• richard20
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
Wispe schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:03:
[...]

Dat maakt de huidige situatie toch niet ineens rechtmatig en/of houdbaar? Over de plannen per 2028 moeten we nog maar bezien of dat rechtmatig is.
Zowel onder het Zweedse systeem als onder de huidige overgangsregeling wordt aan alle bezwaren die de Hoge Raad had tegen het door de raad afgeschoten systeem tegemoetgekomen. Waarom zou de overgangsregeling met de mogelijkheid van tegenbewijs volgens de normen die de Hoe Raad gaf niet rechtmatig zijn?

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:56
Wispe schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:03:
[...]

Dat maakt de huidige situatie toch niet ineens rechtmatig en/of houdbaar? Over de plannen per 2028 moeten we nog maar bezien of dat rechtmatig is.
Misschien is deze opmerking verkeerd begrepen? Wat ik bedoelde is dat in Nederland naast de Wet Werkelijk Rendement ook zo'n soort ISK zoals in Zweden zou kunnen worden ingevoerd.
Ja, dit gaat er van uit dat de Wet Werkelijk Rendement juridisch door de beugel kan en de ISK daar juridisch houdbaar parallel aan kan worden ingevoerd.

In de huidige situatie (forfaitair, te weerleggen met tegenbewijs) zie ik inderdaad wel nog wat juridische knelpunten. Het was niet de bedoeling om te beweren dat die er niet zouden zijn als de huidige situatie wordt aangevuld met een ISK-achtige regeling.

• richard20
  • Nu online
Coffeeroam schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:39:
[...]
In de huidige situatie (forfaitair, te weerleggen met tegenbewijs) zie ik inderdaad wel nog wat juridische knelpunten.
Welke knelpunten?

• richard20
  • Nu online
Dat is een waslijst met klachten over uitvoering en onredelijkheid maar ik zie werkelijk niet éên juridisch knelpunt.

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
richard20 schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:53:
Dat is een waslijst met klachten over uitvoering en onredelijkheid maar ik zie werkelijk niet éên juridisch knelpunt.
Onredelijkheid lijkt me bij uitstek een geschikt startpunt voor juridisch getouwtrek.

• richard20
  • Nu online
abalone schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:43:
[...]

Onredelijkheid lijkt me bij uitstek een geschikt startpunt voor juridisch getouwtrek.
Welk punt uit de klachtenwaslijst zou je aan de rechter willen voorleggen?

• Kolibri
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 24-12 19:16
Bizar dat in dat hele stuk van NOAB het ontbreken van een verliesverrekening nergens wordt genoemd als kritiekpunt. De grote roze olifant in de kamer. Laat de koersen maar dalen vanaf heden tot circa einde december 2027 om vervolgens de jaren daarna te herstellen (na invoer wet werkelijke rendement) en de wereld is (terecht) te klein onder beleggers...

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:12
Belangrijkste wijzigingen belastingen 2026 incl. parameter tabellen
https://open.overheid.nl/...fe-a54b-cebf13427ab5/file

• Coffeeroam
Een motie van 50plus, om de dekking van het behouden van het forfaitaire rendement op overige bezittingen (op 6.00%) te financieren uit de versnelde afbouw van de "wet Hllen" elders te zoeken is aangenomen in de eerste kamer. Die motie is dus aan het nieuwe kabinet gericht, en kan er toe leiden dat de dekking per 2027 alsnog in een andere box gaat vallen of in ieder geval meer in hetzelfde jaar moet worden gevonden.

https://www.eerstekamer.n...ment3/f=/vmtehxzy4ntp.pdf

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-12 23:34
Uit de brief Voortgang tegenbewijsregeling box 3 aan de Tweede Kamer:
Belastingrente
Over het door de burger te ontvangen bedrag wordt alleen belastingrente
vergoed onder de voorwaarde dat de Belastingdienst het formulier OWR heeft
ontvangen vóórdat de definitieve belastingaanslag wordt opgelegd.
Ik ben mij ervan bewust dat burgers mogelijk hebben gewacht met het indienen
van de opgaaf werkelijk rendement na communicatie vanuit de Belastingdienst tot
het ontvangen van een attentiebrief. Ook was het formulier OWR niet eerder
beschikbaar dan juli 2025. In een aantal gevallen, met name over belastingjaren
2021 en 2022, is vanwege dreigende verjaring de definitieve aanslag in de
tussenliggende periode opgelegd.
In dat kader heb ik bezien of verruiming van de wettelijke regels rondom het
vergoeden van belastingrente aan de orde zou kunnen zijn. Na een gedegen
afweging kom ik tot de slotsom dat hiertoe geen juridische noodzaak bestaat. Wel
vergoeden leidt daarnaast tot een budgettaire derving waarvoor dekking moet
worden gezocht.
Daarmee blijft gelden dat, conform de fiscale wet- en regelgeving, belastingrente
in het kader van de tegenbewijsregeling enkel wordt vergoed als het formulier
OWR wordt ontvangen vóór de dagtekening van de definitieve aanslag.
https://open.overheid.nl/...76-adf1-6cbce4c3b9cb/file

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:32
Ik ben mij ervan bewust dat burgers mogelijk hebben gewacht met het indienen
van de opgaaf werkelijk rendement na communicatie vanuit de Belastingdienst tot
het ontvangen van een attentiebrief.
Ongelooflijk. De brave burger mag weer worden benadeeld(lees: genaaid). 8)7

Definitieve aanslag voor 2022 kwam ~ een week geleden. Uitnodiging voor invullen van OWR vandaag.
Bedankt maar weer. :O

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 19-12-2025 00:00 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• TanteBeth
LED-Maniak schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:58:
[...]

Definitieve aanslag voor 2022 kwam ~ een week geleden. Uitnodiging voor invullen van OWR vandaag.
Het kan misschien nog. De dagtekening ligt vaak een stuk na de datum ontvangst. "Enkel wordt vergoed als het formulier OWR wordt ontvangen vóór de dagtekening van de definitieve aanslag."

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
rechtsherstel schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:46:
[...]
Dat is een fijn meevallertje. d:)b
Als ik jullie was, zou ik screenshots van het portal oid maken waarop te zien is wanneer het OWR formulier is ingediend.

Enig idee hoe je de belastingrente berekent?

• Coffeeroam
LED-Maniak schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:58:
[...]

Ja, dat is heel gewiekst gedaan.
- Het formulier OWR zo laat mogelijk ter beschikking stellen.
- Het formulier tevens verplicht stellen om te gebruiken.
- Iedereen laten weten dat ze moeten wachten met inzenden op een uitnodiging per brief.
- Ondertussen vlug de definitieve aanslag sturen.
- De uitnodiging OWR in te dienen pas gelijktijdig of ná de definitieve aanslag sturen.

Slim gedaan. Het berekend inzetten van wettelijke regels rond belastingrente om maar vooral te zorgen dat er geen belastingrentevergoeding hoeft te worden vergoed voor het lange wachten op de teruggaaf, het geld dat eerst onrechtmatig is geïncasseerd. Daarbij begint men pas met verwerking van OWR formulieren vanaf maart 2026. Hoelang het verder duurt, onbekend.

Waar staat overigens die planning waar de stas het over heeft?

• abalone
  • Niet online
rechtsherstel schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:46:
[...]
Belastingdienst: wacht even met invullen OWR formulier tot wij het zeggen
Belastingdienst: hier is alvast je aanslag
Belastingdienst: oh ja je hebt geen recht op rente want je bent te laat met OWR formulier, had je het maar eerder moeten versturen.

Leuker kunnen ze het niet maken 8)7

De mensen die de aanslag al hebben ontvangen krijgen dus geen rente: want geen juridische noodzaak (ze denken er mee weg te komen) en want kost geld (duh).

• Wispe
  • Niet online
Wispe in "Vermogensrendementsheffing 2.0"

Niemand heeft gezegd dat je moest wachten en of dat het anders niet in behandeling werd genomen…

• marcelbx
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-12 12:50
Wispe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 06:36:
[...]

Dat is een fijn meevallertje. d:)b
Als ik jullie was, zou ik screenshots van het portal oid maken waarop te zien is wanneer het OWR formulier is ingediend.

Enig idee hoe je de belastingrente berekent?
Als je drie volle jaren hebt zal het in de orde van 20% liggen, in totaal (want niet samengesteld). Precies ga ik pas zoeken/controleren als ik de aanslag met de belastingrente ontvang.
https://www.belastingdien...ercentages_belastingrente

En er is nog een voordeel: de BD heeft in die gevallen juist wél een prikkel mensen snel terug te betalen, dus ik vermoed maar zo dat die stapel als eerste aan de beurt komt (en niet nog eens een jaar, of twee, blijft liggen).

Wrang, een overheid die zo opereert. Zelf wel blij dat ik ten minste in dit geval eens wat terugkrijg na al die jaren moeite en ellende.

(En ook ik heb e.e.a. hier aangegeven, o.a. vooral NIET te wachten met invullen OWR).

[ Voor 24% gewijzigd door marcelbx op 19-12-2025 10:42 ]

• abalone
  • Niet online
Wispe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:14:
Wispe in "Vermogensrendementsheffing 2.0"

Niemand heeft gezegd dat je moest wachten en of dat het anders niet in behandeling werd genomen…
Jawel, de belastingdienst heeft dat gecommuniceerd (zegt de Staartssecretaris ook in de brief).

Bijvoorbeeld hier: belastingdienst.nl
Formulier Opgaaf werkelijk rendement – waar vind ik dat?
Hebt u een brief gekregen dat u uw werkelijk rendement mag doorgeven? Dan kunt u het formulier Opgaaf werkelijk rendement over dat jaar invullen. Dat doet u online in Mijn Belastingdienst, maar kan ook op papier. Houd bij het invullen onze brief bij de hand, daar staat informatie in die u nodig hebt voor het formulier.

• marcelbx
snip: houden we het gezellig ?

[ Voor 81% gewijzigd door We Are Borg op 19-12-2025 11:21 ]

• Wispe
  • Niet online
snip: houden we het gezellig ?

[ Voor 81% gewijzigd door We Are Borg op 19-12-2025 11:21 ]

• marcelbx
Ja, dat is altijd een punt. Mensen lezen slecht. Vaak krijg je als je dat benoemt ook een emmer over je heen van 'lezers', en velen gaan daarin dan mee ook nog.

[ Voor 15% gewijzigd door marcelbx op 19-12-2025 14:36 ]

• richard20
  • Nu online
marcelbx schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:15:
(En ook ik heb e.e.a. hier aangegeven, o.a. vooral NIET te wachten met invullen OWR).
Correct. Heb je ook na ontvangst van de aanslag bezwaar gemaakt? Ik wel. Niet alleen omdat het formulier niet was gevolgd, maar ook omdat daarmee mij de aanspraak op belastingrente werd ontnomen in strijd met de vereiste zorgvuldigheid. Is een beetje tricky omdat vermindering na bezwaar geen aanspraak op belastingrente geeft. Dat bezwaar kan natuurlijk altijd worden ingetrokken. Bovendien is de tekst van Heijnen eenduidig.

• Coffeeroam
Als ik dit lees:
Hebt u een brief gekregen dat u uw werkelijk rendement mag doorgeven? Dan kunt u het formulier Opgaaf werkelijk rendement over dat jaar invullen.
dan staat er: dat je het formulier kan invullen als je de brief hebt gekregen.

En als ik dit lees:
Houd bij het invullen onze brief bij de hand, daar staat informatie in die u nodig hebt voor het formulier.
Dan staat er: dat ik die brief moet hebben omdat er informatie in staat die ik nodig heb.

Hoe kun je dat anders interpreteren?

• Wispe
  • Niet online
Coffeeroam schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:01:
Als ik dit lees:

[...]

Het woord ‘pas’ achter ‘Dan’ ontbreekt.
En als ik dit lees:

[...]

Dan staat er: dat ik die brief moet hebben omdat er informatie in staat die ik nodig heb.

Ik zie het woord ‘moet’ niet.

• marcelbx
Als ik dit lees:

[...]

En als ik dit lees:

[...]

Je LEEST echt niet goed, ook al mag ik dat 'wegens gezelligheid' (godbetert) niet melden!

• Wispe
  • Niet online
Al ben ik wel eens met dat de Belastingdienst het ‘slim’ heeft gedaan. De communicatie had beter gekund.

Toch is en blijft het een kwestie van goed lezen.

• marcelbx
richard20 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:08:
[...]
Correct. Heb je ook na ontvangst van de aanslag bezwaar gemaakt? Ik wel. Niet alleen omdat het formulier niet was gevolgd, maar ook omdat daarmee mij de aanspraak op belastingrente werd ontnomen in strijd met de vereiste zorgvuldigheid. Is een beetje tricky omdat vermindering na bezwaar geen aanspraak op belastingrente geeft. Dat bezwaar kan natuurlijk altijd worden ingetrokken. Bovendien is de tekst van Heijnen eenduidig.
Ja, paar dagen geleden. Enkel wegens niet bij het besluit betrekken van de beschikbare feiten (art.3:2 AWB) verzocht om nieuw besluit.

Ook benoemd (niet meer dan dat, als nota bene) dat al wat er in de brief "u mag werkelijk rendement opgeven" staat omtrent mijn aangifte de werkelijkheid evident miskend.

• Coffeeroam
Wispe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:07:
Al ben ik wel eens met dat de Belastingdienst het ‘slim’ heeft gedaan. De communicatie had beter gekund.

Toch is en blijft het een kwestie van goed lezen.
Het punt is dat ze niet hebben gezegd: "u hoeft niet op de brief te wachten".
Of, "u kunt het OWR formulier ook wel invullen zonder de informatie die u nodig heeft".

• marcelbx
Als ik dit lees:

[...]

En als ik dit lees:

[...]

<ik heb m'n uitleg alvast weggehaald, want zag nu pas je reactie hiervoor, weer die volharding -> dat wordt niks, want onlogisch, dus vervolgens al snel weer 'ongezellig'>.

[ Voor 38% gewijzigd door marcelbx op 19-12-2025 14:20 ]

• marcelbx
[...]
... Is een beetje tricky omdat vermindering na bezwaar geen aanspraak op belastingrente geeft. ...
Je hebt evt. ook steun aan de MvT bij dat artikel. Daaruit blijkt m.i. wel dat de bedoeling was te voorkomen dat wijzigingen rente kunnen opleveren (was mede ter reparatie van de praktijk daarvóór, dat men de BD als spaarbank kon/ging gebruiken).

Daar past niet bij dat de BD het betalen van belastingrente kan voorkomen door al dan niet opzettelijk 'even iets achterwege te laten' om een aanslag vervolgens toch conform aangifte op te leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door marcelbx op 19-12-2025 14:22 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:40
Coffeeroam schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:22:
[...]

Het punt is dat ze niet hebben gezegd: "u hoeft niet op de brief te wachten".
Of, "u kunt het OWR formulier ook wel invullen zonder de informatie die u nodig heeft".
Dat ze dat niet hebben gezegd (op de plek waar je dat verwacht) betekent niet dat je het niet zou kunnen of mogen doen. Dat is het hele eieren eten.

https://www.belastingdien...kelijk-rendement-invullen

"Kan ik zonder brief het formulier Opgaaf werkelijk rendement invullen?
Ja, dat kan. "
etcetera

• marcelbx
Coffeeroam schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:22:
[...]
...
Je kunt OWR uiteraard niet invullen zonder de informatie die je nodig hebt.

(Of nou ja, alles kan natuurlijk, maar dat zou evident zinloos zijn).

[ Voor 12% gewijzigd door marcelbx op 19-12-2025 14:38 ]

• Coffeeroam
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:42:
[...]

Dat ze dat niet hebben gezegd (op de plek waar je dat verwacht) betekent niet dat je het niet zou kunnen of mogen doen. Dat is het hele eieren eten.

https://www.belastingdien...kelijk-rendement-invullen

"Kan ik zonder brief het formulier Opgaaf werkelijk rendement invullen?
Ja, dat kan. "
etcetera
Klopt, ja men had het zonder brief kunnen doen, maar in de communicatie leek het erop dat het beter was om te wachten, sterker nog, het staat daar op die pagina ook letterlijk:

"U kunt het beste wachten op onze brief".

Dat was niet het beste dus, althans niet voor de argeloze belastingbetaler. Dat was het beste voor hun.

Ik zal alle mededelingen in het vervolg maar door die bril gaan bekijken.

Nog iets anders. Heeft iemand hier de vorige versie van deze website opgeslagen?
https://ffd.pleio.nl/page...pgaaf-werkelijk-rendement

Deze hebben ze 27 oktober 2025 nog even handig gewijzigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYrK5NRbviZmVgNswBK6r4OAVpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3AchCB45lO7zvi7iplvFXY7U.png?f=fotoalbum_large
Wat stond hier tussen 10 juli 2025 en 27 oktober 2025?

• Wispe
  • Niet online
Met Wayback Machine kan ik niets vinden.

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:27
Coffeeroam schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:10:
[...]
Heeft iemand hier de vorige versie van deze website opgeslagen?

[Afbeelding]
Bijna. Ik heb de pagina op 21 juli 2025 gearchiveerd (om de link te bewaren), en daardoor heb ik er een screenshot van op die datum. Maar op dat screenshot staan alle vragen ingeklapt, dus daar heb je denk ik niets aan?

• abalone
  • Niet online
Coffeeroam schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:10:
[...]

Klopt, ja men had het zonder brief kunnen doen, maar in de communicatie leek het erop dat het beter was om te wachten, sterker nog, het staat daar op die pagina ook letterlijk:

"U kunt het beste wachten op onze brief".

Dat was niet het beste dus, althans niet voor de argeloze belastingbetaler. Dat was het beste voor hun.

Ik zal alle mededelingen in het vervolg maar door die bril gaan bekijken.

Nog iets anders. Heeft iemand hier de vorige versie van deze website opgeslagen?

[Afbeelding]
Ja precies. Het doet me een beetje denken aan de jaren 2017 - 2021. Over die jaren heb je alleen recht op rechtsherstel als je bezwaar had gemaakt. "Had je het maar goed moeten doen".

Het is een groot hoofdpijndossier voor de belastingdienst en ze proberen echt het minimale te doen: alleen hetgene waarvoor 'juridische noodzaak bestaat'. Ook al is dat niet wat 'rechtvaardig' of 'juist' is. Daar kan ik me erg boos om maken.

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:13
Wietsee. schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:44:
[...]

Ik heb niet gewacht op de brief, gewoon alles ingevuld voor het jaar (waar voordelig).
Als er wat te halen valt moet je er direct bij zijn en niet volgzaam wachten. It's that simple. Stop met de gedachte dat de overheid het beste met je voorheeft dat is echt passé.

• Wispe
  • Niet online
abalone schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:06:
[...]

Ja precies. Het doet me een beetje denken aan de jaren 2017 - 2021. Over die jaren heb je alleen recht op rechtsherstel als je bezwaar had gemaakt. "Had je het maar goed moeten doen".
En toch bleef je achterover leunen en wachten terwijl in dit topic meerdere malen is gezegd dat het niet nodig is om geen actie te ondernemen…

• abalone
  • Niet online
Wispe schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:35:
[...]

En toch bleef je achterover leunen en wachten terwijl in dit topic meerdere malen is gezegd dat het niet nodig is om geen actie te ondernemen…
Hoe kom je daar bij? Ik had mijn over formulier al lang ingevuld voordat ik de uitnodiging van de BD ontving. Ik zei alleen dat de BD communiceerde om te wachten, waardoor veel mensen die niet zo diep in de materie zitten dat ook doen.

Moeilijk he, lezen ;)

• Wispe
  • Niet online
abalone schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:53:
[...]

Hoe kom je daar bij? Ik had mijn over formulier al lang ingevuld voordat ik de uitnodiging van de BD ontving. Ik zei alleen dat de BD communiceerde om te wachten, waardoor veel mensen die niet zo diep in de materie zitten dat ook doen.

Moeilijk he, lezen ;)
Gezien jouw posts en de toon die je daarin maakt insinueer je dat je geen belastingrente vergoed krijgt door “jouw eigen handelen”. Ik zou anders niet weten waarom het “je zo erg boos maakt”.

Ik zal deze aanname proberen achterwege te laten. :)

• abalone
  • Niet online
Wispe schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:57:
[...]

Gezien jouw posts en de toon die je daarin maakt insinueer je dat je geen belastingrente vergoed krijgt door “jouw eigen handelen”. Ik zou anders niet weten waarom het “je zo erg boos maakt”.

Ik zal deze aanname proberen achterwege te laten. :)
Het is triest dat je er zoveel tijd in moet steken en ongeveer een halve fiscalist moet zijn om simpelweg te krijgen waar je recht op hebt. Wij zijn misschien goed op de hoogte, maar de grote meerderheid is dat niet. Dat maakt me inderdaad boos :) Ik haal er geen voldoening uit om te roepen: "had je maar op moeten letten", terwijl de overheid je probeert te naaien waar je bij staat.

• Coffeeroam
mdlaat schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:52:
[...]

Bijna. Ik heb de pagina op 21 juli 2025 gearchiveerd (om de link te bewaren), en daardoor heb ik er een screenshot van op die datum. Maar op dat screenshot staan alle vragen ingeklapt, dus daar heb je denk ik niets aan?
Ja, helaas geen vorige versies kunnen vinden. Uit een aantal uitlatingen blijkt dat ook de staatssecretaris erkent dat de box-3 belegger op de verkeerde voet kan zijn gezet.

• Coffeeroam
In het FD zegt ook een belastingadviseur dat burgers volgens hem ‘het verkeerde pad op gestuurd’ zijn toen zij van de fiscus te horen kregen dat zij moesten wachten met de opgave werkelijk rendement. Het FD noemt het een domper.

Helaas achter de betaalmuur:
https://fd.nl/politiek/15...te-op-teruggaaf-belasting

• Coffeeroam
Wispe schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:35:
[...]

Graag wil ik toch nog even reageren op de aanname dat mensen die hun OWR niet hebben ingediend voordat de aanslag kwam hebben zitten "achterover leunen".

Het feit is dat de belastingdienst
1. velen te weinig tijd gaf tussen het online gaan van OWR formulier en het vaststellen van de definitieve aanslag 2022.
2. daarbij in haar uitingen de indruk wekte dat je een brief moest hebben gehad en/of dat je gegevens uit die brief nodig had.

Sommigen hier hebben last gehad met #1 en sommigen met #2 (of met beide).

Op 10 juli ging het formulier online. Zelf wilde ik het OWR toen meteen invullen, maar ik moest de opgaven nog krijgen van de beheerders van een aantal ingewikkelde beleggingsproducten. Die wisten niet wat ze precies moesten opgeven aan de deelnemer omdat de belastingdienst daar zelf nog geen uitsluitsel had gegeven.
Op 21 augustus kreeg ik de aanslag 2022.
Op dezelfde 21 augustus kreeg ik de brief 'u mag uw werkelijk rendement aan ons doorgeven'.
Op 27 september kreeg ik de benodigde opgaven mbt mijn beleggingen.

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:20
Ik heb mijn OWR over 2022 door mijn accountant laten doen. Als ik nu inlog op de belastingdienst, zie ik dat deze op 15-10 is gedaan, maar dat staat bij de uitklap van belastingjaar 2025, en niet bij 2022.

Is daar iets fout gegaan, of is deze nog niet behandeld, en staat deze daarom nog onder 2025 ? Benieuwd nl naar de termijn waarin ze dit behandelen, ik zou alle betaalde box3 terug moeten krijgen nl.

• Tosti2
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-12 21:07
Ik heb voor 2022 het OWR formulier ingevuld na ontvangst definitieve aanslag, maar ik heb ook tegelijkertijd bezwaar ingediend en verzocht om compensatie door misgelopen rendement. Dit is inmiddels meer dan 12 weken geleden, dus ze zijn te laat met reageren. Volgens https://www.belastingdien...-is-te-laat-met-beslissen kan ik nu een brief sturen om ze in gebreke te stellen en een dwangsom te eisen. Ik vermoed dat ze het veel te druk hebben en ook graag de boel rekken. Heeft iemand ervaring met deze brief en eventueel daarna een gang naar de rechter zoals omschreven op bovenstaande link? Ik wil een uitspraak forceren om hopelijk snel mijn OWR teruggave te ontvangen. Ik heb weinig hoop op meer dan dat. Ik kan overigens mijn ingediende bezwaar nergens terugvinden in de online omgeving van de belastingdienst, iemand enig idee waar dat zou moeten staan?

• richard20
  • Nu online
JPDeckers schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:27:
Benieuwd nl naar de termijn waarin ze dit behandelen, ik zou alle betaalde box3 terug moeten krijgen nl.
Uit de brief van Heijnen: "In het najaar van 2025 is gefaseerd gestart met de verwerking van formulieren OWR, beginnend met de
jaren vanaf 2017. Vanaf maart 2026 zal de Belastingdienst volgens planning de formulieren OWR over de overige belastingjaren verwerken. De Belastingdienst begint per belastingplichtige met het oudst nog openstaande belastingjaar en verwerkt daarna de opvolgende openstaande jaren" . Volgens die brief waren er 8 december ruim 476.000 formulieren ontvangen.

Eerder is geindiceerd dat het nog jaren kan duren; ik kan een precies jaar waarin de operatie afgerond zou moeten zijn niet terugvinden. Ook het citaat is mij niet geheel duidelijk. Als 2017 (met vermoedelijk een relatief klein aantal formulieren) al een klein halfjaar gaat duren, dan zou 2022 (met een zeer groot aantal formulieren) mogelijk pas over drie jaar aan de orde zijn.

• rechtsherstel
Tosti2 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:29:
Ik heb voor 2022 het OWR formulier ingevuld na ontvangst definitieve aanslag, maar ik heb ook tegelijkertijd bezwaar ingediend en verzocht om compensatie door misgelopen rendement. Dit is inmiddels meer dan 12 weken geleden, dus ze zijn te laat met reageren. Volgens https://www.belastingdien...-is-te-laat-met-beslissen kan ik nu een brief sturen om ze in gebreke te stellen en een dwangsom te eisen. Ik vermoed dat ze het veel te druk hebben en ook graag de boel rekken. Heeft iemand ervaring met deze brief en eventueel daarna een gang naar de rechter zoals omschreven op bovenstaande link? Ik wil een uitspraak forceren om hopelijk snel mijn OWR teruggave te ontvangen. Ik heb weinig hoop op meer dan dat. Ik kan overigens mijn ingediende bezwaar nergens terugvinden in de online omgeving van de belastingdienst, iemand enig idee waar dat zou moeten staan?
Ja, ik heb ze weleens in gebreke gesteld. Kreeg toen een vage afwijzing. Heb het er bij gelaten. Had geen zin in een gang naar de rechter. Je bezwaar kan je misschien hier terugvinden: https://www.belastingdien...ezwaar-inkomstenbelasting

• Wispe
  • Niet online
/weg

[ Voor 99% gewijzigd door Wispe op 22-12-2025 09:57 ]

• richard20
  • Nu online
In de ontvangstbevestiging van mijn bezwaar las ik dat de inspecteur na verdaging uitgaat van een termijn van 18 weken na de datum van de aanslag. Als dat correct is dan zou je nog rond zes weken moeten wachten. Ik vermoed dat je vermoeden dat de belastingdienst het te druk heeft juist is. Ook je ingebrekestelling zou wel eens genegeerd kunnen worden, zodat je inderdaad in beroep moet gaan. Maar ook de rechtspraak raakt overbelast. Uiteindelijk zullen de dwangsommen en schadevergoedingen en, in jouw geval wellicht ook belastingrente, het leed kunnen verzachten.

• Tosti2
richard20 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:01:
[...]

In de ontvangstbevestiging van mijn bezwaar las ik dat de inspecteur na verdaging uitgaat van een termijn van 18 weken na de datum van de aanslag. Als dat correct is dan zou je nog rond zes weken moeten wachten. Ik vermoed dat je vermoeden dat de belastingdienst het te druk heeft juist is. Ook je ingebrekestelling zou wel eens genegeerd kunnen worden, zodat je inderdaad in beroep moet gaan. Maar ook de rechtspraak raakt overbelast. Uiteindelijk zullen de dwangsommen en schadevergoedingen en, in jouw geval wellicht ook belastingrente, het leed kunnen verzachten.
Ik heb inderdaad ook een ontvangstbevestiging met daarin direct verdaging tot 18 weken na aanslag. Dat was 18 december, dus ze zijn te laat. Ik ben ook bang dat de ingebrekestelling genegeerd zou worden en dat een beroep noodzakelijk is. Enig idee of dat een ingewikkeld iets is om te doen? Heb ik dan een advocaat nodig en maak ik veel kosten, of kan het simpel online gezien de simpliciteit van de zaak?
rechtsherstel schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:56:
[...]
Ja, ik heb ze weleens in gebreke gesteld. Kreeg toen een vage afwijzing. Heb het er bij gelaten. Had geen zin in een gang naar de rechter. Je bezwaar kan je misschien hier terugvinden: https://www.belastingdien...ezwaar-inkomstenbelasting
Ik kan op die link helaas alleen de status, datum van indiening en uiterlijke datum van reactie vinden. De ingezonden bezwaar tekst kan ik niet vinden en heb ik helaas niet zelf opgeslagen (dom, I know, les voor het volgende box 3 dossier).

• richard20
  • Nu online
Tosti2 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:38:
[...]
Ik heb inderdaad ook een ontvangstbevestiging met daarin direct verdaging tot 18 weken na aanslag. Dat was 18 december, dus ze zijn te laat. Ik ben ook bang dat de ingebrekestelling genegeerd zou worden en dat een beroep noodzakelijk is. Enig idee of dat een ingewikkeld iets is om te doen? Heb ik dan een advocaat nodig en maak ik veel kosten, of kan het simpel online gezien de simpliciteit van de zaak?
[...]
Ik kan op die link helaas alleen de status, datum van indiening en uiterlijke datum van reactie vinden. De ingezonden bezwaar tekst kan ik niet vinden en heb ik helaas niet zelf opgeslagen (dom, I know, les voor het volgende box 3 dossier).
Je hebt geen advocaat nodig. De enige kosten zijn die voor het griffiegeld (€53 in 2025). Die worden vergoed als je gelijk krijgt. In het beroepschrift geef je het verloop van de zaak met alle data en andere details (aangifte, aanslag, formulier OWR, bezwaar, gebrek aan reactie, ingebrekestelling, bewijs van terpostbezorging, gebrek aan reactie binnen de gestelde periode, vordering tot betaling dwangsom en tot vermindering van het inkomen uit sparen en belegging conform je OWR). Als de rechter je gelijk geeft, dan kan die kiezen uit (i) de inspecteur te gebieden alsnog een uitspraak op het bezwaar te doen) of (ii) de zaak zelf af te handelen. Met het oog op het laatste moet je - behalve de ingebrekestelling en het bewijs van terpostbezorging daarvan- ook alle documenten meesturen waarmee je aannemelijk maakt dat je werkelijk rendement is wat je in het OWR-formulier stelde dat het was (waaronder bijv. een overzicht van je bank of broker waaruit een zwaar verlies blijkt over het desbetreffende jaar, maar ook documentatie die de resultaten op andere beleggings- of geldrekengen in het formulier onderbouwen).

Dit kan allemaal online. Je krijgt zeer waarschijnlijk een uitnodiging voor een zitting. Daar toon je alle begrip voor het feit dat de belastingdienst overspannen raakt en bent ook overigens de vriendelijkheid zelve. Rechters vinden bekvechtende partijen niet leuk.

[ Voor 6% gewijzigd door richard20 op 20-12-2025 15:20 ]

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:44
Ik probeer zojuist het formulier OWR 2022 in te vullen en heb meteen een vraag bij de beleggingen. Een van de invulvelden is 'aankopen en stortingen'. Conceptueel begrijp ik deze post; men wil de waardevermeerdering door rendement los kunnen beoordelen van de waardevermeerdering door aankopen met tussentijds gestort kapitaal.

Ik vind de naam van de post echter verwarrend :? , het suggereert dat je zowel de stortingen als ook de aankopen bij elkaar op moet tellen. Als ik dus 1 juni EUR 1000 stort en op 6 Juni hiervoor voor EUR 1000 aandelen koop, dan suggereert de post dat ik EUR 2000 moet invullen, maar het lijkt mij dat ik dan alles dubbeltel, of niet? Het voorbeeld wat gegeven is is helaas onduidelijk omdat men daar enkel spreekt over "U boekte gedurende het jaar een bedrag van EUR 1000 over naar uw beleggingsportefeuille", zonder over een aankoop te spreken.

Lijkt mij dat ik enkel de aankopen met tussentijds gestort kapitaal meetel, of niet?

• richard20
  • Nu online
saturn21 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:42:
Ik probeer zojuist het formulier OWR 2022 in te vullen en heb meteen een vraag bij de beleggingen. Een van de invulvelden is 'aankopen en stortingen'. Conceptueel begrijp ik deze post; men wil de waardevermeerdering door rendement los kunnen beoordelen van de waardevermeerdering door aankopen met tussentijds gestort kapitaal.

Ik vind de naam van de post echter verwarrend :? , het suggereert dat je zowel de stortingen als ook de aankopen bij elkaar op moet tellen. Als ik dus 1 juni EUR 1000 stort en op 6 Juni hiervoor voor EUR 1000 aandelen koop, dan suggereert de post dat ik EUR 2000 moet invullen, maar het lijkt mij dat ik dan alles dubbeltel, of niet? Het voorbeeld wat gegeven is is helaas onduidelijk omdat men daar enkel spreekt over "U boekte gedurende het jaar een bedrag van EUR 1000 over naar uw beleggingsportefeuille", zonder over een aankoop te spreken.

Lijkt mij dat ik enkel de aankopen met tussentijds gestort kapitaal meetel, of niet?
Bij een aandelenportefeuille gaat het om aan- en verkopen; bij een beleggingsrekening (met ingebouwde geldrekening) om stortingen en onttrekkingen. De ontwerpers van het formulier hebben geprobeerd beide onder een noemer te vangen, wat tot verwarring leidt. Je conclusie lijkt me correct.

• Coffeeroam
Je kunt de dag na verloop van de (verlengde) behandeltermijn van je bezwaarschrift een ingebrekestelling sturen. Dat is niet zo moeilijk, zie deze link.
Misschien krijg je geen reactie, maar dat neemt niet weg dat ondertussen wel de teller begint te lopen, met €23 per dag, oplopend via hogere bedragen per dag, tot maximaal €1442. Als je niks hoort dan ga je na 6 weken (als dat maximum is bereikt) naar de rechter (of je begint eerder daaraan, de responstijd van de rechtbank is ook niet alles). Daar zorg je dat je de stukken hebt (zoals @richard20 heeft uitgelegd).

• nbosch
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-12 13:21
saturn21 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:42:

Fiscalert heeft er een goed webinar aan gewijd. Ik heb de essentie daaruit voor mezelf in een excel gezet, zodat ik het voor de volgende keer snel paraat heb. Het OWR formulier laat namelijk geen berekeningswijze zien. In deze excel kun je dat wel zien. Helaas is hier geen excel te koppelen dus dan maar zo:
Voorbeeld-Bruto div/renteAank. en stort.Verk. en onttr.
Saldo +waarde 1 jan100.000
Storting (van andere rek.)10.00010.000
Opname (naar andere rek)-5.0005.000
Nettodividend 5.0005.000
Brutodividend 6.000
Rente 100100100
Kosten -10001000
Te berekenen koerswinst 5000+ + + +
Saldo + waarde 31 dect 114.100-15.1006.000
Saldo + waarde 31 dec 114.100
Saldo +waarde 1 jan -100.000
Aankopen en stortingen -15.100
Verkopen en onttrekkingen 6.000+
Koerswinst (excl aftrek kosten) 5.000
Brutodividend 6.000
Rente 100
Koerswinst (excl aftrek kosten) 5.000+
Werkelijk rendement 11.100
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhfA6GILy0gXdJeyVOUVmK2VMfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vQkcuGnF9kc0WqJF3emUnKi.jpg?f=fotoalbum_large

• Tosti2
Bedankt @Coffeeroam en @richard20 voor jullie uitgebreide antwoord! Duidelijk verhaal. Ik mis alleen de daadwerkelijke bezwaar tekst die ik gebruikt heb, verder krijg ik het wel compleet.

Is er al iemand bezig met ingebrekestelling en beroep nav de OWR 2022 (of eerder)? Wat is de kans dat je de dwangsom daadwerkelijk krijgt?

• richard20
  • Nu online
Tosti2 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 19:36:
Bedankt @Coffeeroam en @richard20 voor jullie uitgebreide antwoord! Duidelijk verhaal. Ik mis alleen de daadwerkelijke bezwaar tekst die ik gebruikt heb, verder krijg ik het wel compleet.

Is er al iemand bezig met ingebrekestelling en beroep nav de OWR 2022 (of eerder)? Wat is de kans dat je de dwangsom daadwerkelijk krijgt?
Als ik je vraag herformuleer als "hoe groot is de kans dat de inspecteur niet tijdig beslist" dan is mijn antwoord: 80%.
Als niet tijdig wordt beslist en de ingebrekestelling correct is verzonden, dan krijg je de dwangsom altijd. Ik zou niet weten waarom de rechter die niet zou toewijzen uitgaande van je verhaal.

• TanteBeth
@nbosch Over je voorbeeld berekening. Ik begrijp dat je de aandelenportefeuille en de cashrekening samen hebt geteld. Ik heb moeite om e.e.a. te doorgronden zo.
Op de aangifte indertijd heb je ze waarschijnlijk apart opgegeven, een als spaartegoed en een als overige bezittingen. Had je het nu ook apart vermeld, dan zouden die bedragen overeen moeten komen: beginsaldo met peildatum van het betreffende jaar en eindsaldo met peildatum van het volgende jaar.

Ik probeer nu objectief je rendement te berekenen. Alle netto dividenden, rentes en kosten zijn op de cashrekening bij- of afgeboekt, toch? Dat betekent dat die in het eindsaldo zijn verwerkt. Zonder kosten zou dat eindsaldo op 115.100 zijn uitgekomen toch?

Eindsaldo - beginsaldo is + 14.100
Hiervan is 5000 euro veroorzaakt door het saldo stortingen en opnames naar andere rekening.
Zonder deze stortingen/opnames was je eindsaldo 109.100 geweest. Rendement 9.100 euro.
Daarnaast heb je 1000 euro dividendbelasting verdiend, omdat je deze 100% kunt verrekenen bij de inkomstenbelasting. Totaal rendement dus 10.100 en niet 11.100.
Het verschil zit dus in de manier waarop jij kosten hebt vermeld, als onttrekking, terwijl die al in het eindsaldo is verwerkt.
Maar ik kan het mis hebben omdat de materie zo erg ingewikkeld is.

• richard20
  • Nu online
Die kosten tellen net als belastingen als onttrekking (dwz verhogen het rendement), omdat de Wtb geen afttek van kosten toelaat.

• TanteBeth
Klopt, ik realiseerde me het net ook. Je was me voor. Ik ging ervan uit dat kosten aftrekbaar waren zoals in het nieuwe stelsel 2028. Hoewel.... als de kosten in eindsaldi zijn verwerkt, is dat toch niet te controleren. Stel dat kosten van de betaalrekening waren afgeschreven...
Maar het zal wel op het overzicht van de instelling benoemd zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door TanteBeth op 20-12-2025 22:53 ]

• nbosch
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-12 13:21
Klopt. Cash en aandelen zijn bij elkaar opgeteld. Zo is het in ieder geval weinig werk. Als je dat apart gaat doen wordt het wel een excercitie. Zeker als je redelijk wat handelt. Werd ook expliciet geadviseerd het zo te doen bij het fiscalert webinar

• saturn21
@nbosch @richard20 @TanteBeth Bedankt voor de terugkoppelingen. Al mijn beleggingsrekeningen hebben een aparte cash-rekening.

Doe ik het dan correct als:
- Saldos (1-1 en 31-12) van enkel de beleggingen opgeef
- Kosten (die van de cash-rekening afgaan) volledig negeer
- Dividend die automatisch herbelegd wordt negeer (wordt immers in het eind-saldo meegenomen)
- Dividend die op de cash-rekening uitgekeerd worden in bruto-vorm opgeef onder 'Bruto-dividend'

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

saturn21 schreef op zondag 21 december 2025 @ 07:38:
Al mijn beleggingsrekeningen hebben een aparte cash-rekening.
Afhankelijk van de broker waar je zit is de cash rekening al wel/niet geteld als een belegging.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• richard20
  • Nu online
@nbosch @richard20 @TanteBeth Bedankt voor de terugkoppelingen. Al mijn beleggingsrekeningen hebben een aparte cash-rekening.

Doe ik het dan correct als:
- Saldos (1-1 en 31-12) van enkel de beleggingen opgeef
- Kosten (die van de cash-rekening afgaan) volledig negeer
- Dividend die automatisch herbelegd wordt negeer (wordt immers in het eind-saldo meegenomen)
- Dividend die op de cash-rekening uitgekeerd worden in bruto-vorm opgeef onder 'Bruto-dividend'
Lijkt me correct, met dien verstande dat de belasting over de herbelegde dividenden nog moet worden bijgeteld.

• TanteBeth
Ik zou zorgen dat het bruto dividend (staat bij de VIA gegevens) en verrekende dividendbelasting overeenkomt met deze reeds bekende gegevens bij de belastingdienst.
Dus 1000 euro dividend en 150 dividendbelasting en 850 herbelegd zo invullen:
Bruto dividend 1000 en aangekocht 850.
Herbelegging gaat meestal via een cashrekening: eerst wordt die 850 gestort en dan wordt er aangekocht voor 850..

• Coffeeroam
Tosti2 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 19:36:

Het is juridisch best wel ingewikkeld met betrekking tot die dwangsom vanwege uitblijven van een beslissing op je OWR formulier 2022.

Als je géén bezwaar hebt gemaakt tegen de aanslag, en je stuurt alleen het OWR formulier in, dan wordt het OWR formulier waarschijnlijk slechts gezien als een verduidelijking van je aangifte, ook al dien je hem na de aanslag in. Hier lijkt de wettelijke beslistermijn niet van toepassing te zijn, dus dan ook geen dwangsom.

Als je wél bezwaar gemaakt hebt tegen de aanslag (namelijk in verband met het toepassen van forfaitaire rendementen), dan gelden waarschijnlijk de wettelijke beslistermijnen wel want er was een heus bezwaarschrift. Het OWR formulier is dan een motivering van je bezwaarschrift. Dan kun je volgens mij wel ingebrekestellen met aanspraak op een dwangsom.

Ik heb nog geen gevallen gezien van dwangsommen die gaan over aanslagen 2022 die pas in de herfst 2025 zijn vastgesteld. Benieuwd hoe het in jouw geval verder verloopt, @Tosti2.

• richard20
  • Nu online
Coffeeroam schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:20:
[...]
Het is juridisch best wel ingewikkeld met betrekking tot die dwangsom vanwege uitblijven van een beslissing op je OWR formulier 2022.
..
Als je wél bezwaar gemaakt hebt tegen de aanslag (namelijk in verband met het toepassen van forfaitaire rendementen), dan gelden waarschijnlijk de wettelijke beslistermijnen wel want er was een heus bezwaarschrift. Het OWR formulier is dan een motivering van je bezwaarschrift. Dan kun je volgens mij wel ingebrekestellen met aanspraak op een dwangsom.
Tosti2 hééft bezwaar gemaakt tegen de aanslag, zoals het gisteren om 14.38 uur schreef. Hij klaagt dan ook niet over het uitblijven van een beslissing op het OWR-formulier (wat niet zou kunnen omdat dat formulier geen aanvraag is om een besluit) maar over het niet verdisconteren van de in het formulier verstrekte informatie. Overigens wordt de (muterende) status van het formulier in de Wtb en/of de MvT daarop behandeld. Die is deels zoals je beschreef.

• richard20
  • Nu online
TanteBeth schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:11:
Ik zou zorgen dat het bruto dividend (staat bij de VIA gegevens) en verrekende dividendbelasting overeenkomt met deze reeds bekende gegevens bij de belastingdienst.
Herbelegging gaat meestal via een cashrekening: eerst wordt die 850 gestort en dan wordt er aangekocht voor 850..
Als je dividenden hebt ontvangen waarop geen belasting is ingehouden (bijv. dividenden van Ierse of Luxemburgse ETFs of uit het VK) dan mag je uiteraard het volle dividend als aankoop beschouwen in geval van herbelegging.

• Coffeeroam
richard20 schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:09:
[...]

Tosti2 hééft bezwaar gemaakt tegen de aanslag, zoals het gisteren om 14.38 uur schreef. Hij klaagt dan ook niet over het uitblijven van een beslissing op het OWR-formulier (wat niet zou kunnen omdat dat formulier geen aanvraag is om een besluit) maar over het niet verdisconteren van de in het formulier verstrekte informatie. Overigens wordt de (muterende) status van het formulier in de Wtb en/of de MvT daarop behandeld. Die is deels zoals je beschreef.
Dat hij bezwaar heeft gemaakt is mij bekend. Maar niet tegen welk aspect van de aanslag. Ik neem maar even aan tegen de forfaitaire rendementen.
Het geval van geen bezwaar maken heb ik voor de volledigheid ook vermeld.
Volgens mij zijn we het gewoon eens.

• marcelbx
... Al mijn beleggingsrekeningen hebben een aparte cash-rekening.

...
Die discussie wil ik vooral niet opnieuw aangaan (zie evt. oudere posts), maar wel: kijk goed naar de definitie bank- en spaartegoeden. Die zijn wettelijk bepaald en zijn (dus, ja) bepalend. Alles wat daar niet onder valt is 'overig'.

Woorden als 'cash' of 'rekening' en allerhande (eigen) ideeen over de status van 'cash-rekeningen' doen niet ter zake.

Goede indicaties:
- bankvergunning
- IBAN op eigen naam
- saldo valt onder het depositogarantiestelsel (dus: die 100k, niet die 20k van het beleggerscompensatiestelsel.)

En last but not least: de belastingtelefoon schijnt inmiddels goede antwoorden te geven op dit vlak. Dus wie weet. Zelf geen ervaring mee, maar langer geleden gaven ze onjuiste antwoorden.

[ Voor 6% gewijzigd door marcelbx op 21-12-2025 16:22 ]

• marcelbx
[...]
... Is een beetje tricky omdat vermindering na bezwaar geen aanspraak op belastingrente geeft. ...
Ik reageerde al eerder op jouw exact ditzelfde punt n.a.v. de Kamerbrief.

Haal het slechts weer aan om aan te geven dat ik wel benieuwd ben/blijf naar je motivatie, mocht je uiteindelijk toch overwegen het in te trekken.

Zelf denk ik (nog steeds) dat mijn bezwaar geen kwaad kan (m.b.t. belastingrente), maar af en toe gaat toch datzelfde gevoel door m'n hoofd... Je weet het maar nooit, met de BD & Alle Gedoe ;-).

(Uiteraard zal ik zelf evt. nieuwe inzichten melden.)

[ Voor 4% gewijzigd door marcelbx op 21-12-2025 16:40 ]

• richard20
  • Nu online
Ik houd deze optie achter de hand voor het geval er tussen het tijdstip van bezwaar en enige reactie van de belastingdienst daarop (anders dan een uitspraak op het bezwaar) nieuwe jurisprudentie of nieuw beleid komt voor de gevallen dat de OWR voorafging aan de aanslag. De staatssecretaris schreef: "Over het door de burger te ontvangen bedrag wordt alleen belastingrente vergoed onder de voorwaarde dat de Belastingdienst het formulier OWR heeft ontvangen vóórdat de definitieve belastingaanslag wordt opgelegd". Als aan die voorwaarde wordt voldaan, maar de definitieve aanslag niettemin werd opgelegd (op overigens volstrekt begrijpelijke gronden) zonder vergoeding van belastingrente, dan wordt gehandeld in strijd met die als toezegging op te vatten (wetsconforme) uitlating. Dan moet je als belastingplichtige bezwaar maken om te voorkomen dat je na zes weken feitelijk met lege handen staat. Vóór een uitspraak zou je met de inspecteur kunnen afspreken dat het bezwaar wordt ingetrokken op voorwaarde dat hij (i) de owr-opgave volgt en (ii) belastingrente vergoed. Weigert hij een dergelijke afspraak en wijst hij het bezwaar af, dan staat beroep open. Daarbij zal gesteld worden dat een zorgvuldige belangenafweging had geresulteerd in een definitieve aanslag conform het owr-formulier (voor welke stelling soort-van- precedent bestaat). Daarbij moet je hopen dat de rechter het feit dat de Belastingdienst dat niet zou hebben kunnen doen als gevolg van het zelf gekozen uitstel van het opleggen van aanslagen (en dat pas te doen kort voor het einde van de driejaarsperiode) voor rekening van de belastingdienst wordt gelaten.

• Coffeeroam
richard20 schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:55:
Ik houd deze optie achter de hand voor het geval er tussen het tijdstip van bezwaar en enige reactie van de belastingdienst daarop (anders dan een uitspraak op het bezwaar) nieuwe jurisprudentie of nieuw beleid komt voor de gevallen dat de OWR voorafging aan de aanslag. De staatssecretaris schreef: "Over het door de burger te ontvangen bedrag wordt alleen belastingrente vergoed onder de voorwaarde dat de Belastingdienst het formulier OWR heeft ontvangen vóórdat de definitieve belastingaanslag wordt opgelegd". Als aan die voorwaarde wordt voldaan, maar de definitieve aanslag niettemin werd opgelegd (op overigens volstrekt begrijpelijke gronden) zonder vergoeding van belastingrente, dan wordt gehandeld in strijd met die als toezegging op te vatten (wetsconforme) uitlating. Dan moet je als belastingplichtige bezwaar maken om te voorkomen dat je na zes weken feitelijk met lege handen staat. Vóór een uitspraak zou je met de inspecteur kunnen afspreken dat het bezwaar wordt ingetrokken op voorwaarde dat hij (i) de owr-opgave volgt en (ii) belastingrente vergoed. Weigert hij een dergelijke afspraak en wijst hij het bezwaar af, dan staat beroep open. Daarbij zal gesteld worden dat een zorgvuldige belangenafweging had geresulteerd in een definitieve aanslag conform het owr-formulier (voor welke stelling soort-van- precedent bestaat). Daarbij moet je hopen dat de rechter het feit dat de Belastingdienst dat niet zou hebben kunnen doen als gevolg van het zelf gekozen uitstel van het opleggen van aanslagen (en dat pas te doen kort voor het einde van de driejaarsperiode) voor rekening van de belastingdienst wordt gelaten.
Waarom vind je een definitieve aanslag, ná OWR opgave, waarin desondanks geen belastingrente wordt vergoed, begrijpelijk terwijl het wetsconform is om die wel te vergoeden? Die snap ik even niet.

• richard20
  • Nu online
Coffeeroam schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:07:
[...]

Waarom vind je een definitieve aanslag, ná OWR opgave, waarin desondanks geen belastingrente wordt vergoed, begrijpelijk terwijl het wetsconform is om die wel te vergoeden? Die snap ik even niet.
Ik schrijf niet dat ik begrijpelijk vindt wat jij leest dat ik begrijpelijk vind.
Ik schrijf dat ik begrijpelijk vind dat de aanslag (over 2022) op het laatste moment wordt opgelegd, nadat de belastingdienst zichzelf in de nesten heeft gewerkt door alle aanslagen op een stapel te leggen. Had jij het alternatief, aanslagen die straffeloos in de prullenbak mogen worden gegooid, begrijpelijker gevonden?

• marcelbx
Overigens, als ze me nou, door alle tijdgebrek, per ongeluk ná die drie jaarstermijn een aanslag oplegden was ik, ondanks meer gedoe om dáár dan weer werk van te maken, toch nog-wel-even-wat-blijer geworden ;-).

Benieuwd of dat weer eens gaat gebeuren, m.b.t. aanslagen 2022.

[ Voor 4% gewijzigd door marcelbx op 21-12-2025 23:30 ]

• Coffeeroam
richard20 schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:32:
[...]

Ik schrijf niet dat ik begrijpelijk vindt wat jij leest dat ik begrijpelijk vind.
Ik schrijf dat ik begrijpelijk vind dat de aanslag (over 2022) op het laatste moment wordt opgelegd, nadat de belastingdienst zichzelf in de nesten heeft gewerkt door alle aanslagen op een stapel te leggen. Had jij het alternatief, aanslagen die straffeloos in de prullenbak mogen worden gegooid, begrijpelijker gevonden?
Kijk, dat heb ík dan weer niet gezegd.

Maar dank voor je toelichting.

• Coffeeroam
marcelbx schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:55:
Overigens, als ze me nou, door alle tijdgebrek, per ongeluk ná die drie jaarstermijn een aanslag oplegden was ik, ondanks meer gedoe om dáár dan weer werk van te maken, toch nog-wel-even-wat-blijer geworden ;-).

Benieuwd of dat weer eens gaat gebeuren, m.b.t. aanslagen 2022.
Is het in zo'n geval nog steeds zo dat dan de hele aanslag vervalt?

• richard20
  • Nu online
Coffeeroam schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:48:
[...]

Kijk, dat heb ík dan weer niet gezegd.

Maar dank voor je toelichting.
Ik stelde nergens dat jij had gezegd dat je het begrijpelijk had gevonden als de aanslagen 2022 na de deadline zouden worden opgelegd. Begrijp je het idee van een retorische vraag?

• saturn21
marcelbx schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:12:
[...]

Die discussie wil ik vooral niet opnieuw aangaan (zie evt. oudere posts), maar wel: kijk goed naar de definitie bank- en spaartegoeden. Die zijn wettelijk bepaald en zijn (dus, ja) bepalend. Alles wat daar niet onder valt is 'overig'.

Woorden als 'cash' of 'rekening' en allerhande (eigen) ideeen over de status van 'cash-rekeningen' doen niet ter zake.

Goede indicaties:
- bankvergunning
- IBAN op eigen naam
- saldo valt onder het depositogarantiestelsel (dus: die 100k, niet die 20k van het beleggerscompensatiestelsel.)

En last but not least: de belastingtelefoon schijnt inmiddels goede antwoorden te geven op dit vlak. Dus wie weet. Zelf geen ervaring mee, maar langer geleden gaven ze onjuiste antwoorden.
Ah. Dan lijkt het erop dat ik mijn IBKR 'cashrekening' verkeerd heb opgegeven in mijn eerdere aangiftes, namelijk als bankrekening. Wellicht werd ik hier op het verkeerde been gezet doordat de rekening automatisch ('vooringevuld', echter zonder saldo) door de belastingdienst als bankrekening werd gekenmerkt (waarbij overigens de beleggingen niet automatisch als beleggersrekening werden toegevoegd).

Ik denk dat ik bij mijn OWR 2022 het beste consistent kan zijn met mijn belastingaangifte 2022? Ik denk dat het financieel in dit geval ook niet uitmaakt voor het werkelijke rendement omdat er in 2022 geen rente vergoed werd (waardoor een cash component in beide gevallen geen rendement maakte).

• saturn21
TanteBeth schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:11:
Ah, ik had over het hoofd gezien dat herbelegging eigenlijk een nieuwe storting/aankoop zijn, en niet werkelijk 'rendement' in de zin van OWR/box 3. Ik zal dan de (automatische) herbeleggingen optellen bij de 'aankopen en stortingen' post. Bedankt!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Weet iemand of het verzamelinkomen in een jaar met negatief rendement, wordt bijgesteld naar beneden als je het OWR-formulier hebt ingediend en is verwerkt? Het verzamelinkomen bepaalt de hoogte van bepaalde toeslagen, maar uiteraard heb je in een jaar met negatieve rendementen geen inkomen van je vermogen.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• richard20
  • Nu online
manusjevanalles schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:37:
Weet iemand of het verzamelinkomen in een jaar met negatief rendement, wordt bijgesteld naar beneden als je het OWR-formulier hebt ingediend en is verwerkt? Het verzamelinkomen bepaalt de hoogte van bepaalde toeslagen, maar uiteraard heb je in een jaar met negatieve rendementen geen inkomen van je vermogen.
Dat zal wel moeten. Maar hoe lang het gaat duren voordat het OWR-formulier is verwerkt mag Joost weten.

• manusjevanalles
  • Nu online
richard20 schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:45:
[...]

Dat zal wel moeten. Maar hoe lang het gaat duren voordat het OWR-formulier is verwerkt mag Joost weten.
Als het goed is bij mij binnen 18 weken, via bezwaar

• Tano
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12 21:06
In 2022 is bij mij buitenlandse dividendbelasting ingehouden die ik origineel had verrekend met box 3 heffing. Nu deze nul is nav OWR (ingediend, nog niet teruggehoord), vraag ik me af of ik voor 2023 deze is aftrek kan brengen. Ik ga voor 2023 geen OWR indienen omdat dat geen voordeel oplevert.

• rechtsherstel
.

[ Voor 99% gewijzigd door rechtsherstel op 22-12-2025 19:30 ]

• Coffeeroam
Tano schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:04:
In 2022 is bij mij buitenlandse dividendbelasting ingehouden die ik origineel had verrekend met box 3 heffing. Nu deze nul is nav OWR (ingediend, nog niet teruggehoord), vraag ik me af of ik voor 2023 deze is aftrek kan brengen. Ik ga voor 2023 geen OWR indienen omdat dat geen voordeel oplevert.
Het in een jaar niet in aanmerking genomen bedrag aan voorkoming van dubbele belasting wordt wel vooruitgewenteld naar een jaar waarin wel sprake is van belastbaar inkomen uit box 3. Dan wordt het bedrag aan verrekenbare bronbelasting alsnog in mindering gebracht.

Gevonden op: https://ffd.pleio.nl/page...pgaaf-werkelijk-rendement

• manusjevanalles
  • Nu online
Tano schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:04:
Ik heb dezelfde situatie. Ik heb in mijn bezwaarschrift gevraagd om uitbetaling van de buitenlandse bronbelasting, en als ze dat niet willen, om het weer beschikbaar te maken voor verrekening. Ik denk niet dat je het in 2023 kan gebruiken als je het in 2022 al hebt verbruikt. Pas als 2022 is afgehandeld, dan komt het weer vrij om te gebruiken. Je kan het dan voor toekomstige jaren gebruiken.

En een vraag voor mezelf: ik zie dat ik al de definitieve berekening kinderopvangtoeslag 2022 heb ontvangen in november 2023. Die is gebaseerd op een verzamelinkomen van 2022, waar ik geen rendement had. Dus het verzamelinkomen gaat omlaag, en de toeslag in 2022 omhoog. Maar die is al definitief.
Wat zijn nu mijn opties?

Edit:
Site BD: U hebt ruim de tijd om ons te vragen een beslissing te herzien. Om precies te zijn: 5 jaar gerekend vanaf het einde van het jaar waarover de beslissing gaat.

Dus nog wel even de tijd, kan ik rustig het bezwaar op de belastingaangifte 2022 afwachten, en dan op de kinderopvangtoeslag in bezwaar gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door manusjevanalles op 22-12-2025 20:41 ]

• Malino
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
manusjevanalles schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:37:
Dat is een hele goede! Eigenlijk had ik recht gehad op huur- en zorgtoeslag in 2022. Maar destijds kon ik het niet aanvragen vanwege het hoge verzamelinkomen. En nu er vastgesteld gaat worden dat ik geen inkomen had, kan ik het niet meer aanvragen omdat de termijn (van 9 maanden na afloop van het jaar) verstreken is. Ook weer zo'n ontzettend kromme situatie.

• Coffeeroam
Malino schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:23:
[...]

Dat is een hele goede! Eigenlijk had ik recht gehad op huur- en zorgtoeslag in 2022. Maar destijds kon ik het niet aanvragen vanwege het hoge verzamelinkomen. En nu er vastgesteld gaat worden dat ik geen inkomen had, kan ik het niet meer aanvragen omdat de termijn (van 9 maanden na afloop van het jaar) verstreken is. Ook weer zo'n ontzettend kromme situatie.
Dat wordt nog een heel gedoe. Je krijgt met terugwerkende kracht een lager verzamelinkomen en zou je alsnog in aanmerking moeten kunnen komen voor verhoging van de inkomensafhankeljke toeslagen. De belastingdienst zal de verlaagde inkomensgegevens moeten doorgeven aan de uitvoeringsinstanties UWV, CAK, gemeenten etc., In de beslisnota's heb ik gezien dat er geen limiet in de tijd is voor het herzien van de toeslagen na verlaging van het verzamelinkomen.
Gebeurt dat niet vanzelf (ga daar maar vanuit) dan moet je dus ofwel bezwaar maken ofwel een navordering verzoeken, afhankelijk van de situatie en de soort toeslag. Een navordering moet geloof ik wel binnen 5 jaar.
Lijkt me niet eenvoudig, maar moet wel kunnen.

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-12 16:13
Malino schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:23:
[...]

https://www.belastingdien...k-hebben-voor-zorgtoeslag

Voor de zorg en de huurtoeslag gelden vermogensgrenzen. Het rendement maakt daarbij niet uit. Ook al heb je een rendement van nihil wordt er enkel gekeken naar je vermogen op 1 januari. Voor de kinderopvangtoeslag is dat anders. Als je verzamelinkomen wijzigt, krijgt toeslagen dat automatisch door en moeten ze (altijd) op grond van artikel 20 Awir een nieuwe beschikking afgeven.

• Coffeeroam
stutrecht schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:17:
[...]

https://www.belastingdien...k-hebben-voor-zorgtoeslag

Voor de zorg en de huurtoeslag gelden vermogensgrenzen. Het rendement maakt daarbij niet uit. Ook al heb je een rendement van nihil wordt er enkel gekeken naar je vermogen op 1 januari. Voor de kinderopvangtoeslag is dat anders. Als je verzamelinkomen wijzigt, krijgt toeslagen dat automatisch door en moeten ze (altijd) op grond van artikel 20 Awir een nieuwe beschikking afgeven.
Ik meen dat voor huurtoeslag het verzamelinkomen wel van belang is (dus ook het vastgestelde rendement).
https://www.belastingdien...imaal-inkomen-huurtoeslag

In 2022, bij de eerste box-3 rechtsherstelbeweging, heeft Idsinga destijds een lijstje laten opstellen van alle mogelijke regelingen waar een doorwerking kan zijn vanwege de verandering in verzamelinkomen.
Dat was

Kinderopvangtoeslag
Wet Kindgebonden Budget
Zorgtoeslag
Ouderenkorting
Aanvullende Beurs
Tegemoetkoming uit de Wet tegemoetkoming Onderwijsbijdrage en Scholing (WTOS)
Draagkrachtberekening (DUO)
Bijverdiengrens in het MBO
Inkomensafhankelijke hogere huurverhoging
Eigen Bijdrage WLZ/WMO
en verder mogeljk ook erfbelasting, Wet op de Rechtsbijstand, Energiebespaarlening via het Warmtefonds en de huurtoeslag

Nou ja, ik wens de instanties veel plezier met de uitvoering daarvan mbt 2022.

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-12 16:02
stutrecht schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:17:
Voor de zorg en de huurtoeslag gelden vermogensgrenzen. Het rendement maakt daarbij niet uit.
De vermogens grens is een voorwaarde.

Voor de hoogte hoogte van de toeslag maakt het inkomen wel uit. En het inkomen hangt weer af van het rendement op je vermogen. Ik denk wel er mensen zijn die achteraf recht hebben op meer huurtoeslag.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:32
Delay schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:32:
[...]

De vermogens grens is een voorwaarde.

Voor de hoogte hoogte van de toeslag maakt het inkomen wel uit. En het inkomen hangt weer af van het rendement op je vermogen. Ik denk wel er mensen zijn die achteraf recht hebben op meer huurtoeslag.
Hoe dan? Die vermogensgrenzen zijn lager dan de vrijstelling in box 3.

• TanteBeth
Hielko schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:16:
[...]

Hoe dan? Die vermogensgrenzen zijn lager dan de vrijstelling in box 3.
Voor de zorgtoeslag in ieder geval niet:
Bijv. 2025:
Alleenstaande € 141.896
Aanvrager met toeslagpartner € 179.429

• Wispe
  • Niet online
Waarom zou je in godsnaam zorgtoeslag moeten krijgen als je als alleenstaande €141.895 op je bankrekening hebt staan?

• TanteBeth
Wispe schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:50:
Waarom zou je in godsnaam zorgtoeslag moeten krijgen als je als alleenstaande €141.895 op je bankrekening hebt staan?
Theoretisch zou bij een vermogen van 141.896 je verzamelinkomen op slechts 1144 euro kunnen uitkomen in 2025. En dat is dan zonder OWR, zonder schulden en zonder aftrekbare kosten. Dan zou het zelfs negatief kunnen zijn. Enkel forfaitaire Box3 inkomsten. En die 1144 is te weinig voor de zorgpremie. Zorgtoeslag 1573 euro is dan welkom. Maar ja bij 141.897 heb je hetzelfde probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door TanteBeth op 23-12-2025 13:31 ]

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-12 16:02
Wispe schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:50:
De vermogensgrens is eigenlijk een straf voor sparen. De buurman gaf al zijn loon uit en krijgt nu toeslag, jij hebt braaf gespaard en mag nu de volledige huur en zorgpremie betalen uit je spaargeld. Ik begrijp zelf eigenlijk niet waarom er een vermogensgrens is.

Stel dat je je spaargeld in een B.V. onderbrengt en jezelf weinig loon uitkeert. Krijg je dan wel toeslagen?

• TanteBeth
Ja, een BV is een eigen entiteit.
En ja, eigenlijk is in dit soort gevallen Box3 meer dan alleen een percentage, 36% + evt. 6,5% + evt. 15% dat je aan belasting betaalt, maar ook een vast bedrag dat je misloopt. Nog afgezien van het inflatieverlies dat je lijdt.
Het mantra dat vermogen lager wordt belast dan werk is dan ook niet waar.

[ Voor 12% gewijzigd door TanteBeth op 23-12-2025 14:34 ]

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste