Je zou kunnen lenen met als onderpand je beleggingen, maar besef dat die aflossingsvrije hypotheken niet in veel landen bestaan...PlasticPimple schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:15:
[...]
Als ik die stap zie nemen, zou ik waarschijnlijk eerst een tijdje huren. Misschien kom je er na een winter achter dat je het helemaal niets vindt in Spanje/Portugal of wil je wat gaan wisselen van plek. Dit maakt de beslissing over hypotheken en dergelijke al weer wat minder urgent.
Voor zover ik weet is het in Nederland al vrij moeilijk om een hypotheek te krijgen met inkomen uit assets alleen. Ik neem aan dat dit in het buitenland niet heel veel anders zou zijn. Ik zou inderdaad cash betalen óf (maar dat conflicteert weer met mijn eerste punt) nog een hypotheek regelen voordat je gaat stoppen met werken.
Overigens hangt de beste strategie ook af van je situatie. Hoeveel hypotheek heb je nog en hoe verhoudt zich dat tot de waarde van je huis? Verwacht je hier belastingplichtig te blijven? Verwacht je nog enig inkomen in box 1 te hebben (ivm HRA)? Etc. etc.
En een max ligt meestal wel rond de 30% van de belegginsportefeuille.. en daar moet je dan een veiligheidsmarge op toepassen om niet gedwongen te worden te verkopen als de markten eens goed rood gaan.
Sony A7 iv en wat recycled glas