Corrit schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:27:
[...]

Ik ben wel benieuwd waarom je het verhuren van woningen nog interessant vindt na de wijzigingen van de afgelopen jaren. Ik heb toen ik ging samenwonen mijn appartement ook nog enkele jaren verhuurd maar dat leverde bar weinig op.

In mijn geval kon ik volgens het puntenstelsel +-€800 huur per maand vragen. Woning was 300k waard waarbij ik ca. de helft had gefinancierd. Rentelasten per maand zo'n €375. Dan nog de VVE à €125 per maand, wat verzekeringen en belastingen waardoor ik per maand bijna €600 aan kosten maakte. Netto hield ik er dus zo'n €200 per maand aan over. Gelukkig geen grote reparaties hoeven doen, maar het huis is natuurlijk wel aan slijtage onderhevig dus eigenlijk was het nog minder dan €200. Om nog maar niet te spreken over de risico's of gezeik dat je kunt hebben met een vervelende huurder.

Als je de overwaarde, 150k in dit geval, in een ETF gooit met (conservatief) 6% rendement op jaarbasis dan levert dat €750 per maand op.

De stijging van de woningwaarde was wél zeer gunstig dus ik heb er zeker geen spijt van dat ik het appartement nog een tijdje heb verhuurd, maar dat is meer geluk dan wijsheid. Als ik nu een woning in de verhuur zou hebben dan zou ik het wel weten: direct verkopen, alles in een ETF en je hebt er geen omkijken meer naar. ;)
Ik zal ook niet snel zelf iets kopen om te verhuren. Ik heb 3 keer vlakbij of in mijn familiekring gezien hoe het grondig misliep. Huurders die niet allen stoppen met betalen, maar ook de boel zo vuil en met problemen achter laten dat meer 2 jaar huur in rook op ging, en zelfs al heb je dan een vonnis om schade te kunnen verhalen... keien kan je niet villen.

ETF of vastgoedaandelen zijn zo veel makkelijker en brengen zorgeloos hun geld op. Bovendien, je hebt je geld liquide op 1-2 dagen. En ze bellen niet als de kraan lekt.

Nu ja, gelukkig zijn er toch nog mensen die huizen willen verhuren, want de markt heeft dat wel nodig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:50
Corrit schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:27:
[...]

Ik ben wel benieuwd waarom je het verhuren van woningen nog interessant vindt na de wijzigingen van de afgelopen jaren. Ik heb toen ik ging samenwonen mijn appartement ook nog enkele jaren verhuurd maar dat leverde bar weinig op.

In mijn geval kon ik volgens het puntenstelsel +-€800 huur per maand vragen. Woning was 300k waard waarbij ik ca. de helft had gefinancierd. Rentelasten per maand zo'n €375. Dan nog de VVE à €125 per maand, wat verzekeringen en belastingen waardoor ik per maand bijna €600 aan kosten maakte. Netto hield ik er dus zo'n €200 per maand aan over. Gelukkig geen grote reparaties hoeven doen, maar het huis is natuurlijk wel aan slijtage onderhevig dus eigenlijk was het nog minder dan €200. Om nog maar niet te spreken over de risico's of gezeik dat je kunt hebben met een vervelende huurder.

Als je de overwaarde, 150k in dit geval, in een ETF gooit met (conservatief) 6% rendement op jaarbasis dan levert dat €750 per maand op.

De stijging van de woningwaarde was wél zeer gunstig dus ik heb er zeker geen spijt van dat ik het appartement nog een tijdje heb verhuurd, maar dat is meer geluk dan wijsheid.
Nou, dat laatste is dus maar de vraag. Want de stijging van de woningwaarde is juist een van de belangrijke factoren die het rendement op een verhuurwoning bepaalt. Als je alleen naar de cashflow kijkt, dan is verhuur uiteraard niet interessant. Maar dat is een zelfde manier van redeneren als wanneer je bij aandelen alleen zou kijken naar het dividendrendement.

Maar op dit moment zou ik ook niet snel iets kopen voor de verhuur. Dat zit hem vooral in de hoge overdrachtsbelasting en de huidige hoge verhouding koopsom-huur. Maar voor de lange termijn is een stuk verhuur vaak een mooie en relatief stabiele en inflatiegerelateerde investering.

[ Voor 8% gewijzigd door Rubbergrover1 op 02-07-2026 13:33 ]

Pagina: 1 ... 335 336 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.