• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
JohanNL schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:49:
[...]

... En bij een niet al te gek spaarsaldo van €100K hebben we het dan toch over €1000 op jaarbasis.
Hoe je er naar kijkt is afhankelijk van waar je staat.

Met een mediaan van iets meer dan 21k spaargeld per huishouden is er voor de huishoudens met minder vermoedelijk meer te verdienen met besparen dan met een hogere rente. 100k is volgens mij gewoon voor veel Nederlanders veel geld

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 23-08-2026 15:34 ]

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Het mediaan spaargeld zegt eigenlijk niet veel want het gaat dan over de liquide middelen op zicht- en spaarrekeningen.
Gezien de relatief lage rente op klassieke spaartegoeden hou je dat bedrag best zo laag mogelijk.
Wat er meer toe doet is de mediaan mbt het netto vermogen.
Het mediaan netto huishoudelijk vermogen komt ook in NL boven de 100K.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 23-08-2026 16:10 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:21

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic gaat over besparen. Sparen mag gewoon in het spaartopic.

Dus hier: hoe hou je t over en in t spaartopic: de opties om er wat mee te doen/

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:43
Diverse ideeën om serieus te besparen:
https://nieuwspaal.nl/ren...unnen-beginnen-met-leven/

Ik vond die van het wekelijkse rondje langs de drie supermarkten met proeverijen, zodat je weer een volledige lunch hebt wel een goeie.....

/S (nieuwspaal)

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:52:
[...]

Een stofzuiger gaat bij ons zo rond de 20 jaar mee. Als ik op voorhand na X jaar al een reserve stofzuiger zou kopen, dan is de kans groot dat de wensen op het gebied van de (nieuwe) stofzuiger voor die tijd veranderen. Of dat er ook verbeteringen/veranderingen in de technologie optreden. (Waardoor dat 'oude' model ook goedkoper zou worden.)

Als je een goedkope koopt, dan is die misschien na 5 of 10 jaar al op. Maar dan heb je vaak een apparaat dat meer herrie maakt, slechter zuigt en op andere manieren ook meer irritatie opwekt. Dat is een mooi voorbeeld van wat ik bedoel met goedkoop is duurkoop bij huishoudelijke apparaten.
Doe eens wat voorbeelden dan?

Een stofzuiger van 150 euro in 20 jaar afschrijven of 1 van 70 in 10 jaar afschrijven, dat maakt natuurlijk niets uit.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:27
Kalentum schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:21:
[...]

Doe eens wat voorbeelden dan?

Een stofzuiger van 150 euro in 20 jaar afschrijven of 1 van 70 in 10 jaar afschrijven, dat maakt natuurlijk niets uit.
Als die stofzuiger van 70 euro bijvoorbeeld minder goed zuigt en meer herrie maakt, dan maakt het wel uit. Je hebt dan voor het zelfde jaarbedrag een beter product.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:22:
[...]

Als die stofzuiger van 70 euro bijvoorbeeld minder goed zuigt en meer herrie maakt, dan maakt het wel uit. Je hebt dan voor het zelfde jaarbedrag een beter product.
Ik was benieuwd naar een voorbeeld van hoe dit serieus geld bespaard.

Welk huishoudelijk apparaat heb jij gekocht dat je, ondanks een hogere aanschafprijs, toch 10 euro per maand oplevert?

• Joab9000
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:00
Kalentum schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:34:
[...]

Ik was benieuwd naar een voorbeeld van hoe dit serieus geld bespaard.

Welk huishoudelijk apparaat heb jij gekocht dat je, ondanks een hogere aanschafprijs, toch 10 euro per maand oplevert?
Mijn ouders hadden een stofzuiger van een onbekend goedkoop merk gekocht. Was snel niet goed meer (minder zuigkracht, korte batterijduur etc; niet genoeg voor garantie maar wel genoeg om niet bruikbaar te zijn). Overgeschakeld op een Dyson, 3x zo duur maar gaat wel al meer dan 3x zo lang mee. Dus op korte termijn levert dat niet elke maand €10 op, maar op lange termijn sparen ze geld uit omdat ze niet elk jaar of zo een nieuwe moeten kopen.

Ik heb hetzelfde met tv-box. Had 2x die van Xiaomi, na 6 maand werd die tergend traag. Dan een Apple tv gekocht, kostte 3-4x zo veel maar gaat nu al jaaaaaaaaren mee. Dus wederom geen €10 per maand bespaard, maar wel veel langer geen nieuwe moeten kopen dus op die manier uitgespaard.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-09 08:10
Onze koffiemachine ging recent stuk. De vorige was 6 jaar oud of iets, deze werd na 3.5 jaar incontinent. De vorige geprobeerd zelf te repareren. Defect onderdeel gevonden en vervangen, ging het volgende onderdeel direct stuk. Toen opgegeven. Deze keer de automaat naar een reparatiewinkel gebracht, die ervaring hebben met dit merk (vrijwel alle onderdelen op voorraad). De reparatie kost wel het nodige, maar toch minstens 200eu bespaard op een nieuwe en hij is weer zo goed als nieuw. Want verder onderhouden we deze netjes en merk je dat ie nog gewoon ontzettend goed is: bouwt druk nog perfect op, nog net zo heet, geen gekke geluiden. Dus ik hoop en vermoed dat we zeker weer 3.5 jaar verder kunnen. Het zou me niet verbazen als ik tegen die tijd dezelfde reparatie weer laat uitvoeren. Want de vorige met 6 jaar was eigenlijk verder ook nog gewoon heel goed.
Verder is onze grootste besparing geweest om elektrisch te gaan rijden, qua maandelijkse kosten. Nul onderhoud aan de auto gehad en 2ct/km aan energiekosten. Wel wat duurdere verzekering en inmiddels ook MRB, maar dat weegt niet op tegen de enorm lage verdere kosten. Ook nog steeds de originele banden met nog ruim profiel na 70k km, ook dat is een serieuze besparing.

Tenslotte: mijn vrouw doet mee met een kledingruilgroep. Nog goede kleding die een ander niet meer wil dragen of past gaat dan in een tas. Je mag er alleen iets uithalen als je er ook iets in stopt. Doet ze al jaren, hierdoor veel minder nieuwe kleding die ze aanschaft en er toch elke keer weer ontzettend leuk bij loopt. En haar standaard ligt erg hoog O-) . Inmiddels aan haar tweede groep toe, want het is wel belangrijk dat de kleding helemaal schoon en leuk is en tassen op tijd worden doorgegeven.
Voor mannen weet ik niet of dit bestaat, zou voor mij ook niet zo werken: ik draag alles tot het versleten is, daarna maak ik er de fietskettingen mee schoon :+ .

[ Voor 21% gewijzigd door The__Virus op 24-08-2026 08:51 ]

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
The__Virus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:47:
Verder is onze grootste besparing geweest om elektrisch te gaan rijden, qua maandelijkse kosten. Nul onderhoud aan de auto gehad en 2ct/km aan energiekosten. Wel wat duurdere verzekering en inmiddels ook MRB, maar dat weegt niet op tegen de enorm lage verdere kosten. Ook nog steeds de originele banden met nog ruim profiel na 70k km, ook dat is een serieuze besparing.
Is hier ook de afschrijving van de elektrische auto in meegenomen?
En je laad met eigen zonnestroom?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:06

de Peer

under peer review

je kunt natuurlijk niet stellen dat iets een serieuze besparing is door alleen naar de maandelijkse kosten (zonder afschrijving) te kijken. Dan houd je jezelf voor de gek.

Elektrisch rijden is lang niet altijd goedkoper als je naar het totale kostenplaatje kijkt.

Nul onderhoud is ook niet realistisch. De jaarlijkse of 2-jaarlijkste controle is ook niet gratis en is vaak duurder bij elektrisch.

• The__Virus
We moesten een auto aanschaffen door verandering van werk. De afschrijving tussen een ICE en EV kwamen vergelijkbaar uit voor vergelijkbare auto's, enigszins in voordeel van ICE omdat aanschaf wat duurder was.

Zonnepanelen hebben we, maar heel beperkt. Het voordeel zit m in Slim Laden van Tibber i.c.m. dynamische tarieven.

Rijd de auto inmiddels 3.5 jaar en onderhoudskosten zijn 0.

• IvoB2
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:22:
[...]

Een duurdere stofzuiger is ook niet altijd een garantie op minder herrie en een lang leven.
In 2014 kocht ik bv. een Dyson. Dat ding zuigt ongelooflijk goed maar:
- Gaf na 2,5 jaar de geest, motor doorgebrand.*
- Maakt een ongelooflijke herrie.
- Is verschrikkelijk om de "opvangbak" (of wat daar voor moet doorgaan) te legen.
- Maar wel - in het kader van dit topic - geen vervangzakken voor het opgevangen vuil nodig hebben want dat is een lopende rekening.

*Gelukkig was het op termijn een goede besparing om door registratie van het toestel bij de fabrikant een gratis verlenging tot drie jaar garantie op de motor te bekomen en werd de motor aan huis dan ook gratis vervangen wegens "gekend probleem".
Ding doet het nog altijd op volle zuigkracht (maar maakt nog altijd herrie maar om besparingsredenen daarom nog niet vervangen :) ).

In de werkplaats nog stofzuigers uit de jaren zeventig die het in de zwaarste omgeving (vuil in de werkplaats verwijderen) nog altijd doen en - nog een goede besparing - een filter hebben die je zelf kan reinigen en geen vervangzakken.
Volgens mij maken ze tegenwoordig geen zaken meer "voor de eeuwigheid". Ook niet als ze meer kosten dan een goedkoper model.

Moraal van het besparingsverhaal: kies een stofzuiger zonder eenmalig te gebruiken filterzakken.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2026 09:33 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

The__Virus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:28:
We moesten een auto aanschaffen door verandering van werk. De afschrijving tussen een ICE en EV kwamen vergelijkbaar uit voor vergelijkbare auto's, enigszins in voordeel van ICE omdat aanschaf wat duurder was.
Dat weet je nog niet. dat kun je achteraf pas beoordelen.

Wat je denk ik bedoelt is: de door jou verwachte afschrijving. Maar dat is een gok. Er is ook een scenario denkbaar waarbij ICE's juist onaantrekkelijk worden en hard in prijs dalen.

• de Peer

de Peer

under peer review

dat is niet correct, maar wat je bedoelt is dat jij tot nu toe nog geen kosten aan onderhoud hebt gemaakt.

• IvoB2
  • Niet online
Doet jouw dealer dan het onderhoud gratis of ga je gewoon niet op onderhoud?
Bij onze EV is het "onderhoud" (doorgaans beperkt tot een software update en het vervangen van wat vloeistoffen) verplicht om de x km en/of y jaar (wat eerst komt) om van de volle garantie te kunnen blijven genieten.

Wanneer je echt wil besparen (en het ligt in de mogelijkheden) dan kan je beter afzien van een auto (of zeker van een tweede auto) en verplaatsingen op een andere manier afleggen dan met een auto.

• The__Virus
de Peer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:31:
[...]

Dat weet je nog niet. dat kun je achteraf pas beoordelen.

Wat je denk ik bedoelt is: de door jou verwachte afschrijving. Maar dat is een gok. Er is ook een scenario denkbaar waarbij ICE's juist onaantrekkelijk worden en hard in prijs dalen.
Tja wat wil je :) Dat is ook de reden dat ik die er niet bij heb gezet, omdat dat inderdaad een verwachting is. Maar jij begint zelf over afschrijving. Mijn afschrijving afgelopen jaar was negatief als ik de occasionprijzen bekijk. Maar afschrijving is alleen interessant als je de auto verkoopt, net als de (verwachte) waarde van je huis. En gezien ik deze privé rijdt en lang door wil gaan, is dat minder significant, in elk geval in verschil tussen ICE en EV. Ik reken op 10 jaar rijden en nagenoeg volledige afschrijving. Een (nieuwe) auto aanschaffen is per definitie geen goede vorm van serieus besparen, ook met de rentederving in achtneming. Maar na 10 jaar leaseauto's waarvan de laatste een EV werd ook principe belangrijk. Een auto die ook onze caravan kan trekken (ook geen goede besparing ;) Dan had ik de tent moeten houden). Vergelijkbare ICEs waar we naar keken waren destijds duurder in aanschaf. En dat is het punt: heel veel variabelen die hierbij komen kijken. Dat maakt het lastig TCO's te vergelijken. Voor ons pakt het in elk geval erg gunstig uit.

[ Voor 4% gewijzigd door The__Virus op 24-08-2026 09:44 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:34:
[...]

dat is niet correct, maar wat je bedoelt is dat jij tot nu toe nog geen kosten aan onderhoud hebt gemaakt.
Misschien licht off-topic maar ik vraag mij af of sommige mensen zich niet te rijk rekenen. In 3,5 jaar tijd heb je toch minimaal een keer de ruitenwisserbladen vervangen en een interieur filter vervangen. Niet dat het honderden euro's kost maar toch, in mijn optiek wel onderhoud. Dat de banden met 70k nog goed zijn is mooi meegenomen maar zeker bovengemiddeld lang voor een EV. (en ook remmen hebben gewoon onderhoud nodig om een EV, hoewel de intervallen wel langer zijn dan bij een ICE).

• de Peer

de Peer

under peer review

PolarBear schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:43:
[...]

Misschien licht off-topic maar ik vraag mij af of sommige mensen zich niet te rijk rekenen. In 3,5 jaar tijd heb je toch minimaal een keer de ruitenwisserbladen vervangen en een interieur filter vervangen. Niet dat het honderden euro's kost maar toch, in mijn optiek wel onderhoud. Dat de banden met 70k nog goed zijn is mooi meegenomen maar zeker bovengemiddeld lang voor een EV. (en ook remmen hebben gewoon onderhoud nodig om een EV, hoewel de intervallen wel langer zijn dan bij een ICE).
dat was ook mijn punt. Dit is uitstellen van onderhoud. Ja dan kun je stellen dat je 0 euro kosten hebt tot nu toe (wat ook zo is) maar dat zegt weinig over de gemiddelde onderhoudskosten over de jaren heen, en die zijn relevanter in deze context.

Creatief boekhouden hebben we niets aan in dit topic.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 24-08-2026 09:50 ]

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:29:
[...]

Een duurdere stofzuiger is ook niet altijd een garantie op minder herrie en een lang leven.
Uiteraard. En zeker als je dan kiest voor een ander, duurder, 'systeem' (in plaats van een duurdere variant van het zelfde systeem) zul je niet snel veel kwaliteitsverschil hebben.

• The__Virus
[...]

Je hebt gelijk: de ruitenwisserbladen vergeten! Die heb ik inderdaad gehad. De filters bij aanschaf al setje aangeschaft, ook vergeten. Dus inderdaad, ik zit er 100eu naast. En voor mijn banden uiteraard een bedrag al apart gelegd, maar dat had ik al verwacht vorig jaar op te maken. Dus ik reken me niet rijk, de kosten komen lager uit dan ik tevoren bedacht had.

Jammer dat me nu creatief boekhouden wordt verwezen. Volgens mij gaat het hier om ideeën en ervaringen uit te wisselen. Dat je kritisch bent is goed. Dat je verwijten maakt niet. Ik kan mijn uitgebreide Excel met jaarlijkse kosten, afschrijving en rentederving etc. wel tonen en tot nu toe is alles dus boven verwachting positief uitgevallen.
Ook uitgebreid vergelijk gemaakt met lease. Dat is onder aan de streep echt een pak duurder.
Ik denk wel dat we het eens zijn dat er veel variabelen zijn, situatieafhankelijk is en het zeker niet per definitie goedkoper hoeft uit te vallen. Maar dat er gevallen zijn (zoals bij mij) waarin dat wel serieus tot besparing leidt mogen ook genoemd worden toch? Met al de zaken in dit topic is het een afweging van investering en verwachte ROI/TCO. Zeker met auto's is dit complex, dat zijn we denk ik ook allemaal met elkaar eens. Ik wil het dan ook zeker niet bagatelliseren en voor laten komen dat het per definitie voordeliger is.

[ Voor 33% gewijzigd door The__Virus op 24-08-2026 09:53 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

The__Virus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:43:
[...]

En dat is het punt: heel veel variabelen die hierbij komen kijken. Dat maakt het lastig TCO's te vergelijken.
absoluut, dat is ook erg lastig en grotendeels onvoorspelbaar want afhankelijk van vele factoren, waaonder ook politiek.
Voor ons pakt het in elk geval erg gunstig uit.
dat kun je dus nu niet claimen.

• Rubbergrover1
[...]

Tja wat wil je :) Dat is ook de reden dat ik die er niet bij heb gezet, omdat dat inderdaad een verwachting is.
Een onzekere factor in het geheel niet meenemen vanwege de onzekerheid is een wel erg creatieve manier van boekhouden. Wellicht dat je voor de (afschrijvings-) kosten een redelijke indicatie kunt inschatten door te kijken naar de leaseprijzen voor deze en vergelijkbare auto's.

• The__Virus
de Peer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:47:
[...]

absoluut, dat is ook erg lastig en grotendeels onvoorspelbaar want afhankelijk van vele factoren, waaonder ook politiek.

[...]

dat kun je dus nu niet claimen.
Juist NU wel, want de realisatie is op dit moment boven verwachting. Als ik op het punt stond er nu 1 te kopen en de berekening het aantoont dat het goedkoper zou zijn, dan zou ik het niet kunnen claimen. Maar mijn boekhouding zegt wat anders.
Rubbergrover1 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:48:
[...]

Een onzekere factor in het geheel niet meenemen vanwege de onzekerheid is een wel erg creatieve manier van boekhouden. Wellicht dat je voor de (afschrijvings-) kosten een redelijke indicatie kunt inschatten door te kijken naar de leaseprijzen voor deze en vergelijkbare auto's.
Dat is geen boekhouden.

• de Peer

de Peer

under peer review

The__Virus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:58:
[...]

Juist NU wel, want de realisatie is op dit moment boven verwachting. Als ik op het punt stond er nu 1 te kopen en de berekening het aantoont dat het goedkoper zou zijn, dan zou ik het niet kunnen claimen. Maar mijn boekhouding zegt wat anders.

[...]

Dat is geen boekhouden.
Op deze manier heeft discussie verder geen zin. Dit is wel degelijk creatief boekhouden (in jouw voordeel) en jouw getallen hebben daardoor geen waarde voor anderen.

• The__Virus
Tja je slaat zelf de discussie al dood met uitspraken zoals dat een EV hogere onderhoudskosten heeft. Volgens mij ontkracht ik dat en probeer ik in te gaan op de zaken die je (terecht) noemt. Misschien als je wat minder stellig in je bewoording brengt is er een discussie mogelijk.

• de Peer

de Peer

under peer review

The__Virus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:08:
Tja je slaat zelf de discussie al dood met uitspraken zoals dat een EV hogere onderhoudskosten heeft.
Dat heb ik niet gezegd. Over het algemeen zijn de onderhoudskosten lager bij EV, maar absoluut niet nul. De jaarlijkse controle is vaak wel relatief duur doordat je vaak niet bij de goedkoopste garage terecht kunt (of wilt) met je EV en zoals eerder aangehaald door Ivo is dat wel aan te raden voor behoud garantie bijvoorbeeld.
Volgens mij ontkracht ik dat en probeer ik in te gaan op de zaken die je (terecht) noemt. Misschien als je wat minder stellig in je bewoording brengt is er een discussie mogelijk.
Nee dat heb je niet ontkracht. Om iets te ontkrachten moet je met een onderbouwing komen en niet anecdotes en persoonlijke schattingen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 24-08-2026 10:14 ]

• Rubbergrover1
[...]
Ik reken op 10 jaar rijden en nagenoeg volledige afschrijving.
Dan is het redelijk eenvoudig om op zijn minst 1/120 van de aanschafprijs bij de maandelijkse kosten mee te nemen.

• IvoB2
  • Niet online
The__Virus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:08:
Tja je slaat zelf de discussie al dood met uitspraken zoals dat een EV hogere onderhoudskosten heeft. Volgens mij ontkracht ik dat en probeer ik in te gaan op de zaken die je (terecht) noemt. Misschien als je wat minder stellig in je bewoording brengt is er een discussie mogelijk.
Ik denk niet dat hier iemand beweert dat een EV hogere onderhoudskosten heeft dan een ICE?
Het gaat erom dat jij in eerste instantie beweert dat er aan jouw EV geen onderhoudskosten zijn. Dat is best mogelijk maar dat heeft dan een specifieke reden (die je niet geeft).
Er is ook geen garantie dat steeds blijven uitstellen van (verplicht) onderhoud/nazicht op termijn niet tot hogere kosten zal leiden.
Ook bij een ICE kan je - vooral de eerste jaren - trouwens onderhoud gewoon blijven uitstellen tot er geen weg terug meer is.

Kleine besparingen op korte termijn leiden niet altijd tot (meer) blijvende besparingen op de lange termijn.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2026 10:22 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

The__Virus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:46:
[...]

Jammer dat me nu creatief boekhouden wordt verwezen. Volgens mij gaat het hier om ideeën en ervaringen uit te wisselen. Dat je kritisch bent is goed. Dat je verwijten maakt niet. Ik kan mijn uitgebreide Excel met jaarlijkse kosten, afschrijving en rentederving etc. wel tonen en tot nu toe is alles dus boven verwachting positief uitgevallen.
Ook uitgebreid vergelijk gemaakt met lease. Dat is onder aan de streep echt een pak duurder.
Ik denk wel dat we het eens zijn dat er veel variabelen zijn, situatieafhankelijk is en het zeker niet per definitie goedkoper hoeft uit te vallen. Maar dat er gevallen zijn (zoals bij mij) waarin dat wel serieus tot besparing leidt mogen ook genoemd worden toch? Met al de zaken in dit topic is het een afweging van investering en verwachte ROI/TCO. Zeker met auto's is dit complex, dat zijn we denk ik ook allemaal met elkaar eens. Ik wil het dan ook zeker niet bagatelliseren en voor laten komen dat het per definitie voordeliger is.
Kijk dit is al een veel genuanceerder verhaal.

Ja het kan zeker zijn dat jij (tot nu toe, met bepaalde onderbouwde aannames) goedkoper uit met met EV. Punt is alleen dat tussentijdse analyses niet zo heel veel zeggen. Het gaat juist om de iets langere termijn en daar een realistische schatting van maken, inclusief onderhoudskosten en afschrijving.

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-09 11:47
En hoeveel duurder in aanschaf was die elektrische auto vergeleken met een vergelijkbare benzineauto? En hoeveel jaar moet je dan elektrisch rijden voordat een bedrag aan deze meerprijs bespaard is en het dus pas onder de streep echt een besparing wordt?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• IvoB2
  • Niet online
Blackouts schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:25:
[...]

En hoeveel duurder in aanschaf was die elektrische auto vergeleken met een vergelijkbare benzineauto? En hoeveel jaar moet je dan elektrisch rijden voordat een bedrag aan deze meerprijs bespaard is en het dus pas onder de streep echt een besparing wordt?
De grootste besparing zal je uiteraard bekomen door helemaal geen auto aan te schaffen (maar dat behoort niet tot ieders haalbare opties).
Of een EV to ICE goedkoper/duurder uitkomt hangt ook nog eens af van ieders persoonlijke situatie. Voor een woning met een eigen oprit/laadpaal icm (voldoende) PV zal het al vlug goedkoper zijn dan een auto waar je altijd elders je energie voor moet aankopen.
Voor wie met een auto weinig km rijdt zal de aankoopkost al vlugger doorwegen dan iemand die veel autokm afmaalt want dan wegen de gebruikskosten weer meer door. Enz.

Kortom, er is geen eenduidige maat in te nemen die voor iedereen opgaat.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:05

Zonnepanelen hebben we, maar heel beperkt. Het voordeel zit m in Slim Laden van Tibber i.c.m. dynamische tarieven.

Bij een EV kan het zo zijn dat je 5 jaar lang bijna geen onderhoudskosten hebt en dan ineens een kapotte accu a €10-15k. Dus onderhoudskosten vergelijken is bijna niet te doen. Ook niet als je terugkijkt, gezien onderdelenprijzen ook enorm fluctueren. Ik heb 3 jaar lang bijna geen onderhoudskosten gehad aan mijn EV en na 3 jaar afschrijving moeten pakken van teveel. Een auto blijft een slechte investering en het goedkoopste is om geen auto te hebben.

there's no tweak without the tweaker

• IvoB2
  • Niet online
virtualJac schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:53:
Bij een EV kan het zo zijn dat je 5 jaar lang bijna geen onderhoudskosten hebt en dan ineens een kapotte accu a €10-15k.
Ik denk het niet.
De 12V accu kost geen 10-15K en op de HV accu zit doorgaans een garantietermijn die de 5 jaar ruim overschrijdt.
Een auto blijft een slechte investering en het goedkoopste is om geen auto te hebben.
Daar ben ik het dan wel mee eens.
De dag dat ik geen salarisauto meer ter beschikking heb is één van de opties dan ook over te stappen op een combinatie van fiets, OV en deelauto.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:05
IvoB2 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:07:
[...]

Ik denk het niet.
De 12V accu kost geen 10-15K en op de HV accu zit doorgaans een garantietermijn die de 5 jaar ruim overschrijdt.
We hebben het hier over een occasion als ik het goed lees. En ik ken helaas de voorbeelden van fixe uitgaven in mijn kennissenkring. Heb je tegenwoordig ook weer verzekeringen voor, maar dat doet ook iets met je maandlasten.

there's no tweak without the tweaker

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:40

The Third Man

The Third Jellyfish

IvoB2 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:07:
[...]

Ik denk het niet.
Echter ook vaak maar 160.000 km. Dat is nou juist de gangbare kilometerstand van veel occasions.

En wat dacht je van 430 euro voor de koelvloeistof bij de 60k beurt van de Ioniq 5? https://www.autoweek.nl/a...ijna-nooit-aan-snellader/

Niet dat EV’s onderaan de streep meer kosten zullen hebben, maar de verwachting dat je er niet tegenaan zal lopen wordt wel een beetje te rooskleurig voorgesteld.

[ Voor 36% gewijzigd door The Third Man op 28-08-2026 08:48 ]

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:18
[...]

Dan ga je wel alleen van het onderhoud uit. Feit is dat ICE meer bewegende onderdelen hebben dan een EV. Dus onderhoudt zal minder zijn maar zeker niet 0. Airco heeft ook gewoon onderhoudt nodig. Maar er is in mijn ervaring met onderhoud zeker wel besparing, maar inderdaad niet 0.

De grote besparing zit in het 'gratis' rijden met eigen zonnepanelen en slim laden, dit kan behoorlijk oplopen.
de Peer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:45:
[...]

dat was ook mijn punt. Dit is uitstellen van onderhoud. Ja dan kun je stellen dat je 0 euro kosten hebt tot nu toe (wat ook zo is) maar dat zegt weinig over de gemiddelde onderhoudskosten over de jaren heen, en die zijn relevanter in deze context.

Creatief boekhouden hebben we niets aan in dit topic.
Creatief boekhouden is het zeker niet, eerder heel selectief reageren van jouw. Dit zal niet voor iedereen zijn, maar EV auto kan zeker wel maandelijkse besparing opleveren en nog meer als je V2H/V2G auto hebt (toegegeven, dan heb je splinter nieuwe auto want dit komt pas net).

• de Peer

de Peer

under peer review

SirMemeAlot schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:54:
[...]

Creatief boekhouden is het zeker niet, eerder heel selectief reageren van jouw. Dit zal niet voor iedereen zijn, maar EV auto kan zeker wel maandelijkse besparing opleveren en nog meer als je V2H/V2G auto hebt (toegegeven, dan heb je splinter nieuwe auto want dit komt pas net).
Dan heb je de berichten (en alle reacties daarop) niet goed gelezen. Dit was wel degelijk zeer creatief boekhouden. Daar ga ik ook geen welles/nietes berichtenwisseling over starten.

Natuurlijk kan EV een maandelijkse besparing opleveren, dat heeft niemand ooit ontkend. Ik rij zelf ook 2 x EV en ben er ook wel echt van overtuigd dat ik goedkoper uit ben.

• Erdebee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-09 08:31
Ik en een vriend van me hebben allebei in dezelfde periode een EV van hetzelfde merk aangekocht. Ik heb een oprit, en een variabel energiecontract, ik laad gemiddeld met zeker minder dan 15ct per KWh en haal ook nog geld terug via ERE certificaten, wat gemiddeld een besparing van 13ct per KWh lijkt te gaan worden dit jaar. Dus ik laad vrijwel gratis.

De voorgenoemde vriend laadt op straat. Tegenwoordig kost dat in onze omgeving minimaal 45 ct/ per kWh. Alleen daar op al zit een verschil van zeker duizenden euros per jaar bij een gemiddeld gebruik van de auto.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Erdebee schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:01:
Ik en een vriend van me hebben allebei in dezelfde periode een EV van hetzelfde merk aangekocht. Ik heb een oprit, en een variabel energiecontract, ik laad gemiddeld met zeker minder dan 15ct per KWh en haal ook nog geld terug via ERE certificaten, wat gemiddeld een besparing van 13ct per KWh lijkt te gaan worden dit jaar. Dus ik laad vrijwel gratis.

De voorgenoemde vriend laadt op straat. Tegenwoordig kost dat in onze omgeving minimaal 45 ct/ per kWh. Alleen daar op al zit een verschil van zeker duizenden euros per jaar bij een gemiddeld gebruik van de auto.
Met 15k km/jaar en 15ct t.o.v. 45ct per kWh en zo'n 18 kWh/ 100km (haalbaar voor bijna elke EV als je een beetje je best doet). Kom je uit op 15000 / 100 * 18 = 2700. 45 - 15 = 30 ct (goh) 2700 * €0,30 = €810.
Dus geen duizenden euro's per jaar.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:16

Reinier

\o/

Hij krijgt 13 cent per kWh terug, dus het verschil is geen 30 maar 2 cent, en bij 25k per jaar en een iets minder zuinige auto is het verschil al dik €2000. Dus ja, duizenden euro's per jaar :)

Ik heb hier trouwens een eenmalige besparing op mijn hypotheek: voor elke euro die ik extra aflos krijg ik 5% terug als een soort kickback. Dat levert me ineens €1500 op (die daarna nog wat verlaagd wordt i.v.m. kleinere hypotheekrenteaftrek).

• Rubbergrover1
In onderhoud en energie zal een EV goedkoper zijn, maar de aanschaf is vaak een stuk duurder. Als je dat ook meeneemt, vraag ik me af of iedereen wel zo veel goedkoper uit is met een EV. Hangt ook sterk af van hoe je de auto gebruikt.

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:18
de Peer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:00:
[...]

Dan heb je de berichten (en alle reacties daarop) niet goed gelezen. Dit was wel degelijk zeer creatief boekhouden. Daar ga ik ook geen welles/nietes berichtenwisseling over starten.

Natuurlijk kan EV een maandelijkse besparing opleveren, dat heeft niemand ooit ontkend. Ik rij zelf ook 2 x EV en ben er ook wel echt van overtuigd dat ik goedkoper uit ben.
Niet handig dan om een duidelijk Nietes te zeggen en vervolgens aan te geven dat je geen welles/nietes berichtenwisseling wil. Zo werkt het natuurlijk niet, dan kan je ook een reactie terug verwachten. Maar goed, ik zal me dan wel houden aan het geen Welles/niets berichtenwisseling. Mijn punt is dat EV wel degelijk goedkoper in onderhoud lijken dan een ICE wagen ;)
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:18:
[...]

In onderhoud en energie zal een EV goedkoper zijn, maar de aanschaf is vaak een stuk duurder. Als je dat ook meeneemt, vraag ik me af of iedereen wel zo veel goedkoper uit is met een EV. Hangt ook sterk af van hoe je de auto gebruikt.
Is dit nogsteeds zo? Waar baseer je op de de aanschaf een 'stuk' duurder is. Met alle Chinese elektrische auto's en ook een Tesla zijn die beduidend goedkoper dan de meeste traditionele merken en wat je er voor krijgt, daarnaast heb je inmiddels ook al een redelijke 2e hands markt.
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:18:
[...]

Denk dat het ook afhangt of je een eigen oprit hebt en zonnepanelen. Zonder zal het inderdaad wat goedkoper zijn in onderhoud, maar (wellicht, ik betwijfel het) duurder in aanschaf, hangt ook weer af van je wensen (Nieuw/2ehands/range/etc.)

[ Voor 17% gewijzigd door SirMemeAlot op 28-08-2026 09:28 ]

• IvoB2
  • Niet online
maar EV auto kan zeker wel maandelijkse besparing opleveren en nog meer als je V2H/V2G auto hebt (toegegeven, dan heb je splinter nieuwe auto want dit komt pas net).
Bwa, als je wil besparen dan koop je een occasion EV met standaard V2L en bouw je dat voor een paar honderd euro om naar V2H. :)

En - mijn mening - een auto zou ik nooit tot de post "besparingen" rekenen.
Eerder kijken naar wat je meer of minder kost.
Eén van de grootste besparing (indien een optie) op een huishoudbudget is nog altijd geen (eigen) auto. Maar dat is dan doorgaans idd een besparing op individueel comfort.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2026 09:32 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

SirMemeAlot schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:26:
[...]

Mijn punt is dat EV wel degelijk goedkoper in onderhoud lijken dan een ICE wagen ;)
Dan zijn we het volledig eens.

• Pietopdeheuvel
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 08:46
Hoe ik serieus geld bespaar en bespaard heb:
  • Alle lampen vervangen door LED
  • Extra aflossen op de hypotheek
  • Alle maandelijkse uitgaven zeer kritisch bekijken, abonnementen van streamers, gebruik ik ze genoeg om het te rechtvaardigen?
  • Huis isoleren
  • PV installeren en een plugin hybride rijden
  • Lease auto niet prive rijden
  • Hoe groot is mijn telefoon abo, verbruik ik dat daadwerkelijk?
  • Wat heb ik aan verzekeringen lopen en is dat ook nodig, voorbeeld, rechtsbijstand Ja, Tandartsverzekering, nee, dat dek ik zelf met spaargeld
  • Met hout stoken en met de airco ipv met gas
  • Naar de Aldi ipv naar AH
  • In Duitsland boodschappen doen ipv Nederland, net als Tanken
  • Kwaliteit kopen als het bijvoorbeeld om schoenen, wasmachine, etc gaat (zie de Sam Vimes theory of socioeconomic unfairness)
  • Lunch meenemen ipv halen
  • Goed leren koken uit basisproducten
  • Geen merkkleding kopen
  • Denk 30 dagen na over aankopen, zodat je geen impuls aankopen doet

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Reinier schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:10:
Hij krijgt 13 cent per kWh terug, dus het verschil is geen 30 maar 2 cent, en bij 25k per jaar en een iets minder zuinige auto is het verschil al dik €2000. Dus ja, duizenden euro's per jaar :)

Ik heb hier trouwens een eenmalige besparing op mijn hypotheek: voor elke euro die ik extra aflos krijg ik 5% terug als een soort kickback. Dat levert me ineens €1500 op (die daarna nog wat verlaagd wordt i.v.m. kleinere hypotheekrenteaftrek).
"lijkt te gaan worden" die zekerheid is er nog helemaal niet.
Maar stel het is 13ct/kWh is dat:

Met 15k km/jaar en 15ct t.o.v. 45ct per kWh en zo'n 18 kWh/ 100km (haalbaar voor bijna elke EV als je een beetje je best doet). Kom je uit op 15000 / 100 * 18 = 2700. 45 - 15 = 30 ct (goh) + 13 ct maakt 2700 * €0,43 = €1161.
Nog steeds geen duizenden euro's.
Als we voor het gemak dan jouw 25k km/jr nemen is dat €1935. En inderdaad als je de doelpalen nog verder wilt verschuiven kom je over de €2000 heen.Een statement als "duizenden euros per jaar bij een gemiddeld gebruik van de auto" is vooral heel erg veel onderbuik als er niet ook een korte berekening bij gegeven wordt.

Dit zie ik nog los van het feit dat je je met 45ct/kWh serieus moet gaan afvragen of je niet goedkoper rijdt met een zuinige benzineauto (waarschijnlijk niet in TCO mits je de EV als occasion koopt).

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• Pietopdeheuvel
Bij het extra aflossen op een hypotheek bespaar je dubbel zogezegd.
  1. Je hebt een kleiner bedrag openstaan wat terugbetaald moet worden en daarover wordt dus de rentelast lager
  2. Bij een vast maandbedrag wat je aan je hypotheek betaald, is dan dus een groter deel aflossing, waardoor je dus sneller aflost, en minder rente betaald.
  3. Extra aflossen zorgt er dus voor dat de looptijd van je hypotheek afneemt. Maak maar eens een excelletje en bereken dit

• IvoB2
  • Niet online
True schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:18:

Bron: https://www.anwb.nl/energ...uikt-een-elektrische-auto "De meeste elektrische auto’s verbruiken in de praktijk tussen de 15 en 20 kilowattuur (kWh) per 100 kilometer. " -> dan is mijn 18 kWh/100 km nog hoog.
"De meeste EV's verbruiken gemiddeld 15 tot 20 kWh/100 km".
Is dat het verbruik volgens de GOM of het daadwerkelijk verbruik gemeten aan de laadpaal? Voor de beschikbare range is het eerste relevant maar waar de rekening op gebaseerd wordt is alleen het laatste relevant.

• Reinier

Reinier

\o/

Pietopdeheuvel schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:23:
  1. Je hebt een kleiner bedrag openstaan wat terugbetaald moet worden en daarover wordt dus de rentelast lager
  2. Bij een vast maandbedrag wat je aan je hypotheek betaald, is dan dus een groter deel aflossing, waardoor je dus sneller aflost, en minder rente betaald.
  3. Extra aflossen zorgt er dus voor dat de looptijd van je hypotheek afneemt. Maak maar eens een excelletje en bereken dit
Eens (maar betaalt is met een t ;) ). En als je dan ook nog 5% bonus krijgt is het bijna een no-brainer. Dat is nu een actie bij ING trouwens.

• Pietopdeheuvel
Verder, hou je maandlasten erg goed in de gaten, waar zitten de bleeders. een paar euro hier, een paar euro daar is al snel honderden euro per jaar.

Bij een annuïteitenhypotheek van €300.000, een rente van 4% en een looptijd van 20 jaar (240 maanden) bedraagt de bruto maandlast: €1.818.

Bespaar je nu 25 Euro per maand op abonnementen die je eigenlijk niet nodig hebt, of nauwelijks gebruik van maakt en dit extra aflost, verkort je de looptijd van de hypotheek met 5 maanden, en bijna 4.000 euro aan rente. Wanneer je 100 euro bespaart omdat je ook je lunch meeneemt ipv broodjes koopt en dit extra aflost, loopt je hypotheek anderhalf jaar korter en bespaar je 13.000 euro aan rentelasten.

Kortom, wil je echt besparen, leer dan goed rekenen.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Reinier schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:31:
[...]

Eens (maar betaalt is met een t ;) ). En als je dan ook nog 5% bonus krijgt is het bijna een no-brainer. Dat is nu een actie bij ING trouwens.
Behalve natuurlijk als je meer rendement kunt maken met het geld waarmee je aflost. En afhankelijk van je hypotheekrente is dat soms behoorlijk.

Ik betaal nog 1,4% rente. No way dat ik ga aflossen als ik met dat geld in een veilige deposito al 3% kan maken.

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:01
Pietopdeheuvel schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:23:
Of kost je dubbel, rente op een hypotheek: 4%?

Stop de aflossing in een ETF, of iets anders dat 8% doet.

• IvoB2
  • Niet online
Pietopdeheuvel schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:35:
Kortom, wil je echt besparen, leer dan goed rekenen.
Dat is uiteraard een nobrainer.
Maar wanneer je goed rekent kan je ook gewoon bij het standpunt van @jeroenkb uitkomen.
Een hypo afsluiten kan je - afhankelijk van het totaalplaatje binnen de persoonlijke situatie - geld kosten maar eveneens netto geld opleveren.

• Reinier

Reinier

\o/

jeroenkb schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

Behalve natuurlijk als je meer rendement kunt maken met het geld waarmee je aflost. En afhankelijk van je hypotheekrente is dat soms behoorlijk.

Ik betaal nog 1,4% rente. No way dat ik ga aflossen als ik met dat geld in een veilige deposito al 3% kan maken.
Goed punt. Ik betaal nu ook zoiets, maar over een paar maanden wordt dat 4,5% :'(

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:02
Pietopdeheuvel schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:13:
Hoe ik serieus geld bespaar en bespaard heb:
  • Alle lampen vervangen door LED
  • Extra aflossen op de hypotheek
  • Alle maandelijkse uitgaven zeer kritisch bekijken, abonnementen van streamers, gebruik ik ze genoeg om het te rechtvaardigen?
  • Huis isoleren
  • PV installeren en een plugin hybride rijden
  • Lease auto niet prive rijden
  • Hoe groot is mijn telefoon abo, verbruik ik dat daadwerkelijk?
  • Wat heb ik aan verzekeringen lopen en is dat ook nodig, voorbeeld, rechtsbijstand Ja, Tandartsverzekering, nee, dat dek ik zelf met spaargeld
  • Met hout stoken en met de airco ipv met gas
  • Naar de Aldi ipv naar AH
  • In Duitsland boodschappen doen ipv Nederland, net als Tanken
  • Kwaliteit kopen als het bijvoorbeeld om schoenen, wasmachine, etc gaat (zie de Sam Vimes theory of socioeconomic unfairness)
  • Lunch meenemen ipv halen
  • Goed leren koken uit basisproducten
  • Geen merkkleding kopen
Vooral die laatstgenoemde is een zeer goede, tegelijkertijd heeft de markt daar ook wat op bedacht om die impuls aankopen toch te laten vloeien: aanbiedingen. En sommige aanbiedingen zijn wel zo goed én tijdelijk, dat je geen 30 dagen de tijd krijgt. Om toch van beide werelden gebruik te maken zou ik dan nog het volgende willen toevoegen; aangezien de meeste aankopen en contracten - op boodschappen na - inmiddels toch online worden aanschaft of afgesloten, gebruik die 14 dagen herroepingsrecht om nogmaals vast te stellen of het wel écht een goede aankoop was!

In vino veritas, in aqua sanitas

• Pietopdeheuvel
namliam_eht schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:38:
[...]

Klopt, maar dan moet je het afdekken van het risico ook meenemen, en de belastingen over fictief rendement.

• Pietopdeheuvel
JohanNL schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:53:
[...]

Vooral die laatstgenoemde is een zeer goede, tegelijkertijd heeft de markt daar ook wat op bedacht om die impuls aankopen toch te laten vloeien: aanbiedingen. En sommige aanbiedingen zijn wel zo goed én tijdelijk, dat je geen 30 dagen de tijd krijgt. Om toch van beide werelden gebruik te maken zou ik dan nog het volgende willen toevoegen; aangezien de meeste aankopen en contracten - op boodschappen na - inmiddels toch online worden aanschaft of afgesloten, gebruik die 14 dagen herroepingsrecht om nogmaals vast te stellen of het wel écht een goede aankoop was!
Ik ken nogal wat mensen in mijn omgeving die denken, of wat leuk, en wat een goede aanbieding en dan sjit kopen die ze niet nodig hebben of na 1-2 keer gebruiken alleen maar ruimte in de kast wegnemen. Nog erger, als ze menen het voor mij te moeten kopen en ik met die troep zit. "Oh kijk, dit was in de aanbieding, een assortiment bewaardozen, das handig voor in de keuken" en dan heb ik daar de troep staan en 100 verschillende deksels en bakjes.

• JohanNL
Pietopdeheuvel schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:06:
[...]

Ik ken nogal wat mensen in mijn omgeving die denken, of wat leuk, en wat een goede aanbieding en dan sjit kopen die ze niet nodig hebben of na 1-2 keer gebruiken alleen maar ruimte in de kast wegnemen. Nog erger, als ze menen het voor mij te moeten kopen en ik met die troep zit. "Oh kijk, dit was in de aanbieding, een assortiment bewaardozen, das handig voor in de keuken" en dan heb ik daar de troep staan en 100 verschillende deksels en bakjes.
Ja inderdaad, alhoewel een klein beetje extra voorraad niet perse slecht is, en al helemaal mooi als het te koop was voor een mooie prijs. Maar voordat je het weet haal je dingen naarbinnen die overbodig zijn en je niets mee doet. De truc is om de dingen te halen die je nodig hebt + eventueel nog een tactisch voorraadje en niet meer, en dat dan voor de best mogelijke prijs. Maar makkelijker gezegd dan gedaan :)

• tajigox
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 21:53
Pietopdeheuvel schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:13:
Ik vind dit misschien nog wel de mooiste tip van het hele topic. 30 dagen is misschien wat veel. Ik denk dat een week meestal wel voldoende is, maar het concept werkt echt.

Mijn vrouw heeft een handje van impulsaankopen en als we dan in een winkel staan en ze iets wil kopen dan kijk altijd even snel online wat het kost. Dat is op zichzelf al een forse kostenbesparing want meestal is aanzienlijk goedkoper en krijg je ook nog een nieuw/ongedragen product. Ik schat dat ze in 75% van de gevallen geen behoefte meer heeft om te kopen tegen de tijd dat we 2 uur later thuis zijn.

Overigens geldt dit ook voor mijzelf, maar daar ligt het percentage een stukje lager :+

[ Voor 6% gewijzigd door tajigox op 28-08-2026 13:36 ]

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:58
Om dat concept in de praktijk tot uiting te brengen werk ik met potjes op mijn spaarrekening. Voor echt dure zaken die niet per se nodig zijn (nieuw gadget ofzo) maak ik altijd een nieuw potje aan met als doelbedrag het bedrag van dat gadget. Dat begint dus op nul en ik moet er dus van mezelf eerst voor sparen. Als dat potje vol zit en ik wil het nog steeds hebben, dan zal het geen impulsaankoop meer zijn.

• Rubbergrover1
JohanNL schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:19:
[...]

Ja inderdaad, alhoewel een klein beetje extra voorraad niet perse slecht is, en al helemaal mooi als het te koop was voor een mooie prijs. Maar voordat je het weet haal je dingen naarbinnen die overbodig zijn en je niets mee doet. De truc is om de dingen te halen die je nodig hebt + eventueel nog een tactisch voorraadje en niet meer, en dat dan voor de best mogelijke prijs. Maar makkelijker gezegd dan gedaan :)
Wat is "nodig hebben" hier? Heel veel producten zijn periodiek flink in de aanbieding. Dan zou je een dief van je eigen portemonnee zijn als je die producten pas koopt als ze op zijn en je ze nodig hebt. Omdat het op dat moment waarschijnlijk juist niet in de aanbieding is. Er zijn een hoop producten die we regelmatig gebruiken en waarvan we altijd een flink voorraadje hebben. Zodat we niet hoeven te kopen voordat ze weer 2 voor 1 zijn. Dat scheelt echt heel veel geld.

Uiteraard moet je dat niet doen als het gaat om producten die je eigenlijk niet hoeft te hebben, als je weet dat je het toch gebruikt als je het koopt. Als je weet dat je een een zak chips/reep chocola meteen die dag opeet als je het hebt gekocht, dan zorgt het kopen van extra chips/reep chocola in de aanbieding alleen maar voor meer kosten. Maar als je van jezelf weet dat die zak chips/reep chocola voor het zelfde geld nog een maand in de kast blijft liggen tot je er zin in hebt, dan kan het wel een voordelige keus zijn om ze in de aanbieding te kopen.

• Pietopdeheuvel
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:27:
[...]

Wat is "nodig hebben" hier? Heel veel producten zijn periodiek flink in de aanbieding. Dan zou je een dief van je eigen portemonnee zijn als je die producten pas koopt als ze op zijn en je ze nodig hebt. Omdat het op dat moment waarschijnlijk juist niet in de aanbieding is. Er zijn een hoop producten die we regelmatig gebruiken en waarvan we altijd een flink voorraadje hebben. Zodat we niet hoeven te kopen voordat ze weer 2 voor 1 zijn. Dat scheelt echt heel veel geld.

Uiteraard moet je dat niet doen als het gaat om producten die je eigenlijk niet hoeft te hebben, als je weet dat je het toch gebruikt als je het koopt. Als je weet dat je een een zak chips/reep chocola meteen die dag opeet als je het hebt gekocht, dan zorgt het kopen van extra chips/reep chocola in de aanbieding alleen maar voor meer kosten. Maar als je van jezelf weet dat die zak chips/reep chocola voor het zelfde geld nog een maand in de kast blijft liggen tot je er zin in hebt, dan kan het wel een voordelige keus zijn om ze in de aanbieding te kopen.
Voor de besparing op dat ene product heb je helemaal gelijk, maar de besparing die je realiseert door impuls aankopen te minimaliseren is IMHO veel groter.

• Pietopdeheuvel
Maar goed, ik geef toe, wanneer ik boter (geen margarine) in de aanbieding zie voor onder een euro neem ik alles mee wat er ligt en gaat het de vriezer in.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 11:00
Pietopdeheuvel schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:06:
[...]

Pas een leuk filmpje over gezien op Youtube. Als die zogenaamd handige organizers om orde in de chaos te scheppen zorgen vaak voor meer chaos.Een rommella in de keuken voor kleine dingen is oneindig veel efficienter om iets terug te vinden dan als je het netjes in verschillende doosje doe. La open, en je hebt in 1 keer het overzicht. Doosjes werken leuk voor duidelijk te rubriceren dingen.

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06-09 17:45
Zelf werk ik eigenlijk met 2 groepen van producten, die ik elk op een eigen manier behandel. Dat geeft voor mij een stukje rust en helpt mij om aan de ene kant impulsinkopen te vermijden, maar aan de andere kant bepaalde goede aanbiedingen niet te missen.

Bij de basisproducten die je eigenlijk continu wel nodig hebt (boodschappen, verzorging en dergelijke) ga ik uit van eigen (mentale) richtprijzen. Als iets bijna op is, dan koop ik het product zolang de prijs goed genoeg is. De standaardvoorraad en hoeveel ik koop ligt daarbij ook aan hoe frequent iets in de aanbieding is. Als ik een product vervolgens tussendoor tegenkom voor een veel betere prijs dan mijn normale richtprijs, dan sla ik op dat moment ook gewoon extra in.

Bij dingen die ik gewoon graag wil hebben, probeer ik wat meer bewust bij het kopen stil te staan. Daarbij denk ik er dan bijvoorbeeld juist nog wat dagen over na, doe ik nog wat onderzoek of spreek ik het met iemand door.

Een bespaartip is verder nog om periodiek even goed na te gaan welke dingen je allemaal via je werkgever kan fiksen. Vaak heb je dat toch niet helemaal helder en het kan ook tussendoor veranderen. Zo heb je bijvoorbeeld werkgevers waarbij je gratis een OV-abonnement kan krijgen waarmee je ook privé mag reizen. Als daarvoor enkel de voorwaarde is dat je 1x in het jaar met het OV (ipv fiets of auto) naar kantoor komt, dan kan dat best de moeite waard zijn.

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
tajigox schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:35:
[...]

Ik vind dit misschien nog wel de mooiste tip van het hele topic. 30 dagen is misschien wat veel. Ik denk dat een week meestal wel voldoende is, maar het concept werkt echt.
Nog makkelijker is om "twijfel = nee" te hanteren. Hoef je geen dagen of weken te wachten ;)

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:00

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

henri86 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:08:
[...]

Nog makkelijker is om "twijfel = nee" te hanteren. Hoef je geen dagen of weken te wachten ;)
er is oon een app die kosten om kan rekeken naar een aantal minuten/uren/dagen werk. Dat is ook een goede manier om te bapalen of ites het "waard" is

It's just a donkey

• Rubbergrover1
uniquorn schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:36:
[...]

er is oon een app die kosten om kan rekeken naar een aantal minuten/uren/dagen werk. Dat is ook een goede manier om te bapalen of ites het "waard" is
Ik denk dat de meeste mensen wel een indruk hebben wat een uur werken oplevert. En dat het niet heel ingewikkeld is om een aanschaf terug te rekenen naar hoeveel werk het kost. Daar heb je niet echt een app voor nodig.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:15
Volgens mij vergis je je daar wel in. Als er iets is wat mensen heel slecht kunnen is budgetteren en/of zaken inschatten..

Strava | AP | IP | AW | SM

• IvoB2
  • Niet online
Het zal wel aan mij liggen maar wanneer je ieder beschikbaar uur moet gaan omrekenen hoeveel geld daar tegenover zou kunnen staan wanneer je dan zou werken lijkt me dat niet de meest aangename vorm van leven?
(Ik heb wel nooit tegen een uurloon gewerkt dus daar zou het ook aan kunnen liggen.)

• Rubbergrover1
Webgnome schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 08:42:
Volgens mij vergis je je daar wel in. Als er iets is wat mensen heel slecht kunnen is budgetteren en/of zaken inschatten..
Het bepalen van je "uurtarief" zul je voor zo'n app toch ook moeten doen. Dat zal de lastigste stap zijn. Als je dan eenmalig hebt berekend dat je netto inkomen bijvoorbeeld rond de 20 euro per uur is, dan lijkt het mij niet heel complex om bij een aankoop van bedrag X na te gaan met hoeveel uur werk dat overeenkomt (X/20).

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 08:44:
Het zal wel aan mij liggen maar wanneer je ieder beschikbaar uur moet gaan omrekenen hoeveel geld daar tegenover zou kunnen staan wanneer je dan zou werken lijkt me dat niet de meest aangename vorm van leven?
(Ik heb wel nooit tegen een uurloon gewerkt dus daar zou het ook aan kunnen liggen.)
Hoeft niet, maar het kan wel een eye-opener zijn.

Net als, van de andere kant geredeneerd, het wel eens nuttig kan zijn om terug te rekenen hoeveel eerder je met pensioen kunt als je bv structureel 10 euro per maand op een abonnement bespaart.

• IvoB2
  • Niet online
Ja, dat zal van ieders eigen standpunten afhangen.

Ik heb bv. al geen nood om vroeger met pensioen te kunnen gaan.
Zeker niet dat ik tijdens de meest actieve periode van het leven dingen zou moeten laten zodat ik minder moet werken om ze dan nadien tijdens de afbouw van het leven wel te kunnen betalen. Lijkt me de omgekeerde wereld toch?

On topic, zou ook niet echt weten op welk abo ik 10€/maand zou kunnen besparen want die mogelijkheid heb ik niet (om te beginnen al gewoon geen te duur abo afsluiten).
Mijn mening, wanneer je aanzienlijk op iets kan besparen was het om te beginnen al te duur naar je noden.
De grootste besparing doe je door om te beginnen al geen zaken te kopen die je eigenlijk niet nodig hebt en al zeker niet die eigenlijk buiten je budget liggen (om ze nadien terug te kunnen afbouwen).

Ik heb ook een vermoeden dat mensen die zonder te rekenen al een te duur abo nemen ook niet de moeite doen om nadien om te rekenen wat hen dat in uren arbeid zou kosten.

[ Voor 75% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2026 09:18 ]

• Applerol Sprits
  • Laatst online: 04-09 17:04
namliam_eht schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:38:
[...]

Heb het eens doorgerekend.

Je koopt een huis en neemt een annuïteiten hypotheek, loopt 20 jaar en 3,5% rente.

Je lost in 10 jaar versneld af

Je lost niet af, betaald alleen rente en steekt het in een Index fonds met een rendement van 7%

Je lost in 10 jaar versneld af, en steekt daarna het maandbedrag in een indexfonds van 7%
Nr.StrategieMaandelijkse cashflowTotale hypotheekrenteVermogen na 20 jaarHypotheekschuld na 20 jaarNetto resultaat*
1Normaal aflossen in 20 jaar€1.514,95 gedurende 20 jaar€113.588€0€0Hypotheekvrij
2Versneld aflossen in 10 jaar€2.531,13 gedurende 10 jaar€53.735€0€0Hypotheekvrij, 10 jaar eerder
3Alleen rente betalen; verschil (€681,62 p/m) beleggen€833,33 rente + €681,62 in indexfonds gedurende 20 jaar€200.000ca. €297.564 na box 3€250.000ca. €47.564na aflossing schuld
4In 10 jaar aflossen; daarna €2.531,13 p/m beleggenJaar 1–10: €2.531,13 aflossen. Jaar 11–20: €2.531,13 beleggen€53.735ca. €395.053na box 3€0ca. €395.053

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:06
Met na box 3 bedoel je waarschijnlijk de jaarlijkse belasting. Heb je dan ook de HRA meegenomen in de berekeningen?

Zelf ben ik wel fan van huismerk producten. Ik laat mijn boodschappen bezorgen door AH, dus daar zou al winst zitten om naar bijv. de Aldi te gaan. Echter tussen A-merken en huismerk kan echt een mega verschil zitten. Zelf vallen mij de witte bonen in tomatensaus altijd op in negatieve zin. Potje van AH is €0,65 terwijl een potje Hak €2,59 is waarbij beide dezelfde inhoud hebben. Ook iets als shampoo maakt een mega verschil, de 500ml AH iedere dag is €0,59 en de 400ml Andrélon iedere dag is €6,45.

• Applerol Sprits
TheBrut3 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:56:
Met na box 3 bedoel je waarschijnlijk de jaarlijkse belasting. Heb je dan ook de HRA meegenomen in de berekeningen?

Zelf ben ik wel fan van huismerk producten. Ik laat mijn boodschappen bezorgen door AH, dus daar zou al winst zitten om naar bijv. de Aldi te gaan. Echter tussen A-merken en huismerk kan echt een mega verschil zitten. Zelf vallen mij de witte bonen in tomatensaus altijd op in negatieve zin. Potje van AH is €0,65 terwijl een potje Hak €2,59 is waarbij beide dezelfde inhoud hebben. Ook iets als shampoo maakt een mega verschil, de 500ml AH iedere dag is €0,59 en de 400ml Andrélon iedere dag is €6,45.
Overzicht met HRA bij inkomen 75.000 euro
Nr.StrategieBruto hypotheekrenteGeschatte HRANetto rentekostenBeleggingsvermogen na 20 jaarHypotheekschuld na 20 jaar
1Normaal aflossen in 20 jaar€113.588€42.664€70.924€0€0
2Volledig aflossen in 10 jaar€53.735€20.183€33.552€0€0
3Aflossingsvrij; €681,62 p/m beleggen€200.000€75.120€124.880ca. €297.564€250.000
4Aflossen in 10 jaar; daarna €2.531,13 p/m beleggen€53.735€20.183€33.552ca. €395.053€0

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:17

Honesty

kattenneus!

Pietopdeheuvel schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:34:
Maar goed, ik geef toe, wanneer ik boter (geen margarine) in de aanbieding zie voor onder een euro neem ik alles mee wat er ligt en gaat het de vriezer in.
Dat valt onder het kopje te mooi om waar te zijn, als ik bij de makro loop en in de outlet ligt iets wat ik niet nodig heb maar wel ooit kan gebruiken tegen een prijs die veel te laag is sla ik het ook in. Natuurlijk moet ihet in de tijd dat het houdbaar is opgaan of in de vriezer passen. Komt regelmatig voor dat ik dan 3 echt grote potten Mosterd koop voor een schijntje

Zelfs een keer met 15 flessen whisky naar buiten gekomen was 50% en oude prijzen, dus minder dan een 1/3e van de winkelwaarde. Voordeel is dat je daar niet opvalt omdat het allemaal grootverbruikers zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Honesty op 30-08-2026 10:14 ]

Festina lente

• jeroenkb
  • Niet online
Applerol Sprits schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:44:
[...]

Heb het eens doorgerekend.

Je koopt een huis en neemt een annuïteiten hypotheek, loopt 20 jaar en 3,5% rente.

Je lost in 10 jaar versneld af

Je lost niet af, betaald alleen rente en steekt het in een Index fonds met een rendement van 7%

Je lost in 10 jaar versneld af, en steekt daarna het maandbedrag in een indexfonds van 7%
Nr.StrategieMaandelijkse cashflowTotale hypotheekrenteVermogen na 20 jaarHypotheekschuld na 20 jaarNetto resultaat*
1Normaal aflossen in 20 jaar€1.514,95 gedurende 20 jaar€113.588€0€0Hypotheekvrij
2Versneld aflossen in 10 jaar€2.531,13 gedurende 10 jaar€53.735€0€0Hypotheekvrij, 10 jaar eerder
3Alleen rente betalen; verschil (€681,62 p/m) beleggen€833,33 rente + €681,62 in indexfonds gedurende 20 jaar€200.000ca. €297.564 na box 3€250.000ca. €47.564na aflossing schuld
4In 10 jaar aflossen; daarna €2.531,13 p/m beleggenJaar 1–10: €2.531,13 aflossen. Jaar 11–20: €2.531,13 beleggen€53.735ca. €395.053na box 3€0ca. €395.053
Ik denk dat de analyse niet volledig is / eerlijk.

Ik denk dat je het zo moet rekenen dat in alle scenario's de maandelijkse cashflow gelijk is. En die gaat dan of naar aflossing, of naar rente of naar beleggen (of een mix). Nu 'verdwijnt' er geld en lijken sommige scenario's positiever.

• Applerol Sprits
Honesty schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:11:
[...]

Dat valt onder het kopje te mooi om waar te zijn
Nee, kocht tijd terug bij de Aldi Sued in Duitsland Kerrygold voor 89 cent. Hadden er nog een tray of 3 liggen en was kort voor de datum. Die is in mijn vriezer gegaan.

• Applerol Sprits
jeroenkb schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

Ik denk dat de analyse niet volledig is / eerlijk.

Ik denk dat je het zo moet rekenen dat in alle scenario's de maandelijkse cashflow gelijk is. En die gaat dan of naar aflossing, of naar rente of naar beleggen (of een mix). Nu 'verdwijnt' er geld en lijken sommige scenario's positiever.
Het staat je volledig vrij om zelf met Excel te gaan spelen en het te berekenen, er zijn veel scenario's mogelijk, en elk heeft een andere uitkomst. Mijn punt is, belangrijk, reken altijd zelf uit voor jouw situatie, vertrouw niet de adviseur van de bank. Die zit er voor de Bank en zijn bonus.

• R_Zwart
  • Laatst online: 11:00
Rubbergrover1 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 08:57:
[...]

Hoeft niet, maar het kan wel een eye-opener zijn.

Net als, van de andere kant geredeneerd, het wel eens nuttig kan zijn om terug te rekenen hoeveel eerder je met pensioen kunt als je bv structureel 10 euro per maand op een abonnement bespaart.
Als ik uit zou gaan van dat ik nog 15 jaar zou moeten werken en tijdens het eerdere pensioen hetzelfde inkomen wil hebben als nu, dan kan ik ongeveer 2 weken eerder met pensioen. Daarvoor zou ik mijn Tidal abonnementje niet opzeggen.

• jeroenkb
  • Niet online
Applerol Sprits schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:30:
[...]

Het staat je volledig vrij om zelf met Excel te gaan spelen en het te berekenen, er zijn veel scenario's mogelijk, en elk heeft een andere uitkomst. Mijn punt is, belangrijk, reken altijd zelf uit voor jouw situatie, vertrouw niet de adviseur van de bank. Die zit er voor de Bank en zijn bonus.
Daar gaat het niet om. Ik heb zelf alles al in Excel doorgerekend.

Het gaat er om dat mocht jij op basis van deze berekeningen een beslissing nemen, je de verkeerde beslissing neemt.

• Wiebeltje
  • Laatst online: 21:44
Ik snap hem ook niet, verschil tussen scenario #1 en #5 is dat je magisch extra geld hebt wat je kan gebruiken om vervroegd af te lossen. Dat extra geld heb je bij scenario #1 dus ook al en kun je daar ook al in een index fonds stoppen. Dus je rendement bij #1 is hypotheek vrij + 20 jaar indexfonds beleggingen.

Denk dat veel starters een max hypotheek hebben en niet eens echt veel ruimte hebben om vervroegd af te lossen. Daarnaast zijn er legio mensen die een paar jaar terug tegen 1.5% rente een hypotheek afgesloten hebben en die dat never nooit niet vervroegd gaan aflossen want de spaarrente is al hoger, laat staan dat je het in een indexfonds stopt.

• Applerol Sprits
Wiebeltje schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:02:
Ik snap hem ook niet, verschil tussen scenario #1 en #5 is dat je magisch extra geld hebt wat je kan gebruiken om vervroegd af te lossen. Dat extra geld heb je bij scenario #1 dus ook al en kun je daar ook al in een index fonds stoppen. Dus je rendement bij #1 is hypotheek vrij + 20 jaar indexfonds beleggingen.

Denk dat veel starters een max hypotheek hebben en niet eens echt veel ruimte hebben om vervroegd af te lossen. Daarnaast zijn er legio mensen die een paar jaar terug tegen 1.5% rente een hypotheek afgesloten hebben en die dat never nooit niet vervroegd gaan aflossen want de spaarrente is al hoger, laat staan dat je het in een indexfonds stopt.
Iedereen zijn situatie is anders, daarom, zelf doorrekenen.

• Applerol Sprits
jeroenkb schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:45:
[...]

Daar gaat het niet om. Ik heb zelf alles al in Excel doorgerekend.

Het gaat er om dat mocht jij op basis van deze berekeningen een beslissing nemen, je de verkeerde beslissing neemt.
Mijn voorbeeld berekening was een reactie op niet aflossen maar in een indexfonds steken. En voor jouw informatie, ik heb mijn hypotheek in 10 jaar afgelost, betaal nu slechts GWL, al weer een jaar of 6 en er gaat iedere maand veel geld apart.

• jeroenkb
  • Niet online
Applerol Sprits schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:08:
[...]

Mijn voorbeeld berekening was een reactie op niet aflossen maar in een indexfonds steken. En voor jouw informatie, ik heb mijn hypotheek in 10 jaar afgelost, betaal nu slechts GWL, al weer een jaar of 6 en er gaat iedere maand veel geld apart.
Ik geef het op.

Weet alleen zeker dat als je de afgelopen 10 jaar niet afgelost had en al dat geld had belegd je nu veel rijker was geweest. Zeker met de afgelopen jaren van 20%+ rendement op de beursen

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:23
jeroenkb schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:50:
[...]

Ik geef het op.

Weet alleen zeker dat als je de afgelopen 10 jaar niet afgelost had en al dat geld had belegd je nu veel rijker was geweest. Zeker met de afgelopen jaren van 20%+ rendement op de beursen
resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst

• jeroenkb
  • Niet online
aljooge schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:56:
[...]

resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst
Klopt.

En verkeerde aannames gebruiken bij Excel berekeningen leiden tot verkeerde beslissingen

• Applerol Sprits
jeroenkb schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:50:
[...]

Ik geef het op.

Reken dat eens voor.

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-09 17:02
Applerol Sprits schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:07:
[...]
Overzicht met HRA bij inkomen 75.000 euro
Nr.StrategieBruto hypotheekrenteGeschatte HRANetto rentekostenBeleggingsvermogen na 20 jaarHypotheekschuld na 20 jaar
1Normaal aflossen in 20 jaar€113.588€42.664€70.924€0€0
2Volledig aflossen in 10 jaar€53.735€20.183€33.552€0€0
3Aflossingsvrij; €681,62 p/m beleggen€200.000€75.120€124.880ca. €297.564€250.000
4Aflossen in 10 jaar; daarna €2.531,13 p/m beleggen€53.735€20.183€33.552ca. €395.053€0
Ik snap strategie 2 en 4 denk ik niet. Ze lijken hetzelfde.

• JohanNL
Sowieso is dit allemaal gebaseerd op rendementen uit het verleden, dat het renteklimaat voor een hele lange tijd gelijk blijft en dat wet en regelgeving niet gaat veranderen. Je kunt simpelweg niet een plan van 20 jaar in beton gieten en dan ervan uit gaan dat je daarmee dan geld gaat besparen. Puur en alleen al de HRA ziet het er erg somber uit, net zoals wat ze aan het doen zijn met Box 3. Enfin, dit gaat toch echt dit topic te buiten gezien de onzekerheid en complexiteit?

• Wiebeltje
  • Laatst online: 21:44
https://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypotheek/annuiteit.html
Ik heb deze even genomen omdat die iets simpeler is (iets met HRA). Hier komt het bedrag per maand uit wat je moet betalen om je hypotheek annuitair af te lossen.

Als je hier bijv 250k invult a 4% rente dan kom je op een bedrag van 1193 p.m. (30 jaar) of 2531 p.m. (10 jaar). Na 30 jaar heb je sowieso het huis vrij / hypotheek afgelost dus die 250k, daar zit geen verschil in afhankelijk van de strategie die je kiest. Hoeven we alleen te kijken naar het rendement van beleggingen.

https://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/vermogensgroei.html

Er vanuitgaande dat je de hypotheek in 10 jaar kan aflossen heb je dus per maand 2531 die je kan investeren. Bij 30 jaar hypotheek heb je dus nog 2531 - 1193 = 1338 per maand over die je kan beleggen. Bij 10 jaar hypotheek, kun je 20 jaar lang beleggen met 2531 euro per maand.

Vul je die gegevens hierboven in met 8% rendement dan kom je met 30 jaar x 1338 uit op 1.896.767 euro.
Doe je dit voor 20 jaar x 2531 per maand kom je uit op 1.449.403 euro.

Door 30 jaar hypotheek te nemen en het geld wat je over hebt vanaf het begin af aan te beleggen heb je 447.364 extra verdient wat +/- 25% meer is.

Zolang 't rendement van beleggingen > hypotheek rente is 30 jaar de betere optie. Met HRA wordt het nog gunstiger om voor 30 jaar te kiezen want je krijgt meer terug en het meest in de eerste jaren. Dat kun je dan elk jaar direct weer investeren wat dan zo lang mogelijk kan renderen

[ Voor 8% gewijzigd door Wiebeltje op 30-08-2026 16:00 ]

• Rubbergrover1
Als het netto rendement op sparen of beleggingen gelijk is aan de netto hypotheekrente, dan maakt het letterlijk niets uit of je het geld direct als aflossing in de hypotheek stopt, of dat je het geld in het sparen/beleggen stopt en pas x jaar later gebruikt voor de aflossing. Het is dus puur afhankelijk van de hypotheekrente en (de verwachting van) het rendement op het alternatief welk van beide voordeliger uitpakt.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Even een reminder: dit topic gaat over slimme bespaartips. Hoe je meer rendement haalt uit vermogen is hier offtopic: daar hebben we andere topics voor

• Applerol Sprits
Rubbergrover1 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:42:
[...]

Als het netto rendement op sparen of beleggingen gelijk is aan de netto hypotheekrente, dan maakt het letterlijk niets uit of je het geld direct als aflossing in de hypotheek stopt, of dat je het geld in het sparen/beleggen stopt en pas x jaar later gebruikt voor de aflossing. Het is dus puur afhankelijk van de hypotheekrente en (de verwachting van) het rendement op het alternatief welk van beide voordeliger uitpakt.
Als

• Applerol Sprits
We Are Borg schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:24:
[modbreak]Even een reminder: dit topic gaat over slimme bespaartips. Hoe je meer rendement haalt uit vermogen is hier offtopic: daar hebben we andere topics voor[/]
Okay, Fair, het ging er om dat wanneer je extra aflost je veel geld bespaart. Ik hou er verder over op.

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:01
Ik had nog niet de mod ingreep gezien, post verwijderd

Het enige dat ik hier nog van overlaat is dat je niet 1500 euro per maand kan/mag vergelijken met 2500 euro per maand

[ Voor 84% gewijzigd door namliam_eht op 31-08-2026 09:53 . Reden: Zelfmoderatie ]

• Rubbergrover1
Applerol Sprits schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:26:
[...]

Okay, Fair, het ging er om dat wanneer je extra aflost je veel geld bespaart. Ik hou er verder over op.
Goede tip. Maar daarbij dus ook de aanvulling dat het ook altijd goed is om niet alleen op je gevoel of intuïtie af te gaan, maar ook een en ander in getallen objectief te maken voor je persoonlijke situatie. En te vergelijken met alternatieven. Niet alleen als het om hypotheken gaat, maar ook bij andere situaties. (Denk ook aan zaken als verduurzaming, wel/geen zuinige maar in aanschaf duurdere auto etc.).

• Rubbergrover1
R_Zwart schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

Als ik uit zou gaan van dat ik nog 15 jaar zou moeten werken en tijdens het eerdere pensioen hetzelfde inkomen wil hebben als nu, dan kan ik ongeveer 2 weken eerder met pensioen. Daarvoor zou ik mijn Tidal abonnementje niet opzeggen.
Als je het sommetje (inclusief rendement) maakt met elke werkdag een slappe kop koffie van 3 euro bij het tankstation/stationskiosk, dan denk ik dat er best wat mensen zijn die toch maar een kop eigen koffie gaan drinken.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Let op:
Even een reminder: dit topic gaat over slimme bespaartips. Minimaal € 10,- per maand of € 100,- per jaar, zie ook de topicstart. De hele ‘kinderen/huisdieren/… kosten geld’ discussie past hier echt minder, dus die is nu ook klaar. Hier deel je gewoon concrete, serieuze bespaartips.