phantom09 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:01:
[...]
Dat kan zekers. Als je 5-10% van je portfolio gebruikt voor high risk dan is de schade beperkt mocht het fout gaan. Beste is dan wel om dit geld niet in 1 high risk ding te investeren maar meedere om dit risico nog verder te verkleinen.
En dan haal je met je hele portfolio ook geen 30% meer...
10 jaar geleden heb ik een 10-tal posities ingenomen in biotech en kleine pharmabedrijven met in totaal ca 15% van mijn PF.
1-2 posities zijn toen na een paar jaar al opgekocht en gaven een mooi rendement op korte termijn. (Ablynx en Tigenix)
1 is een grote klapper geworden en daar heb ik nadien nog meer in geïnvesteerd. Dat is ArgenX.
De rest is ofwel failliet, of het staat in mijn portfolio voor bedragen die kleiner zijn dan de verkoopkosten. (Oa Biocartis, Bone,) En met Galapagos heb ik gigantisch positief gestaan, maar uiteindelijk verkocht met beperkte winst.
Niet slecht zo'n paar rode lijnen die je amper weg krijgt, het houdt je bij de les.
Alles samen was dat niet slecht, maar zeker geen 30% per jaar elk jaar... Eerder 8%.
En dan stel ik me de vraag. Moet ik door al die emoties en zoekwerk als ik gewoon met IWDA op mijn rug had kunnen blijven liggen.
Ik prijs me dan nog gelukkig, want als ik ArgenX niet had geselecteerd was het waarschijnlijk een verliespost geworden.
Ik heb geen spijt van wat ik gedaan heb, heb er veel van geleerd.
Ik kan je ook zeggen dat geen enkele beleggingsadviseur in zo'n scenario's mee gaat.
Crypto: die trein ben ik nooit op gesprongen en daar heb ik geen spijt van.
Ik snap er te weinig van om te springen en de motivatie ontbreekt me om me deftig in te studeren.