• HC87
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 06-05 06:17
W1ck1e schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:39:
[...]

Voor mensen die al genoeg hebben opgebouwd en niet meer zo'n lange horizon hebben is sparen wel een goede optie om bepaalde zekerheid te hebben. Soms is genoeg ook echt genoeg.
Zeker. Maar veel mensen denken ook aan hun kinderen etc. Next generations.
Natuurlijk genoeg is genoeg.
Maar de overheid wilt vooral de werkende burger keihard aanpakken met deze box 3. Het kan niet zo zijn dat iemand een paar jaar eerder stopt met werken.
Werken tot je er bij neervalt!

• HC87
Daarnaast is het zo dat je als overheid juist moet stimuleren om te beleggen. Aan veel spaargeld heeft de economie niks. De Nederlandse overheid is compleet de weg kwijt en krijgt daarnaast steeds meer Zita Pels trekjes. Succes moet bestraft worden want zo ben je geboren en het heeft niets meer met je inzet te maken.
Liever iedereen in een trabantje dan de een een Audi en de ander een Toyota

[ Voor 10% gewijzigd door HC87 op 02-05-2026 11:16 ]

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:01
Kareem schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Is het voor spaarders ook een ramp? En zo ja, waarom?
Met het voornemen van een heffingsvrij "resultaat" (=rente, in geval van sparen) van €1800,- zullen meer spaarders box-3 belasting moeten betalen zodra de rente wat hoger is.
Voorbeeld, bij een rente van 4% (niet ondenkbaar want elke idioot kan 4% rente behalen volgens Zalm destijds), is het bijbehorende spaarsaldo € 45000 waarboven je belasting gaat betalen. In de praktijk dus een verlaging van het heffingsvrij vermogen.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:33
Coffeeroam schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:43:
[...]

Met het voornemen van een heffingsvrij "resultaat" (=rente, in geval van sparen) van €1800,- zullen meer spaarders box-3 belasting moeten betalen zodra de rente wat hoger is.
Voorbeeld, bij een rente van 4% (niet ondenkbaar want elke idioot kan 4% rente behalen volgens Zalm destijds), is het bijbehorende spaarsaldo € 45000 waarboven je belasting gaat betalen. In de praktijk dus een verlaging van het heffingsvrij vermogen.
Volgens mij zit ik nu op ongeveer 2,5% rente gewogen gemiddelde.
Dan is het bedrag waarboven ik belasting ga betalen dus 72k. In mijn praktijk is het dus een verhoging.
Het voorbeeld met betrekking tot de boekhouder zalm is dus theorie.

forfaitair met zoveel spaarders of hun geld bij de grootbanken was zo gek nog niet. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 02-05-2026 11:56 ]

• Hendrik H.
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Net als @HC87 begin ik steeds meer een voorstander te worden van een platte vermogensbelasting. Er zijn m.i. genoeg voordelen om hier eens goed over na te denken. Dat zal Heijnen ongetwijfeld hebben gedaan maar niet goed genoeg.
- het is een zeer eenvoudig systeem. Snel in te voeren en begrijpelijk voor de belastingbetaler en belastingdienst. Bezit min schulden en je vermogen staat onder de streep.
- je kunt het hele vermogen op een grote hoop gooien dus geen geschuif meer met vermogensbestanddelen.
- het is volgens mij minder fraudegevoelig. Peildatum 1 januari en dat is het.
- geen langdurige rechtszaken meer die ongetwijfeld nog zullen volgen ook na 1 januari 2028.
- een voorspelbaar systeem. De belastingbetaler weet waaraan hij aan toe is en de belastingdienst heeft een stabiele inkomensstroom.

Er zijn ongetwijfeld meerdere nadelen maar die zijn voor mij onvoldoende om geen vermogensbelasting in te voeren. Hopelijk wil de politiek hier nog eens over nadenken want het misbaksel wat ze nu willen invoeren is misschien in 2032 of later gebruiksklaar.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hendrik H. schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:01:
- het is volgens mij minder fraudegevoelig. Peildatum 1 januari en dat is het.
Het argument tegen was in het verleden altijd dat de rijksten het makkelijk ergens achter bv constructies of op de kaaiman eilanden verstopten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• W1ck1e
Net als @HC87 begin ik steeds meer een voorstander te worden van een platte vermogensbelasting.
...
Er zijn ongetwijfeld meerdere nadelen maar die zijn voor mij onvoldoende om geen vermogensbelasting in te voeren. Hopelijk wil de politiek hier nog eens over nadenken want het misbaksel wat ze nu willen invoeren is misschien in 2032 of later gebruiksklaar.
Een platte vermogensbelasting is een enkel belasting tarief ongeacht de grootte van het vermogen.
Dat is in principe in het voordeel van grote vermogens.
Dan weet je meteen wie voorstanders en tegenstanders zouden zijn als je puur naar eigenbelang kijkt.

Puur een vermogensbelasting (maar dan niet plat maar progressief) is volgens mij ook al eenvoudiger. Dus daarvoor is m.i. plat niet nodig.

• W1ck1e
YakuzA schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:16:
[...]

Het argument tegen was in het verleden altijd dat de rijksten het makkelijk ergens achter bv constructies of op de kaaiman eilanden verstopten.
Niet makkelijjker wel eerder lucratief, qua kosten en baten

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 02-05-2026 13:27 ]

• richard20
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:01
Net als @HC87 begin ik steeds meer een voorstander te worden van een platte vermogensbelasting. Er zijn m.i. genoeg voordelen om hier eens goed over na te denken. Dat zal Heijnen ongetwijfeld hebben gedaan maar niet goed genoeg.
- het is een zeer eenvoudig systeem.
Heijen heeft in zijn bureau een advies van de landsadvocaat waarvan de strekking is dat een vermogensbelasting die niet uit het inkomen kan worden betaald en/of die geen onderscheid maakt tussen meer en minder risicovolle vermogensbestanddelen zeer wel door de Hoge Raad zou kunnen worden verhinderd. Dus "geen langdurige rechtszaken meer" is wellicht wat te optimistisch. Eenvoud kan helaas niet in een belastingstelsel waarin de wensen van de allerlei groepen worden verdisconteerd.

• HC87
richard20 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Heijen heeft in zijn bureau een advies van de landsadvocaat waarvan de strekking is dat een vermogensbelasting die niet uit het inkomen kan worden betaald en/of die geen onderscheid maakt tussen meer en minder risicovolle vermogensbestanddelen zeer wel door de Hoge Raad zou kunnen worden verhinderd. Dus "geen langdurige rechtszaken meer" is wellicht wat te optimistisch. Eenvoud kan helaas niet in een belastingstelsel waarin de wensen van de allerlei groepen worden verdisconteerd.
Pre 2001 systeem had anti cummulatie
Was prima
Erna zijn ze debiele dingen gaan bedenken

• HC87
HC87 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:13:
[...]

Pre 2001 systeem had anti cummulatie van 70% ofzo.
Was prima.
Erna zijn ze debiele dingen gaan bedenken

• HC87
W1ck1e schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:19:
[...]

Een platte vermogensbelasting is een enkel belasting tarief ongeacht de grootte van het vermogen.
Dat is in principe in het voordeel van grote vermogens.
Dan weet je meteen wie voorstanders en tegenstanders zouden zijn als je puur naar eigenbelang kijkt.

Puur een vermogensbelasting (maar dan niet plat maar progressief) is volgens mij ook al eenvoudiger. Dus daarvoor is m.i. plat niet nodig.
Ik denk ook dat je moet beseffen dat de echt rijken altijd wegkomen. Kapitaal is vluchtig. Een simpel systeem dat degelijk is is dan gewoon het beste

• HC87
Hou die rijken binnen de landsgrenzen graag. Ipv ze wegjagen en dat ze op andere plekken investeren. We moeten competitief zijn en economie goed hebben

• nbosch
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:40
[...]

Dit argument kun je ook opvoeren bij het systeem dat nu in de steigers staat.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:07
1.5 week geleden werd ik dus door de BD gebeld: mijn fiscaal partner krijgt toch rente. Ik zou meer per mail horen, maar nog niets. Afgelopen woensdagavond mail gestuurd, donderdag werd ik gebeld: “oeps vergeten, uw fiscaal partner krijgt zoals reeds gezegd inderdaad rente, u niet want verrekend met bronbelasting.” Ik zou afgelopen vrijdag per mail een berekening van de rente ontvangen. Geen mail gehad. Ze zei ook dat er op de gewijzigde nieuwe beschikking geen rente kan staan, want de beschikking is al verstuurd. Het zou nu dividend heten oid (of zou dit een of andere truuk zijn?). Ik heb ook benoemd dat de termijn voor het beroep binnenkort verstrijkt en dat ik in beroep ga, dus dat ze moeten opschieten.

De tijd begint te dringen. Waar ze eerder heel voortvarend waren na de ingebrekestelling en ik zeer korte deadlines kreeg om alles aan te leveren, nemen ze nu ruim de tijd. Ik heb de gesprekken wel opgenomen, de laatste van begin tot einde waarin ze letterlijk zegt dat mijn partner rente krijgt. Uiteraard gaan die opnames mee als bewijs naar de rechtbank.

Nog twee weken en dan is de beroepstermijn verstreken. Ik ga voor mijn fiscaal partner in beroep als ik voor die tijd niets zwart op wit heb ontvangen, maar zelfs met een mailtje heb ik onvoldoende vertrouwen dat ze hun toezegging nakomen.

Stel ik ga in beroep, en de rente wordt uitgekeerd, kan ik dan het beroep intrekken? En ben ik dan het griffierecht sowieso kwijt of krijg ik dat dan ook terug?

[ Voor 7% gewijzigd door manusjevanalles op 03-05-2026 08:17 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Eenvoud kan helaas niet in een belastingstelsel waarin de wensen van de allerlei groepen worden verdisconteerd.
En dat is m.i. dus de kern van het probleem, je zou die wensen niet bij het ophalen, maar bij het uitgeven van belastinggeld moeten verdisconteren.

• Coffeeroam
manusjevanalles schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:13:
1.5 week geleden werd ik dus door de BD gebeld: mijn fiscaal partner krijgt toch rente. Ik zou meer per mail horen, maar nog niets. Afgelopen woensdagavond mail gestuurd, donderdag werd ik gebeld: “oeps vergeten, uw fiscaal partner krijgt zoals reeds gezegd inderdaad rente, u niet want verrekend met bronbelasting.” Ik zou afgelopen vrijdag per mail een berekening van de rente ontvangen. Geen mail gehad. Ze zei ook dat er op de gewijzigde nieuwe beschikking geen rente kan staan, want de beschikking is al verstuurd. Het zou nu dividend heten oid (of zou dit een of andere truuk zijn?). Ik heb ook benoemd dat de termijn voor het beroep binnenkort verstrijkt en dat ik in beroep ga, dus dat ze moeten opschieten.

De tijd begint te dringen. Waar ze eerder heel voortvarend waren na de ingebrekestelling en ik zeer korte deadlines kreeg om alles aan te leveren, nemen ze nu ruim de tijd. Ik heb de gesprekken wel opgenomen, de laatste van begin tot einde waarin ze letterlijk zegt dat mijn partner rente krijgt. Uiteraard gaan die opnames mee als bewijs naar de rechtbank.

Nog twee weken en dan is de beroepstermijn verstreken. Ik ga voor mijn fiscaal partner in beroep als ik voor die tijd niets zwart op wit heb ontvangen, maar zelfs met een mailtje heb ik onvoldoende vertrouwen dat ze hun toezegging nakomen.

Stel ik ga in beroep, en de rente wordt uitgekeerd, kan ik dan het beroep intrekken? En ben ik dan het griffierecht sowieso kwijt of krijg ik dat dan ook terug?
Wat een warrig zootje (bij de BD). Je kunt je beroep intrekken. Je kunt je griffierecht terugvragen, en omdat je dat doet omdat je je rente inmiddels hebt gekregen (datgene waarvoor je in beroep was gegaan), zul je die ook wel terugkrijgen.
Zelf heb ik ook ooit griffierecht terugontvangen. Toen was de reden dat de belastingdienst een bezwaar als beroep opvatte en het zonder mijn tussenkomst naar de rechtbank had gestuurd. Omdat ik niet actief zélf in beroep was gegaan kreeg ik griffierecht terug.

• nbosch
W1ck1e schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:51:
[...]

Volgens mij zit ik nu op ongeveer 2,5% rente gewogen gemiddelde.
Dan is het bedrag waarboven ik belasting ga betalen dus 72k. In mijn praktijk is het dus een verhoging.
Het voorbeeld met betrekking tot de boekhouder zalm is dus theorie.

forfaitair met zoveel spaarders of hun geld bij de grootbanken was zo gek nog niet. ;)
Met de nadruk op nu, maar wie zegt dat de rente in 2035 niet 8 % is? Of nog veel meer.
We hebben rente percentages van 12% gehad in het verleden, maar ook negatieve rente. Zelfs een olieprijs die negatief was, alles kan. De wetgever moet daar een beetje rekening mee houden.

• W1ck1e
nbosch schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:37:
[...]

Met de nadruk op nu, maar wie zegt dat de rente in 2035 niet 8 % is? Of nog veel meer.
We hebben rente percentages van 12% gehad in het verleden, maar ook negatieve rente. Zelfs een olieprijs die negatief was, alles kan. De wetgever moet daar een beetje rekening mee houden.
Als de rente dan 8% is, dan betaal ik toch "maar" 36% of zo daarover, dus dan houd ik nog 64% van 8% over. Is ook best veel. Yes, please.

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:45:
[...]

Als de rente dan 8% is, dan betaal ik toch "maar" 36% of zo daarover, dus dan houd ik nog 64% van 8% over. Is ook best veel. Yes, please.
Het ging in deze discussie niet over de 36% maar over het heffingsvrij resultaat. Het ging erom dat er dan meer spaarders box-3 belasting gaan betalen bij het huidige wetsvoorstel, die dat nu nog niet hoeven. Dat is dus ook al bij 4% rente zo (tenzij één van de Kamers nog gaat sleutelen aan het heffingsvrij resultaat).

• Coffeeroam
voorbeeld: een spaarder met het huidige heffingsvrije vermogen, bij een rente van 8%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhllJbafpEBccWWuP39FV-fxr7k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qcymMz3bLY5cK68UCdLbHPSy.jpg?f=user_large

• dtsv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:15
[...]

Is negatief rendement, rente is vrijwel altijd lager dan de inflatie, zou dus NOOIT belast moeten worden.

• W1ck1e
@Coffeeroam Mijn "Yes please" slaat op die hoge rente ;)
Niet op het nieuwe systeem.
Naast een beperkte groep "kleine spaarders" die te groot zijn voor het nieuwe systeem en te klein voor het oude (om vrh te moeten aftikken) zijn er volgens mij veel meer nog kleinere spaarders (als ik kijk naar gemiddeld danwel modaal spaargeld). Die waarschijnlijk ook in het nieuwe systeem nog vrh belasting vrij zijn.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:47
[...]

in het oude vermogensbelasting systeem (tarief 0,6%) zat een plafond dat je niet meer dan 80% van het inkomen uit werk aan vermogensbelasting kon betalen. dit was voornamelijk bedoeld voor landeigenaren/boeren die veel kapitaal in grond hadden.

het argument van de hoge raad dat je moest interen op kapitaal alleen voor de belasting wordt hiermee (deels) ontkracht

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

HC87 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:53:
[...]

Nee maar sparen met de huidige inflatie is niet interessant. Je zult moeten beleggen als je wat wilt opbouwen.
2028 trouwens wordt niet gehaald. 2029 kan nog!
Maar voor beleggen wordt het nieuwe de ermogensrendementsheffing van 2028 toch ook juist interessanter? Dan is er geen verschil meer tussen winst uit beleggen of ontvangen spaarrente.

Kareem Abdul-Jabbar

• Coffeeroam
Kareem schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:42:
[...]

Maar voor beleggen wordt het nieuwe de ermogensrendementsheffing van 2028 toch ook juist interessanter? Dan is er geen verschil meer tussen winst uit beleggen of ontvangen spaarrente.
Juist niet interessanter. Vanwege de aanwasbelasting, en dan over de totale ongerealiseerde (koers)groei. Jaarlijks.

• Kareem
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

Coffeeroam schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:17:
[...]

Juist niet interessanter. Vanwege de aanwasbelasting, en dan over de totale ongerealiseerde (koers)groei. Jaarlijks.
Maar die is dan toch hetzelfde als over de gerealiseerde rente op spaargeld?

Dan zou het niet uit moeten maken of je belegt of spaart, dus als de vrh je nu weerhoudt om te beleggen (logisch) dan zou dat straks (2028) juist niet meer uit moeten maken.

Kareem Abdul-Jabbar

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-05 20:50
[...]

Datzelfde kan ook prima met het nieuwe systeem, dus dat is geen reden om het eenvoudig te houden. In Nederland denken we altijd met extreem complexe oplossingen te moeten komen (zie de financiering vd zorg) om de paar excessen aan te pakken. Mijn theorie is dat dit per saldo (handhaving, rechtszaken, etc.) veel meer kost dan eenvoud.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:43
Ferr9 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Datzelfde kan ook prima met het nieuwe systeem, dus dat is geen reden om het eenvoudig te houden. In Nederland denken we altijd met extreem complexe oplossingen te moeten komen (zie de financiering vd zorg) om de paar excessen aan te pakken. Mijn theorie is dat dit per saldo (handhaving, rechtszaken, etc.) veel meer kost dan eenvoud.
eenvoud willen we allemaal. Alleen als je het stelsel concreet gaat benoemen, blijken er allerlei haken en ogen aan te zitten. Ik stel de meest eenvoudige oplossing voor. Belast vermogen helemaal niet meer. Ben je van al die rechtzaken af.

• TanteBeth
  • Laatst online: 23:37
Kareem schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:42:
[...]

Oh jawel. Bij sparen heb je vrijwel altijd een positief resultaat. Bij beleggen heb je ook verliesjaren. Nou denkt iedereen dat je verliezen weer kunt verrekenen met toekomstige positieve resultaten maar dat is maar voor een deel waar. Ook over verliesjaren/volatiliteit verdient de overheid nog ruim extra, meer dan wanneer je geen of heel weinig rendement maakt. Dat komt omdat je sowieso 1800 euro vrijstelling verliest, een drempel van 500 euro in de verliesrekening hebt en de extra vermindering van de heffingskortingen weer niet kunt verrekenen. Een verliesjaar kan je zo tussen de 1000 en 2000 euro extra belasting kosten in een toekomstig jaar.

• TanteBeth
  • Laatst online: 23:37
aljooge schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:29:
[...]

eenvoud willen we allemaal. Alleen als je het stelsel concreet gaat benoemen, blijken er allerlei haken en ogen aan te zitten. Ik stel de meest eenvoudige oplossing voor. Belast vermogen helemaal niet meer. Ben je van al die rechtzaken af.
Inderdaad schaf Box3 af. En haal die 5 miljard uit een andere pot. Zoals uit de AOF-premie waar iedere jaar 5 miljard teveel in wordt gestort en wat ongebruikt op de plank blijft liggen, momenteel iets van 45 miljard. En dadelijk bij een crisis, crash, fraude of links kabinet misschien verdwenen is.

• Coffeeroam
Kareem schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:21:
[...]

Maar die is dan toch hetzelfde als over de gerealiseerde rente op spaargeld?

Dan zou het niet uit moeten maken of je belegt of spaart, dus als de vrh je nu weerhoudt om te beleggen (logisch) dan zou dat straks (2028) juist niet meer uit moeten maken.
Ik bedoelde: beleggen wordt niet interessanter in de nieuwe wet dan het op dit moment is, juist oninteressanter.
Nu kun je nog de forfaitaire rendementen laten tellen. Plus datgene dat @TanteBeth hier nog maar eens uitlegt.

Overigens ook dit: nu betaal je géén VRH als je € 59.357 euro hebt en met beleggen zelfs bv. 35% rendement behaalt. Straks wel, dan ga je in zo'n geval € 6.831 betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door Coffeeroam op 04-05-2026 10:34 ]

• manusjevanalles
Eindelijk de renteberekening ontvangen voor mijn partner per mail, 200 euro rente. Ze hebben geen rente-op-rente berekend, of doen ze daar niet aan?

Voor mijzelf zijn ze aan het uitzoeken of er toch rentevergoeding mogelijk is ondanks verrekening met de bronbelasting. Dat hoor ik nog. Ik leg me bij de conclusie neer, ik ga er niet voor in beroep (max 35 euro en weinig kans).

• marcelbx
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:13
manusjevanalles schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:40:
Eindelijk de renteberekening ontvangen voor mijn partner per mail, 200 euro rente. Ze hebben geen rente-op-rente berekend, of doen ze daar niet aan?
...
Nee, v.z.i.w. altijd nominaal.

[ Voor 87% gewijzigd door marcelbx op 04-05-2026 10:50 ]

• Coffeeroam
manusjevanalles schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:40:

Voor mijzelf zijn ze aan het uitzoeken of er toch rentevergoeding mogelijk is ondanks verrekening met de bronbelasting. Dat hoor ik nog. Ik leg me bij de conclusie neer, ik ga er niet voor in beroep (max 35 euro en weinig kans).
Gelukkig dat dat daarmee is afgerond. Dank voor je ervaringen. Bij mij zijn ze nog niet eens begonnen met alle herstel dat nodig is.

• manusjevanalles
Coffeeroam schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:39:
[...]

Gelukkig dat dat daarmee is afgerond. Dank voor je ervaringen. Bij mij zijn ze nog niet eens begonnen met alle herstel dat nodig is.
Nou ja bijna, ik moet het geld nog ontvangen en ook nog de nieuwe herziening. Dan pas voelt het afgerond. Ik heb nu alleen mails, als de beroepstermijn verstreken is en ze doen nu niets meer, dan heb ik alsnog niets.

• richard20
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:01
Dat dat enige tijd duurt is niet ongewoon. Herziening en betaling verloopt centraal; jouw gesprekspartner heeft vermoedelijk de gegevens al ingevoerd op haar TRS-64.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Coffeeroam schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:40:
Alleen was het niet AFM die dat zei, maar ING. En crypto-insiders dikt het nog wat aan.
Maar ING heeft wel gelijk hoor. - De AFM is gewoon veel te braaf om box-3 plannen als oorzaak te geven.
Zij wijten het slechts aan: "kennis, risico‑perceptie en persoonlijke voorkeuren"
En dan ga je bij RTL kijken: een verhaal waarin Box 3 totaal NIET genoemd wordt. Alleen maar een verkooppraatje om mensen aan het beleggen te krijgen. Ik vind het gewoon evil. Journalisten moeten zich kapot schamen om zich zo te lenen voor het uitrollen van een agenda van de overheid.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• W1ck1e
Exirion schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:57:
[...]

En dan ga je bij RTL kijken: een verhaal waarin Box 3 totaal NIET genoemd wordt. Alleen maar een verkooppraatje om mensen aan het beleggen te krijgen. Ik vind het gewoon evil. Journalisten moeten zich kapot schamen om zich zo te lenen voor het uitrollen van een agenda van de overheid.
Ik zou van journalisten bij de commerciele zenders eerder verwachten dat ze spreekbuis zijn van bedrijven. Als je dat beseft of daar rekening mee houdt kan je de berichten in hun context plaatsen.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het kabinet heeft een nota gepubliceerd over het nieuwe box 3 stelsel: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-financien/documenten/kamerstukken/2026/04/24/nnavvwetwerkelijkrendementbox3

En als ik het zo lees wil het kabinet helemaal niets aanpassen, zodat dit stelsel per 2028 in kan gaan en om budgettaire effecten te voorkomen. Ik ben benieuwd hoe beide Kamers (met name de Eerste Kamer) hierop gaat reageren, maar ik vrees dat het kabinet nog steeds niet doorheeft dat het een minderheidskabinet is.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• marcelbx
p.104, citaat:

Het kabinet overweegt in ieder geval niet het voorliggende
wetsvoorstel in te trekken. Het huidige systeem is onhoudbaar, daarom is de
invoering van het nieuwe stelsel per 2028 van groot belang.
Voor de duidelijkheid is het voorstel van het kabinet voor het proces de komende
maanden als volgt:
• Voor de zomer geeft het kabinet, via een brief, de Tweede en Eerste Kamer
meer inzicht in wat er mogelijk is binnen de vermogensaanwassystematiek van
het wetsvoorstel Wet werkelijk rendement box 3 en wat eventuele
aanpassingen kosten.
• In augustus vindt binnen het kabinet integrale besluitvorming plaats over het
lastenkader. Daar zal het kabinet ook over aanpassingen binnen het
wetsvoorstel Wet werkelijk rendement box 3 besluiten.
• Vervolgens zal ik op Prinsjesdag het parlement informeren over de uitkomsten
van die integrale besluitvorming en zal ik dit aan het parlement voorleggen via
het Belastingplanpakket.

Waarbij onder die eerste bullet nadrukkelijk (vanaf '29, als 1-1-'28 blijft staan) deze aangenomen motie valt:
https://www.tweedekamer.n...2026Z03837&did=2026D08744

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:53
Ze modderen maar wat aan daar zeg. Wat ik me afvraag, er was ook een motie aangenomen van de BBB:

"De Tweede Kamer heeft een motie van de BBB aangenomen die het kabinet verplicht om uiterlijk bij het Belastingplan 2029 een stelsel van vermogenswinstbelasting in box 3 te presenteren. Deze motie, gesteund door een meerderheid waaronder VVD, PVV en JA21, dwingt tot een snellere overgang dan het coalitieakkoord van D66, CDA en VVD beoogde.

De Motie: De aangenomen motie (Vermeer/BBB) eist een uitwerking van een stelsel gebaseerd op werkelijk behaalde winsten ("werkelijk rendement") en niet langer op fictieve rendementen."

Wat is daar dan de bedoeling van? Een plan presenteren zonder ingangsdatum? Of bewust een slecht plan wat toch geen meerderheid krijgt?

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:31
Krisp schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:12:
En als ik het zo lees wil het kabinet helemaal niets aanpassen, zodat dit stelsel per 2028 in kan gaan en om budgettaire effecten te voorkomen.
Het document ligt inderdaad op ramkoers richting het onveranderd aanbieden aan de eerste kamer. ‘We hebben het geld nodig dus het moet zo maar gebeuren want het is het minst kwade’.

Het invoeren van een achterwaardse verliesrekening wordt alleen overwogen in geval van overlijden en bij emigratie, dat is eigenlijk het enige waar het kabinet op lijkt te willen toegeven.

Je gaat straks in juni betalen over een winst van je beleggingen die je op papier zou hebben gemaakt in het jaar ervoor. Die moet je gaan betalen met een euro die 1,5% in waarde is gedaald door inflatie terwijl ondertussen je winst al weer verdampt kan zijn of zelfs een verlies is geworden 8)7. Al met al eet dit dus hard in je vermogen waardoor het hele principe van ‘rente op rente’ en ‘niet verkopen als de markt in een dip zit’ onmogelijk wordt gemaakt.

Ik snap echt niet hoe ik straks met box 3 beleggingen in aandelen nog vermogensopbouw kan realiseren. Dan moet ik alles in een derde pilaar product stoppen waar ik niet bij mag tot m’n AOW en waarvan de regels tijdens het spelen kunnen veranderen.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:50
marcelbx schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:37:
Het kabinet overweegt in ieder geval niet het voorliggende
wetsvoorstel in te trekken. Het huidige systeem is onhoudbaar, daarom is de
invoering van het nieuwe stelsel per 2028 van groot belang.
Met mijn aangifte 2025 gedaan: netjes de keuze tussen werkelijk rendement of fictief rendement, werkt redelijk eenvoudig.

Hoezo onhoudbaar?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

hoevenpe schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:37:
Met mijn aangifte 2025 gedaan: netjes de keuze tussen werkelijk rendement of fictief rendement, werkt redelijk eenvoudig.

Hoezo onhoudbaar?
Het is een leugen van jewelste dat het systeem onhoudbaar is. Ze schermen steeds met de uitspraak van de rechter, maar die heeft het systeem an sich niet verboden. Een forfaitaire basis is acceptabel, zolang de percentages maar worden aangepast aan de marktomstandigheden. En daar is het misgegaan, want de overheid bleef doodleuk met een verondersteld rendement van 4% rekenen terwijl het in werkelijkheid dichtbij nul of in extreme gevallen zelfs onder nul zat. Dat was het echte probleem.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• marcelbx
.

[ Voor 98% gewijzigd door marcelbx op 05-05-2026 19:08 ]

• W1ck1e
Radiodurans schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:31:
[...]
...
Je gaat straks in juni betalen over een winst van je beleggingen die je op papier zou hebben gemaakt in het jaar ervoor. Die moet je gaan betalen ... terwijl ondertussen je winst al weer verdampt kan zijn of zelfs een verlies is geworden 8)7. ...
Wat houd jou tegen om op het moment dat de belastingdienst jouw eindstand van het jaar ervoor gaat bepalen (die datum is bekend) een deel van je beleggingen te verkopen. Dan geef je dat deel van jouw beleggingen niet de tijd om te verdampen. Met als enige reden het kunnen betalen van je verwachte belastingen. Ik kan mij niet voorstellen dat de BD daar een probleem mee heeft.
Mocht daarna inderdaad de koers dalen dan heb je winst gepakt, indien de koers verder stijgt dan heb je iets minder aandelen die renderen (ter waarde van 36% van je bruto winst).

• Radiodurans
W1ck1e schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:31:
Wat houd jou tegen om op het moment dat de belastingdienst jouw eindstand van het jaar ervoor gaat bepalen (die datum is bekend) een deel van je beleggingen te verkopen. […]
Indien de koers verder stijgt dan heb je iets minder aandelen die renderen (ter waarde van 36% van je bruto winst).
Opportunity costs, transactiekosten… dat allemaal om papieren winsten te belasten.

Wat houdt de belastingdienst tegen om gewoon een gerealiseerde vermogenswinstbelasting in te voeren? Gaat uitstekend in een groot deel van Europa, de VS, Australië. Ik weet het wel, dat staat op pagina 17: Groot eenmalig nadeel voor de
schatkist.

Ondertussen zijn ze wel door de knieën gegaan om illiquide beleggingen te ontzien van de vermogenaanwasbelasting. Blijft over het pesten van mensen die vermogen willen opbouwen in liquide middelen zoals aandelen, juist omdat ze graag de vrijheid willen hebben dat een liquide vermogen geeft.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000

Lordy79

Trotse Fundamentalist

Radiodurans schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:53:
[...]

Opportunity costs, transactiekosten… dat allemaal om papieren winsten te belasten.
Als je 100k aan aandelen hebt op 1.1 en die is op 31.12 110k waard moet je ongeveer 3500 euro belasting betalen.
Dus je verkoopt 3500 euro aan aandelen en houdt 106.5K over.
Jaar erop gaat het terug naar 95k en daarna duurt het 2 jaar voor je weer op 110k zit en moet je weer 1000 euro belasting betalen.

Stel dat je die 3500 euro niet had hoeven betalen stond je na jaar 4 op ongeveer 114k en zou je 4900 belasting moeten betalen dus onder aan de streep valt het reuze mee.
Wat houdt de belastingdienst tegen om gewoon een gerealiseerde vermogenswinstbelasting in te voeren?
Tja dat snap ik ook niet. Communiceer gewoon: dat kan nu niet maar vanaf 2030 of van mijn part 2032 wel.

Overigens zou ik als ik IB ondernemer die zelf spaart voor de oude dag was gewoon een beleggingsBV oprichten en daar mijn winsten in afstorten als agio.
Als je 15k per jaar stort heb je in 40 jaar 600k agio en vanaf je 65e ofzo neem je elke 5 jaar 150k agio op en daar kun je samen met je AOW redelijk van leven. En de beleggingswinst betaal je jezelf uit als salaris dat als dat niet heel veel is gunstig uitpakt in Box1 vanaf aow leeftijd. En als het wel heel veel is moet je niet klagen :)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• HC87
Lordy79 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 06:08:
[...]

Als je 100k aan aandelen hebt op 1.1 en die is op 31.12 110k waard moet je ongeveer 3500 euro belasting betalen.
Jaar erop gaat het terug naar 95k en daarna duurt het 2 jaar voor je weer op 110k zit en moet je weer 1000 euro belasting betalen.

Stel dat je die 3500 euro niet had hoeven betalen stond je na jaar 4 op ongeveer 114k en zou je 4900 belasting moeten betalen dus onder aan de streep valt het reuze mee.

[...]

Tja dat snap ik ook niet. Communiceer gewoon: dat kan nu niet maar vanaf 2030 of van mijn part 2032 wel.

Overigens zou ik als ik IB ondernemer die zelf spaart voor de oude dag was gewoon een beleggingsBV oprichten en daar mijn winsten in afstorten als agio.
Als je 15k per jaar stort heb je in 40 jaar 600k agio en vanaf je 65e ofzo neem je elke 5 jaar 150k agio op en daar kun je samen met je AOW redelijk van leven. En de beleggingswinst betaal je jezelf uit als salaris dat als dat niet heel veel is gunstig uitpakt in Box1 vanaf aow leeftijd. En als het wel heel veel is moet je niet klagen :)
Precies dit gaan er veel doen.
Box 3 opbrengst overheid wordt niet meer zo groot als ie afgelopen jaren was

• Coffeeroam
HC87 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 06:17:
[...]

Precies dit gaan er veel doen.
Box 3 opbrengst overheid wordt niet meer zo groot als ie afgelopen jaren was
CPB is van mening dat voor het alternatief in box 2 ook nog een stokje moet worden gestoken.

https://www.bnr.nl/nieuws...engelijkheid-in-nederland

[ Voor 3% gewijzigd door Coffeeroam op 06-05-2026 07:34 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:50
Dat kan je toch alleen als je in die BV (of een andere) het minimale DGA salaris uitkeert? Doe het zelf zo vanuit mijn holding, geen extra voor nodig dan.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Hielko
  • Laatst online: 20:43
hoevenpe schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:48:
[...]

Dat kan je toch alleen als je in die BV (of een andere) het minimale DGA salaris uitkeert? Doe het zelf zo vanuit mijn holding, geen extra voor nodig dan.
Nee, als je een BV hebt die verder niks doet hoef je geen DGA salaris uit te keren.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Coffeeroam schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:34:
[...]

CPB is van mening dat voor het alternatief in box 2 ook nog een stokje moet worden gestoken.

https://www.bnr.nl/nieuws...engelijkheid-in-nederland
Het is iets genuanceerder, maar wel een terecht punt. Het CPB wijst er terecht op dat er steeds meer belastingarbitrage wordt toegepast. Oftewel: we zetten BV's op met sec als doel de belasting te vermijden, of gebruiken BV's ook met dat doel. De rijksten (en dan doelt het CPB op de hoogste 1% en met name de hoogste 0,01% van de inkomens) weten daardoor hun belastingafdracht te verlagen, uit te stellen en soms zelfs af te stellen.

Het CPB stelt ook nadrukkelijk dat ondernemerschap gestimuleerd moet worden, maar dat oneigenlijk gebruik voorkomen moet worden, bijvoorbeeld door ondernemings- en beleggingsvermogen in bv’s te scheiden of door het tegengaan van fiscaal gedreven gedrag.

In de context van dit topic vond ik deze grafiek uit het rapport heel inzichtelijk:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJb0FlAl8PSjBgkMYY_XZLg-lFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zCJPRsRNFCIJkCTq5VTkQaIt.png?f=fotoalbum_large Dit laat heel duidelijk zien dat er grote verschillen zijn afhankelijk van het type vermogen, en de fiscale status. Dat werkt arbitrage en ongelijkheid in de hand. Links mist nog pensioenvermogen, wellicht omdat dat helemaal niet belast wordt. :P

Wat mij betreft echt een uitstekend rapport die aansluit bij de kritiek hier. Het is niet erg om vermogen te belasten, maar het is ondermijnend voor de samenleving als deze belasting niet eerlijk verdeeld wordt. En 'eerlijk' betekent ook dat er een zekere mate van progressiviteit in zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 06-05-2026 09:08 ]

• Lordy79

Lordy79

Trotse Fundamentalist

@Krisp er was ook een artikel over in het FD vandaag of gisteren.

Het probleem is natuurlijk wel dat IB ondernemers amper pensioen kunnen sparen in box3 omdat het jaarlijks wordt afgeroomd terwijl het doel pensioen is. De overheid zou dat moeten 'belonen' door uitstel toe te staan. De BV is daar een prima vehikel voor.

Maar verder ben ik het met je eens: als je vele miljoenen in je BV aan vermogen hebt en de activa bestaan (voor het grootste deel) uit aandelen, verhuurd onroerend goed, crypto of andere beleggingen, zou er gewoon verplicht een dividenduitkering moeten komen van bijv. 50% van de winst na VPB.

Dat is niet leuk voor de DGA maar maakt het speelveld wel gelijker met de IB ondernemer en box-3 belegger.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wonderlijke redeneringen. Omdat het oneerlijk is om burgers schofterig zwaar te belasten in vermogensopbouw, moeten we dat ook maar bij bedrijven gaan doen. Logischer zou het zijn als de Nederlandse regering iets minder met geld gaat strooien waardoor deze onzin niet nodig is. Nederland staat helemaal alleen in deze aanpak, terwijl we al een enorme belastingdruk hebben. En laat je nou niet wijsmaken dat ze andere belastingen gaan verlagen zodra dit er doorheen is. In Nederland weten ze zichzelf altijd weer te overtreffen met extra uitgaven.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:05

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Lordy79 je kunt een IB-vrij potje starten. Dat is alleen ‘op slot’ tot je AOW leeftijd. Daar betaal je pas IB over als het begint met uitkeringen.

De FOR eruit maar de jaarruimte is verruimd dus je kunt er in principe een aardige smak belastingvrij in zetten. Houd je een deel in box 3 dan betaal je daar nu wél IB én VRH over.

Dit werkt voor mij als IB ondernemer prima. Ik zal na volgend jaar de balans wellicht nog wat meer schuiven naar deze constructie om VRH te vermijden.

Nadeel is er ook: AOW gebonden én bij een verzekeraar. Anderzijds is het oppotten van geld in BV’s zoals hierboven wordt uitgelegd ook niet écht een eerlijke constructie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Jake
  • Niet online

Als je (alleen maar) 100k aandelen/beleggingen hebt, dan hoeft je zelfs maar 1800 belasting te betalen, toch? (36% van 10k -/- 1800 drempel). En als je een zo ruime buffer spaargeld hebt (dat je die 1800 al op hebt gebruikt), dan betaal je die belasting daaruit.

Het probleem is natuurlijk dat het systeem mensen niet beschermt voor: was op 1-1 tonnen waard, maar nu helemaal niks meer: als je iets voor 100k koopt, dat gaat naar 200k, maar daarna failliet, dan heb je wel serieuze problemen; maar vooral: je bent aanwasbelasting aan het betalen over aanwas die er niet is (dat is fundamenteel fout).

Maar de verzekering blijft: áltijd op 1-1 verkopen voor de belasting. Dit is echt wel je eigen verantwoording, maar bij een nieuwe systeem gaat dit zeker voor problemen zorgen (99% denkt hier echt niet over na). Nog meer mensen "voor het leven genezen van beleggen" (zal de AFM blij van worden ;)).

Maar als je een (ZZP) 'pensioen' in box 3 hebt, waar nu 300k inzit, dan kan je met een goed beursjaar zo >70k rendement maken. Dan zou je meer dan 25k moeten verkopen. Als je het niet doen, dan loop je risico dat je moet verkopen nadat het gedaald is (afgelopen jaren is dit al paar keer in Q1 hard onderuit gegaan; nu elke keer ook weer herstel voordat je belasting zou moeten betalen, maar als dat één keer uitblijft...).

Stel: jaar 1: +25%; jaar 2: -15%, jaar 3: +7%; jaar 4: +10% en jaar 5: +5% (totaal: maar net 5,6% per jaar).

Zonder belasting:
VermogenRendement
Jaar 0 € 300.000
Jaar 1 € 375.00025%
Jaar 2 € 318.750-15%
Jaar 3 € 341.0637%
Jaar 4 € 375.16910%
Jaar 5 € 393.9275%
Met onttrekking voor belasting bij Situatie 1: 31-1 jaar 1; Situatie 2: op de dip van het jaar 2 (*); geeft dit het volgende:
Situatie 1Situatie 2
Jaar 0 € 300.000 € 300.000
Jaar 1 € 348.000 € 375.000
Jaar 2 € 295.800 € 291.750
Jaar 3 € 316.506 € 312.173
Jaar 4 € 348.157 € 343.390
Jaar 5 € 359.298 € 356.038
(*) voor het gemak aangehouden dat er effectief 0% rendement tussen moment belasting betalen en 31-12 is). Voor jaar 5 geldt: in beide gevallen de belasting eraf gehaald.

Jaar 2 geen belasting. Jaar 3 en 4 trekt het 7% en 10% aan. Staat het in situatie 1 op 348k (terug op net boven de 0% rendement). Maar in situatie 2 staat op: 343,4k. In jaar 2 heb je echter 56,2k verlies (en 27k onttrekking) gehad. Je hebt nu 'pas' 51,6k aanwas, je hebt dus nog 4,6k "over". Jaar 5 betaal in situatie 1 €6.267belasting en bij situatie 2 €4.521.

Slot van het liedje: het risico valt wel mee (want: bij stijgen is het andersom). Echter: in geval 1 heb je dus (ruim) 3k meer over, maar ook 1,7k meer belasting betaald. Zou er echter voorwaartse verliesberekening in zitten, dan hoef je geen € 27k te onttrekken (want: het staat lager op moment belasting), maar dan betaal je uiteindelijk 36% over 93,9k = 33,8k belasting. Dit is € 547 meer dan 'geval' 1 en € 2.292 meer dan geval 2.

Voor wat betreft het vermogen: in situatie met voorwaartse verlies verrekening heb je aan het eind (na belasting over het totaal) € 360.113; dus € 816,- meer over dan bij geval 1 en € 4.075 meer dan geval 2. Zowel de overheid als de burgers zijn beter af (*).

(*) alleen: als het nooit meer aantrekt, dan loopt de overheid dus het "plukken van een kale kip" mis; maar of we dat nu erg moeten vinden.
Maar daar hoef je toch helemaal geen IB ondernemer voor te zijn?

Als je meer dan 200k beleggingen hebt, kun je die vlak voor ingang nieuwe systeem storten, nog laten renderen, en bijstorten, kan je zelfde verhaal doen (en bespaar je veel box 3 belasting). Het is daar ook fundamenteel onjuist dat er zo'n groot verschil (in methode én tarief) ontstaat; zo groot dat je (zoals het er nu voorstaat) wel gek lijkt het niet te doen.

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:56
Ik begin me echt serieus zorgen te maken over de nieuwe planning omtrent box 3 (ik niet alleen, natuurlijk). Ik lees hier heel veel over de mogelijkheid om naar box 2 over te stappen. Hier heb ik al eens over gesproken met een accountant; het zou voor mij eventueel ook op korte termijn rendabel kunnen zijn. Mijn grootste zorg is echter dat onze regering in mijn ogen onbetrouwbaar is en niet op de lange termijn denkt.

Stel dat ik zou gaan beleggen in box 2, wie zegt dan dat ze in 2030 box 3 niet weer aantrekkelijk maken, waardoor je bijna wordt gedwongen je geld terug naar box 3 te verplaatsen? Met als gevolg dat je weer een flinke hoeveelheid belasting mag gaan betalen.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Lordy79 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:28:
@Krisp er was ook een artikel over in het FD vandaag of gisteren.

Het probleem is natuurlijk wel dat IB ondernemers amper pensioen kunnen sparen in box3 omdat het jaarlijks wordt afgeroomd terwijl het doel pensioen is. De overheid zou dat moeten 'belonen' door uitstel toe te staan. De BV is daar een prima vehikel voor.

Maar verder ben ik het met je eens: als je vele miljoenen in je BV aan vermogen hebt en de activa bestaan (voor het grootste deel) uit aandelen, verhuurd onroerend goed, crypto of andere beleggingen, zou er gewoon verplicht een dividenduitkering moeten komen van bijv. 50% van de winst na VPB.

Dat is niet leuk voor de DGA maar maakt het speelveld wel gelijker met de IB ondernemer en box-3 belegger.
Een ib-ondernemer kan gewoon pensioen sparen door een lijfrente aan te gaan (pensioen pijler 3, oftewel pensioensparen/-beleggen). En ook daar zit tot op zekere hoogte een voordeel: door de belasting uit te stellen kun je meer vermogen vergaren zonder vermogensbelasting te betalen en kun je (doordat de inkomstenbelasting na de AOW-datum deels lager is) voordeel uit behalen. Lagere inkomens kunnen dat door de franchises (krap €20K inkomen) minder of zelfs niet.
Exirion schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:37:
Wonderlijke redeneringen. Omdat het oneerlijk is om burgers schofterig zwaar te belasten in vermogensopbouw, moeten we dat ook maar bij bedrijven gaan doen. Logischer zou het zijn als de Nederlandse regering iets minder met geld gaat strooien waardoor deze onzin niet nodig is. Nederland staat helemaal alleen in deze aanpak, terwijl we al een enorme belastingdruk hebben. En laat je nou niet wijsmaken dat ze andere belastingen gaan verlagen zodra dit er doorheen is. In Nederland weten ze zichzelf altijd weer te overtreffen met extra uitgaven.
Dat zegt het CPB niet. Het CPB stelt sec dat rijken de keuze hebben hoe (en of) het belast wordt, en dat ze daarop voordeel behalen door arbitrage toe te passen. Dat effect moet er volgens het CPB uit. De hoogte an sich doet helemaal niet ter zake. De oplossing kan ook zijn om vermogenswinstbelasting in box 3 toe te passen tegen een gelijksoortig percentage als box 2.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Krisp schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:49:
De oplossing kan ook zijn om vermogenswinstbelasting in box 3 toe te passen tegen een gelijksoortig percentage als box 2.
Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Deze regering luistert nergens naar. Ze moeten en zullen jaarlijks die 36% over vermogensaanwas pakken. Maar laten we hopen dat de eerste kamer eens doet waarvoor ze bedoeld zijn: toetsen op uitvoerbaarheid en rechtvaardigheid, en dergelijke zaken. Dit is een draak van een wet, en een gevaar voor onze economie.Direct en indirect.

• nbosch
[...]

Klopt. Maar de discussie waar ik op wilde reageren was dat er met nieuwe systeem steeds meer mensen met Box 3 te maken kunnen gaan krijgen. Bij een rente van 8% ga je al betalen als je 20-25k op de bank hebt staan.

• W1ck1e
nbosch schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:59:
[...]

Klopt. Maar de discussie waar ik op wilde reageren was dat er met nieuwe systeem steeds meer mensen met Box 3 te maken kunnen gaan krijgen. Bij een rente van 8% ga je al betalen als je 20-25k op de bank hebt staan.
Klopt., daar had @Coffeeroam mij ook op gewezen.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Exirion schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:56:
[...]

Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Deze regering luistert nergens naar. Ze moeten en zullen jaarlijks die 36% over vermogensaanwas pakken. Maar laten we hopen dat de eerste kamer eens doet waarvoor ze bedoeld zijn: toetsen op uitvoerbaarheid en rechtvaardigheid, en dergelijke zaken. Dit is een draak van een wet, en een gevaar voor onze economie.Direct en indirect.
Dat het niet snel gaat gebeuren zijn we het over eens, maar volgens mij zijn we het er ook over eens dat het wel moet gebeuren. :P

• Lordy79

Lordy79

Trotse Fundamentalist

Hugo! schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:43:

Stel dat ik zou gaan beleggen in box 2, wie zegt dan dat ze in 2030 box 3 niet weer aantrekkelijk maken, waardoor je bijna wordt gedwongen je geld terug naar box 3 te verplaatsen? Met als gevolg dat je weer een flinke hoeveelheid belasting mag gaan betalen.
Ik zou 1 euro aandelenkapitaal storten in de BV. Daarna kun je zoveel en zovaak als je wil geld bijstorten (AGIO). Het ERUIT halen moet via een notaris maar is relatief(!) goedkoop als het om een groot bedrag gaat.
Mocht je heel goed boeren tussen nu en 2030 maak je veel winst in de BV maar niets verplicht je om die winst uit te keren (althans, nu niet). Maar het gestorte AGIO bedrag kun je er wél uithalen (mits liquide) en dan weer gunstig in box-3 beleggen.

• W1ck1e
Jake schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:39:
[...]

Als je (alleen maar) 100k aandelen/beleggingen hebt, dan hoeft je zelfs maar 1800 belasting te betalen, toch? (36% van 10k -/- 1800 drempel). En als je een zo ruime buffer spaargeld hebt (dat je die 1800 al op hebt gebruikt), dan betaal je die belasting daaruit.
,,,,
In dit draadje staan nogal wat berichten van mensen die blijkbaar nauwelijks spaargeld hebben naast hun beleggingen, en smalend over sparen doen ("is zinloos vanwege inflatie"). En dus beleggingen van hand moeten doen om de aanwas belasting te kunnen voldoen. En daar dan op tegen zijn.

• Jake
  • Niet online
W1ck1e schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:57:
[...]

In dit draadje staan nogal wat berichten van mensen die blijkbaar nauwelijks spaargeld hebben naast hun beleggingen, en smalend over sparen doen ("is zinloos vanwege inflatie"). En dus beleggingen van hand moeten doen om de aanwas belasting te kunnen voldoen. En daar dan op tegen zijn.
Snap ik, maar mijn punt was: óf je hebt wel dat spaargeld, of je hebt nog de belastingvrije voet van € 1.800,-

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:56
Lordy79 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:43:
[...]

Ik zou 1 euro aandelenkapitaal storten in de BV. Daarna kun je zoveel en zovaak als je wil geld bijstorten (AGIO). Het ERUIT halen moet via een notaris maar is relatief(!) goedkoop als het om een groot bedrag gaat.
Mocht je heel goed boeren tussen nu en 2030 maak je veel winst in de BV maar niets verplicht je om die winst uit te keren (althans, nu niet). Maar het gestorte AGIO bedrag kun je er wél uithalen (mits liquide) en dan weer gunstig in box-3 beleggen.
Bedankt voor je toelichting, dit is helemaal nieuw voor mij. Ik denk het nu beter te begrijpen, maar stel ik haal dus alles uit de bv (binnen korte termijn) dan betaal ik wel vennootschapsbelasting en dividend? Wat dus op een korte termijn een hoger percentage is dan de box 3 belasting.

Mijn angst blijft dan nog wel dat ze voor bv's dingen gaan veranderen waardoor je onderaan de streep mogelijk nog slechter uit komt.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hugo! schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:37:
[...]

Bedankt voor je toelichting, dit is helemaal nieuw voor mij. Ik denk het nu beter te begrijpen, maar stel ik haal dus alles uit de bv (binnen korte termijn) dan betaal ik wel vennootschapsbelasting en dividend? Wat dus op een korte termijn een hoger percentage is dan de box 3 belasting.

Mijn angst blijft dan nog wel dat ze voor bv's dingen gaan veranderen waardoor je onderaan de streep mogelijk nog slechter uit komt.
Als half vrh betalend nederland zo via de bv de vrh2.0 gaat ontwijken, kun je daar wel zeker van zijn dat het (op termijn) gaat veranderen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:19
Ik zie veel suggesties om te gaan pensioenbeleggen. En op zich is dat op papier een prima alternatief. Maar wat mij dwars zit, is dat de Nederlandse regering, en dan met name de belastingdienst, heeft laten zien totaal niet betrouwbaar te zijn.

Wie zegt dat ze niet tussentijds de spelregels gaan veranderen als jij je geld vast hebt zitten in een pensioenbeleggingspot? Als daar straks op den duur honderden miljarden in vast hebt zitten, dan is het m.i. natuurlijk wachten tot de grijpgrage handjes van de regering daar een graai uit gaan doen. Immers kun je met je geld geen kant op zonder een (flinke) boete te moeten betalen. Ideaal mikpunt om toekomstig financieel wanbeleid mee te kunnen afdekken.

Los daarvan: je zou maar ziek worden ruim voor je pensioen en nog willen genieten van de tijd die je hebt.

Nee, ik vind deze nieuwe wetgeving totaal absurd en ik hoop van harte dat het helemaal in het honderd loopt.

• Lordy79

Lordy79

Trotse Fundamentalist

Hugo! schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:37:
[...]

Klopt. Maar waarom de winst eruit halen? Dat kan veel beter als je aow leeftijd hebt en dan een salaris neemt zonder sociale premies. Al ligt het natuurlijk volledig aan je persoonlijke situatie en lange termijn planning. Je kunt ook 500k uitlenen aan jezelf, je kunt je hypotheek overnemen van de bank. Je kunt je kinderen geld lenen voor een huis. Etc etc.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

VindiGoosh schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:16:
Ik zie veel suggesties om te gaan pensioenbeleggen. En op zich is dat op papier een prima alternatief. Maar wat mij dwars zit, is dat de Nederlandse regering, en dan met name de belastingdienst, heeft laten zien totaal niet betrouwbaar te zijn.

Wie zegt dat ze niet tussentijds de spelregels gaan veranderen als jij je geld vast hebt zitten in een pensioenbeleggingspot? Als daar straks op den duur honderden miljarden in vast hebt zitten, dan is het m.i. natuurlijk wachten tot de grijpgrage handjes van de regering daar een graai uit gaan doen. Immers kun je met je geld geen kant op zonder een (flinke) boete te moeten betalen. Ideaal mikpunt om toekomstig financieel wanbeleid mee te kunnen afdekken.
Dat is uiteraard een risico, maar het is ook wel uit te tekenen welke richting het opgaat. Wat niet waarschijnlijk is, is dat er vermogensbelasting voor pensioenvermogen wordt ingevoerd. Maar in het CPB-rapport wordt bijvoorbeeld wel voorgesteld om de tarieven voor inkomstenbelasting voor AOW-gerechtigden gelijk te trekken met werkenden, oftewel die ook AOW-premie te laten betalen. Dat raakt mensen met een pensioeninkomen tot (nu) €41k. Een stap verder is het inkomensafhankelijk maken van de AOW, maar daar is vooralsnog bijzonder weinig draagvlak voor.

In beide gevallen geldt dat je er niet op kunt voorsorteren, en dat (in mijn geval) ik er hoogstwaarschijnlijk toch wel door geraakt wordt omdat ik al een vrij goede pensioenvoorziening heb. Dat heeft iig mij doen concluderen dat ik eventueel veranderende wetgeving niet hoef mee te nemen in mijn overwegingen.

Overigens staat daar tegenover dat het CPB ook voorstelt om de inkomstenbelasting te verlagen, omdat die nu onevenredig hoog is ten opzichte van (met name) box 2.
Los daarvan: je zou maar ziek worden ruim voor je pensioen en nog willen genieten van de tijd die je hebt.
Daar is een voorziening voor.

• Lordy79

Lordy79

Trotse Fundamentalist

Krisp schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:05:
[...].

Overigens staat daar tegenover dat het CPB ook voorstelt om de inkomstenbelasting te verlagen, omdat die nu onevenredig hoog is ten opzichte van (met name) box 2.
Huh? Vpb + box 2 heeft een toptarief van 49,7pct

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:29
VindiGoosh schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:16:

Nee, ik vind deze nieuwe wetgeving totaal absurd en ik hoop van harte dat het helemaal in het honderd loopt.
Ik denk dat je de plank hier mis slaat.

De Nederlandse pensioenpot heeft een afmeting van ongeveer 1.700 - 1.900 miljard en de belastingclaim daar op wordt geschat op 500 - 700 miljard. Die claim van 'honderden miljarden' is er dus al decennia. Maar er is momenteel geen enkele discussie over om het systeem zoals we nu hebben (fiscale omkeerregel: aftrek bij opbouw, belasten bij uitkering) aan te passen. In deze systematiek is pensioenvermogen uitgesteld loon en niet vrij te beschikken vermogen.

De Belastingdienst kan dit systeem niet wijzigen, dat is de politiek. Mijn inschatting: het is politieke zelfmoord om dit systeem radicaal te wijzigen. Waarom politieke zelfmoord? Omdat pensioenopbouw iedereen aangaat (itt de box 3 vermogensaanwasbelasting, dat is een veel beperktere groep) en wijziging heeft geen draagvlak onder de bevolking.

En mochten ze wijzigen, dan heeft in de regel wetgeving geen terugwerkende kracht. Dat betekent dat alle inleg - tot het systeem daadwerkelijk gewijzigd wordt - 'veilig' is (zowel van nieuwe wetgeving als box 3 heffing ;-)). Zie bijvoorbeeld de invoering van WTP (niet langer restitutie mogelijk, maar restitutie wordt wel geeerbiedigd voor kapitaal opgebouwd in de oude regeling).

[ Voor 8% gewijzigd door MrBlack op 06-05-2026 15:20 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:05

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Goede post @MrBlack
Denk dat het vooral goed is om de belangen bij de juiste partij te laten: tis typisch dat de belastingdienst de schuld van beleid krijgt. Je kunt ze alleen beschuldigen van een slechte uitvoering van beleid (toeslagaffaire).

Qua pensioen zou het niet alleen politieke zelfmoord zijn: als je immers niet kunt sparen met het bruto bedrag maar alleen het netto bedrag en daar nog belasting over de winst moet betalen dan wordt je pensioeninleg in ene zo 2-3 x meer dan nu nodig is. Je rendement zit hem in de lange tijd en je bruto inleg. Aka het geprezen pensioenstelsel stopt dan simpelweg te bestaan.

Verder geldt ook: je moet nu beslissingen nemen op basis van wat nu geldt en op de korte termijn mogelijk gaat gebeuren. Ik heb helaas de leeftijd dat ik tig fiscale regelingen heb zien komen en gaan - dus weet dat niets zeker is, maar dat wat @MrBlack zegt doorgaans wel klopt: er is altijd een afbouw/overgang.

* NiGeLaToR deed al pensioensparen en zal tzt weer kijken hoeveel handig is erbij te storten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• VindiGoosh
MrBlack schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:32:
[...]

Ik denk dat je de plank hier mis slaat.

De Nederlandse pensioenpot heeft een afmeting van ongeveer 1.700 - 1.900 miljard en de belastingclaim daar op wordt geschat op 500 - 700 miljard. Maar er is momenteel geen enkele discussie over om het systeem zoals we nu hebben (aftrek bij opbouw, belasten bij uitkering) aan te passen.

De Belastingdienst kan dit systeem niet wijzigen, dat is de politiek. Mijn inschatting: het is politieke zelfmoord om dit systeem radicaal te wijzigen. Waarom politieke zelfmoord? Omdat pensioenopbouw iedereen aangaat (itt de box 3 vermogensaanwasbelasting, dat is een veel beperktere groep) en wijziging heeft geen draagvlak onder de bevolking.

En mochten ze wijzigen, dat heeft in de regel wetgeving geen terugwerkende kracht. Dat betekent dat alle inleg - tot het systeem daadwerkelijk gewijzigd wordt - 'veilig' is (zowel van nieuwe wetgeving als box 3 heffing ;-)). Zie bijvoorbeeld de invoering van WTP (niet langer restitutie mogelijk, maar restitutie wordt wel geeerbiedigd voor kapitaal opgebouwd in de oude regeling).
Ik vind niet dat ik de plank mis sla.

Het risico is aanwezig, en de hoogte van het risico is afhankelijk van je leeftijd. Als ik nu 50 jaar oud zou zijn, dan zou ik er niet op hoeven voorsorteren. Maar voordat ik met pensioen kan, ben ik waarschijnlijk 40 jaar verder. In 40 jaar geen ingrijpende verandering verwachten dat invloed heeft op geld waar je niet vrijuit over kunt beschikken vind ik vrij naïef.

Maar nogmaals: nogal leeftijdsafhankelijk.

Daarnaast heb ik vraagtekens bij het “niet met terugwerkende kracht”-argument. Dat het geen invloed heeft op het vermogen dat je al hebt opgebouwd, is namelijk niet helemaal waar. Direct niet inderdaad, maar indirect wel degelijk in de vorm van opportuniteitskosten omdat het vermogen dat je hebt gestoken in je pensioenpot na gewijzigde wetgeving alsnog vast staat en relatief laag rendeert. En als je dat vermogen 15 jaar lang niet kunt inzetten voor het rendement-op-rendement verhaal, dan lopen die opportuniteitskosten nogal op in vergelijking met andere beleggingsopties die je had kunnen kiezen als alternatief. Dan kun je niet beweren dat het met terugwerkende kracht geen invloed zou hebben.

Dus ik begrijp je verhaal, maar ik vind niet dat ik de plank missla. Alleen al om het feit dat het risico leeftijdsafhankelijk is en dat wordt in je post niet benoemd.

[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 06-05-2026 14:47 ]

• VindiGoosh
VindiGoosh schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:45:
[...]

Ik vind niet dat ik de plank mis sla.

Het risico is aanwezig, en de hoogte van het risico is afhankelijk van je leeftijd. Als ik nu 50 jaar oud zou zijn, dan zou ik er niet op hoeven voorsorteren. Maar voordat ik met pensioen kan, ben ik waarschijnlijk 40 jaar verder. In 40 jaar geen ingrijpende verandering verwachten dat invloed heeft op geld waar je niet vrijuit over kunt beschikken vind ik vrij naïef.

Maar nogmaals: nogal leeftijdsafhankelijk.

Daarnaast heb ik vraagtekens bij het “niet met terugwerkende kracht”-argument. Dat het geen invloed heeft op het vermogen dat je al hebt opgebouwd, is namelijk niet helemaal waar. Direct niet inderdaad, maar indirect wel degelijk in de vorm van opportuniteitskosten omdat het vermogen dat je hebt gestoken in je pensioenpot na gewijzigde wetgeving alsnog vast staat en relatief laag rendeert. En als je dat vermogen 15 jaar lang niet kunt inzetten voor het rendement-op-rendement verhaal, dan lopen die opportuniteitskosten nogal op in vergelijking met andere beleggingsopties die je had kunnen kiezen als alternatief. Dan kun je niet beweren dat het met terugwerkende kracht geen invloed zou hebben.

Dus ik begrijp je verhaal, maar ik vind niet dat ik de plank missla. Alleen al om het feit dat het risico leeftijdsafhankelijk is en dat wordt in je post niet benoemd.
Overigens zei ik de belastingdienst, maar had ik het over de overheid. Ik benoemde de belastingdienst specifiek omdat zij verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van dergelijk beleid.

Dat dit politieke keuzes zijn is evident. Dat begrijp ik net als iedereen.

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:29
In de huidige systematiek (fiscale omkeerregel) is pensioenvermogen uitgesteld loon (i.t.t. vrij te beschikken vermogen) en wordt om deze reden niet belast in box 3.

Bij het wijzigen van pensioenwetgeving (naar pensioenvermogen = vermogen voor box 3) zal de wetgever de kwalificatie voor opgebouwd vermogen in de oude systematiek moeten eerbiedigen (gelijk aan opgebouwd vermogen voor restitutie). Of zoals de wet het zegt:

De Wet algemene bepalingen (art. 4) (Wab) bevat het basisprincipe: "De wet verbindt alleen voor het toekomende en heeft geene terugwerkende kracht".

Je kunt dus, ook indien onverhoopt de wet gewijzigd wordt, kunnen blijven genieten van onbelaste compounding op al opgebouwd pensioenvermogen. Maar goed, ik hoef jou niet te overtuigen natuurlijk, 'you do you' ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door MrBlack op 06-05-2026 15:41 ]

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

MrBlack schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:27:
[...]

Je kunt dus, ook indien onverhoopt de wet gewijzigd wordt, kunnen blijven genieten van onbelaste compounding op al opgebouwd pensioenvermogen. Maar goed, ik hoef jou niet te overtuigen natuurlijk, 'you do you' ;-)
Helemaal waar, maar de tarieven bij uitkering (oftewel de inkomstenbelasting) zijn wel aan verandering onderhevig. Daar zit dus een 'kans' voor de overheid. :)

• Hielko
  • Laatst online: 20:43
Als je uitrekent hoeveel het scheelt om 30 jaar geen box 3 belasting te betalen dan kom je denk ik snel tot de conclusie dat er geen realistisch niveau van inkomstenbelasting zal komen die dat ooit teniet kan doen.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Helemaal eens, en daarom blijft het heel zinvol om (als je grofweg <45 bent en de middelen hebt) maximaal te investeren in het pensioen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je eerder met pensioen ‘moet’ omdat het anders niet op komt. :P

• dtsv
Krisp schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:16:
Helemaal eens, en daarom blijft het heel zinvol om (als je grofweg <45 bent en de middelen hebt) maximaal te investeren in het pensioen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je eerder met pensioen ‘moet’ omdat het anders niet op komt. :P
Penioenbeleggen is totaal niet interessant.

Het is veel duurder, duurdere fonden, broker, vaak dividendlekken, etc, die kosten tellen zwaar mee. De (zeer onbetrouwbare overheid) gaat bepalen wanneer je bij je geld mag, en wil je eerder met pensioen dan is die regeling ZEER onaantrekkelijk.

Ik heb het idee dat veel mensen die pensioenbeleggen aanraden niet echt goed kunnen rekenen en/of heel naief zijn.

Ik wil mijn geld niet stoppen in een beleggingsproduct waar ik dan helemaal niet meer bij kan en waar de overheid die mij als vijand ziet ook nog eens constant de regels aanpast, no thanks.

• Radiodurans
dtsv schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:09:
[...]

Het is veel duurder, duurdere fonden, broker, vaak dividendlekken, etc, die kosten tellen zwaar mee.
Ik ben het met je betoog grotendeels wel eens maar dit klopt niet: bij bijv. Meesman of Brand New Day kun je prima pensioenbeleggen met heel goedkope index fondsen zonder dividendlekkage.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• dtsv
Radiodurans schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:37:
[...]

Ik ben het met je betoog grotendeels wel eens maar dit klopt niet: bij bijv. Meesman of Brand New Day kun je prima pensioenbeleggen met heel goedkope index fondsen zonder dividendlekkage.
Meesman en BND zijn erg duur, en ze hebben ook niet eens normaal wereld fonds met alle aandelen (bizar), woke fondsen zijn een heel slecht idee.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:35
De Giro pensioenrekening. Je kan gewoon losse aandelen en alle ETFs kopen zoals een "gewone" broker account. Je kan alleen niet full yolo gaan en naakt opties schrijven, maar opties kopen kan wel volgens mij.

Niet dat ik dat doe, dat is beetje te. Doe mij maar gewoon Vanguard en iShares.

• dtsv
w00key schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:42:
De Giro pensioenrekening. Je kan gewoon losse aandelen en alle ETFs kopen zoals een "gewone" broker account. Je kan alleen niet full yolo gaan en naakt opties schrijven, maar opties kopen kan wel volgens mij.

Niet dat ik dat doe, dat is beetje te. Doe mij maar gewoon Vanguard en iShares.
Dat zijn fondsen met een dividendlek, en verder zijn er geloof ik nog extra kosten voor Degiro pensioenbeleggen, verder is Degiro ook geen serieuze broker (zie meerdere schandalen).

[edit]

Extra 0.20% aan kosten bij Degiro pensioen, totale kosten ook veel te hoog dus.

Beleggen in een wereldfonds kan voor 0.06% TOTALE kosten, niet 0.5% - 0.7%, dit soort brokers/fondsen zouden direct floppen in de VS bijvoorbeeld.

[ Voor 17% gewijzigd door dtsv op 06-05-2026 19:46 ]

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

dtsv schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:09:
[...]

Het is veel duurder, duurdere fonden, broker, vaak dividendlekken, etc, die kosten tellen zwaar mee. De (zeer onbetrouwbare overheid) gaat bepalen wanneer je bij je geld mag, en wil je eerder met pensioen dan is die regeling ZEER onaantrekkelijk.

Ik heb het idee dat veel mensen die pensioenbeleggen aanraden niet echt goed kunnen rekenen en/of heel naief zijn.
Naast bovenstaande antwoorden heb je kennelijk zelf niet gezien wat het jaarlijkse voordeel is van het niet betalen van VRH in box 3. Daar valt 0,2-0,3% aan jaarlijkse (extra) kosten tov gewoon beleggen bij in het niet.
Ik wil mijn geld niet stoppen in een beleggingsproduct waar ik dan helemaal niet meer bij kan en waar de overheid die mij als vijand ziet ook nog eens constant de regels aanpast, no thanks.
Kennelijk heb je bovenstaande discussie gemist. ;) Daar komt bij dat de overheid nu ook niet bepaald betrouwbaar (of beter: consistent) is als het gaat om box 2 en 3, of of dat nu een voordeel is... :P

• dtsv
Krisp schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:47:
[...]

Naast bovenstaande antwoorden heb je kennelijk zelf niet gezien wat het jaarlijkse voordeel is van het niet betalen van VRH in box 3. Daar valt 0,2-0,3% aan jaarlijkse (extra) kosten tov gewoon beleggen bij in het niet.

[...]

Kennelijk heb je bovenstaande discussie gemist. ;) Daar komt bij dat de overheid nu ook niet bepaald betrouwbaar (of beter: consistent) is als het gaat om box 2 en 3, of of dat nu een voordeel is... :P
Zo simpel is het niet, verder vergeet je denk ik dat bij uitkering je gewoon belasting moet betalen.

En eerder met pensioen gaan is niet meer mogelijk (regeling is gewoon totaal niet interessant), geld toch eerder nodig? Jammer joh, mag niet van papa staat.

Beleggen voor je pensioen doe je zonder dat soort onzin, je moet zelf kunnen bepalen wat/hoe/wanneer, niet de (onbetrouwbare) overheid.

[ Voor 17% gewijzigd door dtsv op 06-05-2026 19:50 ]

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:35
dtsv schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:43:
[...]

Dat zijn fondsen met een dividendlek, en verder zijn er geloof ik nog extra kosten voor Degiro pensioenbeleggen, verder is Degiro ook geen serieuze broker (zie meerdere schandalen).

[edit]

Extra 0.20% aan kosten bij Degiro pensioen, totale kosten ook veel te hoog dus.

Beleggen in een wereldfonds kan voor 0.06% TOTALE kosten, niet 0.5% - 0.7%, dit soort brokers/fondsen zouden direct floppen in de VS bijvoorbeeld.
Je kan prima een ISIN kiezen die een Nederlandse FBI is. Precies hetzelfde als bij een niet-pensioen beleggingsrekening, bij DeGiro of elders.

En serieus, ga je nou zeuren over de laatste 0.2%? Bij "echt" pensioen via je werkgever betaal je makkelijk 5 of 10x dat via NN en andere "echte" pensioenfondsen. De rekening is duur, de fondsen zijn duur, wees blij dat er een compleet vrije optie is met alles op Euronext Amsterdam en zo'n beetje alle Europese beursen. Alleen gekke dingen zoals een random aandeel op ... Wait, ik wou zeggen, Tokyo en Hong Kong stock exchange kan je niet kopen, maar nee, het kan gewoon.

En ze zitten met ~€100 miljard AUM beetje op de order van grootte van Saxo Bank, Interactive Brokers Europe, bij de top 3.

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 06-05-2026 20:15 ]

• dtsv
w00key schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:12:
[...]

Je kan prima een ISIN kiezen die een Nederlandse FBI is. Precies hetzelfde als bij een niet-pensioen beleggingsrekening, bij DeGiro of elders.

En serieus, ga je nou zeuren over de laatste 0.2%? Bij "echt" pensioen via je werkgever betaal je makkelijk 5 of 10x dat via NN en andere "echte" pensioenfondsen. De rekening is duur, de fondsen zijn duur, wees blij dat er een compleet vrije optie is met alles op Euronext Amsterdam en zo'n beetje alle Europese beursen. Alleen gekke dingen zoals een random aandeel op ... Wait, ik wou zeggen, Tokyo en Hong Kong stock exchange kan je niet kopen, maar nee, het kan gewoon.
Geef eens een ISIN dan, de laatste keer dat ik keek bestond die namelijk niet.

En hoe bedoel je "zeuren over de laatste 0.2%", het is niet "maar" 0.2%, dat komt er nog bovenop, en die totale kosten zijn best heel erg belangrijk ja, want dat komt nog bovenop al die andere redenen waarom pensioenbeleggen totaal niet interessant is.

• Lordy79

Lordy79

Trotse Fundamentalist

VRH gaat natuurlijk over meer dan sparen voor pensioen maar het is wel een extra pijler en eentje die belangrijk is om eerder dan de aow leeftijd met pensioen te gaan.

Als je 1.5 ton bij elkaar hebt belegd/gespaard kun je tóch met 65 stoppen met werken als je dat wil of nog een paar jaar wat aanrommelen als ZZPer zonder de druk van geld MOETEN verdienen.

Ik zou dan ook liever zelf sparen dan geld afstorten waar je geen controle over hebt tot de aow leeftijd.

[ Voor 13% gewijzigd door Lordy79 op 06-05-2026 20:28 ]

• manusjevanalles
dtsv schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:16:
[...]

Geef eens een ISIN dan, de laatste keer dat ik keek bestond die namelijk niet.

En hoe bedoel je "zeuren over de laatste 0.2%", het is niet "maar" 0.2%, dat komt er nog bovenop, en die totale kosten zijn best heel erg belangrijk ja, want dat komt nog bovenop al die andere redenen waarom pensioenbeleggen totaal niet interessant is.
Je opmerkingen kloppen echt van geen kant. Neem bijvoorbeeld beleggen bij Meesman, een van de goedkoopste opties voor pensioenbeleggen. Je kan daar beleggen in een wereldwijd fonds, wat gewoon wordt belegd in Northern Trust fondsen. De NT-fondsen is een van de opties die wordt aangeraden vanwege de lage kosten, zie fob.nl

0,44% jaarlijkse kosten bij Meesman is behoorlijk laag. Geen enkel pensioenfonds haalt deze lage kosten. Er zijn zeker opties en combinaties met lagere kosten (zie fob.nl), maar dat zijn geen pensioenbelegproducten, helaas. Lagere kosten is natuurlijk nóg beter.

Zie screenshot van Thijs Verlangen, die de kosten op een rijtje heeft gezet voor pensioenbeleggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNmUXn5CFDepCefzV0s9AKtU25I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E36BbwTAlzkEhy1FK0fEGvKp.jpg?f=fotoalbum_largeEr zijn heel veel mensen die in box 3 beleggen in producten met veel hogere jaarlijkse kosten (zoals elke beheerd beleggenvariant). En dan wordt er jaarlijks ook nog een belasting afgeroomd.

Ik deel wel je zorgen over de grilligheid van onze overheid, alhoewel ik niet verwacht dat ze de regels gaan veranderen voor de mensen die al hebben ingelegd. Uitkeren is aan regels gebonden, zoals 20 jaar na de AOW-leeftijd uitkeren als je voor de AOW-leeftijd al start.

Tot mijn spijt heb ik, ondanks dat ik werk via een BV, toch een verplicht pensioenfonds. Ik gebruik de jaarruimte die ik nu nog heb (er komt over 2 jaar geen jaarruimte meer bij na instap in nieuwe pensioenstelsel vanwege keuzes bij het pensioenfonds). maar ik zou heel graag alleen inleggen in mijn lijfrenterekening.

En vergeet niet dat inleg in lijfrenteproduct bruto is, je krijgt 49.5% terug (in mijn geval), je verzamelinkomen daalt waardoor je meer kinderopvangtoeslag krijgt, en mogelijk ook meer heffingskortingen (afhankelijk van je verzamelinkomen).

[ Voor 6% gewijzigd door manusjevanalles op 06-05-2026 20:41 ]

• dtsv
manusjevanalles schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:39:
[...]

Je opmerkingen kloppen echt van geen kant. Neem bijvoorbeeld beleggen bij Meesman, een van de goedkoopste opties voor pensioenbeleggen. Je kan daar beleggen in een wereldwijd fonds, wat gewoon wordt belegd in Northern Trust fondsen. De NT-fondsen is een van de opties die wordt aangeraden vanwege de lage kosten, zie fob.nl

0,44% jaarlijkse kosten bij Meesman is behoorlijk laag. Geen enkel pensioenfonds haalt deze lage kosten. Er zijn zeker opties en combinaties met lagere kosten (zie fob.nl), maar dat zijn geen pensioenbelegproducten, helaas. Lagere kosten is natuurlijk nóg beter.

Zie screenshot van Thijs Verlangen, die de kosten op een rijtje heeft gezet voor pensioenbeleggen:

[Afbeelding]Er zijn heel veel mensen die in box 3 beleggen in producten met veel hogere jaarlijkse kosten (zoals elke beheerd beleggenvariant). En dan wordt er jaarlijks ook nog een belasting afgeroomd.

Ik deel wel je zorgen over de grilligheid van onze overheid, alhoewel ik niet verwacht dat ze de regels gaan veranderen voor de mensen die al hebben ingelegd. Uitkeren is aan regels gebonden, zoals 20 jaar na de AOW-leeftijd uitkeren als je voor de AOW-leeftijd al start.

Tot mijn spijt heb ik, ondanks dat ik werk via een BV, toch een verplicht pensioenfonds. Ik gebruik de jaarruimte die ik nu nog heb (er komt over 2 jaar geen jaarruimte meer bij na instap in nieuwe pensioenstelsel vanwege keuzes bij het pensioenfonds). maar ik zou heel graag alleen inleggen in mijn lijfrenterekening.

En vergeet niet dat inleg in lijfrenteproduct bruto is, je krijgt 49.5% terug (in mijn geval), je verzamelinkomen daalt waardoor je meer kinderopvangtoeslag krijgt, en mogelijk ook meer heffingskortingen (afhankelijk van je verzamelinkomen).
Meesman en BND zijn gewoon niet goedkoop, je kunt dat best vinden maar het is feitelijk niet zo, je kunt een ECHT wereldwijd fonds bezitten voor 0.06% all-in, dat is een gigantisch verschil..

De fondsen die Meesman en BND aanbieden zijn ook geen echte wereldwijde fondsen, aandelen uitsluiten omdat de politieke wind nu eenmaal zo staat, en later opeens toch weer niet uitsluiten (na gigantische stijging) ook heel jammer en totaal niet serieus te nemen.

• VindiGoosh
MrBlack schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:27:
In de huidige systematiek (fiscale omkeerregel) is pensioenvermogen uitgesteld loon (i.t.t. vrij te beschikken vermogen) en wordt om deze reden niet belast in box 3.

Bij het wijzigen van pensioenwetgeving (naar pensioenvermogen = vermogen voor box 3) zal de wetgever de kwalificatie voor opgebouwd vermogen in de oude systematiek moeten eerbiedigen (gelijk aan opgebouwd vermogen voor restitutie). Of zoals de wet het zegt:

De Wet algemene bepalingen (art. 4) (Wab) bevat het basisprincipe: "De wet verbindt alleen voor het toekomende en heeft geene terugwerkende kracht".

Het lijkt alsof je op mijn post reageert, maar ik weet het niet zeker.

Ik begrijp je uitleg, maar weer ga je voorbij aan de tijdshorizon die ik aandroeg. Je doet alsof er geen risico is, maar dat is niet waar. Er is wel risico. Het risico voor mensen die relatief dicht tegen de pensioengerechtigde leeftijd zijn is echter laag, maar het risico voor mensen die nog 40 jaar (of langer) te gaan hebben zoals ik, is aanzienlijk hoger.

Je doet namelijk de aanname dat dit soort wet- en regelgeving in beton gegoten zijn. Dat is niet zo.

In 40 jaar tijd hebben er in het beste geval 10(!) kabinetten gezeten, maar gezien het verleden zullen dat zelfs eerder 15 kabinetten zijn. In zo’n tijdsbestek kan er (geo)politiek en maatschappelijk veel gebeuren.

Wetgeving kan simpelweg veranderen en de overheid heeft ook meermaals laten zien niet te schuwen wetten te schenden voor het behalen van hun (financiële) doelen om daar vervolgens, -meestal pas na grote maatschappelijke druk-, slechts zeer beperkt hun verantwoordelijkheid voor te nemen.

Jouw beargumentatie berust op de gedachte dat onze overheid en onze wetgeving ons beschermd tegen een dergelijk risico. Gekeken vanuit mijn tijdshorizon van 30-40 jaar vind ik dat bijzonder naïef.

Ik laat me graag geruststellen, maar met dat argument als basis krijg je mij niet over de streep inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 06-05-2026 21:08 ]

• manusjevanalles
dtsv schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:50:
[...]

Meesman en BND zijn gewoon niet goedkoop, je kunt dat best vinden maar het is feitelijk niet zo, je kunt een ECHT wereldwijd fonds bezitten voor 0.06% all-in, dat is een gigantisch verschil..

De fondsen die Meesman en BND aanbieden zijn ook geen echte wereldwijde fondsen, aandelen uitsluiten omdat de politieke wind nu eenmaal zo staat, en later opeens toch weer niet uitsluiten (na gigantische stijging) ook heel jammer en totaal niet serieus te nemen.
Welk fonds kan je bezitten voor 0.06%? Goedkoopste combinatie die wereldwijde dekking geeft is VTI+VXUS, maar ook daar heb je wat dividendlekkage waardoor je onder de streep op zo’n 0,15% uitkomt.

• dtsv
manusjevanalles schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:00:
[...]

Welk fonds kan je bezitten voor 0.06%? Goedkoopste combinatie die wereldwijde dekking geeft is VTI+VXUS, maar ook daar heb je wat dividendlekkage waardoor je onder de streep op zo’n 0,15% uitkomt.
VT, en ook NT fondsen hebben wat kleine lekken.

• manusjevanalles
dtsv schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:15:
[...]

VT, en ook NT fondsen hebben wat kleine lekken.
VT is duurder dan de combinatie VTI + VXUS (zonder dividendlekkage kosten deze samen 0,038% in de verhouding 60/40). VT wordt inclusief dividendlekkage geschat op 0.15% (ik denk zelfs 0,17%) jaarlijkse kosten, VTI+VXUS samen op 0,12% (zie fob.nl). Dus voor box 3 zijn deze opties inderdaad het goedkoopst, ik beleg in deze fondsen. Maar helaas zijn het geen opties voor lijfrente. En ook al zit je met VT, VTI en VXUS zeer goedkoop te beleggen, de box3-belasting maakt dit alsnog een fors duurdere optie dan lijfrente.

Nadeel van bovengenoemde opties is ook nog dat je ze via opties moet aanschaffen (tenzij je pro-status weet te krijgen), en dat je bronbelasting moet verrekenen. Hier moet je allemaal maar net zin in hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door manusjevanalles op 06-05-2026 21:27 ]

• Radiodurans
Plus potentieel een enorm gedoe met de Amerikaanse belastingdienst mocht je komen te overlijden.

Maar goed, het is al eerder gezegd, de discussie over kosten van 0,15% of 0,45% van het beleggingsproduct zelf valt totaal in het niet i.v.m. dat je geen VRH/vermogenaanwasbelasting hoeft te betalen én dat je bruto mag inleggen.

ESG mag je woke vinden, onder de streep boeit dat weinig aangezien er zoveel bedrijven in de NT fondsen zitten dat ze vergelijkbaar presteren als de index zonder ESG uitsluitingen.

Het probleem blijft dat met de huidige belastingplannen je niet meer rendabel een potje vrij te besteden beleggen kunt doen. Laat staan edelmetalen aanhouden ter diversificatie.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Kareem
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

Krisp schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:16:
En als je 45+ bent?

Kareem Abdul-Jabbar

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:26
dtsv schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:48:
[...]

En eerder met pensioen gaan is niet meer mogelijk (regeling is gewoon totaal niet interessant), geld toch eerder nodig? Jammer joh, mag niet van papa staat.
Eerder met pensioen gaan mag wel. Alleen uitkering moet dan wat langer doorlopen. Bij genoeg centjes mag je het al bij 50 jaar laten ingaan.
Van de belastingdienst site

Met een oudedagslijfrente bij de verzekeraar ontvangt u een lijfrente-uitkering tot uw overlijden.

Met een oudedagslijfrente bij de bank ontvangt u een lijfrente-uitkering tot u minstens 20 jaar ouder bent dan uw AOW-leeftijd. Ontvangt u de 1e uitkering eerder dan in het jaar waarin u de AOW-leeftijd bereikt? Dan moet u de uitkeringen minimaal 20 jaar ontvangen plus het aantal jaar dat u jonger bent dan de AOW-leeftijd op het moment dat u de 1e uitkering ontvangt. Daarbij mag u afronden naar beneden op gehele jaren.

De 1e uitkering mag zowel bij de verzekeraar als de bank op elk gewenst tijdstip starten. Dan kan tot uiterlijk 5 jaar na het jaar waarin u de AOW-leeftijd bereikt.
Pagina: 1 ... 134 135 Laatste