HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Eens - denk er heel goed over na.Shapeshifter schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:57:
[...]
Als je geen sterke wens hebt zou ik het lekker laten, had ik ook moeten doenKinderen kunnen vast ook leuk zijn, maar eigenlijk is het een gigantisch risico wat je neemt. Als ze ook maar een beetje defect zijn gaat het je leven bepalen en je komt er niet meer vanaf. Naast financieel zou ik ook zeker eerst mijzelf afvragen of je bereid bent om je huidige manier van leven op te geven hiervoor. Als je dat niet bent zou ik er ook niet aan beginnen.
Het level kan ook erg leuk zijn als je géén kinderen krijgt. De maatschappij voedt met een zachte hand je richting het krijgen van kinderen. Vooral als je sociale kring ze ook allemaal begint te krijgen en over niets anders meer kan praten dan kinderen.
Je hoort er dan niet niet echt meer 'bij', omdat jij iets niet hebt wat de anderen wel gemeenschappelijk hebben. Dat kan nogal eens een trigger zijn om ook kinderen te willen, maar dan wil je ze volgens mij om de verkeerde reden.
Ik heb er twee en houdt meer van die twee mormels dan wat dan ook, maar m'n leven was niet incompleet geweest als ik/we een andere keuze hadden gemaakt.
Even een simpele vraag tussendoor als dat mag....
Ik raak altijd in de war van het berekenen van belastingvoordeel voor groene beleggingen, de peildatum en voor welk jaar dat dan geldt
Ik weet dat het voordeel al bijna verleden tijd is (hopelijk met een goede reden, namelijk dat groene beleggingen zonder deze 'subsidie' voldoende renderen
)
Wat is het minimale bedrag om op 1 januari 2026 in groene beleggingen te hebben om nog maximaal te profiteren van dit voordeeltje?
Ik raak altijd in de war van het berekenen van belastingvoordeel voor groene beleggingen, de peildatum en voor welk jaar dat dan geldt
Ik weet dat het voordeel al bijna verleden tijd is (hopelijk met een goede reden, namelijk dat groene beleggingen zonder deze 'subsidie' voldoende renderen
Wat is het minimale bedrag om op 1 januari 2026 in groene beleggingen te hebben om nog maximaal te profiteren van dit voordeeltje?
Ik overweeg om een flink deel van mn jaarruimte/reserveringsruimte in een pensioenbeleggingspot te steken.
Nu zit ik met een gewoon ETF potje al bij Meesman dus dat was de meest logische stap, daar ook mn pensioenpot stallen.
Nu werd ik getipt richting VRYvanFintessa. Hebben wat hogere kosten maar actiever beheer dan Meesman. Ze geven geen rendementen vanuit het verleden "want cijfers uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst". Dat klopt, maar daarmee kan je wel zien hoe ze het "doen" ten opzichte van bijvoorbeeld Meesman.
Is er iemand hier met ervaring bij die partij?
Nu zit ik met een gewoon ETF potje al bij Meesman dus dat was de meest logische stap, daar ook mn pensioenpot stallen.
Nu werd ik getipt richting VRYvanFintessa. Hebben wat hogere kosten maar actiever beheer dan Meesman. Ze geven geen rendementen vanuit het verleden "want cijfers uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst". Dat klopt, maar daarmee kan je wel zien hoe ze het "doen" ten opzichte van bijvoorbeeld Meesman.
Is er iemand hier met ervaring bij die partij?
@ybos het eerste actief beheerde fonds wat over de lange termijn beter presteert dan een passief indexfonds moet nog uitgevonden worden. De kans is dus zeer klein dat zij dat opeens wel hebben gedaan. Maar wat wel vaststaat is hun winstmarge, zo simpel is het. En het is natuurlijk wel direct offtopic om naar actief beheerde fondsen in dit topic te vragen wat draait om passief beleggen.
Meesman belegt trouwens niet in ETF's maar in klassieke beleggingsfondsen (NT).
[ Voor 16% gewijzigd door The Third Man op 01-12-2025 19:24 ]
Jouw punt is exact wat me doet twijfelen, dat, samen met het niet delen van cijfers doet me toch neigen naar Meesman.The Third Man schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:23:
@ybos het eerste actief beheerde fonds wat over de lange termijn beter presteert dan een passief indexfonds moet nog uitgevonden worden. De kans is dus zeer klein dat zij dat opeens wel hebben gedaan. Maar wat wel vaststaat is hun winstmarge, zo simpel is het. En het is natuurlijk wel direct offtopic om naar actief beheerde fondsen in dit topic te vragen wat draait om passief beleggen.
Leesvoer wat jouw reactie alleen maar bevestigd:
https://www.veb.net/fonds...eve-fondsen-wat-is-beter/
Doe ik hoor, samen met mijn partnerRequiem19 schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:04:
[...]
Eens - denk er heel goed over na.
Ik heb er twee en houdt meer van die twee mormels dan wat dan ook, maar m'n leven was niet incompleet geweest als ik/we een andere keuze hadden gemaakt.
Wij zijn nu begin dertig, dus de biologische klok begint zeker te tikken. We hebben niet de luxe om nog 5 jaar dit voor ons uit te schuiven. Dat was het nadeel van elkaar op latere leeftijd ontmoeten. Voordelen zijn er ook legio hoor
Thanks voor de duidelijke uitleg. Kinderen = geen FO
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Tjah dat laatste weet ik niet hoor ;-). Denk dat het prima nog steeds kan, maar met name jaar 0-4 is FO technisch onhandig. Of 1 v/d 2 of beiden moeten significant minder gaan werken, of je hebt hoge opvangkosten.Pr088 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:52:
[...]
Doe ik hoor, samen met mijn partner![]()
Wij zijn nu begin dertig, dus de biologische klok begint zeker te tikken. We hebben niet de luxe om nog 5 jaar dit voor ons uit te schuiven. Dat was het nadeel van elkaar op latere leeftijd ontmoeten. Voordelen zijn er ook legio hoor![]()
Thanks voor de duidelijke uitleg. Kinderen = geen FO![]()
Vanaf 4 gaan ze naar school + wat bso uren en dat scheelt weer. Studie als ze 18 zijn wordt ook weer duur, maar daar heb je de tijd voor om te sparen/plannen. Mijn zoontje van 3 kan nu al 2 jaar studie bekostigen door de 100€ pm inleg van beide oma’s in een breed gespreid fonds.
Wat het grote verschil is met wel/geen kinderen is dat je veel vrije tijd en vrijheid verliest (en permanent beetje brak bent als ze weer een periode ruk slapen).
Dat trekt allemaal weer bij en als mens groei je zelf ook door de hele rollercoaster die het zijn van een ouder is.
Dat kunnen ze ook prima zelf betalen.Requiem19 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:59:
[...]
Studie als ze 18 zijn wordt ook weer duur, maar daar heb je de tijd voor om te sparen/plannen.
Je hebt nog 5 tot 10 jaar dus maak je niet druk qua timing. Genoeg mensen hier die tussen de 35-40 een (eerste of tweede) kind krijgen. Voor FO helpt t niet zo, hier wel eens berekend dat 1 kind ons ~15k netto per jaar kost van 0 tot 4 jaar oud. dat zit hem in KDVkosten + minder werken en dus minder salaris + nog wat geld voor kleren/luiers maar dat gaat niet zo hard.Pr088 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:52:
[...]
Doe ik hoor, samen met mijn partner![]()
Wij zijn nu begin dertig, dus de biologische klok begint zeker te tikken. We hebben niet de luxe om nog 5 jaar dit voor ons uit te schuiven. Dat was het nadeel van elkaar op latere leeftijd ontmoeten. Voordelen zijn er ook legio hoor![]()
Thanks voor de duidelijke uitleg. Kinderen = geen FO![]()
Uiteindelijk kosten kinderen vooral het meeste door:
- minder werken
- vakantie hoogseizoen
- opvang
- groter huis/auto
Natuurlijk kosten alle andere dingen ook veel geld, maar denk dat het merendeel van de kosten hem toch hierin zit
- minder werken
- vakantie hoogseizoen
- opvang
- groter huis/auto
Natuurlijk kosten alle andere dingen ook veel geld, maar denk dat het merendeel van de kosten hem toch hierin zit
Voor de FO kun je ze beter iets later krijgen.Fr33z schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:43:
[...]
Je hebt nog 5 tot 10 jaar dus maak je niet druk qua timing. Genoeg mensen hier die tussen de 35-40 een (eerste of tweede) kind krijgen. Voor FO helpt t niet zo, hier wel eens berekend dat 1 kind ons ~15k netto per jaar kost van 0 tot 4 jaar oud. dat zit hem in KDVkosten + minder werken en dus minder salaris + nog wat geld voor kleren/luiers maar dat gaat niet zo hard.
Maar de biologische klok tikt (zeker bij de vrouw) ook door en dat maakt het onzeker of het dan nog lukt.
(Zelf helaas ervaring mee, uiteindelijk is het goedgekomen, maar dat wil je niet)
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Hangt er vanaf. Ik ken ook wel mannen die rond hun 45/50ste nog een kind kregen. Dan is het maar de vraag hoeveel tijd in goede gezondheid je nog hebt als de kinderen het huis uit zijn. Ik ben zelf in elk geval blij dat ik rond mijn 50ste als het goed is zelfstandige volwassen kinderen heb.HandyLumberjack schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:53:
[...]
Voor de FO kun je ze beter iets later krijgen.
Maar de biologische klok tikt (zeker bij de vrouw) ook door en dat maakt het onzeker of het dan nog lukt.
(Zelf helaas ervaring mee, uiteindelijk is het goedgekomen, maar dat wil je niet)
In algemene zin vind ik de vraag of je kinderen wil de belangrijkste beslissing uit je leven (normaal gesproken). Ik denk dat je heel ver moet gaan om uit te zoeken wat je daarin nu wilt. Wil je ze echt of wil je kinderen omdat je omgeving dat wilt? Wil je echt geen kinderen of is het een soort koudwatervrees?
Of je nu wel of geen kinderen grootbrengt, op enig moment is de keuze onomkeerbaar.
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.