• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:12
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:31
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door edozat1 op 05-08-2026 14:22 ]

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
President schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:04:
[...]

Mja, ik spaar sowieso op eigen rekening om te voorkomen dat mijn kind straks op zijn 18e voor 100.000 euro aan drugs gaat kopen van 'zijn/mijn' spaargeld.

Dingen zoals studie, autorijbewijs betaal ik sowieso later voor hem als hij zijn best doet. Als hij een huis gaat kopen dan ga ik hem ook daarbij, afhankelijk van de situatie op dat moment, helpen....
Als je bang bent dat je kind 100k gaat opsnuiven kun je volgens mij beter je manier van opvoeden aanpassen dan je financiën gescheiden houden...

Mijn ouders hadden voor alle kinderen een spaarrekening op naam van het kind. Die rekening was heel duidelijk voor 'later', het kopen van een huis bijvoorbeeld. Geen van ons allen heeft dat geld verbrast.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05:07
Geef vooral iets op momenten die een verschil maken. Het vermijden van een studielening doordat je bv inschrijvingsgeld of kamerhuur betaalt betekent iets, maar ook een stuk van de eerste woning kan een wezenlijk verschil maken.

En het is natuurlijk altijd afhankelijk vannde bedragen. Iemand zonder enige levenservaring ineens een paar miljoen in zijn handen stoppen kan een bizar slecht effect hebben.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:39
wimjongil schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:20:
[...]

Als je bang bent dat je kind 100k gaat opsnuiven kun je volgens mij beter je manier van opvoeden aanpassen dan je financiën gescheiden houden...

Mijn ouders hadden voor alle kinderen een spaarrekening op naam van het kind. Die rekening was heel duidelijk voor 'later', het kopen van een huis bijvoorbeeld. Geen van ons allen heeft dat geld verbrast.
Bang zijn is iets anders dan rekening houden met.... Hoe ik mijn kind ook opvoed, mijn kind zal nog steeds beïnvloed worden door zichzelf en door zijn omgeving. Ik ga er niet van uit, maar het is wel iets waar je rekening mee moet houden. Het is naïef om er vanuit te gaan dat jouw kind dat nooit zal doen omdat jij een fantastische ouder bent.

En dan vind ik dat er een groot verschil is met een spaarrekening van 10k erop of een spaarrekening van 200k erop.

Dan heb ik liever dat hij een spaarrekening van 10k heeft en dat ik gewoon kan zeggen 'je zit in je derde jaar, maak je studie af want anders kost het je veel geld' dan dat hij er maar mee stopt omdat hij toch geld zat heeft op zijn spaarrekening.

[ Voor 17% gewijzigd door President op 05-08-2026 14:25 ]

• jerh
Tommie12 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:23:
[...]

Geef vooral iets op momenten die een verschil maken. Het vermijden van een studielening doordat je bv inschrijvingsgeld of kamerhuur betaalt betekent iets, maar ook een stuk van de eerste woning kan een wezenlijk verschil maken.

En het is natuurlijk altijd afhankelijk vannde bedragen. Iemand zonder enige levenservaring ineens een paar miljoen in zijn handen stoppen kan een bizar slecht effect hebben.
tja, je hebt niet alles in eigen hand in het leven.... maar inderdaad ik denk dat als het zo door gaat ik voor allebei een huis koop....

• Tommie12
[...]

Ja, maar als ze 18 zijn en te maken krijgen met verkeerde invloed ( wat dat ook is) dan heb je gewoon niks te beslissen. De totale controle bestaat niet uiteraard, maar ergens tussen 15 en 25 hebben velen toch een periode waarin ze niet altijd logisch en verantwoord denken.

• Tommie12
jerh schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:24:
[...]

tja, je hebt niet alles in eigen hand in het leven.... maar inderdaad ik denk dat als het zo door gaat ik voor allebei een huis koop....
Prima, maar geef het dan nadat ze studies hebben afgerond en een eerste job hebben of zo.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:39
[...]

En welke eisen ga je dan stellen?

Want als ze een partner hebben: moet deze dan huur betalen? Of bij trouwen; moet dan met voorwaarden?

Ik wil mijn kind prima helpen zodat het bijvoorbeeld een huis kan kopen (het liefst een beetje bij mij in de buurt, al woon ik in een dure provincie), maar tegelijkertijd wil ik ook gewoon kinderen die 5 dagen per week voor hun geld werken en bijdragen aan de maatschappij.

Uiteindelijk is FO hartstikke leuk, maar de maatschappij heeft ook gewoon arbeidskrachten nodig. Zelfs als ik morgen 10 miljoen in de loterij wint zal ik 5 dagen per week voor de klas blijven staan om ook gewoon dat voorbeeld aan mijn kinderen mee te geven..

Misschien stop of minder ik wel met werken om tijd met de kleinkinderen door te brengen, maar dat duurt als het goed is nog wel zeker 15-20 jaar :-P

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:38
[...]
Ik denk dan gelijk aan schenken en belasting versus overdrachtsbelasting (voor jezelf of hen) versus verhuur en/of een combinatie hiervan en wat de meest optimale constructie zou zijn, maar dat zal je als accountant zelf ook wel over na hebben gedacht.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
President schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:33:
[...]
Uiteindelijk is FO hartstikke leuk, maar de maatschappij heeft ook gewoon arbeidskrachten nodig. Zelfs als ik morgen 10 miljoen in de loterij wint zal ik 5 dagen per week voor de klas blijven staan om ook gewoon dat voorbeeld aan mijn kinderen mee te geven..
Je gaat dan voor FO(R) (FIR) en niet voor FIRE. (y)
Dat is naast FOR/FIR één van de opties binnen de brede waaier van FO/FI mogelijkheden.
Je kan eveneens al FOR/FIR rechten hebben en ook dan nog (deels) verder blijven werken.
Het is maar hoe ieder er persoonlijk tegenaan kijkt.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• jerh
rube schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:40:
[...]

Ik denk dan gelijk aan schenken en belasting versus overdrachtsbelasting (voor jezelf of hen) versus verhuur en/of een combinatie hiervan en wat de meest optimale constructie zou zijn, maar dat zal je als accountant zelf ook wel over na hebben gedacht.
ja daar ben ik over aan het nadenken..... hangt een beetje af van het moment.

• jerh
Tommie12 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:28:
[...]

Prima, maar geef het dan nadat ze studies hebben afgerond en een eerste job hebben of zo.
dat is ook mijn plan, hoop zelf ook nog wel even mee te gaan

• jerh
overigens best interessant. Geld heeft inmiddels inderdaad voor mij geen waarde meer. Er is genoeg en het gaat nooit meer op. En ik ben daar heel snel gewend aan geraakt. En de tijd ervoor was niet zuinig, maar ook niet een echte spender. En dat is eigenlijk niet veranderd.

• jerh
President schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:33:
[...]

En welke eisen ga je dan stellen?

Want als ze een partner hebben: moet deze dan huur betalen? Of bij trouwen; moet dan met voorwaarden?

Ik wil mijn kind prima helpen zodat het bijvoorbeeld een huis kan kopen (het liefst een beetje bij mij in de buurt, al woon ik in een dure provincie), maar tegelijkertijd wil ik ook gewoon kinderen die 5 dagen per week voor hun geld werken en bijdragen aan de maatschappij.

Misschien stop of minder ik wel met werken om tijd met de kleinkinderen door te brengen, maar dat duurt als het goed is nog wel zeker 15-20 jaar :-P
hoezo zou ik eisen stellen... gegeven is gegeven. Dat is toch niet aan mij, dat zoeken ze zelf maar uit.

Er qua werken, ik heb een tijdje niet meer gewerkt, maar werk inmiddels weer. Maar meer dan 24 uur ga ik niet werken. Het werken is omzelf scherp te houden en sociale contact te hebben.

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-08 16:35
[...]
Members only:

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:28
waarom alles in mo-tags? het gaat toch niet om specifiek terug te leiden kenmerken oid?

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:44
De moeilijkheid is vooral dat je geld tegelijkertijd belangrijk en niet belangrijk moet/kan vinden.

Je hebt het nodig, je wil er leuke dingen mee kunnen doen,...

Maar tegelijk wil je ook niet mensen beoordelen op hun hoeveelheid geld of wil je niet dat ze dat doen bij jou. Of ik hou dat zelf toch liever gescheiden.

Bij mij weet niemand hoeveel geld ik heb, mijn zoon, zoon, ouders,..niet, terwijl ik de kaap van 1M wel al voorbij ben. Ik doe gewoon mee met mijn omgeving voor wat betreft vakanties, etentjes, weekendjes,...

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Dushi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:34
Wij hebben voor beide kinderen (16 en 18) een rekening geopend bij Meesman op hun eigen naam en schenken jaarlijks tot de vrijstelling. Het doel is om ze een goede start mee te geven na hun studie. Het scheelt ook box 3 omdat ze hun eigen vrijstelling krijgen vanaf 18 jaar. In jaarlijkse contracten staat beschreven dat ze het alleen mogen gebruiken voor het kopen van een woning of het starten van een onderneming.

• Fr33z
Dushi schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:48:
[...]

Wij hebben voor beide kinderen (16 en 18) een rekening geopend bij Meesman op hun eigen naam en schenken jaarlijks tot de vrijstelling. Het doel is om ze een goede start mee te geven na hun studie. Het scheelt ook box 3 omdat ze hun eigen vrijstelling krijgen vanaf 18 jaar. In jaarlijkse contracten staat beschreven dat ze het alleen mogen gebruiken voor het kopen van een woning of het starten van een onderneming.
die contracten zijn toch niet rechtsgeldig? het is toch gewoon hun geld ondat je de rekeningen op hun naam hebt gezet?

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:42
Bij minderjarige kinderen wordt het vermogen bij de ouders meegeteld, schenken heeft dan fiscaal gezien geen zin. Maar vermogen op rekeningen op naam van kinderen worden van rechstwege belast bij de kinderen zelf zodra ze ouder dan 18 zijn, ze kunnen er dan zelf ook over beschikken.

Wat betreft vermogen opbouwen voor of overdragen aan kinderen. Wat @Tommie12 zegt, zo zit ik er ook in: helpen op momenten dat het nodig. Zoals voor de financiering, of afbetaling van een deel van hun studie of als ze geen huis kunnen kopen. En daarvoor hebben we vanaf geboorte ook meesmanrekeningen lopen.

Voor financiële opvoeding, maar ook voor motivatie en voldoening is het m.i. belangrijk dat ze het zelf grotendeels doen. Los daarvan: ik heb de rest (eerst) ook zelf nodig, anders kan ik blijven werken...

[ Voor 54% gewijzigd door JURIST op 05-08-2026 18:51 ]

• Dushi
JURIST schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:08:
Bij minderjarige kinderen wordt het vermogen bij de ouders meegeteld, schenken heeft dan fiscaal gezien geen zin. Maar vermogen op rekeningen op naam van kinderen worden van rechstwege belast bij de kinderen zelf zodra ze ouder dan 18 zijn, ze kunnen er dan zelf ook over beschikken.

Wat betreft vermogen opbouwen voor of overdragen aan kinderen. Wat @Tommie12 zegt, zo zit ik er ook in: helpen op momenten dat het nodig. Zoals voor de financiering, of afbetaling van een deel van hun studie of als ze geen huis kunnen kopen. En daarvoor hebben we vanaf geboorte ook meesmanrekeningen lopen.

Voor financiële opvoeding, maar ook voor motivatie en voldoening is het m.i. belangrijk dat ze het zelf grotendeels doen. Los daarvan: ik heb de rest (eerst) ook zelf nodig, anders kan ik blijven werken...
Onder de 18 heeft schenken inderdaad fiscaal geen zin, maar vanaf 18 hebben ze hun eigen vrijstelling die ze dan gaan benutten. Dat verlaagt plots de box 3 heffing voor de ouders.

Vwb het helpen op het moment dat het nodig is: in geval van schenken loop je dan wel tegen de schenkingsvrijstelling aan waardoor je belasting betaalt. Ik probeer dat laatste te vermijden door jaarlijks al vermogen over te dragen.

• Dushi
Fr33z schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:01:
[...]

die contracten zijn toch niet rechtsgeldig? het is toch gewoon hun geld ondat je de rekeningen op hun naam hebt gezet?
Jawel rechtsgeldig, je kunt bijv een bestedingsdoel als clausule opnemen, zie hier voor uitleg. Het is inderdaad wel hun geld en op hun eigen naam.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:07

pvg

Is het niet verstandiger om gewoon zelf het vermogen op te bouwen (ja, box 3) en dan later een hypotheek aan ze te verstrekken (icm schenkingen)? Dan blijf je alle vrijheid houden (je kunt het evt ook zelf ergens aan besteden als de situatie wijzigt) en/of je blijft in controle waar het aan besteed wordt.

• Tommie12
[...]

En denk je dat zo’n contract rechtsgeldig is? En zelfs als dat zo is, hoe ga je het af dwingen? Stel dat ze het uitgeven aan sex, drugs (en rock n’roll), wat ga je doen, ze voor de rechtbank dagen?

Daarom vind ik 18 ook te jong om al te beschikken over te veel geld. Ik schenk het als ze een eerste huis kopen (en de studies heb ik naar belgisch gebruik al gesponsord).

Laten we niet doen alsof dit uitzonderlijk is, het gebeurt tegenwoordig bij veel gezinnen waar de kinderen het huis uit gaan, en waar ouders iets achter de hand hebben.

• rube
[...]
In jaarlijkse contracten staat beschreven dat ze het alleen mogen gebruiken voor het kopen van een woning of het starten van een onderneming.
Ik begrijp de gedachte wel, maar vind het ook wel beperkend. Er zijn genoeg andere zaken die ook goed/handig kunnen zijn om het aan te besteden, die je uitsluit.

En zoals al werd opgemerkt, je zal waarschijnlijk een herroeping clausule gebruiken, wat ga je dan doen als ze er niet aan houden? Terugvragen en naar de rechtbank als ze dat niet doen?

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-08 21:59
En je hebt kans dat studiekosten of stufi wordt gelinkt aan eigen vermogen. Zou je nu niet snel denken, maar paar jaar terug dachten we dat van Box 3 ook...

Als je als kind dan wat wit doorstuderen ben je mooi de klos, lekker lappen tijdens de studententijd en papa heeft het met het contractje lekker bepaald wat je wel of niet mag terwijl dat eigenlijk de periode is waar je het meeste vrijheid wil proeven en het armst bent. Recept voor wrok of onenigheid.

Ik heb niet dezelfde situatie maar het verschil van inzicht in hoe je met geld omgaat is en blijft één van de grotere dingen tussen mij en mijn ouders. We doen het allebei niet slecht, maar ik ben type WEBN and forget, en kan me zodanig nauwelijks inhouden als meneer weer eens zwermt over hoe aardig de huurders toch niet zijn. Andersom krijg ik, met 40 jaar oud, vandaag nog op de donder als ik een Philips Hue lamp koop. Die peertjes van de Action gaan toch ook aan en uit. Moet er niet aan denken dat ik als twintiger zoveel geld van hun had en dan niks erover te zeggen had gehad. Dat was denk ik niet goed gekomen.

• Fr33z
Dushi schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:02:
[...]

Jawel rechtsgeldig, je kunt bijv een bestedingsdoel als clausule opnemen, zie hier voor uitleg. Het is inderdaad wel hun geld en op hun eigen naam.
interessant, bedankt voor het delen.

ik zie nog steeds wel een moeilijkheid in formele afspraken met je kinderen overeind houden als het er op aankomt trouwens. Want stel je schenkt het via zo'n overeenkomst en stiekem doen ze toch niet wat je hebt afgesproken. Ga je dan procederen? niet meer met ze praten? foei zeggen en zand erover? lijkt me ook.ingewikkeld.

• JURIST
pvg schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:09:
Is het niet verstandiger om gewoon zelf het vermogen op te bouwen (ja, box 3) en dan later een hypotheek aan ze te verstrekken (icm schenkingen)? Dan blijf je alle vrijheid houden (je kunt het evt ook zelf ergens aan besteden als de situatie wijzigt) en/of je blijft in controle waar het aan besteed wordt.
Dat kan interessant zijn, ik zou ook eerder voor deze optie gaan inderdaad (familiehypotheek) als het nodig is. Dat kan fiscaal ook interessant zijn, zeker nu de schenkingsvrijstelling weg is. Het kan alleen in capex wel flink gaan oplopen, stel dat ik dat bij alledrie mijn kinderen zou gaan doen, dan gaat mijn cashflow wel flink omlaag (dat bedrag kan je dan natuurlijk niet in de aandelenmarkt of andere assets laten zitten). Stel je wil over een paar jaar met early retirement, dan moet je daar rekening mee houden.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:42
@JURIST Als je je pensioenpot hebt uitgeleend voor familie hypotheken moet je zien rond te komen van de rente die je daarvoor krijgt. Lukt dat niet, dan moet je het misschien niet uitlenen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Tommie12
RichieB schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:14:
@JURIST Als je je pensioenpot hebt uitgeleend voor familie hypotheken moet je zien rond te komen van de rente die je daarvoor krijgt. Lukt dat niet, dan moet je het misschien niet uitlenen.
En bovendien, hou er rekening mee dat de rente die je krijgt meestal net niet genoeg is om de inflatie te compenseren.

Heb er ook ooit met mijn kinderen over gesproken. Als ik gebruikelijk 8% haal met mijn beleggingen, en zij kunnen lenen aan 3%, waarom zouden ze dan bij mij lenen? Daar gaan we als familie niet mee vooruit.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:20:
[...]

En bovendien, hou er rekening mee dat de rente die je krijgt meestal net niet genoeg is om de inflatie te compenseren.

Heb er ook ooit met mijn kinderen over gesproken. Als ik gebruikelijk 8% haal met mijn beleggingen, en zij kunnen lenen aan 3%, waarom zouden ze dan bij mij lenen? Daar gaan we als familie niet mee vooruit.
Hier verschillen België en Nederland nogal. Vanwege de HRA kun je best aardige fiscale voordelen halen tegen een erg laag risicoprofiel. Daarmee kan het interessant zijn al redelijk risicovrije asset. Als je vervolgens de rente terug schenkt, krijg je vervolgens nog wat vermogensoverdracht naar de volgende generatie

[ Voor 8% gewijzigd door Afas op 05-08-2026 22:33 ]

• pvg

pvg

JURIST schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:03:
[...]

Dat kan interessant zijn, ik zou ook eerder voor deze optie gaan inderdaad (familiehypotheek) als het nodig is. Dat kan fiscaal ook interessant zijn, zeker nu de schenkingsvrijstelling weg is. Het kan alleen in capex wel flink gaan oplopen, stel dat ik dat bij alledrie mijn kinderen zou gaan doen, dan gaat mijn cashflow wel flink omlaag (dat bedrag kan je dan natuurlijk niet in de aandelenmarkt of andere assets laten zitten). Stel je wil over een paar jaar met early retirement, dan moet je daar rekening mee houden.
Als je nu al zou gaan sparen op naam van een kind, weet je zeker dat je het niet zelf als pensioen oid kunt gebruiken.😉

De reden om je kind een familiehypotheek aan te bieden ipv bij de bank te laten lenen tegen 4% is natuurlijk omdat niet elk kind geholpen wordt bij de bank (op een enkel starterssalaris kun je niet voldoende hypotheek krijgen voor een flatje). Fiscaal is het zeker aantrekkelijk: je kind kan grofweg 100k meer besteden tegen lagere netto lasten (terugschenken rente en aflossing). Een gespreide jubelton zonder schenkbelasting, met fiscaal voordeel.

• JURIST
@RichieB je hebt gelijk natuurlijk. Het duurt bij mij nog wel even voor het relevant is, dan werk al niet meer. Dus als ik dit zou willen moet ik er rekening mee houden voor RE.

@Tommie12 eens, maar het heeft inderdaad fiscale voordelen in NL en het zal ook en misschien vooral gaan om leencapaciteit. Als starter zonder veel eigen geld een huis kopen valt helaas niet mee tegenwoordig.

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-08 03:33
Ik mis in de discussies over schenken aan kinderen wel vaak een beetje het sturende karakter van het oormerken van het kapitaal.

Nu geef ik geen ton later, maar mijn idee is wel dat mijn kind het geld vrij tot zijn beschikking krijgt. Er zijn best veel jongeren die bijv een onderneming willen beginnen of willen reizen en dat kan op dat moment een betere leerschool zijn dan een studie. Zeker als een oudste kind al wel geld ontvangt, kan het met een jonger kind best problemen opleveren als die iets anders wilt.

Zelfs als het kind het geld verbrast, kan dit later alsnog als een les gezien worden. Het vereist wel discipline dat je later niet meer geld erachter aan smijt als je kind het geld over de balk gegooid heeft. Het probleem is alleen dat die les niet per se duidelijker wordt als je 100k verbrast ipv 20k.

Het enige dat ik misschien doe, als ik echt een bui zie hangen, is vlak voor de 18de verjaardag het geld in een deposito of depositoladder parkeren.

• pvg

pvg

Inderdaad: kinderen fouten laten maken, daar leren ze het meest van. Als ouder heb je de taak om de schade te beperken. Dus laat ze zelf beslissen over 10-20k en help ze gecontroleerd met serieuzere bedragen.

Volgens mij kun je ook een lening met terugschenking van rente/aflossing aan je kind verstrekken voor andere zaken dan een huis. Als je dat netjes vastlegt, betaal je geen schenkbelasting. Het voordeel van hypotheekrenteaftrek vervalt dan natuurlijk.

Btw: als je je kind helpt met een deel van een hypotheek voor een huis, ga je zelf niets verdienen aan de familihypotheek. De banken vereisen de schenkovereenkomst, want anders tellen ze de familiehypotheek mee in het maximaal te lenen bedrag en dan is je kind nog niet geholpen. Je kunt er alleen zelf iets aan overhouden als je kind voldoende inkomen heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door pvg op 06-08-2026 06:24 ]

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:16
PlasticPimple schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 03:32:
Ik mis in de discussies over schenken aan kinderen wel vaak een beetje het sturende karakter van het oormerken van het kapitaal.

Nu geef ik geen ton later, maar mijn idee is wel dat mijn kind het geld vrij tot zijn beschikking krijgt. Er zijn best veel jongeren die bijv een onderneming willen beginnen of willen reizen en dat kan op dat moment een betere leerschool zijn dan een studie. Zeker als een oudste kind al wel geld ontvangt, kan het met een jonger kind best problemen opleveren als die iets anders wilt.

Zelfs als het kind het geld verbrast, kan dit later alsnog als een les gezien worden. Het vereist wel discipline dat je later niet meer geld erachter aan smijt als je kind het geld over de balk gegooid heeft. Het probleem is alleen dat die les niet per se duidelijker wordt als je 100k verbrast ipv 20k.

Het enige dat ik misschien doe, als ik echt een bui zie hangen, is vlak voor de 18de verjaardag het geld in een deposito of depositoladder parkeren.
Het oormerken van kapitaal is sowieso een beetje een wassen neus.

Stel je betaalt het rijbewijs van je kroost, dan lijkt dat geld wel goed besteed. Maar als diegene er zelf ook al voldoende geld voor had, en dan van dat geld wat die dan zelf overhoudt/bespaart 2 weken gaat zuipen op Ibiza, had je net zo goed dat geld zo kunnen geven. Dat was voor het resultaat niet anders geweest.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Dushi
pvg schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:09:
Dat zou kunnen, en wellicht kiezen we later nog voor een aanvullende familiehypotheek als dat nodig is. We zijn toch alvast begonnen met de jaarlijkse schenkingen om in ieder geval box 3 heffing te verlagen. Ik ben nogal gericht op fiscaliteiten, ik vind die box 3 heffing bizar hoog en wil besparen waar het kan. Ons vermogen is ook zodanig dat ik niet verwacht dat we het allemaal op gaan maken. Maar wel minder vrijheid en controle inderdaad, dat is de downside.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:38
HandyLumberjack schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 07:47:
[...]

Het oormerken van kapitaal is zowiezo een beetje een wassen neus.

Stel je betaalt het rijbewijs van je kroost, dan lijkt dat geld wel goed besteed. Maar als diegene er zelf ook al voldoende geld voor had, en dan van dat geld wat die dan zelf overhoudt/bespaart 2 weken gaat zuipen op Ibiza, had je net zo goed dat geld zo kunnen geven. Dat was voor het resultaat niet anders geweest.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ten eerste het kan goed voor de ontwikkeling van je kind zijn om hem zelfstandig op vakantie te laten gaan, ook al is dat een zuip vakantie. Ten tweede heeft hij nu zelf voor de vakantie gewerkt. Hij heeft nu zelf een inschatting kunnen maken hoe lang hij moet werken voor het verbrassen van wat geld in Ibiza.

Beide 2 enorm belangrijke lessen in het leven

• Dushi
Tommie12 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:30:
[...]

En denk je dat zo’n contract rechtsgeldig is? En zelfs als dat zo is, hoe ga je het af dwingen? Stel dat ze het uitgeven aan sex, drugs (en rock n’roll), wat ga je doen, ze voor de rechtbank dagen?

Daarom vind ik 18 ook te jong om al te beschikken over te veel geld. Ik schenk het als ze een eerste huis kopen (en de studies heb ik naar belgisch gebruik al gesponsord).

Laten we niet doen alsof dit uitzonderlijk is, het gebeurt tegenwoordig bij veel gezinnen waar de kinderen het huis uit gaan, en waar ouders iets achter de hand hebben.
Rechtsgeldig wel, maar echt afdwingen zie ik ook niet gebeuren. Ik ga uit van de preventieve werking van de contracten. Hier in NL loop je bij het schenken van een wat groter bedrag in één keer al snel aan tegen schenkbelasting. De schenkvrijstelling is 6.908 (2026) euro per jaar dus bij een wat groter bedrag heb je toch al meerdere jaren nodig.

• Dushi
rube schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:21:
[...]

Ik begrijp de gedachte wel, maar vind het ook wel beperkend. Er zijn genoeg andere zaken die ook goed/handig kunnen zijn om het aan te besteden, die je uitsluit.

En zoals al werd opgemerkt, je zal waarschijnlijk een herroeping clausule gebruiken, wat ga je dan doen als ze er niet aan houden? Terugvragen en naar de rechtbank als ze dat niet doen?
In overleg kunnen ze het natuurlijk ook besteden aan iets anders dan een woning of het starten/overnemen van een onderneming. We wilden de besteding niet helemaal vrijlaten omdat het anders wellicht opgaat aan zaken waar we niet achter staan (auto's, dure reizen, dat soort dingen). Er is inderdaad een herroepingsclausule. Echt afdwingen zie ik ook niet gebeuren, ik ga uit van de preventieve werking van de afspraken.

Dit bespaart box 3 en eventueel schenkingsbelasting. Ik geef het liever aan mijn kinderen dan aan de belastingdienst, dat is het idee.

• Dushi
Morwen schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:41:
En je hebt kans dat studiekosten of stufi wordt gelinkt aan eigen vermogen. Zou je nu niet snel denken, maar paar jaar terug dachten we dat van Box 3 ook...

Als je als kind dan wat wit doorstuderen ben je mooi de klos, lekker lappen tijdens de studententijd en papa heeft het met het contractje lekker bepaald wat je wel of niet mag terwijl dat eigenlijk de periode is waar je het meeste vrijheid wil proeven en het armst bent. Recept voor wrok of onenigheid.

Ik heb niet dezelfde situatie maar het verschil van inzicht in hoe je met geld omgaat is en blijft één van de grotere dingen tussen mij en mijn ouders. We doen het allebei niet slecht, maar ik ben type WEBN and forget, en kan me zodanig nauwelijks inhouden als meneer weer eens zwermt over hoe aardig de huurders toch niet zijn. Andersom krijg ik, met 40 jaar oud, vandaag nog op de donder als ik een Philips Hue lamp koop. Die peertjes van de Action gaan toch ook aan en uit. Moet er niet aan denken dat ik als twintiger zoveel geld van hun had en dan niks erover te zeggen had gehad. Dat was denk ik niet goed gekomen.
Dat valt inderdaad niet uit te sluiten. De kinderen lopen dan 130 euro in de maand mis, maar zover is het nog niet.

• Dushi
Fr33z schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:45:
[...]

interessant, bedankt voor het delen.

ik zie nog steeds wel een moeilijkheid in formele afspraken met je kinderen overeind houden als het er op aankomt trouwens. Want stel je schenkt het via zo'n overeenkomst en stiekem doen ze toch niet wat je hebt afgesproken. Ga je dan procederen? niet meer met ze praten? foei zeggen en zand erover? lijkt me ook.ingewikkeld.
Dat vinden wij ook moeilijk, zoals bij de andere berichten aangegeven zien we het afdwingen ook niet gebeuren. We gaan uit van de preventieve werking van de afspraken.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:01
pvg schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 06:18:
Als ouder heb je de taak om de schade te beperken. Dus laat ze zelf beslissen over 10-20k en help ze gecontroleerd met serieuzere bedragen.
Alhier de reden om te kiezen voor niet sparen op naam van de kinderen, maar het voor de kinderen belegde vermogen t.z.t. jaarlijks te schenken tot vrijgestelde bedrag.

In plaats van dat er een fors bedrag in één klap vrij komt, krijgen ze te maken met periodiek meer behapbare bedragen. Kunnen ze fouten maken zonder achteraf al te veel spijt te hebben van bepaalde keuzes. Als ook voor wat grotere uitgaven, serieuzer leren sparen om bepaalde financiële doelstellingen te bereiken.

• Dushi
JURIST schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:03:
[...]

De schenkingsvrijstelling is er nog gewoon, of bedoel je de jubelton? Het moet inderdaad wel in je eigen financiele plaatje passen.

• JURIST
Dushi schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:22:
[...]

De schenkingsvrijstelling is er nog gewoon, of bedoel je de jubelton? Het moet inderdaad wel in je eigen financiele plaatje passen.
Ik bedoelde de vrijstelling van 100/k voor een woning inderdaad. Je mag nog wel eenmalig een grotere vrije schenking doen, maar dat is ca. 33/k. De jaarlijkse vrijstelling is er nog gewoon, dat klopt.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:46
Ik neig hier ook naar jaarlijks 6k schenken (en eenmalig 30k (of meer) voor een huis), waarvan ik hoop dat het meeste naar beleggen gaat. Ze is pas 5 dus maak me er nog niet druk om.
Ik ga in ieder geval niet nu al potjes maken, zeker niet op eigen naam, in mijn eigen groeifase gaat alles op de grote hoop.

• Tommie12
Dushi schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 07:58:
[...]

Rechtsgeldig wel, maar echt afdwingen zie ik ook niet gebeuren. Ik ga uit van de preventieve werking van de contracten. Hier in NL loop je bij het schenken van een wat groter bedrag in één keer al snel aan tegen schenkbelasting. De schenkvrijstelling is 6.908 (2026) euro per jaar dus bij een wat groter bedrag heb je toch al meerdere jaren nodig.
Ik twijfel over rechtsgeldigheid. Geschonken is geschonken, en dan kan de ontvanger doen wat die wil. Ik zie ook niet hoe ze je het rechtsgeldig gaat bewijzen, of moeten ze elke maand hun rekeningen tonen en hun uitgaven bloot leggen. (ain't gonna happen)

Als je kinderen een beetje van de wereld zijn, dan weten ze donders goed dat die dingen toch nooit afgedwongen worden... En als ze niet van de wereld zijn, dan snuiven of gokken ze het wel weg.

Maw, in mijn ogen en in mijn wereld bereik je niks met voorwaarden op te leggen die toch niet te handhaven zijn zonder dat de relatie met je kinderen helemaal naar de knoppen gaat.

Ik voel dan ook veel meer voor dingen in stappen vrij geven, en dus geen enorme bedragen (ja, voor een 18 jarige is 20 of 50k een gigantisch bedrag) schenken of ter beschikking stellen zo lang ze niet bewezen hebben dat ze daar mee om kunnen gaan.

Dus sparen op hun eigen rekening die op 18 vrij komt, dat is hier niet gebeurd met grote sommen. Wel hun nieuwjaars en verjaardagscenten, en wat ze daarmee deden op 18... dat was hun zaak. De ene studeerde af met een platte rekening, de andere kon er een kleine auto mee kopen.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:31

Jebus4life

BE User

Misschien een domme / naïve opmerking van iemand zonder kinderen. Maar kan je niet gewoon een rekening openen op naam van je kind bij een andere bank dan de jouwe, daar dan je maandelijkse/jaarlijkse schenkingen op doen maar het je kind gewoon niet vertellen? Als ze dan op hun 18 á 20 er iets mee willen doen kan je het op dat moment toch nog altijd kenbaar maken dat het geld er is, of gewoon "vergeten" het te vermelden als je aanvoelt dat ze niet klaar zijn voor dat soort sommen en het nadien als ze bv een huis willen kopen het als cadeau doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Jebus4life op 06-08-2026 09:49 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• rube
Jebus4life schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:48:
Misschien een domme / naïve opmerking van iemand zonder kinderen. Maar kan je niet gewoon een rekening openen op naam van je kind bij een andere bank dan de jouwe, daar dan je maandelijkse/jaarlijkse schenkingen op doen maar het je kind gewoon niet vertellen? Als ze dan op hun 18 á 20 er iets mee willen doen kan je het op dat moment toch nog altijd kenbaar maken dat het geld er is, of gewoon "vergeten" het te vermelden als je aanvoelt dat ze niet klaar zijn voor dat soort sommen en het nadien als ze bv een huis willen kopen het als cadeau doen?
Als ze 18 zijn geworden, kun je er zelf niet meer bij en zeer waarschijnlijk krijgen ze ook post voor hun eigen contactgegevens e.d. te controleren. Daarnaast staat het zeer waarschijnlijk al vooraf ingevuld in hun belastingaangifte, dat lijkt met ook niet de manier waarop je wilt dat ze erachter komen.

• Tommie12
Jebus4life schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:48:
Misschien een domme / naïve opmerking van iemand zonder kinderen. Maar kan je niet gewoon een rekening openen op naam van je kind bij een andere bank dan de jouwe, daar dan je maandelijkse/jaarlijkse schenkingen op doen maar het je kind gewoon niet vertellen? Als ze dan op hun 18 á 20 er iets mee willen doen kan je het op dat moment toch nog altijd kenbaar maken dat het geld er is, of gewoon "vergeten" het te vermelden als je aanvoelt dat ze niet klaar zijn voor dat soort sommen?
Die krijgen post op hun 18e over die rekening, en dan doen ze wat ze willen. Je krijgt het als ouder zelfs niet meer te zien.

De beste manier is een rekening op jouw naam met een volmacht voor je kind, dan kan je zien wat er gebeurt. De vraag is of je na hun 18e nog wil weten wat er gebeurt.

En post achter houden of open maken van iemand anders is gewoon een misdrijf.

Als onze kinderen op hun 10e of zo een brief kregen (meestal kaartje voor verjaardag), dan werd dat nooit door iemand anders dan hen open gedaan. Dat waren heilige principes. Briefgeheim was bij ons absoluut.

• RichieB
@Jebus4life Die bank stuurt op de 18e verjaardag een brief met daarin de mededeling dat de rekening nu van hun is. Als ze thuis wonen kan je die onderscheppen. Moet je ook wel de IB aangifte voor hun doen, want de rekening staat gewoon in box 3 vooringevuld.

• Tommie12
RichieB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:52:
@Jebus4life Die bank stuurt op de 18e verjaardag een brief met daarin de mededeling dat de rekening nu van hun is. Als ze thuis wonen kan je die onderscheppen. Moet je ook wel de IB aangifte voor hun doen, want de rekening staat gewoon in box 3 vooringevuld.
Je MAG geen brieven onderscheppen!

• RichieB
Ik heb zelf ook een deel van mijn pensioenpot uitgeleend voor een familie hypotheek. Dat kost me wat rendement, maar levert woongeluk op voor mijn dochter. Simpele keus. De (mondelinge) afspraak is wel dat zodra dat financieel kan, ze de hypotheek oversluit naar een bank. Met een beetje geluk is dat eerder dan ik het geld nodig heb.

• Tommie12
RichieB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:55:
Ik heb zelf ook een deel van mijn pensioenpot uitgeleend voor een familie hypotheek. Dat kost me wat rendement, maar levert woongeluk op voor mijn dochter. Simpele keus. De (mondelinge) afspraak is wel dat zodra dat financieel kan, ze de hypotheek oversluit naar een bank. Met een beetje geluk is dat eerder dan ik het geld nodig heb.
Kan dat makkelijk in NL (ik bedoel een hypotheek nemen op een pand dat je al hebt)?

In B kan je bij mijn weten geen extra of nieuwe hypotheek af sluiten op een pand dat je al in bezit hebt, ook niet als dat afbetaald is en er geen hypotheek meer op rust.

Een bestaande hypotheek van de ene bank naar de ander verhuizen kan wel, maar kost altijd geld bij notaris en er komen zeker schattingskosten en dossierkosten bij naast de 'wederbeleggingsvergoeding'. Dus dat levert maar heel zelden iets op.

• rube
Tommie12 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:09:
[...]
Een bestaande hypotheek van de ene bank naar de ander verhuizen kan wel, maar kost altijd geld bij notaris en er komen zeker schattingskosten en dossierkosten bij naast de 'wederbeleggingsvergoeding'. Dus dat levert maar heel zelden iets op.
In dit geval kan @RichieB het geld weer terug ontvangen van zijn dochter, dus dat levert het op. Daarna dus meer liquide en naar verwachting meer rendement op zijn vermogen. Inderdaad zijn er wat kosten mee gemoeid: taxatie, notaris, adviseur/afsluitkosten, afhankelijk waar en hoe, zo rond de 2500 euro schat ik.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Los van de invulling, hebben we wel een aantal uitgangspunten:
  • We willen onze kinderen een headstart geven waar redelijkerwijs mogelijk en nodig. Dit omvat zowel studie/training als op de vastgoedmarkt.
  • Het doel van de headstart is dat ze (1) meer kwaliteiten/vaardigheden ontwikkelen en daarmee meer verdienvermogen en zelfontplooiing hebben.
  • Tegelijkertijd willen we niet dat ze boven hun stand gaan leven, tenzij absoluut noodzakelijk (bijv dat je er anders niet tussenkomt op de huizenmarkt). In elk ander geval zouden schenkingen bedoeld moeten zijn om ruimer in het jasje te zitten, zodat je kunt sparen en/of meer vrije tijd hebt.
  • Geld sparen/beleggen en uitgeven (!) moet je leren.
Daaruit volgt voor ons het volgende:
  • Tot nu toe geven we weinig tot niets. Dit gaat mogelijk veranderen als onze kinderen ouder worden (nu jong) en we ze iets willen leren over beleggen en rendementen. Maar ook dan zijn de bedragen beperkt. Het geld wat ze nu krijgen, is leergeld. Maar je hebt geen 100k nodig om te leren met geld om te gaan. Bovendien leer je dan niet te leven vanuit beperking. Het is zeer nuttig om eens te ervaren dat het einde van je geld in zicht is terwijl het nog niet het einde van de maand is.
  • Studie en alle kosten die daar redelijkerwijs uit volgen worden betaald. Tegelijkertijd verlangen we (waar mogelijk) dat ze ook zelf geld verdienen met een bijbaan.
  • Een huis en de levensstandaard die ze willen bereiken moeten ze (in basis) zelf kunnen financieren, maar daarna willen we ze wel helpen. Dit om wederom te versnellen.
Waar het wringt, is het moment waarop je gaat schenken. Vanuit belastingperspectief is het enerzijdsfijn als je al vroeg begint met te geven binnen de schenkingsvrijstelling. Anderzijds is het risico dan aanwezig dat een kind het geld verbrast en het dus leergeld is. Bovendien is er dan nooit sprake van schaarste. Als ze jong zijn, moet de handrem er dus op.

Zodra ze gesetteld zijn, is het juist wel fijn om te geven zodat de kinderen sneller vermogen kunnen opbouwen en eventueel het geld kunnen gebruiken. Dat doe je het liefst ook met de warme hand, zodat je het resultaat zelf ook ziet. :P

Schenken onder voorwaarden (bewind) is dan een mooie uitkomst, maar is niet zaligmakend. Een een keer een groot bedrag krijgen is ook niet zonder risico, zie daarbij loterijwinnaars. Bovendien kan het gedrag van mensen veranderen als ze weten dat er een windfall aan komt, waarmee ze (ook vooraf) boven hun stand kunnen gaan leven.

We zijn er om die reden nog niet goed uit.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:30
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om heel veel weg te geven in je testament. Dan is de druk er ook niet dat je veel weggeeft aan een klein clubje (verre) nabestaanden.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• RichieB
Tommie12 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:09:
[...]

Kan dat makkelijk in NL (ik bedoel een hypotheek nemen op een pand dat je al hebt)?

In B kan je bij mijn weten geen extra of nieuwe hypotheek af sluiten op een pand dat je al in bezit hebt, ook niet als dat afbetaald is en er geen hypotheek meer op rust.
Dat is vrij bekrompen van de Belgische banken. Wel of niet geld uitlenen zou de uitkomst moeten zijn van een risico-inschatting. Wat is het verschil met het kopen van een nieuw pand? Kan je daar wel een hypotheek voor krijgen? En dan verkoop je het oude pand, heb je financieel hetzelfde resultaat maar wel een ander huis.
Een bestaande hypotheek van de ene bank naar de ander verhuizen kan wel,
[…]
Dat is precies het idee. De hypotheek bij mij verhuizen naar een echte bank. In de praktijk denk ik dat dit pas zal gebeuren als ze groter wil gaan wonen. Of eigenlijk wil ze dat nu al, maar kan ze dat nog niet betalen. :|

• Chubby
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:56
Krisp schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:30:

Waar het wringt, is het moment waarop je gaat schenken. Vanuit belastingperspectief is het enerzijdsfijn als je al vroeg begint met te geven binnen de schenkingsvrijstelling. Anderzijds is het risico dan aanwezig dat een kind het geld verbrast en het dus leergeld is. Bovendien is er dan nooit sprake van schaarste.

[...]

Schenken onder voorwaarden (bewind) is dan een mooie uitkomst, maar is niet zaligmakend. Een een keer een groot bedrag krijgen is ook niet zonder risico, zie daarbij loterijwinnaars. Bovendien kan het gedrag van mensen veranderen als ze weten dat er een windfall aan komt, waarmee ze (ook vooraf) boven hun stand kunnen gaan leven.

We zijn er om die reden nog niet goed uit.
Goede discussies, maar lees wel ook dingen als "schaarste" etc. Deze discussies hebben ik&partner ook gevoerd, maar we kunnen/gaan ze niet geforceerd schaarste meegeven.

In ons geval gaat het om veel geld (ondertussen tegen de 10m) dat we moeten verdelen, willen daar zeker wel enigszins controle over houden, bijvoorbeeld voorkomen dat de kinderen op hun 18e opeens die Urus droomauto kopen... En willen we ook erfbelasting minimaliseren, door jaarlijks alvast ruim te schenken, in de 10% schijf.

Wij hebben daarom na contact met een adviseur een familiefonds opgericht voor onze kinderen, waarin we voor ze beleggen. LEI nummer aangevraagd etc. , zodat fonds zelfstandige entiteit is. Oprichten hoeft niet bij een notaris (laat wel de oprichtingakte door een specialist samenstellen!), en je kan zelf of een stichting (dan wel naar de notaris natuurlijk) als bestuurder er in zetten. Kosten vallen daarmee wel mee.

Je kan zelf de administrate voeren, je moet het participatie register nauwkeurig bijhouden, en eens/jaar een "jaarverslag" (1 A4tje) maken.

Jaarlijks schenken we ze participaties in het fonds (wat we zelf af en toe aanvullen), waarover de schenkbelasting moet worden betaald. Tot ~150k is dat dan "maar" 10%, ipv 20%, en de groei van de waarde van die participaties komt volledig ten goede aan ze. Tot hun 18e wordt deze waarde inderdaad gewoon bij onze box 3 opgeteld, en betalen wij de VRH, maar zij hebben al de groei op hun naam staan

Intrekken van participaties (lees: uitkeren) kan alleen volgens de voorwaarden in de akte. Daarmee blijf je volledig in controle of en wanneer uit te keren. Na hun 18e sowieso de VRH uitkeren bijvoorbeeld (of die apart direct contact schenken), en de rest wordt door ons onderling besloten.

MAAR, en dat is belangrijk, we willen ze ook niet teveel aan banden leggen. We gaan niet voor ze beslissen dat het een bank van de Seats&Sofas moet zijn, of dat ze geen weekend Ibiza mogen doen. Maar om nu meteen je starterswoning in te laten richten door een designer, of de zomer in StTropez door brengen, dat is een ander uiterste. Zeker genoeg, maar niet te veel.

We hebben nog een kleine tien jaar te gaan voordat de eerste volwassen wordt, ondertussen groeit ons en hun vermogen door, en proberen we ze zo veel mogelijk goed te leren omgaan met geld. We kunnen ze alleen maar voorbereiden op wat er aankomt, maar verder zal het toch elk kind voor eigen verantwoordelijkheid zijn.

T.z.t. zal het uiteindelijk volledig vrij komen vallen, maar dat moment kunnen we per kind bekijken. Ze gaan bijvoorbeeld ook niet allemaal studeren, toch reserveer je initieel in je achterhoofd daar geld voor, maar wellicht dat dat eerder aan iets anders praktisch moet worden besteed.

• IvoB2
  • Niet online
RichieB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:00:
Dat is vrij bekrompen van de Belgische banken. Wel of niet geld uitlenen zou de uitkomst moeten zijn van een risico-inschatting. Wat is het verschil met het kopen van een nieuw pand? Kan je daar wel een hypotheek voor krijgen? En dan verkoop je het oude pand, heb je financieel hetzelfde resultaat maar wel een ander huis.

[...]

Dat is precies het idee. De hypotheek bij mij verhuizen naar een echte bank. In de praktijk denk ik dat dit pas zal gebeuren als ze groter wil gaan wonen. Of eigenlijk wil ze dat nu al, maar kan ze dat nog niet betalen. :|
Een hypothecaire inschrijving loopt in België standaard 30 jaar (onafhankelijk van de werkelijke looptijd van de lening).
Is die termijn van 30 jaar nog niet verstreken, dan kan je bij dezelfde bank het reeds afgeloste kapitaal opnieuw opnemen via een zogenaamde wederopname en dit zonder bijkomende notariskosten.
Is de termijn van 30 jaar verstreken of je gaat naar een andere bank kan je op de woning wel degelijk een hypothecaire lening afsluiten met een andere bestemming dan die woning zelf.
Je hebt dan wel terug notariskosten en een nieuwe hypothecaire inschrijving van 30 jaar.
Je zal de bank wel de bestemming van het ontleende bedrag moeten kunnen aantonen en de bank zal een solvabiliteitsscreening doen maar dat lijkt me logisch.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Chubby schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:03:
[...]

Goede discussies, maar lees wel ook dingen als "schaarste" etc. Deze discussies hebben ik&partner ook gevoerd, maar we kunnen/gaan ze niet geforceerd schaarste meegeven.

In ons geval gaat het om veel geld (ondertussen tegen de 10m) dat we moeten verdelen, willen daar zeker wel enigszins controle over houden, bijvoorbeeld voorkomen dat de kinderen op hun 18e opeens die Urus droomauto kopen... En willen we ook erfbelasting minimaliseren, door jaarlijks alvast ruim te schenken, in de 10% schijf.
Gezien het vermogen wat je hebt te verdelen snap ik dat, hoewel ik denk dat (relatieve) schaarste nog steeds wenselijk is.
Wij hebben daarom na contact met een adviseur een familiefonds opgericht voor onze kinderen, waarin we voor ze beleggen. LEI nummer aangevraagd etc. , zodat fonds zelfstandige entiteit is. Oprichten hoeft niet bij een notaris (laat wel de oprichtingakte door een specialist samenstellen!), en je kan zelf of een stichting (dan wel naar de notaris natuurlijk) als bestuurder er in zetten. Kosten vallen daarmee wel mee.

Je kan zelf de administrate voeren, je moet het participatie register nauwkeurig bijhouden, en eens/jaar een "jaarverslag" (1 A4tje) maken.

Jaarlijks schenken we ze participaties in het fonds (wat we zelf af en toe aanvullen), waarover de schenkbelasting moet worden betaald. Tot ~150k is dat dan "maar" 10%, ipv 20%, en de groei van de waarde van die participaties komt volledig ten goede aan ze. Tot hun 18e wordt deze waarde inderdaad gewoon bij onze box 3 opgeteld, en betalen wij de VRH, maar zij hebben al de groei op hun naam staan

Intrekken van participaties (lees: uitkeren) kan alleen volgens de voorwaarden in de akte. Daarmee blijf je volledig in controle of en wanneer uit te keren. Na hun 18e sowieso de VRH uitkeren bijvoorbeeld (of die apart direct contact schenken), en de rest wordt door ons onderling besloten.

MAAR, en dat is belangrijk, we willen ze ook niet teveel aan banden leggen. We gaan niet voor ze beslissen dat het een bank van de Seats&Sofas moet zijn, of dat ze geen weekend Ibiza mogen doen. Maar om nu meteen je starterswoning in te laten richten door een designer, of de zomer in StTropez door brengen, dat is een ander uiterste. Zeker genoeg, maar niet te veel.

We hebben nog een kleine tien jaar te gaan voordat de eerste volwassen wordt, ondertussen groeit ons en hun vermogen door, en proberen we ze zo veel mogelijk goed te leren omgaan met geld. We kunnen ze alleen maar voorbereiden op wat er aankomt, maar verder zal het toch elk kind voor eigen verantwoordelijkheid zijn.

T.z.t. zal het uiteindelijk volledig vrij komen vallen, maar dat moment kunnen we per kind bekijken. Ze gaan bijvoorbeeld ook niet allemaal studeren, toch reserveer je initieel in je achterhoofd daar geld voor, maar wellicht dat dat eerder aan iets anders praktisch moet worden besteed.
Een familiefonds is inderdaad een interessante optie. Hoe zit dat met uitkeren? Moet je dat evenredig doen qua verhouding, of kun je zelf naar eigen inzicht onttrekken, zolang de kinderen daar maar niet in benadeeld worden? En hoe werkt dat (wijzigt de eigendomsverhouding bijvoorbeeld)?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:52:
De beste manier is een rekening op jouw naam met een volmacht voor je kind, dan kan je zien wat er gebeurt. De vraag is of je na hun 18e nog wil weten wat er gebeurt.
Niet mee eens. Want
  1. dan blijft het tussen hun 18e verjaardag en het moment dat ze het voor een huis nodig hebben onder jouw box3 vallen (net in de jaren met het hoogste saldo) en
  2. Je moet dan veel schenkimgsbelasting betalen op het moment dat je het aan het kind overdraagt
.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Tommie12
Andrehj schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:09:
[...]

Niet mee eens. Want
  1. dan blijft het tussen hun 18e verjaardag en het moment dat ze het voor een huis nodig hebben onder jouw box3 vallen (net in de jaren met het hoogste saldo) en
  2. Je moet dan veel schenkimgsbelasting betalen op het moment dat je het aan het kind overdraagt
.
Dat is dan voor NL zo, in België kan je schenken zonder kosten (maar dan moet je nog 5 jaar blijven leven), of aan 3% met registratie tussen ouders en kinderen.

• Chubby
Krisp schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:59:

Een familiefonds is inderdaad een interessante optie. Hoe zit dat met uitkeren? Moet je dat evenredig doen qua verhouding, of kun je zelf naar eigen inzicht onttrekken, zolang de kinderen daar maar niet in benadeeld worden? En hoe werkt dat (wijzigt de eigendomsverhouding bijvoorbeeld)?
Toegekende participaties zijn per persoon, en ook eigendom van. Als je bijv 150 participaties van 1k/stuk hebt per kind, kan je prima 20 participaties van kind 1 intrekken, en 20k uit het fonds onttrekken en overmaken. Dan heeft hij/zij daarna nog 130 participaties, en andere(n) nog 150 participaties.

Als de beurs dan dat jaar 8% stijgt, is aandeel kind 1 ruime 140k, en rest dan 162k.

Let wel, alleen economisch eigendom. Staat los van zeggenschap. Beheerder beslist/heeft eindbevoegdheid.

( allemaal in de basis. Oprichtingsakte moet goed zijn, anders kan je altijd nog gedoe krijgen/rechtszaken etc, waarin wordt opgeëist. Dan ben je wel al gebrouilleerd, kan me voorstellen dat rest schenkingen achterblijft dan. Maar gegeven blijft gegeven. Geen financieel advies, laat je adviseren :) )

• Dushi
Chubby schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:03:
[...]

Een familiefond klinkt interessant, maar hoe wordt dit dan een zelfstandige entiteit zonder dat je langs de notaris gaat? Het is dus geen beleggings-bv? Wel jammer dat het nog steeds box 3 is toch? Heb je overwogen om het familiefonds in box 2 onder te brengen?

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:07
Tommie12 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:52:
[...]

Die krijgen post op hun 18e over die rekening, en dan doen ze wat ze willen. Je krijgt het als ouder zelfs niet meer te zien.

En post achter houden of open maken van iemand anders is gewoon een misdrijf.

Als onze kinderen op hun 10e of zo een brief kregen (meestal kaartje voor verjaardag), dan werd dat nooit door iemand anders dan hen open gedaan. Dat waren heilige principes. Briefgeheim was bij ons absoluut.
Wij beleggen maandelijks op een rekening op naam van ons kind, die over 18 jaar pas 18 is 😬

Voordeel is dat het na 18e verjaardag niet meer mijn vermogen is en ik er dus ook niet over betaal in mijn aangifte IKB.
Of het een nadeel is dat het na 18e verjaardag van mijn kind is weet ik niet. Ik zie het niet voor me dat er dan duizenden euro's doorheen worden gebrast. Volgens mij is dat ook een stuk opvoeding en het gesprek aan gaan.
Ja, het is juridisch van je kind, maar dat betekent niet dat je pinpas + login krijgt om er mee te doen wat je wilt. Daarover ga je in gesprek met je kind. Die op dat moment hoogstwaarschijnlijk ook nog bij je in huis woont.

En dat gesprek hoef je ook niet pas aan te gaan op de 18e verjaardag naar dat kan al veel eerder, in stapjes.

En mocht mijn kind toch een Urus kopen en direct naar een dure badplaats gaan om interessant te gaan lopen doen met dat geld, dan is het al ergens anders mis gegaan :)
In ieder geval heb ik dat geld niet nodig en zet het apart voor mijn kind, met een bepaalde gedachte die ik tijdens de opvoeding hoop te kunnen overdragen.

[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 06-08-2026 14:15 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

pentaw1nz schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:08:
[...]

Wij beleggen maandelijks op een rekening op naam van ons kind, die over 18 jaar pas 18 is 😬

Voordeel is dat het na 18e verjaardag niet meer mijn vermogen is en ik er dus ook niet over betaal in mijn aangifte IKB.
Ik zou niet al te veel spreken van een voordeel dat over 18 jaar gaat plaats vinden. Tegen die tijd kan alles weer anders zijn. Dat is best een lange tijd.
Of het een nadeel is dat het na 18e verjaardag van mijn kind is weet ik niet. Ik zie het niet voor me dat er dan duizenden euro's doorheen worden gebrast.
Als het slechts duizenden zijn, dan zou ik daar content mee zijn, dat is maar beperkt leergeld en dus schade beperkt. Risico is natuurlijk juist dat er onzorgvuldiger dan dat mee omgegaan zal worden.
Volgens mij is dat ook een stuk opvoeding en het gesprek aan gaan.
Ja, dat kun je proberen. Maar is geen garantie zoals eerder aangegeven. Brein is nog niet volledig ontwikkeld tegen die tijd en enige impulsiviteit hoort er nu eenmaal bij op die leeftijd.
Ja, het is juridisch van je kind, maar dat betekent niet dat je pinpas + login krijgt om er mee te doen wat je wilt. Daarover ga je in gesprek met je kind. Die op dat moment hoogstwaarschijnlijk ook nog bij je in huis woont.
Euh, het is is eerder andersom, het is de vraag of jij nog pinpas + login krijgt, daarover zal je kind hopelijk met jou in gesprek gaan.

• Pr088
[...]

Of het een nadeel is dat het na 18e verjaardag van mijn kind is weet ik niet. Ik zie het niet voor me dat er dan duizenden euro's doorheen worden gebrast. Volgens mij is dat ook een stuk opvoeding en het gesprek aan gaan.

En dat gesprek hoef je ook niet pas aan te gaan op de 18e verjaardag naar dat kan al veel eerder, in stapjes.
Mooi op tijd begonnen! Vergeet niet dat je kind belastingaangifte moet doen, anders moet jij (of je partner) het aangeven in box-3.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• pentaw1nz
de Peer schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:15:
[...]

Ik zou niet al te veel spreken van een voordeel dat over 18 jaar gaat plaats vinden. Tegen die tijd kan alles weer anders zijn. Dat is best een lange tijd.

[...]

Als het slechts duizenden zijn, dan zou ik daar content mee zijn, dat is maar beperkt leergeld en dus schade beperkt. Risico is natuurlijk juist dat er onzorgvuldiger dan dat mee omgegaan zal worden.

[...]

Ja, dat kun je proberen. Maar is geen garantie zoals eerder aangegeven. Brein is nog niet volledig ontwikkeld tegen die tijd en enige impulsiviteit hoort er nu eenmaal bij op die leeftijd.

[...]

Euh, het is is eerder andersom, het is de vraag of jij nog pinpas + login krijgt, daarover zal je kind hopelijk met jou in gesprek gaan.
Het zal tegen die tijd om enkele tienduizenden euro's gaan.
Ik vind dat je het wel wat negatief bekijkt. En wellicht bekijk ik het te positief.

Mijn hoop is dat ik mijn kinderen op een bepaalde manier opvoed, waarbij verstandig omgaan met geld ook een aspect is. Ii werkte zelf vanaf mijn 13e en spaarde zelf voor mijn rijlessen, eerste auto, etc. waarbij mijn ouders soms aanvulden omdat ik zo goed had gespaard.

Mijn kind zal straks opeens een bedrag X hebben. Ik ga er alles aan doen zodat het zinvol wordt gebruikt. En plezier is ook zinvol, maar je gaat geen 30k uitgeven aan plezier.
Een thuiswonend kind heb je nog steeds iets over te zeggen, hoewel het juridisch wat anders zit en ze zelf meer verantwoordelijkheden hebben.

Mocht mijn kind verdwijnen met het geld of alles vergokken in een casino dan is dat geld echt mijn laatste zorg :)
Dat leg ik nu apart en ik heb het zelf niet nodig.

Als het om tonnen of miljoenen gaat snap ik dat je een ander systeem wilt opzetten met wat meer zekerheden.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Tommie12
[...]

En mocht mijn kind toch een Urus kopen en direct naar een dure badplaats gaan om interessant te gaan lopen doen met dat geld, dan is het al ergens anders mis gegaan :)
In ieder geval heb ik dat geld niet nodig en zet het apart voor mijn kind, met een bepaalde gedachte die ik tijdens de opvoeding hoop te kunnen overdragen.
Meestal gaat dat goed, en opvoeding helpt enorm, maar ik ken toch gevallen waar de ouders dachten dat alles goed liep, maar waar dat geld vrij snel in de handen van verdelers van wit poeder was....

En ja, praktisch kan je 18-jarige naar de bank stappen, pinpas vragen en dat geld de dag er na uitgeven, dat kom je zelfs niet te weten omdat ze dan meerderjarig zijn en de bank jou die informatie zelfs niet mag geven.

Vandaag ligt je kind mooi te lachen in de wieg en zie je alles. Dat verandert...

• pentaw1nz
Tommie12 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:23:
[...]

Meestal gaat dat goed, en opvoeding helpt enorm, maar ik ken toch gevallen waar de ouders dachten dat alles goed liep, maar waar dat geld vrij snel in de handen van verdelers van wit poeder was....

En ja, praktisch kan je 18-jarige naar de bank stappen, pinpas vragen en dat geld de dag er na uitgeven, dat kom je zelfs niet te weten omdat ze dan meerderjarig zijn en de bank jou die informatie zelfs niet mag geven.

Vandaag ligt je kind mooi te lachen in de wieg en zie je alles. Dat verandert...
We gaan het meemaken! Wij verwachten een bedrag op te bouwen dat een leuke boost kan geven aan een zelfstandig leven, persoonlijke ontwikkeling, en plezier als jong volwassene.

Als dat anders uitpakt is het jammer maar helaas. Maar nogmaals: dan is dat geld mijn laatste zorg.

Mocht onze situatie ooit veranderen en tienduizenden veranderen in een ton of meer, dan schakel ik wellicht toch over naar een ander systeem. Zoals via een famillie fonds/ spaar bv

En als ik de komende jaren twijfel kan ik het natuurlijk altijd nog overboeken naar mijn eigen rekening

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 06-08-2026 14:29 ]

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:50
Het heeft wat losgemaakt de discussie rondom kinderen. Ik kom zelf uit een gezin wat het alles behalve breed had en kwam pas zelf achter de waarde van tijd, compound interest, FIRE en ga zo maar door toen ik al behoorlijke tijd volwassen was. Dat zijn levenslessen die ik onderweg heb opgepikt en mijn kind in de opvoeding al wil meegeven inclusief bijbehorend startkapitaal. Dan is het absoluut niet de bedoeling dat hij vervolgens op de bank gaat zitten en niks doen. Overigens gaat de som geld daar bij lange na niet genoeg voor zijn. Het is meer dat het een vliegende start is en naar onze maatstaven is daar niks mee. Een vliegende start waar hij dan aantoonbaar ook wat mee doet.

Dat gezegd hebbende: onverlet de opvoeding is de periode van 16 tot en met 23 een ontzettend kwetsbare periode. Als ouder heb je nauwelijks meer invloed op wat er op je kind afkomt en ondertussen is de impulscontrole nog niet 'geïnstalleerd' :+ Een goede opvoeding komt vaak daarna pas weer bovendrijven is mijn ervaring.

Wellicht zijn er idd andere constructies te verzinnen: de vrijstelling + dan jaarlijks schenken. Of gewoon de belasting a 10% pakken.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik denk zelf altijd het volgende:
- ofwel (het gewenste scenario), ons kind is op 18-jarige leeftijd al verstandig in met geld omgaan; dan boeit 10% belasting betalen over een bedrag X niet heel veel.
- ofwel, ons kind is op die leeftijd (nog) NIET verstandig; dan zou ik sowieso niet grote bedragen willen vrijgeven zonder condities.
Dus mijn conclusie, lekker op onze eigen rekening laten staan.
Voor ons is ook de vraag, hoeveel laat je doorschemeren aan je kinderen hoe breed mama en papa het hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door ErnstH op 06-08-2026 14:35 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

ErnstH schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:34:

Voor ons is ook de vraag, hoeveel laat je doorschemeren aan je kinderen hoe breed mama en papa het hebben?
Volgens mij is dat niet zo relevant. Wat relevant is, dat ze weten welke financiële ondersteuning ze kunnen verwachten. Denk aan een X bedrag per maand + een rijbewijs + andere zaken.

Dat ouders geld hebben wil natuurlijk niets zeggen over wat de kinderen gaan krijgen ter ondersteuning. Hooguit dat ze weten dat er een vangnet is...

• Tommie12
Studies kan je in NL toch ook als ouder nog betalen dacht ik, dus daar kan al een deel van het geld voor gebruikt worden als je dat van plan bent.

Daarna is de aankoop van een eerste woning/flat een goed moment (vind ik). Dat gebeurt meestal niet op 18, en dat zie je wel aan komen, dus je kan al een goed stuk van de vrijstelling gebruiken nadat ze hun studies hebben afgerond, en verder. 10% is niet het einde van de wereld, en je kan toch ook iets van 5 of 10k cash schenken... (in een envelopje onder hun bord als ze zondag op visite komen bv).

• RichieB
Ik vind het zelf veel financiële rust geven dat het geld al apart staat, op naam van de kinderen, en dat ik niet op het moment dat ze 18 worden een onbekend bedrag uit mijn FO-pot moet halen. Studeren is in Nederland enorm duur geworden, zeker als je daarbij op kamers moet/wil in een studentenstad. Ze krijgen een net bedrag, dat wellicht wel of niet de studie dekt. Indien het laatste dan kunnen ze met bijbaan of stufie afdekken (die lening raad ik hen sowieso aan om maximaal te gebruiken).

• Tommie12
IvoB2 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:34:
[...]

Een hypothecaire inschrijving loopt in België standaard 30 jaar (onafhankelijk van de werkelijke looptijd van de lening).
Is die termijn van 30 jaar nog niet verstreken, dan kan je bij dezelfde bank het reeds afgeloste kapitaal opnieuw opnemen via een zogenaamde wederopname en dit zonder bijkomende notariskosten.
Is de termijn van 30 jaar verstreken of je gaat naar een andere bank kan je op de woning wel degelijk een hypothecaire lening afsluiten met een andere bestemming dan die woning zelf.
Je hebt dan wel terug notariskosten en een nieuwe hypothecaire inschrijving van 30 jaar.
Je zal de bank wel de bestemming van het ontleende bedrag moeten kunnen aantonen en de bank zal een solvabiliteitsscreening doen maar dat lijkt me logisch.
Zo simpel is het niet... De motivatie moet kloppen, en 'geld beleggen op de beurs' of schenken aan de kinderen of zo is niet aanvaard.

Ook die 'wederopname' krijg je niet altijd zelfs als de inschrijving nog loopt.

Jij hebt toch altijd alles 'cash' en zonder lening gekocht?

• Tommie12
RichieB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:42:
Ik vind het zelf veel financiële rust geven dat het geld al apart staat, op naam van de kinderen, en dat ik niet op het moment dat ze 18 worden een onbekend bedrag uit mijn FO-pot moet halen. Studeren is in Nederland enorm duur geworden, zeker als je daarbij op kamers moet/wil in een studentenstad. Ze krijgen een net bedrag, dat wellicht wel of niet de studie dekt. Indien het laatste dan kunnen ze met bijbaan of stufie afdekken (die lening raad ik hen sowieso aan om maximaal te gebruiken).
Je kan toch een aparte rekening (spaar of effectenrekening) openen op eigen naam? Je kan er openen zo veel je wil?

• Pr088
de Peer schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:39:
[...]

Volgens mij is dat niet zo relevant. Wat relevant is, dat ze weten welke financiële ondersteuning ze kunnen verwachten. Denk aan een X bedrag per maand + een rijbewijs + andere zaken.

Dat ouders geld hebben wil natuurlijk niets zeggen over wat de kinderen gaan krijgen ter ondersteuning. Hooguit dat ze weten dat er een vangnet is...
Volgens mij is dat heel relevant.

Ik heb het nu veel breder dan mijn ouders (die met 1 modaal inkomen een gezin met drie kinderen onderhielden). Wij denken nu sterk na over kinderen (en doen er ons best voor *; ), maar ik ben al aan het nadenken over hoe ik mij als ouder in dit soort zaken ga opstellen.

Ik zag rond mijn 20e, jongeren -die ik kende via sport of uit het dorp- zaken 'zomaar' van hun ouders krijgen. Gratis rijbewijzen, forse studietoelagen, scooters als verjaardagscadeau. En ze vonden dat allemaal heel gewoon, terwijl ik dacht 'heb je wel door wat je allemaal in je schoot geworpen krijgt?'
Kinderen meegeven dat het niet gewoon is dat je ouders het behoorlijk breed hebben en dus ook dit soort dingen kunt doen lijkt me heel relevant. Voordat je het weet zijn ze 'blind' voor hun eigen privileges.
Een verwend kind afleveren is ongeveer het ergste wat ik kan bedenken.

• Chubby
Dushi schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:01:
[...]

Een familiefond klinkt interessant, maar hoe wordt dit dan een zelfstandige entiteit zonder dat je langs de notaris gaat? Het is dus geen beleggings-bv? Wel jammer dat het nog steeds box 3 is toch? Heb je overwogen om het familiefonds in box 2 onder te brengen?
Familiefondsen kunnen niet (meer) in box 2. Sowieso is wens dat we zoveel mogelijk van eigen box 2 naar box 3 brengen voor ons overlijden (hopelijk nog ver weg), onder fiscale optimalisatie. Ipv dat erfgenamen dan alles verplicht moeten VPBen en dan nog eens erfbelasting, beiden tegen hoogste tarieven.

Box 2 en box 3 is uiteindelijk vaak nagenoeg om het even, hetzelfde als dat mensen zich stukbijten op 0.05% TER verschil. 40k verschil over x jaar klinkt nu veel, maar op totale bedrag is het weinig, en fluctuaties per dag zijn veelal groter.

• de Peer

de Peer

under peer review

Pr088 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:02:
[...]

mee eens, maar dat was niet mijn punt. De vraag die gesteld werd is: in hoeverre moet je aan je kinderen laten weten hoe breed de ouders het hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 06-08-2026 15:19 ]

• Pr088
de Peer schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:18:
[...]

mee eens, maar dat was niet mijn punt. De vraag die gesteld werd is: in hoeverre moet je aan je kinderen laten weten hoe breed de ouders het hebben.
Op een gegeven moment (zo rond 16 ofzo?) zou ik dat gesprek wel aangaan. Het is niet dat je op de komma moet laten zien hoeveel geld er is, maar je kinderen een beetje laten weten hoe de vlag erbij hangt... Vind ik wel.

• Wozmro
[...]

Ik heb het nu veel breder dan mijn ouders (die met 1 modaal inkomen een gezin met drie kinderen onderhielden). Wij denken nu sterk na over kinderen (en doen er ons best voor *; ), maar ik ben al aan het nadenken over hoe ik mij als ouder in dit soort zaken ga opstellen.

Ik zag rond mijn 20e, jongeren -die ik kende via sport of uit het dorp- zaken 'zomaar' van hun ouders krijgen. Gratis rijbewijzen, forse studietoelagen, scooters als verjaardagscadeau. En ze vonden dat allemaal heel gewoon, terwijl ik dacht 'heb je wel door wat je allemaal in je schoot geworpen krijgt?'
Kinderen meegeven dat je het niet gewoon is dat je ouders het behoorlijk breed hebben en dus ook dit soort dingen kunt doen lijkt me heel relevant. Voordat je het weet zijn ze 'blind' voor hun eigen privileges.
Minst moeilijke lijkt mij dan om zelf niet de verwende volwassene uit te hangen. Tegelijk kan de norm daarin nogal sterk uiteenlopen.

En tegelijkertijd heb je dan weer de kans op tegenreactie: als je zelf al dan niet bewust sober leeft dan kan het kind denken: zo ga ik dat zeker niet doen later, en vice versa.

Ik zou er zelf niet al teveel over nadenken, het valt toch niet te voorspellen. Spaar je energie voor anticipatie op het moment zelf 😉🙂 Hou ruimte voor improvisatie.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:17
Eén van mijn beste school herinneringen is dat we in groep 8 fictief 1000 gulden kregen en daarmee aandelen mochten kopen op de AEX.

Elke ochtend begonnen we de dag op school met het bekijken van de koersen in de krant en keken we na 1 maand wie het het beste gedaan had.

Spelenderwijs dingen leren is het beste. Niet vertellen hoe het zit, niet mansplainen, maar iemand zelf ermee laten spelen op een manier waarbij fouten maken kan zonder (grote) gevolgen.

Als je kind 12-13 is een keer zo'n beurs spelletje spelen.. als je kind 14-15 is, waarom niet van de pot van - eigen geld - zelf laten kiezen wat ze ermee doen qua investering? Als er bijv tegen die tijd 20k in zit, laat je kind dan over 500 euro zelf beslissen: crypto, losse aandelen, etf, obligatie, alles mag - zolang het maar een investering is.

Ik denk dat je iemand eigenaarschap moet geven gaandeweg het proces en nooit zomaar als verrassing zeggen op de 18e verjaardag: HOPPA!

[ Voor 11% gewijzigd door Requiem19 op 06-08-2026 15:31 ]

• edozat1
pentaw1nz schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:25:
[...]
En als ik de komende jaren twijfel kan ik het natuurlijk altijd nog overboeken naar mijn eigen rekening
Voor zover ik weet, mag dit niet. Je hebt het geld geschonken, het is niet meer van jou, het is alleen in jouw beheer. Als dit wel mocht, dan hadden we deze hele discussie niet.

• JURIST
[...]

Kinderen meegeven dat het niet gewoon is dat je ouders het behoorlijk breed hebben en dus ook dit soort dingen kunt doen lijkt me heel relevant. Voordat je het weet zijn ze 'blind' voor hun eigen privileges.
Zet je maar schrap, kinderen vergelijken alles met elkaar. Toch kan je via voorbeeldgedrag en overbrengen realiteitszin een eind komen. En als FO-er trek je je hopelijk niet veel aan van wat de 'buren' doen.

De kunst is om besef van waarde bij te brengen en het in de context te plaatsen: hier kan ik of een gezin x weken boodschappen van doen of die vakantie staat gelijk aan x keer een maandalaris. En vooral ook: kijk ook eens naar minder, want die kinderen zitten zeker ook in de klas. Genoeg kinderen waarvan ouders de bijdrage of extra's in termijnen moeten betalen.

Maar het blijft een ook uitdaging: bijvoorbeeld om over te brengen dan letten op kleine beetjes niet onbelangrijk is. Verder vamuit mijn ervaring binnen het gezin: karakters (van kinderen) zijn verschillend..

• RichieB
Tommie12 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:53:
[...]
Je kan toch een aparte rekening (spaar of effectenrekening) openen op eigen naam? Je kan er openen zo veel je wil?
Zeker, maar dan blijft het geld van mij en bepaal ik wat er mee gebeurd. Dat heeft niet hetzelfde leer effect. Voorbeeld: mijn dochter wil graag een andere telefoon, maar vindt een nieuwe te duur. Haar vriend krijgt een gloednieuwe iPhone “zomaar” van zijn ouders. Daar maakte ze een opmerking over, zo van “zijn ouders doen dat gewoon”. Ons antwoord: jij hebt een gevulde rekening gekregen op je 18e, dat geld is nu van jou. Je kan daarvan een nieuwe iPhone kopen, of niet. Uitkomst: ze wacht wel even tot er een 2e hands vrij komt bij familie of vrienden. Les geslaagd.

• Wozmro
Ja dat werkt wel best goed. Wil je iets? Koop het dan zelf.

In veel gevallen hoeft het dan toch niet zo erg. En als ze er dan toch hun eigen spaarpot voor stukslaan of er extra voor werken dan is dat ook weer leerschool.

• IvoB2
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:52:
Jij hebt toch altijd alles 'cash' en zonder lening gekocht?
Nee, het onroerend goed dat nu in aanbouw is is deels gekocht met een hypo op tien jaar.
De JKP was lager dan de netto opbrengst van de belegging.

Uiteraard krijgt niet iedereen altijd alles.
Dat was het punt niet.
Maar wie al aantoonbaar meer dan solvabel is en een langere relatie heeft met de financiële adviseur heeft doorgaans een streepje voor op wie uit het niets komt opdagen.

Ik denk dat de banken in NL ook niet zomaar geld lenen aan Jan en alleman.

• Tommie12
RichieB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:20:
[...]

Zeker, maar dan blijft het geld van mij en bepaal ik wat er mee gebeurd. Dat heeft niet hetzelfde leer effect. Voorbeeld: mijn dochter wil graag een andere telefoon, maar vindt een nieuwe te duur. Haar vriend krijgt een gloednieuwe iPhone “zomaar” van zijn ouders. Daar maakte ze een opmerking over, zo van “zijn ouders doen dat gewoon”. Ons antwoord: jij hebt een gevulde rekening gekregen op je 18e, dat geld is nu van jou. Je kan daarvan een nieuwe iPhone kopen, of niet. Uitkomst: ze wacht wel even tot er een 2e hands vrij komt bij familie of vrienden. Les geslaagd.
Mijn punt is net dat je dat in stapjes leert. Als je spaart op naam van je kinderen en het bedrag loopt op, dan kan er op 18 ineens heel veel.

En dan zijn er idd kinderen die nadenken en dat niet ineens uit geven aan prullen, maar er zijn er ook die er in slagen dat op heel korte tijd er door te draaien aan een dikke gamecomputer, een iphone pro max, dure kledij, een paar festivalletjes en een weekend Ibiza…

Vooral als de sprong te groot is geeft dat miserie.

• pentaw1nz
edozat1 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:28:
[...]

Voor zover ik weet, mag dit niet. Je hebt het geld geschonken, het is niet meer van jou, het is alleen in jouw beheer. Als dit wel mocht, dan hadden we deze hele discussie niet.
Ik zie dat je gelijk hebt. Het is een voltooide schenking.
Voor mij verandert dat overigens niks. Mijn plan is om mijn kind hierin mee te nemen en op 18e verjaardag is het van mijn kind. Hopelijk kan ik in die 18njaar opvoeding volgende doordringen :D zo niet, dan niet :) ik schrijf het bedrag nu maandelijks af voor mijzelf.

• Tommie12
IvoB2 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:14:
[...]

Nee, het onroerend goed dat nu in aanbouw is is deels gekocht met een hypo op tien jaar.
De JKP was lager dan de netto opbrengst van de belegging.

Uiteraard krijgt niet iedereen altijd alles.
Dat was het punt niet.
Maar wie al aantoonbaar meer dan solvabel is en een langere relatie heeft met de financiële adviseur heeft doorgaans een streepje voor op wie uit het niets komt opdagen.

Ik denk dat de banken in NL ook niet zomaar geld lenen aan Jan en alleman.
Dat gaat tegenwoordig met simpele checklists, en in NL werk je meestal niet rechtstreeks met de bank, maar met een hypotheekmakelaar.

• de Peer

de Peer

under peer review

pentaw1nz schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:37:
[...]

Mijn plan is om mijn kind hierin mee te nemen en op 18e verjaardag is het van mijn kind.
Nee, direct na schenking dus al, dat was nu juist het punt dat gemaakt werd ;)

• edozat1
Tommie12 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:37:
[...]
Mijn punt is net dat je dat in stapjes leert. Als je spaart op naam van je kinderen en het bedrag loopt op, dan kan er op 18 ineens heel veel.
Het voorbeeld van @RichieB laat zien dat je ook op naam van je kinderen kunt sparen en tegelijkertijd in stapjes kunt leren.

• Wozmro
Hier is het een beetje een mix van vanalles.

De zoon 16j heeft een beetje cashgeld op zijn kamer dat hij volledig vrij kan besteden.

Er is een beleggingsrekening op zijn naam met wat indexfondsen. Ik heb daar al eens wat uitleg over gegeven en hij snapt het wel maar heeft er geen grote interesse in.

En ik heb de mogelijkheid om naargelang de omstandigheden al dan niet financieel bij te springen. Studies, woning,... ik zie dan wel wat de beste afweging is.

• IvoB2
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:39:
[...]

Dat gaat tegenwoordig met simpele checklists, en in NL werk je meestal niet rechtstreeks met de bank, maar met een hypotheekmakelaar.
Ik werk in België ook niet rechtstreeks met de bank doch eveneens met een hypotheekmakelaar.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 06-08-2026 19:55 ]

• Tommie12
edozat1 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:46:
[...]

Het voorbeeld van @RichieB laat zien dat je ook op naam van je kinderen kunt sparen en tegelijkertijd in stapjes kunt leren.
Nee, want als ze 18 zijn, dan krijgen ze alles ineens ter beschikking en je ziet niks meer. Als je 50k spaart voor je kinderen ophun rekening kunnen ze daar alles mee doen en hebben ze jouw toelating niet nodig.

Als we spreken over bedragen van 2 of 5k… ok, maar dat verandert amper iets.

• edozat1
Tommie12 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:29:
[...]

Nee, want als ze 18 zijn, dan krijgen ze alles ineens ter beschikking en je ziet niks meer. Als je 50k spaart voor je kinderen ophun rekening kunnen ze daar alles mee doen en hebben ze jouw toelating niet nodig.

Als we spreken over bedragen van 2 of 5k… ok, maar dat verandert amper iets.
Dat begrijp ik. Maar kijk eens naar het voorbeeld. Je kunt sparen voor je kinderen en bv op hun twaalfde vertellen dat ze op hun achttiende een zak geld krijgen. In de tussentijd kunnen ze erover beschikken als ze iets willen kopen, zoals een telefoon, een vakantie of een brommer, maar dat gaat dan wel ten koste van het eindbedrag. Ze leren dan in stapjes met het geld omgaan, ookal hebben ze geen volledige beschikking. Ik vind het wel een mooie middenweg.

Als ze dan inderdaad op hun achttiende een fors bedrag krijgen, hebben ze in elk geval de jaren daarvoor meer geleerd dan wanneer je ze in die jaren helemaal geen beschikking over het geld zou geven.

[ Voor 10% gewijzigd door edozat1 op 06-08-2026 22:14 ]

• IvoB2
  • Niet online
Dan hebben ze vooral geleerd dat geld soms gewoon uit de lucht komt vallen zonder daar zelf iets voor te moeten doen.

Wanneer dat geld echter niet zomaar in hun richting komt dan zullen ze noodzakelijkerwijs leren dat wanneer ze iets extra willen dat daar doorgaans iets tegenover staat waar ze zelf iets voor moeten doen.

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 06-08-2026 23:25 ]

Pagina: 1 ... 342 343 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.