• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:05

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De nieuwe ladingen trucks blijven in Belarus aankomen:

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:54
RoD schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:36:
Positieve ontwikkelingen, al weten we dat Rusland op een gegeven moment terug gaat slaan. Voor nu maar zoveel mogelijk schade aanrichten terwijl de Russen terugtrekken.
Waarmee?

75% van hun actieve leger is in Oekraïne en op het zuiden na zijn ze overal aan het 'hergroeperen'. Bizar...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
hoevenpe schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:40:
[...]

Waarmee?

75% van hun actieve leger is in Oekraïne en op het zuiden na zijn ze overal aan het 'hergroeperen'. Bizar...
Dat klopt, maar het blijven wel grote aantallen, en ik wil niet al te hoopvol zijn over wat er gebeurt als ze zich geconcentreerd storten op de Donbas.

Hoe dan ook blijft dit een positief signaal.

Verder:

En een klein, waarschijnlijk incompleet, samenvattingkje:

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Wat je nu wel gaat krijgen is misschien wel de allermoeilijkste operationele manoeuvre denkbaar, een aftocht onder vijandelijke aanval. Onderschat absoluut niet hoe lastig dit is. Want in dit scenario moet eigenlijk al je formaties nu gestaag en in fasen laten terugtrekken naar vooraf bepaalde punten zodat ze een frontlijn blijven vormen. Ondertussen moet je oppassen dat je troepen van hun aftocht, geen vlucht maken. Want als er een formatie wegvalt en er een gat ontstaat, dan kan je vijand hier gebruik van maken om andere formaties te omsingelen. En al dit terwijl je ook nog eens je ingegraven of versterkte posities hebt verlaten, waardoor je ook een geringer voordeel hebt als verdediger. Het vraagt om ongelofelijk veel planning, uitstekende communicatie, tactisch vaardige troepen alsmede waarschijnlijk ook wat geluk.

Komt bij dat het terrein eigenlijk verschrikkelijk is om dit te doen, daar ten noordwesten van Kyiv. Je hebt nauwelijks wegen, veel bebost gebied en rivieren en een deel van de het gebied is letterlijk Tsjernobyl waar je gewoon niks kan. Daar wil je eigenlijk niet eens naartoe hoeven te gaan, want Tsjernobyl.

Die Oekraïense formaties zijn denk ik echt niet zomaar bezig om de druk erop te houden. Als de Russen namelijk een fout maken of in een fout gedwongen worden, dan kunnen de verliezen voor de Russen enorm zijn. En dat wil je ook omdat de Russische formaties aldaar, een ronduit miserabele logistieke ondersteuning hebben en waarschijnlijk ook uitgeput zijn na een maand van gevechten. Ik moet nog zien of ze werkelijk het hele front ontruimen of alleen de formaties die geen serieuze gevechtswaarde meer hebben, maar het is zeker een front om nu op te letten.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• hoevenpe
RoD schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:41:
Dat klopt, maar het blijven wel grote aantallen, en ik wil niet al te hoopvol zijn over wat er gebeurt als ze zich geconcentreerd storten op de Donbas.
Dat wordt spannend, Oekraïne kan ook troepen vrij maken nu het noorden en oosten minder precair lijkt te zijn.

En over de 'kwaliteit' van de Russen, dit zijn de beruchte mannen van Kadyrov:

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Modbreak:Oh en dit is dus waarom ik aparte topics ben gestart en bewust Chernihiv los heb gehouden van Kyiv. Dus draag Chernihiv ook daar houden. ;)
Het Chernihiv-Charkiv front

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• hoevenpe
DaniëlWW2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:43:
Het vraagt om ongelofelijk veel planning, uitstekende communicatie, tactisch vaardige troepen alsmede waarschijnlijk ook wat geluk.
We hebben het over de Russen: laten we het houden op veel, heel veel geluk.

Dit wordt waarschijnlijk 'konvooi 2.0'...

Acties:
  • +5Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:05

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

https://www.facebook.com/...ov/posts/3335757946702002
https://liveuamap.com/en/...ed-ivankiv-in-kyiv-region

Ivankiv nu in Oekrainse handen?
Dat zou betekenen dat alles daaronder afgesneden is qua doorgaande weg qua Russische troepen richting Belarus?
Als dit klopt zou dat wel heel erg zijn voor Rusland.
(op de kaart van miltary land zijn ze al een stuk dichter bij het kruispunt: https://militaryland.net/ukraine/invasion-day-36-summary/ dus in principe zou het moeten kunnen, maar het zal even wachten zijn op meer verificatie)

[Voor 57% gewijzigd door YakuzA op 01-04-2022 09:57]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-03 15:52

polthemol

Moderator General Chat
DaniëlWW2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:43:
Het vraagt om ongelofelijk veel planning, uitstekende communicatie, tactisch vaardige troepen alsmede waarschijnlijk ook wat geluk.
je bedoeld: alle kwaliteiten die niet aanwezig zijn in hun huidige leger? :+

Maar als men de druk erop kan houden, is het wel ideaal om het hergroeperen heel snel om te vormen naar een nekslag voor veel soldaten hun motivatie (aan Russische kant).

Je bent met veel pijn en moeite daar rond Kyev aangekomen, hebt niets bereikt met immense verliezen en met het hergroeperen krijg je nog eens een lading ellende op je dak. Dan zal er niet veel meer over blijven van hun gevechtsbereidheid lijkt me, als je als Oekraïne de middelen hebt om te blijven jagen erop.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:24:
https://www.facebook.com/...ov/posts/3335757946702002
https://liveuamap.com/en/...ed-ivankiv-in-kyiv-region

Ivankiv nu in Oekrainse handen?
Dat zou betekenen dat alles daaronder afgesneden is qua doorgaande weg qua Russische troepen richting Belarus?
Als dit klopt zou dat wel heel erg zijn voor Rusland.
(op de kaart van miltary land zijn ze al een stuk dichter bij het kruispunt: https://militaryland.net/ukraine/invasion-day-36-summary/ dus in principe zou het moeten kunnen, maar het zal even wachten zijn op meer verificatie)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik hoop dat ze veel Russen kunnen insluiten en materiaal buit kunnen maken.

Aan de andere kant van Kyiv:

Kyiv lijkt wel ontzet te gaan worden op deze manier. Ik hoop dat de mensen terug kunnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
RoD schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:16:
[...]

Ik hoop dat ze veel Russen kunnen insluiten en materiaal buit kunnen maken.

Aan de andere kant van Kyiv:
[Twitter]
Kyiv lijkt wel ontzet te gaan worden op deze manier. Ik hoop dat de mensen terug kunnen.
Oekraïne zal nog altijd wel aardig wat troepen daar moeten houden. Je wilt niet hebben dat ze straks vanuit Belarus opnieuw naar binnen rollen.

Moet in ieder geval wel een aardige kans geven om de nieuwe voorraden die zijn beloofd ter plekke te krijgen, oa. de artillerie die het VK dacht ik beloofde te gaan sturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
@YakuzA Er is blijkbaar nog een noodbrug ten noorden van Ivankiv. Maar die kan ook heel goed, niet de capaciteit hebben voor de toestroom van veel voertuigen. Oh en een drone kan er zo een einde aan maken. De brug bij Ivankiv zou bij het begin van de invasie ook beschadigd zijn van wat ik had begrepen. Maar ik heb er geen beelden van gezien hoe beschadigd. Verder zouden er zomaar nog meer noodbruggen kunnen liggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

polthemol schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:18:
[...]

Oekraïne zal nog altijd wel aardig wat troepen daar moeten houden. Je wilt niet hebben dat ze straks vanuit Belarus opnieuw naar binnen rollen.

Moet in ieder geval wel een aardige kans geven om de nieuwe voorraden die zijn beloofd ter plekke te krijgen, oa. de artillerie die het VK dacht ik beloofde te gaan sturen.
Ik weet dat ik nu aan het wensdenken ben, maar wat zou de kans zijn dat het leger voorwaarts gaat verdedigen, laten we zeggen, tot over de Wit-Russische grens? Het zou me in ieder geval goed lijken om de druk ook op dit front te houden, aangezien ze inderdaad toch moeten verdedigen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:01
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:20:
@YakuzA Er is blijkbaar nog een noodbrug ten noorden van Ivankiv. Maar die kan ook heel goed, niet de capaciteit hebben voor de toestroom van veel voertuigen. Oh en een drone kan er zo een einde aan maken. De brug bij Ivankiv zou bij het begin van de invasie ook beschadigd zijn van wat ik had begrepen. Maar ik heb er geen beelden van gezien hoe beschadigd. Verder zouden er zomaar nog meer noodbruggen kunnen liggen.
Er werd gisteren al gemeld op Liveuamap dat er in Bucha / Hostomel, alleen nog wat losse eenheden vochten en verdedigden, de BTG waren aan terugtrekken. Misschien dat deze terugtrekking naar Russische maatstaven vrij succesvol is en ze alleen wat losse eenheden achterlaten die nu één-voor-één opgerold gaan worden. Dan is het niet erg dat ze nu Ivankiv opgeven. Maar precies zullen we het niet weten en het is wel een afgang dat ze dit front op moeten geven.
RoD schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:20:
[...]

Ik weet dat ik nu aan het wensdenken ben, maar wat zou de kans zijn dat het leger voorwaarts gaat verdedigen, laten we zeggen, tot over de Wit-Russische grens? Het zou me in ieder geval goed lijken om de druk ook op dit front te houden, aangezien ze inderdaad toch moeten verdedigen.
Dat zou zeer onverstandig zijn. Hoewel Wit-Rusland alles behalve schone handen heeft, moet je ze ook geen reden om echt actieve deelnemer te worden in het conflict. Oekraïne doet het heel goed, maar ik zou toch niet een tweede land als actieve deelnemer aan de oorlog willen. Dan liever toch wat troepen naar het oosten verplaatsen.

[Voor 26% gewijzigd door llevering op 01-04-2022 10:26]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
RoD schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:20:
[...]

dat zou ik als Oekraïne zijnde niet gaan doen. Belarus houd zich nog afzijdig omdat Loekasjenko bang is dat hij de macht verliest als hij zijn troepen gaat inzetten over de grens. Als je nu als Oekraïne zijnde een invasie gaat doen, dan dwing je hem zijn leger in te moeten zetten en heb je zelfstandig bereikt wat Putin niet lukt: Belarus gaat zich militair ook actief bemoeien.

Ik zou ze fijn opjagen tot ergens bij de grens of tot er niets meer over is wat de moeite waard is en dan terug kijken waar je linies moet gaan aanleggen voor als ze terug komen. Je hebt nog een dikke kans dat er aardig wat materiaal is blijven liggen ook, wat misschien ingezet kan worden/bruikbaar is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

polthemol schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:28:
[...]

dat zou ik als Oekraïne zijnde niet gaan doen. Belarus houd zich nog afzijdig omdat Loekasjenko bang is dat hij de macht verliest als hij zijn troepen gaat inzetten over de grens. Als je nu als Oekraïne zijnde een invasie gaat doen, dan dwing je hem zijn leger in te moeten zetten en heb je zelfstandig bereikt wat Putin niet lukt: Belarus gaat zich militair ook actief bemoeien.

Ik zou ze fijn opjagen tot ergens bij de grens of tot er niets meer over is wat de moeite waard is en dan terug kijken waar je linies moet gaan aanleggen voor als ze terug komen. Je hebt nog een dikke kans dat er aardig wat materiaal is blijven liggen ook, wat misschien ingezet kan worden/bruikbaar is.
Ik weet niet hoe groot het Wit-Russische leger is, maar ik kan me ook voorstellen dat je als Oekraïne zijnde daar een aantal doelen wil uitschakelen, zoals treinstations, vliegvelden en dergelijke.

Maar je hebt vast gelijk dat het geen slim idee is :P Wellicht wel wat nachtelijke sabotage-operaties? Die kun je altijd ontkennen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
RoD schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:32:
[...]

Ik weet niet hoe groot het Wit-Russische leger is, maar ik kan me ook voorstellen dat je als Oekraïne zijnde daar een aantal doelen wil uitschakelen, zoals treinstations, vliegvelden en dergelijke.

Maar je hebt vast gelijk dat het geen slim idee is :P Wellicht wel wat nachtelijke sabotage-operaties? Die kun je altijd ontkennen.
niet nodig: Belarus hun partizanen leven zich al aardig uit. Voor het ontregelen van een spoorlijn daar denk ik ook niet dat je heel veel mensen nodig hebt, waarschijnlij kalleen wat mensen die inzichten hebben in hoe die spoorlijnen werken (welk kruispunt is bv. goed om iets te slopen, dat gedoe).

Ik denk dat overall, Oekraïne heel erg sterk is in hoe, wanneer en voor wat ze hun troepen inzetten. Maximaal gebruik van de middelen zeg maar, dus ook geen ellenlang konvooi gaan aanvallen, als je ze vele wekenlang kunt vertragen waardoor hun voorraden vanzelf op gaan.

Fijn zitten laten waar ze zitten kortom, hooguit kun je vragen, als je connecties hebt met die partisanen, of ze nog wat extra stukken spoor kunnen ontregelen zodat die hergroeperingen/versterkingen logistiek nog meer in de problemen komen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

polthemol schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:40:
[...]

niet nodig: Belarus hun partizanen leven zich al aardig uit. Voor het ontregelen van een spoorlijn daar denk ik ook niet dat je heel veel mensen nodig hebt, waarschijnlij kalleen wat mensen die inzichten hebben in hoe die spoorlijnen werken (welk kruispunt is bv. goed om iets te slopen, dat gedoe).

Ik denk dat overall, Oekraïne heel erg sterk is in hoe, wanneer en voor wat ze hun troepen inzetten. Maximaal gebruik van de middelen zeg maar, dus ook geen ellenlang konvooi gaan aanvallen, als je ze vele wekenlang kunt vertragen waardoor hun voorraden vanzelf op gaan.

Fijn zitten laten waar ze zitten kortom, hooguit kun je vragen, als je connecties hebt met die partisanen, of ze nog wat extra stukken spoor kunnen ontregelen zodat die hergroeperingen/versterkingen logistiek nog meer in de problemen komen.
Je hebt gelijk. Hopelijk kunnen ze contact leggen met de Wit-Russen en eea coördineren.

Verder:
https://liveuamap.com/en/...ated-dymer-in-kyiv-region
Dymer is nu ook bevrijd. Als ik dit zo zie, dan lijk Oekraïne een groot deel van de route naar Belarus in handen te hebben. En dan lijkt me de kans groot dat het deel van de Russen dat nog niet is weggekomen, ingesloten raakt?

Edit, volgens mij is dit het antwoord op mijn vraag:

Hopelijk is er nog het eea achtergebleven dat gevangengenomen kan worden.

[Voor 6% gewijzigd door RoD op 01-04-2022 10:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RoD schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:32:
[...]

Klein en waarschijnlijk nog slechter getraind of gemotiveerd dan het Russische leger. :z
Maar waarom zou je deze defacto vazalstaat gaan aanvallen? De bevolking staat waarschijnlijk zelf te springen om hun "leider" te verdrijven, maar er zitten helaas nog aardig wat Russische formaties in Wit-Rusland. Met de beperkte informatie die we meekrijgen, zou ik suggereren dat het beter is om die dreigende omsingeling nu voltooien en de omsingeling te "liquideren". Ideaal door overgave af te dwingen, maar als het met vechten moet, dan moet dat helaas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:50:
[...]

Klein en waarschijnlijk nog slechter getraind of gemotiveerd dan het Russische leger. :z
Maar waarom zou je deze defacto vazalstaat gaan aanvallen? De bevolking staat waarschijnlijk zelf te springen om hun "leider" te verdrijven, maar er zitten helaas nog aardig wat Russische formaties in Wit-Rusland. Met de beperkte informatie die we meekrijgen, zou ik suggereren dat het beter is om die dreigende omsingeling nu voltooien en de omsingeling te "liquideren". Ideaal door overgave af te dwingen, maar als het met vechten moet, dan moet dat helaas.
Dat sowieso. Dit lijkt me een uitgelezen kans om wat er achter is gebleven qua Russisch leger te liquideren, op welke manier dan ook.

Maar gezien dat het vervolg is dat Oekraïne daar troepen moet houden ter verdediging, vraag ik me af hoe je druk kan houden op dat front. Maar wat @polthemol zegt, zullen partisanenacties, in coördinatie met de Wit-Russen, waarschijnlijk het verstandigst zijn.

Edit, hier een reeks foto's van wat er zoal is vernietigd, zal wel van gisteren zijn. Oryx mag weer een hoop gaan tellen.

[Voor 8% gewijzigd door RoD op 01-04-2022 10:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoevenpe
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze deze terugtrekking aan beide zijden zo snel en succesvol hebben weten uit te voeren, wat is het addertje?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anoniem: 421923
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:33:
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze deze terugtrekking aan beide zijden zo snel en succesvol hebben weten uit te voeren, wat is het addertje?
gewoon instappen en wegrijden :P

Maar het addertje is uiteraard geen terugtrekking maar hergroeperen in Belarus en mogelijk een nieuwe aanval proberen op te zetten die vervolgens wel succesvol zal zijn zonder het amateurisme van de afgelopen maand.
Een fors deel zal via Belarus en Rusland naar Belgorod getransporteerd worden om in de regio's Charkiv en DNLR ingezet te worden.

Vandaar alvast de speciale operatie van Oekraine op die brandstof-opslag. Hebben ze alvast een paar liter brandstof minder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bucha zou nu ook heroverd zijn:
Burgemeester: Bucha heroverd op de Russen

Oekraïense strijders hebben Bucha, een voorstad van Kyiv, heroverd op de Russen. Dat meldt althans burgemeester Anatoli Fjodoroek in een videoboodschap. ‘31 maart zal de geschiedenis van onze stad in gaan als de dag van de bevrijding van de Russen’, aldus Fjodoroek in de video, die kennelijk gisteren is opgenomen buiten het gemeentehuis. De berichtgeving kon niet onafhankelijk worden geverifieerd.

La Batterie des Hommes sans Peur

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XWB schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:36:
Bucha zou nu ook heroverd zijn:

[...]
En er komen veel beelden naar buiten van wat er in Bucha is gebeurd. Te vreselijk om hier te posten. De Russen hebben de burgerbevolking gewoon afgeslacht.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Dit zou nu de situatie zijn.

Tja, dat begint toch echt te lijken op een klassieke omsingeling. De vraag is nu denk ik hoeveel ontsnapt zijn. Tweede is de vraag of die extra Russische troepen in Wit-Rusland nog iets kunnen betekenen voor deze omsingelde formaties.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:29:
Dit zou nu de situatie zijn.
[Afbeelding]

Tja, dat begint toch echt te lijken op een klassieke omsingeling. De vraag is nu denk ik hoeveel ontsnapt zijn. Tweede is de vraag of die extra Russische troepen in Wit-Rusland nog iets kunnen betekenen voor deze omsingelde formaties.
We hebben gisteren al kunnen zien, oa via Oryx dat er enorm veel buitgemaakt / vernietigd Russisch materiaal in de regio is. Het is nogal een groot gebied, dus ik heb hoop op meer.

Hoe minder materieel/mensen hebben weten te ontkomen, des te minder in een tweede fase in de Donbas vernietigd moeten worden.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RoD schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:46:
[...]

We hebben gisteren al kunnen zien, oa via Oryx dat er enorm veel buitgemaakt / vernietigd Russisch materiaal in de regio is. Het is nogal een groot gebied, dus ik heb hoop op meer.

Hoe minder materieel/mensen hebben weten te ontkomen, des te minder in een tweede fase in de Donbas vernietigd moeten worden.
Dat is alleen geen bewijs voor omsingeling. ;)
Want met hoe dit Russische leger lijkt te functioneren, zou ik niet verbaast zijn als de toestemming voor een aftocht, veel te laat is gekomen en een flink deel nu omsingeld is. Daarvoor ga je alleen pas aanwijzingen zien als het gebied helemaal heroverd is. Buitgemaakte of vernietigde voertuigen nu, zullen voornamelijk wijzen op formaties die vernietigd zijn in de gevechten om de omsingeling te creëren of om bepaalde formaties in feite "bezig" te houden zodat ze niet konden ontsnappen. Dat zal vervolgens disproportioneel veel tanks en pantserinfanterievoertuigen kosten en dat lijk je ook te zien.

Maar als dit achterhoede formaties zijn terwijl ondertussen de rest van de brigade wel is ontsnapt, dan heb je er ook weinig aan. Waar ik dus op wacht is het zien van materiaal dat je niet op de frontlijn zal zien. Dus: 122mm D-30, 152mm 2A65, 2S3, 2S19, BM21 etc. Verder ook disproportioneel meer vrachtwagens, bevelvoeringsstructuur, radarsystemen, luchtafweer, onderhoudsvoertuigen, munitieopslag etc. Als je dat in grote getallen gaat zien, dan mag je waarschijnlijk spreken van een succesvolle omsingeling. Want dan zijn die formaties ook echt vernietigd.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:07
In mijn ogen wijst op dit moment helaas niks op een omsingeling.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
PLAE schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:14:
In mijn ogen wijst op dit moment helaas niks op een omsingeling.
Oh ik denk dat er iets serieus aan de hand is. Mijn vraag is meer hoe serieus het is. Want vernietiging van twee van de tien Russische legers na een maand, zou een behoorlijke opsteker zijn voor de Oekraïners alsmede een serieus probleem voor de Russen. Immers is de lange termijn prognose voor Rusland gewoon niet goed. Niet zolang het vanwege interne maatschappelijke factoren, onmogelijk lijkt te zijn om daadwerkelijk tot volledige mobilisatie over te gaan.

[Voor 19% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-04-2022 15:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:07
Het lijkt een goed georganiseerde terugtrekking. Helemaal ten opzichte van wat we tot nu toe hebben gezien ten noordwesten van Kiev. En tuurlijk zal er van alles spelen. Maar tot nu toe geen serieuze berichten over pockets oid

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:05
Interessante draad over hoe de slag om Kyiv gewonnen werd door geduld en slim prikken door de Oekrainers.

Het 4-uur plan van Poetin werd dankzij het heroveren van Hostomel vliegveld op dag 1 de grond ingeboord. Het 3 dagen plan (Volgens hem alleen Kyiv in 3 dagen omsingelen, niet een overgave) doordat de Oekrainers de bevoorrading van de Russen compleet de soep in lieten lopen. Zoals in een eerder topic ook al aangehaald werd, niet door direct alles kapot te schieten, maar door de Russen wekenlang te laten geloven dat het wel goed kwam en er dus geen reserves vanuit Wit-Rusland werden aangevoerd.
Dus het platleggen met de kleine sabotagegroep, die eerder ook al genoemd is.
We now know, that the initial delays to 40 mile convoy were done by a specialist forest combat unit of only 30 commandos, led by Ukrainian Col Yaroslav Honchar. They used quad bikes to move fast in the swampy forest. They had night vision gear & drones

Acties:
  • +2Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat was het dan, de Russen zijn weer over de grens gedreven:

https://www.reddit.com/r/...ave_been_defeated_in_the/

Wel is er nog gevaar voor raketaanvallen, en de Russen zouden tijdens hun terugtocht duizenden landmijnen geplaatst hebben.

La Batterie des Hommes sans Peur

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee