Ik wel, maar dat zal ook met de aard van het werk te maken hebben. Een collega van mij (met veel klantcontact) had bedacht om 4 dagen te gaan werken maar het kwam te vaak voor dat er op de vrije dag issues bij de klant waren die hij niet naar een andere dag kon verzetten. Hij probeerde dan die dag zo snel mogelijk te compenseren maar dat werkte in de praktijk niet. Dat betekende dus 80% salaris voor 90% werken. Hij is weer fulltime gaan werken en koopt vrije dagen bij voor de dagen dat de agenda het toelaat.R.van.M schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:46:
[...]
Ik heb nog nooit iemand gehoord die minder is gaan werken en er spijt van had dus dat komt wel goed.
De essentie voor mij is dat ik ze nu eens naar school kan brengen en kan ophalen. In de tussenliggende tijd kan ik klussen. Dus ik heb iets meer 1:1-tijd met ze (waardoor ik ook eenvoudiger iets kan plannen in een weekend) en tijd om te klussen.Sport_Life schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:30:
[...]
Ik ben ook gestopt met papa dagen.. Vrij betekent voor mij ook echt vrij en niet 3 kinderen + vriendjes over de vloer.
Als je ze de hele dag thuis hebt, heb je er inderdaad minder aan qua tijd voor jezelf. Maar dan nog kan 't mooi zijn.
Klopt helemaal. Die heb die enorme sigaar toen laten lopen. Achteraf gezien compleet debiel gezien hoe goed de regeling was. Iets met een leuke uitdaging en een belang op/voor 't werk.JURIST schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:07:
***members only***
Maar het is nu te laat. Iets met gedane zaken...dus ik doe nu alsnog wat ik kan, al kost 't dan wat meer. Zie dingen nu ook in een wat ander perspectief. "De enige mensen die je overwerk herinneren zijn je gezinsleden." Nadat ik tot twee keer toe stank voor dank heb gekregen, heb ik besloten me goed te blijven inzetten voor m'n werk, maar wel binnen de gegeven tijd. Dat gedoe met gratis overwerk, daar trap ik niet meer in.
Minder werken, lijkt mij ook interessant maar ik kan het moeilijk rechtvaardigen voor mezelf. Tot vroegpensioen nog 5 jaar fulltime werken of 7 nog jaar parttime, dat soort afwegingen. Dan maar wat rustiger aan doen op vrijdag, zolang mijn beoordelingen goed blijven kan ik dit voor mezelf rechtvaardigen.
Als het mogelijk is binnen je functie is minder werken bijna altijd fiscaal voordelig. En vrije tijd op jongere leeftijd is misschien wel meer waard dan als je ouder bent… in mijn functie werkte 5 om 4 dagen uiteindelijk niet, nu weer terug naar 40+ uur.Financieel is het even slikken: ~20% minder werken is ~15% minder inkomen. Minder beleggen dus. Maar goed — eigenlijk koop ik gewoon tijd terug. Zin in
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.