Wij geven maandelijks tussen de 900-1100 euro uit voor z'n tweeën. Dit is exclusief uit eten (gemiddeld 1 keer per week). Een deel van ons maandelijks bedrag zijn goede wijnen voor bij het avondeten/de borrel.
Er zit niet echt verschil in of je wast op 20, 30 of 40 graden, aangezien de bacterieen pas boven de 57~ dood gaan.
Daarom kan je beter op 20 graden gaan wassen, dat is namelijk het energie zuinigst.
Tenzij je echt vervuilde kleding hebt met oliën bv dan zou je een hogere temperatuur misschien moeten aanhouden.
Maar mijn kleding heeft daar geen last van.
Wat ik doe alles wassen op 20 graden en 1x per week een 60 graden was waar het beddengoed, onderbroeken, sokken, tweedoeken en handdoeken in gaan.
Edit wasverzachter gebruik ik ook niet, alleen wasmiddel.
Daarom kan je beter op 20 graden gaan wassen, dat is namelijk het energie zuinigst.
Tenzij je echt vervuilde kleding hebt met oliën bv dan zou je een hogere temperatuur misschien moeten aanhouden.
Maar mijn kleding heeft daar geen last van.
Wat ik doe alles wassen op 20 graden en 1x per week een 60 graden was waar het beddengoed, onderbroeken, sokken, tweedoeken en handdoeken in gaan.
Edit wasverzachter gebruik ik ook niet, alleen wasmiddel.
[ Voor 5% gewijzigd door NicoHF op 16-09-2024 12:26 ]
Ik heb geen idee wat normaal is eigenlijk, voor mijn gevoel zijn we ook echt duur uit. 2 volwassenen en 2 kinderen (2 en 4 jaar). Puur supermarkt tussen 16-8 en 16-9 €792 €915 (was nog een bedrag vergeten). En hier komt dus ook alle Kruidvat, Etos en Hema dergelijk zaken nog bij.
[ Voor 8% gewijzigd door Arvado op 16-09-2024 13:31 ]
Wij eten hoofdzakelijk vegetarisch en zijn per maand (2 volwassenen, 1 kind van 4) tussen de 400 en 500 euro kwijt aan boodschappen. Dat is inclusief drogisterij artikelen zoals shampoo, zeep, tandpasta enzo.
Onze boodschappen zijn veelal huismerk, vervangen vlees dus door tofu, tempeh en noten en gebruiken beperkt zuivel. Enkel yoghurt eigenlijk. We koken veelal vers, geen 'pakjes'.
Boodschappen ook 90% van de tijd bij de Dekamarkt. Soms een uitstapje naar de Jumbo of AH.
Onze boodschappen zijn veelal huismerk, vervangen vlees dus door tofu, tempeh en noten en gebruiken beperkt zuivel. Enkel yoghurt eigenlijk. We koken veelal vers, geen 'pakjes'.
Boodschappen ook 90% van de tijd bij de Dekamarkt. Soms een uitstapje naar de Jumbo of AH.
[ Voor 10% gewijzigd door marapuru op 16-09-2024 14:30 ]
Zal dan toch wel eerder aan het gebruik (en onvoldoende luchten) van de wasmachine liggen en minder aan de temperatuur.Ronald.42 schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:15:
[...]
Vrouwlief doet alles op 40 als het treft en dan begint de boel te stinken als je niet regelmatig even een hete was doet.
Ik (en vrouwlief doet hier de was niet dus ik weet waar ik het in deze over heb) doe uitsluitend* de was op 20, 30 en 40°C. De wasmachine is van 2013 (en heeft toen geen 500€ gekost) en doet het nog steeds zonder mankeren en er komt geen enkele geur uit.
Maar bij iedere wasbeurt wel een scheut azijn in de bak en nooit poederwasmiddel in de bak (altijd rechtstreeks in de trommel). En na de wasbeurt bakje en trommeldeur wagenwijd open om te drogen.
En van de lichte azijngeur in de was vlak na het uithalen valt na enkele uren drogen in zon en wind niets meer te merken.
*Nou ja in al die jaren één keer op 90°C gewassen.
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2024 15:21 ]
Als het eruit komt en gedroogd is dan is er nog niks aan de hand.IvoB2 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:18:
[...]
Zal dan toch wel eerder aan het gebruik (en onvoldoende luchten) van de wasmachine liggen en minder aan de temperatuur.
Ik (en vrouwlief doet hier de was niet dus ik weet waar ik het in deze over heb) doe uitsluitend* de was op 20, 30 en 40°C. De wasmachine is van 2013 (en heeft toen geen 500€ gekost) en doet het nog steeds zonder mankeren en er komt geen enkele geur uit.
Maar bij iedere wasbeurt wel een scheut azijn in de bak en nooit poederwasmiddel in de bak (altijd rechtstreeks in de trommel). En na de wasbeurt bakje en trommeldeur wagenwijd open om te drogen.
En van de lichte azijngeur in de was vlak na het uithalen valt na enkele uren drogen in zon en wind niets meer te merken.
*Nou ja in al die jaren één keer op 90°C gewassen.
Maar als je dan drie druppen zweet uit je oksels in dat shirt krijgt begint het gelijk te meuren.
Ik dacht eerst dat het aan mij lag, zelfs net onder de douche vandaan en een beetje zweet in zo'n shirt en wat the fuck...
Schijnt dan een één of andere bacterie te zijn die in de was achterblijft.
Heeft me net niet tot wanhoop gedreven zeg maar
Maar tegenwoordig hebben we daar dus geen last meer van.
Deurtje en zeepbakje staan altijd open na de was.
Maar ik had/heb het idee dat niet alle zeep oploste en dat daardoor een mooie plakkerige laag met beestjes achter bleef in de machine.
Plus dat dat ding meestal ramvol gepropt werd door het parlement, in mijn beleving moet dat spul nog wat ruimte hebben om rond te klotsen..
Back to de boodschappen, vrouwlief is vandaag weer even naar Duitsland geweest voor de goedkope bulk.
En tankje benzine weer vol.
Uiteindelijk is het maar tientjes wat je bespaard maar goed ze zijn er even weer een dagje uit
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Vrouwlief is nu even naar achter in de moestuin voor groenten (naar Duitsland was sowieso te ver) en de overproductie aan fruit is reeds ingemaakt voor komende winter.
Aan benzine voor de auto doen we sowieso niet (en ook geen reden om daarvoor naar Duitsland te rijden want kost hier om de hoek al minder dan 1,50 €/liter).
En boodschappen doen en autorijden vindt vrouwlief meer een karwei dan "even uit".
Vanavond neem ik haar dan wel even mee uit eten. Overstijgen die uitgaven op één avond ook weer de uitgaven voor een volledige maand boodschappen doen.
Batterij van de EV staat nog op 90% dus vandaag alle overproductie gereserveerd voor de thuisaccu die net de 100% aantikt.
De EV kan dan de volgende dagen wel terug aan de PV slurpen tegen 28 cent/kWh.
Andere situatie vraagt andere oplossingen en handelswijze.
Azijn heeft overigens een antibacteriële werking en kan de groei van bacteriën op oppervlakten remmen.
Van dat verhaal van wasmachine naar okselzweet begrijp ik dus het verband niet echt.
Wanneer je zeep, rechtstreeks ingebracht in de trommelruimte, onvoldoende oplost gebruik je gewoon teveel wasmiddel. Uiteraard moet was in een trommel nog kunnen bewegen want dat is een essentieel onderdeel van het reinigingsproces. Dus beter maar deels gevuld op lagere temperatuur dan tjokvol en onbeweeglijk op hoge temperatuur.
Aan benzine voor de auto doen we sowieso niet (en ook geen reden om daarvoor naar Duitsland te rijden want kost hier om de hoek al minder dan 1,50 €/liter).
En boodschappen doen en autorijden vindt vrouwlief meer een karwei dan "even uit".
Vanavond neem ik haar dan wel even mee uit eten. Overstijgen die uitgaven op één avond ook weer de uitgaven voor een volledige maand boodschappen doen.
Batterij van de EV staat nog op 90% dus vandaag alle overproductie gereserveerd voor de thuisaccu die net de 100% aantikt.
De EV kan dan de volgende dagen wel terug aan de PV slurpen tegen 28 cent/kWh.
Azijn heeft overigens een antibacteriële werking en kan de groei van bacteriën op oppervlakten remmen.
Van dat verhaal van wasmachine naar okselzweet begrijp ik dus het verband niet echt.
Wanneer je zeep, rechtstreeks ingebracht in de trommelruimte, onvoldoende oplost gebruik je gewoon teveel wasmiddel. Uiteraard moet was in een trommel nog kunnen bewegen want dat is een essentieel onderdeel van het reinigingsproces. Dus beter maar deels gevuld op lagere temperatuur dan tjokvol en onbeweeglijk op hoge temperatuur.
[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2024 16:06 ]
Wasmiddel rechtstreeks in de trommel en azijn in het vak van de hoofdwas en in het vak van het spoelmiddel.NiceMeatball schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:51:
[...]
Hoe gebruik je dan de wasmiddel en de azijn?
En drogen in de buitenlucht. De droogkast hebben we enkele jaren geleden laten ophalen voor hergebruik gezien ze hier gewoon in de weg stand en nog nauwelijks werd gebruikt.
En wanneer er op een maand tijd hier een kwartiertje gestreken wordt zal het al veel zijn.
[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2024 16:08 ]
Teveel zeep bedoel je neem ik aan.IvoB2 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:46:
Vrouwlief is nu even naar achter in de moestuin voor groenten (naar Duitsland was sowieso te ver) en de overproductie aan fruit is reeds ingemaakt voor komende winter.
Aan benzine voor de auto doen we sowieso niet (en ook geen reden om daarvoor naar Duitsland te rijden want kost hier om de hoek al minder dan 1,50 €/liter.
De EV kan dan de volgende dagen wel terug aan de PV slurpen tegen 28 cent/kWh.![]()
Wanneer je zeep, rechtstreeks ingebracht in de trommelruimte, onvoldoende oplost gebruik je gewoon teveel zweet. Uiteraard moet was in een trommel nog kunnen bewegen want dat is een essentieel onderdeel van het reinigingsproces. Dus beter maar deels gevuld op lagere temperatuur dan tjokvol en onbeweeglijk op hoge temperatuur.
Ja inmiddels is dat aardig gereduceerd heb inmiddels voor elkaar dat een maatschepje een bepaald doel heeft en niet gewoon is om te scheppen maar dat het iets met de hoeveelheid zeep te maken heeft...
Moestuin is hier helaas niet echt ruimte voor.
We hebben drie puntpaprika planten die het dit jaar best doen.
Aardbeien was ook redelijk.
Augurken was ik te laat mee in de grond dus dat is net genoeg om één potje in te maken tenminste.. dochter eet ze zo van de plant dus dan kort het ook alweer in.
Zijn wel lekker fris en sappig.
En we hebben welgeteld 1 meloen, wel enorm veel bloemen in de plant gehad maar er zijn maar twee bevrucht waarvan 1 gesneuveld.
Heb wel eens gekeken naar een volkstuintje in de buurt maar dat ligt naast de snelweg dus dat vind ik dan niet echt aantrekkelijk met wat er van die snelweg over die tuintje waait.
Naar Duitsland rijden ze meestal samen en dan om de beurt rijden.
Smorgens de jeugd op school brengen en dan door naar Duitsland dan zijn ze precies op tijd weer terug om ze weer op te pikken bij school.
Ik denk zo'n 4 tot 6 keer per jaar.
Ik dacht dat het nu zo'n 15 tot 20 cent per liter scheelde.
De EV zijn aardig in prijs gezakt zag ik van de week.
Wordt bijna aantrekkelijk
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Boodschappen gemiddeld afgelopen 3 maanden 918 euro per maand.
Met 3 kinderen, 2 volwassenen. Geen huisdieren.
Boodschappen bij AH/Plus.
Met 3 kinderen, 2 volwassenen. Geen huisdieren.
Boodschappen bij AH/Plus.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Orangelights23 schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:37:
Ik was afgelopen week weer in Nederland voor werk (woon in Zweden) en heb ook wat boodschappen gedaan. Ben echt geschrokken van de prijzen. Tientallen procenten gestegen in een paar jaar tijd. Hoe kan iedereen dit betalen? Ik weet dat veel salarissen ook een redelijke inflatiecorrectie gehad hebben (niet her geval in Zweden, 3% en je bent al dankbaar op je blote knieën), maar boodschappen plus koopwoningen lijken alleen maar bereikbaar voor mensen die 3x modaal verdienen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 16-09-2024 19:09 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Hoe gaat het anno 2025 bij de gezinnen met 2 a 3 kids. Ben er even ingedoken en maandelijks is het altijd wel minimaal 1000e. Haal boodschappen bij de AH+Plus. Zelden naar de bakker en slager nooit. Echt duur vlees halen we nooit.
Ben benieuwd op hoeveel tegenwoordig zitten? Doosje eieren gaat al richting de 5e. Tikt allemaal al op deze manier.
Ben benieuwd op hoeveel tegenwoordig zitten? Doosje eieren gaat al richting de 5e. Tikt allemaal al op deze manier.
Eieren haal ik voor 2.8 per 12 bij de boer.
Maar anno 2025 kan ik nog geen maand prijzen geven. Immers zitten we nog in maand 1. Jij hebt het al over "is het altijd wel minimaal 1000."
Alsof je al meerdere maandbedragen hebt gezien.
Ik zal t posten als de maand om is. maar januari is geen goede maand. Hebben we nog veel reserven van december en doen we vaak rustiger. En dit jaar ook minder financiële ruimte en minder gezondheid in januari. Speelt allemaal mee.
Volgende week sluit kasboek 1 van dit jaar voor ons.
Maar anno 2025 kan ik nog geen maand prijzen geven. Immers zitten we nog in maand 1. Jij hebt het al over "is het altijd wel minimaal 1000."
Alsof je al meerdere maandbedragen hebt gezien.
Ik zal t posten als de maand om is. maar januari is geen goede maand. Hebben we nog veel reserven van december en doen we vaak rustiger. En dit jaar ook minder financiële ruimte en minder gezondheid in januari. Speelt allemaal mee.
Volgende week sluit kasboek 1 van dit jaar voor ons.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Niet helemaal representatief, maar hier gezin van 4 waarvan 1 kind 2,5 jaar en 1 kind 7 weken. Qua boodschappen zou je dus 1 kind kunnen rekenen, die eer namelijk gewoon vol mee.Wackmack schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:40:
Hoe gaat het anno 2025 bij de gezinnen met 2 a 3 kids. Ben er even ingedoken en maandelijks is het altijd wel minimaal 1000e. Haal boodschappen bij de AH+Plus. Zelden naar de bakker en slager nooit. Echt duur vlees halen we nooit.
Wij besteden gemiddeld 450 euro per maand inclusief o.a wasmiddel etc. Eigenlijk alles wat bij de AH te krijgen is (behalve hepitis), we laten namelijk bezorgen. Dat zit er ook nog bij.
https://www.ah.nl/product...kse-pita-gyros-verspakket
De verspakketten worden ook steeds duurder. 22 euro als je met ze vijven eet.
Wel goed om wekelijks het online te laten bezorgen. Zo krijg je toch iets meer structuur.
Wel goed om wekelijks het online te laten bezorgen. Zo krijg je toch iets meer structuur.
Dit is dan wel de variant inclusief de kip. Alleen het pakket kost ca. de helft: https://www.ah.nl/product...pakket-griekse-pita-gyrosWackmack schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:00:
https://www.ah.nl/product...kse-pita-gyros-verspakket
Met de kip, inclusief twee keer de maaltijd ivm gezin van 5 kom je toch ongeveer op hetzelfde uit?mbe81 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:11:
[...]
Dit is dan wel de variant inclusief de kip. Alleen het pakket kost ca. de helft: https://www.ah.nl/product...pakket-griekse-pita-gyros
Zeker. Echter is het verspakket zelf niet heel veel duurder geworden volgens mij.Wackmack schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:37:
[...]
Met de kip, inclusief twee keer de maaltijd ivm gezin van 5 kom je toch ongeveer op hetzelfde uit?
ik heb het een paar weken eens bij gehouden. ik had gemiddeld steeds voor 150 euro per week boodschappen voor 2 personen.
Meeste ging naar de Jumbo groente, fruit en fruitdrank en broodbelg en wat snacks
Keurslager voor het vlees eten toch wel iedere avond vlees en in het weekend biefstuk
Bakker voor brood en koekjes
En dan nog viswinkel en kippenboer voor tussendoortjes
Meeste ging naar de Jumbo groente, fruit en fruitdrank en broodbelg en wat snacks
Keurslager voor het vlees eten toch wel iedere avond vlees en in het weekend biefstuk
Bakker voor brood en koekjes
En dan nog viswinkel en kippenboer voor tussendoortjes
|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl
Boodschappen laten we 1x per week bezorgen maar we gaan meestal nog wel 1 of 2 keer per week naar de supermarkt voor wat aanvullingen. Albert Heijn in beide gevallen.
Vorig jaar zaten we hier op 1000 per maand. Nu op 890 per maand.
3 personen, 2 volwassen en kind van 14. We zijn minder vlees gaan eten. Minder alcohol. Minder kaasjes / toastjes / worstjes / chips en dat soort dingen. Ikverwacht dat het nog wel verder daalt.
Edit: in 2022 had ik het nog over dat 660 'best wel veel' is. Nu ben ik blij als het onder de 800 per maand zou blijven.
Vorig jaar zaten we hier op 1000 per maand. Nu op 890 per maand.
3 personen, 2 volwassen en kind van 14. We zijn minder vlees gaan eten. Minder alcohol. Minder kaasjes / toastjes / worstjes / chips en dat soort dingen. Ikverwacht dat het nog wel verder daalt.
Edit: in 2022 had ik het nog over dat 660 'best wel veel' is. Nu ben ik blij als het onder de 800 per maand zou blijven.
[ Voor 26% gewijzigd door Kalentum op 18-01-2025 10:13 ]
Afgelopen tig maanden is het totale boodschappenbudget redelijk stabiel gebleven. Het budget bevat alles in de breedste zin van het woord, dus inclusief schoonmaakmiddelen, uit eten, boodschappen voor verjaardag/feestje/kerst, wcpapier, medicijnen zonder recept (van de Kruidvat, dus vitaminepillen, pijnstillers, pleisters) enz. Vlees komt veelal van de slager, en we eten bijna tot geen varken (behalve varkenshaas). We zijn met twee volwassenen in huis waarvan één redelijk wat voedselintoleranties kent en ook dagelijks aan de eiwitshakes zit (wat ook binnen de boodschappenrekening valt).
De afgelopen tig maanden zitten we redelijk strak op 330 euro per maand aan boodschappen in totaal.
De slager is de grootslager die zelf slacht en verkoopt. Dit vlees is goedkoper dan het aanbiedingsvlees in de supermarkt. Ik snap daarom ook echt niet dat mensen hun gehakt, biefstuk of ander vlees dan bij een supermarkt halen. Een paar keer per jaar ga ik naar de grootslager en haal daar voor 35 euro 6 kg aan rundergehakt, en heb voor 50 euro ook 3 kilo biefstuk.
Door in de supermarkt echt op de aanbiedingen te letten en dan ook de aanbiedingen groot in te slaan kun je een heleboel artikelen inslaan/bijvullen wanneer het in de aanbieding is. Bijna alles wat houdbaar is dat is weleens in de aanbieding. In de garage zijn twee stellingkasten in gebruik voor bulkvoorraad, en deze wordt dus regelmatig met aanbiedingen bijgevuld. Dat in combinatie met een grote vriezer kan ik echt in bulk inkopen met dito prijzen.
Met het avondeten kook ik ook vaak groot. Een goede pastasaus heeft veel tijd nodig om te pruttelen. En of ik nu 500 gram saus maak of 5 kilo is dan niet heel veel verschil in moeite. Maar die 5 kilo aan saus die ik dan maak gaat in afgewogen porties de vriezer in zodat we de weken erna enkel een bakje saus hoeven op te warmen en een beetje pasta te koken voor het avondeten. Het af en toe koken in bulk scheelt ook veel in de tijd dat je dagelijks kwijt bent aan het koken. En de ingrediënten kun je ook in bulk kopen en gebruiken zonder restjes over te houden.
Ik schrik echt wanneer personen het dan over 1.000+ euro per maand hebben...
De afgelopen tig maanden zitten we redelijk strak op 330 euro per maand aan boodschappen in totaal.
De slager is de grootslager die zelf slacht en verkoopt. Dit vlees is goedkoper dan het aanbiedingsvlees in de supermarkt. Ik snap daarom ook echt niet dat mensen hun gehakt, biefstuk of ander vlees dan bij een supermarkt halen. Een paar keer per jaar ga ik naar de grootslager en haal daar voor 35 euro 6 kg aan rundergehakt, en heb voor 50 euro ook 3 kilo biefstuk.
Door in de supermarkt echt op de aanbiedingen te letten en dan ook de aanbiedingen groot in te slaan kun je een heleboel artikelen inslaan/bijvullen wanneer het in de aanbieding is. Bijna alles wat houdbaar is dat is weleens in de aanbieding. In de garage zijn twee stellingkasten in gebruik voor bulkvoorraad, en deze wordt dus regelmatig met aanbiedingen bijgevuld. Dat in combinatie met een grote vriezer kan ik echt in bulk inkopen met dito prijzen.
Met het avondeten kook ik ook vaak groot. Een goede pastasaus heeft veel tijd nodig om te pruttelen. En of ik nu 500 gram saus maak of 5 kilo is dan niet heel veel verschil in moeite. Maar die 5 kilo aan saus die ik dan maak gaat in afgewogen porties de vriezer in zodat we de weken erna enkel een bakje saus hoeven op te warmen en een beetje pasta te koken voor het avondeten. Het af en toe koken in bulk scheelt ook veel in de tijd dat je dagelijks kwijt bent aan het koken. En de ingrediënten kun je ook in bulk kopen en gebruiken zonder restjes over te houden.
7400 Wp op het dak
Die 330e is toch niet inclusief verjaardagen, uiteten, gemiddeld en boodschappen per maand.Theo schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:58:
Afgelopen tig maanden is het totale boodschappenbudget redelijk stabiel gebleven. Het budget bevat alles in de breedste zin van het woord, dus inclusief schoonmaakmiddelen, uit eten, boodschappen voor verjaardag/feestje/kerst, wcpapier, medicijnen zonder recept (van de Kruidvat, dus vitaminepillen, pijnstillers, pleisters) enz. Vlees komt veelal van de slager, en we eten bijna tot geen varken (behalve varkenshaas). We zijn met twee volwassenen in huis waarvan één redelijk wat voedselintoleranties kent en ook dagelijks aan de eiwitshakes zit (wat ook binnen de boodschappenrekening valt).
De mensen die 1000+ uitgeven zijn natuurlijk wel grote gezinnen. Als je met 5 personen voor alleen het avondeten, 10e rekent, doe je niks geks, dan zit je natuurlijk al op 300e. Verder vind ik 10e voor avond eten al knap.
Ga maar eens lekker nasi maken, boontjes, saus, 500 ram kipfilet, eitje erbij, enz.
Nu noem je wel echt een voorbeeld waar je juist makkelijk voor een tientje klaar kan zijn.Wackmack schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:18:
Ga maar eens lekker nasi maken, boontjes, saus, 500 ram kipfilet, eitje erbij, enz.
1000+ per maand is natuurlijk behoorlijk hoog. Ook voor grotere gezinnen. Zolang ze daar zelf geen probleem in zien, helemaal goed natuurlijk. Luxe producten, snacks, wijn, etc. Dan tikt het wel aan.
Uiteten hoort natuurlijk sowieso niet in het boodschappenbudget. Ik ga ook mijn gehuurde vakantiehuisje niet bij mijn hypotheekkosten rekenen.
Daarbij koken wij regelmatig grotere porties zodat dat lekker de vriezer in kan. Makkelijk als het even slecht uit komt om te koken of als er maar 1 iemand thuis is.
Uiteten hoort natuurlijk sowieso niet in het boodschappenbudget. Ik ga ook mijn gehuurde vakantiehuisje niet bij mijn hypotheekkosten rekenen.
Daarbij koken wij regelmatig grotere porties zodat dat lekker de vriezer in kan. Makkelijk als het even slecht uit komt om te koken of als er maar 1 iemand thuis is.
Mijn situatie volgens Nibud voor alleen voeding:
2 x Kind 4-8 €4,31 per dag.
Man €8,4 per dag.
Vrouw €7,57 per dag.
Zit dan al op €758 per maand voor alleen voeding. Komen overige huishoudelijke boodschappen en luxe nog overheen.
Zat vorig jaar rond €800 a €900 per maand.
Man €8,4 per dag.
Vrouw €7,57 per dag.
Zit dan al op €758 per maand voor alleen voeding. Komen overige huishoudelijke boodschappen en luxe nog overheen.
Die 330 euro is juist inc verjaardagen, af en toe uit eten enz.Wackmack schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:18:
[...]
Die 330e is toch niet inclusief verjaardagen, uiteten, gemiddeld en boodschappen per maand.
De mensen die 1000+ uitgeven zijn natuurlijk wel grote gezinnen. Als je met 5 personen voor alleen het avondeten, 10e rekent, doe je niks geks, dan zit je natuurlijk al op 300e. Verder vind ik 10e voor avond eten al knap.
Om jouw voorbeeld te gebruiken met nasi:
- 500 gram kipfilet: De Turkse slager heeft 3 kilo kipfilet voor 20 euro, ds die 500 gram is dan 3.33 euro.
- Boontjes: een kilo aan boontjes: 2 euro (markt, aanbieidng of turk)
- 1.5 kg gekookte rijst (dus 500 gram droge rijst, dus 75 cent voor een half pak zilverviesrijst
- 500 gram aan kruiden, saus, knoflook en pepertjes (kosten: geen idee)
Nu zit ik op 6.80 euro voor 3.5 kg aan avondeten (ex saus). Een portie voor 1 persoon is 500 gram, dus dit is voor 7 personen avondeten. Ik target op een gemiddelde prijs van 2 euro pppd voor het avondeten. Met 7 pories is er dus 14 euro budget, en is er ds ruim 7 euro beschikbaar om een sausje te maken met wat kruiden. Dit moet geen enkel probleem zijn, en ik gok dat dit ook nog wel te maken is voor onder de 3 euro. Maar ik ga voor nu uit dat ik voor 4 euro echt wel een leuke saus moet kunnen maken.
Voeg ik ook nog wat ui toe (halve kilo, 50 cent) dan heb ik voor 8 personen nasi gemaakt voor 11.30 euro. Met 8 eieren erbij (2 euro) maakt dit 13.50 euro, dus nog geen 1.75 euro per persoon per maaltijd.
Maar je kunt natuurlijk ook een pakje kipfilet halen bij de appie (8 euro voor 500 gram), twee pakken nasigroente (6 euro voor 1.5 kg), een potje Chicken Tonight (3 euro), Lassi MinuutjeRijst (8 euro/kg) en 10 bio+ eieren (4 euro) om alles in no time bij elkaar te gooien en op te warmen. Daarmee heb je 7 maaltijden voor 29 euro, en ben je ruim 4 euro pp kwijt voor een soortgelijke maaltijd... Maar persoonlijk heb ik liever geen saus uit een potje/blikje; dat is de helft suiker en zout helaas...
7400 Wp op het dak
Sinds juni vorig jaar ong. 80 euro per week kwijt voor alleen voeding. Situatie is 2 volwassenen en 2 kinderen (5 en 2).
Moet daarbij wel zeggen dat ik in Duitsland mijn boodschappen doe. Voor een groot aantal ingrediënten scheelt dat immens.
Moet daarbij wel zeggen dat ik in Duitsland mijn boodschappen doe. Voor een groot aantal ingrediënten scheelt dat immens.
Hoe moeten we '2 kinderen (9 en 7 in 2019)' interpreteren? Dat ze 9 en 7 jaar waren in 2019, en nu dus ~15 en ~13? En zo ja, waarom benoemen dat ze 9 & 7 waren in 2019..?jeroenkb schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:06:
Uitgaven per maand voor de supermarkt over de afgelopen jaren.
2 volwassenen, 2 kinderen (9 en 7 in 2019)
[Afbeelding]
The devil is in the details.
Dat zou kunnen, maar waarom niet benoemen hoe oud ze nu (of in 2024) zijn dan..?Galactic schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:29:
Omdat de tabel begint in 2019...
Maar goed, zowel deze vraag, als de vorige vraag, zijn gericht aan degene die het postte
[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 18-01-2025 15:33 ]
The devil is in the details.
Inderdaad 9 en 7 in 2019 en nu dus 14 en 13.Hahn schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:04:
[...]
Hoe moeten we '2 kinderen (9 en 7 in 2019)' interpreteren? Dat ze 9 en 7 jaar waren in 2019, en nu dus ~15 en ~13? En zo ja, waarom benoemen dat ze 9 & 7 waren in 2019..?
En waarom niet noemen hoe oud ze nu zijn; geen flauw idee. Misschien omdat het overzichtje begint in 2019?
Afgelopen maand/30 dagen: 915 euro, en 75 euro aan drogisterij spullen met name luiers. Gezin van 4, 1 van 2 en 1 van 4. Dit is ondanks de kerst wel gelijk met andere maanden afgelopen jaar. D'r is altijd wel iets, kerst, of een verjaardag, of een feestje, dat zit er bij. Ook schoonmaak e.d. We eten weinig vlees, drinken niet, vrijwel geen frisdrank of koekjes. Voor verjaardagen bakken we veel zelf, wat er over is wordt verdeeld onder familie (dus we hebben ook vaak van anderen wat mee).Wackmack schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:40:
Volgens nibus zouden we richting 800 euro gaan voor minimale boodschappen, dus we doen het best goed, helemaal omdat we kopen wat we willen en niet zo op de prijs letten. D'r zitten best wat duurdere producten bij zoals goeie kaas, goeie koffie, veel groente en fruit.
Vergeet de correctie niet. De getallen die je noemt zijn voor tweepersoonshuishoudens. Bij grotere gezinnen wordt in de regel groter ingeslagen, grotere voordeelverpakking met lagere €/kg-prijzen, etc.Ruben0s schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:03:
Mijn situatie volgens Nibud voor alleen voeding:
Man €8,4 per dag.
Vrouw €7,57 per dag.
Je zou in jouw geval op €572 per maand uitkomen.
Dit is nu 400 euro, maar duur vlees zit er niet meer in en moet echt van de aanbiedingen hebben. Veel kip van de toko en eieren van de boer, voor de dure eiwitten. Bijna geen kaas meer, want dat is ook behoorlijk prijzig en goedkope kaas is niet te eten.Zenix schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 00:32:
Budget is 350 inclusief verzorging en schoonmaak voor twee personen. Gaat al een jaar lang goed. Maken beiden 175 over elke maand naar de boodschappen rekening. Doen boodschappen bij Aldi en Deen en letten op aanbiedingen. Maken van tevoren een lijstje en halen alleen wat we nodig hebben.
Ik zie hierin vooral dat het niet de inflatie in het algemeen is, maar dat de AH gewoon een enorme dure winkel is gezien je overige winkeluitgaven niet sterk lijken te stijgen.Rukapul schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:12:
[...]
(Persoonlijke) inflatie is een b*tch. Supermarkt:
[Afbeelding]
Overige boodschappen gemiddeld over afgelopen 24 maanden 275.
Dus sinds dat je bij de AH boodschappen doet ben je meer kwijt aan de boodschappen.
Persoonlijk mijd ik de AH altijd, de prijzen zijn Achtelijk Hoog en vaak zijn hun aanbiedingsprijzen de reguliere prijzen van anderen. Al hebben ze af en toe een aanbieding die het waard maakt om er naar binnen te stappen..
7400 Wp op het dak
Goed vlees hoeft niet duur te zijn: https://bestel.slagerijdiepeveen.nl/Zenix schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:41:
[...]
Dit is nu 400 euro, maar duur vlees zit er niet meer in en moet echt van de aanbiedingen hebben. Veel kip van de toko en eieren van de boer, voor de dure eiwitten. Bijna geen kaas meer, want dat is ook behoorlijk prijzig en goedkope kaas is niet te eten.
Goede kaas ook niet: https://www.dekaasstolp-winkels.nl/winkels
7400 Wp op het dak
Hier met 2 kinderen (5 en 3) rond de 1000 euro per maand. Daar moet wel de nuance bij dat ik dubbel koopzegels spaar.
Brood komt van de bakker. Fruit en eieren van de markt. Maandelijks gaat er zo’n 200 euro aan delicatessen (fuet, kaas, olijven, etc) van de speciaalzaak doorheen. Dus al met al vind ik het wel meevallen.
Brood komt van de bakker. Fruit en eieren van de markt. Maandelijks gaat er zo’n 200 euro aan delicatessen (fuet, kaas, olijven, etc) van de speciaalzaak doorheen. Dus al met al vind ik het wel meevallen.
[ Voor 4% gewijzigd door MagniArtistique op 18-01-2025 23:00 ]
Kip kun je oa bij de makro goed aankomen. 10 kilo (blockfrozen) voor 40 euro oid. Wij kennen hier in de regio Beimer, een slachthuis dat sinds corona ook aan particulieren verkoopt. 18 euro voor een kilo kogelbiefstuk (aan een stuk) of ribeye. 11 euro voor een kilo gambas. Zoiets zul je ongetwijfeld in jouw regio ook hebben. Eieren van de markt; 30 stuks voor 5,95. Mijn ervaring is dat boeren doorgaans vrij duur zijn.Zenix schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:41:
[...]
Dit is nu 400 euro, maar duur vlees zit er niet meer in en moet echt van de aanbiedingen hebben. Veel kip van de toko en eieren van de boer, voor de dure eiwitten. Bijna geen kaas meer, want dat is ook behoorlijk prijzig en goedkope kaas is niet te eten.
[ Voor 7% gewijzigd door MagniArtistique op 18-01-2025 23:05 ]
Wij zijn met het gezin rond de 400-500 kwijt. Boodschappen bestel ik altijd online omdat ik voor een hele week boodschappen haal en weet wat we die week gaan eten en daar haal ik boodschappen voor. Kijk wel altijd of er aanbiedingen zijn bij de AH, Plus en Jumbo en als er iets interessants is wat we vaak gebruiken dan koop ik dat meer in.
Vlees halen we altijd bij de slager en zo heel veel meer betaal ik er niet voor maar kan wel proeven dat kwaliteit stuk hoger ligt dan bij de supermarkt en het is lekkerder.
Brood haal ik altijd bij de bakker omdat dat ook veel lekkerder is en langer vers blijft en zo heel veel duurder is dat ook weer niet.
Vlees halen we altijd bij de slager en zo heel veel meer betaal ik er niet voor maar kan wel proeven dat kwaliteit stuk hoger ligt dan bij de supermarkt en het is lekkerder.
Brood haal ik altijd bij de bakker omdat dat ook veel lekkerder is en langer vers blijft en zo heel veel duurder is dat ook weer niet.
Brood van de bakker langer vers dan de supermarkt? Dat is niet mijn ervaring.Grudgie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:32:
Wij zijn met het gezin rond de 400-500 kwijt. Boodschappen bestel ik altijd online omdat ik voor een hele week boodschappen haal en weet wat we die week gaan eten en daar haal ik boodschappen voor. Kijk wel altijd of er aanbiedingen zijn bij de AH, Plus en Jumbo en als er iets interessants is wat we vaak gebruiken dan koop ik dat meer in.
Dat van mij wel. Als ik het brood van de bakker ongeveer een week bewaar is het nog steeds vers. Als ik brood had van de supermarkt is het na 1-2 dagen zo droog en zit er geen smaak meer aan.souljah1h schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:39:
[...]
Brood van de bakker langer vers dan de supermarkt? Dat is niet mijn ervaring.
Als je brood een week lang vers blijft is dat juist niet een goed iets om de kwaliteit van het brood te beoordelen. Een goed (bakkers)brood met minimaal aan extra (technisch onnodige ) ingrediënten blijft maar kort vers. Zie broodverbeteraar en/of meel verbeteraar. Kan onder andere zorgen voor dat brood minder lang hoeft te rijzen om de juiste vorm en smaak te krijgen en het brood blijft langer vers. Echter door de onder andere de verkortte rijstijd heeft het deeg niet te tijd om alle broodnodige (see what I did there) natuurlijke stoffen aan te maken in voldoende kwantiteit.Grudgie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:41:
[...]
Dat van mij wel. Als ik het brood van de bakker ongeveer een week bewaar is het nog steeds vers. Als ik brood had van de supermarkt is het na 1-2 dagen zo droog en zit er geen smaak meer aan.
Dus wellicht een andere bakker zoeken ?
Ik zelf koop 1x pw een vers brood bij de bakker. Kost zo’n 4,50 tot 5,50 euro. Dezelfde dag opeten is natuurlijk het beste en lekkerst, maar dat lukt helaas niet. Dus het leeuwendeel gaat direct de vriezer in. Ik eet ook niet zo gek veel brood.
(Sorry wilde hier geen brood discussie van maken )
Als ik het zelf bak dan is die super lekker, na 1 dag is die al iets minder en na 2 dagen kan je er de ruit mee ingooien.Grudgie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:41:
[...]
Dat van mij wel. Als ik het brood van de bakker ongeveer een week bewaar is het nog steeds vers. Als ik brood had van de supermarkt is het na 1-2 dagen zo droog en zit er geen smaak meer aan.
Dat komt omdat ik er niet van die chemische “broodverbeteraars” in doe. Houdbaarheid heeft niets te maken met ambachtelijkheid, maar met de samenstelling van het meel: aangezien mijn brood alleen tarwe volkoren, gist, water en zout heeft is die kwalitatief nog veel beter dan van de bakker, maar is de prijs dat het brood snel oud wordt.
Was wel broodnodig, dus goed dat je het opbracht...greg-a schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:51:
[...]
Als je brood een week lang vers blijft is dat juist niet een goed iets om de kwaliteit van het brood te beoordelen. Een goed (bakkers)brood met minimaal aan extra (technisch onnodige ) ingrediënten blijft maar kort vers. Zie broodverbeteraar en/of meel verbeteraar. Kan onder andere zorgen voor dat brood minder lang hoeft te rijzen om de juiste vorm en smaak te krijgen en het brood blijft langer vers. Echter door de onder andere de verkortte rijstijd heeft het deeg niet te tijd om alle broodnodige (see what I did there) natuurlijke stoffen aan te maken in voldoende kwantiteit.
Dus wellicht een andere bakker zoeken ?
Ik zelf koop 1x pw een vers brood bij de bakker. Kost zo’n 4,50 tot 5,50 euro. Dezelfde dag opeten is natuurlijk het beste en lekkerst, maar dat lukt helaas niet. Dus het leeuwendeel gaat direct de vriezer in. Ik eet ook niet zo gek veel brood.
(Sorry wilde hier geen brood discussie van maken )
Wat wel opvalt is dat de grootste kostenstijging tegelijkertijd plaatsvindt met stijgende uitgaven bij de AH.Rukapul schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:12:
[...]
(Persoonlijke) inflatie is een b*tch. Supermarkt:
[Afbeelding]
Overige boodschappen gemiddeld over afgelopen 24 maanden 275.
Ik vermoed dat je een deel van je boodschappen hebt proberen te verschuiven van de Jumbo naar de AH… vermoedelijk vanwege betere (bonus)aanbiedingen en dat je daardoor dus wat zou ‘besparen’?
In de praktijk lijkt het er echter dat dat niet helemaal lukt. Waarschijnlijk zoals bij de meesten: je loopt er toch al rond, ‘en oh dit heb ik ook nog nodig’, ‘even iets extra lekkers meenemen’, etc. - maar in plaats van dat je dit eerst voornamelijk alleen bij Jumbo had, heb je het nu bij Jumbo én AH.
Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als je 90% van je aankopen weer bij één supermarkt zou doen, zoals je voorheen deed. Het zou me niet verbazen als je dan weer lager uitkomt
Hoe is dit bepaald?Grudgie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:32:
Wij zijn met het gezin rond de 400-500 kwijt.
Occam's razor: verhuisd.Uniciteit schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:35:
[...]
Wat wel opvalt is dat de grootste kostenstijging tegelijkertijd plaatsvindt met stijgende uitgaven bij de AH.
Ik vermoed dat je een deel van je boodschappen hebt proberen te verschuiven van de Jumbo naar de AH… vermoedelijk vanwege betere (bonus)aanbiedingen en dat je daardoor dus wat zou ‘besparen’?
En over aanbiedingen: die zijn vooral voor mensen met teveel tijd, te weinig geld, of interesse in aanbiedingen.
Als je wilt besparen dan is de effectiefste methode minder kopen. Een methode om dat te doen is om minder in een supermarkt te komen bijvoorbeeld door werkelijks te bestellen.Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als je 90% van je aankopen weer bij één supermarkt zou doen, zoals je voorheen deed. Het zou me niet verbazen als je dan weer lager uitkomt
Dan verkoopt jouw bakker supermarktbrood en jouw supermarkt echt brood.Grudgie schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:41:
[...]
ehtweak in "Het Grote Broodbaktopic - Deel 2"
En dat lijkt me heel onwaarschijnlijk.
Recentelijk was daar een informatieve uitzending van de KvW over:
https://kro-ncrv.nl/progr...lengt-supermarkt-versheid
...
De schaartjes in je brood
Welke enzymen dan precies in BVM zitten, blijft geheim: de fabrieken houden hun deuren dicht. Bio-ingenieur Cristophe Courtin legt uit welke rol deze enzymen, waarvan je soortgelijke ook in wangslijm vindt, spelen in brood.
Courtin: ‘De enzymen werken als schaartjes, om te verhinderen dat het zetmeel in brood gaat herkristalliseren en dus hard wordt. Daarvoor ‘knippen’ ze kleine stukjes van het zetmeel af.’
Door dit chemische proces blijft je brood langer mals en dus extra lang lekker. Waar haalt de fabrikant deze enzymen vandaan?
...
Met 10 euro voor een fles olijfolie en 4 euro voor een pot pesto is het beter om er niet teveel over na te denken...
Ik weet dat als het moet ik ook naar de Aldi kan gaan maar ben blij dat ik het allemaal nog kan bolwerken.
Merk dat er steeds meer huismerken in de supermarkt zijn en dat A merken eruit gaan. Ook bij de Jumbo en Appie. Iedereen heeft het zwaar.
Ik weet dat als het moet ik ook naar de Aldi kan gaan maar ben blij dat ik het allemaal nog kan bolwerken.
Merk dat er steeds meer huismerken in de supermarkt zijn en dat A merken eruit gaan. Ook bij de Jumbo en Appie. Iedereen heeft het zwaar.
En doordat 'fabriek'brood het volkoren weer apart toevoegt nadat dit eerst uit het meel is gehaald zodat het kort verhit kan worden en daardoor het meel zelf al een 3-tal keer zo lang houdbaar blijft.ehtweak schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:19:
[...]
Dan verkoopt jouw bakker supermarktbrood en jouw supermarkt echt brood.![]()
ehtweak in "Het Grote Broodbaktopic - Deel 2"
En dat lijkt me heel onwaarschijnlijk.![]()
Recentelijk was daar een informatieve uitzending van de KvW over:
https://kro-ncrv.nl/progr...lengt-supermarkt-versheid
...
De schaartjes in je brood
Welke enzymen dan precies in BVM zitten, blijft geheim: de fabrieken houden hun deuren dicht. Bio-ingenieur Cristophe Courtin legt uit welke rol deze enzymen, waarvan je soortgelijke ook in wangslijm vindt, spelen in brood.
Courtin: ‘De enzymen werken als schaartjes, om te verhinderen dat het zetmeel in brood gaat herkristalliseren en dus hard wordt. Daarvoor ‘knippen’ ze kleine stukjes van het zetmeel af.’
Door dit chemische proces blijft je brood langer mals en dus extra lang lekker. Waar haalt de fabrikant deze enzymen vandaan?
...
(Het volkoren zit vet in dat heel snel ranzig wordt)
5 volwassenen 3 katten.
Sandeman 3/5 euro per maaltijd ??? Wauw dan doe ik zeker iets niet goed.
Mijn goedkoopste maaltijd is Shoarma 1.6 kilo - 5 Pita Broodjes - Zak Ijsbergsla 200gr - Knoflook saus ( al eerder gekocht) Kosten € 20 euro
Mijn goedkoopste maaltijd is Shoarma 1.6 kilo - 5 Pita Broodjes - Zak Ijsbergsla 200gr - Knoflook saus ( al eerder gekocht) Kosten € 20 euro
Dat zijn beste broodjes. 320 gram shoarma per broodje. Ik hou wel een goedgevuld broodje, maar dit is wel erg veelIeny schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:11:
5 volwassenen 3 katten.
Als die shoarma uit de supermarkt komt gaat er al vast een halve kilo af aan vocht....jordy89 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:34:
[...]
Dat zijn beste broodjes. 320 gram shoarma per broodje. Ik hou wel een goedgevuld broodje, maar dit is wel erg veel
Afgelopen jaar gemiddeld 420 euro voor een eenpersoonshuishouden. Dat is exclusief horeca en bestellen, maar wel inclusief cosmetica. Ik snap niet hoe hier een heel gezin van kan eten
Weekboodschappen doen, aanbiedingen in de gaten houden, koken voor meerdere dagen (diepvries), niet elke dag bourgondisch aan de slag.noslen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:21:
Afgelopen jaar gemiddeld 420 euro voor een eenpersoonshuishouden. Dat is exclusief horeca en bestellen, maar wel inclusief cosmetica. Ik snap niet hoe hier een heel gezin van kan eten
Wasmiddel bv kopen we nooit zonder een 1+1 aanbieding. Dan slaan we een partij in. Zelfde geldt voor luiers en cosmetica. Regelmatig doen we dat ook met vlees.
Pasta, bami, nasi, soep, etc koken wij altijd voor meerdere dagen. Zo hebben we wat in de diepvries als het een dag niet uit komt.
Ik heb meer dan eens gehad dat het op een gegeven moment meer kookt dan bakt. Dan moet je het serieus afgieten wil je het een beetje kunnen bakken nog.Ronald.42 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:42:
[...]
Als die shoarma uit de supermarkt komt gaat er al vast een halve kilo af aan vocht....
Voor komend jaar ook maar eens meer inzicht krijgen op de boodschappen. Volgens mij zit er ook meer verschil in wat je eet dan waar je het haalt. Sommige gerechten vragen veel en dure ingrediënten (bepaalde pasta's etc), anderen zijn weer relatief goedkoop (bijv. boerenkool).
De wijzen komen uit het Oosten!
Natuurlijk is voor 1 persoon koken duurder dan voor een heel gezin(per persoon natuurlijk)noslen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:21:
Kan me ook voorstellen dan als je alleen bent je vaker iets luxer pakt om jezelf te verwennen of dat als er eten over is dat je makkelijker de garnalen eruit plukt en de pasta weggooi. Of dat e bij 4x3 pistoletjes je dan liever een heel brood pakt.
Wij zitten gemiddeld( 4 personen) rond je 500, scheelt nu dat de oudste zelf weleens naar de appie gaat en dan ook melk ofzo meeneemt maar pubers eten meer dan kleuters.
Festina lente
Wij zitten hier met zijn tweeën op 600/maand. Dat zijn dan wel echt alle boodschappen, maar ook niet uit eten o.i.d. bij in. Ik moet zeggen dat we niet heel zuinig aan doen met het geld en redelijk gemakkelijk met 100 euro minder zouden kunnen, maar af en toe verbaas ik me hoe anderen het met minder doen voor een heel gezin. We hebben i.v.m. de werkdrukte en geen auto niet de "luxe" om eens per week eens uitgebreid de aanbiedingen in te slaan, maar gaan eigenlijk voornamelijk naar de Appie in de buurt en bestellen ook eens per week bij de AH voor de bulkproducten.noslen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:21:
Circa 700-800 per maand. Gezin met drie kinderen in de leeftijd van 1 tot 5 jaar.
Ik vraag me echt af hoe lang dit nog doorgaat zo voordat meerdere mensen/lagen hierdoor in de problemen komen.
Afgelopen jaren echt steeds meer per jaar kwijt aan de boodschappen. Het salaris compenseert dat niet. Energie wat nu ook weer elke keer stijgt, zorgkosten wat weer omhoog gaat.
Waar stopt het, of wat/hoeveel moet er fout gaan (of grote getalen die niet meer kunnen sparen) voordat de overheid iets doet. Of moeten we hier niets van verwachten en is het gewoon wachten dat de lage en midden bevolkingsgroepen gewoon vast lopen dalijk met alle gevolgen van dien?
Maar aan de andere kant is er genoeg extra om uit te geven aan bv het Glazen Huis of aan vuurwerk (hoogste bedrag ooit).
Afgelopen jaren echt steeds meer per jaar kwijt aan de boodschappen. Het salaris compenseert dat niet. Energie wat nu ook weer elke keer stijgt, zorgkosten wat weer omhoog gaat.
Waar stopt het, of wat/hoeveel moet er fout gaan (of grote getalen die niet meer kunnen sparen) voordat de overheid iets doet. Of moeten we hier niets van verwachten en is het gewoon wachten dat de lage en midden bevolkingsgroepen gewoon vast lopen dalijk met alle gevolgen van dien?
Maar aan de andere kant is er genoeg extra om uit te geven aan bv het Glazen Huis of aan vuurwerk (hoogste bedrag ooit).
[ Voor 9% gewijzigd door NeutraleTeun op 22-01-2025 06:42 ]
Tot op heden ongeveer €250 uitgegeven aan boodschappen. Gezinssamenstelling is ik, mijn zoontje (11 jaar) en mijn vriendin. Het kan nogal fluctueren, aangezien ik 50% co-ouder ben en mijn vriendin niet bij mij woont maar wel regelmatig bij mij is. Vanwege omstandigheden ben ik doorgaans diegene die de boodschappen betaalt. Dat is verder helemaal prima aangezien dit tijdelijk is.
Mijn boodschappen doe ik voornamelijk bij de AH (zit letterlijk op de hoek) of bij de Aldi. Gemiddeld is dat twee tot drie keer per week en dan ongeveer €25 tot €35 per keer. Soms is dat minder, want ik haal ook nog wel regelmatig een 2 good 2 go. Meestal is dat van Flink of Hoogvliet. Daar zit af en toe best veel in wat ik prima kan gebruiken voor een paar dagen, dat scheelt wel.
Mealpreppen is een beetje een optie. Ik ben vrij klein behuisd en heb alleen ruimte voor een tafelmodel koelkast en een tafelmodel vriezertje onder de trap. Vanwege de beperkte ruimte kan ik dus niet voor heel lang eten bewaren danwel invriezen en moet ik dientengevolge vaker boodschappen doen.
Wat ik haal is meestal gewoon huismerk. Ook wil ik wel gezond blijven eten. Dus naast aardappelen/rijst ook veel groente en fruit. En een stukje vlees/vega/vis.
Doorgaans let ik ook op aanbiedingen, 35% stickers en dergelijke. Helaas kan ik weinig meer naar de Haagse Markt vanwege tijdgebrek, maar hier in de buurt zitten ook van die kleine Turkse/Marokkaanse/Poolse supermarktjes. Daar kan je ook vaak nog voor wat minder geld boodschappen doen.
Mijn boodschappen doe ik voornamelijk bij de AH (zit letterlijk op de hoek) of bij de Aldi. Gemiddeld is dat twee tot drie keer per week en dan ongeveer €25 tot €35 per keer. Soms is dat minder, want ik haal ook nog wel regelmatig een 2 good 2 go. Meestal is dat van Flink of Hoogvliet. Daar zit af en toe best veel in wat ik prima kan gebruiken voor een paar dagen, dat scheelt wel.
Mealpreppen is een beetje een optie. Ik ben vrij klein behuisd en heb alleen ruimte voor een tafelmodel koelkast en een tafelmodel vriezertje onder de trap. Vanwege de beperkte ruimte kan ik dus niet voor heel lang eten bewaren danwel invriezen en moet ik dientengevolge vaker boodschappen doen.
Wat ik haal is meestal gewoon huismerk. Ook wil ik wel gezond blijven eten. Dus naast aardappelen/rijst ook veel groente en fruit. En een stukje vlees/vega/vis.
Doorgaans let ik ook op aanbiedingen, 35% stickers en dergelijke. Helaas kan ik weinig meer naar de Haagse Markt vanwege tijdgebrek, maar hier in de buurt zitten ook van die kleine Turkse/Marokkaanse/Poolse supermarktjes. Daar kan je ook vaak nog voor wat minder geld boodschappen doen.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
1p +/- 80/200 per maand
Van jumbo naar AH (bestellen) overgestapt vanwege Jumbo's beperkte aanbod aan dierlijke producten, koop eieren bij de aldi, koffie van jumbo. Gewoonlijk 1x per maand.
Doorgaans huismerk, afhankelijk van de ingredienten, vind dat toch belangrijker dan de prijs.
Schoonmaak, toiletrollen, tandpaste, shampoo, etc koop ik meestal in bulk, amazon, bol, wehkamp, holland barret oid. Denk aan xx wc rollen, x schoonmaak sprays etc. Gewoonlijk hoeft dat maar 1x per jaar te gebeuren.
Eet gewoonijk 1x per dag, 2 kop koffie, verder water uit de kraan. (deels uit eigen beweging, deels uit besparing.)
Geen suplementen op vit-D na, want daar kom je in NL gewoon niet aan blijkbaar. (en ja, op verwijzing van de huisarts.)
Van jumbo naar AH (bestellen) overgestapt vanwege Jumbo's beperkte aanbod aan dierlijke producten, koop eieren bij de aldi, koffie van jumbo. Gewoonlijk 1x per maand.
Doorgaans huismerk, afhankelijk van de ingredienten, vind dat toch belangrijker dan de prijs.
Schoonmaak, toiletrollen, tandpaste, shampoo, etc koop ik meestal in bulk, amazon, bol, wehkamp, holland barret oid. Denk aan xx wc rollen, x schoonmaak sprays etc. Gewoonlijk hoeft dat maar 1x per jaar te gebeuren.
Eet gewoonijk 1x per dag, 2 kop koffie, verder water uit de kraan. (deels uit eigen beweging, deels uit besparing.)
Geen suplementen op vit-D na, want daar kom je in NL gewoon niet aan blijkbaar. (en ja, op verwijzing van de huisarts.)
[ Voor 12% gewijzigd door TheChrisTRose op 22-01-2025 13:57 ]
Gezinssamenstelling
26M
24F
en een kat
Boodschappen
Gemiddeld tussen de 400-450.
Winkels
Dirk, Hoogvliet, Lidl en Turkse supermarkt voor vlees.
Toelichting
We doen per week boodschappen en tussendoor kopen we brood en groente, supermarktkeuze is heel willekeurig, net waar we naar toe willen lopen. We kopen vaak producten in de aanbieding om op de kosten te letten.
26M
24F
en een kat
Boodschappen
Gemiddeld tussen de 400-450.
Winkels
Dirk, Hoogvliet, Lidl en Turkse supermarkt voor vlees.
Toelichting
We doen per week boodschappen en tussendoor kopen we brood en groente, supermarktkeuze is heel willekeurig, net waar we naar toe willen lopen. We kopen vaak producten in de aanbieding om op de kosten te letten.
Aanbiedingen bij de meeste supermarkten zijn ook een wassen neus.
Bij mij in de buurt zit een Nettorama, welke de basisprijzen al lager heeft liggen dan de meeste aanbiedingen bij de AH bijvoorbeeld. Daar hebben ze de standaard aanbieding bij 2 of meer producten 10% kortingen (op de meeste A merken).
Een voorbeeld van een actuele aanbieding:
Heineken krat in de aanbieding bij AH van €19,32 voor €14,49
Nettorama prijs: Normaal €15,39 bij 2 of meer €13,85.
De aanbieding bij de AH is dus 90 cent goedkoper dan de hele-jaar-door-prijs bij de Nettorama en 64 cent duurder dan de hele-jaar-door-aanbieding.
Als AH geen aanbieding heeft zijn ze bijna 4,- duurder.
Het enige is dat ik een hekel heb aan winkelen bij de Nettorama, dit komt door de drukte in de winkel, maar als je je daar even overheen zet scheelt het behoorlijk als je veel A-merken koopt.
Nettorama zit niet in heel NL, maar er zijn vast genoeg tweakers die er een in de omgeving hebben.
Bij mij in de buurt zit een Nettorama, welke de basisprijzen al lager heeft liggen dan de meeste aanbiedingen bij de AH bijvoorbeeld. Daar hebben ze de standaard aanbieding bij 2 of meer producten 10% kortingen (op de meeste A merken).
De aanbieding bij de AH is dus 90 cent goedkoper dan de hele-jaar-door-prijs bij de Nettorama en 64 cent duurder dan de hele-jaar-door-aanbieding.
Het enige is dat ik een hekel heb aan winkelen bij de Nettorama, dit komt door de drukte in de winkel, maar als je je daar even overheen zet scheelt het behoorlijk als je veel A-merken koopt.
Nettorama zit niet in heel NL, maar er zijn vast genoeg tweakers die er een in de omgeving hebben.
Dat begin ik hier de laatste maanden weer andersom te zien. Steeds meer vakken waar vrijwel geen huismerk meer te bekennen is, of alleen één variant, en de A-merken de prijs flink omhoog gegooid hebben. Ik heb het idee dat de A-merken inmiddels genoeg betalen aan de winkels om de huismerken eruit te drukken. Voor een heel aantal producten weiger ik de A-merk variant te kopen, als er niks anders ligt dan koop ik het domweg niet of ergens anders. Met name bij de soepen begon het me op te vallen, maar het is steeds meer vakken in de supermarkt waar ik toch echt zeker weet dat daar altijd een flink goedkoper huismerk van was.emeralda schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:26:
Met 10 euro voor een fles olijfolie en 4 euro voor een pot pesto is het beter om er niet teveel over na te denken...
Leuke logica is dat altijd om te lezen. Iedereen vind alles ontzettend duur en vraagt zich ondertussen af hoe dat voor anderen moet zijn. Terwijl iedereen het geld wel gewoon heeft en uitgeeft. De armoede was nog nooit zo laag. De werkloosheid zit al tijden op het laagste punt ooit. De lonen stegen nog nooit zo hard. Veel mensen konden nog snel hun hypotheek vastzetten voor een lage rente. En de huizen prijzen stijgen, dus iedereen voelt zich best rijk.NeutraleTeun schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 06:41:
Ik vraag me echt af hoe lang dit nog doorgaat zo voordat meerdere mensen/lagen hierdoor in de problemen komen.
Heel bijzonder om in een periode te zitten waarbij het nog nooit zó goed ging, en tegelijkertijd zo veel werd geklaagd.
Bij de nettoramas e.d. betaal je dan ook deels met tijd, want vaak is er maar 1 (of 2) kassa open..BernardV schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:27:
Aanbiedingen bij de meeste supermarkten zijn ook een wassen neus.
Zo erg is het hier niet, maar op een drukke dag zijn er 6 van de 10 kassa’s open en dan is het nog druk.ID-College schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:53:
[...]
Bij de nettoramas e.d. betaal je dan ook deels met tijd, want vaak is er maar 1 (of 2) kassa open..
Beste tijd is “etenstijd”, dus rond 18:00 doordeweeks, dan kun je redelijk (relatief) vlot door de winkel.
Jouw opsomming is typerend als je in het kamp woningbezitter zit. Ik denk dat de gemiddelde twintiger en dertiger daar ietsjes anders over denkt.barbarbar schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:52:
[...]
Leuke logica is dat altijd om te lezen. Iedereen vind alles ontzettend duur en vraagt zich ondertussen af hoe dat voor anderen moet zijn. Terwijl iedereen het geld wel gewoon heeft en uitgeeft. De armoede was nog nooit zo laag. De werkloosheid zit al tijden op het laagste punt ooit. De lonen stegen nog nooit zo hard. Veel mensen konden nog snel hun hypotheek vastzetten voor een lage rente. En de huizen prijzen stijgen, dus iedereen voelt zich best rijk.
Heel bijzonder om in een periode te zitten waarbij het nog nooit zó goed ging, en tegelijkertijd zo veel werd geklaagd.
Wij huren nu in de vrije sector en zijn een huis aan het bouwen, duurt nog wel even voordat daar overwaarde in zit...GioStyle schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:45:
[...]
Jouw opsomming is typerend als je in het kamp woningbezitter zit. Ik denk dat de gemiddelde twintiger en dertiger daar ietsjes anders over denkt.
Het gaat goed voor hoog opgeleid Nederland, die al een baan had van 1,5x modaal en die er nog 10% bovenop kreeg de afgelopen periode. Die al een koopwoning had van 250k met maandlasten waarbij iedereen in de vrije sector zich in de handjes bij zou klappen. Die hierdoor genoeg kon sparen om zijn huis te verduurzamen. Geen of beperkte hinder van de energie crisis, geen zorgen om onderdak en alleen last van de boodschappen die wat duurder zijn (maar gelukkig hoeft de auto wat minder vaak gepakt te worden want thuiswerken).barbarbar schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:52:
[...]
Leuke logica is dat altijd om te lezen. Iedereen vind alles ontzettend duur en vraagt zich ondertussen af hoe dat voor anderen moet zijn. Terwijl iedereen het geld wel gewoon heeft en uitgeeft. De armoede was nog nooit zo laag. De werkloosheid zit al tijden op het laagste punt ooit. De lonen stegen nog nooit zo hard. Veel mensen konden nog snel hun hypotheek vastzetten voor een lage rente. En de huizen prijzen stijgen, dus iedereen voelt zich best rijk.
Ben je een schoonmaker en huur je in de vrije sector een slecht geisoleerde appartement is het allemaal iets minder rooskleurig.
Het gaat met de ene kant van Nederland super en de andere kant komt net rond. Vandaar die excessen bij het glazen huis, vuurwerk, restaurants die vol zitten terwijl 30% van Nederland worstelt.
Het is maar net welk punt je quote natuurlijk, in die exacte link, een puntje hoger staat letterlijk mijn betoog "Minder Nederlanders kunnen moeilijk rondkomen. Het aandeel huishoudens dat moeilijk kan rondkomen is in de afgelopen twaalf jaar niet zo laag geweest als nu (32 procent)."r.e.s schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:01:
[...]
Het gaat goed voor hoog opgeleid Nederland, die al een baan had van 1,5x modaal en die er nog 10% bovenop kreeg de afgelopen periode. Die al een koopwoning had van 250k met maandlasten waarbij iedereen in de vrije sector zich in de handjes bij zou klappen. Die hierdoor genoeg kon sparen om zijn huis te verduurzamen. Geen of beperkte hinder van de energie crisis, geen zorgen om onderdak en alleen last van de boodschappen die wat duurder zijn (maar gelukkig hoeft de auto wat minder vaak gepakt te worden want thuiswerken).
Ben je een schoonmaker en huur je in de vrije sector een slecht geisoleerde appartement is het allemaal iets minder rooskleurig.
Het gaat met de ene kant van Nederland super en de andere kant komt net rond. Vandaar die excessen bij het glazen huis, vuurwerk, restaurants die vol zitten terwijl 30% van Nederland worstelt.
De Nettorama is goedkoper maar ze hebben geen zelfscan en de winkel is klein.
Zelfs mijn moeder heeft geen zin meer om in de rij te staan bij de kassa. Dus ja je kiest toch een beetje voor de kleine luxes in het leven als je dat kan betalen.
Zelfs mijn moeder heeft geen zin meer om in de rij te staan bij de kassa. Dus ja je kiest toch een beetje voor de kleine luxes in het leven als je dat kan betalen.
Formaat winkel wisselt uiteraard. Bij ons scheelt het niet veel met andere supermarkten.emeralda schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:29:
De Nettorama is goedkoper maar ze hebben geen zelfscan en de winkel is klein.
Zeker vlees is daar echt een veel hogere kwaliteit dan bij de Albert Heijn. Zit gewoon nog een slager ook. Veel meer keuze ook qua soorten vlees.
Ik kan dit absoluut beamen, vlees van de Nettorama is van echt goede kwaliteit. Er ligt ook regelmatig een staartstuk/picanha in de schappen, dat zie ik nooit bij de AHs bij ons in de buurt.Dennis1812 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:51:
[...]
Formaat winkel wisselt uiteraard. Bij ons scheelt het niet veel met andere supermarkten.
Zeker vlees is daar echt een veel hogere kwaliteit dan bij de Albert Heijn. Zit gewoon nog een slager ook. Veel meer keuze ook qua soorten vlees.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Zelfde voor buikspek, stukken van 2.5kg procureur, grote stukken sucade of ander rundvlees.True schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:13:
[...]
Ik kan dit absoluut beamen, vlees van de Nettorama is van echt goede kwaliteit. Er ligt ook regelmatig een staartstuk/picanha in de schappen, dat zie ik nooit bij de AHs bij ons in de buurt.
Echt prachtige varkenshazen voor 8 euro/kg.
Goede prijzen voor zeer goed vlees.
Ook met broodbeleg overigens
Een grote groep mensen wordt overeind gehouden door de overheid.barbarbar schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:53:
[...]
Het is maar net welk punt je quote natuurlijk, in die exacte link, een puntje hoger staat letterlijk mijn betoog "Minder Nederlanders kunnen moeilijk rondkomen. Het aandeel huishoudens dat moeilijk kan rondkomen is in de afgelopen twaalf jaar niet zo laag geweest als nu (32 procent)."
Voorbeeld: toen de gas prijzen omhoog gingen nadat Rusland de oorlog was begonnen moest de overheid enorme energie toeslagen uitgeven.
Als we morgen overgingen naar een Amerikaans systeem en alle toeslagen afschaffen krijgen wij ook homeless camps en trailer parks.
Gelukkig is zelfs de VVD socialistisch.
Dit, en tegelijkertijd: er maken 180.000 gebruik van de voedselbank. Dat doen ze niet voor de lol, dus de stelling dat "iedereen het geld wel gewoon heeft" gaat niet op.emeralda schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:18:
[...]
Een grote groep mensen wordt overeind gehouden door de overheid.
Voorbeeld: toen de gas prijzen omhoog gingen nadat Rusland de oorlog was begonnen moest de overheid enorme energie toeslagen uitgeven.
Als we morgen overgingen naar een Amerikaans systeem en alle toeslagen afschaffen krijgen wij ook homeless camps en trailer parks.
Ik heb over 2024 al mijn uitgaven op een rijtje gezet. Als eenpersoons huishouden was ik in 2024 goedkoper uit dan in 2023. Dit is exclusief uit eten, inclusief een groot deel van de drogisterij artikelen.
2022: 282 euro/mnd
2023: 290 euro/mnd
2024: 260 euro/mnd
De reden dat ik nu minder kwijt ben is dat ik minder makkelijke maaltijden (magnetron en diepvries pizza) eet. Ik koop nu 1 of 2 per week een verspakket en vul dat aan met (plantaardig) vlees. gezond omdat er veel groenten in zitten, maar afhankelijk van hoe groot je de porties maakt is het ook een heel goedkope manier van eten.
Ik maak vrijwel altijd meer porties dan er op de verpakking staat. Staat er 2 of 3 dan maak ik er zeker 4 maar dat kunnen er ook 5 zijn. Staat er 3 of 4 op de verpakking, dan kom ik al snel op 6 porties. Wellicht eet ik kleinere porties dan de gemiddelde Nederlander, maar er zitten ook regelmatig meer groente in het pak (bijvoorbeeld ipv 1 grote peen twee kleine die samen zwaarder zijn, of 4 middelgrote tomaten in plaats van 2 grote).
De eerste portie eet ik direct op, de tweede gaat in de koelkast en de rest gaat in de vriezer. Met de aanvullingen kost zo'n set misschien 10 euro maar met 5 porties is dat dus maar 2 euro per maaltijd. Uiteraard begin ik met de volgende maaltijden voor de vriezer leeg is, dus ik heb doorgaans 3 of 4 soorten maaltijden in de vriezer, genoeg variatie.
Na een lange werkdag heb ik geen zin om te koken, maar ik eet op deze manier wel gezonder dan voorheen. Een lasagne maaltijd voor de magnetron is lekker, maar er zitten minder groenten in en ze zijn dus ook duurder. Dus wie een manier zoekt om zowel goedkoper als gezonder te eten... probeer ze eens uit! (geen aandelen)
2022: 282 euro/mnd
2023: 290 euro/mnd
2024: 260 euro/mnd
De reden dat ik nu minder kwijt ben is dat ik minder makkelijke maaltijden (magnetron en diepvries pizza) eet. Ik koop nu 1 of 2 per week een verspakket en vul dat aan met (plantaardig) vlees. gezond omdat er veel groenten in zitten, maar afhankelijk van hoe groot je de porties maakt is het ook een heel goedkope manier van eten.
Ik maak vrijwel altijd meer porties dan er op de verpakking staat. Staat er 2 of 3 dan maak ik er zeker 4 maar dat kunnen er ook 5 zijn. Staat er 3 of 4 op de verpakking, dan kom ik al snel op 6 porties. Wellicht eet ik kleinere porties dan de gemiddelde Nederlander, maar er zitten ook regelmatig meer groente in het pak (bijvoorbeeld ipv 1 grote peen twee kleine die samen zwaarder zijn, of 4 middelgrote tomaten in plaats van 2 grote).
De eerste portie eet ik direct op, de tweede gaat in de koelkast en de rest gaat in de vriezer. Met de aanvullingen kost zo'n set misschien 10 euro maar met 5 porties is dat dus maar 2 euro per maaltijd. Uiteraard begin ik met de volgende maaltijden voor de vriezer leeg is, dus ik heb doorgaans 3 of 4 soorten maaltijden in de vriezer, genoeg variatie.
Na een lange werkdag heb ik geen zin om te koken, maar ik eet op deze manier wel gezonder dan voorheen. Een lasagne maaltijd voor de magnetron is lekker, maar er zitten minder groenten in en ze zijn dus ook duurder. Dus wie een manier zoekt om zowel goedkoper als gezonder te eten... probeer ze eens uit! (geen aandelen)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Als we morgen overgaan naar een Amerikaans systeem met de mentaliteit van een Nederlander dan zijn die homeless camps zo verdwenen. Veel heeft te maken met keuzes maken in het leven en in welk systeem je bent opgegroeid.emeralda schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:18:
[...]
Een grote groep mensen wordt overeind gehouden door de overheid.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Ik wil mijn kosten ook graag overzichtelijk maken. Ik ben zelf niet zo'n held met Excel, maar het steeds met de hand bijhouden van mijn uitgaven vraagt ook nogal veel tijd. Iemand goede ervaringen met een bank die je voorziet van inzichten?
Wat zou de overheid moeten of kunnen doen?NeutraleTeun schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 06:41:
De overheid kan iets aan de belasting doen, maar daar help je de laagstbetaalden niet echt mee. Bij BTW verlagen is het maar de vraag wat daar het effect van is. Gaan alle winkels dat netjes in mindering brengen op hun prijzen of krijg je toch weer "mooie" prijzen (bijvoorbeeld een bloemkool van 2,79 incl BTW zou dan 2,56 ex BTW worden, dus mogelijk minstens 2,59 winkelprijs). Er is immers helemaal geen capaciteit om dat te controleren bij alle winkels.
Minimumloon nog een keer verhogen helpt ook vrijwel niet. Het blijven de laagste inkomens en bovendien vliegen de overheidsuitgaven dan omhoog wat ook weer de inflatie aanjaagt.
De rabobank app heeft ingebouwde overzichten met "inzicht uitgaven/inkomsten" die automatisch alles al sorteert, optelt etc., die kun je ook beter maken door niet automatisch ingedeelde pinbetalingen handmatig van de juiste categorie te voorzien. Overigens lijkt wisselen van bank me nogal overkill om wat meer inzicht te krijgen in je uitgaven?Merelhofstede schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:25:
Ik wil mijn kosten ook graag overzichtelijk maken. Ik ben zelf niet zo'n held met Excel, maar het steeds met de hand bijhouden van mijn uitgaven vraagt ook nogal veel tijd. Iemand goede ervaringen met een bank die je voorziet van inzichten?
Voor mij erg confronterend, durf hier niet te zeggen wat ik rond dec 2023 aan boodschappen (veel luxe producten, ad hoc dagelijkse planning waar/met wie ik eet etc.) en uitgaan (restaurants, stappen, dates etc.) uitgaf.
Gelukkig is de basis bij mij prima (hoog inkomen, lage woonlasten), dus er viel veel te winnen
Mij volgende besparing wil ik op het gebied van boodschappen doen, dus lees hier volinteresse mee nu.
[ Voor 4% gewijzigd door _Anvil_ op 20-02-2025 12:01 ]
ING heeft soortgelijke functie.
Abn ook volgens mij.
Alle grote banken hebben dat wel tegenwoordig?
Abn ook volgens mij.
Er is ook nog dit topicMerelhofstede schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:25:
Programma om geld mee te beheren
Ik gebruik zelf https://www.mijngeldzaken.nl/ ook al omdat bij ons meerdere rekeningen in gebruik zijn.
Volgens mij heb je ook externe websites daarvoor, maar ik zou zelf niet zo graag mijn hele bankgebeuren daar koppen/uploaden.Dennis1812 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:44:
ING heeft soortgelijke functie.
Abn ook volgens mij.
In Belgie hebben banken dit volgens mij nog niet, wel kun je bij elkaar kijken in de app van een bank zie je dan je rekeningen bij andere banken als je daar toestemming voor geeft (doe ik ook liever niet trouwens) dus als een bank het heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 20-02-2025 15:13 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Iemand een goede tip om je maandelijkse boodschappen te budgetteren? Stel ik wil max. 800,- per maand uitgeven aan boodschappen. Hoe doen jullie dit dan? Natuurlijk kun je bijv. 200,- per week opnemen (cash), dit is misschien wel de beste manier. Maar eigenlijk zoek ik een bank met een (gratis) account met een fysieke bankpas (naast mijn huidige rekening bij ING). Ik dacht aan N26 of Open Bank, maar ben toch wat huiverig. Bij Bunq kun je bij hun gratis pakket volgens mij geen fysieke pas krijgen.
Wij hebben bij de ING 2 rekeningenmirod schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:31:
Iemand een goede tip om je maandelijkse boodschappen te budgetteren? Stel ik wil max. 800,- per maand uitgeven aan boodschappen. Hoe doen jullie dit dan? Natuurlijk kun je bijv. 200,- per week opnemen (cash), dit is misschien wel de beste manier. Maar eigenlijk zoek ik een bank met een (gratis) account met een fysieke bankpas (naast mijn huidige rekening bij ING). Ik dacht aan N26 of Open Bank, maar ben toch wat huiverig. Bij Bunq kun je bij hun gratis pakket volgens mij geen fysieke pas krijgen.
1 vaste lasten rekening waar alle rekeningen van worden afgeschreven.
1 boodschappen rekening waar we alles verder in winkels/webshops van betalen.
Verder 2 spaarrekeningen.
1 voor normaal sparen
1 waar per maand 800 euro (of 1000 of net hoe de weken vallen, 200 per week in elk geval gedurende 1 salaris periode) op gestort wordt.
Elke zondagavond zetten we de nieuwe 200 euro erop.
Als we eens uit eten gaan o.i.d doen we dit meestal van koopzegels. Of we nemen het op uit de spaarrekening.
Dit geeft ons het beste overzicht.
Waarom huiverig? Ik zelf heb al jaren een rekening bij Openbank voor mijn boodschappen, niets mis mee. Ik schrijf niet een maandbedrag in één keer over naar die rekening maar elke maandag een week budget.mirod schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:31:
Mijn moeder schreef vroeger gewoon in een groot schrift, links alle uitgaven incl vaste lasten op. Aan de rechter kand het salaris en wellicht andere geldinkomsten.Merelhofstede schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:25:
Dan heb je een goede balans elke maand. Ze besprak het met mijn vader en hadden zo grip. Op nette primitieve manier. Hebben ze vele decennia zo volgehouden.
Ik herken wat je schrijft. Ik hou zelf bijna drie jaar een excel bij met alle inkomsten en uitgaven en het heeft mij, ondanks dat het mij veel tijd kost, ontzettend veel inzicht gegeven en daardoor ga ik beter om met financiën.Merelhofstede schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:25:
Ik wil mijn kosten ook graag overzichtelijk maken. Ik ben zelf niet zo'n held met Excel, maar het steeds met de hand bijhouden van mijn uitgaven vraagt ook nogal veel tijd.
Ik doe dit eigenlijk alleen met mijn vaste inkomsten/uitgaven om vervolgens op basis daarvan te bepalen wat er direct elke maand naar het spaar en budget rekening gaan (niet vaste uitgaven zoals boodschappen etc).SURFivor schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:45:
[...]
Ik herken wat je schrijft. Ik hou zelf bijna drie jaar een excel bij met alle inkomsten en uitgaven en het heeft mij, ondanks dat het mij veel tijd kost, ontzettend veel inzicht gegeven en daardoor ga ik beter om met financiën.
De excel zelf word eigenlijk eenmaal per jaar bijgewerkt muv veranderingen in vaste uitgaven (verhoging huur, zorg etc).
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Wat versta je onder veel tijd?SURFivor schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:45:
[...]
Ik herken wat je schrijft. Ik hou zelf bijna drie jaar een excel bij met alle inkomsten en uitgaven en het heeft mij, ondanks dat het mij veel tijd kost, ontzettend veel inzicht gegeven en daardoor ga ik beter om met financiën.
Ik gebruik al meer dan 10 jaar Excel. Elke week even het bestand met transacties downloaden van de bank en er een categorie achter typen. Ik denk per week niet meer dan 5 min werk.
Het kostte mij in het begin veel tijd om alles (handmatig) in te voeren in Excel op de manier zoals ik het wil om goed overzicht te hebben. Mijn doel was om voor nu en in de toekomst (2 jaar vooruit) inzicht te hebben. Veel dingen zijn nu "geautomatiseerd" en besteed ik er wekelijks 5 tot max 10 minuten aan.jeroenkb schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:18:
Wat versta je onder veel tijd?
Ik gebruik al meer dan 10 jaar Excel. Elke week even het bestand met transacties downloaden van de bank en er een categorie achter typen. Ik denk per week niet meer dan 5 min werk.
Ja, dat is mijn ervaring ook, het heeft mij in het begin nogal wat tijd gekost om het te krijgen zoals ik het wilde hebben (je kunt op internet heel veel templates vinden!), maar als je het eenmaal hebt zoals je het wilt hebben, dan kost het daarna nauwelijks nog tijd.SURFivor schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:25:
[...]
Het kostte mij in het begin veel tijd om alles (handmatig) in te voeren in Excel op de manier zoals ik het wil om goed overzicht te hebben. Mijn doel was om voor nu en in de toekomst (2 jaar vooruit) inzicht te hebben. Veel dingen zijn nu "geautomatiseerd" en besteed ik er wekelijks 5 tot max 10 minuten aan.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
als je wilt kan ik mijn excel wel delen hoor, ik heb die van mij meer gericht op vaste lasten en het profit first systeem.Merelhofstede schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:25:
Ik maak de eerste van de maand 500 eu over naar een aparte boodschappen rekening en daar doe ik het van. Buiten December was dit elke keer voldoende of iets teveel, het overschot haal ik eraf en zet ik op een andere rekening.
[ Voor 5% gewijzigd door NoTimeRemains op 24-02-2025 19:16 ]
This is the Way.
*knip* spam
[ Voor 95% gewijzigd door Zr40 op 25-02-2025 18:39 ]
Ik zou het erg op prijs stellen als je je excel wil delen. Ik wil zelf ook kijken of ik iets in elkaar kan flansen, mogelijk helpt het me op weg.NoTimeRemains schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:13:
[...]
als je wilt kan ik mijn excel wel delen hoor, ik heb die van mij meer gericht op vaste lasten en het profit first systeem.
Ik maak de eerste van de maand 500 eu over naar een aparte boodschappen rekening en daar doe ik het van. Buiten December was dit elke keer voldoende of iets teveel, het overschot haal ik eraf en zet ik op een andere rekening.
Let op:
Een kleine of korte reactie op een post kan uiteraard, maar probeer niet te ver af te dwalen en het bij het onderwerp te houden!
Een kleine of korte reactie op een post kan uiteraard, maar probeer niet te ver af te dwalen en het bij het onderwerp te houden!