Dit topic heeft als aanleiding een aantal reacties in het Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10 topic. De reacties behandelden de juridische consequentie van Oekraïense burgers die zich voordoen als Russische militairen. Dit heb ik zelf door getrokken naar het Oekraïense verzet.
Omdat de reacties wel erg het pad van de dagelijkse ontwikkelingen afgingen leek het mij een goed idee ze te bundelen in een eigen topic. En topic dat dan ook exclusief zou gaan over het Oekraïense verzet.
Over dit Oekraïense verzet kunnen we langs verschillende invalshoeken informatie verzamelen.
Omdat de reacties wel erg het pad van de dagelijkse ontwikkelingen afgingen leek het mij een goed idee ze te bundelen in een eigen topic. En topic dat dan ook exclusief zou gaan over het Oekraïense verzet.
Over dit Oekraïense verzet kunnen we langs verschillende invalshoeken informatie verzamelen.
Acties van het Oekraïense verzet
De daden zijn natuurlijk het meest nieuwswaardig en komen ons daarom gemakkelijk ter ore. Ondanks dit is het goed om er bij stil te staan wat dat verzet allemaal doet. Een opsomming gebundeld in een topic geeft dat beeld. Wat voorbeelden uit de media van de afgelopen tijd:- De Limburger - ‘Russische commandant omgekomen door bomaanslag Oekraïens verzet’
- Het Parool - Oekraïens verzet in bezet Zuiden: ‘Aanslag op Russische officieren, soldatentrein ontspoord’
- HLN - Oekraïens verzet blaast treinsporen op: soldatentrein ontspoord, “zeker twee Russische officieren gedood bij granaataanval”
Achtergrond informatie over het Oekraïens verzet
Andere informatie moet gericht worden gezocht door journalisten. Dit leidt dan toot achtergrond artikelen als het onderstaande:- NOS - Ingezoomd: hoe Oekraïne in verzet komt achter vijandelijke linies
- VRT - Wie zijn de Oekraïense partizanen? En waarom richten ze hun pijlen op de Krim?
- Trouw - Partizanen van de harde lijn
- New York Times - Behind Enemy Lines, Scouts Help Ukrainians Execute Deadly Strikes
Steun van het westen
Het westen is ook betrokken bij de steun aan dit verzet.Terreur van Rusland
Dit is misschien nog het lastigste onderwerp, waarover bij mijn weten niet veel informatie rondgaat. Zelf heb ik daarover nog geen berichten gezien. Net wat gericht gezocht. Situaties vergelijkbaar met wat Duitsland in WO-II in Kreta uitvoerde heb ik zo snel niet gevonden. Op Kreta fusilleerden Duitsers burgers om de verzetsstrijders te dwingen zich prijs te geven. De argumentatie (vergoelijking) die de Duitsers voor deze en andere acties toen gaven was:Dat burgers repercussies hebben ontvangen van Russen door daden van verzetsstrijders is niet ondenkbaar. Deze strijd verloopt heel heftig en de vervaging van het onderscheid tussen partizanen en burgers ligt dan op de loer. Deze informatie zal waarschijnlijk pas later vrij komen als de bezette gebieden weer wat langer hun informatie hebben kunnen prijsgeven.... The German reasons for their onslaught were that these villages were all hotbeds of bandits, the haunts of the British, hiding places of terrorists, refuges for commandos attacking aerodromes and supply dumps, the hiding places for unnumbered weapons, and the supply point for hundreds of bad men ...
Maar pas op voor speculatie en desinformatie
Inmiddels worden Oekraïners door de Russen voor van alles en nog wat beschuldigd. Rusland heeft een moeilijk verhaal aan het thuisfront te vertellen. Net als in het Rusland topic kunnen daarom uitlatingen in de Russische media zijn te vinden die zich niet positief over Oekraïners in het algemeen, de Oekraïense militairen en Partizanen uitlaten. Zo bestaat ook het risico dat Partizanen en Russische burgers op een hoop worden gegooid. Kijk dus goed uit uit wat je deelt en let op de het checken van je bronnen. Kijk hiervoor ook eens in Hoe weren wij ons tegen misinformatie? of in Disinformation About the Current Russia-Ukraine Conflict – Seven Myths Debunked.[ Voor 99% gewijzigd door teacup op 05-10-2022 22:44 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)