Ik heb via Independer spaarrekeningen vergeleken. Hierbij kwam een half jaar geleden NN als beste uit de vergelijking.
- Geen opnamekosten
- Geen minimale inleg
- Via internet af te sluiten
- Depositogarantie
- Vrij opneembaar
- Geen verplichte maandelijkse inleg
- En een van de hoogste rentes vergeleken met andere banken (in Nederland gevestigde banken)
Ik kreeg zo vaak een email van de ING dat de rente weer naar beneden zou gaan. Dus uiteindelijk maar over gestapt naar NN.
Ik zit dus sinds november 2013 bij Nationale Nederlanden. Bij opening van de spaarrekening was de rente 1.85%. Dit is inmiddels al gezakt naar 1.75%.
Ik heb ook een Oranje Spaarrekening bij de ING, hier houd ik zoals vele andere hier, wat geld achter de hand voor als ik het snel nodig heb. Dit gaat om circa €500. Op m'n betaalrekening zelf heb ik €10 staan, als ik snel iets nodig heb kan ik via de ING app wat van de spaarrekening afhalen. Dit geld komt dan direct op de betaalrekening. Dit is een systeem dat goed werkt en snel is. Hoe snel werkt dit bij andere banken? Zoals Rabo of ABN.
Als ik geld wil opnemen vanaf Nationale Nederlanden duurt dit vrij lang. Ik moet echt voor 12 uur s'middags de transactie al hebben uitgevoerd als ik het de volgende (werk)dag op de ING rekening wil zien. Andersom duurt het ook redelijk lang. NN maakt deel uit van ING, dus ik snap niet waarom daar zoveel tijd tussen zit. Als ik geld overmaak naar een andere ING rekening staat het er wel direct op.
Voordat ik een Oranje Spaarrekening bij de ING opende had ik een Bonusrenterekening. Basisrente met bonusrente mits je na 1 jaar meer of even veel geld op je spaarrekening had staan. De basisrente was op 13 mei
2013: 1.0% over een saldo tot €5000. De bonusrente was 0.6%. Dus in totaal 1.6% rente. Als je tussen de €5000 en €25.000 had kreeg je zelfs 1.2% basisrente, bonusrente was hier ook 0.6%.
Op 8 februari 2013, was de basisrente 1.05% en de bonus rente 0.75%. In totaal dus 1.8% bij een saldo tot €5000.
In maart 2013 werd de basisrente verlaagd naar 1.0% en de bonusrente naar 0.7%. En in mei ging het weer iets naar beneden zoals hier boven beschreven.
Het ging wel erg rap met de rente zo, dus ben ik wat gaan rondkijken voor een andere spaarrekening. De rente van de Bonusrenterekening bedraagt op dit moment 0.7% basis en 0.6% bonusrente over een saldo tot €5000. In 1 jaar tijd is de rente dus nog verder gezakt tot een maximale rente van 1.3% over een saldo tot €5000. Wanneer gaat de rente weer stijgen?! In de media wordt er steeds gezegd dat de crisis nou wel een beetje over is. De beurs is toch ook weer goed uit de crisis gekomen, waarom de spaarrentes dan niet. De huizenmarkt trekt weer aan, werkloosheid is een beetje een lastig verhaal want de ene maand daalt het en de andere maand stijgt het weer.
Het wordt wel weer tijd dat de rentes stijgen, in ieder geval niet verder zakken zoals nu het geval is.