• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:06:
[...]

Dat is hoe jij ernaar kijkt, maar -zoals gemeld- dan negeer je de verschillende vormen van FO totaal.

Dat maakt een vraag of/wanneer je FO bent ook een beetje nietszeggend als je niets over de context weet.
Uiteraard kijk ik er zo naar.
Het is, mijn mening, nl. ieder individu dat vroeg of laat gaat bepalen of men zich FO voelt of niet.
Om de semantische discussie niet verder te laten ontsporen, welke vorm van FO heb ik volgens jou dan nu al bereikt, welke niet en waarom wel of niet?
Persoonlijk maakt het voor mij geen verschil meer. De persoonlijke inkomsten overtreffen nl. ruimschoots de persoonlijke uitgaven en verplichte uitgaven zijn er ook al bijna niet meer. Ik heb het gevoel dat ik 24/7 kan doen en laten wat ik wil. Voor heel veel mensen zou dat sowieso al een luxe uitgangspositie zijn, ongeacht de definitie die men er dan aan wil geven.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• IvoB2
  • Niet online
6% -30% RV= 4% netto.

Inflatie over de laatste 12 maanden: 3,4%
6% rente minus 30% RV is niet 4 maar 4,2% netto.
Geen enkele belegging is vrij van risico.

Er is inderdaad een verschil tussen persoonlijke inflatie en de inflatie berekend over een gestandariseerde korf.
Die twee laatsten lopen niet noodzakelijk gelijk. Wanneer de "officiële" inflatie bv. stijgt door stijgende energieprijzen en je bent zelf niet gevoelig voor stijgende energieprijzen is dat al een totaal ander uitgangspunt dan voor iemand die heel afhankelijk - tot een groot deel van het inkomen - is van dezelfde officiële energieprijzen.
Het maakt wat betreft het te besteden inkomen dus al een groot verschil.

En dan nog, 4,2% netto rendement is nog altijd meer dan het officiële inflatiecijfer. Het beschikbare inkomen stijgt netto dan nog steeds. Het beschermt ook dat deel van het kapitaal tegen waardevermindering.
De andere delen van de inkomsten zijn - in België - ook al min of meer inflatiebestendig.

Er is ook nog een verschil tussen wie rendement nastreeft in kapitaalopbouw om in de toekomst FO(FIRE) te kunnen zijn en wie al FO bereikt heeft en alleen nog maar zijn reeds opgebouwde kapitaal dient te beschermen tegen waardevermindering (eventueel voor de navolgende generaties). Die laatste moeten, mijn mening, ook niet klagen als het "wat minder" is dan verwacht. Een gegeven paard kijkt men beter niet in de bek.

[ Voor 118% gewijzigd door IvoB2 op 06-07-2026 12:33 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:03
ewrz schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:14:
Echt volledig stoppen en van je vermogen leven is in Nederland gewoon lastig omdat de belastingen en andere kosten van veel dingen hier gewoon hoog liggen.
Het is zeker niet voor iedereen haalbaar maar voor velen ook niet onmogelijk. Alleen....veel mensen hebben het er niet voor over om te doen wat nodig is om FO te worden. En dat is prima, want mensen moeten zelf de balans voor hen bepalen.

Dat belastingen en kosten hoog zijn, geeft soms ook kansen in de vorm van hoge salarissen/inkomsten.
De mensen die ik ken die op jonge leeftijd van vermogen zijn gaan leven zijn ook allemaal naar het buitenland vertrokken.
Ik ken eigenlijk niemand (persoonlijk) die (permanent) naar het buitenland is vertrokken. Het zal aan onze bubbels liggen wat we zien.

• IvoB2
  • Niet online
Tja, wat is hoog?
Mijn belastingbijdrage op inkomen in Vlaanderen zit in zijn geheel onder de 30%. Laat het nog 30% zijn. Ik moet er niets voor laten. Ook niet in België.
En daar krijg je hier uiteraard ook wat voor terug.
Het gras is niet altijd groener aan de overkant.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 06-07-2026 12:39 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
OogvanHorus schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:02:
[...]

Dankjewel, ik denk dat het me nu wel lukt. :)

Ik weet dat het wat een losse vraag is maar ik zie hier veel mensen praten over FO en hier en daar wat beleggingen hebben maar daar blijft het dan ook bij. Volgens mij gaan de meeste naar hun werk en 'dromen' vooral over de toekomst en FO zijn en zijn de plannen en beleggingen die ze nu hebben voornamelijk voor een (verre) toekomst

Vandaar dat ik uiteraard wel eens benieuwd ben naar Tweakers die niet meer naar een werkgever moeten en wat hun ervaringen daarin zijn. Maakte het je in het begin rusteloos of geeft het rust? Hoe gaat het met je beleggingen en wat was jouw vermogen om te zeggen dat je het zonder een actief inkomen kon redden? Dat is natuurlijk voor iedereen verschillend maar dat inzicht is ook weer leerzaam. Leef je in een hutje op een berg in Spanje en pomp je je eigen water en verbouw je je eigen groenten? Of leef je in Dubai in een mooi appartement? Daar zit natuurlijk een heel verschil in qua leven en verwachtingen.

Over mijzelf:

***members only***
simpel vraag misschien hoor, maar: wat houdt je tegen? rekenkundig ben je er al lang. het is geen kwestie van meer geld maar van minder verbruiken ;) het klinkt meer alsof je een droombeeld hebt maar dat niet echt voelt of het niet durft. dat tweede is heel begrijpelijk.

meeste mensen beginnen toch met een stap in de richting doen. de klassieker is: 'build the life you want and retire to it'. Kun je beginnen met wen sabbatical van paar maanden of een half jaar? dan huur je ergens een huisje en kijk je wat er bevalt en wat niet bijv. Voor het genoemde bedrag kun je op veel plekken prima 25 jaar lang een huisje huren dus ik zou daar eens beginnen ipv meteen iets te kopen.
IvoB2 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:22:
[...]

Uiteraard kijk ik er zo naar.
Het is, mijn mening, nl. ieder individu dat vroeg of laat gaat bepalen of men zich FO voelt of niet.
Nou, je stelde keihard dat je FO bent wanneer de inkomsten de uitgaven overstijgen en wanneer je voor die inkomsten niet meer afhankelijk bent van verplicht werken. En dat de rest niets anders is dan jezelf onrust en stress aanpraten. Vind ik nogal een boude uitspraak waarin weinig terugkomt over een mening of een persoonlijke invalshoek. Laat staan de verschillende vormen van FO (lean, barrista, fat etc.).
Om de semantische discussie niet verder te laten ontsporen, welke vorm van FO heb ik volgens jou dan nu al bereikt, welke niet en waarom wel of niet?
Geen idee. Ik ken je financiële situatie daar niet goed genoeg voor. En vooral ook je wensen niet. Het is vooral van belang of je jezelf FO beschouwt.

Ik vind de vraag "ben je FO" ook wat nietszeggend, juist omdat het zo subjectief is en afhangt van je wensen. Als je twee mensen hebt met de zelfde financiële situatie, dan kan het zijn dat de ene zichzelf als FO beschouwt, terwijl de ander nog bepaalde concrete toekomstwensen heeft die nog niet vervuld kunnen worden en zich daarom niet als FO beschouwt.

Tegelijk kan dat voor jezelf ook een getraptheid geven in "hoe" FO je bent. Even bot gezegd, stel dat je morgen niet meer kunt werken, kom je dan in de problemen? Of kun je met wat aanpassingen in je uitgaven gewoon leven? Of kun je dan je huidige levensstijl gewoon voortzetten? Of kun je daarnaast ook nog wat extra's doen?

Dat maakt de discussie enerzijds "zinloos", in de zin dat het appels met peren vergelijken is. Maar tegelijk juist wel leuk om over de verschillende invalshoeken en inzichten te lezen. Waarom de een appels wil en de ander peren.
Pagina: 1 ... 336 337 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.