Mee eens, maar waar ik tegen ageerde, is om het dan maar helemaal niet mee te nemen. Dat is jezelf onnodig arm rekenenpsychodude schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:26:
[...]
Scenario 2 is voor wat betreft het meenemen binnen het totaalplaatje zo eenvoudig echter niet op het moment dat de plannen nog weinig concreet zijn, o.a. door:
- Wat is de te verwachten marktwaarde van de woning die je zoekt?
- Hoe verhoud de te verwachten marktwaarde zich tot de beschikbare overwaarde?
- Bijkomende kosten? E.g. nieuwbouw, casco oplevering?
- Nederland? Buitenland?
- Welke hypotheek opties/regels gelden er? (zeker indien nog ver verwijderd of niet Nederlandse situatie, kan hierin best wat veranderen)
Voor mij dan ook de reden waarom ik qua bepaling hoever ik onderweg ken qua FO-doelstelling, ik vooralsnog reken met scenario 1. Terwijl de stelligheid om altijd hier te blijven wonen, er eigenlijk ook weer niet is.
Tja, het komt er simpelweg op neer hoe je leeft.hansem schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:45:
***members only***
Hoeveel heb je het afgelopen jaar uitgegeven en is dat representatief voor een normaal jaar?
Dan valt er daarna makkelijk te zien hoeveel vermogen je op je (beleggings)rekening zou moeten hebben om die uitgaven te dekken tegen een realistisch percentage wat mee kan vallen maar ook tegen kan vallen.
Je woning is leuk, maar een kleinere woning is niet direct veel goedkoper in aanschaf. Een gezinshuis uit < 2000 is hier evenveel waard als een kleine gelijkvloerse woning uit 2020... Dus zoveel vermogen komt er niet vrij bij een verhuizing.
Dan heb je ook nog kinderen, geen idee of die al klaar zijn met studeren of dat die kosten er nog aankomen.
Ook zou nu stoppen met werk erg nadelig zijn voor je pensioen later, dus ook dat zijn dingen om rekening mee te houden.
Naar mijn mening is 325k vrij vermogen in de meeste situaties echt te weinig
Als ik verhuis naar het (noord)oosten van het land en iets vergelijkbaars koop hou ik ten minste een paar ton over.President schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:26:
[...]
Tja, het komt er simpelweg op neer hoe je leeft.
Hoeveel heb je het afgelopen jaar uitgegeven en is dat representatief voor een normaal jaar?
Dan valt er daarna makkelijk te zien hoeveel vermogen je op je (beleggings)rekening zou moeten hebben om die uitgaven te dekken tegen een realistisch percentage wat mee kan vallen maar ook tegen kan vallen.
Je woning is leuk, maar een kleinere woning is niet direct veel goedkoper in aanschaf. Een gezinshuis uit < 2000 is hier evenveel waard als een kleine gelijkvloerse woning uit 2020... Dus zoveel vermogen komt er niet vrij bij een verhuizing.
Dan heb je ook nog kinderen, geen idee of die al klaar zijn met studeren of dat die kosten er nog aankomen.
Ook zou nu stoppen met werk erg nadelig zijn voor je pensioen later, dus ook dat zijn dingen om rekening mee te houden.
Naar mijn mening is 325k vrij vermogen in de meeste situaties echt te weinig
Als ik op dezelfde plek een kleiner huis met vooral minder tuin koop hou ik ook een paar ton over.
In beide gevallen zit je al gauw boven de 5-6 ton vermogen.
Yes, als ik al mijn vrienden en familie gedag zeg dan kan ik ook een stuk goedkoper gaan wonen! Maar; dat zijn levens veranderende beslissingen, net zoals in een goedkoop land gaan wonen.mitsumark schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:36:
[...]
Als ik verhuis naar het (noord)oosten van het land en iets vergelijkbaars koop hou ik ten minste een paar ton over.
Als ik op dezelfde plek een kleiner huis met vooral minder tuin koop hou ik ook een paar ton over.
Daarom is het vooral belangrijk om uit te rekenen wat je verwacht uit te gaan geven en te verdienen op jaarbasis, zodat je dan kan kijken welk vermogen je nodig hebt
Het zal per persoon en omstandigheden verschillen, ik spreek bijvoorbeeld niet zoveel af.President schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:35:
[...]
Yes, als ik al mijn vrienden en familie gedag zeg dan kan ik ook een stuk goedkoper gaan wonen! Maar; dat zijn levens veranderende beslissingen, net zoals in een goedkoop land gaan wonen.
Daarom is het vooral belangrijk om uit te rekenen wat je verwacht uit te gaan geven en te verdienen op jaarbasis, zodat je dan kan kijken welk vermogen je nodig hebt
1 van de grote locatiebepalende dingen valt in ieder geval weg: werk.
(Twee) wekelijks of maandelijks 1-2 uur rijden naar familie lijkt mij nog niet zo'n ramp, voor een paar ton
En is 5-6 ton zo veel? Met jullie Box3 blijft er na inflatie en VRH amper 2-3% over wat je kan verteren. Dus ca 10-15k per jaar. Zakgeld zou ik het niet noemen, maar het is geen enorme som.mitsumark schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:36:
[...]
Als ik verhuis naar het (noord)oosten van het land en iets vergelijkbaars koop hou ik ten minste een paar ton over.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Mee eens, maar dan ga je er vanuit dat het kapitaal in stand moet blijven.Tommie12 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:19:
[...]
En is 5-6 ton zo veel? Met jullie Box3 blijft er na inflatie en VRH amper 2-3% over wat je kan verteren. Dus ca 10-15k per jaar. Zakgeld zou ik het niet noemen, maar het is geen enorme som.
Als je het (grotendeels) op kan maken als overbrugging tot je AOW en aanvullend pensioen (als dat voldoende is), dan kan dat een flinke overbrugging geven (mits je uitgaven niet al te hoog zijn).
Nee het is niet zoveel, maar kan ruim voldoende zijn.Tommie12 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:19:
[...]
En is 5-6 ton zo veel? Met jullie Box3 blijft er na inflatie en VRH amper 2-3% over wat je kan verteren. Dus ca 10-15k per jaar. Zakgeld zou ik het niet noemen, maar het is geen enorme som.
Geen hypotheek/huur. AOW is ook 15k per jaar (voor 1 persoon), waarschijnlijk pensioen, dus het vermogen mag in principe op zijn rond 68. Afhankelijk van hoeveel jaar nog kun je wellicht 50k per jaar onttrekken, om maar een getal te noemen.
In deze casus gaat het om vijftigers die het pensioen al goed voor elkaar hebben. Die hebben het geld alleen nodig om te ± 15 jaar tot pensioen te overleven. Dan houd je zo'n 40k netto over, waar veel mensen prima van kunnen leven.Tommie12 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:19:
[...]
Of het betekent juist (eindelijk) dichter bij vrienden en familie kunnen gaan wonen omdat je niet meer voor het werk aan de andere kant van het land moet wonen. Wat voor de andere helft van de mensen de situatie is.President schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:35:
[...]
Yes, als ik al mijn vrienden en familie gedag zeg dan kan ik ook een stuk goedkoper gaan wonen! Maar; dat zijn levens veranderende beslissingen, net zoals in een goedkoop land gaan wonen.
Op papier lijkt dat inderdaad niet zo'n grote investering, maar ik zie bij vrienden dat het tegenvalt. Heb zelf vrienden in Utrecht en daar kom ik toch minder vaak vanuit Groningen.mitsumark schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:12:
[...]
Het zal per persoon en omstandigheden verschillen, ik spreek bijvoorbeeld niet zoveel af.
1 van de grote locatiebepalende dingen valt in ieder geval weg: werk.
(Twee) wekelijks of maandelijks 1-2 uur rijden naar familie lijkt mij nog niet zo'n ramp, voor een paar ton
Of als je ouders ouder en minder gezond worden? Mantelzorg op 1-2 uur afstand is echt slopend.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Reden te meer om terug te verhuizen naar die goedkope woning in het (noord)oosten van het land als je ouders daar zouden wonen.Pr088 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:43:
[...]
Op papier lijkt dat inderdaad niet zo'n grote investering, maar ik zie bij vrienden dat het tegenvalt. Heb zelf vrienden in Utrecht en daar kom ik toch minder vaak vanuit Groningen.
Of als je ouders ouder en minder gezond worden? Mantelzorg op 1-2 uur afstand is echt slopend.
Dat zeker! Maar een mooi 'hutje op de hei' kopen op een locatie waar je geen binding mee hebt via familie of vrienden is dan wel een hele stap. Al zeg ik niet dat het niet kan. Sluit je aan bij een sportvereniging, doe wat vrijwilligerswerk, allemaal manieren om een sociaal netwerk op te bouwen.Rubbergrover1 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:08:
[...]
Reden te meer om terug te verhuizen naar die goedkope woning in het (noord)oosten van het land als je ouders daar zouden wonen.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik denk dat niet veel mensen dat zonder enige reden zouden doen. (Tenzij je juist weg wil van de mensen om je heen.)Pr088 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:35:
[...]
Dat zeker! Maar een mooi 'hutje op de hei' kopen op een locatie waar je geen binding mee hebt via familie of vrienden is dan wel een hele stap.
Het beeld, zeker binnen de (hoger opgeleide) Tweakers community, is vaak dat het gros van de mensen in de Randstad woont en het een grote uitzondering is als je buiten de Randstad woont. Terwijl de praktijk is dat het juist andersom is. Minder dan de helft van de Nederlanders woont in de Randstad (afhankelijk van de begrenzing, tussen de 4,5 (schatting uit 2006) en ruim 8,3 miljoen (schatting uit 2020) inwoners.). Maar voor goede banen zullen veel mensen toch in de Randstad (en Eindhoven e.o.) terecht moeten. Dat betekent dat een groot deel van de (hoger opgeleide) werkenden voor het werk zal moeten verhuizen of zal zijn verhuisd. En dat er na het werkende leven juist weer de mogelijkheid is om terug te keren naar de plek buiten die werk-steden, waar de eerste decennia binding mee was. En de ouders/familie/schoolvrienden mogelijke nog wonen.
Dat 'hutje op de hei' zal dus in heel veel gevallen juist op een locatie zijn waar diegene juist wél binding mee heeft via familie of vrienden.
Je kan dan om persoonlijke en/of voor de hand liggende redenen na je betaalde actieve periode wel willen terugkeren naar de regio van je ouders maar dat betekent dan nog niet dat de rest van familie en vrienden daar dan ook nog woont.
Indien je wil verhuizen om terug dichte bij "huis" te zijn zal je dan doorgaans toch moeten kiezen bij wie je dichter wil gaan wonen en wie alsnog verder woont.
Wanneer ouders mantelzorg nodig hebben kunnen ze trouwens ook dichter bij de mantelzorgers komen wonen dan omgekeerd.
Wonend in Vlaanderen (BE)
Het zal erg verschillen per regio. Het dorp met ca. 20k inwoners waar ik woon ligt op de grens tussen de Randstad en het Groene hart. Het overgrote merendeel wat daar geboren wordt blijft daar ook wonen en het zijn inderdaad vooral de studenten die vaker ergens anders blijven plakken.IvoB2 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:38:
Ieder zijn mening maar ik denk dat we de tijd waar zowat iedereen binnen een kluitje binnen hetzelfde dorp woonde en af en toe een hoger opgeleide voor zijn werk naar elders verhuisde om daarna terug te keren naar de heimat al een tijdje achter ons ligt.
Een enorm sociaal netwerk met lange,rijke historie en overlap tussen generaties, families en vriendengroepen vind ik persoonlijk heel veel waard. Maakt voor mij de overweging ook vrij eenvoudig; ik zou hoe dan ook nooit overwegen uit dit dorp weg te gaan. Ik vind werk waar ik woon, niet andersom.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Daar is totaal niets mis mee maar zoals je zelf wel al zal weten ook een volledig individuele overweging.assje schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:05:
Een enorm sociaal netwerk met lange,rijke historie en overlap tussen generaties, families en vriendengroepen vind ik persoonlijk heel veel waard. Maakt voor mij de overweging ook vrij eenvoudig; ik zou hoe dan ook nooit overwegen uit dit dorp weg te gaan. Ik vind werk waar ik woon, niet andersom.
Ik (eveneens n=1) was maar al te blij op mijn achttiende eindelijk het boerengat waar ik moest opgroeien achter me te kunnen laten om de rest van de wereld te kunnen gaan verkennen (en mijn ouders woonden toen al aan de andere kant van Vlaanderen dan hun ouders). Vervolgens ben ik hoofdzakelijk gaan wonen waar ik de job kon uitoefenen (en dat hangt hoofdzakelijk af van de job die je wil uitoefenen, niet iedere job kan uitgeoefend worden waar je woont en - mijn mening - dat beperkt de keuze in jobs ook nog eens).
En dat heeft me er ook niet van weerhouden een uitgebreid (veel omvangrijker dan alleen het dorp waar ik toevallig ben opgegroeid) (sociaal) netwerk uit te bouwen en te onderhouden.
En dus ja, ieder zijn eigen ding en dat kan doorgaans nogal eens verschillen tot diametraal tegenover elkaar staan.
Of je na het bereiken van FI(RE) naar een goedkopere regio moet/wil verhuizen om die status te kunnen behouden is ook weer situatiegebonden. Wanneer je bv. dan al in een afbetaalde woning woont zijn er alleen maar extra kosten verbonden aan een verhuis.
Wanneer je de (afbetaalde) woning verkoopt om elders goedkoper te gaan wonen om met de meerwaarde (vroeger) FI(RE) te kunnen zijn is weer een ander uitgangspunt.
(En dan hopen dat - wanneer dat een vereiste is - je sociale kring niet in een duurdere regio woont want dan zal je ook weer moeten kiezen.)
[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2026 13:42 ]
Uiteraard zal dit lang niet bij iedereen opgaan. Maar het idee dat 'iedereen' graag in de stad wil wonen is ook bezijden de waarheid. Er zijn heel veel mensen die niet voor hun lol in de drukte wonen. Vaak juist de mensen die opgegroeid zijn in een rustiger woonomgeving, zullen meer de neiging hebben om ook later liever wat rustiger te willen wonen.IvoB2 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:38:
Ieder zijn mening maar ik denk dat we de tijd waar zowat iedereen binnen een kluitje binnen hetzelfde dorp woonde en af en toe een hoger opgeleide voor zijn werk naar elders verhuisde om daarna terug te keren naar de heimat al een tijdje achter ons ligt.
Je kan dan om persoonlijke en/of voor de hand liggende redenen na je betaalde actieve periode wel willen terugkeren naar de regio van je ouders maar dat betekent dan nog niet dat de rest van familie en vrienden daar dan ook nog woont.
Indien je wil verhuizen om terug dichte bij "huis" te zijn zal je dan doorgaans toch moeten kiezen bij wie je dichter wil gaan wonen en wie alsnog verder woont.
Wanneer ouders mantelzorg nodig hebben kunnen ze trouwens ook dichter bij de mantelzorgers komen wonen dan omgekeerd.
Ook de wens om dichter bij familie te wonen kan elke kant op gaan. Dat hoeft uiteraard niet naar het geboortestreek te zijn. Maar het gegeven dat meer dan de helft van de mensen niet in de dure Randstad woont, betekent ook dat de kans vrij groot is dat verhuizen naar dichter bij de familie inhoudt dat er wordt verhuisd naar buiten de Randstad. Juist als je niet meer hoeft te wonen in de omgeving waar je werkte, maakt dat je de vrijheid hebt om te gaan waar je wil.
Of je dit allemaal wil is uiteraard weer een heel andere vraag. Maar iedereen zal voor zichzelf wel een indicatie hebben of hij of zij 'later' wel of niet naar 'elders' wil verhuizen. En of dat naar waarschijnlijkheid een duurdere of goedkopere woning zal worden. Dus kun je er ook al wel enigszins rekening mee houden of je 'straks' een zak overwaarde overhoudt of juist extra geld nodig hebt. Iets om terdege mee te nemen in de berekeningen.
Het is voor het complete plaatje - zeker als je in de 50 bent - nog wel relevant wat er aan pensioen is opgebouwd @hansem.President schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:26:
[...]
Maar niet eerder stoppen omdat je dan pensioen mist, lijkt me niet een issue in dit topic. Dat is vooral relevant als je geen inkomensterugval kan opvangen met vermogen of gewoon omdat je niet alles uitgeeft.
Uiteraard.Rubbergrover1 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:34:
Uiteraard zal dit lang niet bij iedereen opgaan. Maar het idee dat 'iedereen' graag in de stad wil wonen is ook bezijden de waarheid.
Wanneer je niet wil terugkeren naar de regio van je geboorteplaats wil dat ook niet automatisch zeggen dat je dan in de stad moet gaan wonen.
Ik ben dan wel in een boerengat grootgebracht (tot de dag dat ik zelf beslissingsrecht had)
maar heb daarna zowel in als buiten de stad gewoond.
Momenteel woon ik ook niet in de stad (maar wel in een regio die een beetje als jullie Randstad wordt aanzien al hebben we in Vlaanderen nog niet echt een vergelijkbare situatie) maar wel buiten het centrum van een dorp waar verschillende steden binnen fietsafstand gelegen zijn. Het een moet niet noodzakelijk het ander uitsluiten.
Maar ik stel me wel al voor dat wanneer een huis "op de buiten" (en vooral de tuin) op latere leeftijd teveel werk begint te vragen alsnog naar het centrum van een stad te verhuizen.
Zelfs binnen het leven van één persoon/gezin kan er naargelang wijzigende omstandigheden en tijdsgewricht dus al eens uitgeweken worden tussen verschillende locaties.
Dat is nu net één van de voordelen om al FI(RE) te zijn. Je opties zijn veel breder. Niets moet nog en er kan al veel meer.
Ik heb toch een sterk vermoeden dat de helft van de mensen - ongeacht hun leeftijd - ook niet FI(RE) zijn en FIRE zelfs nooit bereiken. Dat lijkt me dus - in de kader van dit topic - geen voorbeeld om je aan te spiegelen.
Of ik "later" naar een duurdere/goedkopere woning zou willen verhuizen, geen idee op dit ogenblik. Ik heb nl. geen zekerheid wat de waarde van mijn huidige woning op dat ogenblik precies is.
Ik (n=1) hou ook totaal geen rekening met de waarde van mijn huidige woning want smaken en voorkeuren op dat vlak verschillen nogal. Ik hou alleen (een beetje) rekening met de geschatte grondwaarde (want dan hangt de waarde vooral af van de locatie) en de echte waarde is alleen een zekerheid op de dag dat beide partijen de compromis ondertekenen.
Dat is op dat ogenblik dan gewoon extra kapitaal (waar ik dan wel zie wat ik ermee doe).
Het staat uiteraard iedereen vrij om voorbarig wel al rekening te houden met een zak overwaarde en dit mee te nemen in de toekomstige verwachtingen. Dat kan dan later meevallen of alsnog op een teleurstelling uitdraaien. Waar je nu geen rekening mee houdt kan later alleen maar extra meevallen.
[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2026 15:18 ]
Of juist tegenvallen, zoals je zelf ook aangeeft...IvoB2 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:07:
[...]
Het staat uiteraard iedereen vrij om voorbarig wel al rekening te houden met een zak overwaarde en dit mee te nemen in de toekomstige verwachtingen. Dat kan dan later meevallen of alsnog op een teleurstelling uitdraaien. Waar je nu geen rekening mee houdt kan later alleen maar extra meevallen.
Bottom line is dat een mogelijke verhuizing wel een life event is om mee te nemen in je FO planning. Voor de een kan dat betekenen dat er naar verwachting een flinke lading overwaarde vrij komt. Voor de ander kan dat betekenen dat er naar verwachting een hoop extra geld nodig is. Maar er geen rekening mee houden omdat je het nu nog niet exact de financiële impact kunt bepalen lijkt mij niet logisch.
Klopt, dat is mijn manier om veiligheid in te bouwen. En misschien reken ik nooit tot 68 omdat onze pensioenen zo mager zijn. Ik wil ook na 67 wanneer wettelijk pensioen in gaat wat extra.rube schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:39:
[...]
Mee eens, maar dan ga je er vanuit dat het kapitaal in stand moet blijven.
Als je het (grotendeels) op kan maken als overbrugging tot je AOW en aanvullend pensioen (als dat voldoende is), dan kan dat een flinke overbrugging geven (mits je uitgaven niet al te hoog zijn).
Wat gaat er later tegenvallen wanneer je er nu geen rekening mee houdt?Rubbergrover1 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:31:
Of juist tegenvallen, zoals je zelf ook aangeeft...
Wanneer je met nul (over)waarde rekening houdt kan het in de praktijk nooit tegenvallen.
Het zal alleen een teleurstelling zijn wanneer je nu een theoretische overwaarde mee in rekening brengt die je - wanneer het ogenblik gekomen is om te verkopen - niet kan gerealiseerd worden.
Als je 'later' wil verhuizen naar een duurdere woning en daar geen rekening mee hebt gehouden, dan kan dat een flinke tegenvaller zijn.IvoB2 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:56:
[...]
Wat gaat er later tegenvallen wanneer je er nu geen rekening mee houdt?
Wanneer je met nul (over)waarde rekening houdt kan het in de praktijk nooit tegenvallen.
Het zal alleen een teleurstelling zijn wanneer je nu een theoretische overwaarde mee in rekening brengt die je - wanneer het ogenblik gekomen is om te verkopen - niet kan gerealiseerd worden.
Daarom lijkt het mij wel handig om wél rekening te houden met de mogelijke financiële effecten van een eventuele gewenste toekomstige verhuizing.
Langer door moeten werken dan eigenlijk nodig was als je wel rekening had gehouden met overwaarde van je huisIvoB2 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:56:
[...]
Wat gaat er later tegenvallen wanneer je er nu geen rekening mee houdt?
Dat is op papier, dus heb je sowieso niet echt iets aan om mee te nemen, deels kan wel maar ieder jaar de marktwaarde opnemen in de projectie voor de einddatum zou ik niet zo snel doen. Ik reken er maar op dat ik iedere cent uit het huis, ook weer in een huis moet stoppen. Dan valt het altijd mee.jeroenkb schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:17:
[...]
Langer door moeten werken dan eigenlijk nodig was als je wel rekening had gehouden met overwaarde van je huis
Dat lijkt me dan gewoon een luxeprobleem.jeroenkb schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:17:
[...]
Langer door moeten werken dan eigenlijk nodig was als je wel rekening had gehouden met overwaarde van je huis
Echte problemen krijg je pas wanneer je stopt met werken en dan tot de vaststelling komt dat je ingecalculeerde overwaarde in de praktijk niet je dat was en je rekening gebaseerd op de overwaarde van het huis niet in overeenstemming is met wat je er dan daadwerkelijk voor krijgt.
Liever iets te lang gewerkt dan iets te weinig.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2026 15:28 ]
Ik zie het probleem niet. Het is niet dat op een dag je Excel sheet zegt dat je kunt stoppen met werken, je daarop je manager eens de waarheid verteld en ontslag neemt en er dan achter komt dat de huizenmarkt volledig ingestort is?IvoB2 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:28:
[...]
Dat lijkt me dan gewoon een luxeprobleem.
Echte problemen krijg je pas wanneer je stopt met werken en dan tot de vaststelling komt dat je ingecalculeerde overwaarde in de praktijk niet je dat was en je rekening gebaseerd op de overwaarde van het huis niet in overeenstemming is met wat je er dan daadwerkelijk voor krijgt.
Liever iets te lang gewerkt dan iets te weinig.
De overwaarde van mijn huis gerelateerd aan onze toekomstplannen van verhuizen is dermate positief dat het een integraal onderdeel is van mijn FO planning. En mocht de markt tegenzitten dan betekent dat alleen maar dat ik minder vang voor mijn huis, maar ook minder kwijt bent voor het nieuwe huis.
Dat laatste is wel een beetje kort door de bocht. Ten eerste is een waardedaling procentueel dus 10% verliezen op 8 ton is 80.000 en die woning van 4 ton is maar 40.000 goedkoper geworden dus je schiet er al 40.000 bij in. Ten tweede zie je in de praktijk dat bij correcties dure woningen harder geraakt worden dus je wordt nog een keer geraakt.jeroenkb schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:54:
[...]
Ik zie het probleem niet. Het is niet dat op een dag je Excel sheet zegt dat je kunt stoppen met werken, je daarop je manager eens de waarheid verteld en ontslag neemt en er dan achter komt dat de huizenmarkt volledig ingestort is?
De overwaarde van mijn huis gerelateerd aan onze toekomstplannen van verhuizen is dermate positief dat het een integraal onderdeel is van mijn FO planning. En mocht de markt tegenzitten dan betekent dat alleen maar dat ik minder vang voor mijn huis, maar ook minder kwijt bent voor het nieuwe huis.
Laten we het er maar op houden dat de huizenmarkt in NL blijkbaar anders werkt dan in BE.jeroenkb schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:54:
En mocht de markt tegenzitten dan betekent dat alleen maar dat ik minder vang voor mijn huis, maar ook minder kwijt bent voor het nieuwe huis.
Hier is het bv. al geen vaststaand feit dat wanneer in regio x voor een dure woning de vraag en bijgevolg ook de prijzen daalt de (goedkopere) woningen in regio y waar je naar wil verhuizen evenveel euro in waarde dalen.
Wegens stijgende vraag (of andere parameters zoals een meer gewilde locatie) kunnen de prijzen op dat ogenblik zelfs stijgen in regio y.
Maar als dat voor jouw geen probleem is voor mij ook niet hoor.
Ik heb alleen een minder goed werkende glazen bol en bepaal alleen de waarde van verkoop en aankoop op basis van wat er daadwerkelijk overeengekomen is. Daar zie ik het probleem ook niet. Wanneer dat effectief rond is kan je ook nog altijd voor jezelf gaan bepalen of je je FI voelt en eventueel de stap naar FIRE zet.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2026 16:11 ]
Wel jammer dat je nu weer selectief quote. Want wat je hierboven schrijft zeg ik ook in mijn post.IvoB2 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:09:
[...]
Laten we het er maar op houden dat de huizenmarkt in NL blijkbaar anders werkt dan in BE.
Hier is het bv. al geen vaststaand feit dat wanneer in regio x voor een dure woning de vraag en bijgevolg ook de prijzen daalt de (goedkopere) woningen in regio y waar je naar wil verhuizen evenveel euro in waarde dalen.
Wegens stijgende vraag (of andere parameters zoals een meer gewilde locatie) kunnen de prijzen op dat ogenblik zelfs stijgen in regio y.
Ik heb alleen een minder goed werkende glazen bol en bepaal alleen de waarde van verkoop en aankoop op basis van wat er daadwerkelijk overeengekomen is. Daar zie ik het probleem ook niet. Wanneer dat effectief rond is kan je ook nog altijd voor jezelf gaan bepalen of je je FI voelt en eventueel de stap naar FIRE zet.
Dat neemt nog steeds niet weg dat je de geschatte waarde van je huis mee kan nemen in je financiële planning.
Dus ik zeg niet: met huidige spaarquote en verwachte beursrendementen moet ik nog 10 jaar werken, maar ik zeg: met huidige spaarquote, verwachte beursrendementen en verwachte overwaarde huis hoef ik nog maar 5 jaar te werken.
En over 5 jaar zie ik wel of het nog klopt en of ik kan stoppen of nog door moet werken.
Dus jij neemt ook je beleggingen mee op aankoop waarde?CornermanNL schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:09:
[...]
Dat is op papier, dus heb je sowieso niet echt iets aan om mee te nemen, deels kan wel maar ieder jaar de marktwaarde opnemen in de projectie voor de einddatum zou ik niet zo snel doen. Ik reken er maar op dat ik iedere cent uit het huis, ook weer in een huis moet stoppen. Dan valt het altijd mee.
Ik in elk geval niet. Sommige aandelen die ik heb zijn in 10 jaar x 18 gegaan....R.van.M schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:38:
[...]
Dus jij neemt ook je beleggingen mee op aankoop waarde?
Dat is in Nederland uiteraard ook geen "vaststaand feit". Maar je kunt jaar na jaar wel de huizenprijzen bijhouden en inschatten wat je ongeveer kunt overhouden na een verhuizing. Als iemand heel heel graag FIRE wil zijn en dat kan bereiken met een verhuizing, waarom zou je het dan niet meenemen?IvoB2 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:09:
Laten we het er maar op houden dat de huizenmarkt in NL blijkbaar anders werkt dan in BE.
En we hebben allemaal geen glazen bol. Door dat zo op te schrijven suggereer je dat anderen pretenderen de huizenprijzen te kunnen voorspellen. Komt kleinerend over.
Overigens, neem je de waarde van aandelen ook pas mee als je ze hebt verkocht?
Uiteraard kan en mag dat. Of niet.jeroenkb schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:38:
Dat neemt nog steeds niet weg dat je de geschatte waarde van je huis mee kan nemen in je financiële planning.
Dat mag ieder nu eenmaal voor zichzelf uitmaken.
Dat is dus idd precies mijn hele punt.Dus ik zeg niet: met huidige spaarquote en verwachte beursrendementen moet ik nog 10 jaar werken, maar ik zeg: met huidige spaarquote, verwachte beursrendementen en verwachte overwaarde huis hoef ik nog maar 5 jaar te werken.
En over 5 jaar zie ik wel of het nog klopt en of ik kan stoppen of nog door moet werken.
Je kan op voorhand zoveel verwachtingen koesteren als je wil, wanneer die verwachtingen niet ingelost worden als puntje bij paaltje komt zal je ze dan alsnog moeten bijstellen.
Eigenlijk doen we als het erop aan komt precies hetzelfde.
Alleen koestert de ene op voorhand virtuele verwachtingen en de ander niet.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2026 16:53 ]
Waarom zou je dat opeens niet doen met woningen? Sure, het is YoY volatiel, maar dat zijn aandelen ook. Als je de gemiddelde stijging berekend van de afgelopen 30 jaar dan is dat een priama uitgangspunt.
Elke forecast heeft aannames en moeten worden bijgesteld. Maar als je géén forecast maakt ben je helemaal in het donker aan het werk. Een klein lampje aanzetten kan een hoop richting geven.... zelfs als het licht niet perfect schijnt.
Ook dat kan en mag.Requiem19 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:53:
De meeste mensen nemen in hun planning toch ook de gemiddelde stijging van indexfondsen mee?
Maar het is ook niet verplicht om te rekenen en handelen zoals "de meeste mensen".
Zeker niet als het over FI(RE) gaat.
Correct.Maar als je géén forecast maakt ben je helemaal in het donker aan het werk. Een klein lampje aanzetten kan een hoop richting geven.... zelfs als het licht niet perfect schijnt.
Wanneer je als vertrekpunt neemt dat je over x jaar of tegen jaar y persé FI(RE) wil zijn.
Je kan ook gewoon afwachten tot de dag dat voor jouw specifieke situatie en op basis van de echte (af)rekening de cijfers gewoon aangeven dat je vanaf dat ogenblik FI bent en effectief kan beslissen de RE te activeren (of dat laatste niet want ook dat is een individuele doelstelling).
Wanneer je afgaat op verwachtingen die (keer op keer) niet gehaald worden en dan - om wat voor (onverwachte) reden ook - moeten bijgesteld naar een volgend tijdstip ben je jezelf keer op keer virtueel rijk aan het rekenen.
Ieder zijn ding maar ik reken toch liever met beide voetjes op de grond ipv op basis van welke verachtingen dan ook. Je wordt er niet vroeger of later FI door maar bespaart je onderweg waarschijnlijk wel een paar teleurstellingen.
Ja.edozat1 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:49:
Overigens, neem je de waarde van aandelen ook pas mee als je ze hebt verkocht?
Ik neem inderdaad pas waardes mee die effectief zijn bereikt.
Waarschijnlijk heb ik die houding te danken aan het feit dat ik niet altijd overwegend in een stierenmarkt heb gezeten.
Zolang je iets niet te gelde hebt gemaakt is het alleen een virtuele waarde die in de toekomst niet noodzakelijk overeenstemt met wat je nu verwacht er later dan effectief van te kunnen/willen maken.
Een ander moet dat absoluut niet doen want ieder kiest zelf zijn weg richting FI.
Maar vergeet niet (al komt het op het www soms anders over) dat de markten niet alleen bestaan uit winnaars. Er zijn net zoveel verliezers (maar daar hoor je doorgaans minder over).
Uiteraard mag wie dan ook zoveel verwachtingen naar de toekomst toe projecteren als men zelf wenst. Maar mijn mening is dat je daar in de praktijk geen dag vroeger FI door wordt dan iemand die alleen rekening houdt met de effectief gerealiseerde waarden.
[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2026 17:16 ]
Als je een verwacht conservatief rendement niet mee neemt, dan raak je er nooit. Ik reken ook met een verwachte inflatie want over een periode van 10j en meer heeft dat een ongelooflijke impact.Requiem19 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:53:
De meeste mensen nemen in hun planning toch ook de gemiddelde stijging van indexfondsen mee?
Waarom zou je dat opeens niet doen met woningen? Sure, het is YoY volatiel, maar dat zijn aandelen ook. Als je de gemiddelde stijging berekend van de afgelopen 30 jaar dan is dat een priama uitgangspunt.
Elke forecast heeft aannames en moeten worden bijgesteld. Maar als je géén forecast maakt ben je helemaal in het donker aan het werk. Een klein lampje aanzetten kan een hoop richting geven.... zelfs als het licht niet perfect schijnt.
Grosso modo neem ik de waarde van mijn beleggingen vandaag. Daar haal ik normaal een rendement van 8% op, maar ik reken met 6%, en daar doe ik nog 2% af voor inflatie. En zo bevestig ik voor mezelf een SWR van 4% met als doel mijn kapitaal intact en inflatievast te houden. Eigenlijk moet ik er nog een procent af halen wegens de meerwaardebelasting, maar die reken ik in de 2% reserve omdat er ook een vrijstelling van 10k op zit.
Die SWR van 4% heb ik niet uitgevonden, maar op deze manier bevestig ik die voor mezelf.
Als je beleggingen een lager rendement geven (obligaties, goud, stenen ..) is je basis anders en moet je de SWR aanpassen.
Ik snap ook niet dat het aan de ene kant wel heel gebruikelijk is om je onzekere beleggingsportefeuille mee te nemen in je fo plannen, maar dat het vloeken in de kerk zou zijn om je onzekere woningwaarde/overwaarde mee te nemen in de fo plannen. Uiteraard neem je niet 100% van de fictieve huidige overwaarde mee in de plannen, maar om helemaal geen rekening te houden met de waarde van je woning is weer het andere uiterste.R.van.M schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:38:
[...]
Of je jezelf rijk aan het rekenen bent is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je het meerekent. Stel je hebt een huis met een overwaarde van €800K, en je wil een aantal jaren na je FIRE datum verhuizen naar een kleinere/goedkopere woning die in de huidige markt €400K kost. Dan is het toch helemaal niet gek om ervanuit te gaan dat je aan die transactie bijvoorbeeld de helft (€200K) over gaat houden? Dan reken je het toch mee, maar zit je waarschijnlijk nog aan de conservatieve kant.IvoB2 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:09:
[...]
Ja.
Ik neem inderdaad pas waardes mee die effectief zijn bereikt.
Waarschijnlijk heb ik die houding te danken aan het feit dat ik niet altijd overwegend in een stierenmarkt heb gezeten.
Zolang je iets niet te gelde hebt gemaakt is het alleen een virtuele waarde die in de toekomst niet noodzakelijk overeenstemt met wat je nu verwacht er later dan effectief van te kunnen/willen maken.
Een ander moet dat absoluut niet doen want ieder kiest zelf zijn weg richting FI.
Maar vergeet niet (al komt het op het www soms anders over) dat de markten niet alleen bestaan uit winnaars. Er zijn net zoveel verliezers (maar daar hoor je doorgaans minder over).
Uiteraard mag wie dan ook zoveel verwachtingen naar de toekomst toe projecteren als men zelf wenst. Maar mijn mening is dat je daar in de praktijk geen dag vroeger FI door wordt dan iemand die alleen rekening houdt met de effectief gerealiseerde waarden.
[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 25-08-2026 18:11 ]
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Nee, maar dat zijn liquide zaken waarin ik niet hoef te wonen, een huis is als eerste (voor mij, anderen kijken er waarschijnlijk anders tegenaan) een dak boven mijn hoofd en een kostenpost met restwaarde. Dus naar alle waarschijnlijkheid krijg ik bij verkoop nog wat geld terug.R.van.M schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:38:
[...]
Dan moet ik ergens anders gaan wonen, ik woon in een dure omgeving die ik niet graag verlaat, waarschijnlijk nog minder graag als ik oud ben. Dus of voor die tijd verhuis ik naar iets gelijkvloers of met de optie alles gelijkvloers te doen, of ik blijf en ik doe wat met aanpassingen.
Kijk ik naar wat er in de buurt te koop staat dan is dan ongeveer 1 op 1 omruilen, moderner appartement met wat minder ruimte, komt wat VVE bij en is centraler gelegen. Dan hou ik wellicht iets over, maar veel is het niet. Kan ik blijven wonen dan kan ik het er ook niet heel makkelijk uithalen. Ga ik huren tzt dan is de pot waarschijnlijk nodig om de huurlasten te kunnen dragen. Ook hier weer er blijft wellicht wat over.
Veel zal het al met al niet zijn, zeker niet als je de krimp van de bevolking meeneemt tenzij de jongeren wat meer kinderen gaan produceren zie ik mijzelf niet meer de hoofdprijs krijgen zoals dat nu gaat.
Komt nog bij de afnemende leencapaciteit, ik zou dan eerder nu alvast moeten verhuizen om die nog maximaal te benutten, maar dat verhoogt het risico weer en ik woon heel erg naar mijn zin.
Dus ik hou de waarde van mijn woning met een schuin oog in de gaten, maar zet geen marktwaardes in mijn excel sheets. Het is geen liquide bezit waar ik makkelijk vanaf kom zonder de functie te moeten vervangen. Een tijdrovend en kostbaar proces. Afhankelijk van zoveel factoren dat het voor mij (maar dat is uiteraard voor iedereen anders) makkelijker is er geen rekening mee te houden in mijn FO planning.
Als je dat al weet, dan is het logisch dat je er niet vanuit gaat dat je veel overhoudt. Lijkt me evident.CornermanNL schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:11:
[...]
ik woon in een dure omgeving die ik niet graag verlaat, waarschijnlijk nog minder graag als ik oud ben. Dus of voor die tijd verhuis ik naar iets gelijkvloers of met de optie alles gelijkvloers te doen, of ik blijf en ik doe wat met aanpassingen.
Kijk ik naar wat er in de buurt te koop staat dan is dan ongeveer 1 op 1 omruilen,
Maar als je je even de situatie zou voorstellen dat je andere wensen zit hebben. Dat je later graag naar een hutje op de hei in Schubbekutteveen zou willen verhuizen. En je ziet dat de woningen waar je aan denkt daar een half miljoen minder kosten dan waar je nu woont. Zou je dan niet misschien toch een deel van dat half miljoen meenemen in je FO plannen?
Nu ga je weer van een totaal andere situatie uit nl. ipv rekenen naar een verwachte FIRE datum in de toekomst rekenen jaren nadat je al effectief FIRE bent?HandyLumberjack schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:10:
Of je jezelf rijk aan het rekenen bent is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je het meerekent. Stel je hebt een huis met een overwaarde van €800K, en je wil een aantal jaren na je FIRE datum verhuizen naar een kleinere/goedkopere woning die in de huidige markt €400K kost. Dan is het toch helemaal niet gek om ervanuit te gaan dat je aan die transactie bijvoorbeeld de helft (€200K) over gaat houden? Dan reken je het toch mee, maar zit je waarschijnlijk nog aan de conservatieve kant.
Ik stel ook helemaal niet dat je (of wie dan ook) geen overwaarde mag meerekenen.
Ik zeg alleen dat ik (n=1) daar totaal het praktisch nut niet van inzie.
Het staat misschien mooi te wezen in een spreadsheet maar dat is het dan ook maar.
Wanneer ik al FI zijnde wil verhuizen naar een woning van 400K ken ik immers de prijs van die woning en heb ik op dat ogenblik al rond of ik die kan financieren en op welke wijze.
Komt dat dan niet uit gaat het plan gewoon niet door.
Ik ga/kan immers niet jaren op voorhand al plannen dat ik in x een woning voor waarde y kan kopen.
En ik ga al helemaal niet de woning waar ik nu in woon verkopen om met die bekomen overwaarde op zoek te gaan naar een andere woning (en tussentijds ook nog eens extra geld uitgeven aan huur).
Eerst de vervolgwoning kopen (indien de prijs me juist lijkt en ik dat kan financieren), dan eventueel de huidige woning verkopen en dan zien we wat er rest.
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2026 18:56 ]
Dan wel, maar ik zie mij nu niet verhuizen naar een regio die veel goedkoper is qua wonen. Dat heeft een veelvoud aan redenen, ik zie het mij niet doen.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:31:
[...]
Als je dat al weet, dan is het logisch dat je er niet vanuit gaat dat je veel overhoudt. Lijkt me evident.
Maar als je je even de situatie zou voorstellen dat je andere wensen zit hebben. Dat je later graag naar een hutje op de hei in Schubbekutteveen zou willen verhuizen. En je ziet dat de woningen waar je aan denkt daar een half miljoen minder kosten dan waar je nu woont. Zou je dan niet misschien toch een deel van dat half miljoen meenemen in je FO plannen?
Dit is met de stand van nu, ik ben de eerste die daar flexibel in is. Juist daarom ook reken ik er niet mee, mocht het meevallen dan is dat leuk, veranderen de plannen dan kan ik bijsturen. Het kan ook de andere kant op uiteraard. Eerder verhuizen naar een duurder huis.
Leencapaciteit is hierin ook een belangrijke factor. Die neemt af op een gegeven moment, en in mijn geval is die al niet bijster hoog. Dus hou ik de waarde van mijn huis er voor nu buiten.
Ik reken liever met liquide zaken, houdt het makkelijker en minder een wat als.
Stel het is het doel om te stoppen met die overwaarde, dan te verhuizen naar een goedkopere regio dan zou ik eerder leencapaciteit nu vol benutten.
Daar is nu de rente niet naar, maar een paar jaar geleden wel. Toen het kon ook wel gedaan, niet met dit oogmerk maar gewoon omdat geld zo ongelofelijk goedkoop was. Nu is die verhouding alsnog scheef. Maar wist ik toen niet. Feitelijk zit er door de enorme prijsstijgingen teveel waarde “vast” in het huis. Ook als ik enorm conservatief reken. Ik kijk er in die zin niet naar maar in principe ben ik overwogen in vastgoed, erger nog ik woon er in. Dus vanuit risico oogpunt doe ik het eigenlijk ook niet goed door er geen rekening mee te houden. Maar dat is ook lastig als je er ook in moet wonen.
Dat jij dat niet ziet zitten en het in jouw situatie dus logisch is om een overwaarde van nul mee te nemen betekent niet dat die voor iedereen zou moeten gelden. Die indruk geef je als je heel generiek zegt dat dat we er niets aan hebben om de overwaarde mee te nemen.CornermanNL schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:33:
[...]
Dan wel, maar ik zie mij nu niet verhuizen naar een regio die veel goedkoper is qua wonen. Dat heeft een veelvoud aan redenen, ik zie het mij niet doen..
Dat had ik er beter bij moeten zetten, laat onverlet dat het lastig is om het geld er uit te krijgen ten opzichte van meer liquide bezit. Ik reken er niet mee om eerder genoemde redenen, een ieder mag dat natuurlijk zelf bepalen. Het is wel een vermogenscomponent die het lastigste liquide te maken is.Rubbergrover1 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 05:44:
[...]
Dat jij dat niet ziet zitten en het in jouw situatie dus logisch is om een overwaarde van nul mee te nemen betekent niet dat die voor iedereen zou moeten gelden. Die indruk geef je als je heel generiek zegt dat dat we er niets aan hebben om de overwaarde mee te nemen.
Ik zou er niet van uit gaan bij het bepalen van mijn FO datum. Zeker niet gezien de huidige omstandigheden in de vastgoedmarkt.
Lijkt me een gezonde manier van er naar kijken / mee rekenen. Wel vraag ik me af waarom je je kapitaal waardevast wil houden? Is dat om in de toekomst een erfenis voor de kinderen mogelijk te maken?Tommie12 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:20:
[...]
Als je een verwacht conservatief rendement niet mee neemt, dan raak je er nooit. Ik reken ook met een verwachte inflatie want over een periode van 10j en meer heeft dat een ongelooflijke impact.
Grosso modo neem ik de waarde van mijn beleggingen vandaag. Daar haal ik normaal een rendement van 8% op, maar ik reken met 6%, en daar doe ik nog 2% af voor inflatie. En zo bevestig ik voor mezelf een SWR van 4% met als doel mijn kapitaal intact en inflatievast te houden. Eigenlijk moet ik er nog een procent af halen wegens de meerwaardebelasting, maar die reken ik in de 2% reserve omdat er ook een vrijstelling van 10k op zit.
Die SWR van 4% heb ik niet uitgevonden, maar op deze manier bevestig ik die voor mezelf.
Als je beleggingen een lager rendement geven (obligaties, goud, stenen ..) is je basis anders en moet je de SWR aanpassen.
Mijn idee is wel dat wanneer ik sterf ik nog zo min mogelijk bezit. Eventuele schenkingen wil ik (ruim) voor de tijd dat het zo ver is gedaan hebben. Lastige is natuurlijk dat je nooit weet wanneer dat is maar ik verwacht dan ook dat als ik 80 ben dat er in die jaren heel wat minder uitgaven zullen zijn dan wanneer ik bijvoorbeeld 65 ben. Richting de laatste jaren van je leven is dan zelfs een matig pensioen (terwijl die van mij best redelijk is volgens mij) + aow al ruim voldoende.
Beeromaniac
Hopelijk heb je dan al heel goede plannen gemaakt om nooit in een niet-gecontracteerd particulier WZC terecht te komen want daar swingen de kosten maandelijks de pan uit?Thompson schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:05:
Lastige is natuurlijk dat je nooit weet wanneer dat is maar ik verwacht dan ook dat als ik 80 ben dat er in die jaren heel wat minder uitgaven zullen zijn dan wanneer ik bijvoorbeeld 65 ben.
Ja, euthanasie. Ik wens te sterven voor ik (permanente) verzorging nodig heb.IvoB2 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:20:
[...]
Hopelijk heb je dan al heel goede plannen gemaakt om nooit in een niet-gecontracteerd particulier WZC terecht te komen want daar swingen de kosten maandelijks de pan uit?
Beeromaniac
Ja, maar wat als je nu een ongeneeslijke ziekte krijgt waarvoor alleen in de VS een experimenteel medicijn beschikbaar is? Dan moet je misschien twee jaar in New York wonen en €100.000 per maand betalen voor die behandeling. Ik hoop dat je daar wel rekening mee hebt gehouden in je planning.IvoB2 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:20:
[...]
Hopelijk heb je dan al heel goede plannen gemaakt om nooit in een niet-gecontracteerd particulier WZC terecht te komen want daar swingen de kosten maandelijks de pan uit?
Of dat er een gigantische aardbeving plaatsvindt waardoor alle verzekeraars failliet gaan en je huis in puin ligt? Of dat je kinderen in Azië in de gevangenis belanden en je met torenhoge advocaatkosten wordt geconfronteerd? Of dat de Belgische staat failliet gaat en je staatspensioen niet langer wordt uitbetaald? Of, of, of…
Dan verkies ik dezelfde optie als @Thompson .R.van.M schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:40:
Ja, maar wat als je nu een ongeneeslijke ziekte krijgt waarvoor alleen in de VS een experimenteel medicijn beschikbaar is? ~~~~
Ja, dus.Ik hoop dat je daar wel rekening mee hebt gehouden in je planning.
Ik ben nl. niet van plan mijn leven te blijven rekken ten koste van alles en iedereen.
En al helemaal niet wanneer dat - naar mijn mening - het leven niet meer waard is.
ps. De Belgische Staat is al langer dan vandaag virtueel failliet (voor zover een Staat echt failliet zou kunnen gaan). Dat (overheids)pensioenen naar de toekomst toe niet blijven groeien of zelfs afnemen (indexsprong ligt ook al in het verschiet) is juist een reden om niet al je eieren in één mand te leggen en je FI breder uit te smeren dan dat.
[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2026 09:17 ]
Daarom leef ook nu, de toekomst is onzeker, de kans op weten wat je op korte termijn kan verwachten is groter dan op lange termijn. Ziek zijn verkort je horizon overigens per direct. Ook je doelen veranderen snel. Dus in die zin is er geen rekening mee te houden. Ook niet op te plannen. Je ziet het wel weer als je aan de andere kant bent. En dan begint het spelletje opnieuw.R.van.M schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:40:
[...]
Ja, maar wat als je nu een ongeneeslijke ziekte krijgt waarvoor alleen in de VS een experimenteel medicijn beschikbaar is? Dan moet je misschien twee jaar in New York wonen en €100.000 per maand betalen voor die behandeling. Ik hoop dat je daar wel rekening mee hebt gehouden in je planning.
Of dat er een gigantische aardbeving plaatsvindt waardoor alle verzekeraars failliet gaan en je huis in puin ligt? Of dat je kinderen in Azië in de gevangenis belanden en je met torenhoge advocaatkosten wordt geconfronteerd? Of dat de Belgische staat failliet gaat en je staatspensioen niet langer wordt uitbetaald? Of, of, of…
Je risico begrip veranderd er ook door, dus in die zin sta je er na een ernstige ziekte vaak toch al anders in. Ik wel althans, laat ik het even bij mijzelf houden. Het helpt wel als je goed liquide bent tijdens je ziekte en erna tijdens je herstel. Mijn FO pot deed wonderen. Niet voor het FO doel maar wel om tijd te kopen. En achteraf de problemen het hoofd te kunnen bieden.
Precies mijn punt. Het heeft weinig zin om te proberen alle risico's af te dekken en altijd maar voor het meest sombere scenario te plannen.CornermanNL schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:36:
[...]
Daarom leef ook nu, de toekomst is onzeker, de kans op weten wat je op korte termijn kan verwachten is groter dan op lange termijn. Ziek zijn verkort je horizon overigens per direct. Ook je doelen veranderen snel. Dus in die zin is er geen rekening mee te houden. Ook niet op te plannen. Je ziet het wel weer als je aan de andere kant bent. En dan begint het spelletje opnieuw.
Je risico begrip veranderd er ook door, dus in die zin sta je er na een ernstige ziekte vaak toch al anders in. Ik wel althans, laat ik het even bij mijzelf houden. Het helpt wel als je goed liquide bent tijdens je ziekte en erna tijdens je herstel. Mijn FO pot deed wonderen. Niet voor het FO doel maar wel om tijd te kopen. En achteraf de problemen het hoofd te kunnen bieden.
"on a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero"
Volgens mij is dat in andere woorden juist precies waarmee de discussie ook begon. Dat als iemand al weet dat hij of zij een verhuiswens heeft naar een veel goedkopere woning, je heel goed een deel van de overwaarde kunt meenemen in de FO plannen. Maar daar waren veel mensen het niet mee eens...superkoex9 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:55:
Volgens mij is de conclusie van de hele discussie over woningwaarde dat niemand gelijk heeft maar dat het vooral moet passen bij je situatie. Ben je bezig met rekenen hoe lang je nog moet en ben bereid te verhuizen naar een significant goedkopere regio en wil je graag ballpark weten waar je aan toe bent dan kan overwaarde (tussen huidige woning en verwachtte woning) meenemen een prima idee zijn. Ben je al fo maar heb je geen behoefte aan de re fase dan zie ik ook geen nut in het meenemen van woningwaarde (of aan rekenen in het algemeen). Datzelfde wanneer je niet wil verhuizen, dan is woningwaarde niet echt interessant.
Overigens hier precies de omgekeerde situatie. Wij willen 'later' waarschijnlijk juist naar een duurdere woning verhuizen. En dat is dan dus óók iets om op voorhand al rekening mee te houden bij de FO plannen. Hoewel het lastig is om in te schatten hoeveel extra we daarvoor nodig zullen hebben.
Vaak is die zorg maar tijdelijk en vallen de kosten in absolute zin daarom wel mee.IvoB2 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:20:
[...]
Overigens is in NL de kans dat je in een particulier WZC terecht komt niet heel groot. Het aantal plekken in reguliere woonzorgcentra is in NL ongeveer 20 keer groter dan het aantal plekken in particuliere WZC's. Maar als je bij voorbaat al weet dat als de situatie zich later zou voordoen, je naar een niet-gecontracteerd particulier WZC zou willen, dan is dat zeker iets om rekening mee te houden.
Ik vind het in dit kader wel nuttig om rekening te houden met de mogelijkheid dat een van beide partners in een verzorgingshuis terecht komt en je te maken krijgt met het moeten ophoesten van de eigen bijdrage daarvoor. Hoewel die (lage) bijdrage vergeleken met wat je ervoor terugkrijgt best laag is, gaat het toch om 10% van je inkomen (binnen grenzen). Dat is een flinke extra maandlast, maar heel wat behapbaarder dan een particulier centrum.
Precies. En het is prima om aan te geven waarom je zelf de woningwaarde niet meeneemt, maar het is wel fijn om een beetje open te staan voor de situatie van anderen en niet alles op jezelf te betrekken. Je kunt dan voor de vorm wel elke keer "n=1" roepen, maar als je het meenemen van overwaarde vervolgens afkraakt door (impliciet) te zeggen dat je dan niet met beide voeten op de grond staat en pretendeert een glazen bol te hebben, is dat niet zo geloofwaardig.Rubbergrover1 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:21:
Volgens mij is dat in andere woorden juist precies waarmee de discussie ook begon. Dat als iemand al weet dat hij of zij een verhuiswens heeft naar een veel goedkopere woning, je heel goed een deel van de overwaarde kunt meenemen in de FO plannen. Maar daar waren veel mensen het niet mee eens...
Uiteraard mogen mensen van mening verschillen want de initiële vraag ging er eigenlijk over of je je in dat geval al als FI mag beschouwen en hoe de rest daar mee om gaat.Rubbergrover1 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:21:
Volgens mij is dat in andere woorden juist precies waarmee de discussie ook begon. Dat als iemand al weet dat hij of zij een verhuiswens heeft naar een veel goedkopere woning, je heel goed een deel van de overwaarde kunt meenemen in de FO plannen. Maar daar waren veel mensen het niet mee eens...
En dan krijg je van de rest - naargelang hun standpunt - uiteenlopende meningen.
hansem schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:45:
Zijn wij niet eigenlijk al financieel onafhankelijk? Ons pensioen is al goed geregeld, we bouwen nog steeds substantieel op en hoe langer we wachten hoe minder we uitgeven, deels kinderen, woonlasten en gewoon ouder is minder. We zijn in de 50. We willen ons straks afgeloste appartement oid voor de kinderen bewaren, die hebben allebei al meen heel leuk potje beleggingen.
Hoe gaan jullie hier mee om en wat vinden jullie? Ik heb in ieder geval een gesprek met een adviseur gepland (gratis intake).
Groeten,
Een misschien al FI'er ;-)
Wanneer dat het standpunt is van minstens één van de partners is het uiteraard nuttig om daar in de persoonlijke planning rekening mee te houden.Rubbergrover1 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:34:
Ik vind het in dit kader wel nuttig om rekening te houden met de mogelijkheid dat een van beide partners in een verzorgingshuis terecht komt en je te maken krijgt met het moeten ophoesten van de eigen bijdrage daarvoor. Hoewel die (lage) bijdrage vergeleken met wat je ervoor terugkrijgt best laag is, gaat het toch om 10% van je inkomen (binnen grenzen). Dat is een flinke extra maandlast, maar heel wat behapbaarder dan een particulier centrum.
En blijkbaar verschil de situatie in NL en BE ook hierin behoorlijk.
In Vlaanderen kost een WZC minstens tussen de 2200 en 3000 € per maand en daar krijg je in verhouding maar heel weinig voor terug.
Het zijn ook steeds meer commerciële instellingen die er alle baat bij hebben een leven (ongeacht de kwaliteit) zo lang mogelijk te rekken want de levenden betalen de rekening en niet diegenen die er zelf nog voor kunnen kiezen er vervroegd uit te stappen.
Desnoods verhalen ze de kosten op de kinderen.
Soit, daar gaat het in feite ook niet om.
Wanneer beide partners al goed met elkaar hebben doorgesproken onder geen enkele omstandigheid op welke leeftijd dan ook een dag te willen doorbrengen in een WZC dan moet je daar in je financiële planning ook geen rekening mee houden.
De zoveelste discussie waar het uiteindelijk toch weer neerkomt op een individuele beslissing waarbij er geen maatwerk bestaat dat voor iedere situatie past.
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2026 11:46 ]
Heeft er ook mee te maken dat de collectieve verzekeringen steeds verder worden afgebouwd en je zeker met de nieuwe plannen, vooral zo lang mogelijk gezond moet blijven en een meer dat gemiddeld betaalde baan moet hebben om nog een gerede kans te hebben om vermogen op te bouwen.
Het grote gat sla je door zo snel mogelijk een zo groot mogelijk deel van je verdienvermogen te gebruiken om te lenen en daar hopelijk wat moois mee te doen. Het sparen en besparen model is er wel aan.
Klopt, maar het is wel goed om dit soort scenario's mee te nemen in je FO plannen. Juist omdat de FO plannen zo individueel maatwerk zijn, is het interessant om te lezen hoe anderen dat doen. En ook daarvan te leren om te bedenken waar je wel en geen rekening mee zou kunnen houden. Of dat er nog zaken zijn waar je misschien nog niet bij stil had gestaan.IvoB2 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:44:
[...]
De zoveelste discussie waar het uiteindelijk toch weer neerkomt op een individuele beslissing waarbij er geen maatwerk bestaat dat voor iedere situatie past.
Bijvoorbeeld zoiets als die kosten van een verzorgingshuis, dat is juist iets waar ik tot voor kort nog niet heel erg bij stil had gestaan. Tot het moment dat dit in mijn omgeving langs kwam. En dan zie je dat dat (in NL) eigenlijk prima geregeld is als je alleenstaande bent, maar dat het voor een stel toch een forse extra kostenpost geeft. Ondanks dat het in euro's veel minder is dan als je alleenstaande bent. Omdat het gros van de gewone lasten voor de overblijvende partner gewoon door blijven lopen, maar die eigen bijdrage daar ineens nog bovenop komt.
Dat is één methode.CornermanNL schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:02:
Het grote gat sla je door zo snel mogelijk een zo groot mogelijk deel van je verdienvermogen te gebruiken om te lenen en daar hopelijk wat moois mee te doen. Het sparen en besparen model is er wel aan.
Je kan ook je levensstijl aanpassen aan je beschikbare inkomen.
Dan heb je ook nooit het gevoel dat je aan het besparen bent.
Ik ben bv. dan nooit zo'n grote voorstander geweest van veel schulden aan te gaan.
De enige uitzonderingen om te lenen die ik heb gemaakt was wanneer de rente op uitstaand kapitaal hoger was dan de kost van een lening. Maar strikt genomen heb je dan ook geen schulden maar is de lening een hefboom om je kapitaal op termijn nog te verhogen.
En de enige keer dat ik een hypo ben aangegaan om onroerend goed aan te kopen was jaren nadat ik al FO was (en een vorm van het legaal regelen van voorkomen van sucessierechten).
Volledig mee eens.Rubbergrover1 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:02:
[...]
Klopt, maar het is wel goed om dit soort scenario's mee te nemen in je FO plannen. Juist omdat de FO plannen zo individueel maatwerk zijn, is het interessant om te lezen hoe anderen dat doen. En ook daarvan te leren om te bedenken waar je wel en geen rekening mee zou kunnen houden. Of dat er nog zaken zijn waar je misschien nog niet bij stil had gestaan.
Hoe meer uiteenlopende meningen hoe hoger de kans is dat er voor de vraagsteller iets tussenzit dat beter bij de eigen situatie past en dat je dan dat scenario volgt.
Dat kan als je een flink gat hebt tussen je minimaal benodigde uitgaande cash flow en wat er binnenkomt. Dat model werkte prima in een stabiele inflatie omgeving voor zaken als negatieve rente en QE. Als je er nu naar kijkt gaan mensen het niet redden in tijd, het sparen voor het huis is al een project van een jaar of 10, en dan moet je al flink wat geld opzij kunnen zetten. Dat is al 1/3e van je aflos periode. Geld lenen is leidend geworden. Geld kunnen lenen eigenlijk. De grootste stap is bijna altijd de eigen woning. Het besparen is de kers op de taart. Voorheen kon je nog een leuke deuk sparen in de aanschaf van de eigen woning. Door de snelle exponentieel gestegen prijzen is dat niet meer te doen. Zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld lenen is de optie gebleken.IvoB2 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:09:
[...]
Dat is één methode.
Je kan ook je levensstijl aanpassen aan je beschikbare inkomen.
Dan heb je ook nooit het gevoel dat je aan het besparen bent.
Ik ben bv. dan nooit zo'n grote voorstander geweest van veel schulden aan te gaan.
De enige uitzonderingen om te lenen die ik heb gemaakt was wanneer de rente op uitstaand kapitaal hoger was dan de kost van een lening. Maar strikt genomen heb je dan ook geen schulden maar is de lening een hefboom om je kapitaal op termijn nog te verhogen.
En de enige keer dat ik een hypo ben aangegaan om onroerend goed aan te kopen was jaren nadat ik al FO was (en een vorm van het legaal regelen van voorkomen van sucessierechten).
Dus ja, lifestyle heeft er mee te maken, maar het is niet meer de verschil maker die het vroeger was, daarvoor gaat de stijging te snel.
Correct.CornermanNL schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:20:
Dat kan als je een flink gat hebt tussen je minimaal benodigde uitgaande cash flow en wat er binnenkomt.
Eenmaal je voldoende kapitaal hebt verzameld (in verhouding tot je uitgaven wat voor iedereen weer anders zal zijn) en je eet dat kapitaal niet op wordt dat kapitaal alleen maar groter (en loopt de renteuitkering eveneens op).
De "kunst" is om dan te weerstaan aan lifestyle inflation en je levensstijl die je gewend was te behouden en niet mee te laten lopen met de stijgende inkomsten.
Hoe andere mensen het precies aanpakken moeten ze zelf weten maar mijn eerste prioriteit was in het voorzien van een eigen schuldenvrije woning. Dat kost enkele jaren war inspanning maar - mijn mening en ervaring - is dat het nadien vanzelf wel losloopt.
Er is uiteraard ook een verschil tussen nu al FO zijn en nog in de aanloopfase zitten.
Mijn mening is dat je beter niet alleen inzet op financiële onafhankelijkheid maar ook zoveel mogelijk op andere vormen van onafhankelijkheid. Dan valt het met de (persoonlijke) inflatie wel mee.
Het "gat" tussen persoonlijke uitgaven en persoonlijke inkomsten wordt hier alleen maar sneller groter. En dan beperk ik het spaarkapitaal ook nog eens bewust op een zelf vastgelegde bovengrens.
Het verschil zal dan wel liggen in onze woonplaats?
Hier stijgen de woonkosten vermoedelijk niet zo snel al ik lees dat het in NL doet.
Niet toevallig zit ik in het heden in een periode van de bouw van een nieuw vastgoedproject.
Dat kon gerust vanuit eigen kapitaal gefinancierd worden (zonder rekening te houden met de geschatte waarde van de woning waar ik nu woon) maar een hypo op 10 jaar afgesloten (dus een aflosperiode van tien jaar en geen dertig) omdat de JKP nog altijd lager was dan de netto rente op dat kapitaal uitgekeerd.
Was de JKP hoger dan de rente op kapitaal (ten bedrage van de totale aankoopsom) had ik uiteraard geen lening aangegaan maar gefinancierd uit eigen middelen.
Ofwel begrijp ik niet wat je precies wil zeggen ofwel ervaar ik niet wat je stelt.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2026 12:44 ]
Ieder mag zijn eigen versimpelde benadering gebruiken maar de discussie loopt spaak als die versimpelingen vervolgens zonder nuance als richting gepresenteerd worden.Highland schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:07:
Dus eigenlijk gaat het er om of je je asset (woning) als bedrijfsmiddel (gebruiksgedreven) of als belegging (rendementsgedreven) ziet. Een bedrijfsmiddel of belegging hebben elk hun eigen spelregels, passend bij het doel. Ook een bedrijfsmiddel kan te gelde worden gemaakt (marktwaarde > boekwaarde). Bijvoorbeeld een boer heeft grond als bedrijfsmiddel, maar rekent pas met de boekwinst van de verkoop van zijn grond wanneer hij besluit te stoppen met boeren.
Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat de volgende scenarios een compleet verschillend uitgangspunt geven:
- A: huurwoning
- B: koopwoning 800k hypotheek 0k
- C: koopwoning 800k hypotheek 400k
[ Voor 6% gewijzigd door assje op 26-08-2026 13:11 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Klopt. Er wezen vooral een aantal Tweakers op het feit dat als je die -bijvoorbeeld- 400k overwaarde opneemt in je FO berekeningen je wanneer je daadwerkelijk het geld nodig hebt de woning ook te gelde moet maken. En een woonhuis is voor velen ook best een emotioneel bezit, los van je sociale netwerk in de buurt.assje schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:10:
[...]
Ieder mag zijn eigen versimpelde benadering gebruiken maar de discussie loopt spaak als die versimpelingen vervolgens zonder nuance als richting gepresenteerd worden.
Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat de volgende scenarios een compleet verschillend uitgangspunt geven:Linksom of rechtsom is de woning een asset in eigendom die desgewenst mogelijk te gelde gemaakt kan worden of als leverage gebruikt kan worden. Er voor kiezen hem buiten persoonlijke berekeningen te houden is natuurlijk ieders goed recht; dan is het gewoon een verborgen veiligheidsmarge.
Als ik een uitgebreid plan zou gaan maken voor FO, dan zou ik wel een stukje overwaarde gebruiken voor uitgaven in de levensfase 80-90 jaar, mocht ik het halen. Ik verwacht dan niet meer vrijstaand te kunnen wonen zoals nu, met tuin, trappen en drempels in huis enz.
Je moet (een deel van) de overwaarde ook alleen maar meenemen als je van plan bent te verhuizen, of op een andere manier dat geld eruit zou kunnen trekken.Pr088 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:37:
[...]
Klopt. Er wezen vooral een aantal Tweakers op het feit dat als je die -bijvoorbeeld- 400k overwaarde opneemt in je FO berekeningen je wanneer je daadwerkelijk het geld nodig hebt de woning ook te gelde moet maken. En een woonhuis is voor velen ook best een emotioneel bezit, los van je sociale netwerk in de buurt.
Als ik een uitgebreid plan zou gaan maken voor FO, dan zou ik wel een stukje overwaarde gebruiken voor uitgaven in de levensfase 80-90 jaar, mocht ik het halen. Ik verwacht dan niet meer vrijstaand te kunnen wonen zoals nu, met tuin, trappen en drempels in huis enz.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Dit is hier al eens ter spraken gekomen maar in het kader van de huidige discussie is dit ook wel een interessante optie:HandyLumberjack schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:59:
[...]
Je moet (een deel van) de overwaarde ook alleen maar meenemen als je van plan bent te verhuizen, of op een andere manier dat geld eruit zou kunnen trekken.
https://www.abnamro.nl/nl...overwaarde-hypotheek.html
Ik ben het er wel mee eens dat het mee nemen van overwaarde in je FIRE plan wel nuttig kan zijn in het algemeen. Of je er dan ook gebruik van maakt of in hoeverre je jezelf daarvan afhankelijk wil maken is een tweede, maar het is toch wel een stuk kapitaal wat je tot je beschikking hebt indien nodig.
Dit dus.HandyLumberjack schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:59:
Je moet (een deel van) de overwaarde ook alleen maar meenemen als je van plan bent te verhuizen, of op een andere manier dat geld eruit zou kunnen trekken.
Overwaarde van een huis meenemen heeft alleen zin wanneer je die overwaarde ook daadwerkelijk nodig hebt om iets anders te bereiken (of je FO te voelen) en je die overwaarde dan ook ten gelde kan maken op het ogenblik dat je het volgende/nieuwe doel wil bereiken.
Je hebt nu je leencapaciteit harder nodig. Door de snelheid waarmee assets in prijs zijn gestegen.
Want wat is dan precies het verschil tussen inkomen en uitgaven en op welke termijn wil je FO zijn?
Er zitten nogal wat verschillen op netto inkomen en noodzakelijke uitgaven en op welke termijn x, y, z FO willen zijn.
Dit blijft een heel binaire benadering en is precies wat resulteert in van die cirkeldiscussies.IvoB2 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:08:
Dit dus.
Overwaarde van een huis meenemen heeft alleen zin wanneer je die overwaarde ook daadwerkelijk nodig hebt om iets anders te bereiken (of je FO te voelen) en je die overwaarde dan ook ten gelde kan maken op het ogenblik dat je het volgende/nieuwe doel wil bereiken.
"Overwaarde van een huis meenemen"; meenemen als wat? Meerekenen in je renderende FO pot waar je uit gaat onttrekken niet nee. Meenemen in de beoordeling van je totale financiele positie en mogelijkheden is voor iedereen aan te raden.
Nou, ik hou ook niemand tegen wat dan ook tegen welke waarde mee te nemen in de beoordeling van de totale financiële positie.assje schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:29:
Meenemen in de beoordeling van je totale financiele positie en mogelijkheden is voor iedereen aan te raden.
Ik zal je raad in acht nemen.
Heb ik dan eensklaps een betere financiële positie (buiten de spreadsheet) en meer mogelijkheden?
En met welke waarde hou ik dan rekening? De bank schat het tussen de 480K en 800K.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2026 15:57 ]
Nee, want als het nodig is had je dat sowieso al kunnen gebruiken. Maar je hebt wel een completer/beter/eerlijker overzicht van je financiële positie, "voor het geval dat".IvoB2 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:49:
[...]
Heb ik dan eensklaps een betere financiële positie (buiten de spreadsheet) en meer mogelijkheden?
Maar eigenlijk was het misschien een retorische vraag....
Dat is natuurlijk geen serieuze schatting van een bank, maar je kan vast zelf een enigszins realistische, conservatieve, waarde van bepalen om mee te nemen op je balans. Zelfs al zit je er 200K naast, dat is beter dan er 600K naast zitten door helemaal niets op je balans te zetten.En met welke waarde hou ik dan rekening? De bank schat het tussen de 480K en 800K.
~
Meer goed, iedereen moet doen wat hij zelf wilt
Uiteraard.
Ik run dan ook een huishouden en geen zaak.
Wat er op die virtuele balans staat maakt verder niet uit want niemand buiten het gezin heeft daar inzicht noch controle op.
Ik weet niet hoe het er elders aan toegaat maar voor die zelf gemaakte schatting, conservatief of niet, koop ik als huishouden niets.
Ik heb alleen extra koopkracht wanneer ik effectief verkoop en het geld daadwerkelijk op mijn bankrekening wordt overgeschreven.
Wanneer ik op de waarde van het huis de bank mij geld wil laten lenen zal het toch de bank zijn die deze waarde zal bepalen en niet de waarde die ikzelf schat dat het waard is.
Ter info, bij mijn laatste hypo nam de bank alleen de geschattre waarde van het onroerend goed van de nieuwe aankoop, het inkomen, spaargeld, eventuele openstaande schulden en hoeveel we zelf in cash wilden inbrengen in overweging en niet de waarde van mijn woonhuis.
[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2026 16:18 ]
Een balans is niet alleen voor de externe wereld, maar ook voor de interne wereld.IvoB2 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:09:
[...]
Uiteraard.
Ik run dan ook een huishouden en geen zaak.
Wat er op die virtuele balans staat maakt verder niet uit want niemand buiten het gezin heeft daar inzicht noch controle op.
Het geeft een (snapshot) van je financiële positie. Ik denk niet dat een individu per se een balans moet maken, of dat iedereen die in FO interesse heeft opeens z'n jaarlijke balans moet gaan maken op 1 januari.
Maar inzicht in je financiële positie kan erg interessant zijn om onderbouwde strategische toekomstbeslissingen te nemen.
Ik krijg een beetje het idee dat er nu vooral discussie om de discussie is ;-). Om het simpel te houden:
1) Zuiver de waarde van een woning -/- schuld zegt mij ook niets
2) Een koopwoning in algemene zin ontkoppelt je voor een groot deel van de inflatie (huur)
3) Een afgeloste woning verlaagt je maandelijkse kosten voor wonen (maar is belastingtechnisch wellicht weer onhandig)
4) Een woning met een te hoge waarde (in NL) is belasting technisch niet handig.
5) Overwaarde monetizen is alleen interessant als je een beeld hebt over wat je woon-alternatief is. Ik heb het al 1000x gezegd, maar cashen in NL en dan verhuizen naar een lang waar woningen veel minder kosten bijvoorbeeld.
5a) Je kunt prima je woningwaarde schatten (Funda, Calcasa, taxatie, verkoopwaarde van woningen in de buurt) en ook wel redelijk extrapoleren naar de toekomst.
Een eigen afbetaalde woning heeft zijn waarde want verlaagt de lopende woonlasten zodat je dat kan opnemen in het cijfer om je FO te voelen. Maar de geschatte overwaarde heeft daar geen invloed op.
Met als toevoeging dat een woning belastingtechnisch in Vlaanderen niet zo ongunstig is als blijkbaar in NL want je wordt er hier sowieso jaarlijks belast op de virtuele huurwaarde en maakt voor de fiscus verder (nog) geen deel uit van je vermogen.
Wat 1 betreft ook eens maar die waarde zal alleen blijken op de dag van (evventuele) verkoop.
Ja je kan hopen dat iemand er ooit het geld voor geeft dat jij al lang hoopt ervoor te krijgen. Maar dat geeft naar de toekomst toe geen enkele garantie.
Punt vier heb je in Vlaanderen niet in de hand (zie eerdere toevoeging punt 3).
Punt vijf is een heel individueel gegeven. Het is zelfs in tegenspraak met de eerder aangehaalde argumenten om na de actieve periode "dicht bij familie en vrienden" te kunnen wonen.
Punt 5a. Ja dat kan best.
En dan hopen dat eventuele kopers het daar later ook mee eens zijn.
Wil je de woning echter (nog) niet verkopen heeft het eigenlijk nog minder zin om de waarde mee op te nemen in je financieel overzicht. Of het zou de tegenwaarde van de uitgespaarde huur moeten zijn.
Bij het bepalen van de waarde van een woning duiken nogal eens emotionele parameters op. En dit zowel bij kopers en verkopers. Al dat werk dat je als verkoper in je mooie tuin en die aanbouw stak maakt voor een koper nauwelijks extra waarde uit. Integendeel hij of zij vindt vanuit de eigen emotie en smaak het juist hinderlijk en misschien een extra kost om af te breken?
Kijk naar de periode tijdens corona. Huizen die een jaar ervoor slecht in de markt lagen stegen plots heel erg in waarde omdat ze "op de buiten lagen".
Dat is nu weer voor een deel gekeerd want die grote tuinen op den buiten vergen blijkbaar toch veel werk nu je weer vrij naar buiten kan. Stijgen de woningen met geen tot een kleine tuin weer meer in waarde want je kan die tijd nu meer besteden aan activiteiten buitenhuis.
Om maar te zeggen, de waarde die ieder aan zijn eigen woning geeft kan doorheen de tijd nogal eens van andere (toevallige) parameters afhangen dan de (emotionele) waarde die men er zelf aan toe wil kennen.
[ Voor 103% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2026 16:45 ]
ik houd wel bij wat de overwaarde op de woning is op basis van WOZ of conservatieve bureautaxatie, maar reken niet met vrijval.
Het is vooral mooi dat de woonlasten over het algemeen lager zijn dan bij vergelijke huur, dus je hebt minder nodig om FO te zijn.
Dat is idd de echte waarde die ik er ook aan geef.JURIST schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:40:
Het is vooral mooi dat de woonlasten over het algemeen lager zijn dan bij vergelijke huur, dus je hebt minder nodig om FO te zijn.
Het verlaagt de maandlasten aanzienlijk (en zeker wanneer je veel aan de eigen woning wil/kan onderhouden) waardoor je minder inkomsten moet generen om op hetzelfde niveau te leven als bij huur.
Het gaat vooral over snelheid en tijd, vroeger stegen de asset prijzen niet zo snel in zo’n korte tijd. Met woningen hebben we er het meeste last van, maar ook anderzijds. Lonen stijgen minder snel mee en hadden al een achterstand. Dus het verschil tussen uitgaven en inkomsten loopt sneller terug. Heb je geen leencapaciteit voldoende dan is je kans om de grootste vermogensprong te maken, het eigen huis een stuk kleiner. Dat zet een deel van je vaste lasten vast en laat meer ruimte om wat opzij te zetten. Voor deze enorme versnelling kon je nog wat bij elkaar sparen en had je gewoon meer leencapaciteit (of in ieder geval voldoende) in veel gevallen.IvoB2 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:08:
Ik begrijp wat je wil zeggen maar je laat dan ook heel veel openingen die nog ingevuld moeten worden en vanuit iedere situatie anders ingevuld zullen worden.
Want wat is dan precies het verschil tussen inkomen en uitgaven en op welke termijn wil je FO zijn?
Er zitten nogal wat verschillen op netto inkomen en noodzakelijke uitgaven en op welke termijn x, y, z FO willen zijn.
Het duurt nu veel te lang, en de druk op de inkomenskant is hoger. De kans dat je met besparen alleen de stap naar FO kan wagen wordt steeds kleiner. Op de “ouderwetse” manier.
Je inkomen zal hoog genoeg moeten zijn om voldoende te lenen om een eigen woning te verwerven. En de lening afbetalen zet ook druk op je rij te besteden inkomen/geld overhouden om te beleggen.
Maar ik vermoed dat je redenatie vertrekt vanuit het NL standpunt van een (deels) aflossingsvrije hypotheek icm met het in verhouding steeds meer waard worden van de woning?
Het inkomen van mensen is de laatste jaren niet snel genoeg meegestegen met de prijzen van huizen. Het gaat enkel om snelheid en tijd. Mensen hebben onvoldoende tijd om de snelle stijgingen te kunnen bijbenen met sparen, meer inkomen verzamelen om of voldoende cash te hebben of voldoende leencapaciteit. Zeker als je moet beginnen. Met het kopen van dat huis, om vervolgens vermogen te kunnen gaan opbouwen. De marges tussen inkomsten en uitgaven zijn voor veel mensen gewoon heel dun. Met bezuinigingen kom je er vaak niet meer. Tijd is hierin essentieelIvoB2 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:32:
Dat is dan met lenen voor een woning toch niet anders?
Je inkomen zal hoog genoeg moeten zijn om voldoende te lenen om een eigen woning te verwerven. En de lening afbetalen zet ook druk op je rij te besteden inkomen/geld overhouden om te beleggen.
Maar ik vermoed dat je redenatie vertrekt vanuit het NL standpunt van een (deels) aflossingsvrije hypotheek icm met het in verhouding steeds meer waard worden van de woning?
ik probeer er vooral voor te zorgen dat de woning niet (te snel) wordt afgelost. dan is mijn overwaarde dus ook beperkt;-)JURIST schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:40:
Balanstechnisch is overwaarde naturlijk gewoon onderdeel van je eigen vermogen. Maar ik heb een eigen woning verder altijd gezien om 1. in te wonen, 2. als middel om woonlasten te beperken over tijd (inderdaad: bescherming tegen inflatie) en 3. als financieringsmiddel (om voordelig bij te lenen).
ik houd wel bij wat de overwaarde op de woning is op basis van WOZ of conservatieve bureautaxatie, maar reken niet met vrijval.
ik ken van dichtbij wat voorbeelden van mensen die op zich redelijk zaten financieel maar tussen hun 60-70e niet bij het grootste deel van het vermogen konden omdat alles in de stenen zit. Natuurlijk hebben ze daar zelf voor gekozen. Maar ze hadden liever 2ton hypotheek nog openstaan en dan de mogelijkheid hebben om beide kinderen te helpen bij aanschaf van een woning. Dat kon even niet want alles zat al in stenen.
ik hou daarom een gemixte strategie aan waarbij het huis nooit naar nul zal gaan qua hypotheek en er een mooie bult investeringen wordt opgebouwd. Tegen de tijd dat mijn kinderen dan zo ver zijn dat er huizen oid gekocht worden kan ik daar wat mee doen. Ipv te wachten tot ik overlijd en dan ineens een mega-erfenis krijgen van een volledig afgeloste woning. erfenis komt eigenlijk altijd 1 generatie te laat heb ik gemerkt. Vaak zijn mensen 80 als ze overlijden en heb je dan erfgenamen die in de 50 zijn die een paar ton krijgen. Dat geld was veel nuttiger geweest op hun 30e (ik weet het: was wel een minder grote som dan)
Eens, ga er hier soortgelijk mee om. Op de balans eigen vermogen excl. overwaarde is hetgeen ik verder ook hanteer binnen mijn FO-target berekeningen. Aanpassing daarvan volgt op het moment dat liquidatie van de eigen woning ter sprake komt, en er zicht is op een grove schatting te verwachten vrij te spelen vermogen door een eventuele verhuizing.JURIST schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:40:
Balanstechnisch is overwaarde naturlijk gewoon onderdeel van je eigen vermogen. Maar ik heb een eigen woning verder altijd gezien om 1. in te wonen, 2. als middel om woonlasten te beperken over tijd (inderdaad: bescherming tegen inflatie) en 3. als financieringsmiddel (om voordelig bij te lenen).
Dit uiteraard vooral pas later in het traject. De woonlasten zijn niet bij aanvang bij vergelijkbare huur hoger. Maar het is vooral de periodieke verhoging bij huur, versus naar rato dalende lasten bij een annuïteiten hypotheek en zelfs absoluut dalende lasten bij een lineaire hypotheek welk het verschil maken.JURIST schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:40:
Vooral natuurlijk ook om rekening mee te houden wanneer een gedachte strategie is om e.g., op 65-jarige leeftijd te verkopen, vrije sector te gaan huren ergens binnen een fraai appartement. Ga je dan vervolgens nog 25 jaar mee, dan lopen dat soort lasten aanzienlijk op.
De huurwoning is eenvoudig. Dit zijn gewoon periodieke lasten. De toekomst is daarin qua lastenverhoging op basis van jaarlijkse gemiddelden ook redelijk voorspelbaar.assje schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:10:
[...]
Ieder mag zijn eigen versimpelde benadering gebruiken maar de discussie loopt spaak als die versimpelingen vervolgens zonder nuance als richting gepresenteerd worden.
Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat de volgende scenarios een compleet verschillend uitgangspunt geven:Linksom of rechtsom is de woning een asset in eigendom die desgewenst mogelijk te gelde gemaakt kan worden of als leverage gebruikt kan worden. Er voor kiezen hem buiten persoonlijke berekeningen te houden is natuurlijk ieders goed recht; dan is het gewoon een verborgen veiligheidsmarge.
De andere twee situaties zijn qua berekeningen toch lastiger, op het moment dat je hierin geen exit strategie hebt. Ja, je hebt een 400K - 800K overwaarde, maar dan? Je gaat ergens wonen. Nieuwe woningwaarde, hypotheek mogelijkheden t.z.t., bijkomende kosten (k.k., verhuiskosten, kluswerkzaamheden) komen natuurlijk om de hoek kijken. Ook kun je niet verhuizen, denken aan een opeethypotheek. Allerlei valide zaken en scenarios. Maar om er echt mee te kunnen rekenen, moet je hier vooral iets concreets voor ogen hebben.
Ik zou het zelf dan ook eigenlijk pas vooral binnen de persoonlijke berekeningen trekken, op het moment dat je er aan toe bent. Maar dat komt denk ik deels ook door het feit dat ik persoonlijk niet per se FIRE nastreef, maar in eerste instantie enkel FO nastreef. En ik ook niet direct verwacht om voor de huidige verwachte FO-datum, te stoppen met werken. Gelet op het feit dat de jongste dan nog geen 18 jaar oud is.
Mijn werkplezier is daarin dan ook leidend. En zal ik, op het moment dat dat er niet langer is, achteraf ook niet met spijt op terug kijken omdat ik langer gewerkt zou hebben dan noodzakelijk, overwaarde in beschouwing genomen, afhankelijk van de tegen die tijd genomen beslissingen. Is het eerder een mooie plus.
Uiteraard zal dit anders zijn indien FIRE, zo spoedig mogelijk stoppen met werk, de doelstelling is.
Plan is alhier daarom ook op het moment dat dit aan de orde komt, afhankelijk van het restbedrag dat er dan nog is, om dit gewoon bij te voegen aan een pot belegd vermogen met als doelstelling de eigen kinderen jaarlijks bij leven maximaal te schenken. Zolang als de voorraad strektFr33z schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:21:
Vaak zijn mensen 80 als ze overlijden en heb je dan erfgenamen die in de 50 zijn die een paar ton krijgen. Dat geld was veel nuttiger geweest op hun 30e (ik weet het: was wel een minder grote som dan)
[ Voor 7% gewijzigd door psychodude op 26-08-2026 19:07 ]
Hoe dan ook kan de koper altijd nog gaan huren en 800k opstrijken, een huurder kam dat niet. Hoe je ook rekent, die woning vertegenwoordigt hoe dan ook waarde.psychodude schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:03:
De huurwoning is eenvoudig. Dit zijn gewoon periodieke lasten. De toekomst is daarin qua lastenverhoging op basis van jaarlijkse gemiddelden ook redelijk voorspelbaar.
De andere twee situaties zijn qua berekeningen toch lastiger, op het moment dat je hierin geen exit strategie hebt. Ja, je hebt een 400K - 800K overwaarde, maar dan? Je gaat ergens wonen.
Als je je kapitaal langzaam opeet, dan moet je een einddatum gaan vooropstellen. Maar je kan prima 5 of 10 jaar langer leven, en dan wil ik goede zorg kunnen betalen. Met de veroudering van de bevolking kan dat wel eens sneller duurder worden dan we denken. Dat is een zekere vorm van reserve die ik wil inbouwen. Met mijn belgisch pensioen kan ik amper 1 persoon in een rusthuis financieren, en we zijn nog met 2. Goede zorg die je zelf wil kiezen kost gewoon geld, dus ik ga helemaal niet uit van een goedkoper leven op 80 dan op 65 mijn vader reisde op 80 nog regelmatig, en ja dan slaap je niet in een hostelThompson schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:05:
[...]
Lijkt me een gezonde manier van er naar kijken / mee rekenen. Wel vraag ik me af waarom je je kapitaal waardevast wil houden? Is dat om in de toekomst een erfenis voor de kinderen mogelijk te maken?
Mijn idee is wel dat wanneer ik sterf ik nog zo min mogelijk bezit. Eventuele schenkingen wil ik (ruim) voor de tijd dat het zo ver is gedaan hebben. Lastige is natuurlijk dat je nooit weet wanneer dat is maar ik verwacht dan ook dat als ik 80 ben dat er in die jaren heel wat minder uitgaven zullen zijn dan wanneer ik bijvoorbeeld 65 ben. Richting de laatste jaren van je leven is dan zelfs een matig pensioen (terwijl die van mij best redelijk is volgens mij) + aow al ruim voldoende.
Als het einde in zicht komt, dan zal ik wel wat weg schenken aan kinderen en goede doelen.
Als erflater kun je ook voor kiezen om je erfenis naar je kleinkinderen te laten gaan.Fr33z schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:21:
[...]
erfenis komt eigenlijk altijd 1 generatie te laat heb ik gemerkt. Vaak zijn mensen 80 als ze overlijden en heb je dan erfgenamen die in de 50 zijn die een paar ton krijgen. Dat geld was veel nuttiger geweest op hun 30e (ik weet het: was wel een minder grote som dan)
Zeker, zal niet ontkennen dat financieel gezien 800K overwaarde gunstiger is dan huren. En als gezegd, je kunt vele kanten uit.assje schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:22:
[...]
Hoe dan ook kan de koper altijd nog gaan huren en 800k opstrijken, een huurder kam dat niet. Hoe je ook rekent, die woning vertegenwoordigt hoe dan ook waarde.
Maar er zijn gewoon veel overwegingen om daarin mee te nemen. Waarbij zelf, nog geen 40, verhuizen naar een “definitieve” bestemming niet eerder dan 25 - 30 jaar in de toekomst zie gebeuren.
Het eigen financiële plaatje, woningmarkt, hypotheek mogelijkheden, wenselijke financiële ondersteuning voor de kinderen, nalatenschap, etc. zijn dan allerhande zaken waar ik nu gewoonweg nog bar weinig zicht op heb.
Gaandeweg zal één en ander daarin ook eigenlijk nooit helemaal vast komen te staan, en aansturen op bij voorbaat overwaarde binnen de FO-strategie meenemen, doe ik zelf derhalve dus niet.
Hoe men hiermee omgaat is vooral ook gewoon een persoonlijke keuze.
En als begunstigde kan je - toch in Vlaanderen - ook nog altijd voor een vrijwillige erfenissprong kiezen of na de erfenis een doorgeefschenking doen aan je eigen (klein)kinderen met vrijstelling van schenkbelasting (binnen een tijdslimiet).deejeebv schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:53:
[...]
Als erflater kun je ook voor kiezen om je erfenis naar je kleinkinderen te laten gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2026 21:03 ]
zeker maar ik vind het jammer dat een generatie ertussen dan wordt overgeslagen. Ik probeer wat grote lijnen te herkennen en dit is er 1 van. Ik ga dus proberen dat anders te doen (famous last words....deejeebv schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:53:
[...]
Als erflater kun je ook voor kiezen om je erfenis naar je kleinkinderen te laten gaan.
Hoezo wordt een generatie dan overgeslagen?Fr33z schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:03:
[...]
zeker maar ik vind het jammer dat een generatie ertussen dan wordt overgeslagen. Ik probeer wat grote lijnen te herkennen en dit is er 1 van. Ik ga dus proberen dat anders te doen (famous last words....)
Dan maak je toch gewoon een testament op waarbij je je vermogen verdeeld over verschillende begunstigden (met inachtneming van het voorbehouden deel).
Ben je zelf erfgenaam dan kan je de erfenis volledig weigeren en doorschuiven naar je eigen erven of slechts een deel wegschenken.
En wanneer je van jezelf vindt dat je al teveel geld hebt opzijliggen kan je het nog altijd bij leven (deels) wegschenken.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2026 21:13 ]
je bent stellig maar leest blijkbaar niet echt. Ik schets de situatie waarbij iemand zijn vermogen in stenen heeft zitten en die vrijkomt bij overlijden. Veel zie je dat dat (gelukkig) vaak pas rond 70/80 jarige leeftijd zo is. Tegen die tijd heeft de directe erfgenaam er minder aan want die is vaak al 50+ en heeft dingen hopelijk een beetje geregeld. Dan heb je niks aan een testament opmaken. En ook niet aan bij leven wegschenken want het geld zit vast in de stenen.IvoB2 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:12:
[...]
Hoezo wordt een generatie dan overgeslagen?
Dan maak je toch gewoon een testament op waarbij je je vermogen verdeeld over verschillende begunstigden (met inachtneming van het voorbehouden deel).
Ben je zelf erfgenaam dan kan je de erfenis volledig weigeren en doorschuiven naar je eigen erven of slechts een deel wegschenken.
En wanneer je van jezelf vindt dat je al teveel geld hebt opzijliggen kan je het nog altijd bij leven (deels) wegschenken.
deze specifieke situatie is voor mij een reden om dus geen woning volledig af te lossen want ik wil flexibel blijven en juist makkelijker dingen alvast met de warme hand (bij leven dus) doorgeven ipv alles op te sluiten en dan bij overlijden ineens "boem, geld!" voor de erfgenamen. Ja I know, vrij specifiek voorbeeldje. Maar wel veel voorkomend. Veel mensen die nu rond de 65-70 zijn hebben qua financien altijd beleggen spannend gevonden maar een huis is een goede investering. Dus elke keer als er geld over was maar weer afgelost. En daardoor op papier prima rijk maar in praktijk minder.
ik denk dat je de mogelijkheden om euthanasie te krijgen overschat.IvoB2 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:44:
[...]
Soit, daar gaat het in feite ook niet om.
Wanneer beide partners al goed met elkaar hebben doorgesproken onder geen enkele omstandigheid op welke leeftijd dan ook een dag te willen doorbrengen in een WZC dan moet je daar in je financiële planning ook geen rekening mee houden.
Als je onvoldoende mobiel bent om zelf naar toilet te gaan of je te kunnen wassen is dat geen terminale situatie en krijg je geen euthanasie. Ook als er sprake is van Alzheimer kan je dat vergeten met de huidige stand van de wet.
Trouwens, ik heb al meerdere mensen zien veranderen van mening als het einde naderbij komt, maar ze nog helder en pijnloos zijn. Dan leven ze ineens graag nog wat langer…
En daarbij komt nog dat die 3000€ niet je medische kosten, kledij en persoonlijke verzorging (kapper bv) dekt.
Nu ja, als je met 2 in een WZC terecht komt verkoop je je huis en raak je er wel. Mensen met weinig reserves waar 1 partner in een WZC terecht komt hebben het wel eens zwaar, want dan kan het huis niet verkocht worden…
Meestal heb je op die leeftijd ook geen zin meer om te verhuizen of je bezig te houden met financieel gedoe.
Dus je gaat 5 jaar langer doorwerken voor t geval dat er over 40 jaar niet genoeg zorgcapaciteit is voor iedereen die geen FO vermogen heeft?Tommie12 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:32:
[...]
Als je je kapitaal langzaam opeet, dan moet je een einddatum gaan vooropstellen. Maar je kan prima 5 of 10 jaar langer leven, en dan wil ik goede zorg kunnen betalen. Met de veroudering van de bevolking kan dat wel eens sneller duurder worden dan we denken. Dat is een zekere vorm van reserve die ik wil inbouwen. Met mijn belgisch pensioen kan ik amper 1 persoon in een rusthuis financieren, en we zijn nog met 2. Goede zorg die je zelf wil kiezen kost gewoon geld, dus ik ga helemaal niet uit van een goedkoper leven op 80 dan op 65 mijn vader reisde op 80 nog regelmatig, en ja dan slaap je niet in een hostel
Als het einde in zicht komt, dan zal ik wel wat weg schenken aan kinderen en goede doelen.
Nee, ik beleg zodat ik de inflatie kan bij houden, en ik voorzie wel wat reserve.R.van.M schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:50:
[...]
Dus je gaat 5 jaar langer doorwerken voor t geval dat er over 40 jaar niet genoeg zorgcapaciteit is voor iedereen die geen FO vermogen heeft?
Met de laatste wetsaanpassingen kan ik op 63,5 met pensioen. Stop ik ook maar een paar weken vroeger, dan krijg ik pas pensioen op 67 en moet ik de tussentijd 100% financieel zelf overbruggen. Dat zou waarschijnlijk wel lukken, maar ik vind het te krap
Ik ben nu 58,5, en die 5 jaar zie ik wel zitten. Mogelijk wel wat minder uren werken vanaf 60, maar dat zien we dan wel.
Ik weet je financiële positie niet, dus ik kan daar niet over oordelen. Maar ik heb wel de indruk dat je het al snel te krap, te weinig vindt, dat je rekening moet houden met inflatie, zorgkosten, hoge leeftijd halen etc.Tommie12 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:00:
[...]
Nee, ik beleg zodat ik de inflatie kan bij houden, en ik voorzie wel wat reserve.
Met de laatste wetsaanpassingen kan ik op 63,5 met pensioen. Stop ik ook maar een paar weken vroeger, dan krijg ik pas pensioen op 67 en moet ik de tussentijd 100% financieel zelf overbruggen. Dat zou waarschijnlijk wel lukken, maar ik vind het te krap
Er zijn ook een hoop mensen die de 60 of 65 niet halen, of niet in goede gezondheid. Dat is ook een risico. Wellicht een groter risico dan mogelijk "te krap"
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.