crush-capitalism

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
redwing schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:41:
[...]

Je kunt hiervoor ook gewoon naar de sancties kijken. Uiteindelijk zal er daardoor alleen een tekort zijn aan de luxe middelen. En dat is iets waar je pas op langere termijn wat aan merkt, maar daarnaast iets is waar je ook prima zonder kan. Een telefoon van 5 jaar geleden doet b.v. precies hetzelfde als de huidige series, alleen wat langzamer. Maar als het het beste is wat je kunt krijgen merk je dat verschil veel minder.

Op de lange termijn gaat het dus echt wel merkbaar zijn, vraag is alleen of dat dat ook voor problemen zal zorgen. Want een oude telefoon doet het gewoon prima, en een auto zonder allerlei electronica brengt je nog steeds waar je moet zijn. Zolang je referentiekader mee naar beneden gaat zul je al snel niet eens doorhebben dat het slechter gaat.
Een van de verwachtingen was dat de RU economie zou instorten. Dat zouden alle burgers merken, want enorm banenverlies, inkomstenverlies, steeds minder geld voor de basisbehoeften en daarmee dus ook een probleem voor Putin et al.

Als het meest omvangrijke sanctiepakket ooit er alleen toe leidt dat er geen Big Macs meer zijn en geen iPhones, is het gigantisch gefaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Requiem19 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:58:
[...]

Een van de verwachtingen was dat de RU economie zou instorten. Dat zouden alle burgers merken, want enorm banenverlies, inkomstenverlies, steeds minder geld voor de basisbehoeften en daarmee dus ook een probleem voor Putin et al.

Als het meest omvangrijke sanctiepakket ooit er alleen toe leidt dat er geen Big Macs meer zijn en geen iPhones, is het gigantisch gefaald.
Er zijn ook geen onderdelen voor nieuwe wapens. Dat noem ik een succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

St. Petersburg en Moskou knijpen de wingewesten wat harder uit om de sancties te compenseren. Die hebben nu ook een stuk minder jonge mannen die in opstand zouden kunnen komen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
downtime schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:01:
[...]

Er zijn ook geen onderdelen voor nieuwe wapens. Dat noem ik een succes.
Die sancties worden aardig omzeild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Punt is dat je de import blokkeert, terwijl er wel export is. Daarmee blijft de roebel stabiel (en stijgt zelfs). Als groot land hebben ze ook een grote interne markt, dus wat banen betreft zullen er heel veel blijven bestaan.
Militair gezien zullen ze steeds minder kunnen door de sancties en economisch gezien ook, maar door alleen de import aan te pakken, zie je dat op geen enkele manier terug komen (door de manier waarop we meten). Pak daarbij dat het gros van de russen op het platteland zitten en dus sowieso weinig met de economie te maken heeft.

Oftewel ze hebben/krijgen een groot inkomstenverlies, maar door het gebrek aan import zie je dat niet terug in de economie-cijfers. Banenverlies zal er zijn, maar door die banen te verschuiven naar de militaire industrie zie je dat ook niet terug.

Uiteindelijk zie je het dus niet in de cijfers, maar kunnen ze wel steeds minder zelf maken. Daarmee gaat de beschikbare techniek hard achteruit, maar op voedsel zijn b.v. geen sankties. Ze kunnen dus blijven eten, alleen gaat de levensstandaard omlaag. De sankties hebben dus niet gefaald, alleen zijn de sankties er niet op gericht om de bevolking te laten stikken. En een levensstandaard die omlaag gaat bij een land die niet anders gewend is zal voor de bevolking niet zoveel impact hebben. Als je dus zit te wachten op hongersnoden e.d. door de sankties gaat dat niet gebeuren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Requiem19 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:05:
[...]

Die sancties worden aardig omzeild.
Vanwaar komt dan het gebrek aan moderne tanks/raketten en ander materieel :?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:29
[...]

Die sancties lijken een aantal verschillende doelen te hebben:
-Directe exportverboden van specifieke goederen om wapenindustrie af te remmen: Blijkt lastig, omdat die veelal vrij generieke onderdelen gebruiken, die moeilijk te boycotten zijn.
-Sancties om oligarchen te pesten: Wat we in het nieuws zien als bootjes inpikken. Geen idee hoe goed dat werkt, de voornaamste vraag lijkt te zijn tot in hoeverre kwade oligarchen invloed hebben op de koers van het Kremlin.
-Brede economische sancties, vooral bedoeld om de hele Russische economie op de knieën te krijgen. Dit soort sancties werken zelden binnen een jaar: Rusland had redelijk wat goud- en valutareserves, waardoor een eventueel effect de eerste tijd onder de radar blijft. Er kwamen berichten voorbij dat de Russische staatsschuld explosief toenam, maar die zijn chronisch onbetrouwbaar. Hoe dan ook is het op zo'n relatief korte termijn volstrekt onmogelijk om zulke sancties als succesvol of gefaald te typeren. Daarvoor hebben we simpelweg wat meer geduld nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Misschien heb je dan de verkeerde verwachtingen of ben je te ongeduldig, maar een realistischer scenario zou als volgt omschreven kunnen worden:

Een land klapt niet zomaar uit elkaar, daar kunnen jaren overheen gaan.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

XWB schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:14:
Misschien heb je dan de verkeerde verwachtingen of ben je te ongeduldig
Om dat aan te vullen (al is het meer voor het sanctie topic), de huidige sancties zijn op een bepaalde groep gericht:
The sanctions aim at weakening Russia’s ability to finance the war and specifically target the political, military and economic elite responsible for the invasion.

The restrictive measures do not target Russian society. That is why areas such as food, agriculture, health and pharma are excluded from the imposed restrictive measures.
Daarnaast hebben sancties voornamelijk effect op de langere termijn. Of dat effect dan uiteindelijk verandering teweeg brengt is een tweede, het doel van een sanctie is dan ook om bepaalde dingen niet meer mogelijk te maken. Daarnaast zal de ontvanger van de sancties het effect al doorgerekend hebben in een eerdere stap.
First of all, sanctions that are implemented already failed at the threat stage. If the threat of a well-specified and credible retribution did not deter the receiving part from pursuing the sanctioned course of action, it is because they reckoned that they can afford to ignore it. So, unless this punishment goes beyond what was expected, in scope or in time, its implementation will also fall flat. This implies that any effort to evaluate sanctions retrospectively suffers from the negative selection problem, when almost exclusively cases of failure, intended in this particular sense, are observed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
De EU heeft zelf andere doelstellingen dan jullie noemen:
The aim of the economic sanctions is to impose severe consequences on Russia for its actions and to effectively thwart Russian abilities to continue the aggression.
De economische sancties hebben als doel ‘severe consequences’ voor Rusland en hebben als doel om de de mogelijkheden om de oorlog voort te zetten te voorkomen.

We zijn nu bijna een jaar verder - economisch gezien hebben de grootste sancties ooit beide doelen absoluut niet bereikt.

Dat maakt - wederom - economische sancties simpelweg een uiterst ineffectief middel om beoogde doelen te behalen.

Dit betekent overigens niet dat ik voorstel om de sancties op te heffen. Ze zijn prima (om Rusland op (zeer) lange termijn economisch te isoleren en af te sluiten van onze markt, maar Europa zal moeten begrijpen dat ze onvoldoende macht kan uitoefenen met economische oorlogsvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:55:

[...]

De economische sancties hebben als doel ‘severe consequences’ voor Rusland en hebben als doel om de de mogelijkheden om de oorlog voort te zetten te voorkomen.

We zijn nu bijna een jaar verder - economisch gezien hebben de grootste sancties ooit beide doelen absoluut niet bereikt.
Zeker wel, we zien onder andere dat Rusland de munitie niet kan aanvullen in de hoeveelheden die ze nodig hebben voor dit gigantische front. Het gevolg daarvan is dat het Russisch leger al sinds afgelopen zomer niet meer in staat zijn om dezelfde offensieven uit te voeren zoals ze begin dit jaar deden. Wat het Russisch leger bijvoorbeeld gedaan heeft met Mariupol, dat is iets wat ze niet meer op die schaal kunnen uitvoeren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
XWB schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:01:
[...]

Zeker wel, we zien onder andere dat Rusland de munitie niet kan aanvullen in de hoeveelheden die ze nodig hebben voor dit gigantische front. Het gevolg daarvan is dat het Russisch leger al sinds afgelopen zomer niet meer in staat zijn om dezelfde offensieven uit te voeren zoals ze begin dit jaar deden. Wat het Russisch leger bijvoorbeeld gedaan heeft met Mariupol, dat is iets wat ze niet meer op die schaal kunnen uitvoeren.
Kun je mij uitleggen hoe dat verband houdt met economische sancties (en dus niet met export controls)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:25

Net als een mede Tweaker het al gevraagd heeft een klein reisverslagje is wel leuk.
Ben wel benieuwd of het eten duurder is geworden of sommige etenswaar niet meer te krijgen is of heel duur geworden. Je hoeft het niet special op te zoeken. Maar dingen die je een beetje opvalt of weet.

Als het goed is kan je daar meer niet pinnen door de sancties. Ga je hier in Nederland geld omwisselen of tijdens de reis er heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:04:
[...]

Kun je mij uitleggen hoe dat verband houdt met economische sancties (en dus niet met export controls)?
Omdat Rusland niet in staat is om productie van munitie te verhogen, waar de economische sancties aan bijdragen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
XWB schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:06:
[...]

Omdat Rusland niet in staat is om productie van munitie te verhogen, waar de economische sancties aan bijdragen.
Ik wil dat heel graag geloven, maar dan ben ik wel heel erg benieuwd naar een concrete onderbouwing. Ik heb gezocht hiernaar, maar kon daar niets over vinden. Dus, op basis van welke bron baseer je de stelling dat de economische sancties Rusland beperken in het verhogen van de munitie productie?

Overigens kan deze discussie mss beter in het sancties topic. Voor mij is het iig waardevol om te weten dat de middenklasse in de grote steden alleen baalt dat de Big Mac er niet meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:13:
[...]
Overigens kan deze discussie mss beter in het sancties topic. Voor mij is het iig waardevol om te weten dat de middenklasse in de grote steden alleen baalt dat de Big Mac er niet meer is.
Denk je dat ze niet balen dat ze niet meer naar EU etc op vakantie kunnen?
Of dat hun Visa/Mastercard/Applepay niet meer werkt? (waardoor ze ook in Turkije waar ze wel op vakantie kunnen niet kunnen betalen)
Of dat ze zijn ontslagen bij het westerse bedrijf dat zich terug trok uit de Russische markt?
Of dat Westerse auto's qua kosten ineens 3x zo duur zijn omdat die allemaal via grijze import uit Kazachstan moeten worden gehaald?
Of dat ze Roebels niet meer kunnen inwisselen voor Dollars bij geld wissel kantoortjes?
etc. etc.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 12-12-2022 12:20 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
YakuzA schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:19:
[...]

Denk je dat ze niet balen dat ze niet meer naar EU etc op vakantie kunnen?
Of dat hun Visa/Mastercard/Applepay niet meer werkt? (waardoor ze ook in Turkije waar ze wel op vakantie kunnen niet kunnen betalen)
Of dat ze zijn ontslagen bij het westerse bedrijf dat zich terug trok uit de Russische markt?
Of dat Westerse auto's qua kosten ineens 3x zo duur zijn omdat die allemaal via grijze import uit Kazachstan moeten worden gehaald?
Of dat ze Roebels niet meer kunnen inwisselen voor Dollars bij geld wissel kantoortjes?
etc. etc.
Het is niet zo relevant wat ik (of jij :-)) denkt.

Het is wel relevant wat @WHiZZi’s schoonmoeder en de sociale kring daaromheen ervan denkt.

Ben benieuwd wat je ons kunt berichten straks @WHiZZi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
Requiem19 schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:13:
[...]

Ik wil dat heel graag geloven, maar dan ben ik wel heel erg benieuwd naar een concrete onderbouwing. Ik heb gezocht hiernaar, maar kon daar niets over vinden. Dus, op basis van welke bron baseer je de stelling dat de economische sancties Rusland beperken in het verhogen van de munitie productie?[....]
Tot aan 2021 hebben ze in ieder geval enorm veel lopen produceren. De cijfers zijn alleen compleet classified nu, dus er is weinig zinnigs over te zeggen als je directe onderbouwing zoekt. Die is er simpelweg niet, omdat Rusland heel veel cijfers die slecht zijn niet meer wil publiceren. Maar:
[...]However, Grosberg explained, Russia still appears to have sufficient ammunition to perform limited operations for another month or more, provided it uses supplies sparingly. The defense chief added, that Russia is most likely now stockpiling ammunition in order to use it during further attacks in spring.

According to the colonel, To compensate for its ammunition shortage, Russia is trying to buy missiles and drones from Iran and North Korea, as well as exporting it from Belarus.[...]
Je gaat niet bij die twee landen shoppen als je zelf genoeg kan produceren.

Overigens op de manier waarop ze nu oorlog voeren is er geen land ter wereld dat in staat is genoeg munitie te produceren om dat bij te houden. Zelfs de VS zou een behoorlijk aantal fabrieken moeten bijbouwen. Rusland heeft echter nogal last indirect van de sancties, want een hoop Russen hebben het land al verlaten of zijn naar het front gestuurd. Combineer dat met dat er nogal wat spontaan in de fik vliegt (interne veiligheid), gebrek aan sommige onderdelen waarvoor ze zelf nog geen fabrieken hadden bijv. de beruchte kogellagers, waarvan ze voor de oorlog al de helft die ze nodig hadden moesten importeren, en dan kan je alleen de conclusie trekken dat ze nevernooitniet de komende 3-5 jaar genoeg kunnen gaan produceren om wat ze verschieten bij te benen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]
Maar die Big Macs zijn er wel nog, ze hebben alleen geen logo meer. Service Centers van Apple zijn er niet, maar een nieuwe iPhone of Macbook kopen kan nog prima.

Hier bijv. een YT filmpje van een Amerikaan die op het moment vast zit in Rusland (was een vakantie met z'n Russische vriendin) waar je ziet hoe een aantal grote bedrijven om de sancties heen werken: YouTube: Brands that “left” Russia because of sanctions

De vraag is alleen hoe lang de Russische burgers het kunnen betalen om daar dingen te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:22:
[...]
Waarom posten we dan hier überhaupt? :+

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Dat maakt - wederom - economische sancties simpelweg een uiterst ineffectief middel om beoogde doelen te behalen.
Ik wil hier toch even op reageren. De gemiddelde Rus merkt weinig van de sancties want
- In de afgelopen 30 jaar zijn er 2 grote financiële tegenslagen geweest, de Rus is het wel gewend.
- De Russische economie draait nu alleen omdat gas en olie nog steeds wordt afgenomen, met hogere prijzen en door landen als India en China (en Europa ook nog steeds)

Daarom blijft de roebel de waarde houden. De economie was al extreem broos en dat is ook te zien direct na het sanctiepakket. Echter door de hoge olie- en gasprijzen is de roebel sterker geworden dan ooit. Dus als de olie en gas export definitief wordt gestopt (in ieder geval naar Europa) dan is de kans erg groot dat de economie een harde klap krijgt.

Er is een gigantisch economisch probleem nu, maar dat is amper zichtbaar. Ik moet het ook doen met 'van horen zeggen', maar er zijn door de sancties en de oorlog 2 problemen die nu dus nog amper zichtbaar zijn voor de gemiddelde westerling.

Voorraad van winkels wordt amper aangevuld. Vooral kleding, schoenen, electronica etc wat uit Europa of de VS komt.
Personeeltekort op alle markten. Er zijn ontzettend veel Russen gevlucht vanwege de mobilisatie, de grootste aantal mensen die verdwijnen uit Rusland sinds de 2e wereldoorlog. Dat bovenop de mensen die gemobiliseerd worden. Mannen in hun productieve jaren, die werken in de fabrieken en de economie zouden kunnen herstellen (en kinderen kunnen maken). Dus er is geen mankracht meer om dingen te maken + moeilijk leverbare onderdelen = geen spullen in winkels om te kopen en dat is iets wat nu begint te vertonen.

Deze video geeft wat meer inzicht in de problematiek die Rusland (en Oekraïne) ervaart en mogelijk zelfs een reden van oorlog. Mijn vrouw heeft alles bevestigd wat hier gezegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Caelorum schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:25:
[...]

Tot aan 2021 hebben ze in ieder geval enorm veel lopen produceren. De cijfers zijn alleen compleet classified nu, dus er is weinig zinnigs over te zeggen als je directe onderbouwing zoekt. Die is er simpelweg niet, omdat Rusland heel veel cijfers die slecht zijn niet meer wil publiceren. Maar:

[...]

Je gaat niet bij die twee landen shoppen als je zelf genoeg kan produceren.

Overigens op de manier waarop ze nu oorlog voeren is er geen land ter wereld dat in staat is genoeg munitie te produceren om dat bij te houden. Zelfs de VS zou een behoorlijk aantal fabrieken moeten bijbouwen. Rusland heeft echter nogal last indirect van de sancties, want een hoop Russen hebben het land al verlaten of zijn naar het front gestuurd. Combineer dat met dat er nogal wat spontaan in de fik vliegt (interne veiligheid), gebrek aan sommige onderdelen waarvoor ze zelf nog geen fabrieken hadden bijv. de beruchte kogellagers, waarvan ze voor de oorlog al de helft die ze nodig hadden moesten importeren, en dan kan je alleen de conclusie trekken dat ze nevernooitniet de komende 3-5 jaar genoeg kunnen gaan produceren om wat ze verschieten bij te benen.
Ik denk dat het belangrijk is om een goed onderscheid te maken tussen een paar zaken:

1. Export controls, de doelen hiervan en de daadwerkelijke gevolgen
2. Economische sancties, de doelen hiervan en de daadwerkelijke gevolgen
3. De absolute aantallen munitie die in een normale situatie geproduceerd kunnen worden ten opzichte van wat er dagelijks verschoten wordt / werd
4. De algemene problemen om munitie productie op te schalen (waar zelfs de VS veel moeite mee heeft (!)
5. De acties van partizanen intern in Rusland om productie dwars te zitten.

We weten dat 1, 3, 4 en 5 zorgen voor problemen aan de Russische munitie productiekant.

Nummer 2, de economische sancties, zijn door de EU specifiek ingesteld met als doel ‘severe consequences en Rusland de oorlog laten stoppen.

Met dat onderscheid in gedachten, ben ik erg benieuwd naar onderbouwing van een stelling zoals die van @XWB dat de economische sancties (dus speciefiek punt 2, los van de andere punten) er ook voor zorgen dat Rusland de productie niet kan opschroeven. Als daar geen onderbouwing voor is, kunnen we dat namelijk niet stellen.

Mijn cognitieve dissonantie wil ook retegraag dat alles wat we doen maximaal effect heeft. Maar mijn rationele deel van het brein ziet het simpelweg niet in de feiten.

Voor de EU extreem belangrijk, want de gehele politieke machtsstructuur van de EU is gebaseerd op economische kracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

WHiZZi schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:39:
[...]
Ik wil hier toch even op reageren. De gemiddelde Rus merkt weinig van de sancties want
- In de afgelopen 30 jaar zijn er 2 grote financiële tegenslagen geweest, de Rus is het wel gewend.
- De Russische economie draait nu alleen omdat gas en olie nog steeds wordt afgenomen, met hogere prijzen en door landen als India en China (en Europa ook nog steeds)

Daarom blijft de roebel de waarde houden. De economie was al extreem broos en dat is ook te zien direct na het sanctiepakket. Echter door de hoge olie- en gasprijzen is de roebel sterker geworden dan ooit. Dus als de olie en gas export definitief wordt gestopt (in ieder geval naar Europa) dan is de kans erg groot dat de economie een harde klap krijgt.
Het is nog genuanceerder, de Roebel heeft de waarde nog door alle restricties op het verhandelen van Roebels.
Maatregelen zoals:
Russen mogen zelf geen Roebels meer inwisselen tegen Dollars.
Buitenlanders mogen geen Russische aandelen verkopen.

Omdat er zo weinig volume van trade is in Roebels, is deze makkelijker te controleren door de staat. Hun Roebel wisseltruuk voor gas naar Europa heeft ze inderdaad ook goed geholpen.
https://www.reuters.com/b...real-it-seems-2022-04-01/

Russische olie gaat sinds de laatste sancties nu voor $43/barrel over de toonbank, dus die oliebubbel zal niet lang meer profitabel blijven. Tenzij de wereld economie weer aan trekt, dan gaat die prijs vanzelf weer omhoog.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 12-12-2022 13:02 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Dit betekent overigens niet dat ik voorstel om de sancties op te heffen. Ze zijn prima (om Rusland op (zeer) lange termijn economisch te isoleren en af te sluiten van onze markt, maar Europa zal moeten begrijpen dat ze onvoldoende macht kan uitoefenen met economische oorlogsvoering.
Je horizon is gewoon te kort. Sanctie duren vrijwel altijd heel lang voordat ze voldoende werking hebben. Daar is weinig nieuws aan.

Enig effect zal er wel zijn, van kogellagers tot chips zijn tekorten aan. Ze zullen best wat via de zwarte markt kunnen krijgen maar niet de aantallen die ze nodig hebben.

Die sancties bijten wel maar zullen de oorlog niet direct beëindigen. Sancties hebben nog nooit direct een oorlog beëindigt en dat zal ook nu niet zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
Requiem19 schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:40:
[...]
Nummer 2, de economische sancties, zijn door de EU specifiek ingesteld met als doel ‘severe consequences en Rusland de oorlog laten stoppen.

Met dat onderscheid in gedachten, ben ik erg benieuwd naar onderbouwing van een stelling zoals die van @XWB dat de economische sancties (dus speciefiek punt 2, los van de andere punten) er ook voor zorgen dat Rusland de productie niet kan opschroeven. Als daar geen onderbouwing voor is, kunnen we dat namelijk niet stellen.[...]
Een deel van de russen was al voor de eerste draft-ronde het land uit vanwege de economische impact van de sancties. De economische sancties, afgezien van de export-restricties van de EU, dragen indirect bij aan alle andere punten. Al is het alleen al, omdat het omzeilen van die restricties de import aan Russische zijde duurder maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Requiem19 schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:22:
[...]

Het is wel relevant wat @WHiZZi’s schoonmoeder en de sociale kring daaromheen ervan denkt.

Ben benieuwd wat je ons kunt berichten straks @WHiZZi.
Punt is juist dat het ook niet relevant is wat schoonmoeders er van vindt. De sancties zijn er niet op gericht om de normale rus in de problemen te brengen. De sancties zijn er voor bedoeld om de oorlog voor rusland moeilijker te maken. Maar ook daar zul je dat pas op de langere termijn merken. Een munt kun je nog heel lang op waarde houden, zeker omdat er wel gas/olie-inkomsten zijn, maar de import is ingestort (oftewel veel inkomsten, weinig uitgaven -> sterke munt). Pak daarbij dat er steeds minder personeel is (veel zijn gevlucht of aan het front) en je krijgt een probleem dat steeds sterker wordt, maar makkelijk een paar jaar kan duren voordat je het echt merkt.

Heel simpel gezegd, het duurt gewoon lang voordat economische sancties echt merkbaar worden. Een 'grote economie' kan best een tijdje op lucht doordraaien.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Qwerty-273 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:38:
[...]

Al heb ik wel het vermoeden dat de grote steden zoals Moskou en St. Petersburg het meest ontzien worden (cq dat het regime er eerder voor zorgt dat de mensen daar er weinig van merken - behalve een mobilisatie dan)
Ook daarbuiten valt het vooralsnog mee. Petrozavodsk is hoofdstad van Republiek Karelie, een van de armste delen van Rusland. Het leven was er in Soviet-tijd waardeloos, het leven was onder Yeltsin waardeloos, was voor huidige oorlog onder Putin waardeloos en rara, is nog steeds waardeloos. Wat ik hoor van/over familie van schoonzoon is dat men vooral bezig is met overleven, of zuipen om gebrek aan uitzicht te compenseren. Z'n grootmoeder is stervende aan gevolgen van levenslange alcoholmisbruik. Z'n moeder is nog steeds een narcistische manipulatrice. De buren zijn nog steeds eikels. En ja, er zijn een paar jongemannen opgeroepen om hun patriotische plicht te voldoen. En nee, daar is weinig meer van gehoord. Zo gaat dat in iedere generatie, is de algemene stemming. Moskou is ver weg en de grote Tzar bekommert zich niet om afgelegen koude streken. UA en de rest van de wereld zijn nog verder weg. Alleen Finland is iets minder ver weg, maar die lui zijn gevaarlijk...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:03
Wat zie ik hier precies, en waarom? Is het goed of slecht? Aub wat context, bvd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
YakuzA schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:32:
[...]

Waarom posten we dan hier überhaupt? :+
Om de situatie binnen Rusland te begrijpen.

Wat jij en ik denken dat zij weer denken is leuk voor een amateur psychologie topic. Wat wel interessant is, is directe informatie.

Helaas vond je het nodig om dat deel van mijn post uit je quite weg te laten :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

olafmol schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:58:
[...]

Wat zie ik hier precies, en waarom? Is het goed of slecht? Aub wat context, bvd ;)
het ging in dit topic eventjes over het relatief veilige St. Petersburg, en prompt kwam er op mijn tijdlijn dit berichtje voorbij.
Iemand in elkaar geslagen in St. Petersburg.
Voor de rest kan je precies lezen wat er in de tekst staat. Meer weet ik ook niet. Maar anti-westers en pro-kremlin.
Dus ik zou zeggen: 'goed' :)

In ander (al bekend nieuws):

I never thought my own country would treat me this way

https://www.bbc.com/news/world-europe-63916810

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzNyVJip-HPdaxG-DxZsO1jf3xA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cMuK8upjLC2tqHLovBFEFJ3s.png?f=user_large

En weer een peuk:

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2022 14:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

De Russen hebben duidelijk de red pill genomen, en zien in dat kinderen sowieso gefabriceerd worden. :F

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:04

ManiacsHouse

Scheisse!

bloody schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:10:
De Russen hebben duidelijk de red pill genomen, en zien in dat kinderen sowieso gefabriceerd worden. :F
[Twitter]
En Poetin is natuurlijk the chosen one...
Wtf... Ze zijn daar echt knettergek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Twitter]
denk dat de Russen jaloers zijn op die gefabriceerde kinderen. Die tech zouden ze ook wel willen hebben, om snel nieuwe soldaten te kunnen kweken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
redwing schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:41:
[...]

*knip* Offtopic

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 13-12-2022 07:05 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Oon schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:31:
[...]

Maar die Big Macs zijn er wel nog, ze hebben alleen geen logo meer. Service Centers van Apple zijn er niet, maar een nieuwe iPhone of Macbook kopen kan nog prima.

Hier bijv. een YT filmpje van een Amerikaan die op het moment vast zit in Rusland (was een vakantie met z'n Russische vriendin) waar je ziet hoe een aantal grote bedrijven om de sancties heen werken: YouTube: Brands that “left” Russia because of sanctions

De vraag is alleen hoe lang de Russische burgers het kunnen betalen om daar dingen te kopen
Amerikaan die vastzit in Rusland na vakantie met Russische vriendin? Heb je hier meer informatie over? Dat lijkt me mogelijk relevant gezien de post van @WHiZZi.

Wel mooie comment in de reacties van Ksynia. Die schrijft dat er nooit Apple stores waren maar authorized resellers. Ze hebben vast ook wel wat Louis Rossmann achtige figuren aldaar. Is lucratief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

YakuzA schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:44:
Maatregelen zoals:
Russen mogen zelf geen Roebels meer inwisselen tegen Dollars.
Buitenlanders mogen geen Russische aandelen verkopen.
Ook heeft de de Russische overheid een limiet gezet op betalingen vanuit een Russisch bedrijf aan crediteuren/schuldeisers gevestigd in "onvriendelijke" staten. Daar zit dan een limiet op van 10m RUB per maand. Via "Decree No. 95 : On the Temporary Procedure for Discharge of Obligations to Certain Foreign Creditors"

https://seamless.legal/en...s-to-certain-creditors201

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:09
[Twitter]
Is dit satire of serieus? Kan namelijk niet geloven dat wat ik hier zie serieuze Russische tv is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
The Guardian vandaag:
Neo-Nazi Russian militia appeals for intelligence on Nato member states

Wat er dreigt:
A neo-Nazi paramilitary group linked to the Kremlin has asked its members to submit intelligence on border and military activity in Latvia, Lithuania and Estonia, raising concerns over whether far-right Russian groups are planning an attack on Nato countries.
Het "motief":
Sources speaking on condition of anonymity said the “extraordinary” move by Rusich could point to disenchantment with the Kremlin and frustration with how Putin’s war in Ukraine is going.
Gestuurd door het Kremlin? Uit te sluiten is het nooit helemaal, maar lijkt toch niet het geval dit keer. De informatie die wordt verzameld inde Baltische republieken zou allang bekend zijn bij de Russische overheid:
However, sources added it was unlikely that the Kremlin was directly involved because its espionage service would undoubtedly already have intelligence on military and border activity in the Baltic states.
Een gedachte om mee af te sluiten:
The source said: “Does it indicate fragmentation within the Russian system? What happens if the Russians lose control of them [the paramilitary groups] and they start committing rogue actions that could accidentally escalate the situation? The real question is: how much control does the Kremlin really have?”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
*knip* Offtopic

[ Voor 74% gewijzigd door teacup op 13-12-2022 07:07 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Qwerty-273 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:23:
[...]

Ook heeft de de Russische overheid een limiet gezet op betalingen vanuit een Russisch bedrijf aan crediteuren/schuldeisers gevestigd in "onvriendelijke" staten. Daar zit dan een limiet op van 10m RUB per maand. Via "Decree No. 95 : On the Temporary Procedure for Discharge of Obligations to Certain Foreign Creditors"

https://seamless.legal/en...s-to-certain-creditors201
Precies, ze zorgen er dus simpelweg voor dat er een limiet zit wat er aan roebels wordt uitgegeven. Aangezien ze nog steeds inkomsten hebben, zorg je er daarmee voor dat de roebel niet instort. Wat dat betreft zegt de waarde van een munt niet zoveel als hij niet vrij verhandeld wordt. Je ziet in dit geval dat het redelijk simpel is om een munt niet in te laten storten, ondanks dat hij dat op een vrije markt wel zou doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Een Samsung Galaxy S5 uit 2014 draait officieel Android 6.0.1 (we zitten nu op Android 13). Deze device bevat een SD801 SoC, dezelfde SoC als de Fairphone 2. Deze wordt al jaren niet meer ondersteund door Qualcomm. Waarschijnlijk heeft deze device allerlei lekken in WiFi, TLS (SSL), Google Chrome / Android WebView om maar wat te noemen.

Het lijkt misschien alsof je duurzaam bezig bent maar de vraag die je je moet stellen is de volgende: zou jij het fijn vinden als jouw puberdochter van 14 met zo'n lek toestel rond zou lopen? Ik absoluut niet! Je schoonmoeder die niet met internetbankieren de toekomstige erfenis dient te verdampen iden.

Een backup telefoon heeft een heel andere functie dan een main driver maar dan nog is het een toxic asset dat je waarschijnlijk niet op je eigen netwerk of SIM zou moeten willen gebruiken. De enige manier waarop dit toestel veilig blijft is uit, in een faraday kooi. Of in de shredder. En helaas heh (ik had de voorganger, de S3)! Want dit is er nog eentje waarbij je zelf e.e.a. kunt vervangen, zoals batterij.

Je hebt voor een backup smartphone twee voor de hand liggende mogelijkheden: een dumbphone of een geüpdatet smartphone. En die updates dien je dan regelmatig toe te passen voor het geval je 'm hard nodig hebt.

Dit alles geldt in Rusland net zo goed als in Nederland. Hoewel men waarschijnlijk voor software updates een VPN nodig heeft.

Misschien allemaal ogenschijnlijk offtopic maar deze gehele discussie kan ook apart in een 'ik ga naar Rusland waar hebben jullie interesse in, en waar moet ik op letten?'

[ Voor 21% gewijzigd door teacup op 13-12-2022 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jerie schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:56:
[...]
Een Samsung Galaxy S5 uit 2014 draait officieel Android 6.0.1 (we zitten nu op Android 13). Deze device bevat een SD801 SoC, dezelfde SoC als de Fairphone 2. Deze wordt al jaren niet meer ondersteund door Qualcomm. Waarschijnlijk heeft deze device allerlei lekken in WiFi, TLS (SSL), Google Chrome / Android WebView om maar wat te noemen.

Het lijkt misschien alsof je duurzaam bezig bent maar de vraag die je je moet stellen is de volgende: zou jij het fijn vinden als jouw puberdochter van 14 met zo'n lek toestel rond zou lopen? Ik absoluut niet! Je schoonmoeder die niet met internetbankieren de toekomstige erfenis dient te verdampen iden.

Een backup telefoon heeft een heel andere functie dan een main driver maar dan nog is het een toxic asset dat je waarschijnlijk niet op je eigen netwerk of SIM zou moeten willen gebruiken. De enige manier waarop dit toestel veilig blijft is uit, in een faraday kooi. Of in de shredder. En helaas heh (ik had de voorganger, de S3)! Want dit is er nog eentje waarbij je zelf e.e.a. kunt vervangen, zoals batterij.

Je hebt voor een backup smartphone twee voor de hand liggende mogelijkheden: een dumbphone of een geüpdatet smartphone. En die updates dien je dan regelmatig toe te passen voor het geval je 'm hard nodig hebt.

Dit alles geldt in Rusland net zo goed als in Nederland. Hoewel men waarschijnlijk voor software updates een VPN nodig heeft.

Misschien allemaal ogenschijnlijk offtopic maar deze gehele discussie kan ook apart in een 'ik ga naar Rusland waar hebben jullie interesse in, en waar moet ik op letten?'
Even heel simpel, als dit het beste is wat je kunt krijgen, who cares? Ondanks alle lekken die hij vast zal hebben, werkt hij prima. En daar ging het hier om. De gemiddelde mens ligt helemaal niet wakker van dit soort lekken. En ja, het zal af en toe eens fout gaan, maar wederom, als het het beste is wat je kunt krijgen is het toch prima? Net als met auto's zonder ABS/navigatie/TC etc. Allemaal leuk en stukken veiliger, maar als je van A naar B wil en het beste is een Lada die kan sturen en remmen, dan pak je die toch?

Want dat is waar we het hier nu over hebben. Door de sancties is er veel minder buitenlandse technologie verkrijgbaar, maar als je dan naar oude technologie gaat, kun je daar prima mee vooruit.

En wees maar niet bang, ik gebruik hem echt als backup voor bellen/SMS'en en er staat verder helemaal niets meer op, het ging puur om het feit dat ie nog gewoon prima werkt

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:27:
[...]

Even heel simpel, als dit het beste is wat je kunt krijgen, who cares? Ondanks alle lekken die hij vast zal hebben, werkt hij prima. En daar ging het hier om. De gemiddelde mens ligt helemaal niet wakker van dit soort lekken. En ja, het zal af en toe eens fout gaan, maar wederom, als het het beste is wat je kunt krijgen is het toch prima? Net als met auto's zonder ABS/navigatie/TC etc. Allemaal leuk en stukken veiliger, maar als je van A naar B wil en het beste is een Lada die kan sturen en remmen, dan pak je die toch?

Want dat is waar we het hier nu over hebben. Door de sancties is er veel minder buitenlandse technologie verkrijgbaar, maar als je dan naar oude technologie gaat, kun je daar prima mee vooruit.

En wees maar niet bang, ik gebruik hem echt als backup voor bellen/SMS'en en er staat verder helemaal niets meer op, het ging puur om het feit dat ie nog gewoon prima werkt
Niet helemaal, en ik snap wat je invalshoek is ivm de vergelijking die je trekt met de auto, alleen zoals veel auto vergelijkingen is het niet treffend genoeg.

Het verschil zit in kans en initiatief: de kans dat je zo'n Lada tegen een boom aan zet hoeft niet groot te zijn, en initiatief van derden hoef je niet bang voor te zijn. Bij digitale apparaten ligt dat heel anders: die is praktisch voor iedereen bereikbaar en er zijn talloze partijen die dagelijks het initiatief nemen om lekken te misbruiken, dat maakt de kans ineens een stuk groter.

Er zijn bijzonder veel kopstukken en middenmanagement in de industrie en defensie sector, dat alleen al maak het lucratief voor een APT om bestaande Android exploits met regelmaat uit te proberen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bazzemans schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:59:
[...]

Is dit satire of serieus? Kan namelijk niet geloven dat wat ik hier zie serieuze Russische tv is.
Een beetje er tussenin. Dit houdt de burger afgeleid, verward en in onzekerheid, door hem elke dag weer nieuwe verzinsels en halve waarheden te voeren. Dit soort propaganda is niet bedoeld om burgers van één waarheid te overtuigen. De bedoeling is om zoveel verhalen te vertellen dat hij niet meer weet wat waarheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

dit is een iets kleinere setting dan in de filmpjes die regulier voorbij komen met meer/andere personages maar over het algemeen zijn ze aan het brainstormen over allerlei gare zaken die totaal nergens op slaan, gaan ze van de hak op de tak. De ene keer lijken ze kritiek te gaan leveren op de overheid, dan slaat het weer om naar iets anders.

Dit filmpje wijkt wel een klein beetje af van datgene wat ik vaker voorbij zie komen maar deze verbaast me ook totaal niet. Ik denk dat dit gewoon reguliere kost is temidden van de andere onzin die daar wordt uitgezonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:De discussie over onderwerpen als telefonie schuurt inderdaad tegen offtopic aan. En op een site als tweakers kan dan heel vlot een levendige offtopic discussie ontstaan over merken en voorwaarden die een topic als dit kan gaan domineren.

Vooral dat laatste is voor een topic als dit niet optimaal. Het is helemaal oké om de effecten van updates ed. te benoemen maar laat dan een toelichting en uitleg achterwege. Je publiek is goed in staat de details in te vullen.

In dit topic vooral graag met een helicopterview naar de Rusland situatie trachten te kijken. Misschien kan dat een richtlijn zijn als jullie hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
De achterliggende gedachte is wel serieus bedoeld vanuit de makers.
Dit is blijkbaar een van de horror denkbeelden die ze willen inprenten bij het publiek als het gevolg van ‘gays’ en zogenaamde ‘gay propaganda’.

Met de achterliggende gedachte om het eigen repressieve beleid in RU goed te praten en ‘het westen’ als verderfelijk weg te zetten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Jerie schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:09:
[...]

Amerikaan die vastzit in Rusland na vakantie met Russische vriendin? Heb je hier meer informatie over? Dat lijkt me mogelijk relevant gezien de post van @WHiZZi.

Wel mooie comment in de reacties van Ksynia. Die schrijft dat er nooit Apple stores waren maar authorized resellers. Ze hebben vast ook wel wat Louis Rossmann achtige figuren aldaar. Is lucratief.
Dan zou je even op z'n kanaal moeten kijken, het zijn vooral Shorts maar hij legt ook ergens uit wat er precies aan de hand is. Het zou ook goed kunnen dat hij daar blijft omdat z'n vriendin op het moment niet Amerika in mag ofzo, maar hij lijkt er niet erg onder te lijden. Al zal Rusland vast op de hoogte zijn van ieder filmpje dat hij post :+

Ik vond het vooral wel interessant hoe bedrijven als McDonalds niet eens hun uiterlijk veranderen, alleen de doosjes zonder logo en niet de bekende catchphrase. Verder is het gewoon nog exact hetzelfde.
Apple heeft een hele tijd ook in Nederland niet echt winkels gehad toch? Toen moest je gewoon naar Amac in Amsterdam of een andere (niet Apple specifieke) reseller.

Kan me dus ook echt niet voorstellen dat die sancties er voor zorgen dat luxeproducten niet beschikbaar zijn in de rijkere delen van Rusland. Vooral de grote import zoals groente en fruit die ze daar niet zelf verbouwen is waar de impact zou kunnen liggen, maar ik heb ook genoeg filmpjes voorbij zien komen dat de supermarkten er in steden gewoon uit zien alsof je in Amerika zit..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
[...]

Ik zag een gelikt gerenderd filmpje voorbij komen onlangs dat net deed of er daadwerkelijk gewerkt werd aan kunstmatige baarmoeders. ouders zouden gesproken teksten via speakers aan het ongeboren ind kunnen laten horen, live webcam de groei kunnen volgen.
Schone grote faciliteiten waar de ongeborenen constant op vitale onderdelen gevolgd werden, alle gevaren van zwangerschap en de ongemakken opgelost door tech.
Met een capaciteit van 30K babies per faciliteit per jaar.

Ik interpreteerde het als een maatschappijkritisch stuk kunst, matrix met babies.
Blijkbaar dachten de russen dat het echt was. En zijn ze ermee aan de haal gegaan.

EDIT: wacht kon het filmpje gewoon op YT vinden:

[ Voor 8% gewijzigd door Silent7 op 13-12-2022 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Silent7 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:39:
[...]

Ik zag een gelikt gerenderd filmpje voorbij komen onlangs dat net deed of er daadwerkelijk gewerkt werd aan kunstmatige baarmoeders. ouders zouden gesproken teksten via speakers aan het ongeboren ind kunnen laten horen, live webcam de groei kunnen volgen.
Schone grote faciliteiten waar de ongeborenen constant op vitale onderdelen gevolgd werden, alle gevaren van zwangerschap en de ongemakken opgelost door tech.
Met een capaciteit van 30K babies per faciliteit per jaar.

Ik interpreteerde het als een maatschappijkritisch stuk kunst, matrix met babies.
Blijkbaar dachten de russen dat het echt was. En zijn ze ermee aan de haal gegaan.

EDIT: wacht kon het filmpje gewoon op YT vinden:
[YouTube: EctoLife: The World’s First Artificial Womb Facility]
zoals altijd met propaganda: er zit altijd een bepaalde kern van waarheid in zodat het op een gegeven moment klakkeloos geloofd wordt.
Dat de uiteindelijke boodschap een leugen is doet er dan al niet meer toe.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2022 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een video waarin de stelling 'Volgens buitenstaanders gedragen we ons als nazi's.' aan enkele voetgangers in Moskou wordt voorgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 12-09 12:42
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:33:
Hier een video waarin de stelling 'Volgens buitenstaanders gedragen we ons als nazi's.' aan enkele voetgangers in Moskou wordt voorgelegd.

[YouTube: Foreigners say we act like Nazis... Can you believe that?]
Ik weet niet in hoeverre ze alles laten zien. Misschien waren dit de raarste gesprekken?
Er zaten wel echt simpele zielen tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ossi schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:38:
[...]

Ik weet niet in hoeverre ze alles laten zien. Misschien waren dit de raarste gesprekken?
Durf ik ook niet te zeggen, dat kanaal 1420 heeft wel meer van dit soort video's waarin ze straat interviews doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:25

Standeman

Prutser 1e klasse

Ossi schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:38:
[...]

Tja, bij de vakantieman zag je ook Nederlanders op vakantie die het land waarin ze verbleven niet konden aanwijzen op een kaart.

Dit zijn anekdotes, niets meer of minder. Hoewel, misschien minder omdat het gescript is.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Standeman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:35:
[...]

Tja, bij de vakantieman zag je ook Nederlanders op vakantie die het land waarin ze verbleven niet konden aanwijzen op een kaart.

Dit zijn anekdotes, niets meer of minder. Hoewel, misschien minder omdat het gescript is.
Ik wou net hetzelfde schrijven.

Inderdaad, dit soort clips zijn gewoon cherrypicked.

En sowieso, ik geloof niet de de gemiddelde interviewee in rusland openlijk z'n hart lucht voor de camera.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

ik blijf Tom Clancy's boeken relevant vinden. Zo ook nu weer met de olieraffinaderij.

Wederom hoe Red Storm Rising begint:
Militants from Soviet Azerbaijan destroy an oil production refinery in Nizhnevartovsk, threatening to cripple the Soviet Union's economy due to oil shortages.
After much deliberation, the Soviet Politburo decides to seize the Persian Gulf by military force in order to recoup the country's oil losses. Knowing that the United States had pledged to defend the oil-producing countries in the Persian Gulf, the Soviets decide that neutralizing NATO is a necessary first step before its military operation can take place.
:D

Maar goed, dat stadium zijn de Russen voorbij. Ze kunnen Oekraine niet verslaan en niet op tegen 1% van het NATO budget.

Maar ik vond het toch wel weer opmerkelijk om te lezen in actualiteit.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Zijn er ergens statistieken over "smoking-incidents" voor/tijdens de oorlog in Oekraine?
Er gaat dan wel regelmatig wat in de hens in Rusland, maar deze incidenten worden niet geclaimed door partisanen of Oekraine. Dus ik vraag mij af of dit niet business as usual is in Rusland door slecht onderhoud of een lakse houding richting veiligheid, of dat er een correlatie is met de oorlog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

boxlessness schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:48:
[...]

Zijn er ergens statistieken over "smoking-incidents" voor/tijdens de oorlog in Oekraine?
Er gaat dan wel regelmatig wat in de hens in Rusland, maar deze incidenten worden niet geclaimed door partisanen of Oekraine. Dus ik vraag mij af of dit niet business as usual is in Rusland door slecht onderhoud of een lakse houding richting veiligheid, of dat er een correlatie is met de oorlog.
Wikipedia: 2022 Russian mystery fires

Edit: geen linkdump :P
The 2022 Russian mystery fires are a series of unusual fires and explosions that have occurred since the invasion of Ukraine,[1][2] which have not been formally explained.[3] There have been many notable arson attacks on military recruitment offices in Russia since the beginning of the war,[4] and there has been speculation that some of the fires or explosions have been the result of sabotage efforts by Ukraine.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2022 10:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

Mocht iemand nog een fijne longread zoeken... onze RU milblogger Murz is even lekker losgegaan op een artikel.
https://kenigtiger.livejournal.com/2200542.html
Voor een goede engelse vertaling zie: https://wartranslated.com...rainian-winter-offensive/

(Ik dacht even dat dit artikel van Girkin zelf kwam, maar hij had het as-is in zijn TG gedeeld met de opmerking "recommended for reading")

Buiten een absoluut record aan scheldkanonades, verwensingen, vloeken en andere ongeremde frustratie, kom ik nog wel wat interessante uitspraken tegen:
The horror is that with the silent catastrophic lack of shells in artillery (you can’t talk about it, because then someone will have to answer for it, but no one wants to), it was decided to replace artillery with tanks on an ongoing basis
Het inzetten van tanks als artillerie zag ik deze week al een paar keer langskomen op Twitter, zouden de arty shells daadwerkelijk opraken?
De auteur gaat in op de problemen daarmee, waarom tanks dat niet zouden moeten doen op die manier.
TL;DR de loop gaat er aan.
Outcome? A hell of a fuck is waiting for us ahead in the winter. There will be no significant chances to hold the current front, and the enemy is well aware of this, concentrating his forces where it is convenient and profitable for him. There is no progress on any of the points, the provision of which determines the success of the defense, only regression, moreover, systematically encouraged.

And the fucking thing will become especially obvious when the snow falls and the whole movement, including all our artillery, will be in full view of the enemy UAVs, and Grubnik with his "People's Network" will stupidly not be enough for the WHOLE ARMY to compensate for the lack of winter camouflage nets.
Hij vreest de Winter, niet alleen vanwege de kou, maar ook vanwege bv tekorten aan camouflagenetten.
If this winter we manage to keep something somewhere, and the probability of this still remains, then this will be possible only contrary to the command of the RF Armed Forces. Crowds of volunteers are now plowing to maximize the chances of this retention. Winning the war as a whole "in spite of" is a very non-figuring task, much more difficult than constantly obtaining regular delays at the terrible cost of a lot of blood of the peasants at the front. Fuck knows how to solve it
Dit zijn wel mooie afsluitende woorden. Vol vertrouwen, not 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door bloody op 19-12-2022 19:33 ]

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

#cringe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:04

ManiacsHouse

Scheisse!

Mijn god. Het Sinterklaasjournaal is geloofwaardiger... ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 11:03
vechten tegen 'the satanic west' om daarna een Iphone uit 'the satanic west' te kunnen kopen. 8)7

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tens schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:47:
[...]

vechten tegen 'the satanic west' om daarna een Iphone uit 'the satanic west' te kunnen kopen. 8)7
waarschijnlijk gewoon gestolen uit een Oekraiense telecom-shop in bezet gebied.
Maar ook dat ja :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2022 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zijn nog wel meer filmpjes.
Zag er net eentje waarin een Russische opa niet genoeg geld had voor extra goed eten.
Wilde dus z'n Lada gaan verkopen maar kreeg er niet genoeg voor.
Vervolgens hoefde het niet want z'n zoon had zich aangemeld voor het leger met een contract dus ze zouden genoeg geld krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het is eigenlijk geen artikel dat gaat over de toestanden binnen Rusland, maar het past wellicht het beste in dit topic. Luke Coffey van het Hudson Institute, een Amerikaanse denk-tank meer aan de rechterkant van het centrum, heeft een kort artikel gepubliceerd over hoe men, de Amerikanen die zich bezighouden met het buitenlandbeleid, om moeten gaan met de toekomst kwa betrekkingen met Rusland (of eigenlijk de verwachting dat het op een gegeven moment uit elkaar zal vallen in aparte staten).

Preparing for the Final Collapse of the Soviet Union and the Dissolution of the Russian Federation

Pagina: 1 ... 6 ... 95 Laatste

Let op:
Dit is een topic met een gevoelig onderwerp dat bij veel van ons emoties oproept. Om die reden hanteren de we volgende topic regels:

Wat we vooral willen zien:
  • Een topic met onderbouwde argumenten, voor of tegen.
  • Bij voorkeur worden post onderbouwd met goed onderzochte bronnen.
  • Respect voor elkaars mening.

Wat willen we beslist niet zien:
  • Inzet van kernwapens erbij halen.
  • Rants.
  • Generaliserende, denigrerende en/of racistische opmerkingen.
  • Wegzetten van bevolkingsgroepen.
  • Ongefundeerde oneliners.
  • Linkdrops zonder duiding.
  • Persoonlijke aanvallen op voor- en tegenstanders.
  • Reacties op slechte berichten. Slechte berichten melden we met een issue report.

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
  • Geen ongefundeerde speculaties over WW3
  • Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
  • Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.

AWM / themaforum beleidstopic: