richard20 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:45:
Per beleggingsrekening geldt WR = (a) eindwaarde - (b) beginwaarde + (c) onttrekking - (d) storting. In het zo berekende WR zitten ook de dividenden en rente die je hebt ontvangen. Die wil het formulier apart vermeld hebben. Meer precies vraagt het formulier a, b, het saldo van c en d en het totaal van dividenden en rente. De berekening zit onder de hermetisch gesloten motorkap. Je ziet alleen het eindresultaat. Daarom kan je beter eerst "in klad" (bijv. met een spreadsheet) de berekening a -b+c-d maken om te kunnen controleren of je het formulier goed invult.
Inderdaad, was het maar zo simpel
Ik ben met 2022 bezig.
Gisteren had ik de spaarrekeningen gedaan. Veel copy/paste werk maar simpel.
Vandaag niet verder gekomen dan 2 beleggingsrekeningen voorbereiden.
Ik had al een spreadsheet met de grove getallen en dat het de moeite van invullen waard zou zijn. Maar:
• als je groene beleggingen had dan moet je als het ware je beleggingsrekening in 2 delen
• jaarafschriften van de bank hanteren een compleet andere definitie van stortingen en onttrekkingen dan nodig voor OWR
• dividenden, kosten, cash idem
• in tegenstelling tot eerdere info wil de belastingdienst niet het saldo, maar het totaal van stortingen en onttrekkingen
• sommige aanbieders halen kosten van een tegenrekening af, andere niet
Komt er dus alsnog op neer om door alle afschriften / transacties heen te lopen.
En waarschijnlijk mag ik nog een keer omdat ik kosten en bronbelasting nu niet in mijn sheet heb zitten. Volgens de methode die je hierboven beschrijft komen die wel ten laste van het rendement. Nog maar eens lezen hoe stortingen en onttrekkingen zijn gedefinieerd: storting/onttrekking van de rekening of van de onderliggende fondsen.
Dit wordt waarschijnlijk een kwestie van ongeveer = goed genoeg.
[
Voor 12% gewijzigd door
Rukapul op 10-10-2025 23:41
]