• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55
Tehh schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:17:
Graag wil ik een klein dilemma even voorleggen, m.n. omdat ik in mijn omgeving weinig mensen hebben die op een gelijk niveau met financiën omgaan, dus jullie zijn hierin eigenlijk mijn enige klankbord. Het is ook voor mijzelf goed om even e.e.a. op een rijtje te zetten merk ik tijdens het schrijven. Ik doe 't ff in MO, maar reageren kan wel zonder tags

***members only***

TLDR: focus op de zakelijke kant (meer cashflow) of juist privé?
Opmerking over stoïcisme: herkenbaar. In mijn geval zorgt dat er voor dat ik niet zo snel om loonsverhoging vraag.

Het klinkt als een basis om eens het gesprek met je manager aan te gaan. "Ik heb het hier prima naar mijn zin, komende jaren nog genoeg uitdagingen. Maar ik vind wel dat mijn takenpakket niet meer aansluit bij mijn beloning, want <redenen>. " .

Ik heb dat 1x op die manier gedaan, maar ik kon ook hard maken dat ik ergens anders meer kon verdienen. Krijg je 0 op het rekest, dan kan het inderdaad zijn dat je gevoel negatief wordt en dat je uiteindelijk weg wil. Mijn persoonlijke mening: als je verzoek redelijk is, dan zal een werkgever daar in meegaan.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-04 03:34
Mijn 2ct:

Ik zou zelf denk ik beginnen met die C-level die je een toezegging gedaan heeft bij die nieuwe opdracht aanspreken met een opmerking dat je druk bent met de opdracht, maar nog geen opvolging gezien hebt wat betreft de beloning. (en dan wel een beetje op een diplomatieke manier natuurlijk :) ) Laat die je manager dan maar aanspreken. ipv. zelf naar je manager gaan met "pietje heeft gezegd dat". Als je dat een klein beetje normaal aanpakt lijkt me dat iets wat je zonder risico op negativiteit kan doen, aangezien die C level blijkbaar blij is met je werk.

Het klinkt alsof je bij je eigen manager niet direct prioriteit bent. Dus daar zelf iets los krijgen lijkt me lastiger. Voor je daar energie in gaat steken zou ik me inderdaad eerst eens afvragen wat die 1000 euro (bruto? netto?) je waard is en of je je geluk niet beter uit iets anders (minder werken?) kan halen.

Mocht je toch die kant op gaan:
- Salaris van een inmiddels vervangen collega lijkt met geen sterk argument.
- Je hebt het over 'word on the street' maar wat heb je op papier over je functie en in welke schaal die hoort? Zit daar in de huidige situatie inderdaad een mis match? Want geruchten lijken me ook niet zo sterk.
- ‘one lucky shot’ lijkt me geen argument voor structureel meer salaris, hooguit een keer een leuke bonus.
- Als je vindt dat je het structureel waard bent en dat kunt onderbouwen is dat natuurlijk wel een prima argument. Als je kan laten zien dat je above and beyond gaat, ook in je eigen tijd mag dat natuurlijk best beloond worden. Dat hoeft natuurlijk niet, maar die uitkomst kun je dan meenemen in het afwegen van je werk/privé balans. (dit laatste voor jezelf, niet als 'dreigement' ofzo)

Succes en veel wijsheid :)

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 24-03-2026 14:33 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Graag wil ik een klein dilemma even voorleggen, m.n. omdat ik in mijn omgeving weinig mensen hebben die op een gelijk niveau met financiën omgaan, dus jullie zijn hierin eigenlijk mijn enige klankbord. Het is ook voor mijzelf goed om even e.e.a. op een rijtje te zetten merk ik tijdens het schrijven. Ik doe 't ff in MO, maar reageren kan wel zonder tags

***members only***

Bij dit soort salaris is de 1k winst tov een negatief gesprek vaak niet een hele goede afweging. Zeker niet als het alleen maar bruto is.

Gezien je het hebt over schalen, zit je dus binnen een CAO? Of in iedergeval een salarishuis? Ik neem aan dat er dan ook een jaarlijkse indexering is + jaarlijks resultaat % (bij de meeste wordt CAO schaal geindexeerd en je trede wordt obv gesprek 1 hoger). Kun je daar niet gewoon een procentje meer meepakken obv behaald resultaat afgelopen jaar? 1% is al meer dan 1k. Als je deze ook nog eens structureel weet te verhogen, krijg je het hier in dit topic zo gewenste % op % verhoging op je salaris en zit je zo aan de top van je schaal.

Maar even de hele andere kant: een stap in uren (zeg 4 uur minder) met behoud van bepaalde voordelen (bijv lease-auto), kan soms zomaar veel gunstiger zijn voor work-life balance en je welbevinden. Je netto uurloon gaat er waarschijnlijk ook op vooruit. Mogelijk zelfs meer dan met je gewenste 1k.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:46

***members only***

Of je het waard bent is natuurlijk altijd de vraag. Als je bedrag X voor het bedrijf verdient, dan kan het wel zijn dat dit meer was dan je kost, maar kan het ook best zijn dat je collega bedrag 2X heeft verdiend. Of dat de referentie is dat je 2X zou hebben moeten verdienen. Om het even van de andere kant te bekijken.

Als je het idee hebt dat andere managers je meer waard vinden, dan zou je kunnen overwegen om een functiewisseling te doen ne naar die managers 'over te stappen'. Als die managers dan toch terugkrabbelen, kun je je afvragen wat die opmerkingen waard zijn.

Sowieso denk ik dat als je gaat onderhandelen met de insteek "elders kan ik meer verdienen", je ook bereid moet zijn om de daad bij het woord te voegen en naar elders te verkassen als het gesprek niet oplevert wat je ervan verwacht. Dat is het vervelende van dit soort gesprekken. Je kunt er wel instappen met het idee van een vrijblijvend gesprek en baat het niet, dan schaadt het niet, maar de praktijk is dat je leidinggevende na zo'n gesprek toch anders naar je zal kijken. En het dus toch niet zo vrijblijvend zal zijn.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:31
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:06:
[...]

Sowieso denk ik dat als je gaat onderhandelen met de insteek "elders kan ik meer verdienen", je ook bereid moet zijn om de daad bij het woord te voegen en naar elders te verkassen als het gesprek niet oplevert wat je ervan verwacht. Dat is het vervelende van dit soort gesprekken. Je kunt er wel instappen met het idee van een vrijblijvend gesprek en baat het niet, dan schaadt het niet, maar de praktijk is dat je leidinggevende na zo'n gesprek toch anders naar je zal kijken. En het dus toch niet zo vrijblijvend zal zijn.
Heb een medewerker gehad die zijn werk goed deed, maar niet uitzonderlijk, en die volgens mezelf en HR correct vergoed was.
Die man bleef bij elke gelegenheid maar zeggen dat hij te weinig verdiende, en elders makkelijk 20-30% meer kon krijgen. Dus hebben we dat in detail nagekeken en werd onze eigen conclusie bevestigd.
Dat hebben we hem duidelijk gemaakt. Maar ... hij bleef maar "zagen" naar meer salaris, en deed dat niet alleen in 1:1 gesprekken, maar ook in grotere kringen, tot ik het echt beu werd.
Hij bleef ook maar dreigen om te vertrekken.
Intussen kreeg ik ook uit de rest van het team signalen dat ze dit gedrag beu werden.
Toen heb ik hem dus een laatste kans gegeven, ofwel vertrok hij (zaakje duurde intussen >1 jaar), ofwel schikte hij zich en stopte hij er mee. Anders... zou ik de beslissing wel voor hem nemen.

En toen stopte het, en intussen werkt hij er nog...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:39
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:06:
Het zit hem denk ik niet zozeer in "elders kan ik meer verdienen". dat kan een prima legitieme gedachte zijn, maar daarin te veel doordrammen. Als het antwoord op die vraag ja is, kom je daar natuurlijk met elkaar uit als de werkgever de zaken netjes doet. Maar is het antwoord nee, dan kun je alsnog met elkaar concluderen dat dat zo is en ga ik als leidinggevende echt niet meteen slechter denken. Het zit hem vooral in daarna dan toch doorgaan en/of zoals hierboven wordt gezegd dat publiekelijk overal ventileren. Dan is het niet meer samen kijken naar wat is realistisch, maar je zin (onrealistisch) doordrammen/stemming maken etc. Bovendien is het nu eenmaal soms zo dat andere werkgevers zaken anders betalen, tsja daar kan je wat van vinden maar uiteindelijk kan het enige antwoord dan zijn dan dat je naar die andere werkgever toe moet als die jou meer betaalt voor hetzelfde.

[ Voor 15% gewijzigd door DeNachtwacht op 24-03-2026 15:35 ]

***members only***

Volgens mij gaat je vraag niet om geld, maar om waardering. Dat lijkt me een belangrijke eerste conclusie :).

Dat je er zo over nadenkt, betekent dat het je dwars zit. En het negeren kan dan imo niet - dan blijft het knagen.

Ik denk dat je er in jouw situatie voor moet gaan. De vraag is alleen hoe. Dat is best lastig. Ik heb wel regelmatig traingen gehad in 'moeilijke gesprekken'. Dat helpt wel, want het zijn gewoon een paar trucjes om structuur aan te brengen in een gesprek, het zakelijk te houden terwijl je de relatie ook goed houdt.

Want dat lijkt me - naast je eigen gevoel - een belangrijk tweede punt: je relatie met je leidinggevende (en collega's) moet goed blijven, aangezien je het naar je zin hebt.

Ik ben zelf overigens ook niet een haantje de voorste type. Maar als ik om me heen kijk naar de mensen die het 'verst' komen, zijn dat toch ook wel mensen die duidelijk communiceren wat ze willen.

Edit: nog even reflecterend op m'n eigen salarisstappen: bij PwC ging het altijd takke hard met 7-10% per jaar erbij. Bij alle banen daarna ('in house') kreeg ik altijd de standaard verhoging. De grootste stappen altijd gemaakt met overstappen, maar ook nooit het gevoel gehad dat ik te weinig verdiende in een functie eig. Dus nooit de noodzaak gevoeld om het gesprek open te breken.

[ Voor 11% gewijzigd door Requiem19 op 24-03-2026 15:39 ]

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:16

***members only***

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• R.van.M
Tommie12 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:19:
[...]

Heb een medewerker gehad die zijn werk goed deed, maar niet uitzonderlijk, en die volgens mezelf en HR correct vergoed was.
Die man bleef bij elke gelegenheid maar zeggen dat hij te weinig verdiende, en elders makkelijk 20-30% meer kon krijgen. Dus hebben we dat in detail nagekeken en werd onze eigen conclusie bevestigd.
Dat hebben we hem duidelijk gemaakt. Maar ... hij bleef maar "zagen" naar meer salaris, en deed dat niet alleen in 1:1 gesprekken, maar ook in grotere kringen, tot ik het echt beu werd.
Hij bleef ook maar dreigen om te vertrekken.
Intussen kreeg ik ook uit de rest van het team signalen dat ze dit gedrag beu werden.
Toen heb ik hem dus een laatste kans gegeven, ofwel vertrok hij (zaakje duurde intussen >1 jaar), ofwel schikte hij zich en stopte hij er mee. Anders... zou ik de beslissing wel voor hem nemen.

En toen stopte het, en intussen werkt hij er nog...
Dat is precies wat je als werkgevernemer moet vermijden. Op het moment dat er wordt gedreigd en er een negatieve sfeer ontstaat, wordt niemand daar beter van, zelfs niet als er uiteindelijk een beloning tegenover staat. Die persoon zal altijd een kruisje achter zijn naam hebben.

Belangrijk is dus altijd het vanuit het postieve te benaderen

[ Voor 0% gewijzigd door R.van.M op 24-03-2026 17:16 . Reden: edit; werkgever --> werknemer ]

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:31

***members only***

Members only:

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:36:
[...]

Volgens mij gaat je vraag niet om geld, maar om waardering. Dat lijkt me een belangrijke eerste conclusie :).

Dat je er zo over nadenkt, betekent dat het je dwars zit. En het negeren kan dan imo niet - dan blijft het knagen.
Goed punt dat het de vraag is of het je werkelijk om het geld gaat, of dat het gaar om de waardering. Ik kan mij voorstellen dat je in een bepaalde functie ingeschaald bent en dat het binnen die functieschaal moeilijk is om een sprongetje te maken, maar dat je wel op een andere manier waardering voor je kwaliteiten kunt krijgen. Bijvoorbeeld in de vorm van leuker of uitdagender werk. En dat kan soms ook weer gecombineerd worden met uitzicht op een andere, zwaardere, functie (en inschaling). Maar dat laatste hangt ook sterk samen met de inrichting van het functiehuis.

Dus je kunt ook inzetten op werk dat beter bij je wensen past of andere 'voorrechten' als waardering voor je kwaliteiten.
Get!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Bij dit soort salaris is de 1k winst tov een negatief gesprek vaak niet een hele goede afweging. Zeker niet als het alleen maar bruto is.
1k p.m.

Ik neem aan per maand. Dat is toch wel aanzienlijk: +- 500€ netto per maand.

• Tommie12
R.van.M schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:31:
[...]

Dat is precies wat je als werkgevernemer moet vermijden. Op het moment dat er wordt gedreigd en er een negatieve sfeer ontstaat, wordt niemand daar beter van, zelfs niet als er uiteindelijk een beloning tegenover staat. Die persoon zal altijd een kruisje achter zijn naam hebben.

Belangrijk is dus altijd het vanuit het postieve te benaderen
Zeker, maar je moet eerst zorgen dat je je positie goed kent.
Als je normaal betaald wordt voor normaal werk, dan moet je niet elke week gaan klagen en zagen dat je onderbetaald wordt. Als dat dan echt zo is, en je weet dat je meer en beter kan, dan moet je die dikke job maar eerst binnenhalen en vertrekken!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:25
Dat is met het vermelde loon een opslag van 10%.

Misschien dat TS bij zichzelf de vraag moet stellen: als ik van 120k naar 132k ga, zal ik mij dan beter voelen? Of denk je dan bijvoorbeeld al aan de volgende 10%? (Gewoon gedachte experiment, geen oordeel).

Of zou de omgekeerde richting misschien beter aanvoelen: 10% minder werken in werktijd voor hetzelfde geld?

Als je nu al meer uren verzet dan contractueel bepaald hoef je het zelfs niet te vragen aan je leidinggevende.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:53:
[...]

Het hangt sterk af van de details.

Gaat het bijvoorbeeld om een extra inleg van €100.000 bij een portefeuille van €20.000, en liggen de K/W-waarderingen boven de 35, dan kan DCA verstandiger zijn. Daarmee spreid je het instapmoment, wat zowel het risico van een ongunstig moment verkleint als voor meer gemoedsrust kan zorgen.

Gaat het daarentegen om een extra inleg van €20.000 bij een portefeuille van €500.000, bij K/W-waarderingen rond de 15, dan is lump sum doorgaans de logische keuze.

Iedereen zal voor zichzelf moeten bepalen waar hij tussen deze twee uitersten zit en welke aanpak het beste past bij zijn risicobereidheid en comfort.
Voor het effect en de impact van een 3% hogere of lagere aankoopprijs op de extra storting maakt het niet uit of de rest van de portefeuille groot of klein is in verhouding tot die extra storting. Dat deel van het kapitaal zal altijd 3% hoger of lager blijven dan als het met een andere aankoopprijs was gekocht.

Dat de impact van een hoge/lage aankoopprijs van de extra storting van bv 50k op een totale portefeuille van 60k heel groot is, terwijl de impact op een totale portefeuille van 500k relatief klein is, heeft juist weer alles te maken met dat in het laatste geval die aankopen veel meer gespreid zullen zijn. Je kunt de impact van een mogelijk ongunstige aankoopkoers bij lump sum onder het tapijt schuiven door alleen te kijken naar het totale kapitaal en dan te zeggen dat het weinig impact heeft, maar met die zelfde redenering heeft het spreiden van die aankoop over een paar aankoopmomenten ook nauwelijks (negatief) effect op het totale kapitaal. En zou je dus geen reden hebben om de ene variant boven de andere te stellen.

Mijn insteek zou zijn: als de koersen op de korte termijn binnen een bandbreedte van bv 3% bewegen, dan maak je het risico op een slechte aankoopkoers een stuk kleiner als je de aankoop in een paar (maandelijkse) aankopen verdeelt dan als je lump sum inlegt. Terwijl het te verwachten gemiste rendement niet heel hoog is (bv ½ %). Maar als je het te veel spreidt, over een te lange periode, dan wordt het effect van het missen van het verwachte rendement wel veel groter en is het een minder goede keus. Ik zou daarom een significant groot bedrag (waar het hier over gaat) over bv 3 maandelijkse aankopen verdelen. Je mist dan gemiddeld slechts een maand rendement, maar maakt het risico op kopen op de piek/in het dal wel een stuk kleiner.
Belangrijker nog is het doel om emotie zo veel mogelijk uit het handelen te halen. Niet verkopen omdat Trump roept dat energiecentrales gebombardeerd moeten worden, en niet bijkopen omdat hij zegt dat er bijna een deal is. Stel vooraf een plan op en volg dat plan.

Dat plan kan uiteraard worden aangepast wanneer omstandigheden structureel veranderen, maar het uitgangspunt blijft om de waan van de dag te vermijden, omdat die vrijwel altijd een slechte raadgever is.
Uiteraard is dat een goed idee. Maar ik denk dat dit in de situatie van een eenmalige grote som geld niet echt speelt. Dat zijn vaak (ongeplande) piekmomenten waarbij je een ad-hoc keus moet maken voor die grote som geld, waar je misschien nog niet over had nagedacht. Daarom goed om daarover op bv dit forum te sparren.
Wozmro schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:50:

Misschien dat TS bij zichzelf de vraag moet stellen: als ik van 120k naar 132k ga, zal ik mij dan beter voelen? Of denk je dan bijvoorbeeld al aan de volgende 10%? (Gewoon gedachte experiment, geen oordeel).

Of zou de omgekeerde richting misschien beter aanvoelen: 10% minder werken in werktijd voor hetzelfde geld?

Als je nu al meer uren verzet dan contractueel bepaald hoef je het zelfs niet te vragen aan je leidinggevende.
In veel 'serieuze' banen is 10% minder werken in de praktijk nog gewoon hetzelfde aantal uren. Er is simpelweg een aantal dingen die gedaan moeten worden. En of jij nu vaker of minder vaak je kantoorcomputer aanslingert of fysiek naar kantoor gaat, dat werk blijft.

Eén van de weinige manieren om écht minder te werken is dat er iemand onder/naast je wordt aangenomen is mijn ervaring. Of een flinke discussie intern waarbij bepaalde verantwoordelijkheden in een RACI heel duidelijk verschoven worden naar een andere afdeling.

De praktijk blijft dan echter weerbarstig. Zal ook afhangen van je werkveld uiteraard... maar de 'fuik' ik ga 10% minder werken en dan aan het einde van het jaar terugkijken en realiseren 'goh, ik heb op vrijdag bijna elke dag toch gewerkt' zal ook niet lekker voelen.

Ik zou altijd voor die salarisverhoging gaan. Goed voor je marktwaarde. Je interne positie. Compounding effect bij volgende loonstijgingen etc etc.

Marginal gains.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:43
Wozmro schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:50:

Ik vind dat een aparte redenatie, die volgens mij wel redelijk 'Nederlands' is (calvinisme). In Angelsaksische bedrijven is de mindset toch wel vaak iets anders. Heel resultaat en prestatie gericht en meer focus op beloning.

Ik heb niet gelezen hoe lang OP al geen salaris verhoging heeft gehad, maar als zijn salaris al meerdere jaren op de 0 lijn zit is hij er behoorlijk op achteruit gegaan t.o.v. de inflatie en de gemiddelde loonstijging in Nederland. Als hij dan ook nog (naar eigen zeggen) bovengemiddeld presteert, lijkt me dat wel een valide punt om aan te kaarten.

• Rubbergrover1
Torgo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:53:
[...]

Ik vind dat een aparte redenatie, die volgens mij wel redelijk 'Nederlands' is (calvinisme). In Angelsaksische bedrijven is de mindset toch wel vaak iets anders. Heel resultaat en prestatie gericht en meer focus op beloning.
Maar het lijkt er op dat TS (net als veel anderen) bij zo'n "Nederlands" bedrijf werkt en meer resultaat blijkbaar niet leidt tot meer beloning. Dan heeft het weinig zin om voor jezelf de focus te leggen op een betere prestatie.

• Wozmro
Kan best zijn dat het een aparte redenatie is. Mijn persoonlijke insteek voor wat betreft FO is dan ook iets meer gericht op het afstand nemen van zaken als angelsaksisch model, financieel vermogenopbouw, geld,... als het centrum van mijn leefwereld. Waarmee ik dan weer niet wil zeggen dat het geen belangrijk aspect is om op orde te hebben.

De essentie van mijn redenatie is enkel: zal energie stoppen in het bekomen van een loonopslag het probleem van TS oplossen of speelt er nog iets anders?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:49:
[...]

In veel 'serieuze' banen is 10% minder werken in de praktijk nog gewoon hetzelfde aantal uren. Er is simpelweg een aantal dingen die gedaan moeten worden. En of jij nu vaker of minder vaak je kantoorcomputer aanslingert of fysiek naar kantoor gaat, dat werk blijft.

Eén van de weinige manieren om écht minder te werken is dat er iemand onder/naast je wordt aangenomen is mijn ervaring. Of een flinke discussie intern waarbij bepaalde verantwoordelijkheden in een RACI heel duidelijk verschoven worden naar een andere afdeling.

De praktijk blijft dan echter weerbarstig. Zal ook afhangen van je werkveld uiteraard... maar de 'fuik' ik ga 10% minder werken en dan aan het einde van het jaar terugkijken en realiseren 'goh, ik heb op vrijdag bijna elke dag toch gewerkt' zal ook niet lekker voelen.
Maar volgens mij is dat juist precies wat Wozmro ook bedoelt te zeggen. Dat je dus juist niet die 10% extra uren (in feite onbetaald) werkt, maar dat je je tot je afgesproken uren beperkt. Dan werk je 10% minder dan mét die onbetaalde extra uren, maar krijg je toch het zelfde betaald. Wat in feite ook neer komt op 10% meer beloning per gewerkt uur.

En wat je zelf ook aangeeft, of jij nu vaker of minder vaak je kantoorcomputer aanslingert of fysiek naar kantoor gaat, dat werk blijft. Of je nou 10% meer of juist minder uren gaat werken, er ligt morgen gewoon weer nieuw werk. Er zijn maar heel weinig banen waarbij het werk écht niet tot morgen kan wachten. (Dan heb je het eerder over uitvoerend werk in de gezondheidszorg of hulpdiensten, maar juist niet de kantoorbanen die zogenaamd ontzettend belangrijk zijn.)
Rubbergrover1 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:33:
[...]

Maar volgens mij is dat juist precies wat Wozmro ook bedoelt te zeggen. Dat je dus juist niet die 10% extra uren (in feite onbetaald) werkt, maar dat je je tot je afgesproken uren beperkt. Dan werk je 10% minder dan mét die onbetaalde extra uren, maar krijg je toch het zelfde betaald. Wat in feite ook neer komt op 10% meer beloning per gewerkt uur.

En wat je zelf ook aangeeft, of jij nu vaker of minder vaak je kantoorcomputer aanslingert of fysiek naar kantoor gaat, dat werk blijft. Of je nou 10% meer of juist minder uren gaat werken, er ligt morgen gewoon weer nieuw werk. Er zijn maar heel weinig banen waarbij het werk écht niet tot morgen kan wachten. (Dan heb je het eerder over uitvoerend werk in de gezondheidszorg of hulpdiensten, maar juist niet de kantoorbanen die zogenaamd ontzettend belangrijk zijn.)
Ik denk dat onze perspectieven een beetje verschillen.

In mijn (corporate) wereld is het niet in en uitchecken van 's ochtends tijd X tot 's avonds tijd y. De ene dag werk ik 6 uur. De andere dag werk ik 12 uur. Soms werk ik een week 60 uur. Soms werk ik een week 25 uur.

Als ik met mijn baas afspreek dat ik 10% minder ga werken verandert bovenstaande niet. Dus dan word ik minder betaald voor hetzelfde werk. Dat zou een beetje dom zijn.

Kan werk echt niet 'wachten'? True, er gaat in mijn persoonlijke geval niet direct iemand dood als er wat later gereageerd wordt. Maar een voorbeeld: iemand heeft gesjeft en een brief van een belastingdienst in een Oost-Europees land intern niet tijdig doorgegeven. Deadline voor respons blijkt morgen te zijn. Ga ik dan zeggen 'sorry, ik reageer maandag pas'? Kan ik doen, maar dan wordt de discussie met die belastingdient (belang ong 50miljoen) een stuk lastiger en pak ik alleen mezelf ermee.

• Wozmro
In mijn laatste zin bedoelde ik dat ook te zeggen: als je toch al 'teveel' uren doet dan hoef je dat zelfs niet te bespreken met je leidinggevende. Maar kan je gewoon vandaag beginnen met 'afbouwen' en als je daar opmerkingen zou over krijgen dan kan je er een draai aan geven als: opleiding van een collega, redundantie, efficiëntie,...

Ik heb zelf een uitvoerende job, ben ook niet de mens die expliciet naar loonopslag gaat vragen. Maar ik ervaar ook wel veel vrijheid qua invulling werkuren en dat compenseert voor mij. Als ik mijn uren tel dan kom ik niet meer aan een full-time maar even goed komt er wel een zekere flexibiliteit kijken bij mijn werk.

En zolang mijn baas niets zegt of er geen klachten zijn van klanten doe ik steeds meer, langzaam maar zeker, de dingen op mijn manier en mijn tempo.

Globaal gezien evolueert de samenleving steeds meer van kort maar krachtig werken/pensioen naar langer werken op trager tempo/deeltijds pensioen.

En eerlijk gezegd, dat laatste lijkt mij ook voor het individu gezonder.

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:59:
[...]

Ik denk dat onze perspectieven een beetje verschillen.

In mijn (corporate) wereld is het niet in en uitchecken van 's ochtends tijd X tot 's avonds tijd y. De ene dag werk ik 6 uur. De andere dag werk ik 12 uur. Soms werk ik een week 60 uur. Soms werk ik een week 25 uur.

Als ik met mijn baas afspreek dat ik 10% minder ga werken verandert bovenstaande niet. Dus dan word ik minder betaald voor hetzelfde werk. Dat zou een beetje dom zijn.
Dat perspectief herken ik zeker wel. Maar daar zit dus juist ook de valkuil. Vooral dat je de ene week 60 uur werkt, maar in die andere week niet 25 uur werkt, maar toch weer meer gaat werken. En zo in feite 10% meer werkt dan waar je voor betaald wordt. Anders gezegd, als je tijd voor 10 'taken' hebt en structureel 11 'taken' wegwerkt, omdat er altijd meer werk dan tijd is, dan zul je op een gegeven moment ook structureel steeds 11 taken krijgt. (En een hoop mensen durven of willen dan vaak ook niet daar tegenin te gaan of taken te delegeren.)

En dat is op zich ook niet erg, als dat samenhangt met de functie en de waardering die daarbij hoort. Maar in dit geval gaat het dus om de situatie dat iemand daar niet voor gewaardeerd wordt (of dat gevoel heeft). In plaats van dan impliciet die 10% meer te blijven werken, kun je dan ook alsnog ervoor kiezen om te zeggen: die 11 taken die je me steeds geeft, terwijl ik maar tijd voor 10 heb, dat gaan we nu anders doen.
Rubbergrover1 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:46:
[...]

Dat perspectief herken ik zeker wel. Maar daar zit dus juist ook de valkuil. Vooral dat je de ene week 60 uur werkt, maar in die andere week niet 25 uur werkt, maar toch weer meer gaat werken. En zo in feite 10% meer werkt dan waar je voor betaald wordt. Anders gezegd, als je tijd voor 10 'taken' hebt en structureel 11 'taken' wegwerkt, omdat er altijd meer werk dan tijd is, dan zul je op een gegeven moment ook structureel steeds 11 taken krijgt. (En een hoop mensen durven of willen dan vaak ook niet daar tegenin te gaan of taken te delegeren.)

En dat is op zich ook niet erg, als dat samenhangt met de functie en de waardering die daarbij hoort. Maar in dit geval gaat het dus om de situatie dat iemand daar niet voor gewaardeerd wordt (of dat gevoel heeft). In plaats van dan impliciet die 10% meer te blijven werken, kun je dan ook alsnog ervoor kiezen om te zeggen: die 11 taken die je me steeds geeft, terwijl ik maar tijd voor 10 heb, dat gaan we nu anders doen.
Ik krijg alleen nooit een 'taak' van mijn baas in de zin van taakje meer of minder. Mijn voornaamste taak is de wereldwijde indirecte belastingen te managen voor 50 landen en dan 1 of 2 grote losse projecten (bijv de migratie van SAP ECC naar S4).

Mijn werk wordt voornamelijk gedreven door wat voor gekkigheden er gebeuren in die 50 landen. Belastingdiensten die onverwacht onderzoeken starten. Fouten die bij onszelf naar boven komen. Supply chain die nieuwe flows bedenkt. Commercieel die nieuwe producten bedenkt. Landen die met nieuwe regels komen (e-invoicing, real time reporting, wijziging belastingregels etc etc)

Met mijn baas afspreken dat ik 10% minder werkt zorgt er niet voor dat er 10% minder gebeurt in die 50 landen. En als ik dan op vrijdag vrij ben en niet reageer, zit ik zelf met de gebakken peren de week of maand erop :).

In een werksituatie waarin je vast gedefineerde taken krijgt waarvan de omvang en frequentie vooraf bekend is, kun je zo'n aanpak werkend maken. Maar in - bijvoorbeeld - een global rol is dat m.i. niet te doen.

Hangt dus volledig af van je werksituatie denk ik dan maar...

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:17
Requiem19 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:42:
[...]

Ik krijg alleen nooit een 'taak' van mijn baas in de zin van taakje meer of minder. Mijn voornaamste taak is de wereldwijde indirecte belastingen te managen voor 50 landen en dan 1 of 2 grote losse projecten (bijv de migratie van SAP ECC naar S4).

Mijn werk wordt voornamelijk gedreven door wat voor gekkigheden er gebeuren in die 50 landen. Belastingdiensten die onverwacht onderzoeken starten. Fouten die bij onszelf naar boven komen. Supply chain die nieuwe flows bedenkt. Commercieel die nieuwe producten bedenkt. Landen die met nieuwe regels komen (e-invoicing, real time reporting, wijziging belastingregels etc etc)

Met mijn baas afspreken dat ik 10% minder werkt zorgt er niet voor dat er 10% minder gebeurt in die 50 landen. En als ik dan op vrijdag vrij ben en niet reageer, zit ik zelf met de gebakken peren de week of maand erop :).

In een werksituatie waarin je vast gedefineerde taken krijgt waarvan de omvang en frequentie vooraf bekend is, kun je zo'n aanpak werkend maken. Maar in - bijvoorbeeld - een global rol is dat m.i. niet te doen.

Linksom of rechtsom kan de workflow zo toenemen dat je een keer een grens moet stellen aan wat je kunt doen, dus waarom zou dat nu niet kunnen doordat je minder wil gaan werken?

Het lijkt mij dat er sowieso wel iets achter de hand is voor het geval jij ziek of op vakantie bent of wanneer jij het niet aan kunt. Datzelfde vangnet zou je toch kunnen gebruiken om taken af te stoten/op vrijdag de boel waar te nemen?
PlasticPimple schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:54:
[...]

Linksom of rechtsom kan de workflow zo toenemen dat je een keer een grens moet stellen aan wat je kunt doen, dus waarom zou dat nu niet kunnen doordat je minder wil gaan werken?

Het lijkt mij dat er sowieso wel iets achter de hand is voor het geval jij ziek of op vakantie bent of wanneer jij het niet aan kunt. Datzelfde vangnet zou je toch kunnen gebruiken om taken af te stoten/op vrijdag de boel waar te nemen?
Zeker - zie mijn post van gisteren:
Maar als jouw verzoek om 10% minder te gaan werken leidt tot een budgetvraag voor meer FTE... dan is het een ander kaliber discussie uiteraard...

• Rubbergrover1
[...]

"Ik ben onmisbaar en kan niets delegeren". Tot je onder de bus komt en je werk toch gewoon door anderen overgenomen blijkt te kunnen worden...
Rubbergrover1 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:24:
[...]

"Ik ben onmisbaar en kan niets delegeren". Tot je onder de bus komt en je werk toch gewoon door anderen overgenomen blijkt te kunnen worden...
Jij je zin. Ik overschat m’n belang en doe m’n werk zo inefficiënt dat ik eigenlijk minder uren zou kunnen maken dan ik nu doe.

Zo, kan het weer over FO gaan….

• JURIST
...over FO of volgens sommigen juist FA:
Members only:

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:48

GG85

.......

Kleine opmerking wbt vragen om meer salaris en Stoicisme: mijn insteek is om juist wel te vragen om meer salaris als ik me daartoe gerechtigd voel maar me neer te leggen bij de uitkomst daarvan.
Je hebt namelijk wel invloed op het al dan niet vragen om meer geld maar niet (of veel minder) op het antwoord op die vraag.

Daarnaast, juist vanuit FO gezien: ik denk dat het goed is om geld en de waarde daarvan in perspectief te zien maar dat betekend niet dat je niet mag streven naar (binnen je rol) "zoveel mogelijk" te krijgen voor hetzelfde werk?
10% meer per maand is 10% meer naar je FO doel bij wijze van spreken.
Meer verantwoordelijkheid is meer geld, zo simpel is dat.

Overigens is de beste manier eerst afspraken maken en dan pas meer verantwoordelijkheid accepteren of bijvoorbeeld een duidelijke evaluatie periode af te spreken.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:43
Wozmro schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:24:
Kan best zijn dat het een aparte redenatie is. Mijn persoonlijke insteek voor wat betreft FO is dan ook iets meer gericht op het afstand nemen van zaken als angelsaksisch model, financieel vermogenopbouw, geld,... als het centrum van mijn leefwereld. Waarmee ik dan weer niet wil zeggen dat het geen belangrijk aspect is om op orde te hebben.

De essentie van mijn redenatie is enkel: zal energie stoppen in het bekomen van een loonopslag het probleem van TS oplossen of speelt er nog iets anders?
Dat snap ik en daar ben ik het ook mee eens, in de zin dat je je leven niet om geld wil laten draaien en dat past ook goed bij financiële onafhankelijkheid. Echter, om financieel onafhankelijk te worden helpt het om je inkomsten en rendement te maximaliseren. Het is dan toch zonde om inkomsten te laten liggen door te denken ‘het is wel prima zo of heb ik het echt nodig’. En als je voor een for-profit werkt gaat de winst of naar jou (als werknemer) of naar de aandeelhouders. Dus dan kan je net zo goed zoveel mogelijk van de winst jouw kant op laten komen :)

• JURIST
Members only:

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Je hebt een aardig beeld gegeven van je werkzaamheden, maar op wat incidenten na (brief van Belastingdienst die niet meteen wordt doorgestuurd) zou het niet uit (hoeven) maken of je 30, 40 of 60 uur per week er gemiddeld aan besteedt, het werkt komt toch nooit af.
Toevallig is jouw werkweek 40uur dus prop jij gemiddeld 40uur in een werkweek, maar je hoeveelheid werk is daar niet op afgestemd, als in dat de belastingdiensten in de 50 landen afstemmen wanneer ze een brief sturen.

36uur zou best mogelijk zijn (gemiddeld, ene week 40, week daarna 32 bijv), maar je moet dan wel op je strepen staan.

Werk zelf ook in een corporate omgeving en in het verleden audits gehad van de belastingdienst/douane (ging met name om transfer pricing). Dus weet wel een beetje hoe t werkt.

Doe ermee wat je wil , ik werk zelf 36 uur (1 dag per 2 weken vrij) en die vrije dag is mij echt heel veel waard :). En ja, soms moet ik tegen mijn manager (tevens CFO) zeggen dat ik geen tijd heb voor project X of Y.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 31-03-2026 22:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:55

Don Quijote

El Magnifico

Soms moet je ook kleine overwinningen vieren. Met de afsluiting van Maart 2026, nu exact twee jaar dat het vermogen iedere individuele maand is gestegen. Trump en Iran deden nog even een poging om dat te verstieren, maar uiteindelijk Maart toch met een klein plusje afgesloten :).

• Tommie12
Don Quijote schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:23:
Soms moet je ook kleine overwinningen vieren. Met de afsluiting van Maart 2026, nu exact twee jaar dat het vermogen iedere individuele maand is gestegen. Trump en Iran deden nog even een poging om dat te verstieren, maar uiteindelijk Maart toch met een klein plusje afgesloten :).
Prima, Al vraag ik me af waarin je belegd bent, want de algemene beurzen kregen in Maart toch een dip van kort bij 10%.

Nu… kijk niet maand per maand, dat gaat vroeg of laat toch eens tegen vallen. Gooi dat vergrootglas weg, en kijk met een breedhoek naar periodes van een paar jaar.

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:55

Don Quijote

El Magnifico

Tommie12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:33:
[...]

Prima, Al vraag ik me af waarin je belegd bent, want de algemene beurzen kregen in Maart toch een dip van kort bij 10%.

Nu… kijk niet maand per maand, dat gaat vroeg of laat toch eens tegen vallen. Gooi dat vergrootglas weg, en kijk met een breedhoek naar periodes van een paar jaar.
Mijn beleggingen zijn niet zo spannend. 90% in NT fondsen (World en Emerging Markets). 10% in Crypto. Maar ik zit nog in de fase dat mijn maandelijkse inleg meer impact heeft op de groei op jaarbasis dan het resultaat van de beurs. Verder is het ook helemaal geen doel om elke maand een plus te hebben, maar vond het toch leuk om het op te merken :).

• Tommie12
Don Quijote schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:44:
[...]

Mijn beleggingen zijn niet zo spannend. 90% in NT fondsen (World en Emerging Markets). 10% in Crypto. Maar ik zit nog in de fase dat mijn maandelijkse inleg meer impact heeft op de groei op jaarbasis dan het resultaat van de beurs. Verder is het ook helemaal geen doel om elke maand een plus te hebben, maar vond het toch leuk om het op te merken :).
Dat verandert de zaak.

Ik sta nu terug break even sinds begin 2026. Vandaag was wel een succesje met een stijging van meer dan 3% gewoon. Maar zoom ik uit op 5 jaar, dan loop ik niet ver van 8% pj en dat blijft mijn doel.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:28

***members only***

Members only: title

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

***members only***

Wellicht dat de nieuwe wet loontransparantie je iets kan brengen. https://www.pwc.nl/nl/act...ementatie-uitgesteld.html

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:53
Sport_Life schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:20:
[...]

Wellicht dat de nieuwe wet loontransparantie je iets kan brengen. https://www.pwc.nl/nl/act...ementatie-uitgesteld.html
Ik verwacht eerder een wildgroei van functies, je ziet nu al dat er functies worden gecreëerd voor personen.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:48
mitsumark schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:02:
[...]

Ik verwacht eerder een wildgroei van functies, je ziet nu al dat er functies worden gecreëerd voor personen.
Waarom zou je functies er bij creëren? Het gaat toch vooral om het gelijktrekken van lonen van man/vrouw in vergelijkbare functies/loonschalen?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:14
Pr088 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:19:
[...]
Waarom zou je functies er bij creëren? Het gaat toch vooral om het gelijktrekken van lonen van man/vrouw in vergelijkbare functies/loonschalen?
Ik schat zo in dat de gedachte was dat daarmee (op papier) andere functies het wat ondoorzichtiger maakt om salarissen 1 op 1 te vergelijken?

• Rubbergrover1
Pr088 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:19:
[...]

Het doel is dat Jantje en Marietje die het zelfde werk doen ook het zelfde gaan verdienen. Het gevolg kan zijn dat als Jantje en Pietje de zelfde functie hebben, maar Jantje in feite "complexer" werk doet dan Pietje, en daarvoor bewust ook beter betaald wordt, ook gelijkgesteld zouden gaan worden. Om dat te voorkomen zul je vaker tussenfuncties gaan krijgen, zodat Jantje hoger ingeschaald kan blijven worden.

De vraag is natuurlijk of dat verkeerd is. Als twee mensen verschillend beloond worden omdat ze ook daadwerkelijk verschillend werk doen, zou het dan niet sowieso terecht zijn om die twee een verschillende functie te geven?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:48
Rubbergrover1 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:28:
[...]

Het doel is dat Jantje en Marietje die het zelfde werk doen ook het zelfde gaan verdienen. Het gevolg kan zijn dat als Jantje en Pietje de zelfde functie hebben, maar Jantje in feite "complexer" werk doet dan Pietje, en daarvoor bewust ook beter betaald wordt, ook gelijkgesteld zouden gaan worden. Om dat te voorkomen zul je vaker tussenfuncties gaan krijgen, zodat Jantje hoger ingeschaald kan blijven worden.

De vraag is natuurlijk of dat verkeerd is. Als twee mensen verschillend beloond worden omdat ze ook daadwerkelijk verschillend werk doen, zou het dan niet sowieso terecht zijn om die twee een verschillende functie te geven?
Als Piet ander werk doet dan Jan en meer verantwoordelijkheid neemt, dan is dat goed te onderbouwen. Ik zie in mijn eigen werkomgeving vooral 'gegroeide' verschillen. Collega's die altijd een schaaltje lager zaten omdat ze uit een lagere functie kwamen en dit nooit is bijgeplust. Collega's die een paar keer intern van functie zijn gewisseld en goed onderhandeld hebben.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Pietje is buitenlands en kreeg het loon omgerekend naar euro's. Dat was 'toevallig' vrij hoog, dat had dus niet zo veel met onderhandeling te maken. Tussentijdse beoordelingen / salarisaanpassingen zijn niet zo gewoon bij ons. We hebben een strak gereguleerde cyclus van beoordelingsgesprekken, en 'that's it'.
Die beoordelingsgesprekken slaat mijn manager over, dus eigenlijk wordt daarmee mij de mogelijkheid van een gesprek ontnomen, tegelijk bied dat ruimte om juist wél nog een aanpassing te doen achteraf - wat mij betreft dan hé. Er is al meerdere keren om gevraagd, maar zoals gezegd zijn de management skills van ondermaats niveau, en er wordt dus niets ingepland (nogmaals: complimenten krijg ik genoeg). Zelf inplannen kan, maar dat is precies mijn dilemma, want wanneer doe je dat en welke argumenten zijn dan de beste.

Ik ben nu even in het buitenland (vandaar ook de wat late reactie op iedereen), een beetje zon op je kop laat je dit soort dingen wel vergeten! Toch even links en rechts wat reactie.

@Get!em we hebben een salarishuis. 1% is meer dan 1k per jaar, maar ik wil dus 1k per maand. Dat is zo'n 10%.
@Rubbergrover1 de managers zijn mijn naaste collega's, ik ben al manager. Wat betreft 'elders meer verdienen', ik heb zojuist een kennismakingsgesprek geaccepteerd. Naar zeggen van het W&S bureau kunnen ze mijn (gewenste) salarisschaal matchen. De functie ziet er ook leuk uit, reisafstand is minder.
@R.van.M je werkwijze ligt heel dicht in de buurt bij hoe ik het zelf zou / ga aanpakken. Verwijzen naar extra verantwoordelijkheden en toezegging en dan uitvragen hoe de toezegging wordt ingevuld.
@Wozmro nee, daar wordt ik geen stuiver gelukkiger van. Maar; ook zakelijk is voor mij de spreuk: 'een man een man, een woord een woord' nog wel wat waard. En zeker, als dat niet waargemaakt wordt dan ga ik gewoon strakker op de tijd letten. De afgelopen jaren werk ik minimaal 9 uur per dag, daar ga ik dan gewoon 40u per week van maken. We krijgen het thuis prima rond dat ik zo veel werk, daarnaast is het leuk, zinvol én wordt ik wel gewaardeerd d.m.v. complimenten. Ik heb er dus geen moeite mee om zo veel te werken, maar zeker nu ik even in het buitenland zit wordt wel duidelijk dat vrije tijd ook wat waard is. Zeker als ik er financieel niet op achteruit ga door gewoon 40u te werken i.p.v. structureel 45 - 50.
@GG85 Mee eens. Wat betreft 'eerst afspraken maken en dan pas werk accepteren', dat is niet de (buitenlandse) cultuur waar ik mee te maken heb. Als ik daar aan zou vasthouden zou ik niet gekomen zijn waar ik was.

• Tommie12
Tehh schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:05:
[...]

Pietje is buitenlands en kreeg het loon omgerekend naar euro's. Dat was 'toevallig' vrij hoog, dat had dus niet zo veel met onderhandeling te maken. Tussentijdse beoordelingen / salarisaanpassingen zijn niet zo gewoon bij ons. We hebben een strak gereguleerde cyclus van beoordelingsgesprekken, en 'that's it'.
Die beoordelingsgesprekken slaat mijn manager over, dus eigenlijk wordt daarmee mij de mogelijkheid van een gesprek ontnomen, tegelijk bied dat ruimte om juist wél nog een aanpassing te doen achteraf - wat mij betreft dan hé. Er is al meerdere keren om gevraagd, maar zoals gezegd zijn de management skills van ondermaats niveau, en er wordt dus niets ingepland (nogmaals: complimenten krijg ik genoeg). Zelf inplannen kan, maar dat is precies mijn dilemma, want wanneer doe je dat en welke argumenten zijn dan de beste.

Ik ben nu even in het buitenland (vandaar ook de wat late reactie op iedereen), een beetje zon op je kop laat je dit soort dingen wel vergeten! Toch even links en rechts wat reactie.

@Get!em we hebben een salarishuis. 1% is meer dan 1k per jaar, maar ik wil dus 1k per maand. Dat is zo'n 10%.
@Rubbergrover1 de managers zijn mijn naaste collega's, ik ben al manager. Wat betreft 'elders meer verdienen', ik heb zojuist een kennismakingsgesprek geaccepteerd. Naar zeggen van het W&S bureau kunnen ze mijn (gewenste) salarisschaal matchen. De functie ziet er ook leuk uit, reisafstand is minder.
@R.van.M je werkwijze ligt heel dicht in de buurt bij hoe ik het zelf zou / ga aanpakken. Verwijzen naar extra verantwoordelijkheden en toezegging en dan uitvragen hoe de toezegging wordt ingevuld.
@Wozmro nee, daar wordt ik geen stuiver gelukkiger van. Maar; ook zakelijk is voor mij de spreuk: 'een man een man, een woord een woord' nog wel wat waard. En zeker, als dat niet waargemaakt wordt dan ga ik gewoon strakker op de tijd letten. De afgelopen jaren werk ik minimaal 9 uur per dag, daar ga ik dan gewoon 40u per week van maken. We krijgen het thuis prima rond dat ik zo veel werk, daarnaast is het leuk, zinvol én wordt ik wel gewaardeerd d.m.v. complimenten. Ik heb er dus geen moeite mee om zo veel te werken, maar zeker nu ik even in het buitenland zit wordt wel duidelijk dat vrije tijd ook wat waard is. Zeker als ik er financieel niet op achteruit ga door gewoon 40u te werken i.p.v. structureel 45 - 50.
@GG85 Mee eens. Wat betreft 'eerst afspraken maken en dan pas werk accepteren', dat is niet de (buitenlandse) cultuur waar ik mee te maken heb. Als ik daar aan zou vasthouden zou ik niet gekomen zijn waar ik was.
Het is duidelijk dat je wat hoger zit in de hierarchie, dan val je niet meer binnen strakke barema's en loonschalen en gaat het meestal op basis van onderhandelen, en dan nog kan een belangrijk deel van je loon in bonussen zitten.
Strak vast houden aan 38 uur werken en pas iets oppakken als er boter bij de vis is... dat werkt idd echt niet.

Je moet elk jaar voor jezelf uit maken of je salaris nog passend is, en dan vooral op basis van :
- doe je de job graag
- past de compensatie bij de verantwoordelijkheid, kennis en skills
- wat zou je elders verdienen
- wat zijn de perspectieven
En als je vindt dat dat niet meer in balans is, dan plan je een gesprek (best rond de periode waarin de budgetten worden opgemaakt) en leg je je verwachtingen neer.
Feit is, als je niet krijgt wat je vraagt en je wil daar hard in zijn, dan moet je bereid zijn om te vertrekken en daarom is het belangrijk dat je weet wat er zowat op de markt te vinden is.
Zo om de paar jaar eens een paar gesprekken voeren met een headhunter of een sollicitatie doen kan leerzaam zijn, als je maar rekening houdt dat er naast de mooiste verhalen die je te horen krijgt ook wat shit op te kuisen zal zijn, maar dat weet je al.

• JURIST
@Tehh werk je alleen aan FI of ook aan RE? Dat kan ook relevant zijn voor je acties en carriereplanning. En het uiteindelijke uurloon telt ook inderdaad.
Het gesprek aangaan kan nuttig zijn als jij vindt dat je een redelijk verhaal hebt. Verder zie ik los van verantwoordelijkheid gewoon best grote verschillen bijvoorbeeld gerelateerd aan wat iemand in het verleden heeft gedaan of obv ancienniteit. En verantwoordelijkheid gaat over meer dan mensen aansturen, al kom je in sommige organisaties - zoals de Rijksoverheid - zonder nauwelijks verder.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tehh schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:05:
[...]

Ik proef toch vooral een gebrek aan waardering. Het gaat jou niet om het extra salaris (lees koopkracht) maar je wil gewoon eens horen dat je goed doet , denk ik. Wat heel terecht is.
Je geeft aan dat je het heel erg naar je zin hebt, maar dat maak ik eigenlijk niet op uit je verdere posts.

Ik herken dat gevoel van mijn vorige werkgever en heb daar toen om die reden ook afscheid van genomen. Zoals je destijds hebt gelezen.
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 02-04-2026 21:48 ]

• JURIST
Hoe verloopt dit jaar bij iedereen hier tot dusver? Roekeloze acties op het wereldtoneel hebben de markten de afgelopen markten weer flink doen rammelen, maar het blijkt dat je gewoon koers moet houden.
En in 2022 bleek al dat het goed is om ook naar energie (-onafhankelijkheid) te kijken (eigen opwekking en gebruik, elektrisch rijden etc.), dat herhaalt zich weer.

• Tommie12
JURIST schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:10:
Hoe verloopt dit jaar bij iedereen hier tot dusver? Roekeloze acties op het wereldtoneel hebben de markten de afgelopen markten weer flink doen rammelen, maar het blijkt dat je gewoon koers moet houden.
En in 2022 bleek al dat het goed is om ook naar energie (-onafhankelijkheid) te kijken (eigen opwekking en gebruik, elektrisch rijden etc.), dat herhaalt zich weer.
Een van mijn basisprincipes is: stil zitten als je geschoren wordt. Heb dus gewoon niks gedaan tijdens de laatste 2 maand, en ik sta +4% sinds 1/1, maar ik stond eind feb wel hoger. Januari en begin feb ging het dan ook hard omhoog.

Geen zorgen hier.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:14:
[...]

Een van mijn basisprincipes is: stil zitten als je geschoren wordt. Heb dus gewoon niks gedaan tijdens de laatste 2 maand, en ik sta +4% sinds 1/1, maar ik stond eind feb wel hoger. Januari en begin feb ging het dan ook hard omhoog.

Geen zorgen hier.
Hier ongeveer hetzelfde. Binnen een paar weken schommelingen van een halve ton. Daar moet de familie die van loonstrook naar loonstrook leeft niet achter komen ;)

(grapje, hoewel we geen details delen en het geen ramp zou zijn).

Was deze volatiliteit eigenlijk altijd al zo achter de schermen? Of draagt het gemak waarmee tegenwoordig verhandeld wordt hier nog eens extra aan bij?

• Rubbergrover1
Klopt. En dan is uiteraard altijd de vraag of een andere actie of een andere portefeuille zou hebben geleid tot beter resultaat... Maar ik weet ook dat ik het niet beter weet dan "de experts". Dus dat de kans groot is dat als ik zelf een andere keus had gemaakt, ik meer dan de helft van de keren slechter uit zou zijn geweest.
Dat principe heb ik al veel langer. Ondanks dat vaak gezegd wordt dat het puur financieel gezien vaak beter zou zijn om dat geld in een ETF te laten en de hogere lasten uit het rendement op die ETF's te betalen.

• Rubbergrover1
finsdefis schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:18:
[...]
Was deze volatiliteit eigenlijk altijd al zo achter de schermen? Of draagt het gemak waarmee tegenwoordig verhandeld wordt hier nog eens extra aan bij?
Op sites zoals https://nl.investing.com/indices/us-spx-500-chart kun je kijken hoe bv de S&P 500 het in het verleden deed. Kun je naar een willekeurig jaar/halfjaar uit het verleden scrollen en dan zie je dat er altijd al periodes zijn waarin het redelijk rustig is, maar ook periodes waarin het flink heen en weer gaat.

Ik denk dat het vooral ook een hoop bias is dat als je zelf in aandelen zit, je veel meer let op hoe de beurzen zich gedragen dan als je dat niet of nauwelijks zit.

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:19:
[...]

Klopt. En dan is uiteraard altijd de vraag of een andere actie of een andere portefeuille zou hebben geleid tot beter resultaat... Maar ik weet ook dat ik het niet beter weet dan "de experts". Dus dat de kans groot is dat als ik zelf een andere keus had gemaakt, ik meer dan de helft van de keren slechter uit zou zijn geweest.

[...]

Dat principe heb ik al veel langer. Ondanks dat vaak gezegd wordt dat het puur financieel gezien vaak beter zou zijn om dat geld in een ETF te laten en de hogere lasten uit het rendement op die ETF's te betalen.
Dat laatste is gewoon geldig bij heel veel investeringen.
Ik haal doorgaans op lange termijn zowat 8% met mijn puur financiële beleggingen, en daar kan gewoon heel weinig tegenop. Bij zowat al de rest is ofwel het rendement lager, of er komt ‘werk’ bij.
Vastgoed verhuren is dikwijls gewoon werk en zorgen.
Alle groene investeringen raken niet aan dat rendement. Sommige doe ik toch. Maar nu heb ik me al een paar keer stuk gerekend aan een batterij. Terugbetaaltermijn is zowat 5 jaar als alles mee zit. Dus pas na 10 jaar verdubbel ik de inleg, en dat is dus 7% rendement maximaal….
En dan moet je dus echt hopen dat die het ook echt 10 jaar uit houdt.

Sommigen vergelijken natuurlijk met de 0,8% die ze op hun spaarrekening krijgen….

• mitsumark
Verduurzaming zie ik meer als diversificatie.
Stop niet 50% van je vermogen erin, maar 5% kan geen kwaad.

• Rubbergrover1
mitsumark schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:30:
Verduurzaming zie ik meer als diversificatie.
Stop niet 50% van je vermogen erin, maar 5% kan geen kwaad.
Het kan ook tot een hoop rust en stabiliteit leiden. Los van een principiële achtergrond vind ik die rust en stabiliteit heel wat belangrijker dan of het onder de streep voordeliger zou zijn of niet.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Vanochtend juist een deuk in mijn financiën geslagen door een EV te kopen. Ga door baanwissel veel minder km's rijden. Mijn voorstel om helemaal geen auto te nemen kwam er niet doorheen. De prive ritten zullen vooral langere ritten zijn (150/220km), dus met een goedkope oude EV red je dat maar net wel/niet.
Uiteindelijk een jonge EV gekocht met goede stoelen maar wel een stevig prijskaartje. De excel om het TCO-maandbedrag acceptabel te krijgen flink opgerekt, goed mentaal gecalculeerd en daarna te hard gelachen om de grapjes van de verkoper.

• Tommie12
Highland schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:09:
Vanochtend juist een deuk in mijn financiën geslagen door een EV te kopen. Ga door baanwissel veel minder km's rijden. Mijn voorstel om helemaal geen auto te nemen kwam er niet doorheen. De prive ritten zullen vooral langere ritten zijn (150/220km), dus met een goedkope oude EV red je dat maar net wel/niet.
Uiteindelijk een jonge EV gekocht met goede stoelen maar wel een stevig prijskaartje. De excel om het TCO-maandbedrag acceptabel te krijgen flink opgerekt, goed mentaal gecalculeerd en daarna te hard gelachen om de grapjes van de verkoper.
We voelen de pijn…

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:53:
[...]

Het kan ook tot een hoop rust en stabiliteit leiden. Los van een principiële achtergrond vind ik die rust en stabiliteit heel wat belangrijker dan of het onder de streep voordeliger zou zijn of niet.
Goh, 1000€ uit geven om de maandlast met 20€ te verlagen vind ik nog ok.
Maar om daar nu echt een enorm verschil in te maken moet ik 50k gaan uit geven….

Hier staan nog een houtkachel. Als gas of stroom echt heel onbetaalbaar worden ga ik hout sprokkelen…

[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 11-04-2026 14:20 ]

• mitsumark
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:53:
[...]

Niet zoveel als gewoon geld op de bank, tot een bepaalde hoogte.
Als die rust en stabiliteit door invloed X echt nodig zijn heb ik liever 20k op de bank dan 10k.
Praten we over 190k vs 200k maakt dat niet meer uit, en dan is verduurzaming minder onlogisch imo, maar dan minder om echt geld mee te verdienen.

• Wozmro
Ik heb zelf ook niets gedaan qua beleggingen.

Ik heb wel de indruk dat ik redelijk wat aan consumptie gedaan heb net voor de (mogelijke) inflatieopstoot. Maar niets dat ik anders ook niet zou hebben gedaan.

Zonnepanelen, badkamer, keuken, auto. Allemaal in het afgelopen jaar.

• JURIST
Wozmro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:33:
Ik heb zelf ook niets gedaan qua beleggingen.

Ik heb wel de indruk dat ik redelijk wat aan consumptie gedaan heb net voor de (mogelijke) inflatieopstoot. Maar niets dat ik anders ook niet zou hebben gedaan.

Zonnepanelen, badkamer, keuken, auto. Allemaal in het afgelopen jaar.
Hier ook geen strategiewijzigingen.
Inflatie gaat dit jaar al 1%-punt hoger uitvallen door de energy shock, geld op een lopende rekening blijft in elk geval geld kosten bij huidige rentes.

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12-04 21:33
Niks verkocht maar ik heb nog wel wat geld aan de zijlijn staan, wachtend op een dip. Een recessie in Amerika lijkt mij onafwendbaar geworden inmiddels.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:37
ewrz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:09:
[...]

Niks verkocht maar ik heb nog wel wat geld aan de zijlijn staan, wachtend op een dip. Een recessie in Amerika lijkt mij onafwendbaar geworden inmiddels.
Absoluut! De vraag is alleen wanneer. En of je in de tussentijd niet meer verliest dan je er straks mee kunt winnen.

• Tommie12
ewrz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:09:
[...]

Vergeet niet dat het in de VS voorla vorig jaar een zwak beursjaar was tov Europa.
De VS voelen de dure olie iets minder dan Europa, en zeker dan Azie.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik sta (alweer) +1,8% YTD. Had nog een financiële meevaller dus die ook maar meteen belegd.

Op de lange termijn zie ik financieel gezien veel positieve punten, we hebben een gasloze woning en 2 EV's voor de deur staan dus op korte termijn nauwelijks last van de hoge energieprijzen. Enerzijds ook doordat we zelf zo'n 9000kWh per jaar opwekken, maar ook doordat stroom (veel) goedkoper is dan brandstof en gas. Van de eigen opwek 'verkopen' we een deel aan de leasemaatschappij/werkgever en krijgen daar 36ct voor.

Op langere termijn wordt alles wel duurder denk ik, dat betekent inflatie en loonstijgingen waarmee onze (aflossingsvrije) hypotheek schuld nog sneller verdampt.

Een energie crisis met alle gevolgen van dien is met name heel vervelend voor de lagere (midden)inkomens denk ik. Die geen geld hebben voor een EV, warmtepomp, huur gaat omhoog, etc.

Moreel gezien vind ik de hele oorlog zeer verwerpelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 12-04-2026 08:34 ]

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:10
Ik zit er heel rustig in. Gewoon laten staan en accepteren dat de boel soms wat daalt. M'n strategie is vooral lange termijn dus dit hoort er dan bij.

• Pannencouque
Persoonlijk jubelmomentje:

Ik ga binnenkort minder werken. *O* Ik heb besloten om een half jaar te experimenteren met één dag minder, met de hoop dat het zo goed bevalt dat ik het kan volhouden.

Voorheen een tijdje 4×9 gewerkt, beviel top. Bij een nieuwe werkgever werd dat 5×8, wat in de praktijk vaak 4×9,5 was – plus appjes en gedoe buiten werktijd. Dat wil ik nu niet meer. Geleerd dat je er weinig voor terugkrijgt, behalve een volle agenda en minder tijd thuis. Tijd voor een andere balans dus. Meer thuis, meer met de kinderen, meer rust in sociale afspraken. En eindelijk eens die vier jaar liggende klusjes wegwerken.

Ik ga nog uitzoeken welke dag het beste werkt. Drie dagen weekend klinkt goed, maar een dag midden in de week heeft ook wel wat. Wat zijn jullie ervaringen daarin?

Financieel is het even slikken: ~20% minder werken is ~15% minder inkomen. Minder beleggen dus. Maar goed — eigenlijk koop ik gewoon tijd terug. Zin in :)

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:35
Hier wordt ook niet verkocht - enkel bijgekocht. Steeds vaker vraag ik mij af wat nog leuke rendementen kan opleveren qua investeringen.
Woningen zijn niet meer zinvol en ga ik niet meer aan beginnen op korte termijn.

Bedrijfsonroerendgoed in de B.V.? Private Equity met bijvoorbeeld NLMP? Ik kan daar heel helaas weinig ervaringen over vinden online. Ja, de kosten zijn veel hoger dan domweg de DCA in de NT fondsen. Het verwacht rendement is ook hoger.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:17
Ik heb eigenlijk dit jaar nog niet gekeken hoe het er voor stond dus heb helemaal niets mee gekregen van ups en downs :9

Inleg ligt bij mij ook helemaal stil al twee jaar als gevolg van aankoop en verbouwing woning. Dit jaar gaat alles de tuin in. Daarna hoop ik de opbouw weer op te kunnen gaan pakken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pannencouque schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:24:

Ik ga binnenkort minder werken. *O* Ik heb besloten om een half jaar te experimenteren met één dag minder, met de hoop dat het zo goed bevalt dat ik het kan volhouden.

Voorheen een tijdje 4×9 gewerkt, beviel top. Bij een nieuwe werkgever werd dat 5×8, wat in de praktijk vaak 4×9,5 was – plus appjes en gedoe buiten werktijd. Dat wil ik nu niet meer. Geleerd dat je er weinig voor terugkrijgt, behalve een volle agenda en minder tijd thuis. Tijd voor een andere balans dus. Meer thuis, meer met de kinderen, meer rust in sociale afspraken. En eindelijk eens die vier jaar liggende klusjes wegwerken.

Ik ga nog uitzoeken welke dag het beste werkt. Drie dagen weekend klinkt goed, maar een dag midden in de week heeft ook wel wat. Wat zijn jullie ervaringen daarin?

Financieel is het even slikken: ~20% minder werken is ~15% minder inkomen. Minder beleggen dus. Maar goed — eigenlijk koop ik gewoon tijd terug. Zin in :)
Mijn ervaringen met woensdag vrij zijn niet zo best. Je komt toch niet helemaal los van je werk. Heb ook enige tijd woensdag middag vrij gehad, dat was helemaal niks.

Nu ben ik om de week op maandag vrij (36u contract), dat is al veel beter. Zodra het kan wil ik naar 32u gaan, maar op dit moment weigert mijn werkgever dat..

• Pannencouque
Sport_Life schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:38:
[...]

Mijn ervaringen met woensdag vrij zijn niet zo best. Je komt toch niet helemaal los van je werk. Heb ook enige tijd woensdag middag vrij gehad, dat was helemaal niks.

Nu ben ik om de week op maandag vrij (36u contract), dat is al veel beter. Zodra het kan wil ik naar 32u gaan, maar op dit moment weigert mijn werkgever dat..
Daar ben ik ook wat bang voor. Ik merk dat ik de grens ook goed moet bewaken want er zijn bij ons veel collega's die op hun vrije dag toch nog gebeld worden en opnemen...dat wil ik echt voorkomen.

Ik twijfel over de maandag of donderdag. Beide dagen zouden winst qua BSO opleveren.
Voordeel van de donderdag is dat daarna nog enkel de vrijdag is, da's altijd wel een relatief relaxte werkdag in mijn ervaring. Ik ga eens kijken of ik 't kan ervaren als 'bijna vier dagen weekend'. En anders wordt 't de maandag.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

ColeJ schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:26:
Hier wordt ook niet verkocht - enkel bijgekocht. Steeds vaker vraag ik mij af wat nog leuke rendementen kan opleveren qua investeringen.
Woningen zijn niet meer zinvol en ga ik niet meer aan beginnen op korte termijn.

Bedrijfsonroerendgoed in de B.V.? Private Equity met bijvoorbeeld NLMP? Ik kan daar heel helaas weinig ervaringen over vinden online. Ja, de kosten zijn veel hoger dan domweg de DCA in de NT fondsen. Het verwacht rendement is ook hoger.
Landbouwgrond (verpachten)? Er zitten wel veel haken en ogen aan (via google veel te vinden) , maar is leuk voor de diversificatie en lange termijn. Door dat laatste ook wat risicovoller.
Je zou er eigenlijk 10 koeien bij moeten hebben voor alle fiscale voordelen.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pannencouque schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:44:
[...]

Daar ben ik ook wat bang voor. Ik merk dat ik de grens ook goed moet bewaken want er zijn bij ons veel collega's die op hun vrije dag toch nog gebeld worden en opnemen...dat wil ik echt voorkomen.

Ik twijfel over de maandag of donderdag. Beide dagen zouden winst qua BSO opleveren.
Voordeel van de donderdag is dat daarna nog enkel de vrijdag is, da's altijd wel een relatief relaxte werkdag in mijn ervaring. Ik ga eens kijken of ik 't kan ervaren als 'bijna vier dagen weekend'. En anders wordt 't de maandag.
Ik vind mijn werk over het algemeen best leuk, dus ben niet minder gaan werken om niet te hoeven werken, maar omdat ik echt een dag rust nodig heb.
24/7 en 7 dagen per week 'aan staan' door de drukte (werk/huishouden/kinderen/etc) is mij teveel.

De vrije maandag ben ik van 8.30 tot 18.00 alleen, in de praktijk ben ik dan ongeveer de hele dag aan het sporten :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 12-04-2026 08:57 ]

• Juut1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:41
Ik werk sinds een aantal jaren 3x9. Op woensdagavond begint het weekend. Niet ideaal voor de opbouw maar ik zie het als nu al gedeeltelijk fire zijn en dat bevalt meer dan uitstekend. Mijn keuze om wat langer door te werken zorgt voor nu meer vrije tijd en rust en op mijn hele leven gezien minder werken door belastingoptimalisatie en loonsverhogingen etc. Wel eerst gezorgd dat er al een aardig bedrag aan het renderen is.

• Pannencouque
Sport_Life schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:55:
[...]

Ik vind mijn werk over het algemeen best leuk, dus ben niet minder gaan werken om niet te hoeven werken, maar omdat ik echt een dag rust nodig heb.
24/7 en 7 dagen per week 'aan staan' door de drukte (werk/huishouden/kinderen/etc) is mij teveel.

De vrije maandag ben ik van 8.30 tot 18.00 alleen, in de praktijk ben ik dan ongeveer de hele dag aan het sporten :)
Dat zijn mooie keuzes toch :) Ik merk dat het op zich prima kan (ik heb jaren gehad waarin ik structureel 50-60u/wk werkte), maar ik wíl het niet meer. Andere prioriteiten, en wil ook bezig zijn met andere dingen dan werken voor een ander.

Zo lang allen op maandag is heerlijk. Dat gaat mij qua tijd niet lukken. Maar het is wel al lekker om zelf bezig te kunnen zijn zonder gestoord te worden.

• Pannencouque
Juut1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:08:
Ik werk sinds een aantal jaren 3x9. Op woensdagavond begint het weekend. Niet ideaal voor de opbouw maar ik zie het als nu al gedeeltelijk fire zijn en dat bevalt meer dan uitstekend. Mijn keuze om wat langer door te werken zorgt voor nu meer vrije tijd en rust en op mijn hele leven gezien minder werken door belastingoptimalisatie en loonsverhogingen etc. Wel eerst gezorgd dat er al een aardig bedrag aan het renderen is.
Dat klinkt ook echt heerlijk. Meer dagen met vrije tijd dan werk, dat is top. Liefst zo vroeg mogelijk natuurlijk.

Zoiets zou ik ook wel willen, maar dat duurt nog even. Dan moet de beurs 't nog een paar jaar conform verwachting blijven doen zodat ik het idee heb dat ik redelijk comfortabel Coast FI ben.

• R.van.M
Pannencouque schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:24:

Ik heb nog nooit iemand gehoord die minder is gaan werken en er spijt van had dus dat komt wel goed.

• R.van.M
ColeJ schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:26:

Dit is naar mijn mening ook de reden waarom aandelen nauwelijks dalen, zelfs niet bij negatief nieuws. Je kan verkopen, maar wat dan? Vrijwel alle andere assetklasses zijn ook overgewaardeerd, met risicos en/of minder liquide. TINA (there is no alternative)

• CornermanNL
Prima, de volatiliteit gaf leuke mogelijkheden in opties, en dat is weer extra in ETF's gegaan, en zo draait het in 2026 tot nu toe prima. Uiteraard is de hele (geo) politieke situatie en de problemen rondom het niet willen oplossen van de grote problemen van onze tijd een blijvende zorg.

In het licht van energie staan wel de warmtepomp op de planning en een thuisbatterij met noodstroom voorziening. Aangezien stabiliteit in de energie keten de komende jaren een steeds groter probleem gaat worden. Maar dat is vooral een stukje comfort en minder gas verbruiken is ook wel prettig. En dat is zo ongeveer wat ik nog kan doen qua verduurzaming.

• CornermanNL
R.van.M schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:50:
[...]

Dit is naar mijn mening ook de reden waarom aandelen nauwelijks dalen, zelfs niet bij negatief nieuws. Je kan verkopen, maar wat dan? Vrijwel alle andere assetklasses zijn ook overgewaardeerd, met risicos en/of minder liquide. TINA (there is no alternative)
Bijkomend is dat er gewoon geld verdiend en teruggegeven aan de aandeelhouders, en dat groeit al 25 jaar. Nu met de grote investeringen in AI kan dat weleens terug gaan lopen, ook vanwege de problemen in inflatie en energie maar voorlopig is de "hoge" prijzen die worden betaald voor veel bedrijven misschien niet eens zo gek. Wat leesvoer die over deze materie gaat.

https://researchdatabase....tf60n/file_sets/sx61dm57b

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:02
Destijds ben ik een dagje minder gaan werken ivm mantelzorg. Was juist ideaal midden in de week: voor degene waar je voor zorgt doorbrak het de week, beter dan 3 dagen op een rij langskomen. En ook voor buitenhobby’s beviel het, meer spreiding in weersomstandigheden.

Je moet voor jezelf goed op een rij zetten wat je met die dag(en) wil doen, voors en tegens afwegen en dan de knoop doorhakken. Want ieder heeft weer met andere uitdagingen en wensen te maken.

• Pannencouque
R.van.M schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:46:
[...]

Ik heb nog nooit iemand gehoord die minder is gaan werken en er spijt van had dus dat komt wel goed.
Dat verwacht ik ook :) Ik zal alleen even moeten wennen aan minder inkomen.
Ik overweeg wel nog wat te doen met de poets. Die komt dan op mijn vrije dag - dat voelt heel dubbel. En da's een eenvoudige 160 euro per maand besparing. Als ik een goede robotstofzuiger met dweilfunctie koop heb ik die binnen een paar maanden terugverdiend. Als ik dan nog een uurtje per week de poetsspullen erbij pak voor de grote spullen is ook dat opgelost.

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:19:
[...]

Goh, 1000€ uit geven om de maandlast met 20€ te verlagen vind ik nog ok.
Maar om daar nu echt een enorm verschil in te maken moet ik 50k gaan uit geven….
Het hangt dan mede af van de besparing die het oplevert of je dat wil of niet.
Members only:

• Tommie12
Rubbergrover1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:24:
[...]

***members only***
Vergelijken met de piek van 2022 vind ik nogal een dingetje. De prijsverlaging heeft veel meer invloed dan je vermindering in verbruik….

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:26:
[...]

Vergelijken met de piek van 2022 vind ik nogal een dingetje. De prijsverlaging heeft veel meer invloed dan je vermindering in verbruik….
Daarom vergelijk ik juist met de stabiele prijzen van ná die piek, zoals ik aangaf.

(En van voor de huidige Hormuz prijzen; ik neem aan dat gas nu weer tijdelijk piekt?)

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55
Rubbergrover1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:24:
[...]

***members only***
Members only:

• Rogerthat
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:08
Members only:
Bedankt voor alle waardevolle tips, vooral rondom rust en stabiliteit van je vermogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rogerthat op 12-04-2026 14:30 ]

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:49

Shapeshifter

Get it over with

R.van.M schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:46:
[...]
Het komt soms voorbij, ik ben er ook zo een die een tijdje "papadagen" heeft geprobeerd en daar ben ik gauw mee gestopt want dat beviel echt niet. Dus bij dezen, je hebt het nu van iemand gehoord.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:05
Shapeshifter schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:55:
[...]

Het komt soms voorbij, ik ben er ook zo een die een tijdje "papadagen" heeft geprobeerd en daar ben ik gauw mee gestopt want dat beviel echt niet. Dus bij dezen, je hebt het nu van iemand gehoord.
Idem. In mijn geval halve dagen maar afschuwelijk.

Afgelopen vrijdag wel gewoon een vrije dag genomen.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben van 1900m3 naar 4500kWh gegaan door de warmtepomp. Goed geïsoleerde woning (dak rc6, rest rc3).
Huidige tarieven 1900*1,5 2850 vs 4500*0,7*0,24 = 756.
Plus vastrecht besparing 300 euro.

Met salderen >3k per jaar bespaart.
Na salderen nog zo'n 2500 euro per jaar. Waarbij een stijging van 10% 285 vs 75 euro is, dus veel minder gevoelig voor prijsstijgingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 12-04-2026 14:28 ]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik ben ook gestopt met papa dagen.. Vrij betekent voor mij ook echt vrij en niet 3 kinderen + vriendjes over de vloer.

• JURIST
Members only:

• Rubbergrover1
Je hebt gelijk, ik had verkeerd gerekend. Het oude gasverbruik was maar ongeveer 3300 m3, wat lager is dan ik dacht. Dan zit je bij de huidige gasprijzen in totaal dus rond de 5k en is de besparing wel wat minder.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:18:
[...]

Je hebt gelijk, ik had verkeerd gerekend. Het oude gasverbruik was maar ongeveer 3300 m3, wat lager is dan ik dacht. Dan zit je bij de huidige gasprijzen in totaal dus rond de 5k en is de besparing wel wat minder.
3300m3 gasverbruik? Dat is echt heel hoog!
Grote woning met label F?

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:34:
[...]

3300m3 gasverbruik? Dat is echt heel hoog!
Grote woning met label F?
Label (oude rekenmethode) viel bij verkoop mee, waren we ook verbaasd over. Wel groot en oud (grotendeels steensmuren, dus gebouwd nog vóór spouwmuren in zwang waren). Daarom flinke stookkosten.

• Rubbergrover1
[...]

Dan ruil je betaald werken in voor onbetaald werken ("oppassen" op de kinderen). Dat is wat anders dan een dag minder werken.

Na verloop van tijd schuift dat trouwens ook vanzelf op naar echt vrije tijd. Eerst als de kinderen een groot deel van de dag naar school gaan, vervolgens als ze ook na school hun eigen gang gaan.

• R.van.M
[...]

Haha.. ja maar dat is geen extra dag vrij. Dat is een extra dag gezeik 😉

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:35:
[...]

Haha.. ja maar dat is geen extra dag vrij. Dat is een extra dag gezeik 😉
En de dag erna weer uitrusten op je werk ;)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:17
Ik heb dit weekend weer 25 uur voor bouwvakker gespeeld, morgen ook uitrusten op het werk :9 's avonds wel weer verder op de bouw uiteraard.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1 ... 321 322 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.