Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Op verzoek van de moderators kan dit onderwerp niet besproken worden in het actualiteiten topic. Het lijkt me een interessant onderwerp om separaat op verder te gaan nu Iran's rol steeds als wapenleverancier van Rusland steeds groter lijkt te worden.

Als kickstart enkele nieuwsberichten van de afgelopen tijd:

Iraanse drone trainers naar de Krim gezonden de Russen te helpen met het gebruiken van hun drones
https://www.nytimes.com/2...rones-russia-ukraine.html

Iran lijkt naast de drones ook andere wapens te gaan leveren aan Rusland, zoals ballistische raketten met een bereik van 300km tot 700km.
https://www.theguardian.c...-well-as-drones-to-russia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
ph4ge schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Het is allemaal relatief natuurlijk. Het is qua ontwikkeling geen Nederland, maar ook geen Afrika, ze zijn verder ontwikkeld dan de buurlanden op Turkije na.
Volgens de wereldbank was het BNP per capita in Iran in 2020 ongeveer 2,750 dollar. Dan zit je op het niveau van Libanon, Ivoorkust, Banghladesh, Ghana en zelfs onder landen als Bhutan en Papoea New Guinea.

Buurland Armenie zit op 4670 bnp per capita, Azerbaijan op 5,300, Turkemenistan op 7600, Turkije op 10k. Alleen Pakistan (1,500) en Afgahnistan (500) zitten eronder. In de regio zit Iran aan de onderkant, wat ook mijn indruk was (ik heb op Afghanistan na alle landen in dezelfde reis bezocht).

https://data.worldbank.or...st_recent_value_desc=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:58
Interessante wending, een van de eerste landen buiten Oekraine/Rusland die nu wat militairen naar de regio stuurt.

Eens zien hoe dit nu uitpakt, want de stap voor NATO om nu ook wat volk die kant op te sturen "om te helpen veters te strikken" is natuurlijk heel klein nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:15

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Requiem19 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:59:
[...]

Volgens de wereldbank was het BNP per capita in Iran in 2020 ongeveer 2,750 dollar. Dan zit je op het niveau van Libanon, Ivoorkust, Banghladesh, Ghana en zelfs onder landen als Bhutan en Papoea New Guinea.
Iran heeft ook 86 miljoen inwoners.. dan kan je ook met een lager gemiddeld inkomen per inwoner een grotere speler zijn dan landen die qua aantal inwoners daar lang niet bijkomen (hooguit Ghana en Bangladesh komen daarbij in de buurt; Bengladesh zelfs groter, maar in een regio met minder direkte militaire conflicten).
De_Bastaard schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:04:

Eens zien hoe dit nu uitpakt, want de stap voor NATO om nu ook wat volk die kant op te sturen "om te helpen veters te strikken" is natuurlijk heel klein nu.
lijkt me extreem onwaaschijnlijk dat de NATO daadwerkelijk grondtroepen gaat sturen, zou geeneens een precendent voor bestaan. (vrijwel alle inzet van grondtroepen, vooral bestaand uit covert operaties in afrika of miden-oosten gebeurde vanuit landen zelf en zonder enige NATO-mandaat of samenwerking/coorrdinatie tusen NATO-landen)
ik zie ook niet werkelijk andere landen dit doen (buiten bv Noord-Korea, zelfs witrusland doet niet mee).
Trainings-personeel is zeker geen erg reele inzet (niet vergelijkbaar met bv de 'ínstructeurs''die de VS in de beginfase van het vietnam-conflict stuurde)

Wel is Oekraine voor alle wapenproducenten nu enorm reclame-platform.. als je wapentuig dar goed preseteert kan het tot een enorm opschroeven van de vraag leiden

[ Voor 45% gewijzigd door RM-rf op 19-10-2022 12:11 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Interessante wending, een van de eerste landen buiten Oekraine/Rusland die nu wat militairen naar de regio stuurt.

Nee, die is niet heel klein. Iran heeft minder moeite om aan het thuisfront uit te leggen indien er met de veterstrikkende Iraniers ongelukken gebeuren. Hier ligt dat toch even anders vrees ik.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:01

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Voor Iran moet je niet vergeten dat er een heel groot gat zit tussen rijk en arm. Dat gat is in de omringende landen wel een stuk kleiner. Een beetje vergelijkbaar met Rusland.

In Rusland heb je de oligarchen en in Iran heb je de ayatollahs.

Dat de mensen in de buitengebieden heel arm zijn zegt niks over het geld dat de rijkere te besteden hebben. En de rijkere zijn juist degene met de behoefte naar wapens. Zij kunnen voor een paar centen mensen aan het werk zetten om die wapens te produceren. Veel grondstoffen in het land, dus ze komen een heel eind.

Kijk naar Rusland zelf die toch wel oorlogsmateriaal weet te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Apache4u schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:07:
[...]

Nee, die is niet heel klein. Iran heeft minder moeite om aan het thuisfront uit te leggen indien er met de veterstrikkende Iraniers ongelukken gebeuren. Hier ligt dat toch even anders vrees ik.
Iran legt gewoon niks uit. Ze doen dingen gewoon zónder iets uit te leggen. Daar wordt op geen enkele wijze verantwoording afgelegd aan de bevolking en als er wat wordt geroepen is het juist het tegenovergestelde.

Eigenlijk wat er ook in Rusland zien nu tijdens de oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
AndereKoekoek schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:09:
Voor Iran moet je niet vergeten dat er een heel groot gat zit tussen rijk en arm. Dat gat is in de omringende landen wel een stuk kleiner. Een beetje vergelijkbaar met Rusland.

In Rusland heb je de oligarchen en in Iran heb je de ayatollahs.

Dat de mensen in de buitengebieden heel arm zijn zegt niks over het geld dat de rijkere te besteden hebben. En de rijkere zijn juist degene met de behoefte naar wapens. Zij kunnen voor een paar centen mensen aan het werk zetten om die wapens te produceren. Veel grondstoffen in het land, dus ze komen een heel eind.

Kijk naar Rusland zelf die toch wel oorlogsmateriaal weet te ontwikkelen.
Het gat tussen rijk en arm is echt vele malen groter in bijvoorbeeld een Pakistan - dit op basis van mijn eigen observaties toen ik van Balochistan (uiterste zuiden Pakistan) naar Lahore en Islamabad ben gereden. De elite in Pakistan is ongekend rijk. Datzelfde zag je in andere buurlanden van Iran zoals Azerbaijan en Turkmenistan. Dus ik begrijp niet helemaal waar je punt op gebaseerd is.

Ik zie veel mensen van alles roepen, maar ik zie geen bronnen of op z'n minst eigen ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:40
Militairen? Waar heb je dat van? vziw ging het nog alleen om materieel.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 18:58
Brent schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:24:
[...]

Militairen? Waar heb je dat van? vziw ging het nog alleen om materieel.
Van de NOS waar staat dat Iran drone trainers ging sturen.

https://nos.nl/l/2448959#UPDATE-container-64796251

[ Voor 16% gewijzigd door De_Bastaard op 19-10-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:43

dr.lowtune

Deugt niet

Overigens is het sturen van trainers/ondersteunend personeel wel degelijk anders dan actief aan het front vechtende soldaten. Ik hoop dat Iran niet te stom is om dat te gaan doen. Overigens wil ik hier mee niet goedpraten dat die Iraniërs zich op de Krim bevinden.

Ik vraag me wel of of zich nu een hedendaagse variant van de asmogendheden aan het vormen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:31

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Modbreak:De titel een tikkeltje bijgepunt tot:

De invloed van Iran op de Oorlog in Oekraïne (Was: De Rol van Iran op de Oorlog in Oekraine)

Verder een heel goed initiatief om dit aspect in een eigen topic te belichten!

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

dr.lowtune schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:49:
[...]

Overigens is het sturen van trainers/ondersteunend personeel wel degelijk anders dan actief aan het front vechtende soldaten. Ik hoop dat Iran niet te stom is om dat te gaan doen. Overigens wil ik hier mee niet goedpraten dat die Iraniërs zich op de Krim bevinden.

Ik vraag me wel of of zich nu een hedendaagse variant van de asmogendheden aan het vormen is.
Volgens mij trainen wij ('het westen') ook mensen uit Oekraine, anders weten ze niet wat ze met die wapens moeten doen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik vind de selectieve ophef van het westen eigenlijk hypocriet: nee ik ben niet voor team Rusland, maar als het westen tig wapens aan Oekraïne levert! Dan is het toch niet vreemd dat landen zoals Iran en wellicht Noord Korea, wapens aan Rusland gaan leveren?

Die vliegende bromfietsen zouden trouwens € 20.000 per stuk kosten, toen ik dat hoorde: dacht ik van, dat is toch helemaal niet zo goedkoop? Voor dat geld koop je in Nederland een nette Toyota Aygo op steroïden, dus schijnbaar hebben de Russen toch nog heel veel geld? Want ze lanceren die vliegende bromfietsen drones in zwermen en dan wordt de helft daarvan wellicht neergehaald, of gehackt.

De rest raakt zijn doel wel dus en dat vind ik best knap, voor een land als Iran waarvan ik niet bepaald een hoge dunk van heb. Ik heb namelijk weleens een tussenstop op Tehran gehad, dus theoretisch gezien ben ik in Iran geweest :+ Alleen niet langs de paspoort controle geweest, omdat ik niet het vliegveld mocht verlaten.

Dat Iran zich mengt in het conflict door wapens te leveren en heilige militairen te sturen naar de Krim: mij verbaasd dat allemaal niet, want Rusland en Iran hebben een gemeenschappelijke vijand. Noord Korea trouwens ook....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Marco-Peters schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:33:
Ik vind de selectieve ophef van het westen eigenlijk hypocriet: nee ik ben niet voor team Rusland, maar als het westen tig wapens aan Oekraïne levert! Dan is het toch niet vreemd dat landen zoals Iran en wellicht Noord Korea, wapens aan Rusland gaan leveren?

Die vliegende bromfietsen zouden trouwens € 20.000 per stuk kosten, toen ik dat hoorde: dacht ik van, dat is toch helemaal niet zo goedkoop? Voor dat geld koop je in Nederland een nette Toyota Aygo op steroïden, dus schijnbaar hebben de Russen toch nog heel veel geld? Want ze lanceren die vliegende bromfietsen drones in zwermen en dan wordt de helft daarvan wellicht neergehaald, of gehackt.

De rest raakt zijn doel wel dus en dat vind ik best knap, voor een land als Iran waarvan ik niet bepaald een hoge dunk van heb. Ik heb namelijk weleens een tussenstop op Tehran gehad, dus theoretisch gezien ben ik in Iran geweest :+ Alleen niet langs de paspoort controle geweest, omdat ik niet het vliegveld mocht verlaten.

Dat Iran zich mengt in het conflict door wapens te leveren en heilige militairen te sturen naar de Krim: mij verbaasd dat allemaal niet, want Rusland en Iran hebben een gemeenschappelijke vijand. Noord Korea trouwens ook....
Ons nieuws is inderdaad heel gekleurd. Ik zou het ook haast propaganda noemen (misschien hoort dat bij oorlog zo?)

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:14

J2S

Marco-Peters schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:33:
Je ziet het echt compleet verkeerd. Onze wapens gaan naar Oekraïne zodat ze zich kunnen verdedigen tegen een invallend leger.

Die Iraanse drones worden gebruikt om burgers te doden, land te veroveren en een cultuur weg te vagen.

De ophef is niet selectief en niet hypocriet.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

J2S schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

Je ziet het echt compleet verkeerd. Onze wapens gaan naar Oekraïne zodat ze zich kunnen verdedigen tegen een invallend leger.

Die Iraanse drones worden gebruikt om burgers te doden, land te veroveren en een cultuur weg te vagen.

De ophef is niet selectief en niet hypocriet.
Ja, maar onze wapens worden ook ingezet op Belgorod (Rusland, niet dat ik het Oekraine kwalijk neem). Natuurlijk is de hele inval van Rusland slecht en zijn zij de agressor, maar ons nieuws is wel erg gekleurd. Alles wat Rusland doet en is, dat is slecht en alles wat Oekraine doet is goed en heldhaftig. Zo zwart/wit is het natuurlijk ook niet.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Rusland heeft altijd gedreigd dat wanneer er NATO troepen in Oekraïne zijn dat ze een kernwapen gooien.
Maar Iraniërs op de Krim mag dan weer wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-04 23:17

tuinïnen

Eventus stultorum magister

AndereKoekoek schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:25:
Rusland heeft altijd gedreigd dat wanneer er NATO troepen in Oekraïne zijn dat ze een kernwapen gooien.
Maar Iraniërs op de Krim mag dan weer wel..
Heb je toevallig van beide constateringen een bron? Het dreigement van Rusland en Iraanse militaire eenheden (instructeurs gebruikt/heeft NATO ook gebruikt in UA) op de Krim?

[ Voor 6% gewijzigd door tuinïnen op 20-10-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

tuinïnen schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:28:
[...]

Heb je toevallig van beide constateringen een bron? Het dreigement van Rusland en Iraanse militaire eenheden (instructeurs gebruikt/heeft NATO ook gebruikt in UA) op de Krim?
Is dit gewoon een oneliner? Of heb je de bovenstaande berichten wel gelezen? De helft van de berichten gaan over de Iraanse manschappen op de Krim o.a. voor trainen gebruik Iraans materiaal.

Rusland dreigt al maanden met een atoombom als het Westen zich in Oekraïne gaat inmengen in de strijd.
De Oekraïense mensen worden niet voor niks half Europa doorgevlogen om te trainen. Het was een stuk makkelijker geweest om de trainers naar Oekraïne te vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

AndereKoekoek schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:22:
[...]

Is dit gewoon een oneliner? Of heb je de bovenstaande berichten wel gelezen? De helft van de berichten gaan over de Iraanse manschappen op de Krim o.a. voor trainen gebruik Iraans materiaal.

Rusland dreigt al maanden met een atoombom als het Westen zich in Oekraïne gaat inmengen in de strijd.
De Oekraïense mensen worden niet voor niks half Europa doorgevlogen om te trainen. Het was een stuk makkelijker geweest om de trainers naar Oekraïne te vliegen.
De Krim is Russisch grondgebied volgens hun logica. Dus dat is hetzelfde als Oekrainers trainen in Oost Europa.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Nee dat is hetzelfde als de Oekraïners trainen in Odessa.

Als je een vergelijkbare situatie wil hebben, dan zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat de Russen door de Iraniërs getraind worden in Armenië.

Naast dat het volgens de Russen eigen grondgebied is, is het ook oorlogsgebied imho.
Er zijn al meerdere aanvallen geweest op en rond de Krim de afgelopen tijd.

Wat als Oekraïne, zoals eerders is gebeurd, het vliegveld aanvalt en er gaan 5 Iraniërs dood?
Of omdat er Iraniërs zijn, mag Oekraïne nu geen aanvallen doen op de Krim zodat er geen slachtoffers vallen aan Iraanse zijde?

[ Voor 12% gewijzigd door AndereKoekoek op 20-10-2022 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

AndereKoekoek schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:41:
Nee dat is hetzelfde als de Oekraïners trainen in Odessa.
Ik schreef 'volgens hun logica'. De Krim is van Rusland volgens hun, dus dan worden ze getraind in Rusland.
AndereKoekoek schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:41:

Wat als Oekraïne, zoals eerders is gebeurd, het vliegveld aanvalt en er gaan 5 Iraniërs dood?
Of omdat er Iraniërs zijn, mag Oekraïne nu geen aanvallen doen op de Krim zodat er geen slachtoffers vallen aan Iraanse zijde?
Geen idee, wat als er een raket valt op de ambasade van de UK in Oekraine? Het is een kruidvat.

[ Voor 42% gewijzigd door Marzman op 20-10-2022 15:44 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Marzman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:36:
[...]

Ik schreef 'volgens hun logica'. De Krim is van Rusland volgens hun, dus dan worden ze getraind in Rusland.

[...]

Geen idee, wat als er een raket valt op de ambasade van de UK in Oekraine? Het is een kruidvat.
Ik snap dat het volgens hun logica Rusland is en de Russen door de Iraniers worden getraind op Russisch grondgebied.

Maar dat is dan toch niet te vergelijken met de trainingen van de NATO aan de Oekraïners in landen als UK, Polen? Als wij dezelfde logica zouden volgen, dan zouden de Oekrainers in Oekraine zelf getraind worden. In Odessa, Lviv, Kiyv bijvoorbeeld en niet buiten Oekrains grondgebied.

Misschien zie ik het verkeerd, maar in mijn ogen zijn zowel Rusland als Oekraïne met elkaar in oorlog. En dat betekent dat ook Russisch grondgebied oorlogsgebied is. En is het niet relevant of de Krim Russisch of Oekraïens is. Hoe je het ook bekijkt in beide gevallen wordt de training gedaan op het grondgebied van een land dat in oorlog is.

Ik snap heel deze discussie overigens niet die je hier opstart. Geen idee wat het toevoegt aan het feit dat Iraniërs in een oorlogsgebied Russische soldaten aan het trainen zijn. Of het nou Oekraïens of Russisch grondgebied is....

[ Voor 6% gewijzigd door AndereKoekoek op 20-10-2022 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja, als je het zo bekijkt klopt dat ook :) Volgens mij wordt er meer gekeken dat Oekraine het oorlogsgebied is en dat we daar ons niet in mengen. Ook niet als er Iraniers naar de Krim komen. Maar er worden continu grenzen verlegd (door NATO en Rusland) dus wie weet is dat in de toekomst weer anders.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik denk dat we niet te kinderachtig moeten gaan doen.

Rusland probeert natuurlijk gewoon bondgenoten te zoeken. En 'vijanden' van het westen vinden het prettig als ze de machtspositie van het westen kunnen tegenwerken.

Of er nu Russen getraind worden in Teheran of op de Krim heeft m.i. weinig verschil qua impact. Dat de Iraniers naar de Krim vliegen maakt het wel een stuk riskanter voor hen, want het is veel makkelijker om te laten zien dat Iran zich mengt in het conflict, iets wat ze categorisch blijven ontkennen voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

De nos heeft vanmorgen onderstaande stuk in de live feed can Oekraïne gezet:
07:17
Volgens de Amerikanen zijn besturen Russische militairen de gevechtsdrones in Oekraïne en zijn daarmee ook aanvallen uitgevoerd op Kiev in de afgelopen dagen, maar daar worden ze bij geholpen door Iraniërs. ,,De informatie die we hebben is dat de Iraniërs trainers en technische ondersteuning op de Krim hebben geplaatst, maar het zijn de Russen die als piloot fungeren", zegt de belangrijke veiligheidsadviseur John Kirby.

Volgens de Verenigde Staten zijn Iraanse troepen op de Krim, een sinds 2014 door Rusland bezet Oekraïens schiereiland. ,,Teheran wordt nu rechtstreeks op de grond ingezet en leveren ze wapens die burgers doden en de civiele infrastructuur vernietigen."
Zo dicht bij de frontlinie ben je een stuk directer betrokken. Zeker als je dan ook nog technisch ondersteuning geeft tijdens de aanvallen met de drones.

Vraag mezelf echt af wat er nou te halen is voor Iran. Naast indirect iets tegen de vs en het westen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-04 20:49
Lijkt me nog steeds dat dit een direct afgeleide is van wapenleveringen.

Die wapenleveringen kan ik prima een mening over hebben, maar het lijkt me spijkers op laag water zoeken om me dan ook nog eens uit te spreken over alle direct daaraan gelieerde activiteiten. Ik mag hopen dat de Oekraïnse HIMARS operators ook een telefoonnummer van de helpdesk hebben gekregen (en gniffel bij de - onwaarschijnlijke- gedachte dat die vast in India zitten).

Wat mij betreft zit Iran nog syeeds op het niveau "wapenleverancier" en zijn ze niet méér betrokken bij dit conflict dan wijzelf dat zijn.
(ik vind heel erg dat zij aan de verkeerde kant staan, maar dat vindeb zij allicht ook van Nederland, dus dat is niet echt interessant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

https://m.jpost.com/breaking-news/article-720252
10 Iranians killed in Ukrainian strikes - report
Geen idee hoe betrouwbaar dit is.
Maar áls het zo, dan ben ik benieuwd wat Iran gaat doen.

Eerlijk gezegd gok ik erop dat ze niks gana doen, want ze hebben hun handen al vol aan het binnenland

[ Voor 11% gewijzigd door AndereKoekoek op 21-10-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

AndereKoekoek schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:34:
https://m.jpost.com/breaking-news/article-720252

[...]
Geen idee hoe betrouwbaar dit is.
Maar áls het zo, dan ben ik benieuwd wat Iran gaat doen.

Eerlijk gezegd gok ik erop dat ze niks gana doen, want ze hebben hun handen al vol aan het binnenland
Dat was toch al mogelijk nieuws van een week geleden oid?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het blijft bijzonder. Honderden foto’s en filmpjes van de Iraanse drones en dan nog steeds proberen vol te houden dat je er niks mee te maken hebt.
https://nos.nl/l/2449315#UPDATE-container-64870246
Oekraïne zegt dat Rusland door Iran gemaakte Shahed-136 aanvalsdrones heeft gebruikt die naar hun doel vliegen en exploderen bij impact. Teheran ontkent de levering van de drones aan Moskou en Rusland ontkent deze drones te hebben gebruikt.

[ Voor 44% gewijzigd door YakuzA op 22-10-2022 16:01 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

YakuzA schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:59:
Het blijft bijzonder. Honderden foto’s en filmpjes van de Iraanse drones en dan nog steeds proberen vol te houden dat je er niks mee te maken hebt.
https://nos.nl/l/2449315#UPDATE-container-64870246

[...]
Op zich kan het het. Je weet niet waar en hoe Rusland die dingen gekocht heeft. Van de andere kant ... Iran :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Vandaag een achtergrondartikel in de Volkskrant over hoe Rusland en Iran samen optrekken tegen de dominantie van de Verenigde Staten (merk op dat Europa hierbij als een autonome factor niet wordt genoemd).
De inzet door Rusland van Iraanse drones in Oekraïne bevestigt een tendens die al langer gaande is: toenadering tussen Moskou en Teheran, vanwege Amerika’s dominante rol in de wereld. Maar helemáál van harte gaat het niet.
Europa kondigt weer sancties aan. Een mooi gebaar voor de bühne, maar veel hout zal het niet snijden. Iran als land is bijna geroutineerd geraakt in het ontwijken en pareren van sancties. De sancties, tegen personen, gaan dus geen gewicht in de schaal leggen.
Alles wijst er echter op dat Iran wel degelijk betrokken is. De Europese Unie heeft daarom al nieuwe sancties tegen Iran afgekondigd. Het land heeft volgens het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken zelfs een klein aantal militaire adviseurs naar de Krim gestuurd om de Russen te helpen met het gebruik van de Shahed-136.
Ondanks de wederzijdse weerzin vinden Iran en Rusland elkaar in het pareren van de invloed van de Verenigde Staten in regio's die de beide landen als hun achtertuin beschouwen respectievelijk Midden Oosten en Oekraïne.
Beide landen ijveren, net als het machtige China, voor een multipolaire wereld met meerdere machtscentra.
Nu gaan zowel Rusland als Iran gebukt onder sancties. Toch is hun samenwerking niet Economisch gedreven:
De samenwerking is louter politiek, militair en strategisch, zegt ook Peyman Jafari, Iran-expert van Princeton University en het IISS in Amsterdam. Dat was al duidelijk het geval met de burgeroorlog in Syrië, waar Rusland en Iran samen het Assad-regime overeind hielden. De Oekraïne oorlog doet er nog een schepje bovenop.
Maar dan niet zonder een stevig potje wantrouwen.
  • Zo wedijveren Iran en Rusland elkaar over Syrië. Rusland liet Israël Iraanse posities bombarderen
  • Rusland lijkt ondanks haar huidige afhankelijkheid geen zin in een strategisch bondgenootschap met Iran.
  • Iran werkt van zijn kant vooral om tactische redenen samen met Rusland. Het land heeft meerdere redenen om Rusland te wantrouwen. Iran is belaagd geweest door de Russische Tsaren en raakte hierdoor stukken van haar grondgebied kwijt. In 1907 werd Iran opgedeeld in 4 stukken door Rusland en Groot Brittannië. Ook steunde Rusland de VN sancties tegen Iran.
Over de Russische Iraanse geschiedenis hieronder kort wat nadere informatie:
Russo-Persian Wars wiki
  • First Russo-Persian War (1651–1653) In 1645, there was unrest between the Russian Cossacks and the Lezgins, who were considered Persian subjects. These tensions were centred primarily along the Georgian-Dagestani border. A Russian-supported candidate gained leadership of Dagestan over a Persian candidate.
  • Second Russo-Persian War (1722–1723) In January 1721 the Pashtun Afghans, led by Mirwais Hotak and subsequently Mahmud Hotak, began a campaign against the Persians over the ruling of Qandahar. The Afghans, with an army of 25,000 men, invaded Persia and attempted to seize Kerman. They were unable to hold the city and were similarly unable to capture the nearby city of Yazd. Mahmud subsequently moved to camp outside the city of Gulnabad, ten miles from the Persian capital, Isfahan.
  • Third Russo-Persian War (1796) In 1781, a Russian commander, Count Voinovich, led a flotilla intended to wrest the islands and port city of the Astarabad province from Agha Mohammed Khan and the Persians. However, Agha Mohammed Khan arrested and deported all parties involved in the expedition.
  • Fourth Russo-Persian War (1804–1813) On 18 January 1801, it was agreed that Khartli-Kakheti would become a protectorate of Russia. On 12 September 1801, Tsar Alexander formally announced the decision to annex Khartli-Kakheti after Persia attempted to reassert suzerainty. In 1804, following civil unrest, Fath Ali Shah had new silver and gold coins minted in Erivan, Ganja and Nukha to show proof of suzerainty over these provinces.
  • Fifth Russo-Persian War (1826–1828) The death of Tsar Alexander in 1825 led to the false belief in Persia that civil war had broken out in Russia and that the Caucasian kingdoms and tribes had rebelled. In May 1826, Russia occupied Mirak, in the Erivan province of Persia. This action stood in opposition to the Treaty of Gulistan.
Anglo-Russian convention wiki
The Anglo-Russian Convention of 1907 was signed on August 31, 1907, in Saint Petersburg. It ended the longstanding rivalry in Central Asia and enabled the two countries to outflank the Germans, who were threatening to connect Berlin to Baghdad with a new railroad that could potentially align the Ottoman Empire with Imperial Germany.

The Convention ended the long dispute over Persia. Great Britain promised to stay out of northern Persia, and Russia recognized southern Persia as part of the British sphere of influence. Russia also promised to stay out of Tibet and Afghanistan. In exchange, London extended loans and some political support. The convention brought shaky British–Russian relations to the forefront by solidifying boundaries that identified respective control in Persia, Afghanistan and Tibet. It delineated spheres of influence in Persia, stipulated that neither country would interfere in Tibet's internal affairs, and recognized Britain's influence over Afghanistan. The agreement led to the formation of the Triple Entente.
Samengevat: een samenwerking tussen Iran en Rusland is in deze historische context best opmerkelijk te noemen.

Verwarrend is wel dat Iran desondanks deelnam aan multilaterale organisaties waarin Rusland een leidende rol had:
  • In 2021 startte Iran een proces tot aansluiting bij de politiek-economische Shanghai Organisatie voor Samenwerking (SCO).
  • vrijhandelsakkoord met de Euraziatische Economische Unie, een verbond van vroegere Sovjetrepublieken.
De Volkskrant suggereert hierbij dat Rusland via de Iraanse Revolutionaire Garde veel invloed heeft op het Iraanse beleid. Ze noemt hierbij een artikel in de New York Times waarin wordt aangegeven dat achter de coulissen Iraanse Revolutionaire Garde het beleid in Iran bepaalt.
In a leaked audiotape that offers a glimpse into the behind-the-scenes power struggles of Iranian leaders, Foreign Minister Mohammad Javad Zarif said the Revolutionary Guards Corps call the shots, overruling many government decisions and ignoring advice.

In one extraordinary moment on the tape that surfaced Sunday, Mr. Zarif departed from the reverential official line on Maj. Gen. Qassim Suleimani, the commander of the Guards’ elite Quds Force, the foreign-facing arm of Iran’s security apparatus, who was killed by the United States in January 2020.
Dit relativeert dus de mate waarin de machthebbers in Iran de touwtjes in handen hebben.
The general, Mr. Zarif said, undermined him at many steps, working with Russia to sabotage the nuclear deal between Iran and world powers and adopting policies toward Syria’s long war that damaged Iran’s interests.

“In the Islamic Republic the military field rules,” Mr. Zarif said in a three-hour taped conversation that was a part of an oral history project documenting the work of the current administration. “I have sacrificed diplomacy for the military field rather than the field servicing diplomacy.”
Naast dat de Iraanse overheid met de Revolutionaire Garde op veel vlakken gezamenlijk de Iraanse belangen behartigden. De Garde liet niet in alles het belang van Iran voorgaan, zo was Suleimani tegen de Nucleaire deal met het westen:
But he said some of Mr. Suleimani’s actions also damaged the country, citing, as one example, his moves against the nuclear deal Iran reached in 2015 with Western nations, the United States among them (the Trump administration later renounced it).
En liet Iran Russische vliegtuigen boven haar grondgebied toe:
Mr. Zarif took issue with General Suleimani on other fronts, criticizing him for allowing Russian warplanes to fly over Iran to bomb Syria and for moving military equipment and personnel to Syria on the state-owned Iran Air airline without the knowledge of the government and deploying Iranian ground forces to Syria.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ondanks dat de politiek in Israel blijft talmen, is het leger blijkbaar ineens actief geworden in Syrie om Iraanse troepen en doelen te belagen.
YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10"
As reported by Ukrinform, a factory for the assembly of Iranian drones was destroyed in Syria. The strikes on targets in Syria, carried out on the night of Saturday, October 22, are attributed to the Air Force of the Israel Defense Forces (IDF).
Dit zal ook zijdelings gerelateerd zijn aan het terug halen van een aantal S-300 systemen door Rusland uit Syrie.
https://www.jpost.com/breaking-news/article-720442
The alleged airstrikes comes just days after an alleged Israeli missile strike targeted sites near the Damascus and al-Dimas airports. That airstrike was the first strike reported in over a month.

The Russian Defense Ministry reported on Sunday that a YLC-6M radar station belonging to the Syrian military was destroyed in those strikes.

[ Voor 45% gewijzigd door YakuzA op 24-10-2022 14:32 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

En onwelgevallig berichtje uit Iran. Bron: The War Zone.

In Iran zijn Afghaanse commando's gerekruteerd die het Taliban bewind zijn ontvlucht naar Iran.

Wat dit niet zo'n fijn bericht maakt is dat deze commando's indertijd door de VS zijn getraind. Ze zijn dus bekend met de westerse manier van oorlog voeren:
“These troops know all the Western tactics,” said Alizai. “They know the technical stuff used on the ground and they know how to fight because they are very experienced in the last 20 years. The Special Forces were one of the forces that were fighting every day in every part of Afghanistan in every direction and every situation and every weather.”
Omdat deze special forces zo klem zitten zijn ze ontvangelijk voor Russische voorstellen:
"Russia with its collapsing war effort in Ukraine is pulling out all the stops on mobilizing other options"
[...]
“This vulnerable and desperate segment of the Afghan special operations population seems to be their next target. By providing the displaced commando families with housing, medical care, and food, they are attempting to coerce this highly trained and vulnerable population to do their bidding abroad.”
Getallen:
All told, about 40,000 former Afghan troops fled to Iran, Alizai said.
Dit betekend natuurlijk niet direct dat ze en bloc een kruisje onder Russisce contracten gaan zetten, maar het is wel een zorgwekkend aantal. Bovendien lijkt het erop dat Iran ze chanteerd bij hun visum procedure. Dit gebeurde al om deze strijders ingezet te krijgen in Yemen, Waar Iran ook een vinger in de pap heeft.
“I was getting calls from some of our soldiers and officers in Iran that when they were going to extend their visas, the immigration office would say, ‘hey, we will extend your visa on one condition. If you go to Yemen for our fight, and fight against the Western interests there and fight alongside Houthi fighters there,’” Alizai said.

In recent weeks, Alizai said he received more calls from former Afghan troops in Iran, seeking advice about recruitment efforts on behalf of Russia and its fight in Ukraine.
Rusland heeft zich tenaanzien van deze troepen het volgende tot doel gesteld:
Alizai said former Afghan troops in Iran told him that Russia’s first goal is to recruit an initial cadre of about 3,000 former Afghan SOF troops to fight in Ukraine, a figure that will likely later increase to as high as 5,000.
Inmiddels is de aanwezigheid van deze Afghaanse commando's op het strijdperk door Oekraïne bevestigd:
Update 1:40 PM EST Oct. 29:

Ukrainian Maj. Gen. Kyrylo Budanov, head of his nation's Defense Intelligence directorate, on Friday confirmed that former Afghan troops are fighting in Ukraine on behalf of Russia.

"We had confirmed information that there are mercenaries fighting for Russia from Afghanistan, from Syria and a few other countries but it doesn't have any strategic impact or meaning," he told The War Zone when asked to corroborate Alizai's claim
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het Afghaanse leger is de afgelopen jaren nog slechter gebleken op het slagveld dan het Russische, die twee verdienen elkaar. “These troops know all the Western tactics” lijkt me ook sterk, het soort training dat ze gekregen hebben is niet voor een totale oorlog zoals die in Oekraine nu woedt maar tegen de Taliban. Veel van de tactieken die nu effectief worden ingezet door Oekraine zijn ook zelf ontwikkeld op basis van de ervaringen opgedaan in een oorlog die nog nooit eerder gevoerd is.

Ongetwijfeld zullen een aantal Afghanen deze kans aangrijpen en opduiken als lijk of gevangene ergens aan het front. Maar het zal, zoals de Oekrainer die gequote wordt, net zo weinig uitmaken als die divisies van Assad die zouden komen of de Kadyrov slagers, hooguit een middel van de Russen om de eigen troepen onder de duim te houden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Deze stond nog in het Volkskrant Liveblog van gisteren:

Zwitserland zet sancties in tegen Iran vanwege levering drones aan Rusland

Volkskrant Liveblog
Zwitserland heeft sancties afgekondigd tegen Iran. Aanleiding is de levering van Iraanse drones aan Rusland, in lijn met het huidige sanctiepakket van de Europese Unie. Het traditioneel neutrale land ziet daarentegen af van het aannemen van andere Europese sancties tegen Iran.
Het westen heeft zijn sanctiepakketten uitgebreid naar aanleiding van de heftige reactie van de Iraanse regering op de protesten in dat land. Met name vrouwen gaan daar momenteel de straat op om meer vrijheid op te eisen.

Liam van de Ven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

teacup schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:20:
Deze stond nog in het Volkskrant Liveblog van gisteren:

Zwitserland zet sancties in tegen Iran vanwege levering drones aan Rusland

Volkskrant Liveblog

[...]

[...]
Iran heeft al zo veel sancties waar ze omheen werken dat het weinig uit zal maken.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

IJzerlijm schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:30:
Het Afghaanse leger is de afgelopen jaren nog slechter gebleken op het slagveld dan het Russische, die twee verdienen elkaar. “These troops know all the Western tactics” lijkt me ook sterk, het soort training dat ze gekregen hebben is niet voor een totale oorlog zoals die in Oekraine nu woedt maar tegen de Taliban. Veel van de tactieken die nu effectief worden ingezet door Oekraine zijn ook zelf ontwikkeld op basis van de ervaringen opgedaan in een oorlog die nog nooit eerder gevoerd is.
Dit betreft natuurlijk niet "het Afghaanse leger" maar alleen de special forces component ervan. Dus waarschijnlijk betere kwaliteit dan de modale soldaat van het oude regeringsleger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
In Iran beginnen er vanuit de politiek nu ook geluiden te komen tegen het leveren van drones aan Rusland:

https://www.theguardian.c...-636919e58f086bfc7654628d
The row over the drones reflects a wider foreign policy debate in Tehran about the risks of developing close links with Moscow. It is also unusual, in that the criticism of Iran’s government is being led by a conservative cleric and a newspaper editor.

In remarks picked up by other Iranian newspapers, Masih Mohajeri, writing on the front page of the newspaper Jomhouri-e-Islami, highlighted three things the government should have done: advised the party that started the war, ie Russia, to observe international regulations that prohibit encroachment on the territory of other countries; told Russia at the outset of the war that it had no right to use the drones in Ukraine that Iran had provided; maintained stronger relations with the invaded country.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik maak me meer zorgen over de, naar verluid, bestelde kruisraketten.
According to available intelligence, Russia has ordered Fateh-110 and Zolfaghar ballistic missiles from Iran as it has about 120 of its own Iskander missiles left.
This was stated by a spokesman for the Main Intelligence Directorate of Ukraine’s Defense Ministry, Vadym Skibitskyi, in a comment to The Economist, reports Ukrinform.
https://www.ukrinform.net...n-stock-intelligence.html

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 07-11-2022 16:59 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:58:

[...]

Kruisraketten is wat anders dan ballistic missiles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:01:
[...]

Kruisraketten is wat anders dan ballistic missiles.
Gezien ze mach 4 gaan, zullen het wel de ballistische variant zijn inderdaad.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:58:

[...]

Het lijkt erop alsof er in Iran een verdeeldheid komt over de gehele militaire steun die het verleent aan Rusland.

Als je de berichten leest ontstaat het beeld dat het leger dit soort beslissingen zelf neemt, of dat in ieder geval niet alle politieke stakeholders hierachter staan.

Met de huidige opstanden is dit natuurlijk een mooi middel voor bepaalde politieke stromen on zich hiertegen af te zetten en zo de steun van het volk te winnen.

Kortom, als dit zich doorzet zal het ook impact hebben op de bestelde kruisrakketten. De grote vraag is en blijft natuurlijk of de opstanden omslaan naar een revolutie, wat echt maar de vraag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Requiem19 schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:16:
[...]

Als je de berichten leest ontstaat het beeld dat het leger dit soort beslissingen zelf neemt, of dat in ieder geval niet alle politieke stakeholders hierachter staan.
Als ze met het leger de Revolutionaire Garde bedoelen, dan klopt dat, dat is gewoon een staat binnen de staat die zich weinig van de regering aantrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Nog meer stemmen in Iran die opgaan om Iran meer afstand te laten nemen tov Rusland (NOS liveblog)
De conservatieve Iraanse geestelijke Masih Mohajeri heeft kritiek geuit op de Iraanse steun aan Rusland in de oorlog in Oekraïne. In een stuk in zijn eigen krant die direct gelieerd is aan het regime keert hij zich fel tegen het gebruik van Iraanse drones om doelen in Oekraïne te bombarderen.

Mohajeri richt zich daarin rechtstreeks tot de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken. "Waarom heb je na het uitbreken van de oorlog niet tegen Rusland gezegd dat het geen recht heeft om Iraanse drones te gebruiken in Oekraïne? Bovendien: waarom heb je het niet openlijk veroordeeld dat Rusland deze oorlog is begonnen?"

Mohajeri vindt dat zijn land de rol van bemiddelaar op zich moet nemen. "Er is nog tijd om het beleid te veranderen", schrijft hij. Het is volgens hem niet in het belang van Iran om zich wat betreft buitenlandbeleid afhankelijk te maken van Rusland.

De voormalige ambassadeur van Iran in Rusland zei gisteren tegen het Iraanse staatspersbureau ILNA dat de betrokkenheid bij de oorlog in Oekraïne "onze belangen niet dient".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Iran and Russia move toward linking their banking systems, helping both withstand Western sanctions.

(New York Times)
Iran and Russia have taken a step toward integrating their banking systems, according to a senior Iranian official, in a move that would expand collaboration between Tehran and Moscow as they try to work around Western sanctions that have thwarted both countries’ access to foreign capital.
En met deze stap is weer een stap verder gezet in de bouw [...] van een nieuwe internationale gemeenschap. Misschien is het woord gemeenschap niet helemaal goed gekozen bij Iran en Rusland. Beiden lopen niet over van vertrouwen in elkaar. Tot elkaar veroordeeld is misschien een betere omschrijving.

Voor de stap is ook een zuiver pragmatische reden aan te wijzen:
Tough economic sanctions imposed by Western countries have disconnected banks in both countries from SWIFT, the Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunications, a Belgian messaging service that links more than 11,000 financial institutions around the world. The system is critical for cross-border payments, allowing international banks and financial companies to transmit payment instructions and alert each other to transactions before they happen.
Maar dat aan elkaar koppelen kan toch nauwelijks tegenwicht bieden tegen SWIFT? Desondanks is Iran enthousiast:
“We have connected the national banking messaging network of the two countries and we no longer need SWIFT,” Mr. Karimi told Fars in an interview, adding that the system would connect about 700 Russian banks with 106 banks from at least 13 other countries.
Het valt mij op dat de New York Times de organisatie niet benoemd, deze Chinese bron (XinhuaNet) wel: SEPAM, Iran's financial messaging system. The New York Times geeft aan dat Iraniërs aanhaken bij het Russische Bank systeem (SPFS), dat meer geavanceerd zou zijn:
Mohsen Karimi, the deputy governor of Iran’s central bank, told Fars, the semiofficial Iranian news agency, on Monday that Iranian banks could now rely on Russian bank messaging services, allowing them to make international transactions while bypassing much of the global banking establishment.
Apart is wel dat XinhuaNet het nieuws anders brengt:
TEHRAN, Feb. 2 (Xinhua) -- An Iranian banking official said on Thursday that all Russian banks and 106 banks in 13 other countries have been connected to Iran's financial messaging system known as SEPAM, the semi-official Tasnim News Agency reported.
Reuters weet tenslotte over die 13 landen nog expliciet te maken dat:
Karimi said "about 700 Russian banks and 106 non-Russian banks from 13 different countries will be connected to this system", without elaborating on the names of the foreign banks.
Hoe moeten we unu naar die 13 landen kijken? Zijn het oud Sovjet Republieken? Laat ik de vraag anders stellen? Wanneer zou je jezelf vrijwillig afhankelijk maken van het Russische banksysteem, op dit moment in de tijd? Dan moet je zelf al zoveel problemen hebben dat je eigenlijk geen andere optie hebt. Of misschien omdat je al gekoppeld was, en je te langzaam actie hebt genomen om te ontkoppelen.

Deze 13 landen lijken door de XinhuaNet bron meer gelieerd te zijn aan Iran dan aan Rusland. Of ze er zo blij mee zijn dat SEPAM zich aansluit bij het Russische SPFS systeem. Alsof je dikke oom achterin de boot ploft en iedereen zich aan het voorsteven moet vast grijpen om niet omlaag te glijden. De mening van deze andere landen is blijkbaar geen factor van belang geweest, want ze zijn niet eens een factor geweest. Een soort GOS 2.0.

Om toch even aan het oppervlak van die SEPAM te krabbelen: De Nederlandse paypers beschrijft SEPAM anders:
Per the deal, 52 branches of Iranian banks and four unnamed foreign banks will use Iran's local interbank telecom system, known as SEPAM, to connect with 106 banks using Russia's System for Transfer of Financial Messages or SPFS, according to The Central Bank of Iran.
Deze Iraanse bron, Tehran Times - Straight Truth - noemt de landen ook niet, maar legt wel een link naar de EAEU (Eurasian Economic Union). Landen als Armenia, Belarus, Kazakhstan, Kyrgyzstan and Russia.en natuurlijk Iran zelf maken deel uit van de EAEU. Zouden die ook een doorsnede vormen van de genoemde 13 landen? Dit is niet onwaarschijnlijk, lijkt mij.

De New York Times nu verder weer:
Iran heeft blijkbaar veel baat bij de koppeling:
Mohsen Karimi, the deputy governor of Iran’s central bank, told Fars, the semiofficial Iranian news agency, on Monday that Iranian banks could now rely on Russian bank messaging services, allowing them to make international transactions while bypassing much of the global banking establishment.
En Rusland?
“We’re seeing two pariah states trying to find ways in which they can help each other in what can be perceived as a common threat to both of them,” said Michael Parker, a former U.S. federal prosecutor who now heads the anti-money-laundering and sanctions practice at the Washington-based law firm Ferrari & Associates. “When you push state actors away from the core into the periphery, it’s only logical that they will find each other.”

Linking their banking systems will allow Tehran and Moscow to share their experiences operating under sanctions programs, which “are tailored to two different perceived threats” and do not apply uniformly to both countries or financial systems, Mr. Parker said.
En de huidige omstandigheden maken het ook voor Rusland een noodzakelijkheid, al zal het dat nooit zelf toegeven:
The financial sanctions on Russia — which some call the most extensive in modern history — have eroded its economy and curbed its post-Soviet efforts to modernize along Western lines. Crippling sanctions in Iran have similarly cut off its access to international markets, decimating its economy and its currency, which in recent months has fallen about 30 percent, a historic low.

“Iran has spent years honing its craft to blunt the impact of much more comprehensive sanctions programs that have been leveled against it and its economy,” said Mr. Parker. “Russia, in turn, has a much more robust and modern banking system that has not been fully shut out of the global economy just yet.”
En ze schakelen beiden meteen door. Voor mensen die direct wat zuinigjes gaan kijken zodra het woord cryptocurrency valt, er is een Iraans-Russische Crypto variant in aantocht:
The executive director of the Russian Association of the Crypto Industry and Blockchain, Alexander Brazhnikov, told a Russian newspaper earlier this month that it was working with Iran to launch a joint cryptocurrency. The collaboration has the potential to further mitigate the effects of Western sanctions by allowing both countries to conduct transactions outside the international banking system with countries willing to trade in digital currency.
Let op het woordje "mitigate", verzachten, een mooi eufemisme voor een witwasoperatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 16:49

Qwerty-273

Meukposter

Sky News heeft een document gekregen via haar bronnen waarin munitie leveringen vanuit Iran aan Rusland worden beschreven.

https://news.sky.com/stor...-security-source-12896127
Arms contract shows Iran has sold Russia ammunition for Ukraine war, says security source

A purported arms contract seen by Sky News offers the first hard evidence that Iran has sold ammunition to Russia for its war in Ukraine, an informed security source has claimed.

If authentic, the 16-page document, dated 14 September 2022, appears to be for samples of varying sizes of artillery and tank shells and rockets worth just over $1m (£800,000).
Via https://t.me/agentstvonews/3297
Sky News showed the contract between Russia and Iran for the supply of weapons for the war

Sky News published a contract for the supply of weapons from Iran to Russia, which was given to the channel by a source in the British defense sphere. The document may be the first documented evidence that Tehran is selling weapons to Moscow for the war in Ukraine.

Details. Sky's interlocutor said that the British intelligence services "believe that the document is 100% authentic."

▪️The document, dated September 14, talks about the delivery of artillery and tank shells, as well as rockets of various sizes, worth just over $1 million. The Sky source also provided part of the contract for the supply of components for T-72 tanks, howitzer barrels and shells for 740 thousand dollars.

▪️“We assess that these were samples of weapons before further deliveries,” the source told Sky.

The channel was unable to independently verify the authenticity of the contract. Sky showed the document to a number of experts who said the content of the contract looked "plausible" and that the date of the deal was in line with individual reports of deals between Iran and Russia.

▪️The document was concluded between the Ministry of Defense and Logistics of the Armed Forces of Iran and Rosoboronexport. The contract is written in English. Sky's defense interlocutor said that this is a common practice for contracts that Iran enters into with other countries. The file also contains a number of typos. The source of the channel and interviewed experts said that such typographical errors are possible.

▪️The document also describes the details of the delivery, including that it must be carried out by aircraft. The contract also states that any dispute that cannot be settled amicably will be settled by Swiss arbitration in Zurich. The appendix to the main document lists exactly what will be delivered.

Context. For the first time, the supply of Iranian weapons to Russia after the start of the war in Ukraine became known in August last year, when Washington announced that Russia had received the first Iranian drones. Since mid-September, the Russian army began to regularly use Iranian kamikaze drones. Moscow denied the use of Iranian weapons.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InOhLntnAKqbQMXAIBZSykqeBNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQPWEIcTYDSzv9vo0EzGHWY6.jpg?f=fotoalbum_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Washington post

Iran seeks ‘billions’ worth of Russian aircraft and weapons in exchange for drones, U.S. says

Voor Rusland wordt het dus pay back time.
Iran is seeking to acquire large numbers of Russian attack helicopters, war planes and air-defense systems in repayment for its support of Russia’s war against Ukraine, U.S. officials say. The White House warned that these weapons could substantially increase Tehran’s ability to threaten its neighbors or repel future attacks.
De eerste vraag die bij mij opkomt is of Rusland wel in staat zou zijn om te leveren. Dit in verband met diverse tekorten die zouden bestaan.
The combat aircraft are part of an Iranian wish-list that includes billions of dollars of Russian military hardware, an infusion of aid that, if delivered, could further destabilize a Middle East that already appears to be inching closer to armed conflict.
Dat Iran een wenslijst heeft wil nog niet automatisch zeggen dat Rusland tot levering overgaat. Desondanks maakt de Biden regering zich er zorgen over omdat het een verschuiving van de balans kan betekenen in het midden oosten.
Details of Iran’s request were released by the Biden administration on Friday as part of an intelligence assessment describing deepening military ties between Moscow and Tehran. The assessment confirms previous reports about plans by the two countries to build a production facility for Iranian-designed attack drones inside Russia, giving Moscow greater domestic capacity to produce unmanned aerial vehicles, or UAVs, for use in airstrikes against Ukrainian cities.
De regering van de VS, bij monde van John Kirby, formuleert het als volgt:
“This is a full-scale defense partnership that is harmful to Ukraine, to Iran’s neighbors, and to the international community,” White House National Security Council spokesman John Kirby said.
De VS was al verstoord door de levering van drones door Iran aan Rusland. De relatie tussen beide landen gaat inmiddels al verder. De licentie bouw van Iraanse drones in Rusland komt een stap dichterbij door de levering van Iraanse materialen voor de bouw van een fabriek in Rusland.
The White House has repeatedly criticized Iran for supplying self-detonating attack drones for Russia’s long-running assault on Ukrainian cities and civilian centers. Kirby confirmed that Russia is “receiving materials from Iran needed to build a UAV manufacturing plant” inside Russia. The White House released images of a facility in the Alabuga Special Economic Zone, in Russia’s Tatarstan republic, which U.S. officials said is a planned manufacturing center for Iranian drones. “This plant could be fully operational next year,” Kirby said.
Volgens andere informatie die de Amerikanen hebben gedeeld worden de onderdelen voor de drones via een route over de Kaspische Zee naar de Russische haven Makhachkala getransporteerd:
The White House also released a map depicting what officials said was the supply route for Iranian UAVs heading toward Russian launch sites to the north and east of Ukraine. According to the map, drones are shipped from northern Iran across the Caspian Sea to the Russian port of Makhachkala, and then overland to a pair of Russian military bases near the Ukrainian frontier.
Maar ja, nu begint wat meer duidelijk worden wat Iran ervoor terug verlangt.
Since the delivery of the first Iranian drones last summer, a key unknown is how Iran was being compensated. U.S. analysts have long suspected that, in additional to financial payments, Moscow would reward its Iranian ally with technological or military aid. Iran announced earlier this year that it had finalized a deal to purchase the Russian-made SU-35, a highly maneuverable, multi-role fighter jet.

The new assessment shed further light on Iran’s asks. Among the equipment sought were additional combat and trainer aircraft, as well as attack helicopters, air-defense systems, military radars and militarily-sensitive electronics, equipment totaling in the “billions of dollars,” Kirby said. The assessment did not reveal which systems Russia had agreed to deliver, or were perhaps already in the pipeline.
Naast van de risico's die deze wapens in de handen van Iran vertegenwoordigen zijn er ook wel kansen. Het is maar zeer de vraag of Rusland aan de verlangens van Iran kan voldoen. En wat zou dit voor de relatie tussen beide landen kunnen betekenen. Vooralsnog sust de VS zich niet in slaap met een dergelijk best case scenario en focust zich vooral op het worst case scenario. En met een grotere invloed van Iran in het midden oosten betekend dit grotere risico's voor Israël, een protegé van de VS in die regio.
“Iran is now calling for Russia to repay Tehran for its help with the Ukraine war,” said Anthony Ruggiero, a National Security Council adviser to the Trump administration and now a senior fellow at the Foundation for Defense of Democracies, a Washington think tank. He said the deepening Iran-Russia ties would strengthen Tehran’s position in the Middle East and pose a “direct threat to the United States and Israel.”
Wat is de VS hiertegen van plan? Zou ze dan toch op het best case scenario hopen?
The Biden administration has imposed sanctions against several Russian and Iranian entities connected to the shipment of drones to Russia. On Friday, the White House issued new guidance for businesses and foreign governments in an effort to halt illicit trafficking in components used in making drones.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Huh? Wat is dit nu weer...

What is former Iranian leader Ahmadinejad doing on a secret trip to Budapest?
Euronews
In a statement to Euronews, the Israeli Embassy in Hungary has slammed the move to invite the Holocaust-denying Iranian ex-president to speak at a Budapest university.

Former Iranian President Mahmoud Ahmadinejad's guest lecture at a Hungarian university has sparked condemnation from the Israeli Embassy in Budapest and the country's Jewish community alike.

Ahmadinejad, who is known for his hostility to Israel and Holocaust denial, is to hold two lectures at the National University of Public Service (Nemzeti Közszolgálati Egyetem, or NKE) on Tuesday and Wednesday at the invitation of its dean, Gergely Deli.

According to Iranian newspapers, NKE invited the politician to a scientific meeting on "common values ​​in the global environment".
Let op die laatste zin... Hebben die Hongaren een tik van de molen gekregen dat ze in alle lagen contact zoeken met totalitaire overheden? Dit geloof je toch niet?

Van belang vind ik dat in een Hongaarse universiteit een Iraanse Ex-president is uitgenodigd, een man die nog dicht zal staan bij het huidige Iraanse bewind. Een bewind dat heeft gefaciliteerd in Hamas actie in Israël. De manier waarop dit gebeurt is nog heimelijk ook:
Persian outlet Hammihan noted that Ahmadinejad is set to speak as a "special guest" on the importance of dealing with threats against the environment. The meeting is expected to be closed, as it is not advertised on NKE's website.
Bij nader informeren hield de Universiteit de tanden op elkaar:
Euronews broke the story on Tuesday and tried to contact the university about Ahmadinejad's visit but was met with silence.
De Israëlische ambassade in Hongarije was bereid de confrontatie op te zoeken:
Meanwhile, the Embassy of Israel in Hungary reacted to the news, stating his visit to Budapest was an insult to "the memory of the victims".

In a statement to Euronews, it said that Ahmadinejad's visit "seriously offends and tramples on the memory of the approximately 600,000 Hungarian Jews who were murdered during the Holocaust".

According to the statement, ​​the former Iranian president is "a self-proclaimed Holocaust denier who is directly responsible for the events that ridicule, belittle and question the Holocaust and its victims," a reference to the two-day "Review of the Holocaust: Global Vision" conference, held in Tehran in 2006.

They also point out that as Iranian president, Ahmadinejad regularly called for the destruction of Israel.
Een vereniging van Hongaars-Joodse gemeenten was ook fel in haar veroordeling:
The association said in a statement it was incomprehensible that the management of the National University of Public Service "allowed Ahmadinejad, who is anti-Semitic to the core, to hold a lecture at one of Hungary's elite universities."

"It is not only outrageous but also painful that the former Iranian president is in Budapest on the very days when the Hungarian Jewish community remembers the victims of [the Holocaust] 80 years ago in this country and Auschwitz."
Wie was die Ahmadinejad ook al weer?
Ahmadinejad, who was president of the Islamic Republic from 2005-2013, is not known as an environmentalist but rather for his extreme Islamist, anti-US, Israel and Holocaust-denying views.

He was one of the proponents of Iran's nuclear program and banned UN inspectors from visiting the country's nuclear facilities.

During his presidency, the situation of human rights and minorities in Iran also deteriorated dramatically.
Oke, met welke redeneringen kan deze actie van de National University of Public Service worden geëxcuseerd? De manier waarop Israël in Gaza heeft huisgehouden maakt Israël politiek kwetsbaar. De handelswijze van de Israëlische staat in ieder geval in de westerse samenleving ter discussie. Een discussie over de context van die Gaza oorlog hoort trouwens niet thuis in dit topic en is een discussie op zich.

Wat we hier zien gebeuren is dat krachten die Israël, maar ook Europa en het Westen, willen ondermijnen een barst zien waar ze druk op zetten. De barst is ontstaan door het maar moeilijk uit te leggen excessieve geweld van de Israëlische staat.

Even helemaal los van hoe het oordeel over die Gaza oorlog uiteindelijk uitvalt is er door de inwerking van die ondermijnende krachten daarom een lotsverbondenheid tussen Israël en de westerse wereld. Misschien op dit moment tegen wil en dank, maar die lotsverbondenheid is er. En de ondermijnende krachten zijn er dus.

En wie is bij deze ondermijnende krachten weer een usual suspect? ........Hongarije.......... Zucht.

Een staat kan helaas niet tegen haar zin uit de EU worden gezet. Helaas. De EU moet wel Hongarije het vuur aan de schenen gaan leggen. Hongarije heeft wat mij betreft haar betrouwbaarheid verloren. Hongarije ondermijnt de westerse samenhang, ongeacht welk excuus het daarvoor zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je dat leest in de context dat Rusland een strategisch doelstelling heeft om de EU op te breken, dan is het heel logisch wat hun bondgenoten (Iran, Hongarije,...) nu aan het doen zijn.

RT had de Brexiteers een podium gegeven en de investering betaalde goed uit in Britten die zich tegen de EU afzetten en het verzwakken van de Britten die tegen 2030 armer dan de Polen worden.

Macron heeft niet zomaar een draai gemaakt tot niet uitsluiten dat er troepen naar Oekraïne gestuurd worden. Als Oekraïne valt, dan willen miljoenen Oekraïners niet onder russische overheersing leven en miljoenen vluchtelingen gaan in de EU overal extreemrechts uit de pan doen swingen.

Hoe serieus moeten de politici in de EU de oorlog in Oekraïne nemen? Existentiële dreiging als in hun zetel/positie in de politiek willen behouden en niet 1933 in de Duitse geschiedenis willen herhalen.

Dan is een Holocaustontkenner in Hongarije uitnodigen lekker trollen, want ze weten dat veel landen/volkeren dit niet leuk vinden.

Jaren 30 Duitsland is dichterbij dan dat je denkt als Peter Zeihan gelijk krijgt.

Want economische ontwikkelingen bepaalde de populariteit van Hitler en zijn partij.
Na zijn vrijlating was voor Hitler, als leider van de Nationaalsocialistische Arbeiderspartij, de weg vrij voor deelname aan de verkiezingsstrijd.

Aanvankelijk ging dit niet van een leien dakje. De partij wist bij de eerste landelijke verkiezingen waar ze aan mee deed weliswaar rond de dertig zetels in de Rijksdag te bemachtigen, maar dit werden er bij elke volgende verkiezing minder. Ook bleef de groei van het ledental beneden verwachting. Dit was te wijten aan het Amerikaanse geld dat, dankzij het Dawesplan, Duitsland weer binnenstroomde en de economische hoogconjunctuur van de roaring twenties. De Fransen vertrokken uit het Ruhrgebied, de nieuwe Rentenmark bleek waardevast en de Duitse economie groeide weer. Berlijn werd een internationaal centrum van cultuur met talrijke kunstenaars, artiesten, filmmakers en modekoningen en een bruisend uitgaanscentrum.

Langzaam sijpelde wat welvaart door naar de middenklasse, men keerde zich af van extremistische partijen zoals de NSDAP en stemde weer op de traditionele partijen zoals de SPD, DVP en Zentrum. In 1928 kwam de partij met 12 zetels in het parlement: een dieptepunt. In 1929 kreeg Hitler weer kansen voor zijn partij.
Wikipedia: Adolf Hitler
Peter kijkt naar demografie als de bepalende factor voor beschikbaarheid van kapitaal en de rentestand.

YouTube: Much Higher Interest Rates for Much, Much Longer || Peter Zeihan

Mensen onder de 40 zijn de consumenten waaraan je opleidingen, auto's, huizen en alle benodigdheden voor een gezin met kinderen verkoopt. Mensen boven de 40 hebben steeds meer vrij besteedbaar inkomen (hypotheek loopt op het einde, de kinderen gaan uit het ouderlijk huis,...) die naar beleggingen zoekt. De Babyboomers zijn de grootste generatie in de geschiedenis en hun kapitaal heeft de financiële sector/klasse zo groot gemaakt. Aangezien de VS (en het Westen) niet zoveel kapitaal kunnen verteren, is het geld in de hele wereld geïnvesteerd.

Dit maakte kapitaal goedkoop en hij zei al jaren "Als je wilt lenen, doe het nu voordat de rente omhoog knalt.". Want naarmate er meer Boomers op pensioen gaan, draaien de kapitaalstromen om. Van geld naar de beurs brengen naar geld van de beurs halen om op te eten en kapitaal wordt schaars en duur.

De financiële wereld promoot wat goed voor hun business model is: de renteverlagingen zijn naarbij. Maar voor de Fed en Amerikaanse economie zijn de renteverlagingen niet nodig. Ik kan JPow's speeches over 3 miljoen werknemers tekort (Is paar miljoen migranten binnenlaten de oplossing?), er zijn 2 vacatures per werkloze beschikbaar,... nog goed herinneren. Er is ruimte voor rente verhogen om de economie af te remmen. De financiële wereld is gewend aan hun almacht dat veel bepaalt en de Fed kan kiezen om een beursgezegde "Don't fight the Fed" bevestigen.

Zelfs nu de rente 4 keren hoger is, zei hij dat je nu leent voordat de rente nog hoger gaat en blijft in de komende 10 jaren. Gen X is een kleinere generatie die niet talrijk genoeg is om de rol van de Boomers (geld naar de obligatiemarkt, aandelenmarkt,... dragen) over te nemen en het is wachten op de talrijkere Millennials (die op een latere leeftijd een huis kopen, kinderen maken,...) om de rol van de Boomers over te nemen.

Het gaat wat worden als de verwachtingen van "renteverlagingen zijn nabij" naar renteverhoging en de rente blijft hoog in de komende jaren omslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Helicopter met de Iraanse president lijkt te zijn gecrasht. Status inzittenden nog onbekend.

Deelartikel New York Times:
https://www.nytimes.com/l...YL36BQstya&smid=url-share
A helicopter carrying President Ebrahim Raisi of Iran crashed on Sunday in a remote part of the country, according to Iranian state media, prompting a massive search-and-rescue operation for the second most powerful individual in Iran’s political structure. The cause of the crash was not immediately clear.
Ik betrapte mij op een "Jammer dat het Khamenei zelf niet was", dat zou de geestelijke leiding hebben onthoofd. Heel cru gezegd is deze Ebrahim Raisi makkelijker vervangbaar dan Khamenei. Het sterven van Khamenei zou een machtstrijd ontketenen.

Als ik het goed begrijp is de helicopter nog niet eens gevonden:
State media reported that Brig. General Mohammad Bagheri, the head of Iran’s armed forces, said the army and the Revolutionary Guards had been deployed to the search area, a few miles south of the border with Azerbaijan. At least 20 search and rescue teams were also involved in the effort, according to state media, which said that inclement weather was complicating the operation.

[ Voor 75% gewijzigd door teacup op 19-05-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-04 23:17

tuinïnen

Eventus stultorum magister

teacup schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:49:
Helicopter met de Iraanse president lijkt te zijn gecrasht. Status inzittenden nog onbekend.

Deelartikel New York Times:
https://www.nytimes.com/l...YL36BQstya&smid=url-share

[...]
Dit lijkt natuurlijk geen crash op zich door simpelweg pech. Met zoveel vijanden schat ik de factor toeval nihil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

tuinïnen schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:51:
[...]
Dit lijkt natuurlijk geen crash op zich door simpelweg pech. Met zoveel vijanden schat ik de factor toeval nihil.
Kan nog steeds een ongeluk zijn. Er was in dat gebied dikke mist.

BBC
According to local media, President Raisi was heading to the city of Tabriz, in the north west of Iran, after returning from the border with Azerbaijan, where he opened the Qiz Qalasi and Khodaafarin dams.

Heavy fog is making the search difficult at the site where it is thought that the helicopter may have landed, according to a reporter with Fars news agency.

He said the visibility in the mountainous and wooded area was down to only about five meters.

The area is about 50km to the north of Tabriz.
Lijkt toch iets noordelijker, zie onderstaande kaartjes die met behulp van info uit Iran zelf door NYT zijn opgesteld (de afstand tussen Tabris en Varzaghan is bijna 90 km):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjGzot-yxI_A_Na3Qo9sgkg05Bg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BLNXwCTf0G7E9vCzNExxD8se.png?f=fotoalbum_large]

Maar.....
He added that the other two helicopters in the convoy landed safely.
Merk ook op hoe dicht de vermoedelijke crash site is bij het aangrenzende Azerbeidjan en Armenië (ca. 50 km)
(dit kaartje van Al Jazeera maakt dit wat inzichtelijker)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_y6TKdmYcialr7RVguA5HAtH4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/El7yFo9HRbX1f5Xqc5eqDkB0.png?f=fotoalbum_large

Naast de president bevonden zich in de bewuste helikopter ook nog andere officials.
Ahmad Alirezabeigi, Iranian MP for the city of Tabriz, has told reporters in Tehran that rescue workers have yet to find the location of the helicopter carrying the president and foreign minister.
Probeerde voor mijzelf de vraag te beantwoorden: wat voor helicopter? Dat blijkt (voor mij) een oude bekende te zijn:
Bron....ISNA (Iranian Students News Agency..... dus even bewust van zijn...)

Op de foto zie je een US-manufactured Bell 212 helicopter. Met mijn vliegtuig-enthousiasteling roots herken ik direct de civiele variant van de vroegere militaire UH-1 Huey, de bekende Vietnam helikopter uit 1962 met het bekende blapblapblap geluid van de tweebladige hoofdrotor. Deze Huey is later doorontwikkeld tot de militaire UH-1N Twin Huey. Had de UH-1 een enkele motor, de Twin Huey had 2 motoren voor extra veiligheid en had een opgerekte romp. De Bell 212 is een civiele versie van deze Twin Huey uit 1968.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxLPPliFArv256dB0D8d8cjkWdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naT5ZHNpYM9xR5C4y3RY3Ob9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar de foto lijkt footage van de feitelijke vlucht. Al jazeera becommentarieert het als volgt:
Images and videos have confirmed that Iranian President Ebrahim Raisi and his companions were riding a US-manufactured Bell 212 helicopter. The two-blade aircraft is a medium-sized helicopter that has a 15-seat capacity, with one pilot and fourteen passengers.It is unclear how many people are on Raisi’s helicopter, including flight crew and potential security personnel.
een ongeluk door omstandigheden (mist) is nog mogelijk. Ook ouderdom van dit airframe (voorbij de zestig jaar..) en de beschikbaarheid van onderdelen is is een factor.

Edit 22:22 h
Al Jazeera
Volgens bronnen in Iran is nog een noodoproep gedaan wat iedereen daar de hoop geeft dat het voorval beperktblijft tot een noodlanding:
People who were with the president inside the helicopter managed to make an emergency call, according to the semiofficial Tasnim News Agency.

Tasnim reported that the call increased hopes that the incident can be concluded “without fatalities”.

It remains unclear exactly what caused the “hard landing”, or whether any of the passengers in the helicopter have been hurt.

[ Voor 84% gewijzigd door teacup op 19-05-2024 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant 04:40 uur

Iraanse president Raisi omgekomen bij helikoptercrash
De helikopter met de Iraanse president Ebrahim Raisi aan boord die zondag plots van de radar verdween in het noordwesten van Iran, is maandag gelokaliseerd. Volgens de reddingsdiensten zijn er geen overlevenden.
‘We kunnen het wrak zien liggen en de situatie ziet er niet goed uit’, vertelde het hoofd van hulporganisatie de Rode Halve Maan (het Iraanse Rode Kruis), Pir Hossein Kolivand, tegen de Iraanse staatstelevisie. Volgens persbureau Reuters zou het toestel tegen een bergtop zijn gevlogen en zijn uitgebrand.
Reddingswerkers hadden moeite de plaats van het incident te bereiken.
[...]
Iraanse staatsmedia berichtten dat slecht weer de reddingswerkzaamheden bemoeilijkt: ‘Het is donker en het begint te regenen, maar de zoektocht gaat door. Reddingsteams hebben het gebied inmiddels bereikt. Maar door de regen is er modder ontstaan, wat de zoektocht bemoeilijkt’, aldus de staatstelevisie.
De internationale verhoudingen zien we wat weerspiegeld inde volgende alinea:
Rusland heeft een team van bijna vijftig gespecialiseerde reddingswerkers naar Iran gestuurd om mee te helpen zoeken. Ook de Europese Unie en Azerbeidzjan, Irak en Qatar hebben hulp aangeboden bij de reddingsactie.
Gisteren dichtte ik aan een hypothetische dood van Khamenei invloed op de stabiliteit van het Iraanse regiem en de regio toe. Ook het overlijden van deze Raisi kan grote impact hebben voor onder druk staande bewind.

Al Jazeera
Mehr News Agency says Raisi, Amirabdollahian killed in crash. The semi-official news agency reports that the Iranian president, foreign minister and other occupants of the helicopter, including East Azerbaijan Province Governor Malek Rahmati, have been “martyred” (killed).
Raisi was smeermiddel voor de relatie tussen China en Iran:
For China, Raisi’s condition and Iran are very important. China considers Iran a strategic partner and a non-official key ally.

Raisi visited Beijing last February 2023 and since he’s been in office, he has moved Iran closer to China.

The Biden administration in the US has also acknowledged Beijing’s significant influence in Tehran, and they have asked Chinese officials to use that influence to pressure Iran to stop some of the actions the US considers as provocative.
Wat extra duiding over Raisi door Al Jazeera
The 63-year-old political heavyweight has long been regarded as the natural successor to Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei, the highest authority in Iran.
For five months in 1988, he was part of a committee overseeing a series of executions of political prisoners, a past that has made him unpopular among the Iranian opposition and led to the United States imposing sanctions on him. In 1989, he was appointed prosecutor of Tehran after the death of Iran’s first Supreme Leader Ayatollah Ruhollah Khomeini.
Raisi came from a more hardline bloc than Rouhani, who was seen as a political moderate within Iran’s political system.
Raisi has led Iran during a time of public anger over a deteriorating standard of living, partly due to sanctions and what critics say has been the prioritisation of defence over domestic issues.
Hieronder de eigenlijke impact. Raisi was een dominante en controversiële hardliner en beoogd opvolger van geestelijk leider Khamenei. Dit heeft daarom de nodige impact, een gat in de rangen en een vacuüm in de dagelijkse leiding.
Between continuing established foreign policy and navigating new confrontations domestically and internationally, Raisi has so far proved a controversial president.

However, his strong relationships on all levels of the Iranian establishment have also made him a strong contender for a second term, and possibly for the highest post in the land, that of Supreme Leader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

tuinïnen schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:51:
[...]

Niks ongewoons aan een crash in slecht weer in bergachtig terrein. En een technisch defect aan de helicopter is ook een hele normale reden. Vliegen in Iran is niet erg veilig omdat vliegtuigen vaak oud zijn en ze al decennia niet via de officiele weg aan onderdelen kunnen komen.

Doet denken aan de Wikipedia: Vliegramp bij Smolensk waar de Poolse president met zijn entourage in slecht weer verongelukte. Er zijn sterke aanwijzingen dat de piloot door de politici aan boord onder druk was gezet om toch te landen, ondanks het slechte weer, omdat uitwijken naar een ander vliegveld als gezichtsverlies werd gezien.

Wellicht speelde in deze situatie ook zoiets. Misschien heeft men teveel risico genomen met een oude helicopter en slecht weer. Raisi zou niet de eerste leider zijn die omkomt omdat een ondergeschikte niet “nee” durft te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:51
Ongetwijfeld een spannende tijd voor de machthebbers, ook al hebben ze leger en politie stevig in handen. Een soepel verloop is niet zo vanzelfsprekend, zelfs in zulke autocratische landen is er achter de schermen strijd tussen kandidaten met hun eigen kampen. De kans op scheuring is in zulke tijden het grootst.

De huidige hoogste regeringsleider Ali Khamenei is al 85. Wat als die binnenkort ook omvalt? Jongere, stedelijke Iraniërs smachten naar verandering. Wie weet zien ze zwakte binnen het regime en maken ze er gebruik van.

Terzijde: mij zie je niet snel in een helikopter of ander eenmotorig vliegtoestel, heb te veel berichten over crashes gelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dronebeelden tonen gecrashte helikopter

Dat is meer dan een harde landing, er blijft bijna niets meer over van die helikopter.

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 20-05-2024 13:41 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XWB schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:39:
Dronebeelden tonen gecrashte helikopter

Dat is meer dan een harde landing, er blijft bijna niets meer over van die helikopter.
Hij is in brand gevlogen. Ik weet niet wat je anders verwacht van een brandende helicopter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
downtime schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:46:
[...]

Hij is in brand gevlogen. Ik weet niet wat je anders verwacht van een brandende helicopter.
Op zich is daar geen brand voor nodig. Een helikopter wil ook wel eens naar beneden storten, ook dan blijft er niet veel meer van over.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XWB schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:51:
[...]

Op zich is daar geen brand voor nodig. Een helikopter wil ook wel eens naar beneden storten, ook dan blijft er niet veel meer van over.
Hangt van het defect af. Helicopters vliegen relatief laag en dankzij autorotatie zijn ze vaak wel in staat om te landen bij een defect. Maar dan krijg je met het landschap te maken. In de bergen zal een veilige landingsplek niet altijd voorhanden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

downtime schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:46:
[...]

De regering zei dat ze een paar uur na de crash contact hadden met bemanning en passagiers via de radio. Dus zo heftig was de brand in de eerste uren niet :+
Randfiguur schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:37:
Ongetwijfeld een spannende tijd voor de machthebbers, ook al hebben ze leger en politie stevig in handen. Een soepel verloop is niet zo vanzelfsprekend, zelfs in zulke autocratische landen is er achter de schermen strijd tussen kandidaten met hun eigen kampen. De kans op scheuring is in zulke tijden het grootst.

De huidige hoogste regeringsleider Ali Khamenei is al 85. Wat als die binnenkort ook omvalt? Jongere, stedelijke Iraniërs smachten naar verandering. Wie weet zien ze zwakte binnen het regime en maken ze er gebruik van.

Terzijde: mij zie je niet snel in een helikopter of ander eenmotorig vliegtoestel, heb te veel berichten over crashes gelezen...
Wel toevallig dat redelijk kort op het overlijdensbericht de ayatollah zijn zoon naar voren heeft geschoven als volgende president.

[ Voor 43% gewijzigd door AndereKoekoek op 20-05-2024 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 18:32

Lordy79

Verdrietig

Uiteindelijk is de president in Iran gewoon een stropop van Khamenei, zijn er verkiezingen uitgeschreven en zit er over een week of zes een nieuwe president.

Wel zou deze man misschien opvolger worden van Khamenei en aangezien die al 85 is, zit een ongeluk in een klein hoekje...

Als Israëli ben ik buitengewoon in mijn nopjes met zijn overlijden aangezien hij een grote hand heeft gehad in de aanval op mijn land van enkele weken geleden.

Laten we hopen dat er in Iran dingen positief veranderen. Dat is ten eerste goed voor het Iraanse volk, maar ook voor Oekraïne, het midden oosten en kan de schuivende geopolitieke situatie misschien keren.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

AndereKoekoek schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:19:
[...]

De regering zei dat ze een paar uur na de crash contact hadden met bemanning en passagiers via de radio.
Of je het regime nu op zijn woord moet geloven…
Wel toevallig dat redelijk kort op het overlijdensbericht de ayatollah zijn zoon naar voren heeft geschoven als volgende president.
Ik begreep dat Khamenei tot dusver zelf niet wilde dat die zoon hem op zou volgen. Ze zouden bang zijn dat het een soort koninklijke familie wordt.
Daarnaast was er niet veel reden om de president te vermoorden aangezien hij in Iran zelf al niet meer als opvolger voor Khamenei werd gezien. Als president schijnt hij de verwachtingen niet waar te hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Exclusive: Satellite photos show Iran expanding missile production, sources say
https://www.reuters.com/w...n-sources-say-2024-07-08/
WASHINGTON/DUBAI, July 7 (Reuters) - Recent satellite imagery shows major expansions at two key Iranian ballistic missile facilities that two American researchers assessed are for boosting missile production, a conclusion confirmed by three senior Iranian officials.

The enlargement of the sites follows an October 2022 deal in which Iran agreed to provide missiles to Russia, which has been seeking them for its war against Ukraine. Tehran also supplies missiles to Yemen's Houthi rebels and the Lebanese militia Hezbollah, both members of the Iran-backed Axis of Resistance against Israel, according to U.S. officials.

Images taken by commercial satellite firm Planet Labs of the Modarres military base in March and the Khojir missile production complex in April show more than 30 new buildings at the two sites, both of which are located near Tehran.

The images, reviewed by Reuters, show many of the structures are surrounded by large dirt berms. Such earthworks are associated with missile production and are designed to stop a blast in one building from detonating highly combustible materials in nearby structures, said Jeffrey Lewis of the Middlebury Institute of International Studies at Monterey.
Ik vraag mij wel af of het Iraanse beleid richting Rusland gaat veranderen nu Raisi er niet meer is. Nu is Pezeshkian geen grote hervormer, maar wil Iran een compromis willen hebben met het Westen, dan moeten wapenleveranties zsm stoppen.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vannacht gaat Iran weer los met shaheds richting Israël vermoedelijk.
Wederom een beetje getelegrafeerd.
https://nos.nl/l/2531878#UPDATE-container-79712118
Tussen 03.00 uur en 06.00 uur Nederlandse tijd mogen er geen Egyptische lijnvluchten over Teheran vliegen. Deze specifieke tijdspanne suggereert dat de Egyptische autoriteiten informatie hebben over een op handen zijnde aanval. Dezer dagen wordt een vergeldingsactie verwacht voor de moordaanslag op Hamas-kopstuk Haniyeh in Teheran en de hoogste Hezbollah-commandant in Libanon.
Elke shared/raket die niet aan Rusland geleverd wordt en ergens boven het midden oosten onderschept wordt is natuurlijk wel positief.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-04 22:00
YakuzA schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:10:
Vannacht gaat Iran weer los met shaheds richting Israël vermoedelijk.
Wederom een beetje getelegrafeerd.
https://nos.nl/l/2531878#UPDATE-container-79712118

[...]

Elke shared/raket die niet aan Rusland geleverd wordt en ergens boven het midden oosten onderschept wordt is natuurlijk wel positief.
Eens, enkel maakt Rusland ze inmiddels zelf gok ik.
Maar ben benieuwd wat er gebeurt, iedereen ziet het aankomen.

Ben eerder benieuwd wanneer het echt los gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Exclusive: Iran to deliver hundreds of ballistic missiles to Russia soon, intel sources say
https://www.reuters.com/b...l-sources-say-2024-08-09/
Aug 9 (Reuters) - Dozens of Russian military personnel are being trained in Iran to use the Fath-360 close-range ballistic missile system, two European intelligence sources told Reuters, adding that they expected the imminent delivery of hundreds of the satellite-guided weapons to Russia for its war in Ukraine.
Russian defence ministry representatives are believed to have signed a contract on Dec. 13 in Tehran with Iranian officials for the Fath-360 and another ballistic missile system built by Iran's government-owned Aerospace Industries Organization (AIO) called the Ababil, said the two intelligence officials, who requested anonymity in order to discuss sensitive matters.

Citing multiple confidential intelligence sources, the officials said that Russian personnel have visited Iran to learn how to operate the Fath-360 defence system, which launches missiles with a maximum range of 120 km (75 miles) and a warhead of 150 kg. One of the sources said that that "the only next possible" step after training would be actual delivery of the missiles to Russia.

Moscow possesses its own ballistic missiles, but the supply of Fath-360s could allow Russia to use more of its arsenal for targets beyond the front line, while employing Iranian warheads for closer-range targets, a military expert said.
De Fath-360 geeft mits accuraat genoeg Rusland een alternatief naast de Tornado-S en veel duurdere Iskander-M raketten. Potentieel een gamechanger zou Rusland betere ISR hebben.

Vanuit Iran is het echter (in mijn optiek) een vreemde beslissing waarom ze zulke wapens voor een mogelijk aankomende oorlog met Israel zouden willen exporteren. Nu hebben ze een bereik waar je niet veel mee kan, maar het lijkt me dat hun Libanese en Syrische bondgenoten zulke wapens heel effectief zouden kunnen gebruiken.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

De vorige post is hiervan blijkbaar een vooraankondiging geweest.

Het Volkskrant Liveblog meldt hetzelfde. Misschien kort door de bocht als we hierdoor kunnen vaststellen dat Rusland inmiddels een tekort aan eigen ballistische raketten heeft? De informatie op zich dat buitenlandse raketten meer en meer worden gebruikt is voor die conclusie nog niet voldoende. Een veeg teken blijft het wel.

Dat Iran nu gaten gaat opvullen is los hiervan iets wat we liever niet horen.

‘Iran van plan om Rusland te voorzien van ballistische raketten’
Rusland ontvangt al sinds het begin van de oorlog in groten getale drones van Iran, maar zou mogelijk ook snel kunnen beschikken over Iraanse ballistische raketten. De levering van die raketten kan elk moment plaatsvinden, zeggen Europese inlichtingenbronnen tegen Bloomberg. Het Westen staat volgens die bronnen al klaar om in dat geval nieuwe sancties tegen Iran af te kondigen.
Met Iraanse drones bestookt Rusland bijna dagelijks doelen in Oekraïne. Daarnaast beschikt het land over Noord-Koreaanse wapensystemen, waaronder ballistische raketten. Die zijn echter minder precies en geavanceerd dan vergelijkbare Russische raketten, maar daarvan is de voorraad weer beperkt. De Iraanse ballistische raketten zouden het gat in het Russische arsenaal kunnen opvullen.
Over de sancties:
De bronnen van Bloomberg willen niet zeggen welke raketten Iran exact wil leveren. Wel zeggen ze dat er in elk geval nieuwe sancties volgen tegen Iran. Mogelijk zijn die sancties gericht tegen Iran Air, dat dan de toegang tot het Europese luchtruim zal worden ontzegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:37

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Yakolev schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:52:
Vanuit Iran is het echter (in mijn optiek) een vreemde beslissing waarom ze zulke wapens voor een mogelijk aankomende oorlog met Israel zouden willen exporteren. Nu hebben ze een bereik waar je niet veel mee kan, maar het lijkt me dat hun Libanese en Syrische bondgenoten zulke wapens heel effectief zouden kunnen gebruiken.
Eens dat het een beetje maf is, maar ik kan zo een serie redenen bedenken:

- Rusland betaalt beter.
- Syrie en Libanon en co blijven toch wel doorvechten, die hebben alleen maar geweren nodig, en af en toe een klein raketje. Ze moeten Israel ook niet helemaal vernietigen, alleen genoeg beschieten om propaganda uit te halen.
- Ze hebben er genoeg, iedereen krijgt een setje (onwaarschijnlijk)

Daarnaast heeft Putin een best wel existentiele crisis, als hij z'n speciale operatie verliest, is hij klaar, en gaat hij af als een gieter (en dat laatste is het grootste probleem; hij heeft 20 jaar gebouwd aan zijn reputatie als groot staatsman, overwinnaar van alles, en nu gaat hij de geschiedenis in als de loser die verloor tegen z'n kleine broertje).

Ik kan me voorstellen dat hij er bakken geld, en veel politieke dealtjes voor overheeft om nog een set raketten te krijgen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:40
Is het ook niet zo dat leveren schaalvergroting en daardoor kostendrukken betekent? En een manier toch wat te verdienen met de mindere exemplaren ;) En dat ervaring altijd kan helpen met verdere verbeteringen aan het product? Hamas is wat ballistische raketten betreft misschien niet genoeg een proeftuin voor ze.

[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 03-09-2024 09:11 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:01
teacup schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:21:
Het Westen staat volgens die bronnen al klaar om in dat geval nieuwe sancties tegen Iran af te kondigen.
Oooeh, we staan alweer klaar om Iran om de oren te slaan met onze papieren! Het begint wel echt op de lachspieren te werken. Iran staat al stijf van de sancties, ik kan mij niet voorstellen dat dit een heel groot verschil zou maken.

Wat wel een verschil zou maken is wanneer UA doelen in Rusland mag aanvallen. Maar nee, dat is dan een stap te ver, want "escalatie", terwijl Rusland rustig "doorescaleert" met Iran. It's funny cause it's sad and it's sad cause it's true. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Het ziet er naar uit dat de eerste Iraanse raketten snel op het strijdtoneel zullen verschijnen

U.S. Tells Allies Iran Has Sent Ballistic Missiles to Russia
https://www.wsj.com/world...9558f4c4?mod=hp_lead_pos2
"Iran has sent short-range ballistic missiles to Russia, a move that will give Moscow another potent military tool to use in the war against Ukraine and follows stern Western warnings not to provide those arms to Moscow, according to U.S. and European officials."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
En nu officieel vanuit Secretary of State Blinken.

The US accuses Iran of sending Russia short-range ballistic missiles to use in Ukraine
https://apnews.com/articl...e213518063ccd5ad890105560
LONDON (AP) — The United States formally accused Iran on Tuesday of supplying short-range ballistic missiles to Russia for its war in Ukraine and will take measures to punish those involved.

U.S. Secretary of State Antony Blinken, speaking alongside British Foreign Secretary David Lammy during a visit to London, said that sanctions would be announced later Tuesday.

“Russia has now received shipments of these ballistic missiles and will likely use them within weeks in Ukraine, against Ukrainians,” Blinken said. “The supply of Iranian missiles enables Russia to use more of its arsenal for targets that are further from the front line.”

His comments came as he and Lammy prepare to make a joint visit to Ukraine on Wednesday and as the Kremlin tries to repel Ukraine’s surprise offensive that has claimed hundreds of miles of territory in Russia’s Kursk region.

• Yakolev
  • Niet online
Iran ontvangt van Rusland SU-35SE vliegtuigen. Het was lang onduidelijk of de Russen nu gingen leveren, maar het ziet er naar uit dat Iran de eerste 2 (van de 50) in ontvangst zijn genomen.

De SU-35 zullen de F-14 Tomcat en F-4 Phantoms moeten vervangen, een veel, maar ook veel moderner systeem. Alsnog een generatie ouder dan de Israëlische F-35, maar ik vermoed dat men alsnog vrij tevreden is.

Die ersten Suchoi Su-35SE sind jetzt im Iran
https://www.flugrevue.de/...-35se-sind-jetzt-im-iran/
Lange war der Deal unklar, vor einem Jahr dann die Bestätigung: Der Iran erhält Su-35SE aus Russland. Jetzt haben die Russen die ersten Super-Flanker nach Teheran geliefert. Doch es sollen deutlich mehr werden, als zunächst bekannt.
Krijgt Iran eindelijk loon naar werken, na al die duizenden drones die ze naar Rusland hebben gestuurd.

[ Voor 16% gewijzigd door Yakolev op 12-12-2024 10:42 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rusland levert alles wat ze beloven, ze hebben Assad en zijn familie ook opgevangen.

/▌

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:21
Yakolev schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:41:
Iran ontvangt van Rusland SU-35SE vliegtuigen.
Zijn dat (letterlijk?) de toestellen die Rusland in Syrië gebruikten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
U123456 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:34:
[...]
Nee, deze zijn splinternieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

U123456 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:34:
[...]
De 'S' in de naam duid meestal erop dat dit een speciale gebouwde export variant is.
Net zoals de T90S de variant is die India heeft van de T90 tank :)

PSN

Pagina: 1