Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Een paar keer per jaar maak ik een 'scan' van onze bankrekeningen. Even kijken of er geen vreemde dingen ageschreven worden en daarnaast gewoon eens kijken waar het geld allemaal naar toe gaat.

De laatste keer heb ik eens alle supermarktbetalingen apart gezet en opgeteld. Aan pintransacties kwam ik toen aan een bedrag van +/-€ 675,-

Daar schrok ik wel even van. Ik had iets verwacht van rond de €450,-/500,-. (wat al hoog is), maar dit is toch wel erg gortig.

Wij zijn wel gemakszoekers qua eten, Ik wil wel gezond eten, maar er niet veel moeite voor doen. Dus dan worden het voorverpakte groenten die ik in de magnetron kan opwarmen (dus 'gewoon vers' kan ook in de pan). Snelle aardappeltjes in de magnetron, goed stukje vlees, voor 's avonds/weekends wat lekkers, etc... Meestal A merken (het hoeft niet persé voor mij, maar als ik eenmaal iets lekkers vind switch ik niet snel).

We hebben een kleine en werken repsectievelijk 40 en 32 uur. Dan wil ik me zo min mogelijk met zaken als koken en opruimen bezighouden. 90% van onze boodschappen doen we bij de AH. Daar rijd ik langs als ik van het werk kom.

Ondertussen zijn we al weer maanden verder maar er is natuurlijk niks veranderd. Daar is ook geen noodzaak toe, maar aan de andere kant kun je eigenlijk gewoon een hoop geld besparen.

Ik ben benieuwd hoe dit bij jullie is? En wellicht zijn er nog tips om gemak met minder geld uitgeven te kunnen combineren?

Onze gezinssamenstelling is
Volwassenen: 2
Babies/Kinderen: 1 (<1jr)
Huisdieren: 1 (hondje)
Eetpatroon: Gemak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik denk dat het meeste geld buiten wat je verwacht gaat naar de spontane aankopen.

als je bijv. geen brood bij je hebt ff naar de supermarkt, of als je iets anders wil savonds ff naar de supermarkt en dan haal je ongemerkt toch wat extra's.

Wij zijn met 3.
Kind van 4.

wij proberen 1 keer per week boodschappen te halen.
Zit zo rond de 100 euro.
25 a 30 euro bij de lidl
+/- 50 euro bij de AH (brood haal ik daar altijd plus de meeste zaken die ik bij de lidl niet lekker vind of die ze niet hebben)

Dan hou je een 15/20 euro over voor dingen die vergeten worden of als extra's.

nu moet ik daarbij wel zeggen, mijn dochter eet vaak bij mijn pa en ma doordeweeks, dat scheelt ook weer.

bij de AH probeer ik toch wel met de aanbiedingen mee te gaan, ik koop pleepapier als dat in de aanbieding is. Ik koop wasmiddel als dat in de aanbieding is.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-04 05:29
Leuke onderwerp, zeker in deze tijden van bezuinigen.

'Gezin'samenstelling:
Kinderen: 0
Huidieren: 1 kat, 3 konijnen en 1 vogeltje
Eetpatroon: gezond (verse groenten, aardappels etc)

Het kattenvoer (royal kanin) kopen we eens per jaar en dat hakt er dan wel in maar daar doe je dan ook lang mee. Voor het gemak deel ik dus het jaarbedrag door de 12 maanden om een goed beeld te krijgen.

Wij zitten voor ons zelf op ongeveer 45 euro per week pakweg 200 p/m. Tel je daar de diervoeding bij op komen we op ong. 225.

Wij letten wel op de aanbiedingen bij de AH maar gaan geen 10 supermarkten af ofzo, verder uiteraard veel Lidl en een lokale boer voor de groenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ook ik doe mee :)
Gezinssamenstelling: 2 volwassenen
Huisdieren: 1 kat
Eetpatroon: gemak
Frequentie boodschappen: dagelijks

Wij zijn gemiddeld per week zo'n 90 euro kwijt aan boodschappen. Hierbij kopen we alles bij de AH en zijn net als TS voorstander van voorverpakte/voorgesneden etenswaren. Dit hakt er qua prijs redelijk in natuurlijk, maar je houdt wel wat tijd over.

Probleem bij ons is het feit dat we boven de AH wonen en een appartement bezitten waar niet mega veel ruimte is voor opslag. Daarom doen wij dagelijks boodschappen, wat meestal betekent dat er zaken gekocht worden die niet nodig zijn, maar wel lekker zijn voor de betreffende avond.

Ook wij kunnen besparen, maar omdat we weinig ruimte hebben is het lastig om eens per week boodschappen te doen. Zodra we een huis kopen en meer ruimte hebben is dit wel het plan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:57
Ik zit in mn eentje aan de 40-50 euro per week. Ik doe een keer per week boodschappen bij 1 supermarkt (Deka) en let totaal niet op wat iets kost.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 10:02

JanW23

Mine mine mine mine

€675 euro, dat is heel erg veel!

Wij zijn met:
2 volwassen (vrouw met speciaal dieet, wat betekend, veel duurder rundvlees, verse vis, duurdere verse geite kaasjes, verse groentes etc.)
1 peutertje
1 kat (speciaal voer)

Wij zijn gemiddeld zo'n €325 euro kwijt.
Wij doen boodschappen bij zowel C1000 als AH, maar letten bij overige producten wel vaak op merken/prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wii4all schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 09:57:
Ik denk dat het meeste geld buiten wat je verwacht gaat naar de spontane aankopen.

als je bijv. geen brood bij je hebt ff naar de supermarkt, of als je iets anders wil savonds ff naar de supermarkt en dan haal je ongemerkt toch wat extra's.
€100,- is prima toch? Maar hoe doe je dan boodschappen voor een hele week? Als ik groente wil halen, dan is dat meestal maar een paar dagen goed?

Let echter wel: De lunch is er bij ons nog niet eens bij inbegrepen he! Daar spenderen we gezamelijk ook nog eens +/- €200,- per maand aan (+/-€5,- p.p.p.d.) in de bedrijskantine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

2 Volwassenen (1 full time werkend, andere full time huismoeder)
2 kids (6 maanden en één van 2 jaar)

Wij zijn ongeveer, inclusief babymelk voeding en lunch voor iedereen (wat hard gaat :X ) 75 a 80 euro kwijt per week (being 7 dagen) wat dus neerkomt op max, 320 euro. Boodschappen worden elke vrijdag gedaan bij de AH en soms wat kleine dingen op de zaterdag bij de DEKA/Deen/Vomar. Met name babyvoeding wil wel eens enorm in prijs verschillen. Sommige dingen halen we ook gewoon het huismerk van de Appie, maar lang niet alles. Gewoon goed op aanbiedingen letten :) Wij kopen bijvoorbeeld vaatwastabletten gewoon waar het in de aanbieding is één keer in het half jaar 2 pakken bijv. Of een pak met toiletpapier enz. Daarnaast gooien we ook wel aardig wat vlees in de vriezer als er weer eens groter partijen in de aanbieding zijn (kilo's kip of gehakt bijv.)

Er zijn veel dingen lang goed te houden in de vriezer en aangezien wij dagelijks wel vlees eten, kopen we het vaker in groter getalen in en hoppa de vriezer in :)

volgens mij best netjes :)

[ Voor 63% gewijzigd door Notna op 02-08-2011 10:22 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Alleenstaand, 1 volwassene (fulltime werkend)
Huisdieren: geen
Eetpatroon: normaal, zo gezond mogelijk. Weinig tot geen kant-en-klaar spul
Frequentie boodschappen: in principe wekelijks, groente meestal 2x per week. 1x per 3 maanden naar de molen voor tarwe, bloem etc voor mijn broodbakmachine.

Gemiddeld aan gewone boodschappen zo'n 30 euro per week, dus 120 euro per maand.

Boodschappen worden merendeels gedaan bij Dirk v.d. Broek en heel af en toe Jumbo voor wat vergeten (of last-minute) dingen, de Jumbo zit namelijk vlak bij mij, voor de Dirk moet ik naar de andere kant van de stad.

Groente word vaak bij de groenteboer gehaald, maar dat zijn de kosten niet. Daar ben ik wel klaar met 5-7.5 euro ofzo voor 3 dagen. Als ik geen zin heb wordt groente bij de supermarkt gehaald, en dan zit het dus bij die 30 euro van hierboven inbegrepen.

Een keer per maand naar de keurslager voor vlees, dat is dan iets van 35 euro ofzo. Gewoon lekker in de vriezer dumpen.

Brood bak ik dagelijks zelf, dus dat kost me bijna niks. Zal een tientje of mischien 15 euro per maand zijn ofzo.

Gemiddeld kom ik dus op zo'n 170-175 euro per maand. Lijkt me netjes.

[ Voor 23% gewijzigd door wildhagen op 02-08-2011 10:40 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Gezinssamenstelling: 1 volwassene
Huisdieren: Geen
Eetpatroon: Makkelijk

Ik heb het nooit echt heel strak uitgerekend maar ik doe ongeveer 30-35 euro aan boodschappen per week. Meestal ga ik naar de Lidl voor de dagelijkse dingen en de AH of Poiesz voor dingen als (Coca) Cola en merkdingetjes.

Ik probeer standaard na werk 1x per 2 dagen boodschappen te doen. Als ik savonds ga of wanneer ik flink trek heb komt er toch weer teveel chips en andere ongein in huis ;-)

Met hem dus ^^ Is qua boodschappen etc heel gemiddeld volgens mij :)

[ Voor 6% gewijzigd door Bertus op 02-08-2011 10:20 ]

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

1 volwassene
1 kat

Ik doe per week voor ongeveer €50 aan boodschappen, altijd bij AH XL (de enige die nog even open is als ik thuiskom van werk) en eigenlijk alleen maar A-merken en gemaksverpakkingen (kant-en-klaarmaaltijden, gewassen en gesneden groenten). Ik let niet op aanbiedingen, wel neem ik een voorraad Robijn of Page mee als het een Bonusaanbieding is.

Ik lunch meestal met een groepje collega's, daarvoor doet dagelijks iemand boodschappen en omgerekend kost het ongeveer €2,50 per dag. Soms lunch ik in het bedrijfsrestaurant van de klant waar ik dan ben en dan let ik ook niet op, dan kan een lunch zo €6,00 kosten.

Eten voor de kat haal ik trouwens bij de dierenarts, dat kost ongeveer 15 euro per maand.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Gezinssamenstelling: 2 volwassenen (29 en 25)
Eetpatroon: Luxe. We eten zelden 'gemakseten' (kant-en-klaarmaaltijden) tenzij het echt niet anders kan.

Wij zijn ongeveer 450-550 euro per maand kwijt aan boodschappen, afhankelijk van hoevaak we thuis eten. Net even nagezocht: in juli jl. waren we 477 euro kwijt aan de supermarkten (AH, biologische winkels) en 261 euro aan de horeca. Dat is exclusief contante transacties: ik schat dat dat ook nog zo'n 50 euro was. In de AH gaan we eigenlijk standaard voor Excellent- of biologische producten. We houden van koken en eten en als je veel producten van een hoge kwaliteit gewend bent, dan is het moeilijk terug te gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door nare man op 02-08-2011 10:29 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-04 13:09

Stoffel

Engineering the impossible

Wij zijn met twee werkende volwassenen, met een aparte bankrekening met pinpas alleen voor de boodschappen (alleen van de supermarkt). Daar gaat 400 euro p/m heen en dat is eigenlijk altijd op. Komt vaak voor dat ik nog een keer van mijn eigen rekening wat moet kopen in de laatste paar dagen van de maand. Budget verhogen vind ik niet nodig, want dan zou het denk ik ook gewoon op gaan. Zo blijft het altijd rond de 400 omdat we vanzelf gewaarschuwd worden als dat op is. Het moet ook maar genoeg zijn voor twee mensen vind ik.

Verder gaan we ook nog wel een aantal keren per maand uit eten, ik schat gemiddeld zo voor 200 euro p/m en koop ik mijn lunch meestal (5-8 euro per werkdag).

[ Voor 13% gewijzigd door Stoffel op 02-08-2011 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100588

1 volwassene
geen huisdieren

Ik doe m'n boodschappen bij de Hoogvliet (fiets ik langs uit m'n werk) en soms wat bij de Lidl of AH.
Veel gemak voedsel.
Wekelijks een keertje langs de visboer, meestal minder dan 4 euro.
M'n lunch neem ik mee van huis omdat er op het werk geen eten is, en het een stuk goedkoper is.

Totaal ongeveer 125 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Huisdieren: Hamster
Eetpatroon: Zelfgemaakt. Basisdingen als groentes, vlees, fruit, aardappelen, rijst, pasta, kruiden etc. En daar maak ik dan weer wat lekkers van. Besteden bovengemiddeld tijd aan eten bereiden.

Ongeveer 200 euro p/m aan boodschappen. Doen wel altijd boodschappen bij de AH. Hebben de luxe dat er ook een Emté, een Jumbo en een Supercoop op loopafstand (max 10 min.) zit. Dus soms naar andere supermarkt, maar ze hebben allemaal hun nadelen. Zou best wekelijks boodschappen willen doen, maar zonder auto is dat niet zo makkelijk. Door per week boodschappen te doen zouden we denk ik minder eten weggooien. Niet dat dat er met bakken tegelijk wordt uitgemikt, maar toch.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Gezinssamenstelling: 2 volwassenen (30 en 27) en 1 kind (9 maand)
Eetpatroon: Redelijk luxe.
Frequentie boodschappen: 1x per week grote boodschappen, 2-3x per week voor verse producten

Wij zijn ongeveer 400-450 euro per maand kwijt aan boodschappen,
We eten wat we lekker vinden maar ook gezond. Groente en fruit kopen we vaak bij de groenteboer.
Verder kopen we bijna alles bij de C1000. En wat er niet op voorraad is kopen we bij de AH.
Als ik kijk naar de verdeling is 300 euro echt aan eten voor ons zelf. (ik en mijn vrouw)
50 euro voor huishoud artikelen. 30 euro voor de kat.
en ongeveer 70 euro voor de kleine (pampers en voeding)

Verder hebben we ongeveer 100-150 euro aan andere uitgaven zo ben ik verplicht om 1x per week buitenshuis te eten ivm studie. gemiddeld is dit 10 euro per keer. en op het werk halen we soms iets lekkers bij de kebab tent ofzo.
Mijn vrouw geeft op deze manier ook wel wat geld uit bij de drogisterijen of gemaks eten zoals de chinees of patat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:35
Gezinssamenstelling: 2 volwassenen + 1 kind (2jr)
Eetpatroon: Gezond
Frequentie boodschappen: Wekelijks

2 jaar geleden zaten we nog rond de 400-450 euro/maand, we haalden toen vrijwel alles uit de supermarkt. Inmiddels is dit ruim 550-600 euro/maand, maar er komt wel steeds meer bij de 'speciaalzaken' vandaan.

De basis-boodschappen (A-merk wat overal te verkrijgen is) bij de Boni, de groenten meestal bij C-1000/AH. Vlees/vis halen we daarnaast steeds meer bij de speciaalzaken, kaas bij de kaasboer en brood bij de bakker. Snoep komt er vrijwel niet in, dus vrijwel geen chips/koeken/chocolade etc

Ik denk dat we aan de vrij hoge kant zitten, maar ga geen moeite doen dit te verlagen met onze huidige inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Eetpatroon: Gezond/luxe
Uitgave ongeveer 100-110€ per week

Bij de AH zijn we ongeveer 15€ kwijt aan WC papier en yoghurt:) Eens in de 2 maanden laten we albert komen met de flessen troep ( woon op 4-5 hoog zonder lift ). De rest halen we op de markt, slager, bakker, kaasboer en visboer. Wij koken minimaal 2 tot 3 keer in de week uitgebreid. De rest van de dagen koken we simpel maar wel gezond.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

2 volwassenen.
stijl: VEEL groente / fruit, goed vlees en vis

Wij geven zo'n 500 per maand uit (gemiddelde over de laatst 6 maanden).
Ik weet het niet exact, want op zaterdag gaan we naar de markt en dat staat dus niet precies op mijn overzicht.

Om precies te zijn geven we per maand gemiddeld 300 uit bij supermarkten (vooral AH) en zo'n 200 op de markt aan groente/fruit (50 euro-ish / week (wisselt met seisoen, wat we willen kopen, etc)).

Er gaat bij ons echt een gruwelijke hoeveelheid groente/fruit doorheen per week. Minimaal 5 kilo aan fruit en ook zoiets aan groente.
Daarbij houden we van goede kwaliteit en afwisselend dus we halen het bij de marktkoopman die zich richt op kwaliteit. Dit houd in dat het niet goedkoper is dan de super, maar wel veel lekkerder en beter houdbaar.

Ook doen wij een paar keer per maand goed losgaan met koken, zoals een vissoep maken met zelm, garnalen, witvis, etc. wat dan snel 60 euro is voor een maaltijd aan ingredienten.

Overigens zijn groenten heel goed een paar week houdbaar in de vers-lade.
Als het wat verschrompeld is het nog wel goed! Gewoon kleinrossen en in een stoofpot of soep :)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

qadn schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 10:51:

Er gaat bij ons echt een gruwelijke hoeveelheid groente/fruit doorheen per week. Minimaal 5 kilo aan fruit en ook zoiets aan groente.
Daarbij houden we van goede kwaliteit en afwisselend dus we halen het bij de marktkoopman die zich richt op kwaliteit. Dit houd in dat het niet goedkoper is dan de super, maar wel veel lekkerder en beter houdbaar.
Verse groente is zoveeeeeel lekkerder dan de troep die je bij AH koopt! ....

Onze groenteboer heeft nog steeds verse doperwten, als je die eenmaal hebt geproefd dan durf je niet eens meer naar een blikje bonduelle te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LuCarD schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 10:55:
[...]

Amen. Niet alleen voor de AH overigens, maar gewoon voor supermarkten in zijn algemeenheid. Da's leuk voor een snelle hap, maar voor echt goede smaak moet je toch echt naar de groentenboer.

Voor vlees geld hetzelfde: echt vlees van een (keur)slager is veel lekker dan wat ze in een supermarkt als 'vlees' durven te verkopen. Zijn vaak meer waterbommen dan vlees, zoveel water is er in gespoten om het volume maar te vergroten. Kijk eens naar hoeveel er overblijft als je het gebraden hebt en het water dus weg is... dat is bijna lachwekkend.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 14:48

André

Analytics dude

Gezinssamenstelling: 2 volwassenen (30, 30), 3 kinderen (2, 4, 6)
Eetpatroon: Onoplettend, van alles, fast food tot vers
Frequentie boodschappen: Wekelijks 1 keer veel, en dan soms tussendoor kleine dingen
Uitgave ongeveer €400-€600 per maand

We hebben eens geprobeerd vooraf €400 contant te pinnen en daar een maand lang boodschappen van te halen. Het was haalbaar, maar je moet wel erg opletten. Normaal gesproken letten we nergens op en komen we op of over de €600. Helemaal nu tijdens het BBQ weer waar er meer bier/vlees/hapjes doorheen gaan dan normaal (ook 's avonds lekker buiten zitten bij de vuurkorf met een wijntje, hapje, kaasje).

[ Voor 3% gewijzigd door André op 02-08-2011 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:01

Standeman

Prutser 1e klasse

Het "gemakkelijke" eten is iets wat gewoon schreeuwend duur is.

2 volwassenen
2 kinderen (2 / 4 jaar oud).
eetpatroong: Zoveel mogelijk gezond gevarieerd.
Gemiddelde "grote" boodschappen per week : € 65
Overige boodschappen door de week heen: € 10-20

Gemakvoedsel mijd ik als de pest, omdat het gewoon erg duur is. Verder gebruik ik veel euroshopper spul in de keuken omdat het imo het smaakbeleving en prijs vrijwel zoek ik bij A merken. Verse groenten koop ik ook voor de hele week en meestal zijn dat worteltjes, paprika's, courgette, boontjes. Dat blijft vrijwel zeker een week goed in de koelkast. Nasi Goreng kook ik altijd voor twee dagen net zoals macaroni, lasagna, etc. Ik ben dan ongeveer 3-5 euro kwijt aan een volledige maaltijd voor het gezin. Gemiddeld besteden we ongeveer 20 - 30 minuten aan het koken.

Wat wij nu wel doen om geld te besparen is 200 euro per week te pinnen. Hiervan betalen we dan de boodschappen en andere dingen van die we door de week heen nodig hebben. Is het op, dan is het op, maar dat zie je vaak al snel aankomen als het potje slinkt. In principe gebruiken we de hele week de pinpas niet, behalve om te tanken (dit gebeurt dermate onregelmatig dat het bijzonder moeilijk is om in een weekbudget te passen).

Uiteraard hebben we altijd genoeg eten in de vriezer liggen om het een hele week uit te zingen als het op is.

[ Voor 10% gewijzigd door Standeman op 02-08-2011 11:08 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:35
LuCarD schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 10:55:
[...]
Ik kan niet over AH spreken, maar de groenten bij C-1000 zijn echt niet verkeerd. Ik eet ook wel verse groente die bij m'n ouders vandaan komt (die tuinders zijn.. verser kan niet, rechtstreeks van het land), maar om nu te zeggen dat ik veel verschil proef..

Groenten bij de Boni daarentegen.. De groentes zijn daar al verschrompeld als ze worden uitgestald. Die durf ik niet eens te kopen.
Onze groenteboer heeft nog steeds verse doperwten, als je die eenmaal hebt geproefd dan durf je niet eens meer naar een blikje bonduelle te kijken!
Maar dan vergelijk je verse groenten met ingeblikte meuk met allerlei toevoegingen. Das niet eerlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Laatst online: 07:43
Huisdieren: Konijn 8)
Eetpatroon: Normaal
Volgens de afgelopen 3 maanden circa 300-400 per maand. Best veel eigenlijk. We houden allebei van lekker eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Freezerator schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:05:
Huisdieren: Konijn 8)
Eetpatroon: Normaal
Volgens de afgelopen 3 maanden circa 300-400 per maand. Best veel eigenlijk. We houden allebei van lekker eten.
Eet het konijn op, is lekker en dan bespaar je ook nog wat >:)
sverzijl schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:05:

Maar dan vergelijk je verse groenten met ingeblikte meuk met allerlei toevoegingen. Das niet eerlijk ;)
Het leven is niet eerlijk. Maar de meeste mensen kennen alleen de doperwten van de blikjes en de potjes. Terwijl dat juist een wereld van verschil is met vers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
@sverzijl, volgens mij kan je versheid van groentes niet vergelijken tussen ketens, maar dat is echt puur van filiaal tot filiaal verschillend. Bij onze AH is het meestal wel prima, bij de Emté (voorheen Sanders) is het vaak om te huilen. Wat ik wel ontzettend vervelend vind is dat ze sommige producten per stuk prijzen (bv de groene en gele paprika, of kroppen sla) en dat daar dan heel veel verschil in grootte inzit. Had gisteren bv een krop Romaine sla gepakt. Lagen er nog maar twee. Dus pakte de grootste. Nou , dat blad was ook niet zo mooi meer :(. Gelukkig zag ik toen ik thuis was, dat de kassiere had gedacht dat het andijvie was, en em had afgewogen. Nu kostte ie nog maar 27 cent _O- .

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
LuCarD schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:07:
[...]

Het leven is niet eerlijk. Maar de meeste mensen kennen alleen de doperwten van de blikjes en de potjes. Terwijl dat juist een wereld van verschil is met vers.
Weet je wat het probleem ook is? Dat mensen niet kunnen koken. Het is niet een probleem van niet kunnen betalen, want zo duur is het bij een goede groentenboer of slager helemaal niet. Je moet alleen weten hoe je het moet klaarmaken, en daar hebben veel mensen geen tijd meer voor en geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

sverzijl schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:05:
[...]

Ik kan niet over AH spreken, maar de groenten bij C-1000 zijn echt niet verkeerd. Ik eet ook wel verse groente die bij m'n ouders vandaan komt (die tuinders zijn.. verser kan niet, rechtstreeks van het land), maar om nu te zeggen dat ik veel verschil proef..
Eens. Ik heb tijdens m'n jeugd bijna alleen groenten uit de eigen tuin gegeten (ben opgegroeid op een kwekerij) en tegenwoordig eten ook m'n ouders gewoon groente van AH, terwijl m'n vader vroeger alle variaties van zaden probeerde om de beste tuinbonen/doperwten/sla/etc. te vinden.

Zelf eet ik trouwens vooral diepvriesgroente.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

nare man schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:10:
[...]

Weet je wat het probleem ook is? Dat mensen niet kunnen koken. Het is niet een probleem van niet kunnen betalen, want zo duur is het bij een goede groentenboer of slager helemaal niet. Je moet alleen weten hoe je het moet klaarmaken, en daar hebben veel mensen geen tijd meer voor en geen zin in.
Zekers, en koken is nog behoorlijk simpel ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zo moeilijk is het koken van wat groente toch niet? Ok, het kost meer moeite dan het potje leeggieten in een pan en de zaak opwarmen, maar het lijkt me dat iedereen wel de normale groenten kan koken?

Exotische dingen is dan weer een ander verhaal misschien, maar iedereen kan toch wel boontjes, kool of wortelen koken mag ik hopen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Kan iemand hier een mooie grafiek van maken ;)

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
nare man schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:10:
[...]

Eens! Mensen die alleen maar Knorr Wereldgerechten kopen, niet dat die zo smerig zijn of zo, moeten de volgende keer eens op de ingredienten lijst kijken! Vooral kruidenzakjes zijn erg, zit meestal vooral zout in. Van die Fajitakruiden bijvoorbeeld. Grootste deel zout. Dan nog wat peper, gember, paprika, chili, koriander, kurkuma. Eventueel nog lekker wat mononatriumglutamaat (ve-tsin) voor die hartige nasmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Eten uit zakjes is gewoon goor en geen eten. Net zoiets als soep uit zak. Gadver.

Het probleem is dat mensen de supermarkt zijn gaan associëren met 'goed' en de ouderwetse winkels (slager, bakker, groentenboer) met 'slecht'. Moet je eens opletten bij de kassa: de helft van de kassières weet het verschil nog niet tussen andijvie en spinazie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

wildhagen schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:20:
Zo moeilijk is het koken van wat groente toch niet? Ok, het kost meer moeite dan het potje leeggieten in een pan en de zaak opwarmen, maar het lijkt me dat iedereen wel de normale groenten kan koken?

Exotische dingen is dan weer een ander verhaal misschien, maar iedereen kan toch wel boontjes, kool of wortelen koken mag ik hopen?
Best veel gezien dat mensen hun groenten niet eens normaal kunnen koken. Die laten het gewoon doorkoken tot het bijna prut is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:14
nare man schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:27:
Moet je eens opletten bij de kassa: de helft van de kassières weet het verschil nog niet tussen andijvie en spinazie.
MaximusTG schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:09:
Had gisteren bv een krop Romaine sla gepakt. Lagen er nog maar twee. Dus pakte de grootste. Nou , dat blad was ook niet zo mooi meer :(. Gelukkig zag ik toen ik thuis was, dat de kassiere had gedacht dat het andijvie was, en em had afgewogen. Nu kostte ie nog maar 27 cent _O- .
Ze weten het verschil tussen sla en andijvie niet... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Ahh... dit topic heeft me even aangespoord iets te doen wat ik al veel langer wilde weten: hoeveel geef ik nu uit aan boodschappen per maand? Sinds een jaar woon ik samen met mijn vriendin, de stats zijn als volgt:

Babies/Kinderen: Nein
Huisdieren: Nein
Eetpatroon: Eigenlijk van alles behalve magnetronmaaltijden/kant en klaar. Aardappels/groente/vlees, pizza, pannekoeken, pasta, honig wereldgerechtje, etc.

Als ik zo kijk naar de afgelopen 3 maanden komen we gemiddeld op 300 euro per maand. Hierbij zit overigens ook drogisterij spul, zoals shampoo, vaatwassertabletten en noem maar op. Wel hebben we allebei lieve moeders die regelmatig donaties doen als we langskomen in de vorm van wasmiddel en wasverzachter (mijn moeder) en vers fruit en luxe vlees (haar moeder). Ook eet mijn vriendin gemiddeld genomen 2 keer per week op het werk. Ik hou het dan meestal gewoon bij wat brood of een pizza.

Waar ik (nog) geen zicht op heb is het geld wat we buiten de deur uitgeven aan gastronomie. Dit kan van alles zijn tot een patatje (meestal eens per week), een lunch bij een eetcafé of 4-gangen in een restaurant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25752

Ik (remi) geef rond de 130,- per maand uit aan boodschappen.

En daarvoor heb ik biologische groenten, fruit, vlees van een niet bio-industrie slager.
Schoonmaakmiddelen heb ik dan gewoon huismerk van de supermarkt.

Buiten de deur eet ik nauwelijks, een keer in de zoveel tijd kibbeling of Sushi...

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 25752 op 02-08-2011 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Wij zijn twee 30ers zonder kinderen of huisdieren en zitten ongeveer aan €1000/maand enkel voor eten en drinken. Dat lijkt veel in vergelijking met andere Tweakers.
  • We gaan nauwelijks naar de supermarkt maar steeds naar bakker, slager, groentenboer, e.d. Duurder, maar betere kwaliteit. En pakken socialer dan die anonieme warenhuizen, laat staan ongure plekken zoals LIDL en ALDI.
  • Dranken en dergelijke waarvoor we naar de supermarkt moeten gaan betalen we ook meer omdat we enkel naar kleine stadssupermarkten kunnen gaan: we hebben geen auto dus grote en goedkope supermarkten buiten de stad zijn voor ons niet haalbaar. Tevens kunnen we geen grote porties kopen: wij doen elke dag boodschappen in functie van onze behoeften die dag.
In een notendop: wij geven zoveel uit omdat eten belangrijk is, omdat we ons winkelen aangenaam willen houden en omdat we zonder auto ook bepaalde mogelijkheden niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

De grote vraag is natuurlijk of je zelf die €1000 waard vind of niet? Ik weet zeker dat je het vele malen goedkoper kan doen zonder veel op kwaliteit te moeten inboeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik vind 1000 euro ook wel extreem voor 2 mensen zonder kinderen en dieren.

Je hoeft toch niet meteen naar de Lidl/Aldi? Je kan ook gewoon naar de AH (ok, die is wat duurder), Jumbo, C1000, Dirk/Bas. Emte, Gulf, Plus of andere prijsvechters etc gaan? Er zit er toch altijd wel 1 van die zaken in de buurt?

Zoals gezegd ga ik zelf ook naar de slager en groentenboer. Toch kom ik niet boven de 170 euro per maand, en voor twee man 1000 euro lijkt me dan wel erg enorm veel.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Standeman schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:42:
De grote vraag is natuurlijk of je zelf die €1000 waard vind of niet? Ik weet zeker dat je het vele malen goedkoper kan doen zonder veel op kwaliteit te moeten inboeten.
(Eigenlijk reken ik op €30/dag dus ik had €930 of zo moeten zeggen)

Vast wel, maar we kopen zonder te kijken naar de prijs. We verhuizen eind deze maand en zijn van plan om iets efficiënter te kopen. Tot nu toe kochten we veel dingen bij een buurtkruidenier, maar die is er niet meer in onze nieuwe wijk. Ik denk dat die spullen in een supermarkt kopen al gemakkelijk €200 in de maand scheelt.
wildhagen schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:45:
Ik vind 1000 euro ook wel extreem voor 2 mensen zonder kinderen en dieren.

Je hoeft toch niet meteen naar de Lidl/Aldi? Je kan ook gewoon naar de AH (ok, die is wat duurder), Jumbo, C1000, Dirk/Bas. Emte, Gulf of andere prijsvechters etc gaan? Er zit er toch altijd wel 1 van die zaken in de buurt?
Ik woon in Brussel, het prijsniveau is hier wel hoger dan in de meeste andere steden. Prijsvechters heb je hier niet in het centrum, enkel City Delhaize en GB (Express). Voor Colruyt, de enige Belgische discounter met A-producten zou ik een auto moeten hebben, die ligt aan de rand van de stad en verkoopt dacht ik enkel in grote verpakkingen.

[ Voor 35% gewijzigd door YellowOnline op 02-08-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

YellowOnline schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:45:
[...]

(Eigenlijk reken ik op €30/dag dus ik had €930 of zo moeten zeggen)

Vast wel, maar we kopen zonder te kijken naar de prijs. We verhuizen eind deze maand en zijn van plan om iets efficiënter te kopen. Tot nu toe kochten we veel dingen bij een buurtkruidenier, maar die is er niet meer in onze nieuwe wijk. Ik denk dat die spullen in een supermarkt kopen al gemakkelijk €200 in de maand scheelt.
Jij woont dan ook in België/Brussel en afaik zijn de voedselprijzen in België ook aanzienlijk duurder dan in Nederland. Wellicht wel handig daar een onderscheid in te maken :)

Alsnog is het dan vrij prijzig maar als jij er mee kan leven en er gene problemen mee hebt moet je natuurlijk dat doen. Ik denk alleen dat als je voedselkosten hoger zijn dan de gemiddelde hypotheek kosten je toch wel heel ruig bezig bent

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 02-08-2011 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Notna schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:46:
[...]

Jij woont dan ook in België en afaik zijn de voedselprijzen in België ook aanzienlijk duurder dan in Nederland. Wellicht wel handig daar een onderscheid in te maken :)

Alsnog is het dan vrij prijzig maar als jij er mee kan leven en er gene problemen mee hebt moet je natuurlijk dat doen. Ik denk alleen dat als je voedselkosten hoger zijn dan de gemiddelde hypotheek kosten je toch wel heel ruig bezig bent
Heb het geëdit terwijl je dit postte :) Zoals gezegd, waarschijnlijk trekken we het wel met 2 à 300 euro naar beneden door niet langer bij de kruidenier te gaan maar naar de supermarkt te gaan.

Overigens is onze huur €900/maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
Babies/Kinderen: 2 (1,5 en 4)
Eetpatroon: Proberen zo veel mogelijk zelf te koken, lunchen 50/50 tussen meenemen en kantine. Maandbedrag: €350-400 euro gemiddeld ook afhankelijk van bulkaankopen luiers etc.

We kopen meestal bij de Lidl en vullen het voor de dingen waarvan we echt A-merk willen aan met C1000/AH, afhankelijk van wie interessante aanbiedingen heeft. Scheelt dat wij een zeer nette Lidl om de hoek hebben met een goede versafdeling tov sommige andere filialen/A-supermarkten. Tevens flinke vriezer aanwezig voor de vleesaanbiedingen.

Verder zijn we geen echte drinkers (gaan weken voorbij zonder alcohol) en gelukkig ook geen rokers. Ik verbaas me elke keer weer over klanten voor me in de supermarkt die de weekboodschappen zo goedkoop mogelijk hebben (blikvoer etc.) en vervolgens de kassabon doodleuk verdrievoudigen door de rokertjes voor die week. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Zeror

Ik Henk 'm!

Per maand ben ik ergens rond 250-300 euro kwijt aan boodschappen in mijn eentje. Maar koop dan ook een hoop nutteloze dingen. Ik hoef in principe geen 8 pakken koeken of zakken chips per week te hebben, maar ik lust het wel graag. Als ik daar op zou bezuinigen dan ben ik veel minder kwijt.

[ Voor 11% gewijzigd door Zeror op 02-08-2011 11:54 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallen
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

ValHallen

Fryslân Boppe!

Ben in mijn eentje zo'n 75~90 euro kwijt per maand, met elke dag zo goed als verse groente.
Ik koop eigenlijk alleen maar wat ik nodig heb, en de groenten haal ik van de groentetuin.

Intel i7-12700KF/Giga-Byte B760I Aorus Pro DDR4/MSI Geforce 1080Ti 11Gb/Corsair 2x16.384MB DDR4-3200/Samsung SSD 980 Pro 1 Tb/Crucial MX500 1 Tb/Seagate 1 Tb
.Gertjan.: Er is maar een goede Mac en dat is die gele M langs de snelweg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Laatst online: 22:43
Ik denk dat we grofweg op 150 euro p/w zitten.
2 personen, 1 baby van 8 maand en 2 poezen.

Meestal halen we op vrijdag het meeste van de boodschappen van de week, maar vaak ook meerdere keren door de weeks. Standaard halen we alles bij de AH vandaan, maar gaan ook regelmatig naar de keurslager (jammie :9)

We weten dat het een pak goedkoper kan, maar we houden van lekker eten (en drinken) en vinden het dan ook wel waard.

Overigens nemen we als we werken ook gewoon brood + beleg mee (rosbief ipv boterhamworst :P), en we eten ook liever een varkenshaas dan een saucijsje, dat tikt ook gewoon erg aan.

Als er trouwens iets in de aanbieding is wat we nodig hebben of lekker vinden dan kopen we wel wat groter in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
2 volwassen, rond de 30 jaar oud.
geen kinderen, geen huisdieren.

We koken veel en graag, en kopen hiervoor veel spul op de markt. De groenteboer, aardappelman, slager en poelier op de markt zijn vaste prik. Daarnaast frisdrank, lunchspul en "regulier" eten van de AH. Af en toe de Gall en gall voor likeur en port, wijn komt van de wijnboer. Bier Euroshopper :P

We hebben een maandelijks boodschappen budget van 300 euro, dit is voldoende, maar komt meestal wel op.

Naast de boodschappen gaan we best vaak uit eten (>1x per week) dit gaat uit een ander "potje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:16
2 volwassenen (man en vrouw, 25 en 26).

Volgens mij hebben wij iets van 400-450 euro in de maand gereserveerd voor de maandelijkse boodschappen. We maken iig allebij een vast bedrag per maand over naar de gezamelijke rekening over waarvan we eten + alle 'gezamelijk kosten' betalen (huur, GWL e.d.) en daarvan is 400-450 eu voor de boodschappen.

Komt meestal wel redelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Gezinssamenstelling:
  • Twee volwassenen
  • Dreumes van een jaar
  • Hondje
  • Twee poezen
  • Konijn
Kostenbeperkende factoren in het voedingspatroon:
  • Weinig vlees & zuivel,
  • Kleine koelkast, geen verse voorraad die bederft,
  • Houdbare producten wel op voorraad, op het moment dat ze voordelig zijn,
  • Dagelijks boodschappen bij de buurtsuper, dus alleen wat we nodig hebben,
  • Seizoensgroente van markt of groenteboer,
  • Weinig snacks & snoeperij (laat eten & vroeg slapen ;) )
  • Ik drink vooral water,
Opdrijvende factoren in het voedingspatroon:
  • Indien mogelijk biologisch en kwalitatief hoogwaardig,
  • De buurtsuper is niet de goedkoopste,
  • Testert jr lust soms van de ene op de andere dag groente X of product Y niet meer,
  • Zij drinkt vooral A-merk frisdrank,
  • Veel fruit
  • Prijzige cosmetica
>€ 400,- / maand, waaronder > € 100,- babyvoeding.
Standeman schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:00:
Uiteraard hebben we altijd genoeg eten in de vriezer liggen om het een hele week uit te zingen als het op is.
Uiteraard?! :?
wildhagen schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 10:59:
[...]
Amen. Niet alleen voor de AH overigens, maar gewoon voor supermarkten in zijn algemeenheid. Da's leuk voor een snelle hap, maar voor echt goede smaak moet je toch echt naar de groentenboer.

Voor vlees geld hetzelfde: echt vlees van een (keur)slager is veel lekker dan wat ze in een supermarkt als 'vlees' durven te verkopen. Zijn vaak meer waterbommen dan vlees, zoveel water is er in gespoten om het volume maar te vergroten. Kijk eens naar hoeveel er overblijft als je het gebraden hebt en het water dus weg is... dat is bijna lachwekkend.
Plumping... De willekeurige slager verkoopt dezelfde plofkippen als de supermarkt en heeft pubers achter de toonbank die geen idee hebben wat er óver de toonbank gaat. In de supermarkt krijg je in ieder geval nog een etiketje waar het op moet staan. Ik zal eens op de kiloknaller etiketjes kijken, want of het nou geïnjecteerd is of niet, dierenmishandeling blijft het, dus ik eet het vrijwel nooit.

Sommige mensen interesseert het geen zak wat ze kopen. Lowbudget roomkaas met 'Stikstof als vulstof'. Geen idee wat het inhoud, iemand? Iemand opgemerkt dat Apetina geen Feta meer heet? Wel eens gekeken wat er in 'slagers achterham' zit?

Maar daar gaat dit topic niet over. Waar dit topic over gaat zijn de kosten van onze boodschappen. Ik ben in ieder geval van mening dat het géén prioriteit moet zijn om dáárop te bezuinigen!

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:16
je bent een beetje para.

Apetina heet geen fêta meer omdat alleen "fêta" uit Griekenland fêta mag heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
YellowOnline schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:51:
[...]

Heb het geëdit terwijl je dit postte :) Zoals gezegd, waarschijnlijk trekken we het wel met 2 à 300 euro naar beneden door niet langer bij de kruidenier te gaan maar naar de supermarkt te gaan.

Overigens is onze huur €900/maand.
Dus toch maar voor de asociale anonieme warenhuizen met mindere kwaliteit... 8)7

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
418O2 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 13:30:
je bent een beetje para.

Apetina heet geen fêta meer omdat alleen "fêta" uit Griekenland fêta mag heten.
Dat is niet para, dat is van koeienmelk. Feta is schapen- of geitenkaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 21:04
Met 2 volwassen, gok ik zo op 90 euro per week. We leven vrij riant, en letten niet echt op de kleintjes qua boodschappen. Zo hebben we vaak van die voorgesneden aardappelen om te bakken, kleine pakjes pudding, voorgesneden sla/groente, en daarbij zeker één keer in de week friet wat ruim 10 euro kost.
Ik heb 300 euro gereserveerd, waar we niet mee uitkomen. Ik heb dit ooit lager gezet omdat we over hadden, maar dat is alweer een tijdje geleden, toen stond het op 400 euro. In die tijd was het ook zo'n 70 euro per week, echter heb ik het begrip "boodschappen" ruimer gemaakt. Eerst waren dit eigenlijk alleen etenswaren, maar geen schoonmaak artikelen of shampoo et cetera. Nu zit alles gewoon bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390599

Testert schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 13:38:
[...]

Dat is niet para, dat is van koeienmelk. Feta is schapen- of geitenkaas.
Offtopic:

Je bent me net voor.. ;) Ik heb thuis allergische huisgenoten (lees vrouw en kinderen) en dan word je een koning in het lezen van etiketten. Helaas blijkt er vaak zelfs meer in te zitten dan op het etiket staat. Vanavond even onze uitgaven op een rijtje zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Yup, we houden ons vrij streng aan het huishoudbudget en op == op. Daarom zorg ik er altijd voor dat er voldoende in vriezer ligt (komt ook uit het huishoud budget) zodat we niet weer naar het pinapparaat hoevel te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:54

St@m

@ Your Service

Ik ga het niet helemaal uitrekenen, maar ongeveer, gemiddeld zitten we op € 60,- per week.
2 personen
2 katten
Omdat ik lui ben koop ik alles bij de AH, met zo'n zelfscan ding. Ik doe 1x in de week boodschappen, op vrijdag bedenken wat we de rest van de week willen eten en dan naar de supermarkt.
Probleem is een beetje dat mijn vriendin niet erg veel lust, dus iedere week hebben we ongeveer hetzelfde :+ En dan kook ik weer wat aparts en dan lust ze het weer niet :( bitch.. ik vind bijna alles lekker en kook ook heel erg graag, maar 2x per maand spaghetti, macaroni en rijst met gehaktballetjes.. tja daar is geen kunst aan :)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
Standeman schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 13:45:
[...]

Yup, we houden ons vrij streng aan het huishoudbudget en op == op. Daarom zorg ik er altijd voor dat er voldoende in vriezer ligt (komt ook uit het huishoud budget) zodat we niet weer naar het pinapparaat hoevel te lopen.
Oh, op die manier. Gedisciplineerd hoor! Ik dacht even dat je bang was om in te sneeuwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 20:38

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Met 2 personen hebben we elke week ongeveer 80 tot 100 euro aan boodschappen. Eten vooral biologisch vlees en verse groenten en fruit wat wel wat duurder is natuurlijk. Hier zitten nog niet de kosten bij van onze huisdieren dus er komt denk ik nog 10-20 euro per week bij (1 hond, 3 katten, 2 konijnen en 40 vissen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Testert schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 13:55:
[...]

Oh, op die manier. Gedisciplineerd hoor! Ik dacht even dat je bang was om in te sneeuwen :)
Ja en nee. Ik weet dat als we weer de pinpas gaan gebruiken weer toch meer uitgeven dan de bedoeling is. Het leuke goede aan een vast contant bedrag is dat elke keer wanneer je je portomonnee trekt je er aan herinnerd wordt hoeveel je hebt uitgegeven en hoeveel je nog hebt.
Contant geld heeft echt wel flinke voordelen wanneer je een beetje probeert te bezuinigen. De drempel wordt gewoon hoger en omdat je maar een bepaald bedrag bij je hebt moet je keuzes maken. Als er maar 1,50 in je zak zit dan is de kans klein dat je met een 300 gr kogelbiefstuk terug komt i.p.v. een 300gr gehakt wat ook de bedoeling was. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Testert schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 13:36:
[...]

Dus toch maar voor de asociale anonieme warenhuizen met mindere kwaliteit... 8)7
... voor de producten die we bij de kruidenier haalden. Het sociale valt weg, maar de kwaliteit is dezelfde: het gaat hier immers niet meer over brood, kaas en vlees maar over dingen zoals frisdrank e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:14
.Ik en mijn vriendin pinnen allebei altijd €120 euro voor één maand. Hier proberen we dus zoveel mogelijk boodschappen van te doen. Meestal doen we boodschappen bij de C1000 en de LIDL.

Voor € 240 euro per maand doen we het dan best netjes dacht ik zo:)

Ik heb ook twee katten en een hond. Die hebben weer een ''aparte'' rekening waar we alles vanaf halen

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gezinssamenstelling: 1 volwassene (24 jr)
Eetpatroon: van alles wat
Frequentie boodschappen: wekelijks
Maandelijks boodschappenbudget: 120 euro
Koopt in bij: de Jumbo, groenteboer, slager

Komkommer/tomaat haal ik bij de groenteboer (is net zo duur als de Jumbo). Vlees bij de slager naast de groenteboer. En voor de rest fiets ik richting de Jumbo 1x in de week. Met dertig euro per week kan ik prima rond komen. Als mijn inkomsten het toe lieten daarentegen zou ik eten inslaan bij de natuurwinkel. Dus voor nu, tijdens mijn studententijd, ga ik naar de Jumbo. De Super de Boer/Boni zijn dichterbij maar duurder. En verder zitten er geen AH/C1000 dichterbij dan de Jumbo dat doet. Dus dan is de keuze simpel.

Kostenbesparende maatregelen:
- Water drinken, weg met DubbelFriss/Spa & Fruit en ander spul
- Enkel komkommer/tomaat eten qua groente, scheelt in kosten opdat je meer groente haalt
- Geen alcohol drinken (does not compute met medicatie dus dat is de reden waarom)
- Geen snoep/chips in huis halen
- Niet dagelijks boodschappen doen
- Niet dagelijks tijdens de lunch een broodje halen
- Niet naar de Mac, noch snackbar maar snackspul in de oven stoppen thuis
- Als ik chinees haal, deel ik de portie in tweeën. Genoeg voor twee avondmaaltijden!
- Geen pizza bestellen en thuis laten bezorgen. Pizza is al duur, maar met bezorging gaat 't tig keer over de kop

Dan kun je zeggen: ja, zo kan ik 't ook! Ja en? Zo moeilijk vind ik het niet om 't boodschappengeld gelijk te houden. Dat je dan geen extraatjes meer hebt (niet buiten de deur eten, geen riante maaltijden, geen hapsnapjes 's avonds, geen drank) vind ik niet erg. Scheelt in de portemonnee en tis nog beter voor mijn gezondheid ook. Immers: aan al dat bier, frisdrank, snoep/chips/hapsnapjes heb je toch weinig anders dan dat je er door aan komt. Daarnaast kost 't enkel meer geld terwijl je het dus feitelijk prima kan missen. Kijk, op een houtje bijten doe ik ook weer niet. Maar ik heb gewoon geen behoefte aan goed gevulde, riante proviandkast. Misschien saai zo zonder extraatjes maar ach, daar ben ik nu allang aan gewend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:07
Vorige maand €180 op gegaan aan supermarkt, waar ook wel wat tabak, huishoudelijk en tijdschriften bij zit.

Groenten en vlees alleen in de aanbieding (is altijd wel wat), amper aardappelen, rijst en pasta de goedkoopste. Max 2 soorten broodbeleg in huis, alles verder zo goedkoop en minimalistisch mogelijk.
Verder houd ik wel van snoepen, dus er is altijd wel wat koek of snoep in huis. Bier ongeveer 5 flesjes/week. Halfje brood doe ik 2 dagen mee, voor de afwisseling ook hier altijd degene die in de aanbieding is (overigens kost tegenwoordig een halfje ook echt de helft van een heel, op een paar uitzonderingen na)
Verder max. eens in de week een King Deal bij de BK.

(owja student, 19 jaar, AH tegenover)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Gezinssamenstelling: 2 volwassenen (allebei 25)

Ik heb het n.a.v. dit topic eens op een rijtje gezet, en over de periode 01-01 t/m 31-07 dit jaar hebben we per maand gemiddeld 242 euro uitgegeven in de supermarkt. En dan eten we eigenlijk elke dag wel verse groente en fruit, dat vind ik wel belangrijk. We doen 2-3 keer in de week boodschappen, meestal op maandagavond voor de rest van de werkweek en dan op zaterdag boodschappen voor de rest van het weekend en maandag, en soms tussendoor nog wat kleine (vergeten) dingetjes. En dan eten we elke dag echt wel fatsoenlijk, met verse groenten en fruit en een stukje vlees/vis. Bij uitzondering wel eens een diepvriespizza of een stoom-/diepvriesmaaltijd ofzo, die dingen zijn tegenwoordig ook echt zo slecht/ongezond niet als veel mensen denken. Uit eten gaan we zelden.

Wat ik overigens niet meereken is het brood, dat haal ik elke paar dagen bij de bakker hier in de buurt. Brood van de supermarkt vind ik echt smerig, dus dan geef ik daar graag een paar euro méér aan uit. Ik geloof dat zo'n brood €2,15 kost en daar eten we dan twee dagen van, dus dat zal in totaal zo'n €30 per maand kosten.
nare man schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 11:27:
Eten uit zakjes is gewoon goor en geen eten. Net zoiets als soep uit zak. Gadver.

Het probleem is dat mensen de supermarkt zijn gaan associëren met 'goed' en de ouderwetse winkels (slager, bakker, groentenboer) met 'slecht'. Moet je eens opletten bij de kassa: de helft van de kassières weet het verschil nog niet tussen andijvie en spinazie.
Ik neem aan dat je van die zakjes met poeder bedoelt? Want de kant en klare soepen en sauzen uit zak die ik ken (Unox, Bertolli, etc.) zijn gewoon prima.

Overigens denk ik dat mensen de slager/groenteboer/etc. vooral associeren met 'duur', niet zozeer met slecht. Deels terecht, want die winkels zíjn om evidente redenen ook gewoon echt wat duurder, maar inderdaad ook weer niet zo heel veel duurder. Al was het alleen maar omdat je bij bijv. een groenteboer en slager ook van alles zelf de hoeveelheden kunt kiezen, waardoor je minder over houdt/weg hoeft te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Laatst online: 20-04 16:29

Solid Seal

3D Printer N00b

Situatie:

2 volwassenen (beide full time)
3 katten

Elke week boodschappen met gemiddeld 60 euro p/w
Dus zo een 240 euro per maand.
Het is zelden dat we daar overheen gaan en toch halen we niet de goeiekoopste meuk.
Ook snack (af en toe, Chips alleen in weekend) Visje, Koekje, Biertje, Wijntje ..

Niet slecht lijkt me :)
Veel mensen die ik ken gaan er RUIM overheen geen idee waaraan dat opgaat en zij weten dat vaak ook niet :D
M'n vriendin is wel van de aanbiedingen her en der .. Ik pak meestal wat in m'n blikveld komt ^^

AH en Super deBoer zijn onze winkels. Enkelt Vlees komt van de Lidl.

[ Voor 6% gewijzigd door Solid Seal op 02-08-2011 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

wat een kosten allemaal dan doe ik het nog best zuinig denk ik zo.

- 150 euro p.m.
- 1 persoonshuishouden
- Voornamelijk Lidl (werk daar ook, dus ken alle producten en de prijzen die stijgen/dalen weet ik alseerste).
- aanbiedingen gaan als eerste naar mij toe.
- Vlees bijna altijd 30% korting(2 dagen voordat het over datum gaat). en gaat de vriezer in. heb daar dus een voorraad van.
- alleen naar de AH als de lidl al dicht is en ik echt iets nodig heb. of iets dat lidl niet heeft zoals tandenstokers.
- voor de rest een voorraad drinken en eten in de voorraadkast.
- boodschappen meestal 1x per week zo'n 30 euro.
- grote vriezer is een pre met mijn boodschappen patroon.
- eten bij (schoon)ouders wilt ook helpen in het boodschappen budget.
en eigenlijk zo vaak mogelijk aardappel/groente/vlees

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat nu precies aan boodschappen opgaat. Ik geef mezelf een X bedrag per maand für spielerei. Dan zijn de vaste lasten en wat ik wil kort-sparen/lang-sparen/investeren eraf.

Kort sparen is voor wat grotere spielerei wat niet binnen maandelijks budget handig is, maar geen noodzakelijke dingen. Zoals skeelers, een vette BBQ en laatst een drumstel. Mocht voor noodzakelijke uitgaven de buffer aangesproken moeten worden, dan is kort sparen uiteraard eerst om dat weer aan te vullen.
Lang sparen / investeren is voor lâteh.

Wat er binnen het maandelijks budget overblijft schuift wel door en komt dan wel weer op als ik ergens een hebbeding tegenkom. Als de rekening oploopt, gooi ik wat extra in de korte / lange spaarpot.

Ik hou er wel van om regelmatig ergens wat te eten, te stappen of voor gasten uitgebreid te koken. Als ik een ruwe schatting maak, en eens snel door de transacties blader, gaat er sowieso een EUR300 aan boodschappen op elke maand. En dat is zonder uit eten te gaan. Ik woon alleen, maar kook niet altijd enkel voor mezelf.
Maar dan nog... Ik ben echt verbaasd over de kosten zoals hier vermeld, want ik heb nou ook niet het idee dat ik onzinnig met geld loop te smijten - geen dure wijnen of elke dag biefstuk/varkenshaas ofzo. ok... Ik geef toe dat ik eigenlijk nooit water drink, en er gaat gemiddeld >1 pak ijsthee per dag door maar dan nóg :+

Nu heb ik ook helemaal geen zin om te letten op wat ik doe, maar ik denk dat ik toch maar eens een paar maanden ga bijhouden hoe of wat, want ik vermoed dat met wat kleine aanpassingen die vrijwel geen aanpassing vereisen dan toch een hoop besparing te halen is.

[edit] Na nog eens teruglezen... Is één oorzaak wellicht altijd de voorkeur voor voorgesneden groenten enzo, ik zit eens te kijken, maar daar wordt echt goud voor gevraagd :+ Maar eerlijk is eerlijk: ik heb er graag een paar euro voor over om geen uien, champignons en andere zut te hoeven snijden O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 02-08-2011 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:01

Petuhr

FreeBSD

Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 19:59:Na nog eens teruglezen... Is één oorzaak wellicht altijd de voorkeur voor voorgesneden groenten enzo, ik zit eens te kijken, maar daar wordt echt goud voor gevraagd :+ Maar eerlijk is eerlijk: ik heb er graag een paar euro voor over om geen uien, champignons en andere zut te hoeven snijden O-)
Dat hakt er wel behoorlijk in :)

Zakje ijsbergsla a 250? gram kost zo'n 1,99 en een krop ijsbergsla zo rond de 99ct. En met een krop eet je ( wij teminste wel :) ) er 2x van.

Hier varieert het een beetje tussen de 240e ( ~60e / week ) en de 280e. Een beetje afhankelijk van welke maand ( verjaardagen etc haal je toch wat meer bier/wijn/snacks in huis ).

Voor de rest eigenlijk altijd voor een complete week eten halen, op wat vers dingen na.
En natuurlijk eten wat er in de 'aanbieding' is.

2 volwassenen, 1 peuter van 2 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Petuhr op 02-08-2011 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 22:41
Ik hou het niet echt precies bij, maar denk dat ik rond de 200 euro per maand uitgeef aan boodschappen (alleenstaand). Meestal ga ik gewoon elke dag voor het avondeten richting de appie, en gooi dan in de winkelmand waar ik zin in heb. Ben wel zo handig om items die ik vaak eet/drink en die in de bonus zijn mee te nemen. Kan ongetwijfeld economischer, maar wil gewoon eten waar ik zin in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390599

Gezinssamenstelling: 2 volwassenen 1 peuter 1 kleuter
Eetpatroon: Zelf koken, geen gemaksvoedsel
Frequentie boodschappen: 2 keer per week voor vers. Wekelijks naar AH.
Maandelijks boodschappenbudget: 600-700 euro
Koopt in bij: de AH, markt, slager, bakker, biowinkel

We koken altijd zelf en eten geen pakjes/zakjes/mixjes. Soms voorgesneden groenten maar meestal lekker zelf hakken/snijden. Vrouw is vegetarisch en allergisch voor lactose. Kleintjes eten in principe met de pot mee ;)
Brood altijd van de bakker. Vleeswaren altijd van slager. Biologisch vlees heb ik niet veel mee maar het handige van biologisch vlees bijv. van de AH is dat er veel minder/geen toevoegingen inzitten.
Snacken doen we misschien nog iets te vaak doordeweeks. Er is zeker nog winst te halen. Budget krijgt af en toe flinke uitschieters te verwerken bij feestjes/BBQ's.. We nodigen graag mensen bij ons uit ( is handig ivm kids)..
Alcohol drinken we vrijwel niet thuis. Behalve in gezelschap. In de kroeg daarentegen }:O ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
readytoflow schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 10:11:
[...]Let echter wel: De lunch is er bij ons nog niet eens bij inbegrepen he! Daar spenderen we gezamelijk ook nog eens +/- €200,- per maand aan (+/-€5,- p.p.p.d.) in de bedrijskantine.
En ook hier kun je per dag >€5 besparen.

Neem je eigen brood mee in plaats van een bord voedsel kopen in de bedrijfskantine. Dit scheelt je behoorlijk in de onkosten. De koffie/thee/melk/karnemelk/fruitdrank is niet het grootste probleem.

Hier:
Eetpatroon: er wordt fatsoenlijk gekook (maar géén aardappelen)
Frequentie boodschappen: wekelijks
Onkosten: ± €60 per week

We halen vaak hetzelfde, zo is onze basis vaak hetzelfde. Wat ik er van kook is vaak verschillend. Geen dure dingen en voor veel producten het EuroShopper merk. We houden niet altijd rekening met de bonus, ik bepaal wat ik eet en níet de AH.

Er is nog ruimte voor meer besparingen, als we de dure fruitsappen inwisselen voor goedkopere alternatieven. We moeten wel zuinig aan doen maar gaan niet dusdanig puzzelen dat we op €40 per week uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Laatst online: 02-02-2020
Ik (alleenstaand, 31) kook meestal - dus geen kant en klare magnetronmaaltijden - en geef hiervoor gemiddeld zo'n 40 euro per week uit in de supermarkt. Daarbij let ik wel een beetje op de prijzen, bijvoorbeeld door vlees wat in de aanbieding is in de vriezer gooien, maar niet extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229864

Wat betreft de discussie over voorgesneden groente: Als je alleen woont kun je bijna niet anders.
Stel je gaat pasta maken. Als je dat kookt voor 4 mensen zou je een courgette, aubergine, een ui en wat prei erin kunnen doen bijv.

Maar als je alleen woont en je koopt 1 courgette dan heb je al meer dan genoeg aan groente. Dus als je dan een lekkere pasta wil zul je toch wel voorgesneden groente moeten kopen. (en niet iedereen heeft een grote diepvries waar die alles in kan invriezen)

Ik eet zelf dan ook amper sla, omdat zelfs de voorverpakte zakken sla van 150 gram al veel te veel zijn voor je alleen (laat staan een krop sla....).

Ik woon alleen en ik denk dat ik rond de 140 euro uitgeef. Ik vind dit eigenlijk best veel, maar toch let ik erg op de prijzen.

Bijv. ik neem altijd huismerk melk ipv melk van een merk. Dat schilt zo 30 cent per liter! (en geen smaakverschil...)

Een andere tip is om niet te vaak vis/vlees te eten. Ik eet vaak ei bij mijn maaltijd en dat is ook veel goedkoper dan vlees/vis. Je hoeft echt niet elke dag vlees/vis te eten om gezond te blijven.

Een andere tip is om niet van die voorverpakte aardappelen te kopen, want voor hetzelfde geld van zo'n zakje van 400 gram kun je soms al wel 1.5 kg "normale" aardappelen kopen.

In elk geval vind ik het echt wel lonen om bij de verschillende producten op de prijzen te letten want die verschillen zijn soms enorm terwijl er geen smaakverschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Samenstelling:

1 volwassen en 1 kat,

Ik ben in de maand zo tussen de 80 en 120 euro kwijt. Ik eet gezond maar snoep niet veel en ben sinds een maand gestopt met drinken van frisdrank (medische redenen) en dat scheelt ook behoorlijk veel. Dus opzich vind ik het wel netjes zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
Ik denk dat ik rond de 250 euro uitgeef. Dat is het bedrag wat ik pin zodra m'n portemonnee leeg is, en daar doe ik minder dan een maand mee. Maar gedurende die tijd koop ik uiteraard ook andere dingen dan boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:45
Mijn situatie. 1 persoon.
Te besteden per maand 300 euro. Gaat op de 1e van de maand naar een aparte bankrekening. Saldo kan ik dan checken via mijn mobiel. Komt dus neer op bijna 10 euro per dag. Daar "moet" ik dan alles van doen. Als je door de weeks wat minder uitgeeft aan het eten houd je in het weekend wat over om ook eens uiteten te gaan. Stappen wil er ook van lukken.

Heb ik aan het eind van de 300 euro nog een stuk maand over, dan gaat de normale bankrekening mijn eten betalen. Dat betekent direct dat ik van mijn buffer (hetgeen dat ik niet maandelijks vast uitgeef, huur etc, of spaar) aantast. Meestal gaat de buffer op aan dingetjes voor in huis of cadeaus.

Wat vind ik zo ideaal in dit systeem? Ik houd geen bonnetjes bij. Ik kijk op mijn mobiel hoeveel saldo er nog op staat en vermenigvuldig het aantal resterende dagen van de maand met 10. You can do the math. Geld te kort? Belletje naar m'n ouders om daar weer eens aan tafel aan te schuiven.
Anoniem: 229864 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:26:
Wat betreft de discussie over voorgesneden groente: Als je alleen woont kun je bijna niet anders.
Stel je gaat pasta maken. Als je dat kookt voor 4 mensen zou je een courgette, aubergine, een ui en wat prei erin kunnen doen bijv.

Maar als je alleen woont en je koopt 1 courgette dan heb je al meer dan genoeg aan groente. Dus als je dan een lekkere pasta wil zul je toch wel voorgesneden groente moeten kopen. (en niet iedereen heeft een grote diepvries waar die alles in kan invriezen)
De typisch Nederlandse pasta. Als je toch verse groenten wilt gebruiken, probeer dan maar 1 of 2 groentes te verwerken in je pasta. In mijn ogen nog beter en meer italian style.

[ Voor 30% gewijzigd door FIFO op 03-08-2011 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Wij geven gemiddeld € 250 per maand uit aan boodschappen. Dit is dan zonder spullen voor je haar etc, puur wat we bij de supermarkt/bakker/groenteboer/slager uitgeven.

Mijn vrouw houdt van koken, en niet van pakjes. Ze kookt dus iedere paar dagen met verse spullen, de rest gaat de koelkast/vriezer in. Pakjes komen er dus niet in, wel veel materialen om te snijden :). Vlees komt wel van de supermarkt (behalve kip, dat is smerig, die komt van de poelier). Er zit een slager naast de super, maar die is zo'n stuk duurder (x2 of x3), dat vinden we het niet waard. Groente komt wel van de groenteboer, dat is weer een stuk goedkoper dan bij de super (we hebben een goede groenteboer). Voor 5 euro heb je een zak vol verse groenten.

We letten zeker op aanbiedingen, maar we willen best wat meer betalen als iets extra lekker/goed is. Eigenlijk kopen wij geen budgetartikelen (ja, tomatenpuree 8)7), wel het huismerk. A-merk artikelen kopen we bijna nooit.

Zeker op gebruiksartikelen (gel, deo, shampoo, tandpasta, etc) kan je flink bezuinigen. Gewoon de folder van de Kruidvat/Etos in de gaten houden. Wij kopen vaak dat soort spullen voor een half jaar vooruit. Het staat gewoon in de kast en het bederft toch niet.

Kinderen: bijna 1 :D
Eetpatroon: koken met verse producten
Frequentie boodschappen: 2 à 3 keer per week
Onkosten: € 62.50/week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FIFO schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:34:
Wat vind ik zo ideaal in dit systeem? Ik houd geen bonnetjes bij. Ik kijk op mijn mobiel hoeveel saldo er nog op staat en vermenigvuldig het aantal resterende dagen van de maand met 10. You can do the math. Geld te kort? Belletje naar m'n ouders om daar weer eens aan tafel aan te schuiven.
Mijn broertje woont sinds een half jaartje op zich zelf en die kan nog niet 100% met zijn geld om gaan, het komt regelmatig voor dat hij nog een weekje moet voordat hij weer salaris krijgt.

Dan krijg ik ook vaak een smsje, "wat eten jullie vanavond?"
Dit stuurt hij naar 2-3 mensen en kiest op deze manier waar hij eet :)
Gelukkig belt hij niet 5 minuten voor de tijd op, maar een dagje van te voren of die ochtend, een paar aardappelen en wat extra groente kost me ook zeer weinig, en vlees hebben we ook altijd wel liggen.
Wat we ook wel regelmatig doen is gewoon wat extra koken en in een bak, kan hij het de volgende dag opeten. (macaroni ofzo)

Hij maakt er geen misbruik van, als ik hulp nodig heb staat hij ook altijd klaar.

Moet ook wel zeggen dat hij echt krap zit, hij moet van 200 euro eten/drinken etc..
Maar straks als hij klaar is met de interne opleiding gaat hij 300-400 euro bruto er op vooruit en heeft hij het iets breder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Anoniem: 35872 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:43:
[...]

Mijn broertje woont sinds een half jaartje op zich zelf en die kan nog niet 100% met zijn geld om gaan, het komt regelmatig voor dat hij nog een weekje moet voordat hij weer salaris krijgt.

Dan krijg ik ook vaak een smsje, "wat eten jullie vanavond?"
Dit stuurt hij naar 2-3 mensen en kiest op deze manier waar hij eet :)
Gelukkig belt hij niet 5 minuten voor de tijd op, maar een dagje van te voren of die ochtend, een paar aardappelen en wat extra groente kost me ook zeer weinig, en vlees hebben we ook altijd wel liggen.
Wat we ook wel regelmatig doen is gewoon wat extra koken en in een bak, kan hij het de volgende dag opeten. (macaroni ofzo)

Hij maakt er geen misbruik van, als ik hulp nodig heb staat hij ook altijd klaar.

Moet ook wel zeggen dat hij echt krap zit, hij moet van 200 euro eten/drinken etc..
Maar straks als hij klaar is met de interne opleiding gaat hij 300-400 euro bruto er op vooruit en heeft hij het iets breder..
Ken het probleem, dat had ik toen mijn relatie uit ging en ik dus alleen woonde weer ik was nou niet echt een ster met geld laten we het daar maar op houden. Dan is het toch wel handig dat je bij je ouders kan eten. Tegenwoordig ben ik een stuk slimmer met geld en met boodschappen doen dus dat scheelt behoorlijk in het geld. Ik haal soms verse groenten en soms potjes maar goed tis gezonder dan bij de patatzaak :0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:23
Kinderen: Geen
Eetpatroon: vegetarisch m.u.v. weekenden
Onkosten: € 350-400 per maand

We eten samen voor 350-400 euro per maand, iedere dinsdag halen we een biologisch groentenpakket van Odin op bij de natuurwinkel en tijdens het weekend eten we 'premium' vlees of vis (bijv. biologische biefstuk/varkenshaas/beenham/kalfsvlees/..., schol, forel, kabeljauw, etc.

Voordeel van dit eetpatroon is dat je in het weekend daadwerkelijk van je vlees geniet, ipv het zomaar weg te werken en dat het hiernaast goed is voor mens, plant en dier. Door vegetarisch te zijn tijdens werkdagen houd je geld over voor het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij kan wel redelijk met geld omgaan, maar aangezien hij thuis nog zeer weinig heeft en bijna geen inkomen heeft (1100 bruto) houdt hij zeer weinig over. Hij heeft nog redelijk wat uitgaven voor normale benodigheden zoals bestek, een lampje, of een extra set beddenovertrek spul..

Hij leeft zeer minimaal en koopt elke maand weer iets bij.

En laatst ging zijn fiets kapot koste hem weer 40-50 euro. en dat gaat dan weer van zijn etensbudget af.
En zonder fiets kan hij niet want dan komt hij niet op het werk.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 03-08-2011 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Wat een onzin.
Zelf-gemaakte pasta-saus*) blijft best een tijd goed in de koelkast, en is veel lekkerder dan kant-en-klare troep.

Ook snij ik regelmatig een halve courgette/prei/aubergine en dan gaat de ongesneden helft gewoon de koelkast in. Blijft ook nog best een flinke tijd goed.

*) anchovis uitbakken, ui en knoflook en olijfolie erbij, wachten, paar kilo tomaat erbij en wat rode wijn, wachten (2-4 uur), kruiden naar smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een andere tip is om niet van die voorverpakte aardappelen te kopen, want voor hetzelfde geld van zo'n zakje van 400 gram kun je soms al wel 1.5 kg "normale" aardappelen kopen.
Dat is idd een goeie ja. Aardappelen in de supermarkt zijn echt belachelijk duur, als je dat vergelijkt met een zak aardappelen die je direct bij de boer haalt.

Bij de boer haal ik een zak aardappelen van 5 kilo voor dezelfde prijs die je in de supermarkt betaalt voor een zak van 1 kilo.

Qua smaak maakt het uiteraard niet uit, maar je bespaart wel een hoop centen op die manier.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 09:04:
[...]

Dat is idd een goeie ja. Aardappelen in de supermarkt zijn echt belachelijk duur, als je dat vergelijkt met een zak aardappelen die je direct bij de boer haalt.

Bij de boer haal ik een zak aardappelen van 5 kilo voor dezelfde prijs die je in de supermarkt betaalt voor een zak van 1 kilo.

Qua smaak maakt het uiteraard niet uit, maar je bespaart wel een hoop centen op die manier.
Ja ik moest meer aardappelen gaan eten, en kocht dus van die voorgeschilde maar was ik binnen een week vanaf gestapt dat is me behoorlijk prijzig zeg, en met 3 kilo aardappelen kan ik minstens 10 dagen eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 14:04
Kinderen: 1 (10 maanden oud)
Eetpatroon: Normaal, Veel vers, Kleine eet mee
Frequentie boodschappen: 1 a 2x per week
Onkosten: € 250-300 per maand (inclusief luiers en hypoallegeen melkpoeder totaal +-E100 per maand)

Het standaard spul komt van de super de boer/ lidl/ aldi (veelal ook aanbiedingen waarop ons weekmenu geinspireerd is). Groenten komen veelal van de markt en de boeren die het aan huis zelf verkopen. We eten ook 1 a 2x per week bij onze (schoon)ouders mee. Hier doen we ook regelmatig de boodschappen voor dus dat zal elkaar ongeveer opheffen. We drinken ook nauwelijks frisdrank dus dat scheelt ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229864

Wat een onzin.
Zelf-gemaakte pasta-saus*) blijft best een tijd goed in de koelkast, en is veel lekkerder dan kant-en-klare troep.

Ook snij ik regelmatig een halve courgette/prei/aubergine en dan gaat de ongesneden helft gewoon de koelkast in. Blijft ook nog best een flinke tijd goed.
Ik eet mijn pasta altijd zonder saus. Dan proef je de groenten tenminste nog en is het ook goedkoper. Ik doe er zelf wat peper bij voor de smaak, dus saus in de koelkast gaat sowieso niet.

Daarnaast is het niet zo makkelijk vind ik om te stellen "het blijft een flinke tijd goed". Je zult het toch binnen een aantal dagen op moeten eten wat betekent dat je na een aantal dagen weer hetzelfde moet eten. (en ik heb geen diepvries om het in te vriezen)
Voordeel van dit eetpatroon is dat je in het weekend daadwerkelijk van je vlees geniet, ipv het zomaar weg te werken en dat het hiernaast goed is voor mens, plant en dier. Door vegetarisch te zijn tijdens werkdagen houd je geld over voor het weekend.
Dit zouden echt meer mensen moeten doen! Men eet tegenwoordig echt veel te veel vlees, waardoor er nu enorme problemen ontstaan in de voedselproductie. (alle dieren op een hoopje --> altijd maar anti biotica --> resistentie . etc...) Ik ben groot voorstander van dat iedereen eens wat minder vlees zou gaan eten. Daarnaast is het vlees ook gewoon veel te goedkoop. Geen wonder dat de dieren geen goede leefomstandigheden hebben...

Edit: Ik ben zelf geen vegetarier trouwens en ik eet ook gewoon vlees, maar niet elke dag. Ik vind ook niet dat iedereen moet stoppen met vlees eten, maar het gewoon moet minderen. Zodat boeren met een klein aantal dieren ook nog kunnen overleven (dus terug naar "vroeger").

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 229864 op 03-08-2011 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Anoniem: 229864 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 09:37:
[...]

Ik eet mijn pasta altijd zonder saus. Dan proef je de groenten tenminste nog en is het ook goedkoper. Ik doe er zelf wat peper bij voor de smaak, dus saus in de koelkast gaat sowieso niet.

Daarnaast is het niet zo makkelijk vind ik om te stellen "het blijft een flinke tijd goed". Je zult het toch binnen een aantal dagen op moeten eten wat betekent dat je na een aantal dagen weer hetzelfde moet eten. (en ik heb geen diepvries om het in te vriezen)
Dan gooi je het in de vriezer, dan blijft het al snel een paar maanden goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Anoniem: 229864 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 09:37:
[...]

[...]

Dit zouden echt meer mensen moeten doen! Men eet tegenwoordig echt veel te veel vlees, waardoor er nu enorme problemen ontstaan in de voedselproductie. (alle dieren op een hoopje --> altijd maar anti biotica --> resistentie . etc...) Ik ben groot voorstander van dat iedereen eens wat minder vlees zou gaan eten. Daarnaast is het vlees ook gewoon veel te goedkoop. Geen wonder dat de dieren geen goede leefomstandigheden hebben...

Edit: Ik ben zelf geen vegetarier trouwens en ik eet ook gewoon vlees, maar niet elke dag. Ik vind ook niet dat iedereen moet stoppen met vlees eten, maar het gewoon moet minderen. Zodat boeren met een klein aantal dieren ook nog kunnen overleven (dus terug naar "vroeger").
Standeman schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 09:45:
[...]

Dan gooi je het in de vriezer, dan blijft het al snel een paar maanden goed.
does not compute :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 09:40
Gezinssamenstelling: 2 volwassenen en 1 kat

Wij geven gemiddeld zo'n €80 week uit schat ik.

Meeste boodschappen op zaterdag (AH, maar ook de markt en het Turkse supermarktje (voor (droge) kruiden, paprika, courgette ed. een prima keuze) en voor wat kleinere dingen doordeweeks ook nog even. Op woensdag halen we voor de hele week brood bij de natuurwinkel. Als er keuze is, dan nemen we het biologische alternatief. Daardoor eet ik eigenlijk nooit meer kipfilet, want ik ben niet van plan €25/kilo uit te geven als ik ook voor €10/kilo een karbonaadje kan eten. Sowieso eten we niet elke dag vlees of vis.

We nemen zelden voorgesneden groenten, behalve dan de voorgesneden andijvie en een enkele keer een klein zakje sla. Ook kopen we geen kant-en-klaar potjes zoals pasta en rijst sauzen.
Daarnaast is het niet zo makkelijk vind ik om te stellen "het blijft een flinke tijd goed". Je zult het toch binnen een aantal dagen op moeten eten wat betekent dat je na een aantal dagen weer hetzelfde moet eten.
Maar niemand verplicht je om hetzelfde gerecht te maken. Als ik op dag 1 courgettesoep maak, dan kan ik op dag 2 prima een courgettetaart maken en op dag 3 pasta met courgette. Dan heb je mi. toch keuze genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Aubergine is overigens ook rauw lekker, als snack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
qadn schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:14:
Aubergine is overigens ook rauw lekker, als snack.
Dat is een kwestie van smaak, mijn mond trekt al scheef bij de gedachte aan rauwe aubergine ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Laatst online: 21:22

Apache

amateur software devver

Gezinssamenstelling: 1 volwassen persoon

Ik eet smiddags warm op het werk, dit kost me zo'n 40euro/week, verder doe ik 1x per week boodschappen, gemiddeld 50euro/week. Ik koop veel verse groenten/fruit en vlees. Tegenwoordig ook vaak kant en klare sla'tjes.

Dus ik denk dat ik per maand tussen de 300-350 euro uitgeeft aan voedsel en huishoudelijke spullen (afwaszeep, shampoo, tandpaste etc inbegrepen aangezien ik die ook bij de supermarkt koop)

Ik let absoluut niet op de prijs als ik aan het winkelen ben, neem elke keer wel een aantal bakjes aardbeien mee etc. Wat ik wel wil minderen is dat ik vaak zo weinig thuis ben dat er zaken gewoon vervallen en dat ik dat moet weggooien, elke week gooei ik wel 1/2 brood weg, een bakje aardbeien dat ik teveel heb gekocht en slecht was voor ik ze kon opeten, want dat is echt wel gewoon verspilling.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Gezinssamenstelling: 2 volwassenen (40 en 39, 1x 40 uur, 1x 28 uur)
Kinderen: geen
Huisdieren: hond, drie katten, papegaai
Boodschappen: 1x per week, schommelend tussen de 100 en 125 euro

De boodschappen worden standaard gedaan bij AH en een enkele keer bij Dirk vd Broek.
Aanbiedingen wordt niet of nauwelijks opgelet tenzij het om produkten gaat als toiletpapier, wasmiddel en dergelijke.
In de supermarkt beslissen we wat er de komende week gegeten wordt, lijstjes en dergelijke doen we niet aan.
Groente en aardappelen kopen we voorgesneden, kwestie van gemak/luiheid.
Vlees wordt niet zo veel gegeten, wel vis en vleesvervangers.
Verder gaat er flink wat kaas en ander broodbeleg doorheen, ik wil proeven wat er op mijn brood zit en weiger daarop te bezuinigen.
Daarnaast nog een aantal liters melk met en zonder smaakje, aantal liters "water met een smaakje" en wat vruchtensappen.
Huismerken kopen we weinig, we hebben diverse produkten geprobeerd maar de smaak bevalt vaak niet.
Eten wat overblijft gaat standaard de vuilnisbak in, invriezen hebben we in het verleden gedaan maar het komt vervolgens 'jaren' niet meer uit de vriezer en daarnaast ben ik van mening dat veel eten dat opnieuw opgewarmd wordt 'niet te vreten' is.
Het kan ongetwijfeld voor minder maar zolang het financieel goed te behappen is en er maandelijks ook nog redelijk gespaard kan worden ben ik (of beter gezegd zijn wij) niet van plan om ons gedrag aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Tja, als je er zelf tevreden mee bent is dat prima natuurlijk. Maar ik zou als ik jullie was wel eens op gaan letten hoeveel eten je klaarmaakt. Want als eten dat overblijft standaard de prullenbak ingaat, had je ook wat minder kunnen maken :). Dat huismerken qua smaak onderdoen vind ik persoonlijk niet, al zal het vast uitmaken om wat voor soort producten het gaat? Specifieke voorbeelden? Zoals al eerder in dit topic gezegd, kan je natuurlijk prima bezuinigen door geen voorgesneden producten te kopen. Die zitten trouwens ook natuurlijk weer in een plastic verpakking.
Zijn financien de enige reden om wat bewuster met je consumeerpatroon om te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

celshof schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:24:
[...]
Dat is een kwestie van smaak, mijn mond trekt al scheef bij de gedachte aan rauwe aubergine ;)
Je moet het wel voorbehandelen he (bitterheid eruit halen met zout)? Onbehandeld is inderdaad niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
MaximusTG schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:34:
Tja, als je er zelf tevreden mee bent is dat prima natuurlijk. Maar ik zou als ik jullie was wel eens op gaan letten hoeveel eten je klaarmaakt. Want als eten dat overblijft standaard de prullenbak ingaat, had je ook wat minder kunnen maken :). Dat huismerken qua smaak onderdoen vind ik persoonlijk niet, al zal het vast uitmaken om wat voor soort producten het gaat? Specifieke voorbeelden? Zoals al eerder in dit topic gezegd, kan je natuurlijk prima bezuinigen door geen voorgesneden producten te kopen. Die zitten trouwens ook natuurlijk weer in een plastic verpakking.
Zijn financien de enige reden om wat bewuster met je consumeerpatroon om te gaan?
Het is nogal afhankelijk van het soort eten of je (eenvoudig) minder kunt klaarmaken.
Als je kijkt naar nasi/bami/macaroni en dergelijke dan heb je te maken met een bepaalde hoeveelheid kruiden in een verpakking en ik weet uit ervaring dat minder pasta/nasi/macaroni bij dezelfde hoeveelheid kruiden niet bevorderlijk is voor de smaak.
Uiteraard kun je gaan lopen knoeien met minder kruiden en dergelijke maar dan kies ik toch voor gemak.
Specifieke voorbeelden voor huismerken, bijv de eerdergenoemde kruiden voor nasi/bami en dergelijke.
Het is net alsof er een schep extra zout toegevoegd is.
Zelfde voor nootjes/chips, bepaalde snoepsoort (M&M's met pinda's bijv) het is het over het algemeen net niet.
En natuurlijk kunnen we besparen door geen voorgesneden groente te kopen maar ook dat is een kwestie van gemak, we hebben er gewoon geen zin in om zelf procucten te gaan snijden.
In wat voor verpakking iets zit interesseert me overigens totaal niet, het plastic gaat in de plastic container en verder zal het me een zorg zijn.
Ik houdt me totaal niet bezig met ons consumeerpatroon, financien maken het wel mogelijk om gemakzuchtig te zijn dat is een feit en een wereldverbeteraar ben ik gewoon niet.

[ Voor 3% gewijzigd door ninjazx9r98 op 03-08-2011 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
qadn schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:51:
[...]
Je moet het wel voorbehandelen he (bitterheid eruit halen met zout)? Onbehandeld is inderdaad niet prettig.
De structuur van rauwe aubergine is ook niet helemaal mijn ding ;)

Trouwens, aubergines en courgettes haal ik bijna altijd op de markt of bij het Turkse supermarktje. Kwaliteit is meestal beter dan van de supermarkt en maar een fractie van de prijs.
Dat geldt ook voor paprika's en laat ik helemaal niet beginnen over verse pepers. Bij de AH leg ik een Euro neer voor 2, terwijl ik dat ook voor 15 cent kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
celshof schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 13:03:
[...]
De structuur van rauwe aubergine is ook niet helemaal mijn ding ;)

Trouwens, aubergines en courgettes haal ik bijna altijd op de markt of bij het Turkse supermarktje. Kwaliteit is meestal beter dan van de supermarkt en maar een fractie van de prijs.
Dat geldt ook voor paprika's en laat ik helemaal niet beginnen over verse pepers. Bij de AH leg ik een Euro neer voor 2, terwijl ik dat ook voor 15 cent kan kopen.
Ja laten we maar ook niet over fruit beginnen. Mijn ouders zijn net terug uit Kroatië en hebben daar van vrienden veel fruit mee gekregen. Ik dus een nectarine geproefd, nou je zou hier haast geen fruit meer halen zoveel verschil zit daar in.
Pagina: 1 2 ... 34 Laatste

Let op:
Een kleine of korte reactie op een post kan uiteraard, maar probeer niet te ver af te dwalen en het bij het onderwerp te houden!