D-e-n schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:40:
[...]
Het blijft een illusie dat iedereen in Nederland een succesvol belegger zou kunnen zijn. Een groot deel van de Nederlanders vindt het uitzoeken van de zorgverzekering al te complex.
Maar ik herhaal dan mijn aanvulling in ditzelfde topic: waarom zou iedereen überhaupt moeten beleggen? Wat is er mis met iedereen een goed pensioen geven? Waarom moet alles in deze samenleving gereduceerd worden tot een individualistische ratrace?
We hebben onze (kapitalistische) samenleving decennia lang overeind gehouden zonder dat half Nederland op een beleggingsapp zat. De individualistische manier van denken die dit topic domineert tast de solidariteit in de samenleving aan en je hoeft maar naar de VS te kijken waar dat allemaal toe leidt.
Vergeten dat iedereen al heel lang verplicht mee moet doen met beleggen via je pensioen? En daar komt veel meer geld bij kijken dat wat de mensen zelf aan geld opzij leggen.
Het totale saldo aan belegt vermogen in pensioenfondsen is circa 3500 miljard.
Het totale saldo van particuliere beleggers is 200 miljard.
Het totale spaar saldo van particulieren is circa 500 Miljard,
Dus zelf als zou elke Nederlanders 100% beleggen en niks sparen, zelfs dan is dit saldo minder dan het belegt vermogen in de pensioenen.
Nederlanders beleggen veel meer dan je denkt.
Je moet je eens afvragen waarom pensioenfondsen gaan beleggen niet en gaan sparen.
En nog beter, hoe zorgen de rijken ervoor dat ze rijk blijven? Niet door te gaan sparen, maar door een bedrijf op te zetten of te gaan investeren/beleggen.
En nee, ze blijven ook niet rijk door te gaan werken zoals Jan modaal dat doet.
Daarnaast kan je de VS niet vergelijken met Nederland. Dat er in de VS meer mensen beleggen staat compleet los van wat wij hier hebben. Ons sociaal vangnet is rijkelijker en beter dan die in de VS.
Dit heeft zijn voor en zijn nadelen.
Doordat de VS een minder goed social vangnet heeft houden werkende amerikanen ook meer geld over, werkende Nederlanders houden daarentegen minder over omdat de belasting hier veel hoger zijn.
Leg eens uit waarom je afkeer hebt van beleggen? Want als je vindt dat beleggen niet goed is, dan zou ik als ik jou was ervoor zorgen dat je gaat proberen om ervoor te zorgen dat het pensioen geld van jou gespaart kan worden.
[
Voor 25% gewijzigd door
phantom09 op 02-03-2026 22:09
]