dat is ook mijn plan, hoop zelf ook nog wel even mee te gaanTommie12 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:28:
[...]
Prima, maar geef het dan nadat ze studies hebben afgerond en een eerste job hebben of zo.
overigens best interessant. Geld heeft inmiddels inderdaad voor mij geen waarde meer. Er is genoeg en het gaat nooit meer op. En ik ben daar heel snel gewend aan geraakt. En de tijd ervoor was niet zuinig, maar ook niet een echte spender. En dat is eigenlijk niet veranderd.
hoezo zou ik eisen stellen... gegeven is gegeven. Dat is toch niet aan mij, dat zoeken ze zelf maar uit.President schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:33:
[...]
En welke eisen ga je dan stellen?
Want als ze een partner hebben: moet deze dan huur betalen? Of bij trouwen; moet dan met voorwaarden?
Ik wil mijn kind prima helpen zodat het bijvoorbeeld een huis kan kopen (het liefst een beetje bij mij in de buurt, al woon ik in een dure provincie), maar tegelijkertijd wil ik ook gewoon kinderen die 5 dagen per week voor hun geld werken en bijdragen aan de maatschappij.
Uiteindelijk is FO hartstikke leuk, maar de maatschappij heeft ook gewoon arbeidskrachten nodig. Zelfs als ik morgen 10 miljoen in de loterij wint zal ik 5 dagen per week voor de klas blijven staan om ook gewoon dat voorbeeld aan mijn kinderen mee te geven..
Misschien stop of minder ik wel met werken om tijd met de kleinkinderen door te brengen, maar dat duurt als het goed is nog wel zeker 15-20 jaar :-P
Er qua werken, ik heb een tijdje niet meer gewerkt, maar werk inmiddels weer. Maar meer dan 24 uur ga ik niet werken. Het werken is omzelf scherp te houden en sociale contact te hebben.
wimjongil schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:20:
[...]
Als je bang bent dat je kind 100k gaat opsnuiven kun je volgens mij beter je manier van opvoeden aanpassen dan je financiën gescheiden houden...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
De moeilijkheid is vooral dat je geld tegelijkertijd belangrijk en niet belangrijk moet/kan vinden.
Je hebt het nodig, je wil er leuke dingen mee kunnen doen,...
Maar tegelijk wil je ook niet mensen beoordelen op hun hoeveelheid geld of wil je niet dat ze dat doen bij jou. Of ik hou dat zelf toch liever gescheiden.
Bij mij weet niemand hoeveel geld ik heb, mijn zoon, zoon, ouders,..niet, terwijl ik de kaap van 1M wel al voorbij ben. Ik doe gewoon mee met mijn omgeving voor wat betreft vakanties, etentjes, weekendjes,...
Je hebt het nodig, je wil er leuke dingen mee kunnen doen,...
Maar tegelijk wil je ook niet mensen beoordelen op hun hoeveelheid geld of wil je niet dat ze dat doen bij jou. Of ik hou dat zelf toch liever gescheiden.
Bij mij weet niemand hoeveel geld ik heb, mijn zoon, zoon, ouders,..niet, terwijl ik de kaap van 1M wel al voorbij ben. Ik doe gewoon mee met mijn omgeving voor wat betreft vakanties, etentjes, weekendjes,...
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Wij hebben voor beide kinderen (16 en 18) een rekening geopend bij Meesman op hun eigen naam en schenken jaarlijks tot de vrijstelling. Het doel is om ze een goede start mee te geven na hun studie. Het scheelt ook box 3 omdat ze hun eigen vrijstelling krijgen vanaf 18 jaar. In jaarlijkse contracten staat beschreven dat ze het alleen mogen gebruiken voor het kopen van een woning of het starten van een onderneming.Kevf schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:33:
***members only***
die contracten zijn toch niet rechtsgeldig? het is toch gewoon hun geld ondat je de rekeningen op hun naam hebt gezet?Dushi schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:48:
[...]
Wij hebben voor beide kinderen (16 en 18) een rekening geopend bij Meesman op hun eigen naam en schenken jaarlijks tot de vrijstelling. Het doel is om ze een goede start mee te geven na hun studie. Het scheelt ook box 3 omdat ze hun eigen vrijstelling krijgen vanaf 18 jaar. In jaarlijkse contracten staat beschreven dat ze het alleen mogen gebruiken voor het kopen van een woning of het starten van een onderneming.
Bij minderjarige kinderen wordt het vermogen bij de ouders meegeteld, schenken heeft dan fiscaal gezien geen zin. Maar vermogen op rekeningen op naam van kinderen worden van rechstwege belast bij de kinderen zelf zodra ze ouder dan 18 zijn, ze kunnen er dan zelf ook over beschikken.
Wat betreft vermogen opbouwen voor of overdragen aan kinderen. Wat @Tommie12 zegt, zo zit ik er ook in: helpen op momenten dat het nodig. Zoals voor de financiering, of afbetaling van een deel van hun studie of als ze geen huis kunnen kopen. En daarvoor hebben we vanaf geboorte ook meesmanrekeningen lopen.
Voor financiële opvoeding, maar ook voor motivatie en voldoening is het m.i. belangrijk dat ze het zelf grotendeels doen. Los daarvab: ik heb de rest (eerst) ook zelf nodig, anders kan ik blijven werken...
Wat betreft vermogen opbouwen voor of overdragen aan kinderen. Wat @Tommie12 zegt, zo zit ik er ook in: helpen op momenten dat het nodig. Zoals voor de financiering, of afbetaling van een deel van hun studie of als ze geen huis kunnen kopen. En daarvoor hebben we vanaf geboorte ook meesmanrekeningen lopen.
Voor financiële opvoeding, maar ook voor motivatie en voldoening is het m.i. belangrijk dat ze het zelf grotendeels doen. Los daarvab: ik heb de rest (eerst) ook zelf nodig, anders kan ik blijven werken...
[ Voor 54% gewijzigd door JURIST op 05-08-2026 18:33 ]
Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh
Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.
Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.