Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:05
Hi,

Ik vraag jullie bij deze om advies. Ik heb een hypotheek (op mijn naam) maar woon inmiddels, helemaal happy, samen en we zijn fiscaal partner.

Wij willen binnen nu en twee jaar verhuizen. Ik heb nu 10.000,- EUR "over" en wil hiermee extra aflossen op mijn hypotheek. We kunnen het geld missen, ook voor langer termijn.

Aantal gegevens:
Hypotheek bedrag: 160.300 EUR
Type hypotheek: Annuïteitenhypotheek
Rente percentage: 3,85% 10 jaar vast
Looptijd: 30 jaar

Van de hypotheek vertrekker heb ik bericht gehad dat na aflossing mijn maandlasten omlaag gaan. Van mijn Hypotheker contact heb ik te horen gekregen dat aflossen, met de huidige spaar rente, altijd voordeliger is. Maar alleen als je het geld op langer termijn kan missen.

Is het nu slim om af te lossen, of om het bedrag (tegen 1.55% rente en dalend) vast te houden voor de nieuwe (toekomstige) hypotheek? En wat doet dit met onze hypotheek rente aftrek?

Voorbaat dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:41

CeesKees

I rest my Kees

Het scheelt je 32 euro aan rente per maand.
Heb je dat er voor over om 10k aan beschikbare funds te missen?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Geld dat je nu in je hypotheek stopt MOET je meenemen in de nieuwe hypotheek als je gaat verhuizen.
Als je cash geld achterhoud kun je daar bijvoorbeeld een verbouwing mee financieren, meer lenen is wat moeilijker geworden.
Zolang je nog niet boven de 42k aan saldo hebt zou ik het achterhouden. Je kunt het tzt ook gebruiken om het hypotheekbedrag te verlagen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47
Maak eens een plan voor je (financiele) toekomst in de vorm van een aantal scenarios.
Maak ook een financieel overzicht (balans) met je bezittingen en schulden op dit moment en maak dat ook eens voor een aantal van je scenarios. Die 10k en 160k zijn slechts puntjes in het totaal.

Uiteindelijk is die 10k klein bier. De totaalrichting is echter wel van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-04 06:35
Dit is helemaal niet correct. Je moet helemaal niets. Alleen voor fiscale aftrekbaarheid speelt de oude hypotheek een rol.
Mocht je op begeven moment je hypotheek helemaal hebben afgelost en je koopt met eigen middelen vervolgens een ander huis, speelt dit in het geheel niet.
ZeRoC00L schreef op maandag 09 maart 2015 @ 11:21:
Geld dat je nu in je hypotheek stopt MOET je meenemen in de nieuwe hypotheek als je gaat verhuizen.
Als je cash geld achterhoud kun je daar bijvoorbeeld een verbouwing mee financieren, meer lenen is wat moeilijker geworden.
Zolang je nog niet boven de 42k aan saldo hebt zou ik het achterhouden. Je kunt het tzt ook gebruiken om het hypotheekbedrag te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:30
Heb je al eens gaan horen achter een herziening van je lening?

Wij hebben dat recent laten doen, door de renteverlaging hebben we de looptijd met een 5 jaar kunnen verkorten terwijl het maandelijks af te lossen bedrag gelijk bleef.

Die 10 000 lijkt me eerder interessant om achter de hand te houden voor als je over 2 jaar wilt verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:54
chime schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:54:
Heb je al eens gaan horen achter een herziening van je lening?

Wij hebben dat recent laten doen, door de renteverlaging hebben we de looptijd met een 5 jaar kunnen verkorten terwijl het maandelijks af te lossen bedrag gelijk bleef.
Maar dat is helemaal een onaantrekkelijke besteding van je geld, als je het mij vraagt. Dan ben je nu al je centen kwijt, je maandlasten blijven ook nog gelijk (!), alleen over enkele tientallen jaren is je hypotheek dan iets eerder afgelost. Wauw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Al het geld dat je nu extra aflost, krijg je straks geen HRA meer over. Ook moet je de "overwaarde" altijd in je nieuwe huis stoppen.

Dat is normaal gesproken niet zo'n issue, maar als je toch binnen 2 jaar gaat verhuizen, is het misschien handiger om ermee te wachten.

Vaak verdien je het geld van een extra aflossing in 20 jaar terug. Dat is mooi als je ergens 30 jaar blijft wonen (de laatste 10 jaar betaal je er geen rente meer over). Althans, zo komt het grofweg bij mij uit als ik extra aflos.

Het is dus wel degelijk zinvol, maar vooral op de lange termijn. Ik ben ook van plan om elk jaar extra af te lossen, maar wil dan ook nog lang in dit huis blijven wonen :)

[ Voor 44% gewijzigd door Lethalis op 09-03-2015 13:29 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:14
In jouw geval zou ik dat geld nog even beschikbaar houden, bijvoorbeeld voor een verbouwing aan je nieuwe huis zoals hierboven ook al gezegd.
Zelf woon ik nu achttien jaar in mijn huis en we zijn ook niet van plan te verhuizen. Onze hypotheek is voor een gedeelte aflossingsvrij en we zijn nu begonnen om daarop af te lossen. Over zeven jaar hoop ik dat stukje weggewerkt te hebben. Het scheelt totaal een paar duizend euro rente en we hoeven dan niet over twaalf jaar tegen een af te lossen bedrag aan te hikken.
Hra wordt natuurlijk wel wat minder, maar je moet nog altijd meer aan rente betalen dan je via de belasting terug krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Je wilt verhuizen, dus je weet niet hoeveel financiering je straks nodig hebt. Aangezien aflossen leidt tot beperking van je aftrek *en* eigen geld belangrijk is bij krijgen nieuwe financiering zou ik zeker niet aflossen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311786

Heb je echt € 10.000,- "over"? Vergeet niet dat verhuizen altijd geld kost, zeker wanneer je van koophuis naar koophuis verhuist (kosten koper, eventueel (zeer waarschijnlijk) verkoopmakelaar, eventueel aankoopmakelaar, etc.).

Aangezien je binnen nu en twee jaar wil verhuizen lijkt het me dat alle opties nog openstaan. Stel dat je deze € 10.000,- nu in je huidige woning stopt en later blijk je het toch nodig te hebben om dat ene droomhuis te kunnen bekostigen, of om die verschrikkelijk lelijke badkamer te kunnen vervangen/vernieuwen, wat eigenlijk het enige minpuntje aan dat hele huis was...

Als het geld daadwerkelijk over is kun je het natuurlijk ook altijd nog gebruiken om een gedeelte van je nieuwe woning te financieren of om dit later alsnog te gebruiken om een gedeelte van je nieuwe hypotheek af te lossen.

Ik persoonlijk zou ik ieder geval geen cent meer investeren in m'n huidige woning als ik op zo'n korte termijn zou willen verhuizen. Tenzij het gaat om een verbetering welke niet al te duur is en dit de waarde van je huidige woning verhoogt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Laatst online: 22-04 13:57
Lethalis schreef op maandag 09 maart 2015 @ 13:24:
Al het geld dat je nu extra aflost, krijg je straks geen HRA meer over. Ook moet je de "overwaarde" altijd in je nieuwe huis stoppen.

Dat is normaal gesproken niet zo'n issue, maar als je toch binnen 2 jaar gaat verhuizen, is het misschien handiger om ermee te wachten.
Aflossing zorgt er ook voor dat je toekomstige hypotheek lager zal zijn. De overwaarde gaat altijd over naar het nieuwe huis en dat zorgt dat jij minder hoeft te lenen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Dank voor jullie berichten, zeer waardevol! Waarom waardevol? Omdat ik nu niet direct ga aflossen en het geheel ga heroverwegen. Ik had al zo'n gevoel dat aflossen niet altijd even aantrekkelijk hoeft te zijn. Jullie hebben dit bevestigd. Dank daarvoor.

Ik heb inderdaad 10.000 EUR "over". Daarbij al rekening gehouden dat we 30.000 EUR in het nieuwe huis willen stoppen en we een potje voor onvoorziene omstandigheden hebben. We moeten voorkomen dat we fiscaal gezien over de spaar grens heengaan. Dit zal echter eind van het jaar pas helder worden.

Zoals ik het nu zie kan ik altijd nog eind van het jaar een bedrag aflossen indien de grens in zicht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom moet je dat voorkomen? Even een simpel rekensommetje:

€ 5.000,- x 4% = € 200,- x 30% = € 60,-.

Dat is wat je de belastingdienst moet betalen voor € 5.000,- (correct me if I'm wrong mensen). Wat je moet betalen over een bedrag van € 10,000,- kun je met bovenstaand voorbeeld vrij goed inschatten denk ik. Nou zijn de spaarrentes tegenwoordig niet bijzonder hoog, maar volgens mij bouw ik nog altijd meer rente op over m'n spaargeld dan wat het me aan vermogensbelasting zal kosten. En ook al zou je quitte spelen, dan verlies je er nog steeds niks op. Mensen zijn al gauw heel bang om vermogensbelasting te betalen, maar dat is nergens voor nodig.

Misschien is dit ook wel heel persoonlijk en denken anderen er anders over... maar ik zou m'n geld lekker laten staan waar het staat, zeker als ik van plan zou zijn om een ander huis te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Over twee jaar mag je, zoals het er nu uit ziet, nog maar 101% financieren. Je zal dan dus sowieso vrijwel al je kk contant moeten aftikken. Dan ik 10k wel fijn om achter de hand te hebben lijkt me.

Als je op zo'n korte termijn denkt te gaat verhuizen, dan zou ik het geld liquide houden. Ik zou me niet druk maken over de VRH voor zo'n korte periode en zo'n beperkt bedrag.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Ruvetuve schreef op maandag 09 maart 2015 @ 15:05:
We moeten voorkomen dat we fiscaal gezien over de spaar grens heengaan.
Ja, waarom wil je dat voorkomen? Voor die paar tientjes die je aan belasting moet betalen?

Ik betaal het graag!

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:18
Anoniem: 311786 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 15:35:
Waarom moet je dat voorkomen? Even een simpel rekensommetje:

€ 5.000,- x 4% = € 200,- x 30% = € 60,-.

Dat is wat je de belastingdienst moet betalen voor € 5.000,- (correct me if I'm wrong mensen). Wat je moet betalen over een bedrag van € 10,000,- kun je met bovenstaand voorbeeld vrij goed inschatten denk ik. Nou zijn de spaarrentes tegenwoordig niet bijzonder hoog, maar volgens mij bouw ik nog altijd meer rente op over m'n spaargeld dan wat het me aan vermogensbelasting zal kosten. En ook al zou je quitte spelen, dan verlies je er nog steeds niks op. Mensen zijn al gauw heel bang om vermogensbelasting te betalen, maar dat is nergens voor nodig.

Misschien is dit ook wel heel persoonlijk en denken anderen er anders over... maar ik zou m'n geld lekker laten staan waar het staat, zeker als ik van plan zou zijn om een ander huis te kopen.
Vermogensbelasting is 1.2%.
TS is fiscaal partner met iemand dus zei mogen gemeenschappelijk een bedrag van € 42.660 hebben zonder extra belasting te moeten betalen. http://www.belastingdiens...en/heffingsvrij_vermogen/

Er zijn niet heel veel banken meer die een hogere rente dan 1.2% geven op de spaarrekening, maar ze zijn er nog wel. Zorg er voor dat je aan het eind van het jaar gewoon onder de € 42.660 zit om extra belasting te voorkomen.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

PM_Petrol schreef op maandag 09 maart 2015 @ 15:48:
[...]Zorg er voor dat je aan het eind van het jaar gewoon onder de € 42.660 zit om extra belasting te voorkomen.
Nogmaals, waarom? Wat is er mis met geld hebben en er een beetje (want betalen doe je slechts over het meerdere) belasting over betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

TS is fiscaal partner met iemand dus zei mogen gemeenschappelijk een bedrag van € 42.660 hebben zonder extra belasting te moeten betalen. http://www.belastingdiens...en/heffingsvrij_vermogen/

Er zijn niet heel veel banken meer die een hogere rente dan 1.2% geven op de spaarrekening, maar ze zijn er nog wel. Zorg er voor dat je aan het eind van het jaar gewoon onder de € 42.660 zit om extra belasting te voorkomen.
Vergeet één ding niet: spaarrente krijg je over al je spaargeld (we hebben het nu even niet over miljoenen), vermogensbelasting betaal je over het bedrag boven de grens van € 21.139,- (p.p., dus als fiscaal partners mag je het dubbele hebben).

Voor mij blijft de vraag gelden: waarom? Ik moet over 2014 ongeveer € 100,- vermogensbelasting betalen. Blij dat ik zoveel heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
CeesKees schreef op maandag 09 maart 2015 @ 15:49:
[...]

Nogmaals, waarom? Wat is er mis met geld hebben en er een beetje (want betalen doe je slechts over het meerdere) belasting over betalen?
Omdat je al zoveel belasting moet betalen.
De belastingdienst gaat uit van een rendement van 4% over je (spaar)geld!!. Dat was een aantal jaar geleden misschien zo, maar tegenwoordig niet meer. Sparen levert bijna niks meer op. Beleggen is een risico waar je echter wel meer rendement kan behalen. Ze passen die 4% ook niet aan naar de huidige markt. Dan kan je net zo goed iets kopen wat je al een tijd wilt hebben, dan dat je weer belasting gaat betalen over je eigen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
[...]

Over uw belastbaar inkomen uit vermogen betaalt u 1,2% belasting. Dit is opgebouwd uit een voordeel van 4% over de grondslag sparen en beleggen, waarover u 30% inkomstenbelasting betaalt.
Beide klopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
Het is niet zeker dat eind van het jaar, en volgend jaar, de spaar rente hoger is als de belasting. Vandaar dat ik als uitgangspunt neem: voorkom het betalen van de belasting.

Uiteraard is het uiteindelijk gewoon rekenen en het ervoor over hebben. Maar heb ook een hypotheek om als "spaarpot" te kunnen gebruiken. Stop ik het liever daar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Anoniem: 311786 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 15:53:
[...]

Vergeet één ding niet: spaarrente krijg je over al je spaargeld (we hebben het nu even niet over miljoenen), vermogensbelasting betaal je over het bedrag boven de grens van € 21.139,- (p.p., dus als fiscaal partners mag je het dubbele hebben).

Voor mij blijft de vraag gelden: waarom? Ik moet over 2014 ongeveer € 100,- vermogensbelasting betalen. Blij dat ik zoveel heb!
Dan moet je wel al je geld op een spaarrekening hebben staan. Op de betaalrekening krijg je geen rente.
Nogmaals, de belastingdienst past die 4% ook niet aan. Dat zou toch ook niet zo'n probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PM_Petrol schreef op maandag 09 maart 2015 @ 15:55:
[...]

Dan moet je wel al je geld op een spaarrekening hebben staan. Op de betaalrekening krijg je geen rente.
Nogmaals, de belastingdienst past die 4% ook niet aan. Dat zou toch ook niet zo'n probleem moeten zijn.
True. Maar als je veel geld hebt, waar je momenteel niks mee doet (het is immers ook spaargeld), dan lijkt het me vrij logisch dat je dat geld (zoveel mogelijk) op je spaarrekening zet, zodat je daar rente over opbouwt. Laat je het op je betaalrekening staan... dan heb je het niet helemaal begrepen.

Maar ik begrijp je punt wel, uiteindelijk is het gewoon "sneu geld". We werken er hard voor, we maken keuzes in het leven waarbij je soms wat leukere/luxere dingen laat voor wat het is zodat je aan het eind van de rit een leuk spaarpotje hebt... en dan moet je "weer" belasting betalen over het gespaarde bedrag (waar je al belasting over hebt betaald toen je het kreeg)... en last but not least: wanneer je het uitgeeft betaal je ook weer belasting.

Maar... als je het geld hebt, en je kunt die paar tientjes missen (en dat kun je als je zoveel geld hebt), prima toch? Ik heb ook liever m'n huidige inkomen waarbij ik geen recht heb op zorgtoeslag, dan dat ik dusdanig veel minder zou verdienen en ik dat stukje toeslag wel zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Anoniem: 311786 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:00:
[...]

True. Maar als je veel geld hebt, waar je momenteel niks mee doet (het is immers ook spaargeld), dan lijkt het me vrij logisch dat je dat geld (zoveel mogelijk) op je spaarrekening zet, zodat je daar rente over opbouwt. Laat je het op je betaalrekening staan... dan heb je het niet helemaal begrepen.

Maar ik begrijp je punt wel, uiteindelijk is het gewoon "sneu geld". We werken er hard voor, we maken keuzes in het leven waarbij je soms wat leukere/luxere dingen laat voor wat het is zodat je aan het eind van de rit een leuk spaarpotje hebt... en dan moet je "weer" belasting betalen over het gespaarde bedrag (waar je al belasting over hebt betaald toen je het kreeg)... en last but not least: wanneer je het uitgeeft betaal je ook weer belasting.

Maar... als je het geld hebt, en je kunt die paar tientjes missen (en dat kun je als je zoveel geld hebt), prima toch? Ik heb ook liever m'n huidige inkomen waarbij ik geen recht heb op zorgtoeslag, dan dat ik dusdanig veel minder zou verdienen en ik dat stukje toeslag wel zou krijgen.
Klopt, ik heb altijd wat euro's op de betaalrekening staan. Aan het begin van de maand bijvoorbeeld als alle automatische incasso's worden ingehouden. De rest staat op de spaarrekening.
Als je aan het sparen bent voor zeg een nieuwe auto. Een wat luxere duurdere auto die je zonder financiering wilt kopen. Dan heb je toch al snel 40k nodig. Als je dan net over het heffingsvrije vermogen zit, is het toch zonde om weer wat euro's aan de belastingdienst te geven. Zoals je al zegt, je betaald al belasting over loon en bij uitgaven ook nog eens. En dan voor je eigen geld waar je niks mee doet ook nog eens. En dat vind ik zonde van het geld. De belastingdienst kan wel allemaal regels aanpassen waardoor ze meer binnen halen, maar dingen zoals 4% rendement over het vermogen, daar wordt niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
PM_Petrol schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:09:
[...]

Klopt, ik heb altijd wat euro's op de betaalrekening staan. Aan het begin van de maand bijvoorbeeld als alle automatische incasso's worden ingehouden. De rest staat op de spaarrekening.
Als je aan het sparen bent voor zeg een nieuwe auto. Een wat luxere duurdere auto die je zonder financiering wilt kopen. Dan heb je toch al snel 40k nodig. Als je dan net over het heffingsvrije vermogen zit, is het toch zonde om weer wat euro's aan de belastingdienst te geven. Zoals je al zegt, je betaald al belasting over loon en bij uitgaven ook nog eens. En dan voor je eigen geld waar je niks mee doet ook nog eens. En dat vind ik zonde van het geld. De belastingdienst kan wel allemaal regels aanpassen waardoor ze meer binnen halen, maar dingen zoals 4% rendement over het vermogen, daar wordt niet naar gekeken.
Als jij een auto van 40K koopt die na 100m al 10k afschrijft dan mag je niet al te hard klagen over een tientje belasting meer of minder :P

Die 4% is inderdaad niet realistisch, en er zijn ook geluiden in de politiek om dat anders te regelen. Maarjah, dat kost een hoop tijd.
Je kunt het geld ook gewoon pinnen en 10k in een kluisje stoppen ergens, niet opgeven is dan geen belasting betalen.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:45

FreakNL

Well do ya punk?

Lethalis schreef op maandag 09 maart 2015 @ 13:24:

..
Dat is altijd zo'n dooddoener. Ik heb liever helemaal geen HRA, want dat betekent dat ik geen rente betaal en mijn huis vrij zou zijn :) Het "verlies" van HRA weegt natuurlijk nooit op tegen de rente die je daar in eerste instantie voor betaald :)

In het geval van de TS zou ik het geld wel achterhouden, er komt ook een verhuizing aan wellicht. Maar als je van plan bent ergens langer te wonen is aflossen boven de VRH grens altijd verstandig. (mits je dan genoeg buffer overhoudt, hangt van je gewoontes/uitgave patroon af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sibylle schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:24:
[...]

Als jij een auto van 40K koopt die na 100m al 10k afschrijft dan mag je niet al te hard klagen over een tientje belasting meer of minder :P

Die 4% is inderdaad niet realistisch, en er zijn ook geluiden in de politiek om dat anders te regelen. Maarjah, dat kost een hoop tijd.
Je kunt het geld ook gewoon pinnen en 10k in een kluisje stoppen ergens, niet opgeven is dan geen belasting betalen.
Dat heet dan weer belastingontduiking ;) Zelfs wat je in je portemonnee hebt (meer dan € 512,- dacht ik) telt mee voor het bepalen van je vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Anoniem: 311786 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:30:
[...]

Dat heet dan weer belastingontduiking ;) Zelfs wat je in je portemonnee hebt (meer dan € 512,- dacht ik) telt mee voor het bepalen van je vermogen.
Die 512 klopt inderdaad, op mijn laatste aangifte werd gevraagd of ik 1024 euro of meer cash had (fiscall partner, dus x2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Laatst online: 15:21
Weet iemand een modelletje / rekenvoorbeeld waaruit ik kan opmaken / berekenen wat mijn maandlasten worden als ik een X bedrag extra aflos?

Betreft een annuitaire hypotheek die ik in 30 jaar geheel aflos.

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Thecola schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:44:
Weet iemand een modelletje / rekenvoorbeeld waaruit ik kan opmaken / berekenen wat mijn maandlasten worden als ik een X bedrag extra aflos?

Betreft een annuitaire hypotheek die ik in 30 jaar geheel aflos.
Makkelijkste is om een Excel sheet te maken die het voor je uitrekent...
Of online, via http://www.hypotheeklaste...nl/berekenen/annuiteiten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
BastaRhymez schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:52:
[...]

Makkelijkste is om een Excel sheet te maken die het voor je uitrekent...
Of online, via http://www.hypotheeklaste...nl/berekenen/annuiteiten/
Thanks.

Ik heb een excel sheet met m'n hypotheek erin. Weet alleen niet echt op welke manier ik extra aflossing moet verwerken.

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Thecola schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:04:
[...]

Thanks.

Ik heb een excel sheet met m'n hypotheek erin. Weet alleen niet echt op welke manier ik extra aflossing moet verwerken.
Ik heb een dergelijk Excel bestandje aangepast (voor mij wat makkelijker). Je kunt als je naar onder scrolt per maand een bedrag ingeven voor extra aflossing. Je ziet dan gelijk wat er gebeurt met je hypotheek.

https://www.dropbox.com/s...otheek_Berekenen.xls?dl=1

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:18
Thecola schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:04:
[...]

Thanks.

Dat kan toch niet zo spannend zijn :?

Schuld 100.000
rente = bij 4% = € 4000,00 per jaar / 12 = € 333,33 per maand

Je lost 10.000 af
schuld 90.000
rente = bij 4% = € 3600,00 per jaar / 12 = € 300,00 per maand

Getallen veranderen naar eigen situatie :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

PM_Petrol schreef op maandag 09 maart 2015 @ 15:55:
Dat bedrag is een forfaitair bedrag voor zowel sparen als beleggen. Bij beleggen zijn er de afgelopen jaren veel en veel hogere rendementen gehaald dan 4%. Mijn eigen (pensioen-) indexbelegging deed geloof ik 18% of iets in die ordegrootte. Bij dat soort rendementen is betalen alsof je 4% rendement hebt niet zo erg toch? En ik hoorde ook niemand klagen over die 4% toen de rente nog op 5% of 6% stond.

Het alternatief is een enorme administratieve rompslomp van het moeten opgeven van gerealiseerde winsten uit vermogen. Daar gaat ook niemand blij van worden. Bij een spaarrekening is dat nog wel te overzien, maar bij beleggingen wordt dat al weer heel veel complexer.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
Sibylle schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:19:
[...]

Ik heb een dergelijk Excel bestandje aangepast (voor mij wat makkelijker). Je kunt als je naar onder scrolt per maand een bedrag ingeven voor extra aflossing. Je ziet dan gelijk wat er gebeurt met je hypotheek.

https://www.dropbox.com/s...otheek_Berekenen.xls?dl=1
Thanks, dit is nog wat uitgebreider dan ik heb! :)

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ATS schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:32:
[...]

Het alternatief is een enorme administratieve rompslomp van het moeten opgeven van gerealiseerde winsten uit vermogen. Daar gaat ook niemand blij van worden. Bij een spaarrekening is dat nog wel te overzien, maar bij beleggingen wordt dat al weer heel veel complexer.
Wellicht complexer maar wel gebruikelijk in de meeste andere landen: https://en.wikipedia.org/wiki/Capital_gains_tax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Nu online
FreakNL schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:30:
[...]

Dat is altijd zo'n dooddoener.
Het is alleen een dooddoener als je niet op korte termijn een ander huis wil kopen. Wil je dat wel, dan kan het zomaar zo zijn dat het huis dat je wil kopen te duur is, *omdat* je minder af kunt trekken dan je kunt financieren, wanneer je afgelost hebt.

TS geeft expliciet aan op korte termijn te willen verhuizen en dan is het enkel rekenen aan de huidige netto gevolgen van de aflossing tamelijk zinloos.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1