Onze koffiemachine ging recent stuk. De vorige was 6 jaar oud of iets, deze werd na 3.5 jaar incontinent. De vorige geprobeerd zelf te repareren. Defect onderdeel gevonden en vervangen, ging het volgende onderdeel direct stuk. Toen opgegeven. Deze keer de automaat naar een reparatiewinkel gebracht, die ervaring hebben met dit merk (vrijwel alle onderdelen op voorraad). De reparatie kost wel het nodige, maar toch minstens 200eu bespaard op een nieuwe en hij is weer zo goed als nieuw. Want verder onderhouden we deze netjes en merk je dat ie nog gewoon ontzettend goed is: bouwt druk nog perfect op, nog net zo heet, geen gekke geluiden. Dus ik hoop en vermoed dat we zeker weer 3.5 jaar verder kunnen. Het zou me niet verbazen als ik tegen die tijd dezelfde reparatie weer laat uitvoeren. Want de vorige met 6 jaar was eigenlijk verder ook nog gewoon heel goed.
Verder is onze grootste besparing geweest om elektrisch te gaan rijden, qua maandelijkse kosten. Nul onderhoud aan de auto gehad en 2ct/km aan energiekosten. Wel wat duurdere verzekering en inmiddels ook MRB, maar dat weegt niet op tegen de enorm lage verdere kosten. Ook nog steeds de originele banden met nog ruim profiel na 70k km, ook dat is een serieuze besparing.
Tenslotte: mijn vrouw doet mee met een kledingruilgroep. Nog goede kleding die een ander niet meer wil dragen of past gaat dan in een tas. Je mag er alleen iets uithalen als je er ook iets in stopt. Doet ze al jaren, hierdoor veel minder nieuwe kleding die ze aanschaft en er toch elke keer weer ontzettend leuk bij loopt. En haar standaard ligt erg hoog

. Inmiddels aan haar tweede groep toe, want het is wel belangrijk dat de kleding helemaal schoon en leuk is en tassen op tijd worden doorgegeven.
Voor mannen weet ik niet of dit bestaat, zou voor mij ook niet zo werken: ik draag alles tot het versleten is, daarna maak ik er de fietskettingen mee schoon

.
[
Voor 21% gewijzigd door
The__Virus op 24-08-2026 08:51
]