• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15:59
DeNachtwacht schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:49:
[...]

Zeker eens, en Amerika loopt wat dat betreft ook echt nog wel op ons voor, maar ik denk ook dat je niet moet onderschatten hoe vaak tegenwoordig mensen telefoons en andere producten op afbetaling kopen. Dat "broodtrommeltje mee imago" houden we onszelf graag voor, maar ondertussen tiert Klarna welig, stijgt private lease van auto's enorm en kun je tegenwoordig zelfs ook je koelkast of wasdroger "leasen" bij Coolblue.

Dat zal zeker niet voor de bezoekers van dit topic gelden maar waak er wel voor "Nederland" te veel door die jaren '90 bril te bekijken.
Aan de andere kant zijn er best situaties denkbaar waarin private lease van een auto wel een te verantwoorden keuze is. De kosten zijn soms vergelijkbaar met het kopen van een wat jongere tweedehands auto. Je schuift daarnaast een aantal risico's af op de leasemaatschappij (bijv. grote afschrijving dan voorzien), terwijl je op andere vlakken weer wat inlevert (flexibiliteit bijvoorbeeld).

Je financiële situatie speelt hierbij ook mee. Ik heb een keer plotseling een auto moeten kopen omdat mijn werkgever (waar ik een auto leasete) onverwacht failliet ging. Ik zat toen midden in een slepende verbouwing en de beurs stond laag. Als ik toen geen renteloze lening had gekregen van mijn ouders, was ik ook gaan leasen (en wellicht was het een betere keuze geweest om het geld te lenen, te beleggen en alsnog te leasen, maar dat terzijde :+ )

Meestal is het kopen van een auto wel voordeliger, maar het is geen 100% zekerheid.

Dit in tegenstelling overigens tot het leasen van witgoed (dit is hoogstens in sommige bijzondere situaties een optie) en de andere zaken die besproken worden.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:02

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

PlasticPimple schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:36:
Aan de andere kant zijn er best situaties denkbaar waarin private lease van een auto wel een te verantwoorden keuze is.
Tuurlijk is het leven af en toe weerbarstig en de theorie is af en toe lastig toe te passen, maar ik denk wel dat de basishouding voor FO is dat kopen via dat soort constructies in de basis gewoon minder verstandig is. Hoeveel geld je ook hebt, het kopen van diezelfde auto is altijd voordeliger, zeker als je een model van 2-3 jaar oud doet.

Maar ja nogmaals de theorie is leuk, als je net met een ontslag zit of het leven je op een andere manier overkomt; soms moeten ook dingen die even niet helemaal zoals gepland zijn, dus snap het zeker dat het in bepaalde gevallen een keus is die gemaakt wordt.

youtube.com/@hisrep

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:55
ErnstH schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:08:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens: binnen een bandbreedte je uitgaven aanpassen aan hoe de investeringen presteren heeft een enorm positief effect op de SWR. Veel zaken kun je ook prima een beetje schuiven in de tijd. Het is mijns inziens dan ook juist een belangrijke tool in het FO verhaal.
Het kan uiteraard een tool zijn om je uitgaven te matchen met de beschikbare middelen. Maar dat is in mijn ogen dus tegenovergesteld aan financieel onafhankelijk.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:06
Daarom dat wat mij betreft leningen/leasen wringt in het FO-verhaal.

Niet dat je het niet kan betalen maar je geeft wel een stukje vrijheid en flexibiliteit op. Want het bedrag moet er wel liggen iedere maand.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:56
DeNachtwacht schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:47:
Hoeveel geld je ook hebt, het kopen van diezelfde auto is altijd voordeliger, zeker als je een model van 2-3 jaar oud doet.
Dat is gewoon simpelweg niet waar, er zijn genoeg situaties waar lease voordeliger is, zeker zonder schadevrije jaren.

Ik vind het vanuit FO perspectief eerder problematisch hoe makkelijk de gemiddelde perspoon over de component rentederving heen stapt bij autobezit.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@assje ik bedoel private lease

youtube.com/@hisrep

• assje

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:55
assje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:23:
[...]

Dat is gewoon simpelweg niet waar, er zijn genoeg situaties waar lease voordeliger is, zeker zonder schadevrije jaren.

Ik vind het vanuit FO perspectief eerder problematisch hoe makkelijk de gemiddelde perspoon over de component rentederving heen stapt bij autobezit.
Ja, je houdt kapitaal vrij, maar betaalt een premie aan de leasemaatschappij om hun kapitaal en risico's te dekken. Inclusief risico's die mogelijk niet aan jou toebehoren zoals wanbetaling of weinig ervaring. Zaken zoals rentederving berekenen zij natuurlijk ook gewoon door, inclusief een winstmarge. Je betaalt die kosten dus sowieso, alleen indirect en vaak tegen een hoger tarief dan wanneer je het zelf beheert.

Ook is een leasecontract van 5 jaar of korter een relatief korte horizon om te rekenen met beursrendementen. Bij een veranderende mobiliteitsvraag heb je bovendien bij lease enkel downside risico's (boetes, vastzitten aan contract), terwijl je bij eigendom de volledige controle houdt over je grootste afschrijvingspost.

Ik kan me dus haast niet voorstellen dat er situaties bestaan waarbij private lease onder aan de streep voordeliger uitkomt, zeker niet in het huidige rente klimaat. Vind het dus eerder 'problematisch' om mensen aan te sporen een leasecontract aan te gaan met als argument dat ze het resterende geld kunnen beleggen. Dat is in feite beleggen met geleend geld op een korte horizon, wat vanuit een FO-perspectief natuurlijk niet heel verantwoord is.

• assje
49euro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:27:
Ik kan me dus haast niet voorstellen dat er situaties bestaan waarbij private lease onder aan de streep voordeliger uitkomt, zeker niet in het huidige rente klimaat.
Als 20 jarige zonder schadevrije jaren ben je al >€200/maand kwijt voor een all-risk verzekering terwijl private lease al vanaf €300 kan. Dat is om te beginnen dus al een voorbeeld en zo zijn er wel meer.

Ik heb tot vorig jaar een auto geleased voor €229/maand met aanschafwaarde €24k. Veel succes om dat goedkoper te doen door dezelfde auto zelf te kopen. Zelfs jong gebruikt kopen had dat nog heel erg tegen gevallen.

Het is situationeel maar naar mijn mening onderschatten de meeste eigenaren hun werkelijke kosten.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 15-03-2026 15:32 ]

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:55
assje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:30:
[...]

Als 20 jarige zonder schadevrije jaren ben je al >€200/maand kwijt voor een all-risk verzekering terwijl private lease al vanaf €300 kan. Dat is om te beginnen dus al een voorbeeld en zo zijn er wel meer.

Het is situationeel maar naar mijn mening onderschatten de meeste eigenaren hun werkelijke kosten.
Slecht voorbeeld mijn inziens. Wat moet een 20 jarige nou met een auto van aanschafwaarde hoger dan 35k (want 200 euro premie). Dat is pas lifestyle inflation. Als onervaren bestuurder in het begin van zijn carrière een privat lease contract nemen om een duurdere auto te kunnen rijden. Terwijl hij de woningmarkt nog wilt betreden en volgend jaar misschien wel ergens anders werkt waarbij hij geen auto meer nodig heeft of krijgt aangeboden.

Wanneer je dat lease contract nu eens vergelijkt met de aanschaf van een tweedehands Ford Fiesta van 5 of 10 jaar oud, en waar nauwelijks meer op wordt afgeschreven. Dan durf ik te wedden dat hij er na 5 jaar financieel beter voor staat dan met een verplichting tot het betalen van 300 a 400 euro per maand.

[ Voor 20% gewijzigd door 49euro op 15-03-2026 15:50 ]

• assje
49euro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:36:
Slecht voorbeeld mijn inziens. Wat moet een 20 jarige nou met een auto van aanschafwaarde hoger dan 35k (want 200 euro premie).
Die premie kom je ook al aan met een waarde van 20k. Je bent pas echt goedkoper uit als je weg bljjft van all-risk.

Maar ik hoef deze discussie niet in detail te voeren, al zeker niet in dit topic. Maar,ik benader financien graag feitelijk en zakelijk.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@assje nou, dan ben ik wel benieuwd (oprecht) naar een concreet voorbeeld van een private lease die nu ergens is af te sluiten tegen een echt interessante prijs. Ik weet dat het ooit bij de introductie nog weleens met scherpe prijzen in de markt werd gezet, waarbij het idd in de buurt van break even kwam, maar kan me me nu niet voorstellen. Over het algemeen is er voor auto X niks verstandiger dan een 2-3 jaar oud tweedehands (oud-lease ;) ) model aan te schaffen, in welke prijsklasse je ook kijkt.

Ben echt oprecht benieuwd naar een lease deal die daar tegenop kan, ik kom ze niet tegen. En verder idd ook eens met het feit dat een schuld / betaalverplichting vooruitschuiven m.i. weinig met FO te maken heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-03-2026 16:02 ]

youtube.com/@hisrep

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:03

GG85

.......

assje schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:30:
[...]

Ik heb tot vorig jaar een auto geleased voor €229/maand met aanschafwaarde €24k. Veel succes om dat goedkoper te doen door dezelfde auto zelf te kopen. Zelfs jong gebruikt kopen had dat nog heel erg tegen gevallen.

Eens, auto moet voor mij betrouwbaar en comfortable zijn.
Jaren (2014 - 2023) een Seat MII prive geleased voor ~160 per maand en daarna een Kia Picanto voor ~220 per maand.
Beide autos hadden airco, de Picanto had Android auto, cruise control en beiden waren ook met 160km/u comfortabel en veilig.
Ideaal. Geen onderhoudskosten, netjes all-season banden, schadevrije jaren opbouwen en all-risk verzekerd en een nieuwe auto rijden incl het gemak wat er bij hoort.
Vraag me af of ik veel goedkoper had kunnen rijden.
Nu met een gezin en een kind rijden we een grotere auto en kan private lease niet meer uit en dus een EV gekocht (nieuw) die we op willen rijden. Dat is overigens ook een deel lifestyle inflatie maar in de kleinste autoklasse kan private-lease echt een hele goede optie zijn.
Pagina: 1 ... 319 320 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.