Wackmack schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:18:
[...]
Die 330e is toch niet inclusief verjaardagen, uiteten, gemiddeld en boodschappen per maand.
De mensen die 1000+ uitgeven zijn natuurlijk wel grote gezinnen. Als je met 5 personen voor alleen het avondeten, 10e rekent, doe je niks geks, dan zit je natuurlijk al op 300e. Verder vind ik 10e voor avond eten al knap.
Ga maar eens lekker nasi maken, boontjes, saus, 500 ram kipfilet, eitje erbij, enz.
Die 330 euro is juist inc verjaardagen, af en toe uit eten enz.
Om jouw voorbeeld te gebruiken met nasi:
- 500 gram kipfilet: De Turkse slager heeft 3 kilo kipfilet voor 20 euro, ds die 500 gram is dan 3.33 euro.
- Boontjes: een kilo aan boontjes: 2 euro (markt, aanbieidng of turk)
- 1.5 kg gekookte rijst (dus 500 gram droge rijst, dus 75 cent voor een half pak zilverviesrijst
- 500 gram aan kruiden, saus, knoflook en pepertjes (kosten: geen idee)
Nu zit ik op 6.80 euro voor 3.5 kg aan avondeten (ex saus). Een portie voor 1 persoon is 500 gram, dus dit is voor 7 personen avondeten. Ik target op een gemiddelde prijs van 2 euro pppd voor het avondeten. Met 7 pories is er dus 14 euro budget, en is er ds ruim 7 euro beschikbaar om een sausje te maken met wat kruiden. Dit moet geen enkel probleem zijn, en ik gok dat dit ook nog wel te maken is voor onder de 3 euro. Maar ik ga voor nu uit dat ik voor 4 euro echt wel een leuke saus moet kunnen maken.
Voeg ik ook nog wat ui toe (halve kilo, 50 cent) dan heb ik voor 8 personen nasi gemaakt voor 11.30 euro. Met 8 eieren erbij (2 euro) maakt dit 13.50 euro, dus nog geen 1.75 euro per persoon per maaltijd.
Maar je kunt natuurlijk ook een pakje kipfilet halen bij de appie (8 euro voor 500 gram), twee pakken nasigroente (6 euro voor 1.5 kg), een potje Chicken Tonight (3 euro), Lassi MinuutjeRijst (8 euro/kg) en 10 bio+ eieren (4 euro) om alles in no time bij elkaar te gooien en op te warmen. Daarmee heb je 7 maaltijden voor 29 euro, en ben je ruim 4 euro pp kwijt voor een soortgelijke maaltijd... Maar persoonlijk heb ik liever geen saus uit een potje/blikje; dat is de helft suiker en zout helaas...