Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 172 Laatste
Acties:
  • 2.097.062 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:47
hv08 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:19:
[...]
Waar ik interesse heb in FO is dat bij mij ega totaal niet zo. Maarja, we hebben het daar verder weinig over want het heeft toch weinig zin. Ze heeft een eigen inkomen en getrouwd in gemeenschap van goederen, dus ik kan er wat van vinden, maar dat hou ik tegenwoordig maar wat vaker voor me. Slappe hap kun je denken, maar gezinsgeluk staat op sommige vlakken zeker boven eigen geluk, dus dan maar FMO of wat langer erover doen.
Lijkt mij lastig als je partner een totaal andere houding over de financiën heeft. Heb je je FO-interesse overboord gezet of houd je de stille wens dat je partner nog 'bijdraait' als je op een gegeven moment een redelijke pot geld bij elkaar hebt verzameld?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nadinarama
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-09 03:57
Haha, het blijft een echt mannen-topic dit. Maar meer dan genoeg vrouwen die ruimschoots meer verdienen dan de man en hun boeltje prima op het droge hebben. De vraag is dan of zij wel geinteresseerd is in zo'n ouderwets verzuurde levensinstelling als luxurydiver. Ik vrees van niet... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 09:11

dlmh

Lo-Fi

Nadinarama schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:23:
Haha, het blijft een echt mannen-topic dit. Maar meer dan genoeg vrouwen die ruimschoots meer verdienen dan de man en hun boeltje prima op het droge hebben. De vraag is dan of zij wel geinteresseerd is in zo'n ouderwets verzuurde levensinstelling als luxurydiver. Ik vrees van niet... :P
Ik denk dat @Luxurydiver gewoon een hele slechte ervaring heeft gehad en dat nu ietwat generaliseert op het gehele vrouwelijke geslacht :P

Mijn reis naar FO zal ongetwijfeld langer duren dan als ik geen partner en kinderen had gehad, maar ik vraag me dan wel af hoe diegene die straks FO is zonder partner en kinderen omgaat als die er wel opeens zijn. Als je een partner hebt zonder vermogen of (laag) inkomen blijf je dan zelf FO en je partner niet? Of deel je je vermogen waardoor je waarschijnlijk niet meer FO bent?

We hebben recent een een groter huis gekocht in een kleinere stad en ons oude huis met flinke overwaarde kunnen verkopen. Verhuizen hoeft pas weer als we niet meer voor ons zelf kunnen zorgen. We weten al dat we het bij twee kinderen gaan houden en hebben nu goed zicht op wat de kosten hiervoor zijn. Daardoor heeft mijn pad naar FO al een stuk minder variabelen dan iemand die nu partner- en kinderloos is, alhoewel duidelijk is dat dat pad een stuk(je) langer gaat zijn.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Nadinarama Er wordt hier meer over partner gepraat dan over vrouw ;) een enkele verzuurde passant verandert daar gelukkig weinig aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nadinarama
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-09 03:57
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:45:
@Nadinarama Er wordt hier meer over partner gepraat dan over vrouw ;) een enkele verzuurde passant verandert daar gelukkig weinig aan.
Dat is waar... gelukkig maar... ondanks dat ik iets minder actief deelneem aan de conversaties, leer ik van alle standpunten die voorbijkomen.

Ps: Ik was nog naar Meesman bijeenkomst geweest voor vrouwen en daaruit blijkt wel degelijk dat vrouwen met FO bezig zijn, maar het is nog niet voldoende zichtbaar. En dan lezen zij meer de Linda dan dat zij op Tweakers zitten, gheghe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:59
Nadinarama schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:11:
[...]. En dan lezen zij meer de Linda dan dat zij op Tweakers zitten, gheghe...
Volgens mij is ook een groot gedeelte van de bokt van het vrouwelijke geslacht.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=2&t=1957830 , het is daarin wel wat minder druk dan hier, en ik kan me voorstellen dat een paard houden FO ook niet bespoedigt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Luxurydiver schreef op maandag 25 mei 2020 @ 05:23:
Kan alle jonge mensen hier een advies meegeven uit mijn leven, neem geen samenwoon partner, ga vooral niet trouwen en no kids dan ben je minimaal 1,5 -2 keer sneller FO / FIRE.
Da's wel érg rigoureus. Ik ben het in algemene zin met je eens dat scheiden ontzettend duur is. Ook ik stoot me niet twee keer aan dezelfde steen, maar woon wel fijn samen terwijl de financiën gescheiden zijn.

Anderen noemen dat verzuurd of kil, en ik begrijp die reactie. Maar gescheiden financiën betekent niet dat je kil bent, in tegendeel, je kunt uitgesproken warm, zorgzaam en vrijgevig zijn.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:32
Hier staat mijn partner helemaal achter mijn financiële plannen. We verdienen nagenoeg evenveel. Mijn partner kijkt juist met enig verbazing naar goed verdienende collega's die op hun 65ste nog steeds een hypotheek aan het afbetalen zijn (en ook geen ander vermogen hebben). Het verschil is alleen dat ik er een stuk handiger in ben waardoor mijn partner me vertrouwd in de keuzes die ik voor ons maak. Ik leg wel alles nauwgezet aan mijn partner uit zodat het wel een geïnformeerd vertrouwen is. Enige verschil is dat mijn partner iets meer risicomijdend is dan ik. Daardoor is de hypotheek lekker snel naar een comfortabel niveau afgelost (~ 17% van het inkomen) waardoor ik nu mag gaan beleggen.

Afgelopen week nog even uitgelegd wat dividend is toen we op op onze schamele € 202,70 aan beleggingen toch mooi € 4,83 dividend hebben ontvangen. Dat vond ik persoonlijk vrij veel.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Het gescheiden houden van de financiën lijkt me in een huishouden juist ook veel beter voor de relatie.
Je blijft dan iig niet voor financiële redenen bij elkaar, maar puur omdat je dat wil.

En hoef je je dus ook niet te ergeren aan de plannen van de ander (zoals hierboven verschil in FO doelstellingen.) En je kunt nog eens echt een cadeautje kopen, ipv dat de ander de helft van zijn eigen cadeau betaald.

Overigens kun je wel gebruik maken van de voordelen van schaalvergroting en kosten besparing. (koken/vaste lasten, die deel je gewoon door het aantal partners.)

Overigens hoeft dat ook niet bij 1 partner te blijven natuurlijk, kan ook prima met 3/4 of meer personen in 1 huis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 23:28
Ik zou zeggen: snelste manier om FO te worden is een partner hebben. Alles vaste lasten door 2! Wij zijn gaan samenwonen direct na studie en dat scheelde al meteen, onze eerste woning was goedkoper dan 2x een losse kamer. Nu is mijn vriendin ook gewoon zuinig aangelegd, maar ook als ze dat niet was, dan zou ik nog steeds veel goedkoper leven door hebben van een partner en delen van kosten.

Financiën natuurlijk 100% gescheiden, het zijn moderne tijden. In gemeenschap van goederen trouwen vind ik zo'n archaïsch principe.

Vind dat altijd zo leuk met vrienden collega's, als ze dat horen: "ow wat raar dat gescheiden houden, al dat gefocus op geld. Nee, wij doen lekker makkelijk alles op 1 bult......"

Maar de realiteit is dat het bij ons nooit een topic is, wij hebben zo ons eigen uitgaves en hobbies. Echter bij hun regelmatig: "Ow ja ik wil x kopen maar moet dat eerst met mijn partner overleggen", of erger "dat mag ik niet". Dat vind ik zo intriest, twee hoog opgeleiden met eigen inkomen en dan moeten vragen of je weekendje weg mag wegens de kosten. :X _O-

En nog sneuer is dat de eerste, wegens een scheiding, zich ook al gemeld heeft met "je had toch gelijk". Dan is het zoals @Luxurydiver zegt: echt alles ben je kwijt, dikke gedwongen verliezen en nog door betalen ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 16:17
@FO met partner/gezin:
Met zijn tweeën gaat vermogen opbouwen zeker sneller, maar een gezin en een (veel) groter huis remt de ontwikkeling weer. Als je echt snel wil gaan net FO moet je het wellicht bij double income no kids houden, maar laat je vooral niet weerhouden van kinderen door FO zou ik in het algemeen zeggen want dat gaat je dan waarschijnlijk niet gelukkig maken. En je kan zorgen dat je al enigszins op weg bent.

Het is handig om in de basis enigszins op één lijn te zitten met je partner wat betreft financiën. Ik ben thuis vooral de aanjager van FO, maar mijn parner is geen big spender, dat helpt wel. Anders zou ik het lastiger hebben. Wat ik wel heb moeten leren is om niet overal een punt van te maken. Zij vindt het bijvoorbeeld waardevol om elke vrijdagmiddag uitgebreid met de kinderen bij een café te gaan zitten om na te praten over wat ze allemaal hebben gedaan die week. Ik zou dat niet doen, maar ik zie dat het ook een kwestie is van give & take in ons geval.

Ik zou de impact van kinderen ook niet overschatten. Het is lastiger, maar FO worden met gezin is goed mogelijk. Kinderen leren je ook dingen waar je iets aan hebt en je kan de kosten voor kinderen wel enigszins managen, je ziet grote verschillen.

Wat ik persoonlijk wel merk is dat ik met een gezin minder snel geneigd ben om grote stappen te zetten zoals een carriereswitch en ik denk af en toe ook aan het ondersteunen op latere leeftijd. Het is persoonlijk, maar in die zin heb je een grotere verantwoordelijkheid dan als je alleen bent en dat is natuurlijk wel relevant voor FO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

CurlyMo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:32:
toch mooi € 4,83 dividend hebben ontvangen. Dat vond ik persoonlijk vrij veel.
Niet gek. In dat tempo is het na 30 jaar toch al gauw 410,49 euro! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
JBplap schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:37:
Het gescheiden houden van de financiën lijkt me in een huishouden juist ook veel beter voor de relatie.
Daar zijn ook al legio topics over geweest, dus laten we die kant niet opgaan :)

Wij doen overigens wel alles op 1 hoop met een semi gemeenschap van goederen. De rest van mijn onderbouwing kan je in een van die topics vinden :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Ko.Kane schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:04:

Financiën natuurlijk 100% gescheiden, het zijn moderne tijden. In gemeenschap van goederen trouwen vind ik zo'n archaïsch principe.
100% herkenbaar en mee eens. Moet er niet aan denken om te overleggen over hobby/vrije tijd uitgaves. We storten iedere maand 50/50 onze bijdrage voor de vaste lasten op de gezamenlijke rekening + een bedrag gaat naar een gezamenlijke spaarrekening om te sparen voor bepaalde dingen. De rest is gewoon eigen geld en doe ik mee wat ik zelf wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05

Vind dat altijd zo leuk met vrienden collega's, als ze dat horen: "ow wat raar dat gescheiden houden, al dat gefocus op geld. Nee, wij doen lekker makkelijk alles op 1 bult......"

Maar de realiteit is dat het bij ons nooit een topic is, wij hebben zo ons eigen uitgaves en hobbies. Echter bij hun regelmatig: "Ow ja ik wil x kopen maar moet dat eerst met mijn partner overleggen", of erger "dat mag ik niet". Dat vind ik zo intriest, twee hoog opgeleiden met eigen inkomen en dan moeten vragen of je weekendje weg mag wegens de kosten. :X _O-
Maar dat hoog opgeleid en eigen inkomen (op vergelijkbaar niveau) is al geen gemiddelde situatie wat mij betreft, mogelijk projecteer je dan dus ook je eigen situatie op die van je vrienden/collega's.

Het zal nog wel zo'n verschil tussen stad (hoogopgeleid) en periferie zijn, ik weet in mijn wijde omgeving van vrienden, familie en kennissen werkelijk niemand die meer dan een paar jaar samen is en zijn financiën gescheiden houdt.

Vermogen gescheiden houden kan ik inkomen, zeker bij een 2e relatie. Alles meer dan dat lijkt me extreem vermoeiend, vooral in situaties die afwijken van de norm.
Mirved schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:13:
Moet er niet aan denken om te overleggen over hobby/vrije tijd uitgaves. We storten iedere maand 50/50 onze bijdrage voor de vaste lasten op de gezamenlijke rekening + een bedrag gaat naar een gezamenlijke spaarrekening om te sparen voor bepaalde dingen. De rest is gewoon eigen geld en doe ik mee wat ik zelf wil.
En wie bepaalt wat gezamelijk is en wat niet? Daar kan je toch net zo makkelijk net zoveel discussie over hebben :P

Kunnen mij die planten in de tuin nou schelen.... :+

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 25-05-2020 13:25 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

JURIST schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:07:
Met zijn tweeën gaat vermogen opbouwen zeker sneller, maar een gezin en een (veel) groter huis remt de ontwikkeling weer. Als je echt snel wil gaan net FO moet je het wellicht bij double income no kids houden, maar laat je vooral niet weerhouden van kinderen door FO zou ik in het algemeen zeggen want dat gaat je dan waarschijnlijk niet gelukkig maken. En je kan zorgen dat je al enigszins op weg bent.
Er zijn tijden geweest dat ik me heb afgevraagd of ik gelukkiger was geweest als de beslissing over het hebben van kinderen juist wel meer financieel ingegeven was. Mijn partner en ik zijn langzaam uit een depressie aan het kruipen na een zware verbouwing / verhuizing met 3 kinderen en een eigen bedrijf naast anderhalve voltijd baan waar Corona doorheen kwam (dus veel excuses van bouwvakkers die opeens niet komen en kinderen thuis moeten hebben tussen twee huizen in). Zes maanden afzien om vervolgens het "houden we nog wel van elkaar" gesprek te hebben was best heftig, gelukkig weten we elkaar na 12 jaar altijd wel weer te vinden. Zij vroeg zich af of ik wel gelukkig kan zijn in een gezinssituatie omdat ik toch eigenlijk snel genoeg heb aan mijn eigen gezelschap. Zij kreeg de indruk dat ik aan twee dagen per week gezin meer dan genoeg had. Half grappend vroeg ik me toen af of zij dan misschien ook twee dagen in de week even geen gezin wilde en dat het dan toch weer aardig uitkomt :+

Ja, ik zou waarschijnlijk al FO geweest zijn zonder haar en de kinderen, beide omdat ik dan naar alle waarschijnlijkheid al multimiljonair was geweest (iets met crypto wat we verkocht hebben voor een huis dat ik anders nooit gekocht had) en omdat ik veel zuiniger zou leven, maar was ik dan gelukkiger geweest? Misschien wel, misschien niet... Inmiddels ben ik wel zover dat ik dat gewoon geen zinnige gedachtenpatronen meer vind. Dat is gewoonweg niet de situatie waar ik nu in zit, ik focus dan liever op wat ik nu wil en kan doen. We denken allebei dat onze relatie nog steeds netto positief is en potentie heeft voor meer, dus geen reden om uit elkaar te gaan. Grappig genoeg was zij juist degene die het scheiden is duur argument erbij haalde, terwijl ik (als partij die daar het vervelendste uit zou komen als degene die 80% van het inkomen brengt en getrouwd in gemeenschap van goederen) daar juist helemaal niet mee bezig was. Wat wel heel duidelijk is voor mij is als mijn relatie ooit nog eens echt stuk zou lopen (wat ik niet hoop) het voor mij wel klaar is. Dan wil ik verder denk ik ook geen contact meer met haar of de kinderen en ga ik er naar alle waarschijnlijkheid ook niet meer aan beginnen. Is toch een te grote investering waar ik niet meer aan begin nu ik weet wat de kosten en de opbrengsten een beetje zijn. Dat ligt voor een groot deel ook wel in mijn karakter, voor mij zijn dingen erg zwart / wit, alles of niets, maar denk dat je zeker bij kinderen van tevoren ook echt niet weet waar je aan begint (in ons geval een hoop medisch gedoe wat de relatie (met zowel kinderen als partner) niet ten goede is gekomen en maar langzaam beter wordt naarmate ze wat zelfstandiger worden).

Wat FO betreft staan we nu weer een beetje bij start door het nieuwe huis, grotere schuld dan eerst, maar wel perspectief op een hoger inkomen op de middellange termijn door eigen bedrijf (wat het grotere huis "noodzakelijk" maakte) en meer woongenot. Hoewel mijn partner stiekem wel graag dingen koopt of doet is ze toch meer op het geld gaan letten om mij tegemoet te komen. Ik denk dat het voor ons beiden voelt dat we compromissen maken voor het gezin, dat lijkt me ook heel normaal. Denk ook dat het vrijwel onmogelijk is om algemeen advies te geven over het wel of niet aan gaan van relaties en beginnen aan kinderen. Mijn bijdrage zou zijn; bekijk niet alles door de rozekleurige bril en probeer jezelf af te vragen of je bereid bent om compromissen te maken en te accepteren dat alles niet op de manier gaat die jij wil, of met de snelheid die jij wil en niet meteen opgeven bij het eerste tegenslagje. Zolang de mooie dingen en de rukdingen een beetje in balans zijn is de basis er. Een relatie in stand houden en verbeteren is gewoon hard werken, voor mij is er eigenlijk geen betere indicator dat een relatie werkt dan wanneer beide partijen bereid zijn om er moeite voor te doen. Ik zou dat door willen trekken naar FO, zolang je er beiden op je eigen manier moeite voor doet, doe je het al best wel goed.

Wat de uitgaven betreft maken we in januari gewoon een begroting van wat we redelijk vinden om uit te geven aan hobby's e.d. Dit is niet eens zozeer om elkaar te begrenzen, maar meer om te controleren of we alles bij elkaar niet meer uitgeven dan er binnenkomt. Verder geen waarde-oordelen over waar het geld heen gaat, maar gewoon oprecht afvragen of voor diegene het verwachte plezier / genot het geld waard is. Als gedurende het jaar blijkt dat iemand heel erg aan het afwijken is komt er geen veroordeling, maar even een check of dat bewust is, waarop we bijsturen of gewoon afwijken van de begroting en die informatie meenemen naar het jaar erop (zolang de delta maar positief blijft). We hadden de financiën gescheiden kunnen houden, maar dan ga je toch eigenlijk dezelfde discussie voeren: hoeveel leggen we beiden in op de gezamenlijke rekening? 50/50? Dan kan zij niet meer bij mij wonen qua kosten en inkomen :P Ik moet haar linksom of rechtsom subsidiëren, dus dan maar alles op een grote hoop, is makkelijker.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Eerlijkgezegd vind ik het wel fijn dat mijn partner juist mijn FO doel uitstelt. Zonder haar zit ik straks eenzaam als “buitenlander” in een tinyhouse in Friesland mijn centjes te tellen. Er is meer in het leven dan geld.

Niet dat ze een big spender is, zeker niet. Want ook haar inkomen gaat het grootste deel naar de spaarrekening. Al is dat niet om rijk van te worden, maar eerder om rijk van te leven. Zo versterken wel elkaar.

Natuurlijk moeten de verschillen niet te groot worden en is het een stuk makkelijk om onder je stand te leven als er meer geld binnenkomt dan modaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
assje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:24:
[...]

En wie bepaalt wat gezamelijk is en wat niet? Daar kan je toch net zo makkelijk net zoveel discussie over hebben :P

Kunnen mij die planten in de tuin nou schelen.... :+
Wij samen? Die discussie blijf je houden of je het nu op de grote hoop gooit of niet. Dus snap het punt niet echt? Lijkt me vrij simpel dat als zij met vriendinnen gaat drinken dat dat niet gezamenlijk is of dat als ik een wielrenfiets koop dat dat niet gezamenlijk is. Vrij weinig discussie over mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Mirved schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:38:
[...]

Wij samen? Die discussie blijf je houden of je het nu op de grote hoop gooit of niet. Dus snap het punt niet echt? Lijkt me vrij simpel dat als zij met vriendinnen gaat drinken dat dat niet gezamenlijk is of dat als ik een wielrenfiets koop dat dat niet gezamenlijk is. Vrij weinig discussie over mogelijk.
Nou ja:
Mirved schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:13:
Moet er niet aan denken om te overleggen over hobby/vrije tijd uitgaves.
Daar is gescheiden financiën dus geen oplossing voor, het is alleen een ander systeem met zijn eigen voor en nadelen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ko.Kane
assje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:24:
[...]

Maar dat hoog opgeleid en eigen inkomen (op vergelijkbaar niveau) is al geen gemiddelde situatie wat mij betreft, mogelijk projecteer je dan dus ook je eigen situatie op die van je vrienden/collega's.
Nee, ik definieer/schets daar de situatie van de vrienden en collega's voor jullie: namelijk allemaal hoog opgeleid (HBO+) en dubbel inkomen.

Wat mij namelijk wel opvalt is de hoge financiële onkunde ook bij die hoogopgeleide mensen. Als je laag inkomen hebt snap ik wel dat je eens een financiering nodig hebt of moeite hebt met bepaalde uitgaven. Maar 2 personen met beide bovenmodaal salaris met een keuken of auto op afbetaling. 7(8)7

Erger nog zulke mensen zijn dus ergens (financieel) manager. Dat verklaart ook waarom (managing) consulting zo makkelijk is: geen wonder dat er daar nog efficiëntie slagen te behalen zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
rube schreef op maandag 25 mei 2020 @ 06:12:
@Luxurydiver Gezien je opmerking ga je er vanuit dat alle relaties mislopen en dat je partner minder verdient dan "kost".

Statistisch gezien lopen niet alle relaties stuk, maar wel een hoog percentage. Maar dat is natuurlijk lastig van te voren inschatten. :+
Al is de win/lose rate met relaties 50/50, als je goed je risico's managed kun je er nog beter uitkomen. :D Volgens mij doet een daytrader dit ook. Als je wins maar groter zijn als de loses. 8)7

@Ko.Kane Ik deel je visie betreft hoe jij erin staat met je relatie qua financiën. Ik zou het huis prima willen splitten qua vermogensopbouw en inbreng erin. Dus als mijn toekomstige partner mee wil betalen aan het huis, prima.(zo niet? tsja, ook prima is het huis wel mijn eigendom) Deel wat ik er al ingestopt hebt blijft aan mijn kant, deel wat jij er in stopt is van jou. Verdere zaken gewoon splitten, en over kleine verschillen zou ik me niet druk maken.
Gewoon 3 potjes, 1 die ik beheer, 1 die ze zelf beheert & de gezamenlijke. En de gezamenlijke misschien naar rato van inkomen. o.i.d. En daaruit weer vaste lasten betalen o.i.d.

Zou graag wel de afspraak hebben samen om de hypotheek zo snel mogelijk af te lossen, zodat we beide van die vaste lasten zo snel mogelijk af zijn. (Dat lijkt me positief voor beide) Ook individueel kun je dan sneller vermogen opbouwen. Dus het is zowel altruïstisch als egoïstisch. WIN-WIN

Geen ruzie over geld, want je bent de baas over je eigen deel. Ik zie dit juist als een positieve factor in een relatie om het zo aan te pakken. En ja, ik vind als man dat je tegenwoordig ook de wat vrouwelijke taken ook hoort te delen als beide werken. Ik ben voor eerlijkheid, transparantie en vrijheid. Laat elkaar in waarde.

Dus ja ik vind het wel mooi hoe Ko.Kane de financiële situatie heeft ingericht met zijn partner.

[ Voor 54% gewijzigd door Immutable op 25-05-2020 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
assje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:47:
.... Qua consuminderen zitten we gewoon op één lijn (ook een ecologische overweging). Zo gaan we bijvoorbeeld nu in tegen de gewoonte om voor alle kinderverjaardagen allemaal maar cadeau's/speelgoed te blijven kopen en geven we in plaats daarvan gewoon iets wat niet gebruikt wordt door of kopen we iets 2e hands.
....
Poeh,nu haal je wel een punt aan zeg....
Zo nu en dan hebben we op eigen aangeven al eens tweedehands cadeaus (in nieuwstaat) voor de kinderen gekregen. Met tweedehands geven aan andere kinderen is het al wat lastiger. Nu wil ik eigenlijk nog een stap verder gaan en eigenlijk 75% van de cadeaus überhaupt schrappen. Er wordt simpelweg bijna niet mee gespeeld en de kasten puilen uit. En dan gaat het echt wel om leuke cadeaus, geen prut. Onze oudste geeft nu zelf al aan dat hij er snel op uitgekeken is en het al snel niet interessant meer vindt. Speelgoed na een half jaar weer wegdoen slaat ook echt nergens op.

Ik sta open voor ideeen om dit vorm te geven. Misschien toch eens naar de speel-o-theek. En als mensen per se iets willen geven op een verjaardag dan toch maar een bijdrage voor "iets groters"?

Misschien niet helemaal FO, maar meer gericht op consuminderen en minder verkwisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Dat vind ik zo intriest, twee hoog opgeleiden met eigen inkomen en dan moeten vragen of je weekendje weg mag wegens de kosten. :X _O-
Om hier dan op terug te komen, wij hebben inderdaad ook overleg met elkaar als één van de twee een weekendje weg wil, en ja, één van de afwegingen is daar ook de kosten.

Zelfs als je gescheiden financiën hebt is iedere euro die de ander uitgeeft daarna niet meer beschikbaar voor andere doeleinden. Door e.e.a. gescheiden te houden verlies je inzicht en flexibiliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 25-05-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

assje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:48:
[...]

Om hier dan op terug te komen, wij hebben inderdaad ook overleg met elkaar als één van de twee een weekendje weg wil en ik zie het probleem daar niet van.
Maar dat doe je dan uit sociale/relationele overwegingen (weet ik veel hoe je dat noemt, ik heb er geen ervaring mee) en niet uit financiële overwegingen neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Zr40 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:49:
[...]

Maar dat doe je dan uit sociale/relationele overwegingen (weet ik veel hoe je dat noemt, ik heb er geen ervaring mee) en niet uit financiële overwegingen neem ik aan.
Sorry net edit gedaan :p

Uiteraard wel, iedere aanschaf/uitgave is óók een afweging van de kosten, anders zou ik niet in dit topic zitten en gewoon alles consumeren...

Uiteindelijk zijn er wel 1001 beslissingen in het leven die je samen maakt en financieel een gigantische impact (kunnen) hebben: kinderen, groter wonen, andere baan, verhuizen voor baan, verre vakantie, een paard, eerder men pensioen, opleiding doen, sabbatical, etc. etc.

Al die afwegingen zullen we toch echt samen moeten maken, daar helpen eventueel gescheiden financiën niet tegen.Het enige dat je daar mee oplost is het klein bier zoals uit eten of weekendjes weg...

[ Voor 34% gewijzigd door assje op 25-05-2020 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik bedoel meer het verschil tussen: "Schat, ik wil een weekendje weg en dat kost € 321, vind je dat goed?" en "Schat, ik wil een weekendje weg, wat doen we met de huisdieren?"

[ Voor 2% gewijzigd door Zr40 op 25-05-2020 13:55 . Reden: Iets redelijker bedrag voor een weekendje weg ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Shapeshifter schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:28:
[...]
Wat wel heel duidelijk is voor mij is als mijn relatie ooit nog eens echt stuk zou lopen (wat ik niet hoop) het voor mij wel klaar is. Dan wil ik verder denk ik ook geen contact meer met haar of de kinderen en ga ik er naar alle waarschijnlijkheid ook niet meer aan beginnen.
Dat kan je echt niet maken... Je was er zelf bij toen er kinderen kwamen en daar heb je een verantwoordelijkheid in. Ongelukjes bestaan niet sinds abortussen een optie zijn.

Wat voor mij veel heeft geholpen om meer verbonden te raken met de kinderen (3) was om van 40 uur naar 32 uur te gaan. Één papadag per week alleen met de kinderen is zeker niet elke dag feest, maar het bouwt wel een band op en als ze naar school gaan of op bed liggen heb je alle tijd voor een hobby (of je onderneming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:05
Shapeshifter schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:28:
[...]
Grappig genoeg was zij juist degene die het scheiden is duur argument erbij haalde, terwijl ik (als partij die daar het vervelendste uit zou komen als degene die 80% van het inkomen brengt en getrouwd in gemeenschap van goederen) daar juist helemaal niet mee bezig was.
[...]
Ook bij een scheiding kan je gezamenlijk tot een oplossing komen. Dat is ook voor iedereen beter, zeker als je kinderen hebt. Bij een gemeenschap van goederen heeft ieder "recht" op 50% maar of dat ook de uitkomst is spreek je samen af. Bij mijn eerste scheiding (DINK situatie) hebben we gewoon alle bezittingen onder elkaar gezet en min of meer eerlijk verdeel. In goed overleg ondanks de groeiende wrijving tussen ons. Bij mijn 2e scheiding had mijn vrouw een veel lager inkomen dan ik, maar moesten we sowieso goede afspraken maken over ons kind. Co-ouderschap vonden we beiden het belangrijkste en juist om de gelijkwaardigheid te behouden wilde mijn ex niets van mijn privé bezittingen hebben. Dus we hebben de zaken die we samen hadden (huis, inboedel, etc) gesplitst zonder financiële aanspraken over en weer.

Zo kan het ook: plan voor een vechtscheiding maar hoop op vriendschappelijk uit elkaar gaan (als het dan toch gebeurt).

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Zr40 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:53:
Ik bedoel meer het verschil tussen: "Schat, ik wil een weekendje weg en dat kost € 1234, vind je dat goed?" en "Schat, ik wil een weekendje weg, wat doen we met de huisdieren?"
Op deze manier schilder je al een onevenwichtige situatie:
"Schat, ik wil een weekendje weg en dat kost € 1234, vind je dat goed?"

Het gaat niet om het vragen van toestemming maar om het samen afstemmen wat we belangrijk vinden en wat prioriteit heeft. Uiteindelijk wil haar weekendje weg bijvoorbeeld zeggen dat zij over xx jaar 3 weken langer of ik 1 week langer moet werken. We nemen dus gezamenlijk de beslissing of dat het dat waard is (niet bewust maar onbewust zijn dat de keuzes die je maakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
assje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:42:
[...]

Nou ja:

[...]

Daar is gescheiden financiën dus geen oplossing voor, het is alleen een ander systeem met zijn eigen voor en nadelen.
Voor die enkele huishoudelijke aankopen misschien niet. Dat is nog geen 5% van de aankopen. Maar voor al die andere uitgaven moet je dus wel extra overleg voeren.
Zelfs als je gescheiden financiën hebt is iedere euro die de ander uitgeeft daarna niet meer beschikbaar voor andere doeleinden.
Klopt en daar heb ik niks over te zeggen / mee te maken want dat is haar eigen geld dat ze zelf verdiend heeft. Ik ben niet degene die bepaald voor welke doeleinden zij haar geld moet besteden.
assje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:58:
[...]

Uiteindelijk wil haar weekendje weg bijvoorbeeld zeggen dat zij over xx jaar 3 weken langer of ik 1 week langer moet werken. We nemen dus gezamenlijk de beslissing of dat het dat waard is (niet bewust maar onbewust zijn dat de keuzes die je maakt).
Daar heb jij toch helemaal niks over te zeggen? Dat is toch haar eigen keuze.

[ Voor 22% gewijzigd door Mirved op 25-05-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
assje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:48:
[...]

Om hier dan op terug te komen, wij hebben inderdaad ook overleg met elkaar als één van de twee een weekendje weg wil, en ja, één van de afwegingen is daar ook de kosten.

Zelfs als je gescheiden financiën hebt is iedere euro die de ander uitgeeft daarna niet meer beschikbaar voor andere doeleinden. Door e.e.a. gescheiden te houden verlies je inzicht en flexibiliteit.
Nee, dat overleg ik dus niet uit financieel oogpunt. Alleen zoals ZR40 aanhaalt uit relationeel oogpunt, eigenlijk of het in de agenda past....

Dat is mijn budget en ik hoef dus alleen te kijken of het strookt met mijn FO budget. Base-case bij ons is dat er natuurlijk overschot aan geld is voor de gezamenlijke dingen mede door FO-pot, dus tenzij ik bijvoorbeeld sportauto's ga verzamelen is er geen risico dat gezamenlijke basis uitgaven in het gedrang komen.
Deveon schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:55:
[...]

Dat kan je echt niet maken... Je was er zelf bij toen er kinderen kwamen en daar heb je een verantwoordelijkheid in. Ongelukjes bestaan niet sinds abortussen een optie zijn.

Wat voor mij veel heeft geholpen om meer verbonden te raken met de kinderen (3) was om van 40 uur naar 32 uur te gaan. Één papadag per week alleen met de kinderen is zeker niet elke dag feest, maar het bouwt wel een band op en als ze naar school gaan of op bed liggen heb je alle tijd voor een hobby (of je onderneming).
Wat een onzin, kinderen zijn gewoon maar een hobby. En zoals alle hobbies kun je daar je interesse in verliezen. Je hebt toch ook oude vrienden gehad die je niet meer hoeft te zien? Er is geen verplichting om een band te bouwen. Zolang @Shapeshifter zich aan de wettelijke minimale stipulaties houdt is dat zijn goed recht.

Trouwens als de minst verdienende partner aanhaalt dat een scheiding te duur is....dat is een eufemisme voor "ik ga er dan ook op achteruit" _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 25-05-2020 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Ko.Kane schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:02:
Dat is mijn budget en ik hoef dus alleen te kijken of het strookt met mijn FO budget.
Mirved schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:02:
Nouja laten we deze discussie verder maar niet opnieuw voeren want die hebben we al eens gehad (zoals de meeste andere discussies trouwens :P )

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 25-05-2020 14:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Wat een onzin, kinderen zijn gewoon maar een hobby. En zoals alle hobbies kun je daar je interesse in verliezen. Je hebt toch ook oude vrienden gehad die je niet meer hoeft te zien? Er is geen verplichting om een band te bouwen. Zolang @Shapeshifter zich aan de wettelijke minimale stipulaties houdt is dat zijn goed recht.
Probeer je nu echt de verantwoordelijkheid van een vader te vergelijken met de verantwoordelijkheid naar een oude vriend toe? Er zit een verschil tussen het minimale doen wat je verplicht bent en je verantwoordelijkheid nemen.

Mijn ervaring was enkel bedoelt om die verantwoordelijkheid makkelijker en leuker te maken. Ik heb nog steeds niets met kinderen, maar ben gek op mijn eigen. Toch gun ik geen enkel kind om zonder vader op te moeten groeien. Dat heb ik toch wel bijzonder vaak mis zien gaan en nee dat is meestal van buitenaf niet kenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
[...]

... tenzij ik bijvoorbeeld sportauto's ga verzamelen is er geen risico dat gezamenlijke basis uitgaven in het gedrang komen.

[...]
Goh had nou net een leuke sportauto voor je te koop. 1 bitcoin mag je hem kopen. 280pk. Net grote beurt gehad 2 nieuwe achterbandjes. Hij gaat weg omdat hij niet past in mijn FO verhaal...

[ Voor 6% gewijzigd door Immutable op 25-05-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Mirved schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:02:
[...]
Waarom niet? Het is ook een keuze van jou en je partner of je vindt dat de ander daar iets over te zeggen heeft.

Wij vinden beiden dat we het toch wel naar elkaar moeten kunnen verantwoorden en houden elkaar scherp op de afweging "word ik / worden we gelukkiger van deze uitgave". Dan dien je als het ware als spiegel voor de ander. Verbieden doen we natuurlijk niet aan, dan is het binnen redelijkheid weer "agree to disagree".

Zo heeft mijn vrouw voorkomen dat ik in een opwelling (toen ik stress had) impulsaankopen deed ("slaap er nog even over") en heeft zij de sociale en financiële verplichting van een enorm duur vrijgezellenfeest heroverwogen.

[ Voor 22% gewijzigd door finsdefis op 25-05-2020 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Deveon schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:17:
[...]

Probeer je nu echt de verantwoordelijkheid van een vader te vergelijken met de verantwoordelijkheid naar een oude vriend toe? Er zit een verschil tussen het minimale doen wat je verplicht bent en je verantwoordelijkheid nemen.

Mijn ervaring was enkel bedoelt om die verantwoordelijkheid makkelijker en leuker te maken. Ik heb nog steeds niets met kinderen, maar ben gek op mijn eigen. Toch gun ik geen enkel kind om zonder vader op te moeten groeien. Dat heb ik toch wel bijzonder vaak mis zien gaan en nee dat is meestal van buitenaf niet kenbaar.
Ik kan het beter vergelijken met een hond die je niet bevalt en naar een asiel brengt. Dat is exact hetzelfde, maar dogma geleid denken doet mensen geloven dat het niet hetzelfde is. Kinderen en familie kunnen extreem tegen vallen en de meest vervelende persoonlijkheden hebben, er is geen reden om die mensen te mogen.

Er zijn wetten, en dat is het enige wat verplicht is. Die zogenaamde verantwoordelijkheid die je noemt is een zelf opgelegd construct.

De reden waarom ik er op reageerde was omdat ik @Shapeshifter niet het gevoel wil geven dat hij alleen staat in zijn gedachtes. En dat hij zich niet moet laten beperken door allerlei dogma's omtrent kinderen.
Hij deelt tevens een mooi openhartig verhaal zonder vertroebeling door allerlei romantiek en geeft de feiten zoals ze zijn, dat waardeer ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Ko.Kane op 25-05-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
@Ko.Kane ik kan het prima hier een academische discussie over voeren maar in een praktijksituatie hoef je hier bij mij echt niet mee aan te komen. In mijn omgeving op dit moment al wat scheidingsleed i.c.m. kinderen en dan hoef je het voor mij echt niet over een "zogenaamde" verantwoordelijkheid te hebben (over "tegenvallende mensen en vervelende persoonlijkheden" gesproken).

Wellicht dus ook beter het buiten dit draadje te houden...

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 25-05-2020 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

[...]

Uiteindelijk is de wettelijke verantwoordelijkheid daarin leidend. Wat je dan persoonlijk nog meer wil doen is, nouja, persoonlijk. Zowel praktisch als wettelijk kun je dat dus zeker wel maken, maar er zullen zeker mensen zijn die daar een sterke mening over hebben. Ik vind het persoonlijk wel een prettig idee dat je wettelijk gezien niet voor een leven lang vast zit aan een beslissing die je eigenlijk niet geïnformeerd kan nemen. Zelfs iemand vermoorden zit je minder lang vast aan de gevolgen... Desalniettemin is dat geen beslissing die je even neemt en vooralsnog hoef ik daar gelukkig ook niet mee bezig te zijn :)

Het is hem niet zozeer de verbondenheid die ik mis, maar meer de complete frustratie die het vaak oplevert. Het enige dat kinderen voor mij draagbaar maakt is een partner om de frustratie mee te delen. Als die wegvalt trek ik het gewoon niet (hier ben ik achter gekomen tijdens eerdergenoemde situatie plus partner die 2 weken uitvalt door dubbele holte-ontsteking). De kosten-baten verhouding is gewoon compleet scheef. Ik vind het heel fijn voor je dat je kennelijk kinderen hebt waarbij je voor langere tijd in de buurt kunt zijn zonder gek te worden, voor mij is maandag naar het werk belangrijk om mentaal weer bij te komen van het weekend. Moet er niet aan denken om niet full time te werken en in plaats daarvan thuis te zijn. Je kunt mij dwingen om in mijn eentje met kinderen om te gaan, maar dan moet je niet gek opkijken als ik na een maandje van een brug spring. Dat is de context waarin ik zeg dat ik het dan maar liever helemaal los laat. Overigens hoop ik ten zeerste dat ik daar in de toekomst heel anders in sta (zowel door daar zelf moeite voor te doen als kinderen die een beetje volwassen worden), maar dit is even zoals het nu is.

Edit: nu ik het woord wegvallen gebruik; als je gaat scheiden is er een uitweg, namelijk kinderen naar de partner. Als zij echt zou overlijden oid, dan is dat er niet echt, dan gaan we zien hoe lang ik dat volhoud.

[ Voor 4% gewijzigd door Shapeshifter op 25-05-2020 14:44 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@assje Dat is dus gewoon maar een mening over de praktijk, zo staat het jouw vrij om te doen mocht jij er mee te maken krijgen. Maar je kan nooit verwachten dat een ander iets van die mening aantrekt en die ander mag het inrichten binnen de wettelijke kaders zoals hij wil. Hierboven is het mooi verwoord waarom dat ook gewoon een passende oplossing kan zijn.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
huh? De wetgeving is hier de achtervang.

Als je je kinderen (<18) verstoot, ben je een mafkees.

Als je ongelukkig bent met je kinderen heb je een foute beslissing gemaakt waar je minimaal 18 jaar lang aan vast zit. deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hier is een deel van ons inkomen onze vrij te besteden ruimte. Zeg dat dat € 750,- is. Dan bespreken mijn partner en ik simpel wat onze wensen zijn binnen dat bedrag. De ene maand kan ik meer wensen hebben de andere maand mijn partner. Dat bedrag is dusdanig hoog dat het eigenlijk nooit tot discussie leidt. Wanneer dat wel tot discussie leidt is het simpel overleg wie die ene maand de uitgaven doet en wie de andere maand. Dat heeft ook nooit tot meer dan 3 minuten afstemming geleid.

Grotere uitgaven zoals vakanties, verbouwingen e.d. zijn vanuit een spaarrekening gedekt dus zitten niet in dat vrije uitgave bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

Baytep schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:48:
huh? De wetgeving is hier de achtervang.

Als je je kinderen (<18) verstoot, ben je een mafkees.

Als je ongelukkig bent met je kinderen heb je een foute beslissing gemaakt waar je minimaal 18 jaar lang aan vast zit. deal with it.
De wetgeving heeft het met name over financiële verplichtingen en niet over een zorgplicht voor je kinderen. Ik geloof dat @Shapeshifter nooit heeft gezegd niet te willen betalen voor zijn kinderen, maar dat hij er gewoon niet voor wil/kan zorgen.

Overigens ben ik wel benieuwd in welke leeftijdscategorie de kinderen van Shapeshifter zitten. Die van mij zijn bijna 1 en 3 en ik moet toegeven dat het me zeer, zeer zwaar valt en dat ik hoop dat ik er meer van kan gaan genieten als ze wat ouder worden. Ik denk dat het voor mezelf pas echt leuk wordt zodra ze de leeftijd hebben dat je (een beetje) met ze kunt filosoferen over de kleine en grote dingen in het leven, iets dat verder gaat dan hoe ze hun lepel moeten gebruiken.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 21:16
Ko.Kane schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:44:
[...]

Erger nog zulke mensen zijn dus ergens (financieel) manager. Dat verklaart ook waarom (managing) consulting zo makkelijk is: geen wonder dat er daar nog efficiëntie slagen te behalen zijn. :+
Erg herkenbaar! Ik werk zelf ook in de finance en je moest eens weten hoe veel collegas met flinke salarissen, geen spaarpotje achter de hand hebben en leven van maand tot maand. Ze zijn verantwoordelijk voor het budget van de zaak, maar eigen budget beheer hebben ze geen kaas van gegeten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
dlmh schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:10:
[...]

De wetgeving heeft het met name over financiële verplichtingen en niet over een zorgplicht voor je kinderen. Ik geloof dat @Shapeshifter nooit heeft gezegd niet te willen betalen voor zijn kinderen, maar dat hij er gewoon niet voor wil/kan zorgen
De alimentatie is niet vervanging van die zorgplicht, maar een invulling van het financiële deel.
Ouders en kinderen

Ouders zijn verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van hun kinderen. Dat staat in de wet. De alimentatieplicht voor uw kind geldt tot uw kind 18 jaar wordt. Daarna moet u betalen voor de kosten van levensonderhoud en studie tot uw kind 21 jaar wordt. Als ouders uit elkaar gaan, moeten ze hiervoor een financiële regeling afspreken. Dit heet kinderalimentatie.
https://www.rijksoverheid...antwoord/onderhoudsplicht
In artikel 247 van het Burgerlijk Wetboek wordt het begrip 'ouderlijk gezag' als volgt omschreven:

lid 1: Het ouderlijk gezag omvat de plicht en het recht van de ouder zijn minderjarig kind te verzorgen en op te voeden;
lid 2: Onder verzorging en opvoeding wordt mede verstaan de zorg en de verantwoordelijkheid voor het geestelijk en lichamelijk welzijn van het kind en het bevorderen van de ontwikkeling van zijn persoonlijkheid.

[...]

Er is al sprake van 'een wezenlijke bijdrage' als een ouder alimentatie betaalt en een omgangsregeling met zijn of haar kinderen heeft, ook al behelst die omgangsregeling niet meer dan een weekend per twee weken. Verder lijkt het in de praktijk nog steeds zo te zijn dat het vaker de moeder dan de vader is, die na een scheiding de zorg voor de kinderen op zich neemt.
https://www.ouders.nl/opinie/vaders-en-hun-zorgplicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:44
Ik zou zeggen: snelste manier om FO te worden is een partner hebben. Alles vaste lasten door 2! Wij zijn gaan samenwonen direct na studie en dat scheelde al meteen, onze eerste woning was goedkoper dan 2x een losse kamer. Nu is mijn vriendin ook gewoon zuinig aangelegd, maar ook als ze dat niet was, dan zou ik nog steeds veel goedkoper leven door hebben van een partner en delen van kosten.

En nog sneuer is dat de eerste, wegens een scheiding, zich ook al gemeld heeft met "je had toch gelijk". Dan is het zoals @Luxurydiver zegt: echt alles ben je kwijt, dikke gedwongen verliezen en nog door betalen ook....
Maar ben je ook op zoek geweest naar een partner die ook goed verdient (ong. net zoveel als jij) of verdient zij een stuk minder en draagt naar rato bij, of delen jullie woonlasten/ eten, drinken door 2 en wat er per persoon dan overblijft is voor die persoon wat overblijft?
Ik kan mij zo voorstellen in geval bijvoorbeeld van sommige van je vrienden, dat daar een groot verschil zit in inkomsten tussen man en vrouw (of partners in alle vormen), waardoor je de situatie krijgt dat de ene 500 euro/ maand overhoud voor leuke dingen/ losse dingen en de ander net aan 50 euro. De meestverdiener gaat dan lekker leuke dingen kopen, vaak met vrienden uit-eten en dergelijke terwijl de minstverdiener bij een 2e keer uiteten in de maand al moet gaan nadenken of dat wel kan.

Op 1 hoop gooien (doen wij ook niet) vind ik overigens een ander uiterste, maar ik ben wel benieuwd hoe mensen dat hier doen?
Ik ben (verreweg) de meestverdiener hier in huis, naast het hoogste uurloon werk ik ook dubbel zoveel. Zij is er dan weer meer tijd voor de kinderen dan dat ik dat heb. De vaste lasten betalen we samen en ik betaal het grootste deel daarvan. Wat er overblijft gaat naar de spaarrekening(en), zowel van mijzelf als haar als van de kinderen. Beiden sparen we ongeveer evenveel standaard, maar ik houd zelf wat vaker iets meer over om van te sparen, waardoor we beiden ook leuke dingen kunnen doen en onze eigen dingen kunnen doen en blijven doen, zonder daar heel moeilijk over te moeten doen, omdat haar hobby duurder is dan de mijne.

Wel zijn we dit jaar gestart met bewust omgaan met geld, met name omdat het een paar maanden echt extreem hard ging, en we geen idee hadden waar het allemaal heen ging. Nu we het allemaal netjes in beeld hebben gebracht helpt dit ook om e.e.a. op orde te houden, en er beter voor te zorgen dat het niet zo hard gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Grote lijnen:
Bruto inkomen 80/20
Netto inkomen 75/25
Contracturen 60/40

Woning/auto's en alle monetaire bezittingen allemaal 50/50.

Het enige dat tot nu toe niet gedeeld is is toekomstig inkomen in de vorm van pensioen. Doordat zij nu minder werkt i.v.m. kinderen en dus minder pensioen opbouwt moeten we hier eigenlijk misschien nog een keer iets mee. Als het maar een paar jaar is ook weer niet super belangrijk aangezien pensioen maar een deel van het totaal is.

Alle bezittingen op één hoop gooien heb ik dus geen probleem mee, we leven ook samen. Trouwen en dan 12 jaar partneralimentatie moeten betalen als je al niet meer samen bent, dát vind ik nou ouderwets. Wij hebben een eigen afspraak vastgelegd in een samenlevingsovereenkomst die alleen geldt in geval van verminderde inkomenscapaciteit door kinderen (wat nu dus het geval is)

[ Voor 33% gewijzigd door assje op 25-05-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Shapeshifter schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:40:
[...]
Het is hem niet zozeer de verbondenheid die ik mis, maar meer de complete frustratie die het vaak oplevert. Het enige dat kinderen voor mij draagbaar maakt is een partner om de frustratie mee te delen. Als die wegvalt trek ik het gewoon niet (hier ben ik achter gekomen tijdens eerdergenoemde situatie plus partner die 2 weken uitvalt door dubbele holte-ontsteking). De kosten-baten verhouding is gewoon compleet scheef. Ik vind het heel fijn voor je dat je kennelijk kinderen hebt waarbij je voor langere tijd in de buurt kunt zijn zonder gek te worden, voor mij is maandag naar het werk belangrijk om mentaal weer bij te komen van het weekend. Moet er niet aan denken om niet full time te werken en in plaats daarvan thuis te zijn. Je kunt mij dwingen om in mijn eentje met kinderen om te gaan, maar dan moet je niet gek opkijken als ik na een maandje van een brug spring. Dat is de context waarin ik zeg dat ik het dan maar liever helemaal los laat. Overigens hoop ik ten zeerste dat ik daar in de toekomst heel anders in sta (zowel door daar zelf moeite voor te doen als kinderen die een beetje volwassen worden), maar dit is even zoals het nu is.

Edit: nu ik het woord wegvallen gebruik; als je gaat scheiden is er een uitweg, namelijk kinderen naar de partner. Als zij echt zou overlijden oid, dan is dat er niet echt, dan gaan we zien hoe lang ik dat volhoud.
Mijn kinderen zijn zeker niet perfect en hebben echt geen twee weken nodig om mij gek te krijgen hoor. Twee uur is ruim voldoende, daag ze niet uit of het gaat naar minuten. Hoewel ik mijn papadag kan waarderen ben ik de afgelopen maand blij met een vitaal beroep. :+

Het is echter wel iets wat moet groeien. Met kinderen is het experimenten wat werkt en wat niet werkt met oneindig aantal variablelen. Je kan hooguit je best doen.

Zelf zie ik de opvoeding dan eigenlijk ook gelijk aan mijn weg naar FO. Ik investeer nu (tijd ipv geld) zodat ze steeds meer zelf gaan doen. Onze oudste maakt al dagelijks sinds die 4 is zijn eigen ontbijt. Daarna ook een poosje voor zijn broertje en die doet het nu ook zelf. Het doel naar (financiële) onafhankelijkheid is geen harde deadline, maar elke keer maak ik een stapje in die richting (door geld opzij te zetten). Kinderen worden dan ook niet vanzelf volwassen, daar moet je als ouder voor zorgen.

Het is net als automatiseren gewoon mooi om te zien hoe alles uiteindelijk vanzelf gaat en je alleen maar toe hoeft te kijken. Alleen het doorspoelen en opruimen lijkt een onmogelijke opgave.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

CurlyMo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:15:
[...]

De alimentatie is niet vervanging van die zorgplicht, maar een invulling van het financiële deel.

[...]

https://www.rijksoverheid...antwoord/onderhoudsplicht

[...]

https://www.ouders.nl/opinie/vaders-en-hun-zorgplicht
dlmh schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:10:
[...]

De wetgeving heeft het met name over financiële verplichtingen en niet over een zorgplicht voor je kinderen. Ik geloof dat @Shapeshifter nooit heeft gezegd niet te willen betalen voor zijn kinderen, maar dat hij er gewoon niet voor wil/kan zorgen.

Overigens ben ik wel benieuwd in welke leeftijdscategorie de kinderen van Shapeshifter zitten. Die van mij zijn bijna 1 en 3 en ik moet toegeven dat het me zeer, zeer zwaar valt en dat ik hoop dat ik er meer van kan gaan genieten als ze wat ouder worden. Ik denk dat het voor mezelf pas echt leuk wordt zodra ze de leeftijd hebben dat je (een beetje) met ze kunt filosoferen over de kleine en grote dingen in het leven, iets dat verder gaat dan hoe ze hun lepel moeten gebruiken.
Ik accepteer dat ik verantwoordelijk ben voor ten minste datgene dat de wet van mij als ouder verlangt. Financieel zal ik ongetwijfeld prima in staat zijn om aan die verplichting te voldoen, maar dat is ook makkelijk meetbaar. Dit soort wetten worden natuurlijk expres een beetje grijs opgeschreven. Het is van mijn kant niet eens onwil, maar onvermogen, ik neem aan dat een rechter daar rekening mee houdt wanneer afgesproken wordt wie wat in welke mate gaat doen. Nogmaals, ik heb me er nog niet veel in verdiept omdat er nog geen harde aanleiding is geweest om daaraan te beginnen, maar als een rechter tegen mij zegt dat ik elk weekend er iets mee moet dan zal ik dat zo lang als nodig proberen vol te houden.

Kinderen trouwens 2, 5 en 7. Mijn voorspelling is dat het makkelijker gaat worden als de jongste de vier voorbij is, dat merk ik al wel bij de andere twee. Nog steeds niet fantastisch omdat ze elkaar opjutten, maar zeker beter dan echt alles voor ze moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Trouwens als we het toch over partner en kinderen hebben. Sparen jullie ook in het FO plaatje voor een studie potje voor de kids? En zo ja, wat voor strategie hebben jullie hierbij?

1. Sparen op spaarrekening.
2. Indexbeleggen zoals ik veel hoor bij meesman o.i.d.
3. Iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
@jbdeiman Kwestie van peergroep die al leidt tot hebben van hoogopgeleide vriendinnen. En de emotionele psychologische selectie van de partner leidt dan weer tot het tot op zekere hoogte hebben van zelfde opvattingen ten opzichte van geld. Ik wil zelf ook alleen maar zo gelijk mogelijke relatie op allerlei vlakken: opleiding nivo/financieel/interesses. Dat werkt long term beter dan alleen selecteren op een leuk gezichtje denk ik.

Maar wij doen niet naar rato, maar naar gebruik: oftewel 50-50. Omdat ik nu meer verdien bezit ik niet een groter deel van de zitbank. ;)
In theorie kan ik mij duurdere dingen veroorloven, maar wegens FO is dus gewoon alleen mijn SR hoger. Tevens is dat dus ook niet fixed in de tijd, als ik carrière switch maak zit ik vermoedelijk weer tijdje lager. Dat er dus af en toe 1 van de 2 meer overhoudt, c'est la vie. Er zijn altijd mensen met meer of minder.

Het kan wel zo zijn dat mocht ik straks eerder FO zijn, dat ik dan mijn vriendin indirect sponsor door zelf een woning te kopen om ergens op een mooi plek met pensioen te gaan, indien het alternatief is dat ik nog veel langer moet wachten totdat zij ook FO is. In tegenstelling tot wachten tot we dat 50-50 kunnen kopen, mocht het tzt erg scheef zijn, dan is de sponsoring dus nul woonlasten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Deveon schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:17:
[...]

Ik begrijp werkelijk niet dat je krijgen van kinderen kan vergelijken als een simpele hobby. Of dat je het ziet als een financiële afweging.

Wanneer jij (en je partner) denken over het krijgen van kinderen is het financiële aspect zeker een belangrijk onderdeel. Maar dan maak je niet de afweging of je dan wel snel genoeg FO kan worden. Dan maak je de afweging of je voldoende financiële middelen hebt om dat kind op een normale, waardige manier op te kunnen voeden. Je krijgt geen kinderen omdat het binnen je strategie past, je krijgt kinderen omdat je ze ziet als verrijking voor je eigen leven (en voor die van je partner).

@Shapeshifter Als ik het zo lees is dat bij jou helaas niet het geval (de verrijking voor je leven) en dat is erg jammer voor je. Echter ben je er zelf bij geweest en heb je er toch echt voor gekozen om kinderen te nemen. En hoe rot je dat nu ook vind, je hebt die verantwoordelijkheid en die zal je moeten dragen.

Ik hoop dat niemand hier zijn kinderen hoeft te vertellen dat hij/zij ze nooit hoeft te zien omdat ze hem tot last zijn, of dat je uit moet leggen dat je "enkel het wettelijk verplichte" doet voor ze. Dan ben je voor mij mens-onwaardig en zou je je dood moeten schamen. Kinderen zijn geen studieschuld of een hypotheek..

-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

jbdeiman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:20:
[...]

Op 1 hoop gooien (doen wij ook niet) vind ik overigens een ander uiterste, maar ik ben wel benieuwd hoe mensen dat hier doen?
Wij zijn wel in gemeenschap van goederen getrouwd maar doen eigenlijk alles nog steeds los van elkaar. Aparte bankrekeningen (wel en/of rekening van gemaakt) en de vaste lasten doen we naar verhouding tot het inkomen (in de praktijk betaal ik 90% omdat ik het meeste verdien). Grotere uitgaven (>1000 euro) gaan in overleg, de rest bepalen we zelf en we leggen elkaar eigenlijk geen strobreed in de weg. Als ik morgen een laptop van 2k wil kopen dan kan dat gewoon en als zij een electrische fiets wil kopen dan is dat ook geen probleem.
Aangezien ik véél meer kan sparen dan zij ondanks dat ik de vaste lasten al bijna in zijn geheel betaal probeer ik dat vooral in te zetten voor ons samen dus bv extra aflossen op de hypotheek of als ze een nieuwe laptop nodig heeft dan betaal ik die.
Dit systeem gaat uitstekend zo , nooit gezeur en toch allebei voor het gevoel nog gewoon de vrijheid om te doen wat we willen. In de 13 jaar dat ik met haar samenwoon nog nooit 1 onvertogen woord over gevallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
Immutable schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:37:
Trouwens als we het toch over partner en kinderen hebben. Sparen jullie ook in het FO plaatje voor een studie potje voor de kids? En zo ja, wat voor strategie hebben jullie hierbij?

3. Iets anders?
In 12 jaar kan je je vaste lasten (e.g., afgeloste hypotheek) toch dusdanig naar beneden hebben gebracht dat een studie gewoon direct uit je savingsrate te bekostigen is?
jbdeiman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:20:
[...]
Zoals ik al zei, die discussie is hier al héél vaak gevoerd:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
canonball schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:19:
[...]

Volgens mij is ook een groot gedeelte van de bokt van het vrouwelijke geslacht.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=2&t=1957830 , het is daarin wel wat minder druk dan hier, en ik kan [bme voorstellen[/b] dat een paard houden FO ook niet bespoedigt ;)
Dat veronderstellen van jou kan ik zeer duidelijk maken, helaas.
1 van de meest dure hobbies die er is, een paard houden. Dus, wanneer mogelijk, nooit aan beginnen.
Vrouwlief heeft er eentje, gemiddeld kost een paard tussen de 250 en 400 euro per maand, en dan doe je niks geks!

:'( :'( :'(

maar ja, happy wife happy life. Er zijn best zo nu en dan woorden over maar kan moeilijk zeggen dat beest is te duur hij gaat eruit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Vini-Vidi-Vici schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:41:
[...]
Ik hoop dat niemand hier zijn kinderen hoeft te vertellen dat hij/zij ze nooit hoeft te zien omdat ze hem tot last zijn, of dat je uit moet leggen dat je "enkel het wettelijk verplichte" doet voor ze. Dan ben je voor mij mens-onwaardig en zou je je dood moeten schamen. Kinderen zijn geen studieschuld of een hypotheek..
Nurture and nature. Kinderen opvoeden is voor een groot deel oogsten wat je zaait** en een spiegel voorgehouden krijgen. Als je nu niet investeert* dan is de kans aanwezig dat ze of veel op je gaan lijken en dus helemaal geen zin hebben om lekker te filosoferen met die man die alleen het vlees kwam snijden ofwel dat ze dusdanig op je lijken dat ze geen zin hebben om te investeren in een relatie met papa.

*liefde en aandacht voor wie weer aan financiën denkt
**kan je ook letterlijk lezen als man

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Vini-Vidi-Vici mensen dood wensen en mens-onwaardig benoemen vindt ik wel straf, omdat je toevallig vanuit je eigen morele toren een andere mening hebt. Je staat niet echt open voor ervaringen van een ander. Terwijl dat de specifieke situatie toch duidelijk geschetst wordt. Het remt ook een beetje de vrije uitwisseling vind ik.

Iedereen heeft zo zijn cultureel referentie kader, maar daar meteen vanuit gaan dat jou kader perfect is apart. Er zijn genoeg culturen waar kinderen gewoon uit financiële redenen worden afgestaan ter adoptie. Soms ook nog gebaseerd op het geslacht van het kind. Dat past in hun referentiekader. Sta je dan ook meteen met termen als mens-onwaardig en dood schamen te schermen?

Ook maken zeker niet alle mensen deze afweging in onze samenleving:
Dan maak je de afweging of je voldoende financiële middelen hebt om dat kind op een normale, waardige manier op te kunnen voeden.
Er zijn daarvoor te veel kinderen die onder de armoede grens opgroeien ook in Nederland. Hebben die mensen dan geen recht op kinderen volgens jou?

Ik ken genoeg mensen waar 1 vd 2 partners niet vol achter de keus voor kinderen stond, maar omdat de andere partner graag wilde of zelfs druk voelden vanuit de familie, of 'dit hoort er nu eenmaal bij" gingen ze toch 'akkoord'. Nu pakt dat gelukkig in de praktijk dus vaak goed uit, dat ze het achteraf dus leuk vinden. Maar bij een klein deel ook niet, en omdat, zoals ook hier blijkt, het een taboo onderwerp is, is er misschien ook een deel wat er over liegt, of met cognitieve dissonantie zichzelf er doorheen worstelt.
Hoe dan ook, die kinderen zijn niet geliefd of gewenst. En je kan iemand moeilijk dwingen andere gevoelens te hebben. De mensen die het een taboo maken en zo sterk veroordelen zijn eigenlijk de echte schuldigen aan dat instant houden van verborgen kinderleed. Mensen de mogelijkheid geven eerlijk te zijn over hun ervaringen kan namelijk foutieve keuzes van anderen voorkomen.

Tevens zijn er ook manieren om het ouderlijk gezag kwijt te raken in een scheiding situatie. Of wanneer de situatie zo slecht is dat de ontwikkeling van het kind verstoort wordt. Kinderen opdwingen aan ouders die het mentaal niet aankunnen is de voedingsbodem voor nog meer leed. En gelukkig kan de wet daar ook in grijpen.

Anyway TLDR: harde veroordelingen van een persoon ipv tips geven om de situatie te verbeteren vind ik nou niet echt opbouwend nadat iemand zijn verhaal open deelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:44
Ko.Kane schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:38:
@jbdeiman Kwestie van peergroep die al leidt tot hebben van hoogopgeleide vriendinnen. En de emotionele psychologische selectie van de partner leidt dan weer tot het tot op zekere hoogte hebben van zelfde opvattingen ten opzichte van geld. Ik wil zelf ook alleen maar zo gelijk mogelijke relatie op allerlei vlakken: opleiding nivo/financieel/interesses. Dat werkt long term beter dan alleen selecteren op een leuk gezichtje denk ik.

Maar wij doen niet naar rato, maar naar gebruik: oftewel 50-50. Omdat ik nu meer verdien bezit ik niet een groter deel van de zitbank. ;)
In theorie kan ik mij duurdere dingen veroorloven, maar wegens FO is dus gewoon alleen mijn SR hoger. Tevens is dat dus ook niet fixed in de tijd, als ik carrière switch maak zit ik vermoedelijk weer tijdje lager. Dat er dus af en toe 1 van de 2 meer overhoudt, c'est la vie. Er zijn altijd mensen met meer of minder.

Het kan wel zo zijn dat mocht ik straks eerder FO zijn, dat ik dan mijn vriendin indirect sponsor door zelf een woning te kopen om ergens op een mooi plek met pensioen te gaan, indien het alternatief is dat ik nog veel langer moet wachten totdat zij ook FO is. In tegenstelling tot wachten tot we dat 50-50 kunnen kopen, mocht het tzt erg scheef zijn, dan is de sponsoring dus nul woonlasten.
Dat snap ik, maar ik vind dat soort dingen altijd zo oneerlijk overkomen, zij kiest er toch ook niet voor dat jij meer verdient, tenminste dat hoop ik niet voor je, maar dat ze kiest voor jou om wie je bent (en andersom). Ik heb mijn vrouw ook niet voor haar leuke gezichtje gekozen hoor.
Maar als ik dit zo lees is het grootste verschil dat ik dat 'delen' nu al doe en dat jij dat straks doet, dat komt voor mij grotendeels op hetzelfde neer.

Mijn vrouw zat in de gehandicaptenzorg (ik zit in Zorg en IT) en we verdienden initieel redelijk hetzelfde, echter door omstandigheden (PTSS) is zij uit de gehandicaptenzorg gegaan en werkt nu in de kinderopvang en minder uren dan toen we gingen samenwonen. Ik heb ook door deze omstandigheden wat meer 'water bij de wijn gedaan'.
Metro2002 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:55:
[...]

Wij zijn wel in gemeenschap van goederen getrouwd maar doen eigenlijk alles nog steeds los van elkaar. Aparte bankrekeningen (wel en/of rekening van gemaakt) en de vaste lasten doen we naar verhouding tot het inkomen (in de praktijk betaal ik 90% omdat ik het meeste verdien). Grotere uitgaven (>1000 euro) gaan in overleg, de rest bepalen we zelf en we leggen elkaar eigenlijk geen strobreed in de weg. Als ik morgen een laptop van 2k wil kopen dan kan dat gewoon en als zij een electrische fiets wil kopen dan is dat ook geen probleem.
Aangezien ik véél meer kan sparen dan zij ondanks dat ik de vaste lasten al bijna in zijn geheel betaal probeer ik dat vooral in te zetten voor ons samen dus bv extra aflossen op de hypotheek of als ze een nieuwe laptop nodig heeft dan betaal ik die.
Dit systeem gaat uitstekend zo , nooit gezeur en toch allebei voor het gevoel nog gewoon de vrijheid om te doen wat we willen. In de 13 jaar dat ik met haar samenwoon nog nooit 1 onvertogen woord over gevallen.
Dit herken ik (al wonen wij nu pas 10 jaar samen), wij doen dat ook op deze manier en verdelen juist het spaargedeelte dichter naar 50/50 dan dat onze vaste uitgaven zijn. Ligt er ook maar net aan hoe je er zelf in staat/ mee om wilt gaan.
Wij zijn niet zo van 'onze eigen bezittingen', wat we hebben is van ons samen, die keuze hebben we bewust gemaakt. We sparen op deze manier beiden om leuke dingen te kunnen doen en hebben er samen voor gekozen om het huis in 30 jaar af te betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Ko.Kane Tuurlijk kan je niet iemand dwingen om zijn of haar kinderen leuk te vinden, maar als ouder is het de taak om ze te vormen (tot leuke kinderen als je er aan begonnen bent voor vermaak). Als je kinderen niet voldoen dan moet je afvragen waarom dat is en wat je als ouder daar aan kan doen. Kinderen zijn geen vrienden die je uitkiest als het klikt en ook geen hobby’s waar je mee kan stoppen. Het is een mensenleven! Je kan deze last nou eenmaal niet zo maar bij een ander neerleggen of beëindigen.

Overigens is Hoe omgaan met tegenvallend vaderschap misschien een beter plek om hierop in te lezen hoe je er iets aan kan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
Ko.Kane schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:13:
@Vini-Vidi-Vici mensen dood wensen en mens-onwaardig benoemen vindt ik wel straf, omdat je toevallig vanuit je eigen morele toren een andere mening hebt. Je staat niet echt open voor ervaringen van een ander. Terwijl dat de specifieke situatie toch duidelijk geschetst wordt. Het remt ook een beetje de vrije uitwisseling vind ik.

Iedereen heeft zo zijn cultureel referentie kader, maar daar meteen vanuit gaan dat jou kader perfect is apart. Er zijn genoeg culturen waar kinderen gewoon uit financiële redenen worden afgestaan ter adoptie. Soms ook nog gebaseerd op het geslacht van het kind. Dat past in hun referentiekader. Sta je dan ook meteen met termen als mens-onwaardig en dood schamen te schermen?

Ook maken zeker niet alle mensen deze afweging in onze samenleving:
[...]

Er zijn daarvoor te veel kinderen die onder de armoede grens opgroeien ook in Nederland. Hebben die mensen dan geen recht op kinderen volgens jou?

Ik ken genoeg mensen waar 1 vd 2 partners niet vol achter de keus voor kinderen stond, maar omdat de andere partner graag wilde of zelfs druk voelden vanuit de familie, of 'dit hoort er nu eenmaal bij" gingen ze toch 'akkoord'. Nu pakt dat gelukkig in de praktijk dus vaak goed uit, dat ze het achteraf dus leuk vinden. Maar bij een klein deel ook niet, en omdat, zoals ook hier blijkt, het een taboo onderwerp is, is er misschien ook een deel wat er over liegt, of met cognitieve dissonantie zichzelf er doorheen worstelt.
Hoe dan ook, die kinderen zijn niet geliefd of gewenst. En je kan iemand moeilijk dwingen andere gevoelens te hebben. De mensen die het een taboo maken en zo sterk veroordelen zijn eigenlijk de echte schuldigen aan dat instant houden van verborgen kinderleed. Mensen de mogelijkheid geven eerlijk te zijn over hun ervaringen kan namelijk foutieve keuzes van anderen voorkomen.

Tevens zijn er ook manieren om het ouderlijk gezag kwijt te raken in een scheiding situatie. Of wanneer de situatie zo slecht is dat de ontwikkeling van het kind verstoort wordt. Kinderen opdwingen aan ouders die het mentaal niet aankunnen is de voedingsbodem voor nog meer leed. En gelukkig kan de wet daar ook in grijpen.

Anyway TLDR: harde veroordelingen van een persoon ipv tips geven om de situatie te verbeteren vind ik nou niet echt opbouwend nadat iemand zijn verhaal open deelt.
Het is niet mijn bedoeling om hier op de man te spelen of om iemand het vuur aan de schenen te leggen terwijl diegene openhartig zijn verhaal verteld, dat vraagt veel moed en dat waardeer ik.

Ik maak er, mijn inziens, ook geen taboo van, en ik verwacht ook zeker niet dat iedereen kinderen moet krijgen want dat is "normaal". Wel vind ik dat je die afweging niet puur financieel mag maken en het ook niet als enkel een financieel verhaal moet zien.

Volwassenen hebben net zoveel recht om kinderen te krijgen als dat kinderen het recht hebben om op een normale, gezonde en goede manier op te kunnen groeien. Kan je dat niet bieden, dan nee, dan vind ik niet dat je kinderen moet nemen. Hier zijn de termen normaal, gezond en goed wel relatief.

Dat mensen kinderen tegen hun zin nemen is niet aan mij om over te oordelen. Wel geef ik een oordeel over mensen die de gevolgen en hun verantwoordelijkheid vervolgens willen ontlopen of zover mogelijk willen minimaliseren.

Tips kan ik zelf niet zozeer geven. Is naar een therapeut/psycholoog gaan een optie? Of zijn er geen hobby's die je met je kinderen kan delen? Of zoek je samen een leuke hobby?

Nogmaals, ik hoop dat het allemaal goed komt en dat zowel kinderen als vader/moeder een goede band kunnen hebben. Maar ik blijf van mening dat je je verantwoordelijkheid moet nemen, en niet alleen door wat geld af te staan.

-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
jbdeiman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:27:
Ik heb mijn vrouw ook niet voor haar leuke gezichtje gekozen hoor.
Ik heb mijn vrouw dus wel om haar leuke gezichtje gekozen, dat was toch wel één van de belangrijkste criteria op die leeftijd :P De redenen dat we 12,5 jaar later nog bij elkaar zijn zijn natuurlijk veel diverser en daar heeft dat leuke gezichtje waar ik destijds voor viel weinig mee te maken.

Hoe dan ook speelde verdiencapaciteit geen enkele rol. Ik kan me voorstellen dat als je op latere leeftijd gaat daten (vergelijkbare) financiële stabiliteit een veel grotere rol speelt in partnerkeuze. In zo'n situatie dan ook meer voor de hand liggend zaken meer gescheiden te houden.

Mijn vrouw werkt in de zorg en is op sommige vlakken 4x het mens dat ik ben ondanks haar 1/4 verdiencapaciteit. Ik zou mezelf echt een kneus vinden als ik vanwege mijn verdiencapaciteit grotere zeggenschap over onze bestedingen zou claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

3. Iets anders?
Gaat gewoon 'van de grote hoop'. Je kunt ook moeilijk al lang van tevoren bepalen hoe de bekostiging van een opleiding over 10-15-20 jaar is geregeld. En wat al is opgemerkt, tegen die tijd is de spaarquote bij veel menen met een FO streven inmiddels zo ver opgelopen dat een groot deel ook van de lopende rekening kan.
ybos schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:02:
[...]

Dat veronderstellen van jou kan ik zeer duidelijk maken, helaas.
1 van de meest dure hobbies die er is, een paard houden. Dus, wanneer mogelijk, nooit aan beginnen.
Vrouwlief heeft er eentje, gemiddeld kost een paard tussen de 250 en 400 euro per maand, en dan doe je niks geks!
Tsja, als ik de reacties in de diverse topics zie, dan zijn er ook zat mensen die bijvoorbeeld motorrijden als hobby hebben. Dan zit je onder de streep ook wel in die richting. Of een klassieke auto, ik denk dat je daarbij nog wel een stukje hoger komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

Rubbergrover1 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:47:
[...]

Tsja, als ik de reacties in de diverse topics zie, dan zijn er ook zat mensen die bijvoorbeeld motorrijden als hobby hebben. Dan zit je onder de streep ook wel in die richting. Of een klassieke auto, ik denk dat je daarbij nog wel een stukje hoger komt.
Mijn motoren krijgen eens per jaar verse olie en af en toe nieuwe banden. De maandelijkse lasten zijn 2,50 EUR wegenbelasting en 3,75 EUR verzekering voor mijn (old-timer) Kawasaki Vulcan 750 ('86), en de Kawasaki Vulcan 900 die ik zakelijk rijd kost 10 EUR per maand wegenbelasting en 34 EUR verzekering :P

Maar goed, hobbies hebben zeker het risico om zeer veel te kosten, zowel structureel als incidenteel. Na het bereiken van je FO wordt het stukje zingeving extra belangrijk en dan moet je er niet te laat achterkomen dat dat het verzamelen van klassieke auto's blijkt te zijn ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
Wij leggen 50/50 in. Maar ik verdien dus wel meer dan haar. Echter kiest zij er zelf voor om 32 uur te werken ipv 40 en die dag gaat ze leuke dingen voor haar zelf doen. Zou het dan ook raar vinden dat de verhouding 60/40 zou zijn. Wij verdienen beide boven modaal dus is de situatie wel iets anders en is ook zeker anders als iemand minder verdiend omdat ze bijv. minder werkt en het huishouden doet/voor de kinderen zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB

3. Iets anders?
Wij hebben gekozen voor indexbeleggen (bij Brand New Day). Ooit begonnen met een (geblokkeerde) spaarrekening, maar toen de rente ging dalen de nieuwe inleg verhuisd naar BND Wereld Indexfonds Unhedged. De rekeningen staan op naam van de kinderen. Dit is belangrijk ivm de schenkbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesoep
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-01-2023
Wij sparen bewust nog op eigen naam, de bedragen die ik de kinderen (2,4 en 6) nu toe zou willen stoppen zijn ook nog niet megagroot.. Belangrijkste overweging om het op eigen naam te doen is dat we flexibel blijven (wij kiezen wat we voor ze betalen t.z.t) en gezien t op onze naam staat kunnen wij dat nog steeds zodra ze 18+ zijn.

Wel zitten we eraan te denken om een volgend huis voor de verhuur op hun namen te kopen, zodat ze met z'n drie ook een huis hebben om te verhuren en zo langzaam vermogen opbouwen (maar dat is nog even een werkje gezien ze geen hypothecaire lening aan mogen gaan bij ons bijvoorbeeld.., is ook iets wat over een paar jaar pas speelt eventueel dus nog wel tijd om daar een handige strategie voor te bedenken hoe dat het handigste te realiseren is en wat er via notaris nog te regelen is om te zorgen dat dit goed (blijft) gaan, maar dat zien we dan wel echt los van het bekostigen van studie oid van hun, dat moet zoals hier al veel genoemd dan (als t speelt) maar van de reguliere inkomsten voldaan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:18

3. Iets anders?
1 en 2 voor mij. Elk jaar met zijn verjaardag x bedrag naar de spaarrekening en hetzelfde bedrag elk jaar naar Meesman. Hij is pas ander half maar als meesman meer rendemend blijkt te halen na een paar jaar(ik verwacht van wel ;) ) dan ga ik misschien het vaste spaar bedrag halveren en ook naar meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:25
Phony schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:46:
[...]

Poeh,nu haal je wel een punt aan zeg....
Zo nu en dan hebben we op eigen aangeven al eens tweedehands cadeaus (in nieuwstaat) voor de kinderen gekregen. Met tweedehands geven aan andere kinderen is het al wat lastiger. Nu wil ik eigenlijk nog een stap verder gaan en eigenlijk 75% van de cadeaus überhaupt schrappen. Er wordt simpelweg bijna niet mee gespeeld en de kasten puilen uit. En dan gaat het echt wel om leuke cadeaus, geen prut. Onze oudste geeft nu zelf al aan dat hij er snel op uitgekeken is en het al snel niet interessant meer vindt. Speelgoed na een half jaar weer wegdoen slaat ook echt nergens op.

Ik sta open voor ideeen om dit vorm te geven. Misschien toch eens naar de speel-o-theek. En als mensen per se iets willen geven op een verjaardag dan toch maar een bijdrage voor "iets groters"?

Misschien niet helemaal FO, maar meer gericht op consuminderen en minder verkwisten.
Wij kregen van onze (groot)ouders altijd geld om in onze spaarpot te stoppen en eventueel een klein kado (lego doosje). Eenmaal per jaar konden we dan naar de bank toe om de spaarpot leeg te maken in de muntstortautomaat en was er een wedstrijd met mijn broertje om te kijken wie het meest gespaart had. Geen enkel moment heb ik de grote dure kado's gemist en het was altijd leuk om naar de bank te gaan voor je spaarboekje. Dit heeft zeker een basis gelegd qua mindset (financieel was t niet veel :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:25
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Niemand weet hoe het is om kinderen te hebben todat je ze hebt. Zeker op het moment dat het een sterke wens is van 1 van de partners zal de andere er in meegaan zonder zelf deze drang te hebben.

Naarmate de tijd verstrijkt, en je het inzicht krijgt in wat je ervoor terug krijgt, zal het voor sommige mensen niet zo zijn dat je "er zoveel voor terug krijgt" ten opzichte van de tijd/energie die kinderen kosten. Financieel is nog een ander verhaal wat erbij komt, maar wat denk ik minder meespeelt.

Edit: Ik zie dat je je opmerking bedoelde over kinderen niet meer zien erna. Dat is inderdaad ander verhaal, maar ik laat bovenstaande staan als meer voor de algemene discussie

[ Voor 11% gewijzigd door R.van.M op 25-05-2020 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RichieB schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:01:
[...]

Wij hebben gekozen voor indexbeleggen (bij Brand New Day). Ooit begonnen met een (geblokkeerde) spaarrekening, maar toen de rente ging dalen de nieuwe inleg verhuisd naar BND Wereld Indexfonds Unhedged. De rekeningen staan op naam van de kinderen. Dit is belangrijk ivm de schenkbelasting.
Hoe beperkend vind je de schenkingsvrijstelling? Momenteel ruim 5,5k per jaar per kind.
Voor studerende kinderen kun je daarnaast bijvoorbeeld collegegeld en zorgverzekering betalen buiten de vrijstelling om (onderhoudsplicht), en dan zijn er ook nog de verschillende eenmalige vrijstellingen.

Ik zie zelf niet echt een scenario waarbij schenkbelasting een issue gaat zijn.
Erfbelasting is natuurlijk een ander verhaal, maar weer helemaal afhankelijk van wat je in een eventueel testament hebt geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Voor de kosten van de studie is het inderdaad niet nodig om al van jongs af aan de kinderen geld te geven. Je mag als ouders de volledige studie gewoon betalen, buiten de schenkingsvrijstelling om (is nakomen van een natuurlijke verbintenis). En dat geldt niet alleen voor de studie zelf, maar ook voor het levensonderhoud e.d.

[ Voor 14% gewijzigd door Rubbergrover1 op 25-05-2020 17:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:14

Hier gaat alles op één hoop.

Ik heb een vrouw die minder werkt dan ik (19 uur per week), die in haar beroepsgroep ook nog eens altijd een lager inkomen houdt dan ik. Met het diploma in haar branche komt ze eigenlijk niet uit boven 1.3* modaal o.b.v. fulltime werk. Ik zit over vijf jaar met gemak op 3* modaal.

Daarentegen is het iemand die wel zorg draagt voor onze kinderen en het huis aan kant heeft. Kortom: een traditionele rolverdeling, waarbij ik wel een papadag heb en natuurlijk ook mijn rol pak in het huishouden.

We kennen elkaar vanaf ons 13e (nu in de 30), dat maakt wel dat je elkaars wensen en verwachtingen van jongs af aan redelijk in beeld hebt.

Een kinderdagverblijf vinden we beiden overigens niets. Dus ook dat is geen argument waarom ze meer zou kunnen werken. Wel fan van de peuterspeelzaal, waar onze oudste binnenkort naartoe kan. Die uren gaan m'n vrouw én ik aanwenden om weer eens lekker even tijd voor elkaar te maken, in plaats van altijd maar meer geld willen verdienen.

En zodra de kinderen beiden naar de basisschool gaan, dan gaat het moment vanzelf komen dat mijn vrouw weer wat meer zou kunnen gaan werken.

Als dat overigens nut heeft. Het wordt dan serieus de vraag wat die paar piek extra van twee fulltime werkende gestreste partners opwegen tegen twee meer ontspannen partners, als gevolg van één partner die het gezin en huishouden ontzorgt en verzorgt.

Ze is overigens nog eens véél zuiniger dan ik. We hebben elkaar nog nooit iets ontzegd of überhaupt overlegd over een aankoop (wel samen gedroomd over doelen of wensen, dat is wat anders).

Ik vind 'de grote hoop' niet meer dan normaal. Moet ik m'n vrouw anders een financiële tegemoetkoming doen? Dat zou pas vreemd voelen.

Het is in mijn hoofd extreem veel rustiger op de dinsdag, woensdag en donderdag, als ik weet dat oma en mama zorg dragen dat thuis alles op rolletjes loopt. Dat zijn de dagen dat m'n werk oprecht een hobby is. De maandag daarentegen is altijd een hel (lange dag voor m'n vrouw, dus een korte werkdag voor papa waarin de meeste vragen van collega's binnenkomen).

Elke euro is er één, maar ik zou het toejuichen als m'n vrouw zelfs nog wat minder zou werken in deze periode. Voor haar carrièrepad maakt het geen verschil (ze heeft een passie die ze wil blijven uitvoeren en dat ondersteun ik, een prachtig beroep!). Voor mij geeft het héél veel rust.

Dus ja, die grote hoop werkt soms prima. Ook als we uit elkaar gaan, waar ik niet vanuit ga, heeft ze de partneralimentatie en kinderalimentatie verdiend. Ze heeft bijdragen dat ik kon groeien tot waar ik nu sta in m'n carrière.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanV1990
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-05 22:04
thatanas schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:50:
[...]

Ik heb een vrouw die minder werkt dan ik (19 uur per week), die in haar beroepsgroep ook nog eens altijd een lager inkomen houdt dan ik. Met het diploma in haar branche komt ze eigenlijk niet uit boven 1.3* modaal o.b.v. fulltime werk. Ik zit over vijf jaar met gemak op 3* modaal.

Daarentegen is het iemand die wel zorg draagt voor onze kinderen en het huis aan kant heeft. Kortom: een traditionele rolverdeling, waarbij ik wel een papadag heb en natuurlijk ook mijn rol pak in het huishouden.

We kennen elkaar vanaf ons 13e (nu in de 30), dat maakt wel dat je elkaars wensen en verwachtingen van jongs af aan redelijk in beeld hebt.

Een kinderdagverblijf vinden we beiden overigens niets. Dus ook dat is geen argument waarom ze meer zou kunnen werken. Wel fan van de peuterspeelzaal, waar onze oudste binnenkort naartoe kan. Die uren gaan m'n vrouw én ik aanwenden om weer eens lekker even tijd voor elkaar te maken, in plaats van altijd maar meer geld willen verdienen.

En zodra de kinderen beiden naar de basisschool gaan, dan gaat het moment vanzelf komen dat mijn vrouw weer wat meer zou kunnen gaan werken.

Als dat overigens nut heeft. Het wordt dan serieus de vraag wat die paar piek extra van twee fulltime werkende gestreste partners opwegen tegen twee meer ontspannen partners, als gevolg van één partner die het gezin en huishouden ontzorgt en verzorgt.

Ze is overigens nog eens véél zuiniger dan ik. We hebben elkaar nog nooit iets ontzegd of überhaupt overlegd over een aankoop (wel samen gedroomd over doelen of wensen, dat is wat anders).

Ik vind 'de grote hoop' niet meer dan normaal. Moet ik m'n vrouw anders een financiële tegemoetkoming doen? Dat zou pas vreemd voelen.

Het is in mijn hoofd extreem veel rustiger op de dinsdag, woensdag en donderdag, als ik weet dat oma en mama zorg dragen dat thuis alles op rolletjes loopt. Dat zijn de dagen dat m'n werk oprecht een hobby is. De maandag daarentegen is altijd een hel (lange dag voor m'n vrouw, dus een korte werkdag voor papa waarin de meeste vragen van collega's binnenkomen).

Elke euro is er één, maar ik zou het toejuichen als m'n vrouw zelfs nog wat minder zou werken in deze periode. Voor haar carrièrepad maakt het geen verschil (ze heeft een passie die ze wil blijven uitvoeren en dat ondersteun ik, een prachtig beroep!). Voor mij geeft het héél veel rust.

Dus ja, die grote hoop werkt soms prima. Ook als we uit elkaar gaan, waar ik niet vanuit ga, heeft ze de partneralimentatie en kinderalimentatie verdiend. Ze heeft bijdragen dat ik kon groeien tot waar ik nu sta in m'n carrière.
Amen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
thatanas schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:50:
[...]

Hier same! Ik verdien meer dan mijn vriendin en ook maak ik meer uren (5 dagen vs 4 dagen). Echter doet zij het huishouden en boodschappen op die extra vrije dag.
Naar mijn idee werken we allebei hard en doen iets wat we allebei leuk vinden. Daar hecht ik meer waarde aan dan wat er onder aan de streep binnenkomt. Ook heb ik meer ambities en ben ik serieus bezig met een carrière.

Wij gooien dus alles op één hoop, geven ons zelf een eigen zakcentje (Ieder hetzelfde bedrag) dat we kunnen besteden aan individuele activiteiten of hobbies of cadeautjes voor elkaar.
Sparen, boodschappen, vaste lasten en andere gezamenlijke uitgaven gaan van de gezamenlijke rekening.

Werkt prima! En naar mijn mening het eerlijkst richting de toekomst (zeker als we besluiten voor kids te gaan en zij bv minder gaat werken).

Ps. We zijn rond de dertig en wonen bijna 1,5 jaar samen oOo

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Vini-Vidi-Vici schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:35:
[...]
Het is niet mijn bedoeling om hier op de man te spelen of om iemand het vuur aan de schenen te leggen terwijl diegene openhartig zijn verhaal verteld, dat vraagt veel moed en dat waardeer ik.

Ik maak er, mijn inziens, ook geen taboo van, en ik verwacht ook zeker niet dat iedereen kinderen moet krijgen want dat is "normaal". Wel vind ik dat je die afweging niet puur financieel mag maken en het ook niet als enkel een financieel verhaal moet zien.

Volwassenen hebben net zoveel recht om kinderen te krijgen als dat kinderen het recht hebben om op een normale, gezonde en goede manier op te kunnen groeien. Kan je dat niet bieden, dan nee, dan vind ik niet dat je kinderen moet nemen. Hier zijn de termen normaal, gezond en goed wel relatief.

Dat mensen kinderen tegen hun zin nemen is niet aan mij om over te oordelen. Wel geef ik een oordeel over mensen die de gevolgen en hun verantwoordelijkheid vervolgens willen ontlopen of zover mogelijk willen minimaliseren.

Tips kan ik zelf niet zozeer geven. Is naar een therapeut/psycholoog gaan een optie? Of zijn er geen hobby's die je met je kinderen kan delen? Of zoek je samen een leuke hobby?

Nogmaals, ik hoop dat het allemaal goed komt en dat zowel kinderen als vader/moeder een goede band kunnen hebben. Maar ik blijf van mening dat je je verantwoordelijkheid moet nemen, en niet alleen door wat geld af te staan.
Paar dingen:
- Vinden dat mensen bepaalde rechten hebben maakt dat nog geen harde realiteit, ik kan mijzelf ook een hoop rechten toebedelen, maar helaas werkt dat gewoonweg niet op die manier
- Zeker met kinderen weet je gewoon niet van tevoren waar je aan begint, de samenleving houdt je voor 90% van de tijd leuke verhaaltjes voor en zeker als je jong bent heb je geen flauw benul van wat je te wachten staat. Zelf bepalen of je dan wel of geen kinderen moet nemen is schier onmogelijk maar het is voor anderen ook weer taboe om zich er mee te bemoeien of heb jij wel voorlichting gekregen van je ouders / school over eventuele minder positieve kanten? Nee toch? Het gaat toch altijd goed, het valt allemaal wel mee en je krijgt er zoveel voor terug?
- Ik ben niet per se tegen mijn zin in aan kinderen begonnen, mijn partner wilde ze heel graag en ik ben daarin mee gegaan, hoe erg kan het zijn, iedereen doet het toch, hoort erbij, nou daar ben ik achter gekomen
- Ik heb volgens mij nergens iets genoemd over hoe ik daadwerkelijk met onze kinderen om ga. Ik heb alleen hardop nagedacht over het scenario waarin mijn partner bij me weg gaat en wat ik dan op dit moment zou willen doen. Het is echt niet zo dat ik ze thuis stelselmatig negeer, geen interactie met ze heb en dat we elkaar ontwijken. Er zijn ook genoeg leuke dingen, maar die wegen voor mij persoonlijk gewoon niet echt op tegen al het gezeik. Natuurlijk probeer ik dat niet af te reageren op de kinderen, die kunnen er immers ook niet echt iets aan doen. Dat maakt de situatie juist zo frustrerend
- Hobby's en activiteiten klinkt natuurlijk leuk, maar daar wringt de sok juist. Door de bijzondere behoeften van onze kinderen gaat 90% van de tijd op aan basale dingen zoals eten erin krijgen en zorgen dat ze genoeg slaap krijgen e.d. Dit kost mijn vrouw en mij zoveel energie dat we uitgeput instorten als ze eindelijk op bed liggen, maar vertel me vooral dat onze kinderen fysiek prima zijn en dat het allemaal aan ons ligt dat ze bepaald gedrag vertonen (heb nog een fotoalbum liggen voor mensen die dergelijke discussies willen voeren).
- Het gaat de laatste weken sinds ze weer half naar school gaan weldegelijk iets beter, maar misschien juist daarom komt alle modder van de afgelopen maanden er nu uit. Ik zou kunnen proberen om het uit te leggen maar het is onmogelijk, probeer anders zelf een half jaar allemaal intensieve complexe dingen te doen terwijl het om je heen een chaos is, zonder dat iemand je echt kan helpen met gemiddeld een half uurtje of minder "me time" per week terwijl de samenleving nog even benadrukt wat voor plichten je allemaal hebt richting die keuzes die je toch echt zelf bij je volle verstand met alle informatie vooraf beschikbaar gemaakt hebt. Maar niet klagen, want dan bedeel je jezelf de slachtofferrol toe en probeer ook zoveel mogelijk positief te blijven en niet te depressief over te komen bij je vrienden, want die weten daar anders ook zo weinig raad mee :+

Punt is, het is makkelijk om te roepen dat iemand zijn verantwoordelijkheid moet nemen zonder ook maar iets te weten over de situatie, of zelf een voorstelling proberen te maken van de situatie en die vervolgens even weg te verklaren met een nature en nurture verhaaltje oid. De werkelijkheid is vaak helaas een beetje complexer dan dat. Het is verder vast goed bedoeld allemaal, maar het komt wel heel moralistisch over als je zelf nog nooit in een dergelijke situatie hebt gezeten.

Ok, achteraf gezien is mijn toon wat scherper dan ik wilde maar heb geen puf meer om het aan te passen. Ik kan verder ook heel vriendelijk zijn hoor O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wij hebben (in gemeenschap van goederen) de verdeling gemaakt dat ik alle vaste lasten betaal en mijn partner alle variabele lasten. Denk hierbij aan cadeau’s, thuisbezorgd, uit eten, vakanties, kleding en ook boodschappen. Voor mijzelf heb ik ook een vrij budget (”zakgeld”) wat ik daaraan besteed zodat ze niet altijd hoeft te betalen.

Binnen mijn “domein” kan ik mijn interesse voor financiële planning kwijt. Alleen grote uitgaves even overleggen en/of samen kiezen. Blijkbaar was een setje AirPod Pro’s en Magic toetsenbord voor mijn iPad (€399) wel even mededeling waard ondanks dat het een zakelijke aankoop is. :+

Scheelt wel dat ons inkomen dit toelaat. Toen ik zelf nog rond modaal zat en mijn partner thuis bij de kinderen zat kreeg ze ook een maandelijks budget, maar is nu vervangen voor haar salaris. Meestal spaart ze wel ruim de helft daarvan, dus ik vind het allemaal prima en aangezien we de interesse voor financiële planning niet delen hoeven wij hierover niet in detail te gaan. Noem het je kop in het zand steken, maar zie het liever als onderling vertrouwen.

Voor de kinderen zet ik elke maand een klein bedrag opzij. Dit krijgen ze op hun 18de vrij besteedbaar ter beschikking. Voor de studie mogen ze eerst bij Duo aankloppen en zorgverzekering regelen en betalen ze ook maar zelf (van de toeslag). Na de studie (succesvol of niet) zullen we wel beoordelen of we het voor ze gaan betalen, maar het moet gek lopen als we dat niet zouden doen. Wij willen ze vooral bewust maken van de kosten. Bij een fulltime baan volgt er ook kost en inwoning en wil dat eigenlijk terug geven bij de aankoop van hun eerste woning.

@Shapeshifter Ouder zijn is ook niet makkelijk en niemand kan je daarop voorbereiden, zeker als het minder soepel gaat als “normaal”. Het enige wat er toe doet is proberen (daar begint het ook mee ;)). Ik ging erin met als iedereen het kan, dan kan ik het ook wel. Ook al heb ik (nog steeds) niets met kinderen. Hier op GoT heb ik wel veel geleerd en onderbouwde meningen gelezen, maar dat was allemaal wel achteraf. Ik wil je wel echt aanraden om een dagje minder te gaan werken, al dan niet tijdelijk. Want of je een jaar eerder of later FO wordt maakt niets uit, maar tijd met je kinderen haal je nooit meer in (net als slaap ;)). Daarnaast kan het ook wat druk van de ketel halen voor je psychische gezondheid (en daar wil ik zeker niets mee impliceren! Naast kinderen krijgen is een dag thuis één van mijn betere beslissingen geweest, een soort voorproefje van FO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Shapeshifter schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:07:
[...]

Paar dingen:
- Vinden dat mensen bepaalde rechten hebben maakt dat nog geen harde realiteit, ik kan mijzelf ook een hoop rechten toebedelen, maar helaas werkt dat gewoonweg niet op die manier
- Zeker met kinderen weet je gewoon niet van tevoren waar je aan begint, de samenleving houdt je voor 90% van de tijd leuke verhaaltjes voor en zeker als je jong bent heb je geen flauw benul van wat je te wachten staat. Zelf bepalen of je dan wel of geen kinderen moet nemen is schier onmogelijk maar het is voor anderen ook weer taboe om zich er mee te bemoeien of heb jij wel voorlichting gekregen van je ouders / school over eventuele minder positieve kanten? Nee toch? Het gaat toch altijd goed, het valt allemaal wel mee en je krijgt er zoveel voor terug?
- Ik ben niet per se tegen mijn zin in aan kinderen begonnen, mijn partner wilde ze heel graag en ik ben daarin mee gegaan, hoe erg kan het zijn, iedereen doet het toch, hoort erbij, nou daar ben ik achter gekomen
- Ik heb volgens mij nergens iets genoemd over hoe ik daadwerkelijk met onze kinderen om ga. Ik heb alleen hardop nagedacht over het scenario waarin mijn partner bij me weg gaat en wat ik dan op dit moment zou willen doen. Het is echt niet zo dat ik ze thuis stelselmatig negeer, geen interactie met ze heb en dat we elkaar ontwijken. Er zijn ook genoeg leuke dingen, maar die wegen voor mij persoonlijk gewoon niet echt op tegen al het gezeik. Natuurlijk probeer ik dat niet af te reageren op de kinderen, die kunnen er immers ook niet echt iets aan doen. Dat maakt de situatie juist zo frustrerend
- Hobby's en activiteiten klinkt natuurlijk leuk, maar daar wringt de sok juist. Door de bijzondere behoeften van onze kinderen gaat 90% van de tijd op aan basale dingen zoals eten erin krijgen en zorgen dat ze genoeg slaap krijgen e.d. Dit kost mijn vrouw en mij zoveel energie dat we uitgeput instorten als ze eindelijk op bed liggen, maar vertel me vooral dat onze kinderen fysiek prima zijn en dat het allemaal aan ons ligt dat ze bepaald gedrag vertonen (heb nog een fotoalbum liggen voor mensen die dergelijke discussies willen voeren).
- Het gaat de laatste weken sinds ze weer half naar school gaan weldegelijk iets beter, maar misschien juist daarom komt alle modder van de afgelopen maanden er nu uit. Ik zou kunnen proberen om het uit te leggen maar het is onmogelijk, probeer anders zelf een half jaar allemaal intensieve complexe dingen te doen terwijl het om je heen een chaos is, zonder dat iemand je echt kan helpen met gemiddeld een half uurtje of minder "me time" per week terwijl de samenleving nog even benadrukt wat voor plichten je allemaal hebt richting die keuzes die je toch echt zelf bij je volle verstand met alle informatie vooraf beschikbaar gemaakt hebt. Maar niet klagen, want dan bedeel je jezelf de slachtofferrol toe en probeer ook zoveel mogelijk positief te blijven en niet te depressief over te komen bij je vrienden, want die weten daar anders ook zo weinig raad mee :+

Punt is, het is makkelijk om te roepen dat iemand zijn verantwoordelijkheid moet nemen zonder ook maar iets te weten over de situatie, of zelf een voorstelling proberen te maken van de situatie en die vervolgens even weg te verklaren met een nature en nurture verhaaltje oid. De werkelijkheid is vaak helaas een beetje complexer dan dat. Het is verder vast goed bedoeld allemaal, maar het komt wel heel moralistisch over als je zelf nog nooit in een dergelijke situatie hebt gezeten.

Ok, achteraf gezien is mijn toon wat scherper dan ik wilde maar heb geen puf meer om het aan te passen. Ik kan verder ook heel vriendelijk zijn hoor O-)
Klinkt als een stresserende situatie, ik hoop voor je dat het stap voor stap beter gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
[...]

Paar dingen:

Ik kan me zeker vinden in de punten die je aanhaalt, en ja, het is makkelijk roepen van een afstandje en (nog) zonder kinderen. Ik heb ook nergens gezegd dat je een slechte ouder bent, of dat je op dit moment je verantwoordelijkheden niet neemt. Wel schiet jouw opmerkingen over het verlaten van je kinderen wel bij mij in het verkeerde keelgat. Dat is voor mij een grote no-go, want zoals je zelf aangeeft, je was er toch echt zelf bij.

Dat het allemaal lastiger is dat het lijkt: ik geloof je meteen. Ik weet niet wat de situatie is met jouw kinderen (het klinkt allemaal niet 'standaard)' maar ik begrijp dat dat ook zeker een grote last kan zijn voor jou, alsmede je vrouw. En ja, mij wordt wel verteld dat niet alles leuk is, en ik kan dat tot nu toe ook zelf goed inzien. Misschien valt het mee, of is het verschrikkelijk kut, who knows.

Ik hoop voornamelijk dat je je kinderen niet zo makkelijk zou verlaten als dat je in je eerdere post aangaf. En ik hoop dat zowel jij als je vrouw er doorheen slaan en dat het daadwerkelijk zo leuk wordt als dat velen beweren. (of op zijn minst het beste wat het kan worden) :)

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]
Punt is, het is makkelijk om te roepen dat iemand zijn verantwoordelijkheid moet nemen zonder ook maar iets te weten over de situatie, of zelf een voorstelling proberen te maken van de situatie en die vervolgens even weg te verklaren met een nature en nurture verhaaltje oid. De werkelijkheid is vaak helaas een beetje complexer dan dat.
Je reactie is deels aan mij gericht. Opnieuw, je oogst wat je zaait. Je eigen initiële reactie was natuurlijk ook vrij baud door je eigen kinderen te vergelijken met een hobby of een hond.

Dat verder daargelaten te hebben. Je schrijft het niet in deze uitgebreidere reactie, maar ik hoop oprecht dat je gepaste hulp weet in te schakelen / vinden voor je thuissituatie of al hebt gedaan. Jouw emoties omtrent je gezinssituatie gun je niemand. Jou en je vrouw niet en ook je kinderen niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:37
[...]

Hobby's en activiteiten klinkt natuurlijk leuk, maar daar wringt de sok juist. Door de bijzondere behoeften van onze kinderen gaat 90% van de tijd op aan basale dingen zoals eten erin krijgen en zorgen dat ze genoeg slaap krijgen e.d. Dit kost mijn vrouw en mij zoveel energie dat we uitgeput instorten als ze eindelijk op bed liggen
Misschien zou het helpen om wat (meer) hulp in te huren? Bijvoorbeeld een dag minder werken maar KDV/BSO voor die dag houden zodat je een dag voor jezelf hebt. Of een vaste oppas één avond per week. Een ex-collega had een Nanny.

korte termijn misschien niet zo goed voor FO, maar lange termijn is constant stress ook niet goed (daar leef je een stuk korter door)

Nu met Corona en de KDV/scholen die dicht waren was/is natuurlijk ook wel echt een zware tijd als je niet zo’n familie mens / huis mus bent. Gelukkig is dat alweer wat beter nu de KDV en scholen weer langzaam open gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

[...]

terwijl de samenleving nog even benadrukt wat voor plichten je allemaal hebt richting die keuzes die je toch echt zelf bij je volle verstand met alle informatie vooraf beschikbaar gemaakt hebt. Maar niet klagen, want dan bedeel je jezelf de slachtofferrol toe en probeer ook zoveel mogelijk positief te blijven en niet te depressief over te komen bij je vrienden, want die weten daar anders ook zo weinig raad mee :+
Yep. Partner veto'de een mogelijke carrière keuze en gebruikte kinderen als hefboom. Zonder pardon en als ik daar op terug kwam, was ik een zeurpiet. Zonder deze relationele details postte ik maar eens deze tegenvaller op m'n Facebook page. Twee vrienden: "Ja, je bent nu een vader, deal with it". OK bedankt voor jullie steun. Er was 1 persoon die een fractie milder was, maar zeker niet mee leefde.

Ik heb het onverwacht zwaar gehad hiermee, en kon er pas goed mee omgaan toen ik dit punt met een therapeut besprak. Toen heb ik er een positieve draai aan kunnen geven (ben gaan freelancen, focus op FIRE). Ik kan het je echt adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Het zal overal wel iets zijn. Waarbij dat iets toch best zwaar kan zijn.

Mijn vriendin is zuinig en staat er financieel goed voor. Maar tegelijk heeft ze weinig ambitie en is ze soms bang van haar eigen schaduw, er staat altijd een reden klaar om iets niet te doen.

Daar kan ik mij best wel over opwinden. Zeker als ik dan achteraf moet horen 'hadden we niet beter...'

Aan de andere kant: als de nood hoog is dan lukt haar alles en slaat ze er zich wel door.

Dus: ik moet bij momenten wel eens brutaal aan de boom schudden (verbaal dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:14:
[...]
Hoe beperkend vind je de schenkingsvrijstelling? Momenteel ruim 5,5k per jaar per kind.
Voor studerende kinderen kun je daarnaast bijvoorbeeld collegegeld en zorgverzekering betalen buiten de vrijstelling om (onderhoudsplicht), en dan zijn er ook nog de verschillende eenmalige vrijstellingen.[...]
Ik heb momenteel al meer dan €5,5k per studiejaar gespaard voor mijn oudste kind (en die heeft nog 2 jaar te gaan op de middelbare). Voor de studiekosten (en levensonderhoud) is tot 21 jaar de schenkbelasting geen issue.. maar mochten mijn kinderen besluiten om een ander pad in te slaan en bijvoorbeeld jong te gaan ondernemen kan het wel een probleem zijn. Door de rekeningen op hun naam te zetten is het duidelijk dat het geld al eerder geschonken is.. in de opbouwfase nu zit het wel (ruim) onder de €5,5k per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Daarvoor is het zeker handig. Maar dan is het dus geen potje voor de studie van je kind.

Overigens zou ik bij zo'n ander pad liever ook zelf willen bekijken of ik geld in de plannen zou willen stoppen. Jongeren kunnen soms erg wilde plannen hebben, die financieel niet altijd even verstandig zijn. Ik zou het jammer vinden als ze door zulke ideeën in no time die pot met geld er doorheen zouden jagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
Nog even terugkomend op het uitgeven van geld aan hobby's. Ik heb het zo ingericht dat na ontvangst van loon de hypotheek betaald wordt, bedrag voor de overige vaste lasten naar de gezamenlijke rekening gaat en tevens het geld naar het index beleggen/sparen wordt overgemaakt. Alles wat daarna overblijft is vrij besteedbaar. Nu betekend dat niet dat ik dat allemaal opmaak, ik denk nog steeds goed na over mijn uitgaves. Daarom loopt dit bedrag ook altijd op en zet ik dat weer op een spaarrekening / doe een extra storting in mijn FO pot. Ik hoef dus nooit na te denken of mijn hobby/extra uitgaves mijn tijd tot FO verlengen. Die staat al in principe vast, ik zou dit enkel kunnen bespoedigen. Nu zou je kunnen concluderen dat ik dan een stuk meer zou kunnen inleggen. Maar ik heb voor mijzelf een acceptabele opbouw tijd vast gelegd en daarbij ook een acceptabel bedrag dat ik maandelijks wil uitgeven aan leuke dingen. Daarom dat ik ook niet met mijn partner overleg hoef te voeren over persoonlijke uitgaves omdat dit geen van ons beide persoonlijk raakt. Ons doel blijft hetzelfde.

[ Voor 11% gewijzigd door Mirved op 26-05-2020 09:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Deveon schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:33:
@Shapeshifter Ouder zijn is ook niet makkelijk en niemand kan je daarop voorbereiden, zeker als het minder soepel gaat als “normaal”. Het enige wat er toe doet is proberen (daar begint het ook mee ;)). Ik ging erin met als iedereen het kan, dan kan ik het ook wel. Ook al heb ik (nog steeds) niets met kinderen. Hier op GoT heb ik wel veel geleerd en onderbouwde meningen gelezen, maar dat was allemaal wel achteraf. Ik wil je wel echt aanraden om een dagje minder te gaan werken, al dan niet tijdelijk. Want of je een jaar eerder of later FO wordt maakt niets uit, maar tijd met je kinderen haal je nooit meer in (net als slaap ;)). Daarnaast kan het ook wat druk van de ketel halen voor je psychische gezondheid (en daar wil ik zeker niets mee impliceren! Naast kinderen krijgen is een dag thuis één van mijn betere beslissingen geweest, een soort voorproefje van FO).
Wozmro schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:39:
[...]

Klinkt als een stresserende situatie, ik hoop voor je dat het stap voor stap beter gaat.
Had eerlijk gezegd weinig begrip verwacht, maar word positief verrast. Had mensen de laatste tijd even niet meer zo hoog staan, maar dit motiveert me wel om wat minder te focussen op de afgelopen tijd en weer eens met een frisse blik vooruit te gaan kijken. Dank.
Vini-Vidi-Vici schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:46:
[...]

Ik kan me zeker vinden in de punten die je aanhaalt, en ja, het is makkelijk roepen van een afstandje en (nog) zonder kinderen. Ik heb ook nergens gezegd dat je een slechte ouder bent, of dat je op dit moment je verantwoordelijkheden niet neemt. Wel schiet jouw opmerkingen over het verlaten van je kinderen wel bij mij in het verkeerde keelgat. Dat is voor mij een grote no-go, want zoals je zelf aangeeft, je was er toch echt zelf bij.

Dat het allemaal lastiger is dat het lijkt: ik geloof je meteen. Ik weet niet wat de situatie is met jouw kinderen (het klinkt allemaal niet 'standaard)' maar ik begrijp dat dat ook zeker een grote last kan zijn voor jou, alsmede je vrouw. En ja, mij wordt wel verteld dat niet alles leuk is, en ik kan dat tot nu toe ook zelf goed inzien. Misschien valt het mee, of is het verschrikkelijk kut, who knows.

Ik hoop voornamelijk dat je je kinderen niet zo makkelijk zou verlaten als dat je in je eerdere post aangaf. En ik hoop dat zowel jij als je vrouw er doorheen slaan en dat het daadwerkelijk zo leuk wordt als dat velen beweren. (of op zijn minst het beste wat het kan worden) :)
De hele discussie heeft me er wel opnieuw over doen nadenken en misschien heb ik net iets te veel uit de heup geschoten. Als ik eerlijk ben naar mijzelf toe gaat de laatste week eigenlijk best goed, als we die lijn vast kunnen houden trek ik denk ik wel weer bij, het was toch vooral oud zeer besef ik me nu. Het liefste hoop ik natuurlijk niet in een scheiding terecht te komen, klinkt als een suboptimale uitkomst voor iedereen.
CurlyMo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:48:
[...]

Je reactie is deels aan mij gericht. Opnieuw, je oogst wat je zaait. Je eigen initiële reactie was natuurlijk ook vrij baud door je eigen kinderen te vergelijken met een hobby of een hond.

Dat verder daargelaten te hebben. Je schrijft het niet in deze uitgebreidere reactie, maar ik hoop oprecht dat je gepaste hulp weet in te schakelen / vinden voor je thuissituatie of al hebt gedaan. Jouw emoties omtrent je gezinssituatie gun je niemand. Jou en je vrouw niet en ook je kinderen niet.
Ja, het deel waarin je een simplistisch input == output gedachtengoed propageert wel ja, het ligt volgens mij echt veel genuanceerder dan dat. Om maar een voorbeeld te noemen: toen onze oudste niet wilde eten reageerde het ziekenhuis hetzelfde: het zal wel aan jullie liggen, ga maar een half jaar videos opnemen van hoe hij krijsend weigert te eten. Na een half jaar en veel video later kwamen ze tot de conclusie dat we toch eigenlijk niets verkeerd deden, alles ging volgens het boekje maar het kind deed gewoon niet wat 'ie moest doen. He, wat vervelend, maar toen was het te laat voor de acties die er genomen hadden moeten worden. Gevolg anderhalf jaar eetkliniek en neussonde gevolgd door maagsonde, hij overdags niet meer thuis en 's avonds kotsend in bed. Wat zou jouw voorstel zijn in zo'n scenario? Een kind heeft ook een karakter en persoonlijkheid die je maar weinig beïnvloed met je eigen gedrag, stellen dat "je oogst wat je zaait" is echt te kort door de bocht.

Ik was overigens niet degene die kinderen vergeleek met een hobby of een hond, sterker nog, het is mij pijnlijk duidelijk dat kinderen geen huisdieren zijn. Die kun je met een beetje geluk binnen korte tijd africhten :+
Torgo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:23:
[...]

Misschien zou het helpen om wat (meer) hulp in te huren? Bijvoorbeeld een dag minder werken maar KDV/BSO voor die dag houden zodat je een dag voor jezelf hebt. Of een vaste oppas één avond per week. Een ex-collega had een Nanny.

korte termijn misschien niet zo goed voor FO, maar lange termijn is constant stress ook niet goed (daar leef je een stuk korter door)

Nu met Corona en de KDV/scholen die dicht waren was/is natuurlijk ook wel echt een zware tijd als je niet zo’n familie mens / huis mus bent. Gelukkig is dat alweer wat beter nu de KDV en scholen weer langzaam open gaan.
Ja, de beste momenten voor de relatie van mijn vrouw en mij is als er opvang is, dan kunnen we heel even met elkaar bezig zijn. KDV en BSO hebben we beide (hoewel we na de verhuizing in het nieuwe dorp weer op de wachtlijst zijn gekomen), maar dat is zodat we kunnen werken (wat voor mij ook een belangrijke manier is om even te vluchten). Oppas is in onze regio maar lastig te vinden. Zou daar met liefde meer geld aan uitgeven, maar de beschikbaarheid is laag. Het is zelf zo erg dat we op een gegeven moment de gemeente op de stoep hebben gehad om te praten over hulp; heel attent natuurlijk, maar vervolgens hadden ze geen middelen of mensen om er gevolg aan te geven. Ze hadden het er zelf eigenlijk ook wel moeilijk mee om dat te moeten verkopen, tja, waarom kom je dan langs als je al weet dat je toch niets kunt doen.

Corona was wel een beetje de druppel denk ik, vooral die eerste twee weken dat mijn vrouw het bed niet uit heeft kunnen komen (waar zij het vervolgens mentaal ook weer zwaar mee had want ze wilde ook haar steentje bijdragen). Ook net belangrijke deadlines bij mij op het werk en dan met kinderen thuis moeten zitten die het schoolwerk maar saai vinden en zich instantaan vervelen en daardoor strontvervelend worden. Yup, het is echt wel tijd om dat hoofdstuk lekker af te sluiten en hopen dat de scholen nu open blijven. Heb me daardoor wel gerealiseerd dat het krijgen van kinderen ook een impliciet sociaal contract is; je verwacht immers scholing e.d. toen dat weg viel voelde ik me wel een beetje verraden (ook al snap en accepteer ik de achterliggende redenen). Voor mij een nog grotere impuls om meer onafhankelijk te worden en FO is daar een belangrijk onderdeel van. Als je dan toch min of meer alleen staat kun je maar beter sterk staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Shapeshifter schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:51:
[...]
Ja, het deel waarin je een simplistisch input == output gedachtengoed propageert wel ja, het ligt volgens mij echt veel genuanceerder dan dat.
Welkom op het internet :p Daar moet je het doen met enkel dat wat iemand opschrijft.
Toen onze oudste niet wilde eten reageerde het ziekenhuis hetzelfde:
Met mijn suggestie bedoelde ik niet meer medische hulp, maar pedagogische. Dat kan al zijn wat iemand hier al zei, een dag vaker naar de (medische) kinderopvang of in uitgebreidere vorm gezinsondersteuning aan huis. Niet zodat jullie een dag vaker kunnen gaan werken, maar een dag vaker samen kunnen ontspannen. Deze ondersteuning heeft het negatieve imago snel een oordeel te vellen over de vaardigheden van de ouders, maar het biedt juist ook vaak verlichting in gezinnen waar door (medische) overmacht opvoeding moeilijk gaat.
Ik was overigens niet degene die kinderen vergeleek met een hobby of een hond, sterker nog, het is mij pijnlijk duidelijk dat kinderen geen huisdieren zijn. Die kun je met een beetje geluk binnen korte tijd africhten :+
Dan bij deze mijn excuses daarvoor. Ik dacht dat jij het was, mijn verweer daartegen mag dan geadresseerd worden aan de oorspronkelijke auteur ;)

Wel goed om te horen dat het nu beter gaat!

Overigens is de "je oogst wat je zaait" meestal wel een indicator van die overmacht. Als je met het volgen van de basis opvoedregels een kind niet een gezonde ontwikkeling kan laten doormaken, dan is er meestal iets anders aan de hand. Hetzij medisch, hetzij psychisch. Dat is wat je nu inderdaad hebt gemerkt. Standaard ontwikkeling betreft dan eten, slapen, spelen, sociale interactie e.d. Iedereen kent de ouders wel met het schreeuwende kind in de supermarkt die toch zijn zin krijgt. Nadeel is alleen dat de eet frustratie daarmee ook snel een pedagogische dingetje wordt, waar het primair een medisch oorzaak had.

[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 26-05-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Paar dingen:
Herkenbaar!

3 jaar niet kunnen slapen en geen puf meer hebben voor wat dan ook heeft op mij ook wel een uitwerking gehad. Het moeilijkste is ook dat elk kind anders is en dat je onmogelijk voorbereid erop kan zijn.

Aan de andere kant denk ik zelf altijd dat het ook nog erger kan. Mijn kleine druif is leuk spontaan heeft een prachtig karakter en is bovenal gezond! Maar zeker hebben wij het ook zwaar gehad en is het soms lastig om weer opa en oma in te schakelen om maar een nachtje bij te kunnen tanken.

En dan maar weer kritiek te krijgen van alle pseudo "ikwilalleenhetbestevoormijnkind" moeders.

Ik hoop voor je dat je ook de mooie kanten er weer van kan zien en dat het weer de goede kant op gaat.

Ik ga weer met kleine stapjes verder.
Ik ben begonnen met mijn jaarruimte te gaan gebruiken en de beleggingsrekening groeit aardig aan.

dit jaar is verder helemaal kut :p kunststof kozijnen hakken er aardig in. Aan de andere kant gaat het flink schelen in het onderhoud en kunnen we het eindelijk maken zoals we willen.

Vrouwlief komt ook aardig mee in de mindset, al heeft ze nog wel altijd het idee van ik leef nu.
Op zich vind ik dat niet zo erg, je moet ook nog maar zien hoe oud je wordt. Dus om nu als een nomade te leven en vervolgens te horen dat je voornamelijk voor je erfgenamen bezig bent geweest.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik weet dat ik me nu op glad ijs begeef, maar wat ook mee speelt is dat sommige ouders niet realiseren hoeveel tijd en energie (en geld, haha) kinderen kosten. En dat het dus sowieso ten koste zal gaan van tijd voor hobby's en tijd voor elkaar.

Wat ik bij kennissen soms wel zie is dat een van de partners (in de regel de man) het idee heeft dat een kind een leuke 'hobby' is voor zijn vrouw en dat hij zelf niet zo heel veel zou hoeven aan te passen. Maar dat werkt natuurlijk niet. In de nieuwe situatie zijn het in de regel werk en kinderen die heel veel tijd en energie kosten. En dan komt heel lang niets, en daarna een beetje tijd voor elkaar en voor hobby's. Als je je tijdsbestedingen niet, of weinig, wilt aanpassen, dan gaat dat dus vaak ten koste van de tijd voor de kinderen en/of voor elkaar. (En eigenlijk is het dan vaak een kwestie van tijd voor ze uit elkaar zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
CurlyMo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:01:
In 12 jaar kan je je vaste lasten (e.g., afgeloste hypotheek) toch dusdanig naar beneden hebben gebracht dat een studie gewoon direct uit je savingsrate te bekostigen is?
Ok, jeetje. Vanuit die hoek had ik het nog helemaal niet bekeken. _/-\o_ Weer een stukje slimmer. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Immutable schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:14:
[...]

Ok, jeetje. Vanuit die hoek had ik het nog helemaal niet bekeken. _/-\o_ Weer een stukje slimmer. Bedankt.
En ik maar denken dat ik iets heel vanzelfsprekends had gezegd :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
CurlyMo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:18:
[...]

En ik maar denken dat ik iets heel vanzelfsprekends had gezegd :p
Ik zit nog in de fase dat mijn denkwijze op de kop wordt gezet. Mijn denkwijze is langzamerhand aan het veranderen. Newbie FO.
- Hele financiële situatie door te nemen en kijken waarop ik kan besparen.
- Savingsrate proberen te maximaliseren.
- Heel veel zaken afstand van doen, verkopen en meer minimalistisch leven waar ik best positief over ben. Het zorgt ook voor rust in mijn hoofd.
- Op dit moment bezig om een plan op te zetten voor de toekomst.

[ Voor 34% gewijzigd door Immutable op 26-05-2020 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:18
Immutable schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:24:
[...]

Ik zit nog in de fase dat mijn denkwijze op de kop wordt gezet. Mijn denkwijze is langzamerhand aan het veranderen. Newbie FO.
- Hele financiële situatie door te nemen en kijken waarop ik kan besparen.
- Savingsrate proberen te maximaliseren.
- Heel veel zaken afstand van doen, verkopen en meer minimalistisch leven waar ik best positief over ben. Het zorgt ook voor rust in mijn hoofd.
- Op dit moment bezig om een plan op te zetten voor de toekomst.
Het is inderdaad vooral een kwestie om voor de langere termijn een plaatje te hebben en niet alle dingen los van elkaar te bekijken. Als je nu zorgt voor minder kosten kun je later makkelijker sparen. Dan kun je nu wel al gaan sparen, maar dan blijven je kosten langer hoog en kun je uiteindelijk dus minder sparen. En als je de kosten voldoende omlaag brengt hoef je natuurlijk ook veel minder te sparen.

Nu moet ik zeggen dat ik dat in de eerste tijd dat ik werkte en een huis kocht niet zo naar keek, maar nu ben ik daar ook veel meer mee bezig. Ik kan b.v. 100 euro per maand aan de kant zetten voor de kinderen, of 100 euro per maand in mijn hypotheek stoppen. Het 1e ziet er leuk uit, maar als je het naast elkaar zet levert het aflossen uiteindelijk veel meer op. Al moet je dan natuurlijk wel al vooraf bedenken wanneer je dat geld voor de kinderen wilt hebben zodat je dat dan ook vrij hebt staan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Maar het is natuurlijk wel verstandig om in die planning voor de toekomst er al rekening mee te houden dat die kinderen tijdens de (mogelijke) studietijd nog een pak geld kunnen kosten en dat dit ten koste kan gaan van ofwel je inleg in de FO pot, ofwel je zak geld zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
pyrofielo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:44:
[...]

Herkenbaar!

3 jaar niet kunnen slapen en geen puf meer hebben voor wat dan ook heeft op mij ook wel een uitwerking gehad. Het moeilijkste is ook dat elk kind anders is en dat je onmogelijk voorbereid erop kan zijn.

Aan de andere kant denk ik zelf altijd dat het ook nog erger kan. Mijn kleine druif is leuk spontaan heeft een prachtig karakter en is bovenal gezond! Maar zeker hebben wij het ook zwaar gehad en is het soms lastig om weer opa en oma in te schakelen om maar een nachtje bij te kunnen tanken.

En dan maar weer kritiek te krijgen van alle pseudo "ikwilalleenhetbestevoormijnkind" moeders.
Dat mogen die moeders best vinden, maar ik weet dat mijn kinderen met plezier naar opa en oma gaan en visa versa. Wat mij betreft een win-win-win. Uiteindelijk hebben kinderen ook niets aan oververmoeide ouders.
Vrouwlief komt ook aardig mee in de mindset, al heeft ze nog wel altijd het idee van ik leef nu.
Op zich vind ik dat niet zo erg, je moet ook nog maar zien hoe oud je wordt. Dus om nu als een nomade te leven en vervolgens te horen dat je voornamelijk voor je erfgenamen bezig bent geweest.
Wat bij mij goed helpt is afvragen of die nieuwe aankoop mij op de lange termijn gelukkiger maakt. Met een cooldown periode van twee weken is het antwoord bijna altijd nee. Zeker bij het vervangen van iets is de toegevoegde waarde meestal nihil. Vaak helpt het ook om te relativeren. Koop je liever een nieuwe televisie voor €1000 of kijk je verder op de huidige en ga je een weekendje weg? Dan vind ik het weekendje weg vaak waardevoller, maar blijf toch lekker thuis. :+ (ik probeer te beperken tot 2x per jaar op vakantie en 1x een weekend weg). Toch heb ik door er zo naar te kijken al meerdere uitgaves gedaan waarvan ik achteraf toch erop terugkom of ik niet gewoon een excuus zocht voor iets nieuws/beters. Les voor de volgende keer :+

Overigens zijn er genoeg situaties denkbaar waarin een leuk bedrag achter de hand staat om financiële tegenvallers op te vangen zoals minder werken als je er even doorheen zit, je ouders op sterven liggen of er een unieke kans ontstaat om voordelig een lange reis te maken. Plus natuurlijk hoe minder afhankelijk je van je inkomen bent, hoe sneller je risicovolle kansen kan benutten zoals een extra studie, die nieuwe baan, een eigen onderneming en/of beginnen aan kinderen. Geld maakt niet gelukkig, maar het geeft wel rust en kansen. Het is zonde om het allemaal maar uit te geven :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutron
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 00:26
Vorig jaar verdiept in FIRE en onze vaste lasten inmiddels behoorlijk verlaagd. Ook door middel van een extra inleg de premie van onze bankspaarhypotheek verlaagd. Hoe meer ik mij verdiep in het thema hypotheek, hoe meer ik mij begin af te vragen of een bankspaar variant voor ons wel zo financieel gunstig is als ik destijds dacht.

Ik heb een excel overzicht gemaakt met zowel een lineaire variant (het oorspronkelijke hypotheek bedrag minus de huidige inleg) versus de bankspaar variant, beiden met dezelfde looptijd (van de 30 jaar nog 18 te gaan) en hetzelfde rentepercentage (2,44%) waarbij mijn uiteindelijke kosten voor de lineaire variant toch echt lager zijn. Ja, je krijgt inderdaad meer HRA bij de bankspaar variant maar de rentekosten liggen ook (veel) hoger, immers je lost niets af. Netto betaal ik dus uiteindelijk nog steeds meer. Het enige wat ik in de vergelijking niet heb meegenomen is mijn recht op toeslagen (met name kinderopvang is voor ons interessant).

Zie ik iets over het hoofd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Laatst online: 03-09 08:45
Neutron schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:34:
Vorig jaar verdiept in FIRE en onze vaste lasten inmiddels behoorlijk verlaagd. Ook door middel van een extra inleg de premie van onze bankspaarhypotheek verlaagd. Hoe meer ik mij verdiep in het thema hypotheek, hoe meer ik mij begin af te vragen of een bankspaar variant voor ons wel zo financieel gunstig is als ik destijds dacht.

Ik heb een excel overzicht gemaakt met zowel een lineaire variant (het oorspronkelijke hypotheek bedrag minus de huidige inleg) versus de bankspaar variant, beiden met dezelfde looptijd (van de 30 jaar nog 18 te gaan) en hetzelfde rentepercentage (2,44%) waarbij mijn uiteindelijke kosten voor de lineaire variant toch echt lager zijn. Ja, je krijgt inderdaad meer HRA bij de bankspaar variant maar de rentekosten liggen ook (veel) hoger, immers je lost niets af. Netto betaal ik dus uiteindelijk nog steeds meer. Het enige wat ik in de vergelijking niet heb meegenomen is mijn recht op toeslagen (met name kinderopvang is voor ons interessant).

Zie ik iets over het hoofd? :)
Dat de maandelijkse inleg in je banksparen een stuk minder is dan de aflossing op een lineaire hypotheek zou zijn? ;) Bij lineair zou je immers elke maand het hypotheekbedrag gedeeld door 360 aflossen, wat je nu inlegt is een stuk minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
pyrofielo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:44:
3 jaar niet kunnen slapen en geen puf meer hebben voor wat dan ook heeft op mij ook wel een uitwerking gehad.
Dit kan ik ook beamen, onze eerste dochter heeft van 0,5-3 jaar verschrikkelijk slecht geslapen. Om werk e.d. vol te houden was het noodzakelijk alle sociale activiteiten en sport te minimaliseren (ik kwam wel van 6x per week sporten af).

Inmiddels gaat het slapen al een paar maanden heel goed en onze tweede dochter slaapt eigenlijk vanaf het begin af aan al fantastisch, wát een verschil. Ben wel blij dat het niet andersom was, dat was nog zwaarder geweest denk ik.

Maar het is moeilijk te realiseren wat voor een impact slaapgebrek op je welzijn heeft (en daarmee potentieel de relatie met je partner of zelfs kinderen).

Juist in die tijden ben ik blij met de FO mindset, onze inkomsten zijn veel hoger dan noodzakelijk dus mocht het zo ver komen dat het echt op klappen staan kan één van ons 2e gewoon besluiten om maar te stoppen met werken bijvoorbeeld. Ik denk niet dat het snel zo ver zou komen maar alleen de gedachte al dat áls het zou gebeuren we niet in de problemen zouden komen geeft rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Heb je ook de rentevergoeding die je op je bankspaarrekening ontvangt meegenomen? Als je bv 4.880 rente bruto betaalt en daarvan bv 1000 euro van de belastingen terugkrijgt, en tegelijk 2.440 op je spaartegoed krijgt, dan is dat toch wel een stukje voordeliger dan als je alleen 2.440 rente betaalt en daarvan bv maar een paar euro terug krijgt.

Los daarvan zijn de lasten bij banksparen natuurlijk veel meer naar de toekomst gespreid, terwijl je bij lineaire met een piek begint. Terwijl je vanwege inkomensstijging een inflatie liever een zelfde (of hoger) bedrag in de toekomst zou willen betalen.

[ Voor 27% gewijzigd door Rubbergrover1 op 26-05-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Immutable schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:14:
[...]

En een serieuze studie is ook aftrekbaar!

Overigens nog een handigheidje waar veel mensen niet aan denken: heb je jaar op jaar wisselende inkomsten, bereken dan even of je in aanmerking komt voor middeling: mogelijk krijg je belasting terug over afgelopen jaren. Dus is nog steeds een apart papieren formulier en komt niet in je standaard belasting aangifte terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:58:
[...]

En een serieuze studie is ook aftrekbaar!
Na 2021 gaat dat veranderen
Pagina: 1 ... 83 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.