Acties:
  • +2Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Dit topic is er alleen voor berichten omtrent het Kyiv front. Ga dus niet beginnen over een ander front of een heel ander onderwerp. Let verder ook op of je nieuwe bericht niet allang geplaatst is hier.

Het Kyiv front loopt vanaf Wit-Rusland, via Tsjernobyl naar het noordwesten van Kyiv. Het front zelf ligt op het moment van schrijven bij Iprin, ten westen van de Dnjepr rivier. Dit front kenmerkt zich vooralsnog door de mislukte VDV operatie rondom het vliegveld van Hostomel, de herhaalde gevechten rond Iprin en de gigantische colonne aan vrachtwagens die al dagen, ogenschijnlijk zonder brandstof stil staan.

Handige bronnen:
Liveaumap: https://liveuamap.com/
OSINT: https://twitter.com/Osinttechnical
Rob Lee: https://twitter.com/RALee85
r/warinukraine https://www.reddit.com/r/warinukraine/new/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Weer een konvooi aangevallen, de zoveelste. Strategie is duidelijk.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat een beelden ook.

Je vraagt je bijna af wanneer Rusland zijn logistieke strategie gaat omgooien. Elke keer de supply trucks achteraan aanvallen maakt de Oekraïense strategie wel heel voorspelbaar.

[Voor 33% gewijzigd door XWB op 07-03-2022 21:49]

La Batterie des Hommes sans Peur

Acties:
  • +4Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Irpin lijkt gevallen te zijn na een flinke Russische aanval. Daarom sloegen al die burgers ook gisteren zo massaal op de vlucht met alle beschietingen. En daarmee staan de Russen nu echt voor de poorten van Kyiv. Het lijkt me verder dat ze iets aan het doen zijn met hun gigantische logistieke puinzooi, want anders kan je dit niet volhouden.

Het gaat nu pas echt beginnen ben ik bang. Kyiv gaat onder zware beschietingen komen met gevechten in de buitenwijken. Ten oosten van Kyiv zijn er nog meerdere verzetshaarden actief die Russische formaties tegenhouden en Russische logistiek blijven aanvallen. Als dat beëindigd zou worden, dan heeft Kyiv een probleem...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:20
Ik krijg hier in gedachten nare rillingen van.

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:27
en het blijft koud
https://en.sat24.com/en/forecast/h/5593093/kiev
https://weather.com/weather/tenday/l/Kyiv+Kiev+Ukraine
blijft bewolkt/wat neerslag, minder fijn voor onze satteliet info, maar dat is gelijk dan weer wel een nadeel voor de russen natuurlijk

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:59

polthemol

Moderator General Chat
@DaniëlWW2 denk dat het moeilij kinschatten is qua logistiek: het regent verse afbeeldingen van brandstoftransporten die kapot zijn geschoten ook. Mogelijk dat ze dus gedwongen zijn tot hun vooruit kruipen wat ze nu doen.

De howitzers die Finland zou leveren/heeft geleverd en de Migs die Polen mogelijk gaat geven, zouden die nog een verschil kunnen maken hierin? Of gaan die niet meer tijdig daar kunnen komen?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:17

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Ik vrees dat Kharkov een voorbode voor Kiev gaat zijn... Als dit voorbij is, is er van Kiev weinig meer over vrees ik.

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:27
polthemol schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:16:
@DaniëlWW2 denk dat het moeilij kinschatten is qua logistiek: het regent verse afbeeldingen van brandstoftransporten die kapot zijn geschoten ook. Mogelijk dat ze dus gedwongen zijn tot hun vooruit kruipen wat ze nu doen.

De howitzers die Finland zou leveren/heeft geleverd en de Migs die Polen mogelijk gaat geven, zouden die nog een verschil kunnen maken hierin? Of gaan die niet meer tijdig daar kunnen komen?
Migs zijn gelukig flexibeler in er komen dan grond hardware natuurlijk
https://ourairports.com/countries/UA/
het is me niet duidelijk of er nog vliegvelden zijn waar eventuele nieuwe migs:
1 kunnen landen en opstijgen
2 onderhouden kunnen worden
3 waar piloten zijn.
Hoop toch echt dat die er nog zijn

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:43
Flimovic schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:19:
Ik vrees dat Kharkov een voorbode voor Kiev gaat zijn... Als dit voorbij is, is er van Kiev weinig meer over vrees ik.
Ik heb stille hoop dat het een aan materiaal op begint te raken en dat de Russen helemaal niet meer zo gemakkelijk alles naar de tandjes kunnen knallen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-03 10:32

mindcre8r

The Baka Crow..

Silent7 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:57:
[...]

Migs zijn gelukig flexibeler in er komen dan grond hardware natuurlijk
https://ourairports.com/countries/UA/
het is me niet duidelijk of er nog vliegvelden zijn waar eventuele nieuwe migs:
1 kunnen landen en opstijgen
2 onderhouden kunnen worden
3 waar piloten zijn.
Hoop toch echt dat die er nog zijn
Lutsk
Ozerne
Vynnytsia

Tameguchi kitten ja ney o

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:06
Silent7 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:13:
minder fijn voor onze satteliet info, maar dat is gelijk dan weer wel een nadeel voor de russen natuurlijk
De Russen deden toch al weinig met sat info, want er werden aan het begin van de oorlog ook militaire installaties bestookt die al tig jaar niet meer bestonden :P

[Voor 16% gewijzigd door FastFred op 08-03-2022 16:03]

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
video in link

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
polthemol schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:16:

Niet echt omdat dit detailwerk is. De opstelling van Oekraïense brigades rond Kyiv is veel belangrijker. Want ze lijken bewust een flink deel niet te hebben gepositioneerd om terug te vallen in de stad. Nee, die formaties in het westen blijven erbuiten om een omsingeling zo lastig mogelijk te maken en ideaal gezien een omsingeling te voorkomen.

Dat is ook nodig gezien het formaat van Kyiv. Je zit met een enorme bevolking in nog steeds slecht weer. Je kan die mensen niet allemaal de opdracht geven de stad te verlaten zodat de verdedigers meer voedsel kunnen behouden voor zichzelf. Want waar moeten ze naartoe? Wat je bij een omsingeling krijgt is een aflopende klok wanneer de stad zonder voedsel komt te zitten. En daarom hou je dus een forse macht buiten de stad.

Die artilleriestukken of MiGs zijn een aanvulling, maar gaan niet echt het verschil maken. De enorme toestroom van reservisten, vrijwilligers en al die antitankwapens gaat waarschijnlijk meer uithalen. Het belangrijkste is alleen dat Kyiv bevoorraad kan blijven worden terwijl steeds meer reservisten naar het front zullen gaan en daar waarschijnlijk bepaalde reguliere eenheden gaan vervangen die vervolgens inzetbaar worden voor tegenaanvallen. Want op het moment lijkt te zo te zijn dat als het Oekraïense leger een gebied verliest, ze ook niet proberen het opnieuw in te nemen. Ze zijn dan ook bezig met overleven, maar er kan een punt aanbreken dat ze meer kunnen. Zeker zo lang als Rusland niet mobiliseert en op deze schaal maar materieel en militairen blijft verliezen.

En vroeger of later ga je denk ik zien dat de Amerikanen via de altijd wat schimmige wapenhandelaren, partijen aan voormalige Sovjet munitie gaan leveren. Want met name artilleriemunitie is waarschijnlijk heel belangrijk en daarvoor kan je niet overal terecht. De meeste NAVO landen maken dit niet en hebben het ook niet. En die paar die het wel hebben zoals Polen, willen misschien hun materieel niet zomaar opgeven zonder een directe vervanging. En het uit Rusland of anders China halen is ook wat lastig lijkt me.

• PLAE
Wat een respect voor de troepen die nu ten noordoosten van Kiev vechten. Zitten aardig ingesloten. Daar ga je toch niet meer wegkomen als enigszins intacte brigade als het veel langer duurt?

Edit: deze kaart geeft iets meer vertrouwen.

[Voor 55% gewijzigd door PLAE op 08-03-2022 23:25]

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:43

Volgens het ISW gaat het de komende dagen erop of eronder worden voor Kyiv. Ik hou mijn hart vast!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:05

Zewatanejo

Fine Thanks!

Die column is aangevallen als ik het goed begrijp

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Zewatanejo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:54:
[...]

[Embed]
https://www.theguardian.c...-6229eb6c8f0806dde1f8bac1

Bevestigd door Bellingcat ook. Als ik die opstelling zie van die kolonne, lijkt het heel erg op zeer onervaren bemanning en commandanten en/of serieuze communicatieproblemen (ook dus binnen hun eigen kolonne).

Dit moet in ieder geval hoop geven voor de verdedigers (en erg crappy zijn als je daar in de volgende tankkolonne zit, desertie is toch een heel sterk punt om te gaan overwegen).

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

Ook aan de westkant van Kiev worden columns aan flarden geschoten

vertaling;
Oekraïense gewapende mannen hebben een aantal vijandelijke tanks in de buurt van Borodyanka in de regio Kiev gesloopt, Valeriy Zaluzhniy, opperbevelhebber van de Oekraïense Defensie Strijdkrachten, heeft een video geplaatst van het "jeugdwerk".

Via google maps vond ik deze locatie (50.658403256671576, 29.881225349371668), wat overeen lijkt te komen met de kenmerken van de video. Aan de westkant van Borodyanka op de weg richting Volytsya.
Ik vind het maar een vreemde manier waarop de tanks en APC onder vuur genomen worden. Het lijkt op artillerie ook gezien de impact op het bezinestation, maar de inslagen zijn wel erg gericht op de voertuigen en het lijken me er weer te veel voor Javelins..

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zewatanejo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:54:
[...]

[Embed]
Nu ook wat beelden van vrijgegeven:
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-60004987

/edit: zie dat @polthemol ook een vergelijkbaar filmpje van The Guardian heeft gepost.

[Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 10-03-2022 14:17]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• PLAE
Zewatanejo schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:09:
[Embed]
vertaling;
Oekraïense gewapende mannen hebben een aantal vijandelijke tanks in de buurt van Borodyanka in de regio Kiev gesloopt, Valeriy Zaluzhniy, opperbevelhebber van de Oekraïense Defensie Strijdkrachten, heeft een video geplaatst van het "jeugdwerk".

Via google maps vond ik deze locatie (50.658403256671576, 29.881225349371668), wat overeen lijkt te komen met de kenmerken van de video. Aan de westkant van Borodyanka op de weg richting Volytsya.
Ik vind het maar een vreemde manier waarop de tanks en APC onder vuur genomen worden. Het lijkt op artillerie ook gezien de impact op het bezinestation, maar de inslagen zijn wel erg gericht op de voertuigen en het lijken me er weer te veel voor Javelins..
Wonderlijk als het vanaf de grond komt. Dit is gewoon 10km ten westen van Antonov airport.
Achteraf gaan we pas begrijpen wat voor bizarre strijd rond dat vliegveld is gevoerd. Het heeft iets weg van de stalemate rond Donetsk airport 7/8 jaar terug.

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

PLAE schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:26:
[...]

Wonderlijk als het vanaf de grond komt. Dit is gewoon 10km ten westen van Antonov airport.
Achteraf gaan we pas begrijpen wat voor bizarre strijd rond dat vliegveld is gevoerd. Het heeft iets weg van de stalemate rond Donetsk airport 7/8 jaar terug.
Ik heb geen verstand van wapentuig, maar zou het kunnen zijn dat de drone is verbonden met de artillerie systemen? Het lijkt wel of de granaten vallen in de "kijkrichting" van de drone met wat vertraging.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-03 22:25
Zewatanejo schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:09:
[Embed]
vertaling;

Lijken me toch wel atgm's. Met artillerie ga je echt niet zo gericht kunnen schieten. Die ene treffer op dat tankstation zal dan wel een mortier zijn geweest. Vlakbaangeschut lijkt me ook niet reëel, want dan zou ik grotere inslagen verwachten en meer missers.

• PLAE
Ik bedoelde vooral wonderlijk in de zin van: knap als de Oekraïners daar op de grond zitten!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 17:27

En hierop volgende tweets.

Heel langzaam kruipt Rusland dichterbij. Hoewel beelden van kapot geschoten konvooien de mogelijkheden van Ukraine om van zich af te bijten wel tonen, wordt de strop om Kyiv nauwer.

Kantekeningen:

- er is geen offensief buiten de stad, alleen guerrilla achtige hit ‘n runs.
- er wordt maar weinig van wegen af bewogen en dat lijkt gezien de weervoorspellingen alleen maar meer. Sof troepen bewegen zich dus nog vrij tussen de wegen tot de omgeving verzadigd raakt met Russische troepen.
- we horen al een tijd dat de bevoorrading van de Russen een probleem is, is dat nu dan niet meer zo of blijft het een tikkende bom?

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:23
Kyiv binnentrekken zal een pijnlijk ervaring zijn voor de Russen denk ik.
Ze hebben daar gelukkig redelijk wat tijd gehad om zich enigzins voor te bereiden, vanop elk hoger gebouw, vanuit elk raam zullen de Russen het geweten hebben.

Tenzij ze natuurlijk de stad echt volledig aan gort schieten dat er geen enkel gebouw meer deftig overeind staat of veel van die vacuum-bommen inzetten op het centrum...

Met wat geluk zal het niet zover komen maar als je naar het verleden kijkt...

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ze hoeven Kyiv niet binnen te trekken als ze een omsingeling weten te voltooien en vol weten te houden. En dat lijkt ook de inzet hier te zijn. Niet alleen zou een humanitaire ramp zich voltrekken in Kyiv die overgave nodig zal maken, maar Oekraïne verliest daarmee ook veel soldaten en een groot deel van het politieke en militaire leiderschap.

[Voor 41% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-03-2022 16:41]

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-03 22:07
DaniëlWW2 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:40:
Ze hoeven Kyiv niet binnen te trekken als ze een omsingeling weten te voltooien en vol weten te houden. En dat lijkt ook de inzet hier te zijn. Niet alleen zou een humanitaire ramp zich voltrekken in Kyiv die overgave nodig zal maken, maar Oekraïne verliest daarmee ook veel soldaten en een groot deel van het politieke en militaire leiderschap.
Ben je als omsingelende partij ook niet kwetsbaar in je rug? Je hebt een front voor je, maar je kan ook aan alle kanten in de rug geprikt worden.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:23
bulle bas schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:16:
[...]
Ben je als omsingelende partij ook niet kwetsbaar in je rug? Je hebt een front voor je, maar je kan ook aan alle kanten in de rug geprikt worden.
Lijkt me ook, 1000'en strijders sijpelen binnen langs de landsgrenzen voorzien van voldoende wapens & tech etc dus lijkt me dat ze ook wel de Russen in de rug gaan kunnen beginnen opjagen en prikken uitdelen.

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:39
@bulle bas Een stad is niet 1 persoon, maar wel meer. Dus die kunnen tegelijk in meerdere richtingen kijken. En vechten. Ruggen tegen elkaar zeg maar.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
[...]

Ik vraag me dit ook af of dit niet deels plan is omdat je in andere gebieden ook nog buiten kyiv mensen hebt dus wie weet kan het zijn dat ze ze deels dichterbij laten komen. Heb namelijk de drones ook maar weinig acties zien uitvoeren laatste dagen incl de wapens van rusland die ze heel hadden gepakt waar zijn die heen 🤔

Niemand die het weet maar echt hoopvol is het niet en gaat heel naar worden

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
[...]

"Ook weten vol te houden". ;)
Want dat zal op zijn zachts gezegd niet gemakkelijk zijn. Zeker omdat het duidelijk is dat Kyiv eigenlijk alleen de route naar het zuidwesten open hoeft te houden. En zolang als die Russische formatie die ten westen van de rivier, geen grote doorbraak bereikt, gaat Kyiv die route behouden.

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-03 15:43
Ik weet het niet, Kyiv is lastig te omsingelen de zuidelijkste brug is echt in de stad als je zuidelijk om moet rijden ben je zo 250 kilometer onderweg noordelijk is het ook min of meer die situatie... Je bent dus 2 legers nodig. Je oostelijke leger kan flink druk uitoefenen maar als je Oostelijke leger de boel niet voor elkaar heeft....

Rusland stuurt vooralsnog geen/weinig hulptroepen. (geen verdere mobilisatie gemeld in Rusland) En op twitter :P was te lezen dat de Amerikaanse veiligheidsdiensten geen nieuwe troepen (vooralsnog) heengingen.
Nog steeds niets gehoord dat dit verandert is, ik denk dat ze zelf niet doorhebben wat de situatie is. Elke verslagen eenheid kan dus niet meer vervangen worden. Dan loopt dus alles stuk... dan zullen er overal gaten vallen; logistiek, frontline, communicatie, ondersteuning etc. (voor zover deze bestaan).

Zouden ze in de Russische top totaal niet weten wat aan de hand is?

Ergens voelt het feit dat Zelensky ik Kiev blijft en Poetin uitdaagt een beetje als een val?

[Voor 10% gewijzigd door klaw op 10-03-2022 17:48]

How to Beat Putin

• PLAE
90% in het land wil niet zeggen dat 90% nu aan het front echt is. De hoeveelheid aan materiaal is zo gigantisch dat ze dit op de grond wel even vol kunnen houden toch. Stel je voor dat de Russen alleen al iets van 8.000(!) T72 hebben als je actief + opslag optelt. Ze zullen daarvoor nu niet het personeel klaar hebben staan (en tanks zelf nog op moeten poetsen). Maar op termijn kan dat prima. En ze zullen zich toch wel een beetje ontwikkelen op tactisch gebied zou je denken.

[Voor 4% gewijzigd door PLAE op 10-03-2022 18:31]

• PLAE
Update van gisteren met dank aan Daniël voor deze mooie bron

[Voor 17% gewijzigd door PLAE op 10-03-2022 18:36. Reden: Verkeerde foto]

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-03 22:07
PLAE schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:31:
90% in het land wil niet zeggen dat 90% nu aan het front echt is. De hoeveelheid aan materiaal is zo gigantisch dat ze dit op de grond wel even vol kunnen houden toch. Stel je voor dat de Russen alleen al iets van 8.000(!) T72 hebben als je actief + opslag optelt. Ze zullen daarvoor nu niet het personeel klaar hebben staan (en tanks zelf nog op moeten poetsen). Maar op termijn kan dat prima. En ze zullen zich toch wel een beetje ontwikkelen op tactisch gebied zou je denken.
Wat in de opslag staat moet wel rijden. Ik heb hier berichten over gelezen dat het niet best gesteld is in het algemeen met de inventaris.
Plus, het boeletje moet beleverd worden.
Plus, munitie/wapensystemen. Als die FSB-brieven kloppen, gaan er ook problemen komen om wapenen te produceren. Ik vraag me bijvoorbeeld af of een MIG nog valt te bouwen met de huidige importrestricties. Het valt me op dat ze ze er zuinig mee zijn.

• YakuzA

YakuzA

bulle bas schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:36:
[...]

Wat in de opslag staat moet wel rijden. Ik heb hier berichten over gelezen dat het niet best gesteld is in het algemeen met de inventaris.
Plus, het boeletje moet beleverd worden.
Plus, munitie/wapensystemen. Als die FSB-brieven kloppen, gaan er ook problemen komen om wapenen te produceren. Ik vraag me bijvoorbeeld af of een MIG nog valt te bouwen met de huidige importrestricties. Het valt me op dat ze ze er zuinig mee zijn.
Gezien de hoeveelheid stingers, luchtafweer en vliegtuigen van Oekraine die nog weerstand bieden, hebben ze idd geen luchtoverwicht waar ze zonder zorgen alles wat los en vast zit kunnen bombarderen met de luchtmacht.

PSN

• NiGeLaToR

Beelden van een tegenaanval in de Kyiv Oblast. Opvallende diversiteit aan door NATO geleverde AT raketten.

En donkere tijden leveren soms donkere humor op:

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:01:
[...]

Gezien de hoeveelheid stingers, luchtafweer en vliegtuigen van Oekraine die nog weerstand bieden, hebben ze idd geen luchtoverwicht waar ze zonder zorgen alles wat los en vast zit kunnen bombarderen met de luchtmacht.
Volgens de Ukrainse weapon trackers krijgen ze er nog elke dag bruikbare eenheden bij. Zolang er mensen zijn die ze kunnen bedienen kan Rusland veilig vliegen wel vergeten.

Blijft onbegrijpelijk dat er zo veel materieel achter blijft.

Edit:

Ondertussen noordoostelijk van Kyiv deze berichten:

[Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-03-2022 19:16]

• YakuzA

YakuzA

De grens bij de noordwest kant lijkt bij de rivier Irpin te worden gelegd door Oekraïne.

(Moshun aan de zuid/oost kant van die rivier was gecleared door Oekrainse troepen)

[Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 11-03-2022 08:59]

PSN

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
conform de laatste berichten is de kolonne zich aan het opsplitsen en worden de stellingen ingenomen. Artillerie is men aan het plaatsen iets achter het vliegveld, bij het vliegveld zelf (of wat er nog van over is ondertussen?) staan tankseenheden klaar.

Het lijkt erop dat de slag om Kiyev binnenkort van start gaat. Ik ben benieuwd of het Oekraïense leger nog eenheden heeft die voor verrassingen kunnen zorgen of dat het nu een kwestie gaat worden van wachten op dooi en volhouden.

• NiGeLaToR
@polthemol ik zie veel sporen over (bevroren) grond, terwijl we eerder zagen dat door de modder rijden geen optie was. Maandag zie ik het weer structureler warmer worden en zal verplaatsen door modder weer problematischer worden.

Op basis van het idee dat Rusland ook weerberichten leest zou een offensief dit weekend moeten plaatsvinden, anders zijn ze weer volledig aangewezen op verharde wegen voor verplaatsing.

Er rijden wel treinen met materiaal af en aan, maar enorme troepenbewegingen worden niet waargenomen.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:07:
@polthemol ik zie veel sporen over (bevroren) grond, terwijl we eerder zagen dat door de modder rijden geen optie was. Maandag zie ik het weer structureler warmer worden en zal verplaatsen door modder weer problematischer worden.

Op basis van het idee dat Rusland ook weerberichten leest zou een offensief dit weekend moeten plaatsvinden, anders zijn ze weer volledig aangewezen op verharde wegen voor verplaatsing.

Er rijden wel treinen met materiaal af en aan, maar enorme troepenbewegingen worden niet waargenomen.
ik ben niet helemaal bekend met welke vereisten er zijn voor zware artillerie, maar ik kan me indenken dat je eens tevige ondergrond nodig gaat hebben. Weet niet of we militairen hier hebben die praktische ervaring hebben hiermee en kunnen aanvullen/verhelderen?

Mijn aanname is even dat je in ieder geval niet op zompige grond je zware geschut kunt plaatsen en dat het weg zakt na wat schoten. Op asfalt zal ook wel niet per definitie een succes worden omdat dat ook niet helemaal ok gaat op zwaar materiaal.

Let op, ik maak aannames, maar dat kan ook betekenen dat men nu vooral bezig is de schaakstukken te plaatsen en het voorbereiding is voor wat komen gaat, in afwachting van wat er nog aan komt aan materiaal.

Bijkomend voordeel zou zijn dat je de wegen wat vrijer hebt richting Kiyev, dus dat logistiek misschien ietsie soepeler zal gaan of misschien is dat het hele plan voor nu zelfs: de wegen zo vrij mogelijk maken nu het kan door bevroren grond.

• PLAE
Artillerie lijkt mij niet echt een issue qua grond. Zeker het gemotoriseerde deel niet.
Aan het opsplitverhaal van de NOS kan ik geen touw vastknopen.

Hieronder weer een update. Ik begrijp niet helemaal hoe die 4 geïsoleerde BTG's van de Russen ten westen van Kiev zijn gekomen. Er waren ten zuiden daarvan toch ook luchtlandingen geweest, is dit daar een onderdeel van? Of zijn ze later afgesneden door de Oekraïners?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NiGeLaToR
Kan ook niet veel tabak maken van de isolatie van eenheden. Waar we ons wellicht op verkijken is gewoon de omvang van het gehele gebied. Je ziet ook dat Ukrainse eenheden ver achter de 'linies' aanvallen doen. Mijn theorie is dat ze gewoon vrij kunnen bewegen tussen verharde wegen - zolang ze te voet gaan worden ze nauwelijks lastig gevallen en kiezen ze zelf de plek en het moment voor een gevecht met ingegraven eenheden (gister eenheid van 7 tanks en ondersteuning zagen we, leek een soort FOB) en diverse konvooien.

Het kan dus net zo goed dat die BTG's niet echt geisoleerd zijn, maar gewoon zijn overgestoken door een 'linie' die in feite geen linie is, want dan zou je ingegraven troepen, artillerie, tanks, etc tegenkomen. Ik zie Ukraine dat echter nergens doen, omdat ze weten dat dit ze zeer kwetsbaar maakt zonder luchtoverwicht en wellicht slechte manouvreerbaarheid in open veld.

Dus die rood/blauwe lijn ten weste van Kyiv: de ruimte tussen de streepjes in dat lijntje kan wel eens kilometers groot zijn en veel minder een 'linie' zijn dan het plaatje doet vermoeden.

Edit: ja die westelijke blauw-rode lijn alleen al is zo'n 100km.

@polthemol qua verplaatsingen over open grond zie ik nog elke dag beelden van vastgelopen achter gelaten Russische voertuigen en het leek de reden te zijn dat het beruchte konvooi vast stond. We zullen zien of die nu van de weg verplaatste voertuigen na de dooi in de prut vast staan tot een drogere periode van de zomer. Kan overigens prima zijn dat ze erop anticiperen dat ze zo lang in de prut staan - als ze Kyiv willen uithongeren zullen ze sowieso lang blijven.

[Voor 20% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-03-2022 09:48]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PLAE
Je hebt gelijk inzake de afstanden. Ik ben zelf eens met de trein van Wit-Rusland naar Oekraïne gegaan. Dan begrijp je wel dat er al meerdere legers vast zijn gelopen. Het is zo groot, het is lastig er een goede voorstelling van te maken. Oneindige (graan)velden. Fascinerend.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kan iemand mij uitleggen wat die halve maantjes en dat windmolen achtige NAVO icoontje betekenen?

Halve maan als in voedsel voorziening? Je ziet ze links van het "35th CAA" labeltje.

Verbazingwekkend hoe de Oekraïeners het nog zo goed weten te redden gezien de penibele situatie.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PLAE
Dat halve maantje is een supply hub. Op sommige van zijn kaartje staat een legenda daarvoor.

https://twitter.com/Jomin...02175936166326272/photo/1

Dat 'molentje' kan ik ook niet zo vinden.

Ik was zelf ook zoekende naar het verschil tussen 2 of 3 rondjes onderin bij Oekraïne. Dat schijnt over zwaarte van voertuigen te gaan (hierboven zie je alleen maar 2 rondjes, maar bij Odessa 3 bijvoorbeeld).

[Voor 4% gewijzigd door PLAE op 11-03-2022 14:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PLAE
Nieuwe beelden (ik vind ze wel indrukwekkend) van gisteren van dat konvooi wat Kiev probeerde te benaderen vanuit het noordoosten. Volgens mij zie je in het begin ook een raket missen.

[Video: https://video.twimg.com/ext_tw_video/1502381134419738634/pu/vid/1280x720/EM8NmGuowdTa0yMo.mp4?tag=12]

• PLAE

Beelden van de initiële aanval op Hostomel (Antonov) airport.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-03 18:14

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik kwam vanavond op een toeristische site over Kyiv, en stond een beetje stil bij de mooie stad die onder vuur ligt. Toen zag ik ook dit: https://www.urbextour.com/en/kyiv-urbex-tour/
Ik moet zeggen, indrukwekkend dat gangenstelsel, en de voorraden spullen die daar onder de stad liggen. Als dat niet in Russische handen komt dan heb ik nog een beetje hoop voor de mensen die onderaards moeten vluchten en overleven.

heidiulrich.nl | adventura.nl / eigenzinnige rugzakavonturen in europa

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Er gaan allerlei geluiden dat het Oekraïense leger rondom Kyiv de Russen aardig in de verdrukking brengen, in de hoek Irpin, Bucha, Gostomel. Dit is iets om in de komende uren cq. morgen in de gaten te houden, om te zien of het lukt om de Russen terug te drukken. Zoals verwoord door Ilya Ponomarenko:

Hier een tweet met een filmpje van gevechten (ik vermoed eerder deze dag?)

Het begon natuurlijk al eerder met Makariv, dus ik ben een klein beetje hoopvol...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Oke, er lijkt toch iets aan de hand te zijn rond Kyiv.
De Oekraïners lijken Makariv heroverd te hebben. Dat zou betekenen dat er meerdere Russische bataljons teruggeduwd zijn of potentieel al omsingeld als je vergelijkt met de posities gisteren.

Het is alleen denk ik nog niet zo rooskleurig omdat Borodianka ook heroverd zal moeten worden. Want dan ga je in de positie komen dat de Russen afgeknepen gaan worden. Het is dan een kwestie om vanuit Borodianka te beginnen met interdictie van de weg een paar kilometer ten noorden met artillerie, drones etc.

Over Demydiv bij de Dnipro maak ik me wat minder zorgen. Dat gebied zou namelijk allang onderwater zijn gezet door de Oekraïners en ik vermoed dat de brug daar ook allang vernietigd is. En die weg naar Hostomel lijkt ook kwetsbaar te zijn voor interdictie met artillerie of drones. Het is immers maar een weg.

Dat dit buitgemaakt lijkt te zijn, versterkt het idee ook wel dat er iets aan de hand is. Want inderdaad zullen de Amerikanen dit absoluut in handen willen krijgen. Het is ook niet een systeem dat je dichtbij een frontlijn zou verwachten. Maar we hebben inmiddels zoveel twijfelachtige zaken gezien, dat niet veel me meer verbaast.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:28

Fiber

Beaches are for storming.

Verspreking? Of leg eens uit...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-03 21:18
Fiber schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:18:
[...]

Verspreking? Of leg eens uit...? O-)
Amerikanen willen dit graag eens onderzoeken omdat dit o.a. de AWACS zou storen. Dat is denk ik wat Daniel bedoelt.

The 1RL257 or Krasukha-4 is a Russian-made mobile electronic warfare system designed and manufactured by the Company Bryansk Electromechanical Plant (KRET). The Krasukha-4 is intended to neutralize Low-Earth Orbit (LEO) spy satellites, ground-based radars, and airborne radars (AWACS) at ranges between 150 to 300 kilometers. The system is also able to cause damage to the enemy's EW (Electronic Warfare) systems and communications. In November 2013, Russia’s Defense Ministry has received the first electronic warfare system Krasukha-4. The stations, which will complement Krasukha-2 units already in use by the Russian army, will provide the military with powerful radar jamming capability. More specifically, the Krasukha-4 has been described as a tool against “flying radars,” such as the USAF E-8 Joint STARS aircraft, or reconnaissance satellites - like the United States’ Lacrosse satellite - and a means of protection against surveillance and combat unmanned aerial vehicles, otherwise known as drones.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zo'n ding vlak bij het front zetten en intact achterlaten/kwijtraken is best wel een blooper. Ik kan me idd voorstellen dat allerlei Amerikaanse clubs zo'n ding graag eens bekijken :X

Man wat dom van de Russen.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Boudewijn schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:25:
Zo'n ding vlak bij het front zetten en intact achterlaten/kwijtraken is best wel een blooper. Ik kan me idd voorstellen dat allerlei Amerikaanse clubs zo'n ding graag eens bekijken :X

Man wat dom van de Russen.
ik weet niet zeker of dom het woord is, het doet me vooral aan als een typisch 'dingetje' wat ontstaat door geen plan te hebben, geen aansturing, geen communicatie.

Als je stellingen of posities verliest, zorg je dat je zoveel mogelijk materiaal vernietigd, kwestie dat het niet tegen je gebruikt kan worden. De container op die foto (ik maak de aanname dat dat is hoe die werd aangetroffen) is volledig ongeschonden.

Als je die containres plaatst voel je je helemaal veilig, gezien hij ongeschonden is, heeft niemand zelfs maar een halfslachtige poging ondernomen om hem onklaar te maken (desnoods een granaat erin gooien, maar nites van dat alles).

Als we dat afzetten dan denk ik dat er een paar opties zijn:

- ze werden verrast door een tegenoffensief en volledig overrompeld: aka. hun intel was prut en ze waanden zich veiliger dan wat ze eigenlijk waren
- er waren geen instructies (in feite via hun training) om materiaal onklaar te maken als er teruggetrokken moest worden
- niemand voelde zich verantwoordelijk ervoor (zou wijzen op dat de bevelvoering niet al te best is)
- geen enkele Rus had er zin in: blijkbaar was dit genoeg reden om te wiebelen, ze zijn er klaar mee

Eigenlijk is elke reden die ik kan verzinnen waarom die container daar nog staat op geen enkele wijze een positief iets voor de Russische eenheid die er zat.

• RoD
  • Niet online

RoD

Irpin:

Beelden duiden erop dat het Oekraïense leger dit weer in handen heeft.

Daarnaast hoor ik van mensen uit de buurt dat Horenychi ook is bevrijd. Daar zaten Kadyrovtsy.

Het blijven positieve geluiden. Hopelijk zien we in de komende uren hier meer van.

[Voor 24% gewijzigd door RoD op 23-03-2022 12:34]

• XWB
  • Niet online
Op naar Bucha :) Of wat er nog van over is :/

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ik krijg een beetje de indruk dat al die berichten over omsingelde eenheden en bevrijde steden gebaseerd zijn op een achterhaald idee van oorlogsvoering door vele tienduizenden troepen die een solide front vormden. En wat we nu zien zijn acties van maximaal bataljon grootte eenheden die rondrijden en vrij zijn om een stadje in te rijden en daarna weer te verlaten. Ook is er niet veel meer nodig dan 10 man met wat NLAWs om op een van de paar wegen die er zijn een konvooi te beschieten en dan de eenheid verderop 'omsingeld' te hebben. Die eenheid stuurt dan 20 man om de weg vrij te maken en 'de omsingeling is doorbroken'.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• RoD
  • Niet online

RoD

Meer over Bucha:

Ik hoop dat het leger deze opmars voortzet. Zou mooi zijn als ze daar de hele club Russen kunnen opsluiten en buiten werking stellen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Meer ontwikkrlingen:

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Als dat klopt hebben ze flinke stappen gemaakt :o

[Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 23-03-2022 16:22]

• YakuzA

YakuzA

Klinkt alsof ze richting Ivankiv aan het drukken zijn om alles onder de rivier af te sluiten.

PSN

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Dan gaan ze blijkbaar niet eens voor een krappe omsingeling van Bucha en Hostomel. Nee, dit betekend dat de Oekraïners het Russische 36ste leger aanvallen dat de flank van het 35ste leger dichterbij Kyiv moet dekken. Het 35ste leger kan op deze manier, enorm in de problemen gaan komen.

Ik ben nog eens verder gaan zoeken. Blijkbaar is de brug bij Ivankiv ook al beschadigd.

Er zou in ieder geval een noodbrug ten noorden zijn aangelegd. Ik zou nu willen zeggen dat er waarschijnlijk meerdere zijn, maar inmiddels durf ik niet zo snel meer te spreken over vrij competente vervolgacties van het Russische leger, al helemaal niet op dit front. :>

Dus een complete omsingeling is dit nog niet. Interdictie van de logistieke konvooien gaat alleen wel steeds beter mogelijk worden als de Oekraïners nog verder oprukken. Want pak er maar eens een online kaart bij in de satellietmodus. Het terrein aldaar is behoorlijk bebost met veel rivieren en er lopen wat wegen doorheen. Je kan dus ook niet zomaar "offroad gaan". Je zit vast aan die wegen en dat maakt het zoeken naar doelen en dus interdictie, veel gemakkelijker. Want uiteindelijk hoef je die Russische soldaten niet te verdrijven als ze het opgeven omdat ze geen eten of munitie meer hebben. Die geven zich uiteindelijk wel over.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:43

gws24

Thinking is hard!

Al gepost in het algemene topic maar aangezien het over het front in Kyiv gaat ook hier:

rood = bezet door russen
blauw = wat Oekraine beweert te hebben heroverd de afgelopen 48 uur

bron: screenshot van de video in deze tweet.

In hoeverre dit accuraat is voor de toestand op de grond is natuurlijk de vraag maar aan de hand van deze bron lijkt het er op dat Oekraïne inderdaad de bevoorradingslijnen probeert af te sluiten. Bv, de P02 weg vanuit Belarus in het westen (kleine blauwe puntje linksboven) en de M02 weg in het oosten.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-03 21:18
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:09:
.

Dat dit buitgemaakt lijkt te zijn, versterkt het idee ook wel dat er iets aan de hand is. Want inderdaad zullen de Amerikanen dit absoluut in handen willen krijgen. Het is ook niet een systeem dat je dichtbij een frontlijn zou verwachten. Maar we hebben inmiddels zoveel twijfelachtige zaken gezien, dat niet veel me meer verbaast.
[Embed]
En ondertussen...

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• YakuzA

YakuzA

Nu nog een T-14 erbij en dan is weer alles openbaar. _O-

PSN

• XWB
  • Niet online
Als het waar is neem ik aan dat Oekraïne dat systeem dan naar de Poolse grens brengt?

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:02
XWB schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:56:
Als het waar is neem ik aan dat Oekraïne dat systeem dan naar de Poolse grens brengt?
Benieuwd wat voor leuke gadgets ze ervoor terugkrijgen... _/-\o_

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Dit zal wel geruild worden voor wat meer geavanceerde luchtdoelraketten en antitankwapens denk ik zo. ;)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
gws24 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:38:
Al gepost in het algemene topic maar aangezien het over het front in Kyiv gaat ook hier:

[Afbeelding]

rood = bezet door russen

[Twitter]
In hoeverre dit accuraat is voor de toestand op de grond is natuurlijk de vraag maar aan de hand van deze bron lijkt het er op dat Oekraïne inderdaad de bevoorradingslijnen probeert af te sluiten. Bv, de P02 weg vanuit Belarus in het westen (kleine blauwe puntje linksboven) en de M02 weg in het oosten.
Oh zo zit het in elkaar. De Oekraïners lijken dus een klein stukje van die weg heroverd te hebben. Tja, dan lijken op het moment zowel het 35ste als 36ste leger, effectief afgesneden van hun toch al fragiele logistieke basis. :)

• RoD
  • Niet online

RoD

gws24 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:38:

[Afbeelding]

rood = bezet door russen

[Twitter]
Hier een aanvullende bron voor deze claim:

• hoevenpe
RoD schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:40:
Hier een aanvullende bron voor deze claim
Volgens mij heeft @DaniëlWW2 het over de aanvoerroutes ten noordwesten bij Ivankiv, het noordoosten lijkt voor de Russen inderdaad erg precair.

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit is 68km van het centrum van Kyiv. давай, давай, давай :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
https://www.theguardian.c...vehicles-heading-for-kyiv
Deze geeft nog wat interessante inzichten in hoe die kolonne van het lijf werd gehouden (en in effect Kyiv stand kon houden).

Ik zie hier toch wat gelijkenissen in met hoe Finland hun fameuze skitroepen gebruikte om voor maximale irritatie en chaos te zorgen bij de Russische troepen: kleine, snelle, wendbare groepen met specialisten die voor effectgerichte schade gaan.
DaniëlWW2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:52:
Dus een complete omsingeling is dit nog niet. Interdictie van de logistieke konvooien gaat alleen wel steeds beter mogelijk worden als de Oekraïners nog verder oprukken. Want pak er maar eens een online kaart bij in de satellietmodus. Het terrein aldaar is behoorlijk bebost met veel rivieren en er lopen wat wegen doorheen. Je kan dus ook niet zomaar "offroad gaan". Je zit vast aan die wegen en dat maakt het zoeken naar doelen en dus interdictie, veel gemakkelijker. Want uiteindelijk hoef je die Russische soldaten niet te verdrijven als ze het opgeven omdat ze geen eten of munitie meer hebben. Die geven zich uiteindelijk wel over.
dat verklaart denk ik ook hoe klein eenheden op quads immens effectief kunnen zijn. Als ze de omgeving een beetje kennen, zijn ze niet gebonden aan wegen, maar kunnen ze ook via de obscure bospaadjes (of de
'ooit was dit een pad'-weg) relatief vrij bewegen tussen de gebieden heen waar Rusland gewono netjes via de weg moet gaan.

Samen met dat de Russische eenheden toch behoorlijk ongetrained of slecht getrained zijn, is het voor dergelijke eenheden quasi prijsschieten geworden.

[Voor 54% gewijzigd door polthemol op 28-03-2022 10:45]

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
Lijken toch weer een offensief te willen starten ten noordwesten en oosten van Kyiv.
Benieuwd wat er van waar verder.

[Voor 3% gewijzigd door Louwke op 28-03-2022 11:29]

Untappd: Louwke80

• PLAE
De situatie waar we vanmorgen ongeveer mee begonnen.

En volgens de Finse kaartenmakers https://www.scribblemaps....The-War-in-Ukraine/091194

(in het onleesbare stukje staat dat het over laten stromen van gebieden ten NO van Irpin operaties moeilijk maken daar.

Ik moet zeggen dat de het beeld iets te rooskleurig lijkt te zijn geschetst vrijdag/zaterdag.

[Voor 56% gewijzigd door PLAE op 28-03-2022 12:11]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-03 08:22
PLAE schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:06:
De situatie waar we vanmorgen ongeveer mee begonnen.

[Afbeelding]

En volgens de Finse kaartenmakers https://www.scribblemaps....The-War-in-Ukraine/091194

(in het onleesbare stukje staat dat het over laten stromen van gebieden ten NO van Irpin operaties moeilijk maken daar.

[Afbeelding]

Ik moet zeggen dat de het beeld iets te rooskleurig lijkt te zijn geschetst vrijdag/zaterdag.
Lijntjes tekenen waar geen fysieke barrières zijn is altijd suggestief. Beter is te kijken waar eenheden staan denk ik.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Louwke schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:28:
Lijken toch weer een offensief te willen starten ten noordwesten en oosten van Kyiv.
Benieuwd wat er van waar verder.

[Twitter]
Vreemde situatie, behalve dit bericht kan ik er niet veel over vinden. En zonet kwam ik dit tegen:

Dat suggereert dat de Russen zich behoorlijk ver terugtrekken. Maar dat kan ook weer te maken hebben met het regroupen voor een nieuwe aanval. Hoe dan ook, we zullen de komende dagen wel de nodige ontwikkelingen zien, welke kant het ook op gaat.

• PLAE
Brent schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:47:
[...]

Lijntjes tekenen waar geen fysieke barrières zijn is altijd suggestief. Beter is te kijken waar eenheden staan denk ik.
Waar kunnen we dat vinden? :9

• Brent
PLAE schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:10:
[...]

Waar kunnen we dat vinden? :9
Dat zijn de groen en rode vierkantjes en andere geometrische figuurtjes, toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Irpin zou ook weer in handen van Oekraïne zijn:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wilde ik net komen posten. Het zat er al wel wat aan te komen gezien de omsingeling. Maar we hebben eerder gezien dat de Russen zich niet zo snel overgeven, dus maar even kijken wat voor signalen er vandaag en morgen verder nog komen. Hoe dan ook is het bemoedigend.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

En het vervolg:

Zoals altijd een slag om de arm, maar het zijn in ieder geval positieve signalen.

Ondertussen hoor ik van mensen dat er ten zuidwesten van Kyiv ook nog wordt gevochten. Dus helaas zijn de Russen daar nog niet verdreven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bevestiging dat ze zich terugtrekken rond Kyiv:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-03 22:25
user109731 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:18:
Bevestiging dat ze zich terugtrekken rond Kyiv:
[Twitter][Twitter]
En nu dan? Worden die Russische troepen naar Kherson of Donetsk getransporteerd om daar een nieuw offensief te beginnen?

Edit: Ik vertrouw de Russen voor geen meter.

[Voor 5% gewijzigd door Joep op 29-03-2022 15:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Terecht om ze niet te vertrouwen. Gezien de opmars van het Oekraïense leger leek er een omsingeling te komen ten westen van Kyiv, en ten oosten ging het niet veel beter. Het is hoe dan ook een forse nederlaag voor Rusland, maar dat de slag gewonnen is betekent letterlijk niet dat de oorlog dan ook gewonnen is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brent
Ik zou er geen afbouw in zien nee, maar het duurt denk ik wel even voordat die eenheden zich elders aan het front (oosten) melden, toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brent schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:23:
Ik zou er geen afbouw in zien nee, maar het duurt denk ik wel even voordat die eenheden zich elders aan het front (oosten) melden, toch?
Het zijn flinke afstanden dus dat duurt wel een paar dagen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Je hoort ook niks meer van de Wit-Russen, die hebben geloof ik niet zo'n trek om zich in deze oorlog te mengen. Als in Minsk protesten ontstaan zullen de Russen ook wel moeten helpen, dat zou de situatie in Oekraïne nog lastiger maken denk ik.

Ik weet niet hoeveel materieel en troepen ze aan het Kyiv front nog over hebben, maar het zijn flink wat eenheden. Het is geen kwestie van alles op een trein kwakken en een rondje om Oekraïne rijden. Dat is een flinke operatie. En Wit-Russische spoorlijnen richten Oekraïne zijn al eens gesaboteerd en worden nu extra bewaakt: https://mil.in.ua/en/news...he-railway-from-sabotage/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:28

Grouchy

meep meep

Ze hadden daar in ieder geval in het verleden het 29e gecombineerde 'wapens' Leger, het 35e gecombineerde 'wapens' Leger en het 36e gecombineerde 'wapens' Leger op de as van Wit-Rusland naar Kiev.
Het 41e gecombineerde wapens Leger en het 2e Garde Tank Leger kon je vinden op de oostelijke as van Rusland naar Kiev.
Daarboven op had je ook nog troepen van de VDV zoals bijvoorbeeld de 31e 'Garde Air Assault' Brigade.
Momenteel wordt er op deze as schijnbaar het een en andere aan troepen verplaatst naar....??

Ondertussen lijken ook eenheden van het 1e Tank leger (rondom Soemy) via Rusland verplaatst worden naar.....??
Er is ook gemeld dat de offensieve capaciteit van het 20e Leger is uitgebreid.

In het zuid-oosten (en zuiden) lijken de Russen bezig te zijn met het vervangen/versterken en opbouwen van vooraden & troepen. Heb nog geen info gelezen dat ze daarzo (8e gecombineerde wapens Leger, het 58e gecombineerde wapens Leger en het 49e gecombineerde wapens Leger capaciteit weg aan het halen zijn.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• RoD
  • Niet online

RoD

Interessant bericht. Ondertussen blijft het luchtalarm bij Kyiv wel afgaan.

• XWB
  • Niet online
Bij de herovering van Irpin zijn ongeveer 300 burgers en 50 militairen omgekomen, aldus de burgemeester:
Oleksandr Markushyn, the Mayor of Irpin, has reported that up to 300 civilians and 50 military personnel have been killed in Irpin, according to preliminary information.

They crushed the bodies of Ukrainians who had been killed, just flattened them into the asphalt. It was frightening to watch…

Unfortunately, 16 guys from our territorial defence died, 29 have been hospitalised. As for the Armed Forces of Ukraine, up to 50 people were killed and nearly 100 wounded."

• YakuzA

YakuzA

Aan de oostkant van Kyiv zitten de Russen ook flink in de achteruit:

Vermoed dat ze daar heel veel materieel gaan achterlaten, voor de 300 km terug hebben ze vast niet genoeg brandstof? (de route richting Chernihiv lijkt nu ook door Oekraine over genomen)

Aan de west kant Hostomel airport mogelijk leeg:

Tsjenobil mogelijk ook leeg:

https://www.ukrinform.net...nobyl-npp-energoatom.html

[Voor 59% gewijzigd door YakuzA op 31-03-2022 17:47]

PSN

• RoD
  • Niet online

RoD

Ondanks dat we weten dat dit een hergroepering is, blijft dit mooi nieuws. Het is wel een teken dat ze de strijd daar voor nu opgeven.

Ik hoop dat mensen op een gegeven moment ook terug naar Kyiv kunnen. Een enigszins "normaal" leven daar zou goed zijn voor het land.

• hoevenpe
Eens zien of Russen net zo goed zijn in 'hergroeperen' als in aanvallen... O-)

• hoevenpe

• RoD
  • Niet online

RoD

Het gaat hard momenteel. Je moet altijd oppassen met direct conclusies trekken, maar er komen zowel in het westen als in het oosten veel meldingen van bevrijde dorpen, kapotte Russische voertuigen (wordt weer een feestje voor Oryx), etc. Zie ook Liveuamap.

En dan dit:

Positieve ontwikkelingen, al weten we dat Rusland op een gegeven moment terug gaat slaan. Voor nu maar zoveel mogelijk schade aanrichten terwijl de Russen terugtrekken.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee