Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter

Hoe serieus geld besparen? - deel 2

Vervolg op Hoe serieus geld besparen?. We delen verschillende aanpakken die voor anderen herhaalbaar zijn en merkbaar schelen in euro’s. Korte, inhoudelijke bijdragen zijn welkom probeer geneuzel om centen en meningsverschillen bediscussiëren te voorkomen. Voor alles wat voorkomt uit een politieke keuze, beeldvorming of enig ander maatschappelijk belang raakt is er het forum: Actualiteit, wetenschap en maatschappij.

Doel en scope
  • Serieuze besparingen op vaste lasten en grote posten. Richtwaarden: ≥ €10 p.m. of ≥ €100 p.j., of een duidelijke tijdsbesparing die in euro’s opweegt.
  • Politiek en morele discussies - buiten scope, graag in AWM.
  • Illegale of grijze trucs - verboden of ongewenst buiten scope.
  • Microbesparingen - buiten scope. Denk aan statiegeld rapen voor enkele centen, surveys/enquêtes invullen en cashback-acties voor zeer specifieke scenario’s die weinig doen.

Wat past hier
  • Wonen en energie - contractoptimalisatie, verbruikssturing, isolatie en hardware met ROI.
  • Hypotheek en financiering - risico-opslag eraf, boete-optimalisatie, heronderhandelen.
  • Verzekeringen - dekking vs. premie, eigen risico, pakketten.
  • Telecom en internet - bundels opschonen, alternatieven, jaardeals.
  • Mobiliteit - kosten per km, onderhoud, verzekeringsklassen.
  • Belastingen en toeslagen - aftrekposten, heffingskortingen, optimaliseren binnen de regels.
  • Abonnementen en software - schrappen, jaar i.p.v. maand, family- of teamplannen.
  • Zorg - eigen risico met buffer, poliskeuze met scenario-analyse. Inhoudelijke posts over verschillen tussen de zorgverzekeringen zie ook vooral het jaarlijks terugkerende: Zorgverzekering 2026
Het helpt enorm als je kort situatie, aanpak en effect direct benoemt, bij voorkeur met bedragen, ROI/terugverdientijd, en voor wie het herhaalbaar is.

Voorbeelden
  • Energie - overstap + dalurensturing: -€35 p.m., investering €0, risico variabel tarief.
  • Hypotheek - risico-opslag eraf na nieuwe WOZ: -€50 p.m., eenmalig taxatie €350, break-even 7 maanden.
  • Zorg - hoger eigen risico met noodbuffer: verwacht -€180 p.j., scenario bij pech uitgewerkt.
  • Telecom - FTTH-only + VoIP: -€20 p.m., verlies lineaire TV, alternatief via apps.
Samengevat: elkaar helpen met herhaalbare, onderbouwde besparingen die echt tellen. Niemand zit te wachten om gefileerd te worden gebaseerd op zijn of haar visie op bijv. de keuze of frequentie van mobiliteit of afhaalmaaltijden, maar kan desondanks toch input leveren. Het is niet onredelijk dat men wel openstaat tot het besparen maar niet open staat tot inleveren van comfort en levenswijze, probeer dit te respecteren.
PS aanvullingen zijn welkom, als iemand mee wil helpen aan de TS stuur gerust een DM.
Modbreak:Zoals hierboven al staat, laten we respectvol naar elkaar blijven! Daarnaast: geen slowchat :).

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 22-10-2025 15:43 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:27
Het bespreken en vergelijken van zorgverzekeringen kan denk ik beter hier: Zorgverzekering 2026
Anders hebben we straks wellicht twee topics die tijdelijk parallel lopen aan elkaar.

In iedergeval wel een post waar veel behaald kán worden, anderzijds voor velen ook weer niet meer dan hoogstens een paar euro per maand.
Dat terwijl er enorm veel tijd en energie in kan zitten om dit helemaal goed uit te zoeken.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:58
Beetje vreemd om te claimen dat men niet openstaat voor inleveren van comfort.
Comfort is voor iedereen verschillend namelijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
JohanNL schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:12:
Het bespreken en vergelijken van zorgverzekeringen kan denk ik beter hier: Zorgverzekering 2026
Anders hebben we straks wellicht twee topics die tijdelijk parallel lopen aan elkaar.

In iedergeval wel een post waar veel behaald kán worden, anderzijds voor velen ook weer niet meer dan hoogstens een paar euro per maand.
Dat terwijl er enorm veel tijd en energie in kan zitten om dit helemaal goed uit te zoeken.
offtopic:
Ik heb de TS verduidelijkt, ik ben het eens dat inhoudelijk discussiëren over de verschillende zorgverzekeringen hier niet thuis hoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Yaksa schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:20:
Beetje vreemd om te claimen dat men niet openstaat voor inleveren van comfort.
Comfort is voor iedereen verschillend namelijk.
Dat slaat op wat erboven staat Niemand zit te wachten om gefileerd te worden gebaseerd op zijn of haar visie op bijv. de keuze of frequentie van mobiliteit of afhaalmaaltijden

Ander voorbeeld: iemand thuis heeft een actieve internet verbinding, deze gebruikt hem maar sporadisch en zoekt zodoende naar het goedkoopste alternatief.
Iemand komt met het idee om in die dergelijke gevallen de verbinding van de bibliotheek of andere gratis hotspots te gebruiken.
Dat is dan wellicht heel creatief bedacht en kan álle kosten van het internet abonnement besparen, maar de vrager geeft daarop aan dat die wel graag thuis achter zijn pc met een stabiele verbinding internet wil gebruiken in die dergelijke gevallen.
Dan heb je dat ook te respecteren en hoeft er niet een hele (semantische) discussie te ontstaan om jouw idee te overtuigen aan anderen, welke bovendien overduidelijk vergezocht is anno 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:22
True schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:50:
[...]
offtopic:
Ik heb de TS verduidelijkt, ik ben het eens dat inhoudelijk discussiëren over de verschillende zorgverzekeringen hier niet thuis hoort.
Wel goed om even te benoemen dat je hier weer naar kunt kijken. Ik had daar nog niet echt aan gedacht namelijk.

Inhoudelijke discussie kan beter elders inderdaad.
(Hopelijk mag een kleine tip nog wel, om te kijken of aanvullende verzekeringen wel of niet nodig zijn. Daar kan veel winst in zitten en vaak verleng je op de automatische piloot, ook als andere keuzes handiger zijn.)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Toevallig afgelopen periode als onderdeel van de FIRE beweging naar mijn vaste uitgaven gekeken om te zien waar ik kon bijschaven.

Voor wat betreft boodschappen doen is er in het vorige topic ook wel genoeg besproken maar dit is wat ik heb gedaan:

Ik wilde het bezorgen van boodschappen niet opgeven. Heb een hekel aan door die winkels te struinen en het kost veel tijd die ik liever ergens anders aan besteed. Dus bij de AH het volgende aangepast:
  • Zodra de boodschappen zijn bezorgd, direct weer een nieuwe bestelling inschieten voor de volgende week of 2 weken. Hoe eerder je besteld hoe goedkoper de bezorgkosten. Dat scheelt hier zo'n 4 EUR per bezorging (1.70 EUR i.p.v. 5.70).
  • Stop alle artikelen die je koopt in een favorieten lijstje op de AH site en ga dan de lijst af of er voor elk artikel een goedkoper huismerk alternatief bestaat. Hier is 95% van de artikelen nu enkel huismerk.
  • Neem een AH Premium abonnement. Kost 15 EUR per jaar maar je spaart er 2x zo snel zegels en miles mee, krijgt korting op biologische en Terra producten en wekelijks 10 artikelen met extra korting. Heb je zo vrij snel terugverdiend.
  • Voorheen werd er 1 keer in de 2 weken besteld bij Thuisbezorgd, dat kan aardig in de kosten lopen. Nu ingeruild voor 1x in de 2 weken een Airfryer avond met huismerk snacks en friet.
Dat heeft hier in elk geval een besparing van zo'n 60 EUR per maand opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
kazuka schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:39:
Toevallig afgelopen periode als onderdeel van de FIRE beweging naar mijn vaste uitgaven gekeken om te zien waar ik kon bijschaven.

Voor wat betreft boodschappen doen is er in het vorige topic ook wel genoeg besproken maar dit is wat ik heb gedaan:

Ik wilde het bezorgen van boodschappen niet opgeven. Heb een hekel aan door die winkels te struinen en het kost veel tijd die ik liever ergens anders aan besteed. Dus bij de AH het volgende aangepast:
  • Zodra de boodschappen zijn bezorgd, direct weer een nieuwe bestelling inschieten voor de volgende week of 2 weken. Hoe eerder je besteld hoe goedkoper de bezorgkosten. Dat scheelt hier zo'n 4 EUR per bezorging (1.70 EUR i.p.v. 5.70).
  • Stop alle artikelen die je koopt in een favorieten lijstje op de AH site en ga dan de lijst af of er voor elk artikel een goedkoper huismerk alternatief bestaat. Hier is 95% van de artikelen nu enkel huismerk.
  • Neem een AH Premium abonnement. Kost 15 EUR per jaar maar je spaart er 2x zo snel zegels en miles mee, krijgt korting op biologische en Terra producten en wekelijks 10 artikelen met extra korting. Heb je zo vrij snel terugverdiend.
  • Voorheen werd er 1 keer in de 2 weken besteld bij Thuisbezorgd, dat kan aardig in de kosten lopen. Nu ingeruild voor 1x in de 2 weken een Airfryer avond met huismerk snacks en friet.
Dat heeft hier in elk geval een besparing van zo'n 60 EUR per maand opgeleverd.
Als je bedenkt dat velen met de auto boodschappen doen - wat ook niet gratis is - vallen die kosten van bezorging in het niets.
Een prima methode dus wmb om niet alleen veel geld te besparen, maar ook veel tijd.

Maar het blijft desondanks wat uitzoekwerk voor de beste prijs, want een winkel als de AH draait om de aanbiedingen.
Zelfs hun eigen huismerk Perla bijvoorbeeld is vaak 1+1 ' gratis ' of zelfs 2+3.
Koop je deze dus op de automatische piloot, dan betaal je vaak veel meer.
En als A-merken in de aanbieding zijn, dan zijn deze soms ook nog wel goedkoper dan de huismerken.
Jammergenoeg worden de aanbiedingen pas de vrijdag voorafgaand dat ze ingaan bekend gemaakt, dus ik weet niet of je dan nog lage bezorgkosten hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:38

Dennis1812

Amateur prutser

Zeker zijn er dan nog lage bezorgkosten. Ik schiet ze meestal de vrijdag pas in. En dan voor €2 ofzo.
En je kan ook 2 weken vooraf inschieten en dan de dag van te voren alle boodschappen aanpassen. Dat veranderd bezorg bedrag niet.
Ook genoeg bonussen die gratis bezorging geven.

Of een bezorgbundel, ook een optie.

[ Voor 42% gewijzigd door Dennis1812 op 22-10-2025 17:41 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:33

Reinier

\o/

Of Picnic, geen bezorgkosten. En dan vooral aanbiedingen kopen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-10 14:56
Ik heb nog een bespaartip voor in de sportschool en allerlei andere plekken waar je liever niet je smartphone mee naar toe neemt vanwege kans op diefstal: blijf je voorlaatste smartphone zo lang als hij nog werkt gebruiken als PDA.

In de sportschool heb ik genoeg aan een smartphone zonder sim-kaart en op de wifi van de sportschool, omdat ik hem daar alleen gebruik voor de korte pauzes tussen de trainingssetjes door. Ik kan dan prima de "tijd doden" door door wat nieuws-apps te scrollen, mijn e-mail te checken te en een beetje te surfen.

Ook blijf ik mijn oude smartphone gebruiken als kookwekker in de keuken en als gewone wekker naast mijn bed. Dit scheelt ook slijtage aan de accu van mijn nieuwe smartphone.

[ Voor 5% gewijzigd door Uruk-Hai op 25-10-2025 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Uruk-Hai schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:18:
Ik heb nog een bespaartip voor in de sportschool en allerlei andere plekken waar je liever niet je smartphone mee naar toe neemt vanwege kans op diefstal: blijf je voorlaatste smartphone zo lang als hij nog werkt gebruiken als PDA.

In de sportschool heb ik genoeg aan een smartphone zonder sim-kaart en op de wifi van de sportschool, omdat ik hem daar alleen gebruik voor de korte pauzes tussen de trainingssetjes door. Ik kan dan prima de "tijd doden" door door wat nieuws-apps te scrollen, mijn e-mail te checken te en een beetje te surfen.

Ook blijf ik mijn oude smartphone gebruiken als kookwekker in de keuken en als gewone wekker naast mijn bed. Dit scheelt ook slijtage aan de accu van mijn nieuwe smartphone.
Gezien hoe weinig oudere modellen smartphones nog opleveren, die nog prima te gebruiken zijn is dat een goed idee ja.
Wat betreft sportschool, er is meer dan van die grote ketens als de basic fit, fit for free etc waar al die nare ervaringen over bekend zijn van diefstal tot aanrandingen...
Mijn sportschool is wat kleinschaliger en is het allemaal wat hechter, waardoor velen gewoon hun kostbaarheden zoals telefoons even kunnen achterlaten zonder bang te zijn dat iemand ermee vandoor gaat.
Kost wel wat meer, maar hoeft niet veel meer te zijn en is het wmb waard :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter

Je beschrijft hier twee dingen:
  • verlagen van de kans op diefstal
  • verlengen van inzetbaarheid van je huidige telefoon door vermindering van gebruik van datzelfde toestel
Beide kan ik op geen enkele manier als serieuze opties zien om serieus geld mee te besparen. Kookwekker bij de Hema is 6€ en dan kun je je vorige telefoon inleveren voor korting bij aanschaf van een nieuwe. Dan hebben we het echt over korting. Mijn vorige toestel was een Pixel 7a en die was defect en alsnog is die hier: https://www.belsimpel.nl/oude-apparaat-recyclen op moment van schrijven €28 waard. Als die niet defect was, was die €59 waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Volgens jouw link van Belsimpel is mijn vier jaar geleden voor minder dan 300 euro tweedehands gekochte iPhone XR 64GB nog maar 33 euro waard.

Dan zet ik hem toch liever in voor anti-diefstal preventie van mijn recent 600 euro kostende nieuwe smartphone. En voor het geval je over de relatief hoge aanschafprijs daarvan begint: dat is een Fairphone 6. Mij dunkt dat je zelf wel weet dat dat een goede lange termijn investering is die zichzelf makkelijk terug verdiend. Mits hij niet voortijdig gestolen wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Uruk-Hai op 25-10-2025 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Uruk-Hai schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:50:
Volgens jouw link van Belsimpel is mijn vier jaar geleden voor minder dan 300 euro tweedehands gekochte iPhone XR 64GB nog maar 33 euro waard.

Dan zet ik hem toch liever in voor anti-diefstal preventie van mijn recent 600 euro kostende nieuwe smartphone. En voor het geval je over de relatief hoge aanschafprijs daarvan begint: dat is een Fairphone 6. Mij dunkt dat je zelf wel weet dat dat een goede lange termijn investering is die zichzelf makkelijk terug verdiend. Mits hij niet voortijdig gestolen wordt.
Je vergeet te quoten - men krijgt dan geen notificatie.
Maar wat jij nu beschrijft is een verzekering, in welke hoedanigheid dan ook. Dat is geen serieuze optie om serieus geld mee te besparen waar dit topic over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Dat vind jij...

En ik vergat niet te quoten. Ik vind quoten overbodig als het om een bericht gaat dat direct onder het bericht staat waar het een reactie op is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Uruk-Hai schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:55:
Dat vind jij...

En ik vergat niet te quoten. Ik vind quoten overbodig als het om een bericht gaat dat direct onder het bericht staat waar het een reactie op is.
offtopic:
Door niet te quoten ontneem je anderen de mogelijkheid je reactie te weerleggen in de format van een discussie waar je normaliter kunt vertrouwen op een notificatie. Dit geeft jou de mogelijkheid om gemakshalve het laatste woord te hebben ik vind het niet netjes.
Maar mijn reactie nu en jouw reactie hierboven hebben wederom niets te maken met serieus geld besparen. Zullen we teruggaan naar het onderwerp serieus geld besparen en zaken die daarbuiten vallen niet verder hier aan het licht brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik zit al een hele tijd met een serieuze bespaarvraag:

Door wie of wat kan ik zo goedkoop mogelijk (of gratis?) nauwkeurig en kloppend laten doorrekenen of en hoeveel ik er per maand op vooruit ga als ik mijn hypotheek volledig aflos?

[ Voor 13% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-10-2025 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Uruk-Hai schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 00:12:
Ik zit al een hele tijd met een bespaarvraag in plaats van een goed bedoelde bespaartip:

Door wie of wat kan ik zo goedkoop mogelijk (of gratis?) nauwkeurig en kloppend laten doorrekenen of en hoeveel ik er per maand op vooruit ga als ik mijn hypotheek volledig aflos?
https://www.ikbenfrits.nl/
Die waren bij mij volledig gratis tot zelfs ná toegang tot hun portal met alle rentes en resultaten. Of dat op dit moment ook nog zo is, weet ik helaas niet - maar het lijkt nog wel hetzelfde te zijn.

Je kunt het ook zelf kort narekenen via bijv.: https://www.berekenhet.nl...ypotheek-oversluiten.html het is geen hogere wiskunde en als het niet veel scheelt is het het waarschijnlijk niet waard. Sterker nog ik denk dat er maar een heel klein select groepje in NL is waar het daadwerkelijk goedkoper voor is om de hypotheek op dit moment over te sluiten. De meesten hebben al een relatief lage hypotheekrente van <3,5% óf hebben meerdere jaren de gelegenheid gehad hun hypotheek te oversluiten op een zeer lage rente van <2% toen de rente echt erg laag was. Enkel degenen die niets deden, maar wel een hoge hypotheekrente vast gezet hebben voor meer dan 10jr zullen er echt baat bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, maar je vat mijn vraag verkeerd op. Mijn vraag ging over aflossen in die zin dat ik bij niemand nog een hypotheekschuld heb.

Ik moet nu elke maand het volgende missen:
Nationale Nederlanden overlijdensrisico verzekering: € 9,77
Nationale Nederlanden spaarhypotheek rente: € 78,33
Nationale Nederlanden spaarhypotheek spaarbedrag: € 128,06

Dat laatste bedrag maakt het wat ingewikkeld voor mij, want al het spaargeld dat op die spaarhypotheek gaat wordt niet belast door de fiscus voor zover ik weet. Aan de andere kant: ook al raak ik het niet echt kwijt, ik kan het ook niet vrij besteden. Het moet naar die spaarhypotheek.

[ Voor 37% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-10-2025 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Uruk-Hai schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 00:26:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, maar je vat mijn vraag verkeerd op. Mijn vraag ging over aflossen in die zin dat ik bij niemand nog een hypotheekschuld heb.
Oh pardon, ik las verkeerd, mea culpa. Ik meen dat dat een vraag is die je ook aan je hypotheekverstrekker kunt stellen. Zij hebben namelijk ook een zorgplicht. En hoeveel je aan rente betaald kun je natuurlijk zelf uitrekenen of ook bij je hypotheekverstrekker opvragen / aflezen. Het verschil moet je vooral afzetten tegen potentiële vormen van waardevermeerdering waarbij je zelf rente kunt innen bij bijv. sparen, investering o.i.d.. Daarnaast heb je dan ook nog de hypotheekrenteaftrek en nog wat andere parameters die vooral belangrijk zijn voor de fiscus.

Ik denk dat iemand hiervoor inhuren om dit voor je door te rekenen al snel duurder is dan de potentiële besparing. Je zult het hier echt hebben over enkele tientjes tot een keer twee honderd euro - dit is niet onderbouwd en puur op wat ik zelf her en der gehoord en/of gezien heb in mijn omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:15
[...]

Dat laatste bedrag maakt het wat ingewikkeld voor mij, want al het spaargeld dat op die spaarhypotheek gaat wordt niet belast door de fiscus voor zover ik weet. Aan de andere kant: ook al raak ik het niet echt kwijt, ik kan het ook niet vrij besteden. Het moet naar die spaarhypotheek.
Als je volledig aflost ben je toch van al die dingen af? Neem aan dat je spaarpot dan gebruikt wordt voor de hypotheek aflossing. Je hypotheek aflossen is altijd de goedkoopste optie, immers betaal je dan geen rente meer. Tenzij je gaat vergelijken met beleggen, maar dan nog ligt die lat vrij hoog qua rente wat je met beleggen met overtreffen (vaak stuk hoger dan wat de meeste mensen je hier willen doen geloven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
True schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:58:
[...]
offtopic:
Door niet te quoten ontneem je anderen de mogelijkheid je reactie te weerleggen in de format van een discussie waar je normaliter kunt vertrouwen op een notificatie. Dit geeft jou de mogelijkheid om gemakshalve het laatste woord te hebben ik vind het niet netjes.
offtopic:
Er zijn mensen die quote notificaties aan hebben staan? ;)

Maar dit vind ik een beetje spijkers op laagwater zoeken, zeker gezien je standaard notificaties krijgt in jouw eigen topic, en ik quote vaak ook niet de post recht boven mij, tenzij ik echt stukje voor stukje erdoorheen wil gaan met reacties. Gewoon omdat het anders vooral topic vulling geeft terwijl het wel duidelijk is dat het over de post erboven gaat.
Uruk-Hai schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:50:
En voor het geval je over de relatief hoge aanschafprijs daarvan begint: dat is een Fairphone 6. Mij dunkt dat je zelf wel weet dat dat een goede lange termijn investering is die zichzelf makkelijk terug verdiend.
En om het ook over besparen te hebben: Je kan besparen door niet jezelf voor de gek te houden. Natuurlijk is het goedkoopste kopen niet altijd op lange termijn het goedkoopste. Maar iets duurs kopen is bijna altijd op lange termijn wel duur. En granted, €600 voor een telefoon is natuurlijk niet excessief tegenwoordig. Maar een investering die zich makkelijk terug verdient? Je houdt jezelf voor de gek. Een goedkopere telefoon, of een niet te oude tweedehands, zullen gewoon echt goedkoper zijn. Mogelijk natuurlijk ook wel minder aangenaam in gebruik, dus als je graag die telefoon wil, be my guest. Maar ga niet jezelf voor de gek houden dat je zo bespaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Eerste vraag die bij me opkomt is of je die overlijdensrisicoverzekering werkelijk nodig hebt. En andersom, of je die zou willen stoppen als je je hypotheek aflost. Als dat laatste het geval is en je hebt nu ook de financiële mogelijkheid om af te lossen, dan heb je die verzekering volgens mij ook nu al niet meer nodig.

Verder hangt het voordeel vooral of nadeel ook af van wat je anders met je geld zou doen. En van hoeveel de hypotheek je netto kost, dus rekening houdend met de hypotheekrenteaftrek. Want zeker bij een spaarhypotheek is dat vaak een behoorlijk voordeel. Dat laatste voordeel is het makkelijkste te bepalen door je belastingaangifte een keer met hypotheek en een keer zonder hypotheek in te vullen. Of een (pro forma) voorlopige aangifte te berekenen (hoef je dus niet in te sturen) met en zonder hypotheek. Daarbij hoef je uiteraard niet alle gegevens over inkomen etc. tot op de cent nauwkeurig in te vullen, maar het is wel handig om een indruk te krijgen.

Het hangt dus ook af van wat je anders met je geld doet. Als je de lening ook nu al zou kunnen aflossen en dat geld staat te verstoffen op een rekening tegen een half procent rente, dan is aflossen al snel voordeliger. Maar als je dat geld belegd hebt en de verwachting is dat je er netto bijvoorbeeld 5% rendement op krijgt, dan is het gemiddeld gezien voordeliger om de hypotheek nog niet af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Interessante suggesties. Los van of het veel bespaart, zijn het wel leuke suggesties om zo je oude GSM nog nuttig te gebruiken. In die lijn heb ik ook nog als suggestie om een oude telefoon als streaming radio te gebruiken. Soms kun je die rechtstreeks op een geluidsinstallatie aansluiten, soms met een bluetooth adapter van minder dan een tientje. Zo kun je een eigenlijk verouderde geluidsinstallatie upgraden naar een installatie die weer bij de tijd is. Kun je webradio, Spotify etc. allemaal alsnog op je oude installatie afspelen.

Maar de echte besparing zit er natuurlijk in door nog een jaar met je oude GSM door te lopen, als die nog werkt. Zelf vervang ik mijn GSM in de regel pas als die stuk is (scherm kapot, batterijen nagenoeg overleden, aansluitingen niet meer functioneel etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-10 15:46
JohanNL schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:07:
[...]

Als je bedenkt dat velen met de auto boodschappen doen - wat ook niet gratis is - vallen die kosten van bezorging in het niets.
Een prima methode dus wmb om niet alleen veel geld te besparen, maar ook veel tijd.

Maar het blijft desondanks wat uitzoekwerk voor de beste prijs, want een winkel als de AH draait om de aanbiedingen.
Zelfs hun eigen huismerk Perla bijvoorbeeld is vaak 1+1 ' gratis ' of zelfs 2+3.
Koop je deze dus op de automatische piloot, dan betaal je vaak veel meer.
En als A-merken in de aanbieding zijn, dan zijn deze soms ook nog wel goedkoper dan de huismerken.
Jammergenoeg worden de aanbiedingen pas de vrijdag voorafgaand dat ze ingaan bekend gemaakt, dus ik weet niet of je dan nog lage bezorgkosten hebt.
In de AH app kan je al de bonus zien van de week daarna. Als je het einde volgende week laat bezorgen, dan is dat misschien ver genoeg voor lage bezorgkosten.

[ Voor 18% gewijzigd door Dabbel op 26-10-2025 10:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
Een bespaartip voor iedereen die een sportschoolabbo heeft én zijn boodschappen laat bezorgen: Haal je boodschappen op de fiets. Dan heb je én een goede lichaamsbeweging een paar keer per week waardoor je je sportschoolabbo op kunt zeggen én je hebt geen bezorgkosten meer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Sissors schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:08:
En om het ook over besparen te hebben: Je kan besparen door niet jezelf voor de gek te houden. Natuurlijk is het goedkoopste kopen niet altijd op lange termijn het goedkoopste. Maar iets duurs kopen is bijna altijd op lange termijn wel duur. En granted, €600 voor een telefoon is natuurlijk niet excessief tegenwoordig. Maar een investering die zich makkelijk terug verdient? Je houdt jezelf voor de gek. Een goedkopere telefoon, of een niet te oude tweedehands, zullen gewoon echt goedkoper zijn. Mogelijk natuurlijk ook wel minder aangenaam in gebruik, dus als je graag die telefoon wil, be my guest. Maar ga niet jezelf voor de gek houden dat je zo bespaard.
Okee, toegegeven dat ik de Fairphone 6 niet alleen gekocht heb met kostenbesparing op lange termijn als doel. Als dat echt mijn enige gedachte erachter was geweest had ik een Samsung Galaxy A56 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Yaksa schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:35:
Een bespaartip voor iedereen die een sportschoolabbo heeft én zijn boodschappen laat bezorgen: Haal je boodschappen op de fiets. Dan heb je én een goede lichaamsbeweging een paar keer per week waardoor je je sportschoolabbo op kunt zeggen én je hebt geen bezorgkosten meer.
Uit eigen ervaring weet ik dat wandelen veel gezonder is dan fietsen. Fietsen doet alleen veel voor je lijf als je dagelijks tientallen kilometers fietst. Verder kun je in een sportschool veel meer spieren trainen dan de spieren die je tijdens fietsen en wandelen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:36
Rubbergrover1 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:02:
Eerste vraag die bij me opkomt is of je die overlijdensrisicoverzekering werkelijk nodig hebt. En andersom, of je die zou willen stoppen als je je hypotheek aflost. Als dat laatste het geval is en je hebt nu ook de financiële mogelijkheid om af te lossen, dan heb je die verzekering volgens mij ook nu al niet meer nodig.
Het lijkt me aannemelijk dat de overlijdensrisicoverzekering gekoppeld is aan de spaarhypotheek. En in die zin is het dus aan de hypotheekverstrekker of die nog vereist is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Uruk-Hai schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:43:
[...]Uit eigen ervaring weet ik dat wandelen veel gezonder is dan fietsen. Fietsen doet alleen veel voor je lijf als je dagelijks tientallen kilometers fietst. Verder kun je in een sportschool veel meer spieren trainen dan de spieren die je tijdens fietsen en wandelen gebruikt.
Ik stap meestal van mijn fiets bij de supermarkt en wandel door de winkel. 8)
En ik heb ergens in huis een paar katrollen met een touwtje en een gewicht er aan om mijn andere spieren te trainen.
Wanneer je serieus geld wil besparen dan gaat het er om om slim om te gaan met tijd en middelen in plaats van anderen in te schakelen om jouw karweitjes op te knappen (want dat kost geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-10 19:54
Ik koos betreft gas juist voor 1 jaar vast omdat gas al zo duur is en het toch niet omlaag gaat.... hoorde dat het volgend jaar juist goedkoper word. #fml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wally2002 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

Het lijkt me aannemelijk dat de overlijdensrisicoverzekering gekoppeld is aan de spaarhypotheek. En in die zin is het dus aan de hypotheekverstrekker of die nog vereist is.
Wat ik dan ook bedoel is daarom ook dat je in het begin vaak een overlijdensverzekering móet, vanwege de verhouding van schuld tot woningwaarde. Maar dat dit nu misschien helemaal niet meer nodig is.

Ik lees nu trouwens dat het om een hypotheek bij NN gaat. Dan is het zaak om even goed de voorwaarden erbij te halen. Zij hebben namelijk varianten waarbij je na X jaar (volgens mij om de 5 jaar?) een bonus krijgt van volgens 2,5% van je kapitaal. Het kan dan dus lonen om nog even te wachten met aflossen tot je de volgende bonus binnen hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:07
:F Waarom ook hier posten. Vooral luisteren naar de compensatie botjebuilders, zij hebben alle wijsheid. _/-\o_

[ Voor 90% gewijzigd door TheBrut3 op 26-10-2025 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
TheBrut3 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:18:
[...]

Met wandelen en een setje halters kan je alle spieren die nodig zijn voldoende trainen. Sportschool is gewoon weggegooid geld voor een stukje gemak, echt iets voor deze generatie.
Eh nee? Voor een beetje bodybuilding is dat gewoonweg ondermaats en onpraktisch.
Alleen als je er toch niet zoveel zin in hebt allemaal, het niet serieus wilt nemen en eigenlijk alleen wat cardio wilt doen kun je je wel redden met wat fietsen, wandelen, een set halters en een sportmat.
Vergeet ook niet dat het een sociale omgeving is/kan zijn en velen beter presteren in zo'n omgeving dan thuis.

Waar wel flink op bespaard kan worden (of je gewoon niet aan moet beginnen :) ) is dat personal training.
Er is genoeg informatie inclusief instructie video’s online te vinden en bovendien lopen er doorgaans in de sportschool ook wel 101 experts rond die je eventueel kunnen helpen.
Maar desondanks zijn er genoeg mensen waarvoor dit wel een grote meerwaarde heeft, dus het verschilt uiteindelijk ook weer enorm per persoon.

[ Voor 6% gewijzigd door JohanNL op 26-10-2025 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Met wandelen en een setje halters kan je alle spieren die nodig zijn voldoende trainen. Sportschool is gewoon weggegooid geld voor een stukje gemak, echt iets voor deze generatie.
Dan moet je wel weten hoe je dat moet doen, want ik kan zo uit mijn hoofd niet voor elk apparaat een alternatief verzinnen waarbij ik alleen een matje, een setje halters en mijn eigen lichaamsgewicht gebruik.

Ik durf hier niet zo snel aan te beginnen omdat ik ten eerste bang ben dat ik thuis sneller afgeleid raak dan in de sportschool, waardoor het sporten er op den duur helemaal niet meer van komt en tweede omdat ik bang ben dat ik iets forceer.

Daarbij komt ook dat ik bepaalde losse oefeningen voor mijn gevoel veel uitdagender vind dan een apparaat. Ik vind het doen van push ups bijvoorbeeld veel uitdagender (iets waar ik vooraf veel meer tegenop zie) dan het chest press apparaat.

Aan de andere kant: ik vind de sportschool waar ik naar toe ga een allesbehalve sociale omgeving. Ik ga er met een fitnessmaatje heen, maar ik zou hem ook thuis kunnen uitnodigen zodat we elkaar daar kunnen motiveren om ook echt te gaan sporten. Ik ga het er komende dinsdagavond eens met hem over hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-10-2025 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-10 22:31
Ik heb het niet doorgerekend, maar mijn bespaar tip: Heb onze telefoon en internet abo sinds een paar jaar laten aflopen op black friday. Tot nu toe is er elke keer wel een deal geweest die beter is dan wat er gedurende het jaar is geweest.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:44
@TheBrut3 als je denkt dat een matje, halters en wandelen een serieus alternatief is voor de sportschool dan vraag ik mij af wat je dan in de sportschool denkt te doen. Dat is echt compleet onvergelijkbaar. Ja tuurlijk, er zijn altijd mensen die in de sportschool 'ook maar wat doen'. Voor die groep is het een besparing. Voor de mensen die serieus met sport willen bezig zijn is een goede sportschool ( met begeleiding ) onmisbaar.

En ja dat heeft ook heel erg te maken met welke sport je beoefend etc. Voor hardlopen heb je niet perse een abbo nodig al kan ik mij voorstellen dat sommige mensen het ook gewoon fijn vinden om binnen te trainen wanneer het buiten stormt

[ Voor 21% gewijzigd door Webgnome op 26-10-2025 16:00 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:18
Telefoon abbo opgezegd

Van KPN 3GB 150min/sms 14,99 per maand

naar

Youfone 5GB (+2GB klantvoordeel vast internet) voor 6,50 per maand en eerste 12 maanden 3,25

Edit: waarom zo'n duur kpn abbo? Ik had eerst een KPN unlimited abbo en kreeg korting omdat een huisgenoot kpn vast internet had. Ik ben verhuisd en die korting valt weg maar heb ook niet veel data nodig.

[ Voor 38% gewijzigd door NMMNG op 26-10-2025 15:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMMNG
[...]

Je doet duidelijk niet aan krachttraining want je weet echt niet waar je over praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:51
Waarom zo'n dure Youfone abonnement? Ik betaal gemiddeld -€4,37 voor mijn telefoonabonnement.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
GioStyle schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:52:
Waarom zo'n dure Youfone abonnement? Ik betaal gemiddeld -€4,47 voor mijn telefoonabonnement.
Ben dan ook zo behulpzaam om even een linkje te posten naar dat fantastische abonnement. Nu kom je alleen even iemand afkraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
GioStyle schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:52:
Waarom zo'n dure Youfone abonnement? Ik betaal gemiddeld -€4,47 voor mijn telefoonabonnement.
Eerste 12 maanden 3,25
Tweede jaar 6,50

Gemiddeld betaal ik dus 4,88 per maand voor 7GB 200 min/sms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Homer-Simpson schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:56:
[...]

Ben dan ook zo behulpzaam om even een linkje te posten naar dat fantastische abonnement. Nu kom je alleen even iemand afkraken.
Je kan ook gewoon even de zoekfunctie gebruiken. Ik hoef toch niet elke keer hetzelfde riedeltje af te spelen.
NMMNG schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:56:
[...]

Eerste 12 maanden 3,25
Tweede jaar 6,50

Gemiddeld betaal ik dus 4,88 per maand voor 7GB 200 min/sms
Ja, en ik krijg dus gemiddeld €4,37 betaald voor mijn abonnement.

[ Voor 28% gewijzigd door GioStyle op 26-10-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:08
Hier heb je een goeie aanbieding:

https://www.mobiel.nl/sim...?data=15000-&minuten=100-

[ Voor 22% gewijzigd door Bravertal op 26-10-2025 16:04 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
GioStyle schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:00:
[...]

Je kan ook gewoon even de zoekfunctie gebruiken. Ik hoef toch niet elke keer hetzelfde riedeltje af te spelen.

[...]

Het is je eerste post in deze editie van dit topic. Hoezo “elke keer”. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
GioStyle schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:00:
[...]

[...]

En je noemt deze abbo duur omdat het 40 cent meer kost? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Homer-Simpson schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:04:
[...]

Het is je eerste post in deze editie van dit topic. Hoezo “elke keer”. :F
Waar is jouw bijdrage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
NMMNG schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:08:
[...]

En je noemt deze abbo duur omdat het 40 cent meer kost? :+
Ik krijg geld toe, maar begrijpend lezen kan best lastig zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
Goede aanbieding, maar wegens principiële redenen wil ik geen Lebara.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMMNG
GioStyle schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:11:
[...]

Ik krijg geld toe, maar begrijpend lezen kan best lastig zijn. :+
Ik had het in eerste instantie wel correct gelezen, maar ging ervanuit dat het een typo was :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMMNG
LibreOffice is gratis en voor huis tuin en keukengebruik meer dan voldoende.

https://www.libreoffice.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:25

Punkrocker

Mostly harmless

Ik lees minimaal één boek per maand. Op papier want ik kan maar niet wennen aan een ereader (geleend van mijn moeder). Elk jaar schonen we de boekenkast op. Ja, ook Mrs Punkrocker leest op papier. Boeken verkopen via internet is teveel gedoe dus breng ik ze naar zo'n boekenkast bij iemand in de voortuin.
Heb nu een abonnement bij de bieb. Niet alleen duurzamer maar we besparen zo minimaal €200 per jaar.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imahungrywhut
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:08
Een besparing die ik sinds het laatste jaar uitvoer is dat ik mijn brood koop via Toogoodtogo. Voor circa €3 tot €5 krijg ik bij de supermarktketens ongeveer 6 tot 10 hele broden die dan de diepvries ingaan.

Het is wel brood van de dag ervoor maar als ik een 'vers' brood zou kopen dan eet ik die de dag erna ook.

Turkse bakkers bieden ook Toogoodtogo pakketen aan, daar krijg ik dan een flinke zak vol met hartige snacks en broodjes die ook de diepvries in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:08
Heb vandaag dit topic ontdekt, hierbij mijn manier van werken/besparen:

- brood van gisteren bij de appie
- aanbiedingen bij de supermarkt halen met de fiets ipv bezorgen.
- tanken in het dorp en niet langs de snelweg.
- https://nl.pepper.com/ check ik voor aanbiedingen.
- ben van baan gewisseld om te kunnen fietsen (electrisch) ipv met de auto.
- stap jaarlijks over met verzekeringen en/of abonnementen.
- koop goedkope mobiele telefoons (± €200) en we doen er minimaal 2 jaar mee (vaak neem ik de telefoon van mijn vrouw en neemt zij een nieuwe).
- ik hou van lage maandelijkse lasten, oftewel elk jaar los ik extra af (hou niet van beleggen).
- met het energiecontract stapte ik ook altijd over, zit nu tot juli 2027 vast en dan stap ik weer over.
- we denken na bij aankopen (hebben we het echt nodig?)
- we lenen niet, behalve hypotheek, we sparen ervoor.

Dit zijn misschien de standaard besparingen voor iedereen maar dit is het voor ons. Ik houd dit topic in de gaten.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JohanNL schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:49:
[...]

Eh nee? Voor een beetje bodybuilding is dat gewoonweg ondermaats en onpraktisch.
Natuurlijk wil je serieus gaan bodybuilden dan doe je dat niet thuis op een matje. En in zijn algemeenheid biedt een sportschool mogelijkheden die je thuis niet hebt. Maar alsnog is het een valide bespaar optie voor genoeg mensen die een beetje voor algemene conditie en gezondheid naar de sportschool gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:41
Ga hier geen vrienden mee maken, maar koud douchen.
Bespaard geld, tijd en weer een mentale overwinning.

@Sissors vergeet ook je ook lichaam niet, push-upps / situpps / squats / lunges. Pullupbar heb je ook voor een paar tientjes.
Heb hier al een halve sportschool :p maar ik denk een sportschool voor velen een stok achter de deur is (?)

[ Voor 53% gewijzigd door Marc3l op 26-10-2025 18:56 . Reden: Aanvulling op vorige berichtje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:44
@Marc3l een stok achter de deur en vooral ook zorgen dat je jezelf niet kapot traint, of juist wel doet wat je lichaam nodig hebt :+

Strava | AP | IP | AW

Pagina: 1