• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-03 09:52
Hielko schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:51:
[...]

Hoezo is het basis pad dat het elk jaar minder gaat opbrengen? Vraag me af wat voor aannames daar achter zitten, dat lijkt me toch hoogst onwaarschijnlijk
Wat denk je? Compounding wordt een stuk minder bij de beleggers. Hierdoor moet de beleggers langzaam zjin beleggingen gaan verkopen. Gevolg is dat elk jaar de overheid minder inkomsten krijgt.

• marcelbx
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:18
.

[ Voor 177% gewijzigd door marcelbx op 13-03-2026 22:08 ]

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:53
snip: offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 20-03-2026 07:18 ]

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-03 09:52

[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 20-03-2026 07:18 ]

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 20-03-2026 07:18 ]

• Hendrik H.
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
https://www.eerstekamer.n...t_werkelijk_rendement_box

Morgen mag de Eerste Kamer zich over het hoofdpijndossier buigen.

• hpt870
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:42
Misschien kunnen de genoemde kamerleden wel wat suggesties gebruiken.

///
Voorts besluit de commissie op 17 maart 2026 een technische briefing te organiseren met het ministerie van Financiën en de Belastingdienst.

Daarnaast besluit de commissie een deskundigenbijeenkomst voor te bereiden, te houden na het meireces. Voor het uitnodigen van deskundigen worden de leden Crone (GroenLinks-PvdA), Kroon (BBB) en Van Rooijen (50PLUS) gemandateerd tot het maken van een selectie.

Tot slot besluit de commissie twee weken na de technische briefing gelegenheid te bieden tot het leveren van inbreng voor het eerste verslag. Daarbij spreekt de commissie de wens uit dat de antwoorden van de regering vóór het meireces worden ontvangen.

///

[ Voor 7% gewijzigd door hpt870 op 16-03-2026 11:06 ]

• Zatarra
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-03 19:52
hpt870 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Misschien kunnen de genoemde kamerleden wel wat suggesties gebruiken.

///
Voorts besluit de commissie op 17 maart 2026 een technische briefing te organiseren met het ministerie van Financiën en de Belastingdienst.

Daarnaast besluit de commissie een deskundigenbijeenkomst voor te bereiden, te houden na het meireces. Voor het uitnodigen van deskundigen worden de leden Crone (GroenLinks-PvdA), Kroon (BBB) en Van Rooijen (50PLUS) gemandateerd tot het maken van een selectie.

Tot slot besluit de commissie twee weken na de technische briefing gelegenheid te bieden tot het leveren van inbreng voor het eerste verslag. Daarbij spreekt de commissie de wens uit dat de antwoorden van de regering vóór het meireces worden ontvangen.

///
Begrijp ik het goed dat de aanwasbelasting toch er doorheen wordt gejaagd maar het kabinet met "intenties" komt om het later maar voor 2028 aan te passen?

• HC87
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 13:59
Zatarra schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:55:
[...]

Begrijp ik het goed dat de aanwasbelasting toch er doorheen wordt gejaagd maar het kabinet met "intenties" komt om het later maar voor 2028 aan te passen?
Haha ja lijkt het op. Maar de 1e kamer moet er nog over stemmen. Ook is het zo dat de belastingdienst 2 jaar nodig heeft minimaal nadat de wet definitief is. Dus zal allemaal wel spannend worden sowieso.
Gedoemd te mislukken. Maar dat wist u al

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-03 19:09
Zatarra schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:55:
[...]

De staatssecretaris en de belastingdienst moeten in de Eerste Kamer komen uitleggen wat er allemaal wel en niet mogelijk is (aan wijzigingen) voor 1/1/2028.
Ik denk dat de aanwaswet straks wel wordt aangenomen, maar pas nadat duidelijk is geworden wat er nog meegenomen kan worden in het belastingplan 2027.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:40
Coffeeroam schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:35:
[...]

Je kunt de dag na verloop van de (verlengde) behandeltermijn van je bezwaarschrift een ingebrekestelling sturen. Dat is niet zo moeilijk, zie deze link.
Misschien krijg je geen reactie, maar dat neemt niet weg dat ondertussen wel de teller begint te lopen, met €23 per dag, oplopend via hogere bedragen per dag, tot maximaal €1442. Als je niks hoort dan ga je na 6 weken (als dat maximum is bereikt) naar de rechter (of je begint eerder daaraan, de responstijd van de rechtbank is ook niet alles). Daar zorg je dat je de stukken hebt (zoals @richard20 heeft uitgelegd).
Komende maandag (23e) is de reactietermijn van de BD op mijn bezwaar over 2022 verstreken. Ik ga op die dag het formulier Dwangsom opsturen. Als ik het goed begrijp dan geef ik ze daarmee nog 2 weken om te reageren, en daarna gaat de teller voor de dwangsom pas lopen?

Overigens staat er als instructie bij om op de envelop “dwangsom” te schrijven. Zo vissen ze vast de enveloppen eruit die dan wel ineens behandeld gaan worden binnen de twee weken denk ik. Ben benieuwd wat er gebeurt als je dat er niet op schrijft, of heel klein ergens op de achterkant ofzo.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
manusjevanalles schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:56:
[...]

Komende maandag (23e) is de reactietermijn van de BD op mijn bezwaar over 2022 verstreken. Ik ga op die dag het formulier Dwangsom opsturen. Als ik het goed begrijp dan geef ik ze daarmee nog 2 weken om te reageren, en daarna gaat de teller voor de dwangsom pas lopen?

Overigens staat er als instructie bij om op de envelop “dwangsom” te schrijven. Zo vissen ze vast de enveloppen eruit die dan wel ineens behandeld gaan worden binnen de twee weken denk ik. Ben benieuwd wat er gebeurt als je dat er niet op schrijft, of heel klein ergens op de achterkant ofzo.
Of heel zacht met potlood, foto maken en dan uitgummen.

_O-

• HC87
snip: rant / offtopic / niet constructief

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 16-03-2026 19:22 ]

• HC87
snip: rant / offtopic / niet constructief

[ Voor 122% gewijzigd door We Are Borg op 16-03-2026 19:22 ]

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12:36
Die van mij is afgelopen vrijdag op de bus gegaan. Ben benieuwd.
[...]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• manusjevanalles
sailor_dg schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:08:
Die van mij is afgelopen vrijdag op de bus gegaan. Ben benieuwd.

[...]
Keep us posted!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

Ze mogen overigens wel verdagen. Ook wordt er nog wel eens geschoven met de dagtekening. Kan best dat je de 30e een brief ontvangt met dagtekening 20e bijvoorbeeld. Dan is die dagtekening alsnog leidend.

Overigens zou je "dwangsom" niet op de envelop hoeven te schrijven. Ze zetten het er wel mooi bij, waarschijnlijk zoals je aangeeft om ze er makkelijk uit te vissen... maar het gaat om de inhoud van de brief.

• sailor_dg
Uiteindelijk kost procederen tegen de BD maar een kleine 6 tientjes. Een pretpark is duurder 😉, ik zie mezelf die stap nog wel nemen, mocht mijn bezwaar niet afdoende worden afgehandeld.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• manusjevanalles
sailor_dg schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:06:
Uiteindelijk kost procederen tegen de BD maar een kleine 6 tientjes. Een pretpark is duurder 😉, ik zie mezelf die stap nog wel nemen, mocht mijn bezwaar niet afdoende worden afgehandeld.
Heb jij wel dwangsom op de envelop geschreven?

• sailor_dg
manusjevanalles schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 06:49:
[...]

Heb jij wel dwangsom op de envelop geschreven?
Yes

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:41
sailor_dg schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:06:
Hoe kom je tot dit bedrag van 60 euro?

• sailor_dg
marktweakt schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:39:
[...]

Hoe kom je tot dit bedrag van 60 euro?
https://www.rechtspraak.n...riffierecht-bestuursrecht

54€ zelfs. Mag zonder advocaat.

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:41

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Live stream eerste kamer, commissie financien over box 3: https://www.senaat.eu/937...vkfvj6b325az/vmvdj6k0e28l

• Thomas M
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:17
Er is nu een technische briefing van WWR aan de Eerste Kamer.

In het nieuwe systeem is de verwachting dat effecten met 51% het meest aan opbrengst bijdragen, tegenover als tweede categorie 42% voor spaargeld. Daarna komen er nog een hoop categorieën.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
Oops totaal niet voorzien natuurlijk.
https://www.bnr.nl/nieuws...nvesteerders-te-voorkomen

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik het niveau van de vragen die gesteld werden tijdens het eerste kamer debat wel laag vond. Het leek wel alsof de leden van de eerste kamer zich niet echt hadden verdiept in het voorstel en over het algemeen weinig kennis hebben van hoe box 3 nu in elkaar steekt. Ik zou denken dat een commissie van financieen uitgebreide kennis zou hebben van ons belastingstelsel.

De gemiddelde poster in dit topic lijkt meer kennis te hebben over box 3 dan de leden van de commissie financien.

[ Voor 12% gewijzigd door Azer op 18-03-2026 06:47 ]

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:51
De antwoorden van die ambtenaren waren nou ook niet echt sterk. Beetje om de kern van de vraag heen draaien en veel "uhm uhm, ja maar nu is het ook al slecht geregeld dus een nieuw tijdelijk systeem wat slecht te implementeren valt kan ook best".

• Thomas M
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:17
Naar mijn idee was het meest opmerkelijke dat een volledige vermogenswinstbelasting wel kan, maar dat dat meer tijd kost om te laten werken.

Van dezelfde ambtenaar kwam ook een antwoord over de tijdschaal van het bezit waarover winst wordt gerekend. In de keuze tussen FIFO (First In First Out), LIFO (Last In First Out) en GAP (Gemiddelde Aankoop Prijs) sprak hij de voorkeur voor GAP uit vanwege de complexiteit.

De persoon behorend bij Volt (Eddy Hartog) maakte over de uitvoerbaarheid nog de opmerking dat je, net als in Ierland, binnen zeer korte tijd een Excel sheet kan opzetten op basis waarvan vermogenswinstbelasting kan worden geheven.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik kan wel vertellen dat GAP juist alles behalve handig is, want dat is juist de methodiek die niet in het buitenland gebruikt wordt....

• Lordy79
  • Laatst online: 15:36

Lordy79

Trotse Fundamentalist

Azer schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:44:

De gemiddelde poster in dit topic lijkt meer kennis te hebben over box 3 dan de leden van de commissie financien.
Nou ja, ik geloof dat de meesten in dit topic als tijdelijke oplossing een bescheiden vermogensbelasting van 1.2% best een goede optie vinden met twee meetpunten: 01-01 en 31-12. Pak het gemiddelde en daar dan dus 1.2% op loslaten.

Is niet perfect maar wel heel simpel. En werk dan aan een goede vermogenswinstbelasting (niet aanwas!)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:11
Lordy79 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:13:
[...]

Nou ja, ik geloof dat de meesten in dit topic als tijdelijke oplossing een bescheiden vermogensbelasting van 1.2% best een goede optie vinden met twee meetpunten: 01-01 en 31-12. Pak het gemiddelde en daar dan dus 1.2% op loslaten.
Dat beeld kan ook de bias van de hardst schreeuwenden zijn.

• Lordy79
  • Laatst online: 15:36

Lordy79

Trotse Fundamentalist

Rubbergrover1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Dat beeld kan ook de bias van de hardst schreeuwenden zijn.
Dat zou kunnen maar het sluit aan op de oude vertrouwde 30% x 4% waar iedereen behalve de spaarder ten tijde van de negatieve rente tevreden mee was.
De rente is nu weer een beetje normaal dus dan is dit prima in te voeren.
Overigens zou je er natuurlijk 1.44% van moeten maken ipv 1.2% want het tarief t.o.v. het oude systeem is verhoogd van 30% naar 36%.

Als je een betere tijdelijke oplossing hebt die budgetneutraal én simpel is, ben ik benieuwd.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• HC87
Hielko schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:02:
Ik kan wel vertellen dat GAP juist alles behalve handig is, want dat is juist de methodiek die niet in het buitenland gebruikt wordt....
Eens dat is helemaal niet ideaal.

• HC87
Lordy79 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:13:
[...]

Is niet perfect maar wel heel simpel. En werk dan aan een goede vermogenswinstbelasting (niet aanwas!)
Helemaal eens. Denk dat dit prima is tot 2030 en dan vermogenswinst.
Denk ook dat we hier op uit komen

• HC87
Vermogensaanwas is gewoon internationaal uit de pas en veel rechtszaken ivm laffe carry back etc

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:18
Twee peildata 1-1 en 31-12 is nergens voor nodig. Gewoon 1-1. Die 31-12 wordt feitelijk een jaar later gebruikt. En voor de VIA is een oude datum als 1-1 veel handiger.
Trouwens 1,2% of 1,44% is veel te hoog voor spaarders. Baseer het percentage gewoon op het gemiddelde rendement van het afgelopen jaar. Bijv. 1,37% x 36% En doe dat ook voor overig, Bijv. 6% x 36%. Nog beter is meerdere categorieën dan alleen overig. Zoals aandelen, obligaties, verhuurd- en niet verhuurd vastgoed.
Voer desnoods peildatumarbitrage (PDA) en tegenbewijsregeling in (TBR)..

En haal Box2 en Box3 weer uit de afbouw van de Algemene Heffingskorting anders worden de hogere inkomens bevoordeeld. Feitelijke belasting op Box3 van 42,4% is ongekend hoog voor de toch al zwaarbelaste middeninkomens.

[ Voor 71% gewijzigd door TanteBeth op 18-03-2026 09:49 ]

• Rubbergrover1
Lordy79 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:01:
[...]
Als je een betere tijdelijke oplossing hebt die budgetneutraal én simpel is, ben ik benieuwd.
De huidige situatie aanhouden tot de nieuwe regeling definitief kan worden ingevoerd.

• HC87
Rubbergrover1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:40:
[...]

De huidige situatie aanhouden tot de nieuwe regeling definitief kan worden ingevoerd.
Kan ook idd.

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:05

Soullie

Planeshift

Rubbergrover1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:40:
[...]

Dit zal denk ik ook wel gebeuren, zegt mijn gevoel.

• Coffeeroam
Soullie schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:47:
[...]

Dit zal denk ik ook wel gebeuren, zegt mijn gevoel.
Uit die briefing gisteren had ik meer de indruk dat óók de Eerste Kamer wel "iets" wil invoeren per 1/1/2028, ze stellen wel vragen maar klinken toch behoorlijk meegaand met de staatssecretaris.

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:05

Soullie

Planeshift

Coffeeroam schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:57:
[...]

Uit die briefing gisteren had ik meer de indruk dat óók de Eerste Kamer wel "iets" wil invoeren per 1/1/2028, ze stellen wel vragen maar klinken toch behoorlijk meegaand met de staatssecretaris.
Ik was niet in gelegenheid om te kijken, en had gemini voor samenvatting gevraagd.
Wellicht dat ik een verkeerd beeld daar door kreeg.

• Coffeeroam
Soullie schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:06:
[...]

Ik was niet in gelegenheid om te kijken, en had gemini voor samenvatting gevraagd.
Wellicht dat ik een verkeerd beeld daar door kreeg.
Terugkijken kan ook:
https://www.eerstekamer.nl/vod_debat_gemist?id=vmvlluepnmza

• Licko
Coffeeroam schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:57:
[...]

Gesprek met de staatssecretaris heb ik niet gezien, maar bij die technische briefing waren ze toch best sceptisch vond ik. Ook was het wel duidelijk welke partijen absoluut voorstander zijn van VWB.

• kees_1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:46
Naast de afbouw van de heffingskortingen kan de nieuwe wet ook invloed hebben op toeslagen. Zelfs bij een gering vermogen als de vermogenswinst in een jaar meer is dan 1800 euro.
Zie deze reactie aan de eerste kamer:
https://www.eerstekamer.n...elijk/f=/vmvvfz4m46k7.pdf

• HC87
kees_1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:27:
Naast de afbouw van de heffingskortingen kan de nieuwe wet ook invloed hebben op toeslagen. Zelfs bij een gering vermogen als de vermogenswinst in een jaar meer is dan 1800 euro.
Zie deze reactie aan de eerste kamer:
https://www.eerstekamer.n...elijk/f=/vmvvfz4m46k7.pdf
Ja vermogen wordt veel meer belast dan arbeid. Zeker ook omdat arbeid de inflatiecorrectie heeft in de CAO vaak.
36% aanwas kan niet.

• Coffeeroam
Belastingdienst heeft nu al moeite met de uitwerking van de nieuwe wet. TIjdens de briefing toonde de belastingdienst deze sheet. Met een fundamentele fout erin. Dat belooft nog wat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0Dq1CHaC06AzZ-vhNdaYYEixbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DtRJtr3SAXKwCrXQhilfrr88.png?f=fotoalbum_large

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:34
Coffeeroam schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:43:
Belastingdienst heeft nu al moeite met de uitwerking van de nieuwe wet. TIjdens de briefing toonde de belastingdienst deze sheet. Met een fundamentele fout erin. Dat belooft nog wat.
[Afbeelding]
Plaatje klopt wel:
Jaar1: start met 1000, aanwas is 10, maakt 1010
Jaar2: start met 1010, aanwas is 10, maakt 1020
Jaar3: start met 1020, aanwas is 20, maakt 1040

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Coffeeroam schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:43:
[Afbeelding]
Ziet er wel normaal uit, jaar 4 zal op 1020+20 beginnen? :)

/edit: de missende 31 dec stand in de tabel maakt het wel was onduidelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 18-03-2026 14:06 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:02
Yup, dat zal het zijn. Maar het is niet bepaald overzichtelijk op deze manier.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
W1ck1e schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:59:
[...]

Plaatje klopt wel:
Jaar1: start met 1000, aanwas is 10, maakt 1010
Jaar2: start met 1010, aanwas is 10, maakt 1020
Jaar3: start met 1020, aanwas is 20, maakt 1040
In de video geven ze zelf ook aan dat het niet klopt,
https://www.eerstekamer.n...ring/20260317_fin/verslag (na 9 minuten)

• W1ck1e
Kalentum schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:02:
[...]

De slide is volgens mij correct. "Lachebekje" achter de tafel vergist zich volgens mij.

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 18-03-2026 14:09 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
W1ck1e schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:07:
[...]

De slide is volgens mij correct. "Lachebekje" achter de tafel vergist zich volgens mij.
Ik zie het, aan het eind van jaar 3 zitten we op 1040

• kees_1
Hoe de Nederlandse belastingbetaler wordt uitgeknepen. Hoe komt het dat er relatief weinig verzet is tegen een systeem waarin burgers steeds meer het gevoel krijgen vast te zitten in wat sommigen omschrijven als economische slavernij? Boris van de Ven vertelde in blckbx Today wat hem stoort aan het uitmelken van de belastingbetaler o.a. over Box 3:
YouTube: De prijs van gehoorzaamheid: het uitmelken van de burger | Boris van...

• Rubbergrover1
kees_1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:12:
Hoe de Nederlandse belastingbetaler wordt uitgeknepen. Hoe komt het dat er relatief weinig verzet is tegen een systeem waarin burgers steeds meer het gevoel krijgen vast te zitten in wat sommigen omschrijven als economische slavernij? Boris van de Ven vertelde in blckbx Today wat hem stoort aan het uitmelken van de belastingbetaler o.a. over Box 3:
YouTube: De prijs van gehoorzaamheid: het uitmelken van de burger | Boris van...
Geen idee wie Boris van de Ven is en waarom zijn mening relevant zou zijn. Maar wellicht kan het zo zijn dat een bepaald deel van de Nederlanders zo in een bepaalde bubbel zit, dat ze denken dat hun mening en ideeën de mening is van heel Nederland. Ook als dit niet door het gros van de mensen gedeeld wordt.

• kees_1
Rubbergrover1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:31:
[...]

Geen idee wie Boris van de Ven is en waarom zijn mening relevant zou zijn. Maar wellicht kan het zo zijn dat een bepaald deel van de Nederlanders zo in een bepaalde bubbel zit, dat ze denken dat hun mening en ideeën de mening is van heel Nederland. Ook als dit niet door het gros van de mensen gedeeld wordt.
Het klopt dat sommige mensen een andere mening hebben. Er zijn ook video's die de socialistische heilstaat geweldig vinden en vinden dat iedereen die te veel verdient (dus iedereen die boven het maaiveld uitsteekt) meer belasting moet betalen. Dat is tegenwoordig iedereen net boven modaal.
Ik vind dat alleen niet.

[ Voor 8% gewijzigd door kees_1 op 18-03-2026 17:42 ]

• Zatarra
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-03 19:52
kees_1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:39:
[...]

Het klopt dat sommige mensen een andere mening hebben. Er zijn ook video's die de socialistische heilstaat geweldig vinden en vinden dat iedereen die te veel verdient (dus iedereen die boven het maaiveld uitsteekt) meer belasting moet betalen. Dat is tegenwoordig iedereen net boven modaal.
Ik vind dat alleen niet.
Niet iedereen boven modaal worden geraakt. Mensen die volop geld in hun eigen huis hebben zitten pompen, worden beschermd door de VVD, de pseudo-partij die zegt voor ondernemers en een efficientere overheid zijn.

Ik denk zelf dat de bevolking steeds minder voorstander van marktwerking en meer voor een intervenienerende overheid is. Denk maar aan bijvoorbeeld:

Hogere energieprijzen -> compensatie.
Tata steel dreigt om te vallen -> subsidie.
Te weinig betaalbare woningen -> maximalisering middenhuur waardoor nog minder woningen voor lagere en middeninkomens beschikbaar blijven.
Coronacrisis -> steun zelfs aan bedrijven die eigenlijk niet meer in het internettijdperk passen.

Allemaal begrijpelijk, maar dit heeft altijd kosten en negatieve gevolgen. Vaak is het medicijn erger dan de kwaal.

• HC87
kees_1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:39:
[...]

Ik vind dat alleen niet.
Eens. In Nederland is succes vies geworden. Doe maar gewoon gemiddeld dan doe je gek genoeg. Wil je nieuwe technologie ontwikkelen of een mooi groot ander bedrijf ontwikkelen? Prima, maar niet in Nederland.
Dat mag men vinden. Maar men moet niet vergeten dat de gemiddelde persoon uiteindelijk inkomen verdiend door dit soort bedrijven.

• Coffeeroam
Kalentum schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:02:
[...]

Inderdaad, hij gaf de fout toe, in plaats van uit te leggen hoe die tabel moet worden gelezen.
Er staat "waarde 1 januari" maar niet welke 1 januari. Vóór of na de aanwas?
Ik vond het wel typisch een voorbeeld van hoe je geschillen kunt krijgen met de belastingdienst.

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:20:
[...]

Inderdaad, hij gaf de fout toe, in plaats van uit te leggen hoe die tabel moet worden gelezen.
Er staat "waarde 1 januari" maar niet welke 1 januari. Vóór of na de aanwas?
Ik vond het wel typisch een voorbeeld van hoe je geschillen kunt krijgen met de belastingdienst.
in "jaar 1" heb je een
  • waarde 1 januari
  • aanwas in jaar
  • ontvangen dividend
  • totaal voordeel
Ik vind het wel duidelijk.

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:31:
[...]

in "jaar 1" heb je een
  • waarde 1 januari
  • aanwas in jaar
  • ontvangen dividend
  • totaal voordeel
Ik vind het wel duidelijk.
In de Eerste Kamer bracht het verwarring. Dat toont alleen maar aan dat wat voor de een duidelijk is voor de ander niet duidelijk kan zijn.

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:22
Coffeeroam schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:14:
[...]

In de Eerste Kamer bracht het verwarring. Dat toont alleen maar aan dat wat voor de een duidelijk is voor de ander niet duidelijk kan zijn.
Het is ook gewoon niet ondubbelzinnig geformuleerd. Als docent zou ik een halve klas in verwarring hebben met zo'n tabel. Dan is 'ik snap het wel' zeggen door de andere helft geen sterk argument. Ik vind het wat dat betreft wel symptomatisch voor hoe de politiek hier mee om lijkt te gaan. Er lijkt sprake van weinig begrip en een mengelmoes van intentionele en ongelukkige onduidelijkheid.

• CentralX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 15:22
Rubbergrover1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:31:
[...]

Zou in een democratie niet juist ieders mening relevant moeten zijn? Klinkt een beetje als een stelling uit een dictatoriaal bewind.

• CentralX
  • Laatst online: 24-03 15:22

[ Voor 103% gewijzigd door We Are Borg op 20-03-2026 07:19 ]

• Rubbergrover1
CentralX schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:41:
[...]

Zou in een democratie niet juist ieders mening relevant moeten zijn? Klinkt een beetje als een stelling uit een dictatoriaal bewind.
Uiteraard mag iedereen een mening hebben. Maar dat betekent niet dat ieder willekeurig filmpje meteen op een forum aangehaald hoeft te worden.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:27

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Discussie over democratie kan zeker interessant zijn, maar dit topic gaat over vermogensrendementheffing. Kwaliteit van de wegen: ook niet relevant hier. Dus graag weer ontopic verder :)

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:22
Zatarra schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:35:
[...]
Niet iedereen boven modaal worden geraakt. Mensen die volop geld in hun eigen huis hebben zitten pompen, worden beschermd door de VVD, de pseudo-partij die zegt voor ondernemers en een efficientere overheid zijn.
Investeren in het huis / aflossen lijkt inderdaad voorlopig de enige uitweg te zijn voor de nieuwe vermogensrendementheffing, maar zodra dáár het geld zit wordt dat waarschijnlijk de volgende melkkoe voor meer belasting.

• finsdefis
  • Niet online
Cyclonist schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:00:
[...]

Investeren in het huis / aflossen lijkt inderdaad voorlopig de enige uitweg te zijn voor de nieuwe vermogensrendementheffing, maar zodra dáár het geld zit wordt dat waarschijnlijk de volgende melkkoe voor meer belasting.
Zeker weten. Daar zijn natuurlijk al stappen in gezet vanwege de afbouw Wet Hillen. Volgende stap kan simpelweg zijn om het EWF omhoog te gooien. Ook zo'n percentage dat weinig mensen direct iets zegt maar significante impact heeft.

Vanwege dit 'onderbuikgevoel' (om toch maar eerlijk te zijn, want zeker weet je het nooit) mijnerzijds los ik ook niet versneld af met een huidige LTV van 50%.

• TanteBeth
finsdefis schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:33:
[...]

Zeker weten. Daar zijn natuurlijk al stappen in gezet vanwege de afbouw Wet Hillen. Volgende stap kan simpelweg zijn om het EWF omhoog te gooien. Ook zo'n percentage dat weinig mensen direct iets zegt maar significante impact heeft.

Vanwege dit 'onderbuikgevoel' (om toch maar eerlijk te zijn, want zeker weet je het nooit) mijnerzijds los ik ook niet versneld af met een huidige LTV van 50%.
Nou, die EWF hebben mensen met een hypotheek meer last van dan (bijna) geheel afgeloste hypotheken. De wet Hillen is nu nog positief voor mensen met (bijna) afgeloste hypotheek. Mét een hypotheek profiteer je daar helemaal niet van. Dus o.b.v jouw argumenten moet je juist wel zo snel mogelijk aflossen.
Tenminste als je meer rente betaalt dan je aan spaargeld kunt verdienen. Heb je een lage hypotheekrente van 1,5% of zo, dan zou ik ook niet aflossen.

[ Voor 8% gewijzigd door TanteBeth op 20-03-2026 10:13 ]

• finsdefis
  • Niet online
TanteBeth schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:08:
[...]

Nou, die EWF hebben mensen met een hypotheek meer last van dan (bijna) geheel afgeloste hypotheken. De wet Hillen is nu nog positief voor mensen met (bijna) afgeloste hypotheek. Mét een hypotheek profiteer je daar helemaal niet van. Dus o.b.v jouw argumenten moet je juist wel zo snel mogelijk aflossen.
Tenminste als je meer rente betaalt dan je aan spaargeld kunt verdienen. Heb je een lage hypotheekrente van 1,5% of zo, dan zou ik ook niet aflossen.
Ja, goede toevoeging.
Ik ging inderdaad uit van onze eigen rente, die zit nog 13 jaar vast op 1,15%.

Als we wat verder vooruit kijken en er straks veel meer mensen zijn met afgeloste hypotheken + geen wet Hillen meer dan wordt het wel erg aantrekkelijk dat EWF omhoog te knallen voor wat extra inkomsten. Uiteindelijk ook een soort van vermogensbelasting, hoewel het natuurlijk verkocht wordt als een heffing omdat je eigenwoningbezit geniet (iirc).

• TanteBeth
@finsdefis EWF staat los van wel of niet hypotheek. iedereen betaalt dat dan. Tenzij ze onderscheid zouden gaan maken met wel of niet afgeloste hypotheken. Een omgekeerde Wet Hillen dus: I.p.v. een korting ineens een extra opslag op de EWF. Maar laten we ze niet op ideeën brengen.

Overigens: Hypotheekrente voor hogere inkomens (in de 49,5% schijf) kan maar tegen 37,56% worden afgetrokken. Maar de aftrek Wet Hillen is wel tegen 49,5%. Dus als de staat nog een habbekrats extra wil verdienen kunnen ze de wet nog wat ingewikkelder maken en Hillen ook tegen een lager percentage aftrekken.

[ Voor 35% gewijzigd door TanteBeth op 20-03-2026 11:51 ]

• Coffeeroam
TanteBeth schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:26:
@finsdefis EWF staat los van wel of niet hypotheek. iedereen betaalt dat dan. Tenzij ze onderscheid zouden gaan maken met wel of niet afgeloste hypotheken. Een omgekeerde Wet Hillen dus: I.p.v. een korting ineens een extra opslag op de EWF. Maar laten we ze niet op ideeën brengen.

Overigens: Hypotheekrente voor hogere inkomens (in de 49,5% schijf) kan maar tegen 37,56% worden afgetrokken. Maar de aftrek Wet Hillen is wel tegen 49,5%. Dus als de staat nog een habbekrats extra wil verdienen kunnen ze de wet nog wat ingewikkelder maken en Hillen ook tegen een lager percentage aftrekken.
Inderdaad, laten we ze niet op ideeën brengen.

• Rubbergrover1
Cyclonist schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:00:
[...]

Investeren in het huis / aflossen lijkt inderdaad voorlopig de enige uitweg te zijn voor de nieuwe vermogensrendementheffing,
Je kunt ook gewoon belasting betalen. In plaats van met veel kunstgrepen proberen de belasting zo laag mogelijk te krijgen.

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:33
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:15:
[...]

Je kunt ook gewoon belasting betalen. In plaats van met veel kunstgrepen proberen de belasting zo laag mogelijk te krijgen.
Hou je vast…

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:22
[...]

Klopt natuurlijk. Maar dan leert de overheid het nooit om een beetje op de uitgaven te letten ;)

• Licko
[...]

:+

• richard20
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:06
[...]

Mensen die Investeren in een huis of leningen aflossen betalen ook "gewoon" belasting, te weten over een hoger ewf resp. door minder rente af te trekken, Waarom zouden dat "kunstgrepen" zijn? Betaal jij meer belasting dan noodzakelijk?

• Rubbergrover1
richard20 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:12:
[...]

Mensen die Investeren in een huis of leningen aflossen betalen ook "gewoon" belasting, te weten over een hoger ewf resp. door minder rente af te trekken, Waarom zouden dat "kunstgrepen" zijn? Betaal jij meer belasting dan noodzakelijk?
Ja, ik betaal meer belasting dan noodzakelijk, omdat die hogere belastingen samenhangen met meer inkomsten. Ik kijk verder dan alleen hoeveel belastingen ik moet betalen. Ik kan er voor kiezen om minder belastingen te betalen, maar dan zou ik onder de streep ook minder overhouden.

• richard20
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:26:
[...]

Ja, ik betaal meer belasting dan noodzakelijk, omdat die hogere belastingen samenhangen met meer inkomsten. Ik kijk verder dan alleen hoeveel belastingen ik moet betalen. Ik kan er voor kiezen om minder belastingen te betalen, maar dan zou ik onder de streep ook minder overhouden.
Je betaalt exact de belasting die volgt uit de toepassing van de tabel op je inkomen. Dat is niet meer dan noodzakelijk.

• edozat1
richard20 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:01:
[...]
Je betaalt exact de belasting die volgt uit de toepassing van de tabel op je inkomen. Dat is niet meer dan noodzakelijk.
De stelling van @Cyclonist was:
Investeren in het huis / aflossen lijkt inderdaad voorlopig de enige uitweg te zijn voor de nieuwe vermogensrendementheffing
Joepie, je betaalt dan geen VRH, heb je de overheid mooi te pakken! Ondertussen maak je geen 8% maar 1-2-3% rendement op je vermogen. Dat is waar het om gaat. Ja, mogelijk/waarschijnlijk gaan we meer vermogensbelasting betalen, maar je hebt alleen jezelf als je daarom geen rationele afwegingen meer maakt.

Daarnaast is vermogensopbouw onderdeel van een financieel plan. We weten dat de overheid onbetrouwbaar is en continu de regels verandert. Daar moet je in de plan rekening mee houden. Het is m.i. niet verstandig om paniekerig te reageren en je strategie overhoop te gooien (al je vermogen in je huis i.p.v. in aandelen bv) als de overheid de regels een keer aanpast.

• Rubbergrover1
richard20 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:01:
[...]

Maar dat inkomen is dus geen vast gegeven, maar mede afhankelijk van de keuzes die je maakt. Ik kan binnen grenzen kiezen voor een lager inkomen. Maar kies dan liever voor een hoger inkomen en meer belasting dan noodzakelijk, als dat onder de streep voordeliger is.

• Hielko
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:34:
[...]

Maar dat inkomen is dus geen vast gegeven, maar mede afhankelijk van de keuzes die je maakt. Ik kan binnen grenzen kiezen voor een lager inkomen. Maar kies dan liever voor een hoger inkomen en meer belasting dan noodzakelijk, als dat onder de streep voordeliger is.
Maar dat is hooguit een indirecte keuze.

Je kan er ook gewoon voor kiezen om je hypotheekrente niet af te trekken van je box 1 inkomen. Of gewoon al je vermogen als overige bezittingen classificeren ipv een deel als spaargeld. Dat soort kunstgrepen om je belasting te verlagen zijn immers nergens voor nodig ;)

• richard20
edozat1 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:22:
[...]

De stelling van @Cyclonist was:

[...]

Joepie, je betaalt dan geen VRH, heb je de overheid mooi te pakken! Ondertussen maak je geen 8% maar 1-2-3% rendement op je vermogen. Dat is waar het om gaat. Ja, mogelijk/waarschijnlijk gaan we meer vermogensbelasting betalen, maar je hebt alleen jezelf als je daarom geen rationele afwegingen meer maakt.

Daarnaast is vermogensopbouw onderdeel van een financieel plan. We weten dat de overheid onbetrouwbaar is en continu de regels verandert. Daar moet je in de plan rekening mee houden. Het is m.i. niet verstandig om paniekerig te reageren en je strategie overhoop te gooien (al je vermogen in je huis i.p.v. in aandelen bv) als de overheid de regels een keer aanpast.
De "overheid" verandert geen regels. Dat doet de wetgever. Rationeel is zeker niet een volstrekt speculatieve 8% zonder meer op een lijn te stellen met een vaste 3%. Onder het huidige stelsel waren volatiele koerswinsten grotendeels onbelast (namelijk vzv hoger dan forfait). Je werd fiscaal beloond voor het nemen van risico. Onder de vaw verandert dat radicaal. Het tarief over volatiele beleggingsresultaten wordt globaal even hoog als dat waartegen Cyclonist zijn vaste rente aftrekt. Onder die omstandigheden is een wijziging van strategie wel degelijk rationeel. De stelling van Rubbergrover dat je ook "gewoon" belasting kan betalen is een drogdooddoener die met die keuze niets heeft te maken.

• edozat1
richard20 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:18:
[...]

De "overheid" verandert geen regels. Dat doet de wetgever. Rationeel is zeker niet een volstrekt speculatieve 8% zonder meer op een lijn te stellen met een vaste 3%. Onder het huidige stelsel waren volatiele koerswinsten grotendeels onbelast (namelijk vzv hoger dan forfait). Je werd fiscaal beloond voor het nemen van risico. Onder de vaw verandert dat radicaal. Het tarief over volatiele beleggingsresultaten wordt globaal even hoog als dat waartegen Cyclonist zijn vaste rente aftrekt. Onder die omstandigheden is een wijziging van strategie wel degelijk rationeel. De stelling van Rubbergrover dat je ook "gewoon" belasting kan betalen is een drogdooddoener die met die keuze niets heeft te maken.
Ben het met je eens dat een wijziging van strategie rationeelst kan zijn bij een wetswijziging. Echter, de stelling van @Cyclonist was dat je dat zou moeten/kunnen doen enkel en alleen om VRH te omzeilen. En dat is m.i. niet rationeel.

• Rubbergrover1
Hielko schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:50:
[...]

Maar dat is hooguit een indirecte keuze.
Het kunnen best directe keuzes zijn. Je kunt kiezen voor 'zekere' spaar-/depositorentes, die op de lange termijn waarschijnlijk minder renderen dan beleggingen, maar ook minder belasting kosten. Maar met verandering in de te betalen belastingen kun je een andere rendement-risico-afweging maken bij deze keus.

Je kunt ook bv, kiezen voor hoger te verwachten rendement in beleggingen, in combinatie met een hoger verwachte te betalen belasting, in plaats van aflossen op de woning om daarmee belasting te besparen, als dat met een beperkter financieel voordeel gepaard gaat.

Het lijkt er op dat bij een hoop mensen besparen op belastingen heilig is. Terwijl het m.i. logischer om te kijken wat onder de streep het voordeligste/beste is. En dat kan best de optie zijn waarbij je ook meer belasting moet betalen.

• richard20
Je kan een driedimensionaal probleem niet oplossen als je één dimensie blijft negeren.

• manusjevanalles
De reactietermijn voor de BD is verstreken, dus de brief Dwangsom gaat morgen op de bus. Hoe bewijzen jullie dat je hem hebt verstuurd? Of zou je hem aangetekend willen versturen?
In het formulier staat ook dat je het eerder bezwaar of de ontvangstbevestiging als bijlage toe kan voegen. Ik heb mijn bezwaar digitaal ingediend, dan lijkt me het vrij onzinning om dan nog een bijlage toe te voegen toch?

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:21
manusjevanalles schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:40:
De reactietermijn voor de BD is verstreken, dus de brief Dwangsom gaat morgen op de bus. Hoe bewijzen jullie dat je hem hebt verstuurd? Of zou je hem aangetekend willen versturen?
In het formulier staat ook dat je het eerder bezwaar of de ontvangstbevestiging als bijlage toe kan voegen. Ik heb mijn bezwaar digitaal ingediend, dan lijkt me het vrij onzinning om dan nog een bijlage toe te voegen toch?
Als je in de buurt woont kan je die afgeven bij een lokaal kantoor en meteen een ontvangstbevestiging met stempel krijgen. Heb je daar geen discussie meer over.

• manusjevanalles
stutrecht schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:59:
[...]

Als je in de buurt woont kan je die afgeven bij een lokaal kantoor en meteen een ontvangstbevestiging met stempel krijgen. Heb je daar geen discussie meer over.
Bezwaarschrift moet naar Arnhem volgens het adres wat verschijnt als je het formulier invult. Ik woon in Zwolle, zou het hier prima in kunnen leveren.

• marcelbx
Zou ik doen, 'om de hoek' afgeven.

Ik bel een weekje na verzenden de B-telefoon en vraag óf en zo ja wanneer de brief is ingeboekt. Kost ze soms 'even' tijd, wegens zoeken in 'meerdere systemen' - maar werkte al paar keer.

Zo'n telefoontje ga ik een dezer dagen ook weer plegen ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door marcelbx op 23-03-2026 23:39 ]

• richard20
manusjevanalles schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:40:
Ik heb zowel online als per post ingediend (zonder bijlagen) en kreeg binnen vier dagen een reactie waarin de ontvangst werd bevestigd en - in gebrekkig Nederlands - om nadere informatie werd gevraagd (waaronder informatie die al veel eerder was verstrekt in het formulier OWR).

• manusjevanalles
richard20 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:47:
[...]

Ik heb zowel online als per post ingediend (zonder bijlagen) en kreeg binnen vier dagen een reactie waarin de ontvangst werd bevestigd en - in gebrekkig Nederlands - om nadere informatie werd gevraagd (waaronder informatie die al veel eerder was verstrekt in het formulier OWR).
Ik heb hem zojuist ingelevertd op het kantoor in Zwolle en een ontvangstbevestiging gekregen. Hoe heb je hem online ingediend? Als bijlage toegevoegd bij het overzicht van alle lopende bezwaren achter de inlog op belastingdienst.nl? Ik hou het bij alleen de post, je moet het ze ook niet te makkelijk maken.

[ Voor 5% gewijzigd door manusjevanalles op 24-03-2026 08:58 ]

• Hendrik H.
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
https://vastgoedinsider.n...stingmaatregelen-vesteda/

https://www.wyniasweek.nl...e-weg-tel-uit-je-verlies/

De gevolgen van de extreme belastingdruk in box 3 worden steeds duidelijker. Nederland wil blijkbaar wereldkampioen vermogensheffing worden. De groten vertrekken de kleintjes zijn de klos.

• Rubbergrover1
Hendrik H. schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:48:
https://vastgoedinsider.n...stingmaatregelen-vesteda/

https://www.wyniasweek.nl...e-weg-tel-uit-je-verlies/

De gevolgen van de extreme belastingdruk in box 3 worden steeds duidelijker. Nederland wil blijkbaar wereldkampioen vermogensheffing worden. De groten vertrekken de kleintjes zijn de klos.
Dit is al eerder in dit topic langsgekomen. Nogmaals, dit heeft niets, maar dan ook helemaal niets, te maken met de vermogensrendementsheffing.

• dtsv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:47
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:55:
[...]

Dit is al eerder in dit topic langsgekomen. Nogmaals, dit heeft niets, maar dan ook helemaal niets, te maken met de vermogensrendementsheffing.
Jawel hoor.
De trend is duidelijk, en daar jaag je investeerders mee weg.

• Rubbergrover1
dtsv schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:37:
[...]

Jawel hoor.
Het heeft helemaal niets met box 3 te maken. Het heeft alleen te maken met de regels waaronder fiscale beleggingsinstellingen (fbi) vrijstelling krijgen. Aangezien de investeringen in dit Vesteda beleggingsvehikel niet aan de voorwaarden voor die vrijstelling vallen, vervalt die vrijstelling. En kiezen de investeerders (institutionele beleggers) er logischerwijs voor om hun geld elders in te investeren.

Dit is iets waarvan al een paar jaar geleden duidelijk was dat het eraar zat te komen.

• marcelbx
[...]
Ik heb zowel online als per post ingediend (zonder bijlagen) en kreeg ...
De ingebrekestelling? Hoe/waar kun je dat dan doen? Heb er (weer) goed (dacht ik) naar gezocht, maar niet gevonden.

Ik vind het erg vervelend dat het steeds op papier moet en zou zéker voor online hebben gekozen.

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:08
dtsv schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:37:
Nederland voert beleid om eigen woning bezit aan te moedigen. Een van de manieren om dat te doen is het bezit van huurwoningen ontmoedigen. Het vetrek van investeerders is dus juist de bedoeling. Dit stond ook in het advies van de Raad van State over de wetten die dit regelen.

Zoals ik het begrijp staat dit volledig los van box 3.

• Coffeeroam
[...]

Dat klinkt als vertragingstaktiek en tijd kopen.

• marcelbx
Hoezo dat dan?
Pagina: 1 ... 130 131 Laatste