Het is eerder een zijdelingse opmerking maar is het ook niet zo dat klassiek onderwijs steeds meer concurrentie krijgt van online/AI onderwijs?Sissors schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:06:
[...]
Maar dan komen we weer erop uit dat als er steeds meer drempels komen voor het volgens van een studie, waarom studeren er dan steeds meer af? Dat het niveau wordt genivelleerd helpt vast daarbij...
En ik was ook tegen afschaffen van de basisbeurs, maar goed dat is weer teruggedraaid. Plus een flink aantal van de verhalen over studieschuld hadden daar natuurlijk weinig mee te maken. Als in, dat kwam neer op een ~€15k voor een 5 jarige studie. En begrijp me niet verkeerd, dat is een flinke schuld om mee te beginnen. Maar degene die €90k schuld hadden, hadden ook met basisbeurs een gigantische schuld gehad.
Plus hoeveel komt dit door ouders die zelf hun kinderen aanmoedigen, ondersteunen, etc? Dat gelijk trekken kan niet zonder dat je echt in een dystopische nachtmerrie belandt.
Waarbij dan die laatste financieel toch soms een stuk toegankelijker zijn. Al dan niet gestimuleerd worden van thuis uit en het niveau van online onderwijs zijn weer andere aandachtspunten.
Persoonlijk ben ik van mening dat we als samenleving nog veel potentieel laten liggen door de drempels op gebied van onderwijs/educatie. En meestal kan een kleine aanzet al genoeg zijn om iemand 'te lanceren.
Een kleine investering met een enorm terugverdieneffect, financieel veel rendabeler dan pakweg crypto.
Stel bijvoorbeeld een kleuteronderwijzer die de samenleving 100k per jaar kost en die 10 kleuters in zijn/haar klas heeft. Als die per schooljaar bij 1 van de 10 kleuters het verschil kan maken tussen de weg van 'een lastig leven'* of een 'gewoon leven'**. Dan is die 100k salaris echt wel heel erg snel terugverdiend.
*van potentieel gemiste inkomsten uit belastingen tot criminaliteit.
** Werkcarrière, stabiele gezinssituatie,...
:strip_exif()/f/image/e0c3FkytCM8OLuoIkXDZjNRw.png?f=user_large)