Financiële onafhankelijkheid - Deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 171 172 Laatste
Acties:
  • 2.092.389 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:45
Tommie12 schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:55:
[...]

Tja, ik ben misschien wat ouderwets, maar als je 30 jaar gehuwd bent, dan ligt vrijwel alles hier op 1 hoop.
We zijn gestart met weinig, en toen had het niet veel zin om veel "eigen vermogen" te vermelden.
Ondertussen is er uiteraard heel veel veranderd. Door bepaalde omstandigheden (maar ook doordat we 4 kinderen opgevoed hebben) is mijn echtgenote gestopt met werken.

Het enige wat ik apart hou zijn de schenkingen die ik van mijn ouders gekregen heb. Heel waarschijnlijk ga ik dat nooit nodig hebben, en gaat het gewoon ooit door naar de volgende generatie.
Als je alles grotendeels samen hebt opgebouwd dan kan ik me wel voorstellen dat het op één hoop gaat. Ik zelf was al wat ouder toen wij samenkwamen en een gezin begonnen. Ik had al een huis met overwaarde en wat vermogen opgebouwd, dat is een andere start, waarbij ik daar rekening mee wilde houden.

Maar het is financieel vooral belangrijk m.i. dat je bewust bent van de situatie en je er niet door laat overvallen als het anders loopt dan gedacht. Wat dat betreft vind ik het persoonlijk een goede stap dat gemeenschap van goederen in NL nu een keuze is bij een huwelijk in plaats van een automatisch gevolg.

Grote verschillen bij dit onderwerp ook hier overigens.
Ik zelf zit wel op de lijn van @Rubbergrover1: zelfstandigheid vind ik belangrijk ook al is er natuurlijk een verantwoordelijkheid als je samen bent, om elkaar geeft en kinderen hebt. Ik ben zelf veel meer van het 50/50 model als het gaat om verdeling thuis. Dat gaat niet helemaal op maar we zitten wel op 40/60 zowel wat betreft financiële inbreng als zorg voor de kinderen. Als het gezin alleen financieel afhankelijk zou zijn van mij, zou ik me veel minder vrij voelen. Hier om meerdere redenen blij niet de enige kostwinner te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:51
Remcoder schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:15:
[...]

Dit werkt imho eigenlijk alleen als er geen kinderen zijn. Wij merken dat het voor de kinderen toch beter is om zoveel mogelijk thuis door de eigen ouders opgevoed te worden, ipv door de juffen van het kinderdagverblijf. Iets wat ook beaamt wordt door andere ouders om ons heen.

Nadat de oudste niet meer naar het kdv ging merkten we dat ze beter in haar vel zat, vooral doordat ze beter sliep. Terwijl ze zich zeker niet slecht voelde bij het kdv, ze ging daar altijd vrolijk heen en kwam altijd vrolijk thuis. Toch merkten we een flink verschil bij haar toen ze niet meer 4 dagen naar het kdv ging, maar nog maar 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal.
Dat hangt sterk van het kind en het kinderdagverblijf af. Hier hebben ze juist geweldige vriendschappen aan de drie dagen kdv per week overgehouden. Overigens vraag ik me dan ook altijd af hoe dat op school gaat als ze vijf jaar worden. Daar worden de kinderen immers vijf dagen per week door de juffen van school opgevoed. Dat is dan vast ook vreselijk voor die kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:06
Effectief ziet de juf vh kinderverblijf je kind ook vaker als de ouder het kind 4 dagen naar een kdv brengt, inclusief 12-16 kinderen op de groep. Logisch dat je kindje het thuis fijner en rustiger heeft...

Mijn vrouw heet orthopedagogisch werk gedaan voor kinderdagverblijven, wat ze daar allemaal wel niet zag. Maar met name de ouders die hun kind iedere dag van 7:30 tot 18:30 droppen en verwachten dat het kdv hun kind ook nog eten geeft zijn de ergste. Kan het kind mooi direct naar bed bij thuiskomst zodat de ouders met zn 2en konden eten...

En school is misschien 5 dagen, maar wel maar van 8:30 tot 14:30 (of een vergelijkbaar tijdstip)

[ Voor 16% gewijzigd door Blik1984 op 19-04-2021 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 03:11
rube schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:35:
Weer een nieuw stuk in het AD, ditmaal wel wat genuanceerder over FIRE en geen reclame uithangbord zoals eerder: https://www.ad.nl/geld/fi...ing-draag-ik-af~a2bdcfbe/
Het stuk is OK, de titel is dan wel weer zo'n ding natuurlijk. Van alle quotes halen ze "langzamer rijden, kleding draag ik af" naar voren natuurlijk, als in, kijk die gekken eens vrekkig doen. Ja langzamer rijden, daar word je FO van! :P

Ik vind FIRE een "levensfilosofie" noemen ook maar dubieus. Ja, het is wat je een denkwijze zou kunnen noemen en die heeft nogal wat impact op wat je zoal doet voor de lange termijn, maar als ik "levensfilosofie" hoor zoek ik het toch eerder in de hoek geloof en religie (en dan kom je alweer snel uit op het geheel een "cultus" noemen, zoals zelfs op deze site nogal eens gebeurt in andere threads). Terwijl de basis erachter natuurlijk puur rationeel is en het verder ook weinig te zeggen heeft over wat je met je leven doet. Financiële onafhankelijkheid nastreven kan wel voortkomen uit een of andere levensfilosofie, maar het is er zelf geen.

...niet dat ik mensen hier dan iets nieuws vertel natuurlijk...

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:30
MneoreJ schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:43:
[...]

Het stuk is OK, de titel is dan wel weer zo'n ding natuurlijk. Van alle quotes halen ze "langzamer rijden, kleding draag ik af" naar voren natuurlijk, als in, kijk die gekken eens vrekkig doen. Ja langzamer rijden, daar word je FO van! :P

Ik vind FIRE een "levensfilosofie" noemen ook maar dubieus. Ja, het is wat je een denkwijze zou kunnen noemen en die heeft nogal wat impact op wat je zoal doet voor de lange termijn, maar als ik "levensfilosofie" hoor zoek ik het toch eerder in de hoek geloof en religie (en dan kom je alweer snel uit op het geheel een "cultus" noemen, zoals zelfs op deze site nogal eens gebeurt in andere threads). Terwijl de basis erachter natuurlijk puur rationeel is en het verder ook weinig te zeggen heeft over wat je met je leven doet. Financiële onafhankelijkheid nastreven kan wel voortkomen uit een of andere levensfilosofie, maar het is er zelf geen.

...niet dat ik mensen hier dan iets nieuws vertel natuurlijk...
Precies.. ik zag laatst op YouTube ook een fire stukje (y-collectief, duits) waarbij de dame het water om de sla te wassen deed opvangen om her te gebruiken. Dan ben ik er al direct klaar mee ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:25
Blik1984 schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:39:
Effectief ziet de juf vh kinderverblijf je kind ook vaker als de ouder het kind 4 dagen naar een kdv brengt, inclusief 12-16 kinderen op de groep. Logisch dat je kindje het thuis fijner en rustiger heeft...
Ik weet niet welk kinderdagverblijf dit was maar afhankelijk van de leeftijd is het maximaal aantal kinderen 3-7. Op een BSO mag er wat meer tot een maximum van 12. Op een kinderdagverblijf 12-16 kinderen dan heb je het vermoedelijk over een stuk of 4 begeleiders.

Wij zijn recent overgestapt van gastouders naar kinderdagverblijf, beste beslissing ooit. Wij hadden een heel romantisch beeld van gastouder maar bij het kinderdagverblijf hebben we ook gewoon vaste gezichten die ons kind kennen. Krijgen iedere dag een update en fotootje wat ze die dag doen en wordt echt intensief geknutseld en gespeeld.

Wij hebben juist de opvang met een extra dag verhoogd zodat mijn vrouw ook 1 dag zonder kinderen heeft. Ik zie het ook een beetje zo; voor mij is op zaterdag iets met de kinderen doen echt een dagje uit waar je van geniet. Als je heel de week met de kinderen geweest bent voelt het ook gewoon als werken. Ik ben van mening dat we allebei juist meer van onze kinderen genieten als we af en toe ook gewoon even tijd hebben om huishouden/sporten/andere dingen te doen.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 19-04-2021 19:56 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-04 21:41
Rubbergrover1 schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:16:
[...]

Dat hangt sterk van het kind en het kinderdagverblijf af. Hier hebben ze juist geweldige vriendschappen aan de drie dagen kdv per week overgehouden. Overigens vraag ik me dan ook altijd af hoe dat op school gaat als ze vijf jaar worden. Daar worden de kinderen immers vijf dagen per week door de juffen van school opgevoed. Dat is dan vast ook vreselijk voor die kinderen.
School is wel een andere situatie, zoals @Blik1984 al aangeeft is dat van half 9 tot half 3 of op woensdag tot half 1.

Bij het KDV zat die van ons van 8 tot half 6, en soms 6 uur als het druk op de weg was. Dat is gewoon niet goed voor een kind want dan ziet het de ouders maar een uurtje doordeweeks en verder in het weekend. Hoe goed het KDV het ook aanpakt, dat kunnen ze dan niet compenseren.

En dan waren wij nog redelijk laat met brengen en vroeg met halen vergeleken met andere ouders...

Maar we gaan zo wel weer off-topic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
assje schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:54:
[...]

Ik weet niet welk kinderdagverblijf dit was maar afhankelijk van de leeftijd is het maximaal aantal kinderen 3-7. Op een BSO mag er wat meer tot een maximum van 12. Op een kinderdagverblijf 12-16 kinderen dan heb je het vermoedelijk over een stuk of 4 begeleiders.

Wij zijn recent overgestapt van gastouders naar kinderdagverblijf, beste beslissing ooit. Wij hadden een heel romantisch beeld van gastouder maar bij het kinderdagverblijf hebben we ook gewoon vaste gezichten die ons kind kennen.

Wij hebben juist de opvang met een extra dag verhoogd zodat mijn vrouw ook 1 dag zonder kinderen heeft.
Ik woon in de stad, dus meestal maken ze daar de groepen zo groot mogelijk...

Samenvatting van internet:
Per groep mogen er maximaal gelijktijdig worden opgevangen:
– 12 kinderen in een groep met uitsluitend 0 jarigen;
– 16 kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar, onder wie maximaal 8 kinderen van 0 tot 1 jaar. In een gemengde groep met 0-jarigen mogen dus maximaal acht 0-jarigen zitten.

Ik vind een kdv overigens ook prima, is goed voor de sociale kant van je kind. Maar ik vind 2 a 3 dagen wel echt de max om de eerder genoemde reden. Bij 4 of meer dagen ziet het kdv je kind vaker en intensiever dan jezelf als ouder. Je mag jezelf als ouder dan wel echt even achter de oren krabben om de reden waarom je kinderen hebt genomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Remcoder schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:56:
Dat is gewoon niet goed voor een kind want dan ziet het de ouders maar een uurtje doordeweeks en verder in het weekend.
En waarom zou het voor het kind schadelijk zijn een getrainde professional te zien i.p.v. de ouders? Ik maak me eerlijk gezegd meer zorgen om de ontwikkeling van kinderen die niet naar een opvang/peuterspeelzaal oid gaan.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
R.van.M schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:53:
Precies.. ik zag laatst op YouTube ook een fire stukje (y-collectief, duits) waarbij de dame het water om de sla te wassen deed opvangen om her te gebruiken. Dan ben ik er al direct klaar mee ;w
Wat, zet jij je gasten dan geen sla-water voor (met natuurlijke mineralen)? Doe ik wel hoor, is heel exclusief en toch goedkoop. Probeer het eens, zou ik zeggen. :P

Zonder gekheid, het kan natuurlijk beide kanten op -- mensen die bij iedere maatregel om te besparen (hoe klein of redelijk ook) gelijk in de kramp schieten met "zie je nou wel, het is op een houtje bijten" en mensen die een abonnement op de Vrekkenkrant zouden nemen (als ze dat geen geldverspilling zouden vinden) en het pleepapier aan beide kanten gebruiken en dat "inkomsten verlagen" noemen. Die kinderachtige nadruk op de extremen doet het natuurlijk wel goed in de media, daar zijn het media voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Blik1984 schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:00:
Ik vind een kdv overigens ook prima, is goed voor de sociale kant van je kind. Maar ik vind 2 a 3 dagen wel echt de max om de eerder genoemde reden. Bij 4 of meer dagen ziet het kdv je kind vaker en intensiever dan jezelf als ouder. Je mag jezelf als ouder dan wel echt even achter de oren krabben om de reden waarom je kinderen hebt genomen...
Wij komen op 4 dagen van huis met 2 dagen KDV:
  • Maandag thuis met moeder
  • Dinsdag: KDV
  • Woensdag: Schoonouders bij ons in huis
  • Donderdag: KDV
  • Vrijdag: mijn ouders (aansluitend incl. diner) :9
Mijn vrouw werkt maar 3 dagen dus heeft 1 dag echt vrij :>

Sinds kort ook begonnen met om de week een schoonmaakster. Deels levensstijlinflatie maar ook investering in mijn vrouw die naast haar werk een (halve) HBO opleiding gaat doen.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 19-04-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Kinderopvang is toch wel de best bestede netto >100k die ik heb weggepist de afgelopen jaren :+
empirisch bewezen door de sluitingen het afgelopen jaar wat alle betrokkenen op alle vlakken hard geraakt heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
assje schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:00:
[...]

En waarom zou het voor het kind schadelijk zijn een getrainde professional te zijn i.p.v. de ouders? Ik maak me eerlijk gezegd meer zorgen om de ontwikkeling van kinderen die niet naar een opvang/peuterspeelzaal oid gaan.
Nu gaat het echt te ver offtopic, maar hechtingsproblematiek voornamelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Blik1984 schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:04:
[...]

Nu gaat het echt te ver offtopic, maar hechtingsproblematiek voornamelijk.
Als je zelf al vindt dat het niets met FO / geld / etc te maken heeft, post het dan niet. Zelfdicipline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
*knip - voor discussie over moderatie hebben we het feedbacktopic*

[ Voor 83% gewijzigd door Rukapul op 19-04-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:51
Remcoder schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:56:
[...]

School is wel een andere situatie, zoals @Blik1984 al aangeeft is dat van half 9 tot half 3 of op woensdag tot half 1.
offtopic:
Dus wekelijks verspreid over 5 dagen zo'n 30 uur van huis vanwege school is prima, maar wekelijks 30 uur kdv in 3 dagen is rampzalig voor je kind. Ok, dat is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Het is 19-4 en het mag dus weer over zonnepanelen gaan, per de huidige topic warning. We kunnen in plaats daarvan eventueel kinderopvang een maand op het strafbankje zetten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:06
MneoreJ schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:11:
Het is 19-4 en het mag dus weer over zonnepanelen gaan, per de huidige topic warning. We kunnen in plaats daarvan eventueel kinderopvang een maand op het strafbankje zetten? :+
Alles beter dan dat geneuzel zonder enige wetenschappelijke onderbouwing over wat wel/niet goed is.

Dit was mijn opbrengst van vandaag, hoe was die van jullie? >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEEBLw_YGsfK-xXYvbCMETOKbPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5taDSGOniULborWf2TRAWV5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:11:
[...]

offtopic:
Dus wekelijks verspreid over 5 dagen zo'n 30 uur van huis vanwege school is prima, maar wekelijks 30 uur kdv in 3 dagen is rampzalig voor je kind. Ok, dat is duidelijk.
Als je de situatie tussen een kind vanaf 3 maanden - 4 jaar gaat vergelijken met 4+ dan durf ik dat wel te zeggen ja. En het verschil was daarbij wel wat groter in het voorbeeld, namelijk 4 dagen kinderdagverblijf en geen 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Torgo schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:14:
[...]

Alles beter dan dat niet door enige wetenschappelijke onderbouwing geneuzel over wat wel/niet goed is.
Ik wil mijn vrouw wel even wat wetenschappelijke artikelen voor je op laten zoeken hoor, als je daar blij van wordt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-05 17:01

Perkouw

Moderator General Chat
Pagina: 1 ... 171 172 Laatste

Dit topic is gesloten.