• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:43
Goedkoper wonen is voor mij geen optie omdat ik een vrij laag inkomen heb. Mijn enige optie is daardoor een kleiner appartement dat nu al energielabel B of A heeft. Of kleiner ook daadwerkelijk goedkoper betekent betwijfel ik, gezien wat ik zoal lees over mensen die op de oververhitte woningmarkt overbieden op een woning om een kans te maken. Daar heb ik geen zin in.

Bovendien heb ik onlangs geleerd dat de leeftijd van de woning niets zegt over geluidsisolatie. Ik was onlangs te gast bij iemand in een flat van 1992 en die bleek aanzienlijk gehoriger dan mijn eigen flat uit 1965. Zoiets is belangrijk voor mij omdat ik vanwege mijn autisme gevoelig ben voor overprikkeling. Van mijn huidige appartement weet ik tenminste zeker dat die voldoende geluidsisolatie bied.

Mijn huidige appartement is al zeer energiezuinig, al zou die officieel een energielabel C, D of E krijgen. Dat maakt mij niet uit. Ik kijk naar hoe goed mijn woning in staat is warmte vast/binnen te houden en daar ben ik tot nu toe behoorlijk van onder de indruk.

Daar verander ik dus niets aan.

Wat ik tot nu toe wel heb veranderd:
- Goedkoper kattenvoer.
- Greenpeace opgezegd.
- KPN ADSL internet (was net deze maand weer iets in prijs verhoogd) opgezegd voor overstap naar Odido klik&klaar. KPN heb ik gisteren opgezegd.
Totale besparing: 53 euro per maand.

Ik zou nog 25 euro extra kunnen besparen door thuis internet via mijn smartphone te laten lopen, zoals een kennis van mij al doet, maar ik daarvoor verbruik ik zelf veel teveel data. Mijn mobiele abonnement van Ben bied slechts 7GB voor €7,50 per maand (zit ik zo overheen) en een flinke meerprijs voor extra GB's.

Met die 40 euro per maand voor de staatsloterij stop ik direct na de jaarwisseling 2025>2026. Dus niet gelijk al, want direct iets veranderen blijft moeilijk voor me. Dat is alvast mijn goede voornemen voor dat nieuwe jaar. Het helpt ook erg dat ChatGPT onlangs voor me heeft berekend hoe klein mijn winkansen zijn ;)

Wat me me meer dan 200 euro aan maandlasten kan schelen is het volledig aflossen van mijn hypotheek.
Als ik dat nu gelijk zou doen kan ik qua vaste maandlasten onder de 1000 euro per maand uit komen en meer dan 1600 euro per maand over houden.

Wat mij tegenhoud om dat nu gelijk al te doen zijn een aantal zaken:
1. Iedereen die ik ken raad het me af.
2. Ik heb een spaarhypotheek, waar spaargeld staat dat niet belast wordt door de fiscus.
3. Er is nog geen noodzaak om nu al elke maand financieel meer vrij besteedbaar eigen vermogen te scheppen.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ik heb vandaag mijn televisie opgezegd, want ik kijk nooit televisie en als ik wel keek, was er altijd gedoe met inloggen (Freedom/Canal+). Scheelt toch weer 13 euro per maand. In principe zou ik elders goedkoper internet kunnen krijgen, maar ik heb slechte ervaringen met KPN en Ziggo dat ik nooit meer iets met ze te maken wil hebben. Principes.

Verder houd ik "Laatste kans koopjes" in de AH-app in de gaten zodat ik vlees met korting kan kopen/inslaan. Hiermee heb ik al honderden euro's bespaard en is mijn vrieslade nooit leeg. Ik kijk ook in de schappen of er iets bijzit wat morgen o.i.d. wordt afgeprijsd en ben ik volgende dag de eerste.

[ Voor 29% gewijzigd door Wispe op 20-09-2025 22:53 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
Stukfruit schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 01:48:
[...]

Is dit niet rommelen in de marge?
€13,33 per maand klinkt niet zoveel, maar dat is al een leuke €160 per jaar. Dat is geen tientjeswerk meer. Over 10 jaar heb je daarmee €1600 uitgespaard. En als je op dat gespaarde geld nog eens 2% rente zou pakken, dan is het alweer €1760 na 10 jaar.

Goed verdiend met een paar minuten werk op iets wat 'ie blijkbaar niet eens nodig had voorheen ;)

Zo heb ik ook door iets van ~10 verschillende kleine besparingen (sommige een tientje of 2 per maand, andere enkele euro's per maand) m'n maandelijkse kosten zo'n €120 omlaag gebracht in de laatste paar jaar. Zonder dat ik daar ook maar iets van merk in m'n dagelijks leven.

Dat is toch grofweg €1500 per jaar. En als ik over 30 jaar met pensioen mag, is dat €45.000 extra :+

[ Voor 27% gewijzigd door Hahn op 20-09-2025 23:03 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik denk er nu over om mijn bescheiden donatie van $2,50 per maand aan Mozilla te gaan stoppen. Ik doneer namelijk al van meet af aan verkeerd, te weten aan de Mozilla Foundation, terwijl ik alleen wilde doneren voor Firefox. Maar daar kon ik geen donatie optie voor vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Uruk-Hai op 20-09-2025 23:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 14:48

Barrycade

Through the...

Hahn schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:56:
[...]

€13,33 per maand klinkt niet zoveel, maar dat is al een leuke €160 per jaar. Dat is geen tientjeswerk meer. Over 10 jaar heb je daarmee €1600 uitgespaard. En als je op dat gespaarde geld nog eens 2% rente zou pakken, dan is het alweer €1760 na 10 jaar.

Goed verdiend met een paar minuten werk op iets wat 'ie blijkbaar niet eens nodig had voorheen ;)

Zo heb ik ook door iets van ~10 verschillende kleine besparingen (sommige een tientje of 2 per maand, andere enkele euro's per maand) m'n maandelijkse kosten zo'n €120 omlaag gebracht in de laatste paar jaar. Zonder dat ik daar ook maar iets van merk in m'n dagelijks leven.

Dat is toch grofweg €1500 per jaar. En als ik over 30 jaar met pensioen mag, is dat €45.000 extra :+
Alleen over 30 jaar is die 45.000 ongeveer 75% minder waard. Kan je beter die 1500 beleggen om de inflatie te ontlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Barrycade schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:55:
[...]

Alleen over 30 jaar is die 45.000 ongeveer 75% minder waard. Kan je beter die 1500 beleggen om de inflatie te ontlopen.
1. Ik beleg het ook.
2. Met hoeveel inflatie reken jij? Want zelfs met 3% inflatie is het over 30 jaar 'slechts' een kleine 60% minder waard, geen 75%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:56:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar dit zat nog wel een beetje binnen de context van iemand die ook 40 euro aan loterijen uitgeeft.

Als je alleen de kleine kosten aanpakt dan is het rommelen in de marge omdat je er ook 90k+ extra van had kunnen maken. Toch een leuk stukje koophuis :p

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 19:30

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Wispe schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:45:
Ik heb vandaag mijn televisie opgezegd, want ik kijk nooit televisie en als ik wel keek, was er altijd gedoe met inloggen (Freedom/Canal+). Scheelt toch weer 13 euro per maand. In principe zou ik elders goedkoper internet kunnen krijgen, maar ik heb slechte ervaringen met KPN en Ziggo dat ik nooit meer iets met ze te maken wil hebben. Principes.

Verder houd ik "Laatste kans koopjes" in de AH-app in de gaten zodat ik vlees met korting kan kopen/inslaan. Hiermee heb ik al honderden euro's bespaard en is mijn vrieslade nooit leeg. Ik kijk ook in de schappen of er iets bijzit wat morgen o.i.d. wordt afgeprijsd en ben ik volgende dag de eerste.
Butlon bespaart je meer. Let wel goed op de datum daar. En grote vriezer nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door TheDudez op 21-09-2025 20:29 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik ga bij wijze van proef toch eens een proberen een tijdje uitsluitend via mijn mobiele abonnement thuis internet te gebruiken. Ik begin daar in oktober mee en probeer het dan die hele maand zo lang mogelijk vol te houden.
Stukfruit schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:13:
[...]
Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar dit zat nog wel een beetje binnen de context van iemand die ook 40 euro aan loterijen uitgeeft.
Dat heb ik verkeerd verwoord. Ik geef er in eerste instantie 40 euro per maand aan uit, maar omdat ik er elke elke keer gegarandeerd minimaal 10 euro mee win is het juister om te stellen dat het me 30 euro per maand kost.

Ik heb trouwens vandaag spijt gekregen van besparen op kosten voor een nieuwe laserprinter.

Ik heb hier een meer dan 10 jaar oude Brother laserprinter staan met twee setjes toner en verwisselbare drums die nog volledig geseald waren en die ik gratis van mijn werk heb gekregen. Die zijn na al die jaren ondanks hun verpakking blijkbaar toch verouderd. Dat had ik niet verwacht van cartridges voor laserprinters.

Ik kan er in elk geval niet echt fatsoenlijk meer mee printen. Ik heb er vandaag flyers mee geprint om in mijn buurt uit te delen, maar ik ben een beetje bang dat de slechte printkwaliteit een negatieve invloed heeft op hoe mensen op die flyers gaan reageren.

[ Voor 146% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-09-2025 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Uruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:01:
Ik ga bij wijze van proef toch eens een proberen een tijdje uitsluitend via mijn mobiele abonnement thuis internet te gebruiken. Ik begin daar in oktober mee en probeer het dan die hele maand zo lang mogelijk vol te houden.

[...]

Dat heb ik verkeerd verwoord. Ik geef er in eerste instantie 40 euro per maand aan uit, maar omdat ik er elke elke keer gegarandeerd minimaal 10 euro mee win is het juister om te stellen dat het me 30 euro per maand kost.
Voor die €30 aan loten zou je ook gewoon je vaste internet kunnen behouden en jezelf een hoop gedoe kunnen besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik vind het zelf niet zo'n gedoe eerlijk gezegd. Odido klik&klaar is zo aangeschaft en geïnstalleerd, mocht mijn experiment met internet thuis via mijn mobiele abonnement tegenvallen.

[ Voor 28% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-09-2025 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Uruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:25:
Ik vind het zelf niet zo'n gedoe eerlijk gezegd. Odido klik&klaar is zo aangeschaft en geïnstalleerd, mocht mijn experiment met internet thuis via mijn mobiele abonnement tegenvallen.
Oh, je bedoelt dat je Odido Klik & Klaar 5G internet voor €25 gaat nemen, in plaats van je ADSL-internet? Je bracht het alsof je je telefoon als hotspot ofzo ging gebruiken.

Dat zal, als je goed 5G-bereik hebt in je huis, vast aardig werken, mits je weinig aan gamen doet. Maar echt veel besparen doe je er ook niet mee.

Ik lees verkeerd. Je gaat wel je telefoon als hotspot gebruiken als ik het goed begrijp. Dat noem ik zelf wel gedoe, want dat gaat je batterij leegtrekken. En mag van de meeste providers eigenlijk ook niet. Maar doe wat je niet laten kan.

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 21-09-2025 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ja, dat zeg ik toch ook, ik ga mijn telefoon vanaf begin oktober als hotspot voor alle internetverkeer thuis gebruiken om te checken hoever ik daarmee kom binnen die grens van 7GB die Ben per maand voor €7,50 aanbied.

Ik kan dan op 15 oktober in de Ben app zien of ik qua dataverbruik onder of boven de 3,5GB zit. Zit ik er onder, dan schaf ik Odido klik&klaar aan.

En hoezo mag dat van de meeste providers niet? Voor zover ik weet is degene die betaald degene die bepaald.

[ Voor 13% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-09-2025 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ik heb 2 maanden zonder internet gezeten (dat is de reden waarom ik niks met KPN te maken wil hebben, lang verhaal) en ik kan je vertellen dat het reteirritant is om hele tijd op hotspot te moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Uruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:32:
Ja, dat zeg ik toch ook, ik ga mijn telefoon vanaf begin oktober als hotspot voor alle internetverkeer thuis gebruiken om te checken hoever ik daarmee kom binnen die grens van 7GB die Ben per maand voor €7,50 aanbied.

Ik kan dan op 15 oktober in de Ben app zien of ik qua dataverbruik onder of boven de 3,5GB zit. Zit ik er onder, dan schaf ik Odido klik&klaar aan.
Of je minder dan 3,5GB in 2 weken gebruikt zou je nu ook al prima kunnen meten :) En ik denk dat je met normaal surfen al heel snel daar overheen gaat.

Volgens Windows zit ik al op zo'n 31GB aan dataverkeer via Chrome in de laatste week, wat dus alleen maar wat surfen en YouTube kijken is (wel vrij veel YouTube).
En hoezo mag dat van de meeste providers niet? Voor zover ik weet is degene die betaald degene die bepaald.
Wie betaalt heeft zich alsnog aan de regels van de provider te houden. Mobiele providers zijn niet altijd blij als mensen hun mobiele abonnement gebruiken als vervanging van hun vaste internet.

Maar zo te zien lijkt Ben daar niet per se een probleem van te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 21-09-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Hahn schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:38:
[...]
Of je minder dan 3,5GB in 2 weken gebruikt zou je nu ook al prima kunnen meten :)
De enige manier voor mij om daar achter te komen is door met de klantenservice van KPN te gaan bellen. Mijn internetrouter van KPN geeft namelijk geen statistieken weer en de KPN app op mijn smartphone ook niet. Op de website van KPN staan ze ook niet.

Maar ik zie het nut van bellen met KPN niet zo aangezien ik pas net met Netflix gestopt ben en alleen al daardoor veel minder TV kijk via mijn internetverbinding. In oktober kan ik met een schone lei beginnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-09-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Uruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:48:
[...]

De enige manier voor mij om daar achter te komen is door met de klantenservice van KPN te gaan bellen. Mijn internetrouter van KPN geeft namelijk geen statistieken weer en de KPN app op mijn smartphone ook niet. Op de website van KPN staan ze ook niet.
Op Android en Windows kan je prima dataverbruik zien, en op MacOS en iOS vast ook wel. Die kan je alvast beginnen met checken.

Als je telefoon + laptop(s)/computer(s) al over de 3,5GB zit in de laatste 2 weken, dan doet het er niet toe wat de rest van je apparaten verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Mij teveel gedoe, al die verschillende devices checken terwijl ik het in oktober allemaal in één oogopslag in de app van Ben kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Nu even 2 of 3 apparaten checken teveel gedoe vinden, maar wel 2 weken lang een hotspot aanzetten en je telefoon opgeladen willen houden, oké dan... :P

Dan hoor ik over 3-4 weken wel hoe ver je over de 3,5GB zat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Iets waar ik ook over denk is mijn abonnement voor de sportschool opzeggen en in plaats daarvan thuis gaan sporten. Dat scheelt €32,50 per maand.

Zo gezellig is die sportschool niet...

Ik ben alleen een beetje bang dat ik dan juist minder ga sporten omdat ik thuis sneller afgeleid raak.

[ Voor 10% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-09-2025 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:53
Volgens mij verbruikt redelijke kwaliteit TV/streamen al gauw 1GB per uur, dan lijkt mij 7GB per maand wel erg beperkt.
Voor nog geen tientje per maand (met korting zelfs 5-6 euro per maand) heb je 30GB, kom je een stuk verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Uruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:02:
Iets waar ik ook over denk is mijn abonnement voor de sportschool opzeggen en in plaats daarvan thuis gaan sporten. Dat scheelt €32,50 per maand.

Er zijn prima mogelijkheden om thuis of gewoon buiten te sporten, heb je ook niet perse dure apparaten voor nodig.
Ik ben alleen een beetje bang dat ik dan juist minder ga sporten omdat ik thuis sneller afgeleid raak.
Niet zonder TV/data :+
Al kun je altijd een boek pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 21-09-2025 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:56
Ik geloof dat ik de eerste twee jaar dat ik op mijzelf woonde, gebruik heb gemaakt van een hotspot voor het internet. Ging best prima. Via sms en mijn telefoon die al automatisch invulde dat ik ‘nog 1gb’ (o.i.d.) wilde hebben ging ik zonder moeite door mijn data heen (was onbeperkt).

Soms zit ik er weer aan te denken. Vooral zodra Apple met een MacBook Air komt met 4/5g ondersteuning. Data abonnementen zijn een stuk goedkoper geworden lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
mitsumark schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:10:
Volgens mij verbruikt redelijke kwaliteit TV/streamen al gauw 1GB per uur, dan lijkt mij 7GB per maand wel erg beperkt.
Voor nog geen tientje per maand (met korting zelfs 5-6 euro per maand) heb je 30GB, kom je een stuk verder mee.
30Gb voor minder dan 10 euro per maand kan ik zo gauw niet vinden. De prijzen bij Odido en KPN vallen tegen. Ben bied 30Gb tegen 10 euro per maand. Ik kan dan kiezen voor aanpassen van mijn huidige mobiele abonnement of een extra simkaart erbij nemen.

Het soort router dat Odido voor klik&klaar aanbied heet een Mifi router, maar die zijn als losse aanschaf best wel duur.

[ Voor 8% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-09-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Uruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:31:
[...]

30Gb voor minder dan 10 euro per maand kan ik zo gauw niet vinden. De prijzen bij Odido en KPN vallen tegen. Ben bied 30Gb tegen 10 euro per maand. Ik kan dan kiezen voor aanpassen van mijn huidige mobiele abonnement of een extra simkaart erbij nemen.

Het soort router dat Odido voor klik&klaar aanbied heet een Mifi router, maar die zijn als losse aanschaf best wel duur.
https://www.mobiel.nl/aan...v-370?returnUrl=/sim-only
12 maanden 2,50, + 12 maanden 10 euro = 6,25 per maand.
(40GB kost dan 6,75 of gelijk 60GB voor 8,25 per maand)

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 21-09-2025 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Interessant! Bedankt voor de link :)

Ik heb net even op Trustpilot gekeken voor reviews en met de chatbot van 50plusmobiel gechat omdat ze standaard alleen aanbieden mijn mobiele abonnement van Ben over te nemen, wat ik eigenlijk niet wil en ook niet kan omdat ik dat tot 12-12-2026 heb afgesloten. Dus de vraag gesteld of ik ook een nieuw sim only abonnement kan afsluiten naast mijn huidige abonnement.

Bij Ben kan dit trouwens wel, twee losse mobiele abonnementen afnemen.

[ Voor 87% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-09-2025 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:02:

Als je dat al weet, waarom wil je het dan toch doen?

Je lichaam is een investering die je niet zomaar even kan inhalen. Dat kost uiteindelijk juist meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 21-09-2025 23:18 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:01:
Ik moet stiekem wel een beetje glimlachen van hoe je dit verwoordt alsof het daarom een soort winst is :P
Ik heb trouwens vandaag spijt gekregen van besparen op kosten voor een nieuwe laserprinter.

Ik heb hier een meer dan 10 jaar oude Brother laserprinter staan met twee setjes toner en verwisselbare drums die nog volledig geseald waren en die ik gratis van mijn werk heb gekregen. Die zijn na al die jaren ondanks hun verpakking blijkbaar toch verouderd. Dat had ik niet verwacht van cartridges voor laserprinters.

Ik kan er in elk geval niet echt fatsoenlijk meer mee printen. Ik heb er vandaag flyers mee geprint om in mijn buurt uit te delen, maar ik ben een beetje bang dat de slechte printkwaliteit een negatieve invloed heeft op hoe mensen op die flyers gaan reageren.
Waarom deel je überhaupt flyers uit? Zijn die dingen meestal niet ongewenst?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Stukfruit schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:18:
[...]
Waarom deel je überhaupt flyers uit? Zijn die dingen meestal niet ongewenst?
Dit gaat offtopic, maar ik zal het even toelichten:

Flyers uitdelen was eigenlijk ook niet mijn bedoeling.

Ik wil eigenlijk een artikel laten plaatsen in een huis aan huis blad en in een wijkkrant. Dat huis en huis blad heb ik afgelopen maandag gemaild, maar ik heb nog geen enkele reactie gekregen. Iemand met wie ik daarover sprak opperde dan om dan maar contact op te nemen met een wijkkrant. Blijkt dat de medewerkers voor de wijkkrant in mijn wijk allemaal langdurig ziek zijn...

Nextcloud heb ik ook al gebruikt, maar dat levert niet veel bruikbare reacties op.

Het valt niet mee om regionaal op grote schaal iets onder de aandacht te brengen, vooral als het niks mag kosten en de organisator niks van big tech zoals Facebook wil weten. De organisatie waar ik vrijwilligerswerk voor doe heeft geen geld voor advertenties. Nog niet eens voor het vergoeden van verzendkosten. Nada noppes niks.

[ Voor 7% gewijzigd door Uruk-Hai op 21-09-2025 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:23:
[...]

Het valt niet mee om regionaal op grote schaal iets onder de aandacht te brengen, vooral als het niks mag kosten en de organisator niks van big tech zoals Facebook wil weten. De organisatie waar ik vrijwilligerswerk voor doe heeft geen geld voor advertenties. Nog niet eens voor het vergoeden van verzendkosten. Nada noppes niks.
Dan is het niet jouw verantwoordelijkheid en hoeft het niets te kosten, toch?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03:07
Stukfruit schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:37:
[...]

Dan is het niet jouw verantwoordelijkheid en hoeft het niets te kosten, toch?
Zoals ik het lees doet hij het vrijwillig en is het printwerk in die zin ook een bijdrage in natura. Dat mag dan best wel iets kosten.

En verder heeft het ook wel z’n voordeel dat het printwerk dat je flyert er ‘goedkoop’ uitziet, het laat zien dat de vereniging weinig geld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Wally2002 schreef op maandag 22 september 2025 @ 05:03:
[...]
En verder heeft het ook wel z’n voordeel dat het printwerk dat je flyert er ‘goedkoop’ uitziet, het laat zien dat de vereniging weinig geld heeft.
Goh ja, dat had ik nog helemaal niet bedacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

Stukfruit schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:18:
Ik moet stiekem wel een beetje glimlachen van hoe je dit verwoordt alsof het daarom een soort winst is :P
In het Engels zeggen ze: Lottery is a tax on the poor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
snip: illegaal

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 22-09-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:35
rapture schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:35:
[...]

In het Engels zeggen ze: Lottery is a tax on the poor.
Lottery is a taxation upon all the fools in creation.

Blijft toch altijd grappig hoe, al honderden jaren door mensen wordt ingezien dat loterijen een absolute verkwisting zijn van geld. De individuele hoop op een grote prijs vele mensen er toch naar toe blijft drijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:50
snip: graag via een TR

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 22-09-2025 11:20 ]

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
psychodude schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:05:
[...]

Lottery is a taxation upon all the fools in creation.

Blijft toch altijd grappig hoe, al honderden jaren door mensen wordt ingezien dat loterijen een absolute verkwisting zijn van geld. De individuele hoop op een grote prijs vele mensen er toch naar toe blijft drijven.
Waar je dan aan voorbij gaat is dat de waarde, of het nut, van een mogelijke prijs geen lineair verband heeft. Het kan zijn dat het mogelijke winnen van de hoofdprijs zo'n game changer is, dat de waarde van de hoofdprijs maal de minimale kans dat je die prijs krijgt je meer waard is dan die paar tientjes per maand die je minder te besteden hebt. Er zijn een hoop mensen die die paar tientjes per maand niet missen, waarbij het meedoen aan de loterij, of stoppen met de loterij, hun leven dus niet echt beïnvloedt, terwijl het winnen van de hoofdprijs dat wel doet.

Anders gezegd, met een kans van 1/10 miljoen op een prijs van 30 miljoen zou je misschien denken dat een lot 3 euro waard is. Maar die grote prijs kan een zodanige deal changer zijn, dat die veel meer impact heeft en meer waard wordt geacht. 1/10 miljoen op een prijs van 30 miljoen kan dus bijvoorbeeld meer waard zijn dan 1/100.000 kans op een prijs van 3 ton en nog weer meer dan 1/100 kans op een prijs van 300 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:35
Rubbergrover1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:27:
[...]

Waar je dan aan voorbij gaat is dat de waarde, of het nut, van een mogelijke prijs geen lineair verband heeft. Het kan zijn dat het mogelijke winnen van de hoofdprijs zo'n game changer is, dat de waarde van de hoofdprijs maal de minimale kans dat je die prijs krijgt je meer waard is dan die paar tientjes per maand die je minder te besteden hebt. Er zijn een hoop mensen die die paar tientjes per maand niet missen, waarbij het meedoen aan de loterij, of stoppen met de loterij, hun leven dus niet echt beïnvloedt, terwijl het winnen van de hoofdprijs dat wel doet.

Anders gezegd, met een kans van 1/10 miljoen op een prijs van 30 miljoen zou je misschien denken dat een lot 3 euro waard is. Maar die grote prijs kan een zodanige deal changer zijn, dat die veel meer impact heeft en meer waard wordt geacht. 1/10 miljoen op een prijs van 30 miljoen kan dus bijvoorbeeld meer waard zijn dan 1/100.000 kans op een prijs van 3 ton en nog weer meer dan 1/100 kans op een prijs van 300 euro.
Tsja, hetzelfde geldt natuurlijk ook voor het casino. Desalniettemin, binnen een topic "hoe serieus geld besparen", denk ik niet dat de argumentatie "paar tientjes per maand niet missen" nu echt lekker hand in hand gaan :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
psychodude schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:40:
[...]

Tsja, hetzelfde geldt natuurlijk ook voor het casino. Desalniettemin, binnen een topic "hoe serieus geld besparen", denk ik niet dat de argumentatie "paar tientjes per maand niet missen" nu echt lekker hand in hand gaan :9.
Dat is natuurlijk het kromme. Dat het vaak niet gaat om mensen die die paar tientjes makkelijk kunnen missen, maar juist om mensen die zo moeilijk rond komen, dat ze dit als een wanhoopsmethode zien om een minimale kans te hebben dat ze ooit nog uit de shit kunnen komen.

Wie het nodig heeft, kan het zich eigenlijk niet veroorloven en wie het zich kan veroorloven, heeft het eigenlijk niet nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Rubbergrover1 op 22-09-2025 11:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ja, dat is inderdaad wel krom.

Maar goed, ik gaf het eerder al aan: ik heb een deadline voor de staatsloterij ingesteld. Na de jaarwisseling stop ik er mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22-09 22:00
Rubbergrover1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:45:
[...]

Dat is natuurlijk het kromme. Dat het vaak niet gaat om mensen die die paar tientjes makkelijk kunnen missen, maar juist om mensen die zo moeilijk rond komen, dat ze dit als een wanhoopsmethode zien om een minimale kans te hebben dat ze ooit nog uit de shit kunnen komen.

Wie het nodig heeft, kan het zich eigenlijk niet veroorloven en wie het zich kan veroorloven, heeft het eigenlijk niet nodig.
Eigenlijk net zoiets als geld lenen. Moet je eigenlijk alleen maar overwegen als je geld genoeg hebt. Dus makkelijk meer per maand kunt sparen dan wat je aan aflossing moet betalen. En dan je spaargeld achter de hand houden of beleggen. Als je gaat lenen omdat je niet genoeg kunt sparen moet je het niet doen, maar gebeurt het helaas wel vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Om thuis via mijn smartphone op mijn pc te kunnen internetten moest ik trouwens eerst een beetje geld uitgeven aan een usb wifi adapter die ook geschikt is voor Linux.

Ik probeerde het eerst gratis door even een dongle van TP-Link van mijn werk te lenen, maar die bleek helaas niet herkend te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Uruk-Hai schreef op zondag 21 september 2025 @ 22:42:

Ik heb net even op Trustpilot gekeken voor reviews en met de chatbot van 50plusmobiel gechat omdat ze standaard alleen aanbieden mijn mobiele abonnement van Ben over te nemen, wat ik eigenlijk niet wil en ook niet kan omdat ik dat tot 12-12-2026 heb afgesloten. Dus de vraag gesteld of ik ook een nieuw sim only abonnement kan afsluiten naast mijn huidige abonnement.

Bij Ben kan dit trouwens wel, twee losse mobiele abonnementen afnemen.
Op dit moment heb ik een 3 tal abonnementen bij 50+ op mijn naam staan en nog 1 bij Ben zonder enig probleem. Ik zou niet weten waarom een abonnement bij Ben en bij 50+ tegelijk een probleem zou zijn. Uiteraard wel ieder abonnement zijn eigen telefoonnummer maar dat lijkt me logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:13:
Om thuis via mijn smartphone op mijn pc te kunnen internetten moest ik trouwens eerst een beetje geld uitgeven aan een usb wifi adapter die ook geschikt is voor Linux.

Ik probeerde het eerst gratis door even een dongle van TP-Link van mijn werk te lenen, maar die bleek helaas niet herkend te worden.
Die had je waarschijnlijk ook voor 4 of 5 euro bij Ali kunnen pakken, gezien de prijs bij Alibaba al rond de 3,20 in euro's ligt ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
De klantenservice van 50plusmobiel heeft me verteld dat het geen probleem is zolang ik me maar registreer via een ander e-mail adres. Het punt is alleen dat ik blijkbaar iets over het hoofd zie op hun website. Ik zie daar geen mogelijkheid om een sim only abonnement af te sluiten zonder gegevens over mijn huidige mobiele abonnement in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Stukfruit schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:47:
[...]
Die had je waarschijnlijk ook voor 4 of 5 euro bij Ali kunnen pakken, gezien de prijs bij Alibaba al rond de 3,20 in euro's ligt ;)
Ja dat weet ik, maar wat je bespaard bij Ali betaal je terug met de onzekerheid of het product wel overeenkomt met het plaatje op de website, of het wel goed werkt (die Chinezen zijn keien in goedkope namaak rotzooi) en langer wachten. Bol.com levert voor zover ik weet een stuk sneller. Het is al vrij gauw oktober, dus daarom ben ik voor de wat duurdere optie gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Uruk-Hai op 22-09-2025 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
One-eye864 schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:27:
[...]

Op dit moment heb ik een 3 tal abonnementen bij 50+ op mijn naam staan en nog 1 bij Ben zonder enig probleem.
Misschien nog iets om op te besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:52:
[...]

Ja dat weet ik, maar wat je bespaard bij Ali betaal je terug met de onzekerheid of het product wel overeenkomt met het plaatje op de website, of het wel goed werkt (die Chinezen zijn keien in goedkope namaak rotzooi) en langer wachten. Bol.com levert voor zover ik weet een stuk sneller. Het is al vrij gauw oktober, dus daarom ben ik voor de wat duurdere optie gegaan.
Uhm, je weet dat er een grote kans is dat de dropshipper waar je nu geld aan hebt gegeven waarschijnlijk alleen je adres heeft doorgestuurd en het alsnog direct uit China komt zonder tussentijdse kwaliteitscontrole?

Ik overdrijf het niet. Er zijn complete bedrijven uit de grond gestampt om zo min mogelijk waarde toe te voegen en zo passief mogelijk te verdienen aan het automatisch scrapen van Ali en het daarna via Shopify, Amazon en Bol met extra marge te verkopen.

In essentie betaal je daar iemand mee om geautomatiseerd je adres te laten invoeren terwijl je dit zelf alsnog doet.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Uruk-Hai schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:49:
De klantenservice van 50plusmobiel heeft me verteld dat het geen probleem is zolang ik me maar registreer via een ander e-mail adres. Het punt is alleen dat ik blijkbaar iets over het hoofd zie op hun website. Ik zie daar geen mogelijkheid om een sim only abonnement af te sluiten zonder gegevens over mijn huidige mobiele abonnement in te voeren.
Je moet bij je adresgegevens wel (verplicht) een telefoonnummer opgeven waarmee ze contact met je kunnen maken over de bestelling. Maar dat staat los van nummerbehoud. In het tweede deel van het bestellen kun je aangeven of je wel of geen nummerbehoud wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Stukfruit schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:04:
[...]
Uhm, je weet dat er een grote kans is dat de dropshipper waar je nu geld aan hebt gegeven waarschijnlijk alleen je adres heeft doorgestuurd en het alsnog direct uit China komt zonder tussentijdse kwaliteitscontrole?
Shit ja, ik heb al eens een heel artikel over dropshippers gelezen in de Consumentengids. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat Bol beloofd heeft strenger te controleren op dropshippers.

Als Bol niet waar maakt wat ik er van verwacht dan stuur ik het gewoon terug en vraag ik mijn geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Rubbergrover1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:12:
[...]
In het tweede deel van het bestellen kun je aangeven of je wel of geen nummerbehoud wil.
Dat 50plusmobiel begint over nummerbehoud is wat mij tegen staat. Als ik aangeef nummerbehoud te willen krijg ik toch mijn huidige telefoonnummer op een sim-kaart van 50plusmobiel? Dat wil ik namelijk niet.

Ik wil alleen een extra sim-kaart van 50plusmobiel voor internet thuis. Ze moeten volledig van mijn 06-nummer afblijven. Dat wil ik lekker bij Ben en mijn sim-kaart van Ben laten.

Vanwege die beperking in het bestelproces op hun website wilde ik weten of ik het aanvragen ook via een klantenservice medewerker kan doen, maar die man geeft aan dat ik alleen via de site kan bestellen.

Op de website van Ben is het bestelproces wel geschikt voor wat ik precies in gedachten heb. Alleen vraag ik me daarbij af of ik aan 30GB per maand wel genoeg heb.

[ Voor 9% gewijzigd door Uruk-Hai op 22-09-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Stukfruit schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:04:
[...]

Ik overdrijf het niet. Er zijn complete bedrijven uit de grond gestampt om zo min mogelijk waarde toe te voegen en zo passief mogelijk te verdienen aan het automatisch scrapen van Ali en het daarna via Shopify, Amazon en Bol met extra marge te verkopen.

In essentie betaal je daar iemand mee om geautomatiseerd je adres te laten invoeren terwijl je dit zelf alsnog doet.
Vrijdag geleverd terwijl je nu besteld is heel traag als ze zelf het op voorraad hebben (en dan voegen ze wel wat toe imo). Tegelijkertijd is het wel erg snel als het gewoon standaard Aliexpress dropshipping is. Misschien als het in een Europees Ali warenhuis op voorraad ligt dat ze dat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik zou misschien ook nog een dealtje kunnen maken met de moeder van mijn beste vriend.
Zij is namelijk gratis kapster voor hem en dat doet ze vrij aardig.
Ze is niet handig met computers en ik heb haar al eens geholpen.

Ik zou het haar kunnen vragen. Scheelt me weer gemiddeld 12 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Overigens denk ik dat je ook wel op je eten en drinken kan besparen, mijn all inclusive boodschappen zitten redelijk stukje onder wat jij uitgeeft, en ik koop alles bij de AH en hoewel ik niet nodeloos geld weggooi, zitten er best wat A-merk producten tussen waarbij er echt nog wel goedkopere opties waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Die 250 euro voor eten en drinken is een ruwe schatting van het huidige gemiddelde.

Tot aan juli kwam ik op gemiddeld 200 euro maximaal uit, maar sinds juli is het flink over die grens heen geschoten. Ik doe al regelmatig aan vasten of erg weinig eten als ik geen trek heb. Dat is meestal 's avonds.
Maar dan nog kost het me moeite om onder de 200 euro per maand te blijven. Dat is wel een stuk moeilijker geworden.

Ik ben meer geld gaan uitgeven aan eten op mijn werk kopen. Daar kan ik wel op bezuinigen door alleen een beperkte hoeveelheid cash geld mee te nemen, maar dan nog kom ik daarvoor op 3 a 4 euro per werkdag uit, naast het geld dat ik al in de supermarkt uitgegeven heb aan wat er in mijn zelfgemaakte lunchpakket zit.

Geen lunchpakket meenemen is dan een optie, maar dan vind ik weer dat ik mezelf tekort doe qua hoeveelheid voeding. Zelf gemaakt is bovendien goedkoper dan wat er in de kantine aangeboden wordt.

Ik vind het moeilijk.

Ik ken iemand die op zijn werk helemaal niet eet en zelfs niet eens drinkt, maar mij lukt dat niet.

[ Voor 45% gewijzigd door Uruk-Hai op 22-09-2025 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Nu online
jeroenkb schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:56:
[...]

Misschien nog iets om op te besparen?
Nee hoor:
  1. Prive nummer
  2. Zakelijk nummer*
  3. Oudste zoon
  4. Jongste zoon
Zowel bij 50+ en Ben omdat dit de goedkoopste opties waren met eerst 12 maanden voor 1 euro bij 50+ en 150 euro cashback bij Ben.

* Ivm bereikbaarheidsdiensten apart nummer wat uit kan buiten de bereikbaarheidsdiensten plus met de telefoon vergoeding van mijn werkgever kan ik alle abonnementen betalen en nog geld overhouden

[ Voor 18% gewijzigd door One-eye864 op 22-09-2025 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Nu online
Uruk-Hai schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:24:
[...]

Dat 50plusmobiel begint over nummerbehoud is wat mij tegen staat. Als ik aangeef nummerbehoud te willen krijg ik toch mijn huidige telefoonnummer op een sim-kaart van 50plusmobiel? Dat wil ik namelijk niet.

Ik wil alleen een extra sim-kaart van 50plusmobiel voor internet thuis. Ze moeten volledig van mijn 06-nummer afblijven. Dat wil ik lekker bij Ben en mijn sim-kaart van Ben laten.

Vanwege die beperking in het bestelproces op hun website wilde ik weten of ik het aanvragen ook via een klantenservice medewerker kan doen, maar die man geeft aan dat ik alleen via de site kan bestellen.

Op de website van Ben is het bestelproces wel geschikt voor wat ik precies in gedachten heb. Alleen vraag ik me daarbij af of ik aan 30GB per maand wel genoeg heb.
En anders sluit je toch af via bijv mobiel.nl? Gelden dezelfde acties en kan je aangeven dat je een nieuw nummer wil ipv nummerbehoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
[...]

Ik wil alleen een extra sim-kaart van 50plusmobiel voor internet thuis.
Ja dat is dus de andere keus die je in de tweede stap kunt maken. Nummerbehoud of een nieuwe nummer. Ik zie niet wat er zo dramatisch aan is dat ze je die keuze voor nummerbehoud bieden, juist wel handig dat ze je in elk geval die keus geven.

Maar als je al gaat steigeren op het moment dat ze je alleen maar die keus bieden, ga dan vooral naar een andere aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
One-eye864 schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:32:
[...]

En anders sluit je toch af via bijv mobiel.nl? Gelden dezelfde acties en kan je aangeven dat je een nieuw nummer wil ipv nummerbehoud
Dat kan dus ook gewoon op de site van 50 plus mobiel. Maar blijkbaar is alleen de keus van nummerbehoud bieden al genoeg reden om boos te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:13:
[...]

Dat kan dus ook gewoon op de site van 50 plus mobiel. Maar blijkbaar is alleen de keus van nummerbehoud bieden al genoeg reden om boos te worden.
Eens heb ik ook wel een mening over ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik ben niet boos, ik raak er gewoon verward door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22-09 22:00
[...]

Even geprobeerd, maar je kunt tijdens die stap in het bestelproces toch gewoon kiezen tussen een nieuw nummer en een nummer behouden? Wat is het probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik ben bang dat als ik kies voor nummerbehoud, dat dat betekent dat 50plusmobiel mijn abonnement bij Ben gaat opzeggen, mijn telefoonnummer overneemt en aan hun simkaart linkt.

Ik ben ook bang dat als ik kies voor een nieuw nummer, 50plusmobiel mijn abonnement bij Ben gaat opzeggen, mijn huidige telefoonnummer vrijgeeft aan het grote publiek en een nieuw telefoonnummer aan hun simkaart gaat koppelen. Ik wil mijn huidige telefoonnummer niet verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Hoezo zou bij een nieuw nummer je abonnement bij een andere aanbieder opgezegd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Zo lees ik dat nu eenmaal. Het lukt me niet om het op een andere manier te interpreteren.

Het lijkt me ook de gebruikelijke gang van zaken. Providers zeggen immers heel vaak: "wij regelen de overstap voor je."

Op de website van Ben daarentegen staat letterlijk een optie voor een extra sim-kaart. Door die manier van verwoorden is het voor mij direct duidelijk wat er bedoeld wordt.

Ik kan dit natuurlijk simpel oplossen door met een helpdeskmedewerker te bellen op het moment dat ik de website voor me heb, dan kan hij/zij me door het bestelproces heen praten.

[ Voor 80% gewijzigd door Uruk-Hai op 22-09-2025 22:16 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

Dit is eerder materiaal voor een topic report

[ Voor 84% gewijzigd door Outerspace op 25-09-2025 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik zal me even stil houden. Misschien helpt dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:12:
Die 250 euro voor eten en drinken is een ruwe schatting van het huidige gemiddelde.

Tot aan juli kwam ik op gemiddeld 200 euro maximaal uit, maar sinds juli is het flink over die grens heen geschoten. Ik doe al regelmatig aan vasten of erg weinig eten als ik geen trek heb. Dat is meestal 's avonds.
Maar dan nog kost het me moeite om onder de 200 euro per maand te blijven. Dat is wel een stuk moeilijker geworden.

Ik ben meer geld gaan uitgeven aan eten op mijn werk kopen. Daar kan ik wel op bezuinigen door alleen een beperkte hoeveelheid cash geld mee te nemen, maar dan nog kom ik daarvoor op 3 a 4 euro per werkdag uit, naast het geld dat ik al in de supermarkt uitgegeven heb aan wat er in mijn zelfgemaakte lunchpakket zit.

Geen lunchpakket meenemen is dan een optie, maar dan vind ik weer dat ik mezelf tekort doe qua hoeveelheid voeding. Zelf gemaakt is bovendien goedkoper dan wat er in de kantine aangeboden wordt.

Ik vind het moeilijk.

Ik ken iemand die op zijn werk helemaal niet eet en zelfs niet eens drinkt, maar mij lukt dat niet.
Wut? De optie voor goedkoper uit te zijn met je lunch is niet om geen lunch mee te nemen, maar om wel lunch mee te nemen. En dus zonder specifiek zuinig en zonder nog daarnaast lunch te kopen op het werk besteed ik minder in de supermarkt als jij. Misschien eet jij wel meer hoor, maar als je zuinig bent is daar denk ik best nog wat te winnen. En dan bedoel ik dus absoluut niet dat je maar moet stoppen met eten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Waarom 'moet' je 3-4 euro per werkdag op je werk uitgeven aan eten en drinken? Als ik naar kantoor ga koop ik zelden wat in de kantine en veel van mijn collega's hebben ook gewoon een lunchtrommeltje mee. Als je 20 dagen per maand werkt, dan heb je het bij 3-4 euro per dag wel over 60-80 euro per maand. Serieus geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Uruk-Hai schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:05:
Ik ben bang dat als ik kies voor nummerbehoud, dat dat betekent dat 50plusmobiel mijn abonnement bij Ben gaat opzeggen, mijn telefoonnummer overneemt en aan hun simkaart linkt.

Ik ben ook bang dat als ik kies voor een nieuw nummer, 50plusmobiel mijn abonnement bij Ben gaat opzeggen, mijn huidige telefoonnummer vrijgeeft aan het grote publiek en een nieuw telefoonnummer aan hun simkaart gaat koppelen. Ik wil mijn huidige telefoonnummer niet verliezen.
offtopic:
Waarom zouden ze die moeite doen om buiten jou om en zonder jouw toestemming een telefoonabonnement bij een andere provider op te zeggen? Los van dat die angst nergens op slaat, is het ook totaal onlogisch dat een bedrijf extra moeite zou doen terwijl dat niet nodig is voor het aanbieden van een nieuw abonnement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 07:41
@Uruk-Hai
Zonder al teveel op het persoonlijke in te gaan wil ik je toch nog meegeven dat jouw pists hier nogal een tweeledig beeld schetsen. Enerzijds geef je aan te besparen op eten, en kom je op sommige punten over als ware je het bedt lastig vindt om rond te komen elke maand.

Anderzijds gaf je ook aan:

Wat me me meer dan 200 euro aan maandlasten kan schelen is het volledig aflossen van mijn hypotheek.
Als ik dat nu gelijk zou doen kan ik qua vaste maandlasten onder de 1000 euro per maand uit komen en meer dan 1600 euro per maand over houden.

Kortom, als ik het goed begrijp hou je nu al minimaal 1400 euro *over* per maand, toch? Daar moet dan wellicht alleen nog eten en wat noodzakelijke aanschaffen vamaf, en de rest gaat naar spaarbuffer?

Volgens mij doe je het dan helemaal niet slecht (sowieso beter dan gemiddeld NL, en tov tweakers iets lastiger te zeggen want dat is een doelgroep met gemiddeld relatief hoge inkomens want meeste in IT werkzaam) en dan steun je nog een aantal goed doelen ook. Mijn advies zou zijn het streven naar nog meer besparing in ieder geval te beperken tot luxe producten en eventuele zaken die weinig gebruikt worden. En dan qua eten, wooncomfort, gezondheid etc het voor jezelf niet lastiger (of ongezonder) dan nodig te maken.

Just my two cents ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Nu online

Ik vind het moeilijk.

Even samenvattend: je had 1300 euro spaarvermogen, je gaat 500 euro minder verdienen en je verwacht dat de VVE kosten "omhoog gaan schieten" (wat is dat, van 150 naar 200 of van 150 naar 450?). Je spaarvermogen zakt dus naar 800 - de stijging in VVE lasten. Daarmee heb je, volgens het NIBUD, nog altijd een gezonde spaarratio (norm is 10% van je salaris).
Vervolgens ontdoe je je van alle niet essentiële zaken zoals donaties en ga je je vaste internetabonnement eruit doen voor mobiel internet (tot zo ver kan ik het volgen). Maar dan ga je ook nog bedenken te vasten omdat eten te duur wordt? Vasten is niet zo verkeerd, je zal alleen wel moeten zorgen dat je over langere tijd alle voedingsstoffen (en calorieën) die je nodig hebt binnen krijgt. Op de langere termijn is slecht voor jezelf zorgen vrijwel altijd duurder dan goed voor jezelf zorgen.

Daarnaast: je maakt je zorgen tot in het extreme (vandaar alle niet noodzakelijke lasten schrappen) maar je koopt wel lunch in het restaurant :? Voor €1,25 koop je zelfs bij de AH een heel brood. Doe daar een halve pot pindakaas op voor €1,20 en je hebt voor €2,45 een heel brood met beleg, daar doe je waarschijnlijk wel 2 tot 6 dagen mee, afhankelijk van hoeveel je eet.
Goede timing :+

[ Voor 3% gewijzigd door superkoex9 op 23-09-2025 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Na het me even stil gehouden hebben constateer ik dat andere posters gewoon door blijven gaan over mij en hoe raar ik met geld omga. Dan kan ik net zo goed een nieuwe post in schieten:

Net bericht gekregen van 50plusmobiel over het idee om hun simkaart in een mifirouter te duwen en zo goedkoop internet thuis te verkrijgen. Volgens hen ondersteunen hun simkaarten dat niet en zijn hun simkaarten alleen bedoeld voor mobiele telefoons.

Ook bericht gekregen van de moeder van mijn beste vriend. Ze wil me best gratis gaan knippen. Ik moet alleen wel rekening houden met een langere knipbeurt dan bij de kapper.

W.b.t. allerlei vragen en opmerkingen:
Ja, ik ben nu best wel rijk en welvarend voor iemand die als een echte vrek in zijn vaste maandlasten wil snijden. Maar dat is bedoeld als voorbereiding op minder fijne tijden waarvan ik zeker weet dat die gaan komen. Ik wil niet pas op het laatste moment gaan bezuinigen. Lijkt me niet verstandig.

Ik heb geen flauw idee hoeveel de VvE lasten voor mijn appartement omhoog gaan schieten, maar ik word niet blij van de bedragen die ik op Funda zie voor appartementen met een iets groter oppervlak dan het mijne in flats die al verduurzaamd zijn. Ik schat dat ik minimaal 200 euro per maand extra aan de VvE moet gaan betalen voor dat grapje.

Al met al schat ik dat ik er vanwege de VvE + lager inkomen ongeveer 800 euro per maand op achteruit ga.

Ik ben het gedeeltelijk eens wat betreft die besparing van 60 tot 80 euro per maand als ik geen eten in de kantine meer koop, want als ik ga compenseren met extra zelf mee gebrachte lunch voor een gezondere hoeveelheid calorieën gaat het bedrag dat ik daar elke maand voor betaal daar nog vanaf. Spotgoedkope boterhammetjes met pindakaas zijn helaas geen optie, want sinds een aantal jaar verslik ik me daar praktisch elke dag in, wat geen prettige ervaring oplevert.

Vandaag probeer ik voor 0 euro extra op mijn werk voldoende calorieën te eten door de fruitschaal in de lerarenkamer te plunderen (heb al twee bananen gegeten), een aangebroken koekjestrommel (7 koffiekoekjes), slagroomgebak dat over was van gisteren en een belegd broodje dat ik gratis op mag eten als het tegen het einde van de dag nog niet verkocht is.

Mijn zelfgemaakte lunchpakket bestaat trouwens steevast uit het volgende: een biologische appel en een zelfgemaakte salade met biologische tomaat en suikervrije dressing die samen goed zijn voor slechts 158 kcal (81 voor de appel en 77 voor de salade met dressing).

[ Voor 81% gewijzigd door Uruk-Hai op 23-09-2025 12:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

Uruk-Hai schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:34:
Na het me even stil gehouden hebben constateer ik dat andere posters gewoon door blijven gaan over mij en hoe raar ik met geld omga. Dan kan ik net zo goed een nieuwe post in schieten:

Net bericht gekregen van 50plusmobiel...
Je hoeft je niet stil te houden, het gaat (mij) meer om de manier van posten, in dagboekstyle over elke bevinding in jouw persoonlijk leven. Terwijl je kan het ook meer algemeen benaderen en bij de feiten houden.

Maargoed ik houd het hier bij, kijk maar wat je er mee doet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Mijn zelfgemaakte lunchpakket bestaat trouwens steevast uit het volgende: een biologische appel en een zelfgemaakte salade met biologische tomaat en suikervrije dressing die samen goed zijn voor slechts 158 kcal (81 voor de appel en 77 voor de salade met dressing).
Maar als je gewoon een lunchpakket meeneemt, waarom moet je dan nog extra dingen in de kantine kopen? Dat snap ik dus niet, dat je aan de ene kant zogenaamd goedkoop je eigen lunch meeneemt, maar dan tegelijk toch nog 3-4 euro uitgeeft in de kantine. Als je lunchpakket niet voedzaam genoeg is, dan snap ik niet dat je niet gewoon meer meeneemt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Na het me even stil gehouden hebben constateer ik dat andere posters gewoon door blijven gaan over mij en hoe raar ik met geld omga.
Zou het iets te maken kunnen hebben met hoe raar je met geld omgaat? En dan bedoel ik specifiek:
Vandaag probeer ik voor 0 euro extra op mijn werk voldoende calorieën te eten door de fruitschaal in de lerarenkamer te plunderen (heb al twee bananen gegeten), een aangebroken koekjestrommel (7 koffiekoekjes), slagroomgebak dat over was van gisteren en een belegd broodje dat ik gratis op mag eten als het tegen het einde van de dag nog niet verkocht is.
Echt wat?

Mijn hele punt was dat je mijn inziens best redelijk wat uitgeeft aan de supermarkt, en of je daar niet kritisch naar kan kijken. Meer bij de kantine halen is dan geen oplossing, dat is duurder dan zelf maken. Dat een broodje pindakaas niet jouw ding is, is prima, er zijn nog zat andere opties. Maar als je €1500 per maand ofzo overhoudt, en je lunch bestaat uit koffiekoekjes jatten op je werk (als in, die zijn bedoelt om een keer bij de koffie eentje te pakken, niet als lunch vervanging), dan heb je ja imo compleet verkeerde prioriteiten.
Net bericht gekregen van 50plusmobiel over het idee om hun simkaart in een mifirouter te duwen en zo goedkoop internet thuis te verkrijgen. Volgens hen ondersteunen hun simkaarten dat niet en zijn hun simkaarten alleen bedoeld voor mobiele telefoons.
06 nummers horen alleen in mobieltjes inderdaad. Betekend niet dat het niet werkt in een mifi router, wordt alleen niet ondersteund. (Overigens vermoed ik wel dat je verrekte snel door data gaat ermee).
Misschien iets maken met wat meer calorieen? Dit is leuk als je (veel) wil afvallen, maar wanneer je dit aanvult met slagroomgebak van gisteren en koffiekoekjes, dan zou ik toch gewoon een lunch nemen die wat meer vult...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-09 15:42

Ook bericht gekregen van de moeder van mijn beste vriend. Ze wil me best gratis gaan knippen. Ik moet alleen wel rekening houden met een langere knipbeurt dan bij de kapper.

W.b.t. allerlei vragen en opmerkingen:
Ja, ik ben nu best wel rijk en welvarend voor iemand die als een echte vrek in zijn vaste maandlasten wil snijden. Maar dat is bedoeld als voorbereiding op minder fijne tijden waarvan ik zeker weet dat die gaan komen. Ik wil niet pas op het laatste moment gaan bezuinigen. Lijkt me niet verstandig.

Ik heb geen flauw idee hoeveel de VvE lasten voor mijn appartement omhoog gaan schieten, maar ik word niet blij van de bedragen die ik op Funda zie voor appartementen met een iets groter oppervlak dan het mijne in flats die al verduurzaamd zijn. Ik schat dat ik minimaal 200 euro per maand extra aan de VvE moet gaan betalen voor dat grapje.

Al met al schat ik dat ik er vanwege de VvE + lager inkomen ongeveer 800 euro per maand op achteruit ga.

Ik ben het gedeeltelijk eens wat betreft die besparing van 60 tot 80 euro per maand als ik geen eten in de kantine meer koop, want als ik ga compenseren met extra zelf mee gebrachte lunch voor een gezondere hoeveelheid calorieën gaat het bedrag dat ik daar elke maand voor betaal daar nog vanaf. Spotgoedkope boterhammetjes met pindakaas zijn helaas geen optie, want sinds een aantal jaar verslik ik me daar praktisch elke dag in, wat geen prettige ervaring oplevert.

Waarom suikervrije dressing in je salade als je 7 koffiekoekjes gaat eten? Dan kun je ook normale dressing nemen toch.

Je zou ook iedere dag een theezakje van je werk mee naar huis kunnen nemen. Wel eerst toestemming vragen. Ook al drink je geen thee heb je wat voor je visite. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
*knip* dit is niet de plek om maar lukraak wat mededelingen te plaatsen.

[ Voor 85% gewijzigd door ZieMaar! op 23-09-2025 16:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 07:41
.. (nevermind, ik laat dit even gaan, hoe verleidelijk ook om te reageren)

[ Voor 80% gewijzigd door Valorian op 23-09-2025 14:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:19

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zou graag weer een constructieve discussie willen zien over hoe er geld bespaard kan worden, zonder allerlei persoonlijke verhalen, updates of reacties daarop. Merci

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Iets algemeens dan:

Je krijgt op Odido Klik&Klaar 5 euro korting als je op je adres al een abonnement bij Odido of Ben hebt.
Dan betaal je dus geen 25 maar 20 euro per maand.

Nog iets algemeens (dit weet niet iedereen):
Zet je koelkast altijd zo vol mogelijk met etenswaren.
Doe je dat niet, dan verbruikt je koelkast meer stroom dan wanneer er nauwelijks iets in staat.
Reden: alle levensmiddelen die al langere tijd in je koelkast staan krijgen daardoor de functie van koelelement.
Iedere keer dat je je koelkast deur open trekt, vervliegt alle oude lucht. Na het sluiten moet de lucht binnenin opnieuw afkoelen. Als er niets in de koelkast staat moet je koelkast dat helemaal alleen doen, wat meer stroom kost dan wanneer hij helemaal vol zit.

[ Voor 61% gewijzigd door Uruk-Hai op 24-09-2025 11:41 ]

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-09 15:42
Uruk-Hai schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:21:
Iets algemeens dan:

Je krijgt op Odido Klik&Klaar 5 euro korting als je op je adres al een abonnement bij Odido of Ben hebt.

Doe je dat niet, dan verbruikt je koelkast meer stroom dan wanneer er nauwelijks iets in staat.
Reden: alle levensmiddelen die al langere tijd in je koelkast staan krijgen daardoor de functie van koelelement.
Iedere keer dat je je koelkast deur open trekt, vervliegt alle oude lucht. Na het sluiten moet de lucht binnenin opnieuw afkoelen. Als er niets in de koelkast staat moet je koelkast dat helemaal alleen doen, wat meer stroom kost dan wanneer hij helemaal vol zit.
Goede tip. Hoeveel bespaar je hiermee op jaarbasis? :)

• Uruk-Hai
*knip* bij vragen of opmerkingen over de moderatie mag je contact met de betreffende mod opnemen

[ Voor 109% gewijzigd door ZieMaar! op 24-09-2025 20:25 ]

• Rubbergrover1
  • Nu online
Iets algemeens dan:

Zulk soort combinaties is sowieso goed om in de gaten te houden, want dan heb je vaker korting. Bijvoorbeeld als je Ziggo met Vodafone samen hebt, dan geeft dat ook 5 euro korting op je mobiel abonnement en een gratis extra zenderpakket voor het Ziggo abonnement. Nu zullen beide aanbieders niet de goedkoopste zijn, maar kan het in combinatie toch best interessant uitpakken. Vooral als je meerdere mobiele abonnementen hebt (bv met kinderen), kan die 5 euro per abonnement wel optellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
*knip* geen slowchat

[ Voor 109% gewijzigd door ZieMaar! op 24-09-2025 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Maar gaat dit topic over tips om serieus geld te besparen of gaat het over hoe je jezelf en je medemens het beste kan uitknijpen?

Dat zit wel Schnorr.

• Uruk-Hai
Stukfruit schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:54:
Maar gaat dit topic over tips om serieus geld te besparen of gaat het over hoe je jezelf en je medemens het beste kan uitknijpen?
Wil je dit topic zien doodbloeden net zoals in 2022 is gebeurd? Want zo ja, dan ben je op de goede weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik kan natuurlijk niet in ieders portemonnee kijken, maar als de besparingen inmiddels het niveau van koekjes eten op het werk, tot het vullen van de koelkast met extra inhoud beginnen te krijgen, dan houden de serieuze bespaartips wel een beetje op.

What's next, regenwater opvangen om je toilet mee door te spoelen? Douchen bij de sportschool in plaats van thuis? Je telefoon opladen op je werk? Parfum-monsters bij de Douglas scoren? Netto ongetwijfeld een besparing, maar je gaat er geen dag eerder van met pensioen kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
Uruk-Hai schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:37:
[...]

Wil je dit topic zien doodbloeden net zoals in 2022 is gebeurd? Want zo ja, dan ben je op de goede weg.
Topics hoeven niet het eeuwige leven te hebben. Als mensen vragen of goede suggesties hebben, kan dit topic prrima gebruikt worden, ook als het een paar weken of maanden stil is geweest.

De laatste pagina's krijg ik bij jouw posts vooral het idee dat je op het obsessieve af bezig bent met op alles en niks geld besparen, en dat je maar moet en zal komen met nieuwe tips, ideeën en suggesties. Dat hoeft ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:15
Uruk-Hai schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:37:
[...]

Ik lees vooral mee om waardevolle tips te verzamelen die iedereen ook echt kan toepassen.

Adviezen zoals koekjes eten op het werk om een lunch uit te sparen (of soortgelijke tips) zijn voor mij niet nuttig. Wat heb ik daar aan?

Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat dit soort ‘tips’ de belangrijkste reden zullen zijn waarom dit topic uiteindelijk niet succesvol zal zijn.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:19

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Ik denk dat het duidelijk is waar dit topic voor is: namelijk tips en manieren om geld te besparen. Zie je dingen die daar niet bijhoren, of bijv slowchat, rapporteer die posts dan :). Een soort metadiscussie over het doel van het topic helpt niet, dat doel is wmb duidelijk.

• Uruk-Hai
Hahn schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:33:
[...]

Topics hoeven niet het eeuwige leven te hebben. Als mensen vragen of goede suggesties hebben, kan dit topic prrima gebruikt worden, ook als het een paar weken of maanden stil is geweest.

De laatste pagina's krijg ik bij jouw posts vooral het idee dat je op het obsessieve af bezig bent met op alles en niks geld besparen, en dat je maar moet en zal komen met nieuwe tips, ideeën en suggesties. Dat hoeft ook weer niet.
Ja, daar heb je helemaal gelijk in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07:36
snip: offtopic

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 25-09-2025 06:43 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:04
Iets algemeens dan:

Nadeel is dan wel weer dat al die dingen die je er in zet geld kosten en het dus alleen nut heeft als je het ook echt nodig hebt. Anders ben je tientallen euro's uit aan het geven aan voedingswaren om daarna een paar euro aan elektriciteit te besparen. Met ook nog eens het risico dat de spullen niet opkomen en je ze uiteindelijk weg moet gooien.
Naar mijn idee dus een leuk weetje, maar ook een tip die al snel meer kost dan ie oplevert.

[removed]

• Uruk-Hai
Ik heb even doorgerekend dat wanneer ik zelf alle genoemde realistische besparingen doorvoer ik uit kom op vaste maandlasten van in totaal 1100 euro. Een besparing van 200 euro per maand. Dat is bijna mijn absolute bestaansminimum zonder dat ik er qua welzijn enorm op achteruit ga.

Bijna, want ik blijf wel doneren aan goede doelen. Er zijn grenzen, vooral als ik me bedenk dat zelfs de allerarmsten op deze planeet nog delen met andere mensen.

€128 van die 1100 euro gaat naar mijn spaarhypotheekrekening, dus eigenlijk ben ik dan minder dan 1000 euro kwijt.

[ Voor 17% gewijzigd door Uruk-Hai op 25-09-2025 00:43 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:22
Kurkentrekker schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:18:
Ik kan natuurlijk niet in ieders portemonnee kijken, maar als de besparingen inmiddels het niveau van koekjes eten op het werk, tot het vullen van de koelkast met extra inhoud beginnen te krijgen, dan houden de serieuze bespaartips wel een beetje op.

What's next, regenwater opvangen om je toilet mee door te spoelen? Douchen bij de sportschool in plaats van thuis? Je telefoon opladen op je werk? Parfum-monsters bij de Douglas scoren? Netto ongetwijfeld een besparing, maar je gaat er geen dag eerder van met pensioen kunnen.
In België heb je hier een podcast van het Nieuwsblad: de vrolijke vlekken. Hier zitten zo van die schaamteloze en soms geniale tips bij.

"Op een concert geeft ik aan het begin steevast mijn trui en jas aan de lost and found binnen, als ik het later dan nodig heb, ga ik naar de lost en found en beschrijf ik mijn materiaal en ik krijg het steevast terug, dat bespaart le een locker van 10€" :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
redwing schreef op woensdag 24 september 2025 @ 23:02:
[...]

Nadeel is dan wel weer dat al die dingen die je er in zet geld kosten en het dus alleen nut heeft als je het ook echt nodig hebt. Anders ben je tientallen euro's uit aan het geven aan voedingswaren om daarna een paar euro aan elektriciteit te besparen. Met ook nog eens het risico dat de spullen niet opkomen en je ze uiteindelijk weg moet gooien.
Naar mijn idee dus een leuk weetje, maar ook een tip die al snel meer kost dan ie oplevert.
Je hoeft er niet per se extra dingen voor te kopen. Als je toch een paar flessen fris of blikken groente in de voorraadkast hebt staan, dan kun je die dus ook in de koelkast zetten. Dat scheelt ook weer ruimte in de voorraadkast.

Dat kan zeker een mogelijkheid zijn als je de gewoonte hebt om van die producten altijd een voorraadje in te slaan als ze in de aanbieding zijn. Wat in mijn ogen sowieso een goede tip is, aangezien heel veel spullen periodiek in de aanbieding zijn. En je een dief van eigen portemonnee bent als je ze dan niet in de aanbieding koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tarkin schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:16:
[...]

In België heb je hier een podcast van het Nieuwsblad: de vrolijke vlekken. Hier zitten zo van die schaamteloze en soms geniale tips bij.

"Op een concert geeft ik aan het begin steevast mijn trui en jas aan de lost and found binnen, als ik het later dan nodig heb, ga ik naar de lost en found en beschrijf ik mijn materiaal en ik krijg het steevast terug, dat bespaart le een locker van 10€" :+ :+
Zo geniaal vind ik het niet...
De prijs van het concert zelf laten we dan maar zeker buiten beschouwing? O-)

Daarop valt serieus geld te besparen... door gewoon niet te gaan. ;)
Maar alleh, dat zal dan wel de Belgische benadering van serieus geld besparen zijn. :+

Mooie Plaatjes   

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op woensdag 24 september 2025 @ 23:18:
Ik heb even doorgerekend dat wanneer ik zelf alle genoemde realistische besparingen doorvoer ik uit kom op vaste maandlasten van in totaal 1100 euro. Een besparing van 200 euro per maand. Dat is bijna mijn absolute bestaansminimum zonder dat ik er qua welzijn enorm op achteruit ga.

Bijna, want ik blijf wel doneren aan goede doelen. Er zijn grenzen, vooral als ik me bedenk dat zelfs de allerarmsten op deze planeet nog delen met andere mensen.

€128 van die 1100 euro gaat naar mijn spaarhypotheekrekening, dus eigenlijk ben ik dan minder dan 1000 euro kwijt.
Help me even: ik kan de bespaartip in deze post niet direct vinden?

• Rubbergrover1
  • Nu online
Dat "vrekken" is ook in Nederland een geuzennaampje voor mensen die er een sport van maken om zo veel mogelijk in de uitgaven te snijden. Soms (vaak) lees je de suggesties met vervangende schaamte, maar er zitten ook regelmatig wel leuke tips bij. Helaas gaat het dan vaak niet om serieus geld besparen, maar eerder om kleingeld.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Let op:
Dit gaat over serieus geld besparen. Slowchat is niet de bedoeling.