Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/jGAVK8fmtXQW4pT9MofeqPQy/full.png

Deze topic-reeks gaat over "financiële onafhankelijkheid" (afgekort: FO): wat dat precies betekent, waarom je dat zou willen, hoe je financieel onafhankelijk kunt worden én blijven en alles wat daar mee samenhangt. Deze topic-start is gedeeltelijk bedoeld als inleiding bij het onderwerp en gedeeltelijk als samenvatting van hetgeen in eerdere topics in deze reeks besproken is.

Wat is financiële onafhankelijkheid?

De basis van financiële onafhankelijkheid is dat je een bepaald uitgavenpatroon kunt volhouden zonder daarvoor te hoeven werken. Dat wil zeggen dat je voldoende inkomsten uit andere bronnen - met name vermogen(sgroei) - haalt om je uitgaven mee af te dekken.

Diverse interpretaties van de term verschillen op details van elkaar (hebben wij ook nog wat te bespreken):
  • Wat valt er onder een "bepaald uitgavenpatroon": alleen basisvoorzieningen of ook luxe?
  • Wat reken je allemaal mee als "vermogen": alleen je eigen "vrije" vermogen of bijvoorbeeld ook AOW/pensioen?
  • Moet het vermogen "oneindig lang" meegaan of slechts een bepaalde tijd?
Wat is het niet?
"Get rich quick", oftewel zo snel mogelijk zo rijk mogelijk worden om onbeperkt geld uit te kunnen geven.

Hoe word ik financieel onafhankelijk?

De details zijn voor een belangrijk deel waar het in deze topic-reeks over gaat, maar de basis is eenvoudig:
  1. Geef minder geld uit dan je aan inkomsten binnen krijgt.
  2. Zet het geld dat je overhoudt opzij met als doel het te laten groeien.
  3. Wacht tot het voldoende gegroeid is om (zonder verdere extra inleg) je uitgaven af te dekken voor zolang als nodig.
Hoe snel kan ik financieel onafhankelijk worden?
Er zijn hier vele wegen die naar Rome leiden, dus dat is lastig te zeggen. Hooguit kan er op basis van het verleden (dat ook hier geen garantie geeft voor de toekomst) iets worden gezegd over wat je ongeveer als richtpunt kan nemen.

Ook hier zijn de details erg belangrijk en voer voor discussie, maar is de basis weer vrij eenvoudig. Er is slechts één getal belangrijk: je persoonlijke spaarquote, d.w.z. het percentage van je inkomen dat je ten behoeve van FO opzij kunt zetten.

Met als aannames dat het vermogen "voor altijd" mee moet gaan, je een vermogensgroei van 5% per jaar (na aftrek van inflatie) weet te realiseren en dat je gemiddeld 4% per jaar gaat opnemen op het moment dat je FO bent, wil dat zeggen dat je FO bent als je 25x je jaarlijkse uitgaven aan vermogen hebt. Hoe snel je daar bent, hangt dus af van je spaarquote:
SpaarquoteJaren tot FO
0%
5%66
10%51
25%32
50%17
75%7
100%0
Bron: Mr. Money Mustache voor de volledige tabel en uitleg. Zie ook Wikipedia voor een zelf in te vullen formule.

Dit houdt in dat er twee manieren zijn om een hogere spaarquote te krijgen en daarmee het FO doel dichterbij te halen:
  • Je uitgaven verlagen (dit telt dubbel als je het weet vol te houden, omdat je na het bereiken van FO ook minder nodig hebt).
  • Je inkomsten verhogen.
Hoe ver je hierin gaat en hoe je dat afzet tegen "quality of life" nu, is uiteraard een persoonlijke afweging.

Waarom zou ik dit eigenlijk willen?

Dit zijn een drietal veelgenoemde voordelen van (het streven naar) financiële onafhankelijkheid:
  • Financieel bewustzijn.
  • Verhoogde weerstand tegen financiële tegenslagen.
  • Niet meer hoeven werken.
Maar uiteraard heeft iedereen z'n eigen redenen om FO te willen worden.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/pFVJ7equzcGpE8DzCKU9avZR/full.png

Op het wereldwijde web is behoorlijk veel informatie te vinden over FO, vooral in het Engels en gericht op de Amerikaanse markt. Ondanks afwijkende regelgeving, belastingtarieven en dergelijke, is de beschikbare informatie vaak toch uitstekend bruikbaar en (met wat aanpassingen) toepasbaar op de Nederlandse situatie. Hieronder volgt een overzicht van bekende en veelgenoemde bronnen, zoals blogs, websites en boeken, die betrekking hebben op FO.

Blogs en websites

Wikipedia en andere feiten-geörienteerde sites

Boeken

Hulpmiddelen

LET OP: Hier is met opzet geen lijstje opgenomen van beleggingssites, brokers en boeken die zich vooral op beleggen richten. Een overzicht daarvan vind je in het Beleggingstopic (hoewel het in het kader van FO vaak genoemde "indexbeleggen" in dat overzicht nog wat onderbelicht is).

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/QNiaCh2jT5lvrw4TsE0BJ45Y/full.png

Omdat (het streven naar) financiële onafhankelijkheid veel aspecten van het dagelijks leven raakt, komen in deze topic-reeks veel uiteenlopende onderwerpen ter sprake, van filosofische discussies over wat FO is, tot de beste manieren om bijvoorbeeld energie te besparen, tot welke aandelen het best zijn om in te beleggen. In principe is er hier dus best veel "on-topic", maar voor een aantal onderwerpen zijn er andere topics op GoT die beter geschikt zijn om de diepte in te gaan.

Hieronder staat een (beslist niet uitputtend bedoeld!) overzicht van populaire onderwerpen die eerder in deze topic-reeks voorbij zijn gekomen. Voor een aantal onderwerpen staan ook verwijzingen naar één of meerdere "in-depth" topics elders op GoT genoemd.

Financiële onafhankelijkheid

• Definitie
  • Motivatie
  • Voor- en nadelen
  • Bewust met geld omgaan

Financieel onafhankelijk worden

(Gedeeltelijk) Financieel onafhankelijk zijn

• Quality of life
  • Reizen
  • Zinnige tijdsbesteding
  • Vestigingsplaats/land

LET OP: De verwijzingen naar meer in-depth topics zijn zeker niet uitputtend, dus zoek - zoals altijd op GoT - vooraf zelf even naar de plek waar je reactie het beste past.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/BJKIH5UVCg4Gs0znNBBArQL9/full.png

Het onderwerp is (het bereiken van) Financiële Onafhankelijkheid (afgekort: FO), een situatie waarin je kunt leven van (het rendement op) je vermogen, waardoor je niet meer afhankelijk bent van een baan of andere inkomstenbronnen waar veel verplichtingen aan vast zitten. Discuss! :*)

Iedereen is vrij om zijn mening te geven over subjectieve zaken. Als men over feitelijke zaken spreekt, zeker als deze gebruikt kunnen worden in financiële afwegingen,het verzoek om deze dan ook te onderbouwen op basis van feiten/bronnen. Indien gevraagd doe deze dan ook graag overleggen.

Link naar deel 4: Financiële onafhankelijkheid - Deel 4

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:56
Wellicht ook handig om even te verwijzen naar de nieuwe reeks in deel 4. Ik dacht dat het topic gesloten was door een mod vanwege te veel gepraat over randzaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Nu online
R.van.M schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:09:
Wellicht ook handig om even te verwijzen naar de nieuwe reeks in deel 4. Ik dacht dat het topic gesloten was door een mod vanwege te veel gepraat over randzaken
Daar twijfelde ik ook over. Maar het aantal posts was volgens mij hoger dan toen vorig topic gesloten werd.

Sinds er geen reactie van een Mod bij stond waarom het gesloten was heb ik maar een nieuwe geopend. Tevens een mod een berichtje gestuurd met de vraag of hij een link kon plaatsen naar het nieuwe topic indien het terecht is dat er een nieuwe most komen.

Zie overigens dat net 2 minuten geleden een andere Mod die link geplaatst heeft. Dus lijkt mij terecht om hier nu verder te gaan.

Bedankje aan MneoreJ voor het doorkammen van de openingspost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-04 10:32
XeNeRgY schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:32:
Post die inhoudelijk weinig bijdraagt maar wel helpt om het nieuwe deel in MyReact te krijgen ;)

Als ik dan toch iets nuttigs probeer toe te voegen dan is het een groot compliment naar jullie allen toe. Ik lees met veel plezier de informatie in dit topic en gebruik de inzichten om aan mijn eigen FO-stappenplan te werken. Bedankt daarvoor!
Ik deel deze opmerking. Waar ik aanvankelijk heel flink afgelost heb op ons huis, zijn we nu de rente met ruim 1% gedaald is aan het kijken naar alternatieve manieren om het geld in te zetten.

Dat wordt initieel gestoken in een verbouwing van de zolder (ter voorbereiding op het eventueel uitbreiden van ons gezin). Uiteindelijk zal investeren op de beurs het credo worden. Ik reken erop dat jullie "Time in the market beats timing the market" gaat kloppen, want het voelt voor mij nog steeds als een enorme bubbel :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-04 13:25
thatanas schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:38:
[...]
Ik reken erop dat jullie "Time in the market beats timing the market" gaat kloppen, want het voelt voor mij nog steeds als een enorme bubbel :+
Als je als proefkonijn wilt deelnemen om het tegendeel te bewijzen kun je op veel waardering rekenen.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
[...]

Ik deel deze opmerking. Waar ik aanvankelijk heel flink afgelost heb op ons huis, zijn we nu de rente met ruim 1% gedaald is aan het kijken naar alternatieve manieren om het geld in te zetten.

Dat wordt initieel gestoken in een verbouwing van de zolder (ter voorbereiding op het eventueel uitbreiden van ons gezin). Uiteindelijk zal investeren op de beurs het credo worden. Ik reken erop dat jullie "Time in the market beats timing the market" gaat kloppen, want het voelt voor mij nog steeds als een enorme bubbel :+
https://awealthofcommonse...orlds-worst-market-timer/

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Immutable Helaas heb ik hier ervaring mee, maar al met al ben ik er zonder kleerscheuren van af gekomen. Ik ben er van overtuigd dat, als je het goed inricht, vrouwen weinig hefboom hebben op mannen. Maar je moet jezelf goed indekken, een redelijke vrouw hebben en een rechte rug hebben.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 79% gewijzigd door TucanoItaly op 22-04-2021 09:44 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
XeNeRgY schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:41:
[...]

Dan komt hij volgens mij niet in 'mijn topics' wat mijn startpagina is. Vind het handig om alle topics die ik volg op 1 overzicht te hebben.
klopt, dat is een groot gemis: ik start ook altijd bij 'Mijn topics' omdat bookmarks weer een apart scherm is

O-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mirved
  • Nu online
Het verzoek om als er waarschuwingen van Mods zijn om die ook op te volgen en niet de randjes proberen op te zoeken.

"De reden laat zich raden: een vaste in-crowd die niets anders post dan slowchat, randzaken, offtopic geneuzel, etc. sturing negeert of zich zelfs actief verzet tegen sturing. Het welbekende schijten in de eigen mand. De end-game hiervan is dat het topic langdurig dicht gaat."

Laten we verder geen discussie over de moderatie starten maar deze informatie tot ons nemen en proberen hier netjes mee om te gaan. Zou zonde zijn als dit topic gesloten wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
XeNeRgY schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:32:
Post die inhoudelijk weinig bijdraagt maar wel helpt om het nieuwe deel in MyReact te krijgen ;)

Als ik dan toch iets nuttigs probeer toe te voegen dan is het een groot compliment naar jullie allen toe. Ik lees met veel plezier de informatie in dit topic en gebruik de inzichten om aan mijn eigen FO-stappenplan te werken. Bedankt daarvoor!
[...]

Ik kwam toevallig gisteren wat oude posts van mijzelf tegen, o.a. in het 'hoe groot is je buffer' topic. Posts uit 2015 waarin ik aangaf bewust te kiezen voor sparen en niet beleggen omdat 'rendement geen doel is' en we nog bezig waren met verbouwen. Toen was nog het toekomstige doel om versneld af te lossen. Dat hebben we ook wel een tijdje gedaan tot we ongeveer op het punt kwamen dat we net zo veel uitgaven aan onze hypotheek als dat we voorheen uitgaven aan huur. Daarna had het voor mij geen nut meer, ook omdat we een NHG hypotheek hebben was er toch geen winst qua rente te behalen. Dus toch maar voorzichtig begonnen met beleggen. Inmiddels storten we maandelijks ongeveer net zo veel in onze beleggingspot als dat we uitgeven aan onze hypotheek.

Wat betreft die bubbel, natuurlijk staan veel beurzen 'all time high', onderstaande post vond ik echter wel mooi. Er hoeft geen correctie te komen, een lange periode met weinig groei is ook een mogelijkheid, en in dat geval kan je nog steeds beter nu instappen dan later.
Montov schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:25:
Ik snap het gevoel dat koersen te hoog zijn en het idee om te wachten op een correctie.
Maar zo'n correctie hoeft niet te komen in de vorm van een plotselinge flinke daling. Het kan ook komen door een jarenlange lage groei.

Vergelijk de volgende 2 scenario's:
(1) Een crash van 20% in korte tijd, en vervolgens 4 keer jaarlijks 10% groei.
(2) Groei van 3.2% in korte tijd, en vervolgens 4 keer jaarlijks 3.2% groei.

Het eindresultaat is hetzelfde (17% winst na 4 jaar), maar scenario 2 heeft geen goed instapmoment als je wacht.
En zelfs tijdens een crash is het lastig te bepalen wat nu precies het dieptepunt is, dus realistisch gezien kan je sowieso niet optimaal profiteren.

En als je beleggingshorizon meer dan 10 jaar is dan praat je al snel over een verdubbeling van je initiële inleg, en dan is een eventuele 10% minder rendement niet funest, terwijl je grote kans loopt op meer rendementsverlies als je wacht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:16
Fijn, een nieuwe reeks om lekker over zonnep Goed, on topic.

Een suggestie voor aanvulling op de reeds informatieve openingspost: veel gesprekken gaan over hoe je besluiten moet nemen. Aflossen of beleggen? Ineens instappen of gespreid? Nu genieten of straks?

Bij dit soort keuzes gaat het eigenlijk over het omgaan met dilemma's. Het helpt om daar wat tools voor aan te reiken. Een voorbeeld daarvan is risico-management: je doelen in kaart brengen, de risico's in beeld brengen die het bereiken van de doelen beïnvloeden (ten gunste/ten koste), een analyse van de omvang van die risico's en wat voor jou acceptabel is. En op basis van die analyse een overzicht van maatregelen die je er tegen kan treffen. Zo leer je beter in te schatten waar je staat en wat voor jou passende besluiten zijn.

In werksituaties een hele gebruikelijke manier om je project te managen, in een privéproject als je FO-reis minder gebruikelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04 20:17
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Members only:

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-04 13:08
Members only:

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:13
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 11:09

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Off-topic postst verwijderd. Vorige topic is idd gesloten vanwege teveel off-topic, uitweidingen, en, excuze moi french, geneuzel, laat hier niet hetzelfde gebeuren.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:26
Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Members only:

Dank voor de reacties / het relativeren / meedenken :Y

[ Voor 13% gewijzigd door ybos op 20-04-2021 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 10:45
Members only:

Dat blijft uiteindelijk wel de eeuwige afweging die je maakt. Je weet nu dat je in goede gezondheid bent en de energie hebt om leuke dingen te ondernemen. Als je geld opzij zet voor later gok je erop dat je later nog in goede gezondheid bent en de energie hebt om leuke dingen te ondernemen. De kans blijft bestaan dat je morgen aangereden wordt door een vrachtwagen en je de rest van je leven als een kasplantje mag doorbrengen. Daar sta je dan met je jaren niets gedaan om later wat leuks te kunnen doen.

Dat is imho ook een probleem met pensionering, iedereen roept altijd dat dan het grote genieten kan gaan beginnen terwijl ik genoeg ouderen om me heen zie wegkwijnen nadat ze met pensioen zijn gegaan. Van die gedachte word ik niet bepaald vrolijk.

Wat dat betreft zie ik zeker de voordelen van het idee van micro-retirements zoals Timothy Ferris het omschrijft in zijn boek The 4-Hour Work Week. Zodra het kan wil ik ook deels daarop gaan inzetten, een tijd werken en het geld verdelen over een buffer voor later, een buffer voor een paar maanden micro-retirement, en verder het leven nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Remcoder schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:46:
[...]

***members only***

Dat blijft uiteindelijk wel de eeuwige afweging die je maakt. Je weet nu dat je in goede gezondheid bent en de energie hebt om leuke dingen te ondernemen. Als je geld opzij zet voor later gok je erop dat je later nog in goede gezondheid bent en de energie hebt om leuke dingen te ondernemen. De kans blijft bestaan dat je morgen aangereden wordt door een vrachtwagen en je de rest van je leven als een kasplantje mag doorbrengen. Daar sta je dan met je jaren niets gedaan om later wat leuks te kunnen doen.

Dat is imho ook een probleem met pensionering, iedereen roept altijd dat dan het grote genieten kan gaan beginnen terwijl ik genoeg ouderen om me heen zie wegkwijnen nadat ze met pensioen zijn gegaan. Van die gedachte word ik niet bepaald vrolijk.

Wat dat betreft zie ik zeker de voordelen van het idee van micro-retirements zoals Timothy Ferris het omschrijft in zijn boek The 4-Hour Work Week. Zodra het kan wil ik ook deels daarop gaan inzetten, een tijd werken en het geld verdelen over een buffer voor later, een buffer voor een paar maanden micro-retirement, en verder het leven nu.
"probleem" is dat ik écht geen idee heb wat ik zou moeten doen met een paar maanden vrij. Toevallig vanmorgen met mijn vrouw er nog over gehad. Ik vind mijn werk zó leuk (los van een enkele dramadag natuurlijk) dat ik het bijna nutteloos vind om "zomaar" (zonder concreet doel) vrij te nemen.
Waarschijnlijk zullen enkelen hier mij voor gek verklaren maar als werken als je hobby voelt, waarom dan vrij nemen :?
(Tuurlijk pak ik wel tijd voor familie)

(bijna 39 trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
[...]

***members only***

Het pensioen is inderdaad ook gewoon bijzonder laat. En belangrijk is om in het leven daarin gerichte keuzes te maken. Als jij de mount Everest wilt beklimmen, doe je dit niet zo snel (voor het eerst) als je 70 bent. Maar diverse city trips kun je indien je in goede gezondheid verkeerd ook dan nog prima doen.

En nu is goede gezondheid uiteraard geen garantie, ongeacht wat je doet. Maar ook op gezondheid is natuurlijk wel redelijkerwijs te sturen. Regelmatige vorm van sport, niet roken, geen obesitas, allen toch wel factoren die een gemiddeld genomen gezond ouder worden positief beïnvloeden.

Ruim voor de pensioen leeftijd functioneer je echter veelal nog prima. En dat is dan zou ik zeggen ook een beetje hetgeen dat na te streven moet zijn. Niet zozeer FIRE als in absolute arbeidsstop met bijvoorbeeld 53. Maar bijvoorbeeld als je 45 bent 80% gaan werken van hetgeen dat je standaard doet. Als je die 53 bent misschien 60% van hetgeen je nu doet. En dan voor jezelf daarna de keuze hebben om te zeggen ik wil nog meer vrije tijd om leuke dingen te doen, dan wel ik vind het prima zoals het nu is.

Juist die periode zo tussen de 50 - 60, waarin je veelal lichamelijk nog in een goede conditie bent, heb je tegen die tijd indien je het goed gespeeld hebt ook weinig zorgen. Zelfs op basis van de arbeidsinkomsten alleen kun je vermoedelijk al prima rondkomen. Het rendement op belegde vermogen is voldoende om te zeggen in plaats van die 2 weken Rome ga je bijvoorbeeld 4 weken naar Japan. Het jaar daarop ga je voor een trip door de VS.

Tsja, natuurlijk is het zuur als je dan morgen wordt overreden door een bus. Maar ja, that's life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
psychodude schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:00:
[...]

Het pensioen is inderdaad ook gewoon bijzonder laat. En belangrijk is om in het leven daarin gerichte keuzes te maken. Als jij de mount Everest wilt beklimmen, doe je dit niet zo snel (voor het eerst) als je 70 bent. Maar diverse city trips kun je indien je in goede gezondheid verkeerd ook dan nog prima doen.

En nu is goede gezondheid uiteraard geen garantie, ongeacht wat je doet. Maar ook op gezondheid is natuurlijk wel redelijkerwijs te sturen. Regelmatige vorm van sport, niet roken, geen obesitas, allen toch wel factoren die een gemiddeld genomen gezond ouder worden positief beïnvloeden.

Ruim voor de pensioen leeftijd functioneer je echter veelal nog prima. En dat is dan zou ik zeggen ook een beetje hetgeen dat na te streven moet zijn. Niet zozeer FIRE als in absolute arbeidsstop met bijvoorbeeld 53. Maar bijvoorbeeld als je 45 bent 80% gaan werken van hetgeen dat je standaard doet. Als je die 53 bent misschien 60% van hetgeen je nu doet. En dan voor jezelf daarna de keuze hebben om te zeggen ik wil nog meer vrije tijd om leuke dingen te doen, dan wel ik vind het prima zoals het nu is.

Juist die periode zo tussen de 50 - 60, waarin je veelal lichamelijk nog in een goede conditie bent, heb je tegen die tijd indien je het goed gespeeld hebt ook weinig zorgen. Zelfs op basis van de arbeidsinkomsten alleen kun je vermoedelijk al prima rondkomen. Het rendement op belegde vermogen is voldoende om te zeggen in plaats van die 2 weken Rome ga je bijvoorbeeld 4 weken naar Japan. Het jaar daarop ga je voor een trip door de VS.
Dat is inderdaad mijn insteek. Nu bijna 39 gewoon lekker knallen nu ik het werk écht leuk vind. Met als doel om begin 50, midden 50 kunnen besluiten flink minder werken als dan de zin minder is.
Tsja, natuurlijk is het zuur als je dan morgen wordt overreden door een bus. Maar ja, that's life.
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat ik zelf doe is het geld dat ik over heb verdelen in 3 onderdelen: 50% sparen - 35% beleggen - 15% opbrassen. Zo kan ik iedere maand toch nog wel een leuke aankoop doen (gadget of iets dergelijks) waardoor ik het gevoel heb dat ik mezelf niet klem zet, terwijl ik een behoorlijk bedrag spaar en beleg. Een soort win-win voor mijn gevoel. Grappig genoeg is die 15% vaak niet eens op aan het einde van de maand en beleg ik het restant alsnog. Op deze verhouding ben ik hooguit een jaar of 2 later FO maar heb ik wel altijd kunnen kopen wat ik wilde.

Het scheelt wel dat ik niet zo veel wensen heb overigens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
[...]

***members only***

Op basis van wat ik de afgelopen jaren hier heb gelezen zijn de meesten op pad om genoeg FU money te verzamelen maar niet om daadwerkelijk vroeg te stoppen met werken. Ik ben daar wellicht een uitzondering op.

Op basis van mijn berekeningen heb ik over 5 jaar genoeg (dan ben ik 42) en ik had het er laatst met een goede vriend over en hij vroeg mij, maar wat doe je als je uiteindelijk over 5 jaar je doel niet behaald hebt. Blijf je dan doorwerken?

In eerste instantie was mijn antwoord daar ja op, maar het heeft mij wel aan het denken gezet. Wij (ik) spelen het natuurlijk redelijk op safe. Ik ga van een 3,5% SWR rate uit en van het feit dat ik nooit meer een euro zal verdienen. Daarnaast reken ik geen erfenis en geen pensioen mee in mijn cijfers.

Ik ben daarom nu meer geneigd om te zeggen als ik over 5 jaar in de buurt van mijn doel zit dan stop ik. Het leven heeft altijd risico en hoe jonger ik ben hoe meer ik kan genieten van het avontuur en hoe waarschijnlijker het is dat ik via een of andere bijbaan "ongewenst" nog geld ga bijverdienen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• R.van.M
ybos schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:52:
[...]

"probleem" is dat ik écht geen idee heb wat ik zou moeten doen met een paar maanden vrij. Toevallig vanmorgen met mijn vrouw er nog over gehad. Ik vind mijn werk zó leuk (los van een enkele dramadag natuurlijk) dat ik het bijna nutteloos vind om "zomaar" (zonder concreet doel) vrij te nemen.
Waarschijnlijk zullen enkelen hier mij voor gek verklaren maar als werken als je hobby voelt, waarom dan vrij nemen :?
(Tuurlijk pak ik wel tijd voor familie)

(bijna 39 trouwens)
Het verschil met een maandje vrij is dat je werk niet helemaal los kan laten. Daarnaast is een maandje te kort om jezelf te herontdekken.

Op het moment dat je 1 jaar vrij bent zul je zien dat je opeens wel allerlei nieuwe dingen gaat ontdekken die je leuk vind. Je hebt dan ook tijd om "nutteloos" te genieten in plaats van altijd maar het gevoel te hebben je tijd te moeten maximaliseren.

Zelfs op vakantie ben je bezig om toch maar zoveel mogelijk gezien en gedaan te krijgen. Juist het slow-travel lijkt mij enorm mooi. Gewoon eens een aantal weken in een dorpje blijven in de amazone. Het echt ontdekken van nieuwe plekken in plaats van een dagtripje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
R.van.M schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:10:
[...]

Op basis van wat ik de afgelopen jaren hier heb gelezen zijn de meesten op pad om genoeg FU money te verzamelen maar niet om daadwerkelijk vroeg te stoppen met werken. Ik ben daar wellicht een uitzondering op.

Op basis van mijn berekeningen heb ik over 5 jaar genoeg (dan ben ik 42) en ik had het er laatst met een goede vriend over en hij vroeg mij, maar wat doe je als je uiteindelijk over 5 jaar je doel niet behaald hebt. Blijf je dan doorwerken?

In eerste instantie was mijn antwoord daar ja op, maar het heeft mij wel aan het denken gezet. Wij (ik) spelen het natuurlijk redelijk op safe. Ik ga van een 3,5% SWR rate uit en van het feit dat ik nooit meer een euro zal verdienen. Daarnaast reken ik geen erfenis en geen pensioen mee in mijn cijfers.

Ik ben daarom nu meer geneigd om te zeggen als ik over 5 jaar in de buurt van mijn doel zit dan stop ik. Het leven heeft altijd risico en hoe jonger ik ben hoe meer ik kan genieten van het avontuur en hoe waarschijnlijker het is dat ik via een of andere bijbaan "ongewenst" nog geld ga bijverdienen.
Ik zou het knap vinden als je je (papieren!) doel niet gehaald hebt om toch te stoppen. Over het algemeen is de mens redelijk risico avers, zeker met dit soort besluiten!

Ook fijn dat je een vriend hebt waar je hiermee over kan sparren. Voor de meesten is het toch een ver vanhun bed show.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
ybos schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:14:
[...]

Ik zou het knap vinden als je je (papieren!) doel niet gehaald hebt om toch te stoppen. Over het algemeen is de mens redelijk risico avers, zeker met dit soort besluiten!
Ik ook, het is een idee wat in mijn hoofd speelt maar als het punt daar is zal het toch een stap zijn. We zullen het over 5 jaar zien. Of als de beurs zo doorgaat zoals in de afgelopen jaren dan zelfs over 3,5 jaar ;)

Wat ook helpt is dat mijn plan is om naar het warme land van mijn vriendin te verhuizen. Zij mist haar familie en naarmate haar ouders meer op leeftijd geraken wil ze dichter bij hun zijn. In dat land zijn de kosten voor levensonderhoud lager en het klimaat een stuk beter.
Ook fijn dat je een vriend hebt waar je hiermee over kan sparren. Voor de meesten is het toch een ver vanhun bed show.
Klopt, wat dat betreft heb ik geluk dat ik zeer open kan spreken over geld met 2 vrienden. Eentje leest ook zijdelings mee hier mee ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Wij (partner en ik) staan op dit moment voor een aardig bepalende beslissing in ons FO traject denk ik. Vrouwlief is helemaal verliefd geworden op een nog te realiseren nieuwbouwwijk. Ziet het heel geromantiseerd voor zich om in een nieuwe woning te zitten waar alles dan af is en met allerlei leuke en gelijkgestemde buren om ons heen.

Echter, op dit moment hebben we een hypotheek rond de 150k voor een woning met een geschatte waarde van 300k. Als we een nieuwe woning zouden overwegen zou het ook een stap omhoog zijn en schat ik in de richting van 600k. Nou zou een hypotheek van 450k slechts zo'n 60% van de maximum zijn dus je zou een argument kunnen maken "is te overwegen".

Ik zie alleen helemaal niets in het plan, huidige markt en lage rente moedigen mij totaal niet aan dit nu te overwegen en bovendien gaan de kosten x2 en is dat voor mijn woongenot maar de vraag. Dit is nou exact de "wooncarrière" waar ik aan bedoelde te ontsnappen.

We hebben ons ingeschreven voor het project, ik ga er eigenlijk vanuit dat de prijzen dusdanig hoog zullen zijn dat mijn vrouw wel bijdraait. Als die prijs nou enorm meevalt (of is dat tegenvallen?) zal ik dus moeten gaan bedenken hoe zwaar ik til aan mijn voorkeur/prioriteit.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
R.van.M schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:13:
[...]

Het verschil met een maandje vrij is dat je werk niet helemaal los kan laten. Daarnaast is een maandje te kort om jezelf te herontdekken.

Op het moment dat je 1 jaar vrij bent zul je zien dat je opeens wel allerlei nieuwe dingen gaat ontdekken die je leuk vind. Je hebt dan ook tijd om "nutteloos" te genieten in plaats van altijd maar het gevoel te hebben je tijd te moeten maximaliseren.

Zelfs op vakantie ben je bezig om toch maar zoveel mogelijk gezien en gedaan te krijgen. Juist het slow-travel lijkt mij enorm mooi. Gewoon eens een aantal weken in een dorpje blijven in de amazone. Het echt ontdekken van nieuwe plekken in plaats van een dagtripje
Dat dus, ik zou mijn tijd vooral gaan steken in zelfontplooiing. Een leuke cursus of opleiding doen, of langer dan een paar weken een ander land bezoeken. Alleen nog uitvogelen hoe dat te regelen is met leerplichtige kinderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Remcoder schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:29:
[...]

Dat dus, ik zou mijn tijd vooral gaan steken in zelfontplooiing. Een leuke cursus of opleiding doen, of langer dan een paar weken een ander land bezoeken. Alleen nog uitvogelen hoe dat te regelen is met leerplichtige kinderen.
Indien je je niet wilt beperken tot de duur van de zomervakantie, dan zijn er enkele opties. Officieel zijn er twee opties. Met toestemming van de leerplichtambtenaar. Lukt zeer zeker niet altijd. Maar met een goed opgesteld plan om de lering te waarborgen soms mogelijk.

De tweede optie is uitschrijven bij de gemeente. In de periode dat je niet in Nederland woonzaam bent voor de staat, vervalt ook de Nederlandse leerplicht / schoolplicht. Er zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan uitschrijven anderszins. Let wel dat beide ouders uitgeschreven staan. Let verder op verzekeringen. In het kader van FO, let op AOW opbouw hierbij, dit gebeurd per kalenderjaar. Een reis binnen een kalenderjaar van 11 maanden met daarna weer inschrijving betekend weer AOW opbouw.

Zie verder bijvoorbeeld https://www.verrereizenmetkinderen.nl/
Je kunt daar veel tips en ervaringen vinden op dit gebied.

Of de moeite die het allemaal kost het waard is zal als je het mij vraagt met name afhangen van de duur van de beoogde reis. Een reis van 3 tot 4 maanden bijvoorbeeld kan vaak niet met toestemming van de leerplichtambtenaar. Maar de moeite van al het andere is het naar mijn idee persoonlijk daarin al snel niet waard. Dan maar zorgeloos 6 weken in plaats van alle rompslomp rondom.

Indien je bijvoorbeeld nagenoeg een jaar of twee wilt gaan reizen, is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Mirved schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:43:
Het verzoek om als er waarschuwingen van Mods zijn om die ook op te volgen en niet de randjes proberen op te zoeken.

"De reden laat zich raden: een vaste in-crowd die niets anders post dan slowchat, randzaken, offtopic geneuzel, etc. sturing negeert of zich zelfs actief verzet tegen sturing. Het welbekende schijten in de eigen mand. De end-game hiervan is dat het topic langdurig dicht gaat."

Laten we verder geen discussie over de moderatie starten maar deze informatie tot ons nemen en proberen hier netjes mee om te gaan. Zou zonde zijn als dit topic gesloten wordt.
Laten we het er maar op houden dat gisteren niet de schoonheidsprijs verdiende

Ik heb me gisteren ingeschreven voor een nieuwbouwhuis, was wel een beetje jammer dat de aannemer de dag voor de inschrijving de inschrijfprijzen nog even met 25k verhoogde... Heeft me nog wel doen twijfelen of ik dan niet voor een stapje kleiner moest kiezen. Maar de uiteindelijke voordelen van deze woning wegen toch door (grotere tuin, op de hoek dus meer zon en vrijer uitzicht over het water).

Het is allemaal prima te betalen, maar ik hoop nu nog iets meer dat mijn crypto wat harder gaat groeien als eerst ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Blik1984 op 20-04-2021 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
assje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:23:
Wij (partner en ik) staan op dit moment voor een aardig bepalende beslissing in ons FO traject denk ik. Vrouwlief is helemaal verliefd geworden op een nog te realiseren nieuwbouwwijk. Ziet het heel geromantiseerd voor zich om in een nieuwe woning te zitten waar alles dan af is en met allerlei leuke en gelijkgestemde buren om ons heen.

Echter, op dit moment hebben we een hypotheek rond de 150k voor een woning met een geschatte waarde van 300k. Als we een nieuwe woning zouden overwegen zou het ook een stap omhoog zijn en schat ik in de richting van 600k. Nou zou een hypotheek van 450k slechts zo'n 60% van de maximum zijn dus je zou een argument kunnen maken "is te overwegen".

Ik zie alleen helemaal niets in het plan, huidige markt en lage rente moedigen mij totaal niet aan dit nu te overwegen en bovendien gaan de kosten x2 en is dat voor mijn woongenot maar de vraag. Dit is nou exact de "wooncarrière" waar ik aan bedoelde te ontsnappen.

We hebben ons ingeschreven voor het project, ik ga er eigenlijk vanuit dat de prijzen dusdanig hoog zullen zijn dat mijn vrouw wel bijdraait. Als die prijs nou enorm meevalt (of is dat tegenvallen?) zal ik dus moeten gaan bedenken hoe zwaar ik til aan mijn voorkeur/prioriteit.
Los van het geld, kijk goed naar oppervlakte van de kavel/woning!

Wij hebben vorig jaar gekeken naar een vrijstaand huis van krap 7 ton. Zag er machtig mooi uit, toen de tekeningen eens goed bekeken, dat was een flinke domper.
Binnen was het praktisch net zo groot als een rijtjeswoning, er stonden alleen geen woningen naast. Dat was dus een no - go!
Tip uit het zelfbouwers topic:
Check de maatvoering vs ingetekende meubels. Vaak worden de meubels een stuk kleiner ingetekend dan dat ze echt zijn, en lijkt de woning op het ook erg ruim terwijl dat niet zo is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
ybos schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:54:
[...]

Wij hebben vorig jaar gekeken naar een vrijstaand huis van krap 7 ton. Zag er machtig mooi uit, toen de tekeningen eens goed bekeken, dat was een flinke domper.
Binnen was het praktisch net zo groot als een rijtjeswoning, er stonden alleen geen woningen naast. Dat was dus een no - go!
Check de maatvoering vs ingetekende meubels. Vaak worden de meubels een stuk kleiner ingetekend dan dat ze echt zijn, en lijkt de woning op het ook erg ruim terwijl dat niet zo is!
Die opmerking vanuit het zelfbouwtopic was wel ingegeven vanuit dat de "zelfbouwboeren" vaak een creatieve manier van inhoudsberekeningen en oppervlakteberekeningen erop nahouden. Dat is bij een nieuwbouwhuis vaak wel anders. Daar is 180 m2 ook wel echt 180 m2. Desondanks moet je altijd even goed opletten hoe de indeling in elkaar zit. Een nieuwbouwhuis heeft vaak een U-indeling, en bij een ietwat scheve verhouding kan je daarmee opgescheept zitten met een enorm kleine woonkamer. Zit je met je mooie nieuwe woning van 180 m2, opgescheept met een woonkamertje van 15 m2 (heb ze gezien van 2.5 meter bij 6 meter breed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
[...]

Ik vind dat voor mezelf nog best ingewikkeld om een dergelijke knoop door te hakken (ik ben ook nog niet in de buurt, dat scheelt ook). Maar ik ben nu ook 37 en zou het best een gewaagde stap vinden om over 5 jaar te stoppen met werken. Zou wel eerst voor mezelf een plan moeten hebben over wat ik dan zou gaan doen. Ik heb kids die gewoon nog op school zitten en een vrouw die wel gewoon wilt blijven werken. Dus heb dan niet echt de mogelijkheid om vrij door de wereld te gaan zwerven.

Afijn, ben nog niet in die positie, dus dat zal er ook wel voor zorgen dat het voor nu nog geen ding is om over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Voor mij zou de benadering puur praktisch zijn. Ik droom er nog wel eens van mijn eigen passieve woning te ontwerpen met een dak volledig uit zonnepanelen en optimale oriëntatie voor zoninstraling. Daar zou ik wel echt iets voor over hebben, alles minder dan dat doet met niet zoveel.

We wonen nu in een ex-sociale huurwoning in een wijk vol met dat soort euh.... woningen :P :> Maar, ik heb wel een zelf gemaakt super sfeervol afdak, leuk tuintje met weinig inkijk, een garage, parkeerplek achterom met laadpaal en alles al lekker naar m'n zin.

Naar een nieuwe (veel) duurdere woning zou ik eigenlijk op geen van die zaken concessies willen doen en dan wordt het dus sowieso veel duurder.

Ik heb er gewoon helemaal geen zin in, allemaal gedoe waar ik niet op zit te wachten en ik vind het nou juist heerlijk dat ik nauwelijks afhankelijk ben van een hoog inkomen. De lasten gaan zomaar met €1.000/maand omhoog i.p.v. maandelijks in beleggingen; dat scheelt nogal in de plannen.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 20-04-2021 15:17 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:34
R.van.M schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:13:
[...]

Ik begin dat nu te ervaren, net een paar maanden FO en overdracht van verkoop bedrijf is afgerond. Het niet meer moeten scheelt heel veel energie, vooral van hetgeen je niet bewust bent. Richting geven aan wat ik ga doen, is nog wel een dingetje. Voorlopig eerst een beetje bijkomen en alleen maar zaken oppakken die ik altijd al wilde doen (bijv. piano spelen). En dan als corona "voorbij" is, maar eens richten op wat er verder is.

Ik vind het in ieder geval (nu) heerlijk om iets te hebben, van komt het vandaag niet, komt het morgen wel.

Hoe herkenbaar, bij ons was dat in 2014, dieptepunt van de markt. Oude huis zat nog 50K hypotheek op en mijn vrouw zag een nieuwbouwhuis in haar geboorteplaats op een mooie locatie wel zitten. Na wikken en wegen gedaan, was een mooie tijd. Nieuwe huis is levensloopbestendig, energieneutraal, onderhoudsarm en heeft nu een overwaarde van circa 700K. En het woongenot, zeker nu in corona tijden is 100 procent beter. Ook goed voor de relatie, dus dat geeft dan weer meer zekerheid voor je FO plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
jerh schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:18:
Hoe herkenbaar, bij ons was dat in 2014, dieptepunt van de markt. Oude huis zat nog 50K hypotheek op en mijn vrouw zag een nieuwbouwhuis in haar geboorteplaats op een mooie locatie wel zitten. Na wikken en wegen gedaan, was een mooie tijd. Nieuwe huis is levensloopbestendig, energieneutraal, onderhoudsarm en heeft nu een overwaarde van circa 700K. En het woongenot, zeker nu in corona tijden is 100 procent beter. Ook goed voor de relatie, dus dat geeft dan weer meer zekerheid voor je FO plan :)
Enerzijds is dat dus wel soort mij angst; dat ik later terug kijk en denk "had ik maar wel".

Maar, tegelijkertijd voelt het voor mij op dit moment helemaal niet als moment om te gaan speculeren op verdere stijging van de woningwaarde (juist andersom). Als ik in 2014 voor deze beslissing had gestaan had ik ook anders in de wedstrijd gezeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
assje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:22:
[...]

Enerzijds is dat dus wel soort mij angst; dat ik later terug kijk en denk "had ik maar wel".

Maar, tegelijkertijd voelt het voor mij op dit moment helemaal niet als moment om te gaan speculeren op verdere stijging van de woningwaarde (juist andersom). Als ik in 2014 voor deze beslissing had gestaan had ik ook anders in de wedstrijd gezeten.
Met de kennis van nu. Dat is het probleem, ik heb toen ook echt staan twijfelen, raak ik mijn oude huis wel kwijt, verkopende makelaar gaf gelijk aan dat het lastig zou zijn (binnen 2 weken verkocht, gelukje) en verhuren had ik wel als optie, maar liever niet (in het verleden slechte ervaringen meegehad. Woning is pas verkocht, financieel was dat achteraf slimmer geweest).

Maar het heeft mij wel een stuk levensgeluk gebracht en dat is dan weer lastig in geld uit te drukken. De kwaliteit van ons leven is er sterk op vooruit gegaan en dat besef je pas na enige tijd.

Het blijft dan afwegen wat je belangrijk vind. Mijn vrouw was er heel duidelijk in, die vond dat het een verkeerde zuinigheid zou zijn om het niet te doen..... En ik was ook wel toe aan verandering en een nieuw huis wat ongeveer is zoals je het wilt hebben, heeft een boel charmes.

Sterkte met afwegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
jerh schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:18:
Let wel, dat is dus gekocht tijdens een dieptepunt van de markt. In dit geval zal @assje, voor zover voorspelbaar, mogelijk meer richting de voorlopige top van de markt gaan kopen. Er vanuit gaande dat het woningtekort vanaf 2025 zal gaan afnemen. De mate van overwaarde heeft dan ook een reële kans niet dusdanig in zijn voordeel te gaan vallen.

Doet er verder niet zo zeer toe indien het de definitieve woning wordt, overwaarde of niet is dan verder natuurlijk vrij irrelevant. Maar tot die tijd betekend een duurdere woning natuurlijk wel weer de cyclus van hypotheeklasten, bij groter huis zelfs indien duurzamer toch al snel toenemende maandlasten anderszins, etc. Uiteraard is woongenot ook zeker wat waard. De vraag is natuurlijk hoeveel. Dat is natuurlijk een vrij persoonlijke afweging om te maken.

Overigens is misschien wel de moeite waard om, ondanks dat het niet gratis is, te overwegen de eigen woning te laten taxeren voor @assje. Ik weet niet waar hij woont. Maar 300k eigen schatting kan zeker in de hedendaagse markt nog wel eens hoger uitvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-04 15:38
[...]

Lang niet iedereen wil stoppen idd, mij insteek is wel degelijk ook RE, ik weet alleen nog niet precies wanneer en in welke vorm. De plannen zijn nog in ontwikkeling. Veel mensen hier zijn jong en dan ligt nog veel open. Als je 60 bent en je hebt geen zin meer dan is het erg fijn om de stekker eruit te kunnen trekken. De mogelijkheid tot is ook een sterke driver, althans voor mij. En de rit er naartoe geeft trouwens ook energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
psychodude schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:34:
Overigens is misschien wel de moeite waard om, ondanks dat het niet gratis is, te overwegen de eigen woning te laten taxeren voor @assje. Ik weet niet waar hij woont. Maar 300k eigen schatting kan zeker in de hedendaagse markt nog wel eens hoger uitvallen.
Ik heb net mijn hypotheek overgesloten en daarvoor mijn woning laten taxeren.

5k (bruto) uitgegeven aan boeterente/oversluitkosten, nog een goede reden om hier nu maar te blijven wonen (mental accounting).

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 20-04-2021 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Wij moesten in 2009 ergens gaan wonen, toen wilde ik perse geen koopwoning i.v.m. markt en ben in plaats daarvan (onze huidige woning) gaan huren. Toen in 2012 mogelijkheid die woning te kopen en toen wel comfortabel met de markt (achteraf exact het dieptepunt).

Ik voel me op dit moment meer zoals in 2009 dan in 2012 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
psychodude schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:34:
[...]

Let wel, dat is dus gekocht tijdens een dieptepunt van de markt. In dit geval zal @assje, voor zover voorspelbaar, mogelijk meer richting de voorlopige top van de markt gaan kopen. Er vanuit gaande dat het woningtekort vanaf 2025 zal gaan afnemen. De mate van overwaarde heeft dan ook een reële kans niet dusdanig in zijn voordeel te gaan vallen.

Doet er verder niet zo zeer toe indien het de definitieve woning wordt, overwaarde of niet is dan verder natuurlijk vrij irrelevant. Maar tot die tijd betekend een duurdere woning natuurlijk wel weer de cyclus van hypotheeklasten, bij groter huis zelfs indien duurzamer toch al snel toenemende maandlasten anderszins, etc. Uiteraard is woongenot ook zeker wat waard. De vraag is natuurlijk hoeveel. Dat is natuurlijk een vrij persoonlijke afweging om te maken.

Maar dat wist ik toen niet. Dat is het punt dat ik wilde maken. En je hebt zeker gelijk het blijft een afweging. Ik probeerde te schetsen hoe ik dat heb ervaren. Qua woonlasten is het nieuwe huis zeker duurder per maand. Aan de andere kant in de oude woning had er dan een nieuwe keuken, badkamer, trap, vloerverwarming etc in moeten komen. Het blijven allemaal persoonlijke afwegingen.

Ik heb in de laatste 10 jaar wel ervaren dat woonruimte grote invloed kan hebben op je levensgeluk en recentelijk stoppen met werken doet dat vooralsnog ook. Maar je kan dat pas achteraf bepalen, dat maakt het heel ingewikkeld als je iets rationeel zou willen besluiten.
assje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:36:
[...]

Ik heb net mijn hypotheek overgesloten en daarvoor mijn woning laten taxeren.

5k (bruto) uitgegeven aan boeterente/oversluitkosten, nog een goede reden om hier nu maar te blijven wonen (mental accounting).
Sterkte! En ik zou zeker goed luisteren naar wat je vrouw wilt. Er is vaak weinig compris mogelijk over dit soort items. En de boeterente/oversluitkosten zijn in ieder geval gedeeltelijk fiscaal gesubsidieerd.

En ook goed naar je eigen gevoel zoeken en dan niet alleen het FO doel heilig verklaren. Maar dat is mijn persoonlijke opvatting, gebasseerd op mijn eigen ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Interessante casus. Los van het financiële is hier ook relevant hoe de relatie met je vrouw is en hoe belangrijk je het vindt om samen verder te gaan en daar eventueel concessies voor wilt doen. Simpel gezegd heb je een uitdaging als de 1 linksaf wil en de ander rechtsaf. Ik merk dat bij mij thuis ook. Mijn partner is van carpe diem (kan ik ook veel van leren!) en ik ben van de zekerheid en onafhankelijkheid van werk. Zij wil in het nu leven en ik wil liever kleiner wonen om sneller FO te zijn.

Ik probeer nu met haar een lange termijn plan te maken waarin ‘genot in de komende jaren’ naast ‘onafhankelijkheid in de toekomst’ kan leven. Het moet voor beiden wel als win-win blijven voelen vind ik. Ik kan me echter ook voorstellen dat er koppels zijn die op dit soort thema’s er achter komen dat ze niet bij elkaar passen. De vraag is dan hoe erg je dat vindt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
XeNeRgY schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:14:
[...]

Interessante casus. Los van het financiële is hier ook relevant hoe de relatie met je vrouw is en hoe belangrijk je het vindt om samen verder te gaan en daar eventueel concessies voor wilt doen. Simpel gezegd heb je een uitdaging als de 1 linksaf wil en de ander rechtsaf. Ik merk dat bij mij thuis ook. Mijn partner is van carpe diem (kan ik ook veel van leren!) en ik ben van de zekerheid en onafhankelijkheid van werk. Zij wil in het nu leven en ik wil liever kleiner wonen om sneller FO te zijn.

Ik probeer nu met haar een lange termijn plan te maken waarin ‘genot in de komende jaren’ naast ‘onafhankelijkheid in de toekomst’ kan leven. Het moet voor beiden wel als win-win blijven voelen vind ik. Ik kan me echter ook voorstellen dat er koppels zijn die op dit soort thema’s er achter komen dat ze niet bij elkaar passen. De vraag is dan hoe erg je dat vindt.
Probleem is hier ook een beetje.
Members only:

Maar ja, happy wife happy life (zit zeker een grote kern van waarheid in!)

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 20-04-2021 16:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-04 08:47
ybos schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:23:
[...]

***members only***

Ik hoop dat ze heel veel plezier aan het paard heeft. Mijn zwager is vorig jaar op 25 jarige leeftijd plotseling overleden, dat heeft ons toch een ander perspectief gegeven hoe we om willen gaan met geld. We gunnen onszelf nu meer 'geniet-budget'. Bij ons gaat dat op aan een zeilboot, beetje dezelfde categorie als een paard ;)

Het gaat om de balans tussen vrijheid NU en vrijheid LATER, en wij merkten dat we soms wat doorschoten naar LATER.

[ Voor 9% gewijzigd door T-!-M op 20-04-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-04 20:26

Ik weet niet welke regio je zit maar de kans dat je ook daadwerkelijk wordt ingeloot is one in a million.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
ColeJ schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:38:
[...]

Ik weet niet welke regio je zit maar de kans dat je ook daadwerkelijk wordt ingeloot is one in a million.
Er is wel degelijk een groot verschil tussen de vraag naar woningen in het segment <400k vs segment >700k. Bedenk dat er bij nieuwbouw nog zo'n 20% kosten bovenop komen aan meerwerk en je hebt een best dikke portemonnee nodig.

Ik zie het zelfs hier in een grote stad als Utrecht. Meerdere huizen in de prijsklasse van 700k+ worden bij nieuwbouwprojecten niet direct bij inschrijven verkocht maar pas enkele maanden later. Maar als er toevallig een paar huizen tussenzitten die laag in de verkoopprijs zitten dan is de vraag enorm. Zo was er een paar weken geleden een project waarin 40 huizen te koop kwamen, daarvan 16 in de prijsklasse <400k en zelfs een aantal <300k. Daar waren 2700 inschrijvingen op. In het project ernaast, dat al bijna opgeleverd wordt zitten enkel hoger geprijste woningen, daarvan staat er nog steeds eentje te koop. En dan hebben we het over een nieuwbouwproject dat al 2 jaar geleden open ging voor inschrijving (prijs is overigens ook bizar voor wat je krijgt, dus snap het wel enigszins)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-04 23:12
mini-retirements oftewel sabbaticals zijn ook goed te rationaliseren. Sommige dromen verwezenlijk je liever op jongere leeftijd, of kunnen alleen maar in bepaalde periode. (Met je jonge kinderen rond reizen ofzo...).

Ook valt de impact op je FO-datum best mee, mits je al aardig op weg bent en je je geld ook laat werken (aandelen/vastgoed etc, als je alleen spaart of aflost dan is het duurder). Tevens kan een periode om even op te laden leiden tot nieuwe inzichten om te verdienen of om er weer harder tegen aan te gaan. In dat geval kost het je eigenlijk niks.

Extreem kort door de bocht als je op 50% van je FO-target zit en je doel SWR is 4% dan kun je al 6 maanden uitgaven betalen van je jaar rendement mits je maar hoger rendement hebt dan 4%. Omdat je de overige 6 maanden wel werkt en inlegt/opbouwt heb je niets eens een nul jaar.

En als je gemiddelde rendement niet hoger is dan je beoogde SWR...Dan is het ook geen safe withdrawel rate ;) .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
XeNeRgY schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:14:
De vraag is dan hoe erg je dat vindt.
Da's vrij simpel, we hebben kinderen samen en uiteindelijk is al het financiële dus ondergeschikt. Maar, van haar kant is dat in principe hetzelfde (hoop ik). Zo ver zou het dus nooit moeten komen.

Als mijn salaris niet x2 was gegaan afgelopen 4 kaar hadden we (ze) nu ook niet naar een dergelijke optie gekeken (en waren we ook gelukkig geweest). Dat is mijn bezwaar, het is toch een beetje onderdeel van "altijd maar meer".

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 20-04-2021 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Laatst online: 22-04 23:12
assje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:34:
[...]

Da's vrij simpel, we hebben kinderen samen en uiteindelijk is al het financiële dus ondergeschikt. Maar, van haar kant is dat in principe hetzelfde (hoop ik). Zo ver zou het dus nooit moeten komen.

Als mijn salaris niet x2 was gegaan afgelopen 4 kaar hadden we (ze) nu ook niet naar een dergelijke optie gekeken (en waren we ook gelukkig geweest). Dat is mijn bezwaar, het is toch een beetje onderdeel van "altijd maar meer".
Dit is mi wel geval rat race, en ook extreem dure keus. Ik zou eens op rij zetten wat het kost. Z'n 3 ton extra, plus vermoedelijk meer aan inrichting en onderhoud op de lange termijn. 3 ton brengt je ook veel andere opties:
-veel eerder FO
-FO op hoger budget

Maar ook als je buiten FO kijkt mocht je dat ooit laten varen: je kan dus met gemak studie van kinderen steunen of een schenking mocht je dat willen.

En nog tig andere combo's die je wellicht meer opleveren.

Huizen wennen snel, dan ebt het extra genot snel weg.

PS: je kan speculeren op waardevermeerdering en tzt verkopen dat dempt de kosten natuurlijk, maar je betaalt wel de extra kosten aan financiering, onderhoudt etc. Plus dat er risico is dat tzt je partner niet meer weg wil en je niet verkoopt...dan zit het geld vast.

[ Voor 11% gewijzigd door Ko.Kane op 20-04-2021 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Nu online
ybos schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:23:
[...]

***members only***

Voor dit soort dingen ben ik blij dat we niet alles op de grote hoop gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:34:
[...]

In hoeverre is het mogelijk haar van die roze wolk af te laten stappen? Bij een nieuwbouwproject zit je vaak de eerste jaren nog in de zooi qua wijk en moet het huis ook nog aangekleed worden. Je buren zijn een onbekende variabele en het brengt ook perikelen met zich mee. Plus het lijkt me dat zij ook wel waarde hecht aan jouw geluksgevoel.

En natuurlijk gaat alles in overleg, maar als jouw salaris de doorslaggevende factor voor deze mogelijkheid is kun je ook een compromis schetsen qua mogelijkheden. Bijvoorbeeld met een wat lager budget rekenen. Net zo min als dat jij kunt zeggen: "stop met die hobby" kan zij zeggen "geef je geld uit aan dit huis."

Dat hele 'happy wife, happy life' verhaal vind ik altijd maar lijken op het afkopen van moeilijke keuzes (niet jou specifiek bedoeld hier), wat is er mis met een respectvolle maar stevige discussie over de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Een besluit nemen zoals een huis kopen vind ik toch echt wel een besluit waar je gezamenlijk achter moet staan. Ik bedoel, we hebben het hier niet over een Oled-tv of een nieuwe strijkijzer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 20-04 08:29
Prima tip. Of ga eens kijken bij iemand met een vergelijkbare oppervlakte, dan krijg je wat meer idee. Hebben wij ook gedaan en op basis daarvan onze initiële plannen voor de inrichting aangepast. Was zeer helpend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
finsdefis schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:19:
[...]

Dat hele 'happy wife, happy life' verhaal vind ik altijd maar lijken op het afkopen van moeilijke keuzes (niet jou specifiek bedoeld hier), wat is er mis met een respectvolle maar stevige discussie over de toekomst?
Helemaal mee eens. Als je met je vrouw niet op 1 lijn zit dan zal je daar toch meer over moeten praten. Op het moment dat er zeer grote verschillen in zitten heb je eigenlijk een probleem.

Daar zul je dan toch een compromis in moeten treffen. Dingen doen alleen maar omdat je vrouw het wil waar jij niet achter staat gaat vroeg of laat tot relatieproblemen leiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST

Ik snap je bedenkingen wel. Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten met stap naar een duurder huis en was daar toen in eerste instantie ook op tegen. Uitgebreide discussie over gehad en zelf vooral naar de nadelen gekeken omdat er flink geld bij moest.
Uiteindelijk me laten overtuigen en tot het inzicht gekomen dat een groter huis waar de kinderen eigen kamers hebben, een goede plek is om thuis te werken, een betere buurt in de stad en een grotere tuin in ons geval extra woongenot waard was. Ik moest eerst slikken en wennen aan het idee, maar realiseerde me ook dat ik niet altijd op de rem kon trappen en dat we nog steeds ruim onder het maximum bleven van wat anderen met een vergelijkbaar inkomen zouden finacieren. Uiteindelijk ben ik blij dat mijn vriendin me heeft overgehaald. Als iets belangrijk was het afgelopen jaar dan was het wel een fijne ruime omgeving thuis. Voor FO heeft het vooral een vermogenseffect, de extra maandlasten vallen in ons geval mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:40
Ik heb het idee dat het risico avers zijn bij FO vooral gebaseerd is op 'oude' vaste waardes van sparen en geen schulden hebben. Juist in een tijd dat schulden , mits goed gebruikt en tijdig, een flink voordeel op kunnen leveren in tijd naar FO.

Liquiditeit is vele malen belangrijker geworden dan geen schulden. Een huis volledig afgelost kan een molensteen worden in de toekomst. Ik ben aan het kijken waar ik nu echt risico zou lopen als ik iets meer schulden zou maken en wat het in tijd op gaat leveren.

Ik blijf conservatief rekenen en kom wellicht uit op een tijdswinst die het niet waard is. Er is verder weinig meer waarop ik kan bezuinigen, hypotheek stelt niet veel meer voor, zeker niet met huidige prijzen , qua consumeren is er ook niet heel veel wat nog naar beneden kan, of moet. Ik heb gemerkt dat zodra je weet wat je echt leuk vindt , er ook niet veel geld meer nodig is voor het ik noem het maar even uitproberen van hobby's.

Het enige dat overblijft is toch aan de rendement kant gaan sleutelen. Hoe maken jullie die afweging ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pikootje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14-04 22:22
CornermanNL schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:27:
Ik heb het idee dat het risico avers zijn bij FO vooral gebaseerd is op 'oude' vaste waardes van sparen en geen schulden hebben. Juist in een tijd dat schulden , mits goed gebruikt en tijdig, een flink voordeel op kunnen leveren in tijd naar FO.

Liquiditeit is vele malen belangrijker geworden dan geen schulden. Een huis volledig afgelost kan een molensteen worden in de toekomst. Ik ben aan het kijken waar ik nu echt risico zou lopen als ik iets meer schulden zou maken en wat het in tijd op gaat leveren.

Ik blijf conservatief rekenen en kom wellicht uit op een tijdswinst die het niet waard is. Er is verder weinig meer waarop ik kan bezuinigen, hypotheek stelt niet veel meer voor, zeker niet met huidige prijzen , qua consumeren is er ook niet heel veel wat nog naar beneden kan, of moet. Ik heb gemerkt dat zodra je weet wat je echt leuk vindt , er ook niet veel geld meer nodig is voor het ik noem het maar even uitproberen van hobby's.

Het enige dat overblijft is toch aan de rendement kant gaan sleutelen. Hoe maken jullie die afweging ?
Heel herkenbaar dit. Ik vind zelf de oude vaste waarden wel degelijk nog relevant, waaronder ook liquidity.

Voor mij geldt nog steeds: maak een plan, en hou je aan dat plan. Als je echt achter je plan staat en je loopt netjes op schema, dan moet je proberen hieraan vast te houden. En ik heb de indruk dat de meeste mensen, ook met een 'conservatief' plan, de laatste jaren allemaal voorlopen op hun eigen plan.

Ik hoor en lees zo veel verhalen dat het sneller kan, maar naar mijn mening nemen die mensen allemaal een hoger risico. Get rich slowly!

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Ik ben misschien wat eigenwijs, maar mijn insteek is vooral ook een streven naar 'innerlijke rust'. Wij hebben bijvoorbeeld objectief gezien een veel te grote hoeveelheid 'spaargeld'. Dat kost rendement, maar geeft ook rust en flexibiliteit. Beter over 11 jaar FO met een rustig gevoel, dan in 10 jaar met een continue soort spanning van 'wat als...'. Om de zelfde reden streven wij ook naar een grotendeels afgelost huis. Niet zozeer vanuit financieel economische motieven, naar vooral voor de rust.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-04 07:34
T-!-M schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:32:
[...]

Ik hoop dat ze heel veel plezier aan het paard heeft. Mijn zwager is vorig jaar op 25 jarige leeftijd plotseling overleden, dat heeft ons toch een ander perspectief gegeven hoe we om willen gaan met geld. We gunnen onszelf nu meer 'geniet-budget'. Bij ons gaat dat op aan een zeilboot, beetje dezelfde categorie als een paard ;)

Het gaat om de balans tussen vrijheid NU en vrijheid LATER, en wij merkten dat we soms wat doorschoten naar LATER.
"Van paarden en boten ga je financieel naar de kloten."

Verder lekker doen natuurlijk als het in jouw persoonlijke budget plaatje past :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
@Rubbergrover1 & @pikootje ja klopt, het loopt inderdaad allemaal soepeler dan vooraf gedacht , en ik weet uit ervaring dat plannen er zijn om bijgesteld te worden, en ik heb het idee dat wanneer ik kijk naar de insteek van het plan, het dus vooral gebaseerd is op de oude werkelijkheid , een die niet strookt met het proces dat al een minimaal een decennia aan de gang is.

Ik heb verder weinig reden om nog gestrest te raken over mijn financiële situatie, ik voorzie alleen dat ik straks inflexibel ga zijn met een vermogenscomponent in mijn portefeuille waar ik zelf in woon. Ik heb mijn huis nooit meegerekend , als vrij vermogen, ik rekende het altijd als pure kostenpost met een restwaarde.

En als dat bijvoorbeeld meegenomen gaat worden als vermogen, dan kost het straks ineens aan het einde van de rit toch weer extra geld , terwijl ik er in de tussentijd (behoudens de kostenbesparing) er geen profijt van heb gehad.

En het huis is nog maar het startpunt , cash buffers zijn ook te hoog, nog steeds terwijl ik al teruggeschroefd heb. Dus waarom niet aan de andere kant gaan staan. En het vanuit schulden als vermogensopbouwmiddel perspectief benaderen ?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:33
Ik hou gewoon niet van schulden, ik slaap daar minder goed van.
De enige schuld die ik nog heb is 4k van een lening voor zonnepanelen, en die kan ik direct aflossen, maar het is fiscaal gunstiger dat niet te doen.

Mijn hypohteek is al een paar jaar afbetaald, het is gewoon leuk om te zien dat je loon na een paar dagen nog volledig op je rekening staat ipv een "dikke" deuk er in.

Ik heb geen vaste target data van wanneer ik wil stoppen.
We werken met een maandbudget, maar ik ga daar nogal flexibel mee om, omdat intussen mijn inkomen uit beleggingen heel regelmatig hoger is dan mijn inkomen uit arbeid.
Ik heb het nogal moeilijk om tegen mezelf (en mijn vrouw) te zeggen: tja, de vaatwasser is defect, maar die kunnen we deze maand niet vervangen, want het budget is op. Of het is mooi weer, maar er is geen geld voor een biertje op het terras want het is op.... terwijl de beleggingen net een paar k omhoog gegaan zijn.

Ik weet het... iets met lifestyle inflation...
Maar zo lang ik werk is dat geen enkel probleem, ik leef al op kosten van mijn ergenamen denk ik.

Ik heb momenteel toch de indruk dat de juiste beslissingen nemen voor beleggingen meer impact heeft dan een kleine uitgave doen of niet. Daarom ben ik wel bereid om wat risico's te nemen, en ik slaap niet slecht als de beleggingen wat op en neer gaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
@Tommie12 Het niet doen van dingen omdat het maandbudget op is, heb ik al heel lang geleden vaarwel gezegd. Omdat het simpelweg helemaal niets in echte besparingen meer oplevert om een restaurant bezoek , terras of wat dan ook uit te stellen. Het klinkt als luxe, maar het kosten besparen deel van FO worden is al uitgenut. Ik ga niets meer overslaan waar ik plezier aan beleef , nu overdrijf ik het ook niet hoor.

Het gaat er meer om dat ik geen eenvoudige mogelijkheden laat liggen , die gegeven de omstandigheden waarin we nu leven, uit te nutten zijn. Zonder overdreven risico te lopen. Want het risico kan zomaar ergens anders zitten dan waar ik ooit vanuit ben gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
CornermanNL schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:07:
@Tommie12 Het niet doen van dingen omdat het maandbudget op is, heb ik al heel lang geleden vaarwel gezegd. Omdat het simpelweg helemaal niets in echte besparingen meer oplevert om een restaurant bezoek , terras of wat dan ook uit te stellen. Het klinkt als luxe, maar het kosten besparen deel van FO worden is al uitgenut. Ik ga niets meer overslaan waar ik plezier aan beleef , nu overdrijf ik het ook niet hoor.

Het gaat er meer om dat ik geen eenvoudige mogelijkheden laat liggen , die gegeven de omstandigheden waarin we nu leven, uit te nutten zijn. Zonder overdreven risico te lopen. Want het risico kan zomaar ergens anders zitten dan waar ik ooit vanuit ben gegaan.
Snap ik, mijn risico's schat ik als volgt in:
- gezondheid: je kan zeker letten op je levensstijl, maar een plotse diagnose van kanker of erger nog Alzheimer kan je leven en de situatie van de mensen rondom jou enorm veranderen
- vermogen: ik zit nogal zwaar in aandelen, maar probeer het heel goed te spreiden. Maar het in elkaar vallen van het financieel systeem, daar kan ik amper rekening mee houden omdat je dan ook je kansen op rendement hypothekeert. Met schommelingen, tijdelijke beurscrashes etc, daar kan ik mee leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
Ik zit ook redelijk zwaar in aandelen (75%) maar het liefste zou ik er ook wat vastgoed bij hebben. Het is alleen op dit moment qua flexibiliteit die ik nodig heb niet handig.

Uiteindelijk komt het altijd neer op spreiden spreiden spreiden. Cash, aandelen, vastgoed en zelfs goud en bitcoin kunnen een plek hebben daarin, waarbij ik wel sterk geloof in dat aandelen daar de hoofdmoot in moeten zijn omdat daar daadwerkelijk waarde wordt gecreëerd. Al het andere is puur een waardeopslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JURIST

Eens dat beheersbare schulden met onderpand geen probleem hoeven te zijn en juist kunnen helpen. De vraag is alleen waar ga je extra in investeren om aan de rendementsknop te draaien? Aandelen zijn relatief duur en ik leg al elke maand in, vastgoed is relatief duur, obligaties zijn niet interessant.
Ik heb ook nog wat spaargeld aan de kant en ik wil liever niet aflossen op de hypotheek, maar ik ben er niet uit waar dan wel zwaarder in gaan zitten. Tot nu toe is het rendement TV dit jaar natuurlijk goed en is het draaien aan de rendementsknop nog niet echt nodig, maar veel liquide middelen aanhouden kost wel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:32

tomtom901

Moderator General Chat

Helemaal eens, ik heb ook een stukje hypotheek opgenomen als hefboom tegen 1,7% rente, dus helemaal prima. Dat geld rendeert nu in aandelen :) Ik zie dat eigenlijk gewoon als het naar voren halen van toekomstige investeringen tegen een rente die zo aantrekkelijk is dat de kans aanzienlijk is dat ik daar positief op eindig. If not, dan is het bedrag relatief gezien zo klein dat het ook geen enorme deuk in het plan slaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zie sowieso weinig in werken met expliciete budgetten voor bepaalde uitgaven. Op het moment dat je dat nodig hebt, dan zit je namelijk in een situatie dat je eigenlijk veel meer zou willen uitgeven dan je nu 'mag'. En dat het doel van later lekker kunnen leven sterk ten koste gaat van hoe je nú zou willen leven. In mijn ogen gooi je dan het kind het het badwater weg. En zou je beter nu iets meer kunnen gaan uitgeven om aan die blijkbaar aanwezige grote wensen te voldoen. Dan maar iets later FO.

Maar nog beter vind ik het om dan aan de intrinsieke 'drive' te gaan werken. Misschien een beetje Hollands-calvinistisch: kijken hoeveel waarde je van die uitgave terugkrijgt. Van een enkele keer als uitzondering een terrasje pakken, of naar een restaurant gaan, kan ik genieten. Maar als je dat elke week doet, dan wordt het een gewoonte die weinig extra plezier geeft. Net als bv mensen die elke week pizza bestellen of zo. Leuk, maar geniet je daar echt zo veel van als je dat dertig jaar lang doet? Of zou je die bv 100 euro per maand misschien beter apart kunnen zetten en die 36.000 euro (nog zonder rendement) kunnen gebruiken om eerder FO te worden. En in tussen af en toe bij uitzondering iets bestellen waar je dan nog echt van geniet.

Als je bij 'iedere' uitgave even in het achterhoofd bedenkt dat je daarmee feitelijk je FO iets uitstelt en dan bekijkt of dat het je waard is, dan ben je volgens mij beter bezig dan blind met budgetten te werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FankdeRouw
  • Laatst online: 06-10-2024

Zolang je je er bewust van bent dat de keuze om nu voor 100 euro te gaan uit eten, dit in het kader van FO betekent, dat je de rest van je leven 4 euro minder per jaar te besteden hebt.... levenslang ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:41:
Ik zit ook redelijk zwaar in aandelen (75%) maar het liefste zou ik er ook wat vastgoed bij hebben. Het is alleen op dit moment qua flexibiliteit die ik nodig heb niet handig.

Uiteindelijk komt het altijd neer op spreiden spreiden spreiden. Cash, aandelen, vastgoed en zelfs goud en bitcoin kunnen een plek hebben daarin, waarbij ik wel sterk geloof in dat aandelen daar de hoofdmoot in moeten zijn omdat daar daadwerkelijk waarde wordt gecreëerd. Al het andere is puur een waardeopslag.
Die bedenking heb ik ook gemaakt.

Als ik mijn eigen huis mee reken, dan zit er wel wat in vastgoed, maar ik heb ook vastgoedaandelen als WDP, VGP en Immobel.
Ik heb het al eerder geschreven, maar die brengen me ca 10% per jaar op in koerswinst en dividend.
Grootste voordeel is dat ze niet bellen als de deur klemt of het dak lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 20-04 08:29

Hee, die ken ik grotendeels. Wij gaan ook zo'n stap maken. Hypotheek nu is qua maandlast prima te overzien en die zouden we zelfs versneld kunnen aflossen in een jaar of tien, dan is het klaar. Toch hebben we gekozen voor nieuwbouw.

Onze hoop/verwachting is dat het qua woongenot en extra luxe de stap oplevert die we willen. Het is niet vrijstaand, maar wel met extra features die we nu missen. Het is de vraag of ons woongenot inderdaad ook rum x2 gaat, die puzzel snap ik zeker. Anderzijds merk ik ook dat we beiden op deze plek niet intens gelukkig zijn. De financiën zijn voor mij echt wel een dingetje, maar ik heb besloten wat extra water bij de wijn te doen in de hoop dat ik te sceptisch ben en over een tijdje heel gelukkig kan terugblikken.

Nadeel is wel dat we hierdoor minder financiële speelruimte hebben en FMA een tijdje wat onder druk zal staan. De vraag is wel of je dat bereid bent om te doen. Anderzijds is het geluk van jezelf en je partner ook wat waard natuurlijk. Wel heb ik al duidelijk gemaakt dat tenzij we tien miljoen in de loterij winnen (waar we niet aan meedoen), dit ook betekent dat we geen stap naar vrijstaand meer gaan maken. Ik wil niet nog een keer zo'n financiële teleurstelling nadat we er met het huidige huis zo goed voor staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:59:
De enige schuld die ik nog heb is 4k van een lening voor zonnepanelen, en die kan ik direct aflossen, maar het is fiscaal gunstiger dat niet te doen.

Mijn hypohteek is al een paar jaar afbetaald, het is gewoon leuk om te zien dat je loon na een paar dagen nog volledig op je rekening staat ipv een "dikke" deuk er in.

We werken met een maandbudget, maar ik ga daar nogal flexibel mee om, omdat intussen mijn inkomen uit beleggingen heel regelmatig hoger is dan mijn inkomen uit arbeid.
Ik heb het nogal moeilijk om tegen mezelf (en mijn vrouw) te zeggen: tja, de vaatwasser is defect, maar die kunnen we deze maand niet vervangen, want het budget is op. Of het is mooi weer, maar er is geen geld voor een biertje op het terras want het is op.... terwijl de beleggingen net een paar k omhoog gegaan zijn.

Ik weet het... iets met lifestyle inflation...
Maar zo lang ik werk is dat geen enkel probleem, ik leef al op kosten van mijn ergenamen denk ik.

Ik heb momenteel toch de indruk dat de juiste beslissingen nemen voor beleggingen meer impact heeft dan een kleine uitgave doen of niet. Daarom ben ik wel bereid om wat risico's te nemen, en ik slaap niet slecht als de beleggingen wat op en neer gaan.
Ik heb zelf de neiging om op alle sociale, weinig/niet materiële zaken automatisch ja te zeggen.

Vrienden/famillie uitnodigen voor verjaardagen, weekendje weg, maar ook voor de kleine zonder zorgen een muziekinstrument kunnen kopen, betalen voor extra schaaklessen,...

Daar heb ik heel lang plezier van. Niet te vergelijken met een nieuwe smartphone of televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:37
Wozmro schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:28:
[...]

Ik heb zelf de neiging om op alle sociale, weinig/niet materiële zaken automatisch ja te zeggen.

Vrienden/famillie uitnodigen voor verjaardagen, weekendje weg, maar ook voor de kleine zonder zorgen een muziekinstrument kunnen kopen, betalen voor extra schaaklessen,...

Daar heb ik heel lang plezier van. Niet te vergelijken met een nieuwe smartphone of televisie.
Same. Alleen met vakanties is het wel tricky want dat kan wel uit de hand lopen. Paar weken ver weg en dan luxe accomodaties, lekker duiken, etc. Dat doet dan wel een beetje pijn als je de jaar rekening maakt en bedenkt hoeveel geld erheen ging. Maar voorheen had ik nog wel enige rem, maar nu zegt mijn vrouw (terecht) “Zie je wel, je weet nooit wanneer je niet meer kan reizen, dus laten we alles doen wat we willen” Daar valt nu ook weinig tegenin te brengen. Dus dat is onze guilty pleasure :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik heb het voordeel dat ik ver heb kunnen reizen voor het werk in mijn eerste job. En ik had ook het geluk dat ik niet in een hotel gedropt werd door de klant na de werkuren. Integendeel: quasi iedere avond op stap met de klant of met de werknemers. Mee op familliebezoek, op restaurant, veel bier drinken op café of in het geniep in moslimlanden, BBQ in een trailerpark in Tennessee met wapendemonstratie bij het dessert,...
Plekken waar je niet komt als toerist. En waar ik achteraf bekeken ook best wel wat geluk gehad heb dat ik niet in de problemen gekomen ben. Nu 20 jaar later zou ik het niet meer doen.

Nu maak ik plannen voor vakantie in de naastliggende provincie gewoon te voet met de rugzak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Daar kan ik persoonlijk zeker inkomen. De enige schuld die ik periodiek heb is mijn credit card, maar wordt maandelijks gewoon altijd weer netjes afbetaald. In de toekomst komt daar uiteraard een hypotheek bij. Maar mijn eigen insteek, zelfs bij lage rentes, is toch om afbetaling daarin niet vooruit te willen blijven schuiven.

Schulden kunnen zich op den duur toch uiteindelijk negatief tegen je keren. Een ander fraai voorbeeld daarin, de studieschuld.

Advies: registreer studieschuld bij BKR

Indien dat bijvoorbeeld doorgang vindt geeft dat voor velen die de studieschuld voor zich uit blijven schuiven onder de noemer extreem lage lasten, niet BKR geregistreerd, maximaal lenen, achteraf toch geen probleem om terug te betalen binnen een zeer lange periode toch ineens een probleem bij het aangaan van een hypotheek.

De meeste mensen met een studieschuld hebben een studieschuld vanaf 40k. Indien de partner in een soortgelijk schuitje verkeert heb je als starterskoppel te maken met een schuld van 80k+. Dat drukt de hypotheek mogelijkheden natuurlijk flink. En is ook niet iets dat je even vlug nog corrigeert, zeker niet zo gemakkelijk als mensen die een studieschuld hebben, het op laten lopen. Indien niet anders kan, kan het uiteraard niet anders. Maar vaak speelt natuurlijk ook een beetje lang leve de lol erin mee.
Dit is voor mij de reden dat ik cash aanhoud, maar zonder dat dit alles een niet bestemde spaarrekening is. Zo heb ik bijvoorbeeld ruim 1500 euro op dit moment in een witgoed potje. Koelkast of vatwasser defect? Prima, geen enkel probleem om te vervangen. Valt namelijk binnen het budget om direct te vervangen. Elektronica 1600 euro, TV kapot, dus ook direct vervangbaar. Niet voor de fraaie 75" 4K OLED van LG, maar vervangbaar :p.

Voor zaken als biertje op het terras heb ik een kleine hoeveel niet bestemd, daar kan ik aan het eind van de maand wat vandaan hevelen mocht het nodig zijn. De balans is nooit helemaal 0 namelijk, aangezien ik op jaarbasis streef om gemiddeld op 0 uit te komen.
Scheelt denk ik als je weet dat een erfenis niet van toegevoegde waarde gaat zijn, hoef je je tenminste ook niet rijk te rekenen :+.
Dit zeer zeker. Het rendement dat je uit beleggingen potentieel haalt loopt op een gegeven dusdanig op dat je voor minimale extra arbeid een tweede maandsalaris erbij ontvangt, iets dat op termijn verder op loopt. De afgelopen jaren zijn hierin gemiddeld natuurlijk wat vertekenend voor wat over een langere periode in de toekomst te verwachten is. Maar desondanks is het effect van de combinatie van periodieke inleg en interest on interest tijdens de opbouw natuurlijk zeer groot.
Torgo schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:15:
[...]

Same. Alleen met vakanties is het wel tricky want dat kan wel uit de hand lopen. Paar weken ver weg en dan luxe accomodaties, lekker duiken, etc. Dat doet dan wel een beetje pijn als je de jaar rekening maakt en bedenkt hoeveel geld erheen ging. Maar voorheen had ik nog wel enige rem, maar nu zegt mijn vrouw (terecht) “Zie je wel, je weet nooit wanneer je niet meer kan reizen, dus laten we alles doen wat we willen” Daar valt nu ook weinig tegenin te brengen. Dus dat is onze guilty pleasure :)
Zeker. Vakanties kunnen erg duur zijn. Maar hoeft niet. De vakanties van de afgelopen jaren zijn bij ons ook duurder uitgevallen. Dit met name sinds de komst van onze dochter. De actieve vakanties van daarvoor zijn daarmee moeizamer te realiseren dus kies je sneller voor wat meer gemak. Maar persoonlijk in ieder geval haal ik niet per se meer plezier uit een vakantie in een hotel of berghut met vervoer per vliegtuig, dan uit een vakantie met backpack of travel bike waarbij ik overnacht in een tent op een camping.

Het verschil in kosten voor overnachten alleen al is natuurlijk echt gigantisch, binnen Europa scheelt het al snel 100 - 150 euro per nacht aan verschil :p. Als je dan 3 weken weg bent is dit gemiddeld zo'n 2 ~ 3.5K in verschil aan overnachtingskosten. Tikt snel aan. Je moet natuurlijk wel van een wat meer actieve vakantie houden. Maar dat is bij mij in ieder geval geen probleem. Ook bij hotelvakanties is het bij mij altijd gecombineerd met bijvoorbeeld bergwandelingen.
R.van.M schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:41:

Niet geheel duidelijk in wat voor een mate je hierin flexibiliteit zoekt. Maar indien je bedoelt dat directe vastgoedbeleggingen momenteel te veel omslachtig is, is indirect natuurlijk zeker een optie.

En hierin zijn een variëteit aan mogelijkheden. Denk aan real estate ETFs zoals VanEck Vectors Global Reast Estate. Maar ook bijvoorbeeld aan vastgoed fondsen zoals Synvest of Corum. Of project gebaseerd beleggen via platforms als EstateGuru, Rendity, Exporo.

Met tussenpartijen lever je uiteraard potentieel rendement in en je hebt uiteraard niet het element van eigen bezit zoals je dit met direct vastgoed beleggen hebt. Anderzijds geeft het wel het voordeel van spreiden en scheelt het een hoop potentiële kopzorgen als verhuurder of flipper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:35
Ik heb de ‘luxe’ van geen spaargeld. Heb in het verleden steeds wat risico genomen door mijn marge te gebruiken voor het kopen van extra aandelen bij dipjes. Door de jaren heen is die lening dus gegroeid, wel minder dan de aandelen. De LTV is nu rond de 25%. Qua keuze is het nu dus simpel, alles wat ik over hou gebruiken om die lening af te lossen.
Daarnaast nog een flexibel krediet dat ik heb gebruikt om de hypotheek van mijn oude appartement af te lossen zodat ik vrij was om te verhuren. Ook daar een LTV onder de 50%. De rente is lager dan die bij de broker, dus aflossen hierop komt op de tweede plaats.
Ik twijfel weleens om aandelen te verkopen om deze beide leningen in een keer af te lossen, maar dan zit ik de maand erop ook weer met de keuze wat ik met mijn spaargeld moet doen. Ga ik dan dezelfde aandelen weer tegen een hogere prijs aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Mijn idee is voornamelijk om de tijd in de markt te vergroten door de extra schuld, omdat dat toch de belangrijkste factor is. Uiteindelijk kom ik toch vanzelf op dat doelbedrag dat belegd is. Alleen eerder.

En met de huidige rente hoeft het rendement niet eens heel groot te zijn. Ik kan dan weer terug naar simpelweg aflossen.

Het is een vreemde tijd, de oude balans met betrekking tot cash / diverse investeringen en schulden is nu zodanig dat cash teveel geld dreigt te gaan kosten en een risico op zich wordt , in tijd bezien. Uiteindelijk als ik mijn plan en regels zou volgen dan lopen de cash kosten zodanig op dat een deel van mijn cash flow opgaat aan het bijstorten om koopkracht in stand te houden , en ik dus tijd verlies die ik probeer te winnen.

Terwijl ik daar voorheen niet over na hoefde te denken, het was geen vetpot maar cash was ook niet echt een risico. Het was het veilige vangnet voor de eventuele slechte tijden of gebeurtenissen. Nu lijkt het steeds meer een blok aan het been te worden in de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:16
Lang geleden heb ik wel eens een analyse gemaakt wat de omvang van mijn buffer moest zijn, gebaseerd op de waarde van mijn bezittingen en hun technische levensduur. Vervolgens overgestapt op de methode zoveel x je netto maandinkomen. De omvang heeft zich op een gegeven moment gestabiliseerd op een bedrag. Dat is voldoende, want ik stuur toch niet op losse potjes dus dan is die informatie ook niet nuttig. Het bufferbedrag is voor mij (mentaal) voldoende om rust te hebben. Deze buffer heb ik verspreid over spaarrekening en een depositoladder. Levert niet genoeg op om inflatie bij te houden, maar de prijs er van (rente min inflatie) is te overzien (paar honderd per jaar).
Het heeft geen zin om te gaan redeneren 'wat als ik het beleg' en dan de prijs te bepalen door 'marktrendement min inflatie' te gaan uitrekenen. Het doel van de buffer is namelijk financiële rust in de tent te houden. Dat doel haal ik niet wanneer ik met de buffer ga beleggen. Het denken over marktrendement pas ik alleen toe op mijn beleggingspot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Highland schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:00:
Lang geleden heb ik wel eens een analyse gemaakt wat de omvang van mijn buffer moest zijn, gebaseerd op de waarde van mijn bezittingen en hun technische levensduur. Vervolgens overgestapt op de methode zoveel x je netto maandinkomen. De omvang heeft zich op een gegeven moment gestabiliseerd op een bedrag. Dat is voldoende, want ik stuur toch niet op losse potjes dus dan is die informatie ook niet nuttig. Het bufferbedrag is voor mij (mentaal) voldoende om rust te hebben. Deze buffer heb ik verspreid over spaarrekening en een depositoladder. Levert niet genoeg op om inflatie bij te houden, maar de prijs er van (rente min inflatie) is te overzien (paar honderd per jaar).
Het heeft geen zin om te gaan redeneren 'wat als ik het beleg' en dan de prijs te bepalen door 'marktrendement min inflatie' te gaan uitrekenen. Het doel van de buffer is namelijk financiële rust in de tent te houden. Dat doel haal ik niet wanneer ik met de buffer ga beleggen. Het denken over marktrendement pas ik alleen toe op mijn beleggingspot.
Op het moment dat je buffer <1% van je vermogen is prima. Op het moment dat de buffer 50% van je vermogen is zal je daar toch andere overwegingen in moeten maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
R.van.M schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:36:
[...]

Op het moment dat je buffer <1% van je vermogen is prima. Op het moment dat de buffer 50% van je vermogen is zal je daar toch andere overwegingen in moeten maken.
Ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe groot het vermogen daarin is. Een x aantal maanduitgaven blijft daarom vaak praktischer, dan blijft het stabiel, ongeacht of je nu 10k belegd vermogen hebt of 2 miljoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
psychodude schreef op donderdag 22 april 2021 @ 05:46:
[...]

Dit is voor mij de reden dat ik cash aanhoud, maar zonder dat dit alles een niet bestemde spaarrekening is. Zo heb ik bijvoorbeeld ruim 1500 euro op dit moment in een witgoed potje. Koelkast of vatwasser defect? Prima, geen enkel probleem om te vervangen. Valt namelijk binnen het budget om direct te vervangen. Elektronica 1600 euro, TV kapot, dus ook direct vervangbaar. Niet voor de fraaie 75" 4K OLED van LG, maar vervangbaar :p.

Voor zaken als biertje op het terras heb ik een kleine hoeveel niet bestemd, daar kan ik aan het eind van de maand wat vandaan hevelen mocht het nodig zijn. De balans is nooit helemaal 0 namelijk, aangezien ik op jaarbasis streef om gemiddeld op 0 uit te komen.
Je loopt op deze manier wel een risico dat je een veel te grote buffer aanmaakt omdat je alles probeert af te dekken in de vorm van een potje. Een potje voor witgoed, elektronica, auto, werkloosheid, vakantie, nieuwe fietsen, onderhoud huis, etc. Feit is dat deze posten nooit allemaal tegelijkertijd zullen komen en je daarmee een te grote buffer aanhoudt.

Ik zit wat dat betreft veel meer op de lijn van @Highland, ik hou vast aan mijn maandelijkse lasten x een aantal maanden. Dat fluctueert een beetje, maar ik mik op ongeveer 6 maanden. Daarmee kan ik alle kostenposten zoals witgoed, elektronica etc. mee opvangen en weer aanvullen indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
R.van.M schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:36:
[...]

Dat is toch wel individueel...

Als mensen slecht slapen met 1% buffer, dan moeten ze die verhogen hé.

Bij elk financieel plan en strategie is het eerst en vooral belangrijk dat je je goed voelt.
Bij mij zijn dat aandelen en fondsen, mijn baas zweert bij vastgoed en verhuurt een paar panden en een vakantiewoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Blik1984 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:46:
[...]

Je loopt op deze manier wel een risico dat je een veel te grote buffer aanmaakt omdat je alles probeert af te dekken in de vorm van een potje. Een potje voor witgoed, elektronica, auto, werkloosheid, vakantie, nieuwe fietsen, onderhoud huis, etc. Feit is dat deze posten nooit allemaal tegelijkertijd zullen komen en je daarmee een te grote buffer aanhoudt.

Ik zit wat dat betreft veel meer op de lijn van @Highland, ik hou vast aan mijn maandelijkse lasten x een aantal maanden. Dat fluctueert een beetje, maar ik mik op ongeveer 6 maanden. Daarmee kan ik alle kostenposten zoals witgoed, elektronica etc. mee opvangen en weer aanvullen indien nodig.
Valt mee. Het totaal komt neer op ongeveer hetzelfde namelijk, zo'n 6x maanduitgaven. Het is meer een mentaal iets. En daarnaast weerhoudt het je er laagdrempeliger van om uit impuls extreme uitgaven te doen.

Heb ik één pot van 15K bijvoorbeeld, kun je bij het kaduuk gaan van de TV zeggen, die 4000 euro kunnen we wel uitgeven. Heb je het meer verdeeld, werkt dat dus niet en betrap je jezelf makkelijker op lifestyle inflation. Op de termijn is dit dan ook, iig voor ons, weer gunstiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Wij werken met een maandelijkse "equalizatie" van de lopende rekening naar de spaarrekening nadat het salaris gestort is. Eerst had ik deze grens op €5k maar na recent verhoogde inleg in aandelen verhoogd naar €6k. Gebeurde toch nog wel af en toe dat ik terug moest boeken van spaarrekening en aangezien rente toch verwaarloosbaar is nu de grens maar gewoon op een mooi rond bedrag van €10k gezet.

Situaties veranderen dus wel met de tijd, ik kan me nog herinneren dat dit het doelbedrag voor de spaarrekening was.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 22-04-2021 13:25 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-03 19:30

Pater

Terry Tate

In het kader van financiële onafhankelijkheid merk ik dat de adviseurs van banken moeite hebben met additionele inkomsten naast arbeid. Vooral als er een gedeeltelijk hefboom is gebruikt.

Afgelopen vrijdag had ik een orienterend gesprek met een hypotheekadviseur van een bank. We hebben ons namelijk ingeschreven voor een nieuwbouwproject. Reden hiervoor is buitenruimte te hebben: we hebben nu 2 kinderen van 0 en 2 in een bovenwoning, dus dat is een groot gemis. Ik had het gesprek proberen voor te bereiden door de adviseur alvast alle informatie op te sturen.

Members only:

Op basis van ons inkomen konden we EUR 950k lenen, maar ze ging een correctie doen voor de financiering op de panden. Ze trok feitelijk de volledige financiering af van het te lenen bedrag, waardoor er maar weinig overbleef. Ik had haar gevraagd om goed naar alles te kijken, maar ze weigerde het dossier voor te bereiden zonder dat ik een overeenkomst had ondertekend dat we zaken gingen doen. So far, so good met een oriënterend gesprek. Nadat ik aangaf dat we dan klaar waren, ging ze toen aan de slag met de gegevens in te voeren. En hier kwam de bijzondere berekening:

De schulden wordt dus inderdaad van het maximale leenbedrag gehaald. Toen ik aangaf dat tegen die schulden kasgererende assets staan, liet ze me zien dat het systeem zelfs ons gezamenlijk inkomen negatief corrigeert:
Members only:

Ze gaf me nog een goed advies: of ik die huizen niet beter kon verkopen. Dan kon ze namelijk alleen met ons inkomen uit arbeid werken. Toen ik aangaf dat als we dat zouden doen, we de bank helemaal niet meer nodig hebben voor een hypotheek, zei ze "Oh ja, da's ook waar." 8)7

Ik heb na het gesprek gebeld met een onafhankelijke hypotheekadviseur. Hele mail doorgestuurd met alle zaken, complimenten gekregen hoe alles voorbereid was en aan het einde van de middag kregen we een offerte binnen van de bank waar wij dat gesprek in de ochtend hadden voor een bedrag van EUR 850k. 8)7

Dus die dag hadden we wel meerdere WTF momentjes.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
@Pater , verbazingwekkend , val een beetje van mijn stoel. Ze geven 2 verdieners zo een hypotheek van 7 ton op basis van puur het inkomen met een veel hoger risico profiel. Blijkt maar weer dat de meeste adviseurs niets meer zijn dan verkopers met een computer programma waar ze cijfers moeten intikken.

en als je nu gewoon niets verteld over die panden en 100% aflossingsvrij aanvraagt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-03 19:30

Pater

Terry Tate

Dat vond ik dus zelf ook. Er wordt gewoon niet meer nagedacht.

Verzwijgen van die panden gaat niet, want ze vragen altijd je laatste belastingaangifte op en daar staan die leningen en panden in. En tegenwoordig kan je maar maximaal 50% aflossingsvrij doen.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De beperking of aflossingsvrij geld alleen voor de aftrek in box 1. Echter heb je met aflossingsvrije hypotheek wel aftrek in box 3 en met de huidige rentestanden kan dat laatste wel eens aantrekkelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Pater schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:23:
Dat vond ik dus zelf ook. Er wordt gewoon niet meer nagedacht.

Verzwijgen van die panden gaat niet, want ze vragen altijd je laatste belastingaangifte op en daar staan die leningen en panden in. En tegenwoordig kan je maar maximaal 50% aflossingsvrij doen.
Je kan nog altijd 100% aflossingsvrij doen hoor, je hebt dan alleen geen hypotheekrenteaftrek. Maar dat is met de huidige lage rente ook geen noemenswaardig bedrag meer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:31
Remcoder schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:04:
[...]

Je kan nog altijd 100% aflossingsvrij doen hoor, je hebt dan alleen geen hypotheekrenteaftrek. Maar dat is met de huidige lage rente ook geen noemenswaardig bedrag meer.
100% aflossingsvrij gaat in tegen de gedragscode die de overheid hypotheekleningverschaffers heeft opgelegd. Daar valt slechts beperkt van af te wijken.

Volgens diezelfde norm hadden de panden en leningen van Pater als box 3 saldo meegenomen worden met een forfetair rendement (3%) geloof ik waarbij helemaal niet meer naar de details gekeken hoeft te worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 23-04-2021 09:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-04 20:26
Die “adviseurs” van banken zijn veredelde HBO’ers met een stropdas. Waardeloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

CornermanNL schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:33:
@Pater , verbazingwekkend , val een beetje van mijn stoel. Ze geven 2 verdieners zo een hypotheek van 7 ton op basis van puur het inkomen met een veel hoger risico profiel.
7 ton? Bij welk salaris? Als iemand zonder partner haal ik de helft nog niet...

En anders: gezocht, fiscaal partner (m/v).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Deveon schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:57:
De beperking of aflossingsvrij geld alleen voor de aftrek in box 1. Echter heb je met aflossingsvrije hypotheek wel aftrek in box 3 en met de huidige rentestanden kan dat laatste wel eens aantrekkelijker zijn.
Nee hoor, banken morgen vanuit de normen niet meer dan 50% van de woningwaarde aflossingsvrij financieren. Dat staat los van eventuele aftrek. (Bij nieuwe hypotheken is die aftrek er bij aflossingsvrij sowieso niet.)

100% aflossingsvrij lenen mag wel, alleen zul je dat dan niet via een commerciële geldverstrekker kunnen krijgen, maar bv als familielening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:50
ColeJ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:54:
Die “adviseurs” van banken zijn veredelde HBO’ers met een stropdas. Waardeloos
@Pater Ik denk ook niet dat je bij een standaard bank moet aankloppen voor een dergelijk "complexe" situatie. Het gros van de adviseurs komt niet veel verder dan de standaard regeltjes volgen. Heb zelf al te vaak een adviseur iets moeten uitleggen, dan moet die daarna van goede huizen komen dat ik het gesprek niet beëindig. Ik betaal voor advies, niet voor iets dat ik zelf ook wel kan uitvinden.

Maar ik snap je frustratie heel goed, misschien dat @crosscarver je kan helpen, die is denk ik veel beter in staat om je te helpen als financieel planner...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Zr40 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:54:
[...]

2 goede inkomens in de IT, dat wel, maar geen enkel probleem. Overbruggingskrediet erbij. Zo geregeld. Mijns inziens veel te hoog risico. Maar het past in de mal blijkbaar. Er komt wel wat overwaarde uit de verkoop van de oude woning maar ook niet schokkend veel. Ik stond er ook van te kijken. De hut moet ook nog worden ingericht. Ook niet geheel gratis.

[ Voor 5% gewijzigd door CornermanNL op 22-04-2021 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Zr40 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:54:
[...]

Met 2 gelijke inkomens leen je veel meer dan het dubbele van wat je individueel kan lenen.
Snel gerekend bij de hypotheker:
- 1x 60k inkomen kan 300k lenen
- 2x 60k inkomen kan 690k lenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:16:
[...]

Nee hoor, banken morgen vanuit de normen niet meer dan 50% van de woningwaarde aflossingsvrij financieren. Dat staat los van eventuele aftrek. (Bij nieuwe hypotheken is die aftrek er bij aflossingsvrij sowieso niet.)

100% aflossingsvrij lenen mag wel, alleen zul je dat dan niet via een commerciële geldverstrekker kunnen krijgen, maar bv als familielening.
Als gevolg van wat je hier noemt kan het toch zo zijn dat je alsnog op 100% aflossingsvrij uitkomt, als de LTV 50% of lager is :) Alleen geen HRA idd wanneer het een nieuwe lening betreft. Maargoed, dat is een simpel rekensommetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CornermanNL schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:42:
[...]
De hut moet ook nog worden ingericht. Ook niet geheel gratis.
Want mensen verkopen hun huis inclusief inrichting?
Pagina: 1 2 ... 262 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Inhoudelijke bespreking van digitale munten (bitcoins etc.) svp via het sub-forum daarover. Oppervlakkig benoemen dat je gebruik maakt van bitcoins is toegestaan, maar net als dat je hier geen in-dept bespreking gaat doen van je beleggingsstrategieën, is dat ook niet de bedoeling voor digitale munten, noch voor vastgoed-als-investering.