Mooi verhaal en juist goed dat je het hier deelt en het raakt FIRE zeker: RE gaat natuurlijk ook over zinvolle invulling van je leven nadat je FI bent

. Doet me een beetje denken aan de bellers in de Dave Ramsey show die zijn hele stappenplan hadden doorlopen, huis afbetaald, alles op het droge, 50 jaar oud. En de vraag was: "ja maar wat moeten we nu dan,? we hebben geen levensdoel meer!". Het doel was altijd compleet schuldenvrij zijn en nu dat gelukt was viel de zingeving weg.
Met hun zingeving zie ik wel raakvlakken. Zeker als je iets naars meemaakt in het leven is richting FO gaan werken natuurlijk een soort mooi doel om aan vast te klampen: schulden wegwerken en financiële zekerheid opbouwen voelt natuurlijk altijd als "de verstandige keus".
Maar ik weet niet of dat voor jou ook meespeelt, wat ik zelf wel gehad heb is dat ik merkte dat het een soort doel opzich geworden was. En misschien haalt inderdaad iemand als bijv. Trump daar (oprecht) zijn geluk uit, de drive om altijd maar meer, meer meer geld te hebben. Maar een echt leuk leven zit voor de meeste mensen natuurlijk in intrinsiek leuke dingen doen, goed naar jezelf luisteren, bewuste keuzes maken in je leven. Ik merkte zelf iig dat juist daar dat FO stuk wat meer loslaten slim was; ik ging té weinig geld uitgeven omdat alles wat leuk is natuurlijk snel als "te duur" kan worden bestempeld als je er kritisch in bent. Persoonlijk ben ik daarbij dan ook wel van het standpunt "als je over de hele wereld gaat reizen op zoek naar jezelf, vergeet dan niet dat je jezelf al bij je hebt als je in de vertrekhal van Schiphol staat".
Dus het zit voor mij meer in kleine dingen; leuke hobby's zoeken, of voor mij persoonlijk iets simpels als juist níet constant grote mensenmassa's / sociale contacten opzoeken (valkuil: iedereen in onze maatschappij wordt de gehele dag aangepraat dat je een "teamspeler", een "mensen-mens" móet zijn om gelukkig te zijn. Natuurlijk is sociaal contact nodig en goed, maar daar veel bewuster in kiezen en niet constant maar overal "bij moeten zijn" was 1 van de dingen die ik persoonlijk ontdekte als een stuk belangrijker dan "die wereldreis" voor de zingeving.
Dus ik herken zeker wel delen van wat je schrijft en zou dus vooral aanraden rustig die zoektocht te blijven doen en in kleine dingen zoeken. Even helemaal eruit kan enorm goed zijn, maar pas op dat "het roer helemaal om" best ook vaak in teleurstellingen uitmondt (google even wat er met diverse mensen die in 'Ik vertrek!" zaten is gebeurd... velen keren na een paar jaar toch terug hier naartoe).