• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:31
Het zal een hobbelig parcour zijn maar AI lijkt mij een blijver.

Ik denk dat de constraint momenteel eerder onze eigen creativiteit is om het potentieel van AI te benutten. Het is wachten op leuke ideeën. (waarvan er velen zullen zeggen: waar is dat nu voor nodig. Maar die dan uiteindelijk heel normaal zullen worden in het dagelijkse leven. Genoeg praktische voorbeelden daarvan denk ik)

Bijkomend werden veel zaken in het begin gratis aangeboden: sociale media, gratis laden EV, streaming,... de ene al langer dan de andere. En de betaling kan in euro's zijn of in persoonsgegevens, advertenties,...

Bijkomend: het kost allemaal veel geld maar ik denk ook dat we nu nog de toekomstige schaalgrootte niet kunnen vatten. Massa is kassa.

Nog eens bijkomend: de snelste computer van vandaag is de Commodore64 van morgen.

Snel gedacht lijkt mij de toekomst van werken te zijn: hoe goed kan je AI-agentjes aansturen en beheren? Eentje als assistent voor de administratie, eentje om de telefoon op te nemen, om je documentie en opleidingen bij te houden, mental coach, financieel assistent,... En dan ook nog eens specifieke agentjes die je traint volgens je werk in mijn geval bijvoorbeeld: berekeningen, schema's naaien, metingen uitvoeren,...

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:55
R.van.M schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Het is deels wel uitgekomen, maar vooraf was het onmogelijk om de winnaars aan te wijzen. Bovendien liepen de koersen destijds al ver vooruit op de toekomstige winstverwachtingen en kwam er dus een correctie waarbij de koersen weer terugvielen.

Wat wél is uitgekomen, is dat bedrijven als Google, Microsoft en zelfs Meta dankzij een asset-light bedrijfsmodel jarenlang enorme winsten konden behalen. Hierdoor lag hun rendement op geïnvesteerd kapitaal aanzienlijk hoger dan dat van bedrijven uit de 'oude economie'

Met de huidige AI-investeringen verandert dit bedrijfsmodel echter fundamenteel. Deze bedrijven investeren nu enorme bedragen in datacenters, chips en infrastructuur, terwijl het nog maar de vraag is in hoeverre zij deze investeringen uiteindelijk zullen kunnen terugverdienen.
Dat vind ik dus een vorm van 'history doesn't repeat itself, but it often rhymes'. Een hoop bedrijven die enorme bedragen verbranden zonder dat duidelijk is of dat ooit kan worden terugverdiend. Klinkt mij heel bekend in de oren...
Wozmro schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:51:
Het zal een hobbelig parcour zijn maar AI lijkt mij een blijver.
Internet is ook gebleven na 2001. Er waren gewoon een paar winnaars en veel verliezers. Degene die goed gokten en geld staken in Google, Apple en Microsoft waren goed af, stond je geld op yahoo, netscape en AOL, dan was je de sjaak.

Hetzelfde gaat met AI gebeuren.

Dus.... spreiden ...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:09
Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:52:
[...]
Dat vind ik dus een vorm van 'history doesn't repeat itself, but it often rhymes'. Een hoop bedrijven die enorme bedragen verbranden zonder dat duidelijk is of dat ooit kan worden terugverdiend. Klinkt mij heel bekend in de oren...
Met dit verschil dat het nu veelal, niet allemaal, ook bedrijven zijn die ook al heel veel winst maken. In ´99 was het Fried Air. Inc. die nog nooit een cent had verdiend. Nu zijn het ook Alphabet, Meta, Microsoft, Amazon e.d. die het kunnen doen zonder dat ze direct in de problemen komen, ook al zou het zich niet (snel) terugbetalen. En volgens mij is de gedachte van deze bedrijven ook: we mogen deze race niet verliezen, want dan zijn we over x-tijd weg. Alleen de winnaars blijven bestaan.
Of dat de toekomstige winsten en huidige koersen rechtvaardigt, dat is (inderdaad) een heel ander verhaal.

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:03:
[...]

De strategie die AI bedrijven is wel interessant.

Ik begrijp dat consumenten prijzen voor AI tools énorm onder de effectieve kostprijs worden verkocht. Een Claude abbo van 20 euro is dus enorm verlieslatend. Het idee hierachter is dat wij in onze hoedanigheid als consument 'verslaafd' raken aan AI en het daarmee ook veel sneller zakelijk inburgert.

De zakelijke abbo's zijn vele malen duurder, of staan standaard op een lichter LLM model (en dus goedkoper), of worden straks enorm verhoogd als een bedrijf afhankelijk geworden is van het gebruik.

Niet echt een prettige strategie... maar klinkt commercieel gezien wel slim ;-).
Klinkt een beetje zoals dat er in de internetbubbel een wildgroei aan goedkope internetproviders was, ook enorm verlieslatend, met het idee dat als je maar groot genoeg zou worden, het uiteindelijk wel winstgevend zou worden. Altijd de vraag welk AI bedrijf de nieuwe Worldonline is (gewaardeerd op ruim 6000 euro per verlieslatende klant) en welke de winnaars worden.

Begrijp me niet verkeerd, ik zie zeker toekomst voor AI en aanverwante zaken. Maar het is niet alles goud wat er blinkt.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:04
Fr33z schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Nog niet onderbouwd maar heb even gezocht, blijft moeilijk want de AI-bedrijven zijn niet scheutig met info. Wat ik zo even kon vinden:

Er zijn blijkbaar ~ 900 miljoen gebruikers van ChatGPT waarvan 50 miljoen een abonnement hebben. Voor zover ze er zelf iets over zeggen verwachten ze 115 miljard aan negatieve kasstroom voor 2026 tot 2029. Dat is dus inclusief hun eigen verwachting dat die 50 miljoen mensen er wel voor betalen. Ze komen nog steeds 115 miljard te kort om hun investeringen/uitgaven te dekken. Nu kun je zeggen: ooh joh, dat is maar 2300 euro per betalende gebruiker, komt goed. maar dat is wel een sterke versimpeling ben ik bang.

Verder is er wel interessant onderzoek door mensen van MIT gedaan waarin ze concluderen dat bij 95% van de bedrijven die proberen AI in bedrijfsvoering op te nemen er nul toegevoegde waarde wordt bereikt https://db-fastly.legal.io/file/68a930fb07d0d13744418fd2/1755918587.pdf?auto=webp Dit ligt aan dingen maar volgens hen is de belangrijkste "most gen-AI systems don't retain feedback, adopt te context or improve over time".
Als je hetzelfde onderzoek in de jaren 90 gehouden had over mobiele telefoons, was het antwoord niet heel anders geweest ;-).

• Rubbergrover1
rube schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:02:
[...]

Met dit verschil dat het nu veelal, niet allemaal, ook bedrijven zijn die ook al heel veel winst maken. In ´99 was het Fried Air. Inc. die nog nooit een cent heeft verdiend. Nu zijn het ook Alphabet, Meta, Microsoft, Amazon e.d. die het kunnen doen zonder dat ze direct in de problemen komen, ook al zou het zich niet (snel) terugbetalen. En volgens mij is de gedachte van deze bedrijven ook: we mogen deze race niet verliezen, want dan zijn we over x-tijd weg. Alleen de winnaars blijven bestaan.
Of dat de toekomstige winsten en huidige koersen rechtvaardigt, dat is (inderdaad) een heel ander verhaal.
Als je alleen naar de grote bedrijven kijkt, dan is de conclusie uiteraard dat het vooral de grote bedrijven zijn die in AI investeren ;) . Tijdens de internet bubbel had je ook de KPN's en Vodafone's etc. die flink aan de weg timmerden en gewoon een gezonde bedrijfsvoering hadden.

Maar en zijn ook duizenden kleinere spelers op de markt, die vaak nauwelijks winst (of juist verlies) maken, maar soms veel inderessanter zijn. Omdat daar soms interessante innovaties gebeuren en die bedrijven vooralsnog worden opgekocht zodra het voor de grote jongens interessante wordt. (Net als in 2000...)

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:09
Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:12:
[...]
....Tijdens de internet bubbel had je ook de KPN's en Vodafone's etc. die flink aan de weg timmerden en gewoon een gezonde bedrijfsvoering hadden.
In mijn herinnering waren het toen nog veel meer bedrijven die geen winst maakten. Maar ik geef toe, dat is meer een herinnering/gevoel, en dus nogal riskant om vanuit te gaan. Als ik alleen al kijk nu naar SpaceX :+ , dan is dat misschien al meer dan voldoende om te erkennen dat het nu toch niet beter (minder erg) is dan destijds.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:09
Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:52:
[...]

Ja, maar uit al die bedrijven kan uiteindelijk ook de nieuwe Google ontstaan. Het probleem is dat het vrijwel onmogelijk is om het kaf van het koren te scheiden. Daarom heeft dit verder geen invloed op de strategie om de hele markt te blijven volgen. Tussen die bedrijven zitten er ongetwijfeld die veel geld verbranden en mogelijk ooit failliet gaan, maar ook de winnaars van morgen.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:04
R.van.M schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:24:
[...]

Ja, maar uit al die bedrijven kan uiteindelijk ook de nieuwe Google ontstaan. Het probleem is dat het vrijwel onmogelijk is om het kaf van het koren te scheiden. Daarom heeft dit verder geen invloed op de strategie om de hele markt te blijven volgen. Tussen die bedrijven zitten er ongetwijfeld die veel geld verbranden en mogelijk ooit failliet gaan, maar ook de winnaars van morgen.
Wellicht is de grootste les ook simpelweg dat er ENORM veel geld in de wereld is. Dat geld zoekt altijd een bestemming om te renderen.

Het is uiteindelijk voor grote spelers nooit rationeel om al het geld van de bank te halen en in een sok onder het matras te stoppen.

Daarom zouden we ook eens moeten nadenken om de CAPE punten te re-balancen. Quantitative easing heeft een heel ander speelveld gemaakt, terwijl de inflatie somehow nog redelijk binnen de perken is gebleven.

Ergo, als AI helemaal klapt loopt de luchtbel leeg. Maar al die lucht die eruit gaat, wordt dan vanzelf weer ergens anders in gepompt...

Stil blijven zitten, strategie handhaven en niet teveel twijfelen.

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:24:
[...]

In een goed afgewogen portefeuille is at ook prima. Maar als die opgeblazen marktkapitalisatie er toe leidt dat het te veel doorslaat in "alles" in een bepaalde sector, dan heb ik daar mijn bedenkingen bij.

• Rubbergrover1
rube schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:18:
[...]

In mijn herinnering waren het toen nog veel meer bedrijven die geen winst maakten. Maar ik geef toe, dat is meer een herinnering/gevoel, en dus nogal riskant om vanuit te gaan. Als ik alleen al kijk nu naar SpaceX :+ , dan is dat misschien al meer dan voldoende om te erkennen dat het nu toch niet beter (minder erg) is dan destijds.
Groot verschil is volgens mij dat nu veel grote namen rechtstreeks investeren. In plaats van dat ze daar een dochterbedrijf voor oprichten. Als je die divisies los zou bekijken (zoals je toen de dochterbedrijven apart bekeek), zal het verschil tussen het verlies van de dochter/divisie en de winst van de moeder ook een stuk duidelijker zijn.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:38
Tommie12 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:35:
[...]

Ik heb 2 aparte portfolio’s.

De ene beheerde ik lui. Fire and forget, paar ETFs, en vooral enkel iets doen als er een aandeel uit valt, er cash uit komt door dividenden. Paar transacties per jaar

De andere was actiever. Beurs volgen, tips nagaan, kopen verkopen… paar transacties per maand, niet per dag natuurlijk.

Mijn conclusie: hoe luier ik was, hoe meer rendement….

Nu is het gewoon af en toe eens kijken, niet handelen…
Oh ja dat geloof ik zo. Ik heb ook 90% van mijn portofuille in de NT fondsen.
De overige 10 speel ik ermee en in een bullmarket gaat alles goed. Als het begint te dalen (zoals afgelopen dagen) dan verdwijnt het rendement als sneeuw voor de zon. Maar zoals jij en ik, we zijn er wel mee bezig. Het is misschien slimmer om gewoon niet naar te kijken, maar net als bij een spel is het ergens ook wel leuk.

Mensen die niet meer zoveel op hun planning hebben, zoeken graag een bepaalde spanning op.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:03
Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:03:
[...]

Klinkt een beetje zoals dat er in de internetbubbel een wildgroei aan goedkope internetproviders was, ook enorm verlieslatend, met het idee dat als je maar groot genoeg zou worden, het uiteindelijk wel winstgevend zou worden. Altijd de vraag welk AI bedrijf de nieuwe Worldonline is (gewaardeerd op ruim 6000 euro per verlieslatende klant) en welke de winnaars worden.

Begrijp me niet verkeerd, ik zie zeker toekomst voor AI en aanverwante zaken. Maar het is niet alles goud wat er blinkt.
Helemaal eens hoor dat er daar ook wat mij betreft ergens een keer iets spannends moet gaan gebeuren. Paar zaken om e.e.a. te nuanceren en waarom de AI "bubbel" volgens mij echt wel anders is dan de Worldonline hausse:

- AI wordt nu grotendeels betaald door bedrijven die hele diepe zakken hebben uit andere inkomsten (Nvidia uit hardware verkoop, microsoft/apple/google uit verkoop van hun diensten/hardware buiten AI). In de internetbubbel was het toch vooral durfkapitaal overal; dat zit nu ook wel in AI, maar die enorme stabiele cashflow die tegen de plinten klotst door stabiel inkomen dat al vóór de AI hype uit de cloud (microsoft), zoekmachinedata/reclame (google), hardware (apple/nvidia) kwam zorgt wel dat die investeringen een stuk veiliger zijn. Meta kan gewoon even miljarden verplassen aan een metaverse dat flopt zonder dat het echt het bedrijf in gevaar brengt. Dat zelfde geldt hier.

- zie daar ook hun strategie van nu de consument lekker maken met mooie features, dat is een verdienmodel dat altijd al wordt toegepast door allerhande startups en bedrijven (zie waarom amazon nog steeds zo spotgoedkoop is, ze willen bol uit de markt drukken wat ze maar steeds niet lukt, en zodra dat dan het geval is en ze monopolist zijn gaan de prijzen gewoon omhoog). Die tactiek is gewoon een business model dat heel gangbaar is in allerlei markten en doen Europese bedrijven net zo hard aan mee.

- wat je bij AI niet moet vergeten is de ontwikkeling / training van de modellen. Dat is even poepduur en vreet energie, maar daarna zijn de kosten al direct een stuk lager. Dit is onder andere hoe Deepseek zo snel zo goedkoop in de markt gezet kon worden, ze hebben gewoon bij het maken van hun eigen taalmodel goed gekeken naar wat Google en ChatGPT al geleerd hadden en het copyright op zijn chinees toegepast: "it's the right to copy :+ ". Als die taalmodellen over 2-3 jaar dus echt in de basis al goed genoeg zijn, wordt dat trainen steeds minder nodig voor basistaken en is wel degelijk een stabiel verdienmodel met een abonnement één of twee tientjes te maken. Maar idd is dat nu nog niet het geval.

Samenvattend zal er dus zeker e.e.a. spannend worden daar als partijen om gaan vallen, maar echt grote faillisementen door de gehele markt heen zullen toch lastig zijn als er zulke diepe zakken zijn, alleen OpenAI zit wat dat betreft op een spannende plek.

• Wozmro
Requiem19 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:04:
[...]

Als je hetzelfde onderzoek in de jaren 90 gehouden had over mobiele telefoons, was het antwoord niet heel anders geweest ;-).
Doet mij denken aan dit filmpje over technologische voorspellingen:

YouTube: Tony Seba #CleanDisruption @ Robin Hood Investors Conference 2019 #RHIC2019

Op 2:07 zie je een stukje over hoe AT&T in 1985 vroeg aan McKinsey om te voorspellen hoeveel draadloze telefoons er zullen zijn in het jaar 2000 (15 jaar later).

Het resultaat van hun onderzoek: 900.000 stuks

In werkelijkheid in 2000: 109 miljoen

Een factor 120 verkeerd ingeschat. (Maar McKinsey heeft toch een factuurtje gestuurd)

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:25
Wozmro schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:03:
Een factor 120 verkeerd ingeschat. (Maar McKinsey heeft toch een factuurtje gestuurd)
Je zou ook een video kunnen maken over de voorspellingen van Tony die wel en niet zijn uitgekomen ;-)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Wozmro
Of jij kan hier een linkje plaatsen naar die video? Dan kan ik er naar kijken.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:09
Voorspellingen zijn ook maar meningen en zoals de beroemde quote gaat;

"Opinions are like assholes, everyone has one but they think each others stink"

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:10
R.van.M schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:45:
[...]

Correct, het is gekoppeld aan de P/E en de 10jaars rente. De achtergrond van de formule;
https://www.reddit.com/r/financialindependence/comments/kqbuzl/a_valuation_approach_to_the_safe_withdrawal_rate/

De formule uitgewerkt en dagelijk geupdate;
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vSUXNrvC9rOjU-rurvTsS45TCW1mQ7emWLdyKLtl3Nnosc1_MG6-frp4RC3eqLqizG4zpffPczw7FV4/pubhtml#gid=0

Het geinige van deze formule is dat ERN onafhankelijk op een vergelijkbaar resultaat uitkwam in een van zijn SWR artikelen.

Verder zit ik inderdaad op een lager percentage aandelen vanwege sequence of returns risk, maar zodra ik deze hobbel voorbij ben ga ik weer opbouwen naar 80% aandelen. Zodra mijn RE fase is begonnen ben ik van plan met een dynamische WR te gaan werken die ook de stand van de aandelen meeneemt.
Dank voor het delen! Goed om eens naar te kijken.
Ik ga vooralsnog uit van 3% voor de NL situatie met VRH 2028, met 65% aandelen, 35% vastrentend, maar wel met pensioenpot vanaf 67 jaar (lager succesratio = OK).

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:00:
[...]

Internet is ook gebleven na 2001. Er waren gewoon een paar winnaars en veel verliezers. Degene die goed gokten en geld staken in Google, Apple en Microsoft waren goed af, stond je geld op yahoo, netscape en AOL, dan was je de sjaak.

Hetzelfde gaat met AI gebeuren.

Dus.... spreiden ...
De grote vraag is dan; ben je beter af met een equal weight etf of 'gewoon' market weight? De toekomst zal het leren!

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 08:01
Ik ga er wel van uit dat de AI bubbel vroeg of laat gaat barsten. Niet dat ik denk dat die megabedrijven om gaan vallen, maar de prijs van de aandelen kan wel enorm inzakken.

Ik heb me defensief gepositioneerd. Veel in deposito's, blue chips en een equal weight ETF. Heb wel een paar tech aandelen gekocht tijdens de dip vorig jaar die het goed gedaan hebben maar daar heb ik wel permanent een stop loss op staan. Voelt altijd vervelend om aandelen die het goed gedaan hebben te verkopen maar ik heb vroeger te vaak dingen vastgehouden van +50% naar -20%.

Kan over 3 jaar stoppen en wil dan een vakantiewoning kopen dus ik heb het geld tegen die tijd ook wel nodig. Heb tijdens de 2008 crisis op -80% gestaan met sommige fondsen. Was toen maar kleingeld maar inmiddels zit er te veel in om dat soort klappen op te vangen of 10 jaar te wachten tot het herstelt.

• KC Boutiette
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
rube schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:12:

Het allereerste tweakers FO-topic meetup 8)

Dit topic loopt al sinds eind 2013(!). Sommige users "kennen" elkaar al jarenlang en er is al veel informatie uitgewisseld. Het idee voor een meet-up is ook al meerdere keren langsgekomen, maar tot nu toe is het nog niet van de grond gekomen. Bij deze dus een serieuzere poging om te kijken of er voldoende interesse om dat toch eindelijk eens te realiseren.
Wanneer
Zaterdag of zondag 25/26 juli of 22/23 augustus. Uiteindelijk kiezen we een dat die voor de meeste geïnteresseerden uitkomt.
Waarschijnlijk regio Zuid-Holland of eventueel Utrecht, zodat het voor de meesten te doen is.
Bijvoorbeeld in een horecagelegenheid of, als het weer het toelaat, iets buiten.
Wie
Posters in dit topic. Er zijn in ieder geval twee posters, dus het begin is 😊.
Een postinggeschiedenis is wel wenselijk i.v.m. de privacy gevoelige informatie en onderwerpen.
Wat
Vooral gewoon samenkomen en elkaar eens in het echt spreken.
Geen vast programma; dat hangt een beetje af van wie er komen.
Hoe
Als je interesse hebt:
- laat het even weten in dit topic
- en stuur me daarnaast een DM met:
- welke datum/data je kunt
- eventuele voorkeuren of ideeën (suggesties voor locatie of opzet zijn welkom).
Gaaf initiatief, ben er graag bij

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

ewrz schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:55:
Ik ga er wel van uit dat de AI bubbel vroeg of laat gaat barsten. Niet dat ik denk dat die megabedrijven om gaan vallen, maar de prijs van de aandelen kan wel enorm inzakken.

Ik heb me defensief gepositioneerd. Veel in deposito's, blue chips en een equal weight ETF. Heb wel een paar tech aandelen gekocht tijdens de dip vorig jaar die het goed gedaan hebben maar daar heb ik wel permanent een stop loss op staan. Voelt altijd vervelend om aandelen die het goed gedaan hebben te verkopen maar ik heb vroeger te vaak dingen vastgehouden van +50% naar -20%.

Kan over 3 jaar stoppen en wil dan een vakantiewoning kopen dus ik heb het geld tegen die tijd ook wel nodig. Heb tijdens de 2008 crisis op -80% gestaan met sommige fondsen. Was toen maar kleingeld maar inmiddels zit er te veel in om dat soort klappen op te vangen of 10 jaar te wachten tot het herstelt.
Ik laat het allemaal gewoon staan. Zit ook veel stijging in dus als het 30-40% zakt allemaal dan is de winst nog steeds hoger dan de rente op de spaarrekening.

De woningwaarde zit volgens diverse berichten ook op het hoogtepunt, maar ik zie ook geen reden om (uit paniek) goedkoper te gaan wonen .. ;).

Uiteindelijk zal het over 10-20 jaar waarschijnlijk een stuk hoger staan.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

rube schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:12:

Het allereerste tweakers FO-topic meetup 8)

Dit topic loopt al sinds eind 2013(!). Sommige users "kennen" elkaar al jarenlang en er is al veel informatie uitgewisseld. Het idee voor een meet-up is ook al meerdere keren langsgekomen, maar tot nu toe is het nog niet van de grond gekomen. Bij deze dus een serieuzere poging om te kijken of er voldoende interesse om dat toch eindelijk eens te realiseren.
Wanneer
Zaterdag of zondag 25/26 juli of 22/23 augustus. Uiteindelijk kiezen we een dat die voor de meeste geïnteresseerden uitkomt.
Waarschijnlijk regio Zuid-Holland of eventueel Utrecht, zodat het voor de meesten te doen is.
Bijvoorbeeld in een horecagelegenheid of, als het weer het toelaat, iets buiten.
Wie
Posters in dit topic. Er zijn in ieder geval twee posters, dus het begin is 😊.
Een postinggeschiedenis is wel wenselijk i.v.m. de privacy gevoelige informatie en onderwerpen.
Wat
Vooral gewoon samenkomen en elkaar eens in het echt spreken.
Geen vast programma; dat hangt een beetje af van wie er komen.
Hoe
Als je interesse hebt:
- laat het even weten in dit topic
- en stuur me daarnaast een DM met:
- welke datum/data je kunt
- eventuele voorkeuren of ideeën (suggesties voor locatie of opzet zijn welkom).
Leuk, sluit graag aan.

9.700Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 75kwh EV(Tesla), sigenergy 54kwh Tibber 2x Easee 22kw + 1x DC25kw Sigenergy

Pagina: 1 ... 329 330 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.