• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:03
@TheBrut3 als je denkt dat een matje, halters en wandelen een serieus alternatief is voor de sportschool dan vraag ik mij af wat je dan in de sportschool denkt te doen. Dat is echt compleet onvergelijkbaar. Ja tuurlijk, er zijn altijd mensen die in de sportschool 'ook maar wat doen'. Voor die groep is het een besparing. Voor de mensen die serieus met sport willen bezig zijn is een goede sportschool ( met begeleiding ) onmisbaar.

En ja dat heeft ook heel erg te maken met welke sport je beoefend etc. Voor hardlopen heb je niet perse een abbo nodig al kan ik mij voorstellen dat sommige mensen het ook gewoon fijn vinden om binnen te trainen wanneer het buiten stormt

[ Voor 21% gewijzigd door Webgnome op 26-10-2025 16:00 ]

Strava | AP | IP | AW

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:02
Telefoon abbo opgezegd

Van KPN 3GB 150min/sms 14,99 per maand

naar

Youfone 5GB (+2GB klantvoordeel vast internet) voor 6,50 per maand en eerste 12 maanden 3,25

Edit: waarom zo'n duur kpn abbo? Ik had eerst een KPN unlimited abbo en kreeg korting omdat een huisgenoot kpn vast internet had. Ik ben verhuisd en die korting valt weg maar heb ook niet veel data nodig.

[ Voor 38% gewijzigd door NMMNG op 26-10-2025 15:46 ]

• NMMNG
TheBrut3 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:18:
[...]

Met wandelen en een setje halters kan je alle spieren die nodig zijn voldoende trainen. Sportschool is gewoon weggegooid geld voor een stukje gemak, echt iets voor deze generatie.
Je doet duidelijk niet aan krachttraining want je weet echt niet waar je over praat.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:28
Waarom zo'n dure Youfone abonnement? Ik betaal gemiddeld -€4,37 voor mijn telefoonabonnement.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:14
GioStyle schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:52:
Waarom zo'n dure Youfone abonnement? Ik betaal gemiddeld -€4,47 voor mijn telefoonabonnement.
Ben dan ook zo behulpzaam om even een linkje te posten naar dat fantastische abonnement. Nu kom je alleen even iemand afkraken.

• NMMNG
GioStyle schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:52:
Waarom zo'n dure Youfone abonnement? Ik betaal gemiddeld -€4,47 voor mijn telefoonabonnement.
Eerste 12 maanden 3,25
Tweede jaar 6,50

Gemiddeld betaal ik dus 4,88 per maand voor 7GB 200 min/sms

• GioStyle
Homer-Simpson schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:56:
[...]

Ben dan ook zo behulpzaam om even een linkje te posten naar dat fantastische abonnement. Nu kom je alleen even iemand afkraken.
Je kan ook gewoon even de zoekfunctie gebruiken. Ik hoef toch niet elke keer hetzelfde riedeltje af te spelen.
NMMNG schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:56:
[...]

Eerste 12 maanden 3,25
Tweede jaar 6,50

Gemiddeld betaal ik dus 4,88 per maand voor 7GB 200 min/sms
Ja, en ik krijg dus gemiddeld €4,37 betaald voor mijn abonnement.

[ Voor 28% gewijzigd door GioStyle op 26-10-2025 16:01 ]

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Hier heb je een goeie aanbieding:

https://www.mobiel.nl/sim...?data=15000-&minuten=100-

[ Voor 22% gewijzigd door Bravertal op 26-10-2025 16:04 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:14
GioStyle schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:00:
[...]

Je kan ook gewoon even de zoekfunctie gebruiken. Ik hoef toch niet elke keer hetzelfde riedeltje af te spelen.

[...]

Het is je eerste post in deze editie van dit topic. Hoezo “elke keer”. :F

• NMMNG
GioStyle schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:00:
[...]

[...]

En je noemt deze abbo duur omdat het 40 cent meer kost? :+

• GioStyle
Homer-Simpson schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:04:
[...]

Het is je eerste post in deze editie van dit topic. Hoezo “elke keer”. :F
Waar is jouw bijdrage?

• GioStyle
NMMNG schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:08:
[...]

En je noemt deze abbo duur omdat het 40 cent meer kost? :+
Ik krijg geld toe, maar begrijpend lezen kan best lastig zijn. :+

• NMMNG
Goede aanbieding, maar wegens principiële redenen wil ik geen Lebara.

• NMMNG
GioStyle schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:11:
[...]

Ik krijg geld toe, maar begrijpend lezen kan best lastig zijn. :+
Ik had het in eerste instantie wel correct gelezen, maar ging ervanuit dat het een typo was :P

• NMMNG
LibreOffice is gratis en voor huis tuin en keukengebruik meer dan voldoende.

https://www.libreoffice.org/

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:42

Punkrocker

Mostly harmless

Ik lees minimaal één boek per maand. Op papier want ik kan maar niet wennen aan een ereader (geleend van mijn moeder). Elk jaar schonen we de boekenkast op. Ja, ook Mrs Punkrocker leest op papier. Boeken verkopen via internet is teveel gedoe dus breng ik ze naar zo'n boekenkast bij iemand in de voortuin.
Heb nu een abonnement bij de bieb. Niet alleen duurzamer maar we besparen zo minimaal €200 per jaar.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Imahungrywhut
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:04
Een besparing die ik sinds het laatste jaar uitvoer is dat ik mijn brood koop via Toogoodtogo. Voor circa €3 tot €5 krijg ik bij de supermarktketens ongeveer 6 tot 10 hele broden die dan de diepvries ingaan.

Het is wel brood van de dag ervoor maar als ik een 'vers' brood zou kopen dan eet ik die de dag erna ook.

Turkse bakkers bieden ook Toogoodtogo pakketen aan, daar krijg ik dan een flinke zak vol met hartige snacks en broodjes die ook de diepvries in gaan.

• Bravertal
  • Nu online
Heb vandaag dit topic ontdekt, hierbij mijn manier van werken/besparen:

- brood van gisteren bij de appie
- aanbiedingen bij de supermarkt halen met de fiets ipv bezorgen.
- tanken in het dorp en niet langs de snelweg.
- https://nl.pepper.com/ check ik voor aanbiedingen.
- ben van baan gewisseld om te kunnen fietsen (electrisch) ipv met de auto.
- stap jaarlijks over met verzekeringen en/of abonnementen.
- koop goedkope mobiele telefoons (± €200) en we doen er minimaal 2 jaar mee (vaak neem ik de telefoon van mijn vrouw en neemt zij een nieuwe).
- ik hou van lage maandelijkse lasten, oftewel elk jaar los ik extra af (hou niet van beleggen).
- met het energiecontract stapte ik ook altijd over, zit nu tot juli 2027 vast en dan stap ik weer over.
- we denken na bij aankopen (hebben we het echt nodig?)
- we lenen niet, behalve hypotheek, we sparen ervoor.

Dit zijn misschien de standaard besparingen voor iedereen maar dit is het voor ons. Ik houd dit topic in de gaten.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JohanNL schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:49:
[...]

Eh nee? Voor een beetje bodybuilding is dat gewoonweg ondermaats en onpraktisch.
Natuurlijk wil je serieus gaan bodybuilden dan doe je dat niet thuis op een matje. En in zijn algemeenheid biedt een sportschool mogelijkheden die je thuis niet hebt. Maar alsnog is het een valide bespaar optie voor genoeg mensen die een beetje voor algemene conditie en gezondheid naar de sportschool gaan.

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:52
Ga hier geen vrienden mee maken, maar koud douchen.
Bespaard geld, tijd en weer een mentale overwinning.

@Sissors vergeet ook je ook lichaam niet, push-upps / situpps / squats / lunges. Pullupbar heb je ook voor een paar tientjes.
Heb hier al een halve sportschool :p maar ik denk een sportschool voor velen een stok achter de deur is (?)

[ Voor 53% gewijzigd door Marc3l op 26-10-2025 18:56 . Reden: Aanvulling op vorige berichtje ]

• Webgnome
@Marc3l een stok achter de deur en vooral ook zorgen dat je jezelf niet kapot traint, of juist wel doet wat je lichaam nodig hebt :+

Strava | AP | IP | AW

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:11
Marc3l schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:45:
Ga hier geen vrienden mee maken, maar koud douchen.
Bespaard geld, tijd en weer een mentale overwinning.
Sinds een eigen koopwoning en het bijhouden van gas- en stroomverbruik kom ik er achter dat warm douchen eigenlijk weinig gas verbruikt in vergelijking met verwarmen van het huis. In de zomer zitten we met warm douchen op 8 m3 gas per maand omdat we niet stoken. Dat is 12 euro per maand voor douchen (zonder water). Dan bespaar ik liever op comfort door de verwarming in de winter een graadje lager te zetten en maar onder een kleedje op de bank te zitten 's avonds. Bespaart meer m3 gas over het hele jaar.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:34

The Third Man

The Third Jellyfish

@mountaink ik doe allebei, voor mij is het niet of/of. Alleen dat koud douchen ook weer niet elke dag van de maand, soms als ik al moe ben of gewoonweg geen zin dan normaal warm. Ook om er geen sleur in te laten ontstaan.

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Ik bespaar op slijtage van mijn broeken en mijn fiets door de fiets te laten staan en de 2,8 kilometer naar mijn werk te lopen. Hiermee verminder ik ook nog eens mijn hoeveelheid buikvet en daardoor zorgkosten in de toekomst. Extra voordelen zijn dat wanneer het regent ik me daar beter tegen kan beschutten dan wanneer ik op de fiets zit en dat ik veel minder last heb van gevaarlijk weggebruik door andere verkeersdeelnemers, zoals fietsers die tegen het verkeer in fietsen, wat vooral als het donker is irritant en gevaarlijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door Uruk-Hai op 28-10-2025 12:45 ]

Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.2

• Uruk-Hai
  • Nu online
barbarbar schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 07:29:
Als je volledig aflost ben je toch van al die dingen af? Neem aan dat je spaarpot dan gebruikt wordt voor de hypotheek aflossing. Je hypotheek aflossen is altijd de goedkoopste optie, immers betaal je dan geen rente meer. Tenzij je gaat vergelijken met beleggen, maar dan nog ligt die lat vrij hoog qua rente wat je met beleggen met overtreffen (vaak stuk hoger dan wat de meeste mensen je hier willen doen geloven).
Was het maar zo simpel. Mijn huidige hypotheeksituatie kost me niet alleen geld, maar levert me ook geld op:
- Het feit dat ik een hypotheek heb levert me geld op, namelijk elke maand 43 euro belastingteruggave.
- Het soort hypotheek levert me ook geld op, namelijk inmiddels 30 euro rente per maand.
- Het feit dat het spaargeld op een spaarhypotheek niet door de fiscus belast wordt, scheelt me ook nog eens geld.

Los daarvan: ik heb inmiddels 80.000 euro op mijn gewone spaarrekening. Daarvan wordt zo'n 23.000 euro belast door de fiscus. Dat kost me jaarlijks dus geld, naast wat ik maandelijks aan hypotheekrente moet betalen.

Wat er dan allemaal veranderd door het volledig aflossen van mijn hypotheek moet ik allemaal tegen elkaar gaan wegstrepen om te bepalen of ik er uiteindelijk op vooruit of op achteruit ga. Dat is helemaal niet zo makkelijk. Ik kan zelf het volgende wel beredeneren:

- Ik betaal nu zo'n 78 euro per maand aan hypotheekrente, maar als ik daar die 30+43 euro vanaf trek, dan betaal ik netto maar 5 euro per maand. Maar het is niet zo dat ik er dan 5 euro per maand op vooruit ga als ik volledig aflos, want dan gaat er ook nog eigen woning forfait vanaf.
- Als ik volledig aflos kost me dat 30.000 euro van mijn spaarrekening. Dan kom ik uit op "slechts" 50.000 euro resterend spaargeld, waarvan daarna geen enkel deel meer belast wordt door de fiscus. Dat lijkt alleen maar voordelig, maar de rente die ik van ING krijg is veel lager dan de rente die ik nu van NN krijg op het spaargeld dat ik nu bij NN heb staan.

Maar waarschijnlijk mis ik hier nog iets omdat ik bepaald geen financieel expert ben. Ik mis vast iets in dit plaatje.

Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.2

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:49
Uruk-Hai schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:05:
[...]

Was het maar zo simpel. Mijn huidige hypotheeksituatie kost me niet alleen geld, maar levert me ook geld op:
- Het feit dat ik een hypotheek heb levert me geld op, namelijk elke maand 43 euro belastingteruggave.
Om het correct te houden: het levert je geen geld op, je krijgt een korting op de inkomstenbelasting die je betaald.
- Het soort hypotheek levert me ook geld op, namelijk inmiddels 30 euro rente per maand.
- Het feit dat het spaargeld op een spaarhypotheek niet door de fiscus belast wordt, scheelt me ook nog eens geld.

Los daarvan: ik heb inmiddels 80.000 euro op mijn gewone spaarrekening. Daarvan wordt zo'n 23.000 euro belast door de fiscus. Dat kost me jaarlijks dus geld, naast wat ik maandelijks aan hypotheekrente moet betalen.
Als je het op de juiste rekening zet kost het je netto, na ontvangst van rente, geen geld. Als dat wel zo is, kun je bezwaar maken bij de belastingdienst.
ik volledig aflos, want dan gaat er ook nog eigen woning forfait vanaf.
Heb je daar al naar gekeken hoeveel dat dan is?
de rente die ik van ING krijg is veel lager dan de rente die ik nu van NN krijg op het spaargeld dat ik nu bij NN heb staan.
En er zijn natuurlijk andere banken waar je meer krijgt, zie b.v. het spaartopic
Maar waarschijnlijk mis ik hier nog iets omdat ik bepaald geen financieel expert ben. Ik mis vast iets in dit plaatje.
Je moet hier naar mijn mening ook niet alleen kijken naar de eventuele besparing van een paar tientjes per maand, maar ook naar mogelijk andere gevolgen. Geld afgelost, krijg je moeilijk of in ieder geval alleen tegen hogere kosten er weer uit.
Bovendien kan de overheid "zomaar" besluiten om aan wat knoppen te draaien of andere zaken te wijzigen en het voordeel dat je hebt door het uit box 3 te halen is weer verdwenen en wellicht zelfs nadelig geworden.
Geld besparen moet wel in verhouding staan tot de "risico's" en bedragen die je daarvoor dus "vastzet".
Dat lijkt het mij, op basis van de informatie die ik zo zie, voor mij persoonlijk niet te zijn.

• Uruk-Hai
  • Nu online
rube schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:24:
Heb je daar al naar gekeken hoeveel dat dan is?
Dat lukt mij niet:

https://www.belastingdien...-werkt-eigenwoningforfait

De WOZ-waarde van mijn woning valt in de categorie € 75.000 tot € 1.330.000 = 0,35% eigenwoningforfait.
Mijn huidige WOZ-waarde is vastgesteld op €225.000 voor belastingjaar 2025.
Dan is het eigenwoningforfait dat bij mijn inkomen wordt opgeteld: €225.000 x 0,0035 = €787,50.

Van daar af zie ik nu niet hoe ik het moet doorberekenen naar hoeveel ik er per maand dan op achteruit ga.

[ Voor 3% gewijzigd door Uruk-Hai op 28-10-2025 14:49 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:04
In het geval van een (bank-)spaarhypotheek kun je de situatie hebben dat je meer rente op het opgebouwde kapitaal ontvangt dan wat je netto aan hypotheekrente betaalt. Dan 'verdien' je dus als je de hypotheek langer laat doorlopen. En is aflossen altijd ongunstiger dan de hypotheek laten doorlopen.

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:40
Webgnome schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:44:
@TheBrut3 als je denkt dat een matje, halters en wandelen een serieus alternatief is voor de sportschool dan vraag ik mij af wat je dan in de sportschool denkt te doen. Dat is echt compleet onvergelijkbaar. Ja tuurlijk, er zijn altijd mensen die in de sportschool 'ook maar wat doen'. Voor die groep is het een besparing. Voor de mensen die serieus met sport willen bezig zijn is een goede sportschool ( met begeleiding ) onmisbaar.
Ik denk eigenlijk dat 95% van de mensen prima uit de voeten kan met een paar halters, een matje en een fitnessbank. Met gewone (verstelbare) halters en een bank kan je alle spiergroepen trainen. Via Youtube voldoende info over oefeningen te vinden.

Het gros van de mensen zal meer baat hebben bij een extra training per week (van 0 naar 1, van 1 naar 2 of van 2 naar 3) thuis dan bij wisselen naar de sportschool voor allerlei bijzondere apparaten.
Dat er een groepje mensen is die heel serieus trainen en die wellicht baat hebben bij een sportschool ontken ik overigens niet maar dat percentage is maar heel klein.
Uruk-Hai schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:44:
Ik bespaar op slijtage van mijn broeken en mijn fiets door de fiets te laten staan en de 2,8 kilometer naar mijn werk te lopen. Hiermee verminder ik ook nog eens mijn hoeveelheid buikvet en daardoor zorgkosten in de toekomst. Extra voordelen zijn dat wanneer het regent ik me daar beter tegen kan beschutten dan wanneer ik op de fiets zit en dat ik veel minder last heb van gevaarlijk weggebruik door andere verkeersdeelnemers, zoals fietsers die tegen het verkeer in fietsen, wat vooral als het donker is irritant en gevaarlijk is.
Ging het hier niet over serieus geld besparen?
Lopen ipv fietsen om op broekslijtage te besparen valt daar niet echt meer onder.
Dan moet je natuurlijk ook uitrekenen hoeveel je bespaart op fietsonderhoud (inclusief bandenslijtage) en dat afzetten tegen je schoenslijtage. Daarnaast rekening houden met de stand van je benen, met x-benen slijt je broek op je dijbenen sneller en kan je beter fietsen voor gelijkmatige slijtage 8)7
Gezond leven (een stukje lopen valt daaronder, fietsen net zo goed) is wel een besparing maar heel indirect.

[ Voor 34% gewijzigd door superkoex9 op 28-10-2025 15:29 ]

• rube
  • Laatst online: 20:49
Uruk-Hai schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:48:
[...]

Dat lukt mij niet:

https://www.belastingdien...-werkt-eigenwoningforfait

De WOZ-waarde van mijn woning valt in de categorie € 75.000 tot € 1.330.000 = 0,35% eigenwoningforfait.
Mijn huidige WOZ-waarde is vastgesteld op €225.000 voor belastingjaar 2025.
Dan is het eigenwoningforfait dat bij mijn inkomen wordt opgeteld: €225.000 x 0,0035 = €787,50.

Van daar af zie ik nu niet hoe ik het moet doorberekenen naar hoeveel ik er per maand dan op achteruit ga.
Eigenwoningforfait=225.000×0,0035=€787,50

Als je geen hypotheekschuld hebt, krijg je een aftrek op het eigenwoningforfait via de Wet Hillen. Deze aftrek wordt echter afgebouwd: in 2025 mag je nog 76,667% van het eigenwoningforfait aftrekken.
Hillen-aftrek=787,50×0,76667=€603,75
https://www.belastingdien...kleine_eigenwoningschuld/

Netto bijtelling=787,50−603,75=€183,75
Dit bedrag wordt bij je belastbaar inkomen in box 1 opgeteld. Afhankelijk van je totale inkomen betaal je hier belasting over. Voor de meeste inkomens geldt een tarief van ongeveer 36,97% in 2025.
183,75×0,3697≈€67,96

Dus het is op dit moment maar een klein bedrag dat het door aflossing duurder zou gaan worden. Het gaat in de toekomst wel toe nemen doordat Hillen ieder jaar met 3,33% word verlaagd.

@Rubbergrover1 dit is volgens mij meer jou kennisgebied - graag correctie als ik hier iets verkeerd doe of zeg.

• Uruk-Hai
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:02:
Eerste vraag die bij me opkomt is of je die overlijdensrisicoverzekering werkelijk nodig hebt. En andersom, of je die zou willen stoppen als je je hypotheek aflost. Als dat laatste het geval is en je hebt nu ook de financiële mogelijkheid om af te lossen, dan heb je die verzekering volgens mij ook nu al niet meer nodig.
Dit vind ik een hele goede opmerking omdat ik er aldoor vanuit ging dat ik niet om die verzekering heen kan.

Die overlijdensrisicoverzekering is in gang gezet door Nationale Nederlanden (destijds nog Delta Lloyd) bij de aanvang van mijn hypotheek. Dat kan ik volgens de chatbot van NN niet zelf opzeggen via Mijn NN, maar wel via een hypotheekadviseur. Ik heb net voor morgenmiddag een vrijblijvend oriëntatiegesprek met een hypotheekadviseur van NN ingepland.

Het doel hiervan is 10 euro per maand over de resterende looptijd van 15 jaar besparen.
Dat komt dus uiteindelijk neer op 10x12x15 = €1800.

[ Voor 12% gewijzigd door Uruk-Hai op 28-10-2025 17:01 ]

• Rubbergrover1
rube schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:42:
[...]
Dus het is op dit moment maar een klein bedrag dat het door aflossing duurder zou gaan worden. Het gaat in de toekomst wel toe nemen doordat Hillen ieder jaar met 3,33% word verlaagd.

@Rubbergrover1 dit is volgens mij meer jou kennisgebied - graag correctie als ik hier iets verkeerd doe of zeg.
Het wordt inderdaad ieder jaar stapje voor stapje minder gunstig om een afgelost huis te hebben. Maar het eigenwoningforfait is nog steeds lager als je een afgelost huis hebt dan als je een hypotheekschuld hebt. Het hangt dus een beetje af van hoe je er tegenaan kijkt.

Vereenvoudigd voorbeeld:
Stel voor het gemak dat het eigenwoningforfait 800 is. En de rente die je normaal betaalt 1000 is.

Met hypotheek:
Belastingeffect bestaat uit:
- renteaftrek bv. 37% van 1000 = 370
- Minus eigenwoningforfait 37% van 800 = 296
Maakt samen een voordeel/teruggave van 74 euro

Zonder hypotheek:
Belastingeffect bestaat uit:
- renteaftrek 0
- Kosten voor eigenwoningforfait 37% van 800 = 296
- Maakt samen -296
- Vanwege Wet Hillen telt dat dit jaar maar voor 23,33% mee, dus 23,33 * 296 maakt -69
Je betaalt bij een afgeloste hypotheek aan belasting dit jaar dus 69

Als je zou kiezen voor aflossen van de hypotheek heb je in plaats van 74 teruggave een extra belasting van 69 euro. Fiscaal verschil tussen wel en niet aflossen is in dit voorbeeld dus 143 euro.
Die 23,33% stijgt elk jaar overigens met 3,33%. Het verschil tussen wel en niet aflossen wordt elk jaar daardoor ongeveer een tientje hoger.

• Rubbergrover1
Uruk-Hai schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:54:
[...]

Die overlijdensrisicoverzekering is in gang gezet door Nationale Nederlanden (destijds nog Delta Lloyd) bij de aanvang van mijn hypotheek. Dat kan ik volgens de chatbot van NN niet zelf opzeggen via Mijn NN, maar wel via een hypotheekadviseur. Ik heb net voor morgenmiddag een vrijblijvend oriëntatiegesprek met een hypotheekadviseur van NN ingepland.

Het doel hiervan is 10 euro per maand over de resterende looptijd van 15 jaar besparen.
Dat komt dus uiteindelijk neer op 10x12x15 = €1800.
Dat is dan wel een leuke besparing. Als je die verzekering niet nodig vindt, tenminste.

Het kan ook zijn dat je dat risico wel graag afgedekt zou willen hebben. Wij hebben die verzekering op zich niet meer nodig voor de hypotheek. Maar tegelijk vind ik het wel fijn als er een extra zakje geld voor mijn partner (en kinderen) is als ik voortijdig zou overlijden (en omgekeerd). Daarom houden wij die verzekering juist wel aan, ook omdat het maandbedrag niet zo hoog is dat het ons verder zou belemmeren in ons leven.

• Uruk-Hai
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:04:
[...]
Het kan ook zijn dat je dat risico wel graag afgedekt zou willen hebben. Wij hebben die verzekering op zich niet meer nodig voor de hypotheek. Maar tegelijk vind ik het wel fijn als er een extra zakje geld voor mijn partner (en kinderen) is als ik voortijdig zou overlijden (en omgekeerd). Daarom houden wij die verzekering juist wel aan, ook omdat het maandbedrag niet zo hoog is dat het ons verder zou belemmeren in ons leven.
Ik heb geen partner en geen kinderen. Alleen een jongere zus.

Ik zal dit meenemen in het gesprek van morgen.

[ Voor 85% gewijzigd door Uruk-Hai op 28-10-2025 17:13 ]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:00:

Als je zou kiezen voor aflossen van de hypotheek heb je in plaats van 74 teruggave een extra belasting van 69 euro. Fiscaal verschil tussen wel en niet aflossen is in dit voorbeeld dus 143 euro.
Die 23,33% stijgt elk jaar overigens met 3,33%. Het verschil tussen wel en niet aflossen wordt elk jaar daardoor ongeveer een tientje hoger.
Zo geïsoleerd rekenen vind ik niet heel zinnig. In het tweede voorbeeld betaal je meer belasting, maar heb je geen rente betalingen.

alleen een totaalplaatje met wel / niet aflossen. wel / niet beleggen etc etc kan een zinnig antwoord geven

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:51
Uruk-Hai schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:12:
[...]

Ik heb geen partner en geen kinderen. Alleen een jongere zus.

Ik zal dit meenemen in het gesprek van morgen.
Bij een spaarhypotheek is het, binnen vrij strikte fiscale regels, ook mogelijk om in plaats van af te lossen een extra storting in de spaarpolis te doen en dan naar keuze lagere maandlast of eerdere einddatum. Dan blijft je schuld en rente (aftrek) hetzelfde, maar de fiscaal onbelaste spaarpot en rente neemt toe.

Ik las dat je boven de grens voor box 3 zit? In dat geval nog een andere tip om in december alvast de zorgpremie in 1x vooruit te betalen. Dat drukt box 3 en vaak krijg je een kleine korting die gunstiger is dan het geld op de spaarrekening houden en maandelijks betalen.

• Uruk-Hai
  • Nu online
Sempy schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:46:
Ik las dat je boven de grens voor box 3 zit? In dat geval nog een andere tip om in december alvast de zorgpremie in 1x vooruit te betalen. Dat drukt box 3 en vaak krijg je een kleine korting die gunstiger is dan het geld op de spaarrekening houden en maandelijks betalen.
Goede tip! Volgens Sam (dat is de chatbot van VGZ) kan ik hiermee 1% korting krijgen. Dat kan via die chatbot direct aangepast worden. Dat heb ik dan ook daarnet meteen gedaan. Echter, de chatbot heeft het zo ingesteld dat ik pas per 1-1-2026 1x per jaar ga betalen. Dat is dus, voor zover ik jou begrijp, een maand te laat.

Om die betaaldatum aan te passen (voor zover dat kan) moet ik bellen met een medewerker via de VGZ app op mijn smartphone. Ik ga morgen gelijk bellen om e.e.a. nader uit te zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Uruk-Hai op 28-10-2025 20:50 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:00

Dennis1812

Amateur prutser

Uruk-Hai schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:48:
[...]

Goede tip! Volgens Sam (dat is de chatbot van VGZ) kan ik hiermee 1% korting krijgen. Dat kan via die chatbot direct aangepast worden. Dat heb ik dan ook daarnet meteen gedaan. Echter, de chatbot heeft het zo ingesteld dat ik pas per 1-1-2026 1x per jaar ga betalen. Dat is dus, voor zover ik jou begrijp, een maand te laat.

Om dat aan te passen (kan dat wel?) moet ik bellen met een medewerker via de VGZ app op mijn smartphone.
Ik ga morgen gelijk bellen.
Of zelf van te voren overmaken onder vermelding van je premie nummer/factuur nummer
Dan schrijven ze mogelijk alsnog automatisch af. Maar dat stortten ze met een week ongeveer weer wel terug.

Met zulke bedragen kan je dat bedrag wel een week missen (aanname, i know)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Uruk-Hai
  • Nu online
Dennis1812 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:50:
[...]
Of zelf van te voren overmaken onder vermelding van je premie nummer/factuur nummer
Dan schrijven ze mogelijk alsnog automatisch af. Maar dat stortten ze met een week ongeveer weer wel terug.

Met zulke bedragen kan je dat bedrag wel een week missen (aanname, i know)
Dat soort trucjes hanteer ik liever niet als ik het kan voorkomen met vooraf gemaakte duidelijke afspraken.
Morgen dus toch maar even bellen.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Uruk-Hai schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:51:
[...]

Dat soort trucjes hanteer ik liever niet als ik het kan voorkomen met vooraf gemaakte duidelijke afspraken.
Morgen dus toch maar even bellen.
Zeker, als het vooraf afgesproken kan is dat het beste.
Maar ik herinner mij van vorig jaar dat sommige tweakers het uiteindelijk op de door mij omschreven manier deden.
Enkele verzekeraars hanteerden ook 3% korting.

Ik zelf kan het niet in 1x betalen, dus houdt mij er niet mee bezig.

Wellicht overbodige tip; mijn overige verzekeringen (woonhuis, inboedel, reis, auto en aansprakelijkheid) kan ik ook met jaar betaling doen en levert ook wat korting op (ZLM bij mij). Misschien het nakijken waard. En je brengt je maandlasten omlaag en hoeft er een heel jaar niet meer aan te denken.

• Sempy
Uruk-Hai schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:48:
[...]

Om die betaaldatum aan te passen (voor zover dat kan) moet ik bellen met een medewerker via de VGZ app op mijn smartphone. Ik ga morgen gelijk bellen om e.e.a. nader uit te zoeken.
Ik doe dit al jaren bij verschillende maatschappijen. Kwestie van even bellen en zelf handmatig overmaken en dus niet via automatische incasso laten verlopen, want die doen ze pas begin januari i.v.m. overstappers.

• Sempy
Dennis1812 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:54:
[...]

Enkele verzekeraars hanteerden ook 3% korting.
In feite moet je de korting x 2 doen om het naar spaarrente om te rekenen. Bij maandelijkse betaling heb je over het hele jaar genomen immers maar de helft van de jaarpremie op de spaarrekening staan. 3% is super, maar zelfs met 1% korting zit je aan een concurrerende spaarrente (beter dan de grootbanken iig)

• Uruk-Hai
  • Nu online
Dennis1812 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:54:
Wellicht overbodige tip; mijn overige verzekeringen (woonhuis, inboedel, reis, auto en aansprakelijkheid) kan ik ook met jaar betaling doen en levert ook wat korting op (ZLM bij mij). Misschien het nakijken waard. En je brengt je maandlasten omlaag en hoeft er een heel jaar niet meer aan te denken.
Voor mij inderdaad overnodig, want die betaalde ik altijd al per jaar.
Ik heb mijn overige verzekeringen bij Unive (inboedel en aansprakelijkheid) en ANWB (reizen).

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:36

de Peer

under peer review

Sempy schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:58:
[...]

Ik doe dit al jaren bij verschillende maatschappijen. Kwestie van even bellen en zelf handmatig overmaken en dus niet via automatische incasso laten verlopen, want die doen ze pas begin januari i.v.m. overstappers.
Ik moet er niet aan denken zeg. 'even bellen' is bij de meeste bedrijven tegenwoordig nogal een tijdverdrijf. Wachtlijst, muziek, keuzemenu en dan nog hopen dat je iemand treft die je begrijpt.
mijn tijd is echt meer waard dan dat.

• de Peer

de Peer

under peer review

Uruk-Hai schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:03:
[...]

Voor mij inderdaad overnodig, want die betaalde ik altijd al per jaar.
Ik heb mijn overige verzekeringen bij Unive (inboedel en aansprakelijkheid) en ANWB (reizen).
Als je wilt besparen zou ik naar deck gaan. Hoog eigen risico maar ook lage premie.

• Sempy
de Peer schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:04:
[...]

Ik moet er niet aan denken zeg. 'even bellen' is bij de meeste bedrijven tegenwoordig nogal een tijdverdrijf. Wachtlijst, muziek, keuzemenu en dan nog hopen dat je iemand treft die je begrijpt.
mijn tijd is echt meer waard dan dat.
Als thuiswerker is dat voor mij geen probleem (telt dat als bespaartip :+ ).

• de Peer

de Peer

under peer review

Sempy schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:06:
[...]

Als thuiswerker is dat voor mij geen probleem (telt dat als bespaartip :+ ).
In de baas zijn tijd bedoel je dan?

• Sempy
de Peer schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:07:
[...]

In de baas zijn tijd bedoel je dan?
Gewoon onder werktijd idd. Lekker op de speaker in de wacht en door werken tot er een mens aan de lijn komt. Minder geschikt voor een kantoortuin.

• Rubbergrover1
jeroenkb schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:18:
[...]

Zo geïsoleerd rekenen vind ik niet heel zinnig. In het tweede voorbeeld betaal je meer belasting, maar heb je geen rente betalingen.

alleen een totaalplaatje met wel / niet aflossen. wel / niet beleggen etc etc kan een zinnig antwoord geven
Uiteraard. Maar de vraag was hier naar het effect op de belastingen. Wat je in het totaalplaatje sowieso moet meenemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rubbergrover1 op 28-10-2025 21:26 ]

• Uruk-Hai
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:06:
Als je wilt besparen zou ik naar deck gaan. Hoog eigen risico maar ook lage premie.
Goede tip weer :) Ik zie dat Deck vrij hoog scoort op Trustpilot.

Update:
Ik heb op deck.nl een berekening laten maken die aantoont dat ik er op basis van een hoger eigen risico bij hen zo'n 40 euro per jaar op vooruit ga als ik hun gecombineerde reis + inboedel + aansprakelijkheid verzekering afneem. Maar ik vind mijn huidige situatie met losse verzekeringen prettiger, omdat ik nu per verzekering kan opzeggen, zoals de reisverzekering een jaartje opzeggen wanneer ik eens een jaar lang niet op vakantie (als in: ver weg van huis) wil. Dat scheelt me dan circa 100 euro per jaar. Zodra ik bij Deck zit kan dat ineens niet meer.

[ Voor 52% gewijzigd door Uruk-Hai op 28-10-2025 22:29 ]

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:52
mountaink schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

Sinds een eigen koopwoning en het bijhouden van gas- en stroomverbruik kom ik er achter dat warm douchen eigenlijk weinig gas verbruikt in vergelijking met verwarmen van het huis. In de zomer zitten we met warm douchen op 8 m3 gas per maand omdat we niet stoken. Dat is 12 euro per maand voor douchen (zonder water). Dan bespaar ik liever op comfort door de verwarming in de winter een graadje lager te zetten en maar onder een kleedje op de bank te zitten 's avonds. Bespaart meer m3 gas over het hele jaar.
Ik doe het ook niet om geld te besparen om eerlijk te zeggen. De meeste besparing is juist de tijd omdat, ik er veel minder lang onder sta + voor de energie boost erna. Zelfs al zou warm douchen gratis zijn, dan zou ik dit nog steeds doen.

• Uruk-Hai
  • Nu online
Ik ben vandaag gratis naar de kapper geweest. Dat kost daar normaal 32 euro.

• de Peer

de Peer

under peer review

Uruk-Hai schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:49:
Ik ben vandaag gratis naar de kapper geweest. Dat kost daar normaal 32 euro.
Lief dagboek, wat is je gouden tip?

• Uruk-Hai
  • Nu online
Zoek op marktplaats.nl binnen een straal van [vul zelf in wat je aantrekkelijk vind] km van jouw postcode op 'kapper'.

Ik zocht binnen een straal van 5km en kreeg drie resultaten die ik aantrekkelijk vond: een ervaren thuiskapster die voor 20 euro per knipbeurt langs komt en twee kappers in opleiding die een model zochten voor een gratis knipbeurt. Ik heb er van die laatste twee eentje gekozen en moest twee concessies doen: 1. akkoord gaan met een gemillimeterd kapsel en 2. foto's laten maken van mijn nieuwe kapsel (niet van mijn gezicht).

Aangezien dit voor mij de eerste keer is dat ik gemillimeterd haar heb zou ik er weleens langer dan mijn gebruikelijke 3 maanden over kunnen doen voordat ik opnieuw de behoefte voel om me te laten knippen.

• GioStyle
Dat kan beter. Als je je haar gaat millimeteren, investeer dan in een tondeuse, doe het zelf en je hebt geen kapper meer nodig. Scheelt weer de aardige centjes.

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
GioStyle schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:12:
Dat kan beter. Als je je haar gaat millimeteren, investeer dan in een tondeuse, doe het zelf en je hebt geen kapper meer nodig. Scheelt weer de aardige centjes.
Het is wel een kwestie van een beetje oefenen. Soms kun je het wel zien dat iemand niet naar de kapper gaat.

Mijn vrouw heeft zichzelf het knippen een beetje aangeleerd en kan er inmiddels ook wat model in knippen. Zij knipt zichzelf, mij en twee kinderen en dat scheelt idd honderden euro’s per jaar. Dit kost dan, inclusief opruimen en alles wel een paar uur.

Wat mij betreft gaat mijn vrouw zelf wel naar de kapper, maar dat vind ze zelf niet nodig.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:51
Uruk-Hai schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:58:
Zoek op marktplaats.nl binnen een straal van [vul zelf in wat je aantrekkelijk vind] km van jouw postcode op 'kapper'.

Ik zocht binnen een straal van 5km en kreeg drie resultaten die ik aantrekkelijk vond: een ervaren thuiskapster die voor 20 euro per knipbeurt langs komt en twee kappers in opleiding die een model zochten voor een gratis knipbeurt. Ik heb er van die laatste twee eentje gekozen en moest twee concessies doen: 1. akkoord gaan met een gemillimeterd kapsel en 2. foto's laten maken van mijn nieuwe kapsel (niet van mijn gezicht).

Aangezien dit voor mij de eerste keer is dat ik gemillimeterd haar heb zou ik er weleens langer dan mijn gebruikelijke 3 maanden over kunnen doen voordat ik opnieuw de behoefte voel om me te laten knippen.
Heel creatief bedacht, toegegeven.
Maar dit is dus ook een gevalletje van als iets gratis is ben je zelf het product, zoals het voorbeeld van enquêtes die in de TS staan.

Mijn kapper heeft al decennialang ervaring, bevalt altijd goed en kost inmiddels €25, ga ik 1x per maand heen.
Voor dat bedrag ga ik geen risico nemen of mij moeten aanpassen aan de wensen van een leerling-kapper.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Uruk-Hai
  • Nu online
1x Per maand naar de kapper gaan is best vaak.

Ik ga zelf tot nu toe maar 4x per jaar en ik sprak vanmiddag een collega die aangaf maar 2x per jaar te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Uruk-Hai op 30-10-2025 21:56 ]

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:56:

Ik ga zelf tot nu toe maar 4x per jaar en ik sprak vanmiddag een collega die aangaf maar 2x per jaar te gaan.
Hoe kun je oordelen dat 1x per maand naar de kapper gaan vaak is als iedere haargroei anders is?
Het verschilt ook of je een man/vrouw bent, krullend/steil haar hebt, hoe belangrijk je vindt dat je er netjes bij staat ipv een oerwoud op je hoofd, etc.

• Rubbergrover1
GioStyle schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:12:
Daar wordt vaak eerder de omgekeerde route genomen. Als iemand zo kalende is dat er geen eer meer aan te behalen valt, dan is de keuze om de tondeuse er over te halen soms wel zo makkelijk. En dan kun je dat uiteraard beter met een eigen tondeuse doen in plaats van naar de kapper te gaan.

• NMMNG
Uruk-Hai schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:56:

Ik ga eens per 3 weken.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:25

Honesty

kattenneus!

Tegenwoordig millimeter ik ook met eigen tondeuse maar bij veel kappers kan je ook model zitten bij beginnende kappers. Een leerling begint dan maar een ervaren kapster maakt het dan natuurlijk wel goed af. Nooit zoveel complimenten gehad over mijn haar toen ik model zat. Ook permanent en verven doen ze gewoon.

Festina lente

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:55
de Peer schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:52:
[...]

Lief dagboek, wat is je gouden tip?
Voor omgeving utrecht:
https://hairkappersopleiding.nl/model/
12.50 per keer ontvangen :)
Toen ik in Utrecht woonde deed ik dit wel eens, elke keer complimenten van collegas als ik hier vandaan kwam, terwijl ik die niet kreeg als ik bij eigen kapper ging.

• CASNS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:12
In grote steden heb je soms ook kappersopleidingen zitten. In R'dam bijvoorbeeld de kappersakademie. Ben er jaren naartoe gegaan. Het is sowieso goedkoop, en hoewel een student het knipt loopt er een zeer ervaren lerares rond die mee kijkt. Ze hebben het daar nooit verkeerd gedaan- al kan het flink langer duren dan bij een professional natuurlijk. Vaak krijg je ook de vraag of je een keer model wilt zijn, gratis dus, dat was echter altijd onder werktijden en sloeg ik dus af.

Ander onderwerp: isolatie. Veel gemeenten delen geld uit voor isolatiemaatregelen en, soms, andere verduurzaming. Ik krijg €1500 gemeentelijke subsidie en dat is stapelbaar met ISDE subsidie van het Rijk. Mijn werkgever geeft daarnaast een duurzaamheidsbudget uit bij dit soort maatregelen. Resultaat: eind november komen ze de vloer isoleren en na alle subsidies krijg ik het eigenlijk voor niks. Ook mijn bank (rabo) heeft een duurzaamheidsbudget, dat levert me wellicht voor dezelfde maatregel nóg wat geld op.

Via Rabo is hier sowieso al een update op het energielabel geweest. Na uitvoering van de laatste isolatiemaatregel kan ik weer iemand laten komen om te kijken of we nog een stapje omhoog kunnen. Als de voorspelling klopt kan ik zo van D (aankoop) via C (nu, na isolatie spouwmuur en zonnepanelen) naar B (na vloerisolatie). Helaas is A niet echt in zicht, anders konden we ook nog rentekorting krijgen. We gaan straks de eerste winter in met al die maatregelen en ik hoop dat het in het gasverbruik flink wat scheelt.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:05

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Beste mensen,

Laten we voorkomen dat dit een hoog lief dagboek gehalte krijgt. Dit topic heeft als doel om ervaringen te delen rondom 'serieus' geld besparen. Wat dan niet helpt:

1. Een simpele oneliner. Wat meer context schetsen kan geen kwaad in PFSL
2. Delen dat je X euro hebt weten te besparen zojuist: het heeft weinig discussiewaarde
3. Het delen van allerlei aanbiedingen: het is geen koopjes hoek

Respecteer verder de keuzes en meningen rondom besparen: een besparing kan voor de ene tweaker een no-go zijn qua inleveren comfort, en voor de ander juist een serieuze kans op te besparen

• NMMNG
snip: zie modbreak hierboven. Linkdrop

[ Voor 76% gewijzigd door We Are Borg op 01-11-2025 21:31 ]

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-11 17:52
Dit werkt niet. Ik heb meerdere keren een afspraak proberen te maken en iedere keer kreeg ik te horen dat ik gewoon moest betalen.

• FFW
  • Laatst online: 19:59

FFW

Ik bespaarde geld door mijn auto bij de dealer in twee delen te betalen. Ik stelde voor om de ene helft meteen te betalen en de tweede helft een jaar daarna.
Die tweede helft had ik al liggen maar heb ik dus op een buitenlandse beleggingsrekening laten staan, waardoor ik dat jaar 3k rente ontving . De auto heeft me dus 3k minder gekost. De auto is overigens ook in waarde gestegen omdat ze nogal zeldzaam zijn.

En dan is er nog het dynamische energie contract wat me tussen 300 en 500 euro pmnd veel scheelt tov openbaar laden. Ik verbruik veel kwh's ivm EV (mijn daily) en heb bewust geen zonnepanelen. Van het geld dat ik jaarlijks bespaar kocht ik een thuisbatterij, om de avondpieken te egaliseren. De stroomrekening is nu vast op 130 pmnd en aan het einde van het jaar krijgen we zelfs geld terug.

• GioStyle
Bewust geen zonnepanelen? Dat is ongeveer de allermakkelijkste manier geweest om serieus geld te besparen.

• de Peer

de Peer

under peer review

FFW schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:58:
Ik bespaarde geld door mijn auto bij de dealer in twee delen te betalen. Ik stelde voor om de ene helft meteen te betalen en de tweede helft een jaar daarna.
Die tweede helft had ik al liggen maar heb ik dus op een buitenlandse beleggingsrekening laten staan, waardoor ik dat jaar 3k rente ontving . De auto heeft me dus 3k minder gekost. De auto is overigens ook in waarde gestegen omdat ze nogal zeldzaam zijn.

En dan is er nog het dynamische energie contract wat me tussen 300 en 500 euro pmnd veel scheelt tov openbaar laden. Ik verbruik veel kwh's ivm EV (mijn daily) en heb bewust geen zonnepanelen. Van het geld dat ik jaarlijks bespaar kocht ik een thuisbatterij, om de avondpieken te egaliseren. De stroomrekening is nu vast op 130 pmnd en aan het einde van het jaar krijgen we zelfs geld terug.
Op een beleggingsrekening ontvang je geen rente.
Je hebt belegd met geleend geld en dus risico gelopen.

De auto heeft je niet 3k minder gekost

• de Peer

de Peer

under peer review

Die accu kost jou geld. Had je beter zonnepanelen van kunnen kopen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En om er nog eentje bij op te doen, natuurlijk kan je geld besparen door thuis te laden ipv openbaar, maar als je de mogelijkheid hebt is thuis laden de standaard natuurlijk. En ja met dynamische energie kan je geld besparen door je laden in te plannen, dus dat is imo best een (potentieel) goede besparing als je een elektrische auto hebt. Maar dan moet je wel vergelijken met de situatie met een regulier contract. Dynamische energie vergelijken met de duurste openbare laadpalen is nogal krom.

• de Peer

de Peer

under peer review

. De stroomrekening is nu vast op 130 pmnd en aan het einde van het jaar krijgen we zelfs geld terug.
Voorschotten noemen hebben we natuurlijk niets aan.

• Sempy
Uitgesteld betalen is voor de dealer een kostenpost, nog los van het risico dat je een jaar later niet kan betalen. Om die reden had je bij betaling in 1x waarschijnlijk een gunstigere prijs kunnen bedingen.

Beleggen met geld dat over een jaar nodig is, lijkt me zeer riskant, zeker nu het geopolitiek zo onrustig is. Nu heeft het gelukkig goed uitgepakt, maar je had ook dik in de min kunnen eindigen.

• Rubbergrover1
Sempy schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:25:
[...]
Beleggen met geld dat over een jaar nodig is, lijkt me zeer riskant, zeker nu het geopolitiek zo onrustig is. Nu heeft het gelukkig goed uitgepakt, maar je had ook dik in de min kunnen eindigen.
Of dat zeer riskant is hangt ook af van hoeveel vermogen je hebt. Er was een gerede kans dat het rendement negatief was, maar als je voldoende vermogen hebt, hoeft dat geen echt groot risico te zijn.

• Sempy
Rubbergrover1 schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:27:
[...]

Of dat zeer riskant is hangt ook af van hoeveel vermogen je hebt. Er was een gerede kans dat het rendement negatief was, maar als je voldoende vermogen hebt, hoeft dat geen echt groot risico te zijn.
In een topic over besparen, zal dat niet automatisch voor iedere lezer opgaan. Vind het daarom ook eigenlijk geen bespaartip, maar een beleggingstip. Leuk gokje voor de tweaker met een dikke portemonnee, maar kopen op afbetaling is een veel voorkomende oorzaak van schulden.

• Arjantje72
Sowieso is een dure auto kopen geen besparing.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:55
dirk_mec schreef op zondag 2 november 2025 @ 00:12:
[...]

Dit werkt niet. Ik heb meerdere keren een afspraak proberen te maken en iedere keer kreeg ik te horen dat ik gewoon moest betalen.
Ja, enkel mannen krijgen geld, vrouwen moeten betalen (over discriminatie gesproken). Moet er ook bij zeggen, woon al ruim 2 jaar niet meer in utrecht, dus mogelijk veranderd. Ze zijn ook van locatie verhuisd...

• FFW
  • Laatst online: 19:59

FFW

Sempy schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:25:
[...]

Uitgesteld betalen is voor de dealer een kostenpost, nog los van het risico dat je een jaar later niet kan betalen. Om die reden had je bij betaling in 1x waarschijnlijk een gunstigere prijs kunnen bedingen.

Met alle respect maar jij kunt niet in mijn portemonnee kijken dus ik ga daar anders mee om, ten tweede ; Dealers verkopen tov cash juist liever een soort private lease constructie omdat dat nog meer geld oplevert. Geopolitiek is het altijd onrustig, er zijn nooit garanties wat er in de wereld gebeurt.

• BlueSpirit
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-11 00:17
Bravertal schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:12:

- we lenen niet, behalve hypotheek, we sparen ervoor.
Als je bijvoorbeeld een auto wil kopen, maar ze een 0.99% financieringsdeal bieden. Ga je dan ook niet lenen?

• Webgnome
Lenen voor zoiets vergankelijks als een auto?

Strava | AP | IP | AW

• de Peer

de Peer

under peer review

Webgnome schreef op maandag 3 november 2025 @ 06:17:
Lenen voor zoiets vergankelijks als een auto?
Voor 1 procent rente was de vraag. En het antwoord : absoluut. Dat is een goede deal.

• Webgnome
Als ik kijk naar de originele post was het niet besparen eerlijk gezegd. Het was geld dat er al was, via beleggingen, laten groeien om zo 'winst' te maken op die laatste aanbetaling. Dat is natuurlijk onzin. Dat geld was er al, er is geen link, anders dan dat je er een auto mee betaald met die auto. De beleggingswinst was er ook geweest als het geld gewoon op de rekening had gestaan een jaar lang.

Strava | AP | IP | AW

• Rubbergrover1
Webgnome schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:53:
Als ik kijk naar de originele post was het niet besparen eerlijk gezegd. Het was geld dat er al was, via beleggingen, laten groeien om zo 'winst' te maken op die laatste aanbetaling. Dat is natuurlijk onzin. Dat geld was er al, er is geen link, anders dan dat je er een auto mee betaald met die auto. De beleggingswinst was er ook geweest als het geld gewoon op de rekening had gestaan een jaar lang.
De "besparing" zit hem in het "gratis geld" dat je kunt hebben als je zonder verdere belemmerende clausules de betaling een jaar uit kunt stellen. Dat is best een interessante optie.

Maar waar veel mensen nu over vallen, is de keus voor beleggen. Had FFW het op een spaarrekening gezet, dan had het wellicht 300 euro opgeleverd in plaats van 3.000 die de keus voor beleggen heeft opgeleverd. Dan was er veel minder gesteggel geweest over beleggen met geleend geld, en was de boodschap waarschijnlijk beter overgekomen: "gratis" geld door de betaling uit te stellen.

• Rubbergrover1
BlueSpirit schreef op zondag 2 november 2025 @ 23:19:
[...]

Als je bijvoorbeeld een auto wil kopen, maar ze een 0.99% financieringsdeal bieden. Ga je dan ook niet lenen?
Of jij of ik of Bravertal dan wel of niet zou lenen is niet echt relevant. Het is vooral relevant of het rationeel gezien een interessante keus is.

Ik voel me zelf niet senang bij lenen voor een product dat de dag na aanschaf minder waard is dan de hoogte van de lening. Daarom zou ik niet lenen voor een auto. Maar dat betekent niet dat lenen voor die auto altijd een slechte keus is.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Rubbergrover1 Je onttrekt er ook nut en comfort uit, restwaarde is niet het enige wat telt voor het hebben van een auto. Als het om een renderende investering zou gaan (kunst, antiek, extra woning/vakantiehuisje enzovoort) zou ik je gelijk geven maar dat is dit in wezen niet. Ik bekijk het daarom eerder vanuit het perspectief van dat je het linksom of rechtsom toch al moet aanschaffen of leasen, dan is goedkoop lenen snel interessant genoeg.

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:42:
@Rubbergrover1 Je onttrekt er ook nut en comfort uit, restwaarde is niet het enige wat telt voor het hebben van een auto.
Het gaat me er vooral om dat ik niet zou willen dat als ik bij wijze van spreken morgen die auto in de prak rij, ik geen auto meer heb maar nog wel een schuld. Dat zal uiteraard minder een risico zijn in het geval dat je wel het geld hebt, maar het rentevrij kunt uitstellen. Tegelijk zijn er dan ook best wel mensen die onbewust vergeten dat die zak geld eigenlijk niet meer tot hun spaargeld hoort en dat ze die niet moeten uitgeven.

Het grootste risico bij gewone leningen zit hem ook in leningen die langer duren dan hoe lang het product meegaat. Hoe langer de lening, hoe lager de maandlasten, dus het is erg verleidelijk om de looptijd wat langer te maken. Maar als je auto na 5 jaar op is of ingeruild "moet" worden terwijl je een lening voor 10 jaar bent aangegaan, dan blijft je zitten met een schuld. Tel daarbij op dat je waarschijnlijk ook niet voor een vervangende auto hebt gespaard, zodat je voor de nieuwe auto opnieuw een lening moet afsluiten.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Rubbergrover1 daarvoor ben je dan toch verzekerd? All-risk wordt dan wel een vereiste maar zolang je geen dure bak neemt geen grote kostenpost.

Wat betreft de leentermijn ben ik het wel met je eens, maar je kan ook het Amerikaanse model toepassen: je ruilt de auto niet te laat weer in en het verschil om de volgende te kopen bekostig je uit de lening. Dan werk je in wezen net als met je woning, met steeds de hypotheek ophogen bij aankoop en vast aflossen in de tussentijd. Zolang je geen enorm afschrijvende wagens rijdt (oftewel populaire auto’s in de occassionmarkt zoals Toyota of VW) wordt het geen grote geldverslinding en je rijdt toch steeds goed tot zelfs zeer goed. Eigenlijk implementeer je dan zelf wat leasemaatschappij doet en jij bespaart hun marge.

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:14:
Wat betreft de leentermijn ben ik het wel met je eens, maar je kan ook het Amerikaanse model toepassen: je ruilt de auto niet te laat weer in en het verschil om de volgende te kopen bekostig je uit de lening.
Dan heb je bij aanschaf inderdaad niet het risico dat je meteen de dat later al in de min staat omdat de auto minder waard is dan de lening. Maar als je dan ook een lening van 10 jaar aan gaat, dan heb je nog steeds het zelfde risico dat je met een restschuld blijft zitten.

Ik heb dan vooral ook de gedachte: als je de aanschaf van een auto niet kunt betalen, kun je dan wel het bezit van die auto betalen? Wat nu als er een grote reparatie o.i.d. aan komt? Wellicht dat je dan, ondanks de mogelijk hogere maandlasten, alsnog beter uit bent met lease waarbij je geen grote onverwachte kosten hebt.

• Bravertal
  • Nu online
BlueSpirit schreef op zondag 2 november 2025 @ 23:19:
[...]

Ehh, nee.

• Uruk-Hai
  • Nu online
Ik heb net een telefoontje van mijn hypotheekadviseur gekregen.

De spaarhypotheek is als hypotheekvorm sinds 2013 afgeschaft, dus ik heb op zich nog mazzel dat ik zo'n soort hypotheek heb.

In mijn geval gaat er nu 128 euro per maand verplicht als inleg naar het spaartegoed bij NN.
Als ik geld overhevel vanaf mijn gewone spaarrekening dan mag dat niet meer zijn dan een paar duizend euro en daarnaast mag mijn maandelijkse inleg slechts zo'n 20 euro per maand dalen. Dat is dus niet erg rendabel.

Wat betreft die 10 euro levensverzekering die ik elke maand aan NN voor mijn hypotheek betaal: die verplichting is sinds 2018 afgeschaft, maar alleen voor hypotheken die na die datum zijn afgesloten. Mijn hypotheek dateert van eind 2009, waardoor ik verplicht ben die levensverzekering tot aan het volledig aflossen te blijven betalen.

Tot zover mijn mogelijkheden om mijn maandelijkse hypotheeklasten aan te passen.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Je kan dus wel 20 euro per maand besparen als ik je goed begrijp?
Alle beetjes helpen?

Als het geld nu staat te verstoffen?

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:32:
Alle beetjes helpen?

Ik denk dat aan je hypotheek rommelen kosten met zich meebrengt waardoor die €20 besparing als sneeuw voor de zon verdwijnt.

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:03
Wispe schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:35:
[...]

Ik denk dat aan je hypotheek rommelen kosten met zich meebrengt waardoor die €20 besparing als sneeuw voor de zon verdwijnt.
Zo te lezen gaat het hier puur om extra inleggen op zijn (bank)spaarhypotheek daar komen over het algemeen geen extra kosten bij kijken

• Lumia382
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:51
Uruk-Hai schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:24:

Wat betreft die 10 euro levensverzekering die ik elke maand aan NN voor mijn hypotheek betaal: die verplichting is sinds 2018 afgeschaft, maar alleen voor hypotheken die na die datum zijn afgesloten. Mijn hypotheek dateert van eind 2009, waardoor ik verplicht ben die levensverzekering tot aan het volledig aflossen te blijven betalen.

Tot zover mijn mogelijkheden om mijn maandelijkse hypotheeklasten aan te passen.
Ik kon een paar jaar geleden de levensverzekering wel ontkoppelen van mijn spaarhypotheek (en na ontkoppelen dus ook opzeggen). En mijn hypotheek dateert van 2010. Wellicht dat NN andere regels hanteert dan mijn hypotheekverstrekker (ABN)

• Uruk-Hai
  • Nu online
Lumia382 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:50:
[...]
Ik kon een paar jaar geleden de levensverzekering wel ontkoppelen van mijn spaarhypotheek (en na ontkoppelen dus ook opzeggen). En mijn hypotheek dateert van 2010. Wellicht dat NN andere regels hanteert dan mijn hypotheekverstrekker (ABN)
Heb jij het hier over een hypotheek uit 2010 met NHG of zonder? Ik heb er namelijk eentje met NHG en dan geld volgens mijn adviseur van De Hypotheker de regel dat je de levensverzekering niet kunt ontkoppelen.

• Uruk-Hai
  • Nu online
Dennis1812 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:32:
Alle beetjes helpen?

Het staat niet te verstoffen. Ik krijg er bij NN namelijk een leuke spaarrente op. Ik ben alleen niet vrij om het uit te geven aan iets anders dan aan de aflossing van mijn hypotheekschuld.

Ik denk dat ik het voorlopig maar zo laat. Ik heb her en der dusdanige besparingen en verschuivingen doorgevoerd en nog het een en ander nagekeken en doorgerekend. Ik kom nu uit op een spaarvermogen van gemiddeld meer dan 1600 euro per maand. Voor mij is het nu wel even welletjes zo.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:19:
[...]

Heb jij het hier over een hypotheek uit 2010 met NHG of zonder? Ik heb er namelijk eentje met NHG en dan geld volgens mijn adviseur van De Hypotheker de regel dat je de levensverzekering niet kunt ontkoppelen.
Ik denk dat je adviseur nog lopende provisie vangt over de verzekering.

Van de website van NHG zelf (van 9 okt 2019):

https://www.nhg.nl/nhg-ac...or-bestaande-nhg-klanten/
Het loslaten van de ORV-verplichting geldt straks ook voor bestaande klanten met een NHG-hypotheek. NHG-bestuurder Carla Muters vertelt in een interview met NVHP dat zij niet denkt dat klanten hun ORV masaal zullen opzeggen.
Offtopic: ik ben groot voorstander dat mensen met beperkte kennis van zaken gebruik maken van tussenpersonen. Blijf alleen altijd zelf ook nadenken. Bovenstaande was met 1 minuut gevonden op internet

• Uruk-Hai
  • Nu online
Bedankt. Ik zal mijn hypotheekadviseur hier eens mee confronteren.

[ Voor 67% gewijzigd door Uruk-Hai op 04-11-2025 19:22 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Toch blij dat levensverzekering niet meer verplicht is.
In 2020 met afsluiten hypotheek 8 aanvragen gedaan. 8x geweigerd.
Dan zou ik dus nooit een huis kunnen kopen met oude regels.

Of was er toen een acceptatieplicht?

Pagina: 1 2 Laatste