• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-02 14:34
Morwen schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:38:
[...]

Let op dat het hier om je pensioengevend salaris gaat. Dat is grotendeels zonder IKB en kan dus nog steeds aan de lage kant zijn. Ik had geen idee en het gros van mijn collega's staan hier ook niet bij stil. 70% van je salaris zonder IKB kan toch net effe te weinig zijn als je met hypotheek en kinderen zit. En het verschil tussen 70% en 100% in premie was voor mij minder gunstig dan een aparte woonlastenverzekering. Daarom heb ik dat laatste gekozen. Dan krijg je een afgesproken bedrag uitgekeerd.
bij een abp regeling zit het ikb gewoon in het pensioengevend inkomen. Sinds ik een vrouw met long covid heb ik goed zicht hoe dit werkt.

Wat wel een probleem kan zijn is het maximum dagloon. Als je daarboven komt, is het vaak niet meeverzekerd tenzij je er actie op onderneemt.
En je inkomen van het jaar voordat je ziek wordt is vaak de maatstaf van de bedragen. Normaal gesproken niet echt een ding, maar de loonsverhogingen van de afgelopen jaren tikt dat wel aan.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:31
Perseus schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:36:
[...]

Bij ons begint dit verlangen ook steeds sterker te spelen. Heb er zelf een steeds scherper beeld bij, maar ben wel benieuwd naar wat zaken bij jullie. Wat voor invulling geven jullie je avontuur? Heb je voor jezelf bepaalde doelstellingen, qua budget, ervaringen, of anders? Zijn jullie de gehele tijd samen of trekken jullie ook wel eens je eigen plan? Wat voor contact houden jullie met je sociale kring in NL?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
NDJ88 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:42:
Leuk om de ervaringen en plannen van anderen te lezen.

Ik herken het ‘niet durven’ erg goed. Wij hebben ons plan ook jaren voor ons uitgeschoven met het idee van dat komt wel. De onzekerheid (huis weg, geen baan etc.) was daar de belangrijkste reden voor. En toen hoorden we hoe een verre kennis grofweg hetzelfde ging doen. Met kinderen, maar dan met een fractie van ons financiële vermogen. Dat was wel een beetje het moment van, als zij het al durven, wat gaat ons dan tegenhouden?

Ik zou wel liegen als ik zou zeggen dat er ook na het maken van de keuze nooit twijfels zijn geweest…
Wij hebben dit ook niet vandaag of gisteren besloten, dat is een proces van meerdere jaren geweest. En natuurlijk is het spannend om die zekerheid op te geven. Ik denk dat ik het zorgwekkender zou vinden als we die spanning niet voelde. :+

Maar het raakt denk ik aan een van de grootste uitdagingen van het hele "FO" gebeuren; Ergens de streep durven trekken en besluiten dat je genoeg hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door Charly op 23-02-2026 14:33 ]

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:00
Charly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:16:
[...]

***members only***

[...]

Wij hebben dit ook niet vandaag of gisteren besloten, dat is een proces van meerdere jaren geweest. En natuurlijk is het spannend om die zekerheid op te geven. Ik denk dat ik het zorgwekkender zou vinden als we die spanning niet voelde. :+

Maar het raakt denk ik aan een van de grootste uitdagingen van het hele "FO" gebeuren; Ergens de streep durven trekken en besluiten dat je genoeg hebt.
Het is een van de lastigste zaken binnen het plannen van FO, welke risco's en tot welke hoogte wil je deze risico's afdekken. Als je alles wil afdekken kun je nooit stoppen, maar je wilt natuurlijk ook niet je leven in 1 grote achtbaan van onzekerheid storten.

En jullie geval is het maar voor 1 jaar en afhankelijk van je skillset heb je bij terugkomst weer snel een nieuwe baan dus is het risico een stuk beperkter dan iemand (zoals ik) die volledig wil stoppen.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:31
R.van.M schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:18:
[...]
En jullie geval is het maar voor 1 jaar en afhankelijk van je skillset heb je bij terugkomst weer snel een nieuwe baan dus is het risico een stuk beperkter dan iemand (zoals ik) die volledig wil stoppen.
Ja precies, dat snap ik heel goed. Wij zijn beide nog (relatief :P ) jong en hebben er alle vertrouwen in dat we vlot weer iets van inkomen kunnen genereren. Als je op latere leeftijd definitief wil stoppen en je moet daar op terugkomen zal dat ws. veel lastiger zijn, zeker als je jaren voor je pensioenleeftijd wil stoppen en je -zo als je aangeeft- een langere periode van onzekerheid te overbruggen hebt.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:32
Charly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:03:
[...]

Ja precies, dat snap ik heel goed. Wij zijn beide nog (relatief :P ) jong en hebben er alle vertrouwen in dat we vlot weer iets van inkomen kunnen genereren. Als je op latere leeftijd definitief wil stoppen en je moet daar op terugkomen zal dat ws. veel lastiger zijn, zeker als je jaren voor je pensioenleeftijd wil stoppen en je -zo als je aangeeft- een langere periode van onzekerheid te overbruggen hebt.
Op een gegeven moment veranderen die spelregels inderdaad. Daarin is de daadwerkelijke RE stap, binnen de FIRE kaders, dan ook niet evengoed te vergelijken met een zekere vorm van een sabbatical. Al helemaal niet op jonge leeftijd.

Met 30 jaar een jaar of 2 er tussen uit, versus met 58 jaar een jaar of 2 gestopt en toch weer willen werken omdat je planning te krap was, economie tegenzit. Is natuurlijk een wereld van verschil.

Iemand van tegen de 60 is veelal toch niet hetgeen gezocht wordt, wanneer er een nieuwe collega geworven wordt. Dus terugkeer mogelijkheden zijn daarin duidelijk anders. Eén en ander een beetje afhankelijk van de sector waarin iemand werkzaam is. Zeker niet altijd kansloos. Maar toch altijd wel anders.
Charly schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:16:
Zelf sta ik hier persoonlijk dan ook niet direct hetzelfde in. Ik zie het niet zozeer als een kwestie van durven. Maar als berekende financiële prognose, rekening houdende met een scala aan variabelen. Waaronder eigen vermogen, te verwachten rendement, actuele maandlasten, te verwachten maandlasten na wegvallen hypotheek, inflatie, terugkerende inkomsten via AOW, terugkerende inkomsten in de vorm van pensioen, pensioenhoogte bij stop op datum x, te verwachten verloop van financiële reserves bij een acceptabele SWR.

Hier vloeit een bedrag uit voort welk qua benodigd vermogen geleidelijk aan komt te dalen. Anderzijds het daadwerkelijk gerealiseerd vermogen per maand, gemiddeld genomen, geleidelijk aan komt te stijgen. Waarbij tot het punt dat deze twee lijnen elkaar kruisen, het simpelweg tijd uitzingen is.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:00
psychodude schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:59:
[...]
Zelf sta ik hier persoonlijk dan ook niet direct hetzelfde in. Ik zie het niet zozeer als een kwestie van durven. Maar als berekende financiële prognose, rekening houdende met een scala aan variabelen. Waaronder eigen vermogen, te verwachten rendement, actuele maandlasten, te verwachten maandlasten na wegvallen hypotheek, inflatie, terugkerende inkomsten via AOW, terugkerende inkomsten in de vorm van pensioen, pensioenhoogte bij stop op datum x, te verwachten verloop van financiële reserves bij een acceptabele SWR.

Hier vloeit een bedrag uit voort welk qua benodigd vermogen geleidelijk aan komt te dalen. Anderzijds het daadwerkelijk gerealiseerd vermogen per maand, gemiddeld genomen, geleidelijk aan komt te stijgen. Waarbij tot het punt dat deze twee lijnen elkaar kruisen, het simpelweg tijd uitzingen is.
Mee eens, met als kanttekening dat een kleine verandering in een van die variablen direct een enorme verschuiving teweeg brengt in waar de lijnen zich kruisen. Het blijft dus toch altijd een gecalculeerde gok

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:22
R.van.M schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:03:
[...]
Mee eens, met als kanttekening dat een kleine verandering in een van die variablen direct een enorme verschuiving teweeg brengt in waar de lijnen zich kruisen. Het blijft dus toch altijd een gecalculeerde gok
Precies. En @psychodude je kan het theoretisch en rationeel wel beredeneren, het wegvallen van een stabiel inkomen uit loon, voelt, samen met de onzekerheden in berekeningen en aannames, voor heel veel mensen (zeker niet-ondernemers) toch "eng", vandaar dat "durven" voor veel mensen relevant is en het one-more-year syndroom echt bestaat.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:03
@psychodude uitgaande van dat je nog weinig opgebouwd hebt is het risico om te stoppen bij een leeftijd van 60 groter omdat je dan lastiger werk zou kunnen vinden. Maar aan de andere kant heb je dan ook al veel kosten gehad en minder nodig, wat dat betreft zou ik de stap minder risicovol vinden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Pagina: 1 ... 318 319 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.