• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Requiem19 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:00:
Toch maar een huisje gekocht in Bulgarije...

[Afbeelding]
Ha iets bekruipt mij het gevoel dat er een correlatie is tussen deze afbeelding waarbij Bulgarije bovenaan staat en het onderstaande artikel van 2 dagen geleden:

Europese Commissie gaat Bulgarije onder toezicht stellen vanwege begrotingstekort’
https://fd.nl/politiek/15...-vanwege-begrotingstekort

Nu Orban van het toneel is verdreven is Radev natuurlijk de wolf in schaapskleren die kalt gesteld moet worden.

Bulgarije is bovendien net toegetreden tot de euro. Dit nivelleert dus vast snel uit

[ Voor 31% gewijzigd door 49euro op 01-06-2026 21:55 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:37
49euro schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:52:
[...]

Ha iets bekruipt mij het gevoel dat er een correlatie is tussen deze afbeelding waarbij Bulgarije bovenaan staat en het onderstaande artikel van 2 dagen geleden:

Europese Commissie gaat Bulgarije onder toezicht stellen vanwege begrotingstekort’
https://fd.nl/politiek/15...-vanwege-begrotingstekort

Nu Orban van het toneel is verdreven is Radev natuurlijk de wolf in schaapskleren die kalt gesteld moet worden.

Bulgarije is bovendien net toegetreden tot de euro. Dit nivelleert dus vast snel uit
En als je dan bedenkt dat het gemiddelde loon in Bulgarije ongeveer drie keer lager ligt dan in Nederland, en je met een ton inkomen dus behoorlijk tot de top behoort, dan weet ik niet of ik het een positief gegeven vind dat je daar zo veel van overhoudt. Vooral ook vanwege allerlei andere problemen die er spelen, zoals de leegloop van met name het platteland en tegelijk de hoge woonlasten. Even heel zwart wit gezegd, jongeren blijven noodgedwongen thuiswonen tot ze voor een baan naar West Europa kunnen verhuizen....

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:15
Martijn-V4 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:07:
[...]

Ik twee jaar terug, AOOTD CZSK 55 j/o, mij hoor je niet klagen.
Met leeftijdsontslag als route naar FO. Waar komt de uitkering op grond van UGM op neer? Is dat 70% oid?

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:41
JURIST schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:24:
[...]

Met leeftijdsontslag als route naar FO. Waar komt de uitkering op grond van UGM op neer? Is dat 70% oid?
73% van het laatst verdiende salaris, in mijn geval 2900 euro netto in de maand, prima om van te leven.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:26:
[...]

En als je dan bedenkt dat het gemiddelde loon in Bulgarije ongeveer drie keer lager ligt dan in Nederland, en je met een ton inkomen dus behoorlijk tot de top behoort, dan weet ik niet of ik het een positief gegeven vind dat je daar zo veel van overhoudt. Vooral ook vanwege allerlei andere problemen die er spelen, zoals de leegloop van met name het platteland en tegelijk de hoge woonlasten. Even heel zwart wit gezegd, jongeren blijven noodgedwongen thuiswonen tot ze voor een baan naar West Europa kunnen verhuizen....
Wat dat betreft is het dus goed te beargumenteren dat ze iig fiscale redenen willen hebben voor diegene met goede banen om niet allemaal het land te verlaten, anders blijft er echt alleen een onderklasse achter.

• Flozem
  • Laatst online: 18:38
Martijn-V4 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 04:38:
[...]

73% van het laatst verdiende salaris, in mijn geval 2900 euro netto in de maand, prima om van te leven.
En let erop dat dit typisch afgezet wordt tegen maximum dagloon. Dus veel meer zal het ook niet zijn voor de meesten.

• Martijn-V4
Flozem schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:05:
[...]

En let erop dat dit typisch afgezet wordt tegen maximum dagloon. Dus veel meer zal het ook niet zijn voor de meesten.
Hoe kom je daarbij, je laatst verdiende loon is afhankelijk van de schaal (rang) en stap waar je in zit op het moment dat je aanspraak kan maken op een UGM. Een sergeant krijgt een lagere UGM uitkering dan een adjudant, zelfde geld voor officieren dus hoe hoger de rang, hoe hoger het laatst verdiende loon en dus een hogere de UGM uitkering.

• Flozem
  • Laatst online: 18:38
Martijn-V4 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:35:
[...]

Hoe kom je daarbij, je laatst verdiende loon is afhankelijk van de schaal (rang) en stap waar je in zit op het moment dat je aanspraak kan maken op een UGM. Een sergeant krijgt een lagere UGM uitkering dan een adjudant, zelfde geld voor officieren dus hoe hoger de rang, hoe hoger het laatst verdiende loon en dus een hogere de UGM uitkering.
Ok, dan heb ik het misschien verkeerd. Veel NL uitkeringen werken namelijk op die basis.

• Martijn-V4
Flozem schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:45:
[...]

Ok, dan heb ik het misschien verkeerd. Veel NL uitkeringen werken namelijk op die basis.
Tijd voor een speurtocht op het internet ...

• JURIST
Martijn-V4 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 04:38:
[...]

Dat is zeker niet slecht en ~ 12,5 jaar eerder met pensioen is ook een forse (onderschatte?) salarispremie tijdens je loopbaan.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:00
JURIST schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:28:
[...]

Dat is zeker niet slecht en ~ 12,5 jaar eerder met pensioen is ook een forse (onderschatte?) salarispremie tijdens je loopbaan.
Correct :)F

Zet maar eens in een Excel

• Martijn-V4
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:23:
[...]

Correct :)F

Zet maar eens in een Excel
Wij zijn in ieder geval niet de achterzeilers.

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-07 04:03
Alvast excuses als deze reactie hier niet helemaal thuis hoort, maar kon niet echt een topic vinden wat er beter bij past.

Ik (man, 34 jaar oud, alleenstaand) ben al ongeveer 10 jaar bezig met vermogen opbouwen met als doel om uiteindelijk niet meer afhankelijk te zijn van werk voor inkomen. Dit gaat allemaal zijn gangetje; verdien bijna twee maal modaal met 36 uur per week, nog maar 110k hypotheek en 250k overwaarde. Daarnaast nog zo een 200k vrij vermogen in spaargeld en aandelen. Een uitstekende situatie dus.

Echter zo een vijf jaar geleden nogal wat nare dingen meegemaakt waardoor ik sociaal gezien beetje in de put ben beland. Sindsdien voelt het leven gewoon een beetje meh. Ik heb nog paar vrienden die ik af en toe zie, maar die hebben inmiddels kinderen. Mijn ouders ga ik regelmatig bij langs. Maar de meeste weekenden breng ik alleen door en doordeweeks zie ik helemaal niemand.

Maar nu is de vraag die in mij opkomt Wat doe ik hier nog? En het erge is dat ik hem gewoon niet kan beantwoorden. Ik heb steeds meer het gevoel dat ik gewoon ergens opnieuw wil gaan beginnen. Vooral doordat ik al zo ver op weg ben in de FIRE reis; waarom mijn huis niet te huur zetten en dan zelf verkassen naar Azië. Wellicht zijn hier mensen die met hetzelfde gevoel zitten, of zelf de boel hier al hebben achtergelaten.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

PWSteal schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:07:
Alvast excuses als deze reactie hier niet helemaal thuis hoort, maar kon niet echt een topic vinden wat er beter bij past.

Ik (man, 34 jaar oud, alleenstaand) ben al ongeveer 10 jaar bezig met vermogen opbouwen met als doel om uiteindelijk niet meer afhankelijk te zijn van werk voor inkomen. Dit gaat allemaal zijn gangetje; verdien bijna twee maal modaal met 36 uur per week, nog maar 110k hypotheek en 250k overwaarde. Daarnaast nog zo een 200k vrij vermogen in spaargeld en aandelen. Een uitstekende situatie dus.

Echter zo een vijf jaar geleden nogal wat nare dingen meegemaakt waardoor ik sociaal gezien beetje in de put ben beland. Sindsdien voelt het leven gewoon een beetje meh. Ik heb nog paar vrienden die ik af en toe zie, maar die hebben inmiddels kinderen. Mijn ouders ga ik regelmatig bij langs. Maar de meeste weekenden breng ik alleen door en doordeweeks zie ik helemaal niemand.

Maar nu is de vraag die in mij opkomt Wat doe ik hier nog? En het erge is dat ik hem gewoon niet kan beantwoorden. Ik heb steeds meer het gevoel dat ik gewoon ergens opnieuw wil gaan beginnen. Vooral doordat ik al zo ver op weg ben in de FIRE reis; waarom mijn huis niet te huur zetten en dan zelf verkassen naar Azië. Wellicht zijn hier mensen die met hetzelfde gevoel zitten, of zelf de boel hier al hebben achtergelaten.
Als je maar heel goed beseft dat je je problemen als eerst in de koffer doet om mee te nemen. Je leven leuker maken dan hier net zo goed als daar, maar je moet dan zelf in actie komen. Als daarbij een verandering van omgeving helpt, doen. Maar je zou niet de eerste zijn die eenzamer daar eindigd als hier...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• PWSteal
Cyberpope schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:30:
[...]

Als je maar heel goed beseft dat je je problemen als eerst in de koffer doet om mee te nemen. Je leven leuker maken dan hier net zo goed als daar, maar je moet dan zelf in actie komen. Als daarbij een verandering van omgeving helpt, doen. Maar je zou niet de eerste zijn die eenzamer daar eindigd als hier...
Wat bij mij denk ik ook een deel van het probleem is (wat ik mijn eerste post niet benoemd heb) is dat ik de winters zo vreselijk vind. Ik heb dan gewoon nul energie en motivatie om wat te gaan doen. Zodra het weer beter is krijg ik ook weer energie om dingen te gaan ondernemen. Probeer ik weer wat meer mensen te gaan opzoeken, maar elk jaar verpietert het weer in de winter.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
PWSteal schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:41:
[...]

Wat bij mij denk ik ook een deel van het probleem is (wat ik mijn eerste post niet benoemd heb) is dat ik de winters zo vreselijk vind. Ik heb dan gewoon nul energie en motivatie om wat te gaan doen. Zodra het weer beter is krijg ik ook weer energie om dingen te gaan ondernemen. Probeer ik weer wat meer mensen te gaan opzoeken, maar elk jaar verpietert het weer in de winter.
Het belangrijkste voor je mentale welzijn is elke dag 30 tot 60 minuten buiten wandelen. Hardlopen of fietsen mag ook, het liefst ‘s ochtends als je opstaat en ook als het regent. Als je gelijkgestemden daarvoor vind is het helemaal perfect.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
@PWSteal erg herkenbaar, ben na meerdere jaren familiedrama's en gebeurtenissen ook in een soort 'meh' staat gekomen. Heb, na een deprimerende winter lang niks doen, een lange reis naar Azie gemaakt om een beetje te 'voelen' waar ik eigenlijk stond. Die vakantie ging ook vrij soepel zonder depressieve effecten, dus het was wel duidelijk dat het meer met m'n 'normale sleur' te maken had dan met mezelf. Ik kreeg daardoor wel datzelfde 'zal ik naar Azie verkassen' gevoel en dat vond ik, persoonlijk, niet helemaal als de boel oplossen (dat zal voor iedereen anders zijn natuurlijk).

Ik ben uiteindelijk met iemand gaan praten die zowel psychologisch helpt als als coach fungeert. Dat maakte voor mij een flink verschil omdat voorgaande sec psychologen meer hielpen met het verleden te accepteren maar verder niet echt handvaten gaven om verder/vooruit te komen. Daardoor wel nu (eindelijk) flinke stappen aan het zetten die wat meer motiveren en tegelijkertijd slechte gewoontes vermijden. Ik heb mezelf ook voorgenomen dat verkassen ook nog steeds een serieuze optie mag zijn, maar dan wel met beleid en als ik me verder beter voel.

Edit: en aansluitend op de tips qua beweging en zo: ook helemaal waar. Ik zelf ben dan wel juist krachttraining gaan doen omdat ik veel rug en schouderklachten had. Daar hielpen wandelen en fietsen e.d. niet bij en daardoor zat ik alsnog een beetje "vast". Met een wat beter postuur merk ik ook flinke verschillen in de beleving van andere zaken die belasten, dat speelt natuurlijk dan ook weer mee in het humeur enzovoort.

[ Voor 15% gewijzigd door The Third Man op 06-06-2026 20:49 ]

• marcelmg2
  • Laatst online: 19:11

Ik heb nergens verstand van, maar je zou (naast alle gebruikelijke tips van meer bewegen, ga naar een wandel/loop club, cursus improv etc.) ook eens proef kunnen draaien. Ga mooi plannen maken voor een sabattical (kan ook gewoon 3-6 mnd zijn) naar een lekker warm land (kan ook 'gewoon' Spanje zijn) en ga daar wonen, leer de taal, doe 'dingen' etc. Eventueel remote werken als je dat kan//leuk vind. Voor die 3-6 maand hoef je je huis niet te verhuren etc. Soort proeftijd voor jezelf.

Zelf 20 jaar terug ook een soort 'is dit alles' fase gehad, 16 maanden gereisd met mn vrouw en allemaal erg mooi hoor, maar éénmaal terug zo blij met het leven hier. Huisje, baantje, vakanties, spulletjes etc.

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17:08
marcelmg2 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:41:
[...]

Ik heb nergens verstand van, maar je zou (naast alle gebruikelijke tips van meer bewegen, ga naar een wandel/loop club, cursus improv etc.) ook eens proef kunnen draaien. Ga mooi plannen maken voor een sabattical (kan ook gewoon 3-6 mnd zijn) naar een lekker warm land (kan ook 'gewoon' Spanje zijn) en ga daar wonen, leer de taal, doe 'dingen' etc. Eventueel remote werken als je dat kan//leuk vind. Voor die 3-6 maand hoef je je huis niet te verhuren etc. Soort proeftijd voor jezelf.

Zelf 20 jaar terug ook een soort 'is dit alles' fase gehad, 16 maanden gereisd met mn vrouw en allemaal erg mooi hoor, maar éénmaal terug zo blij met het leven hier. Huisje, baantje, vakanties, spulletjes etc.
Ja, dit lijkt mij een goed idee. Na een maand of 3-4 op één plek is de nieuwigheid er wel een beetje af en dan weet je een beetje hoe het is om ergens voor langere tijd te wonen. Van plek naar plek reizen kan ook heel leuk zijn, maar dat dient dan een ander doel.

In mijn eigen ervaringen zijn contacten bij verblijf in het buitenland wel vaak heel oppervlakkig. Je kunt vaak heel makkelijk een eerste contact leggen, maar het is moeilijk om echt de diepte in te gaan. Tenzij je de lokale taal echt goed spreekt, blijf je toch vaak in expatgroepjes hangen. Daarvan vertrekt een groot deel heel snel weer, waardoor je je ook niet echt gaat hechten aan mensen.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:34
Wijze adviezen allemaal!

Ik pak 2 rode draden eruit die bij mij resoneren:

1) wat is het ‘echte’ ‘probleem’? Is verhuizen wellicht symptoom bestrijding ipv root cause analysis+fix?

2) verhuizen hoeft niet gelijk definitief te zijn. Een ‘pilot’ van 3-4 maanden (met aanhouden woning in NL en als het kan zelfs werk?), is een uitstekend idee.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Maar nu is de vraag die in mij opkomt Wat doe ik hier nog?
Mooi verhaal en juist goed dat je het hier deelt en het raakt FIRE zeker: RE gaat natuurlijk ook over zinvolle invulling van je leven nadat je FI bent ;). Doet me een beetje denken aan de bellers in de Dave Ramsey show die zijn hele stappenplan hadden doorlopen, huis afbetaald, alles op het droge, 50 jaar oud. En de vraag was: "ja maar wat moeten we nu dan,? we hebben geen levensdoel meer!". Het doel was altijd compleet schuldenvrij zijn en nu dat gelukt was viel de zingeving weg.

Met hun zingeving zie ik wel raakvlakken. Zeker als je iets naars meemaakt in het leven is richting FO gaan werken natuurlijk een soort mooi doel om aan vast te klampen: schulden wegwerken en financiële zekerheid opbouwen voelt natuurlijk altijd als "de verstandige keus".

Maar ik weet niet of dat voor jou ook meespeelt, wat ik zelf wel gehad heb is dat ik merkte dat het een soort doel opzich geworden was. En misschien haalt inderdaad iemand als bijv. Trump daar (oprecht) zijn geluk uit, de drive om altijd maar meer, meer meer geld te hebben. Maar een echt leuk leven zit voor de meeste mensen natuurlijk in intrinsiek leuke dingen doen, goed naar jezelf luisteren, bewuste keuzes maken in je leven. Ik merkte zelf iig dat juist daar dat FO stuk wat meer loslaten slim was; ik ging té weinig geld uitgeven omdat alles wat leuk is natuurlijk snel als "te duur" kan worden bestempeld als je er kritisch in bent. Persoonlijk ben ik daarbij dan ook wel van het standpunt "als je over de hele wereld gaat reizen op zoek naar jezelf, vergeet dan niet dat je jezelf al bij je hebt als je in de vertrekhal van Schiphol staat".

Dus het zit voor mij meer in kleine dingen; leuke hobby's zoeken, of voor mij persoonlijk iets simpels als juist níet constant grote mensenmassa's / sociale contacten opzoeken (valkuil: iedereen in onze maatschappij wordt de gehele dag aangepraat dat je een "teamspeler", een "mensen-mens" móet zijn om gelukkig te zijn. Natuurlijk is sociaal contact nodig en goed, maar daar veel bewuster in kiezen en niet constant maar overal "bij moeten zijn" was 1 van de dingen die ik persoonlijk ontdekte als een stuk belangrijker dan "die wereldreis" voor de zingeving.

Dus ik herken zeker wel delen van wat je schrijft en zou dus vooral aanraden rustig die zoektocht te blijven doen en in kleine dingen zoeken. Even helemaal eruit kan enorm goed zijn, maar pas op dat "het roer helemaal om" best ook vaak in teleurstellingen uitmondt (google even wat er met diverse mensen die in 'Ik vertrek!" zaten is gebeurd... velen keren na een paar jaar toch terug hier naartoe).

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-07 13:14

Mijn situatie lijkt op die van jou, mijn conclusie was vooral afwisseling te zoeken voor mij. Maar ook accepteren dat niet elk weekend druk hoeft te zijn, als je alleen bent hoort dat er soms ook bij denk ik. Ik ga wel graag reizen, maar ben ook weer blij als ik thuis ben na een maand of langer. Dit is ook kwestie van ervaren en het FO zijn geeft je ook de ruimte dat te doen, je bent minder bezig met van dag tot dag leven en dan ga je sneller nadenken. Het gewone leven wordt al snel een sleur als je alle zaken goed op orde hebt is mijn ervaring.

Het is nogal persoonlijk wat voor jou werkt, ik zou sowieso niet zomaar alles verkopen en emigreren ik zou eerder dan wat anderen hier ook zeggen ergens tijdelijk 2-3 maanden proefwonen (via airbnb ofzo) en kijken of dat jou gelukkig maakt. Dit heb ik ook gedaan maar kwam erachter dat Nederland ook weer zijn goede kanten heeft. Ik probeer nu elk jaar wel een lange reis te maken iets om naartoe te werken ook. En die afwisseling geeft mij voldoening. Dat betekent niet dat ik elke week mezelf top voel, ik heb ook wel regelmatig een meh gevoel wat jij omschrijft. Zodra geld er minder toe doet ga je toch andere dingen moeten vinden wat je motiveert.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:51

defiant

Moderator General Chat
Zoals het gezegde "wherever you go, there you are" ook stelt, waar je ook heen gaat, je kan niet ontsnappen aan jezelf. Heb je het nare verleden al achter gelaten en afgesloten en besloten tot iets nieuws, of wil je juist ontsnappen aan je verleden? Bij dat laatste, slechte herinneringen of zelfs trauma in Nederland blijven hetzelfde in Azië. Het kan ook voor teleurstelling zorgen als de emigratie op dat vlak niets verbeterd, want dat is dan ook het doel.

Levensbeslissingen zoals emigratie moet je nemen vanuit intrinsieke motivatie en overtuiging van wat je wil bereiken, emigreren doe je bijvoorbeeld vanwege het klimaat, de cultuur of de wens voor avontuur.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• 49euro
  • Nu online
Ik zie hier ontzettend veel wijze adviezen voorbij komen. Wat ik tussen de regels door een beetje lees in je bericht is dat je de schaapjes op het drogen heb en vanwege het uitblijven van de gezins dynamiek uitdaging mist in je leven.

Misschien is het eens tijd om buiten je comfort zone te stappen en jezelf te ontwikkelen op een totaal nieuw vlak. Dat kan in Thailand natuurlijk, maar er is veel meer in het leven wat uitdaging kan bieden.

Wat ik een beetje mis in je bericht is de intrinsieke motivatie waarom je precies naar het buitenland wil en waarom je denkt dat dit een oplossing is voor het mweh gevoel. Ik denk dat je dit eerst helder voor jezelf moet hebben om eerlijk te zijn

[ Voor 6% gewijzigd door 49euro op 07-06-2026 00:10 ]

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20:29

Dit is herkenbaar want ik had rond die leeftijd hetzelfde. Veel vrienden met kleine kinderen en dus weinig tijd, andere vrienden verhuisd naar het buitenland, een van mijn ouders overleden. Bepaalde wegen sluiten zich. Allerlei dingen vallen weg. Wellicht niet de klassieke mid-life crisis leeftijd maar het is een overgangsfase van jongvolwassene naar middelbare leeftijd en alles wat daar bij hoort.

Ik was toen ook zoekende naar invulling, veel dingen gekocht (sportauto, dure gaming PCs etc) maar dat loste natuurlijk niets op. Sport hielp zeker maar was ook niet de totale fix.

De oplossing ligt in de richting van acceptatie. De tijd dat je met vrienden nog voor dezelfde avond afsprak is op een gegeven moment gewoon voorbij. Mensen die ik vroeger wekelijks zag zie ik nu 6-7 keer per jaar. Sommige één keer. Je moet het niet als een verlies of persoonlijk falen zien, maar als iets dat gewoon niet meer past in de levensfase waar je nu in zit. Proberen aan dat soort dingen vast te houden gaat nooit enige soelaas bieden.

Dat gezegd hebbende, ik ga je niet eens afraden om geld uit te geven. Ik denk dat een aantal bucket-list dingen van je lijst afvinken deel van het proces is. Voor de een is dat eindelijk leren dansen, voor de ander vlieglessen nemen of een Harley kopen. Zeker dingen die alleen maar geld kosten moet je gewoon doen. Beter een Porsche dan een ondoordachte relatie met een lelijke echtscheiding tot gevolg.

Het cliché dat iemand de wereld afreist om zichzelf thuis terug te vinden heeft wel een bepaalde waarheid in zich. Ik zie dat als een argument vóór de reis, niet er tegen. Het is een proces waar je doorheen moet en eerlijk gezegd, dat heeft bij mij gewoon een aantal jaar geduurd. Ik zag enorm op tegen 40 worden, ben nu bijna 50 en dat doet me verhoudingsgewijs helemaal niets.

• PWSteal
Ten eerste wil ik iedereen hier even bedanken voor de uitstekende reacties, het is goed om de inzichten van anderen in te zien. Voor mijzelf ook prettig om even alles van me af te kunnen schrijven.

Qua gezondheid zat ik al op het juiste spoor; rook en drink niet, geen drugs, eet gezond en beweeg voldoende. Het is bij mij gewoon het gebrek aan sociale cirkel en activiteiten eromheen. In de zomer maanden zie ik nog wel mensen, maar in de winter kom ik het huis amper uit, Wind, regen, kou :X Dus vanuit daar komt het idee om naar een land te gaan waar ik daar geen last meer van heb. Naast nog het feit dat ik inmiddels genoeg vermogen heb om daar een comfortabel leven te hebben zonder direct te hoeven werken.

Het inzicht dat ik mijzelf als bagage mee heb is denk ik wel essentieel. Ik was al bekend met het concept, maar soms kom je zo in je eigen gedachten terecht dat je er even niet uit komt. Wellicht moet ik in de winter maanden gewoon wat vaker het vliegtuig instappen om wat zon mee te pakken.

Daarnaast om gelijk wat daden bij woorden te voegen: ik heb mij ingechreven voor een teamsport beginnend komende week.

• President
  • Registratie: Februari 2015
PWSteal schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:12:.

Daarnaast om gelijk wat daden bij woorden te voegen: ik heb mij ingechreven voor een teamsport beginnend komende week.
Tof, wat ga je doen? Ennnuhhh; geen hele dure teamsport toch? :+

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:27
PWSteal schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:12:
Wellicht moet ik in de winter maanden gewoon wat vaker het vliegtuig instappen om wat zon mee te pakken.
Ik heb daar deze winter ook wat meer last van gehad. 3 x in de week sporten heeft mij wel geholpen maar de motivatie om veel andere dingen te ondernemen lag duidelijker lager. Dat veranderde op het moment dat de donkerste maanden weer voorbij waren. Dus wel herkenbaar, en veel meer mensen hebben dat.
Helemaal emigreren alleen/voornamelijk daarvoor, is wel een hele grote stap.
Dit, "gewoon" dingen proberen. Het ene helpt wel, het andere niet en daar kun je dan weer verder mee. Succes!

• PWSteal
President schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:20:
[...]

Tof, wat ga je doen? Ennnuhhh; geen hele dure teamsport toch? :+
Bootcamp! Buiten en in teamverband :)

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:24

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik kan je het zeker aanbevelen, ik heb die stappen ook gemaakt op een jongere leeftijd. Dat gevoel van de sleur en de koude/grauwe winters, dat was voor mij het gegeven moment het startsignaal om die periode mijn heil elders te zoeken.

Sociaal gezien was de situatie wel wat anders voor mij, maar de periodes dat iedereen aan het werk of bezig met de studie was bracht ik grotendeels thuis door. Dat gaf toch wel een isolerend gevoel, tijd die ik beter kon spenderen en vooral in de winter.

Er wordt terecht gezegd dat het de problemen in de kern niet zal oplossen, maar wellicht zal je het een nieuw elan geven. Is de insteek overigens dat wanneer je voor een paar maanden zou verkassen om ook vanuit je nieuwe locatie te werken of heb je volledig vrijheid om te doen en laten wat je wil? Wanneer je gewoon aan het werk moet zal dit de vrijheid alsnog inperken en isolerend werken.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:41

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Ten eerste wil ik iedereen hier even bedanken voor de uitstekende reacties, het is goed om de inzichten van anderen in te zien. Voor mijzelf ook prettig om even alles van me af te kunnen schrijven.

Qua gezondheid zat ik al op het juiste spoor; rook en drink niet, geen drugs, eet gezond en beweeg voldoende. Het is bij mij gewoon het gebrek aan sociale cirkel en activiteiten eromheen. In de zomer maanden zie ik nog wel mensen, maar in de winter kom ik het huis amper uit, Wind, regen, kou :X Dus vanuit daar komt het idee om naar een land te gaan waar ik daar geen last meer van heb. Naast nog het feit dat ik inmiddels genoeg vermogen heb om daar een comfortabel leven te hebben zonder direct te hoeven werken.

Het inzicht dat ik mijzelf als bagage mee heb is denk ik wel essentieel. Ik was al bekend met het concept, maar soms kom je zo in je eigen gedachten terecht dat je er even niet uit komt. Wellicht moet ik in de winter maanden gewoon wat vaker het vliegtuig instappen om wat zon mee te pakken.

Wellicht zegt de Pyramid of Mastery je iets? Duik daar eens 10 minuten in, wellicht kan het je handvaten geven in ‘wat er nog te doen kan zijn’.

Als je persoonlijk alle ontwikkeling gedaan hebt én financieel alles op het droge hebt, rest de grootste bron van geluk ooit: dingen doen voor andere mensen, vrijwilligerswerk, liefdadigheid.

Maar ik verwacht dat je bijv. nog genoeg over jezelf en je relaties kunt leren, als ik het zo lees.

In het mooie westen denken we dat financiën alles zijn, maar we hebben gelukkig ook de luxe dat we onszelf tot in den treurnis kunnen ontwikkelen omdat we niet in acute overlevingsmodus zitten.

Steam ID = Ackerfiets

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07 20:48
Het is een beetje een hype (understatement) maar Padel is ook wel een hele leuke optie en heel sociaal. Je kan proberen om met eigen vrienden een groepje te vormen en dan samen spelen maar je kan je ook inschrijven voor potjes met vreemden en/of toernooien doen en/of lessen nemen. En zeker bij speciale dagen is het ook gezellig wat drinken/eten etc.

De enige uitdaging is om banen te kunnen boeken, daar is veel vraag naar dus daar moet je een beetje handig mee zijn.

• Rubbergrover1
Het is bij mij gewoon het gebrek aan sociale cirkel en activiteiten eromheen. In de zomer maanden zie ik nog wel mensen, maar in de winter kom ik het huis amper uit, Wind, regen, kou :X Dus vanuit daar komt het idee om naar een land te gaan waar ik daar geen last meer van heb. Naast nog het feit dat ik inmiddels genoeg vermogen heb om daar een comfortabel leven te hebben zonder direct te hoeven werken.
Hier matchen probleem en oplossing niet met elkaar. Wel of geen mensen zien is wat anders dan wel of niet de deur uit gaan.

Ik heb de indruk dat het bij jou vooral in de sociale contacten zit. Dat verbetert niet meteen in een warmer land. In tegendeel, vaak gaan de locals dan toch meer met elkaar om en ben je als buitenlander meer op andere buitenlanders aangewezen. Maar als je daar niet in een werkrelatie zit, dan kom je die vaak ook te weinig tegen. Zo kan een verhuizing naar het buitenland je juist in een sociaal isolement brengen.

• Requiem19
Ik had ook wel fases in het leven waarin ik wat meer solitair was. Hele dag op m’n studentenkamer en dan 10 uur opstaan, achter de pc. Om 1930 naar de AH en dan schrikken als iemand een praatje met je maakt 😄.

Wat voor mij de grootste verandering was qua sociale contacten was minder richten om 1 op 1 nieuwe vrienden te maken, maar in clubjes/groepjes te gaan denken.

Dan sluit je veel makkelijker aan. Dus als je echt je netwerk wilt vergroten … even denken wat je interesses zijn en daarin groepjes zoeken. Het kan zo gek niet zijn of er zijn wel een paar mensen met dezelfde interesses.

En verder: als je niet zo sociaal bent, interesse tonen. Dus vragen stellen. Als je een vraag over iemands hobby/passie stelt vertelt 90% van de mensen heel graag uit zichzelf. Aks je het dan nog onthoudt, beetje doorvraagt en af en toe inhaakt met je eigen visie/ervaring doe je al 75% goed ^%.

• JURIST
@PWSteal eerlijk verhaal en je bent niet de enige die met dit soort gevoelens en levensvragen zit blijkt wel uit de reacties, ook al kunnen ervaringen uit het verleden natuurlijk meespelen.

De winterdip die beschrijft herken ik. Weinig zonlicht en heel veel tijd binnen doorbrengen werken bij mij ook door in energie en stemming. Je moet ontdekken wat voor jou werkt om dat aan te pakken. Voor mij is dat toch (alleen of samen met anderen) outdoor activiteiten doen in herfst en winter en een af en toe een tijdje doorbrengen in een beter klimaat kan ook helpen inderdaad.

Het zou kunnen helpen om daar een keer een paar gesprekken over te voeren om voor jezelf antwoorden te krijgen. In elk geval geeft FMA of FO wel veel meer mogelijkheden om het voor jezelf te sturen. En dat zou dan misschien kunnen gaan om (tijdelijk) meer uit te geven aan dingen waar je plezier aan beleeft en die je met anderen kan doen.

• Pannencouque
  • Laatst online: 07-07 22:02
Heel goed! Ik heb vorig jaar gemaild met een lokale vereniging en het vervolgens laten versloffen. Ideetje voor komend seizoen weer. Dus jaloers op jouw doorpakken :)

[ Voor 12% gewijzigd door Pannencouque op 07-06-2026 15:23 ]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:56
Veel opties al benoemd.

Nog één om ter overweging te nemen, wordt onderdeel van de warmshowers community of couchers community. Dit als een nog wat meer passieve optie om sociaal contact aan te gaan. Warmshowers richt zin in principe op fietsreizigers. Dus ook het kunnen bieden van fietsonderdak is daarin wel aardig :9.

Andersom, vanuit reizigers perspectief, overigens ook aan te bevelen. Het biedt het sociale aspect van bijvoorbeeld groepsreizen, maar met meer flexibiliteit in vakantie planning en dagindeling. Dus zeker indien je ook in die winter maanden alleen het vliegtuig instapt, een optie om iets als couchers dus ook mee te nemen.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:27
En een simpele quick fix: gebruik een daglicht lamp op je bureau. Stuk goedkoper dan een emigratie.

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:29
Highland schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:06:
En een simpele quick fix: gebruik een daglicht lamp op je bureau. Stuk goedkoper dan een emigratie.
Of je zet het raam open.

Even wat anders, klopt het dat het me opvalt dat er in dit hele forum vooral mannen reageren? Dat idee heb ik. Een hoe zou dat komen?

• rube
Remco d schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:21:
[...]
Even wat anders, klopt het dat het me opvalt dat er in dit hele forum vooral mannen reageren? Dat idee heb ik. Een hoe zou dat komen?
Hoe is de verhouding M/V over het algemeen op tweakers? En wijkt dit topic daarin (veel) af?

• Rubbergrover1
Remco d schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:21:
[...]

Of je zet het raam open.

Ik weet van de meeste mensen niet of ze M of V zijn. Dus weet ook niet hoe die verhouding ligt.

• Fazzo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:26
Het meerendeel van de posters hier zijn man. Gebaseerd op de discussies over de (te) lage arbeidsparticipatie van vrouwen; huishouden en gezin zijn echt niet zo tijdsintensief. Ze geven te veel geld uit, zijn niet aan boord bij de fire-plannen, zijn sws geen goed idee als je fire wil worden (kinderen helemaal!).

oké oké, beetje gechargeerd, de laatste tijd viel het best mee 😉

Even serieus, ik lees hier vooral en post weinig. Niet alle onderwerpen die hier besproken worden hebben ook mijn interesse. Mijn fire- plan staat (voor mijzelf en mijn partner) en loopt goed. Ik heb veel opgestoken hier en in andere topics/blogs 😊 vorig jaar tonnair geworden en nu al op 150k belegd vermogen 🥳

[ Voor 4% gewijzigd door Fazzo op 09-06-2026 06:56 ]

• Rubbergrover1
Fazzo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 06:55:
Het meerendeel van de posters hier zijn man. Gebaseerd op de discussies over de (te) lage arbeidsparticipatie van vrouwen; huishouden en gezin zijn echt niet zo tijdsintensief. Ze geven te veel geld uit, zijn niet aan boord bij de fire-plannen, zijn sws geen goed idee als je fire wil worden (kinderen helemaal!).

oké oké, beetje gechargeerd, de laatste tijd viel het best mee 😉
Kan ook zijn dat zulk soort mansplaining discussies wijselijk genegeerd worden...

• Deveon
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Ik weet van de meeste mensen niet of ze M of V zijn. Dus weet ook niet hoe die verhouding ligt.
Grotendeels zal wel man zijn, ook logisch gezien het met name een tech gedreven community is. Het zou mij echter niet verbazen dat er vrouwen tussen zitten die daar nooit voor uit zouden komen. Tweakers is wat dat betreft voor vrouw ook een mogelijkheid om te ontsnappen aan het sexisme. Zelf heb ik meestal ook over mijn partner ipv mijn vrouw, dat scheelt ook weet stereotypes zoals hierboven ook genoemd worden. Zelfs de grootste anti-feminist zal zelf een partner kiezen op basis van zijn principes, niemand heeft de gemiddelde partner.

• JURIST
Het zijn aannames, maar kan het zijn dat vrouwen in het algemeen ook minder op geld zijn gericht en meer op andere meer zachte 'waarden'?

Tweakers is gebiased lijkt me, maar vrouwen maken als je het over het totaal bekijkt bijvoorbeeld ook andere carrierekeuzes.

Er is niet heel veel onderzoek over verschil in vermogenspositie in NL (cbs kijkt naar huishoudens), maar daar zou best flink onderscheid in kunnen zitten net als bij inkomens. En dat heeft ook andere redenen, zoals traditioneel meer zorgtaken, minder werken, ook al neemt het af. Zou kunnen dat er daardoor ook grote generatieverschillen zijn.

• Rubbergrover1
JURIST schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:10:
Het zijn aannames, maar kan het zijn dat vrouwen in het algemeen ook minder op geld zijn gericht en meer op andere meer zachte 'waarden'?

Tweakers is gebiased lijkt me, maar vrouwen maken als je het over het totaal bekijkt bijvoorbeeld ook andere carrierekeuzes.

Er is niet heel veel onderzoek over verschil in vermogenspositie in NL (cbs kijkt naar huishoudens), maar daar zou best flink onderscheid in kunnen zitten net als bij inkomens. En dat heeft ook andere redenen, zoals traditioneel meer zorgtaken, minder werken, ook al neemt het af. Zou kunnen dat er daardoor ook grote generatieverschillen zijn.
Als we toch met vooroordelen strooien, mannen zijn in het algemeen meer gericht op gadgets, mancaves etc. (nog los van dure uitgaven tijdens de midlife crisis) en geven daar hun geld aan uit. Dan houden vrouwen dat geld over om FO te worden...

• Fazzo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:26
De vraag is natuurlijk in hoeverre dat vrije keuze is of beïnvloeding van maatschappelijke normen. Wees vooral voorzichtig met aannames en stereotypering

Voor mij, en veel vriendinnen om mij heen, is het (geld) wel een belangrijk onderwerp. We praten over beleggingen en fire. Heel leuk. Vrienden van mijn partner vinden het dan weer heel gek dat ik alle financiële beslissingen maak (ook al gaat het gewoon in overleg maar het interesseert hem niet zo).

• Rubbergrover1
Deveon schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:19:
[...]

Grotendeels zal wel man zijn, ook logisch gezien het met name een tech gedreven community is. Het zou mij echter niet verbazen dat er vrouwen tussen zitten die daar nooit voor uit zouden komen. Tweakers is wat dat betreft voor vrouw ook een mogelijkheid om te ontsnappen aan het sexisme.
Tweakers als geheel zal waarschijnlijk meer M dan V zijn, bij het FO topic weet ik dat nog niet zo. Maar los daarvan is het forum vooral plek waarbij M of V vaak niet echt een issue is. Daarom verbaast het mij dat dit toch af en toe naar boven komt. Met daarbij de stellige aanname dat het gros M zal zijn, ondanks dat de meeste reageerders niet expliciet aangeven of ze M of V zijn.

• JURIST
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:21:
[...]

Als we toch met vooroordelen strooien, mannen zijn in het algemeen meer gericht op gadgets, mancaves etc. (nog los van dure uitgaven tijdens de midlife crisis) en geven daar hun geld aan uit. Dan houden vrouwen dat geld over om FO te worden...
Point taken, het is ook beter weg te blijven van algemeenheden.
Wat wel een feit is, is dat er nog steeds een flinke loonkloof bestaat en dat ze meer onbetaald werk doen en dat een groter deel financieel afhankelijk is van de partner.

Benieuwd hoe vrouwelijke posters die hier ook zijn (geweest) tegen dit onderwerp aankijken.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:02
Is dat niet meer een discussie voor t algemene topic? Ik zie de relevantie er niet zo van. De hoogte van het inkomen heeft uiteraard invloed maar verder..

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
R.van.M schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:02:
Is dat niet meer een discussie voor t algemene topic? Ik zie de relevantie er niet zo van. De hoogte van het inkomen heeft uiteraard invloed maar verder..
Als motivator is het wel relevant mogelijkerwijs. Mijn vrouw verdient inmiddels meer dan ik en ondanks dat wij al 17 jaar samen zijn is één van haar drijfveren voor FO het überhaupt onafhankelijk kunnen zijn van een ander qua inkomen (en ook andere zaken). Dit vooral omdat zij in haar familie een aantal ongelukkige en afhankelijke vrouwen vast heeft zien zitten in relaties. Ironisch genoeg zit zij nu in de tech sector maar heeft ze niet de behoefte hier te posten ;)

Die motivatie heeft zich i.c.m. mij uitgebreid naar onafhankelijkheid van werkgevers etc.

Verwijderd

JURIST schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:10:
Ligt het ook niet aan de discussie zelf? Ik ben zelf al 6 jaar bezig met FIRE. Actief op 3 fora + reddit. Luister 2 podcasts over beleggen enz. ben er dus best actief mee bezig.

Maar vind de discussies 5 dagen werken vs. 4 dagen + papadag of die levensgeluk vs. geld discussies erg vermoeiend en gewoon saai.

• Requiem19
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:53:
[...]

Ligt het ook niet aan de discussie zelf? Ik ben zelf al 6 jaar bezig met FIRE. Actief op 3 fora + reddit. Luister 2 podcasts over beleggen enz. ben er dus best actief mee bezig.

Maar vind de discussies 5 dagen werken vs. 4 dagen + papadag of die levensgeluk vs. geld discussies erg vermoeiend en gewoon saai.
Wat vind je wel boeiend?

Mijn indruk is dat de strategie richting FO redelijk uitgekristalliseerd is en daar uiteindelijk weinig discussie meer over is?

• DeNachtwacht
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Wat vind je wel boeiend?

Mijn indruk is dat de strategie richting FO redelijk uitgekristalliseerd is en daar uiteindelijk weinig discussie meer over is?
Ik ben het opzich wel eens dat dit topic nogal de neiging heeft richting allerlei offtopic zaken af te dwalen en daar pagina's lang in te belanden, soms lijkt de enige link met financiële onafhankelijkheid dat het onderwerp één van de letters heeft die het woord "financiële onafhankelijkheid" ook heeft ;) .

Terwijl het in de basis toch zo is dat het in het persoonlijke financiën forum staat en ik hier toch in de basis kom voor die financiële tips. Simpel voorbeeld het pensioenstelsel gaat aardig op de schop, wat betekent dat nu precies voor FO in Nederland? Do's/don'ts? Er is wel weer een apart topic voor, maar alsnog blijft het hier op dat soort onderwerpen wat mij betreft te stil en zou het eigenlijk vooral over financiële tips/tricks moeten gaan ipv de randzaken die nu vrijwel alle pagina's vullen. Nieuwe ETF's, interessante (spaar)banken, goede tips voor spreiding etc. etc.

Ik doe er zelf soms net zo hard aan mee, je steekt elkaar aan, maar alsnog vind ik het wel jammer want dat is toch in de basis waarom ik dit topic in de gaten blijf houden.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Voor mij zijn nu juist de motivatie-gerelateerde zaken vooral interessant (waarom wil je dit? wat zijn de afwegingen? trade-offs tijd/geld). Voor puur technische kwesties zijn vaak al andere topics die enger gedefinieerd zijn (passief belegging, box 3, etc).

• rube

Het allereerste tweakers FO-topic meetup 8)

Dit topic loopt al sinds eind 2013(!). Sommige users "kennen" elkaar al jarenlang en er is al veel informatie uitgewisseld. Het idee voor een meet-up is ook al meerdere keren langsgekomen, maar tot nu toe is het nog niet van de grond gekomen. Bij deze dus een serieuzere poging om te kijken of er voldoende interesse om dat toch eindelijk eens te realiseren.
Wanneer
Zaterdag of zondag 25/26 juli of 22/23 augustus. Uiteindelijk kiezen we een dat die voor de meeste geïnteresseerden uitkomt.
Waarschijnlijk regio Zuid-Holland of eventueel Utrecht, zodat het voor de meesten te doen is.
Bijvoorbeeld in een horecagelegenheid of, als het weer het toelaat, iets buiten.
Wie
Posters in dit topic. Er zijn in ieder geval twee posters, dus het begin is 😊.
Een postinggeschiedenis is wel wenselijk i.v.m. de privacy gevoelige informatie en onderwerpen.
Wat
Vooral gewoon samenkomen en elkaar eens in het echt spreken.
Geen vast programma; dat hangt een beetje af van wie er komen.
Hoe
Als je interesse hebt:
- laat het even weten in dit topic
- en stuur me daarnaast een DM met:
- welke datum/data je kunt
- eventuele voorkeuren of ideeën (suggesties voor locatie of opzet zijn welkom).

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17:08
ErnstH schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:09:
Voor mij zijn nu juist de motivatie-gerelateerde zaken vooral interessant (waarom wil je dit? wat zijn de afwegingen? trade-offs tijd/geld). Voor puur technische kwesties zijn vaak al andere topics die enger gedefinieerd zijn (passief belegging, box 3, etc).
Ja, ik heb precies hetzelfde. Ook al zijn er grote verschillen tussen mensen, we zijn hier allemaal vrij bewust bezig met de balans tussen nu en later. De perspectieven hierop vind ik belangrijker dan dat ik weet dat Jantje met 4% rendement per jaar rekent en Pietje met 4.5%.

Je kunt hoogstens nog zeggen dat er wat weinig ruimte is om bepaalde technische onderwerpen echt goed uit te werken (iets als de Safe Withdrawal Ratio en benaderingen daaromtrent), maar dat is ook een structuurding. We hebben maar één topic en een goede technische discussie raakt dan misschien snel ondergesneeuwd door de wat meer persoonlijkere overwegingen.

Misschien is dat op een andere manier op te lossen, door toch wat losse topics te openen of door soms een keer een week of twee alleen inhoudelijke reacties op zo'n onderwerp toe te staan.
Requiem19 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Wat vind je wel boeiend?

De richting mag duidelijk zijn, en er zijn geen 100 manieren om je geld te laten werken.

Maar de beslissing over 4 of 5 dagen is heel persoonlijk en er spelen dikwijls factoren die uniek kunnen zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
Het is ook een beetje een contradictorisch topic: met geld bezig zijn met als doel om zo weinig mogelijk met geld te moeten bezig zijn.

Vrouwen zijn daarin misschien iets slimmer dan mannen en steken er niet meer tijd in dan nodig. Ook niet in allerhande zijwegeltjes. 😅😁

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• JURIST
rube schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:12:

Dit topic loopt al sinds eind 2013(!). Sommige users "kennen" elkaar al jarenlang en er is al veel informatie uitgewisseld. Het idee voor een meet-up is ook al meerdere keren langsgekomen, maar tot nu toe is het nog niet van de grond gekomen. Bij deze dus een serieuzere poging om te kijken of er voldoende interesse om dat toch eindelijk eens te realiseren.
Wanneer
Zaterdag of zondag 25/26 juli of 22/23 augustus. Uiteindelijk kiezen we een dat die voor de meeste geïnteresseerden uitkomt.
Waarschijnlijk regio Zuid-Holland of eventueel Utrecht, zodat het voor de meesten te doen is.
Bijvoorbeeld in een horecagelegenheid of, als het weer het toelaat, iets buiten.
Wie
Een postinggeschiedenis is wel wenselijk i.v.m. de privacy gevoelige informatie en onderwerpen.
Wat
Hoe
Als je interesse hebt:
- eventuele voorkeuren of ideeën (suggesties voor locatie of opzet zijn welkom).
Goed intiatief @rube. Er zit veel 'ervaring' hier en ook gewoon een leuk plan.

• Deveon
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:27:
Het is ook een beetje een contradictorisch topic: met geld bezig zijn met als doel om zo weinig mogelijk met geld te moeten bezig zijn.

Vrouwen zijn daarin misschien iets slimmer dan mannen en steken er niet meer tijd in dan nodig. Ook niet in allerhande zijwegeltjes. 😅😁
Ach, het geld wat ik potentieel kan uitgeven geeft mij meer rust en daarmee comfort dan wat ik wel uit geef. Momenteel op een project met vele freelancers en blijf mij verbazen hoe druk zich maken om facturabelen uren per jaar. Alles boven de +/- 750 is hier puur om in de toekomst minder te hoeven werken.

Mijn wederhelft is veel minder met vermogen bezig, ieder zijn interesses, ik sla zelf soms wel eens door in besparen en zij is wat dat betreft een gezonde correctie daarop.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:22
Wozmro schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:27:
Maar wie zegt dat je daarna niet bezig bent met geld?
Ik dacht ook altijd, als ik genoeg heb verdient ga ik nooit meer over nadenken. Maar nu ik mijn bedrijven heb verkocht, ben ik nog meer bezig met geld om er een goed rendement mee te halen zodat ik niet meer hoef te werken. En vind het nog leuk ook! Denk niet dat er een dag komt dat ik niet mee bezig ben.

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-07 19:03
Ik zag op het NOS journaal in het item over de SpaceX IPO twee jonge vrouwelijke beleggers. Ik denk gaaf, toch effe luisteren wat ze te zeggen hebben... Zegt die ene op 't eind, ja ik weet wel dat het risico is, maar ik zit er voor de lange termijn in dus ik stap wel in. :?

En ik dacht, tsja, dan toch liever mijn tweakers FO echo room. :D Met discussies over papa-dag waar ik gelukkig kan door scrollen (die ik trouwens ook oversla omdat ik a. vrouw ben en b. geen interesse in kinderen heb).

Ik denk dat dat hele nuchtere van FO niet iedereen ligt, en misschien toch iets meer mannenlogica is. En ik zie in mijn omgeving dat veel vrouwen toch dat sociale aspect van werken gewoon heel erg nodig hebben, en tsja, er zijn er ook veel part time en genoeg in de zorg. Dan is het rekensommetje echt anders en in de meeste gezinnen is het long-term huishoudboekje dan ook nog de taak van de man. Ik kan dus privé hier eigenlijk echt niet over praten. En op het werk vinden de heren me ook maar een rare durfkapitalist omdat ik op Trade Republic zit (voor de spaarrente welteverstaan, over mijn WEBN op IBKR houd ik me wijselijk stil).

We zijn gewoon een niche in een niche forum O+ :9
kx22 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:28:
[...]

Maar wie zegt dat je daarna niet bezig bent met geld?
Ik dacht ook altijd, als ik genoeg heb verdient ga ik nooit meer over nadenken. Maar nu ik mijn bedrijven heb verkocht, ben ik nog meer bezig met geld om er een goed rendement mee te halen zodat ik niet meer hoef te werken. En vind het nog leuk ook! Denk niet dat er een dag komt dat ik niet mee bezig ben.
Ik heb 2 aparte portfolio’s.

De ene beheerde ik lui. Fire and forget, paar ETFs, en vooral enkel iets doen als er een aandeel uit valt, er cash uit komt door dividenden. Paar transacties per jaar

De andere was actiever. Beurs volgen, tips nagaan, kopen verkopen… paar transacties per maand, niet per dag natuurlijk.

Mijn conclusie: hoe luier ik was, hoe meer rendement….

Nu is het gewoon af en toe eens kijken, niet handelen…

• R.van.M
rube schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:12:

Wanneer
Wie
Wat
Hoe
Als je interesse hebt:
Heel leuk idee.. helaas kan ik er niet bij zijn vanwege de afstand. Volgend jaar in Madrid? :+

• R.van.M
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:53:
[...]

Eens, maar wat voor de ene interessant is zal voor de ander weer niet interessant zijn. Ik scroll het topic elke dag even door en als t voor mij niet interessant is reageer ik soms lang niet. Gaat het over de wiskundige kant, over geo-arbitrage etc dan meng ik me graag in de discussie :)

Daarover gesproken, met de hoge waarderingen op de beurs is volgens een formule die ik volg het SWR percentage inmiddels gedaald tot 3,25% (i.p.v. de historische 4%)

• R.van.M
finsdefis schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:42:
[...]

Als motivator is het wel relevant mogelijkerwijs. Mijn vrouw verdient inmiddels meer dan ik en ondanks dat wij al 17 jaar samen zijn is één van haar drijfveren voor FO het überhaupt onafhankelijk kunnen zijn van een ander qua inkomen (en ook andere zaken). Dit vooral omdat zij in haar familie een aantal ongelukkige en afhankelijke vrouwen vast heeft zien zitten in relaties. Ironisch genoeg zit zij nu in de tech sector maar heeft ze niet de behoefte hier te posten ;)

Die motivatie heeft zich i.c.m. mij uitgebreid naar onafhankelijkheid van werkgevers etc.
Wellicht beetje vergezocht, want voor iedereen zal de motivatie anders zijn. In mijn geval wil ik niet zoals mn ouders mijn hele leven in dat kleine dorpje in Limburg wonen, maar om nu te discussieren over de verschillen tussen het platteland en de stad :9
R.van.M schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:39:
[...]

Daarover gesproken, met de hoge waarderingen op de beurs is volgens een formule die ik volg het SWR percentage inmiddels gedaald tot 3,25% (i.p.v. de historische 4%)
Bizar dat je die conclusie neemt.

Ik haal juist de laatste 5 jaar een hoger rendement dan de 5 jaar er voor...

De laatste 3 jaar is het rendement zelfs net boven 10%. Doe daar 1% vermogenswinstbelasting (België) en 3 % inflatie af, en er blijft 6% over.

En dan zitten we nog met een geopolitieke situatie die ver van rustig is. Kan je je voorstellen wat er gebeurt als de oorlogen in Ukraine en Iran stoppen? Kan best zijn dat we dan een stijging zien van 10%...

• JURIST
@R.van.M hoe kom je tot de conclusie om SWR te reduceren? Volgens mij zat je eerst op 3,5%? Koppel je dat aan P/E, lagere failing %? En: je zat al niet meer op 100% aandelen, toch, is daar nog een link mee?

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
Tommie12 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:11:
[...]

De laatste 3 jaar is het rendement zelfs net boven 10%. Doe daar 1% vermogenswinstbelasting (België) en 3 % inflatie af, en er blijft 6% over.

En dan zitten we nog met een geopolitieke situatie die ver van rustig is. Kan je je voorstellen wat er gebeurt als de oorlogen in Ukraine en Iran stoppen? Kan best zijn dat we dan een stijging zien van 10%...
Of er is een omgekeerde correlatie? Hoe meer oorlog en onrust hoe hoger de financiële rendementen?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• DeNachtwacht
  • Niet online
JURIST schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:31:
@R.van.M hoe kom je tot de conclusie om SWR te reduceren?
De fout die natuurlijk gemaakt wordt is uit te gaan van het rendement van de afgelopen paar jaar, terwijl gemiddeld de beurs misschien echt niet beter is gaan presteren: zodra er weer een crash is en de bubbel gecorrigeerd wordt is het weer gereset. Het is een soort valkuil, klinkt natuurlijk ook best logisch en misschien zal later blijken dat extra opnemen toch wel had gekund omdat de beurs het gewoon heel lang goed is blijven doen, maar zelf zou ik de stap tot meer withdrawal niet snel nemen. Ik heb hier al vaker genoemd dat eigenlijk niemand sinds de FO beweging is opgekomen (zo vanaf 2010, net na kredietcrisis) een écht stevige crash heeft meegemaakt en dat doet dus toch iets met je emotie/enthousiasme/vertrouwen etc. Dus tot het moment van zo'n volgende crash houd ik zelf dit iig aan.
Wozmro schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:34:
[...]

Of er is een omgekeerde correlatie? Hoe meer oorlog en onrust hoe hoger de financiële rendementen?
Toen de eerste bommen ontploften ging alles toch even goed omlaag... om dat direct terug omhoog te gaan.

Feit is, het is amper voorspelbaar, en ik blijf normaal rustig zitten als de kanonnen bulderen.

DeNachtwacht schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:40:
[...]

De fout die natuurlijk gemaakt wordt is uit te gaan van het rendement van de afgelopen paar jaar, terwijl gemiddeld de beurs misschien echt niet beter is gaan presteren: zodra er weer een crash is en de bubbel gecorrigeerd wordt is het weer gereset. Het is een soort valkuil, klinkt natuurlijk ook best logisch en misschien zal later blijken dat extra opnemen toch wel kan omdat de beurs het gewoon heel lang goed is blijven doen, maar zelf zou ik de stap tot meer withdrawal niet snel nemen. Ik heb hier al vaker genoemd dat eigenlijk niemand sinds de FO beweging is opgekomen (zo vanaf 2010, net na kredietcrisis) een écht stevige crash heeft meegemaakt en dat doet dus toch iets met je emotie/enthousiasme/vertrouwen etc. Dus tot het moment van zo'n volgende crash houd ik zelf dit iig aan.
Ik heb de crash van 2001 en 2008 wel meegemaakt hoor. Als je goed gespreid zat viel dat wel mee.

• rube
[...]
Ik haal juist de laatste 5 jaar een hoger rendement....
Ik verwacht dat dat precies de reden is waar de theorie van @R.van.M op stoelt en waarom dat daarna dus weer lager moet zijn (gemiddeld genomen).

De P/E zijn te hoog opgelopen. Die gaan (ooit) weer terug naar het normaal langjarig gemiddelde. En dus zal het toekomstige rendement iets lager zijn en dus is de SWR lager geworden.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:43:
[...]

Ik heb de crash van 2001 en 2008 wel meegemaakt hoor. Als je goed gespreid zat viel dat wel mee.
Hoe heb je dat precies qua spreiding aangepakt? Wat zijn de tips/tops die je hier zo willen/kunnen delen wat in zo'n situatie handig is? Mijn punt was dat heel veel hier zo'n echt stevige crash nog niet hebben meegemaakt terwijl ze al in de aandelen/vermogenspositie zaten dat het echt relevant was, ben dus wel benieuwd naar waar jij achteraf spijt van hebt bijv.

Ongetwijfeld deels de bekende open deuren, maar wel goed om van ervaringsdeskundigen te horen :)
DeNachtwacht schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:55:
[...]

Hoe heb je dat precies qua spreiding aangepakt? Wat zijn de tips/tops die je hier zo willen/kunnen delen wat in zo'n situatie handig is? Mijn punt was dat heel veel hier zo'n echt stevige crash nog niet hebben meegemaakt terwijl ze al in de aandelen/vermogenspositie zaten dat het echt relevant was, ben dus wel benieuwd naar waar jij achteraf spijt van hebt bijv.

Ongetwijfeld deels de bekende open deuren, maar wel goed om van ervaringsdeskundigen te horen :)
Ik had toen nog wat minder geld dan nu natuurlijk. En de mogelijkheden waren anders, oa de transactiekosten waren veel hoger.

Ik had toen dus vooral europese en meer nog belgische aandelen. Toevallig nooit Fortis of andere grote banken gehad. En toen had ik ook een paar bankfondsen die niet veel zakten, maar ook niet veel stegen.

Nu is het simpel, ik heb nog een belangrijk deel losse aandelen (en ja, op sommige ben ik wat verliefd), maar als ik bijkoop of balanceer, dan kijk ik vooral naar eurostoxx50 of de gekende IWDA en VWRL trackers.

Mijn all-time succes, en ik heb het moeilijk daar afscheid van te nemen is Argen-X. Die zijn op 15 jaar gestegen van 50€ naar 750€. En ze blijven goed presteren en hebben een heel mooie toekomst.

Mijn andere diversificatie zijn vastgoedaandelen als WDP, VGP, XIOR. Niet zo succesvol in de laatste 3 jaar, maar daarvoor gingen die goed omhoog door de lage rentes. Ik hou ze want ze leveren me elk jaar een mooi dividend op. Ik betaal er mijn fotovakanties en fotogear makkelijk mee.

• Rubbergrover1
[...]

Ik heb van bv. de dotcom crash van 2000 geleerd dat je niet altijd te veel mee moet gaan met de 'winnaars' omdat die juist ook het meest kunnen dalen als het tij keert. In die tijd waren etf's nog niet echt een ding en had je vooral actief beheerde beleggingsfondsen. Je zag daarbij dat de fondsen die veel meegingen in de hype, op de kortere termijn (van een paar jaar) de beste resultaten haalden, maar bij de crash ook het meest onderuit gingen. En dat effect van die crash was vaak sterker dan het effect van het extra rendement daarvoor, omdat er in de rijdende trein was ingestapt.

Daarom wil ik nu het liefste niet te geconcentreerd in een bepaalde 'winnaars' sector of regio zitten. Het lastige is dat een marktgewogen index tegenwoordig vaak juist wél een sterke concentratie in een bepaalde sector of regio heeft. Ik vind het best moeilijk om dan op twee gedachten te hinken: niet te veel je eigen weg gaan, maar toch die spreiding zien te krijgen of te houden.

• rube
[...]

Is dat ook na aftrek van de inflatie van die specifieke jaren? Omdat de inflatie van de afgelopen 5 jaar volgens mij een stuk hoger was dan die 5 jaren daarvoor.
Dat is natuurlijk niet hoe je een SWR beoaald, daarin zit ook de volatiliteit en een veel langere periode dan 10 jaar.
rube schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:58:
[...]

Is dat ook na aftrek van de inflatie van die specifieke jaren? Omdat de inflatie van de afgelopen 5 jaar volgens mij een stuk hoger was dan die 5 jaren daarvoor.

[...]

Dat is natuurlijk niet hoe je een SWR beoaald, daarin zit ook de volatiliteit en een veel langere periode dan 10 jaar.
Nee, dat is zonder inflatie, en ja ik besef dat die wat groter was.

Ik begrijp ook dat je SWR over lange termijn berekent.

Nu heb ik in 2012 bij het overlijden van mijn moeder een bedrag gekregen van mijn vader, en dat is 10.3% per jaar gegroeid. De gemiddelde inflatie was 2,3% per jaar over die periode.

Geen reden voor mij om die 4% SWR in twijfel te trekken. Maar ook niet om er ineens 6% van te maken....

• ErnstH
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:03:
[...]

Nee, dat is zonder inflatie, en ja ik besef dat die wat groter was.

Ik begrijp ook dat je SWR over lange termijn berekent.

Nu heb ik in 2012 bij het overlijden van mijn moeder een bedrag gekregen van mijn vader, en dat is 10.3% per jaar gegroeid. De gemiddelde inflatie was 2,3% per jaar over die periode.

Geen reden voor mij om die 4% SWR in twijfel te trekken. Maar ook niet om er ineens 6% van te maken....
In principe zijn CAPE en verwachte returns (en dus SWR) invers gerelateerd aan elkaar.
ErnstH schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:10:
[...]

In principe zijn CAPE en verwachte returns (en dus SWR) invers gerelateerd aan elkaar.
Tja, er zijn al wat principes gesneuveld...

Als ik had gewacht op een CAPE van 17 had ik nu een dikke spaarrekening gehand, maar veel rendement gemist.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:21:
In die tijd waren etf's nog niet echt een ding en had je vooral actief beheerde beleggingsfondsen. Je zag daarbij dat de fondsen die veel meegingen in de hype, op de kortere termijn (van een paar jaar) de beste resultaten haalden, maar bij de crash ook het meest onderuit gingen.
Dat is dus ook precies bij mij de zorg, net als velen zit ik in de basis fondsen NT World, SC, en EM waarvan ongeveer 23% Amerikaanse tech is volgens Perplexity. En laat ik mij daar gezien het bubbel stukje dus het meest zorgen over maken, er is toch de meeste kans dat er daar wat mis gaat en dan zit je dus toch best fors in de hoek waar de meeste klappen vallen naast dat de totale economie een opdonder krijgt.

• R.van.M
JURIST schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:31:
@R.van.M hoe kom je tot de conclusie om SWR te reduceren? Volgens mij zat je eerst op 3,5%? Koppel je dat aan P/E, lagere failing %? En: je zat al niet meer op 100% aandelen, toch, is daar nog een link mee?
Correct, het is gekoppeld aan de P/E en de 10jaars rente. De achtergrond van de formule;
https://www.reddit.com/r/financialindependence/comments/kqbuzl/a_valuation_approach_to_the_safe_withdrawal_rate/

De formule uitgewerkt en dagelijk geupdate;
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vSUXNrvC9rOjU-rurvTsS45TCW1mQ7emWLdyKLtl3Nnosc1_MG6-frp4RC3eqLqizG4zpffPczw7FV4/pubhtml#gid=0

Het geinige van deze formule is dat ERN onafhankelijk op een vergelijkbaar resultaat uitkwam in een van zijn SWR artikelen.

Verder zit ik inderdaad op een lager percentage aandelen vanwege sequence of returns risk, maar zodra ik deze hobbel voorbij ben ga ik weer opbouwen naar 80% aandelen. Zodra mijn RE fase is begonnen ben ik van plan met een dynamische WR te gaan werken die ook de stand van de aandelen meeneemt.

• R.van.M
[...]

Ja, maar het feit dat we momenteel zulke hoge P/E-ratio's zien, kan erop wijzen dat aandelenkoersen steeds verder vooruitlopen op de daadwerkelijke winstontwikkeling van bedrijven.

Het is daarom logisch om te verwachten dat toekomstige rendementen lager zullen uitvallen, omdat bedrijven hun winsten niet onbeperkt exponentieel kunnen blijven laten groeien. Wanneer die winstgroei afvlakt, zullen de P/E-ratio's waarschijnlijk weer richting hun langjarige gemiddelde bewegen. Dat zal leiden tot stagnerende of zelfs dalende aandelenkoersen.

Juist het feit dat we aan de top staan is dus een signaal dat in de toekomst de rendementen lager zullen zijn

• R.van.M
[...]

Spreiding helpt maar klein beetje, in zulke jaren gaat alles omlaag en is het een kwestie van niet panikeren en vertrouwen houden in je strategie. In de opbouwfase is dat in principe makkelijk. Gewoon maandelijks blijven inleggen, en dus je gemiddelde kostbasis verlagen, en erop vertrouwen dat het op termijn weer goed komt.

• R.van.M
Tommie12 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:18:
[...]

Als ik had gewacht op een CAPE van 17 had ik nu een dikke spaarrekening gehand, maar veel rendement gemist.
Mee eens, daarom is het doel ook niet wachten tot de P/E lager zijn, maar een lagere onttrekking te hanteren zodat je portefuille de toekomstige crash overleefd.

Belangrijk hier, het gaat om de fase na RE. In de opbouwfase is de SWR niet relevant behalve voor t bepalen van je FO-doel

• Rubbergrover1
[...]

Ha, dat klinkt al net als bij de 'nieuwe economie' van rond de eeuwwisseling, waarin alles anders zou zijn en we zouden afstappen van oude principes. Totdat bleek dat de bubbel barstte en die 'nieuwe economie' eigenlijk aan de zelfde oude principes onderhevig bleken te zijn. Alleen dat dit door een tijdelijke langere periode van economische voorspoed naar de achtergrond was geraakt.

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:57:
[...]

Mee eens, daarom is het doel ook niet wachten tot de P/E lager zijn, maar een lagere onttrekking te hanteren zodat je portefuille de toekomstige crash overleefd.

Belangrijk hier, het gaat om de fase na RE. In de opbouwfase is de SWR niet relevant behalve voor t bepalen van je FO-doel
Klinkt een beetje als een heel logisch principe van uitgaan van lange termijn perspectieven. En je niet laten gek maken door tijdelijk hoge rendementen of hoge/lage rentes, ook als zo'n periode al langer aanhoudt.

Wel fijn om dit "onderbuikgevoel" ook in bepaalde formules te kunnen vatten.
DeNachtwacht schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Dat is dus ook precies bij mij de zorg, net als velen zit ik in de basis fondsen NT World, SC, en EM waarvan ongeveer 23% Amerikaanse tech is volgens Perplexity. En laat ik mij daar gezien het bubbel stukje dus het meest zorgen over maken, er is toch de meeste kans dat er daar wat mis gaat en dan zit je dus toch best fors in de hoek waar de meeste klappen vallen naast dat de totale economie een opdonder krijgt.
Ja, maar als je die amerikaanse aandelen de laatste jaren niet had gehad, dan was je nu een pak rendement mis gelopen.

Neem de grafiek van IWDA of VWRL en zoom zo ver uit als je kan. Dan lijkt het op een lijn met wat hobbels, maar ze blijft omhoog gaan.

• ErnstH
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Ja, maar als je die amerikaanse aandelen de laatste jaren niet had gehad, dan was je nu een pak rendement mis gelopen.

Neem de grafiek van IWDA of VWRL en zoom zo ver uit als je kan. Dan lijkt het op een lijn met wat hobbels, maar ze blijft omhoog gaan.
Niemand zegt ook dat je niet moet investeren, het gaat alleen om verwachtingen voor de toekomst. Het punt is nu dat als de CAPE hoog is op het moment van met pensioen gaan, je beter een iets lagere SWR kunt hanteren (of een variabele ontrekking hanteren gebaseerd op resultaten) om je succeskans te optimaliseren.

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:59:
[...]

Ha, dat klinkt al net als bij de 'nieuwe economie' van rond de eeuwwisseling, waarin alles anders zou zijn en we zouden afstappen van oude principes. Totdat bleek dat de bubbel barstte en die 'nieuwe economie' eigenlijk aan de zelfde oude principes onderhevig bleken te zijn. Alleen dat dit door een tijdelijke langere periode van economische voorspoed naar de achtergrond was geraakt.
Het is deels wel uitgekomen, maar vooraf was het onmogelijk om de winnaars aan te wijzen. Bovendien liepen de koersen destijds al ver vooruit op de toekomstige winstverwachtingen en kwam er dus een correctie waarbij de koersen weer terugvielen.

Wat wél is uitgekomen, is dat bedrijven als Google, Microsoft en zelfs Meta dankzij een asset-light bedrijfsmodel jarenlang enorme winsten konden behalen. Hierdoor lag hun rendement op geïnvesteerd kapitaal aanzienlijk hoger dan dat van bedrijven uit de 'oude economie'

Met de huidige AI-investeringen verandert dit bedrijfsmodel echter fundamenteel. Deze bedrijven investeren nu enorme bedragen in datacenters, chips en infrastructuur, terwijl het nog maar de vraag is in hoeverre zij deze investeringen uiteindelijk zullen kunnen terugverdienen.
ErnstH schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Niemand zegt ook dat je niet moet investeren, het gaat alleen om verwachtingen voor de toekomst. Het punt is nu dat als de CAPE hoog is op het moment van met pensioen gaan, je beter een iets lagere SWR kunt hanteren (of een variabele ontrekking hanteren gebaseerd op resultaten) om je succeskans te optimaliseren.
De toekomst... ja, mijn glazen bol van Ali is een beetje troebel.

Toekomst zal het uit wijzen hé. Niemand kan voorspellen wat de exacte impact is van AI. Feit is dat het enorme kapitalen mobiliseert en wat daar de gevolgen van zijn ...

• Requiem19
R.van.M schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Het is deels wel uitgekomen, maar vooraf was het onmogelijk om de winnaars aan te wijzen. Bovendien liepen de koersen destijds al ver vooruit op de toekomstige winstverwachtingen en kwam er dus een correctie waarbij de koersen weer terugvielen.

Wat wél is uitgekomen, is dat bedrijven als Google, Microsoft en zelfs Meta dankzij een asset-light bedrijfsmodel jarenlang enorme winsten konden behalen. Hierdoor lag hun rendement op geïnvesteerd kapitaal aanzienlijk hoger dan dat van bedrijven uit de 'oude economie'

Met de huidige AI-investeringen verandert dit bedrijfsmodel echter fundamenteel. Deze bedrijven investeren nu enorme bedragen in datacenters, chips en infrastructuur, terwijl het nog maar de vraag is in hoeverre zij deze investeringen uiteindelijk zullen kunnen terugverdienen.
De strategie die AI bedrijven is wel interessant.

Ik begrijp dat consumenten prijzen voor AI tools énorm onder de effectieve kostprijs worden verkocht. Een Claude abbo van 20 euro is dus enorm verlieslatend. Het idee hierachter is dat wij in onze hoedanigheid als consument 'verslaafd' raken aan AI en het daarmee ook veel sneller zakelijk inburgert.

De zakelijke abbo's zijn vele malen duurder, of staan standaard op een lichter LLM model (en dus goedkoper), of worden straks enorm verhoogd als een bedrijf afhankelijk geworden is van het gebruik.

Niet echt een prettige strategie... maar klinkt commercieel gezien wel slim ;-).

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:23
Zijn er ook mensen die blijven werken met puur als intrinsieke motivatie om verzekerd te blijven tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid? Ik werk momenteel 3,5 dag per week, op termijn wil ik naar 2,5 dag per week met behoud van uren en salaris. Daarna is stoppen een mogelijkheid, maar op de één of andere manier zie ik in loondienst blijven als een goedkope manier om verzekerd te blijven tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid.

Stel, je wordt chronisch ziek. Daardoor krijg je te maken met extra zorgkosten. En als je dan niet meer in staat ben om te werken, dan heb je toch een extra inkomstenbron, juist doordat je bent blijven werken.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
[...]

Je kunt Europese aandelen komen nu voor een CAPE <17 :+

Een aardige referentie is typisch JP Morgen Guide to the Markets. Laatste EMEA editie:
https://am.jpmorgan.com/c...ide-to-the-markets-nl.pdf

De slides hierboven hebben ook een aardige grafiek op slide 53 waar de top 10 S&P500 tegen de rest wordt afgezet.

(de niet vertaalde versie is waarschijnlijk beter te lezen)

• rube
GioStyle schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:06:
Zijn er ook mensen die blijven werken met puur als intrinsieke motivatie om verzekerd te blijven tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid?
Lijkt me een kostbare verzekering gemeten in (werk)tijd en minder efficiënt dan om daar een speciale verzekering voor af te sluiten?

De vraag is ook hoeveel extra je nodig zou hebben voor hogere zorgkosten en of andere kosten in zo'n situatie niet lager worden.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:03:
[...]

De strategie die AI bedrijven is wel interessant.

I

Niet echt een prettige strategie... maar klinkt commercieel gezien wel slim ;-).
Ik denk dat het commercieel niet slim is maar ja, ik heb geen 100 miljard en google wel :+ Mijn grootste twijfel zit hierin:

het model van eerst goedkoop aanbieden tot mensen het echt heel graag willen en dan duurder maken werkt tot bepaalde hoogte voor spotify of netflix oid. Maar met AI/LLMs zijn de verschillen zo giga-groot dat men straks echt hele bizarre bedragen moet vragen. Het gaat dus niet om verhogen van 20 euro/maand naar 100 maar eerder naar 1000 per gebruiker. En om dat voor een bedrijf te rechtvaardigen moet je heel veel waarde creeeren. De voorbeelden waarin AI echt zoveel waarde creeert zijn op 1 hand te tellen. Het lijkt dus een enorme gok op de aanname dat straks de AI-modellen ineens zoveel waarde kunnen leveren dat bedrijven bereid zijn er grof voor te betalen. Dit is volstrekt onbewezen en dus twijfelachtig of het gaat gebeuren.

• Requiem19
Fr33z schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:55:
[...]

Ik denk dat het commercieel niet slim is maar ja, ik heb geen 100 miljard en google wel :+ Mijn grootste twijfel zit hierin:

het model van eerst goedkoop aanbieden tot mensen het echt heel graag willen en dan duurder maken werkt tot bepaalde hoogte voor spotify of netflix oid. Maar met AI/LLMs zijn de verschillen zo giga-groot dat men straks echt hele bizarre bedragen moet vragen. Het gaat dus niet om verhogen van 20 euro/maand naar 100 maar eerder naar 1000 per gebruiker. En om dat voor een bedrijf te rechtvaardigen moet je heel veel waarde creeeren. De voorbeelden waarin AI echt zoveel waarde creeert zijn op 1 hand te tellen. Het lijkt dus een enorme gok op de aanname dat straks de AI-modellen ineens zoveel waarde kunnen leveren dat bedrijven bereid zijn er grof voor te betalen. Dit is volstrekt onbewezen en dus twijfelachtig of het gaat gebeuren.
Die bedragen, is dat onderbouwd, of fingerspitzengefuhl? Alles valt en staat met het creëeren van waarde. Als het nul toevoegt is het ook nul waard.

Uiteindelijk zal het - zoals met alles - achteraf zijn dat iedereen denkt 'natuurlijk!'. Maar vooraf kun je het vaak lastig inschatten in ieder geval.
Fr33z schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:55:
[...]

Je gaat 'tokens' kopen, en elk token staat voor een bepaalde rekenkracht voor een bepaalde tijd. Effe vragen naar een leuk restaurant dat open is op datum X in stad y kost je 0,01 token. Een reisplan voor 3 weken de VS met hotelboekingen en vluchten zal wat meer zijn, en een analyse van een businessplan, of het maken van een strategie voor je bedrijf zal wat duurder zijn, net omdat rekenkracht en storage niet gratis zijn.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:57:
[...]

Die bedragen, is dat onderbouwd, of fingerspitzengefuhl? Alles valt en staat met het creëeren van waarde. Als het nul toevoegt is het ook nul waard.

Uiteindelijk zal het - zoals met alles - achteraf zijn dat iedereen denkt 'natuurlijk!'. Maar vooraf kun je het vaak lastig inschatten in ieder geval.
Nog niet onderbouwd maar heb even gezocht, blijft moeilijk want de AI-bedrijven zijn niet scheutig met info. Wat ik zo even kon vinden:

Er zijn blijkbaar ~ 900 miljoen gebruikers van ChatGPT waarvan 50 miljoen een abonnement hebben. Voor zover ze er zelf iets over zeggen verwachten ze 115 miljard aan negatieve kasstroom voor 2026 tot 2029. Dat is dus inclusief hun eigen verwachting dat die 50 miljoen mensen er wel voor betalen. Ze komen nog steeds 115 miljard te kort om hun investeringen/uitgaven te dekken. Nu kun je zeggen: ooh joh, dat is maar 2300 euro per betalende gebruiker, komt goed. maar dat is wel een sterke versimpeling ben ik bang.

Verder is er wel interessant onderzoek door mensen van MIT gedaan waarin ze concluderen dat bij 95% van de bedrijven die proberen AI in bedrijfsvoering op te nemen er nul toegevoegde waarde wordt bereikt https://db-fastly.legal.io/file/68a930fb07d0d13744418fd2/1755918587.pdf?auto=webp Dit ligt aan dingen maar volgens hen is de belangrijkste "most gen-AI systems don't retain feedback, adopt te context or improve over time".
Pagina: 1 ... 329 ... 337 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.