Hier ook een redelijk ‘eventful’ jaar:
- Veel duurder huis gekocht, over twee maanden verhuizen! (wel goed over nagedacht)
- Kind gekregen (nog veel meer over nagedacht!)
- Nieuwe auto gekocht
Vaste lasten lagen voor dit alles behoorlijk laag, maar zijn met kinderopvang en binnenkort het nieuwe huis stevig hoger. We zitten nog te dubben of we voor een hoge hypotheek gaan en de aandelen behouden of voor de ‘veilige’ optie gaan en veel aandelen verkopen en dat geld in het huis steken zodat we een lagere hypotheek hebben. Beide opties staan nog open en persoonlijk houd ik wel van een gokje, historisch gezien is het rendement op aandelen natuurlijk hoger dan de huidige hypotheekrente. Mocht iemand tips hebben dan houd ik me aanbevolen.
Daarnaast de realisatie dat rendement uit vermogen behoorlijk hoog begint te worden. Erg mooi, maar ik merk ook dat ik redelijk aan de grens zit van wat ik realistisch gezien in loondienst kan verdienen en dat de potentiële stijging in inkomsten vooral uit aandelen moet komen. Met hangen en wurgen zou ik misschien €500-1000 bruto meer per maand kunnen verdienen in loondienst maar als je nagaat wat je daarvoor extra zou moeten kunnen en doen (veel meer verantwoordelijkheid of doorgroeien naar een managementfunctie, wat ik totaal niet ambieer) dan vind ik dat financieel gezien de moeite niet waard.
Zijn er meer mensen die “last” hebben van dit ontzettende luxeprobleem? 😋 Ik wil ook niet vastroesten en nooit meer een carrièrestap maken, maar financieel heb ik het idee dat de rek er wel wat uit is.
[
Voor 3% gewijzigd door
Corrit op 30-12-2025 22:15
]