Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dag,

Tegenwoordig heeft bijna iedereen een aansluiting met telefoon, internet en televisie met een bijhoren triple play pakketje.

Wij zijn hiervoor rond de 80 euro per maand kwijt bij Lijbrandt glasvezel, in combinatie met een dramatische HD box, 100mbit internet en onbeperkt bellen naar vaste lijn.

Na een aantal flinke onverwachte financiele tegenvallers zijn we genoodzaakt om op alle mogelijke kosten en vaste uitgaven drastisch te bezuinigen. Sowieso gaat de internetverbinding terug naar een lagere snelheid (30 of 50).

Ik ben over Lijbrandt absoluut niet te spreken en wil na mijn contract overstappen naar wat anders, maar telkens kom ik uit op pakketten waarin televisie, telefoon en internet zijn opgenomen. Losse diensten zijn steeds duurder.

Ga ik voor Lijbrand 50/50 met onbeperkt telefoon en verder geen poespas dan zit ik minimaal aan €56, terwijl ik diverse functionaliteit inlever en toch nog best veel betaal. Bij UPC is het niet veel beter.

Wat zijn de vereisten:
1. Internet verbinding (30 of 50mbit).
2. Telefonie onbeperkt naar vaste lijn
3. Televisie (Gewoon Ned1,2,3 RTL4, SBS, geen poespas)

Nu zat ik te denken aan een internet only abbonement van bijvoorbeeld UPC, maar die valt af omdat je verplicht bent TV af te nemen. Bij Lijbrandt kan het naar mijn weten ook niet. Bij KPN ook niet, maar sowieso komt een experiabox er hier niet in.

Voor Telefonie vraag ik me af of het mogelijk is om die via internet te doen. Bestaat er zoiets als een VOIP provider waar je gewoon een normaal telefoonnummer krijgt maar dat je je telefoonlijn op een kastje aansluit die een VoIP verbinding heeft? (Ik heb zo'n gigaset met analoge aansluiting die nog lang niet aan vervanging toe is).

Televisie zou in mijn geval eenvoudig via sateliet kunnen. Abbo CanaalDigitaal moet ik er wel bijrekenen.

Hoe hebben jullie dat gedaan? Ik ben heel benieuwd naar jullie oplossingen en ideeën. Ik kan de 100mbit verbinding terugbrengen naar 50mbit maar dit scheelt maar 10 euro per maand. Dat moet beter kunnen!

Ik zou ook van Lijbrandt weer terug kunnen gaan naar UPC, alleen dit scheelt niet zo veel in de kosten...

Alvast hartelijk dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-04 18:11

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

kijk eens naar bijv Telfort Glas of Glashelder...zijn allebei rond de 5 tientjes...
Hiero zit ik in het zelfde schuitje...niet zozeer tegenvallers maar wel de noodzaak om te bezuinigen..

Overigens zijn dit peanuts vergeleken bij de grote klappers die je kunt maken met bijv warmwater verbruik, CV en electra...

Cijfertjes:
In mijn eentje heb ik vorig jaar 890 m3 gas en 1450 KwH electra verbruikt...
Veel dingen spaarlamp of led, niet te vaak douchen, houtkachel ipv CV...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179986

De zenders die jij nodig hebt zijn ongecodeerd digitaal te ontvangen bij UPC. Als je de redelijk strenge eis van onbeperkt bellen afzwakt dan ben je voor 39 euro per maand klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Anoniem: 179986 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:12:
De zenders die jij nodig hebt zijn ongecodeerd digitaal te ontvangen bij UPC. Als je de redelijk strenge eis van onbeperkt bellen afzwakt dan ben je voor 39 euro per maand klaar.
Is dat zo? Toen ik nog UPC had vorig jaar kreeg ik het niet voor elkaar om digitale zenders te ontvangen via UPC.

Het onbeperkt bellen kan ik helaas niet omheen. Vrouwlief belt vrij veel en ik ga dan ruim over de afkoopprijs heen.

Zijn zenders als RTL en SBS ook digitaal te ontvangen zonder smartcard?
Mike2k schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:11:
kijk eens naar bijv Telfort Glas of Glashelder...zijn allebei rond de 5 tientjes...
Hiero zit ik in het zelfde schuitje...niet zozeer tegenvallers maar wel de noodzaak om te bezuinigen..

Overigens zijn dit peanuts vergeleken bij de grote klappers die je kunt maken met bijv warmwater verbruik, CV en electra...

Cijfertjes:
In mijn eentje heb ik vorig jaar 890 m3 gas en 1450 KwH electra verbruikt...
Veel dingen spaarlamp of led, niet te vaak douchen, houtkachel ipv CV...
CV en elektra hebben we al redelijk voor elkaar, 750m³ gas en 2050 kWh per jaar, en sinds een poosje 880wp aan zonnepanelen 2e hands.

[ Voor 37% gewijzigd door Fairy op 14-05-2013 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:46
houtkachel ipv CV...
Bespaart geen geld in de meeste gevallen.

Ik deel mijn 50 Mbit met de buren. In totaal kunnen er 3 smartcards op voor HD-tv, buurman heeft er eentje en ikke 2. Werkt prima en de kosten zijn slechts 27 euro per woning. Ziggo is de aanbieder, maar werkt met UPC ook. Moest wel even een coax-kabeltje doortrekken, maar dat kostte nog geen half uurtje (via kruipruimte).

[ Voor 75% gewijzigd door havana op 14-05-2013 12:21 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179986

Fairy schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:18:
Zijn zenders als RTL en SBS ook digitaal te ontvangen zonder smartcard?
Ja, sinds een aantal weken is dat het geval. COAX direct in je TV en zenders zoeken :). Krijg je zelfs nog NED 1 2 3 HD bij. Zelf gedaan toen ik mijn Horizon box wegdeed en moest wachten op de CI+ module.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 179986 op 14-05-2013 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Anoniem: 179986 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:25:
[...]

Ja, sinds een aantal weken is dat het geval. COAX direct in je TV en zenders zoeken :). Krijg je zelfs nog NED 1 2 3 HD bij. Zelf gedaan toen ik mijn Horizon box wegdeed en moest wachten op de CI+ module.
In dat geval zou ik alleen nog een VoIP iets moeten hebben zodat we kunnen bellen. Tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:59
Zoals eerder genoemd zijn er snellere manier om te besparen

Hoe zit het met het autogebruik? Hoe is de verzekering daarvan en kan die wellicht goedkoper? Kleinere auto ivm verbruik en wegenbelasting?
Hoe zit het met verbruik gas/water/licht? Beter isoleren kost erg weinig, zeker ivm de opbrengst
Worden er a-merken boodschappen gehaald, of zijn b-merken net zo goed?

Hoe zit het met de mobiele telefoonabonnementen? Als jouw vrouw zoveel belt zou omzetting naar een onbeperkt bellen abonnement (momenteel is vodafone daar de goedkoopste mee) erg gunstig kunnen zijn, zeker icm de Vodafone openingsacties.

Besparen kan al erg simpel beginnen met budgetteren. Maak een budget, je zult automatisch minder impuls aankopen doen als je de grens van het budget bereikt

Eventuele lopende abonnementen (tijdschriften, kranten, etc): nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
Fairy schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:28:
In dat geval zou ik alleen nog een VoIP iets moeten hebben zodat we kunnen bellen. Tips?
Zie Voordelig bellen met Voipbuster [deel 5]

Ik gebruik zelf freevoipdeal.com sinds een maandje. Voor EUR 12,36 kan ik 120 dagen gratis naar vast bellen (max. 500 minuten per week) en voor 2,4 cent per minuut naar mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
The_Zohan schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:31:
Zoals eerder genoemd zijn er snellere manier om te besparen

Hoe zit het met het autogebruik? Hoe is de verzekering daarvan en kan die wellicht goedkoper? Kleinere auto ivm verbruik en wegenbelasting?
Hoe zit het met verbruik gas/water/licht? Beter isoleren kost erg weinig, zeker ivm de opbrengst
Worden er a-merken boodschappen gehaald, of zijn b-merken net zo goed?

Hoe zit het met de mobiele telefoonabonnementen? Als jouw vrouw zoveel belt zou omzetting naar een onbeperkt bellen abonnement (momenteel is vodafone daar de goedkoopste mee) erg gunstig kunnen zijn, zeker icm de Vodafone openingsacties.

Besparen kan al erg simpel beginnen met budgetteren. Maak een budget, je zult automatisch minder impuls aankopen doen als je de grens van het budget bereikt

Eventuele lopende abonnementen (tijdschriften, kranten, etc): nodig?
Autogebruik proberen we zo min mogelijk te doen, maar heb wel dagelijks woon-werk verkeer.
Verzekering gaan we naar kijken, daar valt wel eits te halen.

Verbruik gas water licht heb ik al aangegeven, dat is vrij minimaal. We schakelen 's nachts alles af, routers e.d. gaan automatisch uit.
Boodschappen worden al goed uitgezocht en kiezen we de voordeligste producten en acties.
Onbeperkt abbo voor vaste lijn hebben we al. Mobiel niet, misschien is dat een optie ipv een vaste lijn?

Verder geen lopende abbo's, alleen een newsserver voor 6 euro per maand, maar geen kranten e.d.

Budgetteren wil ik mee aan de slag. Dat is een van mijn projecten.

Juist dit topic is toegespits op telefoon, tv en internet. De andere zaken pakken we ook zeker aan!
RemcoDelft schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:33:
[...]

Ik gebruik zelf freevoipdeal.com sinds een maandje. Voor EUR 12,36 kan ik 120 dagen gratis naar vast bellen (max. 500 minuten per week) en voor 2,4 cent per minuut naar mobiel.
Maar kun je daarmee ook gebeld worden, en met een gewoon toestel (evt. met een kastje ertussen).?

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 14-05-2013 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Hoeveel bel je dat je onbeperkt vast bellen nodig hebt? Stap over op Skype en ga online bellen naar die mensen. Neem een mobieltje met sim-only van een tientje per maand.

Of je staps over op Online welke 45 euro kost voor 30mbit, krijg je wel digitenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Laatst online: 14:59
Fairy schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:37:
[...]
Autogebruik proberen we zo min mogelijk te doen, maar heb wel dagelijks woon-werk verkeer.
Verzekering gaan we naar kijken, daar valt wel eits te halen.
Zeker! Afhankelijk van de leeftijd en huidige waarde van de auto, maak ook de afweging tussen all risk en niet all risk. Kijk ook eens rond of er goedkoper getankt kan worden in de omgeving.
Verbruik gas water licht heb ik al aangegeven, dat is vrij minimaal. We schakelen 's nachts alles af, routers e.d. gaan automatisch uit.
Dan rest alleen nog een leverancier check. Er kan veel bespaard worden (indien je 'contractsvrij' bent) met een overstap
Onbeperkt abbo voor vaste lijn hebben we al. Mobiel niet, misschien is dat een optie ipv een vaste lijn?
Houd dan maar eens de Vodafone openingsacties in de gaten. 24 maanden lang 50% korting op je abbo. Als je sim only pakt (jaja, bezuinigen, doe maar een jaartje langer met die telefoon :P) zit je op 19,50 per maand voor onbeperkt bellen naar vast en mobiel, onbeperkt sms en 1GB internet
Juist dit topic is toegespits op telefoon, tv en internet. De andere zaken pakken we ook zeker aan!
De reden dat ik over die andere dingen begon is dat je misschien 20-30 euro kunt besparen op deze 3 zaken, terwijl de rest honderden euros kan schelen. Meer besparing voor de tijd die je erin steekt :P. Mbt tot vaste telefoon, tv en internet is de keus meestal redelijk beperkt. Je zult misschien een goedkoop telfort adsl abonnement kunnen pakken zonder bellen maar wel met tv, die zijn vaak best goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-04 22:49

sphere

Debian abuser

Structureel geld besparen met een triple play abonnement als je nu 80 euro betaalt... ik denk dat je niet veel meer dan de helft gaat besparen. Als je alles eruit knikkert en alleen internet overhoudt, kan het nog wat minder.

Serieus geld besparen doe je door je uitgaven te groeperen en te kijken wat de grootste posten zijn. Vaak zijn dit boodschappen, energie en de auto (brandstof + belasting + verzekering + onderhoud).

Sommige banken bieden een jaar gratis kasboek aan. Als je geld wil besparen op boodschappen pin je na het storten van salaris een vast bedrag per maand, en daar doe je het dan mee. Pinnen is een grote oorzaak van geld dat "verdwijnt".

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Fairy schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:37:
Maar kun je daarmee ook gebeld worden, en met een gewoon toestel (evt. met een kastje ertussen).?
Ik bel via Wifi, en kan gewoon gebeld worden op m'n 06.
Voor een vast nummer via Voip moet je in dat topic zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
sphere schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:46:
Structureel geld besparen met een triple play abonnement als je nu 80 euro betaalt... ik denk dat je niet veel meer dan de helft gaat besparen. Als je alles eruit knikkert en alleen internet overhoudt, kan het nog wat minder.

Serieus geld besparen doe je door je uitgaven te groeperen en te kijken wat de grootste posten zijn. Vaak zijn dit boodschappen, energie en de auto (brandstof + belasting + verzekering + onderhoud).

Sommige banken bieden een jaar gratis kasboek aan. Als je geld wil besparen op boodschappen pin je na het storten van salaris een vast bedrag per maand, en daar doe je het dan mee. Pinnen is een grote oorzaak van geld dat "verdwijnt".
Als ik dit zo zie dan haal ik me denk ik ook een hoop op de nek. Sateliet is leuk, maar vereist een investing in apparatuur. Telefonie via VoIP is leuk, maar ik wil ook gebeld kunnen worden. Qua prijs zal een onbeperkt abbo waarschijnlijk niet echt veel goedkoper zijn. Daarnaast als je glasvezel hebt, zit je automatisch al aan combinatiepakketten vast...

Moeilijk.... :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sphere
  • Laatst online: 22-04 22:49

sphere

Debian abuser

Besparen is makkelijk. Het lijkt nu moeilijk omdat je geen overzicht hebt. Ga eens een avond zitten met Excel en breng alles in kaart. Gewoon je betaalrekening 2-3 maanden uitprinten en een voor een groeperen/afstrepen.

Je krijgt dan een prima overzicht van je uitgaven. Daar zet je je inkomsten tegenover, en dan weet je wat je moet besparen. Vergeet niet een post "sparen" op te nemen, dit wordt vaak vergeten. Geld lenen als je krap zit is een slecht idee.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:29

mwa

Kijk eens of je kunt overstappen naar een andere energie leverancier. Ik doe dit elk jaar, en krijg gemiddeld 200 tot 300 euro per jaar terug gestort. Aangezien mijn (onze) rekening op jaarbasis niet boven de 900e komt, is dit een "cashback" van 33% per jaar. Doe dit elk jaar, en het scheelt enorm!!

Edit: Wij doen ongeveer 680m3 en 1700kWh p/j, met z'n tweeën (en er draait een server 24/7).

[ Voor 13% gewijzigd door mwa op 14-05-2013 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-04 18:11

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

dialmformark schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:07:
Kijk eens of je kunt overstappen naar een andere energie leverancier. Ik doe dit elk jaar, en krijg gemiddeld 200 tot 300 euro per jaar terug gestort. Aangezien mijn (onze) rekening op jaarbasis niet boven de 900e komt, is dit een "cashback" van 33% per jaar. Doe dit elk jaar, en het scheelt enorm!!

Edit: Wij doen ongeveer 680m3 en 1700kWh p/j, met z'n tweeën (en er draait een server 24/7).
Same here...ik stap elk jaar over met zo'n beetje alles...
Je kunt ook legaal gaan gokken met je zorgverzekering...je eigen risico iets opschroeven kan al enorm schelen in de premie...

Toch eens kijken wat ik op de eindafrekening krijg...zoals ik het hier lees heb ik stiekem nog best veel energie verbruikt...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
sphere schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:54:
Besparen is makkelijk. Het lijkt nu moeilijk omdat je geen overzicht hebt. Ga eens een avond zitten met Excel en breng alles in kaart. Gewoon je betaalrekening 2-3 maanden uitprinten en een voor een groeperen/afstrepen.

Je krijgt dan een prima overzicht van je uitgaven. Daar zet je je inkomsten tegenover, en dan weet je wat je moet besparen. Vergeet niet een post "sparen" op te nemen, dit wordt vaak vergeten. Geld lenen als je krap zit is een slecht idee.
Klopt, dit wil ik ook gaan doen. Ik ben nog op zoek naar een goed programma of excel document om als basis te gebruiken. Ik kan zelf ook wel het wiel uitvinden, maar als het al bestaat (en beter dan mijn brouwsels) gebruik ik dat liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:29

mwa

Mike2k schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:10:
[...]

Same here...ik stap elk jaar over met zo'n beetje alles...
Je kunt ook legaal gaan gokken met je zorgverzekering...je eigen risico iets opschroeven kan al enorm schelen in de premie...
Jep, zo heb ik m'n zorgpremie terug gebracht tot 98euro in de maand (incl. volledige tandarts dekking) en ook m'n tel. rekening naar 13euro p/m. Al die tientjes tikken aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

de makkelijkste besparing die ik heb gedaan is:
1) alle vaste lasten in kaart
2) 25,- boodschappen per week (voor 2 volwassenen en 2 kinderen)
3) gsm's naar prepaid pakketen overgezet 1x per maand/2maanden opwaarderen en min 5,- voor nood reserve
4) energie meter's (toon van eneco bv) en zo'n ding van 10,- die je er tussen mikt

Je kan wel op alles bezuinigen, maar soms zijn de groot verbruikers dingen waar je het niet van verwacht.

voor ons werkte daarnaast 3 rekeningen
1ste = geld binnen (hier spaar/buffer je)
2de = vaste lasten (huur, abbo's etc )
3de = boodschappen a 130,- per maand ..(gemiddeld ene maand meer dan de ander)

let op dat bij vaste lasten er ook dingen van 10maanden, per kwartaal etc tussen zitten, van de eerste rekening betaal je naar de 3de rekening geld voor andere uitgaven (1 bedrag) die je op de 3de splitst ...

overzicht duurt echt een half jaar of meer .. en bezuinigen kan door nieuwe dingen maar ook juist het oude blijven gebruiken .. reken eerst goed door .. bv bezuinig je wel genoeg door aanschaf van iets nieuws ? om binnen 3 a 4 jaar het eruit te hebben .,.. soms kan je beter gewoon wachten totdat het defect gaat.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreetje_
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-04 17:15
Als je nou Alles in 1 Basis van Upc neemt en gaat uitbellen via voip.

Dan hoef je alleen maar een kastje van gigaset n300 ip aan te schaffen waar je de handsets op aanmeld. Zo ben je gewoon bereikbaar en kan je heel voordelig uitbellen bijvoorbeeld via freevoipdeal. Het klinkt ingewikkeld maar stelt niks voor.

Dan ben je een stuk voordeliger uit dan je nu bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen028
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-01 12:38
@vso
Als je voor 25 euro moet leven per week met 4 personen vind ik dat heel knap.
Eet je alleen brood???

Zou alleen digitenne nemen en af en toe een wifi spot zoeken.

[ Voor 23% gewijzigd door jeroen028 op 14-05-2013 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
vso schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:23:
Ik ben heel benieuwd wat je in een week zoal koopt... Je hebt zeker niet toevallig een kassabon bij de hand?
Als ik voor het gemak tel als 1 volwassene = 2 kinderen, kom ik op 8,33 euro per volwassene. Dat is EUR 1,19 per persoon per dag. Als ik kijk wat ikzelf eet, schat ik dat op ongeveer 1 kg per dag. En ik ga uit van het gewicht om te zorgen dat er in ieder geval enige massa binnenkomt. Plus drinken.
Dan kan je dus gemiddeld uitsluitend producten eten die minder dan 1 euro per kg kosten... Dat redt ik in de supermarkt maar met enkele producten, bijvoorbeeld:
-spaghettislierten
-aardappels (afhankelijk van de tijd van het jaar)
-diepvriespatat

En heel veel producten zeker niet:
-appels
-bananen
-vlees

Dus ik ben heel benieuwd hoe je dat doet :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 20:32

Mentalist

[avdD]

Hele gekke vraag, maar.. Kan je vrouw niet gewoon wat minder bellen. :X

Je zit op zich goed met UPC alles-in-1 basis voor €39,50, alleen dat onbeperkte bellen kost dan toch weer €14. Daarvoor dan VoIP erbij lijkt inderdaad de meest logische optie.

CanalDigitaal is financieel niet echt interessant. Je hebt meer aansluitkosten* en kan maar op 1 toestel kijken. En ook de maandprijs is totaal niet meer interessant (vroeger wel, met het settoppakket.. dat is lang geleden).

*CanalDigitaal: decoder, smartcard (70 euro oid los), activatiekosten, schotel/LNB/kabel/DiSEqC als je dat nog niet hebt.

Digitenne is ook niet meer interessant, sinds de laatste prijsverhoging naar €12,50 al helemaal niet meer.

Bij IPTV over ADSL bestaat volgens mij ook geen duidelijk goedkoper aanbod dan UPC. Ik kreeg ooit een brief van Telfort voor alles-in-1 voor €34,50/maand maar dat was geen reguliere aanbieding. (en het nadeel is: dan zit je bij Telfort)

De enige opties die je dan hebt zijn glas en UPC. En nog eentje dan.. Als je alleen maar naar Nederland 1, 2 en 3 in SD kijkt dan zou je een antenne op je TV aan kunnen sluiten en ze gratis via DVB-T uit de lucht plukken. GTST kan je vrouw ook op youtube kijken. :P
RemcoDelft schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 19:45:
[...]

Ik ben heel benieuwd wat je in een week zoal koopt... Je hebt zeker niet toevallig een kassabon bij de hand?
Als ik voor het gemak tel als 1 volwassene = 2 kinderen, kom ik op 8,33 euro per volwassene. Dat is EUR 1,19 per persoon per dag. Als ik kijk wat ikzelf eet, schat ik dat op ongeveer 1 kg per dag. En ik ga uit van het gewicht om te zorgen dat er in ieder geval enige massa binnenkomt. Plus drinken.
Dan kan je dus gemiddeld uitsluitend producten eten die minder dan 1 euro per kg kosten... Dat redt ik in de supermarkt maar met enkele producten, bijvoorbeeld:
-spaghettislierten
-diepvriespatat

-appels
-bananen
-vlees

Da's inderdaad wel erg krap. Dus, challenge accepted. :+ [insert meme plaatje]

Wat zou je voor €1,19 kunnen eten:

• 6 sneetjes brood €0,205 (AH volume voordeel wit/bruin/volkoren, twee broden voor €1,50)
• 42 gram pindakaas (ongeveer 3 porties) €0,09 (Euroshopper €1,29/600g)
• 40 gram hazelnootchocopasta (weet het niet, maar hoop dat je er 3 boterhammen mee weet te smeren) €0,08 (Euroshopper €1,19/600g) [edit]appelstroop kan ook. is nog ietsje goedkoper, variatie!
• 1 ei €0,14 (scharrel Aldi/Lidl/AH basic)
• 1 glas (125ml) melk of chocolademelk €0,07375 (Euroshopper/Aldi/Lidl €0,59/liter)
• 1/2 appel (100g) €0,10 (€1/kg)
• 1/2 banaan (90g) €0,125 (€1,39/kg)
• 75 gram rijst €0,07 (Euroshopper €0,95/kg)
• 169 gram erwten en/of sperziebonen €0,225 (Euroshopper diepvries ongeveer 60cent/450g)
• 1/8 blikje haring-in-tomatensaus (60% haring, dat is 14,25g haring/persoon plus wat tomatensaus, delen met z'n vieren over 2 dagen) €0,08125 (Nettorama, Statesman 190g)
• Water uit de kraan: is geen onderdeel van je boodschappenlijstje

Totaal: €1,19 :P Maar is het genoeg?

Appel lijkt zwaar, maar ik heb even een appel op de weegschaal gewogen en die was 200g. Een kleinere appel zou misschien een goed idee zijn, maar ik weet niet of je ze dan nog voor €1/kg kan kopen.

Vlees/vis kon er eigenlijk helemaal niet uit en die 14,25g is zware armoe maar ik wou het er met alle geweld bij hebben, zelfs al voorziet het ei al in de vereiste vitamine B12. (als je geen enkele bron van B12 hebt ga je op termijn dood) Voor brood/rijst kies je bij voorkeur volkoren en bruine rijst, dat is nog een beetje gezond.

Waarom melk of chocolademelk? Wel, ik wou het een beetje feestelijk houden :+ maar het is ook een goedkope bron van eiwitten. Wat betreft het feestelijk: al het brood is belegd. Dat ìs feestelijk.

Kijk ik naar de schijf van vijf voor een vrouw van 30 (vrouwen hebben minder nodig) dan zien we..
• 200g fruit: check!
• 200g groente: bijna! Maar zelfs mensen met voldoende budget komen er vaak niet aan dus dat is blijkbaar geen ramp.
• 200g aardappel/rijst/pasta: 75g is een redelijk normale portie. Let op dat 75g ongekookt is terwijl de aanbevolen 200g na bereiding is. Dus check!
• 6 sneetjes brood. Check!
• 30g kaas. Neuh-euh. Te duur. (zou gesneden €0,17 kosten, ongesneden €0,14-15)
• 450ml melk. Neuh-euh. Verder dan 125ml komen we niet.
• 100-125g vlees/vis/ei. 60g (ei) + 14,25 (vis) = 74,25g. Niet genoeg, maar qua eiwitten komt er ook nog zo'n 6g aan eiwit uit de pindakaas. Zou je de vis vervangen door een half ei, dan ben je er zo'n beetje met 90g en binnen budget.
• 15g bak/braad/frituurolie: neh.
• 30g halvarine: nope.
• 1500-2000ml dranken: drink zoveel water als je wil.

Een man komt nog wat slechter uit de bus. Het aantal kcal heb ik niet gecheckt, maar zal ook wel onvoldoende zijn.

Conclusie: je zal vast in leven blijven, maar gezond en voldoende eten voor €1,19.. Dat gaat net niet. Tenminste, ik kom er niet uit. Voor een euro of 2 moet het wel lukken echter.

Dan nog de treurige voetnoot: het zal mij absoluut niet verbazen als mijn €1,19 lijstje gezonder is dan het dieet wat de gemiddelde Nederlander dagelijks naar binnen schrokt.

..zal ik maar een eigen topic openen? :+

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 406530

W3ird_N3rd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 02:13:
Hele gekke vraag, maar.. Kan je vrouw niet gewoon wat minder bellen. :X

lang verhaal...
[...]
Dat was ook mijn eerste vraag toen ik het verhaal las. Eventueel kun je een tussenoplossing nemen door 's avonds bellen na 8 uur onbeperkt te maken. Ziggo en KPN bieden dat als optie. Daarnaast kunnen mensen jou ook bellen uiteraard. Je bent niet verplicht anderen te bellen enzo...

Verder kun je nog internettelefonie (Skype) gebruiken, maar dan maak je weer extra kosten door de PC te laten draaien (energie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Maar hoe komt het dat jou vrouw zoveel tijd hebt om te bellen dan?
als ze thuis zit is het dan gewoon beter om een baan te zoeken?

echter je kan altijd alles in kaart brengen wat er binnenkomt en wat er uitgaat.
http://www.youneedabudget.com/ bijv is tool die met je mee kan denken.

Het idee is dat alles wat binnenkomt een doel moet hebben, zo kun je sparen voor de vaste lasten voor bijv over 2 maanden zodat je op een gegeven moment een heleboel overhebt.

En je hebt natuurlijk de standaard besparingen.
  1. Geen afwas machine (veel water + stroom)
  2. geen droger gebruiken (vrij veel stroom)
  3. PC altijd uit tenzij je gebruikt(stroom
  4. koelkast iets warmer zetten net genoeg(stroom)
  5. van 2 naar 1 auto als dat het geval is?(benzine vezekering wegenbelasting)
  6. met de fiets naar het werk(Benzine)
  7. Geen onozle abbo's sportschool nzb etc. (gewoon dikke knaken)
  8. verkoop oude niet gebruikte spullen bijv in de v/a. (dikke knaken)
  9. kort geld in op je hobby (niet te veel wel besparen)
er zijn er natuurlijk nog veel meer zoek en gij zult vinden!

[ Voor 40% gewijzigd door Baazie op 15-05-2013 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Afwasmachine kost 16 cent per keer heb ik laatst uitgerekend. Dat is dus echt helemaal niks. Droger kost wél veel, doorgaans 1-1,5 euro per keer :o

[ Voor 23% gewijzigd door havana op 15-05-2013 08:48 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
W3ird_N3rd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 02:13:
Da's inderdaad wel erg krap. Dus, challenge accepted. :+ [insert meme plaatje]

Wat zou je voor €1,19 kunnen eten:
Je hebt er serieus werk van gemaakt _/-\o_
Ik hoop dat vso zelf ook nog met een antwoord komt.
Baazie schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 08:20:
• Geen afwas machine (veel water + stroom)
Op eco-stand verbruikt de mijne (uit m'n hoofd) ongeveer 12 liter water (anderhalve cent) en 1 kWh stroom ('s nachts, zeg 22 cent). Qua waterverbruik ben ik aanzienlijk meer kwijt als ik met de hand zo'n berg moet afwassen. De grote truc: witgoed alleen vol laten draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• havana
De grote truc: niet besparen op zaken waar die op de keper beschouwd niks opleveren.

Besparen op de grote happen, niet op alle kleine beetjes die je leven zoveel fijner maken.

En oh ja, vergeet ook niet je eigen tijd te rekenen. Als ik zelf ga afwassen scheelt dat misschien 10 euro per jaar (ik betwijfel het maar goed), maar het kost me wel zeker 20 uur van mijn tijd (als het niet meer is). Mijn eigen tijd is me heel wat geld waard.

Geld besparen door er zelf in tijd in te steken vind ik niet efficiënt.

[ Voor 61% gewijzigd door havana op 15-05-2013 09:12 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117064

W*F! 25 euro per week! I know completely off topic maaruh ik ben wel benieuwd wat je dan te eten krijgt! Ik zie de breakdown van 1,19 pp per dag maar dat is echt niet te doen! Wij besteden met zijn tweeën (en een kat) 600 per maand en daar zitten dan wel de schoonmaak spullen en kruidvat zaken bij zoals scheerschuim enzo. Per week komt dit op gemiddeld 125 euro per week. Dit is ongeveer verdeeld in 25 euro slager (als ik vlees eet dan kan ik dat helaas alleen goed eten, die kiloknallers krijg ik niet door de strot). 75 euro bij de plus voor groenten, andere eet artikelen, chips, brood, broodbeleg, kattenvoer etc. Ik drink bijna geen frisdrank meer want dat is duur en ben aan het minderen met chips enzo. En gemiddeld 25 euro buiten de deur of thuisbezorgd, je wilt toch ook wel eens een patatje of gebakje ergens eten. En ja we life from paycheck to paycheck maar zou ook graag meer grip willen hebben op de zaken! Ben al begonnen in Excel en weet precies waar het misgaat echter het blijft lastig budgetteren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Niet online
RemcoDelft schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 09:02:
[...]

Je hebt er serieus werk van gemaakt _/-\o_
Ik hoop dat vso zelf ook nog met een antwoord komt.

[...]

Op eco-stand verbruikt de mijne (uit m'n hoofd) ongeveer 12 liter water (anderhalve cent) en 1 kWh stroom ('s nachts, zeg 22 cent). Qua waterverbruik ben ik aanzienlijk meer kwijt als ik met de hand zo'n berg moet afwassen. De grote truc: witgoed alleen vol laten draaien.
is dit inclusief de tabletjes die je moet gebruiken?

wij hebben wel iets meer kosten.

gezamenlijke kosten:
  1. huur 284
  2. gas/stroom 100
  3. water 17
  4. internet/tv/telefonie 65
  5. 2katten 1 hond 80 (voedsel dierenarts pillen ontvlooi)
  6. gemeente belastingen 40
  7. vezekeringen 20 (huis inboedel etc)
  8. cosmetica 25 (shampoo en bende)
  9. boodschappen 250 (inclusief ergens eten)
  10. sparen 100
Heb je toch een bedrag van 980 eu.

Dit is veder exclusief persoonlijke kosten.
mobiel, zorgvezekering, auto vezkering, benzine, wegenbelasting, sportschool, ewaka, sparen, lening auto

[ Voor 34% gewijzigd door Baazie op 15-05-2013 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:02
Inmiddels gaat dit topic over veel meer dan alleen de internetverbinding (wat al uit dit topic blijkt slechts een marginaal onderdeel is)

Een move naar W&I lijkt me dan ook vrij logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Baazie schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 09:48:
is dit inclusief de tabletjes die je moet gebruiken?
Sorry, vergeten. Dan komt er nog 8 cent bij. Maar afwasmiddel is ook niet gratis, en daar ben ik niet zuinig mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ik ben 41 euro per maand kwijt voor het goedkoopste KPN pakket met Interactieve TV en 8 mbit internet (VDSL). Vaste telefonie heb ik verder niet (heb ik een mobiel voor).

Werkt prima, ligt er nooit uit, etc. Meer heb ik ook niet nodig om het nieuws te lezen en van afstand te kunnen werken (Remote Desktop naar kantoor).

Die ene film die ik eens download in de zoveel tijd kan ik ook best wat langer op wachten.

Besparen gaat met name om het bepalen wat "voldoende" is. Het gaat erom dat je voor jezelf kunt ontdekken waar je genoeg aan hebt en op basis daarvan ga je keuzes maken.

Je moet dus de veronderstellingen die jij momenteel hebt over jouw benodigdheden onder de loep nemen, vooraleer je echt resultaten zult boeken.

Dit geldt voor alles. Moet je per se een woning met een tuin hebben en 4 slaapkamers? Moet je per se een middenklasser auto hebben of is een klein stadsauto'tje ook genoeg? Heb je eigenlijk wel een auto nodig? Zijn al die verzekeringen wel nodig of kun je beter zelf voor bepaalde dingen een buffer aanhouden? Wat heb je eigenlijk aan dat tijdschrift waar je op geabonneerd bent? Etc, etc, etc.

Als ik langer met mensen wil bellen gebruik ik gewoon Skype overigens. Kun je ook prima uitleggen aan de vrouw.

[ Voor 59% gewijzigd door Lethalis op 15-05-2013 11:55 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Lethalis schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 11:44:
Ik ben 41 euro per maand kwijt voor het goedkoopste KPN pakket met Interactieve TV en 8 mbit internet (VDSL). Vaste telefonie heb ik verder niet (heb ik een mobiel voor).

Werkt prima, ligt er nooit uit, etc. Meer heb ik ook niet nodig om het nieuws te lezen en van afstand te kunnen werken (Remote Desktop naar kantoor).

Die ene film die ik eens download in de zoveel tijd kan ik ook best wat langer op wachten.
best eng.... jij bent precies hetzelfde als ik :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Alles staat of valt met de kosten die TS heeft.

Als die er 2000 in de maand doorheen jaagt, dan is er verstandig om te kijken waar het naar toe gaat.
Een van de grootste kostenpost is nog altijd de auto, een middenklasse auto kost alleen al aan afschrijvingskosten 1000 tot 1500 euro, terwijl een barreltje voor nog geen 600 euro te verkrijgen is. Daarnaast zijn het ook comfort zaken die het verschil maken. Een airco mag je er gelijk uitknikkeren voor een ventilator etc etc.

Maar alles staat of valt met de kosten die hij heeft.

En de weg naar Rome is niet in een dag gebouwd,
als het lukt om 100 tot 150 euro voor de eerste maand voor mekaar te krijgen dan ben je al op de goede weg. Vervolgens kun je verder schaven.

En nog een tip, als er een inkomen is weggevallen, kijk of je recht hebt op zorgtoeslag. Heb je creditcards of goederen op afbetaling gekocht met een hoge rente, los die af met vakantiegeld, die krijg je rond deze periode, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Heb je elke maand een tekort van € 100,-, dan ga je failliet. Heb je elke maand een overschot van € 100,- dan kun je rijk worden. Kun je wel focussen op de grote brokken, maar de details maken het verschil tussen verhuizen of niet.

Anyway, ik heb gemerkt dat ik heel goed zou kunnen leven met alleen een mobiel abonnement! Maar ik ben dan ook een sufkut die tv kijken saai vindt... Echt, het went wel.
Iblies schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:01:
Alles staat of valt met de kosten die TS heeft.

...

Maar alles staat of valt met de kosten die hij heeft.

...
En het inkomen ;)

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
vso schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:23:
1) alle vaste lasten in kaart
3) gsm's naar prepaid pakketen overgezet 1x per maand/2maanden opwaarderen en min 5,- voor nood reserve
4) energie meter's (toon van eneco bv) en zo'n ding van 10,- die je er tussen mikt

Je kan wel op alles bezuinigen, maar soms zijn de groot verbruikers dingen waar je het niet van verwacht.
Wtf, 25 euro per week!?!?
Wij zijn met z'n drieën, maar onder de 100 euro per week blijven is soms een hele opgave...
voor ons werkte daarnaast 3 rekeningen
1ste = geld binnen (hier spaar/buffer je)
2de = vaste lasten (huur, abbo's etc )
3de = boodschappen a 130,- per maand ..(gemiddeld ene maand meer dan de ander)
Kun je onbeperkt nieuwe rekeningen aanvragen eigenlijk?
let op dat bij vaste lasten er ook dingen van 10maanden, per kwartaal etc tussen zitten, van de eerste rekening betaal je naar de 3de rekening geld voor andere uitgaven (1 bedrag) die je op de 3de splitst ...

overzicht duurt echt een half jaar of meer .. en bezuinigen kan door nieuwe dingen maar ook juist het oude blijven gebruiken .. reken eerst goed door .. bv bezuinig je wel genoeg door aanschaf van iets nieuws ? om binnen 3 a 4 jaar het eruit te hebben .,.. soms kan je beter gewoon wachten totdat het defect gaat.
Dat laatste zie je vaak bij auto's, maar zwager wil een nieuwe auto, omdat hij straks niet voor dure reparaties wil komen te staan... Want dat vindt hij te duur 8)7

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RemcoDelft schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 19:45:
[...]

-spaghettislierten
-diepvriespatat

-appels
-bananen
-vlees

de gouden tip is begin met het goedkoopste eten in de winkel, bevalt het je niet ga je naar een iets duurder merk totdat het bevalt.

Hoe ik dat doe ? slim inkopen en invriezen/voorraad kast. je hebt wel redelijk wat vriezer ruimte nodig.
ik koop bulk als het voordeliger is, kijk wel uit want in de vriezer verpietert het ook.
maar herverpakken voordat je het invriest + labelen helpt :)

Omdat ik hier in het westland zit is groente goedkoop bij de kas te krijgen. (handig als je vrouw fiets tochtjes maakt met de kids en fietskar) ook schoonvader heeft aardige lap grond voor verbouwen .. het is niet veel wat je bespaart, maar elke euro bespaart is er 1
Tomaten 3 a 4 kilo is makkelijk te verwerken naar tomaten saus, in de pan mikken, inkoken + staafmixer verder indikken.. zeven (als je dat wilt) en invriezen..
zo is bv rook worst van de c1000 75cent voor 100g (uit het hoofd) en een unox rookworst 2.40 oid.. 3x75 = goedkoper + meer dan de unox dus .. kopen..

Invriezen van etenswaren, strooikaas, goedkope ham voor op brood (niet alles maar sommige dingen) of overschot van het avond eten, ontdooien in de koelkast in de ochtend.. sávonds eetbaar. (scheelt magnetron gebruik)

Bv pannekoek mix is niks anders als bloem (met of zonder gedroogd ei, en soms melkpoeder) en zelf toevoegen melk/water .. kost 1,- of 1,20 terwijl bloem 40 cent kost (etc) ..
Met bloem kan je ook tortilia's zelf maken, brood en andere zaken gewoon zoeken op recepten :P

1 kleine pak appelmoes, of (huzaren)slaatje is duurder/minder dan groot verpakking .. ik gooi liever laatste beetje appelmoes/salade na 2 weken weg dan iets wat niet aangeraakt is.

Je eetpatroon (gewoon sochtends, smiddags en savonds eten) is ook belangrijk, geen frisdranken (of 1 fles per week)

In het begin was het wel erg wennen, voor de volwassenen, de kids boeide het niet. maar naar verloop van tijd word het een way-of-life en mijn vrouw had in het begin van "ja ik ga niet dingen eten die ik niet lust etc gezeur" maar nu kookt ze met plezier en der staan soms gerechten op tafel die zeker voor herhaling vatbaar zijn.

Wat voor ons scheelt is dat ik de inkopen zelf niet doe, (ik kom met meer thuis dan nodig is) en dat we niet zoveel naar de winkel hoeven te gaan vanwege de voorraad we hebben serieus soms tijden dat de vriezer/voorraad vol zit door het "hamsteren" op dit moment trakteren we ons op "luxere" artikelen of als er een feest is ..

overgens we zijn gestart met 35,- per week en 10,- reserve, de reserve was voor bulk aankoop van dingen die je niet vaak koopt, zoals vaatwasser tabletjes of waspoeder ... Dit is inmiddels 2de natuur dus we spreken die minder aan als verwacht
dfrenner schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:52:
[...]

Wtf, 25 euro per week!?!?
Wij zijn met z'n drieën, maar onder de 100 euro per week blijven is soms een hele opgave...
das veel ik vond het trouwens al erg van 60,- per week naar 25,- en dat lukt

Tja ligt eraan hoe je boodschappen doet, pak je bon er bij en ga eens kijken wat niet nodig is.
- frisdrank, snoep, kant en klaar meuk(snelle hap)

Ga je nu weer boodschappen doen, kijk eens welke producten je zou kunnen vervangen door goedkopere alternatieven, vraag je af of je dat echt nodig hebt.

Als frisdrank bv echt nodig is/gewenst kan je bv soda club apparaat aanschaffen, scheelt een berg, de Co2 doe je erg lang mee. (wij gebruiken hem nauwelijks nog)

Eet je graag salades kan je deze ook perfect maken van overschot van avond eten (je kookt wat meer en zet het apart) ..

Meeste willen simpel de tijd niet nemen op te besparen, en gaan dus voor de duurdere (kant en klaar) troep
bv eten in de kantine a 5,- per maaltijd of bammetje van vrouw/de moeder voor 2,- of minder (nooit doorgerekend) ..

zelfde reden waarom ik prepaid gsm abbo heb, ik heb geen behoeft aan internet of onbeperkt bellen voor 30,- per maand. Als ik maar bereikbaar ben.
Terwijl abbo ik altijd voor 30,- per maand verbelde ..
[...]
Kun je onbeperkt nieuwe rekeningen aanvragen eigenlijk?
jup als je maar weet dat er kosten bij komen :)
[...]
Dat laatste zie je vaak bij auto's, maar zwager wil een nieuwe auto, omdat hij straks niet voor dure reparaties wil komen te staan... Want dat vindt hij te duur 8)7
nee zo onlogisch is dat vaak niet, maar linksom of rechtsom betaal je het toch.. in die 3 a 4 jaar tijd heb je fabrieks garantie etc .. die lease maatschappij-en doen ook die constructies .. maar uiteindelijk betaald de klant toch ..

Het is maar net waar je geld aan uit wil geven, zolang je het maar 1x uitgeeft is er niks aan de hand.
het probleem is dat mensen gewoon het overzicht niet van de uitgave(n) hebben. En ze komen er pas achter wanneer ze ver over hun budget heen zitten. of onverwachte uitgaves van 500 of 1000 die ze niet voorzien/bespaart hebben.

We zijn ook radicaal gaan besparen na de zoveelste financiele crisus..toen waren we het zat. en soms moet je je partner voor het blok of feit zetten. Bv zoals de vrouw die teveel bel kosten maakt. .prepaid of geen telefoon. altijd kunnen bellen hou maar 5,- op je prepaid over .. over 2 maanden kan je pas weer opwaarderen .. (dit was bij mij thuis het geval) begin niet leuk en je moet zelf ook het doen.. maar nu is mijn vrouw dus zelfs zo van .. o opwaarderen ? pff red het nog wel 2 maanden geef me maar een pak peuken .. en dus zogezegd de tractatie voor goed gedrag :) (jezelf belonen is wel goed imho)

je moet niet bezuinigen om het bezuinigen maar een doel stellen en beloningen die redelijk zijn..

[ Voor 33% gewijzigd door vso op 15-05-2013 15:39 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-02 16:14
Ik zou never nooit bezuinigen op eten. Je moet wel een beetje plezier in je leven hebben na een zware werkdag. Beste besparing die ik heb gemaakt is gewoonweg mijn smartphone + mobiel internet het raam uit te gooien, de huistelefoon op te zeggen en minder te stoken. Scheelt toch wel genoeg om wat leuke dingen van te doen en ik zit niet meer autistisch naar een telefoon te staren. Win/win. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 117064 schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 09:32:
W*F! 25 euro per week! I know completely off topic maaruh ik ben wel benieuwd wat je dan te eten krijgt! Ik zie de breakdown van 1,19 pp per dag maar dat is echt niet te doen! Wij besteden met zijn tweeën (en een kat) 600 per maand en daar zitten dan wel de schoonmaak spullen en kruidvat zaken bij zoals scheerschuim enzo. Per week komt dit op gemiddeld 125 euro per week. Dit is ongeveer verdeeld in 25 euro slager (als ik vlees eet dan kan ik dat helaas alleen goed eten, die kiloknallers krijg ik niet door de strot). 75 euro bij de plus voor groenten, andere eet artikelen, chips, brood, broodbeleg, kattenvoer etc. Ik drink bijna geen frisdrank meer want dat is duur en ben aan het minderen met chips enzo. En gemiddeld 25 euro buiten de deur of thuisbezorgd, je wilt toch ook wel eens een patatje of gebakje ergens eten. En ja we life from paycheck to paycheck maar zou ook graag meer grip willen hebben op de zaken! Ben al begonnen in Excel en weet precies waar het misgaat echter het blijft lastig budgetteren....
Ik lees toch genoeg redenen waarom jullie niet voor EUR 25/week leven:
- luxe vlees
- die chips idd
- buiten de deur eten
- kat

Kat zou ik sowieso buiten dit 'potje' houden, huisdier is even wat anders dan je eigen eten, al is ook daar geen reden om alleen Sheba en luxe Whiskas te geven.

Mbt eten:
- geen halffabrikaten kopen (potjes "aardappel anders", sausjes enzo)
- grote hoeveelheden kopen, grote hoeveelheden koken, invriezen en meerdere dagen ervan eten
- goede Halal slagers leveren veel betere kwaliteit dan supermarkten voor een aanzienlijk lagere prijs dan de 'keurslagers' e.d. (al mis je daar natuurlijk varken en paard :z )
- seizoensgroenten zijn altijd goedkoper, geeft ook afwisseling van week tot week.
- stoofgerechten verdienen de voorkeur, omdat je zo alle smaak behoudt van de ingredienten en makkelijker grotere porties kunt maken - en het smaakt op de tweede dag vaak zelfs beter (zuurvlees, boef bourgignon etc)
- kijk eens over de grenzen naar wat mensen traditioneel eten, daar kun je veel inspiratie opdoen voor goedkope maar voedzame recepten:
[list]• ipv brood + beleg kiezen voor havermoutpap voor ontbijt
• rijst+linzen+boter+iets groens=vullend, voedzaam en goede balans koolhydraten/eiwitten/vitamines, basis van de Indiase koken (Chikari)
• mais + bonen + zonnebloemolie + iets groens idem (basis van Mexicaanse keuken)
• in NL minder populaire stukken vlees zijn goedkoop, kalfskopvlees (verkrijgbaar bij betere halalslager) is beste prijs/kwaliteitverhouding, ideaal voor alle stoofgerechten, hart wordt in NL ook onderschat maar doet niet onder voor biefstuk als je het goed klaarmaakt, en paard is laatste tijd veel in nieuws geweest, maar gezonder dan rund en uitermate lekker in Limburgse recepten.
• Ierland en Schotland zijn traditioneel arme landen, kijk naar Irish stew (aardappel, wortel, ui en goedkope lamsnek (halalslager, NIET dure supermarkt)) of cock-a-leekie (kip, havermout, prei) voor suggesties die niks kosten maar wel vullen en gezond zijn.[/lsit]
Zo kun je nog veel meer bedenken.

Concreet voorbeeld voor twee dagen voor twee personen, Irish stew:
- kilo aardappelen EUR 1
- twee winterpenen EUR 0.40
- 300g lamsnek EUR 2
- twee middelgrote uien EUR 0.10
- halve koolraap EUR 0.90
- snufje zout, beetje peper voor smaak, evt kruiden of andere groenten toevoegen EUR 0 (bij benadering)
---------------------------------------------
Totaal EUR 3.40 voor avondeten voor twee dagen, met ruime porties en ruim gerekende prijzen, dus EUR 0.85 per persoon per dag.

Concreet voorbeeld, havermoutpap voor ontbijt voor twee personen:
- 1/4 zak havermout EUR 0.20
- snufje zout, kraanwater EUR 0 (bij benadering)
-------------------------------------------------------------
Totaal EUR 0.20 voor 1 dag, dus EUR 0.10 per dag.

Samen kom je voor avondeten + ontbijt op EUR 0.95 per persoon, per dag uit, dus minder dan EUR 14 per week. Dat geeft RUIME marge om nog thee, koffie, melk, vruchtensap en evt wat tussendoortjes te kopen en toch niet boven de EUR 25 per week voor twee personen uit te komen.

Nu ga je waarschijnlijk binnen de kortse keren vervelen met alleen die twee recepten, maar zoals ik al aangaf kun je veel meer verzinnen. Vuistregel blijft kijken naar het seizoen en kijken naar wat arme mensen op het platteland wereldwijd eten. Waar die twee samenvallen kun je erg goedkoop eten - en gezond ook (itt alleen maar blikjes en zakjes enzo).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik weet niet hoe jij je boeuf bourgignon maakt, maar in mijn recept gaat er een hele fles rode wijn in + een kilo relatief prijzig vlees. Dit kun je nou niet echt een budgetmaaltijd noemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 18:32
Ik vraag me eerder af hoe ver de TS wilt gaan en of hij bereidt is om offers te maken. Als ik zaken lees als 'onbeperkt bellen, nieuwsgroep abbo, 30 mbit per maand', dan lees ik alleen maar luxe zaken (erg zwart/wit genomen).

Oftewel, een aantal simpele bespaar slagen zijn zeker te maken. Maar als de TS "serieus" wilt besparen (zoals in de topic titel), dan moet hij goed nadenken over de grenzen en hoe serieus je wilt zijn.

TS, waar liggen je grenzen? En wanneer wijk je daarvan af?

[ Voor 7% gewijzigd door rvtk op 15-05-2013 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
^^ Nou, een usenet abbo bespaart mij toch erg veel geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

EddoH schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:58:
[...]

Ik weet niet hoe jij je boeuf bourgignon maakt, maar in mijn recept gaat er een hele fles rode wijn in + een kilo relatief prijzig vlees. Dit kun je nou niet echt een budgetmaaltijd noemen :P
Maak er dan maar Cassoulet van ;)
Gedefinieerd als stoofpot met vlees en witte bonen. *NOM*.

Uberhaupt goddelijk goedkoop voedsel: droge peulvruchten. Ideaal in de opslag en idioot goedkoop als vulling. Ik gebruik het veel en wij geven tussen de 300 en 500 per maand uit aan voedsel.
(met 2 personen, we eten graag lekker en gezond, bovendien is budget niet echt een issue)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EddoH schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:58:
[...]

Niet goedkoopste, maar het kan absoluut op een budget. Je moet dan natuurlijk geen goede Bourgogne Pinot Noir gebruiken, maar een Vin de Pays/Vin de Table.

Als ik het even optel voor 8 porties (4 dagen 2 personen dus!)
- 800g runderlappen EUR 6.40
- 125g spekblokjes EUR 1
- 2 grote uien EUR 0.10
- 1 winterpeen EUR 0.20
- knoflook, bloem, olie, kruiden samen EUR 0.10 max
- 2 stengels bleekselderij EUR 0.20
- 250g champignons EUR 1
- 2kg aardappelen EUR 1.50
- 1 fles Vin de Pays EUR 2.99
----------------------------------------------------------------
Totaal EUR 13.50 voor 8 porties, dus EUR 1.68 per persoon per dag. Inderdaad stukken duurder dan de Irish stew, maar prima te doen als makkelijke 'luxe' maaltijd tussendoor :)
defusion schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:06:
Want?

Niets wat je via nieuwsgroepen kunt downloaden kun je niet met minimale inspanning ook via gratis torrents binnenhalen. Nieuwgroepen zijn makkelijker, maar gemak kost geld - en als je dat niet hebt moet je het niet uitgeven :o

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 15-05-2013 16:34 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 09:49

Mx. Alba

hen/die/zij

RemcoDelft schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:33:
[...]

Dat gebruikte ik ook.

Ik had analoge kabeltelevisie van UPC (€50 per kwartaal), daarnaast het goedkoopste ADSL-abonnementje van Telfort (€17,50 per maand) en mijn SIP-account van Voipbuster ingesteld op het Telfortmodem zodat ik met een normale telefoon aan de Telfortbox gekoppeld via Voipbuster kon bellen en gebeld worden. Af en toe opwaarderen (maak je toch wel op aan af en toe naar mobiel of naar niet-free-landen bellen) en je kunt weer een hele tijd gratis bellen naar vaste nummers in een heleboel landen (en zelfs naar mobiel in Canada).

Trouwens... Je moet veel besparen "maar vrouwlief belt veel". Kan vrouwlief dan niet gewoon wat minder bellen in het kader van de nodige besparing? :D

[ Voor 13% gewijzigd door Mx. Alba op 15-05-2013 16:48 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:16:
Want?

Niets wat je via nieuwsgroepen kunt downloaden kun je niet met minimale inspanning ook via gratis torrents binnenhalen. Nieuwgroepen zijn makkelijker, maar gemak kost geld - en als je dat niet hebt moet je het niet uitgeven :o
Daar heb je gelijk in. Aan torrents denk ik tegenwoordig niet eens meer tenzij ik iets NIET kan vinden op usenet.

Anyway, ik bespaar zodat ik meer geld heb voor de dingen die ik leuk vind om te doen/kopen. Het zou niet in me op komen te besparen op hobbies (en daar valt usenet indirect ook onder) tot ik echt niet anders kan. Hoewel wat internet betreft ben ik van 120 -> 60mbit gegaan uit kostenbesparing. Maar goed, in de praktijk merk je van dat verschil maar weinig. Opeens naar 8-20mbit gaan is wel even wat anders natuurlijk.
Moeten besparen omdat je anders niet meer rond kan komen zal natuurlijk iets drastischer zijn. Dan zal usenet er uiteindelijk ook wel aan moeten geloven, maar niet voordat op internet en mobiele abonnementen is bespaard. Onbeperkt bellen doe je maar via je computer, of ze bellen jou maar als het zo nodig is.

ps. usenet abbo's (en vaak ook internet) kun je delen. Denk aan buren, vrienden, collega's.

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 15-05-2013 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Je hebt helemaal geen usenet-abo (één b) nodig. Net zoals niemand eigenlijk een 50 Mbit verbinding nodig heeft.

[ Voor 40% gewijzigd door havana op 15-05-2013 17:38 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:22

PauseBreak

derp!

Fairy schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:10:
[...]

Klopt, dit wil ik ook gaan doen. Ik ben nog op zoek naar een goed programma of excel document om als basis te gebruiken. Ik kan zelf ook wel het wiel uitvinden, maar als het al bestaat (en beter dan mijn brouwsels) gebruik ik dat liever.
Wat dacht je van de site van het Nibud? Daar kun je vrolijk invullen wat je waaraan kwijt bent en daarmee zie je ook meteen waar je bovengemiddeld en benedengemiddeld uitgeeft ten opzichte van het gemiddelde van Nederland.

Verder qua bespaartips:
- Kijk je verzekeringen na en dan echt alles. Hoe noodzakelijk zijn eventuele aanvullingen op de basisverzekering? Kan de auto goedkoper worden verzekerd? Zijn de fietsen het nog waard om in de verzekering te blijven?
- Laat je vrouw minder bellen. Serieus, als geld écht krap zit, dan geef je haar een prepaidkaart en dat was het. Op = op voor de maand.
- Neem het allergoedkoopste tv + internetabonnement dat je kunt vinden.
- Koop juist wel de kiloknallers kip want veel goedkoper dan dat wordt het niet :+
- Koop geen frisdranken meer, en als je ze koopt, koop ze bij de Aldi. Hetzelfde geldt voor chips en snoepgoed.
- Kijk of je kunt carpoolen. Carpoolen kan ook vanaf een plek bij jullie beiden in de buurt, het hoeft niet van A naar B te zijn.
- De auto ipv naar de dealer, naar de universele garage brengen, waar ze met je meedenken en bereid zijn om tweedehands spullen of spullen die je zelf van ebay/marktplaats hebt gehaald te gebruiken.
- Stel voor alles budgetten op, inclusief het maandelijks sparen van een vast bedrag, en hou je daar aan. Verschillende banken hebben hiervoor een mogelijkheid binnen hun internetbankieren.
- Zet de verwarming 1 graad lager en trek eerder een trui aan.
- Douche korter. Zet desnoods een kookwekker die na bijv. 10 minuten afgaat.

Extra inkomsten:
- Ga eens door je dvd-collectie/games-collectie heen. Wat kijk/speel je wel en wat niet? Zet hetgeen nog iets waard is op marktplaats.
- Electronica/gadgets die je niet meer gebruikt ook verkopen.
- Ruim je zolder en kledingkasten op en verkoop wat je niet meer nodig hebt.
- Welke vaardigheid heb je? Wellicht kun je die inzetten om buiten werktijden extra inkomen te genereren. Hetzelfde geldt natuurlijk voor je vrouw.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 18-04 15:59
Onbeperkt bellen is de crux. Of ga in de rij staan bij Vodafone voor een onbeperkt bellen abo met de openingsacties of ga op visite bij die mensen. Soms bellen mensen uren met de buren, dan kan je net zo goed langsgaan.

Tele2 http://www.tele2.nl/internet-televisie.html is 36 euro per maand voor tv en internet. Geen bellen, wie heeft er nu nog een vaste lijn? Triple pakket kost 42,50 per maand, maar dan heb je weer een vaste lijn die altijd geld kost.

Goedkoopste UPC pakket is 40 euro per maand, wel met telefonie. Bij mijn weten is dat incl. de analoge abo's, ik betaal in ieder geval ~65 allin voor een hoger pakket.

IMO zijn dit niet de grootste klappers die je kan maken. Meer verdien je terug door het eigen risico op je zorg te verhogen als je toch nooit wat hebt. Aanvullende pakketten schrappen etc.
Autoverzekering via bv Nationale Nederlanden (erg goedkoop, voorwaarden redelijk). Voor iets betere voorwaarden FBTO, wordt dan wel lid van Vereniging Eigen Huis voor 24 euro per jaar voor een veelvoud aan korting op je FBTO verzekeringen. Pechhulp bij FBTO is vrij goed en veel goedkoper dan de ANWB.

En controleer of je elke verzekering wel nodig hebt. Doorlopende reisverzekering? Rechtsbijstandverzekering los bij elk product? Sluit dan één goede rechtsbijstand af i.p.v. overal een losse bij de betrokken polissen. Verzeker alleen wat je niet zelf kan dragen.

Werken jullie allebei fulltime? Kan dat?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

PauseBreak schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 18:03:
- Koop geen frisdranken meer, en als je ze koopt, koop ze bij de Aldi. Hetzelfde geldt voor chips en snoepgoed.
Geheel tegen je gevoel in is de AH daar goedkoper mee. Niet met de A-merken maar wel met eurshopper/basic. Een fles cola van Euroshopper kost 39 cent. Die van de Lidl iets van 59 cent. Dat geldt voor heel veel Euroshopper producten. Ze zijn niet allemaal even lekker, maar er zijn er hele series bij die prima smaken of werken. Maar hoe dan ook scheelt het enorm met de A merken. Ik drink Euroshopper cola, maar lust niet de ES chips. De scharreleieren bv. zijn precies dezelfde eieren die je overal vindt.

En voor alle supermarkten geldt dat het een echte wetenschap is om ze in te richten. Alles staat zo opgesteld dat je maximaal in de verleiding wordt gebracht. En dure producten zijn makkelijker te vinden dan de goedkope versies. Gratis koffie in een winkel? Let maar eens op, dat staat vaak naast de koekjes. Kijk dus eens op het onderste schap. Daar staan alle goedkope versies van de A producten die op ooghoogte staan. En als er een 'standaard' looproute is kijk naar de linkerkant. Rechts staan de producten die wat meer gepusht moeten worden. Staan er van die 'grabelbakken' met producten in een gangpad? Dat suggereert dat het een aanbieding is, maar dat is lang niet altijd zo. Of soms ligt er een enkele aanbieding in en liggen er vijf normale bij, of zelfs extra dure versies.
Allemaal trucjes die winkelinrichters gebruiken om meer te verkopen. Je hoeft niet je leven er dor laten beheersen, maar als je de achtergrond er van kent valt het je zelfs op hoe ze het doen kan je er doorheen kijken en een echte beslissing nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ortep op 15-05-2013 18:27 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Belangrijkste van besparen blijft slimmer je geld uitgeven.

Ik heb bewust duur internet abbo (xs4all) en ja dat kan goedkoper door andere aanbieder maar nee dat gaat niet gebeuren .. kabel tv, andere providers bieden minder voor meer geld dan ik nu heb.
Wel is nu interactieve tv verleidelijk omdat ik dan overal tv kan kijken via tablets/smart phone(s) en pc .. zonder extra tuner(s).

je hoeft niet alles te bezuinigen maar wees wijs.
dion_b schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:48:
[...]

Ik lees toch genoeg redenen waarom jullie niet voor EUR 25/week leven:
- luxe vlees
- die chips idd
- buiten de deur eten
- kat
<snip>

Nu ga je waarschijnlijk binnen de kortse keren vervelen met alleen die twee recepten, maar zoals ik al aangaf kun je veel meer verzinnen. Vuistregel blijft kijken naar het seizoen en kijken naar wat arme mensen op het platteland wereldwijd eten. Waar die twee samenvallen kun je erg goedkoop eten - en gezond ook (itt alleen maar blikjes en zakjes enzo).
mbt tot de kat, je kan ook een grote zak goed voedsel halen, bij de dieren zaak 45 tot 60,- en daar doen we 3 tot 4 maanden mee voor 3 katten, dat krijgen ze sochtends en savonds .... meerdere dieren winkel medewerker/ dieren verplegers die ik spreek zonder te noemen dat ik katten heb, tijdens mijn werk als IT-er bevestigen dit. En na 5 jaar moet ik zelf ook dit be-amen.

Daarnaast als je inderdaad grote partij kookt, kan je dit gemakkelijk 2 a 3 dagen in de koelkast bewaren, en afwisselend eten. of invriezen. (en als je slim invriest, heb je nog voor de luie-dag een snelle maaltijd uit de vriezer)

Betreft invriezen, bakjes is niet altijd makkelijk, bij de ikea kan je "zip lock" zakjes halen, kruiden + papier in het zakje en je kan makkelijk de hoeveelheid uit het zakje halen zonder "plakkende" kruiden..
Vlees kan je beter "los" of plat verpakken in 1 a 2 persoons porties (+/-200gr) zodat je makkelijk per stuk kan pakken of makkelijker kan ontdooien. en zakjes vriest makkelijker.. dan bakjes

Ga je een dag weg straks in de zomer kan je ook pakken sap invriezen, dit inplaats van koelelement(en) ..
fietskar scoor je makkelijk op MP en is gezonder dan de auto :) daarnaast is met de fiets(kar) boodschappen doen ook goedkoper want je kan beperkter meenemen..

Siroop kan je zelf makkelijk maken door water + smaakje (google=vriend), heb je een sterke blender kan je makkelijk slushpuppie's maken (geschaaft ijs) door Siroop erbij te doen :)

Wat ook helpt is een goedkope compressor (auto starthulp met compressor bv) en regelmatig je wasmachine/droger/stofzuiger en andere filters regelmatig schoon te blazen. ze werken efficienter en maken beter schoon .. sommige filters(niet papier) kan je ook in een sopje met heetwater + zout/azijn/soda even schoonmaken/ontvetten.

Bv van eneco een toon, is goedkoper dan een instelbare thermostaat van merk honeywell bv. geeft je overzicht. bv je temp op 15graden van 22:00 tot 06:00 (slaap je) om 6:00 tot 14:00 kan je als vrouw + kind thuis zit tot 18 graden verwarmen. en tot 22:00 naar 20 graden (zit je te relaxen dus heb je meer warmte nodig) .. in de zomer uit of 15graden. leg bv in woonkamer wat meer fleece dekens neer,
btw in bus/vliegtuig is het ook een truuk om je passagiers kalmer te krijgen .. breng de temp naar beneden en 80% gaat maffen..

Voor luxe heb ik een badkuip van plastic (75,-) 2 gipsblokken (5,-), antislipmat (1,-) en wasbak/bad putje (10,-) totaal nog geen 100,- het is nog goedkoper omdat de douche niet constant hoeft te lopen, maar het hele gezin is super blij (dat is meer waard) .. overgens mocht je afvragen het antislipmatje ligt op de tegels, daarop de gipsblokken en daarop het bad. dit omdat de afvoer er niet inzat, zelf moet maken. deze heb ik niet aangesloten maar "los" de 5cm opstaande rand tussen douche en rest van de badkamer verhindert overstromingen.. als ik verhuis dan kan de wooningbouw iig niet zeuren en kost me niet arm en been.

Opblaasbad zwembad 3m (30,-) in de tuin, op de rommelmarkt(mp kan ook) is goedkoper dan zwembad, na vullen 3 a 4 dagen op temp laten komen. af en toe chloor en ph tabbletjes erin mikken. iedereen plezier..
afgelopen (rot) zomer is men er toch genoeg ingeweest om de investering er uit te halen. dit jaar word hij deels "gratis".

vakantie .. tentje is niet altijd goedkoper, aanbiedingen/last minute kan ook intressant zijn.
Kijk op mp voor gebruikte vouwwagen/tent met toebehoren.. als je trekhaak hebt teminste .. geen vouwwagen? een 2de hands fietsendrager is goeie basis voor bagagebak/zak zodat je toch 120 kan karren.
reservereer niks en ga op de bonne-fooi .. meeste campings kan je wel kijken voordat je gaat staan.
1500,- vakantie geld.
bezine/diesel + tolwegen 500,- (actie radius = bezine prijs / 200,- = liters go-go-sap dit maal 1 op 10 (met aanhanger) = 1000 km ofzo ..
gebruikte vouwwagen 500,- (goed op de tent letten en alleen opgezet zien)
500,- "zakgeld" .. doe boodschappen in de supermarkt in de stad/dorp (lidl/aldi oid)
en je houd over voor een keer uit eten/dagje weg ..
Ortep schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 18:26:
[...]

Geheel tegen je gevoel in is de AH daar goedkoper mee. Niet met de A-merken maar wel met eurshopper/basic. Een fles cola van Euroshopper kost 39 cent. Die van de Lidl iets van 59 cent. Dat geldt voor heel veel Euroshopper producten. Ze zijn niet allemaal even lekker, maar er zijn er hele series bij die prima smaken of werken. Maar hoe dan ook scheelt het enorm met de A merken. Ik drink Euroshopper cola, maar lust niet de ES chips. De scharreleieren bv. zijn precies dezelfde eieren die je overal vindt.

En voor alle supermarkten geldt dat het een echte wetenschap is om ze in te richten. Alles staat zo opgesteld dat je maximaal in de verleiding wordt gebracht. En dure producten zijn makkelijker te vinden dan de goedkope versies. Gratis koffie in een winkel? Let maar eens op, dat staat vaak naast de koekjes. Kijk dus eens op het onderste schap. Daar staan alle goedkope versies van de A producten die op ooghoogte staan. En als er een 'standaard' looproute is kijk naar de linkerkant. Rechts staan de producten die wat meer gepusht moeten worden. Staan er van die 'grabelbakken' met producten in een gangpad? Dat suggereert dat het een aanbieding is, maar dat is lang niet altijd zo. Of soms ligt er een enkele aanbieding in en liggen er vijf normale bij, of zelfs extra dure versies.
Allemaal trucjes die winkelinrichters gebruiken om meer te verkopen. Je hoeft niet je leven er dor laten beheersen, maar als je de achtergrond er van kent valt het je zelfs op hoe ze het doen kan je er doorheen kijken en een echte beslissing nemen.
Waar, maar kijk ook bij de producten die "over datum" zijn of maand ochtend/ zaterdag na 16:00 (of nu later?) .. vaak gaan er producten goedkoper weg omdat ze over de verkoop datum heen gaan. echter dan zijn ze nog niet rot. je kan afhankelijk van het product het nog makkelijk invriezen/bewaren.
suiker/honing/stroop is soms na een tijdje in het hete water weer perfect te gebruiken .. draai ook regelmatig om zodat het niet "zakt"

ga je bbq, feestje, gourmet of andere gelegenheden koop niet kant en klaar je zooi maar
- gehakt balltjes rollen (met of zonder kruiden)
- vlees zelf klein snijden
- bacon + gehakt = slavink
- kruiden boter zelf maken (roomboter + kruiden)
(stok)brood, ciabatta kan zelf maken of kant enklaar deeg bij de lidl volg de aanwijzig en klaar (zelf maken is niet altijd goedkoper)

pindasaus = goedkope pindakaas + melk + sambal (recept = google)
gehaktballetjes gekookt in water = perfect voor in de soep of pindasaus te serveren.

cola van goedkoper merk weiger ik pertinent te zuipen, het is merk x of jammer. terwijl sinas 90% v.d merken oke is.. nu ja weiger .. trek maakt zure bonen zoet.. dus soms doe ik het wel met tegenzin.

* vso bespaart als sport, en traktatie met af en toe luxe erbij ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

vso schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 22:03:
cola van goedkoper merk weiger ik pertinent te zuipen, het is merk x of jammer. terwijl sinas 90% v.d merken oke is.. nu ja weiger .. trek maakt zure bonen zoet.. dus soms doe ik het wel met tegenzin.

* vso bespaart als sport, en traktatie met af en toe luxe erbij ..
De smaak van die goedkope cola merken is heel bijzonder vind ik. Ik vind originele Coke Zero de lekkerste, en die die van AH eigen merk ( 70 cent of zo) echt niet te drinken. Maar de veel goedkopere Euroshopper light is weer heel goed drinkbaar. (Voor mij) en ik vind hem in ieder geval lekkerder dan Pepsi. Maar zoals je al aangeeft, het is een kwestie van smaak. Als ik visite heb die om een cola vragen en ik laat ze de fles zien dan griezelen ze. Schenk ik het in de keuken in dan zeggen ze niets en vragen gewoon om een nieuwe als het op is.

En zeker bij de hoeveelheden die ik er van drink is het een prima besparing voor me. Er gaat al snel een fles per dag door heen en het spul dat ik drink is dus bijna 1.30 goedkoper. Je praat op jaarbasis over een 450 euro. Daar kan je leuk van op vakantie. Neem je een last minute all in soms zelfs met zijn tweeën.

Wat natuurlijk een mega besparing is, is de auto de deur uit. Of in ieder geval je rechter voet onder controle houden. Ik heb een Toyota Yaris en rij 15000 km per jaar. Ik rij er bijna net zo zuinig mee als de fabrikant opgeeft. Op jaarbasis 1:18. Als mijn vrouw er in rijdt dan komt ze met geluk op 1:16.5. Haar zus heeft er ook een en die haalt met moeite 1:15. En de grap is dat ik niet langzamer ben. Het is eerder een kwestie van veel verder vooruit kijken zodat je niet hoeft te remmen en daarna weer moet optrekken. Het heeft geen enkele zin om met 50 op een stoplicht af te schieten en in de laatste 15 meter stevig te remmen, 10 seconden te moeten wachten en dan weer op te trekken naar 50. Als je 100 meter voor het verkeerslicht je voet van het gas haalt en er rustig naar toe rolt gebruik je niets, en met en je hebt een redelijke kans dat hij op groen springt. Dan hoef je niet van 0->50 maar van 30->50. En een uur 80 rijden is veel zuiniger dan om de minuut wisselen tussen 75 en 85. Ze heeft het ook als we motor rijden, we hebben identieke motoren en welke van de twee ze ook gebruikt, haar gebruik is 10% hoger dan het mijne. Zelfs als we achter elkaar aanrijden bij een toertocht. Juiste versnelling kiezen doet wonderen.
En het maakt echt veel uit. Bij een gemiddelde van 15000 km per jaar verstookt mijn schoonzus 1000 liter, mijn vrouw 910 liter en ik 833 liter. Met prijzen van rond de 1.75 maakt dat nogal wat uit. Een kleine 300 euro. Bovendien doe je met een rustige rijstijl langer met je banden en remblokken. En mogelijk bespaart het nog bekeuringen als je het echt te bont maakt.
En hou ok een wat lagere topsnelheid aan. Je gebruik gaat door de luchtweerstand kwadratisch omhoog met je snelheid. Bovendien helpt een hoge top nauwelijks om je gemiddelde omhoog te krijgen. Een paar verkeerslichten waar je een paar minuten voor met wachten hebben meer invloed dan 130 ipv 120 rijden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 20:32

Mentalist

[avdD]

Daar kan je ook veel op besparen. De eerste auto die je koopt moet gewoon een barrel van €500 zijn. (of je moet een auto met iemand delen, ook een goede tip als je het in je gebruikspatroon in kan passen) Als je jong bent hèb je (meestal) gewoon niet veel geld en dan moet je niet direct beginnen met lenen.

Terwijl je in die €500 auto zit ga je dan geld in een potje stoppen. Precies het geld wat je anders weg zou gooien aan de lening voor je auto, maar nu zet je het op een spaarrekening.

Tegen de tijd dat normaal de auto zou zijn afbetaald (en je barrel is versleten) heb je zeker voldoende om er nu eentje te kopen.. echt te kopen, met je eigen geld.

Terwijl je in je nieuwe auto zit.. Ga je weer geld in een potje stoppen, wat je anders zou verspillen aan een lening!

Bij Top Gear lieten ze hier een keer een leuke berekening van zien en over enkele decennia bespaarden ze een werkelijk schrikbarend bedrag. Geld lenen kost geld. Veel geld.
Concreet voorbeeld voor twee dagen voor twee personen, Irish stew:
- kilo aardappelen EUR 1
- twee winterpenen EUR 0.40
- 300g lamsnek EUR 2
- twee middelgrote uien EUR 0.10
- halve koolraap EUR 0.90
- snufje zout, beetje peper voor smaak, evt kruiden of andere groenten toevoegen EUR 0 (bij benadering)
---------------------------------------------
Totaal EUR 3.40 voor avondeten voor twee dagen, met ruime porties en ruim gerekende prijzen, dus EUR 0.85 per persoon per dag.

Concreet voorbeeld, havermoutpap voor ontbijt voor twee personen:
- 1/4 zak havermout EUR 0.20
- snufje zout, kraanwater EUR 0 (bij benadering)
-------------------------------------------------------------
Totaal EUR 0.20 voor 1 dag, dus EUR 0.10 per dag.

Samen kom je voor avondeten + ontbijt op EUR 0.95 per persoon, per dag uit, dus minder dan EUR 14 per week. Dat geeft RUIME marge om nog thee, koffie, melk, vruchtensap en evt wat tussendoortjes te kopen en toch niet boven de EUR 25 per week voor twee personen uit te komen.
Rekenfout.. Je Irish stew kost 1+0,40+2+0,10+0,90=€4,40. Kom je dus op 1,10/dag+0,10/dag voor de havermout maakt 1,2 * 7 dagen * 2 personen = €16,80. Nog €8,20 over voor lunch, tussendoortjes etc.
Verder wel leuke tips. :) Als westerling ben ik brood gewend, maar misschien moet ik eens havermout proberen (volgens mij heb ik het nog nooit gegeten..).

Ik blijf het overigens vreemd vinden dat mensen in het westen denken dat ze iedere dag vlees moeten eten. En dan nog veel ook. Dat is niet eens gezond ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 16-05-2013 01:19 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
defusion schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:06:
Ook dit is afhankelijk van jouw persoonlijke wensen.

Voor die ene keer per maand dat ik een film kijk of eens een album download, is het niet rendabel :)

Het is dat mijn vriendin het absurd vindt, maar ik zou zelfs mijn TV abonnement opzeggen. Alle series die op TV komen heb ik toch al minstens 2 keer gezien en voor de rest krijg ik alleen maar reclame te zien.

Persoonlijk heb ik daar geen zin meer in. Nieuws kijken en lezen kan prima met internet en als je echt bepaalde programma's wil zien heb je nog dingen als programma gemist op internet. Meer heb ik niet nodig.

Ik zou het zo opzeggen. ware het niet dat er dan iemand begint te stuiteren bij mij thuis :D

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Wat dat betreft: Ik heb sinds begin 2011 geen tv meer. Toenertijd kwam dat door ruimtegebrek.
Eigenlijk hebben wij nooit meer de behoefte gehad om een nieuwe tv te regelen.
(mijn vrouw download overigens wel onmeunig veel series)

Soms denk ik dat ik het mis en dan kijk ik eens naar iets op uitzendinggemist. Dan heb je het ook weer snel gehad.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Ik bespaar voornamelijk op verzekeringen, ik heb mijn aansprakelijkheidsverzekering opgezegd, bespaard wel eens waar maar een paar euro per maand, maar ik claimde er toch bijna nooit en ik kan gerust een tijd zonder.

Ik heb mijn zorgverzekering voor heel 2013 vooruit betaald en heb het hoogste eigen risico genomen en ik krijg meer zorgtoeslag binnen dan ik letterlijk aan de zorgverzekering betaal.

Verdere ga ik niet als een mak lammetje twee keer per jaar op controle bij de tandarts. Verdere bespaar ik op mobiele kosten, ik gebruik *Bliep en gebruik het mobiel internet alleen wanneer ik niet wifi kan gebruiken, ik heb nu mijn mini wifi router aangesloten op werk dus ik heb wifi nu.

En verdere bespaar ik op scheren door klassiek te scheren en ik geef niet onnodig geld uit, zoals snacks op het werk, ik smeer gewoon zelf mijn brood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 07:53
Ik heb zelf het standaard pakket van Telfort en TV van Ziggo. Ik betaal ongeveer 37 euro per maand. Waarvan zo'n € 20 naar Telfort gaat. Deze lijn is redelijk vlot, en heeft weinig storingen. Zolang sit het geval blijft, blijf ik lekker bij Telfort hangen.

Wat betreft TV, ik gebruik op dit moment een CI+ module, wat eigenlijk de enige reden is dat ik kabel TV heb. Sterker nog, de enige reden dat ik nog TV heb is mijn dinnetje. Zelf kijk ik eigenlijk nooit TV. Te veel reclame en weinig inhoudelijk sterke programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W3ird_N3rd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 01:15:

[...]

Rekenfout.. Je Irish stew kost 1+0,40+2+0,10+0,90=€4,40. Kom je dus op 1,10/dag+0,10/dag voor de havermout maakt 1,2 * 7 dagen * 2 personen = €16,80. Nog €8,20 over voor lunch, tussendoortjes etc.
grr, zat weer te slapen. Euro verschil scheelt nogal op dat soort bedragen, maar dan nog idd goedkoop genoeg.
[...]

Verder wel leuke tips. :) Als westerling ben ik brood gewend, maar misschien moet ik eens havermout proberen (volgens mij heb ik het nog nooit gegeten..).
westerling? Voor de havermouteters ben je vooral een zuiderling, havermout is typsich Schots/Scandinavisch.

Geheim is om 1 deel havermout op 3 delen koud water met snufje zout in de pan te doen en langzaam roerend aan de kook brengen. Als het kookt, vuur uit en serveren met bijv melk en suiker. M'n vriendin zweert bij rozijnen en ander fruit erin. Voor min hoeft dat niet zo.
Ik blijf het overigens vreemd vinden dat mensen in het westen denken dat ze iedere dag vlees moeten eten. En dan nog veel ook. Dat is niet eens gezond ofzo.
Niet eens het 'westen', het is gewoon een symbool van rijkdom en luxe die je op veel plekken op aarde ziet en die mensen niet op willen geven. Terwijl tegenwoordig iedere bijstandstrekker prima vlees kan eten als hij wil, dus is de betekenis van het symbool in practische zin verdwenen.

Maar gezien lage prijs van vlees is er geen financiele reden het niet te nemen. Als je bijv dat kopvlees neemt wat ik noemde zit je op EUR 3/kg, dat is een van de goedkoopste vormen van eiwit en als je tekort komt een goede. Maarja, wie komt daadwerkelijk voeding tekort in NL?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Niemand. Sterker nog, de gemiddelde Nederlander eet twee keer zoveel vlees als goed voor hem is. Rood vlees eten doet vrijwel niets voor je, het verhoogt alleen je cholesterol en verhoogt de kans op maagkanker, om maar wat te noemen. Dat Nederlanders zoveel rood vlees eten komt vooral door het jaren vijftig-idee dat 'we niets tekort mogen komen', en dus dat we elke dag een stukkie vlees op ons bord moeten hebben. Ironisch genoeg heeft die troep die dagelijks bij miljoenen Nederlanders op het bord komt, met vlees bar weinig te maken.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmar
  • Laatst online: 11:44
dion_b schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 09:11:
Niet eens het 'westen', het is gewoon een symbool van rijkdom en luxe die je op veel plekken op aarde ziet en die mensen niet op willen geven. Terwijl tegenwoordig iedere bijstandstrekker prima vlees kan eten als hij wil, dus is de betekenis van het symbool in practische zin verdwenen.

Maar gezien lage prijs van vlees is er geen financiele reden het niet te nemen. Als je bijv dat kopvlees neemt wat ik noemde zit je op EUR 3/kg, dat is een van de goedkoopste vormen van eiwit en als je tekort komt een goede. Maarja, wie komt daadwerkelijk voeding tekort in NL?
Ik vind vlees eigenlijk vrij duur, maar als ik vlees koop, wil ik ook fatsoenlijk vlees en niet de kilokipfiletknaller van de C1000 :-)

Ik eet gemiddeld maar 1x in de week vlees en eet verder hetzelfde als mijn vriendin, die vegetarier is, dus wat dat betreft 'bespaar' ik weer geld.

edit: al snap ik het dat het doel van dit topic en in het kader van besparen is de kilokipfiletknaller natuurlijk wel een goede optie. Wat ik er mee wil zeggen, is dat je met rijst/pasta en groenten ook volwaardige (en goedkope) maaltijd kan maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Marmar op 16-05-2013 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ortep schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 22:47:
De smaak van die goedkope cola merken is heel bijzonder vind ik. Ik vind originele Coke Zero de lekkerste, en die die van AH eigen merk ( 70 cent of zo) echt niet te drinken. Maar de veel goedkopere Euroshopper light is weer heel goed drinkbaar. (Voor mij) en ik vind hem in ieder geval lekkerder dan Pepsi. Maar zoals je al aangeeft, het is een kwestie van smaak. Als ik visite heb die om een cola vragen en ik laat ze de fles zien dan griezelen ze. Schenk ik het in de keuken in dan zeggen ze niets en vragen gewoon om een nieuwe als het op is.
Als cola-liefhebber kan ik je vertellen dat ik liever water drink dan cola light... En ja, dat proef ik echt wel. Het verschil tussen iets lekkers en iets wat je voor je fatsoen toch maar opdrinkt.
Op jaarbasis 1:18. Als mijn vrouw er in rijdt dan komt ze met geluk op 1:16.5. Haar zus heeft er ook een en die haalt met moeite 1:15.
Rijstijl maakt een hoop uit, maar het type auto zelf doet veel meer. Ik had ooit een Hyundai Pony, en die deed 1:10-11. Alleen op hele lange ritten haalde ik 1:13. Kan je nog zo je best doen, als het ding gemaakt is om te zuipen blijft-ie dat doen.
Oftewel iets om bij de autokeuze op te letten :)
Lethalis schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 08:20:
Het is dat mijn vriendin het absurd vindt, maar ik zou zelfs mijn TV abonnement opzeggen. Alle series die op TV komen heb ik toch al minstens 2 keer gezien en voor de rest krijg ik alleen maar reclame te zien.
Na onze verhuizing hebben we nooit kabel aangevraagd. Hij deed het een paar maanden, het enige wat we keken was Wegmisbruikers en Topgear. Maar die reclame... wat heb ik daar een hekel aan! De meeste mensen zijn het dusdanig gewend dat ze het maar accepteren om halverwege een onderwerp over iets totaal anders te beginnen, uitsluitend omdat het bedrijf dan een paar cent (!!) aan jou verdient! TV-programma's zijn er compleet op gericht om geld te verdienen en jou aan de buis gekluisterd te houden. Neem Wegmisbruikers, dat duurt 3 kwartier en gaat ongeveer zo:
-Straks in Wegmisbruikers...
-Nu: hetgeen wat je wilt zien
-Stukje herhaling
-Dezelfde beelden nog een keer
-"We hebben net gezien hoe ..."
-Straks: ...
-Reclame
-Straks in Wegmisbruikers:
-We rijden mee met .... hetgeen wat je wilt zien
-Stukje herhaling
-Reclame
-Stukje herhaling
-Reclame
-Volgende week in Wegmisbruikers
Al met al zit je 3 kwartier te kijken, en krijg je misschien 15 minuten unieke beelden te zien! Blijkbaar is jouw extra 30 minuten voor de programmamakers enkele centen waard, want dat is wat ze er per kijker aan verdienen. Als je daar op gaat letten realiseer je je dat ze het liefst geen programma zouden maken, maar je uitsluitend reclame willen laten zien.
Na die paar maanden deed-ie het niet meer, en kreeg ik opeens een berg brieven of ik klant wou worden. Niet dus. Ik doe niet meer mee :) En dat scheelt volgens mij nog 200 euro per jaar ook :+ Nog afgezien van de besparing doordat ik zeker niet verleid wordt door reclame voor te dure producten die ik helemaal niet nodig heb 8)
Anoniem: 318025 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 08:53:
Ik bespaar voornamelijk op verzekeringen, ik heb mijn aansprakelijkheidsverzekering opgezegd, bespaard wel eens waar maar een paar euro per maand, maar ik claimde er toch bijna nooit en ik kan gerust een tijd zonder.
Dat vind ik dan weer een hele domme besparing! Een AVP heb je voor anderhalve euro per maand. Jij zegt "bijna nooit", ik heb er helemaal nog nooit wat geclaimd. En ik verwacht dat nooit in m'n leven te doen.
Maar stel dat het nodig is, dan is het heel fijn om hem te hebben! Niet voor die ene keer dat je per ongeluk een laptop van de buurman laat vallen, maar voor die ene keer dat je 100.000 euro (letsel)schade toebrengt! Dat kan je de rest van je leven behoorlijk opbreken, en dat risico wil ik niet lopen. Hoe klein ook.

Over vlees: "vroeger" was kipfilet aanzienlijk duurder dan gehakt. Tegenwoordig kost een kg rundergehakt ongeveer hetzelfde als een kg kipfilet. Wat mij betreft mogen ze stoppen met snot in m'n kipfilet pompen! Ik betaal graag dezelfde prijs voor alleen het vlees uit die kg, zonder die toevoegingen.
Mijn verbazing was groot toen ik zag dat er in Zuid-Afrika veel betere kipfilet in de supermarkt ligt! En nog goedkoper ook (maar dat geldt voor de meeste producten). Het feit dat wij onszelf hier rijk noemen maar zulke troep te eten krijgen omdat de fabrikant er meer aan verdient stuit me tegen de borst.
Ik eet graag kipfilet, veel liever dan biefstuk, maar als ik 2 kg kipfilet schoonsnijd heb ik daarna een bak slachtafval naast me staan. Filet zou schoon verkocht moeten worden, net als vroeger. Nu zitten er nog net geen veertjes aan.
Extra dubieus: als ik na het snijden mijn handen twee keer met zeep was, plakken ze nog steeds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-03 20:52
dion_b schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 09:11:
[...]

Het is natuurlijk nog steeds wel ook in praktische zin een symbool van luxe, als student kom ik niet veel verder dan gehakt of inderdaad de kip kiloknallers. Daar zitten nog een heleboel categorieën vlees boven die ik me lang niet op dagelijkse basis kan veroorloven, om over de slager of scharrelvlees of dure vleeswaren maar niet te spreken.

Het is bij veel mensen denk ik ook smaakgerelateerd, ik vind vlees echt veel lekkerder dan peulvruchten. Goed, dat je in Nederland nu kan kiezen voor smaak is natuurlijk wel weer een luxe maar ik eet geen vlees om het uit te dragen...

De makkelijkste manier voor Nederlanders om te besparen op eten is een kookboek, dan hoef je geen maaltijdpakketten te kopen waar voor 2 euro alleen de goedkoopste ingrediënten van een maaltijd inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 10:17:
[...]

[...]

Dat vind ik dan weer een hele domme besparing! Een AVP heb je voor anderhalve euro per maand. Jij zegt "bijna nooit", ik heb er helemaal nog nooit wat geclaimd. En ik verwacht dat nooit in m'n leven te doen.
Maar stel dat het nodig is, dan is het heel fijn om hem te hebben! Niet voor die ene keer dat je per ongeluk een laptop van de buurman laat vallen, maar voor die ene keer dat je 100.000 euro (letsel)schade toebrengt! Dat kan je de rest van je leven behoorlijk opbreken, en dat risico wil ik niet lopen. Hoe klein ook.
Dat is eigenlijk doem denken wat jij doet, daarom zijn Nederlanders vaak oververzekerd en waar wil ik 100.000 schade maken? Ik vraag me af serieus hoe ik dat klaar zou krijgen? In het musea een Chinese vaas omstoten of zo?

Ik heb geen auto ofzo, dus denk niet dat ik snel letsel aan breng, toen ik de verzekering wel had heb ik een keer geclaimed omdat de magnatron kapot ging van een ex vriendin toen ik hem gebruikte, voor dat soort bedragen heb ik eigenlijk geen verzekering nodig.

Veel mensen hebben zo'n verzekering niet eens. Maar misschien sluit ik er nog eens eentje af, maar ik heb ook geen reisverzekering, dat vind ik ook onnodig geld uitgeven, mocht mijn koffer niet op vliegveld aankomen dan sturen ze die wel na, als ik een reisverzekering had dan kon ik claimen voor de kleren die ik daarom heb moeten kopen, maar dat vind ik onnozel, dat komt niet eens boven het eigen risico.

Ik hou wel nog steeds mijn uitvaart verzekering aan, omdat ik die al een jaar of zeven heb en dus zonde zou zijn die op te zeggen.

Want mijn vermogen kan makkelijk mijn begrafenis bekosten, ik vertrouw alleen mijn erfgenamen niet wat betreft regelen van zoiets.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 16-05-2013 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 10:17:
Al met al zit je 3 kwartier te kijken, en krijg je misschien 15 minuten unieke beelden te zien! Blijkbaar is jouw extra 30 minuten voor de programmamakers enkele centen waard, want dat is wat ze er per kijker aan verdienen. Als je daar op gaat letten realiseer je je dat ze het liefst geen programma zouden maken, maar je uitsluitend reclame willen laten zien.
Na die paar maanden deed-ie het niet meer, en kreeg ik opeens een berg brieven of ik klant wou worden. Niet dus. Ik doe niet meer mee :) En dat scheelt volgens mij nog 200 euro per jaar ook :+ Nog afgezien van de besparing doordat ik zeker niet verleid wordt door reclame voor te dure producten die ik helemaal niet nodig heb 8)
Helemaal waar dit! Zoek maar eens op youtube naar oude Blik Op De Weg uitzendingen. Dan zie je pas hoe 'rustig' de tv was vroegah; bij Wegmisbruikers wordt je helemaal ziek van de herhalingen en shots van 3 seconde. In de oude BODW uitzendingen nam Leo rustig 10 minuten de tijd voor één onafgebroken achtervolging door het Brabantse landschap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 318025 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 10:31:
Dat is eigenlijk doem denken wat jij doet, daarom zijn Nederlanders vaak oververzekerd en waar wil ik 100.000 schade maken? Ik vraag me af serieus hoe ik dat klaar zou krijgen? In het musea een Chinese vaas omstoten of zo?
Met de fiets tegen een andere fietser aanrijden kan al genoeg zijn bij letselschade.
Ik heb geen auto ofzo, dus denk niet dat ik snel letsel aan breng, toen ik de verzekering wel had heb ik een keer geclaimed omdat de magnatron kapot ging van een ex vriendin toen ik hem gebruikte, voor dat soort bedragen heb ik eigenlijk geen verzekering nodig.
Tenzij je de magnetron uit je handen liet vallen is een AVP niet bedoeld als vervangende garantieregeling...
Sowieso geldt-ie niet voor een auto, daarvoor is een WA-verzekering verplicht. Maar als jij als passagier uitstapt en de deur uit je handen laat waaien ergens tegen aan, dekt je AVP dat weer wel.
Veel mensen hebben zo'n verzekering niet eens. Maar misschien sluit ik er nog eens eentje af, maar ik heb ook geen reisverzekering, dat vind ik ook onnodig geld uitgeven, mocht mijn koffer niet op vliegveld aankomen dan sturen ze die wel na, als ik een reisverzekering had dan kon ik claimen voor de kleren die ik daarom heb moeten kopen, maar dat vind ik onnozel, dat komt niet eens boven het eigen risico.
Ik heb talloze topics gelezen over toegebrachte schade door iemand zonder AVP. Het geeft hoe dan ook ellende.
Een reisverzekering is niet zo zeer voor die keer dat je vieze ondergoed gestolen wordt, maar voor die keer dat je vanwege wat voor omstandigheden dan ook opeens naar huis moet. Of medische kosten. De kans is klein, vandaar dat de verzekering ook vrij goedkoop is.
Daarentegen heb ik geen annuleringsverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
AVP en reisverzekering zijn de enige verzekeringen die ik heb die niet verplicht zijn. Over het algemeen verzeker ik ook zo minmogelijk, behalve hetgene wat ik echt niet wil/kan betalen. AVP niet voor het risico dat ik drinken over iemands telefoon gooi, dat kan ik prima zelf betalen, maar voor de kans dat je per ongeluk iemand letselschade toebrengt. En reisverzekering omdat dat goedkoper is dan zorgverzekering alles in het buitenland laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt bij je reisverzekering een medische module afsluiten inderdaad en de vergoeding voor de tandarts is hogere dan, maar zou je echt op vakantie naar de tandarts gaan en deze rekening vervolgens declareren bij je reisverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 318025 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:19:
Je kunt bij je reisverzekering een medische module afsluiten inderdaad en de vergoeding voor de tandarts is hogere dan, maar zou je echt op vakantie naar de tandarts gaan en deze rekening vervolgens declareren bij je reisverzekering?
Natuurlijk niet, maar het heeft wel wat om niet een enorme rekening te krijgen als je gewoon wat krijgt en in een ziekenhuis moet worden opgenomen. En dat is geen medische module maar gewoon wat reisverzekering standaard dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sissors schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:32:
[...]

Natuurlijk niet, maar het heeft wel wat om niet een enorme rekening te krijgen als je gewoon wat krijgt en in een ziekenhuis moet worden opgenomen. En dat is geen medische module maar gewoon wat reisverzekering standaard dekt.
Maar het zou wel kunnen, sommige mensen met dubbele nationaliteit doen dit, die gaan in hun land van hun ouders naar de tandarts om het vervolgens bij de reisverzekering te declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 17:30

FreakNL

Well do ya punk?

Eens met de posters hierboven, geen AVP en geen reisverzekering vind ik niet handig. Annuleringsverzekering neem ik ook nooit. Als je onverhoopt niet kan ben je het geld kwijt inderdaad, maar ach, je bespaart weer wat doordat je niet op vakantie gaat :+ En je bent dat geld toch al kwijt, het is niet dat je er nog armer van wordt.

AVP en reisverzekering is voor onvoorziene en wellicht hele hoge kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 16-05-2013 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik zit bij FBTO, daar kun je gewoon één maandje je tandarts aanzetten en daarna weer uit. Doe dat nu al 3 jaar en gaat steeds goed. Zitten wel voorwaarden aan, maar zelfs met die voorwaarden is het een prima deal.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:35

Ardana

Moderator General Chat

Mens

De overheid heeft de basisverzekering verplicht gesteld. Daarnaast vind zij een aanvullende ziektekostenverzekering, inboedel- en uitvaartverzekeringnoodzakelijke verzekeringen. Dat kun je afleiden uit bijv. de regels voor bijzondere bijstand en de schuldsanering: bijzondere bijstand vergoed enkel niet-gedekte ziektekosten indien je een aanvullende ziektekostenverzekering hebt afgesloten. Hetzelfde geldt voor bijzondere bijstand voor inrichtingskosten indien je je inrichting door bijv. brand of diefstal verliest. En een uitvaartverzekering wordt vaak verplicht gesteld door bewindvoerders.
NVVK (die namens de gemeenten de minnelijke regelingen uitvoert) stelt daarnaast een aansprakelijkheidsverzekering verplicht.

Zeker als je kinderen of huisdieren hebt, is een aansprakelijkheidsverzekering zeer aan te raden. Zelf heb ik ook 'n tijdje geen verzekering gehad uit bezuinigingsoverwegingen, maar eigenlijk is dat verkeerde bezuinigingsdrift.

Zelf geen aanspraak op gemaakt tot nu toe, maar wel op die van 'n ander: die was op m'n bril gaan zitten. Gelukkig was het montuur nog leverbaar, dus de schade was "maar" € 315. Had ik 'n andere bril moeten hebben, dan was de schade € 615 geweest. Uitgaande van € 2,50 premie per maand, zou hij dan de premie van meer dan 30 jaar terugverdiend hebben (rekening houdend met inflatie: 30 jaar geleden was de premie écht geen € 2,50). Voor die € 2,50 wil ik geen risico lopen. Er zijn duizend-en-een (onwaarschijnlijke, maar geen onmogelijke) scenario's te bedenken waarin ik voor duizenden euro's aan schade maak. Om dat risico af te dekken, wil ik best € 2,50 betalen.

Oververzekering van Nederland ligt niet aan die aansprakelijkheidsverzekering, maar aan dubbele verzekeringen omdat je de polisvoorwaarden neit goed leest, je telefoonverzekering, en weet ik wat voor onzin je je nog meer kan verzekeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 16-05-2013 12:21 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Baazie schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 08:20:
Maar hoe komt het dat jou vrouw zoveel tijd hebt om te bellen dan?
als ze thuis zit is het dan gewoon beter om een baan te zoeken?

echter je kan altijd alles in kaart brengen wat er binnenkomt en wat er uitgaat.
http://www.youneedabudget.com/ bijv is tool die met je mee kan denken.

Het idee is dat alles wat binnenkomt een doel moet hebben, zo kun je sparen voor de vaste lasten voor bijv over 2 maanden zodat je op een gegeven moment een heleboel overhebt.

En je hebt natuurlijk de standaard besparingen.
  1. Geen afwas machine (veel water + stroom)
  2. geen droger gebruiken (vrij veel stroom)
  3. PC altijd uit tenzij je gebruikt(stroom
  4. koelkast iets warmer zetten net genoeg(stroom)
  5. van 2 naar 1 auto als dat het geval is?(benzine vezekering wegenbelasting)
  6. met de fiets naar het werk(Benzine)
  7. Geen onozle abbo's sportschool nzb etc. (gewoon dikke knaken)
  8. verkoop oude niet gebruikte spullen bijv in de v/a. (dikke knaken)
  9. kort geld in op je hobby (niet te veel wel besparen)
er zijn er natuurlijk nog veel meer zoek en gij zult vinden!
Zo veel reacties had ik niet verwacht :o ik kan ze nu niet allemaal lezen maar ik ga dat vanavond zeker doen!

Om even kort te reageren:

Mijn vrouw werkt inderdaad. Op dit moment 3,5 dag. Ze is zwanger en heeft kanker gehad, dus vaak rugklachten. 3,5 dag is op dit moment net te behapstukken, er komt ook nog huishouden bij kijken (doen we natuurlijk zo veel mogelijk samen). Bellen doet ze best veel. Ze babbelt er toch wel wat uren doorheen met de telefoon op de speaker en dan intussen gaan strijken enzo. Dat wil ik haar ook niet afnemen. Dat gaat me te ver om met de klok bij de telefoon te gaan zitten tellen terwijl je het voor €10 kunt afkopen.

Ik zelf werk fulltime 5 dagen.

1. Afwasmachine, gebruiken we, maar pannen e.d. gaan met de hand. We gebruiken hem heel spaarzaam en het stroomverbuik is minimaal (Plugwise *D ).
2.We hebben bewust geen droger. In onze trapdoorgang naar de zolder droogt alles ook supersnel.
3. PC. zijn practisch altijd uit. De NAS alleen aan (Wake on Lan) als het nodig is.
4. Koelkast en vriezer zijn goed afgesteld en worden gemonitord.
5. We hebben 1 auto. Woon werk probeer ik af en toe te fietsen maar is wel 2x 20 KM en met slecht weer kan ik niet als een verzopen katje op kantoor gaan zitten. Mijn vrouw heeft een goede treinverbinding.
6. Mijn vrouw heeft wel een abbo voor medische fitness ivm haar gezondheid. Dit is niet voor de fun. Verder geen kranten of tijdschriften.
7. Kopen en verkopen via V&A en MP doen we vrij actief. Kopen nooit iets nieuw als het niet nodig is. Meubels hebben we wel allemaal nieuw gekocht. Voor gespaard en slim geshopt, maar zijn met minder begonnen.
8. Qua hobby geef ik amper geld meer uit. Vroeger wel toen ik nog geen huis had (Canon 5D Mark II, 70-200 2.8 IS, 24-70 2.8, 16-35 2.8 II etc etc....) Met de kleine op komst gaat dit zeker niet op marktplaats. Dit is een investering geweest van vroeger, daar heb ik nog altijd plezier van.

Gisteravond zijn we bezig gegaan met budgetteren voor de boodschappen en kwam tot de conclusie dat vrouwlief dat allang doet :) . We gaan voorlopig de bonnetjes goed opsparen want we kwamen bij het optellen van de rekeninginformatie (supermarkt pin betalingen) toch wel op 400 euro per maand, maar daar zaten ook onzichtbare "allerlei" dingen bij. Dat moet minder kunnen, maar dan moeten we eerst kijken of dat bedrag wel echt klopt, want dat lijkt nu niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
400 euro in de maand is niet echt veel. Met de kleine dingen erbij als zeep, wc-papier, wasmiddel dan zal daar niet veel meer af kunnen.

Overigens best vreemd dat je met anderhalf inkomen niet goed kunt rondkomen, ogenschijnlijk heb je weinig kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
400 eur voor 2 personen vind ik best veel. Wij geven 50 euro uit aan een doos met boodschappen voor 5 dagen, en dan nog 20 euro aan drinken en wat klein spul, maar dan kom ik ook niet tekort. Maar als de kleine komt komen daar natuurlijk wel kosten bij, als je het nu nét redt dan kom je er straks niet meer uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
We redden het op zich wel, maar aan het eind van de maand zijn de centen op, we proberen daar te achterhalen waar 'm dat inzit en dan blijkt toch dat er verborgen kosten zijn die naar boven komen. Ze hebben de verzekeringen bij elkaar op geteld en als je ziet wat we aan verzekeringen betalen daar schrik je van. Alleen de hypotheek al heeft al iets van 3 verschillende verzekeringen erbij zitten, zoals overlijdensrisico x2 en hypotheekbescherming. Zorgverzekering van de vrouw kan ik niet veranderen, die heeft ze nodig met 4 sterren maar zelf wil ik mijn tandartsverzekering e.d. wegdoen. Ik betaal ruim 200 euro per jaar extra terwijl die verzekering maar 450 euro dekt. Dat haal ik er nooit uit want ik heb nooit wat met de tanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:57
Megamind schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 12:41:
400 eur voor 2 personen vind ik best veel. Wij geven 50 euro uit aan een doos met boodschappen voor 5 dagen, en dan nog 20 euro aan drinken en wat klein spul, maar dan kom ik ook niet tekort. Maar als de kleine komt komen daar natuurlijk wel kosten bij, als je het nu nét redt dan kom je er straks niet meer uit...
Niet om het een of ander maar 50 euro per 5 dagen en dan nog 20 euro (aanname dat dat ook per 5 dagen is) is bij elkaar 420 euro per maand van 30 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
ninjazx9r98 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:51:
[...]

Niet om het een of ander maar 50 euro per 5 dagen en dan nog 20 euro (aanname dat dat ook per 5 dagen is) is bij elkaar 420 euro per maand van 30 dagen.
Klopt maar ik bedoel wij leven hier "luxe" van om het zo maar te zeggen, aangezien de discussie even ging over rondkomen voor een euro per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511047

[...]
Kat zou ik sowieso buiten dit 'potje' houden, huisdier is even wat anders dan je eigen eten, al is ook daar geen reden om alleen Sheba en luxe Whiskas te geven.
Eh nee... Als je wil besparen op katevoer dan moet je juist het hele supermaktgebeuren vergeten en het 'dure' voer van hills, royal canin of iams nemen. Ja, dat is duur ja. Maar ze eten er *veel* minder van (want een stuk minder vulmiddelen erin dan in sheba, whiskas etc). En wat er niet in gaat, scheelt ook mooi weer in de eventuele kattebak.

Bezuinigen op kat? Dan alleen droogvoer geven, van een merk zoals hierboven. Per 10kg zak kopen dan krijg je soms nog 2kg gratis of een kadootje (speegoed, mandje oid) erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
  • Laatst online: 05-02 15:43
Anoniem: 318025 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 10:31:
[...]

Dat gaat erg eenvoudig, ook zonder auto kan je vrij eenvoudig per ongeluk iemand letsel toebrengen. Letsel schade loopt al snel in de tienduizenden euro's, zeker als er jarenlange revalidatie nodig is. Ook is het natuurlijk mogelijk dat je per ongeluk je voetbal tegen aan een auto aanschopt, een kras of een deuk in een autodeur kost al snel duizenden euro's. Voor een paar euro per maand ga je dat risico toch niet lopen? Echt idioot. Al zou je 1 keer 200 euro schade maken (en dat is echt heel eenvoudig, je stoot bijvoorbeeld een lamp om bij je schoonouders), dan kan je al 100 maanden die verzekering betalen.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind het toch allemaal doem denken en voetballen doe ik niet. Natuurlijk is zo'n verzekering niet duur, maar wat jullie doen is doem denken.

Natuurlijk er kan altijd iets gebeuren, maar er maar vanuit gaan vind ik doem denken.

Wellicht dat ik nog eens kijk voor zo'n verzekering, maar bij ASR werd die verzekering steeds verlengd en dan zat je er weer aan vast, maar ik heb hem toch op weten te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:56

page404

Website says no

Anoniem: 318025 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:04:
Ik vind het toch allemaal doem denken en voetballen doe ik niet. Natuurlijk is zo'n verzekering niet duur, maar wat jullie doen is doem denken.

Natuurlijk er kan altijd iets gebeuren, maar er maar vanuit gaan vind ik doem denken.

Wellicht dat ik nog eens kijk voor zo'n verzekering, maar bij ASR werd die verzekering steeds verlengd en dan zat je er weer aan vast, maar ik heb hem toch op weten te zeggen.
Ben je dan wel zo'n held dat je je een briefje achterlaat en je portemonnee trekt als je dan toch een keer iemands eigendommen beschadigd? Ook als je dat mogelijk >1000€ gaat kosten? Neem je je verantwoordelijkheid dan ook of verdwijn je dan als een dief in de nacht?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

page404 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:24:
[...]

Ben je dan wel zo'n held dat je je een briefje achterlaat en je portemonnee trekt als je dan toch een keer iemands eigendommen beschadigd? Ook als je dat mogelijk >1000€ gaat kosten? Neem je je verantwoordelijkheid dan ook of verdwijn je dan als een dief in de nacht?
Ook dit is doemdenken. Maja als ik iets zou beschadigen dan betaal ik dat wel, in een hotel eens een haardroger die beschadigd was, wouden we niet vergoeden omdat het gewoon onze schuld niet was, maar we hadden wel aangeven dat ie kapot gegaan was, maar dat was in China, voor die twee tientjes ga je toch niks aan je verzekering hebben.

We hebben die haardroger wel betaald, maar dat was eigenlijk een garantie kwestie, het plastic van dat ding smelte namelijk zomaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 16-05-2013 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Een aansprakelijkheidsverzekering is juist één van de beste verzekeringen die ik kan bedenken. De investering is minimaal van omvang: ik geloof dat ik zelf omgerekend nog geen EUR 2 per maand kwijt ben voor een verzekerd bedrag van EUR 1 miljoen. Natuurlijk is de kans klein dat je daadwerkelijk zoveel schade veroorzaakt, maar het is zeker niet ondenkbaar. Je moet bij die EUR 100.000 ook niet zozeer denken aan materiële schade; wat dacht je bijv. van een ongeval waaraan jij, op je fiets, schuldig bent, en waardoor iemand arbeidsongeschikt wordt die toevallig een inkomen had van 90k per jaar dat nu geheel wegvalt?

En nog iets: als je kinderen hebt is het echt waanzin om geen aansprakelijkheidsverzekering te hebben die kinderen dekt. Ik heb het zelf van relatief dichtbij meegemaakt in mijn oude woonplaats: minderjarige kinderen spelen met vuurwerk, gooien een vuurpijl door de bus van een autodealer, hele showroom fikt af. Schade was een paar miljoen. En als ouder van een kind van 11 ben jij daarvoor gewoon risico-aansprakelijk, zonder enige mogelijkheid om eronder uit te draaien. Die mensen hadden geen aansprakelijkheidsverzekering...do the math.

[ Voor 29% gewijzigd door nare man op 16-05-2013 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

En laten we niet iemands keuze beoordelen, of "dief in de nacht" noemen dat vind ik missellijk en ben je zelf niet echt bijster slim.

verzekeren is imho gewoon handig, te kort op je lichaam is jezelf beduvelen .. tandarts 2x per jaar is niet "mak" maar nodig. Grootste zaak is dat je goed jezelf wast, scheert, etc ..
gezondleven = blij leven.

400,- per maand ? pff daar moet makkelijk 50% vanaf kunnen, ook met zwangerschap
elke dag een fles cola = veel suiker naar binnen is niet gezond..

Ik rook zelf, maar ik doe met een pakje shag 4 a 5 dagen, mij vrouw doet met een bus shag voor zelfmaak sigaretten, 14 dagen.. acceptabel voor ons. Sigaretten kostte ons 5,- per dag (toendertijd)

katten voer in de speciaal zaak voor 45,- of 60,- .. daar doen ze langer mee en blijven ze gezonder dan alleen goedkoop droogvoer.. wat voor de mens geld geld ook voor dieren voedsel. De winst op het produkt moet ergens vandaan komen en goedkoper gaat wel ten koste van de gezondheid van je kat (denk aan nier beschadiging oid)

tja niet goed nadenken, verkeerd besparen kom je jezelf vanzelf tegen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:35

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hier nog eentje uit eigen ervaring: schuldregeing is nét rond, iedereen akkoord, 3 jaar aflossen. Belt mevrouw op: zoonlief van 5 (zoiets, geen idee precies meer) heeft bij het buitenspelen de auto van de buurman gebruikt als krijtbord, maar dan met een steentje als krijt. Geen aansprakelijkheidsverzekering. 'n Héél lieve verzekeringsmaatschappij accepteerde hen alsnog en dekte deze schade zelfs met terugwerkende kracht... De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Goed, het ging niet om duizenden euro's, maar wel veel meer dan deze mensen konden opbrengen.

Het is geen doemdenken, het is een risico-afweging. 't Kan ook gebeuren dat je niet (goed) uitkijkt bij het oversteken, of tegen iemand aanloopt... En ook daarbij kan de schade hoog oplopen.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmar
  • Laatst online: 11:44
Anoniem: 318025 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:36:
[...]

Ook dit is doemdenken. Maja als ik iets zou beschadigen dan betaal ik dat wel, in een hotel eens een haardroger die beschadigd was, wouden we niet vergoeden omdat het gewoon onze schuld niet was, maar we hadden wel aangeven dat ie kapot gegaan was, maar dat was in China, voor die twee tientjes ga je toch niks aan je verzekering hebben.

We hebben die haardroger wel betaald, maar dat was eigenlijk een garantie kwestie, het plastic van dat ding smelte namelijk zomaar.
Het is geen doemdenken. Je komt dagelijk in potentiele 'gevaarlijke' situaties, door alleen al de straat op te gaan. Het gaat inderdaad (bijna) altijd goed, maar dat is geen garantie dat dat in toekomst ook zo zal zijn.

Het is eerder naief om te denken dat uitgerekend jou nooit iets zou overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:10
Fairy schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 12:54:
We redden het op zich wel, maar aan het eind van de maand zijn de centen op, we proberen daar te achterhalen waar 'm dat inzit en dan blijkt toch dat er verborgen kosten zijn die naar boven komen.
Daar zijn wij ook me bezig. We hebben gemerkt dat een stuk bewustzijn van wat je waar aan uitgeeft daar een heel groot aandeel in heeft.
Wij (gezin met 2 kinderen van 5 en 1, en ook 1.5 inkomen) hadden meestal voor het einde van de maand de centen op. Maar nu houden we bij hoeveel er nog uit te geven valt in die maand en hoeveel 'vaste' kosten zoals boodschappen daar nog vanaf moeten. En ik moet zeggen dat dit er voor zorgt dat we nu meestal in de maand nog wat over houden (geen duizenden euro's). Dat is hoe wij nou te werk gaan dus misschien heb je er wat aan ;) .

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
vso schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:50:
En laten we niet iemands keuze beoordelen, of "dief in de nacht" noemen dat vind ik missellijk en ben je zelf niet echt bijster slim.

verzekeren is imho gewoon handig, te kort op je lichaam is jezelf beduvelen .. tandarts 2x per jaar is niet "mak" maar nodig. Grootste zaak is dat je goed jezelf wast, scheert, etc ..
Of je jezelf tegen een bepaald risico moet verzekeren is afhankelijk van a) de grootte van de kans dat het risico zich verwezenlijkt, b) de financiële impact van het zich verwezenlijken van het risico, en c) de vraag of jij die financiële impact kunt (en vooral ook: wilt) dragen.

Zo is het naar mijn idee onzin om een tandartsverzekering te nemen die per maand EUR 15 kost en een maximale verzekerde som per jaar heeft van EUR 250. Dan betaal je dus EUR 180 aan premie om een risico van EUR 250 te dekken. Kies je ervoor die verzekering niet te nemen, dan moet je dus pas uit eigen zak bijbetalen als je méér dan EUR 180 tandartskosten per jaar hebt...en als je daar overheen gaat, dan is het rest-risico van EUR 70 best uit eigen zak te dragen. Zeker voor de personen die al jarenlang hooguit 4-5 tientjes per jaar kwijt zijn aan 2x controle en een keer tandplak verwijderen, is dat een significante besparing. Ga je flink over die EUR 250 heen, dan ben je inderdaad de sjaak, maar dat zou je ook zijn geweest als je die verzekering wél had gehad. Dan zegt de verzekering gewoon: jammer meneer/mevrouw, de maximaal verzekerde som per jaar is al uitgekeerd, toedeledokie :)
Ik rook zelf, maar ik doe met een pakje shag 4 a 5 dagen, mij vrouw doet met een bus shag voor zelfmaak sigaretten, 14 dagen.. acceptabel voor ons. Sigaretten kostte ons 5,- per dag (toendertijd)
Niet om bijdehand te doen, maar astoppen met roken lijkt mij een ijzersterke besparing :) Scheelt je honderden euro's op jaarbasis én je gaat niet dood! :) (althans, niet daaraan).

[ Voor 6% gewijzigd door nare man op 16-05-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ardana schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:52:
Hier nog eentje uit eigen ervaring: schuldregeing is nét rond, iedereen akkoord, 3 jaar aflossen. Belt mevrouw op: zoonlief van 5 (zoiets, geen idee precies meer) heeft bij het buitenspelen de auto van de buurman gebruikt als krijtbord, maar dan met een steentje als krijt. Geen aansprakelijkheidsverzekering. 'n Héél lieve verzekeringsmaatschappij accepteerde hen alsnog en dekte deze schade zelfs met terugwerkende kracht... De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Goed, het ging niet om duizenden euro's, maar wel veel meer dan deze mensen konden opbrengen.

Het is geen doemdenken, het is een risico-afweging. 't Kan ook gebeuren dat je niet (goed) uitkijkt bij het oversteken, of tegen iemand aanloopt... En ook daarbij kan de schade hoog oplopen.
Als je kinderen hebt dan is zo'n verzekering inderdaad wel een must dat kan ik me wel voorstellen ja, aan de andere kant is er iets goed mis met opvoeding van zoon lief als hij met steentjes op een auto zit te krassen.

400,- per maand ? pff daar moet makkelijk 50% vanaf kunnen, ook met zwangerschap

Als ik deed roken dan zou ik ook als een mak lammetje naar de tandarts gaan, want je pleegt gewoon aanslagen op je eigen gebit met roken.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 16-05-2013 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
(...)

Ik zat instemmend mee te lezen tot je van "gezondleven = blij leven" en "veel suiker naar binnen is niet gezond.." naar "ik rook zelf (...)" ging. :/

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
nare man schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:41:
En nog iets: als je kinderen hebt is het echt waanzin om geen aansprakelijkheidsverzekering te hebben die kinderen dekt. Ik heb het zelf van relatief dichtbij meegemaakt in mijn oude woonplaats: minderjarige kinderen spelen met vuurwerk, gooien een vuurpijl door de bus van een autodealer, hele showroom fikt af. Schade was een paar miljoen. En als ouder van een kind van 11 ben jij daarvoor gewoon risico-aansprakelijk, zonder enige mogelijkheid om eronder uit te draaien. Die mensen hadden geen aansprakelijkheidsverzekering...do the math.
-Heb je met je limiet van 1 miljoen euro dan niet alsnog een probleem?
-Dekt de verzekering vandalisme door een kind met een leeftijd waarop het beter zou moeten weten?
Anoniem: 318025 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:30:
Als je kinderen hebt dan is zo'n verzekering inderdaad wel een must dat kan ik me wel voorstellen ja, aan de andere kant is er iets goed mis met opvoeding van zoon lief als hij met steentjes op een auto zit te krassen.
Bij een kind van 5 kan ik me goed voorstellen dat-ie het verschil nog niet snapt tussen "dit is leuk" en "dit maakt schade".

Ik heb m'n buurjongetjes ook eens verteld dat ik het niet waardeer dat ze vuurwerk (met branden lont) in mijn container gooien, en dat ze dat maar bij hun eigen ouders moeten doen, die het ongetwijfeld ook niet zullen waarderen. De jongste: "Ik zei het toch!" :*)

[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 16-05-2013 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 318025 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:04:
...Wellicht dat ik nog eens kijk voor zo'n verzekering, maar bij ASR werd die verzekering steeds verlengd en dan zat je er weer aan vast, maar ik heb hem toch op weten te zeggen.
Over vergeten op te zeggen om te besparen: zeg vandaag op wat je over een half jaar of zo niet meer wilt. Dan ben je altijd op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-04 15:09
Anoniem: 318025 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:30:

Een kind kan een keer iets doen wat niet mag, probeer dat maar eens 100% uit te sluiten. Dat is onmogelijk, daarom een verzekering. En je noemt het doemdenken dat je een keer je aansprakelijkheidsverzekering nodig hebt, ik hoop voor jou dat je gelijk hebt, maar waar denk je dat het spreekwoord "een ongeluk zit in een klein hoekje" vandaan komt?

Ik heb het zelf meegemaakt, een keertje wegdraaien bij het koffieapparaat en tegen een collega aanbotsen, bril kapot door stom ongeluk, maar ik was blij dat ik die 1000 euro (yep, geen goedkoop brilletje) gewoon via de verzekering kon laten lopen.

Nogmaals, ik hoop voor je dat jou nooit een ongelukje zal overkomen, maar ik zou er toch nog eens over nadenken als ik jou was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik sluit er vast nog eens een af, maar voorlopig in iedere geval niet, ik wil een tijdje zonder doen en dan zoek ik wel een goedkope verzekering uit.

Ik laat er nu gewoon een gap tussen zitten, ik wou dat ik dat met de zorgverzekering kon doen, nu doneer ik gewoon meer dan € 800 aan Anderzorg iedere jaar.

Maar was de bril van jou collega van goud ofzo? € 1000 is wel veel geld voor een bril.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 16-05-2013 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 318025 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:45:
iik wou dat ik dat met de zorgverzekering kon doen, nu doneer ik gewoon meer dan € 800 aan Anderzorg iedere jaar.
Anoniem: 318025 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 08:53:
Ik heb mijn zorgverzekering voor heel 2013 vooruit betaald en heb het hoogste eigen risico genomen en ik krijg meer zorgtoeslag binnen dan ik letterlijk aan de zorgverzekering betaal.
Het kost je dus niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

verzekeren is imho gewoon handig, te kort op je lichaam is jezelf beduvelen .. tandarts 2x per jaar is niet "mak" maar nodig.
Wat denk je zelf? 2x per jaar naar de tandarts noodzakelijk?
Ik kom daar al jaren 1x per jaar en meer dan "ziet er weer goed uit" en wat gekrabbel is het niet hoor. Gewoon 3x per dag poetsen en geen zoete troep eten/drinken werkt prima voor mij kennelijk, daar heb ik geen tandarts voor nodig :)
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste