Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ruvetuve
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 19-10 19:17
Hi,

Ik vraag jullie bij deze om advies. Ik heb een hypotheek (op mijn naam) maar woon inmiddels, helemaal happy, samen en we zijn fiscaal partner.

Wij willen binnen nu en twee jaar verhuizen. Ik heb nu 10.000,- EUR "over" en wil hiermee extra aflossen op mijn hypotheek. We kunnen het geld missen, ook voor langer termijn.

Aantal gegevens:
Hypotheek bedrag: 160.300 EUR
Type hypotheek: Annuïteitenhypotheek
Rente percentage: 3,85% 10 jaar vast
Looptijd: 30 jaar

Van de hypotheek vertrekker heb ik bericht gehad dat na aflossing mijn maandlasten omlaag gaan. Van mijn Hypotheker contact heb ik te horen gekregen dat aflossen, met de huidige spaar rente, altijd voordeliger is. Maar alleen als je het geld op langer termijn kan missen.

Is het nu slim om af te lossen, of om het bedrag (tegen 1.55% rente en dalend) vast te houden voor de nieuwe (toekomstige) hypotheek? En wat doet dit met onze hypotheek rente aftrek?

Voorbaat dank! :)

• Ruvetuve
Dank voor jullie berichten, zeer waardevol! Waarom waardevol? Omdat ik nu niet direct ga aflossen en het geheel ga heroverwegen. Ik had al zo'n gevoel dat aflossen niet altijd even aantrekkelijk hoeft te zijn. Jullie hebben dit bevestigd. Dank daarvoor.

Ik heb inderdaad 10.000 EUR "over". Daarbij al rekening gehouden dat we 30.000 EUR in het nieuwe huis willen stoppen en we een potje voor onvoorziene omstandigheden hebben. We moeten voorkomen dat we fiscaal gezien over de spaar grens heengaan. Dit zal echter eind van het jaar pas helder worden.

Zoals ik het nu zie kan ik altijd nog eind van het jaar een bedrag aflossen indien de grens in zicht komt.

• Ruvetuve
Het is niet zeker dat eind van het jaar, en volgend jaar, de spaar rente hoger is als de belasting. Vandaar dat ik als uitgangspunt neem: voorkom het betalen van de belasting.

Uiteraard is het uiteindelijk gewoon rekenen en het ervoor over hebben. Maar heb ook een hypotheek om als "spaarpot" te kunnen gebruiken. Stop ik het liever daar in.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True