• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:35

de Peer

under peer review

Pr088 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:06:
[...]

Kom maar bij ons in de buurt wonen. Ik woon ook prachtig, voor de helft van het geld. Kun je direct 600k extra in je FO-pot stoppen >:)
Het is moeilijk te zeggen of die duurdere woning positief of negatief uitpakt voor FO, en dat heeft ook alles te maken met hoe de woning belast gaat worden de komende 30 jaar, en wat er op de beurs gaat gebeuren, en met box 3 natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 31-07-2026 10:13 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pr088 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:06:
[...]

Kom maar bij ons in de buurt wonen. Ik woon ook prachtig, voor de helft van het geld. Kun je direct 600k extra in je FO-pot stoppen >:)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 48% gewijzigd door Sport_Life op 31-07-2026 10:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Homer-Simpson schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:19:
[...]

Tegelijk zie ik ook dat je op deze manier nog vast een paar jaar door mag werken voordat je RE kan😉
Ik wil nog helemaal niet aan eerder stoppen denken, vind het nog leuk genoeg en 1 dag in de week vrij is iedere week weer een feestje voor mezelf :).
Maar ik wil wel de mogelijkheid open houden.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:30
Kluifjes schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:38:
Ik beleg al jarenlang en wel wat kleine bumps meegemaakt. Maar gaandeweg is er nu wel enkele 100k aan etf's en beleggingsfondsen. Nu begin ik toch wat meer te vrezen voor een AI-bubble, een gevoel dat ik met bv covid en Trump niet had. Ook aangewakkerd door dit soort artikelen https://futurism.com/artificial-intelligence/ai-companies-hide-debt-off-balance-sheet.

Ik blijf maar gewoon standaard maandelijks inleggen, alleen zie het ook zo instorten - of nog erger - zoals de kredietcrisis in 2008. Heb zelf nog wel werkhorizon van zeker 10 jaar, maar hoe gaan jullie hiermee om, of leeft dit gevoel überhaupt niet bij anderen?
Waar je voor moet oppassen, is dat je op basis van emotie gaat handelen. Doemdenken is van alle tijden en niemand kan de toekomst voorspellen. Zelfs als AI de hoge verwachtingen niet waarmaakt, kan de beurs de komende jaren nog gewoon verder stijgen, om daarna mogelijk een lange periode zijwaarts te bewegen.

Daarom is het belangrijk om de situatie vanuit een holistisch perspectief te benaderen. Wat is je beleggingsstrategie? Wanneer verwacht je geld te gaan onttrekken? Hoeveel risico ben je bereid te nemen? Op basis van die vragen stel je een strategie op, niet op basis van een willekeurig artikel van iemand op internet die beweert dat AI een bubbel is.

• R.van.M
pvg schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 06:40:
[...]

Het alternatief - verkopen - zou ook een groot risico zijn ivm de dreigende inflatie… Misschien het risico van een crash+inflatie wat afdekken met (fysiek) goud/zilver?
De correlatie tussen goud, zilver en aandelen is de afgelopen jaren toegenomen. Daardoor zijn edelmetalen minder effectief als hedge dan vroeger.

Ook de rol van goud als inflatiebescherming wordt vaak overschat. Op de zeer lange termijn lijkt goud zijn koopkracht te kunnen behouden, al is dat niet gegarandeerd, maar over lange tussenliggende periodes presteert het regelmatig slechter dan de inflatie.

Het lijkt er daarom op dat goud tegenwoordig vooral wordt gedreven door marktsentiment, renteverwachtingen en speculatie, en minder door zijn traditionele rol als veilige haven.

• rudi-assauer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:44
IvoB2 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:04:
Die keuzes zullen naargelang de persoonlijke situatie voor iedereen anders liggen.
Voor mij lag die keuze bv. op niet verder studeren, vanaf je 18de aan de slag, een aantal jaren goed sparen, dan een volledig te renoveren 16de eeuws pand aankopen (maar locatie, locatie locatie), eerst één ruimte bewoonbaar maken, en dan verdieping na verdieping renoveren (en telkens verhuizen binnen hetzelfde pand) tot het volledig op punt staat. Dat is een tien jaar de handen uit de mouwen steken.
Maar dan ben je voor de rest van je leven ook goed en volledig schuldenvrij vertrokken en begint het mits wat goed plannen en een tiental jaar al je spaargeld - met vallen en opstaan - beleggen op de beurs steeds te versnellen naar een niveau dat je eigenlijk niet meer weet wat je met dat vermogen nog moet aanvangen (toch wanneer je wars blijft van lifestyle inflation wat ook een persoonlijke keuze is) waar de rest blijft hangen in "wat iedereen doet".

En dat kan ook zonder "vermogen" van de ouders. Ik ben opgegroeid in een sociale woonwijk in een boerengat in wat toen de armste provincie van Vlaanderen was. Op mijn 18de het ouderlijk huis verlaten met 750 bfr. spaargeld op de rekening en een startersloon van 17.000 bfr.
Op mijn 27ste kocht ik met eigen geld mijn eerste pand voor een bedrag van - inclusief alle kosten - 1.300.000 Bfr (50/50 met toenmalige partner).
Nadien, voor de spreekwoordelijke appel en ei, nog een verlaten (ruïne)dorp gekocht in de zuidelijke Ardèche (Fr) en dat huis voor huis grotendeels gerenoveerd (en na verkoop van de eerste panden aan buitenlanders door locals verder laten renoveren en rond 2018 de rest van het boeltje verkocht (en geherinvesteerd in België).
En sindsdien kan ik ruim op mijn "lauweren" rusten. :)
Op 1/1/2019 gestopt met werken (voor anderen).
En dan brak covid19 uit en "mocht je bijna niets meer". Opportunity knocks en in het nabijgelegen stadscentrum, langs het stadspark, voor 160.000 € een volledig te renoveren pand gekocht en dat gedurende de "sperperiode" naar hedendaagse normen gerenoveerd met inzet van een 150.000 €. Officiële schatting na oplevering 450.000 €. Wordt nu verhuurd aan 1500 €/maand en in Vlaanderen worden de werkelijke huurinkomsten niet belast maar belast op OV (doorgaans 1/12de van de werkelijke verhuurwaarde) daarbij geef je federaal in je belastingaangifte het geïndexeerde KI aan, verhoogd met 40%. De fiscus gebruikt dit om inkomsten te bepalen, maar dit resulteert zelden in extra belasting.
In België telt je vermogen uit obligaties (afzonderlijk belast via een bevrijdende onroerende voorheffing van 30%) ook niet mee in je personenbelasting.

Enz. enz.

Wat je over het hoofd ziet is dat moeilijk ook gaat wanneer je bereid bent de handen uit de mouwen te steken en een tijdje zuinig te leven en het geduld kan opbrengen om niet alles vanaf dag 1 te wensen .
Niet iedereen start meteen met een hypotheek van dertig jaar aan zijn been, voor zijn dertigste een eigen (jaren af te betalen) woning en twee (bedrijfs) SUV's op de oprit noch met een toegeschoven kapitaal noch in een rijkelijk betaalde (bureau)job noch met elk jaar minstens een zuider- en skivakantie op de agenda.
Langzaam maar zeker is een andere maar ook een te bewandelen weg.

Of dat allemaal "gemiddeld" is of niet maakt de zaak niet. De zaak is of je uiteindelijk komt waar je wil zijn (en dat is ook weer voor iedereen anders).
Is het voor jou ook mogelijk om aan de algemene discussie hier bij te dragen zonder in elk antwoord van jou, het zo te brengen dat je niet verteld hoe je werkelijk alles zo goed hebt gedaan in jouw leven? Niet elk argument in jouw betogen hoeft de perfecte keuzes uit jouw leven te beschrijven?

Het maakt het topic leuker en jouw bijdragen ook zinvoller als je het eens oppervlakkiger of algemener houdt. We weten nu wel dat je alles goed hebt gedaan. Echt een herhaling op herhaling.

Just my 2 cents.

Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:22
Pr088 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:54:
[...]

Met het 'einde' bedoel je dicht tegen je pensioen aan? Dan zou ik aanbevelen om een deel richting obligaties en deposito's te zetten of te kijken naar een lowrisk fund. Zit zelf onderzoek te doen naar WijsenvanOostveen ABS Fund https://wijs.nl/beleggen/beleggingsfondsen/abs-fund. 6,5-7% tegen een risicoscore 2. Ben er nog niet uit of de kosten opwegen.
Members only:

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
rudi-assauer schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:42:
Het maakt het topic leuker en jouw bijdragen ook zinvoller als je het eens oppervlakkiger of algemener houdt.
Vervallen in oppervlakkigheid en vrijblijvende algemeenheden is inderdaad niet mijn sterkste punt. Daar is overigens al keuze genoeg in. Dat laat ik dus graag aan anderen over. Ieder zijn ding en tekortkomingen
En nogmaals, staat het staat iedereen vrij mijn persoonlijke keuzes te volgen, deels te volgen of volstrekt te negeren.

En neen, ik deed niet alles in één keer goed.
Maar dat moet niemand ervan weerhouden het steeds opnieuw te proberen.
Zoals eerder geschreven was ik zeker niet na tien jaar al FO (eerder na 30 jaar, dus ik hink hier nogal achterop dus ging zeker niet alles perfect en gladjes) en heb ik de status van FIRE zelfs nooit bereikt (wegens sowieso geen persoonlijk streefdoel).

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2026 13:32 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:25:
[...]

Vervallen in oppervlakkigheid en vrijblijvende algemeenheden is inderdaad niet mijn sterkste punt. Daar is overigens al keuze genoeg in. Dat laat ik dus graag aan anderen over. Ieder zijn ding en tekortkomingen
Dat toontje mag ook wel wat minder, ik denk dat daar ook wat ergernis zit bij sommige mensen ;). Volgens jou zijn als jouw keuzes perfect of het nou gaat om een BEV, een thuisbatterij, gasloze woning, of FO en iedereen die andere keuzes maakt is ineens "oppervlakkig". Wees eens wat vriendelijker in je berichten.
Er zijn meerdere wegen naar Rome, waaronder jouw voorbeelden, maar dat betekent niet dat al het andere maar oppervlakkig is. Integendeel zelfs...

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 31-07-2026 13:45 ]

• IvoB2
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:43:
Volgens jou zijn als jouw keuzes perfect of het nou gaat om een BEV, een thuisbatterij, gasloze woning, of FO en iedereen die andere keuzes maakt is ineens "oppervlakkig". Wees eens wat vriendelijker in je berichten.
Graag me geen woorden in de mond leggen die ik niet uitsprak noch neerschreef.
Ik schreef net dat niet alle keuzes - en zeker de mijne niet - perfect zijn. Het zijn gewoon mijn keuzes, niet meer en niet minder. De ene keuze draait - ook voor mij - al beter uit dan de andere. Gewoon van je fouten leren en proberen niet te herhalen.
En ik ben er hier (en elders) al verschillende keren op gewezen dat men mijn keuzes en/of meningen niet zou volgen en het anders doen. Wat voor de een een goede keuze lijkt is dat niet noodzakelijk voor een ander. En daar kan ik best mee leven want ik volg ook niet steeds de keuzes en meningen van anderen. Blijkbaar is dat omgekeerd iets moeilijker?
Om on topic te blijven, ik heb al aangehaald dat ik een deel van mijn inkomsten uit bedrijfsobligaties haal. Dat is maar de keuze van weinigen (op de weg naar FO) en ik ben me er zeer goed van bewust dat er betere beleggingsvormen zijn wanneer je op kortere tijd meer geld wil inzamelen. Dat is dus in die optiek dus al zeker niet de perfect te bewandelen weg (en ik schrijf ook nergens dat een ander gelijkaardig moet handelen). Ik schrijf alleen dat dit in de huidige omstandigheden en volgens de eigen doelstellingen de gevolgde methode is. Of dat perfect is of niet doet in het geheel niet ter zake en dat beweer ik ook nergens. Alleen willen sommigen er dat - om voor mij onduidelijke redenen - perse van maken in een zoektocht naar een stok om toch maar mee te kunnen slaan?

Het is ook weinig zinvol - mijn mening - in een topic als dit te hameren op algemeenheden die op iedereen van toepassing zijn laat staan te spreken in naam van meerdere anderen.
Ieder zijn eigen ding en methodes die dan nog eens voor niemand te nemen of te laten zijn. Je pikt er zelf uit wat je denkt dat bij je past en je negeert de rest.
Er is in een topic als dit nl. weinig tot niets algemeen en al zeker niet van toepassing op een meerderheid, laat staan iedereen.
Doorgaans is het gewoon een verzameling en weergave van individuele trajecten waar de een al meer van bepaalde onderdelen gebruik maakt dan de ander.

Ik stel ook nergens dat andere keuzes oppervlakkiger zijn.
Ik antwoordde gewoon op de eerdere recent gestelde vraag om wat meer oppervlakkig en algemener te zijn dat dit volgens mij niet zo zinvol is (mag je nog een eigen mening hebben en eigen ervaringen delen?) en dat dit mij niet ligt.
Het lijkt me nog minder zinvol te zijn om ervaringen te delen van anderen want dat is dan slechts van horen zeggen.
En dat haal je nu - waarschijnlijk niet bewust - uit de context om me woorden in de mond te leggen die ik niet schreef of tenminste geenzins de bedoeling waren.

Soit, ik heb de voorbije dagen in dit topic al bakzeil gehaald en me al veel minder laten horen. Laten we dat zo houden door niet steeds proberen terug op de man te spelen maar vooral je eigen ervaringen en bewandelde weg richting FI(RE) te delen.
Dat laatste brengt nog altijd meer bij aan het topic dan het eerste.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2026 14:33 ]

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:14
Sport_Life schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:43:
[...]
Er zijn meerdere wegen naar Rome, waaronder jouw voorbeelden, maar dat betekent niet dat al het andere maar oppervlakkig is. Integendeel zelfs...
En die wegen zijn voor iedereen anders/veranderen met de tijd.

Ik zou hier kunnen uitleggen hoe ik voor mijn 40ste FIRE ben geworden, het geeft een ander misschien richting, maar dezelfde route is niet meer mogelijk voor mijzelf of voor anderen. Ja slimme keuzes maken is belangrijk, maar daarnaast ook een redelijke dosis geluk.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

HandyLumberjack schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:26:
[...]

Ik zou hier kunnen uitleggen hoe ik voor mijn 40ste FIRE ben geworden, het geeft een ander misschien richting, maar dezelfde route is niet meer mogelijk voor mijzelf of voor anderen. Ja slimme keuzes maken is belangrijk, maar daarnaast ook een redelijke dosis geluk.
Geluk kun je (gedeeltelijk) afdwingen.

Waarom ben jij wel voor je 40e fire terwijl 99,9% in dezelfde omstandigheden dat niet lukt ? Ervan uitgaande dat je geen loterij hebt gewonnen.

Geluk = gezond zijn en blijven (en ook daar heb je invloed op), de rest is afdwingbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 31-07-2026 14:51 ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:02
Sport_Life schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:36:
[...]

Waarom ben jij wel voor je 40e fire terwijl 99,9% in dezelfde omstandigheden dat niet lukt ? Ervan uitgaande dat je geen loterij hebt gewonnen.

Geluk = gezond zijn en blijven (en ook daar heb je invloed op), de rest is afdwingbaar.
Zelfs dan als je geluk hebt en gezond blijft zijn er zat externaliteiten die roet in het eten kunnen gooien. Ook andersom, bij gezondheidsklachten kan je ook veel zelf beïnvloeden en doen. Maar ook daar zijn externe factoren die niet in je voordeel werken.

Hoe mooi alles op papier vaak ook lijkt (beetje het bij gelijkblijvende omstandigheden) vaak zit risico heel ergens anders en is je controle cirkel vaak kleiner dan men denkt. Heel veel zit hem in infrastructuur waar we als individu amper invloed op hebben en amper wat aan kunnen doen.

Hoewel het vaak lijkt alsof het wel zo is. We leven in een enorm stabiele omgeving en dat is vaak wat vergeten wordt.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:41
[...]

Alleen mensen die genoeg geluk hebben gehad, geloven dit. Maar gelukkig lang niet allemaal ;)

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:10
HandyLumberjack schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:26:
[...]

Dat dus.

De toegenomen waarde van woningen en de groei van de beurs helpen, maar zijn niet gegarandeerd. Natuurlijk zijn er ook dieptepunten geweest, waardoor mensen behoorlijke schulden hebben opgelopen...

Een succesvolle strategie zou herhaalbaar moeten zijn en iemand die nu 18 jaar is en 0 euro heeft zou met doe strategie ook binnen 15 jaar miljonair moeten zijn.

• HandyLumberjack
[...]

Het begint er al mee dat ik in 2014 de woningmarkt voor het eerste instapte. Op dat dieptepunt kocht ik als eerste woning een vrijstaande woning op een flinke lap grond voor een prikkie. Daarmee sta ik al 4-0 voor t.o.v. de huidige starters.

Daarnaast heb ik jarenlang een prima salaris gehad, en daarnaast ook bewust gekozen voor hele lage kosten, qua luxe ben ik snel tevreden.

Als het dan allemaal ook een beetje mee zit (en dat zat het) dan gaat het heel snel qua FO.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 31-07-2026 15:23 ]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

HandyLumberjack schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:22:
[...]

Het begint er al mee dat ik in 2014 de woningmarkt voor het eerste instapte. [..] Daarmee sta ik al 4-0 voor t.o.v. de huidige starters.
In 2014 was een vrijstaande woning op een leuke locatie met lap grond voor de meeste starters ook onbetaalbaar, veel starters waren al blij met een vaste aanstelling om überhaupt een hypotheek te krijgen.

Iedereen die zo'n beetje tussen 2012 en 2020 kocht heeft 'geluk' met een mooie overwaarde inmiddels.
(Kocht zelf in 2011 als starter, en vervolgens tot 2015 onder water gestaan, met name na corona is het heel hard gegaan met de waarde....). Dat is een enorm grote groep, daar ben jij echt niet uniek in ;).

En de starters van nu hebben over 10-15 jaar waarschijnlijk ook een leuke overwaarde, dat is nou precies het principe van FO. Heeft ook weinig met geluk te maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 31-07-2026 15:41 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:05
Je kan geluk hebben, meestal goede keuzes gemaakt hebben,...

En dan nog kan er een moment komen waarop de samenleving zegt: dat systeem van kapitalisme, we stoppen daarmee. (na een oorlog, grote natuurramp, pandemie,...)

En nee, dan denk ik niet aan communisme. De kans dat we eerder (opnieuw) in een feodaal systeem terechtkomen lijkt dan groter, al wat je bezit is af te staan aan een leenheer in ruil voor veiligheid.

De kans is natuurlijk klein. Maar ik vind wel dat we moeten indachtig zijn dat dit topic volledig geënt is op het kapitalistisch platform.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• HandyLumberjack
Sport_Life schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:32:
[...]

In 2014 was een vrijstaande woning op een leuke locatie met lap grond voor de meeste starters ook onbetaalbaar, veel starters waren al blij met een vaste aanstelling om überhaupt een hypotheek te krijgen.

Iedereen die zo'n beetje tussen 2012 en 2020 kocht heeft 'geluk' met een mooie overwaarde inmiddels.
(Kocht zelf in 2011 als starter, en vervolgens tot 2015 onder water gestaan, met name na corona is het heel hard gegaan met de waarde....). Dat is een enorm grote groep, daar ben jij echt niet uniek in ;).

En de starters van nu hebben over 10-15 jaar waarschijnlijk ook een leuke overwaarde, dat is nou precies het principe van FO. Heeft ook weinig met geluk te maken.
Ik zeg niet dat ik uniek hier in ben of dat destijds iedereen kon starten in een flinke vrijstaande woning, maar een starter nu heeft het gewoon een stuk lastiger dan in 2014. En waarschijnlijk heeft die starter van nu over 15 jaar ook wel overwaarde, maar het is er financieel echt niet makkelijker op geworden.

Met de juiste keuzes maken kun je succes echt wel voor een groot deel afdwingen, maar er is altijd een "geluksfactor" die mee speelt.

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:13
Kluifjes schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:38:
Ik beleg al jarenlang en wel wat kleine bumps meegemaakt. Maar gaandeweg is er nu wel enkele 100k aan etf's en beleggingsfondsen. Nu begin ik toch wat meer te vrezen voor een AI-bubble, een gevoel dat ik met bv covid en Trump niet had. Ook aangewakkerd door dit soort artikelen https://futurism.com/artificial-intelligence/ai-companies-hide-debt-off-balance-sheet.

Ik blijf maar gewoon standaard maandelijks inleggen, alleen zie het ook zo instorten - of nog erger - zoals de kredietcrisis in 2008. Heb zelf nog wel werkhorizon van zeker 10 jaar, maar hoe gaan jullie hiermee om, of leeft dit gevoel überhaupt niet bij anderen?
Ik zie al langere tijd tekens van een bubbel, wat ik doe is diversiviceren buiten tech door in equal weight ETFs te zitten, en een deel in defensieve sectoren te beleggen.

Er wordt hier soms gedaan alsof je alleen maar een total market index moet kopen en verder niets kunt doen. Dat is een keuze die best te verdedigen is (zeker aan het begin) maar naarmate je vermogen groeit kun je ook andere keuzes maken. Dat betekent niet dat je 100% cash moet gaan zitten, maar dingen kunt verschuiven.

Ray Dalio benoemt dit ook in deze podcast die (ondanks clickbait titel) best de moeite waard is voor de brede belegger.

• IvoB2
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:22:
Als het dan allemaal ook een beetje mee zit (en dat zat het) dan gaat het heel snel qua FO.
Uiteraard speelt een deel "geluk" en vooral de ontstentenis van "ongeluk" altijd mee.
Maar dan spelen er nog veel andere factoren mee die je wel min of meer in eigen hand kan nemen (vandaar mijn uitgangspunt dat er niet zo iets bestaat als een algemene trend die voor iedereen zou kunnen gelden om FI(RE° te bereiken).

Je gaat toch niet stellen dat iedereen die nooit FI(RE) bereikt gewoon niet genoeg geluk heeft gehad en/of teveel ongeluk in zijn leven?
Toch al zeker niet in onze maatschappij waar, op de uitzonderingen na, ongeluk nogal afgevlakt wordt en de geboden mogelijkheden binnen het bereik van een significante meerderheid ligt.

Het is dan ook nogal een makkelijke uitleg (algemeen gesteld, iet perse op jouw mening doelend) om tegen iedereen die x of y bereikt dat gewoon af te doen als "jij had gewoon meer geluk en ik meer pech".

Geluk en ongeluk kunnen versterkende of verzwakkende factoren zijn maar dat zijn slechts enkele van de parameters om een gesteld doel te bereiken.
Wanneer je een bepaald doel nastreeft en dat niet bereikt kan je de oorzaak in eerste instantie dan ook maar beter eerst bij jezelf gaan zoeken (en daar dan iets trachten aan te doen) ipv de schouders (spreekwoordelijk) op te halen en gemakkelijkheidshalve af doen als "gewoon geen geluk gehad".

Dus idd, ik deel ook de mening (en ervaring) dat je geluk en ongeluk niet volledig in de hand hebt maar een groot deel van bereikte (of niet bereikte) doelen door de persoon zelf afgedwongen worden (of aan zich voorbij heeft laten gaan).

Eén van die factoren is ook niet altijd keer op keer de juiste keuzes maken. Maar wel zelf keuzes durven maken (ook al zit daar een risico aan verbonden) en bij - om wat voor reden dan ook - verkeerde keuzes niet opgeven maar uit de opgedane ervaring leren en terug door ipv een beetje "ongelukkig" zitten wezen.

En met doemdenken (wat ik nu ook doe in de (nabije) toekomst stort het otch allemaal in elkaar, etc.) schiet je al helemaal niets op.
Juist wie zich daar door laat vangen is er minder op voorbereid dan wie niet alle eieren in één mand legt maar juist breed en gespreid zich voorbereid.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2026 16:48 ]

• HandyLumberjack
IvoB2 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:42:
[...]

Uiteraard speelt een deel "geluk" en vooral de ontstentenis van "ongeluk" altijd mee.
Maar dan spelen er nog veel andere factoren mee die je wel min of meer in eigen hand kan nemen (vandaar mijn uitgangspunt dat er niet zo iets bestaat als een algemene trend die voor iedereen zou kunnen gelden om FI(RE° te bereiken).

Je gaat toch niet stellen dat iedereen die nooit FI(RE) bereikt gewoon niet genoeg geluk heeft gehad en/of teveel ongeluk in zijn leven?
Toch al zeker niet in onze maatschappij waar, op de uitzonderingen na, ongeluk nogal afgevlakt wordt en de geboden mogelijkheden binnen het bereik van een significante meerderheid ligt.

Het is dan ook nogal een makkelijke uitleg (algemeen gesteld, iet perse op jouw mening doelend) om tegen iedereen die x of y bereikt dat gewoon af te doen als "jij had gewoon meer geluk en ik meer pech".

Geluk en ongeluk kunnen versterkende of verzwakkende factoren zijn maar dat zijn slechts enkele van de parameters om een gesteld doel te bereiken.
Wanneer je een bepaald doel nastreeft en dat niet bereikt kan je de oorzaak in eerste instantie dan ook maar beter eerst bij jezelf gaan zoeken (en daar dan iets trachten aan te doen) ipv de schouders (spreekwoordelijk) op te halen en gemakkelijkheidshalve af doen als "gewoon geen geluk gehad".

Dus idd, ik deel ook de mening (en ervaring) dat je geluk en ongeluk niet volledig in de hand hebt maar een groot deel van bereikte (of niet bereikte) doelen door de persoon zelf afgedwongen worden (of aan zich voorbij heeft laten gaan).

Eén van die factoren is ook niet altijd keer op keer de juiste keuzes maken. Maar wel zelf keuzes durven maken (ook al zit daar een risico aan verbonden) en bij - om wat voor reden dan ook - verkeerde keuzes niet opgeven maar uit de opgedane ervaring leren en terug door ipv een beetje "ongelukkig" zitten wezen.

En met doemdenken (wat ik nu ook doe in de (nabije) toekomst stort het otch allemaal in elkaar, etc.) schiet je al helemaal niets op.
Juist wie zich daar door laat vangen is er minder op voorbereid dan wie niet alle eieren in één mand legt maar juist breed en gespreid zich voorbereid.
Natuurlijk is de juiste keuzes maken belangrijk, ik stel ook niet dat het niet zo is.

Soms heb je opties die gegarandeerd een goed resultaat opleveren, waarbij veel mensen toch een andere optie kiezen. En sommige mensen maken zoveel domme keuzes dat geluk daar niet voor kan compenseren :+.

Achteraf heb ik veel slimme keuzes gemaakt, maar het resultaat daarvan was in sommige gevallen veel beter dan vooraf te verwachten was.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:41
[...]

Er is ook een deel geluk wat je niet kan af dwingen. Iets met gezondheid bv, en dan bedoel ik zowel mentaal als fysiek. Een goed stuk daarvan is erfelijk, of gewoon dikke pech.

Maar in je beroepsleven kan je ook wel eens geluk hebben. Ik was er net bij (recente promotie) toen er bij ons aandeelopties werden uitgedeeld in 2008 net na een beurscrash. Daardoor kreeg ik er veel en aan een heel lage uitoefenkoers. Dat moment alleen al was goed voor 30% van mijn kapitaal nu. Doe daar een paar keer geluk op de beurs bij, en voila.

Dat ik dat toen niet direct heb uit gegeven aan een huisje aan zee, of erger een Porsche en een paar vakanties in verweggistan in heel mooie hotels, dat is dan weer wel mijn verdienste.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Achteraf is mooi wonen. Lang niet iedereen heeft dezelfde keuzes kunnen maken. Dus dat je hebt kunnen profiteren van lage prijzen tussen 2012 - 2018 is leuk. Gefeliciteerd wil je een sticker? Maar daar heeft niet iedereen van kunnen profiteren. Ik studeerde tussen 2010 - 2016 en met mij genoeg anderen. Tussen 2016 - 2020 had ik geen vast contract en sowieso een te laag inkomen voor überhaupt fatsoenlijk wat hypotheek. Dus ik heb die versnelde route naar FO niet behaald door in te stappen in de woningmarkt. En tussen 2020 en nu heb ik niet kunnen instappen want maar 1 inkomen en laat ik door AI nou net mijn baan verloren zijn dit jaar.

Kortom je kan nog zoveel mogelijk de beste keuzes proberen te maken maar niet iedereen krijgt ze gepresenteerd en daar heb je mee te dealen. Mijn zus twee jaar ouder heeft wel kunnen instappen want die had al wel een vast contract met toereikend inkomen om maar iets te noemen. En die heeft dus in diezelfde tien jaar tijd overwaarde opgebouwd. Waar het bij haar in de woning vast zit staat het bij mij in beleggingen, spaar en crypto. Maar dat komt omdat ik de keuze dan weer heb gemaakt zoveel mogelijk niet uit te geven en op te potten.

Nu is dat baanverlies maar tijdelijk. Maar er is genoeg wat je eigen FO route toch anders laat uitvallen dan vooraf gepland. En dan scheelt het dat ik zelf al genoeg heb opgebouwd. Dus het is enkel vertragend maar niet dat FO worden voor mij onmogelijk is geworden. En als ik zie hoe de Nederlandse overheid heel makkelijk omspringt met de AOW leeftijd, met box 3 veranderingen is plannen leuk: maar je kan beter rekening houden met iets onvoorziens. Beter flexibel zijn in je eigen FO route dan halsstarrig vasthouden aan je initiële idee van ongeluk heb ik geen last van, externe factoren maken niet uit etc etc.

• Tommie12
Pr088 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:00:
[...]

Maar die kozijnen en voegwerk vervang je niet elk jaar :). 12.000 per jaar, dan is 1% een woning van 1,2 miljoen. O-)
Die 1% zit je behoorlijk snel aan.

Als ik mijn dak (huis is eerder 400-500k) moet vervangen, dan ben ik 50k kwijt, en mag er dus 10 jaar niks anders gebeuren.

Dit jaar nieuwe deuren… offerte is 10k, volgend kaar wat laten schilderen, gaat me ook 5-10k kosten.

In een huis van 1mio heb je dikwijls 2 badkamers, een jacuzzi of sauna, en misschien zelfs een zwembad….

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:32
@Tommie12 :*) Grapjas. Je kan de woningmarkt in België (of Oost-Nederland) echt niet vergelijken met de Nederlandse Randstad. De WOZ-waarde van mijn woning is tegenwoordig ook meer dan €1M. Gewoon een klein badkamertje dat nodig aan vervanging toe is, maar een jacuzzi zal er nooit inpassen. Sauna en zwembad passen wel in de tuin, maar ik ben bang dat de WOZ dan keer 1,5 gaat ofzo. :|

[ Voor 13% gewijzigd door RichieB op 31-07-2026 22:12 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• JURIST
  • Registratie: September 2014
Joosie200 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:16:
Achteraf is mooi wonen. Lang niet iedereen heeft dezelfde keuzes kunnen maken. Dus dat je hebt kunnen profiteren van lage prijzen tussen 2012 - 2018 is leuk. Gefeliciteerd wil je een sticker? Maar daar heeft niet iedereen van kunnen profiteren. Ik studeerde tussen 2010 - 2016 en met mij genoeg anderen. Tussen 2016 - 2020 had ik geen vast contract en sowieso een te laag inkomen voor überhaupt fatsoenlijk wat hypotheek. Dus ik heb die versnelde route naar FO niet behaald door in te stappen in de woningmarkt. En tussen 2020 en nu heb ik niet kunnen instappen want maar 1 inkomen en laat ik door AI nou net mijn baan verloren zijn dit jaar.

Kortom je kan nog zoveel mogelijk de beste keuzes proberen te maken maar niet iedereen krijgt ze gepresenteerd en daar heb je mee te dealen. Mijn zus twee jaar ouder heeft wel kunnen instappen want die had al wel een vast contract met toereikend inkomen om maar iets te noemen. En die heeft dus in diezelfde tien jaar tijd overwaarde opgebouwd. Waar het bij haar in de woning vast zit staat het bij mij in beleggingen, spaar en crypto. Maar dat komt omdat ik de keuze dan weer heb gemaakt zoveel mogelijk niet uit te geven en op te potten.

Nu is dat baanverlies maar tijdelijk. Maar er is genoeg wat je eigen FO route toch anders laat uitvallen dan vooraf gepland. En dan scheelt het dat ik zelf al genoeg heb opgebouwd. Dus het is enkel vertragend maar niet dat FO worden voor mij onmogelijk is geworden. En als ik zie hoe de Nederlandse overheid heel makkelijk omspringt met de AOW leeftijd, met box 3 veranderingen is plannen leuk: maar je kan beter rekening houden met iets onvoorziens. Beter flexibel zijn in je eigen FO route dan halsstarrig vasthouden aan je initiële idee van ongeluk heb ik geen last van, externe factoren maken niet uit etc etc.
De huizenmarkt frustreert in elk geval veel mensen en geluk speelt daar wel mee als het gaat om ingestapt zijn in het dal na de correctie van 2009-2014 en steun van ouders (valt ook weinig aan te sturen).
Members only:

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Joosie200 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:16:
En tussen 2020 en nu heb ik niet kunnen instappen want maar 1 inkomen en laat ik door AI nou net mijn baan verloren zijn dit jaar.
Dat is natuurlijk heel vervelend voor je, maar zonder baan had je ook nooit kunnen profiteren van de goede tijd (achteraf gezien...) in 2014. Ondanks dat de huizen voor het oprapen lagen.

Overigens studeerde ik tot 2013 nog aan de avondschool, desondanks toch een huis gekocht in 2011 . :).

[ Voor 65% gewijzigd door Sport_Life op 31-07-2026 21:52 ]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tommie12 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:08:
[...]

Er is ook een deel geluk wat je niet kan af dwingen. Iets met gezondheid bv, en dan bedoel ik zowel mentaal als fysiek. Een goed stuk daarvan is erfelijk, of gewoon dikke pech.

Maar in je beroepsleven kan je ook wel eens geluk hebben. Ik was er net bij (recente promotie) toen er bij ons aandeelopties werden uitgedeeld in 2008 net na een beurscrash. Daardoor kreeg ik er veel en aan een heel lage uitoefenkoers. Dat moment alleen al was goed voor 30% van mijn kapitaal nu. Doe daar een paar keer geluk op de beurs bij, en voila.

Dat ik dat toen niet direct heb uit gegeven aan een huisje aan zee, of erger een Porsche en een paar vakanties in verweggistan in heel mooie hotels, dat is dan weer wel mijn verdienste.
Iedereen kreeg dezelfde kans, alleen laten veel mensen zich verleiden tot de aankoop van luxe goederen. Heb jij dan geluk tov je collega's omdat je kiest voor beleggen? :).

• Tommie12
Sport_Life schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:28:
[...]

Iedereen kreeg dezelfde kans, alleen laten veel mensen zich verleiden tot de aankoop van luxe goederen. Heb jij dan geluk tov je collega's omdat je kiest voor beleggen? :).
Dat is geen deel van ‘geluk’ hebben, maar op korte tijd een bedrag van 6 cijfers kunnen in zetten wel …

• Tommie12
JURIST schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:02:
[...]

De huizenmarkt frustreert in elk geval veel mensen en geluk speelt daar wel mee als het gaat om ingestapt zijn in het dal na de correctie van 2009-2014 en steun van ouders (valt ook weinig aan te sturen).

***members only***
Idd, of je al dan niet een dikke oprotpremie van je ouders krijgt is toch puur geluk. Feit is, met die premie (en zonder studieschuld) kan je veel sneller aan een hypotheek denken dan als je start met 50k schuld aan Vadertje staat.

• Tommie12
RichieB schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:48:
@Tommie12 :*) Grapjas. Je kan de woningmarkt in België (of Oost-Nederland) echt niet vergelijken met de Nederlandse Randstad. De WOZ-waarde van mijn woning is tegenwoordig ook meer dan €1M. Gewoon een klein badkamertje dat nooit aan vervanging toe is, maar een jacuzzi zal er nooit inpassen. Sauna en zwembad passen wel in de tuin, maar ik ben bang dat de WOZ dan keer 1,5 gaat ofzo. :|
Als jij binnen 10-15 jaar geen recente badkamer en/of keuken hebt, is het dan makkelijk om je huis voor Woz waarde te verkopen?

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:23
Ik kijk vooral naar mezelf ipv teveel om me heen te kijken. Ik en mn paar beste vrienden hebben het allemaal zelf goed op de rit. Iedereen huizen van 0,9-1,5M. Maar zij hebben allemaal vooruitzicht op nalatenschap van >1M (en daar gaan ze ook gewoon vanuit), terwijl de rekening van de begrafenis het enige is wat ik krijg. Dus ik snap best dat zij op een wat grotere voet leven dan ik met dat in hun achterhoofd..

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:30:
[...]

Als jij binnen 10-15 jaar geen recente badkamer en/of keuken hebt, is het dan makkelijk om je huis voor Woz waarde te verkopen?
Om de meeste rendement van je huis te hebben moet je eigenlijk nooit wat vervangen. Of er nu een peperdure keuken in zit of de standaardkeuken van tig jaar oud vanuit de bouw, het maakt qua verkoopwaarde weinig uit.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:26
Tommie12 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:31:
[...]

In een huis van 1mio heb je dikwijls 2 badkamers, een jacuzzi of sauna, en misschien zelfs een zwembad….
in Nederland tegenwoordig niet meer hoor 😬

Hier toevallig een voorbeeld dat ik onlangs tegenkwam. Heeft geen van je punten

https://www.funda.nl/detail/44463099?utm_source=funda&utm_medium=app&utm_campaign=share-listing-modal

• Tommie12
tjubbie schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:52:
[...]

in Nederland tegenwoordig niet meer hoor 😬

Hier toevallig een voorbeeld dat ik onlangs tegenkwam. Heeft geen van je punten

https://www.funda.nl/detail/44463099?utm_source=funda&utm_medium=app&utm_campaign=share-listing-modal
Met uitzondering van de voordeur en de trap is alles spiksplinternieuw en vers in de lak in dat huis… Tuin .. of buitenruimte valt idd enorm tegen.

• Tommie12
GioStyle schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:43:
[...]

Om de meeste rendement van je huis te hebben moet je eigenlijk nooit wat vervangen. Of er nu een peperdure keuken in zit of de standaardkeuken van tig jaar oud vanuit de bouw, het maakt qua verkoopwaarde weinig uit.
Op toplocaties misschien wel, elders maakt het een groot verschil.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:56:
[...]

Op toplocaties misschien wel, elders maakt het een groot verschil.
Nee, niet echt. Een keuken is een kwestie van smaak. Als die peperdure keuken de nieuwe bewoners niet bevalt, dan gaat ie eruit en komt er een andere. Dan had je net zo goed de standaardkeuken laten zitten. Wat wel zo is, dat het huis wat makkelijker verkoopt. Qua waarde.. Nope, voegt nauwelijks wat toe.

• R.van.M
GioStyle schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:01:
[...]

Nee, niet echt. Een keuken is een kwestie van smaak. Als die peperdure keuken de nieuwe bewoners niet bevalt, dan gaat ie eruit en komt er een andere. Dan had je net zo goed de standaardkeuken laten zitten. Wat wel zo is, dat het huis wat makkelijker verkoopt. Qua waarde.. Nope, voegt nauwelijks wat toe.
Precies.. keuken en badkamer voegt nauwelijks wat toe aan waarde in een huis

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:23
GioStyle schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:01:
[...]

Dat is niet wat ik zie. Geflipte huizen (nieuwe keuken, badkamer, visgraat vloeren, VT wonen stijl) staan toch wel flink hoger in prijs dan die klus woning van 70 jarigen die er al 40 jaar wonen en nooit wat hebben gedaan.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
Waar het vooral over gaat is leencapaciteit op het juiste moment, heb je tussen 2008 en 2017 het geluk gehad om je eerste huis te kunnen kopen en een vervolgstap te doen heb je gewoon geluk. Natuurlijk helpt sparen een beetje maar het merendeel is gewoon leencapaciteit.

Erna is het huis gewoon een eerste levensbehoefte, een dak boven je hoofd. De rest doet de inflatie. En als je geluk hebt stijgt je inkomen mee. Hier heb je wel wat invloed door opleidingen, beetje groeien noem maar op.

Grote voordeel is dat je een groot deel van je vaste lasten vast zet. En als je dat verschil een beetje opzij hebt gezet zit je ook precies in een periode met veel nieuwigheden zoals QE, lage tot negatieve rente & het feit dat de reeële economie dat geld niet snel genoeg kon aanwenden. Dat geld is vast gaan zitten in assets.

Allemaal puur geluk en gebaseerd op het verschil tussen inkomen en uitgaven. Waarbij de de versneller zit in de aflossing van de schuld. Heb je toevallig een goede verdiencapaciteit en maak je een aardige keuze door niet het verschil er direct doorheen te draaien en je zit 10 tot 20 jaar later op rozen. Had je die grap net gehad voor 2008 en begin jaren 80 en dat verschil was gaan zitten in het terugbetalen van je restschuld met een beetje pech.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:25
Ook prima. Maar neem geen obligatie ETFs. Die presteren behoorlijk slechter dan obligatiefondsen, omdat de ETFs de hele looptijd uitdienen, terwijl in fondsen tegen einde looptijd wordt gewisseld.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:12
Pr088 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:13:
[...]

Ook prima. Maar neem geen obligatie ETFs. Die presteren behoorlijk slechter dan obligatiefondsen, omdat de ETFs de hele looptijd uitdienen, terwijl in fondsen tegen einde looptijd wordt gewisseld.
Is dit niet afhankelijk van doelstelling/uitvoering van de etf of het fonds? En niet specifiek etf vs fonds?

• KC Boutiette
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Pr088 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:13:
[...]

Hey, interessant punt. Heb je wat meer info?
Bedoel je dat obligatiefondsen meestal actief gemanaged worden? Waarom zou je meer rendement kunnen maken door uit te stappen aan het einde van de looptijd? Kan het online niet zo snel vinden.
edit:
Ah, Rube was me voor

[ Voor 3% gewijzigd door KC Boutiette op 31-07-2026 22:33 ]

Pagina: 1 ... 341 342 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.