Ja, de lage rentes en huidige krapte op de woningmarkt zijn een direct gevolg, en indirect de hoge prijzen ook.coldasice schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 06:45:
[...]
Je bedoelt dat we die vorige crisis nog steeds voelen? Behalve dat er destijds een gigantische hoeveelheid woningen tekoop stonden en dat de huizenprijzen daalde. In jouw visie hadden we destijds heel veel bij moeten bouwen?
Een deel van die ellende kwam natuurlijk door de bubbel voor de crisis. Dat veel mensen door dalende prijzen onder water kwamen te staan is de oorzaak van eerder wanbeleid. Dat kunnen we Rutte inderdaad niet aanrekenen, maar wat daarna kwam wel.Ik heb destijds bijgehouden hoeveel woningen er te koop stonden, met bijbehorende ellende voor veel huishoudens. Dus ik vind het te makkelijk om nu te zeggen dat we destijds veel hadden moeten bijbouwen en dat dat allemaal de schuld van Rutten is.
[Afbeelding]
Onder water staan is op zich geen probleem zo lang je de hypotheek kan betalen. Door hard te gaan bezuinigen kregen hele sectoren minder inkomsten, daalde het vertrouwen waardoor ook bedrijven minder gingen investeren en werknemers werden meegezogen in de crisis. Er ontstonden betalingsachterstanden waardoor mensen die noodgedwongen hun huis moesten verkopen en het aanbod toenam en de prijzen daalden.
De rente knalde in die tijd omlaag en het was dus een uitgewezen moment om meer te investeren als overheid omdat de rentelast op de staatsschuld toch nauwelijks zouden toenemen.
Het aantal kleinere huishoudens groeide al decennia, er waren al jarenlange wachtlijsten voor sociale huur en we wisten ook al hoe we gebouwen kunnen isoleren en dat fossiele brandstoffen zo snel mogelijk moeten worden uitgefaseerd. Ondertussen werden bouwplannen in de ijskast gezet en zaten ervaren bouwvakkers in de bijstand.
Dus ja, er had meer moeten worden gebouwd, dat zou een hele hoop ellende hebben voorkomen.
En om weer even terug te gaan naar financiële onafhankelijkheid; de groei van dit fenomeen is volgens mij een direct gevolg van de crisis waardoor jonge mensen zich realiseren dat je niet kan vertrouwen op de overheid of je werkgever in moeilijke tijden. Dus als de crisis beter gemanaged was zou dit topic hier niet zo succesvol zijn geweest.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.