Pietje is buitenlands en kreeg het loon omgerekend naar euro's. Dat was 'toevallig' vrij hoog, dat had dus niet zo veel met onderhandeling te maken. Tussentijdse beoordelingen / salarisaanpassingen zijn niet zo gewoon bij ons. We hebben een strak gereguleerde cyclus van beoordelingsgesprekken, en 'that's it'.
Die beoordelingsgesprekken slaat mijn manager over, dus eigenlijk wordt daarmee mij de mogelijkheid van een gesprek ontnomen, tegelijk bied dat ruimte om juist wél nog een aanpassing te doen achteraf - wat mij betreft dan hé. Er is al meerdere keren om gevraagd, maar zoals gezegd zijn de management skills van ondermaats niveau, en er wordt dus niets ingepland (nogmaals: complimenten krijg ik genoeg). Zelf inplannen kan, maar dat is precies mijn dilemma, want wanneer doe je dat en welke argumenten zijn dan de beste.
Ik ben nu even in het buitenland (vandaar ook de wat late reactie op iedereen), een beetje zon op je kop laat je dit soort dingen wel vergeten! Toch even links en rechts wat reactie.
@
Get!em we hebben een salarishuis. 1% is meer dan 1k per jaar, maar ik wil dus 1k per maand. Dat is zo'n 10%.
@
Rubbergrover1 de managers zijn mijn naaste collega's, ik ben al manager. Wat betreft 'elders meer verdienen', ik heb zojuist een kennismakingsgesprek geaccepteerd. Naar zeggen van het W&S bureau kunnen ze mijn (gewenste) salarisschaal matchen. De functie ziet er ook leuk uit, reisafstand is minder.
@
R.van.M je werkwijze ligt heel dicht in de buurt bij hoe ik het zelf zou / ga aanpakken. Verwijzen naar extra verantwoordelijkheden en toezegging en dan uitvragen hoe de toezegging wordt ingevuld.
@
Wozmro nee, daar wordt ik geen stuiver gelukkiger van. Maar; ook zakelijk is voor mij de spreuk: 'een man een man, een woord een woord' nog wel wat waard. En zeker, als dat niet waargemaakt wordt dan ga ik gewoon strakker op de tijd letten. De afgelopen jaren werk ik minimaal 9 uur per dag, daar ga ik dan gewoon 40u per week van maken. We krijgen het thuis prima rond dat ik zo veel werk, daarnaast is het leuk, zinvol én wordt ik wel gewaardeerd d.m.v. complimenten. Ik heb er dus geen moeite mee om zo veel te werken, maar zeker nu ik even in het buitenland zit wordt wel duidelijk dat vrije tijd ook wat waard is. Zeker als ik er financieel niet op achteruit ga door gewoon 40u te werken i.p.v. structureel 45 - 50.
@
GG85 Mee eens. Wat betreft 'eerst afspraken maken en dan pas werk accepteren', dat is niet de (buitenlandse) cultuur waar ik mee te maken heb. Als ik daar aan zou vasthouden zou ik niet gekomen zijn waar ik was.