• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:36

The Third Man

The Third Jellyfish

DeNachtwacht schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:34:
[...]

Dat is een leuk theoretisch verschil maar je gaat me toch niet serieus vertellen dat jij zelf elke 3-6 maanden €100.000 verplaatst naar een andere nieuwe bank door heel Europa? Want dat is het verschil tussen 2 of 3 procent rente, en in al die voorwaarden zie je dat het voor nieuwe klanten is.
Dat geldt maar voor een deel van de aanbiedingen. Er zijn ook gewoon herhaaldelijke deposito's te krijgen voor bestaande klanten met interessante rentes. Ik vind het ook wel wat raar beargumenteerd dat elke paar maanden een formuliertje invullen en geld overboeken een ondoenlijke moeite zou opleveren tegenover het financiele voordeel. Prima als jij er niet aan zou beginnen maar het is ook niet slechts een leuk theoretisch verhaal, genoeg mensen in het Spaartopic die het wel zo doen.

Is het dan zo negatief en onpraktisch wegzetten niet meer theorie dan praktijk van jouw kant?

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 27-04-2026 11:38 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:37
The Third Man schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:37:
[...]
Dat geldt maar voor een deel van de aanbiedingen. Er zijn ook gewoon herhaaldelijke deposito's te krijgen voor bestaande klanten met interessante rentes. Ik vind het ook wel wat raar beargumenteerd dat elke paar maanden een formuliertje invullen en geld overboeken een ondoenlijke moeite zou opleveren tegenover het financiele voordeel. Prima als jij er niet aan zou beginnen maar het is ook niet slechts een leuk theoretisch verhaal, genoeg mensen in het Spaartopic die het wel zo doen.

Is het dan zo negatief en onpraktisch wegzetten niet meer theorie dan praktijk van jouw kant?
Sorry, maar je leest volgens mij niet goed ;) . @rube heeft het over geld verplaatsen naar vrij opneembare spaarrekeningen. Ik noemde dat die rentes van 2,8-3% altijd actierentes zijn en na 3 tot 6 maanden gewoon weer worden verlaagd naar rond de 2% en dat je dan dus constant je geld moet verplaatsen.

Ik zeg juist: dat is een vrij gekke theoretische strategie die volgens mij helemaal niemand doet want dan kun je veel beter gewoon je geld vastzetten in 1-jaars deposito's. Voor deposito's is daar wat voor te zeggen, maar voor vrij opneembare spaarrekeningen is het dus om die reden vrij onzinnig: je verliest vrijwel al je flexibiliteit van vrij opneembaar terwijl je met deposito's hetzelfde rendement (of zelfs meer) haalt.

[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 27-04-2026 11:46 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:30
[...]
... je gaat me toch niet serieus vertellen .....
Toch wel.
Je doet aannames op basis van je eigen perceptie. Die zijn wellicht goed voor 80% of meer van de mensen, maar niet voor iedereen.

• rube
DeNachtwacht schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:44:
[...]
Ik zeg juist: dat is een vrij gekke theoretische strategie die volgens mij helemaal niemand doet want dan kun je veel beter gewoon je geld vastzetten in 1-jaars deposito's.
Nee. Ik moet dat geld liquide houden en dus kan ik het niet vastzetten in deposito's.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-05 22:08
rube schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:47:
[...]

Toch wel.
Je doet aannames op basis van je eigen perceptie. Die zijn wellicht goed voor 80% of meer van de mensen, maar niet voor iedereen.
Ik heb amper geld in deposito's (in elk geval minder dan 5% van mijn vermogen), en zie die rentes van 2% en meer altijd met een hoop voorwaarden. Geld moet er lang genoeg staan, enkel voor nieuw geld, maximumbedragen etc, en veelal valt het dan niet meer onder de staatsgarantie.

Voorlopig (en tot ik concrete voorbeelden zie) beschouw ik het als gerommel in de marge.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• DeNachtwacht
Tommie12 schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:49:
[...]

Ik heb amper geld in deposito's (in elk geval minder dan 5% van mijn vermogen), en zie die rentes van 2% en meer altijd met een hoop voorwaarden. Geld moet er lang genoeg staan, enkel voor nieuw geld, maximumbedragen etc, en veelal valt het dan niet meer onder de staatsgarantie.

Voorlopig (en tot ik concrete voorbeelden zie) beschouw ik het als gerommel in de marge.
Op zich is 2% nog haalbaar vrij makkelijk (bij Trade Republic). Hoger kom ik zelf idd zonder allerlei gezeur/voorwaarden ook niet tegen.
rube schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:47:
[...]

Toch wel. Je doet aannames op basis van je eigen perceptie. Die zijn wellicht goed voor 80% of meer van de mensen, maar niet voor iedereen.
Ik zou in dit geval dan zeggen... 99,99% ;)

[ Voor 19% gewijzigd door DeNachtwacht op 27-04-2026 11:59 ]

• rube
DeNachtwacht schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:57:
[...]
Ik geef toe dat het niet de standaard is, maar ik ken (in mijn bubble) meer mensen die dat doen. Maar dat zal zijn omdat ze in dezelfde "tak van sport" zitten.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-05 07:54
@aflossen: ik zie schulden veel meer als een financieringsinstrument. Ongedekte leningen heb ik liever niet en die zijn ook vaak duur, maar verder bekijk ik het financieel en vanuit portefeuille oogpunt. Leningen kunnen een groeiversneller zijn (net als bij bedrijven), zeker bij een hypotheek tegen relatief lage rente. En ja, je investeert dan in risicodragend kapitaal, maar dat doe je toch sowieso in de opbouw van vermogen: horizon is lange termijn.

Uiteraard moet je je balansverhoudingen in de gaten houden. De hypotheek houd ik onder de 65% LTV, maar verder is het enige wat telt: kan ik rendement maken? Onze bankspaarhypotheek uit 2003 tegen 4,25 levert elke maand geld op en andere hypotheken tegen ca. 2% zijn een hele goedkope financieringsbron. Als ik de hypotheek helemaal afgelost zou hebben, was ik een stuk minder ver geweest met kapitaalopbouw. Bovendien en dat is m.i. niet onbelangrijk: het zit inflexibel vast in de stenen

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

[...]

Het lijkt mij een vrij onhandige manier van geld "verdienen" die volgens mij in de praktijk helemaal niemand doet.
Kijk eens In het spaartopic hier op tweakers. Daar doet bijna iedereen dit. Ikzelf ook. En de koek is niet zomaar op. Er zijn tientallen banken en er komen ook telkens nieuwe bij met ook weer nieuwe aanbiedingen.

Het is gewoon makkelijk verdiend met grote bedragen.

Je hebt wel gelijk dat het vervelend is bij de BD aangifte. Daar heb ik nu helaas tientallen IBANs staan wat het onoverzichtelijk maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 27-04-2026 13:03 ]

• DeNachtwacht
de Peer schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:02:
Het is gewoon makkelijk verdiend met grote bedragen.
Ik kan het nu blijven herhalen maar mijn punt was dat het gewoon een stuk makkelijker is om kortdurende deposito's te gebruiken om datzelfde rendement te behalen in plaats van variabele spaarrentes. Ik-had-het-niet-over-deposito's ;)

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:55

Ik heb dat ook jaren gedaan, heeft best wat opgeleverd. Dus 99,98%? ;)

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:55
Op zich is 2% nog haalbaar vrij makkelijk (bij Trade Republic). Hoger kom ik zelf idd zonder allerlei gezeur/voorwaarden ook niet tegen.
Bigbank heeft ook al een hele tijd 2,05% (naast een 6-maands actie 2,6%).

• tweakuwe
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-05 11:30
[...]

Dat is een leuk theoretisch verschil maar je gaat me toch niet serieus vertellen dat jij zelf elke 3-6 maanden €100.000 verplaatst naar een andere nieuwe bank door heel Europa? Want dat is het verschil tussen 2 of 3 procent rente, en in al die voorwaarden zie je dat het voor nieuwe klanten is. Dus na een paar jaar is de koek wel op en heb je overal een lege rekening (met alle risico's/belasting gezeur/gebrek aan overzicht voor jezelf van dien).

Het lijkt mij een vrij onhandige manier van geld "verdienen" die volgens mij in de praktijk helemaal niemand doet. Met een deposito van een jaar en een paar duizend euro op een basis vrij opneembare spaarrekening ernaast voor de noodgevallen heb je veel meer flexibiliteit en simpelweg meer rendement.
Met een platform als Raisin is het wel wat makkelijker, dan is die extra 1% actierente toch wel makkelijk verdient.

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:27
DeNachtwacht schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:44:
[...]

Sorry, maar je leest volgens mij niet goed ;) . @rube heeft het over geld verplaatsen naar vrij opneembare spaarrekeningen. Ik noemde dat die rentes van 2,8-3% altijd actierentes zijn en na 3 tot 6 maanden gewoon weer worden verlaagd naar rond de 2% en dat je dan dus constant je geld moet verplaatsen.

Ik zeg juist: dat is een vrij gekke theoretische strategie die volgens mij helemaal niemand doet want dan kun je veel beter gewoon je geld vastzetten in 1-jaars deposito's. Voor deposito's is daar wat voor te zeggen, maar voor vrij opneembare spaarrekeningen is het dus om die reden vrij onzinnig: je verliest vrijwel al je flexibiliteit van vrij opneembaar terwijl je met deposito's hetzelfde rendement (of zelfs meer) haalt.
Dat "je met deposito's hetzelfde rendement (of zelfs meer) haalt" klopt niet.
Zie daarvoor het onderstaande overzicht uit het spaartopic. In het originele overzicht staan de hoogste vrij opneembare rentes, daarachter heb ik de rente voor een 1 jaar deposito gezet en het verschil met de rente over de vrij opneembare rekening.

In 7 gevallen is de rente op het deposito lager, in 2 gelijk, en in 6 gevallen biedt de bank geen deposito's aan:

Top 15 Vrij Opneembaar op dit moment (inclusief aangekondigde wijzigingen):
Consorsbank (3 mnd) — 3,40% / 0,80% == 2,00% (-1,40%)
Advanzia (3 mnd, min €5K) — 3.14% / 1,51% == N/A
Umweltbank (3 mnd) — 3,00% tot €50K / 1,50% (ECB-0,50%) 4e t/m 6e maand / 0,60% == 1,40% (-1,60%)
Raisin Renteboost (3 mnd) - 2,85% tot €50K / 0,00% - Na actieperiode ander produkt kiezen == 2,70% (-0,15%)
OpenBank Welkom (6 mnd (+3) — 2,80% / 1,80% == N/A
Garanti Nieuwe Spaarder (6 mnd) — 2.80% / 1,55% == 2,65% (-0,15%)
VWFS / Volkswagen Bank (6 mnd) — 2.75% / 1,00% == 2,00% (-0,75%)
nexent bank (3 mnd) — 2.75% / 1,25% == 2,50% (-0,25%)
DHB Bank Welkomstactie (6 mnd) (+2) — 2,55% tot €50K ++ 2,55% (gelijk)
Scalable Capital — 2,50% (+0,50%) over hele saldo, DGS tot €100K Nieuw N/A
Bfor+ (12 mnd) — 2,50% (+0,20%) tot €300K (+€200K) / 1,00% - diverse opties voor extra bonussen.++ N/A
Santander Consumer Bank — 2,50% (6 mnd) (+0,50%) / 2,00% Nieuw 2,50% (gelijk)
Scalable Capital (PRIME+) — 2,50% (+0,50%) over hele saldo, DGS tot 5 x €100K (abo kost €4,99/mnd !) Nieuw N/A
Revolut Ultra — 2.50% (abo kost €60/mnd !) == N/A
FCM Top Saver Pro — 2.48% tot €10K (2,08% tot €25K, 1,58% daarboven) == 2,38% (-0,10%)

• Tommie12
stefxx schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:27:
[...]

Bigbank heeft ook al een hele tijd 2,05% (naast een 6-maands actie 2,6%).
Dus nog altijd minder dan inflatie….
Deposito is toch gewoon beperken van verlies.

Ik heb de laatste 10 jaar geen moment gekend waar de rente hoger was dan de inflatie.

• rube
Tommie12 schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:36:
[...]
Ik heb de laatste 10 jaar geen moment gekend waar de rente hoger was dan de inflatie.
Je moet m.i. de rente dan ook niet individueel zien als iets wat veel geld oplevert. Maar als onderdeel van een breder pakket kan het net iets meer opleveren. Het bekendste is is natuurlijk de hypotheek aflossen vs. spaarrekening maar ik krijg bij uitlenen ook al rente vergoed voor puur het geld beschikbaar houden terwijl het ondertussen nog op een spaarrekening staat waar ik ook rente ontvang.

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:43
JURIST schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:45:
@aflossen: ik zie schulden veel meer als een financieringsinstrument. Ongedekte leningen heb ik liever niet en die zijn ook vaak duur, maar verder bekijk ik het financieel en vanuit portefeuille oogpunt. Leningen kunnen een groeiversneller zijn (net als bij bedrijven), zeker bij een hypotheek tegen relatief lage rente. En ja, je investeert dan in risicodragend kapitaal, maar dat doe je toch sowieso in de opbouw van vermogen: horizon is lange termijn.

Uiteraard moet je je balansverhoudingen in de gaten houden. De hypotheek houd ik onder de 65% LTV, maar verder is het enige wat telt: kan ik rendement maken? Onze bankspaarhypotheek uit 2003 tegen 4,25 levert elke maand geld op en andere hypotheken tegen ca. 2% zijn een hele goedkope financieringsbron. Als ik de hypotheek helemaal afgelost zou hebben, was ik een stuk minder ver geweest met kapitaalopbouw. Bovendien en dat is m.i. niet onbelangrijk: het zit inflexibel vast in de stenen
Moet je bij die Bankspaarhypotheek wel 2/3 deel van het benodigde saldo gespaard hebben in die spaarrekening. Anders betaal je netto nog altijd meer. Vaak zit er ook nog een dure OVR of jaarlijkse kosten over het gespaarde saldo aan bankkosten aan verbonden. En het EWF is inmiddels bij vele dusdanig hoog dat een gemiddelde woning de eerste €1750 rente per jaar niet af te trekken is. Hierdoor daalt de haal je nooit de maximalerente aftrek van 37,65%

• JURIST
siveiro schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:12:
[...]

Moet je bij die Bankspaarhypotheek wel 2/3 deel van het benodigde saldo gespaard hebben in die spaarrekening. Anders betaal je netto nog altijd meer. Vaak zit er ook nog een dure OVR of jaarlijkse kosten over het gespaarde saldo aan bankkosten aan verbonden. En het EWF is inmiddels bij vele dusdanig hoog dat een gemiddelde woning de eerste €1750 rente per jaar niet af te trekken is. Hierdoor daalt de haal je nooit de maximalerente aftrek van 37,65%
Is inderdaad wel een bankspaarhypotheek met meer dan 2/3 opgebouwd en nu voor het laatste stuk een hoge rente gekozen. Maar ORV heb ik er allang afgehaald, dat kon gelukkig. Als je wat vermogen hebt opgebouwd is dat m.i. zonde van het geld. En EWF heb ik niet meegenomen, omdat we ook nog andere hypotheken hebben.
Het klopt dat het natuurlijk van de specifieke omstandigheden afhangt.

Maar zoals sommige anderen heb ik weinig mentale last van een hypotheekschuld als er maar wat tegenover staat. Als mijn huis onder water zou staan en ik zou verder niet hebben zou dat natuurlijk wel anders zijn.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb banksparen (2011) in 2021 omgezet naar aflossingsvrij (box 1) , toen de rente 1% was. Helaas (achteraf gezien) niet een paar ton extra bijgeleend om te beleggen (die ruimte was er nog wel) , alleen de 10% 'onverwachte' overbieding had ik belegd ipv afgelost op de nieuwe woning.
Inmiddels is de EWF hoger dan de aftrekbare rente :/ .

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2026 23:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Waar ik trouwens vanmiddag nog aan moest denken, zijn jullie (ook) bewust bezig met jullie gezondheid? Dit topic gaat natuurlijk voornamelijk over financiën/welvaart, maar ik denk (vind) dat welzijn ook een belangrijke factor is. Dit verlengt de 'quality time' nadat je gestopt bent met werken.

Ik zag recent op televisie een interview met 2 gepensioneerde neurologen, de een dacht (gezond). oud te worden met veel bewegen/sporten en de ander was juist meer bezig met denksport.

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2026 23:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Tommie12
rube schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:15:
[...]

Je moet m.i. de rente dan ook niet individueel zien als iets wat veel geld oplevert. Maar als onderdeel van een breder pakket kan het net iets meer opleveren. Het bekendste is is natuurlijk de hypotheek aflossen vs. spaarrekening maar ik krijg bij uitlenen ook al rente vergoed voor puur het geld beschikbaar houden terwijl het ondertussen nog op een spaarrekening staat waar ik ook rente ontvang.
In mijn geval is dat zelden meer dan 10-20k.
1% meer rente betekent dan 100-200€ per jaar (en alleen als ik dat geld een jaar laat staan...).
Trouwens, dat is net het buffergeld. Als ik morgen een grote aankoop doe, dan gaat die buffer direct gebruikt worden, om nadien maand na maand terug aan te vullen, of aan te vullen als ik een beurstransactie doe of dividenden ontvang.
De rente daarop is echt niks wat echt impact heeft. Dat gaan verhuizen van bank elke paar maanden levert alleen maar werk op en zorgt voor een administratieve nachtmerrie. Weer extra logins, rekeningen die je ooit moet sluiten etc.

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20:57
Sport_Life schreef op maandag 27 april 2026 @ 23:36:
Waar ik trouwens vanmiddag nog aan moest denken, zijn jullie (ook) bewust bezig met jullie gezondheid? Dit topic gaat natuurlijk voornamelijk over financiën/welvaart, maar ik denk (vind) dat welzijn ook een belangrijke factor is. Dit verlengt de 'quality time' nadat je gestopt bent met werken.

Ik zag recent op televisie een interview met 2 gepensioneerde neurologen, de een dacht (gezond). oud te worden met veel bewegen/sporten en de ander was juist meer bezig met denksport.
Actief blijven is altijd goed, daarnaast ben ik steeds meer overtuigd van het belang van goed slapen. Heb daarom bijvoorbeeld de regel ingesteld dat er geen telefoons/tablets meer op de slaapkamer meer komen en ik drink ook geen alcohol meer 's avonds.

Ik kan de Huberman podcast aanraden, hij is zelf rond de 50 en gezond oud worden komt regelmatig aan bod. Huberman is professor neurologie bij Stanford en de meeste gasten hebben ook een relevante medische achtergrond, dus het is niet wat oeverloos gezwam maar het heeft ook allemaal een basis.

https://www.youtube.com/@hubermanlab/videos

• Tommie12

Jazeker.
Dat uit zich in 4 aspecten bij mij:
- ik luister naar mijn arts wat betreft jaarlijkse of meerjaarlijkse controles (bloed, hart, lever,...), ik ga 2 keer per jaar naar de tandarts.
- ik probeer op mijn voeding te letten, en overgewicht te vermijden. Ik eet minder (rood) vlees, meer groenten en fruit en vooral minder suiker. Alcohol drink ik enkel als het echt goed spul is, maar normaal zijn dat minder dan 2-3 glazen per week.
- ik heb geprobeerd wat te lopen, maar krijg daar te veel last van aan de knieen en voeten, dus nu is het ca 2 keer per week een wandeling van minstens een uur aan > 6 km/h, en af en toe een fietstochtje. Ik ga nooit marathons lopen, maar zal ook geen dagen in mijn zetel liggen
- mentaal: ik heb met fotografie een hobby gevonden waar ik me helemaal in kan verliezen zodat ik dan enkele uren heb (ofwel buiten achter de camera, maar ook bij het bewerken) waar ik echt niet meer denk aan stressdingen. Dat is een mooie balans tussen werkstress en wat ik 'mindfullness' noem. Ik heb ooit yoga geprobeerd, maar daar krijg ik mijn hersens niet mee stil, en ik stress mezelf gedurende een uur om geen scheten te laten. In de natuur mag dat wel :-)

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 12:53

Ik vind dit zelf met afstand het belangrijkste. Liever gezond langer kunnen doorwerken dan met gebreken vroeg met pensioen.

Dus veel sporten (krachtraining, hardlopen en 80km/week fietsen woonwerk verkeer), gezond eten en slaap prioriteren. Alcohol is afgelopen jaren eigenlijk al veel minder geworden (circa 2 glazen per maand denk ik...). Ik voel me nu op mijn 49e eigenlijk fitter dan 10 jaar geleden. Die 'quality time' is nu ook al een flink voordeel, die ook doorwerkt in met plezier je werk kunnen doen en genoeg energie hebben voor alles daarbuiten. Ik werk overigens 4 dagen per week, wat eerlijk gezegd al beetje als 'pre-pensioen' voelt nu de kinderen deels al uit huis zijn.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 08:45
Een van de reden waarom ik dus ook veel vroeger wil stoppen met werken is zodat ik kan genieten van mijn gezond lichaam (hoe ouder hoe meer kans op langdurige kwalen) en ik ook de tijd heb om in mijn gezondheid te investeren (meer sporten, gezonder koken, minder stressvol leven etc.)

• vandermark
Mirved schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:21:
Een van de reden waarom ik dus ook veel vroeger wil stoppen met werken is zodat ik kan genieten van mijn gezond lichaam (hoe ouder hoe meer kans op langdurige kwalen) en ik ook de tijd heb om in mijn gezondheid te investeren (meer sporten, gezonder koken, minder stressvol leven etc.)
Ik weet natuurlijk niet op welke leeftijd jij kan stoppen met werken maar ik zou niet pas starten met met investeren in je gezondheid als je bent gestopt met werken. Hoe jonger je daarmee begint, hoe meer rendement het heeft. Voor mij heeft dat nu meer prioriteit dan meer verdienen. Mijn parttime dag gebruik ik o.a. ook voor sporten & ontspanning.

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 08:45
vandermark schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:25:
[...]

Ik weet natuurlijk niet op welke leeftijd jij kan stoppen met werken maar ik zou niet pas starten met met investeren in je gezondheid als je bent gestopt met werken. Hoe jonger je daarmee begint, hoe meer rendement het heeft. Voor mij heeft dat nu meer prioriteit dan meer verdienen. Mijn parttime dag gebruik ik o.a. ook voor sporten & ontspanning.
Uiteraard sport ik nu ook al. Maar heb gewoon niet de tijd met 2 jonge kinderen om meer dan 2x per week actief te zijn. Ook voor uitgebreid koken is er nu gewoon niet genoeg tijd naast 32 uur werken. Ik denk dat ik vrij gezond leef alleen kan het nog veel beter mits meer tijd.

• vandermark
Mirved schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:30:
[...]

Uiteraard sport ik nu ook al. Maar heb gewoon niet de tijd met 2 jonge kinderen om meer dan 2x per week actief te zijn. Ook voor uitgebreid koken is er nu gewoon niet genoeg tijd naast 32 uur werken. Ik denk dat ik vrij gezond leef alleen kan het nog veel beter mits meer tijd.
Terugkijkend was voor mij de periode met twee jonge kinderen inderdaad erg druk, ook al werkte ik toen ook al vier dagen, mooi dat je nu al wel 2x sporten prioriteert!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:39

Zeker bewust mee bezig, maar niet in relatie tot FO/FIRE maar meer tot het hier en nu. ik sport in bepaalde mate vooral omdat het me mentale rust geeft en zorgt voor beter slapen e.d. Ik vind de quality time totdat ik FO ben (als dat ook komt...) minstens zo belangrijk namelijk. Ook omdat het geen gegeven is dat je oud wordt vind ik het belangrijk me nu ook goed en fit/energiek te voelen. Het kan nu nog, als je pech hebt loop je ergens tegen aan en wordt het niet meer zo (Long covid, burnouts etc. opties genoeg )

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:39
Maar de vraag wordt dan automatisch: wanneer schakel je om? en is het binair of geleidelijk?

Ik lees in je bericht meer een soort hoop voor de toekomst en dat er ooit wel tijd is om alles te doen. Misschien lees ik dat verkeerd. Maar voor mij is FO eigenlijk anders: ik kies er nu al voor (jonge kidsetc) om minder te werken en minder stress te proberen te ervaren en juist tijd te hebben voor gezond koken, 2 tot 3 x per week sporten etc). Ik zou echt 5 tot 10 jaar eerder FO kunnen zijn als ik gewoon nog 5 dagen werkte, een zwaardere functie pakte, ruim meer geld probeerde te verdienen etc. De keuze is hier echter gevallen op nu al "rustig aan" waardoor ik nu ook tijd heb voor de dingen die je noemt. Dit kan vooral doordat we al eerder keuzes gemaakt hebben die helpen zoals een relatief betaalbaar huis kopen, geen al te gekke dure hobbies en al ruim 10 jaar beleggen gedaan. Daardoor is de sneeuwbal zodanig dat onze eigen inleg minder uitmaakt nu en ik dus ook wel wat minder kan werken.

voorbeeldje: ik ga de komende jaren elke salarisverhoging omzetten in meer vrije dagen ipv meer geld op de rekening. Dit sluit dan mooi aan bij hoeveelheid schoolvakanties waar ik over een paar jaar tegenaan loop. Zo kan ik zonder al te veel impact te ervaren mijn vakanties uitbreiden van 6 weken naar 7.5 week naar 9 weken per jaar. Moet je wel geluk hebben dat je werkgever dat goed vindt natuurlijk _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Fr33z op 28-04-2026 09:48 ]

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-05 04:54
ewrz schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:19:
Iedereen vergelijkt zich altijd met de boomers die in 1980 kochten en nu op papier miljonair zijn, maar een hypotheek van €40.000 a 9% rente op een modaal jaarinkomen van €15.000 was nou ook niet bepaald gratis.
Rente is nu 3x zo laag, modaal inkomen 3x zo hoog. Kun je (ruw geschat) met dezelfde relatieve maandlasten 9x zo veel lenen. Kom je best aardig richting die 4 ton voor een doorsnee woning.
Er zijn echt wel fundamentele verschillen, je rekent volgens mij veel te makkelijk. Even een paar rekensommen:

In 1980 kostte een gemiddelde woning €48.000. Modaal salaris was €15.202. Verhouding woningwaarde/salaris is 3,16.
In 2025 kostte een gemiddelde woning €480.000. Modaal salaris is €46.500. Verhouding woningwaarde/salaris is 10,3.

€48.000 met 9% rente aflossen in 30 jaar geeft een maandbedrag van €386. Per jaar is het €4632, oftewel 30,5% van een modaal bruto jaarsalaris. (https://www.berekenhet.nl...ngstermijnen.html#calctop)

Met 9% rente levert extra aflossen serieus geld op. Als iemand elk jaar 1% van zijn jaarsalaris (€152) extra zou aflossen dan blijft er van die 30 jaar maar 26 jaar en 2 maanden over.
Je bent bijna 4 jaar eerder klaar met aflossen.

€480.000 met 3,5% rente aflossen in 30 jaar geeft een maandbedrag van €2155, na hypotheekrenteaftrek is dit in het eerste jaar €1706. Per jaar is het €20.472, oftewel 44% van een modaal bruto jaarsalaris. (https://www.berekenhet.nl...tenhypotheek.html#calctop)

Met 3,5% rente levert extra aflossen bijna niets op. Als je net als in het eerste voorbeeld aan het eind van ieder jaar 1% van je jaarsalaris (€465) extra aflost dan gaat er maar 10 maanden van de looptijd van 30 jaar af.

Oftewel:
- huizen zijn 3,25 keer zo duur geworden als je het vergelijkt tov een modaal salaris.
- extra aflossen heeft serieuze impact bij een hoge hypotheekrente (9% gegarandeerd rendement!) maar zet bij een lage rente amper zoden aan de dijk.
- de hypotheekrente is nu een stuk lager, maar alsnog ben je procentueel een veel groter deel van je salaris kwijt aan de hypotheek.
- doordat je vroeger meer geld overhield kon je makkelijker extra aflossen.

Fun fact: als je in 1980 net als in 2025 44% van je salaris zou gebruiken voor de hypotheek, dus ipv die 1%, 13,5% (€2052) extra aflossen per jaar, dan was je na 12 jaar hypotheekvrij geweest.

Samenvattend: jongere mensen hebben m.i. absoluut het recht om hierover te klagen. ;)

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:08
Zit de interpretatie niet in de woordjes gemiddeld en modaal?

Ik heb mijn eigen huis gekocht in 2005 voor 40k. En als ik me goed herinner was mijn brutoloon toen 35 á 40k. (Wel nog veel geld aan renovatie uitgegeven)

En volgens mij is er ook nog het aspect dat je als gezin ook meerdere woningen kan kopen als je daar de mogelijkheden toe hebt.

Ik vermoed dat in 1980 het in de hogere middenklasse toch nog minder gebruikelijk was dan nu om een eigen huis te hebben, een vakantiehuis en dan nog iets voor de verhuur (airbnb).
Een relatief klein deel van de bevolking bezit best wel een relatief groot deel van de woningen en hebben dus een invloed op de prijsvorming (1 koper is genoeg) én hebben er belang bij dat de prijs hoog blijft.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• ewrz
Het was een natte vinger benadering, was ook zo aangegeven. Er zijn heel veel factoren, noem alleen al de toename van het aantal mensen in NL met 30% die ook nog eens veel meer geconcentreerd in de grote steden zijn gaan wonen. De prijsstijging in de randstad is dan ook veel extremer dan in de provincie (mijn woning in Limburg heeft de inflatie bijgehouden maar ook niet meer dan dat)

De politiek heeft ook zitten snurken, enerzijds woningbouw gefrustreerd door overregulering en anderzijds is de immigratie zwaar onderschat. Het PBL rapport over de bevolkingsaanwas uit 2014 sprak van 17,8 miljoen inwoners in 2040. We zitten nu al op 18,4.

https://www.pbl.nl/upload...volking-in-beeld_1174.pdf

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 11:20
In 1980 was eenverdiender de norm, tegenwoordig is tweeverdieners de norm. Van die factor 3,25 blijft nog maar een factor 1,6 over als je uitgaat van gezinsinkomen ipv individueel inkomen. Nog steeds significant, maar de kwaliteit is ook flink toegenomen (oa isolatie en luxe afwerking).

• DeNachtwacht
pirke schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:57:
In 1980 was eenverdiender de norm, tegenwoordig is tweeverdieners de norm. Van die factor 3,25 blijft nog maar een factor 1,6 over als je uitgaat van gezinsinkomen ipv individueel inkomen. Nog steeds significant, maar de kwaliteit is ook flink toegenomen (oa isolatie en luxe afwerking).
Idd. Het wrange van de emancipatie is inderdaad, hoe bizar ook, dat het belangrijkste resultaat daarvan geworden is dat tegenwoordig in plaats van dat één kostwinner het huis betaalt, precies datzelfde huis door tweeverdieners samen wordt opgehoest. Economische wetten zijn onverbiddelijk helaas; als de koper het kan bieden zal de aanbieder het uiteindelijk gaan vragen.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:57

Ik ben daar ook wel zeer actief mee bezig. Ik was altijd al een sporter maar nu ik wat ouder (mid veertig) ben ga ik er wat bewuster en slimmer mee om. Dat moet ook wel, want dingen zijn niet meer zo makkelijk als in je twintiger jaren :)

Ik verwacht ook het grootste gedeelte van mijn tijd als ik FIRE ben te willen gebruiken om te sporten want dat zijn mijn voornaamste hobbies. Dus dan wil je wel zorgen dat je (top) fit bent als je gaat FIRE'en dan kan je meteen lekker doorpakken. Mijn primaire hobby is wielrennen maar ik vind hiken ook leuk en ben ook Padel erbij gaan doen. En ik doe daarnaast twee keer per week kracht training, dat is ook heel erg belangrijk om je botdichtheid op pijl te houden (en je spiermassa natuurlijk).

Ik probeer ook wel gezond te eten, maar dat gaat soms perioden goed en soms niet :). Mijn vet percentage mag nog een paar procent lager!

Ik probeer ook de juiste onderzoeken te laten doen om zo veel mogelijk te zorgen dat als er iets aan de hand is, ik er zo vroeg mogelijk bij ben. En 1 a 2 keer per jaar bloed onderzoek en cholesterol meten e.d. Bloedruk hou ik zelf netjes bij.

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:12
Ik ben zeker bezig met gezondheid. Ik zie alleen geen relatie met FO. Ja, het is belangrijk om gezond te zijn als je FO bent, maar dat is het nu ook. Bovendien zijn er nog veel meer dingen belangrijk, zowel nu als wanneer je FO bent, zoals veiligheid en sociale contacten.

• Tommie12
edozat1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:49:
[...]

Ik ben zeker bezig met gezondheid. Ik zie alleen geen relatie met FO. Ja, het is belangrijk om gezond te zijn als je FO bent, maar dat is het nu ook. Bovendien zijn er nog veel meer dingen belangrijk, zowel nu als wanneer je FO bent, zoals veiligheid en sociale contacten.
Ik zie zeker een band met FO.
Als je gezondheid slecht is, dan krijg je hoge tot zeer hoge gezondheidskosten en mogelijk ook kosten voor hulp en verzorging. Los van het feit dat het je enorm beperkt en afhankelijk maakt van anderen heeft dat ook een financiële impact.

• edozat1
Tommie12 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:52:
[...]

Ik zie zeker een band met FO.
Als je gezondheid slecht is, dan krijg je hoge tot zeer hoge gezondheidskosten en mogelijk ook kosten voor hulp en verzorging. Los van het feit dat het je enorm beperkt en afhankelijk maakt van anderen heeft dat ook een financiële impact.
Ja terecht punt, die link is er. Alleen het ging de vraagsteller over gezondheid als onderdeel van kwaliteit van leven. Daar zie ik ‘m niet zo.

• Tommie12
edozat1 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:58:
[...]

Ja terecht punt, die link is er. Alleen het ging de vraagsteller over gezondheid als onderdeel van kwaliteit van leven. Daar zie ik ‘m niet zo.
Daar zit toch nog véél meer verband tussen.

Ken je de uitspraak niet:
Een gezond persoon heeft 1000 wensen, een ziek persoon maar één.

Je moet eens bedenken hoe klein je wereld wordt als je bv niet meer dan 200m zelfstandig kan wandelen.
Met goed wat overgewicht, en daardoor versleten gewrichten ben je daar snel.

• edozat1
Tommie12 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:15:
[...]

Daar zit toch nog véél meer verband tussen.

Ken je de uitspraak niet:
Een gezond persoon heeft 1000 wensen, een ziek persoon maar één.

Je moet eens bedenken hoe klein je wereld wordt als je bv niet meer dan 200m zelfstandig kan wandelen.
Met goed wat overgewicht, en daardoor versleten gewrichten ben je daar snel.
Ik bedoel dat ik de relatie tussen gezondheid als een belangrijke voorwaarde voor een hoge kwaliteit van leven en FO niet zie. In de tijd tot ik FO ben is gezondheid voor mij net zo belangrijk en mocht ik nooit FO worden, dan vind ik gezondheid even belangrijk.

• JURIST
Dit heb ik ook sterk. Uiteraard heb je zelf ook invloed op je gezondheid, maar als je tweede helft zestig een keer stopt met werken is je lichaam gewoon al redelijk oud en er is meer kans op gezondheidsklachten. Ik probeer ook gezond te eten eten genoeg te bewegen en drinken doe ik niet veel meer, maar de veroudering kan je niet compenseren (hardlooptijden ga ik niet vergelijken met twintig jaar terug ;) )

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:30

Ik ben een paar jaar geleden gaan sporten. Ik merkte dat ik daardoor nu ook al een stuk beter in mijn vel zit en meer energie heb. Ik ben ervan overtuigd dat dit ook leidt tot betere prestaties op het werk (of thuis bij moeilijke beslissingen) en daardoor ook al tijdens mijn werkzame leven geld oplevert. Een abonnement bij een sportschool (of wat hardloopkleding of wat dan ook) zijn de kosten ook niet, het is eerder de tijd die problematisch is met twee jonge kinders thuis.

Niet dat ik hiervoor stil zat, maar ik wandelde en fietste (toerfietsen) toen vooral veel. Het is voor mijn gevoel wél nodig dat je buiten adem raakt of krachttraining doet.

• Corrit
ewrz schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:52:
Het was een natte vinger benadering, was ook zo aangegeven. Er zijn heel veel factoren, noem alleen al de toename van het aantal mensen in NL met 30% die ook nog eens veel meer geconcentreerd in de grote steden zijn gaan wonen. De prijsstijging in de randstad is dan ook veel extremer dan in de provincie (mijn woning in Limburg heeft de inflatie bijgehouden maar ook niet meer dan dat)

De politiek heeft ook zitten snurken, enerzijds woningbouw gefrustreerd door overregulering en anderzijds is de immigratie zwaar onderschat. Het PBL rapport over de bevolkingsaanwas uit 2014 sprak van 17,8 miljoen inwoners in 2040. We zitten nu al op 18,4.

https://www.pbl.nl/upload...volking-in-beeld_1174.pdf
Het is prima dat je een benadering doet maar je conclusie dat mensen het in 1980 niet veel makkelijker hadden dan nu is volgens mij gewoon fout. Bij een te simplistische kijk op de zaken kan een benadering gewoon een onterecht onderbuikgevoel worden. En dat wilde ik met mijn berekening laten zien. ;-)
pirke schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:57:
Dat maakt niet het verschil. In 1980 was de arbeidsparticipatie van vrouwen in de leeftijd van 25 tot 45 jaar al 49,8%. In 2017 (laatste jaar in deze grafiek) is het 79,3%.
zie: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83752NED?dl=17E05

Dat de kwaliteit van woningen een stuk is verbeterd is inderdaad wel volledig correct en heeft ook z'n weerslag in de prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Corrit op 28-04-2026 16:57 ]

• tweakuwe
Echt FO maakt het je niet, maar wel gezond en een hobby die je daadwerkelijk iets geld kan besparen: Moestuin!

Ik heb zelf sinds medio vorig jaar een volkstuintje van ~150 vierkante meter voor 80 euro per jaar. Dat was vorig jaar vooral veel spitten (het plotje was wat verzaakt enkele jaren, door de vorige huurder), wat een heerlijke buitensport is met mooi weer. Dit jaar is het de bedoeling dat ik een groot deel van mijn groente vanaf de eerste oogst tot zeker begin van de winter uit de eigen tuin haal. Er zijn er ook genoeg bij de vereniging die met een grote vriezer thuis voor het hele jaar zelfvoorzienend kunnen zijn qua groente. Heerlijk vers, maar je kan ook veel meer variëren qua wat je eet (bepaalde groenten die het in Nederland goed doen zie je niet/nauwelijks in de super).

En de sociale component is goed voor je mentale gezondheid natuurlijk :)

Technisch gezien kan je er financiëel iets op vooruit gaan als je jezelf geen uurloon aanrekent. En het geeft ook een gevoel van niet-financiële onafhankelijkheid. Maar mijn advies is om dat niet de drijfveer te laten zijn.

• tweakuwe
Corrit schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:55:

[...]
Dat maakt niet het verschil. In 1980 was de arbeidsparticipatie van vrouwen in de leeftijd van 25 tot 45 jaar al 49,8%. In 2017 (laatste jaar in deze grafiek) is het 79,3%.
zie: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83752NED?dl=17E05

[...]
De daar getoonde arbeidsparticipatie zegt niet genoeg. Je kan beter kijk naar de man:vrouw verhouding in gewerkte FTE, en dat controleren naar zaken als inkomen.

Het is puur een aanname van mijn kant, maar naast de gestegen arbeidsparticipatie van 49,8% naar 79,3% is volgens mij de pay gap tussen mannen en vrouwen in die tijd ook gedaald. Ik weet niet hoe het in 1980 was, maar kijken we naar de laatste 15 jaar dan is het aantal uren dat een werkende vrouw gemiddeld werkt ook meer gestegen dan het gemiddelde bij mannen (wel over alle leeftijden gekeken, specifieker vind ik zo snel niet).

Zulke zaken zorgen er mede voor dat het gemiddelde huishoud inkomen veel harder is gestegen dan het modale werknemersinkomen. Voor een schaars goed als woningen is het eigenlijk veel interessanter om naar de ontwikkelingen in huishoud inkomen te kijken dan naar werknemers inkomen (voor dat laatste moet je zeker ook oog hebben in beleid natuurlijk).

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:08
Dat het hoogste belastingstarief sinds 1980 gedaald is van 72% naar 50% zal ook wel een rol(letje) gespeeld hebben.

In België was er in de jaren 80 ook een btw van 33% op allerhande luxe goederen (grote auto's, juwelen, bont, elektronica,...).

De registratierechten op woningen zijn dan weer fors gedaald. In Vlaanderen bijvoorbeeld van 12,5% in 1980 naar 2% in 2025 (enige en eigen woning).

De dalende trend van de rente sedert 1980 zal ook een opwaartse druk veroorzaakt hebben op de woningprijzen.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Corrit
tweakuwe schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:56:
De daar getoonde arbeidsparticipatie zegt niet genoeg. Je kan beter kijk naar de man:vrouw verhouding in gewerkte FTE, en dat controleren naar zaken als inkomen.

Het is puur een aanname van mijn kant, maar naast de gestegen arbeidsparticipatie van 49,8% naar 79,3% is volgens mij de pay gap tussen mannen en vrouwen in die tijd ook gedaald. Ik weet niet hoe het in 1980 was, maar kijken we naar de laatste 15 jaar dan is het aantal uren dat een werkende vrouw gemiddeld werkt ook meer gestegen dan het gemiddelde bij mannen (wel over alle leeftijden gekeken, specifieker vind ik zo snel niet).

Zulke zaken zorgen er mede voor dat het gemiddelde huishoud inkomen veel harder is gestegen dan het modale werknemersinkomen. Voor een schaars goed als woningen is het eigenlijk veel interessanter om naar de ontwikkelingen in huishoud inkomen te kijken dan naar werknemers inkomen (voor dat laatste moet je zeker ook oog hebben in beleid natuurlijk).
Dat is inderdaad interessant om eens uit te zoeken. Kan zo niet direct de cijfers erbij vinden maar dat de pay gap kleiner is geworden is algemeen bekend. Dat het aantal gewerkte uren is gestegen is ook een redelijke aanname, maar met hoeveel het dan gestegen is sinds 1980?

Maargoed, mijn reactie was vooral op @pirke die zei dat in 1980 eenverdieners de norm waren, maar dat is niet wat de cijfers zeggen.

• tweakuwe
Corrit schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:17:
[...]

Dat is inderdaad interessant om eens uit te zoeken. Kan zo niet direct de cijfers erbij vinden maar dat de pay gap kleiner is geworden is algemeen bekend. Dat het aantal gewerkte uren is gestegen is ook een redelijke aanname, maar met hoeveel het dan gestegen is sinds 1980?

Maargoed, mijn reactie was vooral op @pirke die zei dat in 1980 eenverdieners de norm waren, maar dat is niet wat de cijfers zeggen.
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2019D35732

In de jaren 80 werd dat nog wel als de norm gezien maar begon het te veranderen. Pas vanaf de jaren 90 werd het algemeen mogelijk om het tweede inkomen mee te nemen bij het bepalen van de hypotheek (en dan nog niet volledig). Dit verklaart ook deels (zeker niet volledig) de enorme stijging in huizenprijzen in de jaren 90, en de grote stijging van de ratio huizenprijs tot inkomen in die tijd.

• Corrit
tweakuwe schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:48:
[...]

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2019D35732

In de jaren 80 werd dat nog wel als de norm gezien maar begon het te veranderen. Pas vanaf de jaren 90 werd het algemeen mogelijk om het tweede inkomen mee te nemen bij het bepalen van de hypotheek (en dan nog niet volledig). Dit verklaart ook deels (zeker niet volledig) de enorme stijging in huizenprijzen in de jaren 90, en de grote stijging van de ratio huizenprijs tot inkomen in die tijd.
"Tot de jaren ’80 was dit de meest voorkomende situatie in huishoudens. Over het
algemeen stopten vrouwen met werken als zij kinderen kregen, of zelfs al als zij
trouwden. Een hypotheek baseren op dat tweede inkomen was dan ook niet aan de orde.
Vanaf de jaren ’80 bleven vrouwen steeds vaker werken als ze trouwden of kinderen
kregen."

Als je een rapport erbij gaat halen dan moet je hem ook goed citeren. :P En zoals ik eerder al met die CBS cijfers liet zien was er bijna 50% arbeidsparticipatie in 1980, lager dan bij mannen maar toch behoorlijk hoog.

Maar wat je zegt over het meerekenen van een tweede inkomen voor de hypotheek heeft idd wel een gigantische invloed gehad. Als stellen opeens veel meer kunnen lenen dan creëer je vrijwel direct hogere leningen en daarmee hogere biedingen op huizen.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:18

GG85

.......

PlasticPimple schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:08:
[...]

Ik ben een paar jaar geleden gaan sporten. Ik merkte dat ik daardoor nu ook al een stuk beter in mijn vel zit en meer energie heb. Ik ben ervan overtuigd dat dit ook leidt tot betere prestaties op het werk (of thuis bij moeilijke beslissingen) en daardoor ook al tijdens mijn werkzame leven geld oplevert. Een abonnement bij een sportschool (of wat hardloopkleding of wat dan ook) zijn de kosten ook niet, het is eerder de tijd die problematisch is met twee jonge kinders thuis.

Niet dat ik hiervoor stil zat, maar ik wandelde en fietste (toerfietsen) toen vooral veel. Het is voor mijn gevoel wél nodig dat je buiten adem raakt of krachttraining doet.
Krachttraining is voor mij echt de uitkomst als begin 40-er.
Altijd al een hekel gehad aan hardlopen en fietsen deed ik vroeger 40km per dag naar de middelbare, dus ook wel beetje klaar mee.

Ben in 1,5 jaar tijd 25kg kwijt geraakt door krachttraining en medicatie en voel me in alle opzichten (mentaal en fysiek) zoveel beter.
Ben verre (heel ver 😅) van een afgetrainde god maar een betere houding, geen rug/nek klachten en een lichaam wat net een beetje beter in shape is dan dat van mijn gemiddelde leeftijdsgenoten is gewoon heel goed voor je gevoel van gezondheid (zelfs al is dat placebo, wat ik niet denk) en zelfvertrouwen.
Denk dat (naast genen en gewoon een groot deel geluk/pech) er voor de moderne mens heel erg veel te halen is in mild intensief bewegen gedurende de week (30min per dag stevig wandelen) en 2-3x wat krachttraining.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:57
GG85 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:09:
[...]
Denk dat (naast genen en gewoon een groot deel geluk/pech) er voor de moderne mens heel erg veel te halen is in mild intensief bewegen gedurende de week (30min per dag stevig wandelen) en 2-3x wat krachttraining.
Er valt nog wel extra winst te behalen door ook intensieve beweging toe te voegen aan bovenstaande. Je hart is ook een spier en die train je vooral door intensieve beweging. :)

• assje
  • Laatst online: 21:43
Wij hebben een auto weg gedaan en ik doe mijn woon-werk nu op een pedelec a 6.000km/jaar. Dat is ruim een uur per dag middelmatig tot zwaar intensief bewegen die nauwelijks extra tijd kost. Aanvullend bespaar ik ca. 3k/jaar voor de 2e auto en steek ik 6k netto mobiliteitsvergoeding in mijn zak :>

Om eerlijk te rekenen moet ik misschien wel een kostenpost voor extra eten opvoeren :9

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 29-04-2026 16:27 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:44
assje schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:26:
Wij hebben een auto weg gedaan en ik doe mijn woon-werk nu op een pedelec a 6.000km/jaar. Dat is ruim een uur per dag middelmatig tot zwaar intensief bewegen die nauwelijks extra tijd kost. Aanvullend bespaar ik ca. 3k/jaar voor de 2e auto en steek ik 6k netto mobiliteitsvergoeding in mijn zak :>

Om eerlijk te rekenen moet ik misschien wel een kostenpost voor extra eten opvoeren :9
Een speed-pedelec is niet zwaar intensief bewegen hoor, met zo'n motortje. Fietsen is al een hele efficiënte beweging en met een motor is de intensiteit misschien 50% van het wattage zonder motor. Dus op z'n hoogst middelmatig intensief bewegen.

Al is bewegen met motor altijd beter dan niet bewegen (in de auto).

[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 29-04-2026 16:32 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• tweakuwe
Pr088 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:31:
[...]

Een speed-pedelec is niet zwaar intensief bewegen hoor, met zo'n motortje. Fietsen is al een hele efficiënte beweging en met een motor is de intensiteit misschien 50% van het wattage zonder motor. Dus op z'n hoogst middelmatig intensief bewegen.

Al is bewegen met motor altijd beter dan niet bewegen (in de auto).
Dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel trap ondersteuning je krijgt.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:44
tweakuwe schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:41:
[...]

Dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel trap ondersteuning je krijgt.
Zeker. Maar er rijden weinig mensen rond met de trapondersteuning op 0 :9

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• assje
Pr088 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:31:
Compleet offtopic natuurlijk maar zoals hierboven al gezegd kan je natuurlijk zelf kiezen hoeveel inspanning je levert. Ik kan rustig aan fietsen met 38km/u of mezelf helemaal gek trappen op 43km/u. Ik zit op de pedelec in hogere hartslagzone dan ik met mijn hardlooptraining liep. Ik zat vanmorgen (met 7 graden) ook al gewoon in korte broek en shirtje op de fiets terwijl iedereen om mij heen nog met jassen en handschoenen rond rijdt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:54
assje schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:26:

Hoewel voor mij de drempel groot was om in het begin op de fiets naar het werk te gaan ben ik ook helemaal om nu. Financieel gezien voor mij een stuk voordeliger dan in de auto stappen. Mijn werkgever betaalt de kilometers die ik per fiets afleg tegen een hoger tarief dan de auto. Daarnaast betalen ze mee aan de fiets. Ik verdien er dus letterlijk geld mee, terwijl de onbelaste kilometervergoeding voor auto's niet kostendekkend is.

Behalve het financiële aspect heeft 2 a 3 dagen 2x20km fietsen ook een positief effect op mijn gezondheid. Ook al fiets ik met ondersteuning, alles is beter dan stilzitten in de auto. Daarnaast kom ik thuis met een leeg hoofd, wat mij met de auto zeker niet altijd lukt.

Kan het iedereen aanraden eigenlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door 49euro op 29-04-2026 17:19 ]

• ewrz
Zolang je maar niet 'die ene collega die altijd naar zweet ruikt' wordt. Veel werkgevers bieden gelukkig wel een doucheruimte tegenwoordig.

• Tommie12
Pr088 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:41:
[...]

Zeker. Maar er rijden weinig mensen rond met de trapondersteuning op 0 :9
Die doen dan ook geen 45km/h met een fiets van 30kg.

Met een ebike kan je zo veel inspanning leveren als je wil. Ik kan een afstand van 20km doen zonder één hijg en druppel zweet, en ik kan me op 10km helemaal in het zweet rijden en buiten adem toe komen. Verschil is 2km/h....

Wandelen is gelijkaardig. Stap ik 5km/h, dan gaat mijn hartslag amper omhoog, maar als ik 6.3-6.5km/h doe, dan gaat mijn hartslag naar 140 en begint het zweet te lopen. En de dag nadien voel ik verzuurde spieren als de afstand lang genoeg was.
Lopen doe ik niet meer onwille van knieproblemen.

Je kan een inspanning niet beoordelen zonder te weten of de hartslag omhoog gaat. Maar elke dag een uur op een speed pedelec is zeker een goede gewoonte!

• assje
ewrz schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:31:
Zolang je maar niet 'die ene collega die altijd naar zweet ruikt' wordt. Veel werkgevers bieden gelukkig wel een doucheruimte tegenwoordig.
Verschilt heel erg per persoon. Ik fiets in sportkleding en kleed me om maar douche niet (mogelijkheid is er wel op het werk). Ik doe iedere dag een schoon ondershirt aan maar kan mijn overhemden rustig 10x dragen zonder dat ze gaan stinken (wissel er doorgaans twee af door de week). Vers "sportzweet" stinkt bij mij niet, alleen "stresszweet" :+

Maar om terug op FO onderwerp te geraken; voor mijn functie is de standaard keuze een lease auto. Bijtelling plus derving mobiliteitsvergoeding maakt een verschil van ca. €12k/jaar netto t.o.v. wat ik nu op de fiets doe. Dat is echt wel de moeite zegmaar.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 30-04-2026 09:56 ]

• PlasticPimple
assje schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:54:
[...]

Verschilt heel erg per persoon. Ik fiets in sportkleding en kleed me om maar douche niet (mogelijkheid is er wel op het werk). Ik doe iedere dag een schoon ondershirt aan maar kan mijn overhemden rustig 10x dragen zonder dat ze gaan stinken (wissel er doorgaans twee af door de week). Vers "sportzweet" stinkt bij mij niet, alleen "stresszweet" :+

Maar om terug op FO onderwerp te geraken; voor mijn functie is de standaard keuze een lease auto. Bijtelling plus derving mobiliteitsvergoeding maakt een verschil van ca. €12k/jaar netto t.o.v. wat ik nu op de fiets doe. Dat is echt wel de moeite zegmaar.
Je precieze voorwaarden ken ik niet, maar je kan (als je verder geen auto nodig hebt) de auto natuurlijk ook buiten de bijtelling houden. Dan is het verschil al wel een stuk kleiner.

Hoe dan ook, scheelt het fietsen een stuk. Zelfs zonder kilometerregelingen etc, scheelt mij al snel 800-1000 per jaar dat ik 7.5 km enkele reis fiets ipv 10 km met de auto rijd (ik kan met de fiets een stuk afsnijden).

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-05 20:33
+1 voor de fiets. Ik ben 38 en mijn partner en ik hebben samen één kleine auto. Dat maakt voor kleinere inkomens zoals wij hebben (net onder modaal) een enorme besparing en we leren onze kinderen dat als ze ergens heen willen in principe de fiets gepakt wordt. Stukje mindset, mr money mustache wist dat in een blog goed te verwoorden: https://www.mrmoneymustac...ean-you-dont-have-a-bike/

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik woonde voorheen 12km van werk en dat deed ik op de fiets. Vond dat heerlijk. Heel af en toe (bij warm weer) pakte ik de e-bike van mijn vrouw, dan zat mijn hartslag op 60 ongeveer. Rust hs = 40, wandelen= 80, fietsen = >100, stevig doorfietsen= 150 in mijn geval (loop marathons) .

Tegenwoordig woon ik verder en pak 2 van de 3 kantoordagen de leaseauto van mijn vrouw. Gratis laden met pv panelen en ik krijg een vergoeding van netto 23ct per km en mijn vrouw van haar werkgever 36ct per kWh.
Dat levert ~350 netto per maand netto op (+ krijgen extra salaris ook voor die auto omdat ie 2 klasses onder het lease budget zit).
De andere dag neem ik de prive auto.

Toch zou ik als het kon liever fietsen, ook als het netto minder oplevert. Dan heb je meteen een goede basis beweging te pakken (wat mij betreft ook geen e-bike tenzij hele grote afstanden).

[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 02-05-2026 08:35 ]

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:33
Zou hier ook wel lekker willen fietsen, maar heb toch een aardig groot stuk route die ik met medeweggebruikers moet delen. En dat voelt niet altijd even veilig. Er hoeft maar 1 keer iets te gebeuren onderweg en al je gezondheidswinst die je al die jaren hebt opgebouwd is weg (of nog erger),
Het helpt niet echt mee dat 2 jaar geleden de directe collega op haar fietstochtje naar huis is overleden na een interactie met zwaar wegverkeer.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voor mijn komende vakantie in de VS had ik ergens gekeken of je er niet handiger met een huur / leen fiets kon komen, en daar was de gemiddelde feedback op het internet: Doe het gewoon niet, het is te gevaarlijk daar voor fietsers. Dus in Amerika snap ik dat wel.

En ik snap ook dat niet alle angsten even rationeel zijn. En misschien is er ergens echt een uitzonderlijke situatie. Maar als je alleen wil fietsen in Nederland als het geheel op een afgescheiden fietspad te doen is? Er hoeft in de auto ook maar één keer wat te gebeuren. Niet durven te fietsen in Nederland vanwege angst beperkt je wel echt flink imo.

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:33
Sissors schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:43:

En ik snap ook dat niet alle angsten even rationeel zijn. En misschien is er ergens echt een uitzonderlijke situatie. Maar als je alleen wil fietsen in Nederland als het geheel op een afgescheiden fietspad te doen is? Er hoeft in de auto ook maar één keer wat te gebeuren. Niet durven te fietsen in Nederland vanwege angst beperkt je wel echt flink imo.
Ja, klopt, ik denk wel dat die angst enigszins irrationeel is in het meest veilige fietsland ter wereld. Fiets nog wel hoor :+ , maar liever niet structureel hele stukken. Ik woon ook een beetje in het buitengebied. Daar rijdt dus ook bovengemiddeld veel (agrarisch) werkverkeer.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Voor mijn komende vakantie in de VS had ik ergens gekeken of je er niet handiger met een huur / leen fiets kon komen, en daar was de gemiddelde feedback op het internet: Doe het gewoon niet, het is te gevaarlijk daar voor fietsers. Dus in Amerika snap ik dat wel.

In eerste instantie dacht ik: ik ben het met je eens, waar maak je je druk om.

Maar ik bedenk me nu ook dat als ik hier het dorp uitfiets en in het ene stadje 10km verderop zou werken, ik een mooi apart fietspad heb. De andere richting op is het echter een 60km-weg met veel agrarisch en vrachtverkeer, slecht zicht, en een paar stukken niet verlicht. Plus veel loop- en autoverkeer van uitzendkrachten uit Oost-Europa, wat de situatie er niet overzichtelijker op maakt Daar zou ik ook niet graag heen fietsen in het donker, terwijl daar wel een potentiële werkgever zit.

Ik ben dus blij dat de route die ik pak 12km aan apart fietspad is en dat me dat >100km aan beweging per week oplevert. Soms pak ik nog de auto. Dit alles ook met in het achterhoofd het ervoor zorgen dat ik op routine een beetje fit blijf, net zoals dat mijn financiën op routine lopen inmiddels.

[ Voor 10% gewijzigd door finsdefis op 02-05-2026 10:46 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:09

Ik dacht dat ook altijd. Maar nadat ik 3 jaar geleden ben aangereden door een auto, ben ik een heel stuk voorzichtiger geworden op de fiets

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-05 14:22

oscar82

De ondertitel

Eén van de meest voorkomende valkuilen (volgens mijn held Ben Felix) is om geen doelen te stellen in het leven.

Dus na het bekijken van de youtube episode (1 u. 40 min en clickbaity-titel warning) waarin hij geinterviewd werd ben ik mijn doelen op een rij gaan zetten. Eerst 5 en toen de lijst verdubbeld. Daarna ingedeeld volgens het PERMA-V model om te checken of ik niks vergeten was.

Wat bleek een dag later tot mijn verbazing? Stoppen met werken is geen doel. Ik ga natuurlijk nog steeds voor "FI". Misschien ben ik dat al wel, met iets van 4 jaaruitgaves belegd. Maar het "RE" gedeelte valt blijkbaar niet in mijn top 10 levensdoelen.

Wel heel interessant om deze oefening een keer gedaan te hebben. Voor mijzelf haalt het heel erg de druk van frugal leven of een zo hoog mogelijke savings rate behalen af. Aangezien dit geen doel voor mij is, waarom zou ik er dan andere dingen voor laten qua tijd/geld/energie? Als die tijd/geld/energie gaat zitten in één van mijn top-10 levensdoelen dan is het blijkbaar goed besteed.

Ik kan Ben dus alleen maar (weer) gelijk geven en het jullie allemaal ook aanraden. Ook al denk je dat je globaal een beeld hebt van wat je wil in het leven: Het kan je toch helpen om eens een lijstje van je eigen doelen te maken. Misschien verrast het je wel!

[ Voor 4% gewijzigd door oscar82 op 07-05-2026 11:32 ]

• Tommie12
oscar82 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:30:
Eén van de meest voorkomende valkuilen (volgens mijn held Ben Felix) is om geen doelen te stellen in het leven.

Dus na het bekijken van de youtube episode (1 u. 40 min en clickbaity-titel warning) waarin hij geinterviewd werd ben ik mijn doelen op een rij gaan zetten. Eerst 5 en toen de lijst verdubbeld. Daarna ingedeeld volgens het PERMA-V model om te checken of ik niks vergeten was.

Wat bleek een dag later tot mijn verbazing? Stoppen met werken is geen doel. Ik ga natuurlijk nog steeds voor "FI". Misschien ben ik dat al wel, met iets van 4 jaaruitgaves belegd. Maar het "RE" gedeelte valt blijkbaar niet in mijn top 10 levensdoelen.

Wel heel interessant om deze oefening een keer gedaan te hebben. Voor mijzelf haalt het heel erg de druk van frugal leven of een zo hoog mogelijke savings rate behalen af. Aangezien dit geen doel voor mij is, waarom zou ik er dan andere dingen voor laten qua tijd/geld/energie? Als die tijd/geld/energie gaat zitten in één van mijn top-10 levensdoelen dan is het blijkbaar goed besteed.

Ik kan Ben dus alleen maar (weer) gelijk geven en het jullie allemaal ook aanraden. Ook al denk je dat je globaal een beeld hebt van wat je wil in het leven: Het kan je toch helpen om eens een lijstje van je eigen doelen te maken. Misschien verrast het je wel!
Mijn doelen heb ik ook ooit neer geschreven. Maar wat ik geleerd heb is dat je doelen op je 40e anders waren dan 10 jaar later. Af en toe de doelen updaten en bijstellen is prima hoor.

Uiteindelijk moet je alleen een akkoord met jezelf maken over die doelen, overleg met je partner kan wel helpen voor bepaalde zaken.

Maar er zijn ook dingen die 'above en beyond' gaan, en die je niet zelf kan realiseren. Als ik zie hoe veel plezier ik heb met mijn kleinzoon, dan verzet ik daar graag dingen voor (bv vakantie met de kleinzoon ipv iets anders wat op de bucket list staat).

En kinderen kan je proberen zelf te krijgen, maar of er kleinkinderen komen is toch echt iets waar je zelf niet veel aan kan doen. En als je dat toch doet komt het dikwijls behoorlijk fout over.

Ik vind doelen goed, maar bijsturen en aanpassen op basis van wat er gebeurt (binnen of buiten je invloedssfeer) vind ik belangrijker.

• Sissors
  • Niet online
Vanwaar? En dat is een serieuze vraag. Ik kan me best voorstellen dat sommige dingen echt een langetermijnsdoel zijn. Zoals eerder stoppen met werken (eerlijk is eerlijk, het verbaasd me erg dat je zelf volgens je omschrijving echt bezig was met zoveel mogelijk te sparen, zonder te bedenken of je dan daadwerkelijk eerder wil stoppen met werken). En natuurlijk verdien je onder modaal en wil je echt nog een keer een grote vakantie naar Nieuw Zeeland doen, ja dan moet je daar wel een tijdje voor sparen.

Maar voor mij zie ik wel grotendeels wat er op mijn pad komt. Ik kan zoveel doelen bedenken, maar vaak is het of beperkt wat je eraan kan doen (zoals de bovengenoemde kleinkinderen, maar ook kinderen speelt dat al), of het zijn gewoon dingen die ik een keertje moet doen als ik ze wil doen, maar geen hele planning oid voor nodig is. (Eg die vakantie naar Nieuw Zeeland)
Voor mijzelf haalt het heel erg de druk van frugal leven of een zo hoog mogelijke savings rate behalen af. Aangezien dit geen doel voor mij is, waarom zou ik er dan andere dingen voor laten qua tijd/geld/energie?
Tenzij je doel is echt zo snel mogelijke te kunnen stoppen met werken, is het doel natuurlijk primair om geen geld uit te geven waar je nou niet echt gelukkiger van wordt. Dus dan hoef je er ook niet veel voor te laten.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat voor een soort doelen moet ik dan aan denken die je hebt? Je hoeft natuurlijk niet je hele lijstje hier neer te zetten, maar kan je een paar voorbeelden geven?

• ewrz

Steven Bartlett doet zichzelf een beetje tekort met de clickbait titels inderdaad, zijn vaak wel goede podcasts. Ik heb deze nog niet gezien, maar ik kan wel onderschrijven wat hierboven al werd gezegd. Doelen veranderen met de jaren. De doelen die ik qua FIRE stel maak ik ook zo dat ze binnen een paar jaar te realiseren zijn. Dat geeft genoeg druk om ergens naar toe te werken zonder dat het zo ver in de toekomst ligt dat het een "komt wel een keer" verhaal wordt.

Ik heb bijvoorbeeld het doel gesteld om voor een bepaalde leeftijd mijn studie af te lossen (3 jaar plan), daarna een plan om de hypotheek af te lossen tot onder 67.5% voor een lagere renteopslag etc. Steeds zo opgezet dat het ambitieus was qua financiele planning maar niet onhaalbaar.

Ik vind dit ook wel een voordeel van de debt snowball, je stelt doelen, als het goed is haal je ze ook, dat is zichtbare progressie en dat geeft voldoening. Zit nu in de fase dat ik alleen maar iedere maand wat geld in de beurs drop en dat voelt minder als progressie (niet logisch, maar dat is vaak zo met gevoelens...)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Sissors schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:55:
[...]

Vanwaar? En dat is een serieuze vraag. Ik kan me best voorstellen dat sommige dingen echt een langetermijnsdoel zijn. Zoals eerder stoppen met werken (eerlijk is eerlijk, het verbaasd me erg dat je zelf volgens je omschrijving echt bezig was met zoveel mogelijk te sparen, zonder te bedenken of je dan daadwerkelijk eerder wil stoppen met werken). En natuurlijk verdien je onder modaal en wil je echt nog een keer een grote vakantie naar Nieuw Zeeland doen, ja dan moet je daar wel een tijdje voor sparen.

Maar voor mij zie ik wel grotendeels wat er op mijn pad komt. Ik kan zoveel doelen bedenken, maar vaak is het of beperkt wat je eraan kan doen (zoals de bovengenoemde kleinkinderen, maar ook kinderen speelt dat al), of het zijn gewoon dingen die ik een keertje moet doen als ik ze wil doen, maar geen hele planning oid voor nodig is. (Eg die vakantie naar Nieuw Zeeland)

[...]

Tenzij je doel is echt zo snel mogelijke te kunnen stoppen met werken, is het doel natuurlijk primair om geen geld uit te geven waar je nou niet echt gelukkiger van wordt. Dus dan hoef je er ook niet veel voor te laten.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat voor een soort doelen moet ik dan aan denken die je hebt? Je hoeft natuurlijk niet je hele lijstje hier neer te zetten, maar kan je een paar voorbeelden geven?
Geen doel hebben is toch in zichzelf ook een doel?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 11:20
[...]

Ik kan me best voorstellen dat sommige dingen echt een langetermijnsdoel zijn. Zoals eerder stoppen met werken
Als je doel is om eerder te stoppen met werken (waarschijnlijk om meer vrije tijd te hebben), dan kun je dat vrij eenvoudig al deels realiseren door naar 4 dagen te gaan ipv 5 dagen. Dan krijg je 50% meer weekend / vrije tijd terwijl je maar 20% salaris inlevert.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04:59
@pirke Als je dat 2x doet, dan heb je altijd weekend! Oh nee, zo werkt het niet.. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• assje
RichieB schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:22:
@pirke Als je dat 2x doet, dan heb je altijd weekend! Oh nee, zo werkt het niet.. :+
The law of diminishing returns; bij de volgende dag minder wordt je weekend maar 33% langer terwijl je salaris 25% minder wordt :+

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:16

G83

@oscar82 en anderen, ik had toevallig vorige week een paar persoonlijke doelen voor mezelf opgesteld bij updaten financiën en die podcast van DOAC staat in mijn app te wachten om komende week beluisterd te worden, dus was hier ook mee bezig.

Ik kwam in mijn lijstje doelen ook niet op 'nooit meer werken', maar wel als belangrijkste geld-doel op 'nooit geldzorgen voor normale dingen' en ietsje later in het lijstje 'nooit langer met tegenzin ergens hoeven werken'.

Omdat ik vanwege de kinderen volledig stoppen met werken pas over 10 of 15 jaar ofzo op zn vroegst gepast zou vinden, werk ik nog een aardige tijd een beetje door sowieso. Alleen maar stoppen met werken als doel is mij te leeg, de vrijheid om keuzes te maken is wel heel erg lekker.

Volgens firecalc zou ik als ik normaal leef vrijwel al kunnen stoppen met huidige uitgaven, maar dat gebeurt dus niet.

Beetje aanrommelen, gekke nieuwe banen, tijdelijke klussen, maatschappelijk relevante dingen doen, open staan voor nieuwe mogelijkheden, etc.. Daar ga ik me dus maar op richten. Die vrijheid is voor mij meer de rijkdom van een aardig stuk op weg naar FO zijn, niet 'niks doen'.

Dat is ook wat ik aan het publiek op dit forum waardeer, veel interessante gedachten en beschouwingen. Dank allen!

• PlasticPimple
[...]

Misschien is de redenering dat stoppen met werken altijd een 'tussendoel' is voor iets groters. Er ligt iets achter. Misschien het zelfs wel geen doel, maar een middel. Je wilt stoppen met werken om tijd te hebben voor X of Y.

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:59

Accountant

Mindset+goal= Succes

thanks weer een podcast erbij. Leuk zijn invalshoek. Heb wel de afspeel snelheid op 1 moeten zetten normale podcast luister ik op 1.2 maar dat gaat me bij hem te snel.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-05 16:01

Metro2002

Memento mori

Ja absoluut, sinds een paar jaar weet ik dat ik 1 nier heb (aangeboren) en een te lage nierfunctie dus ik let heel erg bewust op wat ik eet. Bewegen heb ik altijd wel gedaan en blijf ik doen, naast wandelen fiets ik ook zo goed als altijd naar mijn werk, 2 keer per week 25km enkele reis , vaak op de ebike maar ook wel op de vouwfiets of racefiets.

Voorheen deed ik het op een gewone fiets maar vanwege de route (diverse bruggen , viaducten en tunnels en open stukken) uiteindelijk toch gezwicht voor een ebike en omdat ik eigenlijk standaard boven de 25km/u fiets heb ik toch mijn workout wel en gebruik ik de ondersteuning vooral voor de klimmetjes en bij forse tegenwind.

Omdat ik nierpatient ben is het wel onzeker geworden hoe oud ik ga worden en dat heeft ook zijn consequenties voor mijn FO planning. Mijn FO doel was vooral om eerder met pensioen te kunnen gaan maar nu heeft alles nóg meer haast gekregen voor mijn gevoel en dat is vooral omdat ik gewoon niet weet waar ik aan toe ben. Ik ben nu 44 en had als plan om met 55 te stoppen maar haal ik dat uberhaupt? Moet ik niet al eerder dan dat nog minder gaan werken (werk nu al 4 dagen) en vervroegd stoppen maar gewoon vergeten? Moet ik nog inzetten op een vrijstaand huis want we heel graag zouden willen of gewoon blijven zitten waar we nu zitten. Doordat ik ook steeds vaker extreem vermoeid ben en dingen onthouden me ook steeds lastiger afgaat is een andere baan zoeken ook voor mijn gevoel lastiger etc etc.

Gezondheid is echt zó belangrijk, niet alleen voor je welzijn maar ook voor je financiele planning voor FO of FIRE dus als je gezond bent hoort gezond blijven echt een cruciaal onderdeel van je FO strategie te zijn.

Gezond blijven staat bij mij in elk geval heel hoog bovenaan de prio lijst, ook in mijn FO strategie, je wilt immers nog wel kunnen genieten van wat je hebt opgebouwd. Daarnaast heb ik recent het boek 'Die with zero' gelezen en dat heeft me ook wel serieus aan het denken gezet.

Soms zou het gewoon makkelijk zijn als je je einddatum zou weten... :X :P

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:43
Misschien niet helemaal ontopic, maar ik gooi het toch even hier:
Members only:

• RichieB
@mitsumark Je hebt het prima verwoord. Je moet in ieder geval zorgen dat de erfgenamen de verschuldigde erfbelasting kunnen betalen. De rest als schuld laten staan of gewoon direct verdelen is een keus.

Edit: link toegevoegd

[ Voor 19% gewijzigd door RichieB op 08-05-2026 22:17 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:34

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@mitsumark je betaalt als kind 10% erfbelasting over het te vorderen deel min de vrijstelling, toch? Ingewikkelder is het niet?

[ Voor 8% gewijzigd door Beekforel op 08-05-2026 21:58 ]

• RichieB
Inderdaad. Uiteraard heeft de belastingdienst hier een aantal tools voor.

• Sissors
  • Niet online
PlasticPimple schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:45:
[...]

Misschien is de redenering dat stoppen met werken altijd een 'tussendoel' is voor iets groters. Er ligt iets achter. Misschien het zelfs wel geen doel, maar een middel. Je wilt stoppen met werken om tijd te hebben voor X of Y.
Oh eens, dat snap ik :). Maar ik vroeg me af waarom geen doelen in je leven stellen een valkuil is, en wat voor een doelen je dan zou moeten hebben.

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:26
Ik zie eerder kunnen stoppen met werk als een doel. Daarna heb ik andere (sub)doelen die ik als gevolg daarvan kan gaan doen (of eerder kan gaan doen). Dus mijn doel (genoeg geld) wordt na het behalen een middel.

• mitsumark
RichieB schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:42:
@mitsumark Je hebt het prima verwoord. Je moet in ieder geval zorgen dat de erfgenamen de verschuldigde erfbelasting kunnen betalen. De rest als schuld laten staan of gewoon direct verdelen is een keus.

Edit: link toegevoegd
Volgens je link moet (kan) de langstlevende alle erfbelasting betalen, omdat die persoon het geld nog in bezit heeft.

Juist die keus wil ik van weten wat financieel (voor de hele familie) het verstandigst is. Waarschijnlijk het vermogen zo verdelen dat iedereen zo min mogelijk vermogensbelasting betaalt.
Misschien betekent dat voor enkelen nu al zoveel mogelijk ontvangen, voor anderen juist niet. Zolang moeder nog maar liquide middelen heeft.
Zoals ik het nu zie lijkt het beter om gelijk in 1x zoveel mogelijk naar de kinderen over te zetten (via de vordering), in plaats van bij moeder houden en alleen gebruik maken van de jaarlijkse schenkvrijstelling.
Members only:

[ Voor 22% gewijzigd door mitsumark op 09-05-2026 10:23 ]

• mitsumark
Beekforel schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:57:
@mitsumark je betaalt als kind 10% erfbelasting over het te vorderen deel min de vrijstelling, toch? Ingewikkelder is het niet?
Het rekenkundige deel is niet ingewikkeld, ik snap alleen niet waarom dat nu al nodig is zolang de langstlevende er nog is en gewoon alles houdt.
Het ingewikkelde vind ik hoe nu om te gaan met de overdracht komende periode, en hoe de belastingaangifte van iedereen eruit gaat zien. Wat is het meest optimale scenario?

• JURIST
@mitsumark de situatie die je bschrijft is de normale wettelijke verdeling onder het huidige erfrecht. Dat is dus eigenlijk wat er geberurt als er niets is geregeld. Onder het oude erfrecht was dit niet zo, maar werd vaak een langst levenden testament gemaakt. Erfbelasting kan bij overlijden van de een van de partners nog altijd worden uitgesteld dmv testament (tweetrapsmaking), maar als dit er niet is en er zijn voldoende liquide middelen dan moet er erfbelasting worden betaald door de erfgenamen.

Voor anderen met ouders (met geld) en wellicht ook voor jezelf: als je geen fiscale afrekening wil over de vordering van de eerste partner die overlijdt, check of er een testament is en wat daarin staat.

• rube
A4-tje schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 07:52:
Ik zie eerder kunnen stoppen met werk als een doel. Daarna heb ik andere (sub)doelen die ik als gevolg daarvan kan gaan doen (of eerder kan gaan doen). Dus mijn doel (genoeg geld) wordt na het behalen een middel.
Je kunt je afvragen of dat echt een doel is. Waarschijnlijk is eerder stoppen met werk ook een middel om daarna xyz te kunnen doen (het echte doel, doelen). Meer vrij tijd, financiële mogelijkheden zijn dan het middel.

• JURIST
rube schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:31:
[...]

Je kunt je afvragen of dat echt een doel is. Waarschijnlijk is eerder stoppen met werk ook een middel om daarna xyz te kunnen doen (het echte doel, doelen). Meer vrij tijd, financiële mogelijkheden zijn dan het middel.
Precies. Het zal vaak eerder gaan om al die andere dingen waar je niet aan toe komt in het leven door werkverplichtingen, verminderen van stress etc. dan om nooit meer werken (althans voor mij)

• edozat1
rube schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:31:
[...]

Dat kan je je afvragen, maar het kan ook gewoon wél een doel op zich zijn. Niet meer de druk voelen van moeten presteren, een baas moeten pleasen, enz. Zou niet weten waarom dat geen doel kan zijn. En zelfs als het een middel is voor iets anders, kan stoppen met werken nog steeds een tussendoel zijn, zoals @A4-tje het beschrijft. In elk geval nutteloos om er een semantische discussie van te maken.

• rube
Nadat ik vorig jaar mijn allereerste fietstocht/vakantie (langer dan 3 dagen) heb gedaan, leek het mij best leuk om dat nog een keer te doen. En zo zit ik, 2 maanden nadat ik besloot om te gaan, een lekker vers broodje te eten op een dorpspleintje in Andalusie. Ik heb er bijna de hele maand voor uitgetrokken om een flinke tocht te maken. Dit keer iets minder kamperen, maar de hotelletjes zijn meestal niet duur en is ook wel zo comfortabel na een lange bergachtige rit. Ik heb al best (heel) veel gereisd en gezien, maar Andalusie op de fiets in het voorjaar is echt schitterend en het bevalt me erg goed. @kabelmannetje heeft een goed voorbeeld gegeven ;) .
Dankzij FO en RE kan ik o.a. dit nu makkelijk doen.

• rube
edozat1 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:45:
[...]

Dat kan je je afvragen, maar het kan ook gewoon wél een doel op zich zijn. Niet meer de druk voelen van moeten presteren, een baas moeten pleasen, enz. Zou niet weten waarom dat geen doel kan zijn. En zelfs als het een middel is voor iets anders, kan stoppen met werken nog steeds een tussendoel zijn, zoals @A4-tje het beschrijft. In elk geval nutteloos om er een semantische discussie van te maken.
Als prestatiedruk of het gevoel te hebben om een baas te moeten pleasen, zijn er ook nog voldoende andere mogelijkheden om wel te werken en daar geen last van te hebben.
Naar mijn mening is het daarom wel relevant om te kijken wat je echt wilt bereiken, wat echt het doel is, al dan niet met subdoelen. Anders kun je er later achter komen dat je een verkeerde strategie hebt gevolgd en dat zou zonde zijn.
Dat is wat mij betreft dan ook niet een semantisch discussie.

Edit toegevoegd: mijn ervaring is dat ook als.je niet meer standaard (in loondienst) werkt, er in het leven dingen die je "moet" doen, verwachtingen van anderen zijn of waar je toch wel enigszins rekening mee dient te houden etc. Net als met werk en/of het leven daarvoor. Niet werken lost niet altijd alle problemen op.

[ Voor 14% gewijzigd door rube op 09-05-2026 13:18 ]

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:24
@rube ik ben zelf meer van het wedstrijdje fietsen, maar volgens mij heet dit in vaktermen ‘credit card bikepacking’.

Lijkt me ook veel leuker dan ‘echt’ bikepacking met een tentje etc. Overdag is het fietsen al zwaar genoeg, dan mag je in de avond wel in een lekker bed slapen.

Gaaf dat je dit doet.

• rube
Requiem19 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:42:
@rube ik ben zelf meer van het weestrijdje fietsen, maar volgens mij heet dit in vaktermen ‘credit card bikepacking’.

Lijkt me ook veel leuker dan ‘echt’ bikepacking met een tentje etc. Overdag is het fietsen al zwaar genoeg, dan mag je in de avond wel in een lekker bed slapen.

Gaaf dat je dit doet.
Dankje. En ik heb ergens de afgelopen maanden ook de term credit card bikepacking geleerd.
Ik heb alleen wel tent en spullen bij me voor de meer afgelegen gebieden, maar vooralsnog heb ik gebruik kunnen maken van hotelletjes.

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:17
rube schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:59:
Nadat ik vorig jaar mijn allereerste fietstocht/vakantie (langer dan 3 dagen) heb gedaan, leek het mij best leuk om dat nog een keer te doen. En zo zit ik, 2 maanden nadat ik besloot om te gaan, een lekker vers broodje te eten op een dorpspleintje in Andalusie. Ik heb er bijna de hele maand voor uitgetrokken om een flinke tocht te maken. Dit keer iets minder kamperen, maar de hotelletjes zijn meestal niet duur en is ook wel zo comfortabel na een lange bergachtige rit. Ik heb al best (heel) veel gereisd en gezien, maar Andalusie op de fiets in het voorjaar is echt schitterend en het bevalt me erg goed. @kabelmannetje heeft een goed voorbeeld gegeven ;) .
Dankzij FO en RE kan ik o.a. dit nu makkelijk doen.
Ik voel mij gevleid. :) Heel veel plezier de komende tijd. Zelf ben ik bezig met een 2 jaar durende motortrip van Ushuaia naar Alaska. Nog 5 maanden en dan denk ik weer aan huis. Motor parkeren en dan het voorjaar erop, nog een paar maanden US/Canada.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:21
pirke schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:07:
[...]

Als je doel is om eerder te stoppen met werken (waarschijnlijk om meer vrije tijd te hebben), dan kun je dat vrij eenvoudig al deels realiseren door naar 4 dagen te gaan ipv 5 dagen. Dan krijg je 50% meer weekend / vrije tijd terwijl je maar 20% salaris inlevert.
En de impact van het nettosalaris is ten gevolge van de belastingmaatregelen vaak nog minder. Ik ga iets van 16% inleveren voor 20% minder werk.

• ewrz
Pannencouque schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:00:
[...]

En de impact van het nettosalaris is ten gevolge van de belastingmaatregelen vaak nog minder. Ik ga iets van 16% inleveren voor 20% minder werk.
Ik kan dit beamen. Bij mij kwam het op 16.5% uit (5e dag volledig in de hoogste belastingtrede). En 45x per jaar minder woon-werk rijden, dat scheelde in mijn geval 4000km per jaar. Geen leaseauto dus dat waren allemaal kosten die ik uit netto-salaris moest betalen.
Pagina: 1 ... 323 324 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.