• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Deveon schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:44:
[...]

De jaarruimte is afgelopen jaren enorm verhoogd. Volledig benutten is niet fiscaal verstandig, verwacht ook niet dat werkgever dat doet. Zelf gebruik ik de jaarruimte om in enkele jaren het volledig op te bouwen en dan de markt/tijd zijn werk te laten doen.
Of volledig benutten fiscaal niet verstandig is, valt te bezien. Juist op een aantal momenten in het leven is het heel handig om veel te investeren in het pensioen. In mijn omgeving doen bijvoorbeeld veel jonge ouders het, omdat je door de jaarruimte (+ eventueel de reserveringsruimte) te stapelen ook meer kinderopvangtoeslag terug krijgt. Afhankelijk van de hoeveelheid geld dat je uitgeeft aan kinderopvang en je inkomen, kun je zomaar 70% van de inleg binnen een jaar terug hebben. Tel daarbij de vermeden VRH op (je praat bij jonge ouders snel over een periode van 30 jaar) en dan wordt inleggen echt een no-brainer.

Daarnaast is inleggen in het pensioen zeker voor ZZP-ers praktisch noodzakelijk. Als je dan ook significant eerder wil stoppen, is volledig inleggen (wederom om VRH te vermijden) eigenlijk een heel logische keuze. En mocht je toch denken dat je op enig moment ‘te veel’ hebt ingelegd, is dat vooral een aanmoediging om eerder te stoppen met werken. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:03
TheUninvited schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:27:
[...]

Ook over nagedacht maar dividend ETF's underperformen wel vaak over de lange termijn volgens mij.
Puur voor het dividend gaan is niet optimaal nee maar je hebt bijvoorbeeld het verschil tussen WEBN en WEBG. Beide volgen de wereldindex waarbij eentje accumuleerd en de andere uitkeert.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:03
psychodude schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:41:
[...]

Zo slecht is het in Nederland natuurlijk ook niet, voor wat betreft het eindplaatje. Het is hoofdzakelijk wat onpraktisch in het vergelijk, gelet op het feit dat één en ander (deels nodeloos) complex gemaakt wordt door geld dusdanig veel te laten circuleren.

Belastingafdracht enerzijds voor toeslagen en bijdragen anderzijds.
Premie afdracht, bijdrage Zvw enerzijds voor AOW teruggave en bekostigen (uiteindelijke) zorgkosten anderzijds.

Dit is natuurlijk bij afdoende inkomsten, afdoende vermogen, in zekere zin veelal een sigaar uit eigen doos. In vergelijk met andere landen, zou je hiervoor moeten corrigeren. Maar is niet altijd even eenvoudig. Des te groter de verschillen, des te meer je ook zekere aannames in de vergelijkingen moet gaan maken.

Zo betaal ik jaarlijks circa 15k euro aan premies, AOW bijdrage, Zvw bijdrage. Komende decennia loopt dat natuurlijk op tot een flink bedrag. Zeker indien je hier nog eventueel rendement correctie op toe zou passen. Doch tegelijkertijd is dit natuurlijk ook gewoon een soort collectiviteitverzekering.

Waarbij in ieder willekeurig land waar je geen AOW, geen zorgverzekeringswet, geen wet langdurige zorg kent, je rekening dient te houden met zelfbekostiging.

En je binnen een modern westers land bijvoorbeeld rekening zou moeten houden met circa 200k - 500k aan opzij gezet vermogen voor medische kosten, wil je uiteindelijk ongeacht, het zelfde niveau aan medische zorg ontvangen zoals wij dit ook binnen Nederland gewend zijn, mocht je aanspraak op dure zorg komen te doen.

Ook voor het AOW bedrag, zou je tegen 4% SWR zo'n 300k additioneel dienen te reserveren. En dien je rekening te houden met eventuele bekostiging langdurige zorg.

Al met al, om op een vergelijkbaar comfort niveau als in Nederland te zitten, zul je toch al snel ergens tussen de 500k tot 1 miljoen aan vermogen, puur voor sociale zekerheden, gereserveerd moeten hebben.

Neem bijvoorbeeld de VS:
https://www.forbes.com/si...healthcare-in-retirement/

[...]

Mag je dan een lagere belasting afdracht kennen. Maar gemiddeld genomen als huishouden dus rekening te houden met 413k (2024) aan vermogen voor zorgkosten. En dit is nota bene nog exclusief een aantal zaken:

[...]

Langdurige zorg doet hier nog een flink bedrag bovenop:

[...]

bron: https://www.investopedia....tirement-savings-11801559

En zie verder ook bijvoorbeeld:
https://www.carescout.com/cost-of-care

In dit soort landen is zelf beleggen van hetgeen ik nu afdraag gunstiger, bij een gemiddeld rendement . Maar onder voorbehoud van goede gezondheid tijdens mijn werkzame leven. Loopt één en ander niet conform planning. Dan heb je gewoon een probleem. En feitelijk kan dat eigenlijk van alles zijn. Persoonlijke gezondheid is slechts één factor. Maar ook op het vlak van bijvoorbeeld scheidingsrecht, vermogensverdeling en alimentatie heeft het significante implicaties.

Maar het vergelijk daarin is dus ook direct zo lastig. Want je komt feitelijk scenarios te vergelijken welk onvoorspelbaar zijn. En kan het gras dus groener lijken enerzijds, maar anderzijds ook echt zwaar tegenvallen.
Laat ik vooropstellen dat ik het goed vind dat we als samenleving zorg dragen voor de zwakkeren. Tegelijkertijd is het een feit dat de kosten hiervan in belangrijke mate worden gedragen door gezonde, werkende volwassenen. Indien men uitsluitend voor zichzelf een zorgverzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering zou afsluiten, zouden de lasten in de meeste gevallen lager uitvallen dan de huidige collectieve bijdrage.

In de westerse wereld zien we echter dat het aantal kwetsbaren toeneemt, met name door vergrijzing en migratie, waardoor het aandeel dat door de werkende bevolking moet worden opgebracht steeds verder stijgt. Zoals eerder aangehaald is het onder deze demografische verhoudingen onvermijdelijk dat er als samenleving wordt bezuinigd op (ouderen)zorg en op ondersteuning van kwetsbare groepen.

De druk op het systeem zal immers structureel blijven toenemen. Een realistisch alternatief zie ik op dit moment niet.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:39
Krisp schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:48:
[...]

Of volledig benutten fiscaal niet verstandig is, valt te bezien. Juist op een aantal momenten in het leven is het heel handig om veel te investeren in het pensioen. In mijn omgeving doen bijvoorbeeld veel jonge ouders het, omdat je door de jaarruimte (+ eventueel de reserveringsruimte) te stapelen ook meer kinderopvangtoeslag terug krijgt. Afhankelijk van de hoeveelheid geld dat je uitgeeft aan kinderopvang en je inkomen, kun je zomaar 70% van de inleg binnen een jaar terug hebben. Tel daarbij de vermeden VRH op (je praat bij jonge ouders snel over een periode van 30 jaar) en dan wordt inleggen echt een no-brainer.
Tegelijk hebben veel jonge ouders juist niet veel financiële ruimte om dat zomaar even opzij te zetten 'voor later'. En bovendien onzekere financiële vooruitzichten en/of op relatief korte termijn hoge uitgaven (bv voor verhuizing, andere auto etc.). Daarmee is het toch iets minder een no-brainer dan je denkt.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:57
Tja, als je de financiële middelen hebt is het altijd een stuk makkelijker praten om gunstige financiële beslissingen te maken. Daar heb ik zelf ook wel last van. Misschien ter reflectie even een idee om te kijken waar je staat qua vermogen in de Nederlandse huishoudens. Ik gok dat hier een aanzienlijk deel in de 9e percentiel valt. Is niet erg, maar dat betekent dat je het beter hebt dan 80 tot 90% van de huishoudens.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:55
GioStyle schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:38:
Tja, als je de financiële middelen hebt is het altijd een stuk makkelijker praten om gunstige financiële beslissingen te maken. Daar heb ik zelf ook wel last van. Misschien ter reflectie even een idee om te kijken waar je staat qua vermogen in de Nederlandse huishoudens. Ik gok dat hier een aanzienlijk deel in de 9e percentiel valt. Is niet erg, maar dat betekent dat je het beter hebt dan 80 tot 90% van de huishoudens.
Precies. Mijn ouders met 3 kinderen die (onderkant)modaal verdienden hebben zich nooit zorgen hoeven maken over Box-3. Een ton op de bank zoals je in die reclamespotjes hoort? Vergeet het maar. Als er weer wat bij elkaar gespaard was dan ging dat in vervanging van een 20 jaar oude keuken.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Rubbergrover1
Pr088 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:53:
[...]

Precies. Mijn ouders met 3 kinderen die (onderkant)modaal verdienden hebben zich nooit zorgen hoeven maken over Box-3. Een ton op de bank zoals je in die reclamespotjes hoort? Vergeet het maar. Als er weer wat bij elkaar gespaard was dan ging dat in vervanging van een 20 jaar oude keuken.
Klopt. In 2024 was het mediaan vermogen van huishoudens in NL, zonder de eigen woning mee te nemen. 23k https://opendata.cbs.nl/#...s=vermogen%20eigen%20huis

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-01 21:53
TheUninvited schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:27:
[...]

Ook over nagedacht maar dividend ETF's underperformen wel vaak over de lange termijn volgens mij.
Is idd een deel, maar daarentegen zakken deze aandelen juist ook weer minder bij een wereldwijde daling van de aandelenmarkten.

Ben wel benieuwd naar het antwoord. Oftewel zijn uitkerende ETF's, zoals TDIV (+/- 4% dividend en afgelopen jaar 21% stijging koers) een uitkomst voor box 3?

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-01 20:13
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Klopt. In 2024 was het mediaan vermogen van huishoudens in NL, zonder de eigen woning mee te nemen. 23k https://opendata.cbs.nl/#...s=vermogen%20eigen%20huis
Misschien meer een gevoel / als ik om mee heen kijk bij familie, vrienden, collega's etc is vermogen opbouwen geen prioriteit voor het gros van de Nederlanders, of dan iig niet voor de mensen om me heen.

Vakanties, verbouwprojecten, 'leven in het nu' etc staat voorop. T verbaast me dan ook niet dat het mediane vermogen zo laag is.

• SM335
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:06
GioStyle schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:38:
Als ik naar de statistieken kijk, zijn die vermogens hoger dan ik eigenlijk had verwacht. De mediaan van de 6e percentiel is al 180k. En 17% van de huishoudens is meer dan een half miljoen waard (in 2024). Maar dat is wel inclusief eigen woning en hypotheekschuld, dus daar zullen veel bakstenen bij zitten...

https://opendata.cbs.nl/#...t/83835NED/table?dl=CB98F

• Pr088
MrBlack schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:59:
[...]

Misschien meer een gevoel / als ik om mee heen kijk bij familie, vrienden, collega's etc is vermogen opbouwen geen prioriteit voor het gros van de Nederlanders, of dan iig niet voor de mensen om me heen.

Vakanties, verbouwprojecten, 'leven in het nu' etc staat voorop. T verbaast me dan ook niet dat het mediane vermogen zo laag is.
Prioriteiten stellen kan alleen maar als je de keuze hebt om prioriteiten te stellen.
Veel mensen hebben het geld nodig en kunnen gewoonweg geen honderden euro's in beleggingsfondsen steken voor de oude dag. Die zijn al blij als ze een pensioenfonds via het werk hebben.
Kiezen om geld ergens in te kunnen steken is al luxe.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:57
SM335 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:02:
[...]

Als ik naar de statistieken kijk, zijn die vermogens hoger dan ik eigenlijk had verwacht. De mediaan van de 6e percentiel is al 180k. En 17% van de huishoudens is meer dan een half miljoen waard (in 2024). Maar dat is wel inclusief eigen woning en hypotheekschuld, dus daar zullen veel bakstenen bij zitten...

https://opendata.cbs.nl/#...t/83835NED/table?dl=CB98F
De getallen vind ik niet heel extreem. Besef je dat de huizenprijzen vorig jaar net geen dubbele cijfers hebben behaald qua stijging. In regio Utrecht was de stijging 9,7%. De gemiddelde huizenprijs ligt al rond de 500k. In een jaar tijd ben je op papier dus 50k rijker geworden door alleen maar consequent je hypotheek te betalen. En de huizenprijzen zijn niet slechts één jaar gestegen...
Pr088 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:06:
[...]

Prioriteiten stellen kan alleen maar als je de keuze hebt om prioriteiten te stellen.
Veel mensen hebben het geld niet nodig en kunnen gewoonweg geen honderden euro's in beleggingsfondsen steken voor de oude dag. Die zijn al blij als ze een pensioenfonds via het werk hebben.
Precies. Als de benzineprijs aanzienlijk stijgt, waardoor werknemers zich al moeten afvragen hoe ze naar hun werk moeten, omdat het waarschijnlijk niet meer op te brengen is, die gaan zich echt niet druk maken om of ze geld vrij kunnen maken om in beleggingsfondsen te steken. Zulke werknemers hebben vaak niet eens een pensioenfonds. :X

[ Voor 30% gewijzigd door GioStyle op 24-01-2026 22:32 ]

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-01 20:13
Pr088 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:06:
[...]

Veel mensen hebben het geld niet nodig en kunnen gewoonweg geen honderden euro's in beleggingsfondsen steken voor de oude dag. Die zijn al blij als ze een pensioenfonds via het werk hebben.
Tsja, we wonen in Nederland, dat is al luxe. Er zijn genoeg Nederlanders die wel ruimte hebben om vermogen op te bouwen en andere keuzes maken. Maar goed, ieder zn ding. Zinloze discussie dit verder.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:08

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

GioStyle schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:25:
De getallen vind ik niet heel extreem. Besef je dat de huizenprijzen vorig jaar net geen dubbele cijfers hebben behaald qua stijging. In regio Utrecht was de stijging 9,7%. De gemiddelde huizenprijs ligt al rond de 500k. In een jaar tijd ben je op papier dus 50k rijker geworden door alleen maar consequent je hypotheek te betalen. En de huizenprijzen zijn niet slechts één jaar gestegen...
Volgens mij moet de hypotheekschuld hier wel worden afgetrokken. Dus stel je hebt een huis van €400.000 met een hypotheek van €300.000 dan moet je om in percentiel 6 te zitten (gemiddeld €180.400 vermorgen) dus wel €80.100 eigen vermogen hebben naast dat je ook €100.000 "waard" bent door het stuk van je huis dat je hebt afbetaald. Maar je zit dan dus niet in "percentiel 8 met €480.100 vermogen"

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 24-01-2026 22:40 ]

youtube.com/@hisrep

• Pr088
MrBlack schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:27:
[...]

Tsja, we wonen in Nederland, dat is al luxe. Er zijn genoeg Nederlanders die wel ruimte hebben om vermogen op te bouwen en andere keuzes maken. Maar goed, ieder zn ding. Zinloze discussie dit verder.
Is geen zinloze discussie. Ik probeer alleen wat nuance te brengen in mensen die op dit topic doen alsof de wereld vergaat met box 3. Ik vind het voorstel nu ook ruk en slecht bedacht. Maar dit is toch echt kwestie van 'een beetje minder meer'.

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 27-01 10:17
Pr088 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:43:
[...]

Is geen zinloze discussie. Ik probeer alleen wat nuance te brengen in mensen die op dit topic doen alsof de wereld vergaat met box 3. Ik vind het voorstel nu ook ruk en slecht bedacht. Maar dit is toch echt kwestie van 'een beetje minder meer'.
Niemand doet alsof de wereld vergaat door box 3. De echte problemen die dit wetsvoorstel veroorzaakt zijn heel duidelijk geformuleerd in dit topic en het box 3 topic (en door de Raad van State). Het zijn voornamelijk effecten van de 2e orde en hoger. Die problemen wegwuiven omdat het er wel af kan bij sommigen is een vergaande oversimplificatie.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:18
MrBlack schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:59:
[...]

Vergeet de ultieme luxe niet: deeltijd werken.

Ik zie veel 32 + 24 uur bij hoger opgeleiden vanaf de leeftijd dat men kinderen heeft.

Nadat de basiszaken als huisje boompje beestje geregeld is dan wordt het aantal werkuren verlaagd naar een financieel niveau om een en ander in stand te houden.

Spaarcapaciteit hangt natuurlijk direct samen met inkomsten en daarmee met werkuren. (Nog los van dat fulltime werken nog altijd meer kans op promoties etc geeft.)

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-01 08:58
Rukapul schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Ik zie veel 32 + 24 uur bij hoger opgeleiden vanaf de leeftijd dat men kinderen heeft.

Nadat de basiszaken als huisje boompje beestje geregeld is dan wordt het aantal werkuren verlaagd naar een financieel niveau om een en ander in stand te houden.

Spaarcapaciteit hangt natuurlijk direct samen met inkomsten en daarmee met werkuren. (Nog los van dat fulltime werken nog altijd meer kans op promoties etc geeft.)
Ik merk dat ik dat toch nog ingewikkeld vind. Heb jarenlang fulltime gewerkt en kom nu op het punt dat ik denk 'het mag eigenlijk wel iets minder'. Maar ondertussen denk ik ook dat een teruggang in salaris ook betekent dat ik dus minder apart kan zetten voor de toekomst, of dat we minder leuke dingen kunnen doen. Want een halve of hele dag minder werken kost serieus geld.

Misschien ga ik overwegen om nog wat onbetaald ouderschapsverlof op te nemen, zodat ik niet meteen voor 0,1 of 0,2 m'n baan hoef op te zeggen...eens kijken hoe dat bevalt.

• Rubbergrover1
DeNachtwacht schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:37:
[...]

Volgens mij moet de hypotheekschuld hier wel worden afgetrokken. Dus stel je hebt een huis van €400.000 met een hypotheek van €300.000 dan moet je om in percentiel 6 te zitten (gemiddeld €180.400 vermorgen) dus wel €80.100 eigen vermogen hebben naast dat je ook €100.000 "waard" bent door het stuk van je huis dat je hebt afbetaald. Maar je zit dan dus niet in "percentiel 8 met €480.100 vermogen"
5 jaar geleden kostte een woning gemiddeld 384k. Nu ongeveer een half miljoen. Zelfs als je 100% gefinancierd had, dan zit je aan waardestijging plus annuïtaire aflossing al ongeveer op 160k. Als je bedenkt dat heel veel mensen langer dan 5 jaar een koopwoning hebben en niet 100% gefinancierd hebben, zal het gros van de huizenbezitters wel op 180k of hoger zitten.

• Rubbergrover1
Pannencouque schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:05:
[...]
ondertussen denk ik ook dat een teruggang in salaris ook betekent dat ik dus minder apart kan zetten voor de toekomst, of dat we minder leuke dingen kunnen doen. Want een halve of hele dag minder werken kost serieus geld.
Je kunt het ook anders bekijken. Je krijgt dan juist de tijd om nu al meer leuke dingen te doen. Maar als voor jou "leuke dingen doen" synoniem is met (veel) geld uitgeven, dan is dat wel een probleem.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:41
Pannencouque schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:05:
[...]
Ik merk dat ik dat toch nog ingewikkeld vind. Heb jarenlang fulltime gewerkt en kom nu op het punt dat ik denk 'het mag eigenlijk wel iets minder'. Maar ondertussen denk ik ook dat een teruggang in salaris ook betekent dat ik dus minder apart kan zetten voor de toekomst, of dat we minder leuke dingen kunnen doen. Want een halve of hele dag minder werken kost serieus geld.

Misschien ga ik overwegen om nog wat onbetaald ouderschapsverlof op te nemen, zodat ik niet meteen voor 0,1 of 0,2 m'n baan hoef op te zeggen...eens kijken hoe dat bevalt.
Heel herkenbaar! Hier speel ik zelf al enkele jaren met die gedachte en elke keer kom ik tot de conclusie om toch nog even fulltime door te gaan. Als we beiden een dag minder gaan werken krijgen we nog steeds 0 euro toeslag, dus daar valt ook niets te winnen. Het kost gewoon verschrikkelijk veel (spaar)geld wat we dan minder opbouwen.

Nog afgezien van het feit dat zowel voor mij als mijn vriendin het werk en de verantwoordelijkheden toch niet echt zullen veranderen, het moet alleen in 4 ipv 5 dagen (en nee, 4x9 of 4x10 is ook geen mogelijkheid).

Aan de andere kant hebben we beiden erg veel flexibiliteit en is werk voor mijn vriendin ook haar passie. Voor mij iets minder, maar ik vind het ook niet erg om te doen. En ik weet ook niet perse hoe ik die extra dag dan zou moeten invullen.

De oplossing die ik momenteel heb is dat ik 10 extra dagen per jaar bij koop. Dan ben ik een stuk flexibeler in wanneer ik het opneem en besteed ik mijn vrije tijd aan dingen die echt leuk zijn. Bovendien is het ook goedkoper.

• Rubbergrover1
siveiro schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:16:
[...]

Is idd een deel, maar daarentegen zakken deze aandelen juist ook weer minder bij een wereldwijde daling van de aandelenmarkten.

Ben wel benieuwd naar het antwoord. Oftewel zijn uitkerende ETF's, zoals TDIV (+/- 4% dividend en afgelopen jaar 21% stijging koers) een uitkomst voor box 3?
Nee, want de nieuwe heffing geldt zowel voor werkelijk genoten rendement (rente, dividend) als voor de vermogensaanwas (koersstijging).

• Rubbergrover1
VidaR-9 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:10:
[...]
De oplossing die ik momenteel heb is dat ik 10 extra dagen per jaar bij koop. Dan ben ik een stuk flexibeler in wanneer ik het opneem en besteed ik mijn vrije tijd aan dingen die echt leuk zijn. Bovendien is het ook goedkoper.
Waarom is dat goedkoper?

• Pr088
[...]

Is het luxe als je kinderen hebt? Iemand moet toch voor hen zorgen? Vroeger werd er meer fulltime gewerkt, maar waren er ook moeders fulltime thuis. 2 x 5 dagen werken met een paar kinderen lijkt me enorm pittig (heb zelf nog geen kinderen).

• VidaR-9
Pensioenbijdrage blijft gewoon op 100%. Onkostenvergoeding blijft gewoon op 100%. Leasebudget wordt niet aangepast zoals bij part time. En nog wat dingetjes.
Pr088 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:15:
[...]

Is het luxe als je kinderen hebt? Iemand moet toch voor hen zorgen? Vroeger werd er meer fulltime gewerkt, maar waren er ook moeders fulltime thuis. 2 x 5 dagen werken met een paar kinderen lijkt me enorm pittig (heb zelf nog geen kinderen).
Dat is oprecht een stuk zwaarder dan een reguliere kantoorbaan ;-).

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
Pr088 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:15:
[...]

De ultieme luxe zelfs.

Iedereen die niet streeft naar een burn-out is niet goed genoeg.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:20
[...]

Heel herkenbaar! Hier speel ik zelf al enkele jaren met die gedachte en elke keer kom ik tot de conclusie om toch nog even fulltime door te gaan. Als we beiden een dag minder gaan werken krijgen we nog steeds 0 euro toeslag, dus daar valt ook niets te winnen. Het kost gewoon verschrikkelijk veel (spaar)geld wat we dan minder opbouwen.

Nog afgezien van het feit dat zowel voor mij als mijn vriendin het werk en de verantwoordelijkheden toch niet echt zullen veranderen, het moet alleen in 4 ipv 5 dagen (en nee, 4x9 of 4x10 is ook geen mogelijkheid).

Aan de andere kant hebben we beiden erg veel flexibiliteit en is werk voor mijn vriendin ook haar passie. Voor mij iets minder, maar ik vind het ook niet erg om te doen. En ik weet ook niet perse hoe ik die extra dag dan zou moeten invullen.

Ik.weet niet hoe 'ver' je bent maar ik herken je verhaal.en wordt er ook een beetje sip van tegelijk. Hier paar jaar geleden tot de.conclusie gekomen dat mijn leven gewoon niet echt anders is met 500 euro/maand meer. Dus bij salarisvooruitgang koop.ik.steeds meer vrije tijd ipv euros op de rekening.

Naar mijn idee hebben wij (gezin) het spel al gewonnen namelijk. Veek verdienen met fulltime werken was vooral het verplichte toneelstukje voor de bank/hypotheek. Inmiddela hebben we een meer dan prima huis, is er een aardige beleggingsrekening, werken we samen 60 uur/week en nog een savings rate van 30-40%. Zelfs als we niks meer inleggen op de grote bult hebben we ruim 10 jaar voor de AOW al een stapel geld waardoor we beide kunnen stoppen. De sneeuwbal.rolt dus, de groei komt.voor minder dan 50% uit eigen inleg en de rest is rendement.

Dus ja, t voelt wel.uitgespeeld :+

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik werk zelf ook 4x9h en zou echt niet meer naar vijf dagen terug willen. Die extra dag weekend (+50%) is echt ongelofelijk veel waard.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
[...]

Dat je flexibiliteit hebt in werk geeft al een heel stuk vrijheid. Het is voor elke situatie anders wat een goede balans is tijdens je levensloop en dat blijft lastig vind ik.
Ik heb lang het idee gehad om te bouwen en in de toekomst meer vrije tijd te hebben, maar het verhaal van 'Die with zero' zette me ook wel aan het denken. Niet zozeer over die with zero, maar wel over verschillende activiteiten en energie in verschillende levensfases. Het is ergens een gemiste kans voor jezelf om pas veel later heel veer meer tijd te hebben.
Ouderschapsverlof zou ik in elk geval eerst goed gebruik van maken als overweegt minder te gaan werken, vaak zijn dat gunstige regelingen (met bijvoorbeeld doorlopende pensioenopbouw)

• VidaR-9
Fr33z schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:14:
[...]
Ik.weet niet hoe 'ver' je bent maar ik herken je verhaal.en wordt er ook een beetje sip van tegelijk. Hier paar jaar geleden tot de.conclusie gekomen dat mijn leven gewoon niet echt anders is met 500 euro/maand meer. Dus bij salarisvooruitgang koop.ik.steeds meer vrije tijd ipv euros op de rekening.

Naar mijn idee hebben wij (gezin) het spel al gewonnen namelijk. Veek verdienen met fulltime werken was vooral het verplichte toneelstukje voor de bank/hypotheek. Inmiddela hebben we een meer dan prima huis, is er een aardige beleggingsrekening, werken we samen 60 uur/week en nog een savings rate van 30-40%. Zelfs als we niks meer inleggen op de grote bult hebben we ruim 10 jaar voor de AOW al een stapel geld waardoor we beide kunnen stoppen. De sneeuwbal.rolt dus, de groei komt.voor minder dan 50% uit eigen inleg en de rest is rendement.

Dus ja, t voelt wel.uitgespeeld :+
Dat lijkt me een lekker gevoel, die rust.

Wij zijn nog niet zo ver, maar hebben ook geen zsm strategie. Over 20 jaar, op mijn 60e, willen we X hebben zodat we in de mogelijkheid zijn om te stoppen als we zouden willen. Met de huidige savingsrate zouden we 5 jaar eerder kunnen stoppen.

Zolang we beiden niet echt de behoefte aan minder werken hebben gaan we lekker door. Aan de ene kant klinkt het zeer aantrekkelijk om 3 dagen weekend te hebben, maar ik zou oprecht niet weten wat ik op een vaste vrije vrijdag zou moeten doen wat niet in het weekend kan. De 10 extra vrije dagen gebruik ik juist om wél die echt leuke dingen te doen, of met de kids, of bijv lekker dagje met de motor op pad op een mooie doordeweekse dag.

• Pr088
VidaR-9 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Pensioenbijdrage blijft gewoon op 100%. Onkostenvergoeding blijft gewoon op 100%. Leasebudget wordt niet aangepast zoals bij part time. En nog wat dingetjes.
Het grappige is (tenminste in mijn baan) dat als ik uren bijkoop ik die afreken tegen mijn huidige uurtarief. Als ik ze een paar jaar later gebruik zijn ze eigenlijk meer waard door CAO-wijzigingen of loonsverhogingen. Dubbel winst.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
Pr088 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:18:
[...]

Het grappige is (tenminste in mijn baan) dat als ik uren bijkoop ik die afreken tegen mijn huidige uurtarief. Als ik ze een paar jaar later gebruik zijn ze eigenlijk meer waard door CAO-wijzigingen of loonsverhogingen. Dubbel winst.
Nee dat is niet dubbel winst. Zo werkt geld nou eenmaal. Je euro is vandaag meer waard dan morgen (uitzondering: deflatie). Je had het namelijk ook kunnen laten renderen in de tussentijd.

• VidaR-9
[...]
Bij ons mag je sowieso enkel uren bijkopen tot max 10 dagen én als je maar maximaal X uren uit voorgaande jaren hebt openstaan.

• Rubbergrover1
[...]

Tenzij je, vrijwillig of onvrijwillig, bij je werkgever weg gaat/moet. Als de overblijvende vakantiedagen dan worden uitbetaald, is dat vaak fiscaal ongunstiger.

• Pr088
stefxx schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:02:
[...]

Nee dat is niet dubbel winst. Zo werkt geld nou eenmaal. Je euro is vandaag meer waard dan morgen (uitzondering: deflatie). Je had het namelijk ook kunnen laten renderen in de tussentijd.
Maar die vrije dagen gaan van je brutoloon, scheelt inkomstenbelasting. Daarnaast zijn de CAO's en de schaalsprongen toch bij elkaar zo'n 5-6% per jaar de afgelopen jaren. Dat rendement kun je op de beurs wel halen, maar op de spaarrekening niet. En 1 vrije dag is na 3 jaar nog steeds 1 vrije dag. Geen deflatie ;)

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:26
[...]

Als je euro/uur gaat bekijken dan levert een vijfde dag werken ook vrij weinig op voor veel mensen, terwijl de onkosten zoals kinderopvang ed. wel het volle pond kosten. Het is zelfs goed mogelijk dat een extra dag werken netto niks oplevert. Daarnaast is meer tijd met je eigen kind altijd goed... maar dat is niet het onderwerp van dit topic.

• Rubbergrover1
VidaR-9 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Ah vandaar. Dat verschilt allemaal overigens sterk tussen verschillende organisaties. Bij de meeste organisaties waar ik heb gewerkt was de pensioenopbouw op basis van wat je werkelijk verdiende en waren die budgetten/vergoedingen gelijk als je 1 dag minder ging werken. Werd alleen minder als je minder dan 4 dagen ging werken. Dus dan was het juist omgekeerd dan bij jou.

• Fr33z
VidaR-9 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:02:
[...]

Wij zijn nog niet zo ver, maar hebben ook geen zsm strategie. Over 20 jaar, op mijn 60e, willen we X hebben zodat we in de mogelijkheid zijn om te stoppen als we zouden willen. Met de huidige savingsrate zouden we 5 jaar eerder kunnen stoppen.

Zolang we beiden niet echt de behoefte aan minder werken hebben gaan we lekker door. Aan de ene kant klinkt het zeer aantrekkelijk om 3 dagen weekend te hebben, maar ik zou oprecht niet weten wat ik op een vaste vrije vrijdag zou moeten doen wat niet in het weekend kan. De 10 extra vrije dagen gebruik ik juist om wél die echt leuke dingen te doen, of met de kids, of bijv lekker dagje met de motor op pad op een mooie doordeweekse dag.
Het klinkt alsof je wel tevreden bent met je situatie nu, das al heel wat. Ik verbaas me echt over dat je niet zo zou weten wat je met 50% meer weekend zou doen. Ik heb zo 5 hobbies die ik daarmee zou kunnen uitbreiden (fietsen, brood bakken, hardlopen, klussen,) + mn weekend is ruimer voor familiebezoek en t nodige huishouden.

Je kunt prima gewoo doorkachelen hoor maar je gaat dan wel eindigen met een megastapel euros zonder dat dat echt 'nodig' is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Rukapul
mathelicious schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:36:
[...]

Als je euro/uur gaat bekijken dan levert een vijfde dag werken ook vrij weinig op voor veel mensen, terwijl de onkosten zoals kinderopvang ed. wel het volle pond kosten. Het is zelfs goed mogelijk dat een extra dag werken netto niks oplevert. Daarnaast is meer tijd met je eigen kind altijd goed... maar dat is niet het onderwerp van dit topic.
Nadat de kinderen ouder worden gaat men typisch ook niet weer meer werken.

Ik benoemde specifiek hoger opgeleiden omdat daar extra werk typisch zich wel uitbetaalt, direct en in toekomstige verdiencapaciteit.

Volstrekt begrijpelijk dat men hiervoor kiest maar het verklaart wel een deel van de lagere vermogensopbouw.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Dat laatste doe ik ook , heb bij een baanwissel 36u geaccepteerd (klein beetje spijt van, ik kwam van 32u) en koop nu het maximaal aantal dagen bij waardoor ik doorgaans weer 32u werk, maar dan wel met alle voordelen van 36u qua 13e maand, bonus, pensioen opbouw, etc :). Het heeft wel 1 groot nadeel en dat is dat je meteen ziet wat een vrije dag kost. En dat is behoorlijk duur :X.

Ik vind mijn werk na die baanwissel trouwens wel (weer) erg leuk, afgelopen tijd een aantal leuke projecten gedaan. Wat dat betreft zou ik best 40u kunnen werken, maar dat gaat echt ten koste van prive (kinderen, hobby's) en dat wil ik niet. Ik ken mensen die met heel veel plezier 40u werken en kan me dat best voorstellen :).

Maarja heel eerlijk hebben we ook deze luxe doordat 'onze generatie' (30-40'ers) goedkoop huizen konden kopen met lage rente standen en mijn vrouw en ik kregen nog studiefinanciering, ov kaart, kamers waren redelijk betaalbaar, etc. Dat is voor de huidige jongeren wel anders, geldt ook voor onze kinderen straks.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 25-01-2026 22:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:53
Sport_Life schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:52:
[...]

Dat laatste doe ik ook , heb bij een baanwissel 36u geaccepteerd (klein beetje spijt van, ik kwam van 32u) en koop nu het maximaal aantal dagen bij waardoor ik doorgaans weer 32u werk, maar dan wel met alle voordelen van 36u qua 13e maand, bonus, pensioen opbouw, etc :). Het heeft wel 1 groot nadeel en dat is dat je meteen ziet wat een vrije dag kost. En dat is behoorlijk duur :X.

Ik vind mijn werk na die baanwissel trouwens wel (weer) erg leuk, afgelopen tijd een aantal leuke projecten gedaan. Wat dat betreft zou ik best 40u kunnen werken, maar dat gaat echt ten koste van prive (kinderen, hobby's) en dat wil ik niet. Ik ken mensen die met heel veel plezier 40u werken en kan me dat best voorstellen :).
Meestal koop je die extra vrije uren in met vakantiegeld en 13e maand weer in. Voor pensioen opbouw is het wel mooi meegenomen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:52:

Maarja heel eerlijk hebben we ook deze luxe doordat 'onze generatie' (30-40'ers) goedkoop huizen konden kopen met lage rente standen en mijn vrouw en ik kregen nog studiefinanciering, ov kaart, kamers waren redelijk betaalbaar, etc. Dat is voor de huidige jongeren wel anders, geldt ook voor onze kinderen straks.
Met een beetje "pech" heb je daar straks dan alsnog last van. Als je kinderen gaan studeren en met veel moeite een veel te dure kamer vinden en ook de andere uitgaven toch hoger blijken te zijn, is enige financiële bijdrage niet heel ongewenst. En als ze daarna een eigen plekje zoeken, is het ook wel heel handig dat je vanwege de FO reis een flinke zak geld hebt om ze te kunnen helpen, als blijkt dat voor de maximale hypotheek bij lange na geen woning gekocht kan worden.

Hoeft allemaal uiteraard niet. Maar het is wel een heel fijne luxe dat je in elk geval de mogelijkheid hebt om ze te ondersteunen.

• Rukapul
Rubbergrover1 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 03:42:
[...]

Met een beetje "pech" heb je daar straks dan alsnog last van. Als je kinderen gaan studeren en met veel moeite een veel te dure kamer vinden en ook de andere uitgaven toch hoger blijken te zijn, is enige financiële bijdrage niet heel ongewenst. En als ze daarna een eigen plekje zoeken, is het ook wel heel handig dat je vanwege de FO reis een flinke zak geld hebt om ze te kunnen helpen, als blijkt dat voor de maximale hypotheek bij lange na geen woning gekocht kan worden.

Hoeft allemaal uiteraard niet. Maar het is wel een heel fijne luxe dat je in elk geval de mogelijkheid hebt om ze te ondersteunen.
Op zich is dat ook weer een beknellende gedachte: dat je het zo goed hebt dat je dat ook aan je kinderen mee wilt geven en daardoor extra lang doorbikkelt. Of in elk geval langer dan oorspronkelijk bedacht.

Heel lomp geschat is het dan toch weer 1 a 2 ton per kind om echt een verschil te maken in opleiding en plek op de woningmarkt.

• Rubbergrover1
Rukapul schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Op zich is dat ook weer een beknellende gedachte: dat je het zo goed hebt dat je dat ook aan je kinderen mee wilt geven en daardoor extra lang doorbikkelt. Of in elk geval langer dan oorspronkelijk bedacht.

Heel lomp geschat is het dan toch weer 1 a 2 ton per kind om echt een verschil te maken in opleiding en plek op de woningmarkt.
Het is eerder een luxe dat als je op reis naar FO bent, dit allemaal vaak probleemloos kan. Ik denk dat zeker het bijdragen aan een studie voor veel ouders sowieso gaat spelen. Maar dat dit vaak een flinke hap uit het maandelijkse budget gaat geven die niet altijd makkelijk op te vangen is. Dat het dan schipperen wordt tussen wat je zou willen doen en wat je kunt doen. Het is een behoorlijke luxe dat "wij" in dit topic zonder veel moeite, en vaak zonder blikken of blozen of aanpassingen aan de overige uitgaven, per kind een paar honderd euro per maand zouden kunnen bijdragen aan de studie. Ook als er meer kinderen tegelijk studeren.

Of je je kind wil helpen met woonruimte is uiteraard iets meer een luxeprobleem. En een keuze. Het ging mij er meer om dat de nadelen van de "nieuwe generatie" via een achterdeur alsnog bij de "oudere generatie" komt aankloppen.

(Die "hulp met een plek op de woningmarkt" hoeft overigens niet meteen ten koste te gaan van je FO wens of een veel hoger vermogen te vereisen. Je kunt ook denken aan een familielening, waarbij je bovenop de bankhypotheek een deel van je eigen vermogen tegen een "normale" rente aan je kind uitleent. Dat rendeert dan in feite net als dat je gewone FO kapitaal rendeert. Misschien wel met een lager rendement dan als je het op de beurs zou zetten en ook is je geld minder flexibel, maar zorgt vervolgens wel voor een maandelijkse "inkomensstroom".)

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:01
mathelicious schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:36:
[...]

Daarom moet ik ook altijd wel een beetje gniffelen als men weer eens begint over Nederland kampioen deeltijdwerken. Ja, daar maakt men het zelf naar. Wij hebben ook de simpele rekensom gemaakt en uiteindelijk was het netto voordeliger als mijn vriendin een dag minder ging werken (ik ben ZZP-er, dat kostte wel iets meer).
Dan kan men zeuren dat we niet fulltime werken, als je er netto op achteruit gaat, wie gaat er dan met zijn volle verstand tijd met zijn kinderen inleveren om netto beroerder uit te zijn?
Daar komt nog bovenop dat we op de wachtlijst staan voor de BSO, dus als we beide fulltime zouden werken dan zouden we 5 dagen per week een beroep moeten doen op opa's, oma's en weet ik veel wie om de oudste op te vangen na school.
Maar die opvang, die gaan ze echt gratis maken hoor :+

• Wozmro
Op zich is het al discutabel om veel te kijken naar iets als werkuren.

Sommige mensen creëren meer meerwaarde in 1h dan anderen in een hele week.

En over wat is meerwaarde kan je ook een hele grote boom opzetten 😁

Meer concreet: ik heb ook al eens een situatie gehoord van iemand die full-time werkte, en op nadat hij op pensioen gaat komt het uit dat hij thuis in zijn privé-tijd ook nog werkte om de boel rond te krijgen. En dan was de zaakvoerder 'verbaast' dat zijn opvolger het ook moeilijk kon bolwerken.

Werken blijft toch een raar concept.

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:29

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Pr088 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Maar die vrije dagen gaan van je brutoloon, scheelt inkomstenbelasting. Daarnaast zijn de CAO's en de schaalsprongen toch bij elkaar zo'n 5-6% per jaar de afgelopen jaren. Dat rendement kun je op de beurs wel halen, maar op de spaarrekening niet. En 1 vrije dag is na 3 jaar nog steeds 1 vrije dag. Geen deflatie ;)
Dit was bij mijn vorige werkgever dus wel het geval. Die rekenden dat terug, dus aan het eind van het jaar werd 1 vrij dag bv. ineens nog maar 0,96 vrije dag.

(aantal uren * uurloon van dat moment) / nieuw uurloon = nieuwe aantal uren

[ Voor 6% gewijzigd door Family Guy op 26-01-2026 13:46 ]

Steam ID = Ackerfiets

• Fr33z
Family Guy schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Dit was bij mijn vorige werkgever dus wel het geval. Die rekenden dat terug, dus aan het eind van het jaar werd 1 vrij dag bv. ineens nog maar 0,96 vrije dag.

(aantal uren * uurloon van dat moment) / nieuw uurloon = nieuwe aantal uren
Bijzonder zeg. Nog nooit meegemaakt en ook wel beetje armoedig eerlijk gezegd. Maar goed, overal.is wel.iets.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:04
Rukapul schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Als je sneeuwbal groot genoeg hebt gemaakt, d.w.z. FO + voldoende buffer om tegenslagen in de markt en privé situatie op te vangen, dan is de kans groot dat je een paar jaar later tot de conclusie komt dat die tegenslagen er niet waren en de sneeuwbal ondertussen door is blijven rollen en die 1 a 2 ton per kind ook geen probleem meer zijn.
Disclaimer: YMMV en het ligt naast een heleboel variabelen natuurlijk wel aan het aantal kinderen 8)

• JURIST
  • Nu online
rube schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:14:
[...]

Als je sneeuwbal groot genoeg hebt gemaakt, d.w.z. FO + voldoende buffer om tegenslagen in de markt en privé situatie op te vangen, dan is de kans groot dat je een paar jaar later tot de conclusie komt dat die tegenslagen er niet waren en de sneeuwbal ondertussen door is blijven rollen en die 1 a 2 ton per kind ook geen probleem meer zijn.
Disclaimer: YMMV en het ligt naast een heleboeel variabelen natuurlijk wel aan het aantal kinderen 8)
En mogelijk komt er op den duur ook geld vrij vanuit de vorige generatie. Dat zeker niet altijd het geval en misschien vreemd om vanuit te gaan, maar dat kan er ook voor zorgen dat de impact voor FO-reis uiteindelijk meevalt. Als het van toepassing is dan wel met een mismatch in de tijd (dus kinderen hebben het waarschijnlijk eerder nodig).

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 27-01 19:54
JURIST schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:12:
[...]

En mogelijk komt er op den duur ook geld vrij vanuit de vorige generatie. Dat zeker niet altijd het geval en misschien vreemd om vanuit te gaan, maar dat kan er ook voor zorgen dat de impact voor FO-reis uiteindelijk meevalt. Als het van toepassing is dan wel met een mismatch in de tijd (dus kinderen hebben het waarschijnlijk eerder nodig).
Ik vraag mij af hoeveel geld er echt vrij gaat komen. Ten eerste leven Boomers er lustig op los en ten tweede is de goede doelen maffia flink bezig die erfenissen af te romen.

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:08
Want wat jij met het geld zou doen zou de wereld meer verbeteren dan een goed doel? :P

• 49euro
  • Laatst online: 14:49
Rubbergrover1 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:17:
[...]

(Die "hulp met een plek op de woningmarkt" hoeft overigens niet meteen ten koste te gaan van je FO wens of een veel hoger vermogen te vereisen. Je kunt ook denken aan een familielening, waarbij je bovenop de bankhypotheek een deel van je eigen vermogen tegen een "normale" rente aan je kind uitleent. Dat rendeert dan in feite net als dat je gewone FO kapitaal rendeert. Misschien wel met een lager rendement dan als je het op de beurs zou zetten en ook is je geld minder flexibel, maar zorgt vervolgens wel voor een maandelijkse "inkomensstroom".)
Weet je zeker dat dit zo werkt? De bank moet namelijk berekenen wat de maximale leencapaciteit is van je kind. Een eventuele schuld, met aflossing en rente, bij de ouders telt dan natuurlijk ook mee en wordt linea recta verrekend in de maximale hypotheek die de bank dan nog versterkt. Volgens mij is het een beetje all or nothing voor de ouders. Of natuurlijk de weg van de schenking.

[ Voor 9% gewijzigd door 49euro op 26-01-2026 19:04 ]

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 27-01 19:54
Corrit schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Want wat jij met het geld zou doen zou de wereld meer verbeteren dan een goed doel? :P
Dat iets een ANBI-status heeft betekend niet automatisch dat ze de wereld een betere plek maken. Daarbij heb ik er behoorlijk wat moeite mee dat sommige goede doelen zitten te roeren in de testamenten van kwetsbare ouderen. Gezien de grote pot geld die in aantocht is, zal dit alleen maar agressiever worden.

Maar terug naar dit topic. Rekenen op de erfenis van je ouders kan een grote misrekening zijn.

• 49euro
becopol schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:06:
[...]

Dat iets een ANBI-status heeft betekend niet automatisch dat ze de wereld een betere plek maken. Daarbij heb ik er behoorlijk wat moeite mee dat sommige goede doelen zitten te roeren in de testamenten van kwetsbare ouderen. Gezien de grote pot geld die in aantocht is, zal dit alleen maar agressiever worden.

Maar terug naar dit topic. Rekenen op de erfenis van je ouders kan een grote misrekening zijn.
Een betere plek is ook niet wat de ANBI status beoogd. Het gaat om algemeen nut, en zonder winstoogmerk. Algemeen nut kun je echter breed interpreteren.

• Pr088
becopol schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:35:
[...]

Ik vraag mij af hoeveel geld er echt vrij gaat komen. Ten eerste leven Boomers er lustig op los en ten tweede is de goede doelen maffia flink bezig die erfenissen af te romen.
Ik denk dat er heel veel geld vrij gaat komen, vooral overwaarde uit afbetaalde koopwoningen. De boomers van nu zitten gemiddeld redelijk in de pensioenen en als alles tot het eind redelijk gaat, dan overlijden ze in eigen huis. Kan er zomaar 4, 5 of 6 ton vrijkomen.

• Fr33z
becopol schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:35:
[...]

Onzin. Je haalt er rare termen bij als de 'maffia die in testamenten roert' :s en boomers die er.op los leven...

De feiten spreken voor zich. 1) we zijn nof nooit zo rijk geweest als land/natie/volk als nu
2) de meeste rijkdom zit bij de oudjes
3 ) de meeste oudjes overlijden op een bepaald moment en laten dus elk jaar gemiddeld meer vermogen achter dan de groep/cohort het jaar ervoor.

Je kunt dus simpelweg zeggen dat er inderdaad grote hoeveelheden geld vrijkomen. Hoef je weinig onderbuik over maffia en verkwistende boomers voor te gebruiken.

En ja, op individueel niveau verschilt dit enorm. Maar over de grotere groep gezien is het simpel.

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:03
VidaR-9 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:02:
[...]

Ben je niet bang om in een gat te vallen als je tegen die tijd zou willen stoppen?
Hier wordt ook 4 en 3,5 dagen gewerkt. Deels voor tijd met de kinderen, deels omdat ik niet mijn vrije tijd wil doorschuiven naar een (eventueel vervroegd) pensioen. Ik geniet echt van die vrije dag extra en ga zeker niet meer terug naar 5 dagen als het niet nodig is. Ik vind mn werk echt leuk maar mn vrije tijd nog net even leuker :)

• VidaR-9
superkoex9 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:17:
[...]
Ben je niet bang om in een gat te vallen als je tegen die tijd zou willen stoppen?
Hier wordt ook 4 en 3,5 dagen gewerkt. Deels voor tijd met de kinderen, deels omdat ik niet mijn vrije tijd wil doorschuiven naar een (eventueel vervroegd) pensioen. Ik geniet echt van die vrije dag extra en ga zeker niet meer terug naar 5 dagen als het niet nodig is. Ik vind mn werk echt leuk maar mn vrije tijd nog net even leuker :)
Ow ik zie mezelf in de toekomst wel minder gaan werken en afbouwen hoor. Alleen is nu nog niet het moment, maar ik twijfel er niet aan dat dat wel gaat komen. Kan over een jaar zijn, maar ook over 10 jaar. Anders wordt het wel een hele grote stap inderdaad.
Vandaag werd er net zoals vorig aangekondig dat we nog eens 6 dagen onbetaald mogen nemen.
Yes!

Sony A7 iv en wat recycled glas

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
Pr088 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Ik denk dat er heel veel geld vrij gaat komen, vooral overwaarde uit afbetaalde koopwoningen. De boomers van nu zitten gemiddeld redelijk in de pensioenen en als alles tot het eind redelijk gaat, dan overlijden ze in eigen huis. Kan er zomaar 4, 5 of 6 ton vrijkomen.
De vraag is natuurlijk wel in hoeverre "we" in reëele termen ook echt rijker hiervan gaan worden. Als de 95%+ procent van de erfgenamen dat geld over de balk smijt (zoals ze normaal ook doen), dan jaagt dat de inflatie flink aan.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• 49euro
HandyLumberjack schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:36:
[...]

De vraag is natuurlijk wel in hoeverre "we" in reëele termen ook echt rijker hiervan gaan worden. Als de 95%+ procent van de erfgenamen dat geld over de balk smijt (zoals ze normaal ook doen), dan jaagt dat de inflatie flink aan.
Er is natuurlijk niks beter voor ons FO traject en de economie wanneer dat laatste geval mocht zijn. Laat ze maar lekker doen zou ik zeggen. Anderzijds is dat geld natuurlijk gewoon heel hard nodig voor deze nieuwe generatie om dat gat op de woningmarkt te dichten. Dus ik betwijfel of het echt over de balk wordt gesmeten straks. De meeste erven natuurlijk ook pas op een leeftijd van 50+.

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:25:
Vandaag werd er net zoals vorig aangekondig dat we nog eens 6 dagen onbetaald mogen nemen.
Yes!
Is dat goed nieuws? Lijkt mij eerder een teken dat het goed kan dat je bedrijf het niet zo lang meer uithoudt. Maar gelukkig heb je dan je FO (of FU) geld nog.
Rubbergrover1 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:11:
[...]

Is dat goed nieuws? Lijkt mij eerder een teken dat het goed kan dat je bedrijf het niet zo lang meer uithoudt. Maar gelukkig heb je dan je FO (of FU) geld nog.
Failliet zie ik ze niet direct gaan, maar het is inderdaad sparen. En in andere vestigingen lopen vertrekregelingen.

In elk geval, ik ben blij met die extra vakantie.

• Wozmro
Waarom niet de optie technische werkloosheid ipv onbetaalde vakantiedagen?

Mogelijk omdat je met die laatste meer vrijheid hebt wanneer in te plannen?

• JURIST
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:15:
[...]

Failliet zie ik ze niet direct gaan, maar het is inderdaad sparen. En in andere vestigingen lopen vertrekregelingen.

In elk geval, ik ben blij met die extra vakantie.
Het lijkt me wel een signaal van druk op de cashflow, hopelijk geen loonoffer binnenkort

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 03:42:
[...]

Ik schat in dat alleen het vinden van geschikte woonruimte (studentenkamer en daarna een eigen woning) een probleem gaat zijn, qua studiekosten kunnen we het goed opvangen zonder dat dit per se veel invloed heeft op 'FO'. Ja, het uiteindelijke rendement zal iets lager zijn, maar op het geheel - ca 15 jaar beleggen - zal de impact wel meevallen.

We wonen op fietsafstand van een Hogeschool en Universiteit, dus op zich is er mogelijk ook geen noodzaak tot op kamers gaan. Wellicht dat ze ook niet allemaal een studie willen doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 26-01-2026 23:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:30
Nog 100 werkdagen en dan gaat deze jongen met FLO ( ben beroepsmilitair sinds 1993 ).
De magische datum zal rond 15 Juni zijn :)F
Ben dan nog geen 55 jaar.
Inmiddels wederom hypotheekvrij sinds 1 Jan.
Nu dus 3 afgeloste woningen in bezit ( waarvan 1 in Hongarije ).
Er is 1 woning in NL al verhuurd sinds 9-2013

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:53:
[...]

Ik schat in dat alleen het vinden van geschikte woonruimte (studentenkamer en daarna een eigen woning) een probleem gaat zijn, qua studiekosten kunnen we het goed opvangen zonder dat dit per se veel invloed heeft op 'FO'. Ja, het uiteindelijke rendement zal iets lager zijn, maar op het geheel - ca 15 jaar beleggen - zal de impact wel meevallen.
Dat is het grote privilege van in dit FO topic zitten. Dat de meeste mensen hier eigenlijk zonder blikken of blozen (flink) aan die studie kunnen bijdragen.
We wonen op fietsafstand van een Hogeschool en Universiteit, dus op zich is er mogelijk ook geen noodzaak tot op kamers gaan. Wellicht dat ze ook niet allemaal een studie willen doen.
Even een blik in de oude doos. De ouders van de studenten van nu zullen waarschijnlijk in de jaren 90 hebben gestudeerd. Dat was een tijd, zeker begin jaren 90, waarin de beurs voldoende was voor het dekken van de studiekosten. En je van het extra geld van een uitwonende beurs nog een kamer(tje) kon huren. Bij een thuiswonende hoefde je als ouders dus weinig bij te dragen. En bij een uitwonende kon je met een klein bijbaantje of met een ouderlijke bijdrage die de boodschappen dekte, vaak prima rondkomen.. En was het inderdaad zo dat als je op fietsafstand van hogeschool/uni woont, je los van wat extra eten etc. als ouders nauwelijks extra kosten had.

Tegenwoordig is alleen het collegegeld al bijna het dubbele van de beurs voor een thuiswonende. En is het verschil in de beurs voor uitwonende een grap in vergelijking met de gemiddelde kamerhuur. Die gemiddelde huur gaat richting de 700 euro, terwijl het extra bedrag van de uitwonende beurs minder dan 200 euro is. Die extra kosten die niet door de basisbeurs worden gedekt zijn bedragen die een hoop ouders niet zomaar even kunnen missen.

Als je als ouders met een studerend kind je kind op een vergelijkbare manier wil laten studeren als hoe dat begin jaren 90 ging, dan betekent dat bij thuiswonenden ong. 2000 euro bijdrage aan studiekosten en voor een uitwonende gaat dat al snel richting 1000 euro per maand. Serieuze bedragen, zeker voor mensen die niet op een FO pad zitten.

Dat is wat ik bedoel met dat als je hebt kunnen profiteren van de zaken die veel beter waren in "jouw tijd", dat als een boemerang terug kan komen als je kinderen hebt die te maken krijgen met de zaken die nu veel slechter zijn.
JURIST schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:41:
[...]

Het lijkt me wel een signaal van druk op de cashflow, hopelijk geen loonoffer binnenkort
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:17:
Nog 100 werkdagen en dan gaat deze jongen met FLO ( ben beroepsmilitair sinds 1993 ).
Knap!
De eerste studie die je dan moet maken is : wat levert het meest op, huis blijven verhuren, of verkopen en op de beurs beleggen?
Zeker als die woning wat ouder is en er kosten aan komen kan het zinvol zijn om die te verkopen.

• Pannencouque
[...]

Herkenbaar. Dagen bijkopen is hier helaas geen optie - anders had ik dat wellicht wel gedaan. Maar ik zinspeel wel met de gedachte om te kijken of ik kan switchen naar 0,1 ouderschapsverlof en dan 4×9 gaan werken. Dat is erg ongebruikelijk in ons bedrijf, maar wie weet, wellicht krijg ik het voor elkaar. Niet geschoten...

• Pannencouque
Rubbergrover1 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:01:
[...]

Je kunt het ook anders bekijken. Je krijgt dan juist de tijd om nu al meer leuke dingen te doen. Maar als voor jou "leuke dingen doen" synoniem is met (veel) geld uitgeven, dan is dat wel een probleem.
Daar heb je zéker een punt. En die tijd gaan we niet opvullen met dure dingen doen, maar meer quality time. Of tijd om klusjes in/rond huis te doen zodat ik daar niemand voor in hoef te huren :)

• Pannencouque
Lekker hoor! Dat heb je goed voor elkaar. Lekker gaan genieten!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:57:
[...]

Knap!
De eerste studie die je dan moet maken is : wat levert het meest op, huis blijven verhuren, of verkopen en op de beurs beleggen?
Zeker als die woning wat ouder is en er kosten aan komen kan het zinvol zijn om die te verkopen.
In NL kun je de huurders niet zomaar uit de woning zetten. De verkoopprijs van een verhuurde woning is daarom significant lager dan de waarde van een niet-verhuurde woning. Het is vaak veel voordeliger om met eventuele verkoop te wachten tot de huurders vertrekken.

Uiteraard wel goed om vast met dat scenario rekening te houden en na te gaan of je dan zou willen verkopen of niet. En ook om na te gaan hoe waarschijnlijk is is dat je met verkoop kunt wachten tot de woning leeg is.
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:30:
[...]

In NL kun je de huurders niet zomaar uit de woning zetten. De verkoopprijs van een verhuurde woning is daarom significant lager dan de waarde van een niet-verhuurde woning. Het is vaak veel voordeliger om met eventuele verkoop te wachten tot de huurders vertrekken.

Uiteraard wel goed om vast met dat scenario rekening te houden en na te gaan of je dan zou willen verkopen of niet. En ook om na te gaan hoe waarschijnlijk is is dat je met verkoop kunt wachten tot de woning leeg is.
Ik weet dat de regels nogal strict zijn, maar als ik een verhuurde woning koop om dan zelf te gaan bewonen, dan kan ik de huurder toch opzeggen neem ik aan? Dat is in België in elk geval mogelijk, duurt soms wel een maand of 6, maar lukt zeker.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:59:
[...]

Ik weet dat de regels nogal strict zijn, maar als ik een verhuurde woning koop om dan zelf te gaan bewonen, dan kan ik de huurder toch opzeggen neem ik aan? Dat is in België in elk geval mogelijk, duurt soms wel een maand of 6, maar lukt zeker.
Je kunt je in Nederland beroepen op dringend eigen gebruik maar dat is aan strikte regels gebonden en dan moet je wel een gelijkwaardig alternatief regelen voor de huurder en de bijkomende kosten(verhuisvergoeding e.d.) dragen.

Zie in de link, punt 3:
https://www.volkshuisvest...overeenkomst-op-te-zeggen

[ Voor 15% gewijzigd door Afas op 27-01-2026 15:20 ]

Afas schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:17:
[...]

Je kunt je in Nederland beroepen op dringend eigen gebruik maar dat is aan strikte regels gebonden en dan moet je wel een gelijkwaardig alternatief regelen voor de huurder en de bijkomende kosten(verhuisvergoeding e.d.) dragen.

Zie in de link, punt 3:
https://www.volkshuisvest...overeenkomst-op-te-zeggen
Omg….

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:44
Goed gedaan!

Ik zou voorzichtig zijn met vastgoed maar zo van de hand doen. Vastgoed, goud, zilver etc. goede beleggingen in tijden van onrust. -knip- ook in PFSL verwachten we onderbouwing, maar los daarvan past overheidsbeleid beter in AWM

[ Voor 10% gewijzigd door ZieMaar! op 27-01-2026 20:19 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Het gelijkwaardig alternatief is wel iets genuanceerder: je moet als verhuurder aantonen dat de huurder passende woonruimte kan verkrijgen. De rechter toetst daarbij ook aan de financiële positie van de huurder. Aangezien in Nederland in de praktijk het bijna onmogelijk is een sociale huurwoning binnen 10 jaar inschrijving te krijgen en de huurprijzen in de vrije sector al jarenlang fors stijgen begrijp je wel dat je als verhuurder dan al snel een probleem hebt. Maar als je toevallig een financieel gegoede huurder hebt, kan je dit soms wel aantonen.

• Rubbergrover1
In Nederland wordt er veel waarde aan gehecht dat je niet zomaar je woonplek kwijt kan raken. Niet alleen voor kopers, maar ook voor huurders. Je hebt in NL dus als huurder niet het zwaard van Damocles boven je hoofd hangen dat je "elk moment" uit je woning gezet zou kunnen worden en dan maar zou moeten zien of je ergens anders, mogelijk in een heel andere omgeving, een woning terug kunt krijgen. Het kan bv. zeker voor een gezin met schoolgaande kinderen tamelijk traumatisch zijn als je naar een andere wijk/dorp/stad moet verhuizen en de kinderen weer nieuwe vriendjes moeten maken.

Daarom is in NL de hoofdregel dat je als huurder niet zomaar uit de woning gezet kunt worden. Ook niet als de woning een nieuwe eigenaar heeft.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-01 22:40
Pr088 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Sleutelwoord hierin is natuurlijk kan.

Het is daarin ook flink vertekenend vanuit maatschappelijk perspectief. Want het wordt nogal eens gebracht alsof dit voor iedereen geldt. Maar dit is natuurlijk niet de praktijk.

Ik weet niet of hier inmiddels meer actuele data voor bestaat, maar enkele jaren geleden was de verdeling koop versus huur onder 55-plussers ongeveer 2:1. Waarin met oplopende leeftijd, deze verhouding verschuift richting 1:1. Zie ook: https://www.cbs.nl/nl-nl/...---woning/tabellenbijlage

Hierin schuilt dus een groot aantal huishoudens waarbij er nooit sprake is geweest van koop. Als ook een deel waarbij sprake is van verschuiving van koop naar huur, en hierbij komend interen op het eigen vermogen. Als laatste, zelfs binnen de categorie koop, de constructie aflossingsvrij natuurlijk ook niet te vergeten.

Voor eigen ouders als ook schoonouders geldt dit bijvoorbeeld. Levenslang huur. Beperkt eigen vermogen. Bij overlijden komt er dan dus ook zeker geen 4, 5 of 6 ton vrij.

• GG85
  • Laatst online: 28-01 20:50

GG85

.......

Dat is wel het grote voordeel van beroepsmilitair in vredestijd: geen extra risico, wel 12 jaar eerder met pensioen.

• JURIST
  • Nu online
Mooi! Hoe werkt dat bij FLO, gaat er dan ABP vroegpensioen lopen?

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:54
GG85 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:20:
[...]

Dat is wel het grote voordeel van beroepsmilitair in vredestijd: geen extra risico, wel 12 jaar eerder met pensioen.
Euh er zijn toch best wat uitzendingen geweest sinds 1993?

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:54
Alpina schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:42:
[...]
Euh er zijn toch best wat uitzendingen geweest sinds 1993?
Inderdaad, je kan zelfs nog in Srebrenica hebben gezeten als je sinds 1993 militair bent.
Mooi! Hoe werkt dat bij FLO, gaat er dan ABP vroegpensioen lopen?
Dat vind ik ook wel interessant om te leren. Had nog nooit van FLO gehoord tot vandaag.

[ Voor 24% gewijzigd door Torgo op 27-01-2026 19:47 ]

• Pr088
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:19:
[...]

Dat is het grote privilege van in dit FO topic zitten. Dat de meeste mensen hier eigenlijk zonder blikken of blozen (flink) aan die studie kunnen bijdragen.

[...]

Even een blik in de oude doos. De ouders van de studenten van nu zullen waarschijnlijk in de jaren 90 hebben gestudeerd. Dat was een tijd, zeker begin jaren 90, waarin de beurs voldoende was voor het dekken van de studiekosten. En je van het extra geld van een uitwonende beurs nog een kamer(tje) kon huren. Bij een thuiswonende hoefde je als ouders dus weinig bij te dragen. En bij een uitwonende kon je met een klein bijbaantje of met een ouderlijke bijdrage die de boodschappen dekte, vaak prima rondkomen.. En was het inderdaad zo dat als je op fietsafstand van hogeschool/uni woont, je los van wat extra eten etc. als ouders nauwelijks extra kosten had.

Tegenwoordig is alleen het collegegeld al bijna het dubbele van de beurs voor een thuiswonende. En is het verschil in de beurs voor uitwonende een grap in vergelijking met de gemiddelde kamerhuur. Die gemiddelde huur gaat richting de 700 euro, terwijl het extra bedrag van de uitwonende beurs minder dan 200 euro is. Die extra kosten die niet door de basisbeurs worden gedekt zijn bedragen die een hoop ouders niet zomaar even kunnen missen.

Als je als ouders met een studerend kind je kind op een vergelijkbare manier wil laten studeren als hoe dat begin jaren 90 ging, dan betekent dat bij thuiswonenden ong. 2000 euro bijdrage aan studiekosten en voor een uitwonende gaat dat al snel richting 1000 euro per maand. Serieuze bedragen, zeker voor mensen die niet op een FO pad zitten.

Dat is wat ik bedoel met dat als je hebt kunnen profiteren van de zaken die veel beter waren in "jouw tijd", dat als een boemerang terug kan komen als je kinderen hebt die te maken krijgen met de zaken die nu veel slechter zijn.
Ik studeerde in de periode 2010-2015 en toen kon je in Groningen nog prima rondkomen met 10 uurtjes werken per week en een uitwonendenbeurs. Weliswaar in een sociale huurflat met 2 andere studenten in een appartement in een buitenwijk. Maar toch binnen 10 minuten op de universiteit.
Die tijd is inderdaad voorbij. Kost tegenwoordig zo 200 per maand extra, los van de gestegen kosten voor collegegeld.

Thuiswonen is trouwens nog steeds een optie. Heb ik ook 3 jaar gedaan, gedeeltelijk ook om geld te besparen. Als je in Zeeland woont kan het niet, maar elke provincie heeft binnen een uur reisafstand met OV vaak wel een hogeschool of universiteit.

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:54
Torgo schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:45:
[...]

Inderdaad, je kan zelfs nog in Srebrenica hebben gezeten als je sinds 1993 militair bent.

[...]

Dat vind ik ook wel interessant om te leren. Had nog nooit van FLO gehoord tot vandaag.
Heel toevallig is mijn opa in 1993 (kan ook 92 zijn) met FLO gegaan op 55 jarige leeftijd. Begin jaren 60 beroepsmilitair geworden.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:30
[...]
Beetje vreemde post aangezien jij niet mijn verhaal kent. Vrijheid/Vrede is niet gratis :/

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:45
[...]

WiLLoW_TieN schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:18:
[...]

Beetje vreemde post aangezien jij niet mijn verhaal kent. Vrijheid/Vrede is niet gratis :/
Inderdaad een merkwaardige, enigszins Trumpiaanse reactie. Doet het waarschijnlijk goed op een veilig kantoor achter een beeldscherm. Er zijn vele inzetten geweest de afgelopen jaren waarbij sommige uitzendingen eerder gevechtsmissies leken en waarbij ook dodelijke of (zwaar)gewonde slachtoffers zijn gevallen. Deze mannen en vrouwen moeten daar nog dagelijks mee dealen.

[ Voor 16% gewijzigd door tjubbie op 28-01-2026 07:42 ]

• GG85
  • Laatst online: 28-01 20:50

GG85

.......

[...]

Klopt, maar het aantal militairen die uitgezonden worden naar de frontlinie (ken een paar KCT en Luchtmobielers) stapt wel eerder uit.
Ken ook een middenkader officier die een paar decennia volgemaakt heeft, geen actie gezien en wel met 55 eruit. Geen slechte deal voor een ambtenaren aan met gratis sporten k. De baas z'n tijd.
Ik vindt dat niet meer van de tijd (in vredestijd waarbij uitzendingen vaak ook een heel vrijwillig karakter hebben) terwijl stratenmakers en bouwvakkers tot 67 door moeten gaan.

Niks tegen jou persoonlijk want ken je verhaal inderdaad niet maar voor 95% van ons leger dat de afgelopen 30 jaar gedient hebben is met 55 er uit een top deal in vredestijd tov veel andere beroepen.

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:01
Don’t feed the troll

• 49euro
GG85 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:38:
[...]

Klopt, maar het aantal militairen die uitgezonden worden naar de frontlinie (ken een paar KCT en Luchtmobielers) stapt wel eerder uit.
Ken ook een middenkader officier die een paar decennia volgemaakt heeft, geen actie gezien en wel met 55 eruit. Geen slechte deal voor een ambtenaren aan met gratis sporten k. De baas z'n tijd.
Ik vindt dat niet meer van de tijd (in vredestijd waarbij uitzendingen vaak ook een heel vrijwillig karakter hebben) terwijl stratenmakers en bouwvakkers tot 67 door moeten gaan.

Niks tegen jou persoonlijk want ken je verhaal inderdaad niet maar voor 95% van ons leger dat de afgelopen 30 jaar gedient hebben is met 55 er uit een top deal in vredestijd tov veel andere beroepen.
Je moet natuurlijk iets doen om het aantrekkelijk te maken. Nederlanders staan in de laatste decennia nou niet echt te springen om fysieke arbeid, laat staan wanneer er een risicofactor met betrekking tot dood gaan of zwaargewond inzit (hoe laag die ook is). Bovendien kun je dit soort fysieke arbeid (defensie) lastig 'outsourcen' naar lage lonen landen of laten invullen door arbeidsmigranten via een shady uitzendconstructie.

• Wozmro
[...]

Het nut van preventieve maatregelen blijft voor veel mensen een moeilijk te vatten concept.

Het gaat al heel snel over 'teveel regeltjes'.

• Pr088
GG85 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:38:
[...]

Het is natuurlijk ook gewoon een zwaar beroep. Je kunt ook bij de brandweer gaan. Die hanteren volgens mij ook 57. Kijk overigens ook even naar het loon van militairen. Een groot deel van Nederland komt er zijn bed niet voor uit, als je het omrekent naar aantal uren, bijvoorbeeld tijdens oefeningen.

Dus weer een veel te makkelijke take.
Betere vraag: heb jij je al gemeld bij Defensie >:) ?

[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 28-01-2026 13:54 ]

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:08
49euro schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:32:
Bovendien kun je dit soort fysieke arbeid (defensie) lastig 'outsourcen' naar lage lonen landen of laten invullen door arbeidsmigranten via een shady uitzendconstructie.
Daar denkt Putin heel anders over 😅

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:47
Hebben jullie al plannen gemaakt wat je zou gaan doen als je met vroeg pensioen bent?

• 49euro
Corrit schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:05:
[...]

Daar denkt Putin heel anders over 😅
De vraag is of je dat nog onder defensie kan scharen. Ik denk namelijk dat er geen Noord Koreaan gestationeerd is om Moskou te beveiligen
kx22 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:18:
Hebben jullie al plannen gemaakt wat je zou gaan doen als je met vroeg pensioen bent?
Jep, kalender loopt tot ik 90 ben... :+

Ik heb daar wel al over nagedacht.
- fotohobby nog wat intensiever beoefenen
- wat vrijwilligerswerk voor de natuur
- kleinzoon opvangen en mee opvoeden (en wie weet komt er nog nageslacht)
- reizen
...

Pagina: 1 ... 313 314 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.