Bedankt voor de inzichten! Om zonder te citeren een aantal zaken te beantwoorden:
-ik "moet" inderdaad een auto, aangezien ik in een klein dorp zonder OV woon. Het is bijvoorbeeld al 10 minuten rijden naar de supermarkt en mijn familie, vrienden en werk zijn allemaal op minstens 60km. Mijn vorige auto was onverwachts total loss, maar mijn vrouw en ik liggen enorm ver uit elkaar qua wat we willen van een auto en wat we mooi vinden. Momenteel rij ik in een oude Opel Corsa die ik voor 1800 euro heb gekocht. Volgend jaar als de APK daarvan verloopt wil ik die inruilen voor een moderne gezinsauto. Sterker nog, we hebben al een afspraak met de garagist dat hij hem volgend jaar weer terug koopt voor 1200 dus dat is ook onderdeel van het "moeten". Dat jaar kunnen we gebruiken om het eens te worden over wat we precies willen, maar ook om nog wat extra te sparen zodat we 0 concessies hoeven te doen aan opties, motor, kleur etc omdat het plan is er minstens 10 jaar in te gaan rijden. Dan is een jaartje 100 euro per maand extra naar het autobudget misschien wel net het verschil. Maar het gaat mij niet per se om die extra 100 euro het komende jaar om een betere auto te kopen, maar gewoon in het algemeen. Als die auto er eenmaal is moet ik immers nog steeds energie betalen en blijft het een keuze tussen het een of het ander.
-Uiteraard heb ik een buffer en uiteraard zal dat niet opgaan aan de auto. Ik spaar (afhankelijk van variabele kosten als benzine en boodschappen) tussen de 600 en 800 euro per maand, verdeeld over verschillende potjes waarvan het zwaartepunt nu duidelijk op het potje Nieuwe Auto ligt. Wellicht kan ik een nieuw potje Bijbetalen Energie aanmaken, maar over het algemeen heb ik er heel veel moeite mee om geld uit potjes te vissen als ik er niet direct iets voor terug krijg (zoals die auto, een gadget of desnoods een nieuwe wasmachine). Natuurlijk is dat voor een groot deel psychologisch, maar toch.
-Ondanks dat onze financiën momenteel nog volledig gescheiden zijn en ik de energierekening betaal, heb ik ook te maken met mevrouw Vld1989. Die is echt enorm risicovermijdend met dit soort dingen en zou het bij wijze van spreken liever verhogen dan verlagen.
-Ik heb net een jaarcontract met vaste tarieven afgesloten, die een stuk lager zijn dan de variabele tarieven die ik afgelopen jaar gemiddeld betaald heb.
-Ik heb eigenlijk nog nooit iets anders met m'n geld gedaan dan sparen, dus de opbrengst zou alleen een paar euro extra aan rente zijn. Wellicht zou ik moeten beginnen aan beleggen, maar daar heb ik eigenlijk gewoonweg te weinig verstand van. Daarbij heb ik nog genoeg spaardoelen, met name omdat we nog een huurhuis hebben.
Inmiddels heb ik bedacht om voor een tussenweg te gaan en het voorschot halfweg tussen mijn oude voorschot en het voorgestelde nieuwe te zetten, maar ik weet nog niet hoe punt 3 van dit lijstje daarop zal reageren