Als je alles grotendeels samen hebt opgebouwd dan kan ik me wel voorstellen dat het op één hoop gaat. Ik zelf was al wat ouder toen wij samenkwamen en een gezin begonnen. Ik had al een huis met overwaarde en wat vermogen opgebouwd, dat is een andere start, waarbij ik daar rekening mee wilde houden.Tommie12 schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:55:
[...]
Tja, ik ben misschien wat ouderwets, maar als je 30 jaar gehuwd bent, dan ligt vrijwel alles hier op 1 hoop.
We zijn gestart met weinig, en toen had het niet veel zin om veel "eigen vermogen" te vermelden.
Ondertussen is er uiteraard heel veel veranderd. Door bepaalde omstandigheden (maar ook doordat we 4 kinderen opgevoed hebben) is mijn echtgenote gestopt met werken.
Het enige wat ik apart hou zijn de schenkingen die ik van mijn ouders gekregen heb. Heel waarschijnlijk ga ik dat nooit nodig hebben, en gaat het gewoon ooit door naar de volgende generatie.
Maar het is financieel vooral belangrijk m.i. dat je bewust bent van de situatie en je er niet door laat overvallen als het anders loopt dan gedacht. Wat dat betreft vind ik het persoonlijk een goede stap dat gemeenschap van goederen in NL nu een keuze is bij een huwelijk in plaats van een automatisch gevolg.
Grote verschillen bij dit onderwerp ook hier overigens.
Ik zelf zit wel op de lijn van @Rubbergrover1: zelfstandigheid vind ik belangrijk ook al is er natuurlijk een verantwoordelijkheid als je samen bent, om elkaar geeft en kinderen hebt. Ik ben zelf veel meer van het 50/50 model als het gaat om verdeling thuis. Dat gaat niet helemaal op maar we zitten wel op 40/60 zowel wat betreft financiële inbreng als zorg voor de kinderen. Als het gezin alleen financieel afhankelijk zou zijn van mij, zou ik me veel minder vrij voelen. Hier om meerdere redenen blij niet de enige kostwinner te zijn.