Aan de andere kant zijn er best situaties denkbaar waarin private lease van een auto wel een te verantwoorden keuze is. De kosten zijn soms vergelijkbaar met het kopen van een wat jongere tweedehands auto. Je schuift daarnaast een aantal risico's af op de leasemaatschappij (bijv. grote afschrijving dan voorzien), terwijl je op andere vlakken weer wat inlevert (flexibiliteit bijvoorbeeld).DeNachtwacht schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:49:
[...]
Zeker eens, en Amerika loopt wat dat betreft ook echt nog wel op ons voor, maar ik denk ook dat je niet moet onderschatten hoe vaak tegenwoordig mensen telefoons en andere producten op afbetaling kopen. Dat "broodtrommeltje mee imago" houden we onszelf graag voor, maar ondertussen tiert Klarna welig, stijgt private lease van auto's enorm en kun je tegenwoordig zelfs ook je koelkast of wasdroger "leasen" bij Coolblue.
Dat zal zeker niet voor de bezoekers van dit topic gelden maar waak er wel voor "Nederland" te veel door die jaren '90 bril te bekijken.
Je financiële situatie speelt hierbij ook mee. Ik heb een keer plotseling een auto moeten kopen omdat mijn werkgever (waar ik een auto leasete) onverwacht failliet ging. Ik zat toen midden in een slepende verbouwing en de beurs stond laag. Als ik toen geen renteloze lening had gekregen van mijn ouders, was ik ook gaan leasen (en wellicht was het een betere keuze geweest om het geld te lenen, te beleggen en alsnog te leasen, maar dat terzijde
Meestal is het kopen van een auto wel voordeliger, maar het is geen 100% zekerheid.
Dit in tegenstelling overigens tot het leasen van witgoed (dit is hoogstens in sommige bijzondere situaties een optie) en de andere zaken die besproken worden.