finsdefis schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:16:
[...]
Ja, inderdaad.
Een paar jaar geleden heb ik de fout gemaakt de bankieren-app te openen waar mijn zwager naast zat. In de Rabobank-app zag je dan ook onze beleggingen. Een paar weken later tijdens een feestje kreeg ik van zijn neef de vraag of ik hem tips kon geven om aandelen te verhandelen om ook aan die 100k te komen, want hij had gehoord dat ik "heel veel verdiend had met aandelen".
Ter illustratie: het was toen iets van 60k en wij leggen gewoon maandelijks in NT World/EM in... echt apart hoe zoiets rondgaat.
Wat dan wel irritant is, is dat diezelfde kerel nog steeds wel eens tijdens uitjes zegt "maar dat kunnen finsdefis+vrouw wel betalen, die hebben toch genoeg!". Gekscherend bedoeld, maar stiekem ook niet.
Herkenbaar ja. Heb ook wel vrienden die alleen voor hun kinderen wat sparen en verder een kleine buffer hebben voor een kapotte wasmachine maar verder gaat alles eigenlijk wel op elke maand.
Die zeggen bij wijze van tegen een weekendje weg met vrienden alleen nee als ze €0 op de rekening hebben staan en kunnen en niet bij dat ik bij wijze van nee zou zeggen terwijl ik een 'volle' spaar of beleggingsrekening heb.
Niet dat ik snel nee zeg tegen een weekendje weg met vrienden maar het idee van ergens een potje of budget voor hebben en dat niet aanspreken voor andere dingen gaat er niet in.
"Wij leven gewoon in het nu want wie weet hoe je er straks bij zit en of je er dan nog wel bent" is een veelgehoorde op dat vlak en van hetzelfde type mensen.
Dat je in het nu net zo gelukkig (en misscien wel met meer rust) kunt leven met iets minder en daardoor later wel gelukkiger bent omdat je eerder stopt met 'moeten' werken gaat er niet in.
En mocht je dan onder een bus lopen op je 55e so what, dan heb je nog niet echt iets gemist en laat je je nabestaanden wat leuks na.
Als die zouden weten dat we maar 40% van onze max hypotheek hebben geleend indertijd bij de aankoop van ons huis en we bij fulltime werken ook een dikke vrijstaande hut hadden kunnen hebben ipv de tweekapper nu maar dat niet doen omdat we de lasten op 1 salaris willen kunnen dragen dan zouden ze me heel raar aankijken.
Terwijl voor mij een dikke vrijstaande hut tov een tweekapper met tuin icm een buffer en weten dat je op elk moment minder kunt gaan werken veel meer 'geluk' geeft dan 'fulltime moeten' werken voor een vrijstaande hut.
Als ik nu in een klein gehorig flatje zou zitten zou dat anders zijn maar buiten dat het idee van veel grond en een gloednieuw, 0 op de meter huis met veel hout en glas me heel vet lijkt zou me dat onder aan de streep toch een hoop onrust (en tuinonderhoud

) geven.
Voor mij in elk geval reden om alleen eens af en toe te hinten op een indexfonds en dat het voor iedereen mogelijk is om een paar jaartjes eerder te stoppen met werken maar het daar ook bij te laten.
Iemand die het echt wil weten wat we verdienen Googled zelf de cao wel en dan weet je wel wat er zo ongeveer binnenkomt maar ik ga daar zelf niet mee te koop lopen bij vrienden.
[
Voor 12% gewijzigd door
GG85 op 28-04-2021 12:33
]