Acties:
  • 0 Henk 'm!
PlasticPimple schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:15:
[...]

Als ik die stap zie nemen, zou ik waarschijnlijk eerst een tijdje huren. Misschien kom je er na een winter achter dat je het helemaal niets vindt in Spanje/Portugal of wil je wat gaan wisselen van plek. Dit maakt de beslissing over hypotheken en dergelijke al weer wat minder urgent.

Voor zover ik weet is het in Nederland al vrij moeilijk om een hypotheek te krijgen met inkomen uit assets alleen. Ik neem aan dat dit in het buitenland niet heel veel anders zou zijn. Ik zou inderdaad cash betalen óf (maar dat conflicteert weer met mijn eerste punt) nog een hypotheek regelen voordat je gaat stoppen met werken.

Overigens hangt de beste strategie ook af van je situatie. Hoeveel hypotheek heb je nog en hoe verhoudt zich dat tot de waarde van je huis? Verwacht je hier belastingplichtig te blijven? Verwacht je nog enig inkomen in box 1 te hebben (ivm HRA)? Etc. etc.
Je zou kunnen lenen met als onderpand je beleggingen, maar besef dat die aflossingsvrije hypotheken niet in veel landen bestaan...
En een max ligt meestal wel rond de 30% van de belegginsportefeuille.. en daar moet je dan een veiligheidsmarge op toepassen om niet gedwongen te worden te verkopen als de markten eens goed rood gaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Ik denk dat ik Nederland toch altijd als basis zou houden. Ik kan makkelijker langere tijd ergens huren dan dat ik helemaal emigreer. Uiteindelijk ga ik liever ergens langere tijd verblijven dan dat ik emigreer. Nieuwe regels, gebruiken, netwerk opbouwen is niets voor mij. Ik weet gewoon wat ik hier kan en heb en hoe het werkt. Gelukkig is een Nederlands paspoort zo dat je overal wel heen kan.

Het ideale plaatje is iets in Nederland hebben en dan langere tijd elders zijn, bijvoorbeeld tijdens de koudere maanden in Portugal, Italië of de Canarische eilanden. Of juist in de noordelijke landen van Europa. Of een half jaar Nieuw Zeeland.

Hoe het uitkomt. Ik denk niet dat je gezien de kosten echt jaren eerder met vervroegd pensioen kan. Tenzij je echt naar een land verhuist waar alles significant goedkoper is. Maar dan loop je weer tegen andere beperkingen en problemen aan.

Ik hou de basis hier, daar is alles ook op gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:39
ewrz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:39:
Zou het interessant vinden hoe mensen die een woning in het buitenland hebben/willen na hun retirement dit financieel gepland hebben. Bijv. los je alles in NL af, of houdt je de hypotheek aan zodat je minder/geen hypotheek nodig hebt in het buitenland. Of ervaring met het krijgen van een hypotheek in het buitenland met een pensioen-inkomen.

Ik overweeg een plek waar het beter weer is in de winter op te zoeken (waarschijnlijk Portugal/Spanje) na retirement. Zoals het er nu uitziet kan ik over 5 jaar stoppen. Nog niet morgen, maar wel dichtbij genoeg om wat planning te willen doen.
Je kunt toch gewoon je huis verkopen en naar Spanje verhuizen? Een tweede woning lijkt me erg inefficiënt. En zelfs wel wat onwenselijk. In beide landen staat dan een woning vaak leeg.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pr088 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:04:
[...]

Je kunt toch gewoon je huis verkopen en naar Spanje verhuizen? Een tweede woning lijkt me erg inefficiënt. En zelfs wel wat onwenselijk. In beide landen staat dan een woning vaak leeg.
Ik zou niet het hele jaar in Spanje willen verblijven... veel te heet in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pr088 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:04:
[...]

Kosten effciciëntie versus plezier en flexibiliteit.

In een ideale luxe wereld - waar je dan ook wat minder om duurzaamheid geeft en woningnood - heb je op meerdere plekken op de wereld een leuke woning ;-).

Lastige van zo'n woning die een half jaar leeg staat in de zomer lijkt me dat er toch wel iemand op moet passen, beetje het water laten stromen af en toe. Gras maaien, etc.

Je zou het ook kunnen verhuren, maar dat wordt in landen als Spanje steeds lastiger gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:12
Wij zitten te denken om een huis erbij te kopen in Oostenrijk. Daar heb je iig 2 goede seizoenen voor de verhuur. Zomer en winter en de leuke gebieden zoals Weissensea en omstreken, die zijn gewild. Weekje een huisje 4k. helaas voor nu niks te koop daar.

Lijkt mij interessanter dan bv Spanje of Frankrijk, wat meer 1 seizoen lekker verhuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:37
Tommie12 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:42:
[...]
Ik zou niet het hele jaar in Spanje willen verblijven... veel te heet in de zomer.
Klimaat in Vigo al eens bekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Unknown Alien schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:09:
Wij zitten te denken om een huis erbij te kopen in Oostenrijk. Daar heb je iig 2 goede seizoenen voor de verhuur. Zomer en winter en de leuke gebieden zoals Weissensea en omstreken, die zijn gewild. Weekje een huisje 4k. helaas voor nu niks te koop daar.

Lijkt mij interessanter dan bv Spanje of Frankrijk, wat meer 1 seizoen lekker verhuurt.
Ik denk dat je naast locatie vooral in de i) huidige regelgeving moet duiken en ii) moet onderzoeken of een land / gemeente / provincie bezig is met nieuwe wetgeving over verhuur.

Voor veel landen zijn al die buitenlandse huisjesmelkers een doorn in het oog, omdat ze de prijzen opdrijven voor de locals en de woonbaarheid van steden verlagen. Minder plek voor lokale inwoners met lokale banen etc, en meer airbnb volk dat toch wel wat overlast veroorzaakt.

Populaire landen - zoals Spanje idd - zijn daarom best wel lastig voor dit soort constructies. Geen idee hoe het overigens is in Oostenrijk, ben benieuwd naar je bevindingen ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:48
Ik zit ook een beetje te fantaseren over de toekomst. We hebben al een appartement in Krakow (Polen) en binding met het land. (vrouw komt er vandaan en schoonfamilie woont er). Ik zou zelf wel een gedeelte van het jaar in Krakow kunnen wonen, maar niet het hele jaar. Al zou ik dan wel een ander appartement willen. Deze is wat klein. Ook zou ik in Amsterdam willen blijven wonen. En ik zou graag een paar maanden per jaar ver weg zijn, bijv in Midden/Zuid Amerika of Azië.

Belastingtechnisch zou het waarschijnlijk interessant zijn om te emigreren naar Polen en dat de thuisbasis te maken waardoor een huis in Amsterdam een tweede huis zou worden. Maar echt goed heb ik er nog niet over nagedacht. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mitsumark schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:21:
[...]

Klimaat in Vigo al eens bekeken?
2 lange dagen rijden...
En nee, ik ga niet vliegen want ik wil mijn auto ter plaatse ter beschikking hebben. Auto huren voor weken of maanden wordt gewoon te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:12
PlasticPimple schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:08:
Een deel van de uitgaven is ook wel verplaatsbaar. Kleding is daar goedkoper, maar als het hier goedkoper is, kopen we het hier.
Dat is wel een interessante bespaarmogelijkheid. Als je twee thuislanden hebt, dan kun je inderdaad voor veel uitgaven de voordeligste locatie kiezen. Die besparing kan best flink in de papieren lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ewrz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:39:
Zou het interessant vinden hoe mensen die een woning in het buitenland hebben/willen na hun retirement dit financieel gepland hebben. Bijv. los je alles in NL af, of houdt je de hypotheek aan zodat je minder/geen hypotheek nodig hebt in het buitenland. Of ervaring met het krijgen van een hypotheek in het buitenland met een pensioen-inkomen.

Ik overweeg een plek waar het beter weer is in de winter op te zoeken (waarschijnlijk Portugal/Spanje) na retirement. Zoals het er nu uitziet kan ik over 5 jaar stoppen. Nog niet morgen, maar wel dichtbij genoeg om wat planning te willen doen.
Voor overwinteren in Spanje/Portugal zou ik gewoon iets huren. Als je ziet hoe weinig overwinteren soms kost, zou je wel gek zijn om te kiezen voor de kosten, zorgen en inflexibiliteit van een tweede koopwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:46:
[...]

Dat is wel een interessante bespaarmogelijkheid. Als je twee thuislanden hebt, dan kun je inderdaad voor veel uitgaven de voordeligste locatie kiezen. Die besparing kan best flink in de papieren lopen.
Afhankelijk type product en van vervoer.... extra koffers in t vliegtuig worden niet echt goedkoper momenteel. Online kopen in europa maakt al veel beschikbaar voor relatief lage verzendkosten (bijv de franse en spaanse amazon wordt veel genoemd als je puur naar productprijs kijkt) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:16
Unknown Alien schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:09:

Sluit me aan bij de post van @Requiem19 inzake beperkingen door regelgeving. Specifiek in Oostenrijk ligt de markt voor vastgoed ontwikkeling van vakantiewoningen en hotels helemaal op zijn gat. In Tirol is er bijvoorbeeld sinds Corona strengere wetgeving van kracht. Er wordt gecontroleerd op de bewoningsplicht en ze gaan zelfs van deur tot deur om dit te controleren.

Even goed induiken dus voordat je een gebied uitkiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17:02
PlasticPimple schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:15:
[...]

Als ik die stap zie nemen, zou ik waarschijnlijk eerst een tijdje huren. Misschien kom je er na een winter achter dat je het helemaal niets vindt in Spanje/Portugal of wil je wat gaan wisselen van plek. Dit maakt de beslissing over hypotheken en dergelijke al weer wat minder urgent.

Voor zover ik weet is het in Nederland al vrij moeilijk om een hypotheek te krijgen met inkomen uit assets alleen. Ik neem aan dat dit in het buitenland niet heel veel anders zou zijn. Ik zou inderdaad cash betalen óf (maar dat conflicteert weer met mijn eerste punt) nog een hypotheek regelen voordat je gaat stoppen met werken.

Overigens hangt de beste strategie ook af van je situatie. Hoeveel hypotheek heb je nog en hoe verhoudt zich dat tot de waarde van je huis? Verwacht je hier belastingplichtig te blijven? Verwacht je nog enig inkomen in box 1 te hebben (ivm HRA)? Etc. etc.
Ik ga niet iedereen citeren want dan wordt het een rommeltje, maar bedankt voor alle reacties.

Ik zou inderdaad beginnen met huren om een regio te leren kennen. Misschien raar voor iemand die overweegt naar Spanje of Portugal te verhuizen, maar ik ben in geen van beide landen ooit geweest. Heb wel in een ander warm land gewoond en dat beviel me wel goed, warm/heet weer gaat me wel goed af.

Ik houdt nog wel wat box 1 inkomen uit NL na retirement. Als ik het goed gelezen heb, krijg je als fiscaal resident in Spanje geen HRA meer over je woning in NL, ook al krijg je nog inkomen uit NL. Is overigens voor mij niet dramatisch omdat ik al veel afgelost heb (LTV in NL <50%, in een vrij goedkope regio). De veel lagere motorrijtuigenbelasting in Spanje zou e.e.a. al grotendeels compenseren (auto-hobby, heb er meerdere). In 2031 vervalt zowiezo mijn HRA dus dan valt die overweging ook weg.

Voelt een beetje krom om vermogensrendementheffing te betalen terwijl ik nog een hypotheek heb maar met het oog op een woning in het buitenland misschien toch de beste beslissing.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:22
Tijdens vakanties ga ik ook altijd weer denken over een vakantiehuisje met een heerlijk terrasje uitkijkend over de zee.

Maar toch kom ik altijd wel tot dezelfde conclusie door de volgende overwegingen:
  • ik wil niet steeds naar dezelfde plek
  • De kosten zijn hoger dan gewoon periodes huren en dat geeft meer flexibiliteit.
  • Verhuur brengt een hoop gedoe met zich mee.
  • onzekerheid over de vooruitzichten van die plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:52
Mirved schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:15:
Tijdens vakanties ga ik ook altijd weer denken over een vakantiehuisje met een heerlijk terrasje uitkijkend over de zee.

Maar toch kom ik altijd wel tot dezelfde conclusie door de volgende overwegingen:
  • De kosten zijn hoger dan gewoon periodes huren en dat geeft meer flexibiliteit.
Voor een vakantie zou ik het ook nooit doen, maar de casus was volgens mij iemand die FO of gepensioneerd is en ergens wil overwinteren. Dat is een andere situatie omdat je dan een aantal maanden elk jaar daar doorbrengt. Dan is het wel fijn om je spullen daar te hebben.

Het blijft echter een dure hobby omdat je 2x onderhoud, 2x afschrijving op spullen, 2x abonnementen etc nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Mijn ouders hadden om die reden een timesharing appartement aan de Algarve dat ze via de beheermaatschappij de mogelijkheid gaf om in andere locaties dan het eigen appartement te verblijven. Wel met voorwaarden zoals dat je minstens een bepaald percentage wel op je eigen adres verbleef enzovoort maar dat gaf wel de gewenste vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:22
R.van.M schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:39:
[...]

Voor een vakantie zou ik het ook nooit doen, maar de casus was volgens mij iemand die FO of gepensioneerd is en ergens wil overwinteren. Dat is een andere situatie omdat je dan een aantal maanden elk jaar daar doorbrengt. Dan is het wel fijn om je spullen daar te hebben.

Het blijft echter een dure hobby omdat je 2x onderhoud, 2x afschrijving op spullen, 2x abonnementen etc nodig hebt.
Mijn punten blijven grotendeels hetzelfde zelfs voor overwinteren na pensioen. Alhoewel het zeker fijn is om soort van je eigen plekje te hebben met eigen spullen/eigen inrichting. Is het wel steeds weer diezelfde plek, is het duur voor de leegstaande periode of gedoe om verhuur te regelen.

Zo een timeshare klinkt dan al beter. Alhoewel ik daar vaak heel negatieve dingen over gehoord heb. Maar er zijn vast wel timeshares die wel goed geregeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewrz
Waar ik naar keek waren woningen op vakantieparken met golfbaan, zwembad etc. Prijzen zijn wel beduidend hoger dan in een gewone woonwijk maar daar staat dan weer tegenover dat het groen onderhouden wordt en ze regelen alles om je woning eventueel in de zomer te verhuren. En omdat het een afgesloten park is, minder kans op krakers want dat schijnt nogal een probleem te zijn in Spanje. Wat ik er van lees in ieder geval.

Verkoop je alles in NL en emigreer je echt dan ben je wel van veel dubbele lasten af en je budget in het buitenland wordt groter. Maar dan worden je wooneisen ook een stuk hoger. Vrijstaande woning met garage of een appartementje maakt nogal uit in woonbeleving, als het je enige woning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mirved schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:15:

Ik hoor blijkbaar mezelf praten.

Sowieso denk ik niet aan maanden overwinteren, maar eerder weken verblijven op een warmere plek, en dan liefst bereikbaar met de auto.
Ik ga op vakantie vrijwel nooit naar dezelfde plekken terug, dus iets kopen... nope.
En de extra reden is dat ik echt niet zit te wachten op het 'beheer' van een extra eigendom.
En bovendien, er gaat een zak geld in zitten en het duurt een jaar eer je dat terug kan vrij maken als je dat wil, of als het nodig is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:15
Voor mij is zo'n groot bezit in het buiteland vooral een last. Eentje die zelfs totaal tegen FO ingaat in mijn beleving.

In dat opzicht ben ik vrij minimalistisch ingesteld. Alle bezit komt met verantwoordelijkheden en is dus een mentale last en soms een fysieke last. Een vakantiewoning komt met lusten, maar nog veel meer lasten. Huren is een stuk aantrekkelijker.

Dus ik stop liever 5 ton in een beleggingsfonds en huur van de opbrengsten een vakantiewoning dan dat ik een vakantiewoning van 5 ton bezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12:56
Ik denk dat het kopen van een tweede woning inderdaad alleen interessant kan zijn als je binding hebt of wilt opbouwen met een gebied. Volgens mij hebben de meeste mensen die na hun pensioen emigreren dat niet per se. Dan moet je al een hobbyproject hebben (bijv. dat je gids bent in een bepaald gebied ofzo) of dat je ergens familiebanden hebt.

En als je ergens binding hebt, dan is het ook weer makkelijker om bijv. een betrouwbaar persoon te vinden voor onderhoud of wat huurderszaken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Ik denk dat het kopen van een tweede woning niet alleen een kosten/baten analyse is. Als je straks FIRE bent moet je ook nadenken over je vermogen en risico. Ik denk dat we bijna allemaal vrij veel aandelen hebben. Als je straks geen inkomen meer hebt en je risico af wil bouwen dan is vastgoed wellicht interessant. Spaar depositos doen niet zoveel, obligaties zijn ook niet meer interessant, dus er zijn niet zo heel veel opties. Zeker als de inflatie en economische groei blijft aanhouden is vastgoed zo gek nog niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Torgo schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:23:
Ik denk dat het kopen van een tweede woning niet alleen een kosten/baten analyse is. Als je straks FIRE bent moet je ook nadenken over je vermogen en risico. Ik denk dat we bijna allemaal vrij veel aandelen hebben. Als je straks geen inkomen meer hebt en je risico af wil bouwen dan is vastgoed wellicht interessant. Spaar depositos doen niet zoveel, obligaties zijn ook niet meer interessant, dus er zijn niet zo heel veel opties. Zeker als de inflatie en economische groei blijft aanhouden is vastgoed zo gek nog niet.
Vastgoed is werk, en het lijkt laag risico maar het is het niet, en al zeker niet als je slechts 1 pand verhuurt.
1 slechte huurder en je rendement van jaaaren is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewrz
Huisbaas spelen lijkt mij ook niks, heb ook niet het idee om mijn huis in NL te gaan verhuren tijdens overwintering of zo.

Maar een huis in het buitenland spreekt me wel aan, je werkt jaren aan FIRE om eerder te stoppen en om dan al die verdiende vrije tijd gewoon in NL rond te hangen lijkt me ergens ook wel zonde. Je creëert vrijheid voor jezelf, daar wil ik dan wel iets mee doen. Maar niet iedereen heeft dezelfde wensen, dat begrijp ik ook wel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:04
En dan ieder jaar 'op vakantie' met een boormachine, potten verf en een heggenschaar in de kofferbak van de auto.

:)

Mij niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewrz
Ik zou het om die reden ook nooit doen terwijl ik nog werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wozmro schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:00:
En dan ieder jaar 'op vakantie' met een boormachine, potten verf en een heggenschaar in de kofferbak van de auto.

:)

Mij niet gezien.
Mijn ouders hebben ook lang getwijfeld om ooit een appartement aan de kust te kopen.
Mijn moeder zei dan... dan kunnen we iedere keer naar ginder om te kuisen, schilderen en klusjes te doen, zeker als je het verhuurt. En verhuren via een immokantoor, dan betaal je behoorlijke commissies en als er iets fout gaat betaal je nog meer, want ze sturen dan hun 'eigen' loodgieter of klusser die met gouden buizen werkt ipv PVC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Tommie12 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:38:
[...]

Vastgoed is werk, en het lijkt laag risico maar het is het niet, en al zeker niet als je slechts 1 pand verhuurt.
1 slechte huurder en je rendement van jaaaren is weg.
Als het je eigen tweede huis is, hoef je het niet te verhuren. Je rendement is dan natuurlijk beperkt, maar dat hoeft geen probleem te zijn als je doel primair is om een laag risico investering te doen en je te beschermen tegen inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
Mirved schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:55:
[...]

Zo een timeshare klinkt dan al beter. Alhoewel ik daar vaak heel negatieve dingen over gehoord heb. Maar er zijn vast wel timeshares die wel goed geregeld zijn.
Het is ook wel een mijnenveld qua markt omdat men ook veel afgegleden locaties met leegloop aan nieuwe klanten probeert te slijten. M’n pa kende een zakenrelatie die tevreden was en wist zo waar hij moest zijn. En het blijft goed de voorwaarden en het contract checken natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:15
The Third Man schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:48:
[...]
Het is ook wel een mijnenveld qua markt omdat men ook veel afgegleden locaties met leegloop aan nieuwe klanten probeert te slijten. M’n pa kende een zakenrelatie die tevreden was en wist zo waar hij moest zijn. En het blijft goed de voorwaarden en het contract checken natuurlijk.
Komen we waar we het een week geleden over hadden. Als het een investering gericht is op een particulier dan ziet de professional het niet zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Ik had het er gisteren nog over met iemand met veel ervaring in de bouwsector.

Die is nu bezig met een nieuwe woning voor zichzelf. In de basis komt het er eigenlijk op neer om een sterk persoonlijk netwerk te hebben. Alles in eigen beheer, voor dat werk bel ik naar den diene, voor dat ander werk bel ik naar den dienen,...

En dan nog moet je er heel veel uren tijd in steken en er met je neus op blijven staan om zoveel mogelijk te vermijden dat er een wiel afloopt.

En dan moet je nog beginnen aan de administratie. Ieder woning heeft tegenwoordig een heel dik dossier dat ook duizenden euro's kost plannen, berekeningen, attesten, keuringen, vergunningen,...

Niet om te ontmoedigen maar huizen: dat is gewoon werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ewrz schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:15:
Waar ik naar keek waren woningen op vakantieparken met golfbaan, zwembad etc. Prijzen zijn wel beduidend hoger dan in een gewone woonwijk maar daar staat dan weer tegenover dat het groen onderhouden wordt en ze regelen alles om je woning eventueel in de zomer te verhuren. En omdat het een afgesloten park is, minder kans op krakers want dat schijnt nogal een probleem te zijn in Spanje. Wat ik er van lees in ieder geval.
De vraag is dan wel of je elke keer naar dat zelfde vakantiepark met de zelfde golfbaan en de zelfde andere bezienswaardigheden in de omgeving zou willen gaan. Of dat je daar variatie in zou willen hebben. Dat verschilt van persoon tot persoon. Ik zou het juist heerlijk vinden om ieder jaar naar een andere plek te kunnen gaan. Met uiteraard wel de mogelijkheid om op een bepaalde plek nog eens terug te komen. Maar het zou voor mij juist een belangrijk aspect zijn dat er wat te 'ontdekken'valt in de tijd dat ik daar zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Ik zou nooit zelf 2 huizen willen hebben, 2 keer onderhoud, als je er bent moet je direct aan de slag met de tuin. Aanschaf. Ik denk altijd maar zo, als ik dat bedrag dat ik voor de aanschaf van die tweede woning nodig denk te hebben reserveer voor het huren kan ik aardig wat keer een woning huren. En dat kan ik dan op diverse plekken doen.

Bovendien moet je er ook een keer weer vanaf. Boten, campers, vakantiehuizen. Ik huur wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:52
CornermanNL schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:36:
Ik zou nooit zelf 2 huizen willen hebben, 2 keer onderhoud, als je er bent moet je direct aan de slag met de tuin. Aanschaf. Ik denk altijd maar zo, als ik dat bedrag dat ik voor de aanschaf van die tweede woning nodig denk te hebben reserveer voor het huren kan ik aardig wat keer een woning huren. En dat kan ik dan op diverse plekken doen.

Bovendien moet je er ook een keer weer vanaf. Boten, campers, vakantiehuizen. Ik huur wel.
Je kan toch een tuinman nemen voor beide locaties :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
John245 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:57:
[...]

Je kan toch een tuinman nemen voor beide locaties :)
Zou kunnen, kost weer meer. Het is net als nu op vakantie, alleen dan wat langer. Maandje of wat. En als het niet echt bevalt, trek ik de deur dicht. En als ik het later niet meer kan, ga ik niet meer. Hoef ik ook niets te verkopen. Als ik een jaartje moet overslaan om wat voor reden dan ook, dan hou ik het geld in mijn zak.

Er zijn wel mensen die goed en lang van vakantiehuizen op dezelfde plek genieten hoor, daar niet van. Maar ik vindt het teveel geld voor iets waarvan ik niet zeker ben dat ik er genoeg gebruik van ga maken. Zelfs niet als ik FO dan wel met pensioen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Torgo schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:36:
[...]

Als het je eigen tweede huis is, hoef je het niet te verhuren. Je rendement is dan natuurlijk beperkt, maar dat hoeft geen probleem te zijn als je doel primair is om een laag risico investering te doen en je te beschermen tegen inflatie.
Dan is het een dikke uitgave en een grote kost. En als je niet die 1% per jaar voorziet voor onderhoud zal je amper inflatie bij houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Tommie12 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:20:
[...]

Dan is het een dikke uitgave en een grote kost. En als je niet die 1% per jaar voorziet voor onderhoud zal je amper inflatie bij houden.
Ja. Al bespaar je wel een paar maanden huur. Maar welke andere investering levert significant meer op dan de inflatie met minder risico dan aandelen? En daar komt VRH ook nog bovenop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:36
Tommie12 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:28:
[...]
die met gouden buizen werkt ipv PVC.
Dat was dan geen slechte investering geweest. Kun je nu die buizen weer vervangen door PVC :+.

Niet serieus natuurlijk, maar ik kom hierop omdat bij mijn beleggingsportefeuille bijna het hele rendement dit jaar door goud (ETF) komt. Rendement van de aandelen (ETF) is maar heel beperkt. Ik heb vandaag voor het eerst geherbalanceerd door (o.a.) wat goud te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Bij mij is een aandeel van een saaie netbeheerder dit jaar op kop: ytd 40%.

Evenveel zekerheid als een klomp goud en je hebt er ook nog elke dag iets aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:04
Mooi @rube om ook in de aandelen bull markt vanaf 2009 vast te houden aan een portfolio met meer dan alleen aandelen. Ik sta dit jaar helaas nog wel op een verliesje omdat mijn gekozen harde asset zo achterblijft bij... goud. Maar 2025 is gelukkig nog niet over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En ik sta dan dit jaar weer op +15% na een zwak 2024. (Geen goud, en wat overwogen in B en EU)
Mijn collega is vooralin VS belegd, en die had een fantastisch 2024 en nu een heel zwak 2025.

Mijn grootste positie is ondertussen ArgenX. Sinds aankoop zowat x12 gegaan, en ik heb al af en toe wat verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Torgo schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

Ja. Al bespaar je wel een paar maanden huur. Maar welke andere investering levert significant meer op dan de inflatie met minder risico dan aandelen? En daar komt VRH ook nog bovenop.
Het is nog maar de vraag of een tweede (vakantie) huis onder de streep beter rendeert dan de inflatie. Met alle belastingen,, nutsvoorzieningen, onderhoud erbij en vooral ook de extra kosten voor aankoop en verkoop. Plus het risico dat je op een locatie zit die juist in populariteit afneemt.

Daarbij kun je je ook afvragen of je überhaupt zo veel rendement zou moeten maken over dat geld. Als je voor 1000 euro per maand in Spanje kunt overwinteren, kun je met een ton aan geld heel wat decennia overwinteren zonder dat je veel rendement biedt te maken. En zonder zorgen of moeite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 04:06:
[...]

Het is nog maar de vraag of een tweede (vakantie) huis onder de streep beter rendeert dan de inflatie. Met alle belastingen,, nutsvoorzieningen, onderhoud erbij en vooral ook de extra kosten voor aankoop en verkoop. Plus het risico dat je op een locatie zit die juist in populariteit afneemt.

Daarbij kun je je ook afvragen of je überhaupt zo veel rendement zou moeten maken over dat geld. Als je voor 1000 euro per maand in Spanje kunt overwinteren, kun je met een ton aan geld heel wat decennia overwinteren zonder dat je veel rendement biedt te maken. En zonder zorgen of moeite.
Maar wel elk jaar een volksverhuizinh aan spullen… mooie van zo’n eigen plek is dat je er zo even heen gaat en je 2 racefietsen daar staan, zwembroeken, kleding, sportkleding, tandenborstel etc.

Ik ga wel vaker 2-3 weken in de winter weg, en dan is die hele inpakcyclus het meest stressvolle van de vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 06:50:
[...]

Maar wel elk jaar een volksverhuizinh aan spullen… mooie van zo’n eigen plek is dat je er zo even heen gaat en je 2 racefietsen daar staan, zwembroeken, kleding, sportkleding, tandenborstel etc.

Ik ga wel vaker 2-3 weken in de winter weg, en dan is die hele inpakcyclus het meest stressvolle van de vakantie.
Maar die dingen heb je thuis toch ook nodig? Het meeste pak je zo in, en die racefietsen staan ook zo op een fietsendrager. Zeker als ik hoor wat de gemiddelde wielrenner aan zijn fiets uitgeeft zou ik die niet snel dubbel aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Requiem19 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 06:50:
[...]

Als je daar te veel dure spullen hebt staan, dan kan je het amper verhuren...

Maar de rest kan je toch makkelijk met een degelijke auto mee nemen. Daarom ook dat ik 2 dagen rijden gewoon te ver zou vinden om te 'overwinteren'.
En met het vliegtuig ben je te beperkt in het meenemen van spullen en je hebt ter plaatse geen vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deveon schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:55:
[...]

Maar die dingen heb je thuis toch ook nodig? Het meeste pak je zo in, en die racefietsen staan ook zo op een fietsendrager. Zeker als ik hoor wat de gemiddelde wielrenner aan zijn fiets uitgeeft zou ik die niet snel dubbel aanschaffen.
Trust me, no :-).

Want komt een heel pak aan meuk bij. Pomp, reserveonderdelen, drip was, gereedschap, sealant, boosterpomp, reservebanden. Altijd 1 groot krat mee minimaal.

Ik zou idd 2x fietsen nemen. Ik bestel alle onderdelen rechtstreeks in China bij de fabrieken en bouw voor 3k een fiets die je normaal voor 7-9k koopt hier in de winkel, dan kan het uit qua kosten.

Maar is niet alleen fietsen. Met 2 kinderen is zo’n tripje gewoon een volksverhuizing. Dat levert gewoon veel stress op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:21:
[...]

Maar de rest kan je toch makkelijk met een degelijke auto mee nemen. Daarom ook dat ik 2 dagen rijden gewoon te ver zou vinden om te 'overwinteren'.
En met het vliegtuig ben je te beperkt in het meenemen van spullen en je hebt ter plaatse geen vervoer.
Daar hebben ze bergingen voor bedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Requiem19 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:25:
[...]

Daar hebben ze bergingen voor bedacht.
En als er iemand nog maar denkt te weten wat er in die bergingen zit... daar hebben ze inbrekers voor bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:23:
[...]

Trust me, no :-).

Want komt een heel pak aan meuk bij. Pomp, reserveonderdelen, drip was, gereedschap, sealant, boosterpomp, reservebanden. Altijd 1 groot krat mee minimaal.

Ik zou idd 2x fietsen nemen. Ik bestel alle onderdelen rechtstreeks in China bij de fabrieken en bouw voor 3k een fiets die je normaal voor 7-9k koopt hier in de winkel, dan kan het uit qua kosten.

Maar is niet alleen fietsen. Met 2 kinderen is zo’n tripje gewoon een volksverhuizing. Dat levert gewoon veel stress op.
Met 2 kinderen is elders overwinteren sowieso geen optie.

Als je graag je eigen spullen 'daar' wil hebben, dan zul je inderdaad de overweging moeten maken of je een vaste plek 'daar' wil hebben, waarbij je ook elk jaar op de zelfde plek je fietstochtjes maakt, of dat je die spullen meeneemt en ook andere omgevingen kunt ontdekken. Maar zelfs als je je spullen 'daar' zou willen hebben, kun je overwegen om (bewaakte) opslagruimte te huren (of te kopen). In plaats van dat je er een hele woning, met bijkomende zorgen, bij koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewrz
Het maakt wel wezenlijk verschil of je nog werkt of schoolgaande kinderen hebt, want dan kun je nooit langer dan een paar weken weg.

Maar als je je FIRE doel bereikt hebt en je bent op relatief jonge leeftijd gestopt met werken, dan geeft een tweede woning je wel een doel (plus eventuele fiscale voordelen van het resident zijn in een ander land). Wil niet stoppen met werken en dan maar een beetje de hele dag zitten gamen of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Torgo schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

DIe investering zoek ik ook nog altijd.
Er zijn nog zekerheden in het leven: no risk no fun, en vastgoed is niet slecht op de juiste locatie, maar het blijft werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:55

StM

[...]
Ik doe dat inmiddels al een paar jaar, in december een maandje vanuit zuid-Spanje werken waar ik zelf heen rij. Het is een hele operatie, maar het is verrassend goed te doen. Zodra je Parijs voorbij bent is het heel rustig rijden in de wintermaanden.

Ik zit er nog weleens naar vastgoed te kijken. Het is prima te verhuren in de zomer, ook qua benodigde vergunningen, maar daar zijn de prijzen ook naar. Daarnaast zijn de onderhoudskosten als je aan de kust wilt zitten serieus hoog (zout sloopt alles) terwijl de bouwkwaliteit echt wel een paar niveautjes minder is vergeleken met Nederland. Schimmel is bijvoorbeeld een heel groot probleem waar ik naar toe ga in de winter want ze bouwen veel huizen zonder verwarming of ventilatie.

Op zich als ik in de toekomst langer als een maand per keer weg kan zou het mogelijk wel interessant zijn, zelfs als het "slechts" kostendekkend is. Maar veel winst verwacht ik er niet mee te maken... Ik krijg het sommetje gewoon niet rond als investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:35:
[...]

Met 2 kinderen is elders overwinteren sowieso geen optie.

Als je graag je eigen spullen 'daar' wil hebben, dan zul je inderdaad de overweging moeten maken of je een vaste plek 'daar' wil hebben, waarbij je ook elk jaar op de zelfde plek je fietstochtjes maakt, of dat je die spullen meeneemt en ook andere omgevingen kunt ontdekken. Maar zelfs als je je spullen 'daar' zou willen hebben, kun je overwegen om (bewaakte) opslagruimte te huren (of te kopen). In plaats van dat je er een hele woning, met bijkomende zorgen, bij koopt.
Dat lijkt me inderdaad wel het beste van both worlds. Wellicht kun je ook een vast huur huis bespreken met iemand dat je iedere winter X maanden huurt en waar je in de berging (@Tommie12 : dit kan ook gewoon de (droge) kelder van een woning zijn he..? ;)). je de grootste meuk kunt stallen.

Als je het echt ideaal wilt doen, stap je namelijk in het vliegtuig met je handbagage en vlieg je in 1x naar je woning toe. Een autorit naar Spanje doe ik nu iedere winter, maar kost je uiteindelijk 1.5 dag en je moet er ook even van bijkomen.

Maar dit zijn allemaal luxeproblemen uiteraard.

Mbt kinderen: die van mij zijn nog net onder de 4, dus dan is er nog veel flexibiliteit. In Nederland formeel tot de 5e verjaardag geen leerplicht, dus zolang ze ondere de 5 zijn kun je nog wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:23:
Mbt kinderen: die van mij zijn nog net onder de 4, dus dan is er nog veel flexibiliteit. In Nederland formeel tot de 5e verjaardag geen leerplicht, dus zolang ze ondere de 5 zijn kun je nog wat...
Dan kun je nog 1 of 2 jaar overwinteren en daarna zul je twee decennia moeten wachten voor je weer voor lange tijd in de winter naar het zuiden kunt. Lijkt mij geen heel logische investering om in die situatie een woning 'daar' te kopen.

Overigens had ik in mijn middelbareschooltijd ook een vriend wiens ouders een vakantiehuis aan de Spaanse kust hadden. Hij vond het maar niets, want hij wou gewoon de wereld ontdekken en had niets met strand. Volgens mij is hij in al die jaren ook maar een keer naar dat huis geweest en zijn ze verder vooral naar andere plekken op vakantie gegaan. Ik denk dat zijn ouders buiten de schoolvakanties nog wel af en toe een weekje naar dat huis zijn gegaan, maar ze zullen toen ze die woning kochten toch een heel ander beeld hebben gehad van het gebruik van de woning. Lijkt me ook iets om in je overweging mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
StM schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:18:
[...]

Ik doe dat inmiddels al een paar jaar, in december een maandje vanuit zuid-Spanje werken waar ik zelf heen rij.
Doe je dat dan elke keer op de zelfde locatie? Of ga je naar verschillende plekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:55

StM

Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:45:
[...]

Doe je dat dan elke keer op de zelfde locatie? Of ga je naar verschillende plekken?
Zelfde stadje, verschillende huizen en appartementen. Al heb ik inmiddels wel bepaalde die mijn voorkeur hebben en die ik opnieuw probeer te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:52
[...]

Met het vliegtuig kan je gewoon een fiets meenemen. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Met het vliegtuig kan je gewoon een fiets meenemen. :)
Maar dat is ook een pak gedoe, en meer dan een racefiets in een speciale koffer zou ik niemand aan raden.
En het kost wel wat extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Tegen de tijd dat ik in een levensfase zit waarin ik een paar maanden zou kunnen overwinteren, zou ik juist totaal niet inzitten over de reistijd. Ik zou het dan prima vinden om rustig in twee dagen naar de overwinter-woning te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:20:
[...]

Tegen de tijd dat ik in een levensfase zit waarin ik een paar maanden zou kunnen overwinteren, zou ik juist totaal niet inzitten over de reistijd. Ik zou het dan prima vinden om rustig in twee dagen naar de overwinter-woning te rijden.
Tja, ik weet dat ik toen ik 35 was probleemloos 1200km op een dag deed naar het zuiden, en nu vind ik 1000km meer dan genoeg.
Dat gaat niet stijgen hé.
2 dagen na elkaar 1000km zou ik nu ook echt veel vinden, en ik ben het behoorlijk gewoon om lange afstanden te doen.

Als wij verder dan 1000km van huis gaan, dan denken we eerder aan vliegen + huurwagen tenzij het eerder een rondreis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
@Tommie12 het punt is meer dat tijd, of het nu 2 dagen(van 1000 km) of 4 dagen (van elk 500 km) geen probleem is. Of althans minder relevant is, als je ergens een aantal maanden gaat verblijven.

Mijn conclusie van deze discussie is dat iedereen er anders in staat en tegen aankijkt door persoonlijke omstandigheden en voorkeuren: financieel is wel of juist niet relevant, één vaste plek is wel of juist niet fijn etc.
Er zal nooit één goed antwoord uit komen, dat is ook prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rube schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:35:
@Tommie12 het punt is meer dat tijd, of het nu 2 dagen(van 1000 km) of 4 dagen (van elk 500 km) geen probleem is. Of althans minder relevant is, als je ergens een aantal maanden gaat verblijven.
Dat dus. Dat je in je werkende leven, waarin vrije dagen schaars zijn, niet te veel tijd wil verspillen aan van A naar B te komen kan ik me voorstellen. Maar als dat 'straks' niet meer speelt en je voor een paar maanden naar plaats X zou willen gaan, dan zou ik daar juist relaxed met een paar tussenstopjes naartoe kachelen.

Ik heb nu al dat als we wat verder gaan, we ervoor kiezen om niet een nachtje ergens in the middle of nowhere te overnachten en de volgende dag door te jakkeren, maar dat we juist kiezen voor twee nachtjes op een leuk plekje, zodat we daar ook nog een volle dag de boel kunnen verkennen. (En in de praktijk ook de avond ervoor vaak al.) Dat geeft een heel ander gevoel aan die reis. Kan het iedereen aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
Tommie12 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:25:
[...]

Tja, ik weet dat ik toen ik 35 was probleemloos 1200km op een dag deed naar het zuiden, en nu vind ik 1000km meer dan genoeg.
2 dagen na elkaar 1000km zou ik nu ook echt veel vinden, en ik ben het behoorlijk gewoon om lange afstanden te doen.

Als wij verder dan 1000km van huis gaan, dan denken we eerder aan vliegen + huurwagen tenzij het eerder een rondreis is.
Hopelijk schiet het een beetje op met de ontwikkelingen van volledig zelf rijdende autos en energie dichtheid van batterijen. Dan kan je straks lekker een tukje doen onderweg naar je vakantie woning in de zon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
StM schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:50:
[...]

Zelfde stadje, verschillende huizen en appartementen. Al heb ik inmiddels wel bepaalde die mijn voorkeur hebben en die ik opnieuw probeer te boeken.
In dat geval kan ik me voorstellen dat je inderdaad op een gegeven moment een eigen huis zou willen hebben. Al kan ik me voorstellen dat je ook dan, als je een groot deel van de tijd daar niet aanwezig bent, de voorkeur hebt voor een zorgeloos huurappartement of een ander soort woning waar je sterk "ontzorgd" wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Torgo schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:10:
[...]

Hopelijk schiet het een beetje op met de ontwikkelingen van volledig zelf rijdende autos en energie dichtheid van batterijen. Dan kan je straks lekker een tukje doen onderweg naar je vakantie woning in de zon :)
Of de herintroductie van de autotrein in Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Ik heb afgelopen week (eindelijk) mijn daadwerkelijk rendement over 2022 doorgegeven. Ik wachtte op de brief die uiteindelijk kwam, maar er was vervolgens niets ingevuld dus ik moest het alsnog zelf doen. Op zich niet zo’n probleem. Mijn daadwerkelijk rendement was < 0 EUR dat jaar.

Ik bedacht mij dat ik ook kosten maak voor het aanhouden van een beleggingsrekening. Dit kost zo’n 0.12-0.2% per jaar. Deze kosten staan niet op het financieel jaaroverzicht en het lijkt erop dat je geen mogelijkheid hebt om deze gemaakte kosten op te geven bij het opgeven van je daadwerkelijk rendement.

Ik ben wel benieuwd hoe dit zou moeten werken. Het lijkt me dat de intentie van daadwerkelijk rendement, het rendement na aftrek van kosten moet zijn. Hoe zien jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:17
@Torgo In het arrest van de hoge raad (waardoor we nu het werkelijke rendement mogen opgeven) staat dat je de gemaakte kosten niet mag aftrekken. Kleine dwaling in een verder zeer gunstige uitspraak. In de plannen om het werkelijke rendement de standaard te maken staat geloof ik wel dat je de kosten mag aftrekken. Nog even wachten dus..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:24
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R.van.M
Kort antwoord: nee, het heeft geen positief effect op de SWR. Het kan wel een positief effect hebben op het sequence risk, afhankelijk van je verdere strategie.

Langer antwoord: wat je voorstelt lijkt sterk op de bucket strategie, waar ERN overigens een andere visie op heeft. In essentie komt het erop neer dat aandelen gemiddeld beter presteren dan cash of deposito’s, waardoor je SWR uiteindelijk juist daalt.

Sequence risk is een ander verhaal. Als deze deposito’s onderdeel uitmaken van een glidepath , kan dat je sequence risk verlagen ten koste van een beetje rendement.

In principe is 100% aandelen de beste strategie, zolang je de eerste 10-15 jaar goed doorkomt (wat natuurlijk logisch klinkt). Dáár zit dan ook de crux. Het artikel hierboven vind ik een van ERN’s beste stukken om te laten zien hoe verschillende glidepaths de failure rate beïnvloeden. De beste resultaten zie je bij een glidepath van 60% naar 100% aandelen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:24
R.van.M schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:23:
[...]

Kort antwoord: nee, het heeft geen positief effect op de SWR. Het kan wel een positief effect hebben op het sequence risk, afhankelijk van je verdere strategie.

Langer antwoord: wat je voorstelt lijkt sterk op de bucket strategie, waar ERN overigens een andere visie op heeft. In essentie komt het erop neer dat aandelen gemiddeld beter presteren dan cash of deposito’s, waardoor je SWR uiteindelijk juist daalt.

Sequence risk is een ander verhaal. Als deze deposito’s onderdeel uitmaken van een glidepath , kan dat je sequence risk verlagen ten koste van een beetje rendement.

In principe is 100% aandelen de beste strategie, zolang je de eerste 10-15 jaar goed doorkomt (wat natuurlijk logisch klinkt). Dáár zit dan ook de crux. Het artikel hierboven vind ik een van ERN’s beste stukken om te laten zien hoe verschillende glidepaths de failure rate beïnvloeden. De beste resultaten zie je bij een glidepath van 60% naar 100% aandelen.

***members only***
Dank @R.van.M! interessant stuk in ERN, wat ik nog even wat beter ga bekijken, net als de research paper waarnaar wordt verwezen.
Als ik een glidepath zou volgen met deposito's ipv bonds, dan zou 'opeten' van deposito's betekenen dat het % aandelen in de jaren na RE weer stijgt, dat lijkt me redelijk vergelijkbaar.

Je hebt gelijk dat werknemerspensioen en AOW het risico aanzienlijk verlagen. Ik denk dat een Amerikaan in mijn situatie ook all in aandelen zou gaan, maar er zit iets (irrationeels) in me, dat me daarvan weerhoudt (en dat is waarschijnlijk suboptimaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:04
@JURIST De portfolio's met de hoogste SWR's zijn gespreid in meer assets dan aandelen en obligaties/spaargeld. Niet populair hier, behalve bij @rube, omdat ze vaak om 20% allocatie in goud vragen.

https://portfoliocharts.c...lden-butterfly-portfolio/

Zie hierboven een goed voorbeeld, de hele site is een goudmijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Magpie schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:18:
@JURIST De portfolio's met de hoogste SWR's zijn gespreid in meer assets dan aandelen en obligaties/spaargeld. Niet populair hier, behalve bij @rube, omdat ze vaak om 20% allocatie in goud vragen.

https://portfoliocharts.c...lden-butterfly-portfolio/

Zie hierboven een goed voorbeeld, de hele site is een goudmijn.
Ik vind goud een lastige assetklasse. Het levert niets op en keert geen dividend uit. Bovendien heeft het tussen 2020 en 2024 de inflatie niet eens bijgehouden. Zonder de uitzonderlijke stijging van dit jaar zou goud je rendement dus niet hebben verhoogd.

Feitelijk fungeert het vooral als verzekering tegen extreme scenario’s, zoals nu met de politieke druk op de FED. Maar om er nu nog in te stappen is te laat. Mocht de rust terugkeren, dan is de kans groot dat de prijs net zo snel weer terugvalt naar de niveaus van eind vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:40:
[...]

Ik vind goud een lastige assetklasse. Het levert niets op en keert geen dividend uit. Bovendien heeft het tussen 2020 en 2024 de inflatie niet eens bijgehouden. Zonder de uitzonderlijke stijging van dit jaar zou goud je rendement dus niet hebben verhoogd.

Feitelijk fungeert het vooral als verzekering tegen extreme scenario’s.
Klopt, maar dat is toch ook precies de reden waarom goud vaak ook een van de asset classes is? Een soort bescherming tegen zwaar weer. Niet per se een middel om voor extra rendement te zorgen.

Als je een paraplu bij je had, maar achteraf blijkt dat het de hele tijd droog is geweest, was het dan nutteloos om die paraplu mee te nemen? Het was veel gemakkelijker om niet de hele tijd die paraplu mee te hoeven sjouwen. En heeft je dus enige inspanning gekost. Terwijl het je weinig oplevert. Maar als het wél was gaan regenen, dan had die paraplu zijn waarde zeker aangetoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:57:
[...]

Klopt, maar dat is toch ook precies de reden waarom goud vaak ook een van de asset classes is? Een soort bescherming tegen zwaar weer. Niet per se een middel om voor extra rendement te zorgen.

Als je een paraplu bij je had, maar achteraf blijkt dat het de hele tijd droog is geweest, was het dan nutteloos om die paraplu mee te nemen? Het was veel gemakkelijker om niet de hele tijd die paraplu mee te hoeven sjouwen. En heeft je dus enige inspanning gekost. Terwijl het je weinig oplevert. Maar als het wél was gaan regenen, dan had die paraplu zijn waarde zeker aangetoond.
Ja en nee.

Momenteel gaan de beurzen sterk omhoog, en goud ook, dus biedt het geen extra voordeel.
En tijdens de laatste dips ging goud ook mee naar beneden...
Ik vind het eigenlijk alleen nuttig in extreme situaties waar er echt oorlog is heel kort bij zodat je zelf niet meer aan je rekening geraakt. Maar dan moet je dus fysiek goud hebben liggen in zo klein mogelijke munten.
Kan je een deal maken met de bakker en de slager om voor 1/4 Krugerrand een paar maand brood of gehakballen te krijgen...
Probleem in die extreme situaties is dat niemand mag weten dat je goud hebt, anders komen ze het halen met of zonder (dodelijk) geweld. Althans, dat is ook wat in WOII gebeurde...
Boeren hebben toen vlees en boter verkocht voor goud, maar keken nadien in de verkeerde kant van de geweerloop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@R.van.M Ik begrijp je opmerkingen en het gevoel, want er zijn heel mensen die goud niks vinden. Ik heb dat zelf met Bitcoin.
Maar precies wat @Rubbergrover1 dus aangeeft. Ik vind goud individueel ook niets. En terecht als je kijkt naar de rendementen als individuele assets. Maar historie geeft aan dat het binnen een portefeuille goed werkt tegen (zware) dalingen en het je SWR verstevigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:10:
[...]Momenteel gaan de beurzen sterk omhoog, en goud ook, dus biedt het geen extra voordeel.
Heb je niet een wat vertekend beeld door je eigen aandelen? Volgens mij js goud een stuk hoger YTD dan de meeste breed gespreide aandelenfondsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
rube schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:19:
[...]

Heb je niet een wat vertekend beeld door je eigen aandelen? Volgens mij js goud een stuk hoger YTD dan de meeste breed gespreide aandelenfondsen?
YTD is ook wel een enorme cherry pick denk je niet? Sowieso zit je er toch in voor de lange termijn, dus zijn juist de langetermijnresultaten waar je mee wil vergelijken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:16
Tommie12 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:25:
[...]

Als tijd je gunstig gezint is omdat je toch met pensioen bent, dan maakt die reis ernaartoe toch helemaal niks meer uit? Dan kan je lekker met een omweg naar je eindbestemming, of toch een keer een paar nachtjes in Parijs overnachten, of waar je dan ook zin in hebt.

Mijn ouders gaan ieder jaar in september 2 weekjes naar een huisje in zuid-frankrijk van een vriend. Alleen zijn ze standaard 5 weken weg, ze rijden heel rustig en met een enorme omweg naar hun eindbestemming om zo nog nieuwe plekken te ontdekken en op de terugweg doen ze hetzelfde. Ze zitten nu in Noord-Spanje bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rube schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:19:
[...]

Dan sluit ik niet uit. Maar het kan wel dat goud nu de volgende 5 jaar gewoon niks doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blik1984 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:22:
[...]

Als tijd je gunstig gezint is omdat je toch met pensioen bent, dan maakt die reis ernaartoe toch helemaal niks meer uit? Dan kan je lekker met een omweg naar je eindbestemming, of toch een keer een paar nachtjes in Parijs overnachten, of waar je dan ook zin in hebt.

Mijn ouders gaan ieder jaar in september 2 weekjes naar een huisje in zuid-frankrijk van een vriend. Alleen zijn ze standaard 5 weken weg, ze rijden heel rustig en met een enorme omweg naar hun eindbestemming om zo nog nieuwe plekken te ontdekken en op de terugweg doen ze hetzelfde. Ze zitten nu in Noord-Spanje bijvoorbeeld.
Alles hangt af van het doel van de reis.
Elke dag een paar honderd km max en hier en daar even blijven vind ik leuk, maar mijn vrouw niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:22:
[...]
YTD is ook wel een enorme cherry pick denk je niet? Sowieso zit je er toch in voor de lange termijn, dus zijn juist de langetermijnresultaten waar je mee wil vergelijken?
Nee, juist niet. Want zulke hedges zijn er namelijk juist om schommelingen op de korte (of middellange) termijn op te kunnen vangen. "Iedereen" zal weten dat op de lange termijn aandelen het beste resultaat geven, maar juist in de fase waarin je iedere maand een zakje geld uit je eigen vermogen nodig hebt, heb je weinig aan die lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
The Third Man schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:22:
[...]
YTD is ook wel een enorme cherry pick denk je niet?
Dat was meer een reactie op op het moment gaan de beurzen [lees ik als aandelen] en goud beide omhoog. En YTD zag ik daarin als een "op het moment". Niet een bewuste cherry pick - ik ben de laatste die zal zeggen dat goud altijd goed is, beter is etc. want dat is absoluut niet zo. Individueel is het, op de lange termijn, een erg slechte presterende asset.
Sowieso zit je er toch in voor de lange termijn, dus zijn juist de langetermijnresultaten waar je mee wil vergelijken?
Uiteraard beleg je voor de lange termijn, maar als je verschillende assets hebt binnen een portefeuille waarbinnen je regelmatig deze assets balanceert, dan moet je niet naar de individuele lange termijn resultaten bekijken, maar naar de gehele portefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:26:
[...]

Elke dag een paar honderd km max en hier en daar even blijven vind ik leuk, maar mijn vrouw niet.
Nou ja, niet meer dan een paar honderd km is ook weer het andere uiterste als je toch een flinke afstand moet/wil afleggen. Maar even een dagje (of paar daagjes) Parijs lijkt mij toch altijd wel een leuke onderbreking van de reis. En dan kun je doorrijden naar een mooie plek in bijvoorbeeld de Languedoc (bv. Carcassone of een natuurgebied) om te bekijken. En de volgende stop is dan je eindbestemming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:24:
[...]
Dan sluit ik niet uit. Maar het kan wel dat goud nu de volgende 5 jaar gewoon niks doet.
Uiteraard. Dat is overigens ook zo met aandelen. Maar zie daarvoor ook mijn eerder opmerkingen.
Nu stop ik (voorlopig) over goud, want ik ben geen goldbug....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:16
Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:26:
[...]

Het doel is dat je uiteindelijk aankomt op je eindbestemming, zonder tijdsdruk, los van stress, ontspannen. Je bent op weg naar je tweede huis. Geen enkele reden om dat gerushed te moeten doen, maar juist alle reden om rustig aan die kant op te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:57:
[...]

Ik vind het een mooie analogie. De vraag is eigenlijk of je door een woestijn loopt, waar de paraplu in 99,9% van de gevallen nutteloos is maar wel bijdraagt aan je uitputting, of dat je in Nederland loopt, waar je hem vaak genoeg nodig hebt.

Hoewel het logisch gezien weinig zou moeten toevoegen, blijkt uit backtests zoals @rube ook aangeeft dat het toch een bijdrage kan leveren. Zelf heb ik dit in het verleden ook meerdere keren bekeken (bijvoorbeeld de Golden Butterfly-portfolio) en uiteindelijk weer afgevoerd, omdat het scenario waarin het echt nuttig zou zijn extreem klein leek. Maar nu dit scenario met de aanval op de FED en de mogelijke gevolgen voor sterke inflatie toch werkelijkheid wordt, ligt het ineens heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:33:
[...]

Nee, juist niet. Want zulke hedges zijn er namelijk juist om schommelingen op de korte (of middellange) termijn op te kunnen vangen. "Iedereen" zal weten dat op de lange termijn aandelen het beste resultaat geven, maar juist in de fase waarin je iedere maand een zakje geld uit je eigen vermogen nodig hebt, heb je weinig aan die lange termijn.
Het heeft weinig zin om naar het rendement van goud op zichzelf te kijken (YTD of meerjarig). De relevante factor is de volatiliteit van de totale portefeuille. Zodra de uitslagen in de koersen minder extreem worden, heeft dat een positief effect op de SWR.

Eenvoudig gezegd: als je een belegging zou hebben die gegarandeerd 5% + inflatie oplevert, dan kun je een WR van 5% hanteren. Terwijl bij aandelen, die op de lange termijn gemiddeld 7% + inflatie opleveren, je door de koersschommelingen slechts 4% kunt opnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
R.van.M schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:54:
[...]
omdat het scenario waarin het echt nuttig zou zijn extreem klein leek.
Ja, het heeft ook vooral met risico management (en tolerantie) te maken: de kans is wellicht heel klein, maar wat zijn de gevolgen als X of Y toch gebeurt?

En als je een hele grote portefeuille hebt t.o.v. je uitgaven, dus een hele lage WR, dan zijn de gevolgen erg klein of nihil. Daarom hebben hele vermogende mensen ook nauwelijks/geen "verzekering" nodig binnen hun portefeuille.

Een samenstelling van een portefeuille is daarom ook heel erg persoonlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
rube schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Ja, het heeft ook vooral met risico management (en tolerantie) te maken: de kans is wellicht heel klein, maar wat zijn de gevolgen als X of Y toch gebeurt?

En als je een hele grote portefeuille hebt t.o.v. je uitgaven, dus een hele lage WR, dan zijn de gevolgen erg klein of nihil. Daarom hebben hele vermogende mensen ook nauwelijks/geen "verzekering" nodig binnen hun portefeuille.

Een samenstelling van een portefeuille is daarom ook heel erg persoonlijk.
Helemaal mee eens. Goud is een afdekking tegen extreme risico’s, maar niet tegen de állerergste scenario’s. Als de wereldeconomie echt volledig instort, heeft het uiteindelijk weinig nut. Zoals @Tommie12 ook aangeeft: te weinig mensen beschikken over fysiek goud om een parallel betalingssysteem op te zetten. En uiteindelijk kun je goud niet eten.

Het extreme risico dat nu veel realistischer is geworden, is dat de FED beïnvloed wordt en de inflatie bewust laat oplopen om de enorme Amerikaanse staatsschuld weg te smelten. Dat scenario leek tot voor kort ondenkbaar. Dat verklaart denk ik ook waarom goud nauwelijks rendement heeft gemaakt tussen 29 aug 2011 (1.840 USD) en 2 okt 2023 (1.825 USD). Sindsdien, zoals iedereen zal zijn opgevallen, is er wat veranderd en is de prijs geëxplodeerd naar bijna 4.000 USD.

De kernvraag is dus, zoals in de eerdere analogie: hoe vaak heb je de paraplu nodig? Hoe vaker zulke situaties zich voordoen, hoe meer goud toevoegt aan een portefeuille. Maar in stabiele periodes bij centrale banken, zoals tussen 2011 en 2023, voegt het weinig toe. Zelfs de eurocrisis, COVID, Brexit, hoge inflatie en Oekraïne hebben relatief weinig structureel effect gehad op de goudprijs (hooguit twee keer een piek rond 2.000 USD, waarna het telkens weer terugviel).

En uiteraard, als je WR dermate laag is dat je de swings makkelijk kan verwerken voegt het niks toe, maar de kunst is natuurlijk om een zo hoog mogelijk WR te hebben met zo min mogelijk risico :)

[ Voor 5% gewijzigd door R.van.M op 06-10-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:54:
[...]
Maar nu dit scenario met de aanval op de FED en de mogelijke gevolgen voor sterke inflatie toch werkelijkheid wordt, ligt het ineens heel anders.
Maar als je nu alsnog die verzekering zou willen aangaan, loop je dan niet achter de feiten aan? Anders gezegd, is dit verhoogde risico niet al zodanig ingeprijsd dat je "verzekering" nu heel duur zal worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:33:
[...]

Maar als je nu alsnog die verzekering zou willen aangaan, loop je dan niet achter de feiten aan? Anders gezegd, is dit verhoogde risico niet al zodanig ingeprijsd dat je "verzekering" nu heel duur zal worden?
Correct, we zitten inmiddels bijna op $4.000, maar het risico heeft zich nog niet gematerialiseerd. De FED is nog steeds onafhankelijk en Trumps eerste poging om een FED-governor te ontslaan is mislukt. Stel echter dat het in de komende maanden toch lukt om meer invloed op de FED te krijgen, dan kan goud natuurlijk verder stijgen. Blijft de FED onafhankelijk, dan verwacht ik dat de koers langzaam weer richting $2.000 zakt.

Maar goed, voorspellingen zijn notoir lastig. Dit zie je ook bij de EUR/USD-wisselkoers: telkens als ik analyses lees met verwachtingen (bijvoorbeeld dat de koers naar 1,20 zal stijgen), gebeurt precies het tegenovergestelde, we dalen alweer een paar dagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
Was er begin dit jaar nog niet de overtuiging dat euro/dollar naar pariteit ging gaan?

Wat inflatie betreft denk ik wel dat er in indexfondsen voldoende aandelen zitten (die mogelijk ook onrechtstreeks gecorreleerd zijn met de goudprijs) die redelijk inflatiebestendig zijn.

De nadelen van goud vind ik toch echt wel groot. Mij lijkt er toch een redelijke portie 'het goed kunnen uitleggen' en poging tot angstzaaierij in dat wereldje te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wozmro schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:52:
Was er begin dit jaar nog niet de overtuiging dat euro/dollar naar pariteit ging gaan?

Wat inflatie betreft denk ik wel dat er in indexfondsen voldoende aandelen zitten (die mogelijk ook onrechtstreeks gecorreleerd zijn met de goudprijs) die redelijk inflatiebestendig zijn.

De nadelen van goud vind ik toch echt wel groot. Mij lijkt er toch een redelijke portie 'het goed kunnen uitleggen' en poging tot angstzaaierij in dat wereldje te zitten.
Een paar procent goud, in de vorm van een paar munten vind ik niet verkeerd, maar toch heb ik meer geloof in aandelen van gezonde bedrijven. Die moeten hun prijzen wel verhogen naarmate de inflate en index stijgen, en dat moet in de waarde terug komen is het niet op korte termijn, dan wel op langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:21
Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:00:
[...]

Een paar procent goud, in de vorm van een paar munten vind ik niet verkeerd, maar toch heb ik meer geloof in aandelen van gezonde bedrijven. Die moeten hun prijzen wel verhogen naarmate de inflate en index stijgen, en dat moet in de waarde terug komen is het niet op korte termijn, dan wel op langere termijn.
Ik heb ooit eens deze gekocht. 25 muntjes van 1 gram. Leuk om te hebben en als eens echt ellende is, zijn het al makkelijke kleine stukjes.

https://www.hollandgold.n...3HBQsBEAAYASAAEgIQB_D_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ybos schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:20:
[...]

Ik heb ooit eens deze gekocht. 25 muntjes van 1 gram. Leuk om te hebben en als eens echt ellende is, zijn het al makkelijke kleine stukjes.

https://www.hollandgold.n...3HBQsBEAAYASAAEgIQB_D_BwE
128€ per stuk nu...
Je betaalt zo'n 20% marge...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:39
Tommie12 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:46:
[...]

128€ per stuk nu...
Je betaalt zo'n 20% marge...
Is niet al het fysieke goud duurder en met name de kleinere porties?
De eerste de beste website die ik pak met Zwiters goud vraagt €116 per gram (in 20g stukken) en 55k voor een staaf van 0,5 kilo. Dat is ~ €111 per gram.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewrz
Wozmro schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:52:

Denk dat dat een beetje kwam door de uitspraken van Trump/Musk dat ze het Amerikaanse begrotingstekort gingen beteugelen, hadden ze dat echt gedaan dan was de dollar wel sterker geworden. Inmiddels is wel duidelijk dat de geldprinter gewoon aan blijft staan daar (5-6% begrotingstekort de komende jaren).

Ik heb zelf tijdens de eurocrisis (rond 2011/2012) goud gekocht, en dat ging daarna 10 jaar lang alleen zijwaarts qua prijs. Ik zou goud als belegging echt alleen voor de hele lange termijn doen. Ik zit 90% in aandelen/spaargeld.

Zou nooit in iets beleggen waar je geen goed gevoel bij hebt, de kans is dan wel heel groot dat je het tijdens een dip in paniek verkoopt omdat je er toch al geen vertrouwen in hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:58
R.van.M schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:40:
[...]

Feitelijk fungeert het vooral als verzekering tegen extreme scenario’s, zoals nu met de politieke druk op de FED. Maar om er nu nog in te stappen is te laat. Mocht de rust terugkeren, dan is de kans groot dat de prijs net zo snel weer terugvalt naar de niveaus van eind vorig jaar.
Zoals ook door enkele anderen al opgemerkt, is de verwachting bij goud niet zozeer rendement, maar meer een soort stabiele factor.

Dit dan tegelijkertijd ook een beetje de reden waarom het in mijn optiek momenteel inderdaad ook bijzonder weinig interessant is. In tegenstelling tot een aandeel in een bedrijf, valuta van een land, of wat dan ook gaat goud nooit failliet. Restwaarde behoud je dus altijd. Maar inkopen tijdens een piekmoment, is weinig interessant. De kans is zeer aannemelijk dat je meerdere jaren van verlies aan rendement tegemoet gaat. Goud wat je dus eventueel al in bezit had, lekker laten voor wat het is (of juist nu verkopen). Maar buy-and-hold eigenlijk alleen doen op moment dat de markt hier naar is.
Pagina: 1 ... 294 295 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.