Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:56
Wispe schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:28:
[...]

Dat boeit ze echt niet…. Zolang het geld maar binnenkomt.
Ja dat is maar de vraag aangezien kostenaftrek niet kan. Wordt dan weer nieuwe rechtszaak. Zeker met dit forfait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:49
HC87 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:21:
[...]

Gewoon zelf een inschatting maken. Je kan ongeveer vinden wat het rente percentage was gedurende het jaar. Dan zelf gewoon schatten.
Rente niet hoog dus gaat niet om grote bedragen.
Of je vraagt de bank.
Je kan toch ook evt checken wanneer de rente werd uitbetaald en hoeveel het was? afschriften.
BD gaat echt niet vallen over paar euro rente hier en daar. Die kijken meer naar crypto en beleggingen waar mensen iets verkeerds mee doen evt.
Dat inschatten was mijn laatste optie en voor die jaren gaat het inderdaad om kleine bedragen. Afschriften heb ik niet (die stonden alleen online bij Aegon) en daar kon ik dus niet meer inloggen. Maar… KNAB, die de rekeningen van Aegon heeft overgenomen, heeft me de details al gestuurd nadat ik gisteren een berichtje had gestuurd. Toch zeer netjes van ze om zo snel te reageren.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:33
@Coffeeroam "Het ging over de opbrengst van Box 3. Volgens mij is de vermindering van AHK opbrengst uit Box 1, Box 2, en Box 3 tegelijk. Moeilijk om te bepalen hoeveel uit welke box komt."

Ja, dat gaan ze in de nacalculatie precies splitsen t.b.v. de statistiek. Kan niet allemaal aan Box1 worden toegekend natuurlijk. Deze maatregel is in 2025 ingevoerd en daarbij hebben ze natuurlijk ook opbrengstverwachtingen anders deden ze het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Ook de 2e rechtzaak is nu ongegrond verklaard. Wat een ‘verassing’….
Op 14 juli jl. heeft de rechtbank Zeeland-West Brabant uitspraak gedaan in de tweede zaak van de zogeheten ‘massaal bezwaar plus’-procedure. Net als de rechtbank Den Haag heeft ook de rechtbank in Breda het beroep ongegrond verklaard. De inzet van deze rechtszaken is alle box 3-belastingplichtigen in aanmerking te laten komen voor rechtsherstel (en mogelijk financiële compensatie).

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:19
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door W1ck1e op 18-07-2025 16:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-07 18:12

Perkouw

Moderator General Chat
Topicstarter
PatrickC schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:34:

[...]
Verassend niet, teleurstellend wel. Excuseer me zeer, maar hoezo rechtspraak?
Ondertussen worden we ook nog aan het werk gezet om met terugwerkende kracht, voor zover je dag (bezwaar ja nee) éven uit te reken wat dan wel. Extra werken voor je geld en dat voor noppes.

Excuseer mijn negatieve / cynische ondertoon, maar begin er wel kaar mee te geraken eerlijk gezegd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PatrickC
Perkouw schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:11:
[...]

Verassend niet, teleurstellend wel. Excuseer me zeer, maar hoezo rechtspraak?
Ondertussen worden we ook nog aan het werk gezet om met terugwerkende kracht, voor zover je dag (bezwaar ja nee) éven uit te reken wat dan wel. Extra werken voor je geld en dat voor noppes.

Excuseer mijn negatieve / cynische ondertoon, maar begin er wel kaar mee te geraken eerlijk gezegd.
Daarom stond verassend ook tussen quotes. Ik ben er ook eigenlijk wel klaar mee. Overal wordt er geroepen dat iedereen gelijk behandeld moet worden. En dan zullen sommige zeggen, dan had je destijds maar bezwaar aan moeten tekenen, maar ja, mag ik er als burger vanuit gaan dat de overheid gewoon rechtvaardig haar werk doet? Maar laten we die discussie maar niet opnieuw gaan voeren… daar is al genoeg over gezegd.

Wat ik er van geleerd heb is zo veel mogelijk bezwaar maken. Heb ik dit jaar ook maar eens gedaan voor de WOZ (gewoon zelf rechtstreeks bij de gemeente) en met succes. Dus… klagen loont… en niet geschoten, is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 01:41
snip: op de man

[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 19-07-2025 08:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-07 19:32
PatrickC schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:34:

[...]
Voor de liefhebbers: interessante juridisch proza hier in die uitspraak.

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBZWB:2025:4557

Ze hebben echt alle mogelijke argumenen aangevoerd maar ze worden één voor één neergesabeld.
Het laatste argument gaat over gebrekkige voorlichting door het Ministerie, waardoor zij niet op het idee zou zijn gekomen om bezwaar te maken (zoals vele niet-bezwaarmakers, neem ik aan).
Echter dit argument lijkt zij zelf te hebben getorpedeerd door in een toelichting te zeggen dat ze na overweging geen bezwaar heeft gemaakt.
Dan vraag ik me af wat er gebeurd zou zijn in de uitspraak als ze die lijn - dat ze geen idee had dat je bezwaar móest maken - overtuigend had kunnen volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Ik heb nog geen brief gehad.
Hoelang kan dit duren weet iemand dit? En heb ik 12 weken de tijd na het versturen van de brief?
De BD gebeld zeggen ja komt eraan maar is al twee weken terug.
Ik had paar vragen maar de BD hing gewoon op: ze zeiden er bellen veel mensen geen tijd voor vragen. Check de website maar.
Schandelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door HC87 op 22-07-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:58
HC87 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:58:
Ik heb nog geen brief gehad.
Hoelang kan dit duren weet iemand dit? En heb ik 12 weken de tijd na het versturen van de brief?
De BD gebeld zeggen ja komt eraan maar is al twee weken terug.
Ik had paar vragen maar de BD hing gewoon op: ze zeiden er bellen veel mensen geen tijd voor vragen. Check de website maar.
Schandelijk.
https://www.belastingdien...elijk-rendement-doorgeven

Volgens de website tot 2028…

In het webinar van de Belastingdienst vertelden ze dat het voor het opleggen van de aanslag 12 weken is als je zelf aangifte hebt gedaan en 26 als een fiscaal dienstverlener aangifte heeft gedaan. Voor bezwaar geldt altijd 12 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-07 13:12
stutrecht schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:03:
[...]

In het webinar van de Belastingdienst vertelden ze dat het voor het opleggen van de aanslag 12 weken is als je zelf aangifte hebt gedaan en 26 als een fiscaal dienstverlener aangifte heeft gedaan. Voor bezwaar geldt altijd 12 weken.
Mag je het ook zelf doen als de fiscaal dienstverlener de aangifte heeft gedaan? Lijkt me logisch (in mijn situatie bestaat de fiscaal dienstverlener niet meer, is overgenomen).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-07 20:26
Wat kan precies de reden zijn dat ik voor 2018 niks kan aanvragen?
Ik woonde dat jaar in het buitenland maar verdiende mijn inkomen in Nederland, spaarrekening in Nederland en had ook mijn beleggingen in Nederland. Ik bezat geen onroerend goed in Nederland.
Als ik het online formulier invul en aangeef dat ik buitenlands belastingplichtige maar geen onroerend goed in Nederland had, dan kom ik niet verder, terwijl ik uiteraard wel voor 2018 aangift heb gedaan waarbij mijn inkomen, spaartegoed en beleggingen zijn meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-07 17:33
JL... schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:17:
Geen bezwaar gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06:50
JL... schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:17:
Ik woonde dat jaar in het buitenland maar verdiende mijn inkomen in Nederland, spaarrekening in Nederland en had ook mijn beleggingen in Nederland. Ik bezat geen onroerend goed in Nederland.
Als ik het online formulier invul en aangeef dat ik buitenlands belastingplichtige maar geen onroerend goed in Nederland had, dan kom ik niet verder, terwijl ik uiteraard wel voor 2018 aangift heb gedaan waarbij mijn inkomen, spaartegoed en beleggingen zijn meegenomen.
Als je buitenlands belastingplichtige bent dan is alleen Nederlands onroerend goed dat je bezit in box 3 belast. Als je dat niet hebt dan… betaal je dus überhaupt geen box 3 belasting in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:45
[...]

Voor bezwaar geldt 6 weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:59
In het kader van leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker. Ik heb in 2022 een verzoek gedaan tot ambtshalve vermindering. Nu heb ik alleen niks meer vernomen over het doorgeven van mijn werkelijke rendement. Als ik inlog bij mijn belastingdienst dan zie ik hier ook geen communicatie over. Is dit normaal en moet ik geduld hebben of moet ik hier weer achteraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
[...]

Het is een beetje chaos daar bij de Belastingdienst.
Ik had een brief dat is 2019 en 2021 kan doorgeven, maar op hun site staat dat 2021 nog niet bekend is.
Moet op 9 oktober uiterlijk indienen, anders is de kans verkeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Fredericm schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:52:
[...]

Voor bezwaar geldt 6 weken
Bezwaar is mogelijk binnen 6 weken tegen de definitieve aanslagen die gaan komen nadat je je Opgaaf Werkelijk Rendement hebt ingeleverd (of te laat bent geweest daarmee).
Een van de bezwaargronden zou in ieder geval al kunnen zijn dat er geen kostenatrek mogelijk was.
Een SGP -er in de Eerste Kamer zei dat de Wetgever in 2001 al heeft beoogd dat het ging om het netto rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
SL65 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:41:
In het kader van leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker. Ik heb in 2022 een verzoek gedaan tot ambtshalve vermindering. Nu heb ik alleen niks meer vernomen over het doorgeven van mijn werkelijke rendement. Als ik inlog bij mijn belastingdienst dan zie ik hier ook geen communicatie over. Is dit normaal en moet ik geduld hebben of moet ik hier weer achteraan?
Dan komt de brief met de fysieke post " tussen 15 juli 2025 en 30 september 2025", niet online. Waarom weet ik niet. Dat doen ze wel vaker met cruciale berichten, dan heb je meer kans dat je ze mist. Ik zou zeggen doe ze én met de post én online, dan kun je ze tenminste nog opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:59
Coffeeroam schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:52:
[...]

Dan komt de brief met de fysieke post " tussen 15 juli 2025 en 30 september 2025", niet online. Waarom weet ik niet. Dat doen ze wel vaker met cruciale berichten, dan heb je meer kans dat je ze mist. Ik zou zeggen doe ze én met de post én online, dan kun je ze tenminste nog opzoeken.
Bedankt! Kom het vanuit de belastingdienst nu ook tegen: https://www.belastingdien...elijk-rendement-doorgeven

Brieven over het belastingjaar 2022 worden dus vanaf juli 2025 verstuurd. Belastingjaar 2023 wordt vanaf september 2025 verstuurd en de andere jaren (2021 en 2024) zijn nog niet bekend.
Wanneer krijg ik de brief met het fictief rendement?
Dat kunnen wij helaas nog niet precies zeggen. Vanaf juli 2025 versturen wij de 1e brieven, maar het kan tot in 2028 duren voordat u uw brief krijgt. Omdat wij ruim 10 miljoen brieven moeten versturen, kunnen wij niet alles in 1 keer doen. Wij beseffen dat dit een lange periode is.
Dat de belastingdienst dit zelf ook noemt belooft wat... Waarschijnlijk dat het deze eeuw dus wordt "opgelost".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
https://ammerlaanopleidingen.nl/cursussen/box-3-tegenbewijs/
Hier gaat mijn adviseur de bom laten barsten dat 2028 hem niet meer wordt.
Ik ga er misschien heen. Goeie sessie maar kost wel wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zapure
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19:45
Weten iemand misschien hoe je om moet gaan met ingehouden dividendbelasting uit het buitenland? Als ik tegenbewijs indien voor bijv 2022 dan wil ik graag de verrekende buitenlandse dividendbelasting met een ander jaar verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
HC87 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:22:
Ik ken de belastingdienst van binnen en ik vind het echt heel knap van mijn ex collega's hebben gepresteerd met de tegenbewijs regeling.
Voordat er een hele trits reacties komen. Ik doel op de IT inspanning niet op de wet etc.

Als de politiek op tijd besluiten neemt gaat het echt wel lukken om in 2028 wet werkelijk rendement in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
HC87 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:22:
Daar staan inderdaad een paar rake vragen. Ben ook benieuwd naar de antwoorden daarop.

De adviseurs zullen wel weer blij zijn dat ze ook hier weer wat aan kunnen verdienen.
Hoe meer onrechtmatige dingen de overheid doet, hoe meer business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Fredericm schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:27:
[...]

Ik ken de belastingdienst van binnen en ik vind het echt heel knap van mijn ex collega's hebben gepresteerd met de tegenbewijs regeling.
Voordat er een hele trits reacties komen. Ik doel op de IT inspanning niet op de wet etc.

Als de politiek op tijd besluiten neemt gaat het echt wel lukken om in 2028 wet werkelijk rendement in te voeren.
Misschien doel je daarbij op wat nog moet komen, de Wet Werkelijk Rendement? De tegenbewijsregeling zelf lijkt mij betrekkelijk inspanningsloos voor de BD. Een formulier met lege hokjes waarbij de belastingplichtige al het werk krijgt toegeschoven. Machinaal uit te lezen op inconsistenties. Hoeveel werk kan dat zijn geweest of nog zijn voor hun? In de brief is de enige uitgezochte informatie het forfaitaire rendement, en in dat ene gegeven ziten zelfs nog fouten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HC87
Coffeeroam schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:14:
[...]

Misschien doel je daarbij op wat nog moet komen, de Wet Werkelijk Rendement? De tegenbewijsregeling zelf lijkt mij betrekkelijk inspanningsloos voor de BD. Een formulier met lege hokjes waarbij de belastingplichtige al het werk krijgt toegeschoven. Machinaal uit te lezen op inconsistenties. Hoeveel werk kan dat zijn geweest of nog zijn voor hun? In de brief is de enige uitgezochte informatie het forfaitaire rendement, en in dat ene gegeven ziten zelfs nog fouten.
Helemaal eens. Dat is echt weinig werk. Kom op zeg jongens anno 2025 kan chat GPT dit al maken. En waarom moet het maanden duren voordat we de brieven krijgen.
Ik vind het zelfs matig tot slecht tot nu toe en heb weinig vertrouwen dat WWR in 2028 of 2029 wordt ingevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-07 01:02
Coffeeroam schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:14:
[...]

Dat je zelf zoveel werk moet doen, stuit mij behoorlijk tegen de borst. Bovendien beschikt de belastingdienst (in Copilot) gewoon over het hele overzicht: per spaarrekening / deposito staat precies aangegeven hoeveel rente is ontvangen. Waarom moet je dan nu alsnog als belastingplichtige oude administraties uit gaan pluizen, instanties/banken lastig vallen om overzichten op te vragen, etc.?

Normaal gesproken geldt: wie eist, bewijst.
De BD eist (op onterechte gronden, namelijk de foutieve aanname dat iedereen belegt) een "inkomsten" heffing op in de vorm van VRH over niet bestaande "inkomsten".

Als zij daar fout mee bezig zijn geweest, moet nu dus degene die benadeeld is en zijn geld terug wil, gaan 'bewijzen' dat hij dat geld c.q. die rente NIET heeft ontvangen. Alsof de belastingplichtige de 'eiser' was die iets moet bewijzen omdat hij onterecht iets opgeëist zou hebben.
Terwijl de BD alle gegevens kan uitdraaien met één druk op de knop.
Dus het is gewoon onwil. Of pesterij. Op zijn minst een poging mensen te ontmoedigen.

En het is ook nog de vraag welk bedrag je terug gaat krijgen. Stel even als globaal rekenvoorbeeld: de BD zegt bijvoorbeeld: wij veronderstellen bijv. 27.000 euro inkomsten sparen/beleggen, te betalen VRH bijv. 8000 euro.
Als je dan kan aantonen dat je in werkelijkheid maar 3000 euro rente hebt ontvangen, krijg je dan 5000 euro retour?

Of doet redeneert de BD dan, zoals ik in een soortgelijke discussie hoorde, als volgt: er is 5000 euro betaald, minus ontvangen heffingskorting, etc, én bijv. ontvangen korting voor groen sparen... is "u hoefde uiteindelijk in die aangifte maar 1500 euro te betalen, dus dát is het bedrag dat u retour ontvangt? - zodat alle kortingen een sigaar uit eigen doos zijn en je dus bijvoorbeeld ook voor noppes moeite hebt gedaan met Groen Sparen (want die 'korting' wordt ingepikt door de BD).

Qua kosten/baten vraag ik mij af of er onder aan de streep iets overblijft voor de BD. Wat ik wel zeker weet is dat deze affaire ontiegelijk veel schade heeft opgeleverd m.b.t. het vertrouwen dat gewone mensen voorheen nog wel hadden in de overheid. Allemaal mensen die helemaal geen probleem hebben met (eerlijk) belasting betalen over inkomsten; ook niet als dat inkomsten uit rente zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
@Lim987
Ik denk dat het eenvoudig is. Je hebt nu betaald o.b.v. een fictief rendement. Alle andere Boxen en Heffingskortingen worden meegerekend en je moest uiteindelijk bedrag X betalen.
Dan wordt nu een nieuwe berekening gemaakt waarbij het belast rendement in Box3 de lagere waarde is.
Er wordt opnieuw een berekening gemaakt samen met alle andere boxen en heffingskortingen. Dan blijkt dat je maar Y hoefde te betalen. Het verschil tussen X en Y krijg je terug.

Zo kan het bijv. als je 200K aandelen en 60K groen hebt in 2023 en verder geen inkomen dat de bruto belasting 2823 is en de heffingskortingen 3070+420 zijn, zodat je 0,00 betaald hebt met 6,17% fictief rendement over die beleggingen. Minder echt rendement levert dus geen voordeel op. Je hebt met 0,00 immers niet te veel betaald. En de AHK en die groene korting krijg je niet uitbetaald. (alleenstaande).

Evt. zou een groter niet gebruikt deel van de AHK dan kunnen worden uitbetaald als er een partner is die wel voldoende belasting betaalt en u van voor 1963 bent.

[ Voor 14% gewijzigd door TanteBeth op 24-07-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
TanteBeth schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:45:
@Lim987
Ik denk dat het eenvoudig is. Je hebt nu betaald o.b.v. een fictief rendement. Alle andere Boxen en Heffingskortingen worden meegerekend en je moest uiteindelijk bedrag X betalen.
Dan wordt nu een nieuwe berekening gemaakt waarbij het belast rendement in Box3 de lagere waarde is.
Er wordt opnieuw een berekening gemaakt samen met alle andere boxen en heffingskortingen. Dan blijkt dat je maar Y hoefde te betalen. Het verschil tussen X en Y krijg je terug.

Zo kan het bijv. als je 200K aandelen en 60K groen hebt in 2023 en verder geen inkomen dat de bruto belasting 2823 is en de heffingskortingen 3070+420 zijn, zodat je 0,00 betaald hebt met 6,17% fictief rendement over die beleggingen. Minder echt rendement levert dus geen voordeel op. Je hebt met 0,00 immers niet te veel betaald. En de AHK en die groene korting krijg je niet uitbetaald. (alleenstaande).

Evt. zou een groter niet gebruikt deel van de AHK dan kunnen worden uitbetaald als er een partner is die wel voldoende belasting betaalt en u van voor 1963 bent.
Het maakt inderdaad nogal wat uit of je een fiscale partner hebt. In jouw voorbeeld moet je - als je die hebt - dus het vermogen anders gaan verdelen, zodat je nog wel je heffingskortingen (voorzover die niet uitbetaalbaar zijn) kunt aftrekken van de te betalen belasting. Maar de partnerverdeling kun je niet veranderen in het OWR formulier. Het wordt dus niet makkelijk gemaakt!

Als ik het goed begrijp kun je dat nog doen in de aangifte online zolang de aanslag niet onherroepelijk vaststaat. Je kunt proberen dat te doen op grond van je Werkelijk Rendement dat je hebt berekend met het OWR formulier en de uitgerekende box 3 belasting.
Vervolgens moet je in het aangifteformulier gaan schuiven, maar dat is nog best moeilijk omdat dát formulier niet rekent met het Werkelijk Rendement. Het is dus een beetje blindelings schuiven tot je denkt dat het ongeveer goed is. Als de aanslag dan is gekomen kun je nog binnen 6 weken een fine-tuning doen via een schriftelijk verzoek (?) of een bezwaar(?).

[ Voor 3% gewijzigd door Coffeeroam op 24-07-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lim987
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-07 01:02
Dank voor de reacties. Ik heb geen fiscaal partner dus ik kan niets verdelen.

Ik heb géén beleggingen maar als ik het goed begrepen heb, kan je dan voor 2017 en 2018 sowieso het formulier invullen. Die aanslagen 2017 en 2018 zijn al definitief maar ik heb een verzoek Ambtshalve Vermindering verstuurd voor die twee jaren. Ik heb overigens voor die twee jaren géén brief van de BD ontvangen. Maar ik laat het er vooralsnog niet bij zitten; ik heb vele jaren veel te veel betaald..

Ik moet nog aan al het uitzoekwerk beginnen. Maar het wordt in elk geval een gigantische klus voor mij om alles (m.n. veel spaardeposito's) uit te zoeken en informatie op te vragen bij banken die al lang niet meer -onder dezelfde naam- bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Ai ai hier gaat de BD jaren mee zoet zijn.
En Tjebbe maar denken dat 2028 nog kan. Wat een gast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
HC87 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:53:
Ai ai hier gaat de BD jaren mee zoet zijn.
En Tjebbe maar denken dat 2028 nog kan. Wat een gast.
Ja, hij zit zelf in Box 2. Heeft nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Coffeeroam schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:12:
[...]

Ja, hij zit zelf in Box 2. Heeft nergens last van.
Ja hij probeert de brede vermogensbelasting zolang mogelijk tegen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVI_NL
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:33
Zijn er Tweakers die overwegen om per 1 januari 2026 100% in spaargeld te zitten en dan 3 maanden later naar 100% aandelen te gaan (tbv peildatumarbitrage)? In het scenario dat aandelen over het jaar 8% rendement doen en dat deze returns gemiddeld over het jaar gespreid zijn of dat in ieder geval de kans op een sterke stijging of daling elke maand even groot is, dan levert dit toch het hoogste netto rendement op?

Logischerwijs neemt je risico sterk toe (want kans op sterke stijging aandelen in eerste 3 maanden), maar je expected return blijft hoger (gelijke kans op sterke daling in eerste 3 maanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
DVI_NL schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:03:
Zijn er Tweakers die overwegen om per 1 januari 2026 100% in spaargeld te zitten en dan 3 maanden later naar 100% aandelen te gaan (tbv peildatumarbitrage)? In het scenario dat aandelen over het jaar 8% rendement doen en dat deze returns gemiddeld over het jaar gespreid zijn of dat in ieder geval de kans op een sterke stijging of daling elke maand even groot is, dan levert dit toch het hoogste netto rendement op?

Logischerwijs neemt je risico sterk toe (want kans op sterke stijging aandelen in eerste 3 maanden), maar je expected return blijft hoger (gelijke kans op sterke daling in eerste 3 maanden).
Ik heb dat (echter niet voor 100%, ik heb altijd spaargeld) in het verleden gedaan: aandelen voorafgaand aan oud & nieuw aandelen verkocht met het plan ze meer dan 3 maanden later (na oud & nieuw) weer terug te kopen. Echter de waardestijging van mijn verkochte aandelen was meer dan het vermeden belasting nadeel. Dus dat ga ik waarschijnlijk niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:09:
[...]

Ik heb dat (echter niet voor 100%, ik heb altijd spaargeld) in het verleden gedaan: aandelen voorafgaand aan oud & nieuw aandelen verkocht met het plan ze meer dan 3 maanden later (na oud & nieuw) weer terug te kopen. Echter de waardestijging van mijn verkochte aandelen was meer dan het vermeden belasting nadeel. Dus dat ga ik waarschijnlijk niet meer doen.
Daar sluit ik me bij aan. Zoals het nu uitziet is het niet nodig om zo'n move te maken. Mijn portefeuille zit nu op slechts 0.5% rendement. Tegen het einde van het jaar kijk ik nog eens hoe het loopt, maar als het zo blijft dan vul ik het "werkelijk rendement" gewoon in op mijn formulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

In het scenario dat aandelen over het jaar 8% rendement doen en dat deze returns gemiddeld over het jaar gespreid zijn
dat is nogal een aanname, erg risicovol om zo te denken.
W1ck1e schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:09:
[...]

en zie hier (geheel volgens verwachting) de praktijk :)

[ Voor 48% gewijzigd door de Peer op 26-07-2025 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
VVD verkiezingsprogramma over box 3:
We willen zo snel mogelijk de wet invoeren waarmee alleen nog over werkelijk rendement belasting wordt betaald. Op termijn willen we verdere stappen zetten naar alleen nog belasting heffen op gerealiseerde winsten.
.

Ik lees hierin (sorry voor het cynisme): "we gaan door met het onzalige plan van Tjebbe, waarbij we niet-gerealiseerde winsten belasten. Met "St. Juttemis" maken we daar misschien gerealiseerde winsten van, maar we vinden het volstrekt onbelangrijk om dat snel te doen (of gelijk mee te nemen in de WWR)."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Coffeeroam @de Peer
Ik bedoelde (en schreef volgens mij ook) dat indien ik mijn aandelen niet had verkocht ik door de koerstijging ervan de eventuele extra belasting ruimschoots zou hebben gecompenseerd. En ik wellicht ook die 8% zou heben gehaald. Dus mijn keuze voor verkoop pakte voor mij nadelig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVI_NL
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:33
@Coffeeroam @de Peer @W1ck1e

Vanzelfsprekend kan het nadelig uitpakken, vandaar ook dat ik het risico zo expliciet benoemde. Maar zijn jullie het ermee eens dat bij een aangenomen gemiddeld verwacht rendement van 8% op jaarbasis, het verwachte rendement voor dat kwartaal 2% is? En op een spaarrekening, zeg 0,5% (2% jaarbasis deposito, 1% fictief). Je mist dan 1,5% rendement. Je belastingvoordeel is ongeveer 2,5% (7,78%-1,00%)*36%.

Allemaal even bierviltje natuurlijk. Ik probeer de scenario's objectief tegen het licht te houden. Dus ook prima om mijn aannames tegen het licht te houden (en dan volledig: in het scenario dat aandelen over het jaar 8% rendement doen en dat deze returns gemiddeld over het jaar gespreid zijn of dat in ieder geval de kans op een sterke stijging of daling elke maand even groot is). Maar als je het daarmee oneens bent, wat is dan volgens jullie een betere aanname?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DVI_NL schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:40:
@Coffeeroam @de Peer @W1ck1e

Vanzelfsprekend kan het nadelig uitpakken, vandaar ook dat ik het risico zo expliciet benoemde. Maar zijn jullie het ermee eens dat bij een aangenomen gemiddeld verwacht rendement van 8% op jaarbasis, het verwachte rendement voor dat kwartaal 2% is? En op een spaarrekening, zeg 0,5% (2% jaarbasis deposito, 1% fictief). Je mist dan 1,5% rendement. Je belastingvoordeel is ongeveer 2,5% (7,78%-1,00%)*36%.

Allemaal even bierviltje natuurlijk. Ik probeer de scenario's objectief tegen het licht te houden. Dus ook prima om mijn aannames tegen het licht te houden (en dan volledig: in het scenario dat aandelen over het jaar 8% rendement doen en dat deze returns gemiddeld over het jaar gespreid zijn of dat in ieder geval de kans op een sterke stijging of daling elke maand even groot is). Maar als je het daarmee oneens bent, wat is dan volgens jullie een betere aanname?
Zoals je weet is het bij beleggen belangrijk om ten alle tijden 'in de markt' te zijn. Je hebt het over 8% gemiddeld rendement maar juist bij beleggen kan een forse stijging juist binnen enkele maanden plaats vinden en als je die eenmaal mist, haal je dat vrijwel niet meer in.

de 'kans' (verwachtingswaarde) op stijging in die 3 maanden is groter dan een daling, aangezien de beurs op de lange termijn altijd stijgt.

Dus ja, je kan geluk hebben en een gok wagen, maar dat past voor mij absoluut niet in mijn strategie. Het risico op misgelopen rendement is voor mij te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
De afgelopen jaren was het: 2020 (corona) enorm voordeel geweest als je 30 december (2019) had verkocht om 31 maart terug te kopen. In 2021 had je echter weer stevig achter de feiten aangelopen. 2022 was het weer positief geweest (al was ook de rest van 2022 niet best; dus was je wellicht goedkoper met werkelijk rendement). 2023 hangt een beetje af of je echt eind december had gedaan of al iets eerder. Maar al met al was het 3 maanden ca. net zo veel waard. In 2024 had je (veel) rendement gemist en in 2025 was het weer extreem lucratief geweest.

Maar aandelen hebben aan- en verkoopkosten, die het best op kunnen lopen. Ook bij beleggingsfondsen is handelen meestal niet gratis. Bij NT fondsen staan er in elk geval vrij forse verkoopkosten (1% of 2%) in de product omschrijving.

Conclusie: het is gewoon 'timing-the-market', met kennis achteraf kan dat wel beter zijn. Maar met kennis achteraf kan je beter een lotto-formulier invullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:18
Deze vraag is eerder langsgekomen, niet lang geleden. Je kan de hele discussie van toen opzoeken.

Het is in elk geval geen timing the market, want de keuze is gebaseerd op kosten en verwacht rendement op lange termijn, niet op koersschommelingen. Ook is het niet terecht om een paar recente jaren te nemen en dan iets te concluderen, laat staan de ervaring van één persoon te gebruiken.

Volgens mij klopt je redenatie gewoon. Je hebt een bepaald verwacht rendement en dat zet je af tegen zekere kosten. Als je ook nog rekening houdt met de kans dat je de dagen mist waarop je in de markt had moeten zijn, kan je de berekening maken.

Edit: die discussie was in het passief beleggen met indexfondsen topic

[ Voor 5% gewijzigd door edozat1 op 26-07-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
@Coffeeroam "maar als het zo blijft dan vul ik het "werkelijk rendement" gewoon in op mijn formulier."

Dat ligt natuurlijk aan de hoeveelheid spaargeld en of je dat op deposito's hebt staan die meer opbrengen dan het fictief rendement. Over het algemeen geldt dan feitelijk als je aandelen minder renderen, wordt je spaargeld zwaarder belast zodat het de overheid niets kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

edozat1 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:16:
Het is in elk geval geen timing the market,
Huh, hoe kun je dat nu zeggen? Uiteraard is het wel timen van de markt. Je stapt tenslotte uit en weer in de markt. Hoe kun je dat geen timing noemen?

Of redeneer je dat vooraf (ongeacht de koerst) vast staat dat je dit gaat doen op specifieke datums?
Volgens mij klopt je redenatie gewoon. Je hebt een bepaald verwacht rendement en dat zet je af tegen zekere kosten.
volgens mij is een belangrijk verschil (en dat was ook destijds de conclusie geloof ik) dat de kosten/besparing van de spaarrekening vast staan, die zijn bekend. Terwijl bij de belegging is het een aanname/verwachting. Dat kun je daarom niet 1:1 vergelijken ivm de factor risico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HC87

Met futures ipv aandelen die 3 maanden loop je ook het rendement niet mist mocht het omhoog gaan. En maar weinig cash voor nodig. Geld op bank, futures kopen en na 3 mnd weer de aandelen kopen en futures eruit. Mag en werkt prima. Dit jaar ook gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
https://vastgoedinsider.n...dienst-computer-systemen/

Dat 2028 utopie is was dus allang duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:18
de Peer schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:28:
[...]
Huh, hoe kun je dat nu zeggen? Uiteraard is het wel timen van de markt. Je stapt tenslotte uit en weer in de markt. Hoe kun je dat geen timing noemen?

Of redeneer je dat vooraf (ongeacht de koerst) vast staat dat je dit gaat doen op specifieke datums?
Ja precies. Als je het elk jaar doet op dezelfde data, ongeacht de koers of andere gebeurtenissen die mogelijk de koers beïnvloeden, is het m.i. net zo goed geen timing als maandelijks inleggen.
volgens mij is een belangrijk verschil (en dat was ook destijds de conclusie geloof ik) dat de kosten/besparing van de spaarrekening vast staan, die zijn bekend. Terwijl bij de belegging is het een aanname/verwachting. Dat kun je daarom niet 1:1 vergelijken ivm de factor risico.
Klopt, maar wat is daar anders aan dan de TER (vaste kosten) vs rendement (verwacht)? Het gaat altijd om de verhouding kosten-rendement-risico(bereidheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtsv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-07 12:45
HC87 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:28:
[...]

Met futures ipv aandelen die 3 maanden loop je ook het rendement niet mist mocht het omhoog gaan. En maar weinig cash voor nodig. Geld op bank, futures kopen en na 3 mnd weer de aandelen kopen en futures eruit. Mag en werkt prima. Dit jaar ook gedaan
Dat is inderdaad de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online

Die 1 januari is niet heilig hè. Je kan ook bv. op 2 oktober alles verkopen en op 3 januari alles terugkopen, zolang er maar 3 maanden tussen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Wispe schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:58:
[...]

Die 1 januari is niet heilig hè. Je kan ook bv. op 2 oktober alles verkopen en op 3 januari alles terugkopen, zolang er maar 3 maanden tussen zitten.
Ik denk dat het zelfs verstandig is om het voor 1 januari verkocht te hebben want feestdag. En voor de zekerheid iets meer dan 3 maanden in dagen even niets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
TanteBeth schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:20:
@Coffeeroam "maar als het zo blijft dan vul ik het "werkelijk rendement" gewoon in op mijn formulier."

Dat ligt natuurlijk aan de hoeveelheid spaargeld en of je dat op deposito's hebt staan die meer opbrengen dan het fictief rendement. Over het algemeen geldt dan feitelijk als je aandelen minder renderen, wordt je spaargeld zwaarder belast zodat het de overheid niets kost.
Ja, dat is zo. Het is een sommetje om te doen, vooral ook omdat je bij de keuze Werkelijk Rendement geen heffingsvrij vermogen c.q. vrijstelling vermogensinkomsten hebt (wat ik nog steeds raar vind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

Zou dan sowieso wel een aantal dagen extra doen, want de daadwerkelijke settlement datum kan nog wel eens 2 of 3 werkdagen afwijken. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
[...]

Je kunt ook gedurende 12 weken elke week 1/12 deel verkopen en na 1 januari gedurende 12 weken 1/12 deel terug aankopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
Coffeeroam schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:53:
[...]

Je kunt ook gedurende 12 weken elke week 1/12 deel verkopen en na 1 januari gedurende 12 weken 1/12 deel terug aankopen.
Alleen als tussen de laatste verkoop en de eerste koop 3 maanden zitten. Zo duurt deze hele exercitie bijna 9 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
TanteBeth schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:31:
[...]

Alleen als tussen de laatste verkoop en de eerste koop 3 maanden zitten. Zo duurt deze hele exercitie bijna 9 maanden.
Ik dacht het niet. De 1e aankoop doe je 3 maanden na de 1e verkoop, de 2e aankoop is 3 maanden na de 2e verkoop, etcetera. Dan zit er toch altijd 3 maanden tussen verkoop en aankoop. Totale duur is 6 maanden. Andere varianten zijn ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Nee hoor, verkoop op 31-12 en koop dan op 7-1 of zo is binnen 3 maanden. Wat daaraan vooraf gaat of daarna komt, zelfs niet welke aandelen, is voor deze vergelijking niet van belang. In de wet staat "op enig moment".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm

Ik ga voor 5,5% staatslening aankopen na kerst en verkopen na het nieuwjaar. Tenzij de beurs omlaag gaat in 2025 dan hoeft het niet. En in 2026 en 2027 nogmaals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
TanteBeth schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:42:
Nee hoor, verkoop op 31-12 en koop dan op 7-1 of zo is binnen 3 maanden. Wat daaraan vooraf gaat of daarna komt, zelfs niet welke aandelen, is voor deze vergelijking niet van belang. In de wet staat "op enig moment".
Heb het wetsartikel nog eens nagelezen en je hebt helemaal gelijk. Dit kan niet op die manier.
Wel met zakelijke redenen dan. Het is dus beter om het niet zo regelmatig te doen, maar verkopen als je denkt dat aandeel X hoog staat en terugkopen als het laag staat, zelfs al is dat binnen 3 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Fredericm schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:50:
[...]

Ik ga voor 5,5% staatslening aankopen na kerst en verkopen na het nieuwjaar. Tenzij de beurs omlaag gaat in 2025 dan hoeft het niet. En in 2026 en 2027 nogmaals
Volgens mij is een staatslening een belegging, geen sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

W1ck1e schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:53:
[...]

Volgens mij is een staatslening een belegging, geen sparen
inderdaad. staatsobligatie is 'overige bezittingen' en dus het hoge tarief

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 26-07-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:52:

Heb het wetsartikel nog eens nagelezen en je hebt helemaal gelijk. Dit kan niet op die manier.
Wel met zakelijke redenen dan. Het is dus beter om het niet zo regelmatig te doen, maar verkopen als je denkt dat aandeel X hoog staat en terugkopen als het laag staat, zelfs al is dat binnen 3 maanden.
Als het binnen 3 maanden is even wachten met terugkopen (totdat die 3 maanden in dagen voorbij zijn)

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 26-07-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Fredericm schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:50:
[...]

Leg dat eens uit, als je dit niet als grapje bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredericm
TanteBeth schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:55:
[...]

Leg dat eens uit, als je dit niet als grapje bedoelt.
https://www.taxlive.nl/nl...n-de-tegenbewijsregeling/. Punt 10. Is toch al besproken.

Tenzij de wet wijzigt maar dat moet met kerst duidelijk zijn. Moet je natuurlijk wel voldoende aandelen bij bv degiro hebben om een week flink rood te staan

10. Meegekochte rente
De wetgever is van mening dat meegekochte rente bij een obligatie leidt tot een negatieve vermogensaanwas in het jaar van aankoop. Zodra de rente wordt uitgekeerd, vormt die ontvangen rente een regulier voordeel (TK 36.706, nr. 7, p. 25). Dit vormt een gigantisch lek in de wetgeving die tot een minstens zo gigantische opbrengstderving voor de staat leidt, ofwel met weer even gigantische budgettaire gevolgen.

Voorbeeld

X koopt op 1 november 2024 een staatsobligatie met een waarde van € 100.000 met 6 procent rente. De obligatie keert de rente jaarlijks op 1 december uit. Hij betaalt daarom € 100.000 plus € 5.500 meegekochte rente, ofwel € 105.500.
Volgens de wetgever geniet X op 1 december 2024 € 6.000 rente als regulier voordeel, en heeft in 2024 een negatieve vermogensaanwas van € 105.500 storting op 1 november 2024 minus € 100.000 waarde op 31 december 2024 (je hoeft immers geen rekening te houden met lopende rentetermijnen vanwege art. 5.12 Wet IB 2001), ofwel een negatieve vermogensaanwas van € 5.500. Per saldo betaal je in 2024 dus over € 500 rente belastingheffing.
Echter wat als de obligatie de rente niet op 1 december, maar op 1 februari van elk jaar rente uitkeert. In bovengenoemd voorbeeld zou X dan in 2024 geen regulier voordeel hebben genoten, edoch pas in 2025 omdat de eerste rente volgens het kasstelsel pas op 1 februari 2025 is genoten. Maar in 2024 wel een negatieve vermogensaanwas van € 5.500 hebben.
Je zou welhaast iedereen adviseren om eind 2025 obligaties te kopen met net zoveel meegekochte rente, als je box 3-inkomen zou zijn. Zo poets je je hele box 3-inkomen in 2025 weg. Of in 2026. Of in 2025 én in 2027… Als iedereen dat doet, loopt de schatkist komende jaren de volledige box 3-heffing mis. Dit is een geweldig groot lek in Wet tegenbewijsregeling box 3.

Conclusie

Dit kun je toch niet in de arresten van de Hoge Raad over werkelijk rendement lezen? Ik zie dit als een grove fout in de tegenbewijsregeling. Bij obligaties gaat het om de waarde van de obligaties, inclusief de lopende rente. Door lopende rente op 31 december van enig jaar uit te sluiten van heffing, zie dat het kasstelsel niet past in een systeem dat werkelijke rendement beoogt te belasten. Hier diende te worden uitgegaan van het matchingprincipe.

Conclusie
De Wet tegenbewijsregeling box 3, zoals hij nu aan de Eerste Kamer is aangeboden, bevat een aantal omissies. Een aantal daarvan is ‘alleen maar’ vervelend en veroorzaakt slechts ongemak bij de belastingplichtige en bij de Belastingdienst, De meest van bovengenoemde omissies is echter dogmatisch fout en leiden tot een onjuiste berekening van de box 3-heffing. De laatste, de behandeling van meegekochte rente bij obligaties, is een grote fout die kan leiden tot een grote derving aan belastingopbrengsten voor de schatkist. Reparatie is in alle voorgaande gevallen wenselijk, in het laatste geval keihard nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Fredericm ik zie het verband niet met de vraag van @DVI_NL over peildatum arbitrage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredericm
Daar heb je gelijk in geen verband. Echter als je hier voor kiest heb je peildatumarbitrage niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Fredericm schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:32:
Daar heb je gelijk in geen verband. Echter als je hier voor kiest heb je peildatumarbitrage niet nodig
Want dan hoef je niet tijdelijk je aandelen om te zetten naar spaargeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
Dat klopt dan ga je voor werkelijk rendement.
De constructie heeft een groot nadeel, je fictief rendement wordt veel hoger, dus in 2026 moet je het weer doen.

Stel je hebt alleen 100K aandelen en 150K spaargeld en je moet 250K obligaties kopen dan wordt het plaatje in 2026
350 K overige bezittingen
150 K spaargeld
250 K schuld
Dus je fictief rendement stijgt dan met 250K * +- 5% (verschil 7,78 overige en +- 2,78% schuld) is 12.500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:53
HC87 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:28:
[...]
Heb je berekend wat je besparing hiermee is (geweest)?

Ik heb me pas voor het eerst wat verdiept in deze mogelijkheid en het viel mij nogal tegen. O.a. door het rentecomponent dat in de futureprijs zit verwerkt. Daarbij de aan en verkoopkosten, spreads, de belasting die je nog wel voor cash moet betalen en het verschil (de echte besparing) kwam al met al nog maar net iets boven de 1% als ik het goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
@Fredericm Ik vraag me af of er wel aanbod genoeg is als iedereen dat zo zou doen. En wat dat dan met de koers doet,

Maar dat er rare dingen met dat kasstelsel gebeuren dat klopt. Stel spaarrente, zeg 5000 euro, wordt op 1 januari 2026 uitgekeerd. Dat is rente die in 2025 is opgebouwd over spaargeld en waarover je in 2025 belasting hebt betaald. De heffing gebaseerd op peildatum 1-1-2025 belast namelijk het rendement over 2025. Vervolgens koop je op 2-1-2026 aandelen van dat spaargeld. De aandelen stijgen met 10.000 in waarde. Over 2026 wordt je geld dan dubbel belast. En de rente en de koersstijging, totaal wordt een rendement van 15.000 euro belast.
Kasstelsel doen ze vanwege de eenvoud, maar eigenlijk zou je tbv WR de opbouw van de rente moeten belasten net als je de opbouw van vermogen in beleggingen belast. Dus het echte rendement over 2026, en dat is voor 2026 maar 10.013 euro, dus met 1 dag rente..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

W1ck1e schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:38:
[...]

Want dan hoef je niet tijdelijk je aandelen om te zetten naar spaargeld ?
idee is volgens mij dat je dan direct van aandelen naar obligatie gaat en dus in de categorie 'overige bezittingen' blijft. dus geen wissel die relevant is voor de peildatumarbitrage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredericm
de Peer schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:40:
[...]

idee is volgens mij dat je dan direct van aandelen naar obligatie gaat en dus in de categorie 'overige bezittingen' blijft. dus geen wissel die relevant is voor de peildatumarbitrage.
Niet helemaal. Aandelen hou ik hetzelfde heb ik ook geen koersrisico. Ik creëer schulden en verhoog mijn overige bezittingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fredericm schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:48:
[...]

Niet helemaal. Aandelen hou ik hetzelfde heb ik ook geen koersrisico. Ik creëer schulden en verhoog mijn overige bezittingen
kan inderdaad ook natuurlijk als je genoeg middelen daarvoor beschikbaar hebt. Voor mensen die volledig in aandelen zitten zal verkoop aandelen noodzakelijk kunnen zijn om deze stap te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredericm
de Peer schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:51:
[...]

kan inderdaad ook natuurlijk als je genoeg middelen daarvoor beschikbaar hebt. Voor mensen die volledig in aandelen zitten zal verkoop aandelen noodzakelijk kunnen zijn om deze stap te zetten.
Als je 100K aandelen hebt kun je zeker 250K lenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:54:
[...]

Als het binnen 3 maanden is even wachten met terugkopen (totdat die 3 maanden in dagen voorbij zijn)
Als het een zakelijke overweging is om ze binnen 3 maanden terug te kopen, dan is het geen peildatumarbitrage.
Je moet dat dan wel aannemelijk kunnen maken.
Bijvoorbeeld: je handelt regelmatig, de koersen waren gestegen toen je verkocht, ze waren weer lager toen je ze weer aankocht.

Of, je ging aandelen verzilveren omdat je van plan was een dure auto te kopen (vraag een offerte van je dealer). Na 1 januari besluit je dat je de auto eigenlijk toch niet wil kopen (bv. omdat een nieuw model in 2027 verschijnt). Dus beleg je dat geld weer tot 2027. Ook dat is een zakelijke overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:23:
[...]

Als het een zakelijke overweging is om ze binnen 3 maanden terug te kopen, dan is het geen peildatumarbitrage.
Je moet dat dan wel aannemelijk kunnen maken.
Bijvoorbeeld: je handelt regelmatig, de koersen waren gestegen toen je verkocht, ze waren weer lager toen je ze weer aankocht.

Of, je ging aandelen verzilveren omdat je van plan was een dure auto te kopen (vraag een offerte van je dealer). Na 1 januari besluit je dat je de auto eigenlijk toch niet wil kopen (bv. omdat een nieuw model in 2027 verschijnt). Dus beleg je dat geld weer tot 2027. Ook dat is een zakelijke overweging.
Klopt. Maar ik had geen zakelijke overwegingen, ik wilde minder belasting betalen. En dan moet je die 3 maanden overbruggen, en dan mag het. Zo heb ik het begrepen.

Als je jouw plan/gedachten met die auto ergens noteert, en dat duikt op, dan loop je misschien tegen de lamp

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 26-07-2025 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:08
Fredericm schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:55:
Dat klopt dan ga je voor werkelijk rendement.
De constructie heeft een groot nadeel, je fictief rendement wordt veel hoger, dus in 2026 moet je het weer doen.

Stel je hebt alleen 100K aandelen en 150K spaargeld en je moet 250K obligaties kopen dan wordt het plaatje in 2026
350 K overige bezittingen
150 K spaargeld
250 K schuld
Dus je fictief rendement stijgt dan met 250K * +- 5% (verschil 7,78 overige en +- 2,78% schuld) is 12.500
Mag je de mee gekochte rente die je in 2025 hebt afgetrokken in 2026 weer bij je werkelijke rendement optellen. Schiet niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:16

Tazzios

..

@rechtsherstel Zelfs als je het maar om het jaar zou doen heb je voordeel:
een jaar 0% rendement op papier door de truc.
jaar er op 10% waarbij de belastingdienst maar van 7% uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:08
Tazzios schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:06:
@rechtsherstel Zelfs als je het maar om het jaar zou doen heb je voordeel:
een jaar 0% rendement op papier door de truc.
jaar er op 10% waarbij de belastingdienst maar van 7% uitgaat.
Maar dan ook 7,78% over 250k obligaties extra in bovengenoemd voorbeeld bij fictief rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

rechtsherstel schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:36:
[...]
Maar dan ook 7,78% over 250k obligaties extra in bovengenoemd voorbeeld bij fictief rendement.
Juist. Dat is het grote probleem.
Je wilt niet je hele vermogen in hoog risico stoppen maar ook geen cent in spaargeld omdat dat wel heel weinig oplevert.

Ik vind eigenlijk dat nu er een tegenbewijs regeling is dat hele forfaitaire systeem afgeschaft moet worden of terug naar 4pct. 4pct op spaargeld, schulden en overige beleggingen.
Dat is in lijn met hoe het ooit bedoeld was (30pct x 4pct) en als er dan nog mensen zijn die minder dan 4pct maken, kunnen die gaan tegenbewijzen.
En die 30pct naar 36pct was/is een politieke keuze en zou je zelfs progressief kunnen maken.

En uiteindelijk zou bovenstaand dan vervangen moeten worden door een nieuw systeem.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Lordy79 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:03:

... 4pct op spaargeld, schulden en overige beleggingen.
Dat is in lijn met hoe het ooit bedoeld was (30pct x 4pct) en als er dan nog mensen zijn die minder dan 4pct maken, kunnen die gaan tegenbewijzen....
90% van de spaarders / het spaargeld zitten / zit bij de grootbanken. En die geven geen 4%
Maar of die spaarders de vrh grens halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

W1ck1e schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:15:
[...]

90% van de spaarders / het spaargeld zitten / zit bij de grootbanken. En die geven geen 4%
Maar of die spaarders de vrh grens halen ?
Die kunnen dan tegenbewijs gebruiken.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Lordy79 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:52:
[...]

Die kunnen dan tegenbewijs gebruiken.
Dat begrijp ik. Maar is dat niet heel veel werk voor de belastingdienst ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

W1ck1e schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:54:
[...]

Dat begrijp ik. Maar is dat niet heel veel werk voor de belastingdienst ?
Zal wel allemaal steekproefsgewijs gaan. Dat geldt voor vrijwel alle belastingaangiften sowieso al. Als jij in de tegenbewijsregeling 1000 euro meer of minder invult... waarschijnlijk maakt het toch niet uit. 9 op de 10 aangiftes wordt geautomatiseerd goedgekeurd. De rest is steekproef of waarbij algoritmes hele grote afwijkingen detecteren van wat normaal is.

En om gelijk je tegenvraag voor te zijn: waarom zouden mensen het dan eerlijk invullen? Nou, als er 1 ding is wat Nederlanders de afgelopen jaren hebben geleerd over de Belastingdienst is dat als je wordt betrapt met fouten maken of fraude, je de overheid heel erg duidelijk tegen je krijgt en met een beetje pech helemaal kapot wordt gemaakt. Voor heel veel mensen is dat een aardige motivatie om alles zo correct mogelijk in te vullen. Het is ook niet voor niets dat zelfs voor de meest simpele aangiftes (bijv. alleen inkomen uit arbeid en verder niets) heel veel mensen het alsnog gewoon door een financieel adviseur laten afhandelen. Veel mensen hebben echt flinke vrees dat ze per ongeluk een foutje maken en vervolgens tegenover een almachtige Belastingdienst/overheid komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
rube schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:57:
[...]

Heb je berekend wat je besparing hiermee is (geweest)?

Ik heb me pas voor het eerst wat verdiept in deze mogelijkheid en het viel mij nogal tegen. O.a. door het rentecomponent dat in de futureprijs zit verwerkt. Daarbij de aan en verkoopkosten, spreads, de belasting die je nog wel voor cash moet betalen en het verschil (de echte besparing) kwam al met al nog maar net iets boven de 1% als ik het goed herinner.
Ja klopt in die orde van grootte. Maar op een flink bedrag is dat toch mooi en het is risicoloos en een kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:53
HC87 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:42:
[...]
Ja klopt in die orde van grootte. Maar op een flink bedrag is dat toch mooi en het is risicoloos en een kleine moeite.
Hmm, ondanks dat het dan maar om ~1% gaat is het absoluut gezien (voor mij) best een flink bedrag.

Maar of het een kleine moeite is....ik heb verschillende fondsen (3 x NT fondsen + 2 x value small cap + 1 x goud). Bij het tijdelijk overgaan naar futures is het niet mogelijk om dat exact te volgen (bij goud nog het beste). Je moet minimaal 3 maanden aanhouden, dus wellicht ook nog 1 x doorrollen. En de tijd tussen aan en verkopen geeft ook weer een risico dat je uit de markt ben (kan ook gunstig uitpakken maar als jet negatief is, is 1% natuurlijk niet veel).
En hoewel ik in een ver verleden wel veel met opties heb gedaan zijn futures nieuw voor mij.

Al met al....ben ik er nog niet uit of ik er iets mee ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
@rube. Waarom moet je minimaal 3 maanden aanhouden? Dat ontgaat me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HC87
TanteBeth schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:20:
@rube. Waarom moet je minimaal 3 maanden aanhouden? Dat ontgaat me.
Is gewoon een regel van de belastingdienst. Soort van anti arbitrage regel. Googel het maar!:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
@HC87 Ja, die ken ik uiteraard. In eerste instantie dacht ik dat het over het bijkopen van rente ging, maar nu blijkt dat het over futures ging, als ik het goed begrijp. Maar anyway:
Je switcht tijdelijk rond de peildatum van overige bezittingen naar overige bezittingen of van spaargeld naar overige bezittingen. Dat mag gewoon. Enige wat niet mag is van overige bezittingen naar spaargeld. Dan geldt de 3 maanden periode (of niet fiscaal gedreven zakelijke motieven). En futures of obligaties zijn gewoon overige bezittingen, dus dan geldt peildatumarbitrage niet.

[ Voor 4% gewijzigd door TanteBeth op 28-07-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 23:25
Het is niet dat als je maar vaak genoeg hetzelfde post het vanzelf waar wordt hoor…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HC87
Hielko schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Het is niet dat als je maar vaak genoeg hetzelfde post het vanzelf waar wordt hoor…
2028 wordt al 2029 is in december al vermeld.
Maar idd het aantal posts maakt niet uit daarvoor. Het is meer dat in dit forum nog veel mensen slapen en denken dat WWR er aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:20
In oktober 2024 heb ik een brief van de belastingdienst ontvangen dat vanaf zomer 2025 een brief wordt verstuurd voor het opgeven van het daadwerkelijk rendement.

Ik heb hier echter nog niks van ontvangen, is dit normaal en kan het nog even duren of is het tijd om hier achteraan te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Het Fantoom schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:28:
In oktober 2024 heb ik een brief van de belastingdienst ontvangen dat vanaf zomer 2025 een brief wordt verstuurd voor het opgeven van het daadwerkelijk rendement.

Ik heb hier echter nog niks van ontvangen, is dit normaal en kan het nog even duren of is het tijd om hier achteraan te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:20
Bedankt, ik kan de brief dus verwachten tussen nu en 3 jaar ongeveer?
Vanaf juli 2025 versturen wij de 1e brieven, maar het kan tot in 2028 duren voordat u uw brief krijgt. Omdat wij ruim 10 miljoen brieven moeten versturen, kunnen wij niet alles in 1 keer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:06
HC87 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:35:
[...]
Ja je kan werken met aankopen en verkopen. Als je veel handelt is dat nogal een gedoe.
Dan mag je ook kiezen voor stortingen en onttrekkingen.
Uiteindelijk levert dat hetzelfde op.
Dus stel even dividend buiten beschouwing.
Eindwaarde - beginwaarde account - stortingen + onttrekkingen is dan prima.
Als je 1000 trades in een jaar hebt in amerikaanse aandelen is het hoop werk om alle aankopen en verkopen bij te houden en om te rekenen met einde dag koersen. Dat is chaos.
Dan gewoon easy methode gebruiken. Of rendements berekening broker invullen.
TanteBeth schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:42:
Het OWR formulier zegt in de toelichting:
Vul in: het brutodividend in geld, ontvangen rente op obligaties en andere winstuitkeringen die u in het belastingjaar ontving.
Dus als je daar 0 invult en de fiscus weet dat het 1000 euro is, gaat 1 van die 1500 speciaal hiervoor aangetrokken medewerkers vragen stellen. Ik ga ervanuit dat je daar dan 1000 euro invult ongeacht of dat dividend naar de betaalrekening of cashrekening gaat of herbelegd werd. Ik zou evt. die cashrekening als aparte bankrekening opvoeren met rente 0. Het saldo is daarbij niet van belang. Volgens mij wordt die cashrekening ook als aparte rekening aangeleverd aan de fiscus En als het als een overige bezitting moet worden geteld, inderdaad het netto dividend als storting, anders telt het dubbel.
Om hier nog even op terug te komen. Naast de reden die @TanteBeth noemt is er volgens mij nog een reden waarom het te kort door de bocht is om een gehele beleggingsrekening (alle assets incl. cashsaldi) als één entry in te vullen. Namelijk de bepalingen dat je (transactie)kosten niet mag aftrekken van het rendement, en bij dividenduitkeringen uit moet gaan van brutodividend. Als je de hele account als black box beschouwt, gebruik je impliciet rendement na kosten, en nettodividend.

Dus ik heb besloten om het toch maar op safe te spelen: spreadsheet met alle aan- en verkopen zonder transactiekosten (dus enkel aantal * prijs), en losse invoer voor het cashgedeelte. Ik had aardig wat transacties in USD, maar gelukkig kunnen mijn brokers wel een export geven met de wisselkoers op het moment van de transactie. Dat lijkt me goed genoeg, feitelijk is dit nog accurater dan de dagkoers. De juiste gegevens voor de IBKR cashsaldi (die geen bankrekening zijn en waar ook USD bij zat) waren even een puzzel, maar dit was uiteindelijk wel te doen aan de hand van wat sommetjes met de gegevens uit het "Cash Report".

Al met al nog best een werkje, en dit was zoveel makkelijker geweest zonder die bepalingen over kostenaftrek e.d. Leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker blijkbaar ook niet 8)7

Overigens heb ik nog geen brief gehad, maar toch maar ingediend. Het online formulier stond klaar, en je kunt daarin aangeven dat je geen brief hebt gehad. Ik heb weinig zin om mogelijk nog jaren (!) te wachten op een brief, om er vervolgens achter te komen dat deadline is verstreken omdat er een probleem was met de postbezorging ofzo...
zapure schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:57:
Weten iemand misschien hoe je om moet gaan met ingehouden dividendbelasting uit het buitenland? Als ik tegenbewijs indien voor bijv 2022 dan wil ik graag de verrekende buitenlandse dividendbelasting met een ander jaar verrekenen.
In de FAQ die hier pas gelinkt werd wordt daar iets over gezegd, zoek even op "bronheffing": https://ffd.pleio.nl/page...pgaaf-werkelijk-rendement

Het komt erop neer dat je op het OWR formulier echt alleen het brutodividend moet invullen, en geen ingehouden bronheffing mag verrekenen. Verder gaat het verrekenen volgens de normale regels.

Als door de definitieve/gecorrigeerde aanslag (dus na toepassing OWR) een saldo nog niet verrekende bronheffing ontstaat, zou het dus mogelijk moeten zijn om die nog te verrekenen met een toekomstig jaar. Het is mij niet duidelijk of dat per se het daarop volgende jaar moet zijn indien mogelijk, of dat het ook een later jaar mag zijn. Want het zou wel een rommeltje kunnen worden als bijvoorbeeld 2023 al eerder definitief wordt dan 2022, terwijl je nog een restant bronheffing van 2022 had willen verrekenen in 2023. Mocht dit bij mij gebeuren dan dien ik waarschijnlijk een bezwaar in voor 2023 om te voorkomen dat later gezegd wordt "sorry te laat, dit restant komt te vervallen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Ja maar je broker heeft vaak transactiekosten enzo vernoemd.
Die kan je dan als ontrekking tellen dus telt dan niet mee
.
Wat ik zeg is puur wat er staat op het forum van financieel dienstverleners. Dus zoals de accountants het doen voor de mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HC87
Het Fantoom schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:35:
[...]

Bedankt, ik kan de brief dus verwachten tussen nu en 3 jaar ongeveer?

[...]
Ja het gaat allemaal lang duren. En ik denk voordat je geld terug krijgt er weer een herstel op herstel wet is.
Helaas het is niet anders.
De BD is ontzettend incapabel op het moment door groot tekort aan mensen. En veel focus op oplossen kindertoeslagaffaire dat ook maar duurt. Daarna pas komt box 3 aan de beurt. Dus lang wachten.
Pagina: 1 ... 81 82 Laatste