• CASNS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-12 15:49
In grote steden heb je soms ook kappersopleidingen zitten. In R'dam bijvoorbeeld de kappersakademie. Ben er jaren naartoe gegaan. Het is sowieso goedkoop, en hoewel een student het knipt loopt er een zeer ervaren lerares rond die mee kijkt. Ze hebben het daar nooit verkeerd gedaan- al kan het flink langer duren dan bij een professional natuurlijk. Vaak krijg je ook de vraag of je een keer model wilt zijn, gratis dus, dat was echter altijd onder werktijden en sloeg ik dus af.

Ander onderwerp: isolatie. Veel gemeenten delen geld uit voor isolatiemaatregelen en, soms, andere verduurzaming. Ik krijg €1500 gemeentelijke subsidie en dat is stapelbaar met ISDE subsidie van het Rijk. Mijn werkgever geeft daarnaast een duurzaamheidsbudget uit bij dit soort maatregelen. Resultaat: eind november komen ze de vloer isoleren en na alle subsidies krijg ik het eigenlijk voor niks. Ook mijn bank (rabo) heeft een duurzaamheidsbudget, dat levert me wellicht voor dezelfde maatregel nóg wat geld op.

Via Rabo is hier sowieso al een update op het energielabel geweest. Na uitvoering van de laatste isolatiemaatregel kan ik weer iemand laten komen om te kijken of we nog een stapje omhoog kunnen. Als de voorspelling klopt kan ik zo van D (aankoop) via C (nu, na isolatie spouwmuur en zonnepanelen) naar B (na vloerisolatie). Helaas is A niet echt in zicht, anders konden we ook nog rentekorting krijgen. We gaan straks de eerste winter in met al die maatregelen en ik hoop dat het in het gasverbruik flink wat scheelt.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:58

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Beste mensen,

Laten we voorkomen dat dit een hoog lief dagboek gehalte krijgt. Dit topic heeft als doel om ervaringen te delen rondom 'serieus' geld besparen. Wat dan niet helpt:

1. Een simpele oneliner. Wat meer context schetsen kan geen kwaad in PFSL
2. Delen dat je X euro hebt weten te besparen zojuist: het heeft weinig discussiewaarde
3. Het delen van allerlei aanbiedingen: het is geen koopjes hoek

Respecteer verder de keuzes en meningen rondom besparen: een besparing kan voor de ene tweaker een no-go zijn qua inleveren comfort, en voor de ander juist een serieuze kans op te besparen

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-12 22:16
snip: zie modbreak hierboven. Linkdrop

[ Voor 76% gewijzigd door We Are Borg op 01-11-2025 21:31 ]

i500 & chill (@IBKR)

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-12 22:37
Dit werkt niet. Ik heb meerdere keren een afspraak proberen te maken en iedere keer kreeg ik te horen dat ik gewoon moest betalen.

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-12 19:16

FFW

Ik bespaarde geld door mijn auto bij de dealer in twee delen te betalen. Ik stelde voor om de ene helft meteen te betalen en de tweede helft een jaar daarna.
Die tweede helft had ik al liggen maar heb ik dus op een buitenlandse beleggingsrekening laten staan, waardoor ik dat jaar 3k rente ontving . De auto heeft me dus 3k minder gekost. De auto is overigens ook in waarde gestegen omdat ze nogal zeldzaam zijn.

En dan is er nog het dynamische energie contract wat me tussen 300 en 500 euro pmnd veel scheelt tov openbaar laden. Ik verbruik veel kwh's ivm EV (mijn daily) en heb bewust geen zonnepanelen. Van het geld dat ik jaarlijks bespaar kocht ik een thuisbatterij, om de avondpieken te egaliseren. De stroomrekening is nu vast op 130 pmnd en aan het einde van het jaar krijgen we zelfs geld terug.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:18
Bewust geen zonnepanelen? Dat is ongeveer de allermakkelijkste manier geweest om serieus geld te besparen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-12 23:13

de Peer

under peer review

FFW schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:58:
Ik bespaarde geld door mijn auto bij de dealer in twee delen te betalen. Ik stelde voor om de ene helft meteen te betalen en de tweede helft een jaar daarna.
Die tweede helft had ik al liggen maar heb ik dus op een buitenlandse beleggingsrekening laten staan, waardoor ik dat jaar 3k rente ontving . De auto heeft me dus 3k minder gekost. De auto is overigens ook in waarde gestegen omdat ze nogal zeldzaam zijn.

En dan is er nog het dynamische energie contract wat me tussen 300 en 500 euro pmnd veel scheelt tov openbaar laden. Ik verbruik veel kwh's ivm EV (mijn daily) en heb bewust geen zonnepanelen. Van het geld dat ik jaarlijks bespaar kocht ik een thuisbatterij, om de avondpieken te egaliseren. De stroomrekening is nu vast op 130 pmnd en aan het einde van het jaar krijgen we zelfs geld terug.
Op een beleggingsrekening ontvang je geen rente.
Je hebt belegd met geleend geld en dus risico gelopen.

De auto heeft je niet 3k minder gekost

• de Peer

de Peer

under peer review

Die accu kost jou geld. Had je beter zonnepanelen van kunnen kopen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En om er nog eentje bij op te doen, natuurlijk kan je geld besparen door thuis te laden ipv openbaar, maar als je de mogelijkheid hebt is thuis laden de standaard natuurlijk. En ja met dynamische energie kan je geld besparen door je laden in te plannen, dus dat is imo best een (potentieel) goede besparing als je een elektrische auto hebt. Maar dan moet je wel vergelijken met de situatie met een regulier contract. Dynamische energie vergelijken met de duurste openbare laadpalen is nogal krom.

• de Peer

de Peer

under peer review

. De stroomrekening is nu vast op 130 pmnd en aan het einde van het jaar krijgen we zelfs geld terug.
Voorschotten noemen hebben we natuurlijk niets aan.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:25
Uitgesteld betalen is voor de dealer een kostenpost, nog los van het risico dat je een jaar later niet kan betalen. Om die reden had je bij betaling in 1x waarschijnlijk een gunstigere prijs kunnen bedingen.

Beleggen met geld dat over een jaar nodig is, lijkt me zeer riskant, zeker nu het geopolitiek zo onrustig is. Nu heeft het gelukkig goed uitgepakt, maar je had ook dik in de min kunnen eindigen.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:13
Sempy schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:25:
[...]
Beleggen met geld dat over een jaar nodig is, lijkt me zeer riskant, zeker nu het geopolitiek zo onrustig is. Nu heeft het gelukkig goed uitgepakt, maar je had ook dik in de min kunnen eindigen.
Of dat zeer riskant is hangt ook af van hoeveel vermogen je hebt. Er was een gerede kans dat het rendement negatief was, maar als je voldoende vermogen hebt, hoeft dat geen echt groot risico te zijn.

• Sempy
Rubbergrover1 schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:27:
[...]

Of dat zeer riskant is hangt ook af van hoeveel vermogen je hebt. Er was een gerede kans dat het rendement negatief was, maar als je voldoende vermogen hebt, hoeft dat geen echt groot risico te zijn.
In een topic over besparen, zal dat niet automatisch voor iedere lezer opgaan. Vind het daarom ook eigenlijk geen bespaartip, maar een beleggingstip. Leuk gokje voor de tweaker met een dikke portemonnee, maar kopen op afbetaling is een veel voorkomende oorzaak van schulden.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:02
Sowieso is een dure auto kopen geen besparing.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:54
dirk_mec schreef op zondag 2 november 2025 @ 00:12:
[...]

Dit werkt niet. Ik heb meerdere keren een afspraak proberen te maken en iedere keer kreeg ik te horen dat ik gewoon moest betalen.
Ja, enkel mannen krijgen geld, vrouwen moeten betalen (over discriminatie gesproken). Moet er ook bij zeggen, woon al ruim 2 jaar niet meer in utrecht, dus mogelijk veranderd. Ze zijn ook van locatie verhuisd...

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-12 19:16

FFW

Sempy schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:25:
[...]

Uitgesteld betalen is voor de dealer een kostenpost, nog los van het risico dat je een jaar later niet kan betalen. Om die reden had je bij betaling in 1x waarschijnlijk een gunstigere prijs kunnen bedingen.

Met alle respect maar jij kunt niet in mijn portemonnee kijken dus ik ga daar anders mee om, ten tweede ; Dealers verkopen tov cash juist liever een soort private lease constructie omdat dat nog meer geld oplevert. Geopolitiek is het altijd onrustig, er zijn nooit garanties wat er in de wereld gebeurt.

• BlueSpirit
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-12 00:42
Bravertal schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:12:

- we lenen niet, behalve hypotheek, we sparen ervoor.
Als je bijvoorbeeld een auto wil kopen, maar ze een 0.99% financieringsdeal bieden. Ga je dan ook niet lenen?

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:15
Lenen voor zoiets vergankelijks als een auto?

Strava | AP | IP | AW

• de Peer

de Peer

under peer review

Webgnome schreef op maandag 3 november 2025 @ 06:17:
Lenen voor zoiets vergankelijks als een auto?
Voor 1 procent rente was de vraag. En het antwoord : absoluut. Dat is een goede deal.

• Webgnome
Als ik kijk naar de originele post was het niet besparen eerlijk gezegd. Het was geld dat er al was, via beleggingen, laten groeien om zo 'winst' te maken op die laatste aanbetaling. Dat is natuurlijk onzin. Dat geld was er al, er is geen link, anders dan dat je er een auto mee betaald met die auto. De beleggingswinst was er ook geweest als het geld gewoon op de rekening had gestaan een jaar lang.

Strava | AP | IP | AW

• Rubbergrover1
Webgnome schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:53:
Als ik kijk naar de originele post was het niet besparen eerlijk gezegd. Het was geld dat er al was, via beleggingen, laten groeien om zo 'winst' te maken op die laatste aanbetaling. Dat is natuurlijk onzin. Dat geld was er al, er is geen link, anders dan dat je er een auto mee betaald met die auto. De beleggingswinst was er ook geweest als het geld gewoon op de rekening had gestaan een jaar lang.
De "besparing" zit hem in het "gratis geld" dat je kunt hebben als je zonder verdere belemmerende clausules de betaling een jaar uit kunt stellen. Dat is best een interessante optie.

Maar waar veel mensen nu over vallen, is de keus voor beleggen. Had FFW het op een spaarrekening gezet, dan had het wellicht 300 euro opgeleverd in plaats van 3.000 die de keus voor beleggen heeft opgeleverd. Dan was er veel minder gesteggel geweest over beleggen met geleend geld, en was de boodschap waarschijnlijk beter overgekomen: "gratis" geld door de betaling uit te stellen.

• Rubbergrover1
BlueSpirit schreef op zondag 2 november 2025 @ 23:19:
[...]

Als je bijvoorbeeld een auto wil kopen, maar ze een 0.99% financieringsdeal bieden. Ga je dan ook niet lenen?
Of jij of ik of Bravertal dan wel of niet zou lenen is niet echt relevant. Het is vooral relevant of het rationeel gezien een interessante keus is.

Ik voel me zelf niet senang bij lenen voor een product dat de dag na aanschaf minder waard is dan de hoogte van de lening. Daarom zou ik niet lenen voor een auto. Maar dat betekent niet dat lenen voor die auto altijd een slechte keus is.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@Rubbergrover1 Je onttrekt er ook nut en comfort uit, restwaarde is niet het enige wat telt voor het hebben van een auto. Als het om een renderende investering zou gaan (kunst, antiek, extra woning/vakantiehuisje enzovoort) zou ik je gelijk geven maar dat is dit in wezen niet. Ik bekijk het daarom eerder vanuit het perspectief van dat je het linksom of rechtsom toch al moet aanschaffen of leasen, dan is goedkoop lenen snel interessant genoeg.

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:42:
@Rubbergrover1 Je onttrekt er ook nut en comfort uit, restwaarde is niet het enige wat telt voor het hebben van een auto.
Het gaat me er vooral om dat ik niet zou willen dat als ik bij wijze van spreken morgen die auto in de prak rij, ik geen auto meer heb maar nog wel een schuld. Dat zal uiteraard minder een risico zijn in het geval dat je wel het geld hebt, maar het rentevrij kunt uitstellen. Tegelijk zijn er dan ook best wel mensen die onbewust vergeten dat die zak geld eigenlijk niet meer tot hun spaargeld hoort en dat ze die niet moeten uitgeven.

Het grootste risico bij gewone leningen zit hem ook in leningen die langer duren dan hoe lang het product meegaat. Hoe langer de lening, hoe lager de maandlasten, dus het is erg verleidelijk om de looptijd wat langer te maken. Maar als je auto na 5 jaar op is of ingeruild "moet" worden terwijl je een lening voor 10 jaar bent aangegaan, dan blijft je zitten met een schuld. Tel daarbij op dat je waarschijnlijk ook niet voor een vervangende auto hebt gespaard, zodat je voor de nieuwe auto opnieuw een lening moet afsluiten.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@Rubbergrover1 daarvoor ben je dan toch verzekerd? All-risk wordt dan wel een vereiste maar zolang je geen dure bak neemt geen grote kostenpost.

Wat betreft de leentermijn ben ik het wel met je eens, maar je kan ook het Amerikaanse model toepassen: je ruilt de auto niet te laat weer in en het verschil om de volgende te kopen bekostig je uit de lening. Dan werk je in wezen net als met je woning, met steeds de hypotheek ophogen bij aankoop en vast aflossen in de tussentijd. Zolang je geen enorm afschrijvende wagens rijdt (oftewel populaire auto’s in de occassionmarkt zoals Toyota of VW) wordt het geen grote geldverslinding en je rijdt toch steeds goed tot zelfs zeer goed. Eigenlijk implementeer je dan zelf wat leasemaatschappij doet en jij bespaart hun marge.

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:14:
Wat betreft de leentermijn ben ik het wel met je eens, maar je kan ook het Amerikaanse model toepassen: je ruilt de auto niet te laat weer in en het verschil om de volgende te kopen bekostig je uit de lening.
Dan heb je bij aanschaf inderdaad niet het risico dat je meteen de dat later al in de min staat omdat de auto minder waard is dan de lening. Maar als je dan ook een lening van 10 jaar aan gaat, dan heb je nog steeds het zelfde risico dat je met een restschuld blijft zitten.

Ik heb dan vooral ook de gedachte: als je de aanschaf van een auto niet kunt betalen, kun je dan wel het bezit van die auto betalen? Wat nu als er een grote reparatie o.i.d. aan komt? Wellicht dat je dan, ondanks de mogelijk hogere maandlasten, alsnog beter uit bent met lease waarbij je geen grote onverwachte kosten hebt.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:51
BlueSpirit schreef op zondag 2 november 2025 @ 23:19:
[...]

Ehh, nee.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:17
Ik heb net een telefoontje van mijn hypotheekadviseur gekregen.

De spaarhypotheek is als hypotheekvorm sinds 2013 afgeschaft, dus ik heb op zich nog mazzel dat ik zo'n soort hypotheek heb.

In mijn geval gaat er nu 128 euro per maand verplicht als inleg naar het spaartegoed bij NN.
Als ik geld overhevel vanaf mijn gewone spaarrekening dan mag dat niet meer zijn dan een paar duizend euro en daarnaast mag mijn maandelijkse inleg slechts zo'n 20 euro per maand dalen. Dat is dus niet erg rendabel.

Wat betreft die 10 euro levensverzekering die ik elke maand aan NN voor mijn hypotheek betaal: die verplichting is sinds 2018 afgeschaft, maar alleen voor hypotheken die na die datum zijn afgesloten. Mijn hypotheek dateert van eind 2009, waardoor ik verplicht ben die levensverzekering tot aan het volledig aflossen te blijven betalen.

Tot zover mijn mogelijkheden om mijn maandelijkse hypotheeklasten aan te passen.

Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.2

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:59

Dennis1812

Amateur prutser

Je kan dus wel 20 euro per maand besparen als ik je goed begrijp?
Alle beetjes helpen?

Als het geld nu staat te verstoffen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:32:
Alle beetjes helpen?

Ik denk dat aan je hypotheek rommelen kosten met zich meebrengt waardoor die €20 besparing als sneeuw voor de zon verdwijnt.

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:49
Wispe schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:35:
[...]

Ik denk dat aan je hypotheek rommelen kosten met zich meebrengt waardoor die €20 besparing als sneeuw voor de zon verdwijnt.
Zo te lezen gaat het hier puur om extra inleggen op zijn (bank)spaarhypotheek daar komen over het algemeen geen extra kosten bij kijken

• Lumia382
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:30
Uruk-Hai schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:24:

Wat betreft die 10 euro levensverzekering die ik elke maand aan NN voor mijn hypotheek betaal: die verplichting is sinds 2018 afgeschaft, maar alleen voor hypotheken die na die datum zijn afgesloten. Mijn hypotheek dateert van eind 2009, waardoor ik verplicht ben die levensverzekering tot aan het volledig aflossen te blijven betalen.

Tot zover mijn mogelijkheden om mijn maandelijkse hypotheeklasten aan te passen.
Ik kon een paar jaar geleden de levensverzekering wel ontkoppelen van mijn spaarhypotheek (en na ontkoppelen dus ook opzeggen). En mijn hypotheek dateert van 2010. Wellicht dat NN andere regels hanteert dan mijn hypotheekverstrekker (ABN)

• Uruk-Hai
Lumia382 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:50:
[...]
Ik kon een paar jaar geleden de levensverzekering wel ontkoppelen van mijn spaarhypotheek (en na ontkoppelen dus ook opzeggen). En mijn hypotheek dateert van 2010. Wellicht dat NN andere regels hanteert dan mijn hypotheekverstrekker (ABN)
Heb jij het hier over een hypotheek uit 2010 met NHG of zonder? Ik heb er namelijk eentje met NHG en dan geld volgens mijn adviseur van De Hypotheker de regel dat je de levensverzekering niet kunt ontkoppelen.

Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.2

• Uruk-Hai
Dennis1812 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:32:
Alle beetjes helpen?

Het staat niet te verstoffen. Ik krijg er bij NN namelijk een leuke spaarrente op. Ik ben alleen niet vrij om het uit te geven aan iets anders dan aan de aflossing van mijn hypotheekschuld.

Ik denk dat ik het voorlopig maar zo laat. Ik heb her en der dusdanige besparingen en verschuivingen doorgevoerd en nog het een en ander nagekeken en doorgerekend. Ik kom nu uit op een spaarvermogen van gemiddeld meer dan 1600 euro per maand. Voor mij is het nu wel even welletjes zo.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:19:
[...]

Heb jij het hier over een hypotheek uit 2010 met NHG of zonder? Ik heb er namelijk eentje met NHG en dan geld volgens mijn adviseur van De Hypotheker de regel dat je de levensverzekering niet kunt ontkoppelen.
Ik denk dat je adviseur nog lopende provisie vangt over de verzekering.

Van de website van NHG zelf (van 9 okt 2019):

https://www.nhg.nl/nhg-ac...or-bestaande-nhg-klanten/
Het loslaten van de ORV-verplichting geldt straks ook voor bestaande klanten met een NHG-hypotheek. NHG-bestuurder Carla Muters vertelt in een interview met NVHP dat zij niet denkt dat klanten hun ORV masaal zullen opzeggen.
Offtopic: ik ben groot voorstander dat mensen met beperkte kennis van zaken gebruik maken van tussenpersonen. Blijf alleen altijd zelf ook nadenken. Bovenstaande was met 1 minuut gevonden op internet

• Uruk-Hai
snip: zie mijn eerdere modbreak, het mag wat minder slowchat

[ Voor 137% gewijzigd door We Are Borg op 05-11-2025 20:00 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Toch blij dat levensverzekering niet meer verplicht is.
In 2020 met afsluiten hypotheek 8 aanvragen gedaan. 8x geweigerd.
Dan zou ik dus nooit een huis kunnen kopen met oude regels.

Of was er toen een acceptatieplicht?

• Rubbergrover1
jeroenkb schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:31:
[...]

Ik denk dat je adviseur nog lopende provisie vangt over de verzekering.

Van de website van NHG zelf (van 9 okt 2019):

https://www.nhg.nl/nhg-ac...or-bestaande-nhg-klanten/

[...]

Offtopic: ik ben groot voorstander dat mensen met beperkte kennis van zaken gebruik maken van tussenpersonen. Blijf alleen altijd zelf ook nadenken. Bovenstaande was met 1 minuut gevonden op internet
Ik denk dat het eerder ligt aan de aard van de hypotheek. Als het een 'ouderwetse' spaarhypotheek is, dan gaat het om een stuk verzekering dat uitkeert bij in leven zijn op de einddatum (het "spaar"-deel) en een stuk verzekering dat uitkeert bij overlijden (het overlijdensrisico-deel). In zo'n ouderwetse spaarhypotheek (dus niet een bankspaarhypotheek) zit de overlijdensdekking dus verweven in het product.

• Rubbergrover1
Dennis1812 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:43:
Toch blij dat levensverzekering niet meer verplicht is.
In 2020 met afsluiten hypotheek 8 aanvragen gedaan. 8x geweigerd.
Dan zou ik dus nooit een huis kunnen kopen met oude regels.

Of was er toen een acceptatieplicht?
In het verleden was die verplichting er volgens mij alleen bij NHG voor het hypotheekdeel boven 80% van de woningwaarde.

• Lumia382
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:30
Uruk-Hai schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:19:
[...]

Ja, het gaat om een hypotheek met NHG.
Wellicht dat het verschil is, dat mijn hypotheek een bankspaarhypotheek is. Hierboven meldt iemand dit ook in een reactie.

• Uruk-Hai
*knip* graag niet het topic als dagboek gebruiken

[ Voor 104% gewijzigd door ZieMaar! op 06-11-2025 07:52 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

*knip* maak liever een tr aan

[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 06-11-2025 07:53 ]

• NMMNG
Voor fietsreparaties kun je ook bij sommige kringloopwinkels terecht. Kan de moeite zijn om even te bellen om prijzen te vergelijken met een fietsenmaker.

(De echte tweaker besteld alles voor een paar dollar op Temu/Aliexpress en doet het zelf :p)

i500 & chill (@IBKR)

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
NMMNG schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:18:
Voor fietsreparaties kun je ook bij sommige kringloopwinkels terecht. Kan de moeite zijn om even te bellen om prijzen te vergelijken met een fietsenmaker.

(De echte tweaker besteld alles voor een paar dollar op Temu/Aliexpress en doet het zelf :p)
Ik heb liever gewoon goede onderdelen in plaats van chinese rotzooi. Al die weken
dat je moet wachten op een onderdeel kan je je fiets niet gebruiken. Weet je wat dat kost: een bekeuring voor fietsen zonder licht?

Je moet gewoon net als bij een auto preventief even de fiets na laten kijken. Bij een auto ga je toch ook niet wachten totdat die defect is en het onderdeel op TEMU bestellen?

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Tja ik heb meerdere fietsen dus er is altijd wel een backup als er iets onverhoopt stukgaat. Laatst nog van mijn Cortina u4, bleek een paar slappe spaken te hebben maar de stelmoertjes zijn vastgeroest, truukjes als nachtje WD40 en solderbout hielpen ook niet. Fietsenmaker rekent meer dan honderd euro voor een nieuw wiel… Heb op Ali een setje spaken besteld, duurde ruim een week en had veel meer keuze qua exacte lengtes dan bij de Westerse winkels. Elke slechte spaak doorgeknipt met een Ali nijptang en weer nieuwe erin gezet en met de Ali steller afgesteld. Ik zie het probleem niet zo en het is spotgoedkoop.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:42
The Third Man schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:17:
Tja ik heb meerdere fietsen dus er is altijd wel een backup als er iets onverhoopt stukgaat. Laatst nog van mijn Cortina u4, bleek een paar slappe spaken te hebben maar de stelmoertjes zijn vastgeroest, truukjes als nachtje WD40 en solderbout hielpen ook niet. Fietsenmaker rekent meer dan honderd euro voor een nieuw wiel… Heb op Ali een setje spaken besteld, duurde ruim een week en had veel meer keuze qua exacte lengtes dan bij de Westerse winkels. Elke slechte spaak doorgeknipt met een Ali nijptang en weer nieuwe erin gezet en met de Ali steller afgesteld. Ik zie het probleem niet zo en het is spotgoedkoop.
Je had beter een paar honderd euro meer uit kunnen geven voor een kwalitatief iets betere fiets die ons Hollandse klimaat kan doorstaan zonder te gaan roesten op cruciale plaatsen. Heb je veel langer plezier van en is daarmee op den duur serieus geldbesparend.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@Yaksa hoe bespaar ik daar dan precies het geld mee als dit grapje me een tientje of 3 kostte?

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:17:
Nu vergelijk je een nieuw wiel van de fietsenmaker met een paar spaken van Ali. Terwijl losse spaken ook bij de gewone Nederlandse winkels geen drol kosten.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Nee, ik gaf als reden om bij Ali te winkelen dat het assortiment groter qua lengte e.d. was en probeerde aan te geven dat je vervolgens niet ‘weken hoeft te wachten’ wat hierboven als bezwaar werd gegeven. Ik vond dat dus wel meevallen. Ik gaf het hele verhaal als voorbeeld hoe ik goedkoop uit was door zelf te repareren vs de fietsenmaker en dat kan logischerwijs met onderdelen vanuit lokale als Chinese winkels.

[ Voor 33% gewijzigd door The Third Man op 08-11-2025 12:35 ]

• NMMNG
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSTUKUcnYRG8mMKs7D8WbLx3ocs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdPYg7q5KdFgZFT6FpfQmTGe.jpg?f=fotoalbum_large

Factuur van reparatie fietsenmaker.

Vind het best prijzig.

i500 & chill (@IBKR)

• Yaksa
The Third Man schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:28:
@Yaksa hoe bespaar ik daar dan precies het geld mee als dit grapje me een tientje of 3 kostte?
Nou, omdat over 3 maanden een aantal andere spaaknippels ook gaan roesten en slap gaan zitten, en 3 maanden daarna weer andere en zo blijf je repareren (kost tijd) aan je goedkope fiets.
Terwijl ik iets meer heb uitgegeven aan een goede fiets waar de onderdelen zo uitgevoerd zijn dat ze niet kunnen roesten. Die hoef ik dan ook niet te vervangen en mijn fiets gaat al meer dan 10 jaar mee en ziet er nog zowat nieuw uit. Alleen af en toe de buitenbanden vervangen, ook daar gekozen voor een lichtlopende anti-lek band die lang meegaat in plaats van een goedkope, ontzettend zwaar lopende band van een chinees merk die al lek gaat wanneer je over een scherp steentje rijdt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Sissors
  • Niet online
The Third Man schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:34:
Nee, ik gaf als reden om bij Ali te winkelen dat het assortiment groter qua lengte e.d. was en probeerde aan te geven dat je vervolgens niet ‘weken hoeft te wachten’ wat hierboven als bezwaar werd gegeven. Ik vond dat dus wel meevallen. Ik gaf het hele verhaal als voorbeeld hoe ik goedkoop uit was door zelf te repareren vs de fietsenmaker en dat kan logischerwijs met onderdelen vanuit lokale als Chinese winkels.
Maar tenzij je echt aparte wielen hebt, zullen de standaard spaken toch gewoon passen? Als eg een bike24 dat niet heeft, zie het rijtje lengtes: https://www.bike24.nl/fietsen/onderdelen/spaken-nippels

• Sissors
  • Niet online
NMMNG schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:36:
[Afbeelding]

Vind het best prijzig.
Tja, arbeid is duur in Nederland. En ik vind het werkloon behoorlijk ook, tegelijkertijd zie ik ook nog wat van een kabel erop staan? Bandje vervangen is zo gedaan, ketting ook. Maar ook nog kabels, tandwielen, etc. En natuurlijk het kost niet 4 uur, maar hij moet ook rekening houden met alle andere kosten, kosten van het pand, etc.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:35
[Afbeelding]

Vind het best prijzig.
Vind het nog wel mee vallen. Ja het is veel geld maar niet onredelijk, in een uurtje krijg ik dit zelf niet klaar. Ter vergelijking recent gekeken naar een achterband voor een motorfietsje. Daar was dezelfde band ruim 95 euro duurder dan online en dan heb ik alleen de band. Dan betaal ik wel een tientje extra montage kosten en breng ik de band zelf wel.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
[Afbeelding]

Vind het best prijzig.
Hoe lang zijn ze ermee bezig geweest? Als dat 2 uur zijn is dat netjes. Maar als dit het uurtarief is, dan vind ik dat wel weer fors.
Bij mijn fietsenmaker kun je een onderhoudsbeurt laten uitvoeren voor een reguliere fiets €27,50 inc. btw (€37,50 ebike) en dan worden er ook nog extra dingen vervangen waarvoor je enkel de kosten van de onderdelen betaald, mits ze er in totaal niet langer dan een uur mee bezig zijn.
Maarja hier in het noorden zijn veel dingen wel wat goedkoper, premium 98 benzine kun je hier wel voor €2,05~ krijgen terwijl je elders in de randstad voor dat bedrag niet eens euro 95 gaat krijgen.
Locatie is dus ook zeer bepalend voor de prijs en - mits redelijkerwijs mogelijk - een factor die je kunt gebruiken om geld te besparen.

In vino veritas, in aqua sanitas

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
JohanNL schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:06:
[...]

Locatie is dus ook zeer bepalend voor de prijs en - mits redelijkerwijs mogelijk - een factor die je kunt gebruiken om geld te besparen.
Inderdaad...

Voorbeeld: dierenarts behandelingen.
Sterilisatie poes in Amsterdam: 240 euro. In Brabant (bij mijn ouders in buurt): 155 euro

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:25
[Afbeelding]

Vind het best prijzig.
70 euro voor arbeidskosten?

En dat is voor;
- jou te woord staan in de winkel
- de onderdelen vervangen
- het gratis afstellen over 6-8 weken

Is toch niks? Die man moet leren, bedrijf runnen, materialen kopen, etc... Als ik zie wat men hier op het forum per uur vraagt....

• aljooge
  • Nu online
Als ik de rekening van de fietsenmaker vergelijk met die van de autogarage. Was daarvoor ruim 600 euro kwijt voor het vervangen van de motorolie, de bougie en wat kleine dingetjes.

Juist het hebben van een fiets in plaats van een auto is een geweldige besparing en daar hoort bij dat je eens in de zoveel tijd wel eens zo’n factuur krijgt en je daarna een goed onderhouden vervoersmiddel hebt waar je geen benzine in hoeft te stoppen.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
aljooge schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:19:
Als ik de rekening van de fietsenmaker vergelijk met die van de autogarage. Was daarvoor ruim 600 euro kwijt voor het vervangen van de motorolie, de bougie en wat kleine dingetjes.

Juist het hebben van een fiets in plaats van een auto is een geweldige besparing en daar hoort bij dat je eens in de zoveel tijd wel eens zo’n factuur krijgt en je daarna een goed onderhouden vervoersmiddel hebt waar je geen benzine in hoeft te stoppen.
Oja zeker, maar velen gebruiken de auto voor woon-werk verkeer.
Die kosten voor de auto verdien je zodoende weer terug.
Een redelijk alternatief zou het OV zijn, maar minder flexibel, betrouwbaar en bovendien alles behalve goedkoop.

Als je niet ver hoeft te reizen is een fiets of ebike dan wel weer een optie, die kun je dan in de meeste gevallen gebruiken.
Maar als het van dat ' typische Nederlandse ' regen en stormachtige weer is, dan ben je wel heel blij dat de auto ook paraat staat hoor.

In vino veritas, in aqua sanitas

• aljooge
  • Nu online
JohanNL schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:34:
[...]

Een redelijk alternatief zou het OV zijn, maar minder flexibel, betrouwbaar en bovendien alles behalve goedkoop.

Als je niet ver hoeft te reizen is een fiets of ebike dan wel weer een optie, die kun je dan in de meeste gevallen gebruiken.
Maar als het van dat ' typische Nederlandse ' regen en stormachtige weer is, dan ben je wel heel blij dat de auto ook paraat staat hoor.
Je denkt toch zeker niet dat ik me laat tegenhouden door regen of wind? Op slecht weer kan je je kleden.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

JohanNL schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:34:
[...]

Voor velen is OV simpelweg geen OV. Nagenoeg alles buiten de randstad zeg maar.
Je kan niet op tijd komen of komt niet thuis.
Een auto is gewoon een must voor velen.

• Yaksa
Dennis1812 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:17:[...]Voor velen is OV simpelweg geen OV. Nagenoeg alles buiten de randstad zeg maar.
Je kan niet op tijd komen of komt niet thuis.
offtopic:
Buiten dat het offtopic is, is hetgeen je beweert ook gewoon niet waar.
Zo'n 90 procent van alle treinen rijdt gewoon op tijd.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Yaksa schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:26:
[...]
offtopic:
Ik bedoel dat je niet op locatie van bestemming kan komen of niet thuis kan komen.
Omdat het te vroeg of te laat is. Of omdat er simpelweg een station ontbreekt.

Ik geloof best dat er treinen zijn die op tijd rijden.
Maar als de eerste om 7:00 pas gaat en ik om 6:45 paraat moet zitten en vanaf station nog 25 minuten moet lopen.
Tja. Dan is het lastig.
Of tot 23:00 moet werken en de laatste trein gaat om 23:02.

In het weekend is het nog veel erger.

• Webgnome
Yaksa schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:26:
[...]
offtopic:
offtopic:
Treinen zijn natuurlijk maar een klein deel van wat we OV noemen. Het is leuk dat 90% op tijd rijd alleen rijden treinen niet naar de plek waar je moet zijn en vertrekken ze niet vanaf de plek waar je bent.

Strava | AP | IP | AW

• Yaksa
Webgnome schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:55:[...]
offtopic:
Treinen zijn natuurlijk maar een klein deel van wat we OV noemen. Het is leuk dat 90% op tijd rijd alleen rijden treinen niet naar de plek waar je moet zijn en vertrekken ze niet vanaf de plek waar je bent.
offtopic:
Klopt, daarom heeft de overheid ook (overdekte en soms bewaakte) fietsenstallingen ingericht op OV verkeersknooppunten en stations. Kwestie van fietsen, en trouwens, er zijn ook vouwfietsen te koop die je gewoon in het OV mee mag nemen.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ja ik kan offtopic blijven gaan. Maar als je niet bij die OV fiets kan komen zonder te overnachten op station (wat officieel verboden is) heb je er geen hond aan natuurlijk.

Prachtig systeem dat openbaar vervoer. En in Amsterdam en Rotterdam werkt t prima. Utrecht ook nog wel.
Maar kom je iets verder houdt t al vrij snel op.

Tot punten dat je moet hopen dat er een vrijwilliger is voor de buurtbus. Anders komt hij uberhaubt niet.
Een groot deel van werkend Nederland zal een auto nodig hebben. Of er moeten enorme investeringen gedaan worden. Ook in niet rendabele trajecten. Die steeds meer worden wegbezuinigd juist

• NMMNG
Ontopic please.

i500 & chill (@IBKR)

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Leuk topic, maar er staat "serieus geld besparen" in de topictitel en dan hebben we het over eenmalige 20-30 Euro optimalisaties?

Edit: Voor de volledigheid, ik zeg hiermee niet dat 20-30 Euro niet de moeite waard is, maar in de topicstart staat:
Serieuze besparingen op vaste lasten en grote posten. Richtwaarden: ≥ €10 p.m. of ≥ €100 p.j., of een duidelijke tijdsbesparing die in euro’s opweegt
Vandaar.

[ Voor 54% gewijzigd door Taro op 09-11-2025 08:52 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• aljooge
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:42:
Leuk topic, maar er staat "serieus geld besparen" in de topictitel en dan hebben we het over eenmalige 20-30 Euro optimalisaties?
Ik zal er wel overheen hebben gelezen, maar volgens mij ging het de afgelopen pagina’s over 2 van de grootste kostenposten, wonen en vervoer. De andere hele grote zijn de boodschappen. Daarnaast nog wat kleinere: abonnementen, belastingen, energie, verzorging, uitgaan, winkelen, vakanties.

Nu zie ik het een beetje anders: je financien zijn 1 grote slagroomtaart: je inkomen. Daar gaan uitgaven vanaf, waarvan je een paar op korte termijn niet veel aan kan veranderen: wonen en woon-werkverkeer. Daarmee gezegd hebbende dat veranderingen op dit gebied zoals een groot huis of een luxe auto niet te lichtzinnig genomen moeten worden omdat dit heel veel impact heeft op wat er nog over blijft te besteden. Daarmee: 1 keer die beslissing genomen zijn de lasten wonen en vervoer een constante geworden en hangt het er sterk vanaf hoe je op de rest let waarover je op dat moment nog wel invloed hebt en laat nou de ene met een hoog inkomen tekort komen en die met een lage wat overhouden. Hoe kan dat dan? Het is heel simpel: omdat vele kleintjes een grote maken. Degene die dit goed begrepen heeft is onze Dagobert Duck hier. Al die kleine dingen opgeteld die “off-topic” zijn zorgt ervoor dat de ene persoon een stukje maand overhoud en de ander kan sparen.

• Rubbergrover1
Taro schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:42:
Ik denk dat de strekking van de discussie over fietsreparaties iets breder is. Dat je een goede afweging kunt maken tussen dingen die je zelf doet en dingen die je uitbesteedt. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Meest voor de hand liggende: niet weten hoe het moet, er niet handig genoeg voor zijn, er niet de juiste materialen voor hebben of dat het te veel tijd kost. Waarbij je die zaken ook relateert aan de kosten die aan uitbesteden zitten. En, niet onbelangrijk, ook of je er plezier in hebt of juist niet.

Met simpelweg alles uitbesteden kun je best een hoop geld kwijt zijn. Maar daar kan ook wat tegenover staan in de vorm van extra tijd en zekerheid over een bepaalde kwaliteit. Met in elk geval je daar bewust van te zijn en een bewuste keus/afweging te maken, kun je zeker wel serieus geld besparen.

• GioStyle
Dat is iets te makkelijk. Niet iedereen verdient een paar honderd euro op een zaterdagavond met een biertje in zijn hand. Dan snap ik wel dat jij je niet druk maakt om een paar tientjes.

• Rubbergrover1
Dennis1812 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:35:
[...]

Ik bedoel dat je niet op locatie van bestemming kan komen of niet thuis kan komen.
Omdat het te vroeg of te laat is. Of omdat er simpelweg een station ontbreekt.

Ik geloof best dat er treinen zijn die op tijd rijden.
Maar als de eerste om 7:00 pas gaat en ik om 6:45 paraat moet zitten en vanaf station nog 25 minuten moet lopen.
Tja. Dan is het lastig.
Of tot 23:00 moet werken en de laatste trein gaat om 23:02.

In het weekend is het nog veel erger.
Dat kunnen ook afwegingen zijn bij de keus waar je gaat wonen of werken.

Wij hebben jaren geleden bewust de keus gemaakt om in een dorp te gaan wonen waarbij het OV minder zou zijn. Maar we hebben bij die afweging daarom meegenomen of we de relatieve noodzaak van een auto (of wellicht een tweede auto) meegenomen vonden opwegen tegen het woongenot en de lagere prijs van de woningen daar. .

In een levensfase waarin je het stadse leven belangrijk vindt, kan een duurdere woning in de stad betekenen dat er minder geld over is voor een auto. Maar als het OV daar goed geregeld is, is er ook minder noodzaak voor autobezit.In een levendase waarin je bv je kinderen in een 'veilige' en rustige dorpse omgeving wil laten opgroeien, kan die afweging precies omgekeerd zijn.

Maar het zijn wel zaken die je mee zou moeten nemen in het volledige plaatje. Ga je wonen of werken op een plek die niet goed met OV bereikbaar is, dan weet je dat een auto noodzakelijk is. Prima om die keus te maken, maar dan vind ik het wat te ver gaan om zo extreem te stellen dat je alleen als je in Amsterdam of Rotterdam woont fatsoenlijk OV hebt. Net als dat het onzinnig is om te stellen dat iedereen wel met het OV zou moeten kunnen gaan en de auto per definitie een luxeproduct is.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

aljooge schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:29:
[...]

Ik zal er wel overheen hebben gelezen, maar volgens mij ging het de afgelopen pagina’s over 2 van de grootste kostenposten, wonen en vervoer. De andere hele grote zijn de boodschappen. Daarnaast nog wat kleinere: abonnementen, belastingen, energie, verzorging, uitgaan, winkelen, vakanties.
Jawel, maar de laatste paar berichten gingen over bijv. fietsspaken en in de topicstart ging het om structurele terugkerende bedragen, vandaar mijn opmerking.
Nu zie ik het een beetje anders: je financien zijn 1 grote slagroomtaart: je inkomen. Daar gaan uitgaven vanaf, waarvan je een paar op korte termijn niet veel aan kan veranderen: wonen en woon-werkverkeer. Daarmee gezegd hebbende dat veranderingen op dit gebied zoals een groot huis of een luxe auto niet te lichtzinnig genomen moeten worden omdat dit heel veel impact heeft op wat er nog over blijft te besteden. Daarmee: 1 keer die beslissing genomen zijn de lasten wonen en vervoer een constante geworden en hangt het er sterk vanaf hoe je op de rest let waarover je op dat moment nog wel invloed hebt en laat nou de ene met een hoog inkomen tekort komen en die met een lage wat overhouden. Hoe kan dat dan? Het is heel simpel: omdat vele kleintjes een grote maken. Degene die dit goed begrepen heeft is onze Dagobert Duck hier. Al die kleine dingen opgeteld die “off-topic” zijn zorgt ervoor dat de ene persoon een stukje maand overhoud en de ander kan sparen.
Eens, het is een optelsom van vele kleine bedragen. En bij iedere uitgave is het belangrijk daar slim mee om te gaan.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Rubbergrover1 schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:28:
[...]

Ik denk dat de strekking van de discussie over fietsreparaties iets breder is. Dat je een goede afweging kunt maken tussen dingen die je zelf doet en dingen die je uitbesteedt. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Meest voor de hand liggende: niet weten hoe het moet, er niet handig genoeg voor zijn, er niet de juiste materialen voor hebben of dat het te veel tijd kost. Waarbij je die zaken ook relateert aan de kosten die aan uitbesteden zitten. En, niet onbelangrijk, ook of je er plezier in hebt of juist niet.

Met simpelweg alles uitbesteden kun je best een hoop geld kwijt zijn. Maar daar kan ook wat tegenover staan in de vorm van extra tijd en zekerheid over een bepaalde kwaliteit. Met in elk geval je daar bewust van te zijn en een bewuste keus/afweging te maken, kun je zeker wel serieus geld besparen.
Klopt, echter waren het dergelijke specifieke en eenmalige voorbeelden dat een ander er niet snel structureel voordeel uit zal halen, getuige ook het aantal mensen dat small tags gebruikte om toch offtopic te gaan.

Het loont zeker om kleine reparaties zelf te doen en het begint ermee dat je ook je kinderen betrekt bij dergelijke zaken. Is hun fietsband lek: Niet je fiets wegbrengen, maar zelf plakken. Doet je lampje het niet meer? Batterijen wisselen en in de lader doen ipv nieuwe halen.

Een simpel USB soldeerboutje kan al een mooie start zijn. Een aantal mensen om mij heen maakt er zelfs een hobby van om zaken voor anderen te repareren, goede duurzame ontwikkelingen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

GioStyle schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:37:
Dat is iets te makkelijk. Niet iedereen verdient een paar honderd euro op een zaterdagavond met een biertje in zijn hand. Dan snap ik wel dat jij je niet druk maakt om een paar tientjes.
Ho ho, ik zeg nergens dat ik mij niet druk maak om een "paar tientjes" en ik heb er geen oordeel over of 20-30 Euro veel of weinig geld is, dat was niet de intentie van mijn bericht. Het ging mij meer om het detailniveau van het voorbeeld. In de topicstart wordt verwezen naar een voorbeeldbandbreedte en een structureel terugkeerpatroon:
Serieuze besparingen op vaste lasten en grote posten. Richtwaarden: ≥ €10 p.m. of ≥ €100 p.j., of een duidelijke tijdsbesparing die in euro’s opweegt
Vanuit dat oogpunt stipte ik dat aan. Laten we vooral weer doorgaan.

• GioStyle
Taro schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:50:
[...]

Ho ho, ik zeg nergens dat ik mij niet druk maak om een "paar tientjes" en ik heb er geen oordeel over of 20-30 Euro veel of weinig geld is, dat was niet de intentie van mijn bericht. Het ging mij meer om het detailniveau van het voorbeeld. In de topicstart wordt verwezen naar een voorbeeldbandbreedte en een structureel terugkeerpatroon:
Naja, wel nog een kleine aanvulling vanuit mijn kant: mijn opmerking was niet aanvallend bedoeld. Ik merk wel dat naarmate je meer geld hebt en je financiën meer dan prima op orde hebt, dat gemak, vaak met een (hogere) prijskaartje een grotere rol gaat spelen. Geld besparen kan ook betekenen dat je tijd inlevert, terwijl tijd eigenlijk de meest kostbare bezit is.

• NMMNG
GioStyle schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:37:
Precies dit en als je geld besparen combineert met passief (index)beleggen gaat het wel om serieuze bedragen op de lange termijn.

Wat mij ook opvalt is dat veel mensen zelf niks bijdragen aan dit topic, maar wel alles willen afkraken en in discussie willen gaan. Ik zie liever meer praktische tips dan zinloze (offtopic) discussies.

[ Voor 5% gewijzigd door NMMNG op 09-11-2025 09:45 ]

i500 & chill (@IBKR)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

GioStyle schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:58:
[...]
Ik merk wel dat naarmate je meer geld hebt en je financiën meer dan prima op orde hebt, dat gemak, vaak met een (hogere) prijskaartje een grotere rol gaat spelen. Geld besparen kan ook betekenen dat je tijd inlevert, terwijl tijd eigenlijk de meest kostbare bezit is.
Dat is zeker zo. Maar is ook voor iedereen een andere afweging.

Stel dat ik in een uur 100 Euro kan verdienen. Een band plakken kost mij 1 uur. Als ik de mobiele fietsenmaker kan bellen die dat voor 50 Euro oplost, dan is dat een slimme keuze en levert het zelfs geld op. Tijd is daarbij de bepalende factor, want dat uur kan je maar 1x besteden.

Kan je in datzelfde uur 0-40 Euro verdienen, dan kan je het beter zelf doen.

Paar voorbeelden om ook bij te dragen: 15 jaar geleden begon ik als hobby met een aantal websites te bouwen, per stuk een domeinnaam en hostingpakket. Begon op een gegeven moment best wel in de papieren te lopen. Ben daar toen eens over na gaan denken en heb het omgedraaid: Kan ik van deze kostenpost een inkomstenbron maken? Heb toen een resellerpakket ergens gehuurd en ben hosting aan anderen gaan aanbieden. Een jaar later had ik zelf gratis hosting en kreeg ik zelfs geld toe.

Ben zelf wel van de gadgets, wilde nieuwe Hue verlichting kopen voor ons destijds nieuwe huis. Had toch al "gratis hosting" en een domeinnaam kostte 2-3 Euro. WordPress erop gezet, mailtje naar een webshop gestuurd of ik in ruil voor een review een aantal lampen kon krijgen. Beetje brutaal en klein beginnen, maar dat lukte en daarna ben ik dat vaker gaan doen, inmiddels is die hobby een beetje uit de hand gelopen.

De energierekening liep hier verder op, samen met een vriend zonnepanelen geplaatst, voor minder dan 200 Euro 1860 Wp aan panelen erbij gelegd. En bewust voor een dynamisch contract gekozen, we letten heel erg op wat we wanneer aanzetten.

Verder betaal ik veel zaken met een creditcard met daarop een cashback percentage, zo kan je zelfs op je dagelijkse boodschappen besparen.

Ben tegen abonnementen, heb zowel Spotify als Netflix gratis via KPN, verder nergens lid van tenzij het geld kan opleveren. Zo bespaar ik heel veel tijd met de betaalde versie van ChatGPT om dingen te genereren die mij anders meerdere uren zouden kosten om te maken.

Mijn vrouw en ik hebben al sinds dag 1 ervoor gekozen het maximale eigen risico op de zorgverzekering te nemen. Ik besef mij dat dat niet voor iedereen is weggelegd, maar we besparen dus al +-15 jaar lang 70 Euro per maand en hebben dat tot een bepaald bedrag op een spaardoel weggezet. We kunnen daarmee inmiddels meerdere jaren aan eigen risico afdekken.

Kan nog heel veel andere voorbeelden geven, maar wat ik mijn kinderen meegeef en zelf ook doe: Begin iedere maand met een deel van de inkomsten weg te zetten in zaken voor de lange termijn. Dus niet doen met wat je overhoudt aan het eind van de maand, maar begin ermee en doe dat structureel. Er gaat dus iedere maand eerst een bedrag in bijv. ETF's met dividend. En beide kids (14+17) genieten van hun jeugd, maar hebben al heel goed door dat die luxe gamingmuis met lampjes 3 aandelen meer kost dan de muis zonder lampjes die eigenlijk ook wel goed genoeg is. Als het salaris van de oudste binnenkomt is het eerste wat hij wil doen geld overmaken naar DeGiro om extra aandelen te kopen. Het dividend dat hij inmiddels ontvangt is gelijk aan 4 uur werken op zondag in de winkel en dat werkt verslavend :)

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 09-11-2025 09:46 ]

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@Taro dat van die dividend-ETF’s snap ik dan niet, dividend is een sigaar uit eigen doos en hoe zwaarder je weegt op iets dat specifiek dividend uitkeert (wat ten koste gaat van rendement) hoe groter de kans dat je minder rendeert dan een algemene wereld-ETF belegger die een accumulerende versie gebruikt. Als je per se een cash uitkering wil zien kan je toch nog beter een handmatige periodieke verkooporder gebruiken waardoor jij controle over het moment en het bedrag hebt? Bij dividend ben je volledig afhankelijk van wat de betreffende bedrijven toevallig kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 09-11-2025 10:25 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Beleggen heeft niets met besparen te maken het is enkel een vorm van renderen van geld wat je netto* al beschikbaar hebt, zie eventueel:*of bruto als je het hebt over inleggen in een pensioenrekening.

[ Voor 7% gewijzigd door True op 09-11-2025 10:29 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Wispe
  • Niet online
/laat maar, post verkeerd gelezen

[ Voor 92% gewijzigd door Wispe op 09-11-2025 11:42 ]

• Sissors
  • Niet online
NMMNG schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:07:
[...]

Wat mij ook opvalt is dat veel mensen zelf niks bijdragen aan dit topic, maar wel alles willen afkraken en in discussie willen gaan. Ik zie liever meer praktische tips dan zinloze (offtopic) discussies.
Het lastige is dat je de serieuze geld bespaar tips snel hebt gehad denk ik. En dan wordt het al snel de minder serieuze geld besparingen.
Taro schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:31:
[...]

Stel dat ik in een uur 100 Euro kan verdienen. Een band plakken kost mij 1 uur. Als ik de mobiele fietsenmaker kan bellen die dat voor 50 Euro oplost, dan is dat een slimme keuze en levert het zelfs geld op. Tijd is daarbij de bepalende factor, want dat uur kan je maar 1x besteden.

Belangrijke is dan wel dat je in dat uur ook €100 verdient, en niet dat je het zou hebben kunnen verdienen.

• Rubbergrover1
Sissors schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:59:
[...]

Belangrijke is dan wel dat je in dat uur ook €100 verdient, en niet dat je het zou hebben kunnen verdienen.
Precies. Als je andere je vrije zaterdag zou verlummelen, dan kan het juist handiger zijn om toch zelf even die band te gaan plakken. Maar bij grote klussen (bv huis schilderen) kost het je waarschijnlijk wel zo veel tijd dat dit toch wel erg op het vrije tijd ingrijpt. En je wellicht toch extra vrije dagen zou moeten of willen opnemen.

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 04-12 09:50
Wat dingen die ik doe om te besparen (veel zal vast al eens teruggekomen zijn):

Jaarlijks overstappen van energie/gasleverancier.
Sinds 13 jaar met een tondeuse aan de slag, werd al vrij vroeg kalend en dan is het makkelijker/goedkoper om het 1x in de week allemaal af te scheren (wat er nog van over is :+ ).
Werk regelmatig vanuit huis, maar klik en klaar voor 20E in de maand is voor mij meer dan genoeg.
Zorgverzekering betaal ik in januari voor het gehele jaar.
Jaarlijks betaalde ik ruim 250 euro voor de sportschool, maar sinds dit jaar heb ik een compleet setje gewichten gekocht voor 200 euro. Ben geen fervent sporter, maar zo bespaar ik wat (en omdat alles in huis is, helaas ook geen excuus om niet te sporten...).
Geld in groendeposito, zodat ik onder de vermogensheffing uit kom.

Qua eten zit ik nu al een paar maanden per maand al tussen de 150-180 euro in de maand voor mezelf.
Het helpt dat ik aan IF doe (minder eten), af en toe lunchen op kantoor, vaak vlees/groente kopen wat met korting te koop staat (want niet lang meer houdbaar). En ik kook vaak voor een aantal dagen. Bijvoorbeeld speklapjes heb ik dan voor een dag of 4. Combineer dat met rijst/pasta/aardappeltjes.
Verder ook helemaal afgestapt van zoet, blikjes fris voor bezoek. Maar verder geen toetjes/chocola. Wel altijd genoeg fruit.

Offtopic:
Ik wil geen discussie starten, maar persoonlijk begrijp ik het niet als iemand zegt: "Als ik dit zelf doe dan kost het mij x, daarom besteed ik het uit". Dat gaat toch alleen op als je in die periode daadwerkelijk zou werken?
Als ik van maandag tm vrijdag werk. En ik besluit zaterdag middag wat uurtjes te klussen, dan betekent het toch niet dat ik x uren * mijn uurloon "verspil"? Als je vrije tijd belangrijk vindt, is dat natuurlijk een ander verhaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Jobjl op 09-11-2025 12:45 ]

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:07
GioStyle schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:58:
[...]

Geld besparen kan ook betekenen dat je tijd inlevert, terwijl tijd eigenlijk de meest kostbare bezit is.
Het ding is dat mensen de tijd niet hebben, maar de tijd heeft de mens. Wij weten niet hoeveel tijd we hebben, we spreken er slechts een minuscule rol in.

Om die reden is het belangrijk om een goede balans te zoeken: je kan wel alleen maar werken en sparen en bezuinigen, maar leven, leuke dingen doen en ervaringen opdoen, is wat het eigenlijk ook zou moeten gaan.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09:38
Taro schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:31:
[...]

Paar voorbeelden om ook bij te dragen: 15 jaar geleden begon ik als hobby met een aantal websites te bouwen, per stuk een domeinnaam en hostingpakket. Begon op een gegeven moment best wel in de papieren te lopen. Ben daar toen eens over na gaan denken en heb het omgedraaid: Kan ik van deze kostenpost een inkomstenbron maken? Heb toen een resellerpakket ergens gehuurd en ben hosting aan anderen gaan aanbieden. Een jaar later had ik zelf gratis hosting en kreeg ik zelfs geld toe.

Ben zelf wel van de gadgets, wilde nieuwe Hue verlichting kopen voor ons destijds nieuwe huis. Had toch al "gratis hosting" en een domeinnaam kostte 2-3 Euro. WordPress erop gezet, mailtje naar een webshop gestuurd of ik in ruil voor een review een aantal lampen kon krijgen. Beetje brutaal en klein beginnen, maar dat lukte en daarna ben ik dat vaker gaan doen, inmiddels is die hobby een beetje uit de hand gelopen.

De energierekening liep hier verder op, samen met een vriend zonnepanelen geplaatst, voor minder dan 200 Euro 1860 Wp aan panelen erbij gelegd. En bewust voor een dynamisch contract gekozen, we letten heel erg op wat we wanneer aanzetten.

Verder betaal ik veel zaken met een creditcard met daarop een cashback percentage, zo kan je zelfs op je dagelijkse boodschappen besparen.

Ben tegen abonnementen, heb zowel Spotify als Netflix gratis via KPN, verder nergens lid van tenzij het geld kan opleveren. Zo bespaar ik heel veel tijd met de betaalde versie van ChatGPT om dingen te genereren die mij anders meerdere uren zouden kosten om te maken.

Mijn vrouw en ik hebben al sinds dag 1 ervoor gekozen het maximale eigen risico op de zorgverzekering te nemen. Ik besef mij dat dat niet voor iedereen is weggelegd, maar we besparen dus al +-15 jaar lang 70 Euro per maand en hebben dat tot een bepaald bedrag op een spaardoel weggezet. We kunnen daarmee inmiddels meerdere jaren aan eigen risico afdekken.

Kan nog heel veel andere voorbeelden geven, maar wat ik mijn kinderen meegeef en zelf ook doe: Begin iedere maand met een deel van de inkomsten weg te zetten in zaken voor de lange termijn. Dus niet doen met wat je overhoudt aan het eind van de maand, maar begin ermee en doe dat structureel. Er gaat dus iedere maand eerst een bedrag in bijv. ETF's met dividend. En beide kids (14+17) genieten van hun jeugd, maar hebben al heel goed door dat die luxe gamingmuis met lampjes 3 aandelen meer kost dan de muis zonder lampjes die eigenlijk ook wel goed genoeg is. Als het salaris van de oudste binnenkomt is het eerste wat hij wil doen geld overmaken naar DeGiro om extra aandelen te kopen. Het dividend dat hij inmiddels ontvangt is gelijk aan 4 uur werken op zondag in de winkel en dat werkt verslavend :)
Dat je tijdens het uitbesteden van een klus ook geld had kunnen verdienen is alleen relevant als je zzp-er bent en tijdens je werkweek een uur niet kunt declareren omdat je een band moet plakken. Als je die band 's avonds plakt is het pure winst dat je geen kosten voor de fietsenmaker hebt.

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:58
Mijn vrouw knipt mijn haar eens in de 2 maanden. Behalve geduld en een keukenschaar heeft zij geen kwalificaties. Podcastje op, en lekker knippen. Ze doet er wel 45 minuten over en het scheelt dat je met krullen niet zo snel imperfecties ziet.

Als je reistijd, wachtijd e.d. meerekent is dit sneller en goedkoper. Hier kost een average knipbeurt al snel 30,-

+ wat quality time.

Edit: twijfelde even of ik dit wilde plaatsen, want het is een bevoorrechte positie en een beetje een open deur, maar doe het toch:

De 2 oma's van ons zoontje passen in totaal 3 dagen per week op, en wij als ouders pakken ieder 1 dag. De oma's besparen ons volgens mij ongeveer 900,- per maand aan kinderopvang(we zouden minimale toeslagen krijgen).

[ Voor 31% gewijzigd door Probydoby op 10-11-2025 09:58 ]

• Sempy
Jobjl schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:38:
Zorgverzekering betaal ik in januari voor het gehele jaar.
Geld in groendeposito, zodat ik onder de vermogensheffing uit kom.
Zorgpremie in december betalen heeft ook een positief effect op de vermogensheffing. ;)

• aljooge
  • Nu online
Sempy schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:55:
[...]

[...]

Zorgpremie in december betalen heeft ook een positief effect op de vermogensheffing. ;)
Je brengt me op een idee. Die zorgverzekering van mij schrijft al in december af voor januari. Doe je dit voor een heel jaar dan krijg je en 1% korting van de verzekering en je betaalt minder VRH, dat gaat om aardig wat euro’s die je bespaart.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Inclusief VRH rendeer je toch wel meer dan 1% op je vermogen :?

• Sempy
The Third Man schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:19:
2% + VRH, immers alternatief is maandelijks betalen, dus bedrag staat gemiddeld een half jaar uit. Dan moet je gaan beleggen om meer dan dat te renderen en als dat niet je ding is, is vooruit betalen geen slechte optie.

• Rubbergrover1
Over zorgverzekering gesproken, het kan interessant zijn om eens te kijken of je werkgever een afspraak heeft met een bepaalde zorgverzekeraar. Dat kan verschillende voordelen geven.

Soms heb je via een collectief contract nét wat betere aanvullende modules. Bv korting op de premie of een paar keer meer fysio dan via een losse verzekering, maar soms ook wat 'gratis' dingen zoals een sportkeuring of korting op de sportschool. En soms betaalt je werkgever ook een klein beetje mee. Daarnaast kan het zijn dat de werkgever je premie per jaar betaalt (zodat je die korting krijgt) maar dat je het zelf maandelijks van je loon betaalt. Je hebt dan dus het voordeel van de extra korting zonder het nadeel dat je dat geld in een keer vooral moet betalen.

UIteraard moet je vooral ook blijven kijken hoe de kosten onder de streep uitpakken.

• aljooge
  • Nu online
The Third Man schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:19:
Hier zit ik ook een beetje mee. Als beursjaar 2026 net zo goed wordt als 2025 is het wegzetten in een jaarlijkse betaling van de zorgverzekering wel een beetje penny wise pound foolish. :?

• Wispe
  • Niet online
aljooge schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:46:
[...]

Hier zit ik ook een beetje mee. Als beursjaar 2026 net zo goed wordt als 2025 is het wegzetten in een jaarlijkse betaling van de zorgverzekering wel een beetje penny wise pound foolish. :?
Áls.
Je bent er klaar mee voor de rest van het jaar en kun je het maandelijkse bedrag dat je anders aan kwijt zou zijn geweest gaan beleggen en daarmee risico nemen.

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
[...]

Ja, maar dat weet niemand dus zeker. En voor zekerheid krijg je dus minder rendement, niets nieuws onder de zon. Kan ieder zijn eigen afweging in maken niet waar. (Wat @Wispe net een seconde eerder zei _/-\o_ )

[ Voor 4% gewijzigd door RoRoNL op 10-11-2025 16:52 ]

• Rubbergrover1
[...]

Het kan uiteraard ook een slecht beursjaar worden. Maar als je dit bv. 50 jaar lang doet, dan zul je gemiddeld naar alle waarschijnlijkheid over al die 50 keren gemiddeld toch wel beter uit zijn dan de korting die je krijgt, als je het geld een half jaar langer kunt beleggen.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Of anders gezegd, als de kans groter was dat je maar zo’n klein rendement zou verdienen dat het meer opbrengt om je zorgverzekering vooraf te betalen zou niemand meer beleggen.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:39
Rubbergrover1 schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:41:
Over zorgverzekering gesproken, het kan interessant zijn om eens te kijken of je werkgever een afspraak heeft met een bepaalde zorgverzekeraar. Dat kan verschillende voordelen geven.
Helaas is dat voor de gewone basisverzekering niet meer mogelijk sinds enige tijd, voor de aanvullende verzekeringen kan de werkgever nog wel steeds collectieve afspraken maken en voordelen geven.

• mrakd
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-11 14:39
Onnodige boodschappen
Stoppen met frisdrank en chips en overstappen op water/thee of desnood aanmaaklimo (evt in combinatie met zo'n bruiswaterapparaat). Het is even wennen qua suikerpieken etc maar door het simpelweg niet meer in huis te halen, scheelt het behoorlijk wat geld per week aan boodschappen. Geldt ook voor andere dingen: 2 dagen hetzelfde eten / invriezen, zelf eten mee naar werk nemen ipv kantinevoer, etc. Doe zelf niet altijd mijn best... maar het scheelt enorm als ik het zou stoppen.

Sportabonnement
3x in de week douche ik bij de sportschool en pak er soms nog een saunasessie bij. Weet niet of het echt veel bespaart, maar het maakt zo'n sportschoolabo wel weer eerder de moeite waard.

Dierentuinabonnement
Met mn dochter ga ik regelmatig naar de dierentuin. Abo kost geld, maar het bespaart wel op andere uitjes die je at random zou doen zoals de speelparadijzen, pretparken of soortgelijke zaken.

Assurant
Alle verzekeringen bij één partij afgesloten waardoor we korting krijgen. Scheelde 15 procent op alle verzekeringen. We waren iets van 20-30 euro per maand goedkoper uit.

Schuld/waarde verhouding hypotheek
Bij afsluiten hypotheek heeft je huis een waarde. Door een desktoptaxatie van 90 euro kun je de huidige waarde laten berekenen, die je hypotheekverstrekker overneemt (wel even checken of het zo werkt voor jezelf). Maar dat scheelde ons 12 euro per maand omdat we in een andere categorie terecht kwamen.

• Skit3000
  • Laatst online: 05-12 13:51
Het is even investeren (75 euro per volwassene, 39 euro per kind), maar voor dat geld mag je een jaar lang onbeperkt alle musea van Nederland in. Voor dat geld kan je nog geen twee keer naar de Efteling (38 tot 53 euro per persoon afhankelijk van het moment), dus als je er wel van houdt regelmatig de deur uit te gaan en ben je uitgekeken op strand/bos/stad dan ben je voor nog geen anderhalve euro per week, elk weekend onder de pannen (excl reiskosten). In mijn ogen krijg je er zelfs meer comfort voor terug.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste