De verwachting van de dollar was gebaseerd op een aansterkende dollar omdat de geldprinter daar uit zou gaan. Leek ook wel even realistisch door DOGE en de verkiezingsretoriek rondom de uitgaven aan de Amerikaanse staatsschuld. Is inderdaad niet gebeurd. Had daar wel meer van verwacht (vandaar ook mijn eerdere post over afbouwen S&P) maar goed politici en beloftes...R.van.M schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:43:
[...]
Hier ben ik het niet mee eens. Zoals @Rubbergrover1 ook aangeeft, is het onmogelijk te voorspellen wat de gevolgen van een beleid zullen zijn, wat de impact zal zijn en hoeveel er al is ingeprijsd. Vrijwel alle experts voorspelden aan het begin van het jaar dat EUR/USD richting pariteit zou gaan. Ik heb daarop gehandeld (de trend leek duidelijk), en dat heeft mij dit jaar flink gekost. Daarnaast haal je crypto aan, die hebben dit jaar alles gekregen waar ze op hoopten en de koers is dramatisch gedaald.
[...]
Dat klopt, maar er is ook een reden waarom deze bedrijven zulke hoge waarderingen krijgen. Ze verdienen enorm veel geld en groeien jaar na jaar met dubbelcijferige percentages. Iedereen ziet dat, en de markt beschouwt het blijkbaar als realistisch; anders zouden er veel meer shorts op NVIDIA worden geopend, behalve door alleen Michael Burry, die overigens een niet al te sterk trackrecord heeft (de grap is dat hij de laatste 24 van de 3 recessies correct voorspeld heeft.)
[...]
Er zijn ook genoeg onderzoeken die aangeven dat het voorlopig nog geen impact heeft. Ik kan het specifieke onderzoek nu niet vinden, maar het noemde een percentage van ongeveer 80%. Daarnaast zal het nooit zo ver komen, want zoals jij zegt is er genoeg slim geld om te profiteren van inefficiënties in de markt. Zoals gezegd: als NVIDIA zo overduidelijk een bubbel zou zijn, zouden er veel meer shorts zijn om daarvan te profiteren. Easy money!
Daarnaast, ook al zou het wel een marktverstorend effect hebben is het maar zeer de vraag of jij en ik als leken betere keuzes kunnen maken dan de aap met pijltjes of door gewoon nog steeds passief de markt te volgen inclusief inefficiënties
Crypto pump van de verkiezingen vorig jaar was goed te voorspellen vond ik. Musk met zijn historie rond Dogecoin en Trump met zijn World Liberty. Mijn verwachting was ook dat Trump ging winnen en dat die reactie in crypto daarop zou volgen.
Dat impliceert niets voor de koers een jaar later inderdaad. Ik heb voor de pump gekocht, trailing stop ingezet en ben er al lang weer uit. Crypto is voor mij echt alleen voor de flip en is ook maar een klein deel van mijn portefeuille. Er zijn topics waar ze er anders over denken maar dat is een persoonlijke keuze.
Burry is inderdaad een onheilsprofeet maar ik vind het nog wel de moeite om zijn analyses te bekijken. Shorts kosten geld om open te houden en is daarom een moeilijk instrument om geld mee te verdienen op overgewaardeerde aandelen want dan is je timing belangrijk. Burry gebruikt daar ook een ander instrument voor dat minder gevoelig is voor timing (hij heeft een periode van 2 jaar). Ik zit ook niet short nvidia of zo, maar ik ga het ook niet kopen nu.
Ik pleit hier niet om met al je vermogen actief te gaan handelen maar het blinde vertrouwen in "alles in een ETF en klaar" en dat je verder helemaal niets actief zou moeten doen vind ik kort door de bocht. Uiteindelijk zijn je beleggingen een persoonlijke keuze en je plukt er zelf de lusten en lasten van.
:strip_exif()/f/image/IvUtkmlELBXA0ha2RGK03urx.png?f=user_large)