Of je kan gebruik maken van de duitse aanbiedingen ipv standaard prijzen, een grote DM inkoop geeft je bijvoorbeeld al +-12% cashback met een payback kaart en 15x punten coupon(bij volgende aankoop in edeka/dm/ed te verzilveren). En hoewel eigen merk nooit in de aanbieding is zijn er wel vaak 20% kortings aanbiedingen bij merkproducten, of laatst zelfs nog een 1+1 gratis gezien alsof we in nederland zijnRubbergrover1 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:34:
[...]
Het is inderdaad zo dat de Duitse standaardprijzen (bv van drogisterijartikelen) vaak vergelijkbaar zijn met de Nederlandse aanbiedingsprijzen. En aangezien de meeste drogisterijartikelen periodiek in de aanbieding zijn, kun je soms handiger gewoon wachten tot er een mooie aanbieding is en dan flink inslaan. Anders gezegd, je bent een dief van eigen portemonnee als je drogisterijartikelen in Nederland niet in de aanbieding koopt.
Hoe ik serieus geld bespaar is tijdens het thuiswerken stoelverwarming aanzetten op mn bureaustoel zodat ik de rest van de kamers niet/weinig hoef te verwarmen, werkt natuurlijk niet met een gezin, en helaas is het grootste gedeelte van de stroom/gasrekening niet het verbruik, maar alles helpt.
Deorollers van de DM huismerk zijn echt kut. Moet je knijpen en rollen niet goed. Die van Aldi zijn beter.Bschnitz schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:08:
[...]
Net zo duur, maar kwaliteit is aanzienlijk minder van de Kruidvat.
DM is vaak zelfs beter dan een A merk en beter voor het milieu omdat ze daar zelf een vrij hoge standaard voor hebben.
Bijvoorbeeld ook geen microplastics en coral bescherming etc.
De NPO heeft nu een leuk en leerzaam TV programma dat Made In China heet en waarin twee journalisten o.a. een compleet huis uit China bestellen, testen en beoordelen op kwaliteit. Ze tonen ook hoe goedkope producten uit China Nederland binnen komen, door de douane gecontroleerd worden en hoe het precies zit met de verzendkosten.
Niet echt besparen, maar ik kan het de laatste tijd niet laten om statiegeld blikjes en flesjes in het OV te laten liggen. En op de stations inleveren in de automaat is een kleine moeite.
Dit gaat mij dan weer te ver.noslen schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:03:
Niet echt besparen, maar ik kan het de laatste tijd niet laten om statiegeld blikjes en flesjes in het OV te laten liggen. En op de stations inleveren in de automaat is een kleine moeite.
Jij bukte vroeger waarschijnlijk ook nooit wanneer je een dubbeltje op straat zag liggenNMMNG schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:05:
[...]Dit gaat mij dan weer te ver.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Die automaten zijn lang niet op alle (grote) stations aanwezig. Inleveren is dus niet altijd zo'n kleine moeite.noslen schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:03:
Los daarvan kan dit (maar hoeft uiteraard niet) ook betekenen dat je een bus of tram later moet nemen. De opbrengst "per uur" is dan vaak aan de lage kant.
Er zijn hier veel die er bij de automaat achter komen dat de cola blikjes Duits zijn. Van een afstandje is het moeilijk te zien, maar het wordt niet geaccepteerd en dan gooien ze deze in de prullenbak ernaast. Weer anderen maken er dankbaar gebruik van. Ze wilden er sowieso heen om te tanken en verdienen op die manier 25 cent Pfand per blikje.
Kom nou op jongens, serieus geld besparen hebben we het hier over.
Dus hervulbaar flesje mee en vullen met water. Geen veels te dure suiker drank kopen op een station. Door de afvalbakken struinen voor statiegeld kan altijd nog.
Dus hervulbaar flesje mee en vullen met water. Geen veels te dure suiker drank kopen op een station. Door de afvalbakken struinen voor statiegeld kan altijd nog.
Does not compute. Laat je ze nou liggen of niet?noslen schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:03:
ik kan het de laatste tijd niet laten om statiegeld blikjes en flesjes in het OV te laten liggen.
Je kon het niet laten he?Reinier schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:54:
[...]
Does not compute. Laat je ze nou liggen of niet?
Volgens dit artikel op genoeg.nl valt met kleiner wonen (gezin met twee kinderen) een besparing van 750 euro per maand en veel meer vrije tijd te realiseren.
Als ik de deur uit ga zorg ik altijd dat ik een snack bij me heb. Zodat ik in case of emergency niks duurs hoef te kopen onderweg.Barrycade schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:51:
Kom nou op jongens, serieus geld besparen hebben we het hier over.
Dat is in de praktijk vaak een kortetermijn besparing, die op termijn juist duurder uitpakt. Doordat een waardestijging bij een duurdere woning meer oplevert.Uruk-Hai schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:04:
Volgens dit artikel op genoeg.nl valt met kleiner wonen (gezin met twee kinderen) een besparing van 750 euro per maand en veel meer vrije tijd te realiseren.
En jij gaat steen voor steen die extra waarde opeten? Het ene is cash wat je voor allerlei doeleinden kunt gebruiken (ook investeren), die andere is alleen leuk voor je kinderen zodra je dood bent.Rubbergrover1 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:26:
[...]
Dat is in de praktijk vaak een kortetermijn besparing, die op termijn juist duurder uitpakt. Doordat een waardestijging bij een duurdere woning meer oplevert.
Je kan die waardestijging ook verzilveren. Door lekker groot te wonen profiteer je maximaal van de stijging, betaal je geen vermogensrendementsheffing en wanneer de kinderen het huis uit zijn ga je dan pas kleiner wonen en van het vrijgekomen geld ga je het er lekker van nemen. Dat gaat pas echt om serieuze bedragen.Koehandelaar schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:51:
[...]
En jij gaat steen voor steen die extra waarde opeten? Het ene is cash wat je voor allerlei doeleinden kunt gebruiken (ook investeren), die andere is alleen leuk voor je kinderen zodra je dood bent.
Ik moet wel zeggen dat ie schijnbaar maar heel weinig verdient, als ie met 750 euro per maand extra plotseling nog maar 2 dagen hoeft te werken. En 350 euro per maand aan boodschappen terwijl ze vooral biologisch kopen? Sorry, maar dit is wel een erg positief gemaakt voorbeeld.Koehandelaar schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:51:
[...]
En jij gaat steen voor steen die extra waarde opeten? Het ene is cash wat je voor allerlei doeleinden kunt gebruiken (ook investeren), die andere is alleen leuk voor je kinderen zodra je dood bent.
[removed]
Plus dat de hypotheeklasten zijn afgenomen, omdat in het verleden extra is afgelost. Ja, zo lust ik hem ook wel. Los dan die hypotheek helemaal af, dan heb je ook geen hypotheek (woonlasten) meer en kan je zeggen dat je wel €1100 per maand hebt bespaard.redwing schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:03:
[...]
Ik moet wel zeggen dat ie schijnbaar maar heel weinig verdient, als ie met 750 euro per maand extra plotseling nog maar 2 dagen hoeft te werken. En 350 euro per maand aan boodschappen terwijl ze vooral biologisch kopen? Sorry, maar dit is wel een erg positief gemaakt voorbeeld.
Werkt 2 dagen per week maar wel 4k inkomsten. Zo kan iedereen wel geld opsparen.Uruk-Hai schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:04:
De eerste tip is wel valide; houd de abonnementen in de gaten. Je begint met een telefoon, voor je het weet zit er Netflix, spotify en de Donald Duck bij en zit je al op 60 euro ... per maand. Altijd de abbo's in de gaten houden en zo min mogelijk.
Wordt nep-vegetariër is mijn tip; vlees eten is tegenwoordig een dure hobby en de vleesvervangers worden steeds goedkoper. Ik zeg hier nep-vegetarier, want mocht je ergens een frikandel scoren is dat vrij goedkoop vlees.
Wat dat aangaat: wat vind jij van het tweakers.net Hero abonnement dat ik nu heb (zie het icoontje bij mijn avatar)?Delerium schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:31:
[...]
Altijd de abbo's in de gaten houden en zo min mogelijk.
Ik kreeg vandaag een waarschuwing dat ik dat abonnement tijdig moet verlengen. Als ik dat doe kost me dat €26,25 voor een extra jaar.
Ik heb het in 2024 afgesloten omdat ik persé wil dat tweakers.net blijft voortbestaan, maar aan de andere kant merk ik dat ik dat ik niet anders behandeld wordt dan tweakers zonder zo'n abonnement. Ik zie wel een bijzondere meerwaarde in tweakers.net, maar zij niet in mij. Dat doet me nu toch wel even twijfelen.
Ik rij met de taxi schoolkinderen en heb de deal dat ik blikjes die ik vind investeer in snoep of koek. De kinderen wijzen ze nu zelfs aan op straat. Gaat idd ver maar vind het wel grappig, denk dat als je er niet mee bezig bent je niet snel FO zal worden en zelfs als je al FO bent je het niet meer kan uitzetten.
Festina lente
ik heb dat ook, een Hero-abbonement. Hiervoor heb ik een hele lijst overwegingen, maar de volgende heb ik hiervoor:Uruk-Hai schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:38:
[...]
Wat dat aangaat: wat vind jij van het tweakers.net Hero abonnement dat ik nu heb (zie het icoontje bij mijn avatar)?
1) een bak karma van jewelste, dus 50% korting.
2) ik ben serieus allergisch voor advertenties, dus draait een pihole (goedkoop ding) en alle sites die daarna niet werken is helaas pindakaas.
3) ik zit zoveel op tweakers.net en lees zoveel topics, dat is minstens 2/3 uur per dag. Als ik in de bioscoop zit is een kaartje 12 euro en heb ik 2/3 uur plezier, hier is datzelfde geld per jaar. Via de aanbiedingstopics kom je vaak wel iets leuks tegen dat de moeite waard is (een jaar disney+ voor 30 euro heb ik dan net gemist)
Misschien is dat ook iets; hoeveel geld iets per uur kost en zo je rendement berekenen. Indien een PS5 spel 50 euro kost en je 10 uur lol beleefd is het met 5 euro/uur best duur. Is het spel in de aanbieding pak je winst, is een ander spel 20 uur leuk pak je winst enzovoort. Mijn favoriete spel Civilization5 daarentegen is slechts 1 cent per uur (4000 uur). Maar vrijwel alles dat meer dan 10 euro/uur kost is onredelijk duur.
Je mag naar de abbo dag.Uruk-Hai schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:38:
[...]
Wat dat aangaat: wat vind jij van het tweakers.net Hero abonnement dat ik nu heb (zie het icoontje bij mijn avatar)?
Ik kreeg vandaag een waarschuwing dat ik dat abonnement tijdig moet verlengen. Als ik dat doe kost me dat €26,25 voor een extra jaar.
Ik heb het in 2024 afgesloten omdat ik persé wil dat tweakers.net blijft voortbestaan, maar aan de andere kant merk ik dat ik dat ik niet anders behandeld wordt dan tweakers zonder zo'n abonnement. Ik zie wel een bijzondere meerwaarde in tweakers.net, maar zij niet in mij. Dat doet me nu toch wel even twijfelen.
Mag in het abbo forum waar je maandelijks meeloot voor best serieuze prijzen. Ik heb er een Ifixit set al gewonnen van €60- verkoop? En 2 kaartjes voor museum in Helmond.
Random winnaar krijgt de grote prijs. Dus daar maak je altijd kans op als je meedoet en een post maakt.
Verder met karma heb je korting.
En je wordt niet anders behandeld ofzo nee.
Bij het duurste abonnement krijg je wel (2?)x per jaar een aardig cadeau.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik heb zojuist betaald voor een jaar verlenging van mijn tweakers.net Hero abonnement.
Deze reactie heeft mij over de streep getrokken:
Delerium schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:46:
[...]
Misschien is dat ook iets; hoeveel geld iets per uur kost en zo je rendement berekenen. Indien een PS5 spel 50 euro kost en je 10 uur lol beleefd is het met 5 euro/uur best duur. Is het spel in de aanbieding pak je winst, is een ander spel 20 uur leuk pak je winst enzovoort. Mijn favoriete spel Civilization5 daarentegen is slechts 1 cent per uur (4000 uur). Maar vrijwel alles dat meer dan 10 euro/uur kost is onredelijk duur.
[ Voor 14% gewijzigd door Uruk-Hai op 12-10-2025 22:10 ]
Daarbij is ook altijd de vraag of zo'n automaat werkt... Heb je voor niets dat flesje met je mee lopen dragen.Rubbergrover1 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:55:
[...]
Die automaten zijn lang niet op alle (grote) stations aanwezig. Inleveren is dus niet altijd zo'n kleine moeite.
Los daarvan kan dit (maar hoeft uiteraard niet) ook betekenen dat je een bus of tram later moet nemen. De opbrengst "per uur" is dan vaak aan de lage kant.
Sorry maar je bent/lijkt wel erg beïnvloedbaar. Je waait echt met alle winden mee. Dat is ook duur. Want als je nu een post tegenkomt dat het bezorgen van een maaltijdbox je geld oplevert ben je al abbo afgesloten volgens mij.Uruk-Hai schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:08:
Ik heb zojuist betaald voor een jaar verlenging van mijn tweakers.net Hero abonnement.
[...]
Met alles moet je afwegen of het je waard is. Maaltijdbox is niets mis mee. Als je geen kookkunsten hebt en anders met honger de appie inloopt en met een berg junk de winkel uitloopt en een extra blikje drinken omdat je er toch bent dan is een maaltijdbox goedkoper. Als je daarentegen gewoon 1x per week bepaald wat je wil eten (liefst gestuurd door het seizoen of de bonus / korting knallers) en wat je er voor nodig hebt en je strikt aan dat lijstje houdt en bv het laat bezorgen is een maaltijdbox stukken duurder.
Dus als je wil / of moet besparen, moet je echt even lijstjes maken. Wat komt er binnen wat wil je bereiken:
- puur meer sparen
- puur het eind van de maand halen met je inkomsten
- zuiniger aan doen
En dan voor alle uitgaven een +/- lijstje van maakt dan kom je ergens structureel.
Dus als je Netflix, Disney, Amazon, Videoland en HBO hebt even afwegen of je ze echt allemaal nodig hebt en ze allemaal kijkt.
Nu kom je op basis van je posts hier over als een kip zonder kop.
Als ik m gebruik deed hij het. Maar wij gebruiken Albert en die accepteren alles zonder morren.Wispe schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:15:
[...]
Daarbij is ook altijd de vraag of zo'n automaat werkt... Heb je voor niets dat flesje met je mee lopen dragen.
[ Voor 9% gewijzigd door Barrycade op 12-10-2025 23:49 ]
Wat mij telkens weer opvalt is hoeveel geld er valt te besparen middels marktplaats/tweedehands aankopen. Niet alleen de grote aankopen, maar proberen om bij ALLES eerst te kijken of er iets op marktplaats te vinden is (mijn wederhelft vindt vaak dat ik daarin doorsla
). Mijn laatste aankoop; een z.g.a.n. Leifheit dweilset voor €25 incl. verzendkosten i.p.v. €40 nieuw.
Dit kost me max. een kwartiertje zoeken op marktplaats inclusief betalen, dus toch een uurtarief van €60. Zo doe ik dat vaker met allerhande spullen en dat bespaart al snel meerdere tientjes voor relatief weinig werk/moeite. In die categorie heb ik bijv. ook een automatische kattenvoerbak, een opvouwbaar babybadje, twee dimbare ikea nachtlampjes en een vloerventilator gekocht. Allemaal relatief kleine aankopen waar je er wel vrij veel van aanschaft en er daarmee bij elkaar opgeteld toch veel valt te besparen (veel losse tientjes besparing tellen op tot een flink bedrag per jaar). Als je het daarna niet meer nodig hebt en weer doorverkoopt is daarnaast ook de afschrijving vaak nul of iig een stuk kleiner dan bij nieuwe spullen.
Het tegenovergestelde van bovenstaand is dat letterlijk alles tegenwoordig te huur is; van meubels tot laminaatsnijders, het is allemaal wel te huur. De kosten en het risico/gebrek aan flexibiliteit (spullen moeten snel en onbeschadigd terug want anders boete) wegen m.i. vaak niet op tegen het 'gemak'.
Dit kost me max. een kwartiertje zoeken op marktplaats inclusief betalen, dus toch een uurtarief van €60. Zo doe ik dat vaker met allerhande spullen en dat bespaart al snel meerdere tientjes voor relatief weinig werk/moeite. In die categorie heb ik bijv. ook een automatische kattenvoerbak, een opvouwbaar babybadje, twee dimbare ikea nachtlampjes en een vloerventilator gekocht. Allemaal relatief kleine aankopen waar je er wel vrij veel van aanschaft en er daarmee bij elkaar opgeteld toch veel valt te besparen (veel losse tientjes besparing tellen op tot een flink bedrag per jaar). Als je het daarna niet meer nodig hebt en weer doorverkoopt is daarnaast ook de afschrijving vaak nul of iig een stuk kleiner dan bij nieuwe spullen.
Het tegenovergestelde van bovenstaand is dat letterlijk alles tegenwoordig te huur is; van meubels tot laminaatsnijders, het is allemaal wel te huur. De kosten en het risico/gebrek aan flexibiliteit (spullen moeten snel en onbeschadigd terug want anders boete) wegen m.i. vaak niet op tegen het 'gemak'.
[ Voor 20% gewijzigd door Vossie94 op 13-10-2025 00:20 ]
Boodschappen doen voor 4 personen voor €350 p/m is wel echt knap. Ook internet en telefoon voor in totaal €49 p/m is netjes. Misschien hebben ze dan geen vast internet voor dat geld. Vervolgens vinden ze €307 p/m "veel geld" voor vakanties. Met één weekje met 4 personen (in het hoogseizoen) in een huisje, dan heb je al een aardige hoeveelheid van het jaarbudget van ~€3600 opgemaakt. Het familiehuisje kost vaak al €1500 per week, en dan de activiteiten met reis en eten kost je de rest.Uruk-Hai schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:04:

Kortom, ik vind het heel knap hoe mensen dit voor elkaar krijgen.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Mwah, voor iets meer dan drie tientjes in de maand hebben we hier Gbit glasvezel, drie telefoonabonnementen en Netflix Premium. Je moet gewoon creatief zijn.fonsoy schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 00:19:
[...]
Ook internet en telefoon voor in totaal €49 p/m is netjes.
-knip-
Nou, dan ben ik benieuwd naar welke creativiteit ik mis, waardoor ik voor ditzelfde (oké, dan slechts 2 abo's) ongeveer zo'n €100 p/m kwijt ben.GioStyle schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 00:35:
[...]
Mwah, voor iets meer dan drie tientjes in de maand hebben we hier Gbit glasvezel, drie telefoonabonnementen en Netflix Premium. Je moet gewoon creatief zijn.
- Internet: jaarabonnement Odido Gbit glasvezel afgesloten voor 8 maanden €30, 4 maanden €55. Totaal €460. €17,50 aan cashback. Kom ik op €36,88 per maand uit. En na het contract weer switchen naar Ziggo of KPN voor de meest voordelige deal.fonsoy schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 00:37:
[...]
Nou, dan ben ik benieuwd naar welke creativiteit ik mis, waardoor ik voor ditzelfde (oké, dan slechts 2 abo's) ongeveer zo'n €100 p/m kwijt ben.
- Telefoon: abonnementen bij HollandsNieuwe. Ik betaal geloof ik momenteel €5,38 voor 10GB data. Ik probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van WiFi thuis en op werk, zodat ik ongeveer maar 1000MB per maand nodig heb. De rest maak ik op door naar een betaallijn te bellen. Ik krijg gemiddeld €9,75 voor mijn restant aan beltegoed. De overige twee abonnementen zijn ongeveer €10 per maand en leveren ook €10 op, dus kost per saldo niets.
- Netflix Premium. Neem een Bybit kaart en betaal al je uitgaven ermee. Zodra je boven de €500 per maand aan uitgaven zit, heb je ruimte ook 100% cashback te krijgen op verschillende abonnementen waaronder Netflix.
Overigens krijg je ook 2% cashback over je €500 aan uitgaven. Dat is een tientje, compenseert weer de belachelijke rekeningkosten bij de banken.
Ik kan wel een boek vol schrijven met dit soort dingen.
Grote vraag, hoe kom je aan 350 euro cash? Of de balans klopt niet, of er wordt zwart gewerkt.fonsoy schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 00:19:
[...]
Boodschappen doen voor 4 personen voor €350 p/m is wel echt knap. Ook internet en telefoon voor in totaal €49 p/m is netjes. Misschien hebben ze dan geen vast internet voor dat geld. Vervolgens vinden ze €307 p/m "veel geld" voor vakanties. Met één weekje met 4 personen (in het hoogseizoen) in een huisje, dan heb je al een aardige hoeveelheid van het jaarbudget van ~€3600 opgemaakt. Het familiehuisje kost vaak al €1500 per week, en dan de activiteiten met reis en eten kost je de rest.
[Afbeelding]
aljooge schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 07:01:
[...]
Grote vraag, hoe kom je aan 350 euro cash? Of de balans klopt niet, of er wordt zwart gewerkt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B7FdLYfe0OIUQhGYWIluljdE.jpg?f=user_large)
Als je pint had je dat moeten documenteren en had je ook ongeveer geweten hoeveel je kwijt bent bij de biologische winkel en 350 euro voor 4 personen bij zo’n dure winkel kan niet.
Welke betaallijn gebruik je daarvoor?GioStyle schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 00:55:
[...]
- Telefoon: abonnementen bij HollandsNieuwe. Ik betaal geloof ik momenteel €5,38 voor 10GB data. Ik probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van WiFi thuis en op werk, zodat ik ongeveer maar 1000MB per maand nodig heb. De rest maak ik op door naar een betaallijn te bellen. Ik krijg gemiddeld €9,75 voor mijn restant aan beltegoed. De overige twee abonnementen zijn ongeveer €10 per maand en leveren ook €10 op, dus kost per saldo niets.
http://sparenmetjebeltegoed.nl/PlasticPimple schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:00:
[...]
Welke betaallijn gebruik je daarvoor?
Mijn vrouw mocht een leaseauto uitzoeken bij haar nieuwe baan. Klasse BMW IX1 of vergelijkbaar. Maandelijkse bijtelling ~450 netto (bijtellingsregels 2026). Uiteindelijk gekozen voor een ID3 uit de pool. Compensatie voor 2 klasses lager is 200 euro, bijtelling is ook 200 euro (bijtellingsregels <2026), besparing van 450 euro per maand > 5.400,- per jaar.
Opladen doen we met onze eigen stroom die we salderen en (volgens mij) kunnen declareren bij de leasemaatschappij a 39ct (contractprijs).
Voor vakanties hebben we een Plugin SUV.
Als het salderen stopt is het helemaal ideaal met 2 electrische auto's en 2 laadpalen die op zonnestroom kunnen laden. Bij thuiskomst altijd inpluggen zodat alle overtollige stroom die niks waard is de auto's in gaan.
Opladen doen we met onze eigen stroom die we salderen en (volgens mij) kunnen declareren bij de leasemaatschappij a 39ct (contractprijs).
Als het salderen stopt is het helemaal ideaal met 2 electrische auto's en 2 laadpalen die op zonnestroom kunnen laden. Bij thuiskomst altijd inpluggen zodat alle overtollige stroom die niks waard is de auto's in gaan.
[ Voor 57% gewijzigd door Sport_Life op 13-10-2025 16:51 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik zie uit ervaring in mijn praktijk (ben financieel planner) dat dat niet zoveel geld oplevert als mensen stellen. En dat mensen minder bereid zijn om "zoveel" in te leveren op latere leeftijd. Want dan moet er wel een luxe appartement komen, of een nieuwbouwwoning omdat er dan weinig onderhoud meer is. En dan heb je ineens nog maar een kleine besparing.aljooge schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:01:
[...]
Je kan die waardestijging ook verzilveren. Door lekker groot te wonen profiteer je maximaal van de stijging, betaal je geen vermogensrendementsheffing en wanneer de kinderen het huis uit zijn ga je dan pas kleiner wonen en van het vrijgekomen geld ga je het er lekker van nemen. Dat gaat pas echt om serieuze bedragen.
Recentelijk nog twee voorbeelden gezien van klanten die daarmee allebei dachten tonnen daarmee in cash in handen te krijgen. Dat viel vies tegen. Besluit was overigens al genomen voor ze klant bij mij werden
Hier ook nog een mooie besparing. Ga terug van een youngtimer die 1 op 12 rijdt naar een Volkswagen ID.3. Moet er wel € 10k bijleggen, maar de jaarlijkse besparing is ruim € 7000 bij mijn kilometrage. En dan heb ik de elektriciteitskosten als thuisladen ingeschat tegen 0,25 per kWh, terwijl we nog gebruik kunnen maken van de salderingsregeling. En ik vaak overdag thuis werk, dus ook na 2027 levert dat nog wat op.
De grotere woning is ook leuk voor je kinderen zolang je er woontKoehandelaar schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:51:
[...]
Het is meer zo dat het goed is om te beseffen dat bij de keus tussen een duurder of een goedkoper huis, het niet verstandig is om alleen te kijken naar de hogere of lagere maandlasten. Een groot deel van de hypotheeklasten zijn sowieso al aflossen van de schulden en daarmee geen "kosten". Het is jammer als je denkt dat je veel bespaart door in een huis te gaan wonen dat voor je gevoel misschien eigenlijk kleiner is dan je zou willen. Terwijl achteraf blijkt dat die keus onder de streep misschien financieel juist minder gunstig uitpakt.
Een koopwoning is een van de weinige kostenposten waarbij hogere maandlasten op termijn onder de streep soms juist de voordelige keus is.
Dat is zeker zo als je wil verhuizen naar een woning waarbij je niet te veel wil "inleveren". Maar in deze casus gaat het om iemand die juist wél bewust wil inleveren. Om daarmee nu al financiële ruimte vrij te maken. In mijn optiek is het dan vaak handiger/voordeliger om die keus om in te krimpen pas later te maken in plaats van nu al. Zowel financieel als in woonruimte/wooncomfort.Koehandelaar schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:50:
[...]
Ik zie uit ervaring in mijn praktijk (ben financieel planner) dat dat niet zoveel geld oplevert als mensen stellen. En dat mensen minder bereid zijn om "zoveel" in te leveren op latere leeftijd. Want dan moet er wel een luxe appartement komen, of een nieuwbouwwoning omdat er dan weinig onderhoud meer is. En dan heb je ineens nog maar een kleine besparing.
Recentelijk nog twee voorbeelden gezien van klanten die daarmee allebei dachten tonnen daarmee in cash in handen te krijgen. Dat viel vies tegen. Besluit was overigens al genomen voor ze klant bij mij werden
Ja voor leaserijders is dat wel een kostenpost waar je flink op kunt besparen in de maandlasten. Hier ook bewust gekozen voor een goedkopere EV zonder eigen bijdrage. Ja, wel iets kleiner en minder bereik maar het scheelt wel even 350 EUR per maand. Maar dan moet het wel passen in je plaatje; als je heel veel kilometers maakt per jaar wil je ook wat comfort en voor veel mensen blijft een auto toch ook een statussymbool.Sport_Life schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:47:
Mijn vrouw mocht een leaseauto uitzoeken bij haar nieuwe baan. Klasse BMW IX1 of vergelijkbaar. Maandelijkse bijtelling ~450 netto (bijtellingsregels 2026). Uiteindelijk gekozen voor een ID3 uit de pool. Compensatie voor 2 klasses lager is 200 euro, bijtelling is ook 200 euro (bijtellingsregels <2026), besparing van 450 euro per maand > 5.400,- per jaar.
Als je veel kilometers maakt, dan is het vaak voordeliger om - als je de keus hebt - te kiezen voor een kilometervergoeding.kazuka schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:05:
[...]
als je heel veel kilometers maakt per jaar wil je ook wat comfort en voor veel mensen blijft een auto toch ook een statussymbool.
Bijkomend voordeel is dat je dan ook kunt kiezen voor een auto van net een paar jaar oud, die in aanschaf heel veel voordeliger is, maar in kwaliteit niet veel slechter hoeft te zijn.
Alles ligt aan de parameters die je invult, maar het eigenlijk nooit zo dat het goedkoper is om te kiezen voor een kilometervergoeding i.p.v. een leaseauto juist als je veel kilometers rijdt.Rubbergrover1 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:37:
[...]
Als je veel kilometers maakt, dan is het vaak voordeliger om - als je de keus hebt - te kiezen voor een kilometervergoeding.
Bijkomend voordeel is dat je dan ook kunt kiezen voor een auto van net een paar jaar oud, die in aanschaf heel veel voordeliger is, maar in kwaliteit niet veel slechter hoeft te zijn.
Je krijgt namelijk (als je geluk hebt) tot €0,23/km netto uit je mobiliteitsbudget uitgekeerd en soms dat nog niet eens maar puur de mobiliteitsbudget (bruto).
Even natte vinger werk, maar liggend aan hoe oud je je privé auto accepteert en hoeveel dat mag kosten in afschrijving/onderhoud/verzekering zul je ergens tussen de 7500 en 15000 zakelijke kilometers al goedkoper uit zijn met een zakelijke lease, als je daarbij ook nog privé wat afrijdt gaat het helemaal snel.
In het kort: als je de leaseauto hebt passend bij je functie en je woont in de buurt van je werk, kan veel thuiswerken en hoeft maar zelden naar een klant/leverancier dan kan het (veel) goedkoper zijn om het mobiliteitsbudget uit te laten betalen - maar dit ligt ook aan of je werkgever welwillend is om de zakelijke kilometers netto te vergoeden uit dit budget.
Ik kan vanavond wel enkele voorbeeldberekeningen maken die dit onderschrijven.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Wij doen dit ook en dit scheelt zo enorm veel geld. Ik vind het ook bizar dat mensen dingen nieuw kopen en dan zo snel en vaak amper/niet gebruikt weer wegdoen. Zo heb ik gisteren nog een 2.5L pot verf (nieuw) gekocht voor 50 euro minder dan de goedkoopste aanbiederVossie94 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 00:07:
Wat mij telkens weer opvalt is hoeveel geld er valt te besparen middels marktplaats/tweedehands aankopen. Niet alleen de grote aankopen, maar proberen om bij ALLES eerst te kijken of er iets op marktplaats te vinden is (mijn wederhelft vindt vaak dat ik daarin doorsla).
Qua kleding, wij hebben twee kinderen, vier en zes jaar oud. Ze groeien als kool en kleding is daarom snel te klein. Wat enorm scheelt is de kledingruil. Je levert goede stukken en neemt goede stukken (in een grotere maat) mee terug. Is ook nog eens duurzaam
XXXVI
Freelancen (lees, je laatste optie)aljooge schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 07:01:
[...]
Grote vraag, hoe kom je aan 350 euro cash? Of de balans klopt niet, of er wordt zwart gewerkt.
Maar dit noemen ze minimalistisch leven met geen enkel leuk ding er tussen. Want ook die vakantie kan alleen maar voor die prijs als je met je camper gaat wildkamperen en vooral nergens heen gaat. Maar ook de 'cadeautjes maken we zelf'... Dat noemen ze werktijd inruilen voor thuis klussen waarbij er uiteindelijk meer tijd verspilt wordt aan dat klussen dan wat ie aan werken had kunnen verdienen.
En verder geloof ik ook weinig van dit plaatje wat wel erg optimistisch is neergezet (hij kan b.v. alles repareren en dan ook nog gratis?, onderhoud van het huis kost niets? zeggen dat je 2 dagen kunt gaan werken, maar freelancen voor hetzelfde geld niet als werktijd meerekenen, 2k per maand overhouden maar niet de hypotheek afgelost voor lagere maandlasten?)
En dan ook nog stellen dat dit allemaal kan door kleiner te gaan wonen wat 750 euro/maand opleverde. Sorry, maar dit komt neer op je hele leven omgooien en niet alleen maar verhuizen naar een kleiner huis.
[removed]
Ik heb een aantal jaar 50k km per jaar gereden en de kosten toen ook bijgehouden. Ik kreeg ongeveer 9k euro per jaar aan km vergoeding (19 ct/km, niet de volle 50k was voor het werk). Auto kostte tweedehands rond de 10k en hebben we 4 jaar later weggedaan. Diesel was toentertijd ongeveer 7-8 ct/km (zeg 4k/jaar), belastingen, verzekeringen en onderhoud alles bij elkaar 2500-3000 per jaar. Dus per jaar hielden we zo'n 3k over van de vergoeding en na aftrek van de aanschafkosten kwam de balans uit op zelfs een bescheiden winst (allemaal afgeronde bedragen).True schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:45:
[...]
Alles ligt aan de parameters die je invult, maar het eigenlijk nooit zo dat het goedkoper is om te kiezen voor een kilometervergoeding i.p.v. een leaseauto juist als je veel kilometers rijdt.
Je krijgt namelijk (als je geluk hebt) tot €0,23/km netto uit je mobiliteitsbudget uitgekeerd en soms dat nog niet eens maar puur de mobiliteitsbudget (bruto).
Even natte vinger werk, maar liggend aan hoe oud je je privé auto accepteert en hoeveel dat mag kosten in afschrijving/onderhoud/verzekering zul je ergens tussen de 7500 en 15000 zakelijke kilometers al goedkoper uit zijn met een zakelijke lease, als je daarbij ook nog privé wat afrijdt gaat het helemaal snel.
In het kort: als je de leaseauto hebt passend bij je functie en je woont in de buurt van je werk, kan veel thuiswerken en hoeft maar zelden naar een klant/leverancier dan kan het (veel) goedkoper zijn om het mobiliteitsbudget uit te laten betalen - maar dit ligt ook aan of je werkgever welwillend is om de zakelijke kilometers netto te vergoeden uit dit budget.
Ik kan vanavond wel enkele voorbeeldberekeningen maken die dit onderschrijven.
Als ik voor een leaseauto had gekozen, dan had ik geen winst gemaakt, ook niet quitte gedraaid, maar had ik juist een paar duizend euro per jaar aan bijtelling moeten betalen. En daarnaast een auto uit een kleiner segment moeten kiezen.
Dat gaat alleen op als je een nieuwe (lease) auto (van 40k?) vergelijkt met een tweedehands (prive) auto van 10k.Rubbergrover1 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:31:
[...]
Ik heb een aantal jaar 50k km per jaar gereden en de kosten toen ook bijgehouden. Ik kreeg ongeveer 9k euro per jaar aan km vergoeding (19 ct/km, niet de volle 50k was voor het werk). Auto kostte tweedehands rond de 10k en hebben we 4 jaar later weggedaan. Diesel was toentertijd ongeveer 7-8 ct/km (zeg 4k/jaar), belastingen, verzekeringen en onderhoud alles bij elkaar 2500-3000 per jaar. Dus per jaar hielden we zo'n 3k over van de vergoeding en na aftrek van de aanschafkosten kwam de balans uit op zelfs een bescheiden winst (allemaal afgeronde bedragen).
Als ik voor een leaseauto had gekozen, dan had ik geen winst gemaakt, ook niet quitte gedraaid, maar had ik juist een paar duizend euro per jaar aan bijtelling moeten betalen. En daarnaast een auto uit een kleiner segment moeten kiezen.
Appels en peren.
En ook @mitsumark "toentertijd" en "diesel" geeft het al wel aan. Dit is niet meer een actuele berekening. Diesels zijn er sowieso als jonge occasion amper te vinden en inderdaad 40k met 10k vergelijken is ook niet fair.Rubbergrover1 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:31:
[...]
Ik heb een aantal jaar 50k km per jaar gereden en de kosten toen ook bijgehouden. Ik kreeg ongeveer 9k euro per jaar aan km vergoeding (19 ct/km, niet de volle 50k was voor het werk). Auto kostte tweedehands rond de 10k en hebben we 4 jaar later weggedaan. Diesel was toentertijd ongeveer 7-8 ct/km (zeg 4k/jaar), belastingen, verzekeringen en onderhoud alles bij elkaar 2500-3000 per jaar. Dus per jaar hielden we zo'n 3k over van de vergoeding en na aftrek van de aanschafkosten kwam de balans uit op zelfs een bescheiden winst (allemaal afgeronde bedragen).
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ook al is dat het geval is een tweedehands lease-auto van 10k lastig te vinden. Als je dus naar een goedkope optie kijkt is die aan de lease-kant heel lastig te vinden (ze zijn er wel, maar zelden van echt wat oudere auto's)mitsumark schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:54:
[...]
Dat gaat alleen op als je een nieuwe (lease) auto (van 40k?) vergelijkt met een tweedehands (prive) auto van 10k.
Appels en peren.
[removed]
Dat is dus juist een van de voordelen. Dat je een jonge tweedehands kunt kopen, die sowieso onder de streep veel voordeliger is dan een nieuwe auto. (Wat dus sowieso een mooie vorm van serieus geld besparen is.mitsumark schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:54:
[...]
Dat gaat alleen op als je een nieuwe (lease) auto (van 40k?) vergelijkt met een tweedehands (prive) auto van 10k.
Appels en peren.
En daarnaast dus dat je geen bijtelling hebt, wat in het geval van een auto van 40k minstens zo'n 2½ k per jaar scheelt.
In de huidige situatie zou zijn de parameters inderdaad heel anders. Je zult eerder kiezen voor elektrisch, waarbij de auto inderdaad een stuk duurder zal zijn dan toen, maar het verbruik, onderhoud en de belastingen zullen veel goedkoper zijn. Met pak 'm beet een tweedehands elektrische Kona van 20k zul je aan elektriciteit grofweg 3k per jaar kwijt zijn en aan belastingen en verzekeringen samen ongeveer 1k. Onderhoud nog eens 1k? Dan ben je dus per jaar 5k kwijt, wat weer een slag minder is dan bij die diesel van toen. In 4 jaar zijn de totale kosten dan 40k, wat vergelijkbaar is met wat ik in het verleden kwijt was.
Met de huidige 23 ct per km kom je dan volgens mij nog steeds niet echt negatief uit. Ook zonder dat je rekening houdt met de 2½ k die je anders aan bijtelling kwijt zou zijn.
Snap dat een jonge tweedehands voordeliger is. Maar wanneer is het punt dat je hem weer inruilt? Of kan je hem voor de besparing beter helemaal af rijden?Rubbergrover1 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:58:
[...]
Dat is dus juist een van de voordelen. Dat je een jonge tweedehands kunt kopen, die sowieso onder de streep veel voordeliger is dan een nieuwe auto. (Wat dus sowieso een mooie vorm van serieus geld besparen is.)
En daarnaast dus dat je geen bijtelling hebt, wat in het geval van een auto van 40k minstens zo'n 2½ k per jaar scheelt.
In de huidige situatie zou zijn de parameters inderdaad heel anders. Je zult eerder kiezen voor elektrisch, waarbij de auto inderdaad een stuk duurder zal zijn dan toen, maar het verbruik, onderhoud en de belastingen zullen veel goedkoper zijn. Met pak 'm beet een tweedehands elektrische Kona van 20k zul je aan elektriciteit grofweg 3k per jaar kwijt zijn en aan belastingen en verzekeringen samen ongeveer 1k. Onderhoud nog eens 1k? Dan ben je dus per jaar 5k kwijt, wat weer een slag minder is dan bij die diesel van toen. In 4 jaar zijn de totale kosten dan 40k, wat vergelijkbaar is met wat ik in het verleden kwijt was.
Met de huidige 23 ct per km kom je dan volgens mij nog steeds niet echt negatief uit. Ook zonder dat je rekening houdt met de 2½ k die je anders aan bijtelling kwijt zou zijn.
Nou. Betaal hier 16 euro per maand voor adsl (aanbieding youfone) en nog 5 euro per maand voor 6 GB en 200 belminuten (ook een aanbieding).fonsoy schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 00:19:
[...]
Ook internet en telefoon voor in totaal €49 p/m is netjes.
Abbo loopt 2 jaar. Het zal me alleen mit elke keer lukken om zo'n goede aanbieding te vinden.
Heb ook YouFone ADSL.. snel genoeg voor mij. Ik denk ook niet dat ik een een soortgelijke aanbieding kan krijgen. Jammer dat het niet loont om te blijven.de Peer schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:51:
[...]
Nou. Betaal hier 16 euro per maand voor adsl (aanbieding youfone) en nog 5 euro per maand voor 6 GB en 200 belminuten (ook een aanbieding).
Abbo loopt 2 jaar. Het zal me alleen mit elke keer lukken om zo'n goede aanbieding te vinden.
Nu is €16 per maand niet veel, al is zo'n verbinding niet meer helemaal anno nu. Persoonlijk vind ik het onbruikbaar. Maximaal 20 mbit is met b.v. een gezin geen doen. Ook voor thuiswerken echt een uitdaging.de Peer schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:51:
[...]
Nou. Betaal hier 16 euro per maand voor adsl (aanbieding youfone) en nog 5 euro per maand voor 6 GB en 200 belminuten (ook een aanbieding).
50Mbit/sfonsoy schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:27:
[...]
Nu is €16 per maand niet veel, al is zo'n verbinding niet meer helemaal anno nu. Persoonlijk vind ik het onbruikbaar. Maximaal 20 mbit is met b.v. een gezin geen doen. Ook voor thuiswerken echt een uitdaging.
/f/image/1XWCL2LEXc6tWlhplVvfZCvf.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door NMMNG op 13-10-2025 21:29 ]
100 mbit in mijn geval. Dat vind ik nog wel prima acceptabel. 20 mbit zou mij ook te weinig zijn.fonsoy schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:27:
[...]
Nu is €16 per maand niet veel, al is zo'n verbinding niet meer helemaal anno nu. Persoonlijk vind ik het onbruikbaar. Maximaal 20 mbit is met b.v. een gezin geen doen. Ook voor thuiswerken echt een uitdaging.
16 maanden voor 16 euro per maand plus 8 maanden voor 32 euro per maand.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 13-10-2025 22:10 ]
Ik vind niet dat we met die ID3 echt inleveren op comfort, vind het juist veel prettiger rijden dan onze logge SUV van hetzelfde bouwjaar die we prive hebben.kazuka schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:05:
[...]
Ja voor leaserijders is dat wel een kostenpost waar je flink op kunt besparen in de maandlasten. Hier ook bewust gekozen voor een goedkopere EV zonder eigen bijdrage. Ja, wel iets kleiner en minder bereik maar het scheelt wel even 350 EUR per maand. Maar dan moet het wel passen in je plaatje; als je heel veel kilometers maakt per jaar wil je ook wat comfort en voor veel mensen blijft een auto toch ook een statussymbool.
Misschien voor vakanties dat zo'n ID3 wat beperkt is maar dat is dan vooral vanwege de range en met 3 kinderen is de bagageruimte wat krap.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 14-10-2025 08:41 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dat is inderdaad een goede vraag. En hangt deels ook af van je wensen en voorkeuren. In essentie rijden wij zo lang mogelijk met een auto. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook omdat het een hoop gedoe is om een auto uit te zoeken.aljooge schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:46:
[...]
Snap dat een jonge tweedehands voordeliger is. Maar wanneer is het punt dat je hem weer inruilt? Of kan je hem voor de besparing beter helemaal af rijden?
Indertijd hadden we een degelijke diesel die makkelijk 3 ton mee kon. Rond de 3 ton begon de auto ook wat meer onderhoud te vergen. Mede omdat ik voor het werk afhankelijk was van de auto, en dus niet graag 's ochtends niet weg zou kunnen komen of onderweg zou stranden, was dat voor ons een goed moment om de auto weg te doen. Eigenlijk op een moment dat er kosten aan komen (ik weet niet meer precies wat, misschien distributieriem, misschien een paar nieuwe banden, in elk geval groot onderhoud dat de doorslag gaf). Ik weet niet hoe dat met elektrische auto's tegenwoordig zit, hoeveel km die zonder problemen zouden moeten kunnen halen.
In leeftijd was de auto toen trouwens nog niet extreem oud. Ik kan mij voorstellen dat als je minder rijdt, de leeftijd van de auto in jaren ook gaat meespelen. Sommige zaken aan een auto zullen meer in de loop van de tijd verouderen in plaats van afhankelijk van kilometers. En er is natuurlijk ook zoiets als technische vooruitgang. Ik denk niet dat veel mensen nu nog een (tweedehands) diesel zullen kopen. En op het moment dat we die diesel weg deden, waren elektrische auto's nog ofwel met lager range ofwel onbetaalbaar. Werd daarom een hybride.
Ik denk dat het vooral ook van je eigen wensen afhangt, en van de noodzaak van het beschikbaar hebben van een auto, hoe lang je met een auto blijft doorrijden.
Kwestie van uitrekenen en afwegen, je kan de restwaarde berekenen met de ANWB tool, of eens een offerte vragen bij je garagist of handelaar bijvoorbeeld. Desnoods via een nieuwe ocassion die je serieus overweegt om te kijken hoe het real life zou uitpakken als je nu de stap maakt. Maar zoals @Rubbergrover1 zegt, er komt ook een punt waarbij inruilen sowieso niet meer zinvol is tegenover oprijden. En dat kan flink rap gaan, want tweedehandsprijzen zijn nou eenmaal laag dus je inruilwaarde is des te lager. Ik heb de laatste twee auto's minder aan de aanschaf uitgegeven dan aan gemiddeld onderhoud in twee jaar tijd. En dan rij ik al betrouwbare Scandinavische auto's met lage kosten en weinig gedoealjooge schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:46:
[...]
Snap dat een jonge tweedehands voordeliger is. Maar wanneer is het punt dat je hem weer inruilt? Of kan je hem voor de besparing beter helemaal af rijden?
Anderzijds kan je inruilen ook als een soort ladder gebruiken, dit deed m'n opa vroeger. Met een goedkope maar nette auto beginnen, elke paar jaar inruilen en zo steeds iets beters kopen. Daar betaal je ook voor, het kost jou steeds het verschil, maar zo kan je toch redelijk betaalbaar 'opklimmen' en je hoeft niet een grote zak geld beschikbaar te hebben. Z'n 'eindscore' was een Toyota Avensis en die leverde flink wat op toen hij stopte met autorijden. Maar die strategie valt of staat wel met het steeds kiezen van gevraagde modellen en je moet er zuinig op zijn.
Ik heb mijn vorige helemaal afgereden. Moest eens per 1.5 jaar een groot onderdeel vervangen worden, maar dat bleef beneden de 1000 euro en dat is veel minder dan de waarde die je afschrijft bij een (vrij) nieuwe. Helaas bodemplaat verrot en met pijn in het hart afscheid moeten nemen.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:50:
[...]
Dat is inderdaad een goede vraag. En hangt deels ook af van je wensen en voorkeuren. In essentie rijden wij zo lang mogelijk met een auto. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook omdat het een hoop gedoe is om een auto uit te zoeken.
Indertijd hadden we een degelijke diesel die makkelijk 3 ton mee kon. Rond de 3 ton begon de auto ook wat meer onderhoud te vergen. Mede omdat ik voor het werk afhankelijk was van de auto, en dus niet graag 's ochtends niet weg zou kunnen komen of onderweg zou stranden, was dat voor ons een goed moment om de auto weg te doen. Eigenlijk op een moment dat er kosten aan komen (ik weet niet meer precies wat, misschien distributieriem, misschien een paar nieuwe banden, in elk geval groot onderhoud dat de doorslag gaf). Ik weet niet hoe dat met elektrische auto's tegenwoordig zit, hoeveel km die zonder problemen zouden moeten kunnen halen.
In leeftijd was de auto toen trouwens nog niet extreem oud. Ik kan mij voorstellen dat als je minder rijdt, de leeftijd van de auto in jaren ook gaat meespelen. Sommige zaken aan een auto zullen meer in de loop van de tijd verouderen in plaats van afhankelijk van kilometers. En er is natuurlijk ook zoiets als technische vooruitgang. Ik denk niet dat veel mensen nu nog een (tweedehands) diesel zullen kopen. En op het moment dat we die diesel weg deden, waren elektrische auto's nog ofwel met lager range ofwel onbetaalbaar. Werd daarom een hybride.
Ik denk dat het vooral ook van je eigen wensen afhangt, en van de noodzaak van het beschikbaar hebben van een auto, hoe lang je met een auto blijft doorrijden.
Zelf denk ik dat doorrijden tot het absolute einde de beste besparing is, die laatste paar jaar dat je ermee door tuft is bonus, mits het aantal dure reparaties beperkt blijft.
Dat hangt er dus wel sterk vanaf hoe afhankelijk je bent van de auto voor bv je dagelijkse werk. Het is namelijk niet alleen een financieel verhaal. Als je elke dag naar je werk moet en je eigenlijk ook op tijd op je werk moet zijn, dan zou ik de betrouwbaarheid toch wat belangrijker vinden dan die lage kosten in de laatste paar jaar.aljooge schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:03:
[...]
Ik heb mijn vorige helemaal afgereden. Moest eens per 1.5 jaar een groot onderdeel vervangen worden, maar dat bleef beneden de 1000 euro en dat is veel minder dan de waarde die je afschrijft bij een (vrij) nieuwe. Helaas bodemplaat verrot en met pijn in het hart afscheid moeten nemen.
Zelf denk ik dat doorrijden tot het absolute einde de beste besparing is, die laatste paar jaar dat je ermee door tuft is bonus, mits het aantal dure reparaties beperkt blijft.
Ik heb net eten besteld en ik dacht voor de lol te vergelijken tussen UberEats en Thuisbezorgd:
UberEats:
Eten: €40,97
Service: €4,99
Bezorging: €4,99
Totaal: €50,95
Thuisbezorgd:
Eten: €41,25
Service: €1,99
Bezorging: €2,99
Totaal: €46,23
Ik heb een Bybit-kaart en een Curve-kaart, bij Thuisbezorgd kan ik 4% korting krijgen en bij UberEats kan ik 5% korting krijgen.
Uiteindelijk is Thuisbezorgd nog steeds goedkoper.
Alleen vraag ik me wel af waarom de prijzen van het eten verschillend is. Weet iemand dat?
Ook vraag ik me af wat onder ‘service’ wordt verstaan en waarom dat ook zoveel scheelt.
In ieder geval weer een bespaartip.
UberEats:
Thuisbezorgd:
Ik heb een Bybit-kaart en een Curve-kaart, bij Thuisbezorgd kan ik 4% korting krijgen en bij UberEats kan ik 5% korting krijgen.
Alleen vraag ik me wel af waarom de prijzen van het eten verschillend is. Weet iemand dat?
Ook vraag ik me af wat onder ‘service’ wordt verstaan en waarom dat ook zoveel scheelt.
@Wispe Uber probeert je met de hoge servicekosten op hun UberOne te krijgen want daarmee “bespaar” je die.
Sowieso probeer ik dit soort diensten zoveel mogelijk te vermijden want je bent sowieso duur uit. Dan maar ouderwets met eigen vervoer ergens langsgaan. Het bijkomend voordeel is dat ik het daardoor ook minder vaak kies, immers snel meer moeite dan zelf koken of alsnog naar de supermarkt.
Sowieso probeer ik dit soort diensten zoveel mogelijk te vermijden want je bent sowieso duur uit. Dan maar ouderwets met eigen vervoer ergens langsgaan. Het bijkomend voordeel is dat ik het daardoor ook minder vaak kies, immers snel meer moeite dan zelf koken of alsnog naar de supermarkt.
En als je bij het restaurant zelf had besteld via hun eigen site/telefoon?Wispe schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:48:
Ik heb net eten besteld en ik dacht voor de lol te vergelijken tussen UberEats en Thuisbezorgd:
UberEats:
Thuisbezorgd:
I have stability. The ability to stab.
Als je geen zin hebt om met de auto naar de andere kant van de stad te rijden of om te koken, moet je nou maar voor dokken. Ik vind dat meer moeite dan 5 minuten de prijzen vergelijken op 2 verschillende apps.The Third Man schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:55:
@Wispe Uber probeert je met de hoge servicekosten op hun UberOne te krijgen want daarmee “bespaar” je die.
Niet gekeken, zal ik volgende keer doen.SmurfLink schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:59:
[...]
En als je bij het restaurant zelf had besteld via hun eigen site/telefoon?
Vind zelf ook wel prettiger dat je live kan zien waar de bezorger is en of hij er bijna is.
Nog steeds snap ik niet waarom het bedrag voor eten verschilt.
Tsja Besparen. Dit is eten voor zeer decadente prijzen. Uit de supermarkt is 90 procent goedkoper.. Makkelijk besparenWispe schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:48:
UberEats:
Thuisbezorgd:
Als je het vergelijkt met eten in een restaurant zelf is thuisbezorgen vaak wel goedkoper. Maar inderdaad.de Peer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:04:
[...]
Tsja Besparen. Dit is eten voor zeer decadente prijzen. Uit de supermarkt is 90 procent goedkoper.. Makkelijk besparen
Ik was ook regelmatig gebruiker van Thuisbezorgd maar heb dat nu ingewisseld voor 1x in de 2 weken de airfryer thuis volgooien met supermarkt huismerk friet en snacks. Snel klaar en warmer dan dat de bezorger het kan brengen.
Kan je maandelijks echt behoorlijk wat besparen is mijn ervaring.
Kan je maandelijks echt behoorlijk wat besparen is mijn ervaring.
Je ontgaat volledig mijn punt. Makkelijk scoren zo.de Peer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:04:
[...]
Tsja Besparen. Dit is eten voor zeer decadente prijzen. Uit de supermarkt is 90 procent goedkoper.. Makkelijk besparen
Bespaartip: koop en eet alleen wit afgeprijsd brood van een dag eerder en pindakaas. Zit je gebakken.
Ja maar dit topic gaat over serieus besparen. Dat kan nou bij uitstek bij dit soort extreme kosten. Desnoods zorg je dat je altijd een diepvriespizza op voorraad hebt.Tdem schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:07:
[...]
Als je het vergelijkt met eten in een restaurant zelf is thuisbezorgen vaak wel goedkoper. Maar inderdaad.
Als je 1x per maand via Thuisbezorgd besteld en daarmee op jaarbasis ca. 60 euro kan besparen, heb je het over serieus besparen.de Peer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:12:
[...]
Ja maar dit topic gaat over serieus besparen. Dat kan nou bij uitstek bij dit soort extreme kosten. Desnoods zorg je dat je altijd een diepvriespizza op voorraad hebt.
Als je die 12 x per jaar zelf kookt bespaar je 10 keer zoveel.Wispe schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:15:
[...]
Als je 1x per maand via Thuisbezorgd besteld en daarmee op jaarbasis ca. 60 euro kan besparen, heb je het over serieus besparen.
Zucht. Als je het niet snapt of wil snappen, laten we het maar hierbij laten.de Peer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:17:
[...]
Als je die 12 x per jaar zelf kookt bespaar je 10 keer zoveel.
Dat is waar! Of van die zakken van Hak. Opwarmen en klaar.de Peer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:12:
[...]
Ja maar dit topic gaat over serieus besparen. Dat kan nou bij uitstek bij dit soort extreme kosten. Desnoods zorg je dat je altijd een diepvriespizza op voorraad hebt.
Ja, je hebt zin in een ongezonde kapsalon of friet met spareribs. En dan warm je een zakje bonen op.
Dat is niet echt comfort food gevoel natuurlijk.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Het is op zich wel een valide punt natuurlijk.
Ik heb even terug gekeken naar mijn laatste lalte dienst.
Normaal doen we op op vrijdag avond even een pizza maar deze keer waren we wat snack minded.
1 avond kibbeling
1 avond grote kapsalon
1 avond lasagne
Uiteraard bezorgd op locatie.
Dat was 40 euro met elkaar.
Doe je dat niet en neemt gewoon je broodtrommels met oplossoep ben je voor zeg een tientje de hele week klaar.
Dat verschild 30 euro maal 12 late diensten is toch 360 euro per jaar.
Maar goed meestal is het alleen de vrijdag in de late een vette bek, dus die 360 euro besparing haal ik niet.
Overigens zijn we hier thuis verder niet zo zeer van eten bestellen we koken bij voorkeur zelf.
Ik heb even terug gekeken naar mijn laatste lalte dienst.
Normaal doen we op op vrijdag avond even een pizza maar deze keer waren we wat snack minded.
1 avond kibbeling
1 avond grote kapsalon
1 avond lasagne
Uiteraard bezorgd op locatie.
Dat was 40 euro met elkaar.
Doe je dat niet en neemt gewoon je broodtrommels met oplossoep ben je voor zeg een tientje de hele week klaar.
Dat verschild 30 euro maal 12 late diensten is toch 360 euro per jaar.
Maar goed meestal is het alleen de vrijdag in de late een vette bek, dus die 360 euro besparing haal ik niet.
Overigens zijn we hier thuis verder niet zo zeer van eten bestellen we koken bij voorkeur zelf.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Tsja, wil je nu serieus besparen of niet. Ik heb ook wel eens zin in van alles, maar kan die drang gelukkig bedwingen.Dennis1812 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:41:
Ja, je hebt zin in een ongezonde kapsalon of friet met spareribs. En dan warm je een zakje bonen op.
Gelukkig heb jij altijd zin om na te denken wat en hoe je gaat koken, om van de luie bank af te komen, een paar straten te lopen naar de supermarkt, te zoeken waar alles ligt, in je mandje te leggen, elk product een voor een af te rekenen (evt. met controle), in te pakken, terug te lopen, te koken en dan heb je eentonig eten en ben je 1,5 uur verder.de Peer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:46:
[...]
Tsja, wil je nu serieus besparen of niet. Ik heb ook wel eens zin in van alles, maar kan die drang gelukkig bedwingen.
Gelukkig genieten anderen nog een beetje van het leven en gemak/comfort.
Ik weet inmiddels dat op momenten dat je zin hebt in ongezond eten, je lichaam eigenlijk schreeuwt om voedingstoffen. Dus is een gezonde keuze beter.Dennis1812 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:41:
Dit topic gaat over besparen niet over genieten. Dus leuke opmerking en valide maar niet in deze context.Wispe schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:50:
[...]
Gelukkig heb jij altijd zin om na te denken wat en hoe je gaat koken, om van de luie bank af te komen, een paar straten te lopen naar de supermarkt, te zoeken waar alles ligt, in je mandje te leggen, elk product een voor een af te rekenen (evt. met controle), in te pakken, terug te lopen, te koken en dan heb je eentonig eten en ben je 1,5 uur verder.
Dit is een account.
Volgens mij bekijk je het verkeerd. Serieus besparen wil niet altijd zeggen dat je elke luxe links laat liggen, of dat er überhaupt niet nog meer te besparen valt. Op alles wat niet uiterst noodzakelijk is voor overleven kun je besparen door het niet te doen/kopen, maar dat heeft niks met de insteek van een topic als dit te maken.de Peer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:46:
[...]
Tsja, wil je nu serieus besparen of niet. Ik heb ook wel eens zin in van alles, maar kan die drang gelukkig bedwingen.
Voor @Grvy hierboven geldt hetzelfde, je kunt nog steeds serieus besparen én genieten. Het is geen race naar de bodem.
[ Voor 9% gewijzigd door Patriot op 15-10-2025 17:54 ]
Ik heb aangegeven wat er besparen valt tussen twee keuzes en vervolgens gaat bijna iedereen mijn punt volledig voorbij.Grvy schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:54:
[...]
Dit topic gaat over besparen niet over genieten. Dus leuke opmerking en valide maar niet in deze context.
Als dat de insteek van van dit topic is, kunnen we dit topic net zo even goed sluiten want uiteindelijk is op droog brood eten goedkoopst. Of niet in de Randstad wonen, of niet in een koophuis zitten, of niet in een Swiss Sense-bed slapen, en ga zo maar door.
Zo valt wel op iedere bespaartip iets aan te merken.
Mwah er worden hier eens per week boodschappen gedaan en dan kun je prima heel lekker eten dat hoeft ook niet eentonig te zijn.Wispe schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:50:
[...]
Gelukkig heb jij altijd zin om na te denken wat en hoe je gaat koken, om van de luie bank af te komen, een paar straten te lopen naar de supermarkt, te zoeken waar alles ligt, in je mandje te leggen, elk product een voor een af te rekenen (evt. met controle), in te pakken, terug te lopen, te koken en dan heb je eentonig eten en ben je 1,5 uur verder.
Het kost alleen wel wat tijd en energie die je dan niet kunt spenderen aan sociale media of dat soort zaken.
Maar ik vind het ook wel fijn om als ik wat lekkers ruik in een winkelstraat even een snackje mee te pakken.
Of als we het over lekkere gerookte zalm of paling hebben dan maar even een visje te regelen.
Als je een scheiding houdt tussen zelf actie ondernemen en nu en dan even een soort van gemakje mee pakken dan is dat gemakje nu en dan extra lekker.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik denk dat je zelf ook iets over het hoofd ziet, namelijk dat het geen wereld van extremen is. Het is niet of wel eens Thuisbezorgd of alleen droog brood eten. Het punt dat gemaakt wordt is dat je ook normaal kan eten met eventueel snacks goedkoop zelf maken en dan de Thuisbezorgd weg kan laten. Heel wat anders en nog steeds comfort food en het bespaart een hoop meer dan Thuisbezorgd iets goedkoper zien te maken. Dat is juist de insteek van het topic: serieus geld besparen wat niet gelijk staat aan 'nooit meer wat leuks'. De kunst is en het leuke houden en toch een hoop besparen.Wispe schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:59:
[...]
Ik heb aangegeven wat er besparen valt tussen twee keuzes en vervolgens gaat bijna iedereen mijn punt volledig voorbij.
Als dat de insteek van van dit topic is, kunnen we dit topic net zo even goed sluiten want uiteindelijk is op droog brood eten goedkoopst. Of niet in de Randstad wonen, of niet in een koophuis zitten, of niet in een Swiss Sense-bed slapen, en ga zo maar door.
Nee ik zei: leg voor dit soort situaties altijd een diepvriespizza klaar. daar kun je dan op terugvallen als je in zo'n bui bent. Ik draag dus zelfs een strategie aan om serieus te kunnen besparen zonder al te veel in te leveren op luxe (Snel eten klaar).Wispe schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:50:
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 15-10-2025 18:30 ]
Of als tussenweg de vers maaltijden van bv AH. Lekker, kant en klaar en veel goedkoper dan bestellen (en er zitten ook genoeg 'vette hap' maaltijden tussen)de Peer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:28:
[...]
Nee ik zei: leg voor dit soort situaties altijd een diepvriespizza klaar. daar kun je dan op terugvallen als je in zo'n bui bent. Ik draag dus zelfs een strategie aan om serieus te kunnen besparen zonder al te veel in te leveren op luxe (Snel eten klaar).
Haha over thuisbezorging beginnen. Dat gaat al die flagellanten hier alle perken te buiten natuurlijk.
Jammergenoeg zit er ook een andere kant aan dat snelle eten.de Peer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:28:
[...]
Nee ik zei: leg voor dit soort situaties altijd een diepvriespizza klaar. daar kun je dan op terugvallen als je in zo'n bui bent. Ik draag dus zelfs een strategie aan om serieus te kunnen besparen zonder al te veel in te leveren op luxe (Snel eten klaar).
Het vult weliswaar wat, maar wat voor voedingswaarde heeft het nou daadwerkelijk?
Sterker nog, op grote schaal consumeren van dit voedsel veroorzaakt over het algemeen alleen maar problemen, zoals obesitas.
Het is alleen lastig te meten hoeveel je dit (naast je gezondheid & kwaliteit van leven) aan € gaat kosten, zeker met ons collectieve zorgsysteem.
Maar op een gegeven moment moeten de meesten toch compenseren, in vorm van dieet programma's of speciale dieet eten.
Als je het hele plaatje bekijkt is dat snelle eten, fast food, snack food, of hoe je het maar wilt noemen óntzettend duur.
Mijn manier van serieus geld besparen op voedsel is dus wat mij betreft vooral níét erop te besparen.
En in geval van geen tijd / geen zin: je kunt ook prima een maaltijd overslaan, mensen hebben echt niet om de zoveel uur eten nodig om te kunnen leven.
In vino veritas, in aqua sanitas
Nee, dat is ook te duur kennende sommige hier.jeroenkb schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:31:
[...]
Of als tussenweg de vers maaltijden van bv AH. Lekker, kant en klaar en veel goedkoper dan bestellen (en er zitten ook genoeg 'vette hap' maaltijden tussen)
PS. Niemand heeft gevraagd wat mijn ‘vette hap’ was maar het was geen ongezonde troep of vergelijkbaar met een diepvriespizza van €5. Toch kwamen de vooroordelen en/of aannames tevoorschijn.
Is niet meer de moeite om dit topic te volgen tenzij je je verveeld.wibblemoo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:35:
Haha over thuisbezorging beginnen. Dat gaat al die flagellanten hier alle perken te buiten natuurlijk.
Dat is een beetje zichzelf tegensprekend, juist een pizza heeft meer voedingswaarde dan een bak sla of zelfs een bord vol aardappelen. Voedsel is er met name voor de calorieën, de micronutriënten moeten er voldoende in aanwezig zijn maar meer dan dat helpen ze niet. Als je dus prima eet verder (=genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt) maar eens lekkere trek hebt dan is een simpele caloriënbom zoals een pizza ook de doeltreffende oplossing. Het is dan niet ‘beter’ dan een stapel boterhammen weg te kanen, een pizza is immers ook een luxe boterham. Terwijl niemand bij veel brood eten opeens protesteert dat het weinig voedingswaarde zou hebben.JohanNL schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:49:
Jammergenoeg zit er ook een andere kant aan dat snelle eten.
Het vult weliswaar wat, maar wat voor voedingswaarde heeft het nou daadwerkelijk?
Sterker nog, op grote schaal consumeren van dit voedsel veroorzaakt over het algemeen alleen maar problemen, zoals obesitas..
Zaken zorgen pas voor obesitas als ze stelselmatig te veel worden gegeten, maar dat is net zo goed afhankelijk van je algemene eetpatroon en aanleg. Als je verder niet snel aankomt en/of ook nog eens veel verbrandt (zoals ik) dan is een pizza een druppel op de gloeiende plaat. Ik merk daarnaast ook dat ik na een avondje lekker snacken daarna juist een dag of twee minder eet omdat m’n honger verdwenen is.
Gezien de discussie nu over de impact van eten en gezondheid op je besparingen gaat, wil ik nog even inbrengen dat ik er in 1 jaar in geslaagd ben om 23 kilo kwijt te raken, van 97 naar 76 kilo. Dat had geen invloed op wat ik per maand aan eten kwijt ben. Ik ben door het gezonder gaan voeden dus niet meer gaan uitgeven aan voeding. Daarnaast ga ik nu al anderhalf jaar minimaal 1 keer per week naar de sportschool voor €32,50 per maand.
Reden: mijn vader en hoe hij er nu aan toe is. Hij heeft al zolang als ik me kan herinneren flink overgewicht, heeft nooit serieus aan sport gedaan en kon al op relatief jonge leeftijd niet eens meer samen met mij tegen een berg op lopen. Nu heeft hij diabetes type 2, is hartpatiënt, heeft lichamelijk veel pijn (vooral aan zijn knieën en rug), betaald zich blauw aan een berg medicatie en allerlei medische ingrepen die hij regelmatig moet ondergaan en hem soms niet eens helpen om van zijn klachten af te komen of die te verminderen. De dure fysiotherapeut heeft hem bijvoorbeeld helemaal niks geholpen. Zoals hij er nu aan toe is wil ik er over 26 jaar zelf niet aan toe zijn.
Zijn moeder had ook al diabetes type 2 en mijn oma van moeders kant en mijn moeder hadden allebei Parkinson.
Daarom vermijd ik suiker zoveel mogelijk en koop zo vaak mogelijk biologisch, terwijl ik daar niet in doorschiet door me blauw te betalen aan alleen maar biologisch. Ik koop biologische producten bij de Lidl en niet bij Ekoplaza (die is voor mij ook te ver weg om goed te kunnen shoppen). Zo houd ik zowel mijn financiën als mijn gezondheid in balans (hoop ik).
Ik heb natuurlijk geen enkele garantie of mijn inspanningen en bestedingen van nu ook echt gaan helpen. Dat weet ik over 26 jaar pas. Maar het geef me voor nu wel meer zekerheid. Als het me lukt kan ik op mijn oude dag zowel een stuk zuiniger als plezieriger leven dan mijn vader nu.
Reden: mijn vader en hoe hij er nu aan toe is. Hij heeft al zolang als ik me kan herinneren flink overgewicht, heeft nooit serieus aan sport gedaan en kon al op relatief jonge leeftijd niet eens meer samen met mij tegen een berg op lopen. Nu heeft hij diabetes type 2, is hartpatiënt, heeft lichamelijk veel pijn (vooral aan zijn knieën en rug), betaald zich blauw aan een berg medicatie en allerlei medische ingrepen die hij regelmatig moet ondergaan en hem soms niet eens helpen om van zijn klachten af te komen of die te verminderen. De dure fysiotherapeut heeft hem bijvoorbeeld helemaal niks geholpen. Zoals hij er nu aan toe is wil ik er over 26 jaar zelf niet aan toe zijn.
Zijn moeder had ook al diabetes type 2 en mijn oma van moeders kant en mijn moeder hadden allebei Parkinson.
Daarom vermijd ik suiker zoveel mogelijk en koop zo vaak mogelijk biologisch, terwijl ik daar niet in doorschiet door me blauw te betalen aan alleen maar biologisch. Ik koop biologische producten bij de Lidl en niet bij Ekoplaza (die is voor mij ook te ver weg om goed te kunnen shoppen). Zo houd ik zowel mijn financiën als mijn gezondheid in balans (hoop ik).
Ik heb natuurlijk geen enkele garantie of mijn inspanningen en bestedingen van nu ook echt gaan helpen. Dat weet ik over 26 jaar pas. Maar het geef me voor nu wel meer zekerheid. Als het me lukt kan ik op mijn oude dag zowel een stuk zuiniger als plezieriger leven dan mijn vader nu.
In snap niet dat niet steeds supermarktsnacks als alternatief voor eten bezorgen wordt genoemd. Ik bestel zeer zelden iets, maar als ik iets bestel, dan is dat vaak juist iets wat je normaal niet bij de supermarkt koopt. Zoals iets Aziatisch of eenThe Third Man schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:09:
[...]
Ik denk dat je zelf ook iets over het hoofd ziet, namelijk dat het geen wereld van extremen is. Het is niet of wel eens Thuisbezorgd of alleen droog brood eten. Het punt dat gemaakt wordt is dat je ook normaal kan eten met eventueel snacks goedkoop zelf maken en dan de Thuisbezorgd weg kan laten.
pizza van een goede pizzeria (en dus niet die mislukte Domino/New York deeghappen). Dat vind ik best toegevoegde waarde hebben, juist om omdat je het niet makkelijk zelf in de zelfde kwaliteit kunt maken.
Als de dingen die je bestelt voor jou niet echt beter zijn dan supermarktsnacks of een diepvriespizza, dan zou ik inderdaad zeggen: laat die Thuisbezorgd zitten.
Het ging vooral over geen zin om te koken en dan thuisbezorgd inschakelen. Voor dat scenario volstaat de supermarkt snack die je op voorraad hebt liggen.Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:32:
[...]
In snap niet dat niet steeds supermarktsnacks als alternatief voor eten bezorgen wordt genoemd. Ik bestel zeer zelden iets, maar als ik iets bestel, dan is dat vaak juist iets wat je normaal niet bij de supermarkt koopt. Zoals iets Aziatisch of een
pizza van een goede pizzeria (en dus niet die mislukte Domino/New York deeghappen). Dat vind ik best toegevoegde waarde hebben, juist om omdat je het niet makkelijk zelf in de zelfde kwaliteit kunt maken.
Als de dingen die je bestelt voor jou niet echt beter zijn dan supermarktsnacks of een diepvriespizza, dan zou ik inderdaad zeggen: laat die Thuisbezorgd zitten.
Wil je een keer iets bijzonders/anders, dan is het een ander verhaal.
Maar vergis je niet. Voor veel mensen is het simpelweg luiheid, en soms wel 3 x per week.
Om dan in ieder geval deze vraag nog even te beantwoorden:Wispe schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:48:
Ik vermoed dat de 'commissie' die het restaurant aan de tussenpartij betaalt verschilt, en dat ze die kosten doorberekenen aan de klant.
De tussenpartij verdient namelijk op twee manieren: aan de bezorgkosten die ze aan jou doorberekenen, maar ook aan een x-bedrag dat het restaurant betaalt om gebruik te (mogen) maken van het platform van de tussenpartij.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Met eigen auto kost het net zoveel als wat de bezorger rekent.The Third Man schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:55:
@Wispe Sowieso probeer ik dit soort diensten zoveel mogelijk te vermijden want je bent sowieso duur uit. Dan maar ouderwets met eigen vervoer ergens langsgaan. Het bijkomend voordeel is dat ik het daardoor ook minder vaak kies, immers snel meer moeite dan zelf koken of alsnog naar de supermarkt.
En met de eigen fiets is het koud tegen dat ik thuis ben (plus dat dat bij slecht weer ook niet erg comfortabel is).
Bij slecht weer geef ik wel meer fooi.
Maargoed, die 2x per jaar is het niet erg dat het een paar euro meer zou kosten, doen we niet 1-2-3x per week...
Wij bestellen dan doorgaans wel net wat luxer dan de echte fastfood, bv: schnitzel old amsterdam, fish&chips, lavagrill burger truffel / smokey bacon, met gebakken aardappeltjes ipv friet en verse sla (melange, ui, komkommer, tomaat, sausje).
Friet met snacks gaat zoals gezegd net zo makkelijk in de airfryer.
Pizza tuesday (afhaal korting) rij ik vanuit werk wel eens langs, is niet om, maar ook dat is maar 2x per jaar ofzo.
Let op:
Dit gaat over serieus geld besparen. Slowchat is niet de bedoeling.
Dit gaat over serieus geld besparen. Slowchat is niet de bedoeling.