Uruk-Hai schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:05:
[...]
Was het maar zo simpel. Mijn huidige hypotheeksituatie kost me niet alleen geld, maar levert me ook geld op:
- Het feit dat ik een hypotheek heb levert me geld op, namelijk elke maand 43 euro belastingteruggave.
Om het correct te houden: het levert je geen geld op, je krijgt een korting op de inkomstenbelasting die je betaald.
- Het soort hypotheek levert me ook geld op, namelijk inmiddels 30 euro rente per maand.
- Het feit dat het spaargeld op een spaarhypotheek niet door de fiscus belast wordt, scheelt me ook nog eens geld.
Los daarvan: ik heb inmiddels 80.000 euro op mijn gewone spaarrekening. Daarvan wordt zo'n 23.000 euro belast door de fiscus. Dat kost me jaarlijks dus geld, naast wat ik maandelijks aan hypotheekrente moet betalen.
Als je het op de juiste rekening zet kost het je netto, na ontvangst van rente, geen geld. Als dat wel zo is, kun je bezwaar maken bij de belastingdienst.
ik volledig aflos, want dan gaat er ook nog eigen woning forfait vanaf.
Heb je daar al naar gekeken hoeveel dat dan is?
de rente die ik van ING krijg is veel lager dan de rente die ik nu van NN krijg op het spaargeld dat ik nu bij NN heb staan.
En er zijn natuurlijk andere banken waar je meer krijgt, zie b.v. het spaartopic
Maar waarschijnlijk mis ik hier nog iets omdat ik bepaald geen financieel expert ben. Ik mis vast iets in dit plaatje.
Je moet hier naar mijn mening ook niet alleen kijken naar de eventuele besparing van een paar tientjes per maand, maar ook naar mogelijk andere gevolgen. Geld afgelost, krijg je moeilijk of in ieder geval alleen tegen hogere kosten er weer uit.
Bovendien kan de overheid "zomaar" besluiten om aan wat knoppen te draaien of andere zaken te wijzigen en het voordeel dat je hebt door het uit box 3 te halen is weer verdwenen en wellicht zelfs nadelig geworden.
Geld besparen moet wel in verhouding staan tot de "risico's" en bedragen die je daarvoor dus "vastzet".
Dat lijkt het mij, op basis van de informatie die ik zo zie, voor mij persoonlijk niet te zijn.