Remco d schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:12:
Ik kijk een beetje op van sommige reacties hier wbt papadag. Fo, en de instelling om niet heel je leven te laten passeren met alleen maar werk, is voor mij een middel. En een van de doelen ervan is voor mij om veel tijd mee te maken van het opgroeien van de kinderen.
Zijn hier sommigen echt zo egocentrisch dat ze fo alleen maar nastreven voor zichzelf?
Tuurlijk baal je met jonge kinderen weleens dat ze je aan huis binden en dat sport en ontspanning niet zomaar spontaan altijd kan, maar om nu te zeggen dat je niet minder gaat werken omdat je dan tijd aan de kinderen kwijt bent dat vind ik wel heftig. Waarom heb je dan kinderen? Zijn jullie dan ook het soort ouder dat je nooit als trainer/leider bij de sportclub ziet en ook nooit chauffeur of begeleider speelt bij een schooluitje? Ja dan snap ik dat je sneller FO bent. Maar een profiteur ben je dan ook.
Ik kan je gedachtengang opzich wel volgen, maar ik denk dat je onbewust een aantal aannames maakt. De eerste dat je waarschijnlijk erg vanuit je eigen situatie redeneert, de tweede dat je op het moment dat je kiest voor kinderen alle informatie hebt die je nodig hebt om die keuze zinnig te maken en de derde dat daarna alles normaal verloopt (ergo, je kinderen zijn gemiddeld, gezond en normaal). Er zijn natuurlijk ook situaties waarin die aannames niet opgaan, zoals die van mij.
Ik ben jong getrouwd, ik was 20. Ik was 23 toen we ons eerste kind kregen, we hadden destijds geen reden om te denken dat dit een slecht idee zou zijn en de verwachting dat het leuk en waardevol zou zijn. Fast forward naar nu: drie kinderen, alle drie hoogbegaafd een met ADHD. Partner volledig uitgeschakeld door long COVID. We hebben het niet breed; zelfs als ik een papadag zou willen zou het te duur zijn. Ik werk 40 uur, nouja, mijn contract is 40 uur, ik werk 50+ uur ook omdat ik graag een promotie wil omdat het inkomen eigenlijk te laag is om "comfortabel" te kunnen leven. Daarmee bedoel ik dat de rekening rond deze tijd van de maand eigenlijk al leeg is en ik nog een week moet wachten op mijn salaris, niet dat ik graag op vakantie wil, want dat heb ik al jaren niet meer gedaan. Thuis mag ik het huishouden doen, maar dan ook echt alles, partner is daartoe niet in staat. De gemeente geeft geen thuis want mijn partner heeft immers een partner dus die kan mooi helpen. Verzekering helpt je niet, want de partner is toch niet ziek? Onze kinderen hebben heel veel aandacht nodig om mee te draaien in de samenleving, school is saai, alle mensen om ze heen zijn oerstom, zelf zijn ze natuurlijk al heel volwassen, maar al die verantwoordelijkheden en een beetje helpen in het huishouden is dan toch ook wel weer veel gevraagd. Ik vind het al moeilijk om me te verhouden tot incompetente volwassenen, laat staan kinderen. De jongste heeft door zijn ADHD ook de grootste moeite om zich sociaal te verhouden tot anderen. Hij is vorige week van school geschopt, niet meer welkom, zoek het maar uit. De gemeente geeft geen thuis want de school heeft toch zorgplicht. Als de jongste en de oudste tegelijkertijd thuis zijn is het constant strijd, de enige manier om dit te voorkomen is om ze fysiek te scheiden, maar als je er niet naast gaat staan zoeken ze elkaar op en gaan ze vechten. Mijn thuis is niet een plek waar ik tot rust kan komen of kan ontspannen, als er anderen thuis zijn wordt er continu geschreeuwd en gevochten. Als je verlangt dat mensen bijdragen aan opruimen of hun taken doen levert dat constante strijd op, het enige dat ze willen is achter een scherm zitten. Mijn partner moet gevoed worden, gewassen worden, als ze ergens naar toe moet dan moet ik haar daar brengen en in een rolstoel rond duwen.
Als je me nu vraagt: waarom heb je dan voor kinderen gekozen. Dan zal ik maar gewoon eerlijk antwoorden. Met de kennis die ik nu heb had ik dat inderdaad niet moeten doen. Met alle problematiek die ze hebben gehad vanaf het moment dat ze geboren werden heb ik er maar heel weinig uit kunnen halen. Ik kan maar een paar echt leuke momenten bedenken in de afgelopen 13 jaar. Het is vooral een last en een waar je ook niet zomaar meer vanaf komt. Mijn leven staat op pauze en het voelt voor mij alsof ik aan het wachten ben tot ze eindelijk het huis uit gaan en er weer wat ruimte voor mij ontstaat. Laat ik dan gelijk doorpakken. Met de kennis die ik nu heb had ik ook niet aan een partner moeten beginnen. Het begin was even leuk, maar de verhouding tussen wat ik er nu nog uit kan halen en wat het me kost is natuurlijk compleet zoek. In dat opzich beschouwd ben ik zo ongeveer de minst egoïstische persoon hier, want ik neem vrijwel geen tijd voor mijzelf; ik draag alleen maar bij aan de maatschappij of onderhoud 4 mensen. Naar de supermarkt gaan is voor mij een uitje, op de WC zitten een rustmoment, ik voel me bijna schuldig als ik 's avonds een half uur TV kijk want er moet nog zoveel gebeuren. Fysiek en mentaal zou het voor mij zoveel beter zijn om gewoon lekker te verdwijnen, emigreren naar een ander land ofzo, maar dan kies ik er dus voor om 4 mensen aan hun lot over te laten. Als ik in NL zou blijven zou ik geen woning kunnen vinden en me kapot betalen aan alimentatie, dus ik ervaar niet zoveel ruimte. Als ik mijn kinderen wat mee zou willen geven dan zou het zijn: begin alleen aan een partner als die gezond is, de intentie heeft gelijkwaardig bij te dragen op financieel vlak en laat kinderen lekker zitten, want hoe het bij mij gelopen is ben ik niet gelukkiger van geworden. Ik durf met hoge zekerheid te stellen dat ik zonder gezin al lang FO was geweest en een veel leuker, rijker en betekenisvoller leven zou hebben gehad. Ja, ik vind werken voor een not-for-profit met maatschappelijk oogmerk in een omgeving met hoog opgeleide volwassenen echt veel leuker dan thuis zijn en als ik nu op een sterfbed terecht zou komen dan zou ik, naast dat ik enorm opgelucht zou zijn, het ook jammer vinden dat ik niet nog meer heb kunnen werken (om nog maar eens een cliche de wereld uit te helpen). Wat ik heel erg hoop is dat het in de toekomst gewoon minder intensief wordt. Misschien negeren mijn kinderen mijn adviezen wel en kan ik over 15 jaar een opadag nemen en er ontzettend van genieten en denk ik er dan weer heel anders over, maar tot die tijd is het echt afzien, overleven en tanden op elkaar doorgaan. Tegelijkertijd ben ik er ook van overtuigd dat omdat mijn leven nu toch al ruk is, ik maar net zo goed zoveel mogelijk kan werken om vermogen op te bouwen voor later als het hopelijk minder ruk is (en niet alleen voor mij, maar ook voor mijn partner). Alleen jammer dat zelfs dat nu maar moeilijk gaat vanwege de almaar stijgende kosten en het achterblijven van fatsoenlijke loonsverhogingen (en een partner die amper bijdraagt).
Als laatste nog even dit. Wees je er ook bewust van dat er een groep is die FO inherent egoïstisch vindt. Zo iemand kiest er namelijk voor om niet te werken en zo dus kostbare capaciteit verloren te laten gaan (vrijwilligerswerk en onbetaald werk daargelaten) en dat in tijden van gigantische krapte op de arbeidsmarkt. Zo is er ook een groep mensen die het egoïstisch vinden als je geen kinderen op de wereld zet. Zo iemand kiest er namelijk voor om zichzelf niet te vervangen en zo gaat dus nog meer kostbare capaciteit verloren en dat in tijden van gigantische vergrijzing. Ik vind het zelf nogal wat om een groep of een individu voor egoïstisch of profiteur uit te maken zonder dat ik de situatie van diegene ken. Daarnaast is dat een moreel oordeel die vooral gebaseerd lijkt te zijn op eigen levensovertuiging, er is immers geen wet die mensen verplicht om te werken of om kinderen te hebben (of om je kinderen leuk te vinden), dus die dingen niet doen is toch niet direct moreel verwerpelijk? Sowieso kantelt volgens mij dat beeld. Als we als maatschappij echt willen dat zorg eerlijker verdeeld wordt tussen bijvoorbeeld mannen en vrouwen dan staat daar impliciet tegenover dat ook inkomen eerlijker verdeeld wordt. Vrouwen zullen dus ook meer moeten gaan werken en ook voor beter betaalde banen moeten gaan kiezen. Het zal normaal worden dat kinderen straks een groot deel van hun tijd in opvang doorbrengen. Sterker nog, misschien zal het op een gegeven als egoïstisch gezien worden als je dat niet doet...
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m