bij een abp regeling zit het ikb gewoon in het pensioengevend inkomen. Sinds ik een vrouw met long covid heb ik goed zicht hoe dit werkt.Morwen schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:38:
[...]
Let op dat het hier om je pensioengevend salaris gaat. Dat is grotendeels zonder IKB en kan dus nog steeds aan de lage kant zijn. Ik had geen idee en het gros van mijn collega's staan hier ook niet bij stil. 70% van je salaris zonder IKB kan toch net effe te weinig zijn als je met hypotheek en kinderen zit. En het verschil tussen 70% en 100% in premie was voor mij minder gunstig dan een aparte woonlastenverzekering. Daarom heb ik dat laatste gekozen. Dan krijg je een afgesproken bedrag uitgekeerd.
Wat wel een probleem kan zijn is het maximum dagloon. Als je daarboven komt, is het vaak niet meeverzekerd tenzij je er actie op onderneemt.
En je inkomen van het jaar voordat je ziek wordt is vaak de maatstaf van de bedragen. Normaal gesproken niet echt een ding, maar de loonsverhogingen van de afgelopen jaren tikt dat wel aan.