lastig ja. Het is mensen eigen om altijd eits groters/‘beters’ te willen, maar juist het onderdrukken van die prikkel kan je doel rap dicherbij brengen. Laat je niet gekmaken en probeer de beslissing rationeel te maken. Wat krijg je dan wat je nu niet hebt en wat echt iets toevoegt voor je leefplezier en voor jullie lange termijn doel?assje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:23:
Wij (partner en ik) staan op dit moment voor een aardig bepalende beslissing in ons FO traject denk ik. Vrouwlief is helemaal verliefd geworden op een nog te realiseren nieuwbouwwijk. Ziet het heel geromantiseerd voor zich om in een nieuwe woning te zitten waar alles dan af is en met allerlei leuke en gelijkgestemde buren om ons heen.
Echter, op dit moment hebben we een hypotheek rond de 150k voor een woning met een geschatte waarde van 300k. Als we een nieuwe woning zouden overwegen zou het ook een stap omhoog zijn en schat ik in de richting van 600k. Nou zou een hypotheek van 450k slechts zo'n 60% van de maximum zijn dus je zou een argument kunnen maken "is te overwegen".
Ik zie alleen helemaal niets in het plan, huidige markt en lage rente moedigen mij totaal niet aan dit nu te overwegen en bovendien gaan de kosten x2 en is dat voor mijn woongenot maar de vraag. Dit is nou exact de "wooncarrière" waar ik aan bedoelde te ontsnappen.
We hebben ons ingeschreven voor het project, ik ga er eigenlijk vanuit dat de prijzen dusdanig hoog zullen zijn dat mijn vrouw wel bijdraait. Als die prijs nou enorm meevalt (of is dat tegenvallen?) zal ik dus moeten gaan bedenken hoe zwaar ik til aan mijn voorkeur/prioriteit.
Bij ons prikkelt het ook regelmatig om vrijstaand te gaan wonen, maar dan zet ik weer aardig wat stappen terug. Als we blijven waar we nu zitten zouden we op een prettige leeftijd kunnen afbouwen of stoppen. Nu is er praktisch niks mis met ons huis en is er rationeel geen enkele reden om te verhuizen,dus makkelijk praten. Zou het te klein zijn of op een plek waar we niet oud willen worden zou ik een andere keus maken. Dat gevoel van het kan dus het moet kan sterk zijn en trekt je zo weer terug in de ratrace.