Zelfs in het verweerschrijft? Dat zou toch niet moeten kunnen - zou je denken. Waaruit bestond dan hun verweer?
[ Voor 5% gewijzigd door marcelbx op 23-06-2026 22:11 ]
Zelfs in het verweerschrijft? Dat zou toch niet moeten kunnen - zou je denken. Waaruit bestond dan hun verweer?
[ Voor 5% gewijzigd door marcelbx op 23-06-2026 22:11 ]
Toevallig heb ik deze zelfde behandelaar gehad met een ‘out of office’ tot november. Blijkt dat hij niet meer werkt bij de BD (Dhr Ka…..) Ik zat wat eerder in het proces en heb onder dreiging van een rechtszaak een vervangende behandelaar gekregen. Inmiddels is mijn zaak afgerond incl heffingsrente. Was geen discussie over.marcelbx schreef op maandag 22
Ik wilde (zoals @manusjevanalles) het aspect belastingrente nog even onder de aandacht brengen van mijn behandelaar, gezien het denkelijk een omissie/vergissing betrof. Aangifte werd, na mijn nadere uitleg, ongewijzigd overgenomen en het pdf-bestand met zijn besluit is zelfs genaamd 'nieuwe definitieve aanslag' - maar zonder belastingrente. Dus niet als bij @DutchCommando.Echter wat @manusjevanalles wel lukte (en wat ik 'soepel' noemde van BD gezien de beschikking al feit was) lukte mij al niet doordat mijn behandelaar 'met vakantie' bleek, vanaf kort na afhandeling van mijn casus. Nog geprobeerd via belastingtelefoon of dat 'echt' zo was (wel erg toevallig en dan 'vakantie t/m oktober'...), of dat er wellicht intern een aantekening/bericht kon worden doorgegeven zodat hij ten minste op de hoogte zou zijn/blik kon werpen, of dat er wellicht een vervangende behandelaar was die even een blik kon werpen - enfin, zoals wel te verwachten: nergens enige welwillendheid. Slechts de gang naar de rechter bleef open.
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Staatssecretaris Eelco Eerenberg heeft aanpassingen aan de wet voorgesteld, een zogenaamd 'box 3-keuzemenu', om de wet er alsnog doorheen te krijgen.
Het box 3-keuzemenu bestaat onder andere uit een verhoging van de vrijstelling van 1.800 euro naar 1.900 euro en verlaging van het belastingtarief van 36 procent naar 35 procent. Ook wordt één jaar achterwaartse verliesverrekening gesuggereerd, waarbij het verlies uit het huidige jaar mag worden verrekend met de winst van vorig jaar.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Dank voor deze jouw reactie.sailor_dg schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:19:
[...]
Toevallig heb ik deze zelfde behandelaar gehad met een ‘out of office’ tot november. Blijkt dat hij niet meer werkt bij de BD (Dhr Ka…..) Ik zat wat eerder in het proces en heb onder dreiging van een rechtszaak een vervangende behandelaar gekregen. Inmiddels is mijn zaak afgerond incl heffingsrente. Was geen discussie over.
Mijn bezwaar richtte zich niet op de inhoud van de aanslag, maar op de incorrecte behandeling van mijn aangifte gezien het deels negeren ervan. Dat mag niet. Vandaar o.g.v. AWB verzocht om een nieuw besluit.richard20 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:56:
In de brief aan Vermeer noemt hij uitdrukkelijk de bezwaarmakers, Daarmee sluit hij art. 30fe uit, zou ik menen. Maar het blijft zorgelijk want de brief is een schoolvoorbeeld van gebrekkig formuleren.
ik citeer:
Vraag 1
Klopt het dat bezwaarmakers alleen belastingrente kunnen terugkrijgen als zij het
OWR-formulier hebben ingediend voor de definitieve aanslag werd vastgesteld?
Antwoord 1
Dit klopt. Op grond van de huidige fiscale wet- en regelgeving1 vindt geen rentevergoeding plaats in het geval dat een definitieve aanslag wordt verminderd bij bezwaar, via ambtshalve vermindering of naar aanleiding van een gerechtelijke procedure. De hoofdregel op basis van wetgeving is dat bij rechtsherstel box 3 alleen (belasting)rente vergoed wordt als het formulier Opgaaf werkelijk rendement (formulier OWR) ingediend is voordat de definitieve aanslag is vastgesteld, aan alle overige wettelijke voorwaarden met betrekking tot belastingrentevergoeding is voldaan én dat formulier OWR leidt tot een teruggaaf van belasting.
Heb je geen aanspraak op rente als je bezwaar maakte tegen de (na indiening van het formulier) opgelegde aanslag omdat art. 30fe die aanspraak uitsluit? Als dat zo is dan klopt vraag 1 dus niet.
Of zie ik spoken?
[ Voor 5% gewijzigd door marcelbx op 24-06-2026 10:05 ]
Wat een respectloze manier van communiceren met ons parlement zeg.Lordy79 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:53:
Ik lees op
https://www.bnr.nl/nieuws...te-kamer-is-vrij-kansloos
Dat de box3 wet per 2028 toch zou kunnen sneuvelen. Ik moet zeggen dat 1 jaar verliesverrekening of 100 euro vrij rendement méér ook geen zoden aan de dijk zet en ik mag hopen dat dat niet de doorslag geeft voor een senator.
Het is gewoon een slechte wet en de 1e kamer was ooit bedacht om slechte wetgeving weg te stemmen dus laat ze hun werk doen.
[...]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART
Eens en dan heb je ook niet het probleem van die aanwas. Dat mensen zeuren dat ze zaken moeten verkopen, de kleine belegger. Tot 200k idd gewoon vrij.CornermanNL schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:23:
Ik snap niet dat ze de belastingvrije voet niet gewoon behouden. Het belangrijkste is dat mensen een beetje vermogen kunnen opbouwen voor de gaten die nu vallen in de sociale verzekeringen, de studie van de kinderen en zaken als vervanging van de auto & onderhoud huis (indien van toepassing)
laat alles onder de 2 ton met rust en mensen kunnen de voordelen van de rente op rente effecten benutten en tijdig een potje opbouwen. Waar iedereen makkelijk overheen lijkt te stappen is dat die 1800 euro rendementsvrijstelling echt iets anders is dan een stuk belastingvrij vermogen.
De meeste mensen halen meer dan 2 ton toch niet. Dan daar boven gewoon beginnen met belasten op een evenwichtige manier. Klaar ben je.
Nou ja we weten al maanden dat 2028 niet invoering zal zijn. Dat zeg ik al de hele tijd. Is zo helder als wat.Lordy79 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:53:
Ik lees op
Dat de box3 wet per 2028 toch zou kunnen sneuvelen. Ik moet zeggen dat 1 jaar verliesverrekening of 100 euro vrij rendement méér ook geen zoden aan de dijk zet en ik mag hopen dat dat niet de doorslag geeft voor een senator.
Het is gewoon een slechte wet en de 1e kamer was ooit bedacht om slechte wetgeving weg te stemmen dus laat ze hun werk doen.
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door richard20 op 24-06-2026 10:34 ]
In het huidige systeem is die berekening er ook al: je berekent de verschuldigde belasting over het hele bedrag, en dan vermenigvuldig je dat met de rendementsgrondslag (het deel boven de vrijstelling).HC87 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:44:
[...]
Eens en dan heb je ook niet het probleem van die aanwas. Dat mensen zeuren dat ze zaken moeten verkopen, de kleine belegger. Tot 200k idd gewoon vrij.
Alleen lastige is hoe bereken je dat.
Stel je hebt 250k en je maakt 100k winst. Betaal je dan 36% over die 100k? Of zeg je dan eerste 200k was gratis dus alleen over 1/5e deel betaal je.
Maar goed daar valt wel iets op te bedenken.
Zoiets zou idd het systeem moeten worden.
Aan de andere kant kan je dan ook weer zeggen hou het dan maar simpel met eenvoudige vermogensbelasting alles boven de 200k. Eventueel inclusief huis en deel pensioen. En dan een 0.7% ofzo.
We gaan het zien. Wat ze nu willen wordt hem gewoon niet
Bedoel je box1 stenen? Ik denk niet dat veel NLers met eigen huis opeens 2-3k extra zouden kunnen betalen per jaar. De WOZ is de laatste jaren zo snel gestegen. Vorig jaar was mijn woning met 50k gestegen. Dat is 3500 obv 0,7%.Aan de andere kant kan je dan ook weer zeggen hou het dan maar simpel met eenvoudige vermogensbelasting alles boven de 200k. Eventueel inclusief huis en deel pensioen. En dan een 0.7% ofzo.
We gaan het zien. Wat ze nu willen wordt hem gewoon niet
[ Voor 3% gewijzigd door kx22 op 24-06-2026 10:58 ]
Dat is anders omdat dat een belasting is het op het bedrag dat overblijft.ErnstH schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:47:
[...]
In het huidige systeem is die berekening er ook al: je berekent de verschuldigde belasting over het hele bedrag, en dan vermenigvuldig je dat met de rendementsgrondslag (het deel boven de vrijstelling).
Ja maar dan huis boven 500k ofzo. Soort van tegencompensatie mbt hypoteheekrenteaftrek.kx22 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:57:
[...]
[...]
Bedoel je box1 stenen? Ik denk niet dat veel NLers met eigen huis opeens 2-3k extra zouden kunnen betalen per jaar. De WOZ is de laatste jaren zo snel gestegen. Vorig jaar was mijn woning met 50k gestegen. Dat is 3500 obv 0,7%.
En pensioen is ook lastig. Dan betaal je dus met je huidige salaris alvast een % over het pensioen dat je in de toekomst krijgt (als je neit eerder sterft). Veel pensioenen stoppen op het moment van overlijden.
Ik zou box1 met rust laten en de focus op box2 en box3 leggen.
Je mag maar 1 jaar terug. Dus stel je verliest bak in 2028, beetje in 2029, wint in 2030. Mag je in 2030 maar beetje verrekenen.Vipertje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:26:
Hoe werkt trouwens 1 jaar verliesverrekening, wanneer er meerdere slechtere jaren op rij zijn. Mag je dan kiezen in welk winst jaar dat verliesjaar verrekend, of is dat een opvolgend jaar?
ik zat op het moment dat deze kerel niet meer beschikbaar was nog in het stadium: lever aanvullende info. Toen ik daarop geen reactie kreeg en dus die rare out of office heb ik een brief geschreven naar het algemene kantoor adres Unit box 3 geloof ik. Met daarin mijn standpunt dat ik tijdig mijn spullen heb aangeleverd en binnen 7 dagen antwoord verwacht en ik anders me nadrukkelijk het recht voorbehoud om naar de rechter te stappen. Ik kreeg binnen een paar dagen een nieuwe behandelaar. Aangezien jij voor hen al 'afgehandeld' bent is het wellicht lastig. wel mag je formeel bezwaar maken tegen de uitspraak. ik zou dit in jouw geval doen.marcelbx schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:02:
[...]
Dank voor deze jouw reactie.
Bij wie/wat heb je kunnen dreigen? Want ik heb van alles in die richting geprobeerd maar kreeg hoe dan ook (enkel via BT) geen poot aan de grond. Ik moest om te beginnen BT-medewerkers uitleggen 'hoe het zit' - in plaats van dat zij zaken (h)erkenden. En vervolgens 'mochten' ze niets. (Dan ben je wel steeds een half uur verder, overigens...)
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Het zal toch niet zo zijn dat ze één behandelaar hebben voor die 500.000 à 600.000 tegenbewijsformulieren? Ze proberen je van zich af te schudden door je niet automatisch een nieuwe toe te wijzen als die naar een Caribisch eiland (dat is een veronderstelling hoor) vertrekt. In de hoop dat je vergeet dat je nog iets had lopen bij hun of zo?sailor_dg schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:34:
[...]
ik zat op het moment dat deze kerel niet meer beschikbaar was nog in het stadium: lever aanvullende info. Toen ik daarop geen reactie kreeg en dus die rare out of office heb ik een brief geschreven naar het algemene kantoor adres Unit box 3 geloof ik. Met daarin mijn standpunt dat ik tijdig mijn spullen heb aangeleverd en binnen 7 dagen antwoord verwacht en ik anders me nadrukkelijk het recht voorbehoud om naar de rechter te stappen. Ik kreeg binnen een paar dagen een nieuwe behandelaar. Aangezien jij voor hen al 'afgehandeld' bent is het wellicht lastig. wel mag je formeel bezwaar maken tegen de uitspraak. ik zou dit in jouw geval doen.
Dank. Daar staat inderdaad dat getal. De 2.4 miljard komt dus door de tegenbewijzen. Maar mijn punt was: klopt die 2.4 miljard wel? Misschien zijn er best wel wat tegenbewijzen niet ingezonden, en verder is de aanname van het werkelijk rendement t.o.v. het forfaitaire ook helemaal niet hetzelfde voor iedereen. Dat hangt behoorlijk af van ieders beleggings/spaar mix. Verder is die derving door tegenbewijs ook nog eens afhankelijk van het jaar. Hoe weten ze wat voor jaren 2026 of 2027of 2028 zijn op de beurs?marcelbx schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:49:
[...]
Over vergelijkingsbasis 'die derving' (uit: 'nota toelichting cijfers box3 'op p.43 van 47, document https://www.eerstekamer.nl/overig/20260619/beslisnota_s_bij_brief_over/document):
[Afbeelding]
Helder. Ik was benieuwd bij wijze van lering.sailor_dg schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:34:
[...]
ik zat op het moment dat deze kerel niet meer beschikbaar was nog in het stadium: lever aanvullende info. Toen ik daarop geen reactie kreeg en dus die rare out of office heb ik een brief geschreven naar het algemene kantoor adres Unit box 3 geloof ik. Met daarin mijn standpunt dat ik tijdig mijn spullen heb aangeleverd en binnen 7 dagen antwoord verwacht en ik anders me nadrukkelijk het recht voorbehoud om naar de rechter te stappen. Ik kreeg binnen een paar dagen een nieuwe behandelaar. Aangezien jij voor hen al 'afgehandeld' bent is het wellicht lastig. wel mag je formeel bezwaar maken tegen de uitspraak. ik zou dit in jouw geval doen.
Natuurlijk niet. Maar ze zullen er per (ingevlogen, niet per se allemaal even competente) behandelaar vele per dag doen.Coffeeroam schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:16:
[...]
Het zal toch niet zo zijn dat ze één behandelaar hebben voor die 500.000 à 600.000 tegenbewijsformulieren? ...
Je voorbeeld is vreemd. Huidige voorstel dekt dat (onbeperkt meenemen verlies) juist allemaal wél. Even los van de overgangssituaties oude-naar-nieuwe systeem, uiteraard.HC87 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:28:
[...]
Je mag maar 1 jaar terug. Dus stel je verliest bak in 2028, beetje in 2029, wint in 2030. Mag je in 2030 maar beetje verrekenen.
Ook een belachelijke regeling
Ik heb dacht ik nog beargumenteerd waarom je aan de MvT (bij wijzignswet m.b.t. o.a. art.30fe) wel ook steun kon hebben, al staat natuurlijk nergens de casus dat een BD-ambtenaar een deel van je aangifte envoudigweg negeert. Ik ga het niet terugzoeken; destijds ook aangegeven dat het m.i. pricipieel beter was/is o.g.v. AWB onzorgvuldig besluit (negeren deel van de aangifte) om een nieuw besluit te vragen en op die weg doorgegaan. Gewoon omdat dat eenvoudiger & meer principiëel is: primair moeten zij hun werk correct uitvoeren. Daarna volgt pas, en als het goed is vanzelf, de rest.richard20 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:14:
De tekst van art 30fe luidt: "Indien met betrekking tot de inkomstenbelasting ...... naar aanleiding van een bezwaarschrift of een daaropvolgende gerechtelijke procedure een aanslag of een navorderingsaanslag wordt verminderd of wordt vernietigd, ... , wordt geen rente vergoed".
Als art. 30fe niet relevant is als de aangifte wordt gevolgd, wat niet uit de geciteerde tekst blijft maar wellicht wel uit de wetsgeschiedenis, dan zou dat zeker helpen, want mijn aangifte is uiteindelijk gevolgd en wel door vermindering van de definitieve aanslag. - maar wel naar aanleiding van, althans na bezwaar en beroep.
Dat zou niet mijn conclusie zijn. Immers: expliciet wordt de verwachte 'grote opbrengst' van WWR benoemd & gegeven.Coffeeroam schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:23:
[...]
... De 2.4 miljard komt dus door de tegenbewijzen. ...
[ Voor 8% gewijzigd door marcelbx op 24-06-2026 17:02 ]
Duidelijker voorbeeld volgtmarcelbx schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:39:
[...]
Je voorbeeld is vreemd. Huidige voorstel dekt dat (onbeperkt meenemen verlies) juist allemaal wél. Even los van de overgangssituaties oude-naar-nieuwe systeem, uiteraard.
Essentie één jaar terugwaarts: stel winst 2029, beetje verlies 2030. Dat beetje verlies mag je dan verrekenen met aanslag winst 2029.
Een jaar terugwaarte verrekening scheelt een ferme slok op een borrel qua cah-flowproblematiek m.b.t. belastingen. Althans ik zou dat een grote verbetering vinden op het huidige voorstel.
[ Voor 8% gewijzigd door HC87 op 24-06-2026 17:52 ]
[ Voor 79% gewijzigd door HC87 op 24-06-2026 17:52 ]
Maar carry forward blijft toch ook nog bestaan?HC87 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:47:
1 jaar terug helpt wat maar kan alsnog nadelig zijn.
Voorbeeld:Met een carry back van 1 jaar kun je het verlies uit jaar 2 slechts terugwentelen naar jaar 1:
- Jaar 1: winst €20.000
- Jaar 2: verlies €100.000
- Jaar 3: winst €100.000
Als er géén (of beperkte) carry forward mogelijk zou zijn, gaat die €80.000 verloren. In jaar 3 betaal je dan belasting over de volledige €100.000 winst, terwijl je over de drie jaren samen slechts €20.000 winst hebt gemaakt:
- €20.000 van het verlies wordt verrekend met de winst van jaar 1 → je krijgt belasting terug over die €20.000.
- Er blijft €80.000 verlies over.
€20.000 − €100.000 + €100.000 = €20.000 netto winst.
Je betaalt dan belasting alsof je €120.000 winst hebt gehad (€20.000 in jaar 1 en €100.000 in jaar 3), terwijl je economisch slechts €20.000 hebt verdiend.
Ja. Maar het kan zijn dat men stopt met beleggen om huis te kopen of iets dergelijks. Dan kan je dus fluiten naar je centen. Of scheiding etc.Coffeeroam schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:12:
[...]
Maar carry forward blijft toch ook nog bestaan?
[ Voor 84% gewijzigd door We Are Borg op 25-06-2026 09:21 ]
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 25-06-2026 09:21 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Lordy79 op 24-06-2026 19:43 ]
Als ik het jou uitleg, heb ik zelf die uitleg niet nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door marcelbx op 24-06-2026 20:15 ]
Waarom doe je dit? Daar was en is geen sprake van en heeft dan ook geen relevantie.HC87 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:47:
...
Als er géén (of beperkte) carry forward mogelijk zou zijn, gaat die ...
[ Voor 4% gewijzigd door marcelbx op 24-06-2026 20:10 ]
Natuurlijk - evt. wel eerder via VA.Sineplex schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:27:
Met een carry-back regeling blijf je nog altijd een cash-flow nadeel overhouden. Je hebt immers in jaar 1 belasting betaald, terwijl het in jaar 2 gekelderd is. Die belasting krijg je pas naderhand terug nadat je de aangifte voor jaar 2 hebt ingediend.
[ Voor 5% gewijzigd door marcelbx op 24-06-2026 20:14 ]
Lordy79 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:53:
Ik lees op
[...]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
En ik sta er niet gek van op te kijken dat als het ingevoerd is ze na een aantal jaren zeggen dat het niet 36% maar 50% moet worden. Want ja, beleggers zijn rijk en mogen gerust wat meer betalen....Ferr9 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:06:
Over dat "keuzemenu", je weet dat de verhoogde vrijstelling met 100 euro en verlaging van tarief met 1% (kansloze bedragen en percentages trouwens) als eerste weer van tafel gaan als er geld nodig is.
Waarom niet gewoon de vermogenswinst als inkomen zien en hetzelfde belasten als inkomen uit werk? Dan is het nog steeds niet zo slecht, want je hebt er niets voor hoeven doen. Liever nog meer belasting op vermogenswinst en minder op arbeid maar daar is nog te vroeg voor denk ik. Voor de economie is dat wel een stuk beter.phantom09 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:54:
[...]
En ik sta er niet gek van op te kijken dat als het ingevoerd is ze na een aantal jaren zeggen dat het niet 36% maar 50% moet worden. Want ja, beleggers zijn rijk en mogen gerust wat meer betalen....
Als ze dat doen, dan heb ik ook echt weg.
Zucht, daar gaan we weer..R_Zwart schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:48:
[...]
Waarom niet gewoon de vermogenswinst als inkomen zien en hetzelfde belasten als inkomen uit werk? Dan is het nog steeds niet zo slecht, want je hebt er niets voor hoeven doen. Liever nog meer belasting op vermogenswinst en minder op arbeid maar daar is nog te vroeg voor denk ik. Voor de economie is dat wel een stuk beter.
Gelukkig groeide mijn belegd vermogen aan een boom en loop ik geen enkel risico op de markt.R_Zwart schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:48:
....want je hebt er niets voor hoeven doen...
Met de percentages die 'ze' willen vragen mag dat niet.VindiGoosh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 04:08:
Wat is precies het probleem met een algemene vermogensbelasting?
....want je hebt er niets voor hoeven doen...
Mensen met inkomen uit arbeid steken ook tijd in hun inkomen, en een aantal lopen risico, en ook zij betalen inkomsten belasting.Radiodurans schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:34:
[...]
Gelukkig groeide mijn belegd vermogen aan een boom en loop ik geen enkel risico op de markt.
Je vergeet de inkomsten, overdrachtsbelasting 3-5 miljard per jaar, huurwaardeforfait 3-4 miljard.HC87 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:24:
[...]Die HRA kost 11 miljard per jaar. Geen enkel land heeft zon regeling.
Maar er zijn weinig banen waar je er financieel op inlevert (negatieve bonus) als je je werk niet goed doetW1ck1e schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:30:
[...]
[...]
Mensen met inkomen uit arbeid steken ook tijd in hun inkomen, en een aantal lopen risico, en ook zij betalen inkomsten belasting.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Jaa dat bedoel ik inderdaad. Gewoon 0.5% over het vermogen.Jake schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:25:
[...]
Met de percentages die 'ze' willen vragen mag dat niet.
Een laag percentage lijkt te mogen obv EVRM, maar om wat ze nu wensen te gaan ophalen te realiseren moet het te hoog zijn (en onderscheid in type vermogen is er bij flat fee natuurlijk niet).
Dat is eerder iets van het bedrijf waar je werkt dan van de branche of het beroep dat je gekozen hebt.fsfikke schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:14:
[...]
Maar er zijn weinig banen waar je er financieel op inlevert (negatieve bonus) als je je werk niet goed doet
[ Voor 18% gewijzigd door W1ck1e op 25-06-2026 10:33 ]
Nieuw artikel in FD te lezen via deze tweet50PLUS senator Martin van Rooijen:
— Martin van Rooijen (@MvRooijen) 25 juni 2026
Senaat moet BOX 3 wet alleen beoordelen op Kwaliteit en Uitvoerbaarheid
Budgettaire Lek is probleem kabinet
Dat komt met HEEL SLECHT VOORSTEL
Nergens ter wereld wordt PAPIEREN Waardestijging belast
WEG ERMEE@fd @nos @telegraaf @ad (1) pic.twitter.com/wGTZuL23ZS
Hoe vaak moeten mensen het nog uitleggen? Je blijft het gewoon negeren en stug dezelfde communistische onzin neerplempen.W1ck1e schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:39:
[...]
waarom zou dat beleggen dan minder belast moeten worden ?
Dat je het er niet mee eens bent, maar het geen communistische onzin. Sowieso weer een lekkere manier van communiceren. Omgekeerd wordt ook continu geroepen dat de VRH een dubbele belasting is, terwijl het een belasting is op (fictief) rendement op vermogen.dtsv schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:38:
[...]
Hoe vaak moeten mensen het nog uitleggen? Je blijft het gewoon negeren en stug dezelfde communistische onzin neerplempen.
[ Voor 5% gewijzigd door edozat1 op 25-06-2026 10:49 ]
Of je beantwoordt gewoon mijn specifieke vraag.dtsv schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:38:
[...]
Hoe vaak moeten mensen het nog uitleggen? Je blijft het gewoon negeren en stug dezelfde communistische onzin neerplempen.
Tja vanuit oogpunt van de Hoge Raad wel terecht, maar gegeven dat mensen actief werd ontraden om in bezwaar te gaan is het wel heel pijnlijk dat de politiek nu (wederom) niet thuis geeft.
Er zijn een aantal argumenten langsgekomen.W1ck1e schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:00:
[...]
Of je beantwoordt gewoon mijn specifieke vraag.
En ik ben geen communist.
Altijd overal preventief bezwaar tegen maken én geen politici geloven die zeggen "u hoeft niets te doen".
Als de wet werkelijk rendement zou worden aangenomen, wordt gezegd dat Nederland het enige land is met een vermogensaanwasbelasting (of in ieder geval een van de weinige landen).nbosch schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:55:
[...]
Je vergeet de inkomsten, overdrachtsbelasting 3-5 miljard per jaar, huurwaardeforfait 3-4 miljard.
Dus netto kosten HRA 2-5 miljard. Die worden verdeeld over 60% van de Nederlanders.
Huurtoeslag is 5 miljard en die worden verdeeld over 40% van de Nederlanders.
Dus al met al gaat er met betrekking tot wonen veel meer geld naar huurders. Linkse politici zijn altijd goed met framing door te zeggen dat de gewone man "de huurders" de HRA voor de "rijken" betalen. Niets is minder waar.
PS van mij mag de HRA ook verdwijnen ivm marktverstoring, maar dan wel in samenhang met een geheel nieuwe belastingstelsel. Znnder toeslagen zodat mensen weer gemotiveerd worden te gaan werken.
Ik moet denken aan de uitdrukking "Two wrongs don't make one right".Coffeeroam schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:09:
[...]
Als de wet werkelijk rendement zou worden aangenomen, wordt gezegd dat Nederland het enige land is met een vermogensaanwasbelasting (of in ieder geval een van de weinige landen).
Ook is Nederland het enige land met een zo riante hypotheekrenteaftrek.
==>>>> 1 - 1 = 0.
Dan zou Nederland tevens meteen weer een beetje normaler worden.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Mijn beeld:Lordy79 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:02:
[...]
Er zijn een aantal argumenten langsgekomen.
Zonder dat ik het met alles eens ben hier 3 stuks.
1. Er is al belasting over de hoofdsom betaald. Waarom ook veel over de vruchten.
2. Inflatie holt het kapitaal OOK al uit.
3. Sparen/buffer aanhouden wordt ontmoedigd. Spilzucht zou juist ontmoedigd moeten worden.
Er zal nog wel meer zijn.
But two wrights can build an airoplane.rube schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:11:
[...]
Ik moet denken aan de uitdrukking "Two wrongs don't make one right".
Ik heb geen idee hoe het "(karma) keizer algoritme" werkt.Lordy79 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:22:
@W1ck1e je bent (karma)keizer van Financiën, waarom vraag je dan naar de bekende weg?
W1ck1e in "Vermogensrendementsheffing 2.0"
die discussie is toch al 30x gevoerd?
Destijds heeft de BD alle bezwaren genoteerd en meegenomen in de massaalbezwaarprocedure. Als je nu en in de toekomst in bezwaar gaat, dan wordt je bezwaar afgehandeld (al dan niet via de rechter), maar is daarna klaar. Stel er komt uiteindelijk toch de uitspraak dat VAB niet mag, zouden al die afgehandelde bezwaren dan wel heropend worden?W1ck1e schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:00:
[...]
Altijd bezwaar maken, blijkbaar zit de BD om werk verlegen.
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Erg teleurstellend dit. Vanuit een juridisch oogpunt kan ik hier nog wel enig begrip voor opbrengen; de HR staat erom bekend dat ze zeer strikt vasthouden aan "termijn is termijn", maar vanuit de politiek is dit werkelijk onbestaanbaar.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen: je bent blijkbaar veel betrokken bij dit onderwerp en dat is je te prijzen, maar waarom stel je vragen die al heel vaak gesteld worden?W1ck1e schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:25:
[...]
Ik heb geen idee hoe het "(karma) keizer algoritme" werkt.
[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 25-06-2026 11:53 ]
Dus je snapt het gewoon niet, inflatie is niet iets wat je zomaar kunt negeren omdat het niet bij je politieke voorkeur past, inflatie is een keiharde vermogensbelasting.W1ck1e schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:50:
@Lordy79 n = 2
ik wordt getriggerd door berichten over "al belasting betaald hebben", "inflatie"
De gang van zaken is als volgt:manusjevanalles schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:30:
[...]
Destijds heeft de BD alle bezwaren genoteerd en meegenomen in de massaalbezwaarprocedure. Als je nu en in de toekomst in bezwaar gaat, dan wordt je bezwaar afgehandeld (al dan niet via de rechter), maar is daarna klaar. Stel er komt uiteindelijk toch de uitspraak dat VAB niet mag, zouden al die afgehandelde bezwaren dan wel heropend worden?
[ Voor 6% gewijzigd door richard20 op 25-06-2026 12:15 ]
Als aandeelhouder ben je voor een stukje eigenaar van een bedrijf. Over de winst is al VPB ingehouden (en evt ook dividendbelasting). Weliswaar bij een andere bron, maar de aandeelkoers is in feite al een netto koers. Die VPB per aandeel zou dan op zijn minst moeten worden kunnen verrekend met Box3. Dividendbelasting is ook (meestal) verrekenbaarLordy79 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:02:
[...]
Er zijn een aantal argumenten langsgekomen.
Zonder dat ik het met alles eens ben hier 3 stuks.
1. Er is al belasting over de hoofdsom betaald. Waarom ook veel over de vruchten.
2. Inflatie holt het kapitaal OOK al uit.
3. Sparen/buffer aanhouden wordt ontmoedigd. Spilzucht zou juist ontmoedigd moeten worden.
Er zal nog wel meer zijn.
Stel dat de Hoge Raad met een uitspraak komt die jou uiteindelijk gelijk geeft, terwijl de BD jou dat niet gaf in een reeds verstreken bezwaarprocedure.manusjevanalles schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:30:
[...]
Destijds heeft de BD alle bezwaren genoteerd en meegenomen in de massaalbezwaarprocedure. Als je nu en in de toekomst in bezwaar gaat, dan wordt je bezwaar afgehandeld (al dan niet via de rechter), maar is daarna klaar. Stel er komt uiteindelijk toch de uitspraak dat VAB niet mag, zouden al die afgehandelde bezwaren dan wel heropend worden?
[ Voor 9% gewijzigd door Coffeeroam op 25-06-2026 13:31 ]
Zelfs 1% zal ik nog best vinden.VindiGoosh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:37:
[...]
Jaa dat bedoel ik inderdaad. Gewoon 0.5% over het vermogen.
Dat gaat gebeurenHendrik H. schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:44:
Met 1% vermogensbelasting haal je de 9 miljard ook die ze zo graag binnen willen graaien. Waarom iedereen in een doolhof laten verdwalen terwijl je zonder af te slaan het doel ook bereikt.
Lees mijn posts terug. Tot nu toe spot on. En ja he bron. Maar dat wist je al. Dus niet helemaal helderziend!:)marcelbx schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:11:
[...]
Ik help het je hopen.
Bewijs me dat jij (wel) helderziende, dan wel profetische gaven hebt.
Typefout bedoelde carry backmarcelbx schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:10:
[...]
Waarom doe je dit? Daar was en is geen sprake van en heeft dan ook geen relevantie.
Voorstel was en blijft onbeperkt meenemen van verliezen naar latere jaren.
Dan had ik dat wel gezien.
[ Voor 27% gewijzigd door marcelbx op 25-06-2026 14:30 ]
Haha Marcel je post is rijp voor een *knip.marcelbx schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:26:
[...]
Dan had ik dat wel gezien.
Die hele alinea deugt niet. Vandaar dat ik vroeg: 'waarom doe je dit'.
Maar goed, ik ben er verder alweer helemaal klaar mee, al die herhalingen.
Dus ik help je wel hopen op afwijzing WWR en in plaats daarvan 1% verm.bel., maar laat de rest verder zitten.
Is 1.0% dan genoeg? Toen het nog 1.2% effectief was haalden ze € 4 miljard op. Nu willen ze 9 à 10 miljard ophalen. Is het totale saldo in box 3 (boven de drempel) dan zoveel gestegen?HC87 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:37:
[...]
Haha Marcel je post is rijp voor een *knip.
Yes vermogensbelasting 1.0% here we come!
0.7 kan als je stukje pensioenen en huis meeneemt boven bepaald bedrag.Coffeeroam schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:54:
[...]
Is 1.0% dan genoeg? Toen het nog 1.2% effectief was haalden ze € 4 miljard op. Nu willen ze 9 à 10 miljard ophalen. Is het totale saldo in box 3 (boven de drempel) dan zoveel gestegen?
Dus het is niet genoeg. Dus een platte 1.0% vermogensbelasting gaat er NIET komen.HC87 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:18:
[...]
0.7 kan als je stukje pensioenen en huis meeneemt boven bepaald bedrag.
Als je alles wilt doen zoals nu heb je 1.5% ong nodig. Maar je kan ook progressief doen dus laag voor grote groep en erna wat meer
Het lijkt me handig als de politici eerst kijkt wat het totaal vermogen is in box 3 is, dan een redelijk percentage toepassen voor vermogensbelasting (kijk naar landen om ons heen) en dan weet je hoeveel het ongeveer oplevert.Coffeeroam schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:54:
[...]
Is 1.0% dan genoeg? Toen het nog 1.2% effectief was haalden ze € 4 miljard op. Nu willen ze 9 à 10 miljard ophalen. Is het totale saldo in box 3 (boven de drempel) dan zoveel gestegen?
Dat laatste met klem idd. Ik begin inmiddels te denken dat wanneer een minister of staatssecretaris iets adviseert, je letterlijk het tegenovergestelde moet doen.Coffeeroam schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:04:
[...]
Altijd overal preventief bezwaar tegen maken én geen politici geloven die zeggen "u hoeft niets te doen".
Ik herhaal Zijn Woorden: "Dat gaat gebeuren".Coffeeroam schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:25:
[...]
Dus het is niet genoeg. Dus een platte 1.0% vermogensbelasting gaat er NIET komen.
Ip eens, maar waartegen moet je dan bezwaar maken? Tegen de hoogte? Als je meer maakt dan het forfait, dan zou je blij moeten zijn, maak je minder, dan betaal je ook minder. Je kunt toch niet na iedere aanslag gaan zeggen ik maak al vast bezwaar voor evt juridische zaken die de komende tijd opduiken waarvan ik nu nog geen weet heb, maar ik maak alvast bezwaar. Zoiets wordt toch meteen afgewezen.Coffeeroam schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:04:
[...]
Dat vind ik een aparte redenering. Als we 2 bestaande regelingen hadden, een gunstige en een ongunstige, dan zou ik het eens zijn met wegstrepen tegen elkaar. Maar nu heb je een ongunstige en er komt nog een ongunstige bij, maar dan zegt de overheid, we doen die nieuwe ongunstige toch maar niet maar dan moet je wel die gunstige inleveren.Coffeeroam schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:09:
[...]
Als de wet werkelijk rendement zou worden aangenomen, wordt gezegd dat Nederland het enige land is met een vermogensaanwasbelasting (of in ieder geval een van de weinige landen).
Ook is Nederland het enige land met een zo riante hypotheekrenteaftrek.
==>>>> 1 - 1 = 0.
Dan zou Nederland tevens meteen weer een beetje normaler worden.
Mede omdat die niet altijd uit het inkomen kan worden betaald, zoals herhaaldelijk besproken.Coffeeroam schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:25:
[...]
Dus het is niet genoeg. Dus een platte 1.0% vermogensbelasting gaat er NIET komen.
Dit vraag ik mij ook af inderdaad.nbosch schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:38:
[...]
Ip eens, maar waartegen moet je dan bezwaar maken? Tegen de hoogte? Als je meer maakt dan het forfait, dan zou je blij moeten zijn, maak je minder, dan betaal je ook minder. Je kunt toch niet na iedere aanslag gaan zeggen ik maak al vast bezwaar voor evt juridische zaken die de komende tijd opduiken waarvan ik nu nog geen weet heb, maar ik maak alvast bezwaar. Zoiets wordt toch meteen afgewezen.
De redenering was als volgt:nbosch schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:52:
[...]
Dat vind ik een aparte redenering. Als we 2 bestaande regelingen hadden, een gunstige en een ongunstige, dan zou ik het eens zijn met wegstrepen tegen elkaar. Maar nu heb je een ongunstige en er komt nog een ongunstige bij, maar dan zegt de overheid, we doen die nieuwe ongunstige toch maar niet maar dan moet je wel die gunstige inleveren.
Is hetzelfde wat nu met de sociale zekerheid gebeurt tussen overheid en vakbonden, misschien doen we zus en zo (wat er nog niet is) wel niet maar dan moet wel de AOW leeftijd op de schop.
Nederland zou een stuk normalen worden als niet alleen de HRA verdween maar ook de zeer hoge, accijnzen, hoge IB tarieven, hoge MRB, hoge schenk en successierechten, hoge energie belastingen etc etc.
Tuurlijk joh. Zul je straks zien dat de linkse partijen over een aantal jaren met iets anders komen:R_Zwart schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:48:
[...]
Waarom niet gewoon de vermogenswinst als inkomen zien en hetzelfde belasten als inkomen uit werk? Dan is het nog steeds niet zo slecht, want je hebt er niets voor hoeven doen. Liever nog meer belasting op vermogenswinst en minder op arbeid maar daar is nog te vroeg voor denk ik. Voor de economie is dat wel een stuk beter.