Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 135.113 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:21

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:58

Proton_

Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog

LET OP Wijziging topicdoel
Het doel van dit topic is om een bron te zijn voor en discussie te bieden over het strijdverloop en de gewapende strijd in de Rusland Oekraïne oorlog.

Het topic is daarom vooral bedoeld voor mensen die deze strijd zelf op de voet willen volgen.

Om de strijd ook in zijn totaliteit te kunnen behandelen vervalt de beperking van de landsgrenzen. Zo is het beter mogelijk om alle aspecten van de strijd mee te nemen. In deze gewapende strijd zien we niet alleen de activiteiten van de officiële strijdkrachten, maar ook die van verzetsgroepen. Edit 7 Augustus 2024: Die strijd kan dus zowel op internationaal erkend Oekraïens en Russisch grondgebied plaatsvinden.

Wapendiscussie
Ook de wapendiscussie willen we in beperkte mate in het topic laten gebeuren, ze heeft vaak veel samenhang met de gekozen tactiek. Wel wil de moderatie voorkomen dat ze uit de rails gaat. Moderatie kan posts verwijderen wanneer:
  • De discussie zich herhaald en in kringetjes gaat.
  • De discussie even terug al uitgebreid is gevoerd.
  • Post niets toevoegen aan wat al eerder is gezegd.
Offtopic
Om de focus zoveel mogelijk op de strijd zelf te houden worden andere Rusland Oekraïne gerelateerde onderwerpen verder buiten dit topic gehouden. We hebben het dan vooral over de maatschappelijke gevolgen voor de Russische en de Oekraïense samenleving en de impact van het conflict op de internationale gemeenschap. Drie andere topics gaan die onderwerpen voor een groot deel afdekken:

Topicbeleid

Dit topic gaat hard. Door de vele posts staat er veel druk op, en dat is niet altijd goed voor de sfeer in het topic. Met deze kennis hebben we besloten wat meer te letten op hoe relevant en ontopic posts zijn. Bedenk daarom alsjeblieft of jouw post relevant is voor dit topic.

LET OP Wijziging behandeling offtopic posts
Er is in de afgelopen maanden veel verplaatst. Dit heeft veel tijd gekost. Dit moet stoppen.

Het topic is nu duidelijker afgebakend tot de gewapende strijd. Hiermee creëren we een comfort zone om de gewapende strijd goed te behandelen. Daar staat tegenover dat we strakker gaan sturen op ontopic.

We willen gaan kijken hoe het gaat, maar offtopic posts worden voortaan eerder uit het topic verwijderd, ook als ze in een ander topic nog toegevoegde waarde hadden gehad.

Filteren op nieuwsfeiten
Om de lezers van nieuwe feiten met bijbehorende bronnen tegemoet te komen worden deze posts gepind. Zo kunnen deze gebruikers filteren op nieuwe feitelijkheden.

Diegenen die ook de achterliggende discussie van deze nieuwe informatie willen lezen worden uitgenodigd naar het ongefilterde topic te kijken.

Waar hoort mijn bericht?

De volgende richtlijn kan je hanteren om te bepalen in welke topic je post het beste thuis hoort.

Ik wil nieuws en updates posten over de oorlog in Oekraïne.
Dan is dit topic de plek om je bericht te posten.

Ik wil een inhoudelijke discussie voeren.
Voor een inhoudelijke discussie is dit topic niet geschikt, de inhoudelijk discussie raakt ondergesneeuwd en is zelf verstorend voor het topic. Post een inhoudelijk discussie in een van de achtergrond topics. Kijk voor het juist topic bijvoorbeeld naar de onderstaande lijst.

Berichtgeving aan verschillende fronten:
Het Charkiv-Koepiansk-Izjoem-Lyman front
Het Cherson front
Het Donbass front
Het Koersk front
Het Kyiv front
Het noord Loegansk front
Zaporizhzhia front + de Krim

Geopolitieke verhoudingen met Rusland:
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Effecten Rusland-Oekraïne oorlog op Afrika
China en de effecten Rusland-Oekraïne oorlog
De invloed van Iran op de Oorlog in Oekraine
De situatie binnen Rusland

Sancties tegen Rusland en hun impact:
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
Hoe afhankelijk zijn we echt van het Russisch gas
De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden

Gewapende stijd:
Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
Effectiviteit en ontwikkeling van wapensystemen
Oekraïens verzet - Kansen en risico's
Nucleaire dreiging Rusland

Historische context:
Holodomor - waarom informatie erover juist nu relevant is
Retrospectief: Het Oekraïne referendum

Vliegbewegingen:
Het vliegbewegingen topic

Bovenstaande lijst is afgeleid uit onze topic wegwijzer, breng daar ook eens een bezoekje aan:
UKR: Topic wegwijzer

Topic regels

We hebben in het topic een aantal specifieke regels, naast de bekende AWM beleidsregels.

Schokkende beelden
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Omgang met desinformatie en propaganda
Rusland is een land dat historisch gezien erg goed is in desinformatie en propaganda campagnes. Ook in deze oorlog wordt dit middel volop ingezet. Vandaar dat we geen propaganda talking points willen zien. We verwachten van discussie deelnemers dat er moeite wordt gestoken in het controleren en checken van bronnen en claims alvorens deze worden gepost.

Oorlog in cijfers
Bij de vele exacte bezoekers van tweakers is er een sterke behoefte om de oorlog in cijfers te willen volgen. Wat we echter vaststellen is dat verifieerbare getalsmatige informatie tijdens dit conflict eigenlijk niet voorhanden is. Geen van de bronnen, met name de Russische informatie, maar ook de Amerikaanse, Britse en Oekraïense informatie kunnen onafhankelijk geverifieerd worden. Een discussie voeren over cijfers is hierdoor tijdens het conflict niet mogelijk. Wees hier mee in dat topic daarom ook terughoudend. Belangrijker dan die cijfers zelf is het om na te gaan waarom bepaalde informatie op een zeker moment wordt gedeeld. Ook relatieve veranderingen van cijfers vertellen iets, even los van of ze structureel te hoog zijn.

Propaganda talking points zijn te checken op bijvoorbeeld: euvsdisinfo.eu
Zie bijvoorbeeld: Disinformation About the Current Russia-Ukraine Conflict – Seven Myths Debunked

Voor verdere achtergrond informatie zie:
Hoe weren wij ons tegen misinformatie?

Samenvatting van topic regels
Een samenvatting van bovenstaande met een selectie uit onze AWM beleidsregels.
  • Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
  • Extraordinary claims require extraordinary evidence.
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
  • De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
  • Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie)

Informatieve links
Actuele kaart van het conflict: liveuamap.com of https://deepstatemap.live/en
Reddit worldnews live blog: https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs/
Overzicht verliezen over de tijd heen: https://lookerstudio.goog..._wdrgjv1iyc?s=rMOfNWpFEGk

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYgbUmWBZxdbCAUzEWQf8jxiGI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBxFvoyAwteF3ePHfyPTru68.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:49
nét geen 10 tanks / dag sinds de start
nét over 20 pantservoertuigen /dag sinds de start..

hoe lang kan dit nog? :F

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:28

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Melding van Fighterbomber. Nog geen info verder, maar als Fighterbomber een verlies meldt klopt het meestal :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmYadPc1oskZ6Ld9JZuUNtN-nrs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Yt8zdnXkjD9L18972u5uo1mi.png?f=user_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

Twee drone aanvallen,

Een echte 'debris veroorzaakte schade' situatie waarschijnlijk, geen grote brand in elke geval
Drone has attacked oil depot in Svetlograd of Stavropol Krai, causing fire

de tweede, weinig info te vinden
54°51′N 56°4′E
3 drones have attacked industrial enterprises in Ufa, - head of Bashkiriya region Radiy Khabirov
Anti drone netten werken blijkbaar:
In the industrial zone of Ufa, an unmanned aerial vehicle crashed. It got entangled in grates and cables, which helped avoid a direct attack on the large enterprise.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Hansieo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:02:
[...]

Veel langer dan iedereen voor ogen heeft.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 19:16

pro_6or

amateur_60r

PASware schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:20:
[...]

Veel langer dan iedereen voor ogen heeft.
Maar ook veel minder lang dan sommigen denken.

Rusland verliest nu brdm-2s aan het front. De Mtlb in storage zijn op, de bmp3 in storage zijn op. Het gaat heel hard met bmp-1/2.

Wat er nog is heeft veel meer effort nodig om weer gebruiksklaar te maken.

De slagkracht van ru zal achteruit gaan.

Maargoed, dat zal de oorlog niet stoppen, Ukraine vecht al lang met minder wapens.

[ Voor 44% gewijzigd door pro_6or op 01-11-2024 11:28 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Nu online
pro_6or schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:24:
[...]

Maar ook veel minder lang dan sommigen denken.

Rusland verliest nu brdm-2s aan het front. De Mtlb in storage zijn op, de bmp3 in storage zijn op. Het gaat heel hard met bmp-1/2.

Wat er nog is heeft veel meer effort nodig om weer gebruiksklaar te maken.

De slagkracht van ru zal achteruit gaan.

Maargoed, dat zal de oorlog niet stoppen, Ukraine vecht al lang met minder wapens.
Al sinds 2022 lees ik hier met regelmaat dat het minder lang is dan men denkt, maar men blijft maar verbaasd dat de verliezen zo hoog blijven.

Ondertussen refurbishen de Russen oud materieel en mijn gevoel(!) zegt dat ze met hogere aantallen doen dan verwacht, maar ook dat heeft zijn grenzen.

Uiteindelijk zal de slagkracht achteruit gaan, maar dat is bij Oekraine vast niet anders, want het westen voert niet genoeg aan.

Rusland zal zijn voorraad veel verder laten krimpen dan het westen bereid is te doen, dus tja...wiens 'bodem' is eerder bereikt?
Het antwoord daarop gaan we pas krijgen als deze oorlog voorbij is.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Hansieo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:02:
[...]

Het trainen met de norks gebeurd inmiddels al op T-34-85, gezien de staat van deze tanks op de video zullen dit de exemplaren zijn die voor de parades op het rode plein dienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s73JttRkiV0oAh0J7oq3KlMP5Rs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DzLz7hxYvrEJ6fDAuKxPD8y6.jpg?f=user_large

Los daarvan zijn er de fabrieken die heel hard bezig zijn om bestaande rompen te reviseren, nieuwe tanks bouwen zit er niet in als ik kijk naar de foto's die van de werkplaatsen opduiken. Het grote probleem is mogelijke import van wapens, met name uit Iran. De doctrine van rusland is kortgezegd terreur plegen, daar is geen uitgestegen infanterie voor nodig.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Nu online
pro_6or schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:00:
[...]

Het is echt beter om niet op je gevoel te vertrouwen maar een oogje te houden op het echt goede osint werk dat wordt gedaan op Twitter. Covert Cabal, Jompy begin met hen te volgen en iedere keer wanneer er iemand wordt vernoemd die goed werkt doet pak je die er bij.

Ik zeg niet zomaar wat, de reserves van de genoemde voertuigen zijn op. Per nu. Niet vorig jaar al of over twee jaar. BMP3 en btr82 zijn in productie, maar de verliezen (ook van deze 2) zijn altijd nog vooral oude voorraad. Dat de diepe reserves van een aantal belangrijke klasses nu nagenoeg weg zijn gaat veel impact hebben.
Zeker, maar ook hun cijfers neem ik met een korrel zout. Ik moet het eerst allemaal daadwerkelijk zien gebeuren.

Aan de bevestigde cijfers is zeker te zien dat er steeds minder modern materiaal verloren gaat en dat er een shift is naar steeds ouder materiaal, maar ik moet het maar zien wie als eerste 'op' is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:20
PASware schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:22:
[...]

Zeker, maar ook hun cijfers neem ik met een korrel zout. Ik moet het eerst allemaal daadwerkelijk zien gebeuren.

Aan de bevestigde cijfers is zeker te zien dat er steeds minder modern materiaal verloren gaat en dat er een shift is naar steeds ouder materiaal, maar ik moet het maar zien wie als eerste 'op' is.
Dat er steeds meer materieel ook echt op begint te raken is wel bewezen, maar je kunt je mensen ook in een zeepkist naar et front brengen. je moet het opraken van materieel dus niet verwarren met het stoppen van aanvallen. De aanvallen worden alleen wel een stuk lastiger met meer verliezen (iets wat je de laatste tijd ook al ziet gebeuren)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 27-04 23:15
*knip* hoe dan ook, geen meta comments in een discussie plaatsen over wat via TR kan worden gemeld.

[ Voor 85% gewijzigd door teacup op 01-11-2024 21:33 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:09
pro_6or schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:00:
[...]

Het is echt beter om niet op je gevoel te vertrouwen maar een oogje te houden op het echt goede osint werk dat wordt gedaan op Twitter. Covert Cabal, Jompy begin met hen te volgen en iedere keer wanneer er iemand wordt vernoemd die goed werkt doet pak je die er bij.

Ik zeg niet zomaar wat, de reserves van de genoemde voertuigen zijn op. Per nu. Niet vorig jaar al of over twee jaar. BMP3 en btr82 zijn in productie, maar de verliezen (ook van deze 2) zijn altijd nog vooral oude voorraad. Dat de diepe reserves van een aantal belangrijke klasses nu nagenoeg weg zijn gaat veel impact hebben.
Ik ga even vervelend doen. Want Osint weet het ook niet. Niemand weet het. Rusland roept het ene, en het Westen roept het andere.

Kijk even naar deze post van je van 2 jaar geleden:
Ze hebben het iig langer volgehouden dan 3 dagen. Er was nooit een plan voor een hele lange oorlog op deze intensiteit en de wapens zijn er ook niet voor. Zowel het vurende als het af te vuren spul raakt op. Niet vandaag, niet morgen maar we zitten zo rond de 45% als je de verschillende osint bronnen raadpleegt en er een soort van conclusie aan zou willen verbinden.
Ok... dus destijds zaten we op 45% van de aantallen, en het vurende en af te vuren spul zou op aan het raken zijn.

Nu heb ik de aantallen van 2 februari 2023 naast die van vanochtend gelegd, met de volgende tabel als resultaat:

45%100%Werkelijk% verschil
Manschappen129030286733696410243%
APV63821418218470130%
Veh + fuel tanks50641125328038249%
Tanks321171369162128%
Artillerie2212491620039408%
UAV1951433618088417%
MLRS45810181244122%
Planes29365136957%
Helikopters28463132952%
Cruise Missiles79617692628149%
Anti Aircraft222493992201%
Spec. Equipment2004443579805%
Boats18402973%

Oftewel, er werd bijna 2(!!!) jaar geleden al geroepen dat het spul op raakte, en hier zijn we nu. In plaats van naar 100% geextrapoleerde aantallen en een beëindigde oorlog zitten we daar nu ver boven. En dan mag het allemaal oud spul zijn, maar het maakt nog dagelijks vele, vele slachtoffers.

Wat dat betreft moet ik @PASware gelijk geven: ik geloof het allemaal pas op het moment dat de witte vlag gehesen is. En ik vrees dat dat nog wel even gaat duren...

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 19:16

pro_6or

amateur_60r

Denman schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:38:
[...]

Ik ga even vervelend doen. Want Osint weet het ook niet. Niemand weet het. Rusland roept het ene, en het Westen roept het andere.

[...]

Ok... dus destijds zaten we op 45% van de aantallen, en het vurende en af te vuren spul zou op aan het raken zijn.

Nu heb ik de aantallen van 2 februari 2023 naast die van vanochtend gelegd, met de volgende tabel als resultaat:

APV63821418218470130%
Tanks321171369162128%
UAV1951433618088417%
MLRS45810181244122%
Planes29365136957%
Helikopters28463132952%
Boats18402973%

Oftewel, er werd bijna 2(!!!) jaar geleden al geroepen dat het spul op raakte, en hier zijn we nu. In plaats van naar 100% geextrapoleerde aantallen en een beëindigde oorlog zitten we daar nu ver boven. En dan mag het allemaal oud spul zijn, maar het maakt nog dagelijks vele, vele slachtoffers.

Wat dat betreft moet ik @PASware gelijk geven: ik geloof het allemaal pas op het moment dat de witte vlag gehesen is. En ik vrees dat dat nog wel even gaat duren...
toon volledige bericht
Wie heeft het dan over witte vlaggen en opgeven? Ik niet. Ik schreef vandaag in mijn eerste reactie (niet eens 2 jaar geleden) dat ook wanneer de wapens op zouden zijn de oorlog niet over is. Ukraine verdedigd zich al heel lang met veel minder wapens dan waarmee Rusland haar aanvalt.

2 jaar geleden wisten de kanalen die de reserves tellen niet wat ze nu weten. Ze leren steeds bij, stellen bij, en durven dat ook openlijk toe te geven. Dat geeft mij persoonlijk nog het meeste vertrouwen in hun bevindingen. Die tellingen zijn ook gestaafd met satelliet beelden. Je kan het op die manier ook zelf zien.

Vrij recent kwam er nog een nieuwe (voor mij) onderzoeker bij die eea (waar zitten welke basissen, welke taak (hadden) ze, onderzocht heeft Op basis van kennis in oude Russische forums. Zo wordt het plaatje steeds duidelijker. De trends duidelijker omdat ook het startpunt duidelijker in beeld komt.

Ik heb het ook niet over dat Rusland geen wapens meer heeft. Enkel dat de reserves van een aantal categorieën rond nu op beginnen te raken. Wat ze er uit hebben getrokken is nog lang niet allemaal verloren. Veel is ook gebruikt om het totaal in het veld verder uit te breiden.

Ik weiger in het gesomber “we weten het niet, ze kunnen nog wel x duizend tanks hebben, ik zie het wel als de witte vlag komt” mee te gaan. Er wordt goed onderzoek gedaan en we weten daardoor best wat, veeg dat niet zomaar van tafel.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Vlak na het starten van dit topic toch even een modbreak zetten om deze discussie over de capaciteit van de Russische (en ook natuurlijk de Oekraïense strijdkrachten) te beëindigen.

Ondanks dat die discussie hier niet verder moet gaan wil ik nog wel even kwijt dat ik er volledig begrip voor heb dat ze ontstaat. De post van @Denman vertelt heel treffend waarom we cijfers ook vooral moeten relativeren. De posts er omheen geven daarnaast voldoende reden waarom we een voortdurend en alle kanten op bewegend doel trachten te volgen, en dan met beperkt zicht.

We moeten daarom voorkomen dat de informatie in dit topic als een houvast wordt opgevat. Voor houvast is deze informatie te summier en te gefragmenteerd. Desondanks kunnen gebeurtenissen gemeld in dit topic indicatief zijn voor ontwikkelingen in tactiek en inzet van wapensystemen. En daaruit zijn weer implicaties af te leiden.

Dit topic is dus geen endgame kristallen bol maar op de voet gevolgde opmerkelijke ontwikkelingen in de strijd tussen Oekraïne en Rusland.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Vers van de pers:

VS komen met nieuw steunpakket aan Oekraïne ter waarde van 425 miljoen dollar
Volkskrant Liveblog
22:08
De Verenigde Staten hebben Oekraïne vandaag 425 miljoen dollar aan nieuwe militaire steun toegezegd. Het nieuwe pakket, dat het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft aangekondigd, omvat onder meer munitie voor de Himars-raketlanceersystemen en het Nasams-luchtverdedigingssysteem.
De VS gelden als verreweg de belangrijkste bondgenoot van de Oekraïeners. Met het nieuwe pakket komt het totaalbedrag van de Amerikaanse militaire steun sinds de Russische invasie in februari 2022 op ruim 60 miljard dollar te liggen.
Maar ook:
Het is maar zeer de vraag of de VS die lijn doorzetten als Donald Trump volgende week als winnaar uit de bus komt bij de Amerikaanse verkiezingen.
Met een verdere uitleg die we hier wel kunnen dromen. Het wordt komende week spannend. Laten we er gewoon het beste van hopen. Ook het slechtste scenario kan uiteindelijk en omwenteling veroorzaken die we hier niet bij elkaar kunnen bedenken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:31
Covert Cabal en Himarsed zijn weer aan het tellen geweest met nieuwe beelden van de 111th base.

Wat deze 111th interessant maakt is dat deze nogal afgelegen ligt, en de beveiliging eigenlijk niet bestaat. Om die reden zijn er drone beelden van een tijdje geleden en wisten ze deze te geolocaten op de basis.

Foto ter illustratie, er zitten meer beelden in het filmpje.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Russia's 111th Central Tank Storage Base - How is it Doing Today?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMKdIYTmtu-DzFb-g2f4gUxpNj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vgl59Kcg6jAFgXXOZ22O3JOi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door asing op 01-11-2024 23:19 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:20
Denman schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:38:
[...]

[...]

APV63821418218470130%
Tanks321171369162128%
UAV1951433618088417%
MLRS45810181244122%
Planes29365136957%
Helikopters28463132952%
Boats18402973%

toon volledige bericht
Ondanks de modbreak wil ik hier toch iets verduidelijken. Het grote probleem hier is dat er nogal wat verschillende getallen door elkaar worden gebruikt. In dit geval gaat die 45% over wat er oorspronkelijk was ingezet in Oekraine, en niet naar het totale russische leger (je kunt dit b.v. aan de manschappen goed zien, er is geen enkele bron die dacht dat rusland maar een leger had van 300k man). Die 45% kun je dus niet doortrekken naar het totale leger. Er werd dus 2 jaar geleden helemaal niet geroepen dat het spul opraakte (iig niet door betrouwbare bronnen).

Het is dus een beetje jammer dat er continue allerlei getallen door elkaar worden gehaald die totaal niet met elkaar te vergelijken zijn (alhoewel wel begrijpelijk).

[removed]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80XAOwHgOr3K6p7Hp05yMZdQvt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcpbHDYfZZVaHDCol4rtO9ML.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Ter verduidelijking: de discussie over de Russische en Oekraïnse gevechtscapaciteit stopt hier. Nieuwe posts worden verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

asing schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:10:
Covert Cabal en Himarsed zijn weer aan het tellen geweest met nieuwe beelden van de 111th base.

Wat deze 111th interessant maakt is dat deze nogal afgelegen ligt, en de beveiliging eigenlijk niet bestaat. Om die reden zijn er drone beelden van een tijdje geleden en wisten ze deze te geolocaten op de basis.

Foto ter illustratie, er zitten meer beelden in het filmpje.

[YouTube: Russia's 111th Central Tank Storage Base - How is it Doing Today?]

[Afbeelding]
En de conclusie is?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Een hoop roest op de foto :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Veel meer Geran / Gebara aanvallen deze maand, en dat was al na recordmaand September.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmA7tXfXBX1u-ilPeeqbkc5D93I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bEmH7OJKV86aTD50YYa3gTC8.png?f=fotoalbum_large

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:43
Wat er gebruikt kon worden is weg. Er staat nog een hoop roest, de kosten zullen hoog zijn om die nog te gebruikten en of het überhaupt haalbaar is vanwege de staat. De conclusie van de maker is dat deze basis zo goed als leeg is.

Wel laat die zien dat alles veel beter gesorteerd wordt. Voorheen veel meer een rommel, nu echt alles veel netter en overzichtelijker, schrapen tot de bodem. Bijv. er staan nog wat tanks zonder koepel/loop netjes langs elkaar, als er ergens nog wat koepels opduiken dan zullen deze wel op transport gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens

Tens

de eerste claim van een Koreaanse POW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:12
Tens schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:56:

[Twitter]
Ik had de beelden en de vertaling elders ook gezien!

Alleen werd ie daar als gewond in Russische handen getoond, wat ik gek vond gezien de kritiek op Rusland. Accent en taal zou overeenkomen met NK.

Snap dat ze vanuit ZK graag met dit soort mensen in contact komen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 14:56:

[Twitter]
Ik denk dat dat het beste is wat de Noord Koreaan kon overkomen. Als hij net als een Rus de mogelijkheid krijgt om een UA paspoort te krijgen en in vrijheid te leven dan is dat heel wat beter dan dood of in Noord Korea.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ziet er niet uit dat de vertaling helemaal overeen komt (volgens r/Korea). De poster van de tweet maakt het voor mij nog meer dubieus, er zijn ook nog geen betrouwbare bronnen die het filmpje verspreiden. Het zou wel waar kunnen zijn, het zit er vroeg of laat aan te komen.

https://www.reddit.com/r/...rean_soldier_has/lupa4bm/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgyDrCCh-jWL0wfhrwBo0VaSb8I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vgdNzrfmcLm2OmQfnsSiRkA3.png?f=fotoalbum_large

Veel van de anderen zijn ook skeptisch, als ik de rest van het topic lees.

[ Voor 10% gewijzigd door Yakolev op 02-11-2024 16:03 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
asing schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:39:
[...]

Ik denk dat dat het beste is wat de Noord Koreaan kon overkomen. Als hij net als een Rus de mogelijkheid krijgt om een UA paspoort te krijgen en in vrijheid te leven dan is dat heel wat beter dan dood of in Noord Korea.
Moet hij alleen even mentaal afscheid nemen van zijn familie tot in de derde graad die achter is gebleven in NK en vermoedelijk gestraft gaat worden voor het gevangen laten nemen van deze soldaat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Yakolev schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:54:
Ziet er niet uit dat de vertaling helemaal overeen komt (volgens r/Korea). De poster van de tweet maakt het voor mij nog meer dubieus, er zijn ook nog geen betrouwbare bronnen die het filmpje verspreiden. Het zou wel waar kunnen zijn, het zit er vroeg of laat aan te komen.

https://www.reddit.com/r/...rean_soldier_has/lupa4bm/

[Afbeelding]

Veel van de anderen zijn ook skeptisch, als ik de rest van het topic lees.
Was eigenlijk bezig die video te achterhalen. Achter de link in de Reddit bleek de video al weg. ViewUSGlobal, een Zuid Koreaanse news-relay site, maakt het verhaal nog een tikje bloemrijker. Zo'n site kan wat mij betreft fouten maken, maar lijkt wel betrokken, want Zuid-Koreaans. Ze kan wel een bron noemen:
The pro-Ukrainian Telegram channel ExileNova, known for covering news from Kharkiv, Ukraine, shared a 2-minute and 7-second video on Thursday with the comment “Worried about Kursk.”
Of de video probable is?
The footage allegedly features the sole surviving soldier from the North Korean advance team that recently engaged in combat with Ukrainian forces. However, the exact location and time of the video’s recording remain unverified. Since Ukraine has officially stated that North Korean troops are not currently participating in combat, the video could potentially be misinformation.
Hierover in detail:
On Monday, Jonas Ohman, representative of the Lithuanian NGO Blue-Yellow, claimed in an interview with local media LRT that Ukrainian forces first encountered North Korean soldiers last week in Kursk. According to Ohman, “All the North Koreans died except for one.”

However, Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy refuted these claims on Wednesday in an interview with KBS, stating, “North Korean troops have not participated in combat. They are preparing to engage in Kursk,” denying reports of the first engagement between Ukrainian and North Korean forces or any North Korean casualties.
Het verslag van wat de man zou hebben gezegd:
In the video, the man says, “The Russian military lied to us, saying we wouldn’t be ambushed as long as we stayed in protective facilities and that we would never participate in combat. However, they forced us to engage in the Kursk battle without warning.” He continues, “The Russian soldiers didn’t conduct any surveillance before the attack and didn’t provide us with weapons. When Ukraine launched its assault, there were 40 of us in the unit. All of my friends, including Hyeok Cheol and Kyung Hwan, were killed.”
The man describes the brutality of the encounter, stating that his fellow soldiers’ heads were severed by shrapnel, but he managed to survive by hiding under their bodies. He says, “I had heard stories about the Korean War from my grandfather, but I never imagined it would be like this. In reality, my comrades were used as fodder and all sacrificed,” He adds bitterly, “Ukrainian soldiers are equipped with the latest weapons and are highly motivated. Meanwhile, the Russian military has lost too many weapons and is now sending soldiers like us to the front lines as cannon fodder. Kursk is truly hell on earth.”
The man continues, “I saw with my own eyes the mountain of Russian soldiers’ corpses and destroyed defensive positions. Putin will lose this war.”
Alleen news relay netwerken als MSN, Dagens en dan het hierboven genoemde ViewUSGlobal brengen het nieuws. Nog niet opgepakt door een grote nieuws site doet vragen stellen over de betrouwbaarheid. Zou dit waar zijn dan is het zonder meer nieuws.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
*knip* svp geen foto's delen zonder bronnen en info over herkomst

[ Voor 93% gewijzigd door teacup op 03-11-2024 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-04 11:53
Volgens Alexander Mercouris van de Duran en Daniel Davis zijn russen niet in staat tot het organiseren van grootschalige militaire operaties:

YouTube: The Duran's Alexander Mercouris: Russia Ukraine War: Are We Entering...

[ Voor 98% gewijzigd door TeslaNerd op 02-11-2024 23:55 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:11

ManiacsHouse

Scheisse!

gise schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:18:
Foto van een (Mogelijk eerste) NK krijgsgevangene [Afbeelding]
Zouden die jongens echt met een id rondlopen van Noord Koreaanse leger?
Google Translate geeft:
Noord-Korea
militaire identiteitskaart
Koreaanse Volksleger

Ligt dat er niet een beetje te dik bovenop?
Meneer zijn uniform (en hijzelf ook) is brandschoon. Lijkt mij fake.
TeslaNerd schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:45:
Volgens Alexander Mercouris van de Duran en Daniel Davis zijn russen niet in staat tot het organiseren van grootschalige militaire operaties:

YouTube: The Duran's Alexander Mercouris: Russia Ukraine War: Are We Entering...
Ik heb het vluchtig door zitten kijken en wat stukjes geskipt (dus wellicht wat context gemist) Maar ik zie alleen geneuzel over dat Amerika zelf niks meer zou hebben aan raketten en afweer. Want alles aan Oekraïne gegeven. Ook nog een lulverhaal dat Israël van alles nodig heeft maar ze dat niet kunnen leveren want alles is naar Oekraïne gegaan (okay Israël mag het wel ontvangen en Oekraïne niet ofzo :? ) en mooiste wat meneer in pak roept 'oh als de VS begin 2022 tegen Vladje had gezegd Oekraïne komt never nooit niet bij de Navo was Rusland nooit Oekraïne binnengevallen' Echt heel geloofwaardig deze heren. 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door ManiacsHouse op 03-11-2024 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

gise schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:18:
Foto van een (Mogelijk eerste) NK krijgsgevangene [Afbeelding]
Ik kan me vergissen omdat de foto niet veel details heeft maar volgens mij is deze nork dood.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOEO7InlfQcb-IUMFxXYJSGGz7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgqeePXc1eD3VuExYH0qU1vI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:26
ManiacsHouse schreef op zondag 3 november 2024 @ 02:33:
[...]

Zouden die jongens echt met een id rondlopen van Noord Koreaanse leger?
Google Translate geeft:
Noord-Korea
militaire identiteitskaart
Koreaanse Volksleger

Ligt dat er niet een beetje te dik bovenop?
Meneer zijn uniform (en hijzelf ook) is brandschoon. Lijkt mij fake.

[...]
Verse lichtingen zijn meestal nog vrij schoon en netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:32

Snow_King

Konijn is stoer!

TeslaNerd schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:45:

Maar toch is UA bang dat RU in het zuiden een groot offensief start bij de NPP in de buurt. Hoe sluit dat dan aan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:43
NeutraleTeun schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:22:
[...]

Verse lichtingen zijn meestal nog vrij schoon en netjes.
Natte vingerwerk maar deze foto is gephotoshopt, kijk naar de randen van het paspoort en de verhouding scherpte en scherptediepte met de achtergrond komt ook niet echt overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:38
ratzz schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:31:
[...]

Natte vingerwerk maar deze foto is gephotoshopt, kijk naar de randen van het paspoort en de verhouding scherpte en scherptediepte met de achtergrond komt ook niet echt overeen.
Gephotoshopt.. misschien.. het lijkt meer op een foto van een mobiel waar kunstmatige scherptediepte is toegepast. Omdat de achtergrond, langs de randen van het paspoort scherper ogen. In Photoshop zou je een paspoort er over heen plakken, en zouden de randen veel netter zijn denk ik. Ofwel, wel echt ondanks dat het nep lijkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Wellicht gewoon een beter idee om te wachten met dit soort foto's en filmpjes totdat er vanuit het Oekraïense leger of journalisten bevestiging komt.

We hebben nu op 1 pagina al 2 vermoedelijk neppe stukken media gezien.

Er circuleert ook een filmpje rond van een Noord-Koreaanse soldaat die aan het vloggen is. Blijkt een Chinees te zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Yakolev op 03-11-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
nst6ldr schreef op zondag 3 november 2024 @ 05:30:
[...]

Ik kan me vergissen omdat de foto niet veel details heeft maar volgens mij is deze nork dood.
Ik denk het niet, gezicht ziet er gezond gekleurd uit dus als het goed is nog een goede bloed-flow. Natuurlijk wel een “levenloze” blik in z’n ogen maar hij is zojuist gevangen genomen, spreekt de taal niet en waarschijnlijk bang dat hij gemarteld gaat worden.

Verder zie ik zelf ook geen bewijs van beeldmanupilatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Wat grondgebied statistieken voor afgelopen maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ei7Q5rLZUoV6cPRTsCbm8HW2GA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dGwXuNtyjBgsY3vwvLLOcsqj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 14:24
Yakolev schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:35:
Wat grondgebied statistieken voor afgelopen maand.

[Twitter]

[Afbeelding]
Het is erg jammer om dit te zien.

Het enige "goede" is dat het gepaard gaat met enorme verliezen aan Russische (en binnenkort ook Noord Koreaans) kant.

Laten we maar snel een goede uitslag krijgen vanuit de VS voor mogelijke verbeteringen in 2025.

[ Voor 4% gewijzigd door gustaveau op 03-11-2024 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-04 21:39
Poeh doet pijn die cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Nu online
Zeker al is het natuurlijk wel belangrijk hoe de verhouding aan verliezen van mankracht en materiaal is.

Het is te hopen dat Oekraine relatief weinig daarvan verliest en Rusland juist heel veel. Dan is stukken land opgeven nog niet zo'n probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

Gewoon meer bieden, en de vrijwilligers blijven wel komen....... :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUuOke9HLkEHtVfONIg-7c9RwAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jeUqUyIyXZnoaFoureyYP7QS.png?f=fotoalbum_large

Nog steeds Starlinks in gebruik bij de Russen, samen met Chinese Baofengs of aanverwant. Blijkbaar is eigen productie te weinig of nonexistent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmAg-WRwJeclsea0LQC0OIj5_tY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPTYejmEv3pD4yjqiVYcYuzd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nM4dezQFW2DSX04Pax-muAoSHJo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fWC3vpymOZl9Jg3FP89JavWs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NS17bN9hBwVDmamSwZDFCI2LsC4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zqBfbOX5Z2t4HPzYoIaT8qQW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Tens op 03-11-2024 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

Nog een statistiek: binnenkort 5000 Russische officieren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvTVbBr4IekfomXxKNBDADrUk50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3DKMOeF0z0ACjJ3iz9QNaLK5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Oekraïne zet luchtmacht personeel in als infanterie. Het nieuws komt van Yuriy Ignat, woordvoerder van de Oekraïense Luchtmacht. Geen idee waarom je zulk informatie zou delen.

offtopic:
Embedden heeft wat issues merk ik

[ Voor 10% gewijzigd door Yakolev op 03-11-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:24
Yakolev schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:44:
Oekraïne zet luchtmacht personeel in als infanterie. Het nieuws komt van Yuriy Ignat, woordvoerder van de Oekraïense Luchtmacht. Geen idee waarom je zulk informatie zou delen.

[Twitter]

offtopic:
Embedden heeft wat issues merk ik
Mogelijk om wat druk te zetten op de bondgenoten om meer vliegtuigen te leveren: "he kijk we hebben luchtmacht personeel over, we kunnen graag meer vliegtuigen gebruiken"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

gustaveau schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:43:
[...]

Het is erg jammer om dit te zien.

Het enige "goede" is dat het gepaard gaat met enorme verliezen aan Russische (en binnenkort ook Noord Koreaans) kant.

Laten we maar snel een goede uitslag krijgen vanuit de VS voor mogelijke verbeteringen in 2025.
De russen zitten nu nog maximaal te pushen in de hoop dat ze de Amerikaanse kiezers kunnen laten denken dat de oorlog eindeloos gaat duren, niet te winnen is,... en ze kunnen beter stemmen op de kandidaat die op tijd verlies gaat nemen en de uitgaven aan de steun voor Oekraïne gaat stoppen.

Wat we op het slagveld zien heeft geen militaire nut, het gaat om een informatie operatie.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PzqOE0dIjDyMUlEinkkRBoRwA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6ReAkHbGiRDH5azX9WctTHe.jpg?f=fotoalbum_large

De 700k voorbij. Dat is gemiddeld, sinds de oorlog begon, bijna 30 per uur. Ieder uur!

[ Voor 10% gewijzigd door beany op 04-11-2024 08:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Voor een demografie in Rusland discussie hebben we een ander topic: De situatie binnen Rusland. Graag daar verder discussiëren. Nieuwe posts erover na deze modbreak in dit topic worden verwijderd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
beany schreef op maandag 4 november 2024 @ 06:57:
[Afbeelding]

De 700k voorbij. Dat is gemiddeld, sinds de oorlog begon, bijna 30 per uur. Ieder uur!
Wat te denken van het feit dat ze bijna 10.000 tanks aantikken en dat we inmiddels ook de 20.000 artilleriesystemen voorbij zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:51

Standeman

Prutser 1e klasse

asing schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:54:
[...]

Wat te denken van het feit dat ze bijna 10.000 tanks aantikken en dat we inmiddels ook de 20.000 artilleriesystemen voorbij zijn...
Het is blijkbaar niet genoeg :/

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1pxtNvzXQCCu_4qoMQBhIrMEVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giVPsqQyKqkui6W5DUv2opmG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:28

3raser

⚜️ Premium member

nst6ldr schreef op zondag 3 november 2024 @ 05:30:
[...]

gise schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:51:
[...]

Ik denk het niet, gezicht ziet er gezond gekleurd uit dus als het goed is nog een goede bloed-flow. Natuurlijk wel een “levenloze” blik in z’n ogen maar hij is zojuist gevangen genomen, spreekt de taal niet en waarschijnlijk bang dat hij gemarteld gaat worden.

Verder zie ik zelf ook geen bewijs van beeldmanupilatie
Als hij krijgsgevangene zou zijn dan waren zijn handen op zijn minst vastgebonden. Hij heeft zijn arm gewoon los boven zijn hoofd liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JapyDooge
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:11

JapyDooge

NoxiousPluK

FT en Kyiv Post melden dat er inmiddels schermutselingen zijn geweest met Noord-Koreaanse troepen:

*knip* svp. geen links die paywalls bypassen

https://www.kyivpost.com/post/41684
The Financial Times (FT) and other media outlets have reported that Ukrainian forces have fired on North Korean troops deployed to Russia’s western Kursk region, marking the first known combat engagement with foreign soldiers since Russia’s full-scale invasion of Ukraine in 2022.

[ Voor 7% gewijzigd door teacup op 05-11-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 13:26
Trump is pro Poetin, volgens de geruchten.
Wat gaat dat voor deze oorlog doen.

Heeft d huidige partij nog wat tijd om een aantal zaken er doorheen te duwen, of is het dalijk echt afgelopen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bo1SJMXLEGsx8c8-4nFchsYzKUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcsTDqQcGAAbTPGxnh5Cc89a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

NeutraleTeun schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:35:
Trump is pro Poetin, volgens de geruchten.
:?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Dit topic is niet de plek voor speculatieve discussies. In [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 kan beter over de invloedsfactoren op de oorlog tussen Oekraïne en Rusland worden gediscussieerd, maar ook daar alleen met onderbouwing en feiten. Speculatieve posts na deze modbreak hier worden verwijderd.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
https://x.com/Osinttechnical/status/1854080507409035764

Aanval op een boot, 1000km achter de frontlinie, wow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:33
Wow... Pearl harbor vibes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Avalaxy schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:47:
[...]

Wow... Pearl harbor vibes.
Echt he! Gisteren de film Midway gezien, leek erop. Ze kunnen zoveel met zo weinig wapens, blijft heel knap.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:10
Modbreak ten spijt...

Dit is een visitekaartje van Oekraïne aan het adres van Rusland dat ze, met de overwinning van de door hen gedroomde Presidentskandidaat in de VS, nog lang niet van hun Westerburen af zijn.

Dit is echt een indrukwekkende aanval, ongehoord voor een natie van Oekraïne's kaliber.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZU9ff1-DGYSnIq1Zrvaidc0TVmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOwl5HI5sDn61GfYWQriv6m9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Mariana Bezuhla (parlementslid in UA) probeert uit te leggen waarom de AFU steeds nieuwe eenheden creëert ipv bestaande formaties met nieuwe mankracht te ondersteunen.

Let op: het heeft een kritische toon.

The General Staff of the Ukrainian Armed Forces has released an explanation of why new brigades are constantly being created. It turns out this is a “symmetrical response” to the Russians! Since they’re forming new units, we will too! Here, take this!

Let’s examine this issue in more detail once again, even though I’ve already written repeatedly about what is clear to anyone involved in combat and with at least an average level of intelligence.

With the same number of mobilized personnel, it is possible to restore 4-6 brigades to a high level of combat readiness (90-100% staffing) or to create 2 new ones.

The primary need is for general military battalions and companies. Reinforcements are needed specifically in these units, not in headquarters or other auxiliary divisions!

Brigades with a staffing level falling to 50-60% are forced to transfer specialists from other units to infantry companies. This is why there is a shortage of specialists in certain branches… These individuals are usually neither trained soldier nor, especially, assault troops, and face an even higher risk of death. Often, people from specialized units choose to become “temporarily removed from duty” (SZCh)…

As a result, we end up with no additional soldier and lose a well-trained and experienced specialist.

Moreover, there are widespread cases where, alongside transferring specialists to infantry, time and money are spent training a similar specialist for a new brigade, only for them to end up being reassigned, usually to the position of a trench soldier… an unprepared…

Also, the creation of new brigades serves as a means of “placing” personnel into headquarters positions and justifying inflated staff numbers in specialized training centers. No audits have been conducted in these centers, and instructors there still largely lack combat experience.

Advantages of prioritizing the restoration of active brigades:
• Reduced need for citizen mobilization to achieve a greater number of combat-ready brigades
• Ability to focus on filling high-tech positions
• Cost savings
• Time savings in preparing combat-ready brigades
• Fewer SZCh cases due to disappointment and perceived unfairness (based on surveys of specialized personnel transferred to infantry)
• Lower losses due to experienced commanders and headquarters
• Slowing, if not stopping, territorial losses
• Faster formation of real reserves

Advantages of prioritizing the creation of new brigades:
• A larger number of brigades on paper

So, which is more effective:
• Two not combat-ready inexperienced new brigades
• 4-6 combat-ready, experienced brigades?

The formation of new brigades is only advisable if existing ones are consistently and promptly reinforced!

Basic checks and modeling could have been carried out, but the General Staff is incapable of this. At the request of Syrskyi, minister Umerov is dismantling the Ministry of Defense’s Main Inspectorate, and the parliamentary committee on national security is completely inactive. As a result, we get such public “explanations,” medical personnel reassigned to infantry, “zombie brigades” created instead of reinforcing existing ones, and growing public confidence that the military leadership is either working for the enemy or, excuse me, simply stupid. Neither scenario, to put it mildly, is encouraging and demands immediate action from the President.

Mr.President, here’s the DeepStateMap app for your iPhone. They’ve added offline maps, and you can make annotations — very convenient. Better than their reports. More accurate. Please look there and dismiss them, please 🙏
toon volledige bericht

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Een KA-52 is neergeschoten, aldus Fighterbomber op telegram.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQoxJebwg89g6S0yI9lh3OTgReI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TSA3HJgUaTYVFqwOd1ayUSz6.png?f=user_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Noord-Koreaanse troepen maken kennis met de brutaliteit van conventionele oorlogvoering:
Op Telegram circuleren beelden waarop gewonde Noord-Koreaanse soldaten te zien zouden zijn. Een van hen zegt volgens de Engelse vertaling dat hij deel uitmaakte van een groep van ongeveer 40 man.

,,Ze zijn allemaal dood. Russische honden jutten ons op om aan te vallen. De vijand nam ons onder vuur met artillerie en drones. Baba Yaga, een demoon uit de hel. Mijn broer Kim en Minho waren op slag dood. Kims hoofd werd eraf gerukt en ik verstopte me onder hun lichamen.''
Volgens het slachtoffer hadden de Russen beloofd dat ze vestingwerken zouden bouwen en die moesten bewaken. ,,Maar ze gooiden ons zonder inlichtingen, munitie en normale wapens in een aanval in de Koersk-regio. De Oekraïners doodden iedereen. De schuld voor hun dood ligt bij het Russische leger en bij president Poetin. Hij bedroog onze grote leider.''

,,Dit is een echte vleesmolen. Zoiets bestond 50 jaar lang niet. Mijn grootvader sprak over de oorlog maar deze oorlog is een echte hel. De Oekraïners hebben geweldige gevechtstechnologieën die de Russen niet hebben.Wij werden gebruikt als lokaas.''
Tja, dan sta je zonder oorlogservaring plotseling tegenover geharde Oekraïense troepen. De koppen rollen, letterlijk...

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Dacht eindelijk dat er een bevestiging was voor het filmpje, maar het AD is gewoon ongeverifieerd nieuws aan het verspreiden. Gelukkig wel de volgende disclaimer onder het artikel.
De authenticiteit van het filmpje is niet onafhankelijk te verifiëren. Het werd op 1 november gepost door Matt Tardio, een gepensioneerde soldaat van de Amerikaanse Special Forces, operationeel directeur van Battle Springs Ranch (tactische trainingsfaciliteit in het zuiden van Oklahoma) en podcastpersoonlijkheid. De video is afkomstig van Telegram, meer bepaald van exilenova.plus waarvan de Oekraïense nieuwssite Euromaidan Press ook vaak beelden publiceert op X.
En Oekraine en de VS zeggen zelfs het volgende, wat het aangehaalde filmpje eigenlijk wel zo goed als ontkracht.
North Korean soldiers have clashed with Ukrainian troops for the first time, Ukraine's top officials have revealed.

In an interview with South Korean broadcaster KBS, Ukrainian Defence Minister Rustem Umerov said a "small group" of North Korean soldiers were attacked.

US officials told the Reuters news agency that North Korean troops were engaged in combat in the Kursk region of Russia on 4 November.

[ Voor 29% gewijzigd door Yakolev op 07-11-2024 21:35 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2qDIZ9XmkYq_pqBoF5lhtLk4fU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9us6ehDRYI5gV5bwyYATxHpk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

*knip* Reeds gepost

[ Voor 94% gewijzigd door teacup op 08-11-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Op de satelliet beelden is er geen (duidelijke) schade. Ondanks grote boem, lijkt niks geraakt te zijn.

🚨update🚨 🇷🇺Caspian Sea Flotilla🇷🇺 50cm Planet labs 📷 from 7 November 2024 of the naval piers at the port of Kaspiysk No apparent damage from the strike. Tarantul class Stupinets is the only ship in port, as she was on the morning of 6 November, prior to the strike Remainder of flotilla is dispersed

MT Anderson (@mtanderson.bsky.social) 7 november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:54

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:15:
[...]

Op de satelliet beelden is er geen (duidelijke) schade. Ondanks grote boem, lijkt niks geraakt te zijn.

[Bluesky]
Dat het schip er nog lijkt te liggen, wil niet zeggen dat het geen schade opgelopen heeft. Als het voorlopig niet meer kan uitvaren, was de aanval alsnog geslaagd.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Fanta schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:21:
[...]

Dat het schip er nog lijkt te liggen, wil niet zeggen dat het geen schade opgelopen heeft. Als het voorlopig niet meer kan uitvaren, was de aanval alsnog geslaagd.
Bij het verder lezen van de thread op Bluesky, heeft MT Anderson wel bewijs gevonden van schade / brandplekken op de pier op een klein afstandje van het schip.

wdyt? looks like the second pier has burn marks near where it connects to the jetty (before image from May used as comparison) I bought more of the surrounding area and the geolocation & line of site now match up with the red tower and building + tarantul facing that direction

MT Anderson (@mtanderson.bsky.social) 8 november 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Yakolev schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:15:
[...]

[Bluesky]
Suchomimus had er gisteren een filmpje over. Het lijkt erop dat de drone GPS coordinaten van het schip had gekregen. Door stom geluk lag de boot niet op de laatst bekende lokatie maar ergens anders. De drone lijkt in het water te zijn gevlogen.

Het is wel heel knap dat ze 1000 km verderop een doel kunnen aanvallen. De Zwarte Zee vloot is zelfs in de Kaspische Zee niet veilig. Het enige wat nog even mist is correcte intel, dan is het de volgende keer wel raak. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Even een beetje teruglezen mensen, zowel de drone op de boot als de KA52 staan er dubbel. Gaat niet om 8 pagina's maar gewoon slechts een paar posts ertussen.

edit: sorry de boot betrof een quote.

[ Voor 14% gewijzigd door Fraggert op 08-11-2024 09:34 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

Fraggert schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:32:
Even een beetje teruglezen mensen, zowel de drone op de boot als de KA52 staan er dubbel.
yep. my bad.
De Twitter post was nieuw, niet verder gekeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 08-11-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
edit: foutje

[ Voor 97% gewijzigd door gise op 08-11-2024 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
XWB schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:11:
Noord-Koreaanse troepen maken kennis met de brutaliteit van conventionele oorlogvoering:

[...]

[...]

Tja, dan sta je zonder oorlogservaring plotseling tegenover geharde Oekraïense troepen. De koppen rollen, letterlijk...
Dat is exact de tekst van dat filmpje van een week (of alweer 2 weken?) geleden. Daarvan is ook bewezen dat die vertaling grotendeels onzin is. Het woord "baba yaga" werd helemaal niet genoemd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Wellicht beter nieuws dan het krijgen van nieuwe wapensystemen voor Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
Yakolev schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:39:

[Twitter]
Sorry maar wat staat er precies?
Ben er al uit, moest even de zin een paar keer lezen, sorry.

[ Voor 9% gewijzigd door Arjantje72 op 08-11-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Yakolev schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:39:

[Twitter]
Jammer genoeg zullen ze in Januari waarschijnlijk weer teruggetrokken worden. Heel veel zin heeft het dan niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:00
Avalaxy schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:28:
[...]

Jammer genoeg zullen ze in Januari waarschijnlijk weer teruggetrokken worden. Heel veel zin heeft het dan niet.
Met deze stap maakt Biden het mogelijk dat allerlei PMCs contracten mogen afsluiten met Europa en Oekraïne. Dat gaat potentieel om lang lopende deals en om veel geld. Dat is niet iets wat de republikeinen zomaar terugdraaien, ook al zou Trump dat willen. Een twist die ik niet zag aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-04 16:28

ZenTex

Doet maar wat.

DiscoNootje schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:31:
[...]

Dat gaat potentieel om lang lopende deals en om veel geld. Dat is niet iets wat de republikeinen zomaar terugdraaien, ook al zou Trump dat willen.
De machtige Amerikaanse wapenlobby gaat overuren draaien de komende jaren, om maar wapens te mogen blijven sturen.

Dat gaat nog interessant worden. De wapenindustrie stuur je niet zomaar weg met niets, die krijgen over het algemeen wel wat ze willen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_saZJfoDAZCMXflf5rrxdGZw1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qj1xGHFJ2NwFI3rF5FLHTv8q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
Avalaxy schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:28:
[...]

Voorlopig is het giswerk wat er gaat gebeuren. Ryan McBeth heeft echter een hele heldere uiteenzetting wat de opties zijn:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
What a Trump Victory Means for Ukraine

Summary

Trump’s presidential victory could impact Ukraine through potential negotiations with Russia, but lasting peace requires stability and strength.

Highlights

🤝 Trump may propose a deal between Putin and Zelensky.
🚫 Russia’s goals include full control of Ukraine for defensive purposes.
⚔️ Russia’s economy relies on a perpetual state of war.
🌏 The Ukraine conflict is tied to broader global tensions, especially with China.
🛡️ A strong Ukraine deters threats to democracy and global stability.
📜 Peace is complex; a mere agreement isn’t sufficient for lasting stability.
🇺🇸 American support is crucial for Ukraine and Taiwan against authoritarian threats.

Key Insights

🤔 Negotiation Prospects: Trump’s willingness to negotiate with Putin could lead to a quick resolution, but achieving a sustainable peace will be challenging due to differing objectives. 🤔
🔒 Russia’s Territorial Ambitions: Russia’s need for full control over Ukraine reflects its strategic military considerations, highlighting the importance of Ukraine as a buffer against potential invasions from Europe. 🔒
💰 Economic Motivations: The Russian economy’s dependency on war production signifies that an end to conflict may destabilize Putin’s regime, complicating peace efforts. 💰
🌐 Geopolitical Context: The Ukraine war is not just a regional issue; it has implications for Taiwan and global semiconductor supply chains, underscoring the interconnectedness of modern conflicts. 🌐
⚖️ Stability vs. Agreement: Lasting peace requires more than a signed document; it necessitates a stable environment that meets the needs of all parties involved. ⚖️
🔗 U.S. Global Leadership: America’s support for Ukraine is essential not only for its defense but also to maintain global democratic values against authoritarian regimes. 🔗
🛡️ Deterrence Strategy: A strong military presence in Ukraine could serve as a critical deterrent, signaling to adversaries like Russia and China that aggression will not be tolerated. 🛡️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Analisten; Rob Lee, Michael Kofman, Franz-Stefan Gady en Konrad Muzyka zijn weer op bezoek geweest naar verscheidene frontgebieden in Oekraïne om te praten met soldaten en bevelhebbers en tot nieuwe inzichten te komen. Meestal vloeit de informatie via krantenartikelen en podcasts wel naar buiten, maar Muzak heeft al op X wat gedachtes opgeschreven.

[Twitter: https://x.com/konrad_muzyka/status/1855016894253637846]
quote: Vertaling
Dear Sirs,
I recently returned from almost two weeks in Ukraine. Since October 2022,
@KofmanMichael, @RALee85 and @HoansSolo and I have been on seven study trips. It was also a pleasure to welcome @MassDara to our team. Her interests and perspectives have allowed me to look at many issues from a different perspective, which confirms how important fresh, external assessments are.

After our previous visit, which took place in June this year, I wrote a thread in which I expressed moderate optimism (the entire thread is below and is worth reading in its entirety). My assessment was mainly based on the very good results of mobilization (the act amending issues related to mobilization came into force in mid-May). In my opinion, this was supposed to contribute to the stabilization of the front. However, I noted that when I spoke of optimism, I meant the stabilization of the front. The end of the war, strategy and theory of victory are completely different issues.

https://x.com/konrad_muzyka/status/1813684079377969256

Getting to the point – the situation does not look good. The trajectory is clearly negative. As you know, I have been emphasizing for months that the key problem to be solved is the issue of personnel levels of line units, especially in infantry units. The Kursk operation has stretched the already small Ukrainian forces even further. The shortage of infantry is compensated by FPV drone attacks and every other available means of attack.

Although this causes losses on the Russian side, drones will not replace infantry. Ukrainians will not defend cities and villages with drones alone, and they will not retake the area without the participation of infantry. Considering the number of hot spots and areas of active operation of Ukrainian forces, the presence of newly mobilized units/soldiers is practically imperceptible. Where they appear, there are problems with coordination, training, and general interoperability.

Training also needs to be improved to at least partially reflect the realities of the battlefield. Well-trained and led soldiers can fight very effectively, which is a truism, but is of great importance to us (reserve training is practically non-existent here). Lack of proper training and low morale lead to morale breakdowns in some sections of the front. According to The Economist, almost 25% of soldiers leave their positions without permission. As a result, we have a situation in which the Ukrainians not only cannot keep up with replacing losses, but are also losing soldiers at an increasingly rapid rate due to falling morale.

In addition, we have a situation in which battalions separated from brigades are scattered across different parts of the front and subordinated to tactical units located on the spot. This again limits combat capabilities. Although this is not a new phenomenon, its scale has increased.

Information about a possible Russian offensive in Zaporozhye (we know from our own research that units of the 76th Air Assault Division, transferred some time ago to the Kherson Oblast, are returning to Zaporozhye. Soldiers of the 104th and 237th Air Assault Regiments and the 175th Divisional Reconnaissance Battalion have recently appeared in the Kamiansk region) will probably force the Ukrainian military command to take further fire-fighting action.

On the positive side, there are basically no problems with access to 155 mm artillery ammunition. In some places on the front, there is parity in artillery strikes.

The methods of Russian military operations have not changed fundamentally. The Russians first try company-level attacks, and if that fails, they move on to the platoon or squad/section level. These attacks, although weak, show that the Russians know well which parts of the front are poorly defended. To their credit, they did not try (for too long) to storm Pokrovsk, but instead transferred their forces and resources to less fortified parts of the front. While Pokrovsk is well fortified, the approaches to it from the west are not.

Russia is stepping up attacks on Ukrainian energy infrastructure, using Shahed/Geran-2 drones and deploying imitators and decoys to map Ukraine’s air defense system. Despite these actions, Ukraine’s energy system is functioning relatively well given the current situation. However, in the event of a full-scale attack on critical infrastructure, the system may not withstand it, which could result in power supplies being limited to 2-4 hours per day. Many companies are already preparing for this eventuality by installing generators.

There is a lot of talk in the Polish information space about the American ban on attacks on targets in the territory of the Russian Federation. However, I believe that lifting this ban will not have a strategic or long-term impact on the course of the war. Certainly not considering the number of available missiles. If Ukraine wants to persuade Russia to join the peace talks, it should first stabilize the front and rebuild its forces enough to be able to conduct offensives, even at the tactical level, and only then will attacks on targets in the Russian Federation begin to bring results. These are interconnected vessels. One without the other will not bring the expected results.

Ukraine's long-range drone and cruise missile programs are still under development, and 2025 could see an increased pace of their deployment.

I agree with
@dszeligowski
who said that the election of Donald Trump carries both risks and opportunities. It is currently difficult to clearly assess how his administration will shape its policy towards Ukraine. However, based on previous statements, it can be assumed that he will seek a quick end to the conflict through negotiations, potentially reducing military support and putting pressure on European allies to engage in the region. At this stage, I would not draw too far-reaching conclusions.

In short, the number one goal right now is to stabilize the front, rebuild forces in the rear, and develop drone and missile capabilities. Stabilizing the front is absolutely crucial to preserving Ukraine's independence and strengthening its negotiating position. However, there is little evidence that this will be achieved any time soon.
toon volledige bericht
Moderatie comment: bij een dergelijke grote qoute ook even een korte samenvatting van wat jij eruit opmaakt en welke punten van belang zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door teacup op 09-11-2024 16:38 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De overblijfselen van een T-90M tank, locatie onbekend:

March of the Eagles

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Oekraïne voert drone-aanval uit op 200 kilometer van Moskou
Volkskrant Liveblog
16:13
Oekraïne heeft vannacht met drones een munitie-fabriek diep in Rusland aangevallen. Dat melden bronnen van de Oekraïense geheime dienst aan persbureau Reuters.

De aanval was gericht op de Aleksinsky-fabriek, waar Rusland buskruit, munitie en wapens produceert. De fabriek ligt in de regio Tula, zo’n 200 kilometer ten zuiden van Moskou. Of er schade is aangericht, is niet bekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vyx1vrfAVEPXhjXLKmLFF17Iv08=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cJjLgrHwBL4jLu94fg9Uts5n.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0a99k8LBL7gkAqn6AD24uKO704=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zbstQ6lKhkJt8CqJyrrlB7xx.png?f=fotoalbum_large

De russen halen natuurlijk ook veel neer, zo gaat dat met drones.
Volgens het Russische ministerie van Defensie hebben Russische troepen afgelopen nacht 50 drones neergehaald in zeven regio’s.
Een foto van de fabriek met de nodige rook. Onduidelijk of dat is van de aanval of van het normale industriële proces. Welke van de twee zou erger zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQ2R4VD-HJfB1lPaklYTCXXPjqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jdToHt21Tyt386HJXbKpJ3YX.png?f=fotoalbum_large

In toevoeging op de Volkskrant. De Ukrainska Pravda en een eerder artikel vandaag van de Ukrainska Pravda melden erover:

Om even alle twijfel weg te nemen:
A Ukrainian drone attack on the Aleksin Chemical Plant in Russiaʼs Tula Oblast damaged a gunpowder production facility and shut down production. The Alexin Chemical Plant is part of the Russian state-owned defence company Rostec and manufactures ammunition, gunpowder and materials for the Russian military industry.

[...] and the staff evacuated. We have also confirmed that the Aleksin Thermoelectric Power plant was hit. A 110kV power line was damaged."
From 21:30, various Russia’s oblasts issued air-raid warnings because of drones flying over these areas. At 03:00, residents of Tula Oblast started reporting an attack on the chemical plant, explosions, and the movement of fire engines.

A Ukrainska Pravdaʼs source reports that at least 13 drones flew over the chemical plant overnight. Due to the acid emissions, the gunpowder production workshop is now smoking in orange.

At 13:10, an additional explosion was recorded at the facility, which was hit by drones of the Security Service of Ukraine and Special Operations Forces, as chemicals caught fire as a result of previous hits.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Een heldhaftige redding van 35 omsingelde Oekraïense soldaten:

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 09-11-2024 23:05 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Osq8SOjKGKw2j-kRoRimnS-O8wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYb5wgGnyWDpyffNzDdv6QeF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Sneeuwt het al in bepaalde delen van Oekraïne? Deze video toont een M113 die gewonden ophaalt aan de frontlinie. Er ligt sneeuw, dus misschien is het een oude video.

Desalniettemin blijven dergelijke missies heel gevaarlijk, normaliter worden gewonden 's nachts afgevoerd.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-04 01:43
Er was al een filmpje waarbij je in Kharkiv vorige week de eerste sneeuw zag.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yY_VTI14YtXPd2P6jg4bzJIpwCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xz7OmxlvMcNBr8RuFh3SU4kY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Weer een nieuw dag"record".

11-11-2024: 1770
13.05.2024: 1740
20.10.2024: 1710

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PASware
  • Nu online
Fraggert schreef op maandag 11 november 2024 @ 07:22:

Ferme cijfers. Mijn gedachtes hierbij zijn tegenstrijdig: *O* maar ook -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 13:05
Fraggert schreef op maandag 11 november 2024 @ 07:22:

Voor m'n gevoel neemt afgelopen maanden het gemiddelde aantal uitgeschakelde russen toe maar blijft de hoeveelheid artillerie die wordt uitgeschakeld een beetje achter. Hoopvol denk ik dus dat de artillerie nu echt op begint te raken.
En hopelijk betekent dat ook dat de verhouding uitgeschakelde russen t.o.v. uitgeschakelde Oekrainers gunstiger wordt.

@beany zijn de dagelijkse cijfers ook ergens te downloaden om als bron in grafiekjes te gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Nu online
vanaalten schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:49:
[...]

Voor m'n gevoel neemt afgelopen maanden het gemiddelde aantal uitgeschakelde russen toe maar blijft de hoeveelheid artillerie die wordt uitgeschakeld een beetje achter. Hoopvol denk ik dus dat de artillerie nu echt op begint te raken.
En hopelijk betekent dat ook dat de verhouding uitgeschakelde russen t.o.v. uitgeschakelde Oekrainers gunstiger wordt.

@beany zijn de dagelijkse cijfers ook ergens te downloaden om als bron in grafiekjes te gebruiken?
Volgens mij zorgt het gebruik van artillerie voor veel slachtoffers aan Oekrainse zijde. Heeft iemand daar meer informatie over?
Als het zo zou zijn dat de artillerie op aan het raken is, is dat goed nieuws. Zeker omdat Oekraine een overzicht heeft het (FPV)drones.

Wat betreft die dagelijkse cijfers:
https://lookerstudio.goog..._gqerfsjkyc?s=tWeosgYXPTU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Het kan ook zijn dat Rusland haar tactiek heeft aangepast.
Wellicht voorheen meer inzet op artillerie en momenteel meer gebruik van glide-bombs, waar Oekraine nog niet direct een antwoord op heeft, terwijl het uitschakelen van artillerie en counter-artillerie aardig goed werkte voor Oekraine
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid